Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29

Fanta

FordPerformance™️

Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:36:
Hier ook een nieuwe zwembad hobby erbij sinds dit seizoen. Nu nog vechten met het standaard Intex C330 pompje. Vooral omdat ik uit principe nu niet de dubbele prijs voor een ZFP wil neerleggen. Maar ook omdat ik twijfel of 6m3 niet een beetje overkill is voor een badje van 5m3 (toekomst waarschijnlijk maatje groter)

Waar ik nu praktisch even mee worstel: ik had na een zwembad feestje té veel vuil in het bad. Volledig melkbad geworden. Filter elke paar uur uitspoelen, want verstopt, maar ook veel vuil dat er dwars doorheen gaat. Floc was een slechte keuze, alles op de bodem en mijn simpele stofzuiger blies het er aan de achterkant zo weer uit.

Na dagen er mee ruziën besloten 90% te verversen en ik probeer nu de CYA weer opgelost te krijgen. Dat was de eerste keer ook al zo’n ramp. De meeste badjes hebben sowieso geen skimmer.

Die korrels willen gewoon echt niet oplossen. Ook niet met warm water uit de kraan. Het is maar 100 gram en ik heb misschien in een aantal uur de helft zien oplossen. Uit frustratie de rest maar over de bodem verdeeld. Bezem ik het nog wel een paar keer. Hoe doen jullie dat?

Water is wel weer kraakhelder dus dat geeft na al het gedoe wel voldoening.
Ok, dus je bent er uit dat je filtratie niet op orde is, je haalt er voldoening uit dat je water weer helder is, maar uit principe wil je niet teveel uitgeven aan een fatsoenlijk filter? Mijn conclusie: laat je principes even varen en los je probleem op..

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:36:
Hier ook een nieuwe zwembad hobby erbij sinds dit seizoen. Nu nog vechten met het standaard Intex C330 pompje. Vooral omdat ik uit principe nu niet de dubbele prijs voor een ZFP wil neerleggen. Maar ook omdat ik twijfel of 6m3 niet een beetje overkill is voor een badje van 5m3 (toekomst waarschijnlijk maatje groter)
met dat intex c330 pompt in 4 uur je bad 1x door die filter heen, de filter zal je wellicht om de dag moeten vervangen (volgens de handleiding) een ZFP van 6m3 doet dit in zeg 50 minuten .. en kan je 3-4 maanden zonder filter verschoning ..

Ik zeg niet dat je van de CRP af moet en een zfp aan moet schaffen .. gewoon het verschil
Waar ik nu praktisch even mee worstel: ik had na een zwembad feestje té veel vuil in het bad. Volledig melkbad geworden. Filter elke paar uur uitspoelen, want verstopt, maar ook veel vuil dat er dwars doorheen gaat.
MAAR dat is er wel vanuit gaan dat mensen niet direct na het insmeren het water in plonzen, voetenbadje gebruiken .. of andere substanties in het bad gebruiken/gooien ;)
Floc was een slechte keuze, alles op de bodem en mijn simpele stofzuiger blies het er aan de achterkant zo weer uit.
... De 1ste post staat bomvol informatie .. het is waard die te lezen

Floc is niet alleen bedoeld om dingen "groter" te laten worden om te kunnen filteren
maar ook
de onzichtbare deeltjes te laten bezinken naar de bodem die je via een "to waste" stand eruit zuigt
Na dagen er mee ruziën besloten 90% te verversen en ik probeer nu de CYA weer opgelost te krijgen. Dat was de eerste keer ook al zo’n ramp. De meeste badjes hebben sowieso geen skimmer.
bovengronds zijn los te verkrijgen (add-on)
Die korrels willen gewoon echt niet oplossen. Ook niet met warm water uit de kraan. Het is maar 100 gram en ik heb misschien in een aantal uur de helft zien oplossen. Uit frustratie de rest maar over de bodem verdeeld. Bezem ik het nog wel een paar keer. Hoe doen jullie dat?
voorkomen is beter dan genezen ;)
Water is wel weer kraakhelder dus dat geeft na al het gedoe wel voldoening.
d:)b

ps
je pompt niet 24x7
Maar bv 2-4 uur en de rest laat je de pomp uit (even los van de verwarming die je eventueel kiest) .. de circulatie is om de chloor/chemicalien enzv te mengen met het water.. en de grove delen eruit te filteren.

Als je de pomp uitzet en het water still valt dan bezinkt alles naar de bodem, dan kan je zoals een paar posts terug een stofzuiger zoals @Fanta demo'ed nemen .. die heeft een mooie optie om via de tuinslang direct het vuil van de bodem uit het bad te mikken.

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 17-07-2026 22:53 ]

Tja vanalles

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

Ethirty

Who...me?

Fanta schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Ok, dus je bent er uit dat je filtratie niet op orde is, je haalt er voldoening uit dat je water weer helder is, maar uit principe wil je niet teveel uitgeven aan een fatsoenlijk filter? Mijn conclusie: laat je principes even varen en los je probleem op..
Voor nu is het opgelost en volgend seizoen komen hier een fatsoenlijke ZFP en zoutwater systeem. Mag je wat van vinden maar ik hoef geen geld te verspillen omdat men nu vraagt waar ze zin in hebben.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

Ethirty

Who...me?

vso schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:45:
[...]

met dat intex c330 pompt in 4 uur je bad 1x door die filter heen, de filter zal je wellicht om de dag moeten vervangen (volgens de handleiding) een ZFP van 6m3 doet dit in zeg 50 minuten .. en kan je 3-4 maanden zonder filter verschoning ..

Ik zeg niet dat je van de CRP af moet en een zfp aan moet schaffen .. gewoon het verschil

[...]

MAAR dat is er wel vanuit gaan dat mensen niet direct na het insmeren het water in plonzen, voetenbadje gebruiken .. of andere substanties in het bad gebruiken/gooien ;)

[...]

... De 1ste post staat bomvol informatie .. het is waard die te lezen

Floc is niet alleen bedoeld om dingen "groter" te laten worden om te kunnen filteren
maar ook
de onzichtbare deeltjes te laten bezinken naar de bodem die je via een "to waste" stand eruit zuigt

[...]

bovengronds zijn los te verkrijgen (add-on)

[...]

voorkomen is beter dan genezen ;)

[...]

d:)b

ps
je pompt niet 24x7
Maar bv 2-4 uur en de rest laat je de pomp uit (even los van de verwarming die je eventueel kiest) .. de circulatie is om de chloor/chemicalien enzv te mengen met het water.. en de grove delen eruit te filteren.

Als je de pomp uitzet en het water still valt dan bezinkt alles naar de bodem, dan kan je zoals een paar posts terug een stofzuiger zoals @Fanta demo'ed nemen .. die heeft een mooie optie om via de tuinslang direct het vuil van de bodem uit het bad te mikken.
Ik heb een Intex skimmer liggen. Gekocht zonder te beseffen dat de pomp daar niks mee kan.

To waste stofzuigen zoals je beschrijft is natuurlijk voorbehouden aan een ZFP. Had het wel met dit pompje geprobeerd en een stuk slang maar zuigt gewoon te makkelijk wat lucht en dan houdt het op.

Misschien had ik gewoon minder moeten schrijven want mijn vraag ging over het niet oplossen van CYA :)

(PS startpost ben ik mee bezig maar erg veel en niet alles even makkelijk leesbaar)

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• vso
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Voor nu is het opgelost en volgend seizoen komen hier een fatsoenlijke ZFP en zoutwater systeem. Mag je wat van vinden maar ik hoef geen geld te verspillen omdat men nu vraagt waar ze zin in hebben.
?

define "fatsoenlijke zfp"

zoutwater systeem,zolang je geen lek hebt in je bad .. geen probleem .. en het is gewoon zout naar chloor omzetten met 2 electrodes ..

ik doe met een bus/emmer chloor de hele 4 maanden .. veel minder till werk :)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 17-07-2026 23:03 ]

Tja vanalles

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Ik denk dat het punt is dat je wel degelijk geld verspilt: je tijd, CYA, Floc, chloor, ... maar ook 90% van je water. Daarbij in het achterhoofd dat het bij je volgende feestje hetzelfde scenario zich weer zal afspelen.

• vso
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:01:
[...]

Ik heb een Intex skimmer liggen. Gekocht zonder te beseffen dat de pomp daar niks mee kan.
nope .. zou CRP en ZFP geschikt moeten zijn ..
To waste stofzuigen zoals je beschrijft is natuurlijk voorbehouden aan een ZFP.
volgende keer eerst het product bekijken, of de embed video die ik deel (minder dan 2 minuten .. dan had je niet ernaast gezeten.
Had het wel met dit pompje geprobeerd en een stuk slang maar zuigt gewoon te makkelijk wat lucht en dan houdt het op.
er zijn genoeg vids hoe je met een tuinslang aquariums, zwembaden schoonmaakt .. hevelwerking ..
Misschien had ik gewoon minder moeten schrijven want mijn vraag ging over het niet oplossen van CYA :)
gebruik geen cya :) ik gebruik 100mg baking soda in mijn 4,5 kuub bad.
(PS startpost ben ik mee bezig maar erg veel en niet alles even makkelijk leesbaar)
verbeterpunten mag je geven :) het hoeft niet van 1 kant te komen

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Driehoek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Ik denk dat het punt is dat je wel degelijk geld verspilt: je tijd, CYA, Floc, chloor, ... maar ook 90% van je water. Daarbij in het achterhoofd dat het bij je volgende feestje hetzelfde scenario zich weer zal afspelen.
denk dat het best wat positiever mag ;) we zijn allemaal door schade en schande wijs geworden

Tja vanalles

• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:35
vso schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:54:
[...]

dat is een aardlek schakelaar voorkomt kortsluiting je wil geen 230v/16a in je zwembad.. niet echt gezond..
Ik snap wat het RCD gedeelte doet, maar waarom zit het aan een stekker vast die je alleen in een droge ruimte mag gebruiken?
MikeyMan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:28:
[...]

Wat stel je anders voor?
...een IPX5 stekker? Jeweetwel, voor buiten? Met zo'n rubberen rand die samen met een IP55 WCD zorgt voor een waterdichte verbinding? Ben ik echt de enige die dat logisch vind? 🤔

[ Voor 35% gewijzigd door DeltaBlast op 17-07-2026 23:35 ]

• vso
  • Niet online
DeltaBlast schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:29:
Ik snap wat het RCD gedeelte doet, maar waarom zit het aan een stekker vast die je alleen in een droge ruimte mag gebruiken?
Denk omdat er zwembad water doorheen stroomt waar mogelijk mensen in zwemmen ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste