Hier mijn opzet:
Wat ik heb ondertussen heb is het volgende:
1) Een Bestway 2 x 3 meter SteelPro. Action 75 euro. 1 jaar geleden dacht ik ach ik gooi wat in de tuin voor de zomer want op vakantie is nu even niks.
2) Hierbij zat een Bestway pomp met papieren filter maar deze vond ik niet echt goed. Als ik met een lamp scheen in het water was het toch best troebel na een tijdje.
Toevallig kwam er een ZFP Intex 26644 4m3 langs (blijkbaar is meer dan 4m3 slechter voor dit kleine zwembad en overkill) op Amazon voor 125 euro. Ik dacht hebbes, normaal 225 euro.
3) Bestway Filter ballen Polysphere (van die witte dingen) voor in de ZFP pomp erbij gekocht. 15 euro
4) 2 extra Intex 38mm slangen om de pomp verder weg te kunnen zetten. 2x6 euro
Ik zit te denken aan een kussenbox met daarin stenen of een rubber mat (nog uitzoeken) voor de herrie.
5) Koppelstuk van 38mm naar 32mm voor aansluiting zwembad. 6 euro
LET OP/ TIP: Als je een bestway Zwembad hebt koop dan ook de BESTWAY koppeling(LINKS). De Intex koppeling(RECHTS) zit niet goed vast op de Bestway 32mm zwembad aansluiting.
Of koop meteen een Intex zwembad maar ja wist ik veel HAHA
6) 12mm foam tegels (veel beter dan de bouwmarkt bestway / intex matten ) om het zwembad op te zetten. Via Rubbermagazijn. 70 euro.
7) zooi van teststrips(Aquachek) 10 euro
8)Chloor+Dispenser (Ook hier heb je weer verschillende types, (on)gestabiliseerd etc).
Heeft weer met het UV licht te maken en hoeveelheid op de langt duur). Zoek dit wel uit.
Gooi er niet zomaar wat in maar wel meteen als je je zwembad hebt gevuld. De muggen komen
direct op je water af.
Ik vind de overigens de chloortabletten van de bouwmarkt wel prima, maar had ook de HTH Granulaat gehaald.
De blauwe chloor variant van het merk HTH is Dichloo of TRIchloor ook wel organisch chloor of gestabiliseerd chloor genoemd. ... De stabilisator (cyaanzuur) gebruikt bij de klassieke chloorproducten beschermt het chloor tegen afbraak door UV stralen.
en
Voor- en nadelen van cyaanzuur
Zoals eerder aangegeven is het voordeel van cyaanzuur dat het de gewone chloorproducten stabiliseert. Hierdoor wordt het vrije chloor minder snel afgebroken door het UV-licht en gaan deze producten dus langer mee.Maar cyaanzuur zorgt ervoor dat het vrij chloor minder actief is, waardoor de ontsmettende werking afneemt. Bij een cyaanzuurconcentratie boven de 70 mg/L zal het vrij chloor zelfs niet meer desinfecteren. En bij extreme concentratie leidt dit zelf tot groen water!
Ik heb er overigens geen last van gehad in 3 maanden tijd. Ook nog wat ph- , ph+ middelen gehaald. Alle potten bij elkaar 40-50 euro.
Misschien in de toekomst een zout oplossing regelen via mijn nieuwe Intex Pomp.
10) Tennisballen? Tja had gehoord dat dat vuil zou aantrekken. Proef op de soms was geen succes.
HAHA laat ze dit jaar maar zitten. Action, paar euro.
11) Kleine pompje op 12Volt om de laatste 2cm water leeg te trekken. ( hier bij de bouwmarkt zijn die dingen 80 euro WTF?!
Dit kleine tering ding gaat als een JEKKO HAHA. Aliexpress 10 euro
12) De koppelingen voor de Intex slangen. Deze zijn 2 duims ( lijkt op inch als ik zo zoek maar blijkbaar hebben ze verschillende lengtes. 2 duims is 6.xxmm en deze past goed.
Was even zoeken met al die maten want de bouwmarkt heeft ze niet. Bij Walraven wel. 5 euro ps en prima om bijvoorbeeld 2x 3 meter te verlengen.
13) Intex afdekhoes, past op de Bestway. Vergeet die van Bestway, die gaat snel kapot als ik het mag geloven van andere. Intex is een soort flexibel achtig plastic / rubber maar scheurt niet.
Amazon FR 18 euro ( prijzen gaan hier naar de 26 euro of meer. Veel te veel)
14) Noppen, Nog niet uitgetest en ook van verschillende fabrikanten te krijgen voor de 200x300. 22 euro
15) Intex Stofzuiger Geen Aliexpress slang ding maar gewoon een accu apparaat. Lijkt me wel prima want met een vlokmiddelen (en mijn toen nog slechte pomp) komt alles op de bodem. Dit is een soort grijze waas. Dit krijg je er niet uitgefilterd. ben wel benieuwd wat mijn ZFP gaat doen dit jaar.
70 euro
16) een fijn netjes. Al die bomen gooien best wel wat in het water en ook veel insecten springen erin.
Nou ja hopelijk weer wat tips voor iedereen die wil beginnen en let goed op de prijzen. Soms betaal je veel te veel voor gewoon een beginner die de kids wil laten zwemmen en ik wil wat dobberen. Ik vind het wel leuk om een goed zwembad te hebben die niet te groot is maar wel fijn voor die zomerse dagen.