3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Gratz, ben benieuwd naar je ervaring en foto's in werking !NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:02:
Nieuwe Fairland 6kW warmtepomp binnen. Gisteren in de middag besteld, nu al geleverd. Daar houd ik van 😁
Wat een unit zeg, nu snap (of zie) ik pas echt waarom de W'eau mini inverter een mini inverter is. 😂
[Afbeelding]
Heb ik dat ooit bestreden ? volgens mij zeg ik juist dat ik best wel snap waarom mensen ervoor kiezenJazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:16:
WP kost geld, maar je krijgt daarvoor wel enorm veel conform voor terug.
laten we spa of zeer persoonlijke omstandigheden even uit de discussie halen .
en de mening reduceren tot zo objectief mogelijk (natuurlijk kan een kanttekening van je eigen gevoel er wel bij maar wel "apart" van het objectieve .. anders krijg je zo'n strijd die nergens naar toe gaat.
trek ff niet de rest van je huis erbij .. vertroebeld de discussie alleen maarIs niet gratis (in het begin) en ja je moet een investering doen. Maar die verdien je terug. en je telt met 0,07ct wat niet correct is. Immers als je het direct vebruikt dan is het gewoon je tarief ala ~23ct de kWh die je bespaard. Die 0,07ct is wanneer je doet terug leveren -na salderen- wat je dus niet doet. Verder is PV voor je hele huis en niet enkel zwembad, je gebruikt je dak het hele jaar door dag in en dag uit. Dat kan je niet zeggen van solar matten
Links om of rechts om kan je dat niet verglijken met solarmatten die simpelweg minder conform geven.
Reken het nu eens door ... gewoon "kaal" vanaf 0 .. pv,omvormer en WP aanschaf denk dat je toch wel 10-20 jaar uitkomt voordat het "winst" maakt.. als je uberhaupt winst maakt ..
om je een head start te geven het duurt 5-7 jaar (onder de salderings regeling) voordat panelen winstgevend worden .. als je 50 euro per 4 maanden oid met een WP van 1000 euro zit zit je op 20 jaar .. gebruik je hem zoals jij het jaar rond bv ... dan reduceer je dat wellicht tot 5 jaar maar dat is in totaal een minimum van 10 jaar voordat je hele installatie "winstgevend" word en ik denk dat je WP dan wel enigsinds aan vervanging tot kan zijn ..
en dan heb je je nog niet de onderhoud berekend .. of de extra pomptijd die nodig is
Om het eerlijk te houden solarmatten (mits goed aangesloten) kosten bv 250,-
en leveren wellicht een rendement op van 25,- tot 40 ,- aan verwarmings kosten tenopzichte van een WP zoals hierboven berekend en cijfers gelijk houdend zo ver mogelijk ..
en dan heb ik het nog niet over de "tweaks" die ik met solar kan doen om het rendement door het dak te laten gaan
Minder of meer comfort is een persoonlijke insteek ..
waarom zou ik nog zon nodig hebben als ik het water naar 36 graden C krijg ? als ik een spa zou hebben .. die temp heb ik tot op heden elk jaar nog wel gehaald op hete dagenvoor mij zoals dat ik om 10' avonds geen zon meer heb om het water warm te houden
en binnen 2 dagen is het water hier op een riante 30 graden oid
Al deze punten ben ik het mee oneens .. (vandaar doorstreept)WP:
- Meer conform.
- Stabieler water temperatuur.
- Altijd actief.
- Weinig ruimte in beslag
- comfort is persoonlijk
- altijd actief (mits je pomp draait)
- stabielere watertemp --> mits je pomp draait en WP actief is .. ten koste van stroom verbruik
- weinig ruimte ? --> er moet voldoende lucht in/uit kunnen blazen dus hoewel de unit "klein" is .. kan je hem niet in een hoekje v.d tuin wegstoppen en is het best een sta in de weg.
Enige waar ik in nog een beetje mee zou kunnen gaan is de "stabielere temperatuur" . maar dan wel met de kant-tekening van overige vereisten erbij ..
En je mist "hoge temperatuur" nodig voor efficiente (S)COP hoe lager hoe inefficienter dat vind ik wel een punt ..
als sterkste minpunt --> Kost een WP "extra" stroom naast een draaiende pomp + overlast (snachts voor buren) en verbruik is afhankelijk van de buitentemperatuur .. immers als het in de nacht afkoelt .
- comfort --> persoonlijk gevoel niet relevantSolarmatten:
- Minder conform.
- Minder "stabiel" water temperatuur.
- Enkel actief bij zon
- Veel (oppervlakte) ruimte nodig.
- veel oppervlakte .. zou ik vertalen in "een goeie zon locatie waarbij 8-10 uur direct zonlicht op schijnt"
en een dak v.d schuur /carpoort /bijkeuken zijn nu niet de locaties waar oppervlakte een issue is.
Ik ga niet met 15-23 graden het bad in .. dus "stabiel" water temperatuur vind ik zelf niet een goed argument
Enkel actief bij zon tja .. dat lijkt me nog al overduidelijk anders zou je het niet solarverwarming noemen toch
ik zou als sterke minpunt(ten) van Solar opnoemen dat er veel ruimte is voor ondermaats/onjuist aansluiten
zelfs met een WP zou ik solar adviseren .. al is het om je energie kosten te verlagen ..
Ruimte kan wel een dingetje zijn maar ja .. als je een 20m3 bad neerzet en je tuin staat vol zodat je geen WP / solar oplossing neer kan zetten vraag je er wel om .. denk wel dat je in beide gevallen je bad op je verwarmings oplossing moet afstemmen.
En!! kijk die DIY solar gasten halen hier en daar verbluffende resultaten .. en ik moet zelf zeggen dat het goed aansluiten en/of goeie DIY bouw veel plezier oplevert .. we zijn niet "doorsnee" gebruikers
Tja vanalles
https://www.poolex.fr/en/...heat-pump-poolex-q-line-7
Wordt hier oa. verkocht:
https://zwembadcompleet.n...d5A9i5dq9uF0aAiWfEALw_wcB
Wel meteen wat duurder, maar op papier ook wel stukke beter dan de W'eau mini inverter.
Maar volgens mij is deze WP ook dit jaar nieuw en zie ik nog nergens ervaringen.
@Guusje2 werkte jij niet bij zwembadcompleet ? Weet jij meer over deze WP ?
(edit)
Bij zwembadcompleet zie ik ook de "Aquaforte Aquamini" WP's. Volgens mij ook dit jaar nieuw. Maar alleen de (niet zo interessante) 3,5kW is echt klein, de andere zijn ook 70cm. En allen niet inverters.
[ Voor 15% gewijzigd door Plenkske op 24-06-2021 11:28 ]
Heerlijk he! Bij jou bypass wel gelijk meegeleverd?NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:02:
Nieuwe Fairland 6kW warmtepomp binnen. Gisteren in de middag besteld, nu al geleverd. Daar houd ik van 😁
Wat een unit zeg, nu snap (of zie) ik pas echt waarom de W'eau mini inverter een mini inverter is. 😂
[Afbeelding]
Ik heb net de bypass verlijmd, kijken of ik hem begin volgende week aan het bad kan knopen.
Wat ik wel raar vond is dat ik merknaam fairland zoals toppy hem noemt nergens terug kon vinden. Het is een rapid model schijnbaar in oost Europa wat bekender.
![]() | ![]() | ![]() |
Klopt inderdaad. Is inderdaad nieuw voor 2021. Erg populair en heb er nog geen terug gehad. Qua specs zit het allemaal prima. Enige probleem er mee is dat wij ze amper kunnen leveren, Poolex heeft zelf ook constant geen voorraad. Als het goed is krijgen wij er een hoop in de 1e/2e week van juli binnen, maar ik weet niet hoeveel er vrij van zijn. Ben zelf de komende dagen afwezig, dus dat zou je dan even aan een van mijn collega's kunnen vragen.Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:23:
De enige mini inverter WP die nu nog interessant lijkt is deze:
Wordt hier oa. verkocht:
Wel meteen wat duurder, maar op papier ook wel stukke beter dan de W'eau mini inverter.
Maar volgens mij is deze WP ook dit jaar nieuw en zie ik nog nergens ervaringen.
Vond ik ook raar. Ze verkopen 'm als Fairland.Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:29:
[...]
Heerlijk he! Bij jou bypass wel gelijk meegeleverd?
Ik heb net de bypass verlijmd, kijken of ik hem begin volgende week aan het bad kan knopen.
Wat ik wel raar vond is dat ik merknaam fairland zoals toppy hem noemt nergens terug kon vinden. Het is een rapid model schijnbaar in oost Europa wat bekender.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Adhv deze discussie is gekeken hoeveel ik nu verbruikt heb qua energie / kosten.
Ik verwarm dus ook alleen als er gezwommen gaat worden.
Maar nu 40 kWh kwijt aan verwarmen en 22 kWh kwijt aan filteren, dus een kleine 9 euro in een maand tijd voor het verarmen en een euro of 5 voor filteren.
Dus hier kan ik niet wakker van liggen.
Aanschafprijs 4kw warmtepomp was 500 euro, voor de rest niks aan hoeven schaffen zoals een bypass ofzo.
PS ben wel benieuwd hoeveel de solarverwarmers kwijt zijn aan filteren/pompen.
Mooi.Guusje2 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Klopt inderdaad. Is inderdaad nieuw voor 2021. Erg populair en heb er nog geen terug gehad. Qua specs zit het allemaal prima. Enige probleem er mee is dat wij ze amper kunnen leveren, Poolex heeft zelf ook constant geen voorraad. Als het goed is krijgen wij er een hoop in de 1e/2e week van juli binnen, maar ik weet niet hoeveel er vrij van zijn. Ben zelf de komende dagen afwezig, dus dat zou je dan even aan een van mijn collega's kunnen vragen.
Ik heb op dit moment geen interesse. Maar misschien iets voor een ander jaar.
Ben vooral benieuwd of er al ergens reviews te vinden zijn, kon nog niks vinden.
Yes inclusief bypass, die waren ze niet vergeten.JB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:08:
[...]
Nice! Dat wordt lekker knutselenIncl bypass neem ik aan?
Wordt inderdaad knutselen. Bij mij komt de wp los buiten te staan, ben er nog niet over uit hoe ik de bypass het best kan bevestigen. Van de bypass met flexibel naar de wp, en dan de bypass los plat op de straat er naast? Of met vaste pvc van de wp naar de bypass zodat de bypass 'hangt' aan/achter de wp? Heb hier gisteren al naar plaatjes gezocht voor inspiratie, maar bij de meeste is de bypass netjes ingebouwd in een kast, lijkt het.
Als ik de slangtules vast heb gemaakt aan de bypass, kan ik dit later dan nog makkelijk veranderen naar een vaste pvc verbinding? Of hier misschien een schroefverbinding tussen zetten, zodat ik het later nog kan veranderen?
Nog geen ervaring met dit soort knutselwerk, dus nog niet helemaal over uit
[ Voor 6% gewijzigd door NickL93 op 24-06-2021 11:39 ]
wp / solar is niet oneindig .. het beide verwarming met hun eigen use-cases ..Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:17:
[...]
Groot gelijk heb je, maar af en toe moet ik toch weer commentaar geven op @vso.
Maar we gaan inderdaad weer verder want WP vs Solar is een oneindig iets.
Vind het wel weer eens leuk dan het oneindige geneuzel over 1 of andere website en aardpennen .. of mensen die niet de startpost lezen maar gewoon de vraag stellen die 2 posts ervoor al beantwoord zijn .. of op te lossen zijn door plaatjes surven ..
Tja vanalles
Zie mijn post hierboven. Ik ga de flex klemmen met teflon 55 met een slangenklem. Zodat ik volgend jaar alles van druk pvc ga maken in waarschijnlijk de definitieve opstelling. De bypass ga ik met 2 beugels (bijvoorbeeld regenpijp beugels) tegen de schutting vast zetten. Niet heel fraai, maar voor dit seizoen even niet anders.NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Yes inclusief bypass, die waren ze niet vergeten.
Wordt inderdaad knutselen. Bij mij komt de wp los buiten te staan, ben er nog niet over uit hoe ik de bypass het best kan bevestigen. Van de bypass met flexibel naar de wp, en dan de bypass los plat op de straat er naast? Of met vaste pvc van de wp naar de bypass zodat de bypass 'hangt' aan/achter de wp?
Als ik de slangtules vast heb gemaakt aan de bypass, kan ik dit later dan nog makkelijk veranderen naar een vaste pvc verbinding? Of hier misschien een schroefverbinding tussen zetten, zodat ik het later nog kan veranderen?
Ik heb mijn bypass achter tegen het tuinhuis zitten. Geen gewicht op de aansluitingen. Die breek ik weer af na het zwemseizoen. Enige jammere in mijn situatie althans; warm en koud had ik liever andersom gezien op de WP, nu moet je kruisen omdat de ZFP uitgang "boven zit" bij mij.NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Yes inclusief bypass, die waren ze niet vergeten.
Wordt inderdaad knutselen. Bij mij komt de wp los buiten te staan, ben er nog niet over uit hoe ik de bypass het best kan bevestigen. Van de bypass met flexibel naar de wp, en dan de bypass los plat op de straat er naast? Of met vaste pvc van de wp naar de bypass zodat de bypass 'hangt' aan/achter de wp? Heb hier gisteren al naar plaatjes gezocht voor inspiratie, maar bij de meeste is de bypass netjes ingebouwd in een kast, lijkt het.
Mijn boefje is liev!
Even een aantal feiten:
Een WP behaalt, zonder tweaks, altijd een constante watertemperatuur.
Een WP werkt altijd, licht of donker, regen of zonneschijn. Zolang het maar niet vriest.
Een WP is een hele compacte machine, die geen dakruimte inneemt en niet perse een plekje in de zon nodig heeft.
Tuurlijk kost een WP meer in aanschaf dan solarmatten en tuurlijk gebruikt hij meer stroom. Daar krijg je echter over een heel seizoen meer bruikbaar vermogen (geen piek vermogen) voor terug, wat resulteerd in veel meer zwemdagen.
Neem vandaag als feitelijk voorbeeld, het is hier de hele dag al bewolkt en 18 graden. Met solar voeg je vandaag geen warmte toe, je bad koelt waarschijnlijk af tot 18 graden. Een warmtepomp houdt je bad gewoon op de ingestelde temperatuur.
Als vanavond de zon door breekt kunnen de kinderen hier direct het water in, daar hoeft niet eerst de zon een dag voor te schijnen. Sterker nog, er zijn hier zat dagen dat het wel warm is (of broeierig), maar er geen zon schijnt en er hier gewoon gezwommen wordt. Het zwemwater is hier van april tm september constant 26gr.
Ik denk dat de discussie niet moet zijn wat meer comfort geeft, maar wat iemand bereid is te betalen voor dat comfort. Als je geen geld (over) hebt voor een WP installatie, dan is solar een prima alternatief. Daarmee kan je de aanwezige zonnekracht focussen op je zwemwater. Je bent daarmee echter wel over geleverd aan de grillen van de zon. Iets waar je zelf nul invloed op hebt.
Groetjes
Dat is precies de reden waarom ik voor een WP ben gegaan.Nhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:52:
Je bent daarmee echter wel over geleverd aan de grillen van de zon. Iets waar je zelf nul invloed op hebt.
Ja en ook precies de reden dat een WP per definitie meer bruikbare energie (en dus in meerendeel van de gevallem ook comfort) levert.NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:54:
[...]
Dat is precies de reden waarom ik voor een WP ben gegaan.
Groetjes
je model bestaat ook nietPractics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:29:
[...]
Heerlijk he! Bij jou bypass wel gelijk meegeleverd?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.fairland.com.cn/products_4.html
Ben erg beniewd naar je vergelijk met de mini inverter.
Ik moet nog beslissen wat ik ga doen...
Hoeveel m3 ga je verwarmen?
Whitelabel Rapid;Dewim1 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:09:
[...]
je model bestaat ook niet![]()
https://www.fairland.com.cn/products_4.html
Ben erg beniewd naar je vergelijk met de mini inverter.
Ik moet nog beslissen wat ik ga doen...
Hoeveel m3 ga je verwarmen?
Movinghead in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
" Het type is eigenlijk de BPN06 / BPNR07 van Fairland. Als je de specsheet en excel met specs met cop waarden is het deze;
https://www.fairland.com.cn/products_4.html "
[ Voor 17% gewijzigd door JB op 24-06-2021 12:12 ]
Mijn boefje is liev!
Hoe bedoel je dit? Leer er graag van.vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:01:
[...]
[edit]
Als je met 8 uur je bad 2x rondpompt tja .. maar 6 uur zout ? is het geheel niet wat ondermaats ? (serieuze vraag )
Volgens de tabel in de handleiding van mijn Intex zoutwatersysteem dient het zoutsysteem 6 uur per dag te draaien bij een 16 kuub bad en de pomp 8 uur. Zou jij denken dat het meer moet zijn?
Heb inmiddels mijn pH gecontroleerd, die zat op 8.4.... Inmiddels in stappen omlaag gebracht naar 7.3. Nu het zoutsysteem op een 48-uurs boost.
Benieuwd of het chloor het groen doet verdwijnen (samen met poetsen/stofzuigen). Het zat vast aan de bodem maar na los borstelen is het een grote groene soep geworden.
Nee denk dat het geheel eerder onder maats is .. het 6 uur chloor produceren en 8 uur pompen gaf die cluecoelho schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:14:
[...]
Hoe bedoel je dit? Leer er graag van.
Volgens de tabel in de handleiding van mijn Intex zoutwatersysteem dient het zoutsysteem 6 uur per dag te draaien bij een 16 kuub bad en de pomp 8 uur. Zou jij denken dat het meer moet zijn?
Je pomp is wellicht een 2,2m3 per uur model oid ? (CRP) en je ZWS is daarop afgestemt (logischerwijs)
ps voor afkortingen/uitleg zie startpost
Op papier werkt dit allemaal met elkaar samen .. alleen ze melden er bv niet bij dat je je filter veel regel matiger moet vervangen bijvoorbeeld 1x per 10 dagen .. 1x per 2 dagen .. omdat je er gewoon weg een enorme lading water doorheen laat vloeien ..
Maar wij houden bv (in de startpost) aan dat je je bad minimaal in 4uur de 16m3 door de pomp(lees filter) gejast "moet" hebben per etmaal .. mijn pomp bv doet het hele bad in ~ 1 uur en ik filter minimaal weer of geen weer 2 uur lang (dus 2x het hele bad) ..
Maar als je naar een andere pomp gaat .. zoals een ZFP (6m3 minimum) dan zou ik ook kijken of je ZWS er nog bij past .
goed van het borstelen ik zou het echter wel paar keer per dag herhalen .. zeker nu dat het chloor niveau stijgtHeb inmiddels mijn pH gecontroleerd, die zat op 8.4.... Inmiddels in stappen omlaag gebracht naar 7.3. Nu het zoutsysteem op een 48-uurs boost.
Benieuwd of het chloor het groen doet verdwijnen (samen met poetsen/stofzuigen). Het zat vast aan de bodem maar na los borstelen is het een grote groene soep geworden.
Tja vanalles
Ik had die Poolex ook gezien. Lijkt me een mooie WP. Alleen 4kW was al een overkill voor me maar 7kW helemaal. Ben wel benieuwd of er dan ook een hoop geluid naar boven gaat omdat de ventilator naar boven blaast. Lijkt me beter dan de tuin in blazen of niet?Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:23:
De enige mini inverter WP die nu nog interessant lijkt is deze:
Wordt hier oa. verkocht:
(edit)
Bij zwembadcompleet zie ik ook de "Aquaforte Aquamini" WP's. Volgens mij ook dit jaar nieuw. Maar alleen de (niet zo interessante) 3,5kW is echt klein, de andere zijn ook 70cm. En allen niet inverters.
Beetje overkill is niet erg, kan er alleen maar voor zorgen dat hij rustiger gaat draaien en dus minder energie verbruik. 7 kW is de max bij 26 graden water/lucht. Het is 5 kW max bij 15 graden lucht en 26 graden water.Tama1 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:36:
[...]
Ik had die Poolex ook gezien. Lijkt me een mooie WP. Alleen 4kW was al een overkill voor me maar 7kW helemaal. Ben wel benieuwd of er dan ook een hoop geluid naar boven gaat omdat de ventilator naar boven blaast. Lijkt me beter dan de tuin in blazen of niet?
26/26
Capacity (kW) 7.01~1.35
Power consumption (kW) 1.09~0.105
COP 12.86~6.43
15/26
Capacity (kW) 5.01~1.02
Power consumption (kW) 1.11~0.145
COP 7.03~4.51
Het geluid zal inderdaad een andere richting op gaan. Naar boven is wel een voordeel voor de plaatsing, want normaal raden ze aan om ruimte aan de voorkant te houden. Bij die is dat naar boven.
Zoals net boven mij vermeld is het een whitelabel, toegegeven vind ik dat Toppy dit erbij mag vermelden op de website.
Slim, bij mijn WP zat een winterhoes + poten erbij (mag ook wel voor wat ie gekost heeft)JB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:02:
Tip van Flip mocht je die Fairland op poten willen zetten. Ik heb het voor maar liefst 4,12 euro zo gedaan;
[Afbeelding]
Beetje fietsbinnenband ertussen en klaar!
Hoezo overkill? Wat voor fromaat zwembad heb je (ook alweer)?.Tama1 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:36:
[...]
Ik had die Poolex ook gezien. Lijkt me een mooie WP. Alleen 4kW was al een overkill voor me maar 7kW helemaal. Ben wel benieuwd of er dan ook een hoop geluid naar boven gaat omdat de ventilator naar boven blaast. Lijkt me beter dan de tuin in blazen of niet?
Verder zie post van @Plenkske.
2x3 mJazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:58:
[...]
Hoezo overkill? Wat voor fromaat zwembad heb je (ook alweer)?.
Verder zie post van @Plenkske.
Wat jammer is, is dat de meeste mensen totaal geen benul hebben van het effect van de zonnecollectoren op de opwarming van het bad. Hier is het al de hele dag bewolkt, maar toch is mijn bad 4.4kWh opgewarmd, bijna 1 graad. De pomp is net aan gegaan en ik haal nu ook nog 600 Watt aan warmte uit de collectoren. Niet heel veel, maar toch een leuke hoeveelheid. Ik verwacht vandaag wel weer rond de 27 graden aan water temperatuur uit te komen. (Ben begonnen op 24.4°C en zit nu op 25.4°C).
In mijn geval is de toegevoegde energie door de collectoren ongeveer 2.5 kW op een zonnige dag, wat dan ongeveer 1/3e van de totale opwarming is. 10 juni heb ik aan warmte: 13.28kWh uit de collectoren gehaald van de 28.36 kWh totale opwarming.
Met een warmtepomp is dat natuurlijk veel makkelijker te regelen.
Ga je dan kijken hoeveel oppervlakte ik in gebruik heb, ongeveer 6.5m2 aan collectoren. Als je dat vervangt door 4 zonnepanelen levert dat op eenzelfde dag grofweg 7.5 kWh op. Als je dat met een warmtepomp met een COP van 5 in het zwembad zou doen, heb je 7.5*5 = 37.5 kWh aan warmte in het zwembad zitten. De investering is wel hoger, maar de opbrengst ook vele malen hoger.
Ik heb een ZFP met een capaciteit van 6 kuub/uur (Waterland ZF-300VT van Cranenbroek). Ik pomp dus in 8 uren 3x de capaciteit van mijn bad.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:32:
[...]
Nee denk dat het geheel eerder onder maats is .. het 6 uur chloor produceren en 8 uur pompen gaf die clue
Je pomp is wellicht een 2,2m3 per uur model oid ? (CRP) en je ZWS is daarop afgestemt (logischerwijs)
ps voor afkortingen/uitleg zie startpost
Op papier werkt dit allemaal met elkaar samen .. alleen ze melden er bv niet bij dat je je filter veel regel matiger moet vervangen bijvoorbeeld 1x per 10 dagen .. 1x per 2 dagen .. omdat je er gewoon weg een enorme lading water doorheen laat vloeien ..
Maar wij houden bv (in de startpost) aan dat je je bad minimaal in 4uur de 16m3 door de pomp(lees filter) gejast "moet" hebben per etmaal .. mijn pomp bv doet het hele bad in ~ 1 uur en ik filter minimaal weer of geen weer 2 uur lang (dus 2x het hele bad) ..
Maar als je naar een andere pomp gaat .. zoals een ZFP (6m3 minimum) dan zou ik ook kijken of je ZWS er nog bij past .
[...]
goed van het borstelen ik zou het echter wel paar keer per dag herhalen .. zeker nu dat het chloor niveau stijgt
Het Intex ZWS heeft een capaciteit van 26.500 liter, dus die zou de 16 kuub ook aan moeten kunnen. Volgens de handleiding maakt deze max. 5g chloor per uur. In standaard onderhoud zou dat dus 30g per dag moeten zijn. Op 16 kuub is dat ongeveer 2 ppm als ik goed reken.
De boost is echter zoals gezegd 48 uren, dan zou ik maximaal 250 gram chloor moeten maken, ofwel zo'n 15ppm. Ik vermoed echter dat er ook nog wel wat afbraak zal zijn, anders wordt het wel heel hoog.
Kijk, een post met harde cijfers en uiteindelijk een conclusie die hout snijdt. Goed bezig.Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:02:
Leuke discussie weer over WP vs zonnecollectoren.
Wat jammer is, is dat de meeste mensen totaal geen benul hebben van het effect van de zonnecollectoren op de opwarming van het bad. Hier is het al de hele dag bewolkt, maar toch is mijn bad 4.4kWh opgewarmd, bijna 1 graad. De pomp is net aan gegaan en ik haal nu ook nog 600 Watt aan warmte uit de collectoren. Niet heel veel, maar toch een leuke hoeveelheid. Ik verwacht vandaag wel weer rond de 27 graden aan water temperatuur uit te komen. (Ben begonnen op 24.4°C en zit nu op 25.4°C).
In mijn geval is de toegevoegde energie door de collectoren ongeveer 2.5 kW op een zonnige dag, wat dan ongeveer 1/3e van de totale opwarming is. 10 juni heb ik aan warmte: 13.28kWh uit de collectoren gehaald van de 28.36 kWh totale opwarming.
Met een warmtepomp is dat natuurlijk veel makkelijker te regelen.
Ga je dan kijken hoeveel oppervlakte ik in gebruik heb, ongeveer 6.5m2 aan collectoren. Als je dat vervangt door 4 zonnepanelen levert dat op eenzelfde dag grofweg 7.5 kWh op. Als je dat met een warmtepomp met een COP van 5 in het zwembad zou doen, heb je 7.5*5 = 37.5 kWh aan warmte in het zwembad zitten. De investering is wel hoger, maar de opbrengst ook vele malen hoger.
Volgens mij ontkent niemand dat collectoren vrij goed zijn in zonnewarmte omzetten in warm zwemwater. Het belangrijkste voordeel van een warmtepomp is echter dat die veel meer bruikbare energie levert.
Het is natuurlijk heel mooi dat je op een bewolkte dag aan het eind van de dag op 27gr zit (dit is overigens niet mijn ervaring van enkele jaren, geen zon was geen warmte). Met warmtepomp zit je 24uur per dag op de ingestelde temperatuur. Dat kost echter wel wat meer financiële investering. Voor mij woog het gemak echter veel zwaarder dan de euro's.
Beide technieken zijn verschillend. Solar is goedkoper, warmtepomp levert meer gemak.
Groetjes
Thanks! Dat met de beugels tegen de schutting is voor mij wel een optie, dat is waar hij komt te staan.Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:41:
[...]
Zie mijn post hierboven. Ik ga de flex klemmen met teflon 55 met een slangenklem. Zodat ik volgend jaar alles van druk pvc ga maken in waarschijnlijk de definitieve opstelling. De bypass ga ik met 2 beugels (bijvoorbeeld regenpijp beugels) tegen de schutting vast zetten. Niet heel fraai, maar voor dit seizoen even niet anders.
Zijn de slangtules wel gelijmd aan de bypass? Als je volgend jaar alles van druk pvc gaat maken, krijg je die er dan wel nog van af?
Je komt wel erg hypocriet over ..Nhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:52:
@vso Je vraagt objectief te blijven, maar zegt vervolgens dat een constante temperatuur voor jou niet belangrijk is. Dat is dan toch zo subjectief als het maar kan?
Waarom zou ik mijn eigen mening niet mogen ventileren ? leven we in een dictatuur oid ?
je vergeet wel gemaks halve paar details .. onder andere dat er wel voldoende ruimte omheen beschikbaar moet zijn .. (zie handleiding)..Even een aantal feiten:
Een WP behaalt, zonder tweaks, altijd een constante watertemperatuur.
Een WP werkt altijd, licht of donker, regen of zonneschijn. Zolang het maar niet vriest.
Een WP is een hele compacte machine, die geen dakruimte inneemt en niet perse een plekje in de zon nodig heeft.
altijd is bij mij 100% .. je vergeet alleen dat altijd wel met addertjes is .. zonder een flow van een extern medium laten we het een "pomp noemen" doet hij het echt niet .. .. als je nog temperatuurs afhankelijkheden gaat noemen word is de bewoording "altijd" niet de juiste bewoording ..
afgezien ik niet snap wat je met "bruikbaar vermogen" bedoelt .. .waar betwist ik dat je meer/minder zwemdagen hebt ? of dat zoiets uberhaupt relevant zou zijn .. dat lijkt me immers een SUBJECTIEVE zaakTuurlijk kost een WP meer in aanschaf dan solarmatten en tuurlijk gebruikt hij meer stroom. Daar krijg je echter over een heel seizoen meer bruikbaar vermogen (geen piek vermogen) voor terug, wat resulteerd in veel meer zwemdagen.
Doe jezelf een lol en gebruik de functie "zoek op poster" .. en tik mijn naam in .. als je puur plaatjes kijkt .. denk ik dat je al op je teenwater aan kan voelen dat ik je bewering over solar 100% onderuit haalNeem vandaag als feitelijk voorbeeld, het is hier de hele dag al bewolkt en 18 graden. Met solar voeg je vandaag geen warmte toe, je bad koelt waarschijnlijk af tot 18 graden. Een warmtepomp houdt je bad gewoon op de ingestelde temperatuur.
iemand die een beetje vooraf inleest had dit al gespot in een eerdere reactie
En dat kan niet hier ? alsof je een bad met 4m3 binnen 5 minuten opzet en/of afbreekt ..Als vanavond de zon door breekt kunnen de kinderen hier direct het water in,

Assumption is the mother of all f*ckups ..
standpunt 1: zwembad in de tuin hebben = luxe
standpunt 2 : verwarmd water in het zwembad = VEEL MEER Luxe
objectief gezien
Helemaal correct .. ik vind post van mensen zoals jij ook vermakelijkIk denk dat de discussie niet moet zijn
Zolang JIJ begrijpt dat IK koud water niet erg vind maar niet onderkoelings verschijnselen wil gaan vertonen zodra IK ERUIT stap dan snappen we elkaar toch ? .. als jij dat niet erg vind waarom zou ik me dan druk maken ?
Tja vanalles
Een setje van 4 zonnepanelen op plat dak kost ongeveer 1000 euro? Als je ze zelf legt.
Hot splash warmtepomp van 3.5 kW kost 400 euro.
Dan kost de set je 1400 euro.
Een set met zonnecollectoren van 6m2 met afdekking:
Als ik de set van Cranenbroek pak: VRT040-762783
75 euro per stuk, dus ongeveer 750 euro voor 6.4 m2. Dan nog het een en ander aan koppelingen, slangen, etc.
Met de warmtepomp set heb je je zwembad vast een heel stuk warmer, en hou je stroom over om je bier mee koud te houden.
Aha ik nu zag ik waar het mismatchte .. de handleiding van een ZWS zegt 4, 5 of 6 uur draaien (tijd = afhankelijk van de water temp) dat wist ik niet en je moet 8 uur draaien om volledig goed te mixen oid ..coelho schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:02:
Ik heb een ZFP met een capaciteit van 6 kuub/uur (Waterland ZF-300VT van Cranenbroek). Ik pomp dus in 8 uren 3x de capaciteit van mijn bad.
ik ging van een losse filter tijd uit .. (puur chloor gebaseerd) ik heb geen ZWS kennis
ik weet niets van zout @Ep Woody of anderen kunnen je daar beter adviseren .. wellicht dat je te weinig zout er in hebt gemikt (50kg zwembad zout als ik het goed las) zal er wel in zitten toch ?Het Intex ZWS heeft een capaciteit van 26.500 liter, dus die zou de 16 kuub ook aan moeten kunnen. Volgens de handleiding maakt deze max. 5g chloor per uur. In standaard onderhoud zou dat dus 30g per dag moeten zijn. Op 16 kuub is dat ongeveer 2 ppm als ik goed reken.
De boost is echter zoals gezegd 48 uren, dan zou ik maximaal 250 gram chloor moeten maken, ofwel zo'n 15ppm. Ik vermoed echter dat er ook nog wel wat afbraak zal zijn, anders wordt het wel heel hoog.
Maar los ervan je chloor niveau moet hoog genoeg zijn om van het groene water --> wit ---> doorzichtig tegaan het bezemen en pompen zorgt ervoor dat het alg met het chloor in contact komt .. wanneer het wit is kan je de pomp uitzetten .
Tja vanalles
tssk je bouwt zelf een tyleen setup voor 100,- en vervolgens verkoop je een solar product voor 750 .. tja dat is wel erg iets uit de markt prijzenEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:34:
En om de berekening nog even af te maken:
Een setje van 4 zonnepanelen op plat dak kost ongeveer 1000 euro? Als je ze zelf legt.
Hot splash warmtepomp van 3.5 kW kost 400 euro.
Dan kost de set je 1400 euro.
Een set met zonnecollectoren van 6m2 met afdekking:
Als ik de set van Cranenbroek pak: VRT040-762783
75 euro per stuk, dus ongeveer 750 euro voor 6.4 m2. Dan nog het een en ander aan koppelingen, slangen, etc.
Met de warmtepomp set heb je je zwembad vast een heel stuk warmer, en hou je stroom over om je bier mee koud te houden.
Een wp/pv paneel setup van 1400,- kost je denk ik 10-15 jaar voordat je het terug verdient hebt . (exclusief pomp verbruik, onderhouds kosten en vervangen van omvormer en/of WP)
Dan hebben we nog niet over het feit dat de SCOP het efficientst is (en dus een langere Return On Investement) is als de zon lekker schijnt en er hoge temperatuurtjes zijn .. laat dat nouw net het moment zijn dat solar het ook goed doet
Tja vanalles
O, kan de Fairland niet zelf staan? Heb je hulpstukken nodig?JB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:02:
Tip van Flip mocht je die Fairland op poten willen zetten. Ik heb het voor maar liefst 4,12 euro zo gedaan;
[Afbeelding]
Beetje fietsbinnenband ertussen en klaar!
Vandaar de cranenbroek paneeltjes. Goedkoop, maar wel kant en klaar en ik verwacht dat ze wel een betere performance halen dan een EPDM mat.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:56:
[...]
tssk je bouwt zelf een tyleen setup voor 100,- en vervolgens verkoop je een solar product voor 750 .. tja dat is wel erg iets uit de markt prijzen
Een wp/pv paneel setup van 1400,- kost je denk ik 10-15 jaar voordat je het terug verdient hebt . (exclusief pomp verbruik, onderhouds kosten en vervangen van omvormer en/of WP)
Dan hebben we nog niet over het feit dat de SCOP het efficientst is (en dus een langere Return On Investement) is als de zon lekker schijnt en er hoge temperatuurtjes zijn .. laat dat nouw net het moment zijn dat solar het ook goed doet
Mijn DIY collectoren hebben stiekem ook 250 euro gekost hoor... Grofweg: 100 euro aan slang, 20 planken tuinhout a 5 euro, diverse koppelingen, zeil voor en achter.
Mijn eigen ervaring na 2 jaar solarmatten was dat je gewoon heel erg afhankelijk bent van de zon, bij meerdere bewolkte dagen had ik regelmatig domweg te weinig warmte in mijn bad. De matjes doen bij lichte bewolking ook wel wat, net als dat pv panelen wat doen. Hoe dichter de bewolking hoe minder de opbrengst. Veelvuldig had ik op bewolkte dagen meer energieverlies dan opbrengst. Daarnaast heb je het probleem dat je na een paar dagen goeie bewolking, eerst een paar uur flink zon nodig hebt om weer bij je setpoint temperatuur te komen.
Dit is met een warmtepomp allemaal volledig opgelost. Hier zwemmen ze van april tot en met september. Kwa watertemperatuur kan dat elke dag, op elk uur van de dag. In de afgelopen 3 seizoenen met slechts 1x een uitzondering, omdat ik toen aan het testen was met grondwater. Dat bedoel ik met 'altijd'. Circa 539 dagen van de circa 540 in drie zwemseizoenen.
En dat een warmtepomp een externe pomp nodig heeft is nogal logisch, dat hebben solarmatten ook om een beetje fatsoenlijk rendement te halen.
Met bruikbaar vermogen bedoel ik vermogen dat je daadwerkelijk gebruikt. Ik heb in het verleden met solarmatten vaak zat mijn pomp uit moeten zetten (later de bypass om moeten schakelen) omdat het water anders veel te warm wordt, dat is allemaal vermogen dat je niet nodig hebt. Terwijl er ook genoeg momenten zijn waarop je met solarmatjes te kort komt.
Een warmtepomp reguleert zelf, als je die op inhoud van je bad gekocht hebt heb je altijd genoeg vermogen. Zolang het buiten geen winterjassenweer is.
Dat jouw ervaringen is dat je het prima kan redden met de solarmatten is alleen maar mooi. Jij gaat schijnbaar sneller akkoord met de voorwaarden dan andere mensen, waaronder ikzelf. Ik heb meerdere seizoenen met die dingen gedraaid en was het zat. De warmtepomp kan alles wat de solarmatten kunnen (en meer), met als enige nadeel de initiele kosten. Dat nadeel weegt (voor mij) gewoon niet op tegen de voordelen.
Het maakt ook helemaal niet uit wie waarmee verwarmt. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Dat neemt echter niet weg dat er wel degelijk meerdere (grote) voordelen zitten aan een warmtepomp. Met op nummer 1 het verhogen van het aantal dagen dat er gezwommen kan worden.
Verder is alles persoonlijk en niks is écht voor altijd.
Groetjes
Jawel maar dan zet je 'm op zijn pootjes die gespoten zijn. Kans dat je lak beschadigd is erg groot en hij staat niet echt van de grond wat onhandig is met condensafvoer. Het is DIY want ook de stekker moet je er zelf aan makenR20141016 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:59:
[...]
O, kan de Fairland niet zelf staan? Heb je hulpstukken nodig?
Hier tijdelijk op plankjes gehad.
:strip_exif()/f/image/TvZhCvrCLC7OaNB3VWTfRj0s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door JB op 24-06-2021 14:22 ]
Mijn boefje is liev!
Die epdm matjes zijn prijs/prestatie gewoonweg het beste daar valt naar mijn idee weinig discussie over te voeren. kort daarop denk ik (met enige tegenzin als je snapt wat ik nog niet bedoelEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:04:
[...]
Vandaar de cranenbroek paneeltjes. Goedkoop, maar wel kant en klaar en ik verwacht dat ze wel een betere performance halen dan een EPDM mat.
Mijn DIY collectoren hebben stiekem ook 250 euro gekost hoor... Grofweg: 100 euro aan slang, 20 planken tuinhout a 5 euro, diverse koppelingen, zeil voor en achter.
Nadeel van DY tyleen is het DIY gedeelte en dat we eigenlijk nog niet goed weten waar de grenzen liggen wat nu prestatie verhogend is of juist negatief impact hebben .. voorlopig word er maar wat geknutseld ..
die andere meuk van intex matjes, bollen en platen zullen zeker wel werken maar of ze daadwerkelijk net zo effectief zijn tja .. denk dat ze te duur zijn of te goedkoop
Zoals je gezegd als je geluk hebt en je DIY tyleen heb je goed opgebouwd kan je leuke verwarmings resultaten behalen .. en dan is die 250, het zeker waard .. bijvoorbeeld een delta T van 3 graden of meer haalt een WP bij lange na niet .. zeg maar ..
Tja vanalles
Ja dat heb je met afbeeldingen en foto's daar kun je geen grote en diepte op zien tot dat je het in het echt ziet van de werkelijke grote en omvang.NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:02:
[Afbeelding]
Afbeeldingen en fotos geven altijd vaak een vertekend beeld.
Nu hopen dat het minder geluid producceerd dan de mini variant.
Zonder bewijs blijft het jouw idee en ik denk dat ze net zo goed of slecht presteren als een willekeurige slang in de zon / intex mat / ...vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:47:
[...]
Die epdm matjes zijn prijs/prestatie gewoonweg het beste daar valt naar mijn idee weinig discussie over te voeren. kort daarop denk ik (met enige tegenzin als je snapt wat ik nog niet bedoelis DIY tyleen toch een goeie 2de
Jij hebt de tools om bewijs te leveren...
Die bollen / platen kunnen hier prima een keer op de pijnbank, als er iemand is die ze even uit wil lenen (in omgeving Deventer/Apeldoorn)die andere meuk van intex matjes, bollen en platen zullen zeker wel werken maar of ze daadwerkelijk net zo effectief zijn tja .. denk dat ze te duur zijn of te goedkoop
Dus jou vertaling is wat ik zeg, zonder je af te vragen wat ik bedoel of eventueel te verifieren maar als andersom ALS zoiets zou gebeuren dan mag dat niet ---> dat is dus hypocriet in mijn optiekNhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:13:
@vso Ik zeg helemaal niet dat je geen mening mag hebben, leg me aub geen woorden in de mond.
ik twijfel aan je verhaal te lezen of je wel uberhaupt solar hebt geprobeerd .. zo ja heb je het wel "goed" aangesloten .. 10L warm water op 1000L ga je echt niet merken op de thermometer .. en dan het weer nog als schuldige aanwijzen tja .. sneu .. het heet niet voor niks zonne-verwarming ..Mijn eigen ervaring na 2 jaar solarmatten was dat je gewoon heel erg afhankelijk bent van de zon, bij meerdere bewolkte dagen had ik regelmatig domweg te weinig warmte in mijn bad. De matjes doen bij lichte bewolking ook wel wat, net als dat pv panelen wat doen. Hoe dichter de bewolking hoe minder de opbrengst. Veelvuldig had ik op bewolkte dagen meer energieverlies dan opbrengst. Daarnaast heb je het probleem dat je na een paar dagen goeie bewolking, eerst een paar uur flink zon nodig hebt om weer bij je setpoint temperatuur te komen.
Er zijn genoeg voorbeelden waar het wel werkt .. zoals je zelf ook aangeeft.
dat is jou interperatie .. ooit gedacht dat er andere factoren zijn .. zoals locatie .. lokale weersomstandigheden ? in het westen zit je welllicht weg te koken in de snikhete zomer omringd door je urban omgeving .. terwijl in het oosten je lekker zit te verzuipen van de regen ? paar KM maakt al veel impact .. of in de winter in het oosten meter hoge sneeuw laag en in het westen een wit laagje "natte" sneeuw voor een uurtje ?at jouw ervaringen is dat je het prima kan redden met de solarmatten is alleen maar mooi. Jij gaat schijnbaar sneller akkoord met de voorwaarden dan andere mensen, waaronder ikzelf.
Het heet krijgen van een bad is niet moeilijk daar heb ik 2 jaar lang last van gehad .. nu krijg ik mijn bad puur op solar sneller / beter warm .. puur door een herconfiguratie van de opzet.
juistemHet maakt ook helemaal niet uit wie waarmee verwarmt. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Dat neemt echter niet weg dat er wel degelijk meerdere (grote) voordelen zitten aan een warmtepomp. Met op nummer 1 het verhogen van het aantal dagen dat er gezwommen kan worden.
Verder is alles persoonlijk en niks is écht voor altijd.
Tja vanalles
Zitten standaard geen rubberen voetjes bijR20141016 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:59:
[...]
O, kan de Fairland niet zelf staan? Heb je hulpstukken nodig?
Ik weet niet of je dit nu expres zo neer zet, maar een WP haalt die delta T niet omdat de flow door de WP over het algemeen vele malen hoger is dan door een lange tyleen slang. Je hoeft met een WP dus niet zon 'hoge' deltaT te halen om dezelfde hoeveelheid energie toe te voegen.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:47:
[...]
Zoals je gezegd als je geluk hebt en je DIY tyleen heb je goed opgebouwd kan je leuke verwarmings resultaten behalen .. en dan is die 250, het zeker waard .. bijvoorbeeld een delta T van 3 graden of meer haalt een WP bij lange na niet .. zeg maar ..
Alleen een delta t zegt dan ook helemaal niets over de hoeveelheid energie die aan het water is toegevoegd. Daarvoor heb je de flow ook nodig.
Om het te verduidelijken, de toegevoegde hoeveelheid energie is bij een deltaT van 3 graden en flow van 50ltr per minuut hetzelfde als een deltaT van 1 graad en een flow van 150ltr per minuut.
Dan gaan we er in beide situaties vanuit dat en een constante flow is. Bij tyleen slangen kan je 'boosten' door de pomp tijdelijk uit te zetten, als je dan na 10 minuten de pomp weer aan zet zal het water uiteraard een stuk warmer zijn. Die 10 minuten 'pauze' zal je dan voor een eerlijk vergelijk in je flow moeten meerekenen. Doe je dus 9min niks, daarna in 1minuut 10liter, met een delta t van 30graden. Dan heb je dus een delta T van 30 graden met een flow van 1ltr per minuut.
Groetjes
Het zal vast aan het enorme verschil in schrijftaal tussen ons liggen, maar ik kan je hier niet meer volgen en dat is niet de eerste keer. Vanaf nu zal ik proberen om dit soort teksten van je te negeren, het voegt toch niets toe aan de discussie.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:15:
[...]
Dus jou vertaling is wat ik zeg, zonder je af te vragen wat ik bedoel of eventueel te verifieren maar als andersom ALS zoiets zou gebeuren dan mag dat niet ---> dat is dus hypocriet in mijn optiek
Je hoeft mij niet te geloven hoor, dat geeft niets. Het feit dat iemand in dit topic al aangeeft dat hij vandaag van 24gr naar 27gr hoopt te gaan zegt al genoeg. Geen constante watertemperatuur. 24graden is voor ons te koud, dus verlies van zwemuren. En dat is nog midden in de zomer. Hoe zie jij dit voor je in april? Die solarmatten doen dan gewoon niet genoeg om lekker zwemwater te hebben. Daar geef ik het weer niet de schuld van, maar de solarmatten. Nu met warmtepomp gaat het, zoals eerder aangegeven, helemaal prima.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:15:
ik twijfel aan je verhaal te lezen of je wel uberhaupt solar hebt geprobeerd .. zo ja heb je het wel "goed" aangesloten .. 10L warm water op 1000L ga je echt niet merken op de thermometer .. en dan het weer nog als schuldige aanwijzen tja .. sneu .. het heet niet voor niks zonne-verwarming ..
Er zijn genoeg voorbeelden waar het wel werkt .. zoals je zelf ook aangeeft.
[...]
dat is jou interperatie .. ooit gedacht dat er andere factoren zijn .. zoals locatie .. lokale weersomstandigheden ? in het westen zit je welllicht weg te koken in de snikhete zomer omringd door je urban omgeving .. terwijl in het oosten je lekker zit te verzuipen van de regen ? paar KM maakt al veel impact .. of in de winter in het oosten meter hoge sneeuw laag en in het westen een wit laagje "natte" sneeuw voor een uurtje ?
Wat je met die '10 liter op 1000 liter' bedoeld is me niet duidelijk.
Ik snap ook niet goed wat een andere locatie te maken heeft met dit verhaal. Ik heb het over het verschil tussen solarmatten en een warmtepomp in hetzelfde bad. Over een heel jaar haal je met een warmtepomp gewoon meer zwemdagen dan met solarmatten. Dat geld voor heel Nederland, of je nou in Groningen, Maastricht, Enschede of Den Haag zit.
Ik heb al meermaals herhaald dat het ook helemaal niet onmogelijk is (in mijn geval was) om met solar je zwemwater warm te krijgen. Er zijn zelfs dagen dat het met solar sneller gaat dan met een warmtepomp. Dat is ook helemaal niet het punt dat ik probeer te maken. Als jij een week lang bloedheet weer hebt, dan wil je op een gegeven moment niet meer heet water toevoegen (tenminste, wij niet). Dan moet je dus je bypass aanpassen.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:15:
Het heet krijgen van een bad is niet moeilijk daar heb ik 2 jaar lang last van gehad .. nu krijg ik mijn bad puur op solar sneller / beter warm .. puur door een herconfiguratie van de opzet.
Met een warmtepomp heb je domweg veel meer comfort omdat je dat ding in april aan slingert en hij tot en met september het water 'altijd' op de ingestelde temperatuur houdt. Dat gemak/comfort komt tegen een prijs, dat is over het algemeen meer energie kosten en hogere initiële kosten. Maar ja, gemak kost nou eenmaal geld.
Voor sommigen is het dat extra geld niet waard, om diverse redenen. De een vind de wisselende temperatuur acceptabel, de ander vind een WP te duur. Er zijn mensen die toch alleen zwemmen op bloedhete dagen. Noem het maar op.
Groetjes
Bewijs staat al in deel 1 en in dit deel ..Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:05:
Zonder bewijs blijft het jouw idee en ik denk dat ze net zo goed of slecht presteren als een willekeurige slang in de zon / intex mat / ...
Jij hebt de tools om bewijs te leveren...
dat is toch niet zo moeilijkDie bollen / platen kunnen hier prima een keer op de pijnbank, als er iemand is die ze even uit wil lenen (in omgeving Deventer/Apeldoorn)Lijkt me leerzaam!
voor elk (solar)verwarmings verwarmings type zet je hetzelfde bad + dezelfde pomp neer met een budget van 300,- voor je "solar" oplossing .. en zet ze allemaal op een rij met de solar ding naar het zuiden op een parkeerplaats oid .. en je begint sochtends om 08:00 te pompen met een volledig zonnige dag ..
dan denk ik dat de favorieten als volgt zijn:
- intex gaat op "kop" puur wegens prijs en volume
- pvc/epdm mat komen daarna kort op elkaar
- je zou zelfs een DIY tyleen in de mix kunnen gooien ..
De rest is prijs/prestatie gewoon te duur .. maar denk echt wel dat ze werken .. en ik zou ook niet verbaast staan dat ze per vierkante centimeter oid als je het berekend dat een dergelijk "duur" product beter presteerd dan de "favorieten" maar door de prijs /prestatie verhouding blijft je toch bij de favorietjes uitkomen ..
Tja vanalles
Respect dat je er nog serieus op ingaat.Nhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:38:
[...]
Het zal vast aan het enorme verschil in schrijftaal tussen ons liggen, maar ik kan je hier niet meer volgen en dat is niet de eerste keer. Vanaf nu zal ik proberen om dit soort teksten van je te negeren, het voegt toch niets toe aan de discussie.
[...]
Je hoeft mij niet te geloven hoor, dat geeft niets. Het feit dat iemand in dit topic al aangeeft dat hij vandaag van 24gr naar 27gr hoopt te gaan zegt al genoeg. Geen constante watertemperatuur. 24graden is voor ons te koud, dus verlies van zwemuren. En dat is nog midden in de zomer. Hoe zie jij dit voor je in april? Die solarmatten doen dan gewoon niet genoeg om lekker zwemwater te hebben. Daar geef ik het weer niet de schuld van, maar de solarmatten. Nu met warmtepomp gaat het, zoals eerder aangegeven, helemaal prima.
Wat je met die '10 liter op 1000 liter' bedoeld is me niet duidelijk.
Ik snap ook niet goed wat een andere locatie te maken heeft met dit verhaal. Ik heb het over het verschil tussen solarmatten en een warmtepomp in hetzelfde bad. Over een heel jaar haal je met een warmtepomp gewoon meer zwemdagen dan met solarmatten. Dat geld voor heel Nederland, of je nou in Groningen, Maastricht, Enschede of Den Haag zit.
[...]
Ik heb al meermaals herhaald dat het ook helemaal niet onmogelijk is (in mijn geval was) om met solar je zwemwater warm te krijgen. Er zijn zelfs dagen dat het met solar sneller gaat dan met een warmtepomp. Dat is ook helemaal niet het punt dat ik probeer te maken. Als jij een week lang bloedheet weer hebt, dan wil je op een gegeven moment niet meer heet water toevoegen (tenminste, wij niet). Dan moet je dus je bypass aanpassen.
Met een warmtepomp heb je domweg veel meer comfort omdat je dat ding in april aan slingert en hij tot en met september het water 'altijd' op de ingestelde temperatuur houdt. Dat gemak/comfort komt tegen een prijs, dat is over het algemeen meer energie kosten en hogere initiële kosten. Maar ja, gemak kost nou eenmaal geld.
Voor sommigen is het dat extra geld niet waard, om diverse redenen. De een vind de wisselende temperatuur acceptabel, de ander vind een WP te duur. Er zijn mensen die toch alleen zwemmen op bloedhete dagen. Noem het maar op.
En dan heeft hij nog een klein badje , ga maar eens solar verwarmen met een groot bad, succes
Mijn bad is nu 27 graden en ga er vanavond heerlijk in zwemmen.
Ja heb ze wel verlijmd. Vaak krijg je het met beetje verwarmen en her en der een inkeping het wel weer los. En als het niet wil behoud ik alleen de kranen en koop ik de rest nieuw en dan ook gelijk met y stukken. Of verkoop de hele bypass op MP in het hoogseizoen. Het zat er tenslotte “gratis” bij.NickL93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:23:
[...]
Thanks! Dat met de beugels tegen de schutting is voor mij wel een optie, dat is waar hij komt te staan.
Zijn de slangtules wel gelijmd aan de bypass? Als je volgend jaar alles van druk pvc gaat maken, krijg je die er dan wel nog van af?
Moet zeggen dat de kranen wel echt kwaliteit zijn. Had ook nog los 2 andere kranen besteld voor afkoppeling bij het bad zelf. Wereld van verschil zeg alleen in gewicht al, laat staan in soepelheid van draaien van de kogels.
Dan snap je @Ep Woody niet .. hij is lekker aan het testen / voorverwarmen mocht het mooi weer zijn dat hij meteen er in kan duiken .. dus elke Joule die hij in zijn water zou kunnen krijgen probeert hij er in te stoppenNhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:38:
Je hoeft mij niet te geloven hoor, dat geeft niets. Het feit dat iemand in dit topic al aangeeft dat hij vandaag van 24gr naar 27gr hoopt te gaan zegt al genoeg. Geen constante watertemperatuur. 24graden is voor ons te koud, dus verlies van zwemuren. En dat is nog midden in de zomer. Hoe zie jij dit voor je in april?
hij is lekker aan het experimenteren dat is geen graadmeter per se ..
in april ? staat het zwembad lekker in de opslag container .. eind mei zet ik hem op oid ..
wel volledig quoten dat houd het begrijpbaarWat je met die '10 warm liter op 1000 liter maakt geen deuk' bedoeld is me niet duidelijk.
Als je het verhaal uit context trekt dan maak je het inderdaad niet helderder ..Ik snap ook niet goed wat een andere locatie te maken heeft met dit verhaal. Ik heb het over het verschil tussen solarmatten en een warmtepomp in hetzelfde bad. Over een heel jaar haal je met een warmtepomp gewoon meer zwemdagen dan met solarmatten. Dat geld voor heel Nederland, of je nou in Groningen, Maastricht, Enschede of Den Haag zit.
in Jip en Janneke taal: --> de solar mat in de schaduw leggen heeft niet veel nut .. kortom locatie heeft wel impact op de prestaties van solarverwarming ..
juistemVoor sommigen is het dat extra geld niet waard, om diverse redenen. De een vind de wisselende temperatuur acceptabel, de ander vind een WP te duur. Er zijn mensen die toch alleen zwemmen op bloedhete dagen. Noem het maar op.
Tja vanalles
Wat Ik mooi vind in deze topic is dat er nu een medewerker reageert van een webshop zoals zwembad compleet in dit geval.Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Mooi.
Ik heb op dit moment geen interesse. Maar misschien iets voor een ander jaar.
Ben vooral benieuwd of er al ergens reviews te vinden zijn, kon nog niks vinden.
Ik had bij zwembad compleet een verwarring met levering van de Vitrosphere Nano glasparels waar eerst geen duidelijkheid over was wegens afbeelding en verpakking van het product en wat werd geleverd.
Nu is dat uit de wereld geholpen door de onduidelijkheid door zwembad compleet leverancier en fabrikant die mij op de hoogte stelde onderling, helemaal top.
Over dit probleem met de verpakking heb ik al iets over geschreven in deze topic.
Nu komt er reen eactie vanuit zwembadcompleet al enige tijd in deze topic.
Dit kan ik alleen maar waarderen en geeft een welkome aanvulling.
Bij Toppy zijn ook problemen met de mini WP, verder wordt ook reclame gemaakt door mede tweakers in deze topic, maar reactie blijft uit in deze topic dat kan ik weer niet waarderen van toppy, ze zullen vast wel op de hoogte gesteld zijn van deze topic neem ik maar aan.
Links?vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Bewijs staat al in deel 1 en in dit deel ..en over het hele internet verspreid ..
Zolang het blijft bij van horen zeggen heeft deze discussie verder geen zin.[...]
dat is toch niet zo moeilijk
voor elk (solar)verwarmings verwarmings type zet je hetzelfde bad + dezelfde pomp neer met een budget van 300,- voor je "solar" oplossing .. en zet ze allemaal op een rij met de solar ding naar het zuiden op een parkeerplaats oid .. en je begint sochtends om 08:00 te pompen met een volledig zonnige dag ..
dan denk ik dat de favorieten als volgt zijn:
- intex gaat op "kop" puur wegens prijs en volume
- pvc/epdm mat komen daarna kort op elkaar
- je zou zelfs een DIY tyleen in de mix kunnen gooien ..
De rest is prijs/prestatie gewoon te duur .. maar denk echt wel dat ze werken .. en ik zou ook niet verbaast staan dat ze per vierkante centimeter oid als je het berekend dat een dergelijk "duur" product beter presteerd dan de "favorieten" maar door de prijs /prestatie verhouding blijft je toch bij de favorietjes uitkomen ..
Als er mensen zijn die concrete informatie willen vergelijken en dit aan willen vullen:
Mijn zonnecollectoren leveren op een zonnige dag, rond 1 uur een opwarming van 2.5 kW en hebben 250 euro gekost.
Nu graag jouw systeem.
Ofniet. Denk dat we volgende week wel zijn logs krijgen over hoe geweldig zijn solar installatie werkt. Terwijl wp gestookt nederland lekker geniet van zijn zwembad bij de buiten temperatuur tussen 22 en 26 graden. 😂😂Arjantje72 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:49:
[...]
Respect dat je er nog serieus op ingaat.
En dan heeft hij nog een klein badje , ga maar eens solar verwarmen met een groot bad, succes
Arjantje72 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:49:
[...]
:strip_exif()/f/image/7CTlGhQVUbt4Q2KF9Oci1GLI.jpg?f=fotoalbum_large)
Koffie met zijn 40m3 badje"
Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden
Genieten zo, met dit weer
Tja vanalles
https://www.persinfo.org/...n%20toe%20wat%20bewolking.
Maar ik lees hier nog is af en toe mee puur voor vermaak, heb zo'n gevoel dat de flow van tweakers die hier weg gaan hoger is dan dat het water wat uit de solarmatjes komt. (maar kan hier naast zitten, want zo actief ben ik hier niet...) de "sfeer" is hier iig wel anders dan in andere topics waar ik vaak kom.
[ Voor 35% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-06-2021 16:09 ]
Kilometers EPDM kost niet duurPractics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:04:
[...]
[Afbeelding]
Moet ik nog opzoeken welke temperaturen we die dag hadden. Kerel kap nu met je onzin vergelijkingen…
Mijn boefje is liev!
Gemiddeld 26,3, max 33,2, minimaal 19,5.Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:04:
[...]
[Afbeelding]
Moet ik nog opzoeken welke temperaturen we die dag hadden. Kerel kap nu met je onzin vergelijkingen…
Bron: KNMI de Bilt
[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 24-06-2021 16:11 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ja ja wrijf het er maar in dat ik in afwachting ben van een nieuwe warmtepomp. Het water is hier nu 18 gradenArjantje72 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:49:
[...]
@Dennahz hoe gaat bij jou de opwarming nou sinds gisteren ?
zoeken binnen topic ?
ik heb de startpost recent aangepast .. en wat info die gedeeld is ook aangepast . aan de hand van feedback van solar oplossingen .. (WP = voor Jaszie)Als er mensen zijn die concrete informatie willen vergelijken en dit aan willen vullen:
Mijn zonnecollectoren leveren op een zonnige dag, rond 1 uur een opwarming van 2.5 kW en hebben 250 euro gekost.
Nu graag jouw systeem.
prijs = vergelijkbaar
Als ik me goed herriner zit ik net iets "beter" dan jou ik heb geen kW conversie lopen .. per uur oid ..
maar ja vind ik ook niet zo gek jou flow is niet 100% over tyleen .. als ik het goed heb
Tja vanalles
ja graagPractics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:04:
[...]
[Afbeelding]
Moet ik nog opzoeken welke temperaturen we die dag hadden.
Tja vanalles
Een voet voor je WP bijv. als voorbeeld.JB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:15:
[...]
Jawel maar dan zet je 'm op zijn pootjes die gespoten zijn. Kans dat je lak beschadigd is erg groot en hij staat niet echt van de grond wat onhandig is met condensafvoer. Het is DIY want ook de stekker moet je er zelf aan maken
Hier tijdelijk op plankjes gehad.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aAyEymHoicvUD1uGQmUfI1bc.jpg?f=user_large)
https://www.radiatorendis...emAFH99M0Vw4aApXKEALw_wcB
Kom maar met de data. deltaT + Flow en of dat nu over de bypass of over het hele systeem is, maakt me niet uit. Zolang de flow maar gemeten is en niet op basis van fabriekspecificaties.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:12:
Als ik me goed herriner zit ik net iets "beter" dan jou ik heb geen kW conversie lopen .. per uur oid ..
maar ja vind ik ook niet zo gek jou flow is niet 100% over tyleen .. als ik het goed heb
Precies mijn punt. Solar heb je gewoon geen drol aan buiten het hoogseizoen, zelfs in het hoogseizoen zijn er hier weken dat het zwemwater te koud wordt met alleen solar verwarming. Lang leve ons klimaat.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Dan snap je @Ep Woody niet .. hij is lekker aan het testen / voorverwarmen mocht het mooi weer zijn dat hij meteen er in kan duiken .. dus elke Joule die hij in zijn water zou kunnen krijgen probeert hij er in te stoppen
hij is lekker aan het experimenteren dat is geen graadmeter per se ..
in april ? staat het zwembad lekker in de opslag container .. eind mei zet ik hem op oid ..
Ik snap @Ep Woody prima. Het gaat echter om zijn getallen. Zijn bad is afgekoeld naar 24 graden, bijvoorbeeld omdat je 's nachts niets hebt aan je solar verwarming. Dat probleem heb je met een WP niet.
Je kan ook de moeite nemen om het even uit te leggen, of duidelijker te typen. Meer tekst die hierover ging stond er voor zover ik kon begrijpen niet bij. Dus nogmaals de vraag, wat bedoel je met 10ltr op 1000ltr?vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:55:
wel volledig quoten dat houd het begrijpbaar
Ik trek helemaal niets uit zijn context. Jij hebt het over 'een paar KM maakt al verschil'. Welke paar KM verschil heb je het dan over? Nu heb je het wat betreft locatie ineens over in de zon of schaduw liggen. Natuurlijk heeft de ligging tov de zon effect, schaduw werkt veel minder, wat ook direct weer een nadeel van het hele solar verhaal is. Je hebt een plek nodig in de zon om efficiënt te zijn. Dat nadeel heeft een warmtepomp niet. Dat ding staat hier achter een tuinhuis, uit het zicht, kort bij de pompinstallatie.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:55:
Als je het verhaal uit context trekt dan maak je het inderdaad niet helderder ..
in Jip en Janneke taal: --> de solar mat in de schaduw leggen heeft niet veel nut .. kortom locatie heeft wel impact op de prestaties van solarverwarming ..
Ik snap ook niet goed welk punt je probeert te maken? Ben je het eens met mijn punt dat een WP over het algemeen een geschiktere verwarmer is dan solar, of niet? Zo nee, waarom is dat volgens jou niet zo?
Groetjes
Ja ik ken ze. Daarom voor de goedkope oplossing gegaan. Voldoet meer dan prima en de WP staat niet op een dak te vibreren oid.J.E. Weinor schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Een voet voor je WP bijv. als voorbeeld.[Afbeelding]
https://www.radiatorendis...emAFH99M0Vw4aApXKEALw_wcB
Mijn boefje is liev!
die flow heb ik nog niet .. zoals je zag in het automation topic ben ik bezig met een PCB makenEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:19:
[...]
Kom maar met de data. deltaT + Flow en of dat nu over de bypass of over het hele systeem is, maakt me niet uit. Zolang de flow maar gemeten is en niet op basis van fabriekspecificaties.
Tja vanalles
I see what you did thereTinusvolkel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:05:
Maar ik lees hier nog is af en toe mee puur voor vermaak, heb zo'n gevoel dat de flow van tweakers die hier weg gaan hoger is dan dat het water wat uit de solarmatjes komt. (maar kan hier naast zitten, want zo actief ben ik hier niet...) de "sfeer" is hier iig wel anders dan in andere topics waar ik vaak kom.
De "sfeer" is inderdaad wel eens beter geweest. Misschien ligt het aan het weer. Het is weer tijd voor meer zon en bier
Evt. kan je het op goedkope rubber tegels van de bouwmarkt zetten voor wat demping.JB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:22:
[...]
Ja ik ken ze. Daarom voor de goedkope oplossing gegaan. Voldoet meer dan prima en de WP staat niet op een dak te vibreren oid.
Inmiddels op 25 graden. Gisteren op full-power van 18.5 -> 22.7 gegaan (+4.2 graden dus).Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:11:
[...]
@Dennahz hoe gaat bij jou de opwarming nou sinds gisteren ?
Vannacht 1.3 graad verloren vandaag op de eco-mode verwarmd naar 25 graden. (+3.6 graden)
Pomp staat nu ongeveer 8 uren aan.
Het complete systeem heeft vandaag 10.89 kWh verstookt (zandfilterpomp, zoutsysteem + warmtepomp)
Gisteren ongeveer 18 (wel 2 uur langer aangehad) - dus al met al kan je zeggen dat de ecomode wel een stuk betere COP heeft. (Is ook wel weer wat warmer vandaag...)
Moest ik hem dus eens 24 uur laten aanstaan, dan zou het op zich mogelijk moeten zijn om het water van 18 naar 30 graden te brengen
[ Voor 22% gewijzigd door Dennahz op 24-06-2021 17:53 ]
Tsjah, zo lang je die data niet hebt valt er ook niets te vergelijken.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:22:
[...]
die flow heb ik nog niet .. zoals je zag in het automation topic ben ik bezig met een PCB maken
PCBs maken is trouwens meer voor op een hefstachtige dag, niet in de zomermaanden...
6,1017 kw per uur wek ik op vandaagEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:51:
[...]
Tsjah, zo lang je die data niet hebt valt er ook niets te vergelijken.
Tja vanalles
Zeg dat tegen mijn baasEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:51:
[...]
Tsjah, zo lang je die data niet hebt valt er ook niets te vergelijken.
PCBs maken is trouwens meer voor op een hefstachtige dag, niet in de zomermaanden...
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htmEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:15:
[...]
Dat is best veel... Gebaseerd op welke data?
Ik heb mijn bad vandaag met 11.9 kWh opgewarmd, waarvan 2.7 kWh uit mijn collectoren en ben inderdaad op een watertemperatuur van 27°C uitgekomen.
[Afbeelding]
4500 liter
21.3 start
23.8 eind
tijd 120min
dit zijn de gemeten gegevens van mij sensor na de bypass .. delta T was ~0,8
Tja vanalles
Ok, dan klopt de uitkomst niet.vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:34:
[...]
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm
4500 liter
21.3 start
23.8 eind
tijd 120min
dit zijn de gemeten gegevens van mij sensor na de bypass .. delta T was ~0,8
4500 liter 2.5 graad opwarmen kost: 2.5 * 4500 * 4185 / 3600 = 13 kWh. (zonder verliezen, maar die zijn door ons toch niet te bepalen).
Die 120 minuten heeft geen waarde, is nergens op gebaseerd. Die berekening gaat puur om de opwarming van een boiler en hoeveel energie die nodig heeft als het in een bepaalde tijd moet gebeuren. Als je het wil gebruiken, vul dan 60 minuten in, dan weer je hoeveel kWh er opgewarmd is.
Zoals je in mijn vorige post ziet is mijn bad 11.9 kWh opgewarmd en is slechts 2.9 kWh daarvan uit de collectoren gekomen. De rest, 9 kWh komt gewoon door opwarming van het zwembad zelf.
De hoeveelheid energie die gebruikt is om op te warmen, daar zitten verliezen in, maar die weten we niet.
Betreft de EasyFoam welke dikte heb je er er voor genomen?Dennahz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:25:
[...]
Inmiddels op 25 graden. Gisteren op full-power van 18.5 -> 22.7 gegaan (+4.2 graden dus).
Vannacht 1.3 graad verloren vandaag op de eco-mode verwarmd naar 25 graden. (+3.6 graden)
Pomp staat nu ongeveer 8 uren aan.
Het complete systeem heeft vandaag 10.89 kWh verstookt (zandfilterpomp, zoutsysteem + warmtepomp)
Gisteren ongeveer 18 (wel 2 uur langer aangehad) - dus al met al kan je zeggen dat de ecomode wel een stuk betere COP heeft. (Is ook wel weer wat warmer vandaag...)
Moest ik hem dus eens 24 uur laten aanstaan, dan zou het op zich mogelijk moeten zijn om het water van 18 naar 30 graden te brengenMaar ben bang dat dat toch storend zal zijn voor de buren. Al hoor ik de pompen amper draaien als ik ernaast sta. Lang leve de EasyFoam isolatie.
Zelf eens even rondgekeken zijn verschillende varianten verkrijgbaar met of zonder plak kant en afmetingen op zich niet erg goedkoop.
De celstructuur hoe dichter hoe beter en afhankelijk van je dikte materiaal om geluid te reduceren lawaai in Decibel van je pomp wat je nodig hebt.
Ik heb zelf een Compressor dat ding produceert 89 db, die dingen maken altijd een pokken herrie mijn ZFP hoor je ook wel maar niet zoveel.
Om de dikte van het materiaal en hoeveel geluid db het produceert weet niet of je dat kunt berekenen zal vast wel.
Maar in rekenen ben ik niet zo goed in
6.x per uur = 12 toch ? dat klinkt wel ongeveer 13 .. dacht dat je per uur zei ..Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:40:
[...]
Ok, dan klopt de uitkomst niet.
4500 liter 2.5 graad opwarmen kost: 2.5 * 4500 * 4185 / 3600 = 13 kWh. (zonder verliezen, maar die zijn door ons toch niet te bepalen).
Die 120 minuten heeft geen waarde, is nergens op gebaseerd. Die berekening gaat puur om de opwarming van een boiler en hoeveel energie die nodig heeft als het in een bepaalde tijd moet gebeuren. Als je het wil gebruiken, vul dan 60 minuten in, dan weer je hoeveel kWh er opgewarmd is.
zit nu ongeveeer op 18 -19kwh (van 21.3 naar 24.5 in 3 uur 20 minuten )
klinkt niet erg logisch .. zo slecht presteerd je collectoren toch niet ? (niet om een discussie overgens aan te gaan)Zoals je in mijn vorige post ziet is mijn bad 11.9 kWh opgewarmd en is slechts 2.9 kWh daarvan uit de collectoren gekomen. De rest, 9 kWh komt gewoon door opwarming van het zwembad zelf.
ik heb mijn zeil/bubbelfolie niet aangeraakt tijdens het verwarmen ter info .. en die 21.3 is als de pomp zeker 5 a 10 minuten al aan het draaien was.
Naast me flow meter moet ik echt nog beginnen aan me drijvende esp thermometer ..
Tja vanalles
Stel dat je een bad van 4500ltr hebt en de outlet richting pomp zit op 1/3e van de bodem, dan heb je effectief maar 3000ltr water opgewarmd.
Wat dit effect in een zwembad is weet ik niet, geen praktijk meet ervaring mee, maar in boilers is het effect vrij groot. Vanuit mijn ervaring met duiken weet ik dat dit effect in buitenwater ook erg goed merkbaar is, ik kan me dus voorstellen dat het in een zwembad ook wel optreed wannneer er niet gezwommen wordt.
Wil je het echt goed meten moet je dat met een warmtemeter doen. Die meet de temp in, flow en temp uit. Dan weet je over een bepaalde periode hoeveel energie er door het water opgenomen is.
Ik begrijp dat dit voor het hobbyen met zwemwater misschien wat ver gaat.
Groetjes
Die site haalt een truc uit, en vervolgens komt de data niet overeen met wat jij geschreven hebt. Erg ongemakkelijk:vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:49:
[...]
6.x per uur = 12 toch ? dat klinkt wel ongeveer 13 .. dacht dat je per uur zei ..
Energie om op te warmen van 21.3 tot 23.8 °C 47.070 KJ
Vermogen om op te warmen in 120 min 7,2639 KW
Hier de hele dag een wolkendek, dus heel veel eer valt er niet aan te behalen helaas. Tussen 11 en 15 een gemiddelde instraling van 470 Watt/m2, dus niet echt om over naar huis te schrijven.[...]
klinkt niet erg logisch .. zo slecht presteerd je collectoren toch niet ? (niet om een discussie overgens aan te gaan)
Morgen ga ik de Intex mat eens aan de tand voelen. Ben nieuwsgierig.
Geen woorden maar daden...ik heb mijn zeil/bubbelfolie niet aangeraakt tijdens het verwarmen ter info .. en die 21.3 is als de pomp zeker 5 a 10 minuten al aan het draaien was.
Naast me flow meter moet ik echt nog beginnen aan me drijvende esp thermometer ..
Zag dat het zaterdag wellicht mooi(er) weer word .. dus elke paar graden die je u mee kan pakken .. is weer winstEp Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:05:
[...]
Die site haalt een truc uit, en vervolgens komt de data niet overeen met wat jij geschreven hebt. Erg ongemakkelijk:
[...]
[...]
Hier de hele dag een wolkendek, dus heel veel eer valt er niet aan te behalen helaas. Tussen 11 en 15 een gemiddelde instraling van 470 Watt/m2, dus niet echt om over naar huis te schrijven.
Morgen ga ik de Intex mat eens aan de tand voelen. Ben nieuwsgierig.
[...]
Geen woorden maar daden...
mooi weer om andere klusjes in huis te doen
Tja vanalles
Klopt dat wel?vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:49:
[...]
6.x per uur = 12 toch ? dat klinkt wel ongeveer 13 .. dacht dat je per uur zei ..
24,5 - 21,3 = 3,2graden
3,2gr x 4500ltr x 4185joule = 60.264.000joule of watt per seconde
60.264.000 / 3600 = 16.740 watt uur = 16,74kWh
Daar deed je 3uur en 20min over (3,33uur). Dus gemiddeld deed je ongeveer 5kW per uur.
Groetjes
Heeft iemand hier een voorbeeld hoe jullie dit gedaan hebben?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het is in Maassluis een beetje minder bewolkt dan in Dêmtah... Daar heeft gewoon de zon geschenen (als ik buienradar mag geloven).Nhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:19:
[...]
Klopt dat wel?
24,5 - 21,3 = 3,2graden
3,2gr x 4500ltr x 4185joule = 60.264.000joule of watt per seconde
60.264.000 / 3600 = 16.740 watt uur = 16,74kWh
Daar deed je 3uur en 20min over (3,33uur). Dus gemiddeld deed je ongeveer 5kW per uur.
Dus dat kan opzich wel kloppen. Met een beetje zon warmt het best lekker op, maar dan wel voor 80% vanuit het zwembad en niet via de collectoren, die doen maar 20% van de opwarming.
Dat wil ik eigenlijk nog onderzoeken, maar eigenlijk doe ik dat al. Ik meet namelijk de bodemtemperatuur (met een DS18B20) en ik meet de uitgaande temperatuur op 1/3e en daar zit hooguit 0.1 graad tussen.Nhz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:04:
@Ep Woody Eigenlijk kan je ook niet met de volledige inhoud van het bad rekenen. Als er niet gezwommen is heb je 'last' van gelaagdheid in het water. Effectief warm je de laag water onder je aanzuig een heel stuk minder op.
[...]
Ik heb mijn eigen warmtemeter gemaakt met een ESP. Iets minder strak dan een Kamstrup, maar voor deze setup meer dan prima. Iedere minuut de flow meten (met een flow meter) en de deltaT aflezen. Flow (l/min) * deltaT * 0.06975 (4.185/60) = Energie toegevoegd.Wil je het echt goed meten moet je dat met een warmtemeter doen. Die meet de temp in, flow en temp uit. Dan weet je over een bepaalde periode hoeveel energie er door het water opgenomen is.
Energie toegevoegd / 3600 tel ik dan bij een totaaltelling op en dan heb je ook de toegevoegde warmte op een dag.
Een kamstrup bepaalt de deltaT halverwege een periode, ik doe het aan het einde van een periode.
Ik begrijp dat dit voor het hobbyen met zwemwater misschien wat ver gaat.

Foto is misschien duidelijker ? Ik kan me moeilijk voorstellen dat er met een afdekzeil alsnog water in de hoeken komt ?Marco_Dark schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:55:
Ik heb een vierkant intex zwembad en in de hoeken staan die randen open. Een raar ontwerp want er komt wster in en er groeit dan alg want het voelt glad. Tip om dit netjes dicht te maken zonder tape want dit is toch een ontwerp fout?
Je bedoelt de aansluiting van de liners. Dat is bij mij inderdaad ook zo. Geen idee of dat anders kan. Denk het eigenlijk niet, want dat loopt volgens mij door over de rand waar de buizen in zitten.Marco_Dark schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:55:
Ik heb een vierkant intex zwembad en in de hoeken staan die randen open. Een raar ontwerp want er komt wster in en er groeit dan alg want het voelt glad. Tip om dit netjes dicht te maken zonder tape want dit is toch een ontwerp fout?
Ik heb de 50mm genomen. Is allemaal wel wat duurder uitgevallen dan ik van te voren in m'n hoofd had, maar goed. Nu stoor ik me er ook niet meer aan (en ik heb echt een fijn gehoor, dus ik stoor me er dan eigenlijk de hele dag aanJ.E. Weinor schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:48:
[...]
Betreft de EasyFoam welke dikte heb je er er voor genomen?
Zelf eens even rondgekeken zijn verschillende varianten verkrijgbaar met of zonder plak kant en afmetingen op zich niet erg goedkoop.
De celstructuur hoe dichter hoe beter en afhankelijk van je dikte materiaal om geluid te reduceren lawaai in Decibel van je pomp wat je nodig hebt.
Ik heb zelf een Compressor dat ding produceert 89 db, die dingen maken altijd een pokken herrie mijn ZFP hoor je ook wel maar niet zoveel.
Om de dikte van het materiaal en hoeveel geluid db het produceert weet niet of je dat kunt berekenen zal vast wel.
Maar in rekenen ben ik niet zo goed in

Heb via de mail contact gehad met ze en ze raadden mij toen de 40mm aan als minimum. Dus ja, voor alle zekerheid dus maar de 50 genomen en ben er dik tevreden over. Je kan er vast hele berekeningen op los laten, maar ben zelf meer van het kopen en zelf testen.
Kan natuurlijk niet je budget bepalen. Wil wel eens de decibels opmeten met m'n telefoon als je daar wat aan hebt? Had ik beter van te voren even gedaan, maar goed
[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 24-06-2021 20:55 ]
Ik ben hier nieuw, lees nu een maandje mee, en heb helaas alleen al de afgelopen paar weken al meerdere keren gezien dat er soms op een hele vervelende manier wordt gecommuniceerd. Jammer.Tinusvolkel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:05:
Betreft budget ja dat zal geen probleem zijn maar alles in je zwembad stoppen gaat mij soms wat te ver en iets wat je wilt kost nu eenmaal geld.Dennahz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Ik heb de 50mm genomen. Is allemaal wel wat duurder uitgevallen dan ik van te voren in m'n hoofd had, maar goed. Nu stoor ik me er ook niet meer aan (en ik heb echt een fijn gehoor, dus ik stoor me er dan eigenlijk de hele dag aan).
Heb via de mail contact gehad met ze en ze raadden mij toen de 40mm aan als minimum. Dus ja, voor alle zekerheid dus maar de 50 genomen en ben er dik tevreden over. Je kan er vast hele berekeningen op los laten, maar ben zelf meer van het kopen en zelf testen.
Kan natuurlijk niet je budget bepalen. Wil wel eens de decibels opmeten met m'n telefoon als je daar wat aan hebt? Had ik beter van te voren even gedaan, maar goed
Wat ik afgelopen jaar en dit jaar al niet ingestopt hebt aan geld bij elkaar opgeteld en de nodigde zweetdruppels heeft gekost mag de rem er wel even opgezet worden want het tikt allemaal wel aardig aan ondanks de vele voordelige prijzen op de kop tikken.
Alles van nieuw aanschaffen zoals zwembad ZFP pomphuis tyleen DIY hout elcktra met de hele meuk koppelingen pvc verf schroeven en klein materiaal.
Daar boven op kwam de tuin die aangepast moest worden alleen door het zwembad dat tikt toch aardig in de knip dan vergeet ik nog de extras die er bij kwam, de vrouw des huizes had ook nog bepaalde wensen
Al met al een aanzienlijke kosten post die is uitgegeven grote dingen die ik evt nog wil veranderen schuif ik door naar volgend jaar kleine dingen zoals schakelklok op din rail waar ik nog niet uit ben voor aanpak met ZFP intex voor dit jaar .
De uitgave wordt voor dit jaar even op de rem getrapt er zijn nog meer dingen dan alleen een zwembad mijn andere hobby motor rijden niet veel op gezeten maar ja druk met het geknutsel en gepuzzel.
Betreft de geluids isolatie is niet echt noodzakelijk maar een punt in overweging voor volgend jaar.
Ik rekende even met zijn getallen. Hij kwam op 19kWh, ik kom met zijn getallen op iets meer dan 16kWh. Volgens zijn berekening gaat dus bijna 20% (18,75%) neer energie het water in dan volgens die van mij.Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:44:
[...]
Het is in Maassluis een beetje minder bewolkt dan in Dêmtah... Daar heeft gewoon de zon geschenen (als ik buienradar mag geloven).
Dus dat kan opzich wel kloppen. Met een beetje zon warmt het best lekker op, maar dan wel voor 80% vanuit het zwembad en niet via de collectoren, die doen maar 20% van de opwarming.
Waar gaat dat mis?
Groetjes
Haha, tweakers op zn best dit.Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:49:
[...]
Dat wil ik eigenlijk nog onderzoeken, maar eigenlijk doe ik dat al. Ik meet namelijk de bodemtemperatuur (met een DS18B20) en ik meet de uitgaande temperatuur op 1/3e en daar zit hooguit 0.1 graad tussen.
[...]
Ik heb mijn eigen warmtemeter gemaakt met een ESP. Iets minder strak dan een Kamstrup, maar voor deze setup meer dan prima. Iedere minuut de flow meten (met een flow meter) en de deltaT aflezen. Flow (l/min) * deltaT * 0.06975 (4.185/60) = Energie toegevoegd.
Energie toegevoegd / 3600 tel ik dan bij een totaaltelling op en dan heb je ook de toegevoegde warmte op een dag.
Een kamstrup bepaalt de deltaT halverwege een periode, ik doe het aan het einde van een periode.
[...]
Op zich ook niet heel gek dat er maar weinig verschil in zit. Waarschijnlijk zorgt de inspuiter voor voldoende menging. Die 0,1 graad verschil is op zich wel te verwaarlozen op die paar kuub water.
Groetjes
Wat is nu een makkelijke manier om de flow te bepalen zonder 600 sensoren die in en uit temp monitoren…? Wil hem gewoon zo efficiënt mogelijk afstellen op een eenvoudige manier.
:strip_exif()/f/image/cr4qmH8EDiUTHrtTzDxblILC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jCOiyqQjGG7uE1dvGtpsURIZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes ! Hoe bevalt de pomp? Geluid?Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:33:
Zo was een latertje, maar alles draaid en is lucht dicht. Moet alleen nog mijn intex pomp dom maken zodat de fairland hem kan schakelen. Welke weer geschakeld zit op een smartschakelaar oid.
Wat is nu een makkelijke manier om de flow te bepalen zonder 600 sensoren die in en uit temp monitoren…? Wil hem gewoon zo efficiënt mogelijk afstellen op een eenvoudige manier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om de "perfecte" flow te berekenen zal je de in en uit temperatuur moeten weten, wanneer delta T tussen de 0,5-1 graden is zit je goed.
Als alternatief kan je ook gewoon kijken wat je min en max flow is van de wp en kijken hoeveel m3/u je ZFP doet, aan de hand van die cijfers je bypass aanpassen zodat je pak en beet op de tussen de min/max van je wp zit.
Edit:
Of je kan natuurlijk zoals @Ep Woody zegt met een emmer meten
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2021 07:54 ]
Stekker vervanger door een normale stekker en de ALS (blauw groene knop) stekker maak je weer een stopcontact met daar op de KaKu:Arfman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:36:
Noob vraag: ik heb een bestway/Intex ZFP 58515 met de bekende blauwe en groene knop op de stekker, waardoor hij niet werkt met mijn KaKu aan/uit schakelaar. Op aanraden van dit topic een switchbot aangeschaft maar die lijkt niet sterk genoeg om de groene knop echt in te drukken.
Heeft iemand hier een voorbeeld hoe jullie dit gedaan hebben?
ALS > KaKu > normale stekker pomp.