Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:27
Fanta schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Nog even hier op terug komend. Dit jaar gaat de warmtepomp er komen, en nu kwam ik deze tegen:

https://www.praxis.nl/tui...by-hayward-zwart/10637886

Ik kan weinig vinden op internet over dit merk, is iemand hier bekend mee? De prijs is erg interessant voor een 12kw warmtepomp.
De beschrijving op de site van Praxis klopt niet helemaal. Er staat R32 en R410A bij. Zover ik kan vinden is het R32, dus dat zit wel goed.
Er staat niets over koelen maar een search op Google levert dat het wel zou moeten kunnen koelen.

Zo te zien is het dit model: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Verder geen wifi optie, vind ik persoonlijk een gemis maar dat is voor ieder anders.

Nette prijs verder, dan ga ik even vanuit dat het de zelfde versie is zoals die van Toppy.
Hayward is een prima merk, dat zit wel goed.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Bedankt @jeeedeee en @Jazsie, ik heb hem besteld.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 15:26
Iemand aanbevelingen om zonneverwarming toe te voegen aan bestaande warmtepomp opstelling?
waar moet ik rekening mee houden? enige aan te raden systemen?

Zou op het dak van mijn garage kunnen komen, +- 40gr dakhoek richting Z-ZO, +- 5a6m x 3.5m met donker grijze pannen.
is dit genoeg voor iets deftig op te kunnen maken?
Zwembad is 3.5x11m.

Hoe zit het als water op temp is? kan het kwaad dat het water dan niet circuleert door deze buizen?

Simracing and 3D-Printing enthousiast

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:40

BeyondThunder

Lost Lightning

Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:48:
Iemand aanbevelingen om zonneverwarming toe te voegen aan bestaande warmtepomp opstelling?
waar moet ik rekening mee houden? enige aan te raden systemen?

Zou op het dak van mijn garage kunnen komen, +- 40gr dakhoek richting Z-ZO, +- 5a6m x 3.5m met donker grijze pannen.
is dit genoeg voor iets deftig op te kunnen maken?
Zwembad is 3.5x11m.

Hoe zit het als water op temp is? kan het kwaad dat het water dan niet circuleert door deze buizen?
Ik heb jarenlang zo’n systeem gebruikt met EPDM-matten. Het werkt echt goed wanneer er voldoende zoninstraling is. De matten hebben echter een beperkte levensduur. Bij mij hebben ze ongeveer zes jaar gelegen; daarna waren ze eigenlijk een gatenkaas. Dat zal natuurlijk sterk afhangen van de kwaliteit van de matten.

Ik had een behoorlijk oppervlak liggen, ongeveer 35 m², voor een zwembad van 25 m³.

Ik heb niet gemerkt dat het een probleem is als er water stil in de matten blijft staan, maar het is beter om altijd een beetje doorstroming te hebben.

Uiteindelijk heb ik alles vervangen door 22 zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Dat bevalt me eigenlijk veel beter: veel minder gedoe.

Werkte omgekeerd trouwens wel fantastisch, in de nacht laten lopen om het zwembad af te laten koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 13-03-2026 09:57 ]

• Hanzzzie
BeyondThunder schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb jarenlang zo’n systeem gebruikt met EPDM-matten. Het werkt echt goed wanneer er voldoende zoninstraling is. De matten hebben echter een beperkte levensduur. Bij mij hebben ze ongeveer zes jaar gelegen; daarna waren ze eigenlijk een gatenkaas. Dat zal natuurlijk sterk afhangen van de kwaliteit van de matten.

Ik had een behoorlijk oppervlak liggen, ongeveer 35 m², voor een zwembad van 25 m³.

Ik heb niet gemerkt dat het een probleem is als er water stil in de matten blijft staan, maar het is beter om altijd een beetje doorstroming te hebben.

Uiteindelijk heb ik alles vervangen door 22 zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Dat bevalt me eigenlijk veel beter: veel minder gedoe.

Werkte omgekeerd trouwens wel fantastisch, in de nacht laten lopen om het zwembad af te laten koelen.
hmm ok, beter wat meer investeren dan in zonnepanelen :)
Zag ook al dat ik snel 1000eur kwijt ben. ik kan mijn solar install nog bijschalen dus dan misschien best dat doen.

Ga dan niet toekomen met die kleine oppervlakte en 53m3 water :D

[ Voor 17% gewijzigd door Hanzzzie op 13-03-2026 10:03 ]

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Hanzzzie

Je gebruikt de quote optie verkeerd ;-)
Je laat de originele tekst van iemand staan, en je reageert onder de quote.
Nu wordt het erg onduidelijk.

[ Voor 78% gewijzigd door BeyondThunder op 13-03-2026 10:06 ]

• Hanzzzie
BeyondThunder schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:04:
@Hanzzzie

Je gebruikt de quote optie verkeerd ;-)
Je laat de originele tekst van iemand staan, en je reageert onder de quote.
Nu wordt het erg onduidelijk.
gadver... had het aangepast en dacht dat je het niet gezien had :D

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:05:
[...]

gadver... had het aangepast en dacht dat je het niet gezien had :D
Ik zou inderdaad volgooien met zonnepanelen, wellicht een grotere warmtepomp en een automation aanmaken in HomeAssistant o.i.d. om de overtollige zonnestroom in naar de warmte pomp te sturen. (zo heb ik het ook)

• Hanzzzie
BeyondThunder schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Ik zou inderdaad volgooien met zonnepanelen, wellicht een grotere warmtepomp en een automation aanmaken in HomeAssistant o.i.d. om de overtollige zonnestroom in naar de warmte pomp te sturen. (zo heb ik het ook)
kan helaas de warmtepomp niet benaderen via homeassistant :(
Heb een Blue+ inverter van 23kw staan.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:12:
[...]

kan helaas de warmtepomp niet benaderen via homeassistant :(
Heb een Blue+ inverter van 23kw staan.
Ik ook niet, maar een Smartplug van de Action voor een paar euro doet wonderen.

• Hanzzzie
BeyondThunder schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Ik ook niet, maar een Smartplug van de Action voor een paar euro doet wonderen.
heb em op een energiemeter staan met on/off functie, maar is het wel goed voor de pomp om zomaar op en af te schakelen...

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:29
We hebben ons huis volledig zelf gebouwd en nu staat project tuin voor de deur. Dat willen we uiteraard ook weer grotendeels zelf doen. Een zwembad staat al een tijdje op onze wensenlijst, dus daar ben ik me momenteel in aan het verdiepen.

Wat mij betreft hoeft het geen groot bad te worden. in het ontwerp is 6.5x3 meter opgenomen.

De meest voor de hand liggende optie lijkt mij:

* betonplaat storten
* wanden metselen met betonblokken
* vervolgens een liner laten plaatsen

Tijdens het zoeken kwam ik echter ook het merk Infinit'eau tegen. Op het eerste gezicht lijkt dat een degelijk systeem met pvc / glasvezelplaten en honingraatstructuur.
https://www.rhodos-shop.nl/collections/infiniteau-zwembaden

Wat me alleen opvalt is dat veel van dit soort bouwpakketten relatief goedkoop lijken, ook de varianten met EPS blokken. Als ik alles zelf zou metselen, dan is de liner die geplaatst moet worden bijna net zo duur als z'n compleet bouw pakket?

Daarnaast zijn we ons aan het oriënteren op een veilige afdekking in verband met hond en kinderen. Ons oog is gevallen op een lamellenafdekking, bijvoorbeeld van BWT. zijn er andere veilige opties die we moeten bekijken?

Voor ons is dit allemaal nieuw, dus alle tips of ervaringen zijn welkom.
Als iemand ervaring heeft met Infinit’eau hoor ik dat natuurlijk ook graag.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:24
wij hebben een simpel opzetbadje (Intex Prism Frame zwembad - 366 x 76 cm) en zoeken een warmtepomp. met 6.5 m3 moet 4kw genoeg zijn, wellicht 5kw om wat ruimer te zitten.

Veel zonnepanelen en pomp graag wat energie in het bad met een aan/uit slimme schakelaar.

Is deze W'eau Mini Power 20 zwembad warmtepomp - 5 kW dan aan te raden? of zie ik iets over het hoofd?

Ik las iets over geluid o.a. hier, en wat goede vragen hier maar geen antwoorden.

Kwa onderdelen naast de pomp, is dan een stuk slang+koppelingen voldoende om hem tussen pomp en bad te zetten?

• Ruvetuve
Ruvetuve schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:05:
wij hebben een simpel opzetbadje (Intex Prism Frame zwembad - 366 x 76 cm) en zoeken een warmtepomp. met 6.5 m3 moet 4kw genoeg zijn, wellicht 5kw om wat ruimer te zitten.

Veel zonnepanelen en pomp graag wat energie in het bad met een aan/uit slimme schakelaar.

Is deze W'eau Mini Power 20 zwembad warmtepomp - 5 kW dan aan te raden? of zie ik iets over het hoofd?

Ik las iets over geluid o.a. hier, en wat goede vragen hier maar geen antwoorden.

Kwa onderdelen naast de pomp, is dan een stuk slang+koppelingen voldoende om hem tussen pomp en bad te zetten?
Is dit wellicht een te grote warmtepomp voor wat we nodig hebben naar jullie ervaring?

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14

PoweRoy

funky!

Ruvetuve schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Is dit wellicht een te grote warmtepomp voor wat we nodig hebben naar jullie ervaring?
Ik ben zelf van een bad van 360x76 naar 360x122 gegaan dus gaat er gaat ineens veel meer water in. Kinderen worden vanzelf groter.
Ik zou dus zeker niet te klein/precies meten wat je nodig hebt. Maar ik zou dus iets groter nemen.

[This space is for rent]

• Ruvetuve
PoweRoy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ik ben zelf van een bad van 360x76 naar 360x122 gegaan dus gaat er gaat ineens veel meer water in. Kinderen worden vanzelf groter.
Ik zou dus zeker niet te klein/precies meten wat je nodig hebt. Maar ik zou dus iets groter nemen.
Thanks. Dan lijkt 3kw voldoende voor nu maar 5kw geen overbodige luxe met zicht op toekomst?

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14

PoweRoy

funky!

Ruvetuve schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Thanks. Dan lijkt 3kw voldoende voor nu maar 5kw geen overbodige luxe met zicht op toekomst?
Ik kan niet zeggen welke warmtepomp je moet nemen (heb er zelf geen, misschien later). Maar wat ik vooral wilde zeggen is dat we 3 jaar met het bad van 76 hoog hebben gedaan en toen de kinderen er al weer te groot voor waren. Vorig jaar de overstap naar 122 hoog. De kinderen waren toen 9, 7 en 5. (dochter van 5 was net te klein, die kon niet bij de grond. Nu wel). Dus ik zou niet alleen bad van nu kijken maar ook het bad hierna. Het zou zonde zijn om dan weer een nieuwe warmtepomp te moeten aanschaffen.

[This space is for rent]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:16
Ruvetuve schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het wil gebruiken, en wat je kwijt (kan) zijn aan energie kosten. Als je het bad elke dag gebruikt en elke dag opwarmt heb je wat minder vermogen nodig. Zelf heb ik 17 kW op 32 m3 bad. Daarmee kan ik het bad prima warm houden tussen mei en begin september, maar dan wel door elke dag de warmtepomp aan te zetten. Laat je het bad tussendoor afkoelen, of heb je het bad niet op een zonnige plek staan (een noppenfolie kan flink helpen), kies dan vooral wat ruimer. Dan kan je wat makkelijker het bad op temperatuur brengen als je alleen bij mooi weer wil zwemmen bijvoorbeeld.

Aangezien het salderen eraf gaat, denk ik eraan om een warmtepomp bij te kopen om ook in april september het bad in korte tijd het bad qua temperatuur omhoog te knallen bij mooi weer... Zit aan een +/- 12 kW te denken zodat ik richting de 1:1 ga qua zwembadwater inhoud m3/kw vermogen.

• Ruvetuve
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het wil gebruiken, en wat je kwijt (kan) zijn aan energie kosten. Als je het bad elke dag gebruikt en elke dag opwarmt heb je wat minder vermogen nodig. Zelf heb ik 17 kW op 32 m3 bad. Daarmee kan ik het bad prima warm houden tussen mei en begin september, maar dan wel door elke dag de warmtepomp aan te zetten. Laat je het bad tussendoor afkoelen, of heb je het bad niet op een zonnige plek staan (een noppenfolie kan flink helpen), kies dan vooral wat ruimer. Dan kan je wat makkelijker het bad op temperatuur brengen als je alleen bij mooi weer wil zwemmen bijvoorbeeld.

Aangezien het salderen eraf gaat, denk ik eraan om een warmtepomp bij te kopen om ook in april september het bad in korte tijd het bad qua temperatuur omhoog te knallen bij mooi weer... Zit aan een +/- 12 kW te denken zodat ik richting de 1:1 ga qua zwembadwater inhoud m3/kw vermogen.
Goede inzichten dank. Hier ook wel wat capaciteit aan zone energie straks zonder salderen. Pomp het dan graag het zwembad in. Hij zal dus niet vaak helemaal tot omgevingstemperatuur afkoelen. Lijkt me voor algengroei ook niet prettig.

De kosten van 5 naar 6kw is wel behoorlijk in aanschaf. Al is de pomp dan al wel weer een stuk zuiniger in verbruik.

Ik ga is meten als we echt een groter bad halen in de toekomst, met hoeveel kw we dan genoeg hebben. Al zal de eerste upgrade toch een hoger bad zijn.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 14:34
Hanzzzie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:49:
[...]

heb em op een energiemeter staan met on/off functie, maar is het wel goed voor de pomp om zomaar op en af te schakelen...
Ik zet al 6 jaar mijn pomp en/of warmtepomp aan via Shelly devices (eerst een 2.5 maar die oververhitte als het 30+ graden was en daarna een Pro). Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Het zorgt er o.a. voor dat via Home Assistant het zwembad automatisch aan/uit gaat bij voldoende/te weinig zon. Dus soms zet hij meerdere keren per dag de verwarming aan en uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Horla op 18-03-2026 14:51 ]

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_I6WqsHl6h0ookz2rRoo_ymw1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkjGTBAud4zjvErpoV4djHq1.jpg?f=fotoalbum_large
Hier bleek een lekje in de luchtkamer van de jacuzzi’s te zitten 😒
Nu eens kijken of dit werkt

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:15
Ik ben een paar weken geleden begonnen met de bouw van ons polystyreen bad, hoop de liner snel te ontvangen want die kan er al bijna in.

Heeft iemand ervaring met isoleren van leidingen? 50 en 63mm, zit me toch beetje af te vragen of dat te doen is, lijkt me toch weer mooi meegenomen ipv dat er 30-40m leidingwerk (rondom zwembad en naar technische ruimte) in 15 graden zand ligt.

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:15
jan011 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:38:
We hebben ons huis volledig zelf gebouwd en nu staat project tuin voor de deur. Dat willen we uiteraard ook weer grotendeels zelf doen. Een zwembad staat al een tijdje op onze wensenlijst, dus daar ben ik me momenteel in aan het verdiepen.

Wat mij betreft hoeft het geen groot bad te worden. in het ontwerp is 6.5x3 meter opgenomen.

De meest voor de hand liggende optie lijkt mij:

* betonplaat storten
* wanden metselen met betonblokken
* vervolgens een liner laten plaatsen

Tijdens het zoeken kwam ik echter ook het merk Infinit'eau tegen. Op het eerste gezicht lijkt dat een degelijk systeem met pvc / glasvezelplaten en honingraatstructuur.
https://www.rhodos-shop.nl/collections/infiniteau-zwembaden

Wat me alleen opvalt is dat veel van dit soort bouwpakketten relatief goedkoop lijken, ook de varianten met EPS blokken. Als ik alles zelf zou metselen, dan is de liner die geplaatst moet worden bijna net zo duur als z'n compleet bouw pakket?

Daarnaast zijn we ons aan het oriënteren op een veilige afdekking in verband met hond en kinderen. Ons oog is gevallen op een lamellenafdekking, bijvoorbeeld van BWT. zijn er andere veilige opties die we moeten bekijken?

Voor ons is dit allemaal nieuw, dus alle tips of ervaringen zijn welkom.
Als iemand ervaring heeft met Infinit’eau hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Ik ben nu met ons bad bezig, bouwpakket gekocht bij Toppy met polystyreen op maat, 7x3,5.

Polystyreen is wel super fijn werken, makkelijk in te korten en het weegt niks, betonwagen tweede keer laten komen en je hebt gelijk rondom dikke isolatie..
De liner wordt er bij geleverd en die hang je er in een profiel in.

Ons bad (op maat) kostte 11k met warmtepomp en variabele filterpomp met glasparels, bouwkundige trap en liner op maat.
Komen de kosten van graafwerk, 2x beton en leidingwerk er nog bij.

• Bartvandegroes
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:56
Hallo allen,

Ik heb een rechthoekig Bestway Power Steel zwembad van 4x2x1m met een standaard Bestway filterpomp. De inhoud is ongeveer 6500L. Ik gebruik een noppenzeil om het zwembad af te dekken en het water wat op te warmen maar vanzelfsprekend is dit niet voldoende

Ik wil het water daarom gaan verwarmen dmv epdm solarmat(ten) icm een zwaardere (zandfilter)pomp. Ik wil de solarmatten boven op mijn naastgelegen overkapping leggen. De overkapping staat ongeveer 1m van het zwembad, heeft een vlak dak op een hoogte van 2,5m en een grootte van ongeveer 3x9m. Het dak is afgedicht met zwart EPDM (zonder grind) en wordt in de zomer ook bloedheet. Het lijkt me daarom zeer nuttig dit oppervlak te gebruiken om de matten plat op neer te leggen en het water rond te pompen met een nieuwe zandfilterpomp (met glas of bollenvulling).

Wat zouden jullie adviseren:
- Welke pomp met welke opbrengst?
- hoeveel en wat voor solarmatten
- welke extra onderdelen zoals kranen by-pass etc?

Ik hoor graag wat jullie hierin zouden adviseren en zie indien mogelijk graag wat voorbeelden tegemoet, alvast bedankt!

Groeten Bart
Pagina: 1 ... 186 187 Laatste