vso schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:06:
[...]
als je bad 12m3 bevat en je kiest een 6m3 pomp dan moet je 2 uur minimaal per dag pompen om hem 1x rond te pompen .
je pomp moet wel erg sterk zijn om een golfslag er van te maken.
eens en oneens of eigenlijk een beetje te te optimistisch.
met deze denk wijze ook een pomp besteld, zou volgens omschrijving 10m3 doen met 8m head.
toen die binnen was eens getest in het intex bad wat er toen stond, 2, 50mm bochten en wat pijp.
ipv 166l/m, 80l/m, mijn meter doet l/m dus even keer 60. geen 10m3 maar, 4.8 m3/h (met alleen maar 2 bochten als "restrictie"...)
toen een badu top II 14 gevonden, zou 14m3 doen en 16.5m head.
aanzuig 2 x 63mm, staat 1/2 onder de waterlijn van het zwembad, uitgang 50mm, zandfilter, warmtepomp, zout generator, 6 uitblazen.
doet strak 150l/m of te wel 9m3/h (voor een 17m3 bad.)
relaas, wat ze zeggen dat een pomp kan, tegen over wat een pomp doet kom je achter als je hem aansluit op je bad, volgens toppy zou ik een dan een extreem hoge weerstand hebben als hun vermelden dat bij hoge weerstand die 13m3 zou doen.
hoor ik alweer een paar mensen denken, "ja maar je kunt toch de restrictie van je leidingen berekenen", ja dat kan zeker, alleen moet je dan wel alle gegevens van al je componenten hebben, kranen, zandfilter, warmtepomp, zoutgenerator, inspuiters. ik weet zeker dat er mensen zijn die het kunnen. onder getekende even niet.
nu zou ik de kogels in de inspuiters nog wat ruimer kunnen maken, dus meer flow, maar nog niet over eens of dit wat gaat brengen of dat het nodig is.
voor de pn16 50mm leiding mag ik nog iets hoger kwa flow, dus als ik dat zou kunnen bereiken 171 l/m door minder restrictie, dan komt dat strak wel beter uit als de frequentie controler binnen is, en de pomp wat langzamer gaat draaien, dus automatisch minder liters gaat doen.
over het golfslag bad, 9m3/h flow in een 3 x 4 badje, je ziet wat wervelingen in het zon licht, en alles wat drijft komt langzaam in 1 hoek terecht, maar je surfboard kun je op zolder laten liggen.
maar als er iemand al eens met de kogel diameter heeft gestoeid ik hoor het graag.