Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:48
Japie.G schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:37:
Wie heeft een goede tip om mijn bestway 3x2 badje te verwarmen. Hij draait nu perfect met de bestway 3,5m3 zfp. Volgend jaar wil ik waarschijnlijk naar een 4x2 bad.

Ik zoek nu een warmtepomp waarbij ik het absoluut belangrijk vind dat hij zo stil mogelijk is. Het liefs zou hij moeten werken op de huidige (dus vrij zwakke) zfp. Ook zou hij volgende jaren wel een 4x2 bad moeten kunnen verwarmen. Volgend jaar wil ik wel een sterkere zfp overwegen.

Over de w’eau 4,5kw lees ik dat hij ratelt, maar die zie ik wel telkens naar voren komen voor mijn situatie. Zijn er hier ervaringen met stillere varianten? Of tips anderszins?
Ik heb deze W’eau full inverter 5,5kW warmtepomp. Die bevalt mij goed, heb nu een 3x1,75x,8 bad. Volgend jaar de 4x2x1,22.

Ik vind deze WP aardig stil, al weet ik niet of er nog stillere WP’s in een vergelijkbare prijsklasse beschikbaar zijn.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:34
We kopen altijd tweedehands aan het einde van het seizoen. Mensen willen er echt vanaf en de prijzen zijn weggeefprijzen. Wel ff vooruitplannen natuurlijk. Zo zoek ik dit jaar een nieuwe goede pomp en filter, liefst eentje met variabel pompsnelheid. Eens kijken wat er op het pad komt.

Owja, zwembaden zijn echt verbruiksartikelen. Dat zeil wordt iedereen minder van kwaliteit, en de plakkers nemen dan ook ieder jaar toe. Na 4 a 5 jaar snijden we het in stukjes en gaat ie naar de stort. Allende warmtepomp enm de zoutwater installatie gaat sinds het begin mee.

Tip: zoek een comfortabele trap om in en uit te lopen, gebruik zoutwater en vul je bad 2 weken voordat het warm wordt en water wat schaarser wordt. Als er drinkwaterrestricties lopen vinden ik het niet zo sociaal om 19 kuub water daar vanaf te halen... Buienradar voorspellingen werken hier goed voor :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:26:
Waarom solarmatten? En je hebt een schuurdak vrij?

Ik heb 200m tyleenslang gekocht. In 10 stukken van 20 meter geknipt. 18mm dik.

10 cirkels gemaakt.

2x Pvc pijp 32mm met 9 y-stukken. Dan kruislings aansluiten.

Heb je wel een goede zandfilter nodig. Ik had eerst die oranje bestway. Gauw verkocht en naar de intex 6m3 gegaan.

Als ik met een beetje zonnige dag smorgens hrt bad vul, kunnen de kids er smiddags in.
build guide (link?) aub ..

en ja bypass is nodig je koelt of verwarmt te lang
(stukje automation d.m.v thermowell is ook handig)

uitleggen waarom je het zo gebouwd hebt is handig

Tja vanalles

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wowly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:34:
We kopen altijd tweedehands aan het einde van het seizoen. Mensen willen er echt vanaf en de prijzen zijn weggeefprijzen. Wel ff vooruitplannen natuurlijk. Zo zoek ik dit jaar een nieuwe goede pomp en filter, liefst eentje met variabel pompsnelheid. Eens kijken wat er op het pad komt.

Owja, zwembaden zijn echt verbruiksartikelen. Dat zeil wordt iedereen minder van kwaliteit, en de plakkers nemen dan ook ieder jaar toe. Na 4 a 5 jaar snijden we het in stukjes en gaat ie naar de stort. Allende warmtepomp enm de zoutwater installatie gaat sinds het begin mee.
ik houd een stuk wand achter .. just in case ik een gat dicht moet maken ..

eigenlijk moet ik eens met een liner en verfpistool aan de slag eens testen wat ik zelf kan doen ..
Tip: zoek een comfortabele trap om in en uit te lopen, gebruik zoutwater en vul je bad 2 weken voordat het warm wordt en water wat schaarser wordt. Als er drinkwaterrestricties lopen vinden ik het niet zo sociaal om 19 kuub water daar vanaf te halen... Buienradar voorspellingen werken hier goed voor :)
op een facebook groep was er 1 die vulde direct v.d sloot gooide er een lading shock in en na paar dagen was het gewoon helder (naar eigen zeggen)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 06-07-2026 15:18 ]

Tja vanalles

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:36
MikeyMan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Sochtends ff een 2*4 bad vullen?
Nee, dat duurt wel langer inderdaad. Maar ik las ergens 3x2m. 70cm diep...

Das 4,2 kuub. Zo gauw de onderste inlaat onder zit kun je over dak gaan pompen. Als je dan een beetje op tijd begint, moet je op een ochtend toch een heel eind moeten komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Rickgsx-r op 06-07-2026 23:15 ]

• Rickgsx-r
Fanta schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Een laagje van 10cm denk ik.

@Rickgsx-r Is jouw meetapparatuur wel in orde? Want ik las ook ergens dat je last hebt van alg, niet weet of je TA in orde is, dat je chloor goed is, maar de PH veel te hoog. Ik heb mijn bedenkingen bij die combinatie.
Geen idee, ik heb een simpel setje met rode vloeistof en een tabletje.

Ik heb de TA gemeten met een strip. Die leek goed. Ph- erin gegooid en daar is het bad een heel eind op bekomen.

Ik had toen inderdaad wel wat groene aanslag op de wanden. Moest even wachten op een nieuwe borstel. De oude had haaruitval.

• Rickgsx-r
vso schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:04:
[...]

build guide (link?) aub ..

en ja bypass is nodig je koelt of verwarmt te lang
(stukje automation d.m.v thermowell is ook handig)

uitleggen waarom je het zo gebouwd hebt is handig
Ik zal eens kijken of ik daar wat fotos van kan maken. De rede dat ik het zo gemaakt heb....volgens mij door verhalen hier op Tweakers.

Ik had 2 van die simpele solarmatjes op het pompje wat erbij zat. Nou daar bleef echt een zeikstraaltje van over. Lag naast het bad. Dat in combinatie met kleine kinderen en een drukke hond... had geen lang leven beschoren. Een en al irritatie

• Rickgsx-r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIg7sc8CgdRv6s3IfCwzH16T1Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6cMsZJXdIrsK3QoEAhswBfs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit nagemaakt.
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste