Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-05 04:14
SkorpionNL schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat is inderdaad een goeie, dank!

Dat wordt weer even puzzelen met PVC. 😁
Ben er een tijdje uit geweest inde forum topic heb niets meer van al dat goede, alles verkocht, in de topics staan nog wel de benodigde diy projecten die ik heb utgevoerd, 4 seizoenen heerlijk gebruik van gemaakt tot dat de kat van de buren lliner lek maakte toen was ik zat en de kinderen werden groot en was er klaar mee.

Gingeer geen geld meer aan spenderen want al met al loopt het wel in de kosten, ondankes het zo goedkoop mogelijk aan onderdelen , en tussentijds lopen de prijzen wel op.

Met druk pvc is en blijft het een gepuzel voor de juiste aansluitingen en koppelingen daar ontkom je haast niet aan, met onderliggende verloop maten etc.

Een outside skimmer aan de liner heeft alleen maar voordelen dan de variant die in het zembad hangt.dan wel het gemak er van, zelfs met regenbuien looptt het water niet over de rand van het zembad, maar via de skimmer weg het wat altijd op juiste niveau, blijft.

Het handigie inlegmandje met (sok) of speciia voor gemaakt kost haast niets desmoods een panty van je vrouw :*) er om heen, alle rommel en haren vallen in de skimmer makelijk schoon te maken dan alles via de filterpomp. etc allemaal voordelen en gemak desmood een stofzuiker er op of je neemt een robotzuiger.

• J.E. Weinor
SkorpionNL schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Dit ga ik nu inderdaad ook doen, en goede tip om de kraan andersom te verlijmen!

[...]

Ik ben bang dat dit inderdaad niet meer echt weg zal trekken.
Als tip kan ik geven met het zwembad vullen, als het warm is buiten de liner is wat soepeler, de bodem ongeveer met 3 cm water vullen en je lijnner strak treken beetje schoppen in de hoeken.en buiten het zwembad kun je nog het een en ander corigeren door aan de boden te trekken.

Zo voorkom je dat je plooien krijgt in de bodem,doe je te veel water in de bodem kun je vergeten, dan kun je schoppen en trekken wat je wilt gaat je niet lukken, enige het water er weer uit halen.

• J.E. Weinor
Nyvlem schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:46:
Wat gebruiken jullie als ondergrond. Ik wil dit jaar een groter zwembad kopen, maar de ondergrond is gras. Is er een oplossing, zodat het gras niet teveel te lijden heeft?
ipx platen onder de grasmat met kunstof gras ideale oplosseng isoleerd ook nog, met. echt gras wat je moet maaien de plek blijf je zien al je er een zwembad op zet sommige leggen er een dekezijl van de action er onder of je legd er er van die vilt tegels onder, en kan een modderpeol worden op de duur op het gewone gras ligt ook aan hoe je groene tapijt er uit ziet :)

gewoon gras verstiikt onder je zwembad ga maar een op camping staan met een tent 2 weken dan leg je normaal eerst een grondzijl op het gras en dan de tent na 2 weken zie je de dode plek.

Tenttapijt met allemaal gaatje niet bevordelijk onder een zwembad, je zwembad staat veel langer buiten gaat stinken en schimmelen in het tent grondzijl.

• J.E. Weinor
frickY schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:56:
[...]

Ik had optie 2. Met onder de skimmer ook een afsluitkraan. Was handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P-zni3ekTwZoaHV7zzabWTS8i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5wtR8p0kBRm7OmQMZOx3ZAB.jpg?f=fotoalbum_large Dit was mijn opstelling met de skimmer aan de liner met met 2 afsluitkranen

De afsluitkraan skimmer zit net boven het T-stuk van de inline van het zewmbad voordeel je kunt ze afzonderlijk afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYLo-l9NFR9WwjDbc4l-_pyuruM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ntc4CWwvQcLFOkols49xrFcW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7rJvuCEb_N_Qi6MEoyyH0Q_6wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a22AGfQs9pgPpUnmlSl25WN2.jpg?f=fotoalbum_large

Wat aangevult aan info, de werking van de skimmer met mandje die vervuilt is door een skimmer netje :)

Je kunt zien hoeveel rommel er in zit, die netjes kosten niet veel op Alie Temu een zak van 25 50 of 1o0 stuks kun je je heel lang mee, doen lange haren etc van je dochters komen ook niet vast te zitten in je waterfilterpomp dan blijft de voorfilter van de pomp ook mooi schoon scheelt minder werk.

De filstratie in mijn pomp waren nano glasparels en heeft goed bewezen hele seizoen kraak helder water.

Hier nog een afbeelding voor de look met verlicting in de liner.in mijn opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H0Ki2U-cPjwGphdTGtDzxSHEvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zAvyKwo3KbUbRL29HxLlTxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiHn_oWyezJoLW9DV5EZhqyEGy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlTMFFIMStScN0Zmnw8koHtw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnt-Qt5gwaTV-AFVr8_hxRtgRuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX1tLjy9YoYotzGyAJP4MQqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-05-2026 20:49 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Ik had deze opstelling, waarbij het pvc ook wat gewicht opving;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMHplJ3F_T29u9_NZz7pRLAFe_w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBkmPoqRbVBnzXGoFOuT4zlT.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4_JAwUzAG-OdYBig8oVJQ_qMCo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eML7JG2U9JteYHMgOgv3aAtb.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 10-05-2026 17:01 ]

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:59
J.E. Weinor schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:28:
[...]

ipx platen onder de grasmat met kunstof gras ideale oplosseng isoleerd ook nog, met. echt gras wat je moet maaien de plek blijf je zien al je er een zwembad op zet sommige leggen er een dekezijl van de action er onder of je legd er er van die vilt tegels onder, en kan een modderpeol worden op de duur op het gewone gras ligt ook aan hoe je groene tapijt er uit ziet :)

gewoon gras verstiikt onder je zwembad ga maar een op camping staan met een tent 2 weken dan leg je normaal eerst een grondzijl op het gras en dan de tent na 2 weken zie je de dode plek.

Tenttapijt met allemaal gaatje niet bevordelijk onder een zwembad, je zwembad staat veel langer buiten gaat stinken en schimmelen in het tent grondzijl.
Iemand en genieuze oplossing, waardoor je het zwembad toch op het gras kan plaatsen, zonder dat het gras te lijden heeft? Zouden rubberen noppenmatten bijv werken, zodat het gras niet geheel verstikt wordt?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:30
Ook die noppen worden helemaal dicht afgesloten door je liner?

Sometimes you need to plan for coincidence

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:45
Nyvlem schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Iemand en genieuze oplossing, waardoor je het zwembad toch op het gras kan plaatsen, zonder dat het gras te lijden heeft? Zouden rubberen noppenmatten bijv werken, zodat het gras niet geheel verstikt wordt?
Denk dat je het gras als verloren moet beschouwen.

Op de tegels gebruik ik een mat (camping/tent mat), twee lagen. Blijft al 5 jaar goed. Is bij tenten bedoeld, dat het gras hieronder vitaal blijft. Kan me bijna niet voorstellen dat het gewicht en geen licht het gras laat overleven met dit materiaal.

Misschien in de richting van (kunstof) rasters denken, waarop bijv. rubber tegels (voor vlak oppervlak), zodat de liner niet stuk gaat. Vraag me af of het gewicht niet alles zover de frond in drukt, dat het gras uiteindelijk toch sneuvelt.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:41
[...]

Helaas, een bad op gras is niet te doen zonder het gras te verstikken.

Wij hadden het bad vorig jaar op gras met de wetenschap dat er daarna kunstgras zou komen. Tussen het bad en het gras hadden we “open” tentzeil liggen t.b.v. bescherming van de liner. Na het weghalen van het bad was het een rechthoek aarde en helaas een vieze liner. Kostte nog wat schrobwerk om dat weer schoon te krijgen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:28

de Peer

under peer review

Voor mijn nog te bouwen zwembad denk ik alvast over warmtepomp versus cop 1 verwarming.

Ik heb zeer veel PV met een 20 kW omvormer en de opwek gebruik ik nauwelijks in de zomer. Ik zou daarom 15 of 18 kW cop 1 verwarming willen gebruiken en geen warmtepomp.

Goedkoper, stiller en minder ruimte. Goed idee of zou ik toch een warmtepomp moeten overwegen?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:55
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:22:
Voor mijn nog te bouwen zwembad denk ik alvast over warmtepomp versus cop 1 verwarming.

Ik heb zeer veel PV met een 20 kW omvormer en de opwek gebruik ik nauwelijks in de zomer. Ik zou daarom 15 of 18 kW cop 1 verwarming willen gebruiken en geen warmtepomp.

Goedkoper, stiller en minder ruimte. Goed idee of zou ik toch een warmtepomp moeten overwegen?
Wil je ook zwemmen in april en september/ oktober? Met een warmtepomp maak je het zwembad ook warm op een bewolkte dag zonder in te hoeven kopen. Hier 25 kWp panelen, opzetzwembad 32 kub, elektrische auto (20k km per jaar en balans batterij (48 kWh). Overweeg als extra een cop 1 verwarming, maar alleen als de accu vol is of de onbalansprijzen erg laag (lees onder -15 cent) voor kopen van stroom.

• J.E. Weinor
frickY schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:00:
Ik had deze opstelling, waarbij het pvc ook wat gewicht opving;

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat is ook een mogelijkheid aangezien je zwembad rand niet hoog is en beperkt met de ruimte inder de skimmer mijn zwembad is wat hoger zoals de afbeelding laat zien,

Met crea er op los gooien kom je een heel eind, lekker puzelen met druk pvc :*) maar je ervaard het gemak en gebruik en de voordelen van een outside skimmer.

Kosten voor druk pvc en je hebt de aantal nodigde stukken nodig, niet naar de Wilkamp dan betaal je de hoofdprijs voor het zelfde dan via online, en kan je veel besparen in de kosten,

Werk je met druk pvc met schroefdraad afsluiters verloop stukken etc, is een handig hulpje met inch maten voor de bestway intex slangen die je er op kunt draaien waar nodig enz..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DlH5XY7G1WAU0y-5_NOCQ4wgEQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1zJk4FkvIcbKK74k49d4ZS1v.jpg?f=user_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:28

de Peer

under peer review

jeeedeee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Wil je ook zwemmen in april en september/ oktober? Met een warmtepomp maak je het zwembad ook warm op een bewolkte dag zonder in te hoeven kopen. Hier 25 kWp panelen, opzetzwembad 32 kub, elektrische auto (20k km per jaar en balans batterij (48 kWh). Overweeg als extra een cop 1 verwarming, maar alleen als de accu vol is of de onbalansprijzen erg laag (lees onder -15 cent) voor kopen van stroom.
Hmm ja goed punt. Voor mijn specifieke situatie is cop1 goedkoper, maar zou ik het zwemseizoen willen verlengen dan heb ik wel een warmtepomp nodig idd.

Iets om over na te denken...

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 08:31
Ik ben bezig met een bouwkundig EPS/polystyreen zwembad van Toppy.

Voor de trap heb ik 69 EPS blokken gekregen van 100x25x25 cm. Volgens de offerte zou het om een trap met 4 treden gaan.

Ik heb nu deze opbouw gemaakt, en kom uit op 5 treden
  • 25 cm diep
  • 50 cm diep
  • 75 cm diep
  • 100 cm diep
  • 125 cm diep
  • 125 cm diep
Dus de bovenste trede dubbel diep gemaakt voor wat meer comfort. Daarmee gebruik ik 60 blokken en houd ik er nog 9 over.

Nu zit ik te twijfelen of ik de onderste trede van 25 cm diep moet laten vervallen en de trede van 100 cm diep dubbel moet maken. Dan krijg ik meer een hoog relax-/zitgedeelte.

Op internet zie ik namelijk veel verschillende trapopstellingen voorbij komen.

Wat zouden jullie doen bij een bad van 1,5 meter diep?

Toppy heeft een “standaard” skimmer meegeleverd. Ik zie bij bouwkundige zwembaden vaak dat de inspuiters net boven de eerste trede zitten en dat de skimmer vrij hoog in de wand zit, zodat je een hoge waterlijn krijgt.

Kan ik dit ook gewoon met een normale skimmer realiseren? Of heb je daarvoor echt een speciale hoogwaterlijn skimmer nodig?

En hoe wordt dit in de praktijk gedaan: vul je zo’n bad gewoon tot een paar cm onder de bovenkant van de skimmeropening voor een strakke waterlijn, of moet je met een standaard skimmer juist lager blijven (meer richting half skimmer) om alles goed te laten werken?

• J.E. Weinor
jan011 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:42:
Ik ben bezig met een bouwkundig EPS/polystyreen zwembad van Toppy.

Voor de trap heb ik 69 EPS blokken gekregen van 100x25x25 cm. Volgens de offerte zou het om een trap met 4 treden gaan.

Ik heb nu deze opbouw gemaakt, en kom uit op 5 treden
  • 25 cm diep
  • 50 cm diep
  • 75 cm diep
  • 100 cm diep
  • 125 cm diep
  • 125 cm diep
Dus de bovenste trede dubbel diep gemaakt voor wat meer comfort. Daarmee gebruik ik 60 blokken en houd ik er nog 9 over.

Nu zit ik te twijfelen of ik de onderste trede van 25 cm diep moet laten vervallen en de trede van 100 cm diep dubbel moet maken. Dan krijg ik meer een hoog relax-/zitgedeelte.

Op internet zie ik namelijk veel verschillende trapopstellingen voorbij komen.

Wat zouden jullie doen bij een bad van 1,5 meter diep?

Toppy heeft een “standaard” skimmer meegeleverd. Ik zie bij bouwkundige zwembaden vaak dat de inspuiters net boven de eerste trede zitten en dat de skimmer vrij hoog in de wand zit, zodat je een hoge waterlijn krijgt.

Kan ik dit ook gewoon met een normale skimmer realiseren? Of heb je daarvoor echt een speciale hoogwaterlijn skimmer nodig?

En hoe wordt dit in de praktijk gedaan: vul je zo’n bad gewoon tot een paar cm onder de bovenkant van de skimmeropening voor een strakke waterlijn, of moet je met een standaard skimmer juist lager blijven (meer richting half skimmer) om alles goed te laten werken?
Betreft de skimmer hoe hoger je kunt plaatsen max hoe meer water er in het zwembad kan, er zijn ook varianten met met een smalle een brede opening, meer langwerpig variant die kun je wat hoger zetten dan de vierkante opening varianten.

Onderkant opening skimmer dat is je waterlijn, inspuiters komt je boven de waterlijn uit of net onder de waterlijn maakt niet veel uit , mijn inspuiter zat onder de waterlijn en mijn skimmer zat zo hoog mogelijk op het max wat het zwembad toelaat.voor een standaard outside skimmer ruim voldoende,, als ik de smalle variant had genomen dan komt mijn waterlijn wat hoger te staan, wat zou het zijn 5 cm ongeveer.

En meten is weten dan ben je er zo achter :)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:13
[...]

M'n grasmat was vorig jaar nog geen jaar oud, het plan was om het opnieuw in te zaaien als het zwembad weg was, maar ik kreeg de oude matjes er redelijk makkelijk af. Dus daarna voor 50 euro nieuwe matten gehaald en lagen er zo weer in.

Dit jaar ben ik van plan om de matten er van te voren uit te halen en daar tegels in te leggen. En dan maar weer nieuwe grasmatten halen als het zwembad weg is.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:31

The End

!Beginning

Ik heb vorige week het zwembad weer aangezwengeld. In eerste instantie kreeg ik prima meetwaarden van de Poollab 2.0. Echter krijg ik sinds donderdag bij vrij Chloor en Ph of extreem hoge waarden of OR. Ik heb verschillende tablets gebruikt (uit verschillende verpakkingen). Apparaat schoongemaakt. Meetwaarden vergeleken met teststrips en automatische ph dosering. Zeker bij Chloor kan je gewoon ruiken als er veel in het water zit en dat is zeker niet het geval. Ta lijkt hij wel vrij nauwkeurig te meten; water temperatuur is 20 graden nu. Ik doe altijd ZERO met 'nieuw' zwembad water voordat ik start.

Heeft iemand dit ook gehad en daar een mogelijke oplossing voor?

[ Voor 6% gewijzigd door The End op 16-05-2026 10:27 ]

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
The End schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:25:
Ik heb vorige week het zwembad weer aangezwengeld. In eerste instantie kreeg ik prima meetwaarden van de Poollab 2.0. Echter krijg ik sinds donderdag bij vrij Chloor en Ph of extreem hoge waarden of OR. Ik heb verschillende tablets gebruikt (uit verschillende verpakkingen). Apparaat schoongemaakt. Meetwaarden vergeleken met teststrips en automatische ph dosering. Zeker bij Chloor kan je gewoon ruiken als er veel in het water zit en dat is zeker niet het geval. Ta lijkt hij wel vrij nauwkeurig te meten; water temperatuur is 20 graden nu. Ik doe altijd ZERO met 'nieuw' zwembad water voordat ik start.

Ja, heb ik ook wel eens gehad met chloor, maar die waren toen ook echt te hoog. Opgelost met geen choor toevoegen en deels water vervangen.

Chloor ruiken komt door teveel gebonden chloor, niet door teveel actieve chloor die je nu waarschijnlijk hebt gemeten (dpd-1).

• The End

The End

!Beginning

rykers schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Ja, heb ik ook wel eens gehad met chloor, maar die waren toen ook echt te hoog. Opgelost met geen choor toevoegen en deels water vervangen.

Chloor ruiken komt door teveel gebonden chloor, niet door teveel actieve chloor die je nu waarschijnlijk hebt gemeten (dpd-1).
Ik zal dat even goed in de gaten houden en dpd-3 meten. Ik heb wel met een standaard testkit gemeten en daarbij leeg ph ok (7,2-7,6) en chloor zeer laag.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
@The End dat is wel vreemd dat je met test strips wel laag chloor meet en ph ok. Ik heb destijds met teststrips ook duidelijk te hoog chloor gemeten.

Misschien dat iemand anders een idee heeft wat je mogelijk fout zou kunnen doen bij het meten.

• The End

The End

!Beginning

rykers schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:21:
@The End dat is wel vreemd dat je met test strips wel laag chloor meet en ph ok. Ik heb destijds met teststrips ook duidelijk te hoog chloor gemeten.

Misschien dat iemand anders een idee heeft wat je mogelijk fout zou kunnen doen bij het meten.
Ja, dat vond ik ook. Ook mijn automatisch ph dosering geeft een normale waarde aan. Het water is nog niet helder, dus ik denk ook dat de chloor waarde te laag is. Ik heb het apparaat schoon gemaakt voor de zekerheid, maar heeft niet geholpen. Begin van de week gaf het apparaat wel 'goede' waardes (die b.v. overeenkwamen met de automatische ph dosering.)

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22

Klopt helemaal wat je beschrijft, te veel chloor. Heb ik ook vaak gehad. Als je de correcte waardes wil pak je 5 ml kraanwater en 5 ml OR zwembadwater en deel je de uitslag door de helft.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 09:59
Oké ik kan de post niet verwijderen dus dan maar zo… ik had issues met lucht in de zfp.. kwam er zojuist achter dat de slangen verkeerdom aangesloten waren 🙈🤦

[ Voor 91% gewijzigd door BeeJee78 op 17-05-2026 10:57 ]

• Wim_Ve
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20-05 10:49
Even een vraagje: ik wil een Intex zoutsysteem dat ik nog heb liggen aansluiten op mijn zwembad. De zwembadinstallatie is 50 mm PVC, het Intex zoutsysteem is 38 mm met schroefkoppelingen.

Klopt het dat de Intexschroefkoppelingen 2" zijn? Liefst zou ik een 50 mm PVC kraagstuk met wartel (2") gebruiken zodat ik het zoutsysteem degelijk kan aansluiten en makkelijk kan demonteren indien nodig.

Heb ik daarvoor deze wartelmoer en (40 mm) kraagbus nodig nodig?
https://www.pvc24.nl/pvc-wartelmoer-40-mm-x-2-inch/
https://www.pvc24.nl/pimtas-pvc-kraagbus/

Hierna dan een kort stukje 40 mm PVC en daarna een verloop naar 50 mm.

Zijn er misschien makkelijkere manieren om van 50 mm PVC naar de Intex schroefdraad te gaan?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:46

Fanta

FordPerformance™️

Wim_Ve schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:28:
Even een vraagje: ik wil een Intex zoutsysteem dat ik nog heb liggen aansluiten op mijn zwembad. De zwembadinstallatie is 50 mm PVC, het Intex zoutsysteem is 38 mm met schroefkoppelingen.

Klopt het dat de Intexschroefkoppelingen 2" zijn? Liefst zou ik een 50 mm PVC kraagstuk met wartel (2") gebruiken zodat ik het zoutsysteem degelijk kan aansluiten en makkelijk kan demonteren indien nodig.

Heb ik daarvoor deze wartelmoer en (40 mm) kraagbus nodig nodig?
https://www.pvc24.nl/pvc-wartelmoer-40-mm-x-2-inch/
https://www.pvc24.nl/pimtas-pvc-kraagbus/

Hierna dan een kort stukje 40 mm PVC en daarna een verloop naar 50 mm.

Zijn er misschien makkelijkere manieren om van 50 mm PVC naar de Intex schroefdraad te gaan?
Dat kan rechtstreeks, want de Intex koppelingen hebben 2" schroefdraad. Ik heb deze gebruikt:

https://leidingshop.nl/pv...d/?variant=50-63-x-2-inch

Ik heb er fiberringen tussen gedaan, maar een plat rubber werkt net zo goed.

Edit: ik begrijp dat jij de koppeling andersom wilt hebben, dan kan het inderdaad wel met wat jij voorstelt. Ik heb zelf de apparaten met Intex slangen aangesloten en ik ben daarvandaan verder gegaan op 50mm PVC.

[ Voor 8% gewijzigd door Fanta op 17-05-2026 21:38 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Wim_Ve
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20-05 10:49
Fanta schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Dat kan rechtstreeks, want de Intex koppelingen hebben 2" schroefdraad. Ik heb deze gebruikt:

https://leidingshop.nl/pv...d/?variant=50-63-x-2-inch

Ik heb er fiberringen tussen gedaan, maar een plat rubber werkt net zo goed.

Edit: ik begrijp dat jij de koppeling andersom wilt hebben, dan kan het inderdaad wel met wat jij voorstelt. Ik heb zelf de apparaten met Intex slangen aangesloten en ik ben daarvandaan verder gegaan op 50mm PVC.
Het inderdaad de bedoeling om met PVC ipv 38mm flexibel naar het zoutsysteem te gaan.

Ik kom net ook onderstaande koppeling tegen. Deze lijkt mij perfect hiervoor (deelbare koppeling van 50mm PVC naar 2" binnendraad) :

https://leidingshop.nl/pvc-druk-2-3-koppeling-inwendig-lijm-x-binnendraad/?variant=50-mm-x-2-inch

• The End

The End

!Beginning

Wim_Ve schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:11:
[...]

Het inderdaad de bedoeling om met PVC ipv 38mm flexibel naar het zoutsysteem te gaan.

Ik kom net ook onderstaande koppeling tegen. Deze lijkt mij perfect hiervoor (deelbare koppeling van 50mm PVC naar 2" binnendraad) :

https://leidingshop.nl/pvc-druk-2-3-koppeling-inwendig-lijm-x-binnendraad/?variant=50-mm-x-2-inch
Dit is de goede. Deze heb ik gebruikt om het zoutsysteem op 50mm aan te sluiten. Werkt perfect!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19

Chloor in het zwembad zelf ruik je niet, daar op kan je niet baseren of er te veel chloor in zit :).
Wat je ruik is een chemische reactie (chlooramines) erop door het gebonden chloor.

Meet je correct? De juiste tabletten gebruikt? Instellingen goed?

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 08:31
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste bouwkundige zwembad en ben momenteel de technische installatie aan het uitwerken. Het zwembad wordt 6,5 x 3 x 1,5 m, dus ongeveer 30 m³ inhoud.

Voor de waterbehandeling zit ik te denken aan:
https://www.toppy.nl/product/19074/sugar-valley-oxilife-ox1-elektrolyse-elite-set-tot-60-m3.html

Mijn reden om naar de Elite uitvoering te kijken is vanwege de glassensoren en temperatuurcompensatie. Vanuit mijn technische achtergrond lijkt dat logischer omdat kunststof sensoren meer drift hebben en temperatuur invloed heeft op metingen. Online lees ik veel over een ideale pH van ongeveer 7,4 ±0,2, waardoor ik twijfel of standaardsensoren hiervoor nauwkeurig genoeg zijn.

Mijn vragen:
  • Is de elite set het extra geld waard?
  • Hoe kritisch is pH-regeling in de praktijk?
  • Wat is een realistische levensduur van een pH-sensor?
Een UV lamp is dat een goede toevoeging?

Voor pomp + filtratie kijk ik naar:
https://www.toppy.nl/product/24828/w-eau-vpp-650-variabele-zandfilterset-16m3.html

Ik weet dat dit voor ±30 m³ vrij ruim is, maar mijn gedachte is dat een variabele pomp op lagere snelheid stiller en zuiniger draait en voldoende reserve heeft voor bijvoorbeeld verwarming, stofzuigen en backwash. Jammer genoeg zit er volgens mij geen timerfunctie op, mijn idee was om dit eventueel met een losse timer op te lossen.

Voor verwarming (nog niet zeker of ik dit ga toepassen) is mijn oog gevallen op:
https://www.toppy.nl/product/24500/poolup-full-inverter-pool-heatpump-9-5kw.html

Deze 9,5 kW Full Inverter lijkt qua capaciteit redelijk passend bij mijn zwembadgrootte.

Zou dit in jullie ogen een goede en betrouwbare setup zijn voor een eerste bouwkundig zwembad, of zouden jullie bepaalde onderdelen anders kiezen? En vooral: waarom?

• The End

The End

!Beginning

Jazsie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Chloor in het zwembad zelf ruik je niet, daar op kan je niet baseren of er te veel chloor in zit :).
Wat je ruik is een chemische reactie (chlooramines) erop door het gebonden chloor.
Dank, dat meldde iemand anders ook al. Het water is nu wel heel helder geworden, dus ik denk niet dat de ph zo extreem hoog is. Ik heb een derde testset met andere pillen gebruikt, daar werd de chloor kant donkerrood. Ph zat net zoals bij de andere tests (behalve bij de poollab) binnen de normale waardes (7,2-7,6). Ik denk dus dat de poollab verkeerd meet vanwege de veel te hoge chloor waarde. Ik heb nog geen tijd gehad om het water te verdunnen. Dat ga ik ook nog even proberen.
Meet je correct? De juiste tabletten gebruikt? Instellingen goed?
Ik heb verschillende merken tabletten gebruikt, calibratie gedaan, met andere methodes het water getest. De poollab meet de pH verkeerd. Vermoedelijk dus door de hele hoge chloorconcentratie. Die is nu wat aan het dalen, dus ik blijf het meten. Ik ga ervan uit dat als de chloorwaarde normaal wordt, dat de ph ook weer goed wordt weergegeven.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een zwemspa in de tuin staan, en in de winter gooi ik er altijd overwinteringsvloeistof in.
In mei, wanneer het zwemseizoen weer aanbreekt vervang ik dan altijd het water, zoals hier het geval was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2l-y4DwcKfYEXf9qcifULvDIs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lIpJwbF586EVHyeUtPGosMc.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet, is het water niet meteen mooi blauw (wat het voor vervangen wel is), ik moet eerst een shock toepassen om het blauw te krijgen, en daarna ben ik wel een paar dagen bezig met PH+/- om de PH een beetje goed te krijgen.
Al met al duurt het een kleine week voor het water echt zwemklaar is.

Mijn vraag is: Moet het water echt vervangen worden na de winter (ook gezien de overwinteringsvloeistof). Ik kreeg dit advies van de vorige eigenaar van het huis, die het zwembad gekocht heeft, en dus heb ik het altijd braaf gedaan. Het water wordt de hele winter minimaal 8 graden gehouden door het systeem, en 2x per dag wordt het gespoeld. Het water is nu dus gewoon mooi blauw.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• jeeedeee
ConQuestador schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:36:
Ik heb een zwemspa in de tuin staan, en in de winter gooi ik er altijd overwinteringsvloeistof in.
In mei, wanneer het zwemseizoen weer aanbreekt vervang ik dan altijd het water, zoals hier het geval was:

[Afbeelding]
Zoals je ziet, is het water niet meteen mooi blauw (wat het voor vervangen wel is), ik moet eerst een shock toepassen om het blauw te krijgen, en daarna ben ik wel een paar dagen bezig met PH+/- om de PH een beetje goed te krijgen.

Mijn vraag is: Moet het water echt vervangen worden na de winter (ook gezien de overwinteringsvloeistof). Ik kreeg dit advies van de vorige eigenaar van het huis, die het zwembad gekocht heeft, en dus heb ik het altijd braaf gedaan. Het water wordt de hele winter minimaal 8 graden gehouden door het systeem, en 2x per dag wordt het gespoeld. Het water is nu dus gewoon mooi blauw.
Ik probeer zo min mogelijk water te verspillen, en het is meestal ook niet nodig. Ik gebruik geen overwinteringsvloeistof... Mijn zwembad rond eind februari. ugh...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AblKWvUbm3xTe8Z3LlaxPDZTb_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sdm5oC3dMEFfSPHJmLHIQVI.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens de filtering aangezet, zout erbij, week lang pompen op laag toerental, na eerste dag het zoutwatersysteem aan, vervolgens na een paar dagen de stofzuiger erin, vervolgens een backwash... Uiteraard ook tussendoor nog eens de filters schoongemaakt en de kanten wat gepoetst... scheelt toch 30 m3 water ... :) Verder vul ik tussendoor meestal met regenwater vanuit het dak...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2x6LqV76mcqBEqLnb_M3WdllSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XzbZYdkoNbDRcr2xYaQbFmTl.png?f=fotoalbum_large

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-05 15:07
jan011 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:26:
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste bouwkundige zwembad en ben momenteel de technische installatie aan het uitwerken. Het zwembad wordt 6,5 x 3 x 1,5 m, dus ongeveer 30 m³ inhoud.

Voor de waterbehandeling zit ik te denken aan:
https://www.toppy.nl/product/19074/sugar-valley-oxilife-ox1-elektrolyse-elite-set-tot-60-m3.html

Mijn reden om naar de Elite uitvoering te kijken is vanwege de glassensoren en temperatuurcompensatie. Vanuit mijn technische achtergrond lijkt dat logischer omdat kunststof sensoren meer drift hebben en temperatuur invloed heeft op metingen. Online lees ik veel over een ideale pH van ongeveer 7,4 ±0,2, waardoor ik twijfel of standaardsensoren hiervoor nauwkeurig genoeg zijn.

Mijn vragen:
  • Is de elite set het extra geld waard?
  • Hoe kritisch is pH-regeling in de praktijk?
  • Wat is een realistische levensduur van een pH-sensor?
Een UV lamp is dat een goede toevoeging?

Voor pomp + filtratie kijk ik naar:
https://www.toppy.nl/product/24828/w-eau-vpp-650-variabele-zandfilterset-16m3.html

Ik weet dat dit voor ±30 m³ vrij ruim is, maar mijn gedachte is dat een variabele pomp op lagere snelheid stiller en zuiniger draait en voldoende reserve heeft voor bijvoorbeeld verwarming, stofzuigen en backwash. Jammer genoeg zit er volgens mij geen timerfunctie op, mijn idee was om dit eventueel met een losse timer op te lossen.

Voor verwarming (nog niet zeker of ik dit ga toepassen) is mijn oog gevallen op:
https://www.toppy.nl/product/24500/poolup-full-inverter-pool-heatpump-9-5kw.html

Deze 9,5 kW Full Inverter lijkt qua capaciteit redelijk passend bij mijn zwembadgrootte.

Zou dit in jullie ogen een goede en betrouwbare setup zijn voor een eerste bouwkundig zwembad, of zouden jullie bepaalde onderdelen anders kiezen? En vooral: waarom?
Volgens mij kan de Oxilife je pomp aansturen, dus dat scheelt weer een timer

Voor de warmtepomp zou ik zelf denk ik voor wat meer over capaciteit gaan

Zeker bijv nu, waarbij het in de zon best lekker is maar 's nachts echt afkoelt is het denk ik lastig om het dan echt warm te houden

[ Voor 4% gewijzigd door Togi op 18-05-2026 15:47 ]

• Jazsie
The End schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Dank, dat meldde iemand anders ook al. Het water is nu wel heel helder geworden, dus ik denk niet dat de ph zo extreem hoog is. Ik heb een derde testset met andere pillen gebruikt, daar werd de chloor kant donkerrood. Ph zat net zoals bij de andere tests (behalve bij de poollab) binnen de normale waardes (7,2-7,6). Ik denk dus dat de poollab verkeerd meet vanwege de veel te hoge chloor waarde. Ik heb nog geen tijd gehad om het water te verdunnen. Dat ga ik ook nog even proberen.

[...]

Ik heb verschillende merken tabletten gebruikt, calibratie gedaan, met andere methodes het water getest. De poollab meet de pH verkeerd. Vermoedelijk dus door de hele hoge chloorconcentratie. Die is nu wat aan het dalen, dus ik blijf het meten. Ik ga ervan uit dat als de chloorwaarde normaal wordt, dat de ph ook weer goed wordt weergegeven.
Apart, nog niet mee gemaakt dat de poollab verkeerd meet.
Immers doe je een nul water calibratie en werkt de poollab met een fotosensor en gebruik je tabletten.

Zolang je tabletten niet over datum zijn en je poollab goed staat ingesteld (op tablets en niet vloeistof en uiteraard juiste modus) kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Verdunnen is niet nodig, als je niet per direct erin gaat kan je ook paar dagen wachten tot dat het chloor gehalte gedaald is...

OR op je poollab duid aan dat de gemeten waarde te hoog is om weer te geven...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter

[Afbeelding]

Waarom gebruik je het warme gedeelte van die spa niet? De winter is de mooiste periode van het jaar om 's avonds heerlijk in een hete tub te dobberen.
Ieder zijn keus natuurlijk, maar ik vind het eeuwig zonde om zo'n spa in de winter niet te gebruiken.

Als je het perse niet wil gebruiken: je kunt er ook gewoon 1 keer per maand een langzaam oplossend chloorblok(je) in gooien. Hoef je je water ook niet te vervangen aan het begin van het seizoen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:31

Dennis1812

Amateur prutser

[Afbeelding]

Geen tips over je water, behalve dat je het naar mijn idee niet hoeft te vervangen als je de waardes enigzins op peil houdt met langzaam chloor.

Maar wel een compliment, gaaf bad!
Zo te zien echt 2 aparte delen? Dus ook 2 verschillende temperaturen? Best of both worlds zeg maar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• The End

The End

!Beginning

Jazsie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Apart, nog niet mee gemaakt dat de poollab verkeerd meet.
Immers doe je een nul water calibratie en werkt de poollab met een fotosensor en gebruik je tabletten.

Zolang je tabletten niet over datum zijn en je poollab goed staat ingesteld (op tablets en niet vloeistof en uiteraard juiste modus) kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Verdunnen is niet nodig, als je niet per direct erin gaat kan je ook paar dagen wachten tot dat het chloor gehalte gedaald is...

OR op je poollab duid aan dat de gemeten waarde te hoog is om weer te geven...
Dat kan zeker wel; bijvoorbeeld bij heel troebel water, het bakje waar water ingaat vies is en/of beschadigd. Zoals ik in de eerste post al zei heb ik oude en nieuwe foto tabletten gebruikt, calibratie opnieuw uitgevoerd, gemeten met twee verschillende handmatige testsets, gemeten met automatische ph dosering. Die geven alledrie dezelfde waardes voor ph. Alleen de poollab klopt niet.

Verdunnen kan je gebruiken om de goede waarde te meten als het apparaat OR aangeeft.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:50
Hi all,

Heb een opbouwzwembad overgenomen inclusief een Waterland zandfilterpomp en ben bezig het geheel aan te sluiten. Het zwembad heeft een skimmer en retourinlaat, verder zitten er 4 slangsetjes bij.

Weet iemand hoe ik dit geheel moet aansluiten, ik kom er gewoon echt niet aan uit…

De zandfilterpomp heeft 2 jaar stilgestaan dus ik verwacht dat het filterzand aan vervanging toe is. Hoe weet ik wanneer zand vervangen moet worden en wat voor zand heb ik nodig (korrelgrootte)?

Daarnaast wil ik een solarbol toevoegen voor opwarming. Maakt het uit waar in de keten de solarbol zit?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln8cSp60UnkC1v445GM5ClT4OYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mac0zmlWfKyVeT7L0uwC1UfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBRcnJa9cZeKtZ19FQw-kiTsn08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQ8k8lzA8L6gLz118IVxHN3H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQPi_GycrHWYyqOdS3T1siyaoeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmQ0fQqSnFMqFixI9FnFLl1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbV3-HRazWBOzJnsmJJuDt_acGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np08edHJ23auADrMD2WyXU3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqPsq0v5X2RYBXsWxl_C3BgXObg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jE5t8v1WpgLRaGAulklPoPGb.jpg?f=fotoalbum_large

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• ConQuestador
Dennis1812 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Geen tips over je water, behalve dat je het naar mijn idee niet hoeft te vervangen als je de waardes enigzins op peil houdt met langzaam chloor.

Maar wel een compliment, gaaf bad!
Zo te zien echt 2 aparte delen? Dus ook 2 verschillende temperaturen? Best of both worlds zeg maar.
Nadeel van 2 delen: 2 verwarmingselementen. Het jacuzzi gedeelte is een warmtepomp, maar het grote deel is een "gewoon" 3 fase verwarmingselement. In de winter kost het me dus 10kwh per dag om de temperatuur boven de 8graden te houden, en leeg laten lopen gaat niet ivm alle jets e.d.

Het grote deel is wel leuk, zit een serieus zware jet in waar je tegenin kan zwemmen. Helaas ben ik er net wat te groot voor, maar de kinderen vinden het geweldig

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• ConQuestador
Koffie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Waarom gebruik je het warme gedeelte van die spa niet? De winter is de mooiste periode van het jaar om 's avonds heerlijk in een hete tub te dobberen.
Ieder zijn keus natuurlijk, maar ik vind het eeuwig zonde om zo'n spa in de winter niet te gebruiken.

Als je het perse niet wil gebruiken: je kunt er ook gewoon 1 keer per maand een langzaam oplossend chloorblok(je) in gooien. Hoef je je water ook niet te vervangen aan het begin van het seizoen.
Het bad is vooral voor de kinderen, ik zit er zelf zelden in, ondanks dat het jacuzzi zit deel wel erg fijn is. In de winter heb ik gewoon geen behoefte eraan buite in het water te zitten.

Het bad is echt een "kadootje" dat bij het huis zat, zelf had ik eerder een groot diep bad geplaatst.

Hoe dan ook: ik zal deze week het water eens meten op de waarden, de wintervloeistof lijkt redelijk te verdwijnen na enkele maanden aldus chatgpt, dus vervangen lijkt me indd. Overkill

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 18-05-2026 22:50 ]

• J.E. Weinor

[Afbeelding]

Blauw water bestaat niet komt in de natuur niet voor, tenzij je er een kleurtje blauw in gooit en in zwembaden bestaat geen blauw water, dat het bauwig is kont door de kleur van je liner etc die blauw is dan lijkt het net blauw water .

Dat je water groen is doe je toch ergens iets niet goed wat gebruik je welke gloortabletten er zijn wel verschillende van de een wat sterker dan de ander concentraat dan wel de samenstelling dan puur glhoor een goede meting regelmatich de pomp goed schoon, voelt de wand ruw aan of zacht glad een teken dat je moet meten, begin vaak van groen allg als de binnenwanden glad begint te worden etc allemaal stappen op tijd er bij zijn

temperatuur kan ook invloed hebben op helder water als de zon vol op schijnt werkt het Glhoor niet of doet weinig dienst dat breekt af.

• jeeedeee
BaBoK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:28:
Hi all,

Weet iemand hoe ik dit geheel moet aansluiten, ik kom er gewoon echt niet aan uit…

De zandfilterpomp heeft 2 jaar stilgestaan dus ik verwacht dat het filterzand aan vervanging toe is. Hoe weet ik wanneer zand vervangen moet worden en wat voor zand heb ik nodig (korrelgrootte)?

Daarnaast wil ik een solarbol toevoegen voor opwarming. Maakt het uit waar in de keten de solarbol zit?
Hi @BaBoK , ik zou beginnen met de handleiding van je bad lezen (of een willekeurig opzetzwembad). De volgorde is in principe skimmer --> zandfilterpomp --> verwarming (je bol) --> (zoutwatersysteem) --> zwembad inlet.

Het zand gaat wel langer mee dan 2 jaar, dus ik zou niet direct beginnen met het vervangen hiervan. Mijn stappenplan zou zijn
  1. Zwembad neerzetten
  2. Slang aansluiten van skimmer naar zwembadpomp (daar waar het witte losse filter zit).
  3. Slang vanaf de outlet van de zandfilterpomp naar de zonnebol
  4. Slang vanaf de zonnebol naar de inlet van je zwembad
  5. Het bad vullen
  6. De zandfilterpomp op stand 'filteren' zetten of op bypass
  7. Kijken of de pomp vol met water zit, anders ontluchten (dus de kap losmaken)
  8. De pomp aanzetten
Dan kijken of alles werkt, na een paar uur een backwash uitvoeren, en hiervoor wellicht de afvoer vanuit het zandfilter aansluiten op een riool. Ik zie verder dat je ook wat slangen met kranen hebt. Die kan je eventueel gebruiken voor een bypass van je verwarming. Je kan het eerst ook simpel houden, en even de zonnebol achterwege laten en die later toevoegen..

Heb je al een keuze gemaakt of je met chloor of een zoutwatersysteem wil gaan werken? Succes in de ontdekkingstocht

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
J.E. Weinor schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Blauw water bestaat niet komt in de natuur niet voor, tenzij je er een kleurtje blauw in gooit en in zwembaden bestaat geen blauw water, dat het bauwig is kont door de kleur van je liner etc die blauw is dan lijkt het net blauw water .

Dat je water groen is doe je toch ergens iets niet goed wat gebruik je welke gloortabletten er zijn wel verschillende van de een wat sterker dan de ander concentraat dan wel de samenstelling dan puur glhoor een goede meting regelmatich de pomp goed schoon, voelt de wand ruw aan of zacht glad een teken dat je moet meten, begin vaak van groen allg als de binnenwanden glad begint te worden etc allemaal stappen op tijd er bij zijn

temperatuur kan ook invloed hebben op helder water als de zon vol op schijnt werkt het Glhoor niet of doet weinig dienst dat breekt af.
Water hier uit de kraan is ook groenig hoor. Is standaard kleur. In een glas zie je het niet, maar vanaf een badkuip vol zie je het licht groene al komen. Als ik zwembad vul hier is exact diezelfde kleur. 1 chloortablet erin en het wordt wit.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:03
Binnenkort het zwembad hier weer opzetten.

Vorig jaar heb ik geluk gehad qua rubbers en alles waterdicht krijgen. Ik heb verschillende 48 en 32mm aansluitingen (ivm warmtepomp) wat dat best lastig maakt.

Bestaan er sets met meerdere rubber / o-ringen voor zwembaden? Ik heb setjes van (volgens mij) bestway en intex gezien maar dan krijg je er hooguit 6 (2 per maat).

Iemand nog betere suggesties?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ConQuestador schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Nadeel van 2 delen: 2 verwarmingselementen. Het jacuzzi gedeelte is een warmtepomp, maar het grote deel is een "gewoon" 3 fase verwarmingselement. In de winter kost het me dus 10kwh per dag om de temperatuur boven de 8graden te houden, en leeg laten lopen gaat niet ivm alle jets e.d.

Het grote deel is wel leuk, zit een serieus zware jet in waar je tegenin kan zwemmen. Helaas ben ik er net wat te groot voor, maar de kinderen vinden het geweldig
Dat is inderdaad best extreem.
Is er niet iets te knutselen dat je je grote deel ook met WP kan verwarmen?
Of iets lager zitten in je temperatuur?
2-5 graden is ook nog vloeibaar.
Of kijken met een frequentieregelaar om je bad bij koudere temperaturen continue rond te pompen. Dan bevriest het ook niet. Misschien is je verbruik dan minder.

• Jazsie
The End schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:48:
[...]

Dat kan zeker wel; bijvoorbeeld bij heel troebel water, het bakje waar water ingaat vies is en/of beschadigd. Zoals ik in de eerste post al zei heb ik oude en nieuwe foto tabletten gebruikt, calibratie opnieuw uitgevoerd, gemeten met twee verschillende handmatige testsets, gemeten met automatische ph dosering. Die geven alledrie dezelfde waardes voor ph. Alleen de poollab klopt niet.

Verdunnen kan je gebruiken om de goede waarde te meten als het apparaat OR aangeeft.
Heb ook niet gezegd dat het onmogelijk is, wel dat het apart is en zelf nog niet heb mee gemaakt.

Gezien je reactie weet je het beter, waarom hier dan nog om reactie vragen 8)7.

Verdunnen verstoort het resultaat, als je dan wel een goede meting krijgt (die dus gewoon incorrect is) dan was de onverdunde meting gewoon correct.

Is het zelfde als je OR meet op chloor en vervolgens je zwembad water gaat "verdunnen" (ofwel water toevoegen) en vervolgens heb je wel een goede meting :o :+.

• ConQuestador
Dennis1812 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Dat is inderdaad best extreem.
Is er niet iets te knutselen dat je je grote deel ook met WP kan verwarmen?
Of iets lager zitten in je temperatuur?
2-5 graden is ook nog vloeibaar.
Of kijken met een frequentieregelaar om je bad bij koudere temperaturen continue rond te pompen. Dan bevriest het ook niet. Misschien is je verbruik dan minder.
het was altijd zelfs 12 graden, ik heb toen de handleiding van balboa gezocht en gevonden dat er een "antivries" stand was. Deze verwarmt alleen bij het pompen en houdt de temperatuur dan op 8 graden. Lager dan dat gaat gewoon niet, tenzij je dus serieus gaat tweaken.

Ik heb ook wel aan andere dingen gedacht, zoals slimme oplossing met de warmtepomp van het huis, of de warmtepomp van het jacuzzi deel ook de andere aan laten sturen, maar ik kom altijd tot de conclusie dat die investeringen vele malen hoger zijn dan de 50~100 euro die ik nu per jaar kwijt ben aan stroom in de winter.

• Kalipeen
Jazsie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:51:
[...]

(ofwel water toevoegen) en vervolgens heb je wel een goede meting :o :+.
Hoezo? Bij opstart heb ik ook wel eens OR. Als je dan 5 ml kraanwater pakt en 5 ml zwembadwater dan is vaak de OR weg. De uitslag X 2 en dan heb je het chloor (bij benadering).

• The End

The End

!Beginning

Jazsie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Heb ook niet gezegd dat het onmogelijk is, wel dat het apart is en zelf nog niet heb mee gemaakt.

Gezien je reactie weet je het beter, waarom hier dan nog om reactie vragen 8)7.
Dat komt door de informatie die ik in dit topic heb gekregen na mijn vraag. 8)7 Daar heb ik weer heel veel van geleerd.
Verdunnen verstoort het resultaat, als je dan wel een goede meting krijgt (die dus gewoon incorrect is) dan was de onverdunde meting gewoon correct.

Is het zelfde als je OR meet op chloor en vervolgens je zwembad water gaat "verdunnen" (ofwel water toevoegen) en vervolgens heb je wel een goede meting :o :+.
Het verstoort niet de meting als je het in een duidelijke verhouding verdund. Dus met de helft verdunnen en het resultaat verdubbelen bijvoorbeeld. Dat geeft je een waarde waarmee je weer een goede actie kunt ondernemen om het probleem op te lossen.

De onvriendelijkheid is niet nodig in je berichten.

• Arjantje72
  • Laatst online: 23:17
MrDirect schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Water hier uit de kraan is ook groenig hoor. Is standaard kleur. In een glas zie je het niet, maar vanaf een badkuip vol zie je het licht groene al komen. Als ik zwembad vul hier is exact diezelfde kleur. 1 chloortablet erin en het wordt wit.
Dat groenige heb ik ook altijd na het vol laten lopen van het zwembad. Chloorschock en de volgende dag is het helder.

• BaBoK
jeeedeee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Hi @BaBoK , ik zou beginnen met de handleiding van je bad lezen (of een willekeurig opzetzwembad). De volgorde is in principe skimmer --> zandfilterpomp --> verwarming (je bol) --> (zoutwatersysteem) --> zwembad inlet.

Het zand gaat wel langer mee dan 2 jaar, dus ik zou niet direct beginnen met het vervangen hiervan. Mijn stappenplan zou zijn
  1. Zwembad neerzetten
  2. Slang aansluiten van skimmer naar zwembadpomp (daar waar het witte losse filter zit).
  3. Slang vanaf de outlet van de zandfilterpomp naar de zonnebol
  4. Slang vanaf de zonnebol naar de inlet van je zwembad
  5. Het bad vullen
  6. De zandfilterpomp op stand 'filteren' zetten of op bypass
  7. Kijken of de pomp vol met water zit, anders ontluchten (dus de kap losmaken)
  8. De pomp aanzetten
Dan kijken of alles werkt, na een paar uur een backwash uitvoeren, en hiervoor wellicht de afvoer vanuit het zandfilter aansluiten op een riool. Ik zie verder dat je ook wat slangen met kranen hebt. Die kan je eventueel gebruiken voor een bypass van je verwarming. Je kan het eerst ook simpel houden, en even de zonnebol achterwege laten en die later toevoegen..

Heb je al een keuze gemaakt of je met chloor of een zoutwatersysteem wil gaan werken? Succes in de ontdekkingstocht
Thanks voor je reactie!!

Ik wil starten met Chloor, al heb ik persoonlijk liever een voorkeur voor zout omdat ik zelf altijd snel een droge geïrriteerde huid heb met chloor..

Heb jij of iemand anders een idee wat welke stand zou kunnen zijn? ☺️ De letters zijn vervaagd en helaas heb ik geen boekje of wat dan ook van deze Waterland ZFP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLj8sUgyQozPwln1cc8D1PyM5OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JbuSAivbmMZRAibD3xunShg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBUIyQ1V-SSx7-UCPWhFfUen504=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5prHkjudT1JAz6I3irCLMXgY.jpg?f=fotoalbum_large

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• SkorpionNL
@BaBoK Zo te zien zitten er 4 uitsparingen in de zwarte ring bovenop? Dan is het een 4-weg kraan.

Dan is het een kwestie van afbeeldingen zoeken van soortgelijke Waterland filtervaten met 4-weg kraan en dan heb je denk ik snel een antwoord. Of gewoon uitproberen kan natuurlijk ook. ;)

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-05 16:30
En NIET aan de hendel draaien als de pomp aanstaat!!!

• Danielson
  • Laatst online: 20:18
Hebben jullie nog tips voor me? Ik heb een Intex 305 rond zwembad i.c.m. met een RWP 3 Mini Pinguïn warmtepomp van 3,2 kW.

Ik wil nu ook de overstap maken naar een zandfilterpomp, in eerste instantie was mijn oog gevallen op de: Intex SX1500, maar ik lees veel klachten over het kabaal wat deze pomp maakt wat niet wenselijk is.

Nu kom ik uit op de: Bestway Flowclear 58497, zou deze geschikt zijn of zijn er nog betere alternatieven in deze prijsklasse?

Ik wil deze gebruiken met mijn huidige 32mm slangen, dat moet kunnen toch? En wat raden jullie aan qua inhoud? Zand, Glas of van die filterbollen, ik lees overal wat anders wat aangeraden wordt! :)

• Jazsie
Kalipeen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Hoezo? Bij opstart heb ik ook wel eens OR. Als je dan 5 ml kraanwater pakt en 5 ml zwembadwater dan is vaak de OR weg. De uitslag X 2 en dan heb je het chloor (bij benadering).
Wel gedistilleerd water gebruiken ;).
The End schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Het verstoort niet de meting als je het in een duidelijke verhouding verdund. Dus met de helft verdunnen en het resultaat verdubbelen bijvoorbeeld. Dat geeft je een waarde waarmee je weer een goede actie kunt ondernemen om het probleem op te lossen.

De onvriendelijkheid is niet nodig in je berichten.
Heb niet gezegd dat het resultaat onbruikbaar is (2de keer dat je aanname doet van iets).

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

PoweRoy

funky!

Danielson schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:41:
Hebben jullie nog tips voor me? Ik heb een Intex 305 rond zwembad i.c.m. met een RWP 3 Mini Pinguïn warmtepomp van 3,2 kW.

Ik wil nu ook de overstap maken naar een zandfilterpomp, in eerste instantie was mijn oog gevallen op de: Intex SX1500, maar ik lees veel klachten over het kabaal wat deze pomp maakt wat niet wenselijk is.

Nu kom ik uit op de: Bestway Flowclear 58497, zou deze geschikt zijn of zijn er nog betere alternatieven in deze prijsklasse?

Ik wil deze gebruiken met mijn huidige 32mm slangen, dat moet kunnen toch? En wat raden jullie aan qua inhoud? Zand, Glas of van die filterbollen, ik lees overal wat anders wat aangeraden wordt! :)
Ik heb zo'n bestway. Doet het prima. Heb 2 jaar met bollen gedaan maar dat was niks. Je kan ze eruit halen en wassen maar dat is allemaal gedoe en ze blijven nog vies er na. Vorig jaar glas gedaan. Dat werkte super en beter dan de bollen maar mijn idee.

Ik heb zelf een rond bad van 360x122.

[This space is for rent]

• jeeedeee
Hier ook glas, is iets duurder dan zand, maar gaat ook langer mee. Ik vermaak me altijd om de verhalen van mensen die de bollen in de wasmachine doen, dus als je bollen gaat doen, post vooral je ervaringen daarvan hier :) Lijkt mij een heleboel gedoe om die er elke keer uit te halen.

Tip voor een filtervat, als je een iets grotere hebt, hoef je bij glas ook echt niet elke week een backwash te doen. Ik doe denk ik gemiddeld iedere 4-5 weken een backwash. In het hoogseizoen met zwembadtemperaturen van 28-30 graden, wellicht om de 3 weken. Mijn filtervat met 125 kg glas laat ik in de winter ook buiten staan (wel het water aftappen, en kraan op winterstand).

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
jeeedeee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:11:
Hier ook glas, is iets duurder dan zand, maar gaat ook langer mee. Ik vermaak me altijd om de verhalen van mensen die de bollen in de wasmachine doen, dus als je bollen gaat doen, post vooral je ervaringen daarvan hier :) Lijkt mij een heleboel gedoe om die er elke keer uit te halen.

Tip voor een filtervat, als je een iets grotere hebt, hoef je bij glas ook echt niet elke week een backwash te doen. Ik doe denk ik gemiddeld iedere 4-5 weken een backwash. In het hoogseizoen met zwembadtemperaturen van 28-30 graden, wellicht om de 3 weken. Mijn filtervat met 125 kg glas laat ik in de winter ook buiten staan (wel het water aftappen, en kraan op winterstand).
Die bollen snap ik ook niet. Heel die pomp open maken iedere week om die dingen eruit te halen... Wat een ellende. Ik ook gewoon glas en backwashen. Ideaal.

• SkorpionNL
Ik gebruik bollen, wat mij betreft perfect. Ik heb ze vorig seizoen tussendoor 1x gewisseld, maar dat was eigenlijk niet eens nodig gezien ze nog erg schoon waren.

Ik gebruik overigens wel een skimmer sok, dus dat scheelt uiteraard.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Iedere week? Ik was ze van mei tot september misschien 1 of 2 keer.
Gedoe kan ik het echt niet noemen. Ze zijn er zo uit en gewassen. Doen als pomp uitstaat en er weer in voor hij weer begint.

Normale was ophangen duurt langer. Ik was ze in was zakjes. Heb je alles bij elkaar.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Die bollen werken prima als je de chemie constant op orde hebt. Maar ik had vorig jaar dus ineens dat het zoutsysteem niet meer goed werkte, en ik te lang niet onder het zeil had gekeken. Om dat schoon te krijgen heb ik die bollen 3 keer uit moeten wassen. Bollen toen vervangen en daarmee was het water nog steeds niet helemaal helder. Glas in de zandfilter gedaan, en 24 uur later was het water kraakhelder. Daarna draaide ik voor het eerst een backwash, en om dan al het groen gewoon uit je zandfilter te zien lopen deed me beseffen dat die bollen een probleem op proberen te lossen wat er helemaal niet is.

Met een aantal backwashes icm glas was het probleem waarschijnlijk zo opgelost geweest.

Tesla Model Y RWD (2024)

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 15:10

timvanloon

Intel or AMD?

Hoi allemaal even een vraag. ik heb een Blue+ (van Toppy) warmtepomp voor mijn zwembad en zou deze willen integreren in Home Assistant. de warmtepomp gebruikt de app "pool panel" en is cloud based denk ik.

Iemand hier die dit voor elkaar heeft gekregen al?

3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:33
jeeedeee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:11:
Goed om te lezen, 120 kilo glasfitlter op 17m3 bad.

• jeeedeee
gunnie_nl schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Goed om te lezen, 120 kilo glasfitlter op 17m3 bad.
Iets meer hoor, 32 m3 bad :) de Intex 732x366... Vandaag kijken of we van 17 naar 23 graden kunnen komen... ben benieuwd

• SkorpionNL
jeeedeee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Iets meer hoor, 32 m3 bad :) de Intex 732x366... Vandaag kijken of we van 17 naar 23 graden kunnen komen... ben benieuwd
Doel hier vandaag is van 16 naar 28 graden. Gaat echter maar om krap 4m3. 😅

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Goede herinneringen aan dat bad, hebben wij ook jaren gehad. Nu sinds enkele jaren een constructief zwembad van net onder de 60m3. Wij zitten op 220KG glas, filter vat is wat oversized voor het zwembad.
Ik doe eigenlijk alleen maar backwash op moment dat ik een overschot aan water heb in het zwembad.
Zal misschien wel veranderen als ik in jaren wat verder ben. Geen drukopbouw in het vat qua vervuiling, dus eigenlijk geen noodzaak.

Hier vanmorgen ook de warmtepomp aan geslingerd, eens kijken waar we einde dag op zitten.

• BaBoK
Iemand tips hoe ik dit gaatje maak?

Kan dit van buitenaf? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBelOdk_KgwhJqdcCh3uF1etbiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt8xT98YKProhGt3mZ7npNSi.jpg?f=fotoalbum_large

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:23
BaBoK schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:10:

Kan dit van buitenaf? [Afbeelding]
Leeg laten lopen, droog maken, plakkertje erop met lijm (bandplak is hetzelfde spul), even uurtje drogen en klaar. Kan van buiten en binnenaf

• koentjuh
  • Laatst online: 22:53
Je hebt ook tape die onderwater werkt, dan wel van binnenuit, door de druk van het water blijft die dan beter zitten dan van buiten is mijn ervaring.

• BaBoK
koentjuh schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:26:
Je hebt ook tape die onderwater werkt, dan wel van binnenuit, door de druk van het water blijft die dan beter zitten dan van buiten is mijn ervaring.

Thanks voor je reactie.

Kun je die ook onderwater plakken?☺️

Weet je welke tape dat was?

• _RRM_

Tear-aid; 2x gaatje geplakt, zat maar net onder de waterlijn. Aan de buitenkant geplakt, twee seizoenen verder zitten ze er nog op.

• BaBoK
_RRM_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Tear-aid; 2x gaatje geplakt, zat maar net onder de waterlijn. Aan de buitenkant geplakt, twee seizoenen verder zitten ze er nog op.
Thanks heb inmiddels ook Tear Aid besteld, wordt morgen geleverd. Had je wel het zwembad leeg laten lopen voordat je het plakte?

• _RRM_
BaBoK schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Thanks heb inmiddels ook Tear Aid besteld, wordt morgen geleverd. Had je wel het zwembad leeg laten lopen voordat je het plakte?
Niet leeg laten lopen. Buitenkant licht geschuurd. Vinger aan de binnenzijde op het gaatje, buitenzijde droogmaken, tear-aid erop, 5 minuten goed aandrukken.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:40

Tear aid werkt juist goed onder water. Maar de ervaringen zijn gevarieerd lees ik ook. Ik zelf zou binnenkant plakken.

Zowiezo de tearaid de hoeken rond knippen !

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-05 15:07
Hier beide kanten gedaan met Tear aid en dat zit nu voor het 3de jaar.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 16:31
Beste allemaal,

wij hebben in onze tuin een jacuzzi (deze: https://www.bubbelkoning.nl/product/arizona/). De 'bubbels' doen het echter niet; de luchtpomp (APW 900) lijkt defect. Eerder is de zekering vervangen, waarna hij het weer een tijdje deed. Nu echter weer niet. Het lijkt er daarom op dat de pomp zelf toch echt defect is. Zijn er hier mensen met ervaring? Een dergelijke pomp is immers aan te schaffen voor 130/150€, terwijl het laten installeren minimaal het dubbele kost. Zijn er naast de pomp mogelijk nog andere onderdelen (ik las iets over een terugslagklep om te voorkomen dat water in de pomp komt) die ik zou moeten meebestellen en ook direct moet vervangen? Ik hoor het graag!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
wesleytjuh schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:58:
[...]

Inmiddels ook een Hayward Mini 3,5 kW binnen gehad. Dit was een 2e kansje, en is van alles mee mis (mag de naam 2e kansje niet dragen, dit is enkeltje afvalverwerking ben ik bang), maar heb ik wel eventjes mee kunnen testen. Wat een gigantisch verschil :o .
De Hayward klinkt als een oudere koelkast, en is vergelijkbaar met de ZFP kwa geluidsniveau.
Bijzonder dat Poolex een (nieuw) product op de markt durft te brengen wat zo significant veel meer herrie weet te produceren, om hem daarna als "stil" te bestempelen.
[...]

Heb je deze wellicht nog? De link werkt niet meer ;). Ook bij mij is de uitvoer temperatuur niet zichtbaar.
Twee jaar later, https://notesqr.com/?room=vxzu7u

Hier inmiddels een lekkende Hayward mini, heb een garantie aanvraag gedaan, maar zie dat deze ook nergens meer te koop is.

• Danielson
Dag Allen,

Ik ben even aan het klooien met mijn nieuwe zandfilterpomp en ik kom er niet uit:

Ik heb een Intex 305 rond bad met 32MM slangen en ik gebruik een Pinguïn 3 kW warmtepomp, deze heeft ook 32MM aansluitingen.

Nu heb ik een Bestway Flowclear zandfilterpomp - 6 m³/u gekocht, alleen deze heeft 38MM schroefaansluitingen.

Ik ben even de draad kwijt hoe ik deze nu aan moet sluiten, volgens mij heb ik adapters nodig, maar welke? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inNuvlQxY5msgQl2wOmlA0_LfDw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rV8aJiaAmeUem3JbP9WpxQtZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl8Y9kbZYSkO0um0hbNy7YCQsiA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MIuZZLmX0GRo0EEJh2xZimkG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqY4fi_sVxWfJZzKlVqYF9hZQ8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SGcRHoqdXviDffN67fmQbfLL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqaczvdVL8HCF798XhAHUpcRT1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B8VLmgkcFyfcBi5UuqOLdteZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8iGtRsBjxr-PNDWzOK6Zfpgk34=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/efviTh0nID4LBiW2bwJuCOVC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA1sETo65O6SKnS3Shs5jGlbYvo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zAnCZ7hWuv4x3mV90duFfoey.jpg?f=user_large

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:13
Danielson schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:17:
Dag Allen,

Ik ben even aan het klooien met mijn nieuwe zandfilterpomp en ik kom er niet uit:

Ik heb een Intex 305 rond bad met 32MM slangen en ik gebruik een Pinguïn 3 kW warmtepomp, deze heeft ook 32MM aansluitingen.

Nu heb ik een Bestway Flowclear zandfilterpomp - 6 m³/u gekocht, alleen deze heeft 38MM schroefaansluitingen.

Ik ben even de draad kwijt hoe ik deze nu aan moet sluiten, volgens mij heb ik adapters nodig, maar welke? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je bij 32 slang wil blijven dan deze?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/12813/1200f1200/726_1200_intex-adapter-a-2-stuks-1258334.webp

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• SkorpionNL
Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Als je bij 32 slang wil blijven dan deze?

[Afbeelding]
Dit is inderdaad het makkelijkste. @Danielson

Als je deels 38mm slangen wilt gebruiken dien je deze Intex adapter B op de tule van je bad naar de pomp en op de ingang van de warmtepomp te schuiven. De rest kun je dan eventueel 32mm laten.

• Danielson
Bedankt allemaal! Ik ga toch voor de Intex Adapter B met een extra 38MM slang, ik vindt die schroefkoppelingen toch wat relaxter! :)

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
Zou deze set ook voor een bestway werken?

Intex rubberen ringen set voor 38mm zwembaden

Een van de rubbers is net bij het opzetten gebroken

Tijd van werken, tijd van rusten

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-05 20:02
Hey all,

Onze w’eau inverter mini warmtepomp heeft drie jaar zonder problemen gewerkt. Nu weer aangesloten maar er komt vrij snel veel water onderin te staan.

de condensslang is netjes aangesloten maar dit is ook wel snel veel voor alleen condens.

De in en uitvoer heb ik gechecked en lekker niet aan de buitenzijde. De pomp verwarmt wel.

wat kan dit zijn en kan ik dat zelf fixen? (Ben niet echt technisch vaardig 😇)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Veel water als in een plas die groter wordt met continue aan stroom? Dan zou je de bron moeten kunnen zien.

Misschien een lek bij aansluiting condens slangetje? Je produceert nu wel veel condens met huidige weerbeeld buiten.

• boefje79
Dennis1812 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:35:
Veel water als in een plas die groter wordt met continue aan stroom? Dan zou je de bron moeten kunnen zien.

Misschien een lek bij aansluiting condens slangetje? Je produceert nu wel veel condens met huidige weerbeeld buiten.
Dank voor snelle reactie! Ja de hele bodem vol en loopt ook over en weg de grond in. En als ik hem even leeg door te kantelen na paar minuten later weer vol dus gevoelsmatig wel erg veel voor condens.

kan zo’n lek bij de condensaansluiting ook zorgen dat er meer water dan alleen condens gaat lekken?

[ Voor 3% gewijzigd door boefje79 op 23-05-2026 11:43 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:30
Het is stiekem best vochtig buiten, kan best condens zijn.

Ruik je chloor bij dat water? Dan zou je evt een lek kunnen hebben.

Sometimes you need to plan for coincidence

• boefje79
Hmmbob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:47:
Het is stiekem best vochtig buiten, kan best condens zijn.

Ruik je chloor bij dat water? Dan zou je evt een lek kunnen hebben.
Ik ruik niks. Zou de bypass ook nog een oorzaak kunnen zijn? Dat de flow te sterk is? Ik kreeg namelijk wel even een e03 error maar zeker geen te lage flow

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGPGzTom1zLPP1oGmo7bkKRWHYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMm0Wxc3rIixAudpWK0KTrK4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een gedoe altijd, maar het is heerlijk als alles klaar is.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06
Vanwege een jarige een groot springkussen met waterglijbaan gehuurd en middels een dompelpomp hevel ik nu water over richting het springkussen :+
Perfect zwem weer, absoluut geen spijt van met de opgroeiende kinderen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 23-05-2026 18:28 ]

• Richard33
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
hier het zwembad ook weer opgezet. Alleen hebben wij nu een probleem met de Bestway flowclear 5,7m3 zandfilter. Vorig seizoen functioneerde deze prima en is nu 2 jaar oud. Nu komt er op de “play” stand maar een kleine hoeveelheid water uit de uitvoer. Als wij hem op de bypass functie zetten komt er een flinke straal uit zoals het hoort.

als ik de hendel van de 6 weg schakelaar naar beneden druk, komt er wel een flinke straal uit de uitlaat en staat de drukmeter op 0,2 a 0,3 bar. Zodra ik de hendel weer loslaat zakt hij weer naar 0 bar en komt er een beetje water uit.

Zetten wij de hendel op bypass hebben wij 0,4 bar druk.

Filter is gevuld met filterzand.

Wat wij al hebben geprobeerd:

Backwash en rinse voor 2 a 3 minuten (ook niet erg veel druk)

Ontlucht en filter schoongemaakt d.w.z. de kop van het vat gehaald en de onderkant schoongemaakt.

Zou het aan het filterzand kunnen liggen?

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:43
WIj hebben een Intex Ultra XTR Frame - 549 x 274 x 132 cm hier gaat iets meer dan 17.000 liter water in. Ik zou graag een warmtepomp willen aanschaffen. Deze komt dan op zo'n 9-10 meter bij het zwembad vandaan te staan, samen met het zandfilterpomp die bij het zwembad zit. Ik heb nog geen idee of het zandfilter het kan trekken over die afstand en anders moet er een grotere komen. Die ik nu heb is volgens mij 4m3 per uur.

Ik zat te denken om deze slang aan te schaffen zodat ik die kan koppelen aan de originele slangen die zijn bijgeleverd:
zwembadslang 38mm

Vervolgens denk ik dat ik met deze 8kw warmtepomp het zwembad prima warm kan houden van begin mei tot half of eind september

weau warmtepomp 8kw

Heeft iemand nog een op of aanmerking op bovestaande setup? Qua pomp heb ik net 1 slag groter gekozen. Qua leidingen heb ik normale gekozen en geen geisoleerde. De huidige zandfilter ga ik testen of die het water over kan brengen op 9 a 10 meter.

Het zou lekker zijn als iemand even mee wil kijken zodat ik zeker weten dat ik goed zit want dan ga ik het feestje bestellen volgende week :)

alvast bedankt en goed weekend allen!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-05 19:43
Goedemorgen,

Ik heb een weau mini inverter 2.0 4.5kw aangeschaft echter verwarmt deze totaal niet. Als ik hem op boost heat zet en op 40 graden (water 20 graden) verbruikt hij max 180W, komt er geen druppel condens uit en de lamellen blijven gewoon warm.

Heeft iemand wellicht nog tips? Hij geeft geen foutcode. Flow is prima (Intex SX925). Wellicht optie tot volledige reset (niet kunnen vinden in manual)?

Alvast bedankt!

• _RRM_
harrybeuker schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:22:
WIj hebben een Intex Ultra XTR Frame - 549 x 274 x 132 cm hier gaat iets meer dan 17.000 liter water in. Ik zou graag een warmtepomp willen aanschaffen. Deze komt dan op zo'n 9-10 meter bij het zwembad vandaan te staan, samen met het zandfilterpomp die bij het zwembad zit. Ik heb nog geen idee of het zandfilter het kan trekken over die afstand en anders moet er een grotere komen. Die ik nu heb is volgens mij 4m3 per uur.

Ik zat te denken om deze slang aan te schaffen zodat ik die kan koppelen aan de originele slangen die zijn bijgeleverd:
zwembadslang 38mm

Vervolgens denk ik dat ik met deze 8kw warmtepomp het zwembad prima warm kan houden van begin mei tot half of eind september

weau warmtepomp 8kw

Heeft iemand nog een op of aanmerking op bovestaande setup? Qua pomp heb ik net 1 slag groter gekozen. Qua leidingen heb ik normale gekozen en geen geisoleerde. De huidige zandfilter ga ik testen of die het water over kan brengen op 9 a 10 meter.

Het zou lekker zijn als iemand even mee wil kijken zodat ik zeker weten dat ik goed zit want dan ga ik het feestje bestellen volgende week :)

Ga nu het 7de seizoen in met dit bad.

Eerst met de 4m3 intex ZFP en 300m tyleen op het dak (afstand 10m en 2m omhoog), wat prima ging. Verwacht bij jou geen probleem op dit punt. De WP heeft 3m3 nodig, wat ook prima lijkt.

Met de slangen heb ik geen ervaring. De standaard intex slang gaat hier over naar een puntstuk met schroefdraad op 50mm druk PVC. Jij zal ook iets van koppeling naar 50mm moeten maken, want die zit toch ook op de WP?

De WP zal het wel redden, maar is wel afhankelijk van een aantal factoren. Hoe warm wil je het water hebben, maar ook de bekende gegevens; temperatuur in de nacht/overdag/afdekken van het zwembad/kW bij 15° en 26°. Die gaan bepalen of er overdag of dag en nacht gedraaid moet worden. Maar.ook of mei - september haalbaar is. Ik heb bij 15° 7.5kW beschikbaar en wil alleen overdag verwarmen (10:00-21:00). Als de nachten circa 15° zijn, dan kan dit prima. Eronder moet de nacht ook ingezet worden.

Het geluid van ZFP + WP zijn ook bepalend in of je in de nacht wel kan/wil verwarmen.

• gvdh81
  • Laatst online: 25-05 13:09

gvdh81

To got or not to got..

Ik heb mijn W'eau warmtepomp (full inverter) vorig jaar gekoppeld via Tuya cloud. Ik kon me herinneren dat voordat ik dat deed ik 4 standen op de warmtepomp had, auto, koelen, verwarmen en boost; sinds de koppeling heb ik alleen nog maar auto, koelen en boost. Het lijkt erop dat de warmtepomp op auto dus ook gaat koelen als het zwembad te warm is.

Nu zit de Tuya koppeling niet meer in mijn Home Assistant dus ik moest hem opnieuw koppelen; maar is mijn 'IOT' subscription verlope. Ik heb een renewal aangevraagd maar dat duurt me te lang, dus ik zit erover na te denken om (eerst) een nieuw email adres te registreren zodat ik hem weer in Home Assistant krijg en daarnaast de warmtepomp dan maar via de Sonoff die ertussen zit te gaan schakelen met een logische delay.

Tips - misschien hoort dit eerder in het automatiserings topic maar dat is helaas niet zo actief als deze ;)

• gvdh81
  • Laatst online: 25-05 13:09

gvdh81

To got or not to got..

harrybeuker schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:22:

zwembadslang 38mm

weau warmtepomp 8kw

Ik heb exact hetzelfde bad, vorig jaar de fout gemaakt om er een skimmer in te willen snijden. De skimmer zat namelijk eigenlijk te laag (waardoor mijn water niet zo hoog kon anders skimde hij niet) en het gat was niet helemaal netjes gesneden dus iets te groot. Dat heeft 1 seizoen gewerkt maar ik durfde het dit seizoen niet aan dus heb ik een nieuwe liner gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgWckFBduc0xK2rgdFdL3kf-9tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5vZW3UMHXh0cFQuQc7fwsZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-tc8hOjhZqoEjR_f6ycy97OE6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbVKKJ6SGbRYkhVCMKDgLYou.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn 'technische' installatie in mijn tuinhuis zitten en de pijpen onder een verhoogde vloer gemaakt die ongeveer 40cm diep is. Zoals je ziet heb ik 3 gaten in mijn tuinhuis gemaakt en daar 'schroefkoppelingen' op zitten. Na het seizoen kan ik deze simpelweg losschroeven, dop erop en je ziet het bijna niet. Bovenste is 'waste', de middelste is de aanvoer en de onderste is de retour. Op deze foto is het nog PVC maar ik heb het sinds dit jaar 'gewoon' met een PVC puntstuk laten eindigen en daarop de Intex 38mm slangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZwIyfu8UOzaisO2-IXNxtgpQro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHkZ305TFkBGevTU3ZU5aNyJ.jpg?f=fotoalbum_large

De technische installatie zit in mijn tuinhuis, inclusief zandfilter en pomp. Het 'gedrocht' wat je ziet hangen is mijn zelfgemaakte zwembadcomputer die o.a. chloor en zuur doseert om het zwembad op peil te houden. Hierover is (veel) meer te vinden in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxPlXvcu2z7OpTjqojCrZnuhDKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KurPuYbaUl6w1NHrhCe2plM7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn warmtepomp staat visueel gezien rechts van mijn tuinhuis, mijn zwembad links. Hier zie je de 15kw inverter pomp van W'eau staan die nu al een paar seizoenen mee gaat. De aansluiting van W'eau was bij mij afgebroken dus die heb ik ook door PVC vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj7NSuV0P01UYpVBf4v6QVbFJWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvIbynlLmQt6rVzojTymHyJq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRnL7vHgq4FOiSQF8lFeZwGw7uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fZZkuBPWGInvlqbrXgSqKfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o7BK5N3kexINYGclAhW6_7fWyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90lJjJWWbyGAduIjXfkWuDCO.jpg?f=fotoalbum_large

En, om lekken tegen te gaan zou ik zeker siliconenvet gebruiken bij rubbers.

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:31
Hoi mede zwembad tweakers. Ik heb een vraagje over de alkaliteittest van mijn zwembad water. Ik heb een rekenfoutje gemaakt en teveel ta min toegevoegd, waardoor mijn alkaliteit veel te laag was. Nu probeer ik dat dag bij dag te corrigeren maar ik krijg nu onleesbare waardes op mijn tester. Toen het veel te laag was was het wat lichtgeel. Ik heb toen ta plus toegevoegd en nu is het donkergroen....terwijl mijn tester aangeeft dat het richting blauw zou moeten gaan. Ph lijkt wel goed te zijn nu.

Hoe moet ik deze waarde nu interpreteren? Ik vermoed dat het nog steeds te laag is? Hoop dat jullie hierbij kunnen helpen....en ja ik weet dat er nog wat chloor bij moet 😊.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3c_m5TyFArd3OS-ckL7f75q1Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nMVbhGrQwaDLyQUTnrZj560.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fisJfIhs2JPvDqyPYjsufMytQAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPnKF4PoVnFVVJQI33uNY7Bm.jpg?f=fotoalbum_large

• kepar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:18
Hoi,

Hier werd dit weekend ook voor het 6de jaar op rij het zwembad opgezet.

Dit jaar heb ik helaas last van een lekkende 6-weg kraan:
Ik heb de bouten reeds zo ver als ik durf aangedraaid, zonder veel succes.
Ik sta op het punt om de kraan open te gooien, maar vrees dat hier een stevige veer in zit waardoor ik de boel niet meer dicht krijg.

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips?

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59
Inmiddels zijn hier de kinderen oud genoeg dat het tijd is voor een grote opzetzwembad waarbij mijn voorkeur uit gaat naar een kwalitatief model (Bestway Powersteel of Intex Prism). Gezien de nieuwprijzen en de vraag hoeveel jaar er gebruik van gemaakt gaat worden ben ik met name aan het kijken voor een tweede hands model. Belangrijkste verschil qua prijs is vaak de filterpomp.

Uiteindelijk maakt het voor zover ik heb gelezen niet zo heel veel uit, als je maar het juiste volume kunt verplaatsen voor het zwembad. Of is dit te kort door de bocht genomen en komt er toch nog wel meer bijkijken(bijv met elektra/leidingen etc). Tot op heden altijd simpele opblaasbadjes gehad maar wil het nu dan wel goed doen zodat we er de hele zomer in principe maar 1x water in hoeven te doen.

• Kalipeen
la_fusion schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:30:
Inmiddels zijn hier de kinderen oud genoeg dat het tijd is voor een grote opzetzwembad waarbij mijn voorkeur uit gaat naar een kwalitatief model (Bestway Powersteel of Intex Prism). Gezien de nieuwprijzen en de vraag hoeveel jaar er gebruik van gemaakt gaat worden ben ik met name aan het kijken voor een tweede hands model. Belangrijkste verschil qua prijs is vaak de filterpomp.

Uiteindelijk maakt het voor zover ik heb gelezen niet zo heel veel uit, als je maar het juiste volume kunt verplaatsen voor het zwembad. Of is dit te kort door de bocht genomen en komt er toch nog wel meer bijkijken(bijv met elektra/leidingen etc). Tot op heden altijd simpele opblaasbadjes gehad maar wil het nu dan wel goed doen zodat we er de hele zomer in principe maar 1x water in hoeven te doen.
Als je serieus werk wilt maken van de opvolger, dan is mijn advies om te investeren in een goed waterbehandeling systeem. Denk aan een zandfilterpomp (ZFP), eventueel met glasparels, en goed leidingwerk, bijvoorbeeld 50 mm druk-pvc.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de installatie veel langer meegaat dan het bad zelf. Het bad zul je dus om de zoveel jaar moeten vervangen. Een EasySet gaat relatief snel lek en bij een Intex Prism Frame gaan de buizen uiteindelijk roesten.

Hier liggen al twintig jaar dezelfde leidingen. Vorig jaar heb ik de pomp en het filtervat vervangen. Ik heb vier EasySets gehad van 5,5 meter doorsnee, die met de blauwe opblaasrand. Inmiddels heb ik voor het vierde jaar een Prism Frame, maar de buizen beginnen serieus te roesten. Na volgend jaar komt er waarschijnlijk een nieuwe.

Hou er wel rekening mee dat je altijd water moet verversen, na het terugspoelen van het filter, of gewoon verdamping. Ik laat het zwembad staan in de winter. Pomp blijft draaien tot de eerste vorst periode. In het vroege voorjaar start ik weer op. Water is kraak helder.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalipeen op 25-05-2026 20:22 ]

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een zout setup (met weau 6m3 glasfilterpomp en aquaforte full inverter warmtepomp) op een 5700 liter opzet zwembad. Ieder jaar breid ik mijn installatie uit een dit jaar wil ik de zout aansturing automatiseren, heeft iemand ervaring met de Ondilo Ico ? (Chloor versie mag ook) In mijn geval zal Home Assistant dan de zout electrode in een uit schakelen adhv het gemeten chloor niveau, en ik automatisch meldingen voor de andere chemicaliën.
Pagina: 1 ... 187 188 Laatste