Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kalipeen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Ik heb oude liners van o.a. Intex EasSets in de kruipruimte gelegd teken optrekkend vocht (jaren 60 woning). Die liner kan nu nog jaren mee. :+
goeie tip voor oude liners

Tja vanalles

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik wil dit jaar ons zwembad vroeg winterklaar maken. Ik heb een solardek dat onder water verdwijnt bij het oprollen. Tussen het solardek en de rand van het zwembad vallen gedurende de herfst/winter veel bladeren naar beneden. Ik wil daarom ook een ander soort zeil over m'n zwembad doen zodat er minder troep in komt, het hoeft niet waterdicht als maar 80% van de rommel er niet inzakt. Iemand goede tips hiervoor? Ons zwembad is ca 17mx4.5m groot.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• vso
  • Niet online
Luckeh schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:01:
Ik wil dit jaar ons zwembad vroeg winterklaar maken. Ik heb een solardek dat onder water verdwijnt bij het oprollen. Tussen het solardek en de rand van het zwembad vallen gedurende de herfst/winter veel bladeren naar beneden. Ik wil daarom ook een ander soort zeil over m'n zwembad doen zodat er minder troep in komt, het hoeft niet waterdicht als maar 80% van de rommel er niet inzakt. Iemand goede tips hiervoor? Ons zwembad is ca 17mx4.5m groot.
Er zijn systemen waarbij je een buisje in je terras hebt, en een overmaatse haring (met oog) via elastiek aan een zeil zit .. dat zeil kan je bestellen bij zeilmaker(s) .. Zeil kan je met een hogedruk spuit gewoon reinigen ..

ps vergeet niet in het midden paar ogen voor (be)lucht(ing) en wellicht erbij te vragen of je het aan een waslijn oid kan ophangen (droog opbergen is wel fijn)

zoiets maakt het wel gevaarlijk(er) voor loslopend wild zoals honden (scherpe nagels) of kinderen (doorzakken) .. maar dat hangt af van je tuin natuurlijk.. of je iets van een hekwerk nodig hebt..

Tja vanalles

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:57
https://www.zeilmakerijsmetsers.nl/pages/zwembadafdekkingen

Zoiets is denk ik wel een oplossing...

• jacovn
  • Laatst online: 21:57
Ik heb ons zwembad vorige week met de mooie dagen opgeruimd. Begin van zwemseizoen neerzetten, 75 kg zout erin en altijd goed zwem water gehad. Ik ben altijd meer tijd kwijt met neerzetten en opruimen dan met zwemmen (1x dit jaar) maar vrouw en dochter gebruiken het wel regelmatig. Het is al jaar 4 of 5 met deze intex, gaat goed,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
"winterafdekking" is het zoekwoord wat je zoekt.

Sometimes you need to plan for coincidence

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoi, leuk topic dit. Ik volg het al een aantal jaar en heb al een aantal jaar een verward inbouw zwembad van 8x3 met Fairland warmtepomp, Oxilife hydrolyse en een Badu Prime Eco VS pomp. Je raadt het al, in verband met afschaffing saldering wil ik de Badu pomp gaan aansturen met Home Assistant. Ik heb bij Shelly gekeken maar vind daar geen geschikte schakelaar maar ik ben niet zo bekend met Shelly tot dusver. Iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen?

De Fairland had voorheen verbinding met mijn Unifi netwerk maar die wil niet meer, daar ook suggesties? Het IoT netwerk staat al op 2.4 GHz, en in compatibility mode. Zijn ook hier suggesties?

Bij voorbaat dank!

https://www.speck.nl/wp-content/uploads/2017/07/Gebruiksaanwijzing-Badu-Brons-Prime-Eco-VS-1.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 03-09-2026 20:26 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Anjavs
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 15:02
Ik weet niet of ik op de juiste plek ben enof het hier mag. Zo niet, zeg het dan even :).

Wij hebben al jaren een 4x2x1 zwembad met 2 solarmatten van 6x0.68. We stoken het met gemak naar de 30 graden op mooie dagen.

De kinderen worden groter en wilde opk een groter zwembad. En ja hoor, eentje gevonden op mp en opgehaald. Deze is 640x274x132... wat een gevaarte, maar zo leuk voor de kinderen.

Deze willen we nu ook warm stoken, anders gaat moeders (ik dus) er niet in. Met chatgtp kom ik er niet uit. Die zegt steeds wat anders.

Ik zat te denken aan nog 1 solarmat en een warmtepomp van 7kw. Wij hebben een pomp een zandfilterpomp van 6m3. En de solarmatten liggen op het platte dak, 3m hoog. De warmtepomp willen we daar achter zetten.

Zal dit allemaal voldoende zijn om te verwarmen en qua flow van het water zeg maar? Of hoe je dat ook noemt. En hoe kunnen we de solarmatten het beste koppelen? Parallel of achter elkaar?

We hebben zelf wel een warmtepomp voor het huis en daar kan een zwembadmodule op. Helaas is dat veel prijziger dan een nieuwe zwembadwarmtepomp

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 11:46
@Anjavs Mijn ervaring met solarmatten is wisselend. De eerste paar jaar werkten ze prima, uiteraard alleen bij voldoende instraling. Maar na een paar jaar kreeg ik het ene lek na het andere.

Uiteindelijk heb ik alles verwijderd en datzelfde dak volgelegd met 22 zonnepanelen. In combinatie met een warmtepomp is dat voor mij een veel zorgelozere oplossing om mijn zwembad van 25 m³ op temperatuur te houden.

Uiteraard kan de ervaring van een ander volledig anders zijn. Maar mijn advies is om te investeren in de setup als je langere tijd een zwembad wil. Ik denk dat ik 5 Easysets heb versleten, nu staat er al 4 jaar Intex Prism Frame zonder problemen. Maar alles eromheen is eigenlijk "onderhoudsvrij" (50 mm PVC ingegraven , ZFP, Warmtepomp) Alles draait op een schedule via HomeAssistant. Zodra er zonnestroom over is, gaat de warmtepomp aan.

• Anjavs
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 15:02
Kalipeen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:37:
@Anjavs Mijn ervaring met solarmatten is wisselend. De eerste paar jaar werkten ze prima, uiteraard alleen bij voldoende instraling. Maar na een paar jaar kreeg ik het ene lek na het andere.

Uiteindelijk heb ik alles verwijderd en datzelfde dak volgelegd met 22 zonnepanelen. In combinatie met een warmtepomp is dat voor mij een veel zorgelozere oplossing om mijn zwembad van 25 m³ op temperatuur te houden.

Uiteraard kan de ervaring van een ander volledig anders zijn. Maar mijn advies is om te investeren in de setup als je langere tijd een zwembad wil. Ik denk dat ik 5 Easysets heb versleten, nu staat er al 4 jaar Intex Prism Frame zonder problemen. Maar alles eromheen is eigenlijk "onderhoudsvrij" (50 mm PVC ingegraven , ZFP, Warmtepomp) Alles draait op een schedule via HomeAssistant. Zodra er zonnestroom over is, gaat de warmtepomp aan.
Bedankt voor je reactie. En wat voor warmtepomp heb jij?

Wij hebben zelf 21 zonnepanelen, liggen er al jaren. En een warmtepomp voor het huis dan.

Wij hebben de solarmatten in 2020 gekocht en tot op heden nog nooit een lekkage aan de matten gehad.

• Kalipeen
@Anjavs Ik gebruik zelf de Harmo Eco 8 kW uit 2017, destijds gekocht bij Zwembad.eu. Het is een wat minder gangbaar model, met beperkte ondersteuning en reserveonderdelen die lastig te vinden zijn. Als ik nu opnieuw zou kiezen, zou ik daarom voor een bekender en gangbaarder merk of type gaan, zoals de modellen die in dit topic regelmatig worden genoemd.

Ook zou ik zeker kijken naar de mogelijkheden voor slimme aansturing. Je kunt de warmtepomp dan bijvoorbeeld automatisch laten draaien op momenten dat je zonnepanelen meer produceren dan je zelf verbruikt. Zo gaat een groter deel van je overschot rechtstreeks het zwembad in en blijven de kosten voor een warm zwembad beter onder controle. De aansturing doe ik nu met een Tuya smart switch van de Action, werkt ook.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Vandaag en morgen nieuwe poging doen om het zwembad droog op te bergen. Hoe maken jullie het bad schoon? Ik zag dat de onderkant best smerig is geworden.

Weet niet of over een paar stoelen hangen nou zo fijn is voor de liner.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
Ethirty schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:13:
..
Ik kan je uit ervaring vertellen: doe dat niet!!

Zoals je zelf al aangeeft, je liner vindt dit niet tof en de stoel afdrukken staan (en blijven) er achteraf gewoon in .. (ask me how I know)

Ik heb het zwembad (rond zwembad, 3 meter diameter) uiteindelijk om de gesloten parasol gehangen (samen er overheen getild en dan afspoelen en laten drogen)

zo'n parasol dus:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTDPbqDplk81aS9x_QBeitIwAsjlMMJtRU-aUS2XcCIA&s=10

*sowieso

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:40

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hangen hem meestal met veel moeite over de droogmolen.

Maar eerst binnenkant poetsen dan omdraaien en poetsen. Daarna drogen op droogmolen.

Dan neerleggen en veel talkpoeder en bij elke vrouw het stukje wat op de grond lag even opnieuw met een doek afnemen als er weer wat zand ofzo op zir.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 01:36
Vandaag en morgen nieuwe poging doen om het zwembad droog op te bergen. Hoe maken jullie het bad schoon? Ik zag dat de onderkant best smerig is geworden.

Altijd ellende daarmee gehad (Intex 549X274) ik laat hem gewoon staan. Bodempje water er in laten staan, zodat hij niet gaat klapperen bij harde wind.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 11:27
Ik hang zwembad over 2 klikos en spuit onderkant schoon. Daarna onder afdak drogen, opvouwen en naar zolder. Na 5 jaar weer nieuwe kopen van 8 tientjes.

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-09 15:51

Binnenzijde schoon / droogmaken, frame afbreken, randen van het bad naar binnen vouwen, schoon / droogmaken, verder opvouwen, schoon/droogmaken, en zo verder tot het bad weer in de doos past. (bad is Intex 460 x 220)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:40

Dennis1812

Amateur prutser

Stoorzendert schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:51:
[...]

Binnenzijde schoon / droogmaken, frame afbreken, randen van het bad naar binnen vouwen, schoon / droogmaken, verder opvouwen, schoon/droogmaken, en zo verder tot het bad weer in de doos past. (bad is Intex 460 x 220)
Dat hij weer in de doos past?
Dat is mij oprecht nog nooit gelukt.

Ik heb van die enorme vuilniszakken die je in een kliko kan doen. Daar gaat hij in.

Tip voor mensen die minder goed kunnen vouwen dan @Stoorzendert

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Ik kwam gisteren uiteindelijk niet veel verder dan het laatste beetje water eruit kiepen en daarna de liner te drogen hangen. Best een slappe hap om een cirkel van 3m op zijn kant te zetten en zorgen dat er niks breekt.

Er stond nog zeker genoeg water in om een stapel handdoeken nodig te hebben. Kwam ook nog een hoop los vuil mee dat nauwelijks zichtbaar was uitgespreid over de hele bodem.

Misschien omdat het de eerste keer was, maar echt schoon gaat hij de opslag niet in. Volgend seizoen bij het vullen zie ik het wel weer.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 13:21
Ook ik heb me afgelopen weekend gewaagd aan het netjes opbergen van het zwembad. De uitdaging begon al met het leeglaten van het bad. Het eerste deel met de ZFP gedaan op circulatie, aanzuig tot bijna op de bodem, ander uiteinde tussen de planten (chloor was nagenoeg verdampt). Het laatste laagje water via de aanzuigmethode met tuinslang gedaan, maar de laatste 2/3 cm duurde me te lang. Zwembad van 3,66m doorsnede durfde ik niet op z'n kant te zetten, dus frame uit elkaar gehaald, wanden in elkaar laten zakken en uiteindelijk zwembad op z'n kop getrokken zodat het water eruit ging. Toen flinke schoonmaak met bezem en een sopje, daarna zwembad over de schommel gehangen en van onder nog eens afgespoten. De onderkant ook met sopje en bezem schoongemaakt en afgespoten. Dagje laten drogen en gisteren geprobeerd op te vouwen. Ook hier is het zwembad in een grote vuilniszak gegaan.

Bij mij staat het zwembad op het gras, ik heb een zeil over het gras gelegd en daar het zwembad op geplaatst, echter was het ongelijk, dus onder een gedeelte had ik zwembadtegels geplaatst. Het deel waar de zwembadtegels onder lagen was gladder, en dus makkelijker schoon te maken. Tipje voor volgend jaar. Zit er over te denken om de tegels ook rondom het zwembad af te snijden, zodat om het zwembad een klein randje ligt en daarnaast het gras gewoon netjes groeit. Met het zeil was het toch lastig maaien.

Toen het zwembad eenmaal was opgeruimd ben ik gestart met het omspitten van het gazon waar het zwembad had gestaan, alles weer vlak gemaakt en opnieuw ingezaaid. Hopelijk binnen 2 weken weer een mooie groene grasmat.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

PoweRoy

funky!

Stoorzendert schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:51:
[...]

Hier dezelfde methode. ZFP op de backwash stand leeg pompen tot de aanzuigplek bijna droog komt te staan. Ondertussen de binnenranden al beetje borstelen.

Dan de dompelpomp erin tot die het niet meer trekt. Bouwstofzuiger voor het laatste restje.

Lekker poetsen met water en zeep binnenkant. Langs de rand op de bodem heb je ook een flapje over de naad, daar ook goed onder poesten.

Buitenkant ff wat poetsen maar niet schrobben tot hij blinkt. Gewoon de meeste modder/vuil eraf.

Dagje laten drogen.

Buizen eruit halen en het zwembad plat op de grond leggen.

Dan youtube video kijken over hoe je alweer moet vouwen. Rond band van 3.6m eerst even tot een vierkant leggen. En dan steeds dubbelvouwen en dan de onderkant poesten en droogwrijven die je ziet. En zo verder.

Spullen daarna in zakken en kisten. Om het wembad doe ik nog een oud bedlaken heen en dan een sjorbandje dat hij mooi bij elkaar blijft.

En daarna een week zuchten dat je toch echt een keer de spullen weer op een zoldertje moet proppen.

[ Voor 11% gewijzigd door PoweRoy op 07-09-2026 14:16 ]

[This space is for rent]

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 13:21
PoweRoy schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:49:
[...]

En daarna een week zuchten dat je toch echt een keer de spullen weer op een zoldertje moet proppen.
Haha, die was ik nog vergeten. Ik heb ook alles in m'n schuurtje gesodemieterd, maar moet ook nog alles naar zolder sjouwen inderdaad!

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Stoorzendert
Dennis1812 schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:58:
[...]

Dat hij weer in de doos past?
Dat is mij oprecht nog nooit gelukt.

Ik heb van die enorme vuilniszakken die je in een kliko kan doen. Daar gaat hij in.

Tip voor mensen die minder goed kunnen vouwen dan @Stoorzendert
Jazeker, echter krijg ik het pakketje niet zo compact dat de buizen er ook nog bij passen. Dus die bewaar ik in een aparte doos. En tijdens heb opvouwen strooi ik overal wat talkpoeder tussen. Hier ooit eens gelezen dat de liner dan niet gaat plakken.

• Stoorzendert
PoweRoy schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:49:
[...]

Hier dezelfde methode. ZFP op de backwash stand leeg pompen tot de inspuiter bijna droog komt te staan. Ondertussen de binnenranden al beetje borstelen.
Daar is de 'Waste' stand toch voor? Kun je de inspuiter overigens niet afdoppen zodat je veel meer kunt afpompen?

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

PoweRoy

funky!

Stoorzendert schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:41:
[...]

Daar is de 'Waste' stand toch voor? Kun je de inspuiter overigens niet afdoppen zodat je veel meer kunt afpompen?
Ah ik bedoel de aanzuigplek. Die zit al lager dan inspuiter.

Ik gebruik bewust de backwash zodat gelijk het filterglas wordt gereinigd. Bij drain/waste wordt dat overgeslagen.

[This space is for rent]

• Kalipeen
Vroeger ruimde ik mijn Intex baden aan het einde van het seizoen ook altijd op. Op een gegeven moment dacht ik: waarom eigenlijk?

Het afbreken en weer opzetten van een bad van 5,5 meter doorsnee is tenslotte een behoorlijke klus. Sindsdien laat ik het bad gewoon staan.

Totdat er vorst wordt verwacht, draait de pomp nog een paar uur per dag. Voor de eerste vorst koppel ik alle apparatuur los en zorg ik dat pomp, warmtepomp, filter en leidingen watervrij zijn om vorstschade te voorkomen. Vervolgens gaat het winterzeil erop. Daarna doet een hevel op de uitgang zijn werk: overtollig water loopt vanzelf de sloot in (bad zit voor 2/3 vol).

Werkt hier al jaren perfect. De gedeeltelijke waterverversing is meteen gunstig voor de CYA waarde en ieder voorjaar begin ik weer met kraakhelder water. Uiteraard wel met bodemreiniging en vers water tot 100%.

[ Voor 40% gewijzigd door Kalipeen op 07-09-2026 18:13 ]

• vso
  • Niet online
Anjavs schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:23:
Ik zat te denken aan nog 1 solarmat en een warmtepomp van 7kw. Wij hebben een pomp een zandfilterpomp van 6m3. En de solarmatten liggen op het platte dak, 3m hoog. De warmtepomp willen we daar achter zetten.
solarmatten zijn alleen nuttig op zonnige dagen, (lees als ze warm water genereren) ..

stel grote wolk, dan slaat je WP (even) aan.. klapperende verwarming .. niet praktisch.
of erger slechte dag je solar mat koelt het zwembad water extra af voordat het je WP in gaat.

een bypass kies je voor "direct" v.d pomp of via de verwarmin, in jou situatie wil je een 3de keuze "solarmatten"

Ik weet dat bij airco's er warmtewisselaars zijn die bij je buitenunit / zwembad kan plaatsen, waarbij je buitenunit effectiver word en het geheel energie zuinig(er). Maar een WP werkt volgens mij andersom.. denk niet dat je daar happy van word.

passief verwarmen met zonne-energie is het goedkoopst,
+ de wind van je zwembad weghouden vergemakkelijkt het verwarmen.
je zwemt gemiddeld 1-20 dagen per jaar afhankelijk van de temp

een WP zou ik adviseren als je de ruimte niet hebt voor solar verwarming, en/of elke dag wil zwemmen, ook hier is de wind weghouden kosten effectiever

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Kalipeen schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:08:
Vroeger ruimde ik mijn Intex baden aan het einde van het seizoen ook altijd op. Op een gegeven moment dacht ik: waarom eigenlijk?
Denk dat je tuin gebruik/grote het toe moet staan :)

Tja vanalles

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17
vso schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:53:
[
Ik weet dat bij airco's er warmtewisselaars zijn die bij je buitenunit / zwembad kan plaatsen, waarbij je buitenunit effectiver word en het geheel energie zuinig(er). Maar een WP werkt volgens mij andersom.. denk niet dat je daar happy van word.
Je bedoelt waarschijnlijk een warmtewisselaar die de restwarmte van je airco gebruikt om je zwembad te verwarmen.

wij gebruiken hier chillers die worden met water gekoeld ipv lucht, ik moet zeggen die zijn aardig effectief in warmte overdracht naar het "koelwater" als je daar je zwembad door pompt, dus zou je huis koel zijn en je zwembad warm. nooit naar de COP gekeken, maar een ruimte van 32 gr. koelen we rap terug, wat me altijd verbaast is dat het koelwater in no time warm word en zelfs warmer dat 32 gr we hebben al 42 graden gezien.

• vso
  • Niet online
gunnie_nl schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:12:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk een warmtewisselaar die de restwarmte van je airco gebruikt om je zwembad te verwarmen.
welke rest warmte ?

situatie 1) airco binnen unit ---> wtw ---> airco buitenunit
situatie 2) wp buiten ---> wtw OF CV

In situatie 1, koel je "passief" de hitte die je uit huis haalt, waardoor je buitenunit minder af hoeft te koelen om de cyclus te herstarten
Je huis fungeert als een hitte battery waarbij je toevallig niet de buitenlucht verwarmt .. maar je zwembad van x kuub

bij situatie 2 wil je juist de warmte van buiten omzetten naar nuttige warmte binnen (wam water), en wil je eigenlijk geen restwarmte hebben want COP gaat omlaag ?. en dus vermoed ik dat je eigenlijk een 2de cv-boiler koopt vermomt als zwembad verwarming ..

situatie 1 kan je discussieren dat je zwembad pomp evenveel energie verbruikt als je buitenunit en je enige voordeel is dat je zwembad prettiger is, versus sitatie 2 je eigenlijk meer kosten maakt (zoals ik het zie)
wij gebruiken hier chillers die worden met water gekoeld ipv lucht, ik moet zeggen die zijn aardig effectief in warmte overdracht naar het "koelwater" als je daar je zwembad door pompt, dus zou je huis koel zijn en je zwembad warm. nooit naar de COP gekeken, maar een ruimte van 32 gr. koelen we rap terug, wat me altijd verbaast is dat het koelwater in no time warm word en zelfs warmer dat 32 gr we hebben al 42 graden gezien.

Tja vanalles

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17
uuh?

Nee, we koelen glycol terug naar 4 graden, als in het airco principe met een compressor en gas, warmte die gas op neemt koelen we met water.

Net even de cop gegoogeld 4.5 tot 5.0

• daemonix
  • Niet online

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
daemonix schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:11:
Hoi, leuk topic dit. Ik volg het al een aantal jaar en heb al een aantal jaar een verward inbouw zwembad van 8x3 met Fairland warmtepomp, Oxilife hydrolyse en een Badu Prime Eco VS pomp. Je raadt het al, in verband met afschaffing saldering wil ik de Badu pomp gaan aansturen met Home Assistant. Ik heb bij Shelly gekeken maar vind daar geen geschikte schakelaar maar ik ben niet zo bekend met Shelly tot dusver. Iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen?

De Fairland had voorheen verbinding met mijn Unifi netwerk maar die wil niet meer, daar ook suggesties? Het IoT netwerk staat al op 2.4 GHz, en in compatibility mode. Zijn ook hier suggesties?

Bij voorbaat dank!

https://www.speck.nl/wp-content/uploads/2017/07/Gebruiksaanwijzing-Badu-Brons-Prime-Eco-VS-1.pdf
Ik zie dat dat een extern aanstuurbare pomp is; ik neem aan dat je je pomp via deze aansluiting wilt aansturen en niet door simpelweg 220V te schakelen. Sommige shellys kunnen potentiaalvrij schakelen, dus dat zou gewoon moeten kunnen lijkt me. Bijvoorbeeld bij https://www.robbshop.nl/shelly-1-gen4-inbouw-relais-schakelaar staat dat het zou moeten kunnen; maar zelf even dubbelchecken

[ Voor 8% gewijzigd door ocmer op 11-09-2026 19:59 ]

• daemonix
  • Niet online
@ocmer Dank, die bevestiging zocht ik! En besteld. :)

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 12-09-2026 15:12 ]

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik ons bescheiden opzetzwembad (150x220) afgebroken. Helaas begint het frame wat te roesten. Waarschijnlijk extra snel door het zoutwatersysteem.
Nu kan ik volgend jaar of het jaar daarna wel weer een nieuw zwembadje kopen. Maar aangezien de liner nog goed is zou ik ook de buizen kunnen vervangen door iets duurzamers. Heeft iemand hier dat ooit geprobeerd? Ik dacht dat steigerbuizen, hardhout (of wellicht nog iets anders?) het wellicht langer volhouden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
onze inground heeft een solar lamellen dek. Van de vorige bewoners hebben we de werkwijze overgenomen dat we hier blauwe dekzeilen bovenop leggen, en dan zo'n fijnmazig "winterdek" om de bladeren op te vangen.

Wat we ons nu afvragen: waarom zou je dekzeilen op de lamellen leggen? 🤔

Iemand goede inzichten?

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste