Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 183 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:53

Fanta

FordPerformance™️

Kunnen jullie eens met me meedenken?

Ik sta op het punt om een warmtepomp toe te voegen aan mijn setup, maar ik twijfel nog wat aan het vermogen.

Er staat een Intex Prism Greywood 457x122cm rond (inhoud ca. 16,8m3).
Filtering wordt verzorgd door een Intex ZFP SX2100, daarnaast staat een zoutelektrolyse apparaat QS500.

Het filter draait overdag ca. 9 uur, dus in die tijd moet de warmtepomp zijn werk gaan doen. We streven naar een temperatuur van ca. 27-28 graden, tot ergens in oktober. Zou ik dit redden met een Aquaforte 50SP (5,5kW)?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

neh

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
Fanta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:

Ik sta op het punt om een warmtepomp toe te voegen aan mijn setup, maar ik twijfel nog wat aan het vermogen.

Filtering wordt verzorgd door een Intex ZFP SX2100, daarnaast staat een zoutelektrolyse apparaat QS500.

Het filter draait overdag ca. 9 uur, dus in die tijd moet de warmtepomp zijn werk gaan doen. We streven naar een temperatuur van ca. 27-28 graden, tot ergens in oktober. Zou ik dit redden met een Aquaforte 50SP (5,5kW)?
Wellicht wel als het +30gr is met volle zon op het zwembad :+ .

Persoonlijk zou ik toch voor meer capaciteit gaan.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:09:
Moet je 0900 en 0903 niet omdraaien?
Zonder flow gaat ie sowieso niet aan.
Ga ik proberen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
Fanta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:

Ik heb een Weau mini inverter plus 4,5KW. Dit is een semi inverter. M’n bad is 4x2x1 (is niet helemaal vol, dus 7000 liter water).
Op een warme dag (zon & 22+ graden) haal ik 1 graden per uur.
Op een koudere dag (bewolkt, 18-22 graden) haal ik 0,7 graden per uur.

Voor wat het waard is. Misschien kun je er iets mee in jouw overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

twodigits schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:02:
Hier is hard gewerkt, volgende week zwemmen! Afwerking tuin in het najaar

[Afbeelding]
heb je meer foto's? Ben erg benieuwd naar het bouwproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

In oktober is het een stuk frisser in de nacht.
Met 9 uurtjes max 5.5 kW kom je niet ver.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 05-08-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:31:
In oktober is het een stuk frisser in de nacht.
Met 9 uurtjes max 5.5 kW kom je niet ver.
Ok, maar waarmee red ik het dan wel? Een stap hoger is de 9,5kW variant, die is 300 euro duurder. Ik vind het een lastige rekensom. Ik geef liever nu iets meer geld uit, wetende dat ik goed zit, dan dat ik voor 900 euro een warmtepomp neerzet die het niet haalt.

Ik heb mijn vraag ook door ChatGPT gehaald, en die komt met een vrij duidelijke conclusie dat het prima moet kunnen, mits ik de full inverter variant koop, maar dat was ook het model wat ik op het oog had.

[ Voor 5% gewijzigd door Fanta op 05-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zou wel aan dergelijke vermogens denken ja En dan nog is het de vraag of je het met 9 uurtjes per dag op 28 houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:47:
Ik zou wel aan dergelijke vermogens denken ja En dan nog is het de vraag of je het met 9 uurtjes per dag op 28 houdt.
Dat is rekbaar hoor, als ik de boel wat langer moet laten draaien is dat geen probleem. Als het een paar uur duurt om weer op temperatuur te komen is dat ook geen probleem, dan zwemmen we 's middags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Fanta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Dat is rekbaar hoor, als ik de boel wat langer moet laten draaien is dat geen probleem. Als het een paar uur duurt om weer op temperatuur te komen is dat ook geen probleem, dan zwemmen we 's middags.
Ik heb 7 kW op 19 m3.
Zo rond september verlies ik (ondanks dubbele buitenkant en dekentje) ca 3 graden gedurende een nacht. Dat duurt echt uuuuren om er weer bij te krijgen.
Als je tot zo laat in het seizoen in het bad wil, dan moet je een knappe warmtepomp hebben en inderdaad een modulerende, zodat je het ook pruttelend op temp kunt houden. En dan kijk ik er niet van op dat je op een gegeven moment het ding misschien nieteens meer ziet uitschakelen.
Hetgeen inhoudt dat je 24/7 je pomp moet laten draaien. Klein kunstje als je daar een frequentieregelaar tussen zet. Mits dat kan op je pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 16:19
@Fanta bedenk ook dat een (full) inverter warmtepomp pas zin heeft als je hem aan laat om het water op temperatuur te houden. De warmtepomp gaat volle kracht richting je setpoint en pas dichtbij het setpoint gaat hij moduleren. Met "op temperatuur houden" zal een full inverter het zachtste draaien en dus het minste stroom verbruiken.

Als je verwacht dat je "op temperatuur houden" weinig tot niet gaat gebruiken, dan heb je dus geen (full) inverter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Plenkske schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:08:
@Fanta bedenk ook dat een (full) inverter warmtepomp pas zin heeft als je hem aan laat om het water op temperatuur te houden. De warmtepomp gaat volle kracht richting je setpoint en pas dichtbij het setpoint gaat hij moduleren. Met "op temperatuur houden" zal een full inverter het zachtste draaien en dus het minste stroom verbruiken.

Als je verwacht dat je "op temperatuur houden" weinig tot niet gaat gebruiken, dan heb je dus geen (full) inverter nodig.
Voor betere suggesties houd ik me altijd aanbevolen.

Overigens is het ook een mogelijkheid om de pomp 24 uur per dag aan te laten hoor, ik woon in buitengebied, dus er heeft niemand last van het geluid. En de afstand naar onze slaapkamer is ook een meter of 20-30. Alleen in de zomer zou het geluid wat storend zijn, omdat de pomp relatief dicht bij een loungehoek staat (met alleen een haag er tussen). Maar ik kan me zo voorstellen dat ik daar in de zomer alleen zit bij ~25 graden, en dan hoeft het zwembad wat mij betreft niet extra verwarmd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik heb een inverter op mn kleine zwembadje. Maar de afgelopen anderhalve week had het weinig zin om die het bad op zwemtemprratuur te houden. Tegelijkertijd is helemaal niet verwarmen ook niet top, want dan duurt het te lang voordat ie weer op temperatuur is. Dus heb het bad nu de afgelopen week op 20 graden gehouden. Zal vanaf donderdag weer gaan door verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

MikeyMan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:41:
Tsjah, ik heb een inverter op mn kleine zwembadje. Maar de afgelopen anderhalve week had het weinig zin om die het bad op zwemtemprratuur te houden. Tegelijkertijd is helemaal niet verwarmen ook niet top, want dan duurt het te lang voordat ie weer op temperatuur is. Dus heb het bad nu de afgelopen week op 20 graden gehouden. Zal vanaf donderdag weer gaan door verwarmen.
Ik weet niet hoe klein jouw badje is, maar die van mij is zonder verwarming nog niet kouder geweest dan ca. 19,5 (na de eerste keer opwarmen door de zon, 4 weken geleden). Op de zonnige dagen is hij op dit moment aan het einde van de middag tegen de 22. Toen het een week of 2 geleden een paar dagen rond de 26-27 graden was, warmde het zwembad op tot een graad of 25-26 en koelde het 's nachts af naar 23-24 graden. Het zwembad staat relatief beschut (weinig wind) en een groot gedeelte van de dag in de volle zon.

Vandaar dat ik wellicht wat optimistisch ben over welke WP ik nodig dacht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fanta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Ik weet niet hoe klein jouw badje is, maar die van mij is zonder verwarming nog niet kouder geweest dan ca. 19,5 (na de eerste keer opwarmen door de zon, 4 weken geleden). Op de zonnige dagen is hij op dit moment aan het einde van de middag tegen de 22. Toen het een week of 2 geleden een paar dagen rond de 26-27 graden was, warmde het zwembad op tot een graad of 25-26 en koelde het 's nachts af naar 23-24 graden. Het zwembad staat relatief beschut (weinig wind) en een groot gedeelte van de dag in de volle zon.

Vandaar dat ik wellicht wat optimistisch ben over welke WP ik nodig dacht te hebben.
Ik heb een 305*76 met Dome.

Laagste temp is 17.8 geweest. Opwarmen gaat zeker met dome een stuk vlotter. Maar als je naar een graad of 29 wilt kost het vanaf 20 graden wel een paar uurtjes.
Als ik dan begin van de middag wil zwemmen met de kleintjes is er wat voorbereiding nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-08-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Fanta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Is dat een meting aan de oppervlakte met zoon drijver? Of een sensor in je pomp? Temperatuur onderin is op zonnige dagen lager dan bovenin is mijn ervaring.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Dennis1812 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Is dat een meting aan de oppervlakte met zoon drijver? Of een sensor in je pomp? Temperatuur onderin is op zonnige dagen lager dan bovenin is mijn ervaring.
Ja zo'n drijver, van Inkbird. Maar als het water circuleert zal die temperatuur wel redelijk kloppen lijkt me. Ik kan het eens een keer testen. Als ik er in ga heb ik in ieder geval niet het idee dat er veel verschil zit tussen de temperatuur onderin en bovenin. In mijn hottub voel ik dat wel direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bij mijn bad van 1.22. Voel je het gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Ik gebruik een poollab 2.0 om mijn water waarde te meten, ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe ik totaal chlorine moet aflezen of eigenlijk gebonde chloor bepaal.

Mijn vermoeden:
Ik meet eerst mijn chloor met dpd1, deze was 2,43 mg/l fCI2, daarna heb ik de dpd3 toegevoegd en daar krijg ik de waarde 2,90 mg/l tCI2. Nu trek ik die beide van elkaar af en dat is het gebonden chloor, dus 0,47mg/l?

Wat betreft de vraag hierboven over temperatuur, mijn zwembad (~2000L) is de afgelopen week niet onder de 20,5 graden gekomen, overdag liep dit op naar ~22,2 graden. Ik heb een zigbee thermometer in mijn zwembad en de probe ligt vrij laag, in de hoek waar ook de skimmer zit. Zwembad staat redelijk beschut en enkele uren per dag half in de zon.

Ik heb daarnaast een 4kw warmte pomp, welke is aangesloten op een dual zigbee stopcontact, de pomp zit op het andere stopcontact. Hiermee kan ik vanaf afstand of getimed de (warmte)pomp aanzetten, ik warm hem graag op tot 32 graden en hou hierbij rekening met ~1-1,5 graden per uur opwarming.

[ Voor 46% gewijzigd door sjors86 op 06-08-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
sjors86 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:46:
Ik gebruik een poollab 2.0 om mijn water waarde te meten, ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe ik totaal chlorine moet aflezen of eigenlijk gebonde chloor bepaal.

Mijn vermoeden:
Ik meet eerst mijn chloor met dpd1, deze was 2,43 mg/l fCI2, daarna heb ik de dpd3 toegevoegd en daar krijg ik de waarde 2,90 mg/l tCI2. Nu trek ik die beide van elkaar af en dat is het gebonden chloor, dus 0,47mg/l?
Je moet nadat je de uitslag van totaal chloor hebt gekregen nogmaals op de T knop drukken voor het gebonden chloor.(T1, 2 of 3, ligt eraan welke testkamer je gebruikt hebt voor chloor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ongeveer 4 weken geleden het zwembad hervult. Naast de drijver met tabletten heb ik regelmatig shock moeten gebruiken als aanvulling om het chloor op peil te houden. Twee weken geleden was de cya 31 en nu 57. Zouden jullie het zo laten of een deel van het water vervangen? Het is geen groot bad, 6,5m3, maar als het niet hoeft dan bespaar ik mij die moeite. ;)

Ik weet ook eigenlijk niet tot wanneer het zwemseizoen in eigen tuin loopt. Het is een niet verwarmd bad en tot een watertemperatuur van 18 graden vind ik het te doen om even een duik te nemen (al heb ik liever +24 graden ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Fanta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Ok, maar waarmee red ik het dan wel? Een stap hoger is de 9,5kW variant, die is 300 euro duurder. Ik vind het een lastige rekensom. Ik geef liever nu iets meer geld uit, wetende dat ik goed zit, dan dat ik voor 900 euro een warmtepomp neerzet die het niet haalt.

Ik heb mijn vraag ook door ChatGPT gehaald, en die komt met een vrij duidelijke conclusie dat het prima moet kunnen, mits ik de full inverter variant koop, maar dat was ook het model wat ik op het oog had.
Je bad is ~17m3 / 2 = 8.5 kW bij 15gr... dan kom je al uit op een 12 kW warmtepomp.

Beste is 24/7 pompen met full inverter, dan pas komt ie tot zijn recht zoals al vermeld.

2de hands is ook een mogelijkheid, dat scheelt aardig wat in de aanschafkosten als nieuw geen vereiste is.
darkdesign schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:54:
Ongeveer 4 weken geleden het zwembad hervult. Naast de drijver met tabletten heb ik regelmatig shock moeten gebruiken als aanvulling om het chloor op peil te houden. Twee weken geleden was de cya 31 en nu 57. Zouden jullie het zo laten of een deel van het water vervangen? Het is geen groot bad, 6,5m3, maar als het niet hoeft dan bespaar ik mij die moeite. ;)

Ik weet ook eigenlijk niet tot wanneer het zwemseizoen in eigen tuin loopt. Het is een niet verwarmd bad en tot een watertemperatuur van 18 graden vind ik het te doen om even een duik te nemen (al heb ik liever +24 graden ;) ).
Beste is tussen 20 - 50 PPM te houden.

Het kan nog wel, eventueel tabletten gebruiken zonder cyaanzuur erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik krijg mn bad niet helder. Sinds vorige week zondag niet meer gezwommen.

Ph constant tussen 7,25 en 7,45.
Ta tussen de 110 en 120
Cya rond de 35
FC tussen de 2,5 en 3,5

Zaterdag een chloorshock gegeven met vloeibare 12,5% chloor.
Gisteren vlokfix gedaan en dagelijks gestofzuigd met Intex zr200. En dagelijks filter gewisseld.

Geen idee wat ik nu nog kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idGD-1ypNwEageLY_Z6Z8GkmnBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS5HuriKuuzTsM2C5zXxHL15.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:16
@MikeyMan je zand filter is wel goed gebackwashed neem ik aan?

Edit: lees dat je filter elke dag wisselt, dan weet ik het ook niet

[ Voor 37% gewijzigd door jeeedeee op 07-08-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeeedeee schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:00:
@MikeyMan je zand filter is wel goed gebackwashed neem ik aan?
Doe het helaas nog met een cartridge filterpomp. Intex c600. Filters vervang ik na max 2 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Laatst online: 22:31
MikeyMan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:43:
Ik krijg mn bad niet helder. Sinds vorige week zondag niet meer gezwommen.

Ph constant tussen 7,25 en 7,45.
Ta tussen de 110 en 120
Cya rond de 35
FC tussen de 2,5 en 3,5

Zaterdag een chloorshock gegeven met vloeibare 12,5% chloor.
Gisteren vlokfix gedaan en dagelijks gestofzuigd met Intex zr200. En dagelijks filter gewisseld.

Geen idee wat ik nu nog kan doen.

[Afbeelding]
Lag er veel op de bodem na het vlokken? Mijn ervaring met een accu stofzuiger is dat ze de alg alleen maar weer door het water verspreiden. Daardoor blijft het troebel.
Als het niet teveel is kun je proberen om wat filterbollen in de filter van je stofzuiger te doen. Dat is redelijk effectief, maar niet als er teveel in je bad ligt, die bollen zijn snel verzadigd. Je ziet dan ook weer een waas uit de stofzuiger komen. Ik gebruik die methode om kleine beetjes eruit te krijgen. Maar als ik het bad een tijd niet gebruikt heb, en hem gevlokt heb, dan moet ik hem toch echt met een slang direct naar het riool zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bleekie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Lag er veel op de bodem na het vlokken? Mijn ervaring met een accu stofzuiger is dat ze de alg alleen maar weer door het water verspreiden. Daardoor blijft het troebel.
Als het niet teveel is kun je proberen om wat filterbollen in de filter van je stofzuiger te doen. Dat is redelijk effectief, maar niet als er teveel in je bad ligt, die bollen zijn snel verzadigd. Je ziet dan ook weer een waas uit de stofzuiger komen. Ik gebruik die methode om kleine beetjes eruit te krijgen. Maar als ik het bad een tijd niet gebruikt heb, en hem gevlokt heb, dan moet ik hem toch echt met een slang direct naar het riool zuigen.
Heb niet direct het idee dat er veel ligt. Zelfs na een nachtje niet pompen blijft het troebel.

Filter is wel groen telkens. Kan eens een paar van die microfilterzakjes over elkaar heen doen..

Met drie over elkaar is ook nr 3 nog een beetje groen. Dat gaat op deze manier niet goed komen zo.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

n00bCoder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:53:
In juni krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. En ik ben aan het oriënteren naar een zwembad voor in de achtertuin. Iemand nog goeie tips en mss een betaalbare partij? Waar ik tot nog toe zelf op uit kom is het volgende:
- monoblok 8x4
- da-gen+ hydrolyse installatie
- solar dek, met bak onder trap in zwembad over de breedte
- Eva stream
- een high-line skimmer of overflow zwembad (kom moeilijk achter het exacte prijsverschil).
- eventueel aansluiten op de aardwarmte pomp bij voldoende capaciteit.

Het kan eventueel ook een bouwkundig zwembad of een prefab-beton bak worden.

Alle tips zijn welkom!
Geen idee wat je huidige status is, maar wij zijn uiteindelijk voor riviera pools gegaan net over de grens in Duitsland, zij leveren het zwembad compleet met kraan met ook de eva stream er al in. Over een ruime maand hopelijk geplaastst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@bleekie met drie filterzakjes over elkaar heen en de stofzuiger vol met ballen lijkt het een heel stuk beter te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:59:
Ik vrees dat de bodem van de liner van ons Intex prism opzet bad (3,66x0,90 rond) lekt op de naad 🙁

Verlies ongeveer 0,25-0,5m3 water per dag en kan nergens lekkages vinden rondom slangen etc.

Ook geen nattigheid rondom het bad dus het moet haast wel de bodem zijn. Het bad staat op kunstgras dus het water kan direct de grond in onder het bad.

Met het water er nog in wordt het lastig om het lek te vinden gok ik? Laat staan repareren.

Het bad staat nu voor het 4e jaar.
Wat is zo'n beetje de gemiddelde levensduur van de liners van Intex?
Ik heb inmiddels voor de zekerheid het bad leeg laten lopen tot onder de outlet en blijf nog steeds water verliezen. Het is dus inderdaad de liner die ergens lekt.

Ben nu de boel aan het opruimen en dat was het dan voor dit seizoen. Denk ook niet dat er een nieuw bad komt, de kids zijn inmiddels oud genoeg om naar het lokale zwembad te gaan. Maar wie weet ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Dennis1812 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Hier nog even op terugkomend.. ik kwam vandaag thuis en toen was de temperatuur volgens de drijver 22,6. Ik heb er daarna een paar rondjes in gezwommen en daarmee de bak lekker doorgeroerd. Na het zwemmen gaf hij 22,7 aan. Dus ik denk dat de circulatie wel goed zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Wanneer ik gebruik maken van de poollab 2.0, en ik doe meerdere metingen. Wanneer ik t1 aanzet, wanneer kan ik dan beginnen met het toevoegen van tabletje aan t2 en dan wanneer 3?

Nu wacht ik altijd tot de countdown af is, bij ph wordt die dan oranje, maar bij cya wordt die na de countdown rood. Wellicht moet ik het eerder doen en zo niet, waarom worden sommige waarde rood na countdown (cya en ci bijvoorbeeld)?

En nog een vraag, waarom mogen er in de poollab 2.0 geen oplaadbare batterijen, dat staat in de gebruikshandleiding, wat gebeurt er als je dat wel doet?

[ Voor 15% gewijzigd door sjors86 op 09-08-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
sjors86 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:36:
Wanneer ik gebruik maken van de poollab 2.0, en ik doe meerdere metingen. Wanneer ik t1 aanzet, wanneer kan ik dan beginnen met het toevoegen van tabletje aan t2 en dan wanneer 3?

Nu wacht ik altijd tot de countdown af is, bij ph wordt die dan oranje, maar bij cya wordt die na de countdown rood. Wellicht moet ik het eerder doen en zo niet, waarom worden sommige waarde rood na countdown (cya en ci bijvoorbeeld)?

En nog een vraag, waarom mogen er in de poollab 2.0 geen oplaadbare batterijen, dat staat in de gebruikshandleiding, wat gebeurt er als je dat wel doet?
De timer wordt rood als je de richttijd hebt overschreden. Dat varieert tussen de verschillende onderdelen die je kunt testen. Cya test ik als eerst, omdat die naar mijn gevoel het gevoeligste is. Zelfs als ik die zo snel mogelijk laat oplossen krijg ik een rode timer, maar dat maakt niet zo heel erg veel uit. Ik wacht per test tot de timer is afgelopen voordat ik de cuvet open en de volgende tablet laat oplossen in een van de andere kamers.

Bij Ph maakt het niet heel veel uit hoelang je wacht met testen. Meestal test ik ph en chloor elke of om de dag. Cya een keer per 1 a 2 weken.

Eerst phenol red tablet oplossen, dan testen. Dan dpd1 oplossen en testen. Dan pdp3 oplossen en testen, duurt 2 minuten dus in de tussentijd maak ik de staafjes schoon en ruim ik alles op behalve de PoolLab 2.0. Dan is de laatste test ook klaar en spoel ik de cuvet schoon. Ik heb dan weleens de testknop van de ph nog eens ingedrukt en de uitslag was op een honderdste na hetzelfde, dus zoveel maakt dat voor ph in ieder geval niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Met testen bedoel jij gewoon de t1, 2 of 3 knop indrukken toch?

Maar als jij wacht tot de timer is afgelopen na de cya, dan kun je daarna geen andere test meer doen, zelfde geldt voor chloor? Zodra timer voorbij is, is deze bij mij in ieder geval direct rood.

Ik deed net een test, ik had ph gedaan, daarna cya na wachten de ci en toen uitslag opgevraagd had ik een pH van 7.8. vervolgens alles schoongemaakt, nieuw water erin en nu alleen ph en direct na t1 op test/resultaat gedrukt en toen was dit 7.4. Of er is iets mis de tabletten of 2 minuten wachten na ph (dat is de timer van cya en chloor) heeft wel veel invloed...

[ Voor 5% gewijzigd door sjors86 op 09-08-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
sjors86 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:02:
Met testen bedoel jij gewoon de t1, 2 of 3 knop indrukken toch?

Maar als jij wacht tot de timer is afgelopen na de cya, dan kun je daarna geen andere test meer doen, zelfde geldt voor chloor? Zodra timer voorbij is, is deze bij mij in ieder geval direct rood.

Ik deed net een test, ik had ph gedaan, daarna cya na wachten de ci en toen uitslag opgevraagd had ik een pH van 7.8. vervolgens alles schoongemaakt, nieuw water erin en nu alleen ph en direct na t1 op test/resultaat gedrukt en toen was dit 7.4. Of er is iets mis de tabletten of 2 minuten wachten na ph (dat is de timer van cya en chloor) heeft wel veel invloed...
Als je de eerste test hebt gedaan, bijvoorbeeld ph, kun je al op de 'ok/test'-knop drukken voor de uitslag. Daarna kun je de volgende tablet toevoegen en pletten/roeren, bijvoorbeeld CL, en druk je op T1, 2 of 3 om die test te starten. Als die timer is afgelopen krijg je meteen de uitslag ervan. Daarna doe je hetzelfde bij een eventuele derde test.

Als je ph waarde tussen 2 tests 0,4 punten afwijkt, dan gaat er inderdaad iets niet goed. Zijn de tabletten van hetzelfde merk? Goed op laten lossen? Geen belletjes in de cuvet? Ik kijk vaak even met een lampje in de testkamer als ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Iemand tips, ik heb moeite met mijn chloor niveau op peil te houden en tegelijkertijd de cya laag te houden. Het zwembad (2000L) staat redelijk beschut. Echter voor de helft wel in de zon, maar aan 3 zeide bedekt en overdekt. Wanneer ik chloor toevoeg, lijk ik altijd meer te moeten toevoegen om mij poollab 2.0 (en sticks) op 2 ppm te krijgen. Na 1-2 dagen lijkt het ook allemaal alweer weg, ook wanneer deze bedenkt is met een zeil. Ph is eigenlijk altijd tussen de 7,2-7,4. In een drijver heb ik een 20gr chloor tablet, maar die lijkt eigenlijk te weinig af te geven, want chloor zakt drastisch dus zijn er 2 benodigd. Maar hierdoor komt er dus ook relatief veel cya in mijn zwembad en ik kom daardoor al snel tot de 50 ppm cya, zeker als ik nog een keer chloorshock zou moeten doen.

Nu heb ik voor de chloorshock maar vloeibaar chloor gehaald en kan daarmee ook makkelijk even chloor op krikken als chloor tabletten te weinig hebben gedaan. Maar nu las ik dat je deze 2 chloor soorten (stabiel en onstabiel) niet bij elkaar moet gebruiken.

Dus hoe doen jullie dat, zonder elke week 50% van het water te verversen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:48
sjors86 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:58:
Dus hoe doen jullie dat, zonder elke week 50% van het water te verversen?
Ik heb een zoutwatersysteem. Aan het begin van het seizoen wat chloor(shock) toevoegen om wat CYA in het water te krijgen en verder draait mijn Intex QS500 elke dag twee uur (op een bad van 4,5m³), wat mij voldoende chloor oplevert (en zelfs teveel als de afdekking er 2 weken op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Test er hier iemand op koper met zijn/haar Poollab?

Wij hebben een ionisator in het systeem zitten, maar ik test nooit op het kopergehalte. Gisteren had de oudste weer een huidreactie na de eerste plons, en koper is de enige waarde die ik niet bekijk - de rest is in orde (TA, pH, CL) dus met een schuin oog kijken we nu naar de ionisator.

Overigens heeft verder niemand (wijzelf, gasten) last van iets, maar we willen graag begrijpen wat het bij de oudste is

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:40
We hebben onlangs de overstap naar een Bestway Flowclear zandfilterpomp gemaakt. Ik ben echter nog op zoek naar een betaalbare optie om een backwash te doen. We moeten een afstand van +- 40 meter overbruggen tot het punt waar we het water willen afvoeren. Iemand tips betreffende een betaalbare (tuin)slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 06:05:
Test er hier iemand op koper met zijn/haar Poollab?

Wij hebben een ionisator in het systeem zitten, maar ik test nooit op het kopergehalte. Gisteren had de oudste weer een huidreactie na de eerste plons, en koper is de enige waarde die ik niet bekijk - de rest is in orde (TA, pH, CL) dus met een schuin oog kijken we nu naar de ionisator.

Overigens heeft verder niemand (wijzelf, gasten) last van iets, maar we willen graag begrijpen wat het bij de oudste is
Ook nog niet getest op koper, wij doen ook ionisatie.
Wel het effect gezien van te veel koper in het water, blonde haren van mijn kinderen had een groene gloed net als mijn baard :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Glaslijn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

Ook nog niet getest op koper, wij doen ook ionisatie.
Wel het effect gezien van te veel koper in het water, blonde haren van mijn kinderen had een groene gloed net als mijn baard :D :+
Dat hebben wij dan weer niet gezien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

OMX2000

By any means necessary...

Ik verwacht niet dat mensen mijn "zwembad levenswerk" volgen, ik raad het ook niemand aan ;) Maar wel even een update vanuit mij, want de boel lijkt eindelijk fatsoenlijk te werken.

Paar jaar geleden hadden we een rechthoekig opzetbad gekocht met ca 12m3 inhoud. Daar hebben alleen maar gedoe mee gehad, omdat in eerste instantie het kunstgras teveel afliep. Daarna merkte we dat de beugels zich in het kunstgras graafden, waardoor een kant van het bad alsnog verzakte. Om dat te fixen, heb ik vorig jaar trespa platen gekocht via Marktplaats, en onder alle beugels gelegd om de druk meer te verdelen. Dat ging deels goed, maar op sommige plekke schoten de beugels van de platen af.

Lang verhaal kort, ik was we klaar met dat bad. En de kids hebben in 2 jaar tijd er misschien hooguit 10 dagen in kunnen zwemmen.

Mijn vrouw was het ook beu, en die heeft gewoon een simpel rond opblaas bad gekocht: Intex Easy Set Opblaaszwembad. Dat ging een stuk beter, want ook wat minder groot qua footprint.

Dus waterpomp (Blue Bay Speedclean 4m3), zoutwatersysteem aangesloten en warmtepomp aangesloten. Warmtepomp (Poolex Silverline Fi70) gaf steeds een "er 03" error aan, wat betekent dat er te weinig water stroomt door de waterpomp. Dit had wel gewerkt. Dus in eerste instantie hebben de kids in koud water gezwommen.

Fast forward naar een paar dagen geleden. Ik had voor onze vakantie het zwembad leeggepompt, en de buizen zoveel mogelijk leeggespoeld. Maarrr met mijn domme hoofd niet de watertank van de waterpomp. Resultaat, een GORE stinkende zooi van filterbollen en water in die pomp. Alles losgehaald. bollen eruit en weggegooid. En de watertank leeggegooid, en vol laten lopen met een mix van chloor en water, en dat een halve dag laten staan.

Ik zag daarna dat in de pomp ook troep zat. Dus ik heb die voorkant losgemaakt om zo die troep eruit te kunnen halen. Dit kan er al veel eerder in hebben gezeten, omdat het me eerder al opviel dat de pomp het water minder hard rondpompte.

Toen de hele boel weer aangesloten, minus de warmtepomp. Zout in het zwembad gemikt. Dag laten draaien, en daarna zoutsysteem aangezet. Ik zag ook dat het water harder werd rond gepompt. Dus ik had weer hoop dat de warmtepomp nu wel zou gaan werken.

Dus ding weer aangesloten. Maar jammer en helaas, nog steeds dezelfde error. Toen weer een "het internet" om hulp gevraagd, en iemand anders leek een vergelijkbaar probleem te hebben. Waarbij de warmtepomp opeens niet meer werkte. En bij hem kwam het omdat het systeem nog niet voldoende ontlucht was.

De Blue Bay pomp heeft een ventieltje in de deksel van het watervat, en daarmee kun je redelijk spartaans de boel ontluchten. Dat lukt tot een bepaald niveau. Het Intex bad heeft ook een ontluchter, en na een uurtje of 2, was het systeem ontlucht.

Warmtepomp weer aan, en de bypass nu ook maar dicht, zodat alles door de warmtepomp heen gaat. En ja hoor hij sloeg aan!!! Ik was blij als een kind, want dat hele zwembad kwam mijn neus inmiddels wel uit ;)

Vrouwlief houdt kennelijk van een redelijk warm bad. Dus de boel ingesteld op 31 graden. En nu is het bad inmiddels echt wel warm. Te warm naar mijn zin, maar mijn dochtertje en vrouw vinden het fijn. Misschien dat mijn zoons het minder fijn vinden, maar dat zien we de komende tijd nog wel.

En ik kan me nu eindelijk richten op de boel fatsoenlijk in Home Assistant te integreren, en focussen op nerd stuff. ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:40
dotcom87 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 06:29:
We hebben onlangs de overstap naar een Bestway Flowclear zandfilterpomp gemaakt. Ik ben echter nog op zoek naar een betaalbare optie om een backwash te doen. We moeten een afstand van +- 40 meter overbruggen tot het punt waar we het water willen afvoeren. Iemand tips betreffende een betaalbare (tuin)slang?
Ik heb uiteindelijk deze gekocht met een adapter van 38mm erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 20:40

OMX2000

By any means necessary...

paQ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Met wat geluk kun je die sensor zien zitten bij de inlaat.
Afgebroken? Beweegt ie nog wel?
Ik heb de warmtepomp een beetje uit elkaar gehaald, om vast te kunnen stellen of de sensor niet stuk was. Maar als ik die met de hand indrukte, werkte die nog wel. En dat leek dus uiteindelijk niet het probleem te zijn. Het was een combinatie van een vervuilde pomp en een systeem wat onvoldoende ontlucht was.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Laatst online: 06-09 17:29
Eens een vraagje.
Men zwembad drijft "vol" met miniscule kleine witte stukjes
Ik krijg ze niet gefotografeerd.

Ik dacht vlokmiddel er in te doen, maar nu lees ik op de doos dat dit niet mag als je filterballen gebruikt.

Iemand een idee wat ik kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Kan gewoon alleen je filterbollen raken snel "verstopt".

Stoppen met filteren, vlokmiddel erin doen, alle vuil laten zakken tot de bodem en dan zuigen naar waste of gewoon opzuigen indien je elektrische zuiger hebt.

Indien je vlokmiddel wil laten mengen met het water, dan filteren op circulatie zodat het niet door je filterbollen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Hier afgelopen weekend het opzetzwembad (Intex, 200x300x75cm ofzo) afgebroken en afgevoerd naar gemeente afvaldepot. :(

We gebruikten hem met een Intex pomp en zoutwatersysteem. Zwembad vorig jaar nieuw gekocht en in gebruik genomen - maar zout water zorgt ook voor flink meer roestvorming. Ofwel, een van de buizen aan de bovenkant van het zwembad was in het midden finaal doorgeroest en doormidden gebroken, dus leek mij niet verantwoord om het zwembad te blijven gebruiken.

Wel zonde. Nog geen twee zomers kunnen gebruiken en net deze week, als het weer warm wordt, al weggehaald.

Nu wat twijfels. Volgend jaar weer een nieuwe opzetten (€120) en weer zoutwatersysteem gebruiken, of een chloordispenser en andere chemicalien om het water in de gaten te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Je weet dat het zout ook gewoon wordt omgezet in chloor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmmbob schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:32:
Je weet dat het zout ook gewoon wordt omgezet in chloor?
Hmm, wat bedoel je precies met die opmerking?

Zout wordt niet direct vanzelf omgezet in chloor. Of in elk geval, niet snel genoeg - daar is dus zo'n omzet-unit voor nodig die zout splitst in chloor en natrium. Op zich werkt zo'n systeem prima, twee uurtjes per dag aanzetten en twee a drie keer per seizoen een extra lange 'boost' sessie en het water blijft het hele seizoen schoon en vrij van muggen enzo.

Maar enkel zout in het water gooien is niet voldoende, dan zie je na enige tijd toch wat muggenlarven in het water en wordt de vloer van het zwembad glad door algen ofzo.

En het probleem is dus dat de buizen van het zwembad door, ik vermoed, zout water erg snel gaan roesten. Dus vandaar m'n overweging om volgend jaar over te stappen op chloortabletten ipv een zoutwatersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja. Maar je gebruikt nu zout + chloor.
Dan alleen chloor.
Dat is gewoon dikke prima.

Met mijn chloordispenser die als laatste aangesloten zit in het circuit zie je enkel verkleuring van het laatste stukje buis (daar komt het meeste chloor). Verder werkt het gewoon top.

Dit jaar wat gedonder gehad met PH. Eerder nooit gehad eigenlijk. Maargoed, het is ook best raar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
vanaalten schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:06:
Hmm, wat bedoel je precies met die opmerking?
Precies wat je zelf schrijft:
Zout wordt niet direct vanzelf omgezet in chloor. Of in elk geval, niet snel genoeg - daar is dus zo'n omzet-unit voor nodig die zout splitst in chloor en natrium. Op zich werkt zo'n systeem prima, twee uurtjes per dag aanzetten en twee a drie keer per seizoen een extra lange 'boost' sessie en het water blijft het hele seizoen schoon en vrij van muggen enzo.

Maar enkel zout in het water gooien is niet voldoende, dan zie je na enige tijd toch wat muggenlarven in het water en wordt de vloer van het zwembad glad door algen ofzo.
Maar ik dacht even dat je dat niet helemaal scherp had, vanwege je vorige opmerking:
Nu wat twijfels. Volgend jaar weer een nieuwe opzetten (€120) en weer zoutwatersysteem gebruiken, of een chloordispenser en andere chemicalien om het water in de gaten te houden...
Maar dat heb je wel scherp - dus niets aan het handje (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vanaalten de combinatie zuurstof, zout en chloor is een killer voor de toch al dunne buizen van zo'n opzetzwembad. Zeker als waardes als de pH niet op orde zijn. Los van vertragende behandelingen zoals was en anti-roest middelen en naspoelen met vers water blijft het een beetje dweilen met de kraan open.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
Weet iemand toevallig fysieke winkels in de buurt van breda waar ze HTH/ongebonden chloor verkopen?

Online zijn de meeste uitverkocht of hebben wel de kleine tabletten, maar niet de grote of andersom, of alleen in 5kg verpakken etc en dan ben je een fortuin kwijt aan verzendkosten.

ik merk dat ik toch vrij snel tegen een hoog CYA aanloop, dus zou graag bijsturen met de HTH/ongebonden tabletten

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:35:
@Hmmbob de combinatie zuurstof, zout en chloor is een killer voor de toch al dunne buizen van zo'n opzetzwembad. Zeker als waardes als de pH niet op orde zijn. Los van vertragende behandelingen zoals was en anti-roest middelen en naspoelen met vers water blijft het een beetje dweilen met de kraan open.
Ik denk dat je @vanaalten wilde taggen - dat was de persoon met de roestende buizen.

Ik deed enkel een dubbelcheck om te zien of "zout wordt ook chloor" begrepen werd, dat is zo (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
-Jaap-io schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:51:
Weet iemand toevallig fysieke winkels in de buurt van breda waar ze HTH/ongebonden chloor verkopen?

Online zijn de meeste uitverkocht of hebben wel de kleine tabletten, maar niet de grote of andersom, of alleen in 5kg verpakken etc en dan ben je een fortuin kwijt aan verzendkosten.

ik merk dat ik toch vrij snel tegen een hoog CYA aanloop, dus zou graag bijsturen met de HTH/ongebonden tabletten
Toppy is gratis verzenden, en deze sticks zijn vrij conform geprijsd (als in; vrij stabiele prijs). Wel meteen 4.5kg , krijg je 15 "sticks" voor.

https://www.toppy.nl/product/1211/hth-sticks.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hmmbob schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Toppy is gratis verzenden, en deze sticks zijn vrij conform geprijsd (als in; vrij stabiele prijs). Wel meteen 4.5kg , krijg je 15 "sticks" voor.

ja, maar die hebben weer de kleine (7gr) niet op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Wel vrij heftige dosering voor een klein bad:

1 HTH Stick of 300g per 20,000L per week. Measure the chlorine value regularly to increase or decrease the number of HTH tablets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Wel vrij heftige dosering voor een klein bad:

1 HTH Stick of 300g per 20,000L per week. Measure the chlorine value regularly to increase or decrease the number of HTH tablets.
Oh, ik heb dan ook een 40m3 bad :+

Whoops O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-Jaap-io schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

ja, maar die hebben weer de kleine (7gr) niet op voorraad...
Ik heb 25 liter vloeibare chloor (12,5%) besteld. Werd netjes aan de deur geleverd. Maar tabletten of sticks zou wel handiger zijn qua dosering. Zie dat die overal slecht voorradig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hmmbob schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Oh, ik heb dan ook een 40m3 bad :+

Whoops O+
ja kom ik aan met mn 3,6....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb 25 liter vloeibare chloor (12,5%) besteld. Werd netjes aan de deur geleverd. Maar tabletten of sticks zou wel handiger zijn qua dosering. Zie dat die overal slecht voorradig zijn.
ja precies daar was ik ook al achter ;) daarom ook de vraag of iemand nog fysieke winkels weet die dat spul verkopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 21:57

Weet niet of ze het er hebben. Maar zwembadenwebschop zit in Zevenbergen. Die hebben ook een fysieke winkel.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
mhr-zip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Weet niet of ze het er hebben. Maar zwembadenwebschop zit in Zevenbergen. Die hebben ook een fysieke winkel.
dat is zeker in de buurt, thanks!
alleen geen voorraad :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@-Jaap-io ik heb uiteindelijk bij Huchem besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
-Jaap-io schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

ja kom ik aan met mn 3,6....
Zo zijn wij ook begonnen O+

Tot we gingen verhuizen en er 40.000L water achter t huis lag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tja die filterbollen... ik was er tot nu toe altijd wel over te spreken. Nu heb ik echter een wat groter bad, en loop ik wel tegen de beperkingen aan merk ik. Misschien ook omdat m'n filtervat te klein aan het worden is. Ik heb ze nu al 3 keer moeten wassen deze periode, en dan was af en toe een backwash met glas toch wel handiger geweest denk ik. Wat zijn eigenlijk de nadelen van glas, behalve het gewicht?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Mijn huidige pomp heeft het na 2 jaar begeven, dit was een Intex c900 voor een 2600L bad. De laatste tijd was ik minder tevreden, van het ene op het andere moment halveerde de doorvloei snelheid plots. Leegmaken en opnieuw aansluiten was daarvoor de oplossing, maar erg omslachtig en zeker vervelend.

Ik denk nu na over een zandfilter pomp, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een degelijke en (vrij) stille pomp, ik ga filterbollen gebruiken en er zit een 4kw warmtepomp tussen. Verder heb ik liever een wat krachtigere dan een die net voldoende is.

De bestway 3.0 heeft een capaciteit van 3000, maar een debiet van 1900 l/h en lijkt me dus wat zwak voor het bad. Om niet teleurgesteld te raken, wat raden jullie aan onder het budget van €160?

Op amazon zag ik bijvoorbeeld hier in Nederland een wat onbekender, maar met veel positieve reviews "tillvex Sand Filter System 7.900L/h".

Door de plaatsing van de warmte pomp moeten de aan en uitvoer aan de zelf kant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sjors86 4kW en c900 voo reen bad van 2600liter? Is ie niet wat groter misschien?

Zit zelf ook te kijken naar een ZFP. Bestway 3.0 en intex 925 staan op de lijst. Bad van 305cm heeft 32mm aansluitingen, en die ga ik niet vergroten, dus dan kom je een beetje bij deze jongens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:48
vanaalten schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:58:
Hier afgelopen weekend het opzetzwembad (Intex, 200x300x75cm ofzo) afgebroken en afgevoerd naar gemeente afvaldepot. :(

We gebruikten hem met een Intex pomp en zoutwatersysteem. Zwembad vorig jaar nieuw gekocht en in gebruik genomen - maar zout water zorgt ook voor flink meer roestvorming. Ofwel, een van de buizen aan de bovenkant van het zwembad was in het midden finaal doorgeroest en doormidden gebroken, dus leek mij niet verantwoord om het zwembad te blijven gebruiken.

Wel zonde. Nog geen twee zomers kunnen gebruiken en net deze week, als het weer warm wordt, al weggehaald.

Ik heb hier nu voor het derde jaar een Intex Prism 305x76 staan met zout water (3kg/m³). Vorig jaar de onderkant van de staanders wel een anti-roest-behandeling gegeven, maar voor de rest staat ie nog steeds prima. De buizen waar het zwembad aan hangt vertonen zelfs geen spoortje van roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
dennistd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Ik heb hier nu voor het derde jaar een Intex Prism 305x76 staan met zout water (3kg/m³). Vorig jaar de onderkant van de staanders wel een anti-roest-behandeling gegeven, maar voor de rest staat ie nog steeds prima. De buizen waar het zwembad aan hangt vertonen zelfs geen spoortje van roest.
Dat is wel indrukwekkend. De onderkant van de staanders is bij mij niet het probleem, maar juist de buizen waar het zwembad aan hangt. Er was 1 buis in het midden doorgebroken en je kon daar zien dat de roest helemaal door de buis heen getrokken was.

Ik dacht nog even dat ik wellicht teveel zout gebruik, maar met 3kg/m³ kom ik voor ons Intex 200x300x0,75 op zo'n 13,5kg - ruim een halve 25kg zak. Zo iets gooi ik er ook in.

En op zich zou ik het al OK vinden als het zwembad twee seizoenen mee gaat (dat hebben we in 2022-2023 gehaald). Voor €120 voor een nieuw zwembad vind ik dat nog wel OK, maar nu wordt zelfs dat al niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:58:
Komt voor een deel ook door het ontbreken van de aarding van het zwemwater. Ik heb het nog nooit bij een opzetzwembad gezien, vanwege de gecoate buizen. En soms wordt het vergeten bij een bouwkundig zwembad. Ook met aarding zul je roestvorming niet volledig kunnen voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

sjors86 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:22:
Mijn huidige pomp heeft het na 2 jaar begeven, dit was een Intex c900 voor een 2600L bad. De laatste tijd was ik minder tevreden, van het ene op het andere moment halveerde de doorvloei snelheid plots. Leegmaken en opnieuw aansluiten was daarvoor de oplossing, maar erg omslachtig en zeker vervelend.

Ik denk nu na over een zandfilter pomp, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een degelijke en (vrij) stille pomp, ik ga filterbollen gebruiken en er zit een 4kw warmtepomp tussen. Verder heb ik liever een wat krachtigere dan een die net voldoende is.

De bestway 3.0 heeft een capaciteit van 3000, maar een debiet van 1900 l/h en lijkt me dus wat zwak voor het bad. Om niet teleurgesteld te raken, wat raden jullie aan onder het budget van €160?

Op amazon zag ik bijvoorbeeld hier in Nederland een wat onbekender, maar met veel positieve reviews "tillvex Sand Filter System 7.900L/h".

Door de plaatsing van de warmte pomp moeten de aan en uitvoer aan de zelf kant zitten.
Bij de Cranenbroek heb ze leuke filtersets met prima pompen voor een lage prijs, bijvoorbeeld deze.

Mocht je geen Cranenbroek in de buurt hebben, de pompen van Steinbach zien er hetzelfde uit, en zijn ook voordelig geprijsd bij Amazon.

Ik heb de bovenstaande combinatie van Cranenbroek nu voor het 4e jaar in gebruik, icm zoutelektrolyse. Dus ook al zeggen ze dat het daar niet voor geschikt is, voor mij werkt het al jaren prima. Ik heb de pomp zelfs een winter lang nog gebruikt om m'n hottub mee te filteren. (Ook icm zoutwater.)
Ik denk wel dat ik hem volgend jaar ga vervangen, maar meer omdat ik een zwaarder model wel kan gebruiken met m'n bad van 11m3 nu.

Deze pompen zijn overigens ook een stuk stiller dan die krengen van bijvoorbeeld Intex.

[edit]
Gre verkoopt ze blijkbaar ook. :)

Aquaforte verkoopt praktisch dezelfde set, je vraagt je toch af of Cranenbroek nou zou goedkoop is, of al die andere fabrikanten zo duur.

[ Voor 18% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-08-2025 16:41 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Bij de Cranenbroek heb ze leuke filtersets met prima pompen voor een lage prijs, bijvoorbeeld deze.

Mocht je geen Cranenbroek in de buurt hebben, de pompen van Steinbach zien er hetzelfde uit, en zijn ook voordelig geprijsd bij Amazon.

Ik heb de bovenstaande combinatie van Cranenbroek nu voor het 4e jaar in gebruik, icm zoutelektrolyse. Dus ook al zeggen ze dat het daar niet voor geschikt is, voor mij werkt het al jaren prima. Ik heb de pomp zelfs een winter lang nog gebruikt om m'n hottub mee te filteren. (Ook icm zoutwater.)
Ik denk wel dat ik hem volgend jaar ga vervangen, maar meer omdat ik een zwaarder model wel kan gebruiken met m'n bad van 11m3 nu.

Deze pompen zijn overigens ook een stuk stiller dan die krengen van bijvoorbeeld Intex.

[edit]
Gre verkoopt ze blijkbaar ook. :)

Aquaforte verkoopt praktisch dezelfde set, je vraagt je toch af of Cranenbroek nou zou goedkoop is, of al die andere fabrikanten zo duur.
Ik heb een tweedehands ZFP in gebruik van "Waterland". 4m3/h met filterglas en werkt prima. Weet ik nu waar deze oorspronkelijk vandaan is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:47
darkdesign schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

De timer wordt rood als je de richttijd hebt overschreden. Dat varieert tussen de verschillende onderdelen die je kunt testen. Cya test ik als eerst, omdat die naar mijn gevoel het gevoeligste is. Zelfs als ik die zo snel mogelijk laat oplossen krijg ik een rode timer, maar dat maakt niet zo heel erg veel uit. Ik wacht per test tot de timer is afgelopen voordat ik de cuvet open en de volgende tablet laat oplossen in een van de andere kamers.

Bij Ph maakt het niet heel veel uit hoelang je wacht met testen. Meestal test ik ph en chloor elke of om de dag. Cya een keer per 1 a 2 weken.

Eerst phenol red tablet oplossen, dan testen. Dan dpd1 oplossen en testen. Dan pdp3 oplossen en testen, duurt 2 minuten dus in de tussentijd maak ik de staafjes schoon en ruim ik alles op behalve de PoolLab 2.0. Dan is de laatste test ook klaar en spoel ik de cuvet schoon. Ik heb dan weleens de testknop van de ph nog eens ingedrukt en de uitslag was op een honderdste na hetzelfde, dus zoveel maakt dat voor ph in ieder geval niet uit.
Ik test altijd ph en chloor tegelijk in T1 en T3.
Los de tablets tegelijkertijd op en druk T1 & T3 wacht 9 seconden, zodat ze beiden bruin zijn en test beiden in 1 keer. Net 1 voor 1 getest, dat scheelt bijna niks. Ph 7.39 vs 7.35. Chloor 2.95 vs 3.05.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:47
Ik heb de afgelopen jaren met een Waterland pomp van Cranenbroek gedaan, prima ding voor het geld, ik liet 'm in de winter gewoon aan het bad gekoppeld buiten staan. Enige nadeel vond ik de koppelingen, die neigden tot wat lekken en zette ik extra vast met metalen slangenklemmen.

Nu met dit weer elke dag zwemmen in ons net opgeleverde grote zwembad, dat is toch wel luxe. Ik ben erg blij met het automatische doseersysteem, dat scheelt een gehannes en het water is perfect met minimaal chloor, je ruikt het niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dat set and forget is heel fijn idd.
Heb al 2 maanden het water niet meer gemeten, niets ingegooid, gewoon let it be.
Alleen 3 keer het robotje laten rondkarren
Kraakhelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Arjantje72 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Ik test altijd ph en chloor tegelijk in T1 en T3.
Los de tablets tegelijkertijd op en druk T1 & T3 wacht 9 seconden, zodat ze beiden bruin zijn en test beiden in 1 keer. Net 1 voor 1 getest, dat scheelt bijna niks. Ph 7.39 vs 7.35. Chloor 2.95 vs 3.05.
Lijkt eerder op een marge in metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 23:16
Hier inmiddels ook het zwembad onder controle, net 3 weken weggeweest en dit keer geen vies zwembad. Erg blij met de Zodiac Alpha RA 6500 IQ Pro zwembadrobot welke ik nieuw heb en die ik 3x per week rondjes liet draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_zsj4Vw2Ecb9RmPbEnh2u_9F1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Opy8T1fDOpT0NmPPG9VjqHXb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Ik heb de HTH 7g briquettes 2,5 kg enkele weken terug online gekocht bij Toychamp. Toen waren ze volgens hun website ook in de fysieke winkels op voorraad. Helaas verder overal uitverkocht, vorig jaar kon ik e nog bij de plaatselijke Karwei aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
BamSlam_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb de HTH 7g briquettes 2,5 kg enkele weken terug online gekocht bij Toychamp. Toen waren ze volgens hun website ook in de fysieke winkels op voorraad. Helaas verder overal uitverkocht, vorig jaar kon ik e nog bij de plaatselijke Karwei aanschaffen.
ja ik zag ze bij Gamma en Karwei ook op de site staan, maar helaas niet online te bestellen en overal in de buurt uitverkocht :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

ja ik zag ze bij Gamma en Karwei ook op de site staan, maar helaas niet online te bestellen en overal in de buurt uitverkocht :(
Hmm, bij Toychamp inmiddels online ook uitverkocht, maar nog wel veel winkelvoorraad als het goed is.

Overigens heb ik dit jaar uitsluitend deze 7g briquettes gebruikt voor mijn Intex 4,5x2,20x0,84 (7,4 kuub). Was het gedoe met cyanuurzuurtabletten zat: uiteindelijk loopt gedurende het seizoen het cyanuurzuurgehalte zover op dat je water af moet pompen en bijvullen met schoon water. Of je hebt groen water als je even niet goed oplet.
Het mooie is dat met 0,0 cyanuurzuur in je water je chloor ook bij zeer lage waardes (zelfs 0,3 ppm) al supereffectief kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zlrRPdmfa_9ZmltGkvDKCukiRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Wxxtx3TKnsIceCnm9SWaCTQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
BamSlam_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Hmm, bij Toychamp inmiddels online ook uitverkocht, maar nog wel veel winkelvoorraad als het goed is.

Overigens heb ik dit jaar uitsluitend deze 7g briquettes gebruikt voor mijn Intex 4,5x2,20x0,84 (7,4 kuub). Was het gedoe met cyanuurzuurtabletten zat: uiteindelijk loopt gedurende het seizoen het cyanuurzuurgehalte zover op dat je water af moet pompen en bijvullen met schoon water. Of je hebt groen water als je even niet goed oplet.
Het mooie is dat met 0,0 cyanuurzuur in je water je chloor ook bij zeer lage waardes (zelfs 0,3 ppm) al supereffectief kan zijn.

[Afbeelding]
maar je chloor wordt wel sneller afgebroken, dus wellicht moet je wel meer chloor toevoegen.

maar inderdaad dat in de gaten houden van het cya en verversen van water ben ik ook wel een beetje klaar mee, nu de tabletten nog vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:36:
maar je chloor wordt wel sneller afgebroken, dus wellicht moet je wel meer chloor toevoegen.
Ik meet normaal gesproken een keer per dag de PH, alkaliniteit en chloorwaarden met mijn Poollab 2.0 en doseer afhankelijk daarvan. En in periodes waarin het niet warm is / ik niet zwem dan meestal een keer per dag een stuk of 4 à 6 tabletten. Gaat prima!

Het mooiste zou natuurlijk een automatisch doseersysteem zijn. Maar ja, prijzig en dan moet je met vloeibaar chloor gaan lopen slepen.

Zit er wel eens aan te denken om een doseerautomaat te knutselen (b.v. op basis van een vijverfeeder) die twee keer daags er wat tabletten inkiepert als ik niet thuis ben :)

[ Voor 25% gewijzigd door BamSlam_ op 13-08-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
BamSlam_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Ik meet normaal gesproken een keer per dag de PH, alkaliniteit en chloorwaarden met mijn Poollab 2.0 en doseer afhankelijk daarvan. En in periodes waarin het niet warm is / ik niet zwem dan meestal een keer per dag een stuk of 4 à 6 tabletten. Gaat prima!

Het mooiste zou natuurlijk een automatisch doseersysteem zijn. Maar ja, prijzig en dan moet je met vloeibaar chloor gaan lopen slepen.

Zit er wel eens aan te denken om een doseerautomaat te knutselen (b.v. op basis van een vijverfeeder) die twee keer daags er wat tabletten inkiepert als ik niet thuis ben :)
je hebt van die chloorsluizen waar je de grote tabletten in kan doen die je in de leiding naar het bad plaatst en op die manier automatisch doseert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

je hebt van die chloorsluizen waar je de grote tabletten in kan doen die je in de leiding naar het bad plaatst en op die manier automatisch doseert
Zo'n ding heb ik vorig jaar aangeschaft, maar die beviel niet. Die grote tabletten bevatten ook cyanuurzuur voor een langzame chloorafgite en heb ik dus een tijdje gebruikt, met als nadeel dat waar we het eerder over hadden. De HTH briquettes zijn sneloplossend. Dus de sluis vullen met die dingen levert alleen maar heel snel een veel te hoog chloorgehalte op in je zwembad. Ook is het geen sinecure om de sluis te openen en bij te vullen: je moet hem dan helemaal loskoppelen van de slangen.

Ik heb een inhangskimmerpomp van Bestway in mijn zwembad waar ik nu handmatig de tabletten ingooi. Met een vijverautomaat zoals deze zou het in principe mogelijk moeten zijn daar periodiek wat tabletten in te dumpen, ware het niet dat die afgestemd is op veel kleinere visvoerkorrels. Maar wie weet valt daar wat aan te tweaken.. :henk :)

Edit: of in plaats van briquettes het chloorgranulaat van HTH gebruiken! :henk :twk

[ Voor 4% gewijzigd door BamSlam_ op 13-08-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
BamSlam_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Zo'n ding heb ik vorig jaar aangeschaft, maar die beviel niet. Die grote tabletten bevatten ook cyanuurzuur voor een langzame chloorafgite en heb ik dus een tijdje gebruikt, met als nadeel dat waar we het eerder over hadden. De HTH briquettes zijn sneloplossend. Dus de sluis vullen met die dingen levert alleen maar heel snel een veel te hoog chloorgehalte op in je zwembad. Ook is het geen sinecure om de sluis te openen en bij te vullen: je moet hem dan helemaal loskoppelen van de slangen.

Ik heb een inhangskimmerpomp van Bestway in mijn zwembad waar ik nu handmatig de tabletten ingooi. Met een vijverautomaat zoals deze zou het in principe mogelijk moeten zijn daar periodiek wat tabletten in te dumpen, ware het niet dat die afgestemd is op veel kleinere visvoerkorrels. Maar wie weet valt daar wat aan te tweaken.. :henk :)

Edit: of in plaats van briquettes het chloorgranulaat van HTH gebruiken! :henk :twk
Granulaat moet je eerst oplossen in water voordat je het toevoegd (staat op het potje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Granulaat moet je eerst oplossen in water voordat je het toevoegd (staat op het potje)
In de setup die ik voor ogen heb zou er dan periodiek wat granulaat in de beker van de inhang skimmerpomp worden gemikt door de automaat. In de skimmer lost het granulaat in het water op en vervolgens wordt het dan het zwembad ingepompt.
De inhangskimmerpomp is trouwens een aanvulling op de normale externe filterpomp.

[ Voor 7% gewijzigd door BamSlam_ op 13-08-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Eens even AI (GPT-5 en Grok 4) geraadpleegd. Misschien is een zoutsysteem of toch een zeker cyanuurzuurpeil aanhouden beter dan een doseerautomaat met ongebonden chloor.
https://chatgpt.com/share...e4-8004-aef8-b957ea154565

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:47
paQ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Lijkt eerder op een marge in metingen.
Precies wat ik wil aangeven, dat je gewoon 2 of 3 metingen tegelijk kunt doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
De gewone tabletten voor in een drijver? De Hornbach heeft die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Om het chloor en automatisch doseren te tackle ga ik overstappen naar een zoutwater systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
In mij relatief klein zwembad (2000L) heb ik een skimmer. Nu zag ik vandaag wat vuil in mijn zwembad drijven, maar niet aan het oppervlakte water. Toen bedacht ik mij, komt dat vuile water van onder ooit wel door de pomp? Wat denken jullie, is een skimmer een goed idee of kun je toch beter de outlet gebruiken die op ongeveer 20cm van de bodem zit? Of wellicht zelfs een combinatie, dan heb ik een t-stuk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

sjors86 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:08:
In mij relatief klein zwembad (2000L) heb ik een skimmer. Nu zag ik vandaag wat vuil in mijn zwembad drijven, maar niet aan het oppervlakte water. Toen bedacht ik mij, komt dat vuile water van onder ooit wel door de pomp? Wat denken jullie, is een skimmer een goed idee of kun je toch beter de outlet gebruiken die op ongeveer 20cm van de bodem zit? Of wellicht zelfs een combinatie, dan heb ik een t-stuk nodig.
Beide is het beste idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

sjors86 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:08:
Ook elke paar dagen even stofzuigen. Een Kokido Telsa achtig iets voldoet prima. Maar daarmee pak je alles mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
frickY schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

De gewone tabletten voor in een drijver? De Hornbach heeft die.
Die heb ik inderdaad, maar daar zit CYA in en dat wil ik dus juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Ook elke paar dagen even stofzuigen. Een Kokido Telsa achtig iets voldoet prima. Maar daarmee pak je alles mee.
Moet het allemaal wel neerdalen. M.i. ontkom je ook niet aan een fijn schepnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Moet het allemaal wel neerdalen. M.i. ontkom je ook niet aan een fijn schepnetje.
Eens. Af en toe met een schepnet en af en toe stofzuigen ontkom je gewoon niet aan.

Ik wil eens kijken komend jaar om een robot zuiger te kopen voor het opzet bad. Kijken of dat een beetje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Dennis1812 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb gelukkig een goede stofzuiger met accu, dus die pak lekker makkelijk bij. Maar zoals Mikeyman ook schreef, dan moet het wel neerdalen, ik zag het toevallig drijven toen ik aan het "stofzuigen" was.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ik zit even te rommelen met de schakeling van mijn Intex zandfilterpomp. Omdat ik hem niet 24 uur per dag wil laten draaien, staat hij momenteel ingesteld op 9 uur draaien. Hij start om 7:15, en gaat dus om 16:15 uit. Maar als ik om 17:30 thuis kom en even wil zwemmen, zet ik wel graag even de pomp aan. Als ik het goed begrijp is dan de timer gereset en gaat hij de volgende dag niet om 7:15 aan, maar start hij om 17:30 met zijn 9 uurtjes werk.

Ik dacht slim te zijn en dit op te lossen door er een slimme stekker tussen te zetten, maar dat werkt dus niet, want de stroomonderbreking op het snoer van de pomp moet je dus elke keer nadat de stroom er af is geweest, handmatig weer aanzetten. Dit is toch waardeloos? Hoe doen jullie dit?

Pagina: 1 ... 183 ... 185 Laatste