Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:05

Dennis1812

Amateur prutser

Koffie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Omdat bevroreren water uitzet. Met breken/scheuren van je leidingen, skimmer, filter of liner als gevolg.
Dit is mijn eerste winter zonder zwembad (al help ik de buurman nu met zijn eerste zwembad in de winter ;) ) maar ik heb altijd de pomp laten draaien in de winter bij termperaturen rond het vriespunt en nooit last gehad van bevroren water of de gevolgen daarvan.
Maar liet je de warmtepomp ook draaien in de winter?

Persoonlijk zie ik daar echt geen nut in namelijk. Tenzij je een PV overschot kwijt wil en geen trek hebt in bitterballen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Maar liet je de warmtepomp ook draaien in de winter?

Persoonlijk zie ik daar echt geen nut in namelijk. Tenzij je een PV overschot kwijt wil en geen trek hebt in bitterballen.
Nee, uiteraard zonder WP.
Het moet wel verdomd lang en hard vriezen wil je stromend water bevoreren krijgen.

Je leidingen, inspuiters, skimmers en eventuele zij/bodemzuigers zitten allemaal onder het maaiveld. Dus boven nul graden. Als je daar water in gaat rondpompen bevriest het niet. En omdat je dus relatief warm water blijft aanvoeren bevriest je (afgedekte) water aan de oppervlakte ook niet.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Koffie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Omdat bevroreren water uitzet. Met breken/scheuren van je leidingen, skimmer, filter of liner als gevolg.
Dit is mijn eerste winter zonder zwembad (al help ik de buurman nu met zijn eerste zwembad in de winter ;) ) maar ik heb altijd de pomp laten draaien in de winter bij termperaturen rond het vriespunt en nooit last gehad van bevroren water of de gevolgen daarvan.
Ik snap hem, ik heb gewoon alles afgekoppeld en minder water erin. Dat leek mijn makkelijker. Maar was niet van toepassing voor @MikeyMan :)

[ Voor 1% gewijzigd door Arjantje72 op 06-01-2026 20:39 . Reden: whoops ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor mij inderdaad niet. Hier ligt alles hoog en droog op zolder.

@MikeyMan heeft wel warmtepompstress momenteel.

• Arjantje72
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:29:
Voor mij inderdaad niet. Hier ligt alles hoog en droog op zolder.

@MikeyMan heeft wel warmtepompstress momenteel.
Whoops :)

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:03
Hier in onze ingegraven monoblock nog boven de 5 C wanneer de pomp continu gaat draaien het bevriezen tegen te gaan.

Warmtepomp volledig afgekoppeld voor de winter.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 22:53
Koffie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Nee, uiteraard zonder WP.
Het moet wel verdomd lang en hard vriezen wil je stromend water bevoreren krijgen.

Je leidingen, inspuiters, skimmers en eventuele zij/bodemzuigers zitten allemaal onder het maaiveld. Dus boven nul graden. Als je daar water in gaat rondpompen bevriest het niet. En omdat je dus relatief warm water blijft aanvoeren bevriest je (afgedekte) water aan de oppervlakte ook niet.
Datapuntje: water in mijn inground is nu 4.2 graden aldus de installatie - ik heb geen verwarming. Pomp draait inderdaad als het vriest (volcontinu als het meer dan 4 graden vriest, anders half uurtje op uurtje af. Heb zelf geen ijsvorming aan de rand van de skimmer oid gezien)

Sometimes you need to plan for coincidence

• borgdaville
Hmmbob schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Datapuntje: water in mijn inground is nu 4.2 graden aldus de installatie - ik heb geen verwarming. Pomp draait inderdaad als het vriest (volcontinu als het meer dan 4 graden vriest, anders half uurtje op uurtje af. Heb zelf geen ijsvorming aan de rand van de skimmer oid gezien)
hier schommelt de inground rond de 5 C, zodra hij daar onderkomt gaat de pomp continue draaien. Weinig problemen met ijs, alleen 1x een laagje aangevroren sneeuw op het roldek.

Verwijderd

Vanmiddag mijn zwembad eens open gegooid om wat schoon te maken. Naast wat ingewaaid blad trof ik ook een paar dode insecten op de bodem aan. Ik dacht eerste dat het naaktslakjes waren, maar ze lijken me wat kleiner. lichtgrijs van kleur maar dat kan ook komen omdat ze al een tijd in het water liggen. Een soort engerling of emelt of zo. Iemand daar bekend mee? Geen idee wat ze daar te zoeken hebben.
Bij een eerdere woning met zwembad nooit gezien, daar hadden we in de winter weleens kikkers of salamanders in het bad.

• Arjantje72
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:33:
Vanmiddag mijn zwembad eens open gegooid om wat schoon te maken. Naast wat ingewaaid blad trof ik ook een paar dode insecten op de bodem aan. Ik dacht eerste dat het naaktslakjes waren, maar ze lijken me wat kleiner. lichtgrijs van kleur maar dat kan ook komen omdat ze al een tijd in het water liggen. Een soort engerling of emelt of zo. Iemand daar bekend mee? Geen idee wat ze daar te zoeken hebben.
Bij een eerdere woning met zwembad nooit gezien, daar hadden we in de winter weleens kikkers of salamanders in het bad.
Een foto doet wonderen :)

Verwijderd

Daar heb ik niet aan gedacht, vandaag eens kijken of dat lukt.
edit: overigens denkt chatgpt dat het emelten zijn die door regen van het gazon het bad in spoelen (het gazon ligt tegen de zwembadrand) en de beschrijving klopt dus ik denk dat ik het gevonden heb.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2026 09:57 ]

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-04 12:08
Hmmbob schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Leuk inzicht. Zeker in vergelijking met wat iemand hierna gepost heeft.
Bij jou gaat het pas volcontinue draaien zodra het -4 is en anders maar half uurtje op en uurtje af. Dat is een serieus verschil in verbruik lijkt me.
Is dit dan op de hoge stand op de pomp?

• borgdaville
neemerci schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Bij jou gaat het pas volcontinue draaien zodra het -4 is en anders maar half uurtje op en uurtje af. Dat is een serieus verschil in verbruik lijkt me.
Weet niet of je mij bedoeld met die "iemand". Let dan op dat mijn pomp wordt gestuurd door watertemperatuur en niet buiten temperatuur. Mijne gaat draaien wanneer de watertemperatuur onder de 5C komt, wat in de praktijk in Nederland eigenlijk nooit gebeurd.

• Hmmbob
neemerci schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Ik kan maar op 1 stand inderdaad

• Arjantje72
  • Nu online
Hmmbob schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Ik kan maar op 1 stand inderdaad
Met een isaver kun je de pomp frequentie regelen :)

• Hmmbob
Het duurt echt heeeeeel lang voordat ik die 300-400 euro terug verdiend heb

• Arjantje72
  • Nu online
Hmmbob schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:10:
Het duurt echt heeeeeel lang voordat ik die 300-400 euro terug verdiend heb
Zijn inderdaad duur geworden zie ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjantje72 op 22-01-2026 17:08 . Reden: foute link ]

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-04 19:15
Arjantje72 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Zijn inderdaad duur geworden zie ik
Hier voor €100:
*knip*

Weet alleen niet of het wel zuivere koffie is, normaal zijn ze wit.
ik vertrouw t niet. bij betaalmethodes zeggen ze vanalles, maar vervolgens kan alleen CC van VISA en Maestro. Mocht iemand er iets besteld hebben en ontvangen hoor ik het graag want voor 100euro wil ik dit zeker proberen

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2026 11:02 . Reden: quote aangepast ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

darklord007 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:54:
[...]

ik vertrouw t niet. bij betaalmethodes zeggen ze vanalles, maar vervolgens kan alleen CC van VISA en Maestro. Mocht iemand er iets besteld hebben en ontvangen hoor ik het graag want voor 100euro wil ik dit zeker proberen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efHiZGAGw-QfYODBrJkogeL7dGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dxg8Oti3elwtvUwrLQkeEHJg.png?f=fotoalbum_large

Oogt mij niet als een goede opslagplek voor een lopende webshop.
Meeste voorwaarden ook half Nederlands half Engels. Of slecht door vertaalmachines. Pagina van betaalwijzen ook erg amateuristisch.

Ik zou het niet erop wagen. Oogt mij als een dropshippers.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Weet alleen niet of het wel zuivere koffie is,
nee is het niet. zou je link even weg halen
400 euro doseer apparaten die voor 99.63 euro verkocht worden..

Geen kvk
Geen controleerbaar retour adres (2200 in hutje knor)
veel 99 euro prijzen. te veel.
rare tekst in voorwaarden..
et
etc
etc

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Arjantje72
  • Nu online
jack zomer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:16:
[...]

nee is het niet. zou je link even weg halen
400 euro doseer apparaten die voor 99.63 euro verkocht worden..

Geen kvk
Geen controleerbaar retour adres (2200 in hutje knor)
veel 99 euro prijzen. te veel.
rare tekst in voorwaarden..
et
etc
etc
Je hebt gelijk, link verwijderd.

• DQF
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-04 06:43

DQF

m0nk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:31:
[...]

Overwinteringsvloeistof erin. Pomp draait in de nacht op de laagste stand (2 uurtjes). Doe dit elke jaar en tot nu toe kraakhelder water in het voorjaar als mijn afdekking eraf gaat weer.
Dit doe ik ook en werkt perfect, een litertje als hij winterklaar is, en in februari even schoonmaken en nog 500ml erbij, en eens in de zoveel tijd even de pomp aan op een lage frequentie, eigenlijk alleen gedaan toen het echt flink vroor in de nacht (polyester kuip bad).

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:10
darklord007 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Dit zijn hele vieze smerige scam sites! Ik ben er een keer ingetuind, was dat gewoon een "goede deal" idee ongeveer 10% korting ten opzichte van de markt op dat moment voor iets anders. Dus leek gewoon een leuke deal. Betaald met creditcard. En uit eindelijk na heel veel moeite wel me centen terug gehad. (Dankzij Mastercard)

Maar wat ik hier zie is gewoon too good to be true, en de grap is, die hele website zit precies hetzelfde in elkaar als die scam site waar ik toen ben ingetrapt. Geloof me, dit klopt niet!

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:39
Klopt, hier ook schoenen besteld die 20% goedkoper waren, keurig wel een track en trace gekregen. Maar helaas werd enkel de veter geleverd . Niet doen! _O- _O-

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-04 10:14
Iemand ervaring met het merk Poolex?
Zit te kijken naar een Poolex Mini Full Inverter Warmtepomp voor aankomende zomer.
https://bunx.nl/poolex-mini-full-inverter-warmtepomp-4-kw

Kan alleen vrij weinig ervaringen erover vinden.

• Arjantje72
  • Nu online
Gouwden schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:57:
Zit te kijken naar een Poolex Mini Full Inverter Warmtepomp voor aankomende zomer.

Ik heb al bijna 5 jaar een Poolex Silverline Fi 90 Inverter warmtepomp, nog geen problemen mee gehad.
Het is wel een ander model dat wel.
https://bunx.nl/poolex-silverline-fi-90-inverter-warmtepomp

[ Voor 5% gewijzigd door Arjantje72 op 14-02-2026 19:28 ]

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-04 13:02
Arjantje72 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb al bijna 5 jaar een Poolex Silverline Fi 90 Inverter warmtepomp, nog geen problemen mee gehad.
Het is wel een ander model dat wel.
https://bunx.nl/poolex-silverline-fi-90-inverter-warmtepomp
herrie maker! ik heb de poolex nanno weer terug gekocht! vele male stiller

• Arjantje72
  • Nu online
crazyfrog schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:06:
[...]

herrie maker! ik heb de poolex nanno weer terug gekocht! vele male stiller
Zeker geen herrie hoor.

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-04 13:02
de Poolex Mini Full Inverter Warmtepomp zeker wel :(

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:16
Gouwden schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:57:

Nu 5 jaar een Poolex Jetline Premier Fi 75 (PC-JLP075N). Werkt prima. Goede klantenservice/ondersteuning. (Had een defecte afstandsbediening na 2 jaar; nieuwe + zekerheidshalve mobo van de WP opgestuurd gekregen). Geen spijt en zeker niet luidruchtig.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Arjantje72
  • Nu online
crazyfrog schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:49:
[...]

de Poolex Mini Full Inverter Warmtepomp zeker wel :(
Aah, ik begreep dat je mijn WP bedoelde :)

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:55

Fanta

FordPerformance™️

Jazsie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Je bad is ~17m3 / 2 = 8.5 kW bij 15gr... dan kom je al uit op een 12 kW warmtepomp.

Beste is 24/7 pompen met full inverter, dan pas komt ie tot zijn recht zoals al vermeld.

2de hands is ook een mogelijkheid, dat scheelt aardig wat in de aanschafkosten als nieuw geen vereiste is.

[...]
Nog even hier op terug komend. Dit jaar gaat de warmtepomp er komen, en nu kwam ik deze tegen:

https://www.praxis.nl/tui...by-hayward-zwart/10637886

Ik kan weinig vinden op internet over dit merk, is iemand hier bekend mee? De prijs is erg interessant voor een 12kw warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Fanta op 04-03-2026 10:20 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Fanta schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Nog even hier op terug komend. Dit jaar gaat de warmtepomp er komen, en nu kwam ik deze tegen:

Ik kan weinig vinden op internet over dit merk, is iemand hier bekend mee? De prijs is erg interessant voor een 12kw warmtepomp.
Lijkt op de standaard Hayward series te zijn, lijkt geen full inverter, die zijn iets zuiniger als je zwembad eenmaal op temperatuur te zijn. Lijkt wel een goede deal, vraag me wel af of er nu R410a of het milieu vriendelijker R32 in zit...

Zie ook dat mijn Weau 17,5 kW ook een upgrade heeft gehad en een nieuwe look heeft... Vraagje, hoeveel m3 is je zwembad? Voor deze prijs zou ik er haast 1 aanschaffen zodat ik ook in april en oktober kan gaan zwemmen... :)

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jeeedeee schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Lijkt op de standaard Hayward series te zijn, lijkt geen full inverter, die zijn iets zuiniger als je zwembad eenmaal op temperatuur te zijn. Lijkt wel een goede deal, vraag me wel af of er nu R410a of het milieu vriendelijker R32 in zit...

Zie ook dat mijn Weau 17,5 kW ook een upgrade heeft gehad en een nieuwe look heeft... Vraagje, hoeveel m3 is je zwembad? Voor deze prijs zou ik er haast 1 aanschaffen zodat ik ook in april en oktober kan gaan zwemmen... :)
16.800 liter. De informatie is inderdaad wat tegenstrijdig, in de omschrijving staat R32, maar volgens de specs is het R410a.

• jeeedeee
  • Nu online
Fanta schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:47:
[...]

16.800 liter. De informatie is inderdaad wat tegenstrijdig, in de omschrijving staat R32, maar volgens de specs is het R410a.
Dan zit je lekker ruim, lijkt een goede deal, misschien even navragen, en anders bestellen.. Je kan altijd terugsturen ...

• Jazsie
  • Laatst online: 14-04 22:40
Fanta schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:20:
[...]

De beschrijving op de site van Praxis klopt niet helemaal. Er staat R32 en R410A bij. Zover ik kan vinden is het R32, dus dat zit wel goed.
Er staat niets over koelen maar een search op Google levert dat het wel zou moeten kunnen koelen.

Zo te zien is het dit model: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Verder geen wifi optie, vind ik persoonlijk een gemis maar dat is voor ieder anders.

Nette prijs verder, dan ga ik even vanuit dat het de zelfde versie is zoals die van Toppy.
Hayward is een prima merk, dat zit wel goed.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Bedankt @jeeedeee en @Jazsie, ik heb hem besteld.

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:50
Iemand aanbevelingen om zonneverwarming toe te voegen aan bestaande warmtepomp opstelling?
waar moet ik rekening mee houden? enige aan te raden systemen?

Zou op het dak van mijn garage kunnen komen, +- 40gr dakhoek richting Z-ZO, +- 5a6m x 3.5m met donker grijze pannen.
is dit genoeg voor iets deftig op te kunnen maken?
Zwembad is 3.5x11m.

Hoe zit het als water op temp is? kan het kwaad dat het water dan niet circuleert door deze buizen?

Simracing and 3D-Printing enthousiast

• Kalipeen
Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:48:
Iemand aanbevelingen om zonneverwarming toe te voegen aan bestaande warmtepomp opstelling?
waar moet ik rekening mee houden? enige aan te raden systemen?

Zou op het dak van mijn garage kunnen komen, +- 40gr dakhoek richting Z-ZO, +- 5a6m x 3.5m met donker grijze pannen.
is dit genoeg voor iets deftig op te kunnen maken?
Zwembad is 3.5x11m.

Hoe zit het als water op temp is? kan het kwaad dat het water dan niet circuleert door deze buizen?
Ik heb jarenlang zo’n systeem gebruikt met EPDM-matten. Het werkt echt goed wanneer er voldoende zoninstraling is. De matten hebben echter een beperkte levensduur. Bij mij hebben ze ongeveer zes jaar gelegen; daarna waren ze eigenlijk een gatenkaas. Dat zal natuurlijk sterk afhangen van de kwaliteit van de matten.

Ik had een behoorlijk oppervlak liggen, ongeveer 35 m², voor een zwembad van 25 m³.

Ik heb niet gemerkt dat het een probleem is als er water stil in de matten blijft staan, maar het is beter om altijd een beetje doorstroming te hebben.

Uiteindelijk heb ik alles vervangen door 22 zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Dat bevalt me eigenlijk veel beter: veel minder gedoe.

Werkte omgekeerd trouwens wel fantastisch, in de nacht laten lopen om het zwembad af te laten koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalipeen op 13-03-2026 09:57 ]

• Hanzzzie
Kalipeen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb jarenlang zo’n systeem gebruikt met EPDM-matten. Het werkt echt goed wanneer er voldoende zoninstraling is. De matten hebben echter een beperkte levensduur. Bij mij hebben ze ongeveer zes jaar gelegen; daarna waren ze eigenlijk een gatenkaas. Dat zal natuurlijk sterk afhangen van de kwaliteit van de matten.

Ik had een behoorlijk oppervlak liggen, ongeveer 35 m², voor een zwembad van 25 m³.

Ik heb niet gemerkt dat het een probleem is als er water stil in de matten blijft staan, maar het is beter om altijd een beetje doorstroming te hebben.

Uiteindelijk heb ik alles vervangen door 22 zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Dat bevalt me eigenlijk veel beter: veel minder gedoe.

Werkte omgekeerd trouwens wel fantastisch, in de nacht laten lopen om het zwembad af te laten koelen.
hmm ok, beter wat meer investeren dan in zonnepanelen :)
Zag ook al dat ik snel 1000eur kwijt ben. ik kan mijn solar install nog bijschalen dus dan misschien best dat doen.

Ga dan niet toekomen met die kleine oppervlakte en 53m3 water :D

[ Voor 17% gewijzigd door Hanzzzie op 13-03-2026 10:03 ]

• Kalipeen
@Hanzzzie

Je gebruikt de quote optie verkeerd ;-)
Je laat de originele tekst van iemand staan, en je reageert onder de quote.
Nu wordt het erg onduidelijk.

[ Voor 78% gewijzigd door Kalipeen op 13-03-2026 10:06 ]

• Hanzzzie
Kalipeen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:04:
@Hanzzzie

Je gebruikt de quote optie verkeerd ;-)
Je laat de originele tekst van iemand staan, en je reageert onder de quote.
Nu wordt het erg onduidelijk.
gadver... had het aangepast en dacht dat je het niet gezien had :D

• Kalipeen
Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:05:
[...]

gadver... had het aangepast en dacht dat je het niet gezien had :D
Ik zou inderdaad volgooien met zonnepanelen, wellicht een grotere warmtepomp en een automation aanmaken in HomeAssistant o.i.d. om de overtollige zonnestroom in naar de warmte pomp te sturen. (zo heb ik het ook)

• Hanzzzie
Kalipeen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Ik zou inderdaad volgooien met zonnepanelen, wellicht een grotere warmtepomp en een automation aanmaken in HomeAssistant o.i.d. om de overtollige zonnestroom in naar de warmte pomp te sturen. (zo heb ik het ook)
kan helaas de warmtepomp niet benaderen via homeassistant :(
Heb een Blue+ inverter van 23kw staan.

• Kalipeen
Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:12:
[...]

kan helaas de warmtepomp niet benaderen via homeassistant :(
Heb een Blue+ inverter van 23kw staan.
Ik ook niet, maar een Smartplug van de Action voor een paar euro doet wonderen.

• Hanzzzie
Kalipeen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Ik ook niet, maar een Smartplug van de Action voor een paar euro doet wonderen.
heb em op een energiemeter staan met on/off functie, maar is het wel goed voor de pomp om zomaar op en af te schakelen...

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-04 19:56
We hebben ons huis volledig zelf gebouwd en nu staat project tuin voor de deur. Dat willen we uiteraard ook weer grotendeels zelf doen. Een zwembad staat al een tijdje op onze wensenlijst, dus daar ben ik me momenteel in aan het verdiepen.

Wat mij betreft hoeft het geen groot bad te worden. in het ontwerp is 6.5x3 meter opgenomen.

De meest voor de hand liggende optie lijkt mij:

* betonplaat storten
* wanden metselen met betonblokken
* vervolgens een liner laten plaatsen

Tijdens het zoeken kwam ik echter ook het merk Infinit'eau tegen. Op het eerste gezicht lijkt dat een degelijk systeem met pvc / glasvezelplaten en honingraatstructuur.
https://www.rhodos-shop.nl/collections/infiniteau-zwembaden

Wat me alleen opvalt is dat veel van dit soort bouwpakketten relatief goedkoop lijken, ook de varianten met EPS blokken. Als ik alles zelf zou metselen, dan is de liner die geplaatst moet worden bijna net zo duur als z'n compleet bouw pakket?

Daarnaast zijn we ons aan het oriënteren op een veilige afdekking in verband met hond en kinderen. Ons oog is gevallen op een lamellenafdekking, bijvoorbeeld van BWT. zijn er andere veilige opties die we moeten bekijken?

Voor ons is dit allemaal nieuw, dus alle tips of ervaringen zijn welkom.
Als iemand ervaring heeft met Infinit’eau hoor ik dat natuurlijk ook graag.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-04 18:49
wij hebben een simpel opzetbadje (Intex Prism Frame zwembad - 366 x 76 cm) en zoeken een warmtepomp. met 6.5 m3 moet 4kw genoeg zijn, wellicht 5kw om wat ruimer te zitten.

Veel zonnepanelen en pomp graag wat energie in het bad met een aan/uit slimme schakelaar.

Is deze W'eau Mini Power 20 zwembad warmtepomp - 5 kW dan aan te raden? of zie ik iets over het hoofd?

Ik las iets over geluid o.a. hier, en wat goede vragen hier maar geen antwoorden.

Kwa onderdelen naast de pomp, is dan een stuk slang+koppelingen voldoende om hem tussen pomp en bad te zetten?

• Ruvetuve
Ruvetuve schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:05:
wij hebben een simpel opzetbadje (Intex Prism Frame zwembad - 366 x 76 cm) en zoeken een warmtepomp. met 6.5 m3 moet 4kw genoeg zijn, wellicht 5kw om wat ruimer te zitten.

Veel zonnepanelen en pomp graag wat energie in het bad met een aan/uit slimme schakelaar.

Is deze W'eau Mini Power 20 zwembad warmtepomp - 5 kW dan aan te raden? of zie ik iets over het hoofd?

Ik las iets over geluid o.a. hier, en wat goede vragen hier maar geen antwoorden.

Kwa onderdelen naast de pomp, is dan een stuk slang+koppelingen voldoende om hem tussen pomp en bad te zetten?
Is dit wellicht een te grote warmtepomp voor wat we nodig hebben naar jullie ervaring?

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:56

PoweRoy

funky!

Ruvetuve schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Is dit wellicht een te grote warmtepomp voor wat we nodig hebben naar jullie ervaring?
Ik ben zelf van een bad van 360x76 naar 360x122 gegaan dus gaat er gaat ineens veel meer water in. Kinderen worden vanzelf groter.
Ik zou dus zeker niet te klein/precies meten wat je nodig hebt. Maar ik zou dus iets groter nemen.

[This space is for rent]

• Ruvetuve
PoweRoy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ik ben zelf van een bad van 360x76 naar 360x122 gegaan dus gaat er gaat ineens veel meer water in. Kinderen worden vanzelf groter.
Ik zou dus zeker niet te klein/precies meten wat je nodig hebt. Maar ik zou dus iets groter nemen.
Thanks. Dan lijkt 3kw voldoende voor nu maar 5kw geen overbodige luxe met zicht op toekomst?

• PoweRoy
  • Laatst online: 00:56

PoweRoy

funky!

Ruvetuve schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Thanks. Dan lijkt 3kw voldoende voor nu maar 5kw geen overbodige luxe met zicht op toekomst?
Ik kan niet zeggen welke warmtepomp je moet nemen (heb er zelf geen, misschien later). Maar wat ik vooral wilde zeggen is dat we 3 jaar met het bad van 76 hoog hebben gedaan en toen de kinderen er al weer te groot voor waren. Vorig jaar de overstap naar 122 hoog. De kinderen waren toen 9, 7 en 5. (dochter van 5 was net te klein, die kon niet bij de grond. Nu wel). Dus ik zou niet alleen bad van nu kijken maar ook het bad hierna. Het zou zonde zijn om dan weer een nieuwe warmtepomp te moeten aanschaffen.

[This space is for rent]

• jeeedeee
  • Nu online
Ruvetuve schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het wil gebruiken, en wat je kwijt (kan) zijn aan energie kosten. Als je het bad elke dag gebruikt en elke dag opwarmt heb je wat minder vermogen nodig. Zelf heb ik 17 kW op 32 m3 bad. Daarmee kan ik het bad prima warm houden tussen mei en begin september, maar dan wel door elke dag de warmtepomp aan te zetten. Laat je het bad tussendoor afkoelen, of heb je het bad niet op een zonnige plek staan (een noppenfolie kan flink helpen), kies dan vooral wat ruimer. Dan kan je wat makkelijker het bad op temperatuur brengen als je alleen bij mooi weer wil zwemmen bijvoorbeeld.

Aangezien het salderen eraf gaat, denk ik eraan om een warmtepomp bij te kopen om ook in april september het bad in korte tijd het bad qua temperatuur omhoog te knallen bij mooi weer... Zit aan een +/- 12 kW te denken zodat ik richting de 1:1 ga qua zwembadwater inhoud m3/kw vermogen.

• Ruvetuve
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het wil gebruiken, en wat je kwijt (kan) zijn aan energie kosten. Als je het bad elke dag gebruikt en elke dag opwarmt heb je wat minder vermogen nodig. Zelf heb ik 17 kW op 32 m3 bad. Daarmee kan ik het bad prima warm houden tussen mei en begin september, maar dan wel door elke dag de warmtepomp aan te zetten. Laat je het bad tussendoor afkoelen, of heb je het bad niet op een zonnige plek staan (een noppenfolie kan flink helpen), kies dan vooral wat ruimer. Dan kan je wat makkelijker het bad op temperatuur brengen als je alleen bij mooi weer wil zwemmen bijvoorbeeld.

Aangezien het salderen eraf gaat, denk ik eraan om een warmtepomp bij te kopen om ook in april september het bad in korte tijd het bad qua temperatuur omhoog te knallen bij mooi weer... Zit aan een +/- 12 kW te denken zodat ik richting de 1:1 ga qua zwembadwater inhoud m3/kw vermogen.
Goede inzichten dank. Hier ook wel wat capaciteit aan zone energie straks zonder salderen. Pomp het dan graag het zwembad in. Hij zal dus niet vaak helemaal tot omgevingstemperatuur afkoelen. Lijkt me voor algengroei ook niet prettig.

De kosten van 5 naar 6kw is wel behoorlijk in aanschaf. Al is de pomp dan al wel weer een stuk zuiniger in verbruik.

Ik ga is meten als we echt een groter bad halen in de toekomst, met hoeveel kw we dan genoeg hebben. Al zal de eerste upgrade toch een hoger bad zijn.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:48
Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:49:
[...]

heb em op een energiemeter staan met on/off functie, maar is het wel goed voor de pomp om zomaar op en af te schakelen...
Ik zet al 6 jaar mijn pomp en/of warmtepomp aan via Shelly devices (eerst een 2.5 maar die oververhitte als het 30+ graden was en daarna een Pro). Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Het zorgt er o.a. voor dat via Home Assistant het zwembad automatisch aan/uit gaat bij voldoende/te weinig zon. Dus soms zet hij meerdere keren per dag de verwarming aan en uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Horla op 18-03-2026 14:51 ]

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_I6WqsHl6h0ookz2rRoo_ymw1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkjGTBAud4zjvErpoV4djHq1.jpg?f=fotoalbum_large
Hier bleek een lekje in de luchtkamer van de jacuzzi’s te zitten 😒
Nu eens kijken of dit werkt

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-03 06:55
Ik ben een paar weken geleden begonnen met de bouw van ons polystyreen bad, hoop de liner snel te ontvangen want die kan er al bijna in.

Heeft iemand ervaring met isoleren van leidingen? 50 en 63mm, zit me toch beetje af te vragen of dat te doen is, lijkt me toch weer mooi meegenomen ipv dat er 30-40m leidingwerk (rondom zwembad en naar technische ruimte) in 15 graden zand ligt.

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-03 06:55
jan011 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:38:
We hebben ons huis volledig zelf gebouwd en nu staat project tuin voor de deur. Dat willen we uiteraard ook weer grotendeels zelf doen. Een zwembad staat al een tijdje op onze wensenlijst, dus daar ben ik me momenteel in aan het verdiepen.

Wat mij betreft hoeft het geen groot bad te worden. in het ontwerp is 6.5x3 meter opgenomen.

De meest voor de hand liggende optie lijkt mij:

* betonplaat storten
* wanden metselen met betonblokken
* vervolgens een liner laten plaatsen

Tijdens het zoeken kwam ik echter ook het merk Infinit'eau tegen. Op het eerste gezicht lijkt dat een degelijk systeem met pvc / glasvezelplaten en honingraatstructuur.
https://www.rhodos-shop.nl/collections/infiniteau-zwembaden

Wat me alleen opvalt is dat veel van dit soort bouwpakketten relatief goedkoop lijken, ook de varianten met EPS blokken. Als ik alles zelf zou metselen, dan is de liner die geplaatst moet worden bijna net zo duur als z'n compleet bouw pakket?

Daarnaast zijn we ons aan het oriënteren op een veilige afdekking in verband met hond en kinderen. Ons oog is gevallen op een lamellenafdekking, bijvoorbeeld van BWT. zijn er andere veilige opties die we moeten bekijken?

Voor ons is dit allemaal nieuw, dus alle tips of ervaringen zijn welkom.
Als iemand ervaring heeft met Infinit’eau hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Ik ben nu met ons bad bezig, bouwpakket gekocht bij Toppy met polystyreen op maat, 7x3,5.

Polystyreen is wel super fijn werken, makkelijk in te korten en het weegt niks, betonwagen tweede keer laten komen en je hebt gelijk rondom dikke isolatie..
De liner wordt er bij geleverd en die hang je er in een profiel in.

Ons bad (op maat) kostte 11k met warmtepomp en variabele filterpomp met glasparels, bouwkundige trap en liner op maat.
Komen de kosten van graafwerk, 2x beton en leidingwerk er nog bij.

• Bartvandegroes
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-04 18:07
Hallo allen,

Ik heb een rechthoekig Bestway Power Steel zwembad van 4x2x1m met een standaard Bestway filterpomp. De inhoud is ongeveer 6500L. Ik gebruik een noppenzeil om het zwembad af te dekken en het water wat op te warmen maar vanzelfsprekend is dit niet voldoende

Ik wil het water daarom gaan verwarmen dmv epdm solarmat(ten) icm een zwaardere (zandfilter)pomp. Ik wil de solarmatten boven op mijn naastgelegen overkapping leggen. De overkapping staat ongeveer 1m van het zwembad, heeft een vlak dak op een hoogte van 2,5m en een grootte van ongeveer 3x9m. Het dak is afgedicht met zwart EPDM (zonder grind) en wordt in de zomer ook bloedheet. Het lijkt me daarom zeer nuttig dit oppervlak te gebruiken om de matten plat op neer te leggen en het water rond te pompen met een nieuwe zandfilterpomp (met glas of bollenvulling).

Wat zouden jullie adviseren:
- Welke pomp met welke opbrengst?
- hoeveel en wat voor solarmatten
- welke extra onderdelen zoals kranen by-pass etc?

Ik hoor graag wat jullie hierin zouden adviseren en zie indien mogelijk graag wat voorbeelden tegemoet, alvast bedankt!

Groeten Bart

• Kalipeen
@Bartvandegroes Goed idee, welk onderzoek heb je zelf al gedaan? Kom eens met een voorstel waar je feedback op wil. Of wil je dat we een kant en klare oplossing aandragen? (Zo werkt Tweakers niet).

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik heb 2e hands filterpomp met glas in gebruik die ik afgelopen jaar voor 50 euro op de kop heb getikt. Pomp van 250w. Heeft wat moeite met langere slangen bij +5 meter. Dus dicht bij bad houden of voor iets zwaardere pomp gaan.

Wat wil je bereiken? Beetje koude van het water of 30+ graden? Nog een budget in gedachten?

[ Voor 17% gewijzigd door hpmkruit op 25-03-2026 20:45 ]

• Bartvandegroes
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-04 18:07
Ik heb al aardig wat gezocht op internet en op DIY zwembadverwarming op Tweakers maar loop eerlijk gezegd vast.

Ik staar me namelijk blind op alle pompen en solarmatten met bijbehorende opbrengsten etc. Als ik een solarmat op een hoogte van 2,5m neerleg zal ik in ieder geval een pomp moeten hebben met meer vermogen zodat het water ook omhoog wordt gepompt

Maar hoe bereken ik in mijn geval wat voor pompopbrengst ik nodig heb en kan ik zomaar elke zandfilterpomp gebruiken? En hoeveel solarmatten heb ik nodig om het bad van +/-6500L te verwarmen. Ik wil het zwembadwater graag rond de 28-29 graden hebben

En zijn er nog componenten nodig zoals bypass kranen etc voor als het water op temperatuur is etc?

Gr Bart

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
Bartvandegroes schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:51:
Ik heb al aardig wat gezocht op internet en op DIY zwembadverwarming op Tweakers maar loop eerlijk gezegd vast.

Ik staar me namelijk blind op alle pompen en solarmatten met bijbehorende opbrengsten etc. Als ik een solarmat op een hoogte van 2,5m neerleg zal ik in ieder geval een pomp moeten hebben met meer vermogen zodat het water ook omhoog wordt gepompt

Maar hoe bereken ik in mijn geval wat voor pompopbrengst ik nodig heb en kan ik zomaar elke zandfilterpomp gebruiken? En hoeveel solarmatten heb ik nodig om het bad van +/-6500L te verwarmen. Ik wil het zwembadwater graag rond de 28-29 graden hebben

En zijn er nog componenten nodig zoals bypass kranen etc voor als het water op temperatuur is etc?

Gr Bart
hoogte = Opvoerhoogte van pomp. in jouw geval dus minimaal 3 meter. Qua verplaatsing staat er bij zandfilterpompen altijd wel bij voor hoeveel m3 bad het geschikt is. 28-29 graden met alleen solarmatten ga je wel halen, maar dan moet het wel zonnig zijn voor enkele dagen achter elkaar. Heb zelf een mat van Vevor en dan de 48x120 inch variant. Werkt prima voor een bad van 7,5m3

• GeeMoney
  • Laatst online: 15:29
Hier is het zwembad ook weer uit de winterstand gehaald!
Warmtepomp staat nog uit en ik moet de pH een klein beetje omhoog werken maar verder is alles weer getest, gereinigd en er klaar voor. Eerst volgende mooie weekend de vlonders en de rest van de tuin zomer klaar maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2026 20:43 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:17
Ruvetuve schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:05:

Dit heb ik: fissa in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

• borgdaville
Wij hebben gisteren met een water temperatuur van 18 C het zwemseizoen geopend. Sinds zaterdag staat de warmtepomp 24/7 aan. Vandaag zaten we op 20,5 graden en is het zwemmen verfrissend en lekker, de kids zijn niet te stoppen. Vanaf nu verwarmen we alleen overdag als de zon schijnt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_24dTSLJ2USsKSL6Q984r4lwfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzM0AwJFJ9s4VKjeMDUprnV2.jpg?f=fotoalbum_large

Edit/Extra: onze kids gaan in België naar school en hebben nu paasvakantie, anders hadden we waarschijnlijk nog een weekje of 2 gewacht met opwarmen en zwemmen

[ Voor 11% gewijzigd door borgdaville op 08-04-2026 19:02 ]

• GeeMoney
@borgdaville hier ook alle extra opbrengst rechtstreeks de warmtepomp en dus het zwembad in :) .
Vandaag 4,5 graad erbij tussen 09:30 en 18:50 uur.

• Hanzzzie
hier ook begonnen ipv overtollige stroom naar het net te pompen...
ideaal scenario om op te starten, anders had ik nog gewacht.

Gemerkt dat de 2 dichtingen van mn WP weg waren, had ik bij demontage niet gezien, grrr
heb er 1tje gevonden in het gras, die heb ik op de invoer gezet daar deze lekte, de afvoer niet, straks of morgen eens opmeten en nieuwe dichtingen bestellen

[ Voor 49% gewijzigd door Hanzzzie op 09-04-2026 14:05 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:17
Hoe automatiseren jullie de overschot stroom naar de WP?
Ik heb home assistant; en heb een Weau mini inverter. Het is gelukt om de boel toe te voegen maar krijg niet alle sensoren te zien. Dit heb ik gedaan:
https://community.home-as...-010/574429/88?u=florussg

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10

de Peer

under peer review

fissa schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:23:
WP aanzetten als er meer dan X Watt teruggeleverd wordt gedurende X minuten.
Hoe je de WP aanzet verschilt uiteraard per type warmtepomp en de beschikbare integraties. Daar zijn andere topics voor.

• Hanzzzie
iemand die weet waarom zwembad WP kan pendelen?
zou er teveel vocht in de lucht zitten momenteel?

Voorbije dagen enkel in de voormiddag 1 a2 keer last van gehad, nu al de hele dag.
Bypass staat netjes tussen bereik 10-15gr verschil met watertemp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyqTGetR31L_nWwRoRu5G6vcQRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MgpxoRtkTSywbqWR8qlq8BEj.png?f=user_large

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY9aNvsaip5uMn50kulRgU6lYRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJXwUx6YNbB6AroViD8MKzqZ.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaand bad gaan we begin juli in onze tuin, deels ingraven. Nu zit de skimmer en een doorvoer voor de inspuiting op dezelfde plek.
Is dit wenselijk als wij het bad gaan verwarmen met een WP? Is het wenselijk om aan de andere zijde van het de inspuiting te maken en het aangeboden gat naast de skimmer te gebruiken als een extra aanzuig gat voor de pomp? Het bad heeft een inhoud van 14.5m3 en heeft de volgende binnen afmetingen: 387x300x111cm

• Kalipeen
fissa schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:23:
Ik heb home assistant; en heb een Weau mini inverter. Het is gelukt om de boel toe te voegen maar krijg niet alle sensoren te zien. Dit heb ik gedaan:
https://community.home-as...-010/574429/88?u=florussg
Met a.i.
Serieus. Ik heb de meest fantastische automatiseringen, o.a. zonnestroom overschot naar het zwembad als de accus's vol zijn. (en nog veel meer)
Dit is exact wat ik nu aan het bouwen ben.

Gooi even al jouw entities als bijlage in ChatGPT, vraag daarna wat je wil.
Vraag om de code in een codeblok. Plak je yaml code in de zwembad_wp_aan_bij_overschot.yaml.
Werkt zo mooi.

Als je niet alle entities ziet, dan kan het zijn dat deze nog hidden zijn. Selecteer al je hidden entities met het filter. Allemaal selecteren en enable klikken.

ps, ik heb een simpele WP die op een smartsocket van de Action zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalipeen op 10-04-2026 18:48 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Zo, de warmtepomp staat! Schuurtje er bij gebouwd voor de techniek, leuk lampje er op voor de gezelligheid. Vandaag was ook de dag dat het afdekzeil er na de winter af mocht, wat ik aantrof viel me niets tegen. Deze bak water is bijna klaar voor een nieuw zwemseizoen. Ik moet alleen nog wat zout toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSDqdf5QJBD5IoqCVDiBZLbBaHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaRkig1omQhEZnBleKIzXdVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv6fPtttCJZD4w8SUUCZydMIe8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0LJ1GtudNPsQItQN2RX2pmc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9mkNq-Yy0VKwsE2rKfHLThWZv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TT9kZcSIiYljpnADrOmZFWR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StOx9H-APgO5lFayPsGxiaRSgpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/551OkImhjCCEohNG4FVUALfw.jpg?f=fotoalbum_large

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tip voor mensen rondom Coppelmans Nuenen. Chloortablet long mini in de uitverkoop wegens een THT datum op komende maand ergens.
Ik wist tot vandaag niet eens dat er een THT op stond. Dus heb voor t hele jaar vast ingekocht.

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-04 22:15
Het zwemseizoen staat op het punt van beginnen, dat betekend zwembad weer opstarten en schoonmaken. Dit doe ik al met een robot stofzuiger de dolphin E20 deze gaat al even mee, en het snoer loopt op zijn einde. Nu zag ik de EVERCROSS BOT U8 voorbijkomen bij Media Markt, iemand ervaring? Deze is op accu en dat lijkt mij helemaal top, niet meer dat snoer in de knoop en steeds oprollen.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ik ben vanavond een beetje bezig geweest om de bypass in te stellen, maar dat gaat nog niet vlekkeloos. Ik dacht hem goed te hebben staan, maar ik blijf elke keer een E03 storing houden, te weinig flow. De bypass staat inmiddels helemaal dicht, alles gaat door de WP, water stroomt keihard het zwembad in. Wat doe ik fout?

• Bitcoins
  • Laatst online: 13-04 11:43
Iemand ervaring met zelf een overkapping bouwen?

• GeeMoney
Bitcoins schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:48:
Iemand ervaring met zelf een overkapping bouwen?
Ja, ik heb mijn overkapping hier gepost:
Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

• jeeedeee
  • Nu online
Fanta schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:25:
Ik ben vanavond een beetje bezig geweest om de bypass in te stellen, maar dat gaat nog niet vlekkeloos. Ik dacht hem goed te hebben staan, maar ik blijf elke keer een E03 storing houden, te weinig flow. De bypass staat inmiddels helemaal dicht, alles gaat door de WP, water stroomt keihard het zwembad in. Wat doe ik fout?
Dat klinkt gek, weet je zeker dat je de input naar de pomp hebt, en de output naar het zwembad? Anders kan je deze ook eens omdraaien, wellicht dat ze in China de stickers verkeerd hebben geplakt... :-(

• jack zomer
  • Niet online
Kareltje71 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:44:
[Afbeelding]
Bovenstaand bad gaan we begin juli in onze tuin, deels ingraven. Nu zit de skimmer en een doorvoer voor de inspuiting op dezelfde plek.
Is dit wenselijk als wij het bad gaan verwarmen met een WP? Is het wenselijk om aan de andere zijde van het de inspuiting te maken en het aangeboden gat naast de skimmer te gebruiken als een extra aanzuig gat voor de pomp? Het bad heeft een inhoud van 14.5m3 en heeft de volgende binnen afmetingen: 387x300x111cm
Wat bedoel je met inspuiting? is dat van de WP of vanuit de pomp en filter? (of beide ik heb ze gescheiden, pomp en flter appart van pomp en verwarming)
als het het laatste is, dan zou ik hem tegenover de skimmer plaatsen. dan wordt je oppervlakte water met blaadjes richting de skimmer gedruwd.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jeeedeee schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:37:
[...]

Dat klinkt gek, weet je zeker dat je de input naar de pomp hebt, en de output naar het zwembad? Anders kan je deze ook eens omdraaien, wellicht dat ze in China de stickers verkeerd hebben geplakt... :-(
Ja dat weet ik wel vrij zeker, want toen de warmtepomp draaide, was inkomend water 12,5 graden en uitkomend water ca. 15 graden. Dus hij werkt wel. Ik heb de vraag ook eens bij ChatGPT gedumpt en die komt met een heel verhaal dat mijn pomp te licht is. Ik heb er een Intex SX2100 op staan, die zou ongeveer 6m3/u moeten doen. Dat zou te licht zijn voor een systeem waar ook een WP en zoutelektrolyse in meedraaien.

Volgens ChatGPT is de oplossing een zwaardere pomp, of vaker backwashen. Dat laatste lijkt wel te kunnen kloppen, want er zat natuurlijk na de winter wel wat prut in het water. De drukmeter op het filter stond ook in het geel, dus ik ben gaan backwashen en spoelen, en daarna schoot de WP ook weer aan, en hij heeft vervolgens de hele nacht gedraaid. Wel heb ik het idee dat het water er te snel doorheen gaat, want het zwembad is niet opgewarmd vannacht.

Als een zwaardere pomp de oplossing is ga ik wel weer even shoppen, dan ga ik gelijk voor 10m3.

• jeeedeee
  • Nu online
Fanta schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:10:
[...]

Ja dat weet ik wel vrij zeker, want toen de warmtepomp draaide, was inkomend water 12,5 graden en uitkomend water ca. 15 graden. Dus hij werkt wel. Ik heb de vraag ook eens bij ChatGPT gedumpt en die komt met een heel verhaal dat mijn pomp te licht is. Ik heb er een Intex SX2100 op staan, die zou ongeveer 6m3/u moeten doen. Dat zou te licht zijn voor een systeem waar ook een WP en zoutelektrolyse in meedraaien.

Volgens ChatGPT is de oplossing een zwaardere pomp, of vaker backwashen. Dat laatste lijkt wel te kunnen kloppen, want er zat natuurlijk na de winter wel wat prut in het water. De drukmeter op het filter stond ook in het geel, dus ik ben gaan backwashen en spoelen, en daarna schoot de WP ook weer aan, en hij heeft vervolgens de hele nacht gedraaid. Wel heb ik het idee dat het water er te snel doorheen gaat, want het zwembad is niet opgewarmd vannacht.

Als een zwaardere pomp de oplossing is ga ik wel weer even shoppen, dan ga ik gelijk voor 10m3.
Mooi dat je geen foutmelding meer hebt... Vrij logisch dat het vannacht niet is opgewarmd, een warmtepomp doet onder de 10 graden vrij weinig, en het was erg koud vannacht. Bij mij is het bad van 22,5 graden naar 19,3 graden afgekoeld... Geef het vandaag even de tijd, en zet je warmtepomp anders alleen aan als het > 10 graden is... Ik draai hem tussen 11:00 in de ochtend en 8 uur in de avond, dat zijn zo ongeveer de meest warme uren per dag.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jeeedeee schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:30:
[...]

Mooi dat je geen foutmelding meer hebt... Vrij logisch dat het vannacht niet is opgewarmd, een warmtepomp doet onder de 10 graden vrij weinig, en het was erg koud vannacht. Bij mij is het bad van 22,5 graden naar 19,3 graden afgekoeld... Geef het vandaag even de tijd, en zet je warmtepomp anders alleen aan als het > 10 graden is... Ik draai hem tussen 11:00 in de ochtend en 8 uur in de avond, dat zijn zo ongeveer de meest warme uren per dag.
Ga ik dat eerst eens aankijken, kijken wat er gebeurt als hij een dagje heeft gedraaid. En sowieso moet ik nog even het bad goed schoonmaken, even een borstel en stofzuiger er doorheen, filter nog een keer goed backwashen.

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
jack zomer schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:44:
[...]

Wat bedoel je met inspuiting? is dat van de WP of vanuit de pomp en filter? (of beide ik heb ze gescheiden, pomp en flter appart van pomp en verwarming)
als het het laatste is, dan zou ik hem tegenover de skimmer plaatsen. dan wordt je oppervlakte water met blaadjes richting de skimmer gedruwd.
Ja, met inspuiting bedoel ik inderdaad het water komende vanaf de WP richting het bad. Heeft het nog zin om het aanwezige gat naast de skimmer te gebruiken als extra aanzuigpunt voor de pomp?

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Kareltje71 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
[...]

Ja, met inspuiting bedoel ik inderdaad het water komende vanaf de WP richting het bad. Heeft het nog zin om het aanwezige gat naast de skimmer te gebruiken als extra aanzuigpunt voor de pomp?
Meestal zit de skimmer aan de ene kant van het zwembad en de inspuiters aan de andere kant. Daarmee ververs je het hele water. De inspuiters en de skimmer aan dezelfde kant is niet gebruikelijk/logisch.

Een extra aanzuigpunt net onder de waterlijn is wel handig voor de zwembadstofzuiger; ik vermoed dat dit punt daarvoor bedoeld is. Die moet je op de pomp aansluiter met een losse afsluiter zodat je deze alleen open zet, en de skimmer dicht, als je er een stofzuiger op aan sluit.

• jack zomer
  • Niet online
Kareltje71 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
[...]

Als je met aanzuigpunt een stofzuigerpunt bedoelt ja.
Als je bedoelt dat de pomp permanent ook daar water door uit je bad haalt om te filteren dan nee.

Je inspuiters wil je tegenover je skimmer krijgen. en lijkt alsof er 2 of 3 geplaatst kunnen worden.

• Kalipeen
Fanta schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:05:
Zo, de warmtepomp staat! Schuurtje er bij gebouwd voor de techniek, leuk lampje er op voor de gezelligheid. Vandaag was ook de dag dat het afdekzeil er na de winter af mocht, wat ik aantrof viel me niets tegen. Deze bak water is bijna klaar voor een nieuw zwemseizoen. Ik moet alleen nog wat zout toevoegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor jouw "pomphuis".
Ik heb hetzelfde bad als jij. Gaat zijn vierde jaar in. 5,5 meter doorsnee.
Hoe zit dit nu vast bij jou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1CZOPzXudxhiFTXnJSRkXjjT_s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KuV1byN0fg8oB8a0y4lNEMqj.png?f=user_large

Dit moet toch aan de buitenkant ook vast zitten?
Zoals ze hier doen. (Ik ken dit systeem verder niet.)
Ik gebruik overal 50 mm druk PVC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWsqsJb70_2KqasZKIrb1AS0Lc0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1j9oOEaJmyTP2NKBg8QpgQQG.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Kalipeen op 13-04-2026 17:02 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Kalipeen schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:55:
[...]

Netjes hoor jouw "pomphuis".
Ik heb hetzelfde bad als jij. Gaat zijn vierde jaar in. 5,5 meter doorsnee
Hoe zit dit nu vast bij jou?

[Afbeelding]

Dit moet toch aan de buitenkant ook vast zitten? Ik ken dit systeem verder niet. Ik gebruik overal 50 mm druk PVC.

[Afbeelding]
Ik heb er een houten paaltje onder gezet, die de kraan mooi horizontaal houdt. Er komen nog beugels op, waarmee ik de PVC drukleidingen vast zet, dan staat alles redelijk stabiel.

• Kalipeen
@Fanta Ik had daar nog een ring verwacht, aan de buitenkant van het zwembad zoals je bij mij ook ziet.
Maar dit zal wel een nieuw systeem zijn.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

jeeedeee schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:30:
[...]

Ik heb me te vroeg druk gemaakt, want toen ik gisteren thuis kwam was het bad opgewarmd tot 16,5 graden. Het water wat uit de warmtepomp kwam was ca. 18,8 graden. Dat valt me niets tegen! Benieuwd of ik vanmiddag al de 20 ga aantikken.

• jeeedeee
  • Nu online
Fanta schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:22:
[...]

Ik heb me te vroeg druk gemaakt, want toen ik gisteren thuis kwam was het bad opgewarmd tot 16,5 graden. Het water wat uit de warmtepomp kwam was ca. 18,8 graden. Dat valt me niets tegen! Benieuwd of ik vanmiddag al de 20 ga aantikken.
:) al doende leert men.. Lekker, dan kan je binnenkort mooi zwemmen. Vanochtend hier nog even een duik genomen, bad was 18-19 graden, en buiten 3 graden ... heerlijk Vandaag volle zon, en weer wat warmer als gisteren dus op naar de 23-24 graden voor komend weekend...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 16:14
Kalipeen schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:05:
@Fanta Ik had daar nog een ring verwacht, aan de buitenkant van het zwembad zoals je bij mij ook ziet.
Maar dit zal wel een nieuw systeem zijn.
Dit is een 32mm aansluiting. Dat is een rubber tuut waar je vanuit de binnenkant van het bad een plastic mof in duwt, het rubber uitzet zo een knelkoppeling maakt

https://youtu.be/1vtjiQ4y-JQ?t=444

[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 14-04-2026 14:22 ]

• Hanzzzie
Bij heraansluiten WP (na 1e zwemseizoen) dus niet op de dichtingen gelet...
die zijn er gewoon uitgefloept :(

Natuurlijk niks meer te vinden, de flens waar ze in moeten is 59mm OD en 52.5mm ID...
deze maat is precies ook nogal moeilijk te verkrijgen.

Heb dan maar de 3d printer aan het werk gezet met een zachte TPU en zelf iets in mekaar geflatst... het drupt nu iig niet meer :)
Misschien in het weekend nog een paar reserve maken met nog zachtere TPU, maar die moet eerst nog een 5uurtjes drogen

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 14-04-2026 14:34 ]

• Kalipeen
frickY schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:19:
[...]

Dit is een 32mm aansluiting. Dat is een rubber tuut waar je vanuit de binnenkant van het bad een plastic mof in duwt, het rubber uitzet zo een knelkoppeling maakt

YouTube: Instructional Video for Intex® Prism Frame Above Ground Pools (18' a...
Thanks, een geïntegreerde rubberen tuut/flens.
Kende ik niet (Zit ook niet op mijn Prismframe gelukkig)

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Kalipeen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:35:
[...]

Thanks, een geïntegreerde rubberen tuut/flens.
Kende ik niet (Zit ook niet op mijn Prismframe gelukkig)
Heb jij niet de meest luxe variant staan met 38mm aansluitingen? Ik heb wel een set klaar liggen om de 32mm aansluitingen te vervangen door de 38mm met schroefkoppelingen, maar dan moet ik in de liner snijden om de gaten iets groter te maken, en dat durf ik nog niet zo goed..

• Kalipeen
@Fanta Check mijn foto een paar posts hierboven.
Ik gebruik het normale 50 mm druk PVC, ik vermoed dat de originele koppeling 38 mm is.
Maar de schroefkoppeling is standaard Intex (waar EXACT een 50 mm buis door past, met een beetje vaseline)

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Kalipeen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:50:
@Fanta Check mijn foto een paar posts hierboven.
Ik gebruik het normale 50 mm druk PVC, ik vermoed dat de originele koppeling 38 mm is.
Maar de schroefkoppeling is standaard Intex (waar EXACT een 50 mm buis door past, met een beetje vaseline)
Ik ken ze. Maar is die schroefdraad niet 2" dan? Want dan kan je ook een overgangskoppeling 2"x50mm er op draaien en dan daar op voortborduren.

• Kalipeen
Dat schroefdraad weet ik niet. Zou 2" kunnen zijn.
Binnendiameter is dus een fractie over 50mm (Anders had 50mm PVC-U niet gepast)

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:01
Ik heb kunstgras met een bedding van 15cm. Kan ik daar gewoon direct een opzetzwembad op zetten van 400x200x122cm of beter onder het gras nog wat uitvlakken of..

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste