Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:00

Roy

Hobbies?

_XipHiaS_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Nou, het zit je niet mee. Bij mij draait ie gelukkig nog meer dan prima.
Alleen neemt dat ding rustig de tijd om op te starten.
Gaan echt meerdere minuten overheen voordat de fan gaat draaien en dan nog even voordat de compressor inschakeld.

Nou lees ik dat het bij jouw WP na ongeveer een minuut fout gaat, dat is ongeveer het moment dat het interne relays inschakelt voor als je je ZFP via de WP schakelt.
Kan het zijn dat jij je ZFP via je WP aangesloten hebt, misschien gaat het daar ergens mis?
Want rond een minuut schakelt de WP nog lang geen fan of compressor in.
Het klopt dat er inderdaad veel tijd zit tussen aanzetten en dat de compressor aangaat. Ik bedoel met die 1 minuut het moment dat de compressor aan gaat. Dus de ventilator draait, de compressor gaat aan, en ik zie de meter aan de achterkant oplopen. En toen een hard knal en einde WP :/
Hij doet nu dus helemaal niet meer, ik heb wel gekeken of wellicht de zekering kapot is, maar dat is niet het geval.
Zojuist heb ik maar besloten om geen W'eau meer te nemen (ook al zou 3 keer wellicht scheepsrecht kunnen zijn ;)), en ik heb hem omgeruild voor een Fairland. Kijken wat die doet...

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:47

Dennis1812

Amateur prutser

Glaslijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Ik ga ook uit van buitenzwembaden, 100%. d:)b

Maar neemt niet weg dat het advies wat in de openingspost staat, afwijkt bij wat zwembadbouwers, winkels etc aan waarden geven op TA.

Niets ten nadele van het harde werk van iedereen hier, bedoel ik ben ook maar een leek en zoekende naar wat werkt en goed is. Het viel mij gewoon op.
Ik durf ook te betwijfelen of de OP ooit is aangepast naar nieuwe inzichten of al vanaf deel 1 ongeveer gelijk is.

@Koffie kan wellicht dat duiden? Is de TS enigzins fluïde of niet?
Persoonlijk vraag ik mij altijd af of mensen een TS uberhaubt lezen. Zeker bij 713 paginas aan reacties.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:49

OMX2000

By any means necessary...

paQ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Met wat geluk kun je die sensor zien zitten bij de inlaat.
Afgebroken? Beweegt ie nog wel?
Ik heb hem geopend. Ding beweegt nog wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wesa6AlH6flyWBMDPTsZDk8viKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmJuzjnNJZqZU6MQX9badCPw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag een vriend of hij met zijn multimeter langs kan komen. En dan even zien of die sensor het nog wel doet.

Straks nog wel even uitzoeken waar ik aan vervanging kom.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:57
darkdesign schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Zo'n 6u geleden was de PH gezakt naar 7,4. Dus ik heb er chloor granulaat bijgedaan, genoeg voor een stijging van 2 ppm. Nu zo'n 6u later meet ik dat er 0 ppm in zit. Het water is wel helder. Moet ik nu weer zo'n hoeveelheid chloor granulaat erin doen?
Meet je nou ook met de Poollab? en heb je ook al alkaliteit en CYA gemeten?
Het is echt belangrijk dat je CYA waarde goed is; tussen de 30 en 50ppm.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je chloor granulaat enkel in de avond in het bad gooit, als je het overdag erin doet, dan verdwijnt het als sneeuw voor de zon

Ik heb eerder een volgorde aangegeven van meten. Als je dat aanhoudt, dan moet het goed komen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Glaslijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Grappig dat je het zegt, ik ben me er ook in aan het verdiepen. Wat ik lastig vindt is het verschil waarover gesproken wordt tussen binnen en buitenbaden. Ik snap waarom, maar dit vertroebelt naar mijn idee ook een beetje de discussie hier.

pH is geen discussie, daar zit geen verschil in. Ergens tussen 7,2 en de 7,6.
Bij CYA zijn de waarden welke als oké bestempeld een discussiepunt. Voor binnen liggen deze lager dan voor buiten. Maar voor buitenbaden een waarde 30 tot 50 ppm toch ook wel de norm te zijn. Komen we bij totale alkaliteit aan, dan zie ik grotere verschillen over wat gezegd wordt wat een goed normbereik is. Hier zie ik meer het advies om deze tussen de 100 en 150 ppm te houden. Dit is wat anders als wat als advies gegeven wordt in de openingspost. Mijn TA is 118,x zo uit mijn hoofd.

Ik ben er naar gaan kijken omdat ik voor de tweede keer last had van een enorme afbraak van chloor bij zwemmen door de zon (UV). Dus eerst TA, dan CYA en nu ben ik bezig mijn CL op orde te brengen,
Hieronder mijn actuele meetwaarde.
[Afbeelding]

Ik ben er bijna om de goeie afbraak van algen en bacteriën te hebben.

Maar even los van de wetenschap van waardes en de metingen met berekeningen ter bevestiging.
Ik ervaar toch wel duidelijke verschillen tussen hoe ik begon en waar ik nu zit. Water is veel helderder geworden. Onze liner is nog relatief nieuw dus algen hechting is hierop nog wat lastiger te ervaren.
Er is zeker een vorm van algvorming, ik voel de liner nu al stroever worden. Dus de praktijk sluit aan bij de meetwaarden en de berekening hierboven.

Ik moet me er nog verder in verdiepen, nog geen tijd voor genomen. Ik heb nog steeds last van flinke afbraak van CL door de UV, minder hard. Irritant genoeg om er nog iets aan te gaan doen. Idealiter gooi ik mijn CYA nog iets omhoog. Met de overige waarden gelijkblijvend, heeft dat direct invloed op de effectiviteit als ik het rekenmodel volg hieronder.
[Afbeelding]

Dat betekend dat mijn vrije CL omhoog moet om de effectiviteit op orde te krijgen. Maar hier zitten wat mij betreft ook wel grenzen aan om het gezond en leuk te houden zeg maar. Zelfs als mijn pH omhoog gaat, gaat de effectiviteit omlaag.

Dit maakt het voor mij nu toch nog wel een beetje een onduidelijke materie.
Kijk ik naar hoe het water er uit ziet in de zon ben ik geneigd te zeggen, prima zo. Hier doe ik niets meer aan.
Economisch gezien ook niet fijn, op deze manier slijt mijn hydrolyse cell een flink rapper. Vervanging is toch rond de 700,- als ik het goed onthouden heb en inflatie even niet meereken.
Ik zou sowieso beginnen met je pH echt naar de 7.2 te krijgen. Zodra je namelijk gaat zwemmen, gaat de pH omhoog. Als je dan al relatief hoog zit in de pH, dan heeft dat weer nadelige gevolgen voor je chloor.

De CYA zou ik op 30ppm houden, want hoe hoger, hoe meer chloor je nodig hebt. Dan is het ook nog eens zo dat je de CYA minder makkelijk omlaag krijgt, dan omhoog.

Als al je waardes goed zijn, maar je chloor blijft laag, dan zou ik een keer in de avond chloor granulaat (van HTH o.i.d.) toevoegen, echt een boost aan chloor te geven. Als je dan de volgende ochtend gaat meten (wel pomp laten draaien), dan zouden je waardes echt wel goed moeten zijn. Als je dan overdag snel je chloor kwijt raakt, dan zou ik zeggen dat je chloor dispenser/drijver niet genoeg kan afgeven voor je bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Ik durf ook te betwijfelen of de OP ooit is aangepast naar nieuwe inzichten of al vanaf deel 1 ongeveer gelijk is.

@Koffie kan wellicht dat duiden? Is de TS enigzins fluïde of niet?
Persoonlijk vraag ik mij altijd af of mensen een TS uberhaubt lezen. Zeker bij 713 paginas aan reacties.
Ikzelf heb de TS volledig gelezen, en ook ik kwam dingen tegen die niet helemaal kloppen naar mijn inziens.
Of er mist wat info, of het is incompleet.

Wellicht dat er eens een bezem doorheen kan, zeker wat betreft de waardes en hoe je alles toe moet passen.

Verder is er echt een bak werk gegaan in de TS, dus sowieso dank daarvoor. Ik heb er ook veel goede informatie uit kunnen halen.

Overigens nog dank iedereen voor de reacties betreft de skimmer. Ik laat de skimmer gewoon even links liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Er zit inderdaad bakken werk in een complete TS. Waar @Koffie enorm veel tijd in heeft zitten en wat ik enorm waardeer en respecteer.
Mocht het anders overgekomen zijn was dat niet zo bedoeld

Ik twijfel alleen altijd aan hoeveel mensen het echt lezen als een topic zolang loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Ik zou sowieso beginnen met je pH echt naar de 7.2 te krijgen. Zodra je namelijk gaat zwemmen, gaat de pH omhoog. Als je dan al relatief hoog zit in de pH, dan heeft dat weer nadelige gevolgen voor je chloor.

De CYA zou ik op 30ppm houden, want hoe hoger, hoe meer chloor je nodig hebt. Dan is het ook nog eens zo dat je de CYA minder makkelijk omlaag krijgt, dan omhoog.

Als al je waardes goed zijn, maar je chloor blijft laag, dan zou ik een keer in de avond chloor granulaat (van HTH o.i.d.) toevoegen, echt een boost aan chloor te geven. Als je dan de volgende ochtend gaat meten (wel pomp laten draaien), dan zouden je waardes echt wel goed moeten zijn. Als je dan overdag snel je chloor kwijt raakt, dan zou ik zeggen dat je chloor dispenser/drijver niet genoeg kan afgeven voor je bad.
Ik ben bekend met hoe het werkt Wachten.... ;) Over de hoogte van de pH maak ik me 0 zorgen, dit wordt automatisch gecorrigeerd. Dat je CYA alleen omlaag krijgt is mij ook meer dan duidelijk ;)
De basiswaarde hoe het water moet zijn is mij ook duidelijk.

Waar ik op echt op zoek ben is wat zijn nu de beste basiswaarden voor de verschillende chemische componenten in het water.

pH : tussen de 7,2 en 7,6. Ik ben hier dus op 7,4 gaan zitten. Iets met gulde middenweg en veilige marge. Echter niet ideaal voor je effectiviteit van de chloorwerking. Speel maar eens met de verschillende waarden in het rekenmodel van Comlab.

TA: Tussen de 100 en 150 ppm. Ik zit op 118,x Prima, doe ik niets aan.

CYA: Ik zit momenteel op 21, wil ik nog wat gaan ophogen. Waarde moet het beste tussen de 30 en 50 zitten.
Wederom, zie rekenmodel om de effecten te zien als je deze waarde omhoog gaat brengen. Onze tuin is pal op het zuiden waardoor ons zwembad praktisch de hele dag vol in de zon ligt. Ik wil hier dus de zo gunstige mogelijke balans tussen CYA hebben en actief zijn van de Hydrolysche cell. Financieele prikel, maar ook voldoende werking van het chloor om de bacteriën en algen fatsoenlijk te kunnen bestrijden.

Vrij chloor moet afgestemd worden op de hierboven genoemde waarden of in combinatie met de temperatuur van het water effectief te zijn.

Ik zoek dus naar de ideale waarden om zo efficiënt mogelijk te draaien in het seizoen, de gezonde balans zeg maar.

Voordat wij ons zwembad gingen bouwen, heb ik beide topics van voor tot achter doorgelezen.
Dit om te leren van de ervaringen van iedereen die dit hier deelt.
Dus mijn feedback, zo bedoel ik het dan misschien min of meer indien van toepassing is zeker niet naar de mensen die alles in goede banen proberen te leiden. Het is een mooie verzameling van kennis, kunde en ervaringen. Het heeft ons in ieder geval zeker geholpen om de juiste keuzes te kunnen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Glaslijn op 27-06-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Glaslijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:25:
[...]

Ik ben bekend met hoe het werkt Wachten.... ;) Over de hoogte van de pH maak ik me 0 zorgen, dit wordt automatisch gecorrigeerd. Dat je CYA alleen omlaag krijgt is mij ook meer dan duidelijk ;)
De basiswaarde hoe het water moet zijn is mij ook duidelijk.

Waar ik op echt op zoek ben is wat zijn nu de beste basiswaarden voor de verschillende chemische componenten in het water.

pH : tussen de 7,2 en 7,6. Ik ben hier dus op 7,4 gaan zitten. Iets met gulde middenweg en veilige marge. Echter niet ideaal voor je effectiviteit van de chloorwerking. Speel maar eens met de verschillende waarden in het rekenmodel van Comlab.

TA: Tussen de 100 en 150 ppm. Ik zit op 118,x Prima, doe ik niets aan.

CYA: Ik zit momenteel op 21, wil ik nog wat gaan ophogen. Waarde moet het beste tussen de 30 en 50 zitten.
Wederom, zie rekenmodel om de effecten te zien als je deze waarde omhoog gaat brengen. Onze tuin is pal op het zuiden waardoor ons zwembad praktisch de hele dag vol in de zon ligt. Ik wil hier dus de zo gunstige mogelijke balans tussen CYA hebben en actief zijn van de Hydrolysche cell. Financieele prikel, maar ook voldoende werking van het chloor om de bacteriën en algen fatsoenlijk te kunnen bestrijden.

Vrij chloor moet afgestemd worden op de hierboven genoemde waarden of in combinatie met de temperatuur van het water effectief te zijn.

Ik zoek dus naar de ideale waarden om zo efficiënt mogelijk te draaien in het seizoen, de gezonde balans zeg maar.

Voordat wij ons zwembad gingen bouwen, heb ik beide topics van voor tot achter doorgelezen.
Dit om te leren van de ervaringen van iedereen die dit hier deelt.
Dus mijn feedback, zo bedoel ik het dan misschien min of meer indien van toepassing is zeker niet naar de mensen die alles in goede banen proberen te leiden. Het is een mooie verzameling van kennis, kunde en ervaringen. Het heeft ons in ieder geval zeker geholpen om de juiste keuzes te kunnen maken.
Ik begrijp alleen nog steeds niet goed of je advies wilt of niet? 😁
Ik ga er vanuit door je laatste paragraaf, dat je alles meer deelt ter info voor anderen en dus geen advies nodig hebt?

Ik raak alleen een beetje in de war, omdat je ook verteld dat je nog niet de juiste verhouding hebt gevonden. Ik weet dus even niet wat ik of anderen met dit bericht moeten 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Advies, die fase ben ik wel voorbij ;)
Ik ben op zoek naar de sweet spot voor ons zwembad. Het gaat mij vooral om het delen en leren van elkaar (y)
Het is denk ik toch een beetje een zoektocht allemaal hoe het samenwerkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Glaslijn op 27-06-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Glaslijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:50:
Advies, die fase ben ik wel voorbij ;)
Ik ben op zoek naar de sweet spot voor ons zwembad. Het gaat mij vooral om het delen en leren van elkaar (y)
Het is denk ik toch een beetje een zoektocht allemaal hoe het samenwerkt.
Dat is het zeker... Een vriend van me zei het wel mooi, hoe meer je weet, hoe slechter je water is 😂

Sommige mensen doen de helderheidscheck, water helder? Dan is het goed, die hoeven niks te meten 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Dat heb ik vorig jaar min of meer gedaan. Enkel de sondes geijkt.
Maar eerlijk is eerlijk, eerste jaar en dit derde jaar ben ik aan het meten en is het water echt nog helderder voor mijn gevoel.

Mijn collega doet het ook zo, maar die draait al wat langer met zijn zwembad.

Wij willen vooral schoon water, merk dat we dan het meest genieten met zijn allen van het zwembad.
Je moet alleen wat frequenter de robot zijn werk laten doen, we zien echt alles op de bodem qua vuil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB1yHRIEKWSO03SI1And8CKVYNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nI3AxwfU8CZ4CLRBkc1Y2dqP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Glaslijn op 27-06-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Meet je nou ook met de Poollab? en heb je ook al alkaliteit en CYA gemeten?
Het is echt belangrijk dat je CYA waarde goed is; tussen de 30 en 50ppm.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je chloor granulaat enkel in de avond in het bad gooit, als je het overdag erin doet, dan verdwijnt het als sneeuw voor de zon

Ik heb eerder een volgorde aangegeven van meten. Als je dat aanhoudt, dan moet het goed komen.
Dan heb ik het op het verkeerde moment toegevoegd, het bad staat de hele dag in de volle zon.

Ik heb geen Poollab tester. Wel een mooi apparaatje! Op dit moment test ik met test strips, maar ik heb het idee dat die niet erg betrouwbaar is. Toevallig nog een ander merk strips erbij gehaald. Die gaf zelfs een afwijking van 1 hele ph, ook toen ik puur kraanwater testte :')

In plaats van zo'n Poollab apparaat, welke analoge test met DPD tabletten staat erg goed aangeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
darkdesign schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Dan heb ik het op het verkeerde moment toegevoegd, het bad staat de hele dag in de volle zon.

Ik heb geen Poollab tester. Wel een mooi apparaatje! Op dit moment test ik met test strips, maar ik heb het idee dat die niet erg betrouwbaar is. Toevallig nog een ander merk strips erbij gehaald. Die gaf zelfs een afwijking van 1 hele ph, ook toen ik puur kraanwater testte :')

In plaats van zo'n Poollab apparaat, welke analoge test met DPD tabletten staat erg goed aangeschreven?
Ik heb die teststrips vroeger ook gebruikt, in de tijd dat wij nog met opzetbaden bezig waren.
Ondingen vind ik het. Poollab is een investering, maar met ons bouwkundige zwembad vindt ik het toch wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Glaslijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Ik heb die teststrips vroeger ook gebruikt, in de tijd dat wij nog met opzetbaden bezig waren.
Ondingen vind ik het. Poollab is een investering, maar met ons bouwkundige zwembad vindt ik het toch wel een must.
@darkdesign

Ik heb ook altijd met teststrips etc gewerkt, maar ondanks de poollab even wat uitzoekwerk nodig had, is dit de enige manier om echt goed in te zien wat je zwembad doet.

Ik heb alleen niet zo'n fancy zwembad als @Glaslijn. Ik heb slechts een opzetzwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:18:
[...]

@darkdesign

Ik heb ook altijd met teststrips etc gewerkt, maar ondanks de poollab even wat uitzoekwerk nodig had, is dit de enige manier om echt goed in te zien wat je zwembad doet.

Ik heb alleen niet zo'n fancy zwembad als @Glaslijn. Ik heb slechts een opzetzwembad
Wij zijn klein begonnen. Mede omdat ons vorige huis een postzegeltuintje had.
Al hadden wij net zo veel plezier in dat 1,5 bij 2,5 meter en 50 cm hoog?

Waar wij nu wonen hebben we een achtertuin van pak hem beet 640m2. Bij het bezichten wisten we al dat we een bouwkundig zwembad gingen bouwen. Hiervoor hebben we 4 jaar met dat grote Intex opzet zwembad gezwommen, 7,3 bij 3,6 meter en 1,3 meter hoog. Heel veel plezier gehad.

Nu we in dit bad liggen, denken we daar nog wel eens aan terug. Op zomervakantie gaan begint voor ons nu wel een dingetje te worden. Waarom zou je nog weg gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:43
Wachten... schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Dat is het zeker... Een vriend van me zei het wel mooi, hoe meer je weet, hoe slechter je water is 😂

Sommige mensen doen de helderheidscheck, water helder? Dan is het goed, die hoeven niks te meten 😜
Het (chloor) moet ruiken, niet stinken :) check
Water helder, check
Wanden niet glad, check

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mooi bad @Glaslijn !
Misschien overheen gelezen. Maar hoe groot is dat bad?
Houd je die jaarrond ook warm?

Groot genoeg om baantjes in te trekken? Of heb je ook een fancy apparaat wat stroming genereert om tegenin te zwemmen?

640m2.. ons hele perceel inclusief woning is een goede 170m2 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:04:
Mooi bad @Glaslijn !
Misschien overheen gelezen. Maar hoe groot is dat bad?
Houd je die jaarrond ook warm?

Groot genoeg om baantjes in te trekken? Of heb je ook een fancy apparaat wat stroming genereert om tegenin te zwemmen?

640m2.. ons hele perceel inclusief woning is een goede 170m2 :+
Had al eens eerder gepost, maar keertje herhalen is niet erg. Misschien eens een eigen topic maken met de bouw en opzet ervan, inclusief technische ruimte enzo.
Ons bad is 4 meter breedt en 10 meter lang. Diepte is 1,5 meter en dankzij de hoogwater skimmer zitten we ergens rond de 145 cm waterlijn 8) Ik had graag wat dieper gewild, maar ik ben de enigste met lengte zullen we maar zeggen. Vanuit de vergunning mochten we tot 2 meter diep gaan })

Wij verwarmen momenteel alleen nog op het solardek wat we erop hebben liggen. Gaat prima, kunnen zo rond moederdag wel zwemmen met water zo rond de 25,5 graden. Inverter warmtepomp staat klaar in de planning.
Maar zo zonder zonnenpanelen en ook nog een elektrische jacuzzi vind ik het momenteel wel feest genoeg, betaal me scheel aan stroom. Hebben nog 12 m2 aan epdm matten liggen welke op één van de overkappingen hier in de tuin zou moeten komen om te helpen om bij te verwarmen. Ervaring die wij nu met solardek hebben is dat het water toch wel te warm kan worden. Eigenlijk hebben wij momenten waar we het water zouden moeten gaan koelen. Zomers heb ik geregeld het dek open in de nacht om af te koelen.

Nu zwemmen we vanaf ca. moederdag tot half tot eind september. Ik zou dat graag willen verlengen en verkorten zodat we een zwemseizoen krijgen van zeg april /t/m oktober. Wij zijn allemaal waterratten hier wat dat betreft.

Baantjes trekken is goed te doen, zeker omdat we de oorspronkelijke 8 meter lengte over boord gegooid hebben en verlengt hebben tot 10 meter. Het bad is groot zat om elkaar niet in de weg te hoeven zitten.

Ons hele perceel is overigen ruim over de 700m2. Ter vergelijking, wij komen vanaf een perceel van 110 m2
Wij zitten overigens midden in het centrum ;) Echt een verborgen pareltje, vanaf de straat verwacht je het niet :+

[ Voor 4% gewijzigd door Glaslijn op 27-06-2025 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mooi man, leuk om te lezen altijd dat soort bouwlogs en fotos.
In het kader van overtollig kwijlen en dromen mag altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PoweRoy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:53:
Ai ik heb de steinbach compact solar collector besteld maar ik had even niet door dat het geen Epdm is...
Het voelt aan als heel hard plastic.

@Orky Rulez @vso @e.looijenga @frickY ik zag dat jullie ook een steinbach set hebben/hadden. Wat zijn jullie ervaringen?

Terug sturen en een stuk duurdere 'echte' EPDM kopen? Of zijn ze prima?
ik heb het product niet gehad, wel iets vergelijkbaars diy, ..

voor kleine baden zal het relatief werken, maar ligt ook aan plaatsing/verbinding etc..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:13
Mijn intex zwembad (een ronde, met van die palen rondom) lijkt lek. We hebben deze 5 jaar. Altijd netjes droog gemaakt en opgevouwen met wat babypoeder er tussen.
Tijdens het opzetten viel me op dat de zon op sommige plekken door het kunststof scheen. Helemaal uitgedund dus.
Is dit een bekend iets?

Op zich is 5 jaar niet slecht natuurlijk, maar wel jammer!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

5 jaar is best knap voor een Intex Liner.

Helaas zijn dat hele kwetsbare dingen. Het liefste heb je ze binnen 2 jaar kapot. Mijn ervaring is dat Intex dan een nieuwe opstuurt.

Maar na 5 jaar ben ik bang dat die coulance er niet zal zijn.

Er staat natuurlijk enorme waterdruk op, veel UV krachten en dan ook nog alle chemicaliën.
Dat lukt ze nog niet om echt dusdanige kwaliteit in te leveren dat het langdurig meegaat. En betaalbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:24:
5 jaar is best knap voor een Intex Liner.

Helaas zijn dat hele kwetsbare dingen. Het liefste heb je ze binnen 2 jaar kapot. Mijn ervaring is dat Intex dan een nieuwe opstuurt.

Maar na 5 jaar ben ik bang dat die coulance er niet zal zijn.

Er staat natuurlijk enorme waterdruk op, veel UV krachten en dan ook nog alle chemicaliën.
Dat lukt ze nog niet om echt dusdanige kwaliteit in te leveren dat het langdurig meegaat. En betaalbaar blijft.
Liner, maar ook het frame is kwetsbaar. Zeker nu met zout gaat het hard. Vijf jaar lijkt me onmogelijk eerlijk gezegd.

Zag dat er van de grotere baden nog wel luxere uitvoeringen zijn. Misschien dat dat nog scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:51
Wij hebben deze week de definitieve keuze gemaakt voor het zwembad. HDPE, 8 bij 4, in antraciet, trap over de volle breedte waarbij de eerste trede een 60cm brede 'plage' is van 25 cm diep. Automatisch doseersysteem, warmtepomp, RGB verlichting, schoonmaakrobot en solar roldek. Over een maand al begint men met de aanleg, in augustus zwemmen. Er komt een tuinhuis bij het zwembad van 7.5 bij 3.75 met schuurgedeelte waarin de apparatuur voor het bad komt, warmtepomp uiteraard er naast. Veel zin in, ik zal tzt wat foto's posten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 09:19

BeyondThunder

Lost Lightning

Hmmbob schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:38:
[...]

HTH heeft sticks met ongestabiliseerd chloor, die gooi je in je skimmer. Moeten wij ivm de ionisator in ons bad, die kan niet tegen CYA. Wel stukken minder chloor nodig (y)

https://www.toppy.nl/product/1211/hth-sticks.html

edit:

Oh, blijkbaar ook tabletten:
https://www.toppy.nl/cate...stabilisatiemiddel[0]=Nee
Thanks, ik had bij een Belgische webshop 2 van die HTH bussen gevonden. Die waren de laatste 2 en meer dan 4 jaar over datum ;-) Maar ik heb mijn geld terug gekregen.

Ik wist wel dat het er was, maar schreeuwend duur.
Denk toch dat ik die 4,5 Kg ga bestellen. (Wel 2 maal zo duur als normale 200 grams tabletten)

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
Nu de bouw van mijn zwembad het einde nadert is het ook tijd voor een bouwverslag.

Nadat ons intex opzetbad was doorgeroest en ik een deel grond had afgegraven die ik nodig had bij het uitvlakken van de tuin voor een kas, hebben we de knoop doorgehakt om het zwembad in te graven.

Na lang twijfelen tussen het bouwen van een bad met polystyreenblokken, betonbrokken of een stalenwand bad heb ik uiteindelijk voor het laatste gekozen. Dan specifiek voor een Interline bad, aangezien dat het enige bad is wat ik vond waarvoor je geen betonvloer hoeft te storten.

Vanuit het maken van de fundering voor de kas wist ik al dat ik op 70-90 cm diepte op geel zand zit. Daarmee heb ik voldoende vertrouwen in een stabiele ondergrond. Mocht ik na de verwachte levensduur van ca. 20 jaar geen zwembad meer willen, heb ik ook geen last van de betonplaat in de grond.

Dan wat plaatjes:
Het uitgraven heb ik geheel met de hand gedaan. Voor de kas had ik al ca. 8 m3 afgegraven, dus nog ca. 23 m3 te gaan. Rustig aan, paar kruiwagens op een avond was prima te doen. Een graafmachine huren had geen zin omdat ik de grond op diverse plekken in de tuin heb verwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuE-U0n-UDuyYVAjCdnFRK7k2tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zP3dZZMKlWBNj01clr9yGdKo.jpg?f=fotoalbum_large

Na 80-90cm kwam het gele zand tevoorschijn. Dat heb ik vervolgens opgeslagen in zakken, zodat ik dat weer kon gebruiken voor het gestabiliseerde zand om het bad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHDEUtwCqp4IrPeTNcZK6t44hCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgoXOD9BRaSs6DHrSypt0nnd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ay7aaeVk8aIGIWqDBPpPAJsm9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rLvMlKhbBIY9RZDJCOA3eWT.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste stap was vervolgens het plaatsen van de zijstaanders. Deze worden aan de buitenkant geplaatst op betonblokken. Ik heb hier een stapelsteen voor gebruikt. Aan de binnenkant van het bad zit een drukplaat die ervoor zorgt dat de staander bij gevuld bad niet kan uitknikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34cyMzaCY8MKAnSyvCGdtG7H-ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHVkzneY7hhmJ6trVXbkA8nC.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna was het tijd om de resterende staanders te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL19VHWJK54ikgh_4CGZkLEAz0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpN8ckz5AV02QDdmjZ7Cj3lU.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de stalen wand. Het Interline bad heeft een wat dikkere stalen wand dan het gemiddelde staalwandbad. Het was daarmee redelijk eenvoudig te plaatsen met zijn drieën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lffu5vfH8F8HtaqZfaVVdyNVbjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBwWm0zMwtsE6kmX1jJHOjDl.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna is het tijd om de toprail voorlopig te monteren om vervolgens de liner te kunnen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w67AC2KIJvQ5-XqLz-A3dSQY18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDxVxHAlsE8M1pNYf3CvZ7P7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er echter voor gekozen om de bodem en wanden te isoleren met XPS platen. Op de bodem 30 mm, wanden 50 mm. Voordeel voor de bodem is dat ik hiermee ook zorg voor een vlakke vloer. Qua warmteverlies is de winst zeer beperkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywyJN86vGmPEWr4g_IfYwIgCyD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMTAdN41fNSVdRctMvD4LAt5.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik geen foto van hem is het plaatsen van de hoeken. Interline heeft hoeken van schuim die ervoor zorgen dat de liner niet tussen de bodem en de wand kan komen. Die kan je overigens alleen plaatsen als je zeker weet dat je geen last hebt van grondwater. Mijn put heeft in de winter prima droog gelegen. Dus het grondwater zit hier altijd diep genoeg.
Ter plaatse waar de trap komt heb ik als versteviging nog een kunststof plaat over de xps platen gelegd, zodat ik geen risico loop dat de poten van de trap toch iets in het XPS zakken.

Daarna was het tijd om de liner te plaatsen en te gaan vullen.

Eerst de liner uitleggen op het gras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMbnGygA_u-mv-H93XhlL8lUTWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WKuNfQEerRkdKOmYruhUoKl.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna inhangen en randen op een paar punten vastzetten met lijmklemmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mqORJ3P2myA2Ltb_aEYTHy4fXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkRSN2nwpHFyl9HqPPp2JVMs.jpg?f=fotoalbum_large

En dan lang wachten en stukje bij beetje de lijner erin laten zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUj-PpdaG_FSqZszqIf0rpJuXyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5w0HgbXTvLygsVQY8aam25u.jpg?f=fotoalbum_large

Deze liner rekt op bij het plaatsen, waardoor hij mooi strak zou moeten komen te zitten. Het is vrij goed gelukt, maar niet 100%. Ik heb op enkele plekken toch een plooi, die ik nu niet meer weg krijg zonder het bad weer leeg te maken. Ik heb ervoor gekozen om het aan te kijken hoe dit gaat.

Daarna de toprail weer deel voor deel verwijderen, de liner over de wand vouwen en de toprail terugplaatsen, met dit resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W_LkECnThkncgbonu-Ek1Fg8Ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFQd5VjSQjAtIzL7oNPQmhZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Op bovenstaande foto heb ik ook de isolatieplaten rondom geplaatst. Omdat alle wanden rondlopen heb ik die met een crikelzaag op de 10 cm ingezaagd, zodat ik ze goed kon buigen. Daarna alles afgevuld met gestabiliseerd zand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chKjc_CeUtmfXuSo0aRQIabAud8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naCAKKLnwa97ehmcbfE7bFRt.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was aan het einde van vorig seizoen. Nog net 1,5 maand kunnen zwemmen.

Dit voorjaar ben ik gestart met het vlonder. 130 palen van 1 meter de grond in en rond het zwembad tegeldragers op 30*30 betontegels. Het gestabiliseerde zand was goed uitgehard. Waar ik het weg moest halen ging dat toch het makkelijkste met de breekhamer. Soms is vooruit denken toch handig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SJ2Un8job661w1uUlIBbiJ-0N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2U5qLOIyj3nkqnPCVLNDSeq.jpg?f=fotoalbum_large

En het resultaat tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI3TYkfTOq1aYEpcEHgxHeSEHAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGN9qohddQMbVQp89ZV9tTjc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik nog te doen heb is het vlonder geheel schuren. De vlonderplanken zijn geschaafd en gedeeltelijk vergrijst. Ik wil ze graag in 1 kleur hebben en ook op kleur houden. Daarom ga ik ze in de houtolie zetten.

Verder overweeg ik nog een automatisch chloordoseersysteem. Op dit moment heb ik een chloorsluis met tabletten, maar ik worstel continue met een te hoge CYA waarde. Het water deels verversen tussen minimum en maximum van de skimmer helpt maar beperkt. Ik kom niet onder de 60.

Daardoor is voldoende vrij chloor ook lastig te regelen. De poollab die ik heb geeft nu vaak OR aan. Dan de chloorsluis weer dicht en nu nan. Ofwel een hoop gepuzzel waar ik graag vanaf ben, ook om groen water op mooie zwemdagen te voorkomen.

Over de poollab heb ik nog een vraag: ik heb in het instellingen menu zitten kijken bij het instellen van ideale waarden oid (laatste menu item) bij chloor. Daardoor staat er in het display nu een oranje potloodje bij CL. Ik weet niet of dat nu van invloed is op mijn metingen, ik kan hier online en in de handleiding niets van vinden. Het lukt ook niet om de ingevoerde waarden weg te halen. Alles op 0 zetten zorgt er ook niet voor dat het oranje potlood verdwijnt. Is de poollab te resetten naar fabrieksinstellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 13:48
DropjesLover schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:22:
Hoe is het bevestigd / verzwaard dat hij niet wegwaait?
Vraag voor een vriend O-)
Die ligt gewoon los.
Is zwaar genoeg van zichzelf om niet zomaar in beweging te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 28-06-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

OMX2000 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Ik heb hem geopend. Ding beweegt nog wel.

[Afbeelding]

Ik vraag een vriend of hij met zijn multimeter langs kan komen. En dan even zien of die sensor het nog wel doet.

Straks nog wel even uitzoeken waar ik aan vervanging kom.
Ik heb zonder dat warmtepomp aangesloten was de sensor met de hand ingedrukt. Dan gaat ie dus wel aan.

Mijn zoutwatersysteem gaf eerder ook aan dat er niet voldoende stroming was. Toen de “watten” eruit gehaald om te zien of dat hielp, daardoor ging de error van het zoutwatersysteem wel weg. Helaas wilde de warmtepomp nog steeds niet aan gaan. Toen watjes weer terug erin, en volgens zoutsysteem was de stroming goed.

Maar dus helaas nog steeds niks bij de warmtepomp. Dus enige vermoeden wat ik heb is dat die schakelaar niet makkelijk beweegt door de stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

OMX2000 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:53:
[...]

Ik heb zonder dat warmtepomp aangesloten was de sensor met de hand ingedrukt. Dan gaat ie dus wel aan.

Mijn zoutwatersysteem gaf eerder ook aan dat er niet voldoende stroming was. Toen de “watten” eruit gehaald om te zien of dat hielp, daardoor ging de error van het zoutwatersysteem wel weg. Helaas wilde de warmtepomp nog steeds niet aan gaan. Toen watjes weer terug erin, en volgens zoutsysteem was de stroming goed.

Maar dus helaas nog steeds niks bij de warmtepomp. Dus enige vermoeden wat ik heb is dat die schakelaar niet makkelijk beweegt door de stroming.
Maar als twee apparaten melding maken van te weinig stroming... Zou er dan toch niet te weinig stroming zijn? Wat voor pomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

MikeyMan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Maar als twee apparaten melding maken van te weinig stroming... Zou er dan toch niet te weinig stroming zijn? Wat voor pomp heb je?
Alleen de warmtepompt geeft nu een error.

Pomp is een Bluebay Aquaclean met 4m3/u. Ging vorig jaar gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
We hebben een aantal dagen geleden een Bestway opbouwzwembad gekocht (412 x 201 x 122).

We zijn nu begonnen met de waardes van het water goed te krijgen, beginnende met de pH (er zit nog geen chloor in het water).

We hebben een test gekocht in de action (Pool Champion pH/vrije chloor analyse kit), maar deze geeft aan dat de pH nog steeds te hoog is. Ik heb pH down gekocht, waarvan ik elke keer 160 ml (8m3 * 20 ml) moet toevoegen om het water 0,2 pH te verlagen, maar na een volledige bus van 1L er in te hebben geeft de test nog steeds een hoge pH (minstens 7.8) waarde aan.

Iemand ervaringen met deze test? En kan het zijn dat er echt meer dan 1 liter in moet bij de opstart van een zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
dotcom87 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:28:
We hebben een aantal dagen geleden een Bestway opbouwzwembad gekocht (412 x 201 x 122).

We zijn nu begonnen met de waardes van het water goed te krijgen, beginnende met de pH (er zit nog geen chloor in het water).

We hebben een test gekocht in de action (Pool Champion pH/vrije chloor analyse kit), maar deze geeft aan dat de pH nog steeds te hoog is. Ik heb pH down gekocht, waarvan ik elke keer 160 ml (8m3 * 20 ml) moet toevoegen om het water 0,2 pH te verlagen, maar na een volledige bus van 1L er in te hebben geeft de test nog steeds een hoge pH (minstens 7.8) waarde aan.

Iemand ervaringen met deze test? En kan het zijn dat er echt meer dan 1 liter in moet bij de opstart van een zwembad?
Het meetbereik is voor de meeste tester ergens tussen de 6,8 en de 8,2. Waarschijnlijk zijn je waarden buiten dit bereik en heb je geen meetresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of is je stripje gewoon ruk.

Zeker bij kraanwater zonder toevoegingen verwacht ik geen PH >8.
Heb je een mogelijkheid een andere test uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
Dennis1812 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:03:
Of is je stripje gewoon ruk.

Zeker bij kraanwater zonder toevoegingen verwacht ik geen PH >8.
Heb je een mogelijkheid een andere test uit te proberen?
Het is idd gewoon kraanwater. Welk merk/type van tests kopen jullie? Want het aanbod is gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
dotcom87 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:41:
[...]

Het is idd gewoon kraanwater. Welk merk/type van tests kopen jullie? Want het aanbod is gigantisch.
Misschien geen teststrips gebruiken als je dit soort waardes krijgt. Ik denk dat je beter een DPD setje kan halen, of anders de poollab, waarbij je echt weet wat de waardes zijn.

https://www.toppy.nl/prod...oor-ph-en-alkaliteit.html

Het grootste nadeel van die DPD setjes, is echter dat je meestal geen CYA kan meten, wat cruciaal is voor buitenbaden.
Dat zit dat wel weer op teststrips, echter is dat weer echt nattevingerwerk. De kleuren komen meestal niet overeen. De setjes zijn vrij snel over datum en vaak krijg je kleuren die niet eens in de tabel staan (mijn ervaring)

Ik heb het al eerder vermeld, maar zeker na het meten bij vrienden de laatste tijd, is mijn conclusie wel dat 90 procent van opzet zwembaden slecht water heeft. Bij alle vrienden heb ik nagenoeg 0 chloor gemeten, terwijl zij dit er dagelijks in doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wachten... op 29-06-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:02
Wachten... schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:50:
[...]

Misschien geen teststrips gebruiken als je dit soort waardes krijgt. Ik denk dat je beter een DPD setje kan halen, of anders de poollab, waarbij je echt weet wat de waardes zijn.

https://www.toppy.nl/prod...oor-ph-en-alkaliteit.html

Het grootste nadeel van die DPD setjes, is echter dat je meestal geen CYA kan meten, wat cruciaal is voor buitenbaden.
Dat zit dat wel weer op teststrips, echter is dat weer echt nattevingerwerk. De kleuren komen meestal niet overeen. De setjes zijn vrij snel over datum en vaak krijg je kleuren die niet eens in de tabel staan (mijn ervaring)

Ik heb het al eerder vermeld, maar zeker na het meten bij vrienden de laatste tijd, is mijn conclusie wel dat 90 procent van opzet zwembaden slecht water heeft. Bij alle vrienden heb ik nagenoeg 0 chloor gemeten, terwijl zij dit er dagelijks in doen.
Tsja wat is slecht water.

Ik zwem hier in de buurt ook al tientallen jaren regelmatig in voormalige zand/grindgaten. Waar je ook de karpers gezellig voorbij ziet zwemmen. Vanaf drie meter op een luchtbed kijk ik nog zo op de bodem.
De Noordzee zal vast ook slecht water zijn.

Ik maak me niet druk over hoe perfect het water in mijn zwembadje is. Regelmatig de zandfilterpomp aan, eventuele troep van de bodem halen, wat chloor erin en klaar. Als het kouder weer wordt, pomp erin en leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Trichoglossus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:01:
[...]

Tsja wat is slecht water.

Ik zwem hier in de buurt ook al tientallen jaren regelmatig in voormalige zand/grindgaten. Waar je ook de karpers gezellig voorbij ziet zwemmen. Vanaf drie meter op een luchtbed kijk ik nog zo op de bodem.
De Noordzee zal vast ook slecht water zijn.

Ik maak me niet druk over hoe perfect het water in mijn zwembadje is. Regelmatig de zandfilterpomp aan, eventuele troep van de bodem halen, wat chloor erin en klaar. Als het kouder weer wordt, pomp erin en leeg.
De vergelijking met open water is wel echt heel anders. 9 van de 10x is dit stromend water, en wordt het water stabiel gehouden door planten en organismen. Zwembadwater thuis in een bad is echt wel wat anders.

Verder moet iedereen het zelf bepalen wat ze wel of niet goed vinden qua water. Wij hebben alleen wekelijks mensen over de vloer die ook in ons bad liggen, en ik wil dan zelf goed water voor ze hebben (en voor onszelf en onze kleine).

Ik was gisteren ook weer bij vrienden, waar je op 3 meter afstand het chloor rook. Dat is dus gewoon echt wel smerig en laat dan mijn kind er liever niet in zwemmen. En ja wij zwemmen wel gewoon in open water, dus we zijn niet panisdh voor "niet helder" water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
De grindgaten zijn geen stromend water, in zoverre dat ze nergens mee in verbinding staan. Variërend van 100 tot honderden meters in doorsnede en vaak 25+m diep. Ook daar treedt wel eens blauwalg op of andere narigheid. Maar kan je wel echt zwemmen. Zo'n badje in de tuin blijft natuurlijk beperkt tot een slag of 2 :+

Ik vind het wel vermakelijk hoe velen in dit topic bezig zijn met allerhande metingen en waardes, althans voor een framepool wat een paar maanden staat.

De afgelopen 12 jaar dat ik het bad opzette in de zomer, heb ik 1x het water moeten vervangen, nadat we op vakantie waren geweest, het zeil er op laten liggen en het water groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jullie hebben mn filterpomp gejinxt :P

Kapt er zojuist mee. Denk dat de voeding oververhit is geraakt in de tijdelijke afdekking. Even kijken of ie nog uit zn thermische beveiliging schiet...

Maar op een zondag nog een beste uitdaging.
Ik neig naar Intex, aangezien dat volgens mij net een beetje (beetje!) beter spul is. En heb nog een stapel filters liggen voor de 2271L/H pomp die ik nu heb...

Nu kan ik er eentje bij de Praxis halen... Maar die is 90 euro daar. Absurd bedrag, gezien ze elders voor 35-40 euro gaan.

Zandfilterpomp (sx925) hebben ze ook.. a 199. Versus 119 elders.

Kan ook naar de Intratuin of Hornbach. Maar die hebben weer alleen bestway.

Intratuin 3m3/h voor 139

Hornbach verkoopt CF zandfilterpompen...

Keuzes... Keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:42:
Jullie hebben mn filterpomp gejinxt :P

Kapt er zojuist mee. Denk dat de voeding oververhit is geraakt in de tijdelijke afdekking. Even kijken of ie nog uit zn thermische beveiliging schiet...

Maar op een zondag nog een beste uitdaging.
Ik neig naar Intex, aangezien dat volgens mij net een beetje (beetje!) beter spul is. En heb nog een stapel filters liggen voor de 2271L/H pomp die ik nu heb...

Nu kan ik er eentje bij de Praxis halen... Maar die is 90 euro daar. Absurd bedrag, gezien ze elders voor 35-40 euro gaan.

Zandfilterpomp (sx925) hebben ze ook.. a 199. Versus 119 elders.

Kan ook naar de Intratuin of Hornbach. Maar die hebben weer alleen bestway.

Intratuin 3m3/h voor 139

Hornbach verkoopt CF zandfilterpompen...

Keuzes... Keuzes...
Als je een nieuwe cartridge 2271l pompje wilt.
De action heeft ze meestal ook staan voor 30/35 euro.

Overigens is van 1 dag niet pompen je bad niet gelijk verpest hoor.

Je kan je ook even rustig inlezen op zandfilter pompen (en dan zand/glas/aqualoom bollen) en daar een keuze in maken.
Als ik het goed herinner had je laatst al een bypass gekocht en heb je een Wp erachter staan.
Als je die bypass daadwerkelijk iets nuttigs wil laten doen koop je een pomp die iets meer pompt.

Dan heb je gelijk uitbreidingsmogelijkheden richting eventueel EPDM matten, groter zwembad, extra slangen om evt netjes weg te werken. Chloor dispenser erachter etc.

Cartridge pompen zijn toch beperkter. En je zit met wisselen van cartridges wat best irritant wordt. Als je bollen hebt die je 1x wast mis je je cartridge pomp niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Precies, mooie gelegenheid om dat cartridgepompje te vervangen door een zandfilterpomp. Die dingen doen amper wat.

Hier ook jaren geleden al gedaan. Voor ons doel was een intex zandfilterpomp van 6m3 en aqualoon bollen een heel veel betere oplossing. Nu opeens een golfslagbad als de pomp aan staat :+

Ik zou er gewoon eentje online bestellen, samen met die bollen. En twee verloopstukken van 38mm aanvoerslangen naar 32mm zwembadaansluiting wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wel echt afdichters op je bad zetten.
Dat scheelt echt gedoe met die zwarte doppen. Je kan zoveel makkelijker wat onderhoud doen aan je installatie.
Kwestie van 2 kranen dichtdraaien en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja tis een mooi excuus om de stap te maken :P

Zowel de bestway als Intex doen naar eigen zeggen 3 kuub per uur. Dat zou al een upgrade zijn.

Bestway heeft wat grotere filter capaciteit. 8,5 vs 6,5 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ala je van plan bent om je bad misschien nog naar een grotere te upgraden kan je ook een 4 of 6m3 overwegen.
Ben je gelijk toekomstbestendig.
Meen dat het bij de Intex niet heel veel prijsverschil geeft. Daarom ben ik toen gelijk voor 6m3 gegaan.

Het gaat vervolgens door 9m slang naar de warmtepomp en daarna nog 50cm naar de chloordispenser en dan nog 50cm naar het bad.

Ja het is een aardige straal. Maar niet te gek. En ik filter 4 uurtjes nu per dag. Is het mooi een keer of 3 rond geweest. Zou afkunnen met 3 uurtjes. Maargoed. Liever iets meer dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee groter gaan we niet doen.

Bestway gaat van 3 naar 5,7 kuub. 139 vs 199.

Bad is 305*76 cm.

Ff kijken of de adapter het nog gaat doen. Anders maar die bestway halen met een zak glas.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
MikeyMan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:06:

Bestway gaat van 3 naar 5,7 kuub.

Bad is 305*76 cm.
Ik heb bewust een 6m3 pomp gekozen, met het oog op mogelijk solar etc er aan te koppelen.
Draaide prima met mijn tijdelijk 3,05m intex badje. Nu ook prima met de 3,7m intex.
De meerprijs voor zo'n pomp is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trichoglossus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb bewust een 6m3 pomp gekozen, met het oog op mogelijk solar etc er aan te koppelen.
Draaide prima met mijn tijdelijk 3,05m intex badje. Nu ook prima met de 3,7m intex.
De meerprijs voor zo'n pomp is minimaal.
Ongeveer 50% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:06:

Bestway gaat van 3 naar 5,7 kuub. 139 vs 199.

Bad is 305*76 cm.

Ff kijken of de adapter het nog gaat doen. Anders maar die bestway halen met een zak glas.
Je filtervat wordt wel erg zwaar met glas erin.
Kan je hem laten staan of op begane grond in een schuurtje o.i.d opslaan?

Als je hem naar zolder wil hebben bijvoorbeeld is het gewicht misschien nog een factor om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Je filtervat wordt wel erg zwaar met glas erin.
Kan je hem laten staan of op begane grond in een schuurtje o.i.d opslaan?

Als je hem naar zolder wil hebben bijvoorbeeld is het gewicht misschien nog een factor om mee te nemen.
Ben bezig met een omkasting. Kan op zn plek blijven staan, staat droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesignOpus
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:53
rykers schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:25:
Nu de bouw van mijn zwembad het einde nadert is het ook tijd voor een bouwverslag.

Nadat ons intex opzetbad was doorgeroest en ik een deel grond had afgegraven die ik nodig had bij het uitvlakken van de tuin voor een kas, hebben we de knoop doorgehakt om het zwembad in te graven.

Na lang twijfelen tussen het bouwen van een bad met polystyreenblokken, betonbrokken of een stalenwand bad heb ik uiteindelijk voor het laatste gekozen. Dan specifiek voor een Interline bad, aangezien dat het enige bad is wat ik vond waarvoor je geen betonvloer hoeft te storten.

Vanuit het maken van de fundering voor de kas wist ik al dat ik op 70-90 cm diepte op geel zand zit. Daarmee heb ik voldoende vertrouwen in een stabiele ondergrond. Mocht ik na de verwachte levensduur van ca. 20 jaar geen zwembad meer willen, heb ik ook geen last van de betonplaat in de grond.

Dan wat plaatjes:
Het uitgraven heb ik geheel met de hand gedaan. Voor de kas had ik al ca. 8 m3 afgegraven, dus nog ca. 23 m3 te gaan. Rustig aan, paar kruiwagens op een avond was prima te doen. Een graafmachine huren had geen zin omdat ik de grond op diverse plekken in de tuin heb verwerkt.
[Afbeelding]

Na 80-90cm kwam het gele zand tevoorschijn. Dat heb ik vervolgens opgeslagen in zakken, zodat ik dat weer kon gebruiken voor het gestabiliseerde zand om het bad.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De eerste stap was vervolgens het plaatsen van de zijstaanders. Deze worden aan de buitenkant geplaatst op betonblokken. Ik heb hier een stapelsteen voor gebruikt. Aan de binnenkant van het bad zit een drukplaat die ervoor zorgt dat de staander bij gevuld bad niet kan uitknikken.
[Afbeelding]

Daarna was het tijd om de resterende staanders te plaatsen.
[Afbeelding]

Vervolgens de stalen wand. Het Interline bad heeft een wat dikkere stalen wand dan het gemiddelde staalwandbad. Het was daarmee redelijk eenvoudig te plaatsen met zijn drieën.
[Afbeelding]

Daarna is het tijd om de toprail voorlopig te monteren om vervolgens de liner te kunnen plaatsen.
[Afbeelding]

Ik heb er echter voor gekozen om de bodem en wanden te isoleren met XPS platen. Op de bodem 30 mm, wanden 50 mm. Voordeel voor de bodem is dat ik hiermee ook zorg voor een vlakke vloer. Qua warmteverlies is de winst zeer beperkt.
[Afbeelding]

Waar ik geen foto van hem is het plaatsen van de hoeken. Interline heeft hoeken van schuim die ervoor zorgen dat de liner niet tussen de bodem en de wand kan komen. Die kan je overigens alleen plaatsen als je zeker weet dat je geen last hebt van grondwater. Mijn put heeft in de winter prima droog gelegen. Dus het grondwater zit hier altijd diep genoeg.
Ter plaatse waar de trap komt heb ik als versteviging nog een kunststof plaat over de xps platen gelegd, zodat ik geen risico loop dat de poten van de trap toch iets in het XPS zakken.

Daarna was het tijd om de liner te plaatsen en te gaan vullen.

Eerst de liner uitleggen op het gras.
[Afbeelding]

Daarna inhangen en randen op een paar punten vastzetten met lijmklemmen.
[Afbeelding]

En dan lang wachten en stukje bij beetje de lijner erin laten zakken.
[Afbeelding]

Deze liner rekt op bij het plaatsen, waardoor hij mooi strak zou moeten komen te zitten. Het is vrij goed gelukt, maar niet 100%. Ik heb op enkele plekken toch een plooi, die ik nu niet meer weg krijg zonder het bad weer leeg te maken. Ik heb ervoor gekozen om het aan te kijken hoe dit gaat.

Daarna de toprail weer deel voor deel verwijderen, de liner over de wand vouwen en de toprail terugplaatsen, met dit resultaat.
[Afbeelding]

Op bovenstaande foto heb ik ook de isolatieplaten rondom geplaatst. Omdat alle wanden rondlopen heb ik die met een crikelzaag op de 10 cm ingezaagd, zodat ik ze goed kon buigen. Daarna alles afgevuld met gestabiliseerd zand. [Afbeelding]

Dat was aan het einde van vorig seizoen. Nog net 1,5 maand kunnen zwemmen.

Dit voorjaar ben ik gestart met het vlonder. 130 palen van 1 meter de grond in en rond het zwembad tegeldragers op 30*30 betontegels. Het gestabiliseerde zand was goed uitgehard. Waar ik het weg moest halen ging dat toch het makkelijkste met de breekhamer. Soms is vooruit denken toch handig :+

[Afbeelding]

En het resultaat tot nu toe:
[Afbeelding]

Wat ik nog te doen heb is het vlonder geheel schuren. De vlonderplanken zijn geschaafd en gedeeltelijk vergrijst. Ik wil ze graag in 1 kleur hebben en ook op kleur houden. Daarom ga ik ze in de houtolie zetten.

Verder overweeg ik nog een automatisch chloordoseersysteem. Op dit moment heb ik een chloorsluis met tabletten, maar ik worstel continue met een te hoge CYA waarde. Het water deels verversen tussen minimum en maximum van de skimmer helpt maar beperkt. Ik kom niet onder de 60.

Daardoor is voldoende vrij chloor ook lastig te regelen. De poollab die ik heb geeft nu vaak OR aan. Dan de chloorsluis weer dicht en nu nan. Ofwel een hoop gepuzzel waar ik graag vanaf ben, ook om groen water op mooie zwemdagen te voorkomen.

Over de poollab heb ik nog een vraag: ik heb in het instellingen menu zitten kijken bij het instellen van ideale waarden oid (laatste menu item) bij chloor. Daardoor staat er in het display nu een oranje potloodje bij CL. Ik weet niet of dat nu van invloed is op mijn metingen, ik kan hier online en in de handleiding niets van vinden. Het lukt ook niet om de ingevoerde waarden weg te halen. Alles op 0 zetten zorgt er ook niet voor dat het oranje potlood verdwijnt. Is de poollab te resetten naar fabrieksinstellingen?
Mooi geworden! Die vlonder maakt het helemaal af. Wij hebben hetzelfde zwembad, is inmiddels zo'n 20 jaar oud denk ik (geplaatst door de vorige bewoners). Leuk om te zien hoe de bouw daarvan gaat. En ook nuttig voor als bij ons ongetwijfeld de liner een keer aan zijn eindje is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcV6OxniiXGl59qwFnGuQE75Xs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NAQOPeA6oQHwZAPy3JXJZBk.jpg?f=fotoalbum_large

Ons bad is niet geïsoleerd, dat zou ik nog wel een keer willen doen. Dat zou ik dan wel aan de binnenkant willen doen, zodat ik niet rondom het hele bad hoef te graven. Is dat een beetje te doen denk je? Of zou je zeggen dat het sowieso de moeite niet waard is, aangezien je aangeeft dat de winst beperkt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Nadat ook de 2e intex zwembadstofzuiger stuk is gegasn net buiten de garantie was ik wel klaar mee. Laad nog wel op maar de watersensor doet t niet waardoor ie niet aan gaat. Had de vorige ook. Geprobeerd te maken maar t is waardeloos spul.

Nu een CoasTeering 100 zwembadrobot gekocht. Werkt geweldig. Ook een losse smilker gekocht totdat ik klaar ben met.mijn infinity skimmer voor op t zwembadraam.

Tuin is bijna af. Volgende maand met de buurman een afdak tussen onze schuren maken zodat we allebei een beschutte BBQ plek hebben.

Bad heeft wat tegenslagen. De chloorrubberverf hecht niet goed op de egaline blijkt. In de lente opnieuw geverf en goed laten drogen maar helaas. We hebben besloten begin volgend jaar gaan we de bodem tegelen. En wellicht het hele bad met blauwe mosaic tegelmatten. Daarnaat laat de poedercoat van t zwembadraam los aan de buitenkant. Binnen is ok. Ik had wellicht beter moeten kitten aan de buitenzijde. Dus t raam ga ik meteen in de caprotech RX5 en RX10 zetten. Heb ik ook gebruikt voor de renovatie van mijn oldtimer Alfa. Kan tegen zout en is geweldig spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRR5iOnLEbgeXkdFIuXCopY_B30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44zqHOPSEDrMma4bzjmUGMlg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rdH-B6WLupXuSQh8DGK_mW8sYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzUbM6N1dNp7PCnauKBt6U2w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFyPp79XvL_sU6XNUS5Nwt2e7MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSNJCbfnRbceLdpYa4Rx1AWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWvV4ciqnbN2eOqOGLlhEE1x_oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcNIqji06N1MfXT04TKwTEMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg85vUsAxYvpyiF1H6YBtH-jkvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GGGuvm5rNT6owAUQvMcIgak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGs3NTOJes-GjRSmMLb6ysjB9k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua8CYodlZeaCdwYGQnhLLcH9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Zuluman op 29-06-2025 14:44 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
Onlangs skimmer zakken gekocht bij onze Chinese vrienden. Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk content mee ben. Ze passen om de mand van mijn astral skimmer. Geen haren meer in de pomp en zak vol is: eruit, nieuwe erin oude weg. Ze zijn wit in mijn geval.

https://a.aliexpress.com/_EzS9JhG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:07
Hoe ver heeft iedereen hier z'n warmtepomp bij de rest van de installatie vandaan?

Mijn technische ruimte komt een meter of vier naar links vanaf linker hoek zwembad.. De warmtepomp komt daar niet zo lekker uit dus denken we aan een meter of 4 rechts van het rechter hoekje van het zwembad. Dat is dan alleen dus wel 14 meter heen en terug vanaf technische ruimte naar warmtepomp.

Hoe zwaar moet ik daar aan tillen? Alternatief is warmtepomp ook links maar ben bang voor geluidsoverlast.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
DesignOpus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Mooi geworden! Die vlinder maakt het helemaal af. Wij hebben hetzelfde zwembad, is inmiddels zo'n 20 jaar oud denk ik (geplaatst door de vorige bewoners). Leuk om te zien hoe de bouw daarvan gaat. En ook nuttig voor als bij ons ongetwijfeld de liner een keer aan zijn eindje is.
Goed te horen dat de liner zo lang meegaat. Ik had 10 tot 12 jaar gehoord.
Ons bad is niet geïsoleerd, dat zou ik nog wel een keer willen doen. Dat zou ik dan wel aan de binnenkant willen doen, zodat ik niet rondom het hele bad hoef te graven. Is dat een beetje te doen denk je? Of zou je zeggen dat het sowieso de moeite niet waard is, aangezien je aangeeft dat de winst beperkt is?
Ik zou zeker niet achteraf gaan proberen te isoleren. Omdat ik het makkelijk mee kon nemen heb ik het gedaan. Zie dit filmpje maar over het zeer beperkte nut:

https://youtu.be/8YJc5wxOBro?si=U2EzBBGGxn4x6-Bm

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 29-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
assje schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:04:
Hoe ver heeft iedereen hier z'n warmtepomp bij de rest van de installatie vandaan?

Mijn technische ruimte komt een meter of vier naar links vanaf linker hoek zwembad.. De warmtepomp komt daar niet zo lekker uit dus denken we aan een meter of 4 rechts van het rechter hoekje van het zwembad. Dat is dan alleen dus wel 14 meter heen en terug vanaf technische ruimte naar warmtepomp.

Hoe zwaar moet ik daar aan tillen? Alternatief is warmtepomp ook links maar ben bang voor geluidsoverlast.
Hier is het traject ongeveer 14m ook vanaf warmtepomp tot aan de inspuiters. Geen centje pijn. Hij staat hier ook nog op 2,5m hoogte dus ook flink hoger dan het zwembad niveau.
De pomp zal iets meer verbruiken om het water het traject door te krijgen maar er is zoveel mogelijk gewerkt met 45 graden bochten en tot nu geen problemen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Het is natuurlijk aan jezelf of je dat ervoor over hebt. Het verschil qua pompcapaciteit van een cartridgepomp en zo'n zandfilterpomp is enorm.
Dat filterpompje geeft ook een zielig straaltje in het zwembad, ondanks de 2m3 per uur dat die zou moeten doen. En geklooi met filters schoonmaken/wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trichoglossus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Het is natuurlijk aan jezelf of je dat ervoor over hebt. Het verschil qua pompcapaciteit van een cartridgepomp en zo'n zandfilterpomp is enorm.
Dat filterpompje geeft ook een zielig straaltje in het zwembad, ondanks de 2m3 per uur dat die zou moeten doen. En geklooi met filters schoonmaken/wisselen.
Ja tis vooral hoe vaak het water moet verversen ook. Zou volgens mij tussen de twee en vier keer per dag moeten lukken. Dat gaat zeker goed komen met de kleinere varianten.

De straal vind ik niet zo heel boeiend ;)

Maar na het afkoelen doet de voeding het weer. Dus nu even rustig oriënteren. Heb toch lichte voorkeur voor Intex. Niet echt gebaseerd op feiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:38
assje schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:04:

Hier gaat het water vanuit de pomp een metertje of 7 naar de warmte matten op het dak.( Dus ook nog een metertje of 3 omhoog)
Om vervolgens nog een meter of 4 verder te gaan naar de warmtepomp en vervolgens terug , werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:08
Trichoglossus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:07:
De grindgaten zijn geen stromend water, in zoverre dat ze nergens mee in verbinding staan. Variërend van 100 tot honderden meters in doorsnede en vaak 25+m diep. Ook daar treedt wel eens blauwalg op of andere narigheid. Maar kan je wel echt zwemmen. Zo'n badje in de tuin blijft natuurlijk beperkt tot een slag of 2 :+

Ik vind het wel vermakelijk hoe velen in dit topic bezig zijn met allerhande metingen en waardes, althans voor een framepool wat een paar maanden staat.

De afgelopen 12 jaar dat ik het bad opzette in de zomer, heb ik 1x het water moeten vervangen, nadat we op vakantie waren geweest, het zeil er op laten liggen en het water groen.
Ik weet niet of je advies dat je kan zwemmen met blauwalg nu serieus bedoeld is?

Wat doet blauwalg? Sommige blauwalgen zijn giftig. Het is dan ook af te raden om te zwemmen in water waar veel blauwalgen in zitten. Blauwalgen geven huidirritatie en als u blauwalg binnen krijgt kan dat maag-en darmklachten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:37
Beste forumleden,

Ik heb een aantal vragen en hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Op dit moment heb ik een Intex zwembad met een cartridgefilter. Helaas maakt deze pomp veel geluid en lijkt het alsof hij niet genoeg kracht heeft om het water goed aan te zuigen. De aanvoerslang zit weliswaar vol met water, maar zodra de pomp aangaat, hoor ik duidelijk lucht in de slang. Ook als ik het ontluchtingsventiel gebruik, komt er geen water uit.
Mijn vraag is daarom: zou het kunnen dat de pomp defect is, ondanks dat hij nieuw is? Of is er wellicht iets anders aan de hand?

Daarnaast overweeg ik om mijn huidige pomp te vervangen door een Intex SX1500 zandfilterpomp. Mijn zwembad heeft een afmeting van 305 x 76 cm.
Is een zandfilterpomp niet teveel overkill, of kan dit prima?
Hoor er namelijk veel goede verhalen over.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:23
Ik zou graag jullie advies krijgen over de richting van de inspuiters. Ik had ze in het begin naar boven gericht zodat je allemaal wirreltjes in wateroppervlak krijgt. Hierbij hoopte ik dat blad etc in de skimmer zou komen. Dit lijkt niet heel erg te gebeuren, drijvende blaadjes wirrelen wel richting de skimmer maar gaan dan weer er voorbij..Er komt wel blad in skimmer. Toen las ik op chatgpt advies om het juist naar beneden te richten. Hierdoor zou het water meer fiteren. Maar dan lijkt het drijvende blad misschien nog minder goed richting skimmer te gaan? Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@tomdh76 enkele posters hebben hier vlak boven wat goede input gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Smok3yNL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:14:
Beste forumleden,

Op dit moment heb ik een Intex zwembad met een cartridgefilter. Helaas maakt deze pomp veel geluid en lijkt het alsof hij niet genoeg kracht heeft om het water goed aan te zuigen. De aanvoerslang zit weliswaar vol met water, maar zodra de pomp aangaat, hoor ik duidelijk lucht in de slang. Ook als ik het ontluchtingsventiel gebruik, komt er geen water uit.
Mijn vraag is daarom: zou het kunnen dat de pomp defect is, ondanks dat hij nieuw is? Of is er wellicht iets anders aan de hand?

Daarnaast overweeg ik om mijn huidige pomp te vervangen door een Intex SX1500 zandfilterpomp. Mijn zwembad heeft een afmeting van 305 x 76 cm.

Alvast bedankt.
Is geen overkill, lekker halen als je het mij vraagt. Een zandfilter pomp is de eerste en beste upgrade die je kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
tomdh76 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:18:
Ik zou graag jullie advies krijgen over de richting van de inspuiters. Ik had ze in het begin naar boven gericht zodat je allemaal wirreltjes in wateroppervlak krijgt. Hierbij hoopte ik dat blad etc in de skimmer zou komen. Dit lijkt niet heel erg te gebeuren, drijvende blaadjes wirrelen wel richting de skimmer maar gaan dan weer er voorbij..Er komt wel blad in skimmer. Toen las ik op chatgpt advies om het juist naar beneden te richten. Hierdoor zou het water meer fiteren. Maar dan lijkt het drijvende blad misschien nog minder goed richting skimmer te gaan? Wat doen jullie?
Een ander voordeel van naar beneden richten, is dat de pH wat minder stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Smok3yNL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:14:
Beste forumleden,

Alvast bedankt.
Zet je de pomp uit als je het ontluchtingsventiel open draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Goedemiddag,

Gisterenavond heeft mijn Intex ZFP het begeven. Wanneer ik hem aanzet begint hij te brommen, maar hij draait niet. Toen hij nog draaide is de warmtepomp uitgevallen door te weinig flow.

Nu ben ik vanmorgen vroeg vertrokken naar Hongarije(werk). Nu moet ik voor de vrouw met spoed een zfp bestellen. Wat is een goede keuze?
Zwembad is niet al te groot(3x2x0,75), maar volgend jaar moet er een grotere komen. Dus wil met mijn keuze van zfp rekening houden met een toekomstig zwembad van ongeveer 10m³.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
patrickt35 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:46:
Goedemiddag,

Gisterenavond heeft mijn Intex ZFP het begeven. Wanneer ik hem aanzet begint hij te brommen, maar hij draait niet. Toen hij nog draaide is de warmtepomp uitgevallen door te weinig flow.

Nu ben ik vanmorgen vroeg vertrokken naar Hongarije(werk). Nu moet ik voor de vrouw met spoed een zfp bestellen. Wat is een goede keuze?
Zwembad is niet al te groot(3x2x0,75), maar volgend jaar moet er een grotere komen. Dus wil met mijn keuze van zfp rekening houden met een toekomstig zwembad van ongeveer 10m³.
Het filter zelf houden en een losse Speck Badu Magic II pomp kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Ik wil trouwens iedereen nog even attenderen op een veiligheidsdingetje.

Wij zijn er de afgelopen tijd wel echter gekomen, dat de ronde opblaasbanden, best gevaarlijk kunnen zijn.

Wat kinderen doen met deze banden, is dat ze er vanaf bovenaf doorheen willen zwemmen/duiken. Ze gaan dan met hun hoofd in het gat, en hangen met hun buik over de band heen. Doordat je zelf drijft komen ze als het waren klem te zitten in de band en blijft hun hoofd onder water. Doordat de band niet vast zit maar los in het water drijft, kunnen ze spartelen wat ze willen, maar ze komen niet los.

Gelukkig zijn wij er altijd zelf bij, maar dit valt ons enorm op t.o.v. andere opblaas bedjes etc. Dit gebeurde overigens met kinderen die al een A en B diploma hebben. Pas dus goed op met ronde opblaasbanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwCDP_J8Z5j1_gxUT9VEMnsQZ-U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vf6jWkJ0MYwak6mpHmPn39OT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
tomdh76 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:18:
Wij hebben 6 inspuiters, helft staat naar boven gericht en de andere helft naar beneden.
Mengt het water ook lekker zodat geen koude laag onderin het bad krijgt.
Wachten... schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Een ander voordeel van naar beneden richten, is dat de pH wat minder stijgt.
Deze volg ik niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

The End

!Beginning

Wachten... schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:12:
Ik wil trouwens iedereen nog even attenderen op een veiligheidsdingetje.
Alles kan misgaan met kinderen. Kinderen zijn creatief en kunnen zichzelf in de problemen helpen met alles wat ze om zich heen kunnen vinden.

Kinderen alleen laten in een zwembad is vragen om problemen ongeacht waar ze mee spelen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:17
Glaslijn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Wij hebben 6 inspuiters, helft staat naar boven gericht en de andere helft naar beneden.
Mengt het water ook lekker zodat geen koude laag onderin het bad krijgt.

[...]

Deze volg ik niet 8)7
Hij doelt op het principe dat het beluchten van je water de PH laat stijgen doordat de CO2 uit het water word verwijderd. Als je er even op googeld dan krijg je er een hele uitleg over de chemie erachter over. Dat is de reden waardoor ik permanent mijn beluchters dicht heb gemaakt omdat ik continu bleef worstelen met een stijgende PH waardoor ik continu een dalende alka had. Nu ik met beluchten ben gestopt is de PH veel stabieler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
The End schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Alles kan misgaan met kinderen. Kinderen zijn creatief en kunnen zichzelf in de problemen helpen met alles wat ze om zich heen kunnen vinden.

Kinderen alleen laten in een zwembad is vragen om problemen ongeacht waar ze mee spelen..
Soms wordt ik een beetje moe van dit soort reacties. Maar wellicht bedoel je het minder bot dan dat het overkomt....

Ik zeg nergens dat ik (of iemand anders) kinderen alleen moet laten. Dat lijkt me vrij logisch. Ik geef notabene aan dat het kinderen betreft met A en B diploma, en waar wij alsnog altijd gewoon bij zijn.

Ik probeer slechts een tip te geven dat de ronde bandjes echt vele malen gevaarlijker zijn dan normale opblaasbedjes. Dat is iets wat wij constateren, en waar ik graag anderen voor waarschuw. Want als iedereen zo goed oplet (of zou moeten letten), waarom verdrinken er dan zoveel kindjes?

Het is echt in een split second gebeurt.

@SnoozeOperator bedankt voor het uitleggen. Ik was te laat. Maar precies dat @Glaslijn

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 30-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
akatar schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Ik weet niet of je advies dat je kan zwemmen met blauwalg nu serieus bedoeld is?

Wat doet blauwalg? Sommige blauwalgen zijn giftig. Het is dan ook af te raden om te zwemmen in water waar veel blauwalgen in zitten. Blauwalgen geven huidirritatie en als u blauwalg binnen krijgt kan dat maag-en darmklachten veroorzaken.
Uhh ik bedoelde dat je in een grindgat wel echt kan zwemmen. Flinke banen daar :+
Uiteraard NIET met blauwalg of andere irritante dingen die zwemmersjeuk veroorzaken...Dat laatste 1x meegemaakt, niet echt lollig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
SnoozeOperator schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Hij doelt op het principe dat het beluchten van je water de PH laat stijgen doordat de CO2 uit het water word verwijderd. Als je er even op googeld dan krijg je er een hele uitleg over de chemie erachter over. Dat is de reden waardoor ik permanent mijn beluchters dicht heb gemaakt omdat ik continu bleef worstelen met een stijgende PH waardoor ik continu een dalende alka had. Nu ik met beluchten ben gestopt is de PH veel stabieler
Wordt eigenlijk steeds interessantere materie :+ Nu heb ik wel geen beluchters, maar het vergroten van het wateroppervlak door de rimpeling heb ik wel. Ik was een beetje lui geworden van al dat meten en liet het steeds vaker achterwege. Nu ga ik het proberen bij te houden, 1 keer per week.

Water is kristal helder geworden weer, dus het loont absoluut. Alleen met het warme water schiet de pH toch wel 0,2 punt omlaag onderuit. Dus dat moet ik misschien ietwat omhoog brengen, zit nu op 7,0.
Misschien toch maar pompje erbij en een vat met vloeistof om de pH omhoog te kunnen brengen.
Rest is goed onder controle. CYA is goed, mijn chloorwaarden blijven nu overeind met het dek open.

Vannacht ga ik het dek open laten om af te koelen, water is nu al 30 graden -O-

Edit: Hmmmm dan is watertemperatuur er gelijk ook eentje om rekening mee te houden.
Hoe warmer het water, dan daalt de pH en kan de alkaliniteit ook zakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Glaslijn op 30-06-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:37
darkdesign schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Zet je de pomp uit als je het ontluchtingsventiel open draait?
Oh nee. Is dat de bedoeling? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

The End

!Beginning

Wachten... schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Soms wordt ik een beetje moe van dit soort reacties. Maar wellicht bedoel je het minder bot dan dat het overkomt....

Ik zeg nergens dat ik (of iemand anders) kinderen alleen moet laten. Dat lijkt me vrij logisch. Ik geef notabene aan dat het kinderen betreft met A en B diploma, en waar wij alsnog altijd gewoon bij zijn.

Ik probeer slechts een tip te geven dat de ronde bandjes echt vele malen gevaarlijker zijn dan normale opblaasbedjes. Dat is iets wat wij constateren, en waar ik graag anderen voor waarschuw. Want als iedereen zo goed oplet (of zou moeten letten), waarom verdrinken er dan zoveel kindjes?

Het is echt in een split second gebeurt.

@SnoozeOperator bedankt voor het uitleggen. Ik was te laat. Maar precies dat @Glaslijn
Je hoeft je echt niet zo aangevallen te voelen. Nergens voor nodig.

Ik probeer slechts een tip te geven dat alles kan gebeuren met kinderen. Daarom is het bij een zwembad oppassen geblazen. Van de afvoer waar ze in blijven zitten met hun haar , het inslikken van een chloortablet tot op een opblaasbedje springen en met het hoofd op de rand klappen.

Hoe kom je erbij dat iedereen zo goed oplet? Ga eens rondkijken in een zwembad in het vakantiepark. Zoveel (kleine) kinderen zonder toezicht. Ik heb meerdere malen andere kinderen uit het water gehaald en een vriendin van mij heeft een kind gereannimeerd die een tijd op de bodem lag. Ouders zater er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:13
Ik heb een duwtje nodig. We hebben vorige week een 4x2 Intex (7m3) neergezet met SX1500 filter en QS200 zoutwatersysteem (aangesloten met 32-38 adapter). 25KG zout. Dagelijks draai ik 5u pomp / 3u zout.

Ik krijg het chloorgehalte niet echt lekker omhoog (PH en alk testen goed). Systeem heeft nu 20u gedraaid en op de strip niet hoger dan 0,5.

Het water is nu een week oud en er ontstaat wat viezigheid/slijm/vetjes; het is niet dat de wanden nu glad voelen maar ik denk wel te moeten bijsturen. Ik heb geen cyaanzuur gebruikt, moet ik dat alsnog doen of is de QS200 net te licht voor deze temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:14
BiLLY_daKid schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:09:
Ik heb een duwtje nodig. We hebben vorige week een 4x2 Intex (7m3) neergezet met SX1500 filter en QS200 zoutwatersysteem (aangesloten met 32-38 adapter). 25KG zout. Dagelijks draai ik 5u pomp / 3u zout.

Ik krijg het chloorgehalte niet echt lekker omhoog (PH en alk testen goed). Systeem heeft nu 20u gedraaid en op de strip niet hoger dan 0,5.

Het water is nu een week oud en er ontstaat wat viezigheid/slijm/vetjes; het is niet dat de wanden nu glad voelen maar ik denk wel te moeten bijsturen. Ik heb geen cyaanzuur gebruikt, moet ik dat alsnog doen of is de QS200 net te licht voor deze temperatuur?
Ongeveer dezelfde setup als ik heb. Begin eens met een elektrolyse boost van 10-15 uur of nog langer. Daarna met 3-4 uur per dag het chloor op peil houden. Dat werkt bij mij ook goed zonder cyaanzuur, maar mijn bad staat niet vol in de zon. Bij meer zon zul je meer chloor willen aanmaken.
De QS200 ontkalk ik elke 1/1,5 maand in (schoonmaak)azijn. Als de elektrolyse cel is verkalkt maakt hij ook geen chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:00:
Heeft iemand nog een goede tip voor een afdekzeil voor een 3,6 m rond Intex bad?

We hadden een zeil van Intex zelf maar dat was in de loop der jaren verweerd en gescheurd. Dus heb ik hetzelfde zeil (zelfde Artikelnummer) opnieuw besteld maar nu blijken daar ineens gaten in te zitten in het midden.

Daardoor loopt vuil regenwater dus gewoon het bad in en door de stroming van de pomp schoon water ook op het zeil. Dat heeft dus totaal geen nut zo 🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD8_yXcBfQwjDLudxQUnKvK3PpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOtfojdUvJjmO7Rm8cTAPsc9.jpg?f=fotoalbum_large

Dankzij Gorillatape en wat handenarbeid nu hopelijk toch een (zo goed als) water- en vuildicht zeil. Ik heb de gaten aan beide zijden voorzien van een rondje van deze tape.

Werkt het niet dan maar iets anders aanschaffen want met de open gaten had ik ook veel meer werk om het water mooi schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
floriske.nl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]

Dankzij Gorillatape en wat handenarbeid nu hopelijk toch een (zo goed als) water- en vuildicht zeil. Ik heb de gaten aan beide zijden voorzien van een rondje van deze tape.

Werkt het niet dan maar iets anders aanschaffen want met de open gaten had ik ook veel meer werk om het water mooi schoon te houden.
Zou het misschien kunnen dat die gaatjes in je zeil een functie hebben?
Die gaatjes zorgen er voor dat je water niet afgesloten is en "stikt". Ook door de gaatjes blijft er geen water op het zeil staan.
Pagina: 1 ... 178 179 Laatste