LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 11 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:53
thido schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:51:
[...]

Ik liep vorig jaar ook tegen een Ta aan die niet omhoog wilde.
Was precies de reden waarom ik van een 5kW naar een 7kW gegaan ben overigens haha.

Ik had netjes een stooklijn ingesteld maar in het menu had ik de maximale temperatuur die hij mag hanteren niet goed ingesteld staan. Dat zou jij ook eens kunnen controleren (LWT voor auto modus geloof ik).

Over het sturen op retour: dat heb ik vorige seizoen ook een week geprobeerd (na correctie aan de stooklijn natuurlijk). Deed precies hetzelfde als op aanvoer hier.
Het staat nu ingesteld dat mijn warm water tussen de 28 en 40 graden moet zijn, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Echt het enige wat ik nog kan bedenken is dat het koelmiddel niet goed is ofzo, maar dat lijkt me duur om na te laten kijken helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2024
@Rolandmegens. Met de wifi stick van lg kun je een zelftest uitvoeren. Dwz hij controleert ook de druk of deze voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 20:38
mouse86 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:04:
[...]

Ik bedoelde, je zou rond de 2000W aan elektrisch vermogen moeten zitten wil je zon goed mogelijke COP houden met min mogelijke defrosts. Helaas kan je het vermogen niet zomaar aansturen.

Het enige wat kan, is door telkens in de buurt te blijven van de Taanvoer. Want dan kan je wel een beetje sturen hoeveel vermogen hij moet geven. Ik doe nu in mijn programma niets anders dan:

Tgewenst = Taanvoer + 1;
Dus is de Taanvoer 30 graden, dan is mijn Tgewenst 31 graden.
Als hij dan 31 graden heeft bereikt, zet ik hem op 32 graden... etc.

Zo kruipt het vermogen (en de warmte) langzaam omhoog.
Hij begint nu rond de 1000W, en kruipt dan naar 1600watt.
Mijn laatste run was gestart om 14.10 en om 15.30 was de eerste defrost (1h20).
Alle verwarmingen stonden open en alle kamers waren goed warm met 45 graden water.

Ga ik echter kijken naar de LG regelus, dan zit
A) alleen maar te pendelen door forse overshoots vanwege de groffe 100% start en
B ) heb ik geregeld defrosts doordat hij direct zo hard gaat waardoor de buitenunit dicht vriest.

LG Support
Heeft iemand ooit eens support benadert van LG? Ik ben benieuwd of ze mij wat meer info willen verschaffen over hun regel lus / meehelpen hun algoritme te verbeteren.

Ik ben er inmiddels van overtuigd, dat de LG regellus voor Nederland erg slecht uitpakt. Ik denk voor DryBulb omgevingen dat hij het prima zal doen. In Nederland is het gewoon niet handig zo hard gas te geven en mijn programma die dit limiteert laat ook zien dat ik mijn huis veel aangenamer krijg.

Ze hebben helaas in hun regellus wat bijzonderheden zitten (bugs?). Want op gegeven moment als er een kleine dip is in de Tretour (bv verwarming gaat open) dan stopt hij met moduleren en gaat hij naar 100% en blijft ook daar. Hij is dan ook niet meer te temmen. Enige wat je kan doen is wachten tot de defrost of thermostaat cycle of dat de temperatuur bereikt is waardoor hij zichzelf uitschakelt.

Kamstup
Ik zou willen dat ik jouw kamstrup ook zou hebben, dat zou het programmeren en testen aan mijn kant een stuk eenvoudiger maken. Wat heeft dat gekost plus minus?

AI mode
Wellicht goed voor iedereen om te weten, dat als je de AI modus gebruikt, dat dan de Tgewenst continue / dynamisch wordt aangepast. Ook al is de temperatuur gelijk buiten, alsnog zag ik in de data dat de target temperature veranderde. De logica erachter weet ik niet.

Ik kan me daardoor goed voorstellen dat je een verschil ziet tussen AI en vaste Tgewenst waarde.
@mouse86 ik heb je een Pm gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Rolf Breuer schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:11:
@Rolandmegens. Met de wifi stick van lg kun je een zelftest uitvoeren. Dwz hij controleert ook de druk of deze voldoende is.
Ik maak gebruik van de wifi module / app, maar hoe werkt die zelftest? (bij smart diagnosis?)
En test hij dan het circuit met water, wat je zelf kan bijvullen? Of de druk van het koelmiddel in de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-06 21:33
@mouse86

Ik krijg vanmiddag 3 stuks ESP32 binnen. Wat moet ik er op zetten? Tot nu toe gebruik ik voornamelijk ESPEasyMega.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 19:58
JanAllElectric schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:23:
@mouse86

Ik krijg vanmiddag 3 stuks ESP32 binnen. Wat moet ik er op zetten? Tot nu toe gebruik ik voornamelijk ESPEasyMega.
Kant en klaar
Mocht iemand een kant en klare module willen hebben, dan kan dat. Het komt dan in een DIN rail behuizing met OLED scherm, 3 knoppen en 3 schroefklemmen voor aansluiten naar de LG Therma V. Afhankelijk van de interesse kan ik een printje op maat maken, bij kleine aantallen doe ik het met de hand en gaatjesprint (minder dan 10st).

Zelfbouw
Onderstaande is als je het zelf wilt bouwen.

- 1x deze (1 euro)
- 1x deze (4 euro)
- 1x 39k weerstand
- 1x 100k weerstand
- 1x 7805 of SMPS versie

Ik ga ervan uit dat je de ESP32 DevKit C hebt aangeschaft. Je zal dan voor de data onderstaand schema als referentie kunnen aanhouden.

- D102 is optioneel ter bescherming van je schakeltransistor U102 (in geval van een piekspanning.
- D103 is optioneel, het ledje flikkert als je data verzend, ik vind dat fijn om te kunnen zien.
- R102 is optioneel, het werkt ook zonder.
- U102 kan je vervangen voor elk andere NPN transistor of logic level N-Fet, wat je ook hebt liggen.
- U103 heb je nodig om de spanning van 12v naar 5v te brengen.

De rest kan je weglaten. Ik heb er een OLED op zitten zodat ik zonder computer ook kan uitlezen en instellen samen met de 3 knoppen. Maar als hij er niet op zit, is het ook niet erg. Hoeven de knoppen er ook niet op.

- C102/103/104 en D105 en F100 zijn niet nodig

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/ySa6RVtixfRk.png?o=1

[ Voor 6% gewijzigd door mouse86 op 04-12-2021 12:56 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@mouse86

Jij hebt dan een kant en klaar printje te koop? En via wat kan ik dat dan benaderen? Via een browserpagina en? Ik heb geen wifi kit bij de lg namelijk. Dacht dat ik daar te weinig kon instellen.
Ik heb wel interesse.

Ik heb de stooklijn nu opnieuw ingesteld. de warmtepomp is nu wel weer lekker rustig. Lijkt erop dat als hij vol ijs loopt hij zo lang mogelijk probeert op lange toeren door te blijven lopen. Ook al is de retour een graad lager dan ingesteld. In elk geval geen gek gedoe meer na een defrost.

[ Voor 10% gewijzigd door Powrskin op 04-12-2021 13:14 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:45:
[...]

Kant en klaar
Mocht iemand een kant en klare module willen hebben, dan kan dat. Het komt dan in een DIN rail behuizing met OLED scherm, 3 knoppen en 3 schroefklemmen voor aansluiten naar de LG Therma V. Afhankelijk van de interesse kan ik een printje op maat maken, bij kleine aantallen doe ik het met de hand en gaatjesprint (minder dan 10st).

Zelfbouw

- 1x deze (1 euro)
- 1x deze (4 euro)
- 1x 39k weerstand
- 1x 100k weerstand
- 1x 7805 of SMPS versie

Ik ga ervan uit dat je de ESP32 DevKit C hebt aangeschaft. Je zal dan voor de data onderstaand schema als referentie kunnen aanhouden.

- D102 is optioneel ter bescherming van je schakeltransistor U102 (in geval van een piekspanning.
- D103 is optioneel, het ledje flikkert als je data verzend, ik vind dat fijn om te kunnen zien.
- U102 kan je vervangen voor elk andere NPN transistor of logic level N-Fet, wat je ook hebt liggen.

De rest kan je weglaten. Ik heb er een OLED op zitten zodat ik zonder computer ook kan uitlezen en instellen samen met de 3 knoppen. Maar als hij er niet op zit, is het ook niet erg. Hoeven de knoppen er ook niet op.

[Afbeelding]
Ik heb die ESP32 voornamelijk aangeschaft om zelf met MQTT te experimenteren. MQTT op een ESP8266 wil niet zo goed.

Verder is mijn soldeertechniek niet zo geweldig 8)7 . Kant een klaar kan ook. Ik begreep van jou dat het ofwel met webpagina ofwel met MQTT naar HA bestuurd kan worden. Dan hoeft zo'n lcd schermpje van mij niet (mag natuurlijk wel).

Ik wil er (graag >:) ) voor betalen. Wat reken je ervoor?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
@mouse86 l

Zou ik als eigenaar van de HM091MRS U33 ook wat aan hebben?
Ik ben geen echte techneut, maar wel leergierig.
Kan ik het uitlezen op Windows?

Ik had je gisteravond nog een PM gestuurd met info.

Gr. Apepannetje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mouse86
@Powrskin @JanAllElectric @apepannetje

Ha wat leuk de interesse! Aangezien ik enkele vragen krijg over de print, heb ik het hieronder uitgetypt wat je kan verwachten.

Wat je krijgt is een print met afmeting ca 8 cm bij 8 cm.
NB. Je hoeft geen LG WiFi kit te hebben!
Ik verwacht dat je bij elk type LG heatpump deze print kan gebruiken.

Wat kun je ermee
Na aansluiten kan je het volgende uitlezen live uitlezen

- Actuele temperatuur aanvoer (Ta)
- Actuele temperatuur retour (Tr)
- Actuele warmtevraag (Off, Heat, Cool)
- Actuele temperatuur setpoint
- Of de compressor aan / uit staat
- Of defrost actief is
- Of Silence mode actief is
- Actuele SWW temperatuur
- Actuele SWW target temperatuur
- Actuele offset voor de AI functie
- Actuele indoor temperatuur (van de LG controller)

Dankzij de webpagina is er geen app nodig om hem op je mobiel / laptop / computer (ook windows / linux) te bekijken. Gewoon de webpagina openen en je kunt alles zien en doen :)

Naast het uitlezen kan je ook aansturen via de webpagina:
- Aan/uitzetten Silence mode
- Target temperatuur aanpassen voor Ta of Tr
- Offset instellen voor de AI

En je kunt mijn "algoritme" aan/uit zetten. Met dit algoritme zorg ik bij mijn unit ervoor dat de LG rustig opstart. Dit is echter wel expirementeel. Ik heb geen idee hoe dit bij anderen werkt aangezien ik enkel ervaring heb met mijn setup met een Ta van 45 graden. Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, maar ik wil niemand teleurstellen.

MQTT
Naast de webpagina, kan je ook je data via MQTT binnen halen en aansturen. Zo kan je bijv. Je eigen profiel maken voor de Ttarget temperatuur voor een WAR regeling.
En als je Home Assistant gebruikt, dan herkend Home Assistant automatisch het apparaat en zal alle sensoren vanzelf erbij plaatsen.

Updates
En in de loop van tijd zal ik ongetwijfeld nog dingen toevoegen. Zo zag ik dat het ook mogelijk is om via deze weg de pompsnelheid, water temperatuur voor AI en andere zaken kan instellen.

Je kunt de unit eenvoudig via de webpagina updaten. En je kunt altijd downgraden als het niet bevalt.

Disclamer
Kan iemand mij helpen met een disclaimer? Ik maak deze print met de beste bedoelingen maar ik wil niet verantwoordelijk zijn als er schade, op welke manier dan ook, door mijn print ontstaat. Ook kan het zijn dat LG de garantie laat vervalen als ze dit opmerken in jouw apparaat.

Aansluiten
Je zult 3 draden vanuit deze print moeten verbinden aan de LG controller. Dit mag je alleen doen als de gehele unit spanningsloos is. Daarna kan je de LG aanzetten en zal de print vanzelf voorzien worden van voeding en data. Je zal er een lampje op zien aangaan.
Rode kabel van LG op de + (PLUS).
Zwarte kabel van LG op de - (MIN).
Gele kabel van de LG op de SIG(signaal).

Verbinding maken
Nadat de stroom ingeschakeld wordt, zal er na 30 seconden een WiFi punt beschikbaar komen waarmee je kan verbinden via telefoon/laptop/computer. Zodra je verbonden bent, wordt er vanzelf een webpagina geopend. Mocht dit niet gebeuren, dan ga je naar http://192.168.1.2/_AC

Webpagina
Deze webpagina wijst zichtzelf. Klik op "configure new AP" en je krijgt een lijst te zien van WiFi namen in de buurt. Als het goed is zal je hier jouw thuis WiFi ook op terug zien. Klik erop, voer het wachtwoord in, en de module maakt vanzelf verbinding met je netwerk.

Je kan nu via je eigen thuisnetwerk de module benaderen. Voer zijn IP in. Weet je het IP adres niet? Kijk dan op het OLED display wat zijn toegewezen IP adres is.

Zonder WiFI
Hoewel ik het wel aanraad, kun je het apparaat ook bedienen zonder hem te koppelen aan je thuisnetwerk. Hiervoor ga je via het OLED menu naar Hotspot. Deze zet je op 'aan'. Dan kan je verbinden via je laptop/telefoon/computer. Ga je naar de pagina http://192.168.1.1 dan kan je alle actuele status inlezen en configuraties uitvoeren als je wilt

Kosten
De prijs heb ik nog niet. Ik had nu een print van mijn werk gebruikt, die uit de afkeur bak kwam (bij deze was het OLED niet conform de kwaliteit, dat maakte in mijn geval niet uit).

Ik weet dat de printen verkocht worden voor 125.-- euro ex btw via mijn werk, en dan heb je ze binnen 2 werkdagen(enkel b2b). Maar het is zwaar, zwaar overkill wat erop zit en daardoor ook duur voor wat nodig is.

Ik denk er daarom aan om zelf een printje te maken, de prijs zal dan rond de 60 euro uitkomen incl verzenden binnen NL. Je kunt ook zelf diverse modulen van Aliexpress kopen, dan ben je denk ik 25 euro kwijt plus uurtje solderen Je hebt dan wel allemaal losse modulen die je aan elkaar knoopt..
De extra kosten bij mij zit in het maatwerk printje, assemblage het OLED scherm erbij en de verzendenkosten (a 5 euro in NL).

Als jullie nog steeds geinteresseerd zijn, wil je het mij dan laten weten? Het mag ook via PM. Afhankelijk van de aantallen kan ik de prijzen opvragen (meer afname, is goedkoper om de printen in huis krijgen).
Ik verwacht dan in Januari te kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
mouse86 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:45:

Ha wat leuk de interesse! Aangezien ik enkele vragen krijg over de print, heb ik het hieronder uitgetypt wat je kan verwachten.

Wat kun je ermee

- Of defrost actief is

Dankzij de webpagina is er geen app nodig om hem op je mobiel / laptop / computer (ook windows / linux) te bekijken. Gewoon de webpagina openen en je kunt alles zien en doen :)

En je kunt mijn "algoritme" aan/uit zetten. Met dit algoritme zorg ik bij mijn unit ervoor dat de LG rustig opstart. Dit is echter wel expirementeel. Ik heb geen idee hoe dit bij anderen werkt aangezien ik enkel ervaring heb met mijn setup met een Ta van 45 graden. Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, maar ik wil niemand teleurstellen.

MQTT
Naast de webpagina, kan je ook je data via MQTT binnen halen en aansturen. Zo kan je bijv. Je eigen profiel maken voor de Ttarget temperatuur voor een WAR regeling.
En als je Home Assistant gebruikt, dan herkend Home Assistant automatisch het apparaat en zal alle sensoren vanzelf erbij plaatsen.

Updates
En in de loop van tijd zal ik ongetwijfeld nog dingen toevoegen. Zo zag ik dat het ook mogelijk is om via deze weg de pompsnelheid, water temperatuur voor AI en andere zaken kan instellen.

Je kunt de unit eenvoudig via de webpagina updaten. En je kunt altijd downgraden als het niet bevalt.

Disclamer
Kan iemand mij helpen met een disclaimer? Ik maak deze print met de beste bedoelingen maar ik wil niet verantwoordelijk zijn als er schade, op welke manier dan ook, door mijn print ontstaat. Ook kan het zijn dat LG de garantie laat vervalen als ze dit opmerken in jouw apparaat.

Aansluiten
Je zult 3 draden vanuit deze print moeten verbinden aan de LG controller. Dit mag je alleen doen als de gehele unit spanningsloos is. Daarna kan je de LG aanzetten en zal de print vanzelf voorzien worden van voeding en data. Je zal er een lampje op zien aangaan.

Verbinding maken
Nadat de stroom ingeschakeld wordt, zal er na 30 seconden een WiFi punt beschikbaar komen waarmee je kan verbinden via telefoon/laptop/computer. Zodra je verbonden bent, wordt er vanzelf een webpagina geopend. Mocht dit niet gebeuren, dan ga je naar http://192.168.1.2/_AC

Webpagina
Deze webpagina wijst zichtzelf. Klik op "configure new AP" en je krijgt een lijst te zien van WiFi namen in de buurt. Als het goed is zal je hier jouw thuis WiFi ook op terug zien. Klik erop, voer het wachtwoord in, en de module maakt vanzelf verbinding met je netwerk.

Je kan nu via je eigen thuisnetwerk de module benaderen. Voer zijn IP in. Weet je het IP adres niet? Kijk dan op het OLED display wat zijn toegewezen IP adres is.

Zonder WiFI
Hoewel ik het wel aanraad, kun je het apparaat ook bedienen zonder hem te koppelen aan je thuisnetwerk. Hiervoor ga je via het OLED menu naar Hotspot. Deze zet je op 'aan'. Dan kan je verbinden via je laptop/telefoon/computer. Ga je naar de pagina http://192.168.1.1 dan kan je alle actuele status inlezen en configuraties uitvoeren als je wilt

Kosten
De prijs heb ik nog niet. Ik had nu een print van mijn werk gebruikt, die uit de afkeur bak kwam (bij deze was het OLED niet conform de kwaliteit, dat maakte in mijn geval niet uit).

Ik weet dat de printen verkocht worden voor 125.-- euro ex btw via mijn werk, en dan heb je ze binnen 2 werkdagen(enkel b2b). Maar het is zwaar, zwaar overkill wat erop zit en daardoor ook duur voor wat nodig is.

Ik denk er daarom aan om zelf een printje te maken, de prijs zal dan rond de 60 euro uitkomen incl verzenden binnen NL. Je kunt ook zelf diverse modulen van Aliexpress kopen, dan ben je denk ik 25 euro kwijt plus uurtje solderen Je hebt dan wel allemaal losse modulen die je aan elkaar knoopt..
De extra kosten bij mij zit in het maatwerk printje, assemblage het OLED scherm erbij en de verzendenkosten (a 5 euro in NL).

Als jullie nog steeds geinteresseerd zijn, wil je het mij dan laten weten? Het mag ook via PM. Afhankelijk van de aantallen kan ik de prijzen opvragen (meer afname, is goedkoper om de printen in huis krijgen).
Klinkt goed! Ik heb zeker interesse :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric

Wat kun je ermee

- Of defrost actief is

MQTT

Updates

Disclamer

Aansluiten

Verbinding maken

Webpagina

Zonder WiFI

Kosten

Ik heb ook interesse. Ik neem er zeker eentje af.

Mooi dat het een webinterface heeft (om mee te beginnen). Dan kan ik deze later met MQTT integreren met Domoticz (of eventueel HA). Daar loopt mijn software thermostaat (startmomenten op de dag afhankelijk tijd en binnentemperatuur).

Zou het ook mogelijk zijn de software thermostaat binnen de ESP32 te programmeren. Het is op dit moment vooral:
- Window aan (5 per dag) met doeltemperatuur kamer
- Keuze tussen aanwarmen, waarbij berekend wordt wanneer de LG aan zou moeten om target kamertemperatuur te halen, of hysterese. In mijn regeling is de hysterese -0.4,0 rond target kamertemperatuur (ipv -.5, 1.5 van LG zelf)
- Met jouw oplossing zou ik ook nog aanpassen TA kunnen toevoegen op basis buitentemperatuur of bv het niet op tijd halen binnentemperatuur. Dit omdat mijn stooklijn niet lineair lijkt te verlopen.

Nog een vraagje? Conflicteert het niet met de controller zelf? Ik installeer dat op het verbindingsstekkertje. Hoef ik niet aan de controller of buitenunit te komen. Verder heb ik toch al geen echte garantie. Unit uit Slovenië

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 11:39

Wat kun je ermee

- Of defrost actief is

MQTT

Updates

Disclamer

Aansluiten

Verbinding maken

Webpagina

Zonder WiFI

Kosten

Onwijs gaaf wat je al bereikt hebt! Ik heb zeker interesse in een kant en klare print!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
Beste @mouse86

Ook deze tweaker doet mee
Zoals gezegd, nooit te jong om te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-05 23:25
@mouse86 ik doe uiteraard ook mee met dit nieuwe platform!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023

Wat kun je ermee
- Of defrost actief is

MQTT

Updates

Disclamer

Aansluiten

Verbinding maken

Webpagina

Zonder WiFI

Kosten

Hoi Mouse86, wat goed dat je dit allemaal hebt uitgezocht ! Waarschijnlijk kun je hier veel LG eigenaren blij mee maken. Ik houd wel van dit soort projectjes en neem ook graag een unit af als je ze gaat bouwen.Hoor graag over hoe dit verder in sijn werk gaat.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@mouse86
Count me in. Het langzaam opstarten algoritme zal ik moeten proberen aan te passen, maar heel leuk om mee te leren spelen.
Top actie Sinterklaas <+:)

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
@mouse86 goed bezig! Ik doe ook graag mee.

Mocht je hulp op prijs stellen met het betaalbaar en maakbaar maken van de printplaat dan help ik je graag mee.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anarrima
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Een geweldige sinterklaasactie, ik doe ook graag mee. Het is dat ik mijn woning duurzaam en ecologisch heb geïsoleerd anders was het kou lijden met de huidige temperaturen. De lg mag wel een upgrade gebruiken met ons klimaat, en zie daar bedankt @mouse86
Is een disclaimer nodig voor tweakers? O-) de meeste warmtepompen komen sowieso uit Slovenië garantie is dan ver te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
@mouse86
Super mooi initiatief!
Ik zal niet als eerste mee doen (heb het iets te druk momenteel om echt te gaan tweaken), maar in de toekomst denk ik dat ik zeker wel interesse heb. Helemaal als dit de aansturing van de LG wat soepeler kan maken (bv minder problematiek ivm -0.5 +1.5), of als het het apparaat wat efficienter maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Anarrima schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:52:
[...]
Is een disclaimer nodig voor tweakers? O-) de meeste warmtepompen komen sowieso uit Slovenië garantie is dan ver te zoeken.
Ho ho, hier moet ik toch even op inhaken. Tot nu toe is eMundia bij problemen erg behulpzaam geweest. Bij een defecte unit van een non-Tweaker hier in de buurt heeft eMundia de defecte warmtepomp omgeruild voor een werkende en een monteur van LG Nederland werd langsgestuurd voor controle.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
David schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:03:
[...]

Ho ho, hier moet ik toch even op inhaken. Tot nu toe is eMundia bij problemen erg behulpzaam geweest. Bij een defecte unit van een non-Tweaker hier in de buurt heeft eMundia de defecte warmtepomp omgeruild voor een werkende en een monteur van LG Nederland werd langsgestuurd voor controle.
Bij een collega was de compressor defect, en gaf eMundia niet thuis. Na drie weken correspondentie werd het door LG nederland opgelost zonder tussenkomst van eMundia. De gehele warmtepomp werd vervangen, dus wel opgelost overigens.
Mijn persoonlijke ervaringen met eMundia zijn louter positief, echter ik heb ook nog geen garantie hoeven claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
1993jjohan schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:33:
Ik ga komende week eindelijk de warmtepomp installeren.

Zal vast nog met wat vragen komen deze week maar nu ben ik aan het bestellen van dingen en kom ik bij het onderwerp antivries.

Gebruiken jullie dat en zo ja in welk percentage en waar heb je het gekocht.
Ok zat zelf te kijken maar kom als snel op 60l Ethyleenglycol wat me 300 euro kost.
Ik zou propyleen glycol nemen, dit is niet giftig in tegenstelling tot ethyleen glycol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
apepannetje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

We praten over twee verschillende aspecten:

Het installeren moet plaats vinden door een vakkundig installateur.
Het aanvragen van de subsidie word/kan door de eigenaar worden gedaan. ( in mijn geval)
Ik heb mijn auer edel eau warmtepomp boiler en mijn modul air ook zelf geïnstalleerd en subsidie aangevraagd. Even een briefje bij voegen met de tekst: volgens fabrieksinstructies aangesloten en gemonteerd en enkele foto's van de installatie bijvoegen. Met serienummer en meldcode. Is beide keren zonder vragen of opmerkingen gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
@mouse86

Ik heb vanochtend om 10 ur (witte streep) na wederom een stop van de unit jouw algoritme handmatig toegepast, met onderstaand het resultaat. Het standaard gedrag van de LG is uiteraard teleurstellend slecht. Eigenlijk zou LG de software van de machine aan moeten passen. Zou dat ook iets zijn wat we zelf kunnen doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm5M6_bVciEPyEJeXd1p2jVZ6fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IULTyJ71Bvt9b1Jgx46tQou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Cees-JanH schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:21:
[...]
Eigenlijk zou LG de software van de machine aan moeten passen. Zou dat ook iets zijn wat we zelf kunnen doen?
Dat is lastig te bepalen. De firmware van de LG PREMTB100 controller is gebouwd met open source componenten met GPL-licentie, dus die kun je downloaden vanaf de LG-site. Ik heb er zelf ooit eens in zitten neuzen maar niks gevonden wat met de regeling van de temperatuur te maken heeft.

De controller lijkt op een Linux-systeem te draaien.

Voor zover ik weet zijn er ook geen firmware upgrades beschikbaar, dus daar kunnen we ook weinig van leren.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:10
@Cees-JanH Goede actie om dat eens handmatig te proberen. Ga ik ook eens doen als het hier weer een graad of 2 is. Volgens de weersverwachting zou dat morgen al zijn.

Idee is dus tja de defrost met watertemp sturen en dan beginnen op ongeveer de Ta en per 1 of 2 minuten een graadje erbij?

Inmiddels ook pomp pre run naar 1 minuut gezet. Dat kan misschien ook iets helpen omdat ik zag dat 6 minuten ervoor zorgde dat de Ta eerst nog wat naar beneden liep.

[ Voor 22% gewijzigd door rykers op 05-12-2021 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
Ik vind het zo onwijs leuk dat ik jullie hopelijk allemaal blij mag maken :D _/-\o_ Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen.

Bestellingen
Voor deze tweakers ga ik zorgen dat er een board gemaakt wordt. Als je erbij wilt, stuur mij een PM of tag me in een bericht, dan pas ik dit bericht aan.

Geüpdatet tot 13-12-2021

1x @JanAllElectric
1x @Rubie-The-Sysop
1x @apepannetje
1x @Cees-JanH
1x @El Bodhisatva
1x @Powrskin
1x @David
1x @Anarrima

1x @Paulluijken
1x @beumer
1x @Tealblue
1x @montebaldo55
1x @joep2020

1x @Rolf Breuer
1x @cptbill

1x voor mijzelf :-p
--------------+
16 stuks

Kosten
De geschatte prijs is 60 euro incl. verzenden.
De exacte prijs volgt nadat de print afgetekend is en ik weet welke materialen erop komt.
Daarna stuur ik een PM met een betaalverzoek.

Planning
Ik verwacht de print komende week getekend te hebben (uiterlijk 11 december).

Dan ga ik ze bestellen in China. Meestal duurt dat 2 weken. Dan zou ik het 26 december moeten ontvangen. Echter gezien de feestdagen, richt ik mij op uiterlijk 8 januari.

Na ontvangst ga ik (en mijn vrouw) samen lekker solderen, jawel, loodvrij doen wij!
We gaan ze testen, software erin zetten, mooi verpakken en dan jullie kant opsturen.

Voortgang
Vandaag de eerste start gemaakt voor de print. Door de componenten crisis maak ik meer dan ik wil gebruik van kant en klare modules dan losse componenten. Hierdoor wordt het design wat groter maar is het wel eenvoudiger om aan materiaal te komen. Kant en klare modulen zijn beter te verkrijgen dan losse componenten. Ik zit nu op 8 x 8 cm inclusief een DIN rail behuizing. Op zich nog redelijk compact.

@JanAllElectric

Ik verwacht dat je de thermostaat ook via de ESP32 kan programmeren. Een andere mogelijkheid is om dit in je home automatisering systeem te implementeren. Dan hou je deze module alleen als doorgeef luik.

Goeie opmerking betreft collisions. Gelukkig conflicteert deze module niet met de bestaande controller. Het is namelijk zo, dat de buitenunit 1x per minuut een update stuurt en de binnen unit elke 30 seconden. Mijn berichten worden met ruime marge buiten deze berichten verzonden. De controller en buitenunit nemen mooi de nieuwe gegevens over. Sindsdien de unit bij mij aan staat, nu zon kleine week, heb ik nog geen 1 collision gehad.

@Cees-JanH
Wauw, mooi om te zien dat je het handmatig getest hebt om 10.00 uur in je grafiek. Prachtige continue lijn zie ik nu. Ik denk dat de print van mij dan zeker een goede toevoeging kan zijn voor je, dan hoef je niet naast de controller te staan om steeds de temperaturen in te stellen :>

Wat je zegt is waar, als LG dit zou kunnen inprogrammeren, zou dit het allermooiste verlopen. Het zou zelfs veel beter zijn dan ik ooit kan halen met mijn print. Dat komt omdat mijn print nu de LG regeling "voor de gek" moet houden met als resultaat een betere regeling. Beste zou als de LG het direct zou implementeren, eventueel met de optie dat de gebruiker de P, I en D waarde zelf kan configureren na gelang zijn installatie. Immers zal elke installatie net iets anders zijn qua afnemers, buffers, watersnelheid, ed.

Helaas kunnen we niet de LG print zelf programmeren zonder zelf de gehele programmatuur te ontwikkelen. Maar zeg nooit nooit..... ;)

@David
Bedankt voor je aanbod, ben je ook een hardware / embedded ontwerper? Altijd leuk om samen mee te denken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@mouse86
Kan de print eigenlijk ook in de buitenunit hangen ipv bij de controller?
En de print kan dan tegelijk functioneren met de controller, en de aansturing daarvan wat tweaken?

En laatste misschien domme vraag: kan dit alleen vanuit thuis netwerk benaderd worden? Of moet ik het dan bv met Homey koppelen, om op die manier de data/aansturing te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@mouse86 Inkoopacties via het forum zijn niet de bedoeling ;) Het is beter als je een advertentie aanmaakt en daar in je forumhandtekening (zoek op 'signature') met een link naar verwijst. Eénmalig in dit topic een linkje posten naar je advertentie wil ik ook nog wel door de vingers zien.

De technische discussie over de werking van je printplaatje mag hier overigens prima gevoerd worden! :)

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Volgens de buienradar ap was het niet heel koud vanmorgen, maar toch aardig wat defrosts. (De wp gaat s nachts obv de thermostaat uit, ook al heb ik geen nachtverlaging, vermoedelijk door traagheid van mijn wandverwarming in 5 cm leem).

Dus maar eens handmatig geprobeerd traag op te starten. Begonnen met 20 graden., Vrij snel naar 25 want dat was Tr. Vervolgens gaat de wp zelf al door naar Ta 28. Dus ik maar gevolg met de vraag, waarna de wp naar 30 graden gaat. Na die stap naar Ta 30 gaat hij ook vol vermogen draaien.

Nu kan hij het vermogen ook wel kwijt op dit moment met aanwarmen van mijn werkkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RudIWQOFBU-V_EK36ul1KQzJoqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gs1gZpbYcD9Xo7fKTxbOvP7y.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hij zakt dus wel straks omdat hij dicht vriest. Misschien vanmiddag nog eens een poging wagen als alles is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
rykers schreef op maandag 6 december 2021 @ 06:57:
Volgens de buienradar ap was het niet heel koud vanmorgen, maar toch aardig wat defrosts. (De wp gaat s nachts obv de thermostaat uit, ook al heb ik geen nachtverlaging, vermoedelijk door traagheid van mijn wandverwarming in 5 cm leem).

Dus maar eens handmatig geprobeerd traag op te starten. Begonnen met 20 graden., Vrij snel naar 25 want dat was Tr. Vervolgens gaat de wp zelf al door naar Ta 28. Dus ik maar gevolg met de vraag, waarna de wp naar 30 graden gaat. Na die stap naar Ta 30 gaat hij ook vol vermogen draaien.

Nu kan hij het vermogen ook wel kwijt op dit moment met aanwarmen van mijn werkkamer:

[Afbeelding]

Maar hij zakt dus wel straks omdat hij dicht vriest. Misschien vanmiddag nog eens een poging wagen als alles is opgewarmd.
Er zijn twee dingen wat ik heb geconstateerd.

Als je Tgewenst bijv 30 graden is, en je Taanvoer langer dan 10 minuten op 29 graden staat, dan gaat de warmtepomp na ca 6 minuten op volgas en is daarna niet meer te regelen. Pas bij de volgende run kan je weer regelen.

Als je Tretour een dip heeft in de temperatuur, bijvoorbeeld er gaat een verwarming open waardoor er kort, koud water naar binnen komt, dat de warmtepomp ook gelijk volgas gaat en niet meer te regelen is. Pas weer bij een volgende run kan je weer regelen.

Het is dus de kunst te proberen dat Tgewenst zo dicht mogelijk bij Ta blijft plus waarbij je moet zorgen dan Tgewenst niet lang (10min of langer) +1 graden hoger is.

Hieronder kun je zien wat ik bedoel. Dit is mijn run van vandaag. Geen defrosts nog gehad. Vrijwel continue staat hij zachtjes urenlang te pruttelen zonder Silent mode.

Toch zie je bij mijn pijl, dat mijn regeling iets te lang de Tgewenst +1 graden had staan waardoor de unit enkele minuten later naar 100% schiet. Ik heb nu zo ingesteld als ik die 100% regeling zie, dat hij de warmtepomp uitzet. De volgende run kan je dan weer verder met regelen.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/0BoABhEqUSHK.png?o=1

Overigens verklaar ik dit gedrag door iets wat in de handleiding staat; dat deze warmtepomp zeer snel zijn Tgewenst kan halen, sneller dan zijn concurrenten. Het enige nadeel dat hieraan kleeft is overshoot en pendelen.

[ Voor 16% gewijzigd door mouse86 op 06-12-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Dan doen de concurrenten het beter ;)

Vandaag is het bij mij vrij continue defrosten:
https://snapshot.raintank...Kd6KKrzKPRyEXjvfGwMu3lsQ4

Het lastige aan de waarden van de Kamstrup is deze wat afwijken van de waarden van de LG. Het zit om en nabij de 1,5 graad.
Vannacht/vanmorgen stond de LG op Ta=29. Dus ca 30,5 graden. Daar komt hij bij mij niet structureel overheen.
Om 7.30 heb ik hem 2 graden omhoog gezet. Dus Ta ca 32,5 graden.
Om ca. 10.20 heb ik hem 1 graag omhoog gezet dus Ta ca.33,5 graden.
Om 12 uur heb ik hem weer een graag omhoog gezet, dus Ta ca. 34,5 graden.

Wat ik zie is dat hij bij mij bijna geen overshoot heeft. Alleen om 12.53 is hij even doorgeschoten naar 35.5 graden.
Ook geen overshoots niet als er op eens een groep open gaat. Zie bijvoorbeeld deze dag waarin hij een aantal keren op en af toert:
https://snapshot.raintank...V1QotBjNXnxtsXToHxqgTaNfh

Overigens heb ik dit laatste momenteel beperkt door in alle ruimten 1 van de radiatoren altijd open te hebben staan en de andere te laten regelen door mijn Netatmo knoppen. Daardoor komt er minder vaak een sloot koud retourwater naar de LG.

Wat verder opvalt is dat gaandeweg de ochtend de piek die de wp bereikt wat lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@rykers

Ik zie in jouw grafiek dat je Ta wel oploopt maar de Tr gaat omlaag. Staat je pompsnelheid wel hoog genoeg? Ik denk dat in jouw geval de LG naar vol vermogen gaat vanwege de hoge delta T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Cees-JanH Flow was tussen 17,8 l/h en 19l/h (pomp op 80%). Lijkt mij dat dat afdoende zou moeten zijn. Inmiddels de pomp dan nog eens op 100% gezet. Flow schommelt dan tussen 19 l/h en 21,5 l/h afhankelijk van hoeveel groepen open zijn.

Zou de dip in de Tr niet vooral komen door de defrost?

Vanmorgen nog eens geprobeerd handmatig te regelen, maar weer niet gelukt. Daarom heb ik hem eens even laten staan op 28 graden. Dan zie ik wel dat hij doorschiet nar ca. 32 graden en afslaat. Na 3 minuten wachten gaat hij dan weer aan:

https://snapshot.raintank...GbD3yeNA9f0qd1Cor4doiDCEz

Nadat ik de Ta weer naar 32 graden had gezet liep hij wel weer door.

[ Voor 40% gewijzigd door rykers op 07-12-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 19:54
mouse86 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:45:
[...]

Kant en klaar

Zelfbouw

- 1x deze (1 euro)
- 1x deze (4 euro)
- 1x 39k weerstand
- 1x 100k weerstand
- 1x 7805 of SMPS versie

[Afbeelding]
Ik denk dat ik veel componenten kan strippen omdat ik Home Assistant met EspHome en MQTT gebruik en geen behoefte heb aan een oled of buttons. Dat betekent eigenlijk dat ik ik voldoende heb aan een ESP32 + een shield met een LM7805, een connector voor de 3 draden naar de controller en een aantal weerstandjes, correct? Overigens werkt het uiteraard alleen met de juiste software, het zou mooi zijn om dit in EspHome te kunnen maken omdat dit al heel fijn samen werkt met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-05 19:08
@mouse86 count me in!

Wel een vraag. Esp32 is best wel stroomhongerig, is er genoeg voeding voor? Wellicht de 7805 voor iets wat switcht vervangen?

Heb zin om ermee te spelen! Zeker een eigen stooklijn bouwen, een soort van PID (of iig de P ervan) inbouwen, zodat mijn huis eerder warm is. (Nu 1.5u per graad, traag systeem).
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
Even een update van mijn kant met wat kengetallen meteen:

- Vrijstaand huis jaren 60 (boven wonen, beneden slapen)
- spouw isolatie, veeel HR++ glas, matige dak isolatie (4cm)
- 100m2 (dikke, dus traag) vloerverwarming in dagelijks verwarmd
- 50m2 vloerverwarming slaapkamers, 1.5uur verwarmd in de ochtend voor de warme voetjes
- 30m2 overig
- vroeger 2400m3 gas
- afgelopen jaar 6GWh verwarming
- 800kWh SWW
- afgelopen jaar de 9kW LG
- netatmo thermostaat
- helaas geen kamstrup

Doordat ik vorig jaar eigenlijk te kort kwam in de koude perioden heb ik besloten om dit jaar de 12kW LG te installeren. En dat maakt verschil!
Eigenlijk heel logisch, maar hij heeft aanzienlijk meer vermogen zodat de gevraagde Ta ook daadwerkelijk gehaald wordt. Wel, zoals in alle andere post hiervoor, is het regelgedrag hetzelfde met 100% aanloopvermogen. Dat hoop ik naar beneden te krijgen met de @mouse86 hack. Afgelopen dagen behoorlijk wat defrosts gehad.

Voor mijn gevoel loopt hij stiller, in ieder geval bij ongeveer gelijk vermogen. De stampende compressor zoals die van de 9 heb ik nog niet meegemaakt. Wel een dubbele fan, dus dat geeft iets meer lawaai, maar dat sterft sneller weg in de tuin.

Hieronder afgelopen 12h. Dikke pret dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKU-W4F-4tV1JySDzg_1htylnDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPBuK3aNKVW27wbFq7NznqVz.jpg?f=fotoalbum_large

Er is nog een hoop te verbeteren, onderandere een bypass die niet helemaal dicht wil (arghh). Ook zie ik heel veel nut is een naverbrander, niet zozeer om sneller door een defrost te komen, maar om de Tr hoog te houden, zodat de opstart na een defrost versnelt (ta en tr hoog houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@joep2020

De ESP32 gebruikt inderdaad meer dan de de oude microcontrollers, daarin tegen kan het ook véél meer. Totaal gebruikt de ESP32 ca 200mA bij 3.3 volt. Dat is 0.66 Watts. Aangezien ik een SMPS gebruik om van 13 volt naar 3.3 volt te gaan met een efficiëntie van +- 80%, zit je op minder dan 1Watt verbuik.

Let wel op, als je straks zo`n ding hebt, zit je elk uur naar je grafiek te tuuren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
@mouse86
1W zou inderdaad nog wel te doen zijn, die remote van LG is ook geen kleintje in stroomverbruik lijkt me.
Heb je ergens een github waar ik stiekem al kan meekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 19:54
joep2020 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:15:
@mouse86
1W zou inderdaad nog wel te doen zijn, die remote van LG is ook geen kleintje in stroomverbruik lijkt me.
Heb je ergens een github waar ik stiekem al kan meekijken?
Wil wel meedenken hoe we het geheel in EspHome aan de praat krijgen, mogelijk is er al een component wat we hiervoor kunnen gebruiken: https://esphome.io/#core-components

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbill
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Dear tweakers. Greetings from Greece.
First of all sorry of my english language but i have been following you using google translate since the beginning of this thread.
I have an LG HM123M.U33 12kW since April. I am not using DHW, just heating.
This is my second heat pump. My first is a 8 years old model carrier 30AWH006HB which works perfect compared to the LG.
Since day one i had the problems that most you have described.
The LG overshoots many many times, especially when i ask for low temperature water (usually bellow 39C) and keeps going on and off.
I currently have several oversized purmo radiators which are about 100 liters of water.

I was supposed to be able to have heat with low temperatures (with water at around 35C) but the shitty LG has a different opinion.

I dont have so much detailed graphs like you guys .

This is a simple example of asking water at 46C. Its a disaster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duKKyiOTqT5FbvPXO3Sat4UIQeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6NW3hniKbDsj5BL1A2XCEf6.png?f=user_large

I have heard several suggestions to solve my problem. I was planning to add a 100litre buffer tank at the return pipe.

Mouse's solution simple so exciting. It would be very interesting to solve those overshoots.
@mouse86 could you please count me in also? I know that i will have to pay more for shipping in Greece, its no problem for me.

By the way, the LG distributor in my country seems to know about the problem. But they have done nothing.

Also, a small detail. I have the software version of 3.0.5.6a
There seems to be a menu on pump capacity where you can see the ΔΤ on set or release.
Have you guys seen any difference changing this parameter?
YouTube: LG Therma V R32 Monobloc Installer Setting Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Hello @cptbill , you must have a big house in Greece with a 12 kW unit!

It seems you have different software, we mostly have 3055. This does not have the delta T option.

For your situation you can try putting the silent mode, limmiting the output power.

Or you can try to manualy start compressor by after a stop setting desired T one or two degrees higher than actual Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
Hi @cptbill!
I gave the Same model and software version. Also noticed the dT setting, but no documentation whatsoever. I've had it in SET since some time, today I'll set it to RELEASE. Lets see what happens...

I don't really have the overshoot problem, since, I think, I have a very slow system. Large area of floorheating with plenty of concrete. However, startups cause direct freezing if the evaporator, which the @mouse86 thingy should fix.

I do have DHW and maybe it has a not enough heat transfer for the 12kW. It doesn't have the patience to wait for the water to warm up inside the tank when heating to 58degr. It produces 62+ degrees water and then shuts itself off at 57degr DHW temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Zo, na een jaartje, maar weer eens gan stoeien met de instellingen van mijn 9kW. Ik zie dat er ondertussen al weer veel is uitgezocht/ontdekt.
Ik begrijp dat de 3.0.5.5 nog steeds de nieuwste software is, maar volgens mij is die niet te upgraden.

Vraagje, Mijn WP vriest (uiteraard) rond deze tijd dicht, echter hij doet dat in banen. Ik zag net dat het een soort zebra was van wisselend bevroren en niet bevroren strepen. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Even een nieuw aspect.

Ik heb nu nachtverlaging, waarbij ik (met wisselend resultaat overigens) een aanwarmingstijd tot 10:00 probeer te berekenen. Effect hiervan is, zoals vannacht, dat de LG uit staat tot ca 04:00.

Ik heb onder 5 graden buitentemperatuur als een soort vorst beveiliging de VVW-pomp aan.

Wat me nu opvalt dat de LG zelf ook wat doet. Ik zie een periode van 30 minuten en ieder uur een piekje van 62 Watt. De pomp kan het niet zijn, want die gebruikt bij mij 73 Watt.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
woger schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:58:
Zo, na een jaartje, maar weer eens gan stoeien met de instellingen van mijn 9kW. Ik zie dat er ondertussen al weer veel is uitgezocht/ontdekt.
Ik begrijp dat de 3.0.5.5 nog steeds de nieuwste software is, maar volgens mij is die niet te upgraden.

Vraagje, Mijn WP vriest (uiteraard) rond deze tijd dicht, echter hij doet dat in banen. Ik zag net dat het een soort zebra was van wisselend bevroren en niet bevroren strepen. Hebben jullie dat ook?
Zebra ook hier, hoort erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-05 23:53
Na heel veel uurtjes rondgelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken. Bij deze meld ik mij dan ook in dit topic.
Aangenaam, ik ben Paul Luijken. Heb een jaren 70 woning gekocht waar wij vloerverwarming (100m2) in hebben laten frezen, diverse isolatiemaatregelen hebben getroffen (HR++, glaswol dakisolatie RD4, parels in de spouw en uiteindelijk vloerisolatie), maar het allerbelangrijkste; Een Therma V HM123M.33u en Auer Edel Eau 270 voor het DHW.
Ik ben nog druk bezig met verbouwing, maar hoop na de kerst klaar te zijn en wat meer tijd te kunnen besteden aan het inregelen van de LG.
Op dit moment is de LG aangesloten met externe thermostaat en draai ik op stooklijn. Ik kan niet anders dan te zeggen dat ik zeer tevreden ben. Zal proberen jullie regelmatig te voorzien van updates zodat we van elkaar kunnen blijven leren. Ik heb overigens ook de 3056 versie (via climamarket) 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Cees-JanH schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:11:
[...]

Zebra ook hier, hoort erbij.
Thanks,
Dacht even dat die van mij wat leidingen kapot had of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Hallo, is er iemand die mij met zekerheid een antwoord kan geven op de volgende vraag. Kun je stellen dat wanneer je je woning kunt blijven verwarmen in de stille modus het verbruik minder is dan op de normale modus? Bij voorbaat dank. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbill
Cees-JanH schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:20:
Hello @cptbill , you must have a big house in Greece with a 12 kW unit!

It seems you have different software, we mostly have 3055. This does not have the delta T option.

For your situation you can try putting the silent mode, limmiting the output power.

Or you can try to manualy start compressor by after a stop setting desired T one or two degrees higher than actual Ta.
Hello Cees-JanH!
Unfortunately the houses in Greece have very poor insulation or non exististing insulation.
So the 12kw LG is for a house that is 85m2 and ~45m2 (semi basement). So i would say around ~130m2
Also the house is isolated (no other houses around) at around 100m height.

For example my 6kw carrier monobloc is for an apartment of 59m2
joep2020 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:37:
Hi @cptbill!
I gave the Same model and software version. Also noticed the dT setting, but no documentation whatsoever. I've had it in SET since some time, today I'll set it to RELEASE. Lets see what happens...

I don't really have the overshoot problem, since, I think, I have a very slow system. Large area of floorheating with plenty of concrete. However, startups cause direct freezing if the evaporator, which the @mouse86 thingy should fix.

I do have DHW and maybe it has a not enough heat transfer for the 12kW. It doesn't have the patience to wait for the water to warm up inside the tank when heating to 58degr. It produces 62+ degrees water and then shuts itself off at 57degr DHW temp.
Hello joep2020
I think DHW + underfloor heating helps a lot.
Lg doesnt like radiators at all.

I am always on silent mode but i was unable to find the peak limiter
I am supposed to have the UN3 chassis but i cant find the dip switch number 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7MscF8anqQV4hPj95_L9ztU0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfpHAFdq2dHuU9dWRILFbtlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwV9vRKUzmH2mLcZIS2xghGP7Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGh4ZgipFlH5o3jHG04vUn4A.jpg?f=fotoalbum_large

On monday, after a 2 months wait for the technician to visit me, i will add the 100liters buffer tank. So hopefully things will get better.

By the way you can reply me in Dutch, its ok, i am using google translate.
You guys are doing an excellent work with the LG. I can assure you that it the LG has pretty bad software/firmware.

I really cant believe how a thermostat has an hysterisis os -0.5C - +1.5C.

I can setup the hysterisis on my 8 year old carrier by demicals (0.3C for example).

I was planning initially to buy the hitachi yutaki m (many users have in Greece and they are happy with it ) but unfortunately i went for LG Therma V. There are several reports of problems in Greek forums also.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep2020
cptbill schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:32:
[...]

I am always on silent mode but i was unable to find the peak limiter
I am supposed to have the UN3 chassis but i cant find the dip switch number 3
It's there, only its not 10 dip-switches wide, only 5 or 8. smaller at least... From memory, there is only 1 set op dip-switches on the 'outdoor-PCB'; on your picture next to the LED-display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
BTW
Latest manual I found is:
English_MFL68026607_10_210907_01_WEB-2.pdf

How bout you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

Greetings from the North!

Been following your correspondence on Tweakers specially rgd. LG and Panasonic Monoblocs.
Seem to be obvious the LG (R32) is suffering from on/off-cycling around zero-degree ambient conditions.
The humid climate is not favouring the behaviour of specially the one fan units due to tendency to freeze down easily..

Acc. to the LG press release from July 2021:

"LG units offer quicker response times for the provision of heating and cooling, by sensing not only the temperature but also pressure – a pressure control sensor provides a faster and more accurate response, significantly reducing the time delay for implementing heating or cooling commands. The addition of pressure control enables the Therma V Monobloc to take less time to reach the desired temperatures, with up to 30 per cent quicker response in cooling and 44 per cent quicker response in heating."

This means the gadget is "well" designed for colder conditions where RH is reaSONABLY LOW ( below 85%) .

I have a feeling your frustration is noted because LG launches Therma V Monobloc 'S' (NEW
Monobloc S Silent And Supreme) :

https://www.acrjournal.uk...ches-therma-v-monobloc-s/
http://partner.lge.com/uk/index.lge

Will see how the new modifications change the behavour of the monobloc!

However the performance figures do not look bad (at all):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
[quote]rolandmegens schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:34:
[...]

Ik maak gebruik van de wifi module / app, maar hoe werkt die zelftest? (bij smart diagnosis?)
En test hij dan het circuit met water, wat je zelf kan bijvullen? Of de druk van het koelmiddel in de buitenunit?

De zelftest is een complete test van jet systeem. Dus ook de druk van het koelmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Rolf Breuer schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:18:
[quote]rolandmegens schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:34:
[...]

De zelftest is een complete test van jet systeem. Dus ook de druk van het koelmiddel.
Volgens de zelftest is alles helemaal in orde. Raar dat hij dan toch zo'n moeite ermee heeft om op te warmen. Bij een sww run gaat hij uiteindelijk wel tot 50+ graden, maar voor normale verwarming is met dit weer de max aanvoertemperatuur maar 26-29 graden.

Al bedenk ik me nu dat zo'n 5 graden delta T bij 20 liter per minuut ook ongeveer uitkomt op 7kw... Wat opzich weer niet slecht is met dit weer bij een 9kw model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Tealblue schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:04:
[...]

Klinkt goed! Ik heb zeker interesse :w
Ik ook. Heb je pm gestuurd
Groetjes Rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Bertje C schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:
Hallo, is er iemand die mij met zekerheid een antwoord kan geven op de volgende vraag. Kun je stellen dat wanneer je je woning kunt blijven verwarmen in de stille modus het verbruik minder is dan op de normale modus? Bij voorbaat dank. Gr. Bert.
@ Bert.
Ik heb een kw meter er tussen staan. Idd gebruikt de lg minder stroom in stille modus dan op volle toeren. Tot -1 -2 kan ik de stille modus laten aanstaan.
Gr rolf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Bertje C schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:
Als je de stille modus aanzet, wordt de compressor én ventilator op een lagere stand gezet waardoor je minder elektrische stroom krijgt en daardoor ook minder warmte ontvangt binnen.

Hou er wel rekening mee dat "silence mode" een slechtere COP heeft doordat de de buiten ventilator fors gereduceerd wordt in RPM.

@cptbill
Nice to see that you're reading our forum from Greece!! :)
Do note that if you're using the "silence mode", that the outdoor fan is greatly reduced too. So the efficiency drops and more defrosts will come. I was planning to measure the RPM drop of the fan and also measure the temperature of the outdoor unit to have some more information about this.

[ Voor 21% gewijzigd door mouse86 op 13-12-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Bedank allebei voor jullie antwoord. Alleen vind ik het wel tegenstrijdig dat hij minder stroom gebruikt terwijl de COP waarde dan slechter is. Als hij dezelfde warmte levert met een lager stroomverbruik lijkt me dat de COP waarde dan juist hoger is. Ik meen dat ook ooit voorbij heb zien komen in het verleden. Ga het een keer terugzoeken. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Bertje C schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:03:
Bedank allebei voor jullie antwoord. Alleen vind ik het wel tegenstrijdig dat hij minder stroom gebruikt terwijl de COP waarde dan slechter is. Als hij dezelfde warmte levert met een lager stroomverbruik lijkt me dat de COP waarde dan juist hoger is. Ik meen dat ook ooit voorbij heb zien komen in het verleden. Ga het een keer terugzoeken. Gr. Bert.
De silence mode levert ook minder warmte, dus niet alleen het verbruik is minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
In ideale omstandigheden (droge weer) en ideale aansturing (rustig opstarten en geen overshoot) zou silent mode minder efficient zijn doordat er minder luchtstroom is. Echter, doordat silent mode de compressor ook begrensd (met weer rond 5 graden is de gebruik van mijn 7kW LG max 1.5kw ipv 2kw), heb je minder defrosts (vermoed ik) en kan Tgewenst lager (allebij goed voor COP). Daardoor zou ik me kunnen voorstellen dat de COP nu iets hoger is (of vergelijkbaar) met silent mode. Met de @mouse86 hack hebben we silent mode niet meer nodig om overshoots te dempen en kunnen we hopelijk profiteren van een hoger COP door de hoger luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drpb-a0iCFIX8ZfGVbXwU-ujqKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fdyhUbSmilJ7BOE1i2fe04Jq.png?f=fotoalbum_large
Dit bedoelde ik. Gr. Bert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
@Bertje C

Ik vind het moeilijk om het goed uit te leggen via woorden. Ik hoop dat onderstaande hyelpt.

Wanneer de buiten unit ventilator op 100% snelheid draait is er maximale wind door het koelblok.

Met silence mode actief wordt de ventilator op 40% gezet en is er veel minder wind door het koelblok.

Ga je dit omzetten in getalen dan krijg je dit.
Bij 100% kan je maximaal 8000 watt aan warmte ontvangen zonder dat de buiten unit dicht vriest.

Bij 40% kan je maximaal 5000 watt aan warmte ontvangen zonder dat de buiten unit dicht vriest.

Ga je toch boven dit vermogen zitten, dan krijg je ijsvorming. En zodra er maar een piep klein beetje ijs vorming komt op het koelblok, dan gaat daar minder wind doorheen.

Zou je voor de unit staan, dan voel je ook de wind afnemen uit de ventilator, ondanks dat de ventilator op dezelfde snelheid blijft draaien.

En nu naar het probleem.

Als de silence mode niet aan staat, knalt de unit direct naar maximaal vermogen en geeft maar liefst 11000 watt aan warmte! Ook al is het een 9kW model.

Zoals je kunt zien is dit vermogen ver boven de waarde wat het koelblok aan kan. Gevolg, binnen enkele minuten vriest de buiten unit dicht. Er komt geen wind meer uit de ventilator. De cop gaat rap omlaag van 5 naar 2. Vervolgens moet hij zich zelf (met veel vermogen) ontdooien.

Nu zet je wel de silence mode aan. De unit gaat aan en geeft maximaal 5000 watt aan warmte. De buiten unit vriest niet dicht. Doordat de buiten unit niet dicht vriest, blijft de cop gelijk.

Netto is de silence mode nu voordeliger omdat er geen energie verloren gaat doordat de buitenunit bevriest en vervolgens zichzelf moet ontdooien.

Wat is het nadeel van silence mode? Dat hij de ventilator op 40% zet waardoor je niet meer dan 5000 watt warmte kan krijgen.
Zou de ventilator 100% draaien, dan kon je 8000 watt krijgen met dezelfde cop als de silence mode.

Ik hoop dat dit helpt. Alle waarden en cijfers heb ik verzonnen, puur om het probleem te illustreren.

Ps. Hoe groter het koelblok of hoe meer wind door het koelblok buiten, hoe beter de efficiënte wordt en dus een betere cop waarde.

Met mijn print wil ik dus dat de ventilator op 100% blijft draaien (dus silence mode blijft uit) terwijl ik ervoor zorg dat de warmte niet boven de 8000 watt uitkomt waardoor de buiten unit niet dicht vriest.

2 dagen geleden met 4 graden buiten temperatuur had ik dankzij de print een hele mooie run. Maar liefst 12 uur lang, zonder defrost, zonder silence mode, zonder pendelen.

Ik heb erna mijn print uit gezet. Gevolg. Per uur ca 3 keer pendelen.

[ Voor 9% gewijzigd door mouse86 op 14-12-2021 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Bertje C Het klopt wat @mouse86 aangeeft.

Zonder print kan je de cop verbeteren bij defrosts door silent aan te zetten, omdat hij dan minder snel in vermogen stijgt. Nadeel is dat zoals Mouse86 ook aangeeft, dat de fan dan langzamer draait.

Je wilt eigenlijk alleen dat de compressor langzamer opstart, maar LG heeft deze wp blijkbaar ontwikkeld voor meer droge omgevingen, waar het dichtvriezen geen probleem is. Dan is het handig dat je snel weer op je Ta zit. Echter in ons klimaat vriest hij snel dicht met slecht cop en ook minder effectief vermogen als gevolg.

De print van Mouse86 kan dit hopelijk gaan ondervangen door de LG langzamer op te laten starten. Waar ik wel benieuwd naar ben is of de LG dan ook de fan wel volledig laat draaien of dat hij die ook terug regelt omdat er minder warmtevraag is. Heb je daar al meer info over @mouse86 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Hou ons niet langer in spanning! Mogen we een github-link voordat het buiten weer onder de 5 graden duikt? O+

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@mouse86

Dan gaat wanneer ik de print heb de silent er ook zsm weer af. Wordt weer ff zoeken denk ik.
Het langzaam opstarten zal ik denk ik zelf moeten tweaken. Ik probeer zo laag mogelijk in temp te draaien. Kan nog steeds op 23/26 draaien nu. Rond 0 of veel wind een paar graden erbij.

Leuk forum zo

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkj

hkj

mouse86 schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:42:
[...]

Als je de stille modus aanzet, wordt de compressor én ventilator op een lagere stand gezet waardoor je minder elektrische stroom krijgt en daardoor ook minder warmte ontvangt binnen.

Hou er wel rekening mee dat "silence mode" een slechtere COP heeft doordat de de buiten ventilator fors gereduceerd wordt in RPM.

@cptbill
Nice to see that you're reading our forum from Greece!! :)
Do note that if you're using the "silence mode", that the outdoor fan is greatly reduced too. So the efficiency drops and more defrosts will come. I was planning to measure the RPM drop of the fan and also measure the temperature of the outdoor unit to have some more information about this.
As far as I know Therma V (R32) has not "variable speed fan motor "=> it runs allways (when activated) at
60m3/124W .Only compressor and circulation pump behave variably-

So,using dip-switches for 9kW model => 17A is maybe the only way to "calm down" the unit manually.
But I think you cannot "hold the horses" just after the start of heating mode.

High fan speed is utmost favourable feature to prevent the evaporator at heating mode to keep the the
coil fins out of freezing .Specially just after defrost the wet coil has to be dried from humidity asap to prevent/slow down new nucleation of frost!

PS:
How on earth you add here an image ?
(Not possible directly from clip-board or prefiled .png ! Getting angry ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Ik begrijp het verhaal wel en ik had misschien moeten vermelden dat ik de 14 kW uitvoering met dubbele fan en koelblok heb. In de herfst heb ik nog de puntjes op de i gezet qua isolatie en en een radiator ventilator in de keuken. Hierdoor kon de stooklijn weer iets naar beneden en tot op heden kon de pomp het prima aan in de silent mode. Het is natuurlijk nog niet ver onder nul geweest. Ik ga het gewoon proberen. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@mouse86

LG heeft (verstopt) opgegeven dat de 9kW monobloc bij Tb 2 graden een capaciteit van 5,4 kW heeft bij Ta 35.

Bij deze buitentemperatuur heb ik Ta 33 nodig, maar haal dat niet meer door vermogen gebrek. Ik stook dan gas bij, omgerekend naar kW ongeveer 1200 tot 1500 W. Had de unit bij deze Tb 6,6 tot 6,9 kW geleverd dan had ik geen probleem.

Zou jouw opstart print daadwerkelijk het geleverde vermogen van 5,4 kW met 20% doen toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@hkj
My unit most certainly has a variable fan speed. When I'm in front of the outdoor unit, I can feel and hear the fan spinning down by a lot when enabling the silent mode. Then within seconds you can also feel that the air gets more cold.

To share an image, I use https://pasteboard.co to upload the image and then put the url from the image at this forum. Hope this helps.

@rykers
Ik weet niet of de fan speed ook veranderd als hij bijna bij z'n doel is. Ik zal er eens op letten binnenkort.

@Cees-JanH
Mijn opgegeven getallen in de uitleg waren puur verzonnen hoor.

Ik heb geen idee hoe het vermogen zal uitpakken in de praktijk.

Het vervelende is, dat ik met m'n print de regel lus van de LG probeer te controleren.

Maar de LG heeft nogal wat quircks in hun regellus waardoor het nooit perfect zal worden maar in mijn geval wel beter dan origineel.

Het beste blijft als LG ooit een firmware update heeft om hun regellus te kunnen configureren.

Ik denk ook dat de print die ik maak, voor mijn situatie heel goed werk. Bij een andere installaties zal iedereen zelf met de parameters moeten spelen zodat ze voor hun installatie het best haalbare krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
mouse86 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:39:

Ik denk ook dat de print die ik maak, voor mijn situatie heel goed werk. Bij een andere installaties zal iedereen zelf met de parameters moeten spelen zodat ze voor hun installatie het best haalbare krijgen.
Daar zijn we toch tweakers voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Klopt inderdaad, zo heb ik ontdekt dat er vervelende toerentallen van de compressor zijn op bv 1100 Watt opgenomen vermogen, dit komt uiteraard overeen met een compressor frequentie. Ideale software laat je enkele van deze toerentallen programmeren als niet toegestaan.

Als er 10% extra vermogen te winnen is en ik kan nog ergens (waar o waar nog??) extra isoleren dan kom ik er misschien ook icm element cop 1 in vat.

Vandaag nauwelijks zo'n, wind hele dag rond 7 km h. Temperatuur 10,8 max nu 10.Dit is wat LG ermee doet, en waarom het ineens wel kan moduleren is een raadselAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEhV0UpJLPf4r6pts5Y7A1IDI8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPzuAMqU9fR2AYnyzwwf1da0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Cees-JanH op 14-12-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:13:
Klopt inderdaad, zo heb ik ontdekt dat er vervelende toerentallen van de compressor zijn op bv 1100 Watt opgenomen vermogen, dit komt uiteraard overeen met een compressor frequentie. Ideale software laat je enkele van deze toerentallen programmeren als niet toegestaan.

Als er 10% extra vermogen te winnen is en ik kan nog ergens (waar o waar nog??) extra isoleren dan kom ik er misschien ook icm element cop 1 in vat.

Vandaag nauwelijks zo'n, wind hele dag rond 7 km h. Temperatuur 10,8 max nu 10.Dit is wat LG ermee doet, en waarom het ineens wel kan moduleren is een raadsel[Afbeelding]
Haha. Bij mij juist andersom.

Bij mij start dit "pendelen" als t_buiten de 10 graden nadert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS4P8pJ4awTCsgoBb0ulucl_3HI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qoa7Gf8mfS4SzeJ98XGLYIkg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JanAllElectric op 14-12-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beniel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2021
Hallo, ik ben me aan het orienteren op een monoblock warmtepomp en nu kom ik deze post tegen over de LG monoblocks. Ik zat zelf te kijken naar de 9kw versie (HM091M.U43) Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen. Ik heb geen gas en wil t graag gebruiken als hoofdverwarming met houtkachel als extra in de koudste dagen. Ik zie ook dat meerdere mensen bij die sloveense website emundia hun apparaat gekocht hebben, wat idd aardig wat lijkt te schelen qua prijs. Garantie en de subsidie is daarmee in nederland geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@beniel
Ik denk dat de meeste erover eens zijn dat de 9kW versie in klimaat van Nederland maximaal 5 a 6 kW kan leveren. Mocht je meer dan dit nodig hebben, dan is 12kW betere versie omdat daar de buitenunit iets groter van is en een dubbele fan heeft waardoor hij efficiënter en beter warmte kan leveren.

Ik ben zeer tevreden over het geluid op ons houten dak. Geen overlast naar buren. Ook als je buiten staat hoor je niets. En binnen ook geen resonanties in geen enkele kamer en ook niet bij buren. Dat was mijn grootste angst vanwege alle verhalen die je hoort met houten daken.

Heb zelfs geen beton blok gebruikt om hem erop te plaatsen maar terras tegels van 4kg per stuk met daarop veerbevestiging.

Heb helaas geen ervaring met andere warmtepompen. Deze houdt in ieder geval ons huis warm (tussenwoning, 200m2, bouwjaar 1964, matige /redelijke na-isolatie). Heb hem gekocht in Spanje Climamarket omdat ik daar vaker had besteld en het altijd goed is gegaan. Geen ervaring met de Sloveense website emuda, maar lees ook goede reacties erover.

Mocht ik opnieuw mogen kiezen, was ik achteraf voor 12kW model gegaan.
Verder pendelt de warmtepomp nogal gauw bij mij, maar dat kan door mijn installatie komen vanwege Evohome thermostaat. Ik heb niet de geadviseerde buffervat geplaatst in mijn verwarmingsinstallatie.

Gelukkig is het pendelen grotendeels opgelost met een tweak module print.

[ Voor 15% gewijzigd door mouse86 op 15-12-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 20:23
Vraag guys: wie van jullie weet een heel goede installateur voor de LG Therma V Monoblocks? Regio Eindhoven. Moet een erkende installateur zijn tegenwoordig. Anders geen subsidie… (die per 2022 50% hoger wordt 😎).

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Schrijf een werkopdracht uit op werkspot. Iedereen die daar aangesloten is heeft een kvk inschrijving in zijn of haar vak.
De mijne kwam uit heldenpanningen. Dat ligt tussen Roermond en eindhoven in en is ook stek gecertificeerd.

Laat expliciet op de bon zetten montage en in bedrijf name van ( jou type warmtepomp) en stuur foto mee.
Groetjes Rolf

[ Voor 26% gewijzigd door Rolf Breuer op 15-12-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@mouse86

Is er een mogelijkheid om in jou printje ook de temp voor dhw te verhogen. Ik heb de therma v split unit maar nog op r402. Deze produceert een aanvoer van max 62 graden. Echter de lg wp stopt bij 50 graden dhw. Ik zou dit graag verhogen naar 55-60 graden.
Dus dhw is nu begrensd op 50 graden. De rest naar 60 graden of hoger moet hij doen met een apart elektra element dat op het moederbord word aangesloten.
Tevens zou het fijn zijn als we een manier vinden om de firmware van de lg te updaten. Ik zit op versie 3014

Groetjes Rolf

[ Voor 5% gewijzigd door Rolf Breuer op 15-12-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@Rolf Breuer
Ik kan de temperatuur van DHW instellen, geen idee of je hem bij jou hiermee hoger kan zetten. Het lijkt me dat als het via display niet lukt, het ook niet via mijn print moet lukken. Ik kan t ook niet testen omdat ik nog geen DHW heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@mouse86
Het gekke is dat ik via de display gerust 65 graden dhw kan instellen echter stopt de wp bij 50 graden dhw automatisch. De rest moet ik dan met elektrisch element doen.

Is er niemand anders in dit forum die dhw via de lg wp heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 09:23
zo. Hier ook de knoop doorgehakt en vanaf begin maart is het gas hier er ook af. Wij gaan voor een split unit van LG, specifiek de HU071MR U44 buitenunit met HN0916M NK4 als binnenunit. Fijne aan dit nieuwere model is dat het geluid behoorlijk naar beneden is gebracht en hij een bredere temperatuurbereik heeft.

Deze unit gaat ongeveer 90m2 aan vloerverwarming onderhouden en warm tapwater. De vloerverwarming krijgt een buffervat van 80l; het tapwater een boilervat van 300l. Ben benieuwd! Dit wordt overigens geïnstalleerd door een plaatselijke installateur. Daar neem ik de spullenboel ook allemaal af. Hij zorgt ook voor het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming

Op ons dak liggen al 27 zonnepanelen met een verwachte opbrengst van iets meer dan 8MW per jaar, dus de 0 of min op de meter moet nog steeds wel lukken.

Verdere specs van het huis: Jaren 70 woning, volledig gestript en weer opnieuw opgebouwd met dak-, vloer, spouwmuur- en muurisolatie. Overal kunststof kozijnen met HR++ glas. De bovenverdieping bestaat uit 3 slaap- en werkkamers die verwarmd/gekoeld worden door een Innova Monoblock warmtepomp convector. De badkamer boven heeft elektrische vloerverwarming.

Ik ben in ieder geval blij met een redelijk actieve community hier! En ik zal jullie tzt op de hoogte houden van de voortgang en ervaringen met mijn systeem

• mouse86
@Rolf Breuer

Kun je anders niet beter contact opnemen met LG en dit voorleggen? Het lijkt mij dat er iets mis moet zijn. Als je 65 graden kan instellen, dan moet dat ook gebeuren lijkt mij. Ik kan mij wel herinneren dat niet-R32 versies een andere temperatuur hebben.
En voor de zekerheid, de temperatuur van DHW water, lees je dat af op de LG of op je Boilervat met een andere sensor?

• rolandmegens
Rolf Breuer schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:38:
@mouse86
Het gekke is dat ik via de display gerust 65 graden dhw kan instellen echter stopt de wp bij 50 graden dhw automatisch. De rest moet ik dan met elektrisch element doen.

Is er niemand anders in dit forum die dhw via de lg wp heeft?
Ik heb DWH zonder element, en bij mij gaat hij tot 58 graden DWH. Als ik het mij goed herinner ligt dit aan een instelling in combinatie met dat element. Dat hij daar naar overspringt.

Standaard doe ik nu 50 graden DWH en 1x per week naar 58 graden (ivm legionella).

• Rolf Breuer
@ mouse86
De temperatuur van het boilervat lees ik af op de lg zelf. Als je de dipswitch omzet op het moederbord naar heating en dhw krijg je ook het menu voor dhw te zien.
Zoals ik al zei ik kan gerust bij dhw instellingen 40-60 graden ingeven. Echter onder het kopje tank instelling 1 kan ik maar kiezen tussen min temp en max 50. De lg stopt dan ook bij 50 graden.
Op de display zelf kan ik de water temperatuur ( douchkopje ) instellen tot 60 graden echter stopt de wp altijd bij die 50 graden wat bij tankinstelling 1 staat.
Vandaar mijn vraag aan jou of je die parameters ook kan opnemen in jou printje.
Bv die 50 graden instelling bij tankinstelling 1 faken naar bv 40 graden en zo gaat de lg dus 10 graden hoger. Is maar een idee omdat je de andere parameters ook manipuleert met je printje.
Groetjes Rolf

• Rolf Breuer
Ik heb DWH zonder element, en bij mij gaat hij tot 58 graden DWH. Als ik het mij goed herinner ligt dit aan een instelling in combinatie met dat element. Dat hij daar naar overspringt.

Standaard doe ik nu 50 graden DWH en 1x per week naar 58 graden (ivm legionella).
[/quote]

@rolandmegens
Met welke instelling laat jij de lg naar 58 graden gaan zonder warmte element. Sanitaising doet hij bij mij alleen met extra element wat ik nu niet heb. De aansluiting ontbreekt op mijn boilervat.
Ik heb wel maar een boilervat van 120 liter. 2x douchen en hij is leeg. Huishouden hier is maar 2 en af en toe 3 personen.

• rolandmegens
@Rolf Breuer
Ik kan momenteel niet bij mijn controller om het menu na te kijken voor de installatie instellingen; echter ik kan mijn DWH via app of controller tot 58 graden instellen (hoger kan niet ivm geen element). En hij gaat ook gewoon door tot hij dat gehaald heeft.
Bij mij staat het wel zo ingesteld dat ik ook echt geen element heb.
Het gaat bij mij om een 300 liter boilervat (zonder element dan).

• Rolf Breuer
@ rolandmegans
Zou jij eens kunnen kijken als je in de gelegenheid bent wat er bij jou bij tank tankinstelling1 staat?
Deze krijg ik dus niet hoger dan 50 graden.
Bij dhw heb ik 60 graden ingegeven. Dat staat ook in de lg think app
Groetjes Rolf

• hkj

hkj

mouse86 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:39:
@hkj
My unit most certainly has a variable fan speed. When I'm in front of the outdoor unit, I can feel and hear the fan spinning down by a lot when enabling the silent mode. Then within seconds you can also feel that the air gets more cold.
Thanks for the info-

Acc. to LG- site :

https://www.lg.com/gr/bus...Product_Catalogue_Fin_Low[20210524_190501536].pdf

page 21/79

#Low noise mode operation can be activated by remote controller and set on a weekly on/off schedule to
reduce the unit's noise level. #

This means the fan (Hz) deactivation only relates to " low noise" mode (together with compressor Hz) through timer.At he same time you are committed to squeeze the capacity of the unit!

I feel his LG-policy (fan operation) only leads to accelerated accumulation of frost in the coil ...
On the hand you (+ neighbors) sleep well?

• rolandmegens
Rolf Breuer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:30:
@ rolandmegans
Zou jij eens kunnen kijken als je in de gelegenheid bent wat er bij jou bij tank tankinstelling1 staat?
Deze krijg ik dus niet hoger dan 50 graden.
Bij dhw heb ik 60 graden ingegeven. Dat staat ook in de lg think app
Groetjes Rolf
Ik heb even gekeken:
Eerste optie is "DHW set temp" die staat op 40 tot 58 graden bij mij
Tank setting 1 staat op 5 tot 53 (Geen idee wat deze setting doet)
Tank setting 2 staat op 3 DHW
Setting "Use Heating Tank Heater" staat op not use

Dus ik vermoed dat die eerste setting bij jou verkeerd staat.

p.s) je moet de @ en mijn naam aan elkaar zetten :) anders krijg ik de notificatie niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@rolandmegens
Ik denk dat dat het verschil is tussen de r32 en r402 versie is.
Dhw kan ik ingeven wat ik wil. Van 0-60 of hoger.
Ik kan bij tank 1 maar max 50 graden ingeven. De schaal gaat niet hoger.
Deze 50 graden of lager is wat daadwerkelijk de boiler warm word.

Tank 2 staat het zelfde.

Bij use tank heating heet bij mij heater priority. Daar kan ik kiesen main+ boost of alleen boost.
Deze staat bij mij op main+ boost terwijl ik geen elektrisch element heb aangesloten.

De hoogste aanvoertemperatuur wat ik kan bereiken is 62 graden en retour is dan 56. Dan schakeld de wp uit.
Ik heb net een testje uitgevoerd. Ik heb de temperatuur sensor van het boilervat geïsoleerd. De wp geeft nu 10 graden minder aan. Ik kan nu met een aanvoer van 62 graden 58 graden boilervat temperatuur bereiken.
Groetjes Rolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbill
joep2020 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:42:
[...]

It's there, only its not 10 dip-switches wide, only 5 or 8. smaller at least... From memory, there is only 1 set op dip-switches on the 'outdoor-PCB'; on your picture next to the LED-display
BTW
Latest manual I found is:
English_MFL68026607_10_210907_01_WEB-2.pdf

How bout you?
yes i have the same technical manual.

Not sure i understand your message. Which dip switch is the amper limiter on the 12kw?

@mouse86 the forum wont let me send you pm (for security reasons) because i have a greek ip address
So if you please, you can email me at cptbill(at)gmail.com for the details!

On other news: my 100litres buffer has been installed.
The good news: i can lower my water temperature below 40C but i am not entirely sure that this is due to to the buffer tank or the fact that the same day the weather in greece got very cold (temperatures below 8C)

The bad news: on every start up it seems to make the usual watt/temperature overshoot, then it shut downs and on the second attempt it seems to be stable. Not entirely stable as you can see because the wattage goes from 800 watt to 1200 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF2V1TBtptlIPdt0x3RxchwVMCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYRwytbnvILBK1Wac2pbqEbs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH2Rme3NAvTjfVz1tG8Owk3-Cks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9VxwwYxRRWT4DuEWxUWifZs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
[b]rolandmegens schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:50:

Ik heb even gekeken:
Eerste optie is "DHW set temp" die staat op 40 tot 58 graden bij mij
Tank setting 1 staat op 5 tot 53 (Geen idee wat deze setting doet)
Tank setting 2 staat op 3 DHW
Setting "Use Heating Tank Heater" staat op not use
Klopt, bij mij ook, in zelfde situatie: 300 liter boilervat zonder elektrische elementen.

Observatie: Water wordt max 62 graden om tank op 58 te krijgen. Met mijn 12kW heb ik te weinig afgifte waardoor de temperatuur niet gehaald wordt (met mouse86 printje wellicht verleden tijd). Door pomp op 80% te zetten lukte het wel om naar de 58 te gaan.

Bij mijn 9kw had ik wel eens het probleem dat het te lang duurde (met defrosts enzo). Deze instelling is te vinden in "DHW time setting" de 'Active Time' bepaald de duur van een run.

dan nog even wat de manual zegt over de instellingen:
Tank 1 - min temp: temperatuurverschil waarop hij moet beginnen met verwarmen (dus de hysterese van de WARMTEPOMP, niet van het element)
Tank 1 - max outdoor temp: temperatuur tot waar de WARMTEPOMP verwarmt (bij mij max 58 graden)
Tank 2 - hysterese: hysterese van het verwarmingselement in de tank (hebben we niet)
Tank 2 - heating priority : spreekt voor zich

Opties als "Tank disinfection setting" bestaan alleen met een element in de tank.

Als het deze instellingen niet zijn, dan is het een type verschil denk ik

wat ik wel merkte is dat het soms te lang duurt om 'm te verwarmen, dan schakelt hij uit. Door "DHW Time Setting" te veranderen ondervang je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipo82
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-02-2022
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken bezig met installatie van een 7kw unit uit Slovenië. Bedankt voor de tip om daar te kopen. Dat ging allemaal vanzelf.

Tijdens de verkenning van de aansluitingen viel mijn oog op het een aantal ongeisoleerde stukken waterleiding in de unit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of is dat wat we van de Koreanen mogen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Na een dag of 2 testen met de geïsoleerde sensor in het boilervat kan ik het volgende concluderen:

De lg wp op r402 haalt op maximale pompinstelling(0) =automatisch 62 graden aanvoer en 58 retour.
De sensor heeft met de isolatie een afwijking nu van 10 graden.
Van 40 naar 48 = dus werkelijk 58 graden doet hij er 20 min over. Hij trekt dan gemiddeld 3400 watt. In het begin schiet hij richting 4000 maar zakt weer langzaam terug naar 2800.
Jammer dat we de firmware niet kunnen updaten of het sww gedeelte niet kunnen manipuleren. Dit is een beperking die mijn oude r402 wp heeft.

Zou er een mogelijkheid zijn om de temperatuur sensor zo te manipuleren zodat hij gewoon een te lage waarde aan de lg geeft zodat hij door gaat? Variabele weerstand? Zodat je de afwijking kunt instellen?
Hoe bereken je zo iets hoeveel weerstand hij moet hebben?

In ieder geval de WAF factor heeft zich enorm verhoogd. De tweede persoon heeft halverwege het douchen geen lauw water meer.
Groetjes Rolf

[ Voor 6% gewijzigd door Rolf Breuer op 19-12-2021 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Nu het vriest nog eens een testje gedaan met wat het effect van silent mode is bij (vrijwel) gelijke buitentemperatuur. Zie hieronder. Links met silent mode aan, rechts met silent mode uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNnVCrLb96c_svaNPx5_1E0hFOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMMgHJk9nFZNW1TNMOulzX5j.png?f=fotoalbum_large

Met silent aan, duidelijk minder vermogen geleverd in de periode tussen de defrosts (ruim 25% minder), maar ook met silent een betere cop (2,5 vs 2,18). Dit wordt er vooral door veroorzaakt volgens mij dat na ca. 15 minuten zonder silent al dicht is gevroren, waarna het geleverde vermogen afneemt bij gelijkblijvende energie opname.
Hij haalt Ta niet met silent aan in mijn situatie, dus is zeker geen optie om silent aan te houden.

Bij de run na de test met silent heb ik hem weer geprobeerd stap voor stap op te bouwen, maar bij mij gaat hij dan toch vrij vlot naar max vermogen wat hij hier wel prima kwijt kan (zeker met deze buitentemperaturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik zie dus rechter grafiek Tb -4.4 Ta 35 en een max vermogen van 4,8 kW? Of een geleverd vermogen (het was nog niet volgas?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@rykers

Als ik je grafiek goed aflees, heb je dus netto heb je wel meer warmte, maar tegen een lagere COP.

@Pipo82

Klopt, dat viel mij ook op dat meerdere leidingen niet geïsoleerd zijn. Echter kan ik mij voorstellen dat ze dit bewust hebben gedaan zodat de elektronica ook een beetje warmer is waardoor condensvorming niet snel zal optreden. Want deze leidingen zitten wel 'in' de kast.

Ik las wel dat andere gebruikers de kast zelf wat geïsoleerd hebben (voor geluid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Cees-JanH Ta zou net boven 35 graden moeten liggen. Je ziet net na 7.55 het vermogen en Ta teruglopen. Dat komt omdat hij dicht gevroren is. Hij kan dus steeds minder leveren, terwijl hij meer zou moeten leveren om Ta te halen

@mouse86 Dat klopt, met silent een wat hogere COP, zonder silent wat meer afgegeven vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudGlorius
  • Laatst online: 20-12-2022
Hoi vakbazen!

We hebben een (groot) probleem met onze net geinstaleerde 9kw LG warmtepomp hm091mrsu33
Deze is geïnstalleerd door een installateur maar vriest nu elke keer als het onder de 0 graden komt dicht waarbij de aardlek eruit springt. Het lijkt alsof deze niet kan defrosten?

Ook heeft hij een sensor aangesloten in het DHW vat, dipswitch omgezet op de printplaat, waarbij we wel de tapwater optie zien in het display maar daarin geen temperatuur kunnen instellen, iemand een idee daarvoor?

Ook las ik dat @mouse86 iets heeft om de juiste settings erin te zetten? of heb ik dat verkeerd gelezen, ik hoor het graag.

Kan iemand ons helpen met bovenstaande vragen?
Pagina: 1 ... 11 ... 178 Laatste