Blijkbaar inderdaad... maar als veel klanten hem terug sturen gaat het ze geld kosten natuurlijk.
Vandaag is veel regen.Tinusvolkel schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:40:
[...]
De opwarming van mijn 4 kuub bad gaat ongeveer dubbel zo snel met de warmtepomp aan, op een zonnige dag. Zal als het droog (eind van de week ofzo) is zo een filmpje maken met het geluid van de niet inverter versie.
Verder heb ik hem nu een half uurtje aan staan en ben van 23.9 naar 24.4 gegaan met dit regenachtig weer...
Morgen eind van de dag misschien, nacht naar woensdag ook.
Voor de rest ziet het er droog uit. En langzaam stijgt de temperatuur weer.
Dat is een mooie opwarming in die tijd. Bij een 14 graden buitentemperatuur. Dan moet het bij mij ook wel goed gaan
Heb idd de 4kw versie en die hebben ze alweer 50 euro duurder gemaakt zo te zien, heb er 500 voor betaald, dus kreeg 100 euro terug toen ik wisselde van de inverter naar de niet inverterPlenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:43:
[...]
Vandaag is veel regen.
Morgen eind van de dag misschien, nacht naar woensdag ook.
Voor de rest ziet het er droog uit. En langzaam stijgt de temperatuur weer.
Dat is een mooie opwarming in die tijd. Bij een 14 graden buitentemperatuur. Dan moet het bij mij ook wel goed gaan
Kan best meevallen, hoeveel kost het produceren(lees hoeveel winst zit erop), is het simpel een part swappen? misschien maak je aan het eind niet direct winst maar wel minder verlies.. en lessons learntPlenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:40:
[...]
Blijkbaar inderdaad... maar als veel klanten hem terug sturen gaat het ze geld kosten natuurlijk.
fraai is het niet
Tja vanalles
Iemand toevallig een screenshot bewaard met de originele specs?JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:32:
[...]
Feit blijft dat er inmiddels een heleboel is veranderd op de productpagina van die Mini Inverter van Toppy. Natuurlijk alles behalve transparant en netjes...
Geen screenshot maar de wijzigingen zijn simpel:Tama1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:03:
[...]
Iemand toevallig een screenshot bewaard met de originele specs?
- eerst stond overal Full Inverter. Nu staat er "inverter" op de meeste plekken
- eerst stonden in de specs claims over geluid op 1meter en 10meter, die zijn helemaal weg.
- geluid stond ook in de pluspunten
Bij de minpunten stond alleen:
Wat duurder in aanschaf van de reguliere Mini Power
Nu staat er:
Inverter compressor zorgt voor een hogere ondertoon
Als instapmodel niet vergelijkbaar met de W'eau Full Inverter lijn
Dit zijn de specs zoals ze op de WP staan:
:strip_exif()/f/image/pioQrrmEEKHtHXT85woInrkz.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, maar warmhouden kan hij ook niet? Stond ingesteld op 26 graden, toen ik naar bed ging gaf de sensor 26,4 aan. Vanochtend stond dat ding weer te brullen en maar 22 graden. Daar heb je geen inverter voor.Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:15:
[...]
8.5 / 2 = 4,25 kW. Deze W’eau Mini Inverter 4KW doet 3 kW bij 15gr. En dan wil je liefst nog wat overcapaciteit hebben.
Je praktijk ervaring komt goed overeen.
Die 16m3 is bij een inbouw zwembad met goede isolatie, maar dan nog geef ik je groot gelijk dat het in de praktijk niet haalbaar is. Ja tenzij je met 30gr+ gebruik ervan gaat maken maar dan heb je ook geen WP nodig.
Die Fairland Inverter 6kW doet 4 kW bij 15gr, afhankelijk van de situatie/gebruik is mag een slagje groter zelfs ook nog.
"weer te brullen" is wat anders dan de hele nacht aan laten of heeft ie vannacht ook gepoogd alles op temp te houden?Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:33:
[...]
Oke, maar warmhouden kan hij ook niet? Stond ingesteld op 26 graden, toen ik naar bed ging gaf de sensor 26,4 aan. Vanochtend stond dat ding weer te brullen en maar 22 graden. Daar heb je geen inverter voor.
Mijn boefje is liev!
dat is wel erg balen . ..Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:33:
[...]
Oke, maar warmhouden kan hij ook niet? Stond ingesteld op 26 graden, toen ik naar bed ging gaf de sensor 26,4 aan. Vanochtend stond dat ding weer te brullen en maar 22 graden. Daar heb je geen inverter voor.
Maar komt het niet doordat de temperatuur enorm gedropt is en dat de WP snachts niet draait normaal ?
ps ik weet nog niet wat de temperatuur is van mijn bad moet even als het droog is de bypass omschakelen ..
Tja vanalles
Klinkt beter. Vrijwel alleen de ventilator die je hoort.Tinusvolkel schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:12:
Hier de 4kw power inverter van w'eau
[YouTube: W’eau mini power 4km warmtepomp icm intex cardridge pomp]
Wel met geld terug hoop ik? Deze koste een maandje geleden nog €449Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:38:
[...]
Ik heb Toppy gemailt en ik wil hem omruilen voor deze:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html
https://web.archive.org/w...e-zwembad-warmtepomp.html
Dank voor die link, dat was ik nog aan het zoeken...TMCThomas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:20:
[...]
Wel met geld terug hoop ik? Deze koste een maandje geleden nog €449
Blijkbaar hebben ze dan al 3 prijzen gehad. Van 449 naar nu 549
Dus ja, met geld terug is wel mijn bedoeling. Het is nu wachten op reactie van Toppy.
Hier trouwens de oorspronkelijke pagina van de mini inverter:
[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 21-06-2021 11:37 ]
Als ik jullie pompen zo hoor, dan is die van mij, die veel zwaarder is, echt stil hoor.
Wat je hoort is m'n zandfilterpomp trouwens, die is, ondanks alle isolatie, nog steeds niet muisstil
Inmiddels wel weer wat stiller dan op deze video - door een simpele truc door wat druk te zetten op de zijkant, zodat de hoge toon dempt.
Voorbeeld:
Wat je hoort is m'n zandfilterpomp trouwens, die is, ondanks alle isolatie, nog steeds niet muisstil
Inmiddels wel weer wat stiller dan op deze video - door een simpele truc door wat druk te zetten op de zijkant, zodat de hoge toon dempt.
Voorbeeld:
Klopt, hier een gevalletje van: Hoe krijg ik zo'n goedkoop mogelijk apparaat wat voldoet aan zo veel mogelijk vinkjes. Oftewel, het moet een inverter zijn, want dat zijn de verwachtingen tegenwoordig.Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Dat is ook niet helemaal eerlijk. Alleen de mini inverter heeft dit probleem. Waarschijnlijk inderdaad een erg slechte/goedkope compressor die erin zit.
De grotere W'eau's hebben een Mitsubishi Twin Rotary Compressor en de beoordelingen daaromtrent zijn gewoon goed.
Maar dat vervolgens de verkoopinformatie niet echt strookt met de werkelijkheid (hoezo chinees), dan is dat het grootste probleem en dat krijg je wel echt terug van de nederlandse kopers.
Even wat feedback nu de boel eindelijk ook hier staat (alleen is wel het goede weer overvso schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:12:
[...]
elke ZFP bevalt goed .. denk niet dat je aan de werking hoeft te twijfelen .. je pomp & filter ton zijn op elkaar afgestemt .. die zijn in feite gewoon goed.
het probleem is dat er op pomp ---> 230v kabel --> een aardlek zit .. --> stekker
Zolang je de stekker in het stopcontact houd en de aardlek niet "triggert" kan hij gewoon filteren c.q circuleren .. maar dit doet hij todat je hem uitzet ... of een bepaalde tijd (zie handleiding voor meer details welk model maakt niet zoveel uit weet dat je 2 versies hebt kies de juiste versie ) ..
In het oude model bv kan ik constant aan of voor x tijd (1,2,4,6 uur pompen ofzo en dat elke 12/24 uur oid)
betreft de "tweak"
Het probleem duikt op in dagelijks gebruik met een WP of verwarmings matten .. aan de slag gaat .. jij zal elke keer als de pomp afslaat naar de pomp moeten lopen om hem aan/uit te zetten .. op het display . zeker met een WP is dat vervelend want de WP doet niks zonder doorstroming en de pomp gaat niet pompen zolang jij de juiste 2x gedrukt hebt op de knop.
ps als die eerder genoemde aardlek getriggert is om dat je de stekker uit het stopcontact trekt, of hem zelf in drukt .. maar je WEER de knop 2x indrukken .. en let op buiten stopcontact van ikea/hue of ander merk triggert ook de aardlek dus uitzetten gaat altijd maar aanzetten (bv in de stromende regen) ga je niet tof vinden .. en vergeten = gevolg groen water .. ps die aardlek moet wel weer terug in de lijn !
TLDR .. zou ik er 1 kopenja zeker zonder twijfel .. (wel voorkeur voor oud duh)
maar meteen een oplossing zodat ik "remote" de pomp aan/uit kan zetten .. zoiets als
[Afbeelding] als ik 5v kan vinden intern .. anders gewoon een shelly oid
De intex pomp had idd geen ALS dus als ik straks wil tweaken moet het wel lukken
Hij is aangesloten op een Intex Prism frame greywood 549 icm Intex ZWS.
Gisteren het zout erin gegooid na eerst de Ph op pijl te hebben gebracht en even laten rondpompen. Vanmorgen de pomp weer aangezet maar die maakt best wel een herrie waardoor de buurman net voor de deur stond.
Heb nog een paar platen XPS over dus komend weekend maar verder knutselen en een kast maken met isolatie om de pomp heen.
Stond de warmtepomp de hele nacht dan aan?Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:33:
[...]
Dan zou de temperatuur stabiel moeten blijven (1-2gr schommeling max).
Als ie aan stond dan is dit des te meer een teken dat warmtepomp niet genoeg capaciteit heeft.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik hoor de compressor wel maar dat irritante hoge piep toon is weg !Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Klinkt beter. Vrijwel alleen de ventilator die je hoort.
Beter maak ik maar geen geluid opname van mijn wp, jullie gaan nog denken dat ik het geluid eruit gehaald heb
Ai, minder fijn dat de buurman voor de deur staat mbt geluid.Togi schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:52:
[...]
Even wat feedback nu de boel eindelijk ook hier staat (alleen is wel het goede weer over)
De intex pomp had idd geen ALS dus als ik straks wil tweaken moet het wel lukken
Hij is aangesloten op een Intex Prism frame greywood 549 icm Intex ZWS.
Gisteren het zout erin gegooid na eerst de Ph op pijl te hebben gebracht en even laten rondpompen. Vanmorgen de pomp weer aangezet maar die maakt best wel een herrie waardoor de buurman net voor de deur stond.
Heb nog een paar platen XPS over dus komend weekend maar verder knutselen en een kast maken met isolatie om de pomp heen.
Bij mij loopt het overtollige water via de wand skimmer van het opzet frame bad er uit in plaats van uit het zwembad zelf, het waterniveau blijft mooi op hoogte.BamSlam_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:30:
[...]
Nog even ik ik moet water uit mijn zwembad gaan pompen..
Ik zie nu voor het eerst het voordeel met veel regen van een wand skimmer.
Hier is 26,1 mm gevallen en nu blijft het voorlopig droog. Mag dalijk dus met emmer aan de gang om het van het afdekzeil te halen.
Ik ben zoekende naar een stille ZFP, nu nog voor een 3x2 badje maar volgend jaar moet de pomp een 4,5x2,7 bad schoon houden. Wat zijn de pompen die goed toepasbaar zijn als men het één en ander wil automatiseren en tevens zo min mogelijk geluid produceren?
Wanneer we volgend jaar een grote bad nemen komt er een WP bij die ik zodanig wil automatiseren dat het water constante de gewenste temperatuur blijft. Met een overkill aan zonnepanelen op het dak doen de kwh kosten geen pijn.
Wanneer we volgend jaar een grote bad nemen komt er een WP bij die ik zodanig wil automatiseren dat het water constante de gewenste temperatuur blijft. Met een overkill aan zonnepanelen op het dak doen de kwh kosten geen pijn.
Ai, da's wel heel snel danTogi schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:52:
[...]
Vanmorgen de pomp weer aangezet maar die maakt best wel een herrie waardoor de buurman net voor de deur stond.

Tip voor isolatie, moest je oplossing niet voldoende zijn: EasyFoam.
Er staat ook iets van noise level (10m) 23-28 dB op het plaatje te zien.Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:14:
[...]
Geen screenshot maar de wijzigingen zijn simpel:
- eerst stond overal Full Inverter. Nu staat er "inverter" op de meeste plekken
- eerst stonden in de specs claims over geluid op 1meter en 10meter, die zijn helemaal weg.
- geluid stond ook in de pluspunten
Bij de minpunten stond alleen:
Nu staat er:
Inverter compressor zorgt voor een hogere ondertoon
Als instapmodel niet vergelijkbaar met de W'eau Full Inverter lijn
Dit zijn de specs zoals ze op de WP staan:
[Afbeelding]
Weet niet of dat overeen komt met het geluid in het filmpje
Lawaai moet je niet hebben, zit je lang te wachten op je WP tot dat het binnen is maakt het ding een pokke herrie waar je niet vrolijk van wordt.
Wil je het goed doen dan kom je uit op een pomp met variabale snelheid met externe aansturing of een pomp met een losse frequentie regelaar.Sliener schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:18:
Ik ben zoekende naar een stille ZFP, nu nog voor een 3x2 badje maar volgend jaar moet de pomp een 4,5x2,7 bad schoon houden. Wat zijn de pompen die goed toepasbaar zijn als men het één en ander wil automatiseren en tevens zo min mogelijk geluid produceren?
Ik zelf heb de keus gemaakt voor een 3 fasen pomp met een 3 fasen frequentie regelaar die ik dan weer kan aansturen en uitlezen via serial/modbus/digitale ingangen.
Er zijn diverse manieren, het is maar wat je wilt. Heb je een Intex ZFP dan is een losse frequentie regelaar het meest makkelijke oplossing.
Ik heb de 3 fasen pomp + 3 fasen frequentie regelaar voor een goede prijs 2de hands kunnen scoren en ik had nog niks, keus gauw gemaakt
Mijn Intex zandfilterpomp maakt na 2 weken gebruik opeens een heel vervelend geluid, ik heb de filters schoongemaakt maar het geluid blijft aanwezig. Heeft iemand nog een tip waar het aan kan liggen voor ik hem retourstuur?
Je hebt de filters schoongemaakt, maar heb je ook een backwashprocedure gedaan? Ik vind je druk vrij hoog heb ik het idee, volgens mij zou dat wel richting 2 a 3 moeten zitten als alles schoon is. .Rob112 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:23:
Mijn Intex zandfilterpomp maakt na 2 weken gebruik opeens een heel vervelend geluid, ik heb de filters schoongemaakt maar het geluid blijft aanwezig. Heeft iemand nog een tip waar het aan kan liggen voor ik hem retourstuur?
[YouTube: Delen]
Je zou bijna denken dat het vuil is wat vasthangt in de pomp, maar daar heb je juist het voorfilter voor.
[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 21-06-2021 14:28 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Is het mogelijk een Intex ZFP met een frequentie regelaar te regelen? Dit zou ideaal zijn, dan kun je met druk meter de druk na het filter constant houden en zo de flow over de WP constant houden ook als er meerdere aftakkingen zijn naar bv zone verwarming.Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:05:
[...]
Wil je het goed doen dan kom je uit op een pomp met variabale snelheid met externe aansturing of een pomp met een losse frequentie regelaar.
Ik zelf heb de keus gemaakt voor een 3 fasen pomp met een 3 fasen frequentie regelaar die ik dan weer kan aansturen en uitlezen via serial/modbus/digitale ingangen.
Er zijn diverse manieren, het is maar wat je wilt. Heb je een Intex ZFP dan is een losse frequentie regelaar het meest makkelijke oplossing.
Ik heb de 3 fasen pomp + 3 fasen frequentie regelaar voor een goede prijs 2de hands kunnen scoren en ik had nog niks, keus gauw gemaakt
Heb je hem al ontlucht het lijkt net alsof je heel veel lucht hebt ?? (maar slecht te zien op het filmpje)Rob112 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:23:
probeer hem eens in circulatie stand ? (wijzigt dan het geluid ?)
vraag die meer in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic thuishoortSliener schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:12:
[...]
Is het mogelijk een Intex ZFP met een frequentie regelaar te regelen? Dit zou ideaal zijn, dan kun je met druk meter de druk na het filter constant houden en zo de flow over de WP constant houden ook als er meerdere aftakkingen zijn naar bv zone verwarming.
Tja vanalles
Ja dat kan. Ipv druk zou ik flow sensor gebruiken.Sliener schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:12:
[...]
Is het mogelijk een Intex ZFP met een frequentie regelaar te regelen? Dit zou ideaal zijn, dan kun je met druk meter de druk na het filter constant houden en zo de flow over de WP constant houden ook als er meerdere aftakkingen zijn naar bv zone verwarming.
Zoals @vso zegt kan dit beter verder in het ander topic besproken worden
Ik zit nog een keer te kijken, maar het is alsof het water er ook 'kabbelend' in komt. Hier heb ik toch echt wel een straal water uit de buis komen (Ja, ik weet, momenteel niet, maar normaal gesprokenvso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:17:
[...]
Heb je hem al ontlucht het lijkt net alsof je heel veel lucht hebt ?? (maar slecht te zien op het filmpje)
probeer hem eens in circulatie stand ? (wijzigt dan het geluid ?)

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 21-06-2021 15:34 ]
flow berekenen is vrij complexSliener schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:12:
Dan kun je met druk meter de druk na het filter constant houden en zo de flow over de WP constant houden ook als er meerdere aftakkingen zijn naar bv zone verwarming.
Als je namelijk de cirkel oppervlakte neemt en uitgaat van "korte" afstanden dan blijft de flow gelijk (in = uit)
Maar als je gaat verdelen over x aantal tyleen/epdm of andere "solar" verwarming komt snel "weerstand" om de hoek kijken en dan kan je minder flow p/m krijgen .. dan je zou verwachten ..
Dus zomaar wat inelkaar knallen kan je "geluk" brengen of een minder dan optimaal resultaat behalen
Tja vanalles
Ontluchten is wel iets wat je bij elke pomp moet doen .. bv ik doe dit in het begin een 4x oid ..The Executer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:34:
[...]
Ik zit nog een keer te kijken, maar het is alsof het water er ook 'kabbelend' in komt. Hier heb ik toch echt wel een straal water uit de buis komen (Ja, ik weet, momenteel niet, maar normaal gesproken). Dat zou het geluid ook kunnen verklaren, te weinig aanvoer om het water goed weg te kunnen zetten.
En dan heb ik mijn bad tot nokkie toe gevuld, kraan opendraaien (bij het zwembad) .. zodat het meeste lucht er al uit is .. voordat ik een paar keer de ontlucht cyclus doe
- pomp aan
- pomp uit
- ontluchten
- repeat 3x oid
Tja vanalles
bedankt voor de tips, backwash en ontluchten heb ik wel gedaan maar zal ik straks nog maar eens een paar keer proberen.
Is de output wel gelijk aan wat je (ongeveer) gewend was? Of heb je nu een stuk minder flow?Rob112 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:43:
bedankt voor de tips, backwash en ontluchten heb ik wel gedaan maar zal ik straks nog maar eens een paar keer proberen.
backwash ??? oke niet relevant maar checkRob112 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:43:
als je nog lucht hebt nadat je de pomp uitzet .. ontluchten .. paar keer herhalen .. als het goed is word het geluid ook minder
Tja vanalles
Dat was naar aanleiding van een eerdere tip. De flow is niet veranderd en het rare is dat het geluid opeens spontaan ontstaan lijkt te zijn. Ik zat binnen terwijl de pomp ongeveer een uur aanstond en van het een op het andere moment maakte hij dit geluid. Ik dacht zelf dat er ergens iets was dichtgeslipt ofzo vandaar dat ik eerst alles heb schoongemaakt.vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:45:
[...]
backwash ??? oke niet relevant maar check
als je nog lucht hebt nadat je de pomp uitzet .. ontluchten .. paar keer herhalen .. als het goed is word het geluid ook minder
een dot lucht erin hoor ik meteen .. (bij mijn pomp of dat bij jou zo is dunno) en je filmpje is het ook niet goed te zien .. of dit wel/niet het geval is ..Rob112 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:52:
[...]
Dat was naar aanleiding van een eerdere tip. De flow is niet veranderd en het rare is dat het geluid opeens spontaan ontstaan lijkt te zijn. Ik zat binnen terwijl de pomp ongeveer een uur aanstond en van het een op het andere moment maakte hij dit geluid. Ik dacht zelf dat er ergens iets was dichtgeslipt ofzo vandaar dat ik eerst alles heb schoongemaakt.
Dus zolang je dingen niet uitsluit is het voor ons gokken
Tja vanalles
Hoe kan ik het geluid van deze W'eau mini inverter (4kw) verminderen?
Is een isolatiekast bouwen een optie?
ja en nee .. als ik het goed begrijp mag de lucht flow niet te beperkt worden .. maar dat gezegd er zijn boxen gebouwd voor lucht behoeftige zaken zoals airco's wp's enzv die het geluid dempen maar ik zou eerst goed onderzoek doen ..R20141016 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:06:
Hoe kan ik het geluid van deze W'eau mini inverter (4kw) verminderen?
[YouTube: W’eau mini inverter]
Tja vanalles
Wp stond gewoon aan. Was vanmorgen toen ik wakker werd op standje vliegtuig aan het verwarmen, en eindstand 4 graden gezakt…vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:05:
[...]
dat is wel erg balen . ..
Maar komt het niet doordat de temperatuur enorm gedropt is en dat de WP snachts niet draait normaal ?
ps ik weet nog niet wat de temperatuur is van mijn bad moet even als het droog is de bypass omschakelen ..
ach hier is het water ook 22 graden het water (tussen 17:00 en 19:00 pompt de ZFP elke dag zoiezo)Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:13:
[...]
Wp stond gewoon aan. Was vanmorgen toen ik wakker werd op standje vliegtuig aan het verwarmen, en eindstand 4 graden gezakt…
tja ik weet niet of ik de WP (als ik er 1 gehad zou hebben) aan had gezet vandaag .en is het wel handig ze de hele avond aan te laten staan ?
teminste ik ver ik begrijp werken ze beter als de temperatuur boven de 15 graden is buiten .. en met deze regenachtige dagen denk ik niet dat het gaat gebeuren .. anders ga je naar een COP van 1:1 ipv 1:15 oid
zover ik de expert begrijp natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 21-06-2021 19:21 ]
Tja vanalles
Nog steeds niet duidelijk of;Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:13:
[...]
Wp stond gewoon aan. Was vanmorgen toen ik wakker werd op standje vliegtuig aan het verwarmen, en eindstand 4 graden gezakt…
- de WP de hele nacht aan heeft gestaan
- de WP vanmorgen pas ingeschakeld is en daardoor als een malle ging verwarmen ivm temp drop
Mijn boefje is liev!
Zijn de producten van deze site even goed ?Dennahz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:22:
[...]
Ai, da's wel heel snel dan![]()
Tip voor isolatie, moest je oplossing niet voldoende zijn: EasyFoam.
Is voor mij redelijk lokaal, scheelt verzendkosten.
Je hebt een nieuwe WP, dus je gaat kijken of hij het netjes kan bolwerken. Zodat je ook weet wanneer hij weer aan moet als je m langere tijd uit hebt gehad.vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:20:
[...]
ach hier is het water ook 22 graden het water (tussen 17:00 en 19:00 pompt de ZFP elke dag zoiezo)
tja ik weet niet of ik de WP (als ik er 1 gehad zou hebben) aan had gezet vandaag .en is het wel handig ze de hele avond aan te laten staan ?
teminste ik ver ik begrijp werken ze beter als de temperatuur boven de 15 graden is buiten .. en met deze regenachtige dagen denk ik niet dat het gaat gebeuren .. anders ga je naar een COP van 1:1 ipv 1:15 oid
zover ik de expert begrijp natuurlijk
Misschien zijn mijn verwachtingen wel te hoog, en verwacht ik dat hij de ingestelde temp (waar hij 0,4 graad boven zat) gewoon kan onderhouden. Maar hij gaat of volgas aan, of volgas uit. En er zit niks tussen. En dat is misschien nog wel waarom ik had verwacht dat hij een bereikte temp wel kon aanhouden.
Wat overigens ook raar is,
Wp+zfp aan. Temp bijv 22,4.
Wp temp bereikt, dus slaat uit. Zfp staat nog steeds aan. Temp stijgt ruim een graad op de sensor. Ik snap de logica niet….

WP heeft hele nacht aangestaan, tempdrop van 4 graden.JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:10:
[...]
Nog steeds niet duidelijk of;
- de WP de hele nacht aan heeft gestaan
- de WP vanmorgen pas ingeschakeld is en daardoor als een malle ging verwarmen ivm temp drop
[ Voor 9% gewijzigd door Jessicawitkamp op 21-06-2021 20:25 ]
Ik heb het advies gelezen op https://www.easy-noisecon...mte-zwembadpomp-isoleren/ alleen ik snap stap 3 niet echt.
Hoe komt dit eruit te zien?
Daarnet ons Intex zoudwaterysteem ingeschakeld voor de eerste keer. Ik lees overal dat je moet boosten gedurende een tijd die 8x de normale werking is, maar als ik op het boost knopje duw, kan ik enkel kiezen uit 36, 48, 60 of 00 uur, terwijl de nodige tijdsduur volgens het boekje maar 2 uur per dag zou moeten bedragen. Iemand hier ervaring mee?
R20141016 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:24:
Ik heb het advies gelezen op https://www.easy-noisecon...mte-zwembadpomp-isoleren/ alleen ik snap stap 3 niet echt.
:strip_exif()/f/image/pV6vPmzz1alubsG0RtoaYxcd.jpg?f=fotoalbum_large)
Let niet op mijn tekenkunsten en het is ook niet in verhouding qua afmeting maar dit is wat er volgens mij bedoeld wordt. Even de doorsnede van een kist. Het geluid moet zo een langere weg, de bocht om, naar buiten.
Voor een pomp lijkt me dit prima maar warmtepomp heeft toch wel iets meer ruimte nodig denk ik.
Hmm das wel minder ja. Je hebt wel een flink bad.Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:24:
[...]
WP heeft hele nacht aangestaan, tempdrop van 4 graden.
Mijn boefje is liev!
Zoals in mijn vorige reactie:Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:23:
[...]
Je hebt een nieuwe WP, dus je gaat kijken of hij het netjes kan bolwerken. Zodat je ook weet wanneer hij weer aan moet als je m langere tijd uit hebt gehad.
Misschien zijn mijn verwachtingen wel te hoog, en verwacht ik dat hij de ingestelde temp (waar hij 0,4 graad boven zat) gewoon kan onderhouden. Maar hij gaat of volgas aan, of volgas uit. En er zit niks tussen. En dat is misschien nog wel waarom ik had verwacht dat hij een bereikte temp wel kon aanhouden.
Wp temp bereikt, dus slaat uit. Zfp staat nog steeds aan. Temp stijgt ruim een graad op de sensor. Ik snap de logica niet….
Je warmtepomp heeft te weinig capaciteit vanuit gaande dat:
- ZFP de hele nacht aan stond.
- Warmtepomp hele nacht aan stond.
Zoals in de openingspost staat is het resultaat dus dat je warmtepomp urenlang staat te draaien en dan nog mogelijk zelfs de temperatuur niet haalt/behoud.
En de reden waarom je niet merkt dat hij in toeren terug schaalt is omdat dit gebeurt wanneer de temperatuur bijna bereikt is. Als in minder dan 1 graden of zelfs minder dan 0,5 graden.
Uiteraard zal een duurdere warmtepomp dit ook beter schalen
Ja volgens mij moet het idd zo, alleen dan moet je wel een warmtepomp hebben die dus ook in die richt "blaast", althans dat is wat ik denk... zie anders echt niet hoe de lucht zich kan verplaatsen.Tama1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:44:
[...]
[Afbeelding]
Let niet op mijn tekenkunsten en het is ook niet in verhouding qua afmeting maar dit is wat er volgens mij bedoeld wordt. Even de doorsnede van een kist. Het geluid moet zo een langere weg, de bocht om, naar buiten.
Voor een pomp lijkt me dit prima maar warmtepomp heeft toch wel iets meer ruimte nodig denk ik.
Heb je wel eerst de normale draaitijd ingesteld (tussen de 1 en 12 uur)?bmaster001 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:38:
Daarnet ons Intex zoudwaterysteem ingeschakeld voor de eerste keer. Ik lees overal dat je moet boosten gedurende een tijd die 8x de normale werking is, maar als ik op het boost knopje duw, kan ik enkel kiezen uit 36, 48, 60 of 00 uur, terwijl de nodige tijdsduur volgens het boekje maar 2 uur per dag zou moeten bedragen. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 46% gewijzigd door Tama1 op 21-06-2021 20:56 ]
Was de temperatuur niet te laag vannacht, waardoor de WP in de beveiliging schoot en hij dus een poos heeft uitgestaan? Dat hij onder de 14 graden (noem maar even wat) gewoon uitgaat, om te voorkomen dat het een defrost feest wordt. De verdarmper is relatief klein, waardoor hij snel(ler) dichtvriest dan een grotere warmtepomp (met hetzelfde vermogen) en daardoor minder warmte kan leveren bij lagere temperaturen.Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:23:
[...]
Je hebt een nieuwe WP, dus je gaat kijken of hij het netjes kan bolwerken. Zodat je ook weet wanneer hij weer aan moet als je m langere tijd uit hebt gehad.
Het staat zelfs zo in de handleiding (sorry voor de gedraaide foto)...Tama1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Heb je wel eerst de normale draaitijd ingesteld (tussen de 1 en 12 uur)?
:strip_exif()/f/image/QHMxwfDJvR3S6KLpJOvPMAfF.jpg?f=fotoalbum_large)
poeh he, dat wordt wel een beest van een kast als elke inlaat 25 cm lucht moet hebben.Tama1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:44:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zXkMYCQOfiICGUyXyz9z4p7h.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij heeft volgens toppy een werktemperatuur tot -7. Dus ik had eigenlijk wel verwacht dat hij temperatuur kan behouden…Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:51:
[...]
Zoals in mijn vorige reactie:
Je warmtepomp heeft te weinig capaciteit vanuit gaande dat:
- ZFP de hele nacht aan stond.
- Warmtepomp hele nacht aan stond.
Zoals in de openingspost staat is het resultaat dus dat je warmtepomp urenlang staat te draaien en dan nog mogelijk zelfs de temperatuur niet haalt/behoud.
En de reden waarom je niet merkt dat hij in toeren terug schaalt is omdat dit gebeurt wanneer de temperatuur bijna bereikt is. Als in minder dan 1 graden of zelfs minder dan 0,5 graden.
Uiteraard zal een duurdere warmtepomp dit ook beter schalen
Afijn, Toppy is gemaild, we willen de Fairland 6kW step inverter. Dat ie dan in steps terugschakeld is niet erg, maar dit is wel dramatisch.
@Plenkske jij had toch ook het idee dat hij niet terugschakelt in toeren?
Hou er rekening mee dat je op deze manier een kortsluiting krijgt en hij dus de lucht die hij uitblaast weer gebruikt om te verwarmen.R20141016 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:11:
[...]
poeh he, dat wordt wel een beest van een kast als elke inlaat 25 cm lucht moet hebben.
[Afbeelding]
Dat ie bij -7 werkt betekent niet dat je ook een capaciteit hebt van 4 kW. Daarom dat je dus bij verschillende temperaturen ook verschillende capaciteit ziet, staat ook in de openingspost vermeld...Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Hij heeft volgens toppy een werktemperatuur tot -7. Dus ik had eigenlijk wel verwacht dat hij temperatuur kan behouden…
Afijn, Toppy is gemaild, we willen de Fairland 6kW step inverter. Dat ie dan in steps terugschakeld is niet erg, maar dit is wel dramatisch.
@Plenkske jij had toch ook het idee dat hij niet terugschakelt in toeren?
Bij -7 mag je blij zijn als je 1 kW aan warmtecapaciteit hebt... dus het is -7 en dan verwacht jij dat je bad lekker 28gr is? Sorry maar dan verwacht je echt te veel van een warmtepomp.
In dat geval moet je kijken naar een 10+ kW (bij 15gr) warmtepomp.
Wel benieuwd hoeveel omruil voorstellen Toppy inmiddels al heeft mbt die W'eau 4kW WP

Mijn boefje is liev!
Voor een badje van van 3x2 (4 m3) zoek ik een ZFP die ook geschikt is voor een 4,88x2,44 (12m3) badje icm WP die volgend jaar of het jaar daarop word aangeschaft (ivm verhuizing).
Mijn huidige tuin is niet al te groot en grenst aan tuinen die even groot zijn, de terrassen zitten dus redelijk dicht op elkaar. Het is dus zaak om de ZFP zo stil als mogelijk te maken.
Ik ben van sinds een Intex zandfilterpomp 8 m³/h te kopen maar lees hier wisselende verhalen over. Deze blijken toch behoorlijk veel dB's te maken.
1) Is dit de juiste keus of zijn er betere alternatieven?
2) In hoever kan een dergelijke pomp in een b.v. Keterbox gebouwt worden ivm warmte afgifte?
Om mijn huidige bad te verwarmen ga ik 2 of 3 DIY polyethyleen warmte-elementen maken van 80cm doorsnee (80 cm ivm opervlak dakje). Ik wil vervolgen een 3 tal warmte sensoren aansluiten om te kijken wat de beste afstellingen zijn. Een flowmeter komt later.
3) Geven 2 of 3 polyethyleen buizen in serie meer of minder rendement als parallel?
4) Waar koop ik goede kwaliteit DS18B20 zodat deze het vervuilde chloorhouden water kunnen verdragen.
5) Is een ESP8266 de beste optie of wellicht een upgrade en is de ESP32 beter?
6) Is het programmeren van de ASP32 gelijk als dat van een ESP8266?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben wel van het uitzoeken en heb zo ook een eigen alarm systeem in huis geïnstalleerd en een eigen brouwketel gemaakt om water te destilleren
. Maar de zomer is in aantocht en we hebben geen paar week om van alles uit te proberen en door te lezen.
Mijn huidige tuin is niet al te groot en grenst aan tuinen die even groot zijn, de terrassen zitten dus redelijk dicht op elkaar. Het is dus zaak om de ZFP zo stil als mogelijk te maken.
Ik ben van sinds een Intex zandfilterpomp 8 m³/h te kopen maar lees hier wisselende verhalen over. Deze blijken toch behoorlijk veel dB's te maken.
1) Is dit de juiste keus of zijn er betere alternatieven?
2) In hoever kan een dergelijke pomp in een b.v. Keterbox gebouwt worden ivm warmte afgifte?
Om mijn huidige bad te verwarmen ga ik 2 of 3 DIY polyethyleen warmte-elementen maken van 80cm doorsnee (80 cm ivm opervlak dakje). Ik wil vervolgen een 3 tal warmte sensoren aansluiten om te kijken wat de beste afstellingen zijn. Een flowmeter komt later.
3) Geven 2 of 3 polyethyleen buizen in serie meer of minder rendement als parallel?
4) Waar koop ik goede kwaliteit DS18B20 zodat deze het vervuilde chloorhouden water kunnen verdragen.
5) Is een ESP8266 de beste optie of wellicht een upgrade en is de ESP32 beter?
6) Is het programmeren van de ASP32 gelijk als dat van een ESP8266?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben wel van het uitzoeken en heb zo ook een eigen alarm systeem in huis geïnstalleerd en een eigen brouwketel gemaakt om water te destilleren
je zou ipv hout (klankkast) kunnen kiezen voor aluminium platen .. met een vilt als bekleding.. met hout als "versteviging ..R20141016 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:11:
[...]
poeh he, dat wordt wel een beest van een kast als elke inlaat 25 cm lucht moet hebben.
[Afbeelding]
bij geluidswerking is de truuk juist dat je "vreemde hoeken" maakt waardoor het geluid gedempt word maar de lucht-flow niet ..
10 a 20cm van de grond en loevre deurtjes ervoor / erachter (met 10-20cm tussenruimte) kan al veel schelen ..
en niet zeuren om de afmetingen .. je kan niet alles hebben
Tja vanalles
Ik heb daarover contact gehad met Toppy. Helaas moet alles via de mail en dat duurt soms even. Maar op zich lijkt het goed te worden opgepakt.JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:09:
Wel benieuwd hoeveel omruil voorstellen Toppy inmiddels al heeft mbt die W'eau 4kW WP
Ze zeggen dat ze bekend zijn met het euvel en dat het afwijkt van hoe zij hem getest, gekocht en zelf verwacht hadden.
Ook zijn ze er druk mee bezig om met de fabrikant te kijken of ze het kunnen verhelpen en verbeteren maar dat daar op dit moment nog geen zicht op is.
Waarschijnlijk wordt het omruilen of geld terug.
Had die 3 kW versie er geen last van?
Dat maakt zeker lawaai maar te zien aan je begin van het filmpje niet erg duidelijk dat er veel lucht in de voorfilter zit het borrelt meer, ergens valse lucht aanvoer slang etc.Rob112 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:23:
En volgens je drukmeter zit niet te hoog zit in het groen.
Mijn ZFP borrelt helemaal niet in de voorfilter je moet soms goed kijken of er wel water inzit in de voorfilter af en toe kun je een luchtbel zien zitten onder de ontluchting ventiel van je voorfilter maar die is zo klein dat zie je haast niet althans bij mij en mijn drukmeter staat precies op de lijn tussen groen en geel achter de pomp zit wel solar op het dak van tyleen maar mijn pomp hoor je wel maar niet hinderlijk dat je er aan stoort of de buren maar niet zoals op je filmpje.
Hoi allemaal,
Hier ook een bezitter van d'r w'eau mini inverter van 4kw, ik heb ook mijn bedenkingen bij het apparaat.
Ik heb hem aangesloten op een intex opblaas jacuzzi voor 4 personen, hier zit zo'n 800 tot 1000 liter water in. De warmtepomp is aangesloten op het normale pomp circuit van de jacuzzi.
Hetgeen wat mij tot dusver is opgevallen:
Toch maar eens een mailtje naar Toppy eruit doen en om opheldering vragen...
Hier ook een bezitter van d'r w'eau mini inverter van 4kw, ik heb ook mijn bedenkingen bij het apparaat.
Ik heb hem aangesloten op een intex opblaas jacuzzi voor 4 personen, hier zit zo'n 800 tot 1000 liter water in. De warmtepomp is aangesloten op het normale pomp circuit van de jacuzzi.
Hetgeen wat mij tot dusver is opgevallen:
- hij maakt een hogere pieptoon, maar naar mijn idee niet het straaljager geblaas wat in het filmpje voorbij komt een paar posts terug
- hij krijgt het water prima op temperatuur, afhankelijk van buitentemperatuur 4 graden per uur
- qua opgenomen vermogen zie ik 3 dingen: ruim 1kwh, terugschakelen naar 750 wh en 90 wh. Op het laatste moment is hij 1 graad over setpoint heen
- bij hogere setpoint klopt de gemelde temperatuur niet, 38 graden op warmtepomp is daadwerkelijk 41 graden...
Ja dat klopt het effect van een ei trace plak die maar op de muur goede geluid isolatie.vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:28:
[...]
je zou ipv hout (klankkast) kunnen kiezen voor aluminium platen .. met een vilt als bekleding.. met hout als "versteviging ..
bij geluidswerking is de truuk juist dat je "vreemde hoeken" maakt waardoor het geluid gedempt word maar de lucht-flow niet ..
10 a 20cm van de grond en loevre deurtjes ervoor / erachter (met 10-20cm tussenruimte) kan al veel schelen ..
en niet zeuren om de afmetingen .. je kan niet alles hebbendan maak je er gewoon een functioneel ding van oid
Dit zie je wel eens op youtube filmpje jaren 60s en 70s in opname studios van toen die tijd met goede muziek
Concertzalen en theaters of discotheken etc. wordt het geloof ik of zit er nog steeds in op toegepast het geluid is niet buiten het gebouw haast niet waarneembaar.
Het zal wel geen eier tracen meer zijn die worden toegepast de materialen zijn veranderd maar het effect blijft het zelfde.
Voor in een pomphuis zeker op toepasbaar, de ene materiaal zal beter effect geven dan het andere.
Een speaker box ook op toegepast om resonantie en trilling zo min mogelijk te voorkomen en geluid moet uit de speaker komen en niet uit een houten kast.
Klopt deels wat je zegt. Een wp, airco, huiswp. Werkt allemaal ongeveer hetzelfde. Namelijk dat het R32 gas warmte opneemt. Ookal is de buitentemp 15 graden, zou deze alsnog (verminderde) warmte op moeten nemen. Immers als het koud is kan ik ook mijn slaapkamer verwarmen met de airco, deze draait dan het circuit om, en verwarmt dus buiten het R32 gas, en binnen blaast dat dus warmte lucht.. een warmtepomp voor in huis kan je tapwater verwarmen tot 55 graden. Als je eco draait, draai je 55 graden op de wp, en 5 graden op de ketel…Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:32:
[...]
Dat ie bij -7 werkt betekent niet dat je ook een capaciteit hebt van 4 kW. Daarom dat je dus bij verschillende temperaturen ook verschillende capaciteit ziet, staat ook in de openingspost vermeld...
Bij -7 mag je blij zijn als je 1 kW aan warmtecapaciteit hebt... dus het is -7 en dan verwacht jij dat je bad lekker 28gr is? Sorry maar dan verwacht je echt te veel van een warmtepomp.
In dat geval moet je kijken naar een 10+ kW (bij 15gr) warmtepomp.
De compressor maakt een gigantische pieptoon. Dit hoort al niet. Als dan de combi is, 15 graden buiten en ondanks het aanstaan verliest de WP warmte, dan zit er in het systeem iets niet lekker. Je hebt dan namelijk negatieve warmte ipv de 1kw. Terwijl juist R32 gas ook warmte kan opnemen als de temperatuur kouder is. Die techniek gaat overigens nog verder dan dat ik nu vertel, maar dan moet ik mijn man laten typen, die is warmtepomp servicemonteur. Die kan dat nog veel beter uitleggen.
Ik snap dat de capaciteit keldert als het kouder wordt buiten, immers is er minder warmte om op te nemen uit de buitenlucht. Maar er is nog wél warmte op te nemen. Want waarom kan een airco en huiswp met vriezende temperaturen nog steeds warmte opnemen uit de buitenlucht? Ja misschien geen 55 graden, maar ik moet zeggen met 35 graden buiten krijg ik ook geen 40 graden warm water in mijn bad. Terwijl je huiswp dan volledig 100% draait, en je dus geen ketel gebruikt. Dus het water zou verwarmd kunnen worden naar 60 graden. En dan zijn de toestellen waar de man mee werkt 4kW.
Dus is het geen onrealistische gedachte dat een 4kW wel een temp drop moet tegenhouden, imo geen 4 graden. Een graad kan ik accepteren, maar meer niet.
Maar wat ook zo raar is, temp bad is hoger dan ingestelde temp op wp. Scheelt ook gewoon echt behoorlijk. Temp verschil van 3 graden. Dus daar heb ik niet naar gekeken, ik heb puur gekeken wat de sensor op de wp aangeeft qua temp.
Eh? Ga je nu serieus mij uitleggen hoe een warmtepomp werkt?!Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:06:
[...]
Klopt deels wat je zegt. Een wp, airco, huiswp. Werkt allemaal ongeveer hetzelfde. Namelijk dat het R32 gas warmte opneemt. Ookal is de buitentemp 15 graden, zou deze alsnog (verminderde) warmte op moeten nemen. Immers als het koud is kan ik ook mijn slaapkamer verwarmen met de airco, deze draait dan het circuit om, en verwarmt dus buiten het R32 gas, en binnen blaast dat dus warmte lucht.. een warmtepomp voor in huis kan je tapwater verwarmen tot 55 graden. Als je eco draait, draai je 55 graden op de wp, en 5 graden op de ketel…
De compressor maakt een gigantische pieptoon. Dit hoort al niet. Als dan de combi is, 15 graden buiten en ondanks het aanstaan verliest de WP warmte, dan zit er in het systeem iets niet lekker. Je hebt dan namelijk negatieve warmte ipv de 1kw. Terwijl juist R32 gas ook warmte kan opnemen als de temperatuur kouder is. Die techniek gaat overigens nog verder dan dat ik nu vertel, maar dan moet ik mijn man laten typen, die is warmtepomp servicemonteur. Die kan dat nog veel beter uitleggen.
Ik snap dat de capaciteit keldert als het kouder wordt buiten, immers is er minder warmte om op te nemen uit de buitenlucht. Maar er is nog wél warmte op te nemen. Want waarom kan een airco en huiswp met vriezende temperaturen nog steeds warmte opnemen uit de buitenlucht? Ja misschien geen 55 graden, maar ik moet zeggen met 35 graden buiten krijg ik ook geen 40 graden warm water in mijn bad. Terwijl je huiswp dan volledig 100% draait, en je dus geen ketel gebruikt. Dus het water zou verwarmd kunnen worden naar 60 graden. En dan zijn de toestellen waar de man mee werkt 4kW.
Dus is het geen onrealistische gedachte dat een 4kW wel een temp drop moet tegenhouden, imo geen 4 graden. Een graad kan ik accepteren, maar meer niet.
Maar wat ook zo raar is, temp bad is hoger dan ingestelde temp op wp. Scheelt ook gewoon echt behoorlijk. Temp verschil van 3 graden. Dus daar heb ik niet naar gekeken, ik heb puur gekeken wat de sensor op de wp aangeeft qua temp.
En zo te lezen weet je het zelf wel, dan moet je ook weten dat je warmtepomp gewoonweg niet genoeg capaciteit heeft.
Daarnaast vergelijk je een -opzet- zwembad die totaal niet geïsoleerd is die ook nog buiten staat bij koudere temperatuur. Je hebt geen idee hoeveel warmte verlies je hebt, dit moet je wp opvangen die ook nog eens minder capaciteit heeft omdat het kouder buiten is.
En dit vergelijk je met een airco (die ook kan verwarmen) die binnen staat ofwel een huis die wellicht 100x beter isolatie heeft.
Doe eens voor de gein je ramen/deuren open en dan verwarmen met je airco wanneer het buiten 15gr is.
Het zal nog geen graad warmer worden
Nogmaals wat jij wilt kan prima met een warmtepomp die meer capaciteit heeft, je verwachtingen zijn gewoon veels te hoog van deze arme 4 kW mini warmtepomp
Ik wil ook graag met 5gr buiten 38gr water hebben voor mijn Spa van 1m3. Oplossing was simpel, heb een 9 kW warmtepomp staan die dus ook op 5gr voldoende capaciteit heeft om het water op temperatuur te brengen en ook te houden. 9kW en dat met 13cm isolatie om het bad heen... Maar geloof mij dat ook deze dan ook echt staat te zwoegen hoor en dat terwijl in de zomer dagen hij letterlijk uit zijn neus zit te eten.
hoge pieptoon tel ik even niet mee want dit is gerelateerd aan het product zelf
@Jessicawitkamp ik ga me ff niet in de discussie mengen over WP (ik ben geen expert ..)
Hoe groter het verschil tussen Temp A (zwembadwater was 32-26) en "buitenlucht" (Temp B (nu 13 graden ofzo) hoe meer energie tussen A en B zal wegvloeien in nadeel van A .. (afkoelen)
Ideale delta T tussen Warm en koud = 10 graden verschil .. voor warmtewisselaars ..
Dat je weinig energie verliest is dat de nacht temp niet echt koel was .. nu met de laatste paar dagen is die drop zo significant + dat je overdag lastig bij kan verwarmen dat je er bijna niet tegenaan kan boxen ..
En ik zou ook lekker wachten met verwarmen totdat het weer beter word .. je gooit nu gewoon energie weg
Hoe groter het verschil tussen Temp A (zwembadwater was 32-26) en "buitenlucht" (Temp B (nu 13 graden ofzo) hoe meer energie tussen A en B zal wegvloeien in nadeel van A .. (afkoelen)
Ideale delta T tussen Warm en koud = 10 graden verschil .. voor warmtewisselaars ..
Dat je weinig energie verliest is dat de nacht temp niet echt koel was .. nu met de laatste paar dagen is die drop zo significant + dat je overdag lastig bij kan verwarmen dat je er bijna niet tegenaan kan boxen ..
En ik zou ook lekker wachten met verwarmen totdat het weer beter word .. je gooit nu gewoon energie weg
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 22-06-2021 00:05 ]
Tja vanalles
Nee wat ik bedoel is dat je normaliter een platenwisselaar hebt… in dit apparaat is een een titanium buis. Ik denk oprecht dat dat de issue is…Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:34:
[...]
Eh? Ga je nu serieus mij uitleggen hoe een warmtepomp werkt?!
En zo te lezen weet je het zelf wel, dan moet je ook weten dat je warmtepomp gewoonweg niet genoeg capaciteit heeft.
Daarnaast vergelijk je een -opzet- zwembad die totaal niet geïsoleerd is die ook nog buiten staat bij koudere temperatuur. Je hebt geen idee hoeveel warmte verlies je hebt, dit moet je wp opvangen die ook nog eens minder capaciteit heeft omdat het kouder buiten is.
En dit vergelijk je met een airco (die ook kan verwarmen) die binnen staat ofwel een huis die wellicht 100x beter isolatie heeft.
Doe eens voor de gein je ramen/deuren open en dan verwarmen met je airco wanneer het buiten 15gr is.
Het zal nog geen graad warmer worden
Nogmaals wat jij wilt kan prima met een warmtepomp die meer capaciteit heeft, je verwachtingen zijn gewoon veels te hoog van deze arme 4 kW mini warmtepomp![]()
Ik wil ook graag met 5gr buiten 38gr water hebben voor mijn Spa van 1m3. Oplossing was simpel, heb een 9 kW warmtepomp staan die dus ook op 5gr voldoende capaciteit heeft om het water op temperatuur te brengen en ook te houden. 9kW en dat met 13cm isolatie om het bad heen... Maar geloof mij dat ook deze dan ook echt staat te zwoegen hoor en dat terwijl in de zomer dagen hij letterlijk uit zijn neus zit te eten.
hoge pieptoon tel ik even niet mee want dit is gerelateerd aan het product zelf
[ Voor 10% gewijzigd door Jessicawitkamp op 22-06-2021 01:34 ]
Dat heb ik niet.Jessicawitkamp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:06:
De temp sensor van WP gaf vorige week steeds hetzelfde aan als de analoge thermometer die aan de andere kant van het bad hangt.
Er kan altijd wat mis zijn met het product zelf, hoge pieptoon vind ik persoonlijk ook niet normaal.Jessicawitkamp schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 01:31:
[...]
Nee wat ik bedoel is dat je normaliter een platenwisselaar hebt… in dit apparaat is een een titanium buis. Ik denk oprecht dat dat de issue is…
In mijn warmtepomp zit ook een titanium buis, dat zal het probleem niet zijn.
Maar toch, die 4 kW mini warmtepomp is een prima ding wanneer het 25gr+ is. Je hebten 8,5m3 bad (als ik mij niet vergis) en daar moet je helaas wat meer energie instoppen.
Zou inderdaad goed een step inverter kunnen zijn, lijkt mij persoonlijk ook meer logischer gezien de prijs.Xerox1988 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:48:
Hoi allemaal,
Hetgeen wat mij tot dusver is opgevallen:Het lijkt mijn inziens eerder een step inverter dan een full inverter waarmee ze hebben geadverteerd.
- hij maakt een hogere pieptoon, maar naar mijn idee niet het straaljager geblaas wat in het filmpje voorbij komt een paar posts terug
- hij krijgt het water prima op temperatuur, afhankelijk van buitentemperatuur 4 graden per uur
- qua opgenomen vermogen zie ik 3 dingen: ruim 1kwh, terugschakelen naar 750 wh en 90 wh. Op het laatste moment is hij 1 graad over setpoint heen
- bij hogere setpoint klopt de gemelde temperatuur niet, 38 graden op warmtepomp is daadwerkelijk 41 graden...
Overigens wel een mooie oplossing zo om gebruik te kunnen maken van je Intex Spa zonder toren hoge stroomkosten (heb de Intex Spa ook gehad, kan het weten).
En nog het meest erge was dat met de bubbels aan je temperatuur zakt ipv op temperatuur houd xD
Ben benieuwd naar het antwoord van Toppy !
Hopelijk lossen ze het netjes op inderdaadTama1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:36:
[...]
Ik heb daarover contact gehad met Toppy. Helaas moet alles via de mail en dat duurt soms even. Maar op zich lijkt het goed te worden opgepakt.
Ze zeggen dat ze bekend zijn met het euvel en dat het afwijkt van hoe zij hem getest, gekocht en zelf verwacht hadden.
Ook zijn ze er druk mee bezig om met de fabrikant te kijken of ze het kunnen verhelpen en verbeteren maar dat daar op dit moment nog geen zicht op is.
Waarschijnlijk wordt het omruilen of geld terug.
Had die 3 kW versie er geen last van?
Mijn boefje is liev!
Is bij een betonnen inbouwzwembad (chloor zwembad met automatische regeling) een aparte vereffening nodig?
De komende 5 a 7 dagen slecht weer hier. Wat is nu het best om het opzetbad in goeie conditie te houden (3mx2m / 3800l)?
Ik heb er het zomerzeil/bubbelfolie op liggen met daarop het Intex afdekzeil. Eergisteren nog een nieuwe chloortablet van 20gr in de drijver gestopt. Pomp ik best iedere dag nog eens of kan het zwembadje nu wel enkele dagen zonder onderhoud?
Ik heb er het zomerzeil/bubbelfolie op liggen met daarop het Intex afdekzeil. Eergisteren nog een nieuwe chloortablet van 20gr in de drijver gestopt. Pomp ik best iedere dag nog eens of kan het zwembadje nu wel enkele dagen zonder onderhoud?
Als je potentiaalvereffening bedoelt, dan is het niet verplicht. Mag maar moet niet.Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:37:
Is bij een betonnen inbouwzwembad (chloor zwembad met automatische regeling) een aparte vereffening nodig?
Dit wordt wel toegepast bij zoutwater zwembaden.
Zelf ga ik het wel doen bij mijn kleine bad, meer omdat ik toch soms last hebt van "schokken"
Pompen/filteren is toch wel belangrijk mede als chloor peil op orde houden.argon007 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:58:
De komende 5 a 7 dagen slecht weer hier. Wat is nu het best om het opzetbad in goeie conditie te houden (3mx2m / 3800l)?
Door het koudere weer en geen gebruik van het bad kan je af met minder chloor.
Hoe kan ik dit het beste doen?Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:01:
[...]
Als je potentiaalvereffening bedoelt, dan is het niet verplicht. Mag maar moet niet.
Dit wordt wel toegepast bij zoutwater zwembaden.
Zelf ga ik het wel doen bij mijn kleine bad, meer omdat ik toch soms last hebt van "schokken"
Is hier een verloopstuk oid voor?
Ik heb een aparte 6mm aard draad (vds) lopen naar de technische ruimte van af het HAR. Voor de vereffening van de UV lampen, de pomp en de warmtepomp.
Ben er inderdaad ook bang voor, had stiekem wel gehoopt op full inverter zodat de temperatuur echt constant werd gehouden i.p.v. een temp. swing van -1 en +1, in een spa merk je dat namelijk wel...Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:46:
[...]
Zou inderdaad goed een step inverter kunnen zijn, lijkt mij persoonlijk ook meer logischer gezien de prijs.
Dat was ook mijn idee, dat ding vreet anders stroom. Afgelopen 2 jaar gewerkt met 2 solar matten en een dompelpomp, dit ging aardig, maar niet de meest nette oplossing.Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:46:
[...]
Overigens wel een mooie oplossing zo om gebruik te kunnen maken van je Intex Spa zonder toren hoge stroomkosten (heb de Intex Spa ook gehad, kan het weten).
En nog het meest erge was dat met de bubbels aan je temperatuur zakt ipv op temperatuur houd xD
Gisteren heb ik het bad van 19 graden naar 37 graden opgestookt, duurde ongeveer 9 uurtjes. Het totaal verbruik van de woning was 17.5 kwh (inclusief een paar kwh in de PHEV). Zonder de warmtepomp was dat vermoedelijk eerder 30 kwh geweest.
Als ik een reactie heb laat ik het jullie weten!
hier ben ik het niet mee eens .. hoewel je bij hogere temperaturen meer chloor nodig hebt en bij koud minder .. niet geheel onjuist is.Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:03:
Door het koudere weer en geen gebruik van het bad kan je af met minder chloor.
in je pomp kan je ook een groei/broeiplek zijn dus filter vervangen / of pompen is handig .. stilstaand water wil je voorkomen... door pompen heb je ook minder warme/koude plekken in het waterargon007 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:58:
Zoiezo 1x tot 2x per dag het bad inhoud filteren is een must, deze temp wisselingen zijn "de" momenten dat alg onstaat dus wat "extra" chloor toevoegen en je liner controleren of deze stroef blijft is zeker wel een must
Je kan beter nu het zwemwater van ~30 naar ~20-15 gezakt is .. een extra "hoge" dosis (quick of granulaat) toevoegen en je bad even goed borstelen .. (let op je ph)
Ook regen verdunt en laat je chloor (sneller) verdwijnen ..
De komende dagen hoef je dan wel minder chloor toe te voegen .. maar wees dus vooral waakzaam .. ik zou niet met "long" chloor bijsturen maar met quick .. je wilt zodra het weer beter word weer gaan verwarmen om er weer in te plonzen toch ?
Tja vanalles
Dat kan door middel van een "aardingsset":Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:09:
[...]
Hoe kan ik dit het beste doen?
Is hier een verloopstuk oid voor?
Ik heb een aparte 6mm aard draad (vds) lopen naar de technische ruimte van af het HAR. Voor de vereffening van de UV lampen, de pomp en de warmtepomp.
https://www.toppy.nl/cate...niek/aarding-zwembad.html
Let op dat het met een grondpen de grond in moet. Je mag niet je VDS draad gebruiken vanuit je -huis- meterkast. Prima voor je UV/pomp/wp etc maar niet voor je zwembad.
Een goede constante temperatuur wilde ik ook, ben daarbij toch uitgekomen op een duurdere full inverter warmtepomp.Xerox1988 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:10:
[...]
Ben er inderdaad ook bang voor, had stiekem wel gehoopt op full inverter zodat de temperatuur echt constant werd gehouden i.p.v. een temp. swing van -1 en +1, in een spa merk je dat namelijk wel...
[...]
Dat was ook mijn idee, dat ding vreet anders stroom. Afgelopen 2 jaar gewerkt met 2 solar matten en een dompelpomp, dit ging aardig, maar niet de meest nette oplossing.
Gisteren heb ik het bad van 19 graden naar 37 graden opgestookt, duurde ongeveer 9 uurtjes. Het totaal verbruik van de woning was 17.5 kwh (inclusief een paar kwh in de PHEV). Zonder de warmtepomp was dat vermoedelijk eerder 30 kwh geweest.
[...]
Als ik een reactie heb laat ik het jullie weten!
Ik gebruik mijn bad wel ook wanneer het buiten <10gr is dus ik moest sowieso een grotere hebben.
Ik merk toch dat ik echt minder chloor nodig hebt wanneer bad niet in gebruik en kouder is.vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:38:
[...]
hier ben ik het niet mee eens .. hoewel je bij hogere temperaturen meer chloor nodig hebt en bij koud minder .. niet geheel onjuist is.
Note; ik zeg niet dat je een lagere chloorpeil nodig hebt, die moet gewoon goed zijn echter je vebruikt minder
En dat resulteert weer in dat je (bijvoorbeeld) een tablet minder erin hoef te doen.
Zeg toch niet dat je ongelijk hebt ..Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:44:
[...]
Ik merk toch dat ik echt minder chloor nodig hebt wanneer bad niet in gebruik en kouder is.
Note; ik zeg niet dat je een lagere chloorpeil nodig hebt, die moet gewoon goed zijn echter je vebruikt minder
En dat resulteert weer in dat je (bijvoorbeeld) een tablet minder erin hoef te doen.
Alleen wegens de extreme temp wisseling wil je eigenlijk ff een "overdosis" tussen de omschakeling naar lager hebben .. zodat eventueel vervelende algen het loodje gaan leggen
stel dat algen bij 20-25 graden zich extreem goed ontwikkelen en kouder niet .. juist op dat moment moet het het chloor hoog genoeg hebben dat ze zich 2x bedenken
[ Voor 11% gewijzigd door vso op 22-06-2021 11:13 ]
Tja vanalles
Weer even een vraagje over mijn Bestway zandfilterpomp. Hij draait prima, maarrrr het volgende:
Ik zie dat hij behoorlijk wat water terugspuit in het zwembad, prima. Aan de andere kant dient de pomp vuil op te zuigen. Ik vind de kracht rondom dat gat erg laag. Kan ik dat verhogen? Ik heb nu niet het idee dat hij alles goed opzuigt zeg maar.
Ik zie dat hij behoorlijk wat water terugspuit in het zwembad, prima. Aan de andere kant dient de pomp vuil op te zuigen. Ik vind de kracht rondom dat gat erg laag. Kan ik dat verhogen? Ik heb nu niet het idee dat hij alles goed opzuigt zeg maar.
Dat is normaal, ben geen natuurkunde mens echter is dat hoe het werkt.CryptoNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:20:
Weer even een vraagje over mijn Bestway zandfilterpomp. Hij draait prima, maarrrr het volgende:
Het inspuiten is qua gevoel veel krachtiger dan het zuigen.
Verhogen betekent dus een sterkere pomp, je kan niet meer aanzuigen dan dat er uit kan
En waarom mag dit niet aan de HAR? Lees, er loopt een aparte draad 6mm naar de har. Buiten de voedingskabel van de verdeler.Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:40:
[...]
Dat kan door middel van een "aardingsset":
https://www.toppy.nl/cate...niek/aarding-zwembad.html
Let op dat het met een grondpen de grond in moet. Je mag niet je VDS draad gebruiken vanuit je -huis- meterkast. Prima voor je UV/pomp/wp etc maar niet voor je zwembad.
De uv /pomp en wp zit ook al gekoppeld aan de vereffening? Die zijn tovh ook in contact met het water?
Bijv de uv lamp, het rvs is vereffend en daar stroomt ook het water door
[ Voor 5% gewijzigd door Duckzelf op 22-06-2021 12:05 ]
Dat snap ik, maar ik heb het idee dat hij amper wat opzuigt. Hoe kan ik dat snel checken?Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Dat is normaal, ben geen natuurkunde mens echter is dat hoe het werkt.
Het inspuiten is qua gevoel veel krachtiger dan het zuigen.
Verhogen betekent dus een sterkere pomp, je kan niet meer aanzuigen dan dat er uit kan.
Je kan een slang aansluiten op de uitgang,dan kun je meten hoeveel water er wordt weggeblazen. Aangezien in gelijk is aan uit (tenzij je systeem lek is) weet je hoeveel water er rondgepompt wordt.CryptoNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Dat snap ik, maar ik heb het idee dat hij amper wat opzuigt. Hoe kan ik dat snel checken?
Nare situatie met één van de slangen op m'n Intex badje; de uitvoer schiet telkens los. De uitvoer van de zandfilterpomp schuift/glijdt steeds van het zwarte 'tuutje'af. Enige tijd geleden dacht ik het opgelost te hebben door dit aan te schaffen;
Maar helaas schuift deze er nog steeds af na een tijdje, de adapter zit met twee plastic slangenklemmen vast, dit haalt echter niks uit.
Hebben jullie tips om dit op te lossen? Ductape op het zwarte 'tuutje' heb ik geprobeerd, maar dit laat na een tijdje ook los, waardoor de slang er dus alsnog afschiet. Is het een idee om een echte slangenklem te halen? Wellicht op een manier het 'tuutje' dikker maken met teflon tape o.i.d.?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aY7yH4W9pF3Nupg5f0APxuzw.jpg?f=user_large)
Maar helaas schuift deze er nog steeds af na een tijdje, de adapter zit met twee plastic slangenklemmen vast, dit haalt echter niks uit.
Hebben jullie tips om dit op te lossen? Ductape op het zwarte 'tuutje' heb ik geprobeerd, maar dit laat na een tijdje ook los, waardoor de slang er dus alsnog afschiet. Is het een idee om een echte slangenklem te halen? Wellicht op een manier het 'tuutje' dikker maken met teflon tape o.i.d.?
Eigenlijk alles wat je noemt = ja goed plan .. op zichzelfRaek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:40:
maar gebruik je een normale slang 32/38 mm slang of de schroefversie eroverheen ?
kijk anders hier J.E. Weinor met aansluitingen
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 22-06-2021 12:56 ]
Tja vanalles
Raek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:40:
Nare situatie met één van de slangen op m'n Intex badje; de uitvoer schiet telkens los. De uitvoer van de zandfilterpomp schuift/glijdt steeds van het zwarte 'tuutje'af. Enige tijd geleden dacht ik het opgelost te hebben door dit aan te schaffen;
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHVFImmXGCFbXHGkQMI36s57.jpg?f=user_large)
Ik neem aan dat je de rechter unit aan de binnenkant van je zwembad hebt zitten?
@vso , Het is een Intex badje van 3x2m, met 32mm aansluitingen. M'n zandfilterpomp is de Intex 26644GS (4m3). De slang van de ZFP schuif ik over het zwarte tuutje, vervolgens schuif ik vanaf binnenzijde zwembad het outflow gedeelte in het tuutje, ik voel ook dat deze echt goed klem zit en erg strak aansluit. De adapter van 32 naar 38 zit ook prima vast, muurvast zelfs. De complete aansluiting schuift er gewoon af. Soms is dit na een uur, soms na een halve dag. Badje staat nu een kleine maand, en het is pas sinds een paar dagen dat deze plots eraf schuift.
@weebl , Uiteraard gebruik ik de rechter unit aan de binnenkant,op de outflow.
Misschien dat de temperatuursverandering van afgelopen dagen de boosdoener is? Het is tenslotte van 30 naar heel wat frisser gegaan, iets met uitzetten en krimpen?
Ik zal eens met wat teflon tape aan de gang gaan, mocht dat ook falen, ga ik gewoon McGyver mode en jas een tiewrap door alles heen, dan kan het er niet meer afschuiven
Misschien dat de temperatuursverandering van afgelopen dagen de boosdoener is? Het is tenslotte van 30 naar heel wat frisser gegaan, iets met uitzetten en krimpen?
Ik zal eens met wat teflon tape aan de gang gaan, mocht dat ook falen, ga ik gewoon McGyver mode en jas een tiewrap door alles heen, dan kan het er niet meer afschuiven
foto ? van het gemonteerde geheel ... scheelt tekstRaek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:21:
@vso , Het is een Intex badje van 3x2m, met 32mm aansluitingen. M'n zandfilterpomp is de Intex 26644GS (4m3). De slang van de ZFP schuif ik over het zwarte tuutje, vervolgens schuif ik vanaf binnenzijde zwembad het outflow gedeelte in het tuutje, ik voel ook dat deze echt goed klem zit en erg strak aansluit. De adapter van 32 naar 38 zit ook prima vast, muurvast zelfs. De complete aansluiting schuift er gewoon af. Soms is dit na een uur, soms na een halve dag. Badje staat nu een kleine maand, en het is pas sinds een paar dagen dat deze plots eraf schuift.
Tja vanalles
Ok, dan is het wel vreemd. Bij mijn Intex zwembad zit die combinatie van luchttoevoer aan de buitenkant en outflow adapter aan de binnenkant van het zwembad echt heel strak. Zo strak dat de meegeleverde slang klemmetjes eigenlijk niet nodig zijn voor m'n gevoel. Misschien met duct tape de outflow adapter wat dikker proberen te maken zodat het wat meer klemt?Raek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:21:
Heb weer even een vraagje... ben bezig met het PVC en voorbereidingen voor de pompkist. Het originele idee is om de zandfilterpomp met het bedieningsscherm naar voren in de kist te zetten, maar dan zit de manometer en het kijkglaasje van de backwash aan de achterkant en zijn minder zichtbaar.
Omgekeerd (zoals @J.E. Weinor het heeft gemaakt) is het bedieningspaneel weer minder makkelijk bereikbaar, maar de andere twee weer makkelijker. Maar misschien heb je daar minder omkijken naar als er 'automatisering' tussen zit?
Op basis van jullie ervaring, welke kant van de zfs zouden jullie 'naar voren' plaatsen? Het bedieningspaneel? Of de manometer/kijkglaasje kant?
Omgekeerd (zoals @J.E. Weinor het heeft gemaakt) is het bedieningspaneel weer minder makkelijk bereikbaar, maar de andere twee weer makkelijker. Maar misschien heb je daar minder omkijken naar als er 'automatisering' tussen zit?
Op basis van jullie ervaring, welke kant van de zfs zouden jullie 'naar voren' plaatsen? Het bedieningspaneel? Of de manometer/kijkglaasje kant?
@vso Goede suggestie, had ik eerder moeten bedenken
:strip_exif()/f/image/mjk9chkEMeIiUubDFNBzDrUp.jpg?f=fotoalbum_large)
@weebl Yup, bij mij zit de boel ook nog steeds goed strak, maar glijdt het toch langzaam eraf. Dit is zelfs met twee klemmetjes...
Nu heb ik net de foto voor @vso gemaakt en toen viel me wel op dat er nog lijmrijsten opzitten van ductape (je aangehaalde trucje heb ik al eens geprobeerd). Bij nader inzien zorgt dat er misschien voor dat het eraf kan glijden...Enfin, aanpak gaat zijn eerst de lijmresten van de ductape verwijderen, daarna beetje teflontape (ductape is dus geen succes gebleken haha!) en kijken of de boel dan vast blijft zitten. Plan b blijft een tiewrap door het gehele stuk heen jassen.
Thanks voor het meedenken en kijken in ieder geval! Voorlopig geen haast om het op orde te krijgen met dit weer.
:strip_exif()/f/image/mjk9chkEMeIiUubDFNBzDrUp.jpg?f=fotoalbum_large)
@weebl Yup, bij mij zit de boel ook nog steeds goed strak, maar glijdt het toch langzaam eraf. Dit is zelfs met twee klemmetjes...
Nu heb ik net de foto voor @vso gemaakt en toen viel me wel op dat er nog lijmrijsten opzitten van ductape (je aangehaalde trucje heb ik al eens geprobeerd). Bij nader inzien zorgt dat er misschien voor dat het eraf kan glijden...Enfin, aanpak gaat zijn eerst de lijmresten van de ductape verwijderen, daarna beetje teflontape (ductape is dus geen succes gebleken haha!) en kijken of de boel dan vast blijft zitten. Plan b blijft een tiewrap door het gehele stuk heen jassen.
Thanks voor het meedenken en kijken in ieder geval! Voorlopig geen haast om het op orde te krijgen met dit weer.
Ik gebruik alleen de in/uitlaat combinatie en een 32mm slang, zonder koppelstukken, maar wel met een echte slangklem, en dat blijft muurvast zitten. Zit twee maanden strak op de plek, zonder lekkages.Raek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:21:
Zwembadwater moet geaard worden op een aparte aardingslus.Duckzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:05:
[...]
En waarom mag dit niet aan de HAR? Lees, er loopt een aparte draad 6mm naar de har. Buiten de voedingskabel van de verdeler.
De uv /pomp en wp zit ook al gekoppeld aan de vereffening? Die zijn tovh ook in contact met het water?
Bijv de uv lamp, het rvs is vereffend en daar stroomt ook het water door
Dit wordt normaal gedaan via een grondpen/aardpen in de buurt van het zwembad/technische ruimte.
Nooit het zwembadwater op de aarding van de woning aansluiten, ook niet als een aparte kabel loopt vanaf je HAR (hoofdaardrail).
Je apparatuur sluit je inderdaad wel op de aarding van de woning.