Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:39:
[...]

het komt niet 1:1 overeen denk dat als een verbruiks meter ertussen zet x hoeveelheid verschil hebt .. hoe erg je dat vind tja .. ik lig er niet wakker van
Ow wist ik niet, een keer is kijken hoeveel hij afwijkt.
[...]

6 graden met 1,3kwh verbruik

maar wp (4kwh) en zfp = ?
Heb een 4kw warmtepomp die toevallig 4kwh aan stoom verbruikte (snap de verwarring :) )
80w Cartridgefilterpomp zit nu op 0.8kwh dus vandaag pakweg een euro aan stroom verbruikt.
Gedeeld door 2 zwemuren (and counting) dus valt allemaal wel mee

Disclaimer: gemeten met onnauwkeurige shelly :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-05-2021 17:26 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Vandaag 2.4°C warmer dan gisteren op deze tijd. Heb nu 5.5°C opgewarmd vanaf vanmorgen 7 uur en het water is nu 24.8°C.

Verbruik van de pomp was 1.6 kWh. Er is 26 kWh aan warmte het bad in gegaan waarvan 5.5 kWh uit de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Even aan het spelen geweest met de pomp .. op filter stand was hij het efficientst .. zat ik een beetje met de bypass te spelen (dicht .. beetje open ..) maar niks verbeterde de warmte overdracht ..

Anyway .. wel leuk te lezen dat solar verwarming en WP verwarming niet ver uit elkaar licht op een mooie dag ..
anderzijds .. zal voorlopig nog wel niet zwemmen worden .. voor de solar verwarmers ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 23:28
Zojuist de intex solar mat aangesloten op een intex frame bad (260x160) icm een intex 3400l/u pomp. I know, allemaal niet zo fancy zoals vele andere hier maar voor ons prima voor waterplezier :+

Zonder mat had je haast een straal die door de liner aan de andere kant heen spoot en nu met de mat er tussen is het erg "lafjes" qua uitstroom. Kan dat kloppen? Met de bypass aan gaat het harder mag steeds niet in de buurt van zonder de mat.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
renzo4000 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:52:
Zojuist de intex solar mat aangesloten op een intex frame bad (260x160) icm een intex 3400l/u pomp. I know, allemaal niet zo fancy zoals vele andere hier maar voor ons prima voor waterplezier :+

Zonder mat had je haast een straal die door de liner aan de andere kant heen spoot en nu met de mat er tussen is het erg "lafjes" qua uitstroom. Kan dat kloppen? Met de bypass aan gaat het harder mag steeds niet in de buurt van zonder de mat.
maakt niet uit hoor sommige (zoals ondergetekende) willen nog wel eens doorslaan .. de ene start wat beter dan de ander :) ...

Wat je zegt klinkt niet vreemd maar foto's zeggen vaak meer dan woorden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
vso schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:16:
[...]

maakt niet uit hoor sommige (zoals ondergetekende) willen nog wel eens doorslaan .. de ene start wat beter dan de ander :) ...

Wat je zegt klinkt niet vreemd maar foto's zeggen vaak meer dan woorden ..
Ik heb de pomp nu uit staan ... zal morgen eens een foto proberen te maken. Maar zonder solar mat zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCSjMGZvMFSRp-LAhYKSuJMuzRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i89D9h7uVmw8dGzim0E2DNpO.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een andere vraag. Ik heb deze chloor tabletten:
https://www.bol.com/nl/p/...en/9200000010418357/?s2a=

Ik heb er nu 12 tabletten in het bad gegooid in 24h tijd (eerste keer opstarten) en de chloor en ph waarde zijn nu goed conform de testjes die ik heb gedaan met strips. Echter deze tabletten zijn klein en lossen vrij snel op(binnen een uur?). Maakt dat nog wat uit? Of kan ik beter die grotere 20gr tabletten gebruiken zodat je er gemiddeld een twee per week doet?

Kortom een grote nitwit die het graag goed wil doen ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
renzo4000 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Ik heb de pomp nu uit staan ... zal morgen eens een foto proberen te maken. Maar zonder solar mat zag het er zo uit:

[Afbeelding]

Ik heb er nu 12 tabletten in het bad gegooid in 24h tijd (eerste keer opstarten) en de chloor en ph waarde zijn nu goed conform de testjes die ik heb gedaan met strips. Echter deze tabletten zijn klein en lossen vrij snel op(binnen een uur?). Maakt dat nog wat uit? Of kan ik beter die grotere 20gr tabletten gebruiken zodat je er gemiddeld een twee per week doet?

toon volledige bericht
bedoelde foto van pomp en matje :) maar goed heeft geen haast :)

betreft chloor lees deze uitleg chloor en eventueel de Het grote zwembad topic - start post onderdeel wateronderhoud

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 29-05-2021 20:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrgyV3EoGPD6zHmTzngjF1ffQ5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwOHQ89FqhwmPf7juaPru8Af.jpg?f=fotoalbum_large

1e stappen zijn gezet. Het bad staat, zfp zit vol, buizenboel richting waterval en fonteintje liggen ook. Morgen de matten op het dak en hopen op mooi weer voorlopig 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
e.looijenga schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:23:
[Afbeelding]

1e stappen zijn gezet. Het bad staat, zfp zit vol, buizenboel richting waterval en fonteintje liggen ook. Morgen de matten op het dak en hopen op mooi weer voorlopig 👍
meer foto's als alles ligt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07 23:28
Ik lees al een tijdje mee in m’n voorbereidingen om het dit jaar iets beter te gaan aanpakken. Het zwembad (intex 3,05m rond) en de pomp (Hornbach 4m3) zijn ondertussen binnen. Ik heb 2 EPDM matten a 6 meter die het tuinhuis op gaan.

Nu wil ik alles netjes gaan aansluiten en blijf ik met 1 vraag zitten. Welke maat PVC buizen adviseren jullie, 32mm (hogere flow) of 40/50mm (minder weerstand). Tegelijkertijd denk ik, hoe dikker de buis, hoe meer water naar boven gepompt moet worden = ongewenste weerstand....

Gezien alle setups zullen er mensen zijn die hier meer over weten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
digital-IMEI schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:39:
Ik lees al een tijdje mee in m’n voorbereidingen om het dit jaar iets beter te gaan aanpakken. Het zwembad (intex 3,05m rond) en de pomp (Hornbach 4m3) zijn ondertussen binnen. Ik heb 2 EPDM matten a 6 meter die het tuinhuis op gaan.

Nu wil ik alles netjes gaan aansluiten en blijf ik met 1 vraag zitten. Welke maat PVC buizen adviseren jullie, 32mm (hogere flow) of 40/50mm (minder weerstand). Tegelijkertijd denk ik, hoe dikker de buis, hoe meer water naar boven gepompt moet worden = ongewenste weerstand....

Gezien alle setups zullen er mensen zijn die hier meer over weten toch?
rechts boven de pagina

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VkE8mhP.png

meeste gebruiken 50mm pvc (druk) pijp

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51SNuUR.jpg

Een set zoals https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html kan ik adviseren zeker ook de lijm en pvc cleaner die erbij zit .. niet te "zuinig" met lijm omgaan als je veel verlijmt extra lijm is wel prettig..

vergeet eventueel niet extra "zwembad slang tule" verlijmbaar .. deze zijn ook voor 50mm pijp

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 29-05-2021 21:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07 23:28
vso schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:46:
[...]

rechts boven de pagina

[Afbeelding]

meeste gebruiken 50mm pvc (druk) pijp

[Afbeelding]

Een set zoals https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html kan ik adviseren zeker ook de lijm en pvc cleaner die erbij zit .. niet te "zuinig" met lijm omgaan als je veel verlijmt extra lijm is wel prettig..

vergeet eventueel niet extra "zwembad slang tule" verlijmbaar .. deze zijn ook voor 50mm pijp
bedankt voor je snelle reactie! Ik ga een bestelling samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

vso schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:11:
[...]

Een AG heb je maar 1 locatie, pomp en wp maken wel lawaai maar je kan indien nodig altijd nog een kast eromheen bouwen met wat geluids isolatie ..
Even voor mijn nit-wit brein, hoe krijgt de wp dan voldoende aanvoer van lucht? Moet je dan een hele grote kast maken? Aangezien ik lees over 80cm aan 3zijden en 250cm vrije ruimte aan één zijde.
Als ik vandaag lees maakt de ZFP meer herrie dan de WP dus ik zou ook alleen de ZFP kunnen voorzien van geluidsisolatie. We hadden in eerste instantie een krachtige 6m3 pomp, maar die maakte teveel herrie en dus verkocht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
digital-IMEI schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:03:
[...]
bedankt voor je snelle reactie! Ik ga een bestelling samenvoegen.
doe je zelf een lol en bestel een intex ZFP mee ... en breng die van hornbach terug

Die hornbach ZFP was ook mijn 1ste .. (ik heb ook een 305 bad) een intex 6m3 dan krijg je de volgende upgrades:
+ 1 = 5m opvoer hoogte
+ 2 = 3 extra standen (hornbach 3 standen) intex heeft er 6
+ 3 = een manometer
+ 4 = schroef fittingen
+ 5 = meer zuigkracht voor "slang stofzuigen"

ja je kan een intex adapter A of B erbij halen (wel handig) en een 38mm inlaat/uitlaat set (als je durft te snijden) is ook wel prettig ..

ps je hebt ook flexibel PVC .. en daar komt die 38mm uitlaat set wel handig om de hoek zetten :)

startpost is wel handig en 2de post erna is een shopping list

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
WNT schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:08:
[...]

Even voor mijn nit-wit brein, hoe krijgt de wp dan voldoende aanvoer van lucht? Moet je dan een hele grote kast maken? Aangezien ik lees over 80cm aan 3zijden en 250cm vrije ruimte aan één zijde.
Als ik vandaag lees maakt de ZFP meer herrie dan de WP dus ik zou ook alleen de ZFP kunnen voorzien van geluidsisolatie. We hadden in eerste instantie een krachtige 6m3 pomp, maar die maakte teveel herrie en dus verkocht |:(
Tja een pomp verkopen is wellicht wat minder handig, ik zou bv eerst een kast eromheen hebben gebouwd.
zeker als je bv de WP op een schuur/garage dak kan zetten .. en dan een sterke pomp nodig hebt.

je zou eens kunnen zoeken op (geluids) isoleren van airco, compressor, pomp op het web .. ter inspiratie

maar een WP heeft warme buitenlucht nodig om optimaal te werken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 19:22
renzo4000 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
je hebt langzaam oplossende tablets nodig. Ik heb 4 in1 en moet ongeveer na anderhalf week de tablets vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Arjantje72 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:42:
[...]

je hebt langzaam oplossende tablets nodig. Ik heb 4 in1 en moet ongeveer na anderhalf week de tablets vervangen.
Kan je mij op weg helpen? Welke heb jij dan..linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
renzo4000 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:48:
[...]

gaf je toch een linkje naar leesvoer .. :? daar staat exact waar je op moet letten en wat het verschil is ..

ook iets met drijvers / dispensers enzv ..tenzij je witte vlekken op de liner wilt

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 29-05-2021 22:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 19:22
renzo4000 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:48:
[...]

Dis is wel heel veel en kun je jaren mee doen, je zal ze ook in kleinere hoeveelheden hebben:
https://www.bol.com/nl/p/...zorging/9300000002453208/

Dan heb je niks anders meer nodig, het houd de PH stabiel ook na vele regenbuien.

Ai dit zijn de grote tabletten, zie ik nu.
Als je goed zoekt zijn ze er ook van 20 gram. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 29-05-2021 23:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 17:12
@Pixelmagic
Gisteren eindelijk de w’eau mini warmtepomp 4kw getest
  • intex prism frame pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp
Helaas gemiddeld maar ongeveer 0,6 graden per uur, eigenlijk had ik ongeveer 1 graad /u verwacht. De pomp heeft 12 uur gedraait, (zfp op qw uur ingesteld, warmtepomp valt inderdaad braaf uit als de flow wegvalt en starte vanmorgen weer vanzelf op) Op het bad had ik de bubbeltjes folie (ook overdag) de temperaturen zijn zoals weergegeven op het display van de warmtepomp

TijdBuitenZwembaddt/u tov vorigedt/u vanaf start
7.451112,5
8.301212,70,260,27
8.481312,80,330,29
10.001613,30,420,36
11.061713,70,360,36
12.411915,31,010,57
13.401915,80,510,56
18.501919,20,650,60
19.301819,50,450,60

Vanacht liep de buitentemperatuur terug naar iets van 7 graden, en is het bad teruggegaan naar 16,1
Pomp en warmtepomp zijn weer om 7:45 aangegaan, op de ribben van de warmtepomp zit een flinterdun laagje ijs. Kort samengevat: bij een buitentemperatuur onder de ca 18 graden doet die pomp niet zoveel.

Edit vandaag van 7:45 naar 8:45 is het water 0,6 graad gestegen... mogelijk was het water minder afgekoeld dan ik dacht.

[ Voor 41% gewijzigd door burnedhardware op 30-05-2021 08:48 . Reden: Laatste lijn in tabel heeft geschatte tijd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
@Arjantje72 bedankt voor de informatie. Ik ga het eens nader bekijken.

@vso ik vroeg het toch ook aan @Arjantje72 ? Ik kan het waarderen dat je zo fanatiek en bedreven bent in het "zwembadmanagement". Maar constant verwijzen naar de startpost (waar je duidelijk trots op bent, en terecht) kan best wel irritant en belerend overkomen. Ik heb je startpost dan ook heus wel doorgelezen maar ik vraag gewoon een medetweaker om een linkje van iets wat hij gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@renzo4000 Wel een beetje respect voor badmeester @vso he ;)

Hier gisteren max op 22.5 gezeten en is vannacht met een buitentemperatuur van 8 graden afgekoeld naar 19 graden dus valt niks tegen. Vandaag helaas de hele dag weg dus ga nu is kijken hoeveel delta t ik er bij krijg met alleen de zon.

Morgen de warmtepomp weer aan, dan kunnen ze mooi na school gaan zwemmen.

@burnedhardware heb je een normale of inverter warmtepomp?
Hier is het bad de helft kleiner, maar de delta tussen de in en uit zat einde van de middag tussen de 1.5 en 2 graden. dus met een redelijke flow komt er dan toch best wel wat warmte in het bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
@Tinusvolkel ik heb de inverter pomp (ik heb het hardware lijstje later aan mijn post toegevoegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Tinusvolkel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:23:
@renzo4000 Wel een beetje respect voor badmeester @vso he ;)

Hier gisteren max op 22.5 gezeten en is vannacht met een buitentemperatuur van 8 graden afgekoeld naar 19 graden dus valt niks tegen. Vandaag helaas de hele dag weg dus ga nu is kijken hoeveel delta t ik er bij krijg met alleen de zon.

Morgen de warmtepomp weer aan, dan kunnen ze mooi na school gaan zwemmen.

@burnedhardware heb je een normale of inverter warmtepomp?
Hier is het bad de helft kleiner, maar de delta tussen de in en uit zat einde van de middag tussen de 1.5 en 2 graden. dus met een redelijke flow komt er dan toch best wel wat warmte in het bad.
Denk dat inhoud bad vooral veel scheelt hier. 8.5 kuub bij deze temperaturen met een 3 a 4 kw warmtepomp is best een uitdaging.

Bij hogere temperaturen moet het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:49

Pixelmagic

Ubergeek

burnedhardware schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:01:
@Pixelmagic

Helaas gemiddeld maar ongeveer 0,6 graden per uur, eigenlijk had ik ongeveer 1 graad /u verwacht. De pomp heeft 12 uur gedraait, (zfp op qw uur ingesteld, warmtepomp valt inderdaad braaf uit als de flow wegvalt en starte vanmorgen weer vanzelf op) Op het bad had ik de bubbeltjes folie (ook overdag) de temperaturen zijn zoals weergegeven op het display van de warmtepomp
Top, bedankt voor de feedback. Het uit schakelen van de WP bij wegvallen van flow betekend dus in principe dat je de WP 24/7 aan kan laten en verwarmen kan schakelen met de pomp. Dat is goed nieuws, alleen is helaas de WP niet meer leverbaar (dit seizoen?).

0.6 graad per uur bij 8500 liter klinkt niet absurd gevoelsmatig, ons bad wordt ongeveer 1250 dus zal dan beter performen verwacht ik.

Hoe is het geluid van de WP (videotje ?j

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Top, bedankt voor de feedback. Het uit schakelen van de WP bij wegvallen van flow betekend dus in principe dat je de WP 24/7 aan kan laten en verwarmen kan schakelen met de pomp. Dat is goed nieuws, alleen is helaas de WP niet meer leverbaar (dit seizoen?).

0.6 graad per uur bij 8500 liter klinkt niet absurd gevoelsmatig, ons bad wordt ongeveer 1250 dus zal dan beter performen verwacht ik.

Hoe is het geluid van de WP (videotje ?j
Alleen kan je dan niet "alleen filteren" als je dus niet wil verwarmen. Dan moet je de WP handmatig uitschakelen. In het andere topic hebben we daar een oplossing voor gevonden en ik heb deze getest al, werkt goed. Staan ook foto's bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Alleen kan je dan niet "alleen filteren" als je dus niet wil verwarmen. Dan moet je de WP handmatig uitschakelen. In het andere topic hebben we daar een oplossing voor gevonden en ik heb deze getest al, werkt goed. Staan ook foto's bij.
Niet gelijk aan gedacht, maar helemaal juist.

Ik had de andere topic gezien ja, onderbreken van de draden naar de flowmeter. De vraag is natuurlijk of dat bij elke WP werkt én te vinden/doen is zonder garantie in gevaar te brengen.

Op dit moment denk ik dat tegen de tijd dat ik weet of ik een WP nodig heb óf dat ik het met solar ga redden de WP wel uitverkocht zullen zijn dit seizoen ;w

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:11:
[...]

Een 3,6m zwembad filteren met CRP is best "uitdagend" ... overstappen naar een 4m3 ZFP is ook best "zonde" .. ik zou beginnen met een 6m3 ZFP

met een CRP en een WP (ze bestaan geloof ik wel) is "uitdagend" vermoed ik ..

druk verlies is wat aan te doen maar je verliest altijd wel wat ... je kan wel druk verlies verminderen door 90 graden hoeken te vermijden .. en bv zoveel mogelijk pijp ipv slang ..
eventjes terugkomen op jouw statement hier: een CFP van 6m3 zou toch in principe geen problemen opleveren, niet? Of denk je dat een CFP sowieso minderwaardig is tov de ZFP voor die grootte van zwembad? Ben zelf nog aan het twijfelen voor de intex CFP van 6m3 tov de ZFP van 6m3. Had gelezen dat de CFP kleinere deeltjes kan filteren maar daar tegenover staat dan wel dat het wekelijks moet worden vervangen. Dan heb je natuurlijk minder die 5 extra functies nodig van een ZFP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhQFz0-ZMZcWAvHlorr34R9XP2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiRVUms6p0CSzKXi2aMZEAHE.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat al! Planning was maandag, maar zonde van de 2 dagen zon om hem dan niet op te zetten en een klein beetje warm te laten worden zonder WP. Overkapping was een uitdaging, die moet nog afgesteld worden, maar de buurman is niet thuis. (Extra handje is best fijn). Overkapping doet prima dienst als broeikas, wij zijn blij. Ik zal vanavond even een fotolog maken. De pomp net aangesloten, werkt ook helemaal top.

@vso bedankt voor je kranen tips! Hierdoor was ontluchten enz ook een hele boel makkelijker. Ik had de in en uitlaat erin gedaan voor het vullen, en de rest op de kranen vanochtend pas aangesloten. Gaf wat meer ruimte, en minder tijdsdruk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 12:51
Zo, gisteravond geeindigd op 26,6 graden en vanochtend gestart met 21,5 graden.

Ondanks de frisse nacht toch niet al te gek veel warmte verloren, mede te danken aan 1cm ondertegels, solardeken en afdekzeil.

Momenteel is het badwater alweer 24,4 graden en loopt nog rap op. pH is stabiel op 7,2 en het vrije chloor zit op zo'n 2,5mg/l dus dat is dikke prima.

Flink zwemplezier verwacht deze middag :)

[ Voor 18% gewijzigd door LiquidSmoke op 30-05-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOTeDOjXXkE42fFIZnxwNebOa-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKsyCKfEbpHwLZCAXaYFxaAc.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het motto durf te vragen: iemand zo'n wit ringetje over 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSGE_Dfv3GXi_Lw0i_m_P6iRNtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjfJIh9YsD2E0hUjsqoArkJd.jpg?f=fotoalbum_large

Zo de Pentair loopt. Nu de wp nog

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
badleek schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:48:
Ik heb tot nu gewacht vooraleer ik een warmtepomp zou aanschaffen. Net zoals jij denk ik aan een Poolex Silverline fi of Jetline Fi, van ofwel 7kw of 9kw. Ik heb zo'n 12m3 op te warmen.

Ben je er uit geraakt welke je zou kiezen?
Zo, ik ben weer terug uit winterslaap. :)

Heb een maand geleden toch nog maar een keer een “simpele” Intex framepool gekocht i.p.v. (Ultra) XTR aangeschaft, nu ze nog te krijgen waren en tegen een normale prijs. Grondzeil, solarzeil en afdekzeil erbij en hopsakee. Heb hem gisteren opgebouwd. Het vullen is net klaar, PH Plus loopt nu en daarna het chloor op peil brengen. Ik ben nu dus doorgestroomd van Intex 300x200x75cm naar Intex 450x220x84cm.

Ook mij vielen de warmtepompen van W’eau op bij Toppy. Daar had ik er eigenlijk al eentje van willen hebben staan, maar de datum van levering is helaas inmiddels eind juni. Maar goed, dat is wel een mooie kans om de komende weken eens te kijken hoe mijn huidige Poolex Nano 3kW warmtepomp zich houdt bij een kuip van 7,1 kuub in plaats van 3,8 kuub. Ik heb ook nog een solarbol liggen, die kan ik eventueel ook nog opnemen in het watercircuit.

Momenteel gebruik ik nog mijn oude Intex 2,3 kuub/uur pomp, die werkt het beste samen met mijn Poolex Nano qua debiet. Ik heb een maand terug ook de Intex 3,8 kuub/uur pomp aangeschaft, die staat klaar voor als de zwaardere warmtepomp gearriveerd is. En dan kan ik ook de skimmer in gebruik nemen, want daarvoor is mijn huidige filterpomp niet krachtig genoeg.

Edit : zonder plaatje is deze post niet compleet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uOcg7PBmENCKUKCry8bwK0V_kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rHzbshQpI3nwDXVnClqkb4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BamSlam_ op 30-05-2021 15:59 . Reden: Typo’s gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@BamSlam_ Mooi bad! Als je nog een zeil over je bad heen spant hou je meer warmte vast, nog meer dan met het solarzeil.

Twee vraagjes:
- Waarvoor heb je eigenlijk die truss constructie?
- Waarom heb je de inlaat/uitlaat aan deze kant zitten, aan de andere kant was het minder kwetsbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jessicawitkamp blij om te lezen dat je happy bent :) geniet er lekker van !!
pina schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:33:
eventjes terugkomen op jouw statement hier: een CFP van 6m3 zou toch in principe geen problemen opleveren, niet? Of denk je dat een CFP sowieso minderwaardig is tov de ZFP voor die grootte van zwembad? Ben zelf nog aan het twijfelen voor de intex CFP van 6m3 tov de ZFP van 6m3. Had gelezen dat de CFP kleinere deeltjes kan filteren maar daar tegenover staat dan wel dat het wekelijks moet worden vervangen. Dan heb je natuurlijk minder die 5 extra functies nodig van een ZFP.
Je post is lastig leesbaar .. CRP(cartridge) vs ZFP ;) en CFP moet ik even gokken

Ja ik denk zoiezo dat het voor baden groter dan 2-3m3 een ZFP handiger is een cartridge is naar mijn mening gebouwd op een bepaald volume water te filter .. voor x tijd .. in combinatie met chloor houd je je bad schoon. Als 1 v.d 2 niet goed presteert resulteert dat in water wat sneller troebel word en ben je veel meer bezig met achter de oorzaak aan het hobbelen. Cartridge tijdig vervangen heb ik ook tijden gedaan .. heb er 5 jaar zelf 1 gehad, de overstap naar een ZFP was voor mij wel een enorm prettige ervaring.

De goedkope zfp's of zelfs modellen waar de pomp en filter in uit 1 geheel bestaan zijn ook niet optimaal .
gemis van een voorfilter, manometer en 3 van de 6 standen bij dit model kan best wel een dingetje zijn..

Heb je alles nodig ? is een CRP beter/slechter ? tja denk dat je dat voor jezelf moet uitmaken .. immers budget en je eigen ervaring spelen ook mee, hoop alleen dat je wat inzicht krijgt

voor mij was de overgang een enorme +, maar ik heb hem nodig voor mijn verwarming op het dak .. dan is een CRP niet toereikend .. maar een CRP komt er niet meer in bij mij :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
e.looijenga schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:25:
[Afbeelding]

Onder het motto durf te vragen: iemand zo'n wit ringetje over 🙈
Deze witte ring met maten ?

Die heb je alleen nodig als je de in + uit aan dezelfde kant v.d mat neer legt wat ik je absoluut afraad. (3 jaar hier gehad) .. ik zou bijvoorbeeld de in(linksonder) en uit (rechtsboven) adviseren .. je verwarming werkt dan iets optimaler deze configuratie raad ik dus af

heb je een bypass ? die is wel handig als je bang bent dat er te veel druk op de mat komt .

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 30-05-2021 13:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Heb een maand geleden toch nog maar een keer een “simpele” Intex framepool gekocht i.p.v. (Ultra) XTR aangeschaft, nu ze nog te krijgen waren en tegen een normale prijs. Grondzeil, solarzeil en afdekzeil erbij en hopsakee. Heb hem gisteren opgebouwd. Het vullen is net klaar, PH Plus loopt nu en daarna het chloor op peil brengen. Ik ben nu dus doorgestroomd van Intex 300x200x75cm naar Intex 450x220x84cm.

Ook mij vielen de warmtepompen van W’eau op bij Toppy. Daar had ik er eigenlijk al eentje van willen hebben staan, maar de datum van levering is helaas inmiddels eind juni. Maar goed, dat is wel een mooie kans om de komende weken eens te kijken hoe mijn huidige Poolex Nano 3Kw warmtepomp zich houd bij een kuip van 7,1 kuub in plaats van 3,8 kuub. Ik heb ook nog een solarbol liggen, die kan ik eventueel ook nog opnemen in het watercircuit.

Momenteel gebruik ik nog mijn oude Intex 2,3 kuub/uur pomp, die werkt het beste samen met mijn Poolex Nano qua debiet. Ik heb een maand terug ook de Intex 3,8 kuub/uur pomp aangeschaft, die staat klaar voor als de zwaardere warmtepomp gearriveerd is. En dan kan ik ook de skimmer in gebruik nemen, want daarvoor is mijn huidige filterpomp niet krachtig genoeg.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
naast de vraag van @Ep Woody waarom staat er een paal ?

- Wat zijn die dingen in het bad ? aan de kop/voet eind ? (nog nooit gezien)
- en wat is dat ding wat rechts aan de poot vast zit (wit ding net uit frame)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:10:
@BamSlam_ Mooi bad! Als je nog een zeil over je bad heen spant hou je meer warmte vast, nog meer dan met het solarzeil.
Of dat overdag zo werkt vraag ik mij dus af. Heb het de afgelopen jaren wel eens gedaan, maar dat donkerblauwe Intex-zeil werd loeiheet. Ik heb liever dat de zonnestraling door het solarzeil heen het water opwarmt en niet in het afdekzeil gaat zitten. ‘s Nachts isoleert het afdekzeil natuurlijk wel. Dus ‘s ochtends haal ik het afdekzeil eraf en ‘s avonds gaat het er weer overheen.

Overigens heb ik vanochtend de temperatuurvoeler aangebracht en om 10 uur de filter- en warmtepompen aangezet. Het water (bad was net gevuld) was toen 14,1 graden (zie de gele lijn).Inmiddels zijn daar twee graden bijgekomen, dankzij warmtepomp en solarzeil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH1-sEzH6QimTsJKNH2MfK824DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83CvIhkhCwfQ0V6hOio9N5cd.jpg?f=fotoalbum_large
Twee vraagjes:
- Waarvoor heb je eigenlijk die truss constructie?
Daar hang ik licht en rook aan voor tuinfeestjes. En als ik wil handboogschieten hang ik er een pijlvanget aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nO3wlaiMg3glzI_JTSLYUc4f8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzPhMpTtHJCIjf3IIH6MsdkS.jpg?f=fotoalbum_large
- Waarom heb je de inlaat/uitlaat aan deze kant zitten, aan de andere kant was het minder kwetsbaar.
Aan de andere kant heb ik geen genoeg ruimte. En dan staan de filter- en warmtepompen dichter bij de erfgrens met de buren, die dan meer merken van het geluid dat die dingen maken. Op deze manier staan ze mooi midden in de breedte van de tuin, kan ik meer afstand houden tot het zwembad (handig bij kinderen die water uit het bad spatten) en kan ik er beter bij voor bediening en onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
vso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:36:
- Wat zijn die dingen in het bad ? aan de kop/voet eind ? (nog nooit gezien)
Dat zijn twee zwembadbankjes van Intex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiOKRpspOySzqm37qVmi3BgpTb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSSqN9iNmice1eIa07XFxJ1B.jpg?f=fotoalbum_large
- en wat is dat ding wat rechts aan de poot vast zit (wit ding net uit frame)
Dat is een draadloze temperatuursensor in een buitenbehuizing, van TFA Dostmann. De bijbehorende smartphone-app genereert mooie grafiekjes, waarvan je er eentje in mijn vorige post ziet. Meer info over de sensor en gateway vind je in een van mijn posts van vorig jaar:
BamSlam_ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Dat zijn twee zwembadbankjes van Intex.
[Afbeelding]

[...]

Dat is een draadloze temperatuursensor in een buitenbehuizing, van TFA Dostmann. De bijbehorende smartphone-app genereert mooie grafiekjes, waarvan je er eentje in mijn vorige post ziet. Meer info over de sensor en gateway vind je in een van mijn posts van vorig jaar:
BamSlam_ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
_/-\o_ thx ik heb die bankjes nog nooit gezien (in dit topic) ..of als product

Bevallen ze een beetje, zou je ze adviseren oid ? vind het wel gaaf ..

thx voor je link naar een eerdere post !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 18:29
@Pixelmagic
erg bedankt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
vso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:54:
_/-\o_ thx ik heb die bankjes nog nooit gezien (in dit topic) ..of als product

Bevallen ze een beetje, zou je ze adviseren oid ? vind het wel gaaf ..
Van harte aanbevolen, die dingen. Heerlijk om lekker met mijn e-reader een boek te lezen terwijl ik in het zwembad zit. En die stoeltjes zijn superstevig en robuust, ze wegen dan ook behoorlijk wat kilo’s. Wel goed uitkijken waar je ze koopt, de prijzen lopen nogal uiteen, van 49,90 tot meer dan 100 Euro per stuk. Ik had vorig jaar winter geluk: toen gooide Fonq zo’n stoeltje in de outlet voor 25 Euro, toen heb ik het tweede exemplaar gekocht. _/-\o_
thx voor je link naar een eerdere post !
Graag gedaan, doe er je voordeel mee! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
BamSlam_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Of dat overdag zo werkt vraag ik mij dus af. Heb het de afgelopen jaren wel eens gedaan, maar dat donkerblauwe Intex-zeil werd loeiheet. Ik heb liever dat de zonnestraling door het solarzeil heen het water opwarmt en niet in het afdekzeil gaat zitten. ‘s Nachts isoleert het afdekzeil natuurlijk wel. Dus ‘s ochtends haal ik het afdekzeil eraf en ‘s avonds gaat het er weer overheen.
Ik heb een transparant zeil, waarmee ik een kas creëer rondom het zwembad. De MacGyver oplossing van de Exit overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:08:
Ik heb een transparant zeil, waarmee ik een kas creëer rondom het zwembad. De MacGyver oplossing van de Exit overkapping.
Dat is creatief! Ben wel benieuwd hoe dat eruitziet, wil je er een foto van plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Deze witte ring met maten ?

Die heb je alleen nodig als je de in + uit aan dezelfde kant v.d mat neer legt wat ik je absoluut afraad. (3 jaar hier gehad) .. ik zou bijvoorbeeld de in(linksonder) en uit (rechtsboven) adviseren .. je verwarming werkt dan iets optimaler deze configuratie raad ik dus af

heb je een bypass ? die is wel handig als je bang bent dat er te veel druk op de mat komt .
[/quote]

Ja klopt, dat is m 👍. Ik heb inderdaad een bypass gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
e.looijenga schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:42:
Ja klopt, dat is m 👍. Ik heb inderdaad een bypass gekoppeld.
hoe heb je aangesloten nu (foto?)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 25-07 15:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

War zei jij nou @vso, dat het nog wel ff duurt voor je met solar matten gaat zwemmen? Heb er gister al met z’n 5’en in gezeten net boven de 24 graden. En ga nu hard naar 26,5. Ik vind het warm genoeg. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRKhVOYjNxKFUPr7GNrcPtFOwx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lgw3PWKWGtPLjJP2YuiqZdZX.jpg?f=fotoalbum_large

Water koelt ‘s nachts ook echt niet hard af met zowel een solar- als afdekzeil. :)

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-05-2021 15:29 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:28:
War zei jij nou @vso, dat het nog wel ff duurt voor je met solar matten gaat zwemmen? Heb er gister al met z’n 5’en in gezeten net boven de 24 graden. En ga nu hard naar 26,5. Ik vind het warm genoeg. :P

[Afbeelding]

Water koelt ‘s nachts ook echt niet hard af met zowel een solar- als afdekzeil. :)
d:)b iedereen heeft zijn eigen temperatuur toch :)

:) hier gaat het ook hard ..

het is inderdaad vrijwel niet afgekoeld (had ik wel verwacht) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
vso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:52:
[...]

hoe heb je aangesloten nu (foto?)
In en uit aan de voorkant op het dak. Het zijn 2 matten van 6 meter lang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L87-Ri-iuVoeIOeZk1Y_CpZ4CGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Stoapyj9jVCLblWDuqjbpx8K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
BamSlam_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:18:
[...]

Dat is creatief! Ben wel benieuwd hoe dat eruitziet, wil je er een foto van plaatsen?
Bij deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzPMIAsW_JQ0yC5Uz5q2fZCh4Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCFwK5HKHQyFss5tfWKuYXXu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd0UzEjI3dxONlSwj5bkbePoNlE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STXEQCHa3HkSpOuVflCko9KV.jpg?f=fotoalbum_tile

Zijn van 80 micrometer, niet helemaal veilig voor katten nagels, maar sterk genoeg. Zeilogen erin gezet met een stukje tafelzeil voor de stevigheid. Ben benieuwd hoelang dit blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zwembad is hier de 28 graden gepasseerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:09
Zwembad vandaag ook weer opgezet. Alles heeft het half jaar opslag in de buitenkast in IKEA bakken goed overleefd, behalve een aantal O-ringen.

Nu heb je de Intex ringen a €2,29 per stuk, maar volgens mij zijn deze van de toolstation exact hetzelfde voor een tiende van de prijs. Iemand ervaring of een adres voor O-ringen voor 32mm systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
e.looijenga schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:48:
[...]

In en uit aan de voorkant op het dak. Het zijn 2 matten van 6 meter lang

[Afbeelding]
Wauw dat is wel een heftig bedrag aan slang ? teminste dat vermoed ik .. ik heb altijd wat reserve gehad maar ik werk liever met "meters" .. in de 10 jaar dat ik een zwembad heb .. is zwembadslang kopen niet goedkoop of erger nog "misgrijpen" een dingetje .. het is ook een paar keer voorgekomen dat ik mijn "reserve" voor anderen heb gebruikt ..

ik zou uit naar de achterkant verleggen .. pijp is goedkoper dan slang 4x 2,20 en wat pijp kost denk ik minder..(je hebt ook flexibele pvc pijp 50mm)

in jou geval zou ik als je aan de slag gaat met pijp zou ik 90 graden bochten (geen knie) zeker langs de schuur muur en een stuk op het dak ..

2 redenen voor buis
- slang kan veel minder goed tegen 365 dagen per jaar op het dak liggen ..
- de huidige slang kan je als "reserve" achter houden .. (wat je niet gebruikt) je zal het nodig hebben
- je planten kunnen de pijp makkelijker verbergen en ingraven in je tuin is ook een optie
- je kan de pijp met kleurtjes verven om het wat minder opvallend te maken ;)

Dat je slang gebruikt snap ik .. alleen een scherpe bocht en "scherpe" rand heb je wel kans dat ze op den duur gaan knakken .. / doorbuigen .. (der zijn al wat foto's gepost in dit topic) en zelf heb ik bijna jaarlijks de slangen vervangen voor tussen mijn mat en de bypass ..

maar goed het is maar een advies :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Thy... schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:29:
Zwembad vandaag ook weer opgezet. Alles heeft het half jaar opslag in de buitenkast in IKEA bakken goed overleefd, behalve een aantal O-ringen.

Nu heb je de Intex ringen a €2,29 per stuk, maar volgens mij zijn deze van de toolstation exact hetzelfde voor een tiende van de prijs. Iemand ervaring of een adres voor O-ringen voor 32mm systeem?
Wildkamp, gewoon even met een goede ring naar binnen lopen en ze pakken voor een paar dubbeltjes een passend alternatief.

25 mm is geen 32 mm trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Wildkamp, gewoon even met een goede ring naar binnen lopen en ze pakken voor een paar dubbeltjes een passend alternatief.

scoor dan gelijk vasiline (zuurvrij)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/87565.jpg

en @Thy... deze ikea zakjes zijn ideaal om je rubbers ingevet de 6-8 maanden in te bewaren :) na het zwemseizoen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:04:
Zwembad is hier de 28 graden gepasseerd...
hier de 35 mbv een 7kw WP Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrrwmRrZ4jon1z1ShLwTBotcqas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzIIU6bkT8gN8xbzy738v5Yh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 18:29
Hoeveel liter zit er in het bad?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wateengek
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-06 08:47
Dit weekend voor het eerst een zwembad gezet, belofte aan mijn zoontje, zwemdiploma halen, koop ik een zwembad... Belofte maakt schuld enzo geschiede:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IhsbTTsbOpe3Sk09N8vRzDONO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfQTjObI6A3aDAKMxKUnvHky.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIqip0c2eWMfc-Y1uLq5-SZM-8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PN4uXF8psY89c0W6hgsGDxHP.jpg?f=fotoalbum_large

Water is al wel wat opgewarmd maar duurt nog wel even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Tsjah, 7kW haal ik niet uit mijn collectoren... Maar de zon doet wel erg goed z'n best. Maar wel lekker hoor! Waar kan ik langskomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:09
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb juist niet zo veel zin/tijd om ergens naar toe te gaan, vandaar dat ik benieuwd was of mensen een link hebben waar zij wel eens besteld hadden en weten wat past.

En wat betreft de diameter, mijn eerste link is een o-ring voor 32mm Intex en bij eigenschappen staat 25mm, vandaar. Het moet natuurlijk ook niet te.los zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Thy... schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:15:
[...]

Ik heb juist niet zo veel zin/tijd om ergens naar toe te gaan, vandaar dat ik benieuwd was of mensen een link hebben waar zij wel eens besteld hadden en weten wat past.

En wat betreft de diameter, mijn eerste link is een o-ring voor 32mm Intex en bij eigenschappen staat 25mm, vandaar. Het moet natuurlijk ook niet te.los zitten.
Dan zou het 25 interne diameter kunnen zijn met een dikte van 2 mm. Ach, het komt niet echt nauw...

Probeer het uit zou ik zeggen. Voor 2.30 loop je nu niet een enorm risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@--MeAngry-- dochter sprong hier in het bad .. dus denk doe mee :) het is lekkerder dan ik verwacht had :)

Net de 26 graden voorbij :)

@Ep Woody zit er verschil dan in vasiline :? denk alleen prijs .. ik noem alleen zuurvrij omdat dat invloed heeft op je ph/chloor kan hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Hier net toch nog even gezwommen, van 19 naar 23 graden zonder warmtepomp. Morgen kijken hoe warm ik hem kan krijgen als de warmtepomp aan staat en als ik start vanaf een graad of 19 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:56
-snip-

[ Voor 98% gewijzigd door Wesley op 30-05-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Hier ook vanmorgen gestart met amper 16 graden en in de loop vd middag net geen 27 graden aangetikt. Niet gek voor één intex solar matje (wel klein bad van 260x160x65).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wel grappig dat met de verwarming(en) wp/solar/diy met 0,6 graden zo gelijk waardig zijn ..

ik vraag me af wat er voor nodig is om de verwarming(en) efficienter te laten werken, spelen met de bypass en Filtratie stand (4,7m3 per uur) versus Circulatie stand (7.5m3 per uur) leek op dit moment geen positief effect te hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:39:
Wel grappig dat met de verwarming(en) wp/solar/diy met 0,6 graden zo gelijk waardig zijn ..

ik vraag me af wat er voor nodig is om de verwarming(en) efficienter te laten werken, spelen met de bypass en Filtratie stand (4,7m3 per uur) versus Circulatie stand (7.5m3 per uur) leek op dit moment geen positief effect te hebben ..
Minder schaduw, minder verliezen.

Ik heb vandaag 8.1 graad opgewarmd. Helaas ook even een leiding losgeraakt, dus moet morgen wat water bijvullen.

Met Solar voeg je eigenlijk maar vrij weinig warmte toe. Vandaag iets van 8 kWh. Als je ziet hoeveel warmte het bad in is gegaan is dat maar een druppel... totale opwarming ergens rond de 35 kWh. Dan is 8 kWh op 35 kWh maar 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-06-2022
Vorige week zaterdag bad opgezet en de Intex 6 kuubs zfp aangesloten. Wat een overkill voor zoon 305 badje😂.

Vandaag 200 meter tyleen op dak gelegd. En nu nog recht op de pomp aangesloten. Je voelt gewoon dat het water wat uit de pijp komt, warmer is.

Dus benieuwd hoe dat van de zomer gaat.

Dan een vraag....waarom zou ik een bypass maken? Nu pomp ik al het water door de spiralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:01
BamSlam_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Ook mij vielen de warmtepompen van W’eau op bij Toppy. Daar had ik er eigenlijk al eentje van willen hebben staan, maar de datum van levering is helaas inmiddels eind juni. Maar goed, dat is wel een mooie kans om de komende weken eens te kijken hoe mijn huidige Poolex Nano 3kW warmtepomp zich houdt bij een kuip van 7,1 kuub in plaats van 3,8 kuub. Ik heb ook nog een solarbol liggen, die kan ik eventueel ook nog opnemen in het watercircuit.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Verwijdert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Ep Woody vind je ?

in principe heb ik constant verwarmt met 0,6 graden dat is 32kW(h) of 5,3kw p h

ruwweg 7,36 euro dat opgewekt is ..
een WP met een (s)COP van 5 zou dat 1:47 cent kosten
een WP met een (s)COP van 15 zou dat 0,50 cent kosten

pomp verbruik kan je mee rekenen maar imho is dat eigenlijk het niet waard ..

Voor mijn 305cm bad:
- EPDM mat kost 400,-
- DIY tyleen kost 200 -300 (gok)
- een WP kost 600 - 1000 euro . afhankelijk van het model ..

Een DIY / Solar verwarming levert afhankelijk van de kosten zijn geld terug op ..
een WP gaat geen "winst" opleveren in mijn optiek, MAAR je kan iets meer dagen zwemmen ..

Wat ik me echter nog wel afvraag .. is hoeveel nut heeft een "transparante" afdekking deze oplossing van een tweaker vond ik wel erg slim ;) .. je meeste (hitte) verlies heb je immers door verdamping en de wind die eroverheen blaast .. jammer dat tie de grafiekjes er niet bij plaatste :+ doet tie normaal wel ..

Even zereneus .. als je weet dat 0,6 over je WP/Solar verwarming p/u verwarmt word kan je makkelijk de verwarming via de zon van je zwembad er weer aftrekken ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-05-2021 21:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:14:
Vorige week zaterdag bad opgezet en de Intex 6 kuubs zfp aangesloten. Wat een overkill voor zoon 305 badje😂.

Vandaag 200 meter tyleen op dak gelegd. En nu nog recht op de pomp aangesloten. Je voelt gewoon dat het water wat uit de pijp komt, warmer is.

Dus benieuwd hoe dat van de zomer gaat.

Dan een vraag....waarom zou ik een bypass maken? Nu pomp ik al het water door de spiralen.
foto's of we geloven je niet 8)

een bypass (wel deze nemen en niet "goedkopere / afwijkende sets) heeft nut als je toch wilt filteren zonder over je tyleen te pompen

immers als het kouder is koel je af .. en kranen bij je zwembad zijn altijd makkelijk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TMCThomas schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:01:
[...]

Hoeveel liter zit er in het bad?
3500-4000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickgsx-r
vso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:37:
[...]

foto's of we geloven je niet 8)

een bypass (wel deze nemen en niet "goedkopere / afwijkende sets) heeft nut als je toch wilt filteren zonder over je tyleen te pompen

immers als het kouder is koel je af .. en kranen bij je zwembad zijn altijd makkelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jv7sL8FrdRebbrJJmHLNdOnOWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrQU3KWN30ED1Gqzzkguc76R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde nu 2 verlopen aan de buizen zetten die richting dak gaan. Gewoon met schroefdraad. Dat ik effe de leiding omschroef indien nodig. Kijk wel even hoe vaak dat moet. Blijkt dat ik dat toch met regelmaat moet doen, dan heb ik zo een bypass in elkaar geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]

Ik wilde nu 2 verlopen aan de buizen zetten die richting dak gaan. Gewoon met schroefdraad. Dat ik effe de leiding omschroef indien nodig. Kijk wel even hoe vaak dat moet. Blijkt dat ik dat toch met regelmaat moet doen, dan heb ik zo een bypass in elkaar geknutseld.
thx :) wel leuk om het zo te zien ..

kijk even in Zwembad verwarmen DIY of zoek even op @J.E. Weinor en @Ep Woody voor je tyleen project inspiratie of simpelweg filter rechtsboven aan de pagina op "plaatjes" om je verwarming te optimaliseren .. teminste als je zin hebt om verder te knutselen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickgsx-r
vso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:43:
[...]

thx :) wel leuk om het zo te zien ..

kijk even in Zwembad verwarmen DIY of zoek even op @J.E. Weinor en @Ep Woody voor je tyleen project inspiratie of simpelweg filter rechtsboven aan de pagina op "plaatjes" om je verwarming te optimaliseren .. teminste als je zin hebt om verder te knutselen :)
Die had ik allemaal al gezien. Plan was om ook zoiets te maken met 100m tyleen. Nu heb ik 200 meter tyleen gekocht via MP, inclusief koppelingen voor een prijs waar ik nog geen 100 meter tyleen voor zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Het zijn 10 stukken van 20m ongeveer. 20 en 18mm tyleen
Gaat vanuit de pomp met 32mm pvc naar het dak, daar ligt een pvc pijp met 9 y-stukjes. 10 lussen los het dak gelegd. Via zoon zelfde pijp weer terug naar het bad.

Nu hangt de retourleiding nog gewoon los in het bad...moet ik nog even netjes maken. De 6kuubs zfp trekt dit makkelijk,
Als je nu je hand voor de retour houd, kun je gewoon voelen dat er warmer water instroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Maakt voor mijn kids trouwens niet uit....die lagen er gistermorgen al in🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:55:
Het zijn 10 stukken van 20m ongeveer. 20 en 18mm tyleen
Gaat vanuit de pomp met 32mm pvc naar het dak, daar ligt een pvc pijp met 9 y-stukjes. 10 lussen los het dak gelegd. Via zoon zelfde pijp weer terug naar het bad.

Nu hangt de retourleiding nog gewoon los in het bad...moet ik nog even netjes maken. De 6kuubs zfp trekt dit makkelijk,
Als je nu je hand voor de retour houd, kun je gewoon voelen dat er warmer water instroomt.
:Y als je het topic een beetje gevolgd hebt zie je mooie bouwwerken en grafiekjes 8)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:10
@Pixelmagic
  • intex prism frame pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp
Hoeveel geluid produceert jouw @burnedhardware w’eau mini warmtepomp 4kw? Ik heb de W'eau Mini Inverter 3kW maar hij produceert toch wel 60 dB op 1 meter afstand...(gemeten met een Samsung telefoon met geluidsmeter app....). Dat is wel wat meer dan de beloofde 37 - 43 dB....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Poolex Nano 3kW
Intex pomp 2,3 kuub/uur
Intex 450x220x84 ( 7,1 kuub] (net doorgestroomd vanaf een Intex 300x220x74 3,7 kuub)
Noppenfolie overdag, noppenfolie en afdekzeil ‘s nachts

Gisterochtend om 10 uur begonnen met 14,1C en om 21:30 geëindigd op 21,5C (gele lijn). Ondanks de flinke afkoeling van de buitenlucht (blauwe lijn) naar 10C toch slechts een halve graad verlies naar 21C. Valt me helemaal niet tegen, had erger verwacht gezien het aantal kuubs van dit bad. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou4J-x1yuWMs5WBwbK9tBEYlImE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSA6uOI34TQrximoqDfzXyra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkuwu2z02ILvZQEErn00GY4pi9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEDwjx6OjBQnh15eYfBiPqRp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door BamSlam_ op 31-05-2021 09:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

R20141016 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 06:24:
[...]

Hoeveel geluid produceert jouw @burnedhardware w’eau mini warmtepomp 4kw? Ik heb de W'eau Mini Inverter 3kW maar hij produceert toch wel 60 dB op 1 meter afstand...(gemeten met een Samsung telefoon met geluidsmeter app....). Dat is wel wat meer dan de beloofde 37 - 43 dB....
Dat is dan de eerste afwijking van de specs, nu ook nog even vaststellen dat de COP van 1:10 iets te optimistisch is en mijn eerder gestelde gedachte "if it sounds to good to be true, it probably is".

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

BamSlam_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 06:57:
Poolse Nano 3kW
Intex pomp 2,3 kuub/uur
Heb je een linkje naar het product ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burnedhardware
[...]

ik vind het geluid wel meevallen.

probleem is dat ik het geluid niet kan meten, want de zandfilterpomp staat ernaast en die draait tegelijkertijd. gevoelsmatig maken ze even veel lawaai, maar de warmtepomp is hoger, een beetje zoals een koelkast bij de supermarkt.

@Pixelmagic ... de beloofde COP is afhankelijk van de buitentemperatuur en watertemperatuur
Hoeveel kW warmte haalt de pomp uit 1 kW energie?
TemperatuurWarmteopbrengst
15°C4,4 - 6,8 uit 1
26°C5,6 - 10,4 uit 1
quote: het i-tje bij de COP in de tabel van toppy
Een variabele (inverter) warmtepomp heeft niet één COP-waarde maar meerdere COP-waarde bij de verschillende standen. De totale range wordt weergegeven aan de hand van de minimale en maximale COP-waarde. Bij een buitentemperatuur van 15ºC zal de warmtepomp in de praktijk altijd op (ongeveer) 100% draaien. We adviseren dan ook uit te gaan van de laagst weergegeven COP-waarde.

[ Voor 37% gewijzigd door burnedhardware op 31-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 11:04
Hier nu net een klein weekje een houtgestookte hottub staan en ik wil kijken of ik tussentijds zonder bijstoken het bad overdag door zon nog bij kan verwarmen of op temperatuur houden.

Wat heb ik in zo'n situatie nodig?
Bad zal ongeveer 1400liter water bevatten

Ik wil dat (zonne)matten op een plat dak leggen wat de hele dag zon pakt. Water zal dan zo'n 3 meter omhoog gepompt moeten worden. De pomp die ik nu heb is te zwak denk ik. (3,6) Ik ben ook opzoek naar een pomp met een timer en voldoende capaciteit om het water op het dak rond te kunnen pompen. Heeft iemand wat tips voor mij?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Pixelmagic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:26:
[...]

Dat is dan de eerste afwijking van de specs, nu ook nog even vaststellen dat de COP van 1:10 iets te optimistisch is en mijn eerder gestelde gedachte "if it sounds to good to be true, it probably is".
Wow, jij trekt wel heel snel conclusies. Decibels meten met een telefoon en een app is echt niet accuraat genoeg. Voor deze lage decibels heb je wel iets accuraters nodig.
60 dB is een "normaal gesprek" en 30 dB is bv. "gefluister".

Overigens... de COP van 1:10 is een uiterste die je noemt. Die red de 4 kW inverter W'eau alleen bij 26 graden buitenlucht én 26 graden water, én als hij rustig draait.
Maximaal rendement 1 op 10,5
COP-waarde bij 15° 4,4 - 6,8
COP-waarde bij 26° 5,6 - 10,4
Pixelmagic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Volgens mij bedoelt hij de "poolex nano"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-07 11:04
Vraagje voor de mensen met een (of verstand van een) zoutwatersysteem; in de handleiding wordt gesproken over het toevoegen van cyaanzuur. Kan het ook zonder? Of moet er echt cyaanzuur bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Pixelmagic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:28:
Zie de drie verschillende modellen van de Nano op https://www.poolex.fr/en/...t-pump-poolex-nano-action

Ik heb echter de eerste generatie Nano (twee jaar terug aangeschaft), die inmiddels uit het assortiment is, met als specs (volgens de handleiding):
Bij lucht 15C en water 26C: 2220W ; stroomverbruik 510W
Bij lucht 26C en water 26C: 2820W ; stroomverbruik 530W
Geluidsniveau op 10 meter: <29dB
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:05:
Volgens mij bedoelt hij de "poolex nano"
Inderdaad, gevalletje "damn you, auto correct" :)

[ Voor 18% gewijzigd door BamSlam_ op 31-05-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gisteren hebben we het zwembad weer opgezet. De warmtepomp staat nu lekker te draaien. Hopelijk is het water snel warm. Alleen druppelen een paar slangen op de aansluiting met de bypass. Ook niet zo gek, want daar zitten geen rubberen o-ringen in. Hoe zorgen jullie ervoor dat de slangen niet lekken? Ik heb de slangenklemmen al zo recht en strak mogelijk bevestigd.

Het gaat om een set die hierop lijkt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/catalog/generated/product/10416/800x800/10416_2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
saviour schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:31:
Gisteren hebben we het zwembad weer opgezet. De warmtepomp staat nu lekker te draaien. Hopelijk is het water snel warm. Alleen druppelen een paar slangen op de aansluiting met de bypass. Ook niet zo gek, want daar zitten geen rubberen o-ringen in. Hoe zorgen jullie ervoor dat de slangen niet lekken? Ik heb de slangenklemmen al zo recht en strak mogelijk bevestigd.

[Afbeelding]
Wij hebben deze kranen bij de in- en uitlaat van het zwembad, deze lekken ook (en dan zit er al goed vet op). De duurdere variant bypass lekt bij ons totaal niet. Wij hopen dit op te lossen met rubberen O-ringen die wij los hebben (vast wel ergens te koop). Vanmiddag moet toch de overkapping afgesteld worden, dus dat doen de mannen. Denk ik dat ik als vrouwenteam even het systeem leeg maak, en dan de O-ringen er aan toevoeg waar nodig. Ik wilde dit eigenlijk gelijk al fiksen met aansluiten, maar dagje weg en moest echt gaan pompen (met vullen werd het water al groen). Water is nu netjes, geshockt en ph gedaan. Dus de pomp kan wel weer een paar uur uit. Hou je op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
saviour schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:31:

[Afbeelding]
Geen ervaring met deze set/aansluiting, maar misschien wat teflon tape proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24
afgelopen vrijdag ons zwembad weer opgezet.
Helaas bleek het dat de warmtepomp het niet meer deed...
Even met een multimeter gechecked of de stroomvoorziening in orde was maar helaas was dat het probleem niet.

Deze ergens naar toe brengen om het na te laten kijken en evt te repareren zal wel enige tijd duren en daarbij is de kans groot dat de kosten de economische waarde overstijgen (deze was toendertijd 400 euro geloof ik) dus ik heb zaterdag ochtend maar een nieuwe gekocht bij van Cranenbroek

Een Waterland Pro45, deze heb ik zaterdag ochtend geinstalleerd, rond de middag aangezet en de volgende dag rond de middag was het water 25 graden.

Ik wilde eigenlijk ook meteen een bypass installeren omdat dit de efficientie van de WP misschien zou kunnen verhogen als ik de toevoer wat zou knijpen, maar ik miste een onderdeel en tijd dus dat is er niet van gekomen.

Ik ben aan het dubben of ik deze alsnog ga installeren, het resultaat tot nu toe:
Dag 1 12:00 uur, koud kraanwater (15 graden?)
Dag 2 12:00 25 graden
Dag 2 16:00 27 graden
Dag 3 07:00 25 graden
Dag 3 10:00 27 graden

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
Gisteren mijn bad weer opgezet. Blijkt het ontluchtingsventiel van mijn zandfilterpomp te lekken. Vandaag maar alle glas eruit en zien of er binnenin een aansluiting zit op het deel dat buiten uit het vat steekt en of ik ze steviger op elkaar kan draaien.

Ik neig ernaar als ik toch bezig ben over te stappen naar de watten/bollen, daar lees ik goede dingen over. Is het ook jullie ervaring dat dat beter werkt?

Nu nog een methode zien te vinden om dat glas eruit te krijgen....

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:27:
Vraagje voor de mensen met een (of verstand van een) zoutwatersysteem; in de handleiding wordt gesproken over het toevoegen van cyaanzuur. Kan het ook zonder? Of moet er echt cyaanzuur bij?
goeie vraag zie de startpost .. daar staat als het goed is wat over vermeld (kopje wateronderhoud/waterchemie) volgens mij denk dat je het beste de topic's kan doorzoeken er is wel eens over gepraat maar weet niet of het deel 1 of deel 2 is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:00:
Gisteren mijn bad weer opgezet. Blijkt het ontluchtingsventiel van mijn zandfilterpomp te lekken. Vandaag maar alle glas eruit en zien of er binnenin een aansluiting zit op het deel dat buiten uit het vat steekt en of ik ze steviger op elkaar kan draaien.

Ik neig ernaar als ik toch bezig ben over te stappen naar de watten/bollen, daar lees ik goede dingen over. Is het ook jullie ervaring dat dat beter werkt?

Nu nog een methode zien te vinden om dat glas eruit te krijgen....
probeer anders wat teflon tape eromheen te wikkelen ? mis je bv een o-ring ?

kan je een foto sturen misschien kunnen we meedenken/helpen

@Jessicawitkamp wat teflon tape eromheen wikkelen tussen de verbindingen kan de lekkage verhelpen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:18:
[...]

probeer anders wat teflon tape eromheen te wikkelen ? mis je bv een o-ring ?

kan je een foto sturen misschien kunnen we meedenken/helpen
Hij lekt op de rand tussen blauw en zwart. Waarschijnlijk een kwestie van van twee kanten aandraaien, maar dan moet er wel al het glas uit. Een kilo of 18 als ik me niet vergis.

Wat is jullie ervaring met bollen? Dat maakt dit soort dingen toch een stuk eenvoudiger. Dan koop ik een dubbele hoeveelheid, zodat ik kan afwisselen en alle tijd heb om ze in de wasmachine te doen als ze vies zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:23:
[...]

Hij lekt op de rand tussen blauw en zwart. Waarschijnlijk een kwestie van van twee kanten aandraaien, maar dan moet er wel al het glas uit. Een kilo of 18 als ik me niet vergis.
pomp model/linkje of foto is wel echt behulpzaam .. ik heb zelf een intex ZFP dus het is moeilijkt te bedenken wat je bedoelt .. (voor mij dan)
Wat is jullie ervaring met bollen? Dat maakt dit soort dingen toch een stuk eenvoudiger. Dan koop ik een dubbele hoeveelheid, zodat ik kan afwisselen en alle tijd heb om ze in de wasmachine te doen als ze vies zijn.
ik ben zeer positief over wattenbollen, en er zijn er meer maar ook hierbij als je geen referentie materiaal hebt word het lastig vergelijken (ik heb geen ervaring met zand/glas) .. en ik weet niet of watten 365 dagen per jaar geschikt zijn en/of backwash ermee werkt

mijn 2 cents = bewaar je glas in een plastic zak en probeer het voor die 15-30 euro ofzo als het niet bevalt kan je terug naar glas, en deel vooral je mening/ervaring :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hoe hebben jullie de flowmeter ertussen gepropt ? (deze) https://nl.aliexpress.com/item/4000270925593.html
@Plenkske / @Jazsie een tip/advies?

ik zit te denken de flow meter direct bij de pomp te koppelen maar dan moet ik een M/M schroefkoppeling hebben

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:42:
hoe hebben jullie de flowmeter ertussen gepropt ? (deze) https://nl.aliexpress.com/item/4000270925593.html
@Plenkske / @Jazsie een tip/advies?

ik zit te denken de flow meter direct bij de pomp te koppelen maar dan moet ik een M/M schroefkoppeling hebben
Ik ga hem plaatsen direct na uitgang pomp.
Mijn flow sensor heeft een 1 1/4 inch buitendraad dus ik heb deze besteld:
https://www.pvc24.nl/shop...ppeling-lijmxbinnendraad/
In mijn geval 1 1/4 inch en 32mm. Verlijm de koppeling aan de ene kant op een kogelkraan en aan andere kant op een bocht en daarna slangtule. Daar komt dan gewoon 32mm slang op.

Je zou ook kunnen kijken voor een 3 delige koppeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 31-05-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:57:
[...]

Ik ga hem plaatsen direct na uitgang pomp.
Mijn flow sensor heeft een 1 1/4 inch buitendraad dus ik heb deze besteld:
https://www.pvc24.nl/shop...ppeling-lijmxbinnendraad/
In mijn geval 1 1/4 inch en 32mm. Verlijm de koppeling aan de ene kant op een kogelkraan en aan andere kant op een bocht en daarna slangtule. Daar komt dan gewoon 32mm slang op.

Je zou ook kunnen kijken voor een 3 delige koppeling.
hmm 32mm ? hmm ik zit met 56mm (schroefdraad) volgens mij 2" ???

ik kan de verloop van de zfp die er nu op zit gewoon op de flow meter schroeven (ff met een zfp slang getest) maar waar ik hem ook plaatst ik moet een m-m verloop hebben ..

ik hoop dat ik deze kan gebruiken (2x schroefdraad)
https://www.dezwembadspec...binnendraad-2-binnendraad

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 41 ... 182 Laatste