Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-07 16:16

JB

Cédric roelt!

Jazsie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Ja je hebt van die 3 weg klep in 1.

Mijn advies: doe het gewoon in 1x goed met 3 kranen. Zo duur zijn ze nu ook weer niet :).
Sterker nog, die setjes van 4 weg klep kosten vaak ook al snel 30 euro (zeker nu), terwijl je bypass sets vind met fatsoenlijke kogelkranen vanaf 65 euro. Check MP maar eens @Refro Staan er ook genoeg voor nog minder, nieuw in doos omdat ze gratis bij de duurdere WP komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNj3VDWLYouvKas0MJeGiEOiIo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wEsaSNJ7fyahQFmRYMClmu2h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qox0H8v4osClkG2R3M3PN37NuZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkvqYWQBSrDRKFW7HuGzu1yr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door JB op 23-06-2021 10:00 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 11:55
Jazsie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Het staat er niet in omdat er inderdaad wel vermeld staat dat je het systeem uit moet schakelen bij het zwemmen.
Zo zijn ze ook ingedekt... Maar ik durf wel te zeggen dat het merendeel gewoon de boel aanhoud tijdens het zwemmen...
Ik zet zelf wel alles uit tijdens het zwemmen, lijkt me logisch.
Maar ik had echt nog nooit gehoordvan een aardpin. En Ik denk velen niet die een AG badje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Arjantje72 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Ik zet zelf wel alles uit tijdens het zwemmen, lijkt me logisch.
Dan moet het toch ook uit stopcontact of?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Sterker nog, die setjes van 4 weg klep kosten vaak ook al snel 30 euro (zeker nu), terwijl je bypass sets vind met fatsoenlijke kogelkranen vanaf 65 euro. Check MP maar eens @Refro Staan er ook genoeg voor nog minder, nieuw in doos omdat ze gratis bij de duurdere WP komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die goedkope zou ik van wegblijven en voorgelijmde ook :) zeker als het ook niet 50mm is .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Die goedkope zou ik van wegblijven en voorgelijmde ook :) zeker als het ook niet 50mm is .
Hoe goed/slecht zal dit zijn: https://www.pvc24.nl/shop/budget-kogelkraan-binnendraad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Die kun je niet zo lijmen op 50mm. Dan heb je een ander koppelstuk nodig of nog een schroefgedeelte wat je weer in de kogelkraan draait.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat ik zelf het grootste voordeel van 3 kranen vind, is dat ik de wamrtepomp ook gewoon los kan halen zonder dat het zwembad niet meer gebruikt kan worden. Ik heb zelf een vast bad, en in de winter heb ik niks aan de warmtepomp (werkt alleen bij +5°) dus dan kan ik die ook gewoon binnen opbergen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Die kun je niet zo lijmen op 50mm. Dan heb je een ander koppelstuk nodig of nog een schroefgedeelte wat je weer in de kogelkraan draait.
Waarom wil je lijmen? Ik wil juist niet lijmen. Ik hou van de flexibiliteit van schroefdraad. Beetje teflontape en je kunt er van maken wat je wil. Zeker als ik zie hoeveel hier ieder jaar verandert (en zelfs gedurende het seizoen) is lijmen niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jij bent iets gevorderd ..met zwembad knutselwerk :P we hebben het niet over losse onderdelen
Janoz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:56:
Wat ik zelf het grootste voordeel van 3 kranen vind, is dat ik de wamrtepomp ook gewoon los kan halen zonder dat het zwembad niet meer gebruikt kan worden. Ik heb zelf een vast bad, en in de winter heb ik niks aan de warmtepomp (werkt alleen bij +5°) dus dan kan ik die ook gewoon binnen opbergen.
3 kranen of 3-weg kranen ;)

maar dat is dus ook het punt van meer kranen = beter

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ep Woody schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Waarom wil je lijmen? Ik wil juist niet lijmen. Ik hou van de flexibiliteit van schroefdraad. Beetje teflontape en je kunt er van maken wat je wil. Zeker als ik zie hoeveel hier ieder jaar verandert (en zelfs gedurende het seizoen) is lijmen niet echt handig.
Omdat je de kraan zelf ook schoeft. Je kunt nog steeds je bypass uiteen draaien bij de kra(a)n(en), WP en ZFP.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:01:
3 kranen of 3-weg kranen ;)

maar dat is dus ook het punt van meer kranen = beter
Ik bedoel het precies zoals het daar staat. Niet 1, niet 2, maar 3 kranen ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
goed advies

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 21:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb momenteel m'n WP op vol vermogen draaien. Paar dagen uit gehad wegens bijvullen zout en 'luchten' van het bad.

In: 19.6
Uit: 21.5

Is dat ok? Of zouden jullie hem nog ff wat anders afstellen? Het is natuurlijk 17m³, maar had eigenlijk gehoopt dat het ietsje sneller zou gaan met verwarmen op koude dagen als deze. Misschien een onrealistische wens :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Dennahz bijna 2 graden verschil lijkt me zeer netjes in huidige weersomstandigheden

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dennahz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:12:
Heb momenteel m'n WP op vol vermogen draaien. Paar dagen uit gehad wegens bijvullen zout en 'luchten' van het bad.

Is dat ok? Of zouden jullie hem nog ff wat anders afstellen? Het is natuurlijk 17m³, maar had eigenlijk gehoopt dat het ietsje sneller zou gaan met verwarmen op koude dagen als deze. Misschien een onrealistische wens :)
17 kuub opwarmen kost nogal vermogen. Bijna 20 kWh per graad. Dan weet je hoeveel vermogen je erin moet stoppen. (17m3 * 4185kJ / 3600 seconden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:14:
@Dennahz bijna 2 graden verschil lijkt me zeer netjes in huidige weersomstandigheden
2 graden per wat? 1 liter per minuut, dan ben je nog wel even bezig met opwarmen, per 17m3/uur, dan schiet het lekker op en dan kun je vanavond in een lekker warm bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ep Woody schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:17:
[...]

2 graden per wat? 1 liter per minuut, dan ben je nog wel even bezig met opwarmen, per 17m3/uur, dan schiet het lekker op en dan kun je vanavond in een lekker warm bad.
Verschil tussen in en uit. Das netjes voor een pomp. Hoe groot het bad is, evenals hoe goed zaken geïsoleerd zijn + de weersomstandigheden + optimale aanvoer maken uiteindelijk hoe snel je bij gewenste temp bent. Alsof jouw berekening iets zegt over hoe goed die WP nu op dit moment werkt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Als die pas net aan staat lijkt me dit prima hoor. Hoeveel kuub per uur jaag je erdoor ?

Het is natuurlijk logisch dat het zwembad is afgekoelt bij een paar dagen uitstaan van de WP, bij dit weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 23-06-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

20kWh zoals @Ep Woody zegt is niet niks .. (cop = laag?) op dit moment .. tja ik vraag me af of je het warm kan houden .. (af gezien dat je het op bv 28 gaat krijgen)

Als je snachts veel graadjes verliest moet je gedurende de dag weer bij stampen .. best lastig denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:14:
Fair enough d:)b
Ep Woody schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Nou ja, ik jaag er iets van 6m³/u doorheen. Dus 100 liter per minuut? Ik zal het vanavond wel bekijken.
Het zal wel normaal zijn dat de WP nu (veel) meer lawaai maakt hé? Niet de compressor, maar de fan. Draait op 100% nu.

Specs van de pomp bij deze temperaturen:
Verwarmingscapaciteit bij 15°: 10 kW
COP-waarde bij 15° 5,0 - 7,6

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 23-06-2021 11:24 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Verschil tussen in en uit. Das netjes voor een pomp. Hoe groot het bad is, evenals hoe goed zaken geïsoleerd zijn + de weersomstandigheden + optimale aanvoer maken uiteindelijk hoe snel je bij gewenste temp bent. Alsof jouw berekening iets zegt over hoe goed die WP nu op dit moment werkt.
Verschil in en uit is niet relevant, dat is een gevolg van het vermogen dat de warmtepomp kan leveren (7kW volgens mij) gedeeld door de flow.

7kW / 4.185 * 3600 / 2 graden deltaT = ongeveer 3010 liter/uur.

Edit: het is 10kW ipv 7kW, dus ongeveer 4301 liter/uur aan flow.

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 23-06-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ep Woody schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Verschil in en uit is niet relevant, dat is een gevolg van het vermogen dat de warmtepomp kan leveren (7kW volgens mij) gedeeld door de flow.

7kW / 4.185 * 3600 / 2 graden deltaT = ongeveer 3010 liter/uur.
Dat is toch ook wat ie vraagt? Werkt de WP naar behoren...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:24:
[...]

Dat is toch ook wat ie vraagt? Werkt de WP naar behoren...
Het ging bij mij met name om deze zin:
Het is natuurlijk 17m³, maar had eigenlijk gehoopt dat het ietsje sneller zou gaan met verwarmen op koude dagen als deze. Misschien een onrealistische wens
Tsjah, met 17 kuub water, moet je om van 20 naar 27 graden te verwarmen, ongeveer 140 kWh aan warmte toevoegen. 140 kWh / 10 kW (het vermogen bij deze buitentemperaturen) is 14 uur verwarmen. Nu weet ik niet welke temperaturen @Dennahz prettig vindt, maar je bent wel een paar uur bezig om het water op prettige temperaturen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:23:
Nou ja, ik jaag er iets van 6m³/u doorheen. Dus 100 liter per minuut? Ik zal het vanavond wel bekijken.
Het zal wel normaal zijn dat de WP nu (veel) meer lawaai maakt hé? Niet de compressor, maar de fan. Draait op 100% nu.

Specs van de pomp bij deze temperaturen:
mijn intex(6m3) doet 4700L per uur = 78L / min in filter stand .. en in circulatie stand 7200L per uur en dat is 120L per min

het kost met 17000 liter en met 4700 circulatie 2,5 uur om je bad 1 a 2 graden te verwarmen ff natte vinger werk .. dan hebben we het nog niet over verlies .. aan de omgeving.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een automatisch geregelde niveau regeling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Plenkske so far so good! Keurig. Hopelijk is de retourafhandeling ook zonder gezeur.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox1988
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-07 15:21
Uit nieuwsgierigheid, om wat voor oplossing heb jij verzocht Plenske? Een ander product of restitutie?

Ik zit zelf nog in dubio wat ik met de WP aan moet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Aangezien ik klaar was met het aflezen van kleuren van strips waarbij regelmatig de vraag is "hoort hij nou bij het vakje links of bij het vakje rechts" heb ik de Aquachek Trutest aageschaft. Zojuist de eerste meting gedaan en hij lijkt accuraat te zijn (in vergelijk tot een strip die ik direct erachteraan heb getest.

De tip is dat deze voor 59,95 te verkrijgen is bij carmaveghel.nl, terwijl deze overal voor 69-89 euro wordt verkocht. Hierbij de directe link --> https://carmaveghel.nl/ca.../174239-aquachek-trutest/

p.s. ik was hier uitgekomen omdat ik skimmer netjes nodig had die ook een vasthoudfunctie hebben (zo'n blauw plastic ding waarmee je het netje aan de onderkant vast kan maken aan de skimmer). Deze hebben ze dus ook (https://carmaveghel.nl/ca...0-netskim-voorfilter-12x/).

Nog een tip: Het schijnt dat er meldingen zijn van inaccurate (en daarmee willekeurige) metingen. Dit ligt blijkbaar aan het gebruik. Hieronder de instructie zoals overgenomen vanuit een post op amazon:
---------------------------------------------------------------------
Aquacheck truetest
This product is amazing. Their direction need to be thrown away first thing. The correct way to use it is written by Deborah and it is super easy.. Thanks Deborah your amazing...

As Deborah says:
Here is what you need to know: The top button on the unit is the on/off button. This is labeled "1" in the picture but never described. The middle button ("2") is to review old readings. The bottom button ("3") begins the test sequence; this button is not described either (at least in the instructions that came with my unit.) By the way, mine displays "2.2" when I turn it on, so these findings may pertain only to that version.

Steps:
*Press the Start (#1, or top) button. The unit will turn on, display "2.2", and then display "On."
*Have a test strip and your water sample ready.
*Press the Test (#3, or bottom) button. The display will count down "3, 2, 1, Dip."
*Quickly give the strip a brief dip into the water sample. No swirling.
*Quickly give the strip a quick flip to remove excess water.
*Holding the unit horizontally, quickly lay the strip into the test slot, without sliding it. It must be all the way up to the top of the slot.
*Cover the slot with the black sun-shield provided.
*At this point you wait for the test to proceed. You have to have reached this point fairly quickly because the test will start whether you are ready or not.
*When the test is completed, the unit will show the three readings on the display.

From <https://www.amazon.com/AquaChek-Aqua-Trutest-Digital-Reader/product-reviews/B000RZNKNW>
------------------------------------------------------------------------------------------

Zijn er trouwens nog andere mensen die de Trucheck gebruiken en hun ervaringen willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Xerox1988 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, om wat voor oplossing heb jij verzocht Plenske? Een ander product of restitutie?

Ik zit zelf nog in dubio wat ik met de WP aan moet
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TailwindNL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:26:
Aangezien ik klaar was met het aflezen van kleuren van strips waarbij regelmatig de vraag is "hoort hij nou bij het vakje links of bij het vakje rechts" heb ik de Aquachek Trutest aageschaft. Zojuist de eerste meting gedaan en hij lijkt accuraat te zijn (in vergelijk tot een strip die ik direct erachteraan heb getest.

De tip is dat deze voor 59,95 te verkrijgen is bij carmaveghel.nl, terwijl deze overal voor 69-89 euro wordt verkocht. Hierbij de directe link --> https://carmaveghel.nl/ca.../174239-aquachek-trutest/

p.s. ik was hier uitgekomen omdat ik skimmer netjes nodig had die ook een vasthoudfunctie hebben (zo'n blauw plastic ding waarmee je het netje aan de onderkant vast kan maken aan de skimmer). Deze hebben ze dus ook (https://carmaveghel.nl/ca...0-netskim-voorfilter-12x/).

Nog een tip: Het schijnt dat er meldingen zijn van inaccurate (en daarmee willekeurige) metingen. Dit ligt blijkbaar aan het gebruik. Hieronder de instructie zoals overgenomen vanuit een post op amazon:
---------------------------------------------------------------------
Aquacheck truetest
This product is amazing. Their direction need to be thrown away first thing. The correct way to use it is written by Deborah and it is super easy.. Thanks Deborah your amazing...

As Deborah says:
Here is what you need to know: The top button on the unit is the on/off button. This is labeled "1" in the picture but never described. The middle button ("2") is to review old readings. The bottom button ("3") begins the test sequence; this button is not described either (at least in the instructions that came with my unit.) By the way, mine displays "2.2" when I turn it on, so these findings may pertain only to that version.

Steps:
*Press the Start (#1, or top) button. The unit will turn on, display "2.2", and then display "On."
*Have a test strip and your water sample ready.
*Press the Test (#3, or bottom) button. The display will count down "3, 2, 1, Dip."
*Quickly give the strip a brief dip into the water sample. No swirling.
*Quickly give the strip a quick flip to remove excess water.
*Holding the unit horizontally, quickly lay the strip into the test slot, without sliding it. It must be all the way up to the top of the slot.
*Cover the slot with the black sun-shield provided.
*At this point you wait for the test to proceed. You have to have reached this point fairly quickly because the test will start whether you are ready or not.
*When the test is completed, the unit will show the three readings on the display.

From <https://www.amazon.com/AquaChek-Aqua-Trutest-Digital-Reader/product-reviews/B000RZNKNW>
------------------------------------------------------------------------------------------

Zijn er trouwens nog andere mensen die de Trucheck gebruiken en hun ervaringen willen delen?
toon volledige bericht
zit je in de reclame wereld oid :) zou haast het product kopen :(

op mijn teststrip flesje staat netjes aangegeven hoe ik hem moet houden .. als ik vergelijk ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickL93
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2024
Mijn retour situatie: vandaag exact de zelfde mail gekregen als Plenkske. Ze geven daar in aan dat het aankoopbedrag kan worden vergoed, dus ik heb er wel een goed gevoel bij.

Ik heb de retouraanmelding gedaan en gekozen voor retour+restitutie. Ik heb apart meteen de Fairland 6kW besteld + achteraf betalen, bij de retourmelding ook het bestelnr daarvoor genoemd.

Met een beetje geluk ontvang ik restitutie voordat ik Klarna moet betalen, en anders maar niet. Geen zin om nog weken te moeten wachten op de procedures voordat ik de nieuwe warmtepomp ontvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 11:55

Optimale delta T is tussen de 0,5gr en 1gr. Maar neem aan dat je pomp op "full power" draait dus dat kan je niet aanpassen. Infeite zou je dus meer flow doorheen moeten sturen.

Je zit boven het minimum (anders gaat wp uit), dus je zit prima !

Warmtepompen zijn trage verwarmers, en zoals door andere is gemeld moet je veel energie erin pompen, dat kost eenmaal tijd. Je zal wel straks merken dat wanneer je binnen de 1gr zit van je ingestelde temperatuur dat je WP langzaam in toeren zal zakken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
NickL93 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:40:
Mijn retour situatie: vandaag exact de zelfde mail gekregen als Plenkske. Ze geven daar in aan dat het aankoopbedrag kan worden vergoed, dus ik heb er wel een goed gevoel bij.

Ik heb de retouraanmelding gedaan en gekozen voor retour+restitutie. Ik heb apart meteen de Fairland 6kW besteld + achteraf betalen, bij de retourmelding ook het bestelnr daarvoor genoemd.

Met een beetje geluk ontvang ik restitutie voordat ik Klarna moet betalen, en anders maar niet. Geen zin om nog weken te moeten wachten op de procedures voordat ik de nieuwe warmtepomp ontvang.
Ik heb daar ook nog over nagedacht maar omdat ik kies voor WP die goedkoper is (en maanden terug nóg goedkoper) is het anders. Als je kiest voor een duurdere WP vind ik jou manier inderdaad ook de meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Dan moet het toch ook uit stopcontact of?
Zit beide een aardlekschakelaar op met een 2 knoppen voor uit/aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Geinig, dit is precies dezelfde WP als de W'eau mini 4 kw:

https://www.amazon.nl/wat...d=pla-1211348873931&psc=1

Qua schermpje lijkt hij op de niet inverter. Maar er wordt wel "inverter" genoemd zonder verdere specs.
En zonder merklogo erop.

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 23-06-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Precies zal ik ook doen voorgelijmd kant en klaar kun je zelf geen kant mee op in je DIY.

Beter los als zet en zelf in elkaar lijmen.

Deze bijv. is 50 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwNkBG-3V5uDEqn4eXrvE08-WfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNBRDLSdtUqJXjtYx8iRrmgu.jpg?f=fotoalbum_large

https://zwembadcompleet.n...K51O-Tn0j90hoC-B4QAvD_BwE

er zijn duurdere versies ongeveer 20 euro duurder maar daar zitten andere kogelkranen vaak op die zijn wat robuuster in uitvoering, de aansluitingen kunnen iets anders zijn in materiaal en of er wel of geen slang wordt bij geleverd.

Voordeliger is als je al lijm en cleaner een stuk pijp van 50 mm bochten evt wel of geen T-stuk in bezit dan is het gewoon drie losse afsluit kogel kranen bestellen naar gelang welk materiaal je al hebt liggen en anders kan een losse set bypass voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Bollenpeller schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 01:51:
[...]

Moeten we de beste man wel even de goeie link geven.
Die jij aangeeft is voor een hoger debiet dan 7m3.
Hij heeft volgens mij een ZFP van 4m3.
Dan heeft hij deze nodig:

https://www.stesha.be/nl/...0uitlaat&description=true
Ja heb het terug gezien compleet over het hoofd gezien zat meer te focussen op de abeelding daar zie je het verschil niet onderling. :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

:F No shit sherlocks… Die losse bypass kits vind je ook op MP. Was puur als voorbeeld. Ze komen vaak gratis met een dure WP en worden verpatst, zodat je geld kunt besparen want bij de webshops betaal je meer voor een losse. Begrijpend lezen is een kunst.

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 23-06-2021 13:35 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tama1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-07 09:02
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:39:
[...]

zit je in de reclame wereld oid :) zou haast het product kopen :(

op mijn teststrip flesje staat netjes aangegeven hoe ik hem moet houden .. als ik vergelijk ..
....maar wacht...als u binnen nu en een half uur besteld ....kweigt u niet eejn, niet tweej, maar wehl dwrie ....

mjaah..nou...het is wel een luxe product geef ik toe, maar goed inmiddels heb ik mij maar overgegeven aan het werk dat komt kijken bij een zwembad, dan maar een beetje luxe toevoegen om het leuk te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
FRANQ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:44:
[...]

Je hebt alleen iets nodig waar de staaf in past zodat de boormachine er niet vanaf schiet.
Je hamert die staaf gewoon naar beneden.
Ik snap je verhaal niet, in je eerdere post, je gaf aan met een klopboormachine waar je de draaiende kop stil kon zetten., weet niet welke machine dat mag zijn maar ken geen klopboormachine waar een instelling op zit waardoor je de draaikop stil kan zetten en mee kunt hameren. :?

Of je hebt de verkeerde machine voor ogen die je benoemde, ben benieuwd over welke klopboormachine het gaat heb je voorbeelden van de machine of link website? dat schept meer duidelijkheid en minder discussie. :)

Met een boorhamer kan dat wel wat je noemde maar dat is een ander machine die anders werkt daar kun je ook een losse boorkop op zetten via SDS schacht of klik systeem.

Mijn makita boorhamer met losse kop als optie gaat via klik systeem. met deze boor kan ik wel een pin in de grond slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:33:
:F No shit sherlocks… Die losse bypass kits vind je ook op MP. Was puur als voorbeeld. Ze komen vaak gratis met een dure WP en worden verpatst, zodat je geld kunt besparen want bij de webshops betaal je meer voor een losse. Begrijpend lezen is een kunst.
Gratis bestaat niet al staat het wel vermeld ook bij een een duurdere WP |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Ik snap je verhaal niet, in je eerdere post, je gaf aan met een klopboormachine waar je de draaiende kop stil kon zetten., weet niet welke machine dat mag zijn maar ken geen klopboormachine waar een instelling op zit waardoor je de draaikop stil kan zetten en mee kunt hameren. :?

Of je hebt de verkeerde machine voor ogen die je benoemde, ben benieuwd over welke klopboormachine het gaat heb je voorbeelden van de machine of link website? dat schept meer duidelijkheid en minder discussie. :)

Met een boorhamer kan dat wel wat je noemde maar dat is een ander machine die anders werkt daar kun je ook een losse boorkop op zetten via SDS schacht of klik systeem.

Mijn makita boorhamer met losse kop als optie gaat via klik systeem. met boor kan ik wel een pin in de grond slagen.
Misschien zo'n ding :+

Afbeeldingslocatie: https://images.houthandelonline.nl/zware-houten-hamer-sleg/original/productdetail-pagina.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TailwindNL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:53:
[...]

....maar wacht...als u binnen nu en een half uur besteld ....kweigt u niet eejn, niet tweej, maar wehl dwrie ....

mjaah..nou...het is wel een luxe product geef ik toe, maar goed inmiddels heb ik mij maar overgegeven aan het werk dat komt kijken bij een zwembad, dan maar een beetje luxe toevoegen om het leuk te houden :)
:+

luxe nah gewoon spartaans doen zit je goed genoeg ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ook niet geschikt. :) daar kun je alleen maar houten palen mee de grond in slaan.

Daar moet je deze voor hebben. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU3OKvnP5LHp3DcES8VpFQcWKXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs3zgs4wBQLeHb77UEPWNRJY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:54
@J.E. Weinor Mijn redelijk goedkope Bosch kan het toch echt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5P_kVxPCnYL-NeEIgmi6PSY-OU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iWX7V2KBqpiVWLqGMy0qeLF4.jpg?f=user_large

Edit: Of heb ik dan toch een boorhamer? :? Boschhammer :P

[ Voor 9% gewijzigd door Luc S op 23-06-2021 14:38 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske @J.E. Weinor @Luc S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tZcy9Goy5vUXT6Ugtp1q9kYL/full.png
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

ga daar lekker babbelen over aardepennen de grond in werken oid

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 23-06-2021 14:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:43
Is gewoon muggenziften omdat ik per ongeluk het verkeerde naampje aan het beestje gehangen heb.
Heb de oorspronkelijke post aangepast.

Hij weet best dat het om een boorhamer gaat een klopboormachine heeft geen sds aansluiting en kan niet alleen slaan.

En dat heeft hij ook gezien want ik heb hem getagd in de edit.

Het is gewoon moedwillig irritant doen en verwarring zaaien.

Ben het eens met een eerdere opmerking dat dit meer een discussie is voor het gereedschap topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
Desalniettemin ben ik toch blij dat ik dit stuk even meegelezen heb i.v.m. mijn IG zoutwater-zwembad in aanbouw.

Zwembadwater aarden had ik wel op m'n lijstje staan maar ik had nog geen flauw benul dat dit met een pen 3+ meter de grond in moest d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

J.E. Weinor schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Gratis bestaat niet al staat het wel vermeld ook bij een een duurdere WP |:(
Zeker wel! Hier zelfs mijn geld van de bypass kit terug omdat de WP na 2 weken incl bypass kit voor dezelfde prijs werd verkocht :>

Ken jij trouwens het verschil tussen gratis en voor niks :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:55:
Desalniettemin ben ik toch blij dat ik dit stuk even meegelezen heb i.v.m. mijn IG zoutwater-zwembad in aanbouw.

Zwembadwater aarden had ik wel op m'n lijstje staan maar ik had nog geen flauw benul dat dit met een pen 3+ meter de grond in moest d:)b
hoe gaat de bouw ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@vso Gaat goed, er blijft al een laag water in staan soms met al die regen ;) De betonblokken waren afgelopen dagen te nat om verder te gaan dus ik ben maar wat leidingwerk inkopen gaan doen.

Ik hoop vanavond de muren van het bad af te kunnen metselen/voegen met dan nog wel een opening voor waar de skimmer moet komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:49:
@vso Gaat goed, er blijft al een laag water in staan soms met al die regen ;) De betonblokken waren afgelopen dagen te nat om verder te gaan dus ik ben maar wat leidingwerk inkopen gaan doen.

Ik hoop vanavond de muren van het bad af te kunnen metselen/voegen met dan nog wel een opening voor waar de skimmer moet komen :)
ga je een liner erin doen of iets anders ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
@vso Ik ga verven met zwembadverf. Ik weet alleen nog niet met welk merk/type. Eigenlijk wil ik een beetje turquoise/blauw water krijgen zodat het lijkt alsof we in een Caribisch gebied zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:54:
@vso Ik ga verven met zwembadverf. Ik weet alleen nog niet met welk merk/type. Eigenlijk wil ik een beetje turquoise/blauw water krijgen zodat het lijkt alsof we in een Caribisch gebied zijn O-)
Voordat je gaat verven zou wel nadenken over plaatsing van temperatuur sensors / verlichtig en nog belangrijker het verwisselen ervan .. (easy access)

Ik zou "vaste" sensors willen hebben ipv ronddobberende varianten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@vso Zo ver ben ik ook zeker nog niet :) Ben bang dat ik dit zwemseizoen zelfs moet gaan overslaan :'(

Ik was eigenlijk van plan om de sensoren in het leidingwerk te maken zoals ik verschillende tweakers hier heb zien doen, zijn er nog andere mogelijkheden? Naast dobbers en in de leiding bedoel ik dan?

De lamp komt in het bankje, die moet ik nog metselen. Er zit nu nog een gat in de muur waar de doorvoer ongeveer gaat komen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:36:
@J.E. Weinor Mijn redelijk goedkope Bosch kan het toch echt :P

[Afbeelding]

Edit: Of heb ik dan toch een boorhamer? :? Boschhammer :P
Kijk ik zit toch bij het rechte eind dat is een groene Bosch boorhamer en geen klopboormachine of ben ik stom 8)7 :)

Kun je zien dat er al verwarring op levert in de uitleg :) geeft niet weet je ook het verschil tussen een klopboormachine en een boorhamer, al doende leert men wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:42:
[...]

dat moet iedereen met een ZWS doen en eigenlijk iedereen met een AG/IG :P dussuh .. why ask ?
Dat is echt de eerste keer dat ik er van hoor :X Misschien eens voor gaan kijken dan...

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xerox1988
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-07 15:21
Members only:

De reactie die ik zojuist heb ontvangen van Toppy, komt aardig overeen met de antwoorden een paar posts terug.

Ik ben benieuwd naar de reactie morgen m.b.t. de overige vragen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
Dennahz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Dat is echt de eerste keer dat ik er van hoor :X Misschien eens voor gaan kijken dan...
Daar heeft bijna niemand van gehoord en staat ook niet in de instructie van je zwembad. Niet te zwaar aan tillen.
Hoe vaak lees je een bericht dat er iemand in een zwembad thuis is gestorven door elektrocutie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:44
Members only: title

Ook soortgelijke reactie ontvangen van Toppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:13:
@vso Zo ver ben ik ook zeker nog niet :) Ben bang dat ik dit zwemseizoen zelfs moet gaan overslaan :'(
dat is wel balen
Ik was eigenlijk van plan om de sensoren in het leidingwerk te maken zoals ik verschillende tweakers hier heb zien doen, zijn er nog andere mogelijkheden? Naast dobbers en in de leiding bedoel ik dan?

De lamp komt in het bankje, die moet ik nog metselen. Er zit nu nog een gat in de muur waar de doorvoer ongeveer gaat komen d:)b
tja er zijn veel mogelijkheden het ligt eraan wat je waar je wat meet ..

De verwarming/koeling meten is wel handig zowel in het zwembad als bij de pomp ..
Maar je gaat niet achteraf je zwembad open hakken om een thermo-meter in de vloer te monteren ..

Wat ook leuk is (vind ik dan) is bij een IG een airlift erbij te doen ..puur om bevriezing te voorkomen en algengroei te voorkomen (of als je zwemmen zat word :P en een visvijver maakt) is een aparte pijp oid voor aanvoer en een simpel 4w luchtpompje oid .. scheelt aardig wat energie om een ZFP aan te zetten .. (moet wel bij vorst) ..

@FRANQ heeft hier wat verteld [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" berichtje over airlifts

[edit]
oke airlift is wellicht overkill oid .. maar kan wellicht voor een beetje stroming zorgen en dus je 1000w (FR) pomp uit kan laten ..
- uv licht ? kan bv wellicht goed hier geplaatst worden ? (als het toch led is)

Betreft sensors .. goed nadenken en voorkomen is beter genezen of achteraf in gaan bouwen .. al is het een schroefkoppeling plaatsen tussen een stuk leiding

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 23-06-2021 16:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Arjantje72 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Daar heeft bijna niemand van gehoord en staat ook niet in de instructie van je zwembad. Niet te zwaar aan tillen.
Hoe vaak lees je een bericht dat er iemand in een zwembad thuis is gestorven door elektrocutie? :)
Ik zou het ook eerder doen vanwege de extra roestvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Ik zou het ook eerder doen vanwege de extra roestvorming.
Yep, met name corrosie door potentiaalverschil. Voor de rest is het alleen maar -extra- veilig(heid) :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickL93
Xerox1988 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:28:
***members only***

De reactie die ik zojuist heb ontvangen van Toppy, komt aardig overeen met de antwoorden een paar posts terug.

Ik ben benieuwd naar de reactie morgen m.b.t. de overige vragen :)
Ik heb het idee dat ze gisteren goed naar de verschillende klachten gekeken hebben, misschien zelfs hier meegelezen hebben en een eenduidig antwoord/oplossing hebben bedacht voor iedereen. Aangezien een of twee dagen eerder iemand hier nog te horen kreeg dat ze het niet wisten, en dat het niet 100% kon worden gecrediteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
@vso Goede ideetjes, ik denk alleen niet dat ik ze allemaal ga toepassen ;)

Hoewel ik inderdaad het gevoel heb 'als ik het doe dan wil ik het goed doen' moet ik toch ergens een grens gaan leggen. En die ligt ongeveer bij het waterdicht krijgen van het bad zodat hij daadwerkelijk bruikbaar is als zwembad :D (nee, zonder gekheid ligt die grens iets verder natuurlijk, low hanging fruit om het onderhoud te versimpelen/automatiseren pak ik mee waar het kan).

Wist je trouwens dat het bad iets kleiner is dan 4x2,5x1 (het zal ongeveer 7,5m3 worden denk ik i.v.m. het bankje wat er ook nog in komt). Omdat je zegt FR pomp 1000w :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:59:
@vso Goede ideetjes, ik denk alleen niet dat ik ze allemaal ga toepassen ;)

Hoewel ik inderdaad het gevoel heb 'als ik het doe dan wil ik het goed doen' moet ik toch ergens een grens gaan leggen. En die ligt ongeveer bij het waterdicht krijgen van het bad zodat hij daadwerkelijk bruikbaar is als zwembad :D (nee, zonder gekheid ligt die grens iets verder natuurlijk, low hanging fruit om het onderhoud te versimpelen/automatiseren pak ik mee waar het kan).

Wist je trouwens dat het bad iets kleiner is dan 4x2,5x1 (het zal ongeveer 7,5m3 worden denk ik i.v.m. het bankje wat er ook nog in komt). Omdat je zegt FR pomp 1000w :o
Tuurlijk snap ik dat je low-hanging fruit .. gaat pakken

die pomp was maar ff ter illustratie,

maar die airlift was een soort of joke om dat het iets is om over na te denken/discussieren immers je creert een zwemvijver waarbij je geen chemicalien nodig hebt of zware pomp(en) .. (even uitgezonderd verwarming ..) .. zeker als je wat LED UV licht toevoegd ..

je pomp (6m3 oid) verbruikt 200W a 0,50 cent tot 2 euro per dag oid .. en een airlift met UV zou 1/4de of zelfs minder verbruiken 1/8ste .. wat enorm kosten zou besparen in je operationele kosten en chemicalien

maar again soms even buiten je comfort-zone stappen en erover na denken ?
@FRANQ wat denk jij ervan .. om op deze manier je water helder te houden ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wel grappig is dat een airlift wel enorm veilig is want er komt 0 elektronica direct in contact met zwem water ..
zeker als je UV LED verlichting toepast .. en door het lage verbruik houd je wel een enorm schoon zwembad ..

ik vraag me echter wel af of je 3 - 4 m hoog kan opvoeren .. om het door een solar verwarming te laten vloeien denk dat het dat betreft wel wat limities heeft..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
Ik heb mijn zwembad vanwege het weer en de temperatuur een aantal dagen niet aangekeken. zandpomp draait iedere dag 8 uren met daarvan 6 uren inclusief mijn intex zoutsysteem. Bad is 16 kuub.

Wat blijkt, liner is groen, water lijkt groen. Toch vanwege regen/onweer ineens omgeslagen?
Ik heb de hele scheikundekast staan, PH+, PH-, eventueel los chloor (maar dat wil je niet met een zoutsysteem, toch?), anti-alg, vlokmiddel. Ik zal zometeen eerst de hoeveelheid zout controleren (maar volgens mij geeft mijn Intex het ook wel aan als er te weinig in zou zitten). Daarna het chloor, PH en Alkaliteit.

Wat is nou de beste volgorde van werken om het water weer helder te krijgen? Eerst met PH/chloor aan de gang, mocht dat nodig zijn, of meteen de anti-alg en vlokmiddel erin? En is anti-alg voldoende om het ook van de liner af te krijgen, of moet ik het er af gaan borstelen?

Vorig jaar heeft het bad de hele zomer zonder problemen gestaan, nu bij de eerste de beste bui helemaal groen, balen!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 07:35
coelho schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:15:
Ik heb mijn zwembad vanwege het weer en de temperatuur een aantal dagen niet aangekeken. zandpomp draait iedere dag 8 uren met daarvan 6 uren inclusief mijn intex zoutsysteem. Bad is 16 kuub.

Wat blijkt, liner is groen, water lijkt groen. Toch vanwege regen/onweer ineens omgeslagen?
Ik heb de hele scheikundekast staan, PH+, PH-, eventueel los chloor (maar dat wil je niet met een zoutsysteem, toch?), anti-alg, vlokmiddel. Ik zal zometeen eerst de hoeveelheid zout controleren (maar volgens mij geeft mijn Intex het ook wel aan als er te weinig in zou zitten). Daarna het chloor, PH en Alkaliteit.

Wat is nou de beste volgorde van werken om het water weer helder te krijgen? Eerst met PH/chloor aan de gang, mocht dat nodig zijn, of meteen de anti-alg en vlokmiddel erin? En is anti-alg voldoende om het ook van de liner af te krijgen, of moet ik het er af gaan borstelen?

Vorig jaar heeft het bad de hele zomer zonder problemen gestaan, nu bij de eerste de beste bui helemaal groen, balen!
Zou het er sowieso zoveel mogelijk weghalen. Al was het maar om algsporen te verminderen. Oke misschien kijk ik teveel naar mijn aquarium.

Ander verhaal ik ben bezig met mijn warmte pomp te installeren (nouja plek bepalen) hoeveel ruimte houden jullie rondom aan? Netjes zoals aangegeven of ? En op welke kant zou ik beste consessies kunnen doen zonder teveel koel verlies? Vind het ook vreemd dat ik 50cm aan de achterkant vrij moet houden. Terwijl een normale airco (zelfde opbouw) nagenoeg strak tegen de muur kan worden gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Practics op 23-06-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:15:

Je moet eerst de Ph op peil brengen .. anders gaat je chloor niet effectief zijn .. en hoeveelheid zout is ook wel handig ja ..
vlokmiddel/anti-alg heeft geen zin .. maar als je het hebt en het werkt samen met zout waarom niet ?

tja betreft chloor je wilt eigenlijk op het randje van "niet prettig voor de mens zitten" .. in mijn geval (teststrip) zit dat tussen 1 en 3 met 2 als een mooie middenmoot .. in dit geval zal ik naar 3+ neigen ..

Als je op 3 + zit zet je de pomp aan ga je de wanden schrobben, net zo lang aaien met een borstel totdat het weer stroef voelt ipv nu glad .. vaak is dat 3x a 4x over de zelfde plek met een zwembad bezem.

Na 24 uur moet alle groen nu wit zijn en dan is het even stofzuigen geblazen van de bodem .. het overschot van chloor zal tzt vervliegen .. hoe hoog je wilt gaan ligt ook aan de weersverwachting .. hogere concentratie chloor is wel beter maar te hoog kan je met mooi ook niet zwemmen want dan zit iedereen met de irritaties van een te hoog chloor niveau.

[edit]
Als je met 8 uur je bad 2x rondpompt tja .. maar 6 uur zout ? is het geheel niet wat ondermaats ? (serieuze vraag )

Als je weet dat het weer gaat omslaan is controleren van je waterwaardes en wat extra chloor productie wel handig.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 23-06-2021 20:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.E. Weinor
FRANQ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:47:
Is gewoon muggenziften omdat ik per ongeluk het verkeerde naampje aan het beestje gehangen heb.
Heb de oorspronkelijke post aangepast.

Hij weet best dat het om een boorhamer gaat een klopboormachine heeft geen sds aansluiting en kan niet alleen slaan.

En dat heeft hij ook gezien want ik heb hem getagd in de edit.

Het is gewoon moedwillig irritant doen en verwarring zaaien.

Ben het eens met een eerdere opmerking dat dit meer een discussie is voor het gereedschap topic.
Sorry voor de discussie die is ontstaan betreft de boor, en muggenziftten en anderen moedwillig irriteren ligt niet in mijn aard. en sta er ver van af..

Dat de naam niet bij het beestje is genoemd in eerste instantie gaf ook mijn reactie daar op anders geeft het toch verwarring..

Dat er getagd is zal best wel kunnen kijk er haast nooit naar eerlijk gezegd ook niet gezien maar ook geen melding waarneembaar.

Net wel even terug gekeken dat er iets is gewijzigd met afbeelding.

Dit gezegd te hebben wil ik de discussie en reactie wel even uit de wereld helpen en gaan weer lekker ouwehoeren over zwembaden :)

Als dat niet meer kan dan houd het voor mij alles op in deze topic, elkaar met respect behandelen is het uitgaanspunt elkaar corrigeren of ergens op wijzen prima maar wel netjes houden af en toe ergens een discussie over hebben moet wel kunnen tot een grens maar niet te veel wie wel of geen gelijk heeft.

Maar ben niet de enige in deze topic het moet leuk blijven anderen proberen op het juiste pad proberen te brengenen en te helpen met een vleugje humor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie had je nu de stats van je verbruik van je WP van vorig jaar gepost :?

@J.E. Weinor begint goed maaruh dan toch weer ff een terugval .. soms ff slikken/sorryzeggen en zand erover .. iedereen heeft die dagen wel eens en ach als we allemaal zout over slakken gaan gooien ..

Don't feed the trolls denk ik dan maar .. dus sommige krijgen geen reactie meer uit deze mag je de conclusie dat gezien ik reageer ;)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 23-06-2021 20:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FRANQ
@J.E. Weinor
Zand erover, sorry dat ik zo op de man ging.
Maar ik was geïrriteerd omdat er zo op door gegaan werd.
(y)

@Luc S @vso

Ik heb een 14 kuub koi vijver waarin ik voorheen ook zwom (dompelde) in de zomer.
Maar vanwege kleine kinderen liggen er nu roosters over waardoor het teveel gedoe is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImPb0-W3ohbZAoDXjO7L7k7GBCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPV7KPmxZc9ZCh0fEKsv85kU.jpg?f=fotoalbum_large

Met een airlift kun je enorme hoeveelheden water verplaatsen met lage energiekosten.
Je hebt echter niet of nauwelijks opvoerhoogte.
Daarom moet je in de hele filterlijn ook zoveel mogelijk weerstand voorkomen.

Ik heb verschillende uv lampen gehad, van oase, later een T5 dompel UV-C maar ik zit nu op een 80w amalgam dompel UV-C.

Zelf zou ik bij een natuur zwemvijver een groot plantenfilter toepassen als je er de ruimte voor hebt.
Dit scheelt ook in algen omdat de planten met algen concurreren.

Voor de uitleg bij onderstaande tabel moet je even in de gelinkte forumpost kijken.
Guyke heeft met ultrasoon meetapparatuur tientallen pompen en pvc airlift creaties getest op de opbrengst.
Erg interessant, maar dan moet je even zoeken op dat forum.
Er staan ook zwemvijvers tussen.
https://www.koivrienden.c...5d09a4e3c280b7cde#p310856
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAAGO4IVii_7F8Va2zjpp_XInpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TyMM9l6pp3dsOw5NZARDySCw.jpg?f=user_large

Ze kunnen je daar ook zeer zeker verder helpen met een natuur zwembad.
Er zit erg veel kennis.
Ook met het berekenenvan leidingweerstand en dergelijke.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 23-06-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:54:
@J.E. Weinor
Zand erover, sorry dat ik zo op de man ging.
Maar ik was geïrriteerd omdat er zo op door gegaan werd.
(y)

@Luc S @vso

Ik heb een 14 kuub koi vijver waarin ik voorheen ook zwom (dompelde) in de zomer.
Maar vanwege kleine kinderen liggen er nu roosters over waardoor het teveel gedoe is.

[Afbeelding]

Met een airlift kun je enorme hoeveelheden water verplaatsen met lage energiekosten.
Je hebt echter niet of nauwelijks opvoerhoogte.
Daarom moet je in de hele filterlijn ook zoveel mogelijk weerstand voorkomen.

Ik heb verschillende uv lampen gehad, van oase, later een T5 dompel UV-C maar ik zit nu op een 80w amalgam dompel UV-C.

Zelf zou ik bij een natuur zwemvijver een groot plantenfilter toepassen als je er de ruimte voor hebt.
Dit scheelt ook in algen omdat de planten met algen concurreren.

Voor de uitleg bij onderstaande tabel moet je even in de gelinkte forumpost kijken.
Guyke heeft met ultrasoon meetapparatuur tientallen pompen en pvc airlift creaties getest op de opbrengst.
Erg interessant, maar dan moet je even zoeken op dat forum.
Er staan ook zwemvijvers tussen.
https://www.koivrienden.c...5d09a4e3c280b7cde#p310856
[Afbeelding]

Ze kunnen je daar ook zeer zeker verder helpen met een natuur zwembad.
Er zit erg veel kennis.
Ook met het berekenenvan leidingweerstand en dergelijke.
toon volledige bericht
Thx !

Denk dat als je iets kan roepen over UV en chloor dat sommige erg gelukkig worden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:11:
@Jazsie had je nu de stats van je verbruik van je WP van vorig jaar gepost :?

@J.E. Weinor begint goed maaruh dan toch weer ff een terugval .. soms ff slikken/sorryzeggen en zand erover .. iedereen heeft die dagen wel eens en ach als we allemaal zout over slakken gaan gooien ..

Don't feed the trolls denk ik dan maar .. dus sommige krijgen geen reactie meer uit deze mag je de conclusie dat gezien ik reageer ;)
Uhmmz, ergens ja xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Practics schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:32:
[...]
Ander verhaal ik ben bezig met mijn warmte pomp te installeren (nouja plek bepalen) hoeveel ruimte houden jullie rondom aan? Netjes zoals aangegeven of ? En op welke kant zou ik beste consessies kunnen doen zonder teveel koel verlies? Vind het ook vreemd dat ik 50cm aan de achterkant vrij moet houden. Terwijl een normale airco (zelfde opbouw) nagenoeg strak tegen de muur kan worden gezet.
Kan je prima "strak" tegen de muur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zag wel over paar dagen maar niet over het seizoen denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:26:
[...]

Thx !

Denk dat als je iets kan roepen over UV en chloor dat sommige erg gelukkig worden
Met een uv-c kun je algengroei tegen gaan en ook eencelligen doden.
Maar dan moet het water wel voldoende lang met de uv-c in aanraking komen.

Overigens kan ik niet zo 1-2-3 op google vinden of je chloor helemaal weg kan laten in een gewoon zwembad.

Al is chloor in een zwemvijver natuurlijk niet de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:32:
[...]

Met een uv-c kun je algengroei tegen gaan en ook eencelligen doden.
Maar dan moet het water wel voldoende lang met de uv-c in aanraking komen.

Overigens kan ik niet zo 1-2-3 op google vinden of je chloor helemaal weg kan laten in een gewoon zwembad.

Al is chloor in een zwemvijver natuurlijk niet de bedoeling :+
dat eerste wisten we al .. en 80% kan je chloor weglaten

btw airlift kan niet hoog tillen maar wel een halve meter oid ? of dat niet eens ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:07:
[...]

zag wel over paar dagen maar niet over het seizoen denk ik
Heb je hier iets aan?:

Day Power Consumption
27-11-20200.09 kWh
26-11-20200.16 kWh
25-11-20200.17 kWh
24-11-20207.79 kWh
23-11-20209.83 kWh
22-11-20207.85 kWh
21-11-20209.73 kWh
20-11-20207.66 kWh
19-11-20200.17 kWh
18-11-20203.87 kWh
17-11-20200.16 kWh
16-11-20200.16 kWh
15-11-20200.16 kWh
14-11-20200.16 kWh
13-11-20206.54 kWh
12-11-20200.17 kWh
11-11-20207.09 kWh
10-11-20200.17 kWh
9-11-20200.16 kWh
8-11-20200.17 kWh
7-11-20205.88 kWh
6-11-20209.69 kWh
5-11-20200.17 kWh
4-11-20200.16 kWh
3-11-20206.62 kWh
2-11-20203.95 kWh
1-11-20204.52 kWh
31-10-20208.94 kWh
30-10-20200.16 kWh
29-10-20200.17 kWh
28-10-20200.16 kWh
27-10-20200.16 kWh
26-10-20200.17 kWh
25-10-20200.16 kWh
24-10-20200.16 kWh
23-10-20200.16 kWh
22-10-20200.16 kWh
21-10-20207.19 kWh
20-10-20200.17 kWh
19-10-20200.17 kWh
18-10-20206.48 kWh
17-10-20200.16 kWh
16-10-20205.73 kWh
15-10-20205.77 kWh
14-10-20208.43 kWh
13-10-20200.17 kWh
12-10-20203.35 kWh
11-10-20206.80 kWh
10-10-20201.22 kWh
9-10-20205.64 kWh
8-10-20204.89 kWh
7-10-20204.42 kWh
6-10-20200.16 kWh
5-10-20200.17 kWh
4-10-20207.78 kWh
3-10-20200.17 kWh
2-10-20200.16 kWh
1-10-20200.16 kWh
30-9-20200.17 kWh
29-9-20200.16 kWh
28-9-20200.17 kWh
27-9-20200.84 kWh
26-9-20200.18 kWh
25-9-20200.17 kWh
24-9-20206.01 kWh
23-9-20200.16 kWh
22-9-20200.17 kWh
21-9-20200.17 kWh
20-9-20200.17 kWh
19-9-20207.03 kWh
18-9-20200.17 kWh
17-9-20200.17 kWh
16-9-20200.18 kWh
15-9-20200.18 kWh
14-9-20200.18 kWh
13-9-20202.98 kWh
12-9-20202.97 kWh
11-9-20202.10 kWh
10-9-20204.24 kWh
9-9-20200.18 kWh
8-9-20202.96 kWh
7-9-20203.42 kWh
6-9-20203.23 kWh
5-9-20204.28 kWh
4-9-20202.58 kWh
3-9-20202.99 kWh
2-9-20202.60 kWh
1-9-20204.81 kWh
31-8-20203.88 kWh
30-8-20202.19 kWh
29-8-20204.55 kWh
28-8-20206.48 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:02:
[...]

Heb je hier iets aan?:

Day Power Consumption
27-11-20200.09 kWh
26-11-20200.16 kWh
25-11-20200.17 kWh
24-11-20207.79 kWh
23-11-20209.83 kWh
22-11-20207.85 kWh
21-11-20209.73 kWh
20-11-20207.66 kWh
19-11-20200.17 kWh
18-11-20203.87 kWh
17-11-20200.16 kWh
16-11-20200.16 kWh
15-11-20200.16 kWh
14-11-20200.16 kWh
13-11-20206.54 kWh
12-11-20200.17 kWh
11-11-20207.09 kWh
10-11-20200.17 kWh
9-11-20200.16 kWh
8-11-20200.17 kWh
7-11-20205.88 kWh
6-11-20209.69 kWh
5-11-20200.17 kWh
4-11-20200.16 kWh
3-11-20206.62 kWh
2-11-20203.95 kWh
1-11-20204.52 kWh
31-10-20208.94 kWh
30-10-20200.16 kWh
29-10-20200.17 kWh
28-10-20200.16 kWh
27-10-20200.16 kWh
26-10-20200.17 kWh
25-10-20200.16 kWh
24-10-20200.16 kWh
23-10-20200.16 kWh
22-10-20200.16 kWh
21-10-20207.19 kWh
20-10-20200.17 kWh
19-10-20200.17 kWh
18-10-20206.48 kWh
17-10-20200.16 kWh
16-10-20205.73 kWh
15-10-20205.77 kWh
14-10-20208.43 kWh
13-10-20200.17 kWh
12-10-20203.35 kWh
11-10-20206.80 kWh
10-10-20201.22 kWh
9-10-20205.64 kWh
8-10-20204.89 kWh
7-10-20204.42 kWh
6-10-20200.16 kWh
5-10-20200.17 kWh
4-10-20207.78 kWh
3-10-20200.17 kWh
2-10-20200.16 kWh
1-10-20200.16 kWh
30-9-20200.17 kWh
29-9-20200.16 kWh
28-9-20200.17 kWh
27-9-20200.84 kWh
26-9-20200.18 kWh
25-9-20200.17 kWh
24-9-20206.01 kWh
23-9-20200.16 kWh
22-9-20200.17 kWh
21-9-20200.17 kWh
20-9-20200.17 kWh
19-9-20207.03 kWh
18-9-20200.17 kWh
17-9-20200.17 kWh
16-9-20200.18 kWh
15-9-20200.18 kWh
14-9-20200.18 kWh
13-9-20202.98 kWh
12-9-20202.97 kWh
11-9-20202.10 kWh
10-9-20204.24 kWh
9-9-20200.18 kWh
8-9-20202.96 kWh
7-9-20203.42 kWh
6-9-20203.23 kWh
5-9-20204.28 kWh
4-9-20202.58 kWh
3-9-20202.99 kWh
2-9-20202.60 kWh
1-9-20204.81 kWh
31-8-20203.88 kWh
30-8-20202.19 kWh
29-8-20204.55 kWh
28-8-20206.48 kWh
toon volledige bericht
thx

245,56 kWh over die periode x 0,23 = 56,48 euro dat is een redelijk bedrag.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:01:
[...]

thx

245,56 kWh over die periode x 0,23 = 56,48 euro dat is een redelijk bedrag.
Ja dat vond ik zelf ook. Niet te vergeten dat mijn water temperatuur 35-38gr is.

Dit jaar wil ik gaan testen met 24/7u de pomp aan. Vorig jaar deed ik handmatig in de ochtend de pomp aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-07 11:25
Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Ja dat vond ik zelf ook. Niet te vergeten dat mijn water temperatuur 35-38gr is.

Dit jaar wil ik gaan testen met 24/7u de pomp aan. Vorig jaar deed ik handmatig in de ochtend de pomp aanzetten.
Dat valt mee en dat is voor 1000 liter geisoleerd?
en wat voor wp heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:08:
[...]

tja erhm dat is dus een afgedekt ./geisoleerd ding (je spa) op basis van je temp .. denk dat wel redelijk in de buurt komt van een 4m3 bad oid :)

Denk dat je 1 van de weinige zo niet de enige bent die een redelijk verbruik kan aangeven voor een "seizoen" ..

Tuurlijk heb je uitzonderingen zoals 40 graden bad oid of dat je geen zin en/of ruimte hebt in solar meuk .. maar dat laat ik buiten beschouwing ..

Moet wel lachen om de mensen die Solar beter vinden dan WP (of visa versa) .. zeker als ik het de laatste paar week gevolgd heb .. .want mijn take-away is dat:

Een WP is alleen effectief als het 20 graden + (liefst hoger) dat betekend dat je eigenlijk dus alleen de WP op de zelfde momenten actief hebt als een Solarverwarmig ..

maar 50-100 euro voor 3-4 maanden om je bad te verwarmen vind ik ook niet echt de kosten om wakker van te liggen .. het is alleen zonde dat het "extra" kosten zijn naast de aanschaf ... maar ja voor niks gaat de zon op toch :)

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Practics
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Moet wel lachen om de mensen die Solar beter vinden dan WP (of visa versa) .. zeker als ik het de laatste paar week gevolgd heb .. .want mijn take-away is dat:

Een WP is alleen effectief als het 20 graden + (liefst hoger) dat betekend dat je eigenlijk dus alleen de WP op de zelfde momenten actief hebt als een Solarverwarmig ..

maar 50-100 euro voor 3-4 maanden om je bad te verwarmen vind ik ook niet echt de kosten om wakker van te liggen .. het is alleen zonde dat het "extra" kosten zijn naast de aanschaf ... maar ja voor niks gaat de zon op toch :)
Dat is dus niet helemaal waar en ook de reden dat ze hier roepen kijk naar de 15graden cop en kw levering van de warmtepompen. Daarnaast is het in nederland vaak zat 20+ en bewolkt. Dan doen je solar matjes niks en je wp draaid redelijk efficiënt je zwembadje warm.

Maar inderdaad wil je redelijk groot bad 5m3+ 24/7 warm houden 3 maand lang. Is dat een hele dure hobby op welke manier dan ook.

Kortom denk dat de meeste mensen verkeerd kijken naar waar zwembad verwarming geschikt voor is. Of het te rooskleurig inzien wat er momenteel mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:54:
Dat is dus niet helemaal waar en ook de reden dat ze hier roepen kijk naar de 15graden cop en kw levering van de warmtepompen. Daarnaast is het in nederland vaak zat 20+ en bewolkt. Dan doen je solar matjes niks en je wp draaid redelijk efficiënt je zwembadje warm.
zucht .. je zegt eigenlijk dat ik gelijk heb .. want de meeste kopen het om met lekker weer in het bad te dobberen .. Solar of WP toch ? en je duikt er pas in zodra je het liefst in je zwemkleding rondloopt
Maar inderdaad wil je redelijk groot bad 5m3+ 24/7 warm houden 3 maand lang. Is dat een hele dure hobby op welke manier dan ook.

Kortom denk dat de meeste mensen verkeerd kijken naar waar zwembad verwarming geschikt voor is. Of het te rooskleurig inzien wat er momenteel mogelijk is
5m3 is niet groot .. dat is een meerpersoons badkuip :) zeker niet als je baden gewend bent waar kwa oppervlakte de gemiddelde nederlandse tuin (5m x 10m) in past :) en dan nog ruimte over hebt 8) om te zwemmen ..

En ja ik ben relatief tevreden met mijn 305cm x 76 zwembad .. mag onderhand wel wat dieper :)

ik zie ook niet in waarom je een bad 90 of 120 dagen lang op 28 graden zou willen houden ? tenzij je op vakantie gaat in het plaatsje "La-achter-tuinia" nederlands weer wisselt nogal .. dus er zijn hitte perioden en koele perioden .. :)

en of je dan een WP of Solar hebt .. tja dat blijft toch even "gokken" wanneer je de verwarmings stand gebruikt ..

Tenzij je een spa hebt zoals @Jazsie en er 365 dagen gebruik van maakt .. oid ;) dan snap ik hem wel ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dewim1 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Dat valt mee en dat is voor 1000 liter geisoleerd?
en wat voor wp heb je ?
Ongeveer 1m3 ja, Het is een opzet Spa met schuimwanden van 13cm
(https://www.toppy.nl/prod...pbouw-spa-6-persoons.html).

Warmtepomp: BWT Inverter Plus HI-HC 85 zwembad warmtepomp
(https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:45:
[...]

tja erhm dat is dus een afgedekt ./geisoleerd ding (je spa) op basis van je temp .. denk dat wel redelijk in de buurt komt van een 4m3 bad oid :)

Denk dat je 1 van de weinige zo niet de enige bent die een redelijk verbruik kan aangeven voor een "seizoen" ..

Tuurlijk heb je uitzonderingen zoals 40 graden bad oid of dat je geen zin en/of ruimte hebt in solar meuk .. maar dat laat ik buiten beschouwing ..

toon volledige bericht
Zoals @Practics al zegt mis je het belangrijkste: dat is gebruik maken wanneer er geen zon is.

Klopt natuurlijk dat hoe kouder het is hoe minder efficient de WP is echter moet je na gaan dat voordat ik WP had en dus nog met de orginele pomp deed verwarmen het mij wel 100,-- per maand kosste.

Maar ook hier is het meer de praktijk/conform waarom ik voor WP ben gegaan. Bedoel 0,5gr -1gr verwarmen was nogal traag en in gebruik hield ie de temperatuur niet eens bij...

Heb zonnepanelen dus dat verbruik waar ik zeker wel op let is voor mij niet echt een issue/kosten post :).

Maar ik heb wel een Spa, maak er zo goed als bijna hele jaar gebruik van. Dat is wel wat anders dan een zwembad.

Maar ook later (nu heb ik daar geen plek voor) bij een inbouw zwembad zal ik een WP aanschaffen en op het dak zonnepanelen :) efficienter gebruik maken van het dak ;)

wp of solar blijft een persoonlijk iets denk ik toch...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Practics
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:08:
[...]

zucht .. je zegt eigenlijk dat ik gelijk heb .. want de meeste kopen het om met lekker weer in het bad te dobberen .. Solar of WP toch ? en je duikt er pas in zodra je het liefst in je zwemkleding rondloopt

[...]

5m3 is niet groot .. dat is een meerpersoons badkuip :) zeker niet als je baden gewend bent waar kwa oppervlakte de gemiddelde nederlandse tuin (5m x 10m) in past :) en dan nog ruimte over hebt 8) om te zwemmen .. .
Je hoeft niet te zuchten hoor, laat maar lekker achterwege.

Nee ik ben het totaal niet met je eens. Solar verwarmt pas op het moment dat je eigenlijk al wilt zwemmen. Terwijl je met een wp daarvoor al je water op temperatuur kunt hebben. Daarbij moet je behoorlijk wat matten hebben liggen wil je in het zelfde tempo verwarmen als een wp. Daarnaast kun je het verlies in de nacht niet beperken met solar waar een wp rustig de schade beperkt en boven de 10-15 graden zelfs efficiënt . Kortom ik zie een heleboel nadelen voor solar terwijl de aanschaf kosten elkaar niet zullen ontlopen ( denk zelfs dat solar duurder is als je de tijd die je erin steekt mee neemt) alleen betaal je bij een wp wat gebruikers kosten, daar krijg je een hoop gemak en zekerheid voor terug je bent namelijk totaal niet afhankelijk van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:18:
mis je het belangrijkste: dat is gebruik maken wanneer er geen zon is.
Volgens mij zei ik iets over "zwemkleding" en bad gebruik .. over dingen missen gesproken :+

Volgens mij ben jij de gene die water in tubbie verhoogt naar 36 graden oid om het gebrek aan zon te compenseren :P
Klopt natuurlijk dat hoe kouder het is hoe minder efficient de WP is echter moet je na gaan dat voordat ik WP had en dus nog met de orginele pomp deed verwarmen het mij wel 100,-- per maand kosste.
Yikes
Maar ook hier is het meer de praktijk/conform waarom ik voor WP ben gegaan. Bedoel 0,5gr -1gr verwarmen was nogal traag en in gebruik hield ie de temperatuur niet eens bij...
nog een keer Yikes
Heb zonnepanelen dus dat verbruik waar ik zeker wel op let is voor mij niet echt een issue/kosten post :).

Maar ik heb wel een Spa, maak er zo goed als bijna hele jaar gebruik van. Dat is wel wat anders dan een zwembad.

Maar ook later (nu heb ik daar geen plek voor) bij een inbouw zwembad zal ik een WP aanschaffen en op het dak zonnepanelen :) efficienter gebruik maken van het dak ;)

wp of solar blijft een persoonlijk iets denk ik toch...
tja dat zei ik toch WP / Solar is persoonlijke keuze ..

PV en WP gratis ?? yeah right ;w .. deze zaken kosten geld .. (aanschafkosten!) :Y
En hoewel PV zichzelf terug kan verdienen door het verbruik naar 0 te brengen maar op de huidige salderings-regeling .. maar je moet aardig aantal kWH opwekken om tegen 0,07eurocent per kWh je aanschaf van de WP terug te winnen ..
Daarnaast denk ik dat de WP eerder vervangen met een levensduur van 5,10 of 15 jaar dan de levensduur van de panelen (20-25 jaar oid)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:48:
Nee ik ben het totaal niet met je eens. Solar verwarmt pas op het moment dat je eigenlijk al wilt zwemmen.
Dus je vertelt iemand met 10 jaar ervaring en harde feiten heeft die het tegendeel bewijzen .. dat je het er niet mee eens bent :? Tja dat mag vrij land
ps .. ik ben niet de enige die dat kan weerleggen .. maar goed ..
Terwijl je met een wp daarvoor al je water op temperatuur kunt hebben. Daarbij moet je behoorlijk wat matten hebben liggen wil je in het zelfde tempo verwarmen als een wp. Daarnaast kun je het verlies in de nacht niet beperken met solar waar een wp rustig de schade beperkt en boven de 10-15 graden zelfs efficiënt.
je realiseert dat ik ook dit kan weerleggen (er zijn meerdere posts van andere gebruikers o.a ) en
Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:18:
Hier word als ik het goed heb gewezen dat de WP het niet bij houd .. wegens underpowered en/of weersomstandigheden .. wat ook wederom door anderen als puntje aangemerkt word. door dit topic heen ..

ps dus ook al bedoelt Jazsie dit niet maakt dit niet direct onwaarheid ..
Kortom ik zie een heleboel nadelen voor solar terwijl de aanschaf kosten elkaar niet zullen ontlopen ( denk zelfs dat solar duurder is als je de tijd die je erin steekt mee neemt)
alleen betaal je bij een wp wat gebruikers kosten,
bewijs het maar .. 4,5m3 bad solar vs WP .. ik daag je uit !

Wat gebruiks kosten .. 90 tot 120 dagen 24x7 .. je WP (water op 30 graden) aan laten staan .. sure ..
10-25,- vind ik relatief acceptabel .. maar denk niet dat je dat haalt :P

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:52:
[...]
PV en WP gratis ?? yeah right ;w .. deze zaken kosten geld .. (aanschafkosten!) :Y
En hoewel PV zichzelf terug kan verdienen door het verbruik naar 0 te brengen maar op de huidige salderings-regeling .. maar je moet aardig aantal kWH opwekken om tegen 0,07eurocent per kWh je aanschaf van de WP terug te winnen ..
Daarnaast denk ik dat de WP eerder vervangen met een levensduur van 5,10 of 15 jaar dan de levensduur van de panelen (20-25 jaar oid)
Is niet gratis (in het begin) en ja je moet een investering doen. Maar die verdien je terug. en je telt met 0,07ct wat niet correct is. Immers als je het direct vebruikt dan is het gewoon je tarief ala ~23ct de kWh die je bespaard. Die 0,07ct is wanneer je doet terug leveren -na salderen- wat je dus niet doet ;). Verder is PV voor je hele huis en niet enkel zwembad, je gebruikt je dak het hele jaar door dag in en dag uit. Dat kan je niet zeggen van solar matten ;)

WP kost geld, maar je krijgt daarvoor wel enorm veel conform voor terug.
Links om of rechts om kan je dat niet verglijken met solarmatten die simpelweg minder conform geven.

Denk dat je het zo moet zien (behalve dat het natuurlijk ook gewoon persoonlijk en situatie afhankelijk is):

WP:
- Meer conform.
- Stabieler water temperatuur.
- Altijd actief.
- Weinig ruimte in beslag

Solarmatten:
- Minder conform.
- Minder "stabiel" water temperatuur.
- Enkel actief bij zon
- Veel (oppervlakte) ruimte nodig.

Kosten eruit gelaten want neem je arbeid etc mee dan zijn solarmatten ook net zo prijzig als wp ;)

Het is ieder voor zich natuurlijk, zo kan ik uberhaupt geen solarmatten kwijt en zijn de eisen niet voldoende voor mij zoals dat ik om 10' avonds geen zon meer heb om het water warm te houden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Hier word als ik het goed heb gewezen dat de WP het niet bij houd .. wegens underpowered en/of weersomstandigheden .. wat ook wederom door anderen als puntje aangemerkt word. door dit topic heen ..

ps dus ook al bedoelt Jazsie dit niet maakt dit niet direct onwaarheid ..
Klein correctie, de orginele elektrische heater die bij het bad zat hield het niet bij...

Mijn WP houd het met gemak bij, bij 5gr buiten temperatuur en het bad op 38gr + bubbels aan draait wp nog niet eens op vol vermogen :). Maar eerlijk is eerlijk, hij is dan wel aan het zwoegen :9
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:13:
[...]

bewijs het maar .. 4,5m3 bad solar vs WP .. ik daag je uit !

Wat gebruiks kosten .. 90 tot 120 dagen 24x7 .. je WP (water op 30 graden) aan laten staan .. sure ..
10-25,- vind ik relatief acceptabel .. maar denk niet dat je dat haalt :P
10-25,-- per maand?! Jammer dat ik geen bad (2de) kan plaatsen anders deed ik mee :)

Maaruh je gaat nu al de fout in, je gaat een zwembad die dus 24/7 op 30gr water temperatuur zit met solarmatten die zoals je zelf al zegt misschien 10 hooguit 20 dagen (op jaar basis) op temperatuur is verglijken.

Ik blijf erbij dat het gewoon een keus is tussen conform en "goedkoop".

Met natuurlijk goedkoop tussen aanhalingstekens want als je alle kosten mee telt ben je haast net zo veel kwijt aan kosten als een wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NickL93
Nieuwe Fairland 6kW warmtepomp binnen. Gisteren in de middag besteld, nu al geleverd. Daar houd ik van 😁

Wat een unit zeg, nu snap (of zie) ik pas echt waarom de W'eau mini inverter een mini inverter is. 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SI3qS8gwgnkyOdqx-F3wm3Qo7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shTiXqvPyPnkkNRpHVdxygeO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:02:
Nieuwe Fairland 6kW warmtepomp binnen. Gisteren in de middag besteld, nu al geleverd. Daar houd ik van 😁

Wat een unit zeg, nu snap (of zie) ik pas echt waarom de W'eau mini inverter een mini inverter is. 😂

[Afbeelding]
Nice! Dat wordt lekker knutselen :) Incl bypass neem ik aan?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
Ik lees hierboven alweer de WP vs Solar discussie. Ik dacht dat we daar wel klaar mee waren ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 17-07 08:17

Nhz

Je kan het ook amper een discussie noemen, ik krijg er meer een 'welles nietus' gevoel bij.

Groetjes

Pagina: 1 ... 63 ... 182 Laatste