De bedrading van de schakelaars in mijn huis ziet er als volgt uit:
/f/image/tTRRrADnqFEO5K71Xnr1KgRi.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou deze graag vervangen door Sonoff touch schakelaars, maar dat soort schakelaars hebben steeds een blauwe draad nodig zoals in onderstaande afbeelding:
/f/image/Dnxc76BsNEgVDj9zliaV3OoK.png?f=fotoalbum_large)
Nu is er een nieuwe Sonoff schakelaar (TX T4EU1C) die geen nuldraad nodig heeft (niet bedoeld voor een hotelschakeling) en ik vroeg me af of volgende oplossing zou werken én uiteraard veilig is:

- een schakeldraad aansluiten op de live draad vóór de eerste schakelaar
- op deze manier hebben beide schakelaars constante stroom
De eerste schakelaar kan uiteraard de lamp niet bedienen, maar dat kan je oplossen met enkele scenes:
- indien schakelaar 1 aan => zet schakelaar 2 aan
- indien schakelaar 1 uit => zet schakelaar 2 uit
- indien schakelaar 2 aan => zet schakelaar 1 aan
- indien schakelaar 2 uit => zet schakelaar 1 uit
Als ik met niet vergis zouden de schakelaars op die manier als normale wisselschakelaars werken, kunnen ze ook met een app bediend worden en moet er nergens een extra blauwe of bruine/zwarte draad getrokken worden.
Zie ik dit goed?
/f/image/tTRRrADnqFEO5K71Xnr1KgRi.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou deze graag vervangen door Sonoff touch schakelaars, maar dat soort schakelaars hebben steeds een blauwe draad nodig zoals in onderstaande afbeelding:
/f/image/Dnxc76BsNEgVDj9zliaV3OoK.png?f=fotoalbum_large)
Nu is er een nieuwe Sonoff schakelaar (TX T4EU1C) die geen nuldraad nodig heeft (niet bedoeld voor een hotelschakeling) en ik vroeg me af of volgende oplossing zou werken én uiteraard veilig is:

- een schakeldraad aansluiten op de live draad vóór de eerste schakelaar
- op deze manier hebben beide schakelaars constante stroom
De eerste schakelaar kan uiteraard de lamp niet bedienen, maar dat kan je oplossen met enkele scenes:
- indien schakelaar 1 aan => zet schakelaar 2 aan
- indien schakelaar 1 uit => zet schakelaar 2 uit
- indien schakelaar 2 aan => zet schakelaar 1 aan
- indien schakelaar 2 uit => zet schakelaar 1 uit
Als ik met niet vergis zouden de schakelaars op die manier als normale wisselschakelaars werken, kunnen ze ook met een app bediend worden en moet er nergens een extra blauwe of bruine/zwarte draad getrokken worden.
Zie ik dit goed?