@
Powrskin @
JanAllElectric @
apepannetje
Ha wat leuk de interesse! Aangezien ik enkele vragen krijg over de print, heb ik het hieronder uitgetypt wat je kan verwachten.
Wat je krijgt is een print met afmeting ca 8 cm bij 8 cm.
NB. Je hoeft geen LG WiFi kit te hebben!
Ik verwacht dat je bij elk type LG heatpump deze print kan gebruiken.
Wat kun je ermee
Na aansluiten kan je het volgende uitlezen live uitlezen
- Actuele temperatuur aanvoer (Ta)
- Actuele temperatuur retour (Tr)
- Actuele warmtevraag (Off, Heat, Cool)
- Actuele temperatuur setpoint
- Of de compressor aan / uit staat
- Of defrost actief is
- Of Silence mode actief is
- Actuele SWW temperatuur
- Actuele SWW target temperatuur
- Actuele offset voor de AI functie
- Actuele indoor temperatuur (van de LG controller)
Dankzij de webpagina is er geen app nodig om hem op je mobiel / laptop / computer (ook windows / linux) te bekijken. Gewoon de webpagina openen en je kunt alles zien en doen
Naast het uitlezen kan je ook aansturen via de webpagina:
- Aan/uitzetten Silence mode
- Target temperatuur aanpassen voor Ta of Tr
- Offset instellen voor de AI
En je kunt mijn "algoritme" aan/uit zetten. Met dit algoritme zorg ik bij mijn unit ervoor dat de LG rustig opstart. Dit is echter wel expirementeel. Ik heb geen idee hoe dit bij anderen werkt aangezien ik enkel ervaring heb met mijn setup met een Ta van 45 graden. Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, maar ik wil niemand teleurstellen.
MQTT
Naast de webpagina, kan je ook je data via MQTT binnen halen en aansturen. Zo kan je bijv. Je eigen profiel maken voor de Ttarget temperatuur voor een WAR regeling.
En als je Home Assistant gebruikt, dan herkend Home Assistant automatisch het apparaat en zal alle sensoren vanzelf erbij plaatsen.
Updates
En in de loop van tijd zal ik ongetwijfeld nog dingen toevoegen. Zo zag ik dat het ook mogelijk is om via deze weg de pompsnelheid, water temperatuur voor AI en andere zaken kan instellen.
Je kunt de unit eenvoudig via de webpagina updaten. En je kunt altijd downgraden als het niet bevalt.
Disclamer
Kan iemand mij helpen met een disclaimer? Ik maak deze print met de beste bedoelingen maar ik wil niet verantwoordelijk zijn als er schade, op welke manier dan ook, door mijn print ontstaat. Ook kan het zijn dat LG de garantie laat vervalen als ze dit opmerken in jouw apparaat.
Aansluiten
Je zult 3 draden vanuit deze print moeten verbinden aan de LG controller. Dit mag je alleen doen als de gehele unit spanningsloos is. Daarna kan je de LG aanzetten en zal de print vanzelf voorzien worden van voeding en data. Je zal er een lampje op zien aangaan.
Rode kabel van LG op de + (PLUS).
Zwarte kabel van LG op de - (MIN).
Gele kabel van de LG op de SIG(signaal).
Verbinding maken
Nadat de stroom ingeschakeld wordt, zal er na 30 seconden een WiFi punt beschikbaar komen waarmee je kan verbinden via telefoon/laptop/computer. Zodra je verbonden bent, wordt er vanzelf een webpagina geopend. Mocht dit niet gebeuren, dan ga je naar
http://192.168.1.2/_AC
Webpagina
Deze webpagina wijst zichtzelf. Klik op "configure new AP" en je krijgt een lijst te zien van WiFi namen in de buurt. Als het goed is zal je hier jouw thuis WiFi ook op terug zien. Klik erop, voer het wachtwoord in, en de module maakt vanzelf verbinding met je netwerk.
Je kan nu via je eigen thuisnetwerk de module benaderen. Voer zijn IP in. Weet je het IP adres niet? Kijk dan op het OLED display wat zijn toegewezen IP adres is.
Zonder WiFI
Hoewel ik het wel aanraad, kun je het apparaat ook bedienen zonder hem te koppelen aan je thuisnetwerk. Hiervoor ga je via het OLED menu naar Hotspot. Deze zet je op 'aan'. Dan kan je verbinden via je laptop/telefoon/computer. Ga je naar de pagina
http://192.168.1.1 dan kan je alle actuele status inlezen en configuraties uitvoeren als je wilt
Kosten
De prijs heb ik nog niet. Ik had nu een print van mijn werk gebruikt, die uit de afkeur bak kwam (bij deze was het OLED niet conform de kwaliteit, dat maakte in mijn geval niet uit).
Ik weet dat de printen verkocht worden voor 125.-- euro ex btw via mijn werk, en dan heb je ze binnen 2 werkdagen(enkel b2b). Maar het is zwaar, zwaar overkill wat erop zit en daardoor ook duur voor wat nodig is.
Ik denk er daarom aan om zelf een printje te maken, de prijs zal dan rond de 60 euro uitkomen incl verzenden binnen NL. Je kunt ook zelf diverse modulen van Aliexpress kopen, dan ben je denk ik 25 euro kwijt plus uurtje solderen Je hebt dan wel allemaal losse modulen die je aan elkaar knoopt..
De extra kosten bij mij zit in het maatwerk printje, assemblage het OLED scherm erbij en de verzendenkosten (a 5 euro in NL).
Als jullie nog steeds geinteresseerd zijn, wil je het mij dan laten weten? Het mag ook via PM. Afhankelijk van de aantallen kan ik de prijzen opvragen (meer afname, is goedkoper om de printen in huis krijgen).
Ik verwacht dan in Januari te kunnen leveren.