Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Wauw dat ziet er in elk geval strak uit

Wat ik niet snap is waarom is 1 kant niet in en ander niet uit, teminste het ziet er nu eruit alsof het onder in en boven eruit gaat en visa versa per 2 spiralen box .

komt er een kraan aan het einde ?

Had je dit overwogen ? https://www.primix.com/nl...ire-statische-menger.html (als idee) door te mixen zou je wellicht net iets meer rendement kunnen trekken ..

Komen er ook sensors in te liggen ?

btw ik zou wel je panelen met een verwijderbare kanaalplaat optie uitrusten .. 120 graden is het smeltpunt maar je liner kan niet zo goed tegen 35 graden + .. en mocht je een dagje / weekje op vakantie gaan oid .;)
ik verwacht met extreem hete dagen dat hij wellicht net "te goed" werkt .. en dus de warmte niet weg krijgt ..
De aanvoer op de 1e foto is links en loopt door naar de 3e bak en rechts de uitvoer loopt ook door.

De eerste cirkel links aanvoer kant T-stuk 2e T-stuk van de eerste bak 2e cirkel rechts beide naar de uitvoer,
de linker kant lager gedeelte schuin dak en rechter gedeelte hoger gedeelte uitvoer, waarom niet andersom kom je weer raar uit bij de aansluiting aan de aansluiting bij mijn Keter store it out met de leiding links rechts.

Dat de cirkels beetje verwarrend uitziet 1 linksom ander rechtsom net als het door elkaar elkaar zit is het niet, op deze manier is het makkelijkste manier om het uit te voeren en te monteren in parallel onderling op elkaar, serieel 2 cirkels in een bak gaat nog makkelijker.

Hoe bedoel je met een kraan en welke functie moet het hebben ?

Betreft de kanaalplaten zullen altijd wel kunnen verwijderen de afwerking hoek strip wordt aan de zijkant geschroefd en kit bovenzijde voor de waterdichtheid, de bakken moet niet vol gaan lopen met regenwater :?

Er komt 1 sensor in de eerste bak om de ledige ruimte te meten hoe warm het onder de afdekking wordt.

Op vakantie gaan we dit jaar niet de vouwwagen blijft maar langer staan in de stalling krijg je met dure hobby's :), ga eerst kijken hoe alles werkt mocht het te heet worden voor een dag je weg zit ik te denken om de pomp te laten draaien of evt een tijdschakelaar te monteren op din rail.

En de mixer heb ik ook nog staat in het keukenkastje. :o

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 13-05-2021 00:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zwembad staat *O*

de mat op het dak werkt goed .. in filter stand ging alles goed .. alles is druppel vrij en lek vrij (dacht ik)

Totdat ik hem op circulatie stand zetten -O- _O- een leiding op het dak kon de druk niet aan en schoot los :)
goed - gelijmt en even uit laten harden .. morgen weer testen .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Hier staat het zwembad ook, nu nog aan het vullen. De nieuwe ondertegels zijn wel een stuk beter dan de Bestway 2mm (of zoiets) tegels. Deze zijn circa 8 mm dik stukken beter imo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptk711FAIiOgKrPi5WpNDQQcqrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4OyaKyG4SN6adBnVUj0Aw5G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ71awbMGoXyDmFwn8zd90DRwM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu9i30dk3rG1DMaoAHKTFg0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ArGdMA_vjGNRiax8oAEXK5llNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isRKah0cpXFjc4jskSfYjMLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzEEygH6w3OVyywziKAsuSYOsGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2tjjXtILoEqdyFSS4TTa36of.jpg?f=user_large

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
janvanduschoten schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:55:
Hier staat het zwembad ook, nu nog aan het vullen. De nieuwe ondertegels zijn wel een stuk beter dan de Bestway 2mm (of zoiets) tegels. Deze zijn circa 8 mm dik stukken beter imo. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
lijkt op dezelfde tegels die ik heb (cranenbroek 81x81 oid ? :) o en wat was de + en - van je die andere tegels dan ?

btw 2de keer dat je het post .. (je setup) maar enige feedback van vorig seizoen ? immers er zijn meer mensen met grind oid .. dus wellicht dat je met deze feedback kan helpen

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 13-05-2021 17:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
J.E. Weinor schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:33:
[...]

Of de het de max gemeten temp is weet ik niet het pompje heeft gedraaid van 1 tot 3 uur in de middag toen alles losgekoppeld water uit de leiding geblazen met compressor en zwart gespoten, om het een goede test te noemen nee zeker niet dan zal het een dag moeten draaien.

Maar zoals je zegt je bent gek op plaatjes :P hier alvast een eerste indruk van de setup. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Strak hoor ! Die mag wel gezien worden op het dak :)

Ben benieuwd naar het resultaat.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
TRAXION schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:11:
Ik heb 3 weken terug een exit pool zwembad gemonteerd met daarbij een rapid warmtepomp 6kw step inverter.
Inhoud bad +/- 13500 liter

Deze wist het bad afgelopen weekend op 26 graden te krijgen met een kleine 36 uur draaien.

Begin Temperatuur 14 graden dus 12 graden erbij waarbij overdag ongeveer 2 uur nodig was per graad en de nacht nog vrij koud was.

Bij interesse kan ik wel wat foto's uploaden.
Foto's altijd welkom.

Aan de krappe kant maar het kan werken... Afhankelijk wanneer je gebruik maakt van het bad.

Denk dat deze wp enkel bij goed warm weer in lage toeren gaat draaien, daar buiten zal ie toch vaker op 100% draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:25:
[...]

4 kw bij 15 graden buiten
6 kw bij 26 graden buiten
Leuk he, nieuwkomers ;) :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Jazsie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Foto's altijd welkom.

Aan de krappe kant maar het kan werken... Afhankelijk wanneer je gebruik maakt van het bad.

Denk dat deze wp enkel bij goed warm weer in lage toeren gaat draaien, daar buiten zal ie toch vaker op 100% draaien.
Ja dat zou goed kunnen maar zoals ik al zei de stap naar een full inverter 6kw + is duidelijk een prijsklasse hoger.

Heb wel 300wp zonnepanelen op het dak neergelegd om te compenseren B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyMcvKUdsSoo2gGAlWcwLk7VvYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5BRDGrTDRnbqhGD2k47uMAMF.jpg?f=user_large

Och ben evengoed tevreden het is nog altijd beter dan de verkeerd geleverde wp bij het zwembad van 2,8 kw.

Gelukkig nam de leverancier deze zonder problemen retour ondanks dat de dozen al een half jaar in de garage stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Ja dat zou goed kunnen maar zoals ik al zei de stap naar een full inverter 6kw + is duidelijk een prijsklasse hoger.

Heb wel 300wp zonnepanelen op het dak neergelegd om te compenseren B)

[Afbeelding]

Och ben evengoed tevreden het is nog altijd beter dan de verkeerd geleverde wp bij het zwembad van 2,8 kw.

Gelukkig nam de leverancier deze zonder problemen retour ondanks dat de dozen al een half jaar in de garage stonden.
Hier dezelfde WP onder whitelabel Rapid maar zijn afkomstig van Fairland dus kwalitatief goede pomp. Hier op een 12m3 bad, ben benieuwd over een paar weken. Al het lijmwerk is hier al klaar.

Alleen het weer moet mee gaan zitten, voorspelling is nog een week regen dus nog niet veel zin om het aan te zwengelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Movinghead schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:09:
[...]

Hier dezelfde WP onder whitelabel Rapid maar zijn afkomstig van Fairland dus kwalitatief goede pomp. Hier op een 12m3 bad, ben benieuwd over een paar weken. Al het lijmwerk is hier al klaar.

Alleen het weer moet mee gaan zitten, voorspelling is nog een week regen dus nog niet veel zin om het aan te zwengelen..
Volgens mij is rapid gewoon het merk, onder Fairland kan ik vrij weinig vinden.

https://www.vagnerpool.co...pncr06-6-0kw-with-cooling

De garantie van 10 jaar op de compressor en warmtewisselaar "titanium" waren eigenlijk de doorslag merk maakt niet zoveel uit een met 10 jaar garantie zal er wel een goede compressor in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Volgens mij is rapid gewoon het merk, onder Fairland kan ik vrij weinig vinden.

https://www.vagnerpool.co...pncr06-6-0kw-with-cooling

De garantie van 10 jaar op de compressor en warmtewisselaar "titanium" waren eigenlijk de doorslag merk maakt niet zoveel uit een met 10 jaar garantie zal er wel een goede compressor in zitten.
Het type is eigenlijk de BPN06 / BPNR07 van Fairland. Als je de specsheet en excel met specs met cop waarden is het deze.
https://www.fairland.com.cn/products_4.html

Voor mij was de garantie eveneens de doorslag boven de AQS WP. En de optie van wifi in de toekomst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Movinghead schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Het type is eigenlijk de BPN06 / BPNR07 van Fairland. Als je de specsheet en excel met specs met cop waarden is het deze.
https://www.fairland.com.cn/products_4.html

Voor mij was de garantie eveneens de doorslag boven de AQS WP. En de optie van wifi in de toekomst
Held! Heb me rot gezocht en kon het niet vinden bedankt voor de info tevens zag ik een wifi module vele malen goedkoper maar lijkt precies dezelfde.

https://zwembadcompleet.n...ycn1g8XpkVUhoCabAQAvD_BwE

Zit er aan te denken deze gewoon te gokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:02:
[...]

Held! Heb me rot gezocht en kon het niet vinden bedankt voor de info tevens zag ik een wifi module vele malen goedkoper maar lijkt precies dezelfde.

Thanks voor je compliment! Toevallig rond 4/ 5 april dezelfde gedachte om die WiFi module toe te passen. @Jazsie zei dat het wel degelijk verschillende modules zijn.
Jazsie schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:36:
[...]

Yes zijn verschillend, ofja ze zijn niet 1 op 1 wisselbaar. Tenzij je handig bent en een oscilloscoop hebt om uit te vogelen wat nu welk "pin" doet kan je beter gewoon de juiste wifi module kopen hetzij wat duurder.

Uiterlijk zegt niks over de inhoud. Kan zeer zeker zijn dat het veranderd is maar of je die gok wilt wagen?

W'eau is nieuw merk sinds dit jaar, nergens te krijgen behalve bij Toppy dus ik gok op "huismerk".
Wilt natuurlijk niks zeggen want als je de prijs/garantie etc bekijkt dan zou je zeggen dat het een degelijk product is...
Ik kon bij Toppy ook geen EAN vinden om die te matchen met die van Zwembadcompleet. Ben nog aan het zoeken hier naar. Toppy heeft deze overigens op dit moment niet meer voorradig. Visueel zijn ze gelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Movinghead op 13-05-2021 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
@Movinghead https://www.fairland.com.cn/j/list.php?tid=60

Het is de wf35a.

Mijn vermoeden is dat het niks anders is als een led en een druk contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:30:

Het is de wf35a.

Dat vermoed ik zelf ook, dit omdat ik vele referenties vind naar de PPG / Fairland zoals https://zwemco.be/ppg-inv...oor-inverter-warmtepompen en die prijs komt meer in de lijn.

Eens een LEDje met een antenne verwacht ik zo. Heel veel spannends kan het niet zijn. Overweeg ook om het te gokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@TRAXION en @Movinghead zie Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic daar zijn @Plenkske en @Tinusvolkel samen met @Jazsie bezig de interne werking uit te pluizen

Op een goedkopere methode :) ..

ps link naar dat topic vind je onderaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 13-05-2021 21:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:30:

Het is de wf35a.

Helaas moet ik je teleur stellen, er zit toch wel degelijk meer in dan een led en druk contact.

Tenminste, ik neem aan dat je spreekt over de wifi module?
Movinghead schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Dat vermoed ik zelf ook, dit omdat ik vele referenties vind naar de PPG / Fairland zoals https://zwemco.be/ppg-inv...oor-inverter-warmtepompen en die prijs komt meer in de lijn.

Eens een LEDje met een antenne verwacht ik zo. Heel veel spannends kan het niet zijn. Overweeg ook om het te gokken :+
Het kan best zijn dat het gewoon werkt als het gewoon onder ander naam verkocht wordt, net zoals BWT ook gewoon fairland is.

Als je kan ruilen indien het niet werkt kan je altijd proberen ;)

Alleen zou ik wel echt checken of het wel kan want je kan er ook meer door slopen

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 13-05-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
vso schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:10:
@TRAXION en @Movinghead zie Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic daar zijn @Plenkske en @Tinusvolkel samen met @Jazsie bezig de interne werking uit te pluizen

Op een goedkopere methode :) ..

ps link naar dat topic vind je onderaan :)
Onze warmtepomp is een andere dan die van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Helaas moet ik je teleur stellen, er zit toch wel degelijk meer in dan een led en druk contact.

[...]

Het kan best zijn dat het gewoon werkt als het gewoon onder ander naam verkocht wordt, net zoals BWT ook gewoon fairland is.

Alleen zou ik wel echt checken of het wel kan want je kan er ook meer door slopen
Eens maar er moet een goedkoper kanaal zijn voor de module an sich dan enkel Toppy. Voorlopig staat de WP op de grond dus wifi is nice to have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Jazsie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:12:
[...]

[...]

Zou graag de binnenkant zien van de module, het zijn 4 draden, kan natuurlijk ook een esp achtig boardje inzitten.

Normaal schroef ik alles wel open maar in deze staat het geïnstalleerd en heb ik geen behoefte alles los te koppelen.

En denk dat het erop neerkomt dat ik de goedkope bestel en ga kijken wat er gebeurd mijn ervaring met dit soort producten is dat het allemaal van 1 fabrikant is met allemaal een eigen sausje erover.

Mocht het werken zal ik het kastje open maken en de inhoud delen hier :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Movinghead schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Eens maar er moet een goedkoper kanaal zijn voor de module an sich dan enkel Toppy. Voorlopig staat de WP op de grond dus wifi is nice to have
Ohhh zeker mee eens. Jammer dat ze geen EAN / product code oid vermelden (slim natuurlijk van ze).
TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Zou graag de binnenkant zien van de module, het zijn 4 draden, kan natuurlijk ook een esp achtig boardje inzitten.

Normaal schroef ik alles wel open maar in deze staat het geïnstalleerd en heb ik geen behoefte alles los te koppelen.

En denk dat het erop neerkomt dat ik de goedkope bestel en ga kijken wat er gebeurd mijn ervaring met dit soort producten is dat het allemaal van 1 fabrikant is met allemaal een eigen sausje erover.

Mocht het werken zal ik het kastje open maken en de inhoud delen hier :Y)
9/10 kans dat er inderdaad een ESP in zit. In mijn warmtepomp (wifi ingebouwd) is ook voorzien van een ESP.

Zou dus inderdaad zomaar kunnen.

Zeker je info delen, belangrijk info voor ons allen :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Onze warmtepomp is een andere dan die van hun.
So .. niet getriggerd door een flow-switch ? ;) of denk ik dan te simpel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Ik heb gister m'n intex 220x150x60 opgezet met 1 intex solar mat aangesloten. Vorig jaar ontzettend veel plezier van gehad en had echt heerlijk warm water!

Nu heb ik dit jaar voor het eerst te maken met koud weer terwijl hij al staat, de vooruitzichten zien er voorlopig immers niet heel best uit. Ik heb hem opgezet omdat ik vanaf 2 juni geopereerd wordt en daarna een maandje dat soort werkzaamheden niet kan uitvoeren.

Wat is nu wijsheid met filteren? Ik heb er van dat noppenfolie op liggen en over het geheel een afdekzeil. Kan ik gewoon filteren terwijl alles erop ligt op de voorlopig koude en natte dagen? Of moet het voor bepaalde lucht ook allemaal open zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suuz85 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:36:
Ik heb gister m'n intex 220x150x60 opgezet met 1 intex solar mat aangesloten. Vorig jaar ontzettend veel plezier van gehad en had echt heerlijk warm water!

Nu heb ik dit jaar voor het eerst te maken met koud weer terwijl hij al staat, de vooruitzichten zien er voorlopig immers niet heel best uit. Ik heb hem opgezet omdat ik vanaf 2 juni geopereerd wordt en daarna een maandje dat soort werkzaamheden niet kan uitvoeren.

Wat is nu wijsheid met filteren? Ik heb er van dat noppenfolie op liggen en over het geheel een afdekzeil. Kan ik gewoon filteren terwijl alles erop ligt op de voorlopig koude en natte dagen? Of moet het voor bepaalde lucht ook allemaal open zijn?
minimaal de pomp aanzetten dat hij 2x het bad rondpompt (dagelijks)

Af en toe je (lees dagelijks) je hand aan de rand in het water net onder het oppervlakt de liner voelen .. word het glibberig de volgende 2 zaken doen
- chloor toevoegen (in de drijver bv) als je voorlopig niet gaat zwemmen is een "overdosis" niet erg ..
- zeil even wegklappen en een zwembadbezem de wanden en bodem laten "schrobben" .. dit is gewoon 2x of 3x over dezelfde plek gaan dan is hij niet meer glad (beste doe je dit met de pomp aan en ervoor / erna chloor toevoegen .. (chloor niveau is te laag) ..

Dit voorkomt dat het water groen word .. met "koud" weer is dit echter niet zo'n grote kans ..hang een beetje van het weer af ..

ps je pomp staat wel uit de zon he ? .. warm water is "de plek" voor algen ..
omdat je het zwembad afgedekt laat .. zal chloor niet snel vervliegen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 23:09
euhhhh...

HEEEEEEEEEEEELP!

Ik heb vandaag de hele dag (vanaf 10 uur ofzo) de zandfilterpomp aan gehad samen met de WP om het water een beetje te verwarmen...

Alleen wil ik dus net de ZFP uit zetten (intex 8m³) maar doet het aan / uit knopje het niet meer ..

Deze dus..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvRv8v_oPVNoEpxXHwMZlAPZXUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wU4Vht749B7XEMt2LfEutLt4.jpg?f=user_large

Dus maar met de stekker uitgezet.. (wilde hem niet de hele nacht laten draaien)..
Maar nadat ik de stekker er weer in deed ging het rode lampje wel branden dat hij power heeft..
maar kan ik hem dus ook niet meer aanzetten..

Iemand enig idee of is het een gevalletje garantie?
(hij is net 1 jaar oud geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:31:
euhhhh...

HEEEEEEEEEEEELP!

Ik heb vandaag de hele dag (vanaf 10 uur ofzo) de zandfilterpomp aan gehad samen met de WP om het water een beetje te verwarmen...

Alleen wil ik dus net de ZFP uit zetten (intex 8m³) maar doet het aan / uit knopje het niet meer ..

Deze dus..

[Afbeelding]

Dus maar met de stekker uitgezet.. (wilde hem niet de hele nacht laten draaien)..
Maar nadat ik de stekker er weer in deed ging het rode lampje wel branden dat hij power heeft..
maar kan ik hem dus ook niet meer aanzetten..

Iemand enig idee of is het een gevalletje garantie?
(hij is net 1 jaar oud geloof ik)
ik zou eerst garantie / contact opnemen met intex NL .. eerst case indienen en als je een case nummer hebt eens bellen ;) als ze een nieuwe sturen dan ben je blij(er) .. toch ?
Ik vond ze niet snel reageren op cases toen ik een lek had in de liner ..(vorig jaar)

kijk dan eens in de handleiding ..

je kan hem wel openschroeven en er is wellicht een simpele fix als je geen garantie hebt .. maar dat is stap 2 lijkt me

ps als je een oplossing hebt zou fijn zijn als je die deelt

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 13-05-2021 23:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
vso schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:48:
[...]

ik zou eerst garantie / contact opnemen met intex NL .. eerst case indienen en als je een case nummer hebt eens bellen ;) als ze een nieuwe sturen dan ben je blij(er) .. toch ?
Ik vond ze niet snel reageren op cases toen ik een lek had in de liner ..(vorig jaar)

kijk dan eens in de handleiding ..

je kan hem wel openschroeven en er is wellicht een simpele fix als je geen garantie hebt .. maar dat is stap 2 lijkt me

ps als je een oplossing hebt zou fijn zijn als je die deelt
Ik heb inderdaad net een case ingediend bij Intex.

Morgen maar meteen achteraan bellen gezien het zwembad gevuld is en ik niet blij wordt van een week niet kunnen filteren / pompen.
(helemaal omdat mijn dochter ook echt elke dag al een paar uur in het zwembad loopt te spelen)
het water is inmiddels 22°c en dat vind zij meer dan genoeg :D

Papa wacht nog even tot het 24°c+ is (eigenlijk wil ik pas bij 28°c erin maar ik heb een keer gezegd dat het water minimaal 24°c moest zijn voordat ik erin ging :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:04:
[...]

Ik heb inderdaad net een case ingediend bij Intex.

Morgen maar meteen achteraan bellen gezien het zwembad gevuld is en ik niet blij wordt van een week niet kunnen filteren / pompen.
(helemaal omdat mijn dochter ook echt elke dag al een paar uur in het zwembad loopt te spelen)
het water is inmiddels 22°c en dat vind zij meer dan genoeg :D

Papa wacht nog even tot het 24°c+ is (eigenlijk wil ik pas bij 28°c erin maar ik heb een keer gezegd dat het water minimaal 24°c moest zijn voordat ik erin ging :S)
ik hoop voor je dat ze wat sneller reageren dan ze bij mij deden ..

ik heb nog een dompelpomp en wat slang liggen zodat ik de filterton op een alternatieve wijze aan zou kunnen sluiten .. totdat iets vervangends binnen komt .. (kids natuurlijk uit het zwembad ..) als het maar effectief genoeg is om het water te filteren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@ronny191 u vraagt wij draaien ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/79hetV1.png

je ziet dat ik 9:50 ben gestart met "pompen" over de mat ..

wat lastig te lezen is zijn de volgende "stats"
- De mat laat op zich een gehele strakke neerwaartse "curve" zien .. het daalde relatief snel naar 16-17 graden en zakte relatief langzaam naar 14 graden

De delta T was in het begin een mooie 0,5 graden en zakte daarna naar 0,3 (zon verdween) . toen de zon terug kwam zie wel een kleine steiging zowel in de delta T als de algehele opwarming

Maar het zwembad steeg van 12.x naar 13-14 graden .. gedurende een uur/anderhalf uur :)

maar omdat het zwembadwater dezelfde temp kreeg als het water wat over de mat gaat .. ben ik gestopt wellicht dat ik nog een uurtje in de middag nog even ga pompen :)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 14-05-2021 11:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvnzoest
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:22:
[...]

ik hoop voor je dat ze wat sneller reageren dan ze bij mij deden ..

ik heb nog een dompelpomp en wat slang liggen zodat ik de filterton op een alternatieve wijze aan zou kunnen sluiten .. totdat iets vervangends binnen komt .. (kids natuurlijk uit het zwembad ..) als het maar effectief genoeg is om het water te filteren ..
Nou dit ziet er iig goed uit!
Vanmorgen meteen Intex gebeld.. 9:30 gingen ze open en om 9:32 ofzo belde ik :)

Verzoekje gedaan gezien het zwembad staat en actief gebruikt wordt of de case met een stukje voorrang behandeld mag worden.

Mevrouw aan de telefoon kon niets beloven maar ging haar best doen :)

"Als u intern iemand een mailtje kan sturen met het verzoek om deze case op te pakken zou u mij daar heel blij mee maken"

- "Ik ga kijken wat ik voor u kan doen meneer van zoest"

2 uur later een mail, adv. het filmpje wat ik gemaakt had hebben ze besloten dat de powerknop inderdaad kapot is en sturen ze een nieuw motorhuis.
Nu net foto's gemaakt met exacte type nummer etc en het wordt geregeld.

Dus tip:
Als je een garantie claim maakt bij intex gewoon de volgende dag even bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:18:
[...]

Nou dit ziet er iig goed uit!
Vanmorgen meteen Intex gebeld.. 9:30 gingen ze open en om 9:32 ofzo belde ik :)

Verzoekje gedaan gezien het zwembad staat en actief gebruikt wordt of de case met een stukje voorrang behandeld mag worden.

Mevrouw aan de telefoon kon niets beloven maar ging haar best doen :)

"Als u intern iemand een mailtje kan sturen met het verzoek om deze case op te pakken zou u mij daar heel blij mee maken"

- "Ik ga kijken wat ik voor u kan doen meneer van zoest"

2 uur later een mail, adv. het filmpje wat ik gemaakt had hebben ze besloten dat de powerknop inderdaad kapot is en sturen ze een nieuw motorhuis.
Nu net foto's gemaakt met exacte type nummer etc en het wordt geregeld.

Dus tip:
Als je een garantie claim maakt bij intex gewoon de volgende dag even bellen :)
heb je een DM gestuurd

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wauw de mat raakte 40 graden dus ik denk "mooi moment" om weer te gaan pompen ...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OOa8Yh0.png

gemiddeld met een delta T van 0,5 - 0,7 word het zwembad verwarmt ..
van 13,5 graad ongeveer zit ik nu op

code:
1
2
DS18B20-1 Temperature   16.6 °C  <-- voor bypass
DS18B20-2 Temperature   17.3 °C <-- na bypass

mat zit gemiddeld op 20 graden (mooi de extra "gemiddelde" sensor)

Dus ik denk als het weer het toelaat dat ik vandaag van 12-graden oid naar 18-19 graden kan krijgen :)

immers ik hoef niet te verwachten dat ik het bad warmer krijg dan het water dat door de mat vloeit :)

ps dit is ongeveer 2 - 3 uur pompen vandaag .. jammer dat ik nog geen stroom meting / timer heb voor de pomp anders is dat 1:1 te correleren ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 14-05-2021 20:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

burnedhardware schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:49:
Ik kon me niet langer inhouden en heb de boel maar eens opgezet
(allemaal nieuw spul, upgrade nadat oude badje lek was geraakt) :
  • intex prism frae pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp
Geen kranen of bypass. Bij het zoutwatersysteem zaten verloopstukken voor 32 en 38 mm buis.
bad --> 38mm --> pomp --> 38mm --> zws --> 32 mm --> WP --> 32 mm --> bad

... en dan ga je nadenken over zaken als een stofzuiger |:( .... hoe hebben jullie dat gedaan? waar sluit je dat het beste op aan?
Is het water al warm en hoeveel kwh heeft hij gebruikt ? (ja, ik ben ongeduldig 8) )

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het geluid wat hij maakt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor123
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo,

voor een nieuw opbouwzwembad van 10m3 ben ik nog aan het twijfelen qua verwarming: warmtepomp is het makkelijkste maar kost ook wel veel... dus liever solar matten. Ik zou deze dan liever wel niet in de tuin leggen, maar op het dak van het tuinhuis (hoogte 2,5m) ... het zwembad is echter ver van het tuinhuis en zou dus een slang moeten leggen van aan de solar matten tot zwembad van zo'n 30m ... is dat überhaupt haalbaar of niet zo'n goed idee? Waarschijnlijk heb ik dan sowieso een zware pomp nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz85
Vanochtend bleek ik toch een klein lek te hebben. Daar waar het water het zwembad terug in gaat. Waar de slang op dat grijze ontluchtings deel gaat. Rubbertje oogt goed en heb de slang er al een keer af en opnieuw op gehad. Het gaat om een mini drupje... Heeft iemand een tip?
(alles intex, 32mm).

[ Voor 3% gewijzigd door Suuz85 op 14-05-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Suuz85 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:18:
Vanochtend bleek ik toch een klein lek te hebben. Daar waar het water het zwembad terug in gaat. Waar de slang op dat grijze ontluchtings deel gaat. Rubbertje oogt goed en heb de slang er al een keer af en opnieuw op gehad. Het gaat om een mini drupje... Heeft iemand een tip?
(alles intex, 32mm).
Waar komt het drupje precies doorheen ?
Misschien kan je het met een rvs slangklem oplossen, ipv die plastic klemmen die erbij zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 16:55
Hier mijn opzet:

Wat ik heb ondertussen heb is het volgende:

1) Een Bestway 2 x 3 meter SteelPro. Action 75 euro. 1 jaar geleden dacht ik ach ik gooi wat in de tuin voor de zomer want op vakantie is nu even niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPp5JKfsYLMkCi3pJ4ln-T83WCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FhNYCoKQ5FvwuSRpm9ffANP.jpg?f=fotoalbum_large

2) Hierbij zat een Bestway pomp met papieren filter maar deze vond ik niet echt goed. Als ik met een lamp scheen in het water was het toch best troebel na een tijdje.
Toevallig kwam er een ZFP Intex 26644 4m3 langs (blijkbaar is meer dan 4m3 slechter voor dit kleine zwembad en overkill) op Amazon voor 125 euro. Ik dacht hebbes, normaal 225 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1FZkCR8NCJoQJGjVEREPi6FX9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ESg3JsSBEwwqFxxB8a8YmzGb.jpg?f=user_large

3) Bestway Filter ballen Polysphere (van die witte dingen) voor in de ZFP pomp erbij gekocht. 15 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymFllso7szq_LR2zQ6beXCsF4nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWtrFoKt6IidxQyC3KI7UrGZ.jpg?f=fotoalbum_large

4) 2 extra Intex 38mm slangen om de pomp verder weg te kunnen zetten. 2x6 euro
Ik zit te denken aan een kussenbox met daarin stenen of een rubber mat (nog uitzoeken) voor de herrie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zIJ7UJBRcbhmSo3vb5vaTx2bI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NmKcMifYmOS4B17LfVKrcqeJ.jpg?f=user_large

5) Koppelstuk van 38mm naar 32mm voor aansluiting zwembad. 6 euro

LET OP/ TIP: Als je een bestway Zwembad hebt koop dan ook de BESTWAY koppeling(LINKS). De Intex koppeling(RECHTS) zit niet goed vast op de Bestway 32mm zwembad aansluiting.

Of koop meteen een Intex zwembad maar ja wist ik veel HAHA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMtPI-KI8JigNZjkDIKSJ_lpiOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LyNGt3FI2aRaMgDp7DQTeYAO.jpg?f=user_large

6) 12mm foam tegels (veel beter dan de bouwmarkt bestway / intex matten ) om het zwembad op te zetten. Via Rubbermagazijn. 70 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYdfJobicFNy7U7h0ALsOUmmzyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WcfQaGGh14lll2hwDfL3B7RA.jpg?f=user_large

7) zooi van teststrips(Aquachek) 10 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIDaR9-c1U6ELcFXnxiUYY2lEZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICNaMwRLaeIXjqHZLHK15XSM.jpg?f=fotoalbum_large

8)Chloor+Dispenser (Ook hier heb je weer verschillende types, (on)gestabiliseerd etc).
Heeft weer met het UV licht te maken en hoeveelheid op de langt duur). Zoek dit wel uit.
Gooi er niet zomaar wat in maar wel meteen als je je zwembad hebt gevuld. De muggen komen
direct op je water af.
Ik vind de overigens de chloortabletten van de bouwmarkt wel prima, maar had ook de HTH Granulaat gehaald.

De blauwe chloor variant van het merk HTH is Dichloo of TRIchloor ook wel organisch chloor of gestabiliseerd chloor genoemd. ... De stabilisator (cyaanzuur) gebruikt bij de klassieke chloorproducten beschermt het chloor tegen afbraak door UV stralen.
en
Voor- en nadelen van cyaanzuur
Zoals eerder aangegeven is het voordeel van cyaanzuur dat het de gewone chloorproducten stabiliseert. Hierdoor wordt het vrije chloor minder snel afgebroken door het UV-licht en gaan deze producten dus langer mee.Maar cyaanzuur zorgt ervoor dat het vrij chloor minder actief is, waardoor de ontsmettende werking afneemt. Bij een cyaanzuurconcentratie boven de 70 mg/L zal het vrij chloor zelfs niet meer desinfecteren. En bij extreme concentratie leidt dit zelf tot groen water!

Ik heb er overigens geen last van gehad in 3 maanden tijd. Ook nog wat ph- , ph+ middelen gehaald. Alle potten bij elkaar 40-50 euro.
Misschien in de toekomst een zout oplossing regelen via mijn nieuwe Intex Pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrsvK4Nv6pQ27P2G9y_5XYF5GeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZIpyXwCW4Wx2kUIfgxYKvKh.jpg?f=fotoalbum_large

10) Tennisballen? Tja had gehoord dat dat vuil zou aantrekken. Proef op de soms was geen succes.
HAHA laat ze dit jaar maar zitten. Action, paar euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHyZ21QOcj9oyCvtF30sKSPg2g8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lURL0M8h5ztYTNehpks4W5iP.jpg?f=user_large

11) Kleine pompje op 12Volt om de laatste 2cm water leeg te trekken. ( hier bij de bouwmarkt zijn die dingen 80 euro WTF?!
Dit kleine tering ding gaat als een JEKKO HAHA. Aliexpress 10 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_78GnKqMpN3N6QR7MN8yO8dZKug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vFeC1DMytY6EKYjJDVJHbGEH.jpg?f=user_large

12) De koppelingen voor de Intex slangen. Deze zijn 2 duims ( lijkt op inch als ik zo zoek maar blijkbaar hebben ze verschillende lengtes. 2 duims is 6.xxmm en deze past goed.
Was even zoeken met al die maten want de bouwmarkt heeft ze niet. Bij Walraven wel. 5 euro ps en prima om bijvoorbeeld 2x 3 meter te verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0SOVtsRhVTupQStIBNLBP_2WN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3u0M7MCZZaHuLOfuiiqMfkW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xMRRJj29_AZfgqw61lKQJrQbUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jedp94yFdy8969MynSgeu4qJ.jpg?f=user_large

13) Intex afdekhoes, past op de Bestway. Vergeet die van Bestway, die gaat snel kapot als ik het mag geloven van andere. Intex is een soort flexibel achtig plastic / rubber maar scheurt niet.
Amazon FR 18 euro ( prijzen gaan hier naar de 26 euro of meer. Veel te veel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALerm8sp5bxHwPgg6KYsFQY-kkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sV6Du3jpqRfWTWFFqXSD8fEV.jpg?f=user_large

14) Noppen, Nog niet uitgetest en ook van verschillende fabrikanten te krijgen voor de 200x300. 22 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mLANtKyspKrhi71t3TuabWOY20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T7kTfNNPnb1w2PbjnM6ZnFUH.jpg?f=user_large

15) Intex Stofzuiger Geen Aliexpress slang ding maar gewoon een accu apparaat. Lijkt me wel prima want met een vlokmiddelen (en mijn toen nog slechte pomp) komt alles op de bodem. Dit is een soort grijze waas. Dit krijg je er niet uitgefilterd. ben wel benieuwd wat mijn ZFP gaat doen dit jaar.
70 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHc9WrmEYDipMjFJ0KGgDAIGX9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFzTkoDVOf2ZYitpziaHJqM5.jpg?f=fotoalbum_large

16) een fijn netjes. Al die bomen gooien best wel wat in het water en ook veel insecten springen erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tKflIR5BfthcLlCN5WKs4G00FU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gANCE3aFNMh6SDMMoBfq0yBD.jpg?f=user_large

Nou ja hopelijk weer wat tips voor iedereen die wil beginnen en let goed op de prijzen. Soms betaal je veel te veel voor gewoon een beginner die de kids wil laten zwemmen en ik wil wat dobberen. Ik vind het wel leuk om een goed zwembad te hebben die niet te groot is maar wel fijn voor die zomerse dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
freedzed6 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:29:

11) Kleine pompje op 12Volt om de laatste 2cm water leeg te trekken. ( hier bij de bouwmarkt zijn die dingen 80 euro WTF?!
Dit kleine tering ding gaat als een JEKKO HAHA. Aliexpress 10 euro

[Afbeelding]
Mooie post met veel plaatjes en tips (y)

Vooral dit punt, nr 11, valt voor mij op omdat ik zelf nog geen dompelpomp heb. Heb je een linkje ? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Vooral dit punt, nr 11, valt voor mij op omdat ik zelf nog geen dompelpomp heb. Heb je een linkje ? :o
@freedzed6 LINKJES !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

maar inderdaad mooie post ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suuz85 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:18:
(alles intex, 32mm).
Volgens mij helpt wat elektra tape / telflon tape tussen de slang en aansluiting wel ..

wat je ook neem om "aan te draaien" .. let op dat je het niet "te strak" aandraait .. in sommige gevallen krijg je juist de lek door het te strak aan te draaien ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:21
Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Is het water al warm en hoeveel kwh heeft hij gebruikt ? (ja, ik ben ongeduldig 8) )

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het geluid wat hij maakt.
Ben nog aan het wachten op wat aansluitmateriaal ivm de volgorde.
Ik denk dat ik komend weekend pas ga verwarmen, met het weer van de komende dagen gaat er ws toch niet gezwommen worden.

Ik heb nu het chloor 24 in de boost gehad om op niveau te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvnzoest
Nou..

Nieuwe pomp (alleen pomp gedeelte wordt door Intex opgestuurd.

Fun fact, Ik moest wel even bewijzen dat hij echt stuk was dmv. het afknippen van de stroomkabel :)
Intex support schreef:

Om een vervangende pomp onder de fabrieksgarantie te ontvangen, moet u onderstaande stappen volgen om uw fabrieksgarantie aanvraag af te ronden:
Knip de kabel van de pomp zo dicht mogelijk tegen de pomp af (zie onderstaande voorbeeld)
Maak een foto van de afgeknipte kabel naast de defecte pomp en upload deze in uw case
LET OP! Alleen de pomp wordt vervangen.
Gooi niets weg totdat u het nieuwe onderdeel heeft ontvangen. Intex is niet verantwoordelijk voor zoekgeraakte of weggegooide onderdelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvGGGWump5m_3Uik40KDKTNGXpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMui7T0T85x2fZLmOutOmyib.jpg?f=fotoalbum_large
Dus fototje gemaakt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I0JhAuwjkhQS92rSriYkejnNuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FreisLJ1NCxf8zYVihIK582.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna dus de pomp open geschroefd en de stroom kabel opnieuw vast gezet :D

Vervolgens adv. tips hier in dit topic van @Jazsie kabeltje getrokken op printplaatje van de pomp
(ik heb hem inmiddels als weer dicht zitten en toen geen foto's gemaakt dus ff een fototje gejat van @Edwin3 :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VxwfHpSBslOlXe573Q7dvAMxXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5eSZR2Dz0M6XVeTf0IwIgOC6.jpg?f=user_large

Bovenste Bruin & blauw is waar de stroomdraad zit.

Onderste 3 (bij mij was die geel / bruin / blauw) gaat naar de pomp

De 2 witte kabels hier gaan naar een condensator.. die zit bij mij onderaan en zijn zwarte kabels maarja.. :)

Vervolgens tussen bruin v/d stroom en blauw v/d pomp een kabeltje getrokken (groene lijntje in het plaatje)

Nu gaat de pomp direct aan wanneer ik hem in het stopcontact druk .. Heb nu natuurlijk geen timer functie meer gezien de powerknop het niet meer deed .. maar dat boeit niet .. wanneer ik de nieuwe pomp krijg van intex sluit ik die toch weer aan en deze houd ik dan als backup..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:21
Zit er in de pomp ook een ventilator voor koeling? Zo ja, dan zou ik daar een grote condensator opzetten, zodat die nog even blijft draaien als de pomp uitgezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
burnedhardware schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:00:
Zit er in de pomp ook een ventilator voor koeling? Zo ja, dan zou ik daar een grote condensator opzetten, zodat die nog even blijft draaien als de pomp uitgezet wordt.
Yeps zit ook een ventilator in

Zie deze foto van @Edwin3 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTigQ0WSzGhpfZM-ViPnUzeHo0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0v9cyeL7lmnLwlsWKj1ZxELi.jpg?f=user_large

Zit achter het witte plastic kapje waar het pijltje naar wijst :) (iig daar zit ie bij de 8m³ variant)
en daar is het witte kapje doorzichtig dus vandaar dat ik hem daar kon zien :)

[ Voor 10% gewijzigd door pvnzoest op 14-05-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz85
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Volgens mij helpt wat elektra tape / telflon tape tussen de slang en aansluiting wel ..

wat je ook neem om "aan te draaien" .. let op dat je het niet "te strak" aandraait .. in sommige gevallen krijg je juist de lek door het te strak aan te draaien ..
https://photos.app.goo.gl/nHKBqkpRiapxqVW56

Ik weet niet of het zo lukt? Daar waar het lijntje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freedzed6
Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Sure ik had de 12V / D5 gekocht:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dt9fS6j

verschillende types hebben ze. Verschil zit hem in de volts en de diameter:
Inlaat/uitlaat grootte: JT-750D4 is 1/2 ''buitendraad; JT-750D5 is 5/8'' buitendraad.
Max Debiet: 12V type = 700 L/h; 24V type = 900L/h.
maar als je even rond kijkt hebben ze een hele berg types en sterktes.

ps: had nog zo'n Western Digital Adapter liggen voor de voeding. Ja van zo'n Harddisk. Draad van de pomp is verder +- 1,5meter lang. Dompelpomp kan ook maar die zuigt het van onder op en dat was lastig als het water heel laag staat. Dit kan je ook aansluiten op een rietje bij wijze van. Er komt overigens ook zeker geen "lullig" straaltje uit. max 750L per uur :o

Als er nog vragen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door freedzed6 op 14-05-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Nou..

Nieuwe pomp (alleen pomp gedeelte wordt door Intex opgestuurd.

Fun fact, Ik moest wel even bewijzen dat hij echt stuk was dmv. het afknippen van de stroomkabel :)

[...]

Dus fototje gemaakt..
[Afbeelding]

Hierna dus de pomp open geschroefd en de stroom kabel opnieuw vast gezet :D

Vervolgens adv. tips hier in dit topic van @Jazsie kabeltje getrokken op printplaatje van de pomp
(ik heb hem inmiddels als weer dicht zitten en toen geen foto's gemaakt dus ff een fototje gejat van @Edwin3 :D

[Afbeelding]

Bovenste Bruin & blauw is waar de stroomdraad zit.

Onderste 3 (bij mij was die geel / bruin / blauw) gaat naar de pomp

De 2 witte kabels hier gaan naar een condensator.. die zit bij mij onderaan en zijn zwarte kabels maarja.. :)

Vervolgens tussen bruin v/d stroom en blauw v/d pomp een kabeltje getrokken (groene lijntje in het plaatje)

Nu gaat de pomp direct aan wanneer ik hem in het stopcontact druk .. Heb nu natuurlijk geen timer functie meer gezien de powerknop het niet meer deed .. maar dat boeit niet .. wanneer ik de nieuwe pomp krijg van intex sluit ik die toch weer aan en deze houd ik dan als backup..
onze dank is groot !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suuz85 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:22:
[...]

https://photos.app.goo.gl/nHKBqkpRiapxqVW56

Ik weet niet of het zo lukt? Daar waar het lijntje staat.
teflon tussen de grijze aansluit buis en doorzichtige buis ... op de plek waar je de grijze klem aandraait ..
ps elektra tape kan ook .. het moet er net overheen schuiven (niet te makkelijk / niet te stroef)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suuz85
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:20:
[...]

teflon tussen de grijze aansluit buis en doorzichtige buis ... op de plek waar je de grijze klem aandraait ..
ps elektra tape kan ook .. het moet er net overheen schuiven (niet te makkelijk / niet te stroef)
Top, dankjewel. Ga morgen even proberen. Heb 'm nu zo weten te krijgen dat het een minimaal drupje is dus durf ik wel te gaan slapen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Suuz85 ik heb het opgelost door lippenbalsem/vaseline op het rubber gesmeerd. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 11-07 16:33
Vraagje aan de mensen met een WP zoals @Jazsie
Gebruiken jullie Grielzeep om de WP schoon te houden of is het onzin? :)

https://www.toppy.nl/prod...-warmtepomp-reiniger.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:30

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die heb ik bij mijn warmtepomp gekregen dus ik ga hem er ook maar voor gebruiken. Geen idee of het onzin is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:40
Arjantje72 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:02:
Vraagje aan de mensen met een WP zoals @Jazsie
Gebruiken jullie Grielzeep om de WP schoon te houden of is het onzin? :)

https://www.toppy.nl/prod...-warmtepomp-reiniger.html
Niet eerder van gehoord.
Het was bij mijn Poolex WP niet een aanbevolen "accessoire". In de handleiding vind ik hier niets over terug.
Bij installatie van de WP voor het huis ook niets over gehoord/gelezen. In het lucht/water warmtepomp topic vind ik niet iets vergelijkbaars.

Kwam dit advies van Toppy of de fabrikant?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
tja als je vraagt of het handig is je WP installatie schoon te houden .. dat lijkt me een no-brainer oid .

Maar of product x werkt ? tja .. ik denk dat je ervaring per product wisselend is .. ik heb een keer op pc kasten nicotine verwijderaar geprobeerd .. (foam spray) .. uur later was het hooguit een tintje minder geel ..

Mvr vso kwam langs met dasty spoot een paar keer en de kasten waren als nieuw

mijn motto: als Dasty het niet schoon krijgt, vergeet het dan maar :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:02
Vandaag heb ik een layzspa in de tuin geïnstalleerd. Netjes op 8cm pir platen en een laag foamtegels.
Staat nu op te warmen, maar ik vraag me af wat het juiste verwarm schema is als we ongeveer 1 a 2 dagen gebruik maken van de jacuzzi.

Is het bijvoorbeeld beter om de temperatuur constant te houden of bij meerdere dagen geen gebruik de temperatuur af laten koelen? En zo ja, tot hoever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-07 21:09
Zo mijn eerste badje staat ook: een bestway steel 3x2m met 6m2 zfp en amazon pvc mat op t schuine dak.

Maar 1 probleempje wat ik niet verholpen krijg... Bij de pomp zat een 38mm spuitmond waarvoor ik een groter gat in de liner moest snijden...en je raadt het al, iets uitgeschoten, ongeveer 1cm(nog in t verstevigde deel) waardoor ik de liner moest plakken. Dit gedaan, maar nu blijft het rond die inlet lekken. Ook opnieuw plakken en de seal voorzien van vasaline zonder effect.
Wat nu te doen? Nogmaals lijmen, maar dan met een stuk liner? Nu nl met zo'n doorzichtige patch die bij het bad zat.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:02:
[...]

@TRAXION blijft een gok, maar volgens mij is deze WiFi module compatible.

https://www.top-zwembadsh...odule-inverter-warmtepomp

Want deze WP
https://www.top-zwembadshop.nl/orilux-warmtepomp-6-5kw

is volgens de CE verklaring in de handleiding
https://www.top-zwembadsh...ilux-heating-pump-6kw.pdf

de serie BPN08 BPN09 BPN13 wat een slag groter is dan de BPN06 en dus allen Fairland, en is Orilux net als Rapid een white/ private label.

[ Voor 4% gewijzigd door Movinghead op 15-05-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Medico schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:33:
Zo mijn eerste badje staat ook: een bestway steel 3x2m met 6m2 zfp en amazon pvc mat op t schuine dak.

Maar 1 probleempje wat ik niet verholpen krijg... Bij de pomp zat een 38mm spuitmond waarvoor ik een groter gat in de liner moest snijden...en je raadt het al, iets uitgeschoten, ongeveer 1cm(nog in t verstevigde deel) waardoor ik de liner moest plakken. Dit gedaan, maar nu blijft het rond die inlet lekken. Ook opnieuw plakken en de seal voorzien van vasaline zonder effect.
Wat nu te doen? Nogmaals lijmen, maar dan met een stuk liner? Nu nl met zo'n doorzichtige patch die bij het bad zat.

Iemand hier ervaring mee?
Als ik het goed begrijp heb je een snee ? of is het een inkeping ?

Ik zou het water een gedeelte weg laten lopen zodat de lokatie redelijk droog is .. dan droog maken een beetje opschuren en dan ontvetten met ammoniak voordat je het gaat plakken .. (net zoals bij een fietsband)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
vso schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je een snee ? of is het een inkeping ?

Ik zou het water een gedeelte weg laten lopen zodat de lokatie redelijk droog is .. dan droog maken een beetje opschuren en dan ontvetten met ammoniak voordat je het gaat plakken .. (net zoals bij een fietsband)
Een snee is het...uitgeschoten met stanleymes |:( .
Nu heb ik die doorzichtige plakstrip (watervaste ducttape?) er beiderzijds opgeplakt...maar zonder effect. Het water loopt er alsnog langs.

Maar waarmee kan je het goed plakken? Stukje liner met pvclijm? Of moet dat speciale venyllijm zijn? (Pvc lijm is dat toch ook?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
  • Laatst online: 14-05-2022
Frankdvd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:51:
Iemand die licht kan schijnen op mijn andere vraag.
Ik heb de reversible nano poolex (4 kw).
Kan dit spul nu warmen bij lager dan 8 graden.
Sommige site zeggen verwarmen vanaf -5 graden.
Poolex support aan telefoon zegt nee warmen kan vanaf 8 graden. Tussen -5 en +8 is het enkel koelen...
Iemand enig idee of deze zou moeten werken bij lager dan 8 graden om te warmen?
Ik vind nergens een echt antwoord.
Er staat overal werkt tussen -5 en +43, maar ook om te warmen of enkel om te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-07 01:16
Frankdvd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Iemand enig idee of deze zou moeten werken bij lager dan 8 graden om te warmen?
Ik vind nergens een echt antwoord.
Er staat overal werkt tussen -5 en +43, maar ook om te warmen of enkel om te koelen?
Hij zou moeten werken vanaf -5 graden celsius. Dat geeft poolex ook op eigen site op. Vertegenwoordig heeft tegen mij gezegd dat deze interessant waren omdat ze ook vanaf een lagere temperatuur werken, zodat ze snacht's niet afslaan.

https://www.poolex.fr/en/...ex-nano-action-reversible

[ Voor 0% gewijzigd door Guusje2 op 15-05-2021 20:32 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
  • Laatst online: 14-05-2022
Guusje2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Hij zou moeten werken vanaf -5 graden celsius. Dat geeft poolex ook op eigen site op. Vertegenwoordig heeft tegen mij gezegd dat deze interessant waren omdat ze ook vanaf een lagere temperatuur werken, zodat ze snacht's niet afslaan.

https://www.poolex.fr/en/...ex-nano-action-reversible
Toen ik poolex belde zei de persoon ja hij werkt vanaf -5 maar enkel om te koelen.
Warmen pas vanaf +8.

En heb ook die indruk :-) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Medico schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Nu heb ik die doorzichtige plakstrip (watervaste ducttape?) er beiderzijds opgeplakt...maar zonder effect. Het water loopt er alsnog langs.

Maar waarmee kan je het goed plakken? Stukje liner met pvclijm? Of moet dat speciale venyllijm zijn? (Pvc lijm is dat toch ook?!)
ik heb nog geen goeie ervaring met lijm gelezen of gehad, je hebt speciale "liner" lijm maar ik heb het liggen in geval van .. .

enige wat iemand zei is montage lijm (high tack) met stukje liner eroverheen oid .. dat het hem gelukt is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
vso schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:54:
[...]

ik heb nog geen goeie ervaring met lijm gelezen of gehad, je hebt speciale "liner" lijm maar ik heb het liggen in geval van .. .

enige wat iemand zei is montage lijm (high tack) met stukje liner eroverheen oid .. dat het hem gelukt is ..
Dat klinkt veel belovend :(:) -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 11-07 16:33
_RRM_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:21:
[...]

Niet eerder van gehoord.
Het was bij mijn Poolex WP niet een aanbevolen "accessoire". In de handleiding vind ik hier niets over terug.
Bij installatie van de WP voor het huis ook niets over gehoord/gelezen. In het lucht/water warmtepomp topic vind ik niet iets vergelijkbaars.

Kwam dit advies van Toppy of de fabrikant?
Ik kwam het toevallig tegen een tijdje gelden toen ik warmtepompen aan het vergelijken was. Ik weet niet meer waar precies, waarschijnlijk bij Toppy. :)
vso schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:31:
tja als je vraagt of het handig is je WP installatie schoon te houden .. dat lijkt me een no-brainer oid .

Maar of product x werkt ? tja .. ik denk dat je ervaring per product wisselend is .. ik heb een keer op pc kasten nicotine verwijderaar geprobeerd .. (foam spray) .. uur later was het hooguit een tintje minder geel ..

Mvr vso kwam langs met dasty spoot een paar keer en de kasten waren als nieuw

mijn motto: als Dasty het niet schoon krijgt, vergeet het dan maar :)
Klopt Dasty is een wondermiddel zoals WD-40 en Duckttape :)
[...]

Kijk hier eens.
https://www.toppy.nl/advies/116/zwembad-plakken.html
Of deze:
https://www.zwembadenwebshop.nl/zwembad-plakken-onder-water

[ Voor 54% gewijzigd door Arjantje72 op 15-05-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Toch maar een plakbandje er op plakken :)

Kijk hier maar naar.

https://koopje.com/produc...mnrkYLmlgY-AaAq93EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medico
Maar dat heb ik wel thuis liggen!

Die andere pleisters voor onderwater werken dus niet... Ze kunnen niet goed tegen de druk van de rubberen rand van de inlet. Ik denk dat die rubberen rand met vastdraaien de boel verplaatst oid.

Zal binnenkort die rubbertape eens proberen of toch een stuk liner inlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-07 11:39

ITsEZ

parttime all-rounder

Zijn hier toevallig mensen met een warmtepomp van cranenbroek? Gisteren langs geweest en zag ze toevallig staan. Ze hebben ze al voor een paar honderd euro. http://www.cranenbroek.nl.../zwembaden_verwarming.php

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
ITsEZ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:28:
Zijn hier toevallig mensen met een warmtepomp van cranenbroek? Gisteren langs geweest en zag ze toevallig staan. Ze hebben ze al voor een paar honderd euro. http://www.cranenbroek.nl.../zwembaden_verwarming.php
Het is niet duur, maar dat betekent ook dat je niet heel veel krijgt. Waarschijnlijk zijn het simpele aan/uit warmtepompen met een relatief hoog verbruik. Ze zullen altijd vol gas verwarmenen niet rustiger draaien als er maar weinig warmte nodig is.

Ook geluid zal best hoog zijn daardoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:02
ÜberWicked schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:24:
Vandaag heb ik een layzspa in de tuin geïnstalleerd. Netjes op 8cm pir platen en een laag foamtegels.
Staat nu op te warmen, maar ik vraag me af wat het juiste verwarm schema is als we ongeveer 1 a 2 dagen gebruik maken van de jacuzzi.

Is het bijvoorbeeld beter om de temperatuur constant te houden of bij meerdere dagen geen gebruik de temperatuur af laten koelen? En zo ja, tot hoever?
Heb een goede uitleg gevonden op YouTube: YouTube: How to SAVE MONEY on your HOT TUB energy bill

En hier een foto van het apparaat. Staat nu los op het terras. Plan is, als de jacuzzi bevalt, om de pir platen in te graven zodat deze gelijk zijn met de tegels.
Verder vind ik de pomp wel wat zoemen, dus daar ga ik iets omheen maken om deze beter te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTNqUo8ibe1yK8J_zDvLEIF2Qys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9s8dUxoOiFOmKJV4yhcE78xm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
ÜberWicked schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:24:

Hoe lager je temperatuur is, hoe minder stroom het kost om hem op temperatuur te houden. Oftewel, volledig laten afkoelen is het goedkoopst, maar... Je jacuzzi kan echt niet snel het water opwarmen, dus je moet een goede balans vinden tussen hoe snel het water weer op de gewenste temperatuur is en hoe lang hij daarover mag doen.

Is het voor jou acceptabel dat hij er 12 uur over mag doen voor je erin kan, het verwarmen gaat met een snelheid van 1.5 graad per uur en je wil een watertemperatuur van 38 graden, dan kun je het water laten afkoelen naar 20 graden en op laten warmen naar 38 graden om 8 uur smorgens zodat je er savonds om 20 uur in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
Gisteren mijn eerste opzet zwembad opgezet (366x76). Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met gestabiliseerde en ongestabiliseerde chloor. Wanneer gebruik je de verschillende soorten.

De tabletten (90/20) die ik heb zijn gestabiliseerd . Maar de chloorshock (55%) die ik gebruikt heb is ook gestabiliseerd. Kan dit kwaad ivm continue toevoeging van Cyaanzuur aan het bad gedurende het seizoen. Of valt dit wel mee?

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Alfa! schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:55:
Gisteren mijn eerste opzet zwembad opgezet (366x76). Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met gestabiliseerde en ongestabiliseerde chloor. Wanneer gebruik je de verschillende soorten.

De tabletten (90/20) die ik heb zijn gestabiliseerd . Maar de chloorshock (55%) die ik gebruikt heb is ook gestabiliseerd. Kan dit kwaad ivm continue toevoeging van Cyaanzuur aan het bad gedurende het seizoen. Of valt dit wel mee?
goeie vraag hier staat er wat over Het grote zwembad topic - Deel 2

als je zoekt in het eerste deel heeft @Koffie er wat over geschreven geloof ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Deze link geeft wat meer inzicht.

https://www.lpw.be/blog/o...ter%20te%20doen%20stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freedzed6

Ik had chloor vorig jaar ook gedaan. Dit gaat prima met de "pool" tabletten van de bouwmarkt. Op zich ook geen vreemde uitslagen gekregen in waardes ( of op de huid ;) ) maar je meet je wel een ongeluk.
Water was na 3 maanden wel aan vervanging toe want een filter pompje redden het niet (3x2m bad) en
de zuurgraad kreeg ik niet meer in orde.

Ik heb dit jaar de stap genomen om een Intex 4m3 ZFP en Intex Zoutwater unit 26668 (heeft een 38mm aansluiting, de instap 26664 32mm) aan te schaffen. Ik ben dan van het chloor tablet af.
Op Amazon Italia had ik deze ZFP voor €125(nu staat ie er zelfs voor maar €109 -> LET OP FR versie is volgens mij zonder de 2 3meter buizen bij mij zaten ze er wel bij. Als je die al hebt prima) + zout unit 135 euro.
In NL ben je al snel €225 voor de ZFP kwijt en voor de Zout unit €180.
Alles 38mm btw en Zout unit GS versie betekend 12V adapter.

[ Voor 4% gewijzigd door freedzed6 op 16-05-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
Volgens de openingspost wordt het (zo veel mogelijk) afgeraden om gestabiliseerde chloor te gebruiken.

Echter ontkom je daar niet aan met de tabletten. Ik zal de shockchloor maar vervangen voor de ongestabiliseerde variant. Zodat de zuur opbouw wat trager gaat.

Doen jullie dit ook zo?

Volgend jaar evt. eens kijken voor een zws mochten de tabletten niet bevallen.

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-07 22:12
Ik wil m'n EPDM matten gaan installeren maar zo dat ik ze ook weer kan weghalen na de zomer. Ik wil de buizen daarom niet lijmen, is alleen wat teflon tape ertussen afdoende?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iyxAQEyII46qB9ngvlKq1OMUmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqDoB1avdquefw4MvMVmUByF.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:07:
Ik wil m'n EPDM matten gaan installeren maar zo dat ik ze ook weer kan weghalen na de zomer. Ik wil de buizen daarom niet lijmen, is alleen wat teflon tape ertussen afdoende?
[Afbeelding]
Teflon tape is voor schroefdraad, als je het verwijderbaar wilt doen zou ik ook in die richting denken .

als je een zandfilter pomp gebruikt, komt er 2 bar op te staan .. (werk druk) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
vso schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Teflon tape is voor schroefdraad, als je het verwijderbaar wilt doen zou ik ook in die richting denken .

als je een zandfilter pomp gebruikt, komt er 2 bar op te staan .. (werk druk) ..
Ja gebruik een 8m3 ZFP, dus ik weet niet of alleen teflon ertussen voldoende is om lekkage te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jur gen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:11:
[...]

Ja gebruik een 8m3 ZFP, dus ik weet niet of alleen teflon ertussen voldoende is om lekkage te voorkomen
Een optie om er evt. pvc schroefkoppelingen er tussen te lijmen wat weer makkelijker te demonteren en monteren is.

Weet alleen niet van welk materiaal de zwarte buis is gemaakt pvc of gewoon plastic (ABS) van je EPDM mat, VSO zal het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:11:
[...]

water in nederland komt met 2 bar uit de kraan .dat is dezelfde (werk)druk van je pomp ..

denk niet dat klemmen met teflon voldoende is, je zal er schroefkoppelingen tussen moeten lijmen

@J.E. Weinor op elk plastic staat welk type het is .. als je het niet erg vind ga ik niet op het dak klimmen om dat te bevestigen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:35:
[...]

water in nederland komt met 2 bar uit de kraan .dat is dezelfde (werk)druk van je pomp ..

denk niet dat klemmen met teflon voldoende is, je zal er schroefkoppelingen tussen moeten lijmen

@J.E. Weinor op elk plastic staat welk type het is .. als je het niet erg vind ga ik niet op het dak klimmen om dat te bevestigen :)
Vind ik niet erg je zult maar van je dak vallen met al die plens buien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:28
Jur gen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:07:
Ik wil m'n EPDM matten gaan installeren maar zo dat ik ze ook weer kan weghalen na de zomer.
Waarom weghalen als het jaren kan blijven liggen op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
mazzoop80 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:16:
[...]

Waarom weghalen als het jaren kan blijven liggen op het dak?
Omdat ik volgend jaar ga verhuizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:28
Jur gen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:42:
[...]

Omdat ik volgend jaar ga verhuizen ;)
top, dat is ook de juiste reden haha !

Hoeveel verbindings buizen breed is de mat, op zich is het wel prima op te rollen, maar dan wel als 1 geheel.

Ik heb momenteel 4meter breed mat liggen, deze is wel erg lomp, maar als ik deze zou moeten verhuizen zou het wel te doen zijn (maar makkelijk is anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
mazzoop80 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:49:
[...]

top, dat is ook de juiste reden haha !

Hoeveel verbindings buizen breed is de mat, op zich is het wel prima op te rollen, maar dan wel als 1 geheel.

Ik heb momenteel 4meter breed mat liggen, deze is wel erg lomp, maar als ik deze zou moeten verhuizen zou het wel te doen zijn (maar makkelijk is anders).
Heb 8m2 liggen en zal 6 verbindingsbuizen van 4m lang maken. Ik denk dat ik het toch gewoon ga lijmen, ik doe de aanname dat je de matten ook weer los van de buizen kan trekken en dan rol ik die stukken gewoon weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bah wat een rot weer geven ze voorlopig op :(

Jur gen schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:40:
[...]

Heb 8m2 liggen en zal 6 verbindingsbuizen van 4m lang maken. Ik denk dat ik het toch gewoon ga lijmen, ik doe de aanname dat je de matten ook weer los van de buizen kan trekken en dan rol ik die stukken gewoon weer op.
je kan schroef koppelingen gebruiken zoals https://www.stock-vermeer...hroefkoppeling-vv-pvc-340 (ff zoeken op 50mm Male / female)

je kan inderdaad de buizen lostrekken (het epdm) .. maar kans dat je ze breekt is ook aanwezig. is meer omdat de zon(UV) het broos kan maken ..

En met een "verfbrander" en langzaam verhitten kan je de inelkaar geschoven buizen los "wrikken" .. ik zou als je dat doet wel M/F "passtukken bij de hand hebben om ze als ze vervormen meteen weer in de juiste vorm te laten koelen ..

Dat gezegt, ik zou eerder schroefkoppelingen adviseren het is wel wat duurder maar maakt het wel wat makkelijker ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FlR1908
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
ÜberWicked schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:06:
[...]

Heb een goede uitleg gevonden op YouTube: YouTube: How to SAVE MONEY on your HOT TUB energy bill

En hier een foto van het apparaat. Staat nu los op het terras. Plan is, als de jacuzzi bevalt, om de pir platen in te graven zodat deze gelijk zijn met de tegels.
Verder vind ik de pomp wel wat zoemen, dus daar ga ik iets omheen maken om deze beter te isoleren.

[Afbeelding]
Ik denk dat het isoleren van de bodem het minst effectief is. Het isoleren van de wanden en het deksel bespaard de meeste energie. De opblaasbare jacuzzi verbruikt sowieso enorm veel stroom. Ze zijn moeilijk na te isoleren en zeker in koud weer staat de verwarming 50% van de dag aan. Afgelopen winter ook in het bezit geweest van een intex jacuzzi om te proberen of het wat was voor ons. Na een maandverbruik waar je van achterover valt besloten voor een permanente jacuzzi te gaan.
Onze ervaring is dat deze zeker 60% zuiniger is, waardoor je de aanschafwaarde vrij snel terug verdient tov een opblaasbare variant en daarnaast nog meer geniet van de jacuzzi. Tot slot is de pomp van de permanente jacuzzi ook een stuk stiller. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCPGtRa92RPFfA3ii_ffhuRyeyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaTzyBqcC50kBM1zU4Q1jY42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHlT_yX41FWaeRRduLL_Gbf-Gec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKHNF6hi2QCz60eE4fLHTOd2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 21:55
Lange weekend hier maar besteed aan verder knutselen met pvc.

Technische ruimte is nu zo goed als af.
Enkel nog de backwash leiding en elektra.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYee6eezng-WGQh_FeX9gC2-vZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2vzwlaKWvS8EJm0m6qy4fiN.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog maar de warmtepomp op zijn plekje gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY8m5zBnRlrQn3nsaW3omtXGkdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCMU86ihbvPApbYycIXjVcfh.jpg?f=fotoalbum_large

En dan verder nu hopelijk snel het zwembad zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHyXemYT9qpyZZoOd-j8R6KUAL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVvJXbJKlzinqleylPprc3xc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Cujo74 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:36:
Lange weekend hier maar besteed aan verder knutselen met pvc.

Technische ruimte is nu zo goed als af.
Enkel nog de backwash leiding en elektra.
[Afbeelding]

Ook nog maar de warmtepomp op zijn plekje gezet.
[Afbeelding]

En dan verder nu hopelijk snel het zwembad zelf
[Afbeelding]
mooi hoor ..

doe je ook een peilput en een dompelpomp "aansluiting ?" teminste ik kan mijn dompelpomp-slang wel kwijt maar denk toch dat ik een aansluit punt oid ga maken .. (als je toch waste leiding aansluit is dat een kleine moeite toch ? )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:19:
[...]

mooi hoor ..

doe je ook een peilput en een dompelpomp "aansluiting ?" teminste ik kan mijn dompelpomp-slang wel kwijt maar denk toch dat ik een aansluit punt oid ga maken .. (als je toch waste leiding aansluit is dat een kleine moeite toch ? )
Ik heb geen peilput of dompelpomp aansluiting voorzien. Wat zou de meerwaarde en/of nut daarvan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Cujo74 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:15:
[...]
Ik heb geen peilput of dompelpomp aansluiting voorzien. Wat zou de meerwaarde en/of nut daarvan zijn?
Of het meerwaarde heeft ? tja .. ik denk de pvc gebruiken om het aan te leggen goedkoper is en het fijn is als je het hebt .. indien nodig ..

Als je het bad ooit leeg moet pompen .. (liner vervangen oid) is een voorziening hebben handig ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:12:
[...]

Of het meerwaarde heeft ? tja .. ik denk de pvc gebruiken om het aan te leggen goedkoper is en het fijn is als je het hebt .. indien nodig ..

Als je het bad ooit leeg moet pompen .. (liner vervangen oid) is een voorziening hebben handig ..
Ik heb straks geen liner, krijg massief HDPE bad.
Zijkanten worden opgevuld met stabilisatie zand, dus verwacht eigenlijk niet iets verder met grondwater of leegpompen te maken te krijgen.

Mocht het toch een keer nodig zijn dan zal dat echt een incident zijn en zal ik dan wel met dompelpomp en slangen aan de slag gaan, maar daar ga ik geen permanente voorziening voor inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Cujo74 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:27:
[...]

Ik heb straks geen liner, krijg massief HDPE bad.
Zijkanten worden opgevuld met stabilisatie zand, dus verwacht eigenlijk niet iets verder met grondwater of leegpompen te maken te krijgen.

Mocht het toch een keer nodig zijn dan zal dat echt een incident zijn en zal ik dan wel met dompelpomp en slangen aan de slag gaan, maar daar ga ik geen permanente voorziening voor inbouwen.
Aha dat verklaart ook het "voorwerk" .. :) ze komen tzt met een kraan en je hoeft hem alleen nog maar te vullen met water :) vond het al vreemd dat je met je schuur starte(n)

je zal het vast gezegd hebben dat je een volledige hdpe krijgt

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cujo74
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Aha dat verklaart ook het "voorwerk" .. :) ze komen tzt met een kraan en je hoeft hem alleen nog maar te vullen met water :) vond het al vreemd dat je met je schuur starte(n)

je zal het vast gezegd hebben dat je een volledige hdpe krijgt
Inderdaad eerder genoemd maar topic gaat zo hard ook kan niet alles onthouden ;)

Maar inderdaad enkel betonvloer schoon vegen en laatste regenwater weghalen en dan klaar.
Bad komt kant en klaar met kraan, alle leidingen van inspuiters, skimmers en verlichting zitten al in het frame verwerkt en komen dan op 1 centraal punt samen, in mijn geval rechts bovenin waar ik dus al leidingen heb klaar liggen. Hoef dus enkel laatste stukje te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hmm als ik nu kijk heeft "verwarmen" geen enkel nut ..

De nachten zijn nog te koud zolang de nacht temperatuur 15 graden of lager is .. koelt het zwembad te hard af .. hoewel ik verwarm naar 20 graden .. koeld het zwembad vrij snel af naar 14/15 graden hooguit een graadje meer.

Omdat ik de pomp aan moet zetten om de temperatuur van het zwembad te weten is dit relatief gok werk hoe snel deze afkoelling gebeurt.

Energie om op te warmen van 13 tot 19 °C 112.968 KJ dit heeft de mat opgewekt
Vermogen om op te warmen in 180 min 11,6222 KW
Kostprijs aan 0.22 € per kWh 7,6707 € <--- dit bespaar ik dus

Als ik 5 uur zou pompen met de volgende gegevens ..
Energie om op te warmen van 16 tot 28 °C 225.936 KJ
Vermogen om op te warmen in 300 min 13,9467 KW
Kostprijs aan 0.22 € per kWh 15,3413 €

* Hoewel ik het realistischer acht dat ik van 20-(min 28- max 32) graden zou gaan in de zomer als de nacht temperaturen niet zo laag zakken .. en de prijs per kWh over 5 - 7 uur maakt geen verschil .

Voorheen moest ik puur op gevoel de mat aanzetten, nu kan het wat meer "geavanceerd" .. maar ik durf nu wel redelijk te zeggen dat de nieuwe aansluiting "efficienter" werkt dan de oude
Over PVC vs EPDM durf ik niks te roepen.

Wat ik vooral merk is dat op zonnige momenten het water er al vrij warm uit komt .. iets langer en warmer dan de oude opstelling .. iets wat ik ook terug zie in de sensor uitlezingen.
maar dat komt meer omdat er meer water "verwarmt" word ..

Maar omdat de temperatuur van bv 35 - 30 graden relatief snel zakt naar 20 graden (binnen een uur) .. krijg ik mijn zwembad ook niet echt op een hogere temperatuur dan dat ..

Wat wel intressant is dat de mat minimaal 20-30 graden (zelfs op koude dagen) haalt .. (noord gelegen) ik vraag me af of zuiden iets warmer zal zijn ..

Dus ik moet minimaal een mat temperatuur van 40-50 graden hebben wil ik het water naar 24-32 graden krijgen .. en 40 graden lukte aardig met die enige redelijke zonnige dag(en) die we vorige week hadden ..

Eens wachten op dagen met 25 graden en wat meer zon :) en als de nachten niet te veel afkoelen dan word het wel lekker

[edit]
maar elke dag dat ik het zwembad opwarm schat ik zo in dat ik 15 euro "bespaar" .. als ik 10 zwemdagen ermee haal .. dit jaar dan bespaar ik 150,-

Afgelopen 2 jaar heb ik 20-30 zwemdagen gehad .. met een mat die 120,- koste dus 350 -120 = 230 "winst" .. :+ (ik heb meer "Zwemdagen" gehad, maar soms was het water ook warmer .. dus zelfs als je het op 200,- houd is dat aardig "winst")

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 17-05-2021 21:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:49
@vso Heel verhaal 8)7 ;) maar t.o.v. welke situatie bespaar je zoveel geld?
Een zwembad wat geen zonlicht ziet en wat in een omgevingstemperatuur staat van 16 graden wat wordt verwarmt door alleen puur een verwarmingselement?

Hier had ik denk ik vorig jaar al 50 zwemdagen zonder verwarming dus hoeveel heb ik vorig jaar dan wel niet bespaard :)

[ Voor 27% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-05-2021 22:12 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 15:08

cdoens

Peugeot-gek

30 zwemdagen maar?
Hier is het bad in februari uit de winterslaap gewekt en ik denk dat mijn vriendin er in totaal 20 dagen NIET ingelegen heeft.
Water begon bij 8 graden en is nu ong 16 graden maar elke ochtend gaat mevr CDOENS even plonsen.
Brrrrrr.... ik wacht wel tot het rond de 30 graden is.

PS. Alleen tyleenslangen (4 x 25 meter) voor verwarming want vriendin denkt dat een warmtepomp te veel lawaai gaat maken.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Tinusvolkel tenopzichte van een WP gebruik of een Return on investment oid ..

Tja ik vind je een uitzondering (en een bikkel) als je er met deze temperaturen induikt .. zonder verwarming .. brrr

* vso deed dat toen hij 16-20 was en er nog "buitenzwembaden" waren formaat met 50m en ik dat in 1 teug lucht haalde onderwater
20 jaar later . mis ik het nog steeds maar geniet anno nu toch meer van een verwarmd bad ;)

maar ja ik neem aan dat @Tinusvolkel en/of mvr @cdoens in een bad springen waar je iets meer bewegingsvrijheid hebt dan als een plank onderwater heen en weer stuiteren door een teen en/of kop beweging te maken .. ofzo :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:49
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:29:
@Tinusvolkel tenopzichte van een WP gebruik of een Return on investment oid ..
Aha, welke COP heb je gebruikt in je berekening.
Tja ik vind je een uitzondering (en een bikkel) als je er met deze temperaturen induikt .. zonder verwarming .. brrr

* vso deed dat toen hij 16-20 was en er nog "buitenzwembaden" waren formaat met 50m en ik dat in 1 teug lucht haalde onderwater
20 jaar later . mis ik het nog steeds maar geniet anno nu toch meer van een verwarmd bad ;)

maar ja ik neem aan dat @Tinusvolkel en/of mvr @cdoens in een bad springen waar je iets meer bewegingsvrijheid hebt dan als een plank onderwater heen en weer stuiteren door een teen en/of kop beweging te maken .. ofzo :P
Onder de 20 graden duik ik er ook niet in, maar vanaf een graad of 22 wat het zwembad vorig jaar makkelijk werd door opwarming van de zon dook ik en de kinderen er wel in.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Pagina: 1 ... 37 ... 182 Laatste