Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

vso schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:46:
[...]

lees Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

en post hier je boodschappenlijstje
wat je vooral wilt "delen" is vragen omtrent je pijpen of omringende producten..

wp (voor stabiel houden) kost veel stroom, maar als je dat combineert met solar verwarming(epdm mat) kan je veel geld op lange termijn besparen.

tldr het is een hobby die veel geld kan kosten, en nogmeer als je knutselt :)
Boodschappenlijst (om te starten):
- Intex 450x200cm
- Zandfilterpomp Advies budget 100-200 euro? Mag meer zijn indien noodzakelijk voor 'luxer' zwembad in de toekomst. Geluid is niet per se een probleem (vrijstaand, buren op afstand) en stroomverbruik ook niet vanwege PV panelen.
- Kunstgras
- Afdekzeil W'eau solar cover rechthoekig
- Trap
- Voetenbad

Vwb de Intex, die is zonder accessoires 160-200 euro, en met pomp e.d. (twv 100-150 euro) 500-600 euro. Mis ik iets of ben ik gewoon slim door de accessoires los te kopen?

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 17:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PoweRoy schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Rond ook een optie? Wij hebben een bestway steel pro max van 360x122. Vooral de hoogte is fijn. (onze kinderen waren ook die leeftijd toen we het kochten. De van 5 kon toen net staan, nu ze 6 is makkelijk). Beter nu een hogere kopen dan volgend jaar weer een nieuwe kopen.
Ons terras is vierkant 8x8m dus om de hoeken goed te benutten leek mij rechthoekig beter. Mijn oog was gevallen op de Intex Ultra XTR serie , maar die zijn overal uitverkocht, en deze Intex is nu goedkoop om dit jaar en wellicht volgend jaar te overbruggen .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Ons terras is vierkant 8x8m dus om de hoeken goed te benutten leek mij rechthoekig beter. Mijn oog was gevallen op de Intex Ultra XTR serie , maar die zijn overal uitverkocht, en deze Intex is nu goedkoop om dit jaar en wellicht volgend jaar te overbruggen .
Tweedehands zie ik er nog best wel wat op MP, misschien ook een optie om mee te beginnen. Als je het dan wat vind kan je bv kijken of je direct je geld aan een betere zand filter pomp uitgeeft. Of frequentieregelaar, ook erg handig om de pomp stil te laten lopen

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Boodschappenlijst (om te starten):
- Intex 450x200cm
- Zandfilterpomp Advies budget 100-200 euro? Mag meer zijn indien noodzakelijk voor 'luxer' zwembad in de toekomst. Geluid is niet per se een probleem (vrijstaand, buren op afstand) en stroomverbruik ook niet vanwege PV panelen.
zfp als je bv een 6m3 kies en een 18 kuub bad .. kost het je 3 uur om het bad 1x rond te pompen.

de tijd om 1x rond te pompen
- 1-2x per 24 uur .. om het uberhaupt zwembaar te houden (exclusief waterwaardes)
- verwarming (wp/solar) is 6h tot 24 uur (afhankelijk van het opwarm vermogen etc)
ga je voor " te klein" = meer backwash (schoonmaken filter) nodig per x tijd (zoek er 1 met manometer)
voorfilter = noodzakelijk

zoek er 1 met schroef koppeling of verlijmbare kopelling.
- Kunstgras
- Afdekzeil W'eau solar cover rechthoekig
- Trap
- Voetenbad
Vwb de Intex, die is zonder accessoires 160-200 euro, en met pomp e.d. (twv 100-150 euro) 500-600 euro. Mis ik iets of ben ik gewoon slim door de accessoires los te kopen?
je wilt 2 soorten afdek meuk hebben .. zeil en noppenfolie
- zeil houd de takken en bladeren enzv van het water oppervlak
- noppenfolie houd de warmte in het zwembad je verliest nog steeds langs de kant)

- Een chloor dispenser met traag chloor (200gr) om chloor op waarde x te houden
- Quick chloor + drijver voor bijsturen
- ph - en ph +
- goeie water tester (glaasje met druppels) je hebt ook flesjes met teststrips ..

inspuiter en uitspuiter (38mm) met kraan

dit topic doorspitten met (rechtsboven) alleen plaatjes aan .. is zoiezo wel handig .

Tja vanalles

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een dome ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-07-2026 20:26 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:35
Daar zul je nu midden in het seizoen veel tegenaan lopen dat veel producten zijn uitverkocht en daarnaast een stuk duurder zijn dan aan het begin en einde van het seizoen, maar je kids willen graag zwemmen en dan moet je wat. ;) @Sport_Life

Ik heb helaas geen ruimte voor een Intex Ultra XTR, maar dat zijn mooie baden. Ik heb zelf een normale Prism en die bevalt ook erg goed. Inmiddels wel meerdere tweaks gedaan zoals 32=>38 mm conversie van de in- & outlet en een inbouwskimmer. Die skimmer is mijn beste upgrade, wat ben ik daar blij mee.

Zoals @vso aangeeft is een afdekzeil en noppenfolie aan te raden. Daarnaast zul je denk ik gauw naar een warmtepomp gaan kijken. Voor sommigen werkt het wellicht, maar ik ben gauw van de solar bollen afgestapt.

Het belangrijkste is overigens je waterkwaliteit op orde hebben en houden. Een digitale tester zoals een Poollab is daarbij echt aan te raden. Ik zelf gebruik een zoutwatersysteem, maar anders is een chloorsluis zeker makkelijk.

• Japie.G
  • Laatst online: 23:38

Japie.G

Colour Classic

Buren hier hebben een bad van exit toys. Ook mooi spul hoor! (En wel op voorraad)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• vso
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:45:
Buren hier hebben een bad van exit toys. Ook mooi spul hoor! (En wel op voorraad)
rebranded intex/bestway best prijzig spul

Tja vanalles

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SkorpionNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:41:
Daar zul je nu midden in het seizoen veel tegenaan lopen dat veel producten zijn uitverkocht en daarnaast een stuk duurder zijn dan aan het begin en einde van het seizoen, maar je kids willen graag zwemmen en dan moet je wat. ;) @Sport_Life
Ik heb toch nog even zitten rekenen. Wil (uiteindelijk) wel kwaliteit.
Zie nu de Intex Ultra XTR 488x122 cm voor 650 euro, die is incl pomp. Lijkt mij een goede deal ? Bij de Intex frame 450x200 die ik eerst op het oog had komt ook nog een pomp a 150 euro , die overbodig is als we uiteindelijk alsnog overstappen op de ultra.

Enige waar ik dan mee zit is de minimale inhoud. Mijn zoontje (5) heeft nog geen zwemdiploma (zijn zussen wel), natuurlijk houden we hem goed in de gaten maar het zou ook fijn zijn als we het water niet hoger dan 70-80cm kunnen vullen zolang hij nog geen diploma heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2026 05:46 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:43:
[...]

rebranded intex/bestway best prijzig spul
Weet je het zeker? Andere (kleuren) liners, alles los leverbaar.

Ik zou dolgraag 300 euro betalen ipv 100. Als ik er een bad voor terug kreeg dat vijf jaar kon blijven staan ipv twee. :X

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2026 06:57 ]

• SkorpionNL
Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2026 @ 04:42:
[...]

Ik heb toch nog even zitten rekenen. Wil (uiteindelijk) wel kwaliteit.
Zie nu de Intex Ultra XTR 488x122 cm voor 650 euro, die is incl pomp. Lijkt mij een goede deal ? Bij de Intex frame 450x200 die ik eerst op het oog had komt ook nog een pomp a 150 euro , die overbodig is als we uiteindelijk alsnog overstappen op de ultra.

Enige waar ik dan mee zit is de minimale inhoud. Mijn zoontje (5) heeft nog geen zwemdiploma (zijn zussen wel), natuurlijk houden we hem goed in de gaten maar het zou ook fijn zijn als we het water niet hoger dan 70-80cm kunnen vullen zolang hij nog geen diploma heeft.
Lijkt mij inderdaad een acceptabele prijs.

Je kunt het bad altijd wat minder diep vullen, al moet je wel even kijken dat de inspuiter onder water komt. Deze zit hoger dan de outlet naar de pomp.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:13

PoweRoy

funky!

Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2026 @ 04:42:
[...]

Dat gaat je niet lukken. De inspuiter zit een stuk hoger. Rond de 100cm denk ik. Dan blijft het water steeds kletteren als het water op 70/80 cm zit.

Onze dochter van 5 kon toen ook niet echt staan. We gingen toch met z'n alle erin en als ze moe was ging ze aan de trap hangen. Nu jaar later is het geen probleem meer en 3 zwemdiplomas :)

[This space is for rent]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En met de uitstroom boven water loopt de ph ook sneller op.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 06:56:
[...]
Weet je het zeker? Andere (kleuren) liners, alles los leverbaar.
die 220 euro is mij het niet waard voor een ander kleurtje/dingetje, natuurlijk is dat iedereen zijn eigen keuze
Ik zou dolgraag 300 euro betalen ipv 100. Als ik er een bad voor terug kreeg dat vijf jaar kon blijven staan ipv twee. :X
Dat ben ik met je eens, hierom zitten we te denken aan een metalen (half ingegraven) of houten zwembad. elke 2-3 jaar zwembad opzetten/afbreken is niet echt zwaar maar "irritant" .

Ons grootste obstakel WAS het extra werk enzo nu denken we eranders over

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 05-07-2026 14:34 ]

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso de vraag was of het rebranded intex/bestway is. Volgens mij zijn de liners ook wat dikker. Maar specs lastig te vinden.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:32:
@vso de vraag was of het rebranded intex/bestway is. Volgens mij zijn de liners ook wat dikker. Maar specs lastig te vinden.
het is hetzelfde met elke (re)brand, je past de variabelen aan maar het fabricatie proces is hetzelfde.
kijk maar naar de overeenkomsten.

kan best dat de liner 0,02mm dikker is, 75% kans dat je echter meer betaald aan het product zodat je eerder kijkt naar het goedkopere merk. (uiteindelijk verdiend de fabriek toch wel)

ik zeg niks over de kwaliteit overgens . vind het alleen zelf niet waard om meer te betalen.

Tja vanalles

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Oké dit valt wat in het niet bij al jullie mooie installaties, maar je moet ergens beginnen hè :D . De (jonge) kinderen hebben ons zo ver gekregen een Intex 220x150x60 cm zwembad te kopen. Nu bevalt dit na een paar dagen natuurlijk prima, maar er moet nog wel een filterpomp bij. Hierbij wil ik wel graag rekening houden met een ietsje groter bad in de toekomst ;).

Opzet nu: Intex 220x150x60 cm (~1,7m3)
Binnenkort: 1 of 2 Intex solarmatten, bij voorkeur op het schuurdak (h: ca. 2,5m).
Toekomst: misschien nog eens 300x200x75 cm (~3,8m3) en mogelijk een zoutwatersysteem.

Een zandfilterpomp lijkt mij de best optie. Maar voor nu lijkt de sx1500 (4m3) wel heel erg overkill, kan dat veel kwaad? Andere optie is de sx925 (2m3), maar krijgt die het water wel het dak op? En mis je dan niet teveel de spoelstand i.v.m. de 4-weg kraan?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• vso
  • Niet online
Winnetou schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:34:
Oké dit valt wat in het niet bij al jullie mooie installaties, maar je moet ergens beginnen hè :D . De (jonge) kinderen hebben ons zo ver gekregen een Intex 220x150x60 cm zwembad te kopen. Nu bevalt dit na een paar dagen natuurlijk prima, maar er moet nog wel een filterpomp bij. Hierbij wil ik wel graag rekening houden met een ietsje groter bad in de toekomst ;).

Opzet nu: Intex 220x150x60 cm (~1,7m3)
Binnenkort: 1 of 2 Intex solarmatten, bij voorkeur op het schuurdak (h: ca. 2,5m).
Toekomst: misschien nog eens 300x200x75 cm (~3,8m3) en mogelijk een zoutwatersysteem.

Een zandfilterpomp lijkt mij de best optie. Maar voor nu lijkt de sx1500 (4m3) wel heel erg overkill, kan dat veel kwaad? Andere optie is de sx925 (2m3), maar krijgt die het water wel het dak op? En mis je dan niet teveel de spoelstand i.v.m. de 4-weg kraan?
skip de solar matten, goedkoop is duurkoop .. ga voor epdm mat. (vergeet de bypass niet)

hmax = max hoogte wat een pomp aankan.. 3m zit je veilig.

4m3 zfp niet kopen .. instap model met alle issues erbij

zoutwater is alleen lastig als je al je bad water verliest wegens een lek .. mag je opnieuw zout vullen voor de rest niks mis mee

Tja vanalles

• Japie.G
  • Laatst online: 23:38

Japie.G

Colour Classic

Wie heeft een goede tip om mijn bestway 3x2 badje te verwarmen. Hij draait nu perfect met de bestway 3,5m3 zfp. Volgend jaar wil ik waarschijnlijk naar een 4x2 bad.

Ik zoek nu een warmtepomp waarbij ik het absoluut belangrijk vind dat hij zo stil mogelijk is. Het liefs zou hij moeten werken op de huidige (dus vrij zwakke) zfp. Ook zou hij volgende jaren wel een 4x2 bad moeten kunnen verwarmen. Volgend jaar wil ik wel een sterkere zfp overwegen.

Over de w’eau 4,5kw lees ik dat hij ratelt, maar die zie ik wel telkens naar voren komen voor mijn situatie. Zijn er hier ervaringen met stillere varianten? Of tips anderszins?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:07
Waarom solarmatten? En je hebt een schuurdak vrij?

Ik heb 200m tyleenslang gekocht. In 10 stukken van 20 meter geknipt. 18mm dik.

10 cirkels gemaakt.

2x Pvc pijp 32mm met 9 y-stukken. Dan kruislings aansluiten.

Heb je wel een goede zandfilter nodig. Ik had eerst die oranje bestway. Gauw verkocht en naar de intex 6m3 gegaan.

Als ik met een beetje zonnige dag smorgens hrt bad vul, kunnen de kids er smiddags in.

• Rickgsx-r
Maak dan wel een bypass. Was ik te lui voor, en het resultaat was dat met die warme dagen mn bad 41 graden geworden was.

Wat ik dan doe is de pomp snacht laten draaien om het water te koelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rickgsx-r schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:26:

10 cirkels gemaakt.

Heb je wel een goede zandfilter nodig. Ik had eerst die oranje bestway. Gauw verkocht en naar de intex 6m3 gegaan.

Als ik met een beetje zonnige dag smorgens hrt bad vul, kunnen de kids er smiddags in.
Sochtends ff een 2*4 bad vullen?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:35

Fanta

FordPerformance™️

MikeyMan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Een laagje van 10cm denk ik.

@Rickgsx-r Is jouw meetapparatuur wel in orde? Want ik las ook ergens dat je last hebt van alg, niet weet of je TA in orde is, dat je chloor goed is, maar de PH veel te hoog. Ik heb mijn bedenkingen bij die combinatie.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• SkorpionNL
Japie.G schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:37:
Wie heeft een goede tip om mijn bestway 3x2 badje te verwarmen. Hij draait nu perfect met de bestway 3,5m3 zfp. Volgend jaar wil ik waarschijnlijk naar een 4x2 bad.

Ik zoek nu een warmtepomp waarbij ik het absoluut belangrijk vind dat hij zo stil mogelijk is. Het liefs zou hij moeten werken op de huidige (dus vrij zwakke) zfp. Ook zou hij volgende jaren wel een 4x2 bad moeten kunnen verwarmen. Volgend jaar wil ik wel een sterkere zfp overwegen.

Over de w’eau 4,5kw lees ik dat hij ratelt, maar die zie ik wel telkens naar voren komen voor mijn situatie. Zijn er hier ervaringen met stillere varianten? Of tips anderszins?
Ik heb deze W’eau full inverter 5,5kW warmtepomp. Die bevalt mij goed, heb nu een 3x1,75x,8 bad. Volgend jaar de 4x2x1,22.

Ik vind deze WP aardig stil, al weet ik niet of er nog stillere WP’s in een vergelijkbare prijsklasse beschikbaar zijn.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:19
We kopen altijd tweedehands aan het einde van het seizoen. Mensen willen er echt vanaf en de prijzen zijn weggeefprijzen. Wel ff vooruitplannen natuurlijk. Zo zoek ik dit jaar een nieuwe goede pomp en filter, liefst eentje met variabel pompsnelheid. Eens kijken wat er op het pad komt.

Owja, zwembaden zijn echt verbruiksartikelen. Dat zeil wordt iedereen minder van kwaliteit, en de plakkers nemen dan ook ieder jaar toe. Na 4 a 5 jaar snijden we het in stukjes en gaat ie naar de stort. Allende warmtepomp enm de zoutwater installatie gaat sinds het begin mee.

Tip: zoek een comfortabele trap om in en uit te lopen, gebruik zoutwater en vul je bad 2 weken voordat het warm wordt en water wat schaarser wordt. Als er drinkwaterrestricties lopen vinden ik het niet zo sociaal om 19 kuub water daar vanaf te halen... Buienradar voorspellingen werken hier goed voor :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• vso
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:26:

10 cirkels gemaakt.

build guide (link?) aub ..

en ja bypass is nodig je koelt of verwarmt te lang
(stukje automation d.m.v thermowell is ook handig)

uitleggen waarom je het zo gebouwd hebt is handig

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
wowly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:34:
We kopen altijd tweedehands aan het einde van het seizoen. Mensen willen er echt vanaf en de prijzen zijn weggeefprijzen. Wel ff vooruitplannen natuurlijk. Zo zoek ik dit jaar een nieuwe goede pomp en filter, liefst eentje met variabel pompsnelheid. Eens kijken wat er op het pad komt.

Owja, zwembaden zijn echt verbruiksartikelen. Dat zeil wordt iedereen minder van kwaliteit, en de plakkers nemen dan ook ieder jaar toe. Na 4 a 5 jaar snijden we het in stukjes en gaat ie naar de stort. Allende warmtepomp enm de zoutwater installatie gaat sinds het begin mee.
ik houd een stuk wand achter .. just in case ik een gat dicht moet maken ..

eigenlijk moet ik eens met een liner en verfpistool aan de slag eens testen wat ik zelf kan doen ..
Tip: zoek een comfortabele trap om in en uit te lopen, gebruik zoutwater en vul je bad 2 weken voordat het warm wordt en water wat schaarser wordt. Als er drinkwaterrestricties lopen vinden ik het niet zo sociaal om 19 kuub water daar vanaf te halen... Buienradar voorspellingen werken hier goed voor :)
op een facebook groep was er 1 die vulde direct v.d sloot gooide er een lading shock in en na paar dagen was het gewoon helder (naar eigen zeggen)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 06-07-2026 15:18 ]

Tja vanalles

• Rickgsx-r
MikeyMan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Nee, dat duurt wel langer inderdaad. Maar ik las ergens 3x2m. 70cm diep...

Das 4,2 kuub. Zo gauw de onderste inlaat onder zit kun je over dak gaan pompen. Als je dan een beetje op tijd begint, moet je op een ochtend toch een heel eind moeten komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Rickgsx-r op 06-07-2026 23:15 ]

• Rickgsx-r
Fanta schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Een laagje van 10cm denk ik.

@Rickgsx-r Is jouw meetapparatuur wel in orde? Want ik las ook ergens dat je last hebt van alg, niet weet of je TA in orde is, dat je chloor goed is, maar de PH veel te hoog. Ik heb mijn bedenkingen bij die combinatie.
Geen idee, ik heb een simpel setje met rode vloeistof en een tabletje.

Ik heb de TA gemeten met een strip. Die leek goed. Ph- erin gegooid en daar is het bad een heel eind op bekomen.

Ik had toen inderdaad wel wat groene aanslag op de wanden. Moest even wachten op een nieuwe borstel. De oude had haaruitval.

• Rickgsx-r
vso schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:04:
[...]

build guide (link?) aub ..

en ja bypass is nodig je koelt of verwarmt te lang
(stukje automation d.m.v thermowell is ook handig)

uitleggen waarom je het zo gebouwd hebt is handig
Ik zal eens kijken of ik daar wat fotos van kan maken. De rede dat ik het zo gemaakt heb....volgens mij door verhalen hier op Tweakers.

Ik had 2 van die simpele solarmatjes op het pompje wat erbij zat. Nou daar bleef echt een zeikstraaltje van over. Lag naast het bad. Dat in combinatie met kleine kinderen en een drukke hond... had geen lang leven beschoren. Een en al irritatie

• Rickgsx-r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIg7sc8CgdRv6s3IfCwzH16T1Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6cMsZJXdIrsK3QoEAhswBfs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit nagemaakt.

• freakk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:13
Ik heb een vraag waar mensen hier misschien wat meer over kunnen zeggen.
Mijn ouders hebben recent een zwembad laten plaatsen bij hun in de tuin.
Hiervoor is een aquaforte inverterpomp gebruikt en een roldeck dat bestuurd wordt met een aquadeck aqua-ecb.
Het bedrijf dat dit geïnstalleerd heeft, heeft een stopcontact gemaakt waar de pomp op ingestoken zit. De fase van dit stopcontact wordt geschakeld door de aquadeck besturingskast wanneer het deck bestuurd wordt.

Dat betekend dus dat de pomp volledig van de stroom gaat bij bediening en weer in de opstart procedure komt bij het inschakelen van de stroom.

Nu vroeg ik me af of het niet beter is om de communicatiekabel van de pomp te gebruiken en de start/stop pin op de relais van de besturingskast aan te sluiten om er zo voor te zorgen dat de pomp stopt/start met draaien zonder er telkens volledig de stroom af te halen.

Als ik de documentatie van de pomp goed begrepen heb is het mogelijk om enkel de start/stop pin te gebruiken en als geen van de andere pinnen in gebruik is de pomp dan automatisch terugvalt op de programmering van de pomp zelf.

Wie kan er iets zeggen over wat wijsheid is mbt in/uitschakelen van de pomp

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:59
Vandaag het cassette-pompje met pensioen laten gaan. Mag stof liggen happen als backup. Vanwege de horrorverhalen over herrie makende Intex/Bestway pompen een pomp van AquaForte in huis gehaald.

Geen poespas. Gewoon een pomp en filtervat met 1200gr filterbollen. Heb er verder ook geen orgaan voor moeten verkopen. Iets overkill met 6m3. Water spuit goed terug het bad in :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USbN3ihAH7qGb7bxDImZ8V6qFKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oI4txk5ks3U02GN1lCK0jIcv.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen nog even wat slang op de kop tikken om alles achter het bad weg te werken en dan in het weekend eens zien of ik tijd en zin heb om een bekisting te maken.

PSN: bollsie

• vso
  • Niet online
sjufke schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:48:
Vandaag het cassette-pompje met pensioen laten gaan. Mag stof liggen happen als backup. Vanwege de horrorverhalen over herrie makende Intex/Bestway pompen een pomp van AquaForte in huis gehaald.

Geen poespas. Gewoon een pomp en filtervat met 1200gr filterbollen. Heb er verder ook geen orgaan voor moeten verkopen. Iets overkill met 6m3. Water spuit goed terug het bad in :9

[Afbeelding]

Morgen nog even wat slang op de kop tikken om alles achter het bad weg te werken en dan in het weekend eens zien of ik tijd en zin heb om een bekisting te maken.
Doe jezelf een lol en haal 38mm kranen van intex .. zeker als je extra slangen gaat doen etc ..

Tja vanalles

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:10
Waar zit je 6 weg klep voor de bakwash en de rinse enz?

• sjufke
vso schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 00:36:
[...]

Doe jezelf een lol en haal 38mm kranen van intex .. zeker als je extra slangen gaat doen etc ..
Om flow te reduceren of wat moet ik daar in de huidige setup mee bereiken? Zodra ik solarmatten oid ga gebruiken snap ik het wel. Wil alleen nog een skimmer toevoegen.
Skywalker27 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:19:
Waar zit je 6 weg klep voor de bakwash en de rinse enz?
Die zit er op dit model niet op. Ik ga alleen filterbollen gebruiken. Heb genoeg filterbollen om te kunnen rouleren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjufke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Om flow te reduceren of wat moet ik daar in de huidige setup mee bereiken? Zodra ik solarmatten oid ga gebruiken snap ik het wel. Wil alleen nog een skimmer toevoegen.
Waarschijnlijk om de filterbollen te kunnen vervangen zonder dat je zwembad leegloopt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 09-07-2026 10:16 ]

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-07 13:34
Rickgsx-r schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:59:
[...]

Nee, dat duurt wel langer inderdaad. Maar ik las ergens 3x2m. 70cm diep...

Das 4,2 kuub. Zo gauw de onderste inlaat onder zit kun je over dak gaan pompen. Als je dan een beetje op tijd begint, moet je op een ochtend toch een heel eind moeten komen.
Denk dat het allemaal wat rooskleurig is wat je schets. Even uitgaande van 12,5 liter/min. (wat gemiddeld is voor de het debiet van een standaard waterleiding) ben je ongeveer 6uur verder dat bad te vullen (4200liter). Buiten dat die hele bos leidingen er niet uitziet op het dak lijkt het me ook sterk dat je dus 4200liter instant warm hebt. (4200liter van 10°C naar 30°C) Of vul je het bad via de tyleen-slangen?

• vso
  • Niet online
sjufke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:05:
met een kraan kan je onderhoud plegen aan alles wat buiten je zwembad zit.

Tja vanalles

• sjufke
MikeyMan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Waarschijnlijk om de filterbollen te kunnen vervangen zonder dat je zwembad leegloopt ;)
Oooh. Ik heb die zwarte Intex doppen nog om op in en uitlaat te drukken :+

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:44

Dennis1812

Amateur prutser

Kranen geven zo ongelooflijk veel meer gemak aan onderhoud.
Ik vond het ook zinloos, de doppen zitten er immers zo op.
Uiteindelijk kranen gekocht en spijt dat ik ze niet eerder had.
Echt ideaal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Rickgsx-r
Stoorzendert schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Denk dat het allemaal wat rooskleurig is wat je schets. Even uitgaande van 12,5 liter/min. (wat gemiddeld is voor de het debiet van een standaard waterleiding) ben je ongeveer 6uur verder dat bad te vullen (4200liter). Buiten dat die hele bos leidingen er niet uitziet op het dak lijkt het me ook sterk dat je dus 4200liter instant warm hebt. (4200liter van 10°C naar 30°C) Of vul je het bad via de tyleen-slangen?
Vullen met de tuinslang. Ik ben rond 7.00 begonnen met vullen. Zo gauw het water voorbij de onderste uitlaat kwam ben ik over dak gaan pompen. Ik heb het op mijn dak inderdaad wel iets netter weggelegd, en het ligt bij mij ook op het grind, dus niet onder water. Nou in deze periode begin je al niet met 10 graden water... en die kids hebben ook geen 30 nodig om te zwemmen... ze kwamen na school thuis en ze konden erin.

Maar laten we er hier vooral geen wellis/nietes discussie van maken. Ik wilde puur mijn ervaring delen.

Die tyleenbende op dak verwarmt bij mij een heel stuk beter als die matjes. Die flow door die matjes is zo laag. Doordat het bij mij parralel door die cirkels loopt blijft de flow vrij hoog.

Ik heb 2 van die matjes gehad, seriegeschakeld, en ja, het water wat daar uitkwam was echt voelbaar veel warmer als het bad, maar het was zo weinig dat het geen zode aan de dijk zette.

Nu komt er een dikke straal retour, is misschien maar een fractie warmer als het bad, maar omdat het zoveel volume is warmt mijn bad echt vrij snel op.

Net even teruggezocht in de whatsapp, bad was om 12:47 vol en ik ben begonnen met een watertemperatuur van 15 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rickgsx-r op 09-07-2026 17:01 ]

• vso
  • Niet online
Stoorzendert schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:56:
[...]

* Water uit de waterleiding is geen 10 graden, maar eerder 15-20 graden dat scheelt best veel op het geheel.
* 10-19:00 = 9 uur pompen
* Ik haal 1 tot 2 graden per uur met solar heating (epdm mat)
* je zuigt ook nog temp weg van een verwarmde schuur

Denk dat dit best een realistisch beeld is geschetst door @Rickgsx-r zeker met dat watervolume wat je zelf geeft.

Enige opmerking is dat de er weinig bewolking/wind moet zijn om dit te behalen op 1 dag.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:52:
Net even teruggezocht in de whatsapp, bad was om 12:47 vol en ik ben begonnen met een watertemperatuur van 15 graden.
lukt mij ook om van "leeg" naar lekker bad te gaan, op solar heating. (moet alles wel goed zijn natuurlijk)

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 09-07-2026 23:21 ]

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Morgen op vakantie. Vandaag de bollen maar extra gewassen. Zeil en noppenfolie strak eromheen doen en schoon gedweild ook.
Quick tabletten in drijver in de skimmer om hoger te zitten in chloor...
PH is nog top.

Ik ben benieuwd

Zit nog een beetje groene waas. Maar alle metingen zijn goed. Steeds slaat een deel neer op de bodem en dat gaat er dan wel simpel uit. Maarja..
Na de vakantie misschien toch vlokmiddel eens proberen.

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:08:
Zit nog een beetje groene waas. Maar alle metingen zijn goed. Steeds slaat een deel neer op de bodem en dat gaat er dan wel simpel uit. Maarja..
Na de vakantie misschien toch vlokmiddel eens proberen.
kan zijn dat chloor te oud is ? heb het zelfde probleem ..

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:58:
[...]

Nieuw gekocht dit jaar..
Maar heb geen tht datum gezien of fabrieks datum.
Chloor is gewoon goed, PH ook. Andere jaren gaat met nagenoeg geen problemen van mei tot september.

Dit jaar een chemisch lastiger jaar

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:58:
[...]

Dan zou je m.i. toch geen goede chloor meting hebben?

Overigens is het kraanwater hier consistent rond de 11 graden. Maar dat kan wellicht per gebied verschillen.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2026 07:36 ]

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:11
waarom gebruiken jullie geen Natriumhypochloriet? (vloeibaar chloor) ruikt je zwembad ook niet zo.

en je hoeft niet te wachten tot die chloortableten zijn op gelost

• GeeMoney
  • Laatst online: 01:10
gunnie_nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:50:
waarom gebruiken jullie geen Natriumhypochloriet? (vloeibaar chloor) ruikt je zwembad ook niet zo.

Als je chloor ruikt is je dosering sowieso niet in orde. Of je zwembad sterk vervuild.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

gunnie_nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:50:

Ik ruik niks, opgeloste tabletten ruik je niet. Verder nooit in verdiept.

Werkt dat ook langdurig? Of vul je steeds bij?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Toch nog even ter check, afgelopen week flinke hoeveelheid chloorshock toegevoegd, aangezien het water groen was. Inmiddels is het niet meer groen, maar nog wel troebel van de dode algen denk ik. De pomp (cartridge) loopt al enige dagen maar haalt niet alles eruit.

Ik wil dus vlokkenmiddel toevoegen en dan stofzuigen. Op internet lees ik wisselende werkwijzen, de een zegt voeg het middel toe, laat de pomp 15 min draaien om te mengen, wacht een nacht en stofzuig alles op, de ander zegt laat de pomp continu draaien en de filter pakt al het vuil op na toevoeging van vlokkenmiddel.

Wat is nu de manier om het te doen?

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29
Tijdens het opzetten van het zwembad eerder dit jaar hebben we een gaatje geconstateerd. Deze toen met een plakker van Intex geplakt (uiteraard rond geknipt). Nu begint deze los te laten. Wat is de beste manier om dit aan te pakken, om in ieder geval het eind van de zomer te halen? Ik heb een rolletje tesa ultra power underwater, maar hiermee krijg ik het niet voor elkaar om hem onder water te plakken? Iemand suggesties? Ook tegen het einde van de zomer, ik heb hier een en ander gelezen over stukjes liner en pvc lijm, om het goed te kunnen repareren?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• vso
  • Niet online
Vetifuro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:37:
Tijdens het opzetten van het zwembad eerder dit jaar hebben we een gaatje geconstateerd. Deze toen met een plakker van Intex geplakt (uiteraard rond geknipt). Nu begint deze los te laten. Wat is de beste manier om dit aan te pakken, om in ieder geval het eind van de zomer te halen? Ik heb een rolletje tesa ultra power underwater, maar hiermee krijg ik het niet voor elkaar om hem onder water te plakken? Iemand suggesties? Ook tegen het einde van de zomer, ik heb hier een en ander gelezen over stukjes liner en pvc lijm, om het goed te kunnen repareren?
lees deze vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Tja vanalles

• gunnie_nl
Werkt dat ook langdurig? Of vul je steeds bij?
het vervliegt ook, net zo als normaal chloor, je moet even je ritme vinden, nu doen ik ong 1 in de 3 dagen een 1/2 liter op 17m3.

binnen kort een doseerpomp, dan is dat ook verleden tijd.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:35:
[...]
Dan zou je m.i. toch geen goede chloor meting hebben?
Het is meer dat er groen "alg" op de bodem blijft liggen, de wanden zijn stroef enzo maar je krijgt het gewoon niet opgezogen, vlok en andere meuk helpt gewoon niet
Overigens is het kraanwater hier consistent rond de 11 graden. Maar dat kan wellicht per gebied verschillen.
punt is meer dat graad die je krijgt is winst

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso heb je geen stofzuiger dan? Dat vind ik (sinds ik meerdere filters tegelijk gebruik) wel prima werken.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:40:
@vso heb je geen stofzuiger dan? Dat vind ik (sinds ik meerdere filters tegelijk gebruik) wel prima werken.
:? volgens mij lees je over het word "opzuigen" heen ;) en ja ik gebruik ook meerdere lagen

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:43:
[...]

:? volgens mij lees je over het word "opzuigen" heen ;) en ja ik gebruik ook meerdere lagen
Dacht dat je de pomp bedoelde. Vreemd dat dat zo lastig gaat dan. Heb je ook een borstel op de stofzuiger?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2026 15:16 ]

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Dacht dat je de pomp bedoelde. Vreemd dat dat zo lastig gaat dan. Heb je ook een borstel op de stofzuiger?
het is fijn stof te groot om op te lossen in water, te klein om eruit gefiltered te worden.

denk dat ik gewoon met een kort stukje tuinslang het eruit "moet" hevelen..

Tja vanalles

• gunnie_nl
vso schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:19:
[...]

het is fijn stof te groot om op te lossen in water, te klein om eruit gefiltered te worden.
die snap ik even niet, heel klein spul kan door je filter, maar "fijn stof te groot"?

• vso
  • Niet online
gunnie_nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:45:
[...]

die snap ik even niet, heel klein spul kan door je filter, maar "fijn stof te groot"?
zandfilters (glas en filterbollen inclusief) en/of cartridge filters .. starten vanaf 5 micron naar groter ..

alles wat blijft liggen nadat je op welke manier dan ook stofzuigt is kleiner dan 5micron. (en niet water oplosbaar) .. immers je ziet het.

water oplosbaar is kleiner en zorgt voor de groene,wite, rode of modder kleuren in water.. en krijg je er niet uit gefilterd. vlok middel wil wel eens helpen maar niet altijd.

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 10-07-2026 22:34 ]

Tja vanalles

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:06
Gisteren is de liner van ons zwembad helaas flink beschadigd. Scheur van zo'n 14*8 cm, precies op de waterlijn. De liner was al ouder, dus in hoeverre een simpele reparatieset afdoende gaat zijn betwijfel ik. We zijn nu dus aan het oriënteren op een vervangende liner. Zwembad is ovaal, 820 x 420 x 150. De liner lijkt nog wel te koop, maar iemand vinden die hem wil installeren wil tot dusver nog niet lukken.

Iemand toevallig een goede tip voor een partij die een liner zou kunnen en willen installeren in regio Noord Limburg?

• vso
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:31:
Gisteren is de liner van ons zwembad helaas flink beschadigd. Scheur van zo'n 14*8 cm, precies op de waterlijn. De liner was al ouder, dus in hoeverre een simpele reparatieset afdoende gaat zijn betwijfel ik. We zijn nu dus aan het oriënteren op een vervangende liner. Zwembad is ovaal, 820 x 420 x 150. De liner lijkt nog wel te koop, maar iemand vinden die hem wil installeren wil tot dusver nog niet lukken.

Iemand toevallig een goede tip voor een partij die een liner zou kunnen en willen installeren in regio Noord Limburg?
denk dat je beste gewoon voor complete nieuwe install moet aan en diverse offertes overal aanvragen, wellicht dat de leverancier ook wel iemand heeft die ze aan kunnen raden.

Tja vanalles

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:06
vso schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:06:
[...]

denk dat je beste gewoon voor complete nieuwe install moet aan en diverse offertes overal aanvragen, wellicht dat de leverancier ook wel iemand heeft die ze aan kunnen raden.
Dank voor je reactie. Het bad zelf lijkt nog prima in orde te zijn en de liner lijkt te koop te zijn voor zo'n 1500, had verwacht dat er dan wel iemand te vinden zou zijn die het voor zo'n 3000 incl zou kunnen installeren. Vooralsnog valt dat dus tegen, maar heb nog een aantal aanvragen uit staan. Anders me toch maar eens gaan verdiepen in het zelf installeren van een liner.

Een compleet nieuwe install kost al gauw een veelvoud dus het zou erg jammer zijn als dat de uitkomst zou zijn.

• vso
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Dank voor je reactie. Het bad zelf lijkt nog prima in orde te zijn en de liner lijkt te koop te zijn voor zo'n 1500, had verwacht dat er dan wel iemand te vinden zou zijn die het voor zo'n 3000 incl zou kunnen installeren. Vooralsnog valt dat dus tegen, maar heb nog een aantal aanvragen uit staan. Anders me toch maar eens gaan verdiepen in het zelf installeren van een liner.

Een compleet nieuwe install kost al gauw een veelvoud dus het zou erg jammer zijn als dat de uitkomst zou zijn.
tja .. je betaald geld voor het vakman schap.

Hun doen het in 2 uur waar jij 2 dagen over doet, maar jij doet het met liefde..

Tja vanalles

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zwembad (Intex prism 3.60m) staat al enige dagen, kinderen helemaal blij. Had niet verwacht hoe fijn zo'n zwembad is.

Nu alleen nog een pomp. Ik zoek een pomp die ook een groter zwembad aan kan voor over 2-3 jaar, (6x3x1.20 bijv) maar tegelijkertijd moet het nu geen golfslagbad worden.

Ik lees veel verschillende pompen maar is er niet 1 specifiek merk/model dat eruit springt?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2026 08:58 ]

• GeeMoney
  • Laatst online: 01:10
@Sport_Life ik zou iets halen wat met een frequentieregelaar werkt. Dan kun je hem naar beneden schroeven om en herrie te voorkomen en dan kan hij dus ook later makkelijker op een groter bad. Goedkoop is duurkoop is mijn advies. Meeste goedkope spul is Chinees en die maken vaak herrie of hebben een irritante brom/hoog frequent geluid.

Ik heb hier een relatief klein inbouw bad maar mijn kids zwemmen echt dagelijks met erg veel plezier dus of hij nu 8x10 is of zoals bij mij 5,5x4 maakt voor het plezier echt niet uit :).

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 12-07-2026 09:32 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:31:
@Sport_Life ik zou iets halen wat met een frequentieregelaar werkt. Dan kun je hem naar beneden schroeven om en herrie te voorkomen en dan kan hij dus ook later makkelijker op een groter bad. Goedkoop is duurkoop is mijn advies. Meeste goedkope spul is Chinees en die maken vaak herrie of hebben een irritante brom/hoog frequent geluid.

Ik heb hier een relatief klein inbouw bad maar mijn kids zwemmen echt dagelijks met erg veel plezier dus of hij nu 8x10 is of zoals bij mij 5,5x4 maakt voor het plezier echt niet uit :).
Tnx, dat lees ik meer. Maar welk type kan ik dan het beste hebben?

We hebben een terras van 8x8m (daarnaast veel gras en bomen), een bad van 8x3m zou perfect zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2026 09:48 ]

• vso
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:58:
Zwembad (Intex prism 3.60m) staat al enige dagen, kinderen helemaal blij. Had niet verwacht hoe fijn zo'n zwembad is.

Nu alleen nog een pomp. Ik zoek een pomp die ook een groter zwembad aan kan voor over 2-3 jaar, (6x3x1.20 bijv) maar tegelijkertijd moet het nu geen golfslagbad worden.

Ik lees veel verschillende pompen maar is er niet 1 specifiek merk/model dat eruit springt?
start post bevat veel informatie

je komt uiteindelijk op een zandfilter pomp uit, let op dat het model dat je kiest een voorfilter en manometer heeft en 6 standen.. als je bad 12m3 bevat en je kiest een 6m3 pomp dan moet je 2 uur minimaal per dag pompen om hem 1x rond te pompen . en moet hem vaker reinigen dan wanneer je groter kiest.. en visa versa

je pomp moet wel erg sterk zijn om een golfslag er van te maken.

Tja vanalles

• gunnie_nl
vso schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:06:
[...]

als je bad 12m3 bevat en je kiest een 6m3 pomp dan moet je 2 uur minimaal per dag pompen om hem 1x rond te pompen .

je pomp moet wel erg sterk zijn om een golfslag er van te maken.
eens en oneens of eigenlijk een beetje te te optimistisch.

met deze denk wijze ook een pomp besteld, zou volgens omschrijving 10m3 doen met 8m head.

toen die binnen was eens getest in het intex bad wat er toen stond, 2, 50mm bochten en wat pijp.

ipv 166l/m, 80l/m, mijn meter doet l/m dus even keer 60. geen 10m3 maar, 4.8 m3/h (met alleen maar 2 bochten als "restrictie"...)

toen een badu top II 14 gevonden, zou 14m3 doen en 16.5m head.

aanzuig 2 x 63mm, staat 1/2 onder de waterlijn van het zwembad, uitgang 50mm, zandfilter, warmtepomp, zout generator, 6 uitblazen.

doet strak 150l/m of te wel 9m3/h (voor een 17m3 bad.)

relaas, wat ze zeggen dat een pomp kan, tegen over wat een pomp doet kom je achter als je hem aansluit op je bad, volgens toppy zou ik een dan een extreem hoge weerstand hebben als hun vermelden dat bij hoge weerstand die 13m3 zou doen.

hoor ik alweer een paar mensen denken, "ja maar je kunt toch de restrictie van je leidingen berekenen", ja dat kan zeker, alleen moet je dan wel alle gegevens van al je componenten hebben, kranen, zandfilter, warmtepomp, zoutgenerator, inspuiters. ik weet zeker dat er mensen zijn die het kunnen. onder getekende even niet.

nu zou ik de kogels in de inspuiters nog wat ruimer kunnen maken, dus meer flow, maar nog niet over eens of dit wat gaat brengen of dat het nodig is.
voor de pn16 50mm leiding mag ik nog iets hoger kwa flow, dus als ik dat zou kunnen bereiken 171 l/m door minder restrictie, dan komt dat strak wel beter uit als de frequentie controler binnen is, en de pomp wat langzamer gaat draaien, dus automatisch minder liters gaat doen.

over het golfslag bad, 9m3/h flow in een 3 x 4 badje, je ziet wat wervelingen in het zon licht, en alles wat drijft komt langzaam in 1 hoek terecht, maar je surfboard kun je op zolder laten liggen.

maar als er iemand al eens met de kogel diameter heeft gestoeid ik hoor het graag.

• vso
  • Niet online
@gunnie_nl je zou een berekening kunnen doen, maar uiteindelijk ga je er "wat" van merken ..

het is een beetje als de tuinslang je duim er op zetten of samen drukken .. je hebt wat je hebt ..

Tja vanalles

• gunnie_nl
vso schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:48:
het is een beetje als de tuinslang je duim er op zetten of samen drukken .. je hebt wat je hebt ..
Ja, precies dat.

om nu weer een aansluiting te maken om te zien hoeveel "bar" we achter de pomp hebben, is ook weer zo'n ding.

dus ik denk dat ik binnenkort eens 1 of 2 kogels uit de inspuiters haal, om te zien of de flow om hoog gaat.

want flow is toch wel interessanter dan een berg druk achter je inspuiters, maar niet compleet te verwaarlozen, want nu hebben we 2 dead spots bad waar rommel op de bodem verzameld. als dat met meer flow maar minder druk negatief veranderd dan denk ik dat ik het zo maar laat zitten.

• vso
  • Niet online
gunnie_nl schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:56:
want nu hebben we 2 dead spots bad waar rommel op de bodem verzameld.
dit vind ik persoonlijk wel ideaal .. ipv de hele bodem te moeten zuigen

Tja vanalles

• _XipHiaS_
  • Niet online
Voor de efficiëntie even wat buisjes aangepast ge-tweaked, twee klaar, nog vier soortgelijke te gaan. Gewoon, omdat het kan :Y) .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMZfNQOJMp1MuDUtNeBimjAx1_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWnYVz8BnhdxhIWxAUkp7Zgd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-07-2026 10:52 ]

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07 12:49
Ik ben bezig met de montage van mijn zwembadliner en loop tegen iets vreemds aan.

Volgens de tekening zouden de bovenste twee traptreden 50 cm diep moeten zijn en de onderste twee 25 cm. In de liner lijkt dit precies andersom uitgevoerd: boven ongeveer 25 cm en onder ongeveer 50 cm.

Ik heb de liner volledig in het zwembad gehangen. Als ik de lasnaden meet, komen deze overeen met de trapmaten, maar dan precies andersom. Hierdoor lijkt het mij niet alleen een kwestie van rek of spanning.

Ik heb Toppy meerdere foto's en uitleg gestuurd. Zij geven aan dat de door mij aangeleverde maatvoering correct is overgenomen en naar de leverancier is gestuurd. aa nde hand van de foto's kunnen willen ze geen uitspraak doen. ( zeggen niet is wel goed of niet goed) De vraag ligt nu bij de fabrikant, met welke maatvoering is de liner daadwerkelijk geproduceerd.

Toppy geeft aan dat lasnaden bij liners niet altijd exact in de hoeken hoeven te vallen. Dat begrijp ik, maar mijn vraag is: moet het gelaste contour van een liner bij een inbouwtrap uiteindelijk wel de vorm en maatvoering van de trap volgen? Kan door rek/spanning een volledige omkering van de trededieptes ontstaan, of wijst dit eerder op een productie- of invoerfout?

Benieuwd naar ervaringen van mensen met maatwerkliners.

• gunnie_nl
@jan011

had je daar foto's van, beetje voor het idee en plaatje

• jan011
gunnie_nl schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:03:
@jan011

had je daar foto's van, beetje voor het idee en plaatje
Zeker:

Links is te zien hoe de trap is opgebouwd. Rechts is te zien hoe het contour van de liner en de lasnaden lopen.

De onderste foto laat zien hoe de liner in het zwembad hangt. Op deze manier volgt de liner de trap totaal niet. Als ik de liner ga forceren om het contour van de trap te volgen, verwacht ik veel kreukels, met name aan de zijkanten van de liner. De laatsre foto is duidelijk te zien dan de liner maar 250mm diep is terwijl de treden 500mm diep is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vZymxRy30CtzZaZMrsjFP_1BhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhliaQHqRbcwTl60CsbwQm1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB7NN_KtdwMx_EizXEc51KEIqeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8EEIRi21qc2U5Aqdo6vhwiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7pn8ISl9_lJZd5nTMkjfl-XMMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgWFKxq8TNwsV1CbdnffWbBg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jan011 op 15-07-2026 07:51 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand een idee of er ook 32mm kraantjes te koop zijn voor een Intex? Of moet ik dan eerst 32mm > 38mm > kraantje > pomp ?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:19:
[...]

denk dat ik gewoon met een kort stukje tuinslang het eruit "moet" hevelen..
Klinkt herkenbaar, ik heb ook zoiets. Ik begin de dag met een stofzuigsessie (Kokido Telsa 50), leeg het filtermandje, maar na ca. 15-30 minuten kan ik opnieuw beginnen, want dan is er weer van alles neergeslagen. Het vreemde is dat er wel steeds wat groene drek (wel vrij fijn) in het filtermandje zit, dus het wordt wel steeds iets minder, maar vooralsnog is het na ca. 10x stofzuigen nog steeds niet 100% schoon. Dus ik ga er vanuit dat dit te fijn is voor mijn Telsa 50, dus ik heb nu een Voltera 60 besteld, deze heeft een fijner (dubbel) filter. Hopen dat dit beter werkt.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-07 11:32
Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:14:
Iemand een idee of er ook 32mm kraantjes te koop zijn voor een Intex? Of moet ik dan eerst 32mm > 38mm > kraantje > pomp ?
Ze zijn er wel, of ze goed werken is een tweede.. het werkt allemaal met die schroefklemmen en daar ben ik persoonlijk geen fan van.

Deze zijn nu niet op voorraad maar er zullen er vast meer zijn.

• gunnie_nl
jan011 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:49:
[...]

Zeker:

Links is te zien hoe de trap is opgebouwd. Rechts is te zien hoe het contour van de liner en de lasnaden lopen.

De onderste foto laat zien hoe de liner in het zwembad hangt. Op deze manier volgt de liner de trap totaal niet. Als ik de liner ga forceren om het contour van de trap te volgen, verwacht ik veel kreukels, met name aan de zijkanten van de liner. De laatsre foto is duidelijk te zien dan de liner maar 250mm diep is terwijl de treden 500mm diep is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nou, nu heb ik veel fantasie. maar hier zie ik niet dat dit er ooit lekker in komt..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:14:
Ik heb deze:

https://www.amazon.nl/zwe...QPY/ref=asc_df_B0D6QZJQPY

Doen het helemaal prima

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2026 11:24 ]

• jeeedeee
@jan011 Ja dat is een lastige situatie, een trap waarbij traptreden verschillend zijn. Het lijkt mij dat er dan ook een foutje is geslopen in de productie. Ik zou toch in overleg gaan met toppy dat dit niet goed geproduceerd lijkt te zijn. Een dergelijk foutje is natuurlijk makkelijk gemaakt, wel even goed controleren of hetgeen wat je hebt aangeleverd wel duidelijk genoeg was. Heb je ook een foto hiervan?

• jan011
jeeedeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:24:
@jan011 Ja dat is een lastige situatie, een trap waarbij traptreden verschillend zijn. Het lijkt mij dat er dan ook een foutje is geslopen in de productie. Ik zou toch in overleg gaan met toppy dat dit niet goed geproduceerd lijkt te zijn. Een dergelijk foutje is natuurlijk makkelijk gemaakt, wel even goed controleren of hetgeen wat je hebt aangeleverd wel duidelijk genoeg was. Heb je ook een foto hiervan?
Onderstaande tekeningen zijn bij Toppy aangeleverd, dit lijkt mij vrij duidelijk.
Ik ga Toppy zometeen maar even bellen dat ze de druk maar opvoeren bij de levarancier. want om nu weer 6 wekten te gaan wachten heb ik natuurlijk geen zin in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsWUqCKphCfez_pru1fM9xUIdUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTsKjhNrB08HN53xWsnNZ92N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O0gnW67PyzJW3gyRUjL2FKeusY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWHzIb740T2kRuSh06tsaXC4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPNPCpEPaotV4KxyAungg9417mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epEvRwXdCg72nuGQxcbaLN1p.jpg?f=fotoalbum_large

• vso
  • Niet online
jan011 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:19:
Ik ben bezig met de montage van mijn zwembadliner en loop tegen iets vreemds aan.
als ik je hele verhaal lees is de oplossing simpel, maar de uitvoering lastiger, en lijkt bij assemblage er een mix up te zijn.

is/was er een meet instructie en hoe moest deze opgeleverd worden ? is deze tot de letter gevolgd ?

Tja vanalles

• jan011
vso schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:47:
[...]

als ik je hele verhaal lees is de oplossing simpel, maar de uitvoering lastiger, en lijkt bij assemblage er een mix up te zijn.

is/was er een meet instructie en hoe moest deze opgeleverd worden ? is deze tot de letter gevolgd ?
Nee helaas geen meet instructies, ik heb dit zo opgestuurd met de tekst erbij:
"Als er meer info nodig is of onduidelijkheden zijn hoor ik het graag"

• vso
  • Niet online
jan011 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Nee helaas geen meet instructies, ik heb dit zo opgestuurd met de tekst erbij:
"Als er meer info nodig is of onduidelijkheden zijn hoor ik het graag"
Niet dat je er met gestrekt been in gaat, maar die liner is voor jou waardeloos ik zou het ook zo uitleggen aan Toppy. en laat hun maar toelichten " hoe je het beter had kunnen aanleveren op tekening" wat je gemist hebt in het stappen plan, dit werkt het beste met face2face /mondeling contact.

Denk dat je veel sneller tot een oplossing kan komen. (dan hier posten ;) )

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Deze lijken me in elk geval fraaier dan Domino in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Zelf zou ik toch voor de 38mm versie adviseren, hoewel uitsnijden echt wel een dingetje met aandacht en teamwork is, eventuele 32 meuk past ook op 39 variant intex is dat betreft zeer goed/consistent. bestway laat daar wat steken vallen merk ik op

het is geen "must" om met een zfp 38 of grotere diameter te hebben, maar het is wel zeer prettig voor de flow

pro-tip: als je (amazon maar niet limited to) links/url Copy & Pasta't .. doe van http: tot ? de rest erachter is tracking meuk (en potentieel prive data) werkt voor elke URL die je deelt op welke vorm dan ook.

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso thanks, opgeschoond ;)

• jeeedeee
@jan011 Ik snap de reactie van toppy, ze moeten eerst wachten op een antwoord vanuit de producent. Ik snap dat je ongeduldig bent en liever niet weer 6 weken wil wachten. Ik weet niet hoe lang het nu ligt bij toppy, maar geef ze ook even de tijd om het met de producent uit te zoeken en op te lossen.

Wel super balen voor je! Ik hoop dat je eventueel voorrang kan krijgen, mochten ze tot de conclusie komen dat het verkeerd gemaakt is en je een nieuwe krijgt. Sterkte!

• vso
  • Niet online
Fanta schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Klinkt herkenbaar, ik heb ook zoiets. Ik begin de dag met een stofzuigsessie (Kokido Telsa 50), leeg het filtermandje, maar na ca. 15-30 minuten kan ik opnieuw beginnen, want dan is er weer van alles neergeslagen. Het vreemde is dat er wel steeds wat groene drek (wel vrij fijn) in het filtermandje zit, dus het wordt wel steeds iets minder, maar vooralsnog is het na ca. 10x stofzuigen nog steeds niet 100% schoon. Dus ik ga er vanuit dat dit te fijn is voor mijn Telsa 50, dus ik heb nu een Voltera 60 besteld, deze heeft een fijner (dubbel) filter. Hopen dat dit beter werkt.
een (andere) stofzuiger gaat niet helpen, je uitdaging zit dat je filter(s) gewoon te grof zijn, zelfs een "ouderwetse" slang die het direct in de zfp deponeerd is niet effectief. (anders was het steeds minder)

je moet het gewoon het zwembad uit zien te krijgen. via hevel werking, ik heb een oplaadbare camping douche die het makkelijker maakt maar het is gewoon ff een werkje

Tja vanalles

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:12
Ik ga me ook bij de club voegen :)

Ik ben bezig een bouwkundig bad te bouwen van 7*3,5*1,5. Ik bouw het van EPS bekistingsblokken. Morgen is het D-Day, het storten van de wanden.

Qua verstevigingen niets aan het toeval overgelaten, dus hopelijk geen klappende blokken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b83pICAxNNxwfZwidmNNiGP-Bow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo7AFhNl9XssnGyqOS5kB7hx.jpg?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
@tux-87 leuk, succes morgen, heb je een betonboer met ervaring met die blokken gezocht? Geheel ziet er stevig uit. Ik zou zelf wellicht aan de bovenkant ook nog wat extra balken aanbrengen, dus zeg maar helemaal van de linker naar de rechterkant. Maar geen ervaring mee, wellicht is dit ook al voldoende :)

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:29:
[...]

een (andere) stofzuiger gaat niet helpen, je uitdaging zit dat je filter(s) gewoon te grof zijn, zelfs een "ouderwetse" slang die het direct in de zfp deponeerd is niet effectief. (anders was het steeds minder)

je moet het gewoon het zwembad uit zien te krijgen. via hevel werking, ik heb een oplaadbare camping douche die het makkelijker maakt maar het is gewoon ff een werkje
Het heeft toch geholpen! Waar ik met de Telsa 50 keer op keer opnieuw kon beginnen, ben ik met de Voltera 60 in 1x klaar. Dit model maakt gebruik van dubbele filtratie, er zit een soort fijnfilter op waar je of een standaard papieren cartridge in kan stoppen, of een mandje met filterballen. Ik heb het nu geprobeerd met het papieren cartridge en die zat na 1 rondje zuigen helemaal vol met fijne algdeeltjes. Zwembad weer 100% schoon Blij met deze aankoop, jammer dat ik het niet wist toen ik de Telsa 50 kocht.

• vso
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Het heeft toch geholpen! Waar ik met de Telsa 50 keer op keer opnieuw kon beginnen, ben ik met de Voltera 60 in 1x klaar. Dit model maakt gebruik van dubbele filtratie, er zit een soort fijnfilter op waar je of een standaard papieren cartridge in kan stoppen, of een mandje met filterballen. Ik heb het nu geprobeerd met het papieren cartridge en die zat na 1 rondje zuigen helemaal vol met fijne algdeeltjes. Zwembad weer 100% schoon Blij met deze aankoop, jammer dat ik het niet wist toen ik de Telsa 50 kocht.
goed .. verbazend .. (+ foto's helpen) :)

Tja vanalles

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:51:
[...]

goed .. verbazend .. (+ foto's helpen) :)
Ja zonde, ik had even voor en na foto's moeten maken, niet aan gedacht!

• vso
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Ja zonde, ik had even voor en na foto's moeten maken, niet aan gedacht!
nah .. denk dat 99% je wel gelooft

is het dit product ?
en wellicht ben je te enthousiast ? dit meer omdat je alles wat niet de filter(s) in is verdwenen weer in het water is gespuugd... dus dat moet je wel even de tijd (paar uur c.q volgende ochtend) geven om te bezinken

maar dat raak je wel kwijt met die filter to waste oplossing wat op zich wel netjes is

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 16-07-2026 22:15 ]

Tja vanalles

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:12:
[...]

nah .. denk dat 99% je wel gelooft

is het dit product ?
[YouTube: Kokido Voltera 60 3-In-1 Cordless Pool Spa Cordless Vacuum. Vacuum To Waste & Dual Stage Filtration]

en wellicht ben je te enthousiast ? dit meer omdat je alles wat niet de filter(s) in is verdwenen weer in het water is gespuugd... dus dat moet je wel even de tijd (paar uur c.q volgende ochtend) geven om te bezinken

maar dat raak je wel kwijt met die filter to waste oplossing wat op zich wel netjes is
Ja die is het. Prima ding. Klopt wat je zegt over het bezinksel, maar normaal kon ik na een half uur opnieuw beginnen, dan zag je de hoopjes al liggen. Nu pak ik bijna alles mee, het enige wat nu nog bezinkt is het spul wat ik door te haastig te willen werken zelf opgewapperd heb..

• vso
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:35:
[...]

Ja die is het. Prima ding. Klopt wat je zegt over het bezinksel, maar normaal kon ik na een half uur opnieuw beginnen, dan zag je de hoopjes al liggen. Nu pak ik bijna alles mee, het enige wat nu nog bezinkt is het spul wat ik door te haastig te willen werken zelf opgewapperd heb..
Denk zelf dat het product eigenlijk een Cartridge filter met accu is.
vs een stofzuiger met "netjes" of sokken denk ik niet dat het beter/slechter zal presteren

De uitzondering is de tuinslang uit het bad .. functie (waste adapter)

Een zwembad pomp (zand/glas/bollen of cartridge) filtered tot max 5 micron, stofzuigers idem.. anders moet je pomp ontzettend veel druk/kracht hebben om het water door het filter te duwen en daarbij als de filter verstopt raakt "boem" je filter/behuizing kapot (of pomp brand door) ..

Zoiets als dit met eigen pomp en vervangbare filters https://www.waterfilterexpert.nl/waterfilter-
voor-gehele-huis zou beter zijn omdat deze een steeds kleinere filter gebruikt om vervuiling eruit te halen..

Maar ongeveer 2,50 tot 4,00 euro per kuub denk ik dat er wel een grens kan zijn hoe ver we willen gaan met filteren.

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste