Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 170 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 19:56
GeorgeMichael schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Het is een schuin dak, op z'n laagste punt is deze ruim 2 meter hoog. Is het grote voordeel van een ZFP ten opzichte van een cartridge-pomp nou vooral dat we dan niet zo vaak de cartridge hoeven te vervangen? Of heeft 'ie ook een betere performance bijvoorbeeld bij het omhoog pompen van water naar de matten?
Ja beide. Een CRP (cartridge pomp) heeft eigenlijk nagenoeg geen capaciteit om omhoog te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GeorgeMichael schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:30:
Ik heb een Intex 260x160 zwembad (2.282 liter), deze hebben wij vorig jaar gebruikt met zo'n standaard Intex-pompje met een filtercartridge. Dit jaar zit ik er aan te denken om 2 solar matten te gaan gebruiken. We zijn verhuisd en de ideale plek voor het zwembad loopt helaas wat te scheef. Daarom moet het zwembad op een plek waar niet de hele dag zon is.

De 2 matten zouden dan op het dak van het schuurtje komen. Ik kan nergens achterhalen wat voor capaciteit pomp ik hiervoor nodig zou hebben. Heeft iemand zin/kennis om mij hierover te adviseren? Ik begrijp dat de capaciteit ook weer niet te hoog moet liggen omdat het water dan niet voldoende opwarmt.

Ook wil ik, misschien volgend jaar, upgraden naar de intex 300x200x75 (3.800 liter). Het zou mooi zijn als ik dezelfde pomp dan kan gebruiken.
Een 6m3 zandfilter pomp (gevuld met aqualoon) pvc pijp, slang zo kort mogelijkhouden (stukken van ~1m)

Zie zie hier mijn uitleg waarom

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Ja beide. Een CRP (cartridge pomp) heeft eigenlijk nagenoeg geen capaciteit om omhoog te pompen.
Bedankt voor je hulp :). Dat is verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Dat varieert van leiding bedrijf tot leiding bedrijf .. kijk op de site / bel even met ze .. of zoek ff naar aquarium liefhebbers (lokaal) .. die weten het vaak heel goed :)

Dat je ph+ nodig hebt is zelden nodig in NL .. 99% van ons (zwembad-houders) heeft een klein potje aan laten smeren .. en vaak is deze ongeopend / zelden gebruikt .. (ik heb er nog 1 van 10 jaar oud :P hahahaa)
Ik ga even bellen, vijverliefhebber weet het ook niet namelijk. Ik heb het dan vooral over tac+, ik heb echt geen zin om die 8500l straks eruit te moeten gooien en dan nieuw vullen omdat ik m niet op peil krijg omdat onweer hem uit balans brengt (en er is genoeg onweer onderweg voor dit weekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jessicawitkamp schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Ik ga even bellen, vijverliefhebber weet het ook niet namelijk. Ik heb het dan vooral over tac+, ik heb echt geen zin om die 8500l straks eruit te moeten gooien en dan nieuw vullen omdat ik m niet op peil krijg omdat onweer hem uit balans brengt (en er is genoeg onweer onderweg voor dit weekend)
Onweer is lastig te voorspellen omdat het komt en gaat. Ze kunnen dus onweer verwachten maar ze kunnen nooit precies zeggen op welke locaties.

Vorig jaar hadden we hier erg weinig onweer in de zomermaanden dus ik kan niet echt zeggen hoeveel het doet met de water kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Je hebt niet perse een ZFP nodig om solar matten op het dak te kunnen leggen.
Ja, je kunt ze ervoor gebruiken omdat ze een hogere opvoerhoogte hebben. Maar je hoeft de verwarming niet perse te combineren met het filteren; je kunt ook een andere waterpomp gebruiken voor je solar matten naast een goedkopere CFP pomp voor het filteren.

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 01-06-2021 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:18
frickY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:39:
Je hebt niet perse een ZFP nodig om solar matten op het dak te kunnen leggen.
Ja, je kunt ze ervoor gebruiken omdat ze een hogere opvoerhoogte hebben. Maar je hoeft de verwarming niet perse te combineren met het filteren; je kunt ook een andere (opvoer)pomp gebruiken voor je solar matten naast een goedkopere CFP pomp voor het filteren.
Ik vind dat er altijd heel snel word gekozen voor een ZFP, terwijl die nogal wat verbruiken.
Voor grotere baden snap ik het maar voor onder de 5m3 bad is een CRF meer dan prima lijkt mij.
Net word er een bijvoorbeeld een 6m3 pomp aanbevolen, maar die verbruikt volgens spec al bijna 400w.
Mijn CRF zit op een vijfde daarvan.
Filterpomp en warmtepomp zitten nu totaal op 700w, en het zwembad is nu op 28.5 na 5 uurtjes pompen.
In Principe kan ie al een tijdje uit maar wil weten hoe ver ik kan gaan ;)
Als je bijvoorbeeld door minder zon of te weinig matten al dubbel zo lang aan het pompen bent dan hebben we evenveel verbruikt.
in de nacht filter ik ook om de paar uur, dus dat kost met een ZFP dan ook meteen een stuk meer.
En de tijd die je kwijt bent met de bypass regelen stop ik in het filter schoonmaken ;)

Maar misschien kom ik hier ooit nog op terug aangezien iedereen hier zo tevreden is over een ZFP

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 19:52
Aangezien onze oude Intex 260x160x65 iets aan de lage kant is en al wat kleine gaatjes heeft zojuist maar een nieuwe besteld. Wel een beetje aan de late kant want veel is al uitverkocht, maar toch nog een EXIT Stone zwembad ø300x76cm kunnen bemachtigen. Ik ben erg benieuwd hoe de overkapping gaat bevallen zowel qua vuil als qua temperatuur. Als alles staat zal ik wel een update/plaatje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
vandaag maar eens chloor gemeten... bijna 0!!!

blijkt dat mijn set nu met de warmte pomp te weinig flow heeft voor het zoutwatersysteem :( en omdat dat braaf elke dag opstart, krijg je de foutmelding niet te zien...

ik denk dat ik een beetje zand ga scheppen uit de ZFP, dat had ik tot aan het max streepje gevuld.
  • intex prism frae pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp

[ Voor 8% gewijzigd door burnedhardware op 01-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Ik vind dat er altijd heel snel word gekozen voor een ZFP, terwijl die nogal wat verbruiken.
Voor grotere baden snap ik het maar voor onder de 5m3 bad is een CRF meer dan prima lijkt mij.
Net word er een bijvoorbeeld een 6m3 pomp aanbevolen, maar die verbruikt volgens spec al bijna 400w.
Filterpomp en warmtepomp zitten nu totaal op 700w, en het zwembad is nu op 28.5 na 5 uurtjes pompen.
Als je bijvoorbeeld door minder zon of te weinig matten al dubbel zo lang aan het pompen bent dan hebben we evenveel verbruikt.
in de nacht filter ik ook om de paar uur, dus dat kost met een ZFP dan ook meteen een stuk meer.
En de tijd die je kwijt bent met de bypass regelen stop ik in het filter schoonmaken ;)

Maar misschien kom ik hier ooit nog op terug aangezien iedereen hier zo tevreden is over een ZFP
Ik ben het daar wel mee eens. Mijn formaat bad (op eerste plek), het formaat van de ZFP, de herrie en het verbruik, doen mij nog niet kiezen voor zulke pompen.
Vorig seizoen totaal geen moeite gehad met CRP icm filterbollen.

Echter zijn er veel mensen die solar op een dak willen zetten. Een ZFP is dan het makkelijkste. Het kan wel met een CRP (primen van buizen), of met een aparte pomp, maar dat is wel meer gedoe.

Een warmtepomp die niet veel debiet nodig heeft kan je prima doen met CRP, vind ik ook. Maar met solar ben je denk ik blij met wat meer power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 13:23
TMCThomas schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:18:
[...]

2 vraagjes, is de warmtepomp luid? en hoeveel liter water heb je in het bad?
8-9 m3 water
Luid is een relatief begrip, ik vind het niet luid.
Hij staat sowieso achter het tuinhuisje maar ik hoor het amper, ook als ik redelijk dichtbij ben.

Deze is stiller dan mijn vorige

Binnenkort komt de echte test, dan is mijn buurman terug van vakantie.
Hij had een keer geklaagd over het geluid van de warmtepomp dus sindsdien letten we er een beetje op wanneer we de pomp aanzetten. Zijn eigen vrouw vond het overigens onzin :+

Maar goed, nu zeg ik niets en ga ik er vanuit dat hij de nieuwe pomp niet meer hoort.

[ Voor 30% gewijzigd door louzy82 op 01-06-2021 14:34 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 13:44
coelho schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:37:
Voor de rekenaars aan zwembadopwarmers:

Ik heb een solarbol met bypass aan mijn zwembad gekoppeld. Ik heb dus de mogelijkheid om het water dat door mijn pomp loopt 100% direct naar mijn zwembad te pompen, 100% via mijn solarbol te pompen of de driewegkraan ergens daartussen te zetten.

Wat warmt nu het snelste het bad op? Al het water door de bol, waardoor de stroomsnelheid hoog ligt en de relatieve opwarming per eenheid erg klein zal zijn, of slechts een deel van het water door de bol (en hoeveel dan), om de stroomsnelheid af te laten nemen waardoor er meer warmteoverdracht kan plaatsvinden, maar het relatief warmere water weer in aanraking komt met de rest van het water dat via de bypass loopt?

Of is het exact even effectief, omdat de totale toegevoegde warmte gelijk blijft?
Er is toch wel iemand die weet of je beter al je water door de verwarming moet sturen of slechts een deel? De posts in dit topic kwamen straks zo snel dat ik vermoed dat mijn vraag over het hoofd gezien is :) :X

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:02
coelho schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Er is toch wel iemand die weet of je beter al je water door de verwarming moet sturen of slechts een deel? De mails kwamen straks zo snel dat ik vermoed dat mijn vraag over het hoofd gezien is :) :X
Koud water neemt warmte sneller op dan warm water. Het is dus efficiënter om slechts een deel van het water door de solarbol te sturen waarbij het water wat eruit komt +- 0,5 graden warmer is dan wat erin gaat. Die eerste halve graad opwarmen gaat sneller dan de volgende halve graad etc.

Makkelijk te meten door eerst een thermometer bij je inlaat te houden en dan bij je uitlaat, en je bypass dan zo te tweaken dat de uitlaat +- 0,5 graden warmer is dan wat erin gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Thy... op 01-06-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
[...]

Er is toch wel iemand die weet of je beter al je water door de verwarming moet sturen of slechts een deel? De posts in dit topic kwamen straks zo snel dat ik vermoed dat mijn vraag over het hoofd gezien is :) :X
Ach, het verschil is maar klein. Zeker als het een bol is en niet een mat. Doordat de warmte in je bol blijft hangen pak je daar ook warmte van mee. Uitgangspunt is wel, zo hoog mogelijke flow, maar als dat niet lukt is iets minder hoog geen ramp.

Ik heb een flow van 13 liter over mijn collectoren parallel. Warmte prima op, deltaT van 1.5° ongeveer.

Wat ik wel moet doen, als ik mijn ZWS aan heb staan moet de bypass een stukje open om voldoende flow te krijgen voor de elektrolyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:58
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Probeer het eens (als test) met de matten op de grond, dan weet je of het aan de hoogte ligt of aan de weerstand van de slang en matten.
@christofdc inderdaad het bovenstaande, maar je vertelde dat je de matten vorig seizoen op de grond had waar ik uit opmaak dat het toen wel goed was. Dus wellicht dat toch de hoogte is.

In dat geval kom je er denk ik niet omheen om een compleet separate pomp aan te schaffen voor de verwarming. Of the wel de pomp van het filter doet de filterzaken en bijvoorbeeld een losse dompelpomp in het bad die je aansluit op de zonnematten.

De installatie wel netjes aarden en de apparatuur achter een 30 mA aardlekschakelaar plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ep Woody schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Ach, het verschil is maar klein. Zeker als het een bol is en niet een mat. Doordat de warmte in je bol blijft hangen pak je daar ook warmte van mee. Uitgangspunt is wel, zo hoog mogelijke flow, maar als dat niet lukt is iets minder hoog geen ramp.

Ik heb een flow van 13 liter over mijn collectoren parallel. Warmte prima op, deltaT van 1.5° ongeveer.

Wat ik wel moet doen, als ik mijn ZWS aan heb staan moet de bypass een stukje open om voldoende flow te krijgen voor de elektrolyse.
Mijn ZWS zit na het sluiten van de bypass (waar 2 buizen weer terug naar 1 gaan), dus ik heb als het ware een lus gemaakt tussen mijn ZFP en ZWS. Daarmee heb ik voldoende flow door mijn ZWS.

Waarmee meet je de flow en de temperatuur in de leidingen? Of is je deltaT het verschil tussen analoge termometer bij de invoer van je bad houden en voor de spuiter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
coelho schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Mijn ZWS zit na het sluiten van de bypass (waar 2 buizen weer terug naar 1 gaan), dus ik heb als het ware een lus gemaakt tussen mijn ZFP en ZWS. Daarmee heb ik voldoende flow door mijn ZWS.

Waarmee meet je de flow en de temperatuur in de leidingen? Of is je deltaT het verschil tussen analoge termometer bij de invoer van je bad houden en voor de spuiter?
Heb ik ook hoor, maar als ik wil zoveel mogelijk flow over de matten, dus staat de bypass volledig dicht. Als er chloor gemaakt wordt, gaat de bypass tijdelijk open om zo de flow te verhogen.

Het vreemde is, dat een lagere flow (of hogere tegendruk) ook een lager verbruik van de pomp oplevert, dus dat is extra winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christofdc
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 17:17
FrankHe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:55:
[...]

@christofdc inderdaad het bovenstaande, maar je vertelde dat je de matten vorig seizoen op de grond had waar ik uit opmaak dat het toen wel goed was. Dus wellicht dat toch de hoogte is.

In dat geval kom je er denk ik niet omheen om een compleet separate pomp aan te schaffen voor de verwarming. Of the wel de pomp van het filter doet de filterzaken en bijvoorbeeld een losse dompelpomp in het bad die je aansluit op de zonnematten.

De installatie wel netjes aarden en de apparatuur achter een 30 mA aardlekschakelaar plaatsen!
Ik haal vanavond de matten er eens af om te zien hoeveel impact dit heeft.
bedankt alvast voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
coelho schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Antwoord op de tweede helft van je vraag:
Ik maak gebruik van een flowmeter: https://nl.aliexpress.com/item/1005001883324647.html en heb bij de ingang en uitgang van het zwembad een DS18B20 met een thermowell in de aanvoer / retour slang geplaatst. Hierdoor kan ik de flow en temperatuur constant meten en weet ik dus ook hoeveel warmte er door de collectoren het bad in is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 22:33
[...]

Ik vraag me trouwens af of ze met 370w voor de 6m3 pomp ook echt bedoelen dat die zoveel wat aan stroom trekt. Op toppy staat er namelijk het volgende bij: "Naast PK is het vermogen uit te drukken in wattage. Het wattage geeft aan hoe krachtig een product is. Doorgaans kunnen we stellen; hoe hoger het wattage, des te hoger het vermogen. Let op! Het vermogen van een product is niet hetzelfde als opgenomen vermogen, oftewel verbruik."

Maar ze zeggen dan niet wat het daadwerkelijk verbruik zou zijn. Zit dat hoger of lager? Iemand die dat ooit getest heeft/ weet hoe het in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
3CPO schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Max. € 500
3/4 graden
24 uur
zo stil mogelijk
Ja, heb zonnepanelen
Dat is een uitdaging... 8000 liter water 4 graden opwarmen kost je ongeveer 37 kWh. Als je geen last had van afkoeling was dat niet zo'n probleem, maar je verliest in een nacht ook makkelijk een graad of 5-6. Dan moet de zon je ook goed helpen wil je het bad echt op kunnen warmen. Zeker omdat de warmtepompen in de nacht minder goed presteren dan overdag kost dat veel meer energie.

In mijn situatie:
De zon / het weer heeft het bad ongeveer 24 kWh opgewarmd, maar met het verlies van 5 graden in de afgelopen nacht is dat netto een opwarming van ongeveer 2 graden, oftewel: 9.3 kWh opgewarmd. (Mijn bad is grofweg 4000 liter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
TMCThomas schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Ik vraag me trouwens af of ze met 370w voor de 6m3 pomp ook echt bedoelen dat die zoveel wat aan stroom trekt. Op toppy staat er namelijk het volgende bij: "Naast PK is het vermogen uit te drukken in wattage. Het wattage geeft aan hoe krachtig een product is. Doorgaans kunnen we stellen; hoe hoger het wattage, des te hoger het vermogen. Let op! Het vermogen van een product is niet hetzelfde als opgenomen vermogen, oftewel verbruik."

Maar ze zeggen dan niet wat het daadwerkelijk verbruik zou zijn. Zit dat hoger of lager? Iemand die dat ooit getest heeft/ weet hoe het in elkaar steekt.
Mijn 450W pomp verbruikt volgens de shelly plug 370w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
TMCThomas schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Ik merk dat mijn pomp met een opgave van 0.1kW bij minder flow iets minder vermogen vraagt. Waarschijnlijk omdat de motor dan minder snel rond draait? Bij 13 l/min 128 Watt en bij 30 liter/min 132 Watt. Geen wereldschokkende verschillen, maar wel grappig om te constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds een tijdje woon ik in een huis waar een metalen opzetzwembad staat in de tuin. Afgelopen weekend heb ik deze schoongemaakt en de pomp weer aangesloten, maar bij de doorvoer van de uitlaat lekte het zwembad helaas.. Ik heb meerdere dingen geprobeerd, en tot mijn grote spijt ook het e.e.a. geforceerd. Daardoor is de doorvoer afgebroken. Nu ben ik op zoek naar een vervangend onderdeel, oftewel een doorvoer van 32mm die uiteindelijk aan een 38mm flexibele slang gekoppeld moet worden.

Wie weet welke onderdeel ik hiervoor nodig heb? Ik zie zelf door het bomen het bos niet meer en ben bang dat ik het verkeerde bestel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r25BokZBka7jiVgvp-onykvvO3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3l8VgBgv05HzO2BY9Idu8JH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muTsZvknPnEIeyVzommUAE2QNlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zyw4VZTe9Rn8YwRtstpjfkaY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUchqbBx5W8JjL4aJGK6-LdVBzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ua39yZxBfgffv9WAk4Z1wEUG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Als je een pomp zwaarder belast waardoor deze langzamer gaat draaien, zal deze iets minder stroom gaan gebruiken. Vraag me niet waarom maar dit heb ik onthouden van mijn docent Procestechniek. :)
Ik heb dit ook gecontroleerd met de verbruiksmeter in de meterkast. Zodra ik het water over het garagedak pomp ipv direct terug het bad in, neemt het toerental hoorbaar af, is de druk in de ZFP iets gestegen en scheelt het ong 10 a 15 Watt.

Enkele weken geleden heb ik een 2e set tyleenslangen (parallel aan de eerste) op het dak gelegd (2 x 25 m x 16 mm) en nu de zon ein-de-lijk schijnt, warmt het bad ong 1,5 a 2 graden per dag op. (17 kuub). Best een mooi resultaat, dacht ik zo.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Yo-L bestel een intex 38mm adapter ? wellicht handiger ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:17:
@Yo-L bestel een intex 38mm adapter ? wellicht handiger ?
Die zag ik inderdaad, kun je die direct aan het zwembad bevestigen? Ik nam eigenlijk aan dat die pas na de doorvoer gebruikt kan worden.. Maar zoals je merkt heb ik er niet veel kaas van gegeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Yo-L schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Die zag ik inderdaad, kun je die direct aan het zwembad bevestigen? Ik nam eigenlijk aan dat die pas na de doorvoer gebruikt kan worden.. Maar zoals je merkt heb ik er niet veel kaas van gegeten :)
hmmm bedoel je liner zit toch direct tegen de stalen wand ? dus waarom niet ?

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 01-06-2021 16:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

kwa verbruik tja .. zeg een crp zit op 50-100W en een ZFP van 200W tot "veel" .

2 pompen in 1 circuit (lees leiding werk, maar zwembad is niet onderdeel van het circuit) is gewoon niet handig dat werkt elkaar tegen ..

Kwa filtering en verbruik is een CRP wel (veel) zuiniger en redelijk(er) voor kleine baden zeg tot 2m3 tot 3m3 best goed te doen ,

Een zfp 250W (mijn 6m3) verbruikt over 8 uur 1,5kwh nog geen 50cent ...

Maar het gemaak van een goed gefilterd bad (door de zfp) versus CRP filtering is wel een wereld van verschil in mijn optiek ..

Ik heb 6 CRP pompen verbruikt (en hoor/lees) dat menig CRP het 1 a 2 jaar uithoud ..
filter patronen kosten ook 1 a 3 euro per stuk ? (2,30?) je verbruikt er 8-16 per seizoen ?

Hoe beter de filtering hoe minder chloor je nodig hebt .. en in mijn ervaring is een CRP filter veel te snel vuil .. en lastig onderhoud .. ik denk dat je op het eind saldo dus .. een ZFP net zo duur is als een CRP

dus ik ga voor deze redenen voor een ZFP ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:41
Guys, enkele vraagjes, ik heb een intex prism frame zwambad van 4 m op 2 m

Voorlopig zijn de kindjes nog net iets te klein, dus ik heb het zwembad maar voor de helft gevuld, dus het water komt lager als de in en uitvoer die aan het zwembad zit... ik heb mijn pomp dus aangesloten aan de uitloop onderaan het zwembad, deze uitloop is geen 32mm , maar een pak dunner, dus heb er een aantal omwentelingen twal rond gedaan en dan de 32mm erop geklemt, en dit lekt niet...

1) Nu wou ik eigenlijk de standaard filterpomp vervangen door een zandfilter pomp, maar zal dit wel lukken? kan hij genoeg water trekken? omdat de opening aan het zwembad onderaan geen 32 mm is?
2) ik heb er ook nog een intex elektrisce verwarming bij, de zandfilter pomp zal wellicht meer debiet halen in liters , zal dan ook het water sneller opwarmen omdat er meer debiet door de intex verwarming gaat ?
3) de twal oplossing werkt wel, maar zou er niet zo een koppeling bestaan? ik heb me al suf gezocht... eigenlijk zou ik deze aftapconnector moeten hebben met de schroefdraad zoals plaatje hieronder, maar dan ipv een tuinslang koppeling, zou ik terug naar 32 mm moeten gaan, iemand een idee of dit bestaat ?

https://www.dropbox.com/s...qyxww/aftapintex.GIF?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Ligt aan je verwarming .. en als je rustig wilt lezen is het beter in de avond dan overdag :P

Maar 100% door je verwarming heen als het kan is wel handig(er) .. (EPDM mat bv)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag de 30 graden grens gepasseerd. Sta versteld van mijn Poolex Nano 3kW, had verwacht dat dit stukken langer zou duren aangezien ik net overgestapt ben van een 3,8 kuub naar een 7,1 kuub tobbe.

Setup:
Intex 450x220x84cm 7,1 kuub
Poolex Nano 3kW warmtepomp
Intex filterpomp 2,3 kuub/uur
overdag: noppenfolie
's nachts noppenfolie + afdekzeil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yI1SIPdeeiRQauo4vzNCUCIM7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhckmN43k8EYcxCch1xUvetG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
NoFate schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:44:
Guys, enkele vraagjes, ik heb een intex prism frame zwambad van 4 m op 2 m

Voorlopig zijn de kindjes nog net iets te klein, dus ik heb het zwembad maar voor de helft gevuld, dus het water komt lager als de in en uitvoer die aan het zwembad zit... ik heb mijn pomp dus aangesloten aan de uitloop onderaan het zwembad, deze uitloop is geen 32mm , maar een pak dunner, dus heb er een aantal omwentelingen twal rond gedaan en dan de 32mm erop geklemt, en dit lekt niet...

1) Nu wou ik eigenlijk de standaard filterpomp vervangen door een zandfilter pomp, maar zal dit wel lukken? kan hij genoeg water trekken? omdat de opening aan het zwembad onderaan geen 32 mm is?
2) ik heb er ook nog een intex elektrisce verwarming bij, de zandfilter pomp zal wellicht meer debiet halen in liters , zal dan ook het water sneller opwarmen omdat er meer debiet door de intex verwarming gaat ?
3) de twal oplossing werkt wel, maar zou er niet zo een koppeling bestaan? ik heb me al suf gezocht... eigenlijk zou ik deze aftapconnector moeten hebben met de schroefdraad zoals plaatje hieronder, maar dan ipv een tuinslang koppeling, zou ik terug naar 32 mm moeten gaan, iemand een idee of dit bestaat ?

https://www.dropbox.com/s...qyxww/aftapintex.GIF?dl=0
Tja vul hem helemaal en niet dingen doen die de fabrikant niet bedoelt heeft zou ik zeggen. of koop een slag kleiner bad en zet deze tijdelijk in de berging

Ik heb 2 kids en sinds mijn oudste klein was een zwembad .. (50 tot 76cm water hoogte )

bedoel je wat je bij tips & tricks ziet ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:11:
Vandaag de 30 graden grens gepasseerd. Sta versteld van mijn Poolex Nano 3kW, had verwacht dat dit stukken langer zou duren aangezien ik net overgestapt ben van een 3,8 kuub naar een 7,1 kuub tobbe.

Setup:
Intex 450x220x84cm
Poolex Nano warmtepomp

[Afbeelding]
DS18B20-1 Temperature 30.1 °C
DS18B20-2 Temperature 30.8 °C

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Tja vul hem helemaal en niet dingen doen die de fabrikant niet bedoelt heeft zou ik zeggen. of koop een slag kleiner bad en zet deze tijdelijk in de berging

Ik heb 2 kids en sinds mijn oudste klein was een zwembad .. (50 tot 76cm water hoogte )

bedoel je wat je bij tips & tricks ziet ?
nuja, op zich werkt de koppeling wel die ik op de aftap connector heb gehangen
maar klopt het ook als ik zeg dat als het water sneller gaat door de elektrische verwarming door een zandfilter pomp tov een standaard pomp, dat het water sneller zal opwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske

Setup:
Intex 450x220x84cm
Poolex Nano warmtepomp

[Afbeelding]
De zon helpt natuurlijk ook flink.
Ben eerder benieuwd wat de warmtepomp toevoegd als het 20-25 graden is zonder zon. Lijkt erop dat je dit vanaf donderdag/vrijdag wel kan testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
NoFate schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:15:
maar klopt het ook als ik zeg dat als het water sneller gaat door de elektrische verwarming door een zandfilter pomp tov een standaard pomp, dat het water sneller zal opwarmen?
korte antwoord : nee ..

Zolang het water de aangeboden warmte kan afvoeren heb je geen upgrade/downgrade nodig .. beste is beiden dus te upgraden waarbij je een overkill van aan WP kracht wellicht handig(er) is versus een sterke pomp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:34:
[...]

korte antwoord : nee ..

Zolang het water de aangeboden warmte kan afvoeren heb je geen upgrade/downgrade nodig .. beste is beiden dus te upgraden waarbij je een overkill van aan WP kracht wellicht handig(er) is versus een sterke pomp
Ok, dan houd ik het bij de cartridge pomp...

En in het geval van zo een koepel/bol.... Als daar het water sneller of trager doorgaat, heeft dat invloed op warmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:29:
De zon helpt natuurlijk ook flink.
Ben eerder benieuwd wat de warmtepomp toevoegd als het 20-25 graden is zonder zon. Lijkt erop dat je dit vanaf donderdag/vrijdag wel kan testen ;)
Toch heeft de Nano ervoor volgens mij voor gezorgd dat ik niet veel meer temperatuurverlies heb gehad gedurende nacht en ochtend. Wat natuurlijk een mooie uitgangspositie oplevert voor wanneer de zon op het bad schijnt en de luchttemperatuur flink omhoog gaat. Daarnaast functioneert de warmtepomp natuurlijk efficiënter wanneer de luchttemperatuur hoger is, dus het lijkt me de combinatie van warmtepomp en zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
NoFate schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:36:
En in het geval van zo een koepel/bol.... Als daar het water sneller of trager doorgaat, heeft dat invloed op warmte?
Sorry maar die bollen zitten niet in productlijn en weiger ze toe te voegen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Sorry maar die bollen zitten niet in productlijn en weiger ze toe te voegen ;)
Hehe, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-05 14:25
[Freekmode]Holy Moly![/Freekmode] vandaag 32.5 graden aangetikt en dat alleen met noppenfolie op het zwembad. Die intex solar mat gaat er dus definitief tussenuit! Lange leve de warmte van de zon ... geen warmtepomp nodig hier voorlopig, al kan ik me voorstellen dat bij een groter bad dit zeker wel een oplossing kan zijn.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n316iEY81a035rzUQHfNLeCycsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWlwpSOYArADtTV1jylgH6rT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkTU3l2s-PwFuLFFCzYl7x4OWGg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qGvqOBLRHjfega7x6awX6iR3.png?f=fotoalbum_tile

Familie is content!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 22:33
renzo4000 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:09:
[Freekmode]Holy Moly![/Freekmode] vandaag 32.5 graden aangetikt en dat alleen met noppenfolie op het zwembad. Die intex solar mat gaat er dus definitief tussenuit! Lange leve de warmte van de zon ... geen warmtepomp nodig hier voorlopig, al kan ik me voorstellen dat bij een groter bad dit zeker wel een oplossing kan zijn.
Hoeveel liter zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Wat gebruiken jullie voor koppeling met HA? Is dat via een esphome? En via welke temp sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-05 14:25
2500 liter dus dat warmt natuurlijk een stuk sneller op dan andere grote zwembaden. Feit is wel dat het zwembad nagenoeg de hele dag in de zon staat. Maar eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat het zo goed zou opwarmen. Ik maak me dus haast zorgen over de echt warme dagen die nog gaan komen (inclusief nachten). Want eerlijk gezegd wil ik het bad ook niet te warm hebben... je zoekt juist verkoeling anders hadden we wel een hottub genomen ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
https://www.omroepgelderl...l-enorme-rookontwikkeling

Ai, dit is niet best... Sterkte voor de eigenaren!

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 01-06-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Moeten jullie ook elke dag water bijvullen als de kinderen er in gespeeld hebben? Of zijn die van jullie rustiger? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
jorgenv schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:06:
Moeten jullie ook elke dag water bijvullen als de kinderen er in gespeeld hebben? Of zijn die van jullie rustiger? :P
Vandaag mocht er hier ook weer een 400liter bij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:06:
Het gaat toch regenen :+

Simple regel .. water blijft in het zwembad .. zo niet gaan er mensen uit .

dit werkt bijzonder effectief als je ze collectief 10 minuten buiten het bad laat zitten zeker als bad 30 graden is en een fris windje staat ..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 01-06-2021 20:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
"als verloren worden beschouwd" , alles weg dus... wat enorm klote voor alle medewerkers. En ook de klanten/leveranciers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:26:
[...]

Het gaat toch regenen :+

Simple regel .. water blijft in het zwembad .. zo niet gaan er mensen uit .

dit werkt bijzonder effectief als je ze collectief 10 minuten buiten het bad laat zitten zeker als bad 30 graden is en een fris windje staat ..
Gezellige boel :p ik ben dus iemand die overal meteen een beeld bij heeft.

Dus ik zie nu een @vso liggend op een strandstoel met een laptop op schoot (want anders kan nooit heel zwemmend Nederland op tweakers netjes helpen ) met een badmeesters fluitje zijn kinder in gareel houden anders wordt zijn laptop nat. ;)

Spetteren en wat gek doen mag hier gewoon, maar gillen heb ik ze wel afgeleerd om de buren nog een beetje te vriend te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
ik schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:54:
vandaag maar eens chloor gemeten... bijna 0!!!

blijkt dat mijn set nu met de warmte pomp te weinig flow heeft voor het zoutwatersysteem :( en omdat dat braaf elke dag opstart, krijg je de foutmelding niet te zien...

ik denk dat ik een beetje zand ga scheppen uit de ZFP, dat had ik tot aan het max streepje gevuld.
  • intex prism frae pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp
Heb ca een kg zand eruitgehaald, staat nu ongeveer op het minimale streepje. Was moeilijk te zien want het water werd troebel door het gegraaf.

Ik had niet gekeken naar de drukmeter, mogelijk was het zand gewoon te vies geworden en dat daardoor de flow niet meer gehaald werd. Er lag een laagje vuil van ca een mm dik op het zand (beetje zoals een filter van een wasdroger)

Nu staat de drukmeter mooi op het einde van het groene gedeelte.

edit 03/06/2021 vanochtend weer te weinig flow :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeZijnErBijna
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-03 14:41
Hi Allen,

Afgelopen weekend hebben wij ons eerste opzetzwembad opgezet.

Bestway rond met een diameter van 3.66 (hoogte 1.22). Er gaat 10.000L in
We hebben er een Bestway zandfilterpomp bij van 3 m3/u, gevuld met filterglas.
Solarcover (bubbeltjes folie) en een afdekhoes.

Eigenlijk ben ik mijzelf er nu pas verder in aan het verdiepen. Ik heb net de openingspost helemaal doorgelezen en zie dat ik al een beginners fout heb gemaakt. De filterpomp heb ik aangesloten op een haspel die ongeveer 1m van het bad staat (wel redelijk afgeschermt maar toch niet zoals het hoort)

Ik heb toch een paar extra vragen voor de experts:

Elektra:
Ik lees in de openingspost over timers. Maar het valt mij op dat de zandfilterpomp een stekker heeft met een knopje die ik moet indrukken nadat er stroom op komt te staan. Dus als ik ergens een timer tussen zet om de stroom eraf te halen gaat dit niet werken lijkt mij?

Dan uberhaupt over de plaatsing van de pomp/ De slangen die erbij zitten zijn ongeveer 2meter. Ik neem aan dat ik de pomp zover mogelijk van het zwembad af moet gaan zetten om ook de elektra daar weg te halen. Maar kan de pomp gewoon in de zomermaanden buiten blijven staan, of moet deze tijdens slecht weer toch beschut geplaatst worden? En kan ik ipv een haspel wel een ander buitenverlengkabel gebruiken of hoe lossen jullie dit op?

Verwarming
We hebben het zwembad zaterdag gevuld met kraanwater van ongeveer 14 graden. We hebben overdag de solarcover er overheen liggen en 's nachts de extra afdekhoes. Zwembad staat bijna de hele dag in de zon.

Temperatuur verloop
Zondag 17/18
Maandag 20/21
Dinsdag 23/24

Dit zijn de temperaturen aan het einde van de middag, Ik ben benieuwd hoe dit de komende periode zich gaat ontwikkelen. Morgen zal wel goed komen met een warme dag, maar daarna wordt het een stuk minder. We hebben jonge kinderen, waarvan een van 1 jaar, dus die kan er alleen in als het zwemwater echt naar de 28+ graden gaat vermoed ik. Dus ik ben aan het orrienteren op verwarmingsmethode, maar de afweging tussen effectiviteit en kosten is zeer lastig zonder ervaring.
Optie 1 is warmtepomp, wel een instap model uit kosten overweging: https://www.rhodos-shop.nl/duratech-hot-splash-3-5kw

Andere opties zijn een Solarbol of solarmatten, alleen die zou ik dan graag op dak leggen. Het dak is ongeveer 2 meter hoog, direct naast het zwembad. De zwembad uitvoer zit volgens mij op ongeveer 70 cm hoogte, dus volgens mij hoeft de pomp het dan maar ongeveer 1,5 meter om hoog te pompen. Echter staat bij de beschrijving van de pomp dat deze niet geschikt is voor plaatsing boven de waterlijn: https://www.rhodos-shop.nl/bestway-flowclear-zandfilter-3m
Betekend dat dat ik er ook geen solarmatten/solarbollen aan kan hangen die boven de waterlijn zitten? En zou deze pomp dit aankunnen of wordt de stroming dan te zwak voor een zwembad van 10kuub.

Dan nog een praktisch vragen, hoe doen jullie het met de zwembadtrap (hoogte zwembad is 1.22). Halen jullie die er elke avond uit? nogal een gedoe vind ik het om die steeds erin en eruit te zetten, maar anders kan de solarcover en afdekzeil er niet over.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:49:
[...]

Gezellige boel :p ik ben dus iemand die overal meteen een beeld bij heeft.

Dus ik zie nu een @vso liggend op een strandstoel met een laptop op schoot (want anders kan nooit heel zwemmend Nederland op tweakers netjes helpen ) met een badmeesters fluitje zijn kinder in gareel houden anders wordt zijn laptop nat. ;)

Spetteren en wat gek doen mag hier gewoon, maar gillen heb ik ze wel afgeleerd om de buren nog een beetje te vriend te houden.
nu ga je tegen jezelf in 8) hahahahaha

I am pure evil }) Mijn kids 1x het zwembad mee helpen schoonmaken (wanden borstelen) .. water testen / stofzuigen moment dat ze gingen klagen . was het teken om even te vertellen dat wij ouders dat elke keer doen .. en als ze dat wilden ontwijken de regels moesten volgen .. of geen zwembad meer ..

Eerlijk gezegd heb ik 3 regels
- geen gezeik in het zwembad (letterlijk en figuurlijk)
- water blijft erin
- zonder voetenbad geen entree ..
- max 4 kinds in het bad (hangt af van de omstandigheden)

ik vraag elk kind dat komt zwemmen .. ruik het zwembad .. (doen ze braaf) .. ruikt dit prettiger dan het zwembad x .. (publiek zwembad) .. 99% zegt ja .. oke .. <insert rules> zorgt ervoor dat het zo blijft .. have fun .. heel soms herhaal ik het een keer (ligt aan het publiek)

omdat mijn kids weten hoeveel werk dat is .. verwijs ik naar hun bij vragen 'waarom" .. en ze helpen actief mee als er misdragingen zijn .. want ze zouden wel eens de pineut kunnen zijn voor een Nieuwe "zwembad schoonmaak training" oOo (nope maar dat weten ze gelukkig nog niet )

Maar in de praktijk de-escaleren we de boel met een glas drinken / koekje .. menig ouder staat verbaast hoe rustig het is .. en copieren de regels voor hun eigen zwembad.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:36

Pixelmagic

Ubergeek

Setup:
Intex 450x220x84cm 7,1 kuub
Poolex Nano 3kW warmtepomp

[Afbeelding]
Meet je toevallig ook de elektriciteit die gebruikt is ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Doe je zelf een lol en vervang de haspel (wel afgerold he) door verlengsnoer + https://www.allekabels.nl...109/1262662/kabelmof.html

Als het gaat regenen en je zekering klapt eruit .. kan het even duren voordat 1+1 = 2 doet .. en realiseert dat het de haspel is .. en die kabelmof is wel gerus stellend (hang die 1m v.d grond)
Elektra:
Ik lees in de openingspost over timers. Maar het valt mij op dat de zandfilterpomp een stekker heeft met een knopje die ik moet indrukken nadat er stroom op komt te staan. Dus als ik ergens een timer tussen zet om de stroom eraf te halen gaat dit niet werken lijkt mij?
voordat je "knipt" lees verder ..

klopt wat jij bedoeld is een met dat knopje stroom = een RCD/ALS of "AardLek Schakelaar", draad doorknippen en er een Man/vrouw stekker tussen zetten of een lasdoos .. al dan niet voorzien van een shelly / timer oid ..

pomp uit de zon halen maar dat is meer omdat warm stilstaand water prettig is voor algen (groei)
.
Verwarming
We hebben het zwembad zaterdag gevuld met kraanwater van ongeveer 14 graden. We hebben overdag de solarcover er overheen liggen en 's nachts de extra afdekhoes. Zwembad staat bijna de hele dag in de zon.

Temperatuur verloop
Zondag 17/18
Maandag 20/21
Dinsdag 23/24

Dit zijn de temperaturen aan het einde van de middag, Ik ben benieuwd hoe dit de komende periode zich gaat ontwikkelen. Morgen zal wel goed komen met een warme dag, maar daarna wordt het een stuk minder. We hebben jonge kinderen, waarvan een van 1 jaar, dus die kan er alleen in als het zwemwater echt naar de 28+ graden gaat vermoed ik. Dus ik ben aan het orrienteren op verwarmingsmethode, maar de afweging tussen effectiviteit en kosten is zeer lastig zonder ervaring.
Sommige springen er in bij 18 graden lopen dan een beetje blauw aan kids hebben minder last van de "kou" dus 24 graden is redelijk te doen voor ze .. andere zijn meer "verwend" en vinden 28 graden prettiger ..
maar bij HEET weer .. gaan ze er allemaal wel in ongeacht de temp :P zo niet .. tja dan niet toch ?
Optie 1 is warmtepomp, wel een instap model uit kosten overweging: https://www.rhodos-shop.nl/duratech-hot-splash-3-5kw
Bespaar niet te veel op je WP .. goedkoop = sCOP van 1:5 en wat duurder is sCOP van 1:10 - 1:15
Andere opties zijn een Solarbol of solarmatten, alleen die zou ik dan graag op dak leggen. Het dak is ongeveer 2 meter hoog,
Geen solarbol of "goedkope" matten .. zeker niet bij 10m3 aan water.. denk aan EPDM .. / pvc mat ..
direct naast het zwembad. De zwembad uitvoer zit volgens mij op ongeveer 70 cm hoogte, dus volgens mij hoeft de pomp het dan maar ongeveer 1,5 meter om hoog te pompen. Echter staat bij de beschrijving van de pomp dat deze niet geschikt is voor plaatsing boven de waterlijn: https://www.rhodos-shop.nl/bestway-flowclear-zandfilter-3m
Betekend dat dat ik er ook geen solarmatten/solarbollen aan kan hangen die boven de waterlijn zitten? En zou deze pomp dit aankunnen of wordt de stroming dan te zwak voor een zwembad van 10kuub
.
Tja je pomp .. die is denk ik wel ondermaats ..op papier voldoet hij wellicht maar het duurt minimaal 4-5 uur voordat je bad 1x gefilterd is ..(2,5m3 in praktijk oid per uur gok ik) en inderdaad Hmax = 1,5 dus 2,30 gaat hij niet trekken

btw garantie / vragen bij de verkoper zal uitdagend worden
.
Dan nog een praktisch vragen, hoe doen jullie het met de zwembadtrap (hoogte zwembad is 1.22). Halen jullie die er elke avond uit? nogal een gedoe vind ik het om die steeds erin en eruit te zetten, maar anders kan de solarcover en afdekzeil er niet over.
jup die gaat er uit zodra zwembad dicht gaat .. kleine moeite ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:02
Mocht iemand zijn rubbertjes voor zijn 32mm systeem moeten vervangen, deze van de toolstation passen perfect.

Dit weekend mijn bescheiden bad van 1.5 kuub weer opgezet. Gisteren nog niet de solarmat eraan gehangen en toen ging de temperatuur van 14 graden naar 16 graden :|

Dus vandaag voor de rubbers binnen waren maar met teflon tape aan de slag gegaan om het bad beter te verwarmen, zodat hij morgen echt lekker op termperatuur is.

Zwembad met solar afdekking: Van 9 tot 12 vrijwel volledig in de zon en van 12 tot 16 voor de helft in de zon
Solar mat: Van 11 tot 17 volledig in de zon
Pomp staat van 11 tot 17 uur aan, na 17 uur staat de zon te laag en neemt de solarmat nauwelijks nog warmte op.

In 7 uur tijd van 16 graden naar 26,5 graden gegaan :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCsTDBfl9HgQ8agMvLo_-NgYXmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJkbfmHyZvbEVcSM0VFXJfcS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/larjhkGcqcLH3dk5DXgSJbeSPPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbRnQo3yhFPHZrsKdk4KoMA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Okee ik heb sinds gisteren een goedkoop intex badje staan, Easy set rond van 244cm.
Wat mij opvalt is dat de pomp (1250l/h) misschien iets te weinig is.

Ik vind een zandfilterpomp voor nu iets te duur worden, maar zat eigenlijk naar de grootste filterpomp van Intex te kijken. Misschien eventueel tweedehands op de kop tikken.

Nu was ik ook aan het meten. PH was vanmiddag met 8 écht te hoog, dus ik heb er 150gr PH- in gedaan.
Samen met een tweetal chloortabletten.
De chloor was vanmiddag 1,5mg/l.

Maar nu meet ik het vanavond weer en de PH waarde is netjes gedaald, alleen blijft de rechter test bijna helemaal transparant. Hoe kan dit?

Ik heb deze set gekocht:
https://www.wehkamp.nl/summer-fun-startset-chemie-191317/

Ik vind de uitleg bij die test erg mager. PH waarde omlaag brengen is gelukt, maar wat moet ik precies met de rechter test? BR | CI mg/l staat er.

Wat moet ik met die rechter test? Moet er chloor bij?

Er gaat 2500 liter i het bad en een tablet zou goed zijn voor 1m3, maar ik heb er vanmiddag al twee in gedaan. Moet dat dan nu echt alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PiB schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:47:
Okee ik heb sinds gisteren een goedkoop intex badje staan, Easy set rond van 244cm.
Wat mij opvalt is dat de pomp (1250l/h) misschien iets te weinig is.

Ik vind een zandfilterpomp voor nu iets te duur worden, maar zat eigenlijk naar de grootste filterpomp van Intex te kijken. Misschien eventueel tweedehands op de kop tikken.
een CRP (filterpomp) koop je voor 50 - 100 euro .. die dingen kunnen luid zijn en/of binnen 1 a 2 jaar kapot gaan .. of de omvormer gaat kapot .. 2de hands tja .. ik zou het niet adviseren.

Een beter 2,200 liter of hoger model is wel handig maar houd de huidige achter de hand(met filters) een pomp is beter dan geen pomp.

niemand zegt dat mensen een ZFP (zand..pomp) moeten hebben, zolang je de inhoud van je bad binnen 2 a 4 uur kan rondpompen .. is dat goed genoeg (ze hoeven ook niet 24x7 te draaien)
Nu was ik ook aan het meten. PH was vanmiddag met 8 écht te hoog, dus ik heb er 150gr PH- in gedaan.
Samen met een tweetal chloortabletten.
De chloor was vanmiddag 1,5mg/l.

Maar nu meet ik het vanavond weer en de PH waarde is netjes gedaald, alleen blijft de rechter test bijna helemaal transparant. Hoe kan dit?

Ik heb deze set gekocht:
https://www.wehkamp.nl/summer-fun-startset-chemie-191317/

Ik vind de uitleg bij die test erg mager. PH waarde omlaag brengen is gelukt, maar wat moet ik precies met de rechter test? BR | CI mg/l staat er.

Wat moet ik met die rechter test? Moet er chloor bij?

Er gaat 2500 liter i het bad en een tablet zou goed zijn voor 1m3, maar ik heb er vanmiddag al twee in gedaan. Moet dat dan nu echt alweer?
Dek je het zwembad af ? waarmee ? welke tabletten gebruik je .. quick/long hoe lang heb je de filter geleden vervangen .. (hoe lang staat het zwembad) ..etc etc

lees dit eens

mocht je dit allemaal gelezen hebben .. doe de test nog een keer ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:06:
[...]

een CRP (filterpomp) koop je voor 50 - 100 euro .. die dingen kunnen luid zijn en/of binnen 1 a 2 jaar kapot gaan .. of de omvormer gaat kapot .. 2de hands tja .. ik zou het niet adviseren.

Een beter 2,200 liter of hoger model is wel handig maar houd de huidige achter de hand(met filters) een pomp is beter dan geen pomp.

niemand zegt dat mensen een ZFP (zand..pomp) moeten hebben, zolang je de inhoud van je bad binnen 2 a 4 uur kan rondpompen .. is dat goed genoeg (ze hoeven ook niet 24x7 te draaien)

[...]

Dek je het zwembad af ? waarmee ? welke tabletten gebruik je .. quick/long hoe lang heb je de filter geleden vervangen .. (hoe lang staat het zwembad) ..etc etc

lees dit eens

mocht je dit allemaal gelezen hebben .. doe de test nog een keer ..
Thnx, dan is het denk ik al verdampt vandaag...

Zwembad gisterenavond opgezet.
Gisterenavond gevuld met leidingwater
Geen afdekhoes en geen chloortabletten.

Vanochtend de summer set gekocht, met PH- zakken en quick chloortabletten. Direct 2 tabletten in het zwembad gedaan (goed voor 2 kuub volgens de handleiding), durfde 3 niet aan, omdat er geen 3 kuub in het zwembad zit maar 2,5.

Toen een test gedaan die bij de summer set zit, dat is een plastic rechthoekige container, waar je aan weerzijde 10ml in doet. Daarna moet er een pilletje in het water en schudden maar.

Na de chloor direct een test gedaan en toen was de PH te hoog, de rechter test werd netjes roze beetje in het midden.

Toen PH- direct toegevoegd, 150gr om de PH waarde ongeveer met 0,6 te laten dalen.

Vanavond is de afdekhoes binnen gekomen, dus deze heb ik er zojuist op gedaan.

Toen zojuist een nieuwe test gedaan, daar was de PH waarde met 7,2 prima, alleen de rechter test (Chloor?) was dus bijna kleurloos.

Dan ga ik nu maar 2 tabletten toevoegen denk ik. Eventueel morgenochtend weer.

Overigens zit er dus geen test, of midelen bij om de alkaliteit te meten en/of aan te passen. In de TS staat dat dit echter de belangrijkste factor is...

Ook geen idee of dat zuur in mijn tabletten zit.

Deze set heb ik dus: https://www.wehkamp.nl/summer-fun-startset-chemie-191317/

[ Voor 6% gewijzigd door PiB op 02-06-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PiB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:05:
[...]

Thnx, dan is het denk ik al verdampt vandaag...

Zwembad gisterenavond opgezet.
Gisterenavond gevuld met leidingwater
Geen afdekhoes en geen chloortabletten.

Vanochtend de summer set gekocht, met PH- zakken en quick chloortabletten. Direct 2 tabletten in het zwembad gedaan (goed voor 2 kuub volgens de handleiding), durfde 3 niet aan, omdat er geen 3 kuub in het zwembad zit maar 2,5.

Toen een test gedaan die bij de summer set zit, dat is een plastic rechthoekige container, waar je aan weerzijde 10ml in doet. Daarna moet er een pilletje in het water en schudden maar.

Na de chloor direct een test gedaan en toen was de PH te hoog, de rechter test werd netjes roze beetje in het midden.

Toen PH- direct toegevoegd, 150gr om de PH waarde ongeveer met 0,6 te laten dalen.

Vanavond is de afdekhoes binnen gekomen, dus deze heb ik er zojuist op gedaan.

Toen zojuist een nieuwe test gedaan, daar was de PH waarde met 7,2 prima, alleen de rechter test (Chloor?) was dus bijna kleurloos.

Dan ga ik nu maar 2 tabletten toevoegen denk ik. Eventueel morgenochtend weer.

Overigens zit er dus geen test, of midelen bij om de alkaliteit te meten en/of aan te passen. In de TS staat dat dit echter de belangrijkste factor is...

Ook geen idee of dat zuur in mijn tabletten zit.

Deze set heb ik dus: https://www.wehkamp.nl/summer-fun-startset-chemie-191317/
Geen afdek hoes was wel 1 van de meest logische verklaringen }) dus zwembad niet gebruikt = hoes eroverheen..

Tja ik zou me niet te druk maken over andere dingen dan PH + chloor ..
Stap 1 eerst PH goed krijgen en dan stap 2 chloor goed krijgen ..

quick chloor = quick verdampt .

koop "long" chloor tabletten (20gr) en een chloor dispenser die zien er zo uit (zoek er 1 uit met korte slangen erbij)
Afbeeldingslocatie: https://zwembadcompleet.nl/media/catalog/product/cache/35c490b403006921b5b0a897c1e211c9/f/l/flowclear-chloordispenser.jpg

Doe er 1x 20gr blokje in .. draai de kraan halverwege en elke 5 dagen drop je er een nieuwe in .. elke dag de pomp 2 uur aan .. en vervang je filter wekelijks ..

ph- in de drijver per persoon per dag die erin is geweest .. en als het water troebel word de "quick" chloor ..

Regelmatig testen .. (elke dag / elke paar dagen) .. je krijgt het vanzelf onder de knie ..
je merkt vanzelf of je moet toevoegen ..

ps eerst chloor dan nadat je 2 uur gepompt hebt pas testen .. en pas de volgende dag weer testen .. het is beter "laag" te blijven dan eroverheen .. zeker met chloor
1x long kan je wel verhogen naar 2x of 3x maar doe dat pas na 3 dagen na de eerste .. met quick chloor "stuur je bij"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
vso schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:06:
[...]

Vorig jaar stond marktplaats vol met CRPs van alle mensen die er een in en pakket hadden maar toch naar een ZFP gingen. Voor een paar tientjes ben je de man. Verder eens met al je argumenten tegen die dingen, maar aanschaf hoeft er m.i. niet een van te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAfukqq7qX53kcD2Ng5f1z6aZCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2gAVaiCQFn4oVqSmqxa1tdX.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook de elektrisch bedienbare bypass aangesloten. Kan nu door 12V op een klep te zetten een bypass open zetten zodat er extra flow door het ZWS gaat. Het levert niet veel extra flow op, zonder klep ging het makkelijk naar 30 of 40 liter/min (afhankelijk van de stand van de klep) en nu maar 20 liter/min, maar als het genoeg is, is het genoeg. Dit is in ieder geval makkelijk bedienbaar/integreerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
christofdc schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:24:
Na vorig jaar een kapotte zonnemat te hebben door de hond heb ik beslist om dit jaar de zonnematten op het dak van mijn garage te plaatsen. Ik heb de Intex ZFP van 4m3/u die volgens de site tot 3m omhoog kan pompen.

Gisteren dus dan ook al het zwembad opgezet en de zonnematten op de dak gelegd maar nu stelt de uiteindelijk druk toch wel wat teleur.

Let vooral niet op de kleur van het water... dit is work in progress :)

2 zonnematten op het dak:
[Afbeelding]

slangen naar boven
[Afbeelding]

Ik heb al zitten spelen met het uitschakelen van 1 van de matten ook.
output van 1 mat:
[Afbeelding]

output van 2 matten:
[Afbeelding]

Nu vroeg ik mij af of een zonnekoepel minder debiet gaat opnemen en dus beter geschikt gaat zijn hiervoor, of dat ik een zwaardere pomp zou nodig hebben.

Iemand advies hoe ik dit best zou aanpakken?
Wat je nog kan proberen is beide matten parallel aan te sluiten in plaats van serieel. Dat geeft iets minder tegendruk wat misschien nog in je voordeel werkt, hoewel ik bang ben dat het effect te beperkt is. Ook het verhogen van je pomp kan misschien nog iets helpen. Probeer hem (en het filter) wel onder de waterlijn te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-05 11:07
Ep Woody schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:10:
[Afbeelding]
de elektrisch bedienbare bypass aangesloten. Kan nu door 12V op een klep te zetten een bypass open zetten zodat er extra flow door het ZWS gaat.
welke model en type gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mazzoop80 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:07:
[...]

welke model en type gebruik je hiervoor?
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005001320768915.html

Zijn maar 3/4" en hebben een redelijke restrictie, maar zijn voor mijn taak voldoende. Het zoutwatersysteem heeft voldoende flow. (Heb net maar even een extra chloor run aangezet en het systeem klaagt nu niet over te lage flow, dus dat is prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:28:
[...]

Geen afdek hoes was wel 1 van de meest logische verklaringen }) dus zwembad niet gebruikt = hoes eroverheen..

Tja ik zou me niet te druk maken over andere dingen dan PH + chloor ..
Stap 1 eerst PH goed krijgen en dan stap 2 chloor goed krijgen ..

quick chloor = quick verdampt .

koop "long" chloor tabletten (20gr) en een chloor dispenser die zien er zo uit (zoek er 1 uit met korte slangen erbij)
[Afbeelding]

Doe er 1x 20gr blokje in .. draai de kraan halverwege en elke 5 dagen drop je er een nieuwe in .. elke dag de pomp 2 uur aan .. en vervang je filter wekelijks ..

ph- in de drijver per persoon per dag die erin is geweest .. en als het water troebel word de "quick" chloor ..

Regelmatig testen .. (elke dag / elke paar dagen) .. je krijgt het vanzelf onder de knie ..
je merkt vanzelf of je moet toevoegen ..

ps eerst chloor dan nadat je 2 uur gepompt hebt pas testen .. en pas de volgende dag weer testen .. het is beter "laag" te blijven dan eroverheen .. zeker met chloor
1x long kan je wel verhogen naar 2x of 3x maar doe dat pas na 3 dagen na de eerste .. met quick chloor "stuur je bij"
Die heb ik niet zo snel.

Gisterenavond heb ik er 2 quick chloortabletten ingedaan, filter heeft heel de nacht tot zojuist gedraaid.
Afdekhoes zat erover.

Maar toch zie ik nog altijd niets terug van de chloorwaarde.

PH waarde zit tussen de 7.2 en 7.4, maar de rechter test blijft relatief transparant zonder kleur in het water.

Moet ik nóg meer chloortabletten tabletten gebruiken?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuvI6ilFBT-r10G6KAyO-Z4nbzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOXQCl4CumqSTDfqjVDPYefz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:39

The Executer

Lekker belangrijk!

PiB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Die heb ik niet zo snel.

Gisterenavond heb ik er 2 quick chloortabletten ingedaan, filter heeft heel de nacht tot zojuist gedraaid.
Afdekhoes zat erover.

PH waarde zit tussen de 7.2 en 7.4, maar de rechter test blijft relatief transparant zonder kleur in het water.

[Afbeelding]
Als je van die kleine quicktabletten hebt gebruikt kan dat wel kloppen. Op ons bad van 1500 liter moest ik er 12 gebruiken voor de eerste run om op niveau te komen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

The Executer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Als je van die kleine quicktabletten hebt gebruikt kan dat wel kloppen. Op ons bad van 1500 liter moest ik er 12 gebruiken voor de eerste run om op niveau te komen.
Dat zou een hoop verklaren, in de handleiding stond 1 tablet per 1m3.

Met 2500 liter zou dat 2-3 tabletten betekenen.

Maar dan zou die handleiding niet zo goed kloppen.

Edit:
Het is mini quick inderdaad.

Begrijp ik dit stukje dan verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzCPx3rDkoZdu4hgpwb1UI5ZS2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqkiwMjTKme4nckRuXT0oQ0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er zit dus ook cyanuurzuur in, bestaan ze ook zónder?

[ Voor 36% gewijzigd door PiB op 02-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Die heb ik niet zo snel.

Afdekhoes zat erover.

[Afbeelding]
Voor quick chloortabletten mag je de eerste keer er best wel wat ingooien. Als ik het me goed herinner deed ik er vorig jaar op de eerste dag 6 in en tweede dag nog eens zoiets. Op 2400 liter.

Maar zorg ook voor de langwerkende van 20gr. Die kan je dan gewoon in de drijver doen en gaan iets van 5 dagen mee. 1 is genoeg bij 2400 liter en als die bijna op is doe je er een nieuwe in.

De quick heb je alleen nodig in het begin, tussendoor bij veel zwemmen en tussendoor als het water warmer is dan normaal (30+ ongeveer).

(edit)

Als je alleen met quick gaat werken ben je heel snel door die quick tabletten en ben je constant bezig met erbij doen en testen. Als je eenmaal beetje door hebt hoe het loopt dan hoef je ook niet meer te testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 02-06-2021 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Die heb ik niet zo snel.

Afdekhoes zat erover.

[Afbeelding]
je had niet zo veel liter of m3 in het bad 2-3m3 oid ? stop aub met chloor toevoegen (voor de veiligheid van de gebruikers van het zwembad) .. totdat je zeker weet waar je meet probleem zit ..

teminste ik gok dat je de test goed doet maar het kan ook user-error zijn .. om dat uit te sluiten ..
pak in huis emmer (zwembad) water mik er 2 tabeltten in .. en test dan eens .. (als ze opgelost zijn en je goed geroerd heb) . haal anders een setje test-strips .. (10,- ) als je 1maal weet dat je een goeie test hebt kan je verder gaan .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:46:
[...]

je had niet zo veel liter of m3 in het bad 2-3m3 oid ? stop aub met chloor toevoegen (voor de veiligheid van de gebruikers van het zwembad) .. totdat je zeker weet waar je meet probleem zit ..

teminste ik gok dat je de test goed doet maar het kan ook user-error zijn .. om dat uit te sluiten ..
pak in huis emmer (zwembad) water mik er 2 tabeltten in .. en test dan eens .. (als ze opgelost zijn en je goed geroerd heb) . haal anders een setje test-strips .. (10,- ) als je 1maal weet dat je een goeie test hebt kan je verder gaan .
Vooral bij de eerste toevoeging ben je er best wel wat van nodig zoals @Plenkske en ik al aangeven. Ik verwacht geen meetfout wanneer er maar 2 tabletjes zijn toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PiB

PiB

The Executer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Vooral bij de eerste toevoeging ben je er best wel wat van nodig zoals @Plenkske en ik al aangeven. Ik verwacht geen meetfout wanneer er maar 2 tabletjes zijn toegevoegd.
Klopt gosterenochtend 2 tabletten op 2500 liter.
Vervolgens hele dag in de volle zo’n, zonder hoes (was nog niet binnen).

Gisterenavond weer 2 toegevoegd.

Vanochtend meeting, zonder resultaat.

Nu 6 toegevoegd en pomp aangezet. Zon schijnt ook weer lekker nu, dit keer noppenfolie erover.

Straks voordat de kinderen gaan zwemmen nog een meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 22:09
Ik merk dat de kracht van mijn ZFP iets minder wordt ongeveer een uur nadat ik hem heb aangezet. De drukmeter blijft wel dezelfde druk aangeven (bovenaan in groen). Als ik de pomp dan uit zet en weer aanzet dan stroomt hij weer snel. Daarna zakt de kracht weer wat terug. Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik gebruik glaszand in de pomp en heb hem gevuld tussen min en max in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
  • Laatst online: 15-04 20:33
Hallo zwembadfanaten, lekker veel chatter hier nu de zon schijnt :D

Ik heb inmiddels voor de 4e dag ons (bescheiden) 2,7 kuubs badje staan. Gekoppeld aan een zonnemat op het dak van de schuur (0,4 x 7 meter) op een hoogte van 2,5 meter.

Op aanraden van jullie nu:

BAD -> POMP -> ZANDFILTERHUIS (glas) -> BYPASS -> DAK/BAD

Bad koelt in de nacht zo'n 5 graden af (isolatie onder en op het bad). Overdag met veel zon krijg ik 'm rond de middag op 31 graden. Meer hoef ik ook niet nu het buiten warmer wordt.

Paar opmerkingen vragen nog:

- Mijn pomp (a EUR 80,-) gebruikt (maar) 55 watt. Ik zie veel posts voorbijkomen met een veelvoud van verbruik hiervan. Waar zou 't 'm dat in zitten denken jullie? Efficientie?

- Aangezien de pomp fluisterstil is laat ik 'm 24/7 aanstaan. In de avond zet ik de bypass op alleen bad (dus geen zonnemat meer). Idee is dat de zonnemat het water af zou koelen in de nacht. ZIjn jullie het daar mee eens?

- Op het zandfilterhuis zit een (bar) meter. Deze staat echter naar mijn idee erg laag (0,2). Er zit een goede doorstroom in het water. Kan deze lage druk kwaad? Of is dit normaal gedrag? Als ik heel even de aansluiting dichtzet (dus alleen pompen) dan zie je de druk (iets) oplopen.

- En @vso zou je de choordispenser die aanraad ook geschikt zijn voor 24/7 pompen?

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, dit forum en input!

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
PiB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Klopt gosterenochtend 2 tabletten op 2500 liter.
Vervolgens hele dag in de volle zo’n, zonder hoes (was nog niet binnen).

Gisterenavond weer 2 toegevoegd.

Vanochtend meeting, zonder resultaat.

Nu 6 toegevoegd en pomp aangezet. Zon schijnt ook weer lekker nu, dit keer noppenfolie erover.

Straks voordat de kinderen gaan zwemmen nog een meten.
Die 2 van gister zijn dus vervlogen.
Die van savonds hebben iets gedaan, maar niet heel veel.
Over een paar uur zul je wel iets zien van die 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Om even terug te komen op Quick en Long tabletten. Ik vind Quick helemaal niks. Ik heb “altijd” met long tabletten gedaan, en nu (dacht ik) ook long tabletten gekocht want op het grote etiket staat “langzaam oplossende tabletten”. Ja niet. Lees de kleine lettertjes en ze lossen snel op. Ik had dus ná de opstartshock ff 8 van die dingen in mn dispenser gedaan. En ik vond het maar raar he, waarom is dat chloor zo hoog joh. Afijn, gister hele pompsysteem uit elkaar gehaald, en toen zag ik dat die 8 tabletten weg waren. Ah, dus Quick, terwijl het etiket insinueerde dat het long tabletten waren. (Was gratis overigens, foutje met een loungeset en dus cadeaubon van 250€ gehad). Dus ik ga nu zeker nog geen long tabletten halen, en de chloordispenser is er tussenuit. Nu wachten tot het chloorgehalte weer gezakt is naar normaal, en dan es uitzoeken waar ik ongeveer op moet gaan zitten…

Quick tabletten kunnen in de drijver zonder dat ze vlekken geven…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
KeijiKiriya schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:57:

- Mijn pomp (a EUR 80,-) gebruikt (maar) 55 watt. Ik zie veel posts voorbijkomen met een veelvoud van verbruik hiervan. Waar zou 't 'm dat in zitten denken jullie? Efficientie?
Ander type pompen. ZFP's verbruiken bv. meer dan CRP's. Maar het kan ook zijn dat andere pompen krachtiger zijn, minder efficient. Krachtigere pompen doen meer kuubs per uur rondpompen.

- Aangezien de pomp fluisterstil is laat ik 'm 24/7 aanstaan. In de avond zet ik de bypass op alleen bad (dus geen zonnemat meer). Idee is dat de zonnemat het water af zou koelen in de nacht. ZIjn jullie het daar mee eens?
Dat is niet nodig. Je hoeft je bad maar 2 of 3 keer per dag helemaal te filteren.

- Op het zandfilterhuis zit een (bar) meter. Deze staat echter naar mijn idee erg laag (0,2). Er zit een goede doorstroom in het water. Kan deze lage druk kwaad? Of is dit normaal gedrag? Als ik heel even de aansluiting dichtzet (dus alleen pompen) dan zie je de druk (iets) oplopen.
Zit er wel genoeg filtermedium in ? Verder heb ik geen ervaring met ZFP's dus daar kan iemand anders beter mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jessicawitkamp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:05:
Quick tabletten kunnen in de drijver zonder dat ze vlekken geven…?
Ja dat kan gerust. Ik zorg altijd dat de drijver ofwel rondjes kan maken door het bad (als noppenfolie eraf is), ofwel dat hij dichtbij de outlet pomp zit zodat de stroming zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Ja dat kan gerust. Ik zorg altijd dat de drijver ofwel rondjes kan maken door het bad (als noppenfolie eraf is), ofwel dat hij dichtbij de outlet pomp zit zodat de stroming zijn werk doet.
Thanks, was inderdaad mijn plan. Ik baal wel. Maargoed, eerst deze 5kg maar opmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jessicawitkamp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:14:
[...]

Thanks, was inderdaad mijn plan. Ik baal wel. Maargoed, eerst deze 5kg maar opmaken
5kg quick tabletten is wel veel inderdaad :o
Toch zou ik zelf alvast long kopen. Met de quicks heb je toch meer gedoe van steeds aanvullen en testen.
Die 5kg kan je wel lang mee doen en dit spul is niet zomaar "over de datum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Osovega schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:54:
Ik merk dat de kracht van mijn ZFP iets minder wordt ongeveer een uur nadat ik hem heb aangezet. De drukmeter blijft wel dezelfde druk aangeven (bovenaan in groen). Als ik de pomp dan uit zet en weer aanzet dan stroomt hij weer snel. Daarna zakt de kracht weer wat terug. Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik gebruik glaszand in de pomp en heb hem gevuld tussen min en max in.
Ik vermoed toch wat vuil wat er na enige tijd 'ingetrokken' wordt. Heb je al een poging gedaan om te spoelen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:50:
Assumption is the mother of all F**k-ups .. een emmer pakken chloor toevoegen, & testen geeft sneller/beter resultaat .. en je kan als je zeker weet dat je goed test het water terug in het bad plempen ..

Bij mijn teststrips staat een used-by date ..oftewel de fabrikant zegt: "tot datum dd-mm-yyyy" kan je het product gebruiken .. daarna garantie tot de deur .. we zouden kunnen discussieren of dat werkelijk zo "kort" houdbaar is oid .. maar in dit geval kan je ook gewoon met een productie fout oid te maken hebben

Kortom gewoon uitsluiten dat je test "goed' is ..

vertrouw ik 100% op tests .. nope maar heb gelukkig nog "gezond" verstand ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:16:
[...]

5kg quick tabletten is wel veel inderdaad :o
Toch zou ik zelf alvast long kopen. Met de quicks heb je toch meer gedoe van steeds aanvullen en testen.
Die 5kg kan je wel lang mee doen en dit spul is niet zomaar "over de datum"
Mijn ervaring met chloor is dat het dus wel degelijk over de datum gaat en niet meer goed oplost. Deze emmer is tot 10/2021 goed. Zat ook in dubio toch long te halen, maar ik ken mezelf, en dan ga ik de quicks niet meer gebruiken want de long tabletten zijn veeeeeeel makkelijker in gebruik. Dat ga ik alleen maar shocken als het nodig is en de longs aanvullen als ze op zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Assumption is the mother of all F**k-ups .. een emmer pakken chloor toevoegen, & testen geeft sneller/beter resultaat .. en je kan als je zeker weet dat je goed test het water terug in het bad plempen ..

Bij mijn teststrips staat een used-by date ..oftewel de fabrikant zegt: "tot datum dd-mm-yyyy" kan je het product gebruiken .. daarna garantie tot de deur .. we zouden kunnen discussieren of dat werkelijk zo "kort" houdbaar is oid .. maar in dit geval kan je ook gewoon met een productie fout oid te maken hebben

Kortom gewoon uitsluiten dat je test "goed' is ..

vertrouw ik 100% op tests .. nope maar heb gelukkig nog "gezond" verstand ;)
Ja, tests verifiëren is zeker een goed idee en is een goed algemeen advies voor iedereen.
Echter in dit geval was óók gewoon duidelijk dat er te weinig chloor in gedaan was.

Qua datum en houdbaarheid: ligt er vooral aan hoe je er zelf mee omgaat. Als je het op goede temperatuur, dicht en donker bewaard is dat altijd beter voor deze tests (en ook voor chloor en andere chemicaliën).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hallo zwembadfanaten, lekker veel chatter hier nu de zon schijnt :D

Ik heb inmiddels voor de 4e dag ons (bescheiden) 2,7 kuubs badje staan. Gekoppeld aan een zonnemat op het dak van de schuur (0,4 x 7 meter) op een hoogte van 2,5 meter.

Op aanraden van jullie nu:

BAD -> POMP -> ZANDFILTERHUIS (glas) -> BYPASS -> DAK/BAD

Bad koelt in de nacht zo'n 5 graden af (isolatie onder en op het bad). Overdag met veel zon krijg ik 'm rond de middag op 31 graden. Meer hoef ik ook niet nu het buiten warmer wordt.

Paar opmerkingen vragen nog:

- En @vso zou je de choordispenser die aanraad ook geschikt zijn voor 24/7 pompen?

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, dit forum en input!

Groet!
Jij gebruikt meer met 55w dan ik met 250w .. immers 5x50 = 1x 250

* vso wijst op de lokale voedselbank en zegt:..als je geld te veel hebt hun zijn er blij mee
Een veel gehoorde vraag is "geluid' .. 24x7 vind ik overkill maar ook overlast gevend .. het is ook nergens voor nodig .. ook al zou hij 2 Watt verbruiken .. zet hem gewoon uit .. (zelfs een klein gebrom kan je (als je die hebt) buren bijzonder irriteren)
als je pompt met zonlicht hoef je de bypass niet aan te passen (alleen van goed naar slecht weer of visa versa)

Zoek even naar "Backwash" procedure .. in relatie tot de manometer (wat jij bar meter noemt)

Chloordispenser heeft niks met draaitijden te maken dus sure dat kan ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 02-06-2021 12:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:35:

Je doet nu de aanname dat jij bijna 5x zoveel kan pompen dan de 55W pomp ?

Assumptions are the... :+

of begrijp ik het verkeerd ?
Als je puur op stroom verbruik wil kijken dan zou je aantal draaiuren, verbruik in W en pompcapaciteit (m3/uur) moeten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Als je puur op stroom verbruik wil kijken dan zou je aantal draaiuren, verbruik in W en pompcapaciteit (m3/uur) moeten weten.
Of eigenlijk daadwerkelijk rondgepompte liters, aangezien de pompdruk ook niet gelijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
Hoi iedereen,

even een vraagje;
ik heb in april via een Pepper actie een ZPF a 6m3 besteld voor een Intex bad van 3x2x0,75. Gaat 4500 liter in. Nu is die pomp nog steeds niet geleverd (was 127 euro in de aanbieding). Ik wacht dus nog even, maar neig wel naar een andere pomp anders is straks het seizoen voorbij :)

Ik neem even aan dat een pomp van 4m3 ook voldoende is voor dit bad? Kan dan namelijk in 1 uurtje het bad volledig filteren.

Daarnaast heb ik ook een inverter WP besteld. Is een 4m3 pomp voldoende voor de flow voor een WP en filteren van het zwembad?

En n.a.v. mijn eerdere post en reacties hierop, ga ik voorlopig beginnen met chloortabletten ipv een ZWS. Heb alles behalve de ZPF en WP in huis, dus vandaar even mijn vragen hier. Wacht tot uiterlijk medio juni tot de bestelling, anders annuleren en een 4m3 halen voor een leuke prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
honda-noob schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:48:
Hoi iedereen,

even een vraagje;
ik heb in april via een Pepper actie een ZPF a 6m3 besteld voor een Intex bad van 3x2x0,75. Gaat 4500 liter in. Nu is die pomp nog steeds niet geleverd (was 127 euro in de aanbieding). Ik wacht dus nog even, maar neig wel naar een andere pomp anders is straks het seizoen voorbij :)

Ik neem even aan dat een pomp van 4m3 ook voldoende is voor dit bad? Kan dan namelijk in 1 uurtje het bad volledig filteren.

Daarnaast heb ik ook een inverter WP besteld. Is een 4m3 pomp voldoende voor de flow voor een WP en filteren van het zwembad?

En n.a.v. mijn eerdere post en reacties hierop, ga ik voorlopig beginnen met chloortabletten ipv een ZWS. Heb alles behalve de ZPF en WP in huis, dus vandaar even mijn vragen hier. Wacht tot uiterlijk medio juni tot de bestelling, anders annuleren en een 4m3 halen voor een leuke prijs
Een pomp van ongeveer 2m3 zou ook voldoen.

Je WP vraag: ligt aan de specs van de WP. Meestal moet je minimaal X m3/uur draaien voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:30:
Ja, tests verifiëren is zeker een goed idee en is een goed algemeen advies voor iedereen.
Echter in dit geval was óók gewoon duidelijk dat er te weinig chloor in gedaan was.

Qua datum en houdbaarheid: ligt er vooral aan hoe je er zelf mee omgaat. Als je het op goede temperatuur, dicht en donker bewaard is dat altijd beter voor deze tests (en ook voor chloor en andere chemicaliën).
Kind van goeie vrienden/familie oid raakt door "ach loopt wel los" mentaliteit een trauma op . het is niet 1 persoon die er met de rest v.d leven door moet leven .. (ook al is dat "de buurman" . je schrikt wel) ..

ps het is nooit 1 ding, maar vaak een samen loop van omstandigheden .. waarom 1 omstandigheid uberhaupt opzoeken als je die kan vermijden ..

maar goed ik ga way overboard .. mijn doel was namelijk emmer -->test dan zie je vanzelf het gewenste resultaat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Kind van goeie vrienden/familie oid raakt door "ach loopt wel los" mentaliteit een trauma op . het is niet 1 persoon die er met de rest v.d leven door moet leven .. (ook al is dat "de buurman" . je schrikt wel) ..

ps het is nooit 1 ding, maar vaak een samen loop van omstandigheden .. waarom 1 omstandigheid uberhaupt opzoeken als je die kan vermijden ..

maar goed ik ga way overboard .. mijn doel was namelijk emmer -->test dan zie je vanzelf het gewenste resultaat ..
Ik snap inderdaad totaal niet wat een trauma heeft te maken met het testen op chloor of met houdbaarheid van spullen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeijiKiriya
  • Laatst online: 15-04 20:33
Zoals Plenkske ook zegt... die volg ik niet helemaal :*)

Ik heb aan 55 watt genoeg om de boel rond te pompen (huidige verbuik). Dus dat is 195 watt minder. Draaiuren & m3 zou dan het verschil kunnen maken.

Ik draai 'm 24/7 op het moment (maar ga dit nog achter een timer zetten). Pomp verstouwd 7000l/h (ex opvoerhoogte & zandfilter dan)

[ Voor 18% gewijzigd door KeijiKiriya op 02-06-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:43:
[...]

ik had het inderdaad puur over kWh

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiB

PiB

Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Die 2 van gister zijn dus vervlogen.
Die van savonds hebben iets gedaan, maar niet heel veel.
Over een paar uur zul je wel iets zien van die 6.
Net een nieuwe test gedaan en hij is nu wel te hoog 😅

PH nog steeds netjes tussen de 7.2 en 7.4, maar Cl/l zit nu tegen de hoogste waarde aan.

Gok tussen de 4 en 5 in op basis van kleur schatten.

Ik heb de cover en noppenfolie verwijderd. Zit nu weer in de volle zon. Hopelijk vervliegt het snel, straks nog maar een testje 😕

Deze tabletten zijn overigens in een paar seconden al volledig verdwenen uit de drijver en lijken daarmee opgelost.

In heb met mijn arm het water extra rondgedraaid.

[ Voor 12% gewijzigd door PiB op 02-06-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

PiB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:15:
[...]

Net een nieuwe test gedaan en hij is nu wel te hoog 😅

PH nog steeds netjes tussen de 7.2 en 7.4, maar Cl/l zit nu tegen de hoogste waarde aan.

Gok tussen de 4 en 5 in op basis van kleur schatten.

Ik heb de cover en noppenfolie verwijderd. Zit nu weer in de volle zon. Hopelijk vervliegt het snel, straks nog maar een testje 😕

Deze tabletten zijn overigens in een paar seconden al volledig verdwenen uit de drijver en lijken daarmee opgelost.

In heb met mijn arm het water extra rondgedraaid.
Dus toch wat te weinig toegevoegd in eerste instantie. Nu met de cover eraf, zon erop gaat het wel snel. Voordeel is, je hebt nu gelijk een 'shock' toegepast :P, gelijk je water ff flink schoongemaakt.

Eventueel pomp aan voor stroming etc als het echt veel te hoog is. Wat je anders ook kan doen is er even doorheen lopen in rondjes in stevige pas, zodat het water flink in beweging komt. Dat is namelijk ook een manier om chloor kwijt te raken. Mensen met aquariums waarbij er veel chloor in het water zit, gebruiken vaak een tank met een luchtpompje om het water in beweging te krijgen en zo geschikt te maken voor het aquarium. Ze laten dit eerst een poosje luchten zodat het chloor verdampt.

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 02-06-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Ik snap inderdaad totaal niet wat een trauma heeft te maken met het testen op chloor of met houdbaarheid van spullen 8)7
Is dit sarcastisch bedoelt want ik hoop dat je wel snapt waarom chloor uberhaupt een kinderveilig slot en waarschuwings labels heeft .. of waarom teststrips bestaan .

* vso heeft wellicht teveel met 1st responders te maken gehad .. horror verhalen
dingen waarbij je echt denkt RFTM mensen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiB

PiB

vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Is dit sarcastisch bedoelt want ik hoop dat je wel snapt waarom chloor uberhaupt een kinderveilig slot en waarschuwings labels heeft .. of waarom teststrips bestaan .

* vso heeft wellicht teveel met 1st responders te maken gehad .. horror verhalen
Read Fucking The Manual? 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Nee niet sarcastisch. Ik snap gewoon niet hoe je bij deze dingen komt.
We hebben het alleen over testen en evt. houdbaarheid.
We hebben het niet over trauma's of over dat je het weg moet houden bij kinderen. Daar ben ik het natuurlijk mee eens maar is totaal iets anders dan waar we het over hadden...
Pagina: 1 ... 43 ... 170 Laatste