Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:06

JB

Cédric roelt!

Jep zoiets! Heeft Fairland die niet zelf? Zal eens meten, als deze past, ook prima :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
JB schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Jep zoiets! Heeft Fairland die niet zelf? Zal eens meten, als deze past, ook prima :)
Hier een link staan er ook wat warmtepomp cover.

https://zwembadcompleet.n...ing/warmtepomp-toebehoren

Als je zoekt vind je er veel meer, de benaming van de cover kan ook anders worden omschreven dat levert soms meer resultaten op, er zijn zelfs voor de winter varianten.

Ik kijk ook wel vaak alleen op afbeeldingen google dat levert nog wel eens verassingen op een bepaald product op en het zoekveld vereenvoudigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

J.E. Weinor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Hier een link staan er ook wat warmtepomp cover.

https://zwembadcompleet.n...ing/warmtepomp-toebehoren

Als je zoekt vind je er veel meer, de benaming van de cover kan ook anders worden omschreven dat levert soms meer resultaten op, er zijn zelfs voor de winter varianten.

Ik kijk ook wel vaak alleen op afbeeldingen google dat levert nog wel eens verassingen op een bepaald product op en het zoekveld vereenvoudigd.
Die kwam ik ook tegen. Ik gebruik geen Google dus soms is het een beetje lastig zoeken. De juiste afmetingen nog even plotten maar het lijkt alsof die Fairland BPNCR06 afwijkt tov de gangbare maten covers. Jammer dat Fairland ze zelf niet heeft.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JB schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Die kwam ik ook tegen. Ik gebruik geen Google dus soms is het een beetje lastig zoeken. De juiste afmetingen nog even plotten maar het lijkt alsof die Fairland BPNCR06 afwijkt tov de gangbare maten covers. Jammer dat Fairland ze zelf niet heeft.
Geen google gebruik, tja lastig zoeken terwijl het makkelijker kan.
Je kunt gewoon onder Microsoft edge/bing google op zoeken en dan via. of via google.nl of com zoeken

google Chrome moet je installeren ook geen punt toch kun je switchen wordt je zoekveld alleen maar groter.

Begin maar te googelen op een gegeven moment maak je er meer gebruik van ik doe niet anders :) bingen of edgen vind ik niks >:)

[ Voor 13% gewijzigd door J.E. Weinor op 19-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 02:15:
[...]

Regen?! Hier geen druppel gezien :9
beter zoeken :+

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hier ook geen druppel ja uit de kraan :9

Nee stralend mooi weer veel zon en blauwe hemel tegen het eind van de middag tegen de avond een klein buitje stelde niet veel voor was zo weer weg en het zonnetje kwam weer te voorschijn.

Volgens mij zit Jaszie in het zuiden ik in het oosten, VSO in het westen toch!

Toch maar deze kant op verhuizen richting zuiden of oosten hier schijnt vaker zon :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlRgWxtVd8LSpWoO3SI3dT4Tgt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7ofp3KF5fRlonCRtgNxiLVc.jpg?f=fotoalbum_large

Net ons winterproject opgehaald….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

J.E. Weinor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Geen google gebruik, tja lastig zoeken terwijl het makkelijker kan.
Je kunt gewoon onder Microsoft edge/bing google op zoeken en dan via. of via google.nl of com zoeken

google Chrome moet je installeren ook geen punt toch kun je switchen wordt je zoekveld alleen maar groter.

Begin maar te googelen op een gegeven moment maak je er meer gebruik van ik doe niet anders :) bingen of edgen vind ik niks >:)
No shit Sherlock. Ik doe niets met Google ;) Andere search engines meer gericht op privacy zijn niet NL georiënteerd waardoor de hits soms wat lastiger zijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Een Keter store it out max iets groter heb zelf de midi uitvoering.

Daar past een ZFP en bypass wel in en de rest van de aansluitingen, en je hebt gelijk een kleine opberg ruimte.

je kunt er gelijk een mooie plank/schap in maken als het goed is zit de uitsparingen er al in.

Ideeën staan wel in deze topic met foto's met eigen DIY en uitleg van mijn keter pomphuis.

Eind resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3ihg-qOvsBrtEVsvrW5olgP96o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHtiwQ5WHRAfBsy4wjVpAa3v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:00
J.E. Weinor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Nee stralend mooi weer veel zon en blauwe hemel tegen het eind van de middag tegen de avond een klein buitje stelde niet veel voor was zo weer weg en het zonnetje kwam weer te voorschijn.

Toch maar deze kant op verhuizen richting zuiden of oosten hier schijnt vaker zon :)
Helemaal correct 8)

Hier was het gewoon volle bak zon en 35gr...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 12:21
Onze intex zandfilter van 4m3 draait nu. Maakt wat meer geluid dan de standaard intex filter, maar dat was te verwachten natuurlijk.
Volgende vraag: ons zwembad heeft 32mm in/uitgangen, de zandfilter heeft 38mm leidingen. Ik heb die nu aangesloten met de intex omvormers ertussen.. heeft dat nadelen? Of kan ik beter de gaten in het zwembad vergroten zodat ik rechtstreeks met de 38mm leidingen aan de slag kan? Misschien nog relevant: het intex zoutwatersysteem dat ik ook heb gekocht heeft ook 32mm aansluitingen. Dat ga ik in de zeer nabije toekomst aansluiten maar ik wou eerst effe de filter een tijdje z'n werk laten doen (alhoewel het nu misschien wel een goed moment is om het zout alvast in het water te doen want het is wat afgekoeld en er zal nu toch niet gezwommen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
J.E. Weinor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Een Keter store it out max iets groter heb zelf de midi uitvoering.

Daar past een ZFP en bypass wel in en de rest van de aansluitingen, en je hebt gelijk een kleine opberg ruimte.

je kunt er gelijk een mooie plank/schap in maken als het goed is zit de uitsparingen er al in.

Ideeën staan wel in deze topic met foto's met eigen DIY en uitleg van mijn keter pomphuis.

Eind resultaat.

[Afbeelding]
Heeeel strak! Bedoeling is om het frame waarvoor geen opbergboxen te krijgen zijn qua maat, om deze dus hierin op te bergen. Zijn namelijk allemaal stukken van een meter, en ik heb nog niks gevonden verder. Dus in de zomer pomphuis, in de winter opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jessicawitkamp schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Heeeel strak! Bedoeling is om het frame waarvoor geen opbergboxen te krijgen zijn qua maat, om deze dus hierin op te bergen. Zijn namelijk allemaal stukken van een meter, en ik heb nog niks gevonden verder. Dus in de zomer pomphuis, in de winter opslag.
Als ik het goed begrijp gebruik je de keter om je zwembad in op te bergen maar je pomp staat elders in een pomphuis op een vaste plek.

Je gebruikt het alleen als opbergruimte voor de winter.

Ja de installatie en opbergruimte voor je zwembad wordt krap, anders ga je richting keter schuurtjes daar zijn ook mooie varianten van verkrijgbaar ook in het zwart, de varianten die in deze topic zijn voorbij gekomen zijn grijs met witte lijsten :)

Maar ieder zijn ding in gebruik en uitvoering, mijn zwembad ligt als opbergruimte op diepe schappen in de schuur de dozen wel bewaard die zijn mooi lang en breed makelijker op elkaar te stapelen voor de buizen en trapje en als laatste de linener zonder doos er om heen er bovenop op, de liner leg ik altijd een los kleed nou eerlijk gezegd een oud laken overheen ligt het mooi schoon en stofvrij kan het gelijk ademen en vocht weg anders de kans dat er schimmel tussen komt.

Maar ligt ook aan in welke schuur/garage, belangrijk is dat je zwembad goed droog opbergt dan heb je er het langst plezier van.

De hoeken van de dozen tape ik altijd af als ze nieuw zijn dan blijven ze langer heel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Helemaal correct 8)

Hier was het gewoon volle bak zon en 35gr...
Bij VSO ging het er wel stevig aan toe zo te zien aan de foto maar niet zo hevig dat zijn EPDM matje van het dak afvliegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
J.E. Weinor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Als ik het goed begrijp gebruik je de keter om je zwembad in op te bergen maar je pomp staat elders in een pomphuis op een vaste plek.

Je gebruikt het alleen als opbergruimte voor de winter.

Ja de installatie en opbergruimte voor je zwembad wordt krap, anders ga je richting keter schuurtjes daar zijn ook mooie varianten van verkrijgbaar ook in het zwart, de varianten die in deze topic zijn voorbij gekomen zijn grijs met witte lijsten :)

Maar ieder zijn ding in gebruik en uitvoering, mijn zwembad ligt als opbergruimte op diepe schappen in de schuur de dozen wel bewaard die zijn mooi lang en breed makelijker op elkaar te stapelen voor de buizen en trapje en als laatste de linener zonder doos er om heen er bovenop op, de liner leg ik altijd een los kleed nou eerlijk gezegd een oud laken overheen ligt het mooi schoon en stofvrij kan het gelijk ademen en vocht weg anders de kans dat er schimmel tussen komt.

Maar ligt ook aan in welke schuur/garage, belangrijk is dat je zwembad goed droog opbergt dan heb je er het langst plezier van.

De hoeken van de dozen tape ik altijd af als ze nieuw zijn dan blijven ze langer heel.
Dat is een beetje het punt. De loungekussens, rubberboot en 2 fietsen moeten in de winter in de schuur. De liner en het zeil vd overkapping gaan naar zolder, net als de stofzuiger+Zfp+wp. Verder heb ik dus in de schuur en op zolder geen plek. Dus we willen de keter in de zomer dan gebruiken als huisje voor de de pomp, en in de winter kan hij onder de overkapping met frame erin. Niet de beste oplossing, voor ons de meest efficiënte. Waarschijnlijk passen de onderdelen van de overkapping namelijk wel in een box, aangezien die iets korter zijn.

Dozen hebben wij al weggegooid. Past namelijk nooit de hele winter in de schuur, en te zwaar om naar zolder te tillen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jessicawitkamp schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Dat is een beetje het punt. De loungekussens, rubberboot en 2 fietsen moeten in de winter in de schuur. De liner en het zeil vd overkapping gaan naar zolder, net als de stofzuiger+Zfp+wp. Verder heb ik dus in de schuur en op zolder geen plek. Dus we willen de keter in de zomer dan gebruiken als huisje voor de de pomp, en in de winter kan hij onder de overkapping met frame erin. Niet de beste oplossing, voor ons de meest efficiënte. Waarschijnlijk passen de onderdelen van de overkapping namelijk wel in een box, aangezien die iets korter zijn.

Dozen hebben wij al weggegooid. Past namelijk nooit de hele winter in de schuur, en te zwaar om naar zolder te tillen. ;)
Ja loungekussens nemen in feite veel ruimte in beslag die van ons ligt het hele jaar gewoon buiten onder de afdak waar wij ook zitten en worden niet nat of wat dan ook alleen een laken er over heen gestapeld in een hoek op de zitbank 7 zitgedeeltes en 10 voor de rug een heel pakket.

En elk jaar even de hoezen in de wasmachine voor de frisheid en gaan nu het 5e seizoen in, IKEA is nog niet zo slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Wij hebben sinds dit jaar een intex 4,88x2,44x1,07 goed voor 10.800l water. Hieraan zit een intex zandfilterpomp met 8,9m3 capaciteit en gevuld met materiaal 6m3 per uur. We hebben het bad netjes op 1cm dikke foam tegels liggen en afdekzeil. Echter nu ruim 2 weken later het water maximaal 26 graden geweest en kakt vandaag alweer in naar 25. Gezien wij kleine kinderen hebben 2 en 5 is dit gewoon niet comfortabel en lopen ze naar 45min serieus te klappertanden.

Verwarming zal waarschijnlijk dit probleem oplossen. Eerst gedacht aan een 3kw verwarmer. Echter kwam de berekening al snel uit dat het kwa kosten er absoluut niet uit kan. Solar oplossing zijn geen optie (platte daken liggen vol met zonnepanelen) dus een warmte pomp zal een mooie oplossing zijn. Echter wordt er overal geroepen dat een inverter stukken zuiniger is dan een normale warmtepomp. Maar nergens wordt vermeld hoeveel dit nu is op jaarbasis en binnen de standaard 100 zwemdagen (zwemseizoen van nederland). Scheeld me dit werkelijk 100/200 per jaar aan verwarmingskosten? Of is het tientjes werk en heb ik 5 jaar nodig om het überhaupt gelijk te spelen?

Zit dus te twijfelen tussen deze 2 modellen:

https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-bpncr6.html

Wat mag ik nu verwachten aan besparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:18:
[...]

westen inderdaad (omgeving rotjeknor)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Practics schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:22:
Wij hebben sinds dit jaar een intex 4,88x2,44x1,07 goed voor 10.800l water. Hieraan zit een intex zandfilterpomp met 8,9m3 capaciteit en gevuld met materiaal 6m3 per uur. We hebben het bad netjes op 1cm dikke foam tegels liggen en afdekzeil. Echter nu ruim 2 weken later het water maximaal 26 graden geweest en kakt vandaag alweer in naar 25. Gezien wij kleine kinderen hebben 2 en 5 is dit gewoon niet comfortabel en lopen ze naar 45min serieus te klappertanden.

Verwarming zal waarschijnlijk dit probleem oplossen. Eerst gedacht aan een 3kw verwarmer. Echter kwam de berekening al snel uit dat het kwa kosten er absoluut niet uit kan. Solar oplossing zijn geen optie (platte daken liggen vol met zonnepanelen) dus een warmte pomp zal een mooie oplossing zijn. Echter wordt er overal geroepen dat een inverter stukken zuiniger is dan een normale warmtepomp. Maar nergens wordt vermeld hoeveel dit nu is op jaarbasis en binnen de standaard 100 zwemdagen (zwemseizoen van nederland). Scheeld me dit werkelijk 100/200 per jaar aan verwarmingskosten? Of is het tientjes werk en heb ik 5 jaar nodig om het überhaupt gelijk te spelen?

ik ben geen expert maar met een COP van 1:5 of een cop van 1:10 met een buiten temp van 20 graden
is de eerste "duurder" dan de 2de ..

Stel dat het je 2,50 tot 5 euro per dag kost .. en het kost je 2 dagen om het bad op 28-30 graden te krijgen ..
met welke buiten temperatuur ga je dan "zwemmen" (alleen zonnig weer) of ook als het winderig en "koud" is .. ?

een antwoord geven in jou geval is lastig maar niet onmogelijk .. denk alleen dat je samen met deze info + de info die in de startpost staat je redelijk wel-overwogen beslissing kan maken

Zoek ook post(s) van @Jazsie op (in deel 1 en 2) .. die heeft er al zoveel over gedicht ook gebruiks geschiedenis .. dat je er een goed beeld van kan krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Practics schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:22:

Je vergeet de andere voordelen:

- Stiller.
- Zuiniger.
- Wifi optioneel.
- Efficienter.
- Meer keus met betere merken/kwaliteit.

Het is niet op voorhand aan tegeven hoeveel je bespaart op energiekosten.
Te veel factoren die mee tellen.

Daarnaast heb je zonnepanelen, of je moet nu al geen overschot hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mijn bad is inmiddels 5 graden afgekoeld (onverwarmd sinds gisteren middag) .. had erger verwacht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

Wat doen jullie vanavond met het hevige onweer en de regen? Ik heb mijn pompen even van de stroom afgehaald. You never know :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dennahz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:16:
Wat doen jullie vanavond met het hevige onweer en de regen? Ik heb mijn pompen even van de stroom afgehaald. You never know :)
Ik heb voor het zekere alles uitgeschakeld en alles even na gelopen en vast gezet, met rode wolkjes boven je gebied op de radar kan flink tekeer gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik doe nu niks ..

Morgen ff pomp aanzettten, zeil/bubbelfolier eraf .. bezem langs de liner en stofzuigen en water meten .. chloor / ph oid ff bijstellen en weer afdekken ff pompen en dan in de avond weer ..

Komende dagen word het ff goed in de gaten houden of het zwembad helder blijft en de liner stroef... wegens de temp schommeling

moet ff een adapter bestellen zodat ik een backwash kan doen .. (mocht er teveel water in zitten ..of ff kijken of ik een 40mm platte-slang "adapter" kan samenstellen

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 20-06-2021 01:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-09 14:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KYoruKqhndQafKxnzqTrTuy7L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HP2JLYmCAS4LbOKBSrsPns6l.jpg?f=fotoalbum_large

@Plenkske

je ziet wel een wisselend vermogen ik denk afhankelijk van de buiten temp.

Verder valt het zwaar tegen in 12uur 10m3 0.7 graad gestegen.
maar de grote vraag is: hoeveel was mijn bad afgekoeld als ik hem niet verwarmand had?

zijn er mensen die willen vertellen hoeveel het bad is afgekoeld vannacht?
liefst mensen met een wat groter bad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 11:52
Mag ik eens vragen hoe jullie het (druk) pvc hebben verwerkt qua zagen/afschuinen? En nog tips qua gereedschap?

Heb een afkortzaag, maar geen blad voor aluminium/trespa. Dus die kost al snel een tientje of 4/5 bij ecotools. Zo'n schaarachtige of meer traditionele pijp/buizensnijder zit rond de 2-3 tientjes. Uiteraard is er altijd nog de ijzerzaag, maar heb wel wat lengtes en verbindingsstukjes te doen, dus liever niet.
Wat hebben jullie gebruikt?

En hebben jullie de randen ook afgeschuind? Zoals op de video's? Is dit noodzakelijk? En iemand dan een tip voor een afschuiner voor 50mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Dewim1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:24:
[Afbeelding]

@Plenkske

maar de grote vraag is: hoeveel was mijn bad afgekoeld als ik hem niet verwarmand had?

Heb hier een 10,8m3 staan op zand zeil en daarna 1cm dikke foam tegels en het water is vannacht een graad gedaald van 25 naar 24 graden en stond donderdag op zijn warmste punt op 26 graden.

Knoop door gehakt en gegaan voor Fairland Inverter 6kW zwembad warmtepomp (BPNCR06. Wordt volgende week geleverd. Nu maar eens gaan kijken hoe ik mijn intexpomp en warmte pomp geschakeld krijg met elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
[Afbeelding]

@Plenkske

Begrijp ik het goed dat de WP in deze tijd nog niet de temperatuur die je ingesteld bebt bereikt heeft ? Ook niet dichtbij ?
Wat was de temperatuur buiten ?
Je zou zeggen dat hij in 12 uur wel meer moet kunnen verwarmen...

Zelf heb ik een 4,5 kuub bad dus dat is niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2024
Dit jaar begonnen met deze nieuwe hobby, met een intex 3x2 frame zwembad. Ik had geen zin in gedoe met zonnecollectoren en wilde het meteen goed doen, dus gekozen voor een warmtepomp, de W'eau Mini Inverter 4kW. Gisteren binnen gekomen, en helaas komt mijn ervaring redelijk overeen met anderen hier: een irritante hoge toon.

Is dit normaal voor een warmtepomp? Het geluid van de fan/lucht/motor vind ik prima, maar de hoge toon is echt zeer oncomfortabel. Ik zit er aan te denken om deze terug te sturen om een iets duurder model te nemen, als die dan maar niet ook zo'n irritant geluid produceert.

Terugsturen van een warmtepomp die al ongeveer 6uur gedraaid heeft, gaan ze daar moeilijk over doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Plenkske schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Begrijp ik het goed dat de WP in deze tijd nog niet de temperatuur die je ingesteld bebt bereikt heeft ? Ook niet dichtbij ?
Wat was de temperatuur buiten ?
Je zou zeggen dat hij in 12 uur wel meer moet kunnen verwarmen...

Zelf heb ik een 4,5 kuub bad dus dat is niet vergelijkbaar.
Nee eergisteren buis losgeschoten :( en daar ging mijn water van 31 graden)
3600 liter weer aangevuld en toen was het 25 graden

Water kost niets maar de energie die er inzit wel. ;)

Setpoint staat op 29 TB was 17-18 graden dus aardig in de buurt van de 15 waar de 4kw mini inverter nog maar 3kw kan leveren.

Begin @Jazsie steeds beter te begrijpen met z'n extra vermogen is nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Practics schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Heb hier een 10,8m3 staan op zand zeil en daarna 1cm dikke foam tegels en het water is vannacht een graad gedaald van 25 naar 24 graden en stond donderdag op zijn warmste punt op 26 graden.

Knoop door gehakt en gegaan voor Fairland Inverter 6kW zwembad warmtepomp (BPNCR06. Wordt volgende week geleverd. Nu maar eens gaan kijken hoe ik mijn intexpomp en warmte pomp geschakeld krijg met elkaar
Mijn zwembad staat ook op 1cm foam tegels noppen afdekking en met exit koepel.

Dus als ik eens met 1.5 graad afkoeling ga rekenen:
1.5 graad + 0.7 wat hij warmer geworden is vannacht
2.5 x1.16 x10= 25,5kw opgewekt vermogen
12 uur ongeveer 750watt = 9kw verbruik

is een cop van 2.83 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:18
NickL93 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:42:
Dit jaar begonnen met deze nieuwe hobby, met een intex 3x2 frame zwembad. Ik had geen zin in gedoe met zonnecollectoren en wilde het meteen goed doen, dus gekozen voor een warmtepomp, de W'eau Mini Inverter 4kW. Gisteren binnen gekomen, en helaas komt mijn ervaring redelijk overeen met anderen hier: een irritante hoge toon.

Is dit normaal voor een warmtepomp? Het geluid van de fan/lucht/motor vind ik prima, maar de hoge toon is echt zeer oncomfortabel. Ik zit er aan te denken om deze terug te sturen om een iets duurder model te nemen, als die dan maar niet ook zo'n irritant geluid produceert.

Terugsturen van een warmtepomp die al ongeveer 6uur gedraaid heeft, gaan ze daar moeilijk over doen?
Zowel de Mitsubishi (huis) als Poolex maken juist een lage brom toon, iets hoog frequent herken ik niet.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
[Afbeelding]

@Plenkske

Mijn 3x2x0.75 bad (4m3) is vannacht van: 32.28°C (17:00) naar 27.94°C (11:00) afgekoeld, oftewel: 4.34°C.

Edit: Oeps, grafiek verkeerd afgelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 20-06-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Dewim1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Nee eergisteren buis losgeschoten :( en daar ging mijn water van 31 graden)
3600 liter weer aangevuld en toen was het 25 graden

Water kost niets maar de energie die er inzit wel. ;)

Setpoint staat op 29 TB was 17-18 graden dus aardig in de buurt van de 15 waar de 4kw mini inverter nog maar 3kw kan leveren.

Begin @Jazsie steeds beter te begrijpen met z'n extra vermogen is nooit weg.
Poeh dat is best wel rampzalig verbruik met toch redelijk normale temperaturen voor nederland. Moet je dan niet gaan rekenen met cop specs op 15 graden? Misschien dan wel iets om duidelijker te vermelden in de ts? Ging eerst voor 3,5kw toen de ts gelezen en besloten dat het dus minimaal een 5kw moest worden. Maar dat zijn wel 26graden waardes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Heb om het zoutgehalte te meten een refractometer gekocht. https://nl.aliexpress.com/item/4000136016315.html Lastig af te lezen, maar het is wel te doen.

Blijkt dat door een paar lekkages/los springende leidingen en een foutje met over laten lopen van het zwembad dat er nog ongeveer 1.5 promille aan zout in het water zit... Intex klaagt nog niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Mijn 3x2x0.75 bad (4m3) is vannacht van: 32.28°C (17:00) naar 27.94°C (11:00) afgekoeld, oftewel: 4.34°C.

Edit: Oeps, grafiek verkeerd afgelezen.
hier is het van eergisteren 32 graden naar 18-19(low)-24 graden vandaag gezakt .. best radikaal .. maar ook niet geheel onverwachts door even kort te verwarmen over de mat is hij toch weer snel gestegen ..

wordt echt tijd voor een drijvende thermometer ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:59:
[...]

hier is het van eergisteren 32 graden naar 18-19(low)-24 graden vandaag gezakt .. best radikaal .. maar ook niet geheel onverwachts door even kort te verwarmen over de mat is hij toch weer snel gestegen ..

wordt echt tijd voor een drijvende thermometer ..
Van 32 graden naar ???

Mijn temperatuur is de temperatuur ongeveer op de bodem. Heb hier veel last van bewolking, weinig echte opwarming vandaag. 1 graad tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:15
Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Van 32 graden naar ???

Mijn temperatuur is de temperatuur ongeveer op de bodem. Heb hier veel last van bewolking, weinig echte opwarming vandaag. 1 graad tot nu toe.
Hier 366 x 99. Ca 8m3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4KTF-uAdUUJ-ymeXbhAi-2MjwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ1hGxBIFgNIL27f6UnnJWWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ik denk dat bij de afkoeling het oppervlakte mee speelt. dus een ondiep groot bad zal meer graden afkoelen dan een diep bad met de zelfde diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
ik denk dat ik de berekening nog een keer moet maken

Dus als ik eens met 3 graad afkoeling ga rekenen:
3 graad + 0.7 wat hij warmer geworden is vannacht
3.7 x1.16 x10= 42.9 kw opgewekt vermogen
12 uur ongeveer 750watt = 9kw verbruikt

is een cop van 4.76

Dat komt ook overeen wat de pomp kan leveren(3 kw bij 15 en 4kw bij 26) 42.9 / 12 uur =3.575 kw per uur

dus misschien was ik iets te negatief over de W'eau Mini inverter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Van 32 graden naar ???

ben ff beter gaan kijken

van vrijdag 33 C (16:00) --> regen 32C (na regen meten) --> zaterdag 26C (bypass actief) geen verwarming)
--> zondag 11:00, zwembad gebezemd --> ph op peil gebracht --> pomp aan 18-20 graden .---> over de mat 24 graden .. (is nu bezig met verwarmen) .. wegens wolken flucteert de opwarming heel erg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Van 31.9 gisteren gezakt naar 28.7 een daling van 3,2 zwembad staat op XPS en kunstgras verder niets er tussen en afgedekt.

Gisteren stroom uitgeschakeld wegens de rode wolkjes op de radar voor de zekerheid, maar de buien en gedonder bleven uit lichte regen en lichtflitsen stelde niet veel voor.

De intex ZFP met timer die stond ingesteld 9 uur per dag, toen ik de stroom vandaag er weer opzette begon de pomp te lopen op de ingestelde tijd.

Dacht dat je de pomp weer handmatig opnieuw moest starten met de aan en uit knop, en de timer opnieuw moest instellen tijdens stroom onderbreking.

Zit er toch waarschijnlijk een baterij geheugen in de pomp die de instellingen vast houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
djjvb schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:51:
Mag ik eens vragen hoe jullie het (druk) pvc hebben verwerkt qua zagen/afschuinen? En nog tips qua gereedschap?

Heb een afkortzaag, maar geen blad voor aluminium/trespa. Dus die kost al snel een tientje of 4/5 bij ecotools. Zo'n schaarachtige of meer traditionele pijp/buizensnijder zit rond de 2-3 tientjes. Uiteraard is er altijd nog de ijzerzaag, maar heb wel wat lengtes en verbindingsstukjes te doen, dus liever niet.
Wat hebben jullie gebruikt?

En hebben jullie de randen ook afgeschuind? Zoals op de video's? Is dit noodzakelijk? En iemand dan een tip voor een afschuiner voor 50mm?
Gewoon de ijzerzaag gebruikt, en de randen netjes gevijld/geschuurd. Heb inmiddels al wat druk pvc gelijmd en nog geen lek tot heden.

Belangrijk is beiden delen vetvrij en heel goed insmeren met lijm, beter te veel dan te weinig.

Overigens ook gewoon vaak genoeg de slijptol gebruikt, maar dat brengt meer afval met zich mee dan de ijzerzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:38
Roe!and schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:21:
Ik zie in de topicstart iets over. Welvarende stofzuigers met tuinslang dat die niet zouden werken ik had dit even niet gelezen en via AliExpress een stofzuiger met tuinslang aansluiting gekocht werkte inderdaad eerst niet het opvang netje wat meegeleverd word laat de fijne algen vlokken door dus een panty van de vrouw stuk geknipt en die er aangehangen nou ben 10 min over de bodem gegaan en had al een aardig zandbak en algen in mij panty voor 10,- werkt het prima!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi4hqjjW7-gqd-uhp0a0aryY62I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hELX3YFxfRGSiCbdgLc4HlO0.jpg?f=fotoalbum_large
Kwartiertje stofzuigen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
NickL93 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:42:

Hogetoon is helaas iets van dit merk/type warmtepomp. Toppy heeft ook hun product pagina aangepast.

Je kan erop beroepen dat dit voorheen niet vermeld wast, daarnaast heb je gewoon het recht om te ruilen...

Ik ervaar deze problemen totaal niet met mijn BWT/Fairland warmtepomp.
Ik zou compleet gek worden van een hoge -piep- toon 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 20-06-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Hogetoon is helaas iets van dit merk/type warmtepomp. Toppy heeft ook hun product pagina aangepast.

Je kan erop beroepen dat dit voorheen niet vermeld wast, daarnaast heb je gewoon het recht om te ruilen...

Ik ervaar deze problemen totaal niet met mijn BWT/Fairland warmtepomp.
Ik zou compleet gek worden van een hoge -piep- toon 8)7
Misschien is het een kwestie van een gebrek aan (geluids)isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ohh ja dat zou zomaar kunnen @Ep Woody, alleen lijkt het mij niet de bedoeling dat wij dit als consument moeten oplossen :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:54:
Ohh ja dat zou zomaar kunnen @Ep Woody, alleen lijkt het mij niet de bedoeling dat wij dit als consument moeten oplossen :P.
Als de prijs/prestatieverhouding daar naar is... O-) Ik wacht wel tot ze aan het einde van het jaar massaal gedumpt worden op marktplaats... :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ik ga hem retour sturen maar als er een mede tweaker is die hem graag wil ophalen in breda omdat hij bij toppy niet op voorraad is dan mag dat ook natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Dewim1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:07:
Ik ga hem retour sturen maar als er een mede tweaker is die hem graag wil ophalen in breda omdat hij bij toppy niet op voorraad is dan mag dat ook natuurlijk
Wat ga je er voor terug kopen?
Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:56:
[...]

Als de prijs/prestatieverhouding daar naar is... O-) Ik wacht wel tot ze aan het einde van het jaar massaal gedumpt worden op marktplaats... :9B
Ik ga voor een zout systeem denk ik. Pomp op een smartstekker en dan de warmtepomp op een andere smartstekker of aan elkaar knopen. Hoop er dan wat minder omkijken naar te hebben

[ Voor 43% gewijzigd door Practics op 20-06-2021 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Inmiddels is het water weer 2 graden gestegen in 5 uur tijd
dus met een tb van 26 graden doet hij het het prima.

nog ff rekenen :)
2 x 1.16 x10 = 23kw

dus in 5 uur is dat per uur 4.64kw /u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Practics schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Wat ga je er voor terug kopen?

[...]

Ik ga voor een zout systeem denk ik. Pomp op een smartstekker en dan de warmtepomp op een andere smartstekker of aan elkaar knopen. Hoop er dan wat minder omkijken naar te hebben
Denk ook fairland.
liefst zo veel mogelijk vermogen >:)
Maar vond 600 euri al best veel voor een opzet bad. moet wel leuk blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
Ik ga hem ook terugsturen. Weet nu al dat ik met dit geluid spijt ga krijgen als ik het niet doe, en volgend jaar (of jaren) met die pieptoon in de tuin zit.

Zit nu te kijken naar de Fairland Inverter 6kW.

Vond 600e ook al best wat voor mijn 3x2 zwembad. Maar die 600 euro heb ik al een maand geleden uitgegeven, dus nu nog 300 euro erbij kan nog wel voor mijn gevoel :') als die dan maar stil is!

[ Voor 32% gewijzigd door NickL93 op 20-06-2021 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Dewim1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:07:
Ik vraag me vooral af hoe goed die nou "invert". Wil eigenlijk meer data hebben maar ik weet nog niet wanneer ik er tijd voor heb om dat te regelen.
Als het tegenvalt wil ik hem ruilen met de non inverter 4kw + geld. Want die is stiller begrijp ik uit de ervaringen hier en op de toppy site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Ik vraag me vooral af hoe goed die nou "invert". Wil eigenlijk meer data hebben maar ik weet nog niet wanneer ik er tijd voor heb om dat te regelen.
Als het tegenvalt wil ik hem ruilen met de non inverter 4kw + geld. Want die is stiller begrijp ik uit de ervaringen hier en op de toppy site.
Huh een non inverter model die stiller is dan de inverter model?

Dat kan niet kloppen of bedoel je dat de non inverter model dat hoge -piep- toon niet heeft?
Dat kan natuurlijk wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Huh een non inverter model die stiller is dan de inverter model?

Dat kan niet kloppen of bedoel je dat de non inverter model dat hoge -piep- toon niet heeft?
Dat kan natuurlijk wel...
Precies dat.
Plus dat misschien het inverter stuk totaal niet goed werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dewim1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:16:
Inmiddels is het water weer 2 graden gestegen in 5 uur tijd
dus met een tb van 26 graden doet hij het het prima.

nog ff rekenen :)
2 x 1.16 x10 = 23kw

dus in 5 uur is dat per uur 4.64kw /u
Hier nu ook ongeveer 2 graden in 5 uur tijd. 2 x 1.16 x 4 = 9.28 kWh waarvan 3.6 kWh uit de collectoren, de rest opwarming van zwembad zelf.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kepar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 08:08
Vandaag eindelijk mijn warmtepomp volledig kunnen aansluiten, (dit was mijn eerste ervaring met het verlijmen van drukpvc)

Daar kwamen toch wel wat meer kosten bij kijken dan voorzien (buizen, koppelstukken, extra koppelstukken, enz....), maar wel fijn om aan te knutselen en godzijdank uiteindelijk geen lekken 8)

enkele sfeerbeelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwwIrx4SKI4R1dcvCV2jtHKRbTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaiQ4TFWNvdngGh771FUkdlU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9SYQfSL04O6hYF7RDhuu9dzKmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2k1DDHElnIHtkKbAKbrJM2Ff.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D8zcNVqfXcF7fKbCx3TB-QoyCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKq8rRIIRJ7Ej8SyjNadZd7O.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmOM30ja6rCkxuHyxsI9BZy_a8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvgHZQDx23QYbP69ZEjFnm84.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu vraag ik me wel af, of ik de warmtepomp aan mag laten staan wanneer mijn filterpomp uit is.
zal de warmtepomp dan automatisch stoppen of moet ik die altijd manueel uit zetten?
ik heb trouwens deze warmtepomp: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

ik ben vooral in de war omdat je hem "vast" moet aansluiten het mag blijkbaar niet met een stekker, MAAR de filterpomp moet eerst in werking voordat je de warmtepomp in werking zet.

voorlopig heb ik nog geen sturing voorzien (en was ik ook niet van plan), maar wat denken jullie?

Hier is zeker iemand met al wat langer ervaring met warmtepompen!?
de handleiding is alvast maar magertjes (je mag hem niet zelf installeren |:( dus geven we maar geen info)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
kepar schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:16:
Vandaag eindelijk mijn warmtepomp volledig kunnen aansluiten, (dit was mijn eerste ervaring met het verlijmen van drukpvc)

Daar kwamen toch wel wat meer kosten bij kijken dan voorzien (buizen, koppelstukken, extra koppelstukken, enz....), maar wel fijn om aan te knutselen en godzijdank uiteindelijk geen lekken 8)

enkele sfeerbeelden:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu vraag ik me wel af, of ik de warmtepomp aan mag laten staan wanneer mijn filterpomp uit is.
zal de warmtepomp dan automatisch stoppen of moet ik die altijd manueel uit zetten?
ik heb trouwens deze warmtepomp: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

ik ben vooral in de war omdat je hem "vast" moet aansluiten het mag blijkbaar niet met een stekker, MAAR de filterpomp moet eerst in werking voordat je de warmtepomp in werking zet.

voorlopig heb ik nog geen sturing voorzien (en was ik ook niet van plan), maar wat denken jullie?

Hier is zeker iemand met al wat langer ervaring met warmtepompen!?
de handleiding is alvast maar magertjes (je mag hem niet zelf installeren |:( dus geven we maar geen info)
WP gaat vanzelf uit wanneer -filter- pomp uit gaat.

En vast aansluiten? Gewoon een stekker erop mag prima hoor. Het is geen hoog vermogen warmtepomp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickL93
Sinds ik hier een week geleden mee ben begonnen, ik moet zeggen, het onderhoud van het zwembad en het knutselen bevalt me prima. Heb er meer plezier in dan verwacht 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:24:
[...]

En vast aansluiten? Gewoon een stekker erop mag prima hoor. Het is geen hoog vermogen warmtepomp :)
Ik had vorig jaar precies zo'n pomp (iig qua uiterlijk, ook een BWT) en heb er gewoon een stekker opgezet ook :) En op m'n W'eau pomp ook (die 2x zoveel trekt).

Die WP gaat ook gewoon automatisch uit zodra de flow stopt.

Ziet er super strak uit @kepar ! d:)b

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepar
Top, bedankt ik was bang om hem stuk te maken en dat zou nogal een dure vergissing zijn!
Ik had de hoop dat de timer van mijn filterpomp voldoende was en dat de flow sensor van de warmtepomp dan automagisch zou zorgen voor het opstarten van de verwarming, en dat is bij deze bevestigd.
Hier ben ik moet ik zeggen toch wel ongehoorzaam geweest, Ik zie ook de reden hierachter niet, zoveel stroom trekt hij nu ook niet maar dat komt ervan als ik voor de verandering toch de handleiding lees :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepar
Dennahz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Ik had vorig jaar precies zo'n pomp (iig qua uiterlijk, ook een BWT) en heb er gewoon een stekker opgezet ook :) En op m'n W'eau pomp ook (die 2x zoveel trekt).

Die WP gaat ook gewoon automatisch uit zodra de flow stopt.

Ziet er super strak uit @kepar ! d:)b
Ok, 2 maal bevestigd ik ben er gerust op (tenzij je die BWT hebt moeten weggooien?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

kepar schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Ok, 2 maal bevestigd ik ben er gerust op (tenzij je die BWT hebt moeten weggooien?)
Nee, heb een groter bad gekocht, dus moest ook een zwaardere WP. De BWT zelf was dikke prima. Prachtig ding.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 20-06-2021 16:46 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Hier nu ook ongeveer 2 graden in 5 uur tijd. 2 x 1.16 x 4 = 9.28 kWh waarvan 3.6 kWh uit de collectoren, de rest opwarming van zwembad zelf.
Lijkt me handiger voor de noob :) hoe lang je er over doet om over bepaalde tijd de temp behaald, een bad van 4000 liter zal sneller warmer worden dan 10.000 liter in aantal graden en tijd door opwarming op een dagdeel.

Als voorbeeld buiten temp, liters water zwembad, opstart temp zwembad water, tijd uren tot temp is gehaald, hoeveel graden het is opgewarmd, als aanvulling vermelding evt. met of zonder afdekking zwembad solar wel of geen afdekking met evt. temp onder afdekking? is het solar of WP kun je aangeven evt met tyleen DIY of epdm matje (INTEX) of met bol etc.

Schept volgens mij wat meer duidelijkheid in het geheel en wat beter te vergelijken onderling.
de bekende onder elkaar weten het wel in de topic maar de noob en nieuwe aanwinst waar zij mee komen kan nog wel verassingen opleveren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zwembad staat nu een weekje, WP en ZFP draaien nu ook enkele dagen, maar ik was bijna het belangrijkste vergeten: De rainbow glitter drank + snack drijver en "hangmat" die ik laatst voor mijn verjaardag heb gekregen. De oude Chromebook past er overigens ook prima in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Whkt-Z_gmK_MlX25dtcbm2Zl5Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpZQFhzAYzU0xRHBF7otRiDs.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Ik merk dat als ik de solar mat tussen de afvoer slang van de pomp maak ik te weinig flow heb voor een mooie jet stream.... nu wil ik een extra pomp tussen zetten dus gewoon normale uitstroom met pomp en instroom en dan op 2 T stukken een beetje extra pomp en dan de solar mat kan dat gewoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NickL93
Hier een filmpje met het geluid van de W'eau Mini Inverter 4kW:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

NickL93 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:35:
[YouTube: Geluid van W'eau Mini Inverter 4kW]
Wat een straalmotor. Mijn buren klagen al over mijn standaard opblaasbare spa pomp. Terwijl op 1m afstand ik nauwelijks 45dB meet. Granted met een smartphone. Als je erg je best doet is ie met open raam in mijn slaapkamer hoorbaar. Dus kan me voorstellen dat als je eraan stoort dan hoor je hem wel. Hij is dan ook vanaf half tien, tien uur savonds uit (afhankelijk van mijn avond sessie).

Zo'n ding zou hier zeker klachten overdag opleveren. Hoop niet dat warmtepompen waar we binnen tien jaar ook onze huizen mee moeten verwarmen ook zulke herrieschoppers zijn. Doe mij dan maar gas.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Roe!and schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:07:
Ik merk dat als ik de solar mat tussen de afvoer slang van de pomp maak ik te weinig flow heb voor een mooie jet stream.... nu wil ik een extra pomp tussen zetten dus gewoon normale uitstroom met pomp en instroom en dan op 2 T stukken een beetje extra pomp en dan de solar mat kan dat gewoon?
Je kan ook een bypass tussen je solar mat zetten, zodat je de flow kan doseren. Dan kan er voldoende flow langs de bypass en gaat er flow over de solarmat die daarmee opwarmt. Zo heel veel flow heb je ook niet nodig, hoe meer hoe beter, maar het moet niet ten koste gaan van andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Ja de solar mat heeft zelf ook een bypass maar die werkt niet echt super... ik denk dat ik eerst eens zonder pomp de solar mat op een aparte bypass ga aansluiten met de T stukken en dan een t stuk met kraan zodat ik de flow kan regelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KJHebVwsxsKVQivTBcA51TqJFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX2NKEvezpUgEQ9Da5kYSytG.jpg?f=fotoalbum_large

@Plenkske hij lijkt toch netjes terug te moduleren. ben benieuwd of hij nog een stapje terug gaat
nu 0.3 van setpoint af

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Ohh wow, ik zou compleet gek worden van zo een warmtepomp... vooral dat hoge piep toon.

Zodra mijn bad weer op staat (skimmer moet er nog in) zal ik eens geluid opnemen van die van mij,..

Kan je alvast vertellen dat die van mij echt totaal niet zo een geluid maakt.

Ik heb geen W'eau wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dewim1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:49:
[Afbeelding]

@Plenkske hij lijkt toch netjes terug te moduleren. ben benieuwd of hij nog een stapje terug gaat
nu 0.3 van setpoint af
Nice info, keep us posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

Dat is inderdaad een redelijk irritant geluid zeg, ik begrijp dat het de compressor zou moeten zijn uit eerdere posts. Mogelijk hebben ze een type gebruikt met een hoger toerental wat dan terug te schakelen is om als inverter te werken. Het lijkt er op dat daar een concessie is gedaan aangaande specs of merk ofzo.

Toch wel jammer, het had een "doorbraak" kunnen zijn in prijs, maar helaas dus niet blijkbaar. Hij is in ieder geval hier van de wenslijst verdwenen, als ik dat in de tuin heb staan blijft he5 bad koud plus dat ik dat mijn buren niet aan zou doen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
switchboy schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:18:
[...]

Wat een straalmotor. Mijn buren klagen al over mijn standaard opblaasbare spa pomp. Terwijl op 1m afstand ik nauwelijks 45dB meet. Granted met een smartphone. Als je erg je best doet is ie met open raam in mijn slaapkamer hoorbaar. Dus kan me voorstellen dat als je eraan stoort dan hoor je hem wel. Hij is dan ook vanaf half tien, tien uur savonds uit (afhankelijk van mijn avond sessie).

Zo'n ding zou hier zeker klachten overdag opleveren. Hoop niet dat warmtepompen waar we binnen tien jaar ook onze huizen mee moeten verwarmen ook zulke herrieschoppers zijn. Doe mij dan maar gas.
De warmte pompen in woningen betreft geluid moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen sinds 2020 is het aangescherpt onder NOM en bouwbesluit.

In 2018 waren wij als eerste woningen in Nederland die een ronde schoorsteen op het dak kregen was een nieuw product op de markt door de fabrikant, de unit zit in de schoorsteen en propeller waar de wtw lucht systeem ook bij op aangesloten is, de warmtepomp zelf staat naast de boiler op zolder.

Maar van geluidshinder totaal geen last je hoort ze helemaal niet en dat met de afgelopen winter draaiden ze op 70% capaciteit en hoger kan ook max is 120% maar zijn lager ingesteld en ruim voldoende om je hele woning te verwarmen 25 graden in de winter geen probleem.

De buren naast ons hebben dit jaar een splitunit airco laten monteren met zon vierkante bak aan de buitengevel en bovenverdieping geen gezicht, maar die moest je ook haast niet horen, nou die kun je wel degelijk horen en zijn van het merk Mitsubishi en zijn inverters althans dat staat er op

Maar dat kun je eigenlijk niet vergelijken met een WP voor je zwembad de werking komt op het zelfde neer

Het systeem kun je vergelijken met een koelkast die koelt, een warmte pomp op woningen doet het anders om, koud wordt omgezet in warmte deze uitleg werd ons gegeven hoe het systeem eigenlijk ongeveer werkt verdere technische details niet bij de hand maar staat wel ergens genoteerd en schema hoe het een of ander werkt door de fabrikant die is afgegeven,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Hier ook een bezitter van de W’eau Mini Inverter 4KW, ik ga morgen mailen.

Het geluid, gaat echt klachten opleveren, en daar zit ik niet op te wachten, zeker omdat mijn buren binnenkort aan de tuinkant gaan slapen.

Het inverter stukje. Ik heb heel erg het idee dat het totaal geen inverter is… ik heb heb nog niet zien terugschakelen in vermogen, het is of aan, of uit. Laatste dagen niet veel in de tuin gezeten, morgen even op letten.

Dan opwarmen. Ja toen het buiten 33 graden was deed hij aardig zijn best, en steeg het met een graad per uur. (Met bewolking). Nu het af begint te koelen stijgt hij 0,4 graden over 8/9 uur. En dat in combi met de herrie, om gek van te worden.

Mijn bad heeft een inhoud van 8,5m3. Tot 16.000l zegt toppy. No thanx.

Ook wij zitten te kijken voor de fairland 6kw. Meer overkill, dus hopelijk minder herrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Dat is inderdaad een redelijk irritant geluid zeg, ik begrijp dat het de compressor zou moeten zijn uit eerdere posts. Mogelijk hebben ze een type gebruikt met een hoger toerental wat dan terug te schakelen is om als inverter te werken. Het lijkt er op dat daar een concessie is gedaan aangaande specs of merk ofzo.

Toch wel jammer, het had een "doorbraak" kunnen zijn in prijs, maar helaas dus niet blijkbaar. Hij is in ieder geval hier van de wenslijst verdwenen, als ik dat in de tuin heb staan blijft he5 bad koud plus dat ik dat mijn buren niet aan zou doen.
Inderdaad, had een doorbraak kunnen zijn. Helaas geen goede start. Ik hoop voor Toppy zelf dat ze de klachten serieus nemen en het product aanpassen, het is immers hun "huismerk" waar ze zo trots op zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Jessicawitkamp schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:37:
Hier ook een bezitter van de W’eau Mini Inverter 4KW, ik ga morgen mailen.

Het geluid, gaat echt klachten opleveren, en daar zit ik niet op te wachten, zeker omdat mijn buren binnenkort aan de tuinkant gaan slapen.

Het inverter stukje. Ik heb heel erg het idee dat het totaal geen inverter is… ik heb heb nog niet zien terugschakelen in vermogen, het is of aan, of uit. Laatste dagen niet veel in de tuin gezeten, morgen even op letten.

Dan opwarmen. Ja toen het buiten 33 graden was deed hij aardig zijn best, en steeg het met een graad per uur. (Met bewolking). Nu het af begint te koelen stijgt hij 0,4 graden over 8/9 uur. En dat in combi met de herrie, om gek van te worden.

Mijn bad heeft een inhoud van 8,5m3. Tot 16.000l zegt toppy. No thanx.

Ook wij zitten te kijken voor de fairland 6kw. Meer overkill, dus hopelijk minder herrie.
8.5 / 2 = 4,25 kW. Deze W’eau Mini Inverter 4KW doet 3 kW bij 15gr. En dan wil je liefst nog wat overcapaciteit hebben.

Je praktijk ervaring komt goed overeen.

Die 16m3 is bij een inbouw zwembad met goede isolatie, maar dan nog geef ik je groot gelijk dat het in de praktijk niet haalbaar is. Ja tenzij je met 30gr+ gebruik ervan gaat maken maar dan heb je ook geen WP nodig ;).

Die Fairland Inverter 6kW doet 4 kW bij 15gr, afhankelijk van de situatie/gebruik is mag een slagje groter zelfs ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Het geluid zoals op dat filmpje is hetzelfde geluid hier.
Het is inderdaad jammer dat het product de beloofde specs niet waar heeft kunnen maken.
Wat me ook tegenvalt is het inverter gedeelte. Het werkt volgens mij minimaal. Ook zorgde het bij mij niet voor minder geluid. Het geluid wordt pas minder als die helemaal uit staat :+
Ook lijkt het op de productpagina dat ze zijn afgestapt van "full inverter" naar gewoon "inverter".
Als laatste punt reageert ook het schermpje niet altijd helemaal lekker, met de "touch" knoppen.

Ik heb Toppy gemailt en ik wil hem omruilen voor deze:

Voor mijn 4,5 kuub bad moet dat voldoende zijn (evenveel power) en deze is waarschijnlijk veel stiller.
Ik heb op dit moment geen plek en zin in een grotere (qua formaat) WP.

@Tinusvolkel
Heb jij je WP al gebruikt met een buitentemperatuur rond de 20 graden ? Werkte dit ook goed ? Volgens mij heb jij ook ongeveer een 4 kuub bad toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo, dat is inderdaad een irritant geluid. Absoluut een reden voor mij om deze WP niet aan te schaffen.

Ik zag bij de reviews op Toppy.nl al iemand die klaagde over een hoge pieptoon bij deze WP. Inmiddels heeft Toppy dit aan de minpunten toegevoegd:
Inverter compressor zorgt voor een hogere ondertoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

switchboy schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:18:
[...]

M'n broertje heeft een warmtepomp (enorme bak buiten) en die hoor je eigenlijk helemaal niet. Dus als de techniek nu al zo goed is, dan zal het over 10 jaar nog wel stukken beter zijn ;)

Hoewel ik het nog moet zien in een woning die minder goed geïsoleerd is, dan moeten ze toch behoorlijk draaien om de boel warm te houden.

Vandaag even wat meer zout in 't water gegooid, had telkens het idee dat het net niet genoeg was en m'n Astral gaf ook aan dat er maar 3.4g/l in zat. Kan een reden zijn waarom het chloorpeil s'nachts naar beneden ging ook (denk ik :p). Trial & error.

Ga het bad ook niet verwarmen vandaag... deze week toch niet echt zwemweer.

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

25mm in het zwembad erbij vannacht :+ Hoef 'm niet meer bij te vullen na het plonsen al gister :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:38:
[...]

Het is inderdaad jammer dat het product de beloofde specs niet waar heeft kunnen maken.
Wat me ook tegenvalt is het inverter gedeelte. Het werkt volgens mij minimaal. Ook zorgde het bij mij niet voor minder geluid. Het geluid wordt pas minder als die helemaal uit staat :+
Ook lijkt het op de productpagina dat ze zijn afgestapt van "full inverter" naar gewoon "inverter".
Als laatste punt reageert ook het schermpje niet altijd helemaal lekker, met de "touch" knoppen.

Voor mijn 4,5 kuub bad moet dat voldoende zijn (evenveel power) en deze is waarschijnlijk veel stiller.

@Tinusvolkel
Heb jij je WP al gebruikt met een buitentemperatuur rond de 20 graden ? Werkte dit ook goed ? Volgens mij heb jij ook ongeveer een 4 kuub bad toch ?
zou je dan niet beter gelijk de 5kw nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:17:

M'n broertje heeft een warmtepomp (enorme bak buiten) en die hoor je eigenlijk helemaal niet. Dus als de techniek nu al zo goed is, dan zal het over 10 jaar nog wel stukken beter zijn ;)

Hoewel ik het nog moet zien in een woning die minder goed geïsoleerd is, dan moeten ze toch behoorlijk draaien om de boel warm te houden.
[off topic]
Warmtepompen voor huizen zijn inderdaad anders en tegenwoordig ook onderhevig aan bepaalde regels betreft geluid. Die dingen hoor je echt niet. Ook bij airco's is dit het geval, dat zijn namelijk ook gewoon warmtepompen maar dan lucht/lucht.

Als een huis niet goed geïsoleerd is dan is het waarschijnlijk slim om dat eerst te verbeteren, omdat je anders veel meer stroom gaat verbruiken met je warmtepomp.

Meer info daarover in andere Tweakers topics (voor elk type warmtepomp is er 1).

[/off topic]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dennahz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:17:
[...]

De techniek is het probleem niet, die wordt al jaren toegepast. Eerst in koelkasten, toen in airco's en nu in lucht/water warmtepompen (wat een variatie is op een airco). Het ding is alleen, het moet zo goedkoop mogelijk want mensen willen er geen geld aan uitgeven, en door het rustig vrij te geven aan de markt verkopen ze meer. Pak je een fatsoenlijk merk, dan heb je een top apparaat, maar pak je inderdaad het huismerk, loop je het risico dat het er keuzes gemaakt zijn waar je niet helemaal happy van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dewim1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:22:
[...]

zou je dan niet beter gelijk de 5kw nemen?
Zou kunnen, maar die is wel iets duurder en verbruikt 200 Watt meer. Ik denk er nog even over na :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:50

The Executer

Lekker belangrijk!

JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:21:
25mm in het zwembad erbij vannacht :+ Hoef 'm niet meer bij te vullen na het plonsen al gister :P
Makkelijk he, die gratis vulling :P .

Hier gisteren mijn verjaardag gehad, dus het mooie weer mag komen dan gaat de Intex hier ook uit het vet. Nu hopen dat het mooie weer nog terug gaat komen, het is vandaag wel weer erg grijs.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:22:
[...]

De techniek is het probleem niet, die wordt al jaren toegepast. Eerst in koelkasten, toen in airco's en nu in lucht/water warmtepompen (wat een variatie is op een airco). Het ding is alleen, het moet zo goedkoop mogelijk want mensen willen er geen geld aan uitgeven, en door het rustig vrij te geven aan de markt verkopen ze meer. Pak je een fatsoenlijk merk, dan heb je een top apparaat, maar pak je inderdaad het huismerk, loop je het risico dat het er keuzes gemaakt zijn waar je niet helemaal happy van wordt.
Dat is ook niet helemaal eerlijk. Alleen de mini inverter heeft dit probleem. Waarschijnlijk inderdaad een erg slechte/goedkope compressor die erin zit.
De grotere W'eau's hebben een Mitsubishi Twin Rotary Compressor en de beoordelingen daaromtrent zijn gewoon goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:21:
Nog even ik ik moet water uit mijn zwembad gaan pompen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Dat is ook niet helemaal eerlijk. Alleen de mini inverter heeft dit probleem. Waarschijnlijk inderdaad een erg slechte/goedkope compressor die erin zit.
De grotere W'eau's hebben een Mitsubishi Twin Rotary Compressor en de beoordelingen daaromtrent zijn gewoon goed.
Feit blijft dat er inmiddels een heleboel is veranderd op de productpagina van die Mini Inverter van Toppy. Natuurlijk alles behalve transparant en netjes...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:30:
[...]

Nog even ik ik moet water uit mijn zwembad gaan pompen..
of je doet een backwash :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Met een filterpomp zeker ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Een bommetje!

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fassets.nos.nl%2Fdata%2Fimage%2F2015%2F11%2F25%2F235650%2Fxxl.jpg&f=1&nofb=1

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Feit blijft dat er inmiddels een heleboel is veranderd op de productpagina van die Mini Inverter van Toppy. Natuurlijk alles behalve transparant en netjes...
Zeker zo, zoiets heb ik ook geschreven in mijn mail.
Ze hebben een grote gok genomen met dit product en die is verkeerd uitgepakt. Ze hadden dat ding gewoon eerst zelf goed moeten testen ipv meteen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Met een filterpomp zeker ;)
natuurlijk hahahahaha

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
vso schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:33:
[...]

natuurlijk hahahahaha
OK OK, een cartridge filterpomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:33:
[...]
eerst zelf goed moeten testen
Daar hebben ze klanten voor blijkbaar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BamSlam_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:35:
[...]

OK OK, een cartridge filterpomp :)
Slang los ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Plenkske schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:38:
[...]

@Tinusvolkel
De opwarming van mijn 4 kuub bad gaat ongeveer dubbel zo snel met de warmtepomp aan, op een zonnige dag. Zal als het droog (eind van de week ofzo :/ ) is zo een filmpje maken met het geluid van de niet inverter versie.

Verder heb ik hem nu een half uurtje aan staan en ben van 23.9 naar 24.4 gegaan met dit regenachtig weer, met dit weer met een buitentemperatuur van 14 graden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Pagina: 1 ... 60 ... 185 Laatste