Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
Ik zit eraan te denken om mijn Speck 6m3 ZFP aan te sluiten op een frequentieregelaar. Nu heb ik de ISAVER+ II 1100 / Aquaforte Aquasphere Vario+ II (volgens mij hetzelfde apparaat) op het oog.

Nu heb ik eerder, o.a. in het DIY topic, wel eens gelezen dat men problemen ervaart met het afschakelen van de iSaver/pomp wanneer de netspanning boven de 240v komt. Bij ons in de buurt is het dagelijkse kost dat de netspanning naar de 250+v gaat. Ik heb de bekende gele webshop hier ook naar gevraagd, en daar werd aangegeven dat de iSaver voor 220-240v ingangsspanning ontworpen is.

Zijn er hier ervaringen met de iSaver+ II i.c.m. een netspanning rond de 250v?

Als het apparaat namelijk steeds afslaat heeft het namelijk geen nut voor mij om er een aan te schaffen.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In mijn zandfilterpomp (Intex 26644) heb ik aquabollen zitten. Als de stand op filter staat, komt er te weinig water uit (druk laag) waardoor het ZWS niet aanslaat. Als ik hercirculatie doe, krijg ik meer dan genoeg druk.

Heb de bak opengehaald en de bollen waren vies (groen ook). Het systeem heeft een tijdje stilgestaan na de vakantie.

- meer mensen weleens gehad dat je pomp minder stroming heeft met vieze bollen?
- je vult je zandfilterpomp met (schone) aquabollen toch gewoon tot het randje 'max'? Of moet je minder

==
hoi

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Eusebius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:07:
In mijn zandfilterpomp (Intex 26644) heb ik aquabollen zitten. Als de stand op filter staat, komt er te weinig water uit (druk laag) waardoor het ZWS niet aanslaat. Als ik hercirculatie doe, krijg ik meer dan genoeg druk.

Heb de bak opengehaald en de bollen waren vies (groen ook). Het systeem heeft een tijdje stilgestaan na de vakantie.

- meer mensen weleens gehad dat je pomp minder stroming heeft met vieze bollen?
- je vult je zandfilterpomp met (schone) aquabollen toch gewoon tot het randje 'max'? Of moet je minder
Vieze bollen laten uiteraard minder water doorstromen, dus dan moet je ze inderdaad schoonmaken. De reden dat ik naar glas ga switchen, dan is een backwash af en toe hopelijk voldoende.

Tesla Model Y RWD (2024)

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:21
Fanta schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:32:
Ik zit even te rommelen met de schakeling van mijn Intex zandfilterpomp. Omdat ik hem niet 24 uur per dag wil laten draaien, staat hij momenteel ingesteld op 9 uur draaien. Hij start om 7:15, en gaat dus om 16:15 uit. Maar als ik om 17:30 thuis kom en even wil zwemmen, zet ik wel graag even de pomp aan. Als ik het goed begrijp is dan de timer gereset en gaat hij de volgende dag niet om 7:15 aan, maar start hij om 17:30 met zijn 9 uurtjes werk.

Ik dacht slim te zijn en dit op te lossen door er een slimme stekker tussen te zetten, maar dat werkt dus niet, want de stroomonderbreking op het snoer van de pomp moet je dus elke keer nadat de stroom er af is geweest, handmatig weer aanzetten. Dit is toch waardeloos? Hoe doen jullie dit?
Je kunt na de onderbreker de kabel doorknippen, vervolgens stekker stopcontact erop zetten waartussen je dan je slimme stekker zet. Nu weet ik alleen niet meer of de Intex dan vanzelf opstart of deze dan nog handmatig aangezet moet worden. Als ik het me goed herinner heb ik toen( een aantal jaar geleden) ook de Intex pomp moeten om solderen.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:28

evol

hello world

Voor ons bad hebben we een Mr Silence 9kW full inverter warmtepomp.
Die stond 24/7 op 28 graden in auto modus de afgelopen tijd, maar naar mijn idee verbruikte deze best wel wat.

Nu met t mooie weer sinds gisteravond de warmtepomp uitgezet.
Kan dat zomaar? Er gaat nu dan wel water door maar hij doet niets neem ik aan, of zou ik de bypass dan nog moeten gebruiken?

/zwembad newbie ;)

Move along people. Nothing to see here.

• Eusebius
  • Niet online
paul123456 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:53:
[...]
Je kunt na de onderbreker de kabel doorknippen, vervolgens stekker stopcontact erop zetten waartussen je dan je slimme stekker zet. Nu weet ik alleen niet meer of de Intex dan vanzelf opstart of deze dan nog handmatig aangezet moet worden. Als ik het me goed herinner heb ik toen( een aantal jaar geleden) ook de Intex pomp moeten om solderen.
@Fanta
Kijk even op Youtube: daar vond ik ook andere mensen met dit probleem.

De pomp heeft 1 functie, pompen. Een slimme stekker is dan een goede oplossing. Moet je inderdaad even wat tweaken. Maar hé, we zitten niet op Bokt he ;-)

==
hoi

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:46

Dennis1812

Amateur prutser

De Intex pompen zit toch gewoon een timer op?
Die regelt dat mooi zelf?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
Hoe maken jullie de polysphere ballen schoon? Wasmachine? Maar hoe lang, hoeveel graden? Kan niets echt iets vinden op het www. Ook geen handleiding die hier iets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

fissa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:57:
Hoe maken jullie de polysphere ballen schoon? Wasmachine? Maar hoe lang, hoeveel graden? Kan niets echt iets vinden op het www. Ook geen handleiding die hier iets over zeggen.
Ik doe een katoen programma op 60 graden met centrifuge op 1200.
Zonder wasmiddel (ben bang voor een schuim party anders).

Altijd weer stralend wit.
Ik doe ze wel in waszakjes en niet los in de machine.
Daarna gelijk terug de pomp in. Of eind van t seizoen hang ik het zakje aan de waslijn en dan is het met een goede middag zon ook wel droog.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:34

Fanta

FordPerformance™️

Dennis1812 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:29:
De Intex pompen zit toch gewoon een timer op?
Die regelt dat mooi zelf?
Klopt op zich wel. Maar als je buiten de tijd dat hij werkt hem even aanzet, moet je dus de volgende ochtend dat ding weer opnieuw op timer zetten. Ik vind dat een vrij waardeloos systeem, het zou mooier zijn als je hem gewoon op een bepaalde tijd kan laten draaien en dat hij dat dan onthoudt, ook als je (als hij dus al op stand-by staat) hem nog even aanzet, ofwel voor nog een rondje pompen tijdens het zwemmen, ofwel een backwash, etc.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Ik zit even te rommelen met de schakeling van mijn Intex zandfilterpomp. Omdat ik hem niet 24 uur per dag wil laten draaien, staat hij momenteel ingesteld op 9 uur draaien. Hij start om 7:15, en gaat dus om 16:15 uit. Maar als ik om 17:30 thuis kom en even wil zwemmen, zet ik wel graag even de pomp aan. Als ik het goed begrijp is dan de timer gereset en gaat hij de volgende dag niet om 7:15 aan, maar start hij om 17:30 met zijn 9 uurtjes werk.

Ik dacht slim te zijn en dit op te lossen door er een slimme stekker tussen te zetten, maar dat werkt dus niet, want de stroomonderbreking op het snoer van de pomp moet je dus elke keer nadat de stroom er af is geweest, handmatig weer aanzetten. Dit is toch waardeloos? Hoe doen jullie dit?
Weet niet in hoeverre je er rekening mee wilt houden maar de handleiding van (alle?) intex pompen geeft aan dat de pomp niet mag draaien indien er mensen aanwezig zijn in het bad. Als ik me niet vergist omwille van electrocutie risico. Heb zelf om deze reden een Pentair aangeschaft omdat ik de kinderen niet wil toasten :D

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 09:09
Was Pentair het dan vergeten om het in de handleiding te zetten??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
Driehoek schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Weet niet in hoeverre je er rekening mee wilt houden maar de handleiding van (alle?) intex pompen geeft aan dat de pomp niet mag draaien indien er mensen aanwezig zijn in het bad. Als ik me niet vergist omwille van electrocutie risico. Heb zelf om deze reden een Pentair aangeschaft omdat ik de kinderen niet wil toasten :D
Geen electrocutie, maar dat je haren niet naar binnen worden gezogen, verdrinkingsgevaar. Dat heb ik tenminste begrepen.
Als er mensen in het zwembad geelectrocuteerd worden, zou dat groot nieuws zijn en alle pompen verboden worden voor particulieren :)
Fanta schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Klopt op zich wel. Maar als je buiten de tijd dat hij werkt hem even aanzet, moet je dus de volgende ochtend dat ding weer opnieuw op timer zetten. Ik vind dat een vrij waardeloos systeem, het zou mooier zijn als je hem gewoon op een bepaalde tijd kan laten draaien en dat hij dat dan onthoudt, ook als je (als hij dus al op stand-by staat) hem nog even aanzet, ofwel voor nog een rondje pompen tijdens het zwemmen, ofwel een backwash, etc.
Dure oplossing: een I-saver.
evol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
Voor ons bad hebben we een Mr Silence 9kW full inverter warmtepomp.
Die stond 24/7 op 28 graden in auto modus de afgelopen tijd, maar naar mijn idee verbruikte deze best wel wat.

Nu met t mooie weer sinds gisteravond de warmtepomp uitgezet.
Kan dat zomaar? Er gaat nu dan wel water door maar hij doet niets neem ik aan, of zou ik de bypass dan nog moeten gebruiken?

/zwembad newbie ;)
Gewoon door de warmtepomp laten lopen, geen enkel probleem.

[ Voor 45% gewijzigd door Arjantje72 op 14-08-2025 20:45 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Driehoek schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Ik doe dat meer om er voor te zorgen dat de skimmer blijft werken. Ik kan hem ook van tevoren even schoonmaken, maar soms denk je er niet aan en dan drijf je tussen de vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:01:
[...]

Ik doe een katoen programma op 60 graden met centrifuge op 1200.
Zonder wasmiddel (ben bang voor een schuim party anders).

Altijd weer stralend wit.
Ik doe ze wel in waszakjes en niet los in de machine.
Daarna gelijk terug de pomp in. Of eind van t seizoen hang ik het zakje aan de waslijn en dan is het met een goede middag zon ook wel droog.
30 graden mét wasmiddel los in de machine 8) Wel extra spoelen. Nooit problemen mee gehad.

==
hoi

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eusebius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

30 graden mét wasmiddel los in de machine 8) Wel extra spoelen. Nooit problemen mee gehad.
30 zou misschien kunnen. 60 voelt fijner aan voor mij. Toch het idee dat er meer dood gaat.
Handdoeken en beddengoed gaat ook op 60. Alle vaatdoeken en theedoeken/handdoeken uit de keuken en dweilen allemaal op 90.

Ik ben nogal een neuroot als het op wassen aankomt.
Maar fijn te lezen dat het met wat waspoeder ook gewoon goed gaat zonder schuimparty.

• Eusebius
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

30 zou misschien kunnen. 60 voelt fijner aan voor mij. Toch het idee dat er meer dood gaat.
Handdoeken en beddengoed gaat ook op 60. Alle vaatdoeken en theedoeken/handdoeken uit de keuken en dweilen allemaal op 90.

Ik ben nogal een neuroot als het op wassen aankomt.
Maar fijn te lezen dat het met wat waspoeder ook gewoon goed gaat zonder schuimparty.
Je moet een beetje spaarzaam zijn, geen half pak erin gooien ;-)

En er komt continue chloorwater doorheen. De muggenlarven hebben het ook niet overleefd nadat ik na de vakantie de elektrolyse weer aanzette ;-)
--MeAngry-- schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Vieze bollen laten uiteraard minder water doorstromen, dus dan moet je ze inderdaad schoonmaken. De reden dat ik naar glas ga switchen, dan is een backwash af en toe hopelijk voldoende.
Ik ben tevreden over de bollen, maar moet om te schoonmaken het hele vat openmaken. Ik vind dat wat omslachtig en doe het daarom te weinig. Een backwash is dan handiger omdat ik slechts één slang extra hoef te kopen als afvoer en ik af en toe kan schoonmaken.

ECHTER .. - en misschien kunnen gebruikers me uit de brand helpen - je doet er zand of glas in. Waarom spoelt dat zand/glas niet mee met het water?

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
fissa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:57:
Volledig katoen programma op 40 graden in een waszak. Geen wasmiddel en wasverzachter gebruiken. Ik heb begrepen dat daardoor de absorberende werking vermindert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
SkorpionNL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:03:
[...]
Volledig katoen programma op 40 graden in een waszak. Geen wasmiddel en wasverzachter gebruiken. Ik heb begrepen dat daardoor de absorberende werking vermindert.
Wasverzachter zeker, mild wasmiddel verwacht ik dat niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
Eusebius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Je moet een beetje spaarzaam zijn, geen half pak erin gooien ;-)

En er komt continue chloorwater doorheen. De muggenlarven hebben het ook niet overleefd nadat ik na de vakantie de elektrolyse weer aanzette ;-)

[...]

Ik ben tevreden over de bollen, maar moet om te schoonmaken het hele vat openmaken. Ik vind dat wat omslachtig en doe het daarom te weinig. Een backwash is dan handiger omdat ik slechts één slang extra hoef te kopen als afvoer en ik af en toe kan schoonmaken.

ECHTER .. - en misschien kunnen gebruikers me uit de brand helpen - je doet er zand of glas in. Waarom spoelt dat zand/glas niet mee met het water?
Zand/glas is te zwaar en blijft in het vat zitten als het water er doorheen wordt gepompt. Als je zand in je bad krijgt dan is het te klein gesleten en moet het vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
En hoe vaak wassen jullie de bollen? Ik heb de bollen drie weken geleden voor de eerste keer gewassen toen ik merkte dat de flow echt omlaag ging. Toen gewassen op 30 graden, 1 uurtje.
Nu merkte ik gisteren dat de flow weer extreem laag was. Het water was troebel dus snapte niet waarom: de pomp dus.
Het is een blue bay 4m3. Op zich super tevreden, maar begrijp niet waarom de flow na drie weken weer ingezakt is. Ik heb de bollen weer gewassen gisteren, en de pomp weer aangezet. De flow is weer redelijk normaal, maar nog niet hoe het voorheen was. Er is geen verstopping in de slangen.
De pomp is nieuw gekocht (3 maanden geleden).

M’n setup is met een WP en bypass. 3 meter slang, 1 meter slang, 1 meter slang, 1 meter slang, 1 meter slang, 4 meter slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:26

ik heb een shelly na die stroomonderbreking stekker gemaakt. Die stekker er dus afhalen en wat ertussen zetten.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Arjantje72 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Geen electrocutie, maar dat je haren niet naar binnen worden gezogen, verdrinkingsgevaar. Dat heb ik tenminste begrepen.
Als er mensen in het zwembad geelectrocuteerd worden, zou dat groot nieuws zijn en alle pompen verboden worden voor particulieren :)

[...]

Dure oplossing: een I-saver.

[...]

Gewoon door de warmtepomp laten lopen, geen enkel probleem.
Die I-saver vind ik geen gek idee. Ik ben zelf niet handig genoeg met elektra, dus ik ga er niet aan lopen tweaken. Zo'n frequentieregelaar lijkt een mooie kant-en-klaar oplossing, ook omdat ik daarmee het geluid na 17:00 kan beperken. Maar hoe werkt dat dan als je gaat backwashen, kan je hem dan ook handmatig even op vol vermogen laten draaien, of ben je dan weer afhankelijk van wat je hebt ingesteld op de timer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

fissa schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:12:
En hoe vaak wassen jullie de bollen? Ik heb de bollen drie weken geleden voor de eerste keer gewassen toen ik merkte dat de flow echt omlaag ging. Toen gewassen op 30 graden, 1 uurtje.
Nu merkte ik gisteren dat de flow weer extreem laag was. Het water was troebel dus snapte niet waarom: de pomp dus.
Het is een blue bay 4m3. Op zich super tevreden, maar begrijp niet waarom de flow na drie weken weer ingezakt is. Ik heb de bollen weer gewassen gisteren, en de pomp weer aangezet. De flow is weer redelijk normaal, maar nog niet hoe het voorheen was. Er is geen verstopping in de slangen.

M’n setup is met een WP en bypass. 3 meter slang, 1 meter slang, 1 meter slang, 1 meter slang, 1 meter slang, 4 meter slang.
Ik meestal 1 a 2x per seizoen. Dit keer 2x, veel gedonder met het water dit jaar helaas.
En uiteraard met opruimen ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:56
Fanta schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Die I-saver vind ik geen gek idee. Ik ben zelf niet handig genoeg met elektra, dus ik ga er niet aan lopen tweaken. Zo'n frequentieregelaar lijkt een mooie kant-en-klaar oplossing, ook omdat ik daarmee het geluid na 17:00 kan beperken. Maar hoe werkt dat dan als je gaat backwashen, kan je hem dan ook handmatig even op vol vermogen laten draaien, of ben je dan weer afhankelijk van wat je hebt ingesteld op de timer?
Ik ben ook niet heel handig met elektra, een I-saver heeft een optie om 3 standen via een relais te schakelen. Daar kun je een wifi relais op aansluiten en hem opnemen in je home automation, is niet heel moeilijk.
Bij mij draait het nu in homekit, daar regel ik ook de timer mee. Dus backwash is een kwestie van even de pomp uit zetten met telefoon, backwashen op hoge rpm, en dan weer aanzetten op de stand waar die normaal op draait.
Ik gebruik daar een ewelink wifi relais voor. (Zou je ook met de ewelink app kunnen bedienen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iets meer dan een week geleden heb ik de helft van het water in mijn Intex zwembad vervangen. Het water was heel helder, maar het Cya was wat aan de hoge kant. Omdat er weer mooi weer aan zat te komen heb ik het Cya voor de zekerheid gehalveerd. De Cya van 57 naar 31 gebracht.

Net voor ik ging hervullen zat er 3 ppm chloor in het bad en de ph was 7,4. Na het hervullen was dat 1,5 ppm chloor en de ph was 7,6. Precies zoals verwacht. ;) Het water was wel lichtjes melkachtig geworden en dat is gedurende de week steeds wat meer toegenomen. Ik las dat dat kon komen door het bijvullen met kraanwater, maar het kraanwater is helemaal niet zo hard. Iemand een idee? Ik reinig de cardridge filter 2x per dag. Zijn de deeltjes te klein voor de filter misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
darkdesign schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:17:
Iets meer dan een week geleden heb ik de helft van het water in mijn Intex zwembad vervangen. Het water was heel helder, maar het Cya was wat aan de hoge kant. Omdat er weer mooi weer aan zat te komen heb ik het Cya voor de zekerheid gehalveerd. De Cya van 57 naar 31 gebracht.

Net voor ik ging hervullen zat er 3 ppm chloor in het bad en de ph was 7,4. Na het hervullen was dat 1,5 ppm chloor en de ph was 7,6. Precies zoals verwacht. ;) Het water was wel lichtjes melkachtig geworden en dat is gedurende de week steeds wat meer toegenomen. Ik las dat dat kon komen door het bijvullen met kraanwater, maar het kraanwater is helemaal niet zo hard. Iemand een idee? Ik reinig de cardridge filter 2x per dag. Zijn de deeltjes te klein voor de filter misschien?
Je ph is aan de hoge kant en chloor aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 19:46
fissa schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:12:

Als ik het zwembad leeg laat lopen en op ga ruimen. Bollen zijn niet extreem smerig. Je kan zelf al een hoop troep eruit halen met goed netje, bodem stofzuigen en skimmer.
De drukmeter van de pomp staat in het groen, lijkt me prima.
6m3/u zandfilterpomp van intex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
hpmkruit schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Je ph is aan de hoge kant en chloor aan de lage kant.
Direct na het vullen heb ik de ph naar 7,4 gebracht en chloor naar 3 ppm. Dat heb ik er niet bijgezet in mijn post zie ik. Welke waardes zou ik beter kunnen aanhouden? En wat kan ik nog doen om het 'zwembaar' te houden voor komende paar warme dagen?

[ Voor 17% gewijzigd door darkdesign op 15-08-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
darkdesign schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Direct na het vullen heb ik de ph naar 7,4 gebracht en chloor naar 3 ppm. Dat heb ik er niet bijgezet in mijn post zie ik. Welke waardes zou ik beter kunnen aanhouden? En wat kan ik nog doen om het 'zwembaar' te houden voor komende paar warme dagen?
Meer chloor toevoegen of de hoeveelheid cyanuurzuur verlagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxIu7Q8X3CfIBpI8B2W9wYq35qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1rdhjfEWKdmyli69ITORiVS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Laatst online: 06-09 17:29
Jazsie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:49:
Kan gewoon alleen je filterbollen raken snel "verstopt".

Stoppen met filteren, vlokmiddel erin doen, alle vuil laten zakken tot de bodem en dan zuigen naar waste of gewoon opzuigen indien je elektrische zuiger hebt.

Indien je vlokmiddel wil laten mengen met het water, dan filteren op circulatie zodat het niet door je filterbollen gaat.
Afgelopen 2 dagen met circulatie het bad laten rond pompen.
Daarnet de pomp uitgezet en een uurtje erna was er 1 grote "wolk" in het midden van het zwembad.

Enkel, als ik met mijn elektrische stofzuiger erdoor ga, dan gaat de wolk gewoon door de stofzuiger en verspreid die terug alles...

Ik zag een paar paginas terug de tip om wat filterbollen in de stofzuiger te doen, dus ik zal zo is proberen.

Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 17:29
Panty als filter gebruiken in je zuiger, helpt bij mij enorm goed.

Is stuk fijner dan de standaard filter in de zuiger (Intex elec zuiger).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:29
Ik heb een klein Bestway opzetzwembad gekregen (259x170x61cm met een inhoud van 2300 liter). Ik wil daarop 2x een solarheater panel aan gaan sluiten die ik op mijn garagedak wil plaatsen.

Om het water rond te kunnen pompen heb ik daarom een sterkere pomp nodig en ben daarvoor van plan een zandfilterpomp aan te schaffen. Nu heb ik deze op het oog bij van Cranenbroek. Deze is echter voor zwembaden tot 20m³ en pompt 6m³/h.

In principe overkill voor mijn kleine zwembad, maar ik ben bang dat ik anders het garagedak niet op kom (3,30m hoog). Ik gok dat ik zo'n 15 meter slang in totaal ga nodig hebben.

Is dit inderdaad overkill of is het verstandig om een pomp met wat overcapaciteit aan te schaffen?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

huCks schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Afgelopen 2 dagen met circulatie het bad laten rond pompen.
Daarnet de pomp uitgezet en een uurtje erna was er 1 grote "wolk" in het midden van het zwembad.

Enkel, als ik met mijn elektrische stofzuiger erdoor ga, dan gaat de wolk gewoon door de stofzuiger en verspreid die terug alles...

Ik zag een paar paginas terug de tip om wat filterbollen in de stofzuiger te doen, dus ik zal zo is proberen.

Nog andere tips?
De combinatie filterbollen en drie filters over elkaar heen lijkt een heel stuk betere performance te hebben bij mij idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BamSlam_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

Meer chloor toevoegen of de hoeveelheid cyanuurzuur verlagen.
[Afbeelding]
Welke app is dit?

Dacht dat vrije chloor tussen de 7,5 en 10% van de CYA moest liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Labcom (behorende bij de Poollab 2.0 fotometer).

De volgende informatie wordt door Labcom over deze tool gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dacOIIXvxZCoAhXN1D5C-J1r8c4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g49kQYwm6ZUeW5VMxFxBWs1b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door BamSlam_ op 18-08-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BamSlam_ Krijg je dit dan na het invullen van de ideal range? Via welk scherm kom je hier terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:59:
@BamSlam_ Krijg je dit dan na het invullen van de ideal range? Via welk scherm kom je hier terecht?
Chemie => rekenmachines => actief chloor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Repsect schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:56:
Ik heb een klein Bestway opzetzwembad gekregen (259x170x61cm met een inhoud van 2300 liter). Ik wil daarop 2x een solarheater panel aan gaan sluiten die ik op mijn garagedak wil plaatsen.

Om het water rond te kunnen pompen heb ik daarom een sterkere pomp nodig en ben daarvoor van plan een zandfilterpomp aan te schaffen. Nu heb ik deze op het oog bij van Cranenbroek. Deze is echter voor zwembaden tot 20m³ en pompt 6m³/h.

In principe overkill voor mijn kleine zwembad, maar ik ben bang dat ik anders het garagedak niet op kom (3,30m hoog). Ik gok dat ik zo'n 15 meter slang in totaal ga nodig hebben.

Is dit inderdaad overkill of is het verstandig om een pomp met wat overcapaciteit aan te schaffen?
Beetje overcapaciteit is niet erg. Als het bevalt neem je over 2 jaar misschien een groter bad? Ben je alvast voorbereid. Als je toch het dak op gaat dan zou ik matten/rollen nemen. Liggen platter en waaien dus ook minder snel weg. Hebben netto denk ik ook een groter oppervlak voor deze prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:55
Repsect schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:56:

Ik heb gewoon bij de gamma een simpele vuilwaterpomp gehaald en tussen de verwarmingsmatten geknoopt. Staat dus los van het filter.
Wel als je gaat zwemmen deze pomp uit. Is een 230V pomp en ondanks dubbel geisoleerd en achter de aardlek dat risico niet nemen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Iemand nog tips om de slangaansluiting die over het 'tuutje' van het bad zit luchtdicht te krijgen (de aanzuigkant, waar het water het bad verlaat)? Ik moet mijn pomp nu meerdere keren per dag ontluchten. De slangenklem strakker draaien, een extra laagje tape tussen de slang en slangenklem, stukje verder op het einde van de tuut klemmen, iets ter ondersteuning onder de slang zetten... Het heeft allemaal niet geholpen.

Iemand de gouden tip? ;)

Edit: het betreft een Intex bad en intex pomp.

[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 19-08-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

darkdesign schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:31:
Iemand nog tips om de slangaansluiting die over het 'tuutje' van het bad zit luchtdicht te krijgen (de aanzuigkant, waar het water het bad verlaat)? Ik moet mijn pomp nu meerdere keren per dag ontluchten. De slangenklem strakker draaien, een extra laagje tape tussen de slang en slangenklem, stukje verder op het einde van de tuut klemmen, iets ter ondersteuning onder de slang zetten... Het heeft allemaal niet geholpen.

Iemand de gouden tip? ;)

Heb je de klem op de goede plek zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Heb je de klem op de goede plek zitten?
Ja, die zit zoals beschreven in de handleiding. Wat varianten geprobeerd, maar dat maakte geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
darkdesign schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:31:

Iemand de gouden tip? ;)

Stukje rubber van een binnenband ertussen?
Heb je 32mm slangen? Wellicht kun je even een foto delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 16:29
@darkdesign klinkt alsof er teveel ruimte tussen het tuutje en de binnenzijde van de slang zit. Of dat er een O ring ontbreekt bij een schroefverbinding. Als je de slang aansluit, klemt deze goed vast, of zit er dan nog ruimte tussen. Als er ruimte zit, tape om het tuutje heen totdat de slang klemt bij het aansluiten. Dan alleen vastzetten met de slangenklem. Deze is alleen bedoeld om vast te zetten, niet om eventuele ruimte tussen de slang en het tuutje "dicht te knijpen".

Succes, mocht het niet lukken, kan een foto hier helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:06
hpmkruit schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Beetje overcapaciteit is niet erg. Als het bevalt neem je over 2 jaar misschien een groter bad? Ben je alvast voorbereid. Als je toch het dak op gaat dan zou ik matten/rollen nemen. Liggen platter en waaien dus ook minder snel weg. Hebben netto denk ik ook een groter oppervlak voor deze prijs.
ik heb hetzelfde, dikke overkill maar gaat prima. 6m3 pomp om een 3meter hoog platdak op te pompen met 2 solarbollen. mijn badje is nog kleiner ;) 220x150.

Die word over 3 jaar geupgrade, dan is de jongste telg 6 en in bezit van een zwemdiploma. in dit badje kan hij zelf nog overeind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
yeahbaby schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

Stukje rubber van een binnenband ertussen?
Heb je 32mm slangen? Wellicht kun je even een foto delen.
Dat is een hele goede om eens te proberen, moet alleen wel een fietsband scoren nog d:)b
jeeedeee schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:44:
@darkdesign klinkt alsof er teveel ruimte tussen het tuutje en de binnenzijde van de slang zit. Of dat er een O ring ontbreekt bij een schroefverbinding. Als je de slang aansluit, klemt deze goed vast, of zit er dan nog ruimte tussen. Als er ruimte zit, tape om het tuutje heen totdat de slang klemt bij het aansluiten. Dan alleen vastzetten met de slangenklem. Deze is alleen bedoeld om vast te zetten, niet om eventuele ruimte tussen de slang en het tuutje "dicht te knijpen".

Succes, mocht het niet lukken, kan een foto hier helpen!
Daar heb je wel een punt. Ik gebruik hem nu wel om wat ruimte 'dicht te knijpen'. In combinatie met de tip van de binnenband zou dit weleens kunnnen gaan werken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Ik heb een zandfilter pomp gekocht om mijn defecte cartridge pomp te vervangen. Omdat ik een vrij klein zwembad heb ben ik uitgekomen bij Miganeo Dynamic 6500 (zelfde als Steinbach 250N). Opzich erg tevreden, alleen bij aansluiten van slang en slangklem lekt er toch nog wat water. Ik ben daar dus nog wel even mee bezig, er werd van dat lektape meegeleverd dat jij bij leidingwerk vaak over schroefdraad doet, kijken of dit ook werkt als ik dit op de slang aansluiting doe en daar de slang overheen plaats.

Ik verbaas me echter wel over de "return" aansluiting op het drukvat (zie foto, rechter slangaansluiting), doordat hier schroefdraad opzit en ik mijn slang daar eigenlijk met geen mogelijkheid overheen krijg, zit de slang er maar met +/- 1,5 cm op. Overigens ben ik benieuwd wat voor soort waterslang jullie gebruiken, ik heb van die witte/doorzichtige intex slang en een zwarte slang die eigenlijk voor vijvers bedoelt is en weet eigenlijk niet of die wel goed tegen chloor kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE1XldJAQeS--p-T9DT39huLtC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTuOXSamGgYF7wlykMSFTOsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

sjors86 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:34:
Ik heb een zandfilter pomp gekocht om mijn defecte cartridge pomp te vervangen. Omdat ik een vrij klein zwembad heb ben ik uitgekomen bij Miganeo Dynamic 6500 (zelfde als Steinbach 250N). Opzich erg tevreden, alleen bij aansluiten van slang en slangklem lekt er toch nog wat water. Ik ben daar dus nog wel even mee bezig, er werd van dat lektape meegeleverd dat jij bij leidingwerk vaak over schroefdraad doet, kijken of dit ook werkt als ik dit op de slang aansluiting doe en daar de slang overheen plaats.

Ik verbaas me echter wel over de "return" aansluiting op het drukvat (zie foto, rechter slangaansluiting), doordat hier schroefdraad opzit en ik mijn slang daar eigenlijk met geen mogelijkheid overheen krijg, zit de slang er maar met +/- 1,5 cm op. Overigens ben ik benieuwd wat voor soort waterslang jullie gebruiken, ik heb van die witte/doorzichtige intex slang en een zwarte slang die eigenlijk voor vijvers bedoelt is en weet eigenlijk niet of die wel goed tegen chloor kan.

[Afbeelding]
https://www.zwembad.eu/in...o_ZXCu53dWh8aArMAEALw_wcB

Elke webshop heeft ze wel. Dit is eerste Google hit
Maar deze heeft dus schroefdraad en kan je gewoon vastdraaien. Aannemende dat je 38mm aansluiting hebt. Op je bad moet je misschien een set afsluiters met 32 naar 38mm koppeling van Intex gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik probeer mijn zwembadwater te redden maar kom er niet uit. Ik houd 't bij met chloor en heb er inmiddels sinds vorige week in fases in totaal 1l PH Down ingedaan, maar de PH waarde blijft hoog als ik de test mag geloven. De gele aanslag op de bodem is sinds gisteren. Wat mis ik als leek en kan ik het water nog redden? Ik gebruik een zandfilterpomp met filterbollen erin die ik om de week vervang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-XVxQXkvJ10QrgmGSWtk4UK3qQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZvlquv9cnseDF9UF30cGTwl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCAFjViDrXTkdZSfZ0jjXMSKRV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1i9CTBw6W0flhww3PSBFaRU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door GK87 op 20-08-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Dennis1812 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

https://www.zwembad.eu/in...o_ZXCu53dWh8aArMAEALw_wcB

Elke webshop heeft ze wel. Dit is eerste Google hit
Maar deze heeft dus schroefdraad en kan je gewoon vastdraaien. Aannemende dat je 38mm aansluiting hebt. Op je bad moet je misschien een set afsluiters met 32 naar 38mm koppeling van Intex gebruiken.
Volgens mij zijn dat helemaal geen slangen die je hierop kunt aansluiten. Daarvoor zit het schroefdraad op de verkeerde plaats (achteraan). Daarnaast zijn die volgens mij alleen verkrijgbaar in 38mm en het drukvat heeft een 32mm aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 18:53
GK87 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:27:
Ik probeer mijn zwembadwater te redden maar kom er niet uit. Ik houd 't bij met chloor en heb er inmiddels sinds vorige week in fases in totaal 1l PH Down ingedaan, maar de PH waarde blijft hoog als ik de test mag geloven. De gele aanslag op de bodem is sinds gisteren. Wat mis ik als leek en kan ik het water nog redden? Ik gebruik een zandfilterpomp met filterbollen erin die ik om de week vervang.
[Afbeelding][Afbeelding]
Eerst een flinke chloorschock geven en blijven filteren totdat de algen dood zijn (bruin) en dan een vlokmiddel erin zodat de algen samenklonteren. Gaat een paar dagen duren.
Fanta schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Je hebt de timer maar ook een dag, nacht en backwash stand die overrulen de timer.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjantje72 op 20-08-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding][Afbeelding]
Ph lijkt nog vrij hoog, idealiter ergens richting de 7,2-7,4 brengen. Ook om je chloor beter te laten werken.
De rechter waarde is CYA?

Meet je ook chloor niveau? Zoals hierboven aangeven. Een forse shock of slam (langdurig) hoog chloor niveau is nodig om de algen definitief om zeep te helpen. Als er nog restjes in leven zijn, bloeit het snel weer op. En gezien de groene tint leeft er nog e.e.a.

Wat voor mij een inzicht was is dat het filter echt niet groen mag zijn. Dat betekent namelijk dat de algen door de chloor heen zijn gebroken. Heeft bij mij ook een week geduurd, maar heb nu echt kraakhelder water. Mooi om te zien.

Wat voor chloor gebruik je overigens? En spoel je de filter bollen geregeld uit?

• GK87
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

Ph lijkt nog vrij hoog, idealiter ergens richting de 7,2-7,4 brengen. Ook om je chloor beter te laten werken.
De rechter waarde is CYA?

Meet je ook chloor niveau? Zoals hierboven aangeven. Een forse shock of slam (langdurig) hoog chloor niveau is nodig om de algen definitief om zeep te helpen. Als er nog restjes in leven zijn, bloeit het snel weer op. En gezien de groene tint leeft er nog e.e.a.

Wat voor mij een inzicht was is dat het filter echt niet groen mag zijn. Dat betekent namelijk dat de algen door de chloor heen zijn gebroken. Heeft bij mij ook een week geduurd, maar heb nu echt kraakhelder water. Mooi om te zien.

Wat voor chloor gebruik je overigens? En spoel je de filter bollen geregeld uit?
Ik zal een chloorshock proberen zoals jullie aangaven. Ik gebruik op het moment alleen HTH chloortabletten (niet gestabiliseerd, 7g) en zoals gezegd gaan de filterbollen om de week even in een wasmachine zonder wasmiddel e.d. Voor een shock zou ik 8 van die tabletten erin moeten doen. Rode gedeelde van de tester is PH, gele gedeelte chloor. Maar rode gedeelte blijft dus ondanks 1 liter PH down hoog, en chloor gedeelte blijft wit en nijgt niet eens naar geel. To be continued...

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom geen 200grams tabletten met langzame afgifte? Daarmee heb je toch veel stabielere afgifte en minder werk?

• GK87
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 01:02:
Waarom geen 200grams tabletten met langzame afgifte? Daarmee heb je toch veel stabielere afgifte en minder werk?
Nu ben ik een leek, maar mijn frame zwembad is maar 3800 liter, dan heb ik een chloorbad denk ik. 20 gram is wellicht wel een slimmere optie? d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GK87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:42:
[...]

Nu ben ik een leek, maar mijn frame zwembad is maar 3800 liter, dan heb ik een chloorbad denk ik. 20 gram is wellicht wel een slimmere optie? d:)b
Nou, niet perse. Als je er 1 tablet in doet en je drijver of dispenser op minimaal zet.
Je kan tablet evt doormidden snijden.

Je hebt vooral een veel constantere afgifte waardoor je waardes stabieler zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
GK87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:42:
[...]

mijn bad is 3600liter en ik gebruik ook van die 200gr tabletten, maar wel in chloor sluis.

je zou ook nog eens de alkaliteit moeten meten eigenlijk. Als die niet in orde is blijf je klooien met je ph heb ik wel eens begrepen.

Ik heb het even aan mijn Badmeester GPT gevraagd en die komt met het volgende:

🔍 Oorzaken van een blijvend hoge pH

Hoge alkaliniteit (TA te hoog)
TA fungeert als buffer: hoe hoger de TA, hoe meer pH zich tegen verlaging "verzet".
Je moet dan óf veel meer pH- doseren, óf eerst TA verlagen (door o.a. zuur en beluchten).

Sterke beluchting van het water
Jets die het wateroppervlak doorbreken, luchtpompen, bubbels of watervallen zorgen voor CO₂-ontgassing.
Minder CO₂ = hogere pH.
Zeker in spa’s zie je dit snel terug.

Hard leidingwater (hoge carbonaathardheid)
Veel Nederlandse regio’s hebben kraanwater met pH >7,8 en hoge KH.
Bij regelmatig bijvullen kruipt de pH steeds omhoog.

Gebruik van bepaalde chloorproducten
Calciumhypochloriet (HTH) en natriumhypochloriet (vloeibaar chloor/bleek) zijn basisch → ze verhogen pH bij elke dosering.
Als je die vaak gebruikt, moet je structureel vaker pH- toevoegen.

Opwarming van het water
Warm water houdt minder CO₂ vast → pH stijgt vanzelf.
Vooral in zomer of in ondiepe baden merkbaar.

Veel organisch materiaal
Zweten, zonnebrand, bladeren → veroorzaken chemische reacties waarbij de pH kan stijgen.

📌 Wat kun je ertegen doen (in algemene zin)
Controleer en corrigeer TA: mik op 80–120 ppm. Te hoog? → verlagen door zuur toe te voegen + beluchten.
Gebruik juiste chloorbron: afwisselen met trichloor (gestabiliseerd, pH-verlagend) kan helpen.
Beperk beluchting: jets naar beneden richten, luchtpompen minder gebruiken.
Regelmatig meten en corrigeren: liever vaker kleine beetjes pH- dan één grote dosis.

[ Voor 72% gewijzigd door -Jaap-io op 21-08-2025 08:49 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 17:30
[Afbeelding][Afbeelding]
Zelf hier ook last van snel alg aanslag waardes en chloor verder goed. Gewoon 1 keer in de wanden schoon maken met de borstel en stofzuigen met de slang op het filter. Heb jen nergens meer last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GK87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:33:
[...]

Ik zal een chloorshock proberen zoals jullie aangaven. Ik gebruik op het moment alleen HTH chloortabletten (niet gestabiliseerd, 7g) en zoals gezegd gaan de filterbollen om de week even in een wasmachine zonder wasmiddel e.d. Voor een shock zou ik 8 van die tabletten erin moeten doen. Rode gedeelde van de tester is PH, gele gedeelte chloor. Maar rode gedeelte blijft dus ondanks 1 liter PH down hoog, en chloor gedeelte blijft wit en nijgt niet eens naar geel. To be continued...
Heb je er stabilisator in gehad? Misschien toch ff wat 5 in 1 test strips halen voor de zekerheid.

Ta en PH hebben samenhang, evenals TA, CYA en CL.
Waarbij PH vanzelf omhoog kruipt, CL verdampt en CYA stabiel blijft.

Opnieuw beginnen met een flinke chloor shock kan natuurlijk ook. Waarschijnlijk ligt je TA dan weer vrij hoog, als je met kraanwater vult.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 21-08-2025 09:27 ]

• Repsect
hpmkruit schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

ravenstein schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

ik heb hetzelfde, dikke overkill maar gaat prima. 6m3 pomp om een 3meter hoog platdak op te pompen met 2 solarbollen. mijn badje is nog kleiner ;) 220x150.

Die word over 3 jaar geupgrade, dan is de jongste telg 6 en in bezit van een zwemdiploma. in dit badje kan hij zelf nog overeind komen.
ybos schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Ik heb gewoon bij de gamma een simpele vuilwaterpomp gehaald en tussen de verwarmingsmatten geknoopt. Staat dus los van het filter.
Wel als je gaat zwemmen deze pomp uit. Is een 230V pomp en ondanks dubbel geisoleerd en achter de aardlek dat risico niet nemen :N
Bedankt voor alle input. Ik heb de pomp gehaald die ik voor ogen had. Ik heb alleen twee grotere solar heaters genomen, want ik vond de andere wel erg klein.

De pomp krijgt het water zonder problemen door deze heaters heen op mijn garagedak. Ik heb alleen het gevoel dat de flow wat te hoog is en dat daardoor het water niet genoeg kans krijgt om het water op te warmen.
Ik heb een bypass erbij gekocht, maar die krijg ik nog niet goed werkend. Deze bypass heeft een aantal standen waarbij er meer of minder water naar de heaters toe gaat. Maar het lijkt alles of niets te zijn, dus daar moet ik nog eens naar kijken.

Verder wil ik mijn pomp automatisch kunnen inschakelen via Home Assistant, maar er zit een RCD stekker aan mijn zandfilterpomp. Nu is daar genoeg over te lezen in dit topic, maar ik lees ergens dat je een schakelaar nodig hebt die de nul en live draad tegelijkertijd schakelt. Is dat echt nodig en iemand een aanbeveling?
Ik wil dit graag inbouwen in een waterdichte lasdoos i.p.v. een los stopcontact te maken. Ik heb goede ervaringen met de Fibaro double switch 2 op Z-Wave, maar Zigbee of WiFi is wat mij betreft ook prima.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Repsect schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor alle input. Ik heb de pomp gehaald die ik voor ogen had. Ik heb alleen twee grotere solar heaters genomen, want ik vond de andere wel erg klein.

De pomp krijgt het water zonder problemen door deze heaters heen op mijn garagedak. Ik heb alleen het gevoel dat de flow wat te hoog is en dat daardoor het water niet genoeg kans krijgt om het water op te warmen.
Ik heb een bypass erbij gekocht, maar die krijg ik nog niet goed werkend. Deze bypass heeft een aantal standen waarbij er meer of minder water naar de heaters toe gaat. Maar het lijkt alles of niets te zijn, dus daar moet ik nog eens naar kijken.

Verder wil ik mijn pomp automatisch kunnen inschakelen via Home Assistant, maar er zit een RCD stekker aan mijn zandfilterpomp. Nu is daar genoeg over te lezen in dit topic, maar ik lees ergens dat je een schakelaar nodig hebt die de nul en live draad tegelijkertijd schakelt. Is dat echt nodig en iemand een aanbeveling?
Ik wil dit graag inbouwen in een waterdichte lasdoos i.p.v. een los stopcontact te maken. Ik heb goede ervaringen met de Fibaro double switch 2 op Z-Wave, maar Zigbee of WiFi is wat mij betreft ook prima.
flow te hoog maakt geen klap uit volgens mij.
Of je heeeeel veel water een heeeel klein beetje verwarmd (hoge flow) of een klein beetje water iets meer verwarmd (lage flow) komt volgens mij op hetzelfde neer :?
De oppervlakte van deze dingen zijn gewoon niet zo groot.
ikzelf heb deze, 6m2
https://sunmax.nl/?srslti...EvSCu10Y9oQPh6udJ4U2tbC7f
(en dan nog een oude mat erbij, ons 11m3 bad word bij mooi weer 30/32+ en we zetten de verwarming soms zelfs uit)

Anders gewoon de slang (een deel) knikken. Beetje lompe manier, dan is je flow lager maar gaat wel alle water door de warmtewisselaar.

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 21-08-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sterker nog, je kunt de energie veel beter kwijt aan koeler water, dan aan water dat al opgewarmd is. Dus als het snel stroomt komt de energie theoretisch beter terecht. Maar het verschil ga je bij je inlaat niet echt voelen, tenzij je zelf in het water zit, en dan je hand erbij houdt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
ybos schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

flow te hoog maakt geen klap uit volgens mij.
Of je heeeeel veel water een heeeel klein beetje verwarmd (hoge flow) of een klein beetje water iets meer verwarmd (lage flow) komt volgens mij op hetzelfde neer :?
De oppervlakte van deze dingen zijn gewoon niet zo groot.
ikzelf heb deze, 6m2
https://sunmax.nl/?srslti...EvSCu10Y9oQPh6udJ4U2tbC7f
(en dan nog een oude mat erbij, ons 11m3 bad word bij mooi weer 30/32+ en we zetten de verwarming soms zelfs uit)

Anders gewoon de slang (een deel) knikken. Beetje lompe manier, dan is je flow lager maar gaat wel alle water door de warmtewisselaar.
--MeAngry-- schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:32:
Sterker nog, je kunt de energie veel beter kwijt aan koeler water, dan aan water dat al opgewarmd is. Dus als het snel stroomt komt de energie theoretisch beter terecht. Maar het verschil ga je bij je inlaat niet echt voelen, tenzij je zelf in het water zit, en dan je hand erbij houdt.
Oke, dat is dan een denkfout van mij dus. Dus alleen de bypass volledig gebruiken indien de buitentemperatuur lager is dan het zwembad water en er geen zon schijnt? En anders gewoon lekker volle bak door de solar heaters heen jagen?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Repsect schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:35:
[...]

[...]

Oke, dat is dan een denkfout van mij dus. Dus alleen de bypass volledig gebruiken indien de buitentemperatuur lager is dan het zwembad water en er geen zon schijnt? En anders gewoon lekker volle bak door de solar heaters heen jagen?
Inderdaad, of gewoon de pomp uit, scheelt ook nog wat energie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
Eerdere berichten / info

Nou, ik ben ook weer een ervaring rijker, twee weken geleden het gat gegraven en betonvloer gestort; dat ging niet zonder slag of stoot. Klein verslagje om mijn ervaring te delen.

Ik zit op klei/veengrond op 15 meter van een sloot en moest ongeveer een meter onder het grondwaterniveau. Volgens alle bronnen online is bronbemaling hiervoor een must. De lokale loonwerker waarmee ik het graafwerk ging doen dacht dat het met een sleuf rondom met een pomp er in wel moest lukken. Mijn achterbuurman heeft een paar jaar geleden een zwembad en kelder gegraven; allemaal zonder bronbemaling en viel wel mee met het water. Ik had met de hand al eens een gat gegraven tot onder niveau grondwater; het liep vol maar wel heel langzaam.

Ik had een drainageslang en pompput voorbereid om rondom de betonplaat aan te brengen; ook voor toekomstperspectief. Maar, eenmaal begonnen met graven viel het met name op één hoek enorm tegen. Water stroomde er uit grond kalfde daardoor enorm in. Ik zat daar vrij kort op de fundering van de muur als erfafscheiding dus dat liep niet lekker. Om toch door te kunnen heeft de loonwerker een rijplaat ingedrukt om e.e.a. te stabilseren om tijd te geven om drainage voor elkaar te krijgen. Door deze problematiek werd het gat bepaald niet strak en is er veel meer grond uit gekomen dat bedoeld waardoor de tuin een grote ravage werd.

Toen nog een hoop problemen met mijn dompelpomp; door vervuiling in de pompput was de slang volledig vol gelopen met zand. Allerijl extra manschappen aangerukt van de loonwerken met extra dompelpompen, een dieselpomp en een extra pompput. Desondanks was de conclusie dat dit niet ging werken zonder een werkvloertje te storten; dus betoncentrale gebeld voor een paar kuub beton. Normaliter zouden ze dit met de kraanbak erin gooien om pompkosten te besparen; door de ravage kon de kraan echter niet meer door de tuin rijden dus gebruik van pomp noodzakelijk.

Het resultaat aan het einde van de dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb6WCq7cmqpBc8sfdRlOd6d23EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3N8oqudfQA8wwhB6DVWfTrV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bedoeling was om de bekisting/staalwerk zelf te doen in de avond en zo nodig volgende ochtend. Maar; door de werkvloer die moest drogen kon ik die avond niet verder. De loonwerker had gelukkig een mannetje die me de volgende ochtend wel kon helpen. Samen de bekisting gemaakt, koppen gesneld/stekken geboord en staalwerk gelegd. Om 11:30 klaar voor het beton:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo8t4fvjzQY-V55eAfIyJqkRSyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xegVe9Kl2YWq8sC1c7Roh6lF.jpg?f=fotoalbum_large

En een half uur later het beton er in, was toch ook wel blij dat ik dit niet alleen hoefde te doen voor de eerste keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYeelZnToE3EfZNcgIKqoYzZsxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFMXb67bKC0KB6F9JOELtpkH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmF2GY8E9Ec3Hdgr10AHitbiEm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0krxApXJIU0ybYR0744NTZCO.jpg?f=fotoalbum_large

De zaterdag erna een kraantje gehuurd en de tuin weer beetje begaanbaar gemaakt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqRVFwWNGjim2lyb9h1JqA8vdBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx0mQ4pu3VqecaZasyyp3W6q.jpg?f=fotoalbum_large

Dag na storten beton de pomp nog aan gelaten; daarna de boel gewoon onder water laten lopen tot nu. Aanstaande dinsdag komt het zwembad; zondag/maandag pomp ik de boel weer droog en bereid ik e.e.a. nog voor. Een complicatie is dat de twee rijplaten er nog in zitten; de loonwerker komt die er op maandag nog uittrekken. Ik hoop dat het gaat lukken om nog door te tuin te komen waar nu een laag verse grond op ligt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PNDVjL4-02EV-OQbo7RbuKPnNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqBgKRGR4Tl2mxMU9BwfeyL6.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk allemaal gelukt maar wel een hoop extra kosten:
  1. Extra personen/materiaal bij uitgraven
  2. Extra persoon voor bekisting/staal
  3. Werkvloertje beton&pomp €1.000 (bovenop de €1.300 voor de vloer
Van de eerste twee weet ik de schade nog niet. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik hier toch niet zelf aan begonnen ben met een klein kraantje....

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 21-08-2025 20:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:06
Repsect schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

[...]

[...]

Flow bij mij is ook wat hoog, maar ook weer geen stroomversnelling :P
Ik schakel hem zelf met een Philips Hue plug, ik heb er ook een RCD stekker voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-09 12:14
[Afbeelding][Afbeelding]
met zon klein bad gewoon ff nieuw water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002

PoweRoy

funky!

Zo, deze week ons opzet zwembad (3.6mx1m22) afgebroken. Mooi kunnen drogen afgelopen dagen.
Ik zit alleen nog met onze zandfilterpomp. Dit jaar voor het eerst filterglas gebruikt (ipv bollen die 3x niks waren). Alleen wat moet ik hier nu mee doen?

Leeg lopen van het bad met de backwash gedaan, en daarna de drain. Maar ik zie dat het filterglas nog wel een beetje vies is. Het zit nu nog in het vat en het meeste water is via de drainknopje weg.
Moet ik nu het glas uit het vat halen, wassen, drogen en ergens opslaan? Iemand hier tips/ideeën over?
Bedoeling is dat hij weer binnenhuis op zolder wordt opgeslagen.

[This space is for rent]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44

paQ

PoweRoy schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:16:
Zo, deze week ons opzet zwembad (3.6mx1m22) afgebroken. Mooi kunnen drogen afgelopen dagen.
Ik zit alleen nog met onze zandfilterpomp. Dit jaar voor het eerst filterglas gebruikt (ipv bollen die 3x niks waren). Alleen wat moet ik hier nu mee doen?

Leeg lopen van het bad met de backwash gedaan, en daarna de drain. Maar ik zie dat het filterglas nog wel een beetje vies is. Het zit nu nog in het vat en het meeste water is via de drainknopje weg.
Moet ik nu het glas uit het vat halen, wassen, drogen en ergens opslaan? Iemand hier tips/ideeën over?
Bedoeling is dat hij weer binnenhuis op zolder wordt opgeslagen.
gewoon... niks...
Volgend jaar weer aansluiten en door.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Goed backwashen volgende keer. Verder accepteren en zorgen voor een hele goede rug. Dat naar zolder zal best zwaar zijn.

Reden dat ik hier bollen gebruik (naar tevredenheid). Het weegt allemaal al genoeg.
Warmtepomp is nu het zwaarste samen met de liner.
Al kan ik met de liner wat lomper doen dan met de WP.

Helaas hier ook geen schuur

Optie is nog buiten laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Of dat. Hier blijft alles buiten in de kist. Rubber lap erover en dat was dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GK87
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:49:
[...]

Nou, niet perse. Als je er 1 tablet in doet en je drijver of dispenser op minimaal zet.
Je kan tablet evt doormidden snijden.

Je hebt vooral een veel constantere afgifte waardoor je waardes stabieler zijn.
Dank voor alle tips, we gaan langzaam de goede kant op na chloorshock, vlokmiddel en backwash. Nog wat wittig op het moment maar dat trekt hopelijk komende dagen weg. Ook de 200g chloortablet zit er inmiddels in en een flocsock.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbOayIXmq7ZOkbqQw00ENQCvHUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3ewCvdb8A4jq7JW4ar19ESj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXp7RaWMOoxmqViz2QcA23MSqWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/413SQ1szlF3PJyY9ejMKgGcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK-BTNDV1W_1Ks-sd8FHOlfsttk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsHiKLrDnYToavLzfYvt7Eiy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@GK87 witte waas is goed nadat je groen in het bad hebt gehad. Dat zijn de dode algen. Filteren, filteren, filteren. En geregeld uitspoelen. Moet goed komen.

Wel een beetje geduld met verschillende chemicaliën na elkaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002

PoweRoy

funky!

paQ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

gewoon... niks...
Volgend jaar weer aansluiten en door.
Maar moet het filterglas eerst nog goed droog zijn? Als ik nu mijn hand in t vat steek en naar onder graaf dan is het op sommige plekken nog een beetje vochtig. Geen idee of dat een probleem is.

[This space is for rent]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

PoweRoy schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Maar moet het filterglas eerst nog goed droog zijn? Als ik nu mijn hand in t vat steek en naar onder graaf dan is het op sommige plekken nog een beetje vochtig. Geen idee of dat een probleem is.
Sja, naja, er kan vanalles in groeien natuurlijk :P Maar dat gaat wel weer dood bij de eerste chloor.
Desnoods laat je het deksel er vanaf, maar ik k zelf laat de druk van de slangen, laat de boel 'leeg' lopen en dat was alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Ik hoor verschillende dingen over een zws, ik ben vooral benieuwd wat voor mijn situatie nu verstandig is. Aan de ene kant lees ik over een cya van +/- 80 en hier dan een waarde van 7,5% chloor, dat is dan 6 ppm. Andere zeggen dan weer dat door de constante toevoeging van chloor ean lage are cya van 20 met chloor van 1,5 ppm beter is. Gedachten hierachter is dan denk ik 'chloor is alleen nodig om te ontsmetten en dient verder zo laag mogelijk te zijn'. Bij een hoge cya breek chloor weer minder snel af en hoeft het zws dus minder lang te draaien, wat dan weer goed is voor de levensduur van het systeem. Maar het zws hoeft voor mijn zwembad (2000l) maar 2 uur aan te staan (2gr chloor per uur), stel dat dit dan 4 uur is, verdeeld over de dag, om op een lage cya de waarde van het chloor stabiel te houden, dit lijkt me dan nog steeds niet zwaar voor het zws?

Dus dan kom ik uit bij gezondheid kwestie, is 5ppm chloor bij cya 80 schadelijker voor zwemmer/apparatuur dan 1,5ppm bij 20 cya?

[ Voor 3% gewijzigd door sjors86 op 22-08-2025 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
@sjors86 Een antwoord op je vraag heb ik niet. Maar je zult ook de ligging mee moeten nemen in je afweging.
Ons Bad (~60 kuub) ligt zomers tot ruim 18H in de zon. Hier draait de desinfectie automatisch tussen 8 en 22 H. Gaat aan als het nodig is, CYA zit ik op 30 ppm en chloor staat op 2,75 ppm op moment. Dit heeft vooral met de temperatuur te maken om voldoende bacteriën, algen etc af te breken.Ph staat steevast rond de 7.1.

Ik draai overigens op ~1g/l, doe daarnaast ook nog Cu en Ag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Glaslijn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:05:
@sjors86 Een antwoord op je vraag heb ik niet. Maar je zult ook de ligging mee moeten nemen in je afweging.
Ons Bad (~60 kuub) ligt zomers tot ruim 18H in de zon. Hier draait de desinfectie automatisch tussen 8 en 22 H. Gaat aan als het nodig is, CYA zit ik op 30 ppm en chloor staat op 2,75 ppm op moment. Dit heeft vooral met de temperatuur te maken om voldoende bacteriën, algen etc af te breken.Ph staat steevast rond de 7.1.

Ik draai overigens op ~1g/l, doe daarnaast ook nog Cu en Ag.
Puur uit interesse, waarom een ph van 7.1 en niet 7.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Waarom nu al opruimen, het is pas 23 augustus. In september kan je nog hele mooie dagen hebben. Hier worden de zwembroeken al klaargelegd voor vanmiddag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
darkdesign schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Puur uit interesse, waarom een ph van 7.1 en niet 7.4?
Overal las ik Ph tussen 7 en 7.6 is goed. Voorheen stond die ook op 7.4 ingesteld.
Echter toen ik een beetje aan het spelen was met de rekentool uit labcom, kwam ik er achter dat je best hoge Cl waarde moet hebben om te desinfecteren en algen en bacteriën af te breken als het water relatief warm begint te worden. Eenvoudigste manier is dan om je Ph wat lager te brengen.

Moet zeggen dat we een mooi helder waterseizoen hebben tot nu toe 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 21:33

JanB

Het ken rotter !!!

twodigits schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:40:
Waarom nu al opruimen, het is pas 23 augustus. In september kan je nog hele mooie dagen hebben. Hier worden de zwembroeken al klaargelegd voor vanmiddag.
Hier heb ik hem ook al leeg laten lopen. Nu alles schoonmaken en daarna op marktplaats. Zfp, zout systeem, warmtepomp en zwembad.

Deze zomer is er weinig gebruik van gemaakt en we gaan nu voor een hottub.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Ik kom er net uit, buitentemperatuur 20 graden, bad 26 graden. Heerlijk hoor, zo voor een half uurtje na een flinke wielrenrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:17
Hierbij mijn ervaringen met de Poolex Q-Line 7kW voor een opzetzwembad van 3500 liter. Wegens het geluid (kleine tuin) en het formaat hebben we de pomp (helaas) in de schuur direct naast de deur geplaatst. Omdat de pomp naar boven blaast vermoed ik dat er wel wat circulatie plaats zal vinden waardoor koude lucht opnieuw wordt aangezogen.

De omgevingstemperatuur is hier op dit moment ±19-20 graden en het water wat erin gaat is 20.3 en wat eruit komt is 22.8, al met al dus een verschil van 2.5 graden. Het water wordt rond gepompt door een Blue bay filterpomp speedclean 4m3/u in combinatie met een bypass.

Het zwembad warmt met ongeveer 1 graad per uur op met een afdekzijl op het zwembad. In totaal is er ongeveer 6m zwembad slang gebruikt.

Ik vraag me nog wel eens af of het efficiënter zou zijn om een warmtepomp in de deuropening van de schuur te zetten die de schuur in blaast en verse lucht van buiten haalt in plaats van naar boven blaast (zoals we dus nu hebben). Een alternatief zou nog zijn om een flexibele afzuigslang op onze huidige pomp te plaatsen zodat de koude lucht alsnog naar buiten kan.

[ Voor 19% gewijzigd door Rednas_N op 24-08-2025 12:05 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Rednas_N schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:02:
Hierbij mijn ervaringen met de Poolex Q-Line 7kW voor een opzetzwembad van 3500 liter. Wegens het geluid (kleine tuin) en het formaat hebben we de pomp (helaas) in de schuur direct naast de deur geplaatst. Omdat de pomp naar boven blaast vermoed ik dat er wel wat circulatie plaats zal vinden waardoor koude lucht opnieuw wordt aangezogen.

De omgevingstemperatuur is hier op dit moment ±19-20 graden en het water wat erin gaat is 20.3 en wat eruit komt is 22.8, al met al dus een verschil van 2.5 graden. Het water wordt rond gepompt door een Blue bay filterpomp speedclean 4m3/u in combinatie met een bypass.

Het zwembad warmt met ongeveer 1 graad per uur op met een afdekzijl op het zwembad. In totaal is er ongeveer 6m zwembad slang gebruikt.

Ik vraag me nog wel eens af of het efficiënter zou zijn om een warmtepomp in de deuropening van de schuur te zetten die de schuur in blaast en verse lucht van buiten haalt in plaats van naar boven blaast (zoals we dus nu hebben). Een alternatief zou nog zijn om een flexibele afzuigslang op onze huidige pomp te plaatsen zodat de koude lucht alsnog naar buiten kan.
Heb het zelf zo https://gathering.tweaker...message/82710136#82710136 opgelost, mede om zelfde redenen. Bijkomend voordeel van een warme schuur is dat er veel warmte door de pomp gaat, heb dit jaar verschillen van 3c gezien tussen in- en uit gang, en dat zonder bypass. Heb wel lange slangen en de dunne delen niet van de slangpilaren gehaald, dus de flow zal daardoor lager liggen. Zou bijna denken dat jij ook wel zonder bypass zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:04
_XipHiaS_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Heb het zelf zo https://gathering.tweaker...message/82710136#82710136 opgelost, mede om zelfde redenen. Bijkomend voordeel van een warme schuur is dat er veel warmte door de pomp gaat, heb dit jaar verschillen van 3c gezien tussen in- en uit gang, en dat zonder bypass. Heb wel lange slangen en de dunne delen niet van de slangpilaren gehaald, dus de flow zal daardoor lager liggen. Zou bijna denken dat jij ook wel zonder bypass zou kunnen.
Als je hele lange slangen hebt. Neem dan een maatje groter. Hoe groter, hoe lager je stroomsnelheid, hoe minder weerstand. En dat er dan een kleine vernauwing bij een koppeling die je zwembad in gaat. Dat maakt echt niet uit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Laatst online: 07-09 15:57
Vraagje, met wat voor voegmiddel (of kit?) hebben jullie je randtegels gevoegd? Bij mij barst het en met name aan de zwevende uiteindes valt het er van tussen.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Laatst online: 10-09 13:04
Vraagje ik heb een intex zwembad van 4x2x1m. En ik wil een zandfilter aanschaffen i.p.v. het cartridge pompje wat er bij zit. Ik twijfel tussen een Bestway 6 kub of 8 kub pomp. Is groter ook echt beter in dit geval? We willen later nog een groter model zwembad aanschaffen als onze dochter wat ouder is.

Wat ik verder nog heb is een zoutsysteem intex QS500 en ben van plan om volgend jaar een warmtepomp aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
jasper2603 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:40:
Vraagje ik heb een intex zwembad van 4x2x1m. En ik wil een zandfilter aanschaffen i.p.v. het cartridge pompje wat er bij zit. Ik twijfel tussen een Bestway 6 kub of 8 kub pomp. Is groter ook echt beter in dit geval? We willen later nog een groter model zwembad aanschaffen als onze dochter wat ouder is.

Wat ik verder nog heb is een zoutsysteem intex QS500 en ben van plan om volgend jaar een warmtepomp aan te schaffen.
Het is vooral belangrijk om na te gaan of je een lang tracé hebt aan slangen en/of apparaten en of je een hoogteverschil hebt, bijvoorbeeld een schuurdak op. Als dit alles niet het geval is zit je met een 6m3 ZFP zeker goed.

Houd in ieder geval in de gaten dat je flow niet te hoog is voor je zoutwatersysteem, anders moet je deze lang laten draaien omdat er anders niet snel genoeg chloor geproduceerd kan worden.

Voor je WP zal je hoogstwaarschijnlijk al met een bypass gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Vraagje; hoe gaan jullie met plassen in zwembad om?

Wij proberen onze kinderen te leren niet in het zwembad te plassen maar we zien soms andere kinderen wel even het zwembad induiken voor een plasje? Hoe erg is dat in een zwembad van 12 × 5 m en 1,5 m diep met een zout hydrolyse systeem ? Zelf doe ik ook wel eens stiekem een plasje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiAfcSh5Iak0D5dbfi017n8m4-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xI40FOT4XkdJdun9lPmYelZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door borgdaville op 25-08-2025 18:01 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Lijfstraffen. De guillotine is weg voor onderhoud, anders was dat een goede optie.

[ Voor 72% gewijzigd door Hmmbob op 25-08-2025 17:11 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:50

The Executer

Lekker belangrijk!

borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:35:

Wij proberen onze kinderen te leren niet in het zwembad te plassen maar we zien soms andere kinderen wel even het zwembad induiken voor een plasje? Hoe erg is dat in een zwembad van 12 × 5 m en 1,5 m diep met een zout hydrolyse systeem ? Zelf doe ik ook wel eens stiekem een plasje!

[Afbeelding]
Tja, je hebt 90 kuub water. Uitgaande wat ik destijds gemeten heb plasttte ik soms 500ml, maar vaker minder. Op 90.000 liter ga je dat niet terug zien, dat wordt wel zo vermengt. Maar als het gaat om meerdere gevallen, dan gaat het hard natuurlijk.

Geen wc dichtbij? En anders zie ik in de rest van de tuin genoeg mogelijkheden :+

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou mij er niet te druk om maken.
Laat je ze wel goed douchen voor ze erin gaan? Geen zweer meer enzo.
Zonnebrand goed ingetrokken?

Ook allemaal funest voor je water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:35:
doe het en ik poep op je kussen. >:) >:)
Maar ik heb een buiten wc en douche, dus het komt niet echt voor.
Ik snap als je dat niet heb dat kletsnatte kids constant het huis in rennen ook niet een optie is.

Maar serieus het maakt mij niet eens uit, die 250ml plas doet niks op het 170m3 zwembad met 700 kilo zout.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
jack zomer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 01:02:
[...]

doe het en ik poep op je kussen. >:) >:)
Maar ik heb een buiten wc en douche, dus het komt niet echt voor.
Ik snap als je dat niet heb dat kletsnatte kids constant het huis in rennen ook niet een optie is.

Maar serieus het maakt mij niet eens uit, die 250ml plas doet niks op het 170m3 zwembad met 700 kilo zout.
thanks voor de reacties, 170m3 zwembad, dat is een beste....

mijn conclusie, maak me niet al te druk, maar die WC en douche moet er wel gaan komen, stonden al in de planning, maarja, er zit zoveel in de planning....

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De plantjes kunnen ook weleens wat water en meststoffen gebruiken. Je gras wordt er mooi groen van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 19:26
Na jaren lang een moestuin besloten deze om te ruilen voor een zwembad.
we hebben inmiddels een set bij elkaar een intex bad van 549x274x132 met zout behandeling en inverter warmtepomp.

nu wil ik dit op een stuk kunstgras zetten. met de volgende opbouw.
op deze manier kan ik in de winter het bad weghalen en blijft het kunstgras met de xps platen eronder gewoon liggen. en heb ik geen problemen met hoogte verschil wat je wel hebt als je de xps platen op het kunstgras legt

Is dit een goed idee of gaat dit niet werken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCbXKXy1hojQ9PckWDCob8LkD44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1d8NqBcLjP2zxm7FHmtjEJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunnie_nl
  • Laatst online: 10-09 09:09
Voor kennis aangenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:03
cowa schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:44:
Na jaren lang een moestuin besloten deze om te ruilen voor een zwembad.
we hebben inmiddels een set bij elkaar een intex bad van 549x274x132 met zout behandeling en inverter warmtepomp.

nu wil ik dit op een stuk kunstgras zetten. met de volgende opbouw.
op deze manier kan ik in de winter het bad weghalen en blijft het kunstgras met de xps platen eronder gewoon liggen. en heb ik geen problemen met hoogte verschil wat je wel hebt als je de xps platen op het kunstgras legt

Is dit een goed idee of gaat dit niet werken ?

[Afbeelding]
Hoe diep worden alle lagen precies? En wat is je ondergrond (klei, veen, zand)? Ik heb zelf een 4,7 x 8 meter plateau gemaakt voor een inter opzet zwembad van 7,33x3,66. Daarbij heb ik op de verdichte ondergrond een worteldoek gelegd en een centimeter of 10 a 15 aan brekerzand en ophoogzand gebruikt. Vervolgens een buitenste rij met betontegels van 5cm dik waar de poten van het frame op kunnen rusten en in het midden 5cm xps platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb eerst 15 cm zand neergelegd, daarop 7cm padvast. Daarop xps platen. En vervolgens het zwembad op het kunstgras gezet. Weet overigens nog niet of ik hem wel weg ga halen deze winter.
Pagina: 1 ... 184 185 Laatste