Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 196 197 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 14:03
_XipHiaS_ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:45:
[...]

Ik heb het vermoeden dat we iets langs elkaar heen kletsen omdat sommigen de manier van aansluiten al vanzelfsprekend voor zich zien. Blijkbaar komt de kabel met RCD voor jou niet tot in een schuur of technische ruimte met z'n lengte.

Wat misschien een oplossing kan zijn is om een waterdichte kabel met randaarde aan te schaffen die bijvoorbeeld tot in je schuur komt.

Dan zet je daar een stekker aan en aan de kabel met de RCD monteer je een waterdichte kabel stopcontact waarin je de stekker van de WP steekt. Dan liggen de open delen binnen, liefst nog wat van de vloer.

Enige gevaar wat je hierbij dus kunt hebben is dat iemand dat ding lostrekt en zo rechtstreeks in een wanddoos steekt en daarmee dus de RCD omzeilt. Dus een beter idee zou kunnen zijn de buiten-kabel geheel in een schakelpaneel te leiden. Of de WP anders/dichtbij een afdak plaatsen, waterbuizen zijn ook vaak wel wat te verlengen.

En anders even uittekenen hoe je het dacht op te stellen en waar je aansluitingen beschikbaar hebt, dan kunnen we makkelijker meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sQKjSYH.jpeg

Helpt dit? O-)

Dit is mijn "technische ruimte", de schuur is 15m verderop. Alles is geschikt voor buiten en staat onder een overkapping, maar m'n enige euvel is dus die binnenstekker van de warmtepomp :X

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Korte vraag.... Ik wil de pomp aansluiten, die heeft A en B. Mijn Intex prism heeft geen aanduiding, maar klopt het dat B = hoog gat en A= laag gat?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:48:
Korte vraag.... Ik wil de pomp aansluiten, die heeft A en B. Mijn Intex prism heeft geen aanduiding, maar klopt het dat B = hoog gat en A= laag gat?
de laagste (in je bad) is de aanzuig kant .. en gaat naar je pomp.

Wellicht handig om te weten -bij je in/uit laat zitten zwarte dopjes (hoedjes) .. deze kan je bij een gevuld bad aan de binnenkant vast laten houden door je wederhelft / kids .. zodat niet al het water uit je bad loopt als je de slangen moet omdraaien

1 van de 3 reden om kranen dicht bij het bad te hebben ;)

Tja vanalles

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-08 22:16
vso schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:20:
[...]

de laagste (in je bad) is de aanzuig kant .. en gaat naar je pomp.

Wellicht handig om te weten -bij je in/uit laat zitten zwarte dopjes (hoedjes) .. deze kan je bij een gevuld bad aan de binnenkant vast laten houden door je wederhelft / kids .. zodat niet al het water uit je bad loopt als je de slangen moet omdraaien

1 van de 3 reden om kranen dicht bij het bad te hebben ;)
Je kunt die zwarte dopjes ook omdraaien, met de bolle kant naar binnen. Blijven ze wat beter zitten

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx dan heb ik goed gegokt!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• DeltaBlast
DeltaBlast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:25:
[...]

[Afbeelding]

Helpt dit? O-)

Dit is mijn "technische ruimte", de schuur is 15m verderop. Alles is geschikt voor buiten en staat onder een overkapping, maar m'n enige euvel is dus die binnenstekker van de warmtepomp :X
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71TNdgDNVDL._AC_SL1500_.jpg

Ik heb uiteindelijk dit maar besteld... ik kon zoiets niet vinden op nederlandse sites, dus dan maar Amazon...

• _XipHiaS_
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Helpt dit? O-)

Om te beginnen, dit ziet er best sfeervol uit.

De plug waar die ZFP stekker in gaat is spatwaterdicht, die zou ik niet in de buurt van het zwembad willen hebben liggen, die verbinding kan je misschien in een isolatie omhulsel leggen en van de grond.

Nu is de buiten situatie van de WP ook duidelijk.

Die stekker en RCD zijn niet waterdicht, maar misschien kun je een waterdichte behuizing tegen de muur hangen met daarin je wanddoos. Daarin dan gewoon dezelfde stekker en z'n RCD, zorg dat het niet te laag hangt. De oplossing die je boven geeft lijkt me prima voor de stekker, maar check even op de RCD welke IP waarde deze heeft, want die hangt anders alsnog buiten.

Dan kun je met minimale aanpassingen de setup veilig gebruiken zonder kabels of buis te hoeven verlengen.

Als iemand bovenstaande gedachten nog wat kan verbeteren/perfectioneren, graag _/-\o_ .

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-07-2026 20:02 ]

• DeltaBlast
_XipHiaS_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:59:
[...]

De plug waar die ZFP stekker in gaat is spatwaterdicht, die zou ik niet in de buurt van het zwembad willen hebben liggen, die verbinding kan je misschien in een isolatie omhulsel leggen en van de grond.

Die stekker en RCD zijn niet waterdicht, maar misschien kun je een waterdichte behuizing tegen de muur hangen met daarin je wanddoos. Daarin dan gewoon dezelfde stekker en z'n RCD, zorg dat het niet te laag hangt.

Dan kun je met minimale aanpassingen de setup veilig gebruiken zonder kabels of buis te hoeven verlengen.

Als iemand bovenstaande gedachten nog wat kan verbeteren/perfectioneren, graag _/-\o_ .
Ha, ik had net een paar seconden eerder gepost :p

Ik ga de WCD vervangen door bovenstaande, dus met een soort behuizing voor de stekker. Ik ga de smartplug vervangen door een zigbee controller eerder in de lijn... het gaat goedkomen. Hopelijk. Maar ik blijf het raar vinden dat een WP een binnenstekker heeft :P

• DeltaBlast
_XipHiaS_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:59:
[...]

Die stekker en RCD zijn niet waterdicht, maar misschien kun je een waterdichte behuizing tegen de muur hangen met daarin je wanddoos. Daarin dan gewoon dezelfde stekker en z'n RCD, zorg dat het niet te laag hangt. De oplossing die je boven geeft lijkt me prima voor de stekker, maar check even op de RCD welke IP waarde deze heeft, want die hangt anders alsnog buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sQI8awlU9SpdUsYJ7DyOt7EEFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/18B89u6wpKceOaYsuCdqiLin.png?f=fotoalbum_large

Ik vond nog ergens een stekkerbox, daar de RCD maar meteen in opgesloten 8)

• vso
  • Niet online
je valt over het type stekker ... maar dat ding zo laag op de buiten muur..
Plaats stopcontacten bij voorkeur minimaal 30 cm boven het maaiveld om kortsluiting door opspattend water of modder te voorkomen. Wil je een stroompunt midden in de tuin? Kies dan voor een tuinstopcontactzuil of zet het stopcontact vast op een stevige, verhoogde paal
in dit geval zo dicht bij het zwembad zou ik toch 80cm aanraden oid .. ;)

Tja vanalles

• DeltaBlast
vso schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:32:
[...]

je valt over het type stekker ... maar dat ding zo laag op de buiten muur..

[...]

in dit geval zo dicht bij het zwembad zou ik toch 80cm aanraden oid .. ;)
Hij zit op 50cm, 80cm is de rand van het bad en er komt met mijn kids heel veel water overheen... vooral boven de rand tegen de muur enzo, onder die 80cm is het een stuk droger 😅 Ik had de stopcontacten eerst op 220cm hoog maar daar werden ze juist heel erg nat...

En hey, als het IP55 is dan zou hij hoe dan ook veilig moeten zijn toch? Daarom val ik juist over het type stekker O-)

[ Voor 18% gewijzigd door DeltaBlast op 19-07-2026 20:39 ]

• Arjantje72
MikeyMan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:28:
[...]

Wat stel je anders voor?
Hier ook al jaren zo, nooit geen problemen mee gehad en het heeft veel en hard geregend in al die tijd.

• Jazsie
  • Laatst online: 15:03
DeltaBlast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Ja.. dan wil je toch juist een waterdichte stekker? Ik snap je reactie niet blijkbaar.

[...]

Ja dat is toch het probleem dan?

Ik snap het allemaal niet blijkbaar. Mijn zandfilterpomp heeft gewoon een buitenstekker dus die is waterdicht, maar mijn warmtepomp, die ook volledig geschikt is voor buiten, heeft een binnenstekker. En iedereen vindt dat blijkbaar normaal, maar ik snap het echt niet. Als je elke keer de stekker eruit moet halen, dan heb je toch ook niks aan ingebouwde timers en apps? Dan kan je hem toch ook niet snachts aan laten om de boel te verwarmen? Regen, dauw, allemaal vocht in je stekker, ook als er niemand in t water zwemt???
Had al jaren zo een stekker buiten in buiten stopcontact zitten zonder problemen.
Pas bij het verhuizen vorig jaar eruit getrokken, geen vuiltje aan te bekennen ook geen oxidatie.

Mijn vorige opblaas Spa (Intex) had ook zo eentje, deze heeft het ook gewoon overleeft :).

Zolang het niet letterlijk onder water komt te staan valt het naar mijn mening wel mee...

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41

Ethirty

Who...me?

Daarom staat in al die Chinese handleidingen ook dat het stopcontact op minimaal 3-4m van het bad moet zitten. Hoeven ze geen IP55 stekkers te monteren :D

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Arjantje72
Dennis1812 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:21:
Ik heb nu even stroom eraf. Als de ergste zon straks uit de tuin is ga ik de WP even direct naast de ZFP zetten en met hele korte slangen proberen zodat je het minste flow verlies hebt.

Als dat allemaal niet werkt ga ik in op het aanbod van @Arjantje72 .
Als hij dan weer direct werkt moet er toch een nieuwe ZFP komen en heb in een dure les geleerd om voor we op vakantie gaan de skimmer los te koppelen zodat verdamping geen probleem geeft.
Hoe staat het er nu voor?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hetzelfde. Enigzins offtopic. Maar ik heb nog geen DM gestuurd omdat mijn dochter van 6 gisterenochtend met spoed is opgenomen in het ziekenhuis en ik van onderzoek naar onderzoek een en zwembad even prioriteit 800 is.

Maar verwacht zodra ik rust en ruimte heb zeker een DM.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:14:
Hetzelfde. Enigzins offtopic. Maar ik heb nog geen DM gestuurd omdat mijn dochter van 6 gisterenochtend met spoed is opgenomen in het ziekenhuis en ik van onderzoek naar onderzoek
sterkte, dit is inderdaad maar afleiding.

Tja vanalles

• Arjantje72
Dennis1812 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:14:
Hetzelfde. Enigzins offtopic. Maar ik heb nog geen DM gestuurd omdat mijn dochter van 6 gisterenochtend met spoed is opgenomen in het ziekenhuis en ik van onderzoek naar onderzoek een en zwembad even prioriteit 800 is.

Maar verwacht zodra ik rust en ruimte heb zeker een DM.
Sterkte, dit zijn zware tijden.

• vso
  • Niet online
na veel testen heb ik uitgevonden dat de wind weghouden van de wanden veel energie kan besparen op bovengrondse zwembad

ik gebruik(te) bubbelfolie .. het maakt eigenlijk niet uit wat je gebruikt maar de (sterke) wind rond je bad koelt het sneller af dan gewenst.

zeker met een WP kan de wind weghouden veel energie besparen..

Tja vanalles

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik en de rest thuis zijn er wel over uit dat ons eerste zwembad experiment dit jaar een hit is en ik ben serieus aan het kijken naar upgrades. De meest logische route voor ons is een Intex 6m3 zandfilter en QS500 zoutsysteem, ook al hebben we (nu nog) een heel klein badje.

Nou had ik daar wat vragen over na het doorbladeren van dit topic. Maakt deze pomp nu wel of niet veel geluid, ik lijk wat wisselende ervaringen online tegen te komen? Hoe is de ervaring met de ingebouwde timer van beide systemen? Het lijkt alsof de externe aardlekschakelaar ervoor zorgt dat extern aansturen onmogelijk is? Lijkt me onhandig timen als je elke keer dat je de pomp uitzet (bijv onderhoud) je de pomp weer op het juiste tijdstip moet aanzetten en het ZWS daar weer op af moet stemmen. Dat moet anno 2026 toch slimmer kunnen.

• vso
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:47:
Ik en de rest thuis zijn er wel over uit dat ons eerste zwembad experiment dit jaar een hit is en ik ben serieus aan het kijken naar upgrades. De meest logische route voor ons is een Intex 6m3 zandfilter en QS500 zoutsysteem, ook al hebben we (nu nog) een heel klein badje.
van wat naar wat ga je ?

6m3 is goeie start
vergeet niet een bypass voor de verwarming (onder andere) volgens mij stond er in de start topic een boodschappen lijst ofzo
Nou had ik daar wat vragen over na het doorbladeren van dit topic. Maakt deze pomp nu wel of niet veel geluid, ik lijk wat wisselende ervaringen online tegen te komen?
Geluid kan verschillen per merk, type pomp, maandag morgen model.. niemand heeft echt ooit gemeten .. ik zou niet happy worden als mijn buren 24x7 een pomp aan zetten .. meestal (hoef) je maar paar uur te draaien.
Hoe is de ervaring met de ingebouwde timer van beide systemen? Het lijkt alsof de externe aardlekschakelaar ervoor zorgt dat extern aansturen onmogelijk is?
Ik heb de aardlek schakelaar er tussenuit gehaald omdat ik er 2 tussen heb zitten (schuur en meterkast) en daardoor kan ik gewoon een smart plug gebruiken

Ik heb een 10 jaar oud model net voordat ze het nieuwe model introduceerde .. maar het werkt.

je kan ook voor een stille en/of toeren geregelde pomp kiezen .. zolang je de juiste filter ton erbij hebt (met voorfilter)
Lijkt me onhandig timen als je elke keer dat je de pomp uitzet (bijv onderhoud) je de pomp weer op het juiste tijdstip moet aanzetten en het ZWS daar weer op af moet stemmen. Dat moet anno 2026 toch slimmer kunnen.
Als je de onderhoud doet wanneer de pomp al uit staat ? })

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 26-07-2026 22:08 ]

Tja vanalles

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:08
Nou had ik daar wat vragen over na het doorbladeren van dit topic. Maakt deze pomp nu wel of niet veel geluid, ik lijk wat wisselende ervaringen online tegen te komen?
Ik heb zelf geen ervaring met de SX1500, maar wel met zijn kleinere broertje, de SX925. Toen deze net nieuw was, was het al geen stille pomp, maar binnen een maand begon deze irritante bijgeluiden te produceren met klachten van de buurman tot gevolg. Overigens was dit compleet terecht.

Ondanks dat niet elke pomp hetzelfde is zou ik als geluid potentieel een probleem kan zijn de Intex en Bestway pompen links laten liggen.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:09

Nou had ik daar wat vragen over na het doorbladeren van dit topic. Maakt deze pomp nu wel of niet veel geluid, ik lijk wat wisselende ervaringen online tegen te komen? Hoe is de ervaring met de ingebouwde timer van beide systemen? Het lijkt alsof de externe aardlekschakelaar ervoor zorgt dat extern aansturen onmogelijk is? Lijkt me onhandig timen als je elke keer dat je de pomp uitzet (bijv onderhoud) je de pomp weer op het juiste tijdstip moet aanzetten en het ZWS daar weer op af moet stemmen. Dat moet anno 2026 toch slimmer kunnen.
Ik heb de Intex SX2100, de 6m3 zandfilterpomp, kwam bij mijn zwembad (de 7,5x3,5 variant). Hij is naar mijn beleving redelijk stil, ook in combinatie met mijn warmtepomp (W'eau 17,5kWh). De buizen zijn redelijk kort allemaal, tussen de zfp, het zwembad en de warmtepomp zit iedere keer 1,5m. Alleen van de warmtepomp naar het zwembad is 3,5 meter, maar is overbemeten en zou met 2m ook uit komen.

De kunst is om de pomp in het groene gedeelte van de druk te houden. Voor mij betekent dat heel vaak de skimmer en de filterunit van de pomp schoonmaken, het bad goed afdekken en veel met de zwembadrobot (Maytronics Dolphin SF60) opruimen, aangezien mijn bad midden in het bos staat. Ook regelmatig backwashen zodat het filtermedium goed schoonblijft.

De ingebouwde timer is inderdaad super onhandig, hij start inderdaad 24 uur nadat je 'm voor het laatst hebt gestart. Aangezien de zandfilterpomp direct achter een alamat zit, heb ik de aardlek van het snoer afgehaald en er een waterdichte stekker opgezet.

Toch zit ik er over na te denken om de zandfilterpomp te vervangen door een 16m3 zandfilterpomp met een losse frequentieregelaar en een groter zandfilter, aangezien de huidige Intex wel echt op de grens zit voor ons gebruik en de locatie van het zwembad.

• SkorpionNL
In mijn geval waren de leidingen ook kort en de manometer in het groen. Misschien had ik een maandagmorgen model, wie weet.

ik heb overigens nu een Speck 6m3 pomp naar alle tevredenheid en sinds dit jaar nog een frequentieregelaar erop. Ik pomp nu 24/7 op zeer lage toeren en de pomp is geheel niet hoorbaar.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 18:37
Hier ook begonnen met een Intex pomp en deze snel moeten vervangen na klachten van de buurman.

het vat wel aangehouden maar hier brak na 4 jaar de hendel vanaf.

Ook moest ik na 3 jaar het intex zoutsysteem vervangen omdat de electrodes kapot waren.

Deze vervangen voor een zoutsysteem van poolex

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kijk, aan dit soort ervaringen heb ik wat en toont ook precies wat ik al stelde: er is veel verschil in ervaring. Intex: goed om mee te beginnen en als het werkt, werkt het. Maar het gaat niet altijd 10 jaar mee.

Zie dat zo'n Poolex zout systeem niet eens zo heel veel duurder is. Maar ik heb het idee dat een upgrade vanaf een Intex ZFP wel een flinke sprong is. Een Speck pomp is al 1,5x zo duur als een Intex ZFP en dan heb je nog geen vat. :o

Had nog even naar Bestway gekeken, maar die gebruiken volgens mij goedkoop, dun plastic.

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56
Ethirty schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:40:
Kijk, aan dit soort ervaringen heb ik wat en toont ook precies wat ik al stelde: er is veel verschil in ervaring. Intex: goed om mee te beginnen en als het werkt, werkt het. Maar het gaat niet altijd 10 jaar mee.

Zie dat zo'n Poolex zout systeem niet eens zo heel veel duurder is. Maar ik heb het idee dat een upgrade vanaf een Intex ZFP wel een flinke sprong is. Een Speck pomp is al 1,5x zo duur als een Intex ZFP en dan heb je nog geen vat. :o

Had nog even naar Bestway gekeken, maar die gebruiken volgens mij goedkoop, dun plastic.
Vergelijkbare ervaring. Gestart met Intex. Al snel een kast eromheen gemaakt voor het geluid en uiteindelijk naar wat zwaarder + WP overgegaan. Pentair is niet goedkoop, maar die van mij zeker stiller. (Afgelopen winter iets te lang buiten laten staan zonder aftappen, gelukkig goed gegaan, is nu 6 jaar oud)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-07 12:14
Dit jaar voor het eerst naar een ZFP gegaan met ons ronde (3,66m, 1,20m? hoog) Intex zwembad. We werken met een chloordrijver waar we een groot tablet ingooien en dus regelmatig testen. We moeten heel regelmatig bijsturen met chloorshock, en als we dat een paar dagen niet doen merken we dat het bad groen wordt. Met andere woorden: over de tabletten in de drijver niet tevreden, dus de volgende investering voor volgend jaar wordt toch ook zout water systeem. Ik ga er vanuit dat we het dan beter op peil kunnen houden, zonder al te veel te moeten bijsturen. Om het bad onze vakantie laten overleven, en niet met een mega groen zwembad thuis te komen, ben ik op zoek naar tips. Chloortablet in de drijver, bubbelfolie op het water + afdekzeil en pomp laten draaien tijdens vakantie? We hebben een losse skimmer aan de rand van het bad hangen, is het slim om deze dan los te koppelen?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Plenkske
  • Laatst online: 15:56
Vetifuro schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:37:
We werken met een chloordrijver waar we een groot tablet ingooien en dus regelmatig testen.
Hoeveel gram chloortablet gooi je daar in ? Ik neem aan langzaam oplossend ?
Als er genoeg in zit voor je bad zou dit gewoon moeten werken, tenzij je pH niet op orde is.

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-07 12:14
Plenkske schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Hoeveel gram chloortablet gooi je daar in ? Ik neem aan langzaam oplossend ?
Als er genoeg in zit voor je bad zou dit gewoon moeten werken, tenzij je pH niet op orde is.
Langzaam oplossend inderdaad, 200 gram chloortablet. Gaat ook best wel een paar dagen goed, maar ik merk dat wanneer het laatste beetje chloor onderin de drijver blijft liggen, het lijkt alsof er niet meer genoeg chloor wordt afgegeven aan het zwembad. Moet ook wel zeggen dat we misschien de testfrequentie thuis wat mogen verhogen. TA, PH en CYA staan goed, chloor nu ook weer.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vetifuro schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Langzaam oplossend inderdaad, 200 gram chloortablet. Gaat ook best wel een paar dagen goed, maar ik merk dat wanneer het laatste beetje chloor onderin de drijver blijft liggen, het lijkt alsof er niet meer genoeg chloor wordt afgegeven aan het zwembad. Moet ook wel zeggen dat we misschien de testfrequentie thuis wat mogen verhogen. TA, PH en CYA staan goed, chloor nu ook weer.
Waarom neem je geen inline chloordoseersluis?
Uiteindelijk vervliegt je chloor als je je bad continue open hebt. Ik heb ongeveer 8m³, en doe 2x 200g in de sluis en heb dit half open. Een enkele keer quick tabletten erbij .

Afdekken en PH op orde houden.
Uiteindelijk zet je je zout om in chloor en krijg je sneller roest.
Misschien eerst wat je nu hebt goed inregelen. Een chloorsluis kost niet zoveel.

• Plenkske
  • Laatst online: 15:56
@Vetifuro als je eenmaal weet hoeveel chloor erin moet dan test je nooit meer...
Je zou kleinere chloortabletten kunnen proberen: 20 gram.
Hier zie je een tabel hoeveel je er nodig hebt per 5 dagen: https://www.heuts.nl/insp...es/zwembadwater-onderhoud
Dat zijn er 4,5 (ik zou gewoon 5 stuks doen dan) voor jou bad.
Na 5 dagen zijn die vrijwel opgelost en doe je er nieuwe in.

Voor de vakantie zou ik doen wat je zegt, mits je de pomp op timer hebt. Die hoeft echt niet 24/7 te draaien. Laat hem 1-2 keer het bad rondpompen per dag. En dan wat extra chloor in de drijver. Of je vraagt iemand om die drijver een keer te vullen.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En skimmer loskoppelen. Als het onverhoopt heet wordt komt je waterlijn niet te laag..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoeveel zand moet er in de Bestwat ZVP? Ik heb een zak van 25kg en kom (net) onder het minimale streepje, handleiding zegt ca 45kg?

• vso
  • Niet online
nu ik dit jaar meer chloor in de inline choor dispenser doe merk ik dat ik er ipv dagen weken mee doe .. logisch omdat het water dat verzadigt is in de sluis de oplos reactie vertraagt .. maar omdat mijn pom 6-10 uur per dag draait vind ik het wel verbazend alsnog

@Vetifuro elk soort chloor vervliegt op diverse snelheiden, en het gaat sneller als er veel regen/gespeter en uv licht op valt.

schock is bedoelt als je al in het bezit bent van groen bad .. niet om bij te sturen daar kan je beter quick tabs voor gebruiken.

Tja vanalles

• Arjantje72
De Poollab 2.0 heeft volgens mij al de derde? Update.
Gaat hard :)
Volgens mij vorige jaren niet of 1X per jaar.

• SkorpionNL
Togi schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:25:
Ook moest ik na 3 jaar het intex zoutsysteem vervangen omdat de electrodes kapot waren.

Deze vervangen voor een zoutsysteem van poolex
Ik was van plan mijn QS200 na dit seizoen te vervangen door een QS500. Door de verhalen dat deze bij meerdere mensen maar 2 a 3 jaar meegaat, twijfel ik nu om ipv de QS500 de Poolex Turbo salt 200 te kopen. Toch is die wel gauw 80 a 100 euro duurder en er zijn helaas weinig reviews over te vinden. Ik laat het nog even bezinken

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SkorpionNL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Ik was van plan mijn QS200 na dit seizoen te vervangen door een QS500. Door de verhalen dat deze bij meerdere mensen maar 2 a 3 jaar meegaat, twijfel ik nu om ipv de QS500 de Poolex Turbo salt 200 te kopen. Toch is die wel gauw 80 a 100 euro duurder en er zijn helaas weinig reviews over te vinden. Ik laat het nog even bezinken
Misschien ook even kijken naar de 100? Die moet misschien wat meer uren draaien, maar afhankelijk van je gebruik en watervolume is dat voor mij de interessantere keuze - en een stukje goedkoper. De laagste stand is 2 uur a 2gr/u, dat zit net ietsje onder wat de QS500 in 1 uur doet.

Het is overigens Frans, en de garantie op de draaiuren klinkt aantrekkelijk. maar hun instructiefilmpje zit er gewoon zo'n Chinese aardlekschakelaar aan de stekker. Denk daarvan wat je wil :)

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45
Misschien al vaker gevraagd maar ik krijg binnenkort een badje met zo’n sproeier die je op de tuinslang moet aansluiten. Dat vind ik nogal water verspillend en vroeg me af of iemand een pomp kent hier voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U26nzW2JZC_Xoa2jpMPwIFgpyQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l9ai577Sw6GLicMkm5Jh9jzu.png?f=fotoalbum_large

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25

Fanta

FordPerformance™️

Pendora schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:20:
Misschien al vaker gevraagd maar ik krijg binnenkort een badje met zo’n sproeier die je op de tuinslang moet aansluiten. Dat vind ik nogal water verspillend en vroeg me af of iemand een pomp kent hier voor?

~[Afbeelding]
Wat heb je zelf zoal gevonden?

Wat je zoekt is een dompelpompje, hoeft niet groot te zijn. Zoiets moet wel werken (eerste resultaat op Google ;) ):

https://www.zwemland.nl/h...-pomp-set-1100-ltr-u.html

[ Voor 3% gewijzigd door Fanta op 29-07-2026 15:25 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Er is ook nog een QS400 ;)

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]
Ik laat het nog even bezinken
En daarna even doorroeren met een borstel op lange steel o.i.d., dan lost het sneller op.. :+

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:13
en vroeg me af of iemand een pomp kent hier voor?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/551274_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400&format=jpg&ex=400&ey=400&align=center

ik zou voor zoiets gaan 12 volt (ook wel prettig idee...) en 19L per minuut

• Pendora
Fanta schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:25:
[...]

Wat heb je zelf zoal gevonden?

Wat je zoekt is een dompelpompje, hoeft niet groot te zijn. Zoiets moet wel werken (eerste resultaat op Google ;) ):

https://www.zwemland.nl/h...-pomp-set-1100-ltr-u.html
Dompelpomp had ik gevonden maar met >5000l/u die ik vond leek me dat wat overdreven. Had niet nagedacht over een fonteinpomp!

Dank voor de goede richting

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Pendora schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Dompelpomp had ik gevonden maar met >5000l/u die ik vond leek me dat wat overdreven. Had niet nagedacht over een fonteinpomp!

Dank voor de goede richting
Hey, het is voor kinderen hè, meer spetters is meer beter! 8)

• Pendora
gunnie_nl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding]

ik zou voor zoiets gaan 12 volt (ook wel prettig idee...) en 19L per minuut
Thanks!!

• Pendora
Fanta schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Hey, het is voor kinderen hè, meer spetters is meer beter! 8)
Eens maar met zoveel liter ben ik eerder bang dat het ding uitelkaar knalt :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb even een chemie vraagje. Snap het niet en na wat zoeken kom ik er ook niet uit.

Heb ondertussen een week geleden voor het laatst een 20gr calciumhypochloriet tablet toegevoegd, maar volgens mijn meetstripjes zit ik nog tussen de 5-10 ppm. Badje staat de hele dag in de volle zon maar wel afgedekt. Nauwelijks gebruikt. Er zit wel CYA in maar ruim binnen de norm, al heb ik niet de juiste meetstrips om de exacte concentratie te bepalen. Wiskunde zegt ~30ppm.

Heb al een nieuwe batch stripjes open gemaakt om die uit te sluiten maar vergelijkbaar resultaat.

Ik weet dat ik de afdekking kan verwijderen om het te versnellen maar ik probeer het afbraak proces te begrijpen om een goede inschatting te kunnen maken voor een ZWS volgend jaar.

Iemand een idee hoe die afbraak zo traag gaat?

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Dat is juist de combinatie van CYA op peil (die er voor zorgt dat de chloor minder snel vervliegt), het feit dat het bad afgedekt is (dus de chloordampen kunnen nergens heen en de UV straling kan het chloor niet afbreken) en het bad is bijna niet gebruikt. Denk dat je daarmee je verhaal aardig rond hebt.

Hier wordt ook wel eens met advies gegeven als je het water uit het bad wil laten lopen in de tuin bijvoorbeeld om hem open te zetten (UV breekt de chloor af + damp kan weg) en de pomp aan te zetten (beweging in het water waardoor chloor nog sneller vervliegt).

[ Voor 29% gewijzigd door The Executer op 30-07-2026 00:52 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• jasper2603
  • Laatst online: 04-08 16:22
Ik heb na aanleiding van dit forum met de tuinslang methode m'n algen van de bodem afgekregen, maar is er ook een hulpstuk of dergelijke te koop waar dit makkelijker mee gaat? lastig om elke keer voorovergebogen die tuinslang een beetje recht over de bodem te krijgen. Iemand daar een aanbeveling voor?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jasper2603 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:05:
Ik heb na aanleiding van dit forum met de tuinslang methode m'n algen van de bodem afgekregen, maar is er ook een hulpstuk of dergelijke te koop waar dit makkelijker mee gaat? lastig om elke keer voorovergebogen die tuinslang een beetje recht over de bodem te krijgen. Iemand daar een aanbeveling voor?
Met tie-wraps vastmaken aan de telescoopsteel van je net?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Executer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:38:
Dat is juist de combinatie van CYA op peil (die er voor zorgt dat de chloor minder snel vervliegt), het feit dat het bad afgedekt is (dus de chloordampen kunnen nergens heen en de UV straling kan het chloor niet afbreken) en het bad is bijna niet gebruikt. Denk dat je daarmee je verhaal aardig rond hebt.

Hier wordt ook wel eens met advies gegeven als je het water uit het bad wil laten lopen in de tuin bijvoorbeeld om hem open te zetten (UV breekt de chloor af + damp kan weg) en de pomp aan te zetten (beweging in het water waardoor chloor nog sneller vervliegt).
Dus toch wat dus al dacht.

Dat betekent dat als ik volgend jaar een continue aanmaak van chloor heb van x gram/dag ik heel weinig CYA moet toepassen anders bouwt het chloor op tot onaangename concentraties.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:35
Ethirty schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Dus toch wat dus al dacht.

Dat betekent dat als ik volgend jaar een continue aanmaak van chloor heb van x gram/dag ik heel weinig CYA moet toepassen anders bouwt het chloor op tot onaangename concentraties.
Dat klopt wel, ik draai hier nu 4-5 jaar met een Intex zoutwatersysteem. Ik heb nog nooit CYA hoeven toe te voegen, voorheen had ik blauwe bubbeltjes folie, nu een zwarte. Met de blauwe had ik nog wel eens last op dagen dat er veel gezwommen werd dat het chloor wat lager werd. Deed dan zelf een boost waardoor er weer wat meer chloor in zat. Nu met het zwarte afdekzeil wordt de UV van de zon beter tegengehouden, en merk ik dat de chloor beter "bewaard" blijft. Heb dan ook de uren van mijn ZWS van 5 naar 3 uur kunnen terugbrengen, en heb bijna nooit meer een boost nodig. Ter info, ik heb een Intex QS1200 op een bad van ruim 30 m3.

Je zou het ook eerst zonder kunnen proberen, en kijken hoe het gaat.

• jasper2603
Fanta schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Met tie-wraps vastmaken aan de telescoopsteel van je net?
is er ook een mondstuk waar je gelijk een tuinslang en telescoopnet aanvast kunt maken. Zie allerlei mondstukken maar dat is met een netje eraan vast?

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-08 13:23
Hey Tweakers

We hebben hier recent zo'n Penguin warmtepomp gekocht voor het zwembad (https://penguin4pool.fr/ice4/)

Nu vind ik wel dat de compressor best wat herrie maakt. Decibel meter er naast en valt netjes binnen de spec sheet, maar het is zo'n enerverend trillend geluid. Hij staat op een stabiele ondergrond. Nog mensen hier met de Penguin die kunnen bevestigen of dit "normaal" is, en hoe ze hem eventueel wat stiller gekregen hebben?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jasper2603 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:09:
[...]

is er ook een mondstuk waar je gelijk een tuinslang en telescoopnet aanvast kunt maken. Zie allerlei mondstukken maar dat is met een netje eraan vast?
Kom zeg, je zit niet voor niets op Tweakers. Netje er af, tuinslang er tegenaan, 2x tie-wrap, klaar.. ;)

En als je een kant en klare oplossing zoekt, zoek dan even op 'stofzuiger', die heb je zowel op accu als op waterdruk (sluit je aan op je filterpomp).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jeeedeee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Je zou het ook eerst zonder kunnen proberen, en kijken hoe het gaat.
Dat is een strategie die ik al overwoog. Maar de kleinste units met 38mm doen minimaal 4 (of 5) gram per dag. Nu is het nog maar een klein badje (~3,5m3), maar ik verwacht binnen 2 jaar toch wel een paar kuub extra te hebben.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:55

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Hier komt de zoveelste met de vraag over tyleen-buis zwembad verwarming, maar meer omdat ik weinig technische kennis heb en bij jullie alleen wil weten of dit gaat werken/passen.

1x
50 - 100m Tyleenbuis op het dak van mn schuurtje (zoveel er past), 20mm dik

2x
Aansluitkoppeling Pe 20mm met Gardena klik aansluiting (om aan de pomp aan te sluiten via een stuk tuinslang)

2x
afsluitkoppeling om et water in de slang te behouden.

2x
T-stuk om verwarming te omzeilen.

1x
pomp Gardena 3000/4

1x
filter 12v Intex (met filter A)

Mijn idee is de gardena pomp het werk laten doen en het intex filter alleen als "filter" te gebruiken.
Het enige wat ik nog zoek zijn koppelingen om de Intexpomp aan te sluiten op een tuinslang.

Gaat dit werken of maak ik ergens een denkfout?

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:35
Ethirty schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Dat is een strategie die ik al overwoog. Maar de kleinste units met 38mm doen minimaal 4 (of 5) gram per dag. Nu is het nog maar een klein badje (~3,5m3), maar ik verwacht binnen 2 jaar toch wel een paar kuub extra te hebben.
Maar je kan de duur van het programma kiezen, laat je b.v. de QS500 2 uur draaien per dag, dan heb je 2x2 gram chloor. Met maar 1 uur 2 gram chloor. Dus je kan een iets grotere kiezen en in het begin wat minder draaiuren instellen. Ook lekker als je wil boosten, heb je snel meer chloor.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al wel aan mijn derde QS1200 toe ben (tweede was tweedehands en begaf het na een week :( ). Dus echt duurzaam zijn die Intex zoutwatersystemen niet. Als ik een bad ga ingraven, ga ik wel verdiepen in de andere mogelijkheden..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jeeedeee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Maar je kan de duur van het programma kiezen, laat je b.v. de QS500 2 uur draaien per dag, dan heb je 2x2 gram chloor. Met maar 1 uur 2 gram chloor. Dus je kan een iets grotere kiezen en in het begin wat minder draaiuren instellen. Ook lekker als je wil boosten, heb je snel meer chloor.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al wel aan mijn derde QS1200 toe ben (tweede was tweedehands en begaf het na een week :( ). Dus echt duurzaam zijn die Intex zoutwatersystemen niet. Als ik een bad ga ingraven, ga ik wel verdiepen in de andere mogelijkheden..
QS500 zit al op 5 gram/uur. De kleinste Poolex (Turbo Salt 100) doet 2 gram/uur maar wel altijd in stappen van 2 uur.

Dit zijn de kleinste met 38mm die ik ken. De kleinere Intex modellen zijn allemaal 32mm.

• jasper2603
Fanta schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Kom zeg, je zit niet voor niets op Tweakers. Netje er af, tuinslang er tegenaan, 2x tie-wrap, klaar.. ;)

En als je een kant en klare oplossing zoekt, zoek dan even op 'stofzuiger', die heb je zowel op accu als op waterdruk (sluit je aan op je filterpomp).
Wat gebruik jij dan als mondstuk? Een telescoopstang heb ik wel en een stofzuiger ook, zelfs een robot maar daarmee woel je die algen alleen maar mee op. Tuinslang methode werkt het beste maar dat moet toch efficienter kunnen met iets van een plat opzetmond die je op een telescoop monteert, heb wel wat gevonden maar dat lijkt meer voor een aansluiting op een zandfilter. Vandaar mijn vraag?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jasper2603 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Wat gebruik jij dan als mondstuk? Een telescoopstang heb ik wel en een stofzuiger ook, zelfs een robot maar daarmee woel je die algen alleen maar mee op. Tuinslang methode werkt het beste maar dat moet toch efficienter kunnen met iets van een plat opzetmond die je op een telescoop monteert, heb wel wat gevonden maar dat lijkt meer voor een aansluiting op een zandfilter. Vandaar mijn vraag?
Ik doe het zelf niet met de tuinslang maar met een stofzuiger die zowel heel fijn filtert, als direct het bad uit kan zuigen (Voltera 60). Als ik het me goed herinner heeft @vso ervaring met afhevelen met de tuinslang.

• jasper2603
Fanta schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Ik doe het zelf niet met de tuinslang maar met een stofzuiger die zowel heel fijn filtert, als direct het bad uit kan zuigen (Voltera 60). Als ik het me goed herinner heeft @vso ervaring met afhevelen met de tuinslang.
Ik heb een intex stofzuiger en het is geen doen met dat ding, je bent meer de stofzuiger filter aan het uitspoelen omdat die weer dichtgeslibt is door de algen dan werkelijk aan het stofzuigen. Kun je met de Volterea 60 wel een flinke oppervlakte van 4mx2m doen?

• SkorpionNL
Klopt, maar ik ga graag naar een 38mm aansluiting zonder de adapters. Daarnaast is de hogere chloor productie wel welkom zodat ik de draaitijd kan verlagen.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jasper2603 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Ik heb een intex stofzuiger en het is geen doen met dat ding, je bent meer de stofzuiger filter aan het uitspoelen omdat die weer dichtgeslibt is door de algen dan werkelijk aan het stofzuigen. Kun je met de Volterea 60 wel een flinke oppervlakte van 4mx2m doen?
Zeker. Ik heb een rond bad van 457cm en ik heb hem al een keer of 8 gezogen op 1 lading.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jasper2603 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Misschien handiger om die algen te voorkomen :+

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-08 16:34
Heb veel gelezen in het forum inmiddels, maar vraag me nog even af of de algemene voorkeur uitgaat naar een accustofzuiger of een op de pomp (heb ZFP van 6m3). Any tips en voorkeurmerken?

• vso
  • Niet online

[Afbeelding]
er zijn genoeg "camping" oplossingen 24v,12v en 5v en ja zelfs 5v is verbazend krachtig

persoonlijk vanwege kids zou ik voor iets kant en klaar zonder de mogelijkheid dat elektra water raakt maar dat is inkoppertje lijkt mij

ik heb een usb-c oplaadbare buiten/camping douiche
https://www.amazon.nl/Dra...r-Douchekop/dp/B0CR5TF47M

Anyway .. dit pompje kan hard/zacht en duurt 2-3 uur en meet de water temp (natuurlijk niet in direct zonlicht vanwege de accu)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Mad-Matt schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:43:
Hier komt de zoveelste met de vraag over tyleen-buis zwembad verwarming, maar meer omdat ik weinig technische kennis heb en bij jullie alleen wil weten of dit gaat werken/passen.
<snip>
Gaat dit werken of maak ik ergens een denkfout?
* je kan geen 2 pompen in het zelfde buizen systeem hebben, die werken elkaar on herroepelijk tegen.
* elke pomp moet zijn eigen "circuit" (slangenstelsel) hebben
* Of je doet wat de meeste van ons doen, bypass installeren ;) met thermo-well bij de ingang (vanaf pomp) ... naar uitgang (naar zwembad) . zodat je of de bypas open/dichtstaat altijd weet of er verwarmt wordt j/n
* als je de slang tussen glas legt moet je er mee rekening houden dat het gaat smelten als je er geen water doorheen pompt.
* kruislings aansluiten verhoogt de efficientie. dus ABCDE(5 slangen) A op E, B op D, etc

5x20m is minder effectief(lagere flowrate) dan 20x5m. (hogere flow rate) .. je doel is namelijk om efficient transport te hebben, en hoe heter het water uit je zelfbouw installatie komt, hoe meer hitte verlies je hebt.

de delta T tussen in/uit hoeft maar 0,2 graden te zijn

je zwembad isoleren (van de wind) helpt ook tegen verlies ..

persoonlijk zou ik tyleen (zelfbouw) vs epdm mat (kopen) kwa prijs naast elkaar neerleggen .. in mijn geval was epdm mat 20x sneller en zelfs goedkoper.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]

ervaring is groot woord, maar als je "pool clean" op youtube oid zoekt zie je dat bezonken vuil via aparte pomp eruit gejast word..

heb je een klein(er) bad .. is via tuinslang er uithevelen wellicht wat meer moeite dan je zou willen. echter er niet veel alternatieven . en meeste "pomp" alternatieven spugen te veel eruit en zit je met een klein bodempje water ;) dus hevelen met tuinslang is dan een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 31-07-2026 00:16 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

Tja vanalles

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jaspertd schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:43:
Heb veel gelezen in het forum inmiddels, maar vraag me nog even af of de algemene voorkeur uitgaat naar een accustofzuiger of een op de pomp (heb ZFP van 6m3). Any tips en voorkeurmerken?
Persoonlijke voorkeur. Ik vind via accu fijner. Scheelt gedoe met slangen en dat de timer van je ZFP niet meer klopt.
Heb inmiddels een paar jaar de Kokido telsa, 50 meen ik. Kwam wel zonder grote stok. Die moet je bijkopen.

• vso
  • Niet online
jaspertd schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:43:
ik heb ze beide gehad.. ik schreeuw van de daken "accu" die andere vorm is rompslomp die die paar euro verschil teniet doet.

Paar posts terug heeft iemand eentje gereviewd die kwam met een "to waste" stand.. wat op zich wel een goeie bonus is voor kleine zwembaden en vuil wat je niet opgezogen krijgt.

Tja vanalles

• jasper2603
MikeyMan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:08:
[...]

Misschien handiger om die algen te voorkomen :+
Nog tips hoe ik die algen op de bodem kan voorkomen? De rest van het zwembad water is glashelder, ik heb al een zoutwater systeem voor chloor.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:50:
[...]

ik heb ze beide gehad.. ik schreeuw van de daken "accu" die andere vorm is rompslomp die die paar euro verschil teniet doet.

Paar posts terug heeft iemand eentje gereviewd die kwam met een "to waste" stand.. wat op zich wel een goeie bonus is voor kleine zwembaden en vuil wat je niet opgezogen krijgt.
Meldt! :w

'Review' is een groot woord, ik heb wat ervaringen gedeeld.. :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jasper2603 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Nog tips hoe ik die algen op de bodem kan voorkomen? De rest van het zwembad water is glashelder, ik heb al een zoutwater systeem voor chloor.
Chemie op orde?

Ik had deze week alg, omdat mn electrolyser vorige week was uitgevallen nadat de stroom eraf is geweest. Drie dagen draaien, filter vervangen en drie keer de stofzuiger eroverheen en het water is weer glashelder. De bodem ook.

Rest van de tijd heb ik nooit algen op de bodem.ook eerlijk gezegd.

Heb wel de uitstroom zijwaarts gemaakt. Zodat er een soort van 'kolk' ontstaat.

• jasper2603
MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Chemie op orde?

Ik had deze week alg, omdat mn electrolyser vorige week was uitgevallen nadat de stroom eraf is geweest. Drie dagen draaien, filter vervangen en drie keer de stofzuiger eroverheen en het water is weer glashelder. De bodem ook.

Rest van de tijd heb ik nooit algen op de bodem.ook eerlijk gezegd.

Heb wel de uitstroom zijwaarts gemaakt. Zodat er een soort van 'kolk' ontstaat.
Ik zit eraan te denken om er nog meer zout in te kieperen, hopen dat dat helpt

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jasper2603 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Als je het een beetje proeft is het goed. Maar meten is uiteraard weten.

• jasper2603
MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Als je het een beetje proeft is het goed. Maar meten is uiteraard weten.
Ja ik proef wel duidelijk zout als ik in het water zwem

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
jasper2603 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Ik zou even testen hoeveel zout je hebt en of je zoutsysteem überhaupt werkt. Op goed geluk zout bijvoegen is risicovol in de zin dat teveel zout niet zo eenvoudig op te lossen is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Driehoek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Ik zou even testen hoeveel zout je hebt en of je zoutsysteem überhaupt werkt. Op goed geluk zout bijvoegen is risicovol in de zin dat teveel zout niet zo eenvoudig op te lossen is.
Paar keer bijvullen na een zwemsessie en het gaat hard. Maar idd. Beter een paar goede teststrips erin gooien. 2500-3500 ppm is prima. Erboven gaat het niet beter werken.

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:33
Hallo, Ik heb deze week ons zwembad samen met zandfilterpomp (met filterglas) opgezet, maar tijdens het ontluchten van de pomp brak het draaiknopje van het ontluchtingsventiel af. Ik heb de gelukkig met secondelijm nog weer kunnen lijmen en luchtdicht kunnen afsluiten, maar moet wel vervangen worden.

Het betreft het volgende zwembad en zandfilterpomp:

1) Intec metal rectangular frame opzetzwembad 450 x 220 cm
2) Intex Krystal Clear 26644 Zandfilterinstallatie, 4,5 m³, voor zwembaden tot 18.000 l

Ik merkte echter toen ik het ventiel losdraaide dat die met een een wit lipje ergens aan vastzit, dus krijg hem er niet in zijn geheel uit. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je het ontluchtingsventiel kan vervangen?

Alvast bedankt voor de hulp en tips!

Reserveonderdelen Intex zandfiltersysteem Krystal Clear: https://www.pools.shop/nl-NL/spareparts/reserveonderdelen-intex-zandfiltersysteem-krystal-clear-4-m3

Het gaat om deze Intex filterpomp (zie pijl om welke onderdeel het gaat):

Link: https://www.amazon.nl/gp/product/B07FBGSM8M?ref_=pe_27501951_420426091_E_Asin_Title

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbe2QgIsVWpbEDIMCxsiN0O_JbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGQmtVYeMUJzoiUpXJshx8ej.jpg?f=fotoalbum_large
Het gaat om dit onderdeel:

Link: https://www.pools.shop/nl-NL/intex-reserveonderdelen/luchtventiel?sai=6095

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rSx0ri7VjA-_rYRBTU8q2EdLqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UoPVC0cT0eY8DSFTg8f01H3.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:28

The Legend

*Plop*

Op zolder vond ik nog een 244cm Bestway zwembadje met een Intex 604G pomp. De pomp zat nog nieuw in doos, die heb ik denk ik ooit nieuw gekocht. Heb de boel nu opgezet, maar de pomp lijkt zichzelf niet te ontluchten. Het ventiel bovenop stond open, maar er komt geen water uit zoals ik overal lees. Ik heb de slangen nu ontlucht via de openingen in het zwembad, maar dit is vast niet goed voor de pomp. Iemand een idee?

Ik ben toch malle pietje niet!

• vso
  • Niet online
Vjenne-ICT schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:54:
Hallo, Ik heb deze week ons zwembad samen met zandfilterpomp (met filterglas) opgezet, maar tijdens het ontluchten van de pomp brak het draaiknopje van het ontluchtingsventiel af. Ik heb de gelukkig met secondelijm nog weer kunnen lijmen en luchtdicht kunnen afsluiten, maar moet wel vervangen worden.
op www.printables.com zoeken naar intex kan je het zelf printen
deze https://www.printables.co...x-10460-valvola-di-sfiato

of in de handleiding staan de partnumbers (deze zijn digitaal te downloaden)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 02-08-2026 00:30 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
https://www.printables.co...757-siphon-vacuum-cleaner

dit zou wel een goede (start) kunnen zijn voor vuil wat je eruit wilt hevelen met een tuinslang ..

heeft wel remix nodig maar het is wat

Tja vanalles

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:33
vso schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:06:
[...]

op www.printables.com zoeken naar intex kan je het zelf printen
deze https://www.printables.co...x-10460-valvola-di-sfiato

of in de handleiding staan de partnumbers (deze zijn digitaal te downloaden)
Bedankt voor je reactie en tips!

Het gaat mij eigenlijk om het demonteren van het ventiel. Als ik die losdraai dan zit die met dat witte lipje nog vast (zie foto's hier boven voor de details), maar hoe ik dat los krijg is mij een raadsel? Vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld.

• vso
  • Niet online
Vjenne-ICT schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Bedankt voor je reactie en tips!

Het gaat mij eigenlijk om het demonteren van het ventiel. Als ik die losdraai dan zit die met dat witte lipje nog vast (zie foto's hier boven voor de details), maar hoe ik dat los krijg is mij een raadsel? Vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld.
goeie vraag

Tja vanalles

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp, 1 van Intex gevonden voor een prima prijs, maar er staat bij dat deze in NL niet is toegestaan.

https://www.zwembad.eu/el...9n3wFHo1XTuhoCK-MQAvD_BwE

Weet iemand hoe dit zit?
LET OP:
Voor dit verwarmingselement heeft u een pomp nodig met een maximaal debiet van 3.8 m³ per uur.
In Nederland is het gebruik van dit toestel niet toegelaten. In alle andere Europese landen wel. In Nederland is er een aparte wetgeving rond dit toestel. Informeer u bij de wethouder.~~

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:36
Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:53:
Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp, 1 van Intex gevonden voor een prima prijs, maar er staat bij dat deze in NL niet is toegestaan.

Weet iemand hoe dit zit?
Ik weet niet hoe dat zit maar ik weet wel dat dit geen warmtepomp is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

assje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

Ik weet niet hoe dat zit maar ik weet wel dat dit geen warmtepomp is.
Wat is daar het nadeel van?
Het betreft een zwembadje van 220x150, dus niet echt groot.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Wat is daar het nadeel van?
Het betreft een zwembadje van 220x150, dus niet echt groot.
Een warmtepomp verbruikt 1 eenheid elektriciteit om meerdere eenheden warmte te maken. Wat jij linkt is gewoon een elektrisch verwarmingselement van 2,8kW. Die verbruikt dus 2,8 kWh en maakt 2,8 kWh warmte. Daarmee je zwembad verwarmen kost dus veel energie.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

The Legend schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Een warmtepomp verbruikt 1 eenheid elektriciteit om meerdere eenheden warmte te maken. Wat jij linkt is gewoon een elektrisch verwarmingselement van 2,8kW. Die verbruikt dus 2,8 kWh en maakt 2,8 kWh warmte. Daarmee je zwembad verwarmen kost dus veel energie.
Dat klinkt logisch, bedankt.

Zouden jullie dan meer deze adviseren?
https://www.pools.shop/nl-BE/steinbach/mini-warmtepomp

[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 03-08-2026 09:22 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb verder geen verstand van zwembad warmtepompen, maar heb je bij een zwembad van 220x150 echt een warmtepomp nodig denk je? Ik heb eergisteren een 244 cm badje opgezet met koud leidingwater, en 2 dagen later is die 26/27 graden zonder iets van afdekking of iets dergelijks.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

The Legend schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:28:
Ik heb verder geen verstand van zwembad warmtepompen, maar heb je bij een zwembad van 220x150 echt een warmtepomp nodig denk je? Ik heb eergisteren een 244 cm badje opgezet met koud leidingwater, en 2 dagen later is die 26/27 graden zonder iets van afdekking of iets dergelijks.
Hij staat hier niet de hele dag in de zon en juist de warme middagzon missen we helaas. En we hebben 2 kleine kinderen, als ze een stukje ouder zijn zou het inderdaad niet nodig zijn, maar die kleintjes hebben het erg snel koud terwijl ze eigenlijk nog verder willen spelen.

• Highfive95
  • Laatst online: 15:09
Ik heb nu filterbollen in mijn pomp zitten, maar ben niet tevreden mee. Nu twijfel ik tussen zand en glas. Wat zouden jullie aanraden? Heb een Intex 26644GS Zandfilterpomp.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Hij staat hier niet de hele dag in de zon en juist de warme middagzon missen we helaas. En we hebben 2 kleine kinderen, als ze een stukje ouder zijn zou het inderdaad niet nodig zijn, maar die kleintjes hebben het erg snel koud terwijl ze eigenlijk nog verder willen spelen.
Je kan een warmtepomp kopen, maar je moet goed kijken naar de flow van je pomp en wat de warmtepomp aankan. Er moet sowieso een bypass tussen.

En met zo’n volume is die vrij snel klaar. Je kan veel geld besparen door een warmtepomp zonder inverter te overwegen.

Of als het je allemaal te ingewikkeld overkomt, eerst een seizoen met passieve verwarming? Er zijn allerlei soorten solar matten die je kan kopen of zelf kan knutselen. Die kan je net zo groot maken als dat je plek hebt.

Gisteren haalde ik de 31 graden met een matje van nog geen 1,5m2, al staat mijn bad wel de hele dag in de volle zon. Met schaduw heb je wat meer oppervlak nodig.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ethirty schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Je kan een warmtepomp kopen, maar je moet goed kijken naar de flow van je pomp en wat de warmtepomp aankan. Er moet sowieso een bypass tussen.

En met zo’n volume is die vrij snel klaar. Je kan veel geld besparen door een warmtepomp zonder inverter te overwegen.

Of als het je allemaal te ingewikkeld overkomt, eerst een seizoen met passieve verwarming? Er zijn allerlei soorten solar matten die je kan kopen of zelf kan knutselen. Die kan je net zo groot maken als dat je plek hebt.

Gisteren haalde ik de 31 graden met een matje van nog geen 1,5m2, al staat mijn bad wel de hele dag in de volle zon. Met schaduw heb je wat meer oppervlak nodig.
Misschien wel slim om eerst passief te beginnen.

• Pendora
vso schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:52:
[...]

er zijn genoeg "camping" oplossingen 24v,12v en 5v en ja zelfs 5v is verbazend krachtig

persoonlijk vanwege kids zou ik voor iets kant en klaar zonder de mogelijkheid dat elektra water raakt maar dat is inkoppertje lijkt mij

ik heb een usb-c oplaadbare buiten/camping douiche
https://www.amazon.nl/Dra...r-Douchekop/dp/B0CR5TF47M

Anyway .. dit pompje kan hard/zacht en duurt 2-3 uur en meet de water temp (natuurlijk niet in direct zonlicht vanwege de accu)
Dit is hem geworden en werkt ontzettend goed! Thanks

• JB
  • Laatst online: 21:03

JB

Cédric roelt!

Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:53:

Weet iemand hoe dit zit?

[...]
Wat is hier anders aan dan hoe een Intex Spa werkt?

Mijn boefje is liev!

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:31
Ik heb een Kokido Telsa 50 zwembadstofzuiger en twijfel even over de montage.

Hij lijkt correct te functioneren, maar de grote ronde opening van de filter/collector lijkt niet over de ronde uitstulping van het motorgedeelte te passen. Op de foto zie je wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqeP5kqpyX51ypK6MxwUYbFqO2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6ulC0rld86FHmaoCfpEglol.jpg?f=fotoalbum_large

Hoort dit bij de Telsa 50 zo, waarbij hij alleen tegen de opening aansluit, of moet die ronde opening er echt overheen vallen of vastklikken?

Het geheel voelt ook nogal fragiel aan, dus ik wil vooral voorkomen dat ik iets forceer en meteen plastic soep maak van een nieuw apparaat ;-)
Pagina: 1 ... 196 197 Laatste