djjvb schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:53:
Wij gaan dit jaar voor het eerst een 'serieus' opzet zwembad aanschaffen. Nu is dit nog een beperkte 305x76 prism, omdat we de tuin nog gaan aanpakken en onze kinderen klein zijn (3 en 7). Dus met name voor de kleinste is dit een mooie maat. In het definitieve ontwerp zien we wel welk bad het uiteindelijk gaat worden.
Wel wilde ik alvast wat 'investeren' in de pomp en het zoutwatersysteem. Wat heb ik al aangeschaft:
- intex prism zwembad 305
- intex 6m3 zfs pomp
- intex zoutwater systeem
- intex oppevlakte skimmer. Voor nu nog geen 'vaste'.
Meeste moet nog komen of staat nog in doos. Verder nog wat zaken als een solar zeil, een schoonmaakset met stofzuiger voor aan de zfs, afdekzeil, trap, voetenbak, zout. Ben nog niet helemaal klaar met het verzamelen van de accessoires.
Verder twijfel ik nog over verwarming, maar voel al een beetje stress om tijdig spullen te kopen. Gezien corona en sommige lever perikelen en het voorkomen van het betalen van de hoofdprijs. Dus nu focus ik eerst even op het verzamelen van de basics. Dan komt het punt van eventuele verwarming.
Uiteraard heb ik de openingspost doorgelezen en het 'aanschaflijstje' van vso. En heb de zoekfunctie gebruikt op enkele onderwerpen. Toch merk ik dat ik nog wat vragen heb en met name over de plaatsing / aansluitingen. Zie veel opmerkingen over slangen, koppelingen, pvc, keter kastjes, etc. voorbij komen:
toon volledige bericht

op zich is nu bestellen wel de beste tijd (in mijn optiek/IMHO)
1. Ik zag bij Heuts dat ze ook praten over nano coating van de glasparels. Als ik hun link aanklik, kom ik bij de intex glasparels uit. Hebben die ook een nano coating? Of alleen die van bijna €50,- van vitrosphere? En ik zag twee korrel groottes. Moet je voor de 0.4-1.2 gaan? Of de andere maat?
Zand/glasparels/wattenbollen .. de eerste 2 lijken me meer voor een permanent bad .. hoewel ik zelf erg blij ben met de wattenbollen voor 4 maanden .. tja die nano coating ik vind het "sales" .. ik zou lekker iets kiezen wat "goedkoper is"
2.De video van de intex zfp zegt dat je hem niet verder weg mag zetten, dan de bijgeleverde slanglengte. En dat je niet teveel de airflow mag beperken. Klopt dat? Of maakt het qua plek/airflow niet uit? Dan zou ik misschien hem wat verder weg willen zetten, namelijk dichter bij onze overkapping ivm eventuele verwarming opties, maar waarmee er een 4-5m tussen pomp en bad komt te zitten . En zou er iets van een afdakje voor willen maken. Of zou hij bijvoorbeeld in een keter kussenbox kunnen/mogen?
Een aantal meter of 2/3 maakt in de afstand op horizontaal niveau veel minder uit dan verticaal(hoogte) . airflow is dat je hem gewoon niet te warm wil laten worden (duh) een box / keter oid moet niet te veel uitmaken zolang je er geen kussens omheen propt .. zal het wel loslopen ..
met je 305cm bad zal dat redelijk loslopen btw .. je pompt je bad rond elke 45 min rond .(heb dezelfde setup)
3. Ik zag dat er een duidelijke nee is op het nut om van je 32mm een 38mm aansluiting te snijden. Maar die intex 38mm set met die afsluiters leek me wel handig voor €36. Anders zou ik voor €16,- adapters moeten kopen en 2 kranen. Weet niet precies welke, maar ik zag er een van €10,- p/s. Waarmee je op hetzelfde uit komt. Mis ik iets in de gedachtengang? Maar zoutwater, zfp en skimmer hebben volgens mij allemaal 38mm.
vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2" zie de post bedoel je dit ?
4. Aangezien ik beginner ben, zal ik veel moeten testen in het begin. Er staat dat een druppel tester het beste is.. 'als je een goed setje hebt'. Of zou juist een digitale tester voor in het begin veel testen niet handiger zijn? Kijk dan met een schuin oog naar een lovibond scuba 2. Maar geen idee of dat wat is. Wat raden jullie me aan?
ga je voor een inbouw bad later oid is een goed testsetje imho het waard .. voor nu voldoen teststrips ook wel maar ik zie ook je punt 5
5. Is een UV lamp aan te raden naast de zoutwater installatie? Of een beetje overkill in een startsituatie? Wil voor de kids natuurlijk zo goed mogelijke water kwaliteit bereiken. Maar vond ze nog wel prijzig.
zoutwater = chloor dus daar verander je niks aan .. UV verminder je de chloor behoefte die je moet toevoegen .. dus je zout elecrolyse naar chloor hoef je dan minder lang aan te zetten.
wat is overkill ? ik merk dat met mijn pomp lang aanzetten (2 uur per dag pompen denk je dan aan) en 6 langzaam oplossende chloortabletten in de dispenser .. het bad helder blijft en dat is je doel.
Uiteindelijk wanneer je chloor gaat ruiken (in het zwembad) is dat mensen niet op de wc pissen maar in het bad.
[/quote]
6. Ik zag in de benodigdheden lijst slangklemmen 40-50 staan. Is dat ook voor de 32/38mm slangen? Welke slangklemmen zou ik nodig hebben?
[quote]
40-50 is de slanklem maat die je in de bouwmarkt haalt .. als je met schroef fittingen werkt heb je ze niet nodig maar wel handig als je ze achter de hand hebt ..
7. Iemand nog een tip voor een platte slang voor de intex zfs pomp?
een goeie / niet te goedkoop ze zijn redelijk snel "lek" .. (dit is voor waste/backwash/rinse stand ..) houd hier rekening mee bij het inbouwen van je pomp .. dat je het water naar je regenwater/riool kan spoelen oid ..
8. Zijn er slangen of adapters die ik aan moet schaffen die ik misschien over het hoofd zie voor de basis aansluiting? Ik moet iets voor de aansluitng bij het bad naar de zfp/zws (punt 3). En afhankelijk van de plaatsing, moet ik misschien de 38mm slang verlengen (punt 2).
adapter A / B van intex .. ff googlen
9. Is het sowieso handig om ph+ en ph- te hebben ook naast het zws?
ja PH - (meer nodig) en ph+ (zelden) wanneer mensen in het bad gaan verhogen ze de PH waarde van je bad .. dus dit moet je "tegen gaan" ..
een goeie PH waarde (neutraal) werkt je chloor effectiever zie je eigen punt 5/6
in de startpost staat ook iets over soda ? ..
10. Wat moet je hebben als 'reparatie meuk'? Of is dat alleen zo'n repair kitje?
Hoop vragen, maar probeer me alvast goed voor te bereiden op het seizoen.
ik heb nieuwe 305 baden gekocht bij "lek" .. ik heb nog geen goeie ervaring met (ver)lijmen / reparatie(s) of hier op dit topic gelezen.
zeker vragen mag ..
ps op zich goeie vragen .. maar als je "starter" bent bouw eerst paar jaar ervaring op .. tenzij je er zelf als ouders veel gebruik van maakt zou ik het lekker klein houden ..maar dat ligt ook aan jou/jullie eigen insteek ..