Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Raek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:45:
@vso Goede suggestie, had ik eerder moeten bedenken :+
[Afbeelding]
hint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSCWGyz16UYA4phVBk7a2IMglII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg41bTZeM1KJYqSOyGd0JAJL.jpg?f=fotoalbum_small

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

[Afbeelding]

@weebl Yup, bij mij zit de boel ook nog steeds goed strak, maar glijdt het toch langzaam eraf. Dit is zelfs met twee klemmetjes...

Nu heb ik net de foto voor @vso gemaakt en toen viel me wel op dat er nog lijmrijsten opzitten van ductape (je aangehaalde trucje heb ik al eens geprobeerd). Bij nader inzien zorgt dat er misschien voor dat het eraf kan glijden...Enfin, aanpak gaat zijn eerst de lijmresten van de ductape verwijderen, daarna beetje teflontape (ductape is dus geen succes gebleken haha!) en kijken of de boel dan vast blijft zitten. Plan b blijft een tiewrap door het gehele stuk heen jassen.

Thanks voor het meedenken en kijken in ieder geval! Voorlopig geen haast om het op orde te krijgen met dit weer.
Feit is wel dat een natte buis sneller glijd dan een droge. Misschien handig deze goed af te drogen voordat je de buis er weer op schuift.

Zelf kreeg ik het niet goed dicht, het bleef wat lekken. Uiteindelijk flink wat teflontape om het zwarte tuitje gedaan. Dit blijft wel goed daarop zitten. Aan het uiteinde wat meer dan midden in. Vervolgens heb je dubbel winst: Doordat je er teflon tape om hebt zitten, zit je klem strakker. En, doordat je vooraan meer hebt zitten, kan hij er ook niet meer af glijden.

[ Voor 52% gewijzigd door The Executer op 22-06-2021 13:51 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
Of je snijd deze doorvoeren er uit en schroeft er een doorvoer met het juiste schroefdraad voor in de plaats. Dan zit je slang er direct op geschroefd zonder al die klemmen en vernouwingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:50:
[...]

Feit is wel dat een natte buis sneller glijd dan een droge. Misschien handig deze goed af te drogen voordat je de buis er weer op schuift.

Zelf kreeg ik het niet goed dicht, het bleef wat lekken. Uiteindelijk flink wat teflontape om het zwarte tuitje gedaan. Dit blijft wel goed daarop zitten. Aan het uiteinde wat meer dan midden in. Vervolgens heb je dubbel winst: Doordat je er teflon tape om hebt zitten, zit je klem strakker. En, doordat je vooraan meer hebt zitten, kan hij er ook niet meer af glijden.
als je de hint ziet :p is de oplossing eenvoudiger

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 14:57
Thanks allen voor het meedenken, afgaand op de weersvoorspelling heb ik nog wat tijd om de boel op orde te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:29

weebl

YARR!

[Afbeelding]

@weebl Yup, bij mij zit de boel ook nog steeds goed strak, maar glijdt het toch langzaam eraf. Dit is zelfs met twee klemmetjes...

Nu heb ik net de foto voor @vso gemaakt en toen viel me wel op dat er nog lijmrijsten opzitten van ductape (je aangehaalde trucje heb ik al eens geprobeerd). Bij nader inzien zorgt dat er misschien voor dat het eraf kan glijden...Enfin, aanpak gaat zijn eerst de lijmresten van de ductape verwijderen, daarna beetje teflontape (ductape is dus geen succes gebleken haha!) en kijken of de boel dan vast blijft zitten. Plan b blijft een tiewrap door het gehele stuk heen jassen.

Thanks voor het meedenken en kijken in ieder geval! Voorlopig geen haast om het op orde te krijgen met dit weer.
Ik zie dat je ook nog een koppelstuk 32mm--> 38mm er op hebt zitten. Als ik de foto goed interpreteer weegt dit, in combinatie met de 38mm slang met water er in, wat meer dan alleen een 32mm slang. Wellicht is dat de oorzaak dat het er langszaam afglijdt.. Misschien een idee om het geheel vanaf de adapter ergens mee te ondersteunen vanaf de grond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:58:
[...]

als je de hint ziet :p is de oplossing eenvoudiger
Ik denk dat @Raek op basis van je foto de hint niet direct ziet :> . Gelukkig komt @jarnoz met een mooie aanvulling.

Inderdaad ook een optie, maar niet als je nog garantie hebt of het snijden niet aan durft. :) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

[Afbeelding]

Ik zou eens beginnen met echte slangklemmen te gebruiken ipv dit plastic spul. Volgens mij kan dit niet echt strak genoeg. Mijn slangklemmen heb ik vastgemaakt met m'n accuboormachine. Better be safe than sorry.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat @Raek op basis van je foto de hint niet direct ziet :> . Gelukkig komt @jarnoz met een mooie aanvulling.

Inderdaad ook een optie, maar niet als je nog garantie hebt of het snijden niet aan durft. :) .
Raad je plaatje is niet zo moeilijk .. toch ? en dit is al zovaak besproken .. als je de startpost (recent ge)checkt hebt of is --> is de 1ste tip kijk de plaatjes van het topic(s) door .. niet lezen puur plaatjes kijken ..

ik link notebene de post als antwoord waar dit uitgebreid behandeld is door @J.E. Weinor dus @jarnoz had ook naar de link kunnen verwijzen :P

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 22-06-2021 14:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Dennahz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:23:
[...]

Ik zou eens beginnen met echte slangklemmen te gebruiken ipv dit plastic spul. Volgens mij kan dit niet echt strak genoeg. Mijn slangklemmen heb ik vastgemaakt met m'n accuboormachine. Better be safe than sorry.
Oef... Ik vond vastdraaien met een dopje 7 of 8 met een handgreep wel vast genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-04 23:14
CryptoNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:20:
Weer even een vraagje over mijn Bestway zandfilterpomp. Hij draait prima, maarrrr het volgende:

Ik zie dat hij behoorlijk wat water terugspuit in het zwembad, prima. Aan de andere kant dient de pomp vuil op te zuigen. Ik vind de kracht rondom dat gat erg laag. Kan ik dat verhogen? Ik heb nu niet het idee dat hij alles goed opzuigt zeg maar.
Als je de zuigkracht wilt voelen moet je het kunstof rooster er afschroeven en met platte hand tegen de opening aan houden dan voel je dat je hand aanzuigt, zelfde effect als je met een vlakke hand de zuigkrach tegen je mondstuk van je stofzuiger houd.

Zit het rooster er op van de out take dan voel je niets.

heb je een wand skimmer met hulpstuk voor de stofzuiger slang die je in de skimmer legt een ronde witte schijf met verloopstuk er op voor de slang leg die maar in de skimmer waar het mandje in zit, dan merk je gelijk de zuig kracht de schijf trekt zich vast in de skimmer door de vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Ep Woody schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Oef... Ik vond vastdraaien met een dopje 7 of 8 met een handgreep wel vast genoeg...
Bij mij bleef het wat druppen en heb zelfs een keer een losgeschoten buis gehad. Vandaar dat ik het op deze manier opgelost heb. Zit nu zo vast als een huis :D

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Raek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:21:
@vso , Het is een Intex badje van 3x2m, met 32mm aansluitingen. M'n zandfilterpomp is de Intex 26644GS (4m3). De slang van de ZFP schuif ik over het zwarte tuutje, vervolgens schuif ik vanaf binnenzijde zwembad het outflow gedeelte in het tuutje, ik voel ook dat deze echt goed klem zit en erg strak aansluit. De adapter van 32 naar 38 zit ook prima vast, muurvast zelfs. De complete aansluiting schuift er gewoon af. Soms is dit na een uur, soms na een halve dag. Badje staat nu een kleine maand, en het is pas sinds een paar dagen dat deze plots eraf schuift.

@weebl , Uiteraard gebruik ik de rechter unit aan de binnenkant,op de outflow.

Misschien dat de temperatuursverandering van afgelopen dagen de boosdoener is? Het is tenslotte van 30 naar heel wat frisser gegaan, iets met uitzetten en krimpen?

Ik zal eens met wat teflon tape aan de gang gaan, mocht dat ook falen, ga ik gewoon McGyver mode en jas een tiewrap door alles heen, dan kan het er niet meer afschuiven :+
Er kan verschil zitten in diameter rubber en tuitje onderling van de aansluiting, je hebt ook blauwe van intex schijnbaar is de afmetingen van het tuitje groter of kleiner met de grijze variant van intex (Bestway)

Intex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVLX1e71uK8Zs00jR9ZD_BejK_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pJCtTxmJZI6O1boTrkFoEM1E.jpg?f=user_large

De houder met ontluchting er op in je afbeelding kunnen ver schil in diameter zitten heb er twee van gehad op het oog het zelfde er uit ziet maar toch verschillend in diameter, helaas geen foto om te vergelijken en niet meer in bezit.

Kan zijn dat het bij jouw niet goed strak om het rubber zit.

Zijn wel oplossingen met tape en klem maar de ander oplossing wat veel beter is is andere koppelingen met schroefdraad maar dan moet je de gaten vergroten in je liner om een groot gat te maken dan kun je gelijk een afsluit kraan er op monteren wat alleen maar voordelen oplevert en gelijk de slang naar je pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksL37CRysCbkgKzGLDC-xSChMsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/99Ws1E7ivCBoZgVTklpXC9W5.jpg?f=user_large

Ook een voordeel van nieuwe aansluit schroef koppeling met afsluitkraan is dat je geen ondersteuning nodig hebt aan je liner, het zit wat beter en steviger en veel rechter dan dat je slang schuin aan de liner hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 14:57
Vrees dat er weinig anders op zit dan het inderdaad op die manier aan te pakken, dat gaat snijden worden...Wel jammer dat de bestelde slanghouderversteviger (scrabble, anyone?) dan precies niet doet waar ik op gehoopt had en ik alsnog kan gaan snijden :+

Les geleerd, beter gelijk goed aanpakken, thanks wederom!

Edit; de hint was meer dan duidelijk, overigens :P

[ Voor 8% gewijzigd door Raek op 22-06-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:28:
[...]

ik link notebene de post als antwoord waar dit uitgebreid behandeld is door @J.E. Weinor dus @jarnoz had ook naar de link kunnen verwijzen :P
Hou je mij er even buiten :p 😜😛🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Raek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:06:
Vrees dat er weinig anders op zit dan het inderdaad op die manier aan te pakken, dat gaat snijden worden...Wel jammer dat de bestelde slanghouderversteviger (scrabble, anyone?) dan precies niet doet waar ik op gehoopt had en ik alsnog kan gaan snijden :+

Hier een link wel uit Belgie goede resultaten, komt wel verzenkosten bij op maar alsnog voordeliger voor een complete set.

Als je toch overgaat om in je liner te gaan snijden uitleg hiervan staat wel in de topic en plan om een mooi rond gat te snijden en het stelt niet veel voor.

Je moet alleen niet in de vingers snijden. :o

https://www.stesha.be/nl/...ansluitingen-dan-7m3.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:27:
ervarings-deskundige :? ;)
Als je toch overgaat om in je liner te gaan snijden uitleg hiervan staat wel in de topic en plan om een mooi rond gat te snijden en het stelt niet veel voor.
:Y het is best "eng" maar neem je tijd en rust .. je ziet op je foto die je nam een dikker stuk .. zoals hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsDnB3jIQEEb6CZEQWnACrjlEWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5gpXfkFTFzmrnA9R25GlFsx.jpg?f=fotoalbum_small

de rubberen ring die erbij zit is ook een mooie afteken-malletje

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Zwembadwater moet geaard worden op een aparte aardingslus.
Dit wordt normaal gedaan via een grondpen/aardpen in de buurt van het zwembad/technische ruimte.
Nooit het zwembadwater op de aarding van de woning aansluiten, ook niet als een aparte kabel loopt vanaf je HAR (hoofdaardrail).

Je apparatuur sluit je inderdaad wel op de aarding van de woning.
Ja en de apparatuur zoals de uv lampen zijn ook appart geaard door de vereffeningsleiding. Dan is het water toch alsnog geaard via de HAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2024
Tama1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:36:
[...]

Ik heb daarover contact gehad met Toppy. Helaas moet alles via de mail en dat duurt soms even. Maar op zich lijkt het goed te worden opgepakt.
Ze zeggen dat ze bekend zijn met het euvel en dat het afwijkt van hoe zij hem getest, gekocht en zelf verwacht hadden.
Ook zijn ze er druk mee bezig om met de fabrikant te kijken of ze het kunnen verhelpen en verbeteren maar dat daar op dit moment nog geen zicht op is.

Waarschijnlijk wordt het omruilen of geld terug.

Had die 3 kW versie er geen last van?
Eergisteren gemaild, gisteren de eerste mail terug gehad met de vraag of ik een filmpje kon maken met het geluid, zodat ze konden kijken of het normaal was. Handig dat ik dat filmpje al had, aangezien de pomp bij me alweer in de doos zit.

Vandaag niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:43
Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Ja en de apparatuur zoals de uv lampen zijn ook appart geaard door de vereffeningsleiding. Dan is het water toch alsnog geaard via de HAR?
Uhh neen? Dan heb je twee aardingslussen, zoals het hoort.

1. Je zwembad water en je aardpen.
2. Je apparatuur met je HAR.

Verder klinkt het alsof het antwoord niet is wat je wilt horen..
Geen probleem, alleen waarom dan vragen ?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zo vandaag eens iets meer dan 2 weken een backwash en rinse spoelen gedaan met de intex ZFP.

Water wat er uit kwam kraak helder, dacht het zal wel smerig zijn na veel gebruik maar niet het geval, het filter materiaal wat er in zit zijn van Vitrosphere Nano glasparels.

Moeilijk te oordelen of het aan het filtermateriaal ligt , over 2 maand maar eens weer gaan bachwashen of het water nog helder er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:53
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:10:
Zo vandaag eens iets meer dan 2 weken een backwash en rinse spoelen gedaan met de intex ZFP.

Water wat er uit kwam kraak helder, dacht het zal wel smerig zijn na veel gebruik maar niet het geval, het filter materiaal wat er in zit zijn van Vitrosphere Nano glasparels.

Moeilijk te oordelen of het aan het filtermateriaal ligt , over 2 maand maar eens weer gaan bachwashen of het water nog helder er uit komt.
Waarom een backwash gedaan, was de druk hoger geworden ? Anders is het niet nodig.
Glasparels gebruik ik ook en werkt goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vrees dat er weinig anders op zit dan het inderdaad op die manier aan te pakken, dat gaat snijden worden.
zie hier uitleg ombouw vanaf 0:39
https://youtu.be/zC6bmzt1Xyc

[ Voor 3% gewijzigd door Edwin3 op 22-06-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Arjantje72 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Waarom een backwash gedaan, was de druk hoger geworden ? Anders is het niet nodig.
Omdat het mijn eerste ZFP is in gebruik, en na de DIY en op zijn beloop heeft gedraaid alles maar even gedaan op werking en praktijk wat nu is uitgevoerd.

Nee de druk liep niet op staat op groen geel precies op midden en nee backwash was niet noodzakelijk.

Dit zijn geen gewone glasparels maar met nano is vrij nieuw als filtermateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Waarom gratis water verspillen ? als je het voor een backwash cyclus kan gebruiken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34

JB

Cédric roelt!

Taro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Heb laatst een vervangende via de Intex website besteld, was binnen een paar dagen binnen: https://www.intexdevelopm...se=2019&page=0&lst_lang=3 -> https://www.intexdevelopm...il?lst_lang=3#replacelink.
Kan ik hieruit afleiden dat je 80 euro hebt betaald voor een nieuwe liner?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:22
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Als je de zuigkracht wilt voelen moet je het kunstof rooster er afschroeven en met platte hand tegen de opening aan houden dan voel je dat je hand aanzuigt, zelfde effect als je met een vlakke hand de zuigkrach tegen je mondstuk van je stofzuiger houd.

Zit het rooster er op van de out take dan voel je niets.

heb je een wand skimmer met hulpstuk voor de stofzuiger slang die je in de skimmer legt een ronde witte schijf met verloopstuk er op voor de slang leg die maar in de skimmer waar het mandje in zit, dan merk je gelijk de zuig kracht de schijf trekt zich vast in de skimmer door de vacuum.
Thanks en hoeveel moet die kracht zijn ongeveer ? Ik had de pomp 2- 3 uur aan staan en kleine rotzooi wat rondom de bodem lag, lag er na 3 uur nog :?

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JB schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:23:
[...]

Kan ik hieruit afleiden dat je 80 euro hebt betaald voor een nieuwe liner?
79 Euro ja, zit overigens nog netjes in de doos in de garage, want had hem als backup voor als het nieuwe zwembad niet op het terras zou passen :)

Voor een paar tientjes meer heb je ook een frame, etc. maar ik heb volgens mij al 2 sets frames (het is de 2e die wij hebben versleten).

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 08:15
CryptoNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:43:
[...]

Thanks en hoeveel moet die kracht zijn ongeveer ? Ik had de pomp 2- 3 uur aan staan en kleine rotzooi wat rondom de bodem lag, lag er na 3 uur nog :?
Daar heb je een stofzuiger voor nodig.(of een schepnetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:22
burnedhardware schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Daar heb je een stofzuiger voor nodig.(of een schepnetje)
Ik mag toch verwachten dat een zandfilterpomp ook wat oppompt me dunkt 8)

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
CryptoNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Ik mag toch verwachten dat een zandfilterpomp ook wat oppompt me dunkt 8)
Nee. Een filterpomp zuigt enkel zwevend vuil op. Vuil dat drijft of zinkt komt nooit langs de aanzuigopening en zal dus in het zwembad achterblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Uhh neen? Dan heb je twee aardingslussen, zoals het hoort.

Verder klinkt het alsof het antwoord niet is wat je wilt horen..
Geen probleem, alleen waarom dan vragen ?
Volgensmij snap je het zelf niet wat ik bedoel.

Mijn uv lamp is geaard aangesloten via het aansluitsnoer en hij is vereffend met een aparte leiding op de rvs behuizing . Die is geknoopt aan de HAR.

De rvs behuizing staat evenals het pomphuis in contact met het water van het zwembad. Dus dan is het water toch al geaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]
In de starpost staat een apart gedeelte over zwembadstofzuigers.. er staat nergens dat ze niet nodig zijn in geval van speciale pomp x
ik heb het geschreven ter info
Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:01:

Mijn uv lamp is geaard aangesloten via het aansluitsnoer en hij is vereffend met een aparte leiding op de rvs behuizing . Die is geknoopt aan de HAR.

De rvs behuizing staat evenals het pomphuis in contact met het water van het zwembad. Dus dan is het water toch al geaard?
Joh kapuh als je niet wilt lezen dat is jou probleem @Jazsie heeft het goed uitgelegd
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:09:
Dan heb je twee aardingslussen, zoals het hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 22-06-2021 21:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
Heeft er iemand een goede tip voor verlichting in de liner te maken? Ik zag bij toppy led verlichting die je kon inbouwen maar dat geld wil ik er niet aan uitgeven.
Leek me wel tof om rondom wat mooie rgb led in de liner te snijden zoals je met de doorvoeren ook doet. En dan de bedrading wegwerken in de buizen.

Iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jarnoz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:13:
Heeft er iemand een goede tip voor verlichting in de liner te maken? Ik zag bij toppy led verlichting die je kon inbouwen maar dat geld wil ik er niet aan uitgeven.
Leek me wel tof om rondom wat mooie rgb led in de liner te snijden zoals je met de doorvoeren ook doet. En dan de bedrading wegwerken in de buizen.

Iemand?
Je weet dat je op plaatjes kan filteren (zie startpost) er staan een aantal voorbeelden gepost

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 22-06-2021 21:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:01:
[...]

Ik snap het zeker en heb ook al vermeld dat je het zwembad apart -moet- aarden via een aardingspen, dat was je eerste vraag.

Je vraagt iets en ik geef duidelijk antwoord hoe het moet, vervolgens kom je met tegen argumenten/vragen waarop duidelijk op te merken is dat het antwoord dat je krijgt niet goed of niet is wat je wilt horen.

Maar voor de 3de en laatste keer:

Neen, al is je apparatuur via HAR aangesloten dan is je zwembad water nog steeds NIET goed vereffend en dus moet je het zwembad water apart aarden via een aardingspen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:05

Pixelmagic

Ubergeek

Heeft iemand een adres waar 32mm slang met manchetten in de korte versie die b.v. bij een chloorsluis zitten (iets van 50cm of korter) kan kopen ? Ik heb nu een lange slang die opgedeeld kan worden maar de delen zijn iets meer dan een meter en daardoor heb ik een hoop slang "over" bij de installatie.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
NickL93 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Eergisteren gemaild, gisteren de eerste mail terug gehad met de vraag of ik een filmpje kon maken met het geluid, zodat ze konden kijken of het normaal was. Handig dat ik dat filmpje al had, aangezien de pomp bij me alweer in de doos zit.

Vandaag niks gehoord.
Vandaag warmte pomp geleverd de fairland 6kw step inverter. Daar zou een bypass set bij zitten, maar helaas vergeten erbij te leveren. Nadat ik gemaild had binnen uur respons. Vond ik netjes, echter vroegen ze wel om een boel foto’s ter bewijs dat het niet geleverd was (2x 1x van pakbon en daarna van de levering zelf. Daar kwam de nest hallo toch mooi van pas 🥸. Maar goed al met al binnen 3 uur een track and trace voor de bypass set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Ik snap het zeker en heb ook al vermeld dat je het zwembad apart -moet- aarden via een aardingspen, dat was je eerste vraag.

Je vraagt iets en ik geef duidelijk antwoord hoe het moet, vervolgens kom je met tegen argumenten/vragen waarop duidelijk op te merken is dat het antwoord dat je krijgt niet goed of niet is wat je wilt horen.

Maar voor de 3de en laatste keer:

Neen, al is je apparatuur via HAR aangesloten dan is je zwembad water nog steeds NIET goed vereffend en dus moet je het zwembad water apart aarden via een aardingspen.
Ben wel benieuwd hoe dit werkt. Als leek heb ik eigenlijk wel het gevoel dat ik Duckzelf zijn vraag snap "De rvs behuizing staat evenals het pomphuis in contact met het water van het zwembad. Dus dan is het water toch al geaard?"

Betekent je antwoord dan dat het contact met de rvs behuizing simpelweg niet voldoende is om het water te aarden? Dus 'niet goed genoeg geaard' omdat het indirect is? Want in theorie is er toch wel contact met een aarde via de rvs behuizing? Is dat een denkfout, of gaat het er om dat ze juist apart geaard *moeten* zijn, en 'via' de rvs behuizing misschien wel een aarde is, maar fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
Practics schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Vandaag warmte pomp geleverd de fairland 6kw step inverter. Daar zou een bypass set bij zitten, maar helaas vergeten erbij te leveren. Nadat ik gemaild had binnen uur respons. Vond ik netjes, echter vroegen ze wel om een boel foto’s ter bewijs dat het niet geleverd was (2x 1x van pakbon en daarna van de levering zelf. Daar kwam de nest hallo toch mooi van pas 🥸. Maar goed al met al binnen 3 uur een track and trace voor de bypass set.
Ha! Dat ze de bypass set zouden vergeten had ik zelfs al in gedachten als ik straks (als het goed is) de Fairland ga bestellen _O-

Tot nu toe ben ik ook zeer tevreden met de service en snelheid van Toppy, waren eerder ook iets vergeten bij een bestelling maar was snel geregeld. Hoop dat het met het retour van de warmtepomp het zelfde zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 19:38
NickL93 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Vandaag niks gehoord.
Bij mij deden ze ook of ze het probleem niet kenden en dat ze een filmpje willen hebben.
en dat ik geen credit kan krijgen van 100% omdat ik het product gebruikt hebt.
Dit valt bij mij toch wel verkeerd.

Ze weten het heel goed wat het probleem is .
op de site hebben ze alle specs over geluid weggehaald nadat ik hem besteld heb

dit staat er nu niet meer bij:
Geluidsniveau op 1m 38 - 44 dB
Geluidsniveau op 10m 23 - 29 dB

wel staat er nu bij:
Inverter compressor zorgt voor een hogere ondertoon.
Als instapmodel niet vergelijkbaar met de W'eau Full Inverter lijn (lees als chinese meuk)

Dit is misleiding en ze moeten het ding gewoon crediteren als hij niet voldoet.
Dit krijg je ervan als je Chinese meuk importeert en onder eigen naam probeert te verkopen als kwaliteits spul

Maar ik had zelf ook beter moeten nadenken: Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook

[ Voor 4% gewijzigd door Dewim1 op 22-06-2021 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
NickL93 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dit werkt. Als leek heb ik eigenlijk wel het gevoel dat ik Duckzelf zijn vraag snap "De rvs behuizing staat evenals het pomphuis in contact met het water van het zwembad. Dus dan is het water toch al geaard?"

Betekent je antwoord dan dat het contact met de rvs behuizing simpelweg niet voldoende is om het water te aarden? Dus 'niet goed genoeg geaard' omdat het indirect is? Want in theorie is er toch wel contact met een aarde via de rvs behuizing? Is dat een denkfout, of gaat het er om dat ze juist apart geaard *moeten* zijn, en 'via' de rvs behuizing misschien wel een aarde is, maar fout?
als je een uitleg wilt hebben van zout --> chloor conversie moet je deze bekijken YouTube: Magnet Powered Submarine - The Hunt for Red October IRL! als je de film kent is het zeker intressanter ..

Lees je handleiding van je pomp .. het advies = niet aanzetten terwijl er mensen in het water zitten .. waarom zou dat zijn ?

en bekijk dan het antwoord van Jazsie nog eens

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dewim1 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:47:
[...]

Bij mij deden ze ook of ze het probleem niet kenden en dat ze een filmpje willen hebben.

wel staat er nu bij:
Als instapmodel niet vergelijkbaar met de W'eau Full Inverter lijn (lees als chinese meuk)

Dit krijg je ervan als je Chinese meuk importeert en onder eigen naam probeert te verkopen als kwaliteits spul
de waybackmachine(oude pagina's oproepen) ff pagina afdrukken waar dit staat in pdf en terug sturen als antwoord .. :) de link staat "paar" post terug

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NickL93
[...]

wel staat er nu bij:

Dat is dus precies waar ik ook bang voor ben.

Hier staat echter
https://www.toppy.nl/klantenservice/retouren

"Wanneer je verder gaat dan nodig is om de aard, kenmerken of werking van het product vast te stellen, ben je aansprakelijk voor een eventuele waardevermindering."

Hoe kan je nou kenmerken als geluid vaststellen, zonder het product te gebruiken? Er stond eerst zelfs bij de eigenschappen dat hij op 10m afstand 23 -29db zou produceren, dat is nu weg, en was dus pure misleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Practics
Volgens mij kun je sowieso binnen 14 dagen retour kosteloos. Zonder rede van opgave. Dat is ook de reden dat ik hem deze week ook gewoon ga installeren en uitproberen. Mocht het dan niet naar wens zijn (bedoel vind 899 echt nog wel geld) gaat die wel retour voor de 7,6kw variant en anders wel bij de concurrentie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
NickL93 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Apparaten die een metalen (geleidbare) behuizing en/of mogelijk met water in contact kunnen komen dienen altijd geaard te zijn, dit heeft niks te maken met het zwembad water die je doet "aarden" om potentieel vereffing te voorkomen.

Hoewel ik zeker de redenatie begrijp mbt RVS UVC lamp als voorbeeld is dit niet voldoende en niet de correcte wijze wil je je zwembad water aarden.

De vraag was of het via de HAR (hoofaardrail) van de meterkast mag, antwoord is simpelweg nee.

Dus ja, het "moet" juist apart geaard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

wel staat er nu bij:

Maar ik had zelf ook beter moeten nadenken: Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook
Ze moeten wel gewoon ruilen, je hebt 14 dagen ruil recht en anders zou ze toch effe op de specs wijzen die ze veranderd hebben terwijl je op die basis van informatie het apparaat gekocht hebt.

Echt heel jammer en ik hoop dat ze er verstandig aan doen dit gewoon netjes op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
NickL93 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Dat is dus precies waar ik ook bang voor ben.

Hier staat echter
https://www.toppy.nl/klantenservice/retouren

"Wanneer je verder gaat dan nodig is om de aard, kenmerken of werking van het product vast te stellen, ben je aansprakelijk voor een eventuele waardevermindering."

Hoe kan je nou kenmerken als geluid vaststellen, zonder het product te gebruiken? Er stond eerst zelfs bij de eigenschappen dat hij op 10m afstand 23 -29db zou produceren, dat is nu weg, en was dus pure misleiding.
Ja juist, dikke onzin dus als je het mij vraagt. Ze zullen altijd proberen echter sta je hier gewoon in je recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickL93
Practics schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:58:
Volgens mij kun je sowieso binnen 14 dagen retour kosteloos. Zonder rede van opgave. Dat is ook de reden dat ik hem deze week ook gewoon ga installeren en uitproberen. Mocht het dan niet naar wens zijn (bedoel vind 899 echt nog wel geld) gaat die wel retour voor de 7,6kw variant en anders wel bij de concurrentie…
Het mag wel retour, maar als een product gebruikt is dan kan daar logischerwijs wel een waardevermindering aan hangen. Het hangt er dan denk ik vooral van af hoe coulant het bedrijf is. Als ze moeilijk doen dan trek je waarschijnlijk toch aan het kortste eind, tenzij je juridische stappen wilt zetten.

Voor een product wat geluid maakt is het logisch dat je het moet gebruiken om de kenmerken vast te stellen. Maarja, wat doe je er aan als ze zeggen dat je te ver bent gegaan en je geld niet volledig crediteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 19:38
https://www.webwinkelkeur...echt-hoe-zit-het-precies/

2.1 Wat mag een consument doen met het artikel?
De zichttermijn is een periode die is bedoeld om het product te testen. De consument mag het product uit de verpakking halen en gebruiken. Onder gebruiken valt natuurlijk niet het product 14 dagen lang intensief gebruiken. Wel mag een consument een wasje draaien met zijn gekochte wasmachine, een product dat in plastic zit eruit halen of een truitje aanpassen. Je mag niet eisen dat de consument het product in ongeopende verpakking retour stuurt. Is een product verpakt in hard plastic en moet de consument de verpakking beschadigen om dit product te testen, dan is dat jouw risico. Wel mag je eisen dat de verpakking niet meer beschadigd dan nodig is om een product uit te proberen. De zichttermijn is eigenlijk een probeertermijn. Lees hier meer over hoe u om moet gaan met beschadigde retouren.

heel duidelijk lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Rommel op de bodem van je zwembad zal je met je pomp er niet uitgaan daar heb je een stofzuiger voor nodig via slang vacuüm of via bedraad accu robot.

Zuigkracht met de hand meten op gevoel hoeveel lastig te voelen eigenlijk net zo veel wat je bad in pompt, heb er geen berekening voor.

Als je instroom laag is naar zwembad zal de uitstroom ook laag zijn.

Hoeveel liter per minuut afhankelijk van je pomp capaciteit hoe zwaarder de pomp zeg maar hoe meer liters het je zwembad in pompt.

Belangrijk is dat al je aansluitingen licht dicht zijn zowel voor de pomp zelf als de aansluitingen slangen, komt er een pies straaltje uit dan zit er ergens een lek en trekt valse lucht kan een vergeten afsluit rubber bij slang of pomp etc zijn of ergens een barst scheur etc etc. gewoon alles goed nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34

JB

Cédric roelt!

Dan zullen de 4kW W’eau inverter WPs binnenkort wel weer op voorraad zijn denk ik zo :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
Eens, lijkt me ook duidelijk. Ik zie trouwens dat Toppy bij Thuiswinkel Waarbord is aangesloten, dus eventuele klachten kunnen ook via hun en een geschillencomissie etc. Mocht het zo ver komen, maar loop misschien iets te veel vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:00:
[...]

Apparaten die een metalen (geleidbare) behuizing en/of mogelijk met water in contact kunnen komen dienen altijd geaard te zijn, dit heeft niks te maken met het zwembad water die je doet "aarden" om potentieel vereffing te voorkomen.

Hoewel ik zeker de redenatie begrijp mbt RVS UVC lamp als voorbeeld is dit niet voldoende en niet de correcte wijze wil je je zwembad water aarden.

De vraag was of het via de HAR (hoofaardrail) van de meterkast mag, antwoord is simpelweg nee.

Dus ja, het "moet" juist apart geaard worden.
Welke aardpen en hoelang moet ik slaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jarnoz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:13:

Iemand?
Nou geef ik maar een plaatje van mijn zwembad net wat VSO aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnt-Qt5gwaTV-AFVr8_hxRtgRuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX1tLjy9YoYotzGyAJP4MQqE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jarnoz
Ja dat is precies wat ik bedoel! Super mooi ik had ze al gevonden door de tip op plaatjes te filteren!!

Mooi gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Gewoon staal net zo lang slaan tot het water omhoog komt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jarnoz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:26:
Ja dat is precies wat ik bedoel! Super mooi ik had ze al gevonden door de tip op plaatjes te filteren!!

Mooi gedaan!
ook degene gezien met de ledstrip/slang ? .. vind ik zelf wel mooi ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jarnoz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:26:

Mooi gedaan!
Simpel en niet duur op Ali wel op letten dat je er twee wartels bij besteld om de lampen aan te draaien o ruber wordt geleverd bij de lampen, geleverd met 1 lamp RGB, ontvanger waar max 4 lampen op aan kunnen en handzender en werk op 12 volt voeding.

In je liner komt een gat van 2 cm doorsnee.

Moet zeggen de afstandsbediening werkt goed en heeft groot bereik als ik 15 meter van het zwembad af sta ook nog binnen in de woning achter triple glas werk de afstand bediening nog steeds het is een RF handzender

Wil je 2 lampen bestellen zal je 2 sets moeten bestellen

Zie wel dat er veel is uitverkocht de 18 watt is al uitverkocht niet leverbaar de 24 watt nog wel beperkt verkrijgbaar maar even goed zoeken in deze link nog wel verkrijgbaar de 24 watt uitvoering.

Mijn led lampen zijn van 18 wat maar 24 watt is ook geen probleem.

https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23591

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.6ac04c4dPKALWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:33:
[...]

ook degene gezien met de ledstrip/slang ? .. vind ik zelf wel mooi ..
Je hebt vast nog wel ergens kerstverlichting liggen, je bent tweaker of geen tweaker, we wachten geduldig af op kleurrijke plaatjes. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Laatst online: 14:23
Is er nog kwaliteits verschil tussen de zandfiltersets van Bestway en Intex? de verschillen die ik betreft prijs en specifcaties zie zijn:
Intex 6m3, 370W, 5m opvoerhoogte en €299,- en een paar dagen levertijd.
https://www.toppy.nl/prod...zandfilterpomp-6m3-h.html

Bestway 5,7m3, 270W, opvoerhoogte onbekent €199,- en direckt bij de lokale praxis te verkijgen.
https://www.praxis.nl/tui...dfilter-5-7-m-/u/10001074

Dit zou dan in combinatie gaan met een intex 3x2x0,75 bad met een epmd 3mx2m welke op het schuurtje komt te liggen. Of kan ik beter voor een ander merk gaan?
En hoe zijn de evaringen van die automatische timers die er opzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Een willekeurige bekende site:
https://www.elektramat.nl...-5-mm-per-3-meter-200080/

3 meter diep zoals de lengte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Nou geef ik maar een plaatje van mijn zwembad net wat VSO aangaf.

[Afbeelding]
@jarnoz: En hier een plaatje van mij inbouw smart led lamp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SlhkLZ_S-OiEho4m9p7M59gg_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd6ukWHcwuVglZqRgUxq0cId.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten? 27,-- voor de zwembad inbouw LED lamp (RGB kleuren met afstandsbediening).
Deze heb ik vervolgens omgebouwd naar een smart spot led (Philips Hue).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Sithlord76 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:10:
Is er nog kwaliteits verschil tussen de zandfiltersets van Bestway en Intex? de verschillen die ik betreft prijs en specifcaties zie zijn:

Bestway 5,7m3, 270W, opvoerhoogte onbekent €199,- en direckt bij de lokale praxis te verkijgen.

Dit zou dan in combinatie gaan met een intex 3x2x0,75 bad met een epmd 3mx2m welke op het schuurtje komt te liggen. Of kan ik beter voor een ander merk gaan?
Hier de Intex goedkoper + op voorraad:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Eventueel voor de zelfde prijs van 299,-- de 8m3/h variant:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

Die Bestway heeft 1,5m opvoer hoogte als ik mij niet vergis volgens de handleiding:
https://www.rhodos-shop.n...ile/download/file_id/508/

Ik zou voor de Intex gaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:04:
[...]

Je hebt vast nog wel ergens kerstverlichting liggen, je bent tweaker of geen tweaker, we wachten geduldig af op kleurrijke plaatjes. :) _/-\o_
ik heb inderdaad verlichting maar of ik het toepas is punt 2 :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:12:
[...]

Een willekeurige bekende site:
https://www.elektramat.nl...-5-mm-per-3-meter-200080/

3 meter diep zoals de lengte.
Wellicht een stomme vraag, maar hoe krijg je zo’n ding de grond in? Een tentharing is vaak al een drama, en dan probeer je een buis van 3 meter de grond in te jassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Van de bestway is afgezien de zwakkere broertjes zijn er geen tweakers bekend die er 1 heeft dus .. je zou de eerste zijn.

De intex heeft zijn uitdagingen (2 versies) en pas als je uitpakt of je de goeie/slechte versie hebt .. maar daar zijn er meer van en met beide versie moet je 1 a 2 een HW mods doen om een "shelly" als timer te kunnen gebruiken ..

Kijk of je van de bestway 5,7 een online handleiding kan vinden en opvoer hoogte

3m x 2m epdm is te doen maar verwacht geen spectulaire verwarmings resultaten .. dat wil zeggen dat het 2 dagen mooi + warm weer moet zijn voordat je 28 graden haalt .. (snachts niet te veel afkoeld) ..

zou de startpost lezen en vooral plaatjes surven .. en een goeie bypass (niet de cheap versies) is ook waardevol .. als je met temperatuur sensors aan de slag gaat of in de toekomst is dat wel handig nu al rekening mee te houden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
burnedhardware schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Wellicht een stomme vraag, maar hoe krijg je zo’n ding de grond in? Een tentharing is vaak al een drama, en dan probeer je een buis van 3 meter de grond in te jassen?
Ja, die wordt erin geslagen.

Installatie dien je uit te laten voeren door een erkend professional, althans ik zou het zelf niet kunnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Wat prijzen betreft onderling is op dit moment door de 8) kijken want dat varieert nog al en niet te vergelijken dat is een kwestie van goed zoeken veel websites vragen absurde prijzen.

Kwaliteit verschil onderling geen ervaring heb zelf van intex, op het oog ziet de intex het er beter uit dan van Bestway.

Net wat Jaszie aangaf voor de intex, daar zijn de ervaringen ook wat meer op gericht en een goede ZFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Waarom mag dat niet op de bestaande aardpen van het huis? Ik lees dat het apart moet, maar ik wil begrijpen waarom, vooral omdat de apparatuur ook al geaard is.

Enne… wie heeft een AG zwembad geaard? Hoe heb je dat gedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door burnedhardware op 22-06-2021 23:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:27:
[...]

Ja, die wordt erin geslagen.

Installatie dien je uit te laten voeren door een erkend professional, althans ik zou het zelf niet kunnen :).
Je pakt een goede klopboormachine, zet hem op de stand alleen kloppen niet draaien.
Sds boorkop adapter op de aardpen of een sds indijfhuls, maar die was duur.
En dan rammel je hem zo de grond in.

Hier een pen van 9 meter de grond in getrild.

@J.E. Weinor

Klopboor of boorhamer, een klopboor zoals jij die beschrijft heeft geen sds.
Ik noem dat altijd een schroefboormachine, die toevallig een vibrator stand heeft.

Ik heb de DHR241 gebruikt op kleigrond.
Heb er nog geen kwartier over gedaan om de pen de grond in te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IT6hU8uiMQ1Z4x6K9CvQ5Zuf1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tBOjQwXTONVlcs3cbU5ImRNg.png?f=user_large

Ik heb zo'n boorkopadapter gebruikt als huls over de pen heen. (10 euro)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulKMNVhcy7RSrh9yGShsABH728c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4CeeFkD0cfOjT9L1cfePRcQH.png?f=user_large

Maar het hoort natuurlijk met een indrijfhuls zoals deze (40euro)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjZ70BPRd0yDxxNDfGtteUj4S_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTHOC2GeBn7XXozilneOt8QG.png?f=fotoalbum_large

40 euro vond ik te duur voor eenmalig gebruik.
Vandaar dat ik het risico genomen heb een boorkop die ik al had te vernielen.
Maar geen centje pijn.

Doe ermee wat je wil. :)

[ Voor 56% gewijzigd door FRANQ op 23-06-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:12:
[...]

@jarnoz: En hier een plaatje van mij inbouw smart led lamp:

[Afbeelding]

Kosten? 27,-- voor de zwembad inbouw LED lamp (RGB kleuren met afstandsbediening).
Deze heb ik vervolgens omgebouwd naar een smart spot led (Philips Hue).
Wel een gat voor de verlichting maar niet voor de skimmer. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:38:
[...]

Je pakt een goede klopboormachine, zet hem op de stand alleen kloppen niet draaien.

een dopsleutel adapter werkt toch ook ? :) niet te kleine dop pakken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:36:
Waarom mag dat niet op de bestaande aardpen van het huis? Ik lees dat het apart moet, maar ik wil begrijpen waarom, vooral omdat de apparatuur ook al geaard is.

dat moet iedereen met een ZWS doen en eigenlijk iedereen met een AG/IG :P dussuh .. why ask ?

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 22-06-2021 23:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
burnedhardware schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:36:

>> https://www.toppy.nl/cate...niek/aarding-zwembad.html

Daar staan ook aardingssets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

He, dat is een goeie. Die had ik nog niet bedacht !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:38:
[...]
Wel een gat voor de verlichting maar niet voor de skimmer. :o
Ja zeg mij wat, mijn Spa/Bad cover is bijna klaar en dan is Skimmer aan de beurt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Laatst online: 14:23
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:17:
[...]

Hier de Intex goedkoper + op voorraad:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Eventueel voor de zelfde prijs van 299,-- de 8m3/h variant:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

Die Bestway heeft 1,5m opvoer hoogte als ik mij niet vergis volgens de handleiding:
https://www.rhodos-shop.n...ile/download/file_id/508/

Ik zou voor de Intex gaan !
Ik had ook de handleiding gelezen maar kon het niet vinden en na nog 2x lezen zag ik ook de 1,5m hmax op het eerste blad 8)7 .
Dan ga ik voor de Intex.
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:26:
[...]

Van de bestway is afgezien de zwakkere broertjes zijn er geen tweakers bekend die er 1 heeft dus .. je zou de eerste zijn.

De intex heeft zijn uitdagingen (2 versies) en pas als je uitpakt of je de goeie/slechte versie hebt .. maar daar zijn er meer van en met beide versie moet je 1 a 2 een HW mods doen om een "shelly" als timer te kunnen gebruiken ..

Kijk of je van de bestway 5,7 een online handleiding kan vinden en opvoer hoogte

3m x 2m epdm is te doen maar verwacht geen spectulaire verwarmings resultaten .. dat wil zeggen dat het 2 dagen mooi + warm weer moet zijn voordat je 28 graden haalt .. (snachts niet te veel afkoeld) ..

zou de startpost lezen en vooral plaatjes surven .. en een goeie bypass (niet de cheap versies) is ook waardevol .. als je met temperatuur sensors aan de slag gaat of in de toekomst is dat wel handig nu al rekening mee te houden ..
De Bestway valt dan af. Ik had al een vermoeden betreft de Bestway maar het is wel fijn dat het bevestigd word. Ik kon niet iets vinden over der ervaringen van diverse zfp in de startpost
Ik heb nu een Intex matje en ga er van uit dat het toch wel een verbetering zal geven, op het schuurtje heb ik bijna de hele dag zo'n en naast het zwembad niet. Ook heb ik een noppenfolie erop liggen.
Ik zal mij eens verdiepen in de "shelly" mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:41:
[...]

een dopsleutel adapter werkt toch ook ? :) niet te kleine dop pakken
Nee dat werk niet met een gewone dop adapter op een boorhamer laat staan dat het er in past ,het moet sds zijn anders heb je geen slag.

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 23-06-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:42:
[...]

dat moet iedereen met een ZWS doen en eigenlijk iedereen met een AG/IG :P dussuh .. why ask ?
Voor een leek is deze aarding niet vanzelfsprekend (ook vals gevoel van veiligheid omdat er een extra aardlekschakelaar op de pomp zit)

Zou je dat kunnen toevoegen aan de openingspost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sithlord76 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:47:
[...]

Ik had ook de handleiding gelezen maar kon het niet vinden en na nog 2x lezen zag ik ook de 1,5m hmax op het eerste blad 8)7 .
Dan ga ik voor de Intex.
[...]

De Bestway valt dan af. Ik had al een vermoeden betreft de Bestway maar het is wel fijn dat het bevestigd word. Ik kon niet iets vinden over der ervaringen van diverse zfp in de startpost
nice en bedankt voor de feedback / info
Ik heb nu een Intex matje en ga er van uit dat het toch wel een verbetering zal geven, op het schuurtje heb ik bijna de hele dag zon en naast het zwembad niet. Ook heb ik een noppenfolie erop liggen.
Ik zal mij eens verdiepen in de "shelly" mod.
gebruik hem eerst er is genoeg geschreven hoe je deze dingen "mod" maar paar weken gebruiken voordat je mod is wellicht handig inverband met garantie .. als er issues zijn zal je ze snel ontdekken de eerste week oid ..

versus een intex matje is het een verbetering daar hoef je niet te lang over de debateren .. wel handig is je leiding werk in drukpvc te doen (50mm) samen met een goeie bypass , vergeet niet je chloordispenser en wellicht 38mm inlaat/uitlaat set ..

Check bij de intex of je schroefslangen erbij krijgt ..

en wattenbollen als je niet je zwembad 365 dagen neer gaat zetten .. (glas en zand kan ook maar wattenbollen zijn lichter en kan je in de wasmachine mikken)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:51:
[...]

Nee dat werk niet met een gewone dop adapter op een boorhamer laat staan dat het er in past ,het moet sds zijn anders heb je geen slag.
Bij mijn slagboormachine(s) zat gewoon een "normale" boorkop adapter ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:51:
[...]

Voor een leek is deze aarding niet vanzelfsprekend (ook vals gevoel van veiligheid omdat er een extra aardlekschakelaar op de pomp zit)

Zou je dat kunnen toevoegen aan de openingspost?
Waarom zou ik herhalen wat in de handleiding van je zwembad/apparatuur staat ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

bedoel je nou klopboor die draait toch alleen maar rond kan geen versie herinneren waardoor je de draai beweging stopt zet alleen maar klopt.

Of bedoel je een boorhamer daar kan het wel mee de draai richting stopzetten daar kun je SDS boor of beitels in zetten daar heb je een slag op en neer.

Als je er een SDS puntbeitel op zet tril je als het ware door steen en beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:12:
Als je er een SDS puntbeitel op zet tril je als het ware door steen en beton.
:Z deze stand bedoelt tie .. :Y _O-

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:03:
[...]

Bij mijn slagboormachine(s) zat gewoon een "normale" boorkop adapter ..
Daar komt de verwarring al, een slag boormachine en boorhamer zijn het zelfde de een noemt het anders klopboormachine is niet te vergelijken die ratelt klopt daar kun je nog geen gat mee in beton boren die heeft namelijk geen op en neer gaande slag.

Zet maar een een SDS boor in de boorhamer dat zit wel vast maar je kunt hem op en neer bewegen.

@FRANQ heeft het over een klopboormachine is heel wat anders vraag mij af of je daar mee 9 meter een pin de grond in trilt laat staan 3 meter.

Wat betreft de losse boorkop is een los onderdeel of wordt bij geleverd wat mogelijk is om op een boorhamer te zetten en juiste instelling om ook gewoon mee te kunnen boren.

[ Voor 18% gewijzigd door J.E. Weinor op 23-06-2021 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:22:
[...]

Daar komt de verwarring al, een slag boormachine en boorhamer zijn het zelfde de een noemt het anders klopboormachine is niet te vergelijken die ratelt klopt daar kun je nog geen gat mee in beton boren die heeft namelijk geen op en neer gaande slag.

Zet maar een een SDS boor in de boorhamer dat zit wel vast maar je kunt hem op en neer bewegen.

@FRANQ heeft het over een klopboormachine is heel wat anders vraag mij af of je daar mee 9 meter een pin de grond in trilt laat staan 3 meter.

Wat betreft de losse boorkop is een los onderdeel of wordt bij geleverd wat mogelijk is om op een boorhamer te zetten en juiste instelling om ook gewoon mee te kunnen boren.
zullen we dat voor een ander topic laten zoals [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 ?

en hier lekker gaan "zwemmen"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:24

Scherp nagelschaartje gaat ook heel goed hoor.

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:24
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Hier een link wel uit Belgie goede resultaten, komt wel verzenkosten bij op maar alsnog voordeliger voor een complete set.

https://www.stesha.be/nl/...ansluitingen-dan-7m3.html
Moeten we de beste man wel even de goeie link geven.
Die jij aangeeft is voor een hoger debiet dan 7m3.
Hij heeft volgens mij een ZFP van 4m3.
Dan heeft hij deze nodig:

https://www.stesha.be/nl/...0uitlaat&description=true

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:53
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:18:
[...]

Waarom gratis water verspillen ? als je het voor een backwash cyclus kan gebruiken
Deze snap ik niet? Je spoelt toch water door het filter naar buiten?
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:06:
[...]

In mijn AG zwembad handleiding staat echt niks over een aardpen hoor.
Als je googled zie je dat het aangeraden wordt met een zoutwater systeem. Dus zo logisch is het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Arjantje72 op 23-06-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:51:
[...]

Je hebt alleen iets nodig waar de staaf in past zodat de boormachine er niet vanaf schiet.
Je hamert die staaf gewoon naar beneden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• burnedhardware
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:06:
[...]

Omdat veiligheid belangrijk is. Blijkbaar kunnen we wel eindeloos kletsen over temperatuurlogging, maar niet over de basis. Who cares dat het water 28,713 graden was en de pomp een debiet had van 2,657 m3 water toen je gezin werd geëlektrocuteerd?

* burnedhardware is een van die mensen die daadwerkelijk die boekjes leest, en het was hem ook niet opgevallen.. In de handleiding van het zwembad staat niets hierover. In zowel de handleiding van de zandfilterpomp en die van het handleiding van het zoutwatersysteem staat maar één zinnetje: “apparaat niet gebruiken als het zwembad in gebruik is”. Vervolgens staat dat ding op een timer en koop je een warmtepomp. Die heeft het hoogste rendement als het al een beetje warm is, dus overdag, voor er gezwommen wordt. De boostfunctie van het zoutwatersysteem duurt al snel een etmaal.Hoe groot is de kans dat er gezwommen wordt als het spul nog aan staat?

Dit draadje zit vol met mensen die niet (alles) lezen of niet alles begrijpen wat ze lezen. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die weten dat je de aardpen van je eigen huis niet mag gebruiken (en waarom dat niet mag, begrijp ik nog steeds niet) het is natuurlijk heel verleidelijk om een draadje te fröbelen aan de randaarde van het stopcontact :X

Dus.. voor de doethetzelver (aan de experts: please correct me if i’m wrong):
  • De aardingspen moet ongeveer tot het niveau van het grondwater komen, dit is in NL tussen 3 en 20 meter, afhankelijk waar je woont. Ik heb bij de gemeente de resultaten van het bodemonderzoek aangevraagd toen ik mijn nieuwbouw huis kocht, daar stond het hoogste peil in. (Het gaat uiteindelijk om de weerstand, maar die kan je zelf niet meten (denk ik))
  • Aarding is verplicht (denk ik) bij ingegraven zwembaden, aanbevolen bij alle zwembaden met zoutwatersysteem (dat werkt met electrolyse, door stroom door het water te jagen splitst het zout in chloor en waterstof, zoals hier uitgelegd). alternatief: nooit zwemmen als het zoutwatersysteem actief is.
  • De aarding sluit je aan op je buizen, bij voorkeur het stuk tussen pomp en filter. Zo kan nooit iemand de aardingspen raken en zelf als verlengstuk ervan dienen.
  • zo plaats je een aardingspen
@Refro lengte aardpen bijgewerkt
@Jazsie electrolyse als reden toegevoegd
@rykers pomp ook uit tijdens zwemmen

[ Voor 77% gewijzigd door burnedhardware op 29-06-2021 09:18 . Reden: handleiding weer niet goed genoeg gelezen... dank rykers! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
burnedhardware schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:06:
[...]

Omdat veiligheid belangrijk is. Blijkbaar kunnen we wel eindeloos kletsen over temperatuurlogging, maar niet over de basis. Who cares dat het water 28,713 graden was en de pomp een debiet had van 2,657 m3 water toen je gezin werd geëlektrocuteerd?

* burnedhardware is een van die mensen die daadwerkelijk die boekjes leest, en het was hem ook niet opgevallen.. In de handleiding van de zandfilterpomp en die van het zwembad staat niets hierover. In de handleiding van het zoutwatersysteem staat maar één zinnetje: “apparaat niet gebruiken als het zwembad in gebruik is”. Vervolgens staat dat ding op een timer en koop je een warmtepomp. Die heeft het hoogste rendement als het al een beetje warm is, dus overdag, voor er gezwommen wordt. De boostfunctie van het zoutwatersysteem duurt al snel een etmaal.Hoe groot is de kans dat er gezwommen wordt als het spul nog aan staat?

Dit draadje zit vol met mensen die niet (alles) lezen of niet alles begrijpen wat ze lezen. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die weten dat je de aardpen van je eigen huis niet mag gebruiken (en waarom dat niet mag, begrijp ik nog steeds niet) het is natuurlijk heel verleidelijk om een draadje te fröbelen aan de randaarde van het stopcontact :X

• De aardingspen moet voorbij het laagste (droogte) niveau van het grondwater komen, dit is in NL tussen 3 en 20 meter, afhankelijk waar je woont. Ik heb bij de gemeente de resultaten van het bodemonderzoek aangevraagd toen ik mijn nieuwbouw huis kocht, daar stond het hoogste peil in.
  • Aarding is verplicht (denk ik) bij ingegraven zwembaden, aanbevolen bij alle zwembaden met zoutwatersysteem.alternatief: nooit zwemmen als het zoutwatersysteem actief is.
  • De aarding sluit je aan op je buizen, bij voorkeur het stuk tussen pomp en filter. Zo kan nooit iemand de aardingspen raken en zelf als verlengstuk ervan dienen.
Het heeft waarschijnlijk met de afschakel tijden te maken. Verdeelkasten hebben soms ook een eigen aardpen nodig en mag vaak ook niet op de inkomende aarde vanaf de hoofdverdeelkast. Allemaal regeltjes waar niet veel naar gekeken wordt

Vaak is de opbouw van uv lampen pompen zo gemaakt dat water niet in aanraking komt met geleidende delen. Lees stroom zit geïsoleerd van het water. Ik vermoed dat het zoutwater systeem op 1 of andere manier verhoogt risico heeft en niet dusdanig is geïsoleerd.

Maar goed wie controleert er zijn afschakeling bij installatie? Test zijn aardlek elke maand? Zeker aardlekautomaten willen nog wel eens vast gaan zitten.

Ik persoonlijk heb wel mijn afschakeling getest en kwam er achter dat mijn installatie dus danig is dat hij onbelast niet afschakelt op nul naar aarde. Op de fase klapt die wel. Zal aan de afstand liggen en is ook geen afkeur. Maar ik zou nooit met de pomp oid aan in het zwembad gaan zitten… voelt toch niet lekker zeker in combinatie met kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51
[...]
  • De aardingspen moet voorbij het laagste (droogte) niveau van het grondwater komen, dit is in NL tussen 3 en 20 meter, afhankelijk waar je woont. Ik heb bij de gemeente de resultaten van het bodemonderzoek aangevraagd toen ik mijn nieuwbouw huis kocht, daar stond het hoogste peil in.
Dit is maar gedeeltelijk waar (in Nederland) de aarpen mag maar een bepaalde maximum weerstand hebben en hier zit natuurlijk een bepaalde relatie met het grondwater in maar dit is niet 1 op 1. Om aan de norm te voldoen moet bij keuring de weerstand van de pen en het hele aardcircuit worden gemeten (ik heb samen met mijn vader zat huisinstallaties aangelegd inclusief aardpennen maar nooit gekeurd dus de cijfers weet ik niet).

Als vuistregel zal top op het grondwater slaan normaal gesproken voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Practics schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:51:
Vaak is de opbouw van uv lampen pompen zo gemaakt dat water niet in aanraking komt met geleidende delen. Lees stroom zit geïsoleerd van het water. Ik vermoed dat het zoutwater systeem op 1 of andere manier verhoogt risico heeft en niet dusdanig is geïsoleerd.
Klopt. Een zoutwatersysteem werkt met electrolyze. Er wordt juist spanning gezet op het water om de chloor ionen om te zetten in chloor.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:17:
[...]

Deze snap ik niet? Je spoelt toch water door het filter naar buiten?
[...]

In mijn AG zwembad handleiding staat echt niks over een aardpen hoor.
Als je googled zie je dat het aangeraden wordt met een zoutwater systeem. Dus zo logisch is het niet.
Het staat er niet in omdat er inderdaad wel vermeld staat dat je het systeem uit moet schakelen bij het zwemmen.
Zo zijn ze ook ingedekt... Maar ik durf wel te zeggen dat het merendeel gewoon de boel aanhoud tijdens het zwemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

* burnedhardware is een van die mensen die daadwerkelijk die boekjes leest, en het was hem ook niet opgevallen.. In de handleiding van de zandfilterpomp en die van het zwembad staat niets hierover. In de handleiding van het zoutwatersysteem staat maar één zinnetje: “apparaat niet gebruiken als het zwembad in gebruik is”. Vervolgens staat dat ding op een timer en koop je een warmtepomp. Die heeft het hoogste rendement als het al een beetje warm is, dus overdag, voor er gezwommen wordt. De boostfunctie van het zoutwatersysteem duurt al snel een etmaal.Hoe groot is de kans dat er gezwommen wordt als het spul nog aan staat?

• De aardingspen moet ongeveer tot het niveau van het grondwater komen, dit is in NL tussen 3 en 20 meter, afhankelijk waar je woont. Ik heb bij de gemeente de resultaten van het bodemonderzoek aangevraagd toen ik mijn nieuwbouw huis kocht, daar stond het hoogste peil in. (Het gaat uiteindelijk om de weerstand, maar die kan je zelf niet meten (denk ik))
  • Aarding is verplicht (denk ik) bij ingegraven zwembaden, aanbevolen bij alle zwembaden met zoutwatersysteem.alternatief: nooit zwemmen als het zoutwatersysteem actief is.
@Refro lengte aardpen bijgewerkt
Ben geen expert maar dit lijkt mij wel helemaal te kloppen :) Mooi infor voor OP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Klopt. Een zoutwatersysteem werkt met electrolyze. Er wordt juist spanning gezet op het water om de chloor ionen om te zetten in chloor.
Ja en ook om corossie te voorkomen door potentiaal verschillen. Daarnaast kan de "statische" lading de sensors (ph/chloor/zout) verwarren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51
Als het goed is komt vandaag mijn zandfilterpomp binnen en kan ik aan de slag met de installatie. Ben aan het denken ook maar direct de bypass voor de verwarmingsmat te maken. De meeste kant en klare bypass sets hebben hiervoor 3 kranen. Maar kan dit ook met 1 kraan?

Zal niet zo perfect zijn als met 3 maar het meeste water zal de weg van de minste weerstand kiezen en door de kraan gaan als deze open staat. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Refro schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:49:
Als het goed is komt vandaag mijn zandfilterpomp binnen en kan ik aan de slag met de installatie. Ben aan het denken ook maar direct de bypass voor de verwarmingsmat te maken. De meeste kant en klare bypass sets hebben hiervoor 3 kranen. Maar kan dit ook met 1 kraan?

Zal niet zo perfect zijn als met 3 maar het meeste water zal de weg van de minste weerstand kiezen en door de kraan gaan als deze open staat. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Ja je hebt van die 3 weg klep in 1.

Mijn advies: doe het gewoon in 1x goed met 3 kranen. Zo duur zijn ze nu ook weer niet :).

Pagina: 1 ... 62 ... 167 Laatste