LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 9 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:25

thido

Tilburg

Moet echt in mijn geheugen graven inmiddels haha, maar dat is ook alleen beschikbaar in het menu als de koeling optie is aangezet middels dipswitch in de buitenunit toch?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 18:52
thido schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:39:
Moet echt in mijn geheugen graven inmiddels haha, maar dat is ook alleen beschikbaar in het menu als de koeling optie is aangezet middels dipswitch in de buitenunit toch?
Die dipswitch heb ik gisteren omgezet en nu kan ik koelen enzo inderdaad.

Ik ga vandaag eens uitvogelen waarom ik geen antivries en seizoensgebonden temperatuur optie in het service menu heb maar wel in de handleiding. Of heb je hier een aparte buitentemperatuur sensor ofzo voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:25

thido

Tilburg

Nee, als je die koeloptie aan hebt gezet dan verschijnt hij in het menu. Wel het service menu hé zoals hier net aangegeven door
@Powrskin , niet het gewone gebruik menu.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 20:38
rykers schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:02:
@Johan136 Om samen met een kwh meter zelf de COP te kunnen berekenen. Die geeft de LG namelijk niet zelf weer. Verder zie je nauwkeuriger aanvoer en retour temperatuur en kan de Kamstrup ook de flow meten.

De warmtepomp werkt dus ook zonder, maar als je wat wilt tweaken aan je instellingen en het effect daarvan meten is de Kamstrup wel een noodzaak wat mij betreft.
Hoy, vraagje, ik heb hier een kamstrup .

Maar hoe bepaal ik de cop. Is het gebruikte vermogen gedeeld door de aangegeven kWh wat de kamstrup aangeeft?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 14:08
apepannetje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Hoy, vraagje, ik heb hier een kamstrup .

Maar hoe bepaal ik de cop. Is het gebruikte vermogen gedeeld door de aangegeven kWh wat de kamstrup aangeeft?

Alvast bedankt
Yep, het thermisch vermogen wat de Kamstrup heeft gemeten gedeeld door het elektrisch vermogen wat je met kWh meter hebt gemeten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
rykers schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Yep, het thermisch vermogen wat de Kamstrup heeft gemeten gedeeld door het elektrisch vermogen wat je met kWh meter hebt gemeten .
Dankjewel voor het antwoord,!

Nog een vraagje met welk programma lees je de waarden uit?
Heb hier een M bus tussen hangen.

Op zich werkt het prima achter de laptop, alleen de software zoek ik nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
apepannetje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:18:
[...]
Dankjewel voor het antwoord,!

Nog een vraagje met welk programma lees je de waarden uit?
Heb hier een M bus tussen hangen.

Op zich werkt het prima achter de laptop, alleen de software zoek ik nog
Ik heb via dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1692881/0
Een script met domoticz op een pi draaien. Inmiddels zijn ze in dat topic overgestapt op Node Red uitlezen. Handig om dat topic dus eens door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
rykers schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Ik heb via dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1692881/0
Een script met domoticz op een pi draaien. Inmiddels zijn ze in dat topic overgestapt op Node Red uitlezen. Handig om dat topic dus eens door te nemen.
Zal ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Geachte Lezers,
hier mijn ervaringen met de aanschaf, van mijn warmtepomp

In November 2020 heb na het inlezen op tweakers
besloten om via Emundia zelf een lg-hm071m-u43 te importeren.

De mailwisseling met dhr Leon was perfect.
Medio Januari werd de lg-hm071m-u43 geleverd.

Aangezien er steeds slechtere recensies op tweakers over het vermogen van de 05, 07 en 09 te lezen was, heeft me doen besluiten om de 07 via weer te verkopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OOXkMjHU72p0q8ID0D0gWfhCaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onPeHaTpCgLUIvJIcHRgLX8L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cb4BQnjP-2SMNNntmUrNWQ0Yew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JN4u4r3zBNphfPReLSr1f2mG.png?f=fotoalbum_large(stond nog in de verpakking)

De 07 was binnen 24 uur door mij verkocht.

Na de verkoop, stond ik weer blanco in het proces in.

Na speurwerk, bleek er een nieuw model uit te komen van LG, dit was de LG HM091MRS-U33 .

De prestaties van dit model gaf voor mij de doorslag te wachten op de LG HM091MRS-U33
ook het energie label gaf aan dat dit model duidelijk beter presteerde dan zijn voorgangers

Medio maart kwam ik in contact met een Nederlands bedrijf die lG warmtepompen uit de Balkan importeerde

Dit bedrijf gaf te kennen dit model medio april te kunnen leveren.
Na diverse vertragingen werd eind mei de LG HM091MRS-U33 geleverd.

Garantie werd door leverancier afgedekt.

Resumé,

De pomp is de 1e week van juni aangesloten en word alleen gebruikt voor vv/ verwarming
SWW word opgewarmd door Cv ketel
Er word gebruik gemaakt van een buffervat 100 liter
Afstand pomp/ buffervat 18 meter waarvan 10 meter op een diepte van 80 cm
De fundering is door mijzelf aangelegd. Inclusief grindkoffer.
Tevens is er een Kamstrup 302 geïnstalleerd.
Data kan via RS 485 op pc worden uitgelezen
Instelling water A1 20 35 in de herfst A1 20 45 graden Celsius

Subsidie:

Ik heb contact gehad met RVO over de ISDE. Hun gaven te kennen dat ik ook de prospectus met technische omschrijving mocht aanleveren.
Aan de hand hiervan kon de subsidie ook worden vastgesteld.
Ik zag dat het bij de bafa.de was aangemeld (Duitse tegenpool van de RVO/ISDE
Door ISDE is er een verlenging aangevraagd voor toewijzing van de subsidie

[ Voor 8% gewijzigd door apepannetje op 22-10-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
Tof! Die 9kW silent is erg interessant. Ik ben benieuwd naar je ervaringen, zeker rondom de defrosts. Kun je een tipje van de sluier oplichten over hoeveel je ervoor betaald hebt? Zit hij qua prijs meer in de buurt van de 5-7-9 kW met enkele fan of de 12+kW units met dubbele fan?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
David schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:06:
Tof! Die 9kW silent is erg interessant. Ik ben benieuwd naar je ervaringen, zeker rondom de defrosts. Kun je een tipje van de sluier oplichten over hoeveel je ervoor betaald hebt? Zit hij qua prijs meer in de buurt van de 5-7-9 kW met enkele fan of de 12+kW units met dubbele fan?
Op zich was de prijs redelijk, tussen de 4,5 en 5,5 K

De finetuning moet nog plaats vinden.

Hij doet zijn naam Silent eer aan!!! Je hoort de Wp in de werkmodus haast niet .

Navraag betreffende subsidie : LG gaf te kennen dat hij dit jaar niet in het assortiment zit en daarom nog niet is aangemeld aan de lijst van ISDE.

Dit is wel gebeurd in België P, Zwitserland , Duitsland ,
en meerdere landen.

De wp heeft een dubbele fan.

Zoals je op de voorgaande foto kunt zien, is er veel werk verzet om de warmtepomp te plaatsen.

Opstelling: betontegels 40x60 daarboven een betonband 12x25x100
Grindkoffer van 40x35 60 diep
Warmtepomp geplaatst op rubbers.

Voor specificaties zie foto’sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgclvlyWbazPHNpw4mMLrFshCQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zcbfF6bvF7m4jkTyCxxT3piJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JFyw5DMkH04gVlriemU27vKXto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M38u12rRZSsUf9NPKVSiOHxc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E-_1QF0rPEeHbGysr--F8TB44c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9cIY2jF1SnkMrQE4uVtV5am.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlgIzgL-Wp5ZwMNVoBnK_gJqemk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Xtm9Kgfl3eaQFqCOl7rhfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Qua prijs en formaat dus vergelijkbaar met de 12kW-versie. Ik ben benieuwd of het gewoon een geknepen 12kW is of dat ze nog bepaalde hardware-aanpassingen hebben gemaakt. Heb je bij het aansluiten van binnen extra isolatie zien zitten bijvoorbeeld?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
David schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:26:
Qua prijs en formaat dus vergelijkbaar met de 12kW-versie. Ik ben benieuwd of het gewoon een geknepen 12kW is of dat ze nog bepaalde hardware-aanpassingen hebben gemaakt. Heb je bij het aansluiten van binnen extra isolatie zien zitten bijvoorbeeld?
Heb ze allebei open gehad, de 07 en het nieuwe silent model. Extra isolatiemateriaal is volgens mij niet toegepast

hardware matig: zie dat de cyclus diagram van het silent model anders is dan van de 5,7 en 9
Ook zie ik dat er Besturingsdelen in augustus en september zijn gewijzigd.

De silent is mag met 15/16 ampere afgezekerd worden.Zie datablad welke eerder door mij gepost is.

In mei/juni zij er een drietal n Europa geleverd, waar deze er een van is.

In mijn beleving is dit de enigste nog in Nederland

De tijd zal zich uitwijzen of het een goede aankoop was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Heeft iemand een idee. Ik kan nog steeds geen anti Vries instellingen vinden in het service menu van de 7kw warmtepomp. Juiste dipswitch is wel om, heb ik dubbel nagekeken. Wat ik eigenlijk wil is dat bij temperaturen onder de 1 graden ofzo de pomp continu blijft draaien op de laagste stand bijvoorbeeld. Ook de seizoensgebonden temperatuur kan ik niet vinden.

Beide staan wel omschreven in de handleiding maar dus niet in het service menu van mijn unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 12:31
1993jjohan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:12:
Heeft iemand een idee. Ik kan nog steeds geen anti Vries instellingen vinden in het service menu van de 7kw warmtepomp. Juiste dipswitch is wel om, heb ik dubbel nagekeken. Wat ik eigenlijk wil is dat bij temperaturen onder de 1 graden ofzo de pomp continu blijft draaien op de laagste stand bijvoorbeeld. Ook de seizoensgebonden temperatuur kan ik niet vinden.

Beide staan wel omschreven in de handleiding maar dus niet in het service menu van mijn unit.
Heb je ook dipswitch 4 al omgezet (verwarmen en koelen). Dan krijg je pas het menu "seizoensgebonden temperatuur" dwz gecombineerde stooklijn voor verwarmen en koelen.

Ik werk nu met een externe thermostaat en kan de "anti vries" instelling ook niet (meer) vinden. Als oplossing zet ik nu onder 5 graden (arbitrair) de vloerverwarmingspomp permanent aan. Dat zorgt ook voor voldoende doorstroming in de buitenunit.

[ Voor 14% gewijzigd door JanAllElectric op 24-10-2021 23:14 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
JanAllElectric schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:11:
[...]

Heb je ook dipswitch 4 al omgezet (verwarmen en koelen). Dan krijg je pas het menu "seizoensgebonden temperatuur" dwz gecombineerde stooklijn voor verwarmen en koelen.

Ik werk nu met een externe thermostaat en kan de "anti vries" instelling ook niet (meer) vinden. Als oplossing zet ik nu onder 5 graden (arbitrair) de vloerverwarmingspomp permanent aan. Dat zorgt ook voor voldoende doorstroming in de buitenunit.
Ik heb inderdaad een externe thermostaat aangesloten. Dat zal het dan misschien zijn.

Jou oplossing van de vloerverwarming pomp zal ik eens bekijken hoeveel doorstroming dat bij mij geeft. Dat is natuurlijk ook wel een goede oplossing dan.

Verder werkt de warmtepomp prima. Met een watertemperatuur van 35 graden krijgt die mijn huis prima warm deze week. Daar lijkt de pomp ook totaal geen moeite mee te hebben om het water op die temperatuur te houden. Het is natuurlijk nog afwachten hoe dat de rest van de winter gaat. Echt koud was het deze week niet.

Ik heb deze week minder als 10kw per dag (dus zeg maar 2 euro) gebruikt aan stroom voor het warm houden van mijn vrijstaande woning. Stroom wel ik zelf op met de 35 zonnepanelen.

Ik heb voor nu de oude CV nog hangen voor warm tapwater en backup. Maar als het een beetje mee zit dan gooi ik die er komend voorjaar er uit als de warmtepomp goed presteert. En kan de gasmeter dus ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprokkie4
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 17:36
apepannetje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:11:
Geachte Lezers,
----8<---------------------------------------

Subsidie:

Ik heb contact gehad met RVO over de ISDE. Hun gaven te kennen dat ik ook de prospectus met technische omschrijving mocht aanleveren.
Aan de hand hiervan kon de subsidie ook worden vastgesteld.
Ik zag dat het bij de bafa.de was aangemeld (Duitse tegenpool van de RVO/ISDE
Door ISDE is er een verlenging aangevraagd voor toewijzing van de subsidie
Kan je subsidie krijgen als je zelf een warmtepomp installeert?
Dacht gelezen te hebben dat de wp door een installateur geïnstaleert moet worden om in aanmerking t e komen van subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Sprokkie4 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Kan je subsidie krijgen als je zelf een warmtepomp installeert?
Dacht gelezen te hebben dat de wp door een installateur geïnstaleert moet worden om in aanmerking t e komen van subsidie
We praten over twee verschillende aspecten:

Het installeren moet plaats vinden door een vakkundig installateur.
Het aanvragen van de subsidie word/kan door de eigenaar worden gedaan. ( in mijn geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
Oktober is bijna voorbij. Een update met de resultaten aansturing LG 9kW met externe thermostaat.

Instellingen:
- overdag 20 graden met hysterese (-0.3,0)
- nacht 18.5 graden met hysterese (-0.5,0)
- stooklijn 28@14 en 40@-25

Ik heb geen Kamstrup, maar bereken de maand_COP door vergelijking graaddagen en verbruik M3 gas (oude situatie).

- verbruik kWh LG: 162 kWh
- opgeleverd 630 kWh_th (equivalent van 72 m3 gas)

Maand_COP =3.9

NB: ik heb ook nog 15 kg pellets gebruikt voor incidenteel snel opwarmen in de ochtend. Dat zou een correctie van -0.2 opleveren op de maand_COP. Maar in de oude situatie had had ik de pelletkachel ook al.

Vergelijking met vorig jaar toen de LG zich zelf aanstuurde met hysterese (-0.5, 1.5):
- verbruik kWh LG: 301 kWh
- opgeleverd 845 kWh_th (equivalent van 96 m3 gas)

Maand_COP =2.8

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
JanAllElectric schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:13:
Oktober is bijna voorbij. Een update met de resultaten aansturing LG 9kW met externe thermostaat.

Instellingen:
- overdag 20 graden met hysterese (-0.3,0)
- nacht 18.5 graden met hysterese (-0.5,0)
- stooklijn 28@14 en 40@-25

Ik heb geen Kamstrup, maar bereken de maand_COP door vergelijking graaddagen en verbruik M3 gas (oude situatie).

- verbruik kWh LG: 162 kWh
- opgeleverd 630 kWh_th (equivalent van 72 m3 gas)

Maand_COP =3.9

NB: ik heb ook nog 15 kg pellets gebruikt voor incidenteel snel opwarmen in de ochtend. Dat zou een correctie van -0.2 opleveren op de maand_COP. Maar in de oude situatie had had ik de pelletkachel ook al.

Vergelijking met vorig jaar toen de LG zich zelf aanstuurde met hysterese (-0.5, 1.5):
- verbruik kWh LG: 301 kWh
- opgeleverd 845 kWh_th (equivalent van 96 m3 gas)

Maand_COP =2.8
Helemaal niet gek.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric

Mijn COP (wel met Kamstrup en kWh meter gemeten) over oktober was 4.49 (866 thermisch voor 192 elektrisch)
Stooklijn 28@18 - 40@-15

Dus een aardig stijlere stooklijn. Wat ik heb gemerkt is dat sinds ik een stukje vloerverwarming in het systeem heb zitten (wat overigens niet altijd werkt, alleen als ik thuiswerk), dat het systeem rustiger draait en daardoor de COP hoger is.

Voor oktober zit ik nu nagenoeg op de waarden die ik vanuit de LG specificaties kan berekenen. Vanaf vandaag komt er ook nog een deel van ca. 6 m2 wandverwarming bij die wel altijd mee draait.

Verder is de COP van oktober iets vertekend doordat ik begin oktober de vloerverwarming droog heb gestookt wat voor een wat slechte COP heeft gezorgd.

Hierbij nog mijn overzicht van de verschillen. Ik heb hier de vertekende data van het opwarmen van de vloer weggelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLt5oDMziU9nqLusRgTXIKc0vAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YktaiTuyofj4cOqtf2zNyB4f.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk zet dit door als de buitentemperatuur gaat dalen.

[ Voor 27% gewijzigd door rykers op 01-11-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Wat ik me nog wel afvraag is of een lagere TA en meer draaiuren altijd beter is, dan een hogere
TA.

Ik kan het nu bv warm krijgen op TA26 en retour 24. Ik stuur op de retour onder 23 gaat het pendelen. Hiervoor moet de pomp dan wel aan van 0900 tot 2200 oid om de gewenste temperatuur te halen. Gaat van 20c naar 21c ongeveer. Uit gaat hij dus niet want dat is pas bij 21.5c. wel mooi lange runs, met alleen af en toe wat herrie als de R32 weer wordt teruggepompt. 400w verbruik oid. 7kw pomp.

Meer afgifte is wel gelijk een veel beter lopende pomp. Ik heb 2 verdelers en 3 verschillende opbouwen van de vloer. En meer massa helpt wel goed. Alleen de ene vloer voelt ook daadwerkelijk warmer dan de andere omdat die sneller opwarmt.

@rykers wel grappig. Ik was ook van plan een stukje muurverwarming te doen in de slaapkamer, maar het is bij de vloer gebleven. Zou ook wel een beetje te warm worden denk ik. Ook bij ons is het nog aan het drogen, maar dat is dan de stuc. Muur is nu r6 ipv r0.5 en de vloer nog meer. De kruipruimte was wat dieper dan ik dacht.

[ Voor 50% gewijzigd door Powrskin op 01-11-2021 09:47 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Powrskin schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:37:
Wat ik me nog wel afvraag is of een lagere TA en meer draaiuren altijd beter is, dan een hogere
TA.

Ik kan het nu bv warm krijgen op TA26 en retour 24. Ik stuur op de retour onder 23 gaat het pendelen. Hiervoor moet de pomp dan wel aan van 0900 tot 2200 oid om de gewenste temperatuur te halen. Gaat van 20c naar 21c ongeveer. Uit gaat hij dus niet want dat is pas bij 21.5c
Die overshoot is juist de reden dat ik naar aansturing met een externe thermostaat ben overgegaan.

Ik probeer ook nu met een lagere TA aan te sturen. Op dit moment met 10 graden buitentemperatuur op TA=29. Dan "pruttelt" de LG op ca 830Watt. Ik vind een lagere TA fijner omdat je dan langere tijd een warme luchtflow in huis heb. Dat voelt aangenamer. Wat betreft efficiency ben ik er ook nog niet uit.

Nadeel is inderdaad dat bij deze lage TA de LG al begint te pendelen bij een buitentemperatuur van 12 graden en hoger. Liefst zou ik derhalve de stooklijn ook extern willen kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Dat pendelen heb ik nu bijna niet meer. Alleen als de pomp weer aangaat als de vloer nog opgewarmd is. Dat had ik vorige week nog bij 23c retour.

De 7kw kan natuurlijk nog iets verder terug moduleren als de 9kw. Al weet ik niet meer precies wat het uitmaakt

Die overshoot is idd teveel. 1 graad zou nog wel ok genoeg zijn.

Wellicht dat ik volgend jaar oid ook naar een andere thermostaat moet gaan kijken. Ik heb nu nog een paar klusjes liggen en het draait opzich mooi.
Voor de verbouwing liet ik de temp altijd naar 17 teruggaan dus het comfort is al veel beter.

[ Voor 46% gewijzigd door Powrskin op 01-11-2021 09:55 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Powrskin Doorgaans is een lagere Ta altijd beter voor je COP. Natuurlijk helpt pendelen alleen niet mee, dus daartussen is het zoeken.

Als het kouder wordt ga ik nog verder zoeken naar wat de juiste stooklijn is. Het complexe hier in huis is dat ik het niet nodig vind om altijd alle ruimten warm te stoken. Ook hier heb ik een 'zooitje' aan verschillende opbouw van ruimten in een huis uit 1924 met renovatie in verschillende fasen. Het is dus nog wel even puzzelen.

Inmiddels draai ik met een externe Netatmo thermostaat en Netatmo termostaatknoppen op een extra relais. Daardoor kunnen de thermostaatknoppen wel open/dicht gaan, maar niet direct de warmtepomp aanschakelen. Daarmee voorkom ik dat een kamer met weinig afgifte ervoor zorgt dat de warmtepomp aan gaat.

Hier een plaatje van hoe hij deze ochtend draait:
https://snapshot.raintank...gv2f2bzduRQtB6H6e4F9unrAj

Doordat ik nachtverlaging toe pas heb ik het idee dat hij in de ochtend ook goed zijn warmte kwijt kan.
Waar ik nog over twijfel is in de avond langer doorstoken en dat 's ochtends later starten. Dit omdat ik nu op vrijwel het koudste moment van de dag begin met stoken.

Ook wil ik komende winter nog eens een weekje proberen om geen nachtverlaging toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@rykers wel leuk om zoveel data eruit te halen. DT is bij mij nu meer iets van 2a3 IPV 5. Daar wil ik ook nog wel een keer wat mee doen.

Ook een oud huis, en zo goed mogelijk geïsoleerd. Als ik vorige week bij de verbouwing van de Aldi supermarkt in de buurt keek, dan heb ik het hier heel goed gedaan. Vooral echte r waardes IPV op papier. Gemeten met specs van de opbouw en ubakus. Dat dat soort dingen nog mag, daar snap ik niets van. Enorme koudebruggen en nu al kieren in de isolatie, terwijl het ook nog cheapy en dun 14cm oid glaswol is.

Ik heb de pomp op 85% en op de 2verdelers ook nog een pomp. Vooral die in de keuken heeft een flinke afstand voor die bij de verdeler is 20meter ofzo en maar 22mm aanvoer. Paar jaar geleden was is er nog niet zo in thuis, en dat is nu lastig nog te veranderen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2024
@ janallelektric.
Fijn te horen dat je lg met extere thermostaat bij jou ook goed werkt.
Jij hebt dan wel een mono blok en ik split unit maar we zitten niet ver van elkaar af met het gebruik.
Oktober 182 kw verstookt.
Mijn dagtemperatuur vanaf 7.00-23.30 is 21 graden en in de nacht op 19.5.
Ik heb de hele dag de stille modus ingeschakeld. Als ik die uitschakel dan gaat mijn wp pendelen. Ik stook op ai modus. Aanvoer 29 retour 27. Dit berekent de wp zelf.
Ik kan geen stooklijn instellen. Dat menu verdwijnt als ik dip 8 op om zet. ( externe thermostaat). Ik kan alleen lwt voor automatische mode instellen. Die staat bij mij op 27-36 graden. Dan de werk temp op 20 tot -20. Ik kan ook alleen kiezen water of lucht regeling en dan met of zonder gebruik van de externe temp voeler die ik in de woonkamer heb hangen.
De menu's van onze wp zijn iets anders. Ook draait die van mij op r410. Bij min temperaturen buiten zet ik de stille modus uit. Voor nu heb ik gewoon overcapaciteit. Mijn totale vloer opervlakte beneden is 60m2. Wc en boven word verwarmt met radiatoren. Zelfs de zolder word mee verwarmt en staat de deur naar de gang in de woonkamer altijd open.
Al met al de prestaties van de lg zijn zeer goed. Al is het met een externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-05 23:25
Aiii ik heb in oktober 359 kWh verbruikt. Veel gependel gehad, heb nu het manifold voor twee pompen en buffervat klaarliggen.

Wel de tijd vinden om t te monteren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjiV0k-61X864RfTt97MGdV3jYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFisD7A7Itoe1x78vym0jSlS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@Cees-JanH
Heb je eens geprobeerd of je je huis warm krijgt met de stille modus. De lg gebruikt dan maar max1300 wat bij mij. Geen gependel meer. Als het kouder word kun je hem nog altijd voluit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
En de externe thermostaat deed wonderen. In mijn geval de nest omdat die 230 volt kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Staat altijd hierop, nu is 't iets kouder buiten, 8 graden en loopt hele tijd ongeveer 900 watt

Ik heb geen thermostaat op de WP maar naregeling op de vloer. Zodoende toch de buffer, met daarin een element van 1500 Watt.

Zou het mogelijk zijn om dit element gedwongen aan te laten gaan bij een defrost? Heeft de LG een aansturing hiervoor?

Ik heb nog een ongebruikte 4x0,75 mm stuurkabel liggen tussen WP en buffer, daar zou toch iets mee moeten kunnen? Is er een schema van de originele back up heater, en wordt die bij defrosts aangestuurd?

[ Voor 49% gewijzigd door Cees-JanH op 03-11-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:15:
Staat altijd hierop, nu is 't iets kouder buiten, 8 graden en loopt hele tijd ongeveer 900 watt

Ik heb geen thermostaat op de WP maar naregeling op de vloer. Zodoende toch de buffer, met daarin een element van 1500 Watt.

Zou het mogelijk zijn om dit element gedwongen aan te laten gaan bij een defrost? Heeft de LG een aansturing hiervoor?

Ik heb nog een ongebruikte 4x0,75 mm stuurkabel liggen tussen WP en buffer, daar zou toch iets mee moeten kunnen? Is er een schema van de originele back up heater, en wordt die bij defrosts aangestuurd?
Bij mij doet de LG het met de externe thermostaat het ook (veel) beter. Vorig jaar had ik ook verbruik >=300 kWh in oktober.

Ik heb vandaag ook al een paar defrosts gehad. Als zo'n extra extern element (LG zelf ca €750 of zo een die jij hebt) helpt bij defrosts zet ik er ook een in de retour (ik heb geen buffertank) . Helaas kan ik over de aansturing vanuit de LG zelf weinig vinden. Aansturen gaat wel via signaal uit LG, maar wanneer precies?

Op zich zelf kan je defrosts meten doormiddel van TA-TR. Je kan dan het element zelf aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
In de handleiding het volgende gevonden, twee uitgangen voor sturing van 2 elementen.

Nu nog zoeken hoe deze gestuurd worden...dip switch ook verzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKT3o4sA2YORPgXh3LOelIKhw50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRjauYvm5CMgMroqLILC5fUO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
@ janallelectric.
Je moet idd de dipswiches omzetten. Je kan kiezen vol vermogen( bij mij 6000watt of half vermogen 3000 watt.)
Het element helpt mee met defrosten en onder de parameter kachel op temperatuur kun je de inschakel temperatuur kiezen vanaf waar het mee moet werken. ( in mijn geval -7)
De aansluiting is simpel. Op het moederbord zitten 2 aansluitingen met heater a en b. Op a staat bij mij 1 element. Het zijn gewoon 2 weerstanden die op de leiding zitten geklemd. Het tweede heb ik volledig afgeschakeld. Ik heb de capaciteit niet om ze volledig te gebruiken. Het schema staat overigens in de installatie Manuel van de hu091 split units.
De printplaat stuurt een relais aan dat wederom het elektrische element inschakelt. Het relais dient van een tweede stroombron te worden voorzien. Ik heb hiervoor een aparte groep aangelegd op een andere fase dan waar de wp op draait. Tijdens een defrost cyclus draait het warmte element mee maar het cv water koelt toch nog af tot een graad of 20.
Dit relais heb ik ook gebruikt door extra voeding er af te halen en het elektrische element. In plaats daar van sloot ik de cv aan op aan uit contact van de cv. Het resultaat was dat de cv bij mij bij -7 mee ging draaien in plaats van het elektrische element. Dit was voor mij gewoon een proef opstelling of het ging en ja je hebt dan in 1 keer wat ze noemen een hybride wp. Zelf heb ik stroom genoeg van de zonnepanelen zodat ik me het hele jaar electrisch kan voorzien. Heb de gasaansluiting nog wel als backup. Ik shop elk jaar naar een energie aanbieder die de hoogste welkomskorting geeft en betaal daarmee de gasaansluiting. Door stroom en gas af te nemen krijg je vaak dubbel zo veel aan welkoms korting dan alleen stroom. Dit gas gebruik je dan vervolgens niet. Idem zo met stroom. Ik geef altijd 750m3 gas op en 6300 kw stroom bij het afsluiten. Vermeld ik heb zonnepanelen en die brengen 3600 op.
Mijn zonnepanelen brengen min 7200 kw op. Hun gaan er dan van uit je neemt stroom en gas af.je betaalt netjes alle voorschotten van zo 100€ Uiteindelijk krijg ik geld toe ieder jaar met een goed rendement. Bij welke bank krijg je 10% en meer hahaha.

[ Voor 10% gewijzigd door Rolf Breuer op 05-11-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@Rolf Breuer

Dit is goed nieuws, twee stappen/uitgangen voor relais dus, de eerste voor defrost en Tb(instelbaar) hier kan ik dus mijn element mee inschakelen. bv Tb =2 element aan.

De tweede stap/uitgang komt in als ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Dit regelt de lg geheel zelf. Element A voor defrost en hulp bij ingestelde temp. Bij mij dus -7. Element B = dubbele capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Afgelopen jaar in feb toen het koud was 31 kw daarmee verstookt. Jaarverbruik = 50 kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Nog kleine opmerking voor de lg gebruikers die alsnog een verwarmingselement willen monteren.
De lg heeft voor elk element een apart relais. Dus heater A en B hebben een eigen aansluiting op de print en sturen beide daarmee een eigen relais aan.
Voeding krijgen deze relais van een externe stroom groep. De relais die Lg gebruikt zijn van zware capaciteit. Ze kunnen dacht ik 32 ampère schakelen per stuk. Nadeel je hoort ze luidruchtig schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Cees-JanH schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:51:
@Rolf Breuer

Dit is goed nieuws, twee stappen/uitgangen voor relais dus, de eerste voor defrost en Tb(instelbaar) hier kan ik dus mijn element mee inschakelen. bv Tb =2 element aan.

De tweede stap/uitgang komt in als ?
Heater A is voor beide. Defrost en bijverwarming. Heater B word bij geschakeld als de capaciteit te klein word.
Dus een extern element aansturen op Heater A via een relais dat op 220 volt schakelt. De print van de lg schakelt alles op 220 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Zou je element A dus kunnen instellen defrost en temp min 15 (nooit) en de cv ketel op B bij bv min 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Nee dat gaat niet. Heater B is voor als Heater A het niet haalt.
Ik merk dus dat heater A meewerkt bij defrosten en bij de ingestelde temperatuur van -7 graden gaat meedraaien. Dit is niet continu maar afhankelijk van de gevraagde of berekende aanvoer temperatuur.

Stel het is buiten - 10. De berekende of gevraagde aanvoer temperatuur is 35 graden. De warmtepomp haalt maar 33 graden dan gaat heater A mee werken tot de gevraagde 35 graden zijn bereikt. Heater B is puur dubbele capaciteit. In mijn geval 6000 watt. Dan zou ik hier 1 complete fase voor moeten reserveren. Echter heb ik maar 3 x 25 ampère dus totaal per fase 230x 25 = 5750 watt. Dit is 250 watt te kort en ik zou de hoofdzekering maximaal moeten gaan belasten. Dit is de reden waarom ik heater B heb afgekoppeld. Heb je bv als hoofdzekering 3x 35 ampere dan is het geen probleem om beide te laten draaien.

Ik zou het wel zo kunnen doen.
Op de 1 e fase de warmtepomp laten draaien en deel van het huis.
Op de 2 e fase Heater a en deel van het huis en op de 3e fase heater B en deel van het huis. Dit betekent dat ik 3 x 230 volt moet gaan trekken naar de warmtepomp die elk zijn aangesloten op een aparte fase. Zo heb ik dus een hulp en backup verwarming voor als er wat fout is met de wp. De dipswitches moet ik dan op heater a en b gebruiken zetten.

[ Voor 49% gewijzigd door Rolf Breuer op 06-11-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Rolf Breuer schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:24:
Nee dat gaat niet. Heater B is voor als Heater A het niet haalt.
Ik merk dus dat heater A meewerkt bij defrosten en bij de ingestelde temperatuur van -7 graden gaat meedraaien. Dit is niet continu maar afhankelijk van de gevraagde of berekende aanvoer temperatuur.

Stel het is buiten - 10. De berekende of gevraagde aanvoer temperatuur is 35 graden. De warmtepomp haalt maar 33 graden dan gaat heater A mee werken tot de gevraagde 35 graden zijn bereikt. Heater B is puur dubbele capaciteit. In mijn geval 6000 watt. Dan zou ik hier 1 complete fase voor moeten reserveren. Echter heb ik maar 3 x 25 ampère dus totaal per fase 230x 25 = 5750 watt. Dit is 250 watt te kort en ik zou de hoofdzekering maximaal moeten gaan belasten. Dit is de reden waarom ik heater B heb afgekoppeld. Heb je bv als hoofdzekering 3x 35 ampere dan is het geen probleem om beide te laten draaien.

Ik zou het wel zo kunnen doen.
Op de 1 e fase de warmtepomp laten draaien en deel van het huis.
Op de 2 e fase Heater a en deel van het huis en op de 3e fase heater B en deel van het huis. Dit betekent dat ik 3 x 230 volt moet gaan trekken naar de warmtepomp die elk zijn aangesloten op een aparte fase. Zo heb ik dus een hulp en backup verwarming voor als er wat fout is met de wp. De dipswitches moet ik dan op heater a en b gebruiken zetten.
Ik overweeg toch ook een keer een extern element te plaatsen aangezien het externe element blijkbaar toch meewerkt bij defrosts . Vraagje over de installatie. Voert de externe heater extra warm water in de retour? Dat lijkt mij het meest effectief voor defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 07-11-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Ze zijn op de uitgang van de warmtewisselaar geklemt.
Het is een metalen klem waar de weerstanden mee op de buis zit. Zoals ik dat nu zie is het idd de retour leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Die relais ( maak contact) kun je kopen bij groepkastbestellen.n.
De 40 amp van emat bv. 2 polig.
Ik heb een stukje din rail zitten in de binnenkant waar de beide relais op gemonteerd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 19:58
Ik heb gisteren mijn Thema V ontvangen.

Er zaten helemaal geen accessoires bij zoals een afstandsbediening/LCD display/handleiding en installatie manual.

Moet je de bediening LCD scherm los erbij bestellen?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
mouse86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:24:
Ik heb gisteren mijn Thema V ontvangen.

Er zaten helemaal geen accessoires bij zoals een afstandsbediening/LCD display/handleiding en installatie manual.

Moet je de bediening LCD scherm los erbij bestellen?
Die dingen zaten bij mij in de unit gestopt. Even op schroeven :)

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
El Bodhisatva schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:59:
[...]

Die dingen zaten bij mij in de unit gestopt. Even op schroeven :)
LOL :D :D . Echt waar! Haha. En ik had die unit al de hele dag buiten staan... gelukkig geen regen, zal m gelijk ff open schroeven.

Nog een andere vraag... hebben jullie een buffervat toegevoegd aan het CV systeem? In de manual staat 25L buffervat minimaal, maar ik was van plan hem direct op de CV leidingen te zetten anders moet ik weer een extra pomp erbij doen.

[ Voor 26% gewijzigd door mouse86 op 09-11-2021 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:02:
[...]

LOL :D :D . Echt waar! Haha. En ik had die unit al de hele dag buiten staan... gelukkig geen regen, zal m gelijk ff open schroeven.

Nog een andere vraag... hebben jullie een buffervat toegevoegd aan het CV systeem? In de manual staat 25L buffervat minimaal, maar ik was van plan hem direct op de CV leidingen te zetten anders moet ik weer een extra pomp erbij doen.
Ik heb de LG rechtstreeks op de CV leiding aangesloten (28 mm)., Je moet dan wel vvw hebben of voldoende (open) radiatoren. Gaat bij mij goed. Pendelen pas bij buiten temperaturen > 12 graden.

Nog een paar tips:
- Als je wilt koelen dan direct de juiste dipswitch omzetten (zie ergens op dit forum). Je krijgt dan een stooklijn voor verwarmen en koelen.
- Als je de 1 fase versie hebt dan niet de 17A beperking inschakelen. Bij strenge vorst, zoals februari dit jaar, beperk je de capaciteit te veel. Dan wel een alamat van 20A installeren.
- De isolatie in de buitenunit is beperkt. Ik heb bij installatie extra isolatie aangebracht.
- Installeer direct een lange USB kabel erbij. Dan kan de wifi unit gewoon binnen hangen. De functionaliteit is overigens zeer beperkt.
- Installeer ook een extra 230V kabel erbij. LG stuurt andere apparaten nl 230 V aan. Handig als je eventueel een externe thermostaat wilt gebruiken of een extra elektrisch element.

[ Voor 36% gewijzigd door JanAllElectric op 09-11-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
mouse86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:02:
[...]

Hier ook geen buffervat.Vorig jaar met radiatoren geen problemen gehad na het nodige tweaken van de instellingen.Sinds kort vloerverwarming als hoofdverwarming. Dat is weer even wennen blijkt. Veel gependel gehad maar na het nodige testen met de instellingen sinds kort weer lange runs van rond de 800 Watt opgenomen vermogen. Heb ongeveer 80 m2 vloerverwarming en op 1ste verdieping de 4 radiatoren open. Stooklijn Ta 36 / 28 , -10 / 16 Buiten temp. Regeling alleen op Ta. Blijft altijd weer even zoeken naar de balans in het begin.Succes met aansluiten!

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Goed om te lezen, bedankt voor jullie berichten O+

Het valt mij wel op, dat hoe hoger je de water temperatuur wilt hebben, hoe lager de water flow rate moet worden. Zo staat er:

Tussen 30 en 45 graden: water flow rate 25.9 LPM
Tussen 50 en 55 graden: 16.2 LPM
Tussen 60 en 65 graden: 12.9 LPM.

Mijn doel is een water temperatuur van 50 a 55 graden. Dan lijkt mij 16LPM goed haalbaar met mijn bestaande installatie van 20mm kunststof buis (inner diameter = 15.5mm). Helaas kan ik deze leiding niet vervangen voor 25mm zonder hak en breekwerk.

Ik ga het ook gewoon proberen, achteraf kan ik het altijd nog aanpassen. Ik laat het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:38:
Goed om te lezen, bedankt voor jullie berichten O+

Het valt mij wel op, dat hoe hoger je de water temperatuur wilt hebben, hoe lager de water flow rate moet worden. Zo staat er:

Tussen 30 en 45 graden: water flow rate 25.9 LPM
Tussen 50 en 55 graden: 16.2 LPM
Tussen 60 en 65 graden: 12.9 LPM.

Mijn doel is een water temperatuur van 50 a 55 graden. Dan lijkt mij 16LPM goed haalbaar met mijn bestaande installatie van 20mm kunststof buis (inner diameter = 15.5mm). Helaas kan ik deze leiding niet vervangen voor 25mm zonder hak en breekwerk.

Ik ga het ook gewoon proberen, achteraf kan ik het altijd nog aanpassen. Ik laat het weten
Ik hoop niet dat je bedoelt een TA voor verwarming van 50 -55 graden. Dat gaat de LG gewoon niet halen als het koud is en dat gaat je veel te veel kWh kosten. 29 - 35 graden moet goed genoeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
Ik ben ook overgestapt op aansturing via een (software) thermostaat (-0.4, 0) en be blij met de resultaten. Bedankt @Rolf Breuer en @JanAllElectric voor het delen van jullie ervaringen.

Om bevriezing te voorkomen wanneer de LG uit staat stuur ik een aan signaal voor 30 seconden. Omdat de LG een pump prerun heeft van 1 min (default waarde) gaat de circulatiepomp 30 seconden draaien en wordt de compressor niet ingeschakeld.

Ik overweeg ook om een externe element te plaasten als het duidelijk wordt dat de defrost significant verkort worden. Ook even uitzoeken of er een goedkoper alternatief is voor de externe element van LG.

Ter informatie heb ik 45m2 vv, en vier jagas. Twee daarvan met computer ventilatoren. Geen buffervat. Ik heb een vrij vlakke curve ingesteld met water only aansturing: 29/36, 14/-20. Ik gebruik de generic thermostat van home assistant en sonoff relays geflashed met ESPHome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
Tealblue schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:37:
Ik ben ook overgestapt op aansturing via een (software) thermostaat (-0.4, 0) en be blij met de resultaten. Bedankt @Rolf Breuer en @JanAllElectric voor het delen van jullie ervaringen.

Om bevriezing te voorkomen wanneer de LG uit staat stuur ik een aan signaal voor 30 seconden. Omdat de LG een pump prerun heeft van 1 min (default waarde) gaat de circulatiepomp 30 seconden draaien en wordt de compressor niet ingeschakeld.

Ik overweeg ook om een externe element te plaasten als het duidelijk wordt dat de defrost significant verkort worden. Ook even uitzoeken of er een goedkoper alternatief is voor de externe element van LG.

Ter informatie heb ik 45m2 vv, en vier jagas. Twee daarvan met computer ventilatoren. Geen buffervat. Ik heb een vrij vlakke curve ingesteld met water only aansturing: 29/36, 14/-20. Ik gebruik de generic thermostat van home assistant en sonoff relays geflashed met ESPHome.
Leuk om te horen. Ik gebruik een zelf geschreven Domoticz/DZvents (LUA) programma als thermostaat met 5 schakelpunten. Hysterese nu ook (-0.4,0) om wat langere runs te krijgen. Ik heb meerdere ESP8266 voor uitlezen TA en TR. Schakelen doe ik met een 230V Fibaro Zwave schakelaar. Bevalt veel beter dan de overshoots van LG-standaard instellingen.

Ik zet-wanneer de LG uitstaat- mijn vvw-pomp aan wanneer de buitentemperatuur < 5 graden wordt. Dit wordt ook softwarematig aangestuurd. Dat geeft voldoende stroming in de LG.

Ik zou graag ook de TA softwarematig willen beïnvloeden. Ik zou bij een lage buitentemp de stooklijn op AI=-2 (langere runs met lager verbruik) willen zetten en bij hogere buitentemperaturen AI=+2 (om pendelen te voorkomen). Mijn stooklijn lijkt niet echt lineair te verlopen 8)7 . Er is een git.hub project om LQ Thinq api V1 en V2 af te tappen. Onze LG is api V1. Ik kan al in een demo dingen uitlezen (aan/uit, targettemp en huidige temp en AI). Helaas is de software V1 voor een LG Airco. Daar is geen TA en TR helaas.

Overigens kan je hier (https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw) goede alternatieven vinden voor het LG externe element. Aansturing via LG zelf (??) of ook met eigen programma. Voordeel van dat laatste is dat je zelf wel defrosts kan herkennen en dan het element even bij laten springen. Volgens mij dan het best in de retour (??). Als voorbereiding heb ik al een aparte kabel aangelegd met een 16A alamat op een andere fase dan de LG zelf.

edit 10-11: Het element in de retour plaatsen voor de LG zou de LG kunnen wegdrukken door een te hoge TR. Dus misschien toch beter in de aanvoer na de LG???

[ Voor 7% gewijzigd door JanAllElectric op 10-11-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
JanAllElectric schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:16:
[...]

Ik hoop niet dat je bedoelt een TA voor verwarming van 50 -55 graden. Dat gaat de LG gewoon niet halen als het koud is en dat gaat je veel te veel kWh kosten. 29 - 35 graden moet goed genoeg zijn.
Dat bedoelde ik wel :> TA 50 a 55 graden..... Ik hoopte met 50 weg te starten en dan gaande weg lager om te zien tot waar het fijn blijft. Wellicht is dat wel bij 35 graden hoor.... maar dan moet ik maar even gaan testen.

Volgens de spec sheet zou deze Therma V 50 graden moeten kunnen halen tot -20 graden met maar liefst 6kW. De COP is dan wel ruk, maar het moet kunnen lijkt mij dan, toch? (hieronder de tabel incl. defrosts)

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/ec5v1WaMlZKp.png?o=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:58:
[...]

Dat bedoelde ik wel :> TA 50 a 55 graden..... Ik hoopte met 50 weg te starten en dan gaande weg lager om te zien tot waar het fijn blijft. Wellicht is dat wel bij 35 graden hoor.... maar dan moet ik maar even gaan testen.

Volgens de spec sheet zou deze Therma V 50 graden moeten kunnen halen tot -20 graden met maar liefst 6kW. De COP is dan wel ruk, maar het moet kunnen lijkt mij dan, toch? (hieronder de tabel incl. defrosts)

[Afbeelding]
Ik heb mijn LG 9KW ook op deze tabel gekocht. De praktijk is helaas anders. Ik mag al blij zijn dat TA=40 graden wordt gehaald, zoals in de koude periode februari. Maar misschien dat @rykers dat kan beamen/ontkrachten. Hij heeft een kamstrup in zijn leiding net opgenomen en meet meer geijkt. Daarnaast blijkt de tabel voor een zg dry bulb te zijn. In Nederland zitten wij helaas voornamelijk in een wet bulb. Reken maar, onder 5 graden in vochtige omstandigheden, dat defrosts ca 10 minuten per uur nodig hebben 8)7 . Ondanks alle tabellen kwam mijn 9 KW daarbij niet boven 7KW uit (gemiddeld per uur). In een koude droge periode (zon, oosten wind) zou de 9KW wel gehaald moeten kunnen worden.

edit: 23:50: Net gelezen in een ander forum: Beneden ca. - 6 Celcius vormt zich al bijna geen frost meer en beneden -9 niets meer.

[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 09-11-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric en @mouse86 .
Vorig stookseizoen heb ik inderdaad vrij belabberde resultaten gehaald met de LG, zeker in de periode dat hij veel defrosts had. Toen haalde ik Ta (35 tot 40) niet altijd.

Inmiddels heb ik mijn installatie wat aangepast. Ik heb nu in een werkkamer 12m2 vloerverwarming en in de keuken. 6 m2 wandverwarming erbij. Ook heb ik mijn 100l buffer als retourvat aangesloten. Nu haal ik hogere COP waarden dan eerder, maar ik ben vooral benieuwd hoe het gaat als het de hele dag rond het vriespunt is. Dan zal ik hier zeker resultaten neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@JanAllElectric @rykers

Oei, nu zakt de moed wel even in de schoenen.... Ta 35 a 40 graden.... Dat gaat zeker niet goed voor alle ruimtes verwacht ik. Ik verwacht met de huidige convectoren toch wel 45 graden nodig te hebben om aan de benodigde afgifte te komen.

Wat zou de 100L buffervat moeten verbeteren? Wil je daarmee op de goeie momenten (bv overdag) meer warmte in bufferen voor in de nacht?

Ik twijfelde al voor de 12kW versie, die had veel betere COP waarden (logisch, veel groter koelblok). Toch niet gedaan omdat ik volgens berekening ca 5kW nodig zou moeten hebben en ik wilde daarom ook pendelen voorkomen.

Ik hoop dat mijn situatie iets beter uitpakt omdat de monobloc tussen 2 natuurlijke ventilatie schoorstenen komt te staan waar vrij veel warmte uit komt, zowel van buren als van mij. Fingers crossed.

Gelukkig heb ik op alle verdiepingen een lucht/lucht airco met hoge scop waarden én die zich bewezen hebben in de laatste 2 jaar dat ze goed, zelfstandig het huis te kunnen verwarmen.

En ik hou ook nog voorlopig de backup via de gas gestookte cv ketel - just in case-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:43:
@JanAllElectric @rykers

Oei, nu zakt de moed wel even in de schoenen.... Ta 35 a 40 graden.... Dat gaat zeker niet goed voor alle ruimtes verwacht ik. Ik verwacht met de huidige convectoren toch wel 45 graden nodig te hebben om aan de benodigde afgifte te komen.

Wat zou de 100L buffervat moeten verbeteren? Wil je daarmee op de goeie momenten (bv overdag) meer warmte in bufferen voor in de nacht?

Ik twijfelde al voor de 12kW versie, die had veel betere COP waarden (logisch, veel groter koelblok). Toch niet gedaan omdat ik volgens berekening ca 5kW nodig zou moeten hebben en ik wilde daarom ook pendelen voorkomen.

Ik hoop dat mijn situatie iets beter uitpakt omdat de monobloc tussen 2 natuurlijke ventilatie schoorstenen komt te staan waar vrij veel warmte uit komt, zowel van buren als van mij. Fingers crossed.

Gelukkig heb ik op alle verdiepingen een lucht/lucht airco met hoge scop waarden én die zich bewezen hebben in de laatste 2 jaar dat ze goed, zelfstandig het huis te kunnen verwarmen.

En ik hou ook nog voorlopig de backup via de gas gestookte cv ketel - just in case-.
Dan ben je beter uit dan ik :) . Ik kom van 2100 m3 gas (excl sww en koken) en zou eigenlijk 11- 12kW nodig hebben. Ik heb toch de keuze gemaakt voor de 9 kW. Ondanks alles hoefde ik vorig seizoen maar 40 m3 gas en wat pellets bij te stoken. Omdat ik toch zeker 7kW gemiddeld haal moet het voor jou met de benodigde 5kW voldoende zijn.

Verder zal je verbaasd zijn dat met een lagere TA en langere runs het al sneller aangenaam voelt. Ik gebruik dit seizoen geen m3 gas meer en alleen de pellet kachel om wat sneller uit de nachtverlaging te komen (gemiddeld 1 uur per dag op koudere dagen). Daarnaast heb ik mijn jaga convectoren maximaal voorzien van fans.

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 09-11-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@JanAllElectric

Oefff, daar ben ik blij mee om te lezen :>

Ik zit op 1000m3 gas per jaar (excl sww en koken).

Ik realiseer me net ook pas, dat de Ta afhankelijk is van de afnemers. Als de afnemers minder zijn is er meer ruimte dat de temperatuur kan oplopen. Ook kan het met fancoils zo zijn dat de vloer extra koud is in de winter.

Ik kan weer rustig slapen ;-). Ik laat zeker weten als ik zover ben wat de resultaten zijn. Ik heb net de bevestigingsmaterialen gekocht (gaat op een houten dak) dmv veer-bevestiging.

Morgen alle overige water-materialen aanschaffen.

Truste o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Voor het bepalen van de omvang van je wp is je gasverbruik van belang. Echter daarna is de beschikbare hoeveelheid afgifte relevant om te zien wat je Ta kan zijn. Met een lagere Ta verbetert de COP (efficientie van de wp) aanzienlijk. Je wilt dus zoveel mogelijk afgifte om een zo laag mogelijke Ta te bereiken.

Zelf heb ik daarom nu voor meer afgifte vermogen gezorgd. Dat in combinatie met naisolatie lijkt het nu goed te gaan met Ta van ca. 30 bij een buitentemperatuur van 5 graden. Dit dus met vooral radiatoren en een beetje vloer en wandverwarming.

Het buffervat had ik in het begin al aangeschaft met het idee om daar de CV ketel ook op aan te sluiten, zodat ik bij kon verwarmen indien nodig. Deze 100 liter variant was de kleinste met minimaal 6 aansluitingen die ik kon vinden.
Inmiddels heb ik het vat op diverse manier aangesloten gehad:
  • directe doorstroom door het vat in de aanvoer, waarbij de CV ketel ook op het vat zat. Een soort grote openverdeler eigenlijk. Ik merkte echter dat de retourtemperatuur erg schommelde en de wp daardoor niet zo rustig draaide.
  • Vervolgens met een externe pomp, waarbij wp en cv over het vat draaiden en de afgifte zijde ook met de externe pomp. Dat zorgde voor een iets lagere Ta bij de verdelers. Wel was de flow en retourtemperatuur een stuk rustiger.
  • Nu heb ik het vat dus in de retour en de CV ketel op de 'Elga manier' met T-stukken en terugslagklep gemonteerd. Ik zie nu dat de retour rustig fluctueert. Wel is de flow wat onrustiger door de radiatoren. Voordeel is wel dat de WP nu de afgiftezijde direct voedt, dus geen verlies in de buffer.
De CV ketel hanger er bij mij dus nog bij als backup. Afgelopen stookseizoen heb ik hem af en toe wel aan gehad. Totaal dit jaar 155 m3 gas verstookt. Het doel is natuurlijk gasloos. Nu de COP verbeterd is en de wp rustiger draait hoop ik dat dit gaat lukken. Echter is het wachten op dagen rond de 0 graden, waarbij veel defrosts optreden. Dan is de capaciteit het minste heb ik vorig seizoen gemerkt. Verder was bij strenge vorst de COP enorm slecht. Gemiddeld gaat hij dit jaar al een stuk beter. Maar zie ook de 'dip' met de ene rode punt bij 5 graden. Ik hoop dat dit een uitzondering was. Dus het is wachten op de echt koude dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeE1ctwVKcF9BZr_SsZunhHdD-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TUEDJVWKpSIujOdx6ssrfSwf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Wat mooi dat je COP zoveel hoger wordt door je veranderingen. Ik vond de grafiek zo interessant dat ik zo vrij ben geweest om er een screenshot van te maken. Ik zie nu dat het buiten toevallig ook 5 graden is en mijn Ta is 28 graden en 26 retour dus dan zit mijn COP waarde wel goed denk ik. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp-FdBq4Pwl4NM-LewpGuKpbDO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYktlTNJIxcob2BsnMGkDf5I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Nu zelfs gezakt naar 27 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Vandaag de eerste vorstdag hier in Limburg ( -1.5). De lg draait nog steeds in ai mode. Aanvoer 30 retour 28. Silent mode ingeschakeld permanent. Externe thermostaat in gebruik. Geen buffervat. Pomp op maximaal flow. Ik heb door te testen gemerkt dat de cop omhoog gaat door de flow te verhogen en de aanvoer te verlagen. Opgenomen vermogen tussen 700-1300 watt. Totaal te verwarmen oppervlaktes dus alle ruimtes 170 m2. Beneden vloerverwarming boven normale radiatoren. Temperatuur instellingen vanaf 6.00-23.00 21 graden nachtverlaging naar 19.00. Verbruik per dag inclusief sww 11.5 kw per dag.
Ben benieuwd waar ik vandaag op uitkom met de eerste vorstdag. Tot nu toe 11.00 320 watt gebruikt via extra voeding om te defrosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Rolf Breuer op 10-11-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Bertje C het hangt er ook vanaf hoe rustig hij draait, want ook vorig seizoen had ik deze Ta en Tr wel, alleen wisselde hij veel meer /sneller waardoor de cop toch lager was.

Zonder meten=weten durf ik geen uitspraken te doen ;)

Overigens wijkt de LG remote bij mij 1 tot 1,5 af tov de Kamstrup. De LG geeft een lagere waarde aan. Nu bijvoorbeeld LG 27/25 Kamstrup 28.36/26.57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Onder de 12 graden lijkt hij continu door te pruttelen. Ik heb totaal 115 m2 voerverwarming en 2 radiatoren die altijd open staan. Tot een graad of 3 boven nul, dan heb ik helaas ook ontdooiingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-05 13:38
Is zo'n externe heater aan te raden? Want dan verlies je toch COP.

Als de WTP de warmte "recupereert" uit de vvw of uit een buffervat dan gebruik je warmte die werd opgewekt met een COP van 2,5 á 3. Een externe heater heeft een COP van 1.

Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb een 2dehands buffervat op de kop kunnen tikken van 100l voor 50 euro, en er zit een verwarmingselement in. Dus ik kan het aansluiten, maar ik zie het niet niet echt in van dat te doen.

FYI: ik heb nog geen unit, ik ben me goed aan het inlezen en ik volg deze topic. Zal pas voor volgend seizoen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-06 09:08
lg-hm071m-u43 installatie
In het boekje staat 1fase 22 ampère.
Verder lees ik in dit forum dat iemand met de zelfde machine minder verbruikt.
In aangesloten op een 16 ampère.
Hoe sluit je de machine dan aan .
Ik zelf heb drie x 25 ampère aansluiting

Graag advies
Groetjes Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ik heb hem gewoon op 16a en geen probleem.

Gemiddeld gebruikt die rond de 1000 tot 1500w terwijl hij aan staat. Met pieken naar de 2500 gezien.

Zorg dat je de groepen in de meterkast goed verdeeld en dan is het geen probleem.

Hier ook 3*25a. Heb een elektrische auto, Kookplaat, oven en andere gebruikelijke apparatuur in huis.

Zou de warmtepomp wel een eigen groep geven. Met een kWh meter zodat je natuurlijk het verbruik kan bijhouden

[ Voor 14% gewijzigd door 1993jjohan op 12-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
Hij staat op het dak O+

De vorige airco's (lucht/lucht verwarming) had ik op bigfoots gezet. Deze voor het eerst d.m.v. vering omdat ik uit diverse ervaringen las dat dit een van de beste methodes is (qua geluid reductie) op een houten dak. Ik kan niet wachten totdat hij werkt, en om te horen hoe het in het huis klinkt (en het huis verwarmt :9~ )

Er is nu nauwelijks nog gewicht onder de airco gezet. Ik heb de airco vlakbij de tussenmuur gezet in de hoop dat dit het geluid extra reduceert want de afstand van de houten balk tot de draagmuur is nu minder dan 20 cm.

Verder heb ik hem tussen de twee schoorstenen geplaatst omdat hier veel (natuurlijke) ventilatie is (en dus veel warmte). Tevens is hij hier erg beschut tegen wind, dat vond ik wel fijn gezien de unit op veren staat en heeft hij minimale impact op de zonnepanelen qua schaduwval.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0QzNhhSB/Whats-App-Image-2021-11-12-at-21-03-44.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PJrnBw0r/image.png

[ Voor 9% gewijzigd door mouse86 op 12-11-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
1993jjohan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:14:
Ik heb hem gewoon op 16a en geen probleem.

Gemiddeld gebruikt die rond de 1000 tot 1500w terwijl hij aan staat. Met pieken naar de 2500 gezien.

[...]
De LG kan met gemak meer dan 16A trekken dus let daarop bij het aansluiten. Met een van de dipswitches kun je hem limiteren op 17A en als het echt koud is trekt 'ie dat ook. Dat gaat op een 16A groep in principe wel goed.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
David schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:44:
[...]

De LG kan met gemak meer dan 16A trekken dus let daarop bij het aansluiten. Met een van de dipswitches kun je hem limiteren op 17A en als het echt koud is trekt 'ie dat ook. Dat gaat op een 16A groep in principe wel goed.
In mijn herinnering was de opgegeven 23A alleen van toepassing als er een optioneel verwarmingselement geinstalleerd is.Mijn 9KW draait tussen de 10 en 0 graden buiten lange runs van +8 uur en tussen de 500 en 1200 watt (silent mode). Voor warmwater zal hij zeker harder moeten werken maar als je hem alleen voor CV gebruikt zit je hopelijk met veel lagere aanvoer temperaturen.Voor CV heb ik iidgv nog nooit de 16A gehaald.
Om een hoog verbruik van 16A te voorkomen als het echt koud wordt kun je zorgen dat je woning voor de koudeperiode al op temperatuur is en er daarmee een goed warmtebuffer in de woning zit.Vooral vloerverwarming is dan prettig want je vloer kan veel warmte opslaan en geeft dit langzaam vrij. Wordt het dan koud dan hoeft je warmtepomp alleen het warmteverlies te compenseren. Mijn ervaring met de 9KW en een goed geisoleerd huis is dat hij dat bij -10 (winter 2021) op zijn sloffen aan kan. Ook toen kwam het verbruik niet boven de 2100 Watt max. Kortom, die 16A grens is volgens mij alleen een probleem als je een te kleine warmtepomp hebt gekocht of een optionele heater of bijv. extra pompen op de warmtepomp aansluit.De dipswitch om het vermogen te limiteren heb ik ook aanstaan maar dat is hier eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Met mijn 9kw heb ik vorig stookseizoen regelmatig meer dan 20A gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmrKo--nxG-zWvg1HRwUgWCQYs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yopvtSbVZNIzuSBjaD2Zt7MS.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig bleef de 20 A alamat er wel in. Wel heb ik de rest van de apparaten van de fase gehaald waar de wp op zit.

Nu draaide mijn 9kW vorig seizoen minder lekker dan nu, dus hopelijk zie ik deze waarden dit stookseizoen niet meer.

Het is echter niet voor niets dat LG een hoge aansluitwaarde opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Zie mijn LG 9kW grafiek en dat is zonder element. Het is wel maar een paar dagen dit jaar, maar toch hoge pieken. Vaak zie je na opstarten of een defrost dat de LG eerst flink optoert om de gewenste TA te bereiken en daarna weer wat aftoert totdat de stabiele lagere fase is bereikt. Bij het optoeren kan het verbruik flink oplopen.

Ik heb eveneens zoals @rykers de LG aangesloten op een 20A alamat en juiste aanvoerkabel vanuit meterkast. Voor alle zekerheid.

En inderdaad als je met 17 A toe kan, met de limiter dipswitch aangezet in de LG, is dat mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aYukWG3PtWs62iCRBHhXbj2R_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYvEETmVQ1QBt4ONt9LDKLca.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JanAllElectric op 13-11-2021 22:00 ]

• Allround vakman
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-01-2023
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een erkent installateur , ivm de subsidie,
Ik wil hem zelf aansluiten, maar dan vervalt de subsidie, Weet iemand een erkent installateur die een rekening
Wil sturen voor alleen het aansluiten en in bedrijf stellen van de warmtepomp zodat 8k gebruik kan maken van de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf Breuer
Beste.
Ik heb mijn split unit ( hu91) ook zelf aangesloten waterzijde dan.
Ik heb op werkspot een werkopdracht uitgeschreven waar ik omschreven heb dat het om een wp gaat. ( het voordeel van werkspot is dat iedereen een kvk inschrijving moet hebben). Dit heeft mij 450€ gekost( najaar 2018) inclusief leidingen en zware ophangbeugel. De installateur (airco installateur) wie ik de opdracht heb gegund liet ik op de rekening zetten:
Installatie en in bedrijf nemen van ……. Jou warmtepomp volledig type nr eventueel aangevuld met serie nr. Dit samen met de rekening indienen en dan krijg je je subsidie.
Gr Rolf

[ Voor 25% gewijzigd door Rolf Breuer op 19-11-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Vandaag voor de eerste keer de Therma (9kW) in gebruik genomen! *O* (helaas is het nu niet koud). -O-

Vraagje.

Ik had hem vandaag aangezet met alle verwarmingen open. In het display kan ik kiezen voor AI of "heat". Ik had heat gekozen en stelde hem in op 55 graden. Wat me opvalt is dat de compressor op maximaal draait, althans dat vermoed ik op basis van het energieverbruik (3kW) + de snelheid dat de water temperatuur 55 graden wordt, is er een mogelijkheid om het vermogen te limiteren?

Ik merk daarmee dat de temperatuur (55 graden) binnen 20 minuten bereikt wordt. Daarna gaat hij 30 minuten uit, de temp zakt terug naar ca 40 graden. En dan gaat hij weer aan.

Ik heb vervolgens de silence mode aangezet en nu duurde het ruim 40 minuten voordat 55 graden was bereikt. Dat leek me al een stuk beter. Wat doet de AI mode eigenlijk? Kon er niets over vinden in de handleiding.

Vraag 2:
Is er iemand die honeywell evohome gebruikt samen met deze warmtepomp? Hoe gaat dat?
Ik ben in twijfel of dat wel geschikt is omdat Evohome verwarmingen gaat knijpen als de gewenste temperatuur bijna is bereikt. Ik denk dat de WP juist zoveel mogelijk verwarmingen open wilt hebben?
Allround vakman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:55:
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een erkent installateur , ivm de subsidie,
Ik wil hem zelf aansluiten, maar dan vervalt de subsidie, Weet iemand een erkent installateur die een rekening
Wil sturen voor alleen het aansluiten en in bedrijf stellen van de warmtepomp zodat 8k gebruik kan maken van de subsidie?
Omgeving Amsterdam kan ik het eventueel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 AI volgt je ingestelde stooklijn.
55 graden water met deze buitentemperaturen is wel erg hoog. Hier draait ie nu (op basis van de stooklijn) op ca 29 graden water.

Ik zou heb dus eens een flink stuk lager zetten en kijken of je dan ook genoeg warmte in je huis krijgt.

Verder wil de wp voldoende flow hebben zodat geen hele grote dT nodig is. Heb je alleen radiatoren?

[ Voor 15% gewijzigd door rykers op 20-11-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
rykers schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:35:
@mouse86 AI volgt je ingestelde stooklijn.
55 graden water met deze buitentemperaturen is wel erg hoog. Hier draait ie nu (op basis van de stooklijn) op ca 29 graden water.

Ik zou heb dus eens een flink stuk lager zetten en kijken of je dan ook genoeg warmte in je huis krijgt.

Verder wil de wp voldoende flow hebben zodat geen hele grote dT nodig is. Heb je alleen radiatoren?
Als ik AI selecteer, kan ik geen water temperatuur meer instellen (de water temperatuur is toch de stooklijn?). Alleen een offset zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 Dat klopt. Stooklijn moet je instellen in het installateursmenu:

Menu -> Ok -> Setting, nummer rechtsonder noteren. Nu toets omhoog ingedrukt houden. Password is het nummer wat je net hebt genoteerd.

Door een stooklijn te gebruiken kan je automatisch een lagere watertemperatuur gebruiken als het buiten warmer is en een hogere als het kouder is.

Een wp stookt efficiënter met een lagere aanvoertemperatuur. Dus de laagste vinden waarbij het huis goed warm blijft en je radiatoren genoeg afgifte vermogen hebben wordt de puzzel waar je nu mee aan de slag kan ;)

[ Voor 46% gewijzigd door rykers op 20-11-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@rykers

Dank je wel voor de info.
Ik was inderdaad al in dat menu gekomen.

Ik heb daar de instelling "LWT for Auto Mode setting" aangepast naar 34 tot 65.
Als ik het goed begrijp is dit dan de stooklijn, klopt dat?

En dan gaat de AI de aanvoer temperatuur regelen tussen 34 en 65 graden, correct? En dan is het de bedoeling denk ik dat ik de 34 graden afbouw richting 20 graden en net zolang kijk waar het huis warm blijft. Klopt dat?

En dan kan de bestaande evohome eigenlijk gewoon de warmtepomp aan/uit signaal geven wanneer er warmtevraag is.

[ Voor 37% gewijzigd door mouse86 op 20-11-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 bijna volledig.

Voor de stooklijn heb je ook nog de buitentemperatuur nodig. Weet even niet uit mijn hoofd hoe die heet in het menu. Die bepalen wanneer het 34 of 65 graden moet zijn.
Vorig jaar toen ik alleen nog radiatoren had was het bij mij iets van -15 / 45 naar 18 / 35.

Als het warm is buiten, maar je huis koelt toch af of de wp gaat pendelen, dan de Ta wat omhoog bij het laagste punt. Lukt het juist niet om het warm te houden als het koud is, dan de andere Ta omhoog.

Zo ben ik nu ook bezig nu ik dit jaar wat wand- en vloerverwarming erbij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@rykers
  • Outdoor temp. for auto mode, staat nu op: [min= -10oC] [max=+20oC]
  • indoor air temp for auto mode, staat nu op: [min= +16oC] [max=+23oC]
  • LWT for auto mode
Ik vermoed dat het om de eerste gaan, outdoor temp mode. Klopt dat?

Dus dan is het als volgt;

LWT bepaald de water curve, bv. 30 oC tot 50oC.

De "outdoor temp" bepaald welke water curve wordt gekozen. Bv. is het buiten -10 graden, dan kiest hij +50 aanvoer temperatuur. En andersom, is het buiten +20 graden, dan kiest hij 30 oC aanvoer.

Weet je toevallig of dit linear is? alsin, kan ik zo bepalen bij elke buiten temperatuur wat voor aanvoer hij ervan gaat maken?

Bv. nu had ik de LWT gezet op 34 graden minimaal, en maximaal 65 graden.
In de AI mode zie ik dat hij de aanvoer water temp op 47 heeft staan.
Dit komt dan omdat het buiten kouder is en dus een warmere aanvoer wordt gekozen.

[ Voor 52% gewijzigd door mouse86 op 20-11-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@mouse86 helemaal juist. Tussen de twee punten loopt de stooklijn lineair.

En het is inderdaad outdoortemp die auto mode. De indoor gebruikt hij ook als je de sensor op Air+water hebt staan.

Bij regelt een Netatmo thermostaat of hij aan moet. Dan doet de indoor temp setting er niet toe.

[ Voor 20% gewijzigd door rykers op 20-11-2021 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:41:
@mouse86 helemaal juist. Tussen de twee punten loopt de stooklijn lineair.

En het is inderdaad outdoortemp die auto mode. De indoor gebruikt hij ook als je de sensor op Air+water hebt staan.

Bij regelt een Netatmo thermostaat of hij aan moet. Dan doet de indoor temp setting er niet toe.
Inderdaad helaas lineair. Bij mij zou het eigenlijk een curve moeten zijn. Wat hoger bij lagere buiten temperaturen om pendelen te voorkomen en wat lager bij buitentemperaturen tussen 10-??? (nog niet voldoende koud geweest) en weer hoger wanneer het echt kouder wordt.

Wil je met een externe thermostaat aan/uit regelen (zoals ik dit nu ook doe) moet je die apart aansluiten op de binnen unit (+ een dipswitch omzetten). Dan volgt in AI mode de LG de stooklijn als deze aangezet wordt door de externe thermostaat. Bij bereiken setpoint wordt de LG weer uitgezet door de thermostaat.

Grote nadeel van de LG sensor op air + water is de erg grote hysterese van -0,5 - +1,5 rond setpoint air.

NB:
Wat AI doet met de setting air+ water is mij afgelopen seizoen nooit duidelijk geworden. Er is op internet ook niets over te vinden.

AI met water is wel duidelijk. Gewoon een offset rond de stooklijn. Schuift de stooklijn gewoon omhoog of omlaag volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door JanAllElectric op 20-11-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
[b]rykers schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:41:

Aangezien ik ook met een externe (software) thermostaat bezig ben ben ik wel benieuwd hoe jij jouw Netatmo thermostaat hebt ingesteld.

Vorig seizoen wilde de LG (sensor air+water) met setpoint air 20 graag naar 21,5 doorgaan. Helaas daarna weer wachten tot het 19,5 was. Soms (AI???) doorpruttelen op 400 -500 Watt, maar dat hield de temperatuur niet constant.

Mijn instellingen met de externe thermostaat voor dit seizoen zijn:
stooklijn: 28@14 en 45@-25. Hierbij loopt te kamertemperatuur langzaam op (bij huidige buitentemperatuur)

23:00 - 07:00: setpoint 19.4 met hysterese (-0.4,0)
07:00 - 17:00: setpoint 20 met hysterese (-0.4, 0) --ik werk overdag thuis
17:00 -23:00 : setpoint 20.1 met hysterese (-0.4, 0) --zolang de WAF niet klaagt ;w

Overdag: Tevreden. Een soort zaagtand beweging tussen 19,6/19,7 en 20/20.1 . Gemiddeld 19,8.
Nacht: LG gaat (te) vroeg aan en daarna koelt het weer af etc.. Lijkt mij eigenlijk niet efficiënt.

Ik probeer nu in de nacht een optimale aanwarmperiode te berekenen, zodat rond 10:00 setpoint in een keer wordt bereikt. Daarna over op daginstelling met hyserese (-0.4,0). Volgens mij doet @Anoniem: 91356 dat ook met zijn zelflerende Nest thermostaat.

Wens: TA softwarematig beïnvloeden. Daarmee zou ik de opwarmsnelheid tussen 7:00 en 10:00 wat kunnen versnellen zonder de basis stooklijn aan te passen. Nu doe ik dat soms (0,5 -1 uur) met mijn pelletkachel. Ik kan de LG Thinq (wifi) al wel uitlezen, maar helaas alleen AI/heating, on/off, air temp en air settemp. Dat komt omdat op github alleen LG airco's zijn "gehacked".

[ Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 20-11-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
JanAllElectric schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:33:
[...]

Dat komt omdat op github alleen LG airco's zijn "gehacked".
Kan je de LG locale controller bus niet inlezen en via deze bus de besturing doen? Eventueel WiFi erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric De stooklijn kunnen beïnvloeden zou ik ook graag willen. Gewoon via schedule AI + of - instellen. Maar dat is helaas niet beschikbaar als je een externe thermostaat gebruikt.

De Netatmo gebruik ik nu als domme aan/uit thermostaat met hysterese 0.2.
De mode op 'gevorderd' zetten leidde tot veel meer start/stops.

Ik pas nu maar beperkt nachtverlaging toe omdat het anders niet voldoende opwarmt in de keuken (aanbouw aan het huis met 3 buitenmuren en plat dak). In de keuken zit de thermostaat. Verder zitten de Netatmo radiatorknoppen op een eigen relais zodat ze de wp niet aan kunnen zetten, dat doet alleen de thermostaat.

Een goedkopere oplossing was dus ook een software thermostaat te gebruiken zoals jij hebt. Mijn Homey zou dat prima kunnen aansturen. Maar dat is achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:11:
@JanAllElectric .

Een goedkopere oplossing was dus ook een software thermostaat te gebruiken zoals jij hebt. Mijn Homey zou dat prima kunnen aansturen. Maar dat is achteraf...
Inderdaad. Slechts 1 fibaro dubbele switch (verwarmen en koelen) voor € 50 _/-\o_ en vele dagen programmeren in Domoticz (DZvents) |:(

Ik zie overigens net dat men voor HomeAssistant al wat verder is. Dit kan blijkbaar worden uitgelezen en hopelijk ook beïnvloedt:

'snapshot': { 'airState.diagCode': 0.0,
'airState.miscFuncState.awhpTempSwitch': 1.0,
'airState.miscFuncState.awhpWaterControl': 0.0,
'airState.miscFuncState.extraOp': 0.0,
'airState.miscFuncState.hotWater': 0.0,
'airState.opMode': 0.0,
'airState.operation': 0.0,
'airState.quality.sensorMon': 0.0,
'airState.tempState.airTempCoolMax': 30.0,
'airState.tempState.airTempCoolMin': 16.0,
'airState.tempState.airTempHeatMax': 30.0,
'airState.tempState.airTempHeatMin': 16.0,
'airState.tempState.current': 24.0,
'airState.tempState.hotWaterCurrent': 21.5,
'airState.tempState.hotWaterTarget': 50.0,
'airState.tempState.hotWaterTempMax': 55.0,
'airState.tempState.hotWaterTempMin': 40.0,
'airState.tempState.inWaterCurrent': 23.5,
'airState.tempState.outWaterCurrent': 24.5,
'airState.tempState.target': 10.0,
'airState.tempState.waterTempCoolMax': 24.0,
'airState.tempState.waterTempCoolMin': 5.0,
'airState.tempState.waterTempHeatMax': 60.0,
'airState.tempState.waterTempHeatMin': 30.0,
'meta': { 'allDeviceInfoUpdate': False,
'messageId': 'uYTgVJDARq6ehXNmVjLMnA'},

Volgens mij kan je zo zelfs de stooklijn instellen _/-\o_

Raar dat de formele LG Thinq app zo weinig beidt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@JanAllElectric

Heb je een link naar deze HA interface ? Ik was van plan om zelf een interface naar HA te maken via MQTT door het uitlezen aan aansturen via de bus van het bedieningspaneel. Daar komt immers alle data ook op binnen (temperatuur en instellingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
mouse86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:12:
@JanAllElectric

Heb je een link naar deze HA interface ? Ik was van plan om zelf een interface naar HA te maken via MQTT door het uitlezen aan aansturen via de bus van het bedieningspaneel. Daar komt immers alle data ook op binnen (temperatuur en instellingen).
Ik zat in dit forum te kijken: https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors/issues/157

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:53
Voeren (zelf of door iemand anders) jullie eigenlijk onderhoud uit op jullie warmtepomp / boilervat / etc?

Bij ons draait hij nu iets meer dan een jaar, maar heb er eigenlijk nog niks aan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
rolandmegens schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:27:
Voeren (zelf of door iemand anders) jullie eigenlijk onderhoud uit op jullie warmtepomp / boilervat / etc?

Bij ons draait hij nu iets meer dan een jaar, maar heb er eigenlijk nog niks aan gedaan.
Ik denk dat het verstandig is om elk jaar in ieder geval het waterfilter even door te spoelen en de buitenunit te controleren of er vuil zit op het koelblok. Ook de druk op de waterleiding controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
mouse86 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:53:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om elk jaar in ieder geval het waterfilter even door te spoelen en de buitenunit te controleren of er vuil zit op het koelblok. Ook de druk op de waterleiding controleren.
Waterdruk kijk ik inderdaad regelmatig na, en ook of (vanuit de buitenkant gezien) er vuil op de warmtewisselaar zit. De waterfilter is misschien wel een goede om ook een keer weer schoon te maken.

In de buitenunit zelf zit geen waterfilter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
rolandmegens schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:39:
[...]

Waterdruk kijk ik inderdaad regelmatig na, en ook of (vanuit de buitenkant gezien) er vuil op de warmtewisselaar zit. De waterfilter is misschien wel een goede om ook een keer weer schoon te maken.

In de buitenunit zelf zit geen waterfilter toch?
In de buiten unit zit een zeef-filter.

En meestal ook een magneet filter ergens in de leiding aangezien dit als 'highly recommended' accessory is voor deze monobloc . Het magneetfilter is niets anders dan even wat water uit laten lopen totdat de waterkleur weer helder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
mouse86 schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:43:
[...]

In de buiten unit zit een zeef-filter.

En meestal ook een magneet filter ergens in de leiding aangezien dit als 'highly recommended' accessory is voor deze monobloc . Het magneetfilter is niets anders dan even wat water uit laten lopen totdat de waterkleur weer helder is.
Thanks!
Dan ga ik de zeef filter in de buitenunit binnenkort eens zoeken.
Ik heb in de leiding wel een filter zitten inderdaad, die heb ik al 2x schoongemaakt (maar zat toen niks vies in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ik heb al een paar dagen soms foutmelding ch14. Die gaat dan ook na een tijdje vanzelf weer weg. Druk in systeem is net geen 2 bar. Filter is schoon. En weet even niet wat ik nog meer kan zoeken. Iemand een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Heb je het systeem onlucht? Misschien zitten er wat luchtbellen waar ze niet horen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
Nu het weer kouder is, weer een heel aantal defrosts. Vannacht de silent mode eraf laten gaan om 05.00. Dat geeft wel een opvallend beeld voor de 9kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR7FFhAEaLP4pAEyxXmXVK3dbWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt3hfiG1CvanvPJZTA0GulCK.jpg?f=fotoalbum_large

Aandachtspunt is wel dat de buitentemperatuur iets hoger was toen silent nog aan stond. Het is dus geen helemaal zuiver vergelijk.

Wat mij wel opvalt is dat hij duidelijk veel sneller dichtvriest als silentmode uit staat. De COP zakt daardoor veel sneller in. Per saldo over deze 3 uren levert hij dan wel iets meer energie.
Met silent aan: 9.7 kWh tegen 2.7 kWh verbruik, dus COP 3.59. Tbuiten = 2.9
Met silent uit: 11.4 kWh tegen 4.1 kWh verbruik, dus COP 2.78. Tbuiten = 2.1

Als silent aan staat zit hij met defrost effect dus aardig op het niveau van de tabellen uit het LG databook. Als silent uit staat haalt hij het bij lange na niet.

In deze periode van 2 uur waarin hij vol aan de bak moest zit hij dus ongeveer op 5 kW vermogen met silent aan. Zou de conclusie dan terecht zijn die we eerder hier al vermoedden dat de 9kW een soort opgevoerde 5kW is?

Waar ik door de wandverwarming bij temperaturen boven de 5 graden dus prima de COP waarden die LG opgeeft haalt, zak ik daar nu heel hard doorheen nu hij gaat defrosten.

[ Voor 5% gewijzigd door rykers op 22-11-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 21:24
Ik ben ook aan het kijken of we de overstap naar 'all-electric' kunnen maken door een LG monoblock (en +20 zonnepanelen) te plaatsen. Wat mij niet duidelijk is, is of we voor de DHW boiler een LG-PHLTB Boilerkit voor LG Therma V Monobloc Warmtepomp nodig hebben. Kan iemand mij helpen?
Pagina: 1 ... 9 ... 178 Laatste