Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27

OMX2000

By any means necessary...

OMX2000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:06:
Ik heb de MAUK ZFP besteld, want ik wilde zsm een stille vervanging hebben voor mijn 4m3 pomp die onvoldoende debiet heeft (stuk?).

Ik wil nu een filtermedium bestellen, en dit keer voor glas gaan als dat kan. In de specificaties staat het volgende: "Als de installatie is aangesloten hoeft alleen nog filterzand (kwartszand met een zandkorreling: 0,4-0,8 mm) (vulhulp in de set inbegrepen) of filterballen worden gevuld. Deze worden niet meegeleverd."

Is dan Nature works Hi-Tech Filterglas geschikt? Ik lees bij Toppy dat het een exacte korrelgrootte van 0,8 mm zou hebben. Of kan ik beter voor glasparels gaan?
Inmiddels de boel binnen en aangesloten. Maar pfff. Handleiding bij de Mauk pomp is alleen in het Frans en Duits. Dus vriend Claude heeft me op basis van foto’s van de handleiding een handleiding in het Nederlands gegeven ;)

Maar ook dan is de handleiding echt te summier, bijvoorbeeld te weinig instructies over hoe de ketel gevuld moet worden met filter medium. Heb het twee “verkeerd” gedaan waardoor het ventiel niet goed paste. Resultaat twee keer ketel leeggehaald.

Maar nu is alles aangesloten. En lekt de boel… zucht. Die thule(?) lijkt te kort, dus ik had al een stuk afgesneden. En hielp dus niet.

Iemand tips voor een snelle fix?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09jwtl7yal6dPfFIdaz7eoHDsko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se6KerAlmPvf4eqivftPAKKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv71DC95UFVSxG9b-5nKWjiJwOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CQSy1p92uUE2TCw6HEcTHu7.jpg?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:33
@Trichoglossus misschien even omwikkelen met teflon tape? Heeft bij mij al wat kleine lekkages kunnen verhelpen.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27

OMX2000

By any means necessary...

flo-rist schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:26:
@Trichoglossus misschien even omwikkelen met teflon tape? Heeft bij mij al wat kleine lekkages kunnen verhelpen.
Ook bij dit soort connecties? Ah well gaan we proberen

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 04:39
Of electra tape, dat is net wat dikker en plakt beter

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjors86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Probeer knoppen combinatie die ik eerder posten
Ben even aan het testen geweest... Als ie uitgaat tijdens een cyclus, gaat ie inderdaad weer aan.

Loopt er geen cyclus (meer) blijft ie uit.

Maar das werkbaar. Timer op 12 uur zetten en zorgen dat ie nooit zo lang loopt.

Biedt ook mogelijkheden voor de winter :)

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:24
Hulp gevraagd, ik krijg de puzzel niet gelegd.

Ik heb een intex slimmer gekocht maar krijg deze niet aangesloten op het zwembad. Dat pijpje wat naar de ZFP gaat heeft een inwendige diameter van 26mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Yc_plVo3MX7L0FaFL61OMHmxkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyDddxNKlyZPHi5soglGx3HK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de Intex skimmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efUyM20CMy9Y2wS3AZ2Edni8JpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEVdYlhj2HHVQojIJzDWfsP2.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik de skimmer aan het pijpje vast kan maken? Ik krijg ook geen adapters gevonden..

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je draait de oude filter ding eraf en dan draai je deze erop. Dat filterding is 2 delig.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
OMX2000 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Inmiddels de boel binnen en aangesloten. Maar pfff. Handleiding bij de Mauk pomp is alleen in het Frans en Duits. Dus vriend Claude heeft me op basis van foto’s van de handleiding een handleiding in het Nederlands gegeven ;)

Maar ook dan is de handleiding echt te summier, bijvoorbeeld te weinig instructies over hoe de ketel gevuld moet worden met filter medium. Heb het twee “verkeerd” gedaan waardoor het ventiel niet goed paste. Resultaat twee keer ketel leeggehaald.

Maar nu is alles aangesloten. En lekt de boel… zucht. Die thule(?) lijkt te kort, dus ik had al een stuk afgesneden. En hielp dus niet.

Iemand tips voor een snelle fix?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stuk fiets binnenband eromheen trekken. Hier voor 6 slangkoppelingen gedaan, slangklem eromheen, meteen dicht.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:41

DropjesLover

Dit dus ->

Paar vragen om toch eens iets te verkennen :P

We hebben een Bestway van 4x2.11m, met daaraan een Intex SX1500 zandfilterpomp.
Prima allemaal, maar ik wil toch wat verder aanpassen/verbeteren.

Paar pennetjes voor aan de schuine poten om de rol noppenfolie en het schepnet op te leggen worden nu geprint :P
Een missende schuine-poot-voet heb ik ook net geprint, missende frame pennen zijn besteld (zit nu vast met bouten)

Maar dan...
Ik wil er een heater aan. Eigenlijk 2 in serie, apart te schakelen via 433MHz afhankelijk van de zonnepanelen. Maar die moeten eigenlijk max 1kW elk zijn, en zwembad-heaters zijn vooral 3kW en slecht te automatiseren (bij inschakelen zekering-reset-knopje indrukken...).
Ik wil er ook een skimmer aan. Skimmer-ideen zat hier :P

Maarrrrr... voor beiden moet de pomp lopen. Nu is de pomp nogal groot en laat ik die 's nachts 4 uurtjes draaien.
Ik heb nog het originele flut-filterpompje (slang 32mm).
Echter, 38-38-32 T of Y-stukken, waarbij de 38mm ook schroefdraad cq wartel heeft is nogal ingewikkeld, en slecht zelf te printen ivm support :/
Daarnaast gaat dan de afzuig voor de zandfilter 's nachts ook door de skimmer.

De optie voor de inblaas voorzien van een pijpje 90° en er een netje voor hangen kan, maar het zwembad is niet rond, dus dat kolkt niet lekker vanzelf rond.

En goede, nette drankjes-houders die niet 5mm wanddikte hebben en wat afsteunen op de liner zijn ook lastig te vinden.

Kan het allemaal wel zelf tekenen (Fusion 360) en printen (PLA), maar kom wat inspiratie tekort waar wat en hoe :/

edit
en natuurlijk heeft mijn vrouw weer wat opgeruimd in de garage en kan ik de glaasje-kleurtjes zwembadtester niet meer vinden :/

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 27-06-2026 14:53 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:20:
[...]

Nee, ik heb dus de ronde, niet de rechthoekige.
Maar bijna 10 kuub meer is wel veel, voor practisch dezelfde afmetingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 27-06-2026 15:27 ]

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-07 10:40
MikeyMan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Ben even aan het testen geweest... Als ie uitgaat tijdens een cyclus, gaat ie inderdaad weer aan.

Loopt er geen cyclus (meer) blijft ie uit.

Maar das werkbaar. Timer op 12 uur zetten en zorgen dat ie nooit zo lang loopt.

Biedt ook mogelijkheden voor de winter :)
Is niet exact het gedrag van die van mij, maar als het werkt, dan werkt het ;)

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
BaBoK schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:25:
Hulp gevraagd, ik krijg de puzzel niet gelegd.

Ik heb een intex slimmer gekocht maar krijg deze niet aangesloten op het zwembad. Dat pijpje wat naar de ZFP gaat heeft een inwendige diameter van 26mm

[Afbeelding]

Dit is de Intex skimmer.

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik de skimmer aan het pijpje vast kan maken? Ik krijg ook geen adapters gevonden..
Ik denk dat je een intex in en uitlaatset 32mm nodig hebt? Ik heb dezelfde skimmer en die past daar redelijk op. Maar die aansluitset had ik er zonder skimmer ook in. Wat zit er aan de andere kant van het pijpje? Bij mij zit daar een 38mm adapter tbv van pomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Pos2007 op 27-06-2026 16:06 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Is er ergens een overzicht welke maten er allemaal standaard zijn?
Goed, je hebt de 32 / 38mm slang aansluitingen, maar wat zijn bijv. de draad-types? Ik kom ergens M58 moer tegen (welke draad / spoed?), maar ook 2" (en dan ook weer, welke draad...).

Onze Bestway heeft ook een drain met aan beide kanten een dopje er op geschroefd. Dat zou een mooie 3e aansluiting kunnen zijn voor een aparte skimmer.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 27-06-2026 18:14 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:15
DropjesLover schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:05:
Is er ergens een overzicht welke maten er allemaal standaard zijn?
Goed, je hebt de 32 / 38mm slang aansluitingen, maar wat zijn bijv. de draad-types? Ik kom ergens M58 moer tegen (welke draad / spoed?), maar ook 2" (en dan ook weer, welke draad...).

Onze Bestway heeft ook een drain met aan beide kanten een dopje er op geschroefd. Dat zou een mooie 3e aansluiting kunnen zijn voor een aparte skimmer.
Hier in de startpost kun je daar meer over vinden.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:55:
Maarrrrr... voor beiden moet de pomp lopen. Nu is de pomp nogal groot en laat ik die 's nachts 4 uurtjes draaien.
Ik heb nog het originele flut-filterpompje (slang 32mm).
Echter, 38-38-32 T of Y-stukken, waarbij de 38mm ook schroefdraad cq wartel heeft is nogal ingewikkeld, en slecht zelf te printen ivm support :/
Daarnaast gaat dan de afzuig voor de zandfilter 's nachts ook door de skimmer.
ik weet niet of je het van plan bent ..

geen 2 pompen in 1 circuit, je zwembad is de collector, daar kan je wel meerdere in/uitgangen op
"plakken"
De optie voor de inblaas voorzien van een pijpje 90° en er een netje voor hangen kan, maar het zwembad
is niet rond, dus dat kolkt niet lekker vanzelf rond.

En goede, nette drankjes-houders die niet 5mm wanddikte hebben en wat afsteunen op de liner zijn ook lastig te vinden.

Kan het allemaal wel zelf tekenen (Fusion 360) en printen (PLA), maar kom wat inspiratie tekort waar wat en hoe :/

edit
en natuurlijk heeft mijn vrouw weer wat opgeruimd in de garage en kan ik de glaasje-kleurtjes zwembadtester niet meer vinden :/
www.printables.com --> 3dmodels --> zoek op "intex" of "pool" idee-en ten over

Tja vanalles

• Hzor
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:58
Dag allen,

Zoals eerder aangegeven zijn wij gestart met de werkzaamheden voor de realisatie van het zwembad. Twee weken geleden zijn de heipalen geboord. Vorige week is de bouwput uitgegraven en afgelopen vrijdag zijn ze begonnen met het storten van de gewapende betonvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVAPtwDfokkI0yx0xbdPuhPX5kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuloklfRrC18i8S8uSXKiPYG.jpg?f=fotoalbum_large

De mannen wilden de vloer die dag per se afmaken, maar helaas is dat niet helemaal goed gegaan. Er bleek te weinig beton te zijn besteld en door het warme weer was het niet meer mogelijk om op tijd een extra levering te krijgen. Daardoor is het ze niet gelukt om de vloer overal volledig waterpas af te werken. De bewapening is gelukkig wel overal goed afgedekt; die is nergens meer zichtbaar. Daarnaast heb ik de vloer zwaarder laten uitvoeren dan constructief vereist was, dus qua sterkte maak ik mij geen zorgen. De mannen die de vloer hebben gestort hebben mij ook nadrukkelijk verzekerd dat zij dit netjes gaan herstellen en oplossen.

Zelf zie ik egaliseren met egaline als de meest voor de hand liggende oplossing, maar dat lijkt mij een kostbare ingreep (de kosten zijn uiteraard voor hun rekening). Zijn er volgens jullie nog andere manieren om dit goed op te lossen? En is dit überhaupt volledig te herstellen? Ik hoor graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60ZFeHdgIdFOoVH8ZmPvbmcXCzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeSxCLmiR808h9ma5LeaPhFZ.jpg?f=fotoalbum_large

• vso
  • Niet online
BaBoK schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:25:

Tja vanalles

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Hzor waar praten we over?
1cm over de gehele afstand?
5 cm over de gehele afstand?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Maar bijna 10 kuub meer is wel veel, voor practisch dezelfde afmetingen.
Niet opgeven, je krijgt hem uiteindelijk wel overtuigd...

• vso
  • Niet online
Hzor schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:46:
Zelf zie ik egaliseren met egaline als de meest voor de hand liggende oplossing, maar dat lijkt mij een kostbare ingreep (de kosten zijn uiteraard voor hun rekening). Zijn er volgens jullie nog andere manieren om dit goed op te lossen? En is dit überhaupt volledig te herstellen? Ik hoor graag jullie advies.
Egaliseren met egaline vraag ik me eerder af of die egalisseer-meuk de waterdruk van x per cm2 aan kan
er zijn beton (diamant) frees machines waarbij je het redelijk glad kan krijgen

mijn tip: Haal er een externe partij bij (in overleg met hun) welk opties jullie hebben.
(naast het advies wat je online krijgt) niet dat ze wellicht een strijd aan willen/moeten gaan maar kan wellicht een win voor beide zijn

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 27-06-2026 23:02 ]

Tja vanalles

• Hzor
vso schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Egaliseren met egaline vraag ik me eerder af of die egalisseer-meuk de waterdruk van x per cm2 aan kan
er zijn beton (diamant) frees machines waarbij je het redelijk glad kan krijgen

mijn tip: Haal er een externe partij bij (in overleg met hun) welk opties jullie hebben.
(naast het advies wat je online krijgt) niet dat ze wellicht een strijd aan willen/moeten gaan maar kan wellicht een win voor beide zijn
De zwembadbouwer geeft aan dat egaline wel kan en dat het vaker wordt gebruikt, maar geeft aan dat de betonvloer een maximale afwijking van 2 mm mag hebbenm

Thanks voor de tip. Ik kijk eerst waar zij zelf meekomen en dan beslissen wat ik ga doen.
jack zomer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
@Hzor waar praten we over?
1cm over de gehele afstand?
5 cm over de gehele afstand?
3 cm bij dat grove gedeelte . De rest is wel waterpas met een marge van 1 a 2mm .

• vso
  • Niet online
Hzor schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:18:
[...]

De zwembadbouwer geeft aan dat egaline wel kan en dat het vaker wordt gebruikt, maar geeft aan dat de betonvloer een maximale afwijking van 2 mm mag hebbenm

Thanks voor de tip. Ik kijk eerst waar zij zelf meekomen en dan beslissen wat ik ga doen.
[...]

3 cm bij dat grove gedeelte . De rest is wel waterpas met een marge van 1 a 2mm .
AI met de vraag "zwembad egaline" zegt:
je kunt egaline in een zwembad gebruiken, maar uitsluitend een hoogwaardige, cement- en kunstharsgebonden egalisatiemortel die expliciet gecertificeerd is voor zwembaden en buitenwanden. Standaard binnen-egaline (op gips- of calciumsulfaatbasis) is absoluut ongeschikt; deze lost op termijn op door het constante vocht.

Belangrijke Eisen voor Zwembad-Egaline
Omdat de vloer en wanden van een zwembad onder constante waterdruk staan en blootgesteld worden aan chemicaliën (chloor) en vorst, moet de egaline aan de volgende criteria voldoen:

Bindmiddel:
Alleen cementgebonden varianten verrijkt met kunstharsen (bijv. polyurethaan of epoxy modificaties).Bestendigheid: Volledig waterbestendig, chloorbestendig en vorstbestendig (voor buitenzwembaden).

Druksterkte:
Minimaal C35 tot C40 (≥ 35-40 N/mm²) om het gewicht van de enorme watermassa probleemloos te dragen.Flexibiliteit: Hoge buigtreksterkte om krimp en uitzetting door temperatuurverschillen op te vangen.
sounds about right :)

Tja vanalles

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:18

de Peer

under peer review

vso schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:29:
[...]

AI met de vraag "zwembad egaline" zegt:

[...]

sounds about right :)
AI kan alles leuk en kloppend laten klinken. hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

• Hzor
Het HDPE bad komt nog op de betonnen vloer . Maar dat spreekt voor zich natuurlijk. Neemt niet weg dat de vloer volledig waterpas dient te zijn .

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:58:
[...]

ik weet niet of je het van plan bent ..

geen 2 pompen in 1 circuit, je zwembad is de collector, daar kan je wel meerdere in/uitgangen op
"plakken"

[...]

www.printables.com --> 3dmodels --> zoek op "intex" of "pool" idee-en ten over
2 pompen parallel was het idee. De grote zandfilter om 's nachts te filteren, omdat dat niet aangeraden is tijdens gebruik, en 4u meer dan genoeg is.
Dan de kleine voor overdag wanneer er gezwommen wordt (skimmer) en wanneer we zonnestroom over hebben voor verwarming.

Ik heb alles al afgezocht op thingverse ;)
SkorpionNL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:47:
[...]

Hier in de startpost kun je daar meer over vinden.
Op veel plekken gekeken in in dit topic gezocht, maar niet in de 6 jaar oude startpost van 20 kantjes :F

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 28-06-2026 13:45 ]

BThGvNeOA

• vso
  • Niet online
Hzor schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:04:
Het HDPE bad komt nog op de betonnen vloer . Maar dat spreekt voor zich natuurlijk. Neemt niet weg dat de vloer volledig waterpas dient te zijn .
wat ga je op de vloer doen liner of tegels ? tegels kan je iets meer smokkelen dan liner

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 28-06-2026 15:35 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:39:
[...]

2 pompen parallel was het idee. De grote zandfilter om 's nachts te filteren, omdat dat niet aangeraden is tijdens gebruik, en 4u meer dan genoeg is.
Dan de kleine voor overdag wanneer er gezwommen wordt (skimmer) en wanneer we zonnestroom over hebben voor verwarming.
ik denk dat het prijziger is betreft koppelingen om 2 pompen in een circuit te zetten waarbij je een Y-splitsing hebt zowel voor de pomp als erna, dan de kosten die je bespaart of 2 aparte circuits te leggen.
als je dit automatiseert is dat ook uitdagend (te doen) + de besparing is nihil denk ik maar goed dat is mijn vermoeden.

wellicht ben je goedkoper af met een pomp die variable in te stellen is.

De kleine was een cartridge ? (zo niet dan kan je dit negeren) maar cartridge is tot 1m3 tot 2m3 en denk dat je minimaal 3-4m3 nodig hebt voor skimmer enzv ..

de hobby/geknutsel is leuk .. op dat vlak zeker leerzaam (maar prijzig)
Ik heb alles al afgezocht op thingverse ;)
3d zoekmachine zoekt meerdere 3d print websites af o.a thingiverse https://www.yeggi.com/q/pool
[...]

Op veel plekken gekeken in in dit topic gezocht, maar niet in de 6 jaar oude startpost van 20 kantjes :F
het is redelijk up to date maar mocht je wat missen / verbetering vinden laat het ons weten

De insteek van startposts is dat we enthousiastelingen niet 10.000 dezelfde vragen beantwoorden :) en je wat meer beslagen ten ijs kan komen, het helpt deels O-)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:35:
[...]

AI kan alles leuk en kloppend laten klinken. hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
je zou meer behulpzaam zijn als je concreet een fout gevonden had en dat aanwijst.. nu zeg je dat een stoplicht rood,groen of oranje kan zijn.. dus je zegt eigenlijk niks.

ik zet er juist bij dat het AI gegenereerd is + "AI hallucinaties" is altijd een risico.

ik betwijfelde of egaliseer middelen wel handig zijn en mogelijk zijn, ben gewoon erg benieuwde wat @Hzor deelt.. dankbaar dat hij zijn verhaal deelt.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 28-06-2026 16:05 ]

Tja vanalles

• de Peer

de Peer

under peer review

vso schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:00:
[...]

je zou meer behulpzaam zijn als je concreet een fout gevonden had en dat aanwijst..
Maar dan ben ik jouw werk aan het doen. En uiteindelijk komt het terug op de huisregels dat AI-meuk niet geplaatst dient te worden op deze manier.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

vso schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:47:
[...]

ik denk dat het prijziger is betreft koppelingen om 2 pompen in een circuit te zetten waarbij je een Y-splitsing hebt zowel voor de pomp als erna, dan de kosten die je bespaart of 2 aparte circuits te leggen.
als je dit automatiseert is dat ook uitdagend (te doen) + de besparing is nihil denk ik maar goed dat is mijn vermoeden.

wellicht ben je goedkoper af met een pomp die variable in te stellen is.

De kleine was een cartridge ? (zo niet dan kan je dit negeren) maar cartridge is tot 1m3 tot 2m3 en denk dat je minimaal 3-4m3 nodig hebt voor skimmer enzv ..

de hobby/geknutsel is leuk .. op dat vlak zeker leerzaam (maar prijzig)

[...]

3d zoekmachine zoekt meerdere 3d print websites af o.a thingiverse https://www.yeggi.com/q/pool

[...]

het is redelijk up to date maar mocht je wat missen / verbetering vinden laat het ons weten

De insteek van startposts is dat we enthousiastelingen niet 10.000 dezelfde vragen beantwoorden :) en je wat meer beslagen ten ijs kan komen, het helpt deels O-)
Het probleem is dat de SX1500 zich niet laat regelen. In ieder geval niet zonder flinke ingrepen, want zodra de stroom er op komt moet je de zekering resetten bij de stekker, en start de pomp alleen wanneer je daarna nog op het aan-knopje drukt.

De simpele cartridge pomp die ik al heb is stroom = gaan, vandaar.
Koppelingen kan ik zelf printen. Ik heb al mn pla, dik 20kg, gratis gekregen via via :p

Flow is [snelheid] x [doorlaat oppervlakte], dus is er altijd wel iets mogelijk met een kleinere pot/opening :)

En ik heb ook veel gehad aan de OP vorig jaar, voor oa zandfilter en watertests en dergelijke.
Schroefdraad is zo'n klein raar detail... Maar ook dat staat er in *O*

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 28-06-2026 19:01 ]

BThGvNeOA

• Hzor
vso schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:35:
[...]

wat ga je op de vloer doen liner of tegels ? tegels kan je iets meer smokkelen dan liner
Geen van beide. Het is een hdep zwembad. Wordt in één keer geplaatst in de grond en we doen er ook niks aan. Is volgens mij ook niet nodig . Alleen omdat de grond bij ons zo slecht is, moest ik heipalen plaatsen en daarbovenop een gewapende vloer zodat het zwembad op een goede fundering rust .

• vso
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Het probleem is dat de SX1500 zich niet laat regelen. In ieder geval niet zonder flinke ingrepen, want zodra de stroom er op komt moet je de zekering resetten bij de stekker, en start de pomp alleen wanneer je daarna nog op het aan-knopje drukt.
begrijp je,

Geloof dat je dat kan omzeilen met een mod, volgens mij was dat in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic gepost.

posts van @Jazsie (onder andere) betreft regelen van pompen in dit en dat topic zijn denk ik wel waard om door te lezen ..

Wellicht is modden niet je ding (wat ik begrijp) maar kan handig zijn.
Koppelingen kan ik zelf printen. Ik heb al mn pla, dik 20kg, gratis gekregen via via :p

Flow is [snelheid] x [doorlaat oppervlakte], dus is er altijd wel iets mogelijk met een kleinere pot/opening :)

En ik heb ook veel gehad aan de OP vorig jaar, voor oa zandfilter en watertests en dergelijke.
nice :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-06-2026 23:08 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Hzor schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Geen van beide. Het is een hdep zwembad. Wordt in één keer geplaatst in de grond en we doen er ook niks aan. Is volgens mij ook niet nodig . Alleen omdat de grond bij ons zo slecht is, moest ik heipalen plaatsen en daarbovenop een gewapende vloer zodat het zwembad op een goede fundering rust .
helder,

maar vlakke vloer blijft inderdaad wel prettig.

Tja vanalles

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:18
Hzor schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Uitvlakken met een zandcement wordt ook weleens gedaan. Gewoon een smeervloer laten aanbrengen. Wel in overleg met de leverancier van het zwembad. Een extra laag beton kan ook, aanbranden met een cementpapje.

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-07 13:34
DropjesLover schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Welke koppelingen ga je zelf printen? PLA is niet UV en warmte-bestendig en zal snel sterkte verliezen in de zon. Daarnaast heb je sowieso kans dat 3D-geprint materiaal gaat lekken vanwege porositeiten en delaminatie. Ik zou het niet aandurven. Beugeltjes, sproeiertjes en andere onderdelen waarbij het niet erg is als het ineens kapot gaat of gaat lekken is allemaal prima. Met ABS, ASA, etc. zou ik het nog een kans geven, maar ook daarmee heb je grote kans dat je je halve zwembad de tuin van de buren in pompt.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Stoorzendert schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Welke koppelingen ga je zelf printen? PLA is niet UV en warmte-bestendig en zal snel sterkte verliezen in de zon. Daarnaast heb je sowieso kans dat 3D-geprint materiaal gaat lekken vanwege porositeiten en delaminatie. Ik zou het niet aandurven. Beugeltjes, sproeiertjes en andere onderdelen waarbij het niet erg is als het ineens kapot gaat of gaat lekken is allemaal prima. Met ABS, ASA, etc. zou ik het nog een kans geven, maar ook daarmee heb je grote kans dat je je halve zwembad de tuin van de buren in pompt.
Goed punt.
Tot op heden heb ik geen problemen met PLA 3D printjes, ook niet voor buiten gebruik. Maar die staan niet onder waterdruk. Qua porositeit maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen.

Mijn printer is een simpele Dremel 3D40 in een enclosure, maar die kan niks anders printen dan PLA (230°C max).

Ik kan het wel coaten met bijv. UV resistente epoxyhars.

BThGvNeOA

• JB
  • Laatst online: 20:05

JB

Cédric roelt!

PLA is vrij kansloos normaliter. Of het smelt door zonlicht, of het breekt gewoon af. Ik had van die slanghouders geprint, die hebben het geen seizoen volgehouden. Voor een reardashcam idem, door de warmte gewoon krom gebogen ivm kleine beetje gewicht wat eraan hing. Met ASA meer succes.

Mijn boefje is liev!

• de Peer

de Peer

under peer review

JB schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:31:
PLA is vrij kansloos normaliter. Of het smelt door zonlicht, of het breekt gewoon af. Ik had van die slanghouders geprint, die hebben het geen seizoen volgehouden. Voor een reardashcam idem, door de warmte gewoon krom gebogen ivm kleine beetje gewicht wat eraan hing. Met ASA meer succes.
Idd. Pla heb je buiten niets aan.

En voor mijn aquarium had ik eens een filterkorfje gemaakt. Dat viel compleet uit elkaar na 2 maanden in het aquarium. Biologisch afgebroken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn petg uitstroom nozzle hangt al een jaar in het water... Niks aan de hand.

• de Peer

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:17:
Logisch, want dat is PETG en dus niet biologisch afbreekbaar. Dat blijft in mijn aquarium ook goed jarenlang.

• sjors86
Ik heb deze vraag eerder gezien en was toen de enige die aangaf dat die dat ook had. Maar ik krijg in mijn bestway 259x170 de adapter voor de inlay niet diep het rubber en laat daardoor vrij snel los. Ik heb al een andere adapter geprobeerd, maar zelfde verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYS2WIHhDJc9EMPIANOXGBa59iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFWVpUX2pNmNNVgrJ3uGnchE.jpg?f=fotoalbum_large

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19

PoweRoy

funky!

sjors86 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:43:
Ik heb deze vraag eerder gezien en was toen de enige die aangaf dat die dat ook had. Maar ik krijg in mijn bestway 259x170 de adapter voor de inlay niet diep het rubber en laat daardoor vrij snel los. Ik heb al een andere adapter geprobeerd, maar zelfde verhaal.

[Afbeelding]
Eerst de grijze adapter van binnen in het gat steken en dan pas de koppeling aan de buitenkant erop schuiven.

Pas als alles goed zit kan je de lichtblauwe slangadapter er op draaien.

[This space is for rent]

• sjors86
PoweRoy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Eerst de grijze adapter van binnen in het gat steken en dan pas de koppeling aan de buitenkant erop schuiven.

Pas als alles goed zit kan je de lichtblauwe slangadapter er op draaien.
Vrij zeker dat ik dat geprobeerd heb 🤔

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
sjors86 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:59:
[...]

De vorige vraag was denk ik van mij, en voor mij was het ook de oplossing om eerst dat ding er in te duwen aan de binnenkant en daarna pas weer de slang aan de buitenzijde er aan te doen zoals @PoweRoy ook aangeeft.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:11:
Ik zit een beetje in de spagaat met zeil nu. Water inmiddels 33 graden. En vandaag wordt het ongeveer 40 graden en morgen 38.

Denk dat ik maar ga terugkoelen met de warmtepomp. De liner vind het vanaf 35 niet meer zo fijn volgens mij.
bypass op pomp only .. en dan temp aflezen ?

bewegend water koelt sneller dan stilstaand ..

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
sjors86 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:59:
[...]

normaal niet nodig maar je kan beste met een haar fohn het rubber wat verwarmen (gebruik wat karton tussen liner en fohn) .. 2 man klusje .. het hoeft ook niet super super warm .. glas water om het af te koelen zodra het erin zit .. (wel extreem situatie)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71AiBrzoxmL.jpg

geen fohn willen gebruiken) .. dit is ook goed voor je zwembad (zuur vrije vasiline) bij bouwmarkt te halen
Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/plieger/2000x2000/1831036.jpg/griffon-vaseline-zuurvrij-pot-a-200-gr-1831036.jpg

ik snij zelf uit liner(s) de grotere in/uitlaat omdat die met een kraan komt .. maar snijden is niet voor de mensen met een zwak hart ;) en ja rond het rubber is er een versteviging

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 30-06-2026 00:02 ]

Tja vanalles

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:30

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:38:
[...]

bypass op pomp only .. en dan temp aflezen ?

bewegend water koelt sneller dan stilstaand ..
Ik heb geen bypass. Maar heb wel meer gefilterd. Inmiddels weet ruim uit de gevarenzone.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:15:
[...]

Ik heb geen bypass. Maar heb wel meer gefilterd. Inmiddels weet ruim uit de gevarenzone.
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

dit heb ik ermee gedaan https://imgur.com/N8KyT63
45 graden pijp zoveel mogelijk vs 90 graden hoeken

Waar je op wilt letten is dat je meer pijplengte hebt op plekken die je eventueel aan gaat passen in de toekomst (2.5cm -5cm) lijm verbinding.

met (griffon) lijm .. goed inlijmen bijde kanten en kwartslag draaien wanneer je het inelkaar zet.

De gaten onderin zijn voor thermowells (thermometer) zoek op "pvc + thermowell" 50mm pvc t-stuk
staan ook foto's hier in topic, ze worden ook soms gebruikt voor andere meters/vloeibaar chloor inspuiten
je zal wellicht weinig hebben aan thermometers ;) ..

de reden dat ik het zeg is dat je beter vooruit kan nadenken voordat je gaat lijmen dan achteraf verbouwen #GotScarsToProof

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 30-06-2026 00:40 ]

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je hebt het eerder uitgetypt. Maar ik zie er eigenlijk echt te weinig meerwaarde in om zoveel elke potentiële lekkages toe te voegen en elk seizoen weer af te breken.

Warmtepomp warmt prima op zonder bypass, heb er echt geen klachten over.
Die uitzonderlijke dagen dat je wil koelen zet ik de WP gewoon uit en laat de pomp een paar uur langer draaien.

Als ik ooit een vastere opstelling voor het bad maak verander ik alles naar PVC. Voor nu ben ik best blij met hoe alles zit en werkt.
Enige upgrade die ik graag wil is een robot die de vloer en wanden schoonmaakt.
Maar nog geen model tegengekomen passend bij budget en wensen.

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:43:
Je hebt het eerder uitgetypt. Maar ik zie er eigenlijk echt te weinig meerwaarde in om zoveel elke potentiële lekkages toe te voegen en elk seizoen weer af te breken.
sorry vergeten!

Kans op lekkage valt enorm mee, maak er geen rush job van.
Warmtepomp warmt prima op zonder bypass, heb er echt geen klachten over.
Die uitzonderlijke dagen dat je wil koelen zet ik de WP gewoon uit en laat de pomp een paar uur langer draaien.
(y)
Als ik ooit een vastere opstelling voor het bad maak verander ik alles naar PVC. Voor nu ben ik best blij met hoe alles zit en werkt.
Enige upgrade die ik graag wil is een robot die de vloer en wanden schoonmaakt.
Maar nog geen model tegengekomen passend bij budget en wensen.
lastig voor slang vs accu zijn beide + en - punten.

Accu is erg prettig, maar de slang heb je nodig als je veel besinksel hebt en weg wilt zuigen via een waste stand ofzo

the pool guy (vele youtube vids) hoe zwembad(den) schoonmaken.. leuk om er 5 te zien daarna heb je ze allemaal gezien

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 30-06-2026 01:58 ]

Tja vanalles

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-07 13:34
MikeyMan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:17:
En daar maakt het dus geen bal uit wanneer dat ding gaat lekken. ;) En PETG is al een stuk duurzamer dan PLA.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Driehoek schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Niet opgeven, je krijgt hem uiteindelijk wel overtuigd...
Sorry?

• vso
  • Niet online
iedereen beetje op het zwembad gelet ?

nu is wel de tijd dat algen lekker hard kunnen groeien als je niet oplet

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alles onder controle 8)

Behalve dat de aansturing via shelly stekker van de QS400 niet betrouwbaar is...
De eerder geposte knoppencombinaties doen niets.

Het idee dat ze -als de stekker tijdens een run wordt uitgezet- goed komt, lukt ook niet betrouwbaar.

[ Voor 104% gewijzigd door MikeyMan op 02-07-2026 15:39 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:35:

Na de vorige hete periode had ik even wat extra werk aan het zwembad. Paar dikke buien er in, niet afgedekt.. Ik heb chloor even opgehoogd, wat extra gestofzuigd, Ph iets verlaagd, en nu staat ie er weer keurig bij. De komende warme periode ga ik hem toch ook maar afdekken overdag.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:35:

Dat heb ik gemerkt. Ondanks chloor en PH op peil..
Ben nu hoger in chloor en vaker zuigen en filter wat meer.

Zal met een dag of 2 wel weer oke zijn.

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:48

jOzh

Sweet dude!

Zijn er mensen met ervaring met zogenaamde 'drop stitch' zwembaden? Ik zie deze baden nu regelmatig op de socials voorbij komen en de techniek spreekt me aan; opblaasbaar maar wel zodanig stevig dat de randen hard genoeg zijn om op te zitten/staan. Met name een Chineze fabrikant ipoolgo zie ik veelvuldig voorbij komen. Prijzen zijn wel zodanig dat je niet zomaar even een gokje waagt...

Grab shell dude!

• vso
  • Niet online
als je gewoon de wanden voelt, vertrouw je het niet
- iets meer chloor
- even stofzuigen als er iets op de bodem ligt

- en na 30 min bezem de wanden (zachtjes paar keer overheen gaan)

het is niet veel werk maar het houd helder water wel helder

Tja vanalles

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 23:38
Eerder het idee dat de nieuwe ZFP (6m3) toch wat te hard ging voor m’n ZWS (qs200). Nu met de frequentieregelaar wat terug gebracht er ziet er een stuk beter uit. Geen groen water gehad, maar wel 2x een gladde liner.

Voor wie er ook filterbollen gebruikt: ik had water in het drukvat wat niet zo fris rook (wss door bovengenoemde). Nu heb ik ze 20min in de wasmachine gegooid maar de geur zit er nog noen beetje in. Gewassen op 30gr, en niets bij gedaan. Er staat trouwens ook niets in de summiere best, alleen dat je ze kan wassen :+ . Suggesties?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

TheRebell schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:39:
Eerder het idee dat de nieuwe ZFP (6m3) toch wat te hard ging voor m’n ZWS (qs200). Nu met de frequentieregelaar wat terug gebracht er ziet er een stuk beter uit. Geen groen water gehad, maar wel 2x een gladde liner.

Voor wie er ook filterbollen gebruikt: ik had water in het drukvat wat niet zo fris rook (wss door bovengenoemde). Nu heb ik ze 20min in de wasmachine gegooid maar de geur zit er nog noen beetje in. Gewassen op 30gr, en niets bij gedaan. Er staat trouwens ook niets in de summiere best, alleen dat je ze kan wassen :+ . Suggesties?
Is ook wel een erg kort programma.
Ik doe ze in een waszakje. Heb er meestal een zakje of 4 voor nodig.
En pak een volledig katoen programma.

Dan worden ze veel vaker/beter gespoeld dan met 20min.
Na wassen doe ik dopje van filtervat onderin ook open dat vieze water afloopt. Even naspuiten met tuinslang en klaar.
Daarna vanuit wasmachine direct terug in het vat.

Krijg ze altijd weer volledig wit en schoon.

• TheRebell
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Na wassen doe ik dopje van filtervat onderin ook open dat vieze water afloopt. Even naspuiten met tuinslang en klaar.

Krijg ze altijd weer volledig wit en schoon.
Dat krijg je als ze van die summiere instructies erbij bij ;-) Gelukkig 2 setjes gehaald n.a.v. wat reacties, maar die mogen er ook almwelmuit, dus morgen maar eens een wasje draaien. Tx!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik hoef ze eigenlijk max 1x per maand ofzo te wassen.

• vso
  • Niet online
je was er op tijd bij, je waterwaardes zijn nog niet goed .. anders zou je geen alg krijgen

betreft snelheid/zws inhoudelijk weet ik niet
stomme vraag maar neem aan dat je zfp in filter stand staat (ja toch? )

En ja je kan ze gewoon de was machine in mikken, nu vind ik het niet zo vreemd dat ze stinken al heb ik er nooit tijdens het seizoen aan geroken .. naderhand zijn ze zeker wel ranzig ..

Dit jaar had ik last van "vuil" water .. en ik heb een paar extra bollen erbij gegooid (ze slinken wel) .. mijn mano meter ging van groen naar bijna geel.

voor de rest heb ik ze nu 8 jaar ongeveer .. 2 verschillende merken (intex en andere merkloze leverancier) geen verschil gemerkt

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:06:
Ik hoef ze eigenlijk max 1x per maand ofzo te wassen.
? ik was ze alleen na het seizoen .. (3 a 4 maanden) .. Tussendoor zou je toch een backwash oid kunnen gebruiken

anyway if it works . idk :)

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:08:
[...]

? ik was ze alleen na het seizoen .. (3 a 4 maanden) .. Tussendoor zou je toch een backwash oid kunnen gebruiken

anyway if it works . idk :)
Ik heb mij laten vertellen door Toppy en enkele jaren terug hier dat backwash met filterbollen niet gaat.

Sowieso is anders mijn tuin echt te klein voor backwash met vies water.
Dit werkt voor mij, klein klusje om eruit te halen en te wassen.

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:49:
[...]

wat je wilt is dat het katoen/wol of whatever het spul van gemaakt is .. dat het zo open/wollig mogelijk is.
je wilt dat de gaten in de stof zelf zo open mogelijk blijven om de filterwerking te kunnen doen.

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, daarom verspreid ik ze over een aantal waszakjes. Hebben ze meer de ruimte.
Met centrifugeren worden ze weer lekker pluizig.

Ik doe er nooit wasmiddel bij. Er zit altijd wel een restje in de wasmachine. Ik wil geen schuimparty.

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Ik heb mij laten vertellen door Toppy en enkele jaren terug hier dat backwash met filterbollen niet gaat.
:? dat is gewoon een verkoper die wat blaat denk ik zo .. (no offence intended)
ik heb ze gewoon gebackwashed.

Alleen het word nooit zo schoon als je wasmachine maar dat is in mijn idee een inkoppertje als je er over nadenkt ..
Sowieso is anders mijn tuin echt te klein voor backwash met vies water.
Dit werkt voor mij, klein klusje om eruit te halen en te wassen.
Goeie platte slang scheelt veel. (let op dat te goedkoop recept is voor veel gaatjes in de slang)

Voor je backwash + leeghalen zwembad (via backwash/waste) stand..
of voor je dompelpomp die je voor 30-50 euro overal kan halen

Tja vanalles

• TheRebell
vso schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:05:
[...]

stomme vraag maar neem aan dat je zfp in filter stand staat (ja toch? )
uiteraard :P Waardes waren zeker nog niet goed. Lijkt beter te zgaan met een FR er tussen. In de techn specs van de zws staat een max flow. Daar ging wel overheen. Of dat het nu écht daaraan gelegen heeft, geen idee. Het lijkt alleen wel zo.

N.a.v. de filterbol discussie eerder ging ik er ook vanuit dat een badkraan niet (goed) werkt, en voor de zekerheid wat meer bollen besteld zodat ik een reserve / wissel setje heb.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:34:
[...]

:? dat is gewoon een verkoper die wat blaat denk ik zo .. (no offence intended)
ik heb ze gewoon gebackwashed.

Alleen het word nooit zo schoon als je wasmachine maar dat is in mijn idee een inkoppertje als je er over nadenkt ..

[...]

Goeie platte slang scheelt veel. (let op dat te goedkoop recept is voor veel gaatjes in de slang)

Voor je backwash + leeghalen zwembad (via backwash/waste) stand..
of voor je dompelpomp die je voor 30-50 euro overal kan halen
Ik heb dus geen put in de tuin. Dan moet ik via de poort naar de brandgang en daar aan straat zit een waterafvoer.

Voor leegloop zwembad prima. Maar regelmatig backwash vind ik risico op weglopen hond te groot. Toch een dochter die de schuifdeur opent om even te kijken enzo...

Ik heb ooit bij de Lidl een dompelpomp meegenomen. Doet het prima voor die 1x per jaar. En soms minder dan 1x. Want als mijn vrouw het zwembad afbreekt gaat het water in de tuin.
Zonder detecteerbaar chloor uiteraard en PH neutraal.
En dan is de tuin 1-2 dagen nat en daarna is t ook weer klaar.

Beide methodes wat voor te zeggen. Zolang het droog in de talkpoeder terug op zolder beland ben ik tevreden.

• SkorpionNL
Met de volledige flow van een 6m3 ZFP gaat het inderdaad te snel voor een QS200 om voldoende chloor te af te kunnen geven aan het water. Ik pomp zelf op 1400 rpm en dat gaat aardig. Na dit seizoen ga ik echter toch overstappen op een QS500 gezien de QS200 het allemaal maar net aan redt met de productie op warme dagen en/of als er veel gezwommen wordt.

• TheRebell
SkorpionNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:58:
[...]

Met de volledige flow van een 6m3 ZFP gaat het inderdaad te snel voor een QS200 om voldoende chloor te af te kunnen geven aan het water. Ik pomp zelf op 1400 rpm en dat gaat aardig. Na dit seizoen ga ik echter toch overstappen op een QS500 gezien de QS200 het allemaal maar net aan redt met de productie op warme dagen en/of als er veel gezwommen wordt.
Dat heb ik nu ook zo gedaan en het lijkt te werken. Tx voor de bevestiging, wellicht eind seizoen ook eens voor een QS500 kijken

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:21
Hier ook groene wanden en troebel water. Heel de week onafgedekt gestaan. Zo ph en chloor meten.

Ik had trouwens zoon goedkope borstel voof het zwembad...nou dat was een feest..ben daar lekker mee aan vegen, vallen al die witte haartjes eruit...

• Rickgsx-r
Gemeten. Chloor goed, PH veel te hoog. Net Ph- toegevoegd.

De TA leek goed, maar de teststripjes daarvoor waren wel al lang over de datum

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben ook op zoek naar een (frame) zwembad voor in de tuin. We hebben meerdere terrassen (wil niet op gras) o.a. 1 van 8x8m waar we dan een zwembad op willen plaatsen. Mijn idee is om het zwembad ieder jaar medio juni op te zetten en eind augustus weer af te breken. En een beetje leuk aankleden met grastapijt. Voornamelijk ;) voor onze kinderen van 5,7 en 9.

De Intex Ultra XTR 549 x 274 x 132 cm lijkt mij wel geschikt, maar die lijkt overal uitverkocht te zijn? Als alternatief zat ik te denken om dan maar een 'goedkope' versie te kopen namelijk Intex Metal Frame 450 x 220 x 84 cm. Dan hebben we deze zomer iig vermaak. Voor volgend jaar kunnen we dan eventueel een upgrade doen.
Ben even benieuwd naar jullie advies, er is enorm veel keuze op het gebied van zwembaden, maar juist de meest interessante keuze is niet meer beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 15:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• vso
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:59:
Ik ben ook op zoek naar een (frame) zwembad voor in de tuin. We hebben meerdere terrassen (wil niet op gras) o.a. 1 van 8x8m waar we dan een zwembad op willen plaatsen. Mijn idee is om het zwembad ieder jaar medio juni op te zetten en eind augustus weer af te breken. En een beetje leuk aankleden met grastapijt. Voornamelijk ;) voor onze kinderen van 5,7 en 9.

De Intex Ultra XTR 549 x 274 x 132 cm lijkt mij wel geschikt, maar die lijkt overal uitverkocht te zijn? Als alternatief zat ik te denken om dan maar een 'goedkope' versie te kopen namelijk Intex Metal Frame 450 x 220 x 84 cm. Dan hebben we deze zomer iig vermaak. Voor volgend jaar kunnen we dan eventueel een upgrade doen.
Ben even benieuwd naar jullie advies, er is enorm veel keuze op het gebied van zwembaden, maar juist de meest interessante keuze is niet meer beschikbaar.
lees Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

en post hier je boodschappenlijstje
wat je vooral wilt "delen" is vragen omtrent je pijpen of omringende producten..

wp (voor stabiel houden) kost veel stroom, maar als je dat combineert met solar verwarming(epdm mat) kan je veel geld op lange termijn besparen.

tldr het is een hobby die veel geld kan kosten, en nogmeer als je knutselt :)

Tja vanalles

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:59:

Rond ook een optie? Wij hebben een bestway steel pro max van 360x122. Vooral de hoogte is fijn. (onze kinderen waren ook die leeftijd toen we het kochten. De van 5 kon toen net staan, nu ze 6 is makkelijk). Beter nu een hogere kopen dan volgend jaar weer een nieuwe kopen.

[This space is for rent]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

vso schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:46:
[...]

lees Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

en post hier je boodschappenlijstje
wat je vooral wilt "delen" is vragen omtrent je pijpen of omringende producten..

wp (voor stabiel houden) kost veel stroom, maar als je dat combineert met solar verwarming(epdm mat) kan je veel geld op lange termijn besparen.

tldr het is een hobby die veel geld kan kosten, en nogmeer als je knutselt :)
Boodschappenlijst (om te starten):
- Intex 450x200cm
- Zandfilterpomp Advies budget 100-200 euro? Mag meer zijn indien noodzakelijk voor 'luxer' zwembad in de toekomst. Geluid is niet per se een probleem (vrijstaand, buren op afstand) en stroomverbruik ook niet vanwege PV panelen.
- Kunstgras
- Afdekzeil W'eau solar cover rechthoekig
- Trap
- Voetenbad

Vwb de Intex, die is zonder accessoires 160-200 euro, en met pomp e.d. (twv 100-150 euro) 500-600 euro. Mis ik iets of ben ik gewoon slim door de accessoires los te kopen?

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 17:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PoweRoy schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Rond ook een optie? Wij hebben een bestway steel pro max van 360x122. Vooral de hoogte is fijn. (onze kinderen waren ook die leeftijd toen we het kochten. De van 5 kon toen net staan, nu ze 6 is makkelijk). Beter nu een hogere kopen dan volgend jaar weer een nieuwe kopen.
Ons terras is vierkant 8x8m dus om de hoeken goed te benutten leek mij rechthoekig beter. Mijn oog was gevallen op de Intex Ultra XTR serie , maar die zijn overal uitverkocht, en deze Intex is nu goedkoop om dit jaar en wellicht volgend jaar te overbruggen .

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:32
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Ons terras is vierkant 8x8m dus om de hoeken goed te benutten leek mij rechthoekig beter. Mijn oog was gevallen op de Intex Ultra XTR serie , maar die zijn overal uitverkocht, en deze Intex is nu goedkoop om dit jaar en wellicht volgend jaar te overbruggen .
Tweedehands zie ik er nog best wel wat op MP, misschien ook een optie om mee te beginnen. Als je het dan wat vind kan je bv kijken of je direct je geld aan een betere zand filter pomp uitgeeft. Of frequentieregelaar, ook erg handig om de pomp stil te laten lopen

• vso
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Boodschappenlijst (om te starten):
- Intex 450x200cm
- Zandfilterpomp Advies budget 100-200 euro? Mag meer zijn indien noodzakelijk voor 'luxer' zwembad in de toekomst. Geluid is niet per se een probleem (vrijstaand, buren op afstand) en stroomverbruik ook niet vanwege PV panelen.
zfp als je bv een 6m3 kies en een 18 kuub bad .. kost het je 3 uur om het bad 1x rond te pompen.

de tijd om 1x rond te pompen
- 1-2x per 24 uur .. om het uberhaupt zwembaar te houden (exclusief waterwaardes)
- verwarming (wp/solar) is 6h tot 24 uur (afhankelijk van het opwarm vermogen etc)
ga je voor " te klein" = meer backwash (schoonmaken filter) nodig per x tijd (zoek er 1 met manometer)
voorfilter = noodzakelijk

zoek er 1 met schroef koppeling of verlijmbare kopelling.
- Kunstgras
- Afdekzeil W'eau solar cover rechthoekig
- Trap
- Voetenbad
Vwb de Intex, die is zonder accessoires 160-200 euro, en met pomp e.d. (twv 100-150 euro) 500-600 euro. Mis ik iets of ben ik gewoon slim door de accessoires los te kopen?
je wilt 2 soorten afdek meuk hebben .. zeil en noppenfolie
- zeil houd de takken en bladeren enzv van het water oppervlak
- noppenfolie houd de warmte in het zwembad je verliest nog steeds langs de kant)

- Een chloor dispenser met traag chloor (200gr) om chloor op waarde x te houden
- Quick chloor + drijver voor bijsturen
- ph - en ph +
- goeie water tester (glaasje met druppels) je hebt ook flesjes met teststrips ..

inspuiter en uitspuiter (38mm) met kraan

dit topic doorspitten met (rechtsboven) alleen plaatjes aan .. is zoiezo wel handig .

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een dome ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-07-2026 20:26 ]

• SkorpionNL
Daar zul je nu midden in het seizoen veel tegenaan lopen dat veel producten zijn uitverkocht en daarnaast een stuk duurder zijn dan aan het begin en einde van het seizoen, maar je kids willen graag zwemmen en dan moet je wat. ;) @Sport_Life

Ik heb helaas geen ruimte voor een Intex Ultra XTR, maar dat zijn mooie baden. Ik heb zelf een normale Prism en die bevalt ook erg goed. Inmiddels wel meerdere tweaks gedaan zoals 32=>38 mm conversie van de in- & outlet en een inbouwskimmer. Die skimmer is mijn beste upgrade, wat ben ik daar blij mee.

Zoals @vso aangeeft is een afdekzeil en noppenfolie aan te raden. Daarnaast zul je denk ik gauw naar een warmtepomp gaan kijken. Voor sommigen werkt het wellicht, maar ik ben gauw van de solar bollen afgestapt.

Het belangrijkste is overigens je waterkwaliteit op orde hebben en houden. Een digitale tester zoals een Poollab is daarbij echt aan te raden. Ik zelf gebruik een zoutwatersysteem, maar anders is een chloorsluis zeker makkelijk.

• Japie.G
  • Laatst online: 07:10

Japie.G

Colour Classic

Buren hier hebben een bad van exit toys. Ook mooi spul hoor! (En wel op voorraad)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• vso
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:45:
Buren hier hebben een bad van exit toys. Ook mooi spul hoor! (En wel op voorraad)
rebranded intex/bestway best prijzig spul

Tja vanalles

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SkorpionNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:41:
Daar zul je nu midden in het seizoen veel tegenaan lopen dat veel producten zijn uitverkocht en daarnaast een stuk duurder zijn dan aan het begin en einde van het seizoen, maar je kids willen graag zwemmen en dan moet je wat. ;) @Sport_Life
Ik heb toch nog even zitten rekenen. Wil (uiteindelijk) wel kwaliteit.
Zie nu de Intex Ultra XTR 488x122 cm voor 650 euro, die is incl pomp. Lijkt mij een goede deal ? Bij de Intex frame 450x200 die ik eerst op het oog had komt ook nog een pomp a 150 euro , die overbodig is als we uiteindelijk alsnog overstappen op de ultra.

Enige waar ik dan mee zit is de minimale inhoud. Mijn zoontje (5) heeft nog geen zwemdiploma (zijn zussen wel), natuurlijk houden we hem goed in de gaten maar het zou ook fijn zijn als we het water niet hoger dan 70-80cm kunnen vullen zolang hij nog geen diploma heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2026 05:46 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:43:
[...]

rebranded intex/bestway best prijzig spul
Weet je het zeker? Andere (kleuren) liners, alles los leverbaar.

Ik zou dolgraag 300 euro betalen ipv 100. Als ik er een bad voor terug kreeg dat vijf jaar kon blijven staan ipv twee. :X

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2026 06:57 ]

• SkorpionNL
Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2026 @ 04:42:
[...]

Ik heb toch nog even zitten rekenen. Wil (uiteindelijk) wel kwaliteit.
Zie nu de Intex Ultra XTR 488x122 cm voor 650 euro, die is incl pomp. Lijkt mij een goede deal ? Bij de Intex frame 450x200 die ik eerst op het oog had komt ook nog een pomp a 150 euro , die overbodig is als we uiteindelijk alsnog overstappen op de ultra.

Enige waar ik dan mee zit is de minimale inhoud. Mijn zoontje (5) heeft nog geen zwemdiploma (zijn zussen wel), natuurlijk houden we hem goed in de gaten maar het zou ook fijn zijn als we het water niet hoger dan 70-80cm kunnen vullen zolang hij nog geen diploma heeft.
Lijkt mij inderdaad een acceptabele prijs.

Je kunt het bad altijd wat minder diep vullen, al moet je wel even kijken dat de inspuiter onder water komt. Deze zit hoger dan de outlet naar de pomp.

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2026 @ 04:42:
[...]

Dat gaat je niet lukken. De inspuiter zit een stuk hoger. Rond de 100cm denk ik. Dan blijft het water steeds kletteren als het water op 70/80 cm zit.

Onze dochter van 5 kon toen ook niet echt staan. We gingen toch met z'n alle erin en als ze moe was ging ze aan de trap hangen. Nu jaar later is het geen probleem meer en 3 zwemdiplomas :)

[This space is for rent]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En met de uitstroom boven water loopt de ph ook sneller op.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 06:56:
[...]
Weet je het zeker? Andere (kleuren) liners, alles los leverbaar.
die 220 euro is mij het niet waard voor een ander kleurtje/dingetje, natuurlijk is dat iedereen zijn eigen keuze
Ik zou dolgraag 300 euro betalen ipv 100. Als ik er een bad voor terug kreeg dat vijf jaar kon blijven staan ipv twee. :X
Dat ben ik met je eens, hierom zitten we te denken aan een metalen (half ingegraven) of houten zwembad. elke 2-3 jaar zwembad opzetten/afbreken is niet echt zwaar maar "irritant" .

Ons grootste obstakel WAS het extra werk enzo nu denken we eranders over

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 05-07-2026 14:34 ]

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso de vraag was of het rebranded intex/bestway is. Volgens mij zijn de liners ook wat dikker. Maar specs lastig te vinden.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:32:
@vso de vraag was of het rebranded intex/bestway is. Volgens mij zijn de liners ook wat dikker. Maar specs lastig te vinden.
het is hetzelfde met elke (re)brand, je past de variabelen aan maar het fabricatie proces is hetzelfde.
kijk maar naar de overeenkomsten.

kan best dat de liner 0,02mm dikker is, 75% kans dat je echter meer betaald aan het product zodat je eerder kijkt naar het goedkopere merk. (uiteindelijk verdiend de fabriek toch wel)

ik zeg niks over de kwaliteit overgens . vind het alleen zelf niet waard om meer te betalen.

Tja vanalles

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Oké dit valt wat in het niet bij al jullie mooie installaties, maar je moet ergens beginnen hè :D . De (jonge) kinderen hebben ons zo ver gekregen een Intex 220x150x60 cm zwembad te kopen. Nu bevalt dit na een paar dagen natuurlijk prima, maar er moet nog wel een filterpomp bij. Hierbij wil ik wel graag rekening houden met een ietsje groter bad in de toekomst ;).

Opzet nu: Intex 220x150x60 cm (~1,7m3)
Binnenkort: 1 of 2 Intex solarmatten, bij voorkeur op het schuurdak (h: ca. 2,5m).
Toekomst: misschien nog eens 300x200x75 cm (~3,8m3) en mogelijk een zoutwatersysteem.

Een zandfilterpomp lijkt mij de best optie. Maar voor nu lijkt de sx1500 (4m3) wel heel erg overkill, kan dat veel kwaad? Andere optie is de sx925 (2m3), maar krijgt die het water wel het dak op? En mis je dan niet teveel de spoelstand i.v.m. de 4-weg kraan?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• vso
  • Niet online
Winnetou schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:34:
Oké dit valt wat in het niet bij al jullie mooie installaties, maar je moet ergens beginnen hè :D . De (jonge) kinderen hebben ons zo ver gekregen een Intex 220x150x60 cm zwembad te kopen. Nu bevalt dit na een paar dagen natuurlijk prima, maar er moet nog wel een filterpomp bij. Hierbij wil ik wel graag rekening houden met een ietsje groter bad in de toekomst ;).

Opzet nu: Intex 220x150x60 cm (~1,7m3)
Binnenkort: 1 of 2 Intex solarmatten, bij voorkeur op het schuurdak (h: ca. 2,5m).
Toekomst: misschien nog eens 300x200x75 cm (~3,8m3) en mogelijk een zoutwatersysteem.

Een zandfilterpomp lijkt mij de best optie. Maar voor nu lijkt de sx1500 (4m3) wel heel erg overkill, kan dat veel kwaad? Andere optie is de sx925 (2m3), maar krijgt die het water wel het dak op? En mis je dan niet teveel de spoelstand i.v.m. de 4-weg kraan?
skip de solar matten, goedkoop is duurkoop .. ga voor epdm mat. (vergeet de bypass niet)

hmax = max hoogte wat een pomp aankan.. 3m zit je veilig.

4m3 zfp niet kopen .. instap model met alle issues erbij

zoutwater is alleen lastig als je al je bad water verliest wegens een lek .. mag je opnieuw zout vullen voor de rest niks mis mee

Tja vanalles

• Japie.G
  • Laatst online: 07:10

Japie.G

Colour Classic

Wie heeft een goede tip om mijn bestway 3x2 badje te verwarmen. Hij draait nu perfect met de bestway 3,5m3 zfp. Volgend jaar wil ik waarschijnlijk naar een 4x2 bad.

Ik zoek nu een warmtepomp waarbij ik het absoluut belangrijk vind dat hij zo stil mogelijk is. Het liefs zou hij moeten werken op de huidige (dus vrij zwakke) zfp. Ook zou hij volgende jaren wel een 4x2 bad moeten kunnen verwarmen. Volgend jaar wil ik wel een sterkere zfp overwegen.

Over de w’eau 4,5kw lees ik dat hij ratelt, maar die zie ik wel telkens naar voren komen voor mijn situatie. Zijn er hier ervaringen met stillere varianten? Of tips anderszins?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Rickgsx-r
Waarom solarmatten? En je hebt een schuurdak vrij?

Ik heb 200m tyleenslang gekocht. In 10 stukken van 20 meter geknipt. 18mm dik.

10 cirkels gemaakt.

2x Pvc pijp 32mm met 9 y-stukken. Dan kruislings aansluiten.

Heb je wel een goede zandfilter nodig. Ik had eerst die oranje bestway. Gauw verkocht en naar de intex 6m3 gegaan.

Als ik met een beetje zonnige dag smorgens hrt bad vul, kunnen de kids er smiddags in.

• Rickgsx-r
Maak dan wel een bypass. Was ik te lui voor, en het resultaat was dat met die warme dagen mn bad 41 graden geworden was.

Wat ik dan doe is de pomp snacht laten draaien om het water te koelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rickgsx-r schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:26:
Waarom solarmatten? En je hebt een schuurdak vrij?

Ik heb 200m tyleenslang gekocht. In 10 stukken van 20 meter geknipt. 18mm dik.

10 cirkels gemaakt.

2x Pvc pijp 32mm met 9 y-stukken. Dan kruislings aansluiten.

Heb je wel een goede zandfilter nodig. Ik had eerst die oranje bestway. Gauw verkocht en naar de intex 6m3 gegaan.

Als ik met een beetje zonnige dag smorgens hrt bad vul, kunnen de kids er smiddags in.
Sochtends ff een 2*4 bad vullen?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

MikeyMan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Sochtends ff een 2*4 bad vullen?
Een laagje van 10cm denk ik.

@Rickgsx-r Is jouw meetapparatuur wel in orde? Want ik las ook ergens dat je last hebt van alg, niet weet of je TA in orde is, dat je chloor goed is, maar de PH veel te hoog. Ik heb mijn bedenkingen bij die combinatie.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste