Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb zo'n electrische 1x geprobeerd vond het niks. Weinig kracht en heel snel vol.twodigits schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:30:
Ik heb een zwembadrobot en die doet het prima, maar komt niet op de trap en minder goed in de hoeken. Daarom wil ik ook een zwembadzuiger aanschaffen en ik zie dat er elektrische zijn. Heeft iemand zo'n ding, werkt dat goed en welk type kan je aanraden? Of gewoon een intex op de tuinslang - is wel goedkoper maar natuurlijk minder handig.
Dit jaar zo'n borstel gekocht die je op de zandfilterpomp aansluit. Super handig en heel krachtig. Had zo 't zwembad schoon. 3.6m rond
[This space is for rent]
Zijn inderdaad heel fijn, gaat ook al jaren mee.Dennis1812 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
https://www.toppy.nl/prod...qBmoi4PnqahAaAn0nEALw_wcB
Ik heb deze met een lange stang erbij.
Doet het al 3 jaar prima. Niks mis mee.
Geen gedoe met extra slangen.
Ligt een beetje aan je smaak en hoe je het bad gaat gebruiken maar hier mijn 2 cents:Sincere1983 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:42:
Wij zijn voor ons nieuwbouwhuis aan het kijken voor het laten plaatsen van een plunge pool door de hovenier direct bij levering van de tuin.
…
Wat zouden nog meer vragen kunnen zijn die ik kan stellen en wat zouden jullie voorstellen anders te doen?
Ik vind 140cm best diep voor een afkoel/chillbad (zo interpreteer ik een plunge pool althans
Welke waterpomp en of deze te regelen is. Een waterpomp staat snel 400 watt per uur te verbruiken op vol vermogen. Op dit formaat bad kan dat veel energiezuiniger (150 watt of minder).
Een hoge waterlijn is mooi maar vereist een speciale skimmer. Dus daar zou ik wel een keuze in maken en doorgeven.
Hoe ga je het bad schoonmaken? Je kan een extra pomp-aanzuig-aansluiting laten maken op een handig punt om een stofzuiger op aan te sluiten (vereist wel extra leidingwerk met kraan om aanzuigpunt te kiezen).
Wordt het bad elke winter leeggemaakt? Dan is een bodemput misschien geen overbodige luxe?
Ik heb ooit een winterdeck aangeschaft en gebruik hem nu 4 jaar omdat er best wat bladeren rondwaaien in de tuin (ook in de zomer, overigens voor een bad met dezelfde LxB afmeting). Een automatisch roldeck spookt zo nu en dan wel door m’n hoofd maar is nu niet meer mogelijk. Misschien voorbereidingen treffen om het later nog te kunnen overwegen?
Qua tuin en uitdaging vond ik 4x2,5 ook voldoende maar onderschat niet de drang naar een paar heerlijke zwemslagen als je op een warme zomerdag in dat water plonst. Ik kom tot anderhalve schoolslag voordat ik moet omdraaien
Verbruik kun je navragen maar is heel erg afhankelijk van het gebruik en de temperaturen (zowel je gewenste watertemperatuur als buitentemperatuur). Wil je ook in de winter in 29 graden water liggen? Voor het idee: Wij zwemmen alleen bij 24+ graden (laat april tot september) en zetten de warmtepomp uit als er een periode minder weer verwacht wordt van minimaal een week. Verbruik van de afgelopen jaren zit tussen de 600 en 900 kWh totaal per jaar om in 29-30 graden schoon gefilterd water te zwemmen.
Veel plezier in het vormgeven van jullie plannen rondom het nieuwe huis! Succes
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Inmiddels even met de hovenier besproken. Naar verwachting in een kist vlakbij het zwembad (of in een hutje vlakbij).Fanta schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Waar ga je de techniek laten? Komt er een mooi hutje naast te staan of ga je zelf wat knutselen?
Geen gekke prijs trouwens, ik had gedacht dat zoiets duurder zou zijn.
Dit komt heel erg overeen met wat wij voor ogen hebben. +/- April t/m September gebruiken, daarbuiten de warmtepomp uit.Luc S schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:22:
[...]
Ligt een beetje aan je smaak en hoe je het bad gaat gebruiken maar hier mijn 2 cents:
Ik vind 140cm best diep voor een afkoel/chillbad (zo interpreteer ik een plunge pool althans). Die extra kuubs moet je ook verwarmen.
Welke waterpomp en of deze te regelen is. Een waterpomp staat snel 400 watt per uur te verbruiken op vol vermogen. Op dit formaat bad kan dat veel energiezuiniger (150 watt of minder).
Een hoge waterlijn is mooi maar vereist een speciale skimmer. Dus daar zou ik wel een keuze in maken en doorgeven.
Hoe ga je het bad schoonmaken? Je kan een extra pomp-aanzuig-aansluiting laten maken op een handig punt om een stofzuiger op aan te sluiten (vereist wel extra leidingwerk met kraan om aanzuigpunt te kiezen).
Wordt het bad elke winter leeggemaakt? Dan is een bodemput misschien geen overbodige luxe?
Ik heb ooit een winterdeck aangeschaft en gebruik hem nu 4 jaar omdat er best wat bladeren rondwaaien in de tuin (ook in de zomer, overigens voor een bad met dezelfde LxB afmeting). Een automatisch roldeck spookt zo nu en dan wel door m’n hoofd maar is nu niet meer mogelijk. Misschien voorbereidingen treffen om het later nog te kunnen overwegen?
Qua tuin en uitdaging vond ik 4x2,5 ook voldoende maar onderschat niet de drang naar een paar heerlijke zwemslagen als je op een warme zomerdag in dat water plonst. Ik kom tot anderhalve schoolslag voordat ik moet omdraaiendus als je de ruimte/budget ervoor hebt misschien een stukje groter?
Verbruik kun je navragen maar is heel erg afhankelijk van het gebruik en de temperaturen (zowel je gewenste watertemperatuur als buitentemperatuur). Wil je ook in de winter in 29 graden water liggen? Voor het idee: Wij zwemmen alleen bij 24+ graden (laat april tot september) en zetten de warmtepomp uit als er een periode minder weer verwacht wordt van minimaal een week. Verbruik van de afgelopen jaren zit tussen de 600 en 900 kWh totaal per jaar om in 29-30 graden schoon gefilterd water te zwemmen.
Veel plezier in het vormgeven van jullie plannen rondom het nieuwe huis! Succes
Zwembad leeg laten werd overigens afgeraden.
De gebruikscijfers die je stuurt geven wel een goed gevoel. Kosten daarvoor vallen op jaarbasis dus alleszins mee. Dat inclusief onderhoud zit je op ergens tussen de 1000 en 1500 euro verwacht ik.
Bad schoonmaken zal ik verwacht ik met de hand gaan doen. Dat ga ik tegen die tijd bepalen.
Het zwembad van de hovenier is overigens een zwembad wat via Wilan komt (incl. alle benodigde materialen). Iemand hier ervaringen mee en of dit kwalitatief is?
Overigens gaan we naar verwachting tóch voor een zwembad dat niet een opbouw krijgt maar gelijkvloers ligt met de tegels.
[ Voor 5% gewijzigd door Sincere1983 op 15-10-2025 09:42 ]
Iemand ervaring met koppeling van een Aquascenic HD en Home Assistant.
Ik zie een RS485 poort op de printplaat van de Aquascenic HD
Ik heb de intex variant, doet het op zich prima. Zeker sinds ik er een paar filters bij heb gekocht. Heb er nu drie op zitten, en daar is het een stuk beter van geworden.Dennis1812 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
https://www.toppy.nl/prod...qBmoi4PnqahAaAn0nEALw_wcB
Ik heb deze met een lange stang erbij.
Doet het al 3 jaar prima. Niks mis mee.
Toen het echt mis was, heb ik er nog een stel filterbollen in gepropt.
Geen gedoe met extra slangen.
toen het echt mis was heb ik het ding vol gepropt met filterbollen.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 21-10-2025 15:03 ]
Ja, ik heb die integratie. Ik lees enkel uit, stuur niet aan.BjornVanc schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:00:
Iemand ervaring met koppeling van een Aquascenic HD en Home Assistant.
Je hebt hier een HF-2211(A) voor nodig of ander vergelijkbaar iets.
Een Elfin dus. Wat heb je van integratie in HA? Of met wat lees je alles uit?Glaslijn schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:00:
[...]
Ja, ik heb die integratie. Ik lees enkel uit, stuur niet aan.
Je hebt hier een HF-2211(A) voor nodig of ander vergelijkbaar iets.
Standaard modbus integratie en je hebt de documentatie van Sugar Valley nodig zodat je weet welke adressen je uit moet lezen en als je wil, voor het schrijven. Mij gaat het vooral om historische data, dus ik lees alleen maar uit en voor nu voldoen de geboden mogelijkheden die in de Sugar Vallley zitten m.b.t. de aansturing. Het schrijven van settings zitten wat risico's aan. Ik lees pH, redox, watertemperatuur, % hydrolyse, roldek open/dicht, pomp aan/uit, perialistic pump, etc. Eigenlijk alles wat uitleesbaar is en soort van interessant.BjornVanc schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Een Elfin dus. Wat heb je van integratie in HA? Of met wat lees je alles uit?
Dit heb ik als input gebruikt in combinatie met de documentatie van Sugar Valley om tot mijn config te komen.
Beste Tweakers,
Wij zijn voornemens onze tuin deze winter/voorjaar aan te pakken. Het plan is een zwembad van 8x4 bij 1.4m diepte. Met betonvloer (noodzaak bij ons), warmtepomp, inbouw solardek, automatische backwash, chloor/ph dosering, etc full option eigenlijk.
Ik heb 2 offertes liggen (excl grondwerk):
1. Bouwkundig ca 67k
2. PE ca 57k
Ik vind het moeilijk om hierin een keuze te maken ik heb voor mijzelf een lijstje gemaakt met voor- en nadelen. En op dit moment neig ik naar de PE oplossing, deels vanwege het prijsverschil en gemak bij plaatsen. Enige echte nadeel wat ik kan vinden is dat het krasgevoeliger zou zijn. De constructie is misschien zwakker?
Zijn er mensen die er iets zinvols over willen zeggen of een duidelijke mening over het 1 of ander hebben?
Bij voorbaat dank!
Wij zijn voornemens onze tuin deze winter/voorjaar aan te pakken. Het plan is een zwembad van 8x4 bij 1.4m diepte. Met betonvloer (noodzaak bij ons), warmtepomp, inbouw solardek, automatische backwash, chloor/ph dosering, etc full option eigenlijk.
1. Bouwkundig ca 67k
2. PE ca 57k
Ik vind het moeilijk om hierin een keuze te maken ik heb voor mijzelf een lijstje gemaakt met voor- en nadelen. En op dit moment neig ik naar de PE oplossing, deels vanwege het prijsverschil en gemak bij plaatsen. Enige echte nadeel wat ik kan vinden is dat het krasgevoeliger zou zijn. De constructie is misschien zwakker?
Zijn er mensen die er iets zinvols over willen zeggen of een duidelijke mening over het 1 of ander hebben?
Bij voorbaat dank!
Nog geen reacties, blijkbaar omdat het zwemseizoen afgelopen is?evuijtert schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:51:
Beste Tweakers,
1. Bouwkundig ca 67k
2. PE ca 57k
Bij voorbaat dank!
Wij hebben afgelopen zomer een HDPE bad laten plaatsen, ook 8x4. Het is inderdaad een kwestie van een gat graven, betonvloer storten en het bad erop plaatsen, aansluiten en aanvullen met gestabiliseerd zand. Een betonnen constructie zal sterker zijn, maar de vraag is of die extra sterkte nodig is. Bij een vorige woning hadden we een betonnen bouwkundig bad, ook prima.
Het is wel prettig aan je voeten dat een liner zachter is/ uitgevoerd kan worden dan de vloer en wanden van een HDPE bad, dat is gewoon hard PE en misschien dat het daarom ook eerder kan krassen. Een liner kan dan weer lek raken, poreus worden, daar kan schimmel zich aan hechten etc. Bij een bouwkundig bad moet op een gegeven moment de liner dan ook vervangen worden (na een 15 jaar in ons geval) en dat is niet goedkoop.
Ik zou zo weer voor een HDPE bad gaan, de meerkosten van een betonnen bouwkundig bad zou ik alleen maken als je een vorm of afmeting wil die niet in HDPE te krijgen is.
Top bedankt voor je reactie! De liner met vitl zal inderdaad wat fijner aanvoelen dan hard plastic. Op zich als de liner na 15jaar vervangen moet worden heeft ook wel wat, heb je een nieuwe uitstraling als je dat wilt.twodigits schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:11:
[...]
Nog geen reacties, blijkbaar omdat het zwemseizoen afgelopen is?
Wij hebben afgelopen zomer een HDPE bad laten plaatsen, ook 8x4. Het is inderdaad een kwestie van een gat graven, betonvloer storten en het bad erop plaatsen, aansluiten en aanvullen met gestabiliseerd zand. Een betonnen constructie zal sterker zijn, maar de vraag is of die extra sterkte nodig is. Bij een vorige woning hadden we een betonnen bouwkundig bad, ook prima.
Het is wel prettig aan je voeten dat een liner zachter is/ uitgevoerd kan worden dan de vloer en wanden van een HDPE bad, dat is gewoon hard PE en misschien dat het daarom ook eerder kan krassen. Een liner kan dan weer lek raken, poreus worden, daar kan schimmel zich aan hechten etc. Bij een bouwkundig bad moet op een gegeven moment de liner dan ook vervangen worden (na een 15 jaar in ons geval) en dat is niet goedkoop.
Ik zou zo weer voor een HDPE bad gaan, de meerkosten van een betonnen bouwkundig bad zou ik alleen maken als je een vorm of afmeting wil die niet in HDPE te krijgen is.
Ik ben benieuwd hoe lang die hdpe baden mee gaan, 25-30 jaar lees ik gemiddeld. Bouwkundig staat natuurlijk 50 jaar of langer als je de liner niet mee rekent.