Hodor123 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:47:
[...]
Prijs is inderdaad een overweging, maar zeker niet om alles zo goedkoop mogelijk te houden. Ik zag hier links naar Van Cranenbroek met veel goedkopere pompen dan die van Intex.. het is eerder een afweging tussen wat gewoon nodig is voor een normale werking met kwaliteitsvolle onderdelen tov duurdere (en betere) onderdelen die waarschijnlijk niet echt nodig zijn.
Ivm de pomp: geen hoogtemeters, pomp staat onder waterlijn. Geen robot/stofzuiger voorzien (is dit aan te raden?) . Wel een warmtepomp. Ik begrijp wel dat 6m3/u comfortabeler zal zijn, maar is het nodig: als 4m3/u voldoende is om het binnen 4u het water te verversen zonder de pomp te overbelasten, zie ik geen reden om daar niet voor te gaan - iets meer backwash kan ik mee leven. Akkoord?
Voor de warmtepomp: ken je aanraders voor inverters van 5kW?
Voor de WP word er vaak aangeraden voor full inverter (volgens mij heb je het start topic gelezen

) en anders zoek je even op posts van @
Jazsie die heeft dit vaak gegeven met daarbij ook een redenatie/uitleg
@
Plenkske en @
Tinusvolkel hebben beide dezelfde WP aangeschaft .. en die zou goed moeten zijn tot 16m3 uit het hoofd gezegd? hoeveel kW weet ik niet maar ze hebben plaatjes gepost en spec's
ps Jazsie heeft ook een nieuwe (zwaardere) gekocht .
Als je het gevoel hebt puur het woordje "zwembad" doet de prijs 4x over de kop gaan .. tja daar zal je geen ontkenning hier vinden

dus shoppen op parts is wel handig ..
Maar bij goedkopere "zooi" zal je vaak pas in het 2de seizoen (lees je bad staat al x tijd) de kwaliteit gaan merken .bv een kraan sluit stroef / slecht .. en je slangen raken lek .. of je moet "veel" vervangen omdat je nieuwe aansluiting(en) niet op elkaar aansluiten .. vooraf dus net wat meer investeren kan veel schelen op langere termijn ..
ook de goedkopere pompen bv hebben "schuif" aansluiting en een intex heeft standaard "schroef" een simpele adapter / koppel stuk is dan snel de oplossing ..
Een aanschaf lijst (post 2 van dit topic) is wel handig als referentie te gebruiken .. lees anders de start post door ..
Wat is aan te raden, met 11m3 heb je een redelijk oppervlak voor meuk wat het bad in waait .. en een voetenbad (10,-) en skimmer zijn 2 simple relatief goedkope zaken die dagelijks onderhoud stukken simpeler maakt .. een schepnet/bezem combinatie kan je veel zaken preventief voorkomen (groen bad) .. zodra je liner "glibberig" aanvoelt .. ben je nog op tijd om chloor te verhogen en de troep eruit te halen .. en de wanden te borstelen (3x "aaien" op 1 plek)
je pomp filtert nooit je water helder als het water wit/groen/bruin is .. in het begin of na verloop van tijd ..
je vraagt advies

en ik geef aan dat de 4m3 in theorie voldoende is en waarom we in praktijk een andere mening hebben ..