Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Nou daar is mijn vraag ook deels door ontstaan. Je geeft aan dat de 4m3 varianten beter over te slaan zijn maar bijv in de OP staat dat 20m3 op 5 kuub weer te veel is. Is dan 10m3 ook te veel op 4 kuub en is 6m3 dan een fijne tussenoplossing? Immers de beredenering van 4 uur voor het hele zwembad haal je hier compleet mee onderuit.
klopt het is inderdaad, voor mij was tijdens aanschaf de hmax van de 6m3 (3m) en 4m3 (2m) en mijn schuur is 3m op zijn hoogste punt.. dus keuze was snel gemaakt. + 6m3 filteren is zoveel dat ik 3-4 maanden geen backwash hoef te doen + mijn solar epdm mat is 6m3

Betreft pomp kracht:
Als je een 20m3 bad hebt met 6m3 pomp dan heb je elke 3,5 uur je bad 1x gefilterd zelfde situatie een 10m3 of 20m3 zfp verkort je de tijd wel (druk tussen de pompen verandert niet veel volgens de handleiding uit mijn hoofd gezegd) .. het is niet "nihil" maar in het grote plaatje kan dat best verwaarloosbaar zijn.

filter capaciteit is wel een factor die relevant is, omdat je niet elke maand wil backwashen. maar met een 40m3 hoef je geen 40m3 zfp installatie te hebben .. 10-20m3 zou best (denk ik) voldoende kunnen zijn.

voor verwarmen is het belangrijk dat je warmte afgevoerd word, door te testen met een kopere spiraal + tuinslang in een houtvuur en een verstelbaare 1m3/h aquarium pomp kwam ik erachter dat te zacht zetten de slang ging smelten.. maar er is een "omschakel" punt waar het snel genoeg is dat je nog net de koperen spiraal vast kan pakken en slang lekker "stevig" blijft. te snel gaat niet, maar denk wel dat water ook voldoende tijd met de hittebron moet hebben om warmte transport toe te staan.


Solar heating:

per kuub water wil je ongeveer 1m2 oppervlakkte solarheating hebben, maar hoe heter hoe slechter de overdracht tussen zon en zwembadwater. van 12-15 graden (uit de kraan) tot 20-23 graden red ik wel op een redelijk zonnige dag ..maar dag 2 (met nacht afkoeling) duurt het vaak tot de avond om 28 graden te halen.. als het weer lekker stabiel blijft en zwoele nachten, is het 2 tot 4 dagen per seizoen, zo heet (33 graden) dat ik smiddags de pomp uit kan zetten.

Tja vanalles


  • -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een w'eau warmtepomp gekocht en ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring. Het is ter vervanging van een waterland warmtepomp. Het geluid is aanzienlijk minder dan bij de waterland warmtepomp, maar er zit een irritante ratel is. Ik heb contact gehad met de leverancier en onderstaand filmpje doorgestuurd. Die heeft een analyse gedaan op een vergelijkbare warmtepomp en geeft aan dat dit een normaal geluid is. Voornamelijk bij boostmode, de compressor draait dan op 80Hz waardoor dit ontstaat. Het advies om het nogmaals te testen in auto modus omdat hij dan op 40Hz zou draaien. Ook op auto mode (2e filmpje) vind ik het nog storend aanwezig.

Hebben jullie ook deze ervaring? Is dit normaal?
Ik heb afgesproken dat ik het zou testen en daarna zou laten weten wat ik er mee wil. ik kan/mag hem terug sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door -Jaap-io op 06-06-2026 10:46 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
Allemachtig, als ik je buurman was dan stond ik wel op de stoep in ieder geval :>

  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:47
-Jaap-io schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Ik heb een w'eau warmtepomp gekocht en ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring. Het is ter vervanging van een waterland warmtepomp. Het geluid is aanzienlijk minder dan bij de waterland warmtepomp, maar er zit een irritante ratel is. Ik heb contact gehad met de leverancier en onderstaand filmpje doorgestuurd. Die heeft een analyse gedaan op een vergelijkbare warmtepomp en geeft aan dat dit een normaal geluid is. Voornamelijk bij boostmode, de compressor draait dan op 80Hz waardoor dit ontstaat. Het advies om het nogmaals te testen in auto modus omdat hij dan op 40Hz zou draaien. Ook op auto mode (2e filmpje) vind ik het nog storend aanwezig.

Hebben jullie ook deze ervaring? Is dit normaal?
Ik heb afgesproken dat ik het zou testen en daarna zou laten weten wat ik er mee wil. ik kan/mag hem terug sturen.

[YouTube: boost modus]
[YouTube: warmtepomp auto mode]
Ik had vorig jaar met de 6kW versie precies hetzelfde geluid. Uiteindelijk geretourneerd, want ik werd er gek van, en als je je er eenmaal aan irriteert wordt het natuurlijk ook niet beter. Nu een fullsize Fairland, wat een verschil!

  • mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37
-Jaap-io schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Ik heb een w'eau warmtepomp gekocht en ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring. Het is ter vervanging van een waterland warmtepomp. Het geluid is aanzienlijk minder dan bij de waterland warmtepomp, maar er zit een irritante ratel is. Ik heb contact gehad met de leverancier en onderstaand filmpje doorgestuurd. Die heeft een analyse gedaan op een vergelijkbare warmtepomp en geeft aan dat dit een normaal geluid is. Voornamelijk bij boostmode, de compressor draait dan op 80Hz waardoor dit ontstaat. Het advies om het nogmaals te testen in auto modus omdat hij dan op 40Hz zou draaien. Ook op auto mode (2e filmpje) vind ik het nog storend aanwezig.

Hebben jullie ook deze ervaring? Is dit normaal?
Ik heb afgesproken dat ik het zou testen en daarna zou laten weten wat ik er mee wil. ik kan/mag hem terug sturen.

[YouTube: boost modus]
[YouTube: warmtepomp auto mode]
Dit is niet gezond hoor. Voor jezelf niet en als buren zou ik serieus gesprek van maken.

  • DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 15:45
Ik heb een opzetzwembad (Bestway 4x2m 5700L) met een VidaXL zandfilterpomp (400w gevuld met glas). Ik heb een W'eau 4.5kw gekocht om de boel te verwarmen.

vraag 1: Kan ik gamma mertens afvoerpijpen+bochten gebruiken voor een bypass? Dat is dus niet drukbestendig (nou ja, 3bar geloof ik). Maar geen idee waar ik drukpijp enzo vandaan moet halen. Ik lees online dat al die standaard slangen die gebruikt worden ook maar 3 bar aankunnen. If at all. Maar ik wil ook niet dat de boel straks gaat lekken 😅 Als ik drukpijp/slang moet halen, suggesties bij welke winkel ik terecht kan?

vraag 2: kan ik af met 40mm pijp? De zwembadaansluiting zelf is 32mm geloof ik en de filterpomp en warmtepomp 38... maar ik lees overal dat 50mm beter is. Geen idee waarom.

vraag 3: Om de warmte binnen het bad te houden zat ik er aan te denken om noppenfolie aan de onderkant van het afdekzijl te plakken. Heeft dat zin als het niet in/op het water ligt (zie volgende vraag)? En heeft het dan zin om reflecterende folie te pakken (die reflecteert hitte/infrarood, right?)?

vraag 4: Een float met chloor moet kunnen ronddrijven en mag niet op dezelfde plek blijven hangen. Dus dan kan er geen zijl op het water, right? Ik heb nu over het bad elastieken gespannen (snelbinders lol) en daar doe ik de cover over, zodat de float ruimte heeft. Hoe doet men dat normaal gesproken? Ik lees overal dat solar sails direct op t water moeten, maar hoe fix je dan je chloor?


Bij voorbaat dank!

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:41
DeltaBlast schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb een opzetzwembad (Bestway 4x2m 5700L) met een VidaXL zandfilterpomp (400w gevuld met glas). Ik heb een W'eau 4.5kw gekocht om de boel te verwarmen.

vraag 1: Kan ik gamma mertens afvoerpijpen+bochten gebruiken voor een bypass? Dat is dus niet drukbestendig (nou ja, 3bar geloof ik). Maar geen idee waar ik drukpijp enzo vandaan moet halen. Ik lees online dat al die standaard slangen die gebruikt worden ook maar 3 bar aankunnen. If at all. Maar ik wil ook niet dat de boel straks gaat lekken 😅 Als ik drukpijp/slang moet halen, suggesties bij welke winkel ik terecht kan?

vraag 2: kan ik af met 40mm pijp? De zwembadaansluiting zelf is 32mm geloof ik en de filterpomp en warmtepomp 38... maar ik lees overal dat 50mm beter is. Geen idee waarom.

vraag 3: Om de warmte binnen het bad te houden zat ik er aan te denken om noppenfolie aan de onderkant van het afdekzijl te plakken. Heeft dat zin als het niet in/op het water ligt (zie volgende vraag)? En heeft het dan zin om reflecterende folie te pakken (die reflecteert hitte/infrarood, right?)?

vraag 4: Een float met chloor moet kunnen ronddrijven en mag niet op dezelfde plek blijven hangen. Dus dan kan er geen zijl op het water, right? Ik heb nu over het bad elastieken gespannen (snelbinders lol) en daar doe ik de cover over, zodat de float ruimte heeft. Hoe doet men dat normaal gesproken? Ik lees overal dat solar sails direct op t water moeten, maar hoe fix je dan je chloor?


Bij voorbaat dank!
  1. Ik heb al jaren een deel 50mm bouwmarkt PVC, kan prima
  2. 40 mm gaat vast wel goed, maar waarom op bezuinigen als je nog wel eens een groter bad wil dan moet je weer opnieuw kopen. Heb je al getest of een bypass perse nodig is? Bij mij staat die altijd dicht en gaat alles door de warmtepomp.
  3. Geen ervaring mee, het nut van die bubbelfolie is natuurlijk dat de zon erop schijnt. Ik heb sinds kort een zwart ipv blauw folie en het lijkt erop dat daarmee de chloor minder vervliegt
  4. Geen ervaring mee, ik gebruik een zoutwater systeem wat ik iedereen kan aanraden.

  • -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
tammert schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Ik had vorig jaar met de 6kW versie precies hetzelfde geluid. Uiteindelijk geretourneerd, want ik werd er gek van, en als je je er eenmaal aan irriteert wordt het natuurlijk ook niet beter. Nu een fullsize Fairland, wat een verschil!
Check helder, het ligt dus niet aan mij 😉
Deze gaat terug
mazzoop80 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Dit is niet gezond hoor. Voor jezelf niet en als buren zou ik serieus gesprek van maken.
GeeMoney schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:52:
Allemachtig, als ik je buurman was dan stond ik wel op de stoep in ieder geval :>
Ansich is de tuin groot genoeg zodat de buren er geen last van hebben, maar ik heb er zelf wel last van 😉

[ Voor 39% gewijzigd door -Jaap-io op 06-06-2026 15:49 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen


  • Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
-Jaap-io schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Ik heb een w'eau warmtepomp gekocht en ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring. Het is ter vervanging van een waterland warmtepomp. Het geluid is aanzienlijk minder dan bij de waterland warmtepomp, maar er zit een irritante ratel is. Ik heb contact gehad met de leverancier en onderstaand filmpje doorgestuurd. Die heeft een analyse gedaan op een vergelijkbare warmtepomp en geeft aan dat dit een normaal geluid is. Voornamelijk bij boostmode, de compressor draait dan op 80Hz waardoor dit ontstaat. Het advies om het nogmaals te testen in auto modus omdat hij dan op 40Hz zou draaien. Ook op auto mode (2e filmpje) vind ik het nog storend aanwezig.

Hebben jullie ook deze ervaring? Is dit normaal?
Ik heb afgesproken dat ik het zou testen en daarna zou laten weten wat ik er mee wil. ik kan/mag hem terug sturen.

[YouTube: boost modus]
[YouTube: warmtepomp auto mode]
Welke W'eau warmtepomp is dit?
Was zelf van plan de W'eau Hybride spa warmtepomp - 5,2 kW aan te schaffen

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
-Jaap-io schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:47:
[...]


Check helder, het ligt dus niet aan mij 😉
Deze gaat terug


[...]


[...]


Ansich is de tuin groot genoeg zodat de buren er geen last van hebben, maar ik heb er zelf wel last van 😉
Verstandig, dit zou ik ook niet accepteren, of dit nou wel of niet zo zou horen.

Ik heb zelf een W’eau full inverter warmtepomp en die maakt dit geluid absoluut niet ondanks dat dat een ander model/techniek is.

  • -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
Tijgerkracht schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Welke W'eau warmtepomp is dit?
Was zelf van plan de W'eau Hybride spa warmtepomp - 5,2 kW aan te schaffen
Dit is w’eau full inverter 4,5 kw, de versie van dit jaar

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

DeltaBlast schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb een opzetzwembad (Bestway 4x2m 5700L) met een VidaXL zandfilterpomp (400w gevuld met glas). Ik heb een W'eau 4.5kw gekocht om de boel te verwarmen.

vraag 1: Kan ik gamma mertens afvoerpijpen+bochten gebruiken voor een bypass? Dat is dus niet drukbestendig (nou ja, 3bar geloof ik). Maar geen idee waar ik drukpijp enzo vandaan moet halen. Ik lees online dat al die standaard slangen die gebruikt worden ook maar 3 bar aankunnen. If at all. Maar ik wil ook niet dat de boel straks gaat lekken 😅 Als ik drukpijp/slang moet halen, suggesties bij welke winkel ik terecht kan?

vraag 2: kan ik af met 40mm pijp? De zwembadaansluiting zelf is 32mm geloof ik en de filterpomp en warmtepomp 38... maar ik lees overal dat 50mm beter is. Geen idee waarom.

vraag 3: Om de warmte binnen het bad te houden zat ik er aan te denken om noppenfolie aan de onderkant van het afdekzijl te plakken. Heeft dat zin als het niet in/op het water ligt (zie volgende vraag)? En heeft het dan zin om reflecterende folie te pakken (die reflecteert hitte/infrarood, right?)?

vraag 4: Een float met chloor moet kunnen ronddrijven en mag niet op dezelfde plek blijven hangen. Dus dan kan er geen zijl op het water, right? Ik heb nu over het bad elastieken gespannen (snelbinders lol) en daar doe ik de cover over, zodat de float ruimte heeft. Hoe doet men dat normaal gesproken? Ik lees overal dat solar sails direct op t water moeten, maar hoe fix je dan je chloor?


Bij voorbaat dank!
Voor je chloor drijver, koop een online chloordoseersluis. Werkt top. Ik heb er 1 van Kokido meen ik. Wel de 38mm variant pakken. De kleine heeft een hele vervelende dop die amper open gaat. Met deze nooit problemen gehad. Ook hele stabiele waardes steeds.
Ik doe er meestal 2x 200grams tabletten in. Wil ik snel omhoog doe ik er wat quick tabs bij. Merk ik dat de trend lager is draai ik sluis wat open. Die staat standaard op iets minder dan een kwart.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 16:58
Nou inmiddels flink wat geklust, een aantal keren gevloekt en uitgeprobeerd maar inmiddels staat het zwembad mooi in de tuin. Chloorshock gedaan en het water is inmiddels helemaal helder. Voor nu nog een aantal zaken op orde krijgen.
  • Zorgen dat de pomp makkelijk gestuurd kan worden want is nu met een RCD stekker geleverd.
  • Chloortoevoer regelen middels de inlaat(kan op de inlaat geschroefd worden, zat bij 2e hands aanschaf erbij)
  • Wachten op zonniger en warmer weer :+

  • Hzor
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:11
Dag allen,

Ik meld mij ook in dit topic. Wij gaan een bad van 4*10m plaatsen in onze tuin. Ik zal proberen het proces hier te delen. Helaas dient er bij mij wel heipalen geboord te worden en dat is niet goedkoop. Op dit moment heb ik het volgende palenplan gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72pg9g7quiHmTFvicw-JdHsGeag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDmfXaYLd0D2dL9Wrt0y45G8.png?f=fotoalbum_large

Volgende week beginnen ze met boren en aansluitend daarop wordt er gegraven en de vloer gestort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hNaM0M7_0v0xm-8T7tbOOCiP78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2ChY7l1xekCqhRxVheLslnI.jpg?f=fotoalbum_large

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DeltaBlast schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb een opzetzwembad (Bestway 4x2m 5700L) met een VidaXL zandfilterpomp (400w gevuld met glas). Ik heb een W'eau 4.5kw gekocht om de boel te verwarmen.

vraag 1: Kan ik gamma mertens afvoerpijpen+bochten gebruiken voor een bypass? Dat is dus niet drukbestendig (nou ja, 3bar geloof ik). Maar geen idee waar ik drukpijp enzo vandaan moet halen. Ik lees online dat al die standaard slangen die gebruikt worden ook maar 3 bar aankunnen. If at all. Maar ik wil ook niet dat de boel straks gaat lekken 😅 Als ik drukpijp/slang moet halen, suggesties bij welke winkel ik terecht kan?

vraag 2: kan ik af met 40mm pijp? De zwembadaansluiting zelf is 32mm geloof ik en de filterpomp en warmtepomp 38... maar ik lees overal dat 50mm beter is. Geen idee waarom.

vraag 3: Om de warmte binnen het bad te houden zat ik er aan te denken om noppenfolie aan de onderkant van het afdekzijl te plakken. Heeft dat zin als het niet in/op het water ligt (zie volgende vraag)? En heeft het dan zin om reflecterende folie te pakken (die reflecteert hitte/infrarood, right?)?

vraag 4: Een float met chloor moet kunnen ronddrijven en mag niet op dezelfde plek blijven hangen. Dus dan kan er geen zijl op het water, right? Ik heb nu over het bad elastieken gespannen (snelbinders lol) en daar doe ik de cover over, zodat de float ruimte heeft. Hoe doet men dat normaal gesproken? Ik lees overal dat solar sails direct op t water moeten, maar hoe fix je dan je chloor?


Bij voorbaat dank!
zoek op dikwandig pvc (1mm vs 3mm ofzo)

Het verschil tussen materiaal is voornamelijk de UV/Chloor bestendigheid, die combinatie kan plastic nogal broos maken, 50mm dunwandig kan (doe het zelf ook) maar alles waar je kinderen aan kunnen hangen/op stappen etc . ga je niet blij worden als ze het kunnen breken (bv over 3 jaar)

het verschill in 32,38,40 en 50mm is hetzelfde als je duim op een tuinslang houden .. nauwer = meer weerstand/drukopbouw/minder flow, als je 50mm kan doen, gewoon doen. 50mm schroefkoppelingen kunnen (vaak) 1:1 met 38mm zwembadschroef koppelingen (schroefdraad kan soms wel anders zijn)

Je kan los noppenfolie voor zwembad aanschaffen, en ze werken goed.
hoofddoel van folie/covers is ..
  • voorkomen van chloorverdamping als je niet zwemt
  • ronddwarrelend vuil uit je bad houden.
  • bubbel folie houd "beetje" warmte vast.
  • je kan bubbelfolie ook om je zwembad heen wikkelen, het houd niet zozeer je warmte in het zwembad vast maar voorkomt dat de wind erbuiten je zwembad afkoelt.
Traag chloor vs quick(tabs) is zoals ze aangeven de snelheid waarbij je chloor oplost.. chloordamp is niet tof en schadelijk je wilt niet dat je kids ermee spelen dus ---> buiten het zwembad dispenser voor traag chloor. daarmee houd je het zwembad dan ook makkelijker op peil ..stop je het in een float tja dan is de kans op liner verkleuring 20x groter.. Quick tabs zijn binnen 20 min opgelost ofzo zeer kleine kans op verkleuring iets groter als je ze zonder float erin mikt. en quick tabs kan je best onder de coverzeil stoppen. ik gebruik geen #zeil-omhoog-constructie/spandband nooit gedaan.

Tja vanalles


  • sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 16:02
MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:20:
[...]

De operating Windows staan gewoon in de handleiding...

In dit geval de qs200, maar op het oog is dat gelijk voor de 400 en 500.

[Afbeelding] Nog los van de samenhang tussen cya en de benodigde cl.
Zijn er mensen die gebruik maken van de methode van TFP inplaats van de Intex instructies? TFP adviseert namelijk een veel hogere CYA (80) en daarbij behorende CL (6-11) waarde.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjors86 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Zijn er mensen die gebruik maken van de methode van TFP inplaats van de Intex instructies? TFP adviseert namelijk een veel hogere CYA (80) en daarbij behorende CL (6-11) waarde.
Weet niet wat tfp is, maar neem aan dat Intex weet hoe hun apparatuur werkt...

  • sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 16:02
MikeyMan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:55:
[...]


Weet niet wat tfp is, maar neem aan dat Intex weet hoe hun apparatuur werkt...
https://www.troublefreepool.com/blog/ is een grote community die ervaring en wetenschap combineert om zwembadhouders te ondersteunen. En het zal zeker werken met de instellingen die in de handleiding van Intex staan, maar of dat in de praktijk ook het beste is weet ik niet. Vandaar dat ik ook op dit forum zit en ben benieuwd of en hoe de leden hier aankijken tegen TFP en die informatie wellicht prioriteren boven die van de fabrikant of juist niet.

[ Voor 33% gewijzigd door sjors86 op 08-06-2026 11:36 ]


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sjors86 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:33:
[...]

https://www.troublefreepool.com/blog/ is een grote community die ervaring en wetenschap combineert om zwembadhouders te ondersteunen. En het zal zeker werken met de instellingen die in de handleiding van Intex staan, maar of dat in de praktijk ook het beste is weet ik niet. Vandaar dat ik ook op dit forum zit en ben benieuwd of en hoe de leden hier aankijken tegen TFP en die informatie wellicht prioriteren boven die van de fabrikant of juist niet.
Je kan er enorme discussies over voeren ;) ik denk dat het NL(inclusief vlaams) sprekend volk net genoeg oppervlakte bestrijkt om ervaringen uit te wisselen betreft het verkrijgen van middelen/goederen en weersomstandigheden. die gewoon handig is

En eigenlijk de meeste "discussie" in dit topic is zoutwater vs chloor (hetzelfde in mijn optiek) en zandfilter media (zand,glas of filterbollen) .. de rest is persoonlijk voorkeur/kennis of interesse

Zoiets als TFP is extra informatie die nuttig kan zijn. maar je zit vaak met conversie(s) of middelen die niet hier te verkrijgen zijn..

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
algemene vraag op www.printables.com kan je 3d printer modellen vinden voor het zwembad, vraag me af hoe veel van de mensen hier ervaring hebben (bij voorkeur over meerdere jaren gebruik van het geprinte object)

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:29:
algemene vraag op www.printables.com kan je 3d printer modellen vinden voor het zwembad, vraag me af hoe veel van de mensen hier ervaring hebben (bij voorkeur over meerdere jaren gebruik van het geprinte object)
Ik heb begin vorig jaar een uitroom geprint. Doet het nog steeds prima, na een jaar in chloor en zout.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:55:
[...]


Ik heb begin vorig jaar een uitroom geprint. Doet het nog steeds prima, na een jaar in chloor en zout.
van welk materiaal is er verkleuring te zien .. ook vaak vol in de zon (uv? )

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:15:
[...]

van welk materiaal is er verkleuring te zien .. ook vaak vol in de zon (uv? )
Volgens mij heb ik desijds lichtgrijs PETG gebruikt. Print historie is helaas niet helemaal compleet in Bambu. Voor dit model:

https://www.printables.co...ed-design-for-a-clean-poo

Zie geen verkleuring eerlijk gezegd, maar zal er eens een nieuw stuk petg naast houden.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2026 15:55 ]


  • rednaz420
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:53
sjors86 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Zijn er mensen die gebruik maken van de methode van TFP inplaats van de Intex instructies? TFP adviseert namelijk een veel hogere CYA (80) en daarbij behorende CL (6-11) waarde.
Absoluut. Ik heb vorig jaar een huis gekocht met een zwembad van 50m³, dat niet afgedekt was. Het was eerder een vijver met kikkers. Ik was een leek op gebied van zwembadwerking en onderhoud.

TFP heeft ervoor gezorgd dat ik met beperkte kennis en budget het zwembad volledig in orde heb gekregen.

Het is niet nodig om hun dure testkits te kopen. Als je de PH, vrije chloor, CYA en TA kan meten weet je genoeg.

Het belangrijkste dat je nodig hebt, is vloeibaar chloor. Vorig jaar heeft het me 3 weken geduurd (SLAM methode), dit jaar 3 dagen om alles proper te krijgen. TFP heeft mij alles geleerd. Ik heb nog geen euro teveel moeten uitgeven. Een beetje PH en TA regelaar indien nodig. Af en toe een chloortablet om CYA op peil te houden.


Echter zal ik dit jaar werk moeten maken om de zandfilter te repareren. Maar met wat opzoekwerk is dat ook prima zelf te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door rednaz420 op 09-06-2026 13:15 ]


  • Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06 13:49
vso schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:15:
[...]

van welk materiaal is er verkleuring te zien .. ook vaak vol in de zon (uv? )
Het 'beste' materiaal hiervoor is ASA. ASA is water en UV-bestendig. Heb zelf een schuine uitloop en fontein geprint, maar dit gebruik ik pas sinds dit seizoen.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stoorzendert schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Het 'beste' materiaal hiervoor is ASA. ASA is water en UV-bestendig. Heb zelf een schuine uitloop en fontein geprint, maar dit gebruik ik pas sinds dit seizoen.
Uiteindelijk is het handig gewoon ervaringen te delen .. zowel in materiaal als gevonden "snufjes" leuk voor de startpost en is een keer wat anders dan discussie over chloor ;)

Tja vanalles


  • Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06 13:49
vso schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Uiteindelijk is het handig gewoon ervaringen te delen .. zowel in materiaal als gevonden "snufjes" leuk voor de startpost en is een keer wat anders dan discussie over chloor ;)
Verder is er niet zo gek veel voor het zwembad. Het beperkt zich een beetje tot in / uitloop, fonteintjes, skimmers en wat handige ophangbeugeltjes voor je slangen e.d.. Er zijn ook diverse verlopen en koppelingen te vinden, maar daarvan vind ik het risico op lekkages te groot.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stoorzendert schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Verder is er niet zo gek veel voor het zwembad. Het beperkt zich een beetje tot in / uitloop, fonteintjes, skimmers en wat handige ophangbeugeltjes voor je slangen e.d.. Er zijn ook diverse verlopen en koppelingen te vinden, maar daarvan vind ik het risico op lekkages te groot.
meten is weten :)

niet alles 3d geprint is handig of nuttig maar kan wel plezier opleveren

Tja vanalles


  • B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 12:17
Er zijn hier wat eigenaren van Exit zwembaden en bijbehorende overkapping. Ik verwacht dat de overkapping het zwemmen op iets koelere dagen wat aangenamer maakt en daarnaast zorgt voor wat meer warmtebehoud. Maar ik ben benieuwd of de overkapping ook helpt tegen chloorverdamping of heb je dan alsnog ook noppenfolie nodig? Verder meen ik gelezen te hebben dat de overkapping op winderige dagen kwetsbaar zou zijn. Heeft iemand hier concrete ervaring mee?

Ik vind de zwembaden + overkapping namelijk best prijzig in vergelijking met intex (zelfs in combinatie met kortingcodes). En je krijgt er ook verplicht een vrij nutteloze zfp van 3m3/u bij geleverd (zwembad 10000liter). Maar mijn vrouw is wel gecharmeerd van de overkapping…

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q


  • The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37

The End

!Beginning

B-Bandit schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:36:
Er zijn hier wat eigenaren van Exit zwembaden en bijbehorende overkapping. Ik verwacht dat de overkapping het zwemmen op iets koelere dagen wat aangenamer maakt en daarnaast zorgt voor wat meer warmtebehoud. Maar ik ben benieuwd of de overkapping ook helpt tegen chloorverdamping of heb je dan alsnog ook noppenfolie nodig? Verder meen ik gelezen te hebben dat de overkapping op winderige dagen kwetsbaar zou zijn. Heeft iemand hier concrete ervaring mee?

Ik vind de zwembaden + overkapping namelijk best prijzig in vergelijking met intex (zelfs in combinatie met kortingcodes). En je krijgt er ook verplicht een vrij nutteloze zfp van 3m3/u bij geleverd (zwembad 10000liter). Maar mijn vrouw is wel gecharmeerd van de overkapping…
Ik heb er een gehad. Werkte echt top, Ik vermoed dat het helpt tegen chloorverdamping, maar dat kan ik niet garanderen. Het houdt ook beter de warmte vast en onder de koepel is het tijdens het zwemmen lekker warm.

Je kan de koepel ook los kopen. Er is een variant die op Intex zwembaden past. (EXIT zwembad overkapping 400x200cm - universeel | EXIT Toys) Die heb ik gebruikt en werkte top.

[ Voor 6% gewijzigd door The End op 12-06-2026 10:13 ]


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
B-Bandit schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:36:
Er zijn hier wat eigenaren van Exit zwembaden en bijbehorende overkapping. Ik verwacht dat de overkapping het zwemmen op iets koelere dagen wat aangenamer maakt en daarnaast zorgt voor wat meer warmtebehoud. Maar ik ben benieuwd of de overkapping ook helpt tegen chloorverdamping of heb je dan alsnog ook noppenfolie nodig? Verder meen ik gelezen te hebben dat de overkapping op winderige dagen kwetsbaar zou zijn. Heeft iemand hier concrete ervaring mee?

Ik vind de zwembaden + overkapping namelijk best prijzig in vergelijking met intex (zelfs in combinatie met kortingcodes). En je krijgt er ook verplicht een vrij nutteloze zfp van 3m3/u bij geleverd (zwembad 10000liter). Maar mijn vrouw is wel gecharmeerd van de overkapping…
Chloor wordt afgebroken door o.a. UV straling. Daarmee zal de kap voornamelijk werken voor warmtebehoud en het voorkomen van vuil dat normaliter in het bad zou vallen.

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Let op dat als je chloor verdampt en je kap is dicht dat je zwemt in chloorgas.
Zorg dus voor goede ventilatie.

Ik heb geen overkapping. Maar sinds de warmtepomp nooit koud gehad tijdens zwemmen.
Mijn vrouw zwemt dagelijks met een zwemelastiek ongeveer 45min. Aardige workout.

De kinderen hebben er ook gewoon plezier in.

Denk dat je meer wint met een goede warmtepomp.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
The End schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:12:
Je kan de koepel ook los kopen. Er is een variant die op Intex zwembaden past. (EXIT zwembad overkapping 400x200cm - universeel | EXIT Toys) Die heb ik gebruikt en werkte top.
nog prijzig voor 550,- zwembad en pomp kost de helft :) (denk ik)
B-Bandit schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:36:
Er zijn hier wat eigenaren van Exit zwembaden en bijbehorende overkapping. Ik verwacht dat de overkapping het zwemmen op iets koelere dagen wat aangenamer maakt en daarnaast zorgt voor wat meer warmtebehoud. Maar ik ben benieuwd of de overkapping ook helpt tegen chloorverdamping of heb je dan alsnog ook noppenfolie nodig? Verder meen ik gelezen te hebben dat de overkapping op winderige dagen kwetsbaar zou zijn. Heeft iemand hier concrete ervaring mee?

Ik vind de zwembaden + overkapping namelijk best prijzig in vergelijking met intex (zelfs in combinatie met kortingcodes). En je krijgt er ook verplicht een vrij nutteloze zfp van 3m3/u bij geleverd (zwembad 10000liter). Maar mijn vrouw is wel gecharmeerd van de overkapping…
Je hebt zoiezo een cover en noppenfolie nodig maar die zijn over het algemeen niet erg prijzig.

Chloor verdampt door UV & beweging (regen, wind, enzo)

beste is een in-line chloor dispenser met traag chloor tabletten (buiten het zwembad dus) of ZoutWaterSysteem (ZWS wat ook chloor produceert)

Zwembad koelt het meest af van de wind die erop staat. vooral de bovenkant, je kan een partytent eroverheen zetten.. maar die stokken kunnen loss schieten/door je liner heen prikken.

Met 3d printen en wat electra pvc buizen en doorzichtig zeil kan je natuurlijk ook een end komen (denk aan die tent tunnels op het boerenland) let alleen wel op dat je tot de grond doortrekt .. als de wind eronder komt dan ligt het snel bij de overburen

Tja vanalles


  • Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:56
B-Bandit schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:36:
Er zijn hier wat eigenaren van Exit zwembaden en bijbehorende overkapping. Ik verwacht dat de overkapping het zwemmen op iets koelere dagen wat aangenamer maakt en daarnaast zorgt voor wat meer warmtebehoud. Maar ik ben benieuwd of de overkapping ook helpt tegen chloorverdamping of heb je dan alsnog ook noppenfolie nodig? Verder meen ik gelezen te hebben dat de overkapping op winderige dagen kwetsbaar zou zijn. Heeft iemand hier concrete ervaring mee?

Ik vind de zwembaden + overkapping namelijk best prijzig in vergelijking met intex (zelfs in combinatie met kortingcodes). En je krijgt er ook verplicht een vrij nutteloze zfp van 3m3/u bij geleverd (zwembad 10000liter). Maar mijn vrouw is wel gecharmeerd van de overkapping…
Ja de overkappimg helpt hier tegen. Want UVwerend. Maar de kwaliteit is om te janken. Wij hebben de grootste gehad. Dit jaar was het vijfde jaar 2 liners verbruikt a 465E p st. 2 kappen versleten en 2 sets met stokken voor de overkapping. Wij gaan volgend jaar graven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8zL8tlCpfGDw5TJUIclzt6L4aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJCVPbts5LiZFTQxkGVmzdE5.jpg?f=fotoalbum_large

  • Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Overkapping is erg fijn. Minder rotzooi, geen regenwater, aangenamer bij minder zon en/of een beetje wind, minder wateroverlast voor de buren.

Nadeel van Exit spul is de levensduur van de materialen. Met zoutwatersysteem is alles na eerste seizoen al verroest. Kan daarna nog wel één of twee seizoenen mee, maar dan is het wel tijd om de glasfiber stokken, schroeven en evt scharnierpunten te vervangen. Allemaal als losse onderdelen te bestellen.

Na 3 zomers is de liner ook aan vervanging toe. Scheurt in op de naden.

Eerlijk is eerlijk, prijs kwaliteit verhouding is OK. Volgend seizoen nieuw bad (frame en liner). Goedkoper dan los vervangen en gelijk vervanging van roestend frame waar verf af begint te bladderen.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:41
Peanudt schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:49:
Overkapping is erg fijn. Minder rotzooi, geen regenwater, aangenamer bij minder zon en/of een beetje wind, minder wateroverlast voor de buren.

Nadeel van Exit spul is de levensduur van de materialen. Met zoutwatersysteem is alles na eerste seizoen al verroest. Kan daarna nog wel één of twee seizoenen mee, maar dan is het wel tijd om de glasfiber stokken, schroeven en evt scharnierpunten te vervangen. Allemaal als losse onderdelen te bestellen.

Na 3 zomers is de liner ook aan vervanging toe. Scheurt in op de naden.

Eerlijk is eerlijk, prijs kwaliteit verhouding is OK. Volgend seizoen nieuw bad (frame en liner). Goedkoper dan los vervangen en gelijk vervanging van roestend frame waar verf af begint te bladderen.
Dat vind ik dan toch wel vrij snel, hier een Intex XTR met zoutwater en die gaat al 4 jaar mee. Geen noemenswaardige roest en al die tijd staat hij toch al buiten. Ok, geen overkapping maar ik zou het toch wel zonde vinden van de moeite en het materiaal om alles zo snel te moeten vervangen. Ik zou persoonlijk kiezen voor iets betere kwaliteit als het bad zo goed bevalt.

  • nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:16
Wij hebben een Intex Prism Frame - Ø305x76 cm zwembad in de tuin staan. Hier gaat 4500L water in.

Het water vinden we wat te koud, dit is vaak rond de 20-22 graden als we willen zwemmen en vinden vanaf 28 graden comfortabel. We hebben vanaf volgend jaar veel kWh aan PV opwek over wat vrijwel niks meer waard zal zijn na beëindiging van de salderingsregeling. Zou deze energie graag willen gebruiken om het zwembadwater te verwarmen. Dit wil ik automatiseren via Home Assistant en een Zigbee plug.

Liever geen warmtepomp ivm geluid, plek en prijs. Welke zwembad heater (COP1) met vermogen van rond de 3 kW zouden jullie aanbevelen in deze situatie?

[ Voor 11% gewijzigd door nMad op 15-06-2026 13:10 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
nMad schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:43:
Wij hebben een Intex Prism Frame - Ø305x76 cm zwembad in de tuin staan. Hier gaat 4500L water in.

Het water vinden we wat te koud, dit is vaak rond de 20-22 graden als we willen zwemmen en vinden vanaf 28 graden comfortabel. We hebben vanaf volgend jaar veel kWh aan PV opwek over wat vrijwel niks meer waard zal zijn na beëindiging van de salderingsregeling. Zou deze energie graag willen gebruiken om het zwembadwater te verwarmen. Dit wil ik automatiseren via Home Assistant en een Zigbee plug.

Liever geen warmtepomp ivm geluid, plek en prijs. Welke zwembad heater (COP1) met vermogen van rond de 3 kW zouden jullie aanbevelen in deze situatie?
je hebt maar 1 keuze: en dat is WarmtePomp

wat welk kan is als je al een buitenunit hebt voor airco/wp je zwembad benutten om te "prekoelen" via een warmte wisselaar ben je nog efficienter :)

Er zijn meerdere topics om je overschot te verstoken / verhandelen hier op GOT zou daar je licht opsteken. zwembad verwarmen is er helaas niet 1 van

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik vond deze (ook gepost in het zwembad verwarmings topic)

https://www.printables.com/model/1754479-solar-pool-heater

Dit is blijkbaar geschaald voor een 6m3 zfp (1800 gph = 6.8 liters per uur)

Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/a2b5d655-8077-45e6-a274-716cbcc22dee/images/13145937_d7f63871-3242-4294-b5be-078c5bc1a029_3744c447-ea0c-4700-b571-6a8af3546927/thumbs/inside/1280x960/jpg/20260614_114733.webp

3d geprint met PETG (kan ook met ASA)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 15-06-2026 15:59 ]

Tja vanalles


  • nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:16
vso schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:17:
[...]

je hebt maar 1 keuze: en dat is WarmtePomp

wat welk kan is als je al een buitenunit hebt voor airco/wp je zwembad benutten om te "prekoelen" via een warmte wisselaar ben je nog efficienter :)

Er zijn meerdere topics om je overschot te verstoken / verhandelen hier op GOT zou daar je licht opsteken. zwembad verwarmen is er helaas niet 1 van
Waarom is dat de enige keuze? Ik gaf juist aan geen warmtepomp te willen maar een elektrische weerstand heater (COP1). Iemand hier goede ervaringen met een 3 kW model?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

nMad schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Waarom is dat de enige keuze? Ik gaf juist aan geen warmtepomp te willen maar een elektrische weerstand heater (COP1). Iemand hier goede ervaringen met een 3 kW model?
COP1 heater kan zeker wel, maar wat er denk ik bedoeld werd is dat je er te weinig mee verwarmt. Ik zie dat je 'maar' 10 kWp panelen hebt, en dat schiet dan niet echt op.

Zelf wil ik ook met COP1 gaan verwarmen, maar ik heb een 20 kW omvormer en 33 kWp panelen, en ook bij mij is dat eigenlijk nog aan de krappe kant en zal ik beperkt blijven tot verwarmen in het hoofdseizoen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 15-06-2026 16:35 ]


  • mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37
nMad schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Waarom is dat de enige keuze? Ik gaf juist aan geen warmtepomp te willen maar een elektrische weerstand heater (COP1). Iemand hier goede ervaringen met een 3 kW model?
Ik neem even aan dat je 3kW opgenomen vermogen bedoeld (het stroom verbruik). Waar in dit topic snel over wordt gesproken is het afgegeven vermogen;

De warmtepomp is de enige juiste keuze, met 3kwstroom verbruik kan je vermoed ik wel een 12kw of 15kw warmtepomp voeden.

Je kan een heater pakken maar vermoed dat niemand dat doet, volg het hier en andere fora al even en ken niemand die dat (actief) gebruikt.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

mazzoop80 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:36:
[...]

De warmtepomp is de enige juiste keuze
Of iets de juiste keuze is kun je zo niet stellen. Het hangt af van de eisen en wensen van de gebruiker. Zo kan het geluid bijvoorbeeld een absolute no-go zijn.
Je kan een heater pakken maar vermoed dat niemand dat doet, volg het hier en andere fora al even en ken niemand die dat (actief) gebruikt.
Dat anderen het wel/niet doen is niet zo heel relevant. De situatie wijzigt namelijk ook, zoals bijvoorbeeld afschaffen van salderen, waardoor het interessanter wordt om je zonnestroom je zwembad in te laten gaan, ook als dat inefficient is (COP 1).

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-06-2026 16:38 ]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:47
mazzoop80 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:36:
Je kan een heater pakken maar vermoed dat niemand dat doet, volg het hier en andere fora al even en ken niemand die dat (actief) gebruikt.
Dan krijg je toch gewoon een resistief verwarmingselement zoals onderstaand, best wel een gebruikelijke oplossing? De meeste warmtepompen hebben minimaal 3m3/u flow nodig; voor kleine zwembadjes met kleine pompjes kan dit zomaar de enige oplossing zijn.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/7968/1200f1200/7968_4.webp
Blue Lagoon Profi Heater 3 kW elektrische verwarming
@nMad geen ervaring mee maar conceptueel waar ik naar zou kijken. De 7 graden toename op 4,5m3 waar jij om vraagt duurt wel meer dan 12 uur. Dit werkt dus niet om op een dag op overschotten op te stoken. Met een 3kW warmtepomp kan je dat dus wél in een zonnige middag bereiken.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 15-06-2026 17:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:47
mazzoop80 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:36:
De warmtepomp is de enige juiste keuze, met 3kwstroom verbruik kan je vermoed ik wel een 12kw of 15kw warmtepomp voeden.
Mijn 15kW warmtepomp heeft zelfs maar een maximaal opgenomen vermogen van 2.150W, volgens de meeste definities/specificaties kijk je met 3kW waarschijnlijk al >18kW

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 15-06-2026 17:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gok dat als je enige doel is om stroom te verbruiken je niet echt een miskoop kan doen.
Als geluid een ding is heb je best veel warmtepompen die beduidend minder geluid maken dan de filterpomp die het water naar de WP pompt.

Mijn WP is geen topmodel. Maar mijn ZFP hoor ik duidelijk harder dan de WP. Ik zit in een rijtjeshuis mini tuintje.

Ik meen dat Intex ook stroomvreters heeft die wat warmte uitstoten. Meeste tuincentra hebben ook wel zoiets liggen.
Als je toch zonder stroom en zonder WP wil, op facebook zie ik regelmatig constructies met metalen buizen door een vuurkorf. Schijnt ook aardig te werken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Vanochtend 15 graden water. Met vooruitzichten vanochtend warmtepomp aan, waardes checken, alles nog goed. Alleen steenkoud.

Zeil over droogmolen om schoon te spuiten. Idem bubbelfolie.
Warmtepomp heeft hem naar 23,8 opgewarmd. Vannacht zakt het vast iets. Maar morgenmiddag kan er gezwommen worden door de Kinderen. Helaas heb ik morgen vroege dienst en daarna nachtdienst. Kom er zondag weer uit. Zal er weinig inliggen deze week denk ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 11:07
Hoi! Wij hebben net een Intex Prism Frame zwembad - 457 x 122 gezet nu was mijn vraag welke warmtepomp die niet al te veel lawaai maakt kan ik het best plaatsen? Alvast bedankt!

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
nMad schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Waarom is dat de enige keuze? Ik gaf juist aan geen warmtepomp te willen maar een elektrische weerstand heater (COP1). Iemand hier goede ervaringen met een 3 kW model?
wat andere posters hierboven zeggen sluit ik me wel bij aan, maar zal je wat extra info geven wat je hopelijk wat meer inzicht geeft ik heb er 16 zomers aan plezier gehad inmiddels :)


ik heb het zelfde maat zwembad, als ik 10 uur lang een koperen spiraal in een kolen/houtvuur neerleg met 1m3 pomp kost het me 4 uur om het bad 1 graad te verhogen.. (heb het getest), terwijl mijn solar heater het zelfde resultaat in 1 uur doet.


De grootste "denkfout" is niet snelheid van water door iets heets wat men vaak denkt maar de oppervlakte waar er warmte overdracht is, daarbij is de de warmte bron vaak (maar) paar bv 10 graden hoger (nodig) dan het zwembadwater. + het daarbij ook nog naarmate je zwembad water warmer word heb je meer energie nodig om het verder te verwarmen, dus waar je voor 18 graden 20Watt nodig hebt om een volume 1 graad te verhogen zou je bij 25 graden al 60W nodig hebben om dezelfde hoeveelheid 1 graad hoger te krijgen.

hottubs/spa's hebben max 1000L (800L ?) en ga anders eens rekenen met 3m en elke cm water die je toevoegt .. bizar snel naar "veel" water, met een slag groter dan het zwembad wat we hebben zit ik snel op 2x tot 3x het huidige volume.. dat trekt mijn huidige verwarming echt niet.. nu krijg ik het net "vies warm" (33 graden oid)


Je 3kw met cop1 gewoon binnen korte tijd verstookt voor nauwelijks winst denk in uren ipv de tijd dat je zwembad staat wat denk ik wel 2-4 maanden is. komt voor mij beetje neer op " je hebt meer plezier van stapel geld in de hens te steken" ;) (grapje)
met AI kwam ik op op 26Kw om het zwembad van 23 graden naar 28 te krijgen ... (ruwe energie) en dan heb je nog niet de verliezen meegeteld die optreden..


Er staan in deze zwembad topics wel hier en daar wat data van WP's over het zwemseizoen .. denk dat die ook aardig Wat(t) verstoken zou niet vreemd van staan te kijken dat ze in 1 tot 4 maanden 2kwh verstoken. alhoewel ik er goed naast kan zitten omdat wp niet mijn ding is..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 16-06-2026 22:59 ]

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SteffanS schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:54:
Hoi! Wij hebben net een Intex Prism Frame zwembad - 457 x 122 gezet nu was mijn vraag welke warmtepomp die niet al te veel lawaai maakt kan ik het best plaatsen? Alvast bedankt!
zoek in dit topic op "lawaai" + warmtepomp vraag is vast keer eerder gesteld

of je leest @Dennis1812 die letterlijk paar posts het antwoord al voorkauwt .. zoeken op zijn posts en 99% kans dat hij het merk ook al genoemd heeft :P
:)

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 16-06-2026 23:03 ]

Tja vanalles


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
nMad schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Waarom is dat de enige keuze? Ik gaf juist aan geen warmtepomp te willen maar een elektrische weerstand heater (COP1). Iemand hier goede ervaringen met een 3 kW model?
Waarom zou je dat willen? Als het je puur gaat om zoveel mogelijk energie te verstokenverspillen ivm je opbrengst en het wegvallen van salderen dan neem je toch gewoon een extra zware warmtepomp? En dan koop je nog een jet stream ofzo :9 of een accu maar als dat je doel is kun je beter naar andere energie topics denk ik.
Water efficiënt en comfortabel opwarmen gaat nu eenmaal het best met een warmtepomp, die zijn daar speciaal voor zeg maar.

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:00:
[...]

zoek in dit topic op "lawaai" + warmtepomp vraag is vast keer eerder gesteld

of je leest @Dennis1812 die letterlijk paar posts het antwoord al voorkauwt .. zoeken op zijn posts en 99% kans dat hij het merk ook al genoemd heeft :P
:)
Even makkelijk dan. Ik heb de W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW zwembad warmtepomp voor €540 gekocht destijds. Wij hebben 4x3x1.22 zwembad. Geloof dat er een ruime 8000l ingaat

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:06:
[...]


Waarom zou je dat willen?
volledig stil, minder ruimte nodig, geen koelgassen, simpele technologie, goedkoper in aanschaf. Er zijn zoveel redenen te bedenken. ieders wensen zijn anders he..

  • _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:39:
[...]

volledig stil, minder ruimte nodig, geen koelgassen, simpele technologie, goedkoper in aanschaf. Er zijn zoveel redenen te bedenken. ieders wensen zijn anders he..
Volledig stil zal het niet zijn, je hebt toch een pomp nodig voor circulatie, hoewel je die uiteraard redelijk op geluid kunt dempen, of rustiger laten lopen.

Misschien is een systeem op gas nog een optie, heb dat wel eens langs zien komen, maar me niet in verdiept.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:12:
[...]

Even makkelijk dan. Ik heb de W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW zwembad warmtepomp voor €540 gekocht destijds. Wij hebben 4x3x1.22 zwembad. Geloof dat er een ruime 8000l ingaat
Je zult wellicht de 3kw variant niet gehoord hebben, maar verbaas me dat deze zo stil is dan. Mijn 3kW variant blaast aardig. Maargoed, als deze ermee kapt, ga ik ook een stapje omhoog.

Intussen nu een weekje of twee de QS400 aangsloten staan. De hogere capaciteit bevalt me toch een stuk beter dan de QS200 die ik hiervoor had. Zelfs op mijn 305*76 zwembadje. 4 uur per dag draaien is meer dan genoeg. Ook op dagen dat er flink gezwommen wordt. De qs200 hield het redelijk bij, in rust, maar had het op hele warme dagen en met veel zwemmen toch lastig. Zeker als je gewoon 1 instelling wilt doen en niet constant aan de knoppen wilt zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 09:23 ]


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
nMad schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:43:
Wij hebben een Intex Prism Frame - Ø305x76 cm zwembad in de tuin staan. Hier gaat 4500L water in.

Het water vinden we wat te koud, dit is vaak rond de 20-22 graden als we willen zwemmen en vinden vanaf 28 graden comfortabel. We hebben vanaf volgend jaar veel kWh aan PV opwek over wat vrijwel niks meer waard zal zijn na beëindiging van de salderingsregeling. Zou deze energie graag willen gebruiken om het zwembadwater te verwarmen. Dit wil ik automatiseren via Home Assistant en een Zigbee plug.

Liever geen warmtepomp ivm geluid, plek en prijs. Welke zwembad heater (COP1) met vermogen van rond de 3 kW zouden jullie aanbevelen in deze situatie?
Als het doel is om je overschot op te maken dan is dit best een leuk project :).

4,5m3 met een 3 kW heater is te doen maar houd rekening dat dit wel enige tijd kan duren mbt opwarmen.
Heb je niet op een dag gedaan.

Gekeken naar je signature heb je ~10kWp aan PV panelen. Afhankelijk van de orientatie/opstelling moet je de 5kW wel halen.

Mogelijk dus kijken naar een 5kW heater.

Aangezien het een elektrische verwarmings element is kan je deze traploos regelen met een "dimmer".
P1 meter uitlezen en je kan je heater mooi NOM (Nul Op de Meter) laten regelen 8).
Geen Zigbee plug gebruiken, deze doet enkel aan/uit en dat wil je niet. Doe het gelijk goed ;).

Zelf ben ik geen voorstander van COP1 verwarmen en zou ik overschot anders besteden maar heeft dan weer een hogere investering (brengt wel meer op, op lange termijn), dus ik begrijp de gedachten erachter :9 .

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:41
Jazsie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Als het doel is om je overschot op te maken dan is dit best een leuk project :).

4,5m3 met een 3 kW heater is te doen maar houd rekening dat dit wel enige tijd kan duren mbt opwarmen.
Heb je niet op een dag gedaan.

Gekeken naar je signature heb je ~10kWp aan PV panelen. Afhankelijk van de orientatie/opstelling moet je de 5kW wel halen.

Mogelijk dus kijken naar een 5kW heater.

Aangezien het een elektrische verwarmings element is kan je deze traploos regelen met een "dimmer".
P1 meter uitlezen en je kan je heater mooi NOM (Nul Op de Meter) laten regelen 8).
Geen Zigbee plug gebruiken, deze doet enkel aan/uit en dat wil je niet. Doe het gelijk goed ;).

Zelf ben ik geen voorstander van COP1 verwarmen en zou ik overschot anders besteden maar heeft dan weer een hogere investering (brengt wel meer op, op lange termijn), dus ik begrijp de gedachten erachter :9 .
Wel even benieuwd... hoe dim je zoiets dan?

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:30:
Zelf ben ik geen voorstander van COP1 verwarmen en zou ik overschot anders besteden maar heeft dan weer een hogere investering (brengt wel meer op, op lange termijn), dus ik begrijp de gedachten erachter :9
moet je de overschot 1:1 zelfde dag verbruiken? het lijkt mij handiger als je het uit kan stellen een elek terras verwarmer in te zetten (of verhandelen).

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thuisaccus lijken me een nuttige investering dan. Beetje zonde om af te fikken ook.

Daarnaast, met mijn 3kw warmtepomp, 10cm pir eronder en dome kost het me ook dagen om van 15 naar 30 graden te komen. Wat doe je als je twee dagen bewolking hebt voor een warme zonnige dag? Ook cop1 met bijbehorende kosten?
Of een dag of twee wachten, met het risico dat het inmiddels geen zwemweer meer is?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 12:52 ]


  • TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
Heb een prism 3m05 staan waarop al een ZWS (QS200) zit, echter nog met een simpele cartridge intex pomp. Ik vind het filteren (met ook de inbad skimmer) wat tegen vallen, en zou ook graag een WP toevoegen zodat we al wat eerder (en ook langer) in het zwembad kunnen.

Nu heb ik onderstaande bestelling klaar staan nav de openingspost en de discussies hier:
  • ZFP: Speck AQ 330 6m/3
  • Filtermateriaal: filterglas fijn
  • WP: W'eau mini inverter 4,5kW
  • Aansluitset 38mm
  • Intex adapter B
  • Wat extra 38mm slang
  • Poollab 2 (ik had een BlueConnect maar kwam er achter dat die helemaal geen zout meet..toch goed gegaan de laatste jaren)
Als check: zien jullie hier iets aan wat niet (goed) gaat werken?

Qua ZFP zat ik ook nog een Pentair (6m) te kijken maar zie zo niet wat die evt toevoegt tov de Speck. Een Intex SX2100 trekt het wellicht ook nog wel, echter wil ik een iets beter model halen.

Twijfwel daarnaast nog even aan het insnijden van de liner om er direct een 38mm aansluiting van te maken (daarom de adapter). Die adapter heb ik sws nodig voor de QS200 want die is 32mm.

Ik heb nog een bypass setje liggen, alleen moet ik even aan de slag met een verfblazer/droger, want die is niet goed gelijmd |:( . Heb verder ook een afdekzeil en bubbelzeil om het bad af te dekken als er niet gezwommen wordt (en een voetenbadje ;))

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TheRebell de poollab meet voor zover mij bekend ook geen zout. En je aansluitingen zijn 32mm waarschijnlijk.

Reden dat ik toch maar niet voor een zfp ben geweest is dat de backwash van enkele honderden liters best impact heeft op het beperkte watervolume. Kost moeite genoeg om dat stabiel te krijgen.

En ik wil dat ook mn tuin niet in hebben. Tevens doen die filters het op zich prima. Ik spoel en rouleer ze een paar keer voor ik ze eruit gooi. Minimaal 1x per week wisseling.

Aangevuld met een stofzuiger heb ik het goed onder controle nu.

[ Voor 83% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 12:56 ]


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:53:
@TheRebell de poollab meet voor zover mij bekend ook geen zout.
Die meet inderdaad geen zout. Er zijn prima digitale TDS meters voor handmatige metingen te vinden voor enkele tientjes.

@TheRebell, ik heb recent de conversie naar 38mm gedaan, dit lijkt spannender dan het werkelijk is. Met de 6m3 Speck is overigens ook een frequentieregelaar aan te raden. Ik heb precies dezelfde pomp.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Betreft zwembad automation.
  • mijn "domme" pomp aan/uit stekker
  • 2x temp probes (voor en na verwarmng)
  • solar mat temp-probes
  • in-pool temp-probes (433mhz)
ps met WP zou je met 1 thermowell probe afkunnen (denk ik)


Enige wat ik nog zou "willen" : is een bypas (de 3 kranen) al voorzien heeft van 1x open/dicht motor en/of van een sensor (ik zat aan een magneetsensor/hall effect denken).


in het begin veel gespeeld met kraan "gedeeltelijk" open/dicht, en flows, anno nu ben ik er klaar mee
= solar mat heet genoeg, dan wil ik verwarmen. totdat het zwembad 28-30 graden is

er zijn momenten dat het water wel afgekoeld word (wolk voor de zon, nu laat ik de pomp uitvallen na 5minuten, en het zou fijn zijn als er geen human interaction nodig zou zijn, maar dat gezegd .. gewoon meten (vandaar de magneet/hall effect sensor) en berichtjes sturen van "hey zet die schakelaars eens om" is net zo "nuttig"

maar goed dat is mijn gedachte momenteel

Tja vanalles


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:45
Jazsie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Als het doel is om je overschot op te maken dan is dit best een leuk project :).

4,5m3 met een 3 kW heater is te doen maar houd rekening dat dit wel enige tijd kan duren mbt opwarmen.
Heb je niet op een dag gedaan.

Gekeken naar je signature heb je ~10kWp aan PV panelen. Afhankelijk van de orientatie/opstelling moet je de 5kW wel halen.

Mogelijk dus kijken naar een 5kW heater.

Aangezien het een elektrische verwarmings element is kan je deze traploos regelen met een "dimmer".
P1 meter uitlezen en je kan je heater mooi NOM (Nul Op de Meter) laten regelen 8).
Geen Zigbee plug gebruiken, deze doet enkel aan/uit en dat wil je niet. Doe het gelijk goed ;).

Zelf ben ik geen voorstander van COP1 verwarmen en zou ik overschot anders besteden maar heeft dan weer een hogere investering (brengt wel meer op, op lange termijn), dus ik begrijp de gedachten erachter :9 .
Ik snap het idee ook wel, ivm einde saldering. Als je geen andere mogelijkheid hebt om de zonnestroom te gebruiken is een regelbare COP1 verwarming niet gek.
Maar het grootste nadeel is dat het inderdaad heel traag opwarmt... Je zou het dus meer als extra verwarming moeten zien en niet als hoofdverwarming.

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
jeeedeee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Wel even benieuwd... hoe dim je zoiets dan?
Shelly dimmer 0-10V met een 0-10V SSR om een voorbeeld te noemen :)

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:53:
@TheRebell de poollab meet voor zover mij bekend ook geen zout. En je aansluitingen zijn 32mm waarschijnlijk.

Reden dat ik toch maar niet voor een zfp ben geweest is dat de backwash van enkele honderden liters best impact heeft op het beperkte watervolume. Kost moeite genoeg om dat stabiel te krijgen.

En ik wil dat ook mn tuin niet in hebben. Tevens doen die filters het op zich prima. Ik spoel en rouleer ze een paar keer voor ik ze eruit gooi. Minimaal 1x per week wisseling.

Aangevuld met een stofzuiger heb ik het goed onder controle nu.
wist je dat er 3d printed cartridges zijn voor filterbollen (of je tweaked wat) .. de bolletjes zelf kosten paar euro voor bv een 6m3 zfp was 1 doosje voor mij genoeg. voor cartridge filters kan je er wellicht stuk of 5 - 10 ? zelf maken van die hoeveelheid
Grote voordeel hiervan is dat je het in de wasmachine kan duwen, ipv hele reinigings ritueel (dat was het bij mij en ik had nooit het gevoel dat het echt schoon was)

Van de 16 bovengrondse baden jaar heb ik 10 jaar nu een 6m3 voor 4500L water zfp, vanaf dag 1 filterbollen erin gemikt en ik heb nog nooit backwash gedaan in de 4 maanden dan het bad staat per zomer. met de inline chloor dispenser (gevuld houden) kijk ik ook niet meer om naar het chloor niveau

Dat is heel anders dan cartridges elke 5-7 dagen vervangen/uitspoelen, nu mik ik de filterbollen in de wasmachine

ps Jij hebt toch een zws systeem ? ik ben benieuwd hoeveel zout je erin mikt (hoeveel liter bad)

Overgens het is niet de insteek aan je een zfp te helpen :9 maar denk als je het ervaart je nooit meer terug wilt ;)

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso Yup, heb zout water... Geen idee hoeveel zout er nu in gaat. Water heb ik er niet meer uit gehad. En dat verdunt nog door bijvullen. Mik met de test strips op 3000ppm. Das op smaak licht zoutig.
Zal voor een leeg bad ongeveer 14 kilo zijn.

Heb de bollen al liggen voor de stofzuiger. Zijn idd prima uit te spoelen. Lijkt me toch wel iets om wekelijks te spoelen dan?

Heb voor dit jaar weer een doosje filters besteld. En zoals gezegd, tis netjes onder controle allemaal.

Punt is meer; het lukt met een filter cartridge ook prima ;)

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 13:31 ]


  • TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:53:
@TheRebell de poollab meet voor zover mij bekend ook geen zout. En je aansluitingen zijn 32mm waarschijnlijk.

Reden dat ik toch maar niet voor een zfp ben geweest is dat de backwash van enkele honderden liters best impact heeft op het beperkte watervolume. Kost moeite genoeg om dat stabiel te krijgen.

En ik wil dat ook mn tuin niet in hebben. Tevens doen die filters het op zich prima. Ik spoel en rouleer ze een paar keer voor ik ze eruit gooi. Minimaal 1x per week wisseling.

Aangevuld met een stofzuiger heb ik het goed onder controle nu.
hmmm als ik de informatie over de PoolLab bij Toppy moet geloven, dan zou deze ook voor een zoutbad werken (type zwembad: incl zout zwembad). Ook de handleiding geeft aan dat "De PoolLab 2.0 is ook geschikt voor zoutwater zwembaden/ zoutelektrolyse zwembaden!".

Backwash is wel een goeie, gaat het echt om honderden liters? Dan zou ik evt nog naar filterbollen kunnen gaan. Wel afentoe dan een extra wasje draaien.
SkorpionNL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Die meet inderdaad geen zout. Er zijn prima digitale TDS meters voor handmatige metingen te vinden voor enkele tientjes.

@TheRebell, ik heb recent de conversie naar 38mm gedaan, dit lijkt spannender dan het werkelijk is. Met de 6m3 Speck is overigens ook een frequentieregelaar aan te raden. Ik heb precies dezelfde pomp.
Ik had ook al wat filmpjes gevonden waarin het te zien is. An sich is die in/uitlaat ook een stuk dikker/dubbele laag en daardoor al wat steviger.
Zou de Speck (te) veel flow hebben waardoor je aanraad om een frequentieregelaar toe te voegen?

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TheRebell hij werkt ook met zoutbad. Hij meet alleen geen zout. Heb hem zelf ook ;)

  • TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:39:
@TheRebell hij werkt ook met zoutbad. Hij meet alleen geen zout. Heb hem zelf ook ;)
hmm ok, beetje jammer -O- . Dat zet je wel op het verkeerde been maargoed...dan maar een TDS meter halen

  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
TheRebell schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:36:
Zou de Speck (te) veel flow hebben waardoor je aanraad om een frequentieregelaar toe te voegen?
Ik weet niet precies welk bad je hebt. Ik heb nu een 3,5 m3 bad en daarvoor is de flow inderdaad stevig te noemen. Komende zomer ga ik naar een 9m3 bad.

Het is niet nodig om met mijn huidige bad zoveel flow te hebben. Voor geluidsproductie en stroomverbruik is de frequentieregelaar ook een uitkomst. Je kunt het eerst altijd zonder proberen, maar ik denk dat je daarna alsnog een FR wilt. ;)

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
@vso Yup, heb zout water... Geen idee hoeveel zout er nu in gaat. Water heb ik er niet meer uit gehad. En dat verdunt nog door bijvullen. Mik met de test strips op 3000ppm. Das op smaak licht zoutig.
Zal voor een leeg bad ongeveer 14 kilo zijn.
hoeveel liter ?
Heb de bollen al liggen voor de stofzuiger. Zijn idd prima uit te spoelen. Lijkt me toch wel iets om wekelijks te spoelen dan?
Zou je ze in een DIY cartridge stoppen zou de vervangings cylus niet veranderen, dus ja elke week zou je ze in de wasmachine kunnen mikken, of bewaren in een dichte emmer met waterwaarde die ongedierte onvriendelijk is.. om een volle wasmachine te krijgen.

Op een zfp zit (vaak) een manometer waarop je de druk verlies kan aflezen, die verplaats bij mij nauwelijks, in het rood = backwash nodig.
Een cartridge filter kan in theorie van 200L tot 20.000L alleen je vervang tijd van de filter (en draaitijd) varieert uiteraard, waarbij afhankelijk hoe vuiler je bad + gasten .. hoe sneller je filter vol raakt het is alleen lastig te zien vind ik.

Ik krijg de kriebels van wegwerp ontwerpen ..
Heb voor dit jaar weer een doosje filters besteld. En zoals gezegd, tis netjes onder controle allemaal.

Punt is meer; het lukt met een filter cartridge ook prima ;)
Dat het je lukt is een schouderklopje waard (no joke) menig vergelijkbare situaties waar baden groen worden, ..

Tja vanalles


  • TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
@SkorpionNL , gaat om een bad van zo'n 4.5m3 (305x76).

Ik kan er een tuinhuisje bij gaan doen voor al die spullen :P

  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
TheRebell schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:48:
@SkorpionNL , gaat om een bad van zo'n 4.5m3 (305x76).

Ik kan er een tuinhuisje bij gaan doen voor al die spullen :P
Voor dat bad zal de flow vermoed ik ook flink zijn. Echter niet onoverkomelijk zonder FR hoor.

Haha ja, ik heb een Keter kist met daarin de ZFP, WP, ZWS en FR.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso 4800 liter oid

  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:56
Iemand aanrader voor materiaal om een chloorschok uit te kunnen voeren?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BaBoK schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:02:
Iemand aanrader voor materiaal om een chloorschok uit te kunnen voeren?
whats gebeurt ? en idealiter gebruik je shock poeder

Meet eerst je huidige PH + chloor, is PH goed dan pas chloor toevoegen.

moet je bijsturen, pomp 2 uur en dan weer meten. als je chloor waardes "hoog genoeg" zijn (quick tabs werken goed genoeg) dan pas stoppen met pompen, en 24 uur wachten.

pompen is zodat je water goed gemixed word, je doet er verstandig aan om gelijk wanden, bodem even goed te schrobben met een zachte bezem, je hoeft niet hard te drukken zolang de liner maar weer stroef aanvoelt (bij groen bad is hij wellicht glad)

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BaBoK schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:02:
Iemand aanrader voor materiaal om een chloorschok uit te kunnen voeren?
Chloor werkt meestal wel aardig :+

  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:56
vso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:12:
[...]

whats gebeurt ? en idealiter gebruik je shock poeder

Meet eerst je huidige PH + chloor, is PH goed dan pas chloor toevoegen.

moet je bijsturen, pomp 2 uur en dan weer meten. als je chloor waardes "hoog genoeg" zijn (quick tabs werken goed genoeg) dan pas stoppen met pompen, en 24 uur wachten.

pompen is zodat je water goed gemixed word, je doet er verstandig aan om gelijk wanden, bodem even goed te schrobben met een zachte bezem, je hoeft niet hard te drukken zolang de liner maar weer stroef aanvoelt (bij groen bad is hij wellicht glad)
Heel naïef mss maar eigenlijk nog niks, meer ter voorbereiding voor zomervakantie dat we niet thuis zijn en dacht hiermee te voorkomen een groen bed te treffen voor thuiskomst:)


PS tips voor drijvend vuil aan de oppervlakte wat te klein is voor het schepnet om dat weg te halen? Intex Skimmer bij opbouwzwembad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb8ii8SZ3lj23aggD6u8u4d5xIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZn4Pw4lKaRITWIAefsKRyhP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door BaBoK op 17-06-2026 20:15 ]

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

Plenkske schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:12:
[...]


Ik snap het idee ook wel, ivm einde saldering. Als je geen andere mogelijkheid hebt om de zonnestroom te gebruiken is een regelbare COP1 verwarming niet gek.
Maar het grootste nadeel is dat het inderdaad heel traag opwarmt... Je zou het dus meer als extra verwarming moeten zien en niet als hoofdverwarming.
Ik zou cop1 wel als hoofdverwarming willen inzetten. Ik denk aan 5kW per fase dus 15 kW in totaal. Dat is nog steeds niet enorm maar genoeg voor redelijke opwarming.

  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:45
de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Ik zou cop1 wel als hoofdverwarming willen inzetten. Ik denk aan 5kW per fase dus 15 kW in totaal. Dat is nog steeds niet enorm maar genoeg voor redelijke opwarming.
Dat schiet wel op, als je zoveel zonnestroom over hebt. Zijn natuurlijk de uitzonderingen. Maar als je het hebt: goed idee.

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Of het een goed idee is kun je veel zienswijzen op hebben. Het is in ieder geval een idee.

Totaal offtopic.
Maar ik vind het echt enorm zonde en enorme verspilling van stroom dat onze overheid erop gaat sturen om in de middag hele dag frikandellen te frituren. Zwembad te verwarmen met warmte elementen en een 2kWh kacheltje maar buiten op vol vermogen aan te zetten.

Alles om geen kWh over te houden.
En ondertussen blijven we grote weilanden vol leggen met panelen.
Dit is niet meer uit te leggen. Zeker aan eenieder die het deed voor de eigen portomonee maar ook voor de vergroening.
De vergroening is weg als iedereen als een malle stroom gaat verbruiken.

Maargoed, dat gaat wat ver van de zwembad discussie af.
Ik hoop dat je je bad veilig met je overschot verwarmd krijgt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Ik zou cop1 wel als hoofdverwarming willen inzetten. Ik denk aan 5kW per fase dus 15 kW in totaal. Dat is nog steeds niet enorm maar genoeg voor redelijke opwarming.
Maar serieus, hoe dacht je dit te plannen als hoofdverwarming? In een week zoals deze?

Of neem je genoegen met alleen zwemmen bij langdurig zonnig weer?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 20:58 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:56:
[...]


Maar serieus, hoe dacht je dit te plannen als hoofdverwarming? In een week zoals deze?
ik begrijp je vraag niet denk ik, maar dat is allemaal geautomatiseerd. dus al mijn overschot gaat dan het zwembad in. Fluctueert uiteraard door de wolken, maar je kunt die COP1 heaters gewoon netjes dimmen volgens mij.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:58:
[...]

ik begrijp je vraag niet denk ik, maar dat is allemaal geautomatiseerd. dus al mijn overschot gaat dan het zwembad in. Fluctueert uiteraard door de wolken, maar je kunt die COP1 heaters gewoon netjes dimmen volgens mij.
Zie deze week. Mn water was begin van de week 16 graden. Zoveel zon heb ik niet gehad. Vrijdag wordt het wel zwemweer. Hoe krijgen we het bad vrijdag warm genoeg?

Als het twee weken warm en zonnig is komt het wel goed. Maar ik heb toch vrij vaak een aanloop nodig.

Verder natuurlijk eens met @Dennis1812

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 21:00 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

Dennis1812 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:56:
Of het een goed idee is kun je veel zienswijzen op hebben. Het is in ieder geval een idee.

Totaal offtopic.
Maar ik vind het echt enorm zonde en enorme verspilling van stroom dat onze overheid erop gaat sturen om in de middag hele dag frikandellen te frituren. Zwembad te verwarmen met warmte elementen en een 2kWh kacheltje maar buiten op vol vermogen aan te zetten.

Alles om geen kWh over te houden.
En ondertussen blijven we grote weilanden vol leggen met panelen.
Dit is niet meer uit te leggen. Zeker aan eenieder die het deed voor de eigen portomonee maar ook voor de vergroening.
De vergroening is weg als iedereen als een malle stroom gaat verbruiken.

Maargoed, dat gaat wat ver van de zwembad discussie af.
Ik hoop dat je je bad veilig met je overschot verwarmd krijgt.
Ook dit begrijp ik denk ik niet maar het is heel simpel.
Ik heb een groot deel van de dag 15-18 kW overschot. Dat kan ik verkopen voor 2 of 3 eurocent per kWh, of ik warm er mijn zwembad mee op. Daar is weinig mis mee aangezien er weinig alternatieven zijn.
Accuutje is ook snel vol en de elektrische auto's ook. overschot is overschot. op een gegeven moment moet je er wat mee.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:59:
[...]


Zie deze week. Mn water was begin van de week 16 graden. Zoveel zon heb ik niet gehad. Vrijdag wordt het wel zwemweer. Hoe krijgen we het bad vrijdag warm genoeg?

Als het twee weken warm en zonnig is komt het wel goed. Maar ik heb toch vrij vaak een aanloop nodig.

Verder natuurlijk eens met @Dennis1812
Het is/was toch zonnig? Ik lever nu elke dag meer dan 100 kWh terug op het net.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

Dennis1812 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:56:
Of het een goed idee is kun je veel zienswijzen op hebben. Het is in ieder geval een idee.

Totaal offtopic.
Maar ik vind het echt enorm zonde en enorme verspilling van stroom dat onze overheid erop gaat sturen om in de middag hele dag frikandellen te frituren. Zwembad te verwarmen met warmte elementen en een 2kWh kacheltje maar buiten op vol vermogen aan te zetten.

Alles om geen kWh over te houden.
En ondertussen blijven we grote weilanden vol leggen met panelen.
Dit is niet meer uit te leggen. Zeker aan eenieder die het deed voor de eigen portomonee maar ook voor de vergroening.
De vergroening is weg als iedereen als een malle stroom gaat verbruiken.

Maargoed, dat gaat wat ver van de zwembad discussie af.
Ik hoop dat je je bad veilig met je overschot verwarmd krijgt.
Wat heeft de overheid hier mee te maken? Ik warm een zwembad op met mijn eigen opgewekte stroom. Begrijp niet hoe je dit politiek wilt maken.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Het is/was toch zonnig? Ik lever nu elke dag meer dan 100 kWh terug op het net.
100kwh terug? Dat lijkt me een nogal absurde hoeveelheid panelen dan. Ik heb er 24 liggen en zit deze week aan max 9 kWh. Vaker nog niet de helft. Goed, wel een accu van 14,4 staan.

Maargoed, deze week toch vrij veel bewolking.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2026 21:13 ]


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Ook dit begrijp ik denk ik niet maar het is heel simpel.
Ik heb een groot deel van de dag 15-18 kW overschot. Dat kan ik verkopen voor 2 of 3 eurocent per kWh, of ik warm er mijn zwembad mee op. Daar is weinig mis mee aangezien er weinig alternatieven zijn.
Accuutje is ook snel vol en de elektrische auto's ook. overschot is overschot. op een gegeven moment moet je er wat mee.
Het alternatief is panelen of omvormers uitschakelen of de stroom opslaan.
En natuurlijk moet de politiek erbij want die denkt tekort na over regelgeving waardoor je dit soort absurde tegendraadse praktijken krijgt.

Als je er voor zou moeten betalen vind je het namelijk kolder maar nu je er “voordeel” aan hebt en dat salderen wegvalt doe je er maar alles aan om het nodeloos inefficiënt te verstoken.
Je kan het proberen recht te praten natuurlijk maar dit is hoe het is en dat is deels “de schuld” van de politiek.

We gaan nu alleen wel ver off-topic.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:16:
[...]


Het alternatief is panelen of omvormers uitschakelen of de stroom opslaan.
En natuurlijk moet de politiek erbij want die denkt tekort na over regelgeving waardoor je dit soort absurde tegendraadse praktijken krijgt.

Als je er voor zou moeten betalen vind je het namelijk kolder maar nu je er “voordeel” aan hebt en dat salderen wegvalt doe je er maar alles aan om het nodeloos inefficiënt te verstoken.
Je kan het proberen recht te praten natuurlijk maar dit is hoe het is en dat is deels “de schuld” van de politiek.

We gaan nu alleen wel ver off-topic.
Je begrijpt te weinig van de materie.

Waarom zou ik panelen uitschakelen als ik er ook gratis en duurzaam mijn zwembad mee kan verwarmen.

  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Je begrijpt te weinig van de materie.

Waarom zou ik panelen uitschakelen als ik er ook gratis en duurzaam mijn zwembad mee kan verwarmen.
Dan trek je het circuit neem ik aan los en zet je daar lekker je COP1 op. Heb jij lekker gratis en “efficiënt” je zwembad warm en heeft de rest van het net ook geen last. Oh nee wacht…

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Je begrijpt te weinig van de materie.

Waarom zou ik panelen uitschakelen als ik er ook gratis en duurzaam mijn zwembad mee kan verwarmen.
Hoe krijg ik mijn zwembad comfortabel bijt een beetje met het affikken van zonne energie ;)

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:26:
[...]


Hoe krijg ik mijn zwembad comfortabel bijt een beetje met het affikken van zonne energie ;)
Integendeel juist. Is er perfect geschikt voor. Is alleen maar win win. warm Zwembad, minder netcongestie

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:24:
[...]


Dan trek je het circuit neem ik aan los en zet je daar lekker je COP1 op. Heb jij lekker gratis en “efficiënt” je zwembad warm en heeft de rest van het net ook geen last. Oh nee wacht…
We hebben in Nederland een groot deel van het jaar een flink tekort aan zonne-energie. Ga je nu mensen die wel blijven investeren in PV bekritiseren?

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-06-2026 22:32 ]


  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:59

OMX2000

By any means necessary...

Ik wil mijn Blue Bay Speedclean Zwembad Filterpomp - 4m3/u vervangen door een met meer debiet. Dus ik dacht aan de 8m3/u variant, is voor ca. 190 euro te koop. Ik ben verder tevreden over die pomp, het lekken heb ik weten op te lossen, en hij is echt fluisterstil. Dus vandaar dat ik weer op een speedclean uitkom.

Is dat een slecht idee? Zijn er betere alternatieven? Het is voor een zwembad van iets minder dat 12 kuub.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Die snap ik niet , kan je die toelichten?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BaBoK schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:14:
Heel naïef mss maar eigenlijk nog niks, meer ter voorbereiding voor zomervakantie dat we niet thuis zijn en dacht hiermee te voorkomen een groen bed te treffen voor thuiskomst:)
niet echt slechte vraag maar deze variant zou makkelijker zijn ;)

https://www.kabelshop.nl/...en-7010010066-i24112.html vullen met traag chloor en de plant verzorger even vertellen hoe je bijvult
* traag chloor vul je 1x per 4-6 dagen buiten boord
* traag chloor in een drijvende dispenser = witte vlekken op je liner (niet schadelijk wel lelijk)

of ZWS

+ je zwembad pomp 2x de voorgeschreven tijd het zwembad per dag laten filteren

o ja het is handig dat de plant verzorger de cover er overheen houd .
PS tips voor drijvend vuil aan de oppervlakte wat te klein is voor het schepnet om dat weg te halen? Intex Skimmer bij opbouwzwembad?
[Afbeelding]
skimmer is niet vervanger voor netje, beide zijn handig, skimmer is echter extra (en handig bv als je op vakantie gaat, maar onhandig als je kids de skimmer als speelgoed zien (en nee het is geen plek om je chloor tabletten in te mikken)

ik zou voor een accu stofzuiger gaan, die komt met stang .. haal een passend netje,bezem erbij

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 18-06-2026 00:03 ]

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:39:
Ik wil mijn Blue Bay Speedclean Zwembad Filterpomp - 4m3/u vervangen door een met meer debiet. Dus ik dacht aan de 8m3/u variant, is voor ca. 190 euro te koop. Ik ben verder tevreden over die pomp, het lekken heb ik weten op te lossen, en hij is echt fluisterstil. Dus vandaar dat ik weer op een speedclean uitkom.

Is dat een slecht idee? Zijn er betere alternatieven? Het is voor een zwembad van iets minder dat 12 kuub.
paar reden om het wel te doen en 1 om het niet te doen

heb je een manometer ? zo ja staat hij vaak in het rood (en moet je dus backwash doen ?)
zo ja dan kan je overwegen naar grote filter met pomp

Heb je zonne verwarming op een dak is een 4m3 wellicht ondermaats en is wil je ook meer flow.

zit je aan een zwembad robot te denken en werkt deze nog op zuig/duw kracht van je pomp is dat ook wellicht handig ....

ik zou het geld anders reserveren voor als hij stuk gaat, een sterkere pomp met kleine kinds is ook niet altijd een handig recept .. iets met voorbeelden waarbij kleine kids vast gezogen werden door zuigkracht onder water (al loopt dat vaak wel los)

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Ook dit begrijp ik denk ik niet maar het is heel simpel.
Ik heb een groot deel van de dag 15-18 kW overschot. Dat kan ik verkopen voor 2 of 3 eurocent per kWh, of ik warm er mijn zwembad mee op. Daar is weinig mis mee aangezien er weinig alternatieven zijn.
Accuutje is ook snel vol en de elektrische auto's ook. overschot is overschot. op een gegeven moment moet je er wat mee.
Niemand zegt dat je het niet mag doen .. dat lijkt me toch wel een duidelijke starter.

deze https://www.amazon.nl/Dar...FJW/ref=asc_df_B0H2PZFFJW
nu zou ik nooit 230v direct willen op mijn zwembad water, en meeste zwembad meuk is daarop ook toegericht .. dit is "chinesium" waarbij ik vermoed dat onder andere @Jazsie sterke bezwaren zou hebben ik word niet warm van dit product zeg maar.
Aldus AI met een 305 intex bad, COP 1 heater

Om een zwembad van 4.500 liter (4,5 m³) van 18°C naar 28°C te verwarmen, is 52,3 kWh aan thermische energie nodig.
Omdat een COP van 1 wordt aangehouden (wat gelijk staat aan directe elektrische verwarming), zal de warmtebron ook exact 52,3 kWh aan elektriciteit verbruiken.

+ (not AI)
op 4 - 6 dagen van 4 maanden is het mooi weer hoef je maar 3 graden bij te verwarmen ongeveer 15kwh

de rest van de tijd ga je aardig meer (buiten)temperatuur schomelingen hebben en is 10 graden per dag aannemelijker of je moet je wens lager stellen.
kortom met COP1 ga je alleen je bad 2-3 graden verwarmen ..

en dan vraag je je af waarom we dit niet zo handig idee vinden .. en dus wijzen naarr een WP die je niet wilt .. (lees zoek ander nuttiger cop1 solution)

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste