Ik verwacht niet dat mensen mijn "zwembad levenswerk" volgen, ik raad het ook niemand aan

Maar wel even een update vanuit mij, want de boel lijkt eindelijk fatsoenlijk te werken.
Paar jaar geleden hadden we een rechthoekig opzetbad gekocht met ca 12m3 inhoud. Daar hebben alleen maar gedoe mee gehad, omdat in eerste instantie het kunstgras teveel afliep. Daarna merkte we dat de beugels zich in het kunstgras graafden, waardoor een kant van het bad alsnog verzakte. Om dat te fixen, heb ik vorig jaar trespa platen gekocht via Marktplaats, en onder alle beugels gelegd om de druk meer te verdelen. Dat ging deels goed, maar op sommige plekke schoten de beugels van de platen af.
Lang verhaal kort, ik was we klaar met dat bad. En de kids hebben in 2 jaar tijd er misschien hooguit 10 dagen in kunnen zwemmen.
Mijn vrouw was het ook beu, en die heeft gewoon een simpel rond opblaas bad gekocht: Intex Easy Set Opblaaszwembad. Dat ging een stuk beter, want ook wat minder groot qua footprint.
Dus waterpomp (Blue Bay Speedclean 4m3), zoutwatersysteem aangesloten en warmtepomp aangesloten. Warmtepomp (Poolex Silverline Fi70) gaf steeds een "er 03" error aan, wat betekent dat er te weinig water stroomt door de waterpomp. Dit had wel gewerkt. Dus in eerste instantie hebben de kids in koud water gezwommen.
Fast forward naar een paar dagen geleden. Ik had voor onze vakantie het zwembad leeggepompt, en de buizen zoveel mogelijk leeggespoeld. Maarrr met mijn domme hoofd niet de watertank van de waterpomp. Resultaat, een GORE stinkende zooi van filterbollen en water in die pomp. Alles losgehaald. bollen eruit en weggegooid. En de watertank leeggegooid, en vol laten lopen met een mix van chloor en water, en dat een halve dag laten staan.
Ik zag daarna dat in de pomp ook troep zat. Dus ik heb die voorkant losgemaakt om zo die troep eruit te kunnen halen. Dit kan er al veel eerder in hebben gezeten, omdat het me eerder al opviel dat de pomp het water minder hard rondpompte.
Toen de hele boel weer aangesloten, minus de warmtepomp. Zout in het zwembad gemikt. Dag laten draaien, en daarna zoutsysteem aangezet. Ik zag ook dat het water harder werd rond gepompt. Dus ik had weer hoop dat de warmtepomp nu wel zou gaan werken.
Dus ding weer aangesloten. Maar jammer en helaas, nog steeds dezelfde error. Toen weer een "het internet" om hulp gevraagd, en iemand anders leek een vergelijkbaar probleem te hebben. Waarbij de warmtepomp opeens niet meer werkte. En bij hem kwam het omdat het systeem nog niet voldoende ontlucht was.
De Blue Bay pomp heeft een ventieltje in de deksel van het watervat, en daarmee kun je redelijk spartaans de boel ontluchten. Dat lukt tot een bepaald niveau. Het Intex bad heeft ook een ontluchter, en na een uurtje of 2, was het systeem ontlucht.
Warmtepomp weer aan, en de bypass nu ook maar dicht, zodat alles door de warmtepomp heen gaat. En ja hoor hij sloeg aan!!! Ik was blij als een kind, want dat hele zwembad kwam mijn neus inmiddels wel uit
Vrouwlief houdt kennelijk van een redelijk warm bad. Dus de boel ingesteld op 31 graden. En nu is het bad inmiddels echt wel warm. Te warm naar mijn zin, maar mijn dochtertje en vrouw vinden het fijn. Misschien dat mijn zoons het minder fijn vinden, maar dat zien we de komende tijd nog wel.
En ik kan me nu eindelijk richten op de boel fatsoenlijk in Home Assistant te integreren, en focussen op nerd stuff.