Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Nou..omdat ik het recreatieplasje wel eens over zwem. Baantjes van zo'n 200m. Zwembad is maar een mager alternatief hoor, als je al die voormalige zandafgravingen hier bij elk dorp hebt liggen.MikeyMan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:23:
[...]
Waarom zou je jezelf dat aandoen als je een zwembad in de tuin hebt?
Reizen, viezigheid, vervelende lui, zand. Geef mijn portie maar aan fikkie hoor.Trichoglossus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Nou..omdat ik het recreatieplasje wel eens over zwem. Baantjes van zo'n 200m. Zwembad is maar een mager alternatief hoor, als je al die voormalige zandafgravingen hier bij elk dorp hebt liggen.
Hey Tom (Niels hier, Sigforum, F1racing etc), herkenbaar. Zo is het bij ons ook ongeveer gegaan. Het opblaasbadje was meer een geintje, dus ik kreeg een opzetzwembad voor mijn verjaardag. Omdat ik dan wel gelijk een grote wilde, hebben we voor een Intex Prism 457x122 gekozen. Maar die paste eigenlijk nergens, dus hebben we de hovenier een stuk van 5x5 laten betegelen met stoeptegels die we nog hadden liggen. Isolatieplaten er op, en zwembad opzetten. Dat standaard filter is helemaal ruk, dus gelijk maar een zandfilterpomp er op. En dan ook gelijk maar een zoutelectrolyse apparaat. En een schuurtje, om alles waterdicht neer te zetten. En een stofzuiger. En een afdekzeil. Dit voorjaar heb ik er een 12kw warmtepomp op gezet. Afijn, het geintje van 400 euro heeft inmiddels een paar duizend gekost..Wom schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:32:
Je begint met een klein opblaasbaar badje. Dit wordt te klein waardoor je een groter opzetzwembad koopt. Dus stuk tuin opgeven en netjes uitvlakken. Maar dan wel tegels eronder om de liner te beschermen. Blijkt de meegeleverde filterpomp toch wat te zwak, dus een zandfilterpomp erop. Die werkt beter met een skimmer, dus die komt er ook bij. Door het grotere volume regelmatig je waterkwaliteit testen en bijsturen ipv opnieuw opvullen. Maar helaas wat bomen rondom het zwembad, dus na eerst proberen met een goedkope venturi stofzuiger, toch maar een stofzuigerrobot aangeschaft. Vervolgens zou het fijn zijn als de watertemperatuur wat warmer zou zijn. En dus zit ik mij nu te oriënteren rond verwarming en wat daar de beste manier is.
Dit houdt niet op volgens mij, he?
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Maar herkenbaar. Ik neig ook naar warmtepomp teruglezen in dit topic. Maar dan komt het punt hoe alles netjes weg te werken en te plaatsen. Ik heb nog wat uitzoekwerk.
Als je een praalwagen kan bouwen, moet dat ook wel lukken..Wom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:40:
@Fanta , we gaan online al even terug. Van F1, naar zwembaden, we zijn van alle markten thuis 😉
Maar herkenbaar. Ik neig ook naar warmtepomp teruglezen in dit topic. Maar dan komt het punt hoe alles netjes weg te werken en te plaatsen. Ik heb nog wat uitzoekwerk.
En het werd weer eens tijd voor een update.gunnie_nl schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:16:
[...]
Het werd weer eens tijd voor een update, het word al stiller hier in de topic, maar we gaan gestaagd door.
Na dat de 40mm PU plaat er tegen aan gelijmd was, werd het tijd voor de afsluitende laag 3x 600gr/m2.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aansluitend een epoxy coatingtje...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de tussentijd, (paar maanden terug al) 4m3 beton laten storen, lang leven de betonpomp, het "gat" is 4 x 5 meter (de plaat is 20 cm dik), dan kunnen we nog wat schuiven, het bad is 3 x 4 m. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook al aangevangen met de pomp en filter setup, ik had al een filter en een pomp, maar op aanraden van de buurman, een beetje upscalen, bestaande set van iemand overgenomen deze stond aan een 80m3 zwembad.
Maar ik wil het wel compact houden in de schuur, die is toch altijd te klein.
[Afbeelding]
Toen de epoxycoating er op zat was het tijd om het zwembad op te tillen en de mal eruit te halen, (lees slopen)
omdat het een eenmalige plug was, niet superveel aandacht besteed aan het in de lossings-was te zetten, is een vervelend werkje maar iets meer aandacht had nu beter uitgekomen, een 3 / 4 % bleef plakken.
maar geen defects of andere rariteiten met de gellcoat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen alles er uit was, werd het tijd om het bad om te draaien, nu zijn wel gewend aan vreemde vormen. maar je praat toch over een object van bijna 17m3, dus even langzaam aan gedaan, om te kijken hoe alles zich hield. Maar rock solid, gelijk nog even gewogen 841 KG schoon aan de haak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog even een indicatie van de hars en lijmen gebruikt zover. dit is allemaal leeg.
[Afbeelding]
Nu die rechtop stond kon ik de al aanwezig hardware gaan installeren, als eerste de bodem aanzuig die ik niet echt in de bodem wilde, maar ik hoop dat die hier ook zijn werk goed doet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
9.50mm massief polyester, waar de doorvoeren komen, dus is dus een 6.5 mm innershell, en 3mm buitenlaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de 6 inspuiters.
[Afbeelding]
De 4 doorvoeren waar de led verlichting in komt.
[Afbeelding]
en gelijk een beetje buizen er in gelijmd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen werd het tijd om aan de bak te beginnen voor de infinity skimmer, nu hadden ze op kantoor nieuwe harder besteld, kan, soms is ons vaste merk in backorder, MEKP is MEKP, maar al tijdens het maken van de mal, was er iets odd, ik kon niet men vinger er opleggen, lossingwas, gellcoat op de mal, 6 lagen glasmat, maar op plaatsen waar er iets meer warmte ontwikkelde, kreeg ik last van gasvorming tussen de lagen glasmat, dat is iets wat je niet wilt, nog een extra laag carbon er in gelegt met vinilyester hars, deze plakte iets ivm lage temperatuur in de werkplaats, kacheltje er bij, jah toen was het wel duidelijk dat er iets niet klopt, 1 en al blazen, TDS er bij gezocht, deze harder was voor alle soorten polyester en "sommige" vinilyester harsen, gezien de zwembad hars een mengsel is van polyester en vinilyester bleek mijn hars niet bij de "sommige" te horen..
dus 6 weekenden werk in de perscontainer.
ik was er wel een beetje klaar mee, dus kennis gebeld of die een bak wilde maken van 3mm 316 rvs, toen ik vroeg wat het ging kosten zei die "je krijgt hem voor je Sinterklaas"..
[Afbeelding]
gaten er in voor de aanzuiging, overloop als het bad te vol zou regenen, en 2 doorvoeren voor een transparante pvc buis over de ledstrip.
[Afbeelding]
2-k lijmpje voor rvs aan composite er op en plakken maar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dat zie er dan zo uit aan de binnen kant.
[Afbeelding]
de bekend 40mm PU plaat er tegen.[Afbeelding]
probeer ik tussen de feestdagen en de eerste week van januari het laatste laminaat over de bak heen te krijgen, dan kunnen we gaan plannen voor het transport en hijsen...
Zwembad is onder tussen 6 weken thuis, en een weekje of 3 up and running. (God zijdank)
Op het werk eerste maar eens getest of alles waterdicht was, om er voor 1 uur even 16.7 M3 water in te gooien en dan weer de put in , vond ik een beetje zonde, dus dompelpomp in de haven en slang in het zwembad.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dan maar eens wat kennissen gaan bellen uit de transportwereld.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
Uitgezet 4.5m x 4.5 m, 1T op 6 meter, dat was net voldoende.. met de 2 stalen jukken er in tegen het knijpen en de hijsbanden zaten op 1061 kg schoon aan de haak.
Technische installatie was al een eind voorbereid nog steeds niet helemaal klaar maar hij draait, voor de WP had ik een ideetje dus die moest elkaar,
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
De buurman zijn Emaux Super Power Pump VSP was de controler van overleden midden deze week, daar hebben we nu ook een frequentieregelaar op gezet, en die draait ook weer, dat was € 65,- ipv € 800,- voor een compleet nieuwe.
dus met zwembad op zijn plaats, tijd voor water er in en systemen gaan testen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
:strip_exif()/f/image/FXiqoqnNQQKgjX3InPc3hRwc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ edit] ik vraag dit voor een vriend.
Niemand toevallig 1 meter Vlonderplank Eindplank Composiet PuraShield Dark Grey 2,3 x 13,8 x 300cm Voor Clips over?
Blijkt als je 10 x 0.90 cm nodig hebt, je aan 3 x 3.00 meter niet genoeg hebt / uitkomt
WP is inderdaad je beste optie. En neem dan een inverter model, die regelen vermogen terug zodra het bad op temperatuur is en zijn dan een stuk stiller en efficiënter dan een aan/uit variant.Wom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:40:
@Fanta , we gaan online al even terug. Van F1, naar zwembaden, we zijn van alle markten thuis 😉
Ik wel, mijn gezin echt niet.Trichoglossus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:29:
[...]
Oei, dan komen jullie ook nooit in de Noordzee, of in recreatieplassen dus. Daar is het water altijd ergens begin 20 graden. Heerlijke afkoeling.
Wij hebben nu ook een zwembad (Intex XTR), altijd tegen kunnen houden. Helaas moest ik er nu aan geloven.
Scheelt natuurlijk dat de kinderen bezig zijn ipv hele dag willen gamen.
Maar zoals ik al verwachtte, aanschaf van een zwembad is niet het probleem. Gezeik wat er na komt. Ben nu al meer kwijt aan accessoires en reiniging producten dan aan het zwembad zelf. Dure hobby…
Twijfel ook om het ding gewoon op marktplaats te zetten einde van de zomer. Scheelt weer het te moeten opbergen. Zou zo’n zwembad nog de helft opleveren aan einde van het seizoen?
Druk en zetfouten voorbehouden.
Uiteindelijk kost een ZFP en WP etc meer dan je liner. En daarmee geld wel beter 1x goed kopen dan elk jaar opnieuw.
De accesoires gaan rustig tien jaar mee of meer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hier nu ook een Wea mini van 3kW (Inverter model), Intex QS200 ZWS en Bestway zandfilterpomp icm een 1.7x2.7m bad van maar 2m3. Gedaan met het idee om een volgend seizoen naar een 4-8m3 bad te gaan als het bevalt. Rest van de spullen zou goed genoeg moeten zijn tot een kleine 10m3.Dennis1812 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:26:
Nee, liner levert niks op, zeker einde seizoen niet.
Uiteindelijk kost een ZFP en WP etc meer dan je liner. En daarmee geld wel beter 1x goed kopen dan elk jaar opnieuw.
De accesoires gaan rustig tien jaar mee of meer.
SnoozeOperator schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:18:
[...]
Oe! puntje 2 volg ik met interesse haha. Heb je al een oplossing voor ogen? ik zie op alie wel setjes voorbij (zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008870387890.html?) komen voor de waterkwaliteit maar vraag me af hoe accuraat deze zijn. Heb je tips voor iets met continumeting? heb zelf vooral interesse in de usual suspects, ph, cl, zout en mss ook wel alka oid.
Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:06:
[...]
De vraag alleen is of dit type Tuya sensor al wel in home Assistant zit. Ik heb een tv beugel, ook Tuya, en daar kan je dus niets mee…
/f/image/hmmq59w8OPaN3Yz5X4qZGt1P.png?f=fotoalbum_large)
We maken vorderingen. is nu zichtbaar in HA.
/f/image/IrbJOg0kjH6ENDPWjhfxNQsj.png?f=fotoalbum_large)
Tuya Local. er zijn er 2. dus zoek naar het blauwe logotje...
was erg gemakkelijk zolang je de uitleg maar volgd.Momenteel heb ik sensoren gewoon in een skimmer gestoken, maar de volgende stappen zijn.
1. wifi verbeteren in het zwembadhuis
2. aansluiten in het zwembadhuis.
3. layout verbeteren in HA
[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 20-06-2026 19:41 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ik denk minder moeite, zit ik niet met grond water te hannesen. Zou op zich geen probleem zijn, ding weegt 1000kg zonder water, en je kunt hem op het asfalt zetten en 17M3 er in kiepen blijft het water er gewoon in. (En we hebben al 3 van die intex dingen versleten, hier zitten we vaak in het bad, en anders wel in de zee als op vakantie.)
Maar wat ik niet heb is dat al het zand en troep van het gras dat zo je zwembad in waait. Er zijn er hier meer met (maaiveld) zwembaden in de buurt, en ik heb een kennis met zo'n overflow zwembad met skimmers rond om. ziet er fantastisch uit, maar elke scheet waait er in.
Ik kan altijd nog bij me leidingen, en ja ik had een lekkage aan de skimmerbak, jammer als je daar 10 maanden later achter komt en heel je terras er uit kan trekken, of je grasveld.
Maar het idee is wat uitgebreider, in het zwembad zit een verhoging aan die lange kant zo dat als je daar staat, je elleboogje op de rand kan staan, en aan de andere kant op het droge, kunnen comfortabel krukken staan, zo dat je als “bij” het zwembad zit niet contant naar beneden of omhoog zit te praten.
Er is nog een ideetje van een hard glazen blad met een polycarbonaat onderlaag en wat verlichting er in.
Nu is glas altijd een dingetje in de buurt van een zwembad, maar dit “tafelblad” word gemaakt door een bevriend bedrijf die dus echt kogelvrij glas maken.
Dus niet uit gemak of weg gegooide moeite, maar een doordacht idee naar eigen wensen.
Door plaatsgebrek geen zwembad meer, maar een abonnement bij het lokale buitenzwembad(je) op loopafstand. De kinderen komen er iedere keer wel vriendjes en vriendinnetjes tegen om mee te spelen. En ik ben niet meer in de weer met een zwembad. Enige nadelen zijn dat er (nog) wel iemand mee moet en ze niet even voor 20 minuten in het zwembad kunnen duiken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Niet perse om heel erg af te koelen wel om lekker in te spelen of rustig te chillen. Echt zwemmen lukt niet in een bad van 3*2m.Trichoglossus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:24:
[...]
Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.
Vind het vooral relax om gewoon snel thuis lekker even onder de water te gaan en ook tot laat erin te kunnen blijven.
Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?
Mijn boefje is liev!
Intex gaat makkelijk jaren mee.JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:09:
Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in ordeen anders regelen we dat ook wel.
Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?
Alleen blijft het niet bij de aanschafprijs, je komt in een rabbit-hole terecht..
Dit weekend het zwembad weer opgezet. Alles vorig jaar goed schoongemaakt en ingepakt, dus met twee uurtjes stond de Intex 549x274 weer. Nou maakt de de ZFP vorig jaar al wat meer geluid dan anders, toen ik hem gisteren opstartte klonk hij als een koffiemolen die grind probeert te malen. Dat kan ik de buren echt niet aandoen. Als echte tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakte en het hele ding uit elkaar gehaald. Dat viel nog niet mee, maar zo op het oog niets mis. Nu kan ik hem nog verder slopen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zoek dus naar een andere zwembadpomp. Heb nu een SX2100 (6m3) maar zie hier ook andere pompen voorbij komen. Ik zoek een pomp die in ieder geval stiller is dan de huidige, maar ben niet op zoek naar een pomp waar ik de snelheid kan regelen. Zou wel lekker zijn als ik zonder al te veel moeite gewoon mijn Intex slangen kan aansluiten.
Ga ik weer voor de Intex of raden jullie mij iets anders aan?
Alle raad is welkom.
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:33:
[...]
Intex gaat makkelijk jaren mee.
Alleen blijft het niet bij de aanschafprijs, je komt in een rabbit-hole terecht..
Mijn boefje is liev!
Zoek in dit topic op poster @JazsieJB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 22-06-2026 09:21 ]
Tja vanalles
ik gok zo maar dat het een lager issue is van je huidige.Ron273 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:15:
Hallo allemaal,
Dit weekend het zwembad weer opgezet. Alles vorig jaar goed schoongemaakt en ingepakt, dus met twee uurtjes stond de Intex 549x274 weer. Nou maakt de de ZFP vorig jaar al wat meer geluid dan anders, toen ik hem gisteren opstartte klonk hij als een koffiemolen die grind probeert te malen. Dat kan ik de buren echt niet aandoen. Als echte tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakte en het hele ding uit elkaar gehaald. Dat viel nog niet mee, maar zo op het oog niets mis. Nu kan ik hem nog verder slopen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zoek dus naar een andere zwembadpomp. Heb nu een SX2100 (6m3) maar zie hier ook andere pompen voorbij komen. Ik zoek een pomp die in ieder geval stiller is dan de huidige, maar ben niet op zoek naar een pomp waar ik de snelheid kan regelen. Zou wel lekker zijn als ik zonder al te veel moeite gewoon mijn Intex slangen kan aansluiten.
Ga ik weer voor de Intex of raden jullie mij iets anders aan?
Alle raad is welkom.
voor een nieuwe wellicht dat je beter de volgende punten mee te nemen:
* voorfilter
* 6m3 (hmax intressant?)
* timer(s) of ga je voor een slimme stekker ?
* 32 en/of 38mm aansluiting
* nieuwe filter ton (j/n)
* wil je eventueel regelen van snelheid/flow ?
Heb je een short list zou ik deze even in het topic als zoek opdracht pakken kijken wat anderen ervaren.
Tja vanalles
Ik ben al lang geleden gestopt met het kijken naar de TA waarde. Die is vrijwel altijd 200 bij mij, terwijl de pH netjes 7.25 is bijv.HyperBart schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:09:
Ik zag wat posts rond PV en warmtepompen voorbij komen alsook wat problemen met groen water.
Ik moet naar alkaliniteit nooit kijken, ik ga altijd enorm af op Ph en gooi dan af en toe een paar chloortabletjes in een drijvende dispenser en eentje schroef ik mee ik achter het roostertje van aanzuigmond van mijn Intex bad.
Chloor ligt altijd tikje te laag maar water is kraakhelder.
Mijn volgorde voor helder water:
1. altijd pH eerst... altijd
2. CYA op pijl houden (wordt verkocht als chloorstabilisator)
3. chloor (niet meer dan nodig, in mijn geval via zout elektrolyse 4-5 uurtjes per dag)
4. filteren filteren filteren. 24/7 op lage toeren. En regelmatig filter backwashen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zeil eraf laten kan ja, als dat niet helpt kan je kiezen tussen koelen met de WP of een deel van het water vervangen. Dat laatste is natuurlijk ook zonde van het water en chloor.BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Yes hier ook al een paar dagen dag en nacht het zeil eraf. Wel heb ik de chloor productie wat opgeschroeft en draait het zoutwatersysteem wat langer omdat zonder zeil het chloor makkelijk vervliegt. Met deze temperaturen wil ik het bad echt rond de 28 graden houden, gisteren was het al 29 graden en dan koel je al minder af. Ook heel kort even getest of het koelen werkte, en dat deed de warmtepomp, dus dat kan nog wel eens van pas komen deze week...BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
edit: vannacht zonder zeil afgekoeld van 28,5 tot 25,5 graden
Yep... tijdens een hittegolf staat hier de WP regelmatig aan... om te koelen, anders is het niet lekker. Je koelt niet af in water van 32 graden als het 3 dagen rond de 35 is.Plenkske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Zeil eraf laten kan ja, als dat niet helpt kan je kiezen tussen koelen met de WP of een deel van het water vervangen. Dat laatste is natuurlijk ook zonde van het water en chloor.
Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder
(Poolex Q7)
Einde dag gister 30 graden. Onafgedekt 'afgekoeld' tot 28.
:strip_exif()/f/image/7I34UAML9aL73EFhOrlUIiG6.png?f=user_large)
En er zijn zeer warme dagen op komst
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:43 ]
1. Zeil eraf laten zodat het kan afkoelen. De nachten zijn opzich nog redelijk koel, het zou nog kunnen.BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
2. Actief koelen met warmtepomp.
Indien je zonnepanelen hebt en overschot zou ik gewoon actief koelen.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Werkt dat goed ? En valt dat mee qua verbruik ?paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Yep... tijdens een hittegolf staat hier de WP regelmatig aan... om te koelen, anders is het niet lekker. Je koelt niet af in water van 32 graden als het 3 dagen rond de 35 is.
Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder
(Poolex Q7)
Hij heeft 2 keer even gekoeld eergisteren.Plenkske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]
Werkt dat goed ? En valt dat mee qua verbruik ?
/f/image/ZdziGXq3Wl6xj8Gp8O2DgGo3.png?f=fotoalbum_large)
Opgenomen vermogen zit op die momenten meestal rond de 550W op "Eco cool".
Ik verwacht dat ie vanaf overmorgen wel vaker zal moeten koelen 3 dagen lang.
Ik initieer dat nog even handmatig, want 28 vind ik niet nodig; ik wil het graag rond de 29.
Misschien een keer een automation voor maken.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:47 ]
35 graden word de liner flexibel(er) dan gewenst.BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
meest effectieve is wellicht een parasol te plaatsen (ook handig voor de badgasten tegen zon overload),
* cover erop/eraf helpt 1 a 2 graden zeg maar, maar het schaad niet om hem er af te laten
* Als je toegang hebt tot 3d printer(s) kan je een fontijntje printen, (www.printables.com 3d models--> "pool")
* je kan je tuinslang met een "mist" stand over je bad laten sproeien (direct uit de kraan)
* USB waterpompjes(drink fontein katten) / vijver floaters kunnen mooie/handige sproeiers zijn
Tja vanalles
De warmte elementen in die dingen zijn vaak minder zuinig dan gehoopt waardoor je met wat tweaken toch mogelijk een warmtepomp wil aansluiten.JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
Inderdaad waterbehandeling en filters. Een stofzuiger om de jacuzzi te zuigen qua zand etc.
Speciale behandeling om ook de jets schoon te houden.
Verder kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een zeil erover of kap wil je sowieso. En mogelijk verdere isolatie eromheen ook ter bescherming. Het is toch vaak een opblaasbaar iets waar je geen gaten in wilt.
En met een paar jaar staat er een vaste jacuzzi?
Afkoelen of wat zwemmen gaat ook niet in zoiets, het is meer om te relaxen. Juist in najaar of voorjaar ook heerlijk om te gebruiken.
Met een zwemelastiek is zwemmen in 4x2 nog wel te doen.
Ja dat weet ik nog wel dat @Jazsie zo'n mooi ding met ombouw heeft, maar dat is voor als je serieus zo'n ding aanschaft, nu is het de vrouw pleasen die wat verkoeling zoekt.vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:21:
[...]
Zoek in dit topic op poster @Jazsie(ps hij heeft/had bad + spa als ik het goed onthouden heb)
Oh dat weet ik hoor, ik heb net een groot Intex bad afgegeven aan mijn broertje met Fairland WP, ZFP, chloordispenser enz. Dit is puur zodat je even "in een bakje water" kan gaan zitten, maar ook snel een beetje temperatuur erin hebt, als het straks/avond wat koeler is weer.Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:51:
[...]
De warmte elementen in die dingen zijn vaak minder zuinig dan gehoopt waardoor je met wat tweaken toch mogelijk een warmtepomp wil aansluiten.
Inderdaad waterbehandeling en filters. Een stofzuiger om de jacuzzi te zuigen qua zand etc.
Speciale behandeling om ook de jets schoon te houden.
Verder kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een zeil erover of kap wil je sowieso. En mogelijk verdere isolatie eromheen ook ter bescherming. Het is toch vaak een opblaasbaar iets waar je geen gaten in wilt.
En met een paar jaar staat er een vaste jacuzzi?
Afkoelen of wat zwemmen gaat ook niet in zoiets, het is meer om te relaxen. Juist in najaar of voorjaar ook heerlijk om te gebruiken.
Met een zwemelastiek is zwemmen in 4x2 nog wel te doen.
Mijn boefje is liev!
Ik heb een aan/uit warmtepomp, dus die kan alleen op standje orkaan of niets. Volgens de specs doet ie 48dba op 1 meter afstand (Poolex Nano 2025 3KW), maar dat is volgens mij heel creatief gemeten. Subjectief zit ie wel rond de 58~60dba. Beide buren weten dat ik zo'n ding heb (rijtjeshuis) en vinden het prima, maar toch probeer ik het geluidsoverlast maar een beetje te beperken. Als het dit jaar blijft bevallen dan gaat de aan/uit op MP en komt er een inverter model voor terugJazsie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]
1. Zeil eraf laten zodat het kan afkoelen. De nachten zijn opzich nog redelijk koel, het zou nog kunnen.
2. Actief koelen met warmtepomp.
Indien je zonnepanelen hebt en overschot zou ik gewoon actief koelen.
Mijn buren hebben zo'n ding. Je onderschat echt hoeveel herrie/overlast zoiets geeft. Vooral als ze er 's avonds in gaan zitten en dan lekker kletsen over het geluid van de bubbels heen.JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;
[Afbeelding]
Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis
*sowieso
Bubbels gaan hier toch niet aan... ik trek dat ook niet.DonJunior schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
[...]
Mijn buren hebben zo'n ding. Je onderschat echt hoeveel herrie/overlast zoiets geeft. Vooral als ze er 's avonds in gaan zitten en dan lekker kletsen over het geluid van de bubbels heen.
Mijn boefje is liev!
Ik heb de warmtepomp dit weekend 2x een nacht uit laten staan, om te kijken hoe snel hij afkoelt. Zaterdag op zondag is hij afgekoeld van 31 naar 27. Overdag weer opgewarmd tot ca. 31. Zondag op maandag is hij afgekoeld van 31 naar 25 (waarschijnlijk was het kouder vannacht en waaide het harder). Ik heb een 16,8m3 zwembad en ik gebruik geen afdekzeil.BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Nu is de filterpomp erg rumoerig en lekt ook bij een aansluiting en wil ik aan het einde van het jaar een andere evt tweedehandse pomp aanschaffen, maar dan eentje welke beter te reguleren is. Nu is het allemaal aan-uit met deze pomp. Hebben jullie tips voor me welk merk?
[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 22-06-2026 10:19 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder
(Poolex Q7)
oe!BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]
[...]
Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
[Afbeelding]
Dat is eigenlijk wel een goeie ja!
Ga ik straks eens 'induiken' HA!
Tip: Google eens op 'zwemelastiek'. Als je de 122cm variant hebt, kan je daar echt serieus mee zwemmen. Wij zwemmen met zo'n elastiek in onze 457x122 Intex.wowly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:17:
Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste)
Al moet ik bekennen dat het zwemmen niet in verhouding staat tot het 'op een luchtbedje liggen dobberen', want dat blijft toch het lekkerst..
helaasBastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]
[...]
Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
[Afbeelding]
Het is meer dat ik niet wil dat die WP voor Jan joker aanspringt.MikeyMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:07:
@paQ maar koelt ie daadwerkelijk zo hard dan? Met dome dicht en zon er vol op is stabiel houden bij mij momenteel het hoogst haalbare.
Ik zou nog een afwijking van 1 graad kunnen instellen natuurlijk. (P09) Maar dat werkt dan averechts met verwarmen. (Niet dat veel gebeurt)
Hij heeft de hele dag volle zon. De WP staat hooguit 3-5 dagen per jaar op verwarmen. De rest gaat vanzelf.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 11:11 ]
Ik sta hier wel van te kijken; bij mij heeft gisteren gewoon nog heel de dag de warmtepomp aangestaan om te verwarmen;water is nu 28 graden.BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Warmtepomp staat wel alleen overdag aan, 's nachts altijd uit. Gisteren roldeck geinstalleerd dus afkoelen over de nacht zal nu wel minder gaan worden.
Heb de warmtepomp nu uit gezet, ben benieuwd op welke temperatuur het zal blijven nu. Bij ons wordt er alleen geplonst, niet gezwommen. Kinderen zitten er heel de dag in tot 's avonds dus 28-30 graden is prima.
Ah, zie nu dat het bij jou om kleiner opzetzwembad gaat. dat zal zich anders gedragen dan 30m3 ingegraven.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 22-06-2026 11:28 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De ingegraven houden als het goed is makkelijker de warmte vast, maar hebben ook iets meer nodig om op te waremn. Opzetbaden warmen wat makkelijker op omdat de zon meer oppervlakte bereikt, en omdat ze meestal kleiner zijn qua aantal m3.
Je zou ook kunnen kijken naar een frequentie regelaar en kijken of het daarmee beter wordtwowly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:17:
Hmm, vorig jaar was het grote vierkante intexbad toch echt teveel geplakt en gescheurd dat we maar een ander (tweedehands 1 jaar oud) zwembad hebben gekocht. Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste). Staat sinds begin Mei al op en al erg veel van kunnen genieten. Grote pomp van Van Cranenbroek, een zoutchloorsysteem en een warmtepomp erbij en hoppa.
Nu is de filterpomp erg rumoerig en lekt ook bij een aansluiting en wil ik aan het einde van het jaar een andere evt tweedehandse pomp aanschaffen, maar dan eentje welke beter te reguleren is. Nu is het allemaal aan-uit met deze pomp. Hebben jullie tips voor me welk merk?
Ben zelf ooit begonnen met de bekende Intex set maar mijn buren vonden dat niet leuk. Pomp vervangen voor een pomp van Aquaforte met losse Isaver (was toen goedkoper dan een pomp met ingebouwde regelaar).
Eerst nog een paar jaar gekoppeld aan het intex vat maar toen daar de hendel van brak een vat van Weau gekocht
Enige wat ik nu hoor is de inspuiter van mijn Prism frame bad
weet je zeker dat je dat monster ernaast wilt hebben ?JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;
[Afbeelding]
wellicht wil je NADA tweaken .. maar gaat de liner van deze naar de maan of bevalt er iets niet . .kan je nu alles weg doen .. losse modules zijn iets meer pruts gehalte . maar als je overstapt bv op een vast model / of los kan je alles verkopen of delen hergebruiken .. je hebt dan meer opties als nu
anway .. just my 2 cents be happy
Tja vanalles
Wat is het debiet van je ZFP en heb je een 32 of 38mm inspuiter?Togi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:58:
Enige wat ik nu hoor is de inspuiter van mijn Prism frame bad
afdekzeil is meer om je chloor verdamping tegen te gaan en heb je dus sneller algen bij het openlatenFanta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Ik heb de warmtepomp dit weekend 2x een nacht uit laten staan, om te kijken hoe snel hij afkoelt. Zaterdag op zondag is hij afgekoeld van 31 naar 27. Overdag weer opgewarmd tot ca. 31. Zondag op maandag is hij afgekoeld van 31 naar 25 (waarschijnlijk was het kouder vannacht en waaide het harder). Ik heb een 16,8m3 zwembad en ik gebruik geen afdekzeil.
afkoeling is inderdaad de wind die er overheen/langs waait ..
Vind 31 graden wel erg warm,
Tja vanalles
De 38mm hydro (aero) inspuiter die standaard bij het bad zaten (prism frame greywood rond 5.49m met een inhoud van 24m3) en de pomp is de Aquatechnix Aqua master 10SkorpionNL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Wat is het debiet van je ZFP en heb je een 32 of 38mm inspuiter?
Dus 10m3/h
Tsja. Ik kan de zon niet op afstand uitzetten. Mijn warmtepomp verwarmt tot 28, alles daarboven is de schuld van de zon.vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
[...]
afdekzeil is meer om je chloor verdamping tegen te gaan en heb je dus sneller algen bij het openlaten
afkoeling is inderdaad de wind die er overheen/langs waait ..
Vind 31 graden wel erg warm,
Ah ja, dat zal dan lastig zijn om het geluid te verminderen tenzij je naar een nog grotere opening gaat of minder hard gaat pompen.Togi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:55:
[...]
De 38mm hydro (aero) inspuiter die standaard bij het bad zaten (prism frame greywood rond 5.49m met een inhoud van 24m3) en de pomp is de Aquatechnix Aqua master 10
Dus 10m3/h
Ik had eerst 32mm met een handdoek om de aansluiting aan de buitenkant om het geluid te verminderen. Nadat ik de conversie naar 38mm heb gedaan is het “jet” geluid verdwenen en hoef ik geen handdoek meer te gebruiken.
Ik heb overigens wel altijd het zwarte dekseltje op het aero stukje, want anders maakt het alsnog een best geluid.
Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.
Ik heb hetzelfde bad.Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
Hi all,
Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.
Wij hebben er van die blauwe zwembadtegels onder van de Action. Soort puzzelstukjes.
Ik spuit ze na het seizoen volledig schoon en berg ze op zolder op. Plaatsen waar tegels meer verzakt zijn heb ik er 2 op elkaar gepuzzeld.
Nu is ons terras niet heel hoogwaardig qua kwaliteit en moet het hoognodig opnieuw gelegd worden.
Maar dit werkt voor ons goed.
Geen xps platen tenzij die tegen 500kg per m2 kunnenWasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
Hi all,
dit is wellicht wat je zoekt https://www.google.com/search?q=zwembadtegels
Dikte maakt niet zoveel uit 0,4mm of 1cm, beiden ervaar je wel genot vs liner direct op steen. (en ja je pool-pootjes kunnen er ook op staan)
Handig is wel een zwembadtapijt ertussen is makkelijker je bodem glad strijken
je kan ook wat watervast hout bij de bouwmarkt scoren (deze pas onder de poten zetten wanneer je bad 25% gevuld is) daar zagen ze op verzoek mooie vierkantjes ervan
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 22-06-2026 15:27 ]
Tja vanalles
je gaat wel de pootjes zien afgedrukt in de tegels als je het opruimt, verkleuring op plekken waar het bad niet / wel stond.Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?
je knie-en/voeten van de zwembad bezoekers zijn je zeer dankbaar bij gebruik van de zwembadtegels, dat is wat denk ik het meeste telt.
Tja vanalles
Ik zie de afdrukken van de poten erop, dat is het ook wel.Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?
Ik leg degene met afdruk elk jaar op dezelfde plek en heb 2 pakken reserve.
Het valt wel mee. En het zit/loopt veel zachter.
Bestaan er überhaupt XPS platen die dat niet kunnen?vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Geen xps platen tenzij die tegen 500kg per m2 kunnen
Ik wil nu een filtermedium bestellen, en dit keer voor glas gaan als dat kan. In de specificaties staat het volgende: "Als de installatie is aangesloten hoeft alleen nog filterzand (kwartszand met een zandkorreling: 0,4-0,8 mm) (vulhulp in de set inbegrepen) of filterballen worden gevuld. Deze worden niet meegeleverd."
Is dan Nature works Hi-Tech Filterglas geschikt? Ik lees bij Toppy dat het een exacte korrelgrootte van 0,8 mm zou hebben. Of kan ik beter voor glasparels gaan?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb geen ervaring, maar wel interesse. Vind die strips ook nogal onhandig.chimera2 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:21:
Heeft er iemand ervaring met:
Intex digitale zwembadtester
Ik heb nu die strips maar dat werkt naar mijn mening voor geen meter.
Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.
Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden
Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?
[ Voor 4% gewijzigd door Bassbounce op 22-06-2026 17:31 ]
Er zijn ontelbare accessoires. Kan uit de hand lopen, zoals ik nu stoelen aan het frame heb hangenJB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Er zijn ook uitwasbare fibre bollen.Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.
Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.
Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
Maar hier zit ook wel meteen de waarde van een zand / glaskorrels filter. Groot vat met medium, als het vuil is, spoel je het op de kracht van de waterpomp uit en dump je het vuile water (backwash). Duurt 20-30 sec. Dan kun je er weer tegenaan.
1000l klinkt wel heel weinig maar filters gaan maar ff mee. 2 dagen vind ik wel vrij kort. Ik ben heel snel naar zfp gegaan maar we begonnen gelijk met een bad van 3.6m x 70. Inmiddels 3.6 x 1.2.Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.
Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
Je hebt ook kleine zfp maar de vraag blijft dan hoelang blijf je nog met dit zwembad en heb je volgend jaar een groter bad en dus ook een grotere pomp nodig?
[This space is for rent]
Kan jou pomp niet koelen?Fanta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:24:
[...]
Tsja. Ik kan de zon niet op afstand uitzetten. Mijn warmtepomp verwarmt tot 28, alles daarboven is de schuld van de zon.
Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:14:
[...]
Kan jou pomp niet koelen?ik kan de mijne vastzetten op een bepaalde temperatuur.
Ik zou niet weten hoe, ik stel hem in op 28 graden en zodra het zwembad die temperatuur bereikt stopt hij ermee. Ik heb het idee dat het een vrij dom ding is, technisch zal hij het misschien moeten kunnen, maar dan zit het hem in de aansturing en daar ben ik niet zo handig mee.
dunno, het ging er meer om dat "druksterkte" en gewicht zeker wel dingen zijn om mee rekening te houden.Driehoek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Bestaan er überhaupt XPS platen die dat niet kunnen?
eps 20 is bv piepschuim en eps200 kan geen deuk inslaan (lastig)
Tja vanalles
Ik ook. Maar ik zie nog bar weinig/geen revieuws. dus was benieuwd of iemand hier ervaring ermee heeftGrowMyHair schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Ik heb geen ervaring, maar wel interesse. Vind die strips ook nogal onhandig.
Ik heb het inmiddels gevonden, en hij zou het moeten kunnen. Ga ik eens proberen deze week!Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:16:
Welk model/type heb je? Misschien weet iemand het hier zo te vertellen.
Deze heb ik: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Toen ik hem kocht bood Toppy hem volgens mij niet aan (of hij was niet op voorraad en is me daarom nooit opgevallen), ik heb hem via Praxis gekocht bij een Franse internetter. Zij waren wat minder scheutig met het geven van informatie over het apparaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Fanta op 23-06-2026 08:09 ]
Ons bad van 2300 liter staat nu ongeveer 4 weken en daar zit nu na 4 weken nog steeds hetzelfde filter in (Type A). Wel spoel ik het filter 's avonds op dagen dat er gezwommen is schoon met de tuinslang. Dan is het filter zichtbaar verkleurd. Filter is tot op heden nog elke keer prima schoon te krijgen, dus ik gebruik nog steeds dezelfde cartridge.Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
2 dagen is erg kort, en klinkt alsof het mega vervuild is.Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
een filter hoort 5-7 dagen mee te gaan.
Als je 3 of meer filters hebt, kan je er 2 op een rotatie zetten en elke x dagen omwisselen.
ik had in een gesloten emmer (in de schaduw) wat Dasty zitten en net voordat ik de filter ging wisselen maakte ik pas de oude filter schoon. als ik wat te hardhandig was geweest, dan pak je de reserve.
maar ik vermoed dat je oorzaak meer in het gebruik/onderhoud zit op andere plek(ken) zoals:
* Heb je een cover/afdekking van het zwembad (voorkomt vuil in het zwembad / chloor verdamping wanneer je het niet gebruikt.
* een voetenbadje aanleren te gebruiken aan het gezin voorkomt veel vuil.
Ter info er zijn andere "filters" te verkrijgen voor je pomp te verkrijgen, heb je een 3d printer kan je zelfs een filter reiniger zelf printen (129,- voor zoiets is mij te prijzig), Cover/voetenbadje zijn echter veel effectiever. Ga je groter bad (4 kuub of meer) dan is een zandfilterpomp een verademing.
Tja vanalles
Plek waar dat bad staat (einde terras) is nu overgoten door schaduw omdat we een Catalapa hebben laten planten om het terras van schaduw te voorzien. Een andere plek zoeken en klaarmaken was te veel moeite. Benieuwd wat dit met de temperatuur van het water gaat doen en natuurlijk ook vuiligheid vanuit de boom.
Straks kijken of ik de cartridge pomp nog aan de praat krijg en anders de portemonnee trekken voor een zandfilterpomp, mits deze nog op voorraad zijn ergens.
PSN: bollsie
Iemand een idee waar ik de jet? (omcirkelde onderdeel) kan vinden? Deze zit niet in de doos. Een review op Amazon.de rept daar ook over als kritiek, alsmede dat Intex niet thuis geeft.JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
[Afbeelding]
Nu wil ik dat ding best zelf bestellen, maar ik krijg het ook nergens gevonden als spare part…
Mijn boefje is liev!
Poëtischsjufke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:40:
Plek waar dat bad staat (einde terras) is nu overgoten door schaduw
Is dat niet misschien een ingebouwd onderdeel ?JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Iemand een idee waar ik de jet? (omcirkelde onderdeel) kan vinden? Deze zit niet in de doos. Een review op Amazon.de rept daar ook over als kritiek, alsmede dat Intex niet thuis geeft.
Nu wil ik dat ding best zelf bestellen, maar ik krijg het ook nergens gevonden als spare part…
[Afbeelding]
In de omschrijving zie ik: Combinatie van krachtige en rustgevende bubbelstralen
En ook Meegeleverde accessoires
2 hoofdsteunen, 1 chloordrijver, 2 filtercartridges, 1 afdekhoes, 1 grondzeil, 1 ledlamp, 1 opbergtas, afdekzeil, pomp
En heb je ook nog een zijl tussen (de tegels en het bad)?Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:24:
[...]
Ik heb hetzelfde bad.
Wij hebben er van die blauwe zwembadtegels onder van de Action. Soort puzzelstukjes.
Ik spuit ze na het seizoen volledig schoon en berg ze op zolder op. Plaatsen waar tegels meer verzakt zijn heb ik er 2 op elkaar gepuzzeld.
Nu is ons terras niet heel hoogwaardig qua kwaliteit en moet het hoognodig opnieuw gelegd worden.
Maar dit werkt voor ons goed.
Nee. Alleen tegels.Wasgij schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:10:
[...]
En heb je ook nog een zijl tussen (de tegels en het bad)?
Volgens mij zat daar eerst de filter. Nu zit er een grotere filter rechtstreeks in de pomp geklikt (S2), maar had gehoopt daar dan een chloortabletje in te leggenPlenkske schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Is dat niet misschien een ingebouwd onderdeel ?
In de omschrijving zie ik: Combinatie van krachtige en rustgevende bubbelstralen
En ook Meegeleverde accessoires
2 hoofdsteunen, 1 chloordrijver, 2 filtercartridges, 1 afdekhoes, 1 grondzeil, 1 ledlamp, 1 opbergtas, afdekzeil, pomp
Mijn boefje is liev!
Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?
[ Voor 3% gewijzigd door Stoorzendert op 23-06-2026 11:41 ]
+JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:16:
[...]
Volgens mij zat daar eerst de filter. Nu zit er een grotere filter rechtstreeks in de pomp geklikt (S2), maar had gehoopt daar dan een chloortabletje in te leggen
men wil chloor na de pomp hebben, dus niet:Stoorzendert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.
Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?
* niet in filter
* niet in skimmer (lees aanzuigende kant van pomp)
* niet in afzuig filterkap
Chloor is best "agressief", huishoud chloor = 1,5% en dikke bleek maar 3%, terwijl zwembad chloor naar 15% gaat. je kan rustig je neus boven de 2 flessen houden van de supermarkt .. dat houd niet niet lang voor bij een bus (droog) of vloeibaar chloor.. en dat ruik je dagen naderhand nog ..
Chloor is niet schadelijk voor pvc/liner maar je krijgt wel witte vlekken, maar we kunnen niet uitsluiten dat producten broos kan maken of bv makkelijker het vet in de lagers oplost (als er water bij kan) ..
Traag chloor in a floater (die op 1 plek drijft in je zwembad (vast gehouden door cover/bubbelfolie)) is 100% garantie op een witte vlek op de liner.
na de pomp is het verdund (genoeg) in elk geval
Tja vanalles
Tip koop een chloor sluis. Zijn echt niet heel duur. Werken als een trein.Stoorzendert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.
plus je skimmer gaat er aan, chloor gehalte is daar locaal te hoogDennis1812 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Tip koop een chloor sluis. Zijn echt niet heel duur. Werken als een trein.
IN/UIT hebben dezelfde schroefdraad. Een Lay-Z spa doet daar ook de chloortablet in. Is er speciaal voor gemaakt.vso schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:57:
[...]
+
[...]
men wil chloor na de pomp hebben, dus niet:
* niet in filter
* niet in skimmer (lees aanzuigende kant van pomp)
* niet in afzuig filterkap
Chloor is best "agressief", huishoud chloor = 1,5% en dikke bleek maar 3%, terwijl zwembad chloor naar 15% gaat. je kan rustig je neus boven de 2 flessen houden van de supermarkt .. dat houd niet niet lang voor bij een bus (droog) of vloeibaar chloor.. en dat ruik je dagen naderhand nog ..
Chloor is niet schadelijk voor pvc/liner maar je krijgt wel witte vlekken, maar we kunnen niet uitsluiten dat producten broos kan maken of bv makkelijker het vet in de lagers oplost (als er water bij kan) ..
Traag chloor in a floater (die op 1 plek drijft in je zwembad (vast gehouden door cover/bubbelfolie)) is 100% garantie op een witte vlek op de liner.
na de pomp is het verdund (genoeg) in elk geval
Mijn boefje is liev!
Nu heb ik alles aangesloten en het water pompt snel door, voor mijn gevoel zo snel dat het water er net zo koud uit komt als dat het erin ging, de schakelaar staat goed, en er gaat ook water door de mat. als ik de pomp even uitzet en een kwartiertje later weer aan zet komt er super heet water uit de mat.
Is er een oplossing om het water langzamer door de mat te laten gaan waardoor het wel (iets) warmer weer uit de mat komt?
Of een tweede mat voor extra weerstand.
jokes aside,MikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
@vso vloeibare chloor is vrij geurloos. Of ik moet hele bijzondere hebben gekocht
Gebonden chloor zorgt voor de sterkste lucht.
Denk wel dat je een bijzonder iets hebt want je wilt niet dat kind van 5 jaar denkt ... ik drink dat vloeibare limonade meuk even op. e zou wel een sterke walm van af moeten komen (lijkt me ook een verplichting bij gevaarlijke chemicalien, maar dat is above my paygrade)
Teminste als 8 jarig kind bij oma helpen met zwembad water van inground pool te testen staat dat me erg scherp bij. nu aatal decenia ervaring erbij ..
Wil niet zeggen dat je op een andere manier wel min of meer gelijk hebt, chloor ruik je pas als het reageert op lichaams stoffen (zeik/zweet etc) en je zwembad kan best helder en reukloos zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-06-2026 15:04 ]
Tja vanalles
Das wat anders dan de fles bleek uit het keukenkastje natuurlijk. Die zou ik ook niet in het zwembad gooien
Wij hebben hem zaterdag ook gekocht. Prima product... tot je de bubbels aanzet. hij maakt erg veel lawaai we durven hem niet aan te zetten als de buren in de tuin zitten. we hadden graag gezien dat je daar meerdere standen in had gehad.JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
[Afbeelding]
Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier meer om even af te koelen. Overdag kort die dingen aan als de kroost erin zit voor de leuk maar meer niet. Ik heb niks met die bubbels, alsmede de herrie dat je elkaar niet kan verstaan. Als je daar wel naar op zoek bent, dan is dat jammer ja. Ik heb ze al eerder gehoord bij anderen, zijn gewoon herrie dingen... maar wel snel opgezet en opgeruimd nadien. Jaren met slangen, ZFP, WP, chloordispenser in de weer geweest. Eerst zelfs nog met tyleenslangen van die spiralen gemaakt. Dit is gewoon gemak want filter (die wel enorm stil is), waarbij de vrouw graag even wil kunnen badderen met dit weerEbakker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:16:
[...]
Wij hebben hem zaterdag ook gekocht. Prima product... tot je de bubbels aanzet. hij maakt erg veel lawaai we durven hem niet aan te zetten als de buren in de tuin zitten. we hadden graag gezien dat je daar meerdere standen in had gehad.
Ik heb nu een Lay-Z spa chloordispenser op de gok besteld, hoop dat ik die op de inlet kan aansluiten maar zal geheid nét een andere schroefdraad hebben...
Mijn boefje is liev!
We hebben de bubbels ook meer gezien zou leuk zijn. maar inderdaad gewoon lekker badderen was de primaire behoefte en voor die 419 heb je daarvoor een mooi product staan.JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier meer om even af te koelen. Overdag kort die dingen aan als de kroost erin zit voor de leuk maar meer niet. Ik heb niks met die bubbels, alsmede de herrie dat je elkaar niet kan verstaan. Als je daar wel naar op zoek bent, dan is dat jammer ja. Ik heb ze al eerder gehoord bij anderen, zijn gewoon herrie dingen... maar wel snel opgezet en opgeruimd nadien. Jaren met slangen, ZFP, WP, chloordispenser in de weer geweest. Eerst zelfs nog met tyleenslangen van die spiralen gemaakt. Dit is gewoon gemak want filter (die wel enorm stil is), waarbij de vrouw graag even wil kunnen badderen met dit weer
Ik heb nu een Lay-Z spa chloordispenser op de gok besteld, hoop dat ik die op de inlet kan aansluiten maar zal geheid nét een andere schroefdraad hebben...
Dat je er geen geur aan zit geloof ik welMikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:08:
@vso je mag komen ruiken hoor... Standaard 25 liter 12,5% chloor. Geloof niet dat hier regelgeving voor is.
Das wat anders dan de fles bleek uit het keukenkastje natuurlijk. Die zou ik ook niet in het zwembad gooien
Die fles (dikke) bleek leek erg goedkoop alternatief totdat je realiseert dat het gewoon erg verdunt is vs zwembad chloor. er zijn er genoeg die het proberen .. en het zelfde realiseren
je kan andersom het beter doen dingen in huis schoon maken met zwembad chloor lol ..
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-06-2026 16:49 ]
Tja vanalles
:strip_exif()/f/image/DXMAcLoOC2gLhOU7APRw3eYc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nTPDUdInBGo1MnFQ8NMAtkE4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/i3ST5s7QUBmOYXDkOpRoq8nV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Afs7NNp8wNwZL8vUD21fHsvU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/itt6P3j7ooL9VLYAlXC7dO9T.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Oa2MpqMgBz9zHlFqHUUevtyD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RpVh4hI2cyICsb5XLUS2kwWc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/awbrrWxLUVfybqRJZwddv478.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QLEl0IFdK7u3MpQgdxCJRPpd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SidbJ1vu0qyecgGbpTRpnKwj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MuCpzyk84kYYbbCfiXFFws7o.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3ZIFADhQQZLalKj6qkruu8dg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dlVr30VvsdoVeqR8JouFPel9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cYCs3Lg8Nh5FHPbAIepmtRNk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FXngiUgKskBFraQa4hWU8EVP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6xpiWBiOmM98k8lMu6I8b5lD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XJYIO7DDKu9lrdlPiuo4tVNc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/APiv6IqhO7Uavr5t1Qh8GnOd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/c5jUG3MU3e0v9FoJsygUoxig.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Vf5FTV77FhAeQqhpXDjb2Qnk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JgwzxaeE1QN6rzW54reBL9l4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dclLYQpiFQnANVR5Q2CcXOq1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aaJhX7vZAEZ8febRXXDxtZxD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/S2eX9MJMvBr729CTDe8PhqMY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/84NvtwCwbDiTyluLEbIazjs9.png?f=fotoalbum_large)