Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 196 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
chimera2 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:21:
Heeft er iemand ervaring met:
Intex digitale zwembadtester

Ik heb nu die strips maar dat werkt naar mijn mening voor geen meter.
Ik heb geen ervaring, maar wel interesse. Vind die strips ook nogal onhandig.

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-07 07:11
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon
dagelijks gebruik door kinderen
chloor en pH worden bijgehouden

Gaat zo'n filter maar 2 dagen mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Bassbounce op 22-06-2026 17:31 ]

Huidige Pc

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:05
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
Er zijn ontelbare accessoires. Kan uit de hand lopen, zoals ik nu stoelen aan het frame heb hangen O-)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43

paQ

Bassbounce schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:30:
Ik heb een opzetzwembad van ongeveer 1000 liter dat ik eergisteren met kraanwater heb gevuld. Ik gebruik Pool Power chloortabletten en houd ph en chloor zelf bij.

Nu heb ik een cartridge filterpomp, maar het filter is al na 2 dagen volledig vervuild en de pomp pompt dan niet meer tot ik een nieuw filter gebruik.

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon

Er zijn ook uitwasbare fibre bollen.
Maar hier zit ook wel meteen de waarde van een zand / glaskorrels filter. Groot vat met medium, als het vuil is, spoel je het op de kracht van de waterpomp uit en dump je het vuile water (backwash). Duurt 20-30 sec. Dan kun je er weer tegenaan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 20:19

PoweRoy

funky!

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon

1000l klinkt wel heel weinig maar filters gaan maar ff mee. 2 dagen vind ik wel vrij kort. Ik ben heel snel naar zfp gegaan maar we begonnen gelijk met een bad van 3.6m x 70. Inmiddels 3.6 x 1.2.

Je hebt ook kleine zfp maar de vraag blijft dan hoelang blijf je nog met dit zwembad en heb je volgend jaar een groter bad en dus ook een grotere pomp nodig?

[This space is for rent]

• paQ

paQ

@Plenkske
3 uur / 1.7 kWh om het van 30.1 naar 29.6 te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85ySRVXjT6xr5dYL6TRbhsG3TGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/84NvtwCwbDiTyluLEbIazjs9.png?f=fotoalbum_large

• Arjantje72
Fanta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Tsja. Ik kan de zon niet op afstand uitzetten. Mijn warmtepomp verwarmt tot 28, alles daarboven is de schuld van de zon.
Kan jou pomp niet koelen? :)

• Arjantje72
Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Kan jou pomp niet koelen? :) ik kan de mijne vastzetten op een bepaalde temperatuur.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:42

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Ik zou niet weten hoe, ik stel hem in op 28 graden en zodra het zwembad die temperatuur bereikt stopt hij ermee. Ik heb het idee dat het een vrij dom ding is, technisch zal hij het misschien moeten kunnen, maar dan zit het hem in de aansturing en daar ben ik niet zo handig mee.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:59

Dennis1812

Amateur prutser

Welk model/type heb je? Misschien weet iemand het hier zo te vertellen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• vso
  • Niet online
Driehoek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Bestaan er überhaupt XPS platen die dat niet kunnen?
dunno, het ging er meer om dat "druksterkte" en gewicht zeker wel dingen zijn om mee rekening te houden.
eps 20 is bv piepschuim en eps200 kan geen deuk inslaan (lastig)

Tja vanalles

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-07 08:25
GrowMyHair schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Ik heb geen ervaring, maar wel interesse. Vind die strips ook nogal onhandig.
Ik ook. Maar ik zie nog bar weinig/geen revieuws. dus was benieuwd of iemand hier ervaring ermee heeft

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:16:
Welk model/type heb je? Misschien weet iemand het hier zo te vertellen.
Ik heb het inmiddels gevonden, en hij zou het moeten kunnen. Ga ik eens proberen deze week!

Deze heb ik: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Toen ik hem kocht bood Toppy hem volgens mij niet aan (of hij was niet op voorraad en is me daarom nooit opgevallen), ik heb hem via Praxis gekocht bij een Franse internetter. Zij waren wat minder scheutig met het geven van informatie over het apparaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Fanta op 23-06-2026 08:09 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon

Ons bad van 2300 liter staat nu ongeveer 4 weken en daar zit nu na 4 weken nog steeds hetzelfde filter in (Type A). Wel spoel ik het filter 's avonds op dagen dat er gezwommen is schoon met de tuinslang. Dan is het filter zichtbaar verkleurd. Filter is tot op heden nog elke keer prima schoon te krijgen, dus ik gebruik nog steeds dezelfde cartridge.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• vso
  • Niet online

Mijn situatie:
1000 liter opzetbad
water 30°C in de zon

2 dagen is erg kort, en klinkt alsof het mega vervuild is.
een filter hoort 5-7 dagen mee te gaan.

Als je 3 of meer filters hebt, kan je er 2 op een rotatie zetten en elke x dagen omwisselen.
ik had in een gesloten emmer (in de schaduw) wat Dasty zitten en net voordat ik de filter ging wisselen maakte ik pas de oude filter schoon. als ik wat te hardhandig was geweest, dan pak je de reserve.

maar ik vermoed dat je oorzaak meer in het gebruik/onderhoud zit op andere plek(ken) zoals:
* Heb je een cover/afdekking van het zwembad (voorkomt vuil in het zwembad / chloor verdamping wanneer je het niet gebruikt.
* een voetenbadje aanleren te gebruiken aan het gezin voorkomt veel vuil.

Ter info er zijn andere "filters" te verkrijgen voor je pomp te verkrijgen, heb je een 3d printer kan je zelfs een filter reiniger zelf printen (129,- voor zoiets is mij te prijzig), Cover/voetenbadje zijn echter veel effectiever. Ga je groter bad (4 kuub of meer) dan is een zandfilterpomp een verademing.

Tja vanalles

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 19:59
Nou, hier ook overstag gedaan. Zondagavond bericht gekregen van school dat deze week een tropenrooster gehanteerd gaat worden. Iedere dag school van 08:00 tot 12:30. Gisteren na het werk een Intex 3x2 opgezet. Viel me op dat het bad er nog goed uitzag. Afgelopen zomer niet uit de tuinkist gekomen.

Plek waar dat bad staat (einde terras) is nu overgoten door schaduw omdat we een Catalapa hebben laten planten om het terras van schaduw te voorzien. Een andere plek zoeken en klaarmaken was te veel moeite. Benieuwd wat dit met de temperatuur van het water gaat doen en natuurlijk ook vuiligheid vanuit de boom.

Straks kijken of ik de cartridge pomp nog aan de praat krijg en anders de portemonnee trekken voor een zandfilterpomp, mits deze nog op voorraad zijn ergens.

PSN: bollsie

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:02

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
Iemand een idee waar ik de jet? (omcirkelde onderdeel) kan vinden? Deze zit niet in de doos. Een review op Amazon.de rept daar ook over als kritiek, alsmede dat Intex niet thuis geeft.

Nu wil ik dat ding best zelf bestellen, maar ik krijg het ook nergens gevonden als spare part… :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn4H35m3MdjWVksqeLlVEhw6Dts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JygVQ1lhEcfsxYTClsge8VkN.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:44

de Peer

under peer review

sjufke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:40:

Plek waar dat bad staat (einde terras) is nu overgoten door schaduw
Poëtisch :P

• Plenkske
  • Laatst online: 17-07 20:36
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Iemand een idee waar ik de jet? (omcirkelde onderdeel) kan vinden? Deze zit niet in de doos. Een review op Amazon.de rept daar ook over als kritiek, alsmede dat Intex niet thuis geeft.

Nu wil ik dat ding best zelf bestellen, maar ik krijg het ook nergens gevonden als spare part… :/

[Afbeelding]
Is dat niet misschien een ingebouwd onderdeel ?
In de omschrijving zie ik: Combinatie van krachtige en rustgevende bubbelstralen
En ook Meegeleverde accessoires
2 hoofdsteunen, 1 chloordrijver, 2 filtercartridges, 1 afdekhoes, 1 grondzeil, 1 ledlamp, 1 opbergtas, afdekzeil, pomp

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-07 20:21
Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Ik heb hetzelfde bad.
Wij hebben er van die blauwe zwembadtegels onder van de Action. Soort puzzelstukjes.

Ik spuit ze na het seizoen volledig schoon en berg ze op zolder op. Plaatsen waar tegels meer verzakt zijn heb ik er 2 op elkaar gepuzzeld.
Nu is ons terras niet heel hoogwaardig qua kwaliteit en moet het hoognodig opnieuw gelegd worden.
Maar dit werkt voor ons goed.
En heb je ook nog een zijl tussen (de tegels en het bad)?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wasgij schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:10:
[...]

En heb je ook nog een zijl tussen (de tegels en het bad)?
Nee. Alleen tegels.

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Is dat niet misschien een ingebouwd onderdeel ?
In de omschrijving zie ik: Combinatie van krachtige en rustgevende bubbelstralen
En ook Meegeleverde accessoires
2 hoofdsteunen, 1 chloordrijver, 2 filtercartridges, 1 afdekhoes, 1 grondzeil, 1 ledlamp, 1 opbergtas, afdekzeil, pomp
Volgens mij zat daar eerst de filter. Nu zit er een grotere filter rechtstreeks in de pomp geklikt (S2), maar had gehoopt daar dan een chloortabletje in te leggen B)

Mijn boefje is liev!

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-07 13:34
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.

Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoorzendert op 23-06-2026 11:41 ]

• vso
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:16:
[...]
Volgens mij zat daar eerst de filter. Nu zit er een grotere filter rechtstreeks in de pomp geklikt (S2), maar had gehoopt daar dan een chloortabletje in te leggen B)
+
Stoorzendert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:
Ik lees wisselende verhalen over het wel of niet toevoegen van chloortabletten in de skimmer i.p.v. een drijver. Ik heb sinds gisteren een 200gr tablet in de skimmer geplaatst en de pomp (Intex SX1500) draait ongeveer 6uur per dag. (bij intensief gebruik in het weekend draait deze de hele dag, dus zeg een uurtje of 14 - 15). Het bad is ongeveer 8000liter.

Is het slecht voor de pomp, warmtepomp of slangen om het chloortablet in de skimmer te laten liggen wanneer de pomp niet draait?
men wil chloor na de pomp hebben, dus niet:
* niet in filter
* niet in skimmer (lees aanzuigende kant van pomp)
* niet in afzuig filterkap

Chloor is best "agressief", huishoud chloor = 1,5% en dikke bleek maar 3%, terwijl zwembad chloor naar 15% gaat. je kan rustig je neus boven de 2 flessen houden van de supermarkt .. dat houd niet niet lang voor bij een bus (droog) of vloeibaar chloor.. en dat ruik je dagen naderhand nog ..

Chloor is niet schadelijk voor pvc/liner maar je krijgt wel witte vlekken, maar we kunnen niet uitsluiten dat producten broos kan maken of bv makkelijker het vet in de lagers oplost (als er water bij kan) ..

Traag chloor in a floater (die op 1 plek drijft in je zwembad (vast gehouden door cover/bubbelfolie)) is 100% garantie op een witte vlek op de liner.

na de pomp is het verdund (genoeg) in elk geval

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stoorzendert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:40:

Tip koop een chloor sluis. Zijn echt niet heel duur. Werken als een trein.

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:01
Dennis1812 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Tip koop een chloor sluis. Zijn echt niet heel duur. Werken als een trein.
plus je skimmer gaat er aan, chloor gehalte is daar locaal te hoog

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso vloeibare chloor is vrij geurloos. Of ik moet hele bijzondere hebben gekocht ;)

Gebonden chloor zorgt voor de sterkste lucht.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2026 13:18 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:57:
[...]

+

[...]

men wil chloor na de pomp hebben, dus niet:
* niet in filter
* niet in skimmer (lees aanzuigende kant van pomp)
* niet in afzuig filterkap

Chloor is best "agressief", huishoud chloor = 1,5% en dikke bleek maar 3%, terwijl zwembad chloor naar 15% gaat. je kan rustig je neus boven de 2 flessen houden van de supermarkt .. dat houd niet niet lang voor bij een bus (droog) of vloeibaar chloor.. en dat ruik je dagen naderhand nog ..

Chloor is niet schadelijk voor pvc/liner maar je krijgt wel witte vlekken, maar we kunnen niet uitsluiten dat producten broos kan maken of bv makkelijker het vet in de lagers oplost (als er water bij kan) ..

Traag chloor in a floater (die op 1 plek drijft in je zwembad (vast gehouden door cover/bubbelfolie)) is 100% garantie op een witte vlek op de liner.

na de pomp is het verdund (genoeg) in elk geval
IN/UIT hebben dezelfde schroefdraad. Een Lay-Z spa doet daar ook de chloortablet in. Is er speciaal voor gemaakt.

Mijn boefje is liev!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
Wij hebben een redelijk klein Bestway zwembadje (260x170), hier hebben we onlangs een filterpomp (58383) bij gekocht en een solar mat, het water hoeft niet super warm te worden, maar net van het koude af zou lekker zijn.

Nu heb ik alles aangesloten en het water pompt snel door, voor mijn gevoel zo snel dat het water er net zo koud uit komt als dat het erin ging, de schakelaar staat goed, en er gaat ook water door de mat. als ik de pomp even uitzet en een kwartiertje later weer aan zet komt er super heet water uit de mat.
Is er een oplossing om het water langzamer door de mat te laten gaan waardoor het wel (iets) warmer weer uit de mat komt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Toppertje knijpen met een bypass... De solar mat die ik had had die ingebouwd.

Of een tweede mat voor extra weerstand.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
@vso vloeibare chloor is vrij geurloos. Of ik moet hele bijzondere hebben gekocht ;)

Gebonden chloor zorgt voor de sterkste lucht.
jokes aside,

Denk wel dat je een bijzonder iets hebt want je wilt niet dat kind van 5 jaar denkt ... ik drink dat vloeibare limonade meuk even op. e zou wel een sterke walm van af moeten komen (lijkt me ook een verplichting bij gevaarlijke chemicalien, maar dat is above my paygrade)

Teminste als 8 jarig kind bij oma helpen met zwembad water van inground pool te testen staat dat me erg scherp bij. nu aatal decenia ervaring erbij .. ;) die walm rook ik nog weken later ofzo ..

Wil niet zeggen dat je op een andere manier wel min of meer gelijk hebt, chloor ruik je pas als het reageert op lichaams stoffen (zeik/zweet etc) en je zwembad kan best helder en reukloos zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-06-2026 15:04 ]

Tja vanalles

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso je mag komen ruiken hoor... Standaard 25 liter 12,5% chloor. Geloof niet dat hier regelgeving voor is.

Das wat anders dan de fles bleek uit het keukenkastje natuurlijk. Die zou ik ook niet in het zwembad gooien ;)

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:52
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
Wij hebben hem zaterdag ook gekocht. Prima product... tot je de bubbels aanzet. hij maakt erg veel lawaai we durven hem niet aan te zetten als de buren in de tuin zitten. we hadden graag gezien dat je daar meerdere standen in had gehad.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ebakker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Wij hebben hem zaterdag ook gekocht. Prima product... tot je de bubbels aanzet. hij maakt erg veel lawaai we durven hem niet aan te zetten als de buren in de tuin zitten. we hadden graag gezien dat je daar meerdere standen in had gehad.
Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier meer om even af te koelen. Overdag kort die dingen aan als de kroost erin zit voor de leuk maar meer niet. Ik heb niks met die bubbels, alsmede de herrie dat je elkaar niet kan verstaan. Als je daar wel naar op zoek bent, dan is dat jammer ja. Ik heb ze al eerder gehoord bij anderen, zijn gewoon herrie dingen... maar wel snel opgezet en opgeruimd nadien. Jaren met slangen, ZFP, WP, chloordispenser in de weer geweest. Eerst zelfs nog met tyleenslangen van die spiralen gemaakt. Dit is gewoon gemak want filter (die wel enorm stil is), waarbij de vrouw graag even wil kunnen badderen met dit weer :)

Ik heb nu een Lay-Z spa chloordispenser op de gok besteld, hoop dat ik die op de inlet kan aansluiten maar zal geheid nét een andere schroefdraad hebben...

Mijn boefje is liev!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:52
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier meer om even af te koelen. Overdag kort die dingen aan als de kroost erin zit voor de leuk maar meer niet. Ik heb niks met die bubbels, alsmede de herrie dat je elkaar niet kan verstaan. Als je daar wel naar op zoek bent, dan is dat jammer ja. Ik heb ze al eerder gehoord bij anderen, zijn gewoon herrie dingen... maar wel snel opgezet en opgeruimd nadien. Jaren met slangen, ZFP, WP, chloordispenser in de weer geweest. Eerst zelfs nog met tyleenslangen van die spiralen gemaakt. Dit is gewoon gemak want filter (die wel enorm stil is), waarbij de vrouw graag even wil kunnen badderen met dit weer :)

Ik heb nu een Lay-Z spa chloordispenser op de gok besteld, hoop dat ik die op de inlet kan aansluiten maar zal geheid nét een andere schroefdraad hebben...
We hebben de bubbels ook meer gezien zou leuk zijn. maar inderdaad gewoon lekker badderen was de primaire behoefte en voor die 419 heb je daarvoor een mooi product staan.

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:08:
@vso je mag komen ruiken hoor... Standaard 25 liter 12,5% chloor. Geloof niet dat hier regelgeving voor is.

Das wat anders dan de fles bleek uit het keukenkastje natuurlijk. Die zou ik ook niet in het zwembad gooien ;)
Dat je er geen geur aan zit geloof ik wel :D het ging mij echter meer erom dat het niet echt een wenselijk iets is. het een week lang nog ruiken is wel iets wat je volgende keer uit je harses laat ..

Die fles (dikke) bleek leek erg goedkoop alternatief totdat je realiseert dat het gewoon erg verdunt is vs zwembad chloor. er zijn er genoeg die het proberen .. en het zelfde realiseren :) #TShirtAndScars ;)
je kan andersom het beter doen dingen in huis schoon maken met zwembad chloor lol ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-06-2026 16:49 ]

Tja vanalles

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is zo'n automatische chloordispenser ook te gebruiken voor een klein zwembad (2300 liter)? Ik gebruik nu van die mini-quick 2,7gram tabletten. Bij zonnig weer mogen daar elke dag wel 4 tabletten in, maar als er niet gezwommen wordt (en hij is afgedekt) dan hoeft er maar 1x per week wat bij. Lijkt mij dat zo'n dispenser dan niet zo handig is, of wel?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 19:59
Iemand ervaring met het plaatsen van 1 of 2 solar matten/bollen op een overkapping met polycarbonaten dak? Ik snap dat er een risico is met de warmte die de matten afgeven naar de plaat. Vroeg me af of de bollen dit ook zo erg doen? Of heeft iemand een creatieve oplossing om dit te tackelen?

Ik zie ook solar panels. Die maken eigenlijk niet direct contact met waar ze opstaan. Nadeel hier weer is dat er makkelijk wind onder kan slaan

Met op de overkapping plaatsen kom ik aan ongeveer 8m leidingwerk waarvan 2,5 in de hoogte. Alternatieve locatie is platte dak van uitbouw. Zou ongeveer 5m extra leidingwerk zijn waarvan 1.5m extra in de hoogte. Met deze optie moet ik waarschijnlijk kijken naar een andere categorie ZFP.

PSN: bollsie

• vso
  • Niet online
BastiaanN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:51:
Is zo'n automatische chloordispenser ook te gebruiken voor een klein zwembad (2300 liter)? Ik gebruik nu van die mini-quick 2,7gram tabletten. Bij zonnig weer mogen daar elke dag wel 4 tabletten in, maar als er niet gezwommen wordt (en hij is afgedekt) dan hoeft er maar 1x per week wat bij. Lijkt mij dat zo'n dispenser dan niet zo handig is, of wel?
hij is super handig bv deze https://www.kabelshop.nl/...en-7010010066-i24112.html 32 en 38mm (schroef en klem) als je van pomp verandert kan je deze behouden

alleen
* stop er traag chloor in (geen quick tabs)
* traag chloor bijna op kan je gewoon bijvullen bv elke 5 dagen ofzo ..
* draai hem niet vol open, maar helemaal dicht en dan klein beetje open
* de tijd die je pomp aanstaat = 1x je bad rond gepompt minimaal maar 2-3x vind ik beter. (meer is nooit erg)
* een oliefilter tang erbij hebben om de dop los te draaien is handig.

traag chloor houd je meer je chloor op (een) peil, bv op 2.0 of 3.0 met quick tabs stuur je dan eigenlijk alleen nog bij. met klein bad 2.3 kuub bv 1 tab per 2 personen .. ik doe met 4.5 kuub 1 per persoon.

ps een kraan in/uit je zwembad is wel erg prettig of je moet ze op een krukje zetten (boven water niveau), en zowel je pomp en dit ding zoveel mogelijk in de schaduw

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
sjufke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:04:
Iemand ervaring met het plaatsen van 1 of 2 solar matten/bollen op een overkapping met polycarbonaten dak? Ik snap dat er een risico is met de warmte die de matten afgeven naar de plaat. Vroeg me af of de bollen dit ook zo erg doen? Of heeft iemand een creatieve oplossing om dit te tackelen?

Ik zie ook solar panels. Die maken eigenlijk niet direct contact met waar ze opstaan. Nadeel hier weer is dat er makkelijk wind onder kan slaan

Met op de overkapping plaatsen kom ik aan ongeveer 8m leidingwerk waarvan 2,5 in de hoogte. Alternatieve locatie is platte dak van uitbouw. Zou ongeveer 5m extra leidingwerk zijn waarvan 1.5m extra in de hoogte. Met deze optie moet ik waarschijnlijk kijken naar een andere categorie ZFP.
ik zou sterk EPDM matten adviseren, ik heb niet erg positief gevoel bij andere oplossingen.
de mijne ligt er 6 jaar en in die tijd heb ik hem niet weggehaald, maar wel diverse katten en vogels eroverheen gelopen .. geen lekkage (wel beetje reserve connector/mat indien het zover komt.

je wilt een Hmax(max hoogte) van 3-5m van je ZFP meeste 6m3 doet dat wel, zie manual
als het water eenmaal op hoogte is en terug valt van 2,5m .. zuigt hij (hevel werking) het scheelt bij mij 15 watt ofzo tussen niet verwarmd en verwarmt.

Als jij een zak zand op het dak durft te leggen is een solar dingus(mat,bak,bol) ook goed..

bijkomend voordeel je zuigt warmte van het object weg (vooral bij epdm mat)

solar bol moet je wellicht aantal parallel leggen (uiteindelijk meer geknutsel) om efficient resultaat te hebben

* per m3 bad water 1.0x tot 1.5x m2 solar oplossing, ik haal met ~6m2 met gemak 33 graden (met mooi weer)
* leg het uiteinde waar het naar je bad toe gaat 4cm (steen) hoger zodat lucht automagisch het bad in gaat., wat eventueel in de mat zit. (hoef je niks met ontluchters te fabrieken)
* 50mm PVC vs 38mm (zwembad)slang .. wat je niet hoeft verplaatsen = pvc
* 38 (zwembad)slang hoe korter hoe beter,
* vergeet niet een bypass !!! (met thermowells), solar verwarmt jazeker .. maar goeie wind eroverheen = koeling en soms wil je alleen de filter doen..
* vaste 50mm leidingen, dik vs dunwandig beide kunnen. ik zou waar je niet bij komt zoiezo voor dikwandig gaan, beetje zwart verven en beugelen kan ook geen kwaad.

Geen commissie maar https://www.abczwembad.nl/ hielp me 6 jaar geleden uitstekend, stuur mail en vraag advies voor epdm mat voor bad (volume) en bijbehorende pomp.

EDIT:
zolang het water uit de solar mat 0,1 graad warmer is dan het water in het bad zelf dan is het goed oftewel je voelt een beetje verschilt = goed. verwacht geen kokend water

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-06-2026 18:01 ]

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BastiaanN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:51:
Dat kan zeker. Maar niet met quick Tabs.
Dan pak je 1 grote tablet van 200g of enkele slow van 20g en zet je hem een klein beetje open.

Dan heb je er verder geen omkijken meer aan en blijft je bad veel stabieler. Nu zit je dagelijks te kloten. Dan niet meer.
Scheelt je ook een hoop test strips en tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 23-06-2026 18:12 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand nog ervaring met zoiets ipv een S2 filter van Intex? Elk voordeel heb z'n nadeel... dus ik val helaas terug op deze filteroplossing ipv glas, maar wellicht kan dat (inmiddels) slimmer. Die standaard Intex pompjes heb ik ook nooit gebruikt, ben toen meteen naar de Cranenbroek gereden voor een ZFP, maar dan ben ik weer een soort van terug bij af qua werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUsrn8hXp5a_FdBKH-SpVuqdbig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCTJBMeVNv9HlrwGbkwtvfhL.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:09:
Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in orde :D en anders regelen we dat ook wel.

Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?
We hebben hier jarenlang een intex frame 3,67m gehad met een simpele filterpomp. Ging prima. Zwembad ging 5+ jaar mee. Schepnetje erbij en slang aansluiten op inlaat om bodem te kunnen schoonmaken. Chloortabletten er in en 2 maanden kraakhelder water. Kostte geen drol en een hoop plezier :)

Nu wel een zandfilterpomp erbij gekocht, die filtercartridges zijn niet zo handig, maar het werkt. En een accustofzuiger op steel voor de bodem. Geen warmtepomp, of andere dingen. Het hoeft niet veel te kosten voor een paar maandjes in de zomer. Water is inmiddels 27 graden, puur door de warmte van de afgelopen dagen.

Oh je hebt al een herrie jacuzzi gekocht...oeff....

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:47
JB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
Iemand nog ervaring met zoiets ipv een S2 filter van Intex? Elk voordeel heb z'n nadeel... dus ik val helaas terug op deze filteroplossing ipv glas, maar wellicht kan dat (inmiddels) slimmer. Die standaard Intex pompjes heb ik ook nooit gebruikt, ben toen meteen naar de Cranenbroek gereden voor een ZFP, maar dan ben ik weer een soort van terug bij af qua werk.

[Afbeelding]
ik heb een Lazy spa en gebruik daar ook filterballen in, zoals deze:
https://www.toppy.nl/prod...loon-filtercartridge.html
Je kan ze bij bekende Chinese webshop waarschijnlijk wel voor minder vinden...
Voordeel is dat je ze kan wassen en langere tijd kan gebruiken, nadeel is dat het wat meer gepiel is om dat netje om je filter opening te krijgen... (zou glijmiddel bij moeten zitten :+ )
Afhankelijk van gebruik moet je ze vaker wassen, je kan ook 2 van die netjes bestellen 😉 Ik heb uiteindelijk gewoon grote filterballen in dat netje gedaan en dat werkt ook prima...

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
-Jaap-io schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:40:
[...]

Voordeel is dat je ze kan wassen en langere tijd kan gebruiken, nadeel is dat het wat meer gepiel is om dat netje om je filter opening te krijgen... (zou glijmiddel bij moeten zitten :+ )
Afhankelijk van gebruik moet je ze vaker wassen, je kan ook 2 van die netjes bestellen 😉 Ik heb uiteindelijk gewoon grote filterballen in dat netje gedaan en dat werkt ook prima...
Ik moest de beschrijving twee keer lezen :+

“Opblaasbare spa filterballen”

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• -Jaap-io
overigens over filterballen gesproken... Zondag had ik ze gewassen en vandaag vond ik ze eigenlijk al weer grauwig en groen en mijn water wou ook maar niet helder worden sinds het weekend... Vorige week had ik ook al dat mijn warmtepomp maar afsloeg. Dit was op te lossen door de by-pass af te sluiten en al het water via de warmtepomp te laten stromen, maar toch vreemd....

Gister vond ik een blad in uitblaas filter van het bad, die bijna de helft bedekte, dus dat verklaarde wel verminderde flow... en dat verklaarde voor mij ook waarom het bad niet schoon werd met halve capaciteit.
Echter na 24 uur filteren was er nog steeds weinig verbetering en waren de filterballen (na 48uur) al weer aan een wasbeurt toe. Ondanks dat alle waterwaardes top waren! PH 7,4 TA 80 DPD1 3,1 DPD3 3,3 Er moest dus nog iets zijn...

Ter info ik heb de bekende blauwe, stille, goedkope pomp, welke met voorfilter wordt geleverd, maar die past niet op 32mm slangen. Ik weet nu wel waar een voorfilter handig voor is :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U50EuatoFVtyOJ6MTgf_b9yJXrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP7mX7IOWaK1H08XnA0BNJUn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heb ik uit het rotor blad gehaald, lekker bruin grijze haren smurrie :X

Ik had de voorfilter ook nog liggen, maar zoals gezegd, die past niet op 32mm slangen. Het viel mij op dat in de 32mm aansluiting aan de binnenkant wel een soort rand zit. Vervolgens heb ik de voorfilter afgesneden op de juiste diameter (net onder de 2e zwarte rand) en in de aansluiting op tegen de rand aan gezet. Nu wordt hij door de stroming tegen de rand geduwd en blijft dus prima zitten 😄

Wellicht dat meer mensen met de blauwe pomp hier iets aan hebben...

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:01
Avond, Iemand hier wel eens mee te maken gehad, ik wilde kijken of ik de flow iets kon verhogen zonder dat ik een E3 error op de WP kreeg, dus moest ik eerst de WP aan krijgen, hij staat op 28 deg. dus hij moest hoger om hem aan te krijgen.

ik zet hem van 28 deg. op 32 deg, WP start op, ik pas de flow aan krijg E3 en zet de flow iets terug.

E3 verdwijn, WP start weer op, maar nu krijg ik hem niet meer terug op 28 Deg.

ik hoor hem piepen als ik up en down druk maar temp. op display veranderd niets, keer op nieuw opgestart maar nopes, hij blijft op 32 deg. staat, is een Weau WP.

edit, probleem opgelost je kunt de temp alleen in stellen als die "echt" in werking is...

[ Voor 7% gewijzigd door gunnie_nl op 23-06-2026 22:54 ]

• vso
  • Niet online
ik heb deze maar in het zwembad gehangen als afkoeling

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71FK96s2K3L._AC_SX679_.jpg
product https://www.amazon.nl/YAD...W13/ref=asc_df_B0F381TW13

vrouwlief wilde absolut niet een partytent .. en we hadden nog wat elektrabuizen van de verbouwing liggen, het zeil is de cover die er normaal overheen ligt (ligt los)
* pvc pijp zit met 3 ty-rips per poot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD9ICUnruGfc5nkZv7VibR3LI44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhNuBtUZZ3DBvR6k24RoaU3c.jpg?f=fotoalbum_large

het zal niet verbazen dat dit geknutsel niet echt stevig is, en ik vermoed dat een 3-d geprinte middenstuk het niet zal verbeteren, maar het is voor ons momenteel bedoelt als schaduw plek en niks meer.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
ik had vandaag de pech van een gaatje, in de rand van de bodem .. :(

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51AIO-GnDrL._AC_.jpg
de folie die erbij zit .. vertrouw ik niet, gelukkig zit er bij elke zwembad liner reperatie stukjes die ik bewaa (en oude stuk liner) ..

insmeeren met lijm en dan droog naar de plek waar je wilt plakken .. 1x onderwater is het seconden werk en dus in 1x goed plakken. even uitstrijken en het zit muur en muur vast.

ik kan dit product in elk geval aanraden

https://www.amazon.nl/Med...XZ8/ref=asc_df_B07B9F7XZ8

Tja vanalles

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik heb een intex qs200 zoutwatersysteem. Sinds vandaag doet die het ineens niet meer. Hij gaat aan, dan zie ik de uren van de timer (12) en dan gaat hij weer uit na 5 sec. Vervolgens gaat hij dan na 2 sec weer aan en daarna weer uit etc. Geen foutcodes. Iemand enig idee?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjorsjes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:24:
Ik heb een intex qs200 zoutwatersysteem. Sinds vandaag doet die het ineens niet meer. Hij gaat aan, dan zie ik de uren van de timer (12) en dan gaat hij weer uit na 5 sec. Vervolgens gaat hij dan na 2 sec weer aan en daarna weer uit etc. Geen foutcodes. Iemand enig idee?
Deed die van mij laatst ook na een onweersbui. Heb nu een qs400. :P

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Haha ja daar zat ik ook al naar te kijken 🙈

• JB

JB

Cédric roelt!

-Jaap-io schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:40:
[...]

Ja das prima te doen hier. Bij de laatste versie van de Intex spa zit de (S2) filter die een stuk groter is, dus niet meer in bad op de inlet, maar bij de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4HSdcaSoREmOcmYNOOGamgVE98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4bgsxzSFAqap1qTXjakG2zJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het oude model had je dus een filter in het bad zitten (S1?), die je op de inlet moest draaien. Die kon ik dus daarom ook niet meer vinden in de doos. Het betreft daarbij;

11797 - Intex PureSpa filterhuisdeksel
11798 - Intex PureSpa filterhuis

@Ebakker mocht je dus een chloordispenser willen fabriceren, zo ga ik het doen. Ik ken dat van de vorige zwembad avonturen in de beginjaren met zo'n drijvertje. Lag die tablet weer op de grond omdat we die er niet uit hadden gehaald en de kids er mee gingen spelen, vlek op de bodem etc. Dat deed ik daarna met die losse dispenser en een verwarmingsontluchter erop, maar dat is hier gedoe want dan moet ik ook weer slangen enz kopen. Dus discontinued filterbehuizing draai ik op de outlet en doe daar een chloortabletje in, net zoals bij de Lay-Z Spa en dan draai ik de lamp op de inlet.

Mijn boefje is liev!

• Arjantje72
-Jaap-io schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:17:
overigens over filterballen gesproken... Zondag had ik ze gewassen en vandaag vond ik ze eigenlijk al weer grauwig en groen en mijn water wou ook maar niet helder worden sinds het weekend... Vorige week had ik ook al dat mijn warmtepomp maar afsloeg. Dit was op te lossen door de by-pass af te sluiten en al het water via de warmtepomp te laten stromen, maar toch vreemd....

Gister vond ik een blad in uitblaas filter van het bad, die bijna de helft bedekte, dus dat verklaarde wel verminderde flow... en dat verklaarde voor mij ook waarom het bad niet schoon werd met halve capaciteit.
Echter na 24 uur filteren was er nog steeds weinig verbetering en waren de filterballen (na 48uur) al weer aan een wasbeurt toe. Ondanks dat alle waterwaardes top waren! PH 7,4 TA 80 DPD1 3,1 DPD3 3,3 Er moest dus nog iets zijn...

Ter info ik heb de bekende blauwe, stille, goedkope pomp, welke met voorfilter wordt geleverd, maar die past niet op 32mm slangen. Ik weet nu wel waar een voorfilter handig voor is :+
[Afbeelding]
Dit heb ik uit het rotor blad gehaald, lekker bruin grijze haren smurrie :X

Ik had de voorfilter ook nog liggen, maar zoals gezegd, die past niet op 32mm slangen. Het viel mij op dat in de 32mm aansluiting aan de binnenkant wel een soort rand zit. Vervolgens heb ik de voorfilter afgesneden op de juiste diameter (net onder de 2e zwarte rand) en in de aansluiting op tegen de rand aan gezet. Nu wordt hij door de stroming tegen de rand geduwd en blijft dus prima zitten 😄

Wellicht dat meer mensen met de blauwe pomp hier iets aan hebben...
Als de bypass dicht is loopt het water juist niet door de wp.

• -Jaap-io
Arjantje72 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Als de bypass dicht is loopt het water juist niet door de wp.
dat ligt er aan hoe je het uitlegd ;) in dit geval stond de by-pass zo dat er geen water door de by-pass ging (dus dicht in mijn optiek) en al het water door de warmtepomp ging.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
We hebben ons Intex prism 305 bad vervangen door een iets groter exemplaar: de 2026 Intex XTR 549x132. Wat een ding. Wat een bouwkwaliteit in vergelijking met de Prism (die het overigens 6 jaar uitstekend heeft gedaan). Maar mijn kids zijn inmiddels dermate lang geworden dat het tijd was voor iets groters. Dus: beetje grond afgegraven, 3 kuub ophoogzand erin, opgezet en gevuld. Duurde wel even, zit ruim 26 kuub water in. Mijn 8 kuubs glasfilter van Bestway (was voor de Prism wellicht een beetje overkill) staat nu lekker te snorren bij de XTR. Dit is een zwembad waarin ik echt kan zwemmen, heerlijk!

Groter drijvertje gekocht, met 200gr tabletten (er zitten er nu 3 in), pomp de hele dag aangehad en water is nu kraakhelder. Enige nadeel: mijn stofzuigertje (ik had zo'n Telsa) is nu echt underpowered. Ik heb dus na wat onderzoek iets nieuws gekocht: Een Beatbot Sora 10. https://fr.beatbot.com/ (voor de liefhebbers: ze hebben momenteel "prime days", en ik heb nog een code gevonden die 55 euro korting opleverde ("PD55"). Volgende upgrade: de skimmer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@gysman11 zou graag wat kleinere baden zine in XTR kwaliteit ;)

• Arjantje72
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:01:
We hebben ons Intex prism 305 bad vervangen door een iets groter exemplaar: de 2026 Intex XTR 549x132. Wat een ding. Wat een bouwkwaliteit in vergelijking met de Prism (die het overigens 6 jaar uitstekend heeft gedaan). Maar mijn kids zijn inmiddels dermate lang geworden dat het tijd was voor iets groters. Dus: beetje grond afgegraven, 3 kuub ophoogzand erin, opgezet en gevuld. Duurde wel even, zit ruim 26 kuub water in. Mijn 8 kuubs glasfilter van Bestway (was voor de Prism wellicht een beetje overkill) staat nu lekker te snorren bij de XTR. Dit is een zwembad waarin ik echt kan zwemmen, heerlijk!

Groter drijvertje gekocht, met 200gr tabletten (er zitten er nu 3 in), pomp de hele dag aangehad en water is nu kraakhelder. Enige nadeel: mijn stofzuigertje (ik had zo'n Telsa) is nu echt underpowered. Ik heb dus na wat onderzoek iets nieuws gekocht: Een Beatbot Sora 10. https://fr.beatbot.com/ (voor de liefhebbers: ze hebben momenteel "prime days", en ik heb nog een code gevonden die 55 euro korting opleverde ("PD55"). Volgende upgrade: de skimmer.
Is helaas maar 17 kuub water ;)
Ik volsta met 6 tablets van 20gram, met de drijver helemaal open.

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:01:

ik vermoed dat die grote blokken "traag" chloor is, let op dat je kans groot is voor witte vlekken .. wellicht dat je een buitenboord dingus wilt voor die grote blokken (link had ik paar posts terug gedeeld)

Tja vanalles

• Arjantje72
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:59:
[...]

ik vermoed dat die grote blokken "traag" chloor is, let op dat je kans groot is voor witte vlekken .. wellicht dat je een buitenboord dingus wilt voor die grote blokken (link had ik paar posts terug gedeeld)
Dat heb ik nog nooit meegemaakt eigenlijk +- 10 jaar met een drijvertje.

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt eigenlijk +- 10 jaar met een drijvertje.
anderen wel, diverse posts zelfs. in dit en vorig topic.
sommige mensen hebben gewoon geluk (en dat mag zo zijn, niks mis mee)

Uiteindelijk is het niet schadelijk , alleen lelijk zo'n witte chloorvlek

Tja vanalles

• gysman11
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Is helaas maar 17 kuub water ;)
Ik volsta met 6 tablets van 20gram, met de drijver helemaal open.
Inhoud van een cilinder is oppervlakte x hoogte. Oppervlakte = pi x r^2 (straal) = 3,14 x (5,49 / 2)^2 = 23,66 m2. Laten we zeggen dat het zwembad 1,15 m gevuld is, dan heb je dus 23.66 x 1,15 = 27,2 m3 water...

• gysman11
  • Niet online
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Ik heb Interline Long 90 Chloortabletten 200 gram. In mijn vorige badje had ik de 20grams versie hiervan, ook in een drijvertje. Daar had ik (in een 75 cm diep bad) geen problemen mee. Wel toe ik ze in in de chloordoseerder van bestway had gestopt (rechtstreeks op de watertoevoer in het bad): dat leverde me een witte vlek op. https://www.zwembadstore.com/chemconnect-chloordoseerder-119380376.html?srsltid=AfmBOooGMlNIBuwJ7aansE2ryh1oLIotweK7GP1sWyUwzZosXA_F_JnWfD4

[ Voor 19% gewijzigd door gysman11 op 24-06-2026 13:49 ]

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Ik heb Interline Long 90 Chloortabletten 200 gram. In mijn vorige badje had ik de 20grams versie hiervan, ook in een drijvertje. Daar had ik (in een 75 cm diep bad) geen problemen mee. Wel toe ik ze in in de chloordoseerder van bestway had gestopt (rechtstreeks op de watertoevoer in het bad): dat leverde me een witte vlek op. https://www.zwembadstore.com/chemconnect-chloordoseerder-119380376.html?srsltid=AfmBOooGMlNIBuwJ7aansE2ryh1oLIotweK7GP1sWyUwzZosXA_F_JnWfD4
wist niet eens dat ze zoiets verkochten ..dat is niet buitenboord teminste niet wat ik bedoelde

dit
https://www.kabelshop.nl/...en-7010010066-i24112.html is wat ik bedoel.

Tja vanalles

• gysman11
  • Niet online
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:52:
[...]

wist niet eens dat ze zoiets verkochten ..dat is niet buitenboord teminste niet wat ik bedoelde

dit
https://www.kabelshop.nl/...en-7010010066-i24112.html is wat ik bedoel.
Die bestway zat toen bij mijn zandfilter. Tip van gysman: NIET gebruiken, die levert sowieso vlekken op :*) . Die jij linkt heb ik toen ook naar gekeken, maar die heb ik nooit aangeschaft omdat ik dacht dat ie te weinig zou afgeven (alleen wanneer de pomp draait). Mijn drijvertje geeft altijd chloor af.

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Die bestway zat toen bij mijn zandfilter. Tip van gysman: NIET gebruiken, die levert sowieso vlekken op :*) .
die tip steun ik wel :)
Die jij linkt heb ik toen ook naar gekeken, maar die heb ik nooit aangeschaft omdat ik dacht dat ie te weinig zou afgeven (alleen wanneer de pomp draait). Mijn drijvertje geeft altijd chloor af.
ik heb er niet echt bij stil gestaan, maar ik vermoed dat in een drijver duwen je gewoon veel sneller oplost en dus met een 200g blok bv maar 3 dagen doet, ik doe er met de doseerluis uit de link 5-10 dagen mee om dat het water in de doseersluit v.d link bij niet pompen verzadigd is en dan stopt/vertraagt het oplos process.

bij slecht weer pomp ik 2 uur, met mooi weer is dat 6-10 uur met gemiddeld 8 uur.

wanneer ik de sluis adviseer, meld ik ook een drijver handig is .. de sluis = meer om constant chloor nivuea te houden (eerder te laag dan te hoog) .. en met quick tabs in de drijver kan je dan bijsturen.

sinds dat we de sluis hebben en hem uiterraard gevuld houden, is het bad nooit meer groen geweest, ik heb wel eens dat het bad glad aanvoelt maar beetje quick tabs en bezem beurt verder is dat ook snel verholpen.

traag chloor heeft wel een paar uren nodig voordat je hecht een vlek hebt .. brokje hoeft maar net groot genoeg te zijn bij dat ding van bestway wat je stuurt .. tja daar moet je dan 24x7 pompen lijkt me (wat de pomp fabrikant natuurlijk zegt .. neee alleen als iedereen uit bad is

Maar eindsaldo is wel .. als het voor jou en je gezin werkt, zou ik niks veranderen..
forum is niet om gelijk te krijgen, het is bedoeld om lekker te vertellen en zo, zolang het niet levens bedreigend is een waarschuwing naast je neer te leggen :)

Tja vanalles

• gysman11
  • Niet online
ander vraagje dan, over skimmer aan buitenkant van het bad. zie veel filmpjes over hayward, maar gaat zo'n ding niet erg te koste van de max hoogte van je waterlijn? Ik heb natuurlijk niet voor niets zo'n hoog bad. Mensen wellicht andere skimmers in gebruik in (rond) opzetzwembad? (ik heb nu dus zo'n drijvende, die met zo'n houder over de rand van het bad in het water hangt, maar zoek een upgrade)

[ Voor 17% gewijzigd door gysman11 op 24-06-2026 14:41 ]

• Arjantje72
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:12:
[...]

anderen wel, diverse posts zelfs. in dit en vorig topic.
sommige mensen hebben gewoon geluk (en dat mag zo zijn, niks mis mee)

Uiteindelijk is het niet schadelijk , alleen lelijk zo'n witte chloorvlek
Natuurlijk en bedankt voor de waarschuwing. Dit jaar wèl een chloordispenser gekocht. Ooit eens niet opgelet en snachts een tablet naast de drijver in het zwembad gegooid. Het was geen zwemweer en kwam er een paar dagen later pas achter |:( 8)7 :X

• Arjantje72
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Inhoud van een cilinder is oppervlakte x hoogte. Oppervlakte = pi x r^2 (straal) = 3,14 x (5,49 / 2)^2 = 23,66 m2. Laten we zeggen dat het zwembad 1,15 m gevuld is, dan heb je dus 23.66 x 1,15 = 27,2 m3 water...
https://www.zwembad.eu/fr...-rechthoekig-complete-set

En bijvoorbeeld:
https://www.bcc.nl/produc...cl-accessoires-zwemdeluxe

Zelfs bij Toppy:
https://www.toppy.nl/prod...2cm-incl-accessoires.html

Maar ik geloof je wel, wat een verwarring zo.
Hebben het over 17 kuub :?
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:38:
ander vraagje dan, over skimmer aan buitenkant van het bad. zie veel filmpjes over hayward, maar gaat zo'n ding niet erg te koste van de max hoogte van je waterlijn? Ik heb natuurlijk niet voor niets zo'n hoog bad. Mensen wellicht andere skimmers in gebruik in (rond) opzetzwembad? (ik heb nu dus zo'n drijvende, die met zo'n houder over de rand van het bad in het water hangt, maar zoek een upgrade)
Die heb ik ook , en heb ook al de upgrade liggen. Durf alleen niet in het zwembad te snijden .

[ Voor 40% gewijzigd door Arjantje72 op 24-06-2026 16:51 ]

• gysman11
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:03:
[...]

https://www.zwembad.eu/fr...-rechthoekig-complete-set

En bijvoorbeeld:
https://www.bcc.nl/produc...cl-accessoires-zwemdeluxe

Zelfs bij Toppy:
https://www.toppy.nl/prod...2cm-incl-accessoires.html

Maar ik geloof je wel, wat een verwarring zo.
Hebben het over 17 kuub :?

[...]

Die heb ik ook , en heb ook al de upgrade liggen. Durf alleen niet in het zwembad te snijden .

[...]
Dan snap ik de verwarring. Ik heb deze: https://azzurapool.com/pr...NGEYUSvJKUGAl8b1ZaVXDstrs

Waar heb je die skimmer gekocht? Is me nog niet helemaal duidelijk wat ik precies moet aanschaffen (inclusief koppelingen)

[ Voor 18% gewijzigd door gysman11 op 24-06-2026 17:29 ]

• Arjantje72
gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Dan snap ik de verwarring. Ik heb deze: https://azzurapool.com/pr...NGEYUSvJKUGAl8b1ZaVXDstrs

Waar heb je die skimmer gekocht? Is me nog niet helemaal duidelijk wat ik precies moet aanschaffen (inclusief koppelingen)
Ik heb het zwembad van Toppy: https://www.toppy.nl/prod...2cm-incl-accessoires.html.

Qau kuub moet hetzelfde zijn toch?

Skimmer is deze: https://www.toppy.nl/prod...lie-prefab-zwembaden.html

[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje72 op 24-06-2026 17:51 ]

• gysman11
  • Niet online
Nee, ik heb dus de ronde, niet de rechthoekige.

• paQ

paQ

Temperatuur heeft hier 36.8 aangetikt vandaag.
Zwembad is nu 30.3. Dat is eigenlijk te warm merk ik. Daar koel je niet voldoende bij af.
Vannacht maar even actief terugkoelen, want de komende dagen zou het nog heter worden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
De 30.2 graden heeft er hier voor gezorgd dat het bad nu vol ligt met pubers...

Note to self: morgen chloor checken :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• vso
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:46:
Temperatuur heeft hier 36.8 aangetikt vandaag.
Zwembad is nu 30.3. Dat is eigenlijk te warm merk ik. Daar koel je niet voldoende bij af.
Vannacht maar even actief terugkoelen, want de komende dagen zou het nog heter worden.
goed idee :)

Tja vanalles

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:49
Beste optie is waarschijnlijk morgenochtend met WP terug koelen. Rond 6u is vaak koudste moment en weet je ook hoever het bad zonder ingrepen terug is gezakt. In mijn geval is er vanaf 7u al weer ruim genoeg zon PV om zelfs het verbruik van de WP ook nog af te dekken.

Overigens was de max die ik gezien heb hier zonder verwarmen vandaag 29.3. Zolang het onder de 30 blijft vind ik het nog acceptabel. Zeker met kleine kids (4 en 6), die vinden wat warmer wel echt fijn.

• vso
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Beste optie is waarschijnlijk morgenochtend met WP terug koelen. Rond 6u is vaak koudste moment en weet je ook hoever het bad zonder ingrepen terug is gezakt. In mijn geval is er vanaf 7u al weer ruim genoeg zon PV om zelfs het verbruik van de WP ook nog af te dekken.

Overigens was de max die ik gezien heb hier zonder verwarmen vandaag 29.3. Zolang het onder de 30 blijft vind ik het nog acceptabel. Zeker met kleine kids (4 en 6), die vinden wat warmer wel echt fijn.
lol ik doe alles puur natuur hier .. solar all the way .. maar als de zon niet schijnt en het beetje wind water er staat kan ik ook koelen, niet opgelet en het bad was naar 32 graden gestegen.. vind vrouw lief wel lekker maar 30 is bij ons de max (normaal) dus even terug koelen is te doen.

Tja vanalles

• JB

JB

Cédric roelt!

gysman11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Die bestway zat toen bij mijn zandfilter. Tip van gysman: NIET gebruiken, die levert sowieso vlekken op :*) . Die jij linkt heb ik toen ook naar gekeken, maar die heb ik nooit aangeschaft omdat ik dacht dat ie te weinig zou afgeven (alleen wanneer de pomp draait). Mijn drijvertje geeft altijd chloor af.
Hoe of waar vlekt dit dan?

Mijn boefje is liev!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 20:19

PoweRoy

funky!

JB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:59:
[...]
Hoe of waar vlekt dit dan?
Die dop met chloor tabletten schroef je op de inspuiter. En die verplaatst niet, dus wordt daar wit.

Ik heb hier gewoon een drijver. Sluis weet ik nog niet of het interessant is voor mij.

[This space is for rent]

• JB

JB

Cédric roelt!

PoweRoy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Die dop met chloor tabletten schroef je op de inspuiter. En die verplaatst niet, dus wordt daar wit.

Ik heb hier gewoon een drijver. Sluis weet ik nog niet of het interessant is voor mij.
Dus zelfs als die chloortabletjes gewoon in dat korfje/dispenser zitten, bijt dat om de inlet uit op de liner?

Mijn boefje is liev!

• vso
  • Niet online
PoweRoy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:05:
[...]

ik zou zeggen dat een sluis super handig is voor stabiliteit, met tabletten,poeder/vloeibaar is het wel een beetje "gokken" . maar je hebt beide nodig naar mijn mening, het is niet A of B maar A+B

zout zou ik instant doen als ik een vast bad heb ofzo .. maar bij opbouw baden vind ik het te prijzig / lastig zeker als je bad water verliest door lek .. kans is niet zo groot maar het zal maar gebeuren

Tja vanalles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Is de chloor sluis prijzig of ingewikkeld?
Meen dat ik 20 euro heb betaald aan Toppy voor 38mm inline chloor dispenser van kokido de maten zijn overal hetzelfde. 32 of 38. Dus als je naar groter bad gaat ook gewoon bruikbaar. .

• sjors86
  • Laatst online: 02-07 10:40
Iemand hier die een intex qs200 sws heeft? Ik heb een verbruik van 10-12 Watt als lampje working schijnt, maar om eerlijk te zijn, ik zie niets gebeuren met mijn chloorwaardes en heb een klein zwembad +/- 2000l, dus elk uur zou een ppm moeten zijn. Betekent de 10-12 watt dat die ook daadwerkelijk aanstaat, voor alleen een Display lijkt het verbruik me weer hoog.

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:20
sjors86 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:33:
Iemand hier die een intex qs200 sws heeft? Ik heb een verbruik van 10-12 Watt als lampje working schijnt, maar om eerlijk te zijn, ik zie niets gebeuren met mijn chloorwaardes en heb een klein zwembad +/- 2000l, dus elk uur zou een ppm moeten zijn. Betekent de 10-12 watt dat die ook daadwerkelijk aanstaat, voor alleen een Display lijkt het verbruik me weer hoog.
Mijn tussenstekker meet 0 watt als er geen chloor geproduceerd wordt. Indien actief zit het zo rond de 15 watt.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Dat was een goede tip, had ik eerder uit moeten zoeken. Mijn pomp heeft inderdaad ook een automatische stand. Ik heb hem gisteren toen ik thuis kwam gelijk ingesteld op auto, 29 graden. Het water was op dat moment 32 graden, dus hij sloeg direct aan. Na een paar uur was het zwembad 29,5. Best netjes!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjors86 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:33:
Hoe zijn je andere waardes? Ph, cya, ta, zout? Ding doet het op zich prima, als alles op orde is.
Ik heb hem met een shelly op 15-17 watt gemeten.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2026 08:47 ]

• sjors86
MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Hoe zijn je andere waardes? Ph, cya, ta, zout? Ding doet het op zich prima, als alles op orde is.
Ik heb hem met een shelly op 15-17 watt gemeten.
Gisteren avond vrij chloor 3.6 ppm bij een pH 7.86, cya 46 en ta van 75. pH minus toegevoegd om naar pH van 7.3 te gaan en de sws heeft 4 uur in de nacht aan gestaan. Vanmorgen gemeten, pH is gedaald tot 7.46, maar ondanks dat bad afgedekt was, de zon in de nacht niet scheen en de sws 4 uur heeft aangestaan is vrij chloor gezakt tot 2.3 ppm.

Ik heb eerder deze week nog een shock gedaan en ook dat chloor verdween vrij snel, maar het was dan ook warm en zonnige en sws stond toen niet aan. Maar ik zou verwachten dat bacterie en algen wel al bestreden zouden zijn.

Ik heb een deel van quadro glijbaan in mijn zwembad staan, dit is hard plastic en dit leunt op een rubberen deurmat om niet de bodem van het zwembad te beschadigen. Kan dit material misschien invloed hebben op het vrije chloor?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjors86 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Gisteren avond vrij chloor 3.6 ppm bij een pH 7.86, cya 46 en ta van 75. pH minus toegevoegd om naar pH van 7.3 te gaan en de sws heeft 4 uur in de nacht aan gestaan. Vanmorgen gemeten, pH is gedaald tot 7.46, maar ondanks dat bad afgedekt was, de zon in de nacht niet scheen en de sws 4 uur heeft aangestaan is vrij chloor gezakt tot 2.3 ppm.

Ik heb eerder deze week nog een shock gedaan en ook dat chloor verdween vrij snel, maar het was dan ook warm en zonnige en sws stond toen niet aan. Maar ik zou verwachten dat bacterie en algen wel al bestreden zouden zijn.

Ik heb een deel van quadro glijbaan in mijn zwembad staan, dit is hard plastic en dit leunt op een rubberen deurmat om niet de bodem van het zwembad te beschadigen. Kan dit material misschien invloed hebben op het vrije chloor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuFE6l--UTW3QupCMlJIEy_jdSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QuGJsa1mFoeSk5j7d6VLCZc9.png?f=fotoalbum_large

CYA mag wat omlaag, dus dat wordt bijvullen met water.

Als er uitgebreid gezwommen is, met zonnebrand en shit, is vier uur wel aan de korte kant. Het chloorniveau krijgt dan een flinke tik.

• Hmmbob
En je TA is te laag, die zal ook nog verder gedaald zijn met pH-.

Juiste TA waarde zorgt ervoor dat je pH stabieler blijft, wat er weer voor zorgt dat chloor beter zijn werk doet.

Sorry, mijn hoofd had een TA van 46 gelezen :X

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 25-06-2026 10:56 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:48:

Juiste TA waarde zorgt ervoor dat je pH stabieler blijft, wat er weer voor zorgt dat chloor beter zijn werk doet.
75 vs 80 is nog te overzien...

• sjors86
Hmmbob schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:48:

Ta minimum is 40, ideaal is 80, dan is 75 toch niet te laag? En zal mogelijk wat gedaald zijn, maar tot nu toe blijft deze ook na toevoegen van pH minus ruim boven de 40 en ik heb geen meting na de toevoeging, maar zal 60+ zijn. Het altijd hebben van een exacte 80 TA is onmogelijk en is waar je op moet richten, maar tussen de 40 en 120 zijn (80 is exact het midden).
MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

CYA mag wat omlaag, dus dat wordt bijvullen met water.

Als er uitgebreid gezwommen is, met zonnebrand en shit, is vier uur wel aan de korte kant. Het chloorniveau krijgt dan een flinke tik.
Er is al 2 dagen en niet na de shock gezwommen, dus geen nieuw zweet en zonnebrand. En 4 uur zou gelijk staan aan 4ppm in mijn 2000L bad, dat is volgens de aangehaalde handleiding dus al meer dan het ideale, dus naast het chloor dat er al in zat wordt er een dubbele dosis aangemaakt, is dat dan echt niet voldoende?

Wat betreft de CYA als ik de natuurkundige werking van CYA begrijp is hoe hoger je CYA hoe meer % van je vrije chloor gebonden.
  1. Bij CYA = 30 ppm: Ongeveer 97% van het gemeten vrije chloor is chemisch gebonden aan het cyaanzuur. Slechts zo'n 3% is direct beschikbaar als actief hypochloorzuur om bacteriën en algen te doden (2-4 ppm)
  2. Bij CYA = 47 ppm: Dit percentage stijgt licht naar ongeveer 98% gebonden chloor. Er blijft dan nog maar zo'n 2% direct actief over (3-5 ppm vrij chloor).
Dan moet je dus meer chloor in je zwembad hebben om zelfde bescherming te bieden, de reden dat ik dit bewust doe is dat je hierdoor een grotere marge van veilig chloor gehalte hebt (bron TFP). Advies vanuit TFP is zelfs dat je bij SWS een CYA van 70-80 aanhoudt, maar dat vind ik dan weer erg overdreven aangezien we hier niet te maken hebben met UV stralen zoals in vele warme landen en buffer/veilige zone dan .

Ik probeer de chemische werking van het zwembad te begrijpen, maar van wat ik er nu van begrijp zou dit het snelle verlies van chloor niet verklaren. Dat zou ofwel door de zon/uv gebeuren, maar uitgesloten door dat het nacht was. Verdamping want het water was warm (26-27) graden celsius, maar zat een kap over het zwembad. Of het heeft zich gebonden aan afvalstoffen in het water, maar met enkele dagen niet zwemmen en al een chloorshock zou ik dat ook niet verwachten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sjors86 Ik houd lekker de waardes van intex aan. Ze hebben dat ding gebouwd en getest. Ga er vanuit dat ze weten hoe het werkt. De productie van het ding houdt niet over, en de cijfers geven het ideale scenario.

Waar meet je overigens mee? Zelfs met een poollab haal ik geen twee resultaten na elkaar die 100% hetzelfde zijn...

• sjors86
MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
@sjors86 Ik houd lekker de waardes van intex aan. Ze hebben dat ding gebouwd en getest. Ga er vanuit dat ze weten hoe het werkt. De productie van het ding houdt niet over, en de cijfers geven het ideale scenario.

Waar meet je overigens mee? Zelfs met een poollab haal ik geen twee resultaten na elkaar die 100% hetzelfde zijn...
Meet ook met poollab 2.0 en ook die ervaring heb ik, maar merk dat mijn CYA en pH altijd wel heel dicht bij elkaar zitten als ik die direct nog een keer zou testen. Chloor wijkt vaak wel wat af, dan 2 en dan weer 2,3 en dan weer 1,8 maar op zich is het wel een goede indicatie. Ik heb soms ook het idee dat het meten van meer waarde tegelijkertijd onnauwkeuriger is dan alle waarde individueel.

• Hmmbob
sjors86 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:17:
Ta minimum is 40, ideaal is 80, dan is 75 toch niet te laag?
Sorry, mijn hoofd had een TA van 46 gelezen :X

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56
Hoe krijg je een witte waas uit je zwembad als je GEEN zandfilterpomp hebt maar gewoon een cartridge pomp?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CryptoNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:11:
Hoe krijg je een witte waas uit je zwembad als je GEEN zandfilterpomp hebt maar gewoon een cartridge pomp?
Ligt er o.a. aan hoe groot je zwembad is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:11:
Metrics op orde, en dan pompen, pompen, pompen.

Ook met een cartridge krijg je het helder. Wel filter geregeld uitspoelen en/of vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2026 11:15 ]

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56
MikeyMan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Metrics op orde, en dan pompen, pompen, pompen.

Ook met een cartridge krijg je het helder.
Pompt al twee dagen. Gebeurt helemaal niks :D Bad is 3,5 bij 2 ofzo

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Inderdaad, eerst alle waardes goed instellen. Zorgen dat je filter schoon is en pompen maar.
Vergeet niet de zijkanten een keer te borstelen. Verder vuil weghalen met stofzuiger.

En let op met zonnebrandcrème. Dat kan ook vieze waas geven. Daar zijn ook speciale sponsjes voor.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Pompt al twee dagen. Gebeurt helemaal niks :D Bad is 3,5 bij 2 ofzo
Hoe ziet je filter eruit? Heb je wel een zichtbare flow in het bad? Ik heb in mijn ronde bad een uitloop gemaakt die zijwaars stroomt. Daardoor ververst het hele bad veel beter dan de rechte uitstroom.
Pagina: 1 ... 192 ... 196 Laatste