klopt het is inderdaad, voor mij was tijdens aanschaf de hmax van de 6m3 (3m) en 4m3 (2m) en mijn schuur is 3m op zijn hoogste punt.. dus keuze was snel gemaakt. + 6m3 filteren is zoveel dat ik 3-4 maanden geen backwash hoef te doen + mijn solar epdm mat is 6m3la_fusion schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Nou daar is mijn vraag ook deels door ontstaan. Je geeft aan dat de 4m3 varianten beter over te slaan zijn maar bijv in de OP staat dat 20m3 op 5 kuub weer te veel is. Is dan 10m3 ook te veel op 4 kuub en is 6m3 dan een fijne tussenoplossing? Immers de beredenering van 4 uur voor het hele zwembad haal je hier compleet mee onderuit.
Betreft pomp kracht:
Als je een 20m3 bad hebt met 6m3 pomp dan heb je elke 3,5 uur je bad 1x gefilterd zelfde situatie een 10m3 of 20m3 zfp verkort je de tijd wel (druk tussen de pompen verandert niet veel volgens de handleiding uit mijn hoofd gezegd) .. het is niet "nihil" maar in het grote plaatje kan dat best verwaarloosbaar zijn.
filter capaciteit is wel een factor die relevant is, omdat je niet elke maand wil backwashen. maar met een 40m3 hoef je geen 40m3 zfp installatie te hebben .. 10-20m3 zou best (denk ik) voldoende kunnen zijn.
voor verwarmen is het belangrijk dat je warmte afgevoerd word, door te testen met een kopere spiraal + tuinslang in een houtvuur en een verstelbaare 1m3/h aquarium pomp kwam ik erachter dat te zacht zetten de slang ging smelten.. maar er is een "omschakel" punt waar het snel genoeg is dat je nog net de koperen spiraal vast kan pakken en slang lekker "stevig" blijft. te snel gaat niet, maar denk wel dat water ook voldoende tijd met de hittebron moet hebben om warmte transport toe te staan.
Solar heating:
per kuub water wil je ongeveer 1m2 oppervlakkte solarheating hebben, maar hoe heter hoe slechter de overdracht tussen zon en zwembadwater. van 12-15 graden (uit de kraan) tot 20-23 graden red ik wel op een redelijk zonnige dag ..maar dag 2 (met nacht afkoeling) duurt het vaak tot de avond om 28 graden te halen.. als het weer lekker stabiel blijft en zwoele nachten, is het 2 tot 4 dagen per seizoen, zo heet (33 graden) dat ik smiddags de pomp uit kan zetten.
Tja vanalles
/f/image/yDmfXaYLd0D2dL9Wrt0y45G8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l2ChY7l1xekCqhRxVheLslnI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aJCVPbts5LiZFTQxkGVmzdE5.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/SZn4Pw4lKaRITWIAefsKRyhP.jpg?f=fotoalbum_large)