Het valt mij ook op. Veel dingen zijn niet verkrijgbaar. Nu het weer nog niet zo goed is, is het juist des te opvallender dat er zo weinig voorraad lijkt te zijn. Winkeliers hebben al veel eerder in moeten kopen en er wordt nu niks gekocht door de consument. Toch een voorraad-probleem door het COVID-verhaal?
@TRAXION nog verder gekomen met wifi? Bad ook al gevuld?
Weer een weekendje PVC-en achter de rug en de pomp draait.
:strip_exif()/f/image/HPcjQBi647MdnUnLH8X2Zaxy.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier 3 aanvoerleidingen naar de pomp: skimmer, wand/bodem-zuiger en stofzuiger
Na het filtervat eerst een flowmeter (net niet te zien), dan heen- en retourleiding naar warmtepomp incl. bypass. En dan naar 2 groepen van ieder 2 inspuiters.
Morgen staat de chloor/ph installatie op de planning.
:strip_exif()/f/image/HPcjQBi647MdnUnLH8X2Zaxy.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier 3 aanvoerleidingen naar de pomp: skimmer, wand/bodem-zuiger en stofzuiger
Na het filtervat eerst een flowmeter (net niet te zien), dan heen- en retourleiding naar warmtepomp incl. bypass. En dan naar 2 groepen van ieder 2 inspuiters.
Morgen staat de chloor/ph installatie op de planning.
Nee loop tegen een ander probleempje aan, heb daar geen wifi verbinding dus de nood voor wifi is een stuk kleiner geworden.Movinghead schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:56:
@TRAXION nog verder gekomen met wifi? Bad ook al gevuld?
Daarnaast ben ik een game kamer aan het opbouwen voor zoonlief dus staat even op de lange planning, bad staat ondertussen al een maand gevuld maar het warm stoken met dit dramatische mei weer schiet niet op.
Over 2 weekjes gaan we weer los
Ja wifi dekking is wel een must 😊 hier wel dekking maar moet de pomp ook met de hand aanzetten ivm die stekker met aardlek.TRAXION schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:19:
[...]
Nee loop tegen een ander probleempje aan, heb daar geen wifi verbinding dus de nood voor wifi is een stuk kleiner geworden.
Daarnaast ben ik een game kamer aan het opbouwen voor zoonlief dus staat even op de lange planning, bad staat ondertussen al een maand gevuld maar het warm stoken met dit dramatische mei weer schiet niet op.
Over 2 weekjes gaan we weer los
Hier nog niet gevuld, denk komende week of weekje erop. Scheelt filteren/ chloor
Ik zag vanmorgen op de 14 daagse weersverwachting dat het wel eens warm zou kunnen worden vanaf juni. Tijd om het zwembad te zetten dus
Dit is het 3e jaar dat we dit bad opzetten, en elk jaar komen er weer wat upgrades bij. Dit jaar wat meer dan normaal
-Houten deck
-Filterzand vervangen door filterbollen.
-Chloorsluis tussen het leidingwerk
-Alles uitvoeren in pvc ipv de doorzichtige intex slangetjes die na 2 jaar lek waren.
-Grotere aanvoer/retour aansluitingen in het zwembad
Stap 1: Houten deck (enkele maanden geleden gemaakt)
:strip_exif()/f/image/0aY3e7qEc3ajeCWMdM7CWayX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4N8k35HJv2kqjhaWUb1PYkhc.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 2: Chloorsluis (enkele dagen geleden gedaan)
:strip_exif()/f/image/towN8Uc7IuLII595yVuC0KWl.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 3: Zand gelijk trekken
:strip_exif()/f/image/Q7QzxKIdR56AsbmX6tZHb7m0.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 4: Isolatie erop
:strip_exif()/f/image/0WmFLpWuQHCK1750nzMtWg6h.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 5: Zwembad in elkaar steken
:strip_exif()/f/image/EZVtQUiw3endv7NYdJCcuL6E.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 6: Intex adapters aanpassen zodat de pvc sok erop past:
:strip_exif()/f/image/fLkmUk4og99wTVnOzptOC3Ke.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0vn1IS61xRtYPgmFddN65t9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 7: Zwembad aanpassen
dat was even spannend
:strip_exif()/f/image/tzwOOqfhNQDTTN1s3PxGlPPu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wUXkJsOpzKqlSPWXtjQ5hj20.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukt
:strip_exif()/f/image/j2VaTupQFicWo5zlvOpWNY1F.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 8: Leidingwerk aansluiten
:strip_exif()/f/image/yvQjMGIrDomiuOh43dLvAlCu.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 9: Genieten van het resultaat
En filteren
:strip_exif()/f/image/WqVctpLJMGiK5LPfB9BslQCa.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort nog wat witte steentjes er rond voor het af te maken.
Ter vergelijking 2019 en 2020 setup:
2019, Eerste keer:
:strip_exif()/f/image/LeUZo5ScMCORUp2RTsT9nGUD.jpg?f=fotoalbum_large)
2020: Dat kunstgras was na het seizoen helemaal rot, dat was dus geen goed idee. En omdat ik nogal tijd teveel had door corona dit jaar dus heel de tuin aangepakt en gekozen voor een houten deck.
Dit is het 3e jaar dat we dit bad opzetten, en elk jaar komen er weer wat upgrades bij. Dit jaar wat meer dan normaal
-Houten deck
-Alles uitvoeren in pvc ipv de doorzichtige intex slangetjes die na 2 jaar lek waren.
:strip_exif()/f/image/0aY3e7qEc3ajeCWMdM7CWayX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4N8k35HJv2kqjhaWUb1PYkhc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/towN8Uc7IuLII595yVuC0KWl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q7QzxKIdR56AsbmX6tZHb7m0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0WmFLpWuQHCK1750nzMtWg6h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EZVtQUiw3endv7NYdJCcuL6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fLkmUk4og99wTVnOzptOC3Ke.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0vn1IS61xRtYPgmFddN65t9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 7: Zwembad aanpassen
:strip_exif()/f/image/tzwOOqfhNQDTTN1s3PxGlPPu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wUXkJsOpzKqlSPWXtjQ5hj20.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukt
:strip_exif()/f/image/j2VaTupQFicWo5zlvOpWNY1F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yvQjMGIrDomiuOh43dLvAlCu.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 9: Genieten van het resultaat
:strip_exif()/f/image/WqVctpLJMGiK5LPfB9BslQCa.jpg?f=fotoalbum_large)
2019, Eerste keer:
:strip_exif()/f/image/LeUZo5ScMCORUp2RTsT9nGUD.jpg?f=fotoalbum_large)
2020: Dat kunstgras was na het seizoen helemaal rot, dat was dus geen goed idee. En omdat ik nogal tijd teveel had door corona dit jaar dus heel de tuin aangepakt en gekozen voor een houten deck.
:strip_exif()/f/image/ALCB9LQc2JvmHfJhQb79BBp6.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes hoor @jorgenv !
Vorig jaar hadden we niet veel tijd dus ook voor een stuk kunstgras (via via geregeld) gekozen. Maar als dat dan in de winter blijft liggen is het ook niks meer om een zwembad op te gaan zetten.
Maar dit jaar meer tijd dus op de locatie waar zwembad stond (en beetje meer) een vlonder gemaakt. Composiet, want we wilde minder onderhoud. Wel duurder maar toch ook wel veel voordelen. Tijdje terug besteld en gisteren (ja in de regen hehe) neergelegd.
De rondingen waren al aanwezig dmv ijzeren randen dus die hebben we aangehouden. Erg mooi geworden vinden wij
:strip_exif()/f/image/1Uxvub8K725fUZTKt4s0xXoO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tafel is 160cm breed.
Ons zwembad is 244cm rond, maar 305 past hier ook prima op. Stap groter zou krap worden. Evt een ander rechthoekig bad kan ook maar dat is minder mooi denk ik.
Hier leg ik de action tegels op en dan het zwembad. Action tegels zijn 0,8 cm dik. Misschien volgend jaar een isolatie laag.
Morgen maar weer verder klooien met mijn ESP project hiervoor en wat solderen
Vorig jaar hadden we niet veel tijd dus ook voor een stuk kunstgras (via via geregeld) gekozen. Maar als dat dan in de winter blijft liggen is het ook niks meer om een zwembad op te gaan zetten.
Maar dit jaar meer tijd dus op de locatie waar zwembad stond (en beetje meer) een vlonder gemaakt. Composiet, want we wilde minder onderhoud. Wel duurder maar toch ook wel veel voordelen. Tijdje terug besteld en gisteren (ja in de regen hehe) neergelegd.
De rondingen waren al aanwezig dmv ijzeren randen dus die hebben we aangehouden. Erg mooi geworden vinden wij
:strip_exif()/f/image/1Uxvub8K725fUZTKt4s0xXoO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tafel is 160cm breed.
Ons zwembad is 244cm rond, maar 305 past hier ook prima op. Stap groter zou krap worden. Evt een ander rechthoekig bad kan ook maar dat is minder mooi denk ik.
Hier leg ik de action tegels op en dan het zwembad. Action tegels zijn 0,8 cm dik. Misschien volgend jaar een isolatie laag.
Ziet er mooi uit een metamorfose in vergelijk met oude situatie en blijft het zwembad het hele jaar staan aangezien de vaste aansluiting ? ga je later evt. de wanden ook met hout zwembad bekleden zodat je het grijze frame en liner niet meer ziet ?jorgenv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:10:toon volledige bericht
Ik zag vanmorgen op de 14 daagse weersverwachting dat het wel eens warm zou kunnen worden vanaf juni. Tijd om het zwembad te zetten dus![]()
Dit is het 3e jaar dat we dit bad opzetten, en elk jaar komen er weer wat upgrades bij. Dit jaar wat meer dan normaal![]()
-Houten deck
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stap 7: Zwembad aanpassen![]()
dat was even spannend
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukt![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stap 9: Genieten van het resultaatEn filteren
![]()
[Afbeelding]
2019, Eerste keer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat heb je netjes gedaan met composiet strak werk wel een mooie soort en kleur die je hebt uitgekozen lijkt natuurlijker dan de andere varianten composiet en ja composiet de m2 niet goedkoop maar hout is tegenwoordig ook al niet goedkoop.Plenkske schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:34:toon volledige bericht
Netjes hoor @jorgenv !
[Afbeelding]
Tafel is 160cm breed.
Heb je een link van de composiet.
En nee een rechthoekig bad zal ik ook niet doen geeft weer afbreuk aan het geheel.
DankuJ.E. Weinor schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:52:
[...]
Ziet er mooi uit een metamorfose in vergelijk met oude situatie en blijft het zwembad het hele jaar staan aangezien de vaste aansluiting ? ga je later evt. de wanden ook met hout zwembad bekleden zodat je het grijze frame en liner niet meer ziet ?
@Plenkske mooi werk! Had ook graag composiet gehad, maar dat paste niet in het budget
Ik vond die intex lampen wel heel duur trouwens, en had nog een waterdichte LED strip liggen, dus om te proberen heb ik die eens achter die witte band gestoken. Ziet er wel leuk uit. Effect aan de buitenkant is in het echt iets subtieler dan op de foto
:strip_exif()/f/image/BKcmHq0MwPiLdJQmCYiPMdRB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RITanxYKBTsFsuEx9S9fjuJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankje !J.E. Weinor schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:01:
[...]
Dat heb je netjes gedaan met composiet strak werk wel een mooie soort en kleur die je hebt uitgekozen lijkt natuurlijker dan de andere varianten composiet en ja composiet de m2 niet goedkoop maar hout is tegenwoordig ook al niet goedkoop.
Heb je een link van de composiet.
En nee een rechthoekig bad zal ik ook niet doen geeft weer afbreuk aan het geheel.
Ja wij kwamen heel veel basic kleuren tegen. Te bruin, te grijs, te nep dus... Dat vonden wij niks.
Gardero.nl heeft meerdere kleuren in composiet. Wij hebben de "bruin met grijs" zoals ze het noemen.
Let op: de levertijden zijn in het echt 2x zo lang ongeveer... Maar het is wel goed spul.
@jorgenv dat is een leuk effect met die strip, geeft nog aardig wat licht in het bad of niet ?
[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 23-05-2021 22:25 ]
Mooi gedaan met die verlichting mocht je evt later met led RGB in je liner willen monteren met afstandsbediening op Ali betaalbaar ledverlichting ik heb ze ook besteld en werkt op 12v levering is 1 ledlamp 1 handzender en 1 ontvanger achter 1 ontvanger kunnen max 4 ledlampen.er staan ook met 2 ledlampen compleet maar te duur voordeliger 2 setjes bestellen heb je een ontvanger en afstandbediening op reserve.jorgenv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:07:toon volledige bericht
[...]
DankuIk ruim het bad elk jaar terug op. In de tussenseizoenen hebben de kinderen dan een zandbak om in te spelen. Het plan is om als de jongste wat groter is zo een metalen bad in te graven. Ik ga gezien de hout prijzen nu dus geen houten omkasting maken
Was anders wel mooi geweest ja.
@Plenkske mooi werk! Had ook graag composiet gehad, maar dat paste niet in het budget![]()
Ik vond die intex lampen wel heel duur trouwens, en had nog een waterdichte LED strip liggen, dus om te proberen heb ik die eens achter die witte band gestoken. Ziet er wel leuk uit. Effect aan de buitenkant is in het echt iets subtieler dan op de foto![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let wel op voorraden zijn beperkt en minder aanbod in vergelijk met afgelopen jaar.
https://nl.aliexpress.com...4452%233564%2316062%23617
Cool, die had ik nog niet gevonden. Zo te zien ook wel aan te sturen met een shelly rgbwJ.E. Weinor schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:23:
[...]
Mooi gedaan met die verlichting mocht je evt later met led RGB in je liner willen monteren met afstandsbediening op Ali betaalbaar ledverlichting ik heb ze ook besteld en werkt op 12v levering is 1 ledlamp 1 handzender en 1 ontvanger achter 1 ontvanger kunnen max 4 ledlampen.er staan ook met 2 ledlampen compleet maar te duur voordeliger 2 setjes bestellen heb je een ontvanger en afstandbediening op reserve.
Let wel op voorraden zijn beperkt en minder aanbod in vergelijk met afgelopen jaar.
https://nl.aliexpress.com...4452%233564%2316062%23617
Was het een beetje makkelijk waterdicht te krijgen? Zit er iets van o-ringen bij?
@Plenkske Ja, opzich is heel het oppervlak wel verlicht, maar niet heel fel. Doorheen de zonnefolie zie je het niet meer. Maar het is wel een leuk effect.
wauw .. wel leuk ideejorgenv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:07:toon volledige bericht
[...]
DankuIk ruim het bad elk jaar terug op. In de tussenseizoenen hebben de kinderen dan een zandbak om in te spelen. Het plan is om als de jongste wat groter is zo een metalen bad in te graven. Ik ga gezien de hout prijzen nu dus geen houten omkasting maken
Was anders wel mooi geweest ja.
@Plenkske mooi werk! Had ook graag composiet gehad, maar dat paste niet in het budget![]()
Ik vond die intex lampen wel heel duur trouwens, en had nog een waterdichte LED strip liggen, dus om te proberen heb ik die eens achter die witte band gestoken. Ziet er wel leuk uit. Effect aan de buitenkant is in het echt iets subtieler dan op de foto![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ps hoe verwarm je eigenlijk ?
Tja vanalles
ja er zit een O-ring bij alleen geen aansluit wartel draadfitting voor de buitenkant ook op Ali verkrijgbaarjorgenv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:34:
[...]
Cool, die had ik nog niet gevonden. Zo te zien ook wel aan te sturen met een shelly rgbw![]()
Was het een beetje makkelijk waterdicht te krijgen? Zit er iets van o-ringen bij?
@Plenkske Ja, opzich is heel het oppervlak wel verlicht, maar niet heel fel. Doorheen de zonnefolie zie je het niet meer. Maar het is wel een leuk effect.
20 mm of evt bij de lokale pvc boer weet ik niet.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.7e944c4dm2K0AQ
ik heb ze nog niet gemonteerd in het zwembad aangezien het zwembad nog niet staat maar wel gecontroleerd op werking de hele woonkamer was kleurrijk verlicht en vel heldere verlichting dimbaar via de afstandsbediening variabele kleur instelling etc het leek wel disco in de huiskamer.
2x 50m tyleen. Staat wel ergens een verslagje in het verwarmingstopic denk ik.vso schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:56:
[...]
wauw .. wel leuk idee![]()
ps hoe verwarm je eigenlijk ?
Besturing via node-red/home-assistant op basis van de hoeveelheid stroom uit de zonnepanelen. (veel stroom -> zon -> pompen)
Uitlezen met een node-mcu met tasmota, word opgeslagen in influx-db en grafiekjes met grafana.
Ik denk erover om dit jaar nog een houtgestookte verwarming erbij te doen. Een rvs spiraal door een vuurkorf laten lopen ofzo. Iemand hier al ervaring mee?
@J.E. Weinor Ben benieuwd naar het installatieverslag als je het gaat installeren
[ Voor 6% gewijzigd door jorgenv op 23-05-2021 23:56 ]
jorgenv schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:54:
[...]
2x 50m tyleen. Staat wel ergens een verslagje in het verwarmingstopic denk ik.
Besturing via node-red/home-assistant op basis van de hoeveelheid stroom uit de zonnepanelen. (veel stroom -> zon -> pompen)
Uitlezen met een node-mcu met tasmota, word opgeslagen in influx-db en grafiekjes met grafana.
Ik denk erover om dit jaar nog een houtgestookte verwarming erbij te doen. Een rvs spiraal door een vuurkorf laten lopen ofzo. Iemand hier al ervaring mee?
@J.E. Weinor Ben benieuwd naar het installatieverslag als je het gaat installeren
De opzet vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" met de "upgrade" Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp
de Alu folie was een advies van een forumlid en dat het werkte wel beter ..
Koste me 10 uur aan "stoken" .. met een 1000l/hr aquarium pomp .. geloof 8 graden verschil oid .. en boze buren (iets met te natte kolen
dit was een zeer "basale opzet"
Zolang het water snel genoeg stroomt kan je makkelijk van een rvs pijp naar slang.. Grootste uitdaging is de 400 van 600 graden van een hout/kolen vuur in het water te krijgen ..
In deze opzet was het water tussen 5% en 15% snelheid zo heet dat de slang ging smelten (50 graden +) .
Persoonlijk zou ik eerder een andere verwarmingsbron pakken .. of je Tyleen upgraden / veranderen
Tja vanalles
Het zou voor af en toe zijn als ze maar 1 dag goed weer voorspellen in een week ofzo, want als het maar 1 dag warm is is het water pas op temperatuur als de kinderen moeten gaan slapen. Als het enkele dagen na elkaar warm is kan ik het bad goed op temperatuur houden met de zonnecollector.vso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:37:toon volledige bericht
[...]
zag de node-mcu hangen
De opzet vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" met de "upgrade" Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp
Koste me 10 uur aan "stoken" .. met een 1000l/hr aquarium pomp .. geloof 8 graden verschil oid .. en boze buren (iets met te natte kolen) zelfde formaat bad . (305cm)
Zolang het water snel genoeg stroomt kan je makkelijk van een rvs pijp naar slang.. Grootste uitdaging is de 400 van 600 graden van een hout/kolen vuur in het water te krijgen ..
In deze opzet was het water tussen 5% en 15% snelheid zo heet dat de slang ging smelten (50 graden +) .
Persoonlijk zou ik eerder een andere verwarmingsbron pakken .. of je Tyleen upgraden / veranderen
Laatst was de wasmachine kapot en heb ik die trommel eruit gesloopt om een vuurkorf te maken. Dat lijkt al meer op jouw vuurkorf met de folie er rond omdat de zijkanten meer dicht zijn.
Ik zou het dan tussen het circuit met de zwembadpomp maken zodat het water zeker snel genoeg kan stromen. Maar ik zoek nog een spiraal die niet de duur is. Koper is het makkelijkste maar kan blijkbaar schadelijk zijn in combinatie met chloor.
@jorgenv, mooi gedaan! Netjes ook die vaste PVC buizen.
Je zwembad is ook groenig, net als de mijne. Paar dagen filteren en het is weer helder.
Je zwembad is ook groenig, net als de mijne. Paar dagen filteren en het is weer helder.
Dan vind ik deze: Ljsvv in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" een mooiere oplossing. Gewoon een zak met houtskool erin, klein vuurtje erin, pomp aan, deksel erop en het water rond laten pompen.vso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:37:toon volledige bericht
[...]
zag de node-mcu hangen
Koste me 10 uur aan "stoken" .. met een 1000l/hr aquarium pomp .. geloof 8 graden verschil oid .. en boze buren (iets met te natte kolen) zelfde formaat bad . (305cm)
rvs is makkelijk aan te komen ... https://nl.rehabilitaweb....16-3-4-rol-4-meter-b21a3/ of https://houtgestooktezwem...uct/warmtewisselaar-15mm/ (zie ook marktplaats)jorgenv schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:25:
[...]
Het zou voor af en toe zijn als ze maar 1 dag goed weer voorspellen in een week ofzo, want als het maar 1 dag warm is is het water pas op temperatuur als de kinderen moeten gaan slapen. Als het enkele dagen na elkaar warm is kan ik het bad goed op temperatuur houden met de zonnecollector.
Laatst was de wasmachine kapot en heb ik die trommel eruit gesloopt om een vuurkorf te maken. Dat lijkt al meer op jouw vuurkorf met de folie er rond omdat de zijkanten meer dicht zijn.
Ik zou het dan tussen het circuit met de zwembadpomp maken zodat het water zeker snel genoeg kan stromen. Maar ik zoek nog een spiraal die niet de duur is. Koper is het makkelijkste maar kan blijkbaar schadelijk zijn in combinatie met chloor.
koper is voor 1x geen probleem de 2de maal is het water groen / corrosie opgetreden ..
De wasmachine ton is een verbetering, want ik had gewoonweg teveel verlies door teveel lucht dat erinstroomde ..en geen schoorsteen etc..
Wat je wilt doen is een soort pizza-oven achtig ontwerp .. waar je dus met een relatief klein vuur bv cement verwarmt .. in het cement buizen erdoorheen .. en ik zou dit best met tyleen/pvc aandurven .. omdat het water snel genoeg stroomt om de hitte die het beton opneemt af te voeren naar het zwembad.
- zolang je het water laat stromen voordat je hem aansteekt .. en niet te snel "uit zet" ..
Dus in dit geval zou je de wasmachine "ton" gebruiken als vorm .. en het doormidden choppen ..
Tja vanalles
ik vind dit eenvoudiger en mooierEp Woody schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:32:
Dan vind ik deze: Ljsvv in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" een mooiere oplossing. Gewoon een zak met houtskool erin, klein vuurtje erin, pomp aan, deksel erop en het water rond laten pompen.

Tja vanalles
Tsjah, het zal vast (een beetje) werken...

Pak dan gewoon deze....
https://www.dumpert.nl/item/37663_99e532d6

Pak dan gewoon deze....
https://www.dumpert.nl/item/37663_99e532d6
Voor mensen die graag kiezen voor een switch-bot oplossing in hun systeem is er nu wellicht een interessante aanbieding. Nieuwe klanten kunnen er 1 aanschaffen voor 1 euro dollar. Plus de verzendkosten kost je 1 apparaatje je nu minder dan 10 euro.
https://www.switch-bot.com
Ik weet nog niet exact hoe mijn setup eruit komt te zien maar voor een tientje wil ik er wel 1 hebben liggen
https://www.switch-bot.com
Ik weet nog niet exact hoe mijn setup eruit komt te zien maar voor een tientje wil ik er wel 1 hebben liggen
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
@jorgenv ik vind die pvc sok op je adapter best slim
Waarom heb je die groene matten (van cranenbroek
) er niet meer onder gelegd had het wel net wel wat meer "af" gemaakt
.. en drukken die poten niet erg in het isolatie materiaal ?
Waarom heb je die groene matten (van cranenbroek
Tja vanalles
Ben ook aan het kijken voor tang voor de 50mm kranen. De oliefiltertang 400mm zie ik voorbij komen. Zijn er ook die een bandsleutel gebruiken, geeft minder beschadigingen
[ Voor 18% gewijzigd door Movinghead op 24-05-2021 20:17 ]
dit een idee ? https://www.installatiest...n-tang-artnr-1161200.htmlMovinghead schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:11:
Ben ook aan het kijken voor tang voor de 50mm kranen. De oliefiltertang 400mm zie ik voorbij komen. Zijn er ook die een bandsleutel gebruiken, geeft minder beschadigingen
je kan altijd een lap stof ertussen doen .. (vaatdoek oid)
Tja vanalles
Die puzzelmatten (wss van van cranenbroek javso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:05:
@jorgenv ik vind die pvc sok op je adapter best slim
Waarom heb je die groene matten (van cranenbroek) er niet meer onder gelegd had het wel net wel wat meer "af" gemaakt
.. en drukken die poten niet erg in het isolatie materiaal ?
Ja die intex adapters naar pvc... Ik vond op youtube enkel mensen die moeilijk deden met intex slangen aanpassen en epoxy enzo. Maar ik dacht ik ga eens bij de pvc boer kijken of die niks heeft wat er op past
mijn grastapijt doet het nu al paar jaar ..en de puzzelmatten (beide van cranenbroek) doen het al een paar jaar .. maar ze zijn eerlijkheids halve wel aan vervanging toe en eerlijk gezegd dat gebeurt ook over niet al te lange tijd..jorgenv schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:06:
[...]
Die puzzelmatten (wss van van cranenbroek ja) uit 2019 hadden het ook maar 1 jaar uitgehouden. En het grastapijt uit 2020 was ook naar de vaantjes. Daarom dus nu dus enkel het isolatie materiaal. Ik ga het nog afwerken met witte keien rondom. Het isolatiemateriaal is heel drukvast. Vorig jaar ook al gebruikt en was niks aan te zien. Ik weet niet juist welk materiaal het juist is, heb bij de plaatselijke bouwgroothandel gewoon drukvastte isolatieplaten gevraagd.
Ja die intex adapters naar pvc... Ik vond op youtube enkel mensen die moeilijk deden met intex slangen aanpassen en epoxy enzo. Maar ik dacht ik ga eens bij de pvc boer kijken of die niks heeft wat er op past
Intex slangen en epoxy
Ik heb wel gezien dat ze de kraan weglaten .. maar dit vind ik wel erg netjes .. sterker nog past mooi .. ik denk als de ZFP slang het begeeft oid .. ik ook over ga op deze flexibele aansluiting .. ziet er wel erg netjes uit .
anderzijds de 305 zwembaden zijn zo cheap dat waarom moeilijk doen
Tja vanalles
Deze gebruik ik, maak je tenminste geen krassen meeJ.E. Weinor schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Mooi voorbeeld en zit logica in maar kan er niet meer aan veranderen afdekking zit er al op en de drie bakken sinds gisteren op het schuine dak geplaatst het was nog gunstig weer vandaag weer prut weerhet was al een hele heisa laat staan om 3 bakken met tyleen binnen de de perken te houden betreft totaal formaat.
De aansluiting links en rechts moet nog van de eerste bak links invoer het lager gedeelte dak en recht de uitvoer het hoger gedeelte gaat de lucht in de leiding er ook uit naar mijn mening ipv, invoer op het hoger gedeelte aansluit.
Wat ook een handige en voordelig stuk gereedschap is om pvc koppelingen mee open en vast te draaien met een oliefilter tang gemiddeld 10 euro super handig stuk gereedschap en werkt perfect dan een speciale tang bij de zwembadstore of pvc boer heb ze wel voor 75 euro gezien![]()
[Afbeelding]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Iemand tips om een terras uit te vlakken om een zwembad te plaatsen? (Intex prism 305x76)
Terras loopt iets af ivm regenwater of zal een paar cm niet zo erg zijn?
Heb op dit moment ook nog geen pomp, ik zat te denken aan een zandfilterpomp van 4m3 om ook 2,5m op te kunnen pompen voor solarverwarming op het dak van het tuinhuis tzt. Is deze daar voldoende voor?
Heb op dit moment ook nog geen pomp, ik zat te denken aan een zandfilterpomp van 4m3 om ook 2,5m op te kunnen pompen voor solarverwarming op het dak van het tuinhuis tzt. Is deze daar voldoende voor?
Ik had 5 cm hoogteverschil op het oude bad (ook een 305). Dat is echt geen probleem.
[ Voor 34% gewijzigd door burnedhardware op 25-05-2021 08:12 ]
Komt er dan eindelijk goed weer aan ?!
https://www.weerplaza.nl/.../?type=eps_pluim&r=midden
Vanaf vrijdag minder regen, temperatuur richting 20.
Vanaf as. maandag temperatuur richting 25.
20 - 25 lijkt er vanaf dan elke dag wel in te zitten. Met ook meer zon dan afgelopen week.
Alles wat daarna komt is erg onzeker, zal per run van de modellen nog wel wijzigen.
Tijd om wat gas te geven voor mij: solderen, lijmen, kist maken
Komt goed.
https://www.weerplaza.nl/.../?type=eps_pluim&r=midden
Vanaf vrijdag minder regen, temperatuur richting 20.
Vanaf as. maandag temperatuur richting 25.
20 - 25 lijkt er vanaf dan elke dag wel in te zitten. Met ook meer zon dan afgelopen week.
Alles wat daarna komt is erg onzeker, zal per run van de modellen nog wel wijzigen.
Tijd om wat gas te geven voor mij: solderen, lijmen, kist maken
[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 25-05-2021 10:44 ]
(hier ook 305x76) als ik het bad gevuld heb 50-75% (lukt ook wel 100% gevuld) en zet een tegel onder de poot waar het water het hoogst staat .. ) er zit altijd wel een beetje rek in de liner ..wateengek schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:39:
Iemand tips om een terras uit te vlakken om een zwembad te plaatsen? (Intex prism 305x76)
maar een vlakke ondergrond is altijd wel erg prettig . scheelt best wel wat waterinhoud
ik zou een 6m3 zfp adviseren . (heb ik zelf ook) ..

deze vind je rechtsboven aan de pagina .. dan zie je veel 305 zwembaden en andere meuk
[ Voor 11% gewijzigd door vso op 25-05-2021 11:00 ]
Tja vanalles
Ik denk dat hier de puzzelmatten kapot gewaaid zijn (de hoeken) omdat er het eerste jaar niks rond was. En het grastapijt was rot geworden omdat het toen in een betonnen bak van opsluitbanden zat en het water nergens heen kon denk ikvso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:52:
[...]
mijn grastapijt doet het nu al paar jaar ..en de puzzelmatten (beide van cranenbroek) doen het al een paar jaar .. maar ze zijn eerlijkheids halve wel aan vervanging toe en eerlijk gezegd dat gebeurt ook over niet al te lange tijd..
Intex slangen en epoxykan me er niks bij voorstellen
Ik heb wel gezien dat ze de kraan weglaten .. maar dit vind ik wel erg netjes .. sterker nog past mooi .. ik denk als de ZFP slang het begeeft oid .. ik ook over ga op deze flexibele aansluiting .. ziet er wel erg netjes uit .![]()
anderzijds de 305 zwembaden zijn zo cheap dat waarom moeilijk doenen ingraven van een bad staat ook op de "todo" lijst .. mits de epdm mat naar wens gaat presteren dit jaar ..

Je hebt gelijk dat de kost van het bad zelf in het niets staat met alles eromheen, maar ik vind het knutselen wel leuk
Update filterbollen:
Het water is na 2 dagen filteren kristalhelder. Het lijkt erop dat al het ijzer en andere onzuiverheden uit het grondwater weg zijn.
:strip_exif()/f/image/YqtGmxzKVZaqefJDdZIl89NB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is ook wel te zien aan de bollen:
:strip_exif()/f/image/YIOVpjo4AxVhagTcqEiHgQLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze nu in de wasmachine zitten, en dan kan ik ze daarna hopelijk laten zitten tot het einde van het seizoen.
jorgenv schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:03:toon volledige bericht
[...]
Ik denk dat hier de puzzelmatten kapot gewaaid zijn (de hoeken) omdat er het eerste jaar niks rond was. En het grastapijt was rot geworden omdat het toen in een betonnen bak van opsluitbanden zat en het water nergens heen kon denk ik![]()
Je hebt gelijk dat de kost van het bad zelf in het niets staat met alles eromheen, maar ik vind het knutselen wel leukde grootste reden voor mij om de grotere in en uitlaat te maken was niet zozeer het uitzicht, omdat ze toch achteraan het bad zitten, maar meer de betere flow en minder kans op lekken
![]()
Update filterbollen:
Het water is na 2 dagen filteren kristalhelder. Het lijkt erop dat al het ijzer en andere onzuiverheden uit het grondwater weg zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ze nu in de wasmachine zitten, en dan kan ik ze daarna hopelijk laten zitten tot het einde van het seizoen.
hoe lang heb je gefiltert ? en hoe eventueel andere middelen toegevoegd ? en ben benieuwd of je ze "wit" er weer uit krijgt zal wel .. voordat je ze de ton in mikt doe er een aantal in een emmer met water oid .. en laat ze even weken en knijp ze uit als het water nog verkleurt .. hebben ze nog een ronde nodig
Tja vanalles
Heb geen backwash gedaan omdat ik dan weer 'vies' grondwater moet toevoegen en dan zijn ze weer vuilvso schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:09:
[...]
jammer dat je backwash niet geprobeerd hebt (of wel?) .. vind het wel verbazend dat je het zo helder krijgt had ik niet verwacht .. immers groen water krijg ik niet helder.
hoe lang heb je gefiltert ? en hoe eventueel andere middelen toegevoegd ? en ben benieuwd of je ze "wit" er weer uit krijgt zal wel .. voordat je ze de ton in mikt doe er een aantal in een emmer met water oid .. en laat ze even weken en knijp ze uit als het water nog verkleurt .. hebben ze nog een ronde nodig
Heb enkel chloor, ph+ en stabilisator toegevoegd. Het water was ook niet groen van de algen ofzo, het was vers grondwater, maar om de een of andere reden krijgt het grondwater een gele/groenige kleur na het toevoegen van chloor. Dit is me al elk jaar opgevallen. Ik denk dat het chloor op de een of andere manier bind met het ijzer in het water waardoor het meer zichtbaar word ofzo. De filter heeft continu aangestaan van zondag middag/avond tot net.
Dit heb ik ook ervaren. Met grondwater wordt het na verloop gewoon groen. Met (onthard) kraanwater gaat het prima.jorgenv schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Heb geen backwash gedaan omdat ik dan weer 'vies' grondwater moet toevoegen en dan zijn ze weer vuil![]()
Heb enkel chloor, ph+ en stabilisator toegevoegd. Het water was ook niet groen van de algen ofzo, het was vers grondwater, maar om de een of andere reden krijgt het grondwater een gele/groenige kleur na het toevoegen van chloor. Dit is me al elk jaar opgevallen. Ik denk dat het chloor op de een of andere manier bind met het ijzer in het water waardoor het meer zichtbaar word ofzo. De filter heeft continu aangestaan van zondag middag/avond tot net.
Groetjes
Mooi helder water vraag mij af hoe lang het gaat met grondwater en de watten bolletjes normaal wordt grondwater bruin door het ijzer en ander grondstoffen en eigenlijk niet geschikt voor zwemwater, dat te zuiveren zit een speciale techniek achter volgens mij.jorgenv schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:03:toon volledige bericht
[...]
Ik denk dat hier de puzzelmatten kapot gewaaid zijn (de hoeken) omdat er het eerste jaar niks rond was. En het grastapijt was rot geworden omdat het toen in een betonnen bak van opsluitbanden zat en het water nergens heen kon denk ik![]()
Je hebt gelijk dat de kost van het bad zelf in het niets staat met alles eromheen, maar ik vind het knutselen wel leukde grootste reden voor mij om de grotere in en uitlaat te maken was niet zozeer het uitzicht, omdat ze toch achteraan het bad zitten, maar meer de betere flow en minder kans op lekken
![]()
Update filterbollen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja het groene (gras) tapijt onder het zwembad verkleurt als de neten en heeft geen lange levensduur, je kunt evt, een stuk kunstgras als coupon nemen op marktplaats wordt veel aangeboden particulier die een stuk over hebben en verkopen voor een prikkie.
Het kunstof gras sprietje met mos draadje lekker zacht aan de voetjes ook wel handig een stuk er van afsnijden voor je voeten badje scheelt weer rommel in je bad op je houten vlonder gaat veel langer mee en zeker geschikt onder je zwembad.
Die van ons lag er al 9 jaar onder het zwembad en nog niet verkleurt en blijft mooi maar gaat er nu uit wegens aanpassing tuin het nieuwe grastapijt 5 x 4 meter ligt nog op rol al achter het huis daar komt straks het zwembad weer op te staan omdat het ons 9 jaar is bevallen zonder extra zwembad tegels er onder, rotzooi die er op kwam gewoon met de stofzuiger over het gras
Dat is het mooie van iets eerder opzetten .. als je backwash doet en paar dagen wacht vult de regen het vanzelf wel weer aan ..jorgenv schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Heb geen backwash gedaan omdat ik dan weer 'vies' grondwater moet toevoegen en dan zijn ze weer vuil![]()
De reden dat ik het vraag is dat je wel vaak leest dat je geen backwash kan doen met bollen .. en eerlijk gezegd zie ik ook geen reden daartoe .. voor die tijd dat het zwembad staat doen de bollen het relatief goed genoeg zonder backwash .. (geen druk verlaging te zien op de manometer..) en een digitale manometer is te prijzig .. imho ..
Wat ik elk geval eens wil bekijken is of er een significant kleur verschil te zien is met voor/na backwash met de bollen..
Op dit moment pomp ik vrij onregelmatig en voel de liner of deze glibberig word zo ja ga ik ff met een borstel het hele zwembad aaien en daarna pompen .. (met wat chloor in de dispenser natuurlijk) .. en houd voor de rest het zwembad zo afgedekt mogelijk ..
Maar verwarmen wil ik pas mee starten totdat het weer meerdere dagen "hoog" aangenaam word .. en dan verhoog ik ook de chloor concentratie in de dispenser ..
Tja vanalles
Je hebt 2 zwarte schapenjorgenv schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:22:
Ik ga na deze eerste zuivering gewoon mijn automatisatie terug aanzetten. Rondpompen als de zon schijnt, indien er s'avonds geen 2u gepompt is dan pomp aan tot 2u bereikt is. Dit werkte vorig jaar goed om het bad warm en zuiver te houden.
resultaat van de wasmachine:
voor:
[Afbeelding]
en na:
[Afbeelding]
ps ik denk dat de droger wellicht wat nut heeft (net wat pluizer oid .. ) maar eerlijk gezegd .. dit jaar volgens mij niet gedaan en ze zitten nu weer in de ton .. merk wel dat het volume iets is afgenomen .. vraag me af of dat bij jou ook de ervaring is ?
Tja vanalles
Bij mij kwamen ze er toch wel wat witter uit, maar ik had vooraf al veel eruit geknepen.
En dan een kort programma met een heel klein beetje wasmiddel.
En dan een kort programma met een heel klein beetje wasmiddel.
Nog niet aan gedacht ze in de wasmachine te gooien, ik zit ze altijd met de hand uit te wassen, maar dat doe ik dus ook maar 1 keer per jaar. Elk jaar gewoon een nieuwe doos van die dingen erin.
Tesla Model Y RWD (2024)
--MeAngry-- schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:53:
Nog niet aan gedacht ze in de wasmachine te gooien, ik zit ze altijd met de hand uit te wassen, maar dat doe ik dus ook maar 1 keer per jaar. Elk jaar gewoon een nieuwe doos van die dingen erin.

Tja vanalles
Ik heb niet het gevoel dat het volume minder is, de ton zat nog even vol. Ze zien wel nog wat bruinig ja, dat zal nog wat ijzer zijn. Had er ook geen wasmiddel ofzo bijgedaan.
@J.E. Weinor Drinkwater gebruiken voor het zwembad vind ik een beetje zonde, ookal word dat wel aangeraden, maar doe het nu al 3 jaar zo, en krijg de water waardes toch altijd goed. Vorig jaar deed ik er vlokkingsmiddel bij zodat de zandfilter beter kon filteren, maar dat lijkt nu met de filterbollen niet meer nodig.
@J.E. Weinor Drinkwater gebruiken voor het zwembad vind ik een beetje zonde, ookal word dat wel aangeraden, maar doe het nu al 3 jaar zo, en krijg de water waardes toch altijd goed. Vorig jaar deed ik er vlokkingsmiddel bij zodat de zandfilter beter kon filteren, maar dat lijkt nu met de filterbollen niet meer nodig.
Hoi allemaal!
Een stille meelezer hier. Tenminste, voor de laatste 100 pagina's ongeveer.
Wij hebben dit jaar een Exit Toys zwembad aangeschaft, van 400x200x122. Met ZFP en overkapping. Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Inmiddels staat er een plank in mijn schuur vol met chemicaliën, testsetje, heb ik een solarzeil liggen, een schepnetje, een borstel, bijbehorende telescopische stang, extra slang (anders red ik het niet), van het weekend maken we mooie buitenstopcontacten MET schakelaar voor de pomp. En uiteraard ligt de ondervloer ook al klaar. Een stofzuiger hebben we nog, dit omdat we ooit begonnen zijn met een framezwembad van Bestway met filtercartridgepomp.
De warmtepomp is gepre-ordered, samen met nog wat spulletjes en een chloordispenser, en tot die tijd doe ik het nog wel even met een drijver.
Maar jullie voelen de bui waarschijnlijk al wel hangen. Iets klopt niet. De uitlaat van het zwembad, zit namelijk onderin. Precies daar waar ik de stofzuiger wil aansluiten. Is natuurlijk niet handig, want je begrijpt dat als ik mn best heb gedaan om het vuil op de bodem te krijgen, ik natuurlijk niet de boel ga omwoelen voor het aansluiten van een stofzuiger. Er zijn alternatieven, zoals de stofzuiger met de tuinslang. Hoor ik niet hele beste verhalen over, dus die valt in mijn optiek wel een beetje af. Dan houden we de stofzuiger over op accu. Hoeft ook niet heel prijzig te zijn, maar is het daadwerkelijk een goed alternatief? Want als ik vuildeeltjes op de bodem heb liggen, zuigt hij dit dan ook op? Want vac-to-waste is dan natuurlijk niet meer mogelijk.... Hoe ga ik dit oplossen?
Wij hebben dit jaar een Exit Toys zwembad aangeschaft, van 400x200x122. Met ZFP en overkapping. Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Inmiddels staat er een plank in mijn schuur vol met chemicaliën, testsetje, heb ik een solarzeil liggen, een schepnetje, een borstel, bijbehorende telescopische stang, extra slang (anders red ik het niet), van het weekend maken we mooie buitenstopcontacten MET schakelaar voor de pomp. En uiteraard ligt de ondervloer ook al klaar. Een stofzuiger hebben we nog, dit omdat we ooit begonnen zijn met een framezwembad van Bestway met filtercartridgepomp.
De warmtepomp is gepre-ordered, samen met nog wat spulletjes en een chloordispenser, en tot die tijd doe ik het nog wel even met een drijver.
Maar jullie voelen de bui waarschijnlijk al wel hangen. Iets klopt niet. De uitlaat van het zwembad, zit namelijk onderin. Precies daar waar ik de stofzuiger wil aansluiten. Is natuurlijk niet handig, want je begrijpt dat als ik mn best heb gedaan om het vuil op de bodem te krijgen, ik natuurlijk niet de boel ga omwoelen voor het aansluiten van een stofzuiger. Er zijn alternatieven, zoals de stofzuiger met de tuinslang. Hoor ik niet hele beste verhalen over, dus die valt in mijn optiek wel een beetje af. Dan houden we de stofzuiger over op accu. Hoeft ook niet heel prijzig te zijn, maar is het daadwerkelijk een goed alternatief? Want als ik vuildeeltjes op de bodem heb liggen, zuigt hij dit dan ook op? Want vac-to-waste is dan natuurlijk niet meer mogelijk.... Hoe ga ik dit oplossen?
Mooi ding, via Amazon?Jazsie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:57:
[...]
Deze gebruik ik, maak je tenminste geen krassen mee
[Afbeelding]
Je kan misschien een t-stuk met kraan aan de buitenkant maken zodat je hem daar kan aansluiten?Jessicawitkamp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:38:toon volledige bericht
Hoi allemaal!
Dat dacht ik dus ook, maar hoe krijg ik de slang dan luchtdicht? als in, normaal doe je dat in het zwembad, aansluiten en klaar... Dus heb je geen lucht meer in de slang, aan de buitenkant lijkt mij dat lastiger of ik moet beren op de weg zien...jorgenv schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:46:
[...]
Je kan misschien een t-stuk met kraan aan de buitenkant maken zodat je hem daar kan aansluiten?
[ Voor 24% gewijzigd door Jessicawitkamp op 25-05-2021 18:52 ]
volgens mij miste je de belangrijkste postJessicawitkamp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:38:
Hoi allemaal!
Als je nu bij de 1 van de 2 rode cirkels een T-stuk met een kraan zet (onder het water blijvend) .. liefst dicht bij de kraan

En de slang daarop monteert .. wanneer je wilt stofzuigeren .. zet je de pomp uit .. draai je de kraan open boven een emmer totdat er water uit komt .. dan stop je de stofzuiger in het zwembad en draai je de kraan van het zwembad dicht .. zet de pomp aan .. lucht zal ontsnappen via de zwembad aanzuig punt..
hoe deze beste meneer het heeft gedaan zieJessicawitkamp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:52:
Dat dacht ik dus ook, maar hoe krijg ik de slang dan luchtdicht? als in, normaal doe je dat in het zwembad, aansluiten en klaar... Dus heb je geen lucht meer in de slang, aan de buitenkant lijkt mij dat lastiger of ik moet beren op de weg zien...
jorgenv meest recente bouwlogje .. 10 posts oid terug "
zoek vooral naar het plaatje met de zaagmachine
Na deze "gedurfde" zaag actie .. is hij met het onderdeel de bouwmarkt oid ingewandeld en een passende sluiting gezocht die hij kon verlijmen
[ Voor 13% gewijzigd door vso op 25-05-2021 19:43 ]
Tja vanalles
@jorgenv .dit is ook een mooie locatie om het zwembad voordat je het opruimt leeg te laten lopen .. .. en lange slangen .. hmmm denk dat ik dit ook zelf ga doen ..
Een dompelpomp oid aansluiten met een korte slang/verloop op je uitlaat /aanzuig punt is ook best handig ..
Een dompelpomp oid aansluiten met een korte slang/verloop op je uitlaat /aanzuig punt is ook best handig ..
Tja vanalles
kwam nog wat leuks tegen op Amazon voor je opzet frame zwembad er zijn meerdere accessoires er van te vinden van bekerhouder tot parasol houder,
:strip_exif()/f/image/nT0eRALFbnH97XMnsI2wbH6I.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.amazon.nl/Zwe...&pd_rd_i=B07G9JQVHN&psc=1
https://www.amazon.nl/Zwe...8&s=merchant-items&sr=1-6
https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss
:strip_exif()/f/image/nT0eRALFbnH97XMnsI2wbH6I.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-05-2021 22:51 ]
Nee, deze heb ik niet gemist, maar ik snap m niet helemaal. Los daarvan hebben we het nieuwe zwembad nog niet eens uitgepakt en opgezet, dus zagen gaat simpelweg niet gebeuren. Ik wil sowieso voorlopig bij flexibel blijven. Een nieuwe (lange) slang was een goede oplossing, diegene die ik uitgezocht heb is namelijk gewoon netjes in te korten. Ik had namelijk wat extra stukjes nodig, en een flink langer stuk slang voor de stofzuiger. Krijg je namelijk als je van een kleiner bad naar een groter bad gaat, en je hem netjes ingekort had om de weerstand te verlagen en de pompkracht daarmee zoveel mogelijk te benutten. Overigens was dat zwembad niet zo diep als deze, dus het was makkelijk te bevestigen met je arm in het water.vso schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:36:toon volledige bericht
[...]
volgens mij miste je de belangrijkste posthahaha
Als je nu bij de 1 van de 2 rode cirkels een T-stuk met een kraan zet (onder het water blijvend) .. liefst dicht bij de kraan
[Afbeelding]
En de slang daarop monteert .. wanneer je wilt stofzuigeren .. zet je de pomp uit .. draai je de kraan open boven een emmer totdat er water uit komt .. dan stop je de stofzuiger in het zwembad en draai je de kraan van het zwembad dicht .. zet de pomp aan .. lucht zal ontsnappen via de zwembad aanzuig punt..
[...]
hoe deze beste meneer het heeft gedaan zie
jorgenv meest recente bouwlogje .. 10 posts oid terug "
zoek vooral naar het plaatje met de zaagmachine![]()
Na deze "gedurfde" zaag actie .. is hij met het onderdeel de bouwmarkt oid ingewandeld en een passende sluiting gezocht die hij kon verlijmen
Het meest dichtbij komt dan waarschijnlijk een T-stuk met kraan tussen de pomp en het zwembad, zodat daar dan mee gezogen kan worden. Wordt even prutsen met het luchtvrij maken, maar ik verwacht met het voetenbad en de overkapping niet heel veel stofzuigen. Ik denk dat we dan na het seizoen eens gaan bekijken waar het allemaal beter/efficienter kan. Het is ons eerste seizoen met een groter zwembad, met gelijk een zandfilterpomp, een warmtepomp en een offline chloordispenser.
ik heb eigenlijk maar 1 doel voor dit jaar, alles werkend te krijgen en te houden en het water niet te hoeven vervangen haha.
Overigens vind ik je dompelpomp idee niet slecht, want waarschijnlijk komt er toch een dompelpomp om hem uiteindelijk helemaal leeg te krijgen. Zit ik alleen met, als ik niet hoef te stofzuigen naar waste, maar door het filter....
Misschien nog stommere oplossing, maar jullie weten meer dan ik. Is het niet mogelijk om met de Index Deluxe Skimmer te stofzuigen? Mandjes eruit en de slang erin?
[ Voor 7% gewijzigd door Jessicawitkamp op 25-05-2021 23:57 ]
Dat je aansluiting laag zit dat snap ik .. en je kan wellicht een 40-32 mm wasmachine rubber gebruiken voor de skimmer slang optie .. https://www.toolstation.nl/rubber-verloopring/p65791Jessicawitkamp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:54:toon volledige bericht
Nee, deze heb ik niet gemist, maar ik snap m niet helemaal. Los daarvan hebben we het nieuwe zwembad nog niet eens uitgepakt en opgezet, dus zagen gaat simpelweg niet gebeuren. Ik wil sowieso voorlopig bij flexibel blijven. Een nieuwe (lange) slang was een goede oplossing, diegene die ik uitgezocht heb is namelijk gewoon netjes in te korten. Ik had namelijk wat extra stukjes nodig, en een flink langer stuk slang voor de stofzuiger. Krijg je namelijk als je van een kleiner bad naar een groter bad gaat, en je hem netjes ingekort had om de weerstand te verlagen en de pompkracht daarmee zoveel mogelijk te benutten. Overigens was dat zwembad niet zo diep als deze, dus het was makkelijk te bevestigen met je arm in het water.
Het meest dichtbij komt dan waarschijnlijk een T-stuk met kraan tussen de pomp en het zwembad, zodat daar dan mee gezogen kan worden. Wordt even prutsen met het luchtvrij maken, maar ik verwacht met het voetenbad en de overkapping niet heel veel stofzuigen. Ik denk dat we dan na het seizoen eens gaan bekijken waar het allemaal beter/efficienter kan. Het is ons eerste seizoen met een groter zwembad, met gelijk een zandfilterpomp, een warmtepomp en een offline chloordispenser.
ik heb eigenlijk maar 1 doel voor dit jaar, alles werkend te krijgen en te houden en het water niet te hoeven vervangen haha.
Overigens vind ik je dompelpomp idee niet slecht, want waarschijnlijk komt er toch een dompelpomp om hem uiteindelijk helemaal leeg te krijgen. Zit ik alleen met, als ik niet hoef te stofzuigen naar waste, maar door het filter....
Misschien nog stommere oplossing, maar jullie weten meer dan ik. Is het niet mogelijk om met de Index Deluxe Skimmer te stofzuigen? Mandjes eruit en de slang erin?
Maar daarmee haal je niet je issue weg met je slang ontluchten .. en vac-to waste is niet nodig als je mensen verplicht in het voetenbad te stappen voordat men uberhaupt het zwembad in duikt . (wellicht is de stand wel nodig bij een 4m3 pomp) ..
ik heb https://www.zwembad-filte...mbad-stofzuiger-380-13202, daarbij zat een adapter en 4m a 5m slang .. + een filter netje . (redelijk fijnmazig gaas zakje) ..
ik vraag me af welke "koppeling" je inlaat/uitlaat is .. de foto die ik in de vorige post neerzette was van een intex 38mm set .. (met kraan) ik gok dat je die al niet hebt ... en op zich is dat al een prettige upgrade al is het maar dat je het af kan sluiten ..
bij het inelkaar zetten let op de plek waar je de in/uitlaat inschuift deze zijn als het goed is verstevigt .. je doet er goed aan om even de diameter v.d verdikking en van je inlaat/uitlaat op te meten ..
en een langere slang snap ik niet helemaal ? 2 a 3m moet imho redelijk voldoende zijn gezien de inlaat redelijk centraal zijn .. en ik zit meer aan te modderen omdat mijn slang bij dat goedkope setje 4 of 5m is ..
ps bij een dompelpomp is een 40mm platte slang wel handig neem niet de goedkoopste maar iets dikkere wand .. die dunnere raken een steentje oid en ze zijn lek ..
[ Voor 43% gewijzigd door vso op 26-05-2021 02:20 ]
Tja vanalles
- Qua rubbers en O-ringen maak ik mij niet druk. De man is servicetechnicus voor een grote fabrikant CV-ketels en warmtepompen. Dus ook voor dat smeerspul (goed verhaal), is het allemaal geen probleem. Dus dit is sowieso iets om even in mn gedachte te houden.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 01:48:toon volledige bericht
[...]
Dat je aansluiting laag zit dat snap ik .. en je kan wellicht een 40-32 mm wasmachine rubber gebruiken voor de skimmer slang optie .. https://www.toolstation.nl/rubber-verloopring/p65791
Maar daarmee haal je niet je issue weg met je slang ontluchten .. en vac-to waste is niet nodig als je mensen verplicht in het voetenbad te stappen voordat men uberhaupt het zwembad in duikt . (wellicht is de stand wel nodig bij een 4m3 pomp) ..
ik heb https://www.zwembad-filte...mbad-stofzuiger-380-13202, daarbij zat een adapter en 4m a 5m slang .. + een filter netje . (redelijk fijnmazig gaas zakje) ..
ik vraag me af welke "koppeling" je inlaat/uitlaat is .. de foto die ik in de vorige post neerzette was van een intex 38mm set .. (met kraan) ik gok dat je die al niet hebt ... en op zich is dat al een prettige upgrade al is het maar dat je het af kan sluiten ..
bij het inelkaar zetten let op de plek waar je de in/uitlaat inschuift deze zijn als het goed is verstevigt .. je doet er goed aan om even de diameter v.d verdikking en van je inlaat/uitlaat op te meten ..
en een langere slang snap ik niet helemaal ? 2 a 3m moet imho redelijk voldoende zijn gezien de inlaat redelijk centraal zijn .. en ik zit meer aan te modderen omdat mijn slang bij dat goedkope setje 4 of 5m is ..
ps bij een dompelpomp is een 40mm platte slang wel handig neem niet de goedkoopste maar iets dikkere wand .. die dunnere raken een steentje oid en ze zijn lek ..
- Verplichten met het voetenbad spreekt voor zich, tenzij men zelf het zwembad gaat onderhouden. Ik verwacht ook niet vaak te moeten stofzuigen, immers heb ik ook een netje, en het zwembad heeft een mooie grote overkapping die afsluit. Echter is het wel zo, bij storm moet de overkapping ingeklapt worden, bij windsnelheden boven de 6. Das kut, want overal staan boven, en laat ik het nou niet aandurven om dan met zulk weer wel het solarzeil erop te houden, want bubbeltjes, dat wil wel lekker waaien. Dus het zou echt een enkele keer zijn dat ik wil vac to waste. Tenminste, ik hoop en gun iedereen een mooie zomer om lekker te genieten van het zwembad.
Die slang ontluchten, dat is mijn grootste issue. Vorig jaar ging dat ook niet vlekkeloos, dus ik had al mn stofzuigerslang giga ingekort. Dat is ook wel de reden van de nieuwe lange slang. Ik wil 3m voor het zwembad, en ik heb een slang op het oog waarbij als je hem inkort je niet gelijk met de ribbeltjes zit. De rest is dus puur voor zaken als de WP, offline Chloordispenser etc. Qua rendement wil ik zeker tussen de WP -> CD -> Zwembad zo kort mogelijk zitten. Ik heb alleen 1 uitdaging, en dat is dat het zwembad tussen 3 muren komt. Dus trap pomp en wp moeten wel een klein beetje fatsoenlijk gedaan worden, anders wordt het al vervelend met in en uitstappen.
De koppelingen op de inlaat en uitlaat zijn 32mm. Dit willen we voor nu ook zo houden, puur omdat de man niet in zijn gloednieuwe zwembad wil gaan snijden. Ik zat namelijk ook al te kijken voor een Hayward skimmer (want vac probleem helemaal opgelost), maar snijden durven we dus niet aan. Waarschijnlijk als het zwembad/liner op het eind van zn latijn is, dat we dat soort dingen wel willen proberen. Mocht het dan mislukken ligt er al een nieuwe liner klaar, en lukt het weten we ook dat het op de nieuwe liner kan.
Overigens heb je kans dat er ergens een mini gaatje in de liner zit (fabrieksfout van deze liner een paar jaar terug, weten we toevallig van de man zijn collega). Dan krijgen we vanuit de verkoper een nieuwe liner, dus dan is het niet erg om in de liner met gaatje te snijden.
Voor mij voor nu de makkelijke weg zou eigenlijk zijn om de stofzuigerslang in de intex hangskimmer te kunnen doen. Ik heb ergens wel gelezen dat er vroegah speciale adapters voor geweest zijn...
Ik heb ook je andere berichten gelezen.Jessicawitkamp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:38:
Dan houden we de stofzuiger over op accu. Hoeft ook niet heel prijzig te zijn, maar is het daadwerkelijk een goed alternatief? Want als ik vuildeeltjes op de bodem heb liggen, zuigt hij dit dan ook op? Want vac-to-waste is dan natuurlijk niet meer mogelijk.... Hoe ga ik dit oplossen?
Zelf denk ik dat een stofzuiger op accu prima moet kunnen werken. Hier in het topic al enkele positieve verhalen gehoort.
Echter moet je dan wel even kijken hoelang de accu mee gaat. Want veel modellen zijn niet bedoelt voor grote baden.
Of je moet het goed bijhouden waardoor je niet vaak je hele bad hoeft te doen
De tip die ik hier ergens in het topic heb gelezen is dat je hem het beste eerst voor de uitblaas kan houden, dan vult hij zich met water. Als je hem daarna in de aanzuig opening doet (al dan niet met die opschroef adapter of insteekadapter) heb je hem al gevuld met water en heb je geen of weinig last van lucht.Jessicawitkamp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:39:
[...]
Die slang ontluchten, dat is mijn grootste issue. Vorig jaar ging dat ook niet vlekkeloos, dus ik had al mn stofzuigerslang giga ingekort.
Klopt op zich is het ook te doen .. maar in de praktijk is dat nog best bewerkelijk ik ben daar weer vanaf gestapt ..Ep Woody schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:47:
[...]
De tip die ik hier ergens in het topic heb gelezen is dat je hem het beste eerst voor de uitblaas kan houden, dan vult hij zich met water. Als je hem daarna in de aanzuig opening doet (al dan niet met die opschroef adapter of insteekadapter) heb je hem al gevuld met water en heb je geen of weinig last van lucht.
Omdat bij die exit baden is dat je afzuigmond 10cm v.d grond zit
zie video op 1min16 ps de intex adapter is dus niet standaard in de video ..
En de pomp ... vind ik ook wel "uitdagend"

imho is die hele exit zwembaden meuk te duur .. die overkapping is op zich de prijs wel waard
@Jessicawitkamp die bubbelfolie blijft echt wel liggen bovenop het water .. ook met storm .. ook nu weer ligt het erover heen .. en is nog nooit weggewaaid .. de cover zeil die waait er vaak vanaf maar dat komt omdat die geen contact maakt met het water .. en zo'n ramp vind ik dat niet ..
ps alleen coverzeil met wat poolnoodles eronder blijft in mijn ervaring ook best wel liggen .. maar omdat het onderwater verdwijnt .. krijg je een plas water bovenop ..
Tja vanalles
Vandaag het onderzeil + tegels leggen, vrijdag ein-de-lijk het zwembad zelf opzetten. Heb de ZFP gevuld met glas, 25kg, maar het komt niet tot het minimum streepje. Is dat een probleem?
25kg is 25kg lijkt me. En ze raden zelfs maar 16kg aan... dus vind het best vaag eigenlijk
25kg is 25kg lijkt me. En ze raden zelfs maar 16kg aan... dus vind het best vaag eigenlijk
Haha ja! Die pomp vonden wij ook uitdagend. Baalde al dat het een 3m3 is, en niet de 4m3. We hebben wel al gezegd, we gaan kijken hoe dit gaat, gaat dit opzich prima dan houden we hem 2-3 seizoenen, en dan gaan we over op wat grover geschut. Zo heb ik liever dat het zfp bestaat uit een pomp en een kuip voor het zand, als dit 2 in 1 geval. Maar ik moet dat wel toegeven, hij voelt degelijk aan.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:11:toon volledige bericht
[...]
Klopt op zich is het ook te doen .. maar in de praktijk is dat nog best bewerkelijk ik ben daar weer vanaf gestapt ..
Omdat bij die exit baden is dat je afzuigmond 10cm v.d grond zit
zie video op 1min16 ps de intex adapter is dus niet standaard in de video ..
En de pomp ... vind ik ook wel "uitdagend"
[Afbeelding]
imho is die hele exit zwembaden meuk te duur .. die overkapping is op zich de prijs wel waard
@Jessicawitkamp die bubbelfolie blijft echt wel liggen bovenop het water .. ook met storm .. ook nu weer ligt het erover heen .. en is nog nooit weggewaaid .. de cover zeil die waait er vaak vanaf maar dat komt omdat die geen contact maakt met het water .. en zo'n ramp vind ik dat niet ..
ps alleen coverzeil met wat poolnoodles eronder blijft in mijn ervaring ook best wel liggen .. maar omdat het onderwater verdwijnt .. krijg je een plas water bovenop ..
Oke dat het solarzeil kan blijven liggen scheelt wel een hoop. Ergens ook logisch, want hij ligt vlak in het water dus wind zal die indd niet vangen. Dan is het grootste deel vuil van het zeil scheppen natuurlijk wel makkelijker dan uit het zwembad vissen. Zoon afdekzeil is indd niks, waait er gewoon vanaf. Dat is ook wel de reden dat de man (uiteindelijk was ik het er zeker mee eens) voor de exit met overkapping heeft gekozen.
En wat betreft exit, ja het was duur. Compleet mee eens. De man wilde het, dus het kwam. Ik had liever een goede intex van dezelfde maat, omdat dat precies tussen die 3 muren past. Maar de overkapping van exit voor 4x2 past weer nergens anders op, dus ook niet op de intex. Waren we overigens wel duurder uit, dus ik denk qua overpriced dat het nog soort meevalt. Maar het is mijn geld niet, dus prima. Ik heb ivm karton ophalen de ladder al uitgepakt en in elkaar gezet. Een crime in je eentje, maar voelt wel heel degelijk aan moet ik toegeven.
Overigens kriebelt het nu op het morgen op te zetten. Stuk waar het zwembad komt heb ik de tegels al schoongemaakt. Helaas wordt zaterdag de airco geplaatst, en het buitendeel komt aan de gevel, waar het zwembad 2,5m onder staat. Dus als ik het zwembad opzet komt er geen airco. Zondag zijn we de hele dag pleite, maar maandag heeft de man vrij, dus maandag staat ie ein-de-lijk. Beetje jammer dat de wp in juli pas binnenkomt. Is niet anders.
Overigens stond er niet bij dat je voor deze wp een bypass nodig hebt, maar we hebben ervoor gekozen het wel te doen mede naar aanleiding van dit topic. Goed voorbereid is het halve werk is ons motto, dus ook qua chemicaliën dit jaar wat beter.
op toppy.nlDennahz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:24:
Vandaag het onderzeil + tegels leggen, vrijdag ein-de-lijk het zwembad zelf opzetten. Heb de ZFP gevuld met glas, 25kg, maar het komt niet tot het minimum streepje. Is dat een probleem?
onder het (min)streepje is niet handig lijkt me maar eroverheen(max) ook niet ik had vorig jaar filterbollen (aqualoon) die er iets boven zat --> manometer in het geel ipv groen .. maar ach het heeft gewoon gewerkt ..Op het typeplaatje en in de handleiding van de zandfilter vind je terug hoeveel kg filterzand je nodig hebt. Voor filterglas geldt dat je hier 15% vanaf mag halen. Staat er bijvoorbeeld aangegeven dat je 80kg filterzand nodig hebt, dan heb je dus (80 x 0,85 =) 68kg filterglas nodig.
Ga altijd voor fijn filterglas. Pas als je 125kg of meer nodig hebt, neem je ook een zak grof filterglas. Je houdt vanaf dan de verhouding 4 zakken van 25kg fijn en 1 zak van 25kg grof aan. Doe de grove filterkorrels dan altijd onderop voor een betere doorstroming.
Tja vanalles
Plan is wel om hem heel strak bij te houden. Ik hou niet van vies water (wij wonen aan een gracht, letterlijk met de achtertuin, en daar ga ik niet in vanwege vuil en vis. Bah.)Plenkske schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Ik heb ook je andere berichten gelezen.
Zelf denk ik dat een stofzuiger op accu prima moet kunnen werken. Hier in het topic al enkele positieve verhalen gehoort.
Echter moet je dan wel even kijken hoelang de accu mee gaat. Want veel modellen zijn niet bedoelt voor grote baden.
Of je moet het goed bijhouden waardoor je niet vaak je hele bad hoeft te doen
Ik denk omdat wij hem maandag op gaan zetten, dat ik dan eens ga kijken hoe ik uit kom met de stofzuiger. Een accu stofzuiger is natuurlijk een alternatief, zeker omdat we niet in de liner willen snijden. Zou het wel zonde vinden, want deze stofzuiger hadden we immers al.
als ik goed onthouden heb heb je een WP in bestelling staan, staat daar een minimum flow bij ? zo ja kijk even bij de pomp of hij daaraan voldoet .. (32mm schuif aansluiting heb je best kans dat hij al voldoet)Jessicawitkamp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:30:
Haha ja! Die pomp vonden wij ook uitdagend. Baalde al dat het een 3m3 is, en niet de 4m3. We hebben wel al gezegd, we gaan kijken hoe dit gaat, gaat dit opzich prima dan houden we hem 2-3 seizoenen, en dan gaan we over op wat grover geschut. Zo heb ik liever dat het zfp bestaat uit een pomp en een kuip voor het zand, als dit 2 in 1 geval. Maar ik moet dat wel toegeven, hij voelt degelijk aan.
imho hij is nieuw .. --> zet hem als dusdanig te koop .. als het zoals vorig jaar is kan je wellicht een leuke prijs vangen .. en de overstap naar een intex het makkelijker maken ..
Ik zou zelf upgraden naar een 6m3 pomp intex, met slangen en 38mm aansluiters en toch even slikken om te snijden, bel anders naar exit (doetichem) support en vraag hun advies .. of dat uit maakt betreft garantie als je een 38mm intex erin zou snijden.. belletje weet je meer .. toch ?
tja exit is duur maar kwaliteit zal wellicht iets beter zijn dan intex .. zoals je trap verhaalOke dat het solarzeil kan blijven liggen scheelt wel een hoop. Ergens ook logisch, want hij ligt vlak in het water dus wind zal die indd niet vangen. Dan is het grootste deel vuil van het zeil scheppen natuurlijk wel makkelijker dan uit het zwembad vissen. Zoon afdekzeil is indd niks, waait er gewoon vanaf. Dat is ook wel de reden dat de man (uiteindelijk was ik het er zeker mee eens) voor de exit met overkapping heeft gekozen.
En wat betreft exit, ja het was duur. Compleet mee eens. De man wilde het, dus het kwam. Ik had liever een goede intex van dezelfde maat, omdat dat precies tussen die 3 muren past. Maar de overkapping van exit voor 4x2 past weer nergens anders op, dus ook niet op de intex. Waren we overigens wel duurder uit, dus ik denk qua overpriced dat het nog soort meevalt. Maar het is mijn geld niet, dus prima. Ik heb ivm karton ophalen de ladder al uitgepakt en in elkaar gezet. Een crime in je eentje, maar voelt wel heel degelijk aan moet ik toegeven.
Overigens kriebelt het nu op het morgen op te zetten. Stuk waar het zwembad komt heb ik de tegels al schoongemaakt. Helaas wordt zaterdag de airco geplaatst, en het buitendeel komt aan de gevel, waar het zwembad 2,5m onder staat. Dus als ik het zwembad opzet komt er geen airco. Zondag zijn we de hele dag pleite, maar maandag heeft de man vrij, dus maandag staat ie ein-de-lijk. Beetje jammer dat de wp in juli pas binnenkomt. Is niet anders.
Overigens stond er niet bij dat je voor deze wp een bypass nodig hebt, maar we hebben ervoor gekozen het wel te doen mede naar aanleiding van dit topic. Goed voorbereid is het halve werk is ons motto, dus ook qua chemicaliën dit jaar wat beter.
ps over de airco? --> WP bedoel je .. en welke bypass heb je gekocht ik hoop bv een vergelijkbare set zoals deze https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html en niet een goedkope wat lijkt op https://zwembadcompleet.nl/summer-fun-bypass? 3 kranen hebben is wel een must
Voor https://imgur.com/ra6O1bz zoek het verschil met https://imgur.com/N8KyT63 (ik heb 2 T stuk voor tempertuur sensors aan de onderkant toegevoegd)
Dit wat zagen en vloeken omdat ik met een verfbrander "fohn" aan de slag moest (viel wel mee) .. maar zeker als je in de toekomst eventueel aanpassingen wilt doen is extra buis lengte . met verlijmen wel handig
Doe je zelf een lol .. bekijk die eerste tip die ik gaf met intex 38mm aansluiters en de zaag ..
nog eens
En je had het over een dompel pomp maar schroefbare delen waar je een MOF op zet voor een slang-tule naar de de WP kan je die ook los koppelen van de bypass en bv vervangen door een platte slang de tuin uit .. naar een afvoer put .. geen dompelpomp nodig
dat is wel HET voordeel van jou "dure" exit bad . en een groot +punt van het afzuigpunt laag hebben ..
ps het is geen ramp als je de bypass nog niet doet .. je tilt de pomp boven het zwembad en koppelt dan pas de slangen los .. nadat je ze vast gezet hebt met touw oid .. als de WP arriveert . maar kranen hebben maakt het zoveel eenvoudiger
Tja vanalles
Nee ze bedoelt dat de airco geplaatst wordt en daardoor het zwembad nog niet kan neerzetten. Want dan staat het zwembad in de weg.
De eerste link/foto's ziet er erg "PROFIE" uit met bubbelfolie rond het zwembadJ.E. Weinor schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:48:
kwam nog wat leuks tegen op Amazon voor je opzet frame zwembad er zijn meerdere accessoires er van te vinden van bekerhouder tot parasol houder,
[Afbeelding]
aan die producten heb je toch helemaal niks ?
chloorhouder .. met ty-rips (en niet int het water) .. --> witte vlek op die plek op de liner

beker houder ... zwembad water (met chloor of ander verontreiniging in je drinken) of het valt er vanaf tijdens het spelen

parasol houder .. met harde wind breekt het af en met pech een snee/scheur in je liner ..

handdoek houder .. hoe droog je je af met een natte handdoek

deze https://www.amazon.nl/Zwe...ng-30-37mm/dp/B08CKXQS3Y/ lijkt me dan wel weer een relatief "nuttig" iets als je pomp te sterk is
Tja vanalles
Zelf vind ik die laatste, de "pijp ondersteuning", ook wel een goede.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:25:
[...]
deze https://www.amazon.nl/Zwe...ng-30-37mm/dp/B08CKXQS3Y/ lijkt me dan wel weer een relatief "nuttig" iets als je pomp te sterk isom het positief af te sluiten
En de eerste. Die beugels waar je dan bv. een plankje op kan leggen. Dat lijkt me in sommige situaties ook wel handig.
De rest inderdaad niet echt nuttig.
We hebben de inverter van W’eau in bestelling staan. Min flow is 2m3. Dus dat is prima. De man was blij, de parameters daarvan staan in het boekje dus ik reken op een fijne afstelling. De bypass zit in dezelfde bestelling als de wp, net als de offline chloordispenser en nog wat andere meuk. Dus komt allemaal tegelijk binnen, dus gelijk laat ik de man de bypass lijmen, dan kan het in 1x goed. Tot die tijd is het optillen indd een prima oplossing. Eerst die boel maar draaiende krijgen, dan pas komt toch de wp etc.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:12:toon volledige bericht
[...]
als ik goed onthouden heb heb je een WP in bestelling staan, staat daar een minimum flow bij ? zo ja kijk even bij de pomp of hij daaraan voldoet .. (32mm schuif aansluiting heb je best kans dat hij al voldoet)
imho hij is nieuw .. --> zet hem als dusdanig te koop .. als het zoals vorig jaar is kan je wellicht een leuke prijs vangen .. en de overstap naar een intex het makkelijker maken ..
Ik zou zelf upgraden naar een 6m3 pomp intex, met slangen en 38mm aansluiters en toch even slikken om te snijden, bel anders naar exit (doetichem) support en vraag hun advies .. of dat uit maakt betreft garantie als je een 38mm intex erin zou snijden.. belletje weet je meer .. toch ?
[...]
tja exit is duur maar kwaliteit zal wellicht iets beter zijn dan intex .. zoals je trap verhaaleen foto logje kunnen we altijd waarderen
![]()
ps over de airco? --> WP bedoel je .. en welke bypass heb je gekocht ik hoop bv een vergelijkbare set zoals deze https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html en niet een goedkope wat lijkt op https://zwembadcompleet.nl/summer-fun-bypass? 3 kranen hebben is wel een must![]()
Voor https://imgur.com/ra6O1bz zoek het verschil met https://imgur.com/N8KyT63 (ik heb 2 T stuk voor tempertuur sensors aan de onderkant toegevoegd)
Dit wat zagen en vloeken omdat ik met een verfbrander "fohn" aan de slag moest (viel wel mee) .. maar zeker als je in de toekomst eventueel aanpassingen wilt doen is extra buis lengte . met verlijmen wel handig
Doe je zelf een lol .. bekijk die eerste tip die ik gaf met intex 38mm aansluiters en de zaag ..
nog eenszeker omdat je de WP toe wil voegen wil je afsluiters hebben of dat nu op de bypass is of op het zwembad
..
En je had het over een dompel pomp maar schroefbare delen waar je een MOF op zet voor een slang-tule naar de de WP kan je die ook los koppelen van de bypass en bv vervangen door een platte slang de tuin uit .. naar een afvoer put .. geen dompelpomp nodig
dat is wel HET voordeel van jou "dure" exit bad . en een groot +punt van het afzuigpunt laag hebben ..
ps het is geen ramp als je de bypass nog niet doet .. je tilt de pomp boven het zwembad en koppelt dan pas de slangen los .. nadat je ze vast gezet hebt met touw oid .. als de WP arriveert . maar kranen hebben maakt het zoveel eenvoudiger
Airco krijgen we voor in de slaapkamer, maar wel een nette unit binnen, en dus een buitendeel. Buitendeel komt dus aan de achtergevel. De trap om die op de hangen moeten de mannen dan neerzetten op de plek van het zwembad. Dus ik moet het helaas een paar dagen uitstellen, anders stond ie morgen al.
Ik snap dus het zaagverhaal niet zo goed? Zou iemand het mij uit kunnen leggen in jip en janneke taal? eventueel dmv een schematische tekening? Ik ga namelijk erg goed op schema’s.
Een foto logje kan ik zeker fiksen voor jullie!
dat zaag verhaal is niet relevant IMHO maar wil het best uitleggen / tekenenJessicawitkamp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:36:toon volledige bericht
[...]
We hebben de inverter van W’eau in bestelling staan. Min flow is 2m3. Dus dat is prima. De man was blij, de parameters daarvan staan in het boekje dus ik reken op een fijne afstelling. De bypass zit in dezelfde bestelling als de wp, net als de offline chloordispenser en nog wat andere meuk. Dus komt allemaal tegelijk binnen, dus gelijk laat ik de man de bypass lijmen, dan kan het in 1x goed. Tot die tijd is het optillen indd een prima oplossing. Eerst die boel maar draaiende krijgen, dan pas komt toch de wp etc.
Airco krijgen we voor in de slaapkamer, maar wel een nette unit binnen, en dus een buitendeel. Buitendeel komt dus aan de achtergevel. De trap om die op de hangen moeten de mannen dan neerzetten op de plek van het zwembad. Dus ik moet het helaas een paar dagen uitstellen, anders stond ie morgen al.
Ik snap dus het zaagverhaal niet zo goed? Zou iemand het mij uit kunnen leggen in jip en janneke taal? eventueel dmv een schematische tekening? Ik ga namelijk erg goed op schema’s.
Een foto logje kan ik zeker fiksen voor jullie!
welke bypass heb je besteld ? en welke WP linkjes aub . dat is makkelijker dan gokken wat je nu hebt ..
Tja vanalles
Neen maar zie dat ze die ook te koop hebben (en goedkoper zo te zien ook):
https://www.amazon.nl/B%C...delsleutel/dp/B00096JDKS/
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Extra intex aansluit slang besteld van 150 cm vandaag binnen bij toppy voor de prijs van €4,95 de zelfde slang uitvoering die wordt bij geleverd bij een intex ZFP.
https://www.toppy.nl/prod...m-slang-150-cm-38-mm.html
Schijnbaar zijn het de nieuwe varianten in omloop als extra losse onderdelen accessoires
Oude type
:strip_exif()/f/image/B8lx9RAL5Ap4UaX0r2XOJAFq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe type
https://www.toppy.nl/prod...m-slang-150-cm-38-mm.html
Schijnbaar zijn het de nieuwe varianten in omloop als extra losse onderdelen accessoires
Oude type
:strip_exif()/f/image/B8lx9RAL5Ap4UaX0r2XOJAFq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe type
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e74sTun4ibFDLeQ1w9C8naAZ.jpg?f=user_large)
Zo nieuw zijn die niet volgens mij. Verleden jaar enkele van die slangen gekocht (4.5m, 1.5m en de kortere 0.3/0.5m). Deze zagen er allemaal uit zoals uw laatste foto.
Ja, daarom begrijp ik ook niet echt dat er met het minimum wat ze bij Intex aangeven het alsnog onder het minimum streepje staat. Dus oftewel gooi ik er nog 10kg bij, wat dan op 35kg glas komt, oftewel negeer ik dat minimum peil... met als risico dat het dan idd qua druk niet goed zit.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:35:
[...]
op toppy.nl
[...]
onder het (min)streepje is niet handig lijkt me maar eroverheen(max) ook niet ik had vorig jaar filterbollen (aqualoon) die er iets boven zat --> manometer in het geel ipv groen .. maar ach het heeft gewoon gewerkt ..
:strip_exif()/f/image/GWx25M8xWVbYmthq8FBQEIMC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, het begin is er
Heb een grondzeil en daarbovenop de tegels. Een heel verschil met vorig jaar, toen stond het bad letterlijk op harde tegels (wel op een zeil).
Tuin is nog WIP, komen nog wat bomen in
[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 26-05-2021 15:35 ]
Het begint er op te lijken en volgend jaar weer op de de zelfde plek? de afdruk in het gras zal je denk ik nog wel kunnen zien volgend jaarDennahz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Ja, daarom begrijp ik ook niet echt dat er met het minimum wat ze bij Intex aangeven het alsnog onder het minimum streepje staat. Dus oftewel gooi ik er nog 10kg bij, wat dan op 35kg glas komt, oftewel negeer ik dat minimum peil... met als risico dat het dan idd qua druk niet goed zit.
[Afbeelding]
Nou, het begin is erVrijdag even het bad er zelf op zetten en e.e.a. nog even wat recht trekken.
Heb een grondzeil en daarbovenop de tegels. Een heel verschil met vorig jaar, toen stond het bad letterlijk op harde tegels (wel op een zeil).
kennis van mij zet het zwembad ook altijd in het gras op een gegeven moment werd het een modderpoel dit jaar heeft hij het veranderd geen gras meer op de plek zwembad.
Misschien laat ik hem ook wel gewoon staan in de winter. Is zo'n XTR zwembad dus zou wel tegen een stootje moeten kunnen. Je blijft het idd altijd wel zien, ook al zaai je het opnieuw in. Uiteindelijk willen we toch gaan voor een vast bad op die plek, dus ja...J.E. Weinor schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Het begint er op te lijken en volgend jaar weer op de de zelfde plek? de afdruk in het gras zal je denk ik nog wel kunnen zien volgend jaarja dat is het nadeel van gewoon gras mooi groen gazon zet je er een zwembad boven op dan vind je die lelijke plek weer in het gazon waar het bad heeft gestaan altijd vaak weer terug en duurt lang voor dat het weer is hersteld op die plek.
kennis van mij zet het zwembad ook altijd in het gras op een gegeven moment werd het een modderpoel dit jaar heeft hij het veranderd geen gras meer op de plek zwembad.
Betreft de kortere versies en de 3 meter versie wel maar de 150 cm versie kwam ik veelal de oude type slang tegen was vorig jaar al aan het zoeken geweest nu kwam ik op meerder sites enkel tegen veelal de oude type slang in omloop en ook nog voor de voordelige prijs bij toppy de 3 meter langer versie zijn wel duur de prijs is al niet rechtvaardig ten opzichte van de 150 cm variant.argon007 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:17:
Zo nieuw zijn die niet volgens mij. Verleden jaar enkele van die slangen gekocht (4.5m, 1.5m en de kortere 0.3/0.5m). Deze zagen er allemaal uit zoals uw laatste foto.
tja je kan altijd proberen .. als je geen druk op je manometer ziet (meter blijft op 0 stand tja ,, dan is wellicht te weinig )Dennahz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:19:
Ja, daarom begrijp ik ook niet echt dat er met het minimum wat ze bij Intex aangeven het alsnog onder het minimum streepje staat. Dus oftewel gooi ik er nog 10kg bij, wat dan op 35kg glas komt, oftewel negeer ik dat minimum peil... met als risico dat het dan idd qua druk niet goed zit.
Als je het gras wil laten overleven moet je ff je bad om de 2 weken verplaatsen[Afbeelding]
Nou, het begin is erVrijdag even het bad er zelf op zetten en e.e.a. nog even wat recht trekken.
Tuin is nog WIP, komen nog wat bomen inWou eerst het zwembad neerzetten voor de positie.
probleem is dat de aarde nu geplet word .. en geen water/lucht doorlaat als je het zwembad weghaalt .. maar wel water eronder kan sijpelen .. (bevordert het rottings process.)
dus
100% ingegraven onder je tegels ..in een vak voorkomt dat water aan de oppervlakte komt/blijft ..
Het beste is 5 a 10 cm afgraven en een geul graven van een schop diepte en bij de action "worteldoek" scoren van 2,30 euro en wat grind de geul leg je het wortel doek in ..5cm grind dichtvouwen worteldoek en laagje zand op gelijke hoogte .. vervolgens zand/aarde mixen in 50/50 mix op die locatie .. dan zal sneller gras terug groeien .. (heeft dat nut ? .. denk het niet want moment dat er weer gras groeit zet je het zwembad weer terug ..
Maar dit voorkomt wel "stinkende grond" .
maar dat gezegd zou ik gewoon grastapijt / kunstgras op MP scoren en neermikken .. al groeit er echt gras doorheen
Tja vanalles
Dan lijkt deze me net wat handiger: https://www.thingiverse.com/thing:4476095Plenkske schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Zelf vind ik die laatste, de "pijp ondersteuning", ook wel een goede.
En de eerste. Die beugels waar je dan bv. een plankje op kan leggen. Dat lijkt me in sommige situaties ook wel handig.
De rest inderdaad niet echt nuttig.
Mailtje van Toppy gekregen dat de W’eau Mini Inverter 4kW pas 21 juni mogelijk verzonden wordt. Weet iemand een goed alternatief?
is een pvc pijp van 40mm met een plastic eindop en een V groef oid niet goedkoper ? eventueel wat afronden met een vijl ?Pixelmagic schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:50:
[...]
Dan lijkt deze me net wat handiger: https://www.thingiverse.com/thing:4476095
3d printen lijkt me wel erg "overkill" ook materiaal kosten / tijd technisch ?

deze kost 8,- nog altijd goedkoper dan die 15,- kostende onderdeel die ik eerder linkte ..
Tja vanalles
Die op je plaatje zit standaard bij de CRP pompen. Werkt inderdaad ook wel prima hoor.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:32:
[...]
is een pvc pijp van 40mm met een plastic eindop en een V groef oid niet goedkoper ? eventueel wat afronden met een vijl ?
3d printen lijkt me wel erg "overkill" ook materiaal kosten / tijd technisch ?
[Afbeelding]
deze kost 8,- nog altijd goedkoper dan die 15,- kostende onderdeel die ik eerder linkte ..
Welke zouden jullie adviseren voor een bad 17 kuub. Als ze dezelfde prijs zouden zijn....
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
imho een no brainer .. 300 minder + wifi ..maar ik weet niks van WP'sHoppetjop schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:54:
Welke zouden jullie adviseren voor een bad 17 kuub. Als ze dezelfde prijs zouden zijn....
Tja vanalles
Bedoel als ze dezelfde prijs zouden zijn 😉vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:16:
[...]
imho een no brainer .. 300 minder + wifi ..maar ik weet niks van WP's
* vso wijst op deel 3 van de van de zin (na de .. puntjes)
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 26-05-2021 19:32 ]
Tja vanalles
Wij hebben dezelfde in pre order staan, maar op de site stond begin juli. Dus ik wordt blij van jouw bericht.B0MBACI schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:56:
Mailtje van Toppy gekregen dat de W’eau Mini Inverter 4kW pas 21 juni mogelijk verzonden wordt. Weet iemand een goed alternatief?
WP:vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:03:
[...]
dat zaag verhaal is niet relevant IMHO maar wil het best uitleggen / tekenen
welke bypass heb je besteld ? en welke WP linkjes aub . dat is makkelijker dan gokken wat je nu hebt ..
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html
Bypass:
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html
Toen ik bestelde stond er begin juniJessicawitkamp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:34:
[...]
Wij hebben dezelfde in pre order staan, maar op de site stond begin juli. Dus ik wordt blij van jouw bericht.
bij ons stond echt begin juli, en op dit moment niet meer leverbaar. Dus ik hoop inderdaad dat het voor mij goed nieuws isB0MBACI schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:47:
[...]
Toen ik bestelde stond er begin junidus als jij meegaat met “mijn batch” dan is dat voor jou zeker goed nieuws
Kleine update,
de man was vergeten de lamp mee te bestellen, dus nieuwe bestelling bij Toppy geplaatst, mailtje erachteraan gestuurd, of dan alles mee kan met de lamp, behalve natuurlijk de WP. Superleuke mail terug, is geregeld. Dus morgen komt ook de bypass en andere meuk binnen. Vrij gunstig, want dat betekend dat ik zo goed als de gehele setup kan opzetten, en straks alleen maar de WP aansluiten op de bypass en klaar is Klara! Morgen als het goed is de buitenstopcontacten monteren en aansluiten, dus dat is stap 1.
de man was vergeten de lamp mee te bestellen, dus nieuwe bestelling bij Toppy geplaatst, mailtje erachteraan gestuurd, of dan alles mee kan met de lamp, behalve natuurlijk de WP. Superleuke mail terug, is geregeld. Dus morgen komt ook de bypass en andere meuk binnen. Vrij gunstig, want dat betekend dat ik zo goed als de gehele setup kan opzetten, en straks alleen maar de WP aansluiten op de bypass en klaar is Klara! Morgen als het goed is de buitenstopcontacten monteren en aansluiten, dus dat is stap 1.
belofte maakt schuld ..

mijn kuch kuch elite paint skillz (hoop dat het wat duidelijker maakt) ik heb alles beetje op basis van wat je hebt een plaatje proberen te maken ..
de gele omcirkelde heb je niet de spullen voor maar zijn zeker nuttig voor chloor bijvullen in de dispenser en pomp onderhoud ..
https://www.google.com/search?q=platte+slang+40+mm gebruik je bij je aftap punt (optie 1 of 2) voor het leeg laten lopen van het zwembad .. indien nodig (zonder dompel pomp)
als je voor bv 38mm afsluiters (met kraan) en een intex zfp zou gaan (dat ga je niet) dan is je "benodigde" onderdelen lijst iets korter ..
ps de grijze witte dingen zijn zwembad tule (verlijmbaar)
De zaag snede is btw niet zeer relevant omdat je een "schuif" aansluiting hebt ..bij je pomp (chloor doseer ding is offline en niet inline ? dus dat heeft ook impact
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 26-05-2021 20:32 ]
Tja vanalles
Oepsvso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:16:toon volledige bericht
[...]
belofte maakt schuld ..
[Afbeelding]
mijn kuch kuch elite paint skillz (hoop dat het wat duidelijker maakt) ik heb alles beetje op basis van wat je hebt een plaatje proberen te maken ..
de gele omcirkelde heb je niet de spullen voor maar zijn zeker nuttig voor chloor bijvullen in de dispenser en pomp onderhoud ..
https://www.amazon.nl/Silverline-633656-Flat-Losslang-32mm/ gebruik je bij je aftap punt (optie 1 of 2) voor het leeg laten lopen van het zwembad .. indien nodig (zonder dompel pomp)
als je voor bv 38mm afsluiters (met kraan) en een intex zfp zou gaan (dat ga je niet) dan is je "benodigde" onderdelen lijst iets korter ..
De zaag snede is btw niet zeer relevant omdat je een "schuif" aansluiting hebt ..bij je pomp (chloor doseer ding is offline en niet inline ? dus dat heeft ook impact
De pagina waarvan je het webadres hebt ingevoerd, werkt helaas niet op onze site
Ga naar de Home-pagina van Amazon.nl
thx fixedJ.E. Weinor schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:29:
[...]
OepsZoek je iets?
De pagina waarvan je het webadres hebt ingevoerd, werkt helaas niet op onze site
Ga naar de Home-pagina van Amazon.nl
Tja vanalles
Hopelijk kan iemand me van advies voorzien want ik zie niet veel verschilHoppetjop schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:54:
Oke oke, dus even voor mijn begrip, 2 kraantjes achter de in- en uitlaat. Moet ik eerlijk bekennen dat de chloordispenser een regelaar heeft voor de hoeveelheid chloor, en als ik dat goed begrijp, kan je die dus dichtzetten om bij te vullen?vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:16:toon volledige bericht
[...]
belofte maakt schuld ..
[Afbeelding]
https://www.google.com/search?q=platte+slang+40+mm gebruik je bij je aftap punt (optie 1 of 2) voor het leeg laten lopen van het zwembad .. indien nodig (zonder dompel pomp)
Ik vind je paint skills top! Ik snap m nu helemaal wat je bedoelt. Wel fijn dat ik zelf het lijntje al goed had qua zfp->wp->chloor.
Ik dacht dus dat offline is dat je niet een digitaal zit met een eigen regelaar. Maar het is de goedkoopste van 16,95 van Toppy. Volgens mij het plaatje wat je gebruikt hebt. Puur ter vervanging van de drijvers. Ben er namelijk best wel klaar mee om iedere x die drijvers eruit te halen en erin te doen met zwemmen, dus ik dacht voor die 16,95, kan mij het bammen.
Maar ik kan dus niet chloor bijvullen als het hele systeem (zfp & wp) uitzet en de regelaar dichtgooi?
simple vragen maar hmm ..Jessicawitkamp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:35:
[...]
Oke oke, dus even voor mijn begrip, 2 kraantjes achter de in- en uitlaat. Moet ik eerlijk bekennen dat de chloordispenser een regelaar heeft voor de hoeveelheid chloor, en als ik dat goed begrijp, kan je die dus dichtzetten om bij te vullen?
Ik vind je paint skills top! Ik snap m nu helemaal wat je bedoelt. Wel fijn dat ik zelf het lijntje al goed had qua zfp->wp->chloor.
Ik dacht dus dat offline is dat je niet een digitaal zit met een eigen regelaar. Maar het is de goedkoopste van 16,95 van Toppy. Volgens mij het plaatje wat je gebruikt hebt. Puur ter vervanging van de drijvers. Ben er namelijk best wel klaar mee om iedere x die drijvers eruit te halen en erin te doen met zwemmen, dus ik dacht voor die 16,95, kan mij het bammen.
Maar ik kan dus niet chloor bijvullen als het hele systeem (zfp & wp) uitzet en de regelaar dichtgooi?
Betreft de kranen & chloor dispenser openen .. heel simpel .. alles wat ik getekend heb ligt op de grond .. dus wat gebeurt er als je de dop van de dispenser opendraait of een slang loskoppelt (beide immers zelfde effect) .. zolang het water in het bad hoger staat dan ..1+1 = 2 toch ? hierom heb ik deze 38mm inplaats van de gele cirkels
betreft inline/offline
voorste is inline en dus achterste = offline
offline sluit je met connectors weer aan op T stukken martijnr17 heeft hier een foto gepost zie buis met 2 zwarte dopjes uit de pomp " @J.E. Weinor heeft/had er ook 1
Digitale werken met een doseerpomp (peristaltische pomp) en een jerrycan-vloeistof maar daar heb je ook sensors voor nodig .. teveel info voor de rest ..
Zelf heb ik deze https://www.zwembadenwebshop.nl/chloor-dispenser, 2 korte slangen en ik kan schuifslang erop aansluiten + een intex zfp slang erop schroeven ..
De drijver heb je in principe nog steeds "nodig" .. (naar mijn eigen mening)
Je hebt namelijk "quick" en "long"(langzaam oplossende) chloor tabletten .. in mijn geval gaan er dus 5 langzame 20gr tabletten in de dispenser (4500Liter bad) en die houden mijn zwembad op bv chloor niveau 3 tot 4 voor elke 5-6 dagen waarna ik bij moet vullen.
De quick chloor (en Ph - ) doe ik elk 1 in een drijver per persoon die in het zwembad die dag is geweest dus 3 personen die dag gezwommen = 3x van elk in de drijver.. (let op de pomp staat minimaal 2 uur aan en pompt het hele zwembad 2x door de filter, niet geheel onbelangrijk )
Waarom ? omdat "langzaam" chloor het water stabiel (lees algen vrij) houd als er niet gezwommen word .. en verdampt niet te snel .. hierom dek je ook zsm met folie/cover het zwembad af .. want verdamping zorgt voor afkoeling en chloor verlies.
o en zout-water systemen als je daar wat over leest .. dat is een "dure" manier voor chloor productie alleen je hoeft niet meer met tabletjes te hannisen .
Alleen 1x 4 gram zout per liter in je zwembad te mikken (zeewater = 40 gram per liter) met 4500 liter 18kg ff snel gerekend en wellicht later nog paar kg wegens "verlies"
maar ja als je het zwembad water moet vervangen moet je er ook weer zout in mikken
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 26-05-2021 22:42 ]
Tja vanalles
Ik heb geleerd om niet met natuurkunde te spotten, dus ergens klinkt het echt heel logisch.vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:33:toon volledige bericht
[...]
simple vragen maar hmm ..
Betreft de kranen & chloor dispenser openen .. heel simpel .. alles wat ik getekend heb ligt op de grond .. dus wat gebeurt er als je de dop van de dispenser opendraait of een slang loskoppelt (beide immers zelfde effect) .. zolang het water in het bad hoger staat dan ..1+1 = 2 toch ? hierom heb ik deze 38mm inplaats van de gele cirkels
betreft inline/offline![]()
voorste is inline en dus achterste = offline
offline sluit je met connectors weer aan op T stukken martijnr17 heeft hier een foto gepost zie buis met 2 zwarte dopjes uit de pomp " @J.E. Weinor heeft/had er ook 1
Digitale werken met een doseerpomp (peristaltische pomp) en een jerrycan-vloeistof maar daar heb je ook sensors voor nodig .. teveel info voor de rest ..
Zelf heb ik deze https://www.zwembadenwebshop.nl/chloor-dispenser, 2 korte slangen en ik kan schuifslang erop aansluiten + een intex zfp slang erop schroeven ..
De drijver heb je in principe nog steeds "nodig" .. (naar mijn eigen mening)
Je hebt namelijk "quick" en "long"(langzaam oplossende) chloor tabletten .. in mijn geval gaan er dus 5 langzame 20gr tabletten in de dispenser (4500Liter bad) en die houden mijn zwembad op bv chloor niveau 3 tot 4 voor elke 5-6 dagen waarna ik bij moet vullen.
De quick chloor (en Ph - ) doe ik elk 1 in een drijver per persoon die in het zwembad die dag is geweest dus 3 personen die dag gezwommen = 3x van elk in de drijver.. (let op de pomp staat minimaal 2 uur aan en pompt het hele zwembad 2x door de filter, niet geheel onbelangrijk )
Waarom ? omdat "langzaam" chloor het water stabiel (lees algen vrij) houd als er niet gezwommen word .. en verdampt niet te snel .. hierom dek je ook zsm met folie/cover het zwembad af .. want verdamping zorgt voor afkoeling en chloor verlies.
o en zout-water systemen als je daar wat over leest .. dat is een "dure" manier voor chloor productie alleen je hoeft niet meer met tabletjes te hannisen .
Alleen 1x 4 gram zout per liter in je zwembad te mikken (zeewater = 40 gram per liter) met 4500 liter 18kg ff snel gerekend en wellicht later nog paar kg wegens "verlies"
maar ja als je het zwembad water moet vervangen moet je er ook weer zout in mikken
Wat betreft de chemicaliën, dank dat je het verschil uitlegt, want ik wist dus (behalve de gehaltes) niet dat er verschil was tussen de tabletten. Imo was het tabletten in de drijver voor langere termijn/bij geen gebruik, en granulaat/shock voor het op peil houden na zwemmen/gebruik.
Zeil is voor mij niet meer als logisch. Daarom ook voor een solarzeil gekozen ondanks de overkapping. Je rendement met een wp is dan altijd beter, beetje vergelijkbaar met stoken met de deuren en ramen open.
Nu heb ik een overkapping straks, dus naast de overkapping en solarzeil komt er geen afdekzeil. Zoals we allebei wel met elkaar eens zijn moet alleen voor een flinke storm de overkapping open, en een afdekzeil waait dan ook weg.
Ik ben overigens wel bang voor algengroei doordat het zwembad overdag niet donker is bij geen gebruik, dus een flesje anti alg meegenomen. Dopje per week schijnt genoeg te zijn voor onderhoud. Als je het voedsel van de alg verwijderd, heb je natuurlijk ook minder alg.
Maargoed, met een kleiner bad hebben we alleen shock en long tabletten gebruikt, zelfs zonder ph- enz, en toen hield ik het nog aardig goed voor 1,5e maand. Met een overkapping is het ook easy peasy om gewoon ff in je eentje de overkapping open te doen, stukje solarzeil omklappen en even testen. Wil dat wel echt bijhouden, want ik heb geen zin om na een week slecht weer eerst 24u bezig te zijn om mn water weer netjes te krijgen.
Is het dus echt zoon must als je het dus goed bij houd?
Betreft met een chloordispenser tussen de leiding heeft een afsluitkraan voor en na de inline outline dispenser zeker invloed op het vullen van je dispenser ook wat VSO aangaf zet je er geen afsluit kraan er tussen en je zet de ZFP bijv. uit en je draait de dop los dan loopt al je water met chloor uit de dispenser wat er inzit er uit, dat komt door de druk die er nog op staat van al het water in je zwembad of je nu een offline of inline versie hebt alleen een offline versie meer flow en makkelijker toepasbaar in bepaalde situaties de aansluiting is ook andersJessicawitkamp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:35:
[...]
Oke oke, dus even voor mijn begrip, 2 kraantjes achter de in- en uitlaat. Moet ik eerlijk bekennen dat de chloordispenser een regelaar heeft voor de hoeveelheid chloor, en als ik dat goed begrijp, kan je die dus dichtzetten om bij te vullen?
Draai je de beide afsluitkranen dicht dan loopt al je water niet uit je chloordispenser, voordeel van afsluitkranen onderhoud reparatie of aanpassing etc beter extra meer dan te weinig maar het blijft eigen keuze.
Ik zelf heb al 7 afsluitkranen extra in het systeem 2 op zwembad in en uit 1 op de skimmer 2 op de chloordispenser en 2 richting solar dak er zitten er ook nog 3 op de bypass die je kunt afsluiten maar die gebruik ik meer om te regelen en niet als afsluit daar gebruik ik de extra afsluitkraan naar solar voor hoef je niet iedere keer de stand van de bypass te veranderen als die goed staat.
https://www.zwembadenwebs...-tPT2iPWp2dRoC0xsQAvD_BwEvso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:16:
[...]
Is zoiets niet prima voor mijn setup? Muv de bypass zijn we nog niet van plan om alles pvc te doen. Alle slangen zijn 32mm, dus lijkt mij voor onderhoud goed? Het complete systeem is dan namelijk af te sluiten. (ineens ging ook het lampje branden, want er zit ook op een rotplek een mandje om voor te filteren, dit op de inlaat vd pomp).
De afsluitkraan uit de link is zeker toepasbaar uit de knipsel kunstwerk van VSOJessicawitkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:41:
[...]
https://www.zwembadenwebs...-tPT2iPWp2dRoC0xsQAvD_BwE
Is zoiets niet prima voor mijn setup? Muv de bypass zijn we nog niet van plan om alles pvc te doen. Alle slangen zijn 32mm, dus lijkt mij voor onderhoud goed? Het complete systeem is dan namelijk af te sluiten. (ineens ging ook het lampje branden, want er zit ook op een rotplek een mandje om voor te filteren, dit op de inlaat vd pomp).
VSO zal nu wel niet meer op reageren en ligt vast op 1 oor te slapen

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-05-2021 01:02 ]