Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb zo'n electrische 1x geprobeerd vond het niks. Weinig kracht en heel snel vol.twodigits schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:30:
Ik heb een zwembadrobot en die doet het prima, maar komt niet op de trap en minder goed in de hoeken. Daarom wil ik ook een zwembadzuiger aanschaffen en ik zie dat er elektrische zijn. Heeft iemand zo'n ding, werkt dat goed en welk type kan je aanraden? Of gewoon een intex op de tuinslang - is wel goedkoper maar natuurlijk minder handig.
Dit jaar zo'n borstel gekocht die je op de zandfilterpomp aansluit. Super handig en heel krachtig. Had zo 't zwembad schoon. 3.6m rond
[This space is for rent]
Zijn inderdaad heel fijn, gaat ook al jaren mee.Dennis1812 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
https://www.toppy.nl/prod...qBmoi4PnqahAaAn0nEALw_wcB
Ik heb deze met een lange stang erbij.
Doet het al 3 jaar prima. Niks mis mee.
Geen gedoe met extra slangen.
Ligt een beetje aan je smaak en hoe je het bad gaat gebruiken maar hier mijn 2 cents:Sincere1983 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:42:
Wij zijn voor ons nieuwbouwhuis aan het kijken voor het laten plaatsen van een plunge pool door de hovenier direct bij levering van de tuin.
…
Wat zouden nog meer vragen kunnen zijn die ik kan stellen en wat zouden jullie voorstellen anders te doen?
Ik vind 140cm best diep voor een afkoel/chillbad (zo interpreteer ik een plunge pool althans
Welke waterpomp en of deze te regelen is. Een waterpomp staat snel 400 watt per uur te verbruiken op vol vermogen. Op dit formaat bad kan dat veel energiezuiniger (150 watt of minder).
Een hoge waterlijn is mooi maar vereist een speciale skimmer. Dus daar zou ik wel een keuze in maken en doorgeven.
Hoe ga je het bad schoonmaken? Je kan een extra pomp-aanzuig-aansluiting laten maken op een handig punt om een stofzuiger op aan te sluiten (vereist wel extra leidingwerk met kraan om aanzuigpunt te kiezen).
Wordt het bad elke winter leeggemaakt? Dan is een bodemput misschien geen overbodige luxe?
Ik heb ooit een winterdeck aangeschaft en gebruik hem nu 4 jaar omdat er best wat bladeren rondwaaien in de tuin (ook in de zomer, overigens voor een bad met dezelfde LxB afmeting). Een automatisch roldeck spookt zo nu en dan wel door m’n hoofd maar is nu niet meer mogelijk. Misschien voorbereidingen treffen om het later nog te kunnen overwegen?
Qua tuin en uitdaging vond ik 4x2,5 ook voldoende maar onderschat niet de drang naar een paar heerlijke zwemslagen als je op een warme zomerdag in dat water plonst. Ik kom tot anderhalve schoolslag voordat ik moet omdraaien
Verbruik kun je navragen maar is heel erg afhankelijk van het gebruik en de temperaturen (zowel je gewenste watertemperatuur als buitentemperatuur). Wil je ook in de winter in 29 graden water liggen? Voor het idee: Wij zwemmen alleen bij 24+ graden (laat april tot september) en zetten de warmtepomp uit als er een periode minder weer verwacht wordt van minimaal een week. Verbruik van de afgelopen jaren zit tussen de 600 en 900 kWh totaal per jaar om in 29-30 graden schoon gefilterd water te zwemmen.
Veel plezier in het vormgeven van jullie plannen rondom het nieuwe huis! Succes
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Inmiddels even met de hovenier besproken. Naar verwachting in een kist vlakbij het zwembad (of in een hutje vlakbij).Fanta schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Waar ga je de techniek laten? Komt er een mooi hutje naast te staan of ga je zelf wat knutselen?
Geen gekke prijs trouwens, ik had gedacht dat zoiets duurder zou zijn.
Dit komt heel erg overeen met wat wij voor ogen hebben. +/- April t/m September gebruiken, daarbuiten de warmtepomp uit.Luc S schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:22:
[...]
Ligt een beetje aan je smaak en hoe je het bad gaat gebruiken maar hier mijn 2 cents:
Ik vind 140cm best diep voor een afkoel/chillbad (zo interpreteer ik een plunge pool althans). Die extra kuubs moet je ook verwarmen.
Welke waterpomp en of deze te regelen is. Een waterpomp staat snel 400 watt per uur te verbruiken op vol vermogen. Op dit formaat bad kan dat veel energiezuiniger (150 watt of minder).
Een hoge waterlijn is mooi maar vereist een speciale skimmer. Dus daar zou ik wel een keuze in maken en doorgeven.
Hoe ga je het bad schoonmaken? Je kan een extra pomp-aanzuig-aansluiting laten maken op een handig punt om een stofzuiger op aan te sluiten (vereist wel extra leidingwerk met kraan om aanzuigpunt te kiezen).
Wordt het bad elke winter leeggemaakt? Dan is een bodemput misschien geen overbodige luxe?
Ik heb ooit een winterdeck aangeschaft en gebruik hem nu 4 jaar omdat er best wat bladeren rondwaaien in de tuin (ook in de zomer, overigens voor een bad met dezelfde LxB afmeting). Een automatisch roldeck spookt zo nu en dan wel door m’n hoofd maar is nu niet meer mogelijk. Misschien voorbereidingen treffen om het later nog te kunnen overwegen?
Qua tuin en uitdaging vond ik 4x2,5 ook voldoende maar onderschat niet de drang naar een paar heerlijke zwemslagen als je op een warme zomerdag in dat water plonst. Ik kom tot anderhalve schoolslag voordat ik moet omdraaiendus als je de ruimte/budget ervoor hebt misschien een stukje groter?
Verbruik kun je navragen maar is heel erg afhankelijk van het gebruik en de temperaturen (zowel je gewenste watertemperatuur als buitentemperatuur). Wil je ook in de winter in 29 graden water liggen? Voor het idee: Wij zwemmen alleen bij 24+ graden (laat april tot september) en zetten de warmtepomp uit als er een periode minder weer verwacht wordt van minimaal een week. Verbruik van de afgelopen jaren zit tussen de 600 en 900 kWh totaal per jaar om in 29-30 graden schoon gefilterd water te zwemmen.
Veel plezier in het vormgeven van jullie plannen rondom het nieuwe huis! Succes
Zwembad leeg laten werd overigens afgeraden.
De gebruikscijfers die je stuurt geven wel een goed gevoel. Kosten daarvoor vallen op jaarbasis dus alleszins mee. Dat inclusief onderhoud zit je op ergens tussen de 1000 en 1500 euro verwacht ik.
Bad schoonmaken zal ik verwacht ik met de hand gaan doen. Dat ga ik tegen die tijd bepalen.
Het zwembad van de hovenier is overigens een zwembad wat via Wilan komt (incl. alle benodigde materialen). Iemand hier ervaringen mee en of dit kwalitatief is?
Overigens gaan we naar verwachting tóch voor een zwembad dat niet een opbouw krijgt maar gelijkvloers ligt met de tegels.
[ Voor 5% gewijzigd door Sincere1983 op 15-10-2025 09:42 ]
Ik zie een RS485 poort op de printplaat van de Aquascenic HD
Ik heb de intex variant, doet het op zich prima. Zeker sinds ik er een paar filters bij heb gekocht. Heb er nu drie op zitten, en daar is het een stuk beter van geworden.Dennis1812 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
https://www.toppy.nl/prod...qBmoi4PnqahAaAn0nEALw_wcB
Ik heb deze met een lange stang erbij.
Doet het al 3 jaar prima. Niks mis mee.
Toen het echt mis was, heb ik er nog een stel filterbollen in gepropt.
Geen gedoe met extra slangen.
toen het echt mis was heb ik het ding vol gepropt met filterbollen.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 21-10-2025 15:03 ]
Ja, ik heb die integratie. Ik lees enkel uit, stuur niet aan.BjornVanc schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:00:
Iemand ervaring met koppeling van een Aquascenic HD en Home Assistant.
Ik zie een RS485 poort op de printplaat van de Aquascenic HD
Je hebt hier een HF-2211(A) voor nodig of ander vergelijkbaar iets.
Een Elfin dus. Wat heb je van integratie in HA? Of met wat lees je alles uit?Glaslijn schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:00:
[...]
Ja, ik heb die integratie. Ik lees enkel uit, stuur niet aan.
Je hebt hier een HF-2211(A) voor nodig of ander vergelijkbaar iets.
Standaard modbus integratie en je hebt de documentatie van Sugar Valley nodig zodat je weet welke adressen je uit moet lezen en als je wil, voor het schrijven. Mij gaat het vooral om historische data, dus ik lees alleen maar uit en voor nu voldoen de geboden mogelijkheden die in de Sugar Vallley zitten m.b.t. de aansturing. Het schrijven van settings zitten wat risico's aan. Ik lees pH, redox, watertemperatuur, % hydrolyse, roldek open/dicht, pomp aan/uit, perialistic pump, etc. Eigenlijk alles wat uitleesbaar is en soort van interessant.BjornVanc schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Een Elfin dus. Wat heb je van integratie in HA? Of met wat lees je alles uit?
Dit heb ik als input gebruikt in combinatie met de documentatie van Sugar Valley om tot mijn config te komen.
Wij zijn voornemens onze tuin deze winter/voorjaar aan te pakken. Het plan is een zwembad van 8x4 bij 1.4m diepte. Met betonvloer (noodzaak bij ons), warmtepomp, inbouw solardek, automatische backwash, chloor/ph dosering, etc full option eigenlijk.
Ik heb 2 offertes liggen (excl grondwerk):
1. Bouwkundig ca 67k
2. PE ca 57k
Ik vind het moeilijk om hierin een keuze te maken ik heb voor mijzelf een lijstje gemaakt met voor- en nadelen. En op dit moment neig ik naar de PE oplossing, deels vanwege het prijsverschil en gemak bij plaatsen. Enige echte nadeel wat ik kan vinden is dat het krasgevoeliger zou zijn. De constructie is misschien zwakker?
Zijn er mensen die er iets zinvols over willen zeggen of een duidelijke mening over het 1 of ander hebben?
Bij voorbaat dank!
Nog geen reacties, blijkbaar omdat het zwemseizoen afgelopen is?evuijtert schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:51:
Beste Tweakers,
Wij zijn voornemens onze tuin deze winter/voorjaar aan te pakken. Het plan is een zwembad van 8x4 bij 1.4m diepte. Met betonvloer (noodzaak bij ons), warmtepomp, inbouw solardek, automatische backwash, chloor/ph dosering, etc full option eigenlijk.
Ik heb 2 offertes liggen (excl grondwerk):
1. Bouwkundig ca 67k
2. PE ca 57k
Ik vind het moeilijk om hierin een keuze te maken ik heb voor mijzelf een lijstje gemaakt met voor- en nadelen. En op dit moment neig ik naar de PE oplossing, deels vanwege het prijsverschil en gemak bij plaatsen. Enige echte nadeel wat ik kan vinden is dat het krasgevoeliger zou zijn. De constructie is misschien zwakker?
Zijn er mensen die er iets zinvols over willen zeggen of een duidelijke mening over het 1 of ander hebben?
Bij voorbaat dank!
Wij hebben afgelopen zomer een HDPE bad laten plaatsen, ook 8x4. Het is inderdaad een kwestie van een gat graven, betonvloer storten en het bad erop plaatsen, aansluiten en aanvullen met gestabiliseerd zand. Een betonnen constructie zal sterker zijn, maar de vraag is of die extra sterkte nodig is. Bij een vorige woning hadden we een betonnen bouwkundig bad, ook prima.
Het is wel prettig aan je voeten dat een liner zachter is/ uitgevoerd kan worden dan de vloer en wanden van een HDPE bad, dat is gewoon hard PE en misschien dat het daarom ook eerder kan krassen. Een liner kan dan weer lek raken, poreus worden, daar kan schimmel zich aan hechten etc. Bij een bouwkundig bad moet op een gegeven moment de liner dan ook vervangen worden (na een 15 jaar in ons geval) en dat is niet goedkoop.
Ik zou zo weer voor een HDPE bad gaan, de meerkosten van een betonnen bouwkundig bad zou ik alleen maken als je een vorm of afmeting wil die niet in HDPE te krijgen is.
Top bedankt voor je reactie! De liner met vitl zal inderdaad wat fijner aanvoelen dan hard plastic. Op zich als de liner na 15jaar vervangen moet worden heeft ook wel wat, heb je een nieuwe uitstraling als je dat wilt.twodigits schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:11:
[...]
Nog geen reacties, blijkbaar omdat het zwemseizoen afgelopen is?
Wij hebben afgelopen zomer een HDPE bad laten plaatsen, ook 8x4. Het is inderdaad een kwestie van een gat graven, betonvloer storten en het bad erop plaatsen, aansluiten en aanvullen met gestabiliseerd zand. Een betonnen constructie zal sterker zijn, maar de vraag is of die extra sterkte nodig is. Bij een vorige woning hadden we een betonnen bouwkundig bad, ook prima.
Het is wel prettig aan je voeten dat een liner zachter is/ uitgevoerd kan worden dan de vloer en wanden van een HDPE bad, dat is gewoon hard PE en misschien dat het daarom ook eerder kan krassen. Een liner kan dan weer lek raken, poreus worden, daar kan schimmel zich aan hechten etc. Bij een bouwkundig bad moet op een gegeven moment de liner dan ook vervangen worden (na een 15 jaar in ons geval) en dat is niet goedkoop.
Ik zou zo weer voor een HDPE bad gaan, de meerkosten van een betonnen bouwkundig bad zou ik alleen maken als je een vorm of afmeting wil die niet in HDPE te krijgen is.
Ik ben benieuwd hoe lang die hdpe baden mee gaan, 25-30 jaar lees ik gemiddeld. Bouwkundig staat natuurlijk 50 jaar of langer als je de liner niet mee rekent.
Paar maanden geleden was dus ons HDPE zwembad geplaatst (zie link hierboven). Al vrij snel na plaatsing viel het op dat het waterniveau daalde. In eerste instantie hoopte we nog op verdamping maar dit hebben we vrij vlot uitgesloten dus toch echt een lek..... balen.....assje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:43:
Nu ongeveer 2/3 gevuld met water en aangevuld; daarmee is de druk van de ketel.
Afgelopen weekend eindelijk het lek boven water (figuurlijk), ik zal eens samenvatten welk proces wij doorlopen hebben; wellicht voor andere ook behulpzaam.
Het heeft alles bij elkaar ruim 2 maanden geduurd maar hebben ook andere prioriteiten tussendoor gehad en geen haast want dit jaar toch nog geen zwemseizoen voor ons.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In eerste instantie ging de lekkage om enkele centimeters per week. Mijn voornaamste verdenking waren de onderste inspuiters en lagewandafzuiging; die was ik namelijk vergeten te controleren bij plaatsing waar ik pas aan dacht toen er al een laag stabilise in zat.
We begonnen met wat pogingen met een spuitje met voedingskleurstof (Dr. Oetker), dat werkte een beetje maar was qua substantie niet perfect. Toen toch maar speciale "leakmaster lekdetectie" vloeistof gekocht met geschikt spuitje met lang rietje (en flesje met hervulling)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YiVw3OASLIwGLOp1WKKaTBg2.jpg?f=user_large)
Vervolgens een wetsuit geleend van een maatje en met paar gewichten om mijn middel en duikbril op meerdere sessies inhet water wat inmiddels 10 graden was:
:strip_exif()/f/image/nd8KcChND29DNyxDkNRShSuL.jpg?f=fotoalbum_large)
In eerste instantie niets gevonden dus toen begonnen met systematisch uitsluiten van variabelen. Hiervoor hebben we gaaneweg ook onze systematiek voor het bijhouden van de lekkage verfijnt. Waar we uiteindelijk op uitgekomen zijn was het plaatsen van een transparante emmer met maataanduiding (die ik nog had) met daarin een hoger niveau dan het zwembad:
:strip_exif()/f/image/vbeq0GRqEwJgs5EbPAuUMwx2.jpg?f=fotoalbum_large)
Minimaal 1x per dag nam ik de stand van de emmer en het zwembad op. Vervolgens vergelijk ik het verschil daartussen dag op dag. Aangezien de emmer in de basis dezelfde neerslag en verdamping heeft als het zwembad kan je op deze manier vrij accuraat volgen wat er gebeurt.
De schaalverdeling op de emmer was in liters; 9 liter op de emmer is 15cm dus 1,67cm/L afgelezen verschil. Zwembad van 6x3,5m dus 210L/cm. De meetwaarden rekende ik terug naar 24-uur equivalent en daarmee kreeg ik dan het volgende:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het meest aannemelijke scenario leek lekkage op een van de appendage's aansluitingen. Daarom ingezet om deze stapsgewijs uit te gaan sluiten; pas als die allemaal zeker uitgesloten zouden zijn verder onderzoek noodzakelijk naar hoeken/naden (al ben ik daar ook wel een keer met kleurvloeistof langs gegaan).
Om te beginnen alle mogelijke lekkagepunten op een rijtje gezet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dRFmDyK36B9ILBskbWE9UUDk.jpg?f=user_large)
Vervolgens stapsgewijs te werk gegaan;
1) Niveau
Dit was een eenvoudige, de skimmers bevonden zicht sowieso boven de lekkage maar ook nadat het waterniveau onder de bovenste inspuiters en stofzuigeraansluiting daalde bleef het niveau dalen; die waren dus uitgesloten als oorzaak (of op zijn minst als unieke oorzaak
2) leidingen
Van het leidingwerk is nog niet aangesloten (er is nog geen technische ruimte). Om lekkage lijmverbinding of in leiding uit te sluiten winterpluggen geplaatst in de inspuiters, stofzuigaansluiting en onderste wandafzuiging. Op deze manier interne lekkage uitgesloten als oorzaak.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgjMfFmhjzisYu4Da6gmBDPt.jpg?f=user_large)
3) "isoleren" rolluikbak
In de rolluikbak bevinden zich meerdere aansluitingen; de rolluikbak staat in verbinding met het zwembad via 6 sleuven van ca. 30cmx1cm. Ik heb tape gehaald geschikt voor aanbrengen onder water (zie foto hieronder) en hiermee de sleuven afgeplakt vanuit de kant van het zwembad.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BPDtKCdRPYcNz1LvvB9tnx5V.jpg?f=user_large)
Vervolgens het niveau aan de kant van de rolluikbak met behulp van pomp ca. 2cm verlaagd zodat het tape "aangeduwd" werd en er niet afgedrukt zou worden mocht de kant van het zwembad dalen. Vervolgens met behulp van tape vast kunnen stellen dat het niveau in de bak constant bleef maar de zwembadkant daalde.
:strip_exif()/f/image/ueOx0FJENV9yw4KKAHmgbxMg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee bleven er nog 4 verdachten over: 2x inspuiter laag en 2x LED verlichting.
4) Ontstopper
In eerste instantie geprobeerd om de insputiers met stuk plastic en de eerder gebruikte tape af te plakken. DIt lukte op geen enkele manier dat ik er zeker van kon zijn dat het echt dicht was dus werkte niet. Toen dacht ik aan een toiletontstopper en die bleek precies over de inspuiter te passen; deze zat er dag later nog goed op dus leek goed af te dichten. Beide inspuiters om de beurt op deze manier afgedekt maar het niveau bleef dalen.
5) de led lampen...
De ontstoppers pastte hier niet; ik was voornemens hier op zaterdag verder naar te gaan kijken maar was zelf een dagje weg. Die dag is mijn vrouw nog eens rustig gaan kijken met de lekdetectievloeistof (notabene droog vanaf de wal
De LED lamp zit in een behuizing gedrukt en kan je er zo uittrekken:
:strip_exif()/f/image/6pMdAF9Tr3EoxTBPdcN9r5ks.jpg?f=fotoalbum_large)
Op basis van de lektest zit het probleem niet in de behuizing of kabeldoorvoer maar in de afdichting van de flens op het zwembad. Deze zit aangetrokken met een moer aan de achterkant:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tP10AAbAX9T3MT1RkWZzdqvc.jpg?f=user_large)
Deze moer zal dus niet of niet goed genoeg vast gezeten hebben. Wellicht heeft druk van de stabilise bijgedragen aan het "opendrukken" (lek zit aan de onderkant).
De enige echt correcte manier om dit op te lossen is het verwijderen van de stabilise en de moer aandraaien. Helaas is net op dit punt de stabilise ontzettend dik:
:strip_exif()/f/image/WGdred5awsvHwBxGQ32N7H5w.jpg?f=fotoalbum_large)
De stabilisee heb ik laten maken en is goed spul; ik kan er met een spade makkelijk langs af steken zonder dat er stukken vanaf komen. Dat is dus nog een hele operatie om verwijderd te krijgen zonder schade te veroorzaken aan de kabel/behuizing/zwembad
Maar, volgens mijn zoekacties hecht er vrijwel niks fatsoenlijk op HDPE dus is afkitten echt niet de juiste oplossing. Ik ben bang dat er dus toch niets anders op zit. Mochten er nog mensen andere ideeen hebben hoor ik het natuurlijk graag!
:strip_exif()/f/image/vcDwQTJ12AnRUVEtq6Y6cPtU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, dat viel toch mee. Stabilise is wel betonhard, ik heb met een grote SDS boor wat gaten op veilige afstand geboord. Daarna met een breekijzer voorzichtig weg zitten tikken/schrapen. Uiteindelijk ging het rondom de koppeling waar ik me het meeste zorgen over maakte heel makkelijk. De stabilise was daar heel los, zal door de maandelange lekkage komen.
Moer zat harstikke los, met breekijzer paar slagen aangedraaid. Ga later nog even kijken of ik wellicht toch het niveau van zwembad nog wat wil verlagen en de koppeling nog even opnieuw maken en zeker stellen dat er geen zand tussen zit.
Blijkbaar met montage echt vergeten. Nu nog maar een drie dubbele check of de andere lamp echt niet lekt.
Is het nog voordelig als de warmtepomp zwaardere capaciteit heeft vwb. langere periode dat je het zwembad kan gebruiken, opwarmtijd of energieverbruik?
Is het nog aan te raden een isolatiepakket om het zwembad te laten leggen? We willen het bad vanaf +/- April t/m september gebruiken?
[ Voor 19% gewijzigd door Sincere1983 op 20-11-2025 09:14 ]
Staat in de eerste postSincere1983 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:59:
Wij zijn voor onze finale keuze van zwembad (4x2,5x1,4) bezig voor de warmtepomp. Nu geeft de hovenier aan dat deze 5,5 of 7,2kW word.
Is het nog voordelig als de warmtepomp zwaardere capaciteit heeft vwb. langere periode dat je het zwembad kan gebruiken, opwarmtijd of energieverbruik?
Is het nog aan te raden een isolatiepakket om het zwembad te laten leggen? We willen het bad vanaf +/- April t/m september gebruiken?
Niet helemaal.
Een full inverter WP van 5,5kW zou voldoende moeten zijn voor een plungepool van 2,5x4x1,4 volgens de berekening. Maar mijn vraag is of het meerwaarde zou hebben als je een 7,2kW zou hebben in het geval van een IG.
Vwb. isolatie eigenlijk hetzelfde. Ik lees niet direct wat het effect is van extra isolatie voor een IG vwb. verlenging zwemperiode, snellere afkoeling etc.
Verder verlies je de meeste warmte aan de bovenkant, dus een lamellendek bij een IG pool scheelt dan al heel veel.
Duidelijk, we krijgen ook zonnepanelen. Wellicht is het, zeker met de afschaf van de sondering, interessant inderdaad om een wat ruimer bemeten warmtepomp te hebben.jeeedeee schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:12:
@Sincere1983 heb je ook zonnepanelen en wil je de opwek hiervan in je zwembad stoppen? Dan kan je daar rekening mee houden, door een warmtepomp te kiezen met een wat hogere capaciteit zodat je minder lang hoeft te verwarmen per dag, b.v. alleen tussen 12:00 en 15:00 als de prijzen negatief zijn. (kan ook zonder zonnepanelen handig zijn)
Verder verlies je de meeste warmte aan de bovenkant, dus een lamellendek bij een IG pool scheelt dan al heel veel.
Ik begrijp dat isolatie van de wanden en bodem niet direct een grote winst geeft (behoudens als je echt hartje winter wil zwemmen, wat we toch niet doen).
Daar zou ik zeker voor kiezen ja. Alternatief, als je veel overschot hebt, is om ook met COP=1 (elektrisch element) te verwarmen en daarmee je compressor te sparen. Dit is inefficienter maar wel stiller en minder onderhoudskosten. en 'je moet toch wat je je opwek'Sincere1983 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:23:
[...]
Duidelijk, we krijgen ook zonnepanelen. Wellicht is het, zeker met de afschaf van de sondering, interessant inderdaad om een wat ruimer bemeten warmtepomp te hebben.
Aah zo, dan heb ik het niet goed gelezenSincere1983 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:56:
[...]
Niet helemaal.
Een full inverter WP van 5,5kW zou voldoende moeten zijn voor een plungepool van 2,5x4x1,4 volgens de berekening. Maar mijn vraag is of het meerwaarde zou hebben als je een 7,2kW zou hebben in het geval van een IG.
Vwb. isolatie eigenlijk hetzelfde. Ik lees niet direct wat het effect is van extra isolatie voor een IG vwb. verlenging zwemperiode, snellere afkoeling etc.
Als het verschil niet te groot is zou ik voor de 7,2kW versie gaan.Sincere1983 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:56:
[...]
Niet helemaal.
Voordelen van een warmtepomp met overcapaciteit:
- Bij het opstarten van het zwembad is het veelal nog koud in de nachten, warmtepomp heeft dan al minder vermogen en dus komt die extra vermogen goed van pas.
- Opstarten van het zwembad gaat sneller.
- Het bad op temperatuur houden kan op een een lager vermogen, vooral wanneer het nog geen hartje zomer is komt dit goed tot zijn recht.
- Wil je slim aansturen dan is meer vermogen op een korte tijd wellicht handig, afhankelijk hoe je de aansturing doet.
- Lager vermogen draaien = beter voor de levensduur van de compressor.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh