Nu de bouw van mijn zwembad het einde nadert is het ook tijd voor een bouwverslag.
Nadat ons intex opzetbad was doorgeroest en ik een deel grond had afgegraven die ik nodig had bij het uitvlakken van de tuin voor een kas, hebben we de knoop doorgehakt om het zwembad in te graven.
Na lang twijfelen tussen het bouwen van een bad met polystyreenblokken, betonbrokken of een stalenwand bad heb ik uiteindelijk voor het laatste gekozen. Dan specifiek voor een Interline bad, aangezien dat het enige bad is wat ik vond waarvoor je geen betonvloer hoeft te storten.
Vanuit het maken van de fundering voor de kas wist ik al dat ik op 70-90 cm diepte op geel zand zit. Daarmee heb ik voldoende vertrouwen in een stabiele ondergrond. Mocht ik na de verwachte levensduur van ca. 20 jaar geen zwembad meer willen, heb ik ook geen last van de betonplaat in de grond.
Dan wat plaatjes:
Het uitgraven heb ik geheel met de hand gedaan. Voor de kas had ik al ca. 8 m3 afgegraven, dus nog ca. 23 m3 te gaan. Rustig aan, paar kruiwagens op een avond was prima te doen. Een graafmachine huren had geen zin omdat ik de grond op diverse plekken in de tuin heb verwerkt.
Na 80-90cm kwam het gele zand tevoorschijn. Dat heb ik vervolgens opgeslagen in zakken, zodat ik dat weer kon gebruiken voor het gestabiliseerde zand om het bad.
De eerste stap was vervolgens het plaatsen van de zijstaanders. Deze worden aan de buitenkant geplaatst op betonblokken. Ik heb hier een stapelsteen voor gebruikt. Aan de binnenkant van het bad zit een drukplaat die ervoor zorgt dat de staander bij gevuld bad niet kan uitknikken.
Daarna was het tijd om de resterende staanders te plaatsen.
Vervolgens de stalen wand. Het Interline bad heeft een wat dikkere stalen wand dan het gemiddelde staalwandbad. Het was daarmee redelijk eenvoudig te plaatsen met zijn drieën.
Daarna is het tijd om de toprail voorlopig te monteren om vervolgens de liner te kunnen plaatsen.
Ik heb er echter voor gekozen om de bodem en wanden te isoleren met XPS platen. Op de bodem 30 mm, wanden 50 mm. Voordeel voor de bodem is dat ik hiermee ook zorg voor een vlakke vloer. Qua warmteverlies is de winst zeer beperkt.
Waar ik geen foto van hem is het plaatsen van de hoeken. Interline heeft hoeken van schuim die ervoor zorgen dat de liner niet tussen de bodem en de wand kan komen. Die kan je overigens alleen plaatsen als je zeker weet dat je geen last hebt van grondwater. Mijn put heeft in de winter prima droog gelegen. Dus het grondwater zit hier altijd diep genoeg.
Ter plaatse waar de trap komt heb ik als versteviging nog een kunststof plaat over de xps platen gelegd, zodat ik geen risico loop dat de poten van de trap toch iets in het XPS zakken.
Daarna was het tijd om de liner te plaatsen en te gaan vullen.
Eerst de liner uitleggen op het gras.
Daarna inhangen en randen op een paar punten vastzetten met lijmklemmen.
En dan lang wachten en stukje bij beetje de lijner erin laten zakken.
Deze liner rekt op bij het plaatsen, waardoor hij mooi strak zou moeten komen te zitten. Het is vrij goed gelukt, maar niet 100%. Ik heb op enkele plekken toch een plooi, die ik nu niet meer weg krijg zonder het bad weer leeg te maken. Ik heb ervoor gekozen om het aan te kijken hoe dit gaat.
Daarna de toprail weer deel voor deel verwijderen, de liner over de wand vouwen en de toprail terugplaatsen, met dit resultaat.
Op bovenstaande foto heb ik ook de isolatieplaten rondom geplaatst. Omdat alle wanden rondlopen heb ik die met een crikelzaag op de 10 cm ingezaagd, zodat ik ze goed kon buigen. Daarna alles afgevuld met gestabiliseerd zand.
Dat was aan het einde van vorig seizoen. Nog net 1,5 maand kunnen zwemmen.
Dit voorjaar ben ik gestart met het vlonder. 130 palen van 1 meter de grond in en rond het zwembad tegeldragers op 30*30 betontegels. Het gestabiliseerde zand was goed uitgehard. Waar ik het weg moest halen ging dat toch het makkelijkste met de breekhamer. Soms is vooruit denken toch handig
En het resultaat tot nu toe:
Wat ik nog te doen heb is het vlonder geheel schuren. De vlonderplanken zijn geschaafd en gedeeltelijk vergrijst. Ik wil ze graag in 1 kleur hebben en ook op kleur houden. Daarom ga ik ze in de houtolie zetten.
Verder overweeg ik nog een automatisch chloordoseersysteem. Op dit moment heb ik een chloorsluis met tabletten, maar ik worstel continue met een te hoge CYA waarde. Het water deels verversen tussen minimum en maximum van de skimmer helpt maar beperkt. Ik kom niet onder de 60.
Daardoor is voldoende vrij chloor ook lastig te regelen. De poollab die ik heb geeft nu vaak OR aan. Dan de chloorsluis weer dicht en nu nan. Ofwel een hoop gepuzzel waar ik graag vanaf ben, ook om groen water op mooie zwemdagen te voorkomen.
Over de poollab heb ik nog een vraag: ik heb in het instellingen menu zitten kijken bij het instellen van ideale waarden oid (laatste menu item) bij chloor. Daardoor staat er in het display nu een oranje potloodje bij CL. Ik weet niet of dat nu van invloed is op mijn metingen, ik kan hier online en in de handleiding niets van vinden. Het lukt ook niet om de ingevoerde waarden weg te halen. Alles op 0 zetten zorgt er ook niet voor dat het oranje potlood verdwijnt. Is de poollab te resetten naar fabrieksinstellingen?