Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:55
@EiT

Ik denk minder moeite, zit ik niet met grond water te hannesen. Zou op zich geen probleem zijn, ding weegt 1000kg zonder water, en je kunt hem op het asfalt zetten en 17M3 er in kiepen blijft het water er gewoon in. (En we hebben al 3 van die  intex dingen versleten, hier zitten we vaak in het bad, en anders wel in de zee als op vakantie.)

Maar wat ik niet heb is dat al het zand en troep van het gras dat zo je zwembad in waait. Er zijn er hier meer met (maaiveld) zwembaden in de buurt, en ik heb een kennis met zo'n overflow zwembad met skimmers rond om. ziet er fantastisch uit, maar elke scheet waait er in.

Ik kan altijd nog bij me leidingen, en ja ik had een lekkage aan de skimmerbak, jammer als je daar 10 maanden later achter komt en heel je terras er uit kan trekken, of je grasveld.

Maar het idee is wat uitgebreider, in het zwembad zit een verhoging aan die lange kant zo dat als je daar staat, je elleboogje op de rand kan staan, en aan de andere kant op het droge, kunnen comfortabel krukken staan, zo dat je als “bij” het zwembad zit niet contant naar beneden of omhoog zit te praten.

Er is nog een ideetje van een hard glazen blad met een polycarbonaat onderlaag en wat verlichting er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQDXSz9udPb049i9QElCnZ8gPwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfNtynhBcqW2h1sMYrMGMFFW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is glas altijd een dingetje in de buurt van een zwembad, maar dit “tafelblad” word gemaakt door een bevriend bedrijf die dus echt kogelvrij glas maken.

Dus niet uit gemak of weg gegooide moeite, maar een doordacht idee naar eigen wensen.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:26
Argh, lang leve de wegwerpmaatschappij :( Bij de verhuizing een bovenbuis van mijn Bestway Steel Pro Max kwijtgeraakt (of blijven liggen). Even een reserveonderdeel bestellen ... nee dus. Kost even 25% van een compleet zwembad set 8)7 En nergens leverbaar |:(

Door plaatsgebrek geen zwembad meer, maar een abonnement bij het lokale buitenzwembad(je) op loopafstand. De kinderen komen er iedere keer wel vriendjes en vriendinnetjes tegen om mee te spelen. En ik ben niet meer in de weer met een zwembad. Enige nadelen zijn dat er (nog) wel iemand mee moet en ze niet even voor 20 minuten in het zwembad kunnen duiken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 14:39
Trichoglossus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.
Niet perse om heel erg af te koelen wel om lekker in te spelen of rustig te chillen. Echt zwemmen lukt niet in een bad van 3*2m.

Vind het vooral relax om gewoon snel thuis lekker even onder de water te gaan en ook tot laat erin te kunnen blijven.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in orde :D en anders regelen we dat ook wel.

Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?

Mijn boefje is liev!


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:00
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:09:
Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in orde :D en anders regelen we dat ook wel.

Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?
Intex gaat makkelijk jaren mee.
Alleen blijft het niet bij de aanschafprijs, je komt in een rabbit-hole terecht.. 8)

  • Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:21
Hallo allemaal,

Dit weekend het zwembad weer opgezet. Alles vorig jaar goed schoongemaakt en ingepakt, dus met twee uurtjes stond de Intex 549x274 weer. Nou maakt de de ZFP vorig jaar al wat meer geluid dan anders, toen ik hem gisteren opstartte klonk hij als een koffiemolen die grind probeert te malen. Dat kan ik de buren echt niet aandoen. Als echte tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakte en het hele ding uit elkaar gehaald. Dat viel nog niet mee, maar zo op het oog niets mis. Nu kan ik hem nog verder slopen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zoek dus naar een andere zwembadpomp. Heb nu een SX2100 (6m3) maar zie hier ook andere pompen voorbij komen. Ik zoek een pomp die in ieder geval stiller is dan de huidige, maar ben niet op zoek naar een pomp waar ik de snelheid kan regelen. Zou wel lekker zijn als ik zonder al te veel moeite gewoon mijn Intex slangen kan aansluiten.

Ga ik weer voor de Intex of raden jullie mij iets anders aan?

Alle raad is welkom.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:33:
[...]

Intex gaat makkelijk jaren mee.
Alleen blijft het niet bij de aanschafprijs, je komt in een rabbit-hole terecht.. 8)
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?

Mijn boefje is liev!


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
Zoek in dit topic op poster @Jazsie ;) (ps hij heeft/had bad + spa als ik het goed onthouden heb)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 22-06-2026 09:21 ]

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ron273 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:15:
Hallo allemaal,

Dit weekend het zwembad weer opgezet. Alles vorig jaar goed schoongemaakt en ingepakt, dus met twee uurtjes stond de Intex 549x274 weer. Nou maakt de de ZFP vorig jaar al wat meer geluid dan anders, toen ik hem gisteren opstartte klonk hij als een koffiemolen die grind probeert te malen. Dat kan ik de buren echt niet aandoen. Als echte tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakte en het hele ding uit elkaar gehaald. Dat viel nog niet mee, maar zo op het oog niets mis. Nu kan ik hem nog verder slopen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zoek dus naar een andere zwembadpomp. Heb nu een SX2100 (6m3) maar zie hier ook andere pompen voorbij komen. Ik zoek een pomp die in ieder geval stiller is dan de huidige, maar ben niet op zoek naar een pomp waar ik de snelheid kan regelen. Zou wel lekker zijn als ik zonder al te veel moeite gewoon mijn Intex slangen kan aansluiten.

Ga ik weer voor de Intex of raden jullie mij iets anders aan?

Alle raad is welkom.
ik gok zo maar dat het een lager issue is van je huidige.

voor een nieuwe wellicht dat je beter de volgende punten mee te nemen:
* voorfilter
* 6m3 (hmax intressant?)
* timer(s) of ga je voor een slimme stekker ?
* 32 en/of 38mm aansluiting
* nieuwe filter ton (j/n)
* wil je eventueel regelen van snelheid/flow ?

Heb je een short list zou ik deze even in het topic als zoek opdracht pakken kijken wat anderen ervaren.

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
la_fusion schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:22:
[...]
Echt zwemmen lukt niet in een bad van 3*2m.
met zwemelastiek schijnt het wel te kunnen ;)

Tja vanalles


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

HyperBart schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:09:
Ik zag wat posts rond PV en warmtepompen voorbij komen alsook wat problemen met groen water.

Ik moet naar alkaliniteit nooit kijken, ik ga altijd enorm af op Ph en gooi dan af en toe een paar chloortabletjes in een drijvende dispenser en eentje schroef ik mee ik achter het roostertje van aanzuigmond van mijn Intex bad.
Chloor ligt altijd tikje te laag maar water is kraakhelder.
Ik ben al lang geleden gestopt met het kijken naar de TA waarde. Die is vrijwel altijd 200 bij mij, terwijl de pH netjes 7.25 is bijv.

Mijn volgorde voor helder water:
1. altijd pH eerst... altijd
2. CYA op pijl houden (wordt verkocht als chloorstabilisator)
3. chloor (niet meer dan nodig, in mijn geval via zout elektrolyse 4-5 uurtjes per dag)
4. filteren filteren filteren. 24/7 op lage toeren. En regelmatig filter backwashen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Zeil eraf laten kan ja, als dat niet helpt kan je kiezen tussen koelen met de WP of een deel van het water vervangen. Dat laatste is natuurlijk ook zonde van het water en chloor.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:59
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Yes hier ook al een paar dagen dag en nacht het zeil eraf. Wel heb ik de chloor productie wat opgeschroeft en draait het zoutwatersysteem wat langer omdat zonder zeil het chloor makkelijk vervliegt. Met deze temperaturen wil ik het bad echt rond de 28 graden houden, gisteren was het al 29 graden en dan koel je al minder af. Ook heel kort even getest of het koelen werkte, en dat deed de warmtepomp, dus dat kan nog wel eens van pas komen deze week...

edit: vannacht zonder zeil afgekoeld van 28,5 tot 25,5 graden :o :*)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Plenkske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:36:
[...]


Zeil eraf laten kan ja, als dat niet helpt kan je kiezen tussen koelen met de WP of een deel van het water vervangen. Dat laatste is natuurlijk ook zonde van het water en chloor.
Yep... tijdens een hittegolf staat hier de WP regelmatig aan... om te koelen, anders is het niet lekker. Je koelt niet af in water van 32 graden als het 3 dagen rond de 35 is.

Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder :/
(Poolex Q7)

Einde dag gister 30 graden. Onafgedekt 'afgekoeld' tot 28.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niJVM4LTFwn5gFlotFWiK6w6qlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7I34UAML9aL73EFhOrlUIiG6.png?f=user_large

En er zijn zeer warme dagen op komst

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
1. Zeil eraf laten zodat het kan afkoelen. De nachten zijn opzich nog redelijk koel, het zou nog kunnen.
2. Actief koelen met warmtepomp.

Indien je zonnepanelen hebt en overschot zou ik gewoon actief koelen.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Yep... tijdens een hittegolf staat hier de WP regelmatig aan... om te koelen, anders is het niet lekker. Je koelt niet af in water van 32 graden als het 3 dagen rond de 35 is.

Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder :/
(Poolex Q7)
Werkt dat goed ? En valt dat mee qua verbruik ?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Plenkske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Werkt dat goed ? En valt dat mee qua verbruik ?
Hij heeft 2 keer even gekoeld eergisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GDqgF0LhJlO8YkYv5itN_uZTCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZdziGXq3Wl6xj8Gp8O2DgGo3.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen zit op die momenten meestal rond de 550W op "Eco cool".
Ik verwacht dat ie vanaf overmorgen wel vaker zal moeten koelen 3 dagen lang.

Ik initieer dat nog even handmatig, want 28 vind ik niet nodig; ik wil het graag rond de 29.
Misschien een keer een automation voor maken.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:47 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
35 graden word de liner flexibel(er) dan gewenst.

meest effectieve is wellicht een parasol te plaatsen (ook handig voor de badgasten tegen zon overload),

* cover erop/eraf helpt 1 a 2 graden zeg maar, maar het schaad niet om hem er af te laten
* Als je toegang hebt tot 3d printer(s) kan je een fontijntje printen, (www.printables.com 3d models--> "pool")
* je kan je tuinslang met een "mist" stand over je bad laten sproeien (direct uit de kraan)
* USB waterpompjes(drink fontein katten) / vijver floaters kunnen mooie/handige sproeiers zijn

Tja vanalles


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
De warmte elementen in die dingen zijn vaak minder zuinig dan gehoopt waardoor je met wat tweaken toch mogelijk een warmtepomp wil aansluiten.
Inderdaad waterbehandeling en filters. Een stofzuiger om de jacuzzi te zuigen qua zand etc.

Speciale behandeling om ook de jets schoon te houden.
Verder kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een zeil erover of kap wil je sowieso. En mogelijk verdere isolatie eromheen ook ter bescherming. Het is toch vaak een opblaasbaar iets waar je geen gaten in wilt.

En met een paar jaar staat er een vaste jacuzzi?
Afkoelen of wat zwemmen gaat ook niet in zoiets, het is meer om te relaxen. Juist in najaar of voorjaar ook heerlijk om te gebruiken.

Met een zwemelastiek is zwemmen in 4x2 nog wel te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Zoek in dit topic op poster @Jazsie ;) (ps hij heeft/had bad + spa als ik het goed onthouden heb)
Ja dat weet ik nog wel dat @Jazsie zo'n mooi ding met ombouw heeft, maar dat is voor als je serieus zo'n ding aanschaft, nu is het de vrouw pleasen die wat verkoeling zoekt.
Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:51:
[...]

De warmte elementen in die dingen zijn vaak minder zuinig dan gehoopt waardoor je met wat tweaken toch mogelijk een warmtepomp wil aansluiten.
Inderdaad waterbehandeling en filters. Een stofzuiger om de jacuzzi te zuigen qua zand etc.

Speciale behandeling om ook de jets schoon te houden.
Verder kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een zeil erover of kap wil je sowieso. En mogelijk verdere isolatie eromheen ook ter bescherming. Het is toch vaak een opblaasbaar iets waar je geen gaten in wilt.

En met een paar jaar staat er een vaste jacuzzi?
Afkoelen of wat zwemmen gaat ook niet in zoiets, het is meer om te relaxen. Juist in najaar of voorjaar ook heerlijk om te gebruiken.

Met een zwemelastiek is zwemmen in 4x2 nog wel te doen.
Oh dat weet ik hoor, ik heb net een groot Intex bad afgegeven aan mijn broertje met Fairland WP, ZFP, chloordispenser enz. Dit is puur zodat je even "in een bakje water" kan gaan zitten, maar ook snel een beetje temperatuur erin hebt, als het straks/avond wat koeler is weer.

Mijn boefje is liev!


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]


1. Zeil eraf laten zodat het kan afkoelen. De nachten zijn opzich nog redelijk koel, het zou nog kunnen.
2. Actief koelen met warmtepomp.

Indien je zonnepanelen hebt en overschot zou ik gewoon actief koelen.
Ik heb een aan/uit warmtepomp, dus die kan alleen op standje orkaan of niets. Volgens de specs doet ie 48dba op 1 meter afstand (Poolex Nano 2025 3KW), maar dat is volgens mij heel creatief gemeten. Subjectief zit ie wel rond de 58~60dba. Beide buren weten dat ik zo'n ding heb (rijtjeshuis) en vinden het prima, maar toch probeer ik het geluidsoverlast maar een beetje te beperken. Als het dit jaar blijft bevallen dan gaat de aan/uit op MP en komt er een inverter model voor terug :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSz-Xf8lV-BAU9kTIWWFPpxgfw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2eX9MJMvBr729CTDe8PhqMY.jpg?f=fotoalbum_large

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+

Mijn boefje is liev!


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
Mijn buren hebben zo'n ding. Je onderschat echt hoeveel herrie/overlast zoiets geeft. Vooral als ze er 's avonds in gaan zitten en dan lekker kletsen over het geluid van de bubbels heen.

*sowieso


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DonJunior schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Mijn buren hebben zo'n ding. Je onderschat echt hoeveel herrie/overlast zoiets geeft. Vooral als ze er 's avonds in gaan zitten en dan lekker kletsen over het geluid van de bubbels heen.
Bubbels gaan hier toch niet aan... ik trek dat ook niet.

Mijn boefje is liev!


  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Ik heb de warmtepomp dit weekend 2x een nacht uit laten staan, om te kijken hoe snel hij afkoelt. Zaterdag op zondag is hij afgekoeld van 31 naar 27. Overdag weer opgewarmd tot ca. 31. Zondag op maandag is hij afgekoeld van 31 naar 25 (waarschijnlijk was het kouder vannacht en waaide het harder). Ik heb een 16,8m3 zwembad en ik gebruik geen afdekzeil.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44
Hmm, vorig jaar was het grote vierkante intexbad toch echt teveel geplakt en gescheurd dat we maar een ander (tweedehands 1 jaar oud) zwembad hebben gekocht. Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste). Staat sinds begin Mei al op en al erg veel van kunnen genieten. Grote pomp van Van Cranenbroek, een zoutchloorsysteem en een warmtepomp erbij en hoppa.

Nu is de filterpomp erg rumoerig en lekt ook bij een aansluiting en wil ik aan het einde van het jaar een andere evt tweedehandse pomp aanschaffen, maar dan eentje welke beter te reguleren is. Nu is het allemaal aan-uit met deze pomp. Hebben jullie tips voor me welk merk?

[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 22-06-2026 10:19 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder :/
(Poolex Q7)
Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnTSoNMuGcyw7uRi86rQTdQ5qSk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B58LNkI7tbShC27zyfIYIvn1.png?f=user_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]


[...]

Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
[Afbeelding]
oe! :o
Dat is eigenlijk wel een goeie ja!


Ga ik straks eens 'induiken' HA!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

wowly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:17:
Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste)
Tip: Google eens op 'zwemelastiek'. Als je de 122cm variant hebt, kan je daar echt serieus mee zwemmen. Wij zwemmen met zo'n elastiek in onze 457x122 Intex.

Al moet ik bekennen dat het zwemmen niet in verhouding staat tot het 'op een luchtbedje liggen dobberen', want dat blijft toch het lekkerst.. 8)

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]


[...]

Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
[Afbeelding]
helaas :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idehJ-GxriUtKFoScxcLzGHiH5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWjuZ4Lo1PS3rsj16CXiV6FP.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@paQ maar koelt ie daadwerkelijk zo hard dan? Met dome dicht en zon er vol op is stabiel houden bij mij momenteel het hoogst haalbare.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

MikeyMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:07:
@paQ maar koelt ie daadwerkelijk zo hard dan? Met dome dicht en zon er vol op is stabiel houden bij mij momenteel het hoogst haalbare.
Het is meer dat ik niet wil dat die WP voor Jan joker aanspringt.
Ik zou nog een afwijking van 1 graad kunnen instellen natuurlijk. (P09) Maar dat werkt dan averechts met verwarmen. (Niet dat veel gebeurt)


Hij heeft de hele dag volle zon. De WP staat hooguit 3-5 dagen per jaar op verwarmen. De rest gaat vanzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 11:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Ik sta hier wel van te kijken; bij mij heeft gisteren gewoon nog heel de dag de warmtepomp aangestaan om te verwarmen;water is nu 28 graden.

Warmtepomp staat wel alleen overdag aan, 's nachts altijd uit. Gisteren roldeck geinstalleerd dus afkoelen over de nacht zal nu wel minder gaan worden.

Heb de warmtepomp nu uit gezet, ben benieuwd op welke temperatuur het zal blijven nu. Bij ons wordt er alleen geplonst, niet gezwommen. Kinderen zitten er heel de dag in tot 's avonds dus 28-30 graden is prima.

Ah, zie nu dat het bij jou om kleiner opzetzwembad gaat. dat zal zich anders gedragen dan 30m3 ingegraven.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 22-06-2026 11:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
@assje ja, opzetzwembaden is niet te vergelijken met ingegraven.
De ingegraven houden als het goed is makkelijker de warmte vast, maar hebben ook iets meer nodig om op te waremn. Opzetbaden warmen wat makkelijker op omdat de zon meer oppervlakte bereikt, en omdat ze meestal kleiner zijn qua aantal m3.

  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
wowly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:17:
Hmm, vorig jaar was het grote vierkante intexbad toch echt teveel geplakt en gescheurd dat we maar een ander (tweedehands 1 jaar oud) zwembad hebben gekocht. Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste). Staat sinds begin Mei al op en al erg veel van kunnen genieten. Grote pomp van Van Cranenbroek, een zoutchloorsysteem en een warmtepomp erbij en hoppa.

Nu is de filterpomp erg rumoerig en lekt ook bij een aansluiting en wil ik aan het einde van het jaar een andere evt tweedehandse pomp aanschaffen, maar dan eentje welke beter te reguleren is. Nu is het allemaal aan-uit met deze pomp. Hebben jullie tips voor me welk merk?
Je zou ook kunnen kijken naar een frequentie regelaar en kijken of het daarmee beter wordt

Ben zelf ooit begonnen met de bekende Intex set maar mijn buren vonden dat niet leuk. Pomp vervangen voor een pomp van Aquaforte met losse Isaver (was toen goedkoper dan een pomp met ingebouwde regelaar).

Eerst nog een paar jaar gekoppeld aan het intex vat maar toen daar de hendel van brak een vat van Weau gekocht

Enige wat ik nu hoor is de inspuiter van mijn Prism frame bad

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
weet je zeker dat je dat monster ernaast wilt hebben ?

wellicht wil je NADA tweaken .. maar gaat de liner van deze naar de maan of bevalt er iets niet . .kan je nu alles weg doen .. losse modules zijn iets meer pruts gehalte . maar als je overstapt bv op een vast model / of los kan je alles verkopen of delen hergebruiken .. je hebt dan meer opties als nu

anway .. just my 2 cents be happy :)

Tja vanalles


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:56
Togi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:58:
Enige wat ik nu hoor is de inspuiter van mijn Prism frame bad
Wat is het debiet van je ZFP en heb je een 32 of 38mm inspuiter?

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fanta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Ik heb de warmtepomp dit weekend 2x een nacht uit laten staan, om te kijken hoe snel hij afkoelt. Zaterdag op zondag is hij afgekoeld van 31 naar 27. Overdag weer opgewarmd tot ca. 31. Zondag op maandag is hij afgekoeld van 31 naar 25 (waarschijnlijk was het kouder vannacht en waaide het harder). Ik heb een 16,8m3 zwembad en ik gebruik geen afdekzeil.
afdekzeil is meer om je chloor verdamping tegen te gaan en heb je dus sneller algen bij het openlaten
afkoeling is inderdaad de wind die er overheen/langs waait ..

Vind 31 graden wel erg warm,

Tja vanalles


  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
SkorpionNL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Wat is het debiet van je ZFP en heb je een 32 of 38mm inspuiter?
De 38mm hydro (aero) inspuiter die standaard bij het bad zaten (prism frame greywood rond 5.49m met een inhoud van 24m3) en de pomp is de Aquatechnix Aqua master 10

Dus 10m3/h

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
[...]

afdekzeil is meer om je chloor verdamping tegen te gaan en heb je dus sneller algen bij het openlaten
afkoeling is inderdaad de wind die er overheen/langs waait ..

Vind 31 graden wel erg warm,
Tsja. Ik kan de zon niet op afstand uitzetten. Mijn warmtepomp verwarmt tot 28, alles daarboven is de schuld van de zon.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:56
Togi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:55:
[...]

De 38mm hydro (aero) inspuiter die standaard bij het bad zaten (prism frame greywood rond 5.49m met een inhoud van 24m3) en de pomp is de Aquatechnix Aqua master 10

Dus 10m3/h
Ah ja, dat zal dan lastig zijn om het geluid te verminderen tenzij je naar een nog grotere opening gaat of minder hard gaat pompen.

Ik had eerst 32mm met een handdoek om de aansluiting aan de buitenkant om het geluid te verminderen. Nadat ik de conversie naar 38mm heb gedaan is het “jet” geluid verdwenen en hoef ik geen handdoek meer te gebruiken.

Ik heb overigens wel altijd het zwarte dekseltje op het aero stukje, want anders maakt het alsnog een best geluid.

  • Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:25
Hi all,

Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
Hi all,

Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.
Ik heb hetzelfde bad.
Wij hebben er van die blauwe zwembadtegels onder van de Action. Soort puzzelstukjes.

Ik spuit ze na het seizoen volledig schoon en berg ze op zolder op. Plaatsen waar tegels meer verzakt zijn heb ik er 2 op elkaar gepuzzeld.
Nu is ons terras niet heel hoogwaardig qua kwaliteit en moet het hoognodig opnieuw gelegd worden.
Maar dit werkt voor ons goed.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
Hi all,

Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.
Geen xps platen tenzij die tegen 500kg per m2 kunnen

dit is wellicht wat je zoekt https://www.google.com/search?q=zwembadtegels
Dikte maakt niet zoveel uit 0,4mm of 1cm, beiden ervaar je wel genot vs liner direct op steen. (en ja je pool-pootjes kunnen er ook op staan)

Handig is wel een zwembadtapijt ertussen is makkelijker je bodem glad strijken

je kan ook wat watervast hout bij de bouwmarkt scoren (deze pas onder de poten zetten wanneer je bad 25% gevuld is) daar zagen ze op verzoek mooie vierkantjes ervan

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 22-06-2026 15:27 ]

Tja vanalles


  • Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:25
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?
je gaat wel de pootjes zien afgedrukt in de tegels als je het opruimt, verkleuring op plekken waar het bad niet / wel stond.

je knie-en/voeten van de zwembad bezoekers zijn je zeer dankbaar bij gebruik van de zwembadtegels, dat is wat denk ik het meeste telt.

Tja vanalles


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?
Ik zie de afdrukken van de poten erop, dat is het ook wel.
Ik leg degene met afdruk elk jaar op dezelfde plek en heb 2 pakken reserve.

Het valt wel mee. En het zit/loopt veel zachter.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Geen xps platen tenzij die tegen 500kg per m2 kunnen
Bestaan er überhaupt XPS platen die dat niet kunnen?

  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb de MAUK ZFP besteld, want ik wilde zsm een stille vervanging hebben voor mijn 4m3 pomp die onvoldoende debiet heeft (stuk?).

Ik wil nu een filtermedium bestellen, en dit keer voor glas gaan als dat kan. In de specificaties staat het volgende: "Als de installatie is aangesloten hoeft alleen nog filterzand (kwartszand met een zandkorreling: 0,4-0,8 mm) (vulhulp in de set inbegrepen) of filterballen worden gevuld. Deze worden niet meegeleverd."

Is dan Nature works Hi-Tech Filterglas geschikt? Ik lees bij Toppy dat het een exacte korrelgrootte van 0,8 mm zou hebben. Of kan ik beter voor glasparels gaan?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast


  • GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
chimera2 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:21:
Heeft er iemand ervaring met:
Intex digitale zwembadtester


Ik heb nu die strips maar dat werkt naar mijn mening voor geen meter.
Ik heb geen ervaring, maar wel interesse. Vind die strips ook nogal onhandig.

  • Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:25
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden

Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Bassbounce op 22-06-2026 17:31 ]

Huidige Pc


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:00
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
Er zijn ontelbare accessoires. Kan uit de hand lopen, zoals ik nu stoelen aan het frame heb hangen O-)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden

Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?
Er zijn ook uitwasbare fibre bollen.
Maar hier zit ook wel meteen de waarde van een zand / glaskorrels filter. Groot vat met medium, als het vuil is, spoel je het op de kracht van de waterpomp uit en dump je het vuile water (backwash). Duurt 20-30 sec. Dan kun je er weer tegenaan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

PoweRoy

funky!

Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden

Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?
1000l klinkt wel heel weinig maar filters gaan maar ff mee. 2 dagen vind ik wel vrij kort. Ik ben heel snel naar zfp gegaan maar we begonnen gelijk met een bad van 3.6m x 70. Inmiddels 3.6 x 1.2.

Je hebt ook kleine zfp maar de vraag blijft dan hoelang blijf je nog met dit zwembad en heb je volgend jaar een groter bad en dus ook een grotere pomp nodig?

[This space is for rent]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

@Plenkske
3 uur / 1.7 kWh om het van 30.1 naar 29.6 te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85ySRVXjT6xr5dYL6TRbhsG3TGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/84NvtwCwbDiTyluLEbIazjs9.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:00
Fanta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:24:
[...]


Tsja. Ik kan de zon niet op afstand uitzetten. Mijn warmtepomp verwarmt tot 28, alles daarboven is de schuld van de zon.
Kan jou pomp niet koelen? :)

  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:00
Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Kan jou pomp niet koelen? :) ik kan de mijne vastzetten op een bepaalde temperatuur.

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Kan jou pomp niet koelen? :)
Ik zou niet weten hoe, ik stel hem in op 28 graden en zodra het zwembad die temperatuur bereikt stopt hij ermee. Ik heb het idee dat het een vrij dom ding is, technisch zal hij het misschien moeten kunnen, maar dan zit het hem in de aansturing en daar ben ik niet zo handig mee.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Welk model/type heb je? Misschien weet iemand het hier zo te vertellen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Driehoek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Bestaan er überhaupt XPS platen die dat niet kunnen?
dunno, het ging er meer om dat "druksterkte" en gewicht zeker wel dingen zijn om mee rekening te houden.
eps 20 is bv piepschuim en eps200 kan geen deuk inslaan (lastig)

Tja vanalles


  • chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:53
GrowMyHair schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Ik heb geen ervaring, maar wel interesse. Vind die strips ook nogal onhandig.
Ik ook. Maar ik zie nog bar weinig/geen revieuws. dus was benieuwd of iemand hier ervaring ermee heeft

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:16:
Welk model/type heb je? Misschien weet iemand het hier zo te vertellen.
Ik heb het inmiddels gevonden, en hij zou het moeten kunnen. Ga ik eens proberen deze week!

Deze heb ik: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Toen ik hem kocht bood Toppy hem volgens mij niet aan (of hij was niet op voorraad en is me daarom nooit opgevallen), ik heb hem via Praxis gekocht bij een Franse internetter. Zij waren wat minder scheutig met het geven van informatie over het apparaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Fanta op 23-06-2026 08:09 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden

Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?
Ons bad van 2300 liter staat nu ongeveer 4 weken en daar zit nu na 4 weken nog steeds hetzelfde filter in (Type A). Wel spoel ik het filter 's avonds op dagen dat er gezwommen is schoon met de tuinslang. Dan is het filter zichtbaar verkleurd. Filter is tot op heden nog elke keer prima schoon te krijgen, dus ik gebruik nog steeds dezelfde cartridge.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden

Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?
2 dagen is erg kort, en klinkt alsof het mega vervuild is.
een filter hoort 5-7 dagen mee te gaan.

Als je 3 of meer filters hebt, kan je er 2 op een rotatie zetten en elke x dagen omwisselen.
ik had in een gesloten emmer (in de schaduw) wat Dasty zitten en net voordat ik de filter ging wisselen maakte ik pas de oude filter schoon. als ik wat te hardhandig was geweest, dan pak je de reserve.

maar ik vermoed dat je oorzaak meer in het gebruik/onderhoud zit op andere plek(ken) zoals:
* Heb je een cover/afdekking van het zwembad (voorkomt vuil in het zwembad / chloor verdamping wanneer je het niet gebruikt.
* een voetenbadje aanleren te gebruiken aan het gezin voorkomt veel vuil.


Ter info er zijn andere "filters" te verkrijgen voor je pomp te verkrijgen, heb je een 3d printer kan je zelfs een filter reiniger zelf printen (129,- voor zoiets is mij te prijzig), Cover/voetenbadje zijn echter veel effectiever. Ga je groter bad (4 kuub of meer) dan is een zandfilterpomp een verademing.

Tja vanalles


  • sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:27
Nou, hier ook overstag gedaan. Zondagavond bericht gekregen van school dat deze week een tropenrooster gehanteerd gaat worden. Iedere dag school van 08:00 tot 12:30. Gisteren na het werk een Intex 3x2 opgezet. Viel me op dat het bad er nog goed uitzag. Afgelopen zomer niet uit de tuinkist gekomen.

Plek waar dat bad staat (einde terras) is nu overgoten door schaduw omdat we een Catalapa hebben laten planten om het terras van schaduw te voorzien. Een andere plek zoeken en klaarmaken was te veel moeite. Benieuwd wat dit met de temperatuur van het water gaat doen en natuurlijk ook vuiligheid vanuit de boom.

Straks kijken of ik de cartridge pomp nog aan de praat krijg en anders de portemonnee trekken voor een zandfilterpomp, mits deze nog op voorraad zijn ergens.

PSN: bollsie


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
Iemand een idee waar ik de jet? (omcirkelde onderdeel) kan vinden? Deze zit niet in de doos. Een review op Amazon.de rept daar ook over als kritiek, alsmede dat Intex niet thuis geeft.

Nu wil ik dat ding best zelf bestellen, maar ik krijg het ook nergens gevonden als spare part… :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn4H35m3MdjWVksqeLlVEhw6Dts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JygVQ1lhEcfsxYTClsge8VkN.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sjufke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:40:


Plek waar dat bad staat (einde terras) is nu overgoten door schaduw
Poëtisch :P

  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Iemand een idee waar ik de jet? (omcirkelde onderdeel) kan vinden? Deze zit niet in de doos. Een review op Amazon.de rept daar ook over als kritiek, alsmede dat Intex niet thuis geeft.

Nu wil ik dat ding best zelf bestellen, maar ik krijg het ook nergens gevonden als spare part… :/

[Afbeelding]
Is dat niet misschien een ingebouwd onderdeel ?
In de omschrijving zie ik: Combinatie van krachtige en rustgevende bubbelstralen
En ook Meegeleverde accessoires
2 hoofdsteunen, 1 chloordrijver, 2 filtercartridges, 1 afdekhoes, 1 grondzeil, 1 ledlamp, 1 opbergtas, afdekzeil, pomp

  • Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:25
Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Ik heb hetzelfde bad.
Wij hebben er van die blauwe zwembadtegels onder van de Action. Soort puzzelstukjes.

Ik spuit ze na het seizoen volledig schoon en berg ze op zolder op. Plaatsen waar tegels meer verzakt zijn heb ik er 2 op elkaar gepuzzeld.
Nu is ons terras niet heel hoogwaardig qua kwaliteit en moet het hoognodig opnieuw gelegd worden.
Maar dit werkt voor ons goed.
En heb je ook nog een zijl tussen (de tegels en het bad)?

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wasgij schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:10:
[...]

En heb je ook nog een zijl tussen (de tegels en het bad)?
Nee. Alleen tegels.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:07:
[...]


Is dat niet misschien een ingebouwd onderdeel ?
In de omschrijving zie ik: Combinatie van krachtige en rustgevende bubbelstralen
En ook Meegeleverde accessoires
2 hoofdsteunen, 1 chloordrijver, 2 filtercartridges, 1 afdekhoes, 1 grondzeil, 1 ledlamp, 1 opbergtas, afdekzeil, pomp
Volgens mij zat daar eerst de filter. Nu zit er een grotere filter rechtstreeks in de pomp geklikt (S2), maar had gehoopt daar dan een chloortabletje in te leggen B)

Mijn boefje is liev!


  • Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:01
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.

Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoorzendert op 23-06-2026 11:41 ]


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:16:
[...]
Volgens mij zat daar eerst de filter. Nu zit er een grotere filter rechtstreeks in de pomp geklikt (S2), maar had gehoopt daar dan een chloortabletje in te leggen B)
+
Stoorzendert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.

Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?
men wil chloor na de pomp hebben, dus niet:
* niet in filter
* niet in skimmer (lees aanzuigende kant van pomp)
* niet in afzuig filterkap

Chloor is best "agressief", huishoud chloor = 1,5% en dikke bleek maar 3%, terwijl zwembad chloor naar 15% gaat. je kan rustig je neus boven de 2 flessen houden van de supermarkt .. dat houd niet niet lang voor bij een bus (droog) of vloeibaar chloor.. en dat ruik je dagen naderhand nog ..

Chloor is niet schadelijk voor pvc/liner maar je krijgt wel witte vlekken, maar we kunnen niet uitsluiten dat producten broos kan maken of bv makkelijker het vet in de lagers oplost (als er water bij kan) ..

Traag chloor in a floater (die op 1 plek drijft in je zwembad (vast gehouden door cover/bubbelfolie)) is 100% garantie op een witte vlek op de liner.

na de pomp is het verdund (genoeg) in elk geval

Tja vanalles


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Stoorzendert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.

Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?
Tip koop een chloor sluis. Zijn echt niet heel duur. Werken als een trein.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:55
Dennis1812 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Tip koop een chloor sluis. Zijn echt niet heel duur. Werken als een trein.
plus je skimmer gaat er aan, chloor gehalte is daar locaal te hoog

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso vloeibare chloor is vrij geurloos. Of ik moet hele bijzondere hebben gekocht ;)

Gebonden chloor zorgt voor de sterkste lucht.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2026 13:18 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

vso schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:57:
[...]

+

[...]


men wil chloor na de pomp hebben, dus niet:
* niet in filter
* niet in skimmer (lees aanzuigende kant van pomp)
* niet in afzuig filterkap

Chloor is best "agressief", huishoud chloor = 1,5% en dikke bleek maar 3%, terwijl zwembad chloor naar 15% gaat. je kan rustig je neus boven de 2 flessen houden van de supermarkt .. dat houd niet niet lang voor bij een bus (droog) of vloeibaar chloor.. en dat ruik je dagen naderhand nog ..

Chloor is niet schadelijk voor pvc/liner maar je krijgt wel witte vlekken, maar we kunnen niet uitsluiten dat producten broos kan maken of bv makkelijker het vet in de lagers oplost (als er water bij kan) ..

Traag chloor in a floater (die op 1 plek drijft in je zwembad (vast gehouden door cover/bubbelfolie)) is 100% garantie op een witte vlek op de liner.

na de pomp is het verdund (genoeg) in elk geval
IN/UIT hebben dezelfde schroefdraad. Een Lay-Z spa doet daar ook de chloortablet in. Is er speciaal voor gemaakt.

Mijn boefje is liev!


  • Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41
Wij hebben een redelijk klein Bestway zwembadje (260x170), hier hebben we onlangs een filterpomp (58383) bij gekocht en een solar mat, het water hoeft niet super warm te worden, maar net van het koude af zou lekker zijn.

Nu heb ik alles aangesloten en het water pompt snel door, voor mijn gevoel zo snel dat het water er net zo koud uit komt als dat het erin ging, de schakelaar staat goed, en er gaat ook water door de mat. als ik de pomp even uitzet en een kwartiertje later weer aan zet komt er super heet water uit de mat.
Is er een oplossing om het water langzamer door de mat te laten gaan waardoor het wel (iets) warmer weer uit de mat komt?

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Toppertje knijpen met een bypass... De solar mat die ik had had die ingebouwd.

Of een tweede mat voor extra weerstand.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
@vso vloeibare chloor is vrij geurloos. Of ik moet hele bijzondere hebben gekocht ;)

Gebonden chloor zorgt voor de sterkste lucht.
jokes aside,

Denk wel dat je een bijzonder iets hebt want je wilt niet dat kind van 5 jaar denkt ... ik drink dat vloeibare limonade meuk even op. e zou wel een sterke walm van af moeten komen (lijkt me ook een verplichting bij gevaarlijke chemicalien, maar dat is above my paygrade)

Teminste als 8 jarig kind bij oma helpen met zwembad water van inground pool te testen staat dat me erg scherp bij. nu aatal decenia ervaring erbij .. ;) die walm rook ik nog weken later ofzo ..

Wil niet zeggen dat je op een andere manier wel min of meer gelijk hebt, chloor ruik je pas als het reageert op lichaams stoffen (zeik/zweet etc) en je zwembad kan best helder en reukloos zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-06-2026 15:04 ]

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso je mag komen ruiken hoor... Standaard 25 liter 12,5% chloor. Geloof niet dat hier regelgeving voor is.

Das wat anders dan de fles bleek uit het keukenkastje natuurlijk. Die zou ik ook niet in het zwembad gooien ;)

  • Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:36
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
Wij hebben hem zaterdag ook gekocht. Prima product... tot je de bubbels aanzet. hij maakt erg veel lawaai we durven hem niet aan te zetten als de buren in de tuin zitten. we hadden graag gezien dat je daar meerdere standen in had gehad.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ebakker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Wij hebben hem zaterdag ook gekocht. Prima product... tot je de bubbels aanzet. hij maakt erg veel lawaai we durven hem niet aan te zetten als de buren in de tuin zitten. we hadden graag gezien dat je daar meerdere standen in had gehad.
Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier meer om even af te koelen. Overdag kort die dingen aan als de kroost erin zit voor de leuk maar meer niet. Ik heb niks met die bubbels, alsmede de herrie dat je elkaar niet kan verstaan. Als je daar wel naar op zoek bent, dan is dat jammer ja. Ik heb ze al eerder gehoord bij anderen, zijn gewoon herrie dingen... maar wel snel opgezet en opgeruimd nadien. Jaren met slangen, ZFP, WP, chloordispenser in de weer geweest. Eerst zelfs nog met tyleenslangen van die spiralen gemaakt. Dit is gewoon gemak want filter (die wel enorm stil is), waarbij de vrouw graag even wil kunnen badderen met dit weer :)

Ik heb nu een Lay-Z spa chloordispenser op de gok besteld, hoop dat ik die op de inlet kan aansluiten maar zal geheid nét een andere schroefdraad hebben...

Mijn boefje is liev!


  • Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:36
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier meer om even af te koelen. Overdag kort die dingen aan als de kroost erin zit voor de leuk maar meer niet. Ik heb niks met die bubbels, alsmede de herrie dat je elkaar niet kan verstaan. Als je daar wel naar op zoek bent, dan is dat jammer ja. Ik heb ze al eerder gehoord bij anderen, zijn gewoon herrie dingen... maar wel snel opgezet en opgeruimd nadien. Jaren met slangen, ZFP, WP, chloordispenser in de weer geweest. Eerst zelfs nog met tyleenslangen van die spiralen gemaakt. Dit is gewoon gemak want filter (die wel enorm stil is), waarbij de vrouw graag even wil kunnen badderen met dit weer :)

Ik heb nu een Lay-Z spa chloordispenser op de gok besteld, hoop dat ik die op de inlet kan aansluiten maar zal geheid nét een andere schroefdraad hebben...
We hebben de bubbels ook meer gezien zou leuk zijn. maar inderdaad gewoon lekker badderen was de primaire behoefte en voor die 419 heb je daarvoor een mooi product staan.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:08:
@vso je mag komen ruiken hoor... Standaard 25 liter 12,5% chloor. Geloof niet dat hier regelgeving voor is.

Das wat anders dan de fles bleek uit het keukenkastje natuurlijk. Die zou ik ook niet in het zwembad gooien ;)
Dat je er geen geur aan zit geloof ik wel :D het ging mij echter meer erom dat het niet echt een wenselijk iets is. het een week lang nog ruiken is wel iets wat je volgende keer uit je harses laat ..

Die fles (dikke) bleek leek erg goedkoop alternatief totdat je realiseert dat het gewoon erg verdunt is vs zwembad chloor. er zijn er genoeg die het proberen .. en het zelfde realiseren :) #TShirtAndScars ;)
je kan andersom het beter doen dingen in huis schoon maken met zwembad chloor lol ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-06-2026 16:49 ]

Tja vanalles


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is zo'n automatische chloordispenser ook te gebruiken voor een klein zwembad (2300 liter)? Ik gebruik nu van die mini-quick 2,7gram tabletten. Bij zonnig weer mogen daar elke dag wel 4 tabletten in, maar als er niet gezwommen wordt (en hij is afgedekt) dan hoeft er maar 1x per week wat bij. Lijkt mij dat zo'n dispenser dan niet zo handig is, of wel?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:27
Iemand ervaring met het plaatsen van 1 of 2 solar matten/bollen op een overkapping met polycarbonaten dak? Ik snap dat er een risico is met de warmte die de matten afgeven naar de plaat. Vroeg me af of de bollen dit ook zo erg doen? Of heeft iemand een creatieve oplossing om dit te tackelen?

Ik zie ook solar panels. Die maken eigenlijk niet direct contact met waar ze opstaan. Nadeel hier weer is dat er makkelijk wind onder kan slaan

Met op de overkapping plaatsen kom ik aan ongeveer 8m leidingwerk waarvan 2,5 in de hoogte. Alternatieve locatie is platte dak van uitbouw. Zou ongeveer 5m extra leidingwerk zijn waarvan 1.5m extra in de hoogte. Met deze optie moet ik waarschijnlijk kijken naar een andere categorie ZFP.

PSN: bollsie


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:51:
Is zo'n automatische chloordispenser ook te gebruiken voor een klein zwembad (2300 liter)? Ik gebruik nu van die mini-quick 2,7gram tabletten. Bij zonnig weer mogen daar elke dag wel 4 tabletten in, maar als er niet gezwommen wordt (en hij is afgedekt) dan hoeft er maar 1x per week wat bij. Lijkt mij dat zo'n dispenser dan niet zo handig is, of wel?
hij is super handig bv deze https://www.kabelshop.nl/...en-7010010066-i24112.html 32 en 38mm (schroef en klem) als je van pomp verandert kan je deze behouden

alleen
* stop er traag chloor in (geen quick tabs)
* traag chloor bijna op kan je gewoon bijvullen bv elke 5 dagen ofzo ..
* draai hem niet vol open, maar helemaal dicht en dan klein beetje open
* de tijd die je pomp aanstaat = 1x je bad rond gepompt minimaal maar 2-3x vind ik beter. (meer is nooit erg)
* een oliefilter tang erbij hebben om de dop los te draaien is handig.

traag chloor houd je meer je chloor op (een) peil, bv op 2.0 of 3.0 met quick tabs stuur je dan eigenlijk alleen nog bij. met klein bad 2.3 kuub bv 1 tab per 2 personen .. ik doe met 4.5 kuub 1 per persoon.


ps een kraan in/uit je zwembad is wel erg prettig of je moet ze op een krukje zetten (boven water niveau), en zowel je pomp en dit ding zoveel mogelijk in de schaduw

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sjufke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:04:
Iemand ervaring met het plaatsen van 1 of 2 solar matten/bollen op een overkapping met polycarbonaten dak? Ik snap dat er een risico is met de warmte die de matten afgeven naar de plaat. Vroeg me af of de bollen dit ook zo erg doen? Of heeft iemand een creatieve oplossing om dit te tackelen?

Ik zie ook solar panels. Die maken eigenlijk niet direct contact met waar ze opstaan. Nadeel hier weer is dat er makkelijk wind onder kan slaan

Met op de overkapping plaatsen kom ik aan ongeveer 8m leidingwerk waarvan 2,5 in de hoogte. Alternatieve locatie is platte dak van uitbouw. Zou ongeveer 5m extra leidingwerk zijn waarvan 1.5m extra in de hoogte. Met deze optie moet ik waarschijnlijk kijken naar een andere categorie ZFP.
ik zou sterk EPDM matten adviseren, ik heb niet erg positief gevoel bij andere oplossingen.
de mijne ligt er 6 jaar en in die tijd heb ik hem niet weggehaald, maar wel diverse katten en vogels eroverheen gelopen .. geen lekkage (wel beetje reserve connector/mat indien het zover komt.


je wilt een Hmax(max hoogte) van 3-5m van je ZFP meeste 6m3 doet dat wel, zie manual
als het water eenmaal op hoogte is en terug valt van 2,5m .. zuigt hij (hevel werking) het scheelt bij mij 15 watt ofzo tussen niet verwarmd en verwarmt.

Als jij een zak zand op het dak durft te leggen is een solar dingus(mat,bak,bol) ook goed..

bijkomend voordeel je zuigt warmte van het object weg (vooral bij epdm mat)

solar bol moet je wellicht aantal parallel leggen (uiteindelijk meer geknutsel) om efficient resultaat te hebben


* per m3 bad water 1.0x tot 1.5x m2 solar oplossing, ik haal met ~6m2 met gemak 33 graden (met mooi weer)
* leg het uiteinde waar het naar je bad toe gaat 4cm (steen) hoger zodat lucht automagisch het bad in gaat., wat eventueel in de mat zit. (hoef je niks met ontluchters te fabrieken)
* 50mm PVC vs 38mm (zwembad)slang .. wat je niet hoeft verplaatsen = pvc
* 38 (zwembad)slang hoe korter hoe beter,
* vergeet niet een bypass !!! (met thermowells), solar verwarmt jazeker .. maar goeie wind eroverheen = koeling en soms wil je alleen de filter doen..
* vaste 50mm leidingen, dik vs dunwandig beide kunnen. ik zou waar je niet bij komt zoiezo voor dikwandig gaan, beetje zwart verven en beugelen kan ook geen kwaad.

Geen commissie maar https://www.abczwembad.nl/ hielp me 6 jaar geleden uitstekend, stuur mail en vraag advies voor epdm mat voor bad (volume) en bijbehorende pomp.

EDIT:
zolang het water uit de solar mat 0,1 graad warmer is dan het water in het bad zelf dan is het goed oftewel je voelt een beetje verschilt = goed. verwacht geen kokend water

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-06-2026 18:01 ]

Tja vanalles


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

BastiaanN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:51:
Is zo'n automatische chloordispenser ook te gebruiken voor een klein zwembad (2300 liter)? Ik gebruik nu van die mini-quick 2,7gram tabletten. Bij zonnig weer mogen daar elke dag wel 4 tabletten in, maar als er niet gezwommen wordt (en hij is afgedekt) dan hoeft er maar 1x per week wat bij. Lijkt mij dat zo'n dispenser dan niet zo handig is, of wel?
Dat kan zeker. Maar niet met quick Tabs.
Dan pak je 1 grote tablet van 200g of enkele slow van 20g en zet je hem een klein beetje open.

Dan heb je er verder geen omkijken meer aan en blijft je bad veel stabieler. Nu zit je dagelijks te kloten. Dan niet meer.
Scheelt je ook een hoop test strips en tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 23-06-2026 18:12 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Iemand nog ervaring met zoiets ipv een S2 filter van Intex? Elk voordeel heb z'n nadeel... dus ik val helaas terug op deze filteroplossing ipv glas, maar wellicht kan dat (inmiddels) slimmer. Die standaard Intex pompjes heb ik ook nooit gebruikt, ben toen meteen naar de Cranenbroek gereden voor een ZFP, maar dan ben ik weer een soort van terug bij af qua werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUsrn8hXp5a_FdBKH-SpVuqdbig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCTJBMeVNv9HlrwGbkwtvfhL.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!


  • Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:51
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:09:
Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in orde :D en anders regelen we dat ook wel.

Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?
We hebben hier jarenlang een intex frame 3,67m gehad met een simpele filterpomp. Ging prima. Zwembad ging 5+ jaar mee. Schepnetje erbij en slang aansluiten op inlaat om bodem te kunnen schoonmaken. Chloortabletten er in en 2 maanden kraakhelder water. Kostte geen drol en een hoop plezier :)

Nu wel een zandfilterpomp erbij gekocht, die filtercartridges zijn niet zo handig, maar het werkt. En een accustofzuiger op steel voor de bodem. Geen warmtepomp, of andere dingen. Het hoeft niet veel te kosten voor een paar maandjes in de zomer. Water is inmiddels 27 graden, puur door de warmte van de afgelopen dagen.

Oh je hebt al een herrie jacuzzi gekocht...oeff....

  • -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:01
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
Iemand nog ervaring met zoiets ipv een S2 filter van Intex? Elk voordeel heb z'n nadeel... dus ik val helaas terug op deze filteroplossing ipv glas, maar wellicht kan dat (inmiddels) slimmer. Die standaard Intex pompjes heb ik ook nooit gebruikt, ben toen meteen naar de Cranenbroek gereden voor een ZFP, maar dan ben ik weer een soort van terug bij af qua werk.

[Afbeelding]
ik heb een Lazy spa en gebruik daar ook filterballen in, zoals deze:
https://www.toppy.nl/prod...loon-filtercartridge.html
Je kan ze bij bekende Chinese webshop waarschijnlijk wel voor minder vinden...
Voordeel is dat je ze kan wassen en langere tijd kan gebruiken, nadeel is dat het wat meer gepiel is om dat netje om je filter opening te krijgen... (zou glijmiddel bij moeten zitten :+ )
Afhankelijk van gebruik moet je ze vaker wassen, je kan ook 2 van die netjes bestellen 😉 Ik heb uiteindelijk gewoon grote filterballen in dat netje gedaan en dat werkt ook prima...

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen


  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:26
-Jaap-io schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:40:
[...]

ik heb een Lazy spa en gebruik daar ook filterballen in, zoals deze:
https://www.toppy.nl/prod...loon-filtercartridge.html
Je kan ze bij bekende Chinese webshop waarschijnlijk wel voor minder vinden...
Voordeel is dat je ze kan wassen en langere tijd kan gebruiken, nadeel is dat het wat meer gepiel is om dat netje om je filter opening te krijgen... (zou glijmiddel bij moeten zitten :+ )
Afhankelijk van gebruik moet je ze vaker wassen, je kan ook 2 van die netjes bestellen 😉 Ik heb uiteindelijk gewoon grote filterballen in dat netje gedaan en dat werkt ook prima...
Ik moest de beschrijving twee keer lezen :+

“Opblaasbare spa filterballen”

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:01
overigens over filterballen gesproken... Zondag had ik ze gewassen en vandaag vond ik ze eigenlijk al weer grauwig en groen en mijn water wou ook maar niet helder worden sinds het weekend... Vorige week had ik ook al dat mijn warmtepomp maar afsloeg. Dit was op te lossen door de by-pass af te sluiten en al het water via de warmtepomp te laten stromen, maar toch vreemd....

Gister vond ik een blad in uitblaas filter van het bad, die bijna de helft bedekte, dus dat verklaarde wel verminderde flow... en dat verklaarde voor mij ook waarom het bad niet schoon werd met halve capaciteit.
Echter na 24 uur filteren was er nog steeds weinig verbetering en waren de filterballen (na 48uur) al weer aan een wasbeurt toe. Ondanks dat alle waterwaardes top waren! PH 7,4 TA 80 DPD1 3,1 DPD3 3,3 Er moest dus nog iets zijn...

Ter info ik heb de bekende blauwe, stille, goedkope pomp, welke met voorfilter wordt geleverd, maar die past niet op 32mm slangen. Ik weet nu wel waar een voorfilter handig voor is :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U50EuatoFVtyOJ6MTgf_b9yJXrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP7mX7IOWaK1H08XnA0BNJUn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heb ik uit het rotor blad gehaald, lekker bruin grijze haren smurrie :X

Ik had de voorfilter ook nog liggen, maar zoals gezegd, die past niet op 32mm slangen. Het viel mij op dat in de 32mm aansluiting aan de binnenkant wel een soort rand zit. Vervolgens heb ik de voorfilter afgesneden op de juiste diameter (net onder de 2e zwarte rand) en in de aansluiting op tegen de rand aan gezet. Nu wordt hij door de stroming tegen de rand geduwd en blijft dus prima zitten 😄

Wellicht dat meer mensen met de blauwe pomp hier iets aan hebben...

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen


  • gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:55
Avond, Iemand hier wel eens mee te maken gehad, ik wilde kijken of ik de flow iets kon verhogen zonder dat ik een E3 error op de WP kreeg, dus moest ik eerst de WP aan krijgen, hij staat op 28 deg. dus hij moest hoger om hem aan te krijgen.

ik zet hem van 28 deg. op 32 deg, WP start op, ik pas de flow aan krijg E3 en zet de flow iets terug.

E3 verdwijn, WP start weer op, maar nu krijg ik hem niet meer terug op 28 Deg.

ik hoor hem piepen als ik up en down druk maar temp. op display veranderd niets, keer op nieuw opgestart maar nopes, hij blijft op 32 deg. staat, is een Weau WP.

edit, probleem opgelost je kunt de temp alleen in stellen als die "echt" in werking is...

[ Voor 7% gewijzigd door gunnie_nl op 23-06-2026 22:54 ]


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik heb deze maar in het zwembad gehangen als afkoeling

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71FK96s2K3L._AC_SX679_.jpg
product https://www.amazon.nl/YAD...W13/ref=asc_df_B0F381TW13

vrouwlief wilde absolut niet een partytent .. en we hadden nog wat elektrabuizen van de verbouwing liggen, het zeil is de cover die er normaal overheen ligt (ligt los)
* pvc pijp zit met 3 ty-rips per poot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD9ICUnruGfc5nkZv7VibR3LI44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhNuBtUZZ3DBvR6k24RoaU3c.jpg?f=fotoalbum_large

het zal niet verbazen dat dit geknutsel niet echt stevig is, en ik vermoed dat een 3-d geprinte middenstuk het niet zal verbeteren, maar het is voor ons momenteel bedoelt als schaduw plek en niks meer.

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik had vandaag de pech van een gaatje, in de rand van de bodem .. :(

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51AIO-GnDrL._AC_.jpg
de folie die erbij zit .. vertrouw ik niet, gelukkig zit er bij elke zwembad liner reperatie stukjes die ik bewaa (en oude stuk liner) ..

insmeeren met lijm en dan droog naar de plek waar je wilt plakken .. 1x onderwater is het seconden werk en dus in 1x goed plakken. even uitstrijken en het zit muur en muur vast.

ik kan dit product in elk geval aanraden


https://www.amazon.nl/Med...XZ8/ref=asc_df_B07B9F7XZ8

Tja vanalles


  • sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een intex qs200 zoutwatersysteem. Sinds vandaag doet die het ineens niet meer. Hij gaat aan, dan zie ik de uren van de timer (12) en dan gaat hij weer uit na 5 sec. Vervolgens gaat hij dan na 2 sec weer aan en daarna weer uit etc. Geen foutcodes. Iemand enig idee?
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste