Wachten... schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb me er flink over ingelezen de laatste tijd, en ondanks je wel zeker moet weten wat alle waardes zijn, is het niet zo zwart wit. Het heeft namelijk ook echt te maken met de CYA in het bad. 3ppm is niet heel hoog als je CYA ergens rond de 50 zit zoek maar eens naar chloor lock (chlorine lock).
En dan komt er nog wat bij kijken, en dat is dat vrije chloor lang niet alles zegt. Zolang je de totale chloorwaaarde niet weet, zegt het zelfs bijna niks. Nu wil ik niet te moeilijk doen, en ik zwem geregeld in water wat niet op en top is (zwem ook in de Rijn etc) maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer je ziet dat het allemaal echt niet zo simpel is als men denkt. Er komt gewoon best wat bij kijken.
Zie onderstaande tabel om een idee te krijgen wat CYA met je chloor doet wat betreft het doden van bacterieën.
[Afbeelding]
Grappig dat je het zegt, ik ben me er ook in aan het verdiepen. Wat ik lastig vindt is het verschil waarover gesproken wordt tussen binnen en buitenbaden. Ik snap waarom, maar dit vertroebelt naar mijn idee ook een beetje de discussie hier.
pH is geen discussie, daar zit geen verschil in. Ergens tussen 7,2 en de 7,6.
Bij CYA zijn de waarden welke als oké bestempeld een discussiepunt. Voor binnen liggen deze lager dan voor buiten. Maar voor buitenbaden een waarde 30 tot 50 ppm toch ook wel de norm te zijn. Komen we bij totale alkaliteit aan, dan zie ik grotere verschillen over wat gezegd wordt wat een goed normbereik is. Hier zie ik meer het advies om deze tussen de 100 en 150 ppm te houden. Dit is wat anders als wat als advies gegeven wordt in de openingspost. Mijn TA is 118,x zo uit mijn hoofd.
Ik ben er naar gaan kijken omdat ik voor de tweede keer last had van een enorme afbraak van chloor bij zwemmen door de zon (UV). Dus eerst TA, dan CYA en nu ben ik bezig mijn CL op orde te brengen,
Hieronder mijn actuele meetwaarde.
Ik ben er bijna om de goeie afbraak van algen en bacteriën te hebben.
Maar even los van de wetenschap van waardes en de metingen met berekeningen ter bevestiging.
Ik ervaar toch wel duidelijke verschillen tussen hoe ik begon en waar ik nu zit. Water is veel helderder geworden. Onze liner is nog relatief nieuw dus algen hechting is hierop nog wat lastiger te ervaren.
Er is zeker een vorm van algvorming, ik voel de liner nu al stroever worden. Dus de praktijk sluit aan bij de meetwaarden en de berekening hierboven.
Ik moet me er nog verder in verdiepen, nog geen tijd voor genomen. Ik heb nog steeds last van flinke afbraak van CL door de UV, minder hard. Irritant genoeg om er nog iets aan te gaan doen. Idealiter gooi ik mijn CYA nog iets omhoog. Met de overige waarden gelijkblijvend, heeft dat direct invloed op de effectiviteit als ik het rekenmodel volg hieronder.
Dat betekend dat mijn vrije CL omhoog moet om de effectiviteit op orde te krijgen. Maar hier zitten wat mij betreft ook wel grenzen aan om het gezond en leuk te houden zeg maar. Zelfs als mijn pH omhoog gaat, gaat de effectiviteit omlaag.
Dit maakt het voor mij nu toch nog wel een beetje een onduidelijke materie.
Kijk ik naar hoe het water er uit ziet in de zon ben ik geneigd te zeggen, prima zo. Hier doe ik niets meer aan.
Economisch gezien ook niet fijn, op deze manier slijt mijn hydrolyse cell een flink rapper. Vervanging is toch rond de 700,- als ik het goed onthouden heb en inflatie even niet meereken.