Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

OMX2000

By any means necessary...

OMX2000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:06:
Ik heb de MAUK ZFP besteld, want ik wilde zsm een stille vervanging hebben voor mijn 4m3 pomp die onvoldoende debiet heeft (stuk?).

Ik wil nu een filtermedium bestellen, en dit keer voor glas gaan als dat kan. In de specificaties staat het volgende: "Als de installatie is aangesloten hoeft alleen nog filterzand (kwartszand met een zandkorreling: 0,4-0,8 mm) (vulhulp in de set inbegrepen) of filterballen worden gevuld. Deze worden niet meegeleverd."

Is dan Nature works Hi-Tech Filterglas geschikt? Ik lees bij Toppy dat het een exacte korrelgrootte van 0,8 mm zou hebben. Of kan ik beter voor glasparels gaan?
Inmiddels de boel binnen en aangesloten. Maar pfff. Handleiding bij de Mauk pomp is alleen in het Frans en Duits. Dus vriend Claude heeft me op basis van foto’s van de handleiding een handleiding in het Nederlands gegeven ;)

Maar ook dan is de handleiding echt te summier, bijvoorbeeld te weinig instructies over hoe de ketel gevuld moet worden met filter medium. Heb het twee “verkeerd” gedaan waardoor het ventiel niet goed paste. Resultaat twee keer ketel leeggehaald.

Maar nu is alles aangesloten. En lekt de boel… zucht. Die thule(?) lijkt te kort, dus ik had al een stuk afgesneden. En hielp dus niet.

Iemand tips voor een snelle fix?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09jwtl7yal6dPfFIdaz7eoHDsko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se6KerAlmPvf4eqivftPAKKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv71DC95UFVSxG9b-5nKWjiJwOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CQSy1p92uUE2TCw6HEcTHu7.jpg?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast


  • flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:06
@Trichoglossus misschien even omwikkelen met teflon tape? Heeft bij mij al wat kleine lekkages kunnen verhelpen.

  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

OMX2000

By any means necessary...

flo-rist schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:26:
@Trichoglossus misschien even omwikkelen met teflon tape? Heeft bij mij al wat kleine lekkages kunnen verhelpen.
Ook bij dit soort connecties? Ah well gaan we proberen

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast


  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Of electra tape, dat is net wat dikker en plakt beter

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjors86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Probeer knoppen combinatie die ik eerder posten
Ben even aan het testen geweest... Als ie uitgaat tijdens een cyclus, gaat ie inderdaad weer aan.

Loopt er geen cyclus (meer) blijft ie uit.

Maar das werkbaar. Timer op 12 uur zetten en zorgen dat ie nooit zo lang loopt.

Biedt ook mogelijkheden voor de winter :)

  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:44
Hulp gevraagd, ik krijg de puzzel niet gelegd.

Ik heb een intex slimmer gekocht maar krijg deze niet aangesloten op het zwembad. Dat pijpje wat naar de ZFP gaat heeft een inwendige diameter van 26mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Yc_plVo3MX7L0FaFL61OMHmxkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyDddxNKlyZPHi5soglGx3HK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de Intex skimmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efUyM20CMy9Y2wS3AZ2Edni8JpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEVdYlhj2HHVQojIJzDWfsP2.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik de skimmer aan het pijpje vast kan maken? Ik krijg ook geen adapters gevonden..

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je draait de oude filter ding eraf en dan draai je deze erop. Dat filterding is 2 delig.

  • _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
OMX2000 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Inmiddels de boel binnen en aangesloten. Maar pfff. Handleiding bij de Mauk pomp is alleen in het Frans en Duits. Dus vriend Claude heeft me op basis van foto’s van de handleiding een handleiding in het Nederlands gegeven ;)

Maar ook dan is de handleiding echt te summier, bijvoorbeeld te weinig instructies over hoe de ketel gevuld moet worden met filter medium. Heb het twee “verkeerd” gedaan waardoor het ventiel niet goed paste. Resultaat twee keer ketel leeggehaald.

Maar nu is alles aangesloten. En lekt de boel… zucht. Die thule(?) lijkt te kort, dus ik had al een stuk afgesneden. En hielp dus niet.

Iemand tips voor een snelle fix?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stuk fiets binnenband eromheen trekken. Hier voor 6 slangkoppelingen gedaan, slangklem eromheen, meteen dicht.

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Paar vragen om toch eens iets te verkennen :P

We hebben een Bestway van 4x2.11m, met daaraan een Intex SX1500 zandfilterpomp.
Prima allemaal, maar ik wil toch wat verder aanpassen/verbeteren.

Paar pennetjes voor aan de schuine poten om de rol noppenfolie en het schepnet op te leggen worden nu geprint :P
Een missende schuine-poot-voet heb ik ook net geprint, missende frame pennen zijn besteld (zit nu vast met bouten)

Maar dan...
Ik wil er een heater aan. Eigenlijk 2 in serie, apart te schakelen via 433MHz afhankelijk van de zonnepanelen. Maar die moeten eigenlijk max 1kW elk zijn, en zwembad-heaters zijn vooral 3kW en slecht te automatiseren (bij inschakelen zekering-reset-knopje indrukken...).
Ik wil er ook een skimmer aan. Skimmer-ideen zat hier :P

Maarrrrr... voor beiden moet de pomp lopen. Nu is de pomp nogal groot en laat ik die 's nachts 4 uurtjes draaien.
Ik heb nog het originele flut-filterpompje (slang 32mm).
Echter, 38-38-32 T of Y-stukken, waarbij de 38mm ook schroefdraad cq wartel heeft is nogal ingewikkeld, en slecht zelf te printen ivm support :/
Daarnaast gaat dan de afzuig voor de zandfilter 's nachts ook door de skimmer.

De optie voor de inblaas voorzien van een pijpje 90° en er een netje voor hangen kan, maar het zwembad is niet rond, dus dat kolkt niet lekker vanzelf rond.

En goede, nette drankjes-houders die niet 5mm wanddikte hebben en wat afsteunen op de liner zijn ook lastig te vinden.

Kan het allemaal wel zelf tekenen (Fusion 360) en printen (PLA), maar kom wat inspiratie tekort waar wat en hoe :/

edit
en natuurlijk heeft mijn vrouw weer wat opgeruimd in de garage en kan ik de glaasje-kleurtjes zwembadtester niet meer vinden :/

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 27-06-2026 14:53 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:20:
[...]


Nee, ik heb dus de ronde, niet de rechthoekige.
Maar bijna 10 kuub meer is wel veel, voor practisch dezelfde afmetingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 27-06-2026 15:27 ]


  • sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:29
MikeyMan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:52:
[...]


Ben even aan het testen geweest... Als ie uitgaat tijdens een cyclus, gaat ie inderdaad weer aan.

Loopt er geen cyclus (meer) blijft ie uit.

Maar das werkbaar. Timer op 12 uur zetten en zorgen dat ie nooit zo lang loopt.

Biedt ook mogelijkheden voor de winter :)
Is niet exact het gedrag van die van mij, maar als het werkt, dan werkt het ;)

  • Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
BaBoK schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:25:
Hulp gevraagd, ik krijg de puzzel niet gelegd.

Ik heb een intex slimmer gekocht maar krijg deze niet aangesloten op het zwembad. Dat pijpje wat naar de ZFP gaat heeft een inwendige diameter van 26mm

[Afbeelding]

Dit is de Intex skimmer.

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik de skimmer aan het pijpje vast kan maken? Ik krijg ook geen adapters gevonden..
Ik denk dat je een intex in en uitlaatset 32mm nodig hebt? Ik heb dezelfde skimmer en die past daar redelijk op. Maar die aansluitset had ik er zonder skimmer ook in. Wat zit er aan de andere kant van het pijpje? Bij mij zit daar een 38mm adapter tbv van pomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Pos2007 op 27-06-2026 16:06 ]


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Is er ergens een overzicht welke maten er allemaal standaard zijn?
Goed, je hebt de 32 / 38mm slang aansluitingen, maar wat zijn bijv. de draad-types? Ik kom ergens M58 moer tegen (welke draad / spoed?), maar ook 2" (en dan ook weer, welke draad...).

Onze Bestway heeft ook een drain met aan beide kanten een dopje er op geschroefd. Dat zou een mooie 3e aansluiting kunnen zijn voor een aparte skimmer.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 27-06-2026 18:14 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste