Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:53:
[...]

Ja ik heb daar een "zwembad" toegevoegd, maar er komt niks in
Daar ben ik toevallig ook mee aan het klooien geweest. Het is me uiteindelijk gelukt.
Ik heb uiteindelijk de app volledig gereset, cloud koppeling opnieuw gelegd.
Na een meeting en uploaden naar de cloud kreeg ik ook de vraag op het apparaat of ik wilde syncen.
Hierna waren al mijn meet waarde terug.

Mij is nu alleen nog onduidelijk of ik de meeting gelijk in een bepaald sampling point kan krijgen od dat deze standaard in de eerst aangemaakte sample point komt en je handmatig moet verplaatsen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:25
Glaslijn schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 00:53:
[...]

Daar ben ik toevallig ook mee aan het klooien geweest. Het is me uiteindelijk gelukt.
Ik heb uiteindelijk de app volledig gereset, cloud koppeling opnieuw gelegd.
Na een meeting en uploaden naar de cloud kreeg ik ook de vraag op het apparaat of ik wilde syncen.
Hierna waren al mijn meet waarde terug.

Mij is nu alleen nog onduidelijk of ik de meeting gelijk in een bepaald sampling point kan krijgen od dat deze standaard in de eerst aangemaakte sample point komt en je handmatig moet verplaatsen 8)7
Maar dan zou het echt aan de app zelf liggen. Als ik namelijk inlog op de website zelf, dan komen de gegevens daar ook niet in.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:50
Heb je de app wel de juiste toestemmingen gegeven om gegevens op te slaan en dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:23

Fanta

FordPerformance™️

DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:38:
Waarom dat de pomp zo ver van het zwembad moet staan snap ik niet, hij is voor buitengebruik / hoeft niet onder een afdak oid te staan :? Misschien maar een cover/huisje voor maken als het echt moet :/
Ik denk dat dat puur indekken is, voor het geval kinderen dat ding als opstapje of speelgoed gebruiken.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
jarnoz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:51:
Heb je de app wel de juiste toestemmingen gegeven om gegevens op te slaan en dergelijke?
Jazeker, en ook al had ik dat niet gedaan, dan zouden de gegevens alsnog op de website te zien zijn. Want de poollab maakt rechtstreeks verbinding met de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Glaslijn @Arjantje72

Het enige wat ik me nog kan bedenken, van wat ik lees. Is dat je blijkbaar eerst moet aangeven welke gegevens je wilt doorsturen. Dat zou inhouden dat als je verbinding maakt met de poolllab. Dat je dan in de poollab settings ergens moet aangeven welke waardes je wilt doorsturen?

Ergens wel omslachtig, want mij lijkt dat je eigenlijk altijd gewoon alle waardes door wilt sturen die je meet.

Zoals eerder vermeld, valt de gebruiksvriendelijkheid van dit ding erg tegen. Er zijn vooral veel dingen onlogisch of omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hey allemaal,

We hebben pas een Bestway zwembad gekocht van 412 x 201 (+- 8000 liter).

Ik heb echter maar 1 stopcontact buiten naast het zwembad. Ik wil graag onze pomp + een verwarmingselement van stroom voorzien. Maar ik zou dit graag op een slimme manier doen (koppelen aan Home Assistant), zodat ik de verwarming bv kan inschakelen op basis van zonne-energie etc.

Iemand die een tip heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:04
dotcom87 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:08:
Hey allemaal,

Ik heb echter maar 1 stopcontact buiten naast het zwembad. Ik wil graag onze pomp + een verwarmingselement van stroom voorzien. Maar ik zou dit graag op een slimme manier doen (koppelen aan Home Assistant), zodat ik de verwarming bv kan inschakelen op basis van zonne-energie etc.

Eventueel een (outdoor..)stekkerdoos met een tuya of zigbee outdoor stekker voor je verwarmingselement of een lasdoos met een shelly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Hey allemaal,

Zoals @SnoozeOperator al aangeeft. Lekker een centraaldoos/lasdoos plaatsen met daarin een Shelly o.i.d. (dit heb ik zelf) werkt als een trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:30
MikeyMan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:35:
Nou het is gelukt... Niet de beste match voor deze pomp, maar het werkt. Neemt me nog iets teveel ruimte in zo.

Wat is nu de beste manier om het in te stellen?

Bypass langzaam verder openen? Of ingaande kraan naar de WP knijpen?

[Afbeelding]
een betere pomp kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Nu online
Wachten... schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Zoals @SnoozeOperator al aangeeft. Lekker een centraaldoos/lasdoos plaatsen met daarin een Shelly o.i.d. (dit heb ik zelf) werkt als een trein
Dan plaats je een stekkerdoos in die centraaldoos? Er dan daarin bv 2 keer https://www.shelly.com/de...helly-outdoor-plug-s-gen3?

Of welke heb jij juist gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
Nou het is gelukt... Niet de beste match voor deze pomp, maar het werkt. Neemt me nog iets teveel ruimte in zo.

[Afbeelding]
Bypass compleet dicht, alles door je WP heen.

Daarnaast verder kijken voor een betere pomp ;)
DropjesLover schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:38:
SX1500 zandfilter binnen *O*
Maar...
  • Geen 32-38 adapters
  • 1 van de slangen is geknikt
  • Filterpomp moet blijkbaar 3,5m van het zwembad staan, en het stopcontact 4m van het zwembad. Hier gaat middelgrote nederlandse tuin echt niet aan voldoen :D
Ik heb al een afdakje voor de buiten-stopcontacten geprint. Waarom dat de pomp zo ver van het zwembad moet staan snap ik niet, hij is voor buitengebruik / hoeft niet onder een afdak oid te staan :? Misschien maar een cover/huisje voor maken als het echt moet :/
Je kan de ZFP gewoon naast het bad zetten. Persoonlijk vind ik het in een "huisje" of opbergkist het mooist en dempt het geluid toch wel iets.
Hey allemaal,

Zoals al gemeld hier zou je een Shelly kunnen plaatsen.

Kan je alvast vertellen dat je verwarmingselement een enorme stroomvreter is en lang aan zal moeten zijn om je bad op temperatuur te brengen/houden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Hey allemaal,

Er een zelfde merk/type stopcontact naast plaatsen en de contacten doorlussen zoals alle dubbele opbouw stopcontacten zijn :P

Slimme sturing kan op meerdere manieren, zoals de aangehaalde lasdoos voor meer ruimte, of HA + RFlink + KlikAanKlikUit (433MHz)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:45:
[...]

[...]

Je kan de ZFP gewoon naast het bad zetten. Persoonlijk vind ik het in een "huisje" of opbergkist het mooist en dempt het geluid toch wel iets.

[...]

Zoals al gemeld hier zou je een Shelly kunnen plaatsen.

Kan je alvast vertellen dat je verwarmingselement een enorme stroomvreter is en lang aan zal moeten zijn om je bad op temperatuur te brengen/houden.
Zijn er goede, betaalbare alternatieven als verwarming? Ik zie dat de meeste warmtepompen toch al aan de prijs zijn... Ik probeer altijd prijs/kwaliteit te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jazsie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Hoezo dicht? Ik heb die bypass juist om de warmtepomp efficiënter te laten draaien. Dan kan ik hem er net zo goed weer tussenuit halen.

En wat is er mis met de pomp? Tis een 3 meter opzetbad. De pomp is al een upgrade met hogere capaciteit. Intex 2271 liter/uur. En de 3kw Inverter lijkt me ook meer dan afdoende voor dit bad.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
dotcom87 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Zijn er goede, betaalbare alternatieven als verwarming? Ik zie dat de meeste warmtepompen toch al aan de prijs zijn... Ik probeer altijd prijs/kwaliteit te zoeken :)
Een heel scala aan mogelijkheden, je kunt voor verwarming via de zon gaan met paneeltjes, matjes, bollen, tyleen, EPDM etc etc. Of bijvoorbeeld op marktplaats kijken naar een wat goedkopere warmtepomp of het kou voor lief nemen :D
Kijk anders ook eens hier Zwembad verwarmen DIY

[ Voor 7% gewijzigd door SnoozeOperator op 24-06-2025 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:05
MikeyMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Hoezo dicht? Ik heb die bypass juist om de warmtepomp efficiënter te laten draaien. Dan kan ik hem er net zo goed weer tussenuit halen.

En wat is er mis met de pomp? Tis een 3 meter opzetbad. De pomp is al een upgrade met hogere capaciteit. Intex 2271 liter/min. En de 3kw Inverter lijkt me ook meer dan afdoende voor dit bad.
Omdat die pomp waarschijnlijk al langzaam genoeg pompt.. dus je had de aanschaf van de bypass kunnen bypassen :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 09:09

[Afbeelding]
De bypass steeds meer dicht, totdat je WP uitvalt. Dan weer een beetje open zodat de WP weer aangaat.
Eventueel daarna kun je de kraan naar het zwembad knijpen totdat de WP net niet uitvalt.
Zo doe ik het tenminste :)

Er moet ongeveer 2 a 3 graden verschil zitten tussen in en uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 24-06-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:31
[...]

En wat is er mis met de pomp? Tis een 3 meter opzetbad. De pomp is al een upgrade met hogere capaciteit. Intex 2271 liter/uur. En de 3kw Inverter lijkt me ook meer dan afdoende voor dit bad.
Precies wat @Tinusvolkel zegt.
Volgens mij heb ik dezelfde intex pomp en als ik het goed zie heb je een relatief kleine WP dus kan je gewoon maximaal doorpompen. Een bypass is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Precies wat @Tinusvolkel zegt.
Volgens mij heb ik dezelfde intex pomp en als ik het goed zie heb je een relatief kleine WP dus kan je gewoon maximaal doorpompen. Een bypass is dan niet nodig.
Zie minimaal debiet van de WP op 2000 liter.
Pomp doet 2271... Dat ontloopt elkaar idd niet zoveel

Dan is de vervolgvraag; is een pomp met grotere capaciteit ook beter?

Was nog wel een keer van plan voor een zandfilter pomp te gaan... Maar geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
MikeyMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Zie minimaal debiet van de WP op 2000 liter.
Pomp doet 2271... Dat ontloopt elkaar idd niet zoveel

Dan is de vervolgvraag; is een pomp met grotere capaciteit ook beter?

Was nog wel een keer van plan voor een zandfilter pomp te gaan... Maar geen haast.
Als je ooit van plan bent om een groter bad te kopen dan kan het nut hebben, verder kan opvoerhoogte een dingetje zijn als je matten op een plat dak gaat leggen, maar dat zal denk ik niet van toepassing zijn ivm een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tinusvolkel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Als je ooit van plan bent om een groter bad te kopen dan kan het nut hebben, verder kan opvoerhoogte een dingetje zijn als je matten op een plat dak gaat leggen, maar dat zal denk ik niet van toepassing zijn ivm een warmtepomp.
Dan haal ik de bypass er voor nu tussenuit. Alleen nog ff de aansluit-tules vinden. Zodat ik weer alles op 32mm kan zetten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
MikeyMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Dan haal ik de bypass er voor nu tussenuit. Alleen nog ff de aansluit-tules vinden. Zodat ik weer alles op 32mm kan zetten :X
Als het niet lekt en niet in de weg zit kan je het toch prima laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 20:45

link_mario

Ofwa?

Iemand hier die misschien wat inzichten kan geven wat voor een type slang en koppeling dit is? Een T koppeling van mijn passion spa Euphoria is gebroken. Koppeling lijkt een push in koppeling maar niet helemaal zeker.

Is een "erfstuk" van de vorige bewoner van mijn huis, leverancier onbekend maar ik vermoedt Fonteyn. Daarom ook een tweede vraag: enige oplossing lijkt me de koppelingen los knippen, bij alle 3 de delen extra stuk slang er aan met een doorvoer koppeling en dan weer een T koppeling. Enkel afknippen en dan weer een T koppeling zoals het was lijkt onvoldoende ruimte voor.

Foto 1: afgebroken koppeling, blauw het gebroken deel en geel de andere twee die nog vast zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEacISUvkiWJxzvBrzk_x0iWf1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRUJprcJTjvS8St36OKKqSxW.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2: zelfde type koppeling. En ja die smurrie zat er af fabriek al...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sChaSKKCvpW0hNcaytrx8sRGno8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hvwqams8GlVgPVzBlLCdoAN6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tinusvolkel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Als het niet lekt en niet in de weg zit kan je het toch prima laten zitten?
Kan... Maar als het geen nut heeft, hoeft het m.i. ook niet te blijven zitten.

Maargoed, eerst maar eens de omkasting knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:33:
[...]

Maar dan zou het echt aan de app zelf liggen. Als ik namelijk inlog op de website zelf, dan komen de gegevens daar ook niet in.
Wat ik uit de documentatie begreep, kun je het of in de app aanmaken. Dit werkte niet.
Ergens anders op de site van poollab stond er beschreven dat je het vanuit de cloud moet doen. Dit werkte bij wel. Bleek ook al 2 jaar een verify actie uit te staan om mijn mailadres te controleren. Dit heb ik eerst rechtgetrokken. Daarbij heb ik de app ook volledig gereset, waarna ik uiteindelijk de vraag kreeg om te syncen, nadat ik mijn cloud account van labcom gekoppeld had.

Op de poollab zelf zou je naar mijn idee ook moeten kunnen aanwijzen aan welke sampling point je de meeting toe wil voegen. in de app en ingelogd op deportal kun je de meeting eenvoudig verplaatsen. Kan er mee leven zo, jammer is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
@Glaslijn @Arjantje72 @paQ

Ik heb het eindelijk voor elkaar om de boel in de cloud te krijgen. Ik heb niet een direct concrete oplossing, maar heb wel een paar dingen gedaan.

Ik kreeg mijn mail niet geverifieerd omdat ik altijd een + teken gebruik in mijn mail om onderscheid te maken tussen emails (accounts). Ik heb dit aangepast en vervolgens even opnieuw verbinding gemaak met de poollab.

Vervolgens had op ook nog niet de standaard waarden ingesteld voor chloor pH van etc. Ook dit heb ik even toegevoegd.

Ik heb daarna na het opstarten van de poollab en de app verbinding gemaakt door 2x op het wifi teken te tikken, zodat de bluetooth ging branden. Daarna een test gedaan van het water, en nu kwam alles in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWF3RvsEbKbIhfwvfLVODmTdo1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiaiTsQBkperFfXMMG5JBZXG.jpg?f=fotoalbum_large

Er blijven wel wat gekke omslachtige dingen in zitten. Zo is het bevoorbeeld heel onlogisch dat als ik bijvoorbeeld op de chloorwaarde klik en daarna op de rekenmachine, dat hij dan bij de 'streefwaarde" de laatste ingevoerde waarde invult. Dus als je daarvoor bijvoorbeeld de pH hebt berekend en deze op 7.3 hebt gezet, dan neemt hij doodleuk die waarde over bij chloor. Als je dus niet oplet, dan kan het zomaar zijn dat je hele gekke resultaten krijgt op toe te voegen aan het bad (zelfs bijna gevaarlijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLtQPhojE4PmT4xq52YoE7zNKBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXTGmQ4Oh5fKfQLvuiK0AD8a.jpg?f=fotoalbum_large

Als ze dit soort zaken op zouden lossen en logischer maken, dan heb je echt wel een mooi apparaat. Het heeft me nu alleen heel wat onnodige tabletten gekost om achter het één en ander te komen. Zelfs na het lezen van de volledige handleiding

Dat gezegd hebbende. Als je weet hoe je er mee om moet gaan en alles in moet stellen, is het echt een geweldig apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Wachten... schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:11:
@Glaslijn @Arjantje72 @paQ

Ik heb het eindelijk voor elkaar om de boel in de cloud te krijgen. Ik heb niet een direct concrete oplossing, maar heb wel een paar dingen gedaan.

Ik kreeg mijn mail niet geverifieerd omdat ik altijd een + teken gebruik in mijn mail om onderscheid te maken tussen emails (accounts). Ik heb dit aangepast en vervolgens even opnieuw verbinding gemaak met de poollab.

Vervolgens had op ook nog niet de standaard waarden ingesteld voor chloor pH van etc. Ook dit heb ik even toegevoegd.

Ik heb daarna na het opstarten van de poollab en de app verbinding gemaakt door 2x op het wifi teken te tikken, zodat de bluetooth ging branden. Daarna een test gedaan van het water, en nu kwam alles in de app.

[Afbeelding]

Er blijven wel wat gekke omslachtige dingen in zitten. Zo is het bevoorbeeld heel onlogisch dat als ik bijvoorbeeld op de chloorwaarde klik en daarna op de rekenmachine, dat hij dan bij de 'streefwaarde" de laatste ingevoerde waarde invult. Dus als je daarvoor bijvoorbeeld de pH hebt berekend en deze op 7.3 hebt gezet, dan neemt hij doodleuk die waarde over bij chloor. Als je dus niet oplet, dan kan het zomaar zijn dat je hele gekke resultaten krijgt op toe te voegen aan het bad (zelfs bijna gevaarlijk)

[Afbeelding]

Als ze dit soort zaken op zouden lossen en logischer maken, dan heb je echt wel een mooi apparaat. Het heeft me nu alleen heel wat onnodige tabletten gekost om achter het één en ander te komen. Zelfs na het lezen van de volledige handleiding

Dat gezegd hebbende. Als je weet hoe je er mee om moet gaan en alles in moet stellen, is het echt een geweldig apparaat.
Goed bezig, de aanhouder wint :)
Streefwaarde enzo gebruik ik niet, ik doe enkel de metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Arjantje72 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Ik kan wel zeggen dat het echt super fijn werkt, want je voert de producten eenmalig in, en vervolgens berekend de app wat je exact van het één of ander nodig hebt om de juiste waarde te krijgen. Het kan ook met chatGPT, maar waarom omslachtig doen als je app alle waardes al weet en direct uitrekend 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 22:37
Ik ben bezig om een pompkist / kast te ontwerpen. De vraag die ik heb is aan een ieder die zoiets heeft: hoe zijn jullie omgegaan met het eventuele water i.r.t. de bodem? Bijvoorbeeld bij het leeg laten lopen van de zfp? (tuitje onder) Ik wil de kast ook een beetje geluidsdempend maken.

Tips? Ideeën (Algemene zijn verder altijd welkom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Scheelt je ook gedoe met dat rekenmachientje :+
Ik gebruik die default waarde ook niet. Bereken het wel handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Dennis1812 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:25:
[...]

https://www.vidaxl.nl/e/v...oQBsRMRYnuf8aAoBsEALw_wcB.
4x2. Deze hebben wij ook op het 4x2 bad.
Die 11cn die je mist in hem exact van hoek tot hoek te leggen ontbreekt. Maar t gaat helemaal prima.

Ik heb afdekzeil ook van Bestway zelf van dit zwembad. Maar die lijkt aardig uitverkocht
Deze gekocht en vandaag binnen gekregen.
Precies op tijd, de wind van de afgelopen dagen had al meermaals het zeiltje toch half er af geblazen, met nog meer schade in hoeken en ringen tot gevolg.
Goed, zat ook vast met een touwtje, elastieken met 2 haken was netter, maar niet te vinden van 10-12cm lengte.

Lijkt me dat noppenfolie in onstuimig weer blijft liggen, de wind kan er immers niet onder komen.
Misschien wel een soort oprol systeem in elkaar knutselen van wat pvc, lijkt me bevorderlijkee voor de levensduur...

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 24-06-2025 23:31 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 20:28

Dennis1812

Amateur prutser

DropjesLover schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:28:
[...]

Deze gekocht en vandaag binnen gekregen.
Precies op tijd, de wind van de afgelopen dagen had al meermaals het zeiltje toch half er af geblazen, met nog meer schade in hoeken en ringen tot gevolg.
Goed, zat ook vast met een touwtje, elastieken met 2 haken was netter, maar niet te vinden van 10-12cm lengte.

Lijkt me dat noppenfolie in onstuimig weer blijft liggen, de wind kan er immers niet onder komen.
Misschien wel een soort oprol systeem in elkaar knutselen van wat pvc, lijkt me bevorderlijkee voor de levensduur...
Intex heeft rol systemen voor de solar cover als je die zoekt.
https://www.heuts.nl/intex-solar-cover-oprolsysteem

Maar dat is dus niet voor het zeil.
Nu moet ik zeggen dat het zeil hier nooit wegwaait. Door de gaten staat er altijd wel water op. En water weegt zwaar.
Die touwtjes vind ik een hoop gekut. En persoonlijk op deze maat had nog geen fatsoenlijk zeil gevonden wat lekker past.
Bij de 3x2 was het nooit een probleem. Maar bij dit bad krijg ik hem niet lekker over de hoeken. Meestal ligt hij dus voor 75% erom.

Its something?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:51

PoweRoy

funky!

Ai ik heb de steinbach compact solar collector besteld maar ik had even niet door dat het geen Epdm is...
Het voelt aan als heel hard plastic.

@Orky Rulez @vso @e.looijenga @frickY ik zag dat jullie ook een steinbach set hebben/hadden. Wat zijn jullie ervaringen?

Terug sturen en een stuk duurdere 'echte' EPDM kopen? Of zijn ze prima?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 21:28
[...]

Genoeg keuzes, ligt allemaal aan je eisen/wensen.
[...]

Je waterpomp haalt maar net de minimale flow van je warmtepomp. Nu zal je warmtepomp niet gelijk afslaan als er minder dan 2m3/u door heen gaat.

De opgegeven waarde van je waterpomp is lager door alle weerstand wat er in je leiding zit.

Dus gewoon alles door je WP heen, bypass gewoon laten zitten aangezien het er al in zit.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of terugsturen als dat nog kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 07:11
Voor mij wel. Ik heb ervoor de vierkante matten gehad en ook vergelijkbare ´zachte´ lange mat die je moest klemmen op de nozzles waar de Steinbach vast verbonden is, en die gingen altijd stuk. Mogelijk omdat ik nogal een zware pomp heb. Maar de Steinbach houdt het goed. Wel wat klein lekverlies door de bajonetkoppeling mss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jazsie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 00:42:
[...]

Genoeg keuzes, ligt allemaal aan je eisen/wensen.

[...]

Je waterpomp haalt maar net de minimale flow van je warmtepomp. Nu zal je warmtepomp niet gelijk afslaan als er minder dan 2m3/u door heen gaat.

De opgegeven waarde van je waterpomp is lager door alle weerstand wat er in je leiding zit.

Dus gewoon alles door je WP heen, bypass gewoon laten zitten aangezien het er al in zit.
Begrijp die logica nu inderdaad. Vraag die overblijft is dan of een grotere pomp ook 'beter' is.

Laat hem nu wel ff zitten, maar vind het gewoon een lomp ding zo. Dat gaat me irriteren :P
Overigens blijft ie ook wat meer lucht vast houden zo.

@Dennis1812 ding is grotendeels verlijmd. Die willen ze niet meer ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
djjvb schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:54:
Ik ben bezig om een pompkist / kast te ontwerpen. De vraag die ik heb is aan een ieder die zoiets heeft: hoe zijn jullie omgegaan met het eventuele water i.r.t. de bodem? Bijvoorbeeld bij het leeg laten lopen van de zfp? (tuitje onder) Ik wil de kast ook een beetje geluidsdempend maken.

Tips? Ideeën (Algemene zijn verder altijd welkom)?
Ik heb een tijdje geleden ook een kist voor een Intext zandfilterpomp gebouwd met aan de binnenkant noppenschuim. Qua geluidsdemping werkte dat redelijk. Het werd wel heel warm in de kist omdat een pomp warmte genereert; iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
PoweRoy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:53:
Ai ik heb de steinbach compact solar collector besteld maar ik had even niet door dat het geen Epdm is...

@Orky Rulez @vso @e.looijenga @frickY ik zag dat jullie ook een steinbach set hebben/hadden. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb inmiddels geen zwembad meer. Maar mij zijn ze bijzonder goed bevallen destijds. Ik had 2, maar die maakten het water eigenlijk wat te warm ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
ocmer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:13:
[...]

Ik heb een tijdje geleden ook een kist voor een Intext zandfilterpomp gebouwd met aan de binnenkant noppenschuim. Qua geluidsdemping werkte dat redelijk. Het werd wel heel warm in de kist omdat een pomp warmte genereert; iets om in de gaten te houden.
Je moet een pomp dan ook nooit volledig afsluiten in een kist. Zorg altijd voor ventilatie.

Je wil verder ook (doordat er ventilatie in zit) dat het geluid naast demping, ook geabsorbeerd/gebroken wordt. Gebruik dus een combi van massa en iets van schuim.

Ik moet hier zelf overigens ook nog eens naar kijken, maar bij ons is het eigenlijk meer esthetisch dan dat er veel last hebben van het geluid. De pomp is namelijk al erg stil hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 15:17
Wat is wijsheid met het volgende: heb een Bestway opzetbad staan met ongeveer 3,6 m3 inhoud. De pomp die erbij zit is niet de beste en wilde een zandfilterpomp welke gisteren binnen kwam. Nu heb ik een andere geleverd gekregen maar ik twijfel of deze pomp niet "te zwaar" is voor het bad. Volgens de specificaties, is deze wel geschikt voor de inhoud van het bad.

Met te zwaar bedoel ik dat de pomp te krachtig is dat het schade aan het bad geeft c.q. de wand het niet houdt. Dit is wat ik wel tegen kwam in mijn zoektocht maar mijn kennis hiervan is gewoon nul.

De pomp die ik had besteld: Bestway 58515, 3.028 l, 85W, Flow rate: 3,028 l/h
De pomp die ik ontvangen heb: Bestway 58497, 6.056 l/h, 230 W. Flow rate: 4,920 l/h

Pomp komt op zo'n 4 meter van het bad te staan, zit een skimmer aanvast en mogelijk in de toekomst een warmtepomp/solar.

Kan ik deze pomp gebruiken of beter een lichtere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39

xces

To got or not to got..

[...]

Ja hoor - YouTube: This pool is heating from a live fire!

(geintje natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een intex zwembad met een pomp, dat draait allemaal goed. Nu heb ik een aantal Intex solar matten, maar daar wil ik de pomp niet mee belasten omdat de doorstroming niet optimaal is van die matten. Ik heb nog een oude pomp liggen, een instap model. Nu dacht ik eraan om die pomp te gebruiken om die matten aan te sluiten en dan gewoon twee lange slangen te kopen en die over de rand van het zwembad te leggen met een tiewrap als bevestiging aan de rand. Dan kan ik het ook makkelijk aan en uit zetten en blijft de hoofdpomp lekker vlot draaien.

Goed idee of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
@dotcom87 wilde graag weten hoe ik de Shelly aangesloten had. Dus bij deze even een diagram gemaakt. Ik heb overigens geen schakelaar toegevoegd, want je kunt iedere simpele zigbee schakelaar koppelen aan deze Shelly apparaten. Dat scheelt je weer wat aansluitwerk.

LET OP!!!!
Controleer ten alle tijden de handleiding, van de pomp en Shelly. Ik ben geen volwaardige electronica expert, maar een enthousiaste hobbyist. Controleer ook ALTIJD of de Shelly genoeg stroom kan voorzien voor jouw pomp.

Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade aan het één of ander. Onderstaand is hoe ik het heb toegepast, en wat voor mij werkt 😊. Gebruik gezond verstand

Mocht iemand een fout tegenkomen in onderstaand diagram, laat het mij weten, dan pas ik het aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFCUkuXWprF7WyuGb6AprPkyJy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hT2sp5waL6r7P0ti33NHdxM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 25-06-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 16:25
Ziet er prima uit toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Jep, het werkt prima zo. Echter moeten mensen wel altijd zelf blijven nadenken, dus dek me liever in 😊

Overigens heeft deze diagram nog geen schakelaar. Die zal ik er later aan toevoegen. Maar eigenlijk zie je op de Shelly heel eenvoudig waar je de schakelaar aan moet sluiten.

Maar wat voor de meeste misschien nog makkelijker is. Is om gewoon een random zigbee schakelaar te nemen en die te koppelen aan de Shelly on/off switch. Dan kun je de schakelaar plaatsen waar je wilt, zonder draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
MikeyMan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:17:
[...]

Begrijp die logica nu inderdaad. Vraag die overblijft is dan of een grotere pomp ook 'beter' is.

Laat hem nu wel ff zitten, maar vind het gewoon een lomp ding zo. Dat gaat me irriteren :P
Overigens blijft ie ook wat meer lucht vast houden zo.

@Dennis1812 ding is grotendeels verlijmd. Die willen ze niet meer ;)
Grotere pomp is niet beter, ZFP is wel beter/makkelijker dan een patroonfilterpomp. Wat wel een voordeel is met een grotere ZFP is dat die dan minder uur hoeft te draaien per dag(ong. 2X het water verversen per dag is de algemene standaard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
Wachten... schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:55:
[...]

Je moet een pomp dan ook nooit volledig afsluiten in een kist. Zorg altijd voor ventilatie.

Je wil verder ook (doordat er ventilatie in zit) dat het geluid naast demping, ook geabsorbeerd/gebroken wordt. Gebruik dus een combi van massa en iets van schuim.

Ik moet hier zelf overigens ook nog eens naar kijken, maar bij ons is het eigenlijk meer esthetisch dan dat er veel last hebben van het geluid. De pomp is namelijk al erg stil hier.
Wat bedoel je met massa? (En dan bedoel ik met name; hoe vertaalt zich dat naar een kist/kast ontwerp?) Op zich heb ik een 6m3 intex pomp gekocht, omdat dit qua geluid nog acceptabel is. Die 8m3 maken veel meer geluid. Maar tot nu toe deed ik slechts 1-2 uurtjes runs voor waterkwaliteit. (Had klein badje en overcapaciteit qua zfp en zws). Maar nu heb ik ook een wp, groter bad (nog steeds iets overcapciteit). Maar verwacht ik dat hij vaker en langer zal draaien. Daarom wil ik hem graag toch net iets stiller hebben (ook voor de buren).

Zelf wil ik een verrijdbare kist maken op rubber wielen (garage in in de winter). Heb wel mooie dingen voorbij zien komen. Maar dat zijn keter achtige oplossingen, of vaak een kist zonder bodem of op latten. In mijn optiek dus beperkter qua geluidsisolatie. Ik worstel dus ook een beetje met het issue van water bij lekkages, leeglopen zfp, etc. en een bodem. Zou natuurlijk kunnen gaan voor een 'vlonder constructie' met tussenruimte tussen de planken. Maar ook daar kan water op blijven staan.

En uiteraard zijn alle verdere ontwerptips welkom. Zal uiteraard de bouw en het resultaat hier delen ter inspiratie. Maar zit nu no volop in het ontwerp en het uitdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
djjvb schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Wat bedoel je met massa? (En dan bedoel ik met name; hoe vertaalt zich dat naar een kist/kast ontwerp?) Op zich heb ik een 6m3 intex pomp gekocht, omdat dit qua geluid nog acceptabel is. Die 8m3 maken veel meer geluid. Maar tot nu toe deed ik slechts 1-2 uurtjes runs voor waterkwaliteit. (Had klein badje en overcapaciteit qua zfp en zws). Maar nu heb ik ook een wp, groter bad (nog steeds iets overcapciteit). Maar verwacht ik dat hij vaker en langer zal draaien. Daarom wil ik hem graag toch net iets stiller hebben (ook voor de buren).

Zelf wil ik een verrijdbare kist maken op rubber wielen (garage in in de winter). Heb wel mooie dingen voorbij zien komen. Maar dat zijn keter achtige oplossingen, of vaak een kist zonder bodem of op latten. In mijn optiek dus beperkter qua geluidsisolatie. Ik worstel dus ook een beetje met het issue van water bij lekkages, leeglopen zfp, etc. en een bodem. Zou natuurlijk kunnen gaan voor een 'vlonder constructie' met tussenruimte tussen de planken. Maar ook daar kan water op blijven staan.

En uiteraard zijn alle verdere ontwerptips welkom. Zal uiteraard de bouw en het resultaat hier delen ter inspiratie. Maar zit nu no volop in het ontwerp en het uitdenken.
Wat mensen vaak niet weten, je hebt simpel gezegd 2 soorten demping. Massa (steen, dikke plaat, etc), dit zorgt ervoor dat geluid ergens niet doorheen kan. En je hebt 'dempmateriaal' zoals schuim etc. Wat een ander doel heeft (lees hieronder)

Nu wordt veelal gedacht dat je de schuim achtige materialen moet hebben, maar dat is niet zo. Je voorkomt daamee enkel het weerkaatsen van het geluid, en je voorkomt echo.

Doordat je een half open kast zou willen, omdat je ook ventilatie wilt hebben, heb je beide opties nodig. Enerzijds wil je dat geluid niet direct door je bekisting heen komt. Echter als je geen dempend materiaal aan de binnenzijde hebt, zal het blijven weerkaatsen tot het ergens ze weg naar buiten vindt. Steker nog. Je hebt zelfs de kans dat het dan harder klinkt, vanwege een 'klankkast effect'

Kortom: Massa voor de wanden (hoe hoger de dichtheid van het materiaal hoe beter) en aan de binnenzijde foam achtige spul om echo/weerkaatsing te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Je kunt het overigens ook heel makkelijk zelf een test doen.

Doe maar eens een lekker dikke muts over je oren (desnoods dubbel gevouwen) en luister naar muziek. Ondanks dat de muts het geluid versplintert/absorbeert, komt het dwars door de muts heen.

Als je nu je handen over je oren doet, dan hoor je ineens wat massa doet. Dit dempt vele malen beter.

Doe je het beide, dus handen over je oren terwijl je een muts op hebt, dan heb je het beste van beide.

Uiteraard is dit even een hele simpele vergelijking hoor er komt veel meer bij isolatie/demping kijken als je het echt goed wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 20:39

xces

To got or not to got..

Dennis1812 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:39:
[...]

Intex heeft rol systemen voor de solar cover als je die zoekt.
https://www.heuts.nl/intex-solar-cover-oprolsysteem
Ik heb dat dus gekocht maar nog niet geinstalleerd, mijn bad is 549x274; zou ik dan een 'groter' zeil moeten kopen omdat het anders zo lastig op te rollen is of zouden jullie een zeil van 549x274 aanraden?

En, de dikte; standaard, 110uM, 220uM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind het een onding. Je mag hem komen halen als je interesse hebt.
Maar je zeil past wel lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 13:48
PoweRoy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:53:

Geen problemen mee hier. Laat hem tegenwoordig ook de hele winter (geleegd) op het dak liggen in plaats van opgerold op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41

Roy

Hobbies?

Roy schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Inderdaad, dat is wel een van de mogelijke issues volgens de handleiding.
Net heeft die wel een klein uurtje zonder problemen gewerkt. Maar dan wel in de eco-stand, en dan nog staat de manometer geregeld in het gele gebied.

Ik ga morgen een RMA aanvragen, dit lijkt me niet helemaal te kloppen.
Vanmorgen via Toppy een nieuwe ontvangen (goede service hebben ze daar trouwens), en zojuist de warmtepomp aangesloten. Na ongeveer een minuut kwam er een harde knal en vlogen de stoppen er door, en nu doet die helemaal niets meer....
Gaat dus lekker. Heb ineens niet zoveel vertrouwen meer in W'eau...

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

frickY schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Geen problemen mee hier. Laat hem tegenwoordig ook de hele winter (geleegd) op het dak liggen in plaats van opgerold op zolder.
Hoe is het bevestigd / verzwaard dat hij niet wegwaait?
Vraag voor een vriend O-)

Verloopjes 32-38 Intex binnen, SX1500 zandfilterpomp is operationeel *O*
Komt me toch een staal uit :D
Maakt inderdaad wat herrie, ook maar eens kijken voor een kastje er omheen. Ook tegen natuur invloeden zoals vogelpoep (echt, 1 dag :X ).
Maar, hoe sluit je hem aan op het zwembad?

Laag de retour van pomp, hoog naar pomp zorgt er voor dat er bij wild spelende kinderen nogal eens een hap lucht aangezogen wordt.

Laag de maar pomp, hoog de retour zorgt voor een sterk zichtbare stroom in de bovenste "laag" van het water, en bij wild spelen een flinke waterstraal.

Overigens zegt de handleiding bij 7,5m3 inhoud maar 2 uur per dag te filteren, hier in het topic eerder 4 uur?
En hoe lang tot een backwash/rinse cyclus?

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 13:26
Laag naar de pomp, hoog in het zwembad. Als alles net nieuw is pompt hij vrij hard. Wordt vrij snel wat minder/ rustiger.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je bad netjes tot vulhoogte zoals aangegeven gevuld is zal hij niet snel boven water een straal geven.
En je pomp staat vrij kort aan. Als je in de ochtend filtert op tijdschakelaar is de kans al groot dat ze er ingaan als de pomp weer uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@DropjesLover

Zoals de anderen al aangeven moet je wel even goed de handleiding bekijken. Je aanvoer en retour (in en uitlaat) moeten en horen volledig onder water te zitten.

Aanvoer (slang die zuigt) ie de onderste op het zwembad en gaat naar de inlaat van je pomp die pompt het water door naar het filter, en van je filter weer naar het zwembad (hoogste aansluiting).

Note:
Ik weet niet wat je onder herrie verstaat, maar hoor je ook echt water stromen door de pomp? Meestal is dat de herrie die veroorzaakt wordt, en dat is niet goed. Je moet echt een aantal keer goed ontluchten, anders gaat het water lopen kolken in de pomp en het filter. Je moet echt alleen de pomp horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:06
DropjesLover schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Hoe is het bevestigd / verzwaard dat hij niet wegwaait?
Vraag voor een vriend O-)

Verloopjes 32-38 Intex binnen, SX1500 zandfilterpomp is operationeel *O*
Komt me toch een staal uit :D
Maakt inderdaad wat herrie, ook maar eens kijken voor een kastje er omheen. Ook tegen natuur invloeden zoals vogelpoep (echt, 1 dag :X ).
Maar, hoe sluit je hem aan op het zwembad?

Laag de retour van pomp, hoog naar pomp zorgt er voor dat er bij wild spelende kinderen nogal eens een hap lucht aangezogen wordt.

Laag de maar pomp, hoog de retour zorgt voor een sterk zichtbare stroom in de bovenste "laag" van het water, en bij wild spelen een flinke waterstraal.

Overigens zegt de handleiding bij 7,5m3 inhoud maar 2 uur per dag te filteren, hier in het topic eerder 4 uur?
En hoe lang tot een backwash/rinse cyclus?
Pomp uitzetten als je in het bad zit is mij altijd verteld, je hoeft toch maar een paar uur per dag te pompen.
Tevens heb ik bij ons bad de 32mm aansluiting vervangen door 38mm afsluiters, dat scheelt een hoop herrie in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Wie zou hier trouwens een skimmer aanraden?

Ik heb maar een klein bad 3x2 meter, waarbij de uitlaat van het bad redelijk laag zit. We hebben nagenoeg geen last van bladeren enz, maar dus wel van beestjes die heel veel en vaak op de oppervlakte drijven.

Ik zat te denken aan een intex skimmer die je erin hangt, echter neemt dat ook wel weer ruimte weg in het bad.

@paQ @Dennis1812 hebben jullie wellicht een mening over deze dingen? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22

paQ

Ik zou het niet snel doen in een klein bad.
Maar! Een skimmer is altijd een mooie toevoeging. Het water(oppervlak) blijft echt wel veel schoner.
In/achterbouw skimmer levert ook geen gedoe op in het bad. Want dat is (idd) geklooi en kan in een klein bad tot ongelukjes leiden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind die van Intex een onding met (bij mij) slechte resultaten.

Voor een paar tientjes koop je er 1 die niet in je bad hangt. Moet je wel in je liner snijden.
Dat stelt niet heel veel voor. Maar wel even rustig de tijd voor nemen.
Staan diverse ervaringen in dit topic van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:56:
Laag naar de pomp, hoog in het zwembad. Als alles net nieuw is pompt hij vrij hard. Wordt vrij snel wat minder/ rustiger.
Zat hierover na te denken; maar wat is de logica hierachter?

Je zou zeggen dat van hoog naar laag pompen makkelijker is voor de pomp?

Aan de andere kant; met verwarmen tap je lager wellicht kouder water aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:25:
Ik vind die van Intex een onding met (bij mij) slechte resultaten.

Voor een paar tientjes koop je er 1 die niet in je bad hangt. Moet je wel in je liner snijden.
Dat stelt niet heel veel voor. Maar wel even rustig de tijd voor nemen.
Staan diverse ervaringen in dit topic van.
Die intex heb ik ook. Volgens mij hebben ze inmiddels wel een nieuwe.
De ring die de mand binnen zou moeten houden is te ruim. Waardoor deze bij een beetje spetteren al los raakt.
Als er niemand in zit gaat het wel een tijdje goed, maar er is ruimte voor verbetering zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
MikeyMan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Zat hierover na te denken; maar wat is de logica hierachter?

Je zou zeggen dat van hoog naar laag pompen makkelijker is voor de pomp?

Aan de andere kant; met verwarmen tap je lager wellicht kouder water aan.
Omdat je anders met een beetje golven maken lucht aanzuigt. Als je pomp ergens niet lekker op gaat, is het wel lucht 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Omdat je anders met een beetje golven maken lucht aanzuigt. Als je pomp ergens niet lekker op gaat, is het wel lucht 😊
Ah ja... Daar heb ik met de skimmer dan weer geen last van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:20:
Wie zou hier trouwens een skimmer aanraden?

Ik heb maar een klein bad 3x2 meter, waarbij de uitlaat van het bad redelijk laag zit. We hebben nagenoeg geen last van bladeren enz, maar dus wel van beestjes die heel veel en vaak op de oppervlakte drijven.

Ik zat te denken aan een intex skimmer die je erin hangt, echter neemt dat ook wel weer ruimte weg in het bad.

@paQ @Dennis1812 hebben jullie wellicht een mening over deze dingen? 😁
Die 'inhang' skimmers zijn ondingen, die wil je echt niet met jonge/spelende kinderen. Bovenste ring laat los, mandje gaat er uit, ze gaan er mee spelen (en i.d.d. zonde van de ruimte)

Neem dan eentje die je er buiten hangt en er in snijd. Zoals als veel aangegeven het insnijden stelt niets voor, en is imho zeker goed te doen (ja, zelfs als je bad al staat, misschien dat er iets uit moet maar verder)...

Als je even in het topic zoekt(!) vind je wel wat foto's die ik gemaakt heb van mijn bad...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dizzytal schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Die 'inhang' skimmers zijn ondingen, die wil je echt niet met jonge/spelende kinderen. Bovenste ring laat los, mandje gaat er uit, ze gaan er mee spelen (en i.d.d. zonde van de ruimte)

Neem dan eentje die je er buiten hangt en er in snijd. Zoals als veel aangegeven het insnijden stelt niets voor, en is imho zeker goed te doen (ja, zelfs als je bad al staat, misschien dat er iets uit moet maar verder)...

Als je even in het topic zoekt(!) vind je wel wat foto's die ik gemaakt heb van mijn bad...
Kun je niet eerst schroeven en daarna snijden? Moet toch lukken zonder al teveel water te morsen?

Misschien toch ook maar op de lijst. Blijf aan de gang joh :P

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:51

PoweRoy

funky!

dizzytal schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Ik heb zo'n ingang slimmer. Die is helmaal onhandig met opblaas rand zwembad. Bij de minste golf ging hij kapseizen en lucht aanzuigen. Opgelost met een flinke (gladde) kei erin.

Nu heb met rand en klem je hem. Ik Haal de skimmer eruit als er wordt gezwommen of zeil erop gaat.

Snijden in zeil vindt ik nu nog te spannend :P

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 17:31
Ik vind zelf skimmers voor relatief kleine baden niet nodig. Geen idee waar ongeveer de grens ligt ;) maar voor grote en inbouwbaden is het heel logisch om wel te hebben.

Zorg voor:
- voetenbad (scheelt een hoop zand)
- schepnet (voor alles aan t oppervlak)
- een stofzuiger voor de rest
- en uiteraard genoeg filteren

En als er langere tijd niet gezwommen wordt gewoon een zeil erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Domino schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:56:
[...]

Pomp uitzetten als je in het bad zit is mij altijd verteld, je hoeft toch maar een paar uur per dag te pompen.
Tevens heb ik bij ons bad de 32mm aansluiting vervangen door 38mm afsluiters, dat scheelt een hoop herrie in mijn ervaring.
De herrie die ik bedoel is de brom van een gewoon goed gevulde pomp. Wanneer er een luchtbel aangezogen wordt dan gaat hij inderdaad flink meer herrie maken :P

Dan maar de pomp-cyclus aanzetten midden in de nacht. Jammer dat die 200W continu dan niet op zonnestroom kan -O-
Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:48:
@DropjesLover

Zoals de anderen al aangeven moet je wel even goed de handleiding bekijken. Je aanvoer en retour (in en uitlaat) moeten en horen volledig onder water te zitten.

Aanvoer (slang die zuigt) ie de onderste op het zwembad en gaat naar de inlaat van je pomp die pompt het water door naar het filter, en van je filter weer naar het zwembad (hoogste aansluiting).

Note:
Ik weet niet wat je onder herrie verstaat, maar hoor je ook echt water stromen door de pomp? Meestal is dat de herrie die veroorzaakt wordt, en dat is niet goed. Je moet echt een aantal keer goed ontluchten, anders gaat het water lopen kolken in de pomp en het filter. Je moet echt alleen de pomp horen.
Ik had hem eerst aangesloten zoals dat hij van BestWay moet, dat is redelijk idiot-proof gemaakt met pomp aansluiting A op zwembad aansluiting A, en B-B.
Maar ook dat de inlaat-filter aansluiting bovenin moest dacht ik.

Achja, nu zit het dan goed :P

[ Voor 40% gewijzigd door DropjesLover op 26-06-2025 14:12 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:06
herda schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:09:
Wat is wijsheid met het volgende: heb een Bestway opzetbad staan met ongeveer 3,6 m3 inhoud. De pomp die erbij zit is niet de beste en wilde een zandfilterpomp welke gisteren binnen kwam. Nu heb ik een andere geleverd gekregen maar ik twijfel of deze pomp niet "te zwaar" is voor het bad. Volgens de specificaties, is deze wel geschikt voor de inhoud van het bad.

Met te zwaar bedoel ik dat de pomp te krachtig is dat het schade aan het bad geeft c.q. de wand het niet houdt. Dit is wat ik wel tegen kwam in mijn zoektocht maar mijn kennis hiervan is gewoon nul.

De pomp die ik had besteld: Bestway 58515, 3.028 l, 85W, Flow rate: 3,028 l/h
De pomp die ik ontvangen heb: Bestway 58497, 6.056 l/h, 230 W. Flow rate: 4,920 l/h

Pomp komt op zo'n 4 meter van het bad te staan, zit een skimmer aanvast en mogelijk in de toekomst een warmtepomp/solar.

Kan ik deze pomp gebruiken of beter een lichtere?
Ik heb zelf de lichtere die jij besteld had aan een 244x61cm easy-up zwembad staan.
Voor dat bad voldoet het maar er zit echt weinig druk op (0,42bar), merk met solar matten al dat de flow heel laag is..
En ik betwijfel of hij een skimmer kan laten werken zoals een skimmer hoort te werken.
Er is namelijk nauwelijks zuigkracht. Vuil van de bodem afzuigen gaat al amper.

Ik zou met jouw bad dus blij zijn met de grotere.

Edit, moest flink zoeken maar ook deze maakt maar 0,82 bar druk.
Dat is ook niet veel, en met de verliezen in de slang en zonnemat/paneel hou je weinig flow over.
Misschien toch maar terugsturen.

Ik zou een van deze kiezen:

4000L/h 1.4bar https://www.toppy.nl/prod...JbLyyp_xnBXBoCzJYQAvD_BwE

6000L/h 2bar https://www.toppy.nl/prod...JbLyyp_xnBXBoCzJYQAvD_BwE

Beide een stuk meer druk, wat de flow hoog houd waardoor vuil beter afgevoerd word.
De lange lengte kan je met pvc leggen, dat is glad en kan je eventueel ook ingraven.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 26-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 15:17
FRANQ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Ik heb zelf de lichtere die jij besteld had aan een 244x61cm easy-up zwembad staan.
Voor dat bad voldoet het maar er zit echt weinig druk op (0,42bar), merk met solar matten al dat de flow heel laag is..
En ik betwijfel of hij een skimmer kan laten werken zoals een skimmer hoort te werken.
Er is namelijk nauwelijks zuigkracht. Vuil van de bodem afzuigen gaat al amper.

Ik zou met jouw bad dus blij zijn met de grotere.

Edit, moest flink zoeken maar ook deze maakt maar 0,82 bar druk.
Dat is ook niet veel, en met de verliezen in de slang en zonnemat/paneel hou je weinig flow over.
Misschien toch maar terugsturen.

Ik zou een van deze kiezen:

4000L/h 1.4bar https://www.toppy.nl/prod...JbLyyp_xnBXBoCzJYQAvD_BwE

6000L/h 2bar https://www.toppy.nl/prod...JbLyyp_xnBXBoCzJYQAvD_BwE

Beide een stuk meer druk, wat de flow hoog houd waardoor vuil beter afgevoerd word.
De lange lengte kan je met pvc leggen, dat is glad en kan je eventueel ook ingraven.
Kijk, hier heb ik iets aan, super bedankt ook voor het direct meedenken!
Hmm de bar is dan wel misschien een dingetje.
In mijn zoektocht ook al naar die Intex te gekeken, las alleen in diverse reviews dat ze best luid kunnen zijn/worden. Gezien de buren, zit ik daar dan weer niet op te wachten. Heb nog even voordat die terugmoet, eens verder lezen naar beide Intex pompen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:06
herda schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Kijk, hier heb ik iets aan, super bedankt ook voor het direct meedenken!
Hmm de bar is dan wel misschien een dingetje.
In mijn zoektocht ook al naar die Intex te gekeken, las alleen in diverse reviews dat ze best luid kunnen zijn/worden. Gezien de buren, zit ik daar dan weer niet op te wachten. Heb nog even voordat die terugmoet, eens verder lezen naar beide Intex pompen :)
Diegene die ik zelf heb maakt ook al zo'n typisch zwembadpomp geluid, dat wil ik ook snachts niet horen.

Maar dat is eenvoudig met een timer op te lossen, je hoeft vaak helemaal niet 24/7 te pompen. Ik doe dat dus vooral overdag, en dan valt het geluid wel mee.

Als je hem toch te luid vind kun je de pomp in een tuinkussenkist zetten, of zelf iets er omheen timmeren.

Voordeel van 2 bar is, is dat je een zonnemat op je schuurdak kan leggen. Dan gaat je flow wel weer wat omlaag maar het kan dan tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ik ben nieuw in deze materie, maar wel veel gelezen al. Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik ervan snap :+ . Dus ik ga even weer naar de basis. Aan het begin ben ik vergeten shock toe te voegen en heb ee quick tabletten in opgelost. Het zwembad van 6,2m3 is 6 dagen geleden gevuld. Er heeft al die tijd een floater rond gedreven, maar het chloor is nooit meetbaar geweest met de test strips.

In de tussentijd nog een grotere zwembadpomp gekocht. Daarnaast chloor granulaat 55, ph+ en ph- aangeschaft.

Het water meet PH 7,8 en 0 chloor. Het ziet er nog best oke uit, licht 'mistig'. Wat is nu de eerste stap die ik moet doen? Is dat de PH met een paar tiende omlaag brengen? Hoeveel uur erna kan ik Chloor granulaat toevoegen en hoeveel?

[ Voor 3% gewijzigd door darkdesign op 26-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
darkdesign schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:47:
Ik ben nieuw in deze materie, maar wel veel gelezen al. Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik ervan snap :+ . Dus ik ga even weer naar de basis. Aan het begin ben ik vergeten shock toe te voegen en heb ee quick tabletten in opgelost. Het zwembad van 6,2m3 is 6 dagen geleden gevuld. Er heeft al die tijd een floater rond gedreven, maar het chloor is nooit meetbaar geweest met de test strips.

In de tussentijd nog een grotere zwembadpomp gekocht. Daarnaast chloor granulaat 55, ph+ en ph- aangeschaft.

Het water meet PH 7,8 en 0 chloor. Het ziet er nog best oke uit, licht 'mistig'. Wat is nu de eerste stap die ik moet doen? Is dat de PH met een paar tiende omlaag brengen? Hoeveel uur erna kan ik Chloor granulaat toevoegen en hoeveel?
Eerst je PH op orde brengen, na een uurtje mits je pomp goed draait is wel voldoende wachttijd hoor. Hoeveel erin moet hangt af van wat er op het product staat. Licht mistig kan van alles betekenen maar is wel een duidelijk teken dat je actie moet gaan ondernemen. Aangezien je water nu al licht mistig is kan het geen kwaad om rond/boven de 3mg/l chloor te gaan zitten of misschien wel gewoon 5mg/l aangezien je hem nooit echt goed geshocked hebt. Wel even goed meten voor je van plan bent te gaan zwemmen want boven de 3mg/l kun je beter niet het bad in gaan. Afhankelijk van hoeveel PH - je erbij moet gooien is het ook handig om daarna even je Alkaliniteit te meten mits je daar de spullen voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
SnoozeOperator schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Eerst je PH op orde brengen, na een uurtje mits je pomp goed draait is wel voldoende wachttijd hoor. Hoeveel erin moet hangt af van wat er op het product staat. Licht mistig kan van alles betekenen maar is wel een duidelijk teken dat je actie moet gaan ondernemen. Aangezien je water nu al licht mistig is kan het geen kwaad om rond/boven de 3mg/l chloor te gaan zitten of misschien wel gewoon 5mg/l aangezien je hem nooit echt goed geshocked hebt. Wel even goed meten voor je van plan bent te gaan zwemmen want boven de 3mg/l kun je beter niet het bad in gaan. Afhankelijk van hoeveel PH - je erbij moet gooien is het ook handig om daarna even je Alkaliniteit te meten mits je daar de spullen voor hebt.
Top, thanks!

De PH minus zit erin. Dus in principe als die in de juiste range zit kan er na een uur al de chloor granulaat bij?

Een andere vraag, bij die nieuwe pomp zit er zo'n luchtinlaat net voor de inlaat, daardoor komt het water vol met bubbels het zwembad in. Ik las in de handleiding dat je die altijd op moet laten. Maar daardoor stijgt de ph ook begreep ik. Kan ik beter het dopje op de luchtinlaat zetten? Dan komt er water zonder bubbels uit de inlaat. Beetje warrig verhaal, maar ben nog niet thuis in de terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
DropjesLover schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:53:
[...]

De herrie die ik bedoel is de brom van een gewoon goed gevulde pomp. Wanneer er een luchtbel aangezogen wordt dan gaat hij inderdaad flink meer herrie maken :P

Dan maar de pomp-cyclus aanzetten midden in de nacht. Jammer dat die 200W continu dan niet op zonnestroom kan -O-

[...]

Ik had hem eerst aangesloten zoals dat hij van BestWay moet, dat is redelijk idiot-proof gemaakt met pomp aansluiting A op zwembad aansluiting A, en B-B.
Maar ook dat de inlaat-filter aansluiting bovenin moest dacht ik.

Achja, nu zit het dan goed :P
Ik denk dat er dan misschien een verwarring ontstaat tussen inlaat en uitlaat. De inlaat van het bad pompt namelijk water in het bad, terwijl dit de uitlaat van de pomp is, en de inlaat van de pomp is weer de uitlaat van het bad. Tenzij je het weer bekijkt dat uitlaat altijd water 'uit' laat, want dan zou de uitlaat van het bad weer de inlaat zijn en andersom.

Kortom kan het heel ingewikkeld worden 😂, maar eigenlijk is het zo dat de inlaat naar de pomp, altijd diegene is met een filter/skimmer ervoor. De uitlaat (van de pomp) gaat altijd naar een soort open gat in het bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
darkdesign schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Top, thanks!

De PH minus zit erin. Dus in principe als die in de juiste range zit kan er na een uur al de chloor granulaat bij?

Een andere vraag, bij die nieuwe pomp zit er zo'n luchtinlaat net voor de inlaat, daardoor komt het water vol met bubbels het zwembad in. Ik las in de handleiding dat je die altijd op moet laten. Maar daardoor stijgt de ph ook begreep ik. Kan ik beter het dopje op de luchtinlaat zetten? Dan komt er water zonder bubbels uit de inlaat. Beetje warrig verhaal, maar ben nog niet thuis in de terminologie.
Meestal is de pH vrij snel op orde, en gooi ik er zelf ook na een uur of 2 granulaat bij. Als je dat ik de ochtend namelijk doet, dan kun je even niet zwemmen.

Wat betreft die luchtinlaat is het inderdaad zo dat de pH stijgt zodra je die open zet. Ik heb er nooit echt goed naar gekeken wat de daadwerkelijke functie is, maar hier en bij vrienden staat deze altijd dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
SnoozeOperator schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb me er flink over ingelezen de laatste tijd, en ondanks je wel zeker moet weten wat alle waardes zijn, is het niet zo zwart wit. Het heeft namelijk ook echt te maken met de CYA in het bad. 3ppm is niet heel hoog als je CYA ergens rond de 50 zit zoek maar eens naar chloor lock (chlorine lock).

En dan komt er nog wat bij kijken, en dat is dat vrije chloor lang niet alles zegt. Zolang je de totale chloorwaaarde niet weet, zegt het zelfs bijna niks. Nu wil ik niet te moeilijk doen, en ik zwem geregeld in water wat niet op en top is (zwem ook in de Rijn etc) maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer je ziet dat het allemaal echt niet zo simpel is als men denkt. Er komt gewoon best wat bij kijken.

Zie onderstaande tabel om een idee te krijgen wat CYA met je chloor doet wat betreft het doden van bacterieën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8konwSAy8uPAVMdYLpBEOa46ebQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFaPsjSwyA1qhbuiUogCLl54.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 26-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Ik heb me er flink over ingelezen de laatste tijd, en ondanks je wel zeker moet weten wat alle waardes zijn, is het niet zo zwart wit. Het heeft namelijk ook echt te maken met de CYA in het bad. 3ppm is niet heel hoog als je CYA ergens rond de 50 zit zoek maar eens naar chloor lock (chlorine lock).

Zie onderstaande tabel. (Dat gezegd hebbende, weet zeker wat je doet met een te hoge chloor gehalte)

[Afbeelding]
Als je bad al een tijdje staat, zeker. In dit geval totaal niet belangrijk. Bad staat net en is niet goed/niet geshocked. Die paar tabletten die hij in de drijver heeft gedaan hebben de cya echt niet hoog genoeg geduwd om hier nu effect op te hebben. Daarvoor is voor hem nu boven de 3mg/l prima om te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
SnoozeOperator schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Als je bad al een tijdje staat, zeker. In dit geval totaal niet belangrijk. Bad staat net en is niet goed/niet geshocked. Die paar tabletten die hij in de drijver heeft gedaan hebben de cya echt niet hoog genoeg geduwd om hier nu effect op te hebben. Daarvoor is voor hem nu boven de 3mg/l prima om te starten.
Zeker waar. Soms is het alleen iets meer het vermelden waard 😊. Er wordt al snel gezegd, pH op 7.2, en dan chloor naar 3ppm en je bent er. Dus ik probeer te voorkomen dat mensen denken dat ze dan goed bezig zijn (ik ben zelf ook die valkkui ingelopen) het werkt niet zo simpel als vaak beweerd wordt.
  • pH goed, Check
  • Alkaliniteit goed, Check
  • CYA goed (voor buitenbaden) Check
  • Dan chloor op orde krijgen en dus ook totale chloor meten, Check

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 26-06-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19

BeyondThunder

Lost Lightning

CYA is extreem belangrijk als je met tabletten werkt. Al helemaal als je het bad met water laat overwinteren. Sinds ik de Poollab 2.0 gebruik zijn alle kwartjes bij me gevallen.
Ik heb ook echt moeite om de CYA rond de 50/60 te houden. Enkel vers water doet de truck.

Eigenlijk kan je niet werken met tabletten als je bad blijft staan in de winter met het water erin. Ik moet eigenlijk ook omschakelen naar vloeibaar chloor of zout. Maar ik vind die switch nog wat aan de dure kant.

Tabletten zonder stabilisator zijn haast niet te vinden.

(Ja, op termijn is vers water duurder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38

OMX2000

By any means necessary...

Mijn Poolex Silverline FI 70 blijft een ER 03 aangeven. Dus dat er te weinig water in de wisselaar zit.

Ik heb een bypass, en de klep half open normaal gesproken. Maar ook als die dicht is blijft die error voorkomen.

Ik lees online dat dan eventueel de flowsensor stuk is.

Heeft iemand ervaring met deze error/situatie?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 16:25
BeyondThunder schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:44:
HTH heeft sticks met ongestabiliseerd chloor, die gooi je in je skimmer. Moeten wij ivm de ionisator in ons bad, die kan niet tegen CYA. Wel stukken minder chloor nodig (y)

https://www.toppy.nl/product/1211/hth-sticks.html

edit:

Oh, blijkbaar ook tabletten:
https://www.toppy.nl/cate...stabilisatiemiddel[0]=Nee

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 27-06-2025 09:39 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
BeyondThunder schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:44:
CYA is extreem belangrijk als je met tabletten werkt. Al helemaal als je het bad met water laat overwinteren. Sinds ik de Poollab 2.0 gebruik zijn alle kwartjes bij me gevallen.
Ik heb ook echt moeite om de CYA rond de 50/60 te houden. Enkel vers water doet de truck.

Eigenlijk kan je niet werken met tabletten als je bad blijft staan in de winter met het water erin. Ik moet eigenlijk ook omschakelen naar vloeibaar chloor of zout. Maar ik vind die switch nog wat aan de dure kant.

(Ja, op termijn is vers water duurder ;-)
Zoals @Hmmbob al aangeeft zijn tabletten van HTH ongestabiliseerd. Die gebruik ik zelf i.c.m. chloorstabilisator (CYA) dit is veel makkelijker te doseren dan chloortabletten met CYA (gestabiliseerd chloor).

Overigens heb ik hetzelfde. Nu door veel inlezen en de combinatie met de Poollab 2.0 heeft mij geleerd dat ik altijd verkeerd bezig was. Op zich niet erg, want ik ben nooit ziek geworden. Maar ik heb wel altijd kosten gehad aan bijvoorbeeld chloor, wat ik er net zo goed niet in had kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
Wachten... schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Wat mensen vaak niet weten, je hebt simpel gezegd 2 soorten demping. Massa (steen, dikke plaat, etc), dit zorgt ervoor dat geluid ergens niet doorheen kan. En je hebt 'dempmateriaal' zoals schuim etc. Wat een ander doel heeft (lees hieronder)

Nu wordt veelal gedacht dat je de schuim achtige materialen moet hebben, maar dat is niet zo. Je voorkomt daamee enkel het weerkaatsen van het geluid, en je voorkomt echo.

Doordat je een half open kast zou willen, omdat je ook ventilatie wilt hebben, heb je beide opties nodig. Enerzijds wil je dat geluid niet direct door je bekisting heen komt. Echter als je geen dempend materiaal aan de binnenzijde hebt, zal het blijven weerkaatsen tot het ergens ze weg naar buiten vindt. Steker nog. Je hebt zelfs de kans dat het dan harder klinkt, vanwege een 'klankkast effect'

Kortom: Massa voor de wanden (hoe hoger de dichtheid van het materiaal hoe beter) en aan de binnenzijde foam achtige spul om echo/weerkaatsing te voorkomen.
Bedankt! Deze principes kende ik uiteraard ook vanuit de warmtepomp gedachte. Ik wilde ook zorgen dat er geen rechtstreekse weg naar buiten is, zodat de luchtstroom afgebogen wordt. (Bijvoorbeeld bij de ventilatie opening).

Maar qua massa en wanden; bedoel je dan dikker plaatmateriaal? Ik wil nu een houten regelframe maken, met watervast verlijmd multiplex. Dus dan is de vraag: kies ik dunner multiplex (goedkoper) en maak ik ook iets aan de binnenkant? En dan plak ik daar weer van dat dempende schuim op?

Maar met name voor de bodem vind ik het lastig. Daar wil ik aan de ene kant dat het open is voor ventilatie en om water naar buiten te laten. Aan de andere kant wil ik dat het geluid gedempt wordt. En moet het niet een opening zijn voor allerlei beesten, etc. Dit combineren tot een soort optimum vind ik wel een lastige opgave. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
djjvb schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Bedankt! Deze principes kende ik uiteraard ook vanuit de warmtepomp gedachte. Ik wilde ook zorgen dat er geen rechtstreekse weg naar buiten is, zodat de luchtstroom afgebogen wordt. (Bijvoorbeeld bij de ventilatie opening).

Maar qua massa en wanden; bedoel je dan dikker plaatmateriaal? Ik wil nu een houten regelframe maken, met watervast verlijmd multiplex. Dus dan is de vraag: kies ik dunner multiplex (goedkoper) en maak ik ook iets aan de binnenkant? En dan plak ik daar weer van dat dempende schuim op?

Maar met name voor de bodem vind ik het lastig. Daar wil ik aan de ene kant dat het open is voor ventilatie en om water naar buiten te laten. Aan de andere kant wil ik dat het geluid gedempt wordt. En moet het niet een opening zijn voor allerlei beesten, etc. Dit combineren tot een soort optimum vind ik wel een lastige opgave. Tips?
Sowieso geen multiplex gebruiken als het buiten staat. Dat is binnen no time krom en verrot. Ik zou niet al te moeilijke denken en een houten frame liefst hardhout, en dan bedekken met iets van rabatdelen. Als je dan aan de binnenzijde nog wat plaatst, ben je echt al een heel eind.

Massa heeft overigens niks met dikte te maken. Hardhout heeft bijvoorbeeld een hogere massa dan normaal hout, en zal dus bij dezelfde dikte beter geluid tegenhouden dan normaal hout.

Als je ruimte hebt, kun je er overigens ook voor kiezen om hem in te graven. Je moet dan wel zorgen voor goede afwatering. Maar dat zal geluid het beste tegenhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 27-06-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

OMX2000 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
Mijn Poolex Silverline FI 70 blijft een ER 03 aangeven. Dus dat er te weinig water in de wisselaar zit.

Ik heb een bypass, en de klep half open normaal gesproken. Maar ook als die dicht is blijft die error voorkomen.

Ik lees online dat dan eventueel de flowsensor stuk is.

Heeft iemand ervaring met deze error/situatie?
Met wat geluk kun je die sensor zien zitten bij de inlaat.
Afgebroken? Beweegt ie nog wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

djjvb schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Ketter tuinkist? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_K4nAisHmN-l_sSJje8azyig2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXEf1IjXfXoMDUZlAVzxQhBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Od_4bWm89ENycpXNbOSfQxfdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrCiaw03KLjDhOpIWdpDC06c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Roy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Vanmorgen via Toppy een nieuwe ontvangen (goede service hebben ze daar trouwens), en zojuist de warmtepomp aangesloten. Na ongeveer een minuut kwam er een harde knal en vlogen de stoppen er door, en nu doet die helemaal niets meer....
Gaat dus lekker. Heb ineens niet zoveel vertrouwen meer in W'eau...
Nou, het zit je niet mee. Bij mij draait ie gelukkig nog meer dan prima.
Alleen neemt dat ding rustig de tijd om op te starten.
Gaan echt meerdere minuten overheen voordat de fan gaat draaien en dan nog even voordat de compressor inschakeld.

Nou lees ik dat het bij jouw WP na ongeveer een minuut fout gaat, dat is ongeveer het moment dat het interne relays inschakelt voor als je je ZFP via de WP schakelt.
Kan het zijn dat jij je ZFP via je WP aangesloten hebt, misschien gaat het daar ergens mis?
Want rond een minuut schakelt de WP nog lang geen fan of compressor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:27
Vraag me af of er mensen hier zijn die ook een 3d printer tot hun beschikking hebben? Ik ben opzoek naar een 90grade uitstroom adapter for mijn Intex 2x4m maar alles wat ik hier vind is te groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Meestal is de pH vrij snel op orde, en gooi ik er zelf ook na een uur of 2 granulaat bij. Als je dat ik de ochtend namelijk doet, dan kun je even niet zwemmen.

Wat betreft die luchtinlaat is het inderdaad zo dat de pH stijgt zodra je die open zet. Ik heb er nooit echt goed naar gekeken wat de daadwerkelijke functie is, maar hier en bij vrienden staat deze altijd dicht
Zo'n 6u geleden was de PH gezakt naar 7,4. Dus ik heb er chloor granulaat bijgedaan, genoeg voor een stijging van 2 ppm. Nu zo'n 6u later meet ik dat er 0 ppm in zit. Het water is wel helder. Moet ik nu weer zo'n hoeveelheid chloor granulaat erin doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:18:
[...]

En dan komt er nog wat bij kijken, en dat is dat vrije chloor lang niet alles zegt. Zolang je de totale chloorwaaarde niet weet, zegt het zelfs bijna niks. Nu wil ik niet te moeilijk doen, en ik zwem geregeld in water wat niet op en top is (zwem ook in de Rijn etc) maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer je ziet dat het allemaal echt niet zo simpel is als men denkt. Er komt gewoon best wat bij kijken.

Zie onderstaande tabel om een idee te krijgen wat CYA met je chloor doet wat betreft het doden van bacterieën.

[Afbeelding]
Grappig dat je het zegt, ik ben me er ook in aan het verdiepen. Wat ik lastig vindt is het verschil waarover gesproken wordt tussen binnen en buitenbaden. Ik snap waarom, maar dit vertroebelt naar mijn idee ook een beetje de discussie hier.

pH is geen discussie, daar zit geen verschil in. Ergens tussen 7,2 en de 7,6.
Bij CYA zijn de waarden welke als oké bestempeld een discussiepunt. Voor binnen liggen deze lager dan voor buiten. Maar voor buitenbaden een waarde 30 tot 50 ppm toch ook wel de norm te zijn. Komen we bij totale alkaliteit aan, dan zie ik grotere verschillen over wat gezegd wordt wat een goed normbereik is. Hier zie ik meer het advies om deze tussen de 100 en 150 ppm te houden. Dit is wat anders als wat als advies gegeven wordt in de openingspost. Mijn TA is 118,x zo uit mijn hoofd.

Ik ben er naar gaan kijken omdat ik voor de tweede keer last had van een enorme afbraak van chloor bij zwemmen door de zon (UV). Dus eerst TA, dan CYA en nu ben ik bezig mijn CL op orde te brengen,
Hieronder mijn actuele meetwaarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAfS8MAyc-E-EfRuHFHUJLciT1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQQegd28EN7X5OVIJ9WbkfvK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er bijna om de goeie afbraak van algen en bacteriën te hebben.

Maar even los van de wetenschap van waardes en de metingen met berekeningen ter bevestiging.
Ik ervaar toch wel duidelijke verschillen tussen hoe ik begon en waar ik nu zit. Water is veel helderder geworden. Onze liner is nog relatief nieuw dus algen hechting is hierop nog wat lastiger te ervaren.
Er is zeker een vorm van algvorming, ik voel de liner nu al stroever worden. Dus de praktijk sluit aan bij de meetwaarden en de berekening hierboven.

Ik moet me er nog verder in verdiepen, nog geen tijd voor genomen. Ik heb nog steeds last van flinke afbraak van CL door de UV, minder hard. Irritant genoeg om er nog iets aan te gaan doen. Idealiter gooi ik mijn CYA nog iets omhoog. Met de overige waarden gelijkblijvend, heeft dat direct invloed op de effectiviteit als ik het rekenmodel volg hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EM8gaqh-AmIrddMC0Ss8Sgp3mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2btcJ2VZIxbLX9D61lfrifJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekend dat mijn vrije CL omhoog moet om de effectiviteit op orde te krijgen. Maar hier zitten wat mij betreft ook wel grenzen aan om het gezond en leuk te houden zeg maar. Zelfs als mijn pH omhoog gaat, gaat de effectiviteit omlaag.

Dit maakt het voor mij nu toch nog wel een beetje een onduidelijke materie.
Kijk ik naar hoe het water er uit ziet in de zon ben ik geneigd te zeggen, prima zo. Hier doe ik niets meer aan.
Economisch gezien ook niet fijn, op deze manier slijt mijn hydrolyse cell een flink rapper. Vervanging is toch rond de 700,- als ik het goed onthouden heb en inflatie even niet meereken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordsauron schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:13:
Vraag me af of er mensen hier zijn die ook een 3d printer tot hun beschikking hebben? Ik ben opzoek naar een 90grade uitstroom adapter for mijn Intex 2x4m maar alles wat ik hier vind is te groot
Das een interessante.
Zou wel een water, chloor en UV proof materiaal moeten zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Glaslijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Grappig dat je het zegt, ik ben me er ook in aan het verdiepen. Wat ik lastig vindt is het verschil waarover gesproken wordt tussen binnen en buitenbaden. Ik snap waarom, maar dit vertroebelt naar mijn idee ook een beetje de discussie hier.
Ik kan natuurlijk niet 100% zeker zijn.
Maar ik durf te stellen dat 100% van de posters en actieve gebruikers hier het heeft over buitenbaden.

Wel sommige inbouw vaste baden jaarrond en sommige enkel seizoensgebonden zwemmers.
Maar ik heb nog niet een foto van een binnenbad zien posten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb9lkabVXKCJo5zcPRZFW25jRJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt6OZWdRNQv7fpeAymaEe4Yl.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik mijn vrije CL nog een klein beetje hoger zet naar 2,5 zit ik goed.
Straks maar weer eens meten en herberekenen. Zijn paar dagen verder nu, de boel heeft rust zat gehad om weer wat bij te gaan sturen indien nodig.

Ik ijk overigens elke1 a 2 maanden mijn pH, Rx en CL sensoren. In het zwemseizoen stuur ik op vrij CL in plaats van Rx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Ik kan natuurlijk niet 100% zeker zijn.
Maar ik durf te stellen dat 100% van de posters en actieve gebruikers hier het heeft over buitenbaden.

Wel sommige inbouw vaste baden jaarrond en sommige enkel seizoensgebonden zwemmers.
Maar ik heb nog niet een foto van een binnenbad zien posten hier.
Ik ga ook uit van buitenzwembaden, 100%. d:)b

Maar neemt niet weg dat het advies wat in de openingspost staat, afwijkt bij wat zwembadbouwers, winkels etc aan waarden geven op TA.

Niets ten nadele van het harde werk van iedereen hier, bedoel ik ben ook maar een leek en zoekende naar wat werkt en goed is. Het viel mij gewoon op.
Pagina: 1 ... 178 179 Laatste