Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margriet1971
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-03-2022
We hebben uiteindelijk een keus gemaakt. En gekozen voor een warmtepomp met voldoende vermogen: https://www.rhodos-shop.n...nverter-warmtepomp-9-8-kw

Het moet allemaal passen met onze randapparatuur. Er is geen bypass nodig volgens verkoper.

Echter, we kregen wel wat verloopstukken mee, omdat we van 50mm (warmtepomp) naar 32 of 38 moeten (v.v.).

Alleen heb ik geen idee hoe we dat solide moeten gaan bevestigen. In de warmtepomp zit een rubber, maar dat zit niet aan de koppelstukken. Zondermeer gaan verlijmen vind ik ook weer zo wat.... immers, als we volgend jaar een groter bad krijgen, zal wellicht onze pomp en zoutinstallatie ook vervangen moeten worden.

Zie de foto voor de koppelstukken. De zwarte zitten bij de pomp, de witte kreeg ik erbij.

Op de pomp zit dan een in- en uitlaat 50mm met nog een grote wartel(dop), waar de zwarte stukken op één of andere manier in moeten.

De handleiding is Engels en niet zo uitgebreid wat betreft de in- en uitlaat en het veranderen naar passende breedtes.

Ook zit er nog een dun slangetje bij (overloopslang??). Het wordt uit de handleiding ook niet duidelijk waar die voor dient (zie de foto, hij ligt aan de zijkant).

Heeft iemand kennis/advies hierover?

(En ja, ik ga de winkel straks ook bellen, maar die zijn nog niet bereikbaar).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP5kZhsSc1DcvBhAX4n2n04yf7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjvVp48DzUAE0xy6eDz1CErr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 21:05
margriet1971 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:44:
We hebben uiteindelijk een keus gemaakt. En gekozen voor een warmtepomp met voldoende vermogen: https://www.rhodos-shop.n...nverter-warmtepomp-9-8-kw

Het moet allemaal passen met onze randapparatuur. Er is geen bypass nodig volgens verkoper.

Echter, we kregen wel wat verloopstukken mee, omdat we van 50mm (warmtepomp) naar 32 of 38 moeten (v.v.).

Alleen heb ik geen idee hoe we dat solide moeten gaan bevestigen. In de warmtepomp zit een rubber, maar dat zit niet aan de koppelstukken. Zondermeer gaan verlijmen vind ik ook weer zo wat.... immers, als we volgend jaar een groter bad krijgen, zal wellicht onze pomp en zoutinstallatie ook vervangen moeten worden.

Zie de foto voor de koppelstukken. De zwarte zitten bij de pomp, de witte kreeg ik erbij.

Op de pomp zit dan een in- en uitlaat 50mm met nog een grote wartel(dop), waar de zwarte stukken op één of andere manier in moeten.

De handleiding is Engels en niet zo uitgebreid wat betreft de in- en uitlaat en het veranderen naar passende breedtes.

Ook zit er nog een dun slangetje bij (overloopslang??). Het wordt uit de handleiding ook niet duidelijk waar die voor dient (zie de foto, hij ligt aan de zijkant).

(En ja, ik ga de winkel straks ook bellen, maar die zijn nog niet bereikbaar).[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik vermoed dat je ook nog 2 "schroefringen" hebt om die zwarte onderdelen vast te schroeven op de warmtepomp. Dat is dan je basis. Dan moet je denk ik toch die witte koppelstukken verlijmen in de zwarte onderdelen. Maar goed: eerst alles goed passen en meten voordat je het verlijmt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50

(En ja, ik ga de winkel straks ook bellen, maar die zijn nog niet bereikbaar).[Afbeelding]
toon volledige bericht
Foto van de aansluiting WP zegt vaak meer dan woorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
ocmer schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Ik vermoed dat je ook nog 2 "schroefringen" hebt om die zwarte onderdelen vast te schroeven op de warmtepomp. Dat is dan je basis. Dan moet je denk ik toch die witte koppelstukken verlijmen in de zwarte onderdelen. Maar goed: eerst alles goed passen en meten voordat je het verlijmt :)
Dat denk ik ook.
Het is een beetje onduidelijk wat nu op de warmtepomp zit. Maar als je dat eraf kan draaien @margriet1971 , dan kan je kijken of de zwarte doppen erop passen. Waarschijnlijk moet je die dan vastlijmen en de witte slangtules weer in de zwarte doppen lijmen. Dan heb je dus het volgende gemaakt: 50mm schroefaansluiting naar slangtule 38/32. Die kan je dan in een stuk vast/los draaien op de WP.

Als je in de toekomst een andere aansluiting nodig hebt (50mm dan waarschijnlijk) dan kan je simpelweg een ander koppelstuk met schroefdraad kopen om aan de WP te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-07 17:39
Ik heb het idee om mijn "bestelling" is hier te posten, zoals bv met de pomp kwamen jullie met een goedkopere/betere oplossing, of kunnen jullie opmerkingen geven als ik iets mis

Zwembad: 305diameter intex metal frame
Goedkoopste dat ik kon vinden was deze alleen is deze niet in voorraad. Zou deze nog binnekomen?
Goedkoopste waar hij wel op voorraad is is deze

Filterpomp zou deze worden

De filterpomp is 38mm en het zwembad is 32mm, dus zou ik deze koppelset nodig hebben, of kan dit goedkoper?

Qua filtervulling las ik dat watten interessant zijn, dan vond ik deze

Qua solar zeil was deze het goedkoopste dat ik kon vinden.

qua gewoon afdekzeil was dit het goedkoopste dat ik kon vinden (suprabazar was goedkoper, maar met de leverkosten erbij is het duurder)

Als rubbere ondertegels kwam ik deze deze zijn 1.5cm dik wat misschien wel interessant is? Maar ze zijn niet in voorraad.
deze zijn wel in voorraad, al zijn ze wel maar 1cm dik

Een startpakketje qua chloor en meting etc is ook wel handig, daar vond ik deze voor.

Qua solarmatten twijfel ik een beetje, de intex matten vallen af, dus twijfel ik tussen enkele:
Deze Epdm Matten
of deze (niet epdm)
Volgens mij is die niet epdm dezelfde als al de volgende:
1, 2, 3 en 4

Omdat het zwembad op het terras staat, ik de filterpomp in het tuinhuis wil zetten, en de solar matten op het tuinhuis wil leggen ga ik nog enkele langere buizen nodig hebben.
Zijn dit de juiste?
Deze bij toppy
of deze
of deze

Een bypass kit lijkt me ook handig, daar vond ik deze voor, of kan dit beter/goedkoper?

Alvast bedankt om is te kijken, ik heb nog nooit een zwembad gezet, dus ik wel het ineens goed doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:02:
Ik heb het idee om mijn "bestelling" is hier te posten, zoals bv met de pomp kwamen jullie met een goedkopere/betere oplossing, of kunnen jullie opmerkingen geven als ik iets mis

Goedkoopste dat ik kon vinden was deze alleen is deze niet in voorraad. Zou deze nog binnekomen?

De filterpomp is 38mm en het zwembad is 32mm, dus zou ik deze koppelset nodig hebben, of kan dit goedkoper?

qua gewoon afdekzeil was dit het goedkoopste dat ik kon vinden (suprabazar was goedkoper, maar met de leverkosten erbij is het duurder)

Als rubbere ondertegels kwam ik deze deze zijn 1.5cm dik wat misschien wel interessant is? Maar ze zijn niet in voorraad.

Een startpakketje qua chloor en meting etc is ook wel handig, daar vond ik deze voor.

Qua solarmatten twijfel ik een beetje, de intex matten vallen af, dus twijfel ik tussen enkele:
Deze Epdm Matten
of deze (niet epdm)
1, 2, 3 en 4

Omdat het zwembad op het terras staat, ik de filterpomp in het tuinhuis wil zetten, en de solar matten op het tuinhuis wil leggen ga ik nog enkele langere buizen nodig hebben.
Zijn dit de juiste?
Deze bij toppy
of deze
of deze

Een bypass kit lijkt me ook handig, daar vond ik deze voor, of kan dit beter/goedkoper?

Alvast bedankt om is te kijken, ik heb nog nooit een zwembad gezet, dus ik wel het ineens goed doen :D
toon volledige bericht
Hoewel er hier soms aanbiedingen geplaatst worden, ben ik zelf van mening dat je zelf mag zoeken naar aanbiedingen of goedkopere webshops. Dit topic is bedoelt voor adviezen, niet voor webshop keuzes.

Een paar tips dan:
- het is me niet duidelijk of de pomp op amazon ook buizen levert. Afhankelijk daarvan heb je bepaalde buizen nodig.
- die kit met chloor etc. is leuk, echter zou ik adviseren om een kit te pakken met borstel en schepnet en dan waar nodig nog iets los erbij. PH- of PH+ (een van de twee) heb je weinig of niet nodig en kan je evt nog kopen bij een lokale bouwmarkt als dat nodig is. In de zomer hebben lokale speelgoedwinkels vaak ook wel dat spul.
- die tegels die je plaatst is niet rubber maar foam. de beste prijs/kwaliteit verhouding zijn bij de action te krijgen. volgens mij zijn die 0,8 cm dik
- vergeet voetenbadje niet en evt. nog een stofzuiger
- de rest lijkt me prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:30

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat is voor de condens afvoer. Waarschijnlijk zit er ook nog een klein plastic aansluiting dingetje bij (knietje met een schijfje eraan ofzo). Die zou je aan de onderkant van de warmtepomp vast kunnen maken wanneer je de condens niet recht onder de warmtepomp wilt lozen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huCks
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Hoewel er hier soms aanbiedingen geplaatst worden, ben ik zelf van mening dat je zelf mag zoeken naar aanbiedingen of goedkopere webshops. Dit topic is bedoelt voor adviezen, niet voor webshop keuzes.

Een paar tips dan:
- het is me niet duidelijk of de pomp op amazon ook buizen levert. Afhankelijk daarvan heb je bepaalde buizen nodig.
- die kit met chloor etc. is leuk, echter zou ik adviseren om een kit te pakken met borstel en schepnet en dan waar nodig nog iets los erbij. PH- of PH+ (een van de twee) heb je weinig of niet nodig en kan je evt nog kopen bij een lokale bouwmarkt als dat nodig is. In de zomer hebben lokale speelgoedwinkels vaak ook wel dat spul.
- die tegels die je plaatst is niet rubber maar foam. de beste prijs/kwaliteit verhouding zijn bij de action te krijgen. volgens mij zijn die 0,8 cm dik
- vergeet voetenbadje niet en evt. nog een stofzuiger
- de rest lijkt me prima.
Bedankt alvast voor je feedback!

Schepnet en voetbad heb ik nog liggen. (van mijn ouders)

Ik zoek momenteel dagelijks even of er ergens een promotie is.
Echter merk ik op dat praktisch alles overal uitverkocht is, moet het seizoen voor deze winkels nog beginnen? of ben ik al te laat

[ Voor 8% gewijzigd door huCks op 11-05-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Bedankt alvast voor je feedback!

Schepnet en voetbad heb ik nog liggen. (van mijn ouders)

Ik zoek momenteel dagelijks even of er ergens een promotie is.
Echter merk ik op dat praktisch alles overal uitverkocht is, moet het seizoen voor deze winkels nog beginnen? of ben ik al te laat
Het echte seizoen zal nog moeten beginnen, want het is nog niet echt zwemweer geweest in Nederland.
Maar het is een beetje onduidelijk of ze nog heel veel voorraad binnen krijgen. Volgens mij zijn er wereldwijd tekorten en daardoor zullen sommige producten wat duurder zijn dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@huCks voor langere buizen zou ik gewoon naar de bouwmarkt gaan en wat PVC buizen halen. Dat is vaak goedkoper, makkelijker te krijgen en hebben vervolgens ook nog een stuk minder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Janoz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:18:
@huCks voor langere buizen zou ik gewoon naar de bouwmarkt gaan en wat PVC buizen halen. Dat is vaak goedkoper, makkelijker te krijgen en hebben vervolgens ook nog een stuk minder weerstand.
Pvc als in de buizen die je gebruikt voor regenafvoeren etc?
Hoe monteer je deze dan op je zwembad/pomp/solar matten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij slangen is de 32mm de binnenmaat terwijl dat bij pvc de buitenmaat is. Die slangen kun je dus zo over de buis schuiven en aandraaien met de klemmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Pvc als in de buizen die je gebruikt voor regenafvoeren etc?
Hoe monteer je deze dan op je zwembad/pomp/solar matten?
Nee geen regenafvoer buizen HWA, druk pvc wordt algemeen toegepast voor dit soort toepassing die vind je ook niet in je lokale bouwmarkt.

Op druk pvc is veel meer verkrijgbaar van buis, koppel stukken tot aan verschillinde koppelingen met draad en afsluitkranen zoals in je eerdere link van de bypass set.

https://pvcvoordeel.nl/pvc-druk-hulpstukken-vdl/

Aansluiten onderling door schroefdraad koppelingen en verlijming het op maat zagen van de buizen met vaste druk pvc, ga je hiervoor dan wel goed op voorbereiden hoe je het een en ander op elkaar aansluit want het blijft een gepuzzel op pvc gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• margriet1971
De verpakking was weer terug geplaatst, vandaar eerst nog geen foto.
Nu wel. En een een schematische tekening van de delen. Welke is dan juist?

Bij de ondersre versie sluit hij in de ring, maar niet in het rubber...
de bovenste versie past volgens mij ook niet in het rubber.... 🧐

Ik ben echt zo’n leek .... zucht..... (wil gewoon lekker zwemmen 😇🤗)

Zie de foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHUExZiisKKfuMyemeIJir2522Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUl8brylByrbGcfdAFCdIYDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2rOgO5oTU3byTw7KlIPeaEptBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmWQeDS6XA2wpV1OZvwzICjR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door margriet1971 op 11-05-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:40
margriet1971 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:10:

Zie de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals al gesuggereerd; de zwarte ringen eraf draaien, schroefdraad opmeten, de tabel van @J.E. Weinor opzoeken, waarmee je weet welke inch maat je nodig hebt van schroef of zwembadkoppeling. Vanaf deze koppeling kan je dan met druk PVC weer verder richting pomp/zwembad.
Een bypass is wel verstandig om toe te voegen, aangezien de WP toch echt een optimum qua flow/werking heeft.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 21:05
margriet1971 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:10:

Zie de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onderste plaatje, maar dan "50mm" en "zwart koppel stuk" onwisselen. Dat allemaal monteren (zonder lijm), en dan vallen de puzzelstukjes op hun plek hopelijk.
Edit: met "zonder lijm" bedoel ik om te testen of alles past. Uiteindelijk moet het witte en zwarte deel waarschijnlijk wel verlijmd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door ocmer op 11-05-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

J.E. Weinor schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:09:
[...]

Nee geen regenafvoer buizen HWA, druk pvc wordt algemeen toegepast voor dit soort toepassing die vind je ook niet in je lokale bouwmarkt.
Geen HWA, die zijn inderdaad nogal dun, maar gewone afvoer is goed te doen als je met 32 mm en de standaard intex pompjes ed werkt. Ga je richting de 50mm dan zou ik wel drukpvc overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Janoz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:57:
Bij slangen is de 32mm de binnenmaat terwijl dat bij pvc de buitenmaat is. Die slangen kun je dus zo over de buis schuiven en aandraaien met de klemmetjes.
de filterpomp is geleverd met 38mm aansluitingen, dus dan moet ik eerst een overgang naar 32mm plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:59:
[...]

de filterpomp is geleverd met 38mm aansluitingen, dus dan moet ik eerst een overgang naar 32mm plaatsen?
Mogelijk heb je ook deze dingen er bij:

Afbeeldingslocatie: https://zwembadcompleet.nl/media/catalog/product/cache/94d5c204129df94198ef2799be540869/2/9/29061.jpg

Die kun je rechtsreeks op een 32mm afvoerbuis vastmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:02:

Deze Epdm Matten
of deze (niet epdm)
1, 2, 3 en 4

Zijn dit de juiste?
Deze bij toppy
of deze
of deze

toon volledige bericht
kwa kosten zit je goed en zoals @Plenkske ook zegt ps .. onder de startpost zit een "basis shopping list"
PH + heb je weinig nodig (lees niet echt)
chloor heb je in 2 vormen (nodig)
- quick tabs (snel oplossend)
- 20gr/200gr langzaam oplossend 1kg is wel aan te raden
- chloordispenser (zeker aan te raden) en een losse drijver
had je naast de bubbel folie ook een afdekzeil ?(cover)

Ik gebruik de volgende "methodiek" . voor elke persoon die in het zwembad geweest is 1x ph - en 1x quick chloor oplossend in een drijver

De langzaam oplossende (20gr bv) doe ik er elke 5-6 dagen 5 stuks in de dispenser ..

Voor "solar" matten, 120-130 euro = pvc mat en "duurder" is epdm .. als je op een schuin dak neerlegt heb je beugels nodig oid .. om het vast te zetten.
Een mat zou ik zeker aansluiten met Linker kant = in, rechterkant = uit .. aan dezelfde kant in + uit is niet optimaal gebruik maken .

ik zou niet slang(en) gebruiken langer dan 1meter tussen A en B, minder slangen is beter ..
- slangen verweren redelijk snel ..zeker als je ze 365 dagen in de zon laat liggen.
- bestel gewoon 6m (doos)
Kortom gebruik pijp waar mogelijk en voorkomt T-Stuk en dus scherpe hoeken . waar mogelijk ..

Naast tegels kan zwembad"tapijt" oftewel "stof" .. prettig zijn tussen de tegels zo krijg je de bodem lekker strak ..

en ik zou niet te lang meer gaan wachten met bestellen ..

ps is die 8m3 niet overkill ? kan je niet met een 6m3 af ???

let op straks bij het vullen met filterwatten .. zelfde hoogte als zand aanhouden .. doe je te veel zal je manometer gelijk in het geel uitslaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Mogelijk heb je ook deze dingen er bij:

[Afbeelding]

Die kun je rechtsreeks op een 32mm afvoerbuis vastmaken.
Dit is de "intex" A adapter (male) :? en de "intex" B adapter is (female)

kan ze ook net omdraaien .. A vs B maar goed ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:14:
[...]

kwa kosten zit je goed en zoals @Plenkske ook zegt ps .. onder de startpost zit een "basis shopping list"
PH + heb je weinig nodig (lees niet echt)
chloor heb je in 2 vormen (nodig)
- quick tabs (snel oplossend)
- 20gr/200gr langzaam oplossend 1kg is wel aan te raden
- chloordispenser (zeker aan te raden) en een losse drijver
had je naast de bubbel folie ook een afdekzeil ?(cover)

Ik gebruik de volgende "methodiek" . voor elke persoon die in het zwembad geweest is 1x ph - en 1x quick chloor oplossend in een drijver

De langzaam oplossende (20gr bv) doe ik er elke 5-6 dagen 5 stuks in de dispenser ..

Voor "solar" matten, 120-130 euro = pvc mat en "duurder" is epdm .. als je op een schuin dak neerlegt heb je beugels nodig oid .. om het vast te zetten.
Een mat zou ik zeker aansluiten met Linker kant = in, rechterkant = uit .. aan dezelfde kant in + uit is niet optimaal gebruik maken .

ik zou niet slang(en) gebruiken langer dan 1meter tussen A en B, minder slangen is beter ..
- slangen verweren redelijk snel ..zeker als je ze 365 dagen in de zon laat liggen.
- bestel gewoon 6m (doos)
Kortom gebruik pijp waar mogelijk en voorkomt T-Stuk en dus scherpe hoeken . waar mogelijk ..

Naast tegels kan zwembad"tapijt" oftewel "stof" .. prettig zijn tussen de tegels zo krijg je de bodem lekker strak ..

en ik zou niet te lang meer gaan wachten met bestellen ..

ps is die 8m3 niet overkill ? kan je niet met een 6m3 af ???

let op straks bij het vullen met filterwatten .. zelfde hoogte als zand aanhouden .. doe je te veel zal je manometer gelijk in het geel uitslaan.
toon volledige bericht
thanks voor de feedback.

De 8m³ pomp is goedkoper en bij alle solar matten raden ze een minimuum van 6000l/u, aangeraden 8000l/u en max 10000
Dus dan gaat de pomp denk ik goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margriet1971
ocmer schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Onderste plaatje, maar dan "50mm" en "zwart koppel stuk" onwisselen. Dat allemaal monteren (zonder lijm), en dan vallen de puzzelstukjes op hun plek hopelijk.
ja inderdaad, dat middelste deel zit dan in de grote "wartel", en het witte steekt daar weer uit. Wist even niet zo goed hoe ik dat moest tekenen.

Het monteren van het witte deel is dan gewoon geklemd in het zwarte deel, en kan er onder druk wellicht uit schieten? (wordt op die manier niet tegengehouden door een sluitrand, zoals het zwarte wel doet in de grote schroefdop).
_RRM_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Een bypass is wel verstandig om toe te voegen, aangezien de WP toch echt een optimum qua flow/werking heeft.
En dan een extra vraag over de bypass. De winkel gaf aan dat deze niet nodig is, omdat de ZFP 5,5m3 per uur doet, en de WP vraagt minimaal 5m3.

Dit is dus nagenoeg gelijk, een bypass zou er dan voor zorgen dat het minder dan 5m3 gaat doen. Klopt dit niet? Of is er een andere reden dat het wel nodig/handig is?

We hebben nu nog steeds flexibele slangen. Dit zou ik graag zo houden. De afstanden zijn in principe kort. Is dat wel mogelijk? Of liever toch "strakke buizen" en zo ja, waarom? (volgend jaar bij het nieuwe zwembad wordt natuurlijk wel e.e.a. standvastig gemonteerd op één plek, ik wil het nu nog enigszins mobiel houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
margriet1971 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:02:
[...]

ja inderdaad, dat middelste deel zit dan in de grote "wartel", en het witte steekt daar weer uit. Wist even niet zo goed hoe ik dat moest tekenen.

Het monteren van het witte deel is dan gewoon geklemd in het zwarte deel, en kan er onder druk wellicht uit schieten? (wordt op die manier niet tegengehouden door een sluitrand, zoals het zwarte wel doet in de grote schroefdop).

[...]

En dan een extra vraag over de bypass. De winkel gaf aan dat deze niet nodig is, omdat de ZFP 5,5m3 per uur doet, en de WP vraagt minimaal 5m3.

Dit is dus nagenoeg gelijk, een bypass zou er dan voor zorgen dat het minder dan 5m3 gaat doen. Klopt dit niet? Of is er een andere reden dat het wel nodig/handig is?

We hebben nu nog steeds flexibele slangen. Dit zou ik graag zo houden. De afstanden zijn in principe kort. Is dat wel mogelijk? Of liever toch "strakke buizen" en zo ja, waarom? (volgend jaar bij het nieuwe zwembad wordt natuurlijk wel e.e.a. standvastig gemonteerd op één plek, ik wil het nu nog enigszins mobiel houden).
toon volledige bericht
Witte deel moet je vastlijmen uiteindelijk, als je zeker weet dat het zo goed past.

Bypass is dan niet nodig en met korte slangen kan het best zo ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:26:
[...]

thanks voor de feedback.

De 8m³ pomp is goedkoper en bij alle solar matten raden ze een minimuum van 6000l/u, aangeraden 8000l/u en max 10000
Dus dan gaat de pomp denk ik goed zijn?
Nieuwe EPDM situatie https://imgur.com/mHj6yDL
305cm zwembad (met oude PVC mat op het schuur dak) https://imgur.com/tKgH5p6

Dit doe ik zelf dus met een 6m3 pomp

8m3 is wel goedkoper in aanschaf maar 450W toch ? en de 6m3 250W .
En is een 5m of 7m opvoerhoogte echt "belangrijk" ga je met veel 90 graden / t-stukken werken etc ?

op mooie dagen staat de pomp 10 uur te draaien .. ;)

Overgens epdm technisch als je 4x 6m epdm gaat of 6x 4m maakt wel wat uit .. maar net zoals T-stukken en 90 graden bochten .. het vooraf erbij stilstaan is wel handig

het is jou geld :) ik ken jou situatie niet .. en ik redeneer dus vanuit mijn gedacht / jou informatie (zonder foto/tekening oid) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:40
margriet1971 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:02:

Om aan te sluiten, is de suggestie van @ocmer bij flexibele slangen wel het handigst.

Haalt de ZFP ook nog 5,5 bij filtratie of is dit het absolute maximum?
In jouw situatie (ZFP 5,5 en WP 5) zou ik de bypass ook achterwege laten.)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:04:
Bypass is dan niet nodig en met korte slangen kan het best zo ja.
ik snap het even niet ... waarom zou een bypass weglaten .. dat het kan ja .dat weten we wel maar waarom zou je het weglaten ?

er zijn diverse redenen waarom je de een verwarming zou willen bypassen denk ik zomaar ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:46:
[...]

ik snap het even niet ... waarom zou een bypass weglaten .. dat het kan ja .dat weten we wel maar waarom zou je het weglaten ?

er zijn diverse redenen waarom je de een verwarming zou willen bypassen denk ik zomaar ..
In dit geval is een bypass m.i. overbodig. Waarom: korte slangen, voor een warmtepomp maakt het niet uit als de flow erdoor gaat terwijl die uit staat en de ZFP doet ongeveer wat de warmtepomp aan flow nodig heeft. Je bespaart dus kosten aan de bypass en overbodige stukken slang/bochten.

Wat je misschien wel is een kraan ergens zodat je onderhoud kan doen aan je ZFP als dat nodig is. Een kraan om de waterflow even dicht te zetten. Ik zou die dan dichtbij de inlet/outlet van ZFP doen.
Maar dit hoeft geen hele bypass te zijn. Enkele kogelkraan (aan beide kanten) voldoet dan al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• margriet1971
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Wat je misschien wel is een kraan ergens zodat je onderhoud kan doen aan je ZFP als dat nodig is. Een kraan om de waterflow even dicht te zetten. Ik zou die dan dichtbij de inlet/outlet van ZFP doen.
Maar dit hoeft geen hele bypass te zijn. Enkele kogelkraan (aan beide kanten) voldoet dan al.
Dat doen we nu nog met de "zwarte dopjes" in de toe/afvoergaten van het zwembad. Met een kraan heb je dan nog minder waterverlies, en minder ontluchting nodig. Voor de toekomst zullen kranen inderdaad gewenst zijn, voor nu niet echt nodig (zolang de zwarte afdekdopjes het blijven doen).

En bij een backwash trekt de ZFP wel uit het bad, maar wordt de WP/zoutinstallatie niet beïnvloed.

(Toch?)

Dank jullie wel allen!! :) _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door margriet1971 op 11-05-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Nieuwe EPDM situatie https://imgur.com/mHj6yDL
305cm zwembad (met oude PVC mat op het schuur dak) https://imgur.com/tKgH5p6

Dit doe ik zelf dus met een 6m3 pomp

8m3 is wel goedkoper in aanschaf maar 450W toch ? en de 6m3 250W .
En is een 5m of 7m opvoerhoogte echt "belangrijk" ga je met veel 90 graden / t-stukken werken etc ?

op mooie dagen staat de pomp 10 uur te draaien .. ;)

Overgens epdm technisch als je 4x 6m epdm gaat of 6x 4m maakt wel wat uit .. maar net zoals T-stukken en 90 graden bochten .. het vooraf erbij stilstaan is wel handig

het is jou geld :) ik ken jou situatie niet .. en ik redeneer dus vanuit mijn gedacht / jou informatie (zonder foto/tekening oid) ..
toon volledige bericht
Wel er is nog geen huidige situatie :D
Komende weken gaan we het terras achteraan in de tuin afmaken en er een tuinhuis opzetten. (dit tuinhuis)

Situatie zou als volgt zijn:
het zwembad (op rubbere/foam tegels) dan een leiding van +-2m tot in het tuinhuis.
In het tuinhuis de zfp.
Via de achterkant van het tuinhuis via leidingen naar de solar mat op het dak.
ik zou gaan voor 1 mat van +-3.6-4m² (indien dit nog te koud zou blijken kan er nadien bijgekocht worden.
En dan via de zelfde route de leiding terug naar het zwembad.

Het tuinhuis heeft een schuin aflopend dak (naar de verkeerde richting), daarom zou ik zelf een plaat willen maken zodat de solar mat vlak (of indien beter meer gekanteld naar de zon) ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:14:
Wel er is nog geen huidige situatie :D
Komende weken gaan we het terras achteraan in de tuin afmaken en er een tuinhuis opzetten. (dit tuinhuis)
Voor in het schuurgedeelte:
Staat de fundering er al ? zo niet is het wellicht handig een bak (vijverfolie?) graven vanm 2x2x1m diep oid . en je leidingwerk in die bak te laten gaan .. ergens een kuiltje voor een dompelpomp in die bak ;) is wel prettig als je wat water onbedoelt uit de leiding komt ...

je hebt 5 leidingen nodig van bak naar buiten ..
- 2 voor de dakmat (bypass)
- 2 voor je zwembad
- 1x "waste" (vuilwater)

thermometers (thermowell) zijn ook wel prettig ..als je wilt automagiseren . (scheelt zagen in het leiding werk)

In de schuur leg je er een deksel / vloer overheen .. maar dan eet het geen ruimte in de schuur op ;)
Situatie zou als volgt zijn:
het zwembad (op rubbere/foam tegels) dan een leiding van +-2m tot in het tuinhuis.
In het tuinhuis de zfp.
Via de achterkant van het tuinhuis via leidingen naar de solar mat op het dak.
ik zou gaan voor 1 mat van +-3.6-4m² (indien dit nog te koud zou blijken kan er nadien bijgekocht worden.
En dan via de zelfde route de leiding terug naar het zwembad.
Ter info .. mijn mat ligt op het noorden ik zodat ik op het zuiden nog 6 zonnepanelen kwijt kan :)
en het is 4m2

ABCzwembad.nl heeft mij goed geholpen pomp + mat ..

Je hebt voldoende ruimte op het dak .. mijn schuur is 1m breder ..
ik zou in jou geval voor epdm gaan .. die kan je op maat maken .. pvc matten zijn "vaste" maat. kan net lelijk uitkomen.

de 3m rond is nu 75 cm diep .. als je 120cm diep tzt wilt gaan verdubbel je de inhoud en dan heb je wel 8m2 "nodig" .. en hoewel de aanschaf prijzig is ... moet je ook op het dak klimmen en knutsselen als je het wil vergroten .. laat staan het leidingwerk .. terwijl als je nu aanschaft leg je dat gelijk mee op het dak .. voor het huidige bad is 4m2 wel voldoende hoor ik trok het met de PVC mat al ..

ps voordat de mat op het dak lag werd de schuur enorm warm, de mat trekt een hoop warmte weg zodat zelfs midden zomer het redelijk prettig vertoeven is ..
Het tuinhuis heeft een schuin aflopend dak (naar de verkeerde richting), daarom zou ik zelf een plaat willen maken zodat de solar mat vlak (of indien beter meer gekanteld naar de zon) ligt
Wat is verkeerd .. ? zoals gezegd mijn mat ligt op noord .. (pv panelen op zuiden) .. vergeet niet dat je de warmte die zich verzameld onder de veranda./ in de schuur ook "opgezogen" word door de mat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:49
Ben nu wel benieuwd wat nu voordeliger is voor < 5m3 badjes.
Een zware ZFP met solar verwarming of een licht CRP met lichte warmtepomp.
Als ik al die verhalen hier lees is die solar verwarming toch wel een hoop werk, ik hoop dat ik goed gegokt heb met m'n warmtepompje maar we gaan het zien deze zomer...
Qua stroomkosten zal er verwacht ik niet heel veel verschil in zitten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Voor in het schuurgedeelte:
Staat de fundering er al ? zo niet is het wellicht handig een bak (vijverfolie?) graven vanm 2x2x1m diep oid . en je leidingwerk in die bak te laten gaan .. ergens een kuiltje voor een dompelpomp in die bak ;) is wel prettig als je wat water onbedoelt uit de leiding komt ...
De fundering ligt jammer genoeg al.
Alsook zou dit zwembad voor de komende jaren een "test" zijn, indien we dit genoeg gebruiken zou ik ooit een "deftig" willlen inbouwen, dus dan zouden de gelegde leidingen nutteloos zijn. wel is er nog een gleuf tussen de omheining en het terras, waar ik de leidingen in kwijt kan.

Je hebt voldoende ruimte op het dak .. mijn schuur is 1m breder ..
ik zou in jou geval voor epdm gaan .. die kan je op maat maken .. pvc matten zijn "vaste" maat. kan net lelijk uitkomen.
Ik dacht deze epdm mat in 1.66m op 2.4m te nemen, deze kan ik eventueel later nog is bijkopen.
Dan past het mooi op het dak.
voor het huidige bad is 4m2 wel voldoende hoor ik trok het met de PVC mat al ..
epdm geeft meer warmte dan pvc?

Wat is verkeerd .. ? zoals gezegd mijn mat ligt op noord .. (pv panelen op zuiden) .. vergeet niet dat je de warmte die zich verzameld onder de veranda./ in de schuur ook "opgezogen" word door de mat.
verkeerd is fout uitgedrukt, efficienter laten we zeggen?
De voorkant van het tuinhuis staat zuidgericht, dus het dak loopt noordelijk af.
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:09:
Als ik al die verhalen hier lees is die solar verwarming toch wel een hoop werk, ik hoop dat ik goed gegokt heb met m'n warmtepompje maar we gaan het zien deze zomer...
wel dat is wat ik mij eigenlijk ook afvraag.
wat zou de terugverdiendtijd zijn...
Zo'n hotsplash warmtepomp gaat kost meer aanschaf, maar is wel minder werk en kan je het water elke dag op de temperatuur brengen die jezelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:09:
Het is m.i. lastig om met elkaar te vergelijken, omdat je met solar verwarming zon, warmte, goede plek moet hebben. Met een warmtepomp heb je stroom nodig en voor een betere COP een hogere temperatuur.
En ook: wanneer wil/ga je het zwembad in. Welke temperatuur van het water wil je hebben.

Als je het dan echt wil vergelijken zul je dit dag op dag moeten doen.
Zonnige dag met temperatuur X
Zonnige dag met temperatuur Y
Halfbewolkte dag
Bewolkte dag
Verschillende temperaturen
etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 11-05-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
huCks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:14:
Ik dacht deze epdm mat in 1.66m op 2.4m te nemen, deze kan ik eventueel later nog is bijkopen.
Dan past het mooi op het dak.
klinkt erg mooi

maar lees mijn vorig antwoord nu eens langzaam door ;) vooral
en hoewel de aanschaf prijzig is ... moet je ook op het dak klimmen en knutsselen als je het wil vergroten .. laat staan het leidingwerk .. terwijl als je nu aanschaft leg je dat gelijk mee op het dak .
of concreter .. "erbij kopen" en het is al verlijmt hoe wil je dat voor elkaar boxen dan ?
epdm geeft meer warmte dan pvc?

verkeerd is fout uitgedrukt, efficienter laten we zeggen?
De voorkant van het tuinhuis staat zuidgericht, dus het dak loopt noordelijk af.
tja dat is lastig .. vergelijken .. ik denk niet dat ze ver uit de buurt liggen van elkaar ..
maar eerder EPDM knip je op maat en PVC = kant en klaar

tja ik heb bewust een andere vorm schuur gekozen .. (wolfs kap schuur ofzo) maar goed noord/zuid hoeft niet super veel uit te maken
wel dat is wat ik mij eigenlijk ook afvraag.
wat zou de terugverdiendtijd zijn...
Zo'n hotsplash warmtepomp gaat kost meer aanschaf, maar is wel minder werk en kan je het water elke dag op de temperatuur brengen die jezelf wilt.
EPDM voor mij was ook al 300-350,- met pvc meuk zit je ook al snel op de 400,-

Het is maar net wat je belangrijk vind en dus wanneer je het zwembad in plonst ... WP kost geld in aanschaf en blijft geld kosten tijdens gebruik ..
verbruikskosten vallen naar mijn idee wel mee paar tientjes per kuub oid per "seizoen"

Voor mij moet een zwembad in een kas oid staan wil ik aan een WP gaan denken .. (in combinatie met zonne verwarming)
een Solar mat verdient zichzelf tzt terug ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:57:
[...]

EPDM voor mij was ook al 300-350,- met pvc meuk zit je ook al snel op de 400,-

Het is maar net wat je belangrijk vind en dus wanneer je het zwembad in plonst ... WP kost geld in aanschaf en blijft geld kosten tijdens gebruik ..
verbruikskosten vallen naar mijn idee wel mee paar tientjes per kuub oid per "seizoen"

Voor mij moet een zwembad in een kas oid staan wil ik aan een WP gaan denken .. (in combinatie met zonne verwarming)
een Solar mat verdient zichzelf tzt terug ..
Wat jij aan EPDM en PVC kwijt bent is op 100 euro na mijn hele setup.
En heb voor een inverter pomp gekozen want die zou zich ook "terug moeten verdienen" t.o.v. een normale warmte pomp. Disclaimer: moet het allemaal nog testen... dus kan zomaar zijn dat ik ook nog extra uitgaves moet doen....

@vso Oeps Edit: verkeerd gelezen totaal 400 euro ipv alleen al 400 voor PVC, maar zit nu op totale kosten voor m'n zwembad op 850 euro en reken even globaal 100 euro per jaar voor verwarming

[ Voor 9% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-05-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Wat jij aan EPDM en PVC kwijt bent is op 100 euro na mijn hele setup.
En heb voor een inverter pomp gekozen want die zou zich ook "terug moeten verdienen" t.o.v. een normale warmte pomp. Disclaimer: moet het allemaal nog testen... dus kan zomaar zijn dat ik ook nog extra uitgaves moet doen....
Hm als ik nu de WP het zelfde zou gebruiken als de zonne verwarming bespaar ik al op het energie verbruik

de PVC mat was 120,- en op zich als ik hem goed aangesloten had was dat naar mijn idee zeker rendement vol geweest .. die 60,- die het gekost heeft per jaar .. is het zeker waard geweest ..

maar ja ik zie ons niet met minder weer het zwembad in duiken .. ;) dus dan is die behoefte voor een wp er niet zo ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 11-05-2021 16:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:12:
@vso Oeps Edit: verkeerd gelezen totaal 400 euro ipv alleen al 400 voor PVC, maar zit nu op totale kosten voor m'n zwembad op 850 euro en reken even globaal 100 euro per jaar voor verwarming
Maakt niet uit .. je punt blijft niet veel anders .. 4,5m3 verwarmen zal een WP niet echt veel duurder zijn en dan nog je krijgt er ook ook wat voor terug .. zwemmen wanneer het 12 graden buiten is ;)

immers een WP haal je al voor dat bedrag. .

Maar hobbies kosten geld toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Maakt niet uit .. je punt blijft niet veel anders .. 4,5m3 verwarmen zal een WP niet echt veel duurder zijn en dan nog je krijgt er ook ook wat voor terug .. zwemmen wanneer het 12 graden buiten is ;)

immers een WP haal je al voor dat bedrag. .

Maar hobbies kosten geld toch ?
Die 12 graden moet ik hier nog zien, maar vorig jaar hadden we ook al best veel gezwommen zonder verwarming. dus verwacht dat dit jaar een watertemperatuur van boven de 25 graden al meer dan prima is.

En idd hobby's mogen geld kosten maar is de hobby zwemmen of het water met zonne-energie zo warm mogelijk krijgen? als het het eerste is dan kan je voor de hobby die geld mag kosten toch beter een warmtepomp kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:57:
[...]

Die 12 graden moet ik hier nog zien, maar vorig jaar hadden we ook al best veel gezwommen zonder verwarming. dus verwacht dat dit jaar een watertemperatuur van boven de 25 graden al meer dan prima is.

En idd hobby's mogen geld kosten maar is de hobby zwemmen of het water met zonne-energie zo warm mogelijk krijgen? als het het eerste is dan kan je voor de hobby die geld mag kosten toch beter een warmtepomp kopen ;)
geen van 2-en ..

Zolang er gezwommen kan worden met mooi weer (voor de kids) ben ik al blij .. als ik er met zeer heet weer ook in kan duiken is dat een + punt

Als dat enigsinds met minimale uitgaven kan .. ben ik voor :)

Maar ja ik ga niet met als het buiten koud is het zwembad in duiken .. hoewel ik graag zwem ..pak ik liever het grotere wedstrijd bad ..

Wellicht dat ik dit jaar tot de conclusie kwam dat ik veel eerder had moeten meten en dus weten .. en wat minder koppig oid had moeten zijn tja .. dat is dan "leergeld" .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Waar blijft het zwembad-weer /zonnetje en warmte nou! Ik wil m'n bad ook gaan opzetten. Ja dat kan nu ook wel maar echt lekker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@vso Enkele post terug had je over een zooi koelpasta waar wil je die voor gebruiken? voor je Thermowell/sensor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Suuz85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:30:
Waar blijft het zwembad-weer /zonnetje en warmte nou! Ik wil m'n bad ook gaan opzetten. Ja dat kan nu ook wel maar echt lekker is het niet.
Zit met hetzelfde. Ze zijn momenteel bezig met het installeren van airco thuis, maar zodra ze daarmee klaar zijn wil ik écht wel m'n zwembad opzetten. Koud maakt me niet uit, maar die smerige regen...

Vorig jaar om deze tijd stond ie al! :|

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:09:
@vso Enkele post terug had je over een zooi koelpasta waar wil je die voor gebruiken? voor je Thermowell/sensor ?
ik heb inderdaad koelpasta in de thermowell + in de sensor behuizing gedaan .. idee erachter is dat koel pasta goed geleid .. en lucht goed isoleert .. dus de sensors zullen wellicht iets sneller reageren .. op temp wisselingen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:24:
[...]

ik heb inderdaad koelpasta in de thermowell + in de sensor behuizing gedaan .. idee erachter is dat koel pasta goed geleid .. en lucht goed isoleert .. dus de sensors zullen wellicht iets sneller reageren .. op temp wisselingen
Dank voor de antwoord als test zal je het verschil evt kunnen zien en meten met of zonder koelpasta of er evt. onderlinge grote verschillen zijn of minimaal.

Je EPDM matjes liggen mooi strak op je dak en met die glanzende zwarte buizen, is dat met hittebestendige lak gedaan in glans zwart?

Wat ik wel jammer vind dat je je flexibele witte slang nog ziet op het randje van je dak had je dat stukje niet mee kunnen spuiten of was de verf op, :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:41:
[...]
Dank voor de antwoord als test zal je het verschil evt kunnen zien en meten met of zonder koelpasta of er evt. onderlinge grote verschillen zijn of minimaal.
n/p ik kan niet met/zonder meten .. en eigenlijk verwacht geen "enorme" verschillen in de grafieken ..

Eigenlijk zou ik de sensors moeten caliberen en dan eventueel testen met / zonder koelpasta .. ach eerlijk gezegt .. denk dat de het niet de moeite waard is ..
Je EPDM matjes liggen mooi strak op je dak en met die glanzende zwarte buizen, is dat met hittebestendige lak gedaan in glans zwart?
ik heb gewoon zwarte lak gedaan en eigenlijk niet eens schoongemaakt maar gewoon gespoten .. achteraf gezien had ik ze beter met ammoniak kunnen ontvetten / licht opschuren oid en met kachel verf (die ik ook heb) maar wellicht dat ik de moeite neem ligt eraan hoe ze het seizoen doorkomen .. :)

Moet toch de schuur nog een keer in de verf zetten :) dan neem ik ze mee
Wat ik wel jammer vind dat je je flexibele witte slang nog ziet op het randje van je dak had je dat stukje niet mee kunnen spuiten of was de verf op, :)
Nee de verf is niet op en die slangen zijn "oud" ... maar die kant zit in de schaduw .. ja voor optisch effect is het inderdaad wel mooier .. maar ook die neem ik mee als de schuur in de verf gaat :) dan neem ik ook de bypass mee btw ..

Voor nu ben ik erg nieuwsgierig als het zwembad opgezet is hoe alles presteert / of alles het "houd" .. en er geen lekkages zijn .. teveel werk moet er nog gedaan worden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Dennahz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:23:
[...]

Zit met hetzelfde. Ze zijn momenteel bezig met het installeren van airco thuis, maar zodra ze daarmee klaar zijn wil ik écht wel m'n zwembad opzetten. Koud maakt me niet uit, maar die smerige regen...

Vorig jaar om deze tijd stond ie al! :|
Dat laatste dus vooral. Vorig jaar lag ik er in deze week al lang en breeduit in :D
Elke dag regen hier ook inderdaad, m'n tegels zijn niet eens droog op de plaats waar ik 'm hebben wil. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
we zullen vandaag is over gaan tot de bestelling :p
800€ zal het allemaal kosten :D (enkel nadien nog slangen/pvc aankopen voor de buizen aan te leggen, maar dat ga ik nu nog niet bestellen aangezien ik niet weet hoelang dit allemaal exact moet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margriet1971
_RRM_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Haalt de ZFP ook nog 5,5 bij filtratie of is dit het absolute maximum?
Ik vermoed dat dat het maximum is... er zitten geen standen op. Je kunt de pomp vullen met zand/glas. Wij hebben voor glas gekozen. Hij werkt al twee jaar naar volle tevredenheid. Het betreft een Bestway flowclear pomp met 5.687 l/u

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:21
Ik kon me niet langer inhouden en heb de boel maar eens opgezet
(allemaal nieuw spul, upgrade nadat oude badje lek was geraakt) :
  • intex prism frae pool 366*99cm (ca 8,5 m3)
  • intex 26644GS ZFP 4m3/h zandfilterpomp
  • intex 5220 ZWS (en 25kg zout)
  • w'eau 4kW inverter warmtepomp
Geen kranen of bypass. Bij het zoutwatersysteem zaten verloopstukken voor 32 en 38 mm buis.
bad --> 38mm --> pomp --> 38mm --> zws --> 32 mm --> WP --> 32 mm --> bad

... en dan ga je nadenken over zaken als een stofzuiger |:( .... hoe hebben jullie dat gedaan? waar sluit je dat het beste op aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

burnedhardware schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:49:
Geen kranen of bypass. Bij het zoutwatersysteem zaten verloopstukken voor 32 en 38 mm buis.

... en dan ga je nadenken over zaken als een stofzuiger |:( .... hoe hebben jullie dat gedaan? waar sluit je dat het beste op aan?
Mooie set-up. Ben benieuwd naar je ervaringen met die WP.
Volgens mij moet het ZWS wel de laatste schakel zijn alvorens het water teruggaat naar het bad.

Dus:

Bad -> Pomp -> WP -> ZWS -> Bad

Weet niet in hoeverre dit écht kwaad kan, maar wou het toch even meegeven.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Volgens mij klopt het wat @Dennahz zegt, beter de ZWS als laatste.
Maar misschien kunnen anderen het ook bevestigen, heb zelf geen ervaring met ZWS...

Ik heb een elektrische stofzuiger (accu) gekocht. Dus geen slang aan pomp nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
@Dennahz bedankt.. ik had dat ook al eerder in dit topic gelezen, maar dan kwam ik niet uit met de verloopplugjes, vandaar die volgorde. Toch maar even erin gedoken.
quote: handleiding warmtepomp
3.Installation and connection
Attention:
Please observe the following rules when installing the heat pump:
1. Any addition of chemicals must take place in the piping located downstream from the heat pump.
2. Always hold the heat pump upright. If the unit has been held at an angle, wait at least 24 hours before
starting the heat pump.
Dat maakte me nieuwsgierig naar de reden (wikipedia weet raad).
De CL2 concentratie in het water is het hoogste net na de electrolyse. Nadat het in het zwembad terechtkomt, vermengt het tot de gewenste concentratie. (ik ben te lui om het uit te rekenen, maar ik gok dat de concentratie ongeveer 2-4x de concentratie is van chloor in normaal zwembadwater)
CL2 is een sterkere oxidator dan O2, dat betekent dat metalen makkelijker met CL2 dan met O2 "roesten". Omdat je warmtewisselaar van de warmtepomp van metaal is, zal deze reageren met het chloor. Hoe meer chloor, hoe makkelijker.

* burnedhardware gaat nog wat verloopstukes bestellen...
maar als ik toch moet bestellen, hoe sluit ik de stofzuigerslang het beste aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:49:
Ik heb een elektrische stofzuiger (accu) gekocht. Dus geen slang aan pomp nodig.
lol deze ariveerde vandaag https://www.zwembadstore....ektrische-stofzuiger.html

Nadat @Jazsie zo aan het "zeuren" was over de voordelen .. d8 ik dat probeer ik ook maar eens .. :+

FYI ik heb er 1 voor aan de inlaat met de slang deze https://www.zwembad-filte...mbad-stofzuiger-380-13202
ps ben niet ontevreden over de goedkopere .. elke keer "gezeur" met de slang tja .. ach .. kijken of dit wat is ..

[ Voor 38% gewijzigd door vso op 12-05-2021 17:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Ik heb dit setje maar gedaan (mijn schepnetje was ook naar de galemiezen, dus dan maar een heel setje). Ik kan over een paar weken vertellen of het goed of goed ruk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb dat ding ook, werkt prima voor een klein zwembad en inderdaad geen gezeur met slangen. :)

Wanneer komt dat mooie weer nou...? :/

[ Voor 31% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-05-2021 18:28 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:27:
Wanneer komt dat mooie weer nou...? :/
na regen komt zonneschijn toch :?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:13:
Ik heb dit setje maar gedaan (mijn schepnetje was ook naar de galemiezen, dus dan maar een heel setje). Ik kan over een paar weken vertellen of het goed of goed ruk is...
Kan je nu al vertellen :P

Denk dat je een filternetje mist oid .. bij de stofzuiger .. dat gaat nu allemaal je ZFP filter in
jat anders van mvr burnedhardware een panty oid .. en een klein zuigmond dingetje van de stofzuiger ..

maar denk dat je de bodem wel schoonhoud :) zeker als je veel troep op de bodem hebt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 00:50
Ben ook erg benieuwd na hoe de warmtepomp het doet. Heb hetzelfde zwembad en heb die warmtepomp op het oog. Mocht je binnenkort een testrun gaat doen wat betreft het verwarmen ben ik heel benieuwd naar de resultaten! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burnedhardware
Dat is geen probleem, maar verwacht geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Ik heb een simpele dompelthermometer en heb net het bad gevuld. Ik kan wel een dagje verwarmen en dan elk uur even meten wat het met de watertemp doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 00:50
burnedhardware schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:57:
Dat is geen probleem, maar verwacht geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek.
hahah nee snap ik
burnedhardware schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:57:
Ik kan wel een dagje verwarmen en dan elk uur even meten wat het met de watertemp doet.
zou dat al erg waarderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
Zwembad warmt, ondanks het wisselende weer, op tot bijna 24 graden vandaag. Kijken hoe warm het de komende dagen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 12:28
Hier stromen inmiddels de onderdelen binnen. Het Intex Prism Frame 488x244 is vorige week binnengekomen en vandaag het Intex ZWS, Solar cover en een set adapter A en B. Vrijdag komt de ZFP, glasparels en 50Kg zout binnen. Het enige wat dan nog mist: Lekker weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppetjop
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-04-2024
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een warmtepomp voor ons intex bad van 549x274x132
Nu twijfelen wij tussen de w'eau 5 kw of de w'eau 7.5 kw

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:10:
Zwembad warmt, ondanks het wisselende weer, op tot bijna 24 graden vandaag. Kijken hoe warm het de komende dagen wordt.
ben erg benieuwd hoe dit in grafiek vorm zich vertaald .. en hoe warm het rond je tyleen is ?

leuk om versus de "openlucht" van mijn mat te leggen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GilbertvH schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:30:
Hier stromen inmiddels de onderdelen binnen. Het Intex Prism Frame 488x244 is vorige week binnengekomen en vandaag het Intex ZWS, Solar cover en een set adapter A en B. Vrijdag komt de ZFP, glasparels en 50Kg zout binnen. Het enige wat dan nog mist: Lekker weer...
er mist nog wat een foto log :P welke pomp ?
Hoppetjop schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:37:
Hallo,

de start post te lezen en je zwembad inhoud te vermelden .. (kuub) .. en zoek eens op ZWP,WP in dit topic .. deze vraag komt zo regelmatig terug .. bv @Tinusvolkel , @Plenkske en @Jazsie hebben net een nieuwe aangeschaft .. wellicht kan je dan ook beter vermelden waarom je twist tussen WP A en B .. afgezien dat overcapaciteit altijd beter is oid

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 12-05-2021 19:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:41:
[...]

ben erg benieuwd hoe dit in grafiek vorm zich vertaald .. en hoe warm het rond je tyleen is ?

U vraagt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHF0ZgEuxaPLum5CTRBjvNM6Kng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MsECMLEmvTs6QeM3G56ZFFw3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lwRQw52nwy-XswEbvIjD5uzl50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Nets5pUlbZWlxyqDduzt4qJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-05-2022
Hey,

Ik heb een Intex Prism 4m op 2m.
Daarbij een action reversible pomp van 4 kw, wat voldoende zou moeten zijn toch?
Gebeld met poolex.
Die beweren dat die rruim voldoende zou zijn, maar toch raak ik nooit hoger dan 21 graden.
Heb een solar cover en een zomerzeil, het zwembad staat op zwembadondervloer.

Ik veronderstel te koud weer buiten, maar de reversible zou moeten werken vanaf -5 graden.
Poolex vertelde ja vanaf -5 om te koelen, warmen kan pas vanaf +8...

Vandaag hier allicht ganse dag +8 graden buiten. Pomp staat intussen 12 u op -> 19 graden, begonnen op 18.

Is pomp defect? of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 12:28
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:45:
[...]

er mist nog wat een foto log :P welke pomp ?

[...]

de start post te lezen en je zwembad inhoud te vermelden .. (kuub) .. en zoek eens op ZWP,WP in dit topic .. deze vraag komt zo regelmatig terug .. bv @Tinusvolkel , @Plenkske en @Jazsie hebben net een nieuwe aangeschaft .. wellicht kan je dan ook beter vermelden waarom je twist tussen WP A en B .. afgezien dat overcapaciteit altijd beter is oid
Wilde eerst de 8m3/h maar ben voor de 26646 gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Frankdvd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:12:
Hey,

Daarbij een action reversible pomp van 4 kw, wat voldoende zou moeten zijn toch?
Gebeld met poolex.
Die beweren dat die rruim voldoende zou zijn, maar toch raak ik nooit hoger dan 21 graden.

Ik veronderstel te koud weer buiten, maar de reversilel zou moeten werken vanaf -5 graden.

Vandaag hier allicht ganse dag +8 graden buiten. Pomp staat intussen 12 u op -> 19 graden, begonnen op 18.

Wat voor filterpomp heb je ? Staat die ook constant aan ? Is de warmtepomp in te stellen op een bepaalde temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Frankdvd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:12:
Hey,

Gebeld met poolex.

Ik veronderstel te koud weer buiten, maar de reversilel zou moeten werken vanaf -5 graden.

Je wil 8 kuub water opwarmen met een 4kW verwarmer. Dan kun je per uur ongeveer 1.1 graad opwarmen. Als je warmteverlies behoorlijk groot is(koud buiten) en de warmtepomp levert bij kouder weer minder warmte kan ik mee voorstellen dat het wat krap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
De standaard pomp die erbij was - 604 g - 2271 L/uur.

Pomp staat steeds aan.
WP staat ingesteld op 30 ... beetje ambitie..

De vraag is of het voldoende is om ze te houden, eens het warmer wordt...
Of hoeveel KW ik nodig heb...

Wel raar verhaal dat de pomp bij minder dan 8 graden enkel kan koelen ...

[ Voor 13% gewijzigd door Frankdvd op 12-05-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Frankdvd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:33:
De standaard pomp die erbij was - 604 g - 2271 L/uur.

Pomp staat steeds aan.
WP staat ingesteld op 30 ... beetje ambitie..

De vraag is of het voldoende is om ze te houden, eens het warmer wordt...
Of hoeveel KW ik nodig heb...

Wel raar verhaal dat de pomp bij minder dan 8 graden enkel kan koelen ...
Hmm misschien dat die pomp net aan te zwak is. Heb je lange buizen ? Je zou het ook een dag kunnen proberen zonder filter in je pomp, dan is hij wat sterker. Puur om te kijken of het verwarmen dan beter gaat. Als dat dan zo is dan weet je dat de pomp net te zwak is.

Toch zou die ook bij dit weer wel wat meer moeten verwarmen in die tijd.
Misschien weet @Jazsie nog iets wat ik over het hoofd zie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:30:
[...]

Je wil 8 kuub water opwarmen met een 4kW verwarmer. Dan kun je per uur ongeveer 1.1 graad opwarmen. Als je warmteverlies behoorlijk groot is(koud buiten) en de warmtepomp levert bij kouder weer minder warmte kan ik mee voorstellen dat het wat krap is.
Ah ik had iets minder kuubs in mijn hoofd. Als ik google zijn het er bijna 7. Met dit weer verwarmt de WP met 3kW en lagere COP. Dan wordt het wel stuk lastiger sowieso ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Frankdvd, hoe kouder het is, hoe minder warmte je warmtepomp kan verplaatsen. Bij 15 graden buitentemperatuur en 26 graden watertemperatuur heb je maar 3 kW warmte in je bad.

Met 3kW krijg je in plaats van 1.1 graad, maar 0.8 graad per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
Ep Woody schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:44:
@Frankdvd, hoe kouder het is, hoe minder warmte je warmtepomp kan verplaatsen. Bij 15 graden buitentemperatuur en 26 graden watertemperatuur heb je maar 3 kW warmte in je bad.

Met 3kW krijg je in plaats van 1.1 graad, maar 0.8 graad per uur.
Ok maar 0.8/ u is nog steeds 8 graden op 10 u - met wat verlies toch 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Hmm misschien dat die pomp net aan te zwak is. Heb je lange buizen ? Je zou het ook een dag kunnen proberen zonder filter in je pomp, dan is hij wat sterker. Puur om te kijken of het verwarmen dan beter gaat. Als dat dan zo is dan weet je dat de pomp net te zwak is.

Toch zou die ook bij dit weer wel wat meer moeten verwarmen in die tijd.
Misschien weet @Jazsie nog iets wat ik over het hoofd zie ?
Buizen 3 m. en terug op 4.5 m
Kan WP warmen zonder pomp? Ik dacht dat de pomp de stroming naar de WP deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Frankdvd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Buizen 2 m.
Kan WP warmen zonder pomp? Ik dacht dat de pomp de stroming naar de WP deed.
Pomp aan laten maar filter die erin zit er even uit halen. Puur als test, voor 1 dag bv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Hoppetjop schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:37:
Hallo,

Ik heb voor dit bad de 13.5 kW variant gekocht :X

Ook gelet op de berekeningen van @Jazsie en het feit dat we graag nog willen zwemmen in september en misschien oktober. Is misschien een beetje overkill voor dit bad, maar vorig jaar een te lichte WP gekocht en heb er een beetje een 'trauma' van opgelopen ;)

Zie ook dit bericht:
Dennahz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

M'n WP is er! :) Ziet er een degelijk apparaat uit. Wel iets groter dan de vorige, maar da's ook logisch met zo'n dikke inverter pomp.

Volgende week dan ein-de-lijk beginnen met het opzetten van alles. Zal nog wel wat voeten in de aarde hebben (maar dat kent iedereen hier wel denk ik :+), maar het zal allemaal wel goed komen.
Inmiddels nog steeds niet opgezet door vakantie en het verrotte weer, zucht.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppetjop
Dennahz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:59:
[...]

Ik heb voor dit bad de 13.5 kW variant gekocht :X

Ook gelet op de berekeningen van @Jazsie en het feit dat we graag nog willen zwemmen in september en misschien oktober. Is misschien een beetje overkill voor dit bad, maar vorig jaar een te lichte WP gekocht en heb er een beetje een 'trauma' van opgelopen ;)

Zie ook dit bericht:

[...]

Inmiddels nog steeds niet opgezet door vakantie en het verrotte weer, zucht.
toon volledige bericht
Wow dat is echt veel ons adviseerde ze bij toppy 5 kw maar elders 8 kw nu moet ik wel zeggen dat wij ons bad wss half september wel opgeruimd hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik heb 3 weken terug een exit pool zwembad gemonteerd met daarbij een rapid warmtepomp 6kw step inverter.
Inhoud bad +/- 13500 liter

Deze wist het bad afgelopen weekend op 26 graden te krijgen met een kleine 36 uur draaien.

Begin Temperatuur 14 graden dus 12 graden erbij waarbij overdag ongeveer 2 uur nodig was per graad en de nacht nog vrij koud was.

Bij interesse kan ik wel wat foto's uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppetjop
TRAXION schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:11:
Ik heb 3 weken terug een exit pool zwembad gemonteerd met daarbij een rapid warmtepomp 6kw step inverter.
Inhoud bad +/- 13500 liter

Deze wist het bad afgelopen weekend op 26 graden te krijgen met een kleine 36 uur draaien.

Begin Temperatuur 14 graden dus 12 graden erbij waarbij overdag ongeveer 2 uur nodig was per graad en de nacht nog vrij koud was.

Bij interesse kan ik wel wat foto's uploaden.
Ik denk dat we dan beter voor de 7.5 kw kunnen gaan dan voor de 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Hoppetjop schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:04:
[...]

Wow dat is echt veel ons adviseerde ze bij toppy 5 kw maar elders 8 kw nu moet ik wel zeggen dat wij ons bad wss half september wel opgeruimd hebben
Heb dit aangehouden:
Voorbeeld; opzet (AG) zwembad met 10m3 inhoud:

Maart t/m Oktober: 10m3 / 2 = 5 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.
Mei t/m Augustus: 10m3 / 3 = 3.33 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.
Dus in mijn geval moet ik 18m³/2 doen = 9 kW nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bFIBXprhdQqe-VaFSJ7YZy4fKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ogil9WeVKYEnn9DDrZEJdO5w.png?f=user_large

Dus dan is het op zich niet zo'n gekke gedachte om zo'n zware pomp te nemen.
In jouw geval zou je dan / 3 kunnen doen. Meestal is september ook nog wel redelijk warm.

De site van Toppy doet momenteel een beetje irritant, dus kan de exacte specs van die andere pompen niet opzoeken... maar ik heb me op die info gebaseerd. Liever teveel capaciteit dan net te weinig. Vorig jaar stond m'n (step) inverter pomp eigenlijk continu op 100% te blazen omdat ie het niet aankon.

Ja, tijdens de hittegolf... maar dan is het ook makkelijk natuurlijk :+

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRAXION
Hoppetjop schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat we dan beter voor de 7.5 kw kunnen gaan dan voor de 5kw
Wij hebben de volgende genomen,
https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-bpncr6.html

Deze doet dus 6kw vanaf 15 graden als ik het goed begrijp en bij hogere temperatuur gaat de pomp langzamer draaien met als resultaat 6 kw maar hogere cop.
Zwembad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKNEdtskvJCYS0xMNQaBt76Y-yU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRekq1XWXKzySdW9iIcmALUb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ONt3tgc5M_Q_aA_z_4ogcGGYEM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEsUqizL6aaFvUvaj44ZYuZ7.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xprV263IGcp80Vq4pkM4F9NIrsI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIwAfPEpCqN4RQrAMv09K1Zb.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
TRAXION schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Wij hebben de volgende genomen,
https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-bpncr6.html

Deze doet dus 6kw vanaf 15 graden als ik het goed begrijp en bij hogere temperatuur gaat de pomp langzamer draaien met als resultaat 6 kw maar hogere cop.
Zwembad
4 kw bij 15 graden buiten
6 kw bij 26 graden buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
deze had je wellicht al gezien ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IPlpdJL.png

maar bij mij stroomt er geen water doorheen bij jou wel toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppetjop
Dennahz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Heb dit aangehouden:

[...]

Dus in mijn geval moet ik 18m³/2 doen = 9 kW nodig.

[Afbeelding]

Dus dan is het op zich niet zo'n gekke gedachte om zo'n zware pomp te nemen.
In jouw geval zou je dan / 3 kunnen doen. Meestal is september ook nog wel redelijk warm.

De site van Toppy doet momenteel een beetje irritant, dus kan de exacte specs van die andere pompen niet opzoeken... maar ik heb me op die info gebaseerd. Liever teveel capaciteit dan net te weinig. Vorig jaar stond m'n (step) inverter pomp eigenlijk continu op 100% te blazen omdat ie het niet aankon.

Ja, tijdens de hittegolf... maar dan is het ook makkelijk natuurlijk :+
toon volledige bericht
Hoeveel kw was die van jou toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:25:
[...]

4 kw bij 15 graden buiten
6 kw bij 26 graden buiten
Afhankelijk van water temperatuur uiteraard,

COP-waarde bij 15° 4,4 - 5,9

Overigens is het een rapid pomp die geleverd is, en de prijs stap hier boven was behoorlijk groot.

Als eerste setup leek het ons een goede set.
En uiteindelijk gaat elke wp slecht presteren onder de 15 graden.

Ik vind het in ieder geval verbazing wekkend hoeveel warmte de pomp kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@TRAXION, dan moet je een warmtepomp nemen die gebouwd is voor lage temperaturen. Het kan prima, maar kan economisch niet uit om hem te optimaliseren voor lage temperaturen.

Warmtepompen voor de verwarming van woningen doen het prima tot -10 en kouder zonder problemen. Het is in mijn huis niet koud geweest in februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:30:
[...]

deze had je wellicht al gezien ..
[Afbeelding]

maar bij mij stroomt er geen water doorheen bij jou wel toch ?
Klopt, bij mij stroomt er inderdaad warmte door als de collector warmer is dan het badwater. Je kan ook mooi zien dat als bij jou de zon weg is, de matten heel snel afkoelen, terwijl bij mij de warmte veel langer blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankdvd
Iemand die licht kan schijnen op mijn andere vraag.
Ik heb de reversible nano poolex (4 kw).
Kan dit spul nu warmen bij lager dan 8 graden.
Sommige site zeggen verwarmen vanaf -5 graden.
Poolex support aan telefoon zegt nee warmen kan vanaf 8 graden. Tussen -5 en +8 is het enkel koelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bad net opgezet .. en het water stroomt er nu in.

Morgen ff de pomp en slangen aansluiten ..

pff wat een pestwerk die tegels weer terug leggen
Ep Woody schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Klopt, bij mij stroomt er inderdaad warmte door als de collector warmer is dan het badwater. Je kan ook mooi zien dat als bij jou de zon weg is, de matten heel snel afkoelen, terwijl bij mij de warmte veel langer blijft hangen.
Klinkt redelijk logisch toch vind ik je grafiek best "grillig" met temperatuur verschillen .. vandaar dat ik twijfelde

Zal morgen eens testen of alles goed gelijmt is ... wellicht dat ik een grafiekje kan delen .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
TRAXION schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Afhankelijk van water temperatuur uiteraard,

COP-waarde bij 15° 4,4 - 5,9

Overigens is het een rapid pomp die geleverd is, en de prijs stap hier boven was behoorlijk groot.

Als eerste setup leek het ons een goede set.
En uiteindelijk gaat elke wp slecht presteren onder de 15 graden.

Ik vind het in ieder geval verbazing wekkend hoeveel warmte de pomp kon leveren.
Wat bedoel je met "rapid" ?
COP zegt alleen iets over hoe energiezuinig die is, niets over de verwarmingscapaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Vanmiddag even een test gedraaid op lekkage met een filterpompje voor de 3 bakken gekoppeld met tyleen zijn nog niet zwart gespoten en nog zonder de afdekking alles zat perfect dicht en geen lekkage.

Pompje heeft 2 uur gedraaid de 3 bakken lagen half zon/schaduw haalde in mijn test 25.7 graden uit de solar.

Eind van de middag zwart gespoten met hittebestendig verf dat is zover klaar, morgen rigels op het dak maken dat wordt weer meten zagen en schilderen dan evt tijd over de afdekking monteren van de bakken zijn al op maat en de kopse kanten afgetapte 1 kant dicht en de andere kant ventilerende tape voor dit soort toepassingen wel nodig bij polycarbonaat kanaalplaat wegens vocht die kan ontstaan in de kanalen.

Randafwerking eerste instantie was aluminium hoek L profiel maar schrok toch van de kosten en overgegaan op kunstof pvc zwart uv bestending 20 x30 x3 mm scheelde mij voor de 3 bakken toch gauw €110.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Wat bedoel je met "rapid" ?
COP zegt alleen iets over hoe energiezuinig die is, niets over de verwarmingscapaciteit.
Merk van de pomp, toppy.nl geeft een andere pomp aan.

En je cop is de verhouding tussen de condenser en verdamper in dit geval is de warmtewisselaar je condenseren hoe hoger ∆t met als gevolg minder condensatie waardoor de verdamper minder efficiënt werkt.

26 water 15 lucht is heel beroerd 15 water 15 lucht minder beroerd.

En pomp heeft een bepaalde kracht waarmee hij het gas kan comprimeren maar goed lang verhaal kort er hangen meer factoren aan zeker met de moderne inverter pompen.

Overigens was de wp zeer tevreden met de klamme buitenlucht na regenbuitje ik hoorde het gas gewoon koken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:00:
[...]

Vanmiddag even een test gedraaid op lekkage met een filterpompje voor de 3 bakken gekoppeld met tyleen zijn nog niet zwart gespoten en nog zonder de afdekking alles zat perfect dicht en geen lekkage.

Pompje heeft 2 uur gedraaid de 3 bakken lagen half zon/schaduw haalde in mijn test 25.7 graden uit de solar.

Eind van de middag zwart gespoten met hittebestendig verf dat is zover klaar, morgen rigels op het dak maken dat wordt weer meten zagen en schilderen dan evt tijd over de afdekking monteren van de bakken zijn al op maat en de kopse kanten afgetapte 1 kant dicht en de andere kant ventilerende tape voor dit soort toepassingen wel nodig bij polycarbonaat kanaalplaat wegens vocht die kan ontstaan in de kanalen.

Randafwerking eerste instantie was aluminium hoek L profiel maar schrok toch van de kosten en overgegaan op kunstof pvc zwart uv bestending 20 x30 x3 mm scheelde mij voor de 3 bakken toch gauw €110.
tja diy is niet goedkoop :) kan me even geen voorstelling maken van je setup .. klinkt goed maar .. erhm ben de man van de plaatjes :)

25,7 graden verschil of is dat de gemeten max temp ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Hoppetjop schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Hoeveel kw was die van jou toen?
5 -> BWT WP.
Maar had ook een ander bad (12m³, zo'n rond Intex bad van 457x107cm)

Deze had een verwarmingscapaciteit van 4kW bij 15 graden. Dus ja.. reken maar uit. Was qua isolatie ook verre van ideaal. Stond eigenlijk min of meer gewoon op de tegels (met dun zeiltje eronder).

Was verder wel een hele fijne pomp. Gewoon niet zwaar genoeg voor dit bad.

Twitter

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:08:
[...]

tja diy is niet goedkoop :) kan me even geen voorstelling maken van je setup .. klinkt goed maar .. erhm ben de man van de plaatjes :)

25,7 graden verschil of is dat de gemeten max temp ?
Of de het de max gemeten temp is weet ik niet het pompje heeft gedraaid van 1 tot 3 uur in de middag toen alles losgekoppeld water uit de leiding geblazen met compressor en zwart gespoten, om het een goede test te noemen nee zeker niet dan zal het een dag moeten draaien.

Maar zoals je zegt je bent gek op plaatjes :P hier alvast een eerste indruk van de setup. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oV0ED0IQPzI5MGnpO10E3e63Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psuYyaX8LBtLcqcfQJ3ltGor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMmlpOyWQTmlh3Qg69MmHzwSN48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK9b477tBaKBCVHYkcMwNcqu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:33:
[...]

Of de het de max gemeten temp is weet ik niet het pompje heeft gedraaid van 1 tot 3 uur in de middag toen alles losgekoppeld water uit de leiding geblazen met compressor en zwart gespoten, om het een goede test te noemen nee zeker niet dan zal het een dag moeten draaien.

Maar zoals je zegt je bent gek op plaatjes :P hier alvast een eerste indruk van de setup. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gemaakt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw dat ziet er in elk geval strak uit

Wat ik niet snap is waarom is 1 kant niet in en ander niet uit, teminste het ziet er nu eruit alsof het onder in en boven eruit gaat en visa versa per 2 spiralen box .

komt er een kraan aan het einde ?

Had je dit overwogen ? https://www.primix.com/nl...ire-statische-menger.html (als idee) door te mixen zou je wellicht net iets meer rendement kunnen trekken ..

Komen er ook sensors in te liggen ?

btw ik zou wel je panelen met een verwijderbare kanaalplaat optie uitrusten .. 120 graden is het smeltpunt maar je liner kan niet zo goed tegen 35 graden + .. en mocht je een dagje / weekje op vakantie gaan oid .;)
ik verwacht met extreem hete dagen dat hij wellicht net "te goed" werkt .. en dus de warmte niet weg krijgt ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 36 ... 182 Laatste