Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Glaslijn schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Ik heb dat ding sinds die uitgekomen is. Mijn verwachting is dat deze wel een poosje mee zal gaan.
Dat kun je niet van de batterijen zeggen, deze gaan er vrij rap doorheen. Ondanks alkaline batterijen.
Oke, dat is mooi!

Betreft de batterijen, ik las al dat die snel leeg zijn. Hoeveel metingen kun je zo ongeveer doen op een setje volle batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
darkdesign schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Oke, dat is mooi!

Betreft de batterijen, ik las al dat die snel leeg zijn. Hoeveel metingen kun je zo ongeveer doen op een setje volle batterijen?
Durf ik geen zinnig antwoord op te geven. Het een en ander hangt heel erg af van de schermintensiteit.
Je kunt dit in stapjes van 25% instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 16:33
darkdesign schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Oke, dat is mooi!

Ik heb door een slechte zandfilterpomp heel vaak moeten meten, ik heb hem al 3? jaar. Misschien 3 x batterij verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Laatst online: 09:50
Wij zijn voor onze nieuwbouwwoning ons ook aan het orienteren op een plunge pool.
Zwembad willen we +/- 4 x 2,5 hebben met een minimale diepte van 1,2mtr.
Nog niet een directe voorkeur voor bovengronds of in de grond, al zal bovengronds al snel wat goedkoper zijn.

Zijn er hier mensen die eenzelfde zwembad hebben en willen die wellicht delen wat jullie kwijt waren voor plaatsen maar ook voor jaarlijkse kosten?
En wat zijn nou juiste partijen voor soortgelijke zwembaden, er zijn er zoveel online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
*knip* een trampoline is idd geen zwembad. ;)

[ Voor 78% gewijzigd door twain4me op 05-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54
*knip*

@Sincere1983 bovengronds is beduidend goedkoper. Afhankelijk van je budget en je wensen kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Ook qua onderhoud en jaarlijkse kosten natuurlijk. Denk aan verwarming of niet, chloor/zout systeem of niet etc. Wat is je budget?
Afhankelijk van je antwoord wordt het een Kruidvat badje of een inbouw met jetstream en solardek met warmtepomp en chloorsluis :9 .

[ Voor 67% gewijzigd door twain4me op 05-07-2025 11:07 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:49
Sincere1983 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:06:
Wij zijn voor onze nieuwbouwwoning ons ook aan het orienteren op een plunge pool.
Zwembad willen we +/- 4 x 2,5 hebben met een minimale diepte van 1,2mtr.
Nog niet een directe voorkeur voor bovengronds of in de grond, al zal bovengronds al snel wat goedkoper zijn.

Zijn er hier mensen die eenzelfde zwembad hebben en willen die wellicht delen wat jullie kwijt waren voor plaatsen maar ook voor jaarlijkse kosten?
En wat zijn nou juiste partijen voor soortgelijke zwembaden, er zijn er zoveel online te vinden.
Bedoel je zoiets als het zwembad van @Zuluman ?
Zuluman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Nou, nou, nou... zeer zeker nee niet gesloopt. is beton he? :-) De stuclaag was wat beschadigd en inmiddels al hersteld met een nieuwe verflaag. Hier een voor en na van onze mini tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@BaBoK misschien hier proberen:
Zwangerschap en ouderschap - Deel 11

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
GeeMoney schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:43:
[mbr] *knip* [/]

@Sincere1983 bovengronds is beduidend goedkoper. Afhankelijk van je budget en je wensen kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Ook qua onderhoud en jaarlijkse kosten natuurlijk. Denk aan verwarming of niet, chloor/zout systeem of niet etc. Wat is je budget?
Afhankelijk van je antwoord wordt het een Kruidvat badje of een inbouw met jetstream en solardek met warmtepomp en chloorsluis :9 .
Jetstream is niet nodig. Het is vooral voor ons maar vooral ook voor de 2 kinderen die echte waterratten zijn.
Voorkeur is wel dat we hem langere periode kunnen gebruiken en ben van mening dat als we voor iets gaan we beter er een paar duizend euro meer aan kunnen uit geven dan er op beknibbelen.
Dus ook qua bijv chloorsysteem en solardek zie ik zeker voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Tinusvolkel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Bedoel je zoiets als het zwembad van @Zuluman ?

[...]
Precies dat. Erg benieuwd of @Zuluman iets kan en wilt delen over totale kosten (mag uiteraard in dm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sincere1983 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Precies dat. Erg benieuwd of @Zuluman iets kan en wilt delen over totale kosten (mag uiteraard in dm).
Onderaan pagina 1 staat een kosten overzicht maar weet niet of die actueel is:
Het grote zwembad topic - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

2 misschien;
1) Waar komen je sensoren? Je zou ook je dosering + sensoren in een Zeliapod kunnen doen (ff googlen)
2) De kogelkraan rechts in het midden is niet nodig, alle zijtakken hebben immers ook al een kogelkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Waarom is het zo gangbaar dat chloor producten die je vindt voor consumenten gecombineerd worden met Cyaanzuur. Heeft dat met veiligheid te maken? Want als je met chloortabletten en chloor granulaat werkt is je cyaanzuur in je seizoensbad aan het begin veel te laag en stort je chloorgehalte telkens omlaag. En als het wat later in het seizoen is moet je je bad steeds een stuk leeg laten lopen en hervullen, waardoor ook andere waardes weer kunnen gaan afwijken.

Chloortabletten geven aan het begin van het seizoen veel te langzaam chloor af, omdat je cyaanzuur nog niet op orde is en alles snel wordt afgebroken door de zon, dus loop je te hannesen met chloor shock.

Als je alles los kan controleren en aanpakken is dat toch veel handiger?

[ Voor 6% gewijzigd door darkdesign op 05-07-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 16:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Sincere1983 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Dit is het laatste kostenoverzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAFfmuvNSikECE-F09iviG4hTFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ez0UxI9OmKCrHSxCCsXtipH8.png?f=fotoalbum_large

geindexeerd zou je nu ca 25% meer kwijt zijn schat ik. tussen 2020 en 2025 zijn de bouwprijzen gemiddeld 25% gestegen. ik heb wat bouwfouten gehad maar ik schat als ik m nu zou bouwen dat ik ca. 15k kwijt zou zijn.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maar je hebt nadien best veel gedoe gehad toch? Met de glazen wand en lekkages en ander gedoe?

Was dat te voorkomen of allemaal dikke pech?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat een werk zeg, als je fatsoenlijke metingen hebt ipv een beetje aanklooien met die strips :+

Ph is inmiddels wat omlaag gebracht. Zit nu op 7.1. Ta nog aan de hoge kant met 130. Vandaag eerst stabilisator toegevoegd.

Morgen maar weer eens meten wat dat doet en of de chloor wat omhoog wil. We're getting there!

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2025 20:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Dennis1812 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:48:
Maar je hebt nadien best veel gedoe gehad toch? Met de glazen wand en lekkages en ander gedoe?

Was dat te voorkomen of allemaal dikke pech?
Dat viel allemaal mee en was te voorkomen door minder haast, betere planning en beter luisteren naar de adviezen hier.

Het zwembadraam moest ik opnieuw kitten op een stuk en de lekkage was verholpen. Was gewoon niet goed gedaan door mij.

Ik had eerst gekozen voor een PU coating waar niet veel ervaringen van waren. En ik had niet goed de werkwijzer doorgelezen. Chloorrubberverf werkte een stuk beter. Het enige is dat de chloorrubberverf op de een of andere manier niet lekker hecht op de egaline op een paar plekken. zal ik ook weer wat fout hebben gedaan. Ik had op zijn minst de waterrand moeten tegelen ivm de afzetting en kleurverschillen die krijgt.

En een keer ging het ZWS in de winter opeens de ph verkeerd meten en pompte 22l 15% zwavelzuur in het bad waardoor de chlorrrubberverf lichtblauw werd en de zwarte kit wit. Ook weer een fout van mij door het zws aan te laten in de winter. gelukkig geen schade aan het zws systeem.

We hebben besloten om te gaan tegelen volgend jaar. Had ik meteen moeten doen vanaf het begin. zou ik ook adviseren. is t meest duur(zame) oplossing.

Ik vindt het niet erg fouten te maken. daar leer je van. ik laat mij niet zo gauw uit het veld slaan. ik ga door tot het lukt. en in de tussentijd hebben wij altijd kunnen zwemmen in schoon water.

zou ik weer een zwembad zelf bouwen? jazeker vooral nu ik weet hoe t moet en waar je op moeten letten. Planning is mijn inziens key. en als t niet lukt de planinng aanpassen en je niet laten haasten omdat t af moet voor de zomer.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:19
Hoe schakelen jullie je ZFP en warmtepomp?
Ik heb een 3x2 opzet zwembad met een intex ZFP en een Waterland pro 45.
Nu wil ik het zwembad verwarmen vanaf 07.00 tot 16.00.
Wanneer de ZFP uitstaat doet de warmtepomp niets omdat hij geen waterfow registreert. Wanneer ik mijn ZFP aanzet start automatisch mijn warmtepomp op. Wanneer ik mijn ZFP weer uitzet valt binnen 2 seconden mijn warmtepomp uit.
Dus in feite kan ik mijn warmtepomp regelen met mijn ZFP. Is het schadelijk voor mijn WP in dat op deze manier te doen of is het beter om de timer te gebruiken van de WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Zuluman schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Dit is het laatste kostenoverzicht.

[Afbeelding]

geindexeerd zou je nu ca 25% meer kwijt zijn schat ik. tussen 2020 en 2025 zijn de bouwprijzen gemiddeld 25% gestegen. ik heb wat bouwfouten gehad maar ik schat als ik m nu zou bouwen dat ik ca. 15k kwijt zou zijn.
Hartelijk dank. Ik zou het wel uitbesteden overigens. Van mij mag het ook een polyester zwembad zijn en ook zonder glaswand. Het geeft wel in ieder geval een richting, en zeker als we het gelijk meenemen in tuinaanleg zal het ook iets schelen (grondwerk moet toch al dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik kwam toevallig deze aanbieding tegen in de folder van van Cranenbroek:
https://www.vancranenbroe...mp-l-jilong-vrt020-640503

Zwembad van 400x200x99 (met een pomp en ladder, maar goed de pomp vervang je waarschijnlijk) voor €189 (enkel ophalen). Maar lijkt me wel een goede deal (€189) voor het formaat.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Sincere1983 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Hartelijk dank. Ik zou het wel uitbesteden overigens. Van mij mag het ook een polyester zwembad zijn en ook zonder glaswand. Het geeft wel in ieder geval een richting, en zeker als we het gelijk meenemen in tuinaanleg zal het ook iets schelen (grondwerk moet toch al dan).
Had ik ook gekeken naar een polyester bad. Helaas waren ze net te groot of iets te klein. Een polyester bad zonder raam zou mijn inziens ongeveer 12-15k geplaatst mogen kosten met techniek erbij afhankelijk van de gekozen techniek (zws of chloor) Wat wel scheelt is het graafwerk als je dat zelf doet. Ligt eraan waar je zit, buiten de randstad zou ik t laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-07 15:51
Ik heb een DAP eswim 150 pomp. Nu lekte de pomp op hoge snelheid en dacht ik de afdichting vervangen en het is weer goed. Na ongeveer een week kwamen de afdichtringen en ik de pomp uit elkaar halen. Nu zat de pomp achter de impeller vol met zout ...... I heb geprobeerd de impeller eraf te trekken, echter die moet je los schroeven (er stom van mij). Dus impeller eraf (kapot natuurlijk) en de top van de as was beschadigd, dat kon ik eraf zagen (maar een of twee lopen).

Na een maand wachten had ik alles weer, de boel weer in mekaar, en dan aanzetten. Ik de pomp afvullen met water, en opstarten. Kwam er rook uit, uiteindelijk liep de pomp, maar het water spoot eronder eruit ....

De pomp weer uit elkaar, en de as van de impeller en de afdichting helemaal aan gort. Gelukkig heb ik nog een oude pomp geinstalleerd, echter wat heb ik fout gedaan?

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:43
miicker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:41:
Ik kwam toevallig deze aanbieding tegen in de folder van van Cranenbroek:
https://www.vancranenbroe...mp-l-jilong-vrt020-640503

Zwembad van 400x200x99 (met een pomp en ladder, maar goed de pomp vervang je waarschijnlijk) voor €189 (enkel ophalen). Maar lijkt me wel een goede deal (€189) voor het formaat.
Deze heb ik. Prima ding. Al drie jaar plezier van. Een vriend van mij heeft hem nu voor het vierde jaar op staan. Nu de eerste “gaatjes” moeten plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
hjzwiers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:24:
Ik heb een DAP eswim 150 pomp. Nu lekte de pomp op hoge snelheid en dacht ik de afdichting vervangen en het is weer goed. Na ongeveer een week kwamen de afdichtringen en ik de pomp uit elkaar halen. Nu zat de pomp achter de impeller vol met zout ...... I heb geprobeerd de impeller eraf te trekken, echter die moet je los schroeven (er stom van mij). Dus impeller eraf (kapot natuurlijk) en de top van de as was beschadigd, dat kon ik eraf zagen (maar een of twee lopen).

Na een maand wachten had ik alles weer, de boel weer in mekaar, en dan aanzetten. Ik de pomp afvullen met water, en opstarten. Kwam er rook uit, uiteindelijk liep de pomp, maar het water spoot eronder eruit ....

De pomp weer uit elkaar, en de as van de impeller en de afdichting helemaal aan gort. Gelukkig heb ik nog een oude pomp geinstalleerd, echter wat heb ik fout gedaan?

Iemand een idee?
Hmmmm, ik heb die pomp ook. Draait hier nu ruim 3,5 jaar ofzo. Hoe oud is jou pomp?
Enige wat ik aan de pomp zie, is een beetje corrosie aan de behuizing. Nog niets om me echt zorgen over te maken. Afvullen doe ik eigenlijk niet als het voorfilter leeg is, komt weinig voor, ding zuigt vanzelf het water aan. Pomp staat boven het waterniveau van het zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-07 15:51
De pomp is 8 jaar, ik wil hem echter reviseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51
-Jaap-io schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Volgens mij zijn hier aardig wat mensen met een Speedclean (blauwe) pomp gevuld met filterballen (https://www.jilong-zwemba...ehandeling-filterpomp-4m3)
Zelf heb ik die pomp ook, toevallig met hetzelfde zwembad, maar die hoor je gewoonweg niet.

Wel is het bekend dat waterdicht aansluiten soms meestal een uitdaging is...
Nogmaals bedankt voor de tips, het zwembad staat inmiddels gevuld in onze achtertuin. De Blue Bay Speedclean is heerlijk stil. Waterdicht aansluiten lijkt nu ook gelukt te zijn, met Teflon en wat vaseline ging dat vrij eenvoudig. Moest een aansluiting nog een beetje aandraaien. Nu aan de slag met de kwaliteit van het water en dan kan het mooie weer (weer) beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rednas_N op 06-07-2025 20:55 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:37
Hier weer een domme actie
gisteren avond nog een back wash gedaan, vervolgens de rinse en daarna vergeten de 6 wegklep om te zetten.
Maw het bad is tot onder de uitlaat leeggelopen 8)7
Gras heeft iig genoeg water gehad zeg maar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Togi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:43:
Hier weer een domme actie
gisteren avond nog een back wash gedaan, vervolgens de rinse en daarna vergeten de 6 wegklep om te zetten.
Maw het bad is tot onder de uitlaat leeggelopen
Gras heeft iig genoeg water gehad zeg maar
Of het er beter van wordt is vraag twee :P\

Dit weekend aan de gang geweest met de poollab en alle chemicalien.
Leermoment voor volgend jaar; Shock niet denken over te slaan.

PH was fors te hoog, TA ook, Amper chloor te bekennen.

PH omlaag gebracht, stabilisator verhoogd. Toch nog shock gedaan om chloor te verhogen. Straks maar eens kijken waar we staan...

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 07-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Of het er beter van wordt is vraag twee :P\

Dit weekend aan de gang geweest met de poollab en alle chemicalien.
Leermoment voor volgend jaar; Shock niet denken over te slaan.

PH was fors te hoog, TA ook, Amper chloor te bekennen.

PH omlaag gebracht, stabilisator verhoogd. Toch nog shock gedaan om chloor te verhogen. Straks maar eens kijken waar we staan...
Maar. Was je water helder voor je dat ding kocht? Of ervaarde je daadwerkelijk problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Maar. Was je water helder voor je dat ding kocht? Of ervaarde je daadwerkelijk problemen?
Redelijk helder. Maar vooral gekocht omdat ik gek werd van die test stripjes.

Wil het gewoon goed voor elkaar hebben met de kleintjes die erin zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Welk merk tabletten voor de pool lab 2.0 kopen jullie? De originele of zijn er ook andere goede merken die niet onder doen aan die van pool lab?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Whatever merk Toppy heeft voor me: https://www.toppy.nl/cata...etten%20digitale%20tester

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben nu dicht bij de ideale waardes

Ph 7,38 Mag ietsjes lager nog.
Ta 110
Vrije chloor 2,8
Cya op 60

Alleen gebonden chloor zit wat te hoog met 3,5.

Kan nog wat shock toevoegen, maar volgens mij gaat TA en FC dan ook omhoog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Zolang ze maar voor photometer of digitale tester zijn.
Wegblijven bij de rapid tabletten, krijg je onnauwkeurige meetwaarden van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Glaslijn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Zolang ze maar voor photometer of digitale tester zijn.
Wegblijven bij de rapid tabletten, krijg je onnauwkeurige meetwaarden van.
Dat had ik speciaal aangevinkt in het linkje :>

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-07 09:08
MikeyMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:19:
Ben nu dicht bij de ideale waardes

Ph 7,38 Mag ietsjes lager nog.
Ta 110
Vrije chloor 2,8
Cya op 60

Alleen gebonden chloor zit wat te hoog met 3,5.

Kan nog wat shock toevoegen, maar volgens mij gaat TA en FC dan ook omhoog...
Mwa een CYA waarde van 60 is verre van ideaal te noemen, met deze hoogte doet je chloor bijna niets meer. idealiter tussen de 20 en 40 waarbij 40 al aan de hoge kant is.. Waarom moet je PH nog verder omlaag? chloor werkt het beste bij 7.4 dus snap niet dat je nog lager wilt... Je gebonden chloor is inderdaad veel te hoog wat ook een effect kan zijn van de CYA, door de hoge CYA doet het vrije chloor niet heel veel meer wat voor een stapeling van onzuiverheden kan zorgen en dus een hoge gebonden chloor... het klinkt alsof je beter de helft uit je bad kunt mikken om zo wat meer stabiliteit in de mix te brengen dan nog meer producten toe te voegen.

[ Voor 23% gewijzigd door SnoozeOperator op 07-07-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@SnoozeOperator dank voor de input. Ik kwam op verschillende plekken tegen dat de cya voor een zoutbad wat hoger zou moeten zijn met 60-80.

Voor de ph kom ik ook veel adviezen van 7,2 voor. 7,2-7,6 wordt vaak als range gegeven.

Zal hem vandaag wat aftappen en bijvullen. Gaan we wel mikken op 7,4 en een cya van 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
MikeyMan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:18:
@SnoozeOperator dank voor de input. Ik kwam op verschillende plekken tegen dat de cya voor een zoutbad wat hoger zou moeten zijn met 60-80.

Voor de ph kom ik ook veel adviezen van 7,2 voor. 7,2-7,6 wordt vaak als range gegeven.

Zal hem vandaag wat aftappen en bijvullen. Gaan we wel mikken op 7,4 en een cya van 30.
Meestal raden ze 7.2 aan zodat je een buffer hebt naar boven tot 7.6 zegmaar. Voor een zoutbad hoef je echt geen hogere cya te hebben dan een normaal bad een buiten bad dat tussen de 20 en 30 zit is echt prima. Wat je wel met je zoutbad moet doen is hem aarden. Dit om zwerfstroom af te voeren en te zorgen dat de metalen delen van het bad niet of minder aangetast worden. Dit mag niet op de aarde van het huis maar kun je apart doen met een aardpen. Wanneer je afgetapt en bijgevuld heb zou ik even wegblijven van de shock, eerst meten of cya en gebonden chloor überhaupt in een nette marge zijn en anders weer aftappen. Daarna ph op orde brengen en je alka weer rond de 110 tot 150. Dan kun je weer starten met je elektrolyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 09:07
Ik ben voor m'n zwembad van 4x2x1m van plan om een zandfilter te kopen i.p.v. dat cartridge pompje wat erbij zat van intex van 2kub. Nu zijn er een aantal zandfilters in de aanbieding op Amazon, i.v.m. prime day. Maar deze zijn 10 kub per uur. Beter meer dan te weinig filter capaciteit denk ik zo. Maar ik heb ook een zout chloor machine ertussen van intex de QS200. Kan dit apparaatje de hogere doorstroom wel aan van zo'n zandfilter pomp?

In de handleiding staat wel een minimum debiet wat de pomp moet hebben, maar over max lees ik niets.
Bijv deze zandfilter:

https://www.amazon.nl/gp/...52-8b77-8b8535a3d0e6&th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

SnoozeOperator schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Meestal raden ze 7.2 aan zodat je een buffer hebt naar boven tot 7.6 zegmaar. Voor een zoutbad hoef je echt geen hogere cya te hebben dan een normaal bad een buiten bad dat tussen de 20 en 30 zit is echt prima. Wat je wel met je zoutbad moet doen is hem aarden. Dit om zwerfstroom af te voeren en te zorgen dat de metalen delen van het bad niet of minder aangetast worden. Dit mag niet op de aarde van het huis maar kun je apart doen met een aardpen. Wanneer je afgetapt en bijgevuld heb zou ik even wegblijven van de shock, eerst meten of cya en gebonden chloor überhaupt in een nette marge zijn en anders weer aftappen. Daarna ph op orde brengen en je alka weer rond de 110 tot 150. Dan kun je weer starten met je elektrolyse
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt (ik denk dat er geen absoluut gelijk is hierin, er zijn gewoon teveel variabelen), maar om even toe te voegen aan de mix: Ik mik mijn CYA waardes altijd op 60 met mijn zoutwaterbad en heb nooit problemen. Sterker nog, ik heb het eerst met lagere waardes geprobeerd, maar dan is het echt lastig om je vrije chloor stabiel te houden met enkel eenvoudige zoutelektrolyse. Ik houd mijn vrije chloor ook max op 2, dus ik zou echt niet meer shock toevoegen nu @MikeyMan. Je hoge hoeveelheid gebonden chloor geeft aan dat het z'n werk gedaan heeft nadat je eerst veel te weinig in je bad had. Dat wil niet persé zeggen dat je waardes nu verder niet goed zijn.

Een pH van tussen de 7.2 en 7.4 is inderdaad prima, te laag is ook niet goed. (Maar lost zichzelf wel op als je erin gaat zwemmen.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@--MeAngry-- Das gelijk de uitdaging... Er zijn nogal wat verschillende bronnen.
Lijkt niet echt een gouden bron te zijn hiervoor.
Heb nu wat gedraind, en ben nu weer aan het vullen om het toch wat omlaag te brengen.

Hier zie ik 30-50 voor zoet en 60-80 voor zout water:
https://www.houdenvanzwem...anuurzuur-in-een-zwembad/

Maar er zijn net zo goed sites die <20 of <30 aanraden.

Toppy noemt dan weer nieteens stabilistor:
https://www.toppy.nl/advi...A,Chloor%3A%201%2D2%20ppm.

bij het product zelf wel 30-50.
https://www.toppy.nl/prod...sator-voor-zwembaden.html

Uit de handleiding van de QS200:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoOnYPjOMNKga-ubFdEDnRnNsR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1J1IB5XV9W2F1ktE4bXMugtV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
--MeAngry-- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt (ik denk dat er geen absoluut gelijk is hierin, er zijn gewoon teveel variabelen), maar om even toe te voegen aan de mix: Ik mik mijn CYA waardes altijd op 60 met mijn zoutwaterbad en heb nooit problemen. Sterker nog, ik heb het eerst met lagere waardes geprobeerd, maar dan is het echt lastig om je vrije chloor stabiel te houden met enkel eenvoudige zoutelektrolyse. Ik houd mijn vrije chloor ook max op 2, dus ik zou echt niet meer shock toevoegen nu @MikeyMan. Je hoge hoeveelheid gebonden chloor geeft aan dat het z'n werk gedaan heeft nadat je eerst veel te weinig in je bad had. Dat wil niet persé zeggen dat je waardes nu verder niet goed zijn.

Een pH van tussen de 7.2 en 7.4 is inderdaad prima, te laag is ook niet goed. (Maar lost zichzelf wel op als je erin gaat zwemmen.)
Het feit dat er vrij chloor is wil niet zeggen dat het ook actief is of goed zijn werk aan het doen is. Teveel cyaanzuur zorgt voor een chloorverstopping ik heb nog nooit een bron gezien die aangeeft dat een cya van 60 een goed idee is en een zoutbad heeft geen andere of hogere cya nodig dan een niet zoutbad. Als je moeite hebt om goede chloorwaardes aan te houden met een cya van rond de 20 a 30 dan draai je of te weinig uren of je hebt een te zwaar systeem waardoor je teveel aan het pieken bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:55
iemand ervaringen met iets soortgelijks als deze website? https://powerhaus24.de/Ov...xklusiv-800-x-420-x-150-m

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na een refill van ongeveer de helft van het bad zijn de waardes als volgt:

pH: 7.65
TA (Total Alkalinity): OR (Over Range)
CL (Free Chlorine with DPD N° 1): 2.56 ppm
CL (Total Chlorine with DPD N° 3): 2.88 ppm
Calculated Combined Chlorine (CC): 0.32 ppm
CYA: 32

PH nu in stappen wat verlagen, dan zou TA en chloor ook wat bij moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Komende week ga ik het bad hervullen. Nu wil ik het meteen goed doen. De PoolLab 2 is onderweg, dus betrouwbare metingen vanaf de start.

Waar ik niet helemaal uitkom is dat de Cya op het begin laag is. Daarom had ik de vorige keer 2x per dag chloor granulaat nodig omdat de FC vervliegt waar je bij staat. Maar daardoor komt er natuurlijk erg snel Cya bij. De chloortabletten met een stuk minder Cya geven veel te langzaam chloor af heb ik gemerkt. Dus telkens het granulaat er ook bij. Heb met verschillende merken teststrips zelde meer dan 0.5 FC gemeten, en bijna altijd 0 een paar uur na het toevoegen van chloor.

Ik las dat HTH granulaat heeft zonder stabilisator, maar met calcium. Is dat nadelig om te gebruiken als het Cya in de goede range zit?

De ph steeg de afgelopen keer ook elke dag tot boven de 7.8, dus dagelijks en soms 2x daags ph- erbij gedaan en de aerator bij de inlaat dichtgemaakt. Nu weet ik de alkaliteit niet, kon ik niet testen. Google spreekt over alkaliteit alsof het de ph waarde betreft, dat vind ik dan ook weer wat verwarrend.

Wat is nu de juiste aanpak voor volgende week? Het kraanwater geeft een ph van 7.75.

[ Voor 10% gewijzigd door darkdesign op 08-07-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Oops per ongeluk mijn bericht gequote ipv gewijzigd.

[ Voor 97% gewijzigd door darkdesign op 08-07-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na het bijvullen en ph min:

pH: 7.33
TA (Total Alkalinity): 180 ppm
CL (Free Chlorine with DPD N° 1): 1.76 ppm
CL (Total Chlorine with DPD N° 3): 2.19 ppm

Calculated Combined Chlorine (CC): 0.43 ppm (2.19 - 1.76)

CYA (Cyanuric Acid): 32 ppm

Ta en CC mogen omlaag nog. Maar ik blijf er maar ff vanaf voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist gemeten:     

pH       7.13
TA       163     
DPD No.1 0.90 ppm Free Chlorine (FC)
DPD No.3 2.01 ppm Total Chlorine (TC)

Calculated Combined Chlorine (CC)
CC = TC - FC = 2.01 - 0.90 = **1.11 ppm**

Cya 32

Ik kom er niet uit. Ta omlaag betekent ph nog verder omlaag.
Voor het chloor zou een shock wellicht helpen, maar dan gaat mn CYA omhoog.

Geen idee hoe nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:17

The End

!Beginning

Kan er niet een apart topic komen voor de kwaliteit van het zwembad water. Dit vervuilt het topic enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:20:
Zojuist gemeten:     

pH       7.13
TA       163     
DPD No.1 0.90 ppm Free Chlorine (FC)
DPD No.3 2.01 ppm Total Chlorine (TC)

Calculated Combined Chlorine (CC)
CC = TC - FC = 2.01 - 0.90 = **1.11 ppm**

Cya 32

Ik kom er niet uit. Ta omlaag betekent ph nog verder omlaag.
Voor het chloor zou een shock wellicht helpen, maar dan gaat mn CYA omhoog.

Geen idee hoe nu verder.
Even rust in de tent brengen ;) je kunt makkelijk nog een kwart verversen zo te zien. Je cya is nog (wat mij betreft) aan de hoge kant en aangezien je zelf stabilisator hebt liggen kun je altijd nog toevoegen of shocken om het te verhogen. Je gebonden chloor is ook nog steeds boven de 1 dus in principe te hoog. Nog een kwartje verversen brengt waarschijnlijk je CYA omlaag, je PH omhoog en TA naar beneden (afhankelijk van het gebied waar je woont) Niet nog meer chemicaliën gaan toevoegen want dan blijf je bezig. Na het verversen niet direct gaan meten, geef het bad even tijd goed te mengen en stabiel te worden. Zet je SFP een uurtje of twee aan en ga dan meten en corrigeren. Het kan ook geen kwaad om je elektrolyse even aan te slingeren want je zit onder de 1 kwa vrije chloor.

[ Voor 4% gewijzigd door SnoozeOperator op 09-07-2025 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoozeOperator
The End schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:36:
Kan er niet een apart topic komen voor de kwaliteit van het zwembad water. Dit vervuilt het topic enorm.
Ha, leuke woordspeling.. ik dacht dat dit topic was om mensen te helpen... water stabiel krijgen hoort daarbij en leren andere ook van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:17

The End

!Beginning

SnoozeOperator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ha, leuke woordspeling.. ik dacht dat dit topic was om mensen te helpen... water stabiel krijgen hoort daarbij en leren andere ook van
Mijn voorstel was om het in een apart topic te doen, niet om mensen niet te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SnoozeOperator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Even rust in de tent brengen ;) je kunt makkelijk nog een kwart verversen zo te zien. Je cya is nog (wat mij betreft) aan de hoge kant en aangezien je zelf stabilisator hebt liggen kun je altijd nog toevoegen of shocken om het te verhogen. Je gebonden chloor is ook nog steeds boven de 1 dus in principe te hoog. Nog een kwartje verversen brengt waarschijnlijk je CYA omlaag, je PH omhoog en TA naar beneden (afhankelijk van het gebied waar je woont) Niet nog meer chemicaliën gaan toevoegen want dan blijf je bezig. Na het verversen niet direct gaan meten, geef het bad even tijd goed te mengen en stabiel te worden. Zet je SFP een uurtje of twee aan en ga dan meten en corrigeren. Het kan ook geen kwaad om je elektrolyse even aan te slingeren want je zit onder de 1 kwa vrije chloor.
Makes sense... Zijn vanaf een cya van 70 gekomen... Dus dichter in de buurt... Ta was na het bijvullen wel boven het meetbare bereik. Vreemd genoeg. On it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoozeOperator
darkdesign schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:21:
Komende week ga ik het bad hervullen. Nu wil ik het meteen goed doen. De PoolLab 2 is onderweg, dus betrouwbare metingen vanaf de start.

Waar ik niet helemaal uitkom is dat de Cya op het begin laag is. Daarom had ik de vorige keer 2x per dag chloor granulaat nodig omdat de FC vervliegt waar je bij staat. Maar daardoor komt er natuurlijk erg snel Cya bij. De chloortabletten met een stuk minder Cya geven veel te langzaam chloor af heb ik gemerkt. Dus telkens het granulaat er ook bij. Heb met verschillende merken teststrips zelde meer dan 0.5 FC gemeten, en bijna altijd 0 een paar uur na het toevoegen van chloor.

Ik las dat HTH granulaat heeft zonder stabilisator, maar met calcium. Is dat nadelig om te gebruiken als het Cya in de goede range zit?

De ph steeg de afgelopen keer ook elke dag tot boven de 7.8, dus dagelijks en soms 2x daags ph- erbij gedaan en de aerator bij de inlaat dichtgemaakt. Nu weet ik de alkaliteit niet, kon ik niet testen. Google spreekt over alkaliteit alsof het de ph waarde betreft, dat vind ik dan ook weer wat verwarrend.

Wat is nu de juiste aanpak voor volgende week? Het kraanwater geeft een ph van 7.75.
De HTH chloortabletten zouden top moeten zijn maar als ze wat jou betreft te langzaam afgeven kun je er in principe natuurlijk ook meer tabletten in doen dan wat je normaal zou doen om zo het afbreken van chloor te compenseren. Voorbeeld, normaal heb je 9 tabletten nodig om je badinhoud op 2 te krijgen (ik zeg hier maar iets) dan kun je er bijvoorbeeld ook 13+ in doen of genoeg voor een waarde van 4 waardoor je volgens je berekening te veel er in zou doen maar door de trage afgifte en afbraak zit je wel goed. Dit is even experimenteren. Het is niet erg om die tabletten te gebruiken als je CYA al op de ideale waarde zit.
Kwa Ph heb je al stappen ondernomen door je aerator dicht te maken en waarschijnlijk was je Alka de vorige keer zeer laag waardoor je Ph continu de pan uit steeg.
Alka en Ph zijn inderdaad aan elkaar verbonden, je alkaliniteit is de zuurbuffer om de wisselingen op te kunnen vangen. Persoonlijk probeer ik altijd een beetje bovenaan het spectrum te zitten (130 tot 160) wat over het algemeen een behoorlijk stabiele Ph geeft. Geen idee of je je bad ook afdekt maar regenwater is funest voor de balans van je water, een beetje regenbui kan een behoorlijke deuk in je Alka waarde geven. Ph- is eveneens een goede manier om ook je alka te verminderen haha. TA+ is overigen vaak niet meer dan bakingsoda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Makes sense... Zijn vanaf een cya van 70 gekomen... Dus dichter in de buurt... Ta was na het bijvullen wel boven het meetbare bereik. Vreemd genoeg. On it!
Dat kan, vandaar mijn opmerking dat het aan de omgeving ligt waar je woont, is jullie water toevallig erg 'hard' (veel last van kalkaanslag etc etc) dan kan je TA juist stijgen als je gaat verversen.

[ Voor 3% gewijzigd door SnoozeOperator op 09-07-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SnoozeOperator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Dat kan, vandaar mijn opmerking dat het aan de omgeving ligt waar je woont, is jullie water toevallig erg 'hard' (veel last van kalkaanslag etc etc) dan kan je TA juist stijgen als je gaat verversen.
Beter uit de ontharder bijvullen dan misschien? Wordt meestal afgeraden. Maar in dit geval misschien wel beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Beter uit de ontharder bijvullen dan misschien? Wordt meestal afgeraden. Maar in dit geval misschien wel beter?
Dat kan ik vanaf een afstand moeilijk inschatten, meet voor de lol de waarde uit het kraanwater eens kwa Ph en TA dan heb je een idee wat er je bad in komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SnoozeOperator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Dat kan ik vanaf een afstand moeilijk inschatten, meet voor de lol de waarde uit het kraanwater eens kwa Ph en TA dan heb je een idee wat er je bad in komt :)
Ph 8.3, cya 5, ta 166... Met ontharder. Dus die moet ook afgesteld :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 17:18

BeyondThunder

Lost Lightning

MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb laatst voor de test de TA gemeten uit onze expresso machine met kalk filter. 0 TA gemeten. Ding doet z'n werk goed. Mooi kalibratie punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
MikeyMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Dan heb je inderdaad vrij hard water haha, weet je zeker dat het geen waterverharder hebt :D, nu heb je in ieder geval een goed idee wat je waarde van je bad doen met verversen. Dat je Ph omhoog gaat is geen drama want je TA is ook vrij fors dus je hebt ruimte om te verlagen. Ben benieuwd naar je waarde vanmiddag na verversen en twee uur filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SnoozeOperator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Dan heb je inderdaad vrij hard water haha, weet je zeker dat het geen waterverharder hebt :D, nu heb je in ieder geval een goed idee wat je waarde van je bad doen met verversen. Dat je Ph omhoog gaat is geen drama want je TA is ook vrij fors dus je hebt ruimte om te verlagen. Ben benieuwd naar je waarde vanmiddag na verversen en twee uur filteren.
Ding stond helemaal verkeerd joh... Eerst die maar ff kalibreren :X

Edit:

Getting there:

pH: 7.66 ⚠️

TA: 132 ppm ⚠️

FC: 0.96 ppm ✅

CC: 0.07 ppm ✅

CYA: 32 ppm ⚠️

Ph kan iets omlaag, dan komt de ta ook mee. Cya mag iets lager. Kan nog iets verder vullen. Voor nu even lekker een nachtje pompen. Even tot rust laten komen allemaal.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 09-07-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51
Mijn pomp lijkt een beetje een gek geluid te maken. Dit geluid komt en gaat maar lijkt steeds vaker terug te komen. Is dit lucht wat ik hoor of kan er iets "in" de pomp zitten? Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen?

De pomp is een Blue bay filterpomp speedclean 4m3/u

Ik heb een video bijgevoegd (het geluid is in het "echt" niet zo luid als in de video).

[ Voor 24% gewijzigd door Rednas_N op 09-07-2025 14:01 ]

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gunnie_nl
  • Laatst online: 13-07 18:21
SnoozeOperator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Nou ben het wel met The End eens, ik zie door de PH en CY en welke termen nog meer het bos niet meer.
Blij dat mijn Ega de chemical side van het zwembad doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
gunnie_nl schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:45:
[...]

Nou ben het wel met The End eens, ik zie door de PH en CY en welke termen nog meer het bos niet meer.
Blij dat mijn Ega de chemical side van het zwembad doet.
Het staat jullie vrij om dat topic aan te maken, kleine kans dat er dan ook daar gepost gaat worden maargoed. Ik snap het commentaar ook niet zo goed.. een groot deel van een zwembad houden gaat over onderhoud en waterwaarde. Vandaar dat er ook een aanzienlijk stuk over in de openingspost staat en letterlijk de eerste paar pagina's gaat het al over ph etc. Nu is het even iets intensiever omdat een tweaker wat moeite heeft zijn bad helder te krijgen. Voordeel is wel dat door met ons te sparren het duidelijk is dat de waterontharder ook niet werkt. Buiten dat is het letterlijk iets meer dan 1 pagina hierover, die kun je zo overslaan als je her niet interessant vindt. Vervelend dat jullie je er aan irriteren maar volgens mij is dit de hele bedoeling van dit topic, soms gaat het alleen iets meer over het ene dan het andere onderwerp. Fijn dat het bij jou/jullie allemaal onder controle is :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door SnoozeOperator op 09-07-2025 17:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
Je hebt ook zoiets als teveel/over meten.
Ik meette 10 jaren enkel ph en vrije chloor. Nog nooit problemen gehad en schoon water, ga je Alkaline enzo meten, is het nooit goed en blijf je bezig en voor wat?
Water wat er na 3 maanden weer uit gaat en het water wordt door al dat bijstellen niet schoner/helderder.

Je moet gewoon genieten, met al dat meten is dat niet zo voor mij.
Dit jaar alle waardes blijven meten.
Mee gestopt enkel ph en chloor, dat voelt zoveel relaxter.

[ Voor 21% gewijzigd door Arjantje72 op 09-07-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:30
Ik zou meer zien in een apart topic voor zwembaden kleiner en groter dan 15m3 oid. Opzetzwembaden hebben eigenlijk maar bar weinig gelijkenis met ingegraven/bouwkundige zwembaden.

Dit topic heet "het grote zwembad topic" dus ik zou zeggen een "het kleine zwembad topic" toevoegen :+

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 09-07-2025 19:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Er is ook een apart verwarmen topic. Toch gaat het soms over verwarmen
Het kan prima soms in elkaar doorlopen denk ik.

Maar het slaat wel behoorlijk naar het extreme door tegenwoordig. Helder is helder.

Al gaat het over een goede maand waarschijnlijk voornamelijk over dompelpompen. Over 2 maanden over hoe te overwinteren en over 3 maanden is het topic in winterslaap.
En in april 2026 gaat het weer over welk bad kopen en hoe slang lekkages op te lossen.

Het blijft een natte vicieuze cirkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Dennis1812 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:20:

Maar het slaat wel behoorlijk naar het extreme door tegenwoordig. Helder is helder.

Al gaat het over een goede maand waarschijnlijk voornamelijk over dompelpompen. Over 2 maanden over hoe te overwinteren en over 3 maanden is het topic in winterslaap.
En in april 2026 gaat het weer over welk bad kopen en hoe slang lekkages op te lossen.

Er is ook een automatisering topic en toch gaat het ook over automatiseren hier :D maar prima dan gaan we weer terug naar de, 'ik heb een zwembad gekocht en welke ZFP moet ik nu kopen en hoe krijg ik hem warm? ' reacties. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Nou hij staat eindelijk hoor. Hij is nu aan het vullen, dit gaat in totaal zo’n 29 uur duren met de geringe druk op mijn kraan. Morgenochtend ga ik de techniek (een sx2100 zandfilterpomp, skimmer en QS500 zoutwatersysteem) aansluiten en dan hoop ik dat hij rond 21:00 vol is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esMZKblumPaYZCV4HaQKLhKz7Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kj8I9bjJlLEaBaaDlJ3qb3cz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NukGfea3ImnXuaV7NyH_pXkt9X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6nOfnSEwq8HgFhXsYasq3Th.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-HCp7SdbzwDWfToRJJYk-Ue9vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrgpfJ3RnBlRkrzsI3PiSdNp.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
assje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:16:
Ik zou meer zien in een apart topic voor zwembaden kleiner en groter dan 15m3 oid. Opzetzwembaden hebben eigenlijk maar bar weinig gelijkenis met ingegraven/bouwkundige zwembaden.

Dit topic heet "het grote zwembad topic" dus ik zou zeggen een "het kleine zwembad topic" toevoegen :+
Ik snap op zich wel wat SnoozeOperator zegt en op doelt. Aan de andere kant voel ik ook wel iets voor een aantal generiek gerelateerde topics aan dit onderwerp.

Aan de andere kant is het ook weer super leuk om alle ideeën, vorderingen van iedereen te zien wat ze doen om hun ideale oplossing of doel te bereiken. Daar loop je dan toch wel een groot risico dat het te versnippert gaat worden en dat vragen dubbel gesteld gaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Glaslijn op 09-07-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:20:

Voel me toch aangesproken. Op zich zou ik het met je eens zijn. Maar die stripjes gaan alle kanten op. En de reden dat ik veilig wilt zitten is dat ik het bad nu langer wil laten staan en er ook vrij vaak kleintjes van onder de vijf in zwemmen.

Ook eens dat het een soort Rabbit Hole is. Hoop gewoon een beetje met elkaar corresponderende veilige waardes te halen, waarin veilig gezwommen kan worden. En blijkbaar had ik het in eerste instantie goed verkloot. :+

We zijn weer aardig op weg zo, dus in die zin was het nuttig.

Maar ff een plaatje van de ombouw van de techniek dan. Dakje moet ik nog iets mee. Epoxy ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8z7bT-72RKdBwr3YfSuxOBWzgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azFhSQMnG17L19Sr1kuCoKRh.jpg?f=fotoalbum_large

:>

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 09-07-2025 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
Aub 1 topic inderdaad, leuk toch?
Als je dingen niet leuk vindt, lekker verder scrollen. Meerdere topics werkt niet in mijn ogen., inderdaad: Welke zandfilterpomp, zwembad laten staan? Help ik heb groen water..hoe waterdicht de slangen aansluiten.., hoe het beste isoleren.
Maar ook ik ben een inbouwzwemvad aan het neerzetten met toffe foto's.
Dat is het leuke toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-07 21:01
Arjantje72 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:07:
Je hebt ook zoiets als teveel/over meten.
Ik meette 10 jaren enkel ph en vrije chloor. Nog nooit problemen gehad en schoon water, ga je Alkaline enzo meten, is het nooit goed en blijf je bezig en voor wat?
Water wat er na 3 maanden weer uit gaat en het water wordt door al dat bijstellen niet schoner/helderder.

Je moet gewoon genieten, met al dat meten is dat niet zo voor mij.
Dit jaar alle waardes blijven meten.
Mee gestopt enkel ph en chloor, dat voelt zoveel relaxter.
Precies, het is een badje voor veel mensen voor een paar maanden. Wat boeit dat nou of de waardes perfect zijn of wat afwijkend. Wij zwommen als kind al in grindgaten, was het water ook verre van perfect.
In het Twiske is het zo modderig dat je je tenen niet eens ziet als je in het water loopt >:)

Ik zou er hoorndol van worden om elke dag te moeten meten en aanpassingen te doen.
Met wat simpele teststrips, chloortabletten, zandfilterpomp, en onderwater stofzuiger blijft het bad hier kraakhelder, en wordt elke dag gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Trichoglossus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Precies, het is een badje voor veel mensen voor een paar maanden. Wat boeit dat nou of de waardes perfect zijn of wat afwijkend. Wij zwommen als kind al in grindgaten, was het water ook verre van perfect.
In het Twiske is het zo modderig dat je je tenen niet eens ziet als je in het water loopt >:)

Ik zou er hoorndol van worden om elke dag te moeten meten en aanpassingen te doen.
Met wat simpele teststrips, chloortabletten, zandfilterpomp, en onderwater stofzuiger blijft het bad hier kraakhelder, en wordt elke dag gebruikt.
Ik snap wat je zegt maar natuurwater en "wij zwomen als kind" etc etc is natuurlijk een hele andere situatie dan een bad van een paar kuub waar je met je kinderen van onder de 5 in zit die nog weleens een flinke slok water willen nemen, hun behoefte vaak nog de vrije loop laten gaan en waar zoals in deze voorbeelden aardig wat chemicaliën in worden gemikt. Ik heb als ouder ook geen zin in kinderen die ziek worden of met oorontsteking zitten omdat ik te lui was om het water te checken. Als dit nog allemaal nieuw is of als het niet zo lekker loopt dan is het fijn dat er een forum bestaat waar je de vragen kunt stellen en eea kan leren. Ik weet zeker dat @MikeyMan nu iets heeft geleerd en het vanaf nu anders aan gaat pakken en waarschijnlijk ook niet iedere 2 uur aan het meten is. Als ik die kennis over kan brengen dan vind ik dat alleen maar fijn aangezien ik in het begin ook heb moeten struggelen maar nu ook ook al twee weken geen meting heb hoeven doen en het water kraakhelder is. Als je het eenmaal door hebt is het prima te managen maar je moet daar soms even wat hulp bij krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:44
Fanta schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:53:
Nou hij staat eindelijk hoor. Hij is nu aan het vullen, dit gaat in totaal zo’n 29 uur duren met de geringe druk op mijn kraan. Morgenochtend ga ik de techniek (een sx2100 zandfilterpomp, skimmer en QS500 zoutwatersysteem) aansluiten en dan hoop ik dat hij rond 21:00 vol is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt alleen je trap verkeerd om staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Skywalker27 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:07:
[...]

Heb hier geen kleine kinderen meer, maar iemand ooit van dat trap systeem gebruik gemaakt? Dus alleen de “tredes” eruit?
Hier gaat gewoon de hele trap eruit en zeil erop als ze klaar zijn met zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:03
Tinusvolkel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Heb hier geen kleine kinderen meer, maar iemand ooit van dat trap systeem gebruik gemaakt? Dus alleen de “tredes” eruit?
Zeker! Ons huis heeft een achterom en we hebben overbuurtjes met kleine kinderen. Die komen nog wel eens binnenvallen in de tuin. Voor de zekerheid gaat de trap daarom altijd na het badderen op de “hoge stand”. Eigenlijk een heel fraai systeem.

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:44
Hier hetzelfde wij halen hem er gewoon uit want in de hoge stand komt ie tegen de kap aan. Wij kregen hem bij Exit Toys variant van 480cm rond.

Trouwens wij hebben dit jaar de nieuwe liner en de nieuwe kap gebruikt met de nieuwe stokken na het drama van 2 jaar geleden wat we hadden in dit forum ;) En ze hebben heel wat kwaliteits verbeteringen doorgevoerd. We waren blijkbaar niet de enige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:23
Trichoglossus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Wij hebben de afgelopen 4 jaar een opzetbad gebruikt en door goed te filteren en te zorgen dat er altijd een chloortablet in de drijver ligt blijft het water gewoon prima. Meer deed ik er dan ook niet aan. De zon warmde het prima op ook.

Nu ligt er een gat van 60m3 in mijn tuin te wachten op het HDPE bad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Tinusvolkel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Als ik een voetbakje vast/los moet maken wel, anders helemaal er uit. Dan ligt het solarzeil ook beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Skywalker27 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:07:
[...]

Haha bedankt voor de tip. Ik zag het nut al niet van dat systeem, maar na het lezen van wat reacties hier is het me nu duidelijk.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePeut
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:11
Mijn opzet zwembad van 10m3 (rond 366x122) staat een paar weken op. De waarden hou ik redelijk onder controle met behulp van het Intex qs500 zoutwatersysteem. De Intex C1500 pomp (~5700 liter/uur) circuleert het water enkele uren per dag. Ik heb een relatief dikke zwarte noppenfolie als afdekking. So far so good.

Als verwarming even getwijfeld over een zelfbouw tyleen systeem of warmptepomp. Een beschikbaar plat dak ligt echter 20 meter verder op en ik moet ongeveer 4 meter omhoog pompen. Dat gedeelte wil ik echter nog gebruiken voor zonnepanelen en dat heeft een krachtige pomp nodig. Bovendien ben ik dan afhankelijk van zon en kun je dus niet vooruit verwarmen. Derhalve gekozen voor de W'eau mini inverter 4.5kW warmtepomp. Die is middels een bypass aangesloten. Ik heb echter het idee dat die helemaal niet werkt.

De warmtepomp is eergisteren om 18:00 in gebruik genomen. Op dat moment was het water grofweg 24 graden en de buitentemperatuur 22 graden. Gedurende die nacht is de temperatuur van het water gezakt tot 20 graden (gemeten omstreeks 08:00) en de buitentemperatuur tot een minimum van 15 graden. Temperatuur van het water gemeten op basis van de warmtepomp. Tevens heb ik het verbruik van de warmtepomp geobserveerd. Tussen 18:00 en 00:00 gemiddeld 135 Watt en tussen 00:00 en 08:00 gemiddeld 155 Watt. Tevens heb ik geen water / druppels waargenomen als gevolg van condensatie. De volledige dag erna is het water niet verwarmd en het verbruik min of meer hetzelfde gebleven.

Ik had verwacht dat de warmtepomp het water gedurende de avond en nacht minimaal op temperatuur kon houden of wellicht een beetje verwarmen. Gedurende de dag had de temperatuur dan langzaam kunnen oplopen. Dat gebeurt echter niet en het minimale verbruik gedurende deze omstandigheden doet mij vermoeden dat de warmtepomp niet werkt. Gisteren omstreeks 16:00 heb ik de bypass volledig open gezet (van afgesteld op minimaal benodigde doorstroming naar maximale doorstroming door de warmtepomp) en dat gaf geen enkel effect. Wat denken jullie van deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DePeut met dergelijke verbruikscijfers doet ie niks. Mijn mini inverter plus doet ongeveer 1000 watt tijdens verwarmen.

Krijg je een foutmelding? Staat ie in verwarmings modus? Genoeg flow?

Hoe had je hem 'afgesteld op minimale flow'?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Ik heb een (beginners)vraag over het testen van de kwaliteit van het water. We hebben dit jaar voor het eerst een framezwembad staan (~3600 liter), dus ben me een beetje in alles aan het verdiepen. Nu begrijp ik dat je het testen (en aanpassen) in deze volgorde doet:
1. Alkaliteit
2. pH
3. Chloor

Alleen zie ik bijna nergens alkaliteit teststrips staan? Een Poollab vind ik voor nu teveel van het goede en ik zie op Toppy wel zo'n 3-in-1 tester staan, maar verder is het eigenlijk overal alleen maar pH en Chloor. Waarom is dit? Een goede alkaliteit is toch je basis voor de rest van de kwaliteit van je zwembadwater?

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Raem ik heb een potje 4 in 1 test staan van aqua chek.

Heeft ph, free chlorine, alkaliniteit en stabiliser.

Heb ook weleens 5 in 1 gezien.

Valt me vooral op dat het assortiment in de gemiddelde winkel vrij ruk is.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 11:21
Ha allemaal!

ik ben aan het orienteren voor een bouwkundig zwembad, 7 bij 3,5 bij 1,5 (diep).
ik zit er aan te denken om alles via toppy te laten lopen qua advies + bestelling, iemand hier ervaring mee? prijs zeer aantrekklijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:54:
Valt me vooral op dat het assortiment in de gemiddelde winkel vrij ruk is.
Ja, dat valt me ook tegen. Ik vind het toch nog wel fijn om gewoon een winkel binnen te lopen en alles in één meer te kunnen nemen.
Ik zie bijvoorbeeld voor de alkaliniteit wel veel TA-plus staan, maar diezelfde winkels hebben dan weer geen TA-min.

Edit: zie dat Toppy toch wel alles op voorraad heeft. Dan toch maar daar mijn bestelling plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raem op 11-07-2025 12:16 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePeut
@MikeyMan Ik verwachtte ook een verbruik van minimaal 500~750 Watt, in ieder geval om te verwarmen. Zekerheidshalve heb ik contact opgenomen met de verkopende partij. Die support gaat vooralsnog traag, dus bedankt voor je reactie en die input bevestigd iets meer het vermoeden dat iets nog niet helemaal klopt.

Hij staat in de verwarmings modus (zonnetje) en heb ook de power stand geprobeerd. Althans, ik denk dat het de power stand is. In het boekje staat er niks over, maar ik zie een icoon van een zon en een icoon van wat lijkt op een krachtpatser. De temperatuur is dan ingesteld op 30 graden. De warmtepomp geeft geen foutmelding, ook niet na het opnieuw uit/aan zetten.

Ik heb helaas geen flow meter. Dus de minimale flow was afsgesteld ahv de kogelkraan van ingaande en uitgaande water volledig open te zetten en de middelste kogelkraan gesloten (dus maximale flow). Daarna de middelste kogelkraan langzaam open draaien en wachten op foutmelding E03 (te weinig flow). Vervolgens de middelste kogelkraan ietwat verder open om iets meer dan voldoende flow te geven. Dat komt neer op +/- half tot een kwart open en dat komt weer overeen met de pomp capaciteit (5700 liter/uur) ten opzichte van de benodigde flow van de warmtepomp (2000 liter/uur).

Overigens heb ik de koel modus ook voor 30 minuten geprobeerd. Ofja, met name getest om te zien of ik wel water vanuit condensatie zie of het verbruik zie toenemen. Niet dus.

[ Voor 6% gewijzigd door DePeut op 11-07-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DePeut Logica dicteert dat je ongeveer een verbruik van 1500 watt zou moeten zien. Overigens wel apart dat ie nog 140 gebruikt zonder dat ie het doet. Overigens;je hoort de compressor ook best goed aan slaan hoor. En in bedrijf is ie ook zeker niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePeut
Ik hoor de ventilator draaien en in het begin lijkt het dat de compressor wil aan slaan, maar het is zeker geen duidelijk hoorbaar (continu) geluid. Customer service doet het voorlopig af als normaal gedrag, dat kan mijn inzien niet kloppen.

Morgen ga ik een andere test draaien, ik heb nog een 2000 liter pomp en opblaasbaar bad liggen :)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 09:55
@DePeut ik denk dat je WP simpelweg kapot is. Zou gewoon blijven doorzetten bij Toppy en aangeven wat je allemaal meet.
Meestal handelen ze garantie gevallen daar wel goed af hoor. Vooral irritant dat het lang duurt. Kan je niet bellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePeut
@Plenkske en @MikeyMan de warmtepomp lijkt inderdaad defect of dat het koelmiddel leeg is ofzo. Onderstaande setup draait nu ongeveer 2u zonder dat de temperatuur stijgt. Die pomp circuleert grofweg 2000 liter per uur en dat bakje water zal zo'n 50 liter zijn, dus voldoende overcapaciteit op de warmtepomp😅 Ik ga er ook vanuit dat dit netjes opgelost gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ReSkJZG90RKIXOHt5gq_l4_uvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VfB8UHtOr6j5xaLU90a8Eav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
fib3rlight schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:01:
Ha allemaal!

ik ben aan het orienteren voor een bouwkundig zwembad, 7 bij 3,5 bij 1,5 (diep).
ik zit er aan te denken om alles via toppy te laten lopen qua advies + bestelling, iemand hier ervaring mee? prijs zeer aantrekklijk!
Bedoel je hiermee dat je een bad van polystreen blokken gaat bouwen?
Wij hebben dat zelf in eigen beheer gebouwd. Alleen het beton storten, het op locatie lassen van de liner en het plaatsen van de randstenen hebben wij uitbesteed. Oh ja, het graven van het gat hebben wij ook uitbesteed.

De ervaring die ik met Toppy heb, betreft andere zwembad gerelateerde producten, vooral reiniging of accessoires als schepnetje o.i.d. Wij waren in zee gegaan met een zwembadbedrijf uit Zevenbergen welke helaas voor ons failliet gegaan is tijdens onze bouw. Heeft ons veel geld gekost en er is sprake van failliesementsfraude daar. Die zaak loopt nog. Uiteindelijk met een zwembadbouwer uit Rijsbergen in zee gegaan om het af te maken, de liner en de randstenen. Tevreden over de werkzaamheden, al is afspraak nakomen een vak apart tegenwoordig. De voorbereidende werkzaamheden hebben we allemaal zelf gedaan.
- bekisting vloerplaat, bewapening.
- opbouw polystyreen wanden inclusief bewapening. Horizontaal met chemische ankers in de vloerplaat.
- leidingwerk, inbouwdelen etc.
- poolhous met techniek en de rest wat erbij komt kijken
- plaatsen en inregelen solar roldek
- kalibreren en inregelen pool automation.

Waar je goed rekening mee moet houden bij het storten van beton, is het gebruik van een valvertrager.
Je loopt een redelijk risico van het openklappen van de polystyreen blokken. Ondanks alle zorgvuldigheid gebeurde dat helaas bij ons ook, nou ja scheurden deels open op sommige plekken. De druk wordt simpelweg enorm. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zo weer doen met die blokken. Maar wel met mensen uit de betonwereld die ervaring hebben met het storten van dit soort bouwkundige zwembaden.

Ondanks de tegenslagen vond ik het een leerzaam project. Kers op de taart was toch wel dat ik gevraagd werd of ik niet de zwembadtechniek in wilde. Ik heb het maar bij dat compliment gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:43
DePeut schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:10:
Mijn opzet zwembad van 10m3 (rond 366x122) staat een paar weken op. De waarden hou ik redelijk onder controle met behulp van het Intex qs500 zoutwatersysteem. De Intex C1500 pomp (~5700 liter/uur) circuleert het water enkele uren per dag. Ik heb een relatief dikke zwarte noppenfolie als afdekking. So far so good.

Als verwarming even getwijfeld over een zelfbouw tyleen systeem of warmptepomp. Een beschikbaar plat dak ligt echter 20 meter verder op en ik moet ongeveer 4 meter omhoog pompen. Dat gedeelte wil ik echter nog gebruiken voor zonnepanelen en dat heeft een krachtige pomp nodig. Bovendien ben ik dan afhankelijk van zon en kun je dus niet vooruit verwarmen. Derhalve gekozen voor de W'eau mini inverter 4.5kW warmtepomp. Die is middels een bypass aangesloten. Ik heb echter het idee dat die helemaal niet werkt.

De warmtepomp is eergisteren om 18:00 in gebruik genomen. Op dat moment was het water grofweg 24 graden en de buitentemperatuur 22 graden. Gedurende die nacht is de temperatuur van het water gezakt tot 20 graden (gemeten omstreeks 08:00) en de buitentemperatuur tot een minimum van 15 graden. Temperatuur van het water gemeten op basis van de warmtepomp. Tevens heb ik het verbruik van de warmtepomp geobserveerd. Tussen 18:00 en 00:00 gemiddeld 135 Watt en tussen 00:00 en 08:00 gemiddeld 155 Watt. Tevens heb ik geen water / druppels waargenomen als gevolg van condensatie. De volledige dag erna is het water niet verwarmd en het verbruik min of meer hetzelfde gebleven.

Ik had verwacht dat de warmtepomp het water gedurende de avond en nacht minimaal op temperatuur kon houden of wellicht een beetje verwarmen. Gedurende de dag had de temperatuur dan langzaam kunnen oplopen. Dat gebeurt echter niet en het minimale verbruik gedurende deze omstandigheden doet mij vermoeden dat de warmtepomp niet werkt. Gisteren omstreeks 16:00 heb ik de bypass volledig open gezet (van afgesteld op minimaal benodigde doorstroming naar maximale doorstroming door de warmtepomp) en dat gaf geen enkel effect. Wat denken jullie van deze situatie?
Ik heb exact dezelfde WP. Lijkt mij dat deze niet werkt. Met warmen zie ik condens op de vloer komen. Het logo links onder op het schermpje is de koel of warm stand. In mijn foto stond die op koelen omdat het temp 33 graden was….
In het midden van het scherm, bovenin is de Boost stand logo.
Het warmen in boost stand vraagt ongeveer 1000watt per uur. Ik moet dit nog exact meten, want nog geen slimme meter op dat contactpunt. Om en nabij gemeten met m’n home assistant setup (die ik nu niet in gebruik heb).
Ik haal ongeveer 1 graden per uur warmen op de warm & boost stand met een 4x2x1 bad die ongeveer 60% vol is met water.
Kortom: ik ben tevreden over de WP, hij maakt het verschil om naar 29 graden (of warmer) te komen wat mij vorige jaren absoluut niet lukte.
Ik zou zeker een vervanging aanvragen. Dat hij überhaupt niet warmt moet voldoende reden zijn om hem te retouren.

Mijn bypass staat zo ingesteld dat hij net voldoende flow krijgt om aan te springen. Ik gebruik een Blue Bay 4m3 filterpomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4rIvc1njYiehK9RrQVOCgw_CMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxCigXxYbewGuvzBOSTYUuaJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fissa op 12-07-2025 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
DePeut schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:31:
Ik hoor de ventilator draaien en in het begin lijkt het dat de compressor wil aan slaan, maar het is zeker geen duidelijk hoorbaar (continu) geluid. Customer service doet het voorlopig af als normaal gedrag, dat kan mijn inzien niet kloppen.

Morgen ga ik een andere test draaien, ik heb nog een 2000 liter pomp en opblaasbaar bad liggen :)...
Ik had exact hetzelfde met een nieuwe Waterland warmtepomp. Na enige discussie met Cranenbroek is dit afgehandeld als DOA en kon ik hem omruilen voor een nieuwe. Manometer gaf ook 0,0 bar aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvR0Ek88b3_-eKLq9k7vnn6_kTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9Nro1dYEKb2BxMrdCaBcPCY.jpg?f=fotoalbum_large

Na 10 dagen zonder filterpomp, afgedekt met een zeil (met luchtgaten) en 0 chloor in de volle zon. Zelfs nog behoorlijk wat regen. Ik had een groen moeras verwacht haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
patrickt35 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:32:
Hoe schakelen jullie je ZFP en warmtepomp?
Ik heb een 3x2 opzet zwembad met een intex ZFP en een Waterland pro 45.
Nu wil ik het zwembad verwarmen vanaf 07.00 tot 16.00.
Wanneer de ZFP uitstaat doet de warmtepomp niets omdat hij geen waterfow registreert. Wanneer ik mijn ZFP aanzet start automatisch mijn warmtepomp op. Wanneer ik mijn ZFP weer uitzet valt binnen 2 seconden mijn warmtepomp uit.
Dus in feite kan ik mijn warmtepomp regelen met mijn ZFP. Is het schadelijk voor mijn WP in dat op deze manier te doen of is het beter om de timer te gebruiken van de WP?
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Volgens mij is het niet heel schadelijk, als in. Ik doe het al een paar jaar en de WP doet het nog steeds.

Ik gebruik de timer van de Intex ZFP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
DePeut schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:31:

Als je warmte pomp het doet is dat heel makkelijk te merken, want dan komt daar genoeg koude lucht vanaf. Maar met zo'n minimaal verbruik zal ie wel niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
Ik doe het precies zo.

ZFP aan voor 12 uur om 0800, 08.15 loopt dat zoutwaterding voor 11 uur
En zolang de ZFP loop draait de WP ook.

Zo draai ik al 2 jaar.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 11:21
Glaslijn schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:56:
[...]

Bedoel je hiermee dat je een bad van polystreen blokken gaat bouwen?
Wij hebben dat zelf in eigen beheer gebouwd. Alleen het beton storten, het op locatie lassen van de liner en het plaatsen van de randstenen hebben wij uitbesteed. Oh ja, het graven van het gat hebben wij ook uitbesteed.

De ervaring die ik met Toppy heb, betreft andere zwembad gerelateerde producten, vooral reiniging of accessoires als schepnetje o.i.d. Wij waren in zee gegaan met een zwembadbedrijf uit Zevenbergen welke helaas voor ons failliet gegaan is tijdens onze bouw. Heeft ons veel geld gekost en er is sprake van failliesementsfraude daar. Die zaak loopt nog. Uiteindelijk met een zwembadbouwer uit Rijsbergen in zee gegaan om het af te maken, de liner en de randstenen. Tevreden over de werkzaamheden, al is afspraak nakomen een vak apart tegenwoordig. De voorbereidende werkzaamheden hebben we allemaal zelf gedaan.
- bekisting vloerplaat, bewapening.
- opbouw polystyreen wanden inclusief bewapening. Horizontaal met chemische ankers in de vloerplaat.
- leidingwerk, inbouwdelen etc.
- poolhous met techniek en de rest wat erbij komt kijken
- plaatsen en inregelen solar roldek
- kalibreren en inregelen pool automation.

Waar je goed rekening mee moet houden bij het storten van beton, is het gebruik van een valvertrager.
Je loopt een redelijk risico van het openklappen van de polystyreen blokken. Ondanks alle zorgvuldigheid gebeurde dat helaas bij ons ook, nou ja scheurden deels open op sommige plekken. De druk wordt simpelweg enorm. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zo weer doen met die blokken. Maar wel met mensen uit de betonwereld die ervaring hebben met het storten van dit soort bouwkundige zwembaden.

Ondanks de tegenslagen vond ik het een leerzaam project. Kers op de taart was toch wel dat ik gevraagd werd of ik niet de zwembadtechniek in wilde. Ik heb het maar bij dat compliment gelaten.
thx duidelijk en nuttige input!
Pagina: 1 ... 181 182 Laatste