Hier het zeil eraf in de nacht en de pomp aan, gisteren van 32+ naar 28 graden. 27m3.
Maar die 32 graden heeft ook z'n charme ;-)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wel een goeie om dat er vannacht even af te laten inderdaad.BeyondThunder schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:43:
Hier het zeil eraf in de nacht en de pomp aan, gisteren van 32+ naar 28 graden. 27m3.
Tesla Model Y RWD (2024)
Sometimes you need to plan for coincidence
19 m3 graphite bad (met ombouw)Gwaihir schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:54:
Dat zijn dan baden die niet in de grond zitten?
Hier is de zwemvijver inmiddels 23 graden. Ook nog niet eerder zo warm gezien, maar ook pas sinds kort een makkelijk (lees van afstand) afleesbare thermometer erin. Da's nog héél ver van 28 - 30 graden.
Wel de pomp net wat harder gezet. Beetje vergeten, maar hoort wel bij zulke temperaturen.
Ons bad zit in de grond, gisteren einde dag zat ik op 30,8CGwaihir schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:54:
Dat zijn dan baden die niet in de grond zitten?
[ Voor 19% gewijzigd door Gwaihir op 01-07-2025 17:11 ]
bad staat in de zon tot ca 18:00 dan krijg ik een beetje schaduw van onze leiboompjes. Maar die staat er pas anderhalf jaar. dat duurt nog even voor meer schaduw.Gwaihir schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:09:
Hmm.. ik dacht dat in de grond het meest uitmaakte, maar wellicht is het dan dat het niet altijd in de volle zon ligt.
Maar ik zwem ook niet graag in de volle zon. Hoe is dat voor jullie dan?
Of is 't dat het diep is, met 1m70?
(En natuurlijk is het 'in aanloop naar' ook altijd koeler geweest. Een zwemvijver dek je bijv. ook niet af.)
Ik wilde hier net een vraag over stellen; mijn water is 33 graden nu en de WP staat al dagen niet aan ugh.--MeAngry-- schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:36:
Ik heb vandaag m'n warmtepomp voor het eerst ooit op koelen moeten zetten.Het water gaat over de 30 graden heen, dat vind ik wel wat gortig voor zwemwater. (En ook niet gunstig voor de chemie.)
Ik heb er zo'n 500 micron GeoBubble zeil op liggen nu, leuk als het juist niet zo warm is, maar nu moet m'n 6kW warmtepomp echt vol aan de bak om 10m3 aan water op 30 graden te houden.
Dat gaat hier dan weer niet. Zo'n biofilter kan zonnebrandcrème niet afbreken.Glaslijn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:16:
maar smeer me ook net zo makkelijk in.
Moet je alleen wel een half uurtje wachten voor je het water in kunt.
Als ze het aan mij vragen mogen ze niet zwemmen als mensen zich insmeren.Gwaihir schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:20:
[...]
Dat gaat hier dan weer niet. Zo'n biofilter kan zonnebrandcrème niet afbreken.
Herkenbaar. Hier precies hetzelfde. Ondanks dat het bad vanaf een uur of 4 in de schaduw ligt moeten ze zich insmeren.Glaslijn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:28:
[...]
Als ze het aan mij vragen mogen ze niet zwemmen als mensen zich insmeren.
Mijn vrouw denkt daar iets anders over, dus compromis is half uur wachten.
Ik heb van die sponsen in de skimmers die huidvetten en dat soort zaken die op de oppervlakte blijven drijven vangen.
[ Voor 14% gewijzigd door rykers op 01-07-2025 17:47 ]
Puur uit nieuwsgierigheid: Heb je dat ook wel 'ns aan de buren zelf gevraagd?fissa schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:05:
En dan een WP. Dan het geluid, ook niet geheel onbelangrijk. Ja, je hoort hem. Maar het is niet super storend of hard. Het is gewoon een airco-buitenmodule. Als die maximaal draait hoor je hem zeker werken, maar het is acceptabel voor mijzelf en de buren vind ik zelf.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb dezelfde dispenser en deze werkt beter navenant je er meer tabletten in doet. Bij mij gaat er een kilo tabletten in aan het begin van het seizoen en dan is een kwart tot half open genoeg om 8m3 op peil te houden.Wachten... schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:33:
Ik loop even tegen iets aan, waarvan ik denk dat het niet helemaal goed gaat.
Ik heb een inline chloor dispenser https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
Hier stop ik vervolgens 300 grams langzaam werkende chloor in van HTH (ongestabiliseerd). Ik heb van de week in de avond even mijn chloor op peil gebracht met granulaat van HTH, en was de volgende ochtend precies 3ppm. Vervolgens de hele dag gezwommen en de pomp frequent laten draaien (draait 4x per dag een uur). Echter toen ik de dag daarna ging meten, zat er 0 chloor meer in het bad.
Het lijkt erop, alsof de chloor dispenser niks of weinig afgeeft, terwijl deze op maximaal open staat.
Mijn waardes zijn verder perfect op orde.
pH 7.2ppm
AK 110ppm
CYA 35ppm
Weet iemand wat ik zou kunnen doen of proberen, zodat de dispenser wel genoeg afgeeft? Want nu heeft dat ding totaal geen zin. De nozzle lijkt wel gewoon te werken, want er komt een klein straaltje uit bij het vullen.
de pomp gaat in de ochtend een uur aan, en begin middag. Mij lijkt dat hij daarmee genoeg chloor moet toevoegen aan het bad toch?
Ik heb geen idee hoe lang ie erin lag, maar hij of zij was aardig uitgeput. Kon zelf niet op de kant komen.
[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 01-07-2025 18:54 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb deze vorig jaar ook gebruikt. Bij mij werkte deze in max open stand ook te weinig. Maar als je nu de knop wat samen knijpt kun je deze over de vergrendeling duwen/ draaien.Nadat ik dat gedaan had had ik weer een volle ronde om verder open te gaan., daarna gaf deze eerder te veel als te weinig .Wachten... schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:33:
Ik loop even tegen iets aan, waarvan ik denk dat het niet helemaal goed gaat.
Ik heb een inline chloor dispenser https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
Hier stop ik vervolgens 300 grams langzaam werkende chloor in van HTH (ongestabiliseerd). Ik heb van de week in de avond even mijn chloor op peil gebracht met granulaat van HTH, en was de volgende ochtend precies 3ppm. Vervolgens de hele dag gezwommen en de pomp frequent laten draaien (draait 4x per dag een uur). Echter toen ik de dag daarna ging meten, zat er 0 chloor meer in het bad.
Het lijkt erop, alsof de chloor dispenser niks of weinig afgeeft, terwijl deze op maximaal open staat.
Mijn waardes zijn verder perfect op orde.
pH 7.2ppm
AK 110ppm
CYA 35ppm
Weet iemand wat ik zou kunnen doen of proberen, zodat de dispenser wel genoeg afgeeft? Want nu heeft dat ding totaal geen zin. De nozzle lijkt wel gewoon te werken, want er komt een klein straaltje uit bij het vullen.
de pomp gaat in de ochtend een uur aan, en begin middag. Mij lijkt dat hij daarmee genoeg chloor moet toevoegen aan het bad toch?
ach, als je een paar keer bij de dermatoloog ben geweest om wat kwaadaardigs weg te snijden, ga je er vanzelfs anders over nadenken.Glaslijn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:28:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Smok3yNL op 01-07-2025 22:29 ]
Het lijkt erop dat je hem in de inlaatkant hebt zitten!? Die beluchter moet aan de uitlaatkant.Smok3yNL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:26:
[Afbeelding]
Kan iemand mij aub helpen. Dit bovenste luchtventieltje maakt tijdens het draaien vd pomp een irritant hard zuigend geluid. Alsof ie lucht inzuigt. Hierdoor werkt dus mijn pomp niet omdat ik totaal geen druk heb. (Ivm lucht in slangen)
Ik heb (om te proberen) dit bovente luchtventieltje eraf geschroefd, mijn duim erop gehouden, ontlucht, en de pomp weer aangezet. Nu lijkt het dan wel weer te werken, en bouwt meer druk/ krachtigere waterstraal op.
Echter zodra ik het luchtventiel weer erop schroef, en de pomp ontlucht en weer laat draaien, komt het irritante geluid van lucht weer terug en werkt mijn gloednieuwe Intex SX 1500 pomp niet ( ook niet mijn oude Bestway pomp)
Is dit onderdeel stuk? Of wie weet hierop de oplossing. Ik heb alles geprobeerd en ten einde raad. Het filtermandje is niet verstopt of iets dergelijks??
Alvast veel dank!
[ Voor 5% gewijzigd door Mang0w op 01-07-2025 22:42 ]
Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l
Je hebt helemaal gelijk dit was het euvel. Wat ontzettend stom.Mang0w schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:38:
[...]
Het lijkt erop dat je hem in de inlaatkant hebt zitten!? Die beluchter moet aan de uitlaatkant.
Op deze wijze zuigt je pomp inderdaad lucht aan, even omwisselen dus. (Of als je daar geen zin in hebt een boterhamzakje over het beluchtertje doen en het zwarte dopje erop, dan zuigt ie ook niet meer aan)
Edit: typo en aanvulling
Wat bedoel je met inknijpen? Want de knop is hard plastic. Ik kan niet echt iets inknijpen ofzopaul123456 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:40:
[...]
Ik heb deze vorig jaar ook gebruikt. Bij mij werkte deze in max open stand ook te weinig. Maar als je nu de knop wat samen knijpt kun je deze over de vergrendeling duwen/ draaien.Nadat ik dat gedaan had had ik weer een volle ronde om verder open te gaan., daarna gaf deze eerder te veel als te weinig .
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ik hoop dat ik dit goed uit kan leggen... Als je de knop in het midden horizontaal in probeert te knijpen als deze al tegen de vergrendeling zit(ik heb toen voorzichtig een tangetje gebruikt want het moet wel een beetje met gevoel) dan kun je deze over de vergrendeling krijgen. Het was een beetje proberen hoe hard je moet knijpen en wanneer je aan de knop moet draaien als deze nog in geknepen is. Als ik het goed herinner moest je wel redelijk hard knijpen om deze eroverheen te krijgen. Maar dan heb je een volle slag extra.Wachten... schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:54:
[...]
Wat bedoel je met inknijpen? Want de knop is hard plastic. Ik kan niet echt iets inknijpen ofzo
Al doende leert men!Smok3yNL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:52:
[...]
Je hebt helemaal gelijk dit was het euvel. Wat ontzettend stom.
Heel erg bedankt!
Heb je toevallig ook een tip hoe ik ervoor zorg dat deze slang niet steeds losschiet van mijn zwembad. Helaas zorgt mijn klemring voor niet genoeg houvast en valt door het gewicht van de zware slang deze steeds van mijn zwembad los.
Dit is nog het enige probleem die ik ervaar.
Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l
==
hoi
poolex...Eusebius schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:59:
Mijn Intex Zoutwatersysteem dinges 26664GS wil niet meer aan. Ding valt niet meer onder garantie en ik krijg via fora niet echt de indruk dat Intex heel schappelijk is met garantie enzo. Nou ja, nieuwe kopen dan maar.
Ben ik aangewezen op Intex of zijn er ook alternatieven die je op 32/38mm kunt aansluiten?
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 02-07-2025 08:21 ]
Dank voor je advies. Ik ga eens kijken naar een oplossing! 🙂Mang0w schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:00:
[...]
Al doende leert men!
Ik kan me inderdaad voorstellen dat hij daar losschiet. Dat steuntje is te kort en creëert moment op die aansluiting (daarnaast zijn die grijze klemmen wat zwakjes) als de zware watergevulde slang eraan hangt.
Als je de slang ondersteunt zodat hij niet aan de aansluiting hangt? Bijvoorbeeld door er een krukje/stoel/andere oplossing onder te zettten? Daarnaast misschien een RVS slangenklem in plaats van de kunststoffen klem.
Succes
Edit: typo...
Gewoon een touwtje spannen aan de buis links en rechts van de inlaat en deze onderlangs laten lopen waardoor deze “omhoog” gehouden wordt. Ik heb 38mm schroefverbindingen van intex en een adapter aan de inlaat en uitlaat hangen. Flink wat gewicht, maar hou ze recht en hoog met een gespannen touwtje. Een beetje houtje touwtje, maar het werktSmok3yNL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Dank voor je advies. Ik ga eens kijken naar een oplossing! 🙂
Je kan het zo gek maken als je wilt, zelfs de meer duurdere zoals Hayward of Sugar Valley kan je gewoon aansluitenEusebius schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:59:
Mijn Intex Zoutwatersysteem dinges 26664GS wil niet meer aan. Ding valt niet meer onder garantie en ik krijg via fora niet echt de indruk dat Intex heel schappelijk is met garantie enzo. Nou ja, nieuwe kopen dan maar.
Ben ik aangewezen op Intex of zijn er ook alternatieven die je op 32/38mm kunt aansluiten?
Neen hoor, je kan gewoon ieder ander merk zoutsysteem aansluiten als je dat wilt.MikeyMan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:15:
@Eusebius Intex en bestway zijn een beetje de merken waar je het mee moet doen vrees ik.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Boven de 30 graden neemt algengroei enorm toe, en moet je scherp op je chloorniveau blijven. Als je dat constant kunt houden is er niet zoveel aan de hand, maar ik was gisteren in m'n bad van 30 graden, en warmer had ik zelf niet echt verkoelend meer gevonden.fissa schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Ik wilde hier net een vraag over stellen; mijn water is 33 graden nu en de WP staat al dagen niet aan ugh.
Toch maar koelen naar 29-30?
Tesla Model Y RWD (2024)
Daar heb je zeker niet heeeeel toevallig een foto van?fissa schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Gewoon een touwtje spannen aan de buis links en rechts van de inlaat en deze onderlangs laten lopen waardoor deze “omhoog” gehouden wordt. Ik heb 38mm schroefverbindingen van intex en een adapter aan de inlaat en uitlaat hangen. Flink wat gewicht, maar hou ze recht en hoog met een gespannen touwtje. Een beetje houtje touwtje, maar het werkt
@EusebiusJazsie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:22:
[...]
Je kan het zo gek maken als je wilt, zelfs de meer duurdere zoals Hayward of Sugar Valley kan je gewoon aansluiten.
Als je kosten wilt drukken dan ben je aangewezen op Intex / Bestway, dat zijn 1 van de goedkoopste.
[...]
Neen hoor, je kan gewoon ieder ander merk zoutsysteem aansluiten als je dat wilt.
Plenkske schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:05:
[...]
@Eusebius
Beetje flauw misschien, maar een ander alternatief is geen zoutsysteem
Ik heb zelf nooit moeite gehad met een simpele chloordrijver...
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Heerlijk soms de creatieve oplossingen_RRM_ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:09:
[...]
[Afbeelding]
@Eusebius
Slinger al.5.jaar.een geperforeerd emmertje erin![]()
2 long blokken per week en geen omkijken naar
Echt heel makkelijk (maar het meeste gaat er doorheen en komt op de bodem te liggen van de bak)Plenkske schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:21:
@Wachten... ziet er goed uit ! Krijg je het vuil ook weer makkelijk uit het kunstgras ?
Dat breekt ontzettend lastig en is lastig om uit je water te krijgen. Meestal blijf je zitten met zo'n olie achtig filmlaagje wat op je water drijft.BaBoK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:50:
@Glaslijn , n00b vraag excuses, wat maakt zonnebrandcreme/spray uit?
Dat is nog eens een goede tipWachten... schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:47:
Nog een DIY voetenbad tip!
Ik heb een Wham box gekocht op toolstation https://www.toolstation.nl/wham-opbergbox/p62102
Vervolgens een stuk kunstgras op maat gesneden en in de bak gelegd.
Er zitten een aantal voordelen aan een voetenbad zoals deze.[Afbeelding]
- Ziet er wat leuker uit
- Je glijdt niet weg (de meeste bakken worden spekglad met zonnebrand)
- En het vuil gaat tussen het gras zitten.
https://www.toppy.nl/cate...niging/linerreiniger.htmlrykers schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:46:
[...]
Ook maar eens op zoek naar een dergelijke spons voor in de skimmer.
Ali express staat er ook vol mee. Zelfde soort schuim. Werkt hier ook prima tegen vetten en zonnebrand. Om de paar dagen in heet sopje uitspoelen en kan weer mee. Einde seizoen gaan ze de prullenbak in.Glaslijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:41:
[...]
https://www.toppy.nl/cate...niging/linerreiniger.html
Ik bestel die gele dingen altijd van Kokido. Ik haal er heel goede resultaten mee.
Welke oplossing je ook gebruikt, het idee van dat gras werkt gewoon erg goed 😊. Een mooie vaste bak met een uitneembare mat/grasmat is helemaal mooi natuurlijk en ziet er strak uit.Glaslijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:37:
[...]
Dat is nog eens een goede tip![]()
Ik wilde hier eerst eigenlijk een kleine betonnen bak tegen het zwembad aan storten. Heb nog isolatie en liner over. Mooi in dezelfde stijl als het bad. Dit heb ik inmiddels laten varen en nu is het plan om een opzet douchebak ervoor te plaatsen welke op de riolering aangesloten word.
Maar jouw oplossing is ook wel wat
Dit werkt dus goed? Hier is het water vaak ook troebel eind van de dag, i.v.m. zonnebrandGlaslijn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:28:
[...]
Mijn vrouw denkt daar iets anders over, dus compromis is half uur wachten.
Ik heb van die sponsen in de skimmers die huidvetten en dat soort zaken die op de oppervlakte blijven drijven vangen.
Nou ja, ze moeten zich wel normaal insmeren. Niet dat ze er helemaal wit uitzien van de zonnebrandWachten... schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:02:
[...]
Dit werkt dus goed? Hier is het water vaak ook troebel eind van de dag, i.v.m. zonnebrand
[ Voor 7% gewijzigd door Glaslijn op 02-07-2025 14:07 ]
Ik bedoel meer of je verschil merkt met die schuin dingen? Anders ga ik die ook even halen.Glaslijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Nou ja, ze moeten zich wel normaal insmeren. Niet dat ze er helemaal wit uitzien van de zonnebrand![]()
Ik heb hooguit een filmpje op het water drijven, maar valt reuze mee sinds we deze regel ingevoerd hebben.
Helemaal voorkomen kun je het niet, zullen de huid toch een beetje moeten beschermen. Onze tuin is op het zuiden.
Oh zo, heb ik je verkeerd begrepen. Ik vind van wel, ik zie geen filmpje meer op het water hier.Wachten... schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:07:
[...]
Ik bedoel meer of je verschil merkt met die schuin dingen? Anders ga ik die ook even halen.
Ik gebruik ze niet te lang, ze gaan in kwaliteit achteruit en zien er tegen het einde van hun gebruiksduur ook gewoon niet fris meer uit.hpmkruit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:59:
[...]
Ali express staat er ook vol mee. Zelfde soort schuim. Werkt hier ook prima tegen vetten en zonnebrand. Om de paar dagen in heet sopje uitspoelen en kan weer mee. Einde seizoen gaan ze de prullenbak in.
[This space is for rent]
M'n gras!!!PoweRoy schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:14:
Mijn voetenbad tip is gewoon een grote emmer. En die smorgens ff leeggieten op 't gras, en een schep water uit 't zwembad om weer te vullen
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Bij het zwembad zitten zwarte dopjes. Die kan je in de uit en ingang van zwembad stoppen.Wicked-Game schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:46:
Beetje nieuw in de wereld van zwembaden/badjes. We hebben voor de kinderen en ook een beetje voor ons een bestway 300x200 geplaatst. Helemaal netjes gevuld maar eigenlijk later pas nagedacht over hoe en wat rondom waterkwaliteit etc.
Nu is mijn vrouw een fel tegenstander van chemische middelen in water. Dus zijn we er op uit gekomen om een zoutwatersysteem te gaan gebruiken. Hier hebben we gezien de input qua zwembad grootte een Intex SQ200 besteld, en 20kg zout.
Nu zit ik alleen even met iets heel sufs, het bad is dus al vol. Hoe ga ik nu dat zouwatersysteem tussen het filter en het zwembad krijgen, zonder en vloedgolf aan water uit het bad te krijgen
[This space is for rent]
Bij Intex zitten er van die zwarte dopjes bij die je op de in en uitgang in het bad kan plaatsen, weet niet of dat bij jouw bad en pomp zit meegeleverd?Wicked-Game schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:46:
Beetje nieuw in de wereld van zwembaden/badjes. We hebben voor de kinderen en ook een beetje voor ons een bestway 300x200 geplaatst. Helemaal netjes gevuld maar eigenlijk later pas nagedacht over hoe en wat rondom waterkwaliteit etc.
Nu is mijn vrouw een fel tegenstander van chemische middelen in water. Dus zijn we er op uit gekomen om een zoutwatersysteem te gaan gebruiken. Hier hebben we gezien de input qua zwembad grootte een Intex SQ200 besteld, en 20kg zout.
Nu zit ik alleen even met iets heel sufs, het bad is dus al vol. Hoe ga ik nu dat zouwatersysteem tussen het filter en het zwembad krijgen, zonder en vloedgolf aan water uit het bad te krijgen
Simracing and 3D-Printing enthousiast
Laat zo zeggen dat via zout het "natuurlijk" chloor is, en via tabletten "chemisch". Ik snap je punt. Het bad heeft inderdaad zwarte doppen. Alleen nu zit de pomp en in/uitgang onderdelen erop van de filterpomp, dan moet ik die in een vluchtige handeling erop/eraf krijgenPoweRoy schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Bij het zwembad zitten zwarte dopjes. Die kan je in de uit en ingang van zwembad stoppen.
Maarre geen chemische middelen? Het zoutwater systeem maakt chloor aan dus ik zie even geen verschil tussen chloor tabletten en zout systeem.
Tja zat ook al te denken om alles even boven waterniveau te houden. Dat maakt de aanpassing makkelijker.darkdesign schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:49:
[...]
Bij Intex zitten er van die zwarte dopjes bij die je op de in en uitgang in het bad kan plaatsen, weet niet of dat bij jouw bad en pomp zit meegeleverd?
Anders kun je altijd de slang en pomp hoger houden dan het waterniveau.
Die zonnebrand olie enzo worden gewoon opgevangen in de skimmer. Ik heb daarnaast een bekertje staan. Doe de bovenkant een beetje in de skimmer en al het troep, ook insecten en zo worden gewoon opgezogen in de beker.Glaslijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:41:
[...]
https://www.toppy.nl/cate...niging/linerreiniger.html
Ik bestel die gele dingen altijd van Kokido. Ik haal er heel goede resultaten mee.
Als je het "roostertje" van je uitlaat draait aan de binnenzijde van het bad en de "nozzle" van je inlaat dan kun je daar die zwarte dopjes in doen. Dus je hoeft niet de hele in- en uitlaat te verwijderen. Zo zit het bij ons Intex bad in ieder geval.Wicked-Game schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Laat zo zeggen dat via zout het "natuurlijk" chloor is, en via tabletten "chemisch". Ik snap je punt. Het bad heeft inderdaad zwarte doppen. Alleen nu zit de pomp en in/uitgang onderdelen erop van de filterpomp, dan moet ik die in een vluchtige handeling erop/eraf krijgen
[...]
Tja zat ook al te denken om alles even boven waterniveau te houden. Dat maakt de aanpassing makkelijker.
ohw dat is wel slim, ik ga er ook vanuit dat Bestway en Intex niet veel afwijken hierin.floriske.nl schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Als je het "roostertje" van je uitlaat draait aan de binnenzijde van het bad en de "nozzle" van je inlaat dan kun je daar die zwarte dopjes in doen. Dus je hoeft niet de hele in- en uitlaat te verwijderen. Zo zit het bij ons Intex bad in ieder geval.
Poolex (ik ben recent overgestapt omdat mijn cellen op waren)Eusebius schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:59:
Ik krijg ze er bij mij met geen mogelijkheid in zonder de hele in/outlet te verwijderen. Misschien zijn er verschillende varianten van de doppen?floriske.nl schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Als je het "roostertje" van je uitlaat draait aan de binnenzijde van het bad en de "nozzle" van je inlaat dan kun je daar die zwarte dopjes in doen. Dus je hoeft niet de hele in- en uitlaat te verwijderen. Zo zit het bij ons Intex bad in ieder geval.
Je komt niet onder chloor uit. ZWS maakt chloor aan.Wicked-Game schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:46:
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Heb 't bij Bunx besteld. Viel me op dat ze de Intex helemaal niet meer aanbieden. Waarschijnlijk te veel klachten van gekregen.Togi schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:06:
[...]
Poolex (ik ben recent overgestapt omdat mijn cellen op waren)
Wel heb je adapters nodig om naar 38mm te gaan maar die zijn bijv bij wildkamp te krijgen of zoals ik het heb opgelost de tules die erbij zaten in de intex slang geduwd en met een slangeklem afgebonden (die bij de Poolex zaten waren te kort) .
Voor nu werkt het maar nog even kijken naar een nettere manier
==
hoi
Zwembad 6x3,5x1,5, pomp is een "AquaForte Inverpro VSPomp + Wifi 30,1m3/u", gezien op onderstaande schets:assje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:24:
Inmiddels weer wat verder, de palen zitten er in en ik wil aan de bekisting gaan beginnen. Het plan/tijdspad is toch veranderd want we gaan zwembad toch al direct mee pakken; is inmiddels besteld en verwacht binnen enkele weken. Dat wil zeggen dat ik de leidingen gewoon direct uitgewerkt aan kan leggen voor het storten van de vloer. Bij aankoop van het zwembad heb ik PVC flex leiding erbij, ik ga door de grond dus toch met flex werken ipv harde PVC.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 03-07-2025 09:51 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb op mijn bestway zfp een gardena/tuinslang koppeling zitten. Ik pak dus even mijn tuinslang en klik die erop.Wachten... schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:40:
Hebben hier mensen ervaring met de platte slang van toolstation?
https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p10753
Ik moet nog steeds even mijn backwash in orde maken hier, nu is dat iedere keer klooien
[This space is for rent]
Dus je gaat van een 50mm afvoer naar een 13mm afvoer?PoweRoy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Ik heb op mijn bestway zfp een gardena/tuinslang koppeling zitten. Ik pak dus even mijn tuinslang en klik die erop.
Ik zie geen noodzaak om hier een speciale slang voor te halen.
Dat is niet helemaal waar, je kunt ook full force op UV-C inzetten want er zijn best positieve ervaringen met niet chloreren en alleen UV gebruiken. UV toevoegen kan in ieder geval het chloor gebruik drastisch verminderen @Wicked-Game dus wellicht handig om je daar even in te verdiepenDennis1812 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Je komt niet onder chloor uit. ZWS maakt chloor aan.
Verder heb je zwarte doppen. Dan ben je geen water kwijt.
Wel een idee in je achterhoofd om een setje Intex afsluiters te kopen. Veel handiger in onderhoud van je bad.
Dat niet, maar ik heb deze en die bevalt me perfect. Zowel gebruikt voor m'n dompelpomp als zfp.Wachten... schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:40:
Hebben hier mensen ervaring met de platte slang van toolstation?
https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p10753
Ik moet nog steeds even mijn backwash in orde maken hier, nu is dat iedere keer klooien
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Ik zie het toegevoegde waarde niet zo in om UV toe te voegen aan een doseersysteem op basis van chloor of zoutmethode. UV breekt chloor af, ook al zit je UV lamp na je zout- of chloor doseersysteem. In mijn optiek laat je zo je systeem onnodig harder werken. In een hydrolyse opstelling zou het wel een toevoeging kunnen zijn.SnoozeOperator schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Dat is niet helemaal waar, je kunt ook full force op UV-C inzetten want er zijn best positieve ervaringen met niet chloreren en alleen UV gebruiken. UV toevoegen kan in ieder geval het chloor gebruik drastisch verminderen @Wicked-Game dus wellicht handig om je daar even in te verdiepen
Ik kan er weinig aan veranderen dat jij de toegevoegde waarde niet zietGlaslijn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Ik zie het toegevoegde waarde niet zo in om UV toe te voegen aan een doseersysteem op basis van chloor of zoutmethode. UV breekt chloor af, ook al zit je UV lamp na je zout- of chloor doseersysteem. In mijn optiek laat je zo je systeem onnodig harder werken. In een hydrolyse opstelling zou het wel een toevoeging kunnen zijn.
Als je zonder chloor of chemicaliën wil zwemmen, zou je naar hydrolyse oplossingen kunnen kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door SnoozeOperator op 03-07-2025 12:09 ]
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 03-07-2025 22:18 ]
Volledig mee eens. Ik heb laatst ook al een mail gestuurd naar Poollab met mijn bevindingen. Als dat nou zoveel mogelijk mensen doen, dan zullen ze wellicht ooit eens iets oppakken met een update. Helaas lezen dit soort bedrijven zelden met op fora. Bijna onbegrijpelijk, want daar zitten je klanten met meestal de beste feedback.MikeyMan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:13:
Hier ook een poollab 2.0 binnen. Das wel andere koek zeg.
Geen zin om de handleiding te lezen. Dus verkeerd voor laten lichten door gemini. En alsnog de handleiding moeten lezen.
Sommige zaken zouden wel wat handiger kunnen werken. Zoals automatisch uploaden naar de cloud.
Ook apart dat de afkortingen in het apparaat anders zijn dan van de tabletten die je erbij krijgt. Zou fijn zijn als ze beiden op de tabletten zouden zetten.
Inmiddels wel wat reële waardes. Begonnen met PH, TA en CL. Waarvan ik me van die laatste afvraag of je nou CL of CLA moet meten. Beiden gebruiken dezelfde tablet ook. Vrij laag met 10 uur per dag de qs200 aan eerlijk gezegd. Hoop dat die het wel doet. Zit onder de 1.
Morgen maar weer eens meten en bij gaan sturen. En extra tabletten bestellen
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 04-07-2025 07:37 ]
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 04-07-2025 09:27 ]
Just do it.
Volgens mij zijn hier aardig wat mensen met een Speedclean (blauwe) pomp gevuld met filterballen (https://www.jilong-zwemba...ehandeling-filterpomp-4m3)Rednas_N schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:47:
Hi, we zijn ons aan het orienteren voor een opzetzwembad in onze achtertuin. Op dit moment kijken we naar de Bestway Framepool-set ovaal 305x200x84 cm (3.668l). Om het bad enigzins te verwarmen wil ik gebruik gaan maken van de Intex solarmat zwembadverwarming.
Verder wil ik een zandfilterpomp aanschaffen. Ik twijfel tussen de Intex SX925 en de Intex SX1500, beide pompen zouden geschikt moeten zijn. Aangezien we in een rijtjeshuis wonen speelt geluid ook een rol. Eventueel zou ik nog een eenvoudige ombouw (met isolatie) om de pomp kunnen plaatsen om het geluid enigzins te reduceren. De pomp kan op een plek staan waar de zon niet komt.
Online lees ik dat beide pompen "erg stil" en "bijna niet te horen" zijn maar hier lees ik weer andere dingen. Wat raden jullie mij aan?
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
[ Voor 14% gewijzigd door darkdesign op 04-07-2025 13:09 ]
Op een of andere manier komt er langzaam lucht in. Het is een simpele intex c900 filterpomp. Ik las dat dat vaker voorkomt bij die modellen.MikeyMan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:08:
@darkdesign Waarom moet ie ontlucht worden? Timer kan eventueel ook nog erop.
Moet te fixen zijn... Heb je de afzuiging laag zitten en aanvoer hoog? Eventuele beluchter aan de goede kant?darkdesign schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:11:
[...]
Op een of andere manier komt er langzaam lucht in. Het is een simpele intex c900 filterpomp. Ik las dat dat vaker voorkomt bij die modellen.
Ja, dat is hoe het aangesloten zit. De ontluchter zit bovenop de pomp. Het zou best kunnen liggen aan de plastic slangklemmen, die te weinig kracht zetten op de aansluitingen.MikeyMan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:48:
[...]
Moet te fixen zijn... Heb je de afzuiging laag zitten en aanvoer hoog? Eventuele beluchter aan de goede kant?
Thanks voor de tip! Ik las ergens dat je moeite had om met bollen het water helder te krijgen. Heb je dat inmiddels op kunnen lossen? Voor het zwemmen smeren wij de kinderen over het algemeen altijd in.-Jaap-io schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:16:
[...]
Volgens mij zijn hier aardig wat mensen met een Speedclean (blauwe) pomp gevuld met filterballen (https://www.jilong-zwemba...ehandeling-filterpomp-4m3)
Zelf heb ik die pomp ook, toevallig met hetzelfde zwembad, maar die hoor je gewoonweg niet.
Wel is het bekend dat waterdicht aansluiten soms meestal een uitdaging is...
[ Voor 4% gewijzigd door Rednas_N op 04-07-2025 15:46 ]
Just do it.
Als de slangen niet lekken zou je ook geen lucht in je systeem moeten krijgen. Staat je pomp te hoog?darkdesign schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:20:
[...]
Ja, dat is hoe het aangesloten zit. De ontluchter zit bovenop de pomp. Het zou best kunnen liggen aan de plastic slangklemmen, die te weinig kracht zetten op de aansluitingen.
Het hervullen van dat bad kost een middagje, dat is geen probleem. Het gaat mij hoofdzakelijk om het beperken van de schoonmaak
Hoezo dan ?GeeMoney schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:31:
Ook hier is het solar dek de hele dag open en het water ruim 30 graden. Volgens mij warmer dan 32 graden is niet goed voor de meeste HDPE/PP baden.
https://fgheysels.github.io/
ik heb de filterballen vervangen, het waren de originele ballen en die waren 3 jaar oud. De nieuwe filterballen zagen er stukken beter uit en voelde veel fijner.Rednas_N schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Thanks voor de tip! Ik las ergens dat je moeite had om met bollen het water helder te krijgen. Heb je dat inmiddels op kunnen lossen? Voor het zwemmen smeren wij de kinderen over het algemeen altijd in.
Ik heb inmiddels het zwembad en de Speedclean besteld!
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Pomp staat op de grond, maar ik had inderdaad beluchter getypt maar bedoel de ontluchterMikeyMan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:36:
[...]
Als de slangen niet lekken zou je ook geen lucht in je systeem moeten krijgen. Staat je pomp te hoog?
Had het over de beluchter, niet de ontluchter
Ik heb dat ding sinds die uitgekomen is. Mijn verwachting is dat deze wel een poosje mee zal gaan.darkdesign schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:14:
[...]
Pomp staat op de grond, maar ik had inderdaad beluchter getypt maar bedoel de ontluchter
Even een vraag over de Pool lab 2.0. Ik ga die binnenkort waarschijnlijk toch wel aanschaffen als ik het zwembad opnieuw ga vullen, want de teststrips wijken allemaal af van elkaar. Heb nu 3 merken gebruikt en ze zeggen allemaal iets anders. Hoe duurzaam is dat apparaat, gaat het een aantal jaar mee?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq