Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 173 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 05:51:
Aha, welke COP heb je gebruikt in je berekening.
1 op 1 .. (boiler berekening die ik vaker gebruik )
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm berekent hij al met 80% -90% efficientie ..

Daarom staat er ook een joule bij kan je het bv naar je eigen WP installatie omrekenen
maar 1:5 bv zit je nog maar op 3,- verbruiks kosten .. naarmate de temperatuur steigt zal een WP efficienter worden en zak je naar 1,- maar ja daar betaal je dan ook de aanschafprijs naar .. keuzes :)
maar dit is voor 3 uur pomp tijd .. en een x temperatuur

Maar eerlijk gezegd verbaast het me hoeveel energie er al in 3 uur tijd op een "normale" zonnige dag al in het zwembad gestopt kan worden .. met 4m2 aan epdm

maar zoals ik al zei de afkoeling snachts is ook best hoog .. ik durf nog niet te zeggen hoe lang het duurt voordat de "gewonnen" energie verloren is gegaan .. omdat ik geen thermometer in het bad heb .. die logt

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-05-2021 09:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:49:
[...]

1 op 1 .. (boiler berekening die ik vaker gebruik )
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm berekent hij al met 80% -90% efficientie ..

Daarom staat er ook een joule bij kan je het bv naar je eigen WP installatie omrekenen
maar 1:5 bv zit je nog maar op 3,- verbruiks kosten .. naarmate de temperatuur steigt zal een WP efficienter worden en zak je naar 1,- maar ja daar betaal je dan ook de aanschafprijs naar .. keuzes :)
maar dit is voor 3 uur pomp tijd .. en een x temperatuur

Maar eerlijk gezegd verbaast het me hoeveel energie er al in 3 uur tijd op een "normale" zonnige dag al in het zwembad gestopt kan worden .. met 4m2 aan epdm

maar zoals ik al zei de afkoeling snachts is ook best hoog .. ik durf nog niet te zeggen hoe lang het duurt voordat de "gewonnen" energie verloren is gegaan .. omdat ik geen thermometer in het bad heb .. die logt
Aha idd wel mooi om te zien dat er veel energie in gaat.
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:22:

[edit]
maar elke dag dat ik het zwembad opwarm schat ik zo in dat ik 15 3 euro "bespaar" .. als ik 10 zwemdagen ermee haal .. dit jaar dan bespaar ik 150,- 30,-

Afgelopen 2 jaar heb ik 20-30 zwemdagen gehad .. met een mat die 120,- koste dus 35070 -120 = 230 "winst" 50 euro verlies.. :+
FTFY >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Aha idd wel mooi om te zien dat er veel energie in gaat.
ja dat wel ..
FTFY >:)
Dus je stelt vragen om iemand met zijn eigen "data" om de oren te slaan ? (ook al is dat met een glimlach)
persoonlijk vind ik dat wel erg kort door de bocht .. en niet tof

Daarnaast slaat je "fix" als een koe op een kip.. kan er zelf ook niet de humor van inzien .. (wellicht mijn manko) ik probeer gewoon wat serieuse data te delen .

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:11:
[...]

ja dat wel ..

[...]

Dus je stelt vragen om iemand met zijn eigen "data" om de oren te slaan ? (ook al is dat met een glimlach)
persoonlijk vind ik dat wel erg kort door de bocht .. en niet tof

Daarnaast slaat je "fix" als een koe op een kip.. kan er zelf ook niet de humor van inzien .. (wellicht mijn manko) ik probeer gewoon wat serieuse data te delen .
Ja sorry, maar jij schept met een flinke lap tekst de indruk dat je heel veel geld kan besparen wat een nogal vertekend beeld kan geven. terwijl je zelf volgens mij heel goed weet (aangezien je de kennis wat ik iig hier mee krijg echt wel hebt) dat je in de berekeningen flink wat binnendoor wegen genomen zijn.

Daarom wou ik het op deze manier aankaarten met een knipoog, maar de volgende keer ga ik er wel meteen met een gestrekt been in als je dat liever hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:17

cdoens

Peugeot-gek

@vso Mijn bad is 5 bij 2,5. Maar met de ZFP op vol vermogen levert de inspuiter genoeg stroming om rustig te kunnen zwemmen. (Endless pool idee)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:18:
Ja sorry, maar jij schept met een flinke lap tekst de indruk dat je heel veel geld kan besparen wat een nogal vertekend beeld kan geven. terwijl je zelf volgens mij heel goed weet (aangezien je de kennis wat ik iig hier mee krijg echt wel hebt) dat je in de bekeringen flink wat binnendoor wegen genomen zijn.
ik snap niet waarom je überhaupt een vergelijking maakt met een WP in dit geval enige antwoord wat je zou kunnen distilleren uit het "lange verhaal" .. is of het voor JOU situatie nut heeft.. om iets met zonverwarming te doen ..

Veel mensen vragen zich af betreft zon verwarming
- wanneer heeft het nut
- hoeveel "oppervlakte" moet ik hebben
- hoeveel levert het op (wat is het rendement)

Hoewel veel dingen persoonlijk zijn (bijvoorbeeld wanneer spring jij of een ander gezins lid het water in) kan ik met deze meet gegevens wel helpen een aantal vragen te beantwoorden ..

En ik bespaar 15,- met verwarmen dat is mijn visie op deze zaak ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
cdoens schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:18:
@vso Mijn bad is 5 bij 2,5. Maar met de ZFP op vol vermogen levert de inspuiter genoeg stroming om rustig te kunnen zwemmen. (Endless pool idee)
nice dan heb je geen elastiek nodig :) zou ik ook wel willen maar andere kant ben ik ook te "cheap" om dat weer aan te schaffen eerlijk gezegd .. dan zou ik lekker naar het lokale zwembad gaan ..

Wat voor een zfp heb je dan ? even nieuwsgierig ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:23:
[...]

ik snap niet waarom je überhaupt een vergelijking maakt met een WP in dit geval enige antwoord wat je zou kunnen distilleren uit het "lange verhaal" .. is of het voor JOU situatie nut heeft.. om iets met zonverwarming te doen ..
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:29:
@Tinusvolkel tenopzichte van een WP gebruik of een Return on investment oid ..
Ik vroeg dit zelfs nog.... maar als jij je rijk rekent met de 15 euro per dag prima, maar ga dit dan niet lopen verkondigen zodat de rest dit ook denkt te bereiken...

Maar ik hou er over op, zo te lezen gaan wij het toch niet eens worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Volgens mij wordt het tijd voor 25+ graden en zwembad weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:33:
nu ja .. ik zit niet te wachten op thuis werken op een warme zolder .. de "luch" dip daarintegen wel :) of de vergadering bijwonen vanuit het zwembad :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54
MarcoKL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:33:
Welk jaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:30
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:35:
[...]

nu ja .. ik zit niet te wachten op thuis werken op een warme zolder ..
Airco :?
de "luch" dip daarintegen wel :) of de vergadering bijwonen vanuit het zwembad :)
Zou wel leuk zijn als dat kan binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Alle Ramen Kunnen Open :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Alle Ramen Kunnen Open :P
Ramen open moet er wel een windje staan anders koelt het nog niet af ondanks dat de temp buiten is gedaald, :)
En met ventilatie met WTW heeft geen nut want dat werkt totaal niet die verkoelt niet, hoe beter je woning is geïsoleerd hoe moeilijker en langzamer de warmte verdwijnt tijdens de zomermaanden en vooral met energie neutrale en nul op de meter woningen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
J.E. Weinor schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Ramen open moet er wel een windje staan anders koelt het nog niet af ondanks dat de temp buiten is gedaald, :)
En met ventilatie met WTW heeft geen nut want dat werkt totaal niet die verkoelt niet, hoe beter je woning is geïsoleerd hoe moeilijker en langzamer de warmte verdwijnt tijdens de zomermaanden en vooral met energie neutrale en nul op de meter woningen. :?
Wtw heeft vaak een bypass klep voor het koelen. Dat doet me eraan herinneren dat ik die nog even moet programmeren... Wel lekker als daar wat koelere lucht mee naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zou het vanaf 1-juni dan zwemweer kunnen gaan worden ?

Ik hoop dat ik kan genieten van het zwembad over het wel/niet warm worden van het huis heb ik genoeg maatregelen :P

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 18-05-2021 18:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Wtw heeft vaak een bypass klep voor het koelen. Dat doet me eraan herinneren dat ik die nog even moet programmeren... Wel lekker als daar wat koelere lucht mee naar binnen komt.
Zit er op maar in de praktijk werkt dat niet in ieder geval van Zehnder deze model zit in onze woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtNe45qVyeamzUAGob_tDwyVJeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otWYeJ4vDCdpW93DP6bE3N7j.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:22
@Cujo74 Wanneer krijg je je HDPE bad? Ik heb ook een HDPE bad besteld. Levering week 26 te horen gekregen, maar afgelopen week ivm beperkte aanvoer van grondstoffen is deze vertraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Laatst online: 16:17

cdoens

Peugeot-gek

vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:26:
[...]

nice dan heb je geen elastiek nodig :) zou ik ook wel willen maar andere kant ben ik ook te "cheap" om dat weer aan te schaffen eerlijk gezegd .. dan zou ik lekker naar het lokale zwembad gaan ..

Wat voor een zfp heb je dan ? even nieuwsgierig ..
Ik heb een Pentair met 9kuub per uur. Alle slangen zijn 40 mm dus het geeft een lekkere stroom :)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02
Hi allen,
Ik heb met een zoekopdracht geprobeerd te vinden wat ik zoek, op het www kom ik ook niet veel verder. Wij kopen een huis met een zwembad in de tuin, vrouwlief durft het niet aan (1x dreumes en 1x kleuter) en ... het ding moet eruit. Kan iemand me een richting op wijzen hoe ik dat moet aanpakken? Is het bijvoorbeeld interessant om te verkopen, is daar vraag naar? het bad heeft een eigen CV die staat in het schuurtje 3 meter verderop. Het bad is circa 2 x 4, heeft een jet stream en is het hele jaar verwarmd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS0lqZABEIrS7NHRpAprvxX1bZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5G1iRKOKLbNfRDaYDptB2y2r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 10-06 22:35

Pixelmagic

Ubergeek

Pjotr22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:52:
Hi allen,
Ik heb met een zoekopdracht geprobeerd te vinden wat ik zoek, op het www kom ik ook niet veel verder. Wij kopen een huis met een zwembad in de tuin, vrouwlief durft het niet aan (1x dreumes en 1x kleuter) en ... het ding moet eruit. Kan iemand me een richting op wijzen hoe ik dat moet aanpakken? Is het bijvoorbeeld interessant om te verkopen, is daar vraag naar? het bad heeft een eigen CV die staat in het schuurtje 3 meter verderop. Het bad is circa 2 x 4, heeft een jet stream en is het hele jaar verwarmd.
[Afbeelding]
Is overdekken voor een paar jaar een optie ? Verkoop die kinderen als ze kunnen zwemmen op een latere leeftijd maar eens dat je dit had en er uit hebt gehaald. Dat vergeven ze je nooit :+

Als je een goed frame er op/in zet en daar een deck overheen lijkt me dat best haalbaar.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
Hi allen,
[Afbeelding]
verwarmen van een zwembad met een cv doet niemand meer, warmtepomp is een stuk efficienter. die cv kan naar de oudijzerboer.
waterjet, pomp en chloorinstallatie kan je proberen te slijten, ik kan moeilijk inschatten of je dat kwijt raakt.

zo te zien heeft het zwembad een afdekking. die zou ik even goed controleren; afhankelijk van hoe die constructie is, kan dat (relatief) veilig zijn. Er zijn varianten waar je op kan lopen en waar je niet tussen rand en zeil kan vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 19-05-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 11:52
medu80 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:12:
@Cujo74 Wanneer krijg je je HDPE bad? Ik heb ook een HDPE bad besteld. Levering week 26 te horen gekregen, maar afgelopen week ivm beperkte aanvoer van grondstoffen is deze vertraagd.
Bad had eigenlijk al geleverd moeten zijn, was besteld begin februari.
Maar men schijnt productiefout gemaakt te hebben en toen inderdaad geconfronteerd met leveringsproblemen van grondstoffen.
En nu heeft de eigenaar Corona met als gevolg nog meer vertraging.
Allemaal maar wat vaag, blijven maar goede hoop hebben, maar dus nog geen concrete datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hi allen,
[Afbeelding]
Zonde maar ik snap hem wel .. als totaal pakket is het zwembad in nieuw staat wellicht 1 tot 2.000 euro waard. (aanschaf was wellicht 10.000 euro oid van a-z) maar wellicht ben je er beter mee als iemand het gat dempt .

ik zou een laag hek eromheen plaatsen "verkopen" gaat niet over 1 dag gebeuren ..
- alles uitzetten als voor de 1ste keer het huis betreed ..
- leeg pompen zou ik pas doen als er een koper is die alles geregeld heeft .. als je hoge grond waterstand hebt komt het gevaarte wellicht uit de grond zitten en dan heb je een gat waar de kids in kunnen vallen.

Diepte vermelden en "bereikbaarheid" met een kraan oid is wel handig. (maak een foto van de openbare weg ofzo ? Daarnaast moet je ook 4x2 x diepte "zand" bestellen .. (+10%) om het gat op te vullen ..
Je zou kunnen voorstellen dat als iemand het bad voor je weghaalt en een "gevuld" gat achterlaat dat je al blij zat bent

Stel dat je een kraan nodig hebt, om het te verwijderen, heb je dezelfde kraan nodig om big-bags zand weer terug te plaatsen .. enige wat jij doet is een dag van te voren het zwembad leegpompen ..

Als je het zelf wilt gaan gebruiken en het is geen CV maar een WarmtePomp dan hoef je niks te doen, anders is een WP aanschaffen wellicht handig(er)

zoals @burnedhardware zegt de spullen raak je wel kwijt, vervoer van het bad is een uitdaging .. ander alternatief is op werkspot een vraag uit zetten voor verwijderen en vullen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Cujo74 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Bad had eigenlijk al geleverd moeten zijn, was besteld begin februari.
Maar men schijnt productiefout gemaakt te hebben en toen inderdaad geconfronteerd met leveringsproblemen van grondstoffen.
En nu heeft de eigenaar Corona met als gevolg nog meer vertraging.
Allemaal maar wat vaag, blijven maar goede hoop hebben, maar dus nog geen concrete datum.
& @medu80
balen voor jullie ..tja overmacht kan je weinig tegen doen, maar op zijn minst een ETA communiceren is wel prettig ..

Kwam je er zelf achter toen je ging bellen oid ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Hi allen,
[Afbeelding]
Daar ga je over een paar jaar spijt van krijgen vermoed ik. Ik zou het bad "winterklaar" maken en een mooie houten of composiet vlonder overheen bouwen. Zodra de kids oud genoeg zijn om te plonzen ben jij er klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:04
Hi allen,
[Afbeelding]
Zoals andere al zeggen: over een paar jaar heb je spijt. Denk er dus nog eens goed over na. Als de kinderen ouder zijn ga je het zwembad wellicht vaak gebruiken.

Ik zou een paar dingen doen als je het zwembad een aantal jaren niet wil gebruiken:
- het zwembad winterklaar maken zodat het een tijdje kan overleven zonder problemen met vorst
- dat dek wat er nu ligt schoonmaken
- controle doen op pomp- en jetinstallatie. evt. schoonmaken en ook winterklaar maken.
- kijken hoe je het zwembad wil afdekken. Iets eroverheen bouwen (vlonder bv.) kan, maar je zou ook voor hekwerk eromheen kunnen gaan. Net wat je wil.
- CV zou ik er alvast tussenuit halen en verkopen. Daarmee verwarmen is duur dus je kan die alvast verkopen en als je het bad wil gaan gebruiken opnieuw bekijken hoe of wat (warmtepomp en/of solar verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ocmer schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Daar ga je over een paar jaar spijt van krijgen vermoed ik. Ik zou het bad "winterklaar" maken en een mooie houten of composiet vlonder overheen bouwen. Zodra de kids oud genoeg zijn om te plonzen ben jij er klaar voor.
byzonder slim idee, zeker als je de tuin wellicht onder handen wilt nemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 11:52
vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:16:
[...]
& @medu80
balen voor jullie ..tja overmacht kan je weinig tegen doen, maar op zijn minst een ETA communiceren is wel prettig ..

Kwam je er zelf achter toen je ging bellen oid ?
Helaas nu steeds zelf achteraan.
Klassieke geval dat vooraf in oriëntatie fase prima contact is, meedenken en op de hoogte houden etc etc.
Eenmaal definitieve opdracht getekend en aanbetaling gedaan is het ineens stukken minder met de pro-actieve benadering.

Bederft een beetje de sfeer dat het kopen van een zwembad toch klein feestje zou moeten zijn.
Overmacht en leveringsproblemen kunnen altijd gebeuren, maar hoe moeilijk is het nu werkelijk om de koper dan even te informeren....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
Dit is natuurlijk ook wel een gevaarlijke vraag, om in een forum vol enthousiaste zwembadbouwers te vragen hoe je het beste van je zwembad af komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Cujo74 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:30:
[...]

Helaas nu steeds zelf achteraan.
Klassieke geval dat vooraf in oriëntatie fase prima contact is, meedenken en op de hoogte houden etc etc.
Eenmaal definitieve opdracht getekend en aanbetaling gedaan is het ineens stukken minder met de pro-actieve benadering.

Bederft een beetje de sfeer dat het kopen van een zwembad toch klein feestje zou moeten zijn.
Overmacht en leveringsproblemen kunnen altijd gebeuren, maar hoe moeilijk is het nu werkelijk om de koper dan even te informeren....
ja weet er helaas alles van (kozijnen leveringen)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:29
Nou, laatste twee weken weinig aan het bad kunnen doen.
Of het weer zat niet mee of zelf erg druk met andere zaken.

Ondertussen wel weer wat onderdelen besteld voor een vaste overdekking die ik wil maken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:42:

Ondertussen wel weer wat onderdelen besteld voor een vaste overdekking die ik wil maken.
Het is jammer dat het nog niet warmer is, maar ik heb nog best wel wat te doen voor alles rondom het zwembad :o Gelukkig wel de belangrijkste spullen binnen.

Overigens had ik vorig jaar ook pas begin juni het zwembad staan, maar toen hadden we ook pas veel later besloten om uberhaupt een zwembad te willen.

Maar het is voor mij een leuke hobby en dat mag tijd (en wat geld) kosten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:24
Hi allen,
[Afbeelding]
Ik ken het gevoel. Toen ik mijn vorige woning introk waren de kinderen 1 en 4 jaar, het zwembad bezorgde voor de verhuizing een aantal slapeloze nachten. We hebben er nog voor de verhuizing een hek omheen gezet waar ze onmogelijk overheen konden klimmen en de eerste week (hoogzomer) meteen veel plezier ervan gehad. Anders zou ik het tijdelijk goed afdekken, bv door een frame te maken van hout dat je erover heen timmert en wat ze onmogelijk kunnen optillen. Laten dichtgooien zou ik zelf niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

Hier net zo. Wel langzaamaan begonnen om wat dingen op de goede plek te zetten (warmtepomp, zandfilterpomp e.d.), maar verder? :{

Vorig jaar stond het bad al een paar weken!

Ben trouwens benieuwd naar foto's van mensen hun set-up. Vooral met het oog op de PVC-buizen die ik nog moet kopen. Wanneer gebruik je nou flexibel en wanneer PVC? Ben echt een leek hierin en ben bang dat ik straks toch weer voor 100% flexibel ga kiezen als er haast bij geboden is (lees: opeens een periode mooi weer).

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Hier net zo. Wel langzaamaan begonnen om wat dingen op de goede plek te zetten (warmtepomp, zandfilterpomp e.d.), maar verder? :{

Ben trouwens benieuwd naar foto's van mensen hun set-up. Vooral met het oog op de PVC-buizen die ik nog moet kopen. Wanneer gebruik je nou flexibel en wanneer PVC? Ben echt een leek hierin en ben bang dat ik straks toch weer voor 100% flexibel ga kiezen als er haast bij geboden is (lees: opeens een periode mooi weer).
Wat ik het meeste zie van mensen hier is dat ze voor alle T-stukken, bypasses, bochten (vermijd zoveel mogelijk haakse bochten) etc. PVC nemen. En eigenlijk alleen voor het laatste stuk naar/van zwembad flexibel.

Zelf doe ik het dalijk zo:
zwembad - flexibel - (T-stuk temp sensor en kraan in PVC) - filterpomp
filterpomp - kraan in PVC - flow sensor (met verloopje in PVC) - flexibel naar warmtepomp
warmtepomp - T-stuk temp sensor en verloopje in PVC - flexibel naar zwembad

Alle flexibele buizen zijn max 1,5 meter bij mij.

(edit)
Maar mijn warmtepomp heeft een 1 inch aansluiting, slangtule naar 38/32 zit erbij.
Als je een warmtepomp met 50mm aansluiting hebt zou ik van filterpomp naar warmtepomp ook in PVC doen.
Ja, had ik ook kunnen doen maar ivm plaatsing en makkelijker opbergen heb ik voor flexibel gekozen.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 19-05-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

dus ook geen vaste skimmer nog :)
[...]

https://imgur.com/tKgH5p6

ik heb voor een semi "vaste" setup gekozen pvc bv op het dak en het leiding werk voor de bypass .. de rest doe ik met flexibel (1m stukken slang) .. en ik heb een doos in de schuur liggen als "reserve" . (uit uv licht)

nu merk ik wel op dat flexibele slang dat meer in de zon ligt en er wel kwaliteits verschil is .. tussen slang A en B (ik zou niet kunnen zeggen welke "beter" is . omdat ik al jaren een grote bak heb met diverse slangen oid .. omdat ik veel getest heb met diverse setup(s) zoals grondmatjes ..

ik kies eigenlijk slang als ik bv 10 verschillende bochten moet gebruiken (van pomp naar bypass bijvoorbeeld.) en met 1m slang is dat veel "simpler" .. ook de standaard zfp slang van zwembad uit --> ZFP is net iets te lang maar veel "eleganter" en uit het zicht dan een vaste pijp.. 365 dagen in de tuin hebben liggen.

Tot voor kort wist ik ook niet dat je "flexibel" pvc hebt van 40/50 mm vergelijk baar met buizen tja .. of je dat moet willen ? (staat hier paar (100) post terug .. genoemd ..

het is toch iets wat je zelf beslist imho .. wat voor jou het beste werkt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Nee, dan moet je met dit weer eens een paar geulen en een gat in de grond graven om daar een hottub in te laten zakken, dat is lekker :+

Ik heb zonder enige moeite een meer dan stevig voetenbad wat maar niet droog wil worden, plus dat de aarde die afgevoerd (en dus geschept) moet worden die ineens een flink stuk zwaarder is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Nee, dan moet je met dit weer eens een paar geulen en een gat in de grond graven om daar een hottub in te laten zakken, dat is lekker :+

Ik heb zonder enige moeite een meer dan stevig voetenbad wat maar niet droog wil worden, plus dat de aarde die afgevoerd (en dus geschept) moet worden die ineens een flink stuk zwaarder is.
Heeft dat niet met klei lagen oid te maken ?

Grondboor huren bij de bouwmarkt ? putje graven ermee en hopen dat het wegstroomt .. naar dieper ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:26
[...]

Hier alleen stukje afvoerleiding, pomp naar filter en filter naar vast met flexibele leiding. Reden hiervoor is dat ik het filter moest vervangen en dan is flexibel wel heel makkelijk om het op je bestaande vaste leidingen aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlmEl8lJXq-4zNfSuyfF-02PZ14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNk6ArC4xQ0ub8l3Iz9fUHne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiQ3f1wyNxTctUEJbE0YSqwAfGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIbqSmJPVZ5Nq0kC8DjdoPmV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bleekie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:26:
[...]

Hier alleen stukje afvoerleiding, pomp naar filter en filter naar vast met flexibele leiding. Reden hiervoor is dat ik het filter moest vervangen en dan is flexibel wel heel makkelijk om het op je bestaande vaste leidingen aan te sluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom staat die WP 90cm van de schuur vandaan ? zit daar nog een gedachte achter .. ?

@Dennahz zie zijn 2de foto (gezien je eerdere vraag)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:28:
[...]

Waarom staat die WP 90cm van de schuur vandaan ? zit daar nog een gedachte achter .. ?

Officieel wordt meestal aangeraden om aan de achterkant minstens 80cm vrij te houden en aan de voorkant 250cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:26
vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:28:
[...]

Dit staat in de installatie handleiding, heb voor de zekerheid iets meer marge genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6az-Kgw1xzZ5z85-nL-_R75BJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muWQdNJdguWfr2Mg8fFISzU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Heeft dat niet met klei lagen oid te maken ?

Grondboor huren bij de bouwmarkt ? putje graven ermee en hopen dat het wegstroomt .. naar dieper ..
Been there, done that. Resultaat was een gat van een meter diep, gevuld met water :+

Het schijnt geen klei te zijn maar de resten van suikerbieten productie, lijkt erg veel op klei.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 10-06 18:06
Hi allen,
[Afbeelding]
Wij hebben ook een ingegraven bad. Bij de geboorte van onze dochter een hekwerk gehaald bij van cranenbroek en deze om het bad gezet.
Een speciaal zwembad slot op t poortje gezet en wij maken ons geen zorgen meer (tegen beperkte kosten).
Ze (nu bijna 4) heeft hier nu al veel plezier aan beleefd (zeker vorig jaar) en is al behoorlijk 'vrij' in het water.
Natuurlijk allemaal onder toezicht, maar ze geniet er behoorlijk van.

Ik zou dit bad gewoon 'veilig maken' met een hek en er lekker gebruik van gaan maken. Verwijderen is echt kapitaal vernietiging en denk dat je er spijt van gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ons bad beschikt over een electrolyse apparaat. Deze is al wat jaartjes oud en 'dom'.
Ik kan de duty cycle instellen van 10% tot 100% maar daar houd het mee op.
Hierdoor is de chloorproductie nogal afhankelijk van de pompduur. En hier wil ik eigenlijk van af (op een kosten effectieve manier)

Nu heb ik een ph-803 (zie google) op de kop kunnen tikken. Deze kan PH en Chloor meten en afhankelijk van een treshold kan hij een stopcontact schakelen. Aangezien het chloor passief zakt en actief stijgt zou dit naar mijn mening met dit relay moeten kunnen.

Nu heb ik er echter geen probes bij. Weet iemand of deze universeel zijn, of zijn er verschillende PH/ORP probe soorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bleekie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:45:
[...]

Dit staat in de installatie handleiding, heb voor de zekerheid iets meer marge genomen.

[Afbeelding]
aha .. vaak zie je ze dicht tegen een muur of in een box gebouwd .. dan valt dit wel op ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:51:
[...]

Been there, done that. Resultaat was een gat van een meter diep, gevuld met water :+

Het schijnt geen klei te zijn maar de resten van suikerbieten productie, lijkt erg veel op klei.
nu ja als het niet snel wegloopt kan je met een dompelpomp oid ook wel de graaf locatie wat droger houden bij mooi weer .. maar slaat de pomp hopenlijk niet te vaak aan ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
darklord007 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:20:
Ons bad beschikt over een electrolyse apparaat. Deze is al wat jaartjes oud en 'dom'.
Hierdoor is de chloorproductie nogal afhankelijk van de pompduur. En hier wil ik eigenlijk van af (op een kosten effectieve manier)

Nu heb ik een ph-803 (zie google) op de kop kunnen tikken. Deze kan PH en Chloor meten en afhankelijk van een treshold kan hij een stopcontact schakelen. Aangezien het chloor passief zakt en actief stijgt zou dit naar mijn mening met dit relay moeten kunnen.

Nu heb ik er echter geen probes bij. Weet iemand of deze universeel zijn, of zijn er verschillende PH/ORP probe soorten?
je kan ook een DM sturen naar @Dennahz en naar zijn astral blue vragen ;)

zoek anders op @Jazsie en probes in dit en vorig deel .. (maar lijkt me meer wat voor je automation topic :P )

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 19-05-2021 19:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:26:
[...]

je kan ook een DM sturen naar @Dennahz en naar zijn astral blue vragen ;)

zoek anders op @Jazsie en probes in dit en vorig deel .. (maar lijkt me meer wat voor je automation topic :P )
:+ mooi ding, maar de prijs van een vervangings probe is me wat te gortig. Die krijgt de WAF ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
darklord007 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:27:
[...]

:+ mooi ding, maar de prijs van een vervangings probe is me wat te gortig. Die krijgt de WAF ook niet :+
dat snap ik wel,
Een losse probes hebben zoiezo een beperkte levensduur ... 1 a 2 jaar misschien iets langer als je ze goed weet op te bergen ?

Daarnaast moet je ze ook van tijd tot tijd caliberen als ik het goed heb .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:31:
[...]

dat snap ik wel,
Een losse probes hebben zoiezo een beperkte levensduur ... 1 a 2 jaar misschien iets langer als je ze goed weet op te bergen ?

Daarnaast moet je ze ook van tijd tot tijd caliberen als ik het goed heb .
Jah, dat is ook geen probleem. Het is ook niet erg als het een beetje afwijkt.
Mooie van dat ding is dat je door een potmetertje kunt bijregelen. En ik heb altijd nog mijns scuba 2 als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:23:
[...]

nu ja als het niet snel wegloopt kan je met een dompelpomp oid ook wel de graaf locatie wat droger houden bij mooi weer .. maar slaat de pomp hopenlijk niet te vaak aan ;)
Pomp stond al op de mogelijkheden lijst, voorkeur heeft direct op de afvoer die ook ergens in de buurt loopt. Enige wat ik nog moet uitvinden is of de pijp diep genoeg ligt voor een afvoerputje die lager als de bodem van de kuip komt ligt.
Zodra het wat droger is gaan we weer graven , :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor123
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2024
Wij zijn van plan een opbouw zwembad te zetten met een houten constructie rond:

- intex prism 488 x 244 (iets minder dan 11m3) op foam tegels van 1,2mm dik
- intex zandfilterpomp 4m3/u of 6m3/u
- W'eau mini warmtepomp 5 kW (link)
- intex skimmer

Voor de rest geen automatisering.

Vooral nog 2 zaken waar ik aan twijfel:
- zandfilterpomp : 4m3/u debiet zou voldoende moeten zijn om binnen de 4 uur water te verversen (wat de norm is) maar ik lees hier dat er gemiddeld toch zwaardere pompen worden gekocht, meestal ivm hoogtemeters. Bij ons zou de zandfilterpomp gewoon op de grond staan op een 4,5 meter van zwembad met erachter nog een warmtepomp. 6m3/u aan te raden of zou 4 voldoende moeten zijn?

- warmtepomp: ivm plaatsing is aan te raden om 2,5m afstand aan de "uitlaat" te laten en 80cm aan zijkanten. Dit gaat echter bij ons niet buiten staan , maar binnen houten constructie. De afstanden kan ik min of meer wel respecteren, maar niet helemaal (2,5m ok, 80cm zou eerder 40cm zijn langs 2 zijkanten). Is dit volledig af te raden? Vooral qua geluid en uitzicht zet ik het toch liefst in de houten constructie. Hie zouden trouwens voldoende openingen zijn voor lucht uiteraard ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
@Hodor123 de warmtepomp verwarmt je water door warmte uit de de lucht te onttrekken. Naarmate die lucht kouder wordt, zal de warmtepomp minder effectief worden (en in extreem geval zelfs stoppen met werken)

Als je houten ombouw/schuur niet voldoende ventileert, ben je hierdoor een (slechte) koelcel aan het bouwen. Het beste is om de warmtepomp zo veel mogelijk ruimte te geven en zeker niet in een hok te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door burnedhardware op 20-05-2021 07:46 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hodor123 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:59:
- zandfilterpomp : 4m3/u debiet zou voldoende moeten zijn om binnen de 4 uur water te verversen (wat de norm is) maar ik lees hier dat er gemiddeld toch zwaardere pompen worden gekocht, meestal ivm hoogtemeters. Bij ons zou de zandfilterpomp gewoon op de grond staan op een 4,5 meter van zwembad met erachter nog een warmtepomp. 6m3/u aan te raden of zou 4 voldoende moeten zijn?
een 4m3 word je gewoon niet gelukkig van tweakers die ze aangeschaft hebben, doen ze om diverse redenen snel weer van de hand .. denk aan:
- opvoerhoogte inderdaad
maar ook
- een zwembad stofzuiger en/of robot die niet functioneert (tenzij je elektrisch aanschaft)
- pomp is te hoog ( moet onder de waterlijn staan)
- je filter oppervlakte .. sneller een backwash procedure uitvoeren.bij een 4m3 dan 6m3

Je beweegredenen voor ZFP en WP zijn wellicht voornamelijk financieel gedreven(gok ik), zwembad aanschaf is al duur dus goedkopere "onderdelen" .. maar zeker de ondergrens opzoeken kan betekenen dat je niet prettige combinatie krijgt ..

Bij aanschaf van een WP is bv een full inverter 1:15 cop? en een inverter 1:5 cop (ik noem maar wat) zeker wel waard als aandachtspuntje mee te nemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 13:29
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan ! Dat zien we graag hier :D
darklord007 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:20:

pH/Orp probes zijn universeel, je moet ze toch kaliberen. Dit doe je meestal 2 a 4x per maand afhankelijk van de kwaliteit van de probe en hoe nauwkeurig je het wilt hebben.

Je kan ze vinden tussen de 20-250+. Hoe goedkoper des te vaker je moet kaliberen en vervangen (hebben niet het eeuwige leven).
Hodor123 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:59:
...
- warmtepomp: ivm plaatsing is aan te raden om 2,5m afstand aan de "uitlaat" te laten en 80cm aan zijkanten. Dit gaat echter bij ons niet buiten staan , maar binnen houten constructie. De afstanden kan ik min of meer wel respecteren, maar niet helemaal (2,5m ok, 80cm zou eerder 40cm zijn langs 2 zijkanten). Is dit volledig af te raden? Vooral qua geluid en uitzicht zet ik het toch liefst in de houten constructie. Hie zouden trouwens voldoende openingen zijn voor lucht uiteraard ...
Ik heb net een meter "uitlaat" en aan de twee zijden cm of 40-50?
Werkt prima hoor. Bij mij werd ook 2,5m gezegd (volgens de handleding) maar dat gaat bij mij echt niet passen, wel moet je zorgen dat die -beperkte- opening vrij houd. Anders is het vragen om problemen ;)

Dit jaar ga ik een houten frame erom heen bouwen zodat pomp netjes is weg gewerkt, die kom gewoon strak erom met uiteraard wel voldoende opening voor lucht circulatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 20-05-2021 08:45 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er super strak uit man!

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotr22
ocmer schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:31:
Dit is natuurlijk ook wel een gevaarlijke vraag, om in een forum vol enthousiaste zwembadbouwers te vragen hoe je het beste van je zwembad af komt :-)
Haha ja het is een beetje vloeken in de kerk. Bedankt voor alle reacties en het 'on my side' redeneren waarom het zwembad moet blijven. Het punt is, het gaat er gewoon uit, m'n vriendin heeft er nachtmerries van dat de kids er in flikkeren.
Ik neem alles in beraad, nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Is er hier al iemand die de W'eau Mini Inverter 4kW al daadwerkelijk in gebruik heeft? zo ja wat zijn de bevindingen :)?
Hier komt die als het goed binnen nu en 2 weken binnen. Maar zie als je hem nu zou bestellen dat hij begin juli pas komt.

Verder ben ik van plan om hem tegen het kunstgras aan te zetten dus dan zou hij als het goed is al warmere lucht aanzuigen. Maar of dat veel gaat doen weet ik nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pjotr22 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Haha ja het is een beetje vloeken in de kerk. Bedankt voor alle reacties en het 'on my side' redeneren waarom het zwembad moet blijven. Het punt is, het gaat er gewoon uit, m'n vriendin heeft er nachtmerries van dat de kids er in flikkeren.
Erhm ik denk niet dat het een "kant kiezen" is in dit geval je woont er net |:( 8)7 is het huis dan al af ?

Het is gewoon kapitaal vernietiging !
- bad kost makkelijk 5-10,000 euro in/exclusief afdekking
- installatie nog makkelijk 2.000 euro zeker als dit geautomagiseerd is ..
- bijkomende "spullen" 500,-
Een houten constructie eroverheen of een hek is goedkoper dan "in delen" verkopen.. je mag blij zijn als je geld genoeg krijgt om het gat te dempen ! (zand per m3 is ook niet goedkoop reken maar op 10m3 - 20m3 oid . ) + tegels is ook niet cheap..

zie een log van een "klein" zwembad (5.000 euro volgens mij) john n in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" koste

ps "beloopbaar" dek van de log hierboven is wellicht een idee ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF2ODE-2Vj_hh9kiHOJklAwgRaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4MrpQtZtRXOmvWyjjpn6EHi.png?f=user_large

Nu de zwembaden weer open zijn zou ik als "therapie" tegen de nachtmerries op baby & peuterzwemmen gaan .. schoolzwemmen is pure basis .. die van mij hebben A,B,C (en D :? )

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
[...]

Snap ik. Als het om jonge kinderen gaat kunnen emoties en zorgen heel diep zitten en die krijg je met rationele argumenten er niet zo maar uit. Misschien kan je factor tijd gebruiken. Proberen tijd te rekken tot ze aan het idee gewend is dat er met een stevige vlonder/afdekking toch echt niets kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:43
[...]

Is er al overwogen om het zwembad droog te zetten en af te dekken? Ik kan me indenken dat vallen in een diepe bak zonder water misschien al minder nachtmerries opwekt waardoor je het even een jaartje kan bekijken? (Ja sorry, ook hier iemand die juist niet kan wachten tot hij WEL een zwembad in de tuin heeft :9 )

Als de afdekking regen doorlaat dan onderin misschien een aantal waterbestendige matrassen voor een zachte landing als extra piece of mind? Cameraatje met bewegingsdetectie onder de afdekking om het nog iets meer "tweakers" te maken :+

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor123
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2024
vso schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:31:
[...]

een 4m3 word je gewoon niet gelukkig van tweakers die ze aangeschaft hebben, doen ze om diverse redenen snel weer van de hand .. denk aan:
- opvoerhoogte inderdaad
maar ook
- een zwembad stofzuiger en/of robot die niet functioneert (tenzij je elektrisch aanschaft)
- pomp is te hoog ( moet onder de waterlijn staan)
- je filter oppervlakte .. sneller een backwash procedure uitvoeren.bij een 4m3 dan 6m3

Je beweegredenen voor ZFP en WP zijn wellicht voornamelijk financieel gedreven(gok ik), zwembad aanschaf is al duur dus goedkopere "onderdelen" .. maar zeker de ondergrens opzoeken kan betekenen dat je niet prettige combinatie krijgt ..

Bij aanschaf van een WP is bv een full inverter 1:15 cop? en een inverter 1:5 cop (ik noem maar wat) zeker wel waard als aandachtspuntje mee te nemen ..
Prijs is inderdaad een overweging, maar zeker niet om alles zo goedkoop mogelijk te houden. Ik zag hier links naar Van Cranenbroek met veel goedkopere pompen dan die van Intex.. het is eerder een afweging tussen wat gewoon nodig is voor een normale werking met kwaliteitsvolle onderdelen tov duurdere (en betere) onderdelen die waarschijnlijk niet echt nodig zijn.

Ivm de pomp: geen hoogtemeters, pomp staat onder waterlijn. Geen robot/stofzuiger voorzien (is dit aan te raden?) . Wel een warmtepomp. Ik begrijp wel dat 6m3/u comfortabeler zal zijn, maar is het nodig: als 4m3/u voldoende is om het binnen 4u het water te verversen zonder de pomp te overbelasten, zie ik geen reden om daar niet voor te gaan - iets meer backwash kan ik mee leven. Akkoord?

Voor de warmtepomp: ken je aanraders voor inverters van 5kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ocmer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Snap ik. Als het om jonge kinderen gaat kunnen emoties en zorgen heel diep zitten en die krijg je met rationele argumenten er niet zo maar uit. Misschien kan je factor tijd gebruiken. Proberen tijd te rekken tot ze aan het idee gewend is dat er met een stevige vlonder/afdekking toch echt niets kan gebeuren.
(zie foto van het kind op het dek hierboven) dat is denk ik goedkoper dan hout tegenwoordig ;) hout is met 50% oid in aanschaf gestegen .. (hek werk is dus goedkoper :P )

je moet elkaar vertrouwen en doe je dat niet zet je er voor 30,- een wifi cam die in de tuin kijkt erbij met bewegings detectie-melding

ik snap deze emotie echt niet ..het komt eerder over als een psychose-aanval "testen van de relatie" op een extreme wijze .. (het extreme is de kapitaal vernietiging) gaat de vrouw ook zo te keer met een opblaas badje en laagje water ?? immers daar kan een kind ook in verdrinken (het is vast al een keer gebeurd)

ik snap wel dat je het weg wilt hebben maar dat doe je in goed overleg niet met een hoog onredelijkheidsfactor .

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Is er al overwogen om het zwembad droog te zetten en af te dekken? Ik kan me indenken dat vallen in een diepe bak zonder water misschien al minder nachtmerries opwekt waardoor je het even een jaartje kan bekijken? (Ja sorry, ook hier iemand die juist niet kan wachten tot hij WEL een zwembad in de tuin heeft :9 )

Als de afdekking regen doorlaat dan onderin misschien een aantal waterbestendige matrassen voor een zachte landing als extra piece of mind? Cameraatje met bewegingsdetectie onder de afdekking om het nog iets meer "tweakers" te maken :+
Een ballenbak van maken voor de kids als tijdelijke oplossing :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:21
J.E. Weinor schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:27:
[...]

Zit er op maar in de praktijk werkt dat niet in ieder geval van Zehnder deze model zit in onze woning.

[Afbeelding]
Niet? Ik heb exact hetzelfde type besteld en ze zijn het systeem nu aan het aanleggen. Ik mag toch hopen dat het wel werkt. Heb je hem wel goed ingesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Een ballenbak van maken voor de kids als tijdelijke oplossing :o
Heb je wel flink wat ballen nodig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Niet? Ik heb exact hetzelfde type besteld en ze zijn het systeem nu aan het aanleggen. Ik mag toch hopen dat het wel werkt. Heb je hem wel goed ingesteld?
Ik heb een J.E. Storck WTW met bypass (is overgenomen door Zehnder). We gebruiken de bypass wel, maar het huis wordt er niet ineens merkbaar koeler van. Het zal op zich wel iets werken omdat de warmtewisselaar geen warmte toevoegt aan de binnenkomende lucht, maar de luchtverplaatsing is niet dusdanig groot dat je echt van koelen kunt spreken. Voor de slaapkamer hebben we daarom toch nog een airco geïnstalleerd.
Verder ben ik erg tevreden met de ventilatie. Wel de gefilterde frisse lucht, maar niet het lawaai van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hodor123 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:47:
[...]

Prijs is inderdaad een overweging, maar zeker niet om alles zo goedkoop mogelijk te houden. Ik zag hier links naar Van Cranenbroek met veel goedkopere pompen dan die van Intex.. het is eerder een afweging tussen wat gewoon nodig is voor een normale werking met kwaliteitsvolle onderdelen tov duurdere (en betere) onderdelen die waarschijnlijk niet echt nodig zijn.

Ivm de pomp: geen hoogtemeters, pomp staat onder waterlijn. Geen robot/stofzuiger voorzien (is dit aan te raden?) . Wel een warmtepomp. Ik begrijp wel dat 6m3/u comfortabeler zal zijn, maar is het nodig: als 4m3/u voldoende is om het binnen 4u het water te verversen zonder de pomp te overbelasten, zie ik geen reden om daar niet voor te gaan - iets meer backwash kan ik mee leven. Akkoord?

Voor de warmtepomp: ken je aanraders voor inverters van 5kW?
Voor de WP word er vaak aangeraden voor full inverter (volgens mij heb je het start topic gelezen :? ) en anders zoek je even op posts van @Jazsie die heeft dit vaak gegeven met daarbij ook een redenatie/uitleg

@Plenkske en @Tinusvolkel hebben beide dezelfde WP aangeschaft .. en die zou goed moeten zijn tot 16m3 uit het hoofd gezegd? hoeveel kW weet ik niet maar ze hebben plaatjes gepost en spec's :)
ps Jazsie heeft ook een nieuwe (zwaardere) gekocht .

Als je het gevoel hebt puur het woordje "zwembad" doet de prijs 4x over de kop gaan .. tja daar zal je geen ontkenning hier vinden ;) dus shoppen op parts is wel handig ..

Maar bij goedkopere "zooi" zal je vaak pas in het 2de seizoen (lees je bad staat al x tijd) de kwaliteit gaan merken .bv een kraan sluit stroef / slecht .. en je slangen raken lek .. of je moet "veel" vervangen omdat je nieuwe aansluiting(en) niet op elkaar aansluiten .. vooraf dus net wat meer investeren kan veel schelen op langere termijn ..
ook de goedkopere pompen bv hebben "schuif" aansluiting en een intex heeft standaard "schroef" een simpele adapter / koppel stuk is dan snel de oplossing ..

Een aanschaf lijst (post 2 van dit topic) is wel handig als referentie te gebruiken .. lees anders de start post door ..

Wat is aan te raden, met 11m3 heb je een redelijk oppervlak voor meuk wat het bad in waait .. en een voetenbad (10,-) en skimmer zijn 2 simple relatief goedkope zaken die dagelijks onderhoud stukken simpeler maakt .. een schepnet/bezem combinatie kan je veel zaken preventief voorkomen (groen bad) .. zodra je liner "glibberig" aanvoelt .. ben je nog op tijd om chloor te verhogen en de troep eruit te halen .. en de wanden te borstelen (3x "aaien" op 1 plek)

je pomp filtert nooit je water helder als het water wit/groen/bruin is .. in het begin of na verloop van tijd ..

je vraagt advies :) en ik geef aan dat de 4m3 in theorie voldoende is en waarom we in praktijk een andere mening hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:31:
[...]

Heb je wel flink wat ballen nodig :D
zowel letterlijk als figuurlijk :D

@J.E. Weinor was er niet een tijd terug een rel over de "hygiene" van die dingen ?

ik zou gewoon gelatine erin donderen .. heb je gelijk een springplek :) hoef je het water er ook niet uit te halen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Ik kan me je situatie goed voorstellen met dit probleem en dat er vele oplossingen voor te vinden zijn is er ook en aan de voorstellen die wordt gegeven in de reacties.

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie mee gemaakt niet persoonlijk maar tijdens mijn werk dat een jong stel een woning heeft gekocht met een gigantische mooie tuin waar een complete siervijver in zat met rotspartijen en aanplanting een bruggetje waardoor de vijver in 2 delen is aangelegd.

Het jonge stel had 1 kind van 2 jaar en de vrouw des huizes was hoog zwanger zij had ook nachtmerries en slapeloze nachten, (het kan te maken hebben met haar verleden dat zij iets heeft meegemaakt) dat kan heel ver gaan, in eerste instantie wou zij het huis niet kopen alleen om dat er een vijver in zat. en deze situatie kan lastig zijn.

Voor verschillende oplossingen rustig aankijken uitleggen voorstellen desnoods met afbeelding tekening en stap voor stap proberen tot een resultaat zal niet makkelijk kunnen zijn ligt er ook aan hoe diep zij er zelf in zit met het probleem.

Voor het jonge stel is de vijver wel blijven zitten en niet weggehaald de tuin hebben ze in 2 delen gesplitst door er een gaashek met afsluitbare poort als scheiding van de tuin.

Dat het kapitaal vernietiging is dat je het weg haalt dat is een feit vergeet niet het is dubbele kapitaal vernietiging je woning werd gekocht met zwembad/vijver de waarde van je woning taxatie ligt ook hoger daar betaal je enigzins de koop prijs voor met of zonder zwembad//vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Sunri5e schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Ja hij staat goed ingesteld door de installateur ze zijn afgelopen 2 jaar meerdere malen bij geweest en te regelen hij blaast geen koude lucht rechtstreeks van buiten naar binnen daar is het systeem niet voor geschikt, dan zul je een aparte unit van zehnder boven de de installatie moeten plaatsen (airco) die je woning verkoelt.

Moet er wel bij zeggen dat het een nul op de meter woning die super goed geïsoleerd geen roosters in kozijnen triple glas extra huid om de woning, voor verkoeling is ramen en deuren open en alle tussen deuren open moet er wel een windje staan maar nog duurt het lang dagen weken dat de temp in de woning op normale aangename temp is gezakt voor de winter maanden geen probleem in de zomer een ramp dat wordt mobile aircos op elke vertrek een splitunit zijn in deze woningen achteraf plaatsing niet mogelijk kan wel maar heeft te maken met NOM waar het weer in moet voldoen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ep Woody
Laatst maakte ik een opmerking over het sneller vullen van je bad met een kortere slang en met meerdere slangen gelijktijdig (zelfs met 1 buitenkraan). Ik heb het experiment wat ik hier heb gesuggereerd zelf ook even uitgetest: Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Ik heb een emmer van 12 liter gepakt en deze in het zwembad gedaan (moest toch wat water aanvullen).

Als ik 1 tuinslang pak van 20 meter dan duurt het ongeveer 45 seconden voor de emmer vol is.
Pak ik 1 tuinslang van 10 meter, dan duurt het 41 seconden.
Pak ik 2 tuinslangen van 10 meter, dan duurt het 34 seconden.

Alleen al het inkorten van de tuinslang levert je 10% tijdswinst op. Sluit je er dan nog een Y-stuk aan op de kraan en hang je daar een tweede tuinslang aan, dan win je nog eens 20%.

Voor het Y-stuk wat ik heb gebruikt, zie de foto's hier:
Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ik dacht dat ik een goede deal had met €99 voor een Intex Metal Frame 3x2m (Amazon), maar zag hem zojuist voor €89 bij ToyChamp (Breda, Stada Stores).
Ook pompen en andere accessoires vrij scherp in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:46:
Ik dacht dat ik een goede deal had met €99 voor een Intex Metal Frame 3x2m, maar zag hem zojuist voor €89 bij ToyChamp (Breda, Stada Stores).
Ook pompen en andere accessoires vrij scherp in prijs.
Het is geen zwembad winkel ..maar ze zitten inderdaad niet aan de bovenkant .. tja ik had wellicht ook wat euro's bespaard wat ik voor dit jaar had besteld ..maar ach .. op dit moment ben ik banger voor het weer :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pjotr22
ocmer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Positief verwoord; een kosten- en inspanningenoverzicht geven en dan voorstellen het in verband met de veiligheid 'tijdelijk' af te dekken met een mooi klimrek eroverheen zodat de arme donders een leuke kindertijd hebben in de tuin van hun nieuwe huis. Let's go for it >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:33:
[...]

Of de het de max gemeten temp is weet ik niet het pompje heeft gedraaid van 1 tot 3 uur in de middag toen alles losgekoppeld water uit de leiding geblazen met compressor en zwart gespoten, om het een goede test te noemen nee zeker niet dan zal het een dag moeten draaien.

Maar zoals je zegt je bent gek op plaatjes :P hier alvast een eerste indruk van de setup. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gemaakt! Denk je dat je nog een uitgang aan de andere kant van de bakken kan maken? Dan gaat de flow beter verdeeld over de slangen. Nu gaat er meer flow door de eerste bak dan door de laatste.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/Hydraulischer_Abgleich_by-Ra_Boe-1.jpg/1200px-Hydraulischer_Abgleich_by-Ra_Boe-1.jpg

Rechts is het met kraantjes gelijk gemaakt, maar als de aansluiting naar boven was gegaan was het automatisch al goed geweest (bij gelijke radiatoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXYNckS-_jxKpPH_lcSPkRB40J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90scT3UvA8oUNHTevtXtCh0v.jpg?f=fotoalbum_large

Even aangepast hoe hij volgens mij moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Ep Woody Betreft die "slang" berekeningen in het diy verwarmen topic .. hoewel ik issues heb/had met de "uitleg" .. nu ik het begrijp vind ik het zeker wel waard om eens "dieper" op in te duiken. (lees in de startpost te vermelden)

en ik wil het dus bij deze in de "groep" gooien ;)

Als je het leuk vind .. geregeld vragen mensen
Kan ik
A ) bijvoorbeeld van schuur met mat /. WP
B ) buis / slang van 10,20 tot 30m (enkele "reis" dus retour is nog niet meegerekend)
C ) naar zwembad

Men zoekt op het antwoord op B ..

Samen met de Tyleen "berekening en uitleg" een stukje in de startpost (uitgaande dat @Jazsie bv ook mee eens is) in een jip/janneke vorm neerzetten (als je wilt dan je naam komt er immers bij te staan )

iets roepen omdat je het denkt / niet begrijpt is wat anders dan het cijfertechnisch onderbouwen toch

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-05-2021 14:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:14:
[Afbeelding]

Even aangepast hoe hij volgens mij moet zijn.
Mooi voorbeeld en zit logica in maar kan er niet meer aan veranderen afdekking zit er al op en de drie bakken sinds gisteren op het schuine dak geplaatst het was nog gunstig weer vandaag weer prut weer :? het was al een hele heisa laat staan om 3 bakken met tyleen binnen de de perken te houden betreft totaal formaat.

De aansluiting links en rechts moet nog van de eerste bak links invoer het lager gedeelte dak en recht de uitvoer het hoger gedeelte gaat de lucht in de leiding er ook uit naar mijn mening ipv, invoer op het hoger gedeelte aansluit.

Wat ook een handige en voordelig stuk gereedschap is om pvc koppelingen mee open en vast te draaien met een oliefilter tang gemiddeld 10 euro super handig stuk gereedschap en werkt perfect dan een speciale tang bij de zwembadstore of pvc boer heb ze wel voor 75 euro gezien :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sBEOgnL6g-8vsF_hVYAtQNH6bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88ymdliLCAzhgeViu22ev7Uf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:10:
Wat ook een handige en voordelig stuk gereedschap is om pvc koppelingen mee open en vast te draaien met een oliefilter tang gemiddeld 10 euro super handig stuk gereedschap
:Y gebruiken we ook voor de chloordispenser(dop) kan je net wat makkelijker de dop vast/los draaien die ligt dus standaard bij de zwembadspul ipv in de gereedschaps kist :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:15:
[...]

:Y gebruiken we ook voor de chloordispenser(dop) kan je net wat makkelijker de dop vast/los draaien die ligt dus standaard bij de zwembadspul ipv in de gereedschaps kist :)
Ja en dan met een simpele oliefilter tang ben het nog niet tegengekomen in de topic :)

Voor mijn chloordispenser past het niet daar is de draaideksel net te groot voor het is ook een knoest van een chloorpotje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Mooi voorbeeld en zit logica in maar kan er niet meer aan veranderen afdekking zit er al op en de drie bakken sinds gisteren op het schuine dak geplaatst het was nog gunstig weer vandaag weer prut weer :? het was al een hele heisa laat staan om 3 bakken met tyleen binnen de de perken te houden betreft totaal formaat.
Het was me vorige week niet opgevallen, het is niet anders. Het zal wel prima werken, de flow is alleen niet 100% gelijk, maar ook met een lagere flow warmen ze prima op, zeker in een afgesloten bak. Als je sensoren in alle 3 de bakken hebt zul je wellicht wel iets van een temperatuursverschil zien.
De aansluiting links en rechts moet nog van de eerste bak links invoer het lager gedeelte dak en recht de uitvoer het hoger gedeelte gaat de lucht in de leiding er ook uit naar mijn mening ipv, invoer op het hoger gedeelte aansluit.

Wat ook een handige en voordelig stuk gereedschap is om pvc koppelingen mee open en vast te draaien met een oliefilter tang gemiddeld 10 euro super handig stuk gereedschap en werkt perfect dan een speciale tang bij de zwembadstore of pvc boer heb ze wel voor 75 euro gezien :?

[Afbeelding]
Slim inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:20:
[...]

Ja en dan met een simpele oliefilter tang ben het nog niet tegengekomen in de topic :)

Voor mijn chloordispenser past het niet daar is de draaideksel net te groot voor het is ook een knoest van een chloorpotje. :)
de tangen verschillen wel van grote dus welke je hebt zal ook wel van invloed zijn ;)

Ik heb zoiets als dit ..
Afbeeldingslocatie: https://img.mapp.nl/images/prod/sb01/0678010_1.jpg?preset=product&width=220&height=200

edit ff gezocht op "tang" 1 hit in dit deel en vorig deel ;)
vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 21-05-2021 14:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qrmvcR9n79Q9weD1YBWfgKI118=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U1VHxhDQlgf05RvrwOgJKjYu.jpg?f=user_large

Gaat het nu voorzichtig een beetje zwemweer worden 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zou eens tijd worden

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dat het tijd wordt met mooier weer zeker maar met 14 daagse vooruitzichten op buienradar weet je het nooit als het vandaag gunstig is voor morgen kan het de volgende dag tegenvallen of andere uitkomsten.

De 14 daagse vooruitzicht in de tabel geeft op buienradar lagere voorspellingen aan zelfs op regio oosten.

[ Voor 6% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-05-2021 15:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:43
Wij hebben vandaag de fundering gestort. Vanwege de wind en omdat ik geen ruimte aan de randen over heb gelaten kan ik niet makkelijk een afdekzeil spannen :9 Hopen dat het goed gaat met de regen, wind en felle zon zo nu en dan :)

Ik ben iemand die de meest creatieve (non professional) ideetjes bedenkt maar die vaak niet zonder risico zijn. Zo vloog er door de wind al bijna een balk met zeil en al de bak in. Ik blijf er dus maar gewoon vanaf O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuMyKr9UnmlVJ_IHZQLTAgk8JGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1pDgMfQ5XKebHzpODiz9Xpi.jpg?f=fotoalbum_large

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d7SeHrT-VzSXjYCTqCpFt40hiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7FZpfBI0r4WRBaeODlubU2UT.png?f=user_large
Er trekken af en toe lekkere regenbuitjes over. Die hebben best effect op de temperatuur van de collectoren, die stort in, maar gaat ook snel weer omhoog als de zon weer doorbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:25

ITsEZ

parttime all-rounder

Ik kan nergens echt een antwoord op een soortgelijke situatie vinden, dus ik stel de vraag hier maar. :)

Ongeveer een week geleden heb ik zo’n opblaasbare jacuzzi gekocht, en je raad het al, na een week is het water al troebel. Waterwaardes gecheckt, en het chloor level was (ondanks dat er ruimt voldoende toegevoegd zou moeten zijn) te laag. Nou vroeg ik me af, kan een zoutwater systeem ook hier op aan worden gesloten? Ik heb namelijk het elektrolyse systeem van het “grote” opzet zwembad staan. Die zou in theorie ook hier aangesloten kunnen worden tussen de jacuzzi en de filter.

Zijn hier bezwaren tegen in combinatie met de verwarming? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? De duurdere jacuzzi modellen hebben ook een zoutwatersysteem ingebouwd zo te zien, maar mogelijk gebruiken die een ander type verwarming?

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ITsEZ schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 01:18:
Ik kan nergens echt een antwoord op een soortgelijke situatie vinden, dus ik stel de vraag hier maar. :)

Ongeveer een week geleden heb ik zo’n opblaasbare jacuzzi gekocht, en je raad het al, na een week is het water al troebel. Waterwaardes gecheckt, en het chloor level was (ondanks dat er ruimt voldoende toegevoegd zou moeten zijn) te laag. Nou vroeg ik me af, kan een zoutwater systeem ook hier op aan worden gesloten? Ik heb namelijk het elektrolyse systeem van het “grote” opzet zwembad staan. Die zou in theorie ook hier aangesloten kunnen worden tussen de jacuzzi en de filter.

Zijn hier bezwaren tegen in combinatie met de verwarming? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? De duurdere jacuzzi modellen hebben ook een zoutwatersysteem ingebouwd zo te zien, maar mogelijk gebruiken die een ander type verwarming?
Betreft je zwembad meuk op je opblaas meuk als het past waarom niet ? je chloor generatie moet je wel aanpassen op het watervolume maar dat dat lijkt me logisch

maaruh ik denk je water troebel zijn daar weinig mee te maken heeft ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Laatste dagen al kunnen zwemmen hier. Heb zelf een zwembad met 35 m3, gewoon een zonnemat en een overkapping. Water is iig 22,5 graden.

Heeft iemand nog tips qua test sets? Ik heb zowel stripjes als een meetset met van die pillen van de van Cranenbroek, maar ik vind met name de pH waarde maar lastig aflezen. Teststrip zegt ok, phenol red bij de pillendoos lijkt te hoog. Chloor is bij beiden wel goed af te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 20:58
ArchitectOfDoom schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:01:
Laatste dagen al kunnen zwemmen hier. Heb zelf een zwembad met 35 m3, gewoon een zonnemat en een overkapping. Water is iig 22,5 graden.

Heeft iemand nog tips qua test sets? Ik heb zowel stripjes als een meetset met van die pillen van de van Cranenbroek, maar ik vind met name de pH waarde maar lastig aflezen. Teststrip zegt ok, phenol red bij de pillendoos lijkt te hoog. Chloor is bij beiden wel goed af te lezen.
Ik gebruik deze :

https://www.toppy.nl/product/2668/lovibond-scuba-2.html

Wel duur maar wel goed en duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:25

ITsEZ

parttime all-rounder

vso schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 02:33:
[...]

Betreft je zwembad meuk op je opblaas meuk als het past waarom niet ? je chloor generatie moet je wel aanpassen op het watervolume maar dat dat lijkt me logisch

maaruh ik denk je water troebel zijn daar weinig mee te maken heeft ..
Ik zou niet weten waar het water anders troebel van zou zijn. Als het chloorlevel nu te laag is, maar de rest van de waardes oké, lijkt me dat een simpele conclusie. In mijn ervaring is een zwembad met zout een stuk “stabieler”. De vraag kwam er uit voort omdat er natuurlijk wel een verwarmingselement in zit. Mogelijk is het niet bevorderlijk voor het verwarmingselement om gebruik te maken van zout water.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ITsEZ schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:59:
Ik zou niet weten waar het water anders troebel van zou zijn. Als het chloorlevel nu te laag is, maar de rest van de waardes oké, lijkt me dat een simpele conclusie. In mijn ervaring is een zwembad met zout een stuk “stabieler”. De vraag kwam er uit voort omdat er natuurlijk wel een verwarmingselement in zit. Mogelijk is het niet bevorderlijk voor het verwarmingselement om gebruik te maken van zout water.
troebel water is nogal breed omschreven .. en op 1 woord kan ik je niet verhelpen .. :)
voor de rest is het een logische vraag ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54
ArchitectOfDoom schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:01:

Van welke zon? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Het is zo stil hier, maar even een verklaring zoeken waarom er veel dingen voor zwembaden niet of slecht verkrijgbaar zijn.

Vermoedelijk zit alles in een container die hier in een boot aan de ketting liggen. 8)

Aanvullend een vraagje, we hebben dus een kuip klaarstaan om als hottub te gaan gebruiken. Er zitten nu geen gaten in maar er moeten er twee komen om het water er in en uit te halen voor het filteren en verwarmen,
Het idee is nu om ongeveer 10cm onder de verwachtte waterlijn de outlet te doen (naar de filter toe) en ongeveer 10cm van de bodem het tweede gat voor de inlet, dus boven elkaar zeg maar.

Is dat de beste manier of kan ik het beter anders doen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hoezo slecht verkrijgbaar :? het seizoen is nog niet eens begonnen

helaas begint het pas over een paar weken .. of met pech word het dit jaar erg slechte zomer

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 38 ... 173 Laatste