LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 10 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 22:39
@rykers
Ik denk wel degelijk dat 9kW het maximale is (op de grens) van dit model. Want wat je ziet als je naar 12kW gaat, is dat de gehele buitenunit 2x zo groot is en dat de COP waarden ook aanzienlijk verbeteren en daardoor de defrost nagenoeg zullen verdwijnen want het koelblok wordt veel minder koud buiten.

Ik denk dat 5/7/9 kW gedimensioneerd waren voor 7kW. Daar zie je ook mooie COP waarden.

Wel mooi om je grafieken te zien, heb ik het goed dat jij runs van bijna 1 uur hebt zonder dat de warmtepomp uitschakelt? Is dat met of zonder een buffer? Hoe maak je die grafieken? Is dat met Kamstrup?

Ik heb net m`n eerste twee dagen erop zitten en ik zie hem 3 keer per uur inschakelen, ik zit in silence mode en watertemp. van 50 graden. Ik verwacht dus dat ik wel moet kijken naar een buffervat erbij. Dit komt ook door Evohome, die schakelt vele zones uit waardoor mijn afgifte veel lager is. Als ik alles open zet, maakt hij wel veel langere runs.

@1993jjohan
Dat is een flow error storing. Ontstaat als er onvoldoende flow zit in jouw verwarmings circuit:

1) Eerst je filters controleren, vooral degene die in de buitenunit zit.
2) Heb je iets als bv Evohome? Dan kan het zijn dat er te weinig verwarmingen open staan. Dan kan er ook te weinig flow plaatsvinden en krijg je een storing
3) of zijn er verwarmingen met een thermostatische kraan? Dan kan het zijn dat deze niet voldoende open staan.
4) ook lucht kan een oorzaak zijn.

@Hanske82
Ik heb nét de LG Thema V geplaatst en nu nog alleen voor de verwarming.
Ik heb de boiler ook al staan, en dit is mij ook niet helemaal duidelijk. Maar nu ik de handleiding van de buitenunit heb doorgelezen werkt het als volgt:

In de boilerkit zit een NTC sensor en een relais box voor het aansturen van de interne elektrische (nood) verwarming van je boiler.

De NTC echter kan je op aliexpress kopen voor 10 euro. Deze NTC moet je vervolgens in je boiler monteren. Deze NTC kan je direct inprikken in de buitenunit (CN_TH4 op de printplaat).

Op het monobloc zit ook de optie voor "water tank heater" aansluiting. Zover ik begrijp kan je dus ook hierop de boiler (nood) verwarmings element aansluiten.

Kortom:

Zoals ik het begrijp, gebruik je de boiler kit als je wilt dat er geen dikke draden lopen vanaf je buitenunit naar je boiler (ivm het elektrische nood verwarmings element).

Pleaseee correct me if I am wrong. 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door mouse86 op 22-11-2021 13:15 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:18
@mouse86 Mijn grafieken komen tot stand met info vanaf een Kamstrup, Homewizard Energy en Netatmo weerstation. Die data komt samen in InfluxDB, waarna ik met Grafana de grafieken maak.

Verder is het voor jou misschien een idee om minder verlaging van de temperatuur toe te passen zodat je met een lagere Ta langere runs kan maken. Waarschijnlijk gaat je dat per saldo minder elektra kosten, ook al hou je je huis warmer.

Ik schakel hier met de Netatmo ook bepaalde groepen dicht als ik die niet zo warm hoeven te worden. Echter zie ik wel een duidelijk effect als de werkkamer met vloerverwarming wel of geen warmte vraagt. Gelukkig heb ik inmiddels ook nog genoeg andere afgifte dat hij wel door kan draaien. Echter zie je dan dat hij dan ook wel terugzakt in efficientie als hij minder warmte hoeft te leveren als de vloerverwarming dichtloopt. Dit gedrag die je hier na 11 uur vandaag:

https://snapshot.raintank...TyIMWeFn1tsRQwMk3n2OlycrE

Verder geen runs van een uur, maar sinds 3 uur vannacht draaien aan 1 stuk met in totaal 9 defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
rykers schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:16:
@mouse86
Verder is het voor jou misschien een idee om minder verlaging van de temperatuur toe te passen zodat je met een lagere Ta langere runs kan maken. Waarschijnlijk gaat je dat per saldo minder elektra kosten, ook al hou je je huis warmer.
Ik probeer het te begrijpen maar heb het nog niet door wat je bedoelt denk ik.

Bedoel je dat ik de water temperatuur aanvoer (Ta) verlaag, zodat ik langere runs kan maken?
Want als ik nu de Ta verlaag, naar bv. 40 graden. Dan zie ik dat de WP nog kortere runs maakt want hij is heel snel bij de Ta 40graden. Terwijl nu op Ta 50, dan duurt het net iets langer voordat hij op Ta 50 graden komt.

Overigens is nu wel alleen de werk kamer die verwarmt wordt (kelder) en staan alle andere zones uit (want: veel zon via schuifpuien verwarmt het hele huis boven).

Ik schat zo in, dat als ik bv 50 Liter buffervat in de retour stop, dat het al een stuk rustiger zal worden.
Ben van plan het buffervat eerst in serie te proberen, en daarna parallel, kijken wat het voor en nadeel is, maar dat is pas iets voor januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
Een buffervat heb je heel snel op temperatuur. Dat is een kwestie van hooguit een paar minuten, dus niet echt een oplossing. Dat kan je bij mij ook zien. Ik heb een 100l buffer in de retour hangen. Daarnaast staan altijd 3 radiatoren in de keuken open, de wandverwarming in de keuken, een radiator en een stuk wandverwarming in de gang en één radiator in de woonkamer.

Evengoed zie je de retourtemperatuur dan vrij vlot oplopen.
Als je op dit moment eigenlijk alleen in de kelder verwrming nodig hebt, dan heb je simpelweg te weinig afgifte beschikbaar voor langere runs met een wp ben ik bang. Dan is het denk ik een keuze uit de kelder op een andere manier verwarmen, meer afgifte maken in de kelder of het pendelen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:10
@mouse86 Ik raad je aan nog even te spelen met pompsnelheid, aanvoertemperatuur en eventueel het waterzijdig inregelen van je systeem.

Je zegt dat je alleen de werkkamer verwarmt. Grote kans dat je veel te weinig afgiftevermogen hebt om de warmtepomp lange runs te laten maken. Een buffervat helpt niet om je afgiftevermogen te verhogen dus daar schiet je weinig mee op. Ik denk dat je al veel rustiger regelgedrag krijgt als je de andere ruimtes in je huis rustig aan laat meeverwarmen en als je kijkt of je je afgifte kan vergroten.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
@David
@rykers

Ik ben erachter wat het "pendelen' veroorzaakt.

Het is niet dat de warmtepomp zijn opgegeven temperatuur bereikt heeft en daardoor uitschakelt. Het is Evohome die de warmtevraag aan en uit zet.

Ik had een Wireless Relay Box besteld van Evohome (BDR91). Als Evohome denkt dat hij 50% warmte nodig heeft, dan gaat hij in 1 uur dit opdelen in 3 delen van 20 minuten. Vervolgens bij elk deel van 20 minuten zet hij bij 50% warmte de warmtevraag voor 10 minuten aan en dan 10 minuten uit. En zo blijft hij doorgaan. Dit noemen ze blijkbaar Time Proportional & Integral heat pump (TPI).

Dat wil je eigenlijk helemaal niet hebben bij deze warmtepomp, je wilt dat hij gewoon aangeeft, ik wil nu warmte, net zolang tot dat niet meer nodig is.

Blijkt dat ze dezelfde relais box hebben geupdated met een nieuw model namelijk BDR91T.

Deze heb ik nu besteld. Ik laat de resultaten weten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 12:33
@rykers

Ik was er ook al achter dat met de silent mode erop de unit minder snel dichtvriest. We hebben deze zomer het glas aan de noordzijde van dubbel glas 1988 (2.8) naar dubbelglas met waarde 1.1 laten vervangen. Zo ook het enkel glas in de garagedeuren en de voordeur.

Het lijkt erop dat er nu sterk minder vermogen nodig is bij deze temperaturen, Ta staat op 33, opgenomen vermogen schommelt rond de 1000 watt, hierdoor vriest de unit niet snel dicht.

Ik moet mijn buffervat nog installeren, ik denk dat ik te weinig flow heb over zowel de vloer als de fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik heb die boilerkit uiteindelijk wel genomen het werkt prima ! , besteld bij 4 ref.eu in Polen.
Er zit echt heel veel prijsverschil in die boilerkit . Ik zou zeker even goed kijken bij diverse webshops in het buitenland de prijs in Nederland slaat echt nergens op .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2024
De boiler kitt heb je niet nodig om dhw te maken met de lg wp. De boiler kitt dient enkel en alleen er voor om het water van ( in mijn geval) 50 graden naar 60 of 65 te brengen. Mijn split unit loopt nog op r402a en bereikt een maximale aanvoer temperatuur van 60 graden. Echter is de lg intern begrensd bij mij op 50 graden. Als ik ook 55 of 60 graden dhw vraag stopt de lg bij 50 graden dhw ondanks dat ik een aanvoer van 60 graden heb bereikt. De rest zou je dus moeten doen met het extra electrisch element. De kitt bestaat uit een relais en een temperatuur voeler. Die voeler van 10k heb ik besteld bij alie voor een paar euro net zoals de 3 weg klep van 1 1/4duim. ( 1 duim inwendig) De 3 weg klep komt in de aanvoer en is 230 volt geschakeld. De voeler in de boiler en rechtstreeks op het moederbord van de lg. Dipswitches op dhw en verwarming zetten. Dit was het dan al. Ik heb voor dhw een boilervat van 130 liter op de kop kunnen tikken. Voor 3 pers meer dan genoeg. De hysterie heb ik ingesteld op 3 graden. Dus bij 46 graden word de boiler weer opgestookt naar 50. Het water in het boilervat word meerdere malen per dag ververst door gebruik waardoor de kans op legionella nihill is. Alleen na de vakantie spoel ik het door inclusief de leidingen. Als ik de documentatie van een r32 wp lees kan die zonder elektrisch element al 60 graden warm water maken. Dan heb je sowieso al geen elektrisch element meer nodig.
Concreet betekent het dus om dhw te maken met de lg heb je 3 dingen nodig. Een boilervat, een temp voeler ( ntc) van 10k en een 3 weg klep in de aanvoer ( 220 volt).

Op jaarbasis verbruik ik 3250 kw voor dhw en verwarming.
De verwarming staat hier aan van 6.00 -23 uur. Overdag 20.5 graden vanaf 16.00 op 21 graden. Nachtverlaging op 19 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolf Breuer op 23-11-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 18:52
mouse86 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:04:
@rykers
@1993jjohan
Dat is een flow error storing. Ontstaat als er onvoldoende flow zit in jouw verwarmings circuit:

1) Eerst je filters controleren, vooral degene die in de buitenunit zit.
2) Heb je iets als bv Evohome? Dan kan het zijn dat er te weinig verwarmingen open staan. Dan kan er ook te weinig flow plaatsvinden en krijg je een storing
3) of zijn er verwarmingen met een thermostatische kraan? Dan kan het zijn dat deze niet voldoende open staan.
4) ook lucht kan een oorzaak zijn.
Bedankt. Ik ga de dingen nakijken en heb denk ik een idee waar het zit. Er zit voor de vloerverwarming verdeler een thermostaatknop voor het beperken van de temperatuur in de vloerverwarming die ik heb laten zitten maar denk dat die de leiding te veel knijpt. Je hoort ook meer geluid daar uit komen. Dus die ga ik er tussen uit halen en dan afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Rolf Breuer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:37:
De boiler kitt heb je niet nodig om dhw te maken met de lg wp. De boiler kitt dient enkel en alleen er voor om het water van ( in mijn geval) 50 graden naar 60 of 65 te brengen. Mijn split unit loopt nog op r402a en bereikt een maximale aanvoer temperatuur van 60 graden. Echter is de lg intern begrensd bij mij op 50 graden. Als ik ook 55 of 60 graden dhw vraag stopt de lg bij 50 graden dhw ondanks dat ik een aanvoer van 60 graden heb bereikt. De rest zou je dus moeten doen met het extra electrisch element. De kitt bestaat uit een relais en een temperatuur voeler. Die voeler van 10k heb ik besteld bij alie voor een paar euro net zoals de 3 weg klep van 1 1/4duim. ( 1 duim inwendig) De 3 weg klep komt in de aanvoer en is 230 volt geschakeld. De voeler in de boiler en rechtstreeks op het moederbord van de lg. Dipswitches op dhw en verwarming zetten. Dit was het dan al. Ik heb voor dhw een boilervat van 130 liter op de kop kunnen tikken. Voor 3 pers meer dan genoeg. De hysterie heb ik ingesteld op 3 graden. Dus bij 46 graden word de boiler weer opgestookt naar 50. Het water in het boilervat word meerdere malen per dag ververst door gebruik waardoor de kans op legionella nihill is. Alleen na de vakantie spoel ik het door inclusief de leidingen. Als ik de documentatie van een r32 wp lees kan die zonder elektrisch element al 60 graden warm water maken. Dan heb je sowieso al geen elektrisch element meer nodig.
Concreet betekent het dus om dhw te maken met de lg heb je 3 dingen nodig. Een boilervat, een temp voeler ( ntc) van 10k en een 3 weg klep in de aanvoer ( 220 volt).

Op jaarbasis verbruik ik 3250 kw voor dhw en verwarming.
De verwarming staat hier aan van 6.00 -23 uur. Overdag 20.5 graden vanaf 16.00 op 21 graden. Nachtverlaging op 19 graden.
Weet je het zeker dat je een NTC van 10k nodig hebt?
In de handleiding van het monobloc staat:

"5KΩ, Φ7, 12m ± 0.25m" en "Accessory 3rd Party 5kΩ Thermistor"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@mouse86. Klopt. Ik heb het even na gekeken. Had er een paar besteld. Ze zijn 5k net als de andere inwendig het en der.dan heb je er een paar reserve. De kabel heb ik verlengd naar zo 6 meter. De voeler voor in de kamer is 10k. Die was afwijkend.

[ Voor 9% gewijzigd door Rolf Breuer op 23-11-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-02 12:36
mouse86 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:04:
@David
@rykers

Ik ben erachter wat het "pendelen' veroorzaakt.

Het is niet dat de warmtepomp zijn opgegeven temperatuur bereikt heeft en daardoor uitschakelt. Het is Evohome die de warmtevraag aan en uit zet.

Ik had een Wireless Relay Box besteld van Evohome (BDR91). Als Evohome denkt dat hij 50% warmte nodig heeft, dan gaat hij in 1 uur dit opdelen in 3 delen van 20 minuten. Vervolgens bij elk deel van 20 minuten zet hij bij 50% warmte de warmtevraag voor 10 minuten aan en dan 10 minuten uit. En zo blijft hij doorgaan. Dit noemen ze blijkbaar Time Proportional & Integral heat pump (TPI).

Dat wil je eigenlijk helemaal niet hebben bij deze warmtepomp, je wilt dat hij gewoon aangeeft, ik wil nu warmte, net zolang tot dat niet meer nodig is.

Blijkt dat ze dezelfde relais box hebben geupdated met een nieuw model namelijk BDR91T.

Deze heb ik nu besteld. Ik laat de resultaten weten....
Op https://www.installatie.n...e-nu-ook-voor-warmtepomp/ staat dat evohome nieuwe software nodig heeft voor een warmtepomp, heb je die ook al in je centrale bedienpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
RvdM87 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:19:
[...]

Op https://www.installatie.n...e-nu-ook-voor-warmtepomp/ staat dat evohome nieuwe software nodig heeft voor een warmtepomp, heb je die ook al in je centrale bedienpaneel?
Ik heb geen software update gekregen.
Het bijzondere is dat je op de Evohome website hier niets over lees.

Ik heb wel een bericht gestuurd naar Evohome, ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.

In het uiterste geval, maak ik zelf een Arduino print die per keer kijkt wat Evohome wilt qua warmtevraag en dit vervolgens omzet in een voor de warmtepomp gunstige regeling. Want ik kan de max schakelfreq. op 12 zetten bij Evohome, dan heb ik per uur 60min/12 = 5 minuten ofwel elke 5 minuten kan ik bepalen hoeveel Evohome wilt qua % warmtevraag.

Want eigenlijk wilt de warmtepomp niets anders weten dan; Moet ik aan? Ja of nee. Er is geen modulatie mogelijkheid bij de warmtepomp. En dan zou ik bv. vanaf 15% warmtevraag door evohome, de warmtepomp kunnen aanzetten, en onder de 15% de warmtepomp uitzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door mouse86 op 24-11-2021 14:14 ]

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
Gisteren heb ik een 3kW 1 1/4in RVS doorstroomverwarmer van Econo (228 euro) geinstalleerd direct in de aanvoer. Ik kreeg foutmelding CH19 wat aangeeft dat er een probleem met de uitlaatsensor van de elektrische verwarming is. Gelukkig had ik twee 10k NTC liggen dus ik heb ze een parallel aangeloten om er een 5k van te maken. Nu is de foutmelding weg.

Ik heb de doorstroomverwarmer getest door tijdelijk in te stellen dat het mee mag draaien onder 10 (ipv -5 oid). Het schakelde direct aan toen de thermostaat een aan signaal gaf (een paar minuten voor de compressor dus). Nu is het afwachten op meer defrosts voor de echte test. Deze seizoen heb ik maar een paar defrosts gehad dankzij de rustigere aansturing met een thermostaat, silent mode en zachte weer.

edit: Hetzelfde dag heeft Stedin onze gasaansluiting gratis verwijderd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tealblue op 25-11-2021 20:43 ]

• Rolf Breuer
@Tealblue
Ik mag aannemen dat je toch een relais ertussen heb zitten en niet de heater rechtstreeks op het moederbord heb aangesloten.

• Tealblue
Rolf Breuer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:43:
@Tealblue
Ik mag aannemen dat je toch een relais ertussen heb zitten en niet de heater rechtstreeks op het moederbord heb aangesloten.
Inderdaad - ik gebruik een Hager ESC227

• JanAllElectric
  • Laatst online: 18:01
Tealblue schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:37:
Gisteren heb ik een 3kW 1 1/4in RVS doorstroomverwarmer van Econo (228 euro) geinstalleerd direct in de aanvoer. Ik kreeg foutmelding CH19 wat aangeeft dat er een probleem met de uitlaatsensor van de elektrische verwarming is. Gelukkig had ik twee 10k NTC liggen dus ik heb ze een parallel aangeloten om er een 5k van te maken. Nu is de foutmelding weg.

Ik heb de doorstroomverwarmer getest door tijdelijk in te stellen dat het mee mag draaien onder 10 (ipv -5 oid). Het schakelde direct aan toen de thermostaat een aan signaal gaf (een paar minuten voor de compressor dus). Nu is het afwachten op meer defrosts voor de echte test. Deze seizoen heb ik maar een paar defrosts gehad dankzij de rustigere aansturing met een thermostaat, silent mode en zachte weer.

Ik ben benieuwd of dat gaat helpen bij de defrosts. Ik heb zelf al een extra 16A alamat en kabel ervoor geïnstalleerd.

Even voor mijn duidelijkheid: met "direct in de aanvoer" bedoel je na de WP (dus niet in de retour voor de WP, wat een ander forumlid mij eens had geadviseerd).

Ik ben overigens van plan deze afzonderlijk aan te sturen en niet de de LG zelf. Ik vind het nl moeilijk te doorgronden wanneer de LG het element zou inschakelen.

NB: hoe sluit je het element aan op de LG?

[ Voor 7% gewijzigd door JanAllElectric op 25-11-2021 21:19 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:58
Goedenavond.

Is het mogelijk deze LG's samen te laten werken met de CV-Ketel? Als in bijvoorbeeld:
- LG monoblock opereert tot omstandigheden van een COP 3 en niet lager.
- Als het kouder wordt suppleert de CV-ketel bij aan het verwarmingscircuit.
Is het mogelijk de LG aan te sturen met een Toon? Koeling hebben we airco's voor, daar gaan we de WP niet voor gebruiken.

Hartelijk bedankt alvast.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealblue
JanAllElectric schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:12:
[...]

Ik ben benieuwd of dat gaat helpen bij de defrosts. Ik heb zelf al een extra 16A alamat en kabel ervoor geïnstalleerd.

Even voor mijn duidelijkheid: met "direct in de aanvoer" bedoel je na de WP (dus niet in de retour voor de WP, wat een ander forumlid mij eens had geadviseerd).

Ik ben overigens van plan deze afzonderlijk aan te sturen en niet de de LG zelf. Ik vind het nl moeilijk te doorgronden wanneer de LG het element zou inschakelen.

Yep, we gaan het zien.

Met direct in de aanvoer bedoelde ik dat ik geen parallel lus met driewegklep heb gebruikt (zoals LG aanbeveelt). Het zit dus ik de hoofd aanvoerleiding na de WP. Zo is het simpler, goedkoper en ik heb toch flow zat.

Ik ga dus eerst kijken hoe de LG het aanstuurt en dan overweeg ik of ik het zelf anders wil aansturen. Overigens als ik tijd heb (mss kerst vakantie) ga ik ook uitzoeken wat er verder mogelijk is met home assistant addons voor LG. En overwegen of het de moeite waarde is om op te zetten en WiFi module kopen.

De verwarmer heb ik aangesloten op een aparte groep via een relais. De relais moet je aansluiten op de rechter klemmenblok van de LG bij 'Heater A' (links van de thermostaat aansluiting). Verder heb je een 5k NTC sensor om de uitgang temperatuur van de verwarmer te meten (ik weet nog niet wat de LG hiermee doet maar als je het niet inteestallert geeft die een foutmelding). De sensor sluit je aan op een witte connector met label 'E/heater' vlakbij de connector voor de remote controller.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:10
sparkly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:43:
Goedenavond.

Is het mogelijk deze LG's samen te laten werken met de CV-Ketel? Als in bijvoorbeeld:
Is het mogelijk de LG aan te sturen met een Toon? Koeling hebben we airco's voor, daar gaan we de WP niet voor gebruiken.

Hartelijk bedankt alvast.
De LG laten samenwerken met de cv-ketel kan prima. Je kunt niet precies instellen wanneer de cv-ketel ingrijpt maar als je dit topic goed doorleest is er wel wat aan te tweaken.

Of de Toon ermee werkt weet ik niet. De thermostaat moet in ieder geval wel 230V AC kunnen schakelen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:53
mouse86 schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:43:
[...]

In de buiten unit zit een zeef-filter.

En meestal ook een magneet filter ergens in de leiding aangezien dit als 'highly recommended' accessory is voor deze monobloc . Het magneetfilter is niets anders dan even wat water uit laten lopen totdat de waterkleur weer helder is.
Dit weekend wil ik de zeef filter schoon gaan maken. Kan ik deze gewoon open draaien en schoonmaken, of loopt dan al het water meteen eruit?
(Ik kan in de documentatie wel vinden waar de filter zit, maar niks over het schoonmaken ervan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealblue
rolandmegens schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:50:
[...]

Dit weekend wil ik de zeef filter schoon gaan maken. Kan ik deze gewoon open draaien en schoonmaken, of loopt dan al het water meteen eruit?
(Ik kan in de documentatie wel vinden waar de filter zit, maar niks over het schoonmaken ervan)
Ja, als je het clipje van de filter eraf haalt stroomt het water meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Tealblue schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:37:
[...]

Ja, als je het clipje van de filter eraf haalt stroomt het water meteen uit.
Hoe kan je dit dan het beste aanpakken zonder de hele warmtepomp vol met water te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealblue
rolandmegens schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:39:
[...]

Hoe kan je dit dan het beste aanpakken zonder de hele warmtepomp vol met water te zetten?
Draai eerst de kranen in de aanvoer en retour dicht (ik ga ervan uit dat je ze hebt geïnstalleerd). Dan heb je twee opties: 1) haal de aansluitslangen los aan de achterkant (of open de aftapkraan als je eentje hebt) zo dat het water buiten de WP uit loopt en dan de filter open doen OF 2) de filter clipje eraf halen maar hou een vinger tegen de filter cassette aan (zodat het niet meteen uit springt), dan gebruik je je andere hand om spetters naar boven tegen te houden en laat de filter langzaam uit komen. Zo stroomt het water iets controleerde uit en vloeit het via gaten in de onderkant van de WP weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Tealblue schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:50:
[...]

Draai eerst de kranen in de aanvoer en retour dicht (ik ga ervan uit dat je ze hebt geïnstalleerd). Dan heb je twee opties: 1) haal de aansluitslangen los aan de achterkant (of open de aftapkraan als je eentje hebt) zo dat het water buiten de WP uit loopt en dan de filter open doen OF 2) de filter clipje eraf halen maar hou een vinger tegen de filter cassette aan (zodat het niet meteen uit springt), dan gebruik je je andere hand om spetters naar boven tegen te houden en laat de filter langzaam uit komen. Zo stroomt het water iets controleerde uit en vloeit het via gaten in de onderkant van de WP weg.
Ik heb maar op 1 van de 2 leidingen een kraan zitten. Dan wel gelijk 2 kranen, met daar tussen een water filter. (Koevlaas van tweakers heeft dit destijds geinstalleerd). De aansluitslangen op de achterkant zijn niet los te koppelen.
Dus ik denk dat ik pech heb en het op een manier een buis of zo er om heen moet doen met de hoop dat alles eruit stroomt.

Alternatief is dat ik het systeem een stukje leeg laat lopen vanuit het punt waar ik het circuit bij kan vullen. Dat is namelijk het laagste punt in mijn systeem. De warmtepomp is mijn hoogste punt in het systeem, dus er zal hoop ik maar een paar liter uit hoeven. Dan vul ik hem daarna wel weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
mouse86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:12:
[...]

Ik heb geen software update gekregen.
Het bijzondere is dat je op de Evohome website hier niets over lees.

Ik heb wel een bericht gestuurd naar Evohome, ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.

In het uiterste geval, maak ik zelf een Arduino print die per keer kijkt wat Evohome wilt qua warmtevraag en dit vervolgens omzet in een voor de warmtepomp gunstige regeling. Want ik kan de max schakelfreq. op 12 zetten bij Evohome, dan heb ik per uur 60min/12 = 5 minuten ofwel elke 5 minuten kan ik bepalen hoeveel Evohome wilt qua % warmtevraag.

Want eigenlijk wilt de warmtepomp niets anders weten dan; Moet ik aan? Ja of nee. Er is geen modulatie mogelijkheid bij de warmtepomp. En dan zou ik bv. vanaf 15% warmtevraag door evohome, de warmtepomp kunnen aanzetten, en onder de 15% de warmtepomp uitzetten.
Ik heb hierover ook contact gehad met Honeywell. In de nieuwste software is het mogelijk om het "Ketelrelais" in te stellen voor max 1 schakeling per uur. Ik heb gelijk even gevraagd of ik mijn bestaande paneel kan upgraden.

Zojuist heb ik een panasonic warmtepomp besteld, die houdt ook niet van 4x per uur aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@RvdM87

Gisteren via Honeywell gevraagd voor de update. Enkele uren later stond het al erop.
Je moet dan eerst de ketelmodule opnieuw koppelen. In het koppelmenu komt er nu de optie "warmtepomp" erbij te staan. Daarna kan je inderdaad kiezen voor 1x per uur, met een rust periode van max 30min.

Het schakelgedrag is gelijk heel erg veel verbeterd.

@rolandmegens
Als je hem toch afgekoppeld hebt, monteer dan gelijk een kraantje, kost nog geen 20 euro zon ding.

[ Voor 13% gewijzigd door mouse86 op 26-11-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@mouse86
Eerlijk gezegd heb ik niet de gereedschappen om zo'n kraantje toe te voegen.
Gelukkig is bij mij het bijvulpunt ook meteen het laagste punt, dus kan ik het ook als aftap punt gebruiken.

Enige waar ik nog over twijfel is of ik het inderdaad zo moet aanpakken qua ontluchten en filter schoonmaken:

1) water aftappen zodat er geen/weinig water bij buitenunit is
2) filter schoonmaken in buitenunit
3) beide ontluchtingpunten helemaal open zetten
4) water bij vullen in het circuit totdat het water bij beide ontluchtingspunten eruit komt
5) ontluchtingspunten weer dichtzetten
6) water bijvullen tot 2-2.5 bar

Is dit inderdaad de goede aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ja, als de LG hoogste is gaat dat lukken, laat m aflopen beneden tot drukmeter in lg nul aangeeft, maak t filter schoon, stop m terug.

Heeft @koevlaas2 niet een veel fijner filter geïnstalleerd? Dan zou ik nu zeker niets doen, vuil zit in 't fijnste filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
rolandmegens schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:15:
[...]

Ik heb maar op 1 van de 2 leidingen een kraan zitten. Dan wel gelijk 2 kranen, met daar tussen een water filter. (Koevlaas van tweakers heeft dit destijds geinstalleerd). De aansluitslangen op de achterkant zijn niet los te koppelen.
Dus ik denk dat ik pech heb en het op een manier een buis of zo er om heen moet doen met de hoop dat alles eruit stroomt.

Alternatief is dat ik het systeem een stukje leeg laat lopen vanuit het punt waar ik het circuit bij kan vullen. Dat is namelijk het laagste punt in mijn systeem. De warmtepomp is mijn hoogste punt in het systeem, dus er zal hoop ik maar een paar liter uit hoeven. Dan vul ik hem daarna wel weer bij.
Wie wat waar ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
rolandmegens schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:50:
[...]

Rondom het filter zitten 2 zwarte plastic kranen, als je die even dichtzet dan kan je het filter met bijna geen waterverlies schoonmaken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Die externe filter zit tussen 2 kranen en heb ik zojuist even schoongemaakt. Maar die is nu met 3x schoonmaken elke keer nog vrijwel 100% schoon geweest, dus wil voor de zekerheid die in de buitenunit ook een keer goed schoonmaken.

Afhankelijk van het weer zal dat morgen of zondag worden.

Is overigens mijn bovenstaande volgorde/aanpak qua ontluchten ook de juiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
JanAllElectric schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:12:
[...]

@JanAllElectric
Het verwarmingselement stuur je in de software aan. Als je de dipswitches hebt omgezet naar gebruik 50%=3000watt krijg je een regel in het installer menu extra. Kachel op temperatuur. Hier geef je aan wanneer het element moet inschakelen. Bij mij -7. Tevens helpt het mee bij een defrost. Scheelt bij mij 5 graden op het einde van de defrost. Zonder element aanvoer op het einde 19 graden met 24 graden.

Aansluiten is heel makkelijk. De stuurspanning van het relais rechtstreeks op het moederbord heater A. Ingang relais je 16A voeding. Uitgang relais het verwarmingselement.

Zou je de extra voeding weg laten dan kan je met het relais tevens een gasketel aan uit schakelen bij bv -7. Gewoon op aan / uit contact aansluiten. Je hebt dan een zogenaamde hybride warmtepomp die als hij het niet rukt bij -7 of ingestelde temperatuur de gasketel bij schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
[quote]sparkly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:43:
Goedenavond.

Ja dat is mogelijk. Lees mijn eerdere berichten eens. Daar heb ik het al uitgelegd hoe je dat kan schakelen.
Wel moet ik er nog bij zeggen ik heb in de retour van de lg en de gasketel een terugslagklep zitten. Deze zorgen voor de correcte stroming zodat ze elkaar niet hinderen. Zie hiervoor het aansluit schema van de eerste elga.

Is het mogelijk de LG aan te sturen met een Toon? Nee dat is niet mogelijk. Toon werkt op 24 volt de lg wp op 230 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Tealblue schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:37:

Al ervaring hoe LG omgaat met het element?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
JanAllElectric schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:30:
[...]

Gister nacht heb ik 4 defrosts gehad tussen de 4.5 en 5.5 minuten lang met gaten van 1 uur of 1.5 uur ertussen. Elke keer heeft de LG het element aangezet. Toevallig waren dit de eerste defrosts deze seizoen. Ik moet mijn logging upgraden om beter inzichten te kunnen maken (ik kan nu maar drie dagen terug kijken). Vorige seizoen had ik helemaal geen logging.

Ik ga nu proberen om TA te verlagen zodat ik langere runs met minder defrosts kan maken. Toen het warmer was had ik een TA van 30 nodig om pendelen te voorkomen.

Ter informatie heb ik een 7kW LG met een goed nageisoleerde 1980 rijtjes huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Tealblue op 27-11-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Tealblue schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:54:
[...]

Gister nacht heb ik 4 defrosts gehad tussen de 4.5 en 5.5 minuten lang met gaten van 1 uur of 1.5 uur ertussen. Elke keer heeft de LG het element aangezet. Toevallig waren dit de eerste defrosts deze seizoen. Ik moet mijn logging upgraden om beter inzichten te kunnen maken (ik kan nu maar drie dagen terug kijken). Vorige seizoen had ik helemaal geen logging.

Ik ga nu proberen om TA te verlagen zodat ik langere runs met minder defrosts kan maken. Toen het warmer was had ik een TA van 30 nodig om pendelen te voorkomen.

Ter informatie heb ik een 7kW LG met een goed nageisoleerde 1980 rijtjes huis.
Ik heb een 9kW en een 1991 2 onder 1 kap woning met standaard isolatie uit die tijd. 100 m2 kamer, dat weer wel.

Vannacht 8 defrosts om de 50 minuten. Deze duren 17 minuten als ik de tijd meet dat de TA weer op target is. Dus als een extern element echt helpt zou ik daar reuze mee zijn geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRWVhkG4BPdW6ZU70qq-b-Tshv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zm0fM6IcOVJFd87lJGActLBi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
JanAllElectric schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:47:
[...]

Ik heb een 9kW en een 1991 2 onder 1 kap woning met standaard isolatie uit die tijd. 100 m2 kamer, dat weer wel.

Vannacht 8 defrosts om de 50 minuten. Deze duren 17 minuten als ik de tijd meet dat de TA weer op target is. Dus als een extern element echt helpt zou ik daar reuze mee zijn geholpen.

[Afbeelding]
In de komende weken ga ik influxDB/grafana instellen en zelf TA en TR meten zoals jij het doet. De duur van de defrosts die ik noemde zijn hoe lang de LG het element aan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik zit hier met om de 55 minuten een defrost, zowel met als zonder stilte modus. Temperatuur in de woonkamer zat op 20,6, dat vinden we beetje laag, dus de open haard erbij, nu 21, 2!

Vannacht wordt t nog kouder, dus ben benieuwd of de woonkamer morgenochtend nog te pruimen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
mouse86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:07:
@RvdM87

Gisteren via Honeywell gevraagd voor de update. Enkele uren later stond het al erop.
Je moet dan eerst de ketelmodule opnieuw koppelen. In het koppelmenu komt er nu de optie "warmtepomp" erbij te staan. Daarna kan je inderdaad kiezen voor 1x per uur, met een rust periode van max 30min.

Het schakelgedrag is gelijk heel erg veel verbeterd.
Goed te horen! ik ga die van mij ook laten updaten. Deze week een warmtepomp buitenunit besteld, dus nu alles aan het voorbereiden om e.e.a. zo goed mogelijk op te bouwen.

Heb jij nu uiteindelijk de "gewone" BDR91 erop zitten of de nieuwe BDR91T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Weet iemand of het mogelijk is om handmatig of via een instelling de warmtepomp te laten moduleren? Ik zou graag willen dat hij bv op laagste stand kan. Nu doe ik dat door de 'silent mode' aan te zetten maar nog mooier zou zijn als ik een percentage zou kunnen opgeven.

@RvdM87
Ik heb ze beiden nu in huis. De 'gewone' BDR91 werkt niet om als warmtepomp in te leren, de BDR91T wel. Ik had ze beiden open gemaakt, het zijn exact dezelfde printen en aansluitingen. Enige verschil is de software dus.
Dus je ontkomt er niet aan om een T versie te gebruiken, anders moet je minimaal 3x per uur schakelen plus de aan tijd is veel korter (5min).

Enige wat ik nu nog betreur, is dat Evohome de verwarmingen ook 'moduleert'. Hij zet de kleppen van de verwarming zelf op een stand tussen 0 en 100%. Ik merk enkele keren dat bv de temperatuur gewenst 21 is, en de huidige temperatuur 20.5 is. Hij zet de kraan van de verwarming dan 25% open, en laat de warmtepomp dan opstarten. De warmtepomp kan dan maar weinig warmte kwijt want de verwarming is fors geknepen en gaat dan pendelen.

Het lijkt me een meer wenselijke situatie dat de kraan open of dicht is (100% of 0%). Dan kan de warmtepomp goed zijn warmte kwijt wanneer dit gevraagd wordt. Maar ik denk dat dit een utopie is voor Evohome. Dit probleem ligt denk ik ook in het feit dat Evohome de CV ketel (warmtepomp) niet kan moduleren. Bij de CV ketel kon hij aan de CV vragen: 10% warmte, en dan zette hij de kraan van de verwarming ook op 10%.

@JanAllElectric
Kan je de Ta en Tr inlezen via de WiFi module?
Ik was vandaag net een module aan het maken via ESP32 om direct de binnencontroller bus uit te lezen en aan te sturen. Ik kan al aardig wat data inlezen nu, ik hoop straks zelf de WAR punten te kunnen instellen. Deze data gaat rechtstreeks naar Home Assistant en is via de hotspot webpagina ook in te lezen en te besturen.

Hieronder een foto van de ruwe data die ik ophaal wat verzonden wordt tussen de buitenunit en de binnen controller.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/d5GY97IjVw1K.png?o=1

Gelukkig tot dusver nog geen defrosts gehad. Huis is goed warm. En unit staat op stille modus. Hoop dat ik de goede keuze heb gemaakt

[ Voor 33% gewijzigd door mouse86 op 27-11-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:04:
Weet iemand of het mogelijk is om handmatig of via een instelling de warmtepomp te laten moduleren? Ik zou graag willen dat hij bv op laagste stand kan. Nu doe ik dat door de 'silent mode' aan te zetten maar nog mooier zou zijn als ik een percentage zou kunnen opgeven.
Volgens mij niet. Nergens iets over gelezen.
@JanAllElectric
Ik was vandaag net een module aan het maken via ESP32 om direct de binnencontroller bus uit te lezen en aan te sturen. Ik kan al aardig wat data inlezen nu, ik hoop straks zelf de WAR punten te kunnen instellen. Deze data gaat rechtstreeks naar Home Assistant en is via de hotspot webpagina ook in te lezen en te besturen.

Hieronder een foto van de ruwe data die ik ophaal wat verzonden wordt tussen de buitenunit en de binnen controller.

[Afbeelding]
Met de wifi module kan je zelf niets geautomatiseerd helaas. Ik zie nu in de wifi app alleen AI-offset en Ta. De AI-offset kan je handmatig bijstellen. Als rules kan je alleen tijdstippen aan en uit zetten.

Op zich zelf is de wifi module niet echt bruikbaar. Je heb hem wel nodig op het moment dat de API (ik heb de link aangegeven in een vorige chat) aangepast is. Dan kan je denk ik dezelfde gegevens ophalen als die jij liet zien vanuit de controller.

Wat heb je overigens nodig om de controller zelf uit te lezen? Dat vind ik een interessante manier. Zo'n ESP aan de controller hangen is niet echt mooi, maar je kan veel meer besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 18:52
Vandaag, na ongeveer 4 weken na aanvraag de toekenning subsidie gekregen.

1800 euro voor de 7kw warmtepomp.
Installatie volledig zelf gedaan. Bij de aanvraag naast de factuur van emundia en een afschrift van het bouwdepot van het warmtefonds een PDF met de volgende tekst meegestuurd:
De warmtepomp is samen met het buffervat van 160l en alle leidingen door mij zelf geïnstalleerd. Dit is vervolgens geïnspecteerd en opgeleverd door mijn schoonvader, Aannemersbedrijf xxxxx. De warmtepomp is volgens de juiste normen geïnstalleerd en aangesloten.
Omschrijving installatie:
De 7kw monoblok warmtepomp is geinstalleerd naast het huis, via de kruipruimte gaan de leidingen naar binnen naar de kelder waar het buffervat en de vloerverwarming verdeler staan. De Warmtepomp is aangesloten op een eigen groep in de meterkast en op de bestaande Tado slimme thermostaat.
Als er verdere gegevens of documenten benodigd zijn verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groet,
Blijkbaar is bovenstaande voldoende want heb verder geen contact met hun gehad en ze hebben niet om verdere informatie gevraagd.

Ik heb nu de afgelopen maanden ongeveer 12k besteed aan 35 zonnepanelen en de warmtepomp. Binnen 4 tot 5 jaar heb ik dit alles wel weer terugverdiend met de besparing op de energierekening.

[ Voor 7% gewijzigd door 1993jjohan op 28-11-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
[...]

@JanAllElectric

[Afbeelding]

Gelukkig tot dusver nog geen defrosts gehad. Huis is goed warm. En unit staat op stille modus. Hoop dat ik de goede keuze heb gemaakt
Als het lukt om TA dynamische te controleren via de controller bus misschien zou je indirect de LG kunnen moduleren? In iedere geval volg ik jou voortgang met de ESP met veel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@JanAllElectric

Voor de aansturing gebruik ik een ESP32 module, die had ik nog liggen van werk. Als je het zou bestellen op aliexpress, ben je ca 30 euro kwijt en zul je hem even in elkaar moeten zetten.

De module is heel eenvoudig aan te sluiten, alleen met 3 draden aan de schroefaansluiting van de controller binnen of bij de buitenunit op de klemmenstrook erbij zetten. De voeding en data haalt hij van de bus / reeds aanwezige stroom dus geen extra draden om stroom te trekken.

Vandaag heb ik de data via MQTT over laten brengen naar Home Assistant. Het is ook wel leuk om te zien welke setpoint de AI instelt voor de watertemperatuur.

Mijn volgende stap is om data erheen te sturen naar de warmtepomp. Ik ben nog even in twijfel of ik dit nu ga doen of later. Dit komt omdat ik (tijdelijk) invalide ben (knie geopereerd) en ik het liefst een jumper wil omzetten bij de buitenunit voordat ik start met data verzenden. Want nu heb ik hem staan op externe thermostaat. Dat moet eerst terug op interne thermostaat. Dan zou ik namelijk alles kunnen bedienen via de controller.

@Tealblue

Zoals ik nu inschat zou dat wel moeten kunnen. In principe zou ik zelfs de gehele binnen controller kunnen weglaten en alles via de module laten verlopen (warmtevraag, instellingen, etc).

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 28-11-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:50:
@JanAllElectric

Voor de aansturing gebruik ik een ESP32 module, die had ik nog liggen van werk. Als je het zou bestellen op aliexpress, ben je ca 30 euro kwijt en zul je hem even in elkaar moeten zetten.

De module is heel eenvoudig aan te sluiten, alleen met 3 draden aan de schroefaansluiting van de controller binnen of bij de buitenunit op de klemmenstrook erbij zetten. De voeding en data haalt hij van de bus / reeds aanwezige stroom dus geen extra draden om stroom te trekken.

Vandaag heb ik de data via MQTT over laten brengen naar Home Assistant. Het is ook wel leuk om te zien welke setpoint de AI instelt voor de watertemperatuur.

Mijn volgende stap is om data erheen te sturen naar de warmtepomp. Ik ben nog even in twijfel of ik dit nu ga doen of later. Dit komt omdat ik (tijdelijk) invalide ben (knie geopereerd) en ik het liefst een jumper wil omzetten bij de buitenunit voordat ik start met data verzenden. Want nu heb ik hem staan op externe thermostaat. Dat moet eerst terug op interne thermostaat. Dan zou ik namelijk alles kunnen bedienen via de controller.
Ik gebruik zelf ESP8266 met ESPEasyMega als firmware. Zou het daar ook mee kunnen? Ik stuur dan data direct naar Domoticz (interval 10 sec).

vraag:
- welke klemmen op de controller
- welke pinnen op de ESP en welke instelling
- hoe decodeer je de inkomende stream

Ook interessant is jouw opmerking om dit in te bouwen in de buitenunit. Op welke klemmen zou de module daar dan moeten aansluiten?

Deze ontwikkeling is natuurlijk interessant voor alle LG eigenaren. Dan kan je de LG veel beter aanpassen op je eigen huis _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
@JanAllElectric

Met een ESP8266 kan het ook zeker. Maar dan zul je zelf de code moeten porteren. Ik kies vaak wel voor de makkelijkste weg, en in dit geval was het de ESP32 omdat ik hem nog had liggen. :P

Foto is denk ik het beste om het uit te leggen, zie hieronder.
De groene module (rechtsonder in de foto, met DIN rail mount) is de ESP32 en deze module krijgt 3 kabels naar binnen (plus/min/signaal). De groene module heb ik op het plaatje met een zwarte kabel aangesloten aan de LG binnen controller. Zie de foto rechtsboven hoe ik de zwarte kabel heb aangesloten aan de LG controller. Gewoon 1 op 1 op de LG controller.

Je kan deze groene module echter ook bij de buiten unit plaatsen; dan moet je de witte LG controller kabel volgen in de buitenunit.

Nog makkelijker: De huidige LG controller is verbonden met een klik-stekker, zie in de foto linksonder. Als je die los maakt, Y splits kabel plaatst, dan hoef je niets aan te passen of te schroeven. Gewoon losklikken en erbij klikken. Maar dat is voor later als ik er een print van ga maken. Eerst even goed testen of dit toegevoegde waarde is.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/wdS2niisBOic.jpg?o=1

[ Voor 10% gewijzigd door mouse86 op 28-11-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 15:48
mouse86 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:00:
@JanAllElectric

Met een ESP8266 kan het ook zeker. Maar dan zul je zelf de code moeten porteren. Ik kies vaak wel voor de makkelijkste weg, en in dit geval was het de ESP32 omdat ik hem nog had liggen. :P

Foto is denk ik het beste om het uit te leggen, zie hieronder.
De groene module (rechtsonder in de foto, met DIN rail mount) is de ESP32 en deze module krijgt 3 kabels naar binnen (plus/min/signaal). De groene module heb ik op het plaatje met een zwarte kabel aangesloten aan de LG binnen controller. Zie de foto rechtsboven hoe ik de zwarte kabel heb aangesloten aan de LG controller. Gewoon 1 op 1 op de LG controller.

Je kan deze groene module echter ook bij de buiten unit plaatsen; dan moet je de witte LG controller kabel volgen in de buitenunit.

Nog makkelijker: De huidige LG controller is verbonden met een klik-stekker, zie in de foto linksonder. Als je die los maakt, Y splits kabel plaatst, dan hoef je niets aan te passen of te schroeven. Gewoon losklikken en erbij klikken. Maar dat is voor later als ik er een print van ga maken. Eerst even goed testen of dit toegevoegde waarde is.

[Afbeelding]
Ik zeg goed bezig!!
Zelf heb ik er geen kaas van gegeten, maar wel benieuwd wat er uit te lezen valt. Zal het zeker proberen toe te passen.(mits het voor mij te volgen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
JanAllElectric schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:30:
[...]

Zo zag het eruit vannacht. De interval tussen defrosts was eerst 1 uur en aan het einde van de nacht, 2 uur. Het element wordt steeds aangezet voor 4.5-5.5 minuten. Rond 22 uur was het 1 graad buiten en nu is het 5 graden. Let op dat deze grafiek laat de energie gebruik per fase zien. De LG zit op fase 1 en het element op fase 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O97UE0FwRzo6ML_3bc9ANOMOQNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KYv5rkOOYmCsZX62tlBZ6QDr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Tealblue schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:51:
[...]

Zo zag het eruit vannacht. De interval tussen defrosts was eerst 1 uur en aan het einde van de nacht, 2 uur. Het element wordt steeds aangezet voor 4.5-5.5 minuten. Rond 22 uur was het 1 graad buiten en nu is het 5 graden. Let op dat deze grafiek laat de energie gebruik per fase zien. De LG zit op fase 1 en het element op fase 3.

[Afbeelding]
Duidelijk dat de LG het element kort gebruikt. Wat belangrijker is:
- neemt nu de gemiddelde capaciteit van de LG toe?
- kan je dat nu meten aan de kamertemperatuur?

Bij mij bv zorgen de huidige defrosts ervoor dat de LG de kamertemperatuur net constant kan houden, maar niet in staat is na de nachtverlaging aan te warmen (dat doe ik nu met de pelletkachel 30 - 60 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
apepannetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:00:
[...]

Ik zeg goed bezig!!
Zelf heb ik er geen kaas van gegeten, maar wel benieuwd wat er uit te lezen valt. Zal het zeker proberen toe te passen.(mits het voor mij te volgen is)
Vind ik ook. Ik ben dan wel instaat de signaaldraad (koppelstekkertje hang bij mij op zolder, aan te sluiten op 1 van de 2 beschikbare ESP8266 (TA, TR en temp_buiten). Maar dan?
- MQTT domoticz en MQTT domoticz MQ helper van ESPEasyMega gebruiken?
- broker installeren op mijn (windows) server?
- hoe en waar stream te decoderen?

Misschien is @mouse86 bereid zijn programmatuur te delen _/-\o_ . Als het met ESP32 makkelijker kan bestel ik er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
JanAllElectric schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:23:
[...]

Duidelijk dat de LG het element kort gebruikt. Wat belangrijker is:
- neemt nu de gemiddelde capaciteit van de LG toe?
- kan je dat nu meten aan de kamertemperatuur?

Bij mij bv zorgen de huidige defrosts ervoor dat de LG de kamertemperatuur net constant kan houden, maar niet in staat is na de nachtverlaging aan te warmen (dat doe ik nu met de pelletkachel 30 - 60 minuten).
Mijn kamer temperatuur blijft constant maar ik gebruik ook geen nachtverlaging. Zoals te zien op de grafiek varieert het gebruik van de LG tussen 0,5kW en 1kW behalve kort na de defrosts. Dus het zit niet dichtbij zijn maximum capaciteit. Ik probeer mijn TA in te stellen zodat de LG door kan pruttelen op de zo laagst mogelijke staand. Als ik nachtverlaging toe zou passen zou ik mijn TA moeten verhogen en daardoor meer defrosts. Helaas kan ik (nog) niet een harde conclusie trekken over hoe veel het element helpt met capaciteit of efficientie. Dit seizoen heb ik pas defrosts gehad nadat ik het element heb geinstalleerd en vorige seizoen had ik minder isolatie, geen thermostaat aansturing en zeer beperkt logging.

edit: theoretisch gezien zorgt het element ervoor dat de defrosts iets korter zijn en/of de LG minder hard moet werken na een defrost. Hoe harder de LG moet werken, hoe sneller het weer dichtvriest. Hierdoor zal de interval naar de volgende defrost verlengt kunnen worden of de duur van de volgende defrost verkort worden. Dit hangt natuurlijk allemaal af van hoe de LG met defrosts om gaat.

Overigens weet iemand hoe de "air" component van water+air aansturen werkt? Bij mij staat het nu op 19-20 graden maar de display van kamertemperature op de controler springt in halve graden (e.g. 19 - 19.5 - 20). Aangezien mijn thermostaat ingesteld is op 19.5 (-0.4) graden weet ik niet of de LG iets hiermee doet. Hoe dit precies werkt zal belangrijk zijn voor mensen die een externe thermostaat gebruiken. Als het goed werkt zou het kunnen verzorgen voor rustiger warmtevraag controle en compensatie voor dagen met veel wind, zon of nachtverlaging.

[ Voor 9% gewijzigd door Tealblue op 29-11-2021 13:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mouse86
Vandaag een aantal interessante observaties gedaan met de LG Therma v.

1) Het mooie nieuws is dat de LG inderdaad gaat moduleren als hij bijna bij de Tgewenst is. Dus als het water Ta 40 graden is en je zet de Tgewenst op 41 graden, dan gaat hij terug moduleren. Echter dit terug moduleren gaat langzaam: het duurt ca 10 minuten voordat hij terug gemoduleerd is. Binnen deze tijd moet het niet zo zijn dat je een te hoge overshoot krijgt, want dan gaat de WP uit. Dus als ik wil dat de LG rustig gaat opstarten, dan moet ik eigenlijk de Taanvoer volgen en de Tgewenst hierop aanpassen. Bv door Tgewenst altijd 1 graden hoger in te stellen dan Taanvoer. Dan blijft de LG rustig op moduleren zonder in een keer knalhard aan te gaan om z`n eind doel te bereiken.

2) De LG regelt zeer abrupt, als er een klein verschil zit tussen Taanvoer en Tgewenst, dan gaat de warmtepomp gelijk op 100% draaien. Op zich goed, want zo bereik je sneller je doel temperatuur, maar het probleem is dat de inwendige regellus veel te traag terug moduleert waardoor er een forse overshoot ontstaat. Dus; opmoduleren gaat binnen een minuut naar 100%. Terug moduleren duurt +-10 minuten.

Een hele mooie test die dit probleem weergeeft is de volgende. Ik had een hele mooie run, meer dan een uur vrijwel constant 1200Watt opgenomen stroom met Tgewenst 45 graden en Taanvoer schommelend tussen 44-46 graden, prachtig.

Ik deed 1 verwarming kraan in het huis open om 19.03 uur (let op de tijden), geen grote verwarming overigens. De Taanvoer zakte daardoor in om 19.03 van 45 graden naar 41 graden. Om 19.05 was de Taanvoer alweer 44 graden. Logisch, want het koude water van deze nieuwe verwarming was nu vermengt met alle andere verwarmingen.

Vervolgens zie je dat de WP om 19.09 gaat reageren op deze temperatuur schommeling door van 1200Watt direct naar 2800 watt op te lopen. Ruim een verdubbeling van de warmte wordt er ineens geleverd terwijl de Ta al goed was (44 graden). 8)7

Deze bijzondere actie zorgt dat de Ta omhoog schiet naar maar liefst 51 graden waardoor de WP zichzelf uitzet want die wilt binnen +3 graden van Tgewenst blijven. Ik denk dat de oorzaak ligt dat de LG een PID heeft met een automatische integraal reset. Zie het verloop in het plaatje hieronder.

3) Omdat ik momenteel de krachtige schakeling (gelijk 100% verwarmen) van de LG niet wil, heb ik de silent mode aangezet. Ik merk dat hij dan nooit bij opstarten gelijk 100% aan maar ergens rond de 70%. Helaas lijkt het wel zo dat niet alleen de compressor dan langzamer gezet wordt, ook de ventilator. En dat is niet goed, want als de ventilator langzamer gaat, gaat dit ten koste van de COP. Ik ga het morgen nog eens testen, maar was vrijwel zeker dat ik veel minder wind voelde bij de buitenunit. Is er iemand anders die dit ook kan bevestigen?

Kortom, om beter de warmtepomp te laten moduleren wil ik:
- Geen gebruik maken van silent mode
- De Tgewenst waarde dynamisch instellen op basis van de Taanvoer, dus als ik Tgewenst wil met einddoel van 45 graden, dan begin ik met Tgewenst = Taanvoer +1. Vervolgens laat ik Tgewenst net zolang oplopen totdat ik einddoel heb bereikt. De LG zou dan langzaam en goed gemoduleerd moeten lopen. Dit zal ook defrosts moeten verminderen, want als je in 1x 100% gaat, is de buiten unit extra koud waardoor er heel snel ijsvorming komt. Terwijl als je rustig op moduleert, is het verschil te klein waardoor het ijs zich niet of nauwelijks gaat vormen lijkt mij.
- Evohome inlezen, als deze bv 75% wilt, dan kan je beter de WP continue aan houden op een gereduceerde temperatuur ipv aan/uit zetten. Nu doet evohome 75% per uur aan en 25% per uur uit. Ofwel 45min per uur 45graden water en dan daarna 15min af laten koelen.

Beter zou als Evohome de LG zou aansturen met, niet 45 graden 73%, maar bv 40 graden 100%.
Fijner voor de gebruiker (want continue warmte). Fijner voor warmtepomp (langere levensduur).

@JanAllElectric
Programmatuur deel ik met liefde als het zover is. De pech is dat ik vandaag hoorde nog 5 weken in een rolstoel te zitten. Dus ik kan voorlopig niet buiten even de kast open maken voor doorontwikkeling van de software. :X

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/YM31a332FHPo.png?o=1

[ Voor 7% gewijzigd door mouse86 op 29-11-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87

@RvdM87
Ik heb ze beiden nu in huis. De 'gewone' BDR91 werkt niet om als warmtepomp in te leren, de BDR91T wel. Ik had ze beiden open gemaakt, het zijn exact dezelfde printen en aansluitingen. Enige verschil is de software dus.
Dus je ontkomt er niet aan om een T versie te gebruiken, anders moet je minimaal 3x per uur schakelen plus de aan tijd is veel korter (5min).

Enige wat ik nu nog betreur, is dat Evohome de verwarmingen ook 'moduleert'. Hij zet de kleppen van de verwarming zelf op een stand tussen 0 en 100%. Ik merk enkele keren dat bv de temperatuur gewenst 21 is, en de huidige temperatuur 20.5 is. Hij zet de kraan van de verwarming dan 25% open, en laat de warmtepomp dan opstarten. De warmtepomp kan dan maar weinig warmte kwijt want de verwarming is fors geknepen en gaat dan pendelen.

Het lijkt me een meer wenselijke situatie dat de kraan open of dicht is (100% of 0%). Dan kan de warmtepomp goed zijn warmte kwijt wanneer dit gevraagd wordt. Maar ik denk dat dit een utopie is voor Evohome. Dit probleem ligt denk ik ook in het feit dat Evohome de CV ketel (warmtepomp) niet kan moduleren. Bij de CV ketel kon hij aan de CV vragen: 10% warmte, en dan zette hij de kraan van de verwarming ook op 10%.
bedankt voor de update! ik heb het nieuwe relais besteld en ga binnenkort ook mijn warmtepomp installatie bouwen. Ik ben benieuwd hoe het in praktijk gaat werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@mouse86 Ik zit krap in mijn tijd maar wil zeker gezien jouw omstandigheden aanbieden om een keer te helpen met het openen van de unit etc. Met name je woonplaats is dan van belang, wellicht woont een van os bij jou om de hoek?

Het lijkt er dus op dat de LG heftig reageert op Ta (of Tr?) te laag, zou het een idee zijn om deze sensoren te dempen, 2 a 3 minuten zou voldoende moeten zijn, zou dit met een klein printje ertussen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:47:

........................

Kortom, om beter de warmtepomp te laten moduleren wil ik:
- Geen gebruik maken van silent mode
- De Tgewenst waarde dynamisch instellen op basis van de Taanvoer, dus als ik Tgewenst wil met einddoel van 45 graden, dan begin ik met Tgewenst = Taanvoer +1. Vervolgens laat ik Tgewenst net zolang oplopen totdat ik einddoel heb bereikt. De LG zou dan langzaam en goed gemoduleerd moeten lopen. Dit zal ook defrosts moeten verminderen, want als je in 1x 100% gaat, is de buiten unit extra koud waardoor er heel snel ijsvorming komt. Terwijl als je rustig op moduleert, is het verschil te klein waardoor het ijs zich niet of nauwelijks gaat vormen lijkt mij.
..............................
Eindelijk eens wat inzicht in de werking van de regelstrategie van LG _/-\o_ . Er staat werkelijk nergens iets over geschreven. Vandaar dat ik ook met een (software) thermostaat bezig ben gegaan.

Mooie ontwikkeling wanneer je TAgewenst kan aansturen. Niet alleen voor het rustig moduleren, maar ook omdat bij mij bv de stooklijn niet lineair verloopt. Om pendelen te voorkomen moet TAgewenst boven 10 graden wat omhoog, tussen 10 en 4/5 graden naar beneden en beneden 4 graden weer wat omhoog. Daarnaast zou ik dan makkelijker nachtverlaging kunnen toepassen en bv een uurtje met hogere TAgewenst kunnen aanwarmen. Mogelijkheden genoeg.
@JanAllElectric
Programmatuur deel ik met liefde als het zover is. De pech is dat ik vandaag hoorde nog 5 weken in een rolstoel te zitten. Dus ik kan voorlopig niet buiten even de kast open maken voor doorontwikkeling van de software.
Ik programmeer zelf wel een en ander, maar hoogstens in Python of DZvents (Domoticz schil om LUA heen).

Je wilt de kast openen om de dipswitch voor externe thermstaat er af te halen? Daarvoor hoeft alleen het deksel eraf.

[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 30-11-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Het regelgedrag is herkenbaar. Zie hier ook het patroon wat ik regelmatig zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcQqwOCcLJstdDgB_vH57BrXMFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8MFjdyB3CXsElGRnR4TFZAd.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de buitentemperatuur rond de 9 graden zou ik een Ta moeten hebben van ca. 30 graden. Hij heeft dus een stukje overshoot. Maar gezien de regeling van water op -0.5/+1.5 is het wat vreemd dat hij de Ta zover terug laat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:48:
@mouse86 Het regelgedrag is herkenbaar. Zie hier ook het patroon wat ik regelmatig zie.

Gezien de buitentemperatuur rond de 9 graden zou ik een Ta moeten hebben van ca. 30 graden. Hij heeft dus een stukje overshoot. Maar gezien de regeling van water op -0.5/+1.5 is het wat vreemd dat hij de Ta zover terug laat zakken.
Misschien komt dat om dat de LG ook nog een delta van 5 graden probeert te krijgen. Bij mij komt de TR op dit moment bij 9 graden niet onder 25/26. TAgewenst is 30. kortom flink pendelgedrag. Ik dacht dat TA omhoog de oplossing zou zijn, maar @mouse86 geeft volgens mij aan dat de overshoot dan nog veel erger wordt.

Gek genoeg had ik in de nacht op basis mijn aanwarmingsalgoritme wel een mooi stabiel gedrag. Helaas laat ik om 10:00 het aanwarmen stoppen en ga ik over op hysterese (-0.4,0). Dan stopt de LG even en begint opnieuw. Nu met pendelgedrag. Na iedere pendel wordt mij de TR alleen maar hoger. Bij laatste pendel in mijn grafiek 27.

edit 12:30: LG even uitgezet. TR naar 20 laten gaan. LG weer aan. Nu wel rustiger regelgedrag. Extra parameter om in mijn software te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUUdDAwJtmi7_sLuJVd2mV42Hxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsAG4uygN5dM2o7VaJvvWNFB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JanAllElectric op 30-11-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric en @mouse86 Ik zie dat bij mij de schommelingen ontstaan doordat er een kamer bij komt die verwarmt moet worden. Vaak is het de garage die ik op 10 graden houd. Dan komt er een sloot koud water bij en dat vind de WP niet zo leuk.

Ik ga dat dus maar eens aanpassen denk ik door één van de twee radiatoren die ik daar heb hangen altijd mee te laten draaien. De andere kan dan bij komen als het echt teveel is gezakt. Dan staat het water in de leidingen ook wat minder stil en is de schok hopelijk minder groot.

Van 9.30 waren dezelfde ruimten die alleen verwarmd werden en draaide hij vrij stabiel:
https://snapshot.raintank...ph2eFgpRBGRIWBr0wQcBjPbxN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Het wordt mij dus duidelijk dat Tr veel invloed heeft op wat de LG gaat doen, ik denk dus erover om bij aansluiting van mijn buffervat om de retour vanuit de vloer en vanuit de fancoils op 1/3 vanaf de onderkant in de buffer te laten komen. De retour naar de LG helemaal onder in 't vat.

Zou dit demping geven voor een koude sloot water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het is maf, maar ik heb hem nu ingesteld dat die de Tr moet aanhouden. Zodoende ik bv op 27/24 oid draaien. Met Ta wil dat niet want dan moet hij hoger of hij springt de hele tijd uit.
Nu pruttelt hij lekker op 500w ofzo en spint ook goed op als hij hoger moet. Nadeel is wel dat de rem eraf is als hij opspint en hij dus volgas (op 70%) die Tr probeert te halen.

Ik heb nog geprobeerd het weer op Ta te doen, maar na een defrost gaat hij dan te snel uit als ik hem limiteer op bv 38c omdat hij eerst een tijdje volgas wil voor hij terugmoduleert.

Als iemand nog tips heeft hiervoor?
Ik heb hem natuurlijk liever langzaam richtig Tr gaan.

Hij staat nu op -21, 18, voor temperatuur en 29, 24 voor Tr.

Pomp snelheid doet niet bar veel, als het maar boven de 60% is.

Ps draait normaal tot een uur of 12 a 0200 en gaat dan uit tot de ochtend. Of ik forceer hem aan om een uur of 8 A 9.

[ Voor 16% gewijzigd door Powrskin op 30-11-2021 21:16 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Vandaag de boel gesoldeerd. Software geschreven. Ergens komende week aansluiten en dan maar testen of ik daadwerkelijk de T gewenst kan injecteren via de controller. Ik ben heeeel benieuwd :X

@rykers
Goed om je grafieken te zien. Dan bevestigd alleen maar dat dit dus een eigenschap is van deze warmtepomp.

@JanAllElectric
Wat jij ziet en doet heb ik ook ervaren. Als hij gaat pendelen / oscilleren, dan eerst even uitzetten, water laten afkoelen, en hem een nieuwe run geven en dan gaat het beter. Ik heb zelfs vanmiddag naast de binnen controller gezeten, als je dan de Ta realtime afregelt zodat hij nét niet afslaat, dan kan je hem ook in toom houden haha. Dat wat ik vanmiddag gedaan heb, zou ik graag willen automatiseren :9~

@Cees-JanH

Je zou inderdaad de temperatuur sensoren kunnen dempen, dan zal dit probleem ook ophouden schat ik zo in. Toch kies ik liever om het via de controller te injecteren omdat ik het prettig vind het zo simpel mogelijk te houden. Althans, ik hoop dat dit gaat lukken.

Ik denk dat het vat zo plaatsen zeker demping zal geven, maar of het genoeg is.... Er komt namelijk wel echt een stoot warmte uit omdat hij zo traaaag terug moduleert.

Fijn je aanbod om te helpen O+ Maar ik wacht toch echt even af tot ik uit de rolstoel ben want als ik nu wat stuk maak, dan komt er nog een hele winter dat ik anders gas moet gaan gebruiken ;) .

@Powrskin
Ik denk dat dit helaas een eigenschap is van deze warmtepomp. Ik had vandaag ook even Tr aangehouden, maar dat werkte in mijn setup nog slechter want hij ging volgas en dan 8 graden over de T gewenst heen om vervolgens zichzelf uit te schakelen. Vervolgens meermaals per uur pendelen met dit gedrag. Gauw weer omgezet naar Ta.

Het gaat er eigenlijk om, dat je moet zorgen dat je de overshoot kan oppakken / bufferen / aanpassen. Want als je de 10 minuten voorbij bent, dan is hij voldoende terug gemoduleerd.

Ik had het liefst gezien dat ze standaard opstarten op bv 800 watt elektrisch en dan lekker rustig pruttelen. Nu is het aanzetten en gelijk volgas (4000Watt elektrisch) en dan als een raket gaat de Ta omhoog om vervolgens ver voorbij zijn gewenste temperatuur te schieten waardoor hij uitgaat

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 30-11-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Cees-JanH schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:39:
Het wordt mij dus duidelijk dat Tr veel invloed heeft op wat de LG gaat doen, ik denk dus erover om bij aansluiting van mijn buffervat om de retour vanuit de vloer en vanuit de fancoils op 1/3 vanaf de onderkant in de buffer te laten komen. De retour naar de LG helemaal onder in 't vat.

Zou dit demping geven voor een koude sloot water?
Ik heb momenteel mijn 100 litervat alleen in de retour zitten. De aansluiting van de radiatoren helemaal bovenin en de wp onderin.
Als nu de garage warmte gaat vragen, dan krijgt de wp een sloot koud water van 10 graden erbij. Dat vindt hij niet leuk. Dan gaat hij direct flink verwarmen. Dit is denk ik ook de oorzaak van het gedrag in mijn eerdere afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
mouse86 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:21:
Vandaag de boel gesoldeerd. Software geschreven. Ergens komende week aansluiten en dan maar testen of ik daadwerkelijk de T gewenst kan injecteren via de controller. Ik ben heeeel benieuwd :X

@rykers
Goed om je grafieken te zien. Dan bevestigd alleen maar dat dit dus een eigenschap is
@Cees-JanH

Je zou inderdaad de temperatuur sensoren kunnen dempen, dan zal dit probleem ook ophouden schat ik zo in. Toch kies ik liever om het via de controller te injecteren omdat ik het prettig vind het zo simpel mogelijk te houden. Althans, ik hoop dat dit gaat lukken.

Ik denk dat het vat zo plaatsen zeker demping zal geven, maar of het genoeg is.... Er komt namelijk wel echt een stoot warmte uit omdat hij zo traaaag terug moduleert.

Fijn je aanbod om te helpen O+ Maar ik wacht toch echt even af tot ik uit de rolstoel ben want als ik nu wat stuk maak, dan komt er nog een hele winter dat ik anders gas moet gaan gebruiken ;) .

@Powrskin

Het gaat er eigenlijk om, dat je moet zorgen dat je de overshoot kan oppakken / bufferen / aanpassen. Want als je de 10 minuten voorbij bent, dan is hij voldoende terug gemoduleerd.
10 minuten volgas op stille modus is dan 0,16 uur x1700We x3.5 COP=952Watt die dan ergens heen moet zonder dat Ta boven Tgewenst is gekomen.

P = m x c x ∆t x 1/3600

P = vermogen in kW
m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden
c = soortelijke warmte in kJ/kg.K
∆t = t2 – t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C
ᵨ = dichtheid van het medium (kg/m³); ᵨ = m / V (kg/m³)

c water = 4,187 kJ/kg.K
ᵨ water = 998 kg/m³ dus 1000 ltr (1m³) water = 998 kg

Met 15 liter per minuut kom ik op delt T van 5,4 per uur, 0,9 per 10 minuten?

[ Voor 13% gewijzigd door Cees-JanH op 30-11-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Cees-JanH schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:14:
[...]

10 minuten volgas op stille modus is dan 0,16 uur x1700We x3.5 COP=952Watt die dan ergens heen moet zonder dat Ta boven Tgewenst is gekomen.

P = m x c x ∆t x 1/3600

P = vermogen in kW
m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden
c = soortelijke warmte in kJ/kg.K
∆t = t2 – t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C
ᵨ = dichtheid van het medium (kg/m³); ᵨ = m / V (kg/m³)

c water = 4,187 kJ/kg.K
ᵨ water = 998 kg/m³ dus 1000 ltr (1m³) water = 998 kg

Met 15 liter per minuut kom ik op delt T van 5,4 per uur, 0,9 per 10 minuten?
Goeie berekening van je! Ik denk dat er nog wel enkele parameters aan toegevoegd moeten worden.

Bijvoorbeeld de massa traagheid; het verwarmingselement zal bij Ta45 graden ongetwijfeld iets warmer moeten zijn. Bijvoorbeeld 50 graden. Als de warmtepomp direct uit zal gaan, zal je nog steeds zien dat de temperatuur kort oploopt door deze massa die al warm is.

En de traagheid van de temp sensoren. Temp sensoren hebben vaak een filter. Als het filter vertraagd zijn info doorgeeft, dan is de daadwerkelijke Ta iets hoger. (al zou dit nihil / verwaarloosbaar moeten zijn)

Bovendien gaat de warmtepomp pas moduleren als Tgewenst al ruimschoots is bereikt. Eigenlijk gaat hij pas moduleren als Taanvoer al 5 graden hoger ligt dan Tgewenst. Zie in het plaatje hieronder...
Mijn T gewenst hieronder is 43 graden. Pas bij 49 Taanvoer denkt hij, hey ik ga moduleren. .. :z . Ohnee ik ben al veels te heet, gauw uit! :O

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/afqUwqNHoLKm.png?o=1

Overigens wil ik niet zeggen dat de LG warmtepomp niet goed is. Ik denk dat hij bij bepaalde opstellingen, prima zal werken. Bv als er veel meer buffer / warmte afgifte is, dan zal de temperatuur nooit zo snel kunnen stijgen en zal waarschijnlijk dit regelgedrag prima zijn.
In mijn geval, zou je het willen afstellen dat hij niet gelijk volgas gaat maar rustig oploopt.

[ Voor 15% gewijzigd door mouse86 op 01-12-2021 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Vorig seizoen had ik alleen radiatoren hangen en het buffervat parallel aangesloten.

Dit seizoen heb ik daar 14m2 vloerverwarming bij die een deel van tijd mee mag verwarmen en ca. 10 m2 wandverwarming die altijd mee verwarmt. Beide met 16mm leidingen, 10 cm hoh.

Het verschil is al fors, het loopt wat rustiger en de COP bij temperaturen boven de 5 graden ligt nu op hetgeen LG heeft opgegeven. Vorig jaar zat ik daar 0,8 punt onder.

Ik denk dus dat hij het echt prima doet als je volledig met vloerverwarming draait, maar dat deze wp niet lekker geschikt is voor radiatoren.

Ik denk dat ik nu door het beetje wandverwarming net voldoende de piek van het volle vermogen op kan vangen waardoor hij blijft draaien. Zie deze ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/andnfoguygnZGd9VzfgeBqn4U5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvtxIE3LAF2fONT2AZFZl2rT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@mouse86
Wel grappig dat ik dat met sturen op Ta heb. Op Tr gaat hij niet uit ook al komt hij op 40c.

Werkt nu nog steeds leuk op Tr vandaag al heb ik hem vannacht aan laten staan. Eerder ging hij altijd uit op het rooster en dan in de ochtend weer aan. Is nog steeds maar 12kw per dag ofzo, het stormt hier ook nogal.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@mouse86 Waarom is jouw target Ta 43 ? kan dat niet veel lager? Ik heb de Ta gewenst op 32 staan nu...

Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn van de overshoot, en op welke capaciteit draait de pomp, ik draai nu op 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Cees-JanH schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:57:
@mouse86 Waarom is jouw target Ta 43 ? kan dat niet veel lager? Ik heb de Ta gewenst op 32 staan nu...

Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn van de overshoot, en op welke capaciteit draait de pomp, ik draai nu op 80%.
Ik ben nog zoekende naar de juiste Ta. Ik zit nu op 40 en daar lijkt het ook goed mee te gaan. Ik heb de WP pas 2 weken in bedrijf, ik begon op 55 graden, 50, 45, en nu verder aan afbouwen. De pomp staat op 100%. Hoe hoger hoe beter las ik in de manual, dus ik laat hem daarop staan. Ik heb hem een tijdje geprobeerd op 70%, leek ook goed te werken, maar daarna na t lezen van t advies toch weer terug gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mouse86
@JanAllElectric @rykers @Cees-JanH

Het instellen van de
  • Tgewenst
  • Pompsnelheid
  • Silent Mode aan/uit
  • Offsets AI
  • de WAR temperatuur punten
  • Tgewenst van de SWW boiler
Kan ik nu bedienen via mijn print via WiFi webpagina en/of via Home Assistant via MQTT :9~ .
Dit bied nu de mogelijkheid om Tgewenst naar eigen inzicht te programmeren en af te stellen.

Het heeft bij mij gelijk één heel belangrijk probleem opgelost: Het pendelen van de warmtepomp omdat hij teveel warmte geeft tijdens het opstarten. Doordat ik Tgewenst nu kan instellen, kan ik direct nadat de warmtepomp aangaat, afdwingen dat de warmtepomp z.s.m. gaat moduleren. Hiermee voorkom ik overshoot en dus dat de warmtepomp gaat pendelen. Zelfs met slechts 1 kleine verwarming, heb ik geen pendelen meer (en ik had ook al geen extra buffer erbij). Ook hoef ik niet meer de Silent Mode aan te zetten om het vermogen te beperken; dit heeft als groot voordeel dat de buiten ventilator wél maximaal draait waardoor de COP stijgt en de defrosts dalen.

Onderstaand plaatje geeft het mooi weer de oude en nieuwe situatie.. Zodra ik detecteer dat de warmtepomp aangaat, zorg ik dat de Tgewenst dichtbij de Taanvoer temperatuur blijft. Daardoor 'denkt' de warmtepomp bijna zijn eindtemperatuur te hebben bereikt en gaat daarom moduleren i.p.v. volgas geven. Ik doe dit net zolang totdat ik rustig en netjes bij mijn Tgewenst aankom.

Hoe zouden jullie het fijnste vinden om de Tgewenst in te stellen? Mqtt? Webpagina? En wat zouden jullie nog het liefst willen zien / uitlezen? Ik ben nog in twijfel wat de beste methode is.

Oude situatie: AI aan, Silent Mode AAN. Meerdere verwarmingen open
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/J359L7TOFZj0.png?o=1

Nieuwe situatie afgelopen nacht.
Tgewenst wordt dynamisch via mijn print aangestuurd, Geen silent mode actief.
Behalve de 1st defrosts, is er een hele lange run nu.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/SjOlblLAA1CN.png?o=1

Plaatje met uitleg erbij...
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/MJl2YOG3am9d.png?o=1

[ Voor 7% gewijzigd door mouse86 op 02-12-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Top gedaan. Ik weet alleen niet of ik hier nog de moeite in ga steken. Omdat mijn wp maar bleef defrosten vandaag bij een temperatuur rond de 2 graden, ongeacht hoeveel flow ik er doorheen gooide en ongeachte hoe hoog of laag ik de Ta heb gezet heb ik de knoop doorgehakt naar een andere wp over te schakelen.

Ik denk dat de 9 kW LG voor mijn situatie gewoon te klein is helaas. Daarom de overstap naar een 9 kW Panasonic TCAP. Zal alleen wel medio maart volgend jaar worden dat die geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
mouse86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:25:

Hoe zouden jullie het fijnste vinden om de Tgewenst in te stellen? Mqtt? Webpagina? En wat zouden jullie nog het liefst willen zien / uitlezen? Ik ben nog in twijfel wat de beste methode is.
Heel gaaf! :D _/-\o_ Ik gebruik home assistant icm ESPHome voor het aansturen (software thermostat) en logging van de LG. Een custom ESPHome component zou voor mij ideaal zijn of MQTT (al heb ik nog geen ervaring ermee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
rykers schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:15:
@mouse86 Top gedaan. Ik weet alleen niet of ik hier nog de moeite in ga steken. Omdat mijn wp maar bleef defrosten vandaag bij een temperatuur rond de 2 graden, ongeacht hoeveel flow ik er doorheen gooide en ongeachte hoe hoog of laag ik de Ta heb gezet heb ik de knoop doorgehakt naar een andere wp over te schakelen.

Ik denk dat de 9 kW LG voor mijn situatie gewoon te klein is helaas. Daarom de overstap naar een 9 kW Panasonic TCAP. Zal alleen wel medio maart volgend jaar worden dat die geleverd kan worden.
Had jij niet de silent mode aan staan? Want dan moet je vaker defrosten omdat de ventilator naar een lager toerental gaat.
En hoezo naar een type met hetzelfde vermogen? Zou je dan niet gelijk een stapje hoger gaan? 12kW bv?

[ Voor 6% gewijzigd door mouse86 op 02-12-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Silent mode staat hier al een hele tijd uit.

Wat ik zie is dat hij bij mij momenteel de TA niet haalt. Die had ik in deze periode zo rond de 34 graden staan obv AI.

https://snapshot.raintank...QQuGuW68lbsxvgw2mFa0Nkmy4

In het staartje van dit snapshot had ik de CV ketel bijgeschakeld.

Het probleem wat ik heb is dat ondanks dat hij het vermogen kwijt moet kunnen zie ik dat het geleverde vermogen inzakt omdat hij dicht vriest. Ook hadden we in dit topic ooit eerder al geconstateerd dat het afgegeven energielabel voor de 9 kW op 6 kW staat voor Nederland. Dit lijkt ook ongeveer het vermogen te zijn wat ik netto overhoud rond 2 graden met continue defrosts.

De Panasonic heeft een dubbel zo grote condensor. Ik denk dat die in de vochtige omstandigheden hier wel zijn capaciteit moet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Tealblue schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:25:
[...]

Heel gaaf! :D _/-\o_ Ik gebruik home assistant icm ESPHome voor het aansturen (software thermostat) en logging van de LG. Een custom ESPHome component zou voor mij ideaal zijn of MQTT (al heb ik nog geen ervaring ermee).
Geldt voor mij ook _/-\o_ . Ik gebruik wel Domoticz, maar Domoticz kan ook met MQTT overweg (ook geen ervaring mee). Als het sneller met een webpagina kan is dat ook uitstekend.

ESPhome zou voor mij ook kunnen dat kan wel naast Domoticz werken.

Modulatie ziet er beter uit. Vandaag optoeruitschieters na 3kW en daardoor korte runs tot de volgende defrost.

[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 02-12-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:51:
@mouse86 Silent mode staat hier al een hele tijd uit.

Wat ik zie is dat hij bij mij momenteel de TA niet haalt. Die had ik in deze periode zo rond de 34 graden staan obv AI.

https://snapshot.raintank...QQuGuW68lbsxvgw2mFa0Nkmy4

In het staartje van dit snapshot had ik de CV ketel bijgeschakeld.

Het probleem wat ik heb is dat ondanks dat hij het vermogen kwijt moet kunnen zie ik dat het geleverde vermogen inzakt omdat hij dicht vriest. Ook hadden we in dit topic ooit eerder al geconstateerd dat het afgegeven energielabel voor de 9 kW op 6 kW staat voor Nederland. Dit lijkt ook ongeveer het vermogen te zijn wat ik netto overhoud rond 2 graden met continue defrosts.

De Panasonic heeft een dubbel zo grote condensor. Ik denk dat die in de vochtige omstandigheden hier wel zijn capaciteit moet kunnen leveren.
Ik ben het wel met jou eens. 9kW is voor mijn huis al krap (eigenlijk 2100*8,8/1650 = 11,2 kW). Ik durfde het wel aan gezien capaciteitsbehoud 9kW tot -7. Maar als je dat niet haalt wordt het lastig |:(

Op zich zelf gaat het beter dan vorig jaar door aansturing met externe thermostaat. Vandaag toch gemiddeld 19,8 in huis (setpoint 20). Alleen aanwarmen gaat niet. Daarvoor gebruik is dagelijks mijn pelletkachel (half uurtje).

Dankzij onze overheid heb ik eind van dit seizoen de LG al terugverdiend (slechts € 1700 netto investering).

Daarna misschien ook een TCAP, maar dan wel voor de zekerheid een 12kW ;w Redenatie, naast voldoende capaciteit: mocht ik willen verhuizen dan moet de warmtepomp het zonder foefjes ook doen. Verder kan ik zonder (te) veel breken niet makkelijk mijn isolatie en vvw verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:13

thido

Tilburg

mouse86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:25:
@JanAllElectric @rykers @Cees-JanH

Het instellen van de
  • Tgewenst
  • Pompsnelheid
  • Silent Mode aan/uit
  • Offsets AI
  • de WAR temperatuur punten
  • Tgewenst van de SWW boiler
Kan ik nu bedienen via mijn print via WiFi webpagina en/of via Home Assistant via MQTT :9~ .
Dit bied nu de mogelijkheid om Tgewenst naar eigen inzicht te programmeren en af te stellen.

Het heeft bij mij gelijk één heel belangrijk probleem opgelost: Het pendelen van de warmtepomp omdat hij teveel warmte geeft tijdens het opstarten. Doordat ik Tgewenst nu kan instellen, kan ik direct nadat de warmtepomp aangaat, afdwingen dat de warmtepomp z.s.m. gaat moduleren. Hiermee voorkom ik overshoot en dus dat de warmtepomp gaat pendelen. Zelfs met slechts 1 kleine verwarming, heb ik geen pendelen meer (en ik had ook al geen extra buffer erbij). Ook hoef ik niet meer de Silent Mode aan te zetten om het vermogen te beperken; dit heeft als groot voordeel dat de buiten ventilator wél maximaal draait waardoor de COP stijgt en de defrosts dalen.

Onderstaand plaatje geeft het mooi weer de oude en nieuwe situatie.. Zodra ik detecteer dat de warmtepomp aangaat, zorg ik dat de Tgewenst dichtbij de Taanvoer temperatuur blijft. Daardoor 'denkt' de warmtepomp bijna zijn eindtemperatuur te hebben bereikt en gaat daarom moduleren i.p.v. volgas geven. Ik doe dit net zolang totdat ik rustig en netjes bij mijn Tgewenst aankom.

Oude situatie: AI aan, Silent Mode AAN. Meerdere verwarmingen open
[Afbeelding]
Tof dat je al zo ver bent :-)
Maar dat gedrag van overshoot, waar komt dat nu eigenlijk vandaan? Heb jij zo weinig afgifte eraan hangen? Ken dat totaal niet van de LG.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
JanAllElectric schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:59:
[...]

Ik ben het wel met jou eens. 9kW is voor mijn huis al krap (eigenlijk 2100*8,8/1650 = 11,2 kW). Ik durfde het wel aan gezien capaciteitsbehoud 9kW tot -7. Maar als je dat niet haalt wordt het lastig |:(

Op zich zelf gaat het beter dan vorig jaar door aansturing met externe thermostaat. Vandaag toch gemiddeld 19,8 in huis (setpoint 20). Alleen aanwarmen gaat niet. Daarvoor gebruik is dagelijks mijn pelletkachel (half uurtje).

Dankzij onze overheid heb ik eind van dit seizoen de LG al terugverdiend (slechts € 1700 netto investering).

Daarna misschien ook een TCAP, maar dan wel voor de zekerheid een 12kW ;w Redenatie, naast voldoende capaciteit: mocht ik willen verhuizen dan moet de warmtepomp het zonder foefjes ook doen. Verder kan ik zonder (te) veel breken niet makkelijk mijn isolatie en vvw verbeteren.
Ik zat op ca. 1200-1300 m3 gas. Maar dat was niet met iedere dag het hele huis verwarmen. Dat is nu met het thuiswerken wel anders. Dus ik voel mij niet zo bezwaard meer om 24/7 het huis te verwarmen. Daarmee moet ik het met een 9kW wel redden. Zeker omdat de Panasonic ook nog een 3kW backup heater heeft. Ik denk dat een 12kW in mijn situatie echt overbemeten zal zijn.

Maar snel terugverdiend dan in jouw situatie. Bij mij is het maar enkele tientjes goedkoper dan gas. Maar milieuvoordeel is natuurlijk wel groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@rykers

Als ik je grafieken zie, schrik ik hoe het bij jou werkt... Als ik het zo opmaak uit je grafieken heb je nog geen 15 minuten een cop van 4, en daarna gaat hij in 30 minuten omlaag naar 1.5 COP. :'(

Mag ik vragen hoeveel m2 jouw woning is, en de isolatie en de situatie (vrijstaand/tussenwoning)? En wat is jouw setpoint van de warmtepomp? Ik heb 200m2 ruimte. Jaren 60 tussen-woning. Matige isolatie: geen spouwmuur, geen vloer en geen goede dak isolatie. Verwarm de woonkamer (ja ben een kou kleum) op 22.5 graden. Ik heb een setpoint van 43 graden. Vandaag hele huis warm gehouden, dan heb ik overdag geen een keer een defrost gehad en in de nacht 2 x een defrost. Hij gebruikt elektrisch gemiddeld 1200 watt 24/h per dag. Ik zat op 1100m3 gas per jaar (Ex sww en koken) toen ik nog niet iedere dag thuis was (nu wel door corona / meer thuiswerken).

Als ik jouw grafiek erbij haal, dan denk ik dat het 'probleem' zit in de hoge piek warmte afgifte van meer dan 11.4kWh warmte in de eerste 10 minuten waardoor buiten maar liefst 11.4kW aan kou wordt gegeven. Dat zal dan direct ijs laten aangroeien en als er eenmaal een beetje ijs is, dan kan er minder lucht doorheen waardoor het erna alleen maar erger en erger wordt.

Als je die kan drukken naar bijvoorbeeld 8kW dan zal er ook veel minder / niet? ijsvorming plaatsvinden. Ik weet van mijn airco voorheen, als ik die op High zette, dan was de buitenunit ook binnen enkele minuten bevroren, maar op medium, lukte het net niet om ijs te vormen en had ik netto veel meer warmte.

Je moet dit alleen niet doen door de silent mode aan te zetten, want dan gaat de ventilator zachter draaien. Je zou het kunnen proberen door handmatig dichtbij de setpoint te blijven om zodoende het vermogen rond de 7kW warmte te houden. En dan kijken bij de unit wanneer er ijsvorming komt.

Vind het wel echt verdrietig voor je dat je wil/moet overstappen, is toch altijd zonde om weer opnieuw geld uit te geven. Hoop voor je dat je een goed subsidie bedrag gaat krijgen volgend jaar en de oude goed kan verkopen.

@thido

Ik gebruik Evohome, die doet veel verwarmingen dicht / gaat knijpen als ze minder of niet nodig zijn. Als ik alles open zet, is het veel minder hoor. Ik heb overigens geen vloerverwarmingen, enkel convectoren van Jaga.

[ Voor 17% gewijzigd door mouse86 op 02-12-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:49:
[...]

Ik zat op ca. 1200-1300 m3 gas. Maar dat was niet met iedere dag het hele huis verwarmen. Dat is nu met het thuiswerken wel anders. Dus ik voel mij niet zo bezwaard meer om 24/7 het huis te verwarmen. Daarmee moet ik het met een 9kW wel redden. Zeker omdat de Panasonic ook nog een 3kW backup heater heeft. Ik denk dat een 12kW in mijn situatie echt overbemeten zal zijn.

Maar snel terugverdiend dan in jouw situatie. Bij mij is het maar enkele tientjes goedkoper dan gas. Maar milieuvoordeel is natuurlijk wel groot :)
Ik gebruikte gemiddeld 2100 m3 gas (excl SWW en koken) bij een normale winter. Dit jaar denk ik het verbruik van de LG te kunnen beperken tot ca 4000 kWh (SCOP 4,0 - 4,5). Met de nieuwe tarieven 2022 en de 6,9 cent belastingvermindering per kWh is de financiële besparing 2100 * € 0,88 - 4000 * € 0,17 = € 1168. Daarnaast mijn (dure) CV-onderhoudsabbo opgezegd. Mijn Atlantic nog gekocht toen je er veel subsidie op kreeg. Met een SCOP tussen 2,5-3,5 is dat even duur als SWW met CV ketel.

Vorig jaar was het voordeel ca € 450 door de slechte SCOP van 3,2 - 3,4 (en zeer voordelig gastarief).

Kortom een "test", die zich zelf terug verdient. Natuurlijk met de "kennis van nu" had ik vorig jaar bij Emundia beter een 12kW (met dubbele fan) kunnen kopen. Die was toen marginaal duurder en het subsidiebedrag flink hoger.

NB: de pellets reken ik niet mee. Vroeger gebruikt voor de gezelligheid savonds, nu voor opwarmen ochtend. Ergens tussen 20 en 40 zakken van 10kg. Dat is 1 pallet met pellets per 3 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door JanAllElectric op 02-12-2021 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:54:

.................
Vandaag hele huis warm gehouden, dan heb ik overdag geen een keer een defrost gehad en in de nacht 2 x een defrost. Hij gebruikt elektrisch gemiddeld 1200 watt 24/h per dag. Ik zat op 1100m3 gas per jaar (Ex sww en koken) toen ik nog niet iedere dag thuis was (nu wel door corona / meer thuiswerken).
.................
Ik heb vandaag 18 defrosts. Dus 18 keer snel optoeren naar zelfs 3kW en daarna weer snel naar een defrost 8)7 .

Dus als jouw manier van aansturen het optoeren remt en ook de afstand tussen 2 defrosts groter maakt kan de LG onder 4,5-5 graden denk ik efficiënter lopen.

Boven 5 graden werkt de LG goed. Uit het andere forum begrepen dat onder -6 er ook geen defrosts meer zullen zijn. Dan zal de LG dus ook wel goed werken. Jammer dat het in Nederland (midden van het land) zo vaak in de winter 0-5 graden is.

NB:
gisteren gemiddeld 8,3 graden buiten: DCOP=4,2.
Vandaag gemiddeld 3,6 graden buiten: DCOP=2,8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FIRtvbanGy7MQ26uuGD0MQMNf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOh5PJgsK3YSOgUDpBSXgCV1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JanAllElectric op 02-12-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
JanAllElectric schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:31:
[...]

---
Ik heb vandaag 18 defrosts. Dus 18 keer snel optoeren naar zelfs 3kW en daarna weer snel naar een defrost 8)7 .

Dus als jouw manier van aansturen het optoeren remt en ook de afstand tussen 2 defrosts groter maakt kan de LG onder 5 graden denk ik efficiënter lopen.
---
Zonder het getest te hebben denk ik dat het wel kan schelen. Hoe de LG nu plankgas geeft, dat is bij deze temperaturen vragen om verstopping van alle gaatjes, of in ieder geval vernauwing ervan. En al zit er een vernauwing van 50%, dan is de volgende defrost heel snel dichtbij.

Ik zou graag het je morgen al willen laten testen, maar dat heb ik nog niet helaas :9~
Ben nu zelf ook wel benieuwd of bij jou de defrosts omlaag zouden gaan. Je hebt natuurlijk wel veel meer verbruik dan ik (2100m3 kuub gas bij jou tegen 1100m3 kuub gas bij mij).

Ik vind het overgens extra bijzonder dat @rykers, met een verbruik van 1250m3 gas, het niet red met deze WP. Terwijl jij, als ik het zo lees, meer / 2100m3 gas verbruikte, en het wél red. Of stook je nu ook al bij met gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@mouse86 geweldig tweakers nieuws! Ik zou een webpagina meer waarderen dan de andere voor mij onbekende (onbemind?) opties.

Hier ook hele dag om t uur defrost, gasverbruik zou hier rond de2400 m3 hebben gezeten, wij verbruiken denk ik gelijkwaardig m3 voor sww nog met cv ca 500 m3 jaar.

Ik denk ook echt dat bij min 3 en lager de LG weer voldoende capaciteit heeft, dus de dip is lastig. Zou dus zeker dit willen proberen en ga denk ik mijn buffervat verwarmingselement voor een 3kw vervangen.

Wanneer verwacht je dat wij kunnen gaan experimenteren met print en software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Als je het energielabel moet geloven is het ook een 6kW:

https://gathering.tweaker...message/66154868#66154868

Natuurlijk wel ik best wel wat vertellen over mijn woning:
Bouwjaar 1924, ca. 600 m3 zo uit mijn hoofd. Daarnaast verwarm ik de garage van ca. 150 m3.
Woning in de meeste ruimte ca. 19.5 a 20 graden. Garage 10 graden.
Zowel garage als woning zijn vrijstaand.

Woning is vrijwel geheel geïsoleerd. Gevels nu RC ca. 3. Dak RC 5,5. Vloeren wisselen. Minimaal ca. RC 3.
Garage rondom RC 3,5. Betonvloer op zand zonder isolatie.

Gasverbruik was 1450 m3 incl. SWW. SWW wordt nu door een Atlantic Explorer V4 gedaan. Verbruik was wel met nachtverlaging naar 15 graden en 2 dagen niet thuis, dus overdag ook 15 graden.

Stooklijn heb ik nu -25/40 naar 18/27 Gezien de afwijking van de LG tov mijn Kamstrup tel ik daar 1,5 graag bij op.

@JanAllElectric
Vergelijkbare cijfers voor mij:
Gisteren 8.4 graden, COP 4.33
Vandaag 3,1 gragen, COP 2.69

Het klopt inderdaad dat de LG veel ijs vormt als hij volle bak energie moet leveren en dat dat het grootste probleem is wat ik heb. Daardoor heb ik ook echt het idee dat het meer een opgevoerde 5 of 6 kW warmtepomp is, die op dat moment heel erg op zijn tenen loopt.

Als ik hem op silent zet, waardoor hij geen 9kW kan leveren duurt het ook net wat langer voordat hij dichtvriest, ondanks dat het nadelig is dat de fan dan wat langzamer draait.

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 02-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
mouse86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:13:
[...]

Zonder het getest te hebben denk ik dat het wel kan schelen. Hoe de LG nu plankgas geeft, dat is bij deze temperaturen vragen om verstopping van alle gaatjes, of in ieder geval vernauwing ervan. En al zit er een vernauwing van 50%, dan is de volgende defrost heel snel dichtbij.

Ik zou graag het je morgen al willen laten testen, maar dat heb ik nog niet helaas :9~
Ben nu zelf ook wel benieuwd of bij jou de defrosts omlaag zouden gaan. Je hebt natuurlijk wel veel meer verbruik dan ik (2100m3 kuub gas bij jou tegen 1100m3 kuub gas bij mij).

Ik vind het overgens extra bijzonder dat @rykers, met een verbruik van 1250m3 gas, het niet red met deze WP. Terwijl jij, als ik het zo lees, meer / 2100m3 gas verbruikte, en het wél red. Of stook je nu ook al bij met gas?
@mouse86 ik ben hier in het bezit van een HM091MRS U33
Dit model is nog niet toegevoegd aan de ISDE lijst:
Wel is de HM091MRS U33 aangemeld in Duitsland, België,Oostenrijk en een aantal Oostblok landen.
Op zich ben ik redelijk tevreden, wel zie ik een aantal startups per dag. Ook valt me op, als ik mijn thermostaat welke verbonden is met de pomp met 2 graden verhoog, de warmtepomp begint te moduleren
Ook de defrosts zie ik hier niet zo direct terug

P.s kan wezen dat mijn kennis onvoldoende is
Gr Apepannetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIAZI-JCM8LwV37Robkt3Vsja1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDePpIgMw6DRJcmfdrvcP7cJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bdUcwvpv7WJvn3sbVSVlcIp5pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOGPSnWfuTPrmGQBwLIKE2lX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
rykers schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:43:
@mouse86 Als je het energielabel moet geloven is het ook een 6kW:

https://gathering.tweaker...message/66154868#66154868

Natuurlijk wel ik best wel wat vertellen over mijn woning:
Bouwjaar 1924, ca. 600 m3 zo uit mijn hoofd. Daarnaast verwarm ik de garage van ca. 150 m3.
Woning in de meeste ruimte ca. 19.5 a 20 graden. Garage 10 graden.
Zowel garage als woning zijn vrijstaand.

Woning is vrijwel geheel geïsoleerd. Gevels nu RC ca. 3. Dak RC 5,5. Vloeren wisselen. Minimaal ca. RC 3.
Garage rondom RC 3,5. Betonvloer op zand zonder isolatie.

Gasverbruik was 1450 m3 incl. SWW. SWW wordt nu door een Atlantic Explorer V4 gedaan. Verbruik was wel met nachtverlaging naar 15 graden en 2 dagen niet thuis, dus overdag ook 15 graden.

Stooklijn heb ik nu -25/40 naar 18/27 Gezien de afwijking van de LG tov mijn Kamstrup tel ik daar 1,5 graag bij op.

@JanAllElectric
Vergelijkbare cijfers voor mij:
Gisteren 8.4 graden, COP 4.33
Vandaag 3,1 gragen, COP 2.69

Het klopt inderdaad dat de LG veel ijs vormt als hij volle bak energie moet leveren en dat dat het grootste probleem is wat ik heb. Daardoor heb ik ook echt het idee dat het meer een opgevoerde 5 of 6 kW warmtepomp is, die op dat moment heel erg op zijn tenen loopt.

Als ik hem op silent zet, waardoor hij geen 9kW kan leveren duurt het ook net wat langer voordat hij dichtvriest, ondanks dat het nadelig is dat de fan dan wat langzamer draait.
@rykers hierbij de label van de HM091MRS U33

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cb4BQnjP-2SMNNntmUrNWQ0Yew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JN4u4r3zBNphfPReLSr1f2mG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JFyw5DMkH04gVlriemU27vKXto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M38u12rRZSsUf9NPKVSiOHxc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
De HM091MRS U33 is dus wel netjes 8kW, was ook wel te verwachten met de dubbele fan. Als die er vorig jaar al was geweest had ik die zeker gekocht. De 12 kW lijkt mij voor mijn situatie nog altijd een maatje te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
rykers schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:16:
De HM091MRS U33 is dus wel netjes 8kW, was ook wel te verwachten met de dubbele fan. Als die er vorig jaar al was geweest had ik die zeker gekocht. De 12 kW lijkt mij voor mijn situatie nog altijd een maatje te groot.
Door Lg is te kennen gegeven dat de HM091MRS U33 Niet in hun assortiment word opgenomen.

Dus wel een goede Wp maar (nog)geen subsidie

Wel zijn de handleidingen te vinden onder downloads van LG.
RVO gaf te kennen , ondanks het ontbreken van een code misschien alsnog subsidie word toegekend.

Dus we wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:13:
[...]

Mijn streven is dit jaar 0 m3 gas voor verwarming. Ik moet wel in de ochtend 0,5 - 1 uur de pelletkachel aanzetten vanuit de nachtverlaging. Vanochtend bv 0,5 uur pelletkachel aangezet om kamertemp van 19,3 naar 19,8 te brengen (setpoint ochtend 20). Daarna blijft het schommelen tussen 19,7 - 19,9/20,0 mn door mijn hysterese (-0.3 , 0).

Overigens heb ik een aaneengesloten ruimte (kamer + keuken) van ca 100m2. Ik heb daarvan ca 50m2 vvw (1991 maatstaf) en wel alle T22 radiatoren vervangen door Jaga convectoren met maximaal aantal noctua reduced 900 RPM stille fans. Boven eigenlijk alleen een T21 in de badkamer.

Op dit moment buiten 1.1 (weerstation), balkon met LG: ESP -1,2

Temp kamer: ESP 19,7 / Toon: 19,7
Badkamer: ESP 21,3
Zolder: ESP 19,1
Kantoor: ESP 15,8 (belachelijk lange aanvoerleiding van 15mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Moet wel zeggen dat het vandaag waardeloos ging met de warmtepomp. Ik had hem gisteren om een uur of 9 al uitgezet. Dacht koelt vast niet heel hard af en zet hem in de ochtend wel weer aan. Ik was toch thuis.

Een defrost feest tot aan de avond... Meestal kwam hij niet eens aan terugtoeren toe. Gewoon volle bak tot de volgende defrost.

Nu in de avond gaat het iets beter, maar ik snap niet waarom dat ding zich niet aan zijn setpoint houdt. Tr in mijn geval is nu nog steeds 24c of misschien 25. Waarom gaat dat ding naar 28?
Vaak is het 38ta naar 28tr of zoiets.

Wel leuk dat er geknutseld wordt met de instellingen, dat zou ik zelf ook wel mooi vinden, maar zie ik mezelf niet echt in elkaar fixen.

Silent zou er van mij ook afmogen als hij niet zo hard opspint. Helemaal in de winter is dat vragen om een snelle defrost.

[ Voor 18% gewijzigd door Powrskin op 02-12-2021 21:59 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Powrskin schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:57:
Moet wel zeggen dat het vandaag waardeloos ging met de warmtepomp. Ik had hem gisteren om een uur of 9 al uitgezet. Dacht koelt vast niet heel hard af en zet hem in de ochtend wel weer aan. Ik was toch thuis.

Een defrost feest tot aan de avond... Meestal kwam hij niet eens aan terugtoeren toe. Gewoon volle bak tot de volgende defrost.

Nu in de avond gaat het iets beter, maar ik snap niet waarom dat ding zich niet aan zijn setpoint houdt. Tr in mijn geval is nu nog steeds 24c of misschien 25. Waarom gaat dat ding naar 28?
Vaak is het 38ta naar 28tr of zoiets.

Wel leuk dat er geknutseld wordt met de instellingen, dat zou ik zelf ook wel mooi vinden, maar zie ik mezelf niet echt in elkaar fixen.

Silent zou er van mij ook afmogen als hij niet zo hard opspint. Helemaal in de winter is dat vragen om een snelle defrost.
Aan de hand van jouw post heb ik gisteren ook eens op TR laten sturen (met AI: -5 dan zou ipv aanvoer 31 retour 26 moeten zijn.). Ik zie het zelfde verschijnsel dan als jij. Met sturen op TA: TA=31 en TR =26; met sturen op TR: TA = 38 en TR = 28 en dan defrost.

Met sturen op TA heb je het meer in de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Powrskin schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:57:
----

---
Het valt wel mee hoor!
3 draadjes vastzetten aan de achterkant van de thermostaat van LG:

De LG controller heeft achterop 3 kruiskop schroeven die de draden klemmen, die moet je iets losser draaien, de 3 draadjes erop, en weer vast draaien. Dat moet wel lukken toch? Of anders een elektricien die het even voor je doet?

Daarna is het instellen wat je Tgewenst is. De unit maakt zelf een hotspot aan waarmee je kan verbinden en vervolgens via je telefoon of laptop de gewenste instelling mee kan doen.

Vervolgens is het de bedoeling dat de software voorkomt dat er volgas gegeven wordt (met gevolg -> bevriezing).

@rykers

Met het oog op het energie label, maak ik dus op dat we inderdaad in deze periode moeten uitgaan van 6kW warmte wat hij kan leveren. Dan moet je dus, uitgaande van een COP van 3, niet meer dan 2kW elektrisch door de unit laten gaan, anders zit je al over de 6kW.

@Tealblue

Het zou ook binnen ESPhome geïmplementeerd kunnen worden. Helaas ben ik niet goed in hun manier van programmeren. Maar op zich als het zo werkt, kan er altijd op termijn nog naar die kant toegewerkt worden.
Ik heb het nu zo gemaakt dat het via MQTT werkt en bij Home Assistant gebruik ik de Autodiscovery functie zodat het apparaat vanzelf herkent wordt in het platform.

@Cees-JanH

Ik wil eerst nog even goed de software uitwerken en uitschrijven.
De hardware kan op zich snel geregeld worden. Liefst maakte ik er nog een printje van. Maar ik ben in twijfel of het nodig is aangezien het zo ook goed werkt :-) en ik verwacht dat de ruimte voor de meeste mensen toch niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:19:
[...]

Het valt wel mee hoor!
3 draadjes vastzetten aan de achterkant van de thermostaat van LG:

De LG controller heeft achterop 3 kruiskop schroeven die de draden klemmen, die moet je iets losser draaien, de 3 draadjes erop, en weer vast draaien. Dat moet wel lukken toch? Of anders een elektricien die het even voor je doet?

Daarna is het instellen wat je Tgewenst is. De unit maakt zelf een hotspot aan waarmee je kan verbinden en vervolgens via je telefoon of laptop de gewenste instelling mee kan doen.

Vervolgens is het de bedoeling dat de software voorkomt dat er volgas gegeven wordt (met gevolg -> bevriezing).

[
Of (ik denk zoals bij de meeste mensen die de bestaande draad naar de thermostaat hergebruikt hebben) bij het verbindingsstekkertje. Bij mij is dat op zolder. Daar kan die print ook mooi hangen. Hoef ik ook niet de controller open te maken.

Ik ben er ook heel benieuwd naar. Als het moet ga ik zelfs over naar home assistant. Domoticz heeft ook wel MQTT, maar niet zo'n mooie autodiscover functie (denk ik).

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 02-12-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@mouse86

Dat me die draadjes, dat kan ik nog wel. Ik heb ook zelf de warmtepomp aangesloten.
Ben heel benieuwd hoe dit verder verloopt. Ik zou blij zijn als de silent eraf kan en ik via jullie kan regelen dat hij wat beter omgaat met dit soort temperaturen en vochtigheid.

we gaan binnenkort ook weer beneden slapen en daar is de warmtepomp in de winter toch wel te horen. Hij staat op een plat dak bovenop de badkamer. Buiten hoor je er verder weinig van.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Ik heb al mijn onderhoud uitgevoerd, viel uiteindelijk reuze mee!
Enige jammere is dat dit jaar weer opnieuw mijn Ta gewoon niet echt omhoog wil. Met zo'n weer als vandaag blijft het bij mij hangen op zo'n Ta 26-27 graden met Tr 23 graden (volgens LG schermpje), en dat is dan bij een verbruik van zo'n 1000watt, op 100% pomp capaciteit.

Ik denk echt dat er wat mis is met die van mij...

Gelukkig heb ik een zuinige nieuwbouw woning dus kom ik er mee weg.

Edit: Het enige wat ik nog kan bedenken is om iemand te laten checken of het koelvloeistof wel goed is. Dus leeg laten lopen en opnieuw aanvullen.
Iemand anders nog andere ideeen?

[ Voor 16% gewijzigd door rolandmegens op 03-12-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@rolandmegens Hoe stuur je hem nu aan? Op AI of op vaste watertemperatuur? Je zou die eens kunnen wisselen.

Ik ben bezig met een testje om te zien wat hij doet als ik de Ta vast zet. Daarbij valt het mij wel op dat hij deze beter benaderd dan de Ta die hij zou moeten realiseren op basis van AI.

Ik heb hem nu op Ta=34 staan. Dat komt neer op Ta= ca. 35,5 op de kamstrup. De eerste run was nog op AI. De tweede mocht de CV nog wat meehelpen om hem op de gewenste Ta te krijgen. Die heb ik aan het einde van die run uitgezet. De laatste twee zijn dus zuiver met de warmtepomp.
Het is duidelijk te zien dat met de CV die meehelpt de Ta vrij netjes gehaald wordt. Geen overshoot ook. Echter als de wp het alleen moet doen, dan haalt hij Ta wel, om korte tijd lager in te zakken doordat hij dicht vriest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6z2yGxD-B4nKF15GtuQVV-KRnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLOcuLbzRCGFE1rflpb3AuLe.png?f=fotoalbum_large

@mouse86 Hoe zou je het elektrisch vermogen willen beperkten tot 2kW? Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien trekt hij bij mij tussen de 2,5 en ruim 3kW. Met uitendelijk over de periode een COP van 2,74. Volgens het LG databook zou de COP 3,35 moeten zijn bij Ta35 en 2 graden buiten. Ofwel behoorlijk lager :-(

[ Voor 12% gewijzigd door rykers op 03-12-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@rykers Ik heb beide geprobeerd. Vorig jaar had ik hem op een vaste water temperatuur staan en regelde ik het zelf met een schema wanneer aan/uit. Dit jaar heb ik hem op automatisch staan, dus weersafhankelijk en op basis van kamertemperatuur.

Maar vorig jaar had ik dus hetzelfde probleem.

Vandaag is hij voor het eerst snachts aangesprongen, en heeft hij er echt moeite mee. Al 22kWh verbruik vandaag; terwijl ik normaal op de 3-12 kWh zit.

Vorig jaar toen het echt ging vriezen ging het gelukkig wel best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:13

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:44:
@rykers Ik heb beide geprobeerd. Vorig jaar had ik hem op een vaste water temperatuur staan en regelde ik het zelf met een schema wanneer aan/uit. Dit jaar heb ik hem op automatisch staan, dus weersafhankelijk en op basis van kamertemperatuur.

Maar vorig jaar had ik dus hetzelfde probleem.

Vandaag is hij voor het eerst snachts aangesprongen, en heeft hij er echt moeite mee. Al 22kWh verbruik vandaag; terwijl ik normaal op de 3-12 kWh zit.

Vorig jaar toen het echt ging vriezen ging het gelukkig wel best redelijk.
Ik liep vorig jaar ook tegen een Ta aan die niet omhoog wilde.
Was precies de reden waarom ik van een 5kW naar een 7kW gegaan ben overigens haha.

Ik had netjes een stooklijn ingesteld maar in het menu had ik de maximale temperatuur die hij mag hanteren niet goed ingesteld staan. Dat zou jij ook eens kunnen controleren (LWT voor auto modus geloof ik).

Over het sturen op retour: dat heb ik vorige seizoen ook een week geprobeerd (na correctie aan de stooklijn natuurlijk). Deed precies hetzelfde als op aanvoer hier.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
rykers schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:18:
---
@mouse86 Hoe zou je het elektrisch vermogen willen beperkten tot 2kW? Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien trekt hij bij mij tussen de 2,5 en ruim 3kW. Met uitendelijk over de periode een COP van 2,74. Volgens het LG databook zou de COP 3,35 moeten zijn bij Ta35 en 2 graden buiten. Ofwel behoorlijk lager :-(
----
Ik bedoelde, je zou rond de 2000W aan elektrisch vermogen moeten zitten wil je zon goed mogelijke COP houden met min mogelijke defrosts. Helaas kan je het vermogen niet zomaar aansturen.

Het enige wat kan, is door telkens in de buurt te blijven van de Taanvoer. Want dan kan je wel een beetje sturen hoeveel vermogen hij moet geven. Ik doe nu in mijn programma niets anders dan:

Tgewenst = Taanvoer + 1;
Dus is de Taanvoer 30 graden, dan is mijn Tgewenst 31 graden.
Als hij dan 31 graden heeft bereikt, zet ik hem op 32 graden... etc.

Zo kruipt het vermogen (en de warmte) langzaam omhoog.
Hij begint nu rond de 1000W, en kruipt dan naar 1600watt.
Mijn laatste run was gestart om 14.10 en om 15.30 was de eerste defrost (1h20).
Alle verwarmingen stonden open en alle kamers waren goed warm met 45 graden water.

Ga ik echter kijken naar de LG regelus, dan zit
A) alleen maar te pendelen door forse overshoots vanwege de groffe 100% start en
B ) heb ik geregeld defrosts doordat hij direct zo hard gaat waardoor de buitenunit dicht vriest.

LG Support
Heeft iemand ooit eens support benadert van LG? Ik ben benieuwd of ze mij wat meer info willen verschaffen over hun regel lus / meehelpen hun algoritme te verbeteren.

Ik ben er inmiddels van overtuigd, dat de LG regellus voor Nederland erg slecht uitpakt. Ik denk voor DryBulb omgevingen dat hij het prima zal doen. In Nederland is het gewoon niet handig zo hard gas te geven en mijn programma die dit limiteert laat ook zien dat ik mijn huis veel aangenamer krijg.

Ze hebben helaas in hun regellus wat bijzonderheden zitten (bugs?). Want op gegeven moment als er een kleine dip is in de Tretour (bv verwarming gaat open) dan stopt hij met moduleren en gaat hij naar 100% en blijft ook daar. Hij is dan ook niet meer te temmen. Enige wat je kan doen is wachten tot de defrost of thermostaat cycle of dat de temperatuur bereikt is waardoor hij zichzelf uitschakelt.

Kamstup
Ik zou willen dat ik jouw kamstrup ook zou hebben, dat zou het programmeren en testen aan mijn kant een stuk eenvoudiger maken. Wat heeft dat gekost plus minus?

AI mode
Wellicht goed voor iedereen om te weten, dat als je de AI modus gebruikt, dat dan de Tgewenst continue / dynamisch wordt aangepast. Ook al is de temperatuur gelijk buiten, alsnog zag ik in de data dat de target temperature veranderde. De logica erachter weet ik niet.

Ik kan me daardoor goed voorstellen dat je een verschil ziet tussen AI en vaste Tgewenst waarde.

Pagina: 1 ... 10 ... 178 Laatste