Ja we hebben zon standaard cartridge pomp van Intex.MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:20:
[...]
Hoe ziet je filter eruit? Heb je wel een zichtbare flow in het bad? Ik heb in mijn ronde bad een uitloop gemaakt die zijwaars stroomt. Daardoor ververst het hele bad veel beter dan de rechte uitstroom.
Ja daar ging ik al vanuit... Maar hoe ziet het filter eruit?CryptoNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:24:
[...]
Ja we hebben zon standaard cartridge pomp van Intex.
Ik blijf het nu toch een interessant vraagstuk vinden. Vanuit een aantal mensen begrijp ik dat de speciaal bijgeleverde chloordispenser bij Lay-Z/Bestway , die je dus op de uitlaat draait, de liner laat vlekken met 20gr chloortabletten? Hoe dan? Die tablet komt niet in aanraking met de liner, en drijft net als zo'n champion totaal niet als het zeil op het bad zit. Als die champion klem zit aan de zijkant bij de liner, vlekt het ook niet 
Zelf wil ik dus een zelfde constructie maken met dit ding, waarbij ik dan ook een 20gr tablet in dat korfje leg en eea op de uitlaat draai. Bij pomp aan, geeft het meer af maar heb je ook flow genoeg? Bij pomp uit, komt het niet in aanraking met de liner, maar zou dus alsnog vlekken achterlaten, kijkende naar de Bestway/Lay-Z oplossing?
Zelf wil ik dus een zelfde constructie maken met dit ding, waarbij ik dan ook een 20gr tablet in dat korfje leg en eea op de uitlaat draai. Bij pomp aan, geeft het meer af maar heb je ook flow genoeg? Bij pomp uit, komt het niet in aanraking met de liner, maar zou dus alsnog vlekken achterlaten, kijkende naar de Bestway/Lay-Z oplossing?
Mijn boefje is liev!
wit is dode alg etc . dus dat is in principe goed. geeft aan dat je water waardes met grote kans al goed zijn.CryptoNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:15:
[...]
Pompt al twee dagen. Gebeurt helemaal niksBad is 3,5 bij 2 ofzo
het is moeilijk te zeggen maar alle filters(zfp en cartridge) filteren tot 5micron, en wat je ziet is kleiner dan je filter kan filteren.
als je je pomp uitzet en cover eroverheen gooit heb je kans dat het naar de bodem zinkt , beste is dan een stuk slang eventueel met zuigmondje oid erop, die gewoon het in de tuin dumpt via hevel werking.
vlok middel (zorgt voor klontering) kan ook wel eens helpen, ik heb er tot op heden niet echt positief resultaat mee behaalt maar jou water kan anders zijn.
ter info: er zijn 1 micron filters voor spa die je op een tuinslang aan sluit bij het vullen, maar daar kan je maar 1 tot 3 kuub water ofzo doorheen persen voordat ze verstopt zijn (volgens fabrikant) .. als je een 1m3 aquariumn pompje gebruikt met stukje tuinslang kan wellicht wat fabrieken (mocht je wensen) ,, alleen denk niet dat echt serieus iets is wat mensen doen.
het beste is voorkomen uiteindelijk, chemicalien doe je denk ik wel ok.
- voetenbadje gebruiken of geen toegang tot zwembad
- niet in het zwembad totdat je zonnebrand is ingetrokken
- zwembad afdekken bij geen gebruik (het is niet alleen de badgasten die de oorzaak zijn)
- is je liner glad --> met de borstel eroverheen
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 25-06-2026 13:12 ]
Tja vanalles
De concentratie van het chloor is te hoog, chloor verbleekt = vlek.JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:42:
Ik blijf het nu toch een interessant vraagstuk vinden. Vanuit een aantal mensen begrijp ik dat de speciaal bijgeleverde chloordispenser bij Lay-Z/Bestway , die je dus op de uitlaat draait, de liner laat vlekken met 20gr chloortabletten? Hoe dan? Die tablet komt niet in aanraking met de liner, en drijft net als zo'n champion totaal niet als het zeil op het bad zit. Als die champion klem zit aan de zijkant bij de liner, vlekt het ook niet
in de 16 jaar heb ik niet echt ervaren dat de het echt negatief effect heeft, uv licht en plastic zijn daarintegen wel vijanden.
Tja vanalles
Ja ik begrijp wel dat chloor de boosdoener is, maar waarom is die concentratie te hoog in dergelijke oplossing tov een drijvertje? De 20g tablet is hetzelfde. Hoe kan het vlekken? Komt dat door een ZFP die veel meer debiet heeft, waardoor ie de tablet binnen no-time het bad in doseert? Dat doet mijn simpele spa pompje niet namelijkvso schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:20:
[...]
De concentratie van het chloor is te hoog, chloor verbleekt = vlek.
in de 16 jaar heb ik niet echt ervaren dat de het echt negatief effect heeft, uv licht en plastic zijn daarintegen wel vijanden.
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 25-06-2026 13:24 ]
Mijn boefje is liev!
Is dit een vraag of een statement?Dennis1812 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:33:
Is de chloor sluis prijzig of ingewikkeld?
Meen dat ik 20 euro heb betaald aan Toppy voor 38mm inline chloor dispenser van kokido de maten zijn overal hetzelfde. 32 of 38. Dus als je naar groter bad gaat ook gewoon bruikbaar. .
De drijver blijft toch niet continu op dezelfde positie liggen?JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:23:
[...]
Ja ik begrijp wel dat chloor de boosdoener is, maar waarom is die concentratie te hoog in dergelijke oplossing tov een drijvertje? De 20g tablet is hetzelfde. Hoe kan het vlekken? Komt dat door een ZFP die veel meer debiet heeft, waardoor ie de tablet binnen no-time het bad in doseert? Dat doet mijn simpele spa pompje niet namelijk
Tip van mij; bestel dit ding er ook bij. Dan heb je _instant_ lucht uit je systeem, zodra je de pomp aan zetStoorzendert schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:24:
[...]
Is dit een vraag of een statement?Ik heb 'm inmiddels besteld. €25,- excl. bezorgkosten. Gelukkig zit de 'Uit' van mijn bypass ook net iets hoger dan de inlaat in het bad, dus direct daarna ertussen zetten zou geen probleem moeten zijn.
Mijn boefje is liev!
's nachts wel? Onder het doek. Ligt over het algemeen meer stil dan dat ie beweegt, kijkende naar het effectieve gebruik van een zwembad tov aantal uren per dag.Stoorzendert schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:27:
[...]
De drijver blijft toch niet continu op dezelfde positie liggen?
Mijn boefje is liev!
Dan nog ligt de drijver vaak >80 - 100cm van de bodem af waardoor het chloor al verdunt is voordat het de bodem bereikt? Zo'n inspuiter zit tegen de liner.JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:29:
[...]
's nachts wel? Onder het doek. Ligt over het algemeen meer stil dan dat ie beweegt, kijkende naar het effectieve gebruik van een zwembad tov aantal uren per dag.
voor mij beetje duidelijk, maar de barbapapa truuk is in dit geval gewoon stilstaand water vs een circulatie ..JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:23:
[...]
Ja ik begrijp wel dat chloor de boosdoener is, maar waarom is die concentratie te hoog in dergelijke oplossing tov een drijvertje? De 20g tablet is hetzelfde. Hoe kan het vlekken? Komt dat door een ZFP die veel meer debiet heeft, waardoor ie de tablet binnen no-time het bad in doseert? Dat doet mijn simpele spa pompje niet namelijk
iedereen heeft wel eens door een warmere plek in zwemwater gezwommen .. dat is iemand die daar heeft gezeken.. duurt een tijdje voordat het gemengt is. zelfde geld met chloor
Tja vanalles
Maar heel vaak ook gewoon aan de zijkant, "tegen" de liner. Net zoals dit korfje zit er dan nog steeds 2-7 cm tussen, kijkende naar hoe groot dat korfje is, waarbij er ook nog eens 10 uur per dag flow is. Dus lokale concentratie is dan hetzelfde als een drijver die stil ligtStoorzendert schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:34:
[...]
Dan nog ligt de drijver vaak >80 - 100cm van de bodem af waardoor het chloor al verdunt is voordat het de bodem bereikt? Zo'n inspuiter zit tegen de liner.
Ja snap ik wel, maar zie hierboven. Een drijvertje ligt ook langere tijd stil (is ook minder afgifte?). Idem met deze oplossing. Flow zorgt ervoor dat het mixt. De vraag is nu dus, of het vlekken kwam bij @gysman11 doordat er een dikke ZFP op zat die de tablet binnen notime langs de liner af oplostte, of dat het ging om plaatselijk "plasje", wat blijft "staan" en met deze constructie dus altijd op dezelfde plek in het zwembad is. Hier is er ooit 1 tablet op de liner blijven liggen omdat deze uit het drijvertje was gevallen, dat was na 1 nacht inderdaad uitgebeten.vso schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:34:
[...]
voor mij beetje duidelijk, maar de barbapapa truuk is in dit geval gewoon stilstaand water vs een circulatie ..
iedereen heeft wel eens door een warmere plek in zwemwater gezwommen .. dat is iemand die daar heeft gezeken.. duurt een tijdje voordat het gemengt is. zelfde geld met chloor
Die dingen worden ook bij de Lay-Z spa geleverd, alsmede Bestway zwembaden. Als dat vlekken geeft, dan gaat iedereen toch reclameren
[ Voor 11% gewijzigd door JB op 25-06-2026 13:59 ]
Mijn boefje is liev!
Wellicht nog een tip om je elektrolyse cel te controleren. Bij mij (QS400) zit er elke 2 maanden kalk op waardoor hij geen chloor meer maakt. Geeft geen foutmelding oid, maakt gewoon geen chloor meer aan.sjors86 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:33:
Iemand hier die een intex qs200 sws heeft? Ik heb een verbruik van 10-12 Watt als lampje working schijnt, maar om eerlijk te zijn, ik zie niets gebeuren met mijn chloorwaardes en heb een klein zwembad +/- 2000l, dus elk uur zou een ppm moeten zijn. Betekent de 10-12 watt dat die ook daadwerkelijk aanstaat, voor alleen een Display lijkt het verbruik me weer hoog.
1 uur in schoonmaakazijn of 3 uur in azijn en hij is weer schoon. Heb 7,2 gr DH hier, dus redelijk zacht water.
Als ik een witte waas heb, ook van de zonnebrand, is dat de volgende dag weg. Nu doe ik nog wel regelmatig stofzuigen met dubbele filters, voor het neergedaalde vuil.vso schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:10:
[...]
wit is dode alg etc . dus dat is in principe goed. geeft aan dat je water waardes met grote kans al goed zijn.
het is moeilijk te zeggen maar alle filters(zfp en cartridge) filteren tot 5micron, en wat je ziet is kleiner dan je filter kan filteren.
als je je pomp uitzet en cover eroverheen gooit heb je kans dat het naar de bodem zinkt , beste is dan een stuk slang eventueel met zuigmondje oid erop, die gewoon het in de tuin dumpt via hevel werking.
vlok middel (zorgt voor klontering) kan ook wel eens helpen, ik heb er tot op heden niet echt positief resultaat mee behaalt maar jou water kan anders zijn.
ter info: er zijn 1 micron filters voor spa die je op een tuinslang aan sluit bij het vullen, maar daar kan je maar 1 tot 3 kuub water ofzo doorheen persen voordat ze verstopt zijn (volgens fabrikant) .. als je een 1m3 aquariumn pompje gebruikt met stukje tuinslang kan wellicht wat fabrieken (mocht je wensen) ,, alleen denk niet dat echt serieus iets is wat mensen doen.
het beste is voorkomen uiteindelijk, chemicalien doe je denk ik wel ok.
- voetenbadje gebruiken of geen toegang tot zwembad
- niet in het zwembad totdat je zonnebrand is ingetrokken
- zwembad afdekken bij geen gebruik (het is niet alleen de badgasten die de oorzaak zijn)
- is je liner glad --> met de borstel eroverheen
En das ook gewoon met een intex c600.
Maar ik rouleer m'n filters wel geregeld. Vuistregel die ik aanhoud; als er geen water meer uit de ontluchter komt met opendraaien, zit het filter te vol.
denk dat je paar dingen over het hoofd ziet, denk meer aan vuil wat in water oplost krijg je niet weggefiltered ook al vervangg je de filters elk uur met een nieuwe / schone variant.MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Als ik een witte waas heb, ook van de zonnebrand, is dat de volgende dag weg. Nu doe ik nog wel regelmatig stofzuigen met dubbele filters, voor het neergedaalde vuil.
Maar ik rouleer m'n filters wel geregeld. Vuistregel die ik aanhoud; als er geen water meer uit de ontluchter komt met opendraaien, zit het filter te vol.
vorig jaar had ik bv wat op alg vlekjes leek en bezonk op de boden, alle waterwaardes waren goed, de stofzuiger kreeg het niet weg (dubbele sok) en het leek schoon..
uiteindelijk dus met een hevel slang weg gezogen ..
uit je verhaal merk ik op dat je erg waakzaam bent wat alleen maar goed is uiteindelijk heb jij en je gezin er enorm plezier van.
we leren van deze hobby
Tja vanalles
ja, en het gaat om de optel som van de tijd .. de eerste week zie je het niet bv .. daarna word het naarmate de tijd vordert steeds meer zichtbaarder.JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:39:
[...]
Maar heel vaak ook gewoon aan de zijkant, "tegen" de liner. Net zoals dit korfje zit er dan nog steeds 2-7 cm tussen, kijkende naar hoe groot dat korfje is, waarbij er ook nog eens 10 uur per dag flow is. Dus lokale concentratie is dan hetzelfde als een drijver die stil ligt
j
[...]
Ja snap ik wel, maar zie hierboven. Een drijvertje ligt ook langere tijd stil (is ook minder afgifte?). Idem met deze oplossing. Flow zorgt ervoor dat het mixt. De vraag is nu dus, of het vlekken kwam bij @gysman11 doordat er een dikke ZFP op zat die de tablet binnen notime langs de liner af oplostte, of dat het ging om plaatselijk "plasje", wat blijft "staan" en met deze constructie dus altijd op dezelfde plek in het zwembad is. Hier is er ooit 1 tablet op de liner blijven liggen omdat deze uit het drijvertje was gevallen, dat was na 1 nacht inderdaad uitgebeten.
Die dingen worden ook bij de Lay-Z spa geleverd, alsmede Bestway zwembaden. Als dat vlekken geeft, dan gaat iedereen toch reclameren
Tja vanalles
Ik ben ook startende in deze hobby, met een 3x2x0,84 badje. Heb er een zandfilter op en meet met een poollab. Heb al geleerd dat vrij chloor razendsnel foetsie is in redelijk nieuw water met deze zon. Echter dat stofzuigen, doet iedereen dat via de filterinlaat? Dus adapter op de aanzuiging, en daar de slang op? Of standaard afhevelen. Dan kom je al wel snel aan behoorlijke waterverliezen toch?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Als dat het geval is (geweest) bij @gysman11 dan hoef ik het niet te gaan proberen inderdaad. Mijn liner is ook niet standaard wit van kleur (de wand), dus als het na een aantal weken/maanden verkleurd is, dan gaat dat hier ook gebeuren. Ben benieuwd hoe het precies gegaan isvso schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:39:
[...]
ja, en het gaat om de optel som van de tijd .. de eerste week zie je het niet bv .. daarna word het naarmate de tijd vordert steeds meer zichtbaarder.
j
[...]
Mijn boefje is liev!
Ik gebruik een elektrische zuiger. Kokido telsa 50 meen ik.Japie.G schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:44:
Ik ben ook startende in deze hobby, met een 3x2x0,84 badje. Heb er een zandfilter op en meet met een poollab. Heb al geleerd dat vrij chloor razendsnel foetsie is in redelijk nieuw water met deze zon. Echter dat stofzuigen, doet iedereen dat via de filterinlaat? Dus adapter op de aanzuiging, en daar de slang op? Of standaard afhevelen. Dan kom je al wel snel aan behoorlijke waterverliezen toch?
Heb je geen waterverlies.
En geen gedoe met slangen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hier zelfde formaat bad en QS200. Als hij aan staat zie je soort kleine belletjes aan de uitgaande kant. Overigens draai ik nu met dit weer 12u per dag omdat ik eerder toch een licht groen witte waas zag.sjors86 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:33:
Iemand hier die een intex qs200 sws heeft? Ik heb een verbruik van 10-12 Watt als lampje working schijnt, maar om eerlijk te zijn, ik zie niets gebeuren met mijn chloorwaardes en heb een klein zwembad +/- 2000l, dus elk uur zou een ppm moeten zijn. Betekent de 10-12 watt dat die ook daadwerkelijk aanstaat, voor alleen een Display lijkt het verbruik me weer hoog.
Hier ook nieuw en sinds gister een Intex badje met 1800 liter water met Intex C600 pomp. Als ik de pomp aan wil zetten dan draai ik het ventiel even open totdat het water eruit loopt (dan zit ie vol). Vervolgens draai ik het ventiel weer dicht en zet ik de pomp aan. Als ik het ventiel daarna weer opendraai komt er geen water uit, klopt dat? Dus bij draaiende pomp komt er geen water uit het ventiel als ik deze opendraai.MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Als ik een witte waas heb, ook van de zonnebrand, is dat de volgende dag weg. Nu doe ik nog wel regelmatig stofzuigen met dubbele filters, voor het neergedaalde vuil.
Zou wel moeten.... Bij mij wel iig... Maar zal ook afhangen van hoe hoog pomp en water staan natuurlijk...ColeJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
[...]
Hier ook nieuw en sinds gister een Intex badje met 1800 liter water met Intex C600 pomp. Als ik de pomp aan wil zetten dan draai ik het ventiel even open totdat het water eruit loopt (dan zit ie vol). Vervolgens draai ik het ventiel weer dicht en zet ik de pomp aan. Als ik het ventiel daarna weer opendraai komt er geen water uit, klopt dat? Dus bij draaiende pomp komt er geen water uit het ventiel als ik deze opendraai.
Ik moet wel zeggen dat mijn slangen aardig in bochten zitten omdat ze tussen de schutting en het bad zitten...MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Zou wel moeten.... Bij mij wel iig... Maar zal ook afhangen van hoe hoog pomp en water staan natuurlijk...
Mijn vriendin had van de week haar yoga clubje in het zwembad staan, blijkbaar bestaat er zoiets als wateryoga..Schway schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:00:
Volgens mij zijn jullie allemaal de grootste bazen van de straat deze dagen
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Mogelijk zit daar dan het probleem, ik ga uit van die 2 gram chloor per uur (1 ppm verhoging in mijn bad), maar als jij zegt dat die nu wel 12 uur aanmoet, dan denk ik dat die 2 gram bij lange na niet gehaald wordt, niet eens een fractie ervan.Heronimo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:09:
[...]
Hier zelfde formaat bad en QS200. Als hij aan staat zie je soort kleine belletjes aan de uitgaande kant. Overigens draai ik nu met dit weer 12u per dag omdat ik eerder toch een licht groen witte waas zag.
Dan haalt die 4 uur natuurlijk helemaal niets uit, al lijkt me deze QS200 als dat daadwerkelijk het geval zou zijn niet echt bruikbaar voor de grotere baden. Want 12 uur bij een 2000L bad is natuurlijk wel heel lang, dan zou dit bij een 4000L 24 uur moeten zijn en zo groot is 4000L nu ook weer niet.
Ik gebruik de QS200 nu net 1,5 maand, maar ik zal eens kijken.yeahbaby schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
[...]
Wellicht nog een tip om je elektrolyse cel te controleren. Bij mij (QS400) zit er elke 2 maanden kalk op waardoor hij geen chloor meer maakt. Geeft geen foutmelding oid, maakt gewoon geen chloor meer aan.
1 uur in schoonmaakazijn of 3 uur in azijn en hij is weer schoon. Heb 7,2 gr DH hier, dus redelijk zacht water.
[Afbeelding]
Misschien leuk voor de geïnteresseerde, ik heb geprobeerd om automatisering te maken in Home Assistant die op basis van water temperatuur de slimme stekker waar de QS200 op aangesloten staat voor een bepaalde tijd aanzet. Exacte duur weet ik niet, maar dat groeit naarmate het water warmer wordt, zodat die minimaal een uur aanstaat bij bijvoorbeeld water temperatuur <21 graden celcius, 2 uur bij 26 graden celsium en 3 uur bij 30 graden celsius. Dan heb ik nog in mijn HA dashbord een switch om nog intensief gebruik aan te geven, waarbij deze 4 uur draait in de nacht.
Maar als er niet 2 gram, maar bijvoorbeeld maar 1 gram of nog minder wordt geproduceerd in 1 uur dan moet bovenstaande duur misschien wel verdubbeld worden.
Hebben jullie een adresje waar ik Aquaswim Universal 3 in 1 zout kan bestellen , ze hebben hem nergens op voorraad (alleen 1 gevonden die de hoofdprijs vraagt)? Ik heb 100kg nodig
Hoe groot is jou zwembad?assje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Toen het pas warm werd maar even doorgepakt met de zwembadinstallatie en warmtepomp aangesloten; dat draait:
[Afbeelding]
Nu nog even met chloortabletten, ga deze week aan de slag met waterbehandeling en elektra. Echt wel leuk klusje dit
Tuin is verder nog wel een bouwput dus behelpen. Had gehoopt dat allemaal klaar te hebben voor de zomer maar die kans is wel verkeken.
[Afbeelding]
Ben je content met die afmeting?
Ik ben vanmorgen vergeten het pompen via mijn solarmat uit te zetten. Keek net en mijn zwembad is nu 35 graden 😅
Gelukkig maar 1 kuub, dus morgen maar wat koud water toevoegen want op deze manier koelen de kinderen niet af.
Gelukkig maar 1 kuub, dus morgen maar wat koud water toevoegen want op deze manier koelen de kinderen niet af.
Water vanmiddag wat melkachtig en gladde wanden. Geborsteld en metingen.. chloor 0,0 en PH te hoog. Allemaal zoeken naar die PH-, maar blijkbaar was die al even op.
Karwei had geen poeder meer, alleen een jerrycan vloeibaar. Die maar meegenomen.
Jemig, dat werkt 100x beter en sneller dan die poeders. Gelijk chloor dispenser wat verder open, bad beter afgedekt en wat quick erin.
Vanavond was de bodem alweer zichtbaar en een hoop kunnen opzuigen. In tussentijd filter bollen gewassen toen de pomp even uit was. Dat was ook nodig.
Morgen even wat langer pompen dan normaal en nogmaals meten en zuigen. Maar denk dat het gewoon al helemaal opgelost is weer.
En morgen gaan we sowieso niet zwemmen. 40 graden is te heet. Dan ga ik wel in de pan groentesoep zwemmen..
Karwei had geen poeder meer, alleen een jerrycan vloeibaar. Die maar meegenomen.
Jemig, dat werkt 100x beter en sneller dan die poeders. Gelijk chloor dispenser wat verder open, bad beter afgedekt en wat quick erin.
Vanavond was de bodem alweer zichtbaar en een hoop kunnen opzuigen. In tussentijd filter bollen gewassen toen de pomp even uit was. Dat was ook nodig.
Morgen even wat langer pompen dan normaal en nogmaals meten en zuigen. Maar denk dat het gewoon al helemaal opgelost is weer.
En morgen gaan we sowieso niet zwemmen. 40 graden is te heet. Dan ga ik wel in de pan groentesoep zwemmen..
99.9 NaCl zo te zien, aldus toppy? Zou een willekeurige zak zout niet voldoen?lazrambo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:00:
Hebben jullie een adresje waar ik Aquaswim Universal 3 in 1 zout kan bestellen , ze hebben hem nergens op voorraad (alleen 1 gevonden die de hoofdprijs vraagt)? Ik heb 100kg nodig
Vandaag ook lekker bezig geweest met AI Gemini om wat automations te maken in Home Assistant. Vooral om de pomp en electrolyse nu 's nachts te laten draaien i.p.v. overdag i.v.m. de temperatuur. Zembad warmt anders te veel op door de solarbollen.
O.b.v. de verwchte solar opbrengst en temperatuur (als beide hoog zijn de volgende dag) dan gaat de pomp 's nachts draaien i.p.v. overdag. Wel jammer van het stroomverbruik dan maar het zwembad wordt gewoon te heet. Thuisbatterij trekt die niet helemaal leeg dus blijft nog genoeg over in de ochtend.
O.b.v. de verwchte solar opbrengst en temperatuur (als beide hoog zijn de volgende dag) dan gaat de pomp 's nachts draaien i.p.v. overdag. Wel jammer van het stroomverbruik dan maar het zwembad wordt gewoon te heet. Thuisbatterij trekt die niet helemaal leeg dus blijft nog genoeg over in de ochtend.
Hebben die solar bollen geen bypass? Ik heb ooit een solar mat gehad. Die kon je bypassen zodat er niks langs de mat ging.
Zal wisselen per misschien.
Zal wisselen per misschien.
Ik gebruik ook Aquaswim zout omdat dit een anti corrosieve werking zou moeten hebben. Andere zakken zout hebben dit volgens mij niet.MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:45:
[...]
99.9 NaCl zo te zien, aldus toppy? Zou een willekeurige zak zout niet voldoen?
Wat voor anti corrosieve werking zou die 0,1% moeten hebben? Werkt het daadwerkelijk?SkorpionNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:55:
[...]
Ik gebruik ook Aquaswim zout omdat dit een anti corrosieve werking zou moeten hebben. Andere zakken zout hebben dit volgens mij niet.
gewoon over je mat blijven pompen door de nacht ..heb ik afgelopen nacht gedaan water was sochtends weer lekker 28 gradenThy... schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:41:
Ik ben vanmorgen vergeten het pompen via mijn solarmat uit te zetten. Keek net en mijn zwembad is nu 35 graden 😅
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 25-06-2026 22:11 ]
Tja vanalles
Misschien is dat wel wat er gebeurd is: nadat de 20gr blokjes kleiner werden, uit het blokje gepusht, en op de grond terecht gekomen. En voila. Dat gebeurt bij een drijver natuurlijk niet.JB schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:39:
[...]
Maar heel vaak ook gewoon aan de zijkant, "tegen" de liner. Net zoals dit korfje zit er dan nog steeds 2-7 cm tussen, kijkende naar hoe groot dat korfje is, waarbij er ook nog eens 10 uur per dag flow is. Dus lokale concentratie is dan hetzelfde als een drijver die stil ligt
[...]
Ja snap ik wel, maar zie hierboven. Een drijvertje ligt ook langere tijd stil (is ook minder afgifte?). Idem met deze oplossing. Flow zorgt ervoor dat het mixt. De vraag is nu dus, of het vlekken kwam bij @gysman11 doordat er een dikke ZFP op zat die de tablet binnen notime langs de liner af oplostte, of dat het ging om plaatselijk "plasje", wat blijft "staan" en met deze constructie dus altijd op dezelfde plek in het zwembad is. Hier is er ooit 1 tablet op de liner blijven liggen omdat deze uit het drijvertje was gevallen, dat was na 1 nacht inderdaad uitgebeten.
Edit: wat ben ik blij met mijn nieuwe Intex XTR 5,49 (Rond dus). Vanavond met 4 volwassenen en 2 pubers hier heerlijk is zitten afkoelen (voor zover dat mogelijk is met 29 graden) en nog echt met heel veel ruimte.
[ Voor 8% gewijzigd door gysman11 op 25-06-2026 23:55 ]
Voor degene met automatisch doseersysteem, welke sensors zijn goed voor ph en ORP?
Enige off brand merken die minstens zo goed presteren?
Simracing and 3D-Printing enthousiast
Ik wil graag geloven dat het werkt, maar of dat ook werkelijk zo is..MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:58:
[...]
Wat voor anti corrosieve werking zou die 0,1% moeten hebben? Werkt het daadwerkelijk?
Oké, dus even voor de zekerheid; de liner was op de bodem uitgebeten en niet rondom de outlet van de pomp waar de dispenser zelf zit?gysman11 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:50:
[...]
Misschien is dat wel wat er gebeurd is: nadat de 20gr blokjes kleiner werden, uit het blokje gepusht, en op de grond terecht gekomen. En voila. Dat gebeurt bij een drijver natuurlijk niet.
Mijn boefje is liev!
Vanochtend om 6u rondje hardgelopen. Daarna afgekoeld in het zwembad die in de nacht was gezakt naar 25 graden. Dat voelde toch wel even serieus koel, heerlijk!
Kijk je wel uit met het uitzetten (niet pompen over) van je solarmat.Thy... schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:41:
Kan mij herinneren dat er een paar jaar geleden hier iemand was waarbij de matten gesmolten waren door het stilstaand water en extreme hitte
Jij beschrijft exact mijn problemen van vorig jaar. Dit jaar nog geen problemen tot nu toe; wel iets meer chloor gebruikt. En ook een chloor dispensor gezet; helpt wel heel veel. Tot nu toe wel de extra opwarmer (zo een zwarte mat) nog niet nodig gehadDennis1812 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:44:
Water vanmiddag wat melkachtig en gladde wanden. Geborsteld en metingen.. chloor 0,0 en PH te hoog. Allemaal zoeken naar die PH-, maar blijkbaar was die al even op.
Ja was ook beetje eigen schuld dit hoor. Zeil zat niet lekker waardoor hij onder water was gezakt en dus was al het chloor vervlogen. En al het speelgoed lag er nog in.Derbiss schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:57:
[...]
Jij beschrijft exact mijn problemen van vorig jaar. Dit jaar nog geen problemen tot nu toe; wel iets meer chloor gebruikt. En ook een chloor dispensor gezet; helpt wel heel veel. Tot nu toe wel de extra opwarmer (zo een zwarte mat) nog niet nodig gehad. Al doende leren lijkt me.
Scheelt dat dit wel 1x per jaar gebeurd. Dus weet wel hoe en wat. Maar dat vloeibare ph- is een aanrader. Topspul.
Correct, ik deed altijd het zeil eraf 'om op te warmen'.. beginnersfout maar alla. Nu laat ik het er gewoon en laat mn pomp draaien. Het blijft wel gewoon heerlijk om om 10u nog eens ff te plonzen voor het slapengaan..Dennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:07:
[...]
Ja was ook beetje eigen schuld dit hoor. Zeil zat niet lekker waardoor hij onder water was gezakt en dus was al het chloor vervlogen. En al het speelgoed lag er nog in.
Scheelt dat dit wel 1x per jaar gebeurd. Dus weet wel hoe en wat. Maar dat vloeibare ph- is een aanrader. Topspul.
Ik zit een beetje in de spagaat met zeil nu. Water inmiddels 33 graden. En vandaag wordt het ongeveer 40 graden en morgen 38.
Denk dat ik maar ga terugkoelen met de warmtepomp. De liner vind het vanaf 35 niet meer zo fijn volgens mij.
Denk dat ik maar ga terugkoelen met de warmtepomp. De liner vind het vanaf 35 niet meer zo fijn volgens mij.
Gooi het zeil eraf anders? Terugkoelen kan zeker geen kwaadDennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:11:
Ik zit een beetje in de spagaat met zeil nu. Water inmiddels 33 graden. En vandaag wordt het ongeveer 40 graden en morgen 38.
Mijn boefje is liev!
Water is hier nu 27. Drie graden afgekoeld vannacht met half open dome. Maar 30 graden vind ik wel genoeg. Kan nog een stukje bijvullen na het gespetter van de afgelopen dagen, maar de koeling gaat op 29.5. En dan zal ie nog wel op lopen.
Zwembad weer kraakhelder met m'n cartridgefiltertje hoor
Zwembad weer kraakhelder met m'n cartridgefiltertje hoor
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2026 09:21 ]
Ja, maar dan zit je met chloor probleem. Dat is een beetje de spagaat.JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Gooi het zeil eraf anders? Terugkoelen kan zeker geen kwaad
Zeker na de witte waas van gisteren.
Ja goed punt, zal hem inderdaad even in de schaduw leggen.Togi schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:44:
[...]
Kijk je wel uit met het uitzetten (niet pompen over) van je solarmat.
Kan mij herinneren dat er een paar jaar geleden hier iemand was waarbij de matten gesmolten waren door het stilstaand water en extreme hitte
boven in deze pagina staat een geel blok en iets met automatiseringHanzzzie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:20:
Voor degene met automatisch doseersysteem, welke sensors zijn goed voor ph en ORP?
TLDR: zelf meten met druppels in zwembadwater .. in speciale testers = king de rest is "meh het voldoet"
ps, ik zeg niet dat elektrisch troep is en sommige tweakers zijn echt goed bezig denk alleen dat van "rabbit hol" naar nog dieper groter zwart gat overstapt
Tja vanalles
heb een poollab 2.0 dus meten doe ik zo wie zo wel :)
Al zag ik nu ineens een redelijk verschil na recentelijke "drop" van mn PH meter
Al zag ik nu ineens een redelijk verschil na recentelijke "drop" van mn PH meter
Simracing and 3D-Printing enthousiast
feedback on note: alle chloor op (geen grap), pH naar 7.8. Maar even wat bijgestuurd gisteren, nu weer prima op orde.Hmmbob schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:52:
De 30.2 graden heeft er hier voor gezorgd dat het bad nu vol ligt met pubers...
Note to self: morgen chloor checken
Pubers....
For the record: geen cya want ionisator, laag chloor gehalte want ionisator
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 26-06-2026 10:25 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat slang smelt als je het achter "glas" legt en dat is is natuurlijk niet waar de fabrikant rekening mee kan houden.Togi schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:44:
[...]
Kijk je wel uit met het uitzetten (niet pompen over) van je solarmat.
Mijn mat ligt al 10 jaar op het dak (eigenlijk 2 verschillende, een goedkope plastic die lek sprong en ik de lek niet kon maken, De EPDM mat heb ik wel reparatie spullen alleen nog niet nodig gehad voor 6 jaar
en ik pomp niet als ik met extreme hitte in ander land zit
Tja vanalles
Benieuwd dan hoe een solar bol het doetvso schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
[...]
Dat slang smelt als je het achter "glas" legt en dat is is natuurlijk niet waar de fabrikant rekening mee kan houden.
Mijn mat ligt al 10 jaar op het dak (eigenlijk 2 verschillende, een goedkope plastic die lek sprong en ik de lek niet kon maken, De EPDM mat heb ik wel reparatie spullen alleen nog niet nodig gehad voor 6 jaar
en ik pomp niet als ik met extreme hitte in ander land zit
[ Voor 6% gewijzigd door JB op 26-06-2026 11:17 ]
Mijn boefje is liev!
Ervaring leert dat als het spul eenmaal stabiel is, het best goed te doen is...Hanzzzie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:05:
heb een poollab 2.0 dus meten doe ik zo wie zo wel :)
En dat is met een 4500 liter badje waarschijnlijk lastiger dan veel grotere
200 meter tyleen op het schuurdak is leuk...maar inmiddels is mn bad zo warm dat je er amper in kan.
Wordt nu ook groen aan de wanden dus nu even gauw chloorshocken..
Net een skimmer gekocht, waait best wat beestwerk in..maar wat een pain in the ass is dat ding zeg...die klem schiet telkens los door die superstugge slang die eraan zit.
Net een skimmer gekocht, waait best wat beestwerk in..maar wat een pain in the ass is dat ding zeg...die klem schiet telkens los door die superstugge slang die eraan zit.
klopt helemaal.maar bij DIY is er wel meer waar een fabrikant geen rekening mee kan houden
[ Voor 16% gewijzigd door vso op 26-06-2026 11:49 ]
Tja vanalles
Geen bypass dan?Rickgsx-r schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:16:
200 meter tyleen op het schuurdak is leuk...maar inmiddels is mn bad zo warm dat je er amper in kan.
zou eerst beginnen met je PH te meten..Rickgsx-r schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:16:
kijk uit dat je liner niet smelt alles boven 36 graden is toch rood gebied zeg maar (zelf houden we 30-32 aan)
Tja vanalles
Misschien een domme vraag maar ik heb net de verkeerde skimmer gekocht dus moet een juiste hebben.
Intex zwembad 3x2x0.75
Best way cartridge pomp 2006l/h
Nu kwam ik deze tegen maar die vereist een minimale verwerking van 3600 l/h. Kan ik deze gewoon gebruiken? Of is er een alternatief?
https://www.toppy.nl/product/3080/intex-skimmer.html
Intex zwembad 3x2x0.75
Nu kwam ik deze tegen maar die vereist een minimale verwerking van 3600 l/h. Kan ik deze gewoon gebruiken? Of is er een alternatief?
[ Voor 12% gewijzigd door CryptoNL op 26-06-2026 12:10 ]
@paQ hoe heb je zo weinig warmteverlies in de nacht dan?
Het was 24 graden vannachtMikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:51:
@paQ hoe heb je zo weinig warmteverlies in de nacht dan?
[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 12:54 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja hier ook, maar ben na de nacht toch op 26.5 geëindigd. Nog een beetje ruimte voor vandaag. Zo maar ff wat bijvullen. Gaat de temperatuur ook omlaag.
@CryptoNL
Zoek eens in dit topic naar skimmer. 292.000 posts
je kan ook rechtsboven filteren op plaatjes.
er zijn zoveel opties
Zoek eens in dit topic naar skimmer. 292.000 posts
er zijn zoveel opties
Tja vanalles
Als iemand het antwoord weet hoor ik het graag. Toppy zelf klantenservice kent extreem lange wachttijdenCryptoNL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:09:
Misschien een domme vraag maar ik heb net de verkeerde skimmer gekocht dus moet een juiste hebben.
Intex zwembad 3x2x0.75
2 verschillende baden, en verhaal is ding 3 .. ik snap hem niet (lees ik zie geen met multitool aangevallen itemJB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:38:
YOLO! Zojuist met de multitool de deksel van filterhuis gemod (aan de binnenkant zat nog zo'n "puist" waar de S1 filter mee op z'n plek wordt gehouden), zodat er genoeg ruimte is om het chloordispensertje van Intex daarin op te sluiten...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
jij blij wij blij
Tja vanalles
2e foto is Intex balletje van internet, die zat al in het filterhuis voordat ik de foto maakte. Balletje paste niet zonder de deksel van filterhuis aan te vallen met de multitool;vso schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:45:
[...]
2 verschillende baden, en verhaal is ding 3 .. ik snap hem niet (lees ik zie geen met multitool aangevallen item)
jij blij wij blij
:strip_exif()/f/image/0kcAhE7X0Ww4vRsL7jahVgZE.png?f=user_large)
Dus nu zit de chloordispenser-bal met 20g chloortablet en al in dat korfje ipv alleen de chloortablet en kan het balletje vrij bewegen in dat korfje
Mijn boefje is liev!
Heb je inmiddels van deze jacuzzi-gate niet meer hoofdpijn dan van je vorige bad waarvan je alles al compleet en werkend had?
Haha nee hoor, want aansluiten, badderen, opruimen is 180 graden anders dan 10m+ slang (heen en terug) met WP, ZFP, chloordispenser. Been there, done that. Dat ik al 2 jaar geen zin meer had, om alles op te zetten en uiteindelijk aan mijn broertje af te geven, zegt genoeg denk ik.Dennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:51:
Heb je inmiddels van deze jacuzzi-gate niet meer hoofdpijn dan van je vorige bad waarvan je alles al compleet en werkend had?
Mijn boefje is liev!
Even met een slag om de armen of het daadwerkelijk werkt, want ik verlies chloor terwijl ik verwacht zou hebben dat deze gelijk gebleven zou zijn of gestegen, ik probeer nog te achterhalen waarom. Maar als ik stopcontact nu activeer staat die gelijk op het ingesteld aantal uren, working lampje brand en begint met aftellen. Dit doet mij vermoeden dat alles dus gewoon direct werkt.MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:43:
@sjors86 hoe heb je dat ding geautomatiseerd dan? Hij werkt toch alleen met de ingebouwde timer? Die is niet in te stellen.
En inschakelen triggert (bij mij iig) niet de inschakeltijd.
Ik weet niet meer precies welke knoppen combinatie daarvoor nodig was, dus is misschien even proberen. Maar probeer eerst even:
- Steek de stekker in het stopcontact
Druk op de UNLOCK-knop (het slotje) en houd deze ingedrukt totdat je een piep hoort en het display begint te knipperen.
Druk nu het klokje en de UNLOCK-knop
tegelijkertijd ingedrukt totdat het display verspringt naar FP. - Als dat niet werkt, misschien enkel klokje lang ingedrukt houden
- Als dat niet werkt misschien klokje en power knop ingedrukt houden.
[ Voor 6% gewijzigd door sjors86 op 26-06-2026 13:57 ]
De handleiding maakt hier geen enkele vermelding van... Zie FP ook alleen langs komen in relatie tot pompen van Intex. Zet hem eens gewoon op 6 uur per dag draaien... Benieuwd naar het resultaat.sjors86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Even met een slag om de armen of het daadwerkelijk werkt, want ik verlies chloor terwijl ik verwacht zou hebben dat deze gelijk gebleven zou zijn of gestegen, ik probeer nog te achterhalen waarom. Maar als ik stopcontact nu activeer staat die gelijk op het ingesteld aantal uren, working lampje brand en begint met aftellen. Dit doet mij vermoeden dat alles dus gewoon direct werkt.
Ik weet niet meer precies welke knoppen combinatie daarvoor nodig was, dus is misschien even proberen. Maar probeer eerst even:Ik kan niet meer precies vinden wat ik gedaan heb, ik kwam bij de combinatie uit via chatgpt, maar die geeft niet meer het zelfde resultaat.
Druk op de UNLOCK-knop (het slotje) en houd deze ingedrukt totdat je een piep hoort en het display begint te knipperen.
tegelijkertijd ingedrukt totdat het display verspringt naar FP.- Als dat niet werkt, misschien enkel klokje lang ingedrukt houden
Bij mij start hij ook meteen als ik de stekker inplug. Heb hem nog steeds op 12u staan. Vermoed dat de zon en temperaturen simpelweg te hoog zijn om het chloor lang in het bad te laten.sjors86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Even met een slag om de armen of het daadwerkelijk werkt, want ik verlies chloor terwijl ik verwacht zou hebben dat deze gelijk gebleven zou zijn of gestegen, ik probeer nog te achterhalen waarom. Maar als ik stopcontact nu activeer staat die gelijk op het ingesteld aantal uren, working lampje brand en begint met aftellen. Dit doet mij vermoeden dat alles dus gewoon direct werkt.
Ik weet niet meer precies welke knoppen combinatie daarvoor nodig was, dus is misschien even proberen. Maar probeer eerst even:Ik kan niet meer precies vinden wat ik gedaan heb, ik kwam bij de combinatie uit via chatgpt, maar die geeft niet meer het zelfde resultaat.
tegelijkertijd ingedrukt totdat het display verspringt naar FP.- Als dat niet werkt, misschien enkel klokje lang ingedrukt houden
Hier is het bad vannacht afgekoeld naar 25 graden en zitten we inmiddels op 29 graden. Zolang het onder de 30 blijft wacht ik nog even met koelen.
Met een aantal ingestelde uren dan?Heronimo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:46:
[...]
Bij mij start hij ook meteen als ik de stekker inplug. Heb hem nog steeds op 12u staan. Vermoed dat de zon en temperaturen simpelweg te hoog zijn om het chloor lang in het bad te laten.
Hier is het bad vannacht afgekoeld naar 25 graden en zitten we inmiddels op 29 graden. Zolang het onder de 30 blijft wacht ik nog even met koelen.
Zowel de QS200 die ik had als de QS400 starten met een streepje nadat de stroom eraf geweest is...
Staat op 12 en begint meteen dan. Was al zo toen ik hem uit de doos haalde een week terug.MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Met een aantal ingestelde uren dan?
Zowel de QS200 die ik had als de QS400 starten met een streepje nadat de stroom eraf geweest is...
mensen houd er rekening mee dat als het weer omslaat dat als het water teveel afkoelt je snelle algen groei kan krijgen.. let zeker op je water waardes
met regen afdekken
bewegend water = chloor verdampen .. je cover verhinderd dat (een beetje)Tja vanalles
Bad bij ons is 34 graden, komt van 27 week geleden.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Yo bedankt voor de tip...dat van die liner wist ik niet. Nu deel eruit en vers erbij. Vanmorgen om een testset gereden...ph is goed..vso schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:53:
[...]
zou eerst beginnen met je PH te meten..
kijk uit dat je liner niet smelt alles boven 36 graden is toch rood gebied zeg maar (zelf houden we 30-32 aan)
Chloor is kut....dat tabletje lost niet eens op...
Wat voor tablet heb je erin gedaan?Rickgsx-r schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:47:
[...]
Yo bedankt voor de tip...dat van die liner wist ik niet. Nu deel eruit en vers erbij. Vanmorgen om een testset gereden...ph is goed..
Chloor is kut....dat tabletje lost niet eens op...
Quick/slow?
Mini? Groot?
Als je PH goed is en chloor nagenoeg 0 kan je er best een hoop quick in een drijvertje indien. Als ik extra quick doe stop ik de drijver in de skimmer en laat extra pompen.
Is dan altijd vrij snel opgelost.
Vraagje over zwembad opbergen en tijdlijn.
Ik wil volgende week vrijdagavond het laatste deel van mijn zwembad hebben opgeruimd (want 6w op vakantie).
We hebben een 3x2 zwembad met chloordobber en pomp (van de action).
Wanneer moet ik dan beginnen met opruimen? Op welke dag kunnen mijn kinderen nog zwemmen? De put waar het water heen moet is 10meter verderop (en ik moet nog ff kijken hoe ik het water daar krijg🤣🤦♀️).
Iemand tips? Tot welke dag kunnen mijn kinderen zwemmen?
Ik wil voor een weekje de pomp wel laten draaien of iets verzinnen maar 6 weken is me wat te gortig
Ik wil volgende week vrijdagavond het laatste deel van mijn zwembad hebben opgeruimd (want 6w op vakantie).
Wanneer moet ik dan beginnen met opruimen? Op welke dag kunnen mijn kinderen nog zwemmen? De put waar het water heen moet is 10meter verderop (en ik moet nog ff kijken hoe ik het water daar krijg🤣🤦♀️).
Ik wil voor een weekje de pomp wel laten draaien of iets verzinnen maar 6 weken is me wat te gortig
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Tsjah, ga je hem weer opzetten als je thuis bent? Ik ben inmiddels gestopt met opruimen.
Maar leeghalen zal zeker over tien meter met een pomp moeten. Als het een warme droge dag is krijg je de liner ook wel droog.
Maar leeghalen zal zeker over tien meter met een pomp moeten. Als het een warme droge dag is krijg je de liner ook wel droog.
Je kan ook zondag of maandag stoppen met chloor toevoegen. En dan je water woensdag in de tuin laten lopen.
Die 4000L is zo opgenomen en gedroogd.
Beetje afhankelijk hoeveel tijd je hebt kan opruimen en drogen prima in 1 dag.
Maar als je tegelijkertijd inpakt voor vakantie etc heb je misschien meer tijd nodig.
Wij doen ons 4x3 bad met ZFP en warmtepomp en andere accessoires meestal in 2 dagen volledig schoon opgevouwen op zolder incl alle blauwe tegels schoongespoten.
Tegels gereinigd en tuin weer omgebouwd.
Daarna wel serieuze spierpijn. Het is nogal een gewicht naar zolder.
Maar als je tegelijkertijd inpakt voor vakantie etc heb je misschien meer tijd nodig.
Wij doen ons 4x3 bad met ZFP en warmtepomp en andere accessoires meestal in 2 dagen volledig schoon opgevouwen op zolder incl alle blauwe tegels schoongespoten.
Dagje afbreken en poetsen , dagje drogen, dagje opbergen? Is makkelijk zelf uit te rekenen...Suffie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:16:
[This space is for rent]
Chloortabletten lossen prima op,Dennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:50:
[...]
Wat voor tablet heb je erin gedaan?
Quick/slow?
Mini? Groot?
Als je PH goed is en chloor nagenoeg 0 kan je er best een hoop quick in een drijvertje indien. Als ik extra quick doe stop ik de drijver in de skimmer en laat extra pompen.
Is dan altijd vrij snel opgelost.
Ik doelde op dat bruinw tabletje in de ph/chloor testset
ja? Kan je zwembadwater dan gewoon in de tuin laten lopen? Met planten? Buren hebben groentetuintje? Wij alleen een verdwaald frambozenstruikje. En wel bomen en planten enzo.Dennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:28:
Je kan ook zondag of maandag stoppen met chloor toevoegen. En dan je water woensdag in de tuin laten lopen.
Tegels afspuiten die sla ik over, het staat op kunstgras 😅
Ik leg het in de schuur en waar het heen moet zie ik na mijn vakantie wel
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
20m want je hebt altijd meer nodig dan je denkt 10m is te kortSuffie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:16:
https://www.amazon.nl/inc.../dp/B0C8BBVGGP/ref=sr_1_1
+ dompel pomp van 30- 50 euro in een paar uur heb trek je hem leeg
(slang klem kan je bij de bouwmarkt halen)
waarom .. ? je bad 2-3x rond pompen per 24 uur oftewel een slimme stekker met power meting kan dat voor je doen (en zie je het verbruik) .. en er zijn genoeg domme tijdschakelaars .. zoiezo iets wat je bij elk bad kan doenIemand tips? Tot welke dag kunnen mijn kinderen zwemmen?
als je elke dag een beetje chloor laat toevoegen met de cover/folie eroverheen heb je kans dat je bad nog helder is .. en zo niet laat je 3 dagen van te voren gewoon een 1,5x tot 2x dosis doen dan moet je wellicht de bodem even schoonzuigen
opties genoeg
Tja vanalles
Als je zorgt dat je van te voren geen chloor meer toevoegt. Op de dag van lozen nog een meting doet waaruit blijkt dat je chloor verwaarloosbaar laag is zie ik er persoonlijk geen probleem in.Suffie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:34:
[...]
ja? Kan je zwembadwater dan gewoon in de tuin laten lopen? Met planten? Buren hebben groentetuintje? Wij alleen een verdwaald frambozenstruikje. En wel bomen en planten enzo.
Ik doe het al jaren. Met ruim de dubbele hoeveelheid.
Ik moet 30meter tot een put. Of moet de hoogte in pompen met een dompelpomp.
grappig maar wist je dat:Dennis1812 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:49:
[...]
Als je zorgt dat je van te voren geen chloor meer toevoegt. Op de dag van lozen nog een meting doet waaruit blijkt dat je chloor verwaarloosbaar laag is zie ik er persoonlijk geen probleem in.
Ik doe het al jaren. Met ruim de dubbele hoeveelheid.
Ik moet 30meter tot een put. Of moet de hoogte in pompen met een dompelpomp.
officieel mag je geen zwembad water in het riool/hemelwater oid afvoeren
- Alleen niemand kan echt aangeven wanneer het voldoet aan "zwembad water" vs iets anders
+ chloor word ook in drinkwater toegevoegd (minder dan andere landen) maar zit in het reinigings proces geloof ik ..
Tja vanalles
Waarom niet gewoon laten staan? Voor je vertrek er flink wat chloor in en bij terugkomst een chloor shock en dagje pompen en filteren en je bad is waarschijnlijk al weer redelijk snel te gebruiken. Dus ik zou hem alleen afbreken als je hem na de vakantie niet meer wil gaan gebruiken.Suffie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:34:
[...]
ja? Kan je zwembadwater dan gewoon in de tuin laten lopen? Met planten? Buren hebben groentetuintje? Wij alleen een verdwaald frambozenstruikje. En wel bomen en planten enzo.
Probeer knoppen combinatie die ik eerder postenMikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Met een aantal ingestelde uren dan?
Tja. In veel gemeenten mag je officieel je auto ook niet voor de deur wassen.vso schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:52:
[...]
grappig maar wist je dat:
officieel mag je geen zwembad water in het riool/hemelwater oid afvoeren
- Alleen niemand kan echt aangeven wanneer het voldoet aan "zwembad water" vs iets anders
+ chloor word ook in drinkwater toegevoegd (minder dan andere landen) maar zit in het reinigings proces geloof ik ..
Heeft ook nog nooit iemand gestopt?
Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij alsof die wet gebouwd is om geen enorme hoeveelheden chloor in tuinen te krijgen. Aangezien de meeste burgers niet echt meten, maar wekelijks een chloorshock erin gooien en nog een beetje extra.
Als je je chemie meet en het is verwaarloosbaar. Wat maakt dan het verschil met mijn tuin 2 uur sproeien?
Ja, de wet. Maar puur kijkend naar de effecten op je grondgebied, daar kan ik weinig op bedenken namelijk.
Edit: en riool mag ook niet stuur je, moet ik het in afgesloten vaten naar de milieustraat brengen dan? Dat lijkt mij logistiek nogal.. onhandig?
Edit2: wil je na 6 weken weer zwemmen dan is laten staan echt het handigste.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 26-06-2026 21:24 ]
Waarom al die moeite doen en niet gewoon het bad leeg pompen. Zo'n badje is iets van 4m3 gok ik. Eventueel na de vakantie vul je dat weer in 6 uurtjes.Heronimo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Waarom niet gewoon laten staan? Voor je vertrek er flink wat chloor in en bij terugkomst een chloor shock en dagje pompen en filteren en je bad is waarschijnlijk al weer redelijk snel te gebruiken. Dus ik zou hem alleen afbreken als je hem na de vakantie niet meer wil gaan gebruiken.
:strip_exif()/f/image/RmBYsFzLrGRPA5ITBA3nlttx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7u0xpsOJapeHOswmWBYnEoJO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ICefBCsqYcBxURy4rpXCbrXw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RE2Fn0NIw3yOiYO4V2le95UB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9yZ2jwCgh69XR82Y7dOwKdwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ejxoxUuzM7xW4A8ivYTiqujp.png?f=fotoalbum_large)