Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben hier ook in twijfel om het bad misschien niet af te breken dit jaar. Het op/afbouwen, vouwen lijkt me ook niet gunstig voor de liner. Heb ook grotendeels de slangen geïsoleerd. En bij eventuele vorst zet ik de circulatie gewoon regelmatig aan. Pomp installatie staat ook in de schuur opgesteld.
Ik den dat diegene met een zoutbad nog minder bevriezingsgevaar hebben, of zou het aandeel zout daarvoor te weinig zijn?
Zijn er meer die er over twijfelen?
Voordeel met laten staan is ook dat bij de eerste zonnestralen in het voorjaar je snel kunt zwemmen, evenals mooi naajaarsweer.
WP heeft hier voldoende capaciteit om bij te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
sjors86 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:34:
Ik heb een zandfilter pomp gekocht om mijn defecte cartridge pomp te vervangen. Omdat ik een vrij klein zwembad heb ben ik uitgekomen bij Miganeo Dynamic 6500 (zelfde als Steinbach 250N). Opzich erg tevreden, alleen bij aansluiten van slang en slangklem lekt er toch nog wat water. Ik ben daar dus nog wel even mee bezig, er werd van dat lektape meegeleverd dat jij bij leidingwerk vaak over schroefdraad doet, kijken of dit ook werkt als ik dit op de slang aansluiting doe en daar de slang overheen plaats.

Ik verbaas me echter wel over de "return" aansluiting op het drukvat (zie foto, rechter slangaansluiting), doordat hier schroefdraad opzit en ik mijn slang daar eigenlijk met geen mogelijkheid overheen krijg, zit de slang er maar met +/- 1,5 cm op. Overigens ben ik benieuwd wat voor soort waterslang jullie gebruiken, ik heb van die witte/doorzichtige intex slang en een zwarte slang die eigenlijk voor vijvers bedoelt is en weet eigenlijk niet of die wel goed tegen chloor kan.

[Afbeelding]
Deze post van mij is al van even van geleden, ik heb één reactie gehad, maar dat was helaas niet de oplossing. Iemand anders wellicht nog een idee hoe hier goed een slang op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sjors86 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Deze post van mij is al van even van geleden, ik heb één reactie gehad, maar dat was helaas niet de oplossing. Iemand anders wellicht nog een idee hoe hier goed een slang op aan te sluiten?
Ik heb deze, icm Intex 38 mm slangen. Werkt bij mij grandioos.
https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_XipHiaS_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:44:
Ben hier ook in twijfel om het bad misschien niet af te breken dit jaar. Het op/afbouwen, vouwen lijkt me ook niet gunstig voor de liner. Heb ook grotendeels de slangen geïsoleerd. En bij eventuele vorst zet ik de circulatie gewoon regelmatig aan. Pomp installatie staat ook in de schuur opgesteld.
Ik den dat diegene met een zoutbad nog minder bevriezingsgevaar hebben, of zou het aandeel zout daarvoor te weinig zijn?
Zijn er meer die er over twijfelen?
Voordeel met laten staan is ook dat bij de eerste zonnestralen in het voorjaar je snel kunt zwemmen, evenals mooi naajaarsweer.
WP heeft hier voldoende capaciteit om bij te warmen.
Tsjah, hoe vaak vriest het? Pomp zou ik sowieso elke dag een paar uurtjes laten draaien. Tegelijk met de elektrolyse.

Het zout gaat het niet oplossen:

The amount of salt needed to prevent water from freezing depends on the target temperature, but you can achieve a freezing point of around 0°F (-18°C) with approximately a 20% salt solution by weight, which is roughly 200,000 parts per million (ppm). For example, you can create a 20% NaCl solution by mixing 1 part salt with 4 parts water by weight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 19:26
Mvd1981 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:13:
[...]

Hoe diep worden alle lagen precies? En wat is je ondergrond (klei, veen, zand)? Ik heb zelf een 4,7 x 8 meter plateau gemaakt voor een inter opzet zwembad van 7,33x3,66. Daarbij heb ik op de verdichte ondergrond een worteldoek gelegd en een centimeter of 10 a 15 aan brekerzand en ophoogzand gebruikt. Vervolgens een buitenste rij met betontegels van 5cm dik waar de poten van het frame op kunnen rusten en in het midden 5cm xps platen.
Ondergrond is klei
Ik zat aan 15/20cm te denken maar als het bij jou goed gaat met 10/15 cm brekerzand is dat een betere optie.

De opsluitrand voor het XPS en de poten is een goed idee hier kan ik wat mee.

Hoe zit het met het kunstgras op de XPS platen en water afvoer? Heb je het bad direct op het kunstgras gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa
MikeyMan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:55:
Ik heb eerst 15 cm zand neergelegd, daarop 7cm padvast. Daarop xps platen. En vervolgens het zwembad op het kunstgras gezet. Weet overigens nog niet of ik hem wel weg ga halen deze winter.
Welke dikte XPS heb je gebruikt onder het kunstgras?
Staat je bad direct op het kunstgras hoe gaat het met de waterafvoer tussen je kunstgras en XPs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Als ik de pomp uit heb staan voor een paar uur zakt het water langzaam en vult het reservoir zich tot aan het plafond om het zo maar te zeggen. Reservoir is standaard tot de helft gevuld.

Dit was eerst niet. Heb een andere pomp sinds een tijdje, weet niet of het daarmee te maken kan hebben.

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
geen idee.

waar heb je het over? een reservoir? op een pomp? bedoel je een filter mandje en de ruimte waar hij in gaat.

Beschrijf eens wat je heb staan. Maak er een fototje van.
Maak het makkelijk voor ons om te begrijpen wat je bedoelt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cowa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Welke dikte XPS heb je gebruikt onder het kunstgras?
Staat je bad direct op het kunstgras hoe gaat het met de waterafvoer tussen je kunstgras en XPs ?
5cm gepakt. Geen idee hoe het met de waterafvoer zit, er staat een zwembad op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Jopio schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

De URL werkt niet, maar bedoel je zoiets?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZLDRiwsTzC_pO0W35_G1vnhOJY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/a6APDhxL0ETIBAFm8GjhICns.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
jack zomer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

geen idee.

waar heb je het over? een reservoir? op een pomp? bedoel je een filter mandje en de ruimte waar hij in gaat.

Oke, zal straks toevoegen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
cowa schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:44:
Na jaren lang een moestuin besloten deze om te ruilen voor een zwembad.
we hebben inmiddels een set bij elkaar een intex bad van 549x274x132 met zout behandeling en inverter warmtepomp.

nu wil ik dit op een stuk kunstgras zetten. met de volgende opbouw.
op deze manier kan ik in de winter het bad weghalen en blijft het kunstgras met de xps platen eronder gewoon liggen. en heb ik geen problemen met hoogte verschil wat je wel hebt als je de xps platen op het kunstgras legt

Is dit een goed idee of gaat dit niet werken ?

[Afbeelding]
Ik heb een goede laag beton granulaat liggen onder het kunstgras (de fijnere variant). Erg stabiel en drukvast. Daarnaast een goede waterdoorlaatbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
sjors86 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

De URL werkt niet, maar bedoel je zoiets?[Afbeelding]
Nee, sorry verkeerde link gepost.https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:58
@cowa ik heb hier zandgrond, dus niet ingewikkeld gedaan. Alles met de trilplaat verdicht, daarna een laag van 5 cm wit zand erop. Goed geegaliseerd en vervolgens direct het kunstgras en daarop het zwembad(intex 732x368). Staat nu al zo'n 4 jaar en ik zwem tussen april en oktober. Meeste warmte verlies je toch aan de bovenkant en zijkant, dus twijfel of het eps nou echt zo heel veel toegevoegde waarde heeft. Mijn zwembad staat 40 meter achter in de tuin, dus ik ruim hem ook niet op

Als ik nu wat anders wil, of een inbouwzwembad kan ik tegelijk gaan graven en hoef ik niet heel veel spul op te ruimen/af te voeren.

Wel trouwens de staanders van het zwembad op stoeptegels gezet, zodat het gewicht goed wordt verdeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door jeeedeee op 27-08-2025 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:11
jeeedeee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:29:
@cowa ik heb hier zandgrond, dus niet ingewikkeld gedaan. Alles met de trilplaat verdicht, daarna een laag van 5 cm wit zand erop. Goed geegaliseerd en vervolgens direct het kunstgras en daarop het zwembad(intex 732x368). Staat nu al zo'n 4 jaar en ik zwem tussen april en oktober. Meeste warmte verlies je toch aan de bovenkant en zijkant, dus twijfel of het eps nou echt zo heel veel toegevoegde waarde heeft. Mijn zwembad staat 40 meter achter in de tuin, dus ik ruim hem ook niet op

Als ik nu wat anders wil, of een inbouwzwembad kan ik tegelijk gaan graven en hoef ik niet heel veel spul op te ruimen/af te voeren.

Wel trouwens de staanders van het zwembad op stoeptegels gezet, zodat het gewicht goed wordt verdeeld.
Volgend jaar willen wij ook zo'n groot zwembad plaatsen. Zelf dacht ik ook de onderkant te isoleren ivm warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
Stakie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Volgend jaar willen wij ook zo'n groot zwembad plaatsen. Zelf dacht ik ook de onderkant te isoleren ivm warmteverlies.
Zou ik eerder investeren in een isolerende afdekking van het wateroppervlak dan bodem. Dacht dat iets van 80% van warmteverlies via oppervlakte ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
jack zomer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

geen idee.

Zwembad heeft een reservoir omdat het een infinity pool is. Er moet dus meer water in het zwembad om het over de rand te laten lopen (ook blaadjes etc). Vroeger als de pomp niks deed (snachts b.v. of in de wintermaanden) bleef het water in het reservoir op een bepaalde hoogte. Maar nu loopt het reservoir vol. Een of andere terugstroom beveiliging werkt dus niet. Simpele tekening gemaakt, het is natuurlijk complexer, voor de beeldvorming. Stroomt terug via inlaat op de bodem van het zwembad of de uitlaatjes.

Als een waterpomp uitstaat zijn de poorten dicht of is dat gewoon altijd open?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_Gbm3FpFYK0hKIy5JodYH6KrtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHzvdtoUIVg8VySZBCO0oqFy.jpg?f=fotoalbum_large
Oude foto, met oude pomp, staat nu geen water meer daar.
Zwembad cleaner heeft het middelstuk van de dikke pijp in het midden er net uitgehaald en wat vuil uitgehaald, niet veel. Daar zit een soort veer constructie met een rubberen ring in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr1rDoFKw0W-HzVnrraz-5uIgaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27gobn86mBpJfKTsvF48TNkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sunrise op 27-08-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Oke.

Stel je zet de pomp nu uit, dan loopt er langzaam nog wat water over de rand.
Dat stopt, en dan zou het niveau in het bad niet meer mogen zakken.

Water zal de zelfde hoogte will creëeren. Dus ergens zal een terugslagklep moeten zitten.
Die niet meer helemaal goed functioneert

Maar alles vanvond even dicht zetten, en de pomp automatisering uitzetten.
Dan zou morgen het nivo nog steeds gelijk aan vandaag moeten zijn.
Dan de terugslagklep zoeken (ding met veer), schoonmaken, controleren, en eventueel vervangen

Maar ik vraag me af of je er 1 of 2 zou moeten hebben,
je hebt je bodem afvoer, staat deze altijd open?
en je hebt je inspuiting, welke ook een verbinding heeft met de pomp..
En bij elke open verbinding krijg je dat water wil nivelleren

1 tussen je reservoir en je pomp. tenminste zo denk ik er nu over

De pomp zelf sluit niks af, zet ik hem uit en maar ik de leiding los na de pomp dan loopt het zwembad leeg

[ Voor 70% gewijzigd door jack zomer op 27-08-2025 19:58 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
assje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:00:
Aanstaande dinsdag komt het zwembad; zondag/maandag pomp ik de boel weer droog en bereid ik e.e.a. nog voor.
Nou hij staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfElwhadPzwuv4-HJoukg2aFhUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0UJDFJKXrwgnwpeZNj3UkHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dinsdag om 06:00 stond de kraan voor de deur met had bad. De man een bak koffie gegeven en op de vrachtwagen nog snel de lage wandafzuiging en onderste inspuiters aangesloten. Om 07:30 stond hij op zijn plek.

Het idee was om de eerste dag alles aan te sluiten, de dag erna (vandaag) had ik 5m3 stabilisee besteld. Omdat het voorspoedig ging toch op de dag van plaatsen ook maar alvast een kar stabilisee gehaald. Voelde toch wel fijn om minimaal 40cm water in het bad te hebben voor als de stroom uitvalt o.i.d.

Vandaag nog 5m3 stabilisee aangevuld tijdens vullen met tuinslang. Ik had er een kraantje bij en gelukkig hulp van vrienden want wat een werk. Doordat het gat zoveel groter was uitgekomen hebben we tegelijkertijd grond en stabilisee aangevuld. We hielden er houten platen tussen die we dan steeds omhoog trokken. Ging goed maar echt heel er veel en zwaar werk aangezien het kraantje maar aan twee zijden kon komen.

Nu ongeveer 2/3 gevuld met water en aangevuld; daarmee is de druk van de ketel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 28-08-2025 09:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
assje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

Nou hij staat:
[Afbeelding]

Dinsdag om 06:00 stond de kraan voor de deur met had bad. De man een bak koffie gegeven en op de vrachtwagen nog snel de lage wandafzuiging en onderste inspuiters aangesloten. Om 07:30 stond hij op zijn plek.

Het idee was om de eerste dag alles aan te sluiten, de dag erna (vandaag) had ik 5m3 stabilisee besteld. Omdat het voorspoedig ging toch op de dag van plaatsen ook maar alvast een kar stabilisee gehaald. Voelde toch wel fijn om minimaal 40cm water in het bad te hebben voor als de stroom uitvalt o.i.d.

Vandaag nog 5m3 stabilisee aangevuld tijdens vullen met tuinslang. Ik had er een kraantje bij en gelukkig hulp van vrienden want wat een werk. Doordat het gat zoveel groter was uitgekomen hebben we tegelijkertijd grond en stabilisee aangevuld. We hielden er houten platen tussen die we dan steeds omhoog trokken. Ging goed maar echt heel er veel en zwaar werk aangezien het kraantje maar aan twee zijden kon komen.

Nu ongeveer 2/3 gevuld met water en aangevuld; daarmee is de druk van de ketel.

***members only***
Hard gewerkt. Mooi bad. Zit er ook isolatie rondom of maakt dat niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa

Ik wil ook van april tot oktober erin zwemmen met een trainings band.
Dus zonder bodem isolatie is het ook goed te doen hoe verwarm je je bad ?
Ik wil hem verwarmen met 6kwh inverter warmtepomp

Blijft hij in de winter ook staan hoe doe je dat met bevriezing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:37
cowa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Ondergrond is klei
Ik zat aan 15/20cm te denken maar als het bij jou goed gaat met 10/15 cm brekerzand is dat een betere optie.

De opsluitrand voor het XPS en de poten is een goed idee hier kan ik wat mee.

Hoe zit het met het kunstgras op de XPS platen en water afvoer? Heb je het bad direct op het kunstgras gezet ?
Ik heb geen kunstgras gelegd, alleen het grondzeil dat je bij het Intex bad krijgt. Eigenlijk vind ik het kunstgras wel een interessante optie, maar dat gaat nu helaas niet meer. Water pomp ik weg met een pomp, zwembad staat een meter of 70 van het huis af, dat is geen riolering meer en chloor water in zure grond is geen geweldig idee voor de planten en bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57

Dennis1812

Amateur prutser

Weekje t bad open leggen en geen chloor toevoegen. Dan is concentratie zo laag.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:58
cowa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Ik wil ook van april tot oktober erin zwemmen met een trainings band.
Dus zonder bodem isolatie is het ook goed te doen hoe verwarm je je bad ?
Ik wil hem verwarmen met 6kwh inverter warmtepomp

Blijft hij in de winter ook staan hoe doe je dat met bevriezing?
@cowa Voor de 32m3 heb ik een Weau 17,5 kw full inverter warmtepomp. (verhouding 50% zoals beschreven in topicstart). En daarbij 25 kwp aan zonnepanelen... anders is het niet te betalen. Op wat koudere dagen in april/mei/september/oktober gaat er snel 30-40 kWh per dag doorheen om het bad een beetje op temperatuur te houden(22-24 graden). In de maanden juli-augustus hoeft de warmtepomp alleen aan als de nachten wat kouder zijn, en er overdag geen zon is, bad hou ik dan op 26-30 graden.

Ik heb zowel actief overwinteren (met pomp aan bij vorst) als niet actief overwinteren (alles afkoppelen en de afsluiters dmv rubber aan de binnenkant van het bad buiten werking stellen) gedaan. Beide is wat voor te zeggen, maar bij actief overwinteren heb je bij echte vorst toch wel de kans dat alles bevriest... Is mij ook gebeurd en toen toch wat issues gehad met de pomp die vervangen moest worden. Dit jaar heb ik de pomp verplaatst naar binnen, en ga ik waarschijnlijk weer opnieuw proberen om actief te overwinteren.

Kan ik ook af en toe nog een frisse duik nemen :+

• sjors86
Zou je een foto kunnen maken van hoe je dit dan op je pomp hebt aangesloten? De 32mm zeide gaat over de outlet van de pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
sjors86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Zou je een foto kunnen maken van hoe je dit dan op je pomp hebt aangesloten? De 32mm zeide gaat over de outlet van de pomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRDiJPZUWM7Tld3VVhTgVmc3fpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H2Nev6mtaTjkuw31gi6Nod1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3_cWfep0rVMTNCeMWhtPF3htOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLSwok3WQcs2rD9zlwFiQvyh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rILD7IIs_M1-EDy1_YEV9F7OiDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3J6oNojruCjFtoZjgllzJOO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQPR2iU9xhlK0xxtrNFp9gMu3sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrCWrbRtjEtcX8CVrjqHrs5f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:24
Jopio schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

+1 werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa

Hoe doe je dat niet opruimen in de winter maanden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
cowa schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:41:
[...]

Hoe doe je dat niet opruimen in de winter maanden ?
Ze zwemmen er niet in, en ruimen het niet op. Maar hij zegt niets over uitzetten... Dus wellicht gewoon lekker laten draaien de hele winter door :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa
Schway schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:45:
[...]

Ze zwemmen er niet in, en ruimen het niet op. Maar hij zegt niets over uitzetten... Dus wellicht gewoon lekker laten draaien de hele winter door :p
Daar was ik dus benieuwd naar.
Vriest het niet kapot? Laat je de pomp draaien of koppel je de slangen af?
Doe je er nog een wintervloeistof in? Dit lees ik ook wel is.

Dat niet zwemmen in de winter gaat mij wel lukken 🥶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

cowa schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:42:
[...]

Dat niet zwemmen in de winter gaat mij wel lukken 🥶
Dan moet je hem hartje winter eens opstoken naar een graad of 38.. Goddelijk!
Dat ga ik met mijn zwembad overigens niet doen, daar heb ik de hottub voor.. :*)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Komend weekend toch weer zwemweer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:52
Hier staat het zwembad ook nog altijd paraat! Heerlijk plonzen als het buiten 23 graden is 😊

En dit weekend zelfs bij 28+ 🤩

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 16:06
Hier toevallig nog mensen met antraciet PPC/HDPE bad?
Wij hebben een lichte verkleuring vastgesteld onder de waterlijn, vroeg me af of dit eigen is aan het product.

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Hanzzzie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:20:
Hier toevallig nog mensen met antraciet PPC/HDPE bad?
Wij hebben een lichte verkleuring vastgesteld onder de waterlijn, vroeg me af of dit eigen is aan het product.
Is het geen vervuiling? Op zo'n korte termijn (je bad is toch pas van dit voorjaar) mag je geen verkleuring van je HDPE bad verwachten als dat in het materiaal zelf is. Op lange termijn kan dat wel iets gebeuren is ons verteld (bij JDL), zeker bij de donkere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:49:
[...]

Is het geen vervuiling? Op zo'n korte termijn (je bad is toch pas van dit voorjaar) mag je geen verkleuring van je HDPE bad verwachten als dat in het materiaal zelf is. Op lange termijn kan dat wel iets gebeuren is ons verteld (bij JDL), zeker bij de donkere kleuren.
heb geprobeerd weg te vegen met een zachte spons maar doet precies weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
jack zomer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:45:
Oke.

Stel je zet de pomp nu uit, dan loopt er langzaam nog wat water over de rand.
Dat stopt, en dan zou het niveau in het bad niet meer mogen zakken.

Water zal de zelfde hoogte will creëeren. Dus ergens zal een terugslagklep moeten zitten.
Die niet meer helemaal goed functioneert

Maar alles vanvond even dicht zetten, en de pomp automatisering uitzetten.
Dan zou morgen het nivo nog steeds gelijk aan vandaag moeten zijn.
Dan de terugslagklep zoeken (ding met veer), schoonmaken, controleren, en eventueel vervangen

Maar ik vraag me af of je er 1 of 2 zou moeten hebben,
je hebt je bodem afvoer, staat deze altijd open?
en je hebt je inspuiting, welke ook een verbinding heeft met de pomp..
En bij elke open verbinding krijg je dat water wil nivelleren

1 tussen je reservoir en je pomp. tenminste zo denk ik er nu over

De pomp zelf sluit niks af, zet ik hem uit en maar ik de leiding los na de pomp dan loopt het zwembad leeg
Oh, ik zie je post nu pas, excuses. (Zonder quote zie ik geen notificatie). Ik neem het even rustig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fanta schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:44:
[...]

Dan moet je hem hartje winter eens opstoken naar een graad of 38.. Goddelijk!
Dat ga ik met mijn zwembad overigens niet doen, daar heb ik de hottub voor.. :*)
Denk dat als ik hem nu aan zet dat ie inderdaad half december 38 graden is. Als ie het al haalt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:46
PZC: "Eigenaren privézwembad in Halsteren mogen geen chloor meer gebruiken; provincie onder druk na uitspraak rechter"

Zou zout electrolise daar ook onder vallen?
https://www.rechtspraak.n...or-in-waterwingebied.aspx

[ Voor 37% gewijzigd door gunnie_nl op 05-09-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57

Dennis1812

Amateur prutser

gunnie_nl schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:05:
PZC: "Eigenaren privézwembad in Halsteren mogen geen chloor meer gebruiken; provincie onder druk na uitspraak rechter"

Zou zout electrolise daar ook onder vallen?
https://www.rechtspraak.n...or-in-waterwingebied.aspx
Ieder risico uitsluiten
Binnen twaalf weken moet er een nieuw besluit liggen. In de tussentijd mag er gezwommen worden, maar mogen de zwembadeigenaren geen biologische middelen of chloor in hun bad gebruiken.
Dat bad zal er lekker uit zien over 12 weken dan..
https://www.ad.nl/bergen-...er%20schoon%20te%20houden.

Dichterbij de waterwinput mag wel. Want dat is buiten het waterwingebied.
Dit is zoals ik het nu lees gewoon bureaucratie ten top.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:24
Iemand tips over hoe straks de WP, slangen, rubbers (koppelstukken) op een goede manier in te pakken, zodat alles het de winter en de kou (in de garage) overleefd?
WP afkoppelen en even op z’n kant leggen zodat al het water eruit stroomt? In de zon zetten dat alles kan verdampen? Alles Goed drogen?

De rubbers invetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Hanzzzie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:38:
[...]

Even contact opnemen met de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:03:
[...]

Even contact opnemen met de leverancier?
Al bezig met iemand waar ik ben gaan kijken indertijd, zijn bad staat 1.5j langer als mijn.
Blijkbaar geen garantie op, daarom aan het kijken naar andere mensen hier evt met een antraciet bad.

Dit is bij de andere klant van onze bouwer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoEOiLDHaGDE9mZvjobCYqnFTRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7AkuTXju3uNjKhv9DUnHPzM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Als ik het goed zie is dat kleurverschil tussen antraciet net onder de tegels en lichter grijs daaronder? Dat is wel een groot kleurverschil vind ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hanzzzie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:38:
[...]

https://www.action.com/nl...DJNuKQP3oJlxoC4FwQAvD_BwE

Dit is werkelijk een wonderspons op een HDPE bad. Probeer het en laat het mij weten.
Ik krijg hier al het vuil mee weg.
Waar ik wel "last" van heb en wat je niet wegkrijgt zijn lichte beschadigingen van de lamellen die dus tegen de HDPE rand klotsen als het ware bij stevige wind.
Onder bepaald licht zie je dus precies waar de lamellen tegen het bad aan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 08-09-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:21:
Als ik het goed zie is dat kleurverschil tussen antraciet net onder de tegels en lichter grijs daaronder? Dat is wel een groot kleurverschil vind ik...
Bij de lamellen, het lichte stuk idd,

Bij mij is het minder wit, maar het lijkt eerder een verkleuring van de platen zelf :O

Leverancier zei tegen deze man dat het evt kon komen van gazonbemesting (teveel fosfaten?).
Dit vind ik eerlijk gezegd eerder larie daar ze overal verkondigen dat HDPE/PPC en consoorten super resistent zijn tegen ALLE zuren, dan mag er imho ook geen verkleuring komen

[ Voor 8% gewijzigd door Hanzzzie op 08-09-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:15:
[...]

https://www.action.com/nl...DJNuKQP3oJlxoC4FwQAvD_BwE

Dit is werkelijk een wonderspons op een HDPE bad. Probeer het en laat het mij weten.
Ik krijg hier al het vuil mee weg.
Waar ik wel "last" van heb en wat je niet wegkrijgt zijn lichte beschadigingen van de lamellen die dus tegen de HDPE rand klotsen als het ware bij stevige wind.
Onder bepaald licht zie je dus precies waar de lamellen tegen het bad aan komen.
Heb jij ook een donker bad?
hier zie ik ook wel idd wat lichte krassen van de lamellen, dat wisten we wel dat het ging komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hanzzzie schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:59:
[...]

Heb jij ook een donker bad?
hier zie ik ook wel idd wat lichte krassen van de lamellen, dat wisten we wel dat het ging komen.
Lichtgrijs heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
daar ga je dit idd niet/minder op zien.
Had ik paar dingen geweten had ik muisgrijs genomen ipv antraciet. te laat nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Hanzzzie schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:50:
[...]

Bij de lamellen, het lichte stuk idd,

Bij mij is het minder wit, maar het lijkt eerder een verkleuring van de platen zelf :O

Leverancier zei tegen deze man dat het evt kon komen van gazonbemesting (teveel fosfaten?).
Dit vind ik eerlijk gezegd eerder larie daar ze overal verkondigen dat HDPE/PPC en consoorten super resistent zijn tegen ALLE zuren, dan mag er imho ook geen verkleuring komen
Ik vind het eerlijk gezegd wel een flinke verkleuring, en ik ben het met je eens dat het verhaal over verkleuring door gazonbemesting onzin is. Onze leverancier JDL heeft aangegeven dat een HDPE bad vrijwel niet of nauwelijks verkleurt, zo staat het ook op hun website:
Eigenschappen van HDPE kunststof

Dat HDPE supersterk is, is overduidelijk. Maar het heeft nog veel meer unieke eigenschappen die de levensduur en het onderhoud van uw zwembad ten goede komen. Zo wordt HDPE niet aangetast door bacteriën en is het niet onderhevig aan corrosie en oxidatie. Het is daarnaast 100% waterdicht en bestand tegen zowel hoge als lage temperaturen.

Chemicaliën en UV-licht tasten de bodem en wanden niet aan waardoor uw inbouw zwembad te allen tijde zijn kleur behoudt. Het gladde oppervlak maakt tevens dat uw zwembad eenvoudig te reinigen is. HDPE is veilig voor mens en milieu: dit kunststof bevat geen schadelijke stoffen en is volledig recyclebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:22:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd wel een flinke verkleuring, en ik ben het met je eens dat het verhaal over verkleuring door gazonbemesting onzin is. Onze leverancier JDL heeft aangegeven dat een HDPE bad vrijwel niet of nauwelijks verkleurt, zo staat het ook op hun website:
[...]
Is HDPE gelijk aan PPC eigenlijk hierin?

heb de indruk dat in NL meer HDPE geplaatst word, hier heb ik dat bij geen enkele bouwer gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hanzzzie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:32:
[...]

Is HDPE gelijk aan PPC eigenlijk hierin?

heb de indruk dat in NL meer HDPE geplaatst word, hier heb ik dat bij geen enkele bouwer gehoord.
De materialen verschillen een beetje, in NL kun je beide krijgen. Ik had 3 offertes liggen bij 3 verschillende zwembadbouwers en er was er maar 1 die PPC/PPE aanbood, de andere HDPE.
Ze zijn allebei knoeper hard, kleurvast etc. etc. maar de samenstelling verschilt volgens mij.
Haal voor de grap echt eens zo'n wonderslonsje, ik was echt ook bijzonder verbaasd.

Overigens hier vandaag de warmtepomp uitgeschakeld. het zwemseizoen is over.
Van 12 maart tot 8 september (gisteren nog gezwommen) is het hier dit jaar volop zwemplezier geweest.
Ik zal zo het totale verbruik weer even posten.
1060kWh aan de warmtepomp.
904kWh aan de waterpomp.

Daar moet ik bij vermelden dat de warmtepomp vanaf 12-03 tot en met 16-04 veruit de duurste periode was namelijk 504kWh voor slechts 1 maand verwarmen. De andere kleine 600kWh is gebruikt tussen half april en gister.
Dit jaar waren we extreem vroeg en kinderen konden niet wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 09-09-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:52
Ik heb ook gisteren het zwembad richting winterstand gebracht. Van het weekend nog een keertje goed schoonmaken en dan het winterzeil erover.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:34
Zelfde hier waterpeil is al naar beneden 25m3 het riool in, van t weekend pompen en filters skimmers droog zetten en schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Het weer voor de komende 14 dagen vooruit ziet er niet uit alsof we nog lekker gaan zwemmen nee, ik zal de warmtepomp vanavond ook maar uitzetten. Afgelopen weekend nog lekker gezwommen, ineens is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:55:
[...]

De materialen verschillen een beetje, in NL kun je beide krijgen. Ik had 3 offertes liggen bij 3 verschillende zwembadbouwers en er was er maar 1 die PPC/PPE aanbood, de andere HDPE.
Ze zijn allebei knoeper hard, kleurvast etc. etc. maar de samenstelling verschilt volgens mij.
Haal voor de grap echt eens zo'n wonderslonsje, ik was echt ook bijzonder verbaasd.

Overigens hier vandaag de warmtepomp uitgeschakeld. het zwemseizoen is over.
Van 12 maart tot 8 september (gisteren nog gezwommen) is het hier dit jaar volop zwemplezier geweest.
Ik zal zo het totale verbruik weer even posten.
1060kWh aan de warmtepomp.
904kWh aan de waterpomp.

Daar moet ik bij vermelden dat de warmtepomp vanaf 12-03 tot en met 16-04 veruit de duurste periode was namelijk 504kWh voor slechts 1 maand verwarmen. De andere kleine 600kWh is gebruikt tussen half april en gister.
Dit jaar waren we extreem vroeg en kinderen konden niet wachten.
Ik laat hem zelf nog even aanstaan.
opgezet midden maart ongeveer ( 3.5x11m )
warmtepomp 1600kw , 850kw aan de waterpomp

Wat is nodig voor winterklaar te maken?
WP afkoppelen en bypass terug opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ik vind het verbruik dat jullie posten echt reuze meevallen. Hoe doet een bovengronds zwembad het als je er een hebt van bijvoorbeeld 10m3 bij 22 graden en bij 26 graden? Het ligt er natuurlijk ook aan of je een goedkope of een duurdere warmtepomp hebt, maar laten we zeggen dat het een gemiddelde warmtepomp is.

Tot dusver is het bad zonder afdekking (ook 's nachts niet) de laatste weken rond de 20 a 22 graden geweest. Één ochtend gehad van 17 graden, maar aan het einde van de middag toch nog 20 graden aangetikt. Het zal nu wel kouder worden. Ben benieuwd.. Tot nu toe vind ik het nog lekker om het einde van de dag een verfrissende duik te nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door darkdesign op 09-09-2025 15:00 ]

• Hanzzzie
darkdesign schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:50:
Ik vind het verbruik dat jullie posten echt reuze meevallen. Hoe doet een bovengronds zwembad het als je er een hebt van bijvoorbeeld 10m3 bij 22 graden en bij 26 graden? Het ligt er natuurlijk ook aan of je een goedkope of een duurdere warmtepomp hebt, maar laten we zeggen dat het een gemiddelde warmtepomp is.

Tot dusver is het bad zonder afdekking (ook 's nachts niet) de laatste weken rond de 20 a 22 graden geweest. Één ochtend gehad van 17 graden, maar aan het einde van de middag toch nog 20 graden aangetikt. Het zal nu wel kouder worden. Ben benieuwd.. Tot nu toe vind ik het nog lekker om het einde van de dag een verfrissende duik te nemen.
Had het ook meer verwacht.
Ik hoop volgend jaar +90% uit de Pv te halen na upgrade van 15 naar 25kw batterij en 8kw extra panelen.
Huidige 6.2kw gaat naar n/nw voor avondzon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Vanmiddag toch nog even gezwommen, half uurtje. Warmtepomp stond al een paar dagen uit, het water was nog 25 graden en in de zon was het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Nu online
Komende vrijdag en zaterdag toch weer zwemweer, met hier in het zuiden 26 graden verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Ik ben nu toch ook wel weer ernstig die warmtepomp aan het overwegen. De nachten zijn inmiddels zo koud, dat mijn zwembad aan het einde van de dag niet meer boven de 18 graden komt. Zelfs met het weer wat voor komend weekend is voorspeld verwacht ik niet dat de zon hem gaat verwarmen tot een lekkere temperatuur, 22-23 is voor mij toch wel minimaal wil ik er ook nog plezier aan beleven. Dat zie ik niet gebeuren.

Daarbij zie ik mezelf ook niet dat zwembad elke week/maand onderhouden als ik er niet in zwem. Twijfels, twijfels. Het is toch weer minimaal €1.300 wat je stuk moet slaan..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Fanta schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:12:
Ik ben nu toch ook wel weer ernstig die warmtepomp aan het overwegen. De nachten zijn inmiddels zo koud, dat mijn zwembad aan het einde van de dag niet meer boven de 18 graden komt. Zelfs met het weer wat voor komend weekend is voorspeld verwacht ik niet dat de zon hem gaat verwarmen tot een lekkere temperatuur, 22-23 is voor mij toch wel minimaal wil ik er ook nog plezier aan beleven. Dat zie ik niet gebeuren.

Daarbij zie ik mezelf ook niet dat zwembad elke week/maand onderhouden als ik er niet in zwem. Twijfels, twijfels. Het is toch weer minimaal €1.300 wat je stuk moet slaan..
Voor mij was het ook de reden uiteindelijk voor een warmtepomp te gaan. Maar waar ben je bang voor qua onderhoud? Ik heb zoutelektrolyse, dus het enige wat ik elke paar dagen doe is vrij chloor, pH en zoutniveau meten. Af en toe cyaanzuur of alkaliteit, maar als daar geen aanleiding voor is, skip ik dat normaal gesproken.
Dan pas ik eventueel aan hoeveel uren m'n zoutsysteem loopt, of ik zet een boost aan, en that's it.

Viezigheid voorkom ik met een goed zomerzeil (GeoBubble 500micron), zorgt meteen voor extra opwarming. Af en toe een backwash doen als het zandfilter verstopt raakt, maar dat valt wel mee met een goed zeil. Even stofzuigen voor ik erin ga, maar that's it.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:52
Fanta schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:12:

Daarom heb ik dus een warmtepomp + chloor doseersysteem. Combineer dat met een robotzuiger en je hebt minimaal onderhoud.

Overigens als je niet te veel geld wilt spenderen... einde zomer en dus goed moment om een warmtepomp van marktplaats te scoren :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Inmiddels verhuisd en redelijk aan het settelen. Nee, er komt niet een zwembad terug zoals in de OP maar een tub moest er toch echt wel komen. En vandaag was de dag dat hij kwam <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bTwZOoVcfi-E-k12LFWgxTUU7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEkx6E5vXJ2QOttB5z1mJtxo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiKIfDGRVLq69tYv8BakRG_JTOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPL4jn4e0wBHYVVjYa7KiF08.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk0fupJq_2VTkwQCXlOgKBs3Ols=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxW0nvY2hN3mZsmwNiopArOc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP1bwc_-3STw96-00H_OZz3kXDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTNdyryOSiduSyq1B8wb02gt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1E76S95GicfYnwYX0b189fUQhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyDsGtqGLwNuQUeAj0XpTYiI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2nrIEBd9hdLZregkwE1f-MEc5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN69YnJEaZGqX1yLe2eNSXGr.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nou, dat was genieten <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4dxQx7fafaI_peC4imBVfZUtlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b58mNOY7Gw8F9lTeRmJ3dy7F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUbmIELSJiE56eR3Y5gR8-EAfC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GffVC1A0wv7fOChOlTqrLmhf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CG1VcuGbLhGwCks0X6ro9EP6t0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhzpkDXre3wzMf1UaVhi6Wca.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1 ... 184 185 Laatste