Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
de Peer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:29:
Integendeel juist. Is er perfect geschikt voor. Is alleen maar win win. warm Zwembad, minder netcongestie
Behalve dat PV overschotten niet automatisch netcongestie betekent. Jij gaat al je overschotten "affikken" terwijl maar een (klein) deel van die persoonlijke overschotten daadwerkelijk een overschot is. Deze week nog nauwelijks negatieve prijzen (dus economische overschotten) geweest, alleen op maandag even. Of er sprake is geweest van lokale netcongestie zal situationeel zijn. Als je woning toevallig naast een industrieterrein staat is het wellicht helemaal geen factor.

En dat is wél het gevolg van beleid dat aanmoedigt tot dergelijke excessen.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 18-06-2026 17:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Driehoek schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:47:
De sterkte van een warmtepomp is dat je met een beperkt vermogen (zonoverschot of thuisbatterij of desnoods van het net) behoorlijk wat energie in het zwembad kan pompen maar ook de nachttemperatuur vast kan houden of in ieder geval het verlies beperkt.
Mijn warmtepomp staat 's nachts ook gewoon uit, tijdklok van 07:00-19:00 zodat voldoende PV-opwek een bijna zekerheid is. Bad warm op met 3-4 graden per dag op dus binnen 2 a 3 dagen zijn we er wel. Ik zet de verwarming dus ook gewoon uit als het een week slecht weer is.

Als je er over na gaat denken; de hele zomer staat bij mij overdag een warmtepomp warme buitenlucht te maken terwijl een andere warmtepomp koude buitenlucht aan het maken is :+

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 18-06-2026 17:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:43
vso schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:59:
[...]


[...]

tip: een url http: ... tot ? kopieren .. (kortere link ;) )

Werkt hij een beetje ? wat is je ervaring ?

[...]
Ik heb hem gekregen en had in eerste instantie een accustofzuiger op het oog.
Kids noemen hem Frenkie omdat de robotstofzuiger in huis Henkie heet.
Hij gaat ca 30 min op een lading mee. Ca 3uur oplaadtijd. Zuigt “al” het vuil van de bodem mogelijk vuil wat met het oog niet te zien is niet maar ik zie geen zand meer op de bodem liggen, dus zeer tevreden aangaande dat en geen verwachting. Wel doet ie enkel de bodem en niet de wanden!

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

30 minuten klinkt erg kort? Haalt hij wel het hele bad dan?

Iemand ervaring met een variant tot ~€200 die ook wanden meepakt? Bad van 4x2x1.22m.

Hangt wel een skimmer in, al kan die eruit als dat een probleem is.
In huis kan ik niet meer zonder robot, wil graag het bad ook uit handen geven. Al is honderden euros teveel voor die paar m².

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:43
Dennis1812 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:21:
30 minuten klinkt erg kort? Haalt hij wel het hele bad dan?

Iemand ervaring met een variant tot ~€200 die ook wanden meepakt? Bad van 4x2x1.22m.

Hangt wel een skimmer in, al kan die eruit als dat een probleem is.
In huis kan ik niet meer zonder robot, wil graag het bad ook uit handen geven. Al is honderden euros teveel voor die paar m².
Ons bad is ook 4x2! Dat ding gaat bijna sprintend er doorheen, dus red met groot gemak het hele bad.
Ik zocht nog een stand dat die wat minder snel gaat maar die heb ik nog niet gevonden.

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zie het nut niet 1.2.3 van de wanden door een robot te laten doen, maar dat is eerder het gebrek aan kennis dan een statement ..

omdat mijn bad rond is maak ik met een schep net een draaikolk terwijl ik opervlakte vuil eruit schep, na 15 min kom ik terug met de accu stofzuiger en hoef ik alleen in het midden even het hoopje "zand/vuil" weg te zuigen.

Tja vanalles


  • Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
Fanta schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:52:
[...]


Ik heb bij de dierenwinkel een netje gekocht op de aquariumafdeling, die heeft een fijnmaziger net. Ik loop daarmee 2 rondjes om mijn zwembad, en dan heb je alles er meestal wel uit. Wat naar de bodem zinkt zuig ik weg met een accustofzuiger van Kokido, ik gebruik de Telsa 50. En op het zwembad zit een eenvoudige skimmer (standaard Intex ding, werkt prima voor mij).
Hoe bevalt die Telsa 50?
Ik moet eigenlijk ook iets beters, gebruik nu slang op de uitlaat + zuigmond. En dan de pomp op de waste stand met de kranen geknepen. Maar toch verlies ik een kleine M3 bij grondig zuigen. Zonde van het water.

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Kalipeen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Hoe bevalt die Telsa 50?
Ik moet eigenlijk ook iets beters, gebruik nu slang op de uitlaat + zuigmond. En dan de pomp op de waste stand met de kranen geknepen. Maar toch verlies ik een kleine M3 bij grondig zuigen. Zonde van het water.
Ik heb hem ook. Bevalt prima hier. Accuduur is ruim voldoende, ook na 3 jaar gebruik. Pakt het vuil goed op.

Bij toppy opletten dat je een stang koopt van de juiste diameter. Was bij mij niet meegeleverd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
@Dennis1812 Thanks, ik heb in de loop der jaren bij veel verschillende shops besteld, maar de service die ik bij Bunx heb ervaren is echt ongekend. (*en nee, ik ben enkel klant, geen andere affiliate).

Ik ga hier achter aan!

  • chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:53
Heeft er iemand ervaring met:
Intex digitale zwembadtester


Ik heb nu die strips maar dat werkt naar mijn mening voor geen meter.

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

Kalipeen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Hoe bevalt die Telsa 50?
Ik moet eigenlijk ook iets beters, gebruik nu slang op de uitlaat + zuigmond. En dan de pomp op de waste stand met de kranen geknepen. Maar toch verlies ik een kleine M3 bij grondig zuigen. Zonde van het water.
Helemaal prima. Je moet geen haast willen hebben, want het werkt allemaal wat trager dan de Dyson waar je je huiskamer mee doet. Maar hij pakt bij mij vrijwel alles op, en hij is makkelijk te legen en uit te spoelen. Ik gebruik hem in combinatie met de steel die bij het goedkope Intex onderhoudssetje zit. De accuduur is ook prima, ik kan mijn zwembad 3x stofzuigen op 1 lading, dit komt neer op 20-30 minuutjes denk ik.

Enige puntje wat ik mee zou willen geven: let goed op dat alle delen goed aansluiten voordat je de hendel omzet waarmee reservoir aan de stofzuiger wordt gekoppeld. Ik was daar de eerste keer te lomp mee, waardoor bij mij al een stukje kunststof is afgebroken. Heeft verder geen invloed op de werking, maar het is toch zonde.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
@Fanta Thanks.
Ik zag deze "hack" nog even voorbij komen.

De vraag staat uit bij Bunx of ze eentje met steel kunnen leveren.

Overigens is die sok truck geen onzin.
Vorige jaar chloor vergeten, bad groen.
Een sok of 3 op de inlaat gezet en pomp 24 aan. Ongelofelijk hoeveel zooi er in die sokken zat. Te klein voor het zandfilter om op te pakken.
(Ik heb nu een veel beter systeem gekocht met glasparels)

  • -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:35
Kalipeen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:31:
@Fanta Thanks.
Ik zag deze "hack" nog even voorbij komen.

De vraag staat uit bij Bunx of ze eentje met steel kunnen leveren.

Overigens is die sok truck geen onzin.
Vorige jaar chloor vergeten, bad groen.
Een sok of 3 op de inlaat gezet en pomp 24 aan. Ongelofelijk hoeveel zooi er in die sokken zat. Te klein voor het zandfilter om op te pakken.
(Ik heb nu een veel beter systeem gekocht met glasparels)
Ik heb een pomp met filter ballen en sinds ik nieuwe ballen heb gekocht, heb ik er teveel, dus ik doe die altijd in de filter van m'n tesla stofzuiger (geen idee welk type ik heb) dat werkt ook prima :)
Geen idee of een sok beter werkt, dat heb ik nooit geprobeerd, wel in het begin een panty over het opvang zakje heen maar dat werkte niet.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen


  • PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

PoweRoy

funky!

Zucht, afgelopen weekend was mijn bad groen.
Ph eerst gecorrigeerd naar 7.6. De volgende dag geschocked en 2 dagen laten pompen. Toen was t water troebelig wit.

Toen snachts Vlokfix erin gedaan en snachts laten pompen (stond op de verpakking dat de pomp moest aanblijven).

Vanmorgen wilde ik gaan stofzuigen, alleen ik had geen extra slang over dus heb de gewone filter stand van de ZFP gebruikt. Daarna gebackwashed.

Resultaat: bad weer groen en PH weer te hoog.

[This space is for rent]


  • Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
En je alkaliniteit?

Eerst TA op orde, dan PH, dan Chloor.

Sometimes you need to plan for coincidence


  • PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

PoweRoy

funky!

Hmmbob schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:19:
En je alkaliniteit?

Eerst TA op orde, dan PH, dan Chloor.
Geen idee, heb alleen een testset met rode/gele vloeistof voor ph/chloor. Die papieren teststrips vind ik te onduidelijk (en die ik heb geeft alleen ph/chloor aan)

[This space is for rent]


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kalipeen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:31:
@Fanta Thanks.
Ik zag deze "hack" nog even voorbij komen.

De vraag staat uit bij Bunx of ze eentje met steel kunnen leveren.

Overigens is die sok truck geen onzin.
Vorige jaar chloor vergeten, bad groen.
Een sok of 3 op de inlaat gezet en pomp 24 aan. Ongelofelijk hoeveel zooi er in die sokken zat. Te klein voor het zandfilter om op te pakken.
(Ik heb nu een veel beter systeem gekocht met glasparels)
bij mijn stofzuiger (intex) zat steel inclusief, geen sock of ik had hem al weggegooid) maar daar stond het zelfs in de handleiding :o staat nog ergens in dit topic.

Anyway een extra fijn filter netje is zeker wel aan te raden ja

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit is meer informatief bedoeld,
Pool filters gaan van "groot: tot 5 micron ofzo, zand,glas,filterbollen en cartriges maakt allemaal niet echt uit wat je kiest, te fijn is sneller verstopt / defecte motors etc.

Voor die ultra kleine (in water opgelost) meuk houd je water troebel, dat doe je vaak met chloor, ph.
En ja maar je hebt producten die zorgen dat je grotere klonten krijgt, of dat werkt daar zijn de meningen over verdeeld.

als je een fijnere filter (tot 1 micron) zou willen gebruiken, dan zou ik zeker na een ZFP zetten, met een bypass die op overdruk werkt omdat je filter in no-time-at-all vol kan zitten.

beste zou zijn een aparte filter installatie met los aquarium pompje ofzo, zoiets als dit
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41ENYO8DkVL._SX342_SY445_QL70_ML2_.jpg
met op de uitgang nog een constructie met magneet voor je ijzer (mocht je wensen)

Waarbij je paar keer je zwembad gefiltered hebt met de bestaande pomp
dan, dit apart erin hangen. (hoe fijner de filter hoe sneller verstopt)

je hebt ook 1x gebruik waterfilters direct op je vulkraan
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_7TUBdNbqqgLyp0J3lap3ANZZbwbXCtJeAg&s
maar deze zijn voor 2 kuub water ofzo .. vooral bedoeld als je waterbron eigenlijk al vervuild is.

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:19:
En je alkaliniteit?

Eerst TA op orde, dan PH, dan Chloor.
Vergeet cy niet... Liefst voor de chloor...

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 19-06-2026 13:00 ]


  • Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
MikeyMan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:59:
[...]


Vergeet cy niet... Liefst voor de chloor...
Sorry, die heb ik niet (ivm ionisator), dus vergeet ik steeds :+
PoweRoy schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Geen idee, heb alleen een testset met rode/gele vloeistof voor ph/chloor. Die papieren teststrips vind ik te onduidelijk (en die ik heb geeft alleen ph/chloor aan)
Lees even in de startpost over TA / alkalinitieit en ook over CYA. Ik denk dat je met enkel deze twee waardes testen, je wat belangrijke zaken mist en daardoor je waterkwaliteit alle kanten op stuitert.

Sometimes you need to plan for coincidence


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PoweRoy schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:08:
Zucht, afgelopen weekend was mijn bad groen.
Ph eerst gecorrigeerd naar 7.6. De volgende dag geschocked en 2 dagen laten pompen. Toen was t water troebelig wit.

Toen snachts Vlokfix erin gedaan en snachts laten pompen (stond op de verpakking dat de pomp moest aanblijven).

Vanmorgen wilde ik gaan stofzuigen, alleen ik had geen extra slang over dus heb de gewone filter stand van de ZFP gebruikt. Daarna gebackwashed.

Resultaat: bad weer groen en PH weer te hoog.
er zijn een aantal zaken waarbij je niet direct stil staat
- zwembad afdekken (bij niet gebruik, want chloor verdamt rap)
- als liner glad is ===> bad schrobben/bezemen (zeker als hij groen is)
- pomp draaitijd (te kort = niet handig )
- voetenbadje gebruiken (eerste plek om alg te voorkomen)
+ buitenboord chloor dispenser (houd het net chloor niveau constant ... te laag maar net genoeg)

Dit soort zaken (je ritme vinden) kan enorm schelen in vervelden situaties zoals dit.

kijk eens naar Het grote zwembad topic - Deel 2

Sommige mensen zeggen ook "mik er baking soda in" (of silver soda), baking soda kan ook TA (buffer) verhogen .. zodat deze minder schommelt en schijnt een automagische max te hebben. De enige reden waarom ik dit opper is dat de supermarkt om de hoek zit en de kans dat je zwembad gerichte producten wellicht lastiger te verkrijgen zijn.

edit
ps1 overgens is groen water niet schadelijk/gevaarlijk en men kan er gebruik van maken .. het oogt wat minder prettig, zorg alleen wel dat je de liner goed schrobt (alles word glad)

ps2 je doet er wellicht goed aan om je installatie even na te lopen op blad/tak/meuk die in slang/filter ofzo verstopt zit .. als je in/uitlaat geen kraan hebben, en je hebt de zwarte doppen nog die bij je bad zat .. kan je daarmee voorkomen dat je bad leegloopt terwijl je alles controleert.

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 19-06-2026 13:36 ]

Tja vanalles


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vso zou toch een beetje oppassen met groen water. Zeker met kleine kinderen. Bacteriën groeien ineens een stuk makkelijker.

  • Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
@-Jaap-io Goed idee, helaas heb ik alle ballen verkocht na een volledig mislukt experiment 2 jaar geleden. Voor mij nooit meer ballen. Hier is al een hele discussie over geweest toen, als ballen voor jou werken. Prima!

Wellicht dat ik nog een paar ballen heb bewaard.

  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 14:39
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van het zwembad(3x2 m) met 2 solarpanelen op het dak van de veranda en gunstige plek van het zwembad(bijna hele dag zon) was het op het einde van de dag net 30 graden. Heerlijk tot laat in het zwembad met een fijne temperatuur. Even kijken waar we vanavond op uit komen.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:45:
@vso zou toch een beetje oppassen met groen water. Zeker met kleine kinderen. Bacteriën groeien ineens een stuk makkelijker.
valt wel mee, buitenwater waarin gezwommen word bevat vaak meer .. en krijg je ook geen uitslag etc. in alle gevallen is consumptie niet gewenst natuurlijk, maar vaak ook niet schadelijk (tenzij blauw-alg ofzo)

ik denk dat chloorshock eigenlijk "erger" is, zeker in schommelde waardes, huid irritatie zit je niet op te wachten. een reden waarom zws of externe chloor dispenser zo prettig zijn die houden het relatief stabiel dan hoef je veel minder bij te sturen ..

ps we moeten niet vergeten dat extreem heet + harde afkoeling (regen) van vanacht .. ook niet bevordelijk is voor je water waardes. + dat regen bij een open bad .. je chloor nogal snel laat verdampen

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 19-06-2026 14:21 ]

Tja vanalles


  • Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

Wom

Je begint met een klein opblaasbaar badje. Dit wordt te klein waardoor je een groter opzetzwembad koopt. Dus stuk tuin opgeven en netjes uitvlakken. Maar dan wel tegels eronder om de liner te beschermen. Blijkt de meegeleverde filterpomp toch wat te zwak, dus een zandfilterpomp erop. Die werkt beter met een skimmer, dus die komt er ook bij. Door het grotere volume regelmatig je waterkwaliteit testen en bijsturen ipv opnieuw opvullen. Maar helaas wat bomen rondom het zwembad, dus na eerst proberen met een goedkope venturi stofzuiger, toch maar een stofzuigerrobot aangeschaft. Vervolgens zou het fijn zijn als de watertemperatuur wat warmer zou zijn. En dus zit ik mij nu te oriënteren rond verwarming en wat daar de beste manier is.

Dit houdt niet op volgens mij, he? :+

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wom schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:32:
Dit houdt niet op volgens mij, he? :+
het is een leuk tijdverdrijf ja :)

zou dit topic wel even door spitten naar posts met WP + energie verbruik, dan weet je wat je te wachten staat.

Tja vanalles


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
PoweRoy schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:08:
Zucht, afgelopen weekend was mijn bad groen.
Ph eerst gecorrigeerd naar 7.6. De volgende dag geschocked en 2 dagen laten pompen. Toen was t water troebelig wit.

Toen snachts Vlokfix erin gedaan en snachts laten pompen (stond op de verpakking dat de pomp moest aanblijven).

Vanmorgen wilde ik gaan stofzuigen, alleen ik had geen extra slang over dus heb de gewone filter stand van de ZFP gebruikt. Daarna gebackwashed.

Resultaat: bad weer groen en PH weer te hoog.
Ik vind pH van 7.6 vrij hoog. 7.4 zou ik voor gaan.

  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24
Ik zag wat posts rond PV en warmtepompen voorbij komen alsook wat problemen met groen water.

Ik moet naar alkaliniteit nooit kijken, ik ga altijd enorm af op Ph en gooi dan af en toe een paar chloortabletjes in een drijvende dispenser en eentje schroef ik mee ik achter het roostertje van aanzuigmond van mijn Intex bad.
Chloor ligt altijd tikje te laag maar water is kraakhelder.

Verder heb ik met evcc en twee tapo stopcontactjes een schakeling gebouwd die als er voldoende PV is de pomp laat draaien. De Weau warmtepomp begint dan vanzelf bij flow te draaien en via thermostaat te warmen. Geen problemen met lawaai. Belgische tuin en hij staat achter wat beplanting. Echt supertevreden.

Wel heb ik door een wat enthousiast geschminkt kind wat glitters op mijn bodem liggen.

Ik heb geen nood aan een volledige stofzuiger maar ik zoek een simpele manier om eenvoudig over de aanzuigmond een “kom” of draaikoppeling te zetten zodat ik met een slang wat prut en die glitters kan opzuigen.

Iemand een leuk ideetje daarvoor?

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tuinslang en dan andere zijde zuigen tot er iets uit komt werkt nog altijd.
Hevel techniek.

Rustig bewegen over de glitters. Voor een eenmalige actie werkt dat prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 11:33
la_fusion schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:54:
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van het zwembad(3x2 m) met 2 solarpanelen op het dak van de veranda en gunstige plek van het zwembad(bijna hele dag zon) was het op het einde van de dag net 30 graden. Heerlijk tot laat in het zwembad met een fijne temperatuur. Even kijken waar we vanavond op uit komen.
Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.

  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:45
Trichoglossus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.
Hier vanochtend om 7u van 25 graden naar 30 graden om 16u enkel door zon. Moet zeggen dat het de hele dag goed vertoeven was. Vrouw des huizes vond het zelfs nog koud toen de zon uit de tuin was. 😅

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkorpionNL schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Hier vanochtend om 7u van 25 graden naar 30 graden om 16u enkel door zon. Moet zeggen dat het de hele dag goed vertoeven was. Vrouw des huizes vond het zelfs nog koud toen de zon uit de tuin was. 😅
Zit net te kijken... Van 27 naar 31... Zonder verwarming. Morgen de koeling aan :+

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Trichoglossus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.
valt mee, ik haal 33/35 graden als ik niet oplet :)

maar als je nachten zoals dit hebt met onweer/regen dan is het rap terug naar lagere temperaturen..

Tja vanalles


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Trichoglossus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.
Onder de 28 graden krijg ik mijn vriendin en dochter niet in het water :)

  • Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 11:33
Arjantje72 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Onder de 28 graden krijg ik mijn vriendin en dochter niet in het water :)
Oei, dan komen jullie ook nooit in de Noordzee, of in recreatieplassen dus. Daar is het water altijd ergens begin 20 graden. Heerlijke afkoeling.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trichoglossus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:29:
[...]

Oei, dan komen jullie ook nooit in de Noordzee, of in recreatieplassen dus. Daar is het water altijd ergens begin 20 graden. Heerlijke afkoeling.
Waarom zou je jezelf dat aandoen als je een zwembad in de tuin hebt? :+

  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:29:
[...]

Oei, dan komen jullie ook nooit in de Noordzee, of in recreatieplassen dus. Daar is het water altijd ergens begin 20 graden. Heerlijke afkoeling.
Hier was het water zelfs 32 graden :D maar in een klein bad (2x3) kun je ook niet echt zwemmen, voor een beetje dobberen vind ik (en vooral mijn dochter) het een prima temperatuur.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 11:33
MikeyMan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:23:
[...]


Waarom zou je jezelf dat aandoen als je een zwembad in de tuin hebt? :+
Nou..omdat ik het recreatieplasje wel eens over zwem. Baantjes van zo'n 200m. Zwembad is maar een mager alternatief hoor, als je al die voormalige zandafgravingen hier bij elk dorp hebt liggen.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trichoglossus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Nou..omdat ik het recreatieplasje wel eens over zwem. Baantjes van zo'n 200m. Zwembad is maar een mager alternatief hoor, als je al die voormalige zandafgravingen hier bij elk dorp hebt liggen.
Reizen, viezigheid, vervelende lui, zand. Geef mijn portie maar aan fikkie hoor.

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

Wom schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:32:
Je begint met een klein opblaasbaar badje. Dit wordt te klein waardoor je een groter opzetzwembad koopt. Dus stuk tuin opgeven en netjes uitvlakken. Maar dan wel tegels eronder om de liner te beschermen. Blijkt de meegeleverde filterpomp toch wat te zwak, dus een zandfilterpomp erop. Die werkt beter met een skimmer, dus die komt er ook bij. Door het grotere volume regelmatig je waterkwaliteit testen en bijsturen ipv opnieuw opvullen. Maar helaas wat bomen rondom het zwembad, dus na eerst proberen met een goedkope venturi stofzuiger, toch maar een stofzuigerrobot aangeschaft. Vervolgens zou het fijn zijn als de watertemperatuur wat warmer zou zijn. En dus zit ik mij nu te oriënteren rond verwarming en wat daar de beste manier is.

Dit houdt niet op volgens mij, he? :+
Hey Tom (Niels hier, Sigforum, F1racing etc), herkenbaar. Zo is het bij ons ook ongeveer gegaan. Het opblaasbadje was meer een geintje, dus ik kreeg een opzetzwembad voor mijn verjaardag. Omdat ik dan wel gelijk een grote wilde, hebben we voor een Intex Prism 457x122 gekozen. Maar die paste eigenlijk nergens, dus hebben we de hovenier een stuk van 5x5 laten betegelen met stoeptegels die we nog hadden liggen. Isolatieplaten er op, en zwembad opzetten. Dat standaard filter is helemaal ruk, dus gelijk maar een zandfilterpomp er op. En dan ook gelijk maar een zoutelectrolyse apparaat. En een schuurtje, om alles waterdicht neer te zetten. En een stofzuiger. En een afdekzeil. Dit voorjaar heb ik er een 12kw warmtepomp op gezet. Afijn, het geintje van 400 euro heeft inmiddels een paar duizend gekost.. (8>

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

Wom

@Fanta , we gaan online al even terug. Van F1, naar zwembaden, we zijn van alle markten thuis 😉

Maar herkenbaar. Ik neig ook naar warmtepomp teruglezen in dit topic. Maar dan komt het punt hoe alles netjes weg te werken en te plaatsen. Ik heb nog wat uitzoekwerk.

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

Wom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:40:
@Fanta , we gaan online al even terug. Van F1, naar zwembaden, we zijn van alle markten thuis 😉

Maar herkenbaar. Ik neig ook naar warmtepomp teruglezen in dit topic. Maar dan komt het punt hoe alles netjes weg te werken en te plaatsen. Ik heb nog wat uitzoekwerk.
Als je een praalwagen kan bouwen, moet dat ook wel lukken.. :D

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:46
gunnie_nl schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:16:
[...]


Het werd weer eens tijd voor een update, het word al stiller hier in de topic, maar we gaan gestaagd door.
Na dat de 40mm PU plaat er tegen aan gelijmd was, werd het tijd voor de afsluitende laag 3x 600gr/m2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aansluitend een epoxy coatingtje...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de tussentijd, (paar maanden terug al) 4m3 beton laten storen, lang leven de betonpomp, het "gat" is 4 x 5 meter (de plaat is 20 cm dik), dan kunnen we nog wat schuiven, het bad is 3 x 4 m. [Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ook al aangevangen met de pomp en filter setup, ik had al een filter en een pomp, maar op aanraden van de buurman, een beetje upscalen, bestaande set van iemand overgenomen deze stond aan een 80m3 zwembad.
Maar ik wil het wel compact houden in de schuur, die is toch altijd te klein.

[Afbeelding]

Toen de epoxycoating er op zat was het tijd om het zwembad op te tillen en de mal eruit te halen, (lees slopen)
omdat het een eenmalige plug was, niet superveel aandacht besteed aan het in de lossings-was te zetten, is een vervelend werkje maar iets meer aandacht had nu beter uitgekomen, een 3 / 4 % bleef plakken.
maar geen defects of andere rariteiten met de gellcoat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen alles er uit was, werd het tijd om het bad om te draaien, nu zijn wel gewend aan vreemde vormen. maar je praat toch over een object van bijna 17m3, dus even langzaam aan gedaan, om te kijken hoe alles zich hield. Maar rock solid, gelijk nog even gewogen 841 KG schoon aan de haak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog even een indicatie van de hars en lijmen gebruikt zover. dit is allemaal leeg.

[Afbeelding]

Nu die rechtop stond kon ik de al aanwezig hardware gaan installeren, als eerste de bodem aanzuig die ik niet echt in de bodem wilde, maar ik hoop dat die hier ook zijn werk goed doet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

9.50mm massief polyester, waar de doorvoeren komen, dus is dus een 6.5 mm innershell, en 3mm buitenlaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

de 6 inspuiters.

[Afbeelding]

De 4 doorvoeren waar de led verlichting in komt.

[Afbeelding]

en gelijk een beetje buizen er in gelijmd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen werd het tijd om aan de bak te beginnen voor de infinity skimmer, nu hadden ze op kantoor nieuwe harder besteld, kan, soms is ons vaste merk in backorder, MEKP is MEKP, maar al tijdens het maken van de mal, was er iets odd, ik kon niet men vinger er opleggen, lossingwas, gellcoat op de mal, 6 lagen glasmat, maar op plaatsen waar er iets meer warmte ontwikkelde, kreeg ik last van gasvorming tussen de lagen glasmat, dat is iets wat je niet wilt, nog een extra laag carbon er in gelegt met vinilyester hars, deze plakte iets ivm lage temperatuur in de werkplaats, kacheltje er bij, jah toen was het wel duidelijk dat er iets niet klopt, 1 en al blazen, TDS er bij gezocht, deze harder was voor alle soorten polyester en "sommige" vinilyester harsen, gezien de zwembad hars een mengsel is van polyester en vinilyester bleek mijn hars niet bij de "sommige" te horen..
dus 6 weekenden werk in de perscontainer.
ik was er wel een beetje klaar mee, dus kennis gebeld of die een bak wilde maken van 3mm 316 rvs, toen ik vroeg wat het ging kosten zei die "je krijgt hem voor je Sinterklaas"..

[Afbeelding]

gaten er in voor de aanzuiging, overloop als het bad te vol zou regenen, en 2 doorvoeren voor een transparante pvc buis over de ledstrip.

[Afbeelding]

2-k lijmpje voor rvs aan composite er op en plakken maar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dat zie er dan zo uit aan de binnen kant.
[Afbeelding]

de bekend 40mm PU plaat er tegen.[Afbeelding]

probeer ik tussen de feestdagen en de eerste week van januari het laatste laminaat over de bak heen te krijgen, dan kunnen we gaan plannen voor het transport en hijsen...
En het werd weer eens tijd voor een update.

Zwembad is onder tussen 6 weken thuis, en een weekje of 3 up and running. (God zijdank)

Op het werk eerste maar eens getest of alles waterdicht was, om er voor 1 uur even 16.7 M3 water in te gooien en dan weer de put in , vond ik een beetje zonde, dus dompelpomp in de haven en slang in het zwembad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyUOBS_86ONvSU5qxs2YschDE2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXMAcLoOC2gLhOU7APRw3eYc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWQt869pyjFwU7VfCxTuBHOg16M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTPDUdInBGo1MnFQ8NMAtkE4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-Ii22Do5waqoiOnXd7yiHA4N2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3ST5s7QUBmOYXDkOpRoq8nV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0irSsXWzJ_KoM5FPUI-B4-k4kQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Afs7NNp8wNwZL8vUD21fHsvU.jpg?f=fotoalbum_tile
En ja, 2 lekkages op pvc verbindingen, na beter hier als thuis.

Dan maar eens wat kennissen gaan bellen uit de transportwereld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fd3BLxFftQ5p7jN54anfI-54Uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itt6P3j7ooL9VLYAlXC7dO9T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-G8kJaXjoAGoCUb-QsRc9ac9pQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa2MpqMgBz9zHlFqHUUevtyD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FJK96Hf9WVe00MaXhet7UF8KTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpVh4hI2cyICsb5XLUS2kwWc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91cWUjupv1XSbvHwHufDZvfClf4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awbrrWxLUVfybqRJZwddv478.jpg?f=fotoalbum_tile
Dat was een machtig kraantje 1T op 30 meter, maar dan zou die midden in de tuin staan en niet veel mogelijkheden om hem weer op te pakken, dus naast de achterdeur gezet en de volgende kennis gebeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ep8ioJ6AB_y6PskZDYvUJa3x_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLEl0IFdK7u3MpQgdxCJRPpd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nliqJwrlA0JPwrHw13BV-K9C_OM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SidbJ1vu0qyecgGbpTRpnKwj.jpg?f=fotoalbum_tile
Spider crane van de keer, 70CM breed, kan als het moet door je voordeur, gelukkig kunnen we achter om.

Uitgezet 4.5m x 4.5 m, 1T op 6 meter, dat was net voldoende.. met de 2 stalen jukken er in tegen het knijpen en de hijsbanden zaten op 1061 kg schoon aan de haak.

Technische installatie was al een eind voorbereid nog steeds niet helemaal klaar maar hij draait, voor de WP had ik een ideetje dus die moest elkaar,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liHflYNBzeyBSRkWDw6KYUKK4DM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuCpzyk84kYYbbCfiXFFws7o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2BZlX3G4i8cFcnQxyqUby-jQ2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZIFADhQQZLalKj6qkruu8dg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAr8EXUf1hxkJM09qIL3AoiOLvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlVr30VvsdoVeqR8JouFPel9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1cWOvGelNaDdAYOfaa98SSbcvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYCs3Lg8Nh5FHPbAIepmtRNk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OK5ezbQdLsVlTvquWxndDoPqLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXngiUgKskBFraQa4hWU8EVP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vUZiTCowvJwQ56WbrI_iJ9adxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xpiWBiOmM98k8lMu6I8b5lD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F47wuZB8c_rcGDbcta9DHYO_5BI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJYIO7DDKu9lrdlPiuo4tVNc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iBJKYlHKXvGDQ7tQ-aWd5J9L9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APiv6IqhO7Uavr5t1Qh8GnOd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__1-zURaqpCqae6C0Ydhvr8nQDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5jUG3MU3e0v9FoJsygUoxig.jpg?f=fotoalbum_tile
Je hoeft niet meer naar de sportschool als je de WP een keertje of 6 gepast hebt op 1.60 van de grond, is trouwens een W'eau 7.6kw, ik moet zeggen doet goed zijn best en stiller als de waterpomp, maar die moet nog op de frequentieregelaar.

De buurman zijn Emaux Super Power Pump VSP was de controler van overleden midden deze week, daar hebben we nu ook een frequentieregelaar op gezet, en die draait ook weer, dat was € 65,- ipv € 800,- voor een compleet nieuwe.

dus met zwembad op zijn plaats, tijd voor water er in en systemen gaan testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka8Ugk4fcEfgjfXwpcqrZzXwrls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf5FTV77FhAeQqhpXDjb2Qnk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vANWwEq0y_wld8tj8q6hGDLInQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgwzxaeE1QN6rzW54reBL9l4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmLC9iNKMSsdmeZDru0cAT812rY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dclLYQpiFQnANVR5Q2CcXOq1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPUuhiWc6S5y3fID4qmLC_7TZQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaJhX7vZAEZ8febRXXDxtZxD.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu de boel nog afwerken, helemaal super met 30 graden.. maar het begint ergens op te lijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nBqqUE9FdmJFvBylByrUnWYoe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXiqoqnNQQKgjX3InPc3hRwc.jpg?f=fotoalbum_large

[ edit] ik vraag dit voor een vriend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFZLEJ5tbN8ZOCUFY1Y5eXsF2U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnOCO4bvYeS246bKfp6JUPPt.jpg?f=fotoalbum_large

Niemand toevallig 1 meter Vlonderplank Eindplank Composiet PuraShield Dark Grey 2,3 x 13,8 x 300cm Voor Clips over?

Blijkt als je 10 x 0.90 cm nodig hebt, je aan 3 x 3.00 meter niet genoeg hebt / uitkomt 8)7

  • Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
Wom schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:40:
@Fanta , we gaan online al even terug. Van F1, naar zwembaden, we zijn van alle markten thuis 😉

Maar herkenbaar. Ik neig ook naar warmtepomp teruglezen in dit topic. Maar dan komt het punt hoe alles netjes weg te werken en te plaatsen. Ik heb nog wat uitzoekwerk.
WP is inderdaad je beste optie. En neem dan een inverter model, die regelen vermogen terug zodra het bad op temperatuur is en zijn dan een stuk stiller en efficiënter dan een aan/uit variant.

  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Trichoglossus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:29:
[...]

Oei, dan komen jullie ook nooit in de Noordzee, of in recreatieplassen dus. Daar is het water altijd ergens begin 20 graden. Heerlijke afkoeling.
Ik wel, mijn gezin echt niet.

  • EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:51

EiT

@gunnie_nl waarom laat je dat hele ding niet in de grond zakken. Beetje zonde voor al die moeite.

Wij hebben nu ook een zwembad (Intex XTR), altijd tegen kunnen houden. Helaas moest ik er nu aan geloven.

Scheelt natuurlijk dat de kinderen bezig zijn ipv hele dag willen gamen.

Maar zoals ik al verwachtte, aanschaf van een zwembad is niet het probleem. Gezeik wat er na komt. Ben nu al meer kwijt aan accessoires en reiniging producten dan aan het zwembad zelf. Dure hobby…

Twijfel ook om het ding gewoon op marktplaats te zetten einde van de zomer. Scheelt weer het te moeten opbergen. Zou zo’n zwembad nog de helft opleveren aan einde van het seizoen?

Druk en zetfouten voorbehouden.


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, liner levert niks op, zeker einde seizoen niet.

Uiteindelijk kost een ZFP en WP etc meer dan je liner. En daarmee geld wel beter 1x goed kopen dan elk jaar opnieuw.
De accesoires gaan rustig tien jaar mee of meer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
Dennis1812 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:26:
Nee, liner levert niks op, zeker einde seizoen niet.

Uiteindelijk kost een ZFP en WP etc meer dan je liner. En daarmee geld wel beter 1x goed kopen dan elk jaar opnieuw.
De accesoires gaan rustig tien jaar mee of meer.
Hier nu ook een Wea mini van 3kW (Inverter model), Intex QS200 ZWS en Bestway zandfilterpomp icm een 1.7x2.7m bad van maar 2m3. Gedaan met het idee om een volgend seizoen naar een 4-8m3 bad te gaan als het bevalt. Rest van de spullen zou goed genoeg moeten zijn tot een kleine 10m3.

  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
SnoozeOperator schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Oe! puntje 2 volg ik met interesse haha. Heb je al een oplossing voor ogen? ik zie op alie wel setjes voorbij (zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008870387890.html?) komen voor de waterkwaliteit maar vraag me af hoe accuraat deze zijn. Heb je tips voor iets met continumeting? heb zelf vooral interesse in de usual suspects, ph, cl, zout en mss ook wel alka oid.
Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:06:
[...]


De vraag alleen is of dit type Tuya sensor al wel in home Assistant zit. Ik heb een tv beugel, ook Tuya, en daar kan je dus niets mee…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGbmRHRqHBaazpBWKtjKR7AYB38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hmmq59w8OPaN3Yz5X4qZGt1P.png?f=fotoalbum_large

We maken vorderingen. is nu zichtbaar in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpC3nTf2BllVC-4LUe3Clt3-frg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IrbJOg0kjH6ENDPWjhfxNQsj.png?f=fotoalbum_large
Tuya Local. er zijn er 2. dus zoek naar het blauwe logotje...
was erg gemakkelijk zolang je de uitleg maar volgd.
Momenteel heb ik sensoren gewoon in een skimmer gestoken, maar de volgende stappen zijn.
1. wifi verbeteren in het zwembadhuis
2. aansluiten in het zwembadhuis.
3. layout verbeteren in HA

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 20-06-2026 19:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:46
@EiT

Ik denk minder moeite, zit ik niet met grond water te hannesen. Zou op zich geen probleem zijn, ding weegt 1000kg zonder water, en je kunt hem op het asfalt zetten en 17M3 er in kiepen blijft het water er gewoon in. (En we hebben al 3 van die  intex dingen versleten, hier zitten we vaak in het bad, en anders wel in de zee als op vakantie.)

Maar wat ik niet heb is dat al het zand en troep van het gras dat zo je zwembad in waait. Er zijn er hier meer met (maaiveld) zwembaden in de buurt, en ik heb een kennis met zo'n overflow zwembad met skimmers rond om. ziet er fantastisch uit, maar elke scheet waait er in.

Ik kan altijd nog bij me leidingen, en ja ik had een lekkage aan de skimmerbak, jammer als je daar 10 maanden later achter komt en heel je terras er uit kan trekken, of je grasveld.

Maar het idee is wat uitgebreider, in het zwembad zit een verhoging aan die lange kant zo dat als je daar staat, je elleboogje op de rand kan staan, en aan de andere kant op het droge, kunnen comfortabel krukken staan, zo dat je als “bij” het zwembad zit niet contant naar beneden of omhoog zit te praten.

Er is nog een ideetje van een hard glazen blad met een polycarbonaat onderlaag en wat verlichting er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQDXSz9udPb049i9QElCnZ8gPwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfNtynhBcqW2h1sMYrMGMFFW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is glas altijd een dingetje in de buurt van een zwembad, maar dit “tafelblad” word gemaakt door een bevriend bedrijf die dus echt kogelvrij glas maken.

Dus niet uit gemak of weg gegooide moeite, maar een doordacht idee naar eigen wensen.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:50
Argh, lang leve de wegwerpmaatschappij :( Bij de verhuizing een bovenbuis van mijn Bestway Steel Pro Max kwijtgeraakt (of blijven liggen). Even een reserveonderdeel bestellen ... nee dus. Kost even 25% van een compleet zwembad set 8)7 En nergens leverbaar |:(

Door plaatsgebrek geen zwembad meer, maar een abonnement bij het lokale buitenzwembad(je) op loopafstand. De kinderen komen er iedere keer wel vriendjes en vriendinnetjes tegen om mee te spelen. En ik ben niet meer in de weer met een zwembad. Enige nadelen zijn dat er (nog) wel iemand mee moet en ze niet even voor 20 minuten in het zwembad kunnen duiken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 14:39
Trichoglossus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Dat is toch vies warm? Mijn bad zit nu op 25 graden, alleen door opwarming van de zon. En dat begin ik al niet meer zo verfrissend te vinden.
Niet perse om heel erg af te koelen wel om lekker in te spelen of rustig te chillen. Echt zwemmen lukt niet in een bad van 3*2m.

Vind het vooral relax om gewoon snel thuis lekker even onder de water te gaan en ook tot laat erin te kunnen blijven.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in orde :D en anders regelen we dat ook wel.

Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?

Mijn boefje is liev!


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
JB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:09:
Inmiddels al het 3e jaar dat ik er niet (meer) aan trek om het zwembad op te zetten. Vandaag heeft mijn broertje alles opgehaald en gaat hij er mee aan de slag, zodat zijn jonge(re) kids lekker kunnen zwemmen komende week. Hopelijk is alles nog een beetje in orde :D en anders regelen we dat ook wel.

Nu vraagt de vrouw des huizes hier toch elk jaar om dat zwembad op te zetten, omdat ze het lekker vind om even te "badderen" met dit soort temperaturen. Is dan zo'n Intex/Bestway/Lay-Z spa niks? Makkelijk opzetten en opruimen ipv slangen, warmtepomp, bypass enz enz. Of is 500-600 euro dan geldverspilling mbt degelijkheid van zo'n ding?
Intex gaat makkelijk jaren mee.
Alleen blijft het niet bij de aanschafprijs, je komt in een rabbit-hole terecht.. 8)

  • Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-06 18:28
Hallo allemaal,

Dit weekend het zwembad weer opgezet. Alles vorig jaar goed schoongemaakt en ingepakt, dus met twee uurtjes stond de Intex 549x274 weer. Nou maakt de de ZFP vorig jaar al wat meer geluid dan anders, toen ik hem gisteren opstartte klonk hij als een koffiemolen die grind probeert te malen. Dat kan ik de buren echt niet aandoen. Als echte tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakte en het hele ding uit elkaar gehaald. Dat viel nog niet mee, maar zo op het oog niets mis. Nu kan ik hem nog verder slopen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zoek dus naar een andere zwembadpomp. Heb nu een SX2100 (6m3) maar zie hier ook andere pompen voorbij komen. Ik zoek een pomp die in ieder geval stiller is dan de huidige, maar ben niet op zoek naar een pomp waar ik de snelheid kan regelen. Zou wel lekker zijn als ik zonder al te veel moeite gewoon mijn Intex slangen kan aansluiten.

Ga ik weer voor de Intex of raden jullie mij iets anders aan?

Alle raad is welkom.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:33:
[...]

Intex gaat makkelijk jaren mee.
Alleen blijft het niet bij de aanschafprijs, je komt in een rabbit-hole terecht.. 8)
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?

Mijn boefje is liev!


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
Zoek in dit topic op poster @Jazsie ;) (ps hij heeft/had bad + spa als ik het goed onthouden heb)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 22-06-2026 09:21 ]

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ron273 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:15:
Hallo allemaal,

Dit weekend het zwembad weer opgezet. Alles vorig jaar goed schoongemaakt en ingepakt, dus met twee uurtjes stond de Intex 549x274 weer. Nou maakt de de ZFP vorig jaar al wat meer geluid dan anders, toen ik hem gisteren opstartte klonk hij als een koffiemolen die grind probeert te malen. Dat kan ik de buren echt niet aandoen. Als echte tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakte en het hele ding uit elkaar gehaald. Dat viel nog niet mee, maar zo op het oog niets mis. Nu kan ik hem nog verder slopen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zoek dus naar een andere zwembadpomp. Heb nu een SX2100 (6m3) maar zie hier ook andere pompen voorbij komen. Ik zoek een pomp die in ieder geval stiller is dan de huidige, maar ben niet op zoek naar een pomp waar ik de snelheid kan regelen. Zou wel lekker zijn als ik zonder al te veel moeite gewoon mijn Intex slangen kan aansluiten.

Ga ik weer voor de Intex of raden jullie mij iets anders aan?

Alle raad is welkom.
ik gok zo maar dat het een lager issue is van je huidige.

voor een nieuwe wellicht dat je beter de volgende punten mee te nemen:
* voorfilter
* 6m3 (hmax intressant?)
* timer(s) of ga je voor een slimme stekker ?
* 32 en/of 38mm aansluiting
* nieuwe filter ton (j/n)
* wil je eventueel regelen van snelheid/flow ?

Heb je een short list zou ik deze even in het topic als zoek opdracht pakken kijken wat anderen ervaren.

Tja vanalles


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
la_fusion schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:22:
[...]
Echt zwemmen lukt niet in een bad van 3*2m.
met zwemelastiek schijnt het wel te kunnen ;)

Tja vanalles


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

HyperBart schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:09:
Ik zag wat posts rond PV en warmtepompen voorbij komen alsook wat problemen met groen water.

Ik moet naar alkaliniteit nooit kijken, ik ga altijd enorm af op Ph en gooi dan af en toe een paar chloortabletjes in een drijvende dispenser en eentje schroef ik mee ik achter het roostertje van aanzuigmond van mijn Intex bad.
Chloor ligt altijd tikje te laag maar water is kraakhelder.
Ik ben al lang geleden gestopt met het kijken naar de TA waarde. Die is vrijwel altijd 200 bij mij, terwijl de pH netjes 7.25 is bijv.

Mijn volgorde voor helder water:
1. altijd pH eerst... altijd
2. CYA op pijl houden (wordt verkocht als chloorstabilisator)
3. chloor (niet meer dan nodig, in mijn geval via zout elektrolyse 4-5 uurtjes per dag)
4. filteren filteren filteren. 24/7 op lage toeren. En regelmatig filter backwashen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:51
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Zeil eraf laten kan ja, als dat niet helpt kan je kiezen tussen koelen met de WP of een deel van het water vervangen. Dat laatste is natuurlijk ook zonde van het water en chloor.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Yes hier ook al een paar dagen dag en nacht het zeil eraf. Wel heb ik de chloor productie wat opgeschroeft en draait het zoutwatersysteem wat langer omdat zonder zeil het chloor makkelijk vervliegt. Met deze temperaturen wil ik het bad echt rond de 28 graden houden, gisteren was het al 29 graden en dan koel je al minder af. Ook heel kort even getest of het koelen werkte, en dat deed de warmtepomp, dus dat kan nog wel eens van pas komen deze week...

edit: vannacht zonder zeil afgekoeld van 28,5 tot 25,5 graden :o :*)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Plenkske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:36:
[...]


Zeil eraf laten kan ja, als dat niet helpt kan je kiezen tussen koelen met de WP of een deel van het water vervangen. Dat laatste is natuurlijk ook zonde van het water en chloor.
Yep... tijdens een hittegolf staat hier de WP regelmatig aan... om te koelen, anders is het niet lekker. Je koelt niet af in water van 32 graden als het 3 dagen rond de 35 is.

Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder :/
(Poolex Q7)

Einde dag gister 30 graden. Onafgedekt 'afgekoeld' tot 28.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niJVM4LTFwn5gFlotFWiK6w6qlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7I34UAML9aL73EFhOrlUIiG6.png?f=user_large

En er zijn zeer warme dagen op komst

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
1. Zeil eraf laten zodat het kan afkoelen. De nachten zijn opzich nog redelijk koel, het zou nog kunnen.
2. Actief koelen met warmtepomp.

Indien je zonnepanelen hebt en overschot zou ik gewoon actief koelen.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:51
paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Yep... tijdens een hittegolf staat hier de WP regelmatig aan... om te koelen, anders is het niet lekker. Je koelt niet af in water van 32 graden als het 3 dagen rond de 35 is.

Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder :/
(Poolex Q7)
Werkt dat goed ? En valt dat mee qua verbruik ?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Plenkske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Werkt dat goed ? En valt dat mee qua verbruik ?
Hij heeft 2 keer even gekoeld eergisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GDqgF0LhJlO8YkYv5itN_uZTCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZdziGXq3Wl6xj8Gp8O2DgGo3.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen zit op die momenten meestal rond de 550W op "Eco cool".
Ik verwacht dat ie vanaf overmorgen wel vaker zal moeten koelen 3 dagen lang.

Ik initieer dat nog even handmatig, want 28 vind ik niet nodig; ik wil het graag rond de 29.
Misschien een keer een automation voor maken.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 09:47 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
35 graden word de liner flexibel(er) dan gewenst.

meest effectieve is wellicht een parasol te plaatsen (ook handig voor de badgasten tegen zon overload),

* cover erop/eraf helpt 1 a 2 graden zeg maar, maar het schaad niet om hem er af te laten
* Als je toegang hebt tot 3d printer(s) kan je een fontijntje printen, (www.printables.com 3d models--> "pool")
* je kan je tuinslang met een "mist" stand over je bad laten sproeien (direct uit de kraan)
* USB waterpompjes(drink fontein katten) / vijver floaters kunnen mooie/handige sproeiers zijn

Tja vanalles


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Filters neem ik aan? Welke andere zaken behalve waterbehandeling moet ik nog aan denken t.o.v. de traditionele rabbithole met ZFP, WP en heel wat kuub extra?
De warmte elementen in die dingen zijn vaak minder zuinig dan gehoopt waardoor je met wat tweaken toch mogelijk een warmtepomp wil aansluiten.
Inderdaad waterbehandeling en filters. Een stofzuiger om de jacuzzi te zuigen qua zand etc.

Speciale behandeling om ook de jets schoon te houden.
Verder kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een zeil erover of kap wil je sowieso. En mogelijk verdere isolatie eromheen ook ter bescherming. Het is toch vaak een opblaasbaar iets waar je geen gaten in wilt.

En met een paar jaar staat er een vaste jacuzzi?
Afkoelen of wat zwemmen gaat ook niet in zoiets, het is meer om te relaxen. Juist in najaar of voorjaar ook heerlijk om te gebruiken.

Met een zwemelastiek is zwemmen in 4x2 nog wel te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Zoek in dit topic op poster @Jazsie ;) (ps hij heeft/had bad + spa als ik het goed onthouden heb)
Ja dat weet ik nog wel dat @Jazsie zo'n mooi ding met ombouw heeft, maar dat is voor als je serieus zo'n ding aanschaft, nu is het de vrouw pleasen die wat verkoeling zoekt.
Dennis1812 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:51:
[...]

De warmte elementen in die dingen zijn vaak minder zuinig dan gehoopt waardoor je met wat tweaken toch mogelijk een warmtepomp wil aansluiten.
Inderdaad waterbehandeling en filters. Een stofzuiger om de jacuzzi te zuigen qua zand etc.

Speciale behandeling om ook de jets schoon te houden.
Verder kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een zeil erover of kap wil je sowieso. En mogelijk verdere isolatie eromheen ook ter bescherming. Het is toch vaak een opblaasbaar iets waar je geen gaten in wilt.

En met een paar jaar staat er een vaste jacuzzi?
Afkoelen of wat zwemmen gaat ook niet in zoiets, het is meer om te relaxen. Juist in najaar of voorjaar ook heerlijk om te gebruiken.

Met een zwemelastiek is zwemmen in 4x2 nog wel te doen.
Oh dat weet ik hoor, ik heb net een groot Intex bad afgegeven aan mijn broertje met Fairland WP, ZFP, chloordispenser enz. Dit is puur zodat je even "in een bakje water" kan gaan zitten, maar ook snel een beetje temperatuur erin hebt, als het straks/avond wat koeler is weer.

Mijn boefje is liev!


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]


1. Zeil eraf laten zodat het kan afkoelen. De nachten zijn opzich nog redelijk koel, het zou nog kunnen.
2. Actief koelen met warmtepomp.

Indien je zonnepanelen hebt en overschot zou ik gewoon actief koelen.
Ik heb een aan/uit warmtepomp, dus die kan alleen op standje orkaan of niets. Volgens de specs doet ie 48dba op 1 meter afstand (Poolex Nano 2025 3KW), maar dat is volgens mij heel creatief gemeten. Subjectief zit ie wel rond de 58~60dba. Beide buren weten dat ik zo'n ding heb (rijtjeshuis) en vinden het prima, maar toch probeer ik het geluidsoverlast maar een beetje te beperken. Als het dit jaar blijft bevallen dan gaat de aan/uit op MP en komt er een inverter model voor terug :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSz-Xf8lV-BAU9kTIWWFPpxgfw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2eX9MJMvBr729CTDe8PhqMY.jpg?f=fotoalbum_large

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+

Mijn boefje is liev!


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:12
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
Mijn buren hebben zo'n ding. Je onderschat echt hoeveel herrie/overlast zoiets geeft. Vooral als ze er 's avonds in gaan zitten en dan lekker kletsen over het geluid van de bubbels heen.

*sowieso


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

DonJunior schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Mijn buren hebben zo'n ding. Je onderschat echt hoeveel herrie/overlast zoiets geeft. Vooral als ze er 's avonds in gaan zitten en dan lekker kletsen over het geluid van de bubbels heen.
Bubbels gaan hier toch niet aan... ik trek dat ook niet.

Mijn boefje is liev!


  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Ik heb de warmtepomp dit weekend 2x een nacht uit laten staan, om te kijken hoe snel hij afkoelt. Zaterdag op zondag is hij afgekoeld van 31 naar 27. Overdag weer opgewarmd tot ca. 31. Zondag op maandag is hij afgekoeld van 31 naar 25 (waarschijnlijk was het kouder vannacht en waaide het harder). Ik heb een 16,8m3 zwembad en ik gebruik geen afdekzeil.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 15:34
Hmm, vorig jaar was het grote vierkante intexbad toch echt teveel geplakt en gescheurd dat we maar een ander (tweedehands 1 jaar oud) zwembad hebben gekocht. Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste). Staat sinds begin Mei al op en al erg veel van kunnen genieten. Grote pomp van Van Cranenbroek, een zoutchloorsysteem en een warmtepomp erbij en hoppa.

Nu is de filterpomp erg rumoerig en lekt ook bij een aansluiting en wil ik aan het einde van het jaar een andere evt tweedehandse pomp aanschaffen, maar dan eentje welke beter te reguleren is. Nu is het allemaal aan-uit met deze pomp. Hebben jullie tips voor me welk merk?

[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 22-06-2026 10:19 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wel jammer dat mijn warmtepomp geen 29 graden accepteert als koelen. Het is 28 of minder :/
(Poolex Q7)
Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnTSoNMuGcyw7uRi86rQTdQ5qSk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B58LNkI7tbShC27zyfIYIvn1.png?f=user_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]


[...]

Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
[Afbeelding]
oe! :o
Dat is eigenlijk wel een goeie ja!


Ga ik straks eens 'induiken' HA!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

wowly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:17:
Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste)
Tip: Google eens op 'zwemelastiek'. Als je de 122cm variant hebt, kan je daar echt serieus mee zwemmen. Wij zwemmen met zo'n elastiek in onze 457x122 Intex.

Al moet ik bekennen dat het zwemmen niet in verhouding staat tot het 'op een luchtbedje liggen dobberen', want dat blijft toch het lekkerst.. 8)

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]


[...]

Kun je dat niet instellen? Mijn Poolex Nano heeft een menuutje met geavanceerde instellingen waar je dat bereik kan aanpassen:
[Afbeelding]
helaas :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idehJ-GxriUtKFoScxcLzGHiH5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWjuZ4Lo1PS3rsj16CXiV6FP.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@paQ maar koelt ie daadwerkelijk zo hard dan? Met dome dicht en zon er vol op is stabiel houden bij mij momenteel het hoogst haalbare.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

MikeyMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:07:
@paQ maar koelt ie daadwerkelijk zo hard dan? Met dome dicht en zon er vol op is stabiel houden bij mij momenteel het hoogst haalbare.
Het is meer dat ik niet wil dat die WP voor Jan joker aanspringt.
Ik zou nog een afwijking van 1 graad kunnen instellen natuurlijk. (P09) Maar dat werkt dan averechts met verwarmen. (Niet dat veel gebeurt)


Hij heeft de hele dag volle zon. De WP staat hooguit 3-5 dagen per jaar op verwarmen. De rest gaat vanzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-06-2026 11:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
BastiaanN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:30:
Is het nog aan te raden om de komende dagen iets te doen met het zwembadwater om het water niet te warm te laten worden? Bijv. gisteren was het zwembadwater ongeveer 32 graden einde dag en op dit moment is het water 27 graden. Dit zonder actieve verwarming (tuin op het zuiden). Gezien de geringe inhoud van het bad (2300 liter) verwacht ik dat daar nog wel een paar graden bovenop gaan komen de komende dagen. Ik heb ergens gelezen dat hogere temperaturen niet echt goed zijn voor de liner. Ik zou actief kunnen koelen met een WP, maar dat doe ik liever niet als het niet nodig is. Simpelste oplossing is wellicht om in de nacht het afdekzeil er af te laten...
Ik sta hier wel van te kijken; bij mij heeft gisteren gewoon nog heel de dag de warmtepomp aangestaan om te verwarmen;water is nu 28 graden.

Warmtepomp staat wel alleen overdag aan, 's nachts altijd uit. Gisteren roldeck geinstalleerd dus afkoelen over de nacht zal nu wel minder gaan worden.

Heb de warmtepomp nu uit gezet, ben benieuwd op welke temperatuur het zal blijven nu. Bij ons wordt er alleen geplonst, niet gezwommen. Kinderen zitten er heel de dag in tot 's avonds dus 28-30 graden is prima.

Ah, zie nu dat het bij jou om kleiner opzetzwembad gaat. dat zal zich anders gedragen dan 30m3 ingegraven.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 22-06-2026 11:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:51
@assje ja, opzetzwembaden is niet te vergelijken met ingegraven.
De ingegraven houden als het goed is makkelijker de warmte vast, maar hebben ook iets meer nodig om op te waremn. Opzetbaden warmen wat makkelijker op omdat de zon meer oppervlakte bereikt, en omdat ze meestal kleiner zijn qua aantal m3.

  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
wowly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:17:
Hmm, vorig jaar was het grote vierkante intexbad toch echt teveel geplakt en gescheurd dat we maar een ander (tweedehands 1 jaar oud) zwembad hebben gekocht. Een ronde vorm deze keer, van 4,88m diameter. Totaal anders zwemmen/badderen (meer dat laatste). Staat sinds begin Mei al op en al erg veel van kunnen genieten. Grote pomp van Van Cranenbroek, een zoutchloorsysteem en een warmtepomp erbij en hoppa.

Nu is de filterpomp erg rumoerig en lekt ook bij een aansluiting en wil ik aan het einde van het jaar een andere evt tweedehandse pomp aanschaffen, maar dan eentje welke beter te reguleren is. Nu is het allemaal aan-uit met deze pomp. Hebben jullie tips voor me welk merk?
Je zou ook kunnen kijken naar een frequentie regelaar en kijken of het daarmee beter wordt

Ben zelf ooit begonnen met de bekende Intex set maar mijn buren vonden dat niet leuk. Pomp vervangen voor een pomp van Aquaforte met losse Isaver (was toen goedkoper dan een pomp met ingebouwde regelaar).

Eerst nog een paar jaar gekoppeld aan het intex vat maar toen daar de hendel van brak een vat van Weau gekocht

Enige wat ik nu hoor is de inspuiter van mijn Prism frame bad

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:09:
Koe maar meteen bij de horens gevat... Lokale Welkoop heeft nu mooie aanbieding voor 419 euro;

[Afbeelding]

Vrouwtje weer blij maken, het is tenslotte elke dag Vaderdag hier thuis :+
weet je zeker dat je dat monster ernaast wilt hebben ?

wellicht wil je NADA tweaken .. maar gaat de liner van deze naar de maan of bevalt er iets niet . .kan je nu alles weg doen .. losse modules zijn iets meer pruts gehalte . maar als je overstapt bv op een vast model / of los kan je alles verkopen of delen hergebruiken .. je hebt dan meer opties als nu

anway .. just my 2 cents be happy :)

Tja vanalles


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:45
Togi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:58:
Enige wat ik nu hoor is de inspuiter van mijn Prism frame bad
Wat is het debiet van je ZFP en heb je een 32 of 38mm inspuiter?

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fanta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Ik heb de warmtepomp dit weekend 2x een nacht uit laten staan, om te kijken hoe snel hij afkoelt. Zaterdag op zondag is hij afgekoeld van 31 naar 27. Overdag weer opgewarmd tot ca. 31. Zondag op maandag is hij afgekoeld van 31 naar 25 (waarschijnlijk was het kouder vannacht en waaide het harder). Ik heb een 16,8m3 zwembad en ik gebruik geen afdekzeil.
afdekzeil is meer om je chloor verdamping tegen te gaan en heb je dus sneller algen bij het openlaten
afkoeling is inderdaad de wind die er overheen/langs waait ..

Vind 31 graden wel erg warm,

Tja vanalles


  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
SkorpionNL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Wat is het debiet van je ZFP en heb je een 32 of 38mm inspuiter?
De 38mm hydro (aero) inspuiter die standaard bij het bad zaten (prism frame greywood rond 5.49m met een inhoud van 24m3) en de pomp is de Aquatechnix Aqua master 10

Dus 10m3/h

  • Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
[...]

afdekzeil is meer om je chloor verdamping tegen te gaan en heb je dus sneller algen bij het openlaten
afkoeling is inderdaad de wind die er overheen/langs waait ..

Vind 31 graden wel erg warm,
Tsja. Ik kan de zon niet op afstand uitzetten. Mijn warmtepomp verwarmt tot 28, alles daarboven is de schuld van de zon.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer


  • SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:45
Togi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:55:
[...]

De 38mm hydro (aero) inspuiter die standaard bij het bad zaten (prism frame greywood rond 5.49m met een inhoud van 24m3) en de pomp is de Aquatechnix Aqua master 10

Dus 10m3/h
Ah ja, dat zal dan lastig zijn om het geluid te verminderen tenzij je naar een nog grotere opening gaat of minder hard gaat pompen.

Ik had eerst 32mm met een handdoek om de aansluiting aan de buitenkant om het geluid te verminderen. Nadat ik de conversie naar 38mm heb gedaan is het “jet” geluid verdwenen en hoef ik geen handdoek meer te gebruiken.

Ik heb overigens wel altijd het zwarte dekseltje op het aero stukje, want anders maakt het alsnog een best geluid.

  • Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:25
Hi all,

Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.

  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
Hi all,

Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.
Ik heb hetzelfde bad.
Wij hebben er van die blauwe zwembadtegels onder van de Action. Soort puzzelstukjes.

Ik spuit ze na het seizoen volledig schoon en berg ze op zolder op. Plaatsen waar tegels meer verzakt zijn heb ik er 2 op elkaar gepuzzeld.
Nu is ons terras niet heel hoogwaardig qua kwaliteit en moet het hoognodig opnieuw gelegd worden.
Maar dit werkt voor ons goed.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
Hi all,

Ik heb een opzetzwembad gekocht van 400x200x122. Nu wil ik deze plaatsen op een terras maar vraag mij af wat ik er onder zou kunne plaatsen om de terrastegels enigszins te beschermen tegen krassen o.i.d. van het frame. Ik zit te denken om het zwembad incl. frame uiteinden op XPS platen te plaatsen waar dan nog een zeil onder komt te liggen, maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn.
Geen xps platen tenzij die tegen 500kg per m2 kunnen

dit is wellicht wat je zoekt https://www.google.com/search?q=zwembadtegels
Dikte maakt niet zoveel uit 0,4mm of 1cm, beiden ervaar je wel genot vs liner direct op steen. (en ja je pool-pootjes kunnen er ook op staan)

Handig is wel een zwembadtapijt ertussen is makkelijker je bodem glad strijken

je kan ook wat watervast hout bij de bouwmarkt scoren (deze pas onder de poten zetten wanneer je bad 25% gevuld is) daar zagen ze op verzoek mooie vierkantjes ervan

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 22-06-2026 15:27 ]

Tja vanalles


  • Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:25
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?
je gaat wel de pootjes zien afgedrukt in de tegels als je het opruimt, verkleuring op plekken waar het bad niet / wel stond.

je knie-en/voeten van de zwembad bezoekers zijn je zeer dankbaar bij gebruik van de zwembadtegels, dat is wat denk ik het meeste telt.

Tja vanalles


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wasgij schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
Beiden bedankt voor de reactie. Ik zal naar de tegels gaan kijken. Het terras ligt er nog niet zo lang dus ik hoop dat e.e.a. niet gaat verzakken. Mocht dat wel zo zijn zien we dat na de zomer wel. Worden deze rubberen tegels niet helemaal platgedrukt door het bad of door het frame?
Ik zie de afdrukken van de poten erop, dat is het ook wel.
Ik leg degene met afdruk elk jaar op dezelfde plek en heb 2 pakken reserve.

Het valt wel mee. En het zit/loopt veel zachter.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Geen xps platen tenzij die tegen 500kg per m2 kunnen
Bestaan er überhaupt XPS platen die dat niet kunnen?

  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb de MAUK ZFP besteld, want ik wilde zsm een stille vervanging hebben voor mijn 4m3 pomp die onvoldoende debiet heeft (stuk?).

Ik wil nu een filtermedium bestellen, en dit keer voor glas gaan als dat kan. In de specificaties staat het volgende: "Als de installatie is aangesloten hoeft alleen nog filterzand (kwartszand met een zandkorreling: 0,4-0,8 mm) (vulhulp in de set inbegrepen) of filterballen worden gevuld. Deze worden niet meegeleverd."

Is dan Nature works Hi-Tech Filterglas geschikt? Ik lees bij Toppy dat het een exacte korrelgrootte van 0,8 mm zou hebben. Of kan ik beter voor glasparels gaan?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste