Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-05 21:17
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:10:
Aan de kant van je ZFP hoort de rubber. Net gecheckt, bij mij zit hij erop
[Afbeelding]

Zo ziet je aansluiting er dan uit. Daar kan je de slang opzetten en vastdraaien.
Ik denk dat ik dan rubbers er niet bij zitten of niet heb besteld voor die specifieke verlopen. Ik had op de waste aansluiting van de filterpomp een afdichter gedaan, omdat ik dacht dat dit makkelijker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:58
Al die rubbers zitten normaal bij de filter pomp, hoeft niet apart besteld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat ik dan rubbers er niet bij zitten of niet heb besteld voor die specifieke verlopen. Ik had op de waste aansluiting van de filterpomp een afdichter gedaan, omdat ik dacht dat dit makkelijker was.
Daar zit gewoon een witte dop op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQVJ5TmTf0n9kS5bVFi0rzd8zyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTghWRRT6Y6wiXYp5mhxzIDm.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zitten alle benodigde rubbers 100% zeker meegeleverd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Mijn bad zit niet helemaal vol maar wel ruim over aansluiting B en als ik die open zet komt die niet tot mijn pomp. Weet je wat ik moet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_MTZ7uEmgrJAfpZWEwBl67_Yfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqEj5ETQPS5ghvg67ikQfrXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7Ix5HVIYbZ9LFRypHZgu9c6PnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pLQdXZakB4R6dvuk9y8GV02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
ptribbyz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:57:
Mijn bad zit niet helemaal vol maar wel ruim over aansluiting B en als ik die open zet komt die niet tot mijn pomp. Weet je wat ik moet doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De handleiding van de ZFP al gelezen? Daar staat in welke onderdelen je nodig hebt en hoe je hem moet vullen en instructie voor eerste bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gok dat het wel werkt als je je ontluchtingsventiel opendraait.
Maar heb je inderdaad al je stappen gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 20:54
dizzytal schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:12:
Nou ook weer wat voortgang:

We hebben inmiddels, wapening...

[Afbeelding]

Een vloertje van 20cm:

[Afbeelding]

Een bufferzak voor 20 kuub.. :-)

[Afbeelding]

Wow!, een vrachtwagen met.. een bad.

[Afbeelding]

Een hijsklusje:
[Afbeelding]

Een bad:

[Afbeelding]

Met tuinslang... eerste 50cm vullen (euh; dat is dus al even 16kuub!)

[Afbeelding]

Volgende week komt er stabilisatie zand en wordt het bad verder afgevuld. Dan is 't even wachten op 't ophogen van de rest van de tuin tot in bezig kan met 't aansluiten van de apparatuur enzo... Helaas ben ik net een weekje weg wanneer dat allemaal klaar zal zijn dus dat schiet net weer niet op.. maar ach...
toon volledige bericht
Mag ik vragen wat de complete aanleg gaat kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Altijd schrikken als er ineens een slang losschiet aan de uitloop van de pomp en er 6000liter/uur uitspuit.. dan kan ik ineens snel rennen.

Geen idee wat er was.. maar het zit weer vast.. denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:19:
Altijd schrikken als er ineens een slang losschiet aan de uitloop van de pomp en er 6000liter/uur uitspuit.. dan kan ik ineens snel rennen.

Geen idee wat er was.. maar het zit weer vast.. denk ik?
Ik weet wel wat er was: het zat niet goed vast :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:21:
[...]

Ik weet wel wat er was: het zat niet goed vast :+
Dan gaat hij straks weer los. Vaster dan vast krijg ik die koppeling niet gedraaid.

Gek genoeg gebeurd dit 1 a 2x per jaar. En verder blijft het zitten.
Koppelingen en slangen blijven raar.
Alle plastic slangklemmen zijn al vervangen naar RVS die ik met een sleutel moet vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 23:00

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:23:
[...]

Dan gaat hij straks weer los. Vaster dan vast krijg ik die koppeling niet gedraaid.

Alle plastic slangklemmen zijn al vervangen naar RVS die ik met een sleutel moet vastdraaien.
Slangklemmen moet je ook weer niets strak aandraaien. Ook dan kan het juist gaan lekken en/of losschieten

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Laatst online: 22:45
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:23:
[...]

Je kunt er ook een stukje rubber van een oude binnenband tussen doen. Dat geeft wat meer grip en sluit waterdicht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

yeahbaby schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Je kunt er ook een stukje rubber van een oude binnenband tussen doen. Dat geeft wat meer grip en sluit waterdicht af.
Mocht het vaker gebeuren is dat wel een goede tip ja.
Voor nu geloof ik het wel eigenlijk.
Ben blij dat alles up and running is.
Heb het iets anders staan dan anders waardoor we meer tuin ruimte over houden. Maar het was een gedoe met klemmen en slangen en aansluiten.
Tot 2(!) keer toe verkeerde klemmen meegekregen bij van Zeeland in Deurne.

Eerst gewoon Intex klemmen gevraagd. Zelf niet nagedacht. Kreeg 32mm klemmen. Ja dat past logischerwijs niet.
Terug gereden.. ik wil klemmen voor 38mm slang. Oke, slangklem 36-39mm meegekregen.
Nee.. past ook niet.
Ik de pest erin en mijn vrouw maar terug gestuurd met de adapter samen. Heb nu een 40-43mm klem erop geloof ik. Dat ging net.

Normaal staat alles zo. Maar eigenlijk moet je niet bedenken om iets anders te willen. Dat is om problemen vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Inmiddels draait mijn badje ook. Thx voor de hulp is had wel alles al een paar keer gelezen maar bleek toch dat er een aansluiting niet goed zat. Inmiddels draait de filter en warmte pomp al paar uurtjes, echter blijft de graden nog steeds op 16 staan. Nu wil ik eigenlijk de warmtepomp aan laten in de nacht, alleen de filter moet dan ook aan staan. Deze heb ik nu op circuleren gezet ipv filteren. In de handleiding stond dat filteren maar 12 uur per dag mag. Heeft iemand tips wat ik moet doen of duurt het gewoon lang en kan ik alles 24/7 laten draaien? Ik kan alleen de toevoer naar mijn filterpomp knijpen vanaf mijn zwembad door de afsluiter die ik heb geplaatst.

Het gaat om de volgende setup:
- 8100 liter waterbad
- Zandfilterpomp Intex SX2100 - 6m3 (4.7m3 / 7.9m3)
- W'eau Mini Inverter 20 Plus zwembad warmtepomp - 6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gewoon uifzetten vannacht. Het is te koud nog in de nacht. Dat is meer temperatuur behoud dan stijging nu.
En je hebt nog amper iets te behouden.

Ik laat hem overigens gewoon op filteren staan. (Let erop als je wel wil verzetten dat je de pomp eerst uit zet. Nooit in bedrijf aan de hendel zitten).

Morgenvroeg zet je je WP weer aan. Dan ga je langzaam een stijging zien van 1/1.5gr per uur. Zeker als het zonnetje op je noppen folie staat.
Nu je bad toedekken met noppenfolie en afdekzeil. En dat morgen ook laten liggen tot de zon erop staat/luchttemperatuur boven je bad hoger is dan de temperatuur in je bad.

In de nacht WP aan doe ik eigenlijk alleen bij warme nachten als ik de dag erna in de ochtend ga zwemmen.
En dan filtert hij dus 24uur.

Gewoon interesse, heb je uiteindelijk voor filterbollen, zand of glas gekozen?
Heb je uberhaubt al noppenfolie/solar cover in nette taal en een afdekzeil binnen.

Hoe regel je je chloor afgifte? Heb je een drijver met 200grams tabletten? Op de foto geen chloorsluis meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:54:
Gewoon uifzetten vannacht. Het is te koud nog in de nacht. Dat is meer temperatuur behoud dan stijging nu.
En je hebt nog amper iets te behouden.

Ik laat hem overigens gewoon op filteren staan. (Let erop als je wel wil verzetten dat je de pomp eerst uit zet. Nooit in bedrijf aan de hendel zitten).

Morgenvroeg zet je je WP weer aan. Dan ga je langzaam een stijging zien van 1/1.5gr per uur. Zeker als het zonnetje op je noppen folie staat.
Nu je bad toedekken met noppenfolie en afdekzeil. En dat morgen ook laten liggen tot de zon erop staat/luchttemperatuur boven je bad hoger is dan de temperatuur in je bad.

In de nacht WP aan doe ik eigenlijk alleen bij warme nachten als ik de dag erna in de ochtend ga zwemmen.
En dan filtert hij dus 24uur.

Gewoon interesse, heb je uiteindelijk voor filterbollen, zand of glas gekozen?
Heb je uberhaubt al noppenfolie/solar cover in nette taal en een afdekzeil binnen.

Hoe regel je je chloor afgifte? Heb je een drijver met 200grams tabletten? Op de foto geen chloorsluis meer gezien.
toon volledige bericht
Ik heb uiteindelijk Glas gekozen, omdat hiervan maar 1 zak hoefde te kopen. Ik heb de noppenfolie er nog niet opgedaan. Maar dat ga ik zo wel even doen. Afdekzeil zat er al gelijk op want veel blaadjes in de omgeving. Ik wilde vanaf morgen inderdaad chloor erin doen met een drijver. Een chloor sluis zou ideaal zijn echter kon ik deze die bij het bad zat er niet tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.toppy.nl/prod...CgXjX8WaXskBoC2h4QAvD_BwE
(Deze wel altijd na de WP zetten)
Die heb ik ertussen. Verder ongeveer dezelfde setup natuurlijk.
Maar ik zou als je met een drijver gaat werken. En die heb je al. Zsm je chloor erin om op peil te houden. Zonde als je zometeen met 8K liter groen water zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 15:44

BeyondThunder

Lost Lightning

NoFate schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:51:
[...]

En gebruik jij dat om je warmtepomp te monitoren? Heb je er dan 2 ? Aan inlaat en uitlaat? Want aan uitlaat is het water toch al gemengd van de bypass , dan kan het het verschil toch niet zien?
Die 2 temp sensors moeten toch aan inlaat/uitlaat warmtepomp...?
Nee, enkel eentje bij de uitlaat, ik hoef enkel te weten hoe warm het water is. Ik weet uit ervaring dat de warmtepomp rond de 1.2 tot 1.8 graden verwarmt, afhankelijk van externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
@Dennis1812 net even het water getest en het lijkt ondanks het nog niet toevoegen van chloor goed te gaan. Heb je trouwens je WP op vol vermogen en hoogste temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlwXGvJl51ZjsDEWeJAQ-nwZVTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPWu4xwgCyBROxM939ozzrEg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ptribbyz op 18-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:48:
@Dennis1812 net even het water getest en het lijkt ondanks het nog niet toevoegen van chloor goed te gaan. Heb je trouwens je WP op vol vermogen en hoogste temperatuur?

[Afbeelding]
Wat is dan jouw definitie van goed?
Je cl (chloor) is niet bestaand op deze foto.

En nee. Ik heb hem op 28 graden. Want ik wil water van rond de 28 graden.
Vermogen regelt hij verder zelf. Als hij in de buurt van 28 komt gaat hij wat minder hard. Dat is het idee van een inverter natuurlijk.
Vermogen kan ik niks aan regelen.
Als ik een Bypass zou hebben wel aan de flow die hij krijgt. Maar eerlijk? Het werkt zo ook. Dus ik vind het wel prima.
Maar er zijn er in dit topic heel veel die zweren bij een bypass en met sensoren alles meten om tot de laatste 0,1% efficiëntie eruit te pompen.

Leuk om te lezen, heb er bewondering en veel respect voor. Maar het is zeker niet aan mij besteed.
Ik ben van de club, soms is goed ook gewoon goed genoeg.
Door diverse factoren is mijn energieniveau vaak laag. En dan moet je soms kiezen. Dan maar iets hoger verbruik en lekker op die water hangmat hangen ipv extra prutsen met weer extra punten waar het op kan gaan lekken. Extra spullen naar zolder etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Wat is dan jouw definitie van goed?
Je cl (chloor) is niet bestaand op deze foto.

En nee. Ik heb hem op 28 graden. Want ik wil water van rond de 28 graden.
Vermogen regelt hij verder zelf. Als hij in de buurt van 28 komt gaat hij wat minder hard. Dat is het idee van een inverter natuurlijk.
Vermogen kan ik niks aan regelen.
Als ik een Bypass zou hebben wel aan de flow die hij krijgt. Maar eerlijk? Het werkt zo ook. Dus ik vind het wel prima.
Maar er zijn er in dit topic heel veel die zweren bij een bypass en met sensoren alles meten om tot de laatste 0,1% efficiëntie eruit te pompen.

Leuk om te lezen, heb er bewondering en veel respect voor. Maar het is zeker niet aan mij besteed.
Ik ben van de club, soms is goed ook gewoon goed genoeg.
Door diverse factoren is mijn energieniveau vaak laag. En dan moet je soms kiezen. Dan maar iets hoger verbruik en lekker op die water hangmat hangen ipv extra prutsen met weer extra punten waar het op kan gaan lekken. Extra spullen naar zolder etc etc.
toon volledige bericht
Ik dacht dat deze onder de 0.5 moest zijn. Mijn WP draait nu al sinds 0915 en de temp blijft op 16 staan. Je zou toch denken dat die we iets omhoog moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibnyH7VXhc-2HeXrKlajKeSrpDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ph1fN161zSnjkXAWx4jKHujx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het is buiten 14 graden hier. Jij woont aldus je profiel nog iets noordelijker bij Gelderland. Daar zal het niet warmer zijn. Er is ook veel bewolking.
Dan verlies je, zeker met open bad, ook veel warmte.

Geef het de tijd.
Persoonlijk zie ik in jouw meting gewoon 0.0 chloor. En heb je binnen een paar dagen groen water als je niks gaat toevoegen.

Gewoon solar cover erop, afdichtzeil erop en warmtepomp aan laten en het komt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-05 09:40
ptribbyz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:48:

knip plaatje
Je PH is prima, je chloor is weg of zeer laag. onder de 0.5 is mooi als je je bad gaat opruimen en fijn voor de natuur :) als je geen groen bad wilt dan moet hij idealiter ergens tussen de 1 en 1,5 zitten. 2 is ook geen drama als je er toch niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik blijf meestal tussen 1.5 en 2.0.
Net iets hoog inderdaad. Maar 1.5 is oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:53:
Het is buiten 14 graden hier. Jij woont aldus je profiel nog iets noordelijker bij Gelderland. Daar zal het niet warmer zijn. Er is ook veel bewolking.
Dan verlies je, zeker met open bad, ook veel warmte.

Geef het de tijd.
Persoonlijk zie ik in jouw meting gewoon 0.0 chloor. En heb je binnen een paar dagen groen water als je niks gaat toevoegen.

Gewoon solar cover erop, afdichtzeil erop en warmtepomp aan laten en het komt vanzelf.
Check! Had iets meer verwacht van een zwaardere WP. Het kan niet liggen aan het water wat er te snel doorheen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

Nicap

Tsssk....

ptribbyz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Check! Had iets meer verwacht van een zwaardere WP. Het kan niet liggen aan het water wat er te snel doorheen gaat?
De lengte van je slangen helpt ook niet mee voor de efficincy van het verwarmen denk ik zo.
Ik vind ze behoorlijk lang. Ook liggen ze op de koude grond en verlies je daar alleen maar meer mee.
Je verliest eerst al door dat lange stuk naar je ZFP, daarna door je WP naar het zwembad.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Vraag voor tub / jacuzzi gebruikers: toen ik mijn huidige tub kreeg had deze aangepaste filters. In plaats van de papieren filters zaten er 'mandjes' in waar je een stoffen hoes overheen schuift.
Vele malen makkelijker schoonmaken, want die dingen gooi je gewoon in de wasmachine op kookwas.

Voor onze nieuwe woning hebben we al een nieuwe tub gekocht. Daar gaat zo'n papieren ding in. Eigenlijk wil ik die ook ombouwen naar een stoffen versie: https://www.tubs.parts/en...-maax-la-spas-p-4545.html

Iemand dit zelf al eens gedaan? Dingen waar je op moet letten?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Nicap schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:27:
[...]

De lengte van je slangen helpt ook niet mee voor de efficincy van het verwarmen denk ik zo.
Ik vind ze behoorlijk lang. Ook liggen ze op de koude grond en verlies je daar alleen maar meer mee.
Je verliest eerst al door dat lange stuk naar je ZFP, daarna door je WP naar het zwembad.
Ja klopt ik heb de standaard slangen gebruikt van de ZFP. Inkorten leek mij niet zo makkelijk, dit heb ik nog nooit gedaan. Heb je een goede tip voor de langen van de grond halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

Nicap

Tsssk....

ptribbyz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Ja klopt ik heb de standaard slangen gebruikt van de ZFP. Inkorten leek mij niet zo makkelijk, dit heb ik nog nooit gedaan. Heb je een goede tip voor de langen van de grond halen?
Oef, kan met van alles toch. Stuk EPS board eronder of op paaltjes in de grond(of op de stenen).

Ik ga ze bij de volgende setup in elk geval goed isoleren. Wellicht wat overkill, maar kan sowieso geen kwaad.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:31
Hoe maken jullie de WP vanachter zuiver van stof?
gewone zachte handborstel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU38ug3ZCZHrcgwLoQW1OIIjYik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TCAwbghRjYbwprMByVlm4RY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hanzzzie op 19-05-2025 13:37 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28

m0nk

16-09-2003 15.15

Hanzzzie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:37:

[Afbeelding]
grielzeep en dan afspoelen met water

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:04
ptribbyz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Ik dacht dat deze onder de 0.5 moest zijn. Mijn WP draait nu al sinds 0915 en de temp blijft op 16 staan. Je zou toch denken dat die we iets omhoog moet gaan.

[Afbeelding]
Je zal 24/7 moeten pompen met deze nacht temperaturen. Je WP heeft nu ook minder capaciteit.
Hanzzzie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:37:

[Afbeelding]
Zo zeg, die van mij is nog niet zo vies geweest :+.

Geen borstel maar gewoon afspoelen (geen hoge druk maar zachte straal). Eventueel met wat zeep.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb mij een te duur middeltje ervoor laten aansmeren.
https://www.toppy.nl/prod...C8fV217e8hoxoC_64QAvD_BwE

Maar in mijn idee is dat niet meer dan water met wat allesreiniger.
Tuinslang en borstel werkt prima. Al is hij hier nog nooit zo vies geweest. Misschien moet je hier wat meer liefde in stoppen en afzonderlijke onderdelen even losschroeven om echt goed te poetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:31
ja vind het ook idd al redelijk vuil na amper 2maanden... wellicht zit de droogte + pollenseizoen hier voor iets tussen. hij staat op 40a50cm van een portugese laurierhaag zonder andere planten in de buurt

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
De temperatuur gaat langzaam maar gestaagd omhoog (19). Ik heb toch het idee dat de oorzaak ook gedeeltelijk ligt aan de snelheid waarmee de filterpomp 6 p/u pompt. Heeft het nut om bijvoorbeeld na de filterpomp een afsluiter plaatsen en deze gedeelte te openen, waardoor het water minder snel gaat? Heeft dit dan geen consequenties voor de filter pomp of WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-05 09:40
ptribbyz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:35:
De temperatuur gaat langzaam maar gestaagd omhoog (19). Ik heb toch het idee dat de oorzaak ook gedeeltelijk ligt aan de snelheid waarmee de filterpomp 6 p/u pompt. Heeft het nut om bijvoorbeeld na de filterpomp een afsluiter plaatsen en deze gedeelte te openen, waardoor het water minder snel gaat? Heeft dit dan geen consequenties voor de filter pomp of WP?
Of gewoon een bypass ( zoals het hoort ) dan kun je het prima inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ptribbyz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:35:
Hoe sneller is normaal gesproken beter...

Dan moet je wel heel stuk erboven zitten wil het negatief uitkomen.

Wil je de waterflow regelen naar je WP, plaatst dan een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Jazsie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Hoe sneller is normaal gesproken beter...

Dan moet je wel heel stuk erboven zitten wil het negatief uitkomen.

Wil je de waterflow regelen naar je WP, plaatst dan een bypass.
Is het dan niet zo dat hij sneller door die spool heen gaat en dan niet de tijd heeft om op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, maar dan moet het water wel echt veel sneller door heen gaan.

Op 6m3/u pomp met een WP die minimaal 3m3/u nodig heeft zal dit hoogst waarschijnlijk niet zijn.

Meten is weten...

De nachten zijn nu nog koud, je 6kW WP heeft nu een capaciteit van ~4kW of zelfs nog minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:09
Hoi Allemaal,

Ik lees nu een tijdje mee in dit topic omdat ik uiteindelijk ook overstag moet om een (opzet)zwembad aan te schaffen voor mijn kinderen. Waar mijn initiële idee was: ik koop gewoon zon setje van 200 euro bij de lokale bouwmarkt, ben ik na het lezen van dit topic en enkele zwembad sites erachter gekomen dat dit toch iets genuanceerder ligt :).

Ik heb een stuk terras van 5 bij 3 beschikbaar. In eerste instantie dacht ik voor intex prism frame 300x175x80 te gaan maar twijfel nu toch over 400x200x100, met name i.v.m. met de waterhoogte. Eigenlijk vind ik het oppervlak te groot, maar er zijn helaas geen kleinere zwembaden met waterhoogte van 100 of 122 cm. 122 is dan eigenlijk ook weer te hoog (belemmert mijn uitzicht richting tuin nogal). Aangezien ik niet voor de standaard cartridge pomp wil gaan, schaf ik meteen een ZFP aan. De vraag is alleen welke?.

Ik kom voorlopig na wat uitzoekwerk op het volgende uit:

• Intex Prism frame set (incl. standaardpomp en ladder) 400*200*100 (6836liter)
• Intex ZFP SX2100 (6m3/h)
• Intex hydro aeration kit (ivm 38 naar 32mm)
• Intex solar cover 400x200
• voetbad intex
• Afdekzeil Intex frame pool 400x200
• Intex uitschuifbare steel
• Intex zwembad schepnet
• 2x Intex starterset mini: zwembaden tot 8000 liter (teststrips, chloortabletten, PH-minus, ph-plus en chloordrijver)
• Vilt of matten? (ik neig naar vilt)
• filterzand (summerfun filterzand hornbach 0,4 - 0,8)

Over verwarming twijfel ik, ik wil eigenlijk niet een (of meerdere) mat(ten) naast mijn zwembad, want daar heb ik de ruimte niet voor. 1 Solarbol van 60x60 krijg ik wel weggezet, maar heeft die voldoende capaciteit voor dit zwembad, 2 is weer teveel ruimte. Wellicht is een WP in de toekomst een optie, maar dat is dan sowieso niet dit jaar. Dat krijg ik thuis niet verkocht :).

Zie hieronder een foto van het terras, de korte (kopse) kan van het zwembad zou ik dan richting perk/lage border en aanbouw/terras verhoging zetten. Tafel, stoel, ligbed verdwijnen dan uiteraard:).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQvJ9_-tWufxXeUg9OiRv2IOwGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DQ3R1VQssu1N9xijvoHH0aa.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zwembad 20-30cm van de stenen borderbak af zet heb ik dan genoeg ruimte om mijn pomp kwijt te raken achter de lange kant van het zwembad zodat ik hem niet zie? Of is dat allemaal te krap met slangen/buizen? Ik ga ervanuit dat het uitsteken van het frame van het zwembad ook nog wat ruimte oplevert? Dan zou ik eventueel een Solarbol kwijt kunnen op het stuk verhoogd terras rechts (dat is de kopse kant van het zwembad dan). Een ander alternatief is wellicht het plat dak van de schuur van de buren meteen achter de schutting (als ik de buren lief aankijk), of op het plat dak van mijn aanbouw. Schuurhoogte is ongeveer 2m30, plat dak aanbouw 3m50.

Ik heb zoveel als mogelijk zelf proberen uit te zoeken, maar onderstaande vragen kom ik niet echt uit:

• Is die 6m3 pomp geen overkill en veroorzaakt het geen golfslagbad als ik initieel nog geen verwarming aanleg? Voldoet een kleinere ook, bv de SX1500? (volgens de specificaties zou de sx925 zelfs voldoen, maar ik gok dat die het lastig krijgt als ik verwarming ga gebruiken?), ik twijfel ook nog een beetje over de maat zwembad, die 300x175 is maar 3500liter), dan zou ik sowieso eerder voor de sx1500 gaan gok ik?
• Ik heb gelezen dat je die normale solarmatten en solarbollen onder waterniveau moet leggen, wat is het alternatief voor op een van de platte daken?
• Voldoet die 6m3 pomp als ik iets op een plat dak leg?
• Voldoet die 6m3 pomp als ik in de toekomst naar een mini WP zou kijken?
• Als ik verwarming pak (mat/bol), heb ik dan nog extra koppelingen/slang/buis nodig? Ik lees ook vaak over een bypass om de flow door je verwarming te reduceren? wat heb ik dan precies nodig?
• Krijg ik al die slangen en pomp weggewerkt achter het zwembad (muv eventuele bol / mat, die heeft uiteraard zon nodig). Als dat nog meer ruimte in beslag gaan nemen dan ga ik wellicht toch voor het kleinere bad. Ik wil perse niets op het overgebleven stuk terras aan de brede kant van het zwembad plaatsen, dus slangen/pomp/verwarming zoveel als mogelijk uit het zicht. Het hoekje achter de aanbouw wil ik nog wel gebruiken voor iets te plaatsen.

PS: tuin ligt vol op het zuiden, aan die kant waar het zwembad zou komen te staan is zon van 08.00 – 15.00.

Sorry voor de TLDR post, maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xfGKabI1TXN__eUYvEs5n67YA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwSmPdovdnxd9yY1AVGvjxTu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie precies vuil in mijn opzetbad. Kan ik dit gewoon wegstofzuigen (naar de drain)?
Of gaat het hier over zwarte algen?
Ik heb bij de start al eens geshocked maar met een lage hoeveelheid en dus mss niet voldoende?

Eerst dacht ik dat het over vuil ging dat zich op "dode" plekken vergaard. Maar nu twijfel ik daar aan en vooraleer ik wegzuig via de drain en water bijvul wil ik graag jullie opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
copywrong1982 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:26:
Ik lees nu een tijdje mee in dit topic omdat ik uiteindelijk ook overstag moet om een (opzet)zwembad aan te schaffen voor mijn kinderen. Waar mijn initiële idee was: ik koop gewoon zon setje van 200 euro bij de lokale bouwmarkt, ben ik na het lezen van dit topic en enkele zwembad sites erachter gekomen dat dit toch iets genuanceerder ligt :).
jup ..
Ik heb een stuk terras van 5 bij 3 beschikbaar. In eerste instantie dacht ik voor intex prism frame 300x175x80 te gaan maar twijfel nu toch over 400x200x100, met name i.v.m. met de waterhoogte. Eigenlijk vind ik het oppervlak te groot, maar er zijn helaas geen kleinere zwembaden met waterhoogte van 100 of 122 cm. 122 is dan eigenlijk ook weer te hoog (belemmert mijn uitzicht richting tuin nogal). Aangezien ik niet voor de standaard cartridge pomp wil gaan, schaf ik meteen een ZFP aan. De vraag is alleen welke?.

Goeie combo, waar je echter op wilt letten is de "opvoer hoogte" deze is vaak 5-7 meter (als je iets op een dak wilt leggen) bij de zfp
why ? 38--> 32 is eigenlijk niet handig .. 38 = vaak schroef en betere kwalliteit slang. schuifslang is ellende met 'waterdicht" krijgen.

ik zou eerder gaan voor 2x een 38mm kraan van intex (ja moet je uitsnijden met scherp mesje) maar die zijn in elke liner al verstevigd)

Daarnaast kranen hebben zijn erg prettig want je kan op je gemak je zwembad vullen en alles aansluiten of onderhoud plegen zonder bang te zijn dat de boel leegloopt.
• voetbad intex
bubbel folie/afdek goeie combo .. voetenbad .. zeker en gelijk lijfstraffen erop zetten ;) als zwemmers niet voetenbad gebruiken
• Intex zwembad schepnet
• 2x Intex starterset mini: zwembaden tot 8000 liter (teststrips, chloortabletten, PH-minus, ph-plus en chloordrijver)
+ accu stofzuiger
+ bezem/borstel
_/-\o_ trust us
beide, matten zorgen dat je de stenen niet echt voelt, vilt kan je makkelijk de lijner verschuiven tijdens het vullen (gladde vloer houden) dus stenen---> matten --> vilt --> liner
ik vind wattenbollen ideaal + 1 doosje is genoeg. .. houden het hele seizoen het uit, daarna de wasmachine in en opslaan tot volgend jaar.

zand/glasbolletjes is niet slecht maar is loodzwaar/lastig te verplaatsen maar persoonlijke voorkeur denk ik
Over verwarming twijfel ik, ik wil eigenlijk niet een (of meerdere) mat(ten) naast mijn zwembad, want daar heb ik de ruimte niet voor. 1 Solarbol van 60x60 krijg ik wel weggezet, maar heeft die voldoende capaciteit voor dit zwembad, 2 is weer teveel ruimte. Wellicht is een WP in de toekomst een optie, maar dat is dan sowieso niet dit jaar. Dat krijg ik thuis niet verkocht :).

Zie hieronder een foto van het terras, de korte (kopse) kan van het zwembad zou ik dan richting perk/lage border en aanbouw/terras verhoging zetten. Tafel, stoel, ligbed verdwijnen dan uiteraard:).

[Afbeelding]

Als ik het zwembad 20-30cm van de stenen borderbak af zet heb ik dan genoeg ruimte om mijn pomp kwijt te raken achter de lange kant van het zwembad zodat ik hem niet zie? Of is dat allemaal te krap met slangen/buizen? Ik ga ervanuit dat het uitsteken van het frame van het zwembad ook nog wat ruimte oplevert? Dan zou ik eventueel een Solarbol kwijt kunnen op het stuk verhoogd terras rechts (dat is de kopse kant van het zwembad dan). Een ander alternatief is wellicht het plat dak van de schuur van de buren meteen achter de schutting (als ik de buren lief aankijk), of op het plat dak van mijn aanbouw. Schuurhoogte is ongeveer 2m30, plat dak aanbouw 3m50.

Ik heb zoveel als mogelijk zelf proberen uit te zoeken, maar onderstaande vragen kom ik niet echt uit:

• Is die 6m3 pomp geen overkill en veroorzaakt het geen golfslagbad als ik initieel nog geen verwarming aanleg? Voldoet een kleinere ook, bv de SX1500? (volgens de specificaties zou de sx925 zelfs voldoen, maar ik gok dat die het lastig krijgt als ik verwarming ga gebruiken?), ik twijfel ook nog een beetje over de maat zwembad, die 300x175 is maar 3500liter), dan zou ik sowieso eerder voor de sx1500 gaan gok ik?
• Ik heb gelezen dat je die normale solarmatten en solarbollen onder waterniveau moet leggen, wat is het alternatief voor op een van de platte daken?
• Als ik verwarming pak (mat/bol), heb ik dan nog extra koppelingen/slang/buis nodig? Ik lees ook vaak over een bypass om de flow door je verwarming te reduceren? wat heb ik dan precies nodig?
• Krijg ik al die slangen en pomp weggewerkt achter het zwembad (muv eventuele bol / mat, die heeft uiteraard zon nodig). Als dat nog meer ruimte in beslag gaan nemen dan ga ik wellicht toch voor het kleinere bad. Ik wil perse niets op het overgebleven stuk terras aan de brede kant van het zwembad plaatsen, dus slangen/pomp/verwarming zoveel als mogelijk uit het zicht. Het hoekje achter de aanbouw wil ik nog wel gebruiken voor iets te plaatsen.

PS: tuin ligt vol op het zuiden, aan die kant waar het zwembad zou komen te staan is zon van 08.00 – 15.00.

Sorry voor de TLDR post, maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. _/-\o_
toon volledige bericht
ik zou epdm solar matten adviseren, staat in de startpost ? 0,75-1 m2 zonneoppervlak per m3 water de pomp 4m3 hebben vaak niet voldoende "opvoerhoogte" om de dak/daken die je aanwijst te benutten/berijken..

je doet jezelf een plezier met een 'bijpass kit' met fatsoenlijke kranen en de zonne-verwarming wil je zo neerleggen dat de retour naar zwembad iets hoger ligt (1 a 2 cm) dan de aanvoer. zodat de lucht die er onherroepenlijk inkomt meegezogen word het zwembad in.

1-2 uur per dag minimaal de pomp aan hebben en schone voeten is echt het allerbelangrijkste, als je zonne verwarmt is langer natuurlijk niet erg.

Naast de extra accu-stofzuiger, een chloordispensor zoals
https://www.kabelshop.nl/...0066-i24112-t1942076.html hierin stop je "traag chloor van 200g" die zullen 5-10 dagen meegaan ? maar houd je chloor altijd op peil, dan hoef je veel minder dagelijk met metingen in de weer

De snelle tabletten gebruik je eigenlijk als het weer omslaat of het water groen begint te kleuren.. OF want je gaat zolang het zwembad staat elke dag je hand in het water steken .. en de liner voelen of die "ruw' of "glad' is .. zodra glad .. bezem/borstel je de hele liner (1x/2x eroverheen wrijven met bezem) en gelijk pomp aan + wat snel chloor en check je de dispenser of die nog gevuld is..

Zelf zet ik mijn pomp uit zodra de zon weg gedraait is van de solarheater en start 2 uur voor dat 'moment", maar met slimme stekkers(lees een app) kan iedereen hem eerder "starten" (in de ochtend) en weten ze hoe de bijpas werkt.

ik heb foto's in dit topic geplaatst (je kan filteren rechts boven op foto's) van mijn setup

Als laatste is talkpoeder,zuurvrije vasiline, slang klemmen teflontape) en spuitbus "witte verf" bij de action.
- talkpoeder --> buizen goed bestuiven voordat je ze in de liner schuift .. scheelt bij demonteren hoop gevloek.
- vasiline en "ziplock" zakje voor alle rubbers bij demonteren .. en overwintering.
- slangklemmen (30-60mm) en teflon tape werkt goed als je dingen lekvrij wilt maken
- spuitbus.. alles droog maken en roestplekken even opschuren en spuiten ..

ik heb in de 10-12 jaar paar lekkages gehad .. en een klein spelde prikje (kattennagel) was al genoeg om al vloekend het weer te vullen (bijna helemaal leeg) ..

Als je begint is het inderdaad prijzig, veel prijzer was het voor mij want ik heb aardig wat dingen geprobeerd de setup die ik adviseer is wellicht niet "perfect", maar uiteindelijk als het 1x staat en je houd het water helder .. (pas meten als het troebel word) .. en begin altijd gelijk met chloor en pompen als het troebel is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 02:05:
[...]

jup ..

[...]

Goeie combo, waar je echter op wilt letten is de "opvoer hoogte" deze is vaak 5-7 meter (als je iets op een dak wilt leggen) bij de zfp

[...]

why ? 38--> 32 is eigenlijk niet handig .. 38 = vaak schroef en betere kwalliteit slang. schuifslang is ellende met 'waterdicht" krijgen.

ik zou eerder gaan voor 2x een 38mm kraan van intex (ja moet je uitsnijden met scherp mesje) maar die zijn in elke liner al verstevigd)

Daarnaast kranen hebben zijn erg prettig want je kan op je gemak je zwembad vullen en alles aansluiten of onderhoud plegen zonder bang te zijn dat de boel leegloopt.

[...]

bubbel folie/afdek goeie combo .. voetenbad .. zeker en gelijk lijfstraffen erop zetten ;) als zwemmers niet voetenbad gebruiken

[...]

+ accu stofzuiger
+ bezem/borstel
_/-\o_ trust us

[...]

beide, matten zorgen dat je de stenen niet echt voelt, vilt kan je makkelijk de lijner verschuiven tijdens het vullen (gladde vloer houden) dus stenen---> matten --> vilt --> liner

[...]

ik vind wattenbollen ideaal + 1 doosje is genoeg. .. houden het hele seizoen het uit, daarna de wasmachine in en opslaan tot volgend jaar.

zand/glasbolletjes is niet slecht maar is loodzwaar/lastig te verplaatsen maar persoonlijke voorkeur denk ik

[...]

ik zou epdm solar matten adviseren, staat in de startpost ? 0,75-1 m2 zonneoppervlak per m3 water de pomp 4m3 hebben vaak niet voldoende "opvoerhoogte" om de dak/daken die je aanwijst te benutten/berijken..

je doet jezelf een plezier met een 'bijpass kit' met fatsoenlijke kranen en de zonne-verwarming wil je zo neerleggen dat de retour naar zwembad iets hoger ligt (1 a 2 cm) dan de aanvoer. zodat de lucht die er onherroepenlijk inkomt meegezogen word het zwembad in.

1-2 uur per dag minimaal de pomp aan hebben en schone voeten is echt het allerbelangrijkste, als je zonne verwarmt is langer natuurlijk niet erg.

Naast de extra accu-stofzuiger, een chloordispensor zoals
https://www.kabelshop.nl/...0066-i24112-t1942076.html hierin stop je "traag chloor van 200g" die zullen 5-10 dagen meegaan ? maar houd je chloor altijd op peil, dan hoef je veel minder dagelijk met metingen in de weer

De snelle tabletten gebruik je eigenlijk als het weer omslaat of het water groen begint te kleuren.. OF want je gaat zolang het zwembad staat elke dag je hand in het water steken .. en de liner voelen of die "ruw' of "glad' is .. zodra glad .. bezem/borstel je de hele liner (1x/2x eroverheen wrijven met bezem) en gelijk pomp aan + wat snel chloor en check je de dispenser of die nog gevuld is..

Zelf zet ik mijn pomp uit zodra de zon weg gedraait is van de solarheater en start 2 uur voor dat 'moment", maar met slimme stekkers(lees een app) kan iedereen hem eerder "starten" (in de ochtend) en weten ze hoe de bijpas werkt.

ik heb foto's in dit topic geplaatst (je kan filteren rechts boven op foto's) van mijn setup

Als laatste is talkpoeder,zuurvrije vasiline, slang klemmen teflontape) en spuitbus "witte verf" bij de action.
- talkpoeder --> buizen goed bestuiven voordat je ze in de liner schuift .. scheelt bij demonteren hoop gevloek.
- vasiline en "ziplock" zakje voor alle rubbers bij demonteren .. en overwintering.
- slangklemmen (30-60mm) en teflon tape werkt goed als je dingen lekvrij wilt maken
- spuitbus.. alles droog maken en roestplekken even opschuren en spuiten ..

ik heb in de 10-12 jaar paar lekkages gehad .. en een klein spelde prikje (kattennagel) was al genoeg om al vloekend het weer te vullen (bijna helemaal leeg) ..

Als je begint is het inderdaad prijzig, veel prijzer was het voor mij want ik heb aardig wat dingen geprobeerd de setup die ik adviseer is wellicht niet "perfect", maar uiteindelijk als het 1x staat en je houd het water helder .. (pas meten als het troebel word) .. en begin altijd gelijk met chloor en pompen als het troebel is.
toon volledige bericht
Kleine aanvulling. Intex afdichters 38mm kun je aansluiten m.b.v Intex adapter set. Ja, je flow blijft die van 32, immers is je gat maar 32, maar je hoeft niet te snijden.

Verder heb ik op dat bad ook een ZFP van 6m3. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 02:10:
[...]

Kleine aanvulling. Intex afdichters 38mm kun je aansluiten m.b.v Intex adapter set. Ja, je flow blijft die van 32, immers is je gat maar 32, maar je hoeft niet te snijden.

Verder heb ik op dat bad ook een ZFP van 6m3. Werkt prima.
welke adapter set heb je het over ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 02:25:
[...]

welke adapter set heb je het over ?
Uit mijn hoofd heb ik er een adapter B aan het zwembad om de afdichter 38mm aan te sluiten
https://www.toppy.nl/prod...ujnbRuLBhOzcaAgP1EALw_wcB

Ik durfde niet goed in de liner te snijden en heb dat ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 02:31:
[...]

Uit mijn hoofd heb ik er een adapter B aan het zwembad om de afdichter 38mm aan te sluiten
https://www.toppy.nl/prod...ujnbRuLBhOzcaAgP1EALw_wcB
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-10m3-h-28652gs.html
Ik durfde niet goed in de liner te snijden en heb dat ook niet gedaan.
Vaak genoeg gedaan en eerlijk gezegd dat valt mee, belangrijkste is dat je niet het zwembad al hebt staan, zeker niet als je een scherp mes hebt (dat wil je namelijk wel hebben). want als je dan "uitschiet" is je schade groter. + je wilt genoeg ruimte hebben om eromheen te draaien. terwijl je snijd. gewoon een snijplank eronder leggen

Neem er gewoon de tijd voor, stuur de kids met partner op pad voor een ijsje ;) snij eerst de slurf van de 32mm weg zodat je een beetje gevoel krijgt ..

De rubberen ring die je op de liner plakt, is 1-2 cm breed .. met een marker teken je de binnen en buitenkant af .. (1ste keer) .. zolang je niet de buitenste ring raakt is het goed.

ps Die adapters die je aanhaalt zijn ellendig waar je de slang op schuift is "te dun" voor een slangklem

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
neemerci schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:33:
[Afbeelding]

Ik zie precies vuil in mijn opzetbad. Kan ik dit gewoon wegstofzuigen (naar de drain)?
Of gaat het hier over zwarte algen?
Ik heb bij de start al eens geshocked maar met een lage hoeveelheid en dus mss niet voldoende?

Eerst dacht ik dat het over vuil ging dat zich op "dode" plekken vergaard. Maar nu twijfel ik daar aan en vooraleer ik wegzuig via de drain en water bijvul wil ik graag jullie opinie.
Wat is je chloorlevel nu?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 03:46:
[...]

[...]

Vaak genoeg gedaan en eerlijk gezegd dat valt mee, belangrijkste is dat je niet het zwembad al hebt staan, zeker niet als je een scherp mes hebt (dat wil je namelijk wel hebben). want als je dan "uitschiet" is je schade groter. + je wilt genoeg ruimte hebben om eromheen te draaien. terwijl je snijd. gewoon een snijplank eronder leggen

Neem er gewoon de tijd voor, stuur de kids met partner op pad voor een ijsje ;) snij eerst de slurf van de 32mm weg zodat je een beetje gevoel krijgt ..

De rubberen ring die je op de liner plakt, is 1-2 cm breed .. met een marker teken je de binnen en buitenkant af .. (1ste keer) .. zolang je niet de buitenste ring raakt is het goed.

ps Die adapters die je aanhaalt zijn ellendig waar je de slang op schuift is "te dun" voor een slangklem
toon volledige bericht
Het werkt hier al 2 jaar prima met die adapters. Op dat punt nog nooit lekkage gehad eigenlijk. Ook aansluiten gaat best vlot op dat punt.

Als je niet wil snijden is het een prima alternatief denk ik.
Wij twijfelen ook voor een skimmer in de liner. Maar wederom, snijden in dat ding zie ik niet zitten.
En voor hoeveel winst? Emmertje skimmer zit ook bijna nooit iets in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07
Dennis1812 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Het werkt hier al 2 jaar prima met die adapters. Op dat punt nog nooit lekkage gehad eigenlijk. Ook aansluiten gaat best vlot op dat punt.

Als je niet wil snijden is het een prima alternatief denk ik.
Wij twijfelen ook voor een skimmer in de liner. Maar wederom, snijden in dat ding zie ik niet zitten.
En voor hoeveel winst? Emmertje skimmer zit ook bijna nooit iets in.
De skimmer in de liner hier was een van de beste verbetering ooit hier, maar ik woon dan ook bij een bos in de buurt en bij noorden wind komt er flink wat troep uit de bomen in april/mei. Dus erg situatie afhankelijk denk ik. Mijn bad blijft ook staan, als je hem opruimt lijkt het mij ook wel lastig zo'n skimmer.

Maar ja, dat snijden was wel even spannend :+ Verder heb ik ook een twee inspuiters erin gesneden aan de korte kant, waar geen versterking zat, dat was nog spannender dan de skimmer. Dit zit al drie jaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 03:46:
[...]

[...]

Vaak genoeg gedaan en eerlijk gezegd dat valt mee, belangrijkste is dat je niet het zwembad al hebt staan, zeker niet als je een scherp mes hebt (dat wil je namelijk wel hebben).
Ik heb de skimmer en nieuwe in spuiters er 'gewoon'. ingesneden toen het bad al stond. Met beleid is dat echt niet veel anders dan als het nog niet staat... Ik heb geen vergelijk, maar als je een nieuw 'hobbymesje'. (zo'n scalpel achtig ding voor karton) neemt ga je door de liner als een warm mes door boter. Door de druk op je liner staat deze zo strak dat 't als van zelf gaat. Door de scherpe dunne punt kun je ook eenvoudig manoeuvreren... Helemaal geen probleem.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:37
copywrong1982 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:26:
Hoi Allemaal,

• voetbad intex
• Intex zwembad schepnet

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik zou wegblijven bij de Intex zandfilterpompen
Die van mij maakte een bak herrie waar de buren niet blij van werden (stond zelfs in een grote kist met isolatie om geluid te minderen). Vervangen voor een andere pomp met Isaver ervoor.
Nu na 4 jaar gebruik is de hendel van de 6 wegklep gebroken waardoor ook die het niet meer doet en ik nu maar ook een nieuw zandfilter heb besteld.

Verder valt mij de kwaliteit van intex sowieso tegen. Na 3 jaar moest ik al nieuwe poten bestellen van mijn Prism frame omdat sommige poten zo verroest waren dat ze niet meer bruikbaar waren.
Ook de liner begint nu na 4 jaar de eerste gaten te vertonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Qua opzetbaden heb je natuurlijk behalve Intex en Bestway in de gangbare formaten weinig keuze.
En Bestway is naar mijn mening niet heel veel anders dan Intex qua kwaliteit van poten/liner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Laatst online: 23-05 10:54
Ik heb sinds gisteren een w'eau mini warmtepomp.
Deze maakt een tikkend geluid, ik denk dat de fan tegen iets aan de binnenkant aantikt.
Enig idee of dit zelf te maken is?

ik heb de verkoper al gecontacteerd voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Hmmbob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:37:
[...]

Wat is je chloorlevel nu?
3.8 fCL
0.45 Clorine combined
4.26 Total Chlorine

Alkaliniteit lijkt wel hoog te staan: 178mg/l

Vorige keer meette ik CYA van 10mg/l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dan lijkt het me sterk dat het zwarte alg is en zou ik eerst eens stofzuigen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Hmmbob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:30:
Dan lijkt het me sterk dat het zwarte alg is en zou ik eerst eens stofzuigen inderdaad
Dank voor de snelle reactie. Zal ik doen.
Is de alkaliniteit niet problematisch hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
neemerci schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Dank voor de snelle reactie. Zal ik doen.
Is de alkaliniteit niet problematisch hoog?
Ja, wel. Sorry, daar heb ik overheen gelezen (of heb je je post nog aangepast?).
Eerst de waardes op orde brengen, dan pas stofzuigen. Nou ja, je kan wel stofzuigen, maar dan is je probleem mogelijk nog niet opgelost. Je pH waarde lees ik ook niet terug, ik zou die ook checken.

Eerst de alkaliniteit op orde brengen, daarna pH op orde brengen, dan Chloor nog eens checken.

Meer info in de startpost: Het grote zwembad topic - Deel 2

edit: overigens zegt de startpost een TA waarde van 60-80 aan te houden, maar online wordt de range 100-150 (veel) vaker genoemd. Niet teveel in 1x corrigeren dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 21-05-2025 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de Poollab en Home Assistant gebruikers onder ons:

Ben net deze custom_component tegengekomen die je Poollab waardes HA in haalt. Staat standaard in HACS tegenwoordig.

https://github.com/dala318/python_poollab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Hmmbob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Ja, wel. Sorry, daar heb ik overheen gelezen (of heb je je post nog aangepast?).
Eerst de waardes op orde brengen, dan pas stofzuigen. Nou ja, je kan wel stofzuigen, maar dan is je probleem mogelijk nog niet opgelost. Je pH waarde lees ik ook niet terug, ik zou die ook checken.

Eerst de alkaliniteit op orde brengen, daarna pH op orde brengen, dan Chloor nog eens checken.

Meer info in de startpost: Het grote zwembad topic - Deel 2

edit: overigens zegt de startpost een TA waarde van 60-80 aan te houden, maar online wordt de range 100-150 (veel) vaker genoemd. Niet teveel in 1x corrigeren dus.
Ik vond hier wel nog een beschrijving dat indien CYA <50 is dat een correctie niet nodig is van de Alkaliniteit als die boven 100 staat:
https://www.zwembad.be/nl...kaliniteit-op-het-zwembad
Maar het lijkt bijna alsof ze CYA>50 bedoelen ipv CYA<50 aangezien hoge CYA net de alkaliniteit meting naar boven zou drijven. Verwarrend :) ik vind het niet direct terug op andere sites.

ph moet ik idd ook nog eens meten.
Ik had vorige week al een maximum dosis alka- gedaan en is van 183 naar de huidige waarde gegaan merk ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Togi schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Die van mij maakte een bak herrie waar de buren niet blij van werden (stond zelfs in een grote kist met isolatie om geluid te minderen). Vervangen voor een andere pomp met Isaver ervoor.
Nu na 4 jaar gebruik is de hendel van de 6 wegklep gebroken waardoor ook die het niet meer doet en ik nu maar ook een nieuw zandfilter heb besteld.
ik vermoed dat je gewoon "pech' hebt met je modellen en dan is je advies begrijpenlijk ..

De ervaring wisselt ook in dit topic van poster tot poster
het knutselen kan je als leuk ervaren :)
Verder valt mij de kwaliteit van intex sowieso tegen. Na 3 jaar moest ik al nieuwe poten bestellen van mijn Prism frame omdat sommige poten zo verroest waren dat ze niet meer bruikbaar waren.
4 jaar :9B dat doe je goed, ik doe er 1-2 jaar mee en dan zijn ze "op" maar voor 80,- (intex) vs 300,- (exit) is mijn keuze snel gemaakt. en de nieuwe opzet wijze beviel me laaste aanschaf zeer goed

bestway blijf ik van weg omdat het 5-10cm scheelt in water hoogte versus een intex, het is niet perse slechter maar ik vind het minder optimaal,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]

ik vermoed dat je gewoon "pech' hebt met je modellen en dan is je advies begrijpenlijk ..

[...]

4 jaar :9B dat doe je goed, ik doe er 1-2 jaar mee en dan zijn ze "op" maar voor 80,- (intex) vs 300,- (exit) is mijn keuze snel gemaakt. en de nieuwe opzet wijze beviel me laaste aanschaf zeer goed

bestway blijf ik van weg omdat het 5-10cm scheelt in water hoogte versus een intex, het is niet perse slechter maar ik vind het minder optimaal,
Bestway is 20cm dieper in de 4x2 variant.
Vind je ondiep dan prettiger?

Wij zijn juist vanwege de diepte voor Bestway gegaan dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
neemerci schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Ik vond hier wel nog een beschrijving dat indien CYA <50 is dat een correctie niet nodig is van de Alkaliniteit als die boven 100 staat:
Maar het lijkt bijna alsof ze CYA>50 bedoelen ipv CYA<50 aangezien hoge CYA net de alkaliniteit meting naar boven zou drijven. Verwarrend :) ik vind het niet direct terug op andere sites.

Ik had vorige week al een maximum dosis alka- gedaan en is van 183 naar de huidige waarde gegaan merk ik nu.
Beste zoals @Hmmbob zegt niet te veel bijsturen, elke 2 uur is eerder een minimum en 4-8 is dan wellicht optimaler.

Overgens hoe meer het weer schommeld hoe lastiger het is, je hoeft ook geen perfecte waardes te hebben soms is gewoon langer pompen / filteren per dag effectiever.. met 4.5m3 en 6m3 pomp is 1 uur voldoende .. maar ik verdubbelde die waarde

pomp (cartridge vs zfp) maakt echter wel uit, een cartridge moet je eigenlijk erg regelmatig (wekelijks) vervangen .. terwijl een zfp 1x vullen/reinigen voor of na seizoen voldoende is.

sinds dat ik een permanente chloor dispenser buiten het zwembad heb staan is de schommeling minder

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:03:
[...]

Bestway is 20cm dieper in de 4x2 variant.
Vind je ondiep dan prettiger?

Wij zijn juist vanwege de diepte voor Bestway gegaan dit keer.
En diep/ondiep is niet zo relevant, mijn zonne verwarming is gericht op 5-6 kuub bad (max oppervlakte die ik kan benutten) .. en ik houd van een lekker warm bad :) maar niet te heet.

grote / klein bad is denk ik ieder voor zich

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:48
Vraagje heren (en dames),

Ik ben vrij nieuw in de zwembadsector.

3 jaar terug hebben wij een Bestway power steel 282x196x84 gekocht. 3662 Liter.
Perfect zwembad kwa afmetingen voor onze tuin, en een fijne diepte.
We laten deze meestal 3 maand staan. juni, juli & augustus. Niet verwarmd. Wel 24/7 de pomp aan.
En altijd goed de ph waardes in de gaten gehouden.

Op zijn warmst hebben we 33 graden watertemperatuur gehad. Heerlijk. Zitten we er niet in, dan vaak de noppenfolie erop. Vaak dipte de temperatuur naar 23 graden. Niet fijn maar ach kan best!

Dit jaar wil ik voor mijn dochter en vrouw kijken naar het eventueel verwarmen. 30 was namelijk wel wenselijk.
Stel ik koop 2 of 3 van deze BLUE BAY Solarverwarming kappa curve klein Zonnepanelen, zou dit dan voldoende zijn in combinatie met de folie? Wat is jullie ervaring, We hebben zeker 7 uur zon in de tuin waar ze zouden komen te liggen.

Een collega raadde een gasboiler/geiser op propaan aan (via marktplaats voordelig te krijgen). Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 23:37
vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]

[...]

in mijn geval is het een 5,5m ronde prism fram
die toendertijd 800 euro was (ik zie nu dat ze nog maar 400 zijn)

voor 800 euro vind ik 4 jaar wel kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sander12345 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:25:
Vraagje heren (en dames),

Ik ben vrij nieuw in de zwembadsector.

3 jaar terug hebben wij een Bestway power steel 282x196x84 gekocht. 3662 Liter.
Perfect zwembad kwa afmetingen voor onze tuin, en een fijne diepte.
We laten deze meestal 3 maand staan. juni, juli & augustus. Niet verwarmd. Wel 24/7 de pomp aan.
En altijd goed de ph waardes in de gaten gehouden.
24x7 de pomp aan hebben ...is wel overkill vind ik . 1/3de ervan is voldoende
Op zijn warmst hebben we 33 graden watertemperatuur gehad. Heerlijk. Zitten we er niet in, dan vaak de noppenfolie erop. Vaak dipte de temperatuur naar 23 graden. Niet fijn maar ach kan best!

Dit jaar wil ik voor mijn dochter en vrouw kijken naar het eventueel verwarmen. 30 was namelijk wel wenselijk.
Stel ik koop 2 of 3 van deze BLUE BAY Solarverwarming kappa curve klein Zonnepanelen, zou dit dan voldoende zijn in combinatie met de folie? Wat is jullie ervaring, We hebben zeker 7 uur zon in de tuin waar ze zouden komen te liggen.

Een collega raadde een gasboiler/geiser op propaan aan (via marktplaats voordelig te krijgen). Is dat wat?
voor verwarmen heb je best veel energie nodig, als je geld teveel hebt is hout/gas/ 1:1 elektra best een goeie oplossing .. ;)

Voor zonne verwarming heb je mininmaal 0,75 - 1 m2 per 1000 liter nodig, je kan de startpost even erop naslaan voor welke opties er zijn ..

Wil je minder prutsen is een epdm mat denk ik het beste .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, voor wat betreft 38-->32mm adapters: Ik ben toch wat huiverig om in de liner te snijden, ik neem aan dat je dan niet alleen een kraan (met schroefkoppeling?) nodig hebt maar ook losse benodigdheden voor de aansluting zelf (rubberring, welke lijm, is hier ergens een instructie voor te vinden?). Dus ik neig wel gewoon naar die adapterset, die overigens ook wordt aangeboden om 38mm pompen op 32mm baden aan te sluiten. Of is dit echt niet aan te raden? Is een losse kraan niet ook op die adapter te plaatsen?

[...]

Die solarmatten hebben een pompdoorvoer van 8m3 nodig indien ik ze op een plat dak leg, dan kom ik niet uit met die intex sx2100....dan wellicht toch maar met een solarbol naast het zwembad proberen. Heb ik daar nog extra aansluitmateriaal voor nodig? Of zit dit allemaal in een bypass kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Togi schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:23:
[...]

En wat is dan bijvoorbeeld een alternatief voor een intex ZFP? Ik neem aan dat de Bestway pompen vergelijkbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

copywrong1982 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:34:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, voor wat betreft 38-->32mm adapters: Ik ben toch wat huiverig om in de liner te snijden, ik neem aan dat je dan niet alleen een kraan (met schroefkoppeling?) nodig hebt maar ook losse benodigdheden voor de aansluting zelf (rubberring, welke lijm, is hier ergens een instructie voor te vinden?). Dus ik neig wel gewoon naar die adapterset, die overigens ook wordt aangeboden om 38mm pompen op 32mm baden aan te sluiten. Of is dit echt niet aan te raden? Is een losse kraan niet ook op die adapter te plaatsen?
Je kunt met die adapters ook de andere kant op.
Dan heb je set A nodig ipv set B.
Eigenlijk heb je voor alle soorten verloop wel een koppelstuk of verloop op debmarkt

Wat wil je met een losse kraan?
Meestal plaats je 2 kranen. beiden bij het bad. Wil je elders je water knijpen koop je een bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:08:
Voor de Poollab en Home Assistant gebruikers onder ons:

Ben net deze custom_component tegengekomen die je Poollab waardes HA in haalt. Staat standaard in HACS tegenwoordig.

https://github.com/dala318/python_poollab
Dank voor de tip, gelijk toegevoegd. Ook mijn wireless serial server geïnstalleerd en geconfigureerd.
Kan ik mijn Aqua Scenic ook uitlezen via de modbus :P Gaat mij vooral om uitlezen, de risico's nemen wat toe als ik ook via HA ga aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Dennis1812 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:25:
[...]

Je kunt met die adapters ook de andere kant op.
Dan heb je set A nodig ipv set B.
Eigenlijk heb je voor alle soorten verloop wel een koppelstuk of verloop op debmarkt

Wat wil je met een losse kraan?
Meestal plaats je 2 kranen. beiden bij het bad. Wil je elders je water knijpen koop je een bypass.
Ik bedoel ook 2 kranen. In de eerdere post ging het over het plaatsen van een 38mm kraan direct in de liner als ik het goed begrijp (met snijden). ik neem aan dat ik daarvoor dan een losse 38mm koppeling nodig heb? en dan daarop een 38mm kraan: https://www.heuts.nl/intex-10747-intex-afsluiter-compleet

Met losse kraan bedoel ik dus een kraan los op een verloopstuk van 32 naar 38mm indien ik niet wil snijden. Als ik die intex verloopstukken bekijk is dat dan van 32mm middels een schuifkoppeling naar 38mm waar dan een schroefdraad op zit. Als ik daar weer bovenstaande kraan opzet lijkt mij wel dat dat geheel van verloopstuk en kraan nogal uitsteekt/hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb een klein bakje met extra slangklemmen,teflontape, talkpoeder, vasiline reparatie lijm en reparatie lapjes die bij het zwembad komen .. en extra stuk slang(en)

De keren dat ik het nodig had was ik blij dat ik het bij de hand had .. en een steentje onder de liner of een kat is net zo "gevaarlijk" ..

midden in het seizoen zijn dat soort spullen moeilijk te vinden (afhankelijk natuurlijk) en lange levertijden is ook niet fijn.
copywrong1982 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:34:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie, voor wat betreft 38-->32mm adapters: Ik ben toch wat huiverig om in de liner te snijden,
Dat je huiverig bent snappen we allemaal.
ik neem aan dat je dan niet alleen een kraan (met schroefkoppeling?) nodig hebt maar ook losse benodigdheden voor de aansluting zelf (rubberring, welke lijm, is hier ergens een instructie voor te vinden?).
je lijmt niet!!!

Je steekt deel A van de 1ne kant erin (na uitsnijden) en dan andere kant rubber + plastic ring (vast is vast) bij "winter' opbergen gewoon andere kant op werken.

je ziet hier (onderzijde van het plaatje) .. rubberen ringen, de schroef delen en dan de "zwembad kant"
ik smeer de rubberen ringen in met vasiline al is de vasiline echt optioneel ..

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JANJ9P82m9m2/pAp9q2/550x333.jpg
Dus ik neig wel gewoon naar die adapterset, die overigens ook wordt aangeboden om 38mm pompen op 32mm baden aan te sluiten. Of is dit echt niet aan te raden? Is een losse kraan niet ook op die adapter te plaatsen?
32-38 mm scheelt "iets" betreft water druk/snelheid maar voor het grote plezier maakt het eigenlijk niet zoveel uit

je kan goedkoper/andere producten gebruiken, dat resulteert eigenlijk in een slecht hobbybob browsel dat namelijk lastig lek vrij te krijgen is. en een klein lek resulteert in "vaker bijvullen" .. kan ik je uit ervaring zeggen.
[...]
Die solarmatten hebben een pompdoorvoer van 8m3 nodig indien ik ze op een plat dak leg, dan kom ik niet uit met die intex sx2100....dan wellicht toch maar met een solarbol naast het zwembad proberen. Heb ik daar nog extra aansluitmateriaal voor nodig? Of zit dit allemaal in een bypass kit?
mijn epdm matten liggen op 3m hoogte (6m3 zfp) als het zwembad 1maal gevuld is dan ontlucht ik de pomp en zet de bijpas op "circulatie zonder verwarmen" .. totdat het lucht eruit is. dan zet ik de verwarming erbij ..

Het duurt 5 minuten voordat de lucht dan helmaal uit het systeem is, (wat je omhoogpompt moet ook naar beneden en dat is een zuigende kracht) in praktijk verlies je "beetje druk" ..

Zie het als een mobiele airco, zet die in je wc .. en die wc is binnen 2 minuten een koelkast.. maar in je woonkamer duurt dat uren om het alleen maar behagelijk te maken. (van 40 graden naar 28 bv)
Terwijl als je een constante temp aanhoud van - 3 graden versus buiten verbruik je veel minder energie ..

met een zwembad is dat precies eender, maar hier gebruik je de zon om een element te verwarmen en de flow ontrekt de warmte, daarbij is de een delta T van 0,2 graden voldoende over 7 uur om het zwembad per uur met een graad of 1 a 2 te verhogen..

met wisselend weer (koude nachten) is het "lastiger" .. want zwembad koelt redelijk af .. ik voeg 8 graden toe, en de nacht haalt er 4 af .. na 3-4 dagen is het aangenaam genoeg als het weer constant blijft ..
met zwoele nachten word het water al snel vies warm

ik heb bollen niet geprobeerd (ben er geen fan van) , hier in dit topic zijn er ervarings deskundigen .. blader eens door de foto's verhalen zou ik zerggen ..

voor mij is het ideaal op een dak van een gebouw (koelt het gebouw af) en verwarmt de zwembad ermee.
voorheen (zonder mat) kon in de schuur niet betreden .. met epdm mat is het een koeler dan het huis. en zit ik er ook zomers graag te werken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
copywrong1982 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Ik bedoel ook 2 kranen. In de eerdere post ging het over het plaatsen van een 38mm kraan direct in de liner als ik het goed begrijp (met snijden). ik neem aan dat ik daarvoor dan een losse 38mm koppeling nodig heb? en dan daarop een 38mm kraan: https://www.heuts.nl/intex-10747-intex-afsluiter-compleet

Met losse kraan bedoel ik dus een kraan los op een verloopstuk van 32 naar 38mm indien ik niet wil snijden. Als ik die intex verloopstukken bekijk is dat dan van 32mm middels een schuifkoppeling naar 38mm waar dan een schroefdraad op zit. Als ik daar weer bovenstaande kraan opzet lijkt mij wel dat dat geheel van verloopstuk en kraan nogal uitsteekt/hangt?
De kraan hangt inderdaad een beetje na montage, en ja je kan zowel schroef slang als "schuifslang" gebruiken

Er zit een airator op (ik gebruik het alleen als ik het water wil afkoelen (nooit) of als er teveel chloor in zit (ook nooit)

op de afzuiger kan je een skimmer aansluiten, zo'n loshangende) al heeft dat bij mij niet echt positief resultaat) .. of een waterstorzuiger (yeah accu dingus)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06
copywrong1982 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Met deze set heb je alles bij elkaar om 38mm-slangen direct op je bad aan te sluiten. Je neemt de grote rubberen ring hiervan, houdt deze om je huidige tuitje van de in- en uitgang, tekent de binnenkant hiervan af en snijdt dit deel eruit. Dan druk je de boel erdoor, draait het aan en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 22:21
neemerci schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Ik zou eerst je ph meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:53

xces

To got or not to got..

Pieterve schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:21:
Ik heb sinds gisteren een w'eau mini warmtepomp.
Deze maakt een tikkend geluid, ik denk dat de fan tegen iets aan de binnenkant aantikt.
Enig idee of dit zelf te maken is?

ik heb de verkoper al gecontacteerd voor meer info
Ik kan je niet helpen maar ik zag dat je dit zelfde bericht in het zwembad automatiseringstopic had geplaatst. Ik denk dat je hier sneller antwoord gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:53

xces

To got or not to got..

vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:39:

...

Voor mij is het ideaal op een dak van een gebouw (koelt het gebouw af) en verwarmt de zwembad ermee.
voorheen (zonder mat) kon in de schuur niet betreden .. met epdm mat is het een koeler dan het huis. en zit ik er ook zomers graag te werken.
Ik heb ook ooit EPDM matten gehad, toen stond er nog een boom in de tuin dus effectief waren ze niet.

Nu is de boom weg en mijn dak vergroot naar ongeveer 20m2 ivm een aanbouw en ligt er zwart dakleer op. Misschien toch maar eens kijken of ik weer naast mijn WP EPDM matten ga gebruiken nu ik een bad van >15 kuub heb. Gratis warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:45:
[...]

De kraan hangt inderdaad een beetje na montage, en ja je kan zowel schroef slang als "schuifslang" gebruiken

Er zit een airator op (ik gebruik het alleen als ik het water wil afkoelen (nooit) of als er teveel chloor in zit (ook nooit)

op de afzuiger kan je een skimmer aansluiten, zo'n loshangende) al heeft dat bij mij niet echt positief resultaat) .. of een waterstorzuiger (yeah accu dingus)
Ok tnx. De epdm matten gaan het voorlopig niet worden, ik ga het eerst proberen met een solarbol (niet ideaal maar tenminste iets..., en ik kan het redelijk makkelijk plaatsen)

ik kom dan op de volgende boodschappenlijst uit (waarmee ik mijn originele budget al verdrievoudig :)):

• Intex Prism Frame 400x200x100 set
• Intex ZFP SX2100 6m3/h
• Intex aansluitset deluxe 38mm (dan toch maar snijden gok ik...)
• Intex Solar cover 400 x 200
• Intex 400x 200 afdekzeil
• Chloordispenser summer fun
• Chloortabletten | Pool power | Traag oplosbaar (200 grams, 5 stuks)
• W'eau solar bol - tot 10 m3
• Kokido bypass kit voor zwembadverwarming
• Aqualoon Filterbolletjes 700 gram
• matten/vloertegels (Action?)
• W'eau zwembad bodemvilt - 460 x 460 cm - 200g/m2
• Intex ZR200 zwembadstofzuiger?
• Kokido diepte schepnet Heavy Duty
• Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter (ph plus/min en teststrips)

Is de kodiko bypass kit geschikt? en dezelfde vraag voor de zwembadstofzuiger...er is ook een zr100 zag ik. wellicht om het budget te drukken een loshangende skimmer ipv stofzuiger? Is die wel te koppelen op die 38mm aansluiting?

Daarnaast nog een vraag die me zojuist invalt. Het tarras waar het zwembad komt te staan heeft een verloop van ongeveer 5cm op die 4 meter zwembad, Is dat heel ernstig? kan dast geen kwaad of kan ik dat oplossen met tegels onder een kant van de framepoten te plaatsen? Of heeft dat geen doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Een skimmer is geen vervanging van een stofzuiger. Dat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 11:30

Bergie

Lekker belangrijk...

copywrong1982 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Daarnaast nog een vraag die me zojuist invalt. Het tarras waar het zwembad komt te staan heeft een verloop van ongeveer 5cm op die 4 meter zwembad, Is dat heel ernstig? kan dast geen kwaad of kan ik dat oplossen met tegels onder een kant van de framepoten te plaatsen? Of heeft dat geen doel?
Het lijkt me voor het zwembad niet direct een probleem worden maar het water zal aan de lage kant natuurlijk sneller over de rand klotsen. Als je dat niet wilt moet er dus minder water in het bad.
En om nou een heel zandbed op je terras te storten is ook niet helemaal de bedoeling denk ik :D
Ik denk dat ik het er gewoon op zou gokken. Mocht het toch niet bevallen laat je het hele zaakje weer leeglopen (ja, is zonde van het water maar die paar kuub is ook zo weer gevuld) en verzin je dan een oplossing met extra tegels oid (al wil je de bodem natuurljk het liefst wel weer vlak hebben)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
copywrong1982 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:32:
[...]

ik kom dan op de volgende boodschappenlijst uit (waarmee ik mijn originele budget al verdrievoudig :)):

• Intex ZFP SX2100 6m3/h

Is de kodiko bypass kit geschikt? en dezelfde vraag voor de zwembadstofzuiger...er is ook een zr100 zag ik. wellicht om het budget te drukken een loshangende skimmer ipv stofzuiger? Is die wel te koppelen op die 38mm aansluiting?

toon volledige bericht
Ik zou zelf die stofzuiger laten voor wat het is en gewoon eentje nemen die je op de aanvoer van je pomp aansluit, werkt vele malen beter (imho en ervaring) dan zo'n accu ding. En inderdaad de skimmer is geen vervanger voor een stofzuiger...De skimmer vangt (skimmed) drijvend vuil denk blaadjes, vliegen e.d. klein haar, zand e.d. zuig je op.

Waarom bodemvilt en vloertegels? Alleen vloertegels er onder werkt ook gewoon. Ik zou daar geen 5cm mee opvangen, dat is best een flink verloop. (of bedoel je 'gewone betontegels ')?

Die bypass.. die wil je gebruiken voor? Je verwarming? Dat werkt wel, al vind ik de kwaliteit een beetje mwah (zo'n zelfde kraan kreeg ik ook ergens bij..) , je kan ook gewoon even kijken bij een PVC boer naar wat kogelkranen en wat PVC meer is 't niet. Maak je direct een aftakking voor je stofzuiger naar je pomp ;-)

Dan haal je de Intex Deluxe schoonmaak set voor 20 euro en ben je klaar: steel, slang, verschillende soorten stofzuigermonden (voor aan pomp) borstel (aanslag krijg je toch) en een fijnmazig schep net.. Kun je die Kokido Heavy Duty ook lekker laten zitten.

Of je nu 32 of 38mm gebruikt zou mij serieus niet uit maken.. 32mm schuifslang krijg je echt wel waterdicht, desnoods even met een stukje rubber er bij. Vind je t toch niets kom je echt dit seizoen wel door en pas je volgend jaar aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
dizzytal schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Ik zou zelf die stofzuiger laten voor wat het is en gewoon eentje nemen die je op de aanvoer van je pomp aansluit, werkt vele malen beter (imho en ervaring) dan zo'n accu ding. En inderdaad de skimmer is geen vervanger voor een stofzuiger...De skimmer vangt (skimmed) drijvend vuil denk blaadjes, vliegen e.d. klein haar, zand e.d. zuig je op.

Waarom bodemvilt en vloertegels? Alleen vloertegels er onder werkt ook gewoon. Ik zou daar geen 5cm mee opvangen, dat is best een flink verloop. (of bedoel je 'gewone betontegels ')?

Die bypass.. die wil je gebruiken voor? Je verwarming? Dat werkt wel, al vind ik de kwaliteit een beetje mwah (zo'n zelfde kraan kreeg ik ook ergens bij..) , je kan ook gewoon even kijken bij een PVC boer naar wat kogelkranen en wat PVC meer is 't niet. Maak je direct een aftakking voor je stofzuiger naar je pomp ;-)

Dan haal je de Intex Deluxe schoonmaak set voor 20 euro en ben je klaar: steel, slang, verschillende soorten stofzuigermonden (voor aan pomp) borstel (aanslag krijg je toch) en een fijnmazig schep net.. Kun je die Kokido Heavy Duty ook lekker laten zitten.

Of je nu 32 of 38mm gebruikt zou mij serieus niet uit maken.. 32mm schuifslang krijg je echt wel waterdicht, desnoods even met een stukje rubber er bij. Vind je t toch niets kom je echt dit seizoen wel door en pas je volgend jaar aan..
toon volledige bericht
Ah die tip van vilt en matten kreeg ik eerder van @vso : matten zorgen dat je de stenen niet voelt, en vilt kun je makkelijker de liner verschuiven tijdens het vullen voor een gladde vloer. Maar dat is idd wel ook weer wat besparing. Ik bedoelde een stoeptegel idd (liever niet nastuurlijk ivm scherpe randjes. Wellicht dat ik wel 1 a 2 cm kan corrigeren aan een kant met de zwembadmatten.

Ik dacht dat die pompstofzuigers matig werkten, is idd een goedkopere optie.

De bypass is idd voor de solarbol (en wellicht later voor een ander type verwarming. Voor zover ik heb begrepen pompt je pomp het water anders wellicht te snel door de verwarming heen en kun je deze met de bypass ook knijpen? Of is dat niet nodig voor die solarbol? Ik kan me voorstellen dat het knijpen je flow ook behoorlijjk belemmerd? Hoe hou je in de gaten wat de ideale flow is, en zorg je ervoor dat je pomp bijvoorbeeld niet in storing gaat? Is een pomp met minder capaciteit dan wellicht niet gewoon slimmer?

nogmaals: nul ervaring :), ik probeer gewoon even eea duidelijk te krijgen en meteen het juiste te bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door copywrong1982 op 22-05-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ik heb een frequentieregelaar op mijn ZFP.
Is er een manier om te meten hoeveel m3 de pomp doet? Want hij draait natuurlijk langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk vind ik een pomp zuiger heel irritant. Extra slangen en gedoe.
En de zuigkracht is natuurlijk afhankelijk van de kracht van je pomp.

Ik zou mijn Kokido Telsa niet meer willen inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Dennis1812 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:53:
Persoonlijk vind ik een pomp zuiger heel irritant. Extra slangen en gedoe.
En de zuigkracht is natuurlijk afhankelijk van de kracht van je pomp.

Ik zou mijn Kokido Telsa niet meer willen inleveren.
Die is inderdaad geweldig, de zwembad robot van Kokido werkt ook fijn, wel wat prijzig.

https://www.toppy.nl/prod...wembadrobot-met-accu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Denk dat ik dat er niet doorheen krijg bij mijn vrouw met ons 4x2 badje. Al klinkt het top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Nog een vraagje: Als ik het zwembad opwaardeer van 32 naar 38mm met de intex deluxe aansluitset, heb ik natuurlijk ook 38mm slangen naar de pomp en overige onderdelen (chloordispensor, solarbol) nodig. Welke slangen kan ik daar het beste voor pakken? Ik zie dat de meeste slangen voor slangklemmen geschik zijn, maar die intex kranen op de 38mm aansluitset zijn schroefverbindingen...kan ik ook eenvoudig schroeverbindingstukken op die slangen zetten? of kan ik dan het beste gewoon met de standaard 38mm intex slangen werken?

edit: volgens mij worden er al 2 slangen meegeleverd met de pomp zie ik, nevermind.

[ Voor 14% gewijzigd door copywrong1982 op 22-05-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Glaslijn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:36:
[...]
Kan ik mijn Aqua Scenic ook uitlezen via de modbus :P Gaat mij vooral om uitlezen, de risico's nemen wat toe als ik ook via HA ga aansturen.
Nou, was nog even beetje puzzlen qua configuratie, maar eerste sensor geconfigureerd en maar eens standaard basis metertje van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXzyXmG8BeNfyabLty9g7I2BXF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4ncOpF41AMQHrHz7Xji7Y3j.png?f=fotoalbum_large

De echte layout en presentatie van de temperatuur is voor latere zorg. Begin is er :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bij cranenbroek kan je veel dingen goedkoper halen (zeker zwembadchemicalien) ze smeren je alles aan als je wat vraagt bij een verkoper. nu het seizoen aantrekt is het uiterraard wat duurder dan na het seizoen wanneer het magazijn leeg moet.
Ok tnx. De epdm matten gaan het voorlopig niet worden, ik ga het eerst proberen met een solarbol (niet ideaal maar tenminste iets..., en ik kan het redelijk makkelijk plaatsen)

• Intex ZFP SX2100 6m3/h
korte zeilspanners met "tafelkleed" houders voor de tuintafel/camping tafel) zijn bij elk zwembad aan te raden. maar te harde wind kan het wel weer stuk trekken.

intex solar (bubbelfolie/afdekzeil) wel nodig maar zorg dat je het ook ergens op een stang kan laten drogen ofzo wanneer zwembad benut word.. (kan bron voor alg zijn)
bij de chloor dispenser wil je wel een "oliefilter tang hebben" maakt losdraaien een stuk eenvoudiger ;)
je hoeft hem niet helemaal open te zetten, je krijgt een stoot chloor als je hem open zet (je ruikt hem even)

voor het bijvullen is het prettig de kranen dicht (of boven de waterlijn houden)
je wilt 1 blok per 10-dagen tot eind augustus/september ? er zijn ook kleinere die voldoen ook goed (geen poeder)

+ je hebt snel oplosbaar nodig + chloordrijver om bij te sturen (als het weer omslaat bv) of als je "veel' kinderen hebt .. dan doe je een snel tabletje per persoon die er die dag in is geweest .. of 3-4 bij omslaand weer en zet de pomp aan voor paar uur..

chloor gaat "hard' ..de rest niet zo erg

ph + of ph - (zie startpost) ik heb ph - en de rest doe ik met sodazout (vaat wasser meuk) eerst in een emmer met zwembad watter dan rond de rand..) klein potje doe je eeuwen mee
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

Deze is beter, (het eigenlijk om de kranen( en schroefdraad is helaas niet altijd hetzelfde .. je kan ook kijken bij pvc-web-dealers je zoekt 40/50mmm / (?? inch) buis diameter en neem 45graden bochten waar mogelijk. ik heb zelf standaard pvc buis gepakt en als je "griffon" lijm pakt genoeg smeren aan beide zijdens 1/4de draaien tijdens "verlijmen" overbodige gelijk met keukenpapier weghalen.

Belangrijkste .. houd rekening dat je wellicht de zaag erin wilt zetten (at some point in time) dus houd minimaal 10-15cm "buis" tussen delen zodat je altijd genoeg vlees hebt om iets anders erop te zetten.
kan, dikker is beter maar die dunne zijn voldoende
kies een schepnet/bezem combo (goedkoop setje)
Teststrips die 2-3 dingen meten zijn goed, in het begin meet je veel daarna zwakt het af. belangrijker is te onthouden dat troebel water eigenlijk te weinig pompen/chloor betekend .. en minimaal 2 uur pompen voordat je weer meet ...
en dezelfde vraag voor de zwembadstofzuiger...er is ook een zr100 zag ik. wellicht om het budget te ?
Skimmer zou ik persoonlijk vermijden, het is eerder een luxe item, en ja ze zijn te koppelen maar doe dat als de kinderen groter zijn (aka 1 a 2 jaar verder)

De (accu)handpomp .. tja je gebruik het alleen om niet te fijn spul van de bodem te halen .. en als het voetenbadje gebruikt word is dat 1x per maand ?

in mijn rond zwembad ga ik met de schepnet een "draaikolk" maken, (nadat ik de wanden gebezemt heb) en dan na 30min pak ik de stofzuiger om dat kleine beetje op te zuigen uit het midden.. (zeker als de bodem rimpel vrij is)
tegels/plankjes onder de poten is wel nuttig ja 5cm is te veel let op dat het de liner niet raakt met de punt van de steen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:58:

[...]

bij de chloor dispenser wil je wel een "oliefilter tang hebben" maakt losdraaien een stuk eenvoudiger ;)
je hoeft hem niet helemaal open te zetten, je krijgt een stoot chloor als je hem open zet (je ruikt hem even)

voor het bijvullen is het prettig de kranen dicht (of boven de waterlijn houden)

[...]

je wilt 1 blok per 10-dagen tot eind augustus/september ? er zijn ook kleinere die voldoen ook goed (geen poeder)

+ je hebt snel oplosbaar nodig + chloordrijver om bij te sturen (als het weer omslaat bv) of als je "veel' kinderen hebt .. dan doe je een snel tabletje per persoon die er die dag in is geweest .. of 3-4 bij omslaand weer en zet de pomp aan voor paar uur..

chloor gaat "hard' ..de rest niet zo erg

ph + of ph - (zie startpost) ik heb ph - en de rest doe ik met sodazout (vaat wasser meuk) eerst in een emmer met zwembad watter dan rond de rand..) klein potje doe je eeuwen mee
toon volledige bericht
Oh ik dacht dat die 200gram tabletten ongeveer 10 dagen meegingen? Ik dacht dus met 5 tabletten even een maandje vooruit te kunnen en dan bij te bestellen? Waarom zou je kleinere pakken in die dispenser? die chloorshock en ph+ en - check, moet ik dan idd ook nog halen.

[...]

https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

Deze is beter, (het eigenlijk om de kranen( en schroefdraad is helaas niet altijd hetzelfde .. je kan ook kijken bij pvc-web-dealers je zoekt 40/50mmm / (?? inch) buis diameter en neem 45graden bochten waar mogelijk. ik heb zelf standaard pvc buis gepakt en als je "griffon" lijm pakt genoeg smeren aan beide zijdens 1/4de draaien tijdens "verlijmen" overbodige gelijk met keukenpapier weghalen.

Belangrijkste .. houd rekening dat je wellicht de zaag erin wilt zetten (at some point in time) dus houd minimaal 10-15cm "buis" tussen delen zodat je altijd genoeg vlees hebt om iets anders erop te zetten.
Ok dat kan ik idd ook zelf maken, is meer het gemak van alles bij elkaar. Die kranen bij een pvc boer zijn ook niet heel goedkoop zie ik, je bespaart een paar tientjes idd. Wel goede tip van die lengte. Bij die kit zitten 10cm 50mm stukjes, die kan ik vervangen door iets langere.

Overigens wat me opvalt (en wellicht is dat normaal), die bypass kit gebruikt overal die verloopstukken van 50mm naar 32/38mm thules en de slang wordt dan geklemd. Ik zag op toppy.nl bv ook verloopstukken van 50mm naar 1,5" schroef (dat is toch 38mm?), dan kun standaard slangen met schroefverbindingen gebruiken? Of matchen die schroefdraden van Intex slangen vaak niet op dat soort koppelingen?

Is een klem voldoende om het waterdicht te krijgen? Komt er geen rubber oid om de slang om beschadigingen te voorkomen? en aan de binnenzijde van de slang? Hoe dicht je die koppeling goed af, of is die klem alleen echt voldoende?

[...]

kan, dikker is beter maar die dunne zijn voldoende
Ik heb de 38,5 x 38,5 tegels van de action nu, die zijn 1 cm dik. je hebt ook 50x50 maar die zijn idd maar 4,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn 200g gaan echt langer mee dan 10 dagen. Soms ruim een maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
copywrong1982 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Ok dat kan ik idd ook zelf maken, is meer het gemak van alles bij elkaar. Die kranen bij een pvc boer zijn ook niet heel goedkoop zie ik, je bespaart een paar tientjes idd.
Je hebt dan over t algemeen wel een veel betere kwaliteit hoor, gaat dus 'dubbel op'
Is een klem voldoende om het waterdicht te krijgen?
In principe kun je die 32mm (en andere) slangen gewoon waterdicht krijgen zonder gekkigheid, jaren zo mee gedraaid. Nogmaals; imho hoef je die 'upgrade' naar 38mm helemaal niet direct te doen.. verschil ga je echt niet merken in de praktijk. Bij 't meeste zitten slangen er bij, gebruik eerst even die scheelt je weer (extra 38mm slang of 50mm pvc te kopen)

Sluit eerst alles een aan, kijk waar je wat neerzet, want misschien ga/wil je nog schuiven, zet 't een seizoen neer en kijk dan eens of je niet wat permanenter wil maken, met bijv 50mm pvc, ingegraven leidingen naar je pomp noem maar op.. voorbeelden genoeg in dit topic..

my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
dizzytal schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Je hebt dan over t algemeen wel een veel betere kwaliteit hoor, gaat dus 'dubbel op'

[...]

In principe kun je die 32mm (en andere) slangen gewoon waterdicht krijgen zonder gekkigheid, jaren zo mee gedraaid. Nogmaals; imho hoef je die 'upgrade' naar 38mm helemaal niet direct te doen.. verschil ga je echt niet merken in de praktijk. Bij 't meeste zitten slangen er bij, gebruik eerst even die scheelt je weer (extra 38mm slang of 50mm pvc te kopen)

Sluit eerst alles een aan, kijk waar je wat neerzet, want misschien ga/wil je nog schuiven, zet 't een seizoen neer en kijk dan eens of je niet wat permanenter wil maken, met bijv 50mm pvc, ingegraven leidingen naar je pomp noem maar op.. voorbeelden genoeg in dit topic..

my 2 cents.
toon volledige bericht
Ok duidelijk. Maar vanuit een kosten oogpunt hoef ik het ook niet te laten, het kost me een keer 37 euro voor die 38mm aansluitset. De pomp, solarbol en dispenser (die laatste weet ik nu even niet zeker) worden ook geleverd met 38mm slangen. Als ik op 32 mm blijf heb je sowieso verloopstukken nodig toch?

En ik ben wel vaak van bestel maar alles in een keer goed ;). Maar begrijp je punt, grote kans dat ik gedurende het seizoen idd erachter kom dat ik eea wil aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
copywrong1982 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Ok duidelijk. Maar vanuit een kosten oogpunt hoef ik het ook niet te laten, het kost me een keer 37 euro voor die 38mm aansluitset. De pomp, solarbol en dispenser (die laatste weet ik nu even niet zeker) worden ook geleverd met 38mm slangen. Als ik op 32 mm blijf heb je sowieso verloopstukken nodig toch?

En ik ben wel vaak van bestel maar alles in een keer goed ;). Maar begrijp je punt, grote kans dat ik gedurende het seizoen idd erachter kom dat ik eea wil aanpassen.
Waar en of je verloop nodig bent hangt er een beetje vanaf. Bijv. bij de Kidoki in-line chloordispenser die ik had zat een aansluiting die van 32-38 ging.. (zeg maar een soort vast verloop) daar prik je dus beide slangen op.. als je dan het 32mm stuk er niet afhaalt... maakt 't qua flow nog niet uit. (die maak je ook gewoon vast met klemmen)

Ik weet niet welke Summerfun chloordispenser je hebt, maar met een beetje 'mazzel' zitten daar soort gelijke verloopjes bij.. Geldt voor heel veel van dat zwembad spul, 't meeste is gewoon 32-38mm, dus sluit je waarschijnlijk net zo makkelijk aan met 32 en 38 door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
copywrong1982 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:22:
[...]
Oh ik dacht dat die 200gram tabletten ongeveer 10 dagen meegingen? Ik dacht dus met 5 tabletten even een maandje vooruit te kunnen en dan bij te bestellen? Waarom zou je kleinere pakken in die dispenser?
het is meer erop wijzen dat je "voldoende" hebt voor het seizoen ;) en poeder of andere "vervangingen" zijn minder handig .. traag chloor wil je niet los in een drijver hebben (witte plekken op de liner met pech) .. vandaar het buitenboord ding ..
Ok dat kan ik idd ook zelf maken, is meer het gemak van alles bij elkaar. Die kranen bij een pvc boer zijn ook niet heel goedkoop zie ik, je bespaart een paar tientjes idd. Wel goede tip van die lengte. Bij die kit zitten 10cm 50mm stukjes, die kan ik vervangen door iets langere.
keuzes :)
Overigens wat me opvalt (en wellicht is dat normaal), die bypass kit gebruikt overal die verloopstukken van 50mm naar 32/38mm thules en de slang wordt dan geklemd. Ik zag op toppy.nl bv ook verloopstukken van 50mm naar 1,5" schroef (dat is toch 38mm?), dan kun standaard slangen met schroefverbindingen gebruiken? Of matchen die schroefdraden van Intex slangen vaak niet op dat soort koppelingen?
Schroefdraad kan het zelfde zijn maar wees bewust van "fijn" versus "grof" schroefdraad..

tip: Wellicht is het beter een schematische tekening te maken :? gewoon om het voor je zelf duidelijk te maken / af te kruizen etc ..

Voordeel wat je nu hebt (teminste ik hoop zo) is dat je als het zwembad staat + kranen en pomp met "schroefslang" .. je in elk geval een start set hebt. de rest kan je op je gemak ertussen zetten.
Is een klem voldoende om het waterdicht te krijgen? Komt er geen rubber oid om de slang om beschadigingen te voorkomen? en aan de binnenzijde van de slang? Hoe dicht je die koppeling goed af, of is die klem alleen echt voldoende?
Wijst zichzelf, vast is vast maar zet je teveel kracht willen de plastic varianten breken, ik gebruik teflon tape als er te veel speling nog is (lees water lekkage), alles lekvrij is het doel .

beter "te los" en later aandraaien dan teveel kracht en stuk draaien.
Ik heb de 38,5 x 38,5 tegels van de action nu, die zijn 1 cm dik. je hebt ook 50x50 maar die zijn idd maar 4,5mm.
keuzes :) ik heb 80x80 bij cranenbroek en zijn 4mm maar je merkt het verschil op tussen de matten zoiezo en stenen / zand .. hoe dik/dun ze ook zijn. met 80cm erboven op (lees veel gewicht) zijn ze allemaal toch veerbaar genoeg en dat is prettiger dan direct stenen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:13:

[...]

Schroefdraad kan het zelfde zijn maar wees bewust van "fijn" versus "grof" schroefdraad..

tip: Wellicht is het beter een schematische tekening te maken :? gewoon om het voor je zelf duidelijk te maken / af te kruizen etc ..

Voordeel wat je nu hebt (teminste ik hoop zo) is dat je als het zwembad staat + kranen en pomp met "schroefslang" .. je in elk geval een start set hebt. de rest kan je op je gemak ertussen zetten.
Als ik het goed zie ga ik op zon standaard bypasskit ook nog twee extra koppelingen nodig hebben om de ZFP er direct met intex schroefkoppelingen (want die zitten bij de pomp) op te zetten: Dat wordt uiteraard ook weer los verkocht: "Intex warmtepomp aansluitset 38/50 mm".

Ik twijfel nu ook weer over de solarbol, wellicht toch maar meteen voor de WP gaan :). Even lief naar de vrouw kijken. Is de W'eau Mini Inverter 20 Plus zwembad warmtepomp - 4,5 kW voldoende voor 6800 liter? wellicht ooit in de toekomst een 1,22 bad van 8500 liter...? Hoe kort mag die op het zwembad staan? Ik heb een hoekje van ongeveer een beter breed beschikbaar ongeveer 1m van het zwembad. Ik ga er even we vanuit dat die gewoon in weer en wind buiten kunnen staan?

Ik ga iig alles (inclusief bypass) al bestellen en dan denk ik alleen nog even na over die warmtebron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou voor de 6kW gaan, zeker met je bad upgrade in gedachten.
Ik heb de 6kW staan en zou niet lager willen.
Dit is soms al lang wachten en veel op max draaien.
Je hebt liever soms wat over capaciteit.

Bij mij staat hij ook maar ~50cm van het bad. Uiteraard in weer en wind. Behalve winters. Gaat in september weer naar zolder. (Zie er nu al tegenop. Wat een zwaar ding is het.. zeker 2 trappen op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Dennis1812 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:05:
Ik zou voor de 6kW gaan, zeker met je bad upgrade in gedachten.
Ik heb de 6kW staan en zou niet lager willen.
Dit is soms al lang wachten en veel op max draaien.
Je hebt liever soms wat over capaciteit.

Bij mij staat hij ook maar ~50cm van het bad. Uiteraard in weer en wind. Behalve winters. Gaat in september weer naar zolder. (Zie er nu al tegenop. Wat een zwaar ding is het.. zeker 2 trappen op)
Ik ga er eens over denken. Ik vind de meerprijs voor de 4,5 en 6 tov de 3 bijvoorbeeld ook gering als naar capaciteit kijkt. Kon nu een 2ekans solarbol bij toppy (retourproduct) krijgen met korting dus ik ga dat eens proberen. Mocht het echt tegenvallen komt die WP er denk ik snel (met risico op leveringsissue in hoogseizoen natuurlijk). De bypass heb ik iig al, dus is makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je ruimte genoeg hebt kan je je solarbal ertussen houden. Hoe warmer het water is wat aankomt bij de WP hoe warmer het daar ook weer weggaat.

Dus bad --> ZFP --> Solar --> WP --> chloorsluis --> bad

Skimmer/fontein of andere accesoires of bypasskits mag je zelf invullen. het is dat je een idee hebt wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:23:
Als je ruimte genoeg hebt kan je je solarbal ertussen houden. Hoe warmer het water is wat aankomt bij de WP hoe warmer het daar ook weer weggaat.

Dus bad --> ZFP --> Solar --> WP --> chloorsluis --> bad

Skimmer/fontein of andere accesoires of bypasskits mag je zelf invullen. het is dat je een idee hebt wat je kan doen.
Erhm nee

Dit is "slecht advies" (maar wel logisch in gedachte ;) ) de uitleg:
A --> Warm(er) water neemt minder goed warmte op dan "koud' water
B--> een WP b is veel "dynamischer" in energie verbruik en is eigenlijk beter om de temp "constant' te houden, de enorme "prijs" tijdens verbruik zit hem in in het opwarmen van "koud" naar "behagelijk" water.
C--> @copywrong1982 de solar bol heeft 99,9999% kans geen 40mm pijp en kan je maar beperkt waterflow doorheen doen met alle afstel gevolgen van dien, denk hierbij aan 2-5 in serie met enorme effort in fijn afstelling.
MAAR: wat @Dennis1812 wel goed heeft is de volgorde, want je WP hoeft minder hard te werken en zal dus enigsinds energie zuiniger werken als de solar oplossing warmte toevoegt.

Als je heel erg effectief met je energie om wilt gaan, doe je 3-4 dagen met solar overdag je bulk van het zwembad water opwarmen. zeg van 15 graden naar 21-25 met ongeveer 8 graden + overdag en snachts verlies je 4-5 graden.. en bij dag 3 a 4 zet je de WP erbij aan.

in deze gevallen zou je denk ik al willen denken aan elektronische kleppen (overkill :) )

voor solarbollen wil je ook 2x een Y splitsing hebben en 2 -4 kogel kranen, 99% van de flow zal direct naar je WP gaan, omdat de slang van een solar bol kleiner is .. zal je dus moeten spelen met de stand van de kogelkraan (1 van de 4) om genoeg water door de solar bol te laten vloeien .. de andere 3 kranen zijn simpel weg om de "flow" te stoppen bij onderhoud (rechts boven kan je filteren op plaatjes) en in 1 van de topics heeft iemand ooit dit al in elkaar geknutseld .. gewoon plaatjes kijken dus.

EPDM matten kan je ook hierom niet te lang/te breed maken in combinatie met "een" pomp, ze moeten op elkaar afgesteld zijn maar zijn iets "flexibeler..

Mijn meest ideale setup is dat je het met een woninig "koeling" combineert .. dus bv tussen de buitenunit van je airco ofzo plaatst of gewoon een epdm mat tegen de wand of c,q op een dak .. omdat je daarmee effectief niet alleen de zon "warmte' pakt maar ook de "hitte" van het object zelf .

bij een airco heb je dus een "bijpas" die net voor de buitenunit zit, het zwembad water (heat exchanger) zorgt ervoor dat je buitenunit minder energie vreet (stiller is) en het zwembad water kan "constanter" zijn. ik vermoed dat het best ook met een cv warmtepomp kan werken ..

enige is dat de RVS heat exchanger niet cheap is wegens dat je chloorwater natuurlijk erg corrosief is.

misschien overbodig maar: ik ben niet tegen zwembad heatpumps, ik zou voor solarbollen eerder een aparte pomp/slang setup (je kan geen 2 pompen in 1 slang circuit kwijt) en bv meer kijken naar een extern pompje die aan kan zuigen ofzo . (maakt het weer prijzig en "diy")

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste