Lukt deze oplossing voor een slimme hotelschakeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-01-2024
De bedrading van de schakelaars in mijn huis ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1XrSv9qT2-lql2UK9QEJpS0x5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTRRrADnqFEO5K71Xnr1KgRi.png?f=fotoalbum_large

Ik zou deze graag vervangen door Sonoff touch schakelaars, maar dat soort schakelaars hebben steeds een blauwe draad nodig zoals in onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsHL7pmTGOy0ZElVx_ChtzHMHuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dnxc76BsNEgVDj9zliaV3OoK.png?f=fotoalbum_large

Nu is er een nieuwe Sonoff schakelaar (TX T4EU1C) die geen nuldraad nodig heeft (niet bedoeld voor een hotelschakeling) en ik vroeg me af of volgende oplossing zou werken én uiteraard veilig is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn3N7LKNtNq25D6NRTJ2hx3zYJI=/f/image/a7AuRSlvgo3qUoyOnG0Gm1bX.png

- een schakeldraad aansluiten op de live draad vóór de eerste schakelaar
- op deze manier hebben beide schakelaars constante stroom

De eerste schakelaar kan uiteraard de lamp niet bedienen, maar dat kan je oplossen met enkele scenes:

- indien schakelaar 1 aan => zet schakelaar 2 aan
- indien schakelaar 1 uit => zet schakelaar 2 uit
- indien schakelaar 2 aan => zet schakelaar 1 aan
- indien schakelaar 2 uit => zet schakelaar 1 uit

Als ik met niet vergis zouden de schakelaars op die manier als normale wisselschakelaars werken, kunnen ze ook met een app bediend worden en moet er nergens een extra blauwe of bruine/zwarte draad getrokken worden.

Zie ik dit goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:12

Kraz

Saving the world

Ik denk niet dat dit gaat werken.
Intern zal er altijd ergens een verbinding moeten zijn lijkt me?

Als schakelaar 1 uit staat, gaat alles achter schakelaar 1 uit zijn.
Schakalaar 2 zal dus ook nooit schakelaar 1 aan kunnen zetten.

*Kon zo snel nergens schematische tekening vinden van het ding, maar dit zegt mijn 'gut feeling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
Kraz schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:37:
Als schakelaar 1 uit staat, gaat alles achter schakelaar 1 uit zijn.
De live draad wordt afgetakt voor schakelaar 1 dus krijgt schakelaar 2 altijd stroom, ook als schakelaar 1 uit staat, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:20
nope, het zijn twee schakelaars achter elkaar, als 1 aanstaat kun je met 2 de lamp aan en uit zetten, maar als 1 uitstaat gebeurt er verder niks.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-07 19:41
Hoe kan schakelaar 1 ooit enig soort van stroomkring maken met slechts een aangesloten kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:25
Groentjuh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:54:
Hoe kan schakelaar 1 ooit enig soort van stroomkring maken met slechts een aangesloten kabel?
Het zijn wifi schakelaars. Schijnbaar heeft die zo weinig stroom nodig dat alleen een spanningsdraad voldoende is. Ik weet alleen niet wat hier voor een programmeer-omgeving achter zit., maar als je de stand van de 1e schakelaar kunt uitlezen kun je de 2e als wisselschakelaar gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
Het idee van de scenes kwam van dit YouTube filmpje, daarin gebruiken ze de Ewelink app, maar er zijn Sonoff plugins voor Homebridge en Home assistant dus ik vermoed dat iets vergelijkbaar wel mogelijk moet zijn
Groentjuh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:54:
Schakelaar 1 kan inderdaad geen stroomkring maken, schakelaar 2 wel. Schakelaar 1 moet dus syncen met schakelaar 2.

[ Voor 37% gewijzigd door Psdmd op 31-03-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Het zijn wifi schakelaars. Schijnbaar heeft die zo weinig stroom nodig dat alleen een spanningsdraad voldoende is. Ik weet alleen niet wat hier voor een programmeer-omgeving achter zit., maar als je de stand van de 1e schakelaar kunt uitlezen kun je de 2e als wisselschakelaar gebruiken.
Ongeveer alle smarthome modules zonder nul-draad halen hun nul gewoon via de load. Doordat ze heel weinig nodig hebben kunnen ze dat vaak zo realiseren dat er dan nog niet genoeg loopt voor de lamp om te gaan branden (en mocht dat wel gebeuren dan dient vaak een bypass geïnstalleerd te worden).

Daarom denk ik dat schakelaar 1 gewoon niets gaat doen in deze tekening. Geen nuldraad EN geen nul via load/lamp kan mijn inziens niet werken.
Psdmd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Schakelaar 1 kan inderdaad geen stroomkring maken, schakelaar 2 wel. Schakelaar 1 moet dus syncen met schakelaar 2.
Schakelaar 1 heeft toch zelf ook stroom nodig om verbinding te houden met het netwerk? Dat die schakelaar de lamp niet direct kan schakelen snap ik, maar hij werkt niet op niets!

[ Voor 19% gewijzigd door Groentjuh op 31-03-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Psdmd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:06:
Het idee van de scenes kwam van dit YouTube filmpje, daarin gebruiken ze de Ewelink app, maar er zijn Sonoff plugins voor Homebridge en Home assistant dus ik vermoed dat iets vergelijkbaar wel mogelijk moet zijn

[...]

Wat ik er zo op de site van zie kun je willekeurige schakelaars uitlezen en aansturen. In dat geval zou het inderdaad voldoende moeten zijn om 1 schakelaar door te verbinden naar de lamp en kun je elke andere schakelaar in huis gebruiken om die ene schakelaar te bedienen. Dus ik zou zeggen dat wat je wilt zou moeten kunnen. Ik heb er alleen geen praktijkervaring mee dus (lees wat @Groentjuh zegt, dat zou ik ook als risico zien)

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 31-03-2020 09:16 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hmmm... een hotelschakeling is bedoeld om vanuit twee fysiek verschillende plekken één lamp te schakelen,
Als dit via wifi gaat, dan is die fysieke plek toch niet meer interessant en heb je aan 1 schakelaar genoeg?

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@supergert hoezo? Jij plakt die schakelaar dan op je voorhoofd? :9 Hoe smart ook ben ik nog steeds blij met fysieke schakelaars op handige plekken. Ook al zijn ze nu vaak alleen om een overrule van het systeem te doen.
redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:57:
Het zijn wifi schakelaars. Schijnbaar heeft die zo weinig stroom nodig dat alleen een spanningsdraad voldoende is.
Dat is niet hoe elektriciteit werkt... Er moet altijd een stroomking gemaakt worden, hoe minuscuul de stroom ook. En die nul-loze smart switches doen dat via de aangesloten lamp :Y) Dus nee, schakelaar 1 doet niets, noppes, nada.

Wat volgens mij de makkelijkste oplossing is, bij de meeste lichtpunten zit er ook een permanente spanningsdraad (bruin) bij. Gewoon een Sonoff mini achter de lamp en daar de huidige hotelschakeling op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
supergert schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:41:
Hmmm... een hotelschakeling is bedoeld om vanuit twee fysiek verschillende plekken één lamp te schakelen,
Als dit via wifi gaat, dan is die fysieke plek toch niet meer interessant en heb je aan 1 schakelaar genoeg?
Het is wel degelijk de bedoeling om van op 2 plaatsen de lamp te kunnen bedienen + bijkomstig via wifi. Zoals ik het in mijn hoofd had zou de eerste schakelaar niet meer zijn dan een wifi afstandsbediening voor de tweede.

Maar ik vrees dat @Groentjuh gelijk heeft en dat op deze manier schakelaar 1 niet met de hub kan communiceren. Anders zouden er al lang smart switches bestaan die net zoals gewone wisselschakelaars bekabeld kunnen worden.
Septillion schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:50:
Gewoon een Sonoff mini achter de lamp en daar de huidige hotelschakeling op aansluiten.
Jammer genoeg is er geen plaats in het plafond voor een Sonoff mini.

Erg vervelend dat zoiets simpel niet klaar te spelen is zonder een extra draad te trekken :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Psdmd op 31-03-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:41
De sonoff touch werkt ook met 433mhz schakelaars. Hang op plek 1 de daadwerkelijke schakelaar en op plek 2 een 433mhz 'schakelaar'.
Lijkt me de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mkroes Blijf je zitten met het probleem van nergens bruin en blauw hebben.

Overigens, foutje, een Sonoff mini werkt ook niet, daar moeten de schakelaars volledig geïsoleerd zitten. Moet je iets hebben als een Shelly.

Maar nee, apparaten die vermogen nodig hebben zullen twee draden nodig hebben. De nulloze slimme schakelaar is dus een beetje een hack. Wil je helemaal geen draden trekken blijft er natuurlijk altijd nog draadloos en op batterijen over.

Maar meedenkend, waar zou je wel extra dingen heen kunnen trekken? En naar welk ecosysteem gaat je voorkeur uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het zou volgens dit plaatje zelfs met 3 schakelaars kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://steemitimages.com/p/5i2yA5ubhzU7rP2eQicxFxWiK6XU2qxGon4xa34vnZg5L1cQPonjj2cmHidgnvJ7ZrNBhvywKV6Awe3iA3x4xA3Xqz2NfYcBiFr5ZfVvTwNY1rKDyKCxQvWUAYVhvE24Rn6o3xdqnLN6zrcrwvpzPJuzgRi2fBFgY7JA17YhxqLnv4XMycgF7MQAyabmXgJDap4NqvxugwoU7gf4hEfPePAxJ5qN4R4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
synoniem schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:37:
Het zou volgens dit plaatje zelfs met 3 schakelaars kunnen:
[Afbeelding]
Dat dat kan geloof ik en de TS. Maar nu met zonder null-draad naar de schakelaars!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat TS dan dit zoekt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.itead.cc/mini/Two-way-Contro_750.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
synoniem schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:05:
Begrijp ik het goed dat TS dan dit zoekt:

[Afbeelding]
Ja, dat is een hotelschakeling. Hij wil het alleen zonder draden te trekken.
Septillion schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:50:
@supergert hoezo? Jij plakt die schakelaar dan op je voorhoofd? :9 Hoe smart ook ben ik nog steeds blij met fysieke schakelaars op handige plekken. Ook al zijn ze nu vaak alleen om een overrule van het systeem te doen.
[...]
Dat is niet hoe elektriciteit werkt... Er moet altijd een stroomking gemaakt worden, hoe minuscuul de stroom ook. En die nul-loze smart switches doen dat via de aangesloten lamp :Y) Dus nee, schakelaar 1 doet niets, noppes, nada.
Ik weet hoe elektriciteit werkt, maar aangezien hij ook LED lampen aan kan sturen waarbij er meestal een spanning nodig is voor er stroom gaat lopen vroeg ik me af waar die zijn stroom dan vandaan haalt. Maar dat is een anderde discussie, hier is het vooral belangrijk dat het dus niet zal werken :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Groentjuh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Ongeveer alle smarthome modules zonder nul-draad halen hun nul gewoon via de load. Doordat ze heel weinig nodig hebben kunnen ze dat vaak zo realiseren dat er dan nog niet genoeg loopt voor de lamp om te gaan branden (en mocht dat wel gebeuren dan dient vaak een bypass geïnstalleerd te worden).

Daarom denk ik dat schakelaar 1 gewoon niets gaat doen in deze tekening. Geen nuldraad EN geen nul via load/lamp kan mijn inziens niet werken.

[...]

Schakelaar 1 heeft toch zelf ook stroom nodig om verbinding te houden met het netwerk? Dat die schakelaar de lamp niet direct kan schakelen snap ik, maar hij werkt niet op niets!
Sorry dat ik hier nog op reageer (gezien de tijd van dit topic) maar ik heb dus precies hetzelfde. Maar ik wilmde tweede schakelaar niet gebruiken. In ons nieuwe huis zit een schakelaar bij de deur, en een oude schakelaar boven het bed (zat vroeger zo’n trektouwtje aan) dus die wil ik ook niet meer gebruiken. Kan ik dan wel (de TX T4EU1C) gebruiken?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 19:32
Ik heb deze schakelaar. Werkt goed. Er zit een module parallel aan de lamp die 4 volt door laat. Deze is niet heel groot maar je moet er wil plaats voor hebben.
Dit voor iedereen die zich af vraagt hoe het werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hNktMRzR6XsOwFVWnWwLx7nEN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtjRzcb8z2rjQuDt9g7BoeMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy-barber
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-11-2022
Goede dag,

Ik was zelf op zoek naar een bepaald probleem waar ik tegen aan liep en dacht hier bij dit probleem, nou hier weet ik wel deels een antwoord op alleen kom ik dan ook met mijn probleem.

Het volgende is mogelijk met smartlive, tuya of welk ander platform dan ook.

Er is een functie genaamd "gemeenschappelijke functie" dit staat in deze apps onder de geïnstalleerde producten.
Bij deze schakelaars volstaat 1 rectsteekse verbinding en hebben andere schakelaars deze fysieke verbinding niet nodig.

Voorbeeld:
Ik stel in de app de (slimme)schakelaar van de wc beneden zo in dat de lamp in de slaapkamer (ook slimme schakelaar) tegelijk mee aan gaat.

Hier kan het dus wel eens fout gaan, als bijvoorbeeld alle 2 de schakelaars de functie "gemeenschappelijke functie" niet ondersteund.

En hier komt dus mijn vraag ook uit.
Ik heb dus beneden bij de trap een wifi schakelaar (zonder de optie "gemeenschappelijke functie"), Deze is fysiek verbonden met de lamp boven.

Boven op de overloop heb ik een dubbele schakelaar 1 voor de desbetreffende lamp boven en 1 voor de zolder.

De slimme wifi schakelaar op zolder heeft wel de optie gemeenschappelijke functie dus kon deze draadloos schakelen met die van de overloop.

Helaas gaat deze vlieger niet op voor de lamp boven op de overloop.
Ik heb de schakelaars proberen te updaten, ik heb ze geprobeerd te schakelen met de home app van Google. Ik heb IFTTT geprobeerd maar deze app zag de schakelaars zonder de optie gemeenschappelijke functie niet.
En nee het zijn geen wissel schakelaars.
Iemand een idee hoe ik de lamp op de overloop kan laten schakelen dmv de 2 schakelaars ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
Multispeed schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Sorry dat ik hier nog op reageer (gezien de tijd van dit topic) maar ik heb dus precies hetzelfde. Maar ik wilmde tweede schakelaar niet gebruiken. In ons nieuwe huis zit een schakelaar bij de deur, en een oude schakelaar boven het bed (zat vroeger zo’n trektouwtje aan) dus die wil ik ook niet meer gebruiken. Kan ik dan wel (de TX T4EU1C) gebruiken?
Als ik het goed begrijp heb je nu 2 knoppen en wil je in de toekomst maar 1 knop gebruiken, een slimme knop.
Dat kan zeker, alleen zie ik niet meteen in waarom je voor de T4EU1C zou gaan, aangezien die knop bedoelt is voor situaties waar er enkel een plusdraad en geen nuldraad voorzien is. Om die knop te laten werken zal je vervolgens ook in het plafond waar de lamp zit nog een bijkomende module moeten inbouwen. Dus controleer of je daar plaats voor hebt.

Als je in de muur achter de schakelaar wel gewoon een plus- en mindraad hebt kan je ook gewoon de Sonoff mini nemen. Die past in elke Europese inbouwdoos qua formaat en het leuke is dat je je huidige wandschakelaar er ook gewoon op kan aansluiten (zelfs een hotelschakeling is mogelijk met slechts 1 Sonoff mini).

De schakelaar die je niet meer gaat gebruiken kan blijven zitten (en niet gebruikt worden) of verwijderd worden, maar in het laatste geval zal je waarschijnlijk wel enkele draden moeten verbinden om de hotelschakeling niet lam te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
Eddy-barber schreef op zondag 11 april 2021 @ 07:50:
Goede dag,

Ik was zelf op zoek naar een bepaald probleem waar ik tegen aan liep en dacht hier bij dit probleem, nou hier weet ik wel deels een antwoord op alleen kom ik dan ook met mijn probleem.

Het volgende is mogelijk met smartlive, tuya of welk ander platform dan ook.

Er is een functie genaamd "gemeenschappelijke functie" dit staat in deze apps onder de geïnstalleerde producten.
Bij deze schakelaars volstaat 1 rectsteekse verbinding en hebben andere schakelaars deze fysieke verbinding niet nodig.

Voorbeeld:
Ik stel in de app de (slimme)schakelaar van de wc beneden zo in dat de lamp in de slaapkamer (ook slimme schakelaar) tegelijk mee aan gaat.

Hier kan het dus wel eens fout gaan, als bijvoorbeeld alle 2 de schakelaars de functie "gemeenschappelijke functie" niet ondersteund.

En hier komt dus mijn vraag ook uit.
Ik heb dus beneden bij de trap een wifi schakelaar (zonder de optie "gemeenschappelijke functie"), Deze is fysiek verbonden met de lamp boven.

Boven op de overloop heb ik een dubbele schakelaar 1 voor de desbetreffende lamp boven en 1 voor de zolder.

De slimme wifi schakelaar op zolder heeft wel de optie gemeenschappelijke functie dus kon deze draadloos schakelen met die van de overloop.

Helaas gaat deze vlieger niet op voor de lamp boven op de overloop.
Ik heb de schakelaars proberen te updaten, ik heb ze geprobeerd te schakelen met de home app van Google. Ik heb IFTTT geprobeerd maar deze app zag de schakelaars zonder de optie gemeenschappelijke functie niet.
En nee het zijn geen wissel schakelaars.
Iemand een idee hoe ik de lamp op de overloop kan laten schakelen dmv de 2 schakelaars ?
Bedankt voor je reply! Het is al een jaar geleden dat ik dit topic aangemaakt heb en intussen ben ik verhuisd naar een woning die wél normaal bedraad is, dus de situatie ziet er nu anders uit.

De oplossing die je geeft is zeker handig, maar ik ben geen fan van apps die verbinding naar externe servers maken om toestellen bij mij thuis te bedienen, ik hou het liever lokaal :)

Momenteel gebruik ik zelf Sonoff mini's met Tasmota firmware achter de oude wandschakelaars, extra RF knoppen waar nodig en RF bridges om WiFi en RF te laten samenwerken. Alles wordt aangestuurd via MQTT en Homebridge. Op die manier kan ik erg veel configureren, zo ook bijvoorbeeld 'gemeenschappelijke functies' zoals jij omschrijft. Die functie zit niet ingebouwd, maar slimme schakelaars laten via MQTT hun stand weten en aan de hand van die stand kan je dan andere slimme schakelaars aan of uit zetten zoals gewenst. De mogelijkheden zijn veel groter dan bij apps die standaard bij zulke schakelaars komen en bovendien kan je Homebridge bedienen via Google Assistant, Alexa en zelfs Siri. Maakt niet uit welk ecosysteem je voorkeur heeft. Zelfs goedkope RF stopcontacten of afstandsbediening van Action kan je ermee laten samenwerken dankzij de RF bridge.

Ik weet niet welke smart switches jij momenteel hebt, maar als ze te flashen zijn met Tasmota zou ik zeker overwegen om die kant op te gaan. De verlichting in het hele huis doen (10 Sonoff Mini, 2 RF bridges, een Raspberry Pi 4 en toebehoren + wat RF schakelaars) heeft me 140€ gekost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 22:41
beste allemaal,

uit het bovenstaande heb ik niet kunnen destilleren of het volgende kan:

Ik zou graag in een bestaande hotelschakeling een dimmer/switch module willen bouwen. Ik kan dan het licht dimmen en schakelen maar ook de fysieke schakelaars gebruiken.

Is dat mogelijk en welke smart dimmer/switch module zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb mogelijkheid van Zigbee, 433 of wifi.

Graag jullie advies.
hartelijk dank!
Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 19:08
Kees de kapper schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:59:

Ik zou graag in een bestaande hotelschakeling een dimmer/switch module willen bouwen. Ik kan dan het licht dimmen en schakelen maar ook de fysieke schakelaars gebruiken.

Is dat mogelijk en welke smart dimmer/switch module zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb mogelijkheid van Zigbee, 433 of wifi.
Kees,

ik heb een heel aantal bestaande hotelschakelingen hier in huis slim en dimbaar gemaakt met Shelly Dimmer (dus WiFi). Om het wat fijner te maken heb ik de oude schakelaars vervangen door drukschakelaars (maak-contact); dat dimt fijner dan een klassieke schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Beste ZNProfi,
dank voor je reactie. Een soortgelijke dimmer (van Tuya) heb ik nu maar weet niet helemaal hoe die in te passen. Eigenlijk wil ik de gewone schakelaars behouden. Er hoeft namelijk niet gedimmed te worden met de hand. Ik wil namelijk automatisch, afhankelijk van de hoeveelheid licht, de felheid regelen met de dimmer. En het licht automatisch of met de hand aan/uit kunnen zetten.

Hopelijk is zo iets ook mogelijk, maar wellicht te specifiek voor een bestaande oplossing.
Dank. grtn,
Kees

[ Voor 20% gewijzigd door Kees de kapper op 14-09-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kees de kapper Echt even linken naar het product kan erg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
De dimmer module die ik nu heb heb ik als link toegevoegd. Mocht deze niet voor mijn doeleinde geschikt zijn dan sta ik open voor tips en adviezen. Dank alvast!
Pagina: 1