Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Practics schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:33:
Zo was een latertje, maar alles draaid en is lucht dicht. Moet alleen nog mijn intex pomp dom maken zodat de fairland hem kan schakelen. Welke weer geschakeld zit op een smartschakelaar oid.

Wat is nu een makkelijke manier om de flow te bepalen zonder 600 sensoren die in en uit temp monitoren…? Wil hem gewoon zo efficiënt mogelijk afstellen op een eenvoudige manier.
Goed gedaan!

Een makkelijke manier om de flow te bepalen is een grote emmer/cementkuip te pakken en te meten hoe lang het duurt voordat die vol is. Heb je een emmer van 10 liter en duurt het 20 seconden voordat die vol is, heb je een flow van 10/20*3600=1800 liter per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:32
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody

Wat is nu een makkelijke manier om de flow te bepalen zonder 600 sensoren die in en uit temp monitoren…? Wil hem gewoon zo efficiënt mogelijk afstellen op een eenvoudige manier.
Een vuistregel voor zo efficiënt mogelijk, is dat de buitentemperatuur zo min mogelijk onder de watertemperatuur moet liggen. Dan werkt de condensatie/verdamping op de meest efficiënte manier. Hoe warmer het water gemaakt wordt, hoe minder efficiënt dat gaat.

Je hebt nog een gebied waarop je kan tunen, als je de snelheid van de pomp kan beïnvloeden (met een frequentieregelaar), maar als de pomp op een vaste snelheid draait is alles over de warmtepomp voor de efficiëntie van de warmtepomp in principe het beste. 15000 liter water per uur opwarmen met 0.1 graad heeft dezelfde opwarming als 3000 liter water per uur met 0.5 graad.

Hou er wel rekening mee dat je bad voldoende gefilterd moet worden en dat daar de flow voldoende voor moet zijn, hoewel dat met een warmtepomp normaal gesproken wel goed zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:56:

Een vuistregel voor zo efficiënt mogelijk, is dat de buitentemperatuur zo min mogelijk onder de watertemperatuur moet liggen. Dan werkt de condensatie/verdamping op de meest efficiënte manier. Hoe warmer het water gemaakt wordt, hoe minder efficiënt dat gaat.
Is het ook uit te rekenen vanaf welke verhouding buitentemperatuur - watertemperatuur het geen nut heeft om een warmtepomp (met bepaalde specs) aan te laten ?
Bijvoorbeeld: om 15:00 is je watertemperatuur 28 graden en de buitentemperatuur 23 graden. Dan gaat 's avonds en 's nachts de buitentemperatuur dalen naar bv. 10 graden. Omdat het verschil dan zo hoog is en de WP nog maar x kW kan verwarmen kost het te veel stroom, dus kan die beter uit gezet worden.

sidenote
Meestal is de buitentemperatuur 's nachts in de zomer niet zo heel laag (op uitzonderingen na zoals afgelopen nacht: hier een minimum van 7,0), maar buiten de zomer kan dit natuurlijk wel makkelijk voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Je weet dat @Koffie zijn zwembad water tussendoor ook verwarmt boven zijn braai in zijn potjie 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:44:
Dus dat kan opzich wel kloppen. Met een beetje zon warmt het best lekker op, maar dan wel voor 80% vanuit het zwembad en niet via de collectoren, die doen maar 20% van de opwarming.
Als ik het goed begrijp zeg je dat de verwarming 80% vanuit het zwembad komt ? en maar 20% van de matten ? en dat met een vrij hoge delta T (0,8 vs normaal 0,5)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Togi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:16:
[...]
Je weet dat @Koffie zijn zwembad water tussendoor ook verwarmt boven zijn braai in zijn potjie 😂
ja kan je zien op YT met braaiTV _O-

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13

Arfman

Drome!

Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:07:
[...]

Stekker vervanger door een normale stekker en de ALS (blauw groene knop) stekker maak je weer een stopcontact met daar op de KaKu:

ALS > KaKu > normale stekker pomp.
Had ik al gezegd dat ik noob was? :P Volgens mij bedoel je dat ik de originele stekker er af moet schroeven en dat hij daarmee dus "dom" is geworden zodat ik hem kan schakelen via KaKu?

Ik zal van het weekend eens kijken, ben niet echt thuis in elektronica op dat niveau ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:17:
[...]

Als ik het goed begrijp zeg je dat de verwarming 80% vanuit het zwembad komt ? en maar 20% van de matten ? en dat met een vrij hoge delta T (0,8 vs normaal 0,5)
Ik heb al een aantal keer laten zien dat bij mij de meeste opwarming door het zwembad gebeurt en slechts een klein deel van de opwarming uit de collectoren komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWllQYGf_mQD8aaNf_D6lvO_LN0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZZFuVEayXrJdx3TkJhk5O3vf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n72k-5n66MMoGMxHb4TVMJFyzvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J4uIS1iBts1qyrzuG1KTH7OG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFQBVUTveAz8xQ1eRZc5scTA5Q4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tjAtHNLkEQjkc3IPja6seTfg.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T03nEZ0bqTO_ykOoO_NFegcUUA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/81JcYtqX0vu9MVDOW9plTZJU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEGaomrVMWM9Ts24SjLOdsoRc9c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CA7LacLroEk43vrMxTP63AJr.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:08

The Executer

Lekker belangrijk!

Arfman schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:20:
[...]

Had ik al gezegd dat ik noob was? :P Volgens mij bedoel je dat ik de originele stekker er af moet schroeven en dat hij daarmee dus "dom" is geworden zodat ik hem kan schakelen via KaKu?

Ik zal van het weekend eens kijken, ben niet echt thuis in elektronica op dat niveau ..
Ik gaf het toen al aan, volgens mij kan dat bij deze pomp zonder problemen. Volgens mij kun je de RCD zo openschroeven en er een snoer tussen zetten met stekker / contrastekker. Pin me er niet op vast, ik baseer me even op wat ik me zo van vorig jaar herinner :) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Even controleren of de pomp netjes aan gaat als je de knop op de stekker reset. Zonder aan de pomp zelf te komen. Zo ja, dan is het inderdaad een kwestie van een nieuwe stekker (en contra stekker halen), de kabel doorknippen en die twee er tussen zetten. Dan kun je de beveiliging netjes blijven gebruiken en er een andere (tijd)schakelaar tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
[...]

Ja klopt, maar wel de orginele veiligheids stekker weer gebruiken door voor je KaKu te zetten met een contra stekker.

Precies zoals @Ep Woody & @The Executer hier boven mij zeggen.

En inderdaad, test wel even of je pomp vanzelf aan gaat zodra er spanning op zit.
Want zo niet dan moet je nog wat aanpassen....

Mocht je de pomp moeten ombouwen omdat deze niet vanzelf aangaat dan zou je eventueel nog de switchbot daarvoor kunnen gebruiken

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Even controleren of de pomp netjes aan gaat als je de knop op de stekker reset. Zonder aan de pomp zelf te komen. Zo ja, dan is het inderdaad een kwestie van een nieuwe stekker (en contra stekker halen), de kabel doorknippen en die twee er tussen zetten. Dan kun je de beveiliging netjes blijven gebruiken en er een andere (tijd)schakelaar tussen zetten.
Deze pomp (heb hem zelf dus ook) heeft een eigen aan/uit schakelaar op de pomp zitten. Deze kan gewoon in de aan-stand blijven staan. Wanneer je de RCD reset, schakelt de pomp netjes in.

Zoals aangegeven, de RCD kun je bij deze pomp voor zover ik kan herinneren zo openschroeven zonder schade.

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 25-06-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:22:
[...]

Ik heb al een aantal keer laten zien dat bij mij de meeste opwarming door het zwembad gebeurt en slechts een klein deel van de opwarming uit de collectoren komt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben eigenlijk best wel verbaasd hoeveel het bad zelf opwarmt door de zon zelf.

Zou toch eerder zeggen dat dit door de collectoren komt, bedoel als het zo "weinig" effect heeft waarom zijn we dan hoter de boter dat we collectoren moeten plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Klinkt voor mij erg onlogisch ... als je dit doortrekt impliceer je min of meer dat verwarming door WP/solar niet nodig is. want het zwembad warmt uit zichzelf op.
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:41:
Ik ben eigenlijk best wel verbaasd hoeveel het bad zelf opwarmt door de zon zelf.

Zou toch eerder zeggen dat dit door de collectoren komt, bedoel als het zo "weinig" effect heeft waarom zijn we dan hoter de boter dat we collectoren moeten plaatsen?
exact beetje vreemd .. maar het is vrijdag he :)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 25-06-2021 09:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:56:
[...]

Je hebt nog een gebied waarop je kan tunen, als je de snelheid van de pomp kan beïnvloeden (met een frequentieregelaar), maar als de pomp op een vaste snelheid draait is alles over de warmtepomp voor de efficiëntie van de warmtepomp in principe het beste. 15000 liter water per uur opwarmen met 0.1 graad heeft dezelfde opwarming als 3000 liter water per uur met 0.5 graad.

Hou er wel rekening mee dat je bad voldoende gefilterd moet worden en dat daar de flow voldoende voor moet zijn, hoewel dat met een warmtepomp normaal gesproken wel goed zal gaan.
Het betreft een 11m3 bad waar een intex 7,9m3 bruto en 6m3 netto filterzand pomp op draaid. De specs van de fairland geeft aan een flow van 2m3 tot max 4m3. Dus als ik grofweg mijn middelste kraan half dicht zet en de rest vol open van de bypass moet ik goed zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:58:
[...]

Netjes ! Hoe bevalt de pomp? Geluid?

Om de "perfecte" flow te berekenen zal je de in en uit temperatuur moeten weten, wanneer delta T tussen de 0,5-1 graden is zit je goed.

Als alternatief kan je ook gewoon kijken wat je min en max flow is van de wp en kijken hoeveel m3/u je ZFP doet, aan de hand van die cijfers je bypass aanpassen zodat je pak en beet op de tussen de min/max van je wp zit.

Edit:

Of je kan natuurlijk zoals @Ep Woody zegt met een emmer meten :)
Net herstellende van flink griepje met oorontsteking. Zal volgende week een wat uitgebreidere eerste bevindingen posten hier. Wat ik er gister van hoorde was dat de intex pomp meer lawaai produceerde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:09:
[...]

Ik ben mijn eerste ervaring aan het opdoen met de aftersales van toppy.nl.
Mijn nieuwe BWT My Pool Inverter 6kW warmtepomp (die ik tijdens Black Friday 2020 had gekocht) blijkt niet helemaal jofel. Hij verwarmt op zich goed, maar maakt soms een hard ratelend geluid. Beetje vreemd, maar het lijkt erop dat dit geluid juist optreedt als de warmtepomp terugschakelt in vermogen.
Ik hoop dat ze dit kunnen oplossen, maar de eerste reactie die ik van de klantenservice heb gekregen geeft me helaas niet veel hoop op een snelle en goede oplossing..
Even een kleine update:
De communicatie over het probleem van mijn BWT WP begon wat moeizaam. Toppy communiceert alleen per email en de eerste berichten die ik van ze ontving waren m.i. niet heel oplossingsgericht. Ik ben vriendelijk maar wel regelmatig en duidelijk blijven communiceren, en na wat berichten over en weer heeft Toppy het probleem uitstekend opgelost.
Inmiddels is de BWT 6kW vervangen door een W'eau 7.6kW. De W'eau is afgelopen woensdag (d.w.z. 2wk na mijn eerste melding) geleverd, en de BWT wordt als het goed is later vandaag opgehaald. Zo hoefde ik niet zonder WP te zitten. Ik ben blij met deze prima service. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Practics schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Het betreft een 11m3 bad waar een intex 7,9m3 bruto en 6m3 netto filterzand pomp op draaid. De specs van de fairland geeft aan een flow van 2m3 tot max 4m3. Dus als ik grofweg mijn middelste kraan half dicht zet en de rest vol open van de bypass moet ik goed zitten?
Ik zou zelf gewoon 100% over de warmtepomp gaan. Eventueel de bypass op een heel klein kiertje. Als je warmtepomp op vol vermogen draait het temperatuurverschil tussen in en uit bepalen (display van de warmtepomp is prima) en kijken hoe klein dat verschil is. Als je de volledige 6m3 over de warmtepomp stuurt is het per 1 graad temperatuursverschil ongeveer 7kW aan warmte wat je toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jurk738 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Even een kleine update:
De communicatie over het probleem van mijn BWT WP begon wat moeizaam. Toppy communiceert alleen per email en de eerste berichten die ik van ze ontving waren m.i. niet heel oplossingsgericht. Ik ben vriendelijk maar wel regelmatig en duidelijk blijven communiceren, en na wat berichten over en weer heeft Toppy het probleem uitstekend opgelost.
Inmiddels is de BWT 6kW vervangen door een W'eau 7.6kW. De W'eau is afgelopen woensdag (d.w.z. 2wk na mijn eerste melding) geleverd, en de BWT wordt als het goed is later vandaag opgehaald. Zo hoefde ik niet zonder WP te zitten. Ik ben blij met deze prima service. :)
Dit is een nette oplossing, is de wp als tijdelijk oplossing tot dat je BWT terug is of is het een 1:1 ruil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Practics schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Ik zou 1/4 dichtzetten want die 6m3/u zal je waarschijnlijk toch niet halen door alle weerstand in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Practics schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Net herstellende van flink griepje met oorontsteking. Zal volgende week een wat uitgebreidere eerste bevindingen posten hier. Wat ik er gister van hoorde was dat de intex pomp meer lawaai produceerde
Beterschap en we wachten met smart (geduld) af _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Dit zijn mijn metingen. Het voegt wel wat toe, bij 6kWh ongeveer 1.3 graad op het hele bad, maar ik ben het met je eens dat het niet heel veel is.

Ligt dat aan een te lage flow? Is dat puur omdat je niet meer warmte op deze manier kan toevoegen? Vandaar dat ik ook graag van @vso meer data wil zien zodat we beter kunnen zien wat er speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Eigenlijk zeg je nu dat je twijfelt aan de berekeningen van @Ep Woody , misschien dat hij die (nogmaals) extra kan toelichten.

Wat hij volgens mij doet zijn grofweg 2 dingen.
1. Totale opwarming berekenen aan de hand van temp op starttijd, temp op eindtijd en de tijd die daar tussen zit.
2. Opwarming berekenen van de collectors aan de hand van delta T, flow en tijd

1 - 2 = opwarming door de zon op bad zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Dit zijn mijn metingen. Het voegt wel wat toe, bij 6kWh ongeveer 1.3 graad op het hele bad, maar ik ben het met je eens dat het niet heel veel is.

Ligt dat aan een te lage flow? Is dat puur omdat je niet meer warmte op deze manier kan toevoegen? Vandaar dat ik ook graag van @vso meer data wil zien zodat we beter kunnen zien wat er speelt.
Dat kan, ideale flow is wanneer delta T tussen de 0,5-1 graden is.

Te lage flow en het water wordt "te" warm en kan dus minder energie opnemen.
Te hoge flow en het water heeft niet genoeg tijd om alle energie op te nemen.

Maar dat wist je vast en zeker al :P

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Eigenlijk zeg je nu dat je twijfelt aan de berekeningen van @Ep Woody , misschien dat hij die (nogmaals) extra kan toelichten.

Wat hij volgens mij doet zijn grofweg 2 dingen.
1. Totale opwarming berekenen aan de hand van temp op starttijd, temp op eindtijd en de tijd die daar tussen zit.
2. Opwarming berekenen van de collectors aan de hand van delta T, flow en tijd

1 - 2 = opwarming door de zon op bad zelf
Haha nou dat eigenlijk niet zozeer, heb er te weinig kaas van gegeten om die conclusie te trekken.
Ik volg het wel met veel intresse :)

Eigenlijk zou je 2 zwembaden naast elkaar moeten hebben met de zelfde setup maar dan een in de schaduw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Dit is een nette oplossing, is de wp als tijdelijk oplossing tot dat je BWT terug is of is het een 1:1 ruil?
Nee, dit is een permanente poplossing. Ben blij met de W'eau; die BWT hoef ik niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Haha nou dat eigenlijk niet zozeer, heb er te weinig kaas van gegeten om die conclusie te trekken.
Ik volg het wel met veel intresse :)

Eigenlijk zou je 2 zwembaden naast elkaar moeten hebben met de zelfde setup maar dan een in de schaduw :)
Ik volg het ook met veel interesse.
Of één met solar verwarming en één zonder ;) en dan wel beide in de zon.

Wat ik vorig jaar gemerkt heb, en gisteren in kleine mate, is dat de zon/buitentemperatuur zeker veel doet op je watertemperatuur. Het heeft simpelweg wel meer tijd nodig.
Voorbeeldjes:

1. Vorig jaar met 2,4 m3 bad had ik minstens 2 dagen zon nodig om het zwembad op aangename temperatuur te krijgen (27+)
2. Vorige week was in de ochtend het zwembad net vol water (4,5 m3), rond 10:00 WP aan gezet en het water van 18 naar 27 graden verwarmt in 8 uur tijd. Er was toen ook zon en een max buitentemperatuur van 26,9.
Dat is toch stukke sneller dan alleen de zon :)
3. Nu wacht ik op vervanging van de WP en zag ik gisterenochtend dat het water was gezakt naar 18,5 en eind van de middag was er pas wat zon maar toch was het water naar bijna 20 gestegen, met een max buitentemperatuur van 20,4.

Mijn simpele korte conclusie is dus: de zon doet best veel, maar als je het wil versnellen heb je verwarming nodig.
En in Nederland is dat met de wisselvalligheid van het weer toch wel erg prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 22:11

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:36:
Heeft iemand een adres waar 32mm slang met manchetten in de korte versie die b.v. bij een chloorsluis zitten (iets van 50cm of korter) kan kopen ? Ik heb nu een lange slang die opgedeeld kan worden maar de delen zijn iets meer dan een meter en daardoor heb ik een hoop slang "over" bij de installatie.
**BUMP**. Niemand een idee ?

Voor de duidelijkheid, ik doel op de korte slangen die o,a. bij de Intex solarmatjes en Kokido chloordispencer worden gebruikt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
jurk738 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Nee, dit is een permanente poplossing. Ben blij met de W'eau; die BWT hoef ik niet meer terug.
Ken van beiden de specs niet maar hopelijk ga je er dan wel op vooruit.

Zeg niet dant W'eau slecht is ofzo hoor maar BWT is toch wel een ander klasse.
Begrijp ook dat jij dat natuurlijk anders ziet :) Maar daar hebben we dus garantie voor.

Ben vooral ook benieuwd naar de verschillen, mooie verglijking kan je nu maken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Zo was een latertje, maar alles draaid en is lucht dicht. Moet alleen nog mijn intex pomp dom maken zodat de fairland hem kan schakelen. Welke weer geschakeld zit op een smartschakelaar oid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moeten de stekkers op de tweede foto niet nog verhit worden? Het lijkt op een verwarmbare krimpschoen met tinband en normaal verhit je die voor een waterdichte verbinding. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Ik volg het ook met veel interesse.
Of één met solar verwarming en één zonder ;) en dan wel beide in de zon.

Wat ik vorig jaar gemerkt heb, en gisteren in kleine mate, is dat de zon/buitentemperatuur zeker veel doet op je watertemperatuur. Het heeft simpelweg wel meer tijd nodig.
Voorbeeldjes:

1. Vorig jaar met 2,4 m3 bad had ik minstens 2 dagen zon nodig om het zwembad op aangename temperatuur te krijgen (27+)
2. Vorige week was in de ochtend het zwembad net vol water (4,5 m3), rond 10:00 WP aan gezet en het water van 18 naar 27 graden verwarmt in 8 uur tijd. Er was toen ook zon en een max buitentemperatuur van 26,9.
Dat is toch stukke sneller dan alleen de zon :)
3. Nu wacht ik op vervanging van de WP en zag ik gisterenochtend dat het water was gezakt naar 18,5 en eind van de middag was er pas wat zon maar toch was het water naar bijna 20 gestegen, met een max buitentemperatuur van 20,4.

Mijn simpele korte conclusie is dus: de zon doet best veel, maar als je het wil versnellen heb je verwarming nodig.
En in Nederland is dat met de wisselvalligheid van het weer toch wel erg prettig :)
toon volledige bericht
Oke maar als ik het verhaal van @Ep Woody lees en goed begrijp zou dat dus net andersom zijn?
Klein deel collectoren en grootste deel bad zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:18:
[...]

**BUMP**. Niemand een idee ?

Voor de duidelijkheid, ik doel op de korte slangen die o,a. bij de Intex solarmatjes en Kokido chloordispencer worden gebruikt.
Ik gebruik PVC vijverslang. Die kun je exact op maat snijden en zijn een stuk duurzamer dan de goedkope slangen van Intex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Jazsie Wellicht dat dit plaatje nog wat verduidelijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp_N6ByiJIZRh_Ll-DJEgsFEVpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9tmj59MQk9ZL6wtv0KfSMayE.png?f=user_large

De groene lijn is de flow en je kan dus goed zien wanneer de pomp aangaat. De gele lijn is de bodemtemperatuur van het zwembad.

Gister was het enorm bewolkt, het duurde dus erg lang voordat de collectoren een beetje warm werden. Pas toen ze warm waren ging de pomp aan en hielpen ze (iets) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:24:

[Afbeelding]

De groene lijn is de flow en je kan dus goed zien wanneer de pomp aangaat. De gele lijn is de bodemtemperatuur van het zwembad.

Gister was het enorm bewolkt, het duurde dus erg lang voordat de collectoren een beetje warm werden. Pas toen ze warm waren ging de pomp aan en hielpen ze (iets) mee.
Ahh dat is duidelijker, je ziet wel duidelijk dat het helpt ja.

Ben benieuwd naar zo een plaatje wanneer er volle zon is :).

Edit: overigens best wel een flinke daling van het water temperatuur in de nacht of?

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2021 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Ahh dat is duidelijker, je ziet wel duidelijk dat het helpt ja.

Ben benieuwd naar zo een plaatje wanneer er volle zon is :).
Regel jij weer een strak blauwe hemel?
Edit: overigens best wel een flinke daling van het water temperatuur in de nacht of?
Jup, 2.6°C afkoeling. Van 27 naar 24.4.

Mooi golfslagbad...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psLaz03usQ2yqOQSAHtpM4RUruY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrRS3jPxqyDPWUti7GVmrwho.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:58:
sorry maar die 80% verwarming komt toch echt van je collectoren, 20% van je bad wil ik best geloven maar niet andersom ..
hoe bedoel je te lage flow ?

4700 l per uur / 60 min = 78,33 l/m (in filter stand)
De flow meter heeft een mogelijk afwijking van +/-3% (2,35 l/m)
De fabrieks gegevens geef ik een ruime +/- 5% (3,91l/M)
Dan nog niet gesproken over de impact van je filter materiaal .. (system flow zoals het op de doos staat)
koffie had een leuke grafiek gepost dat dat erg significant kan zijn ..

kortom ik zou niet verbaast zijn dat ik 70-85L/m zou zien oid als ik mijn sensor uit zou lezen :) maar gezien de uitdagingen die men had om iets te zien .. :) .. moet ik eerst die hindernis eens overheen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:38:
Regel jij weer een strak blauwe hemel?
Haha, heb ik geregeld. Tenminste voor het Zuiden dan want hier is het momenteel strak blauw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Oke maar als ik het verhaal van @Ep Woody lees en goed begrijp zou dat dus net andersom zijn?
Klein deel collectoren en grootste deel bad zelf.
Ik heb geen ervaring met collectoren dus mijn voorbeelden gingen daar niet over. Dus ik weet niet of je met ongeveer dezelfde buitentemperatuur (en zon) een bad in 8 uur tijd van 18 naar 27 krijgt, met zonne collectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Haha, heb ik geregeld. Tenminste voor het Zuiden dan want hier is het momenteel strak blauw :D
Volgens buienradar: de komende 3 uur max 60% zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:39:
[...]

sorry maar die 80% verwarming komt toch echt van je collectoren, 20% van je bad wil ik best geloven maar niet andersom ..

[...]

hoe bedoel je te lage flow ?

4700 l per uur / 60 min = 78,33 l/m (in filter stand)
De flow meter heeft een mogelijk afwijking van +/-3% (2,35 l/m)
De fabrieks gegevens geef ik een ruime +/- 5% (3,91l/M)
Dan nog niet gesproken over de impact van je filter materiaal .. (system flow zoals het op de doos staat)
koffie had een leuke grafiek gepost dat dat erg significant kan zijn ..

kortom ik zou niet verbaast zijn dat ik 70-85L/m zou zien oid als ik mijn sensor uit zou lezen :) maar gezien de uitdagingen die men had om iets te zien .. :) .. moet ik eerst die hindernis eens overheen ..
toon volledige bericht
Ik heb geen cijfers maar ik denk zelf dat leidingwerk (afhankelijk van bochten, type leiding en 32/38/50 mm) ook nog invloed heeft op je flow. Hoeveel % dat is zou je moeten meten.
Maar ik merkte al wel enig verschil tussen wel/geen WP. Terwijl dat maar 1,5 meter extra 32mm zwembadslang is en 2 haakse bochten in de WP zelf.
Nogmaals, hoeveel verschil weet ik ook niet want heb de flow meter er ook nog niet tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Ken van beiden de specs niet maar hopelijk ga je er dan wel op vooruit.

Zeg niet dant W'eau slecht is ofzo hoor maar BWT is toch wel een ander klasse.
Begrijp ook dat jij dat natuurlijk anders ziet :) Maar daar hebben we dus garantie voor.

Ben vooral ook benieuwd naar de verschillen, mooie verglijking kan je nu maken :9
Ja ik ging er ook vanuit dat BWT een prima merk is. Ik had alleen pech met mijn exemplaar.
Maar naast dat de W'eau meer vermogen heeft en een full inverter is, is een voordeel dat ie net iets stiller is. De BWT gaf wat meer brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Dat kan, ideale flow is wanneer delta T tussen de 0,5-1 graden is.

Te lage flow en het water wordt "te" warm en kan dus minder energie opnemen.
Te hoge flow en het water heeft niet genoeg tijd om alle energie op te nemen.
Die vet gedrukte uitspraak .. dat vind ik best vreemd .. alhoewel het best logisch klinkt

Deze discussie moet talloze keren hier op GOT gevoerd zijn .. (waterkoeling pc's bv) alleen het heeft mij nog nooit zo geboeid

valt echter relatief makkelijk te testen denk ik met zeer heet weer die er nu niet is . maar als de delta T bij mij 8+ is zal ik het eens kijken of circulatie stand een impact heeft op de grafiek ..
op dit moment is de stijging vrij constant ~1 graad per uur ..(ik draai alleen maar filterstand over de mat)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 22:11

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Ik gebruik PVC vijverslang. Die kun je exact op maat snijden en zijn een stuk duurzamer dan de goedkope slangen van Intex.
Zijn die intern ook 32mm zodat ze over een adapter A kunnen schuiven ?

Ik neem aan dat je deze bedoelt, die zijn 32 mm extern en gaan dan met een sok verlijmd worden ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Volgens buienradar: de komende 3 uur max 60% zon...
Dat is kans op zon volgens mij.
Hier live satelliet beeld om het in te schatten:
https://www.weerplaza.nl/satelliet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Dat is kans op zon volgens mij.
Hier live satelliet beeld om het in te schatten:
https://www.weerplaza.nl/satelliet/
Deze gebruik ik: https://www.buienradar.nl...-en-wolken/zonradar/3uurs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Ik neem aan dat je deze bedoelt, die zijn 32 mm extern en gaan dan met een sok verlijmd worden ?
Ik heb deze gepakt: https://www.wildkamp.nl/p...-l-maximaal-50-m/15070889

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Ik heb een klein stukje van zo'n slang bij Wildkamp gekocht om een koppeling te kunnen maken vanuit WP (aangezien die geen echte 1 inch maat bleek te zijn).
Daarbij een slangtule 32mm. Die zijn verkrijgbaar in lijm of draad in meerdere maten. Dus daarna kan je alle kanten op.
Ik kreeg de tip van de medewerker om de vijverslang kort in kokend water te doen en daarna op de slangtule te schuiven.
Heb het nog niet uitgevoerd dus geen idee of het inderdad zo makkelijk werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dat is gewoon een computeranimatie van de satellietbeelden met een inschatting (vooruit) maar die inschatting is net zoals een buienradar +X uur nooit helemaal correct.... wolken laten zich niet sturen door een computer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox1988
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-07 15:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weer wat inhoudelijke technische informatie mogen ontvangen van Toppy. In mijn geval is het hoogstwaarschijnlijk dat de jacuzzi te weinig warmte verlies heeft waardoor de warmtepomp niet genoeg tijd heeft om de frequente verlagen en utieindelijk dus in standby modus gaat.

Is dit een issue wat alle Full Inverter warmtepompen hebben?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Togi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Je jeetje .. moet ik nu ook al ZwemTV als kanaal gaan opzetten? :+

Ik heb in 2014 mijn zwembad laten plaatsen, en bij de bouw direct een 13 kW WP met 5.5 COP geplaatst.
In 2016 heb ik de WP afgekoppeld en vervangen voor 3x8 m2 EPDM zonnematten.
De WP heb ik voor meer verkocht dan dat de matten mij gekost hebben
Ergens in 2017 of 2018 heb ik een frequentieregelaar op mijn pomp aangesloten.

Ik trek mijn bad met gemak naar de 30+ op warme dagen zoals laatst het geval was. Het opwarmen bij zoveel kuub IG duurt vele malen langer dan bij een AG opzetbad.
Voordeel is wel dat het afkoelen ook minder hard gaat.
Ik denk dat mijn water op dit moment een graad of 22 zal zijn.
Kan ik daarmee zwemmen nee? Maar als ik een WP had gehad was ik er ook niet in gegaan :+

Hier zijn we nu eenmaal mooi weer zwemmers, we gaan echt niet bij het weer zoals vandaag zwemmen - ook niet als het water 30 graden zou zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Dat is gewoon een computeranimatie van de satellietbeelden met een inschatting (vooruit) maar die inschatting is net zoals een buienradar +X uur nooit helemaal correct.... wolken laten zich niet sturen door een computer ;)
Weet ik, maar het geeft wel een aardig beeld en het grafiekje is een stuk beter te lezen dan dikte van de wolken op een bepaald moment in te schatten. Ik verwacht vandaag in ieder geval geen echte zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb geen cijfers maar ik denk zelf dat leidingwerk (afhankelijk van bochten, type leiding en 32/38/50 mm) ook nog invloed heeft op je flow. Hoeveel % dat is zou je moeten meten.
Maar ik merkte al wel enig verschil tussen wel/geen WP. Terwijl dat maar 1,5 meter extra 32mm zwembadslang is en 2 haakse bochten in de WP zelf.
Nogmaals, hoeveel verschil weet ik ook niet want heb de flow meter er ook nog niet tussen zitten.
dan heb je het over "drukval" per meter slang of per verbindings stuk

in mijn geval heb ik ~6m slang en wat pijp a 4 m zeg 10m voor het gemak .. maar de drukval zou aan een 50mm buis equivalent van 20m - 50m kunnen komen

https://nl.kaeser.com/service/kennis/calculator/drukval/ kan je een indruk van geven maar het heeft niks over slang weerstand oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Weet ik, maar het geeft wel een aardig beeld en het grafiekje is een stuk beter te lezen dan dikte van de wolken op een bepaald moment in te schatten. Ik verwacht vandaag in ieder geval geen echte zon.
Ah, het grafiekje had ik nog niet gezien. Dat is inderdaad net iets anders dan "kans op zon" wat bij weerberichten gegeven wordt. Daar kan je nooit helemaal vanuit gaan. Op de dag zelf is het altijd afwachten wat er gebeurt en op welke locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:03:
[...]

dan heb je het over "drukval" per meter slang of per verbindings stuk

in mijn geval heb ik ~6m slang en wat pijp a 4 m zeg 10m voor het gemak .. maar de drukval zou aan een 50mm buis equivalent van 20m - 50m kunnen komen

https://nl.kaeser.com/service/kennis/calculator/drukval/ kan je een indruk van geven maar het heeft niks over slang weerstand oid ..
Je EPDM mat vergeet je nog ?

Theorie hierin is leuk maar ik zou het zelf liever meten met meerdere situaties. Bv. zonder verwarming, in geval van ZFP circulatie/filterstand en met verwarming.
Dan weet je uiteindelijk dus ook wat je echte flow is met verwarming en kan je een berekening doen zoals @Ep Woody dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Theorie hierin is leuk maar ik zou het zelf liever meten met meerdere situaties. Bv. zonder verwarming, in geval van ZFP circulatie/filterstand en met verwarming.
Dan weet je uiteindelijk dus ook wat je echte flow is met verwarming en kan je een berekening doen zoals @Ep Woody dat doet.
Ik denk dat @vso het niet wil weten... Ignorance is bliss...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:59:
Je jeetje .. moet ik nu ook al ZwemTV als kanaal gaan opzetten? :+
Vond het alleen mooi dat iemand zei dat je een "groot" bad niet warm zou krijgen met Zonne verwarming tja .. jij bent bewijs IMHO dat het wel kan en je moet zelfs koelen _/-\o_ hahahahaah
Dat mag maar BraaiTV geeft toch meer inspiratie en dat peuzel ik liever op :)
Kan ik daarmee zwemmen nee? Maar als ik een WP had gehad was ik er ook niet in gegaan :+

Hier zijn we nu eenmaal mooi weer zwemmers, we gaan echt niet bij het weer zoals vandaag zwemmen - ook niet als het water 30 graden zou zijn.
Tja zo sta ik er ook in :) Beetje nog de bouwlogs gevolgd ? zijn dit jaar weer mooie bouwwerken langsgekomen ..

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 25-06-2021 12:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Waarom vergeet ik de EPDM mat ? drukval is zo variabel en dergelijke berekeningen zijn enorm complex
en per situatie is het zo verschillend ..

Ongeacht de gemeten flow .. ik vind het zelf intressanter om de impact te zien kunnen zoals @Koffie hier demonsteerd met een backwash-cyclus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQeZEEuVzK8sN7oU6fDJWwHBac4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j20k2Urx122q1z3Dsk8JIxLY.jpg?f=fotoalbum_small

Hoe ga ik meten dat mijn flowmeter uberhaupt juiste waardes vertoont ? of een afwijking corrigeren dan moet ik een manier van eiken hebben wellicht een ano-meter en een compressor oid ???

nah .. weetje ik ben al blij als ik de meter een constante waarde geeft die in de buurt ligt van de werkelijkheid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-08 00:02
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Met dit probleem heb ik ook zitten te puzzelen maar dan met de ntex ZFP 6m3 met timer zit standaard geen RCD stekker maar een gewone stekker via stopcontact.dat is verschillend bij intex pompen wel of geen RCD.

De ALS die appart is toegevoegd zit in de verdeelkast din rail er staat continu stroom op de pomp schakelen aan en uit kan alleen via de de knop handmatig zonder de timer op de pomp.
Zet je de pomp op timer functie die er op zit kan tot max 12 uur per dag worden ingesteld de volgende dag zal de pomp op zelfde tijd stip tijdens jouw instelling tijdstip weer aanspringen, doe je tussentijds handmatig de pomp uit in timer stand en heeft bijv. 6 uur gedraaid dan zal de pomp de volgende dag op ingestelde tijdstip niet aanspringen je moet het opnieuw weer instellen.

KAKU is gewoon aan en uit maar uitgebreid in mogelijkheden, zeg ik het zo goed ?

Nu wil ik een timer op de din ral waar de pomp weer aan komt om te schakelen op verschillende tijden dag week maand etc, maar zit met het euvel van de timer en aan en uitknop op de pomp de funktie die er op zit de timer en de aan en uit knop zal je moeten verwijderen of onderbreken.

Het robotje met schakelaartje op de aan en uit knop is geen optie voor mij dus moet een andere manier weten te vinden.

Er is wel het een en ander uitgelegd in de topic met afbeelding een mod van de pomp met print maar mij nog niet duidelijk ben ook maar een noob daar in :) en zie meer op domotica gerichte oplossingen dan analoog.

Uitleg is toch weer lastig in bepaalde gevallen anders dan simpel schema met afbeelding.laat staan de technische benamingen waar je nooit van gehoord hebt, maar goed is toch lastig als je weg er niet helemaal weet in te vinden.

Ja voor mijn oplossingen zal toch ook wel mogelijk kunnen zijn de timer op din rail zal de pomp moeten schakelen een fysieke aan uit schakelaar kun je overal wel plaatsen een timer op din rail werkt in principe het zelfde aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:41:
Deze pomp (heb hem zelf dus ook) heeft een eigen aan/uit schakelaar op de pomp zitten. Deze kan gewoon in de aan-stand blijven staan. Wanneer je de RCD reset, schakelt de pomp netjes in.
@Arfman wat hierboven staat ligt wel aan de intex versie .. er zijn helaas 2 in omloop ... versie A kan dit niet en versie B kan dit wel .. bij versie A heb je een switchbot nodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Waarom vergeet ik de EPDM mat ?
Omdat je alleen je slang meters noemde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Met dit probleem heb ik ook zitten te puzzelen maar dan met de ntex ZFP 6m3 met timer zit standaard geen RCD stekker maar een gewone stekker via stopcontact.dat is verschillend bij intex pompen wel of geen RCD.

De ALS die appart is toegevoegd zit in de verdeelkast din rail er staat continu stroom op de pomp schakelen aan en uit kan alleen via de de knop handmatig zonder de timer op de pomp.
Zet je de pomp op timer functie die er op zit kan tot max 12 uur per dag worden ingesteld de volgende dag zal de pomp op zelfde tijd stip tijdens jouw instelling tijdstip weer aanspringen, doe je tussentijds handmatig de pomp uit in timer stand en heeft bijv. 6 uur gedraaid dan zal de pomp de volgende dag op ingestelde tijdstip niet aanspringen je moet het opnieuw weer instellen.

KAKU is gewoon aan en uit maar uitgebreid in mogelijkheden, zeg ik het zo goed ?

Nu wil ik een timer op de din ral waar de pomp weer aan komt om te schakelen op verschillende tijden dag week maand etc, maar zit met het euvel van de timer en aan en uitknop op de pomp de funktie die er op zit de timer en de aan en uit knop zal je moeten verwijderen of onderbreken.

Het robotje met schakelaartje op de aan en uit knop is geen optie voor mij dus moet een andere manier weten te vinden.

Er is wel het een en ander uitgelegd in de topic met afbeelding een mod van de pomp met print maar mij nog niet duidelijk ben ook maar een noob daar in :) en zie meer op domotica gerichte oplossingen dan analoog.

Uitleg is toch weer lastig in bepaalde gevallen anders dan simpel schema met afbeelding.laat staan de technische benamingen waar je nooit van gehoord hebt, maar goed is toch lastig als je weg er niet helemaal weet in te vinden.

Ja voor mijn oplossingen zal toch ook wel mogelijk kunnen zijn de timer op din rail zal de pomp moeten schakelen een fysieke aan uit schakelaar kun je overal wel plaatsen een timer op din rail werkt in principe het zelfde aan en uit.
toon volledige bericht
Jij wil gewoon zoiets:
https://www.hema.nl/vrije...schakelklok-81040007.html

of in dinrail vorm:
https://www.automation24....selec-ts2m1-1-16a-230v-ce

Je zal misschien alleen de pomp even moeten aanpassen, zodat hij altijd gaat lopen, zonder slimme timer. Kijk hier voor inspiratie: Edwin3 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Modbreak:Mensen, adem in, adem uit. Het zijn 'maar' zwembaden. Er wordt nu wel heel rap op elkaar gereageerd waarbij de onderlinge reacties er niet vriendelijker op worden. Er zijn twee andere topics over automatisering en verwarmen. Laten we het in WVB meer over de 'bouwkundige' zaken hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:36:
[...]

@Arfman wat hierboven staat ligt wel aan de intex versie .. er zijn helaas 2 in omloop ... versie A kan dit niet en versie B kan dit wel .. bij versie A heb je een switchbot nodig ..
@Arfman zei in zijn post Bestway / Intex ZFP, maar hij heeft dezelfde Bestway 3m3 ZFP (type 58515) die ik ook heb. Zie ook zijn post in Arfman in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 125"

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 25-06-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Moeten de stekkers op de tweede foto niet nog verhit worden? Het lijkt op een verwarmbare krimpschoen met tinband en normaal verhit je die voor een waterdichte verbinding. :)
Zou zelf ook nog stekkertjes gekrimt/soldeerd hebben aan de losse draden .. is toch wel snel een dingetje wat je uit gemakzucht niet snel doet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Zou zelf ook nog stekkertjes gekrimt/soldeerd hebben aan de losse draden .. is toch wel snel een dingetje wat je uit gemakzucht niet snel doet ..
Je doelt op de onderste draden? Dit is 2.5mm vaste kern, die kunnen op deze manier prima onder de klemmen verwerkt worden. Hier hoeft niets meer aan te gebeuren. Hij heeft ze zelfs netjes aan de linkerkant gedaan. Dit is een advies, omdat je de schroef met de klok mee vast draaid, en je op die manier nooit je draad 'eruit schroeft' bij het vastdraaien van de klem maar juist meeneemt eventueel nog verder de klem in.

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 25-06-2021 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
The Executer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:11:
[...]

Je doelt op de onderste draden? Dit is 2.5mm vaste kern, die kunnen op deze manier prima onder de klemmen verwerkt worden. Hier hoeft niets meer aan te gebeuren. Hij heeft ze zelfs netjes aan de linkerkant gedaan. Dit is een stelregel, omdat je de schroef met de klok mee vastdraaid, en je op die manier nooit je draad 'eruit schroeft' bij het vastdraaien van de klem.
Als toevoeging:
een adereindhuls is alleen nodig als je flexibele draad hebt. Dus zonder vaste kern, maar met meerdere dunne draadjes. Dat wil (en mag, denk ik) je niet vastschroeven zonder gekrimpte huls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Als toevoeging:
een adereindhuls is alleen nodig als je flexibele draad hebt. Dus zonder vaste kern, maar met meerdere dunne draadjes. Dat wil (en mag, denk ik) je niet vastschroeven zonder gekrimpte huls.
Hehe, toen ik op de knop reageren drukte, was dat mijn insteek, maar vervolgens vergeten er nog even bij te zetten. Mooie aanvulling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:24:

[Afbeelding]

Waar zit die sensor in de grond onder het zwembad .. tussen de liner en isolatie mat ? heb dat wellicht even gemist .. maar wel leuke data dat zonder meer

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Jij wil gewoon zoiets:
https://www.hema.nl/vrije...schakelklok-81040007.html

of in dinrail vorm:
https://www.automation24....selec-ts2m1-1-16a-230v-ce

Je zal misschien alleen de pomp even moeten aanpassen, zodat hij altijd gaat lopen, zonder slimme timer. Kijk hier voor inspiratie: Edwin3 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Ja dat heb ik allemaal al gezien gezien en gelezen voor een kenner is het wat makkelijker dan een noob op dat gebied in de topic van Edwin3 dacht dat je evt. ook een oplossing weet of had :)

De timer wordt een din rail versie gaf ik al eerder aan. zit eigenlijk met het euvel van de aan en uit knop op de pomp zelf of deze functie is uitgeschakeld of niet door de mod. dat was me niet hellemaal duidelijk.

Oplossingen wat je hier vaak leest is met het robotje knopje deze oplossing wil ik namelijk niet en niet mogelijk in mijn situatie en zoek een andere manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Je doelt op de onderste draden? Dit is 2.5mm vaste kern, die kunnen op deze manier prima onder de klemmen verwerkt worden. Hier hoeft niets meer aan te gebeuren. Hij heeft ze zelfs netjes aan de linkerkant gedaan. Dit is een advies, omdat je de schroef met de klok mee vast draaid, en je op die manier nooit je draad 'eruit schroeft' bij het vastdraaien van de klem maar juist meeneemt eventueel nog verder de klem in.
ja krimpkous of ader eindhuls pas je niet toe op VD draad met vaste kern tussen een klem, je meterkast in de woning is het ook niet zo, alleen de lus verbindingen wordt ader eindhuls op toegepast die hebben geen vaste kern.

Antwoordt is al gegeven zat nog in de quote :o

Het lastige van een topic.

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Nu je het zegt ja! Was me niet eens opgevallen. Sowieso het hele elektra gebeuren is niet waterdicht viel me al op. Geen rubbertje op de afdekkap te vinden, maar de boutjes wel voorzien van rubbers 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De temperatuur van mijn zwembad over de afgelopen dagen, alles op basis van zonnematten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzdmDXFN9lJyxwwqlgFZAaR2Ehg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiOhV3cQpnOoBpHeau9yERCj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Omdat je alleen je slang meters noemde
aha zo .. dat klopt ik ging even uit van mijn situatie als voorbeeld.. (zonder de mat)

zoals ik tot op heden begrijp:
Stel je gaat uit van een 32mm leiding werk van zwembad --> pomp --> zwembad
- dan zou 50mm pijp tot 0% drukval resulteren
- maar een bocht bv 0,4m toevoegen
- een (rechte) slang verdubbeld echt de afstand
- een kronkelde slang verdrievoudigd ? de afstand
- een overgang van 50mm pijp naar 32mm slang (50cm) naar chloordispenser --> 32mm slang (100cm) zou 6m ? zijn om maar een getal te noemen

en zo door .. dus hoewel ik fysiek 10m misschien aan leidingwerk heb .. in werkelijke meters zou dat best veel hoger kunnen zijn als je dat met drukval berekend bv 20-30m

deze websites kunnen daarbij helpen https://nl.kaeser.com/service/kennis/calculator/drukval/ maar ook https://www.bbapumps.com/nl/support/pompdruk-calculator (leiding lengte)

betreft de EPDM mat .. ga daar maar aan staan ..6m x (11 buisjes x 4) diameter = ?
fyi 22 buisjes per (50mm)collector buis etc ..

25 of 50m tyleen in een spiraal gebogen heeft ook nog een aardige drukval als je dat berekend .. dus hoewel je kwa lengte 25 of 50m hebt zou je daar factor x bij op moeten tellen en kom je wellicht op 60-70m uit ..

overgens best benieuwd wat de max liter per minuut is over installaties .. en dan helpt een geijkte flow meter wel :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
[...]

1,5mm vaste kern over max 3 meter dus dat kan en mag norm technisch. Verder klopt het verhaal perfect 👍 ook je beroep in de elektra wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:48:
De temperatuur van mijn zwembad over de afgelopen dagen, alles op basis van zonnematten

[Afbeelding]
jij pompt toch ook over je matten op "gevoel" ? al dan niet met elektrische klepjes ?

Zo niet ben ik wel erg benieuwd wat je aanhoud als temp om over je matten gaat pompen .. ben trouwens wel enorm blij met mijn nieuwe EPDM situatie .. pff wat een wereld van verschil

Jammer dat ik vorig jaar niet gemeten heb over de mat heen ..

Een andere tweaker is nu bezig mijn oude mat te benutten om te verwarmen :) hoop dat tie er veel plezier/resultaat uit behaalt hij heeft het teminste goed aangesloten .. en zonder restrictie.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Ja dat heb ik allemaal al gezien gezien en gelezen voor een kenner is het wat makkelijker dan een noob op dat gebied in de topic van Edwin3 dacht dat je evt. ook een oplossing weet of had :)

De timer wordt een din rail versie gaf ik al eerder aan. zit eigenlijk met het euvel van de aan en uit knop op de pomp zelf of deze functie is uitgeschakeld of niet door de mod. dat was me niet hellemaal duidelijk.

Oplossingen wat je hier vaak leest is met het robotje knopje deze oplossing wil ik namelijk niet en niet mogelijk in mijn situatie en zoek een andere manier.
Dit was de oplossing.
Edwin3 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

De fase verbinding je met de blauwe motor aansluiting. (de namen van de aansluitingen, niet de daadwerkelijke kleuren van de draden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCosdtvIbIQTRZXodO2rmQVnal4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llcnxRcE3YiblPSiKvOHnDtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:07
Help! De glasparels worden het zwembad ingepompt. De hele bodem ligt vol glas nu. Hoe kan dit? Vorig jaar had ik filterbollen, maar dat vond ik niet fijn. Maar dit is veel vervelender. Hoe krijg ik dat glas er nu uit, en hoe voorkom ik dat het opnieuw gebeurd? Is een 6m3 intex zandfilter pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Waar zit die sensor in de grond onder het zwembad .. tussen de liner en isolatie mat ? heb dat wellicht even gemist .. maar wel leuke data dat zonder meer
Nee, die hangt los in mijn zwembad op een paar cm van de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:48:

[Afbeelding]
Tijd voor betere isolatie :+
Of komt het omdat de sensor in je leiding zit en die koelt snachts meer af (pomp uit) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:54:
[...]

jij pompt toch ook over je matten op "gevoel" ? al dan niet met elektrische klepjes ?

Zo niet ben ik wel erg benieuwd wat je aanhoud als temp om over je matten gaat pompen .. ben trouwens wel enorm blij met mijn nieuwe EPDM situatie .. pff wat een wereld van verschil

Jammer dat ik vorig jaar niet gemeten heb over de mat heen ..

Een andere tweaker is nu bezig mijn oude mat te benutten om te verwarmen :) hoop dat tie er veel plezier/resultaat uit behaalt hij heeft het teminste goed aangesloten .. en zonder restrictie.
Ik kijk naar buiten en denk 'goh, word mooi weer' en loop naar de schuur en zet de kleppen naar de zonnematten met de hand om.
Vervolgens zet ik het schema van de filterpomp ruimer (met mooi weer meestal van 10 tot 6) en vervolgens zoals een echte nerd betaamt elk kwartier staren naar de sensor data.
Op een gegeven moment word het weer minder, kijk ik naar buiten en denk ik 'best wel ruk weer, waar is die zon?' en loop naar de schuur en zet de kleppen naar de zonnematten met de hand om.
Vervolgens zet ik het schema van de filterpomp korter (meestal van 10 tot 2).

Soms ben ik lui en denk ik 'hij heeft behoorlijk veel filteruren erop zitten deze week, geen zin om helemaal naar de schuur te lopen, ik zet de pomp wel gewoon uit'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:01:
[...]

Tijd voor betere isolatie :+
Of komt het omdat de sensor in je leiding zit en die koelt snachts meer af (pomp uit) ?
De sensor zit in de leiding ja, dus 's nachts koelt het stilstaande water in de leidingen af,
De dagelijkse enorme pieken die je ziet. is dus het opwarmen van de sensor die weer warm water uit het bad langs krijgt.

edit:

hier ingezoomd op 1 dag, dan zien die pieken duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSF28PO8PHbrKbgCuYpH3VCYCUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEnlAIEnjzwixK5EiVVe9DbP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Koffie op 25-06-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Practics schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:52:
[...]

1,5mm vaste kern over max 3 meter dus dat kan en mag norm technisch. Verder klopt het verhaal perfect 👍 ook je beroep in de elektra wereld?
Helaas niet. Het is bij een opleiding Metalectro gebleven. 2 jaar gecombineerde opleiding in metaalbewerking en electro/installatietechniek. Dat was zo rond 2001 ongeveer. Porseleinen lasdoppen (passen mooi in een 5/8e buis >:). Hierna de ICT in gegaan, maar altijd nog nieuwsgierig naar alles op dit gebied. Overigens stelde de slimme meter-monteur dat niet zo op prijs :/ . Ga ook zelf gerust bezig met de electra-installatie in huis, geen enkel probleem en voel me er volledig comfortabel bij. Zou er wel weer meer in willen doen, maar mijn kennis is dermate verouderd dat ik (mijn inziens) teveel in moet halen.

Maakt wel dat ik zaken goed en netjes afwerk, geen koper zichtbaar bij klemmen, ken de gevaren etc. Zelfs de pomp bescherm ik nog met een emmer bovenop de 6-weg kraan. En de kabelhaspel staat, als we deze bij het zwembad gebruiken, 4 a 5 meter bij het zwembad weg, op pootjes, achter een hoge brede bloempot met een hortensia tegen het huis aan met ook nog een emmer er bovenop waardoor deze volledig afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:03:
[...]

Ik kijk naar buiten en denk 'goh, word mooi weer' en loop naar de schuur en zet de kleppen naar de zonnematten met de hand om.
Vervolgens zet ik het schema van de filterpomp ruimer (met mooi weer meestal van 10 tot 6) en vervolgens zoals een echte nerd betaamt elk kwartier staren naar de sensor data.
Op een gegeven moment word het weer minder, kijk ik naar buiten en denk ik 'best wel ruk weer, waar is die zon?' en loop naar de schuur en zet de kleppen naar de zonnematten met de hand om.
Vervolgens zet ik het schema van de filterpomp korter (meestal van 10 tot 2).

Soms ben ik lui en denk ik 'hij heeft behoorlijk veel filteruren erop zitten deze week, geen zin om helemaal naar de schuur te lopen, ik zet de pomp wel gewoon uit'
ik heb dus deze sensors onder de mat liggen
dat kastje hangt https://imgur.com/Eb3qX3e ongeveer bij de gele pijl de blauwe strepen (binnenste 3) geven de locatie van de 6 sensors aan .. (oneven boven, even onder) maar ik zou ook met 3 afkunnen

Ik hoopte temp verschil te zien tussen begin/eind mat maar dan moet ik de sensors caliberen .. project voor de winter oid ..

Wellicht nuttig ? Als ik de bypass zou willen automatiseren zou ik starten met de pomp als de mat temp 30 tot 35 graden (minimaal is) .. en stoppen met pompen als de delta T over de bypass onder de 0,2 of 0,1 zakt (0,3 heb je net een een zuchtje wind oid gehad .. (of moet een weerstation ergens hangen oid ?)
Dat betreft zou ik wel een FR pomp willen hebben zodat als de delta T hoger is dan 0,5 de een stapje hoger ga ..

Alleen je wilt natuurlijk een klapperende installatie voorkomen :P en 25 graden haalt de mat wel met gemak met enige zon .. maar zodra je water gaat pompen zakt de temp als een rakket ..

Wel grappig is dat je een ~2 graden verschil ziet over in/uit(bypass) en de EPDM mat ..

en @Plenkske hier zie je de impact van pompen (9:50 start en 19:00 einde) de data ervoor/erna kan je negeren als indicatie maar je ziet wel hoeveel impact het weer heeft op de metingen .. en hoe onregelmatig het geheel is
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/47HQC03m.png
link naar het grote formaat plaatje

[edit] datum was 16-juni (vorige week) wat een mooie zonnige dag was voor mij
[edit 2] link van het plaatje toegevoegd (grote versie) dat maakt het wat prettiger als je wat wilt zien)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 25-06-2021 13:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iR9GlPOymqcv3BAvResT5blHWRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCej35vAoWTmAI4Ytb0pd7s3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn bij mij de afgelopen 24 dagen. Dit is een 30m3 zwembad met een 13kw warmtepomp continu aan. (1e week op 30 graden, daarna op 32 graden)
Ik heb er een energiemeter aan gehangen op 1 juni, en tot nu is er 668 KWh verbruikt door de warmtepomp. Al weet ik niet zeker of dat klopt, want ik heb hem op 2,1 kw zien draaien terwijl hij volgens specs max 1,8 zou moeten doen, en ik heb hem vorig jaar met een andere meter ook niet boven de 1850 watt gezien. De zwembad pomp verbruikt daarnaast ook nog eens 144 watt.
Is een boel stroom, maar de zonnepanelen hebben in juni al meer dan 1000KWh opgebracht, dus dat streept elkaar wel weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:35:
Wel grappig is dat je een ~2 graden verschil ziet over in/uit(bypass) en de EPDM mat ..

en @Plenkske hier zie je de impact van pompen (9:50 start en 19:00 einde) de data ervoor/erna kan je negeren als indicatie maar je ziet wel hoeveel impact het weer heeft op de metingen .. en hoe onregelmatig het geheel is
[Afbeelding]
link naar het grote formaat plaatje

[edit] datum was 16-juni (vorige week) wat een mooie zonnige dag was voor mij
[edit 2] link van het plaatje toegevoegd (grote versie) dat maakt het wat prettiger als je wat wilt zien)
Stel dat het waar is, dat je 4.7 m3/u over je bypass pompt, en je hebt rond 14:00 een deltaT van ongeveer 0.7°C.

Je hebt rond die tijd een stijging in watertemperatuur van ongeveer 1 graad per uur? Lastig af te lezen.
1 graad * 4500 liter * 4.185 kJ / 3600 = 5.2 kW totale opwarming.

Dan zou je 4700*0.7*4.185/3600 = 3.8 kW opwarming hebben van je EPDM mat.

Maar de kans is vrij groot doordat je water ongeveer 3 meter de lucht in pompt, dat je flow niet 4.7 m3/u is, maar misschien maar 2 m3/u. Dan blijft er 1.6 kWh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Xerox1988 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:58:
***members only***

Weer wat inhoudelijke technische informatie mogen ontvangen van Toppy. In mijn geval is het hoogstwaarschijnlijk dat de jacuzzi te weinig warmte verlies heeft waardoor de warmtepomp niet genoeg tijd heeft om de frequente verlagen en utieindelijk dus in standby modus gaat.

Is dit een issue wat alle Full Inverter warmtepompen hebben?
Ja, heb dit ook met mijn 9kW full inverter. Temperatuur houd hij wel strak op 35gr.
Bij mij gaat het wel soepeler aangezien hij hier toch wel wat langer op 20% blijft draaien voordat ie uit gaat.

Maar zodra het kouder wordt dan merk je heel goed dat hij in toeren regelt en de temperatuur mooi op orde houd zonder dat hij afslaat.

De perfecte situatie is wanneer de wp niet uitgaat maar constant op lage toeren blijft draaien en zo het water op temperatuur houd.

Dit is echter niet te doen want in de zomer heb je minder capaciteit nodig maar dan heeft juist je wp het meest terwijl wanneer het koud buiten is je juist meer capaciteit nodig hebt maaar je wp dan juist minder kan leveren.

Aangezien ik het door het jaar heen gebruik maak van mijn Spa heb ik mijn wp afgestemd op de koudere dagen en dan doet ie wel netjes in toeren regelen zonder af te slaan. In de zomer niet echter heeft dat bij mij geen invloed op het water temperatuur, die blijft netjes binnen de marge van 1graden :)

Mijn Spa heeft 1m3 inhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox1988
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-07 15:21
Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Ja, heb dit ook met mijn 9kW full inverter. Temperatuur houd hij wel strak op 35gr.
Bij mij gaat het wel soepeler aangezien hij hier toch wel wat langer op 20% blijft draaien voordat ie uit gaat.

Maar zodra het kouder wordt dan merk je heel goed dat hij in toeren regelt en de temperatuur mooi op orde houd zonder dat hij afslaat.

De perfecte situatie is wanneer de wp niet uitgaat maar constant op lage toeren blijft draaien en zo het water op temperatuur houd.

Dit is echter niet te doen want in de zomer heb je minder capaciteit nodig maar dan heeft juist je wp het meest terwijl wanneer het koud buiten is je juist meer capaciteit nodig hebt maaar je wp dan juist minder kan leveren.

Aangezien ik het door het jaar heen gebruik maak van mijn Spa heb ik mijn wp afgestemd op de koudere dagen en dan doet ie wel netjes in toeren regelen zonder af te slaan. In de zomer niet echter heeft dat bij mij geen invloed op het water temperatuur, die blijft netjes binnen de marge van 1graden :)

Mijn Spa heeft 1m3 inhoud
toon volledige bericht
Helder, hier ook ongeveer 1m3 inhoud, dus dat komt wel overeen. Lijkt erop dat jou warmtepomp dan werkt met max 0.5 graden erover/eronder waardoor de temperatuur stabieler is, dan heb je een swing van max 1 graad tegenover de 2 graden die ik ervaar.

Waar ik nog wel achter wil komen is of de geluidsproductie van de w'eau minder wordt naarmate die lager gaat draaien. Op basis van de informatie van Toppy ben ik het de spa nu aan het verwarmen, en zodra die op setpoint is gelijk de cover eraf om wat meer warmteverlies te hebben.

Hopelijk is dat genoeg om inderdaad te controleren of het wel een full inverter is zoals ze zeggen.

Het bad zelf warmt met een graad per kwartier op, als ik het goed begrijp draait de WP op 50hz als hij op vol vermogen aan het verwarmen is. Als hij dan terug moet naar 50% dan betekent dit 25hz terugschakelen. 30 seconde per hz zou dan 12.5 minuut in tijd zijn. In die tijd heeft hij er vrijwel zeker nog 0.7 graad verwarming in gepompt en slaat hij dus af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Xerox1988 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:18:
[...]

Waar ik nog wel achter wil komen is of de geluidsproductie van de w'eau minder wordt naarmate die lager gaat draaien. Op basis van de informatie van Toppy ben ik het de spa nu aan het verwarmen, en zodra die op setpoint is gelijk de cover eraf om wat meer warmteverlies te hebben.

Hopelijk is dat genoeg om inderdaad te controleren of het wel een full inverter is zoals ze zeggen.

Het bad zelf warmt met een graad per kwartier op, als ik het goed begrijp draait de WP op 50hz als hij op vol vermogen aan het verwarmen is. Als hij dan terug moet naar 50% dan betekent dit 25hz terugschakelen. 30 seconde per hz zou dan 12.5 minuut in tijd zijn. In die tijd heeft hij er vrijwel zeker nog 0.7 graad verwarming in gepompt en slaat hij dus af.
Kun je natuurlijk makkelijk checken door je gewenste temp even wat naar beneden te schroeven, vlakbij de huidige temp. Dan kun je vrij snel bepalen of hij af gaat toeren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bleekie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:51:
[Afbeelding]

Dit zijn bij mij de afgelopen 24 dagen. Dit is een 30m3 zwembad met een 13kw warmtepomp continu aan. (1e week op 30 graden, daarna op 32 graden)
Ik heb er een energiemeter aan gehangen op 1 juni, en tot nu is er 668 KWh verbruikt door de warmtepomp. Al weet ik niet zeker of dat klopt, want ik heb hem op 2,1 kw zien draaien terwijl hij volgens specs max 1,8 zou moeten doen, en ik heb hem vorig jaar met een andere meter ook niet boven de 1850 watt gezien. De zwembad pomp verbruikt daarnaast ook nog eens 144 watt.
Is een boel stroom, maar de zonnepanelen hebben in juni al meer dan 1000KWh opgebracht, dus dat streept elkaar wel weg.
wat is die blauwe lijn in je grafiek ?

668 = 153,64 euro tjes .. maar meet je de pomp + wp of alleen WP ?
hoe is je badje geisoleerd ?

je hoeft in elk geval niet te schamen of schrikken van verbruik..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:04:
Stel dat het waar is, dat je 4.7 m3/u over je bypass pompt, en je hebt rond 14:00 een deltaT van ongeveer 0.7°C.

Je hebt rond die tijd een stijging in watertemperatuur van ongeveer 1 graad per uur? Lastig af te lezen.
1 graad * 4500 liter * 4.185 kJ / 3600 = 5.2 kW totale opwarming.

Dan zou je 4700*0.7*4.185/3600 = 3.8 kW opwarming hebben van je EPDM mat.
Kijk dit klinkt aannemenlijker .. (y)

De 5.2kW totale opwarming goed laten we dat als uitgangs punt nemen (ik ga niet narekenen oid)

Dan sure 3..8kW = 73% opwarming v.d mat en dus 27 % van het bad klinkt niet geheel onredelijk
ik twijfel wel aan de cijfers .. maar kan er wel mee leven ... beter als 80% zwembad
Maar de kans is vrij groot doordat je water ongeveer 3 meter de lucht in pompt, dat je flow niet 4.7 m3/u is, maar misschien maar 2 m3/u. Dan blijft er 1.6 kWh over.
erhm wat omhoog gaat komt ook weer naar beneden .. weet je nog pomp = zuiniger .. met over de mat pompen dus kans dat de flow eigenlijk iets hoger is .. is ook aanwezig.

Hierom twijfel ik ook aan de 73% en 27% .. maar denk dat een paar % is .. maar dat is wel leuk om te zien met de flowsensor data als hij enigsinds goed is afgesteld in liters per minuut verwacht ik wel ..
Misschien dat @Koffie daarvoor ons al een licht op kan laten schijnen die zou het verschil tussen de flow over de mat en over de bypass wellicht kunnen zien ?
Ook de vergelijking(Watt verbruik) tussen pompen met bypass open / dicht is wellicht te zien bij hem..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:41
Heeft iemand een huis-en-tuin trucje om flexibele pvc af te schuinen? Druk-pvc lukt me nog wel met een vijl en wat schuurpapier maar dat flexibele spul wordt een drama op die manier :P

Of is zo'n ding sowieso handig om te hebben als IG pool eigenaar straks?

Afbeeldingslocatie: https://royalbrinkman.nl/product/image/large/344401103_1.jpg

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:43
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:01:
[...]

wat is die blauwe lijn in je grafiek ?

668 = 153,64 euro tjes .. maar meet je de pomp + wp of alleen WP ?
hoe is je badje geisoleerd ?

je hoeft in elk geval niet te schamen of schrikken van verbruik..
Blauw is de flowmeter.
Gemeten KWh is enkel de warmtepomp.

Isolatie weet ik niet, het bad kwam met het huis. Hij is grotendeels IG, er steekt een cm of 30 boven de grond, waar een houten dek is neergelegd. Op sommige plekken ligt onder het dek wat piepschuim, verder niks. Verwacht dus ook niet dat het deel onder de grond geïsoleerd is. Wel heeft het zwembad een lamellendek, dus dat zal snachts wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Aha dat onging me (rechts staat de l/m) aansluitende vraag ik zie in je grafiek ook een aantal "trappetjes" (niet de pieken/dalen) komt dat vanwege backwash of heb je een FR pomp ?

btw bleekie flowmeter als je je ervaring in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic wilt delen ? :)
Gemeten KWh is enkel de warmtepomp.
dit ding nu 150,- over 3 a 4 maanden vind ik niet echt prijzig ..
maar dat gezegd 300,- p/m zou ik ook niet van schrikken voor 30m3 verwarmen .. heb je nog stats over de (s)COP ?

bleekie enige foto van het bad meer ? :P
Isolatie weet ik niet, het bad kwam met het huis. Hij is grotendeels IG, er steekt een cm of 30 boven de grond, waar een houten dek is neergelegd. Op sommige plekken ligt onder het dek wat piepschuim, verder niks. Verwacht dus ook niet dat het deel onder de grond geïsoleerd is. Wel heeft het zwembad een lamellendek, dus dat zal snachts wel helpen.
Tuurlijk helpt isolatie vooral aan de bovenkant .. al is het om een groot gedeelte van je verwarmings verlies te voorkomen ..

Dat gezegd ik verwacht niet dat als je de moeite zou nemen (ik niet in elk geval) om het zwembad uit te graven en EPS-120/200 platen tegen de zijkant te "plakken" .. een winstgevende actie zou zijn .. voor 150,- verwacht ik hooguit 1/3de p.j max winst .. (als er niks zou zitten) .. dat zou je kosten technisch niet eens in 20 jaar terug verdienen .. en gezien je PV hebt ..

Denk zelf dat een bubbelfolie onder je lammelen meuk leggen of investeren in een "betere" je meer winst oplevert .. .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:11:
Heeft iemand een huis-en-tuin trucje om flexibele pvc af te schuinen? Druk-pvc lukt me nog wel met een vijl en wat schuurpapier maar dat flexibele spul wordt een drama op die manier :P

Of is zo'n ding sowieso handig om te hebben als IG pool eigenaar straks?

[Afbeelding]
link naar product :P missen we

tja ik vind het niet echt een product waar ik zou zeggen "kopen" .. een betere metalen variant zou ik zelf eerder kiezen ..

Afschuinen tja .. ik heb het niet gedaan maar zie geen reden om het wel/niet te doen ..(vind het wel handig zoiets in de startpost bij het "verlijmen" te zetten)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 25-06-2021 17:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Tijd geleden om advies gevraagd dus leek me wel zo fair om een update te geven over de situatie nu.

Het bad staat inmiddels al een tijdje:
Bestway steelframe: 366 x 122, 11m3 Netto ongeveer.
1x 133 x 3m EPDM matten.
1x ? x 6m PVC matten (van VSO gekregen, bedankt nogmaals!)
Pomp : Intex 26648FR (8m3/u)

Wat is er allemaal gedaan;
- Nieuwe pomp aangeschaft
- Nieuwe aanvoer en retour voor zwembad
- Pomphuis zelf gemaakt
- Isolatie voor Pomphuis
- PVC werk (veel, en veel duurder dan ik gedacht had).
- Zwembad gaten vergroot van 32mm naar 38mm
- 4 Temperatuur sensoren
- EPDM matten aangeschaft en geinstalleerd.
- PVC matten van VSO aangesloten (nog niet lekvrij).
- 4 temperatuur sensoren via Z-Wave aangesloten om mijn home automation systeem

To do:
Electra in pomphuisje maken. (Voor pomp en z-wave module)
Pomphuis nog beter isoleren
Ondersteuning voor PVC maken richting zwembad
Lekvrij maken van de PVC warmtematten.
Temperatuur Sensors op dak.

Het verslag, vooral voor anderen die wellicht net beginnen.

De pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJWT5xE0He7bJDBoBqAEWkCWVEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fo5jWyaZHcdaqduz1dRMjWxi.jpg?f=fotoalbum_large
Ondanks dat je de afmetingen van te vooren kan nazoeken, wat een ding! Mega groot :)

PVC materiaal
Niet van alles een foto genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DpjPYdqYna9vv0NBbrDrvZyDSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QLkJTjtX9UswWX8NrBgM0Dy.jpg?f=fotoalbum_large

Dry fitten van Bypass;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJQY8h8JyUU8arKE5cSoBq-TXnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5869aAZWSrSqmeFYjOGpKnP3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGkLJd2AMgfbDmAfpNXi18x2P_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuLhDO8EmXY9agNSj3OLGvGD.jpg?f=fotoalbum_large

De bouw van het pomphuis;
Zo handig ben ik niet, eerste keer dat ik zoiets doe. Hoop fouten gemaakt en dingen die ik anders zou doen. Maar al met al best tevreden met het resultaat.

Onderkant;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP_adgZLPFd-RkR-3E9rhUVP7LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shKgL4RFj3GYbC8y8ZYnTZz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYn3G6v4gQIUFYUBu6Mhdgonbhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQqYKVUWbkeKqhG335H8ZWUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Even passen op zijn plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zMH0Wy4IlgLwcm2GuIyM0QYSGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3kaGCdm675eM1H81xMxMKiX.jpg?f=fotoalbum_large
Past net.

Frame maken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN2AxMM6WvzkAhiu_NQQPmbY8Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eIGKull9mX0EDG9Qre2IvnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Frame af, deurtjes;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p5HQRyvZAWzLn-ueB8YObW0ivo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59yVpuBCkM01g8QrBfZGOlYd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GpRGDVUoq1rCoYYNMog6gt-XY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J44UZX7VgblGvWBck90V0VLI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z_OkAAfDvh2PzBAljh6VReKZjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJPvxrSC7fs1b1657EgaSogD.jpg?f=fotoalbum_large

Isolatie er in. Rubber Foam matten tegen vibratie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_D8yExcOgKDno56xYVEkE7Gfos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKbNlxbFaKbmJpd8OlQrCLp3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBAbxmLwUWF1bosvKMK9WSYLK_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bTuUv1BrujU6acTNLikHCen.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mh6zFovlz1pq8wDXa03l0NKwlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FD4rMNZQIgWPNWhskgaI5Ksc.jpg?f=fotoalbum_large

Deksel af;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNRI7OrHMbcZqM5VxaOpVvVr_7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObqibZqA6rSsfle8HWVUMuvU.jpg?f=fotoalbum_large

Gaten vergroten ; 32mm naar 38mm
Eerst bad tot de gaten vullen zodat de wand wat strakker staat. Achteraf was dit niet echt nodig. Het is zeer eenvoudig om met een scherp stanley mes de gaten te vergroten.

Met oude gaten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz2CXS-HaT_Arj8TiFYLToyYZGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvdX7GEQUxMKAdn5zjqa689X.jpg?f=fotoalbum_large

En snijden maar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjM6wbheZRKlPAPDPqwbiKuTBX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLpiVYKTwhIaMOEXRkLakoO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DMsdvEHHxU2u2hEVosQLnaiTx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJXfQSrCmZQEwoZZrd8IYx8x.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe aansluitingen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa_tvS5-3FbVBMueYcCwfISxUc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLSUL2tzIBG8GzkFYijfIKKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsOQInfBm4Eq1qeJGXS22gCCylM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAtUrvqQDaIrw4Jqtn5a14wG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmh3nBUdrofUvPmUMFc3TaNPtuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HudSYmdK5o9Kr5MjjAmFGKdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VITMpfg_r3krPoYfpK7cXZ_FXQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3T3qs2wG7XvCUb8PJC9nTtvH.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp in het pomphuis;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7khun39KQBIqlJd-1pQSGCEIuIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CdAgAhtwyEVq7GRfmigxJGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9lUswy1GpIxZw3RVWn96I9eCK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjvJkgPHdZbx9n2UHSbW3CmA.jpg?f=fotoalbum_large

Z-wave temperatuur sensor in aansluiten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwL6rzmTCV9ZvH42YF9efvNjFY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0opBdavpXGoFWlDm0WZ2udX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUVq_R1A2tVYPn__8h4sKx-vF_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWrN3wpTduXaovcvDfPosHug.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp maakt veel meer herrie dan ik gedacht had :'( Extra isolatie toegevoegd.
Plastic ring onder ketel weg gehaald. Extra rubber er on der gelegd en kurk. Ook de binnenzijde van een extra laag isolatie voorzien. Helaas werkt het allemaal maar minimaal. Iemand nog suggesties voor betere isolatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcEmFpdsfUDFHcXTnIa15qthYbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhEoPHcKDoqvOfKlkxc7Sir2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de temp sensoren in de t-stukken gedaan en een vaste backwash gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqy1L_l5kfKZ3CFBBX3T9NbTDOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BqgOl9oscvteo1Y5dRUaJAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nXqmHue9rSWXOEKrcmGsyksc_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFEvfC8hkSr8VAQIL2Ha1pvY.jpg?f=fotoalbum_large

Sensoren doen het. Nu nog permanent aansluiten (nog geen vast stroompunt).
En een mooie grafiek maken. Meting was nog zonder de warmtematten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2aKJ1YVbygF5PMI12CXKloRMoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/361OgRHl4noo8o7frBu7UM4d.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiten warmtematten
EPDM matten als eerst;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSZQGOfGYW3fJ_2loncV97wlO0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2ddsSepXHXVZfbbn7eYtsuy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GVWtdqlkJt_iplXybYDe_VB2n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHbUIXWFACEdUiyH9mPAVrUV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mUB_t1XXyJJlI-xhxi4b1zREgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD3fDB2smnNZJSiGYbZoaYEn.jpg?f=fotoalbum_large
Op de goede weg, blijkt alleen dat ik niet goed naar de retour gekeken heb, deze zou nu over het dak van de buren lopen. Toch maar weer zagen en het een en ander verleggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9CP6cjj77JOv1XP2FF8W2NXvTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHYTMrynFOH7Rfzeg49CaJPx.jpg?f=fotoalbum_large

2x kraan en 2x t-stuk.T-stuk voor warmte sensoren. Om het verschil tussen uitvoer EPDM en PVC te meten.
Kraan om eventueel het PVC van vso af te sluiten mocht het echt niet meer te repareren zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GStoH2fwMhUN6BFr1iwP74M7mTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl6lpoeT6LfTArCiiuOC0u4m.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiten pvc matten van vso;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwDPr5hjbaWduICbQjKrEK9J5To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDyeCXsCG3DaZiDkmmKHbGfA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emj_Jusczujk2D-VgsKe_olbRiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74fzlQ7GU1odfU6qWUhWU54y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmT9_RNpBIN-TFleL1p4K31roCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdsU9WZd4w7DonAqGhKPVoyN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhyKR8hrJPtTv1eBd_hz4buUuk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epZs32TDNpDUqexIQD1JDK2L.jpg?f=fotoalbum_large

Er lekt wat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEQxff0HD1gBuDqcrCiwt1TcKWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m36r6KHK2qaYu2PVlhjPO9g4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9c2U5d6-tN-cI8yCI-tCo87tH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBHuqZy33XddTQiHngm2DWwV.jpg?f=fotoalbum_large

Lekkage is grotendeels gemaakt. Ik wacht even op beter weer voordat ik verder ga.

Het geluid van deze pomp is echt een probleem. Mijn oude 4M3/u maakt zo goed als geen geluid. Deze maakt zelfs met al deze isolatie een duidelijk hoorbare brom. Zelfs binnen hoor ik hem. De geluids isolatie helpt wel maar zeer beperkt. Heeft iemand hier suggesties voor?

Tot zover mijn project verslagje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Ep Woody de temp die ik er gisteren ingegooid heb is 100% weg zit nu op 20,8 (niet over de mat) valt me nog wel mee met de afkoeling btw want de buiten temp die zakte rond mindernacht naar 5graden c (3 uur lang oid te zien via te tempsensors op de mat) ..

@DrDoo in elk geval genoeg plaatjes & lees voer thx voor de log

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 25-06-2021 17:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:16:
[...]
Misschien dat @Koffie daarvoor ons al een licht op kan laten schijnen die zou het verschil tussen de flow over de mat en over de bypass wellicht kunnen zien ?
Ook de vergelijking(Watt verbruik) tussen pompen met bypass open / dicht is wellicht te zien bij hem..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jf3yNsPits136uGr8GaSae0-00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBMpCBcyO128XxOAVcGawEUU.jpg?f=fotoalbum_large

meest linkerpiek is het opstarten van de pomp op 50Hz (over de zonnematten) , ~ 139 l/m
middelste stuk is pompen over de zonnematten op 35 Hz , ~97 l/m
rechter piek is bypass naar de zonnematten gesloten op 35 Hz, ~108 l/m

Afgelopen dinsdagmiddag een backwash uitgevoerd, al een tijd niet gedaan.
Links is before backwash, rechts is after backwash:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkKKgd0OWbxjgcGlWTEQli1qdek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OLRZLnWmhhTWbismLmKFuHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:16:
[...]

Kijk dit klinkt aannemenlijker .. (y)

De 5.2kW totale opwarming goed laten we dat als uitgangs punt nemen (ik ga niet narekenen oid)

Dan sure 3..8kW = 73% opwarming v.d mat en dus 27 % van het bad klinkt niet geheel onredelijk
ik twijfel wel aan de cijfers .. maar kan er wel mee leven ... beter als 80% zwembad
Maar als de zon een maximale instraling heeft van 1000 Watt per M2 haaks op de zon, dan is dat niet reëel. Jouw mat ligt op het noorden op een hoek van... 30? graden?
Pagina: 1 ... 65 ... 184 Laatste