Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
@fib3rlight Weet niet in welke regio je zit, ik zit in Bourgondistan (noord-brabant) vlakbij de beruchte grote grensovergang naar België. Als je in de buurt zit ben je welkom om te komen kijken. Wil je wat dat betreft best alles vertellen hoe het hier gegaan is qua bouw, tegenslag en creatief oplossen bij onverwachte wendingen.
Kan je hier laten zien hoe wij de techniek hebben gedaan. Wij zijn overigens nog lang niet klaar, alles om het bad heen moeten wij nog maken/afwerken. Maar ja, iets met een grote verbouwing, tegenslag opveren en weer doorgaan zeg maar.

Ik heb getracht heel zorgvuldig voor te bereiden om zo veel mogelijk de kans op fouten te voorkomen, niet overal gelukt. Ik heb veel gehad aan een Belgische zwembad bouwer D-max, zeer zinvolle tips in zijn filmpjes. En dit topic niet te vergeten. Ik heb nog wel meer bronnen gebruikt om de informatie te filteren en een idee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iemand ervaring met een simpele chloordoseersluis ter vervanging van een chloor drijver? Als zo'n tablet bijna is opgelost, komen er via zo'n doseersluis geen kleine stukjes het bad in? En is het redelijk makkelijk in te regelen? Lost bijvoorbeeld zon tablet sneller op in zo'n sluis? En kan ik met zo'n aangekoppelde sluis wel gewoon pH-minus toevoegen bijvoorbeeld?

https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben heel tevreden met mijn kokido chloor sluis.
Tabletten gaan lang mee, de 200grams zijn prima in te regelen.
Nog nooit stukjes tegengekomen.

PH- is bij mij een poeder. Dat los ik op in een emmer water en gooi ik vervolgens in het bad en pomp dan 4 extra uren om het rond te laten gaan.
Dat kan dus gewoon prima.

Alleen als je je chloor sluis open doet even je adem inhouden of wegkijken.
Die dampen zijn niet heel fijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:46:
Ik ben heel tevreden met mijn kokido chloor sluis.
Tabletten gaan lang mee, de 200grams zijn prima in te regelen.
Nog nooit stukjes tegengekomen.

PH- is bij mij een poeder. Dat los ik op in een emmer water en gooi ik vervolgens in het bad en pomp dan 4 extra uren om het rond te laten gaan.
Dat kan dus gewoon prima.

Alleen als je je chloor sluis open doet even je adem inhouden of wegkijken.
Die dampen zijn niet heel fijn.
Oke, dat klinkt niet verkeerd. Welke heb jij?

Even een andere vraag. Vandaag mijn zwembad weer gevuld. Ik heb bij het leeg laten lopen niet alle bezinksel weg kunnen krijgen, dus dat haal ik er de komende dagen uit als de filter even heeft gedraaid. Er dreven ook wat wormpjes in, die heb ik er zo'n beetje allemaal uit. Tot welke waarde zouden jullie een chloor shock doen als je mij was? Ph minus heb ik er net in gegooid, om van 7,7 naar 7,3 te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

Dennis1812

Amateur prutser

darkdesign schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Oke, dat klinkt niet verkeerd. Welke heb jij?

Even een andere vraag. Vandaag mijn zwembad weer gevuld. Ik heb bij het leeg laten lopen niet alle bezinksel weg kunnen krijgen, dus dat haal ik er de komende dagen uit als de filter even heeft gedraaid. Er dreven ook wat wormpjes in, die heb ik er zo'n beetje allemaal uit. Tot welke waarde zouden jullie een chloor shock doen als je mij was? Ph minus heb ik er net in gegooid, om van 7,7 naar 7,3 te gaan.
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
Die heb ik.
Ik heb hem 2 jaar terug voor 30 euro gekocht. Nu is hij een tientje duurder zie ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
darkdesign schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:36:
[...]
Er dreven ook wat wormpjes in, die heb ik er zo'n beetje allemaal uit.
Dat zijn waarschijnlijk muggenlarven. Zodra je chloor op peil is en houd , zal dit geen probleem meer mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:45
Rednas_N schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:54:
Mijn pomp lijkt een beetje een gek geluid te maken. Dit geluid komt en gaat maar lijkt steeds vaker terug te komen. Is dit lucht wat ik hoor of kan er iets "in" de pomp zitten? Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen?

De pomp is een Blue bay filterpomp speedclean 4m3/u

Ik heb een video bijgevoegd (het geluid is in het "echt" niet zo luid als in de video).
[YouTube: 9 juli 2025]
Om hier nog even op terug te komen, het geluid van de pomp is weer "normaal". ALPC heeft nog aangeboden onze pomp om te willen wisselen maar daarvoor moet ik eerst mijn pomp opsturen voordat ik een nieuwe krijg. Zolang de pomp het nog goed doet wacht ik hier nog even mee.

De temperatuur van het zwembad wil nog niet echt aangenaam worden. Dit had ik al een beetje verwacht en ik ben al wat onderzoek naar een warmtepomp aan het doen. Ik heb op dit moment de pijlen op de Poolex Mini Full Inverter warmtepomp | 4 kW gericht. Het geluid ( Noise at 1m (dB(A)) < 44) dat de warmtepomp produceert is voor ons erg belangrijk en deze pomp lijkt vrij stil te zijn en is nog vrij betaalbaar. In dit topic lees ik nog niet echt ervaringen met deze warmtepomp maar ga toch de vraag stellen; heeft iemand ervaringen met deze warmtepomp?

Onze pomp (Blue bay filterpomp speedclean) verwerkt 4m³ per uur en de ideale flow voor de Poolex is 2m³ per uur. Een bypass is waarschijnlijk nodig dan. Het zwembad wat verwarmd moet worden is +/- 3500 liter. Deze combinatie lijkt me dus aardig geschikt.

Just do it.

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste