Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

• Undertilted
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 30-11 09:12
Interessant topic hier! Ik ben aan het overwegen om de HM123M.U33 te kopen. Met een buffervat van 100l omdat ik geen vloerverwarming heb. Ik heb namelijk convectoren en ventilo-convectoren op de kop kunnen tikken.

Nu is er een klein probleempje: de Belgische EPB/EPC regels laten het niet zomaar toe om ook actief te koelen. Dat wil ik uiteraard wel. Kan je die koelingsfunctie afzetten op zo'n manier dat die later terug aan te zetten is?

En als je met een buffer tank werkt, regelt die dan automatisch op de retour-temp, zodat ik de aparte CV pomp kan gebruiken op de thermostaat (die trouwens enkel verwarming doet, uiteraard).

Ik heb trouwens een aparte warmtepompboiler (die op de uitgang van de balansventilatie komt, maar dat is een ander verhaal)

//edit: ondertussen zie ik dat je dip-switches kan veranderen om enkel heating te forceren.

//edit 2: je kan blijkbaar een aparte pomp aansturen, dan kan je de thermostaat van LG gebruiken. Worden dan effectief 2 pompen gebruikt?

[Voor 22% gewijzigd door Undertilted op 28-08-2021 10:02. Reden: aanvullen en extra vragen]

• Undertilted
Nog een vraagje: De aparte pomp-aansturing, werkt die bij defrosten en hoe? En sluiten jullie een aparte sensor aan (bij de buffertank bv)?

• wimpod
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik zit nu nog op gas (oude cv ketel met gasboiler i.c.m. radiatoren, geen vloerverwarming), maar vind zo'n thermoblock een interessante optie. Weet alleen nog niet zeker of het toepasbaar is op mijn situatie... maar okee... De ruimte is er in elk geval wel voor.

Zelf de installatie doen lijkt me alleen iets te veel van het goede. Zijn er in Nederland al wel installateurs die een LG Therma V kunnen aansluiten & inregelen? Ik zie vooral zelf bestellen en aansluiten...

• Rolf Breuer
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 01-12 21:12
Beste mensen. Met veel aandacht heb ik dit topic gelezen. Zelf heb ik de hu91 split unit op r410. De problemen die jullie beschrijven heb ik niet. Ik heb dipswitch 8 omgezet en er een nest thermostaat op lopen die zelf lerend is. Mijn stookprogramma is in de nacht vanaf 23.30 graden en overdag vanaf 6.00 20,5 vanaf 16.00 21 graden. De nest zorgt netjes dat op de tijdstippen de gewenste temperatuur is bereikt. Ik heb geen buffervat er tussen staan. Waarom zal ik iets warm stoken als het ook direkt kan. Allemaal verlies weer. Mijn onderverdieping heeft vloerverwarming en boven radiatoren. De vloerverwarming mengunit heb ik omgebouwd naar lage temp. Gesloten verdeler nu met wel de pomp erbij in gebruik. Die staat op de laagste stand. Ik heb de wp nu sins 2018 in gebruik en gebruik sindsdien geen gas meer. Gasketel heb ik wel nog maar die hou ik als backup. Warm water heb ik een 120 liter vat aangesloten op de wp. temp ingesteld op 50 graden en die haalt de lg met gemak. Ik gebruik geen externe verwarming voor legionella. De 120 liter warm water word hier in het huishouden met 3 pers gebruikt. Ik heb geen schema voor warm water gemaakt. Puur op water temperatuur met een hysterese van 3 graden. Dus bij 46 graden word het boilervat weer netjes op 50 graden gebracht. Verder over het verbruik kan ik zeggen ik verbruik op jaarbasis 3359 kw stroom. Voorheen 1600 kuub gas. Als ik dan even reken met de huidige gas en stoom prijzen kom ik toch op 1600x,91 ct = 1456€. Stroom 3350x,29cent= 971€. Besparing van 485€ per jaar. De wp heeft mij gekost incl installatie 4400€-2100 subsidie destijds 2300€ dus. Hij gaat nu het 4e jaar in. Dus tel uit je winst. Mijn huis is uit 1966. Gevels geïsoleerd dak maar 5 cm steenwol. Dubbel glas van 20 jaar geleden. Alle kamers incl zolder zijn verwarmt. Het voordeel is nooit meer een koud huis. Dit haal je met gas bij lange niet. Dus al met al een goede investering.
Mijn settings zijn lucht water regeling. De externe thermostaat is een weerstand van 1000 oom. Gekocht bij ome ali voor 5 euro. Lwt voor automatisch staat op -20 en 37 graden. Hij moduleert terug op de retour of ingaande water. Delta t is 5 graden. Pomp op vol uit. Toen het afgelopen feb koud was -15 hier in limburg had ik een dagelijks verbruik van 38 kw voor verwarming en sww. Dit gemeten met een verbruik meter die vast in de voeding zit gemonteerd. Gekocht bij ome ali voor 30€ met wifi. Smartlife houd het verbruik per dag bij. Ik kan dit dus met kei harde cijfers bewijzen. Iedereen die twijfelt nodig ik uit om een kijkje te komen nemen in limburg. Ps. Als er sww word gemaakt loopt mijn verbruik als het heel koud is op tot 4000 wat. Gewoon verwarming loopt tot max 2500 op bij -15. Cop kan ik niet meten daar ik geen warmte meter heb. Kan wel gissen maar denk een seizoens gebonden cop van 4 zal ik aardig in de buurt liggen.
Mijn wp heeft een hulp verwarming van 2x 3 kw. Deze heb ik hardware matig begrenst op 3 kw door de stekker van het moederbord te trekken. Tijdens het ontdooien word deze gebruikt. Ontdooien duurd ong 3-4 min. Verder heb ik in de settings de instelling gemaakt dat deze mee kan draaien bij -7. Bv afgelopen feb heb ik hier 25 kw aan verbruikt op de hele maand. Dit meet ik ook weer met een kw meter. Het verwarmingselement word door een aparte groep en op een andere fase gevoed. Om maar even een vergelijk hier neer te zetten afgelopen feb toen het zo vroor heb ik 492+25 kw =517kw verbruikt aan stoken en sww. Meten is weten.
Gr rolf

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 15:32
Allereerst even een SO naar @Domosapiens met betrekking tot de benodigde temperatuursensor.
Domosapiens schreef opmaandag 27 juli 2020 @ 21:32:
In dit LG Application boek
https://www.google.com/ur...Vaw0WkUFS4MtAMiWhBNmMqjlo
lees ik op pag 15 dat de PHRSTA0 nodig is als DHW sensor.

Dit is ook de enige plek waar ik iets van een specificatie zie: 5K, 7Pl, 12m.
Dat lijkt op een 12meter snoer en een 7mm sensor van 5K (kiloOhm @25C )
Gebruikelijk is dit een NTC (schakelt automatisch af bij verbroken verbinding).
Aansluiten op CN_TH4 (de rode connector naar je toe, rechter 2 contacten).

Ik zou de gok wel durven wagen met een willekeurige NTC weerstand van 5K aan een draadje
https://nl.aliexpress.com...rigin=y&SearchText=NTC+5k
Plug vermoedelijk JST 4polig pitch 2.54mm ??(gokje, even opmeten!! kan ook 2mm zijn)
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Ik was vergeten om met mijn bestelling de PHRSTA0 mee te bestellen, was ook lastig om later nog te bestellen (en nogal aan prijs als je de Ali suggestie ziet). Ik ben de gok aangegaan en heb de componenten besteld.

https://nl.aliexpress.com/item/4001235017139.html (XH 2.54mm)
https://nl.aliexpress.com/item/4001063381702.html (5k)

En dat werkte gewoon :) . Plezier was alleen van korte duur. De warmtepomp (hm091m.u43) schakelde de 3-weg klep in, dat bleek een 24v model te zijn ipv van 230v. Het motortje van de 3-weg klep heeft het dus begeven, maar helaas heeft de warmtepomp er ook geen zin meer in. Afstandsbediening blijft op zwart. Er zitten twee leds op een printplaat (LED02E (groen) en LED01E (rood)). Als ik de spanning eraf haal en er weer op zet dan brand LED01E voor enkele minuten, en gaat daarna 5x knipperen en daarna gaat LED02E 3x knipperen en daarna weer LED01E 5x, etc.

Ik heb al met LG gebeld, die hebben me doorverwezen naar Centercon. Centercon gebeld, die konden/wilden niet meer dan aan te geven dat het knipperen staat voor een te lage gasdruk. Al kan ik me dat niet echt voorstellen. Iemand hier een idee hoe deze verstoring is op te lossen?

• Rolf Breuer
Ik heb dan wel een split unit maar ze lijken erg veel op elkaar. Ik heb ook eens kortsluiting gemaakt en in de buiten unit zit een glas zekering die kapot was. Display bleef ook op zwart staan. De zekering zit nabij de ingaande voeding op de print

• Rolf Breuer
De thermostaat sensoren in de unit zijn 5 k idd. Die van binnen( ruimte sensor) dacht ik 10k. Heb er een bij ali gevonden met 5 meter kabel en plat kopje mooi afgewerkt met wit plastik. Heb wat reserve besteld maar tot heden niet nodig gehad. Ps als je 2x 5k in serie zet heb je ook 10k.

• Rolf Breuer
De 3 weg klep voor het boilervat heb ik ook bij ali of wish besteld. In azie schakelen ze alles met 220 volt

• Rubie-The-Sysop
De drie zekeringen die ik zag heb ik al gecontroleerd en zijn allemaal nog goed, ik had ook gehoopt dat de oplossing zo eenvoudig was.

• Rolf Breuer
Het zal een zekering zijn maar als je pech hebt componenten op het moederbord

• Powrskin
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
@Rolf Breuer

Leuk zo'n heel verhaal. Een andere thermostaat wil ik er ook weleens aan knopen, want de standaard is niet precies genoeg. Wel lekker laag stroomverbruik. Ik zat op 900m3, maar het huis is nu 2x zo groot en ook 2x zo goed geïsoleerd.

[Voor 28% gewijzigd door Powrskin op 21-09-2021 13:03]

Nukezone FTW

• Rolf Breuer
Vandaag een testrun gedaan. Het boiler vat had ik uitgezet wegens vakantie. Van 20 graden naar 50 duurde 55 min en 2.65 kw aan stroom verbruikt

• rykers
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10:09
@Rolf Breuer goed om te lezen dat de hu91 het goed doet bij jou. Eind vorig stookseizoen heb ik het idee gekregen dat mijn LG slecht presteert doordat de dT te klein is. Ofwel ik heb meer afgifte nodig. Dat hoop ik komend seizoen te testen. Ik heb in 1 ruimte (werkkamer) vloerverwarming kunnen leggen. Verder ben ik bezig met een beperkte hoeveelheid wandverwarming.
Hopelijk levert die extra afgifte capaciteit elkaar straks een voldoende dT en daarmee een betere COP.
Afgelopen stookseizoen heb ik 4470 kW en 150m3 gas verstookt. De jaren ervoor ca. 1300 M3 gas. Natuurlijk was het wel een koude winter en hebben we alle dagen gestookt door thuiswerken. Eerder stookten we 2 dagen overdag niet. Het is dus niet helemaal een zuiver vergelijk.

[Voor 3% gewijzigd door rykers op 22-09-2021 22:22]

• Rolf Breuer
Je moet de pomp vol uit zetten. Mijn delta t varieert tussen de 5-8 graden. Als je begint te stoken dan 8 graden daarna 5. Verder in het installatie menu alleen de regeling ingesteld op lucht en water. Wel de externe thermo voeler installeren. Dan bij lwt voor automatische regeling op 37 graden zetten. Dus als je de buiten temp op bv -15 hebt staan dan gaat hij in ai mode niet hoger dan 37 graden.
En zoals ik al zei een goede zelflerende thermostaat zoals de nest. Die kan 220 volt schakelen. Koeling zet ik in de app. Verwarming gaat ook. Dan overrule je de thermostaat weer. Dit gaat als je de wifi module hebt geïnstalleerd.

• Rolf Breuer
Ik stook elke dag. De min temp is 19 graden snachts smorgens om 6.00 20,5 en om 16.00 21 graden. Dit 7 dagen in de week.
Ik heb op de begane grond 55m2 vloerverwarming liggen met hoh 10 cm. 16 mm buis. Ik heb in de gang de deur open naar boven en dan op elke slaapkamer de radiator op 18 graden staan. Zelfs op zolderkamer nog die niet meer gebruikt word. Mijn huis laat ik gewoon niet meer afkoelen. Het opstoken elke dag kost meer.

• Rolf Breuer
Uit testen die ik zelf heb uitgevoerd bleek dat als ik de pomp op max laat staan ik het meeste redement heb. De delta t is dan zo 5 graden. Het verbruik zakt hier door. Mijn min retour water is ong 25 graden. Ik kan zelfs nog winst halen door de leidingen te isoleren. Bij mij hangt de binnen unit in de kelderingang en lopen de buizen door de kelder. Mijn boilervat van 120 liter ligt ook in de kelder. Dat allemaal straalt in de winter behoorlijk af. Kelder is graties verwarmt haha.

• Rolf Breuer
@ rykers.
Als ik zo je verbruik lees van 4470 en 1300 kub gas voorheen dan kom je op een cob van 2.9 zoiets uit. Ik weet zeker door goede instellingen haal je hier meer uit.
Het heeft bij mij ook 2 stookseizoenen geduur d eer ik wist hoe en wat elke instelling doet. Uitgangspunt is de pomp op max. Immers als ik 100 liter of 80 liter water van x temp verpomp. Op de snelheid van 100 liter verpomp ik meer warmte. Dan de parameter buitentemp op -20. Mijn instelling dan en lwt voor automatisch op 37 graden. Dan ai mode kiezen voor verwarming in combinatie met slimme thermostaat. Een dezer dagen zal ik hier eens de settings posten die belangrijk zijn. Deze kun je dan als uitgangspunt kiezen. De menus verschillen niet zo veel van elkaar. Komt dat ik nog een r410 unit heb.

• JanAllElectric
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01-12 18:01
Rolf Breuer schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:54:
@ rykers.
Als ik zo je verbruik lees van 4470 en 1300 kub gas voorheen dan kom je op een cob van 2.9 zoiets uit. Ik weet zeker door goede instellingen haal je hier meer uit.
Het heeft bij mij ook 2 stookseizoenen geduur d eer ik wist hoe en wat elke instelling doet. Uitgangspunt is de pomp op max. Immers als ik 100 liter of 80 liter water van x temp verpomp. Op de snelheid van 100 liter verpomp ik meer warmte. Dan de parameter buitentemp op -20. Mijn instelling dan en lwt voor automatisch op 37 graden. Dan ai mode kiezen voor verwarming in combinatie met slimme thermostaat. Een dezer dagen zal ik hier eens de settings posten die belangrijk zijn. Deze kun je dan als uitgangspunt kiezen. De menus verschillen niet zo veel van elkaar. Komt dat ik nog een r410 unit heb.
Ik ben ook van plan dit seizoen met een externe thermostaat te gaan werken. Je tirggert voor mij de invulling van een onbekend punt bij het werken met een externe thermostaat.

Ik heb de volgende instellingen in de controller:
- outdoor temp for automode: -25,14
- indoor temp for automode: 18,21
- LWT for automode: 27,35

Ik werk alleen met watertemp (outlet).

Als ik je nu goed begrijp heb je als je AI gebruikt toch een stooklijn tussen -25 en 14 graden buitentemp. Die loopt dan van 27 water bij 14 graden buiten tot 37 graden water bij -25 graden buiten. Als dat zo is is een van mijn potentiele problemen opgelost _/-\o_ .

Ik begrijp dat jij jen Nest als externe thermostaat gebruikt. Ik gebruik zwave thermostaten (Vera edge) en een zwave schakelaar in de LG. De (voorlopige) instellingen zijn:
- nacht: 19 graden (-0,5,0)
- dag: 20 graden (-0,25,0)

Ik hoop hiermee het grote standaard interval van de LG (-0,5,+1,5) te vermijden.

Ik ben benieuwd naar jouw instellingen en of je dan tevreden bent met het gedrag van de LG. Ik hoop ook op een betere SCOP (net zoals @rykers ). Ik had vorig seizoen een SCOP=3,2. Ik hoop nu toch veel meer richting 3,5 - 4 te kunnen.

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• Rolf Breuer
Mijn settings in de hu 91
Sensor op afstand aktief gebruik
Temp sensor selectie water. Kan alleen kiezen water of lucht
Lucht koeling 18-30
Water koeling 16-30
Lucht verwarming 16-30
Water verwarming temp 26-37
Dhw 30-50
Kachel op temp. Hier gaat het elektronisch element van 3000w mee werken op -6
Tevens werkt dit mee tijdens ontdooien. De cyclus duurd dan een paar min.
Buiten temp voor automatisch modus -15-20
Binnenlucht temp voor automatisch modus 16-30
LWT voor automatisch modus 26-37
Warmte water aan / uit type 0
Pompfreq 0 of automatisch kan dit kiezen na 3700 max.
Dit zijn mijn settings in de lg controller.
Met deze waardes en de externe thermostaat haal ik dus deze verbruik cijfers.
De warmtepomp moduleert nu terug op de retour of ingaande water. Als dit minimaal 26 graden is begint hij terug te moduleren. Het kleinste verbruik wat ik heb kunnen meten was 450 watt.

Mijn verbruiksmeter staat in de hoofdvoeding van de meterkast vast gemonteerd. Werkt op wifi en uit te lezen met smartlife / tuya.

Mijn verdeler voor de vloerverwarming heb ik omgebouwd.
Dit was een open verdeler.
Heb een schot er in gelast in het bovenste gedeelte. Er word dus geen retour water meer grmengt. De thermostaat op de ingang heb ik laten zitten. De kraan waar die op zat was 1/2 duims en heb ik verwisseld met een 3/4 duim. Verder alles aangesloten met 22 leiding. Verder heb ik de pomp temperatuur gestuurd gemaakt. Heb er een pomp regeling op zitten dat als de aanvoer bijv 26 graden is de pomp aanspringt en bij 24 uit gaat. Ik heb er een energie zuinige pomp in zitten die 5-7 watt gebruikt in automatische modus.

Kogel kranen en 3 weg klep heb ik een maat groter genomen zodat er geen rem in de stroming zit. De radiatoren boven zijn aangesloten op een 22 mm leiding met 15 mm aftakking. De radiatoren zijn verder nergens begrenst in de retour. Dat kraantje staat vol open. Zo heb je ook geen stroming geluiden.
Zoals ik al zei die staan op stand 2 dan heb ik 18 graden. Badkamer vol open. Zolder ook op stand 2.

Dhw heb ik ingesteld op 50 graden. Geen extra verwarmingselement en geen legionella instellingen in gebruik. Mijn verbruik oer dag nu voor dhw is ong 2.7 kw met een 120 liter boilervat. Dit water staat nooit lang stil dus de kans op legionalla is gering daar het water steeds ververst word. De hysterese heb ik ingesteld op 3 graden. Dus bij 46 graden gaat hij weer automatisch opstoken naar 50 graden. In het menu zit nog een optie om dhw voorrang te geven op stoken. Dit staat aan.

Ik gebruik verder geen buffervat. Pers denk ik dat het hier fout gaat en jullie zulke lage scop cijfers halen. Waarom iets warm stoken en daarna weer converteren. Dit is altijd verlies gevend.
Iemand zou eens de stoute schoenen aan moeten trekken en een bypass om het buffervat moeten maken. Daarna het opgenomen verbruik meten. Dit zou al kunnen met een smart stekker/ contact doos van de aktion. Die kunnen 3880 w hebben en hebben stroom meet funktie ingebouwd. Uitlezen kun je die met smartlife/ tuya. Dit trekt mijn warmtepomp alleen bij dhw verwarming tussen de 40 en 60 graden aanvoer temp. Bij normale verwarming max 2700 watt en moduleert daarna terug. Bij -7 word het extra element bij geschakeld om de gewenste aanvoer temp te behalen. In feb toen het koud was koste dat 31.8 kw. Dus bijverwarming en hulp bij ontdooien. De bijverwarming word bij mij apart gevoed en dus ook weer een verbruiksmeter er tussen staan.

[Voor 9% gewijzigd door Rolf Breuer op 24-09-2021 11:31]

• rykers
@Rolf Breuer ik denk dat het bij jou zo goed draait omdat je een dat haalt van 5 graden op maximale pompstand.

Met mijn radiatoren en hogere buitentemperaturen haal ik niet eens een dT van 1 graad. Daarom staat bij de pompsnelheid nu lager om een wat hogere dT te krijgen. Dat hielp afgelopen stookseizoen wel.

Nu ga ik dus proberen om met meer afgifte capaciteit de dT te verhogen zodat de pompsnelheid weer meer omhoog kan.

Ander alternatief wat ik nog kan proberen is een wat hogere Ta.

Het buffervat wat ik gebruik is geïsoleerd, kan best iets aan vermogen kosten, maar zal niet heel veel zijn denk ik. Ik heb deze er tussen zodat ik de CV ketel ook nog mee kan laten werken. Wel zit ik erover te denken om hem van de aanvoer naar retour te zetten, dan heb ik een voorraadje voor de defrost.

Tot slot, als ik het goed lees stuur jij op retour temperatuur van 30 tot 37 graden? Dus daarmee dan een aanvoer temperatuur die 5 tot 8 graden hoger ligt.
Want dan probeer ik straks ook eens te starten hiermee. Dan ben ik benieuwd naar welke aanvoertemperatuur hij gaat regelen.

[Voor 37% gewijzigd door rykers op 24-09-2021 13:56]

• rykers
Verder zou ik mijn 9 kW niet met een stekker van de action durven aansluiten. Ik meet met een home energy tussen meter in de meterkast en heb pieken boven de 5000 watt gezien:

[Voor 52% gewijzigd door rykers op 24-09-2021 14:01]

• Rolf Breuer
Dat is ook een ander verhaal. Bij jou neemt de wp al heel veel stroom op. Meer dan 16 amp. Dat heb ik niet. Max 4000 wat met sww bereiding. Daar heb ik dan een vaste verbruikmeter in de voeding zitten. De extra bijverwarming van 3000 watt heb ik gewoon met zo een stekker van de aktion gedaan. Die neemt maar 3000 watt op als hij aktief is. Die heb ik wel op een aparte zekering van 16 apm c karakteristiek lopen. Wp zit op een andere fase ook met 16 amp c karakteristiek aangesloten.

• Rolf Breuer
Ik stuur mijn wp op water temp van 26-37 graden idd.
Lwt voor automatisch
Buiten temp voor automatisch-15 - 20 graden. Bij - 15 word er dus 37 graden aanvoer gevraagd. Haalt de wp dat niet dan word bij -6 het elektrische verwarmings element bij geschakeld van 3000 watt. Alleen zolang tot juiste aanvoer temp is gehaald.

De gas cv staat er bij mij ook nog tussen. Deze is parallel aangesloten samen met wp. Wel heb ik in de wp en gas cv een terugslag klep gemonteerd dat ze elkaar niet gaan storen. Ik kan zelfs beide gelijktijdig laten lopen.

Verder heb ik nog geëxperimenteerd door het verwarmingselement van het relais af te koppelen en de spanning er van af gehaald. Vanuit het relais dan 2 draden naar gasketel op thermostaat ingang. Het resultaat is dat bij -6 mijn gasketel in plaats van elektrisch element word ingeschakeld. Ik weet dus niet of jou monoblok het relais bezit om een elektrisch element aan te sturen. Bij mij gaat van de print 2 contacten naar relais waarmee de spanning naar warmte element geschakeld word. Door de voeding en element er af te koppelen schakel ik dan daarmee de gas cv in. Echter gebruik het niet. De mogelijkheid is er wel. Je hebt dan zoiets als een elga princiepe.

Ps de gasketel parallel aansluiten heb ik de tekening van de oude elga gebruikt.

[Voor 5% gewijzigd door Rolf Breuer op 24-09-2021 20:14]

• rykers
Ja, mijn LG heeft ook de mogelijkheid om een element aan te sluiten. Aardig idee om de CV ketel daar aan te hangen. Daar ga ik eens induiken.

Heb je een schema hoe het dan parallel loopt? Het lijkt mij dat dat misschien nog wel lastig kan zijn qua flow? Meestal ontkoppel je dan met een open verdeler. In eerste instantie had ik mijn buffervat ook als soort grote open verdeler aangesloten. Nu heb ik hem als scheiding tussen alle 3 systemen. Dus het afgifte circuit heeft een eigen pomp die door de LG wordt aangestuurd.

• Rolf Breuer
Beide zijn parallel aangesloten op de hoofd leiding. In de aanvoer van de cv en wp heb ik een terugslag klep van 1 duim zitten. Dit zijn gewoon die veer bediende wat je bij de boerenbond of zo kan kopen. Zoek even op de installatie manual van de elga. Dat heb ik aangehouden. Er was ook iets met het t stuk in de hoofdleiding dat op een bepaalde manier geplaatst moest worden zodat de flow niet gehinderd word

• Rolf Breuer
Heb jij alleen lege contacten op het moederbord om het verwarmingselement aan te sluiten of zit er een stekker op dat naar groot zwart relais gaat? Als je alleen de contakten hebt zul je een 220 volt relais moeten hebben. Alles word met 220 volt geschakeld. De uitgang van het relais stuur je dan met 2 draden de gasketel aan. Die heeft dan een aan/ uit contact. De inschakel temp kun je dan instellen in het menu onder kachel op temperatuur. Bv -6 of zo.

• Rolf Breuer
Ik heb me even verdiept in de monoblokken. Deze worden volgens de tekening van lg ook direkt aangesloten zonder buffervat. Wat mij wel opvalt is dat de opgegeven cop maar 3.59 is. Erg laag voor een r32 wp vind ik. Zelf heb ik de oudere r410 die al een cop van 4.5 moet hebben.

@rykers. Ik zit even te denken waarom jij geen afgifte hebt en zo maar een delta t van 1 graden hebt.
Jij verwarmt toch met radiatoren. Zijn die radiatoren en serie of parallel aangesloten. Dwz parallel op een hoofdleiding of doorgelust allemaal.
Ik heb al een ouder huis met dikwandige stalen buis waar de verwarming mee is aangelegd.
Op de radiatoren werd gewoon een open dicht knop vroeger gemaakt die ik intussen vervangen heb door een thermostaat knop.
Tegenwoordig sluiten ze radiatoren aan op een verdeelblok. Zo een omgekeerde T blok. Onder zit voorloop en terugloop aangesloten en naar boven gaat de buis naar de thermostaat kraan. Als je die dicht draaid stroomt het water onder in het blok door naar de volgende radiator.
Daar zit een kraantje/ stelschroef in. Daarmee stel je de delta t van je radiator in. Deze zal nu afgeregeld zijn op een gasketel die 80 graden levert. De doorstroming in de radiator is daarop afgeregeld. Je moet dat kraantje nu zo afstellen / open draaien zodat er een maximale doorstroming is. Let wel op je kan in sommige gevallen het schroefje er helemaal uitdraaien met lekkage tot gevolg.

• rykers
@Rolf Breuer ik heb al mij radiatoren aangesloten via een verdeelblok. Alleen 2 radiatoren in de garage heb ik doorgelust. Alles kan ik dus vrij eenvoudig waterzijdig inregelen wat ik ook heb gedaan toen de ketel op ca. 55 graden draaide.

• rykers
Waar heb je trouwens die voor waarde van 3,59 gevonden? En bedoel je dan de scop? Want ik heb brochures altijd een scop van 4,45 gezien.

[Voor 54% gewijzigd door rykers op 25-09-2021 21:00]

• Rolf Breuer
Stel dat verdeelblok eens in op max flow door de radiator. Je zegt al zelf hij is ingeregeld op 55 graden. Met wp stook je max 40 graden. Liever 35 hierdoor moet je je flow door de radiatoren op max hebben staan. Geen rem er in. Niks mengen. Waarom ook als je aanvoer niet hoger komt dan 40 graden.

Die cop had ik hier vandaan
https://www.climamarket.e...mp-monobloc-r32-hm091mu43

In tegenstelling tot de split unit
https://www.climamarket.e...lit-hn091mrnk5-hu091mru44

Split unit cop van 4.65
Mono 3.59

Dit is toch een aanzienlijk verschil tussen mono en split unit. Prijs voor split is maar fractie duurder. En ja je hebt een stek monteur nodig. Die haal je van werkspot af. Ik had de mijne geïnstalleerd voor 400€. Daar leverde hij nog de kabel en buizen en ophang beugel voor mee.

Als er maar op de rekening staat jou wp en type en het in bedrijf nemen van de wp. Zo krijg je altijd je subsidie.

• rykers
Die van mij kon ik destijds nog zelf installeren met subsidie ;)

Wel vreemd dat bij climamarket een cop van 3.59 staat bij A7w35. In de LG brochures staat wat anders:

Als deze lage waarde waar is had ik hem zeker nooit gekocht, maar ik vermoed dat het een foutje op die site is.

Wat betreft de radiatoren vol open, dan is er meer stroming en minder tijd om warmte af te geven. Dat lijkt mij niet handig. Ook noodzaak is er niet, want toen ik nog zonder buffervat draaide haalde ik ook bijna de maximaal gewenste flow op 100% pompstand. Ik heb nogal veel radiatoren. Overigens zijn mijn verdelers niet te regelen. Dat heb ik met regelbare thermostaat ventielen en voetventielen.

[Voor 5% gewijzigd door rykers op 25-09-2021 22:13]

• Rolf Breuer
Ga eens rekenen met het totaal verbruikte vermogen en je gasverbruik voor dat je wp had.
Voor mij reken ik een cop van 4. Dat is realistisch. 3350 kw gebruikt maal 4 = 13400 kw warmte. In kub gas zou dat zijn 1340. Echter je hebt nog verliezen in de gasketel. Ik reken dan met een rendement van 88%. Kom ik rond de 1500 kub gas uit wat voorheen ook mijn verbruik was. Toen moest ik echter wel de verwarming snachts uitzetten. Nu altijd een warm huis.

Ga ik dit in € omrekenen met huidige gas en stroom prijzen
1500x0.91ct gas= 1365€
3350x.29 ct elektra = 971€
Komt bij het comfort van een warm huis.

Doe deze berekening eens voor jezelf met je eigen cijfers.

[Voor 19% gewijzigd door Rolf Breuer op 25-09-2021 22:26]

• rykers
Ik heb een Kamstruo warmtemeter in mijn circuit zitten, dus ik kan de werkelijke cop exact berekenen :)

Verder heb ik nadat ik de warmtepomp heb geïnstalleerd nog meer isolatie aangebracht in enkele ruimten. Daarnaast spelen de seizoenen ook nog een rol.

Wat ik wel doe is vergelijken obv graad dagen. Daarbij zie ik tot nu toe dat ik met de wp meer energie nodig had over het stookseizoen. Maar net als jij had ik met gas nachtverlaging (naar 15 graden) en nu niet meer. Ook zijn we door Corona altijd thuis. Voorheen was er op dinsdag en donderdag overdag niemand thuis en was het die dagen vaak 15 graden in huis. Dat vertekent natuurlijk.

Waar het mij nu om gaat is dat ik met de LG probeer om richting de door LG opgegeven waarden te komen op ca. 0,8 punt daaronder. Mocht dat met de extra wandverwarming niet lukken dan stap ik denk ik over naar Panasonic of Mitsubishi. Mogelijk dan wel een split omdat ik dan toch een installateur nodig heb voor subsidie.

• Rolf Breuer
Ik mag niet klagen met mijn lg wp op r410.
De opgegeven waardes van fabrikanten zijn onder ideale omstandigheden. Net zoals een gasketel al word daar een heel stuk mee overdreven. Zie daar waardes van 109% rendement. Dat is natuurlijk nooit haalbaar.
109 % zou zijn: ik koop voor 1 euro gas en omdat ge gasunie mij zo een toffe peer vinden geven ze me voor 1.09 € gas.
Met de wp heb je meer comfort. Ik heb niks veranderd aan isolatie dus ik kan het realistisch vergelijken. In mijn geval veel comfort en per jaar toch een besparing van 400€.
Dit is gewoon als ik alle stroom zou kopen en geen zonnepanelen had. Zo zou ik de wp in 5 jaar terug verdienen.

• Rolf Breuer
Als ik jou verhaal zo hoor en vergelijk met mijn wp zou ik die cop van 3.59 bijna gaan geloven. Ik zou dus nooit met deze cijfers een mono kopen.

Ik heb maar 1 situatie hier gelezen van iemand uit grave die dezelfde ervaring als ik heeft gemaakt alleen hij met monoblok. Hij had ook een externe thermostaat in gebruik en geen buffervat

• Undertilted
Rolf Breuer schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:59:
Zie daar waardes van 109% rendement. Dat is natuurlijk nooit haalbaar.
Die 109% komt van een theoretische maximale verbranding in het toestel. Dat hebben ze arbitrair op 100% gezet. Het condenseren zorgt voor de 9%.

De echte rendementen liggen uiteraard veel lager. Een rendement van meer dan 100% kan alleen met een perpetuum mobile

• Cees-JanH
  • Laatst online: 00:06
Om van het pendelen af te komen ga ik het buffervat toevoegen, ik heb vloerverwarming en fancoils,ik krijg geen eenduidig antwoord hoe dit aan te sluiten daarom ga ik twee externe pompen toevoegen, een op proportionele druk voor de (nageregelde) vloer. De tweede pomp circuleert de fancoils, aangezien vaak een groot deel van de coils wel flow heeft maar geen warmte afgifte nodig is gaat de retour temperatuur daar aardig van omhoog. Daarom wil ik die halverwege in de buffer laten uitkomen. De retour vanuit de vloer gaat volgen schema warmtepomp weetjes.

Blijft de externe sensor van de LG over, waar koop ik die, hoe sluit ik m aan?

• Rolf Breuer
Is een 10k ntc weerstand.
Alie is je vriend.
Met kabel en netjes afgewerkt.
Wat bedoel je met pendelen. Dat als er geen warmteafgifte is de wp uit gaat? Dat is toch de zuinigste stand.
Heb je de pomp op max staan of auto stand?

• Cees-JanH
Rolf Breuer schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:58:
Is een 10k ntc weerstand.
Alie is je vriend.
Met kabel en netjes afgewerkt.
Wat bedoel je met pendelen. Dat als er geen warmteafgifte is de wp uit gaat? Dat is toch de zuinigste stand.
Heb je de pomp op max staan of auto stand?
Dank, ik kijk even bij onze eigen ondernemers in Nederland, waar sluit ik 'm aan ?
Pendelen is aangaan, optoeren naar 2000watt en dan uitgaan.
Nu is de vloer frisjes en alle groepen open dan blijft de LG op 360 watt draaien.

Pomp staat op 55 % Ta 31 graden. Auto stand ?

• Rolf Breuer
Ik kan als hoogste pompstand kiezen 3700 of 0 automatisch.
Die weerstand kabel betaal je je hier blau aan. Stelt niets voor. Ntc weerstand op 2 draden gesoldeerd. Je sluit hem aan op het moederbord naast de aansluiting voor de zonneboiler. 2 polige aansluiting. Voor een euro of 4 heb je die op alie al. Compleet met kabel en afwerking.

• Powrskin
  • Niet online
Als ik de warmtepomp op verwarmen zet gaat hij naar 43c voor hij op een lager pitje gaat stoken. Hoe zorg ik dat dit lager gat? Op AI lijkt het wel goed instelbaar te zijn. Dan werkt zowel auto als een vaste temperatuur.

Nukezone FTW

• Cees-JanH
Rolf Breuer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:06:
Ik kan als hoogste pompstand kiezen 3700 of 0 automatisch.
Die weerstand kabel betaal je je hier blau aan. Stelt niets voor. Ntc weerstand op 2 draden gesoldeerd. Je sluit hem aan op het moederbord naast de aansluiting voor de zonneboiler. 2 polige aansluiting. Voor een euro of 4 heb je die op alie al. Compleet met kabel en afwerking.
Ik denk dat jij een heel andere controller hebt dan op de monobloc zit. Ik ga onderstaande buffer schema toepassen met de sensor op die plek.Let op de retour van de fancoils, die komt halverwege in de buffer zodat het over het algemeen vrij warme retour water niet direct naar de WP gaat.

Iemand nog suggesties? Nu kan ik nog e.e.a. aanpassen. :P

• rykers
@Cees-JanH wat zou het verschil zijn met de sensor op de plaats volgens je schema ten opzichte van gewoon de interne sensor gebruiken?

Er kan natuurlijk iets temperatuurverschil zijn doordat er warmer of kouder water vanuit de buffer bijmengt, maar zal dat echt zoveel verschil zijn?

Want als het uitmaakt moet ik toch ook naar deze opstelling toe denk ik. Ik heb wel mijn aansluiting iets veranderd tov vorig stookseizoen. Toen zat de wp om de onderste 2 aansluitingen aan een zijde en de CV op de 2 daarboven. Nu heb ik de CV in het midden en de wp boven en onder. Dus bij alleen wp gebruik kan hij de hele buffer benutten. De afgifte zit bij mij aan de andere zijde op 2 aansluitingen met een eigen pomp. Ik heb dus geen externe sensor nu.

• Cees-JanH
rykers schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:49:
@Cees-JanH wat zou het verschil zijn met de sensor op de plaats volgens je schema ten opzichte van gewoon de interne sensor gebruiken?

Er kan natuurlijk iets temperatuurverschil zijn doordat er warmer of kouder water vanuit de buffer bijmengt, maar zal dat echt zoveel verschil zijn?

Want als het uitmaakt moet ik toch ook naar deze opstelling toe denk ik. Ik heb wel mijn aansluiting iets veranderd tov vorig stookseizoen. Toen zat de wp om de onderste 2 aansluitingen aan een zijde en de CV op de 2 daarboven. Nu heb ik de CV in het midden en de wp boven en onder. Dus bij alleen wp gebruik kan hij de hele buffer benutten. De afgifte zit bij mij aan de andere zijde op 2 aansluitingen met een eigen pomp. Ik heb dus geen externe sensor nu.
Dat weet ik dus ook niet, zal idd met de menging te maken hebben, in mijn geval zit er zeker 10 meter 32mm toevoerleiding tussen. Mijn lasser gaat dit manifold van rvs 316 lassen zodat de twee pompen ,de aanvoer van de pomp en buffer allemaal zoals 'warmtepomp weetjes ' zitten.

Twee dab evosta pompen staan hier klaar :*)

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:55
Cees-JanH schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat jij een heel andere controller hebt dan op de monobloc zit. Ik ga onderstaande buffer schema toepassen met de sensor op die plek.Let op de retour van de fancoils, die komt halverwege in de buffer zodat het over het algemeen vrij warme retour water niet direct naar de WP gaat.

Iemand nog suggesties? Nu kan ik nog e.e.a. aanpassen. :P

[Afbeelding]
Ik denk zoiets? Staat dat niet in de handleiding van de LG? Dit is Panasonic trouwens

• Cees-JanH
Nee, LG heeft dat er ook niet in staan. De panasonic schema's zijn volgens warmtepomp weetjes achterhaald, dat werkt ook met 2 temperaturen afgifte.

Hier kan ik met één temperatuur tussen 30 en 40 graden het prima verwarmen, de fancoils zijn immers laagtemperatuur.

De flow in de fancoils dient echter veel hoger te zijn dan door de vloerverwarming, daarbij komt er bij geen warmtevraag op de FC het warme water direct in de retour.

Deze combinatie ben ik nergens tegen gekomen.

• Cees-JanH
rykers schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:20:
Ja, mijn LG heeft ook de mogelijkheid om een element aan te sluiten. Aardig idee om de CV ketel daar aan te hangen. Daar ga ik eens induiken.
Hier al gelegenheid voor gehad?

• rykers
@Cees-JanH ik ben benieuwd hoe je manifold eruit komt te zien. Klinkt als een mooi stukje maatwerk!

Verder ben ik er nog niet aan toe gekomen om in de CV aansturing te duiken. Beetje druk met wandverwarming maken en kinderfeestje organiseren ;)

• Rubie-The-Sysop
Rubie-The-Sysop schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:52:
Allereerst even een SO naar @Domosapiens met betrekking tot de benodigde temperatuursensor.

[...]

Ik was vergeten om met mijn bestelling de PHRSTA0 mee te bestellen, was ook lastig om later nog te bestellen (en nogal aan prijs als je de Ali suggestie ziet). Ik ben de gok aangegaan en heb de componenten besteld.

https://nl.aliexpress.com/item/4001235017139.html (XH 2.54mm)
https://nl.aliexpress.com/item/4001063381702.html (5k)

En dat werkte gewoon :) . Plezier was alleen van korte duur. De warmtepomp (hm091m.u43) schakelde de 3-weg klep in, dat bleek een 24v model te zijn ipv van 230v. Het motortje van de 3-weg klep heeft het dus begeven, maar helaas heeft de warmtepomp er ook geen zin meer in. Afstandsbediening blijft op zwart. Er zitten twee leds op een printplaat (LED02E (groen) en LED01E (rood)). Als ik de spanning eraf haal en er weer op zet dan brand LED01E voor enkele minuten, en gaat daarna 5x knipperen en daarna gaat LED02E 3x knipperen en daarna weer LED01E 5x, etc.

Ik heb al met LG gebeld, die hebben me doorverwezen naar Centercon. Centercon gebeld, die konden/wilden niet meer dan aan te geven dat het knipperen staat voor een te lage gasdruk. Al kan ik me dat niet echt voorstellen. Iemand hier een idee hoe deze verstoring is op te lossen?
Helaas is de warmtepomp nog steeds in storing. De installateur is momenteel ook niet beschikbaar. Centercon later nogmaals geprobeerd te bellen, zouden terugbellen maar niks meer gehoord. Iemand een idee waar ik verder terecht kan voor support of een installateur die me verder kan helpen?

• Cees-JanH
Het lijkt erop of dat de controller stuk is ? Kan me niet voorstellen dat het display dood blijft bij te lage gasdruk.

Kan ook dat de print defect is door de overbelasting van de driewegklep. Kun je zien waar de 230 volt stuurspanning vandaan komt ?

• Rubie-The-Sysop
Cees-JanH schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:31:
Het lijkt erop of dat de controller stuk is ? Kan me niet voorstellen dat het display dood blijft bij te lage gasdruk.

Kan ook dat de print defect is door de overbelasting van de driewegklep. Kun je zien waar de 230 volt stuurspanning vandaan komt ?
Er zit ook een wifi module in en daarbij geeft hij aan geen connectie te hebben.

Ik kan niet zo snel zien waar die stuurspanning vandaan komt.

• Cees-JanH
Heb je al geprobeerd om die wifi module los te gooien, wellicht gar daarom alle communicatie plat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanAllElectric
1e ervaringen deze week met externe aansturing LG 9kW (monoblock).

De 1e ervaringen met de externe aansturing zijn positief. Ik heb de instelling van de externe thermostaat (bij mij een software zwave thermostaat) staan op kamertemperatuur 20 (-0,3 ; + 0). Overdag blijft de kamertemperatuur netjes binnen deze band. Om pendelen te voorkomen staat TA=30.

Vorig jaar had ik bij deze buitentemperaturen al een vrij hoog gebruik. Met name omdat de LG steeds door wilde gaan tot 21,5. Nu slechts max 5 kWh met Dag_COP >5 (berekent met graaddagen vergelijking).

Overigens met dank aan Rolf Breuer _/-\o_ . Inderdaad zorgt de AI-stand voor een stooklijn (nu een vrij vlakke stooklijn 30@14 en 40@-25). Ik was bang dat ik steeds de watertemperatuur handmatig moest instellen.

Kortom voor het eerst heb ik het idee dat ik weet wat de LG doet

NB: in de nacht staat de thermostaat op 19 (-0,5 ; +0). Ik ben benieuwd hoe andere LG gebruikers de nacht instellingen hebben.

[Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 03-10-2021 09:47]

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
JanAllElectric schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:40:
1e ervaringen deze week met externe aansturing LG 9kW (monoblock).

De 1e ervaringen met de externe aansturing zijn positief. Ik heb de instelling van de externe thermostaat (bij mij een software zwave thermostaat) staan op kamertemperatuur 20 (-0,3 ; + 0). Overdag blijft de kamertemperatuur netjes binnen deze band. Om pendelen te voorkomen staat TA=30.

Vorig jaar had ik bij deze buitentemperaturen al een vrij hoog gebruik. Met name omdat de LG steeds door wilde gaan tot 21,5. Nu slechts max 5 kWh met Dag_COP >5 (berekent met graaddagen vergelijking).

Overigens met dank aan Rolf Breuer _/-\o_ . Inderdaad zorgt de AI-stand voor een stooklijn (nu een vrij vlakke stooklijn 30@14 en 40@-25). Ik was bang dat ik steeds de watertemperatuur handmatig moest instellen.

Kortom voor het eerst heb ik het idee dat ik weet wat de LG doet

NB: in de nacht staat de thermostaat op 19 (-0,5 ; +0). Ik ben benieuwd hoe andere LG gebruikers de nacht instellingen hebben.
Was het veel gedoe om dit allemaal aan te sluiten en in te regelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanAllElectric
rolandmegens schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Was het veel gedoe om dit allemaal aan te sluiten en in te regelen?
Eigenlijk heel eenvoudig. Zwave schakelaar (€50) in de buiten unit aansluiten op dezelfde manier als beschreven staat voor een 220V externe thermostaat. Het is een dubbele schakelaar, dus ik zou ook koelen ermee kunnen inschakelen. Daarnaast dipswitch 8 omzetten.

Binnen mijn bestaande Vera Edge zwave controler softwarematig thermostaatsoftware geïnstalleerd. Vera Edge is ook al verbonden met mijn zwave kamertemperatuurvoeler. Ik kan met de zwave thermostaat afhankelijk van de kamertemperatuur dan de zwave schakelaar in de LG aansturen. Tegelijk schakel ik hiermee ook de zwave schakelaars van de pomp van de vloerverwarming in en de fans van de jaga's.

Je kan ook autonome hardware zwave thermostaten kopen voor ca € 150. Nadeel is je dan ook weer afhankelijk bent van de hysteresis die de fabrikant er in heeft geprogrammeerd. Voordeel van de software thermostaat is dat ik alles op 0,1 graad kan regelen. Daarnaast ook bv de maximale tijd dat een run mag duren of tijd tussen schakelmomenten ON/Off.

NB: Goedkoper kan het tegenwoordig met ESP8266-chips. Die werken met WIFI en kosten maar een paar euro's. Deze zijn alleen wat minder stabiel. Ik gebruik deze nu vooral voor temperatuur en RV meting in de kamers.

[Voor 14% gewijzigd door JanAllElectric op 03-10-2021 22:56]

• rolandmegens
JanAllElectric schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:40:
[...]

Eigenlijk heel eenvoudig. Zwave schakelaar (€50) in de buiten unit aansluiten op dezelfde manier als beschreven staat voor een 220V externe thermostaat. Het is een dubbele schakelaar, dus ik zou ook koelen ermee kunnen inschakelen. Daarnaast dipswitch 8 omzetten.

Binnen mijn bestaande Vera Edge zwave controler softwarematig thermostaatsoftware geïnstalleerd. Vera Edge is ook al verbonden met mijn zwave kamertemperatuurvoeler. Ik kan met de zwave thermostaat afhankelijk van de kamertemperatuur dan de zwave schakelaar in de LG aansturen. Tegelijk schakel ik hiermee ook de zwave schakelaars van de pomp van de vloerverwarming in en de fans van de jaga's.

Je kan ook autonome hardware zwave thermostaten kopen voor ca € 150. Nadeel is je dan ook weer afhankelijk bent van de hysteresis die de fabrikant er in heeft geprogrammeerd. Voordeel van de software thermostaat is dat ik alles op 0,1 graad kan regelen. Daarnaast ook bv de maximale tijd dat een run mag duren of tijd tussen schakelmomenten ON/Off.

NB: Goedkoper kan het tegenwoordig met ESP8266-chips. Die werken met WIFI en kosten maar een paar euro's. Deze zijn alleen wat minder stabiel. Ik gebruik deze nu vooral voor temperatuur en RV meting in de kamers.
Klinkt goed inderdaad. Je hebt geen SWW via de LG toch? En je schakelt het koelen dan momenteel (nog) niet via die regelaar?
Ik ga komende maand (als voor het eerst de verwarming weer aan gaat) uitproberen hoe het gaat met de standaard regeling van de LG controller, maar verwacht dat ik die redelijk vlug beu zal zijn (met zo'n grote hysteresis). O-)

• JanAllElectric
rolandmegens schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Klinkt goed inderdaad. Je hebt geen SWW via de LG toch? En je schakelt het koelen dan momenteel (nog) niet via die regelaar?
Ik ga komende maand (als voor het eerst de verwarming weer aan gaat) uitproberen hoe het gaat met de standaard regeling van de LG controller, maar verwacht dat ik die redelijk vlug beu zal zijn (met zo'n grote hysteresis). O-)
Nee ik heb inderdaad een Atlantic 200L warmtepompboiler. Verder beviel koelen mij niet met vloerverwarming en jaga's vanwege condensvorming en doffe aanslag op de leidingen.

• Allround vakman
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 18-11 07:55
Ik ben van plan om de lg-hm161m.u33 of de lg-hm163m.u33 te kopen, het verschil is volgens mij alleen dat de 163 3 fase is en de 161 1 fase maar heeft dat ook voordeel in verbruik of heeft de 163 ook meer vermogen?

• JanAllElectric
Allround vakman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:07:
Ik ben van plan om de lg-hm161m.u33 of de lg-hm163m.u33 te kopen, het verschil is volgens mij alleen dat de 163 3 fase is en de 161 1 fase maar heeft dat ook voordeel in verbruik of heeft de 163 ook meer vermogen?
1 of 3 fasen maakt in capaciteit niet uit. Wel in de wijze van aansluiten. Voor een dergelijk zwaar apparaat moet je wel 3 fase gebruiken in Nederland. Wij hebben hier meestal 3*25A.

Ter vergelijking. Mijn 1 fase LG 9 KW (LG HM091M-U43) piekt op koude dagen toch al zo'n 20A.

• marcel272
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:03
Wij zijn bezig met de installatie van onze LG monobloc 16 LG-HM163M.U33. En ik loop tegen 2 dingen aan:
- We hebben een 300liter doorstroomvat geinstalleerd (in serie). Zelf denk ik dat parallel beter zou zijn (buffervat als 'overloop, eerst alles naar de vloeren), maar de installateur (zeker! vakbekwaam) houdt vast aan serie.
- Het buffervat heeft geen spiraal (zoals ik zou verwachten en ken zoals van boilers), maar is een open vat. Ik begrijp hierbij de tekst van de installateur (boven aanvoer warm en uitvoer warm, dus niet hele vat opwarmen), maar het eea levert nu een ander probleem op: glycol wat dan honderden liters zou moeten zijn voor het hele systeem. Wij hebben dus voor nu de installatie even afgebroken om dit technisch op te kunnen lossen, het kan toch niet zo zijn dat ik honderden liters Glycol moet gebruiken?

De warmtepomp zorgt er volgens mij met een instelling voor dat de pomp continue blijft lopen bij < 3 graden Celsius watertemperatuur? Is dat voldoende? Een warmtedraad toevoegen. is dat voldoende? Gebruikt iedereen Glycol in een Monobloc oplossing en gebruik je dat dan door je hele systeem?

[Voor 9% gewijzigd door marcel272 op 07-10-2021 06:34]

• marcel272
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:03
..

[Voor 98% gewijzigd door marcel272 op 07-10-2021 06:30]

• rolandmegens
Ik heb zojuist voor het eerst de warmtepomp omgezet naar air+water sensor, om hem automatisch zichzelf te laten regelen.
Wat mij heel erg op valt is dat hij sindsdien nooit meer de pomp heeft uitgezet, dus dat hij constant 73 watt verbruik heeft. Ik had verwacht dat hij om de zoveel tijd even water rond zou pompen en verder gewoon op standby stand zou staan als er geen warmte nodig is.

Hebben jullie daar ook last van? of zit ik waarschijnlijk gewoon ergens verkeerd met een instelling?

• zehnnl
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
Ik heb de LG ook op AIR+Water staan en volgensmij is dit een instelling. Op het scherm zie ik ook af en toe Water pump operation staan ipv continue. En ik meen dit ook te horen aan de leidingen dat het water niet altijd stroomt. Maar met een vermogens meter heb ik dit niet gecontroleerd.

• rolandmegens
zehnnl schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:59:
Ik heb de LG ook op AIR+Water staan en volgensmij is dit een instelling. Op het scherm zie ik ook af en toe Water pump operation staan ipv continue. En ik meen dit ook te horen aan de leidingen dat het water niet altijd stroomt. Maar met een vermogens meter heb ik dit niet gecontroleerd.
Bij mij staat er continue "Water pump operation", dus ik gok dat ik wel ergens iets van een instelling verkeerd heb; maar heb helaas nog niet kunnen vinden waar dit in zou kunnen zitten. Voor een paar dagen is dit niet erg, maar maanden lang 73watt standby verbruik is toch wel zonde.

• Cees-JanH
Heb je al op warmtepomp weetjes naar de buffervat aansluitmethodes gekeken?

Heb je alleen vloerverwarming, blijft die (voor een deel) altijd open ?

Waarom zou het buffervat 300 liter moeten zijn als het minimale vermogen van jouw warmtepomp veel lager is dan maximum. Dit geeft ook minder glycol.

Je zou ook antivries tot bescherming min 8 graden kunnen toepassen.

• Cees-JanH
rolandmegens schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Bij mij staat er continue "Water pump operation", dus ik gok dat ik wel ergens iets van een instelling verkeerd heb; maar heb helaas nog niet kunnen vinden waar dit in zou kunnen zitten. Voor een paar dagen is dit niet erg, maar maanden lang 73watt standby verbruik is toch wel zonde.
Staat capaciteit op 100%? Is dat ook nodig?

• rolandmegens
@Cees-JanH capaciteit staat inderdaad op 100%, qua liter/minuut was het nodig. Maar dat zou niet de reden kunnen zijn dat hij altijd aan blijft toch?

Zou het te maken kunnen hebben met pump pre-run/overrun?
Ik kan namelijk maar 3 opties over de pomp vinden, en het lijkt me niet dat het door de capacity of continuous operation veroorzaakt wordt.

Of zou dat laatste wel echt time-based moeten zijn?

[Voor 75% gewijzigd door rolandmegens op 07-10-2021 20:08]

• Rolf Breuer
@janallelectrik
Fijn te horen dat je het verschil al kan meten. Scheelt op jaarbasis toch een hoop. Ik. Zit momenteel op een verbruik van 5 kw per dag inclusief warmwater.
Heb de wp op ai staan en regel op water en lucht door de externe kamer temp voeler aan te sluiten. ( ntc weerstand van 10k). Als je de instellingen gebruikt die ik eerder beschreven heb merk je dat hij op de retour is aan het regelen. Dwz hij zorgt dat de retour temp bereikt wordt en regelt dan terug. Ik heb het regel bereik voor automatische modus op 27-37 graden staan. Buiten temp dan op -15. Op ai stookt hij dan met -15 pas op 37 graden.
Nu ben ik aan het experimenteren met de stille modus. Heb die nu permanent aan staan. Meet nu een verschil over de laatste 8 dagen van 1 tot 1.5 kw minder verbruik. Schommelt een beetje.
Als ik het totaal verbruik over de maand oktober neem en deel door het aantal dagen kom ik op 3.5 kw per dag uit nu.

Jij schrijft dat jou wp makkelijk 20 ampere trekt. Ik kom hier niet aan.
Toen het koud was vorig jaar max 3000 w opgenomen tijdens verwarmen. Vanaf -7 gaat het elektrisch element langzaam mee werken. Dit zijn nogmaals 3000 watt. Deze heb ik wel op een apparte fase met apparte voeding aangesloten.

Een alternatief is via het relais van dit element de gas cv aan te schakelen.
Je koppelt dan het verwarmings element van het relais af en tevens de aparte 230 volt voeding. Je gaat dus zoals in mijn geval bij -7 de gasketel inschakelen. Deze werkt dan ook mee tijdens het ontdooien. Heb hiermee geëxperimenteerd en het werkt. De gasketel word netjes bijgezet. Wel alleen aan uit.

Ik laat het bij het elektrische element.
Het elektrische element werkt ook mee tijdens ontdooien. Dit duurt nooit langer dan minuut of 5.
Tijdens warmwater bereiding loopt het opgenomen vermogen van de wp op tot 4000 watt. Dit word meer door het elektrische element dat vanaf -7 mee gaat werken. Het element draait niet continu alleen net zo lang tot de gewenste aanvoer bereikt is.

Ik heb wel gekoeld met de lg wp over de vloerverwarming. Condens kreeg ik in begin ook. Heb de watertemp ingesteld om te koelen op 16 graden. Daaronder kreeg ik kondensvorming op de leidingen. Dit zou met isolatie van de leidingen verholpen moeten zijn. Dat is een project voor volgend jaar. Wil dan eens gaan experimenteren met een binnen unnit die gevoed word met water. Dus koel water er in en dan met ventilator de ruimte in laten blazen. Vergelijk het maar eens met de binnenunnit wat in winkels gebruikt word alleen stuk kleiner en water gevoed.

[Voor 20% gewijzigd door Rolf Breuer op 08-10-2021 09:14]

• JanAllElectric
Rolf Breuer schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:50:
@janallelectrik
Fijn te horen dat je het verschil al kan meten. Scheelt op jaarbasis toch een hoop. Ik. Zit momenteel op een verbruik van 5 kw per dag inclusief warmwater.
Heb de wp op ai staan en regel op water en lucht door de externe kamer temp voeler aan te sluiten. ( ntc weerstand van 10k). Als je de instellingen gebruikt die ik eerder beschreven heb merk je dat hij op de retour is aan het regelen. Dwz hij zorgt dat de retour temp bereikt wordt en regelt dan terug. Ik heb het regel bereik voor automatische modus op 27-37 graden staan. Buiten temp dan op -15. Op ai stookt hij dan met -15 pas op 37 graden.
Nu ben ik aan het experimenteren met de stille modus. Heb die nu permanent aan staan. Meet nu een verschil over de laatste 8 dagen van 1 tot 1.5 kw minder verbruik. Schommelt een beetje.
Als ik het totaal verbruik over de maand oktober neem en deel door het aantal dagen kom ik op 3.5 kw per dag uit nu.
Door nu zelf aan te sturen kom ik op een verbruik van gemiddeld 2,5 kWh gemiddeld per dag deze maand. Met name om dan nachtverlaging (19 graden) naar gewenste dagtemperatuur te komen (20 graden). Mijn SWW doet ik met een Altlantic V3 200L. Die verbruikt op dit moment gemiddeld 1 kWh per dag.

Ik regel gewoon op aanvoertemperatuur ook met een vlakke stooktijn 30@14 en 40@-25. Ik zie (nog) niet wat het voordeel is van regelen op retour.

De stille modus gebruik ik alleen snachts bij temperaturen onder 0.
Jij schrijft dat jouw LG makkelijk 20 ampère trekt. Ik kom hier niet aan.
Toen het koud was vorig jaar max 3000 w opgenomen tijdens verwarmen. Vanaf -7 gaat het elektrisch element langzaam mee werken. Dit zijn nogmaals 3000 watt. Deze heb ik wel op een apparte fase met apparte voeding aangesloten.
Ik heb geen elektrisch element. Mijn LG moet het bij defrotsts en lage temperaturen helemaal alleen doen. Vandaar de pieken van 20A (4600 Watt). Jij komt samen met het elektrische element ook wel op pieken van 6000 Watt. Het enige verschil is dat dat bij mij op 1 fase zit.

De discussie over het wel/niet elektrische element erbij zetten heb ik vorig jaar ook wel een paar keer gevoerd. Ik heb deze zomer alvast een 2e kabel op een aparte fase aangelegd (16A). Op zich zou dat element perfect op de plaats kunnen komen waar nu nog de CV ketel hangt.

Tot nu toe niet duidelijk of dat beter in de aanvoer of juist in de retour moet zitten. Hier zit dat bij jou? Verder heb ik ook nergens gelezen hoe de LG dat elektrische precies aanstuurt. Ik heb alleen gelezen zoiets als "als de LG na enige tijd onder een bepaalde temperatuur de watertemperatuur niet haalt springt het element bij". Ik heb nergens gelezen dat het ook meehelpt bij defrosts. Als dat zo is ga ik dat elektrische element zeker overwegen. Een verkorting van de defrost van va 10 minuten naar 5 minuten zou de gemiddelde effectieve capaciteit zeker verhogen.
Een alternatief is via het relais van dit element de gas cv aan te schakelen.
Je koppelt dan het verwarmingselement van het relais af en tevens de aparte 230 volt voeding. Je gaat dus zoals in mijn geval bij -7 de gasketel inschakelen. Deze werkt dan ook mee tijdens het ontdooien. Heb hiermee geëxperimenteerd en het werkt. De gasketel word netjes bijgezet. Wel alleen aan uit.

Ik laat het bij het elektrische element.
Het elektrische element werkt ook mee tijdens ontdooien. Dit duurt nooit langer dan minuut of 5.
Tijdens warmwater bereiding loopt het opgenomen vermogen van de wp op tot 4000 watt. Dit word meer door het elektrische element dat vanaf -7 mee gaat werken. Het element draait niet continu alleen net zo lang tot de gewenste aanvoer bereikt is.
Ik kan de CV ook op ieder gewenst moment bijschakelen. Dat heb ik vorig seizoen ook gedaan (ca 40 m3). Ik wil dat uit principe dit seizoen niet meer doen. Verder heb ik ook nooit gemerkt dat dan de defrosttijden korter werden.

Wel kan ik mijn pelletkachel nog gebruiken als het smorgens wat te fris is.
Ik heb wel gekoeld met de lg wp over de vloerverwarming. Condens kreeg ik in begin ook. Heb de watertemp ingesteld om te koelen op 16 graden. Daaronder kreeg ik kondensvorming op de leidingen. Dit zou met isolatie van de leidingen verholpen moeten zijn. Dat is een project voor volgend jaar. Wil dan eens gaan experimenteren met een binnen unnit die gevoed word met water. Dus koel water er in en dan met ventilator de ruimte in laten blazen. Vergelijk het maar eens met de binnenunnit wat in winkels gebruikt word alleen stuk kleiner en water gevoed.

[Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 08-10-2021 10:36]

• Powrskin
  • Niet online
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Bij mij blijft hij ook aan staan op air+water. Ik heb hem nu geprogrammeerd naar aan op 10en uit op 15 ai0. Dan probeert hij het naar een graad of 22 te krijgen en gaat dan helemaal uit. Lukt nu nog makkelijk en is na een half uurtje stil want gaat dan op 27/25c water verwarmen. Irritant vind ik wel dat hij eerst naar een graad of 35c gaat.

Natuurlijk moet ik bij - temperaturen wel de pomp aan de gang houden. Ook op 85% zal dat nog wel een stroomverbruik geven. Zonde eigenlijk.

Nukezone FTW

• rolandmegens
Powrskin schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:23:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Bij mij blijft hij ook aan staan op air+water. Ik heb hem nu geprogrammeerd naar aan op 10en uit op 15 ai0. Dan probeert hij het naar een graad of 22 te krijgen en gaat dan helemaal uit. Lukt nu nog makkelijk en is na een half uurtje stil want gaat dan op 27/25c water verwarmen. Irritant vind ik wel dat hij eerst naar een graad of 35c gaat.

Natuurlijk moet ik bij - temperaturen wel de pomp aan de gang houden. Ook op 85% zal dat nog wel een stroomverbruik geven. Zonde eigenlijk.
Dat tussen 10 aan en uit op 15; gaat dat geen problemen geven als dit niet voldoende is voor je warmtevraag? Dus als het echt winter gaat worden?

Mijn hoop was dat ik het schema eenmalig in kon stellen (en wat tweaken) en dan gewoon de winter kan laten draaien. Maar als die pomp constant 73watt blijft verbruiken 24/7 gaat dat hem helaas niet worden.

Maar kan mij haast niet voorstellen dat dit niet aan te passen is; want anders hadden volgens mij meer Tweakers hier wel daarover geklaagd (en heb er tot nu toe nog niks over gelezen)

• Rolf Breuer
@JanAllElectric het elektrische element zit in de aanvoer.

Als je goed gaat kijken zul je merken dat de lg ( bij mij dan) op de retour terug moduleert.
Jou verbruik inclusief warm water is dus ongeveer het zelfde nu.
Ben benieuwd hoe je verbruik gaande weg de winter word.
Ik kan zeggen een opgenomen vermogen van 3300 kw op jaarbasis en dat is inclusief warm water.
Huishouden hier is 3 personen.

• Rolf Breuer
Mijn pelletkachel ook aangesloten op de cv gebruik ik praktisch niet meer.
Ik heb een overschot aan stroom nu van 2900 kw. Het is voor mij dus nu goedkoper om de wp te laten draaien en zeker met deze gasprijzen.

• Powrskin
  • Niet online
rolandmegens schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Dat tussen 10 aan en uit op 15; gaat dat geen problemen geven als dit niet voldoende is voor je warmtevraag? Dus als het echt winter gaat worden?

Mijn hoop was dat ik het schema eenmalig in kon stellen (en wat tweaken) en dan gewoon de winter kan laten draaien. Maar als die pomp constant 73watt blijft verbruiken 24/7 gaat dat hem helaas niet worden.

Maar kan mij haast niet voorstellen dat dit niet aan te passen is; want anders hadden volgens mij meer Tweakers hier wel daarover geklaagd (en heb er tot nu toe nog niks over gelezen)
Klopt dat dit geen winter instelling gaat zijn. Voor nu werkt het nog prima, maar heb dan ook wel een goed geïsoleerde tent, die ook niet zo snel afkoelt.
Ik zal na 15 uur even een beetje met de instellingen gaan spelen. Zal toch wel bij pompinstelling staan.
Vorstprotectie staat daar los van lijkt me, net zoals dat hij in de zomer altijd 1x per dag even draait.

Nukezone FTW

• zehnnl
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
[...]

@rolandmegens Deze instelling moet je hebben hier kan je kiezen tussen continue of tijdsinterval.

• Powrskin
  • Niet online
zehnnl schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

@rolandmegens Deze instelling moet je hebben hier kan je kiezen tussen continue of tijdsinterval.

[Afbeelding]
Dit is het precies. Alleen de instelling wat handig is, dat is me niet helemaal duidelijk. Hij staat standaard op 2minuut aan en 1minuut uit. Heb hem nu maar op de 2 om 5 gezet.

Ik neem aan dat met het vriezen de pomp gewoon aanblijft, maar dat zal ik even checken als het van het weekend nog koud wordt.

Nukezone FTW

• rolandmegens
zehnnl schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt! Ik zal het morgen eens uitproberen, maar moet hij normaal voor nominale overdracht niet constant pompen tijdens de verwarmingsactie?
Of gaat deze instelling over de periode als hij wel aan staat maar niet verwarmt?

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01-12 21:28
Ik wil de 9kWh versie binnenkort deze kant op laten komen plus een warmtepomp boiler van Vaillant

Wat vinden jullie van onderstaande tekening?

Ik kies ervoor geen buffer te plaatsen in de verwarmingsleiding, ook al is dit wel geadviseerd in de manual van LG. Ik denk dat mijn hoeveelheid verwarming en leidinglengte voldoende moet zijn om niet te pendelen. Zo niet, dan kan ik het achteraf nog plaatsen.

Gas CV verwarming laat ik compleet staan voorlopig, als het dan toch niet werkt zoals ik in gedachten heb, dan staan we niet in de kou.

Ik kies bewust voor een dubbele warmtepomp voor SWW. Het SWW kan via Vaillant warmtepomp gemaakt worden maar ook via de LG Monobloc. Ik vind het fijn een backup te hebben als er eentje stuk gaat.

Vraag: heeft iemand hier een externe boiler aangesloten op de LG Monobloc? Ik begrijp niet goed welke accessoires je ervoor moet kopen van LG. De boiler kit vragen ze maar liefst 400 euro voor zie ik bij webshops. Ook begrijp ik uit de handleiding van LG dat het monobloc de boiler kan verwarmen tot 65 graden zonder extern warmte element, iemand dat ooit uitgeprobeerd?

Experiment:
Ik heb gemeten dat wanneer iedereen douched, dat we 27 liter per min gebruiken.
Ik ben benieuwd in de praktijk hoe lang het duurt voordat de boiler leeg is wanneer ik het zo inregel, dat zowel de Vaillant (2kW) als de LG (9kW) de SWW warm proberen te houden. Samen kunnen ze 11kW warmte leveren, dan zou de boiler veel langzamer leeg moeten lopen qua warmte lijkt mij zo. Immers, een 11kW doorstroomboiler kan 7 liter water per minuut leveren @ 38 graden.

[Voor 21% gewijzigd door mouse86 op 09-10-2021 09:28]

• rolandmegens
mouse86 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:16:
Ik wil de 9kWh versie binnenkort deze kant op laten komen plus een warmtepomp boiler van Vaillant

Wat vinden jullie van onderstaande tekening?

Ik kies ervoor geen buffer te plaatsen in de verwarmingsleiding, ook al is dit wel geadviseerd in de manual van LG. Ik denk dat mijn hoeveelheid verwarming en leidinglengte voldoende moet zijn om niet te pendelen. Zo niet, dan kan ik het achteraf nog plaatsen.

Gas CV verwarming laat ik compleet staan voorlopig, als het dan toch niet werkt zoals ik in gedachten heb, dan staan we niet in de kou.

Ik kies bewust voor een dubbele warmtepomp voor SWW. Het SWW kan via Vaillant warmtepomp gemaakt worden maar ook via de LG Monobloc. Ik vind het fijn een backup te hebben als er eentje stuk gaat.

Vraag: heeft iemand hier een externe boiler aangesloten op de LG Monobloc? Ik begrijp niet goed welke accessoires je ervoor moet kopen van LG. De boiler kit vragen ze maar liefst 400 euro voor zie ik bij webshops.

Experiment:
Ik heb gemeten dat wanneer iedereen douched, dat we 27 liter per min gebruiken.
Ik ben benieuwd in de praktijk hoe lang het duurt voordat de boiler leeg is wanneer ik het zo inregel, dat zowel de Vaillant (2kW) als de LG (9kW) de SWW warm proberen te houden. Samen kunnen ze 11kW warmte leveren, dan zou de boiler veel langzamer leeg moeten lopen qua warmte lijkt mij zo.

[Afbeelding]
Ik zie persoonlijk alleen flink wat nadelen als je een warmtepomp boiler combineert met een normale warmtepomp voor SWW. Bij een 9kw model is het sww ook zo warm, dus die 2kw van de warmtepomp boiler zelf gaat niet veel doen.

Ik heb ook een los 300 liter vat voor sww (zonder element) en heb daarvoor een simpele 3 wegklep en de LG temperatuur sensor voor gebruikt.
Die kit is niet perse nodig.

• Sprokkie4
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 09-11 21:20
Ik heb me door de 8 pagina';s heen geworsteld en heb niet het antwoord gevonden wat ik zocht.
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende.

ik heb een atag qsolar zonnecombi. de qsolar verwarmt het huis en zorgt voor warmwater.
In de zomer gaat alles via de zon. in het voor en naseizoen helpt de zon mee met het verwarmen van het huis.
Nu wil ik een warmtepomp de LG Therma leek em wel wat ivm de hogere temperatuur.
Ik heb geen vloerverwarming en gewone radiatoren, geen fancoils of LT radiatoren.
Achter de warmwater uitgang van de qsolar tank hangt een ariston warmte pomp boiler om in de winter goedkoper warm water te maken dan met gas.

Ik heb gelezen dat als het kouder wordt dan -7 je met de uitgang voor de bijverwarming de cv ketel aan / uit kan schakelen dat is mooi, ik heb er geen moeite mee om de cv ketel dan bij te laten springen mag wel al vanaf -4.

Nu de vraag waar zet ik de Therma V in het hydraulisch schema, zodat de functies van de qsolar in takt blijven?

• mouse86
rolandmegens schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Ik zie persoonlijk alleen flink wat nadelen als je een warmtepomp boiler combineert met een normale warmtepomp voor SWW. Bij een 9kw model is het sww ook zo warm, dus die 2kw van de warmtepomp boiler zelf gaat niet veel doen.

Ik heb ook een los 300 liter vat voor sww (zonder element) en heb daarvoor een simpele 3 wegklep en de LG temperatuur sensor voor gebruikt.
Die kit is niet perse nodig.
Welke nadelen denk je aan?

Want ik hoef natuurlijk ze niet beiden te laten werken. Ik kan ze gewoon stand alone laten waarbij monobloc exclusief verwarming doet en vaillant alleen de sww.

Qua kosten kost een losse boiler vat van 300 liter even veel als deze Vaillant. Dus voor mijn gevoel krijg ik 'gratis' een backup oplossing mocht er storing zijn.

Ben benieuwd... ☺️

• rolandmegens
Ik heb de pomp nu ook op 2 minuten op, 5 minuten af, gezet. Eens kijken hoe dit gaat :)
Gaat dit dan eigenlijk niet ten koste van zijn warmteafgifte?

@mouse86
In principe kan het gewoon, maar je hebt extra complexiteit in je volledige installatie, en meer (dak)doorvoeren. En de vraag is hoe hij gaat reageren met temperatuursensor van warmtepomp als beide aan staan. Aangezien die 2 kw tov die 9kw niet zo veel doet, lijkt mij het niet dat dit het waard is. En weet je zeker dat een fatsoenlijke warmtepompboiler niet duurder is?

• mouse86
@rolandmegens

Bij een warmtepomp boiler krijg je subsidie, bij een normale boiler niet. Ik betaal nu netto 1250 euro voor de warmtepomp boiler, 270L met extra spiraal erin.

Voor wat ik krijg vind ik het niet veel.

En deze heeft alleen een luchtslang naar buiten nodig, geen extra gat in mijn geval. Het gebruikt de afgevoerde ventilatie lucht van 't huis om de boiler op te warmen.

In ieder geval leuk experiment vind ik het :)

• Rolf Breuer
@mouse86
Je schema kan gewoon.
Je hebt voor de lg een 230 volt 3 wegklep nodig die omschakelt van cv naar sww. De themperatuur voeler is een 5 k ntc weerstand. Geen rocket science dus.
Ik gebruik geen extra verwarmingelement en de lg maakt mijn boilervat netjes op 50 graden.
Ik verbruik op jaarbasis 3300kw totaal sww en stoken. Nachtverlaging naar 19 graden overdag 21.
Ik heb er ook geen buffervat tussen zitten.
Wel een externe thermostaat aangesloten. ( nest). Die kan 220 volt schakelen.

• Sprokkie4
Sprokkie4 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:50:
Ik heb me door de 8 pagina';s heen geworsteld en heb niet het antwoord gevonden wat ik zocht.
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende.

ik heb een atag qsolar zonnecombi. de qsolar verwarmt het huis en zorgt voor warmwater.
In de zomer gaat alles via de zon. in het voor en naseizoen helpt de zon mee met het verwarmen van het huis.
Nu wil ik een warmtepomp de LG Therma leek em wel wat ivm de hogere temperatuur.
Ik heb geen vloerverwarming en gewone radiatoren, geen fancoils of LT radiatoren.
Achter de warmwater uitgang van de qsolar tank hangt een ariston warmte pomp boiler om in de winter goedkoper warm water te maken dan met gas.

Ik heb gelezen dat als het kouder wordt dan -7 je met de uitgang voor de bijverwarming de cv ketel aan / uit kan schakelen dat is mooi, ik heb er geen moeite mee om de cv ketel dan bij te laten springen mag wel al vanaf -4.

Nu de vraag waar zet ik de Therma V in het hydraulisch schema, zodat de functies van de qsolar in takt blijven?

[Afbeelding]
Niemand ??
Of moet ik deze vraag in een ander topic plaatsen op tweakers ?

• JanAllElectric
Sprokkie4 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

Niemand ??
Of moet ik deze vraag in een ander topic plaatsen op tweakers ?
In het grote forum "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" zitten techneuten, die hier wel een antwoord op kunnen geven. Jouw vraag heeft minder met de LG zelf te maken.

• Sprokkie4
Ok helder,

Ik had de vraag hier gepost omdat ik wel een LG wil

• 1993jjohan
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
Ik ga komende week eindelijk de warmtepomp installeren.

Zal vast nog met wat vragen komen deze week maar nu ben ik aan het bestellen van dingen en kom ik bij het onderwerp antivries.

Gebruiken jullie dat en zo ja in welk percentage en waar heb je het gekocht.
Ok zat zelf te kijken maar kom als snel op 60l Ethyleenglycol wat me 300 euro kost.

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01-12 20:52
Ik draai zonder antivries. Nog los van de kosten en milieu-impact gaat het ten koste van je COP en afgiftevermogen.

Als het buiten vriest draait je warmtepomp als het goed is, dus dan is er geen antivries nodig. In het geval van een calamiteit (stroomuitval als het buiten koud is bijv.) moet je wel je systeem leeg laten lopen om schade te voorkomen. Eventueel kun je daarvoor ook een vorstklep installeren die het systeem automatisch leegt als het water te koud wordt.

Dato DUO synth voor twee

• 1993jjohan
  • Nu online
David schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:19:
Ik draai zonder antivries. Nog los van de kosten en milieu-impact gaat het ten koste van je COP en afgiftevermogen.

Als het buiten vriest draait je warmtepomp als het goed is, dus dan is er geen antivries nodig. In het geval van een calamiteit (stroomuitval als het buiten koud is bijv.) moet je wel je systeem leeg laten lopen om schade te voorkomen. Eventueel kun je daarvoor ook een vorstklep installeren die het systeem automatisch leegt als het water te koud wordt.
Denk dat ik het dan maar ook op die manier ga doen. Denk er nog wel even over of ik gewoon kogelkranen doe of een vorstklep. Maar in principe is het stroomnet in Nederland zeer betrouwbaar dus het zou erge toeval zijn als we bij -10 een stroomstoring van meer als een paar uur hebben.

Denk dus gewoon kogelkranen op in en uitlaat buiten bij de warmtepomp en binnen naar de warmtepomp toe zodat ik indien nodig het systeem buiten het huis kan droogzetten.

• 1993jjohan
  • Nu online
Nog een nieuwe vraag, hoe hebben jullie de warmtepomp staan en wat doe je met het condenswater?

Met hoe je hem hebt staan bedoel ik de ondergrond. Hij komt hier in de tuin tegen de gevel.

Ik zat zelf te denken om een bak uit te graven van ongeveer 20cm. Hier gronddoek in en op de plaats van de poten wat tegels. De rest vullen met grind.

En de wifi dongle, waar hebben jullie die zitten? Gewoon in de pomp zelf. Is de wifi ontvangst een beetje degelijk. Want het is natuurlijk een stalen kooi. Hij komt hier grofweg 4 meter van de wifi router vandaan.

[Voor 23% gewijzigd door 1993jjohan op 18-10-2021 15:50]

• JanAllElectric
1993jjohan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:37:
Nog een nieuwe vraag, hoe hebben jullie de warmtepomp staan en wat doe je met het condenswater?

Met hoe je hem hebt staan bedoel ik de ondergrond. Hij komt hier in de tuin tegen de gevel.

Ik zat zelf te denken om een bak uit te graven van ongeveer 20cm. Hier gronddoek in en op de plaats van de poten wat tegels. De rest vullen met grind.

En de wifi dongle, waar hebben jullie die zitten? Gewoon in de pomp zelf. Is de wifi ontvangst een beetje degelijk. Want het is natuurlijk een stalen kooi. Hij komt hier grofweg 4 meter van de wifi router vandaan.
Ik heb met samen met de stroomkabel ook een lange USB kabel naar binnen getrokken. Wifi-dongle hangt bij mij dus binnen.

Overigens heb ik voor de externe thermostaat aansturing nu een (draadloze) zwave-schakelaaar in de buitenunit gemonteerd. Dat werkt goed. Wifi zal dan ook wel werken denk ik.

• Powrskin
  • Niet online
JanAllElectric schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:21:
[...]

Ik heb met samen met de stroomkabel ook een lange USB kabel naar binnen getrokken. Wifi-dongle hangt bij mij dus binnen.

Overigens heb ik voor de externe thermostaat aansturing nu een (draadloze) zwave-schakelaaar in de buitenunit gemonteerd. Dat werkt goed. Wifi zal dan ook wel werken denk ik.
Dank je, was ik ook wel benieuwd naar. En qua instellen? Blijft dat bij het programma en aan/uit of is er meer te veranderen?

Had hem er beter direct bij moeten bestellen, anders blijft het erbij. We zijn al bijna weer een jaar verder. Werkt wel perfect nu op Ta 26/28 en retour 2 graden koeler. 400/500w en toch warm in huis.
Alleen automatisch laten gaan heb ik nog niet echt lekker. Snel te warm of te koud.

[Voor 20% gewijzigd door Powrskin op 19-10-2021 20:41]

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
Ik was nog van plan het filter in de buitenunit schoon te maken. Waar zit dat ding? Ik heb al een jaartje niet in de kast gekeken.

Nukezone FTW

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01-12 20:52
Het filter zit rechtsonder in de unit, vlakbij het drukmetertje. Een ronde metalen dop die je eraf kunt halen als je de clip er zijwaarts af wipt

Dato DUO synth voor twee

• Powrskin
  • Niet online
David schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:12:
Het filter zit rechtsonder in de unit, vlakbij het drukmetertje. Een ronde metalen dop die je eraf kunt halen als je de clip er zijwaarts af wipt
Dank je. Ik ga er hoop ik maandag maar kijken.
Tis nu iets te herfstig.

Nukezone FTW

• 1993jjohan
  • Nu online
Inmiddels heb ik de warmtepomp geïnstalleerd. Vandaag dus de eerste stookdag, ben benieuwd hoe veel stroom er door heen gaat.
Zaterdag nog de puntjes op de i zetten en nog wat leidingen isoleren en afwerken. Zal dan nog wel wat foto's Delen.

Heb de warmtepomp nu zo ver dat die het water verwarmt tot 35 graden als de relais van de externe tado thermostaat inschakelt. Maar verder moet ik me nog even meer inlezen in alle instellingen.
Is er iemand die bereid is me wat meer door de juiste instellingen kan loodsen? Eventueel aan de telefoon. De handleiding is in sommige punten nu nog wat Abracadabra.

Ik ga vanavond maar eens wat meer in de instellingen duiken. Zo heb ik de cv ketel er aan gekoppeld als externe boiler voor bijverwarming en warm water.

[Voor 11% gewijzigd door 1993jjohan op 21-10-2021 14:48]

• 1993jjohan
  • Nu online
Ik ben eens aan het prutsen geweest met de instellingen.

Ik kan de antivries instellingen niet vinden. Heb wel de dipswitch op on gezet.

Ook kan in de instellingen Seizoensgeb. Temperatuur niet vinden. Maar staat wel in de handleiding beschreven. Iemand een idee?

Ik vind de omschrijving van sommige instellingen in de handleiding wel erg mager en soms slecht vertaald waarschijnlijk. Morgen eens stoeien met de software en een SD kaart. Misschien kom ik dan verder.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:37
David schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:19:

Hij kan ook kapot gaan natuurlijk. Een vorstklep klinkt wel interessant.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Powrskin
  • Niet online
1993jjohan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:12:
Ik ben eens aan het prutsen geweest met de instellingen.

Ik kan de antivries instellingen niet vinden. Heb wel de dipswitch op on gezet.

Ook kan in de instellingen Seizoensgeb. Temperatuur niet vinden. Maar staat wel in de handleiding beschreven. Iemand een idee?

Ik vind de omschrijving van sommige instellingen in de handleiding wel erg mager en soms slecht vertaald waarschijnlijk. Morgen eens stoeien met de software en een SD kaart. Misschien kom ik dan verder.
bij instellingen op knopje omhoog inhouden en dan is het WW de firmware code onder in beeld. bij mij is dat 3.0.5.5 bv

Nukezone FTW

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee