Misschien handiger om die algen te voorkomenjasper2603 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:31:
[...]
Ik heb een intex stofzuiger en het is geen doen met dat ding, je bent meer de stofzuiger filter aan het uitspoelen omdat die weer dichtgeslibt is door de algen dan werkelijk aan het stofzuigen. Kun je met de Volterea 60 wel een flinke oppervlakte van 4mx2m doen?
Heb veel gelezen in het forum inmiddels, maar vraag me nog even af of de algemene voorkeur uitgaat naar een accustofzuiger of een op de pomp (heb ZFP van 6m3). Any tips en voorkeurmerken?
er zijn genoeg "camping" oplossingen 24v,12v en 5v en ja zelfs 5v is verbazend krachtigPendora schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:20:
Misschien al vaker gevraagd maar ik krijg binnenkort een badje met zo’n sproeier die je op de tuinslang moet aansluiten. Dat vind ik nogal water verspillend en vroeg me af of iemand een pomp kent hier voor?
[Afbeelding]
persoonlijk vanwege kids zou ik voor iets kant en klaar zonder de mogelijkheid dat elektra water raakt maar dat is inkoppertje lijkt mij
ik heb een usb-c oplaadbare buiten/camping douiche
https://www.amazon.nl/Dra...r-Douchekop/dp/B0CR5TF47M
Anyway .. dit pompje kan hard/zacht en duurt 2-3 uur en meet de water temp (natuurlijk niet in direct zonlicht vanwege de accu)
Tja vanalles
* je kan geen 2 pompen in het zelfde buizen systeem hebben, die werken elkaar on herroepelijk tegen.Mad-Matt schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:43:
Hier komt de zoveelste met de vraag over tyleen-buis zwembad verwarming, maar meer omdat ik weinig technische kennis heb en bij jullie alleen wil weten of dit gaat werken/passen.
<snip>
Gaat dit werken of maak ik ergens een denkfout?
* elke pomp moet zijn eigen "circuit" (slangenstelsel) hebben
* Of je doet wat de meeste van ons doen, bypass installeren
* als je de slang tussen glas legt moet je er mee rekening houden dat het gaat smelten als je er geen water doorheen pompt.
* kruislings aansluiten verhoogt de efficientie. dus ABCDE(5 slangen) A op E, B op D, etc
5x20m is minder effectief(lagere flowrate) dan 20x5m. (hogere flow rate) .. je doel is namelijk om efficient transport te hebben, en hoe heter het water uit je zelfbouw installatie komt, hoe meer hitte verlies je hebt.
de delta T tussen in/uit hoeft maar 0,2 graden te zijn
je zwembad isoleren (van de wind) helpt ook tegen verlies ..
persoonlijk zou ik tyleen (zelfbouw) vs epdm mat (kopen) kwa prijs naast elkaar neerleggen .. in mijn geval was epdm mat 20x sneller en zelfs goedkoper.
Tja vanalles
ervaring is groot woord, maar als je "pool clean" op youtube oid zoekt zie je dat bezonken vuil via aparte pomp eruit gejast word..Fanta schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Ik doe het zelf niet met de tuinslang maar met een stofzuiger die zowel heel fijn filtert, als direct het bad uit kan zuigen (Voltera 60). Als ik het me goed herinner heeft @vso ervaring met afhevelen met de tuinslang.
heb je een klein(er) bad .. is via tuinslang er uithevelen wellicht wat meer moeite dan je zou willen. echter er niet veel alternatieven . en meeste "pomp" alternatieven spugen te veel eruit en zit je met een klein bodempje water
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 31-07-2026 00:16 ]
Tja vanalles
printables zwembad pool wedstrijd
Tja vanalles
Persoonlijke voorkeur. Ik vind via accu fijner. Scheelt gedoe met slangen en dat de timer van je ZFP niet meer klopt.jaspertd schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:43:
Heb veel gelezen in het forum inmiddels, maar vraag me nog even af of de algemene voorkeur uitgaat naar een accustofzuiger of een op de pomp (heb ZFP van 6m3). Any tips en voorkeurmerken?
Heb inmiddels een paar jaar de Kokido telsa, 50 meen ik. Kwam wel zonder grote stok. Die moet je bijkopen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
ik heb ze beide gehad.. ik schreeuw van de daken "accu" die andere vorm is rompslomp die die paar euro verschil teniet doet.jaspertd schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:43:
Paar posts terug heeft iemand eentje gereviewd die kwam met een "to waste" stand.. wat op zich wel een goeie bonus is voor kleine zwembaden en vuil wat je niet opgezogen krijgt.
Tja vanalles
Nog tips hoe ik die algen op de bodem kan voorkomen? De rest van het zwembad water is glashelder, ik heb al een zoutwater systeem voor chloor.MikeyMan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Misschien handiger om die algen te voorkomen
Meldt!vso schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:50:
[...]
ik heb ze beide gehad.. ik schreeuw van de daken "accu" die andere vorm is rompslomp die die paar euro verschil teniet doet.
Paar posts terug heeft iemand eentje gereviewd die kwam met een "to waste" stand.. wat op zich wel een goeie bonus is voor kleine zwembaden en vuil wat je niet opgezogen krijgt.
'Review' is een groot woord, ik heb wat ervaringen gedeeld..
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Chemie op orde?jasper2603 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Nog tips hoe ik die algen op de bodem kan voorkomen? De rest van het zwembad water is glashelder, ik heb al een zoutwater systeem voor chloor.
Ik had deze week alg, omdat mn electrolyser vorige week was uitgevallen nadat de stroom eraf is geweest. Drie dagen draaien, filter vervangen en drie keer de stofzuiger eroverheen en het water is weer glashelder. De bodem ook.
Rest van de tijd heb ik nooit algen op de bodem.ook eerlijk gezegd.
Heb wel de uitstroom zijwaarts gemaakt. Zodat er een soort van 'kolk' ontstaat.
Ik zit eraan te denken om er nog meer zout in te kieperen, hopen dat dat helptMikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:10:
[...]
Chemie op orde?
Ik had deze week alg, omdat mn electrolyser vorige week was uitgevallen nadat de stroom eraf is geweest. Drie dagen draaien, filter vervangen en drie keer de stofzuiger eroverheen en het water is weer glashelder. De bodem ook.
Rest van de tijd heb ik nooit algen op de bodem.ook eerlijk gezegd.
Heb wel de uitstroom zijwaarts gemaakt. Zodat er een soort van 'kolk' ontstaat.
Als je het een beetje proeft is het goed. Maar meten is uiteraard weten.jasper2603 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Ik zit eraan te denken om er nog meer zout in te kieperen, hopen dat dat helpt
Ja ik proef wel duidelijk zout als ik in het water zwemMikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:35:
[...]
Als je het een beetje proeft is het goed. Maar meten is uiteraard weten.
Ik zou even testen hoeveel zout je hebt en of je zoutsysteem überhaupt werkt. Op goed geluk zout bijvoegen is risicovol in de zin dat teveel zout niet zo eenvoudig op te lossen is.jasper2603 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Ik zit eraan te denken om er nog meer zout in te kieperen, hopen dat dat helpt
Paar keer bijvullen na een zwemsessie en het gaat hard. Maar idd. Beter een paar goede teststrips erin gooien. 2500-3500 ppm is prima. Erboven gaat het niet beter werken.Driehoek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:28:
[...]
Ik zou even testen hoeveel zout je hebt en of je zoutsysteem überhaupt werkt. Op goed geluk zout bijvoegen is risicovol in de zin dat teveel zout niet zo eenvoudig op te lossen is.
Hallo, Ik heb deze week ons zwembad samen met zandfilterpomp (met filterglas) opgezet, maar tijdens het ontluchten van de pomp brak het draaiknopje van het ontluchtingsventiel af. Ik heb de gelukkig met secondelijm nog weer kunnen lijmen en luchtdicht kunnen afsluiten, maar moet wel vervangen worden.
Het betreft het volgende zwembad en zandfilterpomp:
1) Intec metal rectangular frame opzetzwembad 450 x 220 cm
2) Intex Krystal Clear 26644 Zandfilterinstallatie, 4,5 m³, voor zwembaden tot 18.000 l
Ik merkte echter toen ik het ventiel losdraaide dat die met een een wit lipje ergens aan vastzit, dus krijg hem er niet in zijn geheel uit. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je het ontluchtingsventiel kan vervangen?
Alvast bedankt voor de hulp en tips!
Reserveonderdelen Intex zandfiltersysteem Krystal Clear: https://www.pools.shop/nl-NL/spareparts/reserveonderdelen-intex-zandfiltersysteem-krystal-clear-4-m3
Het gaat om deze Intex filterpomp (zie pijl om welke onderdeel het gaat):
Link: https://www.amazon.nl/gp/product/B07FBGSM8M?ref_=pe_27501951_420426091_E_Asin_Title
Het gaat om dit onderdeel:
Link: https://www.pools.shop/nl-NL/intex-reserveonderdelen/luchtventiel?sai=6095
Het betreft het volgende zwembad en zandfilterpomp:
1) Intec metal rectangular frame opzetzwembad 450 x 220 cm
2) Intex Krystal Clear 26644 Zandfilterinstallatie, 4,5 m³, voor zwembaden tot 18.000 l
Ik merkte echter toen ik het ventiel losdraaide dat die met een een wit lipje ergens aan vastzit, dus krijg hem er niet in zijn geheel uit. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je het ontluchtingsventiel kan vervangen?
Alvast bedankt voor de hulp en tips!
Reserveonderdelen Intex zandfiltersysteem Krystal Clear: https://www.pools.shop/nl-NL/spareparts/reserveonderdelen-intex-zandfiltersysteem-krystal-clear-4-m3
Het gaat om deze Intex filterpomp (zie pijl om welke onderdeel het gaat):
Link: https://www.amazon.nl/gp/product/B07FBGSM8M?ref_=pe_27501951_420426091_E_Asin_Title
Het gaat om dit onderdeel:
Link: https://www.pools.shop/nl-NL/intex-reserveonderdelen/luchtventiel?sai=6095
Op zolder vond ik nog een 244cm Bestway zwembadje met een Intex 604G pomp. De pomp zat nog nieuw in doos, die heb ik denk ik ooit nieuw gekocht. Heb de boel nu opgezet, maar de pomp lijkt zichzelf niet te ontluchten. Het ventiel bovenop stond open, maar er komt geen water uit zoals ik overal lees. Ik heb de slangen nu ontlucht via de openingen in het zwembad, maar dit is vast niet goed voor de pomp. Iemand een idee?
Ik ben toch malle pietje niet!
op www.printables.com zoeken naar intex kan je het zelf printenVjenne-ICT schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:54:
Hallo, Ik heb deze week ons zwembad samen met zandfilterpomp (met filterglas) opgezet, maar tijdens het ontluchten van de pomp brak het draaiknopje van het ontluchtingsventiel af. Ik heb de gelukkig met secondelijm nog weer kunnen lijmen en luchtdicht kunnen afsluiten, maar moet wel vervangen worden.
deze https://www.printables.co...x-10460-valvola-di-sfiato
of in de handleiding staan de partnumbers (deze zijn digitaal te downloaden)
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 02-08-2026 00:30 ]
Tja vanalles
https://www.printables.co...757-siphon-vacuum-cleaner
dit zou wel een goede (start) kunnen zijn voor vuil wat je eruit wilt hevelen met een tuinslang ..
heeft wel remix nodig maar het is wat
dit zou wel een goede (start) kunnen zijn voor vuil wat je eruit wilt hevelen met een tuinslang ..
heeft wel remix nodig maar het is wat
Tja vanalles
Bedankt voor je reactie en tips!vso schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:06:
[...]
op www.printables.com zoeken naar intex kan je het zelf printen
deze https://www.printables.co...x-10460-valvola-di-sfiato
of in de handleiding staan de partnumbers (deze zijn digitaal te downloaden)
Het gaat mij eigenlijk om het demonteren van het ventiel. Als ik die losdraai dan zit die met dat witte lipje nog vast (zie foto's hier boven voor de details), maar hoe ik dat los krijg is mij een raadsel? Vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld.
goeie vraagVjenne-ICT schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Bedankt voor je reactie en tips!
Het gaat mij eigenlijk om het demonteren van het ventiel. Als ik die losdraai dan zit die met dat witte lipje nog vast (zie foto's hier boven voor de details), maar hoe ik dat los krijg is mij een raadsel? Vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld.
Tja vanalles
Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp, 1 van Intex gevonden voor een prima prijs, maar er staat bij dat deze in NL niet is toegestaan.
https://www.zwembad.eu/el...9n3wFHo1XTuhoCK-MQAvD_BwE
Weet iemand hoe dit zit?
Weet iemand hoe dit zit?
LET OP:
Voor dit verwarmingselement heeft u een pomp nodig met een maximaal debiet van 3.8 m³ per uur.
In Nederland is het gebruik van dit toestel niet toegelaten. In alle andere Europese landen wel. In Nederland is er een aparte wetgeving rond dit toestel. Informeer u bij de wethouder.~~
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Ik weet niet hoe dat zit maar ik weet wel dat dit geen warmtepomp is.Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:53:
Ik ben aan het kijken voor een warmtepomp, 1 van Intex gevonden voor een prima prijs, maar er staat bij dat deze in NL niet is toegestaan.
Weet iemand hoe dit zit?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat is daar het nadeel van?assje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:59:
[...]
Ik weet niet hoe dat zit maar ik weet wel dat dit geen warmtepomp is.
Het betreft een zwembadje van 220x150, dus niet echt groot.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Een warmtepomp verbruikt 1 eenheid elektriciteit om meerdere eenheden warmte te maken. Wat jij linkt is gewoon een elektrisch verwarmingselement van 2,8kW. Die verbruikt dus 2,8 kWh en maakt 2,8 kWh warmte. Daarmee je zwembad verwarmen kost dus veel energie.Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Wat is daar het nadeel van?
Het betreft een zwembadje van 220x150, dus niet echt groot.
Dat klinkt logisch, bedankt.The Legend schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:17:
[...]
Een warmtepomp verbruikt 1 eenheid elektriciteit om meerdere eenheden warmte te maken. Wat jij linkt is gewoon een elektrisch verwarmingselement van 2,8kW. Die verbruikt dus 2,8 kWh en maakt 2,8 kWh warmte. Daarmee je zwembad verwarmen kost dus veel energie.
Zouden jullie dan meer deze adviseren?
https://www.pools.shop/nl-BE/steinbach/mini-warmtepomp
[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 03-08-2026 09:22 ]
Ik heb verder geen verstand van zwembad warmtepompen, maar heb je bij een zwembad van 220x150 echt een warmtepomp nodig denk je? Ik heb eergisteren een 244 cm badje opgezet met koud leidingwater, en 2 dagen later is die 26/27 graden zonder iets van afdekking of iets dergelijks.
Hij staat hier niet de hele dag in de zon en juist de warme middagzon missen we helaas. En we hebben 2 kleine kinderen, als ze een stukje ouder zijn zou het inderdaad niet nodig zijn, maar die kleintjes hebben het erg snel koud terwijl ze eigenlijk nog verder willen spelen.The Legend schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:28:
Ik heb verder geen verstand van zwembad warmtepompen, maar heb je bij een zwembad van 220x150 echt een warmtepomp nodig denk je? Ik heb eergisteren een 244 cm badje opgezet met koud leidingwater, en 2 dagen later is die 26/27 graden zonder iets van afdekking of iets dergelijks.
Ik heb nu filterbollen in mijn pomp zitten, maar ben niet tevreden mee. Nu twijfel ik tussen zand en glas. Wat zouden jullie aanraden? Heb een Intex 26644GS Zandfilterpomp.
Je kan een warmtepomp kopen, maar je moet goed kijken naar de flow van je pomp en wat de warmtepomp aankan. Er moet sowieso een bypass tussen.Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Hij staat hier niet de hele dag in de zon en juist de warme middagzon missen we helaas. En we hebben 2 kleine kinderen, als ze een stukje ouder zijn zou het inderdaad niet nodig zijn, maar die kleintjes hebben het erg snel koud terwijl ze eigenlijk nog verder willen spelen.
En met zo’n volume is die vrij snel klaar. Je kan veel geld besparen door een warmtepomp zonder inverter te overwegen.
Of als het je allemaal te ingewikkeld overkomt, eerst een seizoen met passieve verwarming? Er zijn allerlei soorten solar matten die je kan kopen of zelf kan knutselen. Die kan je net zo groot maken als dat je plek hebt.
Gisteren haalde ik de 31 graden met een matje van nog geen 1,5m2, al staat mijn bad wel de hele dag in de volle zon. Met schaduw heb je wat meer oppervlak nodig.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Misschien wel slim om eerst passief te beginnen.Ethirty schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
Je kan een warmtepomp kopen, maar je moet goed kijken naar de flow van je pomp en wat de warmtepomp aankan. Er moet sowieso een bypass tussen.
En met zo’n volume is die vrij snel klaar. Je kan veel geld besparen door een warmtepomp zonder inverter te overwegen.
Of als het je allemaal te ingewikkeld overkomt, eerst een seizoen met passieve verwarming? Er zijn allerlei soorten solar matten die je kan kopen of zelf kan knutselen. Die kan je net zo groot maken als dat je plek hebt.
Gisteren haalde ik de 31 graden met een matje van nog geen 1,5m2, al staat mijn bad wel de hele dag in de volle zon. Met schaduw heb je wat meer oppervlak nodig.
Dit is hem geworden en werkt ontzettend goed! Thanksvso schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:52:
[...]
er zijn genoeg "camping" oplossingen 24v,12v en 5v en ja zelfs 5v is verbazend krachtig
persoonlijk vanwege kids zou ik voor iets kant en klaar zonder de mogelijkheid dat elektra water raakt maar dat is inkoppertje lijkt mij
ik heb een usb-c oplaadbare buiten/camping douiche
https://www.amazon.nl/Dra...r-Douchekop/dp/B0CR5TF47M
Anyway .. dit pompje kan hard/zacht en duurt 2-3 uur en meet de water temp (natuurlijk niet in direct zonlicht vanwege de accu)
Wat is hier anders aan dan hoe een Intex Spa werkt?Mad-Matt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:53:
Weet iemand hoe dit zit?
[...]
Mijn boefje is liev!
Ik heb een Kokido Telsa 50 zwembadstofzuiger en twijfel even over de montage.
Hij lijkt correct te functioneren, maar de grote ronde opening van de filter/collector lijkt niet over de ronde uitstulping van het motorgedeelte te passen. Op de foto zie je wat ik bedoel.
:strip_exif()/f/image/r6ulC0rld86FHmaoCfpEglol.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoort dit bij de Telsa 50 zo, waarbij hij alleen tegen de opening aansluit, of moet die ronde opening er echt overheen vallen of vastklikken?
Het geheel voelt ook nogal fragiel aan, dus ik wil vooral voorkomen dat ik iets forceer en meteen plastic soep maak van een nieuw apparaat ;-)
Hij lijkt correct te functioneren, maar de grote ronde opening van de filter/collector lijkt niet over de ronde uitstulping van het motorgedeelte te passen. Op de foto zie je wat ik bedoel.
:strip_exif()/f/image/r6ulC0rld86FHmaoCfpEglol.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoort dit bij de Telsa 50 zo, waarbij hij alleen tegen de opening aansluit, of moet die ronde opening er echt overheen vallen of vastklikken?
Het geheel voelt ook nogal fragiel aan, dus ik wil vooral voorkomen dat ik iets forceer en meteen plastic soep maak van een nieuw apparaat ;-)
Is er toevallig iemand die ooit een gedeelde trap heeft geplaatst in een linerbad? Je zou zeggen dat er een flens plaat en twee pakkingen bij horen om de liner af te dichten. Er zitten echter alleen pluggen, schroeven en een enkele harde plastic ring bij.. Volgens mij ontbreekt er een pakkingset oid. Tweede misser van Bunx, na eerst te korte hung profielen.. jammer, anders was vandaag de liner erin gegaan...
Mijn warmtepomp doet alleen in hele cijfers: 28 graden. Maar tijdens het opwarmen zou ik graag ook cijfers achter de komma zien: 28.34 graden bijvoorbeeld.
Zou kan ik beter de verwarming in de gaten houden.
/Autist checks out...
/Autist checks out...
Er zijn vele wegen naar rome, direct aan het draadje tappen is wellicht erg lastig ..Arjantje72 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:08:
Mijn warmtepomp doet alleen in hele cijfers: 28 graden. Maar tijdens het opwarmen zou ik graag ook cijfers achter de komma zien: 28.34 graden bijvoorbeeld.
/Autist checks out...
software van je wp .. ook wellicht niet de way ..
Dan blijft over thermowells (lees externe sensors + esp32 oid)
ik heb die van my bypass in & /bypass uit (nog voor my chloor doseer ding) ..
* temp gelijk geen verwarming
* temp verschil .. aan het verwarmen of koelen
kan meerder cijfers achter de komma, eerlijk 1 is zat + mijn grootste issue is caliberen en afwijking van sensors ..
tip bestel 10 of 20 van die sensors , je kan er 10 per keer max testen .. het gaat immers dat ze zo min mogelijk onderling verschillen. je kan met andere sensors in huis eventueel extra caliberen ? ..
kan wel een esphome script delen mocht je willen zie het gele blok voor
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 08-08-2026 22:42 ]
Tja vanalles
Ik heb even een vraag over een Isaver +1100 die ik gekocht heb.
Deze heeft een hele vervelende pieptoon/fluittoon.
Mijn Speck badu Magic II heeft nu een hele irritante pieptoon.
Hebben meer mensen hier last van, en enig idee of dit op te lossen is?
Mijn Speck badu Magic II heeft nu een hele irritante pieptoon.
[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 09-08-2026 09:36 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ik heb deze ook en geen last van een pieptoon.Wachten... schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:52:
Ik heb even een vraag over een Isaver +1100 die ik gekocht heb.
Wel had ik hiervoor een Invertek frequentieregelaar; die had een heel irritante pieptoon en heb ik teruggestuurd.
Ik ben nu even goed aan het luisteren, maar de pieptoon komt dus nu bij de pomp vandaan, en niet van de frequentieregelaar. Is dit op de een of andere manier te verhelpen? Want deze toon is bijna vervelender dan de het pompgeluid.ocmer schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:58:
[...]
Ik heb deze ook en geen last van een pieptoon.
Wel had ik hiervoor een Invertek frequentieregelaar; die had een heel irritante pieptoon en heb ik teruggestuurd.
Ik heb een Speck badu Magic II pomp
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 09-08-2026 09:37 ]
Is het bij alle pomp snelheden? Aarde goed aangesloten?Wachten... schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:35:
[...]
Ik ben nu even goed aan het luisteren, maar de pieptoon komt dus nu bij de pomp vandaan, en niet van de frequentieregelaar. Is dit op de een of andere manier te verhelpen? Want deze toon is bijna vervelender dan de het pompgeluid
Bij mijn invertek kun je de Schakel frequentie aanpassen, die staat standaard op 8kHz, die de meeste mensen wel horen. Maar op 24kHz, hoor je niks meer. Maar dit is bij de Isaver volgens mij niet aanpasbaar.
Ja ik heb net even wat snelheden aangepast, en het wordt iets minder bij een lager snelheid, maar nog steeds irritant genoeg.FutureCow schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:37:
[...]
Is het bij alle pomp snelheden? Aarde goed aangesloten?
Bij mijn invertek kun je de Schakel frequentie aanpassen, die staat standaard op 8kHz, die de meeste mensen wel horen. Maar op 24kHz, hoor je niks meer. Maar dit is bij de Isaver volgens mij niet aanpasbaar.
Zal een Isaver + II dit probleem kunnen verhelpen, of loop je overal tegen hetzelfde probleem aan? Anders moet ik mijn pomp echt in de schuur gaan zetten of iets, maar dat wordt wel echt een enorm gedoe om dat voor elkaar te krijgen
Zwembad was na onze vakantie groenig. Eerst heb ik extra chloor toegevoegd, wat als gevolg had dat het water weer "blauw" werd. Maar er bleef een wittige waas in het water. Ik heb daarna een vlok middel gekocht bij Hornbach: SUMMERFUN Vlok Cartouche. En daarvan heb ik een "cartouche" in mijn skimmer gedaan. Heb dus niet de tabletten in de cartouche uit het papier gehaald. Na een uur of 12, was het water al een stuk helderder. Maar nog niet perfect.
Ik ga zo een backwash doen. En ik wil eigenlijk nog een cartouche gebruiken. Maar eerst nog even stofzuigen met Kokido Telsa 50.
Iemand nog andere tips en/of ervaringen met die Vlok Cartouche?
Ik ga zo een backwash doen. En ik wil eigenlijk nog een cartouche gebruiken. Maar eerst nog even stofzuigen met Kokido Telsa 50.
Iemand nog andere tips en/of ervaringen met die Vlok Cartouche?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Je hebt chloor toegevoegd. Maar heb je ook je PH gecontroleerd?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Yes.Dennis1812 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:42:
Je hebt chloor toegevoegd. Maar heb je ook je PH gecontroleerd?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Twee weken op vakantie geweest, maar vergeten de timer van het filter aan te zetten. Dus twee weken stilstand, maar bij terugkomst prima water nog. Viel erg mee toen het afdekzeil eraf ging. In de slangen van en naar het filter duidelijk alg groei te zien (die krijgen wel wat zonlicht gedurende de dag), maar in het water zelf eigenlijk niet. Afdekzeil heeft goed zijn werk gedaan. Na schoonmaken van filter, chloor wat aangevuld en er kon weer gezwommen worden.
Ik heb er eentje gekocht. Hij doet het en is een stuk handiger in gebruik dan die stripjes.chimera2 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:53:
[...]
Ik ook. Maar ik zie nog bar weinig/geen revieuws. dus was benieuwd of iemand hier ervaring ermee heeft
De gemeten tempertatuur klopt volgens mij best goed. Voor de andere metingen heb ik geen referentie, dus geen idee of dat klopt. Ik twijfel wel een beetje aan de nauwkeurigheid, vooral de ORP waarde varieerde in het begin extreem veel, waardoor die niet zo bruikbaar was.
Hij geeft aan wanneer ik er weer wat PH- bij moet gooien. En ik zet nu af en toe mn zout elektrolyse apparaat een uurtje langer of korter, afhankelijk van de gemeten ORP waarde. Daarmee heb ik op dit moment helder water.
De app is niet zo heel goed uitgevoerd, maar wel redelijk bruikbaar. De grafiekjes waar je je informatie uit moet halen zijn slecht afleesbaar, omdat er 1) een gladde lijn door de meetpunten wordt getrokken, 2) de meetpunten zelf niet worden weergegeven, 3) de vertikale as bij 0 begint waardoor alle variatie in de bovenste 10% van de grafiek te vinden is.
Verbindingsproblemen heb ik sinds de installatie niet meer gehad. Toen ik 'm voor het eerst in het zwembad legde was 'ie wel de verbinding kwijt, toen heb ik 'm een keer opnieuw aangezet waarna alles weer werkte. Batterijduur is ook prima. Heb 'm sinds eind juni en heb 'm daarna pas een keer opgeladen.
Bedankt, daar had ik niet aan gedachtvso schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:40:
[...]
Er zijn vele wegen naar rome, direct aan het draadje tappen is wellicht erg lastig ..
software van je wp .. ook wellicht niet de way ..
Dan blijft over thermowells (lees externe sensors + esp32 oid)
ik heb die van my bypass in & /bypass uit (nog voor my chloor doseer ding) ..
* temp gelijk geen verwarming
* temp verschil .. aan het verwarmen of koelen
kan meerder cijfers achter de komma, eerlijk 1 is zat + mijn grootste issue is caliberen en afwijking van sensors ..
tip bestel 10 of 20 van die sensors , je kan er 10 per keer max testen .. het gaat immers dat ze zo min mogelijk onderling verschillen. je kan met andere sensors in huis eventueel extra caliberen ? ..
kan wel een esphome script delen mocht je willen zie het gele blok voor
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic
Daar ga ik eens over nadenken
Nog even terugkomend op de inline-chloordispenser. Er lijkt wat mis te zijn met de mijne (Summer Fun). Het reservoir vult niet volledig. Wanneer ik de dop aan de bovenzijde van de dispenser opendraai zie ik wat druppels / condens aan de wanden en komt er een zéér sterke chloordamp uit.
Wat ik gedaan / gecontroleerd heb:
De opstelling: Intex SX1500 ZFP --> Bypass IN --> Warmtepomp --> Bypass UIT --> Dispenser
Wat ik gedaan / gecontroleerd heb:
- Handmatig vullen vanaf boven. Het waterniveau lijkt dan langzaam te stijgen. Echter na een paar uur is het niveau weer volledig gezakt
- Minimale en maximale stand ingesteld. Lijkt niets te doen
- Ik heb volledige flow / druk na de dispenser het bad in
- Chloormeting geeft vrijwel niets aan (met dpd en red phenol test)
- Er zitten momenteel zo'n 3 tabletten van 200gr. in. Deze liggen er al ruim 3 weken in en lijken nauwelijks op te lossen
- Wanneer ik de pomp uit / inschakel hoor ik wel wat water lopen in de dispenser, maar deze lijkt zich nauwelijks te vullen
- In en uitgaand van de dispenser is juist aangesloten
De opstelling: Intex SX1500 ZFP --> Bypass IN --> Warmtepomp --> Bypass UIT --> Dispenser
lijkt of er een ontluchting schroef op het deksel zit, deze al eens open gehad terwijl de pomp draaide?
klinkt of die vol lucht staat
Hij staat ook vol lucht. Maar zowel het losdraaien van het deksel als het losdraaien van de ontluchtingsschroef brengt niets. Het waterniveau blijft laag (max. 1cm voor zover ik kan zien).gunnie_nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:19:
lijkt of er een ontluchting schroef op het deksel zit, deze al eens open gehad terwijl de pomp draaide?
vreemd, en als je hem eens vol water doet en dan het deksel er weer op.
van vochtige lucht lossen die tabletten niet op,
ik heb er nooit zo één gehad, en nu zout met automatisering dus het is voor mij ook maar proberen.
ik heb er nooit zo één gehad, en nu zout met automatisering dus het is voor mij ook maar proberen.
Zie punt 1. Het niveau stijgt dan nog iets als de pomp loopt tot het reservoir overloopt. Wanneer de pomp uitstaat (staat 6 - 8u / dag aan) zakt het niveau (logisch). Na inschakelen pomp vult het reservoir daarna nog maar max. 1 - 2 cm. (niet logisch)gunnie_nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:10:
vreemd, en als je hem eens vol water doet en dan het deksel er weer op.
oke, dus met deksel er af vult die hem tot die overloopt.
dat die terug leeg loopt als de pomp uit staat lijkt me niet logisch, lijkt mij dan dat er een klein lucht lektje zit. (anders blijft die gewoon vol staan, loopt dus terug in de 16 uur dat de pomp uit staat.
als je hem de andere dag dan opstart zit er lucht in en krijgt die hem niet gevuld en lost die dus het chloor niet op.
dat die terug leeg loopt als de pomp uit staat lijkt me niet logisch, lijkt mij dan dat er een klein lucht lektje zit. (anders blijft die gewoon vol staan, loopt dus terug in de 16 uur dat de pomp uit staat.
als je hem de andere dag dan opstart zit er lucht in en krijgt die hem niet gevuld en lost die dus het chloor niet op.
Wacht even. Ik denk dat je iets op het spoor bent. Ik heb de dispenser aan de muur hangen (op een geprint beugeltje). Deze hangt momenteel iets hoger dan de inlaat van het bad... Dat zou wel eens het euvel kunnen zijn waardoor de dispenser leeg getrokken wordt. Ik ga hem straks lager plaatsen.gunnie_nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:53:
oke, dus met deksel er af vult die hem tot die overloopt.
Vraagje, ik heb onlangs een Intex Rond Ultra XTR Frame Zwembad - 488 x 122 cm met SX1500 filterpomp gekocht. Eerste weken gingen prima, bleef goed schoon met de juiste chemicaliën, elke dag netjes testen etc.
Maar toen kregen we een weekje of twee wat minder weer, waardoor het zwembad weinig is gebruikt. De pomp heeft minder gedraait. Echter nu ben ik inmiddels 3 weken bezig om de boel weer op orde te krijgen, steeds voeg ik pH plus of min toe waar nodig, Chloor shocks dujour en vlokkenmiddel. Ik krijg het niet meer helder. Alle waardes zijn goed (pH, vrije chloor en Alkaliniteit), maar elke keer blijft het bad troebel. Ik backwash en rinse, komt een boel troep uit. Maar geen sjoege, de volgende dag nog steeds troebel.
Volgens AI tips even de pomp uitgelaten, zodat de alg / vlokken kan dalen, dus met de stofzuiger erdoor...wat even wat lijkt op te lossen, maar vervolgens weer troebel.
Is de pomp niet sterk genoeg voor dit bad? Of moet ik een skimmer hebben? Of toch een robotstofzuiger? Of test ik niet goed?
Help, mijn dochter wil zwemmen en ik loop vast
Maar toen kregen we een weekje of twee wat minder weer, waardoor het zwembad weinig is gebruikt. De pomp heeft minder gedraait. Echter nu ben ik inmiddels 3 weken bezig om de boel weer op orde te krijgen, steeds voeg ik pH plus of min toe waar nodig, Chloor shocks dujour en vlokkenmiddel. Ik krijg het niet meer helder. Alle waardes zijn goed (pH, vrije chloor en Alkaliniteit), maar elke keer blijft het bad troebel. Ik backwash en rinse, komt een boel troep uit. Maar geen sjoege, de volgende dag nog steeds troebel.
Volgens AI tips even de pomp uitgelaten, zodat de alg / vlokken kan dalen, dus met de stofzuiger erdoor...wat even wat lijkt op te lossen, maar vervolgens weer troebel.
Is de pomp niet sterk genoeg voor dit bad? Of moet ik een skimmer hebben? Of toch een robotstofzuiger? Of test ik niet goed?
Er zit 20 kub water in je bad, pomp doet iets tussen de 3,7 en 5,7 kub per uur. Dan moet je al ruim 8 uur filteren per dag op volle kracht.DeMolT. schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:41:
Vraagje, ik heb onlangs een Intex Rond Ultra XTR Frame Zwembad - 488 x 122 cm met SX1500 filterpomp gekocht. Eerste weken gingen prima, bleef goed schoon met de juiste chemicaliën, elke dag netjes testen etc.
Hoe lang pomp je?
of je plaatst je bad hogerStoorzendert schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
Wacht even. Ik denk dat je iets op het spoor bent. Ik heb de dispenser aan de muur hangen (op een geprint beugeltje). Deze hangt momenteel iets hoger dan de inlaat van het bad... Dat zou wel eens het euvel kunnen zijn waardoor de dispenser leeg getrokken wordt. Ik ga hem straks lager plaatsen.
[ Voor 11% gewijzigd door vso op 12-08-2026 18:31 ]
Tja vanalles
Laatste week elke dag ongeveer 20 uur, dat is wat mij het meest verbaasde. Ik had verwacht dat dit na een paar dagen flink pompen wel opgelost zou zijn.jeeedeee schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:46:
[...]
Er zit 20 kub water in je bad, pomp doet iets tussen de 3,7 en 5,7 kub per uur. Dan moet je al ruim 8 uur filteren per dag op volle kracht.
Hoe lang pomp je?
zwembad (pomp)filters zijn 5 micron en groter .. de troebelheid komt door dat het niet kan bezinken (meestal) ..DeMolT. schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:41:
in elk geval is het "wit" dus algen zijn dood wat goed is. wat je nu ziet is 4 micron of kleiner
Alles laten bezinken en dan via aparte pomp/stofzuiger(slang) uit je bad zuigen .. ja je verliest water hierdoor, andere opties zijn duurder (bv aparte pomp + aparte filters en deze vervuilen sneller) goedkoper is gewoon water bijvullen
Heb je vooraf wel op gelet dat iedereen zijn voeten wast + word het zwembad na gebruik afgedekt ? dat kan al veel van deze ellende voorkomen .. (niet helemaal maar het meeste)
Tja vanalles
Bedankt voor de info, ik heb vooralsnog elke keer via het filter gezogen, ik zal dat nu eruit laten pompen.vso schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:48:
[...]
zwembad (pomp)filters zijn 5 micron en groter .. de troebelheid komt door dat het niet kan bezinken (meestal) ..
in elk geval is het "wit" dus algen zijn dood wat goed is. wat je nu ziet is 4 micron of kleiner
Alles laten bezinken en dan via aparte pomp/stofzuiger(slang) uit je bad zuigen .. ja je verliest water hierdoor, andere opties zijn duurder (bv aparte pomp + aparte filters en deze vervuilen sneller) goedkoper is gewoon water bijvullen
Heb je vooraf wel op gelet dat iedereen zijn voeten wast + word het zwembad na gebruik afgedekt ? dat kan al veel van deze ellende voorkomen .. (niet helemaal maar het meeste)
Vooraf niet netjes laten voeten wassen en het zwembad soms wel soms niet afgedekt, ik zal daar meer op gaan letten. Morgenvroeg nog eens proberen met het zuigen en dan hopelijk een beter resultaat
TLDR alles wat je kan voorkomen hoef je niet te genezenDeMolT. schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:38:
[...]
Bedankt voor de info, ik heb vooralsnog elke keer via het filter gezogen, ik zal dat nu eruit laten pompen.
Vooraf niet netjes laten voeten wassen en het zwembad soms wel soms niet afgedekt, ik zal daar meer op gaan letten. Morgenvroeg nog eens proberen met het zuigen en dan hopelijk een beter resultaat
ps dit jaar is het water wel lastig "netjes" te houden. voor mij
Tja vanalles
Mijn zwembad van 18 m³ heeft na ongeveer drie weken zonder chemicaliën last gekregen van algen en een slijmerige laag (ivm vakantie). De pH was sterk gedaald, maar die heb ik met pH+ weer op niveau gebracht. Inmiddels wordt pH en chloor weer automatisch gedoseerd; de pH is ongeveer 7,26 en de ORP circa 670 mV sinds een paar dagen tot een week overigens.
Gisteren heb ik de wanden en bodem grondig met een spons schoongemaakt, vlokmiddel toegevoegd en vanmorgen, na 24u het zandfilter gebackwasht. Toch blijft het water mistig/troebel.
Om beter te begrijpen wat er nog mis is, heb ik een Lovibond Scuba III S gekocht - want ik had niets in huis om iets te teten. Ik probeer hiermee onder andere CYA/stabilisator te meten, maar de CYA-test geeft geen duidelijke meetwaarde, mogelijk omdat het gehalte onder het meetbereik ligt. Ik gebruik vloeibaar chloor en vermoed daarom dat er weinig of geen CYA in het water zit.
Ik zet de meter aan, ga naar CYA -> voer de nulmeting uit -> mijns inziens komt er hetzelfde icoontje nogmaals in beeld maar volgens de handleiding voeg ik dan een CYA tablet to en stamp deze fijn. Ik wacht even en klik dan weer op test. Vervolgens word het scherm rood en wijst er een pijl naar linksonder. Aangezien ik nooit tabletten heb toegevoegd heb ik wat CYA+ toegevoegd, om mijn gehalte met 12ppm te verhogen, maar kan iemand mij misschien vertellen hoe de loviband werkt en of ik misschien toch beter wat extra had kunnen investeren voor de poollab?
Gisteren heb ik de wanden en bodem grondig met een spons schoongemaakt, vlokmiddel toegevoegd en vanmorgen, na 24u het zandfilter gebackwasht. Toch blijft het water mistig/troebel.
Om beter te begrijpen wat er nog mis is, heb ik een Lovibond Scuba III S gekocht - want ik had niets in huis om iets te teten. Ik probeer hiermee onder andere CYA/stabilisator te meten, maar de CYA-test geeft geen duidelijke meetwaarde, mogelijk omdat het gehalte onder het meetbereik ligt. Ik gebruik vloeibaar chloor en vermoed daarom dat er weinig of geen CYA in het water zit.
Ik zet de meter aan, ga naar CYA -> voer de nulmeting uit -> mijns inziens komt er hetzelfde icoontje nogmaals in beeld maar volgens de handleiding voeg ik dan een CYA tablet to en stamp deze fijn. Ik wacht even en klik dan weer op test. Vervolgens word het scherm rood en wijst er een pijl naar linksonder. Aangezien ik nooit tabletten heb toegevoegd heb ik wat CYA+ toegevoegd, om mijn gehalte met 12ppm te verhogen, maar kan iemand mij misschien vertellen hoe de loviband werkt en of ik misschien toch beter wat extra had kunnen investeren voor de poollab?
als ik je bericht lees valt me eigenlijk op de volgorde van aanpak .gvdh81 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:14:
Mijn zwembad van 18 m³ heeft na ongeveer drie weken zonder chemicaliën last gekregen van algen en een slijmerige laag (ivm vakantie). De pH was sterk gedaald, maar die heb ik met pH+ weer op niveau gebracht. Inmiddels wordt pH en chloor weer automatisch gedoseerd; de pH is ongeveer 7,26 en de ORP circa 670 mV sinds een paar dagen tot een week overigens.
- skimmer/voorfilter legen
- meten
- eerst ph bijsturen (grof als in niet oversturen maar dicht bij "wenselijk")
- dan chloor (schock) (grof maar dicht bij "wenselijk")
- pomp x tijd aan + schrobben
wellicht na 12-24 uur resultaat ? + testen en eventueel laatste beetjes erbij doen
zo zou ik het aanpakken ideaal zou je 2-3 uur tussen meting / ph bij sturen doen voordat je focused op chloor maar afhankelijk hoe bekend je bent met je middlen kan je denk ik vaak wel een goeie grove bijsturing doen..
Tja vanalles
Ik denk eigenlijk dat jouw pomp veel te licht is. Mijn zwembad is een maatje kleiner (Intex Prism 457x122) en daar staat 24/7 een Intex SW2100 op te draaien. En die vind ik zelfs nog aan de matige kant. Overigens wel nog deels met 32mm slangen en deels met 50mm PVC aangesloten.DeMolT. schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:41:
24x7 ?Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:53:
Ik denk eigenlijk dat jouw pomp veel te licht is. Mijn zwembad is een maatje kleiner (Intex Prism 457x122) en daar staat 24/7 een Intex SW2100 op te draaien. En die vind ik zelfs nog aan de matige kant. Overigens wel nog deels met 32mm slangen en deels met 50mm PVC aangesloten.
Met een 6m3 pomp pomp je in 24h 130-150 m3 rond .. je hebt genoeg aan tussen 1- 4x rondpompen ..zelfs een WP hoeft niet 24x7 aan te staan.
note met solar heating staat hij max 12 uur aan bij mij gemiddeld 10 uur of minder
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 13-08-2026 17:02 ]
Tja vanalles
dat ze de SX2100 als 6m3/h adverteren prima, maar dat is waarschijnlijk met 0.0m head.
kon eigenlijk geen flow/head diagram vinden zo snel.
hier een badu 14 II zou 14m3/h doen, 63mm aanzuig 50mm er uit, paar bochtjes of course.
hou je digitaal gemeten 150l/m dus 9m3/h over
hier een badu 14 II zou 14m3/h doen, 63mm aanzuig 50mm er uit, paar bochtjes of course.
Uit gemak vooral. Ik vind het regelen van de pomp waardeloos, als je gaat backwashen moet je hem weer opnieuw instellen en de warmtepomp heeft geen wifi module waarmee ik hem makkelijk kan besturen.vso schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:01:
[...]
24x7 ?![]()
Met een 6m3 pomp pomp je in 24h 130-150 m3 rond .. je hebt genoeg aan tussen 1- 4x rondpompen ..zelfs een WP hoeft niet 24x7 aan te staan.
note met solar heating staat hij max 12 uur aan bij mij gemiddeld 10 uur of minder
Ik woon in buitengebied dus er heeft niemand last van, en zelf slaap ik een meter of 30 van de pomp, dus ik hoor hem ‘s nachts ook niet. Maar met het oog op stroomverbruik in de nacht denk ik wel dat ik het volgend seizoen anders ga doen. Misschien een tijdschakelaar op de warmtepomp en dan maar iets bedenken met backwashen op regelmatige tijdstippen ofzo.
ik heb ook het vrije chloor gemeten, dat was 0.1ppm/l (dus veel ste laag ondanks dat ORP netjes 640 was). Natriumhypochloriet toegevoegd, halve dosis om het weer op niveau te krijgen en morgen ochtend weer meten.vso schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:48:
[...]
zo zou ik het aanpakken ideaal zou je 2-3 uur tussen meting / ph bij sturen doen voordat je focused op chloor maar afhankelijk hoe bekend je bent met je middlen kan je denk ik vaak wel een goeie grove bijsturing doen..
de volume die in/uit je zwembad gaat via de pomp is vrij consistent, door de pijp groter of kleiner te maken verhoog je de "druk" .. zelfde als je een tuinslang pakt zonder koppeling en je knijpt hem fijn .. de straal spuit verder ..gunnie_nl schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:52:
dat ze de SX2100 als 6m3/h adverteren prima, maar dat is waarschijnlijk met 0.0m head.
je zou een (grote) emmer kunnen pakken en kunnen meten hoe hoeveel water in 1 a 2 sec en dat converteren naar liters per min of uur .. maar te veel werk naar mijn idee
+ je moet per stand van je (zfp) pomp mee rekenen etc etc ..
5-6m3 per uur vind ik dan fijner om aan te houden .. mijn 4.5m3 bad (ook niet constant zelfde water nivea) . pomp ik minimaal 2 uur per dag . gezien 4.5 er ongeveer 45 min tot 55 min over doet vind ik 2 - 2.5x rond pompen acceptabel
Tja vanalles
ik zou eerlijk gezegd paar smart stekkers met power reading en temp sensors (thermowell) zsm installeren.Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:57:
[...]
Uit gemak vooral. Ik vind het regelen van de pomp waardeloos, als je gaat backwashen moet je hem weer opnieuw instellen en de warmtepomp heeft geen wifi module waarmee ik hem makkelijk kan besturen.
Ik woon in buitengebied dus er heeft niemand last van, en zelf slaap ik een meter of 30 van de pomp, dus ik hoor hem ‘s nachts ook niet. Maar met het oog op stroomverbruik in de nacht denk ik wel dat ik het volgend seizoen anders ga doen. Misschien een tijdschakelaar op de warmtepomp en dan maar iets bedenken met backwashen op regelmatige tijdstippen ofzo.
ik zou eerst berekenen hoeveel stroom je verbruikt, mijn zfp verbruikt 195W (met solar heating)
in 8 uur is dat 1.56kwh afhankelijk hoe je stroom berekend kan dat 30ct - 4 euro zijn (niet voor dit topic, maar ik reken stroom op basis van een jaar rekening / kwh gebruikt )
eigenlijk je bad + slangen isoleren of inkorten ? (wind is je vijand) is meest praktische oplossing
daarmee verruim je ook de tijd tussen heating cycles. (duh)
Je kan elektronische 3 weg pijp dinges doenm, het is helaas geen 10-50 euro per stuk.. doe der maar extra 0 achter ofzo, mij te duur. en achteraf zie ik het nut ook niet
met een wp zou ik eerder denken aan dagen op te delen in 12 uur (dag/nacht) en daar x tijd gaan draaien. in combinatie met buiten/grond temp
ps wellicht handig "feitje" .. om te voorkomen dat je wp / pomp gaat klapperen .. laat eerst je pomp min 5-10 min draaien voordat je de temp uitleest want dan is het water redelijk gemixed. zolang de pomp niet draait kan je temp lezingen eigenlijk negeren, en als je kan je wp pas inschakelen na die 5-10 min
o ja ik heb mijn pomp "smart" gemaakt door de RCD eraf te knippen en m/f stekker ertussen te zetten. zodat een random smart stekker ertussen kan . misschien niet de juiste weg maar fyi non the less
Tja vanalles
Ik wil het niet te ingewikkeld gaan maken, maar inderdaad die stekker van de zfp vervangen is wel een goede start. Hoeft niet eens waterdicht te zijn, want de zfp staat in een blokhutje en de wcd heb ik vrij hoog geplaatst. Ik heb nog wel een paar smart plugs liggen die ik met een app kan bedienen, die kan ik dan ook op tijd laten schakelen. Slangen inkorten staat ook zeker nog op de planning, ik gebruik nu alleen 50mm pvc van de aanvoer en retour van de wp naar de blokhut (een meter of 2), de rest zit met slangen (uit gemak de oude slangen gebruikt, die veel te lang zijn).vso schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
ik zou eerlijk gezegd paar smart stekkers met power reading en temp sensors (thermowell) zsm installeren.
ik zou eerst berekenen hoeveel stroom je verbruikt, mijn zfp verbruikt 195W (met solar heating)
in 8 uur is dat 1.56kwh afhankelijk hoe je stroom berekend kan dat 30ct - 4 euro zijn (niet voor dit topic, maar ik reken stroom op basis van een jaar rekening / kwh gebruikt )
eigenlijk je bad + slangen isoleren of inkorten ? (wind is je vijand) is meest praktische oplossing
Je kan elektronische 3 weg pijp dinges doenm, het is helaas geen 10-50 euro per stuk.. doe der maar extra 0 achter ofzo, mij te duur. en achteraf zie ik het nut ook niet
met een wp zou ik eerder denken aan dagen op te delen in 12 uur (dag/nacht) en daar x tijd gaan draaien. in combinatie met buiten/grond temp
ps wellicht handig "feitje" .. om te voorkomen dat je wp / pomp gaat klapperen .. laat eerst je pomp min 5-10 min draaien voordat je de temp uitleest want dan is het water redelijk gemixed. zolang de pomp niet draait kan je temp lezingen eigenlijk negeren, en als je kan je wp pas inschakelen na die 5-10 min
o ja ik heb mijn pomp "smart" gemaakt door de RCD eraf te knippen en m/f stekker ertussen te zetten. zodat een random smart stekker ertussen kan . misschien niet de juiste weg maar fyi non the less
Mensen adviseren om de RCD eraf te knippen zonder verdere context lijkt me niet erg "smart".vso schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
ik zou eerlijk gezegd paar smart stekkers met power reading en temp sensors (thermowell) zsm installeren.
Heeft te maken met de beveiliging die er ingebouwd zit, die moet je handmatig resetten als de stroom er af is geweest. Je kan zo’n pomp dus nooit op afstand bedienen met een smart plug oid zonder de stekker te vervangen. Natuurlijk zit die beveiliging er niet voor niets, maar als je zfp droog staat kan er weinig fout gaan. Als je weet wat je doet.Driehoek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:28:
[...]
Mensen adviseren om de RCD eraf te knippen zonder verdere context lijkt me niet erg "smart".
komplex maak je het alleen als je te weinig/teveel metingen doet .. weten wanneer de data belangrijk is ... dat is andere koekFanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:27:
[...]
Ik wil het niet te ingewikkeld gaan maken, maar inderdaad die stekker van de zfp vervangen is wel een goede start. Hoeft niet eens waterdicht te zijn, want de zfp staat in een blokhutje en de wcd heb ik vrij hoog geplaatst. Ik heb nog wel een paar smart plugs liggen die ik met een app kan bedienen, die kan ik dan ook op tijd laten schakelen. Slangen inkorten staat ook zeker nog op de planning, ik gebruik nu alleen 50mm pvc van de aanvoer en retour van de wp naar de blokhut (een meter of 2), de rest zit met slangen (uit gemak de oude slangen gebruikt, die veel te lang zijn).
in jou geval wil je weten hoeveel warmte je verliest bij bepaalde buitentempartuur / wind
Tja vanalles
no flame intended, maar reageer je alleen om te narren ??Driehoek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:28:
[...]
Mensen adviseren om de RCD eraf te knippen zonder verdere context lijkt me niet erg "smart".
mensen die dit doen zijn 18+ en intelligent genoeg om zelf hun hersens te gebruiken
zo niet zou ik nog een keer lezen wat ik schreef ..
[ Voor 33% gewijzigd door vso op 13-08-2026 20:22 ]
Tja vanalles
AI gaf mij dit advies ook, maar met het advies van @vso is het gelukt, ik heb de alg laten rusten op de bodem en vervolgens met de pomp op waste en stofzuiger de alg eruit gekregen. Nieuw water toegevoegd en het is nu weer helder.Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:53:
[...]
Ik denk eigenlijk dat jouw pomp veel te licht is. Mijn zwembad is een maatje kleiner (Intex Prism 457x122) en daar staat 24/7 een Intex SW2100 op te draaien. En die vind ik zelfs nog aan de matige kant. Overigens wel nog deels met 32mm slangen en deels met 50mm PVC aangesloten.
Nu weer netjes bijhouden haha
Tsja dat bijhouden inderdaad. Als ik thuis kom uit mijn werk en het is buiten 32 graden zoals vandaag, dan zit ik er ook niet op te wachten om eerst te gaan stofzuigen enzo, dan wil ik er gelijk in! Maar zoals bij zoveel: voorkomen is beter dan genezen. Dus toch maar even dat rondje stofzuigen in de brandende zon, dan is de beloning ook des te groter als je daarna in een schoon badje plonst!DeMolT. schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:36:
[...]
AI gaf mij dit advies ook, maar met het advies van @vso is het gelukt, ik heb de alg laten rusten op de bodem en vervolgens met de pomp op waste en stofzuiger de alg eruit gekregen. Nieuw water toegevoegd en het is nu weer helder.
Nu weer netjes bijhouden haha
Dat bedoel ik met context.. het is een verliesstroom schakelaarFanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Heeft te maken met de beveiliging die er ingebouwd zit, die moet je handmatig resetten als de stroom er af is geweest. Je kan zo’n pomp dus nooit op afstand bedienen met een smart plug oid zonder de stekker te vervangen. Natuurlijk zit die beveiliging er niet voor niets, maar als je zfp droog staat kan er weinig fout gaan. Als je weet wat je doet.
Geen idee wat je hiermee bedoelt. Je verwijdert een verliesstroom schakelaar, dat is afhankelijk van de rest van de installatie niet zonder risico. Uit je reactie leid ik af dat je niet weet dat het over een verliesstroom schakelaar gaat? Er zijn wel meer 18+ers die het belang van een verliesstroomschakelaar niet kennen.vso schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:20:
[...]
no flame intended, maar reageer je alleen om te narren ??
mensen die dit doen zijn 18+ en intelligent genoeg om zelf hun hersens te gebruiken
zo niet zou ik nog een keer lezen wat ik schreef ..
[...]
edit. mijn excuses. Ik had begrepen dat de RCD weg was
[ Voor 5% gewijzigd door Driehoek op 13-08-2026 21:12 ]
Als je zorgt dat de aarde ook verbonden blijft (lees controleert)Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Heeft te maken met de beveiliging die er ingebouwd zit, die moet je handmatig resetten als de stroom er af is geweest. Je kan zo’n pomp dus nooit op afstand bedienen met een smart plug oid zonder de stekker te vervangen. Natuurlijk zit die beveiliging er niet voor niets, maar als je zfp droog staat kan er weinig fout gaan. Als je weet wat je doet.
Afgezien van dat de meeste die hier lezen 1 of meerdere beveiliging in huis hebben .. denk aan badkamer apparatuur die hebben ook geen aparte zekering/rcd .. die hangen ook af van wat in je meterkast zit ... natuurlijk kan extra nooit kwaad ..
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 13-08-2026 21:21 ]
Tja vanalles
niet negatief bedoeld --> dat was waarom ik je wees om het opnieuw te lezen (zand erover)Driehoek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:10:
edit. mijn excuses. Ik had begrepen dat de RCD weg was
als je dit erbij zetJe verwijdert een verliesstroom schakelaar, dat is afhankelijk van de rest van de installatie niet zonder risico. Uit je reactie leid ik af dat je niet weet dat het over een verliesstroom schakelaar gaat? Er zijn wel meer 18+ers die het belang van een verliesstroomschakelaar niet kennen.
Verliesstroomsverliesstroomschakelaar .. leuk woord die kende ik nog niet, rcd of aardlek ken ik wel
Tja vanalles
We hebben al sinds jaar en dag een 30mA aardlekschakelaar of automaat in de meterkast die precies hetzelfde doet als de genoemde RCD.
Een aardlekechakelaar ALS (of zoals Engelse term RCD (van 30mA) is dubbelop dus. Hij kan er dus af.
Twee uitzonderingen: de meterkast geen aardlek heeft(kan in oudere huizen), dan dus wel de ALS laten zitten.
En de ALS van een spa of jacuzzi is 10mA tov 30mA, die van 10mA wel laten zitten(deze is simpelweg lager en schakeld eerder als de meterkast)
Een aardlekechakelaar ALS (of zoals Engelse term RCD (van 30mA) is dubbelop dus. Hij kan er dus af.
Twee uitzonderingen: de meterkast geen aardlek heeft(kan in oudere huizen), dan dus wel de ALS laten zitten.
En de ALS van een spa of jacuzzi is 10mA tov 30mA, die van 10mA wel laten zitten(deze is simpelweg lager en schakeld eerder als de meterkast)
In België heb je ook nog installaties met enkel 300mA bescherming en dan is de bijkomende RCD geen overbodige luxe in een vochtige ruimte waar mensen geregeld blootsvoets rondlopen.mazzoop80 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:57:
We hebben al sinds jaar en dag een 30mA aardlekschakelaar of automaat in de meterkast die precies hetzelfde doet als de genoemde RCD.
teflon/elektra tape eromheen winkelen dan pas de slang erover schuiven .. de slang klem wil je dan vastdraaien waar de tape zit ..GrowMyHair schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:00:
Er druppelt water langs de uitstroom van m'n opzetzwembad. Volgens mij is de slangaansluiting wel waterdicht en zit het lek in het naadje van het zwembad. Hoe repareer je zoiets? Met een sticker krijg ik dit niet dichtgeplakt.
[Afbeelding]
Tja vanalles
+ @Driehoek dubbelop lijkt mij niet iets slechts ? of zelfs waarde voorstellen die eerder schakeld lijkt me handig . veiligheid voor onze kroost en onzelf is niet geheel onbelangrijk lijkt memazzoop80 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:57:
Zelfde als stekkers/pluggen liefst 20cm boven het zwembad water oppervlak,
Ongeluk zit vaak in een klein hoekje en komt nooit alleen
Tja vanalles
Goeie tip, het lekte toch bij de slang en nu niet meer.vso schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:19:
[...]
teflon/elektra tape eromheen winkelen dan pas de slang erover schuiven .. de slang klem wil je dan vastdraaien waar de tape zit ..
:strip_exif()/f/image/3QxDbXqwmZPSVUjdUNHv1o5p.jpg?f=fotoalbum_large)