Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 169 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:29:
[...]

Ik heb geleerd om niet met natuurkunde te spotten, dus ergens klinkt het echt heel logisch.

Wat betreft de chemicaliën, dank dat je het verschil uitlegt, want ik wist dus (behalve de gehaltes) niet dat er verschil was tussen de tabletten. Imo was het tabletten in de drijver voor langere termijn/bij geen gebruik, en granulaat/shock voor het op peil houden na zwemmen/gebruik.

Zeil is voor mij niet meer als logisch. Daarom ook voor een solarzeil gekozen ondanks de overkapping. Je rendement met een wp is dan altijd beter, beetje vergelijkbaar met stoken met de deuren en ramen open.
Nu heb ik een overkapping straks, dus naast de overkapping en solarzeil komt er geen afdekzeil. Zoals we allebei wel met elkaar eens zijn moet alleen voor een flinke storm de overkapping open, en een afdekzeil waait dan ook weg.
Ik ben overigens wel bang voor algengroei doordat het zwembad overdag niet donker is bij geen gebruik, dus een flesje anti alg meegenomen. Dopje per week schijnt genoeg te zijn voor onderhoud. Als je het voedsel van de alg verwijderd, heb je natuurlijk ook minder alg.

Maargoed, met een kleiner bad hebben we alleen shock en long tabletten gebruikt, zelfs zonder ph- enz, en toen hield ik het nog aardig goed voor 1,5e maand. Met een overkapping is het ook easy peasy om gewoon ff in je eentje de overkapping open te doen, stukje solarzeil omklappen en even testen. Wil dat wel echt bijhouden, want ik heb geen zin om na een week slecht weer eerst 24u bezig te zijn om mn water weer netjes te krijgen.

Is het dus echt zoon must als je het dus goed bij houd?
op zich goed verhaal en redelijk logisch

kleine aanvulling op @J.E. Weinor deze "tip" was ik zelf vergeten .. je kan je chloor dispenser natuurlijk ook boven water niveau (op een krukje oid) zetten of op de badrand .. hoewel het losdraaien de liner of het dure "dak" kan beschadigen

MAAR de dop losdraaien is best wel een dingetje vandaar de oliefilter tang ;)

En erboven houden is nu niet ideaale situatie ,, dus ik ben het met @J.E. Weinor eens meer kranen = beter maar die merk je vanzelf 8)

granulaat(poeder) / shock zijn weer andere termen ... de poeder/granulaat tja is niet zo relevant ..
en die "anti-alg" tja .. je hebt het maar voortaan niet meer kopen dan chloor + ph- en teststrips

(chloor) Shock = is meer een term die synoniem staat een overdaad aan chloor bv je bad is groen nadat je terug komt van vakantie .. en je hebt 20.000 liter bad dat ververs je niet 1,2, of 6 dus wat doe je .. je zet de pomp in circulatie stand .. en gaat de wanden met de bezem (3x aaien oid) te lijf .. (ook als hij glibberig aanvoelt) .. daarna gooi je een "shock" hoeveelheid ..

7 is meestal de waarde chloor (hangt af van je tester) dat nog "zwembaar" is voor mensen .. daarboven krijg je irritaties .. maar juist met een shock ga je er wel overheen .. dan laat je het 4 uur circuleren oid zodat alle alg dood gaat en zet je de pomp uit.. vanzelf zal alles dood gaan en bezinken dan zuig je met de stofzuiger de troep van de bodem .. en is je zwembad weer schoon ..

in jou geval is het dus beter om als je langer weg gaat de dispenser te vullen met 6 tot 10 20gr long blokjes .. en degene die de post op tafel legt en plantjes nat houd .. even beschrijft hoe men 6 dagen later het klaar
liggende setje (in een zakje) .. in de dispenser dondert .. (foto stapjes via Whatsapp oid)

ps misschien is het wel nodig dat je een langwerpig zwembad dagelijks "roert" bij niet gebruik omdat het water aan de kop/voet kant anders slecht gefiltert word ? dunno .. met een rond zwembad heb ik dat probleem niet .. (als het een probleem is :? )

Vergeet niet de pomp op een timer te zetten zodat hij dagelijks 1 of 2x het water circuleert .. zonder circulatie zal de dispenser geen chloor toevoegen aan het zwembad .. .. laat de pomp ook niet in de zon staan.

tja minder licht voor de algen is wel voordeliger .. maar vorig jaar lag hij er meer af dan op bij mij en ik had helder water .. kan ook aan andere factoren liggen .. niet te zeggen ..

zelf doe ik x hoeveelheid chloor .. dat zal je zelf aan moeten voelen / kijken .. in het begin is het gewoon bijna dagelijks een teststrip er in dompelen en de liner voelen als die glibberig = gelijk de wanden bezemen . en chloor verhogen .. (of aan het knopje draaien) ..

ps langzaam chloor vervliegt ook (zegt men) minder snel dan "quick" chloor .

sorry voor de lange verhalen .. vind het leuk om ervaring(en) te delen al dan niet van mijzelf .. (liefst met bron vermelding naar de juiste persoon :) )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:56:
[...]

De afsluitkraan uit de link is zeker toepasbaar uit de knipsel kunstwerk van VSO :)

VSO zal nu wel niet meer op reageren en ligt vast op 1 oor te slapen :Z
:z :Y (y) :Z

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 21:05

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:06:
[...]

..

in jou geval is het dus beter om als je langer weg gaat de dispenser te vullen met 6 tot 10 20gr long blokjes .. en degene die de post op tafel legt en plantjes nat houd .. even beschrijft hoe men 6 dagen later het klaar
liggende setje (in een zakje) .. in de dispenser dondert .. (foto stapjes via Whatsapp oid)
Ik dacht dat er in die dispensers geen 20 maar 200gr tabletten gingen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tama1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-05 11:22
removed

[ Voor 97% gewijzigd door Tama1 op 27-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:06:
[...]

op zich goed verhaal en redelijk logisch

kleine aanvulling op @J.E. Weinor deze "tip" was ik zelf vergeten .. je kan je chloor dispenser natuurlijk ook boven water niveau (op een krukje oid) zetten of op de badrand .. hoewel het losdraaien de liner of het dure "dak" kan beschadigen

MAAR de dop losdraaien is best wel een dingetje vandaar de oliefilter tang ;)

En erboven houden is nu niet ideaale situatie ,, dus ik ben het met @J.E. Weinor eens meer kranen = beter maar die merk je vanzelf 8)

granulaat(poeder) / shock zijn weer andere termen ... de poeder/granulaat tja is niet zo relevant ..
en die "anti-alg" tja .. je hebt het maar voortaan niet meer kopen dan chloor + ph- en teststrips

(chloor) Shock = is meer een term die synoniem staat een overdaad aan chloor bv je bad is groen nadat je terug komt van vakantie .. en je hebt 20.000 liter bad dat ververs je niet 1,2, of 6 dus wat doe je .. je zet de pomp in circulatie stand .. en gaat de wanden met de bezem (3x aaien oid) te lijf .. (ook als hij glibberig aanvoelt) .. daarna gooi je een "shock" hoeveelheid ..

7 is meestal de waarde chloor (hangt af van je tester) dat nog "zwembaar" is voor mensen .. daarboven krijg je irritaties .. maar juist met een shock ga je er wel overheen .. dan laat je het 4 uur circuleren oid zodat alle alg dood gaat en zet je de pomp uit.. vanzelf zal alles dood gaan en bezinken dan zuig je met de stofzuiger de troep van de bodem .. en is je zwembad weer schoon ..

ps misschien is het wel nodig dat je een langwerpig zwembad dagelijks "roert" bij niet gebruik omdat het water aan de kop/voet kant anders slecht gefiltert word ? dunno .. met een rond zwembad heb ik dat probleem niet .. (als het een probleem is :? )

Vergeet niet de pomp op een timer te zetten zodat hij dagelijks 1 of 2x het water circuleert .. zonder circulatie zal de dispenser geen chloor toevoegen aan het zwembad .. .. laat de pomp ook niet in de zon staan.

tja minder licht voor de algen is wel voordeliger .. maar vorig jaar lag hij er meer af dan op bij mij en ik had helder water .. kan ook aan andere factoren liggen .. niet te zeggen ..

zelf doe ik x hoeveelheid chloor .. dat zal je zelf aan moeten voelen / kijken .. in het begin is het gewoon bijna dagelijks een teststrip er in dompelen en de liner voelen als die glibberig = gelijk de wanden bezemen . en chloor verhogen .. (of aan het knopje draaien) ..

ps langzaam chloor vervliegt ook (zegt men) minder snel dan "quick" chloor .

sorry voor de lange verhalen .. vind het leuk om ervaring(en) te delen al dan niet van mijzelf .. (liefst met bron vermelding naar de juiste persoon :) )
Ik geef ook uitgebreid antwoord, is alleen maar fijn. Ik heb ook nu al het gevoel dat het een nieuwe hobby aan het worden is.

Oké je chloorverhaal snap ik.

Wat betreft alleen chloor voor onderhoud, snap ik ook. Is je water in balans dan is er verder niks veel meer mee te doen. Nu is het alleen wel zo dat als wij hier op vakantie gaan er iemand in huis zit, die waarschijnlijk ook gebruik maakt van het zwembad, maar als ik mijn water goed onder controle heb, kan ze dit jaar al stage lopen :+

Ik heb nog een leuk verhaal voor je overigens, mijn schoonvader paste dus wat jaren geleden ook op op een huis, met IG zwembad. Kreeg ook de uitleg, alleen chloor bijhouden, doe je zo. Oké prima. Dikke onweersbui, hele bad uit balans, Marja hij hoefde niet te meten alleen chloor erin te gooien. Afijn, mensen komen terug, lekker groen bad :Y)

een oliefiltertang zullen we vast wel ergens hebben. Meneertje doet ook zelf onderhoud aan zijn auto, dus dat komt wel goed.

En dagelijks testen in het begin, ja logisch. Eerst dat water onder controle krijgen, dan kan je het wat meer loslaten. Liggen genoeg teststrips hier. Overigens wil ik wel even zeggen dat ik action teststrips niet heel oké vind. Als ik kijk naar mijn andere tester met Phenol Red en die andere voor chloor, dan krijg ik daar toch hele andere waardes uit... dus die van de action gaan waarschijnlijk de kliko in, aangezien ik ze niet vertrouw. Mochten jullie eentje weten die wel betrouwbaar is (voor iedere dag testen, en dan met name alkaliteit na een onweersbui is het wel fijn als er eentje redelijk klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Pixelmagic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Je grote tabletten worden ook klein, en die gaan dan ook niet zwerven door je bad heen. Dat was mn redenatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 19:20
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Je grote tabletten worden ook klein, en die gaan dan ook niet zwerven door je bad heen. Dat was mn redenatie...
Je hebt speciale drijvers voor grote en kleine tabletten. De grote tabletten passen niet goed in de kleine drijvers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Guusje2 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:14:
[...]

Je hebt speciale drijvers voor grote en kleine tabletten. De grote tabletten passen niet goed in de kleine drijvers.
klopt, maar we hebben het over een dispenser, niet over een drijver ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:07:
[...]

die 200gr passen ook en volgens mij duren die langer om op te lossen .. maar ik kreeg ze niet meer te pakken vorig jaar :) dus moest ik het met 20gr doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

als je langzame (long) tabletten in een drijver doet loop je het risico dat je een witte vlek op je liner krijgt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24
Gezien de weersvoorspelling ben ik voorzichtig mijn zwembadspullen weer aan het uitzoeken. Kans bestaat zomaar dat het komende weekend weer opgezet wordt. Ik heb een Bestway 466 rond, 122 hoog. Zo'n 16kuub.

Ik maak gebruik van het Intex zoutsysteem. Nu wilde ik zout gaan bestellen en volgens het Intex boekje moet ik het aantal kuub x3 doen voor het aantal kilo zout (dus 48kg). Op de website van Toppy (vast bekend als webshop met veel zwembadspullen), rekenen ze echter met aantal liters gedeeld door 250. Dat zou dan zo'n 64kg worden. Scheelt toch 1/3. Wat is nou wijsheid, of kun je het niet 'verkeerd' doen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:57:
[...]

als je langzame (long) tabletten in een drijver doet loop je het risico dat je een witte vlek op je liner krijgt
Dit klopt, dit was voor mij de grootse reden om voor een chloorsluis te gaan. Heb van het eerste jaar een witte vlek in de liner van de chloordrijver. Vorig jaar zo een bestway chloorsluis langs het bad gebruikt, en werkte opzich wel maar vond ik wel onhandig omdat het zo licht is en kan omvallen door het gewicht van de slangen.
Daarom nu die chloorsluis tussen de buizen, bevalt tot nu toe goed, chloor blijft mooi op pijl.

@Jessicawitkamp Ik had vorig jaar een blauw doosje met geel deksel van aquacheck deze werkte goed vond ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
coelho schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:16:
Gezien de weersvoorspelling ben ik voorzichtig mijn zwembadspullen weer aan het uitzoeken. Kans bestaat zomaar dat het komende weekend weer opgezet wordt. Ik heb een Bestway 466 rond, 122 hoog. Zo'n 16kuub.

Ik maak gebruik van het Intex zoutsysteem. Nu wilde ik zout gaan bestellen en volgens het Intex boekje moet ik het aantal kuub x3 doen voor het aantal kilo zout (dus 48kg). Op de website van Toppy (vast bekend als webshop met veel zwembadspullen), rekenen ze echter met aantal liters gedeeld door 250. Dat zou dan zo'n 64kg worden. Scheelt toch 1/3. Wat is nou wijsheid, of kun je het niet 'verkeerd' doen?
Ik heb eenzelfde afmeting bad, maar dan van Intex. Vorig jaar heb ik ca. 43 kilo gebruikt. Ik heb het 'afgeregeld' met behulp van een teststripje. Dat werkte vorig jaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
[...]

Dat geld niet alleen voor de drijver maar ook welke variant chloordispenser je neemt de smalle kleine versie past ook geen 200 gram tabletten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
als je gewoon snel oplossende tabletten --> drijver en langzaam --> dispenser aanhoud komt het wel goed denk ik zo

Zoiezo vind ik de afstel mogelijkheid / instelling van die dingen wel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend..

@J.E. Weinor je vertelde gisteren (voordat ik sliep ;) ) nog over je offline chloor dispenser ervaring .. zei je nu dat hij verstopt raakte ? dat vind ik wel vreemd ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:19:
als je gewoon snel oplossende tabletten --> drijver en langzaam --> dispenser aanhoud komt het wel goed denk ik zo

Zoiezo vind ik de afstel mogelijkheid / instelling van die dingen wel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend..

@J.E. Weinor je vertelde gisteren (voordat ik sliep ;) ) nog over je offline chloor dispenser ervaring .. zei je nu dat hij verstopt raakte ? dat vind ik wel vreemd ..
Een verstopping in de chloordispenser zelf niet meegemaakt een kennis van mij wel ook van Bestway zelfde dispenser tussen de filterpompje die kunnen wel verstopt raken door de longlife 200 gram tabletten door de harde kleine stukjes in de bodem die achter blijven waar het water richting zwembad gaat die blijven liggen lost wel op wil niet zeggen dat het gebeurt de kans is wel degelijk aanwezig.

Mijn nieuwe dispenser offline of de online versie loopt het water anders in de dispenser het water stijgt van onder naar boven en gaat via een buis in de dispenser terug naar het zwembad de kans op verstopping minder aanwezig, de goedkope bestway dispenser loop de ruimte vol en gaat het water weer terug het zwembad in, in de bodem zit een soort ventieltje en geen buis om het zo maar uit te drukken, technisch lastig uit te leggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWdecCeyz3vsdbuh-kBVzmQp49Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW7uhSMlYrSP0ib0jvEfqafe.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dispenser is nog niet in werking hoop eind van volgende week alles te kunnen opzetten proef draaien nog wat aanpassingen etc. nog veel werk aan de winkel had al klaar kunnen zijn maar het pokkenweer gooit de planning in de war en schiet niet op waardoor het langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-05 08:29
Goedemiddag allemaal,

Mooi om te zien dat er op tweakers een topic is over zwembaden e.d.

Ik heb veel gelezen maar heb toch wat vragen. Hoop dat julie me kunnen helpen.

Ik sta op het punt om een intex 488*244*107 te kopen. Hierbij wil ik een zandfilterpomp 4 M3 en een zoutreactor bestellen. Het is me duidelijk hoe ik dit moet aansluiten. water eerst door de zandfilter en dan door de zoutreactor. Nu wil ik ook zwembadverwarming toevoegen. dmv een solar panel.

Is het mogelijk om een soort bijpas te maken met een aparte pomp voor deze solar panelen? Vind het namelijk zonde om de zandfiter constant aan te zetten. Ik kan de oorspronkelijke intex pomp die bij het zwembad zit natuurlijk wel laten draaien aangezien deze veel zuiniger is. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? ALs het niet mogelijk is dan kan ik natuurlijk altijd de zandfilter laten draaien maar dan zal ik waarschijnlijk een omleiding naar de zoureactor moeten maken???

Alle tips zin welkom!

Hartelijk dank alvast!

Gr Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
[b]PETER_DB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:59:(...) Ik kan de oorspronkelijke intex pomp die bij het zwembad zit natuurlijk wel laten draaien (...)
dat zou kunnen, onder voorwaarde dat de matten laag liggen en dus niet op een dak; die CRP heeft een opvoerhoogte van ~50cm.

edit: kijk even terug in dit topic om te kijken hoeveel solar panel oppervlakte je ongeveer nodig zal hebben voor je bad. ik heb een koud vermoeden dat één panel niet veel gaat uithalen op je bad, maar mogelijk vergis ik me.

edit2: overweeg ook een iets zwaardere zandfilterpomp. ik heb de 4m3 pomp op een 8m3 bad, en had de 6m3 pomp gekocht als ik beter had gelezen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door burnedhardware op 27-05-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:59
PETER_DB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:59:
Goedemiddag allemaal,

Ik sta op het punt om een intex 488*244*107 te kopen. Hierbij wil ik een zandfilterpomp 4 M3 en een zoutreactor bestellen. Het is me duidelijk hoe ik dit moet aansluiten. water eerst door de zandfilter en dan door de zoutreactor. Nu wil ik ook zwembadverwarming toevoegen. dmv een solar panel.

Is het mogelijk om een soort bijpas te maken met een aparte pomp voor deze solar panelen? Vind het namelijk zonde om de zandfiter constant aan te zetten. Ik kan de oorspronkelijke intex pomp die bij het zwembad zit natuurlijk wel laten draaien aangezien deze veel zuiniger is. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? ALs het niet mogelijk is dan kan ik natuurlijk altijd de zandfilter laten draaien maar dan zal ik waarschijnlijk een omleiding naar de zoureactor moeten maken???

Alle tips zin welkom!

Hartelijk dank alvast!

Gr Peter
Je zou bij de uitlaat en inlaat van zwembad een driewegklep kunnen pakken.
Volgens mij kan je er dan voor zorgen dat hij ofwel de gewone filter weg kiest, ofwel de route van solar panel kiest.
Wat @burnedhardware al zegt: kan alleen als je solar panel niet te hoog ligt want de CRP pompen komen niet zo hoog. Of je moet het primen (slangen en solar panel vullen met water en dan aansluiten), dan kom je wel wat verder. Er staan hier ergens filmpjes van iemand die dat zo lukte en nog voldoende doorstroming had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

we zijn niet aan het mailen :P dus start/eind is niet echt nodig ;)

De pomp (link ? ) is wel een belangrijke factor .. als je zonneverwarming op 3m hoogte neerlegt ga je niet vrolijk worden van een goedkope pomp (lees dat werkt niet) ook stofzuigers (die je via een slang aansluit) werken niet optimaal

Solar panel .(link ? ). je bad heeft ??? inhoud aan m3 of 20.000 liter ofzo . dat wil je verwarmen met een "waterkoker" (overdreven gezegd) dat word ook nog wel uitdagend.

Het grote zwembad topic - Deel 2 (post 1 = een uitleg van de meest gestelde vragen) starpost .. verplicht leesvoer voordat je vragen stelt .. de 2de post is een "boodschappen" lijstje .. oftewel "waar moet je aan denken als je nieuw start" ..

denk dat je er veel meer wijzer van word :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Je zou bij de uitlaat en inlaat van zwembad een driewegklep kunnen pakken.
Volgens mij kan je er dan voor zorgen dat hij ofwel de gewone filter weg kiest, ofwel de route van solar panel kiest.
Wat @burnedhardware al zegt: kan alleen als je solar panel niet te hoog ligt want de CRP pompen komen niet zo hoog. Of je moet het primen (slangen en solar panel vullen met water en dan aansluiten), dan kom je wel wat verder. Er staan hier ergens filmpjes van iemand die dat zo lukte en nog voldoende doorstroming had.
als ik aan een 4m3 denk ik aan niet aan een crp.. (kan misschien wel) maar eerder zoiets als
Afbeeldingslocatie: https://www.exittoys.nl/604/0/0/1/ffffff00/ee3a4d1f/8dddd8e22f781b4e8ed5d2f4e6a9c2451281c1ec7f86f34da7867214e97b9751/exit-zwembad-zandfilterpomp-800gal-h.jpg

betrap mezelf er regelmatig ook wel op dat ik "aannames" doe .. die soms verschillen .. (probeer het wel te vermijden) ..

en tja je kan bijzondere situaties wel "werkend" krijgen maar is de moeite het geldbesparing waard ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:39:
[...]

als ik aan een 4m3 denk ik aan niet aan een crp.. (kan misschien wel) maar eerder zoiets als

betrap mezelf er regelmatig ook wel op dat ik "aannames" doe .. die soms verschillen .. (probeer het wel te vermijden) ..

en tja je kan bijzondere situaties wel "werkend" krijgen maar is de moeite het geldbesparing waard ?
Lees het nog eens goed :)
Hij wil zijn 4m3 pomp als filter + zws gebruiken, maar niet voor de solar panel. Daarvoor wil hij de CRP gebruiken, die hij "intex pomp" noemt omdat die minder stroom verbruikt. Vanwege dat laatste ga ik er vanuit dat het een CRP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Lees het nog eens goed :)
Hij wil zijn 4m3 pomp als filter + zws gebruiken, maar niet voor de solar panel. Daarvoor wil hij de CRP gebruiken, die hij "intex pomp" noemt omdat die minder stroom verbruikt. Vanwege dat laatste ga ik er vanuit dat het een CRP is.
ik ga niet dingen adviseren die niet werken In mijn optiek .. zoals een dubbele pomp of verwachten dat een groot bad met ondermaatse verwarming gaat werken..

dus daarom dat ik linkjes vraag en verwijs naar de startpost :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
Het bad is +/- 10.000 liter. Hier wil ik 2 solar panels op aansluiten. Dit zou volgens opgave fabrikant ruim voldoende moeten zijn. de 2e pomp is idd de standaard intex pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PETER_DB
Het solar panel is deze

https://www.top-zwembadsh...adverwarming-solar-paneel

Het mooiste zou zijn als deze op het dakterras komt te liggen. De hoogte is dan 3 meter en dan kan ik volgens mij beter voor de 6m3 zandfilter kiezen ivm opvoerhoogte. De slangen zullen dan wel veel langer moeten worden. Zit hier een maximale lengte aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
PETER_DB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:31:
Het bad is +/- 10.000 liter. Hier wil ik 2 solar panels op aansluiten. Dit zou volgens opgave fabrikant ruim voldoende moeten zijn. de 2e pomp is idd de standaard intex pomp.
lees Het grote zwembad topic - Deel 2 even in de startpost. daar staat dat je ca 1m2 oppervlak nodig hebt per m3 zwembad. verder zijn in dit draadje en in Zwembad verwarmen DIY wat meetgegevens, met daarbij de grootte van het zwembad en de grootte van de collectoren...
Op een warme zomerdag kan het zwembadwater worden opgewarmd met max. 4 graden celcius.
aanname: zonder verwarming is het zwembadwater de gemiddelde temperatuur van de hele dag. in de zomermaanden is dat ongeveer 18 graden. Dus met twee van zulke collectoren zou je op ca 22 graden uit kunnen komen. is dat haalbaar (en is dat warm genoeg)?

ter vergelijking: op mijn vorige zwembadje van 3.8 m3 had ik twee intex matten (de variant zonder productiefout), dat werd niet echt warm, maar zou volgens de tabel van top-zwembadshop wel voldoende moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door burnedhardware op 27-05-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PETER_DB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:31:
tja midden zomer zal dat wel voldoende zijn .. maar vermoed dat je wel meer wil zwemmen dan die paar dagen ..

ps voor dat geld van 1x heb je ook een pvc-mat van 6m x 60cm oid ..
PETER_DB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:15:
Het solar panel is deze

https://www.top-zwembadsh...adverwarming-solar-paneel

Het mooiste zou zijn als deze op het dakterras komt te liggen. De hoogte is dan 3 meter en dan kan ik volgens mij beter voor de 6m3 zandfilter kiezen ivm opvoerhoogte. De slangen zullen dan wel veel langer moeten worden. Zit hier een maximale lengte aan?
inderdaad een 6m3 is beter .. en niet slangen maar PVC

als je nu boven aan de pagina (rechtsboven) op dit knopje klikt (en wellicht ook deel 1 ) houd je muis er maar eens boven :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VkE8mhP.png
kan je inspiratie opdoen door alleen plaatjes te kijken

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Stap 1 is gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViQ7iASDXAbinQPyC3Mgpna25TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4rHODkf72mMiibphWC4vdpy.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de oplettende kijker, helemaal links zit een schakelaar, die werkt voor het stopcontact wat ernaast zit. (Voor ZFP). WP heeft een flowsensor, en stopt dus automatisch. 3e is voor de zwembadverlichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:24:
Stap 1 is gemaakt.

[Afbeelding]

Voor de oplettende kijker, helemaal links zit een schakelaar, die werkt voor het stopcontact wat ernaast zit. (Voor ZFP). WP heeft een flowsensor, en stopt dus automatisch. 3e is voor de zwembadverlichting
Hotelschakeling EN Shelly

iets met wifi en smart en home

ik wilde dit keer eens KORT :) zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
Goedemiddag allemaal,

Heb je deze ook al gezien?

https://www.toychamp.nl/p...ezwembadset-488x305x107cm

Die is kwa afmetingen bijna hetzelfde, alleen stuk vriendelijker geprijsd.
Ik heb hem vorige maand besteld icm 4m3 intex ZFP en zout systeem, ga zondag de combinatie hopelijk opzetten _/-\o_

Ik heb er twee solarbollen bij gekocht en zit met hetzelfde probleem als jij, ga het nu maken met 1 bypas NA het zout systeem en dan 1 kant terug zwembad en 1 kant richting de solarbollen, en die laat ik dan op een andere plek terugkomen in het zwembad via de bekende intex fontein, heb ik inderdaad alleen verwarming met de pomp aan maar aangezien ik deze overdag laat draaien zo’n uur of 6 moet dat geen probleem zijn

[ Voor 13% gewijzigd door JdeTuitG op 27-05-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:22:
[...]

Heb je deze ook al gezien?

https://www.toychamp.nl/p...ezwembadset-488x305x107cm

Die is kwa afmetingen bijna hetzelfde, alleen stuk vriendelijker geprijsd.
Ik heb hem vorige maand besteld icm 4m3 intex ZFP en zout systeem, ga zondag de combinatie hopelijk opzetten _/-\o_
Mooi badje :) de zelfde gekocht vorig jaar zelfde afmeting met meuk compleet ook voor de zelfde prijs en ook bij Toychamp de prijs is het zelfde gebleven op andere websites wel gemiddeld 200 euro duurder we hadden eerst een slag groter willen nemen was 100 euro duurder maar paste weer niet te groot de slag grotere varianten hebben een andere aansluiting met schroefkoppeling en afsluitkraan.

Deze bestway ovale zwembaden zijn ook met een een andere liner als look bruin gevlochten mand met kijkvenster of met hout structuur maar de prijs die ze vragen voor de look is mij niet rechtvaardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fG7RKWWeeUCbmxMGUIWkL6U3P1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFmTyb8A6tckrg8LoNlPDD4t.jpg?f=fotoalbum_large

Bypas na het zoutsysteem? normaal is het zwembad naar pomp dan naar bypass solar of WP op het dak of grond terug naar bypass dan zoutsysteem of chloordispenser weer naar zwembad.

[ Voor 6% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-05-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:39:
[...]

tja midden zomer zal dat wel voldoende zijn .. maar vermoed dat je wel meer wil zwemmen dan die paar dagen ..

ps voor dat geld van 1x heb je ook een pvc-mat van 6m x 60cm oid ..

[...]

inderdaad een 6m3 is beter .. en niet slangen maar PVC

als je nu boven aan de pagina (rechtsboven) op dit knopje klikt (en wellicht ook deel 1 ) houd je muis er maar eens boven :)
[Afbeelding]
kan je inspiratie opdoen door alleen plaatjes te kijken
Dank voor je reactie. Bedoel je van harde grijze pvc buizen of pvc slangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
Ja ik zeg bypas maar eigenlijk is het meer een ordinaire splitsing :)

Heb het volgende bedacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6B12ZRvYk5qO9O8N5dtWthG7cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81YgZDUsDtbuxRiNmV3Qnm1a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:18:

Heb het volgende bedacht

[Afbeelding]
Ik wil niet vervelend doen, maar je hebt maar 1 inlaat en 1 uitlaat op je zwembad. Dus die dubbele inlaat gaat niet op. Volgens mij moet je ook je chemicaliën ná je solar doen, iig wel bij WP, maar ik ben nog geen expert.

Als je een bypass doet voor je solarbollen, dan ben je er ook…

@vso kan hele mooie schema’s maken in paint! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Heb het volgende bedacht

[Afbeelding]
De splitsing kun je geen bypass noemen gewoon een T-stuk tussen de leiding een bypass heeft 3 afsluitkranen waarmee je de flow en temp regelt.

Waarom je zout systeem tussen de pomp en volgens jouw (bypass) T-stuk moet zitten is mij een raadsel.

je kunt wel een T -stuk zetten met afsluit kraan waar het water je zwembad inloopt en daar je Fontijn op aansluiten mocht je de fontein niet gebruiken kun je het gewoon de kraan dicht draaien of de stroming er van regelen. je water loopt gewoon het zwembad in.

Wat ook opvalt je slangdiameter van zwembad naar pomp 38 en van pomp naar zoutsysteem 32 mm leidingen en de rest, waarom niet alles in 38 mm? neem aan dat je zoutsysteem een intex en pomp (ZFP) zijn, intex heeft voor beide 38 mm aansluiting dat past 1 op1 vaak onderling bypass maak je zelf van (50mm) je solar bol als daar 32 mm aansluiting zit zijn wel verloopstukken verkrijgbaar geld ook evt. voor je aansluiting fontein kosten zijn niet zo duur op pvc gebied.

En kijk nog maar eens goed naar het plaatje van VSO de chloordispenser wordt jouw zoutsysteem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPRZ4CHrh-P9dzgMp-t1NZ9Fir8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFx1ilSijckuiQJnHJHZCtWU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-05-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Ik wil niet vervelend doen, maar je hebt maar 1 inlaat en 1 uitlaat op je zwembad. Dus die dubbele inlaat gaat niet op. Volgens mij moet je ook je chemicaliën ná je solar doen, iig wel bij WP, maar ik ben nog geen expert.

Als je een bypass doet voor je solarbollen, dan ben je er ook…

@vso kan hele mooie schema’s maken in paint! _O-
En niet te vergeten VSO knipt en plakt de afbeeldingen zo in zijn kunstwerk tot een geheel :)
VSO heeft vroeger veel naar het programma kunst en vliegwerk gekeken. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
Daar heb ik dus ook mee geworsteld, de intex 4m3 pomp heeft 38 mm schroefaansluitingen, maar het ZWS systeem van intex, de 26664gs heeft 32 mm aansluitingen, bedoeld voor zwembaden tot 17.000 L, ruim voldoende dus, nu kan ik wel een zwaardere zoutpomp kopen, de 26668gs. Deze heeft WEL 38 mm aansluitingen maar leek mij zwaar overkill.

tevens zag ik er het nut niet van in omdat de in en uitlaat van mijn zwembad (Bestway 4.88 x 3.05 x 1.07) ook maar 32 mm zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door JdeTuitG op 27-05-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:49:
Daar heb ik dus ook mee geworsteld, de intex 4m3 pomp heeft 38 mm schroefaansluitingen, maar de zoutpomp van intex, de 26664gs heeft 32 mm aansluitingen, bedoeld voor zwembaden tot 17.000 L, ruim voldoende dus, nu kan ik wel een zwaardere zoutpomp kopen, de 26668gs. Deze heeft WEL 38 mm aansluitingen maar leek mij zwaar overkill.
Welke maat heeft de solarbol? Overigens kan je gewoon adapters krijgen van 32 naar 38 en vice versa.

[ Voor 11% gewijzigd door Jessicawitkamp op 27-05-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Welke maat heeft de solarbol? Overigens kan je gewoon adapters krijgen van 32 naar 38 en vice versa.
die zijn allebei voorzien van een 32 mm aansluiting (interline), ja de verlopen heb ik allemaal al in huis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:49:
Daar heb ik dus ook mee geworsteld, de intex 4m3 pomp heeft 38 mm schroefaansluitingen, maar de zoutpomp van intex, de 26664gs heeft 32 mm aansluitingen, bedoeld voor zwembaden tot 17.000 L, ruim voldoende dus, nu kan ik wel een zwaardere zoutpomp kopen, de 26668gs. Deze heeft WEL 38 mm aansluitingen maar leek mij zwaar overkill.
Betreft je zoutsysteem van intex als het goed is past het op zowel 32 als 38 aansluitingen die wordt meegeleverd

kijk maar op toppy.

https://www.toppy.nl/prod...LL38d4N-nN4YaAuoVEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:58:
[...]

die zijn allebei voorzien van een 32 mm aansluiting (interline), ja de verlopen heb ik allemaal al in huis :-)
Dan gaat het volgens mij best wel goed komen, ik zou me drukker maken over de kracht van de pomp om het omhoog te krijgen. Vind 4m3 wel weinig, al is het alleen al vanwege het aantal m3 in je zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:01:
[...]

Dan gaat het volgens mij best wel goed komen, ik zou me drukker maken over de kracht van de pomp om het omhoog te krijgen. Vind 4m3 wel weinig, al is het alleen al vanwege het aantal m3 in je zwembad.
Op het dak of het nu bollen matjes of DYI tyleen is ga je met een 4m3 ZFP niet redden minimaal 6m3 of hoger naar gelang.
het maakt ook uit of je het serieel of parallel aansluit belangrijk zoveel als mogelijk je flow houden als mogelijk anders knijpt het te veel af dan moet de pomp te veel zijn werk doen wat weer niet bevorderlijk is voor je pomp

Te veel haakse bochten knietje of elle boog wordt ook wel genoemd in je leiding systeem remt de flow ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
Jessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:01:
[...]

ik ga de bollen langs het zwembad plaatsen ter hoogte van de waterlijn, dus ik denk kwa kracht dat ik met de 4m3 wel wegkom :)

en wat betreft het ZWS bij toppy, denk niet dat de info klopt, hij is alleen geschikt te maken voor 38 mm met 2 verloopstukken, wat op zich geen probleem is, maar deze worden niet meegeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door JdeTuitG op 27-05-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:16:
[...]

ik ga de bollen langs het zwembad laatsen ter hoogte van de waterlijn, dus ik denk kwa kracht dat ik met de 4m3 wel wegkom :)
als je die bollen gewoon vergeet en een andere verwarming zoekt .. We hebben nog geen positieve gebruikers ervaring mogen lezen hier
PETER_DB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:52:
Dank voor je reactie. Bedoel je van harde grijze pvc buizen of pvc slangen?
de weerstand van druk pvc buizen is lager dan de weerstand van een slang . gebruik 90 graden bochten (pvc) of Y splitsingen waar mogelijk .. uiteindelijk is dat minder druk verlies

Als je delen verwijderbaar wilt houden dan kan je wel schroefkoppelingen en/of slang gebruiken . ..btw slang is duur en kwaliteit is ook niet altijd optimaal .. als je het bv 365 dagen in de zon laat liggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JdeTuitG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:16:
en wat betreft de zoutpomp bij toppy, denk niet dat de info klopt, hij is alleen geschikt te maken voor 38 mm met 2 verloopstukken, wat op zich geen probleem is, maar deze worden niet meegeleverd.
zoutpomp :? je bedoelt ZandFilter Pomp(ZFP) + ZoutWaterSysteem (ZWS)

zoutwater systemen heb je wel in 2 of meer vormen voor kleine baden en "lage flow" pompen en voor grotere baden met hoge flow pompen

het zout en je draaiduur stel je af op je bad inhoud

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:28:
[...]

de weerstand van druk pvc buizen is lager dan de weerstand van een slang . gebruik 90 graden bochten (pvc) of Y splitsingen waar mogelijk .. uiteindelijk is dat minder druk verlies
Bedoel je niet juist geen 90 graden bochten maar juist 2x 45 graden bochten zodat je minder weerstand hebt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:34:
[...]

Bedoel je niet juist geen 90 graden bochten maar juist 2x 45 graden bochten zodat je minder weerstand hebt ?
knie
Afbeeldingslocatie: https://www.seaflower.nl/wp-content/uploads/2020/06/pvc90gradenknie_2.jpg

bocht
Afbeeldingslocatie: https://www.voskunststoffen.nl/images/gallery/7629/1400X1050/Druk-PVC-Bocht-90-PN16.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20

Heb het volgende bedacht

[Afbeelding]
Als je de twee bollen parallel aansluit werken ze beter! Minder weerstand, dus meer flow over de bollen en daardoor warmt het water meer op.

Het zoutsysteem moet wel NA de bollen, anders krijg je een ophoping van waterstof in je solarbollen.

Ik zou inderdaad een bypass pakken en die tussen het filter en het zoutsysteem zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:28:
[...]

als je die bollen gewoon vergeet en een andere verwarming zoekt .. We hebben nog geen positieve gebruikers ervaring mogen lezen hier
Eigenlijk moeten ze gewoon een keer op de testbank...

Iemand een setje in die ik even kan lenen? Dan kunnen we de flow meten over de bollen en de opwarming van zo'n bol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Eigenlijk moeten ze gewoon een keer op de testbank...

Iemand een setje in die ik even kan lenen? Dan kunnen we de flow meten over de bollen en de opwarming van zo'n bol!
Op zich zou een onafhankelijke tijd natuurlijk erg fijn zijn ..

Dat een product (pak een willekeurige) een zwembad van 4m3 of 10m3 verwarmt tja .. dat zal je nooit kunnen ontkennen .. maar in sommige gevallen moet je wel een heel erg nauwkeurige thermometer hebben (lees met 6 getallen ACHTER de komma ;) )

En natuurlijk leg je de bollen goed neer zodat ze 100% zon pakken van boven en alle zijkanten ..

ik zeg doe je huiswerk, 1m2 per m3 water is een relatief goeie rekenmethode .. zodra een product niet met een degelijke handleding komt met optimale gebruik setup .. zou je verder moeten kijken .
toegegeven dat zelfs epdm/pvc matten niet erg duidelijk zijn op dit gebied

vergeet niet het weer in NL dat zo wisselvallig is als de neten in de 10 jaar dat ik dit doe is het me elk jaar wel gelukt om minimaal 5x het bad warm genoeg te krijgen .. maar dat heeft me veel onderzoek vooraf gekost en wat nu inmiddels bekend is hier

ps had je nog kans om die flow berekening voor de startpost zin in gehad ? @Jazsie gaf ook thumps up dus imho lijkt me dat een goeie toevoeging

ook zal ik eens kijken of ik de (solar) verwarming gedeelte eens kan updaten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Op zich zou een onafhankelijke tijd natuurlijk erg fijn zijn ..

Dat een product (pak een willekeurige) een zwembad van 4m3 of 10m3 verwarmt tja .. dat zal je nooit kunnen ontkennen .. maar in sommige gevallen moet je wel een heel erg nauwkeurige thermometer hebben (lees met 6 getallen ACHTER de komma ;) )
Het gaat er niet om of een bepaald zwembad verwarmt kan worden, dat is bijzaak. Het gaat erom, hoeveel warmte voegt een solar bol toe. Volgens mij berekeningen haal met mijn collectoren nu ongeveer 1000 watt aan warmte extra in m'n zwembad. (0.4 graad verschil met een flow van ongeveer 30 liter per minuut). Die 1000 watt is op een zwembad van 4m3 maar een (extra) opwarming van 0.22 graad per uur.

Ik ga deze week nog even een vergelijking doen tussen mijn 4 collectoren en 1 Intex mat. Kijken wat het verschil is in flow en deltaT op een vergelijkbaar moment.
En natuurlijk leg je de bollen goed neer zodat ze 100% zon pakken van boven en alle zijkanten ..

ik zeg doe je huiswerk, 1m2 per m3 water is een relatief goeie rekenmethode .. zodra een product niet met een degelijke handleding komt met optimale gebruik setup .. zou je verder moeten kijken .
toegegeven dat zelfs epdm/pvc matten niet erg duidelijk zijn op dit gebied
Meh, totaal niet relevant. Het gaat om hoeveel zonlicht er in je zwembad valt en hoeveel extra warmte je wil toevoegen. 1m2 collector per m3 water is een richting, maar niet meer dan dat.
vergeet niet het weer in NL dat zo wisselvallig is als de neten in de 10 jaar dat ik dit doe is het me elk jaar wel gelukt om minimaal 5x het bad warm genoeg te krijgen .. maar dat heeft me veel onderzoek vooraf gekost en wat nu inmiddels bekend is hier

ps had je nog kans om die flow berekening voor de startpost zin in gehad ? @Jazsie gaf ook thumps up dus imho lijkt me dat een goeie toevoeging

ook zal ik eens kijken of ik de (solar) verwarming gedeelte eens kan updaten ..
Ik heb laatst voor @Plenkske, mijn berekening gedeeld. Weet alleen niet meer in welk topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:27:

Ik heb laatst voor @Plenkske, mijn berekening gedeeld. Weet alleen niet meer in welk topic...
Deze post: Ep Woody in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Vandaag weer een dag dat het water lekker kan opwarmen. Vanaf vanmorgen vroeg al 1.7 graad opgewarmd. Zit nu op 16.4°C, ben benieuwd hoe warm het aan het einde van de dag is. Opwarming is ongeveer 1 graad het afgelopen uur. Buitentemperatuur zit nog rond de 11 graden.

Ik heb wel het idee dat het zeil wat om het zwembad heen zit veel warmte vasthoudt en zelfs voor extra opwarming zorgt. De lucht binnen het zeil is nu ruim 23 graden (sensor zit op zo'n 40 cm vanaf de grond).

Edit:
Ik heb PVoutput weer aangepast zodat hij de juiste sensoren weergeeft: https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=83204

De watertemperatuur is verstopt onder Voltage. Even delen door 10 voor de juiste waarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Ep Woody op 28-05-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo met de shelly stekker ipv de kaku werkt de zfp weer als vanouds .. en zie ik nu teminste dat hij aanstaat

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nFJkFGq.png

nu nog ff etteren met grafana .. ik wil een grafiek hebben die het volgende doet:
- ALS pomp aan .. dan --> temperatuur data
de rest van de grafieken houd ik er wel naast maar het is wel leuk puur statistieken te laten zien die "nut" hebben .. op basis van pomp gedrag .. immers stats van de mat hebben juist dan meer nut ..

ik wacht nog op parts voor om een "custom" drijver te maken .. dan verbouw ik deze
Afbeeldingslocatie: https://image.intertoys.nl/wcsstore/IntertoysCAS/images/catalog/full/1292804.jpg

Naar een wireless variant met "diepte" .. (40-50cm diep) .. en multi sensor .. waarom ? omdat het kan :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, heb jij al cijfers van je mat in combinatie met een (globale) flow? Ben wel benieuwd of de resultaten van mijn metingen overeenkomen met andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:45
Iemand ervaring met de iSaver+ (of Aquaforte vario+) frequentieregelaar en externe aansturing?

Ik wil de frequentieregelaar aansturen vanuit mijn zelfbouw zwembadautomatisering. Volgens de handleiding zijn er contacten beschikbaar voor externe aansturing via een relais, maar nergens staat waar die contacten zitten. Ik vermoed dus aan de binnenkant, maar het lukt me niet (zonder geweld) om het ding open te krijgen. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Pffffff. Nog meer bij wie het nu begint te kriebelen? Ik heb de laatste dingen gedaan voordat het zwembad staat, omdat ik straks een bak minder ruimte heb (zoals de boot schoonmaken). Nu met een bakkie in de zon….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:53:
zo met de shelly stekker ipv de kaku werkt de zfp weer als vanouds .. en zie ik nu teminste dat hij aanstaat
Kaku is leuk voor als je directe visuele controle hebt en het niet "kritiek" is, maar voor aansturing van een pomp oid wil je gewoon feedback hebben en dan is Fire and forget gewoon niet de juiste techniek.
[Afbeelding]

nu nog ff etteren met grafana .. ik wil een grafiek hebben die het volgende doet:
Grafana heeft geen filtersystemen, je geeft gewoon weer wat je wil laten zien. Je kan geen als dan dingen doen. Berekeningen over verschillende waardes werkt ook niet. Je kunt alleen rekenen met harde getallen. Dus waarde * 1000 / 25 + 4 werkt prima, maar waarde1 * waarde 2 werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:53:

[Afbeelding]

de rest van de grafieken houd ik er wel naast maar het is wel leuk puur statistieken te laten zien die "nut" hebben .. op basis van pomp gedrag .. immers stats van de mat hebben juist dan meer nut ..
Zoals @Ep Woody al aangeeft lijkt mij het niet logisch om dit in grafana te doen.
Wat je wél kan doen is zorgen dat je temp.data met andere device namen worden doorgezet naar de database die je gebruikt in grafana, als de pomp aan is.

Dus altijd:
- temp.data met gebruikelijke device namen doorzetten naar grafana database
- in grafana grafiek met "alle data"

En als pomp aan:
- temp.data met andere device namen doorzetten naar grafana database (bv. Temp1_Aan, Temp2_Aan etc.)
- in grafana grafiek met data van Temp1_Aan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Zoals @Ep Woody al aangeeft lijkt mij het niet logisch om dit in grafana te doen.
Wat je wél kan doen is zorgen dat je temp.data met andere device namen worden doorgezet naar de database die je gebruikt in grafana, als de pomp aan is.

Dus altijd:
- temp.data met gebruikelijke device namen doorzetten naar grafana database
- in grafana grafiek met "alle data"

En als pomp aan:
- temp.data met andere device namen doorzetten naar grafana database (bv. Temp1_Aan, Temp2_Aan etc.)
- in grafna grafiek met data van Temp1_Aan etc.
En als pomp uit is: Temp1_Aan = 0 of iets dergelijks, zodat je duidelijk kan zien wanneer de pomp aan is. Nadeel is wel dat de automatische scaler dan altijd op 0 begint.

Maar ik zou zeggen, begin eens met data verzamelen en kijken welke informatie nuttig is bij elkaar en ga dat dan naast elkaar plotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
burnedhardware schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:57:
Dat is geen probleem, maar verwacht geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Ik heb een simpele dompelthermometer en heb net het bad gevuld. Ik kan wel een dagje verwarmen en dan elk uur even meten wat het met de watertemp doet.
Had je het toevallig al getest? :) Of heb ik het gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:26:
@vso, heb jij al cijfers van je mat in combinatie met een (globale) flow? Ben wel benieuwd of de resultaten van mijn metingen overeenkomen met andere systemen.
wat bedoel je met globale flow ?

voor het eerst sinds dat hij staat is de mat nu boven de 50 graden dus maar eens de bypass omschakelen naar vewarmings stand :) kijken wat de temp van het zwembad gaat worden

@Plenkske & @Ep Woody betreft grafana .. ik heb wel iets gezien dat je complexe dingen kan maken ..

- Een extra X-Y as is lastig aan te zetten .. (lees nog niet gelukt)
- ik zoek nog een webgui waarmee ik de waardes in de (influx tabellen) kan zien ..

En waarom zou je niet een query kunnen bouwen voor " als pomp aan is" laat dan de "meetwaardes sensoren zien" het zal grafana toch roesten welke data hij toont ? .. dat dit simpeler is dan gedaan dat snapt mijn neus ook wel ..

op dit moment heb ik 2 type sensors ..
1:1 vanuit de esp32 --> mqtt --> domoticz --> influx --> grafana
Virtueel via esp32 --> mqtt --> node red truukje --> domoticz --> influx --> grafana

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:10:

En waarom zou je niet een query kunnen bouwen voor " als pomp aan is" laat dan de "meetwaardes sensoren zien" het zal grafana toch roesten welke data hij toont ? .. dat dit simpeler is dan gedaan dat snapt mijn neus ook wel ..

op dit moment heb ik 2 type sensors ..
1:1 vanuit de esp32 --> mqtt --> domoticz --> influx --> grafana
Virtueel via esp32 --> mqtt --> node red truukje --> domoticz --> influx --> grafana
Als je een query als source van een grafiek kan maken dan moet dat lukken. Maar kan dat ?

Ik heb zelf nog geen ervaring met grafana maar sta wel op het punt om het te installeren. Heb al gemaakt dat ik van een aantal devices in domoticz alle data doorzet naar mijn mysql database op NAS. Mijn NAS is al wat ouder en ondersteund geen influx vandaar mysql... Maar dit moet ook goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:25:
[...]

Als je een query als source van een grafiek kan maken dan moet dat lukken. Maar kan dat ?

Ik heb zelf nog geen ervaring met grafana maar sta wel op het punt om het te installeren. Heb al gemaakt dat ik van een aantal devices in domoticz alle data doorzet naar mijn mysql database op NAS. Mijn NAS is al wat ouder en ondersteund geen influx vandaar mysql... Maar dit moet ook goed gaan :)
je leest niet alleen temp x uit maar ook datum + tijd .. zodat je punten in een grafiek kan zetten Temp versus tijd waarom zou of kan je daar geen "filter" overheen zetten ?

als de string die naar (een) DB geschreven word er uit ziet als:
<tijd>idx12345,on,12.1c,23W,idx54321,off,21.13.4c,32W etc
dan word het makkelijker maar dat vrees ik van niet .. denk dat het over meerdere tabbelen oid kan staan met verschillende timestamps .. dat word dan uitdagender (vandaar een webgui kan je makkelijker de data zien)

mysql / influxdb tja .. boeiend :) als je nu gigabytes produceert word het wel interessant natuurlijk
puntje wat ik wel hinderlijk vind is dat je niet data achteraf toe kan voegen ..

je kan beargumenteren dat Mysql wat inefficienter om gaat met je data opslag (immers het gaat om bits en niet megaBytes) .maar je nas staat wellicht met 2 vingers in zijn neus 99,999% van zijn tijd te zijn en je hebt bakken ruimte over .. (immers tegenwoordig stream je toch alles online) ..

voor mysql is er een webgui waar je wel weer data aan kan passen (bv meetfout oid) .. influx is dat "verouderd" en hebben ze het eruit gesloopt :( ..

in het ergste geval ga ik met node red de data uit influx inlezen --> nieuwe tabel produceren maar dat lijkt me echt niet nodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:41:
[...]

je leest niet alleen temp x uit maar ook datum + tijd .. zodat je punten in een grafiek kan zetten Temp versus tijd waarom zou of kan je daar geen "filter" overheen zetten ?

als de string die naar (een) DB geschreven word er uit ziet als:
<tijd>idx12345,on,12.1c,23W,idx54321,off,21.13.4c,32W etc
dan word het makkelijker maar dat vrees ik van niet .. denk dat het over meerdere tabbelen oid kan staan met verschillende timestamps .. dat word dan uitdagender (vandaar een webgui kan je makkelijker de data zien)
Ik snap dat een datetime bij zit. Jij vroeg je af of je uit kan filteren "als pomp aan".
Volgens @Ep Woody zit er geen "filtersysteem" in Grafana.
Dus daarom droeg ik een andere oplossing aan.

Maar als je met een query iets kan maken zou je met een WHERE het moeten kunnen bereiken.
Dan kan je gewoon kijken of je pomp aan is geweest tussen bepaalde tijden en dan de temp data weergeven.

Ik gok dat in de influxdb het wordt opgeslagen in kolommen als: datetime, device (id/name), value

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Ik snap dat een datetime bij zit. Jij vroeg je af of je uit kan filteren "als pomp aan".
Volgens @Ep Woody zit er geen "filtersysteem" in Grafana.
Dus daarom droeg ik een andere oplossing aan.

Maar als je met een query iets kan maken zou je met een WHERE het moeten kunnen bereiken.
Dan kan je gewoon kijken of je pomp aan is geweest tussen bepaalde tijden en dan de temp data weergeven.

Ik gok dat in de influxdb het wordt opgeslagen in kolommen als: datetime, device (id/name), value
ik moet inderdaad nog gaan uitdokteren om de simpele redenatie ook in de praktijk klopt :)

ps over "stats" gesproken

de mat was 50 graden C op het dak dus --> pomp (die aan het filteren was) veranderd naar filteren + verwarmen ..

van 14 graden naar 15 graden geklommen in ~30 min .. (15,6 na 55 min oid) met een delta T van 0,8 dat is best netjes (0,3 -0,6) was het op iets slechtere dagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:10:
[...]

wat bedoel je met globale flow ?
Wat de flow ongeveer is. 10, 15, 20, 40 100 liter per minuut.
Omdat het geen relationele database is, maar een Time Series Database. Je slaat dus een waarde op voor een bepaalde variabele op een bepaalde tijd. Je krijgt hele tabellen met variabele op een bepaalde tijd. Er is echter niet een directe link te maken met een andere variabele.

Probeer het maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:58:
[...]

ik moet inderdaad nog gaan uitdokteren om de simpele redenatie ook in de praktijk klopt :)

ps over "stats" gesproken

de mat was 50 graden C op het dak dus --> pomp (die aan het filteren was) veranderd naar filteren + verwarmen ..

van 14 graden naar 15 graden geklommen in ~30 min .. (15,6 na 55 min oid) met een delta T van 0,8 dat is best netjes (0,3 -0,6) was het op iets slechtere dagen ..
Tammetjes... ;) Van 14.75°C (8:00) naar 20.25 °C (14:00)... 3.7° stijging van 11:00 tot 14:00.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 16:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hier gaat ie ook alweer lekker. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm7AtiA2M4sFisOEFmz-arO8qto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPptupPpUO7IsdYs3lTVHaXb.png?f=fotoalbum_large

Ben er nog niet helemaal over uit of ik de temperatuursensor in m'n skimmer nu zo fijn vind. Hij hangt niet meer in het bad, maar je krijgt wel zo'n sprong elke keer als de pomp aan gaat omdat het water in de skimmer natuurlijk sneller afkoelt (en opwarmt) als de pomp uit staat.

Het dak is dik een week geleden vervangen. Nieuw dakleer, onderplaten, alles ligt nu netjes strak, en je kunt aan het opdrogen van de regen zien dat de matten nu echt niet meer warm worden, ook niet met de volle zon erop. Misschien dat ik er ook nog een keer een sensor onder plaats. Moet eerst de sensors voor en na de bypass nog een keer inboren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwsRMWjk4qoTNfqqm3e0XkMce_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNrDVtPcHA3r1qDYetDi6LWa.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast het stukje onder de skimmer nu vast PVC gemaakt met kraan zodat het op de grond leunt. Scheelt weer wat stress op de liner en het ziet er netter uit. :)
De pomp ook nog maar een keer wat verder draaien zodat het allemaal wat beter op elkaar aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-qPxH047xka8K-nAHf3TOL08fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfNKtDpp0zIGUyoO658Prai6.jpg?f=fotoalbum_large

De sensor de skimmer in. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SUmkBuJswS_qDJSBUmzNeCg0Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NmuOL7bPcCPzJrnah0TVhb3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-05-2021 14:38 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:01:
Wat de flow ongeveer is. 10, 15, 20, 40 100 liter per minuut.
had toch gezegd dat ik dat pas ging doen als de flowmeter ertussen gaat ? heeft tot op heden geen nut..
Omdat het geen relationele database is, maar een Time Series Database. Je slaat dus een waarde op voor een bepaalde variabele op een bepaalde tijd. Je krijgt hele tabellen met variabele op een bepaalde tijd. Er is echter niet een directe link te maken met een andere variabele.

Probeer het maar uit.
Moet een influx webgui hebben ! om die tabellen te bekijken & editten
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:03:
Tammetjes... ;) Van 14.75°C (8:00) naar 20.25 °C (14:00)... 3.7° stijging van 11:00 tot 14:00.
verschilt niet veel .. 1 graad per uur .gemiddeld over beide installaties ..

plaatje zegt meer dan woorden

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:01:

Probeer het maar uit.
Dat het geen relationele database is (geen directe link tussen vars) wil nog niet zeggen dat je niet kan filteren IMO.
Je zou prima kunnen zeggen: controleer of de var Pomp op waarde "aan" staat tussen bepaalde tijden. Zo ja: laat me de waardes zien van de volgende vars (Temp1, Temp2 etc.) tussen die tijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 28-05-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:22:
Hier gaat ie ook alweer lekker. ;)

[Afbeelding]

Ben er nog niet helemaal over uit of ik de temperatuursensor in m'n skimmer nu zo fijn vind. Hij hangt niet meer in het bad, maar je krijgt wel zo'n sprong elke keer als de pomp aan gaat omdat het water in de skimmer natuurlijk sneller afkoelt (en opwarmt) als de pomp uit staat.
tja met stilstaand water heb je niks aan je meetgegevens .. en daarnaast als je de sensor nog ongelukkig plaatst omdat circulatie van het zwembad bv niet optimaal is wegens de vorm van een bad ..

Meten in de skimmer of buizen zal bij starten v.d pomp mogelijk een duidelijke piek/dal geven .. maar daarna krijg je wel stabiele meetgegevens

Zelfde zie je terug met drijvende sensoren

en dan hebben we het nog niet over apparatuur of andere externe redenen ;)

Wat wel weer mooi is .. is dat je toch de impact ziet van het weer / zonnestraling als je bv losse sensors plaatst als extra referentie materiaal ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik had hem eerst tussen de in- en outlet in het water hangen, dicht bij de bodem, en dan had je nooit rare sprongen. Maar dan hangt zo'n ding daar los in het bad, en dat vind ik niks. Zat al te kijken of ik hem niet bij het uitloopventiel naar binnen kan laten prikken, maar dan moet ik daar een waterdichte dop voor zien te maken met een thermowell erin.

Ik heb een 3D printer en ben er niet vies van zelf iets te ontwerpen. Dus misschien wel een dopje voor de binnenkant met een uitstekend gedeelte voor de sensor en een O-ring om hem goed vast in dat gat te duwen.
Weet alleen niet hoe goed PETG tegen zout-/chloorwater kan, haha. Dat kan er blijkbaar heel goed tegen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-05-2021 14:54 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Ik had hem eerst tussen de in- en outlet in het water hangen, dicht bij de bodem, en dan had je nooit rare sprongen. Maar dan hangt zo'n ding daar los in het bad, en dat vind ik niks. Zat al te kijken of ik hem niet bij het uitloopventiel naar binnen kan laten prikken, maar dan moet ik daar een waterdichte dop voor zien te maken met een thermowell erin.

Ik heb een 3D printer en ben er niet vies van zelf iets te ontwerpen. Dus misschien wel een dopje voor de binnenkant met een uitstekend gedeelte voor de sensor en een O-ring om hem goed vast in dat gat te duwen.
Weet alleen niet hoe goed PETG tegen zout-/chloorwater kan, haha. Dat kan er blijkbaar heel goed tegen. :)
had ik ook tijdje geleden bedacht .. je loopt maar tegen 1 uitdaging aan --->4500 kg wat daar tegenaandrukt :P als je het dopje aan de binnenzijde weghaalt (snuggere opmerking van iemand :P )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Haha ja, al wel es gedaan. :P
Maar het mooie is dat het 2 doppen zijn, 1 aan de binnen, en nog de draaidop aan de buitenkant. Die laatste houd ook nog best wat tegen. Dus als je eerst de sensor eruit zou halen, de buitendop dicht draait, en dan de binnendop eruit mocht nodig zijn, dan loopt je bad niet meteen leeg.
Want die 4500kg duwt niet allemaal tegen dat dopje natuurlijk he. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:20:
Want die 4500kg duwt niet allemaal tegen dat dopje natuurlijk he. ;)
ondertussen douwt @--MeAngry-- de kids erin oid .. en dan .die 4500kg ps wel tent vervangen door liner ;)

het is vrijdag !!!

[ Voor 41% gewijzigd door vso op 28-05-2021 15:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
22.4 graden vandaag. Vannacht gaan we wel weer een hoop warmte verliezen, maar morgen wordt het vast wel aardig zwemwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 17:51
Ik heb een vraagje, wij zijn een staalwandzwembad aan het inbouwen en de pomp hiervan komt een 15 meter verder in een huisje boven de waterlijn te staan. Nu wil ik hier een terugslagklep tussen plaatsen wat is hierbij de beste plaats? Vlak bij de skimmer of zo dicht mogelijk bij de pomp. Leidingen worden voorzien van een aftappunt voor de winter dus dat zal geen probleem geven. Leidingen ha de skimmer tot de pomp en weer terug naar de inspuiter worden uitgevoerd met 63mm drukpvc ik heb bewust al voor een zwaardere pomp gekozen om het debiet in afstand op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 13:59
Vraagje,
Ik heb mijn (cranenbroek sunny heat) lucht-water warmtepomp vorig jaar afgekoppeld, schuin gehouden om water eruit te laten lopen, en erna de winter buiten laten staan achter m'n tuinhuisje.

Nu doet ie het niet meer... Misschien is het toeval en is ie gewoon aan het einde van z'n levensduur,

Of is er misschien iets kapot gevroren?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:42:

Aanvullend een vraagje, we hebben dus een kuip klaarstaan om als hottub te gaan gebruiken. Er zitten nu geen gaten in maar er moeten er twee komen om het water er in en uit te halen voor het filteren en verwarmen,
Het idee is nu om ongeveer 10cm onder de verwachtte waterlijn de outlet te doen (naar de filter toe) en ongeveer 10cm van de bodem het tweede gat voor de inlet, dus boven elkaar zeg maar.

Is dat de beste manier of kan ik het beter anders doen ?
Niemand een antwoord hierop ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:53:
[...]

Niemand een antwoord hierop ?
tja erhm .. je had toch voor gemarkeerde plaatsen op je tub ?

Een skimmer plaats je net paar cm 75% boven de waterlijn (denk ik) en 15-25% eronder .. of zoiets .

je afzuig punt "hoger" plaatsen dan je inblaas punt zie ik niet het voordeel van ..ik zou er 1 op 12 uur plaatsen en de ander op 3 of 9 uur om in ronde aanwijsbare locaties te praten .. zo zit het ook bij mijn zwembad ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:41:
[...]

tja erhm .. je had toch voor gemarkeerde plaatsen op je tub ?

Een skimmer plaats je net paar cm 75% boven de waterlijn (denk ik) en 15-25% eronder .. of zoiets .

je afzuig punt "hoger" plaatsen dan je inblaas punt zie ik niet het voordeel van ..ik zou er 1 op 12 uur plaatsen en de ander op 3 of 9 uur om in ronde aanwijsbare locaties te praten .. zo zit het ook bij mijn zwembad ..
Als die punten er waren, hoefde ik het niet te vragen hé :+

Mijn gedachte is dat warm water naar boven gaat. Door de inlaat lager in het bad te plaatsen forceer je warmte onderin. Ik herinner me dat ook van toen we nog zwembaden hadden waar we heen kunnen, op de grond wordt het warme water ingespoten (sportfondsenbad, center parcs enzo).

Ik heb geen skimmer, is een badje van intern 160cm rond, dat houd ik zelf wel schoon denk ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Als die punten er waren, hoefde ik het niet te vragen hé :+

Mijn gedachte is dat warm water naar boven gaat. Door de inlaat lager in het bad te plaatsen forceer je warmte onderin. Ik herinner me dat ook van toen we nog zwembaden hadden waar we heen kunnen, op de grond wordt het warme water ingespoten (sportfondsenbad, center parcs enzo).

Ik heb geen skimmer, is een badje van intern 160cm rond, dat houd ik zelf wel schoon denk ik.
Punt is meer dat je alleen de skimmer hoger zet :)

ik snap je beredenering wel maar begrijp hem niet zeg maar ..

Maaruh .. je kan de in /uit toch omdraaien ? teminste de zwembad inlaat/uitlaat is het simpel de dop vervangen .. en slangen anders aansluiten .. en de 12 uur & 3 uur locatie is meer voor de circulatie vermoed ik .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVXx_87PfjawiE1n0RYsEC1IGCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/403Pwj6QqEtXSQctedz8rqVF.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, het bad staat. Dit weekend helaas niet thuis, dus maandag verder met aansluiten en vullen.

Zit eigenlijk te denken om alles aan te gaan sluiten met deze buizen: 38mm zwembadslang.

Natuurlijk is het geen PVC, maar door dat smerige weer de afgelopen maand zit ik nu toch wel in tijdsnood (mooi weer, dus het bad moet ook wel up en running zijn tegen het eind van volgende week :)).

Kan na het seizoen alsnog gewoon rustig alles vervangen door vaste PVC buizen. Ga het bad waarschijnlijk toch laten staan. Is stevig zat.

Leuk om iedereen weer zo enthousiast te zien!
Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:29:
22.4 graden vandaag. Vannacht gaan we wel weer een hoop warmte verliezen, maar morgen wordt het vast wel aardig zwemwater...
Hoe verwarm je? WP? Of puur door de zon? Gaat heerlijk weer worden de komende tijd!

[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 28-05-2021 22:30 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Kunnen jullie eens met mij meedenken? Wij hebben inmiddels drie seizoenen achter de rug met een bestway ovaal zwembad (4,88*3,05 11m3). Het water is voor onze zoon vaak te koud om in te zwemmen, omdat we er maar niet uitkomen wat een goede oplossing is gebeurd er niets (en lees ik al wel een paar jaar regelmatig stil mee).

Situatie is al volgt:
- Zwembad staat rechtstreeks op kunstgras - in het verlengde van de garage, pomp staat tussen bad en schutting in, daar laten we net genoeg ruimte om er langs te lopen.
- Garagedak is groot, maar groot deel van de dag in de schaduw door het huis van de buren & er zit een poort waar je langs moet met de slang (als je wat op het dak zou willen leggen)
- Omdat we midden in een woonwijk zitten vind mijn partner zo min mogelijk geluid heel erg belangrijk
- Intex 4m3 ZFP + intex ZWS (+ solarzeil)
- Geen zonnepanelen, mogelijk wel in de toekomst

Wat is nu de slimste manier om te verwarmen? Ik zit zelf te twijfelen over een WP, ik dacht die moffel ik weg bij de schutting maar dat ding heeft ruimte om zich heen nodig dus dat gaat niet. Hem verder weg zetten (bijv op grind of pad langs klimop kan ook maar de pomp is natuurlijk niet heel krachtig). En matten kan ik niet zo makkelijk kwijt, in ieder geval niet voldoende. Iemand nog een idee of iets om mijn eigen gedachten te ontkrachten?

Hieronder een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlF5v8hfrgdczN0YH5QEJnA8vcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fh1azOSheRKmlJjJZDVgzoVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-QdlGMT50IID64NWSYyghYoXO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFIm1y56Jq8mXwLJlqn7SKYR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQjv_XqhIpxQ_ftW1Aj4Ru8Iwr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oyH6hFt81gu0NXgvWRZZpKG.jpg?f=fotoalbum_large

PS stiekem wil ik een IGpool maar ja, daar vinden we de tuin een beetje klein voor en dan moeten we echt wat met die pomp&geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Punt is meer dat je alleen de skimmer hoger zet :)

ik snap je beredenering wel maar begrijp hem niet zeg maar ..

Maaruh .. je kan de in /uit toch omdraaien ? teminste de zwembad inlaat/uitlaat is het simpel de dop vervangen .. en slangen anders aansluiten .. en de 12 uur & 3 uur locatie is meer voor de circulatie vermoed ik .. :)
Ik kan het nu nog op elke manier doen, kan zelfs in de bodem als ik dat zou willen. De vraag is dus, wat is het beste om te doen, dus zowel voor warmte spreiding als circulatie (rekening houdend dat ik ook een lager voeten gedeelte heb).

Heeft @Ep Woody misschien een theorie ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:18
Hier vanavond het zwembad (305cm intex prisma frame) ook maar is opgezet aangezien de warmtepomp (en nog wat ander spul vandaag binnen kwam :)

Helaas niet de 4kw inverter maar de normale van Toppy aangezien de inverter pas over 4 weken kwam...
Maar nu de warmtepomp maar gewoon uitzetten als het bad ongeveer op temperatuur is dus kijken of ik in homeassistant nog wat leuks bedacht krijg.
De warmtepomp doet het verder prima, even de delta temperatuur gemeten van de in en outlet van het zwembad en zat mooi een graden verschil tussen. maar hij verbruikt volgens een shelly plug maar 500w terwijl hij maximaal ruim 1280w kan verbruiken. dus met een cop van 4 zou die maar met 2000w verwarmen, maar 1 graden is toch prima en de flow (zie foto) is volgens mij ook nog meer dan goed genoeg met het 2.7m3 cardridgefilterpompje (die maar een 80w verbruikt). dus wanneer gaat hij dan dat vermogen verbruiken? bij een lagere buitentemperatuur?

Bad stond zo weer en alles (was niet zoveel zie foto :) ) was zo aangesloten, en 4.5 uur later zat ie gevuld met ruim 4m3 water.

Morgen is verder spelen met de warmtepomp en kijken of het icm met de zon op een mooie termpertuur kunnen krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzKgS3HHywTjRj5IkuBCCthdHaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7vvXps9TD1JZJN6BxtrO1Xl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-lC3ozKZTtg_xOnRxbQSnoY6WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysJk7ECENO0c48idS75ro0FY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Tinusvolkel op 28-05-2021 23:02 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:40
Hier inmiddels iets meer dan 2 weken de warmtepomp aan. (Ook al was het weer er niet naar) Eerste week ging prima, van 11 naar 22 graden ongeveer. De 2e week was een stuk minder, maar een graad of 2 erbij. Maar vandaag ging die weer prima, 25,9 nu.
De warmtepomp vind temperaturen van minder dan 15 graden buitenlucht niet leuk lijkt het, er wordt ongeveer 2 keer per uur ge-ontijsd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI6oS5PFvOh6GzVlX7i54P5iNK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5MDMfj3kb5MKZsIURnQGDmu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3931vQJ2WCgVdRaxPlUGKm4tWEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HXuqzSj59IRYw9HWnbtQiIk.jpg?f=fotoalbum_large
(Blauw is flow, groen is warmtepomp uit temp en geel is zwembad uit temp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dennahz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Hoe verwarm je? WP? Of puur door de zon? Gaat heerlijk weer worden de komende tijd!
Ik verwarm puur met zon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Ik kan het nu nog op elke manier doen, kan zelfs in de bodem als ik dat zou willen. De vraag is dus, wat is het beste om te doen, dus zowel voor warmte spreiding als circulatie (rekening houdend dat ik ook een lager voeten gedeelte heb).

Heeft @Ep Woody misschien een theorie ?
Nee sorry, daar heb ik geen ideeën over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
WNT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:36:
Kunnen jullie eens met mij meedenken? Wij hebben inmiddels drie seizoenen achter de rug met een bestway ovaal zwembad (4,88*3,05 11m3). Het water is voor onze zoon vaak te koud om in te zwemmen, omdat we er maar niet uitkomen wat een goede oplossing is gebeurd er niets (en lees ik al wel een paar jaar regelmatig stil mee).

Situatie is al volgt:
- Zwembad staat rechtstreeks op kunstgras - in het verlengde van de garage, pomp staat tussen bad en schutting in, daar laten we net genoeg ruimte om er langs te lopen.
- Garagedak is groot, maar groot deel van de dag in de schaduw door het huis van de buren & er zit een poort waar je langs moet met de slang (als je wat op het dak zou willen leggen)
- Omdat we midden in een woonwijk zitten vind mijn partner zo min mogelijk geluid heel erg belangrijk
- Intex 4m3 ZFP + intex ZWS (+ solarzeil)
- Geen zonnepanelen, mogelijk wel in de toekomst

Wat is nu de slimste manier om te verwarmen? Ik zit zelf te twijfelen over een WP, ik dacht die moffel ik weg bij de schutting maar dat ding heeft ruimte om zich heen nodig dus dat gaat niet. Hem verder weg zetten (bijv op grind of pad langs klimop kan ook maar de pomp is natuurlijk niet heel krachtig). En matten kan ik niet zo makkelijk kwijt, in ieder geval niet voldoende. Iemand nog een idee of iets om mijn eigen gedachten te ontkrachten?

Hieronder een paar foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS stiekem wil ik een IGpool maar ja, daar vinden we de tuin een beetje klein voor en dan moeten we echt wat met die pomp&geluid.
als matten geen optie zijn, zou ik een wp pakken .. WP heeft wel weer als voordeel dat er koude lucht uit komt dus als je die tactisch kan plaatsen je daar ook nog plezier van hebt kosten technisch bv EPDM(solar) versus WP zal het elkaar niet zoveel ontlopen ..

Een IG oftewel het graven & grondwater stand .. moet wel een optie zijn (afvoer van grond + aanvoer materialen)
plaatje (klik) zo kan je bv nog min of meer het zelfde uitzicht behouden .. dan zou ik het op het witte tuintje locatie doen. maar dit is best prijzig. maar zo'n verplaatsbaar "deck" is wel het beste van beide hebben ..

Een AG heb je maar 1 locatie, pomp en wp maken wel lawaai maar je kan indien nodig altijd nog een kast eromheen bouwen met wat geluids isolatie ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 29-05-2021 11:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44
Tinusvolkel schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:48:
Hier vanavond het zwembad (305cm intex prisma frame) ook maar is opgezet aangezien de warmtepomp (en nog wat ander spul vandaag binnen kwam :)

Helaas niet de 4kw inverter maar de normale van Toppy aangezien de inverter pas over 4 weken kwam...
Maar nu de warmtepomp maar gewoon uitzetten als het bad ongeveer op temperatuur is dus kijken of ik in homeassistant nog wat leuks bedacht krijg.
De warmtepomp doet het verder prima, even de delta temperatuur gemeten van de in en outlet van het zwembad en zat mooi een graden verschil tussen. maar hij verbruikt volgens een shelly plug maar 500w terwijl hij maximaal ruim 1280w kan verbruiken. dus met een cop van 4 zou die maar met 2000w verwarmen, maar 1 graden is toch prima en de flow (zie foto) is volgens mij ook nog meer dan goed genoeg met het 2.7m3 cardridgefilterpompje (die maar een 80w verbruikt). dus wanneer gaat hij dan dat vermogen verbruiken? bij een lagere buitentemperatuur?

Bad stond zo weer en alles (was niet zoveel zie foto :) ) was zo aangesloten, en 4.5 uur later zat ie gevuld met ruim 4m3 water.

Morgen is verder spelen met de warmtepomp en kijken of het icm met de zon op een mooie termpertuur kunnen krijgen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de zelfde keuze gekregen van toppy maar gekozen voor wachten. nu 16 graden water hopen dat het nog een beetje opwarmt door de 32mm thyleen.

Maar hou je bij hoeveel energie het kost om je bad te verwarmen?
ben erg benieuwd naar de cop...

water verwarmen is 1.16kw per graad per m3 dan delen door het verbruik welke je shelly aangeeft.
dan zou je toch een redelijk betrouwbare cop moeten kunnen berekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dewim1 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Ik heb de zelfde keuze gekregen van toppy maar gekozen voor wachten. nu 16 graden water hopen dat het nog een beetje opwarmt door de 32mm thyleen.

water verwarmen is 1.16kw per graad per m3 dan delen door het verbruik welke je shelly aangeeft.
Bij het uitlezen van de shelly "verbruik" staat er in domoticz duidelijk het volgende
I am accepting that Power reading may be inaccurate and is totally unsupported, just enable it!:

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

@Tinusvolkel @bleekie ik ben wel benieuwd naar het geluid wat die dingen maken en welk merk/type het is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Pixelmagic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:14:
@Tinusvolkel @bleekie ik ben wel benieuwd naar het geluid wat die dingen maken en welk merk/type het is.
Halve meter afstand 55dB en 5m afstand 45dB
Gemeten met een Apple Watch dus weet niet hoe nauwkeurigheid die is. Maar de filterpomp stond natuurlijk ook aan en die overheerst iig nog, de warmtepomp is best stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:11:
[...]

Bij het uitlezen van de shelly "verbruik" staat er in domoticz duidelijk het volgende

[...]
De filterpomp komt iig vrij goed overeen, de warmtepomp loopt naar mate het warmer word wat op in verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Dewim1 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Vandaag van 14 naar 22 graden gegaan in 8 uur tijd met een verbruik van iets meer dan 4kwh. Maar de zon werkt natuurlijk ook nog lekker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
Hier vandaag van 14 graden naar 20 graden ... gewoon door de zon. Straks een solarmatje ertussen, eens kijken of dat nog wat gaat uithalen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:40
Pixelmagic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:14:
Ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Ik heb het nooit nagemeten, als hij in boost modus staat hoor je hem wel, maar niet heel erg hard. Op stille modus (daar zet ik hem na de initiële opwarming op) hoor je hem nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:15:
De filterpomp komt iig vrij goed overeen, de warmtepomp loopt naar mate het warmer word wat op in verbruik.
het komt niet 1:1 overeen denk dat als een verbruiks meter ertussen zet x hoeveelheid verschil hebt .. hoe erg je dat vind tja .. ik lig er niet wakker van
Tinusvolkel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:19:
Vandaag van 14 naar 22 graden gegaan in 8 uur tijd met een verbruik van iets meer dan 4kwh. Maar de zon werkt natuurlijk ook nog lekker mee.
6 graden met 1,3kwh verbruik

maar wp (4kwh) en zfp = ?

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 40 ... 169 Laatste