Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 173 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:29
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:14:
[...]

hmm 32mm ? hmm ik zit met 56mm (schroefdraad) volgens mij 2" ???

ik kan de verloop van de zfp die er nu op zit gewoon op de flow meter schroeven (ff met een zfp slang getest) maar waar ik hem ook plaatst ik moet een m-m verloop hebben ..

ik hoop dat ik deze kan gebruiken (2x schroefdraad)
https://www.dezwembadspec...binnendraad-2-binnendraad
Ik heb een andere (maat) flow sensor....

Als die van jou 2 inch is dan moet dat wel lukken met die sok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:44
coelho schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:00:
Gisteren mijn bad weer opgezet. Blijkt het ontluchtingsventiel van mijn zandfilterpomp te lekken. Vandaag maar alle glas eruit en zien of er binnenin een aansluiting zit op het deel dat buiten uit het vat steekt en of ik ze steviger op elkaar kan draaien.

Ik neig ernaar als ik toch bezig ben over te stappen naar de watten/bollen, daar lees ik goede dingen over. Is het ook jullie ervaring dat dat beter werkt?

Nu nog een methode zien te vinden om dat glas eruit te krijgen....
Ik heb precies hetzelfde probleem.... even aankijken of ik het niet kan verminderen zonder alles af te moeten koppelen en leeg te laten...

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:47
burnedhardware schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:50:
[...]

ik vind het geluid wel meevallen.

probleem is dat ik het geluid niet kan meten, want de zandfilterpomp staat ernaast en die draait tegelijkertijd. gevoelsmatig maken ze even veel lawaai, maar de warmtepomp is hoger, een beetje zoals een koelkast bij de supermarkt.
Ja, het individueel meten van de warmtepomp is niet te doen vanwege de Intex waterfilter die tegelijk aan moet staan....wellicht valt het allemaal wel mee. Die intex waterfilter maakt naar mijn idee meer herrie, maar hier kan wel een suskast omheen worden gebouwd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
R20141016 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Ja, het individueel meten van de warmtepomp is niet te doen vanwege de Intex waterfilter die tegelijk aan moet staan....wellicht valt het allemaal wel mee. Die intex waterfilter maakt naar mijn idee meer herrie, maar hier kan wel een suskast omheen worden gebouwd. :)
Jou meting was dus inclusief je Intex filterpomp ? Tja, dan is het niet gek... (naas het feit dat natuurlijk decibels meten met alleen een telefoon niet mega accuraat is)
Zelf ga ik de filterpomp in een kist plaatsen, rubber tegels als "vloer". De warmtepomp komt dan op ~1 meter te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 31-05-2021 11:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:42:
hoe hebben jullie de flowmeter ertussen gepropt ? (deze) https://nl.aliexpress.com/item/4000270925593.html
@Plenkske / @Jazsie een tip/advies?

ik zit te denken de flow meter direct bij de pomp te koppelen maar dan moet ik een M/M schroefkoppeling hebben
Schroefdraad naar lijm en daarna naar een 3 delige koppeling (lijm <> lijm), achteraf gezien kan je beter gelijk een 3 delige koppeling nemen (schroef > lijm) alleen had ik de schroef naar lijm al liggen en de lijm <> lijm 3 delige koppelingen ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NHCF7h7sM7Os3nlrP0HgfmsiFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi451i6uWEERi1d86VBvXcY3.jpg?f=fotoalbum_large
Onder de injectors zit ie :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Ik heb een andere (maat) flow sensor....

Als die van jou 2 inch is dan moet dat wel lukken met die sok.
tja denk het ook wel :) als hij binnen is vraag ik me af wat het beste is om hem te testen / caliberen oid ? of gewoon ertussen schroeven ..denk dat ik niet te moeilijk ga doen ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 31-05-2021 11:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Schroefdraad naar lijm en daarna naar een 3 delige koppeling (lijm <> lijm), achteraf gezien kan je beter gelijk een 3 delige koppeling nemen (schroef > lijm) alleen had ik de schroef naar lijm al liggen en de lijm <> lijm 3 delige koppelingen ook.
[Afbeelding]
Onder de injectors zit ie :)
(y) Ja ik snap je maar ik heb schuifslang ertussen .. dus schroef/schroef ten zij je een andere mening hebt waarom het beter is een 3delige te kopen :?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb/had deze
Afbeeldingslocatie: https://media.zwembad-filters.nl/images/heuts/interline-vacuclean-13202.jpg

Deze geprobeerd
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191141336/550x550x2/intex-elektrische-accu-stofzuiger-voor-spa-en-zwem.jpg

Moet zeggen dat die elektrische een enorm plezierige ervaring is en ik geen spijt heb van de aanschaf ..
gewoon geen gelazer met een slang .. is best wel de investering waard geweest ..

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 31-05-2021 11:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:54
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:54:
ik heb/had deze
[Afbeelding]

Deze geprobeerd
[Afbeelding]

Moet zeggen dat die elektrische een enorm plezierige ervaring is en ik geen spijt heb van de aanschaf ..
gewoon geen gelazer met een slang .. is best wel de investering waard geweest ..
Hier heeft de gemeenste alle bomen in de straat die nogal veel bloesem produceerde weggehaald afgelopen winter, dus het bad is nog mooi helemaal schoon :) verder heb ik stoep grind en kunstgras dus heel veel rommel komt daar ook niet vanaf.
Zal dus maar weinig hoeven stofzuigen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:53:
Met Solar voeg je eigenlijk maar vrij weinig warmte toe. Vandaag iets van 8 kWh. Als je ziet hoeveel warmte het bad in is gegaan is dat maar een druppel... totale opwarming ergens rond de 35 kWh. Dan is 8 kWh op 35 kWh maar 20%.
Ik vroeg me nog af hoe je dit precies berekend.
Totale opwarming begrijp ik nog. Maar de splitsing tussen bad en solar ? Op basis van oppervlakte ?

Ik vraag dit omdat ik straks met warmtepomp redelijk makkelijk kan zien wat die doet qua opwarming, maar wat de zon toevoegt op het bad zelf ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:21
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:31:
[...]

pomp model/linkje of foto is wel echt behulpzaam .. ik heb zelf een intex ZFP dus het is moeilijkt te bedenken wat je bedoelt .. (voor mij dan)

[...]

ik ben zeer positief over wattenbollen, en er zijn er meer maar ook hierbij als je geen referentie materiaal hebt word het lastig vergelijken (ik heb geen ervaring met zand/glas) .. en ik weet niet of watten 365 dagen per jaar geschikt zijn en/of backwash ermee werkt

mijn 2 cents = bewaar je glas in een plastic zak en probeer het voor die 15-30 euro ofzo als het niet bevalt kan je terug naar glas, en deel vooral je mening/ervaring :)
Ik had een foto aangehangen met mijn telefoon dacht ik, maar dat lijkt misgelopen te zijn. Nogmaals en voor anderen, hij lekte op de doorvoer van het vat. Met rubber handschoenen aan alle glas eruit geschept in een emmer. Daarna het vat schoon gespoeld alsmede de filterbuizen.

Het blijkt dat er zowel binnenin als buiten een dikke rubber ring zit en aan de buitenkant een soort moer. Die heb ik nu strakker aangedraaid en lijkt weer waterdicht te zijn. Daarna het glas weer handje voor handje terug. Een heel gedoe, maar voor nu lijkt het te werken.

Het is trouwens een Cranenbroek zandfilterpomp, merk Waterland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJZq_i_ehDZ1sM_SxY04A8lzg_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSu0J9f722glHpKTLn5j92je.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Ik had een foto aangehangen met mijn telefoon dacht ik, maar dat lijkt misgelopen te zijn. Nogmaals en voor anderen, hij lekte op de doorvoer van het vat. Met rubber handschoenen aan alle glas eruit geschept in een emmer. Daarna het vat schoon gespoeld alsmede de filterbuizen.

Het blijkt dat er zowel binnenin als buiten een dikke rubber ring zit en aan de buitenkant een soort moer. Die heb ik nu strakker aangedraaid en lijkt weer waterdicht te zijn. Daarna het glas weer handje voor handje terug. Een heel gedoe, maar voor nu lijkt het te werken.

Het is trouwens een Cranenbroek zandfilterpomp, merk Waterland.

[Afbeelding]
losdraaien en 2x of 3x met telfontape inwikkelen voordat je hem vastdraait letop dat je tegen of met de draai richting in mee wikkelt (vergeet altijd welke kant op..)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:54
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Totale opwarming begrijp ik nog. Maar de splitsing tussen bad en solar ? Op basis van oppervlakte ?

Ik vraag dit omdat ik straks met warmtepomp redelijk makkelijk kan zien wat die doet qua opwarming, maar wat de zon toevoegt op het bad zelf ben ik ook wel benieuwd naar.
Hier gisteren zonder warmtepomp van 19 naar 23
En vandaag op de helft van de dag van 20 naar 24.5 met warmtepomp nu een uur of 4 aan.
Dus nu lijkt het 1x zo snel te gaan, dus dan zouden ze beide evenveel energie in het bad stoppen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Dat lijkt me nogal lastig ..

Met 0,6 graad delta T verwarmt mijn bad toch 1 graad p/u maar of dat door de zon op het zwembad komt ?

ik hoop overgens wel dat de Delta T naarmate de zomer gaat vorderen wel gaat stijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:49:
[...]

(y) Ja ik snap je maar ik heb schuifslang ertussen .. dus schroef/schroef ten zij je een andere mening hebt waarom het beter is een 3delige te kopen :?
In dat geval is een 3 delige koppeling niet nodig, bij PVC wel want anders krijg je de flow sensor er niet meer uit zonder te gaan zagen :P.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:29:
[...]

In dat geval is een 3 delige koppeling niet nodig, bij PVC wel want anders krijg je de flow sensor er niet meer uit zonder te gaan zagen :P.
ja dat zagen is wel een dingetje inderdaad :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:14:
[...]

hmm 32mm ? hmm ik zit met 56mm (schroefdraad) volgens mij 2" ???

ik kan de verloop van de zfp die er nu op zit gewoon op de flow meter schroeven (ff met een zfp slang getest) maar waar ik hem ook plaatst ik moet een m-m verloop hebben ..

ik hoop dat ik deze kan gebruiken (2x schroefdraad)
https://www.dezwembadspec...binnendraad-2-binnendraad
Er dwaalt wel ergens een inch schemaatje rond in de topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:03
Hier gaat hij lekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI366ehsAYLvZ-tcP_j9bgKnWkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Qch25weikZEewKwSa8s1r0A.jpg?f=fotoalbum_large
Warmtepomp staat op 30 ingesteld, je merkt nu dat hij minder hard zijn best doet. Zal er van de week even een verbruik meter tussen hangen en kijken wat hij doet.
Zwembad pomp staat nu met een verbruik van 120 watt te draaien ipv de normale 700, dus dat scheelt ook al een stuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wat ik wel opmerkelijk / verbazend vind is
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a2DMz9I.png

De mat is altijd +2 graden boven de in/uit van de bypass sensoren iets wat ik eigenlijk niet verwacht..
ergens wel logisch hoor

Net de wisselende temperatuur zie ik de Delta T tussen 0,4 en 0,7 (overwegend 0,6) wisselen .. (wolken) maar de warmte loopt ook langzaam op ..

@bleekie hoe liter per minuut in je grafiek gekregen ? (ik zie die rechter as niet in mijn grafana) ..

Heb je de hele tijd je pomp aangelaten ? teminste ik zou verwachten dat je de pomp uitzet als je niet verwarmt :)

@J.E. Weinor ja ik weet had hem ook gevonden en de part is btw inmiddels verzameld en tzt word het aangeboden aan de pakketdienst ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 31-05-2021 14:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:41:
[Afbeelding]

De mat is altijd +2 graden boven de in/uit van de bypass sensoren iets wat ik eigenlijk niet verwacht..
ergens wel logisch hoor
Waar ik als eerste aan denk is dat dit komt doordat het water in de mat nou eenmaal kouder is dan de mat zelf aan de buitenkant.
Ofwel: buitenkant mat is 2 graden hoger dan het water dat er doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
[...]

Goede vraag. Denk dat @vso dezelfde vraag heeft/had maar op een andere manier verwoord.

Wat ik doe is het volgende:
Ik heb vanaf het zwembad een flowmeter met DS18B20, dan de ZFP, bypass naar collectoren en dan via het zoutsysteem naar de tweede DS18B20. Door de flow * temperatuurverschil * kJ per Kg water te doen krijg je de hoeveelheid warmte die de zonnecollectoren (of warmtepomp) hebben toegevoegd aan het water. Die waarde * de tijd tussen twee metingen is de hoeveel energie die in totaal wordt toegevoegd. Oftewel: Ep Woody in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Door deze gegevens weet ik dus vrij nauwkeurig hoeveel warmte er in totaal op een dag het bad in is gegaan. Gisteren was dat 10.3 kWh. Vervolgens weet je hoeveel het bad is opgewarmd: 8.1°C. 8.1*C * 4000 Liter * 4.185 / 3600 = 37.7 kWh. Oftewel van de totale opwarming komt 27.4 kWh vanuit het zwembad en 10.3 kWh uit de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Goede vraag. Denk dat @vso dezelfde vraag heeft/had maar op een andere manier verwoord.

Wat ik doe is het volgende:
Ik heb vanaf het zwembad een flowmeter met DS18B20, dan de ZFP, bypass naar collectoren en dan via het zoutsysteem naar de tweede DS18B20. Door de flow * temperatuurverschil * kJ per Kg water te doen krijg je de hoeveelheid warmte die de zonnecollectoren (of warmtepomp) hebben toegevoegd aan het water. Die waarde * de tijd tussen twee metingen is de hoeveel energie die in totaal wordt toegevoegd. Oftewel: Ep Woody in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Door deze gegevens weet ik dus vrij nauwkeurig hoeveel warmte er in totaal op een dag het bad in is gegaan. Gisteren was dat 10.3 kWh. Vervolgens weet je hoeveel het bad is opgewarmd: 8.1°C. 8.1*C * 4000 Liter * 4.185 / 3600 = 37.7 kWh. Oftewel van de totale opwarming komt 27.4 kWh vanuit het zwembad en 10.3 kWh uit de collectoren.
Duidelijk !

Als ik even je twee posts samenvat is het dus dit:

Energie (per minuut?) =
Flow in L/min * delta T * (4,185 / 60)

kWh_verwarming = kWh_verwarming + Energie * (tijd sinds laatste meting)

Totale verwarming in kWh = delta T tussen twee tijdstippen * totale liters * (4,185 / 3600)
Verwarming directe zon op bad = Totale verwarming - kWh_verwarming

Ander vraagje.
Waarom heb je eigenlijk de flowmeter voor je ZFP en niet erna ?
Zelf wil ik hem erna plaatsen om de flow te zien wat uit de pomp komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:31:
[...]
Ander vraagje.
tenzij je een heel erg lekke pomp hebt, is gaat er even veel water in als uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door burnedhardware op 31-05-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:12:
[...]
Waar ik als eerste aan denk is dat dit komt doordat het water in de mat nou eenmaal kouder is dan de mat zelf aan de buitenkant.
Ofwel: buitenkant mat is 2 graden hoger dan het water dat er doorheen gaat.
vind het niet erg "logisch" immers de mat trekt de opgewerkte warmte van boven en onder weg ..

Ze liggen tussen het dak & mat een afwijking snap ik deels maar 2 graden continue ik verwacht bv dat in/uit en de mat relatief dicht bij elkaar liggen misschien kost het een uur ofzo ?

Welicht komt dit omdat ze niet gecallibreerd zijn ? toch maar eens de tijd nemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
burnedhardware schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:34:
[...]

tenzij je een heel erg lekke pomp hebt, is gaat er even veel water in als uit :)
Ja, dat snap ik nog wel. Je weet dan inderdaad welke flow je over hebt na alle "hindernissen".
Opzich niet gek in sommige situaties.
Voor mij wil ik gewoon weten welke flow de warmtepomp in gaat. Vlak voor de warmtepomp positioneren is minder handig dus daarom vlak na de pomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:35:
[...]
vind het niet erg "logisch" immers de mat trekt de opgewerkte warmte van boven en onder weg ..

Ze liggen tussen het dak & mat een afwijking snap ik deels maar 2 graden continue ik verwacht bv dat in/uit en de mat relatief dicht bij elkaar liggen misschien kost het een uur ofzo ?

Welicht komt dit omdat ze niet gecallibreerd zijn ? toch maar eens de tijd nemen ..
Het kan tijd kosten, maar dan moet je het toch gaandeweg minder zien worden? Ik weet niet of je bv. al eens de hele dag hebt rondgepompt ?

Toch vind ik het niet gek dat de mat niet een 100% overdracht heeft op het water. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, ben geen expert.

Een verschil van 2 graden door alleen calibratie lijkt me best groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Duidelijk !

Als ik even je twee posts samenvat is het dus dit:

Energie (per minuut?) =
Flow in L/min * delta T * (4,185 / 60)
Klopt, als je flow in liters per minuut is en je wil de energie (per seconde) weten deel je het door 60. 1 watt = 1 joule per seconde.
kWh_verwarming = kWh_verwarming + Energie * (tijd sinds laatste meting)
Klopt, waar de tijd een deel van een uur is, want je rekent met Watt per uur. Oftewel 1 meting per minuut is Energie * 1 / 60, of Energie * 60 / 3600.
Totale verwarming in kWh = delta T tussen twee tijdstippen * totale liters * (4,185 / 3600)
Verwarming directe zon op bad = Totale verwarming - kWh_verwarming
Klopt.
Ander vraagje.
Who cares ;) De flow voor de pomp is dezelfde als de flow na de pomp, of de flow bij de ingang van het zwembad. De reden waarom hij hier zit is omdat het handiger uit kwam en bij de ingang van het zwembad wou ik hem niet, omdat er dan ook waterstofgas bij het water zit. Water wat gas is geworden heeft een grotere inhoud waardoor de meting niet meer klopt.

In de combinatie met de bypass is het eigenlijk het mooist. Alles in 1 vast stuk. Ik heb straks nog een aantal losse onderdelen, zoals de bypass bestaande uit losse kleppen, een magneetklep die met slangen tussen de bypass zit, en twee stukjes PVC die in de aanvoer en retourleiding naar het zwembad zit, waar de flowmeter en temperatuursensoren in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Zie je datzelfde beeld bij de losse sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:54:
ik heb/had deze
[Afbeelding]

Deze geprobeerd
[Afbeelding]

Na het zien van deze post heb ik er direct ook een besteld, het geklooi met die slang elke keer ben ik ook beu

Louzy#2475

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wprh0EigBCqc7mo_YTGFtJWTbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J4uIS1iBts1qyrzuG1KTH7OG.png?f=user_large

We zijn de 30 graden voorbij en dat puur op zonlicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 22:09
Ook wij hebben het zwembad weer opgezet. Nu met een zoutwatersysteem. Dat draait nu in totaal ongeveer 7 uur maar als ik een meting doe in het zwembad zit er nog helemaal geen chloor in. Ik meet de met tabletjes (DPD en Red) voor pH en chloor. Hoe lang duurt het normaal voordat hij chloor gaat aanmaken? En kan ik dat voor een zoutwatersysteem wel gewoon meten met de standaard methode?

Edit: heb nu de boost mode aangezet voor eerste keer. Stond niet duidelijk in de beschrijving dat je moet beginnen met de boost mode....vind ik. Zou het dit kunnen zijn?

En moet ik die modus helemaal af laten lopen (36 uur) of kan ik hem stoppen als hij op een goed chloor niveau zit?

[ Voor 27% gewijzigd door Osovega op 31-05-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 22:08
Na alles van zolder gehaald te hebben, ook maar gelijk de beslissing genomen om een ZFP aan te schaffen. Wij hebben maar een kleine Intex, 2*60x1*60x65, dus volgens mij is de Intex 26644 een prima ZFP.

Nu zijn deze voldoende te vinden, ik twijfel alleen even ofdat deze dezelfde is als de varianten die hier en hier aangeboden worden? Het lijkt, voorzover ik kan beoordelen in alle drie de gevallen om de 26644 GS te gaan, correct?

Edit: inmiddels lijkt de prijs aangepast, de Amazon variant stond op € 149,- maar is inmiddels omhoog. Dat wordt snel naar de Toychamp rijden, denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Raek op 31-05-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske Flow in L/min * delta T * (4,185 / 60) en hij gebruikt die 0,006... als delta T hmm ik weet niet of de berekening klopt .. in dit geval ga je er vanuit dat water in --> 0,006 oid tijd besteed tussen sensor A en sensor B ik bereken de delta T met pomp start versus pomp stop en dan de totale temperatuur stijging
Het kan tijd kosten, maar dan moet je het toch gaandeweg minder zien worden? Ik weet niet of je bv. al eens de hele dag hebt rondgepompt ?

Toch vind ik het niet gek dat de mat niet een 100% overdracht heeft op het water. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, ben geen expert.

Een verschil van 2 graden door alleen calibratie lijkt me best groot.
vandaar de grafiek erbij het blijft vrij constant tussen de bypass temperaturen versus de mat .. altijd een verschil van 2 graden dat word dus niet minder ik pomp over 6 - 8 uur het bad rond .. (elk uur 110% oid .. )

Denk dat doordat bepaalde sensors "te hoge" afwijking hebben die het gemiddelde(n) optillen waardoor de lijn dus ver van de andere lijn ligt ..

@Ep Woody de losse sensors zitten tussen +1 en +3 graden verschil .. en wijken best veel van elkaar onderling af .. dus calibreren zal meer nut hebben op dit vlak

ik zeg niet dat de calibratie 2 graden verschil gaat opleveren maar het gemiddelde is nu over 6 sensors gedeelt .. omdat ze alle 6 fluctueren .. heb ik dit gedaan .. caliberen verwacht ik alleen dat de sensors wat zuiverder zullen zijn. ik verwacht dat de gemiddelde temperatuur dichterbij de werkelijkheid zal zitten..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:34:
@Plenkske Flow in L/min * delta T * (4,185 / 60) en hij gebruikt die 0,006... als delta T hmm ik weet niet of de berekening klopt .. in dit geval ga je er vanuit dat water in --> 0,006 oid tijd besteed tussen sensor A en sensor B ik bereken de delta T met pomp start versus pomp stop en dan de totale temperatuur stijging
Ik kan je opmerking niet volgen.
Uitkomst van de eerste berekening is in Watt (per seconde). Je doet 4,185 / 60 omdat je de flow in L/min hebt.
Delta T is een variabele die ook @Ep Woody haalt uit 2 temperatuur sensoren (sensor B - sensor A).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yes! Zojuist het nieuwe bad ingewijd. Nou ja, ingeplonst. 👌
Watertemperatuur 27C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NMte20nQiL0Qd0fK5as0PJZpHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZCnK356DbvSFr2nFTeR36B9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:21:
[...]

losdraaien en 2x of 3x met telfontape inwikkelen voordat je hem vastdraait letop dat je tegen of met de draai richting in mee wikkelt (vergeet altijd welke kant op..)
Loctite 55 kopen en nooit meer over nadenken welke richting je het op draait ;)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:45:
Klopt, waar de tijd een deel van een uur is, want je rekent met Watt per uur. Oftewel 1 meting per minuut is Energie * 1 / 60, of Energie * 60 / 3600.
ik denk dat de berekeningen meer voor het automatiserings topic zijn maar ..

(geen aanval) maar best gevaarlijk zo te rekenen .. omdat je metingen per seconde / minuut redelijk kunnen fluctueren wegens wolken oftewel zonintensiviteit ..

Daarnaast kunnen beide sensors al standaard een afwijking hebben en dan neem je die mee

Terwijl als je per enkele sensor over een tijd van 10,20 a 60 minuten uitleest krijg je een veel betere meetgegevens .. (platter)

en kleine afwijken kunnen uiteindelijk hele verkeerde stats geven .. met een groot verschil op het eindresultaat

Mijn advies .. probeer dan verschillende berekeningen te doen .. of correlatie punten te vinden ..
Who cares ;) De flow voor de pomp is dezelfde als de flow na de pomp, of de flow bij de ingang van het zwembad. De reden waarom hij hier zit is omdat het handiger uit kwam en bij de ingang van het zwembad wou ik hem niet, omdat er dan ook waterstofgas bij het water zit. Water wat gas is geworden heeft een grotere inhoud waardoor de meting niet meer klopt.

In de combinatie met de bypass is het eigenlijk het mooist. Alles in 1 vast stuk. Ik heb straks nog een aantal losse onderdelen, zoals de bypass bestaande uit losse kleppen, een magneetklep die met slangen tussen de bypass zit, en twee stukjes PVC die in de aanvoer en retourleiding naar het zwembad zit, waar de flowmeter en temperatuursensoren in zitten.
De flow / druk in een heel circulatie systeem hoort overal identiek te zijn ja .. en inderdaad na de ZWS is niet handig ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:00:
[...]

(geen aanval) maar best gevaarlijk zo te rekenen .. omdat je metingen per seconde / minuut redelijk kunnen fluctueren wegens wolken oftewel zonintensiviteit ..

Daarnaast kunnen beide sensors al standaard een afwijking hebben en dan neem je die mee

Terwijl als je per enkele sensor over een tijd van 10,20 a 60 minuten uitleest krijg je een veel betere meetgegevens .. (platter)

en kleine afwijken kunnen uiteindelijk hele verkeerde stats geven .. met een groot verschil op het eindresultaat
Ik zou dit denk ik elke minuut gaan berekenen.
De variabelen uit sensoren zijn: flow in L/min, TempA, TempB (samen delta T)
Verder nog wat vaste variableen. Uitkomsten bewaar je in de code (of doet de software voor je).
Dan heb je dus 60 x per uur de berekening.
Als dan van die 60 een 6tal keer de variabelen wat vreemd zijn, is dat geen ramp.

Als je de berekening maar 1 tot 6 keer per uur doet heb je denk ik veel meer kans op fouten. Want je krijgt minder vaak de variabelen binnen. Als daar dan ook fouten in zitten heb je dus niets aan dat uur.

Of begrijp ik het verkeerd @Ep Woody ?
Mijn advies .. probeer dan verschillende berekeningen te doen .. of correlatie punten te vinden ..
Zoals ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Het is niet een systeem wat nieuw is. Warmtemeters (voor verwarmingssystemen zoals Kamstrup) werken op bijna dezelfde manier. Die werken alleen in vaste blokken van bijvoorbeeld een minuut. Dan wordt er na 30 seconden de deltaT bepaald en na de minuut wordt de flow gemeten. Flow * deltaT is afgenomen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:55:
Ik kan je opmerking niet volgen.
Uitkomst van de eerste berekening is in Watt (per seconde). Je doet 4,185 / 60 omdat je de flow in L/min hebt.
Delta T is een variabele die ook @Ep Woody haalt uit 2 temperatuur sensoren (sensor B - sensor A).
TLDR ik zou eerder voorstellen minder "accuraat" te gaan werken .. dus per 30 minuten/per uur
De "ruwe" data (per seconde/minuut) is zeker leuk maar conclusies is wellicht "Gevaarlijk" ..

hij zegt in
Van flow naar actueel energie = TaskValueSet,2,2,[MQTT#Flow]*([Temp#temperature3]-[Temp#temperature2])*0.06975
Ik refereer aan 0.06975 die vind ik onlogisch .. dus in 0,06 seconden over de verwarming(buizen) tja dat vind ik lastig berekend, en dat leg ik hier wat meer uit maar plat geslagen is dat beide sensors "kunnen" af wijken en dit kan vrij grote onrealistische resultaten opleveren.

Dus cumulatief kan je veel meer fouten introduceren .. het kan vooral een zeer verkeerd beeld geven ..

Again dit is geen aanval op 1 persoon ..immers ik acht de kans bijmezelf ook 99% aanwezig dat dit gebeurt .. laten we gewoon elkaar scherp houden ..

over berekeningen ..
De soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg) of 4186 afhankelijk van je bron ..
wil je exacter gaan moet je ook nog (als ik het goed heb)
- het hoogte verschil meenemen
- het gewicht van water veranderd ook per graad Celcius 0,001 oid
- de flow sensor heeft een 3% afwijking
- de temperatuur sensor(s) hebben ook afwijkingen ..

paar voorbeelden

4000 liter gewicht * 999 = 3996kg (4 graden c)
4000 liter gewicht * 998 = 3992kg (20 graden C)
4kg verschil

bv soortgelijke warmte met een 4000L bad .. en 1kg oid aan gewicht --> naar kWH
C van 4180 = 16.720.000 / 3.600.000 = 4,644Kwh
C van 4186 = 16.744.000 / 3.600.000 = 3.600
1 hele KW verschil

doe je dan de "opwek" berekening opnieuw met verschillende invoer gegevens dan kan dit best prijzig worden :)

Omdat we met vele liters gaan rekenen het wel handig is om deze dingen in je achterhoofd te houden ..

Doe je er wat mee is helemaal aan de lezer !

Mijn conclusie/take-away is .. vergelijk de waardes van een 4m3 bad niet met een 10m3 / 40m3 bad

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-06-2022
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 04:33:
[...]

:Y als je het topic een beetje gevolgd hebt zie je mooie bouwwerken en grafiekjes 8)
Heb ik inderdaad gevolgd. In die periode ook alles aangeschaft...duurde alleen erg lang voordat het opgezet kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Het is niet een systeem wat nieuw is. Warmtemeters (voor verwarmingssystemen zoals Kamstrup) werken op bijna dezelfde manier. Die werken alleen in vaste blokken van bijvoorbeeld een minuut. Dan wordt er na 30 seconden de deltaT bepaald en na de minuut wordt de flow gemeten. Flow * deltaT is afgenomen warmte.
Je zei wat tegen mij over "fabrikant gegevens vertrouwen" .. en ziet nog steeds graag een emmer test
Verwacht je dan dat ik de spiegel voorhoud ? nee toch

En dat is zeker ook niet mijn insteek van vorige posts .. laten we gewoon voorzichtig zijn met meetgegevens klakkeloos vertrouwen

Het tonen van je bouwwerk / grafieken en meetgegevens is zoiezo een +1 waard ongeacht of ze waarheid zijn ..

Laten we alleen aub voorzichtig zijn met conclusies trekken .. ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:54:
[...]

TLDR ik zou eerder voorstellen minder "accuraat" te gaan werken .. dus per 30 minuten/per uur
De "ruwe" data (per seconde/minuut) is zeker leuk maar conclusies is wellicht "Gevaarlijk" ..

hij zegt in

[...]

Ik refereer aan 0.06975 die vind ik onlogisch .. dus in 0,06 seconden over de verwarming(buizen) tja dat vind ik lastig berekend, en dat leg ik hier wat meer uit maar plat geslagen is dat beide sensors "kunnen" af wijken en dit kan vrij grote onrealistische resultaten opleveren.

Dus cumulatief kan je veel meer fouten introduceren .. het kan vooral een zeer verkeerd beeld geven ..

Again dit is geen aanval op 1 persoon ..immers ik acht de kans bijmezelf ook 99% aanwezig dat dit gebeurt .. laten we gewoon elkaar scherp houden ..
toon volledige bericht
Ik snap dat je dat onlogisch vindt, maar het is niet meer dan 4.185 / 60 = 0.06975. Scheelt weer een deling, de som blijft hetzelfde. Ja, afwijkingen in sensoren zijn ongewenst en ik heb ze geprobeerd te calibreren.

over berekeningen ..
De soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg) of 4186 afhankelijk van je bron ..
wil je exacter gaan moet je ook nog (als ik het goed heb)
- het hoogte verschil meenemen
- het gewicht van water veranderd ook per graad Celcius 0,001 oid
- de flow sensor heeft een 3% afwijking
- de temperatuur sensor(s) hebben ook afwijkingen ..

paar voorbeelden

4kg verschil

bv soortgelijke warmte met een 4000L bad .. en 1kg oid aan gewicht --> naar kWH
C van 4180 = 16.720.000 / 3.600.000 = 4,644Kwh
C van 4186 = 16.744.000 / 3.600.000 = 4,6513.600
0.0071 hele KW verschil
toon volledige bericht
FTFY
doe je dan de "opwek" berekening opnieuw met verschillende invoer gegevens dan kan dit best prijzig worden :)

Omdat we met vele liters gaan rekenen het wel handig is om deze dingen in je achterhoofd te houden ..

Doe je er wat mee is helemaal aan de lezer !

Mijn conclusie/take-away is .. vergelijk de waardes van een 4m3 bad niet met een 10m3 / 40m3 bad
Het is ook geen nauwkeurigheid op wetenschappelijk niveau, maar voldoende voor ons amateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Je zei wat tegen mij over "fabrikant gegevens vertrouwen" .. en ziet nog steeds graag een emmer test
Verwacht je dan dat ik de spiegel voorhoud ? nee toch

En dat is zeker ook niet mijn insteek van vorige posts .. laten we gewoon voorzichtig zijn met meetgegevens klakkeloos vertrouwen

Het tonen van je bouwwerk / grafieken en meetgegevens is zoiezo een +1 waard ongeacht of ze waarheid zijn ..

Laten we alleen aub voorzichtig zijn met conclusies trekken .. ..
Ships, nu word ik met m'n eigen woorden geconfronteerd. Er is echter een verschil met producten waar de specificaties rijkelijk overdreven worden, en producten die gebruikt worden voor afrekening van energie, gas,stroom etc. Er zit een mate van onzekerheid in, maar die is dusdanig beperkt dat dat niet erg is.

Hier zie je het effect van een meting die niet klopt, maar wat ongeveer gelijk weer weg is. Bij het starten van de pomp is er eerst een groot negatieve opwek, met daarna een hele grote opwek. Effectief is het (ongeveer) 0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbiL9gwN2HfgmBV4yOBSE-bUwIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NFG0bXkdBRV6PZpO1bdgan1X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso Oeps: een berekening gemist:
4kg verschil
4kg verschil op 4000 liter is 1%. Dat zijn niet de verschillen waar we over wakker liggen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:54:
Volgens mij doet niemand dat hier. Althans niet zonder andere specs mee te nemen.
Is ook behoorlijk nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:35:
Ik snap dat je dat onlogisch vindt, maar het is niet meer dan 4.185 / 60 = 0.06975. Scheelt weer een deling, de som blijft hetzelfde. Ja, afwijkingen in sensoren zijn ongewenst en ik heb ze geprobeerd te calibreren.
+1
FTFY
+ 1 .. my bad .. verkeerde berekening (volgende keer aub niet de quote aanpassen) .. en ja dat bedoel ik met elkaar scherp houden :)
post aangepast
Het is ook geen nauwkeurigheid op wetenschappelijk niveau, maar voldoende voor ons amateurs.
Exact zolang de afwijking niet te groot & acceptabel is .. en dat we het weten (y)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 14:10
Ik zie hier allemaal ingewikkelde constructies met al dan niet met warmtepomp installaties en wat niet meer... hier staat het bad nu 2 volle dagen en vandaag zonder intex solar mat in gebruik (althans bypass aan). Wat denk je rond 16:00 al 29.5 graden gemeten! Enige is wel dat de zon er van 8:00 tot 19:30 op staat (zonder enige schaduw) icm noppenfolie als het niet gebruikt wordt.

Natuurlijk heb ik maar 2500 liter water maar vind dit wel opzienbarend. Ik maak me eerder zorgen als het echt warm wordt straks. Dan zit ik met een zwembad op 35 graden of wel meer...dat lijkt me juist niet lekker als je verkoeling zoekt(en ook niet voor de snellere groei van bacteriën/algen).

Nog meer mensen waarbij de opwarming zo snel gaat? Ik verwacht morgen dus al boven de 30 gr.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:53:
@vso Oeps: een berekening gemist:

[...]

4kg verschil op 4000 liter is 1%. Dat zijn niet de verschillen waar we over wakker liggen toch?
wel appels met appels vergelijken aub .. 4kg op 16 graden C

Q=m·c·ΔT
M = 0,999 of 0,998 en C = 4180 of 4185 of 4186

voor minuten / uren een dag "statistiek" zou ik er niet wakker van liggen maar bij weken/maanden gaat het wel tellen denk ik zo

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 22:35

Pixelmagic

Ubergeek

[b]Plenkske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:05:[/b

Wow, jij trekt wel heel snel conclusies. Decibels meten met een telefoon en een app is echt niet accuraat genoeg. Voor deze lage decibels heb je wel iets accuraters nodig.
60 dB is een "normaal gesprek" en 30 dB is bv. "gefluister".

Overigens... de COP van 1:10 is een uiterste die je noemt. Die red de 4 kW inverter W'eau alleen bij 26 graden buitenlucht én 26 graden water, én als hij rustig draait.

Volgens mij bedoelt hij de "poolex nano"
Ja, dat is niet altijd even handig van mij, sorry.

Ik zie dat de product pagina is aangepast, toen ik keen stond alleen de COP van 1:10 er met de opgave van 29db voor het geluid. Ik zie nu andere waarden die nog steeds heel erg scherp zijn maar in ieder geval meer afgewogen.

Mijn vermoeden van "to good for the money" blijft nog wel een beetje hangen, vandaar dat ik hoop dat mensen die hem hebben kunnen bemachtigen de ervaringen delen. Heb zelf interesse er in maar twijfel nog steeds tussen een always on en inverter versie.

Die Poolex blijkt het inderdaad te zijn, ik zie berichten daarover dat het een betrouwbaar apparaat is van een grote producent maar niet echt de stilste is. Geluid is iets waar ik extra alert op ben, wil geen buren opzadelen met herrie van mijn vermaak.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
renzo4000 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:07:
Ik zie hier allemaal ingewikkelde constructies met al dan niet met warmtepomp installaties en wat niet meer... hier staat het bad nu 2 volle dagen en vandaag zonder intex solar mat in gebruik (althans bypass aan). Wat denk je rond 16:00 al 29.5 graden gemeten! Enige is wel dat de zon er van 8:00 tot 19:30 op staat (zonder enige schaduw) icm noppenfolie als het niet gebruikt wordt.

Natuurlijk heb ik maar 2500 liter water maar vind dit wel opzienbarend. Ik maak me eerder zorgen als het echt warm wordt straks. Dan zit ik met een zwembad op 35 graden of wel meer...dat lijkt me juist niet lekker als je verkoeling zoekt(en ook niet voor de snellere groei van bacteriën/algen).

Nog meer mensen waarbij de opwarming zo snel gaat? Ik verwacht morgen dus al boven de 30 gr.
Mijn bad is ongeveer evenveel liters maar staat nog niet.
Vorig jaar geen enkele verwarming (wel noppenfolie) en ik merkte dat ik toch wel een dag of 3 nodig had met zon en 25+ graden om het water aangenaam te krijgen (27+ graden). Zon staat er dan op van ongeveer 10:30 tot 20:00.
Ligt dan ook een beetje aan de nacht temperaturen.

En ja, ook makkelijk 32 graden gehaalt ten tijden van de hittegolven vorig jaar.

PS. hoe meet je eigenlijk ? Vorig jaar had ik gewoon zo'n simpele analoge thermometer in mijn bad hangen, dit jaar doe ik er ook digitaal bij (in leidingen).

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 31-05-2021 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:18:
[...]

Ja, dat is niet altijd even handig van mij, sorry.

Ik zie dat de product pagina is aangepast, toen ik keen stond alleen de COP van 1:10 er met de opgave van 29db voor het geluid. Ik zie nu andere waarden die nog steeds heel erg scherp zijn maar in ieder geval meer afgewogen.

Mijn vermoeden van "to good for the money" blijft nog wel een beetje hangen, vandaar dat ik hoop dat mensen die hem hebben kunnen bemachtigen de ervaringen delen. Heb zelf interesse er in maar twijfel nog steeds tussen een always on en inverter versie.

Die Poolex blijkt het inderdaad te zijn, ik zie berichten daarover dat het een betrouwbaar apparaat is van een grote producent maar niet echt de stilste is. Geluid is iets waar ik extra alert op ben, wil geen buren opzadelen met herrie van mijn vermaak.
Ik volg die warmtepomp al een tijdje en kan me eigenlijk niet herinneren dat er veel is gewijzigd in de specs.
Deze bedoel ik dus:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Dezelfde specs staan ook op de warmtepomp zelf (ik heb ergens een foto geplaatst).
Als ik hem heb aangesloten en meer weet qua verbruik en ervaringen dan laat ik het hier weten :)

Jij bent bezig met een hottub toch ? @Jazsie heeft ervaring met WP en hoge temperaturen. Ik denk dat je voor hogere temperaturen toch wat meer power wil hebben, zodat die rustig kan draaien als je op temperatuur bent en niet constant vol gas moet omdat hij het anders niet bij kan benen. Want in dat laatste geval is het inderdaad hetzelfde als een always on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:18:
Het verschilt per apparaat hoeveel geluid geproduceerd word, maar ook verschillend per persoon wat als "hinderlijk" word ervaren..

Maar ik denk dat mijn kinderen in het bad meer geluid maken dan die pomp/WP produceert :) zolang je het niet 24x7 aan laat staan zie ik geen problemen ..

een zwembad pomp stiller maken is niet al te lastig, een WP lijkt me een kwestie van de juiste ventilator erop monteren immers bij PC's heb je ook stille ventilatoren (noctua is bekend merk)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:16:
[...]

wel appels met appels vergelijken aub .. 4kg op 16 graden C

Q=m·c·ΔT
M = 0,999 of 0,998 en C = 4180 of 4185 of 4186

voor minuten / uren een dag "statistiek" zou ik er niet wakker van liggen maar bij weken/maanden gaat het wel tellen denk ik zo
Dat verschil is nog eens 0.004 kg. Sorry, dat is totaal niet relevant meer. wil je dat soort nauwkeurigheid dan zul je flink de portemonnee moeten trekken .

Welke statistieken zijn interessant genoeg om over een periode van meer dan een dag te meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:03
vso schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:41:
[Afbeelding]

ergens wel logisch hoor

Net de wisselende temperatuur zie ik de Delta T tussen 0,4 en 0,7 (overwegend 0,6) wisselen .. (wolken) maar de warmte loopt ook langzaam op ..

@bleekie hoe liter per minuut in je grafiek gekregen ? (ik zie die rechter as niet in mijn grafana) ..

Heb je de hele tijd je pomp aangelaten ? teminste ik zou verwachten dat je de pomp uitzet als je niet verwarmt :)

@J.E. Weinor ja ik weet had hem ook gevonden en de part is btw inmiddels verzameld en tzt word het aangeboden aan de pakketdienst ..
Als je in je grafiek beneden op de naam klikt krijg je een sub menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm7gwIZaac1rgnGzlHioSeQD3aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zu1Q73IBWZLbchYNVGsAhlE.jpg?f=fotoalbum_large

En idd hele tijd de zwembadpomp + warmtepomp aangehad. Vorig jaar heb ik hem steeds uitgedaan, en moest dan max verwarmen daarna. Wil nu even kijken hoe het gaat met alles aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Dat verschil is nog eens 0.004 kg. Sorry, dat is totaal niet relevant meer. wil je dat soort nauwkeurigheid dan zul je flink de portemonnee moeten trekken .

Welke statistieken zijn interessant genoeg om over een periode van meer dan een dag te meten?
true je hebt gelijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 14:39

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Misschien een domme vraag maar toch: wat is de gemiddelde tijd dat een warmtepomp erover doet om water te verwarmen? Ik heb dit jaar voor het eerst een warmte pomp draaien (w'eau mini inverter 4kw) en ik vraag me echt af hij uberhaupt doet wat het moet doen (behalve 600watt wegtrekken).

We hebben een 7000 liter zwembad en die heb ik gisteren gevuld met 15,5 graden kraanwater. Buitentemperatuur was 20 graden geloof ik. Na 5 uurtjes draaien is het water 2 tot 3 graden gestegen op de warmtepomp. Is dat in de lijn der verwachting of juist weinig of veel?

Vandaag heb ik mijn DIY solar verwarming opgezet (100m tyleen 16mm + 2 intex solarmatjes op een 12v pompje). Die heeft precies 10 uur gedraaid vandaag en (wel i.c.m. de warmte pomp!) is het water van 16 graden naar 25 graden gestegen.

Ik laat voor nu beide systemen aan staan (2 aparte circuits) omdat ik z.s.m. op 30 graden wil zitten. Maar eigenlijk wil ik weten in hoeveel tijd die warmtepomp dit in zijn eentje voor elkaar had kunnen krijgen.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-06 21:34
FloydRaalte schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:22:
Misschien een domme vraag maar toch: wat is de gemiddelde tijd dat een warmtepomp erover doet om water te verwarmen? Ik heb dit jaar voor het eerst een warmte pomp draaien (w'eau mini inverter 4kw) en ik vraag me echt af hij uberhaupt doet wat het moet doen (behalve 600watt wegtrekken).

We hebben een 7000 liter zwembad en die heb ik gisteren gevuld met 15,5 graden kraanwater. Buitentemperatuur was 20 graden geloof ik. Na 5 uurtjes draaien is het water 2 tot 3 graden gestegen op de warmtepomp. Is dat in de lijn der verwachting of juist weinig of veel?

Vandaag heb ik mijn DIY solar verwarming opgezet (100m tyleen 16mm + 2 intex solarmatjes op een 12v pompje). Die heeft precies 10 uur gedraaid vandaag en (wel i.c.m. de warmte pomp!) is het water van 16 graden naar 25 graden gestegen.

Ik laat voor nu beide systemen aan staan (2 aparte circuits) omdat ik z.s.m. op 30 graden wil zitten. Maar eigenlijk wil ik weten in hoeveel tijd die warmtepomp dit in zijn eentje voor elkaar had kunnen krijgen.
Klopt aardig: om 1000l water 1 graad te verwarmen kost 1.16KW

Dus 7m3 x 3graden x 1.16 =24.36 kw delen door de 4kw van je warmte pomp is ongeveer 6 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
FloydRaalte schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:22:
je pomp pompt x per uur, die x word 1 graad per uur verwarmt .. / 7000 liter = tijd :?

je 12v pomp en zonne verwarming zal dezelfde formule hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Dewim1 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Dus 7m3 x 3graden x 1.16 =24.36 kw delen door de 4kw van je warmte pomp is ongeveer 6 uur.
En @FloydRaalte

Bij een lagere watertemperatuur (die je in het begin had) en een buitentemperatuur van onder de 26, is ook de capaciteit van die warmtepomp lager. Die is dan maximaal 3 kW maar waarschijnlijk nog lager.

Als het water dus warmer is en ook de buitentemperatuur warmer is dan gaat de warmtepomp beter werken. Met een hogere COP ook.
7000 liter bij de huidige temperaturen kost met deze warmtepomp gewoon veel tijd om op te warmen.

De zon warmt je bad ook direct op, dus zonder extra verwarming. Dat moet je er eigenlijk nog af tellen, maar zit meer een berekening achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik heb zondag ook mijn 300x200 zwembad opgezet. Na veel pijn en moeite de 4m3 verwarmingsmat in elkaar gekregen en op mijn dakje gelegd. Bleek bij het aanzetten van de pomp dat er zo'n pijpje van de mat afgebroken was. :'(
Had er eerst kit in gespoten, dat ging 2 uurtjes goed, maar daarna spoot er weer water uit. Vervolgens bij de bouwmarkt noodreparatietape gekocht, tot nu toe werkt dat super. Het epdm kanaal heb ik met een tiewrap dichtgeknepen.

De 7m3 ZFP van abczwembad/sunmax erbij, en dan gister vanaf 14 graden om 11.00 uur naar 25 graden om 17:00 uur. Vandaag hopelijk ook richting de 30 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 14:10
Vandaag wordt het weer een mooie dag ... lokaal 26 graden. Vanmorgen om 08:00 was het nog 22 graden in ons zwembad dus zo'n 7.5 graad afgekoeld. Dit valt me dus echt mee! Ik denk dat we vandaag 30+ gaan halen en dat zonder solar mat. Die ga ik er dus maar tussenuit halen aangezien die intex matjes nog wel eens willen gaan lekken. Toch lullig als je thuis komt een je zwembad is voor 2/3 leeg :P.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Hier voor het eerst een Intex Metal Frame 300x200x75 opgezet. Staat op het terras op die grijze tegels van de Action. Er hangen een 2,7m³ CFP en een LDPE solar mat van 300x85 aan, en er overheen het Intex afdekzijl.

Ik heb maar erg beperkt zon in de tuin. Vanaf 10:00 heb ik zon op een puntje van de mat dat naast het bad ligt. Vanaf uur of 12 begint de zon ook het bad te zien. En vanaf 16:00 begint de mat weer in schaduw te vallen waarna rond 18:00 alles weer in de schaduw staat.

Zaterdag begonnen met vullen van toen ongeveer 12 graden. Gisterenochtend was het 20 en einde dag 27. Deze ochtend 25, dus ik hoop hem vandaag dicht naar de 30 te krijgen zodat onze kleuter er fijn in kan.

edit:
16:30 de 30 graden behaald *O* Solar mat ligt al half in schaduw dus veel meer zal het niet worden

[ Voor 44% gewijzigd door frickY op 11-06-2021 22:52 . Reden: Foto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 14:55
Het is super mooi zwembad weer, alleen is de ZFP 6m3 van Amazon nog steeds niet binnen. :( Misschien toch maar even tijdelijk een action 2,3 m3 cartridge pompje scoren voor ons 305 prism frame bad.

Daarom in de tussentijd maar bezig met PVC lijst. Ik wil ook een houten pompkist maken, maar hoe zouden jullie de doorvoer maken door 15/18mm hout? Zodanig dat hij losgeschroefd kan worden, verwijderd en met doppen erop om het af te sluiten. Uiteindelijk komt aan beide kanten 'vast' pvc. Maar voor dit jaar, zou ik hem ook nog graag flexibel houden, zodat ik met zwembadslang kan werken en gefaseerd alles kan installeren.

Een 3/3 50mm koppeling heeft naar mijn weten een 2 1/4" schroefwartel, dus die kan ik niet aan een 2" koppeling schroeven.

Er zijn in mijn ogen een paar 2" opties, waar dan een 2/3 koppeling, intex slang of draadkap op kan:
1) Bijvoorbeeld een draadeind 50/63 x 2" met een geboord gat in het hout. Of zouden jullie werken met een flensdoorvoer of misschien een voor vijverfolie met langere bouten?
2) Of een speciale klemdoorvoer, maar die vind ik dan wel prijzig.
3) Of een speciale zwembad koppeling.

En een losse vraag: als ik aan alle kanten een 2/3 koppeling heb aan vast PVC, heeft dat voldoende 'bewegingsruimte' om de kist er dan tussenuit te kunnen halen?

Tips? Inspiratie? Wil uiteindelijk graag een 'J.E. Weinor achtige' kast maken, dus met vast PVC en met nette aansluitingen. Dus niet een paar slangen door een gat. (Mogelijk dit jaar als tussenoplossing ivm snelheid, maar dan fiks ik het in het najaar goed voor volgend seizoen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dewim1 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:30:
[...]

@FloydRaalte, dit is in de basis wel de berekening, maar met deze buitentemperaturen heb je ook nog eens de zon en de buitentemperaturen die je meehelpen met opwarmen, waardoor je sneller opwarmt dan alleen met de warmtepomp.

In mijn situatie verwarm ik mijn bad de afgelopen dagen met ongeveer 35 kWh totaal, waarvan ongeveer 8 kWh uit de zonnecollectoren is gekomen. Dat betekent dat de opwarming door het zwembad zelf 27 kWh geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:01
frickY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:54:
Hier voor het eerst een Intex Metal Frame 300x200x75 opgezet. Staat op het terras op die grijze tegels van de Action. Er aan hangen een 2,7m³ CFP en een LDPE solar mat van 300x85 en er overheen het Intex afdekzijl.

Ik heb maar erg beperkt zon in de tuin. Vanaf 10:00 heb ik zon op een puntje van de mat dat naast het bad ligt. Vanaf uur of 12 begint de zon ook het bad te zien. En vanaf 16:00 begint de mat weer in schaduw te vallen waarna rond 18:00 alles weer in de schaduw staat.

Zaterdag begonnen met vullen van toen ongeveer 12 graden. Gisterenochtend was het 20 en einde dag 27. Deze ochtend 25, dus ik hoop hem vandaag dicht naar de 30 te krijgen zodat onze kleuter er fijn in kan.
Dat doe je goed, ik heb hetzelfde bad en zojuist het zeil eraf gehaald. Helaas is mijn bad vannacht afgekoeld tot 21 graden terwijl hij gisteren ook op 27 graden zat :/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Zoals beloofd, hier dan de fotolog van het Exit zwembad 400x200x122 met zandfilterpomp en overkapping.

De planning was om gisteren het zwembad op te zetten, maar dat werd iets eerder. Namelijk zaterdag al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwcLzkGugyzOyRSZb90fM8nOZoQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/n1k96DunuKMWGYdB2dRBHwOP.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P484EBZYmBrIo6vBJA-65TcFxxs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6wjlEppOF7tZc9lIqWkRLycU.gif?f=fotoalbum_large

Dus we begonnen netjes met het neerleggen van de matjes, in de hoek was het even lastig, maar uiteindelijk was alles netjes vlak en kon ik beginnen met het frame, terwijl manlief eten ging koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVh53FsO_jE9Y0KDv2m0IzhyMJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbRWN3yu1LwnHasy24vsJXbc.jpg?f=fotoalbum_large

Met zijn tweetjes frame opgebouwd, was vrij simpel en snel in elkaar te zetten. Ik denk met het leggen van de matjes en het zwembad zelf (incl een laag water en de liner glad trekken) dat we hier 3 uurtjes zoet mee zijn geweest.

Vervolgens was het dan tijd voor de overkapping. Dit ging wat stroever, en eigenlijk staat hij nu nog niet goed afgesteld, maar even een paar dagen laten settelen leek ons wel een goed plan. Lamp erin, en dan was het een kwestie van de pomp aansluiten. Zonder water waren wij zo slim geweest om de in en uitlaat er al aan te maken, met de kranen erop. Dus toen het bad redelijk vol was, was het aansluiten van de pomp een eitje. Het was wel even puzzelen voor het zoveel mogelijk luchtvrij krijgen, maar achteraf toen we het eenmaal gevonden hadden was het vrij makkelijk.

Ik moet hier wel kudo's geven aan @vso , hierdoor was het fijn werken met de kranen, maar ook dankzij het schema was het goed te volgen, en heb ik het ook precies zo aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyFuo1OB5tv5aVzOmwDoIrEexKI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HPhRkNNaM30bGXNOEd1Va9ua.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVvbFngodELQRNEPAStp7PeiMbA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qqt5nTj2IJ9zloxgv4WL0yVZ.gif?f=fotoalbum_large

En daar staat hij dan, het bakbeest. Het is nog even wachten op de warmtepomp. Gisteren hebben we een halve graad opwarming gehad in de volle zon met alleen de overkapping, en ik wil vandaag even kijken of de combi overkapping en solarzeil nu nog meer en sneller verwarmd. Vannacht 1 graad verloren, dit vind ik behoorlijk acceptabel.

Ben wel even bang voor de onweer van donderdag en vrijdag. Maar ik blijf gewoon meten, iedere dag. Zo zie ik dat de pH erg mooi constant blijft, maar dat het chloorgehalte door de shock best hoog blijft. Dus dispenser ietsjes dicht en klaar. Heel fijn dit systeem zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
djjvb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:00:
Het is super mooi zwembad weer, alleen is de ZFP 6m3 van Amazon nog steeds niet binnen. :( Misschien toch maar even tijdelijk een action 2,3 m3 cartridge pompje scoren voor ons 305 prism frame bad.

Daarom in de tussentijd maar bezig met PVC lijst. Ik wil ook een houten pompkist maken, maar hoe zouden jullie de doorvoer maken door 15/18mm hout? Zodanig dat hij losgeschroefd kan worden, verwijderd en met doppen erop om het af te sluiten. Uiteindelijk komt aan beide kanten 'vast' pvc. Maar voor dit jaar, zou ik hem ook nog graag flexibel houden, zodat ik met zwembadslang kan werken en gefaseerd alles kan installeren.

Een 3/3 50mm koppeling heeft naar mijn weten een 2 1/4" schroefwartel, dus die kan ik niet aan een 2" koppeling schroeven.

Er zijn in mijn ogen een paar 2" opties, waar dan een 2/3 koppeling, intex slang of draadkap op kan:
1) Bijvoorbeeld een draadeind 50/63 x 2" met een geboord gat in het hout. Of zouden jullie werken met een flensdoorvoer of misschien een voor vijverfolie met langere bouten?

En een losse vraag: als ik aan alle kanten een 2/3 koppeling heb aan vast PVC, heeft dat voldoende 'bewegingsruimte' om de kist er dan tussenuit te kunnen halen?

Tips? Inspiratie? Wil uiteindelijk graag een 'J.E. Weinor achtige' kast maken, dus met vast PVC en met nette aansluitingen. Dus niet een paar slangen door een gat. (Mogelijk dit jaar als tussenoplossing ivm snelheid, maar dan fiks ik het in het najaar goed voor volgend seizoen).
toon volledige bericht
De zwarte voor vijverfolie als wand doorvoer kun je gebruiken door hout of door kunstof en 2 x verlijmd de doorvoer kun je gewoon er op schroeven buis evt. 50 mm gelang welke maat je neemt in verlijmen of direct beginnen met koppeling of draadeind aansluiting kun je alle kanten mee op.

Ik zelf heb de wanddoorvoer door een keter store it out met een vijver wanddoorvoer er staan wel afbeeldingen in de deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Jessicawitkamp, mooi gedaan hoor!

Als je wat flexibeler wil zijn in de lengte van je slangen kun je ook kiezen voor PVC vijverslang. Die kun je exact op maat snijden en met een slangdraadklem vastklemmen. Dat is net wat degelijker dan intex slang en kun je veel compacter werken. Qua prijs ontloopt het elkaar niet zoveel, behalve dan dat je met slangen van 20 tot 50 cm kan werken als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

toon volledige bericht
Ik ga bij mijn kist de gaten zo maken dat alleen de slang eruit komt. Alle verdere koppelingen zitten dan in de kist.
Ik kan niet goed volgen wat je nu waar aan wil koppelen ? Een tekening is misschien handig.
Als je bij pvc24 goede zoekopdrachten invult dan vindt je daar alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

toon volledige bericht
Zoals je wellicht weet deel 1 en 2 bevatten veel plaatjes (rechtsboven de pagina kan je fllteren op plaatjes binnen topic's)

Je hebt 3 leidingen (in/uit + waste) .. die de kist in/uit moeten .. en je hebt werkruimte nodig (vergeet niet leeg laten lopen v.d ton)
wellicht is flexibele 50mm pvc pijp met een lijm(50mm)-schroef koppeling(2") naar buiten handig dan kan je aan de buitenkant een zfp slang of dop erop schroeven ..
elektra bij voorkeur aan de buitenkant of afgeschermt voor spatwater ..

Bedenk ook of je thermowell's of andere metingen wilt doen /met een esp32/shelly oid aan de slag.. een T-stuk met bv 1/2" (en dop) nu in de leiding maken/mee lijmen en wat extra diepte of ruimte bij je elektra en of opslag ruimte voor je zwembad spullen is altijd handig..

Ik heb een 60x60x90 "bar" gemaakt vorig jaar en tot mijn vreugde kon ik alle zwembad meuk na het seizoen erin proppen .. (lees het meeste) ..

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41rDCDRzIXL._AC_SX425_.jpg
ik zou deze pakken (2de hands?) en bv leuke kleur verven ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3CPO
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-01 06:46
Jessicawitkamp schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:11:
Het is nog even wachten op de warmtepomp.
Welke warmtepomp heb je gekocht?
Ben zelf ook zoekende naar een goede warmtepomp voor mijn 4x2x1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
3CPO schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Welke warmtepomp heb je gekocht?
Ben zelf ook zoekende naar een goede warmtepomp voor mijn 4x2x1
Welke eisen stel je aan een warmtepomp?
  • Welk budget heb je er voor over?
  • Hoeveel graden moet het water opgewarmd kunnen worden?
  • Hoeveel tijd mag daarover gedaan worden?
  • Hoeveel herrie mag de warmtepomp maken?
  • Is een lage aanschafprijs belangrijker dan een lager verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 14:55
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Ik ga bij mijn kist de gaten zo maken dat alleen de slang eruit komt. Alle verdere koppelingen zitten dan in de kist.
Ik kan niet goed volgen wat je nu waar aan wil koppelen ? Een tekening is misschien handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO35XZDHOe4wV7lZip876ZjVhSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzKF50YI5WMnVKOZYeuyMNnT.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het idee. Ik wil de koppelingen niet in de kist. Ook niet, omdat aan beide zijden uiteindelijk vast pvc komt. Als de koppelingen in de kist komen, dan kan de kist er niet meer tussenuit. Die wil ik in de winter graag onder dak/in de garage hebben. En ik wil heb graag van hout maken, omdat we dat mooier in de tuin vinden passen.

Dit is een eerste schets van hoe ik nu denk het binnenwerk in de kist te willen maken. De bypass komt dus eigenlijk tegen de achterwand, zodat ik daar ook nog wat opslagruimte heb. Maar goed, dit wordt toch beginnen met het idee en kijken hoe het uitpakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJpuTYHwNhJmVxkT6BpiNaoI4XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tXEVRakoGYMXLFRzTFtfIwk.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard heb ik dit hele forum bijna minitieus doorgespit. Alle afbeeldingen van bypasses, thermowells en pompkisten zelfs in een apart mapje staan. Heb ik inmiddels een hele lijst voor o.a. bypass, t-stukken en verlopen voor mogelijkheden van thermowells, zelfs al een flowmeter besteld om er tussen te kunnen plaatsen, zonder dat ik weet hoe ik dat straks moet gaan doen qua automatisering. Maar gewoon om voorbereid te zijn dat het in het leidingwerk zit. Het enige waar ik nog over twijfelde was hoe ik de doorvoeren handig kon gaan doen.

Had naast het spitten al wat zoekwerk gedaan. Dat heb ik juist in de post vermeld, met linkjes. Was met name op zoek naar jullie input en keuze wat te doen op basis van ervaring. Op dit moment staat alles nog op papier, maar wil ik zsm omzetten naar een pvc bestelling.

Alleen moet ik dit jaar zoveel doen, omdat we alles nieuw hebben dat ik het ook fijn vindt om even tijdelijk de pomp (als hij nog komt dit seizoen) aan slangen neer te kunnen knallen, terwijl ik werk aan het EPDM matten en/of de pompkist/PVC buizen, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door djjvb op 01-06-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
djjvb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:46:
Hierbij het idee. Ik wil de koppelingen niet in de kist. Ook niet, omdat aan beide zijden uiteindelijk vast pvc komt. Als de koppelingen in de kist komen, dan kan de kist er niet meer tussenuit. Die wil ik in de winter graag onder dak/in de garage hebben. En ik wil heb graag van hout maken, omdat we dat mooier in de tuin vinden passen.
Ik snap je idee en dat is ook een goede optie hoor.
Echter maakt het m.i. niet uit of je nou de koppelingen erbuiten hebt of erin. In beide gevallen moet je de leidingen losdraaien (schroefdraad koppeling) en kan je daarna de kist verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jessicawitkamp schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:11:
<mooi foto logje altijd gewaardeerd> .
Tip: haal de pomp / chloor dispenser uit de zon, dat is is anders een broedplaats voor algen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3CPO
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-01 06:46
Ep Woody schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Welke eisen stel je aan een warmtepomp?
  • Welk budget heb je er voor over?
  • Hoeveel graden moet het water opgewarmd kunnen worden?
  • Hoeveel tijd mag daarover gedaan worden?
  • Hoeveel herrie mag de warmtepomp maken?
  • Is een lage aanschafprijs belangrijker dan een lager verbruik?
Max. € 500
3/4 graden
24 uur
zo stil mogelijk
Ja, heb zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Ep Woody schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:20:
@Jessicawitkamp, mooi gedaan hoor!

Als je wat flexibeler wil zijn in de lengte van je slangen kun je ook kiezen voor PVC vijverslang. Die kun je exact op maat snijden en met een slangdraadklem vastklemmen. Dat is net wat degelijker dan intex slang en kun je veel compacter werken. Qua prijs ontloopt het elkaar niet zoveel, behalve dan dat je met slangen van 20 tot 50 cm kan werken als je dat wil.
Thanks voor de tip! Ik wordt er nu wel een beetje gek van inderdaad, zou het net wat strakker willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Tip: haal de pomp / chloor dispenser uit de zon, dat is is anders een broedplaats voor algen
Thanks! Pomp staat uit de zon, en chloordispenser lukt niet/te weinig ruimte. Dus ik wil met de tip van de vijverslang kijken of ik het wat netter kan/ga krijgen. Zit nu iedere x met 1.10m verlengen/verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
djjvb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een eerste schets van hoe ik nu denk het binnenwerk in de kist te willen maken. De bypass komt dus eigenlijk tegen de achterwand, zodat ik daar ook nog wat opslagruimte heb. Maar goed, dit wordt toch beginnen met het idee en kijken hoe het uitpakt.

[Afbeelding]

Uiteraard heb ik dit hele forum bijna minitieus doorgespit. Alle afbeeldingen van bypasses, thermowells en pompkisten zelfs in een apart mapje staan. Heb ik inmiddels een hele lijst voor o.a. bypass, t-stukken en verlopen voor mogelijkheden van thermowells, zelfs al een flowmeter besteld om er tussen te kunnen plaatsen, zonder dat ik weet hoe ik dat straks moet gaan doen qua automatisering. Maar gewoon om voorbereid te zijn dat het in het leidingwerk zit. Het enige waar ik nog over twijfelde was hoe ik de doorvoeren handig kon gaan doen.

Had naast het spitten al wat zoekwerk gedaan. Dat heb ik juist in de post vermeld, met linkjes. Was met name op zoek naar jullie input en keuze wat te doen op basis van ervaring. Op dit moment staat alles nog op papier, maar wil ik zsm omzetten naar een pvc bestelling.

Alleen moet ik dit jaar zoveel doen, omdat we alles nieuw hebben dat ik het ook fijn vindt om even tijdelijk de pomp (als hij nog komt dit seizoen) aan slangen neer te kunnen knallen, terwijl ik werk aan het EPDM matten en/of de pompkist/PVC buizen, etc.
toon volledige bericht
Was niet geheel duidelijk (dat je al het 1 en ander verzameld had, wellicht niet goed gelezen)
ps wellicht ben je de foto tegengekomen waarbij een slang naar het dak is vervormt(geknakt).

Ik zou daarom adviseren van EPDM mat naar pomp bij voorkeur in pvc aanleggen

De reden dat ik een (plastic) voorbeeld gaf is meer de constructie dan het materiaal (plastic) .. de reden is dat je goeie toegang tot de pomp wilt hebben (de 6 standen schakelaar bedienen), ontluchten en/of filtermand legen, manometeraflezen .. waste slang (backwash) aansluiten.. dat je het van hout maakt daar zie ik geen problemen mee .. alleen hout is flink duurder geworden .. wat wel ff schriken kan zijn.

De bypass erin snap ik wel, maar echt super handig is het wellicht niet .. ik vind het zelf wel prettig dat ik vanuit huis kan zien of ik verwarm/afkoel (met slecht weer) voordat ik de pomp aanzet.. en de bypass eet best veel ruimte .. maar is dat een reden om het niet (in de kist) te doen zoals jij het "wilt" neuh ..ik zie het als een persoonlijke voorkeur.

enige advies is 2" schroefdraad te pakken en bv intex "B" adapters op plekken waar je bv van kist naar zwembad c.q dak mat wilt gaan .. en meer kranen = beter .

..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christofdc
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 17:17
Na vorig jaar een kapotte zonnemat te hebben door de hond heb ik beslist om dit jaar de zonnematten op het dak van mijn garage te plaatsen. Ik heb de Intex ZFP van 4m3/u die volgens de site tot 3m omhoog kan pompen.

Gisteren dus dan ook al het zwembad opgezet en de zonnematten op de dak gelegd maar nu stelt de uiteindelijk druk toch wel wat teleur.

Let vooral niet op de kleur van het water... dit is work in progress :)

2 zonnematten op het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRVT-naOOOY4dkRmeZjKQ3UUfPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srnQTdp4OaJwBpu7ka02P9Qu.jpg?f=fotoalbum_large

slangen naar boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mOpI7jHlQrN7VupTULepFQ7pPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mmJeIHbQm9DhG9FkslCnV88b.jpg?f=user_large

Ik heb al zitten spelen met het uitschakelen van 1 van de matten ook.
output van 1 mat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt8Gs3l_7nvZCsjK_batNOZir4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZHI3A0D56v0ntg5KG4YOtm2.jpg?f=user_large

output van 2 matten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNMV92i5z0ekSPL9wjz3ls0CtNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O3ndaLOHd5520tRbTvMH1nUR.jpg?f=user_large

Nu vroeg ik mij af of een zonnekoepel minder debiet gaat opnemen en dus beter geschikt gaat zijn hiervoor, of dat ik een zwaardere pomp zou nodig hebben.

Iemand advies hoe ik dit best zou aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Voor de rekenaars aan zwembadopwarmers:

Ik heb een solarbol met bypass aan mijn zwembad gekoppeld. Ik heb dus de mogelijkheid om het water dat door mijn pomp loopt 100% direct naar mijn zwembad te pompen, 100% via mijn solarbol te pompen of de driewegkraan ergens daartussen te zetten.

Wat warmt nu het snelste het bad op? Al het water door de bol, waardoor de stroomsnelheid hoog ligt en de relatieve opwarming per eenheid erg klein zal zijn, of slechts een deel van het water door de bol (en hoeveel dan), om de stroomsnelheid af te laten nemen waardoor er meer warmteoverdracht kan plaatsvinden, maar het relatief warmere water weer in aanraking komt met de rest van het water dat via de bypass loopt?

Of is het exact even effectief, omdat de totale toegevoegde warmte gelijk blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jessicawitkamp schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Thanks! Pomp staat uit de zon, en chloordispenser lukt niet/te weinig ruimte. Dus ik wil met de tip van de vijverslang kijken of ik het wat netter kan/ga krijgen. Zit nu iedere x met 1.10m verlengen/verkorten.
in de chloordispenser lijkt het me wat lastig voor algen te onstaan .. maar UV licht en plastic werken ook niet te best op elkaar maar dat lijkt me algemeen bekend feitje ..

tja zwembadslang heeft zijn uitdagingen vandaar dat ik je direct op @J.E. Weinor knutselwerk wees .. maar ik snap ook dat mensen daar niet direct de voordelen van zien ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Weet iemand wat de alkaliniteit (wel accuraat) is van leidingwater? Ik vertrouw mijn huidige teststrips niet in accurate waardes, alleen in de verschuivingen. Zo geeft mijn phenol red bijv aan dat de pH 7.4 is, daar waar mijn teststrips aangeven 7.0. Je ziet wel duidelijk dat de wel mee verlagen/verhogen als ik chemicaliën toevoeg aan het zwembad, maar met het onweer op komst wil ik wel even weten wat dus de alkaliniteit van het water is, zodat ik dit kan vergelijken met mijn teststrips en dus weet wat de uitgangswaarde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
christofdc schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:24:
Na vorig jaar een kapotte zonnemat te hebben door de hond heb ik beslist om dit jaar de zonnematten op het dak van mijn garage te plaatsen. Ik heb de Intex ZFP van 4m3/u die volgens de site tot 3m omhoog kan pompen.

Gisteren dus dan ook al het zwembad opgezet en de zonnematten op de dak gelegd maar nu stelt de uiteindelijk druk toch wel wat teleur.

[Afbeelding]

slangen naar boven
[Afbeelding]

output van 1 mat:
[Afbeelding]

output van 2 matten:
[Afbeelding]

Nu vroeg ik mij af of een zonnekoepel minder debiet gaat opnemen en dus beter geschikt gaat zijn hiervoor, of dat ik een zwaardere pomp zou nodig hebben.

toon volledige bericht
Slangen hebben meer weerstand dus overschakelen naar PVC pijp is handiger (met een goeie bypass dichterbij het zwembad ) ook de kans om een bocht (gelijk aan 2x 45 graden) ipv knie (kortere hoek) die je nu maakt zoal bevordelijk zijn..

Wat verwacht je van goedkope matjes :) en een solarbol is dat betreft ook niet veel beter . naar mijn idee

Zwaardere pomp + epdm mat zou ik eerder adviseren dan alleen een pomp .. maar dat ligt aan jou .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jessicawitkamp schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:55:
Weet iemand wat de alkaliniteit (wel accuraat) is van leidingwater? Ik vertrouw mijn huidige teststrips niet in accurate waardes, alleen in de verschuivingen. Zo geeft mijn phenol red bijv aan dat de pH 7.4 is, daar waar mijn teststrips aangeven 7.0. Je ziet wel duidelijk dat de wel mee verlagen/verhogen als ik chemicaliën toevoeg aan het zwembad, maar met het onweer op komst wil ik wel even weten wat dus de alkaliniteit van het water is, zodat ik dit kan vergelijken met mijn teststrips en dus weet wat de uitgangswaarde is
Dat varieert van leiding bedrijf tot leiding bedrijf .. kijk op de site / bel even met ze .. of zoek ff naar aquarium liefhebbers (lokaal) .. die weten het vaak heel goed :)

Dat je ph+ nodig hebt is zelden nodig in NL .. 99% van ons (zwembad-houders) heeft een klein potje aan laten smeren .. en vaak is deze ongeopend / zelden gebruikt .. (ik heb er nog 1 van 10 jaar oud :P hahahaa)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 01-06-2021 12:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
christofdc schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:24:

[Afbeelding]

slangen naar boven
[Afbeelding]

output van 1 mat:
[Afbeelding]

output van 2 matten:
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Probeer het eens (als test) met de matten op de grond, dan weet je of het aan de hoogte ligt of aan de weerstand van de slang en matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Probeer het eens (als test) met de matten op de grond, dan weet je of het aan de hoogte ligt of aan de weerstand van de slang en matten.
dat had hij toch gedaan maar vanwege een hond die eroverheen liep .. besloten om op het dak te leggen :?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-06 22:55
louzy82 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:57:
afgelopen vrijdag ons zwembad weer opgezet.
Helaas bleek het dat de warmtepomp het niet meer deed...
Even met een multimeter gechecked of de stroomvoorziening in orde was maar helaas was dat het probleem niet.

Deze ergens naar toe brengen om het na te laten kijken en evt te repareren zal wel enige tijd duren en daarbij is de kans groot dat de kosten de economische waarde overstijgen (deze was toendertijd 400 euro geloof ik) dus ik heb zaterdag ochtend maar een nieuwe gekocht bij van Cranenbroek

Een Waterland Pro45, deze heb ik zaterdag ochtend geinstalleerd, rond de middag aangezet en de volgende dag rond de middag was het water 25 graden.

Ik wilde eigenlijk ook meteen een bypass installeren omdat dit de efficientie van de WP misschien zou kunnen verhogen als ik de toevoer wat zou knijpen, maar ik miste een onderdeel en tijd dus dat is er niet van gekomen.

Ik ben aan het dubben of ik deze alsnog ga installeren, het resultaat tot nu toe:
Dag 1 12:00 uur, koud kraanwater (15 graden?)
Dag 2 12:00 25 graden
Dag 2 16:00 27 graden
Dag 3 07:00 25 graden
Dag 3 10:00 27 graden
toon volledige bericht
2 vraagjes, is de warmtepomp luid? en hoeveel liter water heb je in het bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Dat varieert van leiding bedrijf tot leiding bedrijf .. kijk op de site / bel even met ze .. of zoek ff naar aquarium liefhebbers (lokaal) .. die weten het vaak heel goed :)

Dat je ph+ nodig hebt is zelden nodig in NL .. 99% van ons (zwembad-houders) heeft een klein potje aan laten smeren .. en vaak is deze ongeopend / zelden gebruikt .. (ik heb er nog 1 van 10 jaar oud :P hahahaa)
Vorig jaar hoefde ik niks aan de alkaliniteit te doen en dacht ik met alleen ph- vooruit te kunnen. Uiteindelijk nooit de ph- gebruikt maar wel paar keer vloeibare ph+ (niet heel veel) omdat toch een paar keer de ph te laag was.
Kortom: het zal niet overal hetzelfde zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:18:
[...]

dat had hij toch gedaan maar vanwege een hond die eroverheen liep .. besloten om op het dak te leggen :?
Ja dat zag ik maar ik weet niet of het toen ook dezelfde pomp en dezelfde lengte slang was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Osovega schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:12:
Ook wij hebben het zwembad weer opgezet. Nu met een zoutwatersysteem. Dat draait nu in totaal ongeveer 7 uur maar als ik een meting doe in het zwembad zit er nog helemaal geen chloor in. Ik meet de met tabletjes (DPD en Red) voor pH en chloor. Hoe lang duurt het normaal voordat hij chloor gaat aanmaken? En kan ik dat voor een zoutwatersysteem wel gewoon meten met de standaard methode?

Edit: heb nu de boost mode aangezet voor eerste keer. Stond niet duidelijk in de beschrijving dat je moet beginnen met de boost mode....vind ik. Zou het dit kunnen zijn?

En moet ik die modus helemaal af laten lopen (36 uur) of kan ik hem stoppen als hij op een goed chloor niveau zit?
Ik heb geen ervaring met zoutwatersystemen maar ik heb wel eens gelezen hier dat je anders moet meten. Wellicht dat iemand anders kan helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:20:
[...]

ALs je de koppelingen buiten de kist maakt kun je ze wel lekker strak houden, tenzij je in de kist met slangtule werkt en deze op flexibele slangen aansluit. Het voordeel van koppelingen buiten de kist is dat de buizen gelijk ondersteuning hebben van de kist wand.

Ikzelf haal de kist niet meer weg. Mijn leidingwerkt loopt door de grond heen en komt door de bodem de kist naar binnen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Vorig jaar hoefde ik niks aan de alkaliniteit te doen en dacht ik met alleen ph- vooruit te kunnen. Uiteindelijk nooit de ph- gebruikt maar wel paar keer vloeibare ph+ (niet heel veel) omdat toch een paar keer de ph te laag was.
Kortom: het zal niet overal hetzelfde zijn ;)
je kan ook met het gezin in het zwembad gaan zitten .. zelfde effect alleen goedkoper :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb een Intex 260x160 zwembad (2.282 liter), deze hebben wij vorig jaar gebruikt met zo'n standaard Intex-pompje met een filtercartridge. Dit jaar zit ik er aan te denken om 2 solar matten te gaan gebruiken. We zijn verhuisd en de ideale plek voor het zwembad loopt helaas wat te scheef. Daarom moet het zwembad op een plek waar niet de hele dag zon is.

De 2 matten zouden dan op het dak van het schuurtje komen. Ik kan nergens achterhalen wat voor capaciteit pomp ik hiervoor nodig zou hebben. Heeft iemand zin/kennis om mij hierover te adviseren? Ik begrijp dat de capaciteit ook weer niet te hoog moet liggen omdat het water dan niet voldoende opwarmt.

Ook wil ik, misschien volgend jaar, upgraden naar de intex 300x200x75 (3.800 liter). Het zou mooi zijn als ik dezelfde pomp dan kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:26:
[...]

je kan ook met het gezin in het zwembad gaan zitten .. zelfde effect alleen goedkoper :P
Hielp niet genoeg als we met tweeën er een middag in hadden gelegen.
Heb er denk ik in 3 maanden ook maar 3x een beetje ingegooit hoor. Maar aan de testen zag ik wel dat het hielp. Die fles is nu nog lang niet leeg dus kan nog wel even mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske & @Osovega .. ter info de startpost is geschreven door @Koffie die een ZWS heeft .. hij heeft hier vele posts aan gewijd om dit uit te legen / vragen te beantwoorden (deel 1 en 2)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
Osovega schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:12:

Uitgaande van een Intex zoutsysteem, dan moet je volgens de beschrijving het volgende doen:

- Zout aan je water toevoegen en je pomp zo'n 24 uur laten draaien.

- Na 24 uur je zoutsysteem aanzetten en de duur van het programma instellen. Deze staat in de handleiding (hangt af van de grootte van je bad). Het aanvangstijdstip wordt elke 24 uur herhaald, dus als je wilt dat het systeem elke dag om 08:00 begint, dan moet je 'm de eerste keer niet pas om 13:00 aanzetten.

- Direct daarna het apparaat op Boost mode zetten omdat het de eerste keer is. Dan gaat er een programma lopen van 8x de duur die je hierboven ingesteld hebt. Al die tijd moet je ook de pomp aan laten staan.

- Stel direct ook even de onderhoudstijd in, dat is de tijdsinterval waarna de polariteit van de electrodes omdraait zodat ze beter blijven functioneren.

- Als dan na de Boost je bad als het goed is voldoende Chloor heeft, dan kun je een tijdschakelaar tussen je pomp zetten. Deze moet draaien van 1 uur vóór aanvang van het zoutsysteem programma tot 1 uur na afloop.

Ik heb er vorig jaar de hele zomer geen omkijken naar gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
GeorgeMichael schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:30:
Ik heb een Intex 260x160 zwembad (2.282 liter), deze hebben wij vorig jaar gebruikt met zo'n standaard Intex-pompje met een filtercartridge. Dit jaar zit ik er aan te denken om 2 solar matten te gaan gebruiken. We zijn verhuisd en de ideale plek voor het zwembad loopt helaas wat te scheef. Daarom moet het zwembad op een plek waar niet de hele dag zon is.

De 2 matten zouden dan op het dak van het schuurtje komen. Ik kan nergens achterhalen wat voor capaciteit pomp ik hiervoor nodig zou hebben. Heeft iemand zin/kennis om mij hierover te adviseren? Ik begrijp dat de capaciteit ook weer niet te hoog moet liggen omdat het water dan niet voldoende opwarmt.

Ook wil ik, misschien volgend jaar, upgraden naar de intex 300x200x75 (3.800 liter). Het zou mooi zijn als ik dezelfde pomp dan kan gebruiken.
Hoe hoog is het dak ?
Je zal afhankelijk daarvan een ZFP van 4m3 of 6m3 moeten hebben. Maar de meeste raden 6m3 aan omdat die qua hoogte toch net wat meer kan en je dus geen gezeik ermee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Hoe hoog is het dak ?
Je zal afhankelijk daarvan een ZFP van 4m3 of 6m3 moeten hebben. Maar de meeste raden 6m3 aan omdat die qua hoogte toch net wat meer kan en je dus geen gezeik ermee hebt.
Het is een schuin dak, op z'n laagste punt is deze ruim 2 meter hoog. Is het grote voordeel van een ZFP ten opzichte van een cartridge-pomp nou vooral dat we dan niet zo vaak de cartridge hoeven te vervangen? Of heeft 'ie ook een betere performance bijvoorbeeld bij het omhoog pompen van water naar de matten?
Pagina: 1 ... 42 ... 173 Laatste