Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Jazsie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:40:
[...]

Phoe ja dat is een goede vraag. Daar heb ik zo gauw geen berekening voor.

Je zou moeten weten hoeveel liter/u je door 32mm en 6mm kan doen. Dan die hoeveelheid delen met elkaar en je weet min of meer hoeveel x 6mm buisjes zelfde doorstroom heeft als 1x 32mm.

Natuurlijk komt er meer bij kijken (oa druk) maar denk als ruwe schatting wel al een eind komt...

Zelf denk ik, beter te veel dan te weinig. Maar dat is gevoel...
Oppervlakte van een 6mm buis: 28.27mm²
Oppervlakte van een 32mm buis: 804.25mm²

Oftewel je zou minimaal 29 buisjes van 6mm willen hebben om in ieder geval hetzelfde oppervlakte te houden als de 32mm buis. Water sneller door een 32mm buis pompen kost minder kracht dan door een 6mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:47:
Hoe meer slangtules hoe makkelijker het water er doorheen gaat. Probeer maar eens door 1 rietje te blazen of door 10 rietjes tegelijkertijd.
gesloten of open mond werkt net goed hoef ik geen rietjes te hebben :) maar dan mis je het punt namelijk --> gelijke verdeling .. vloeistof dynamica is niet "simpel" ..
Efficientie is lastig uit te drukken en je zit met een vertraging in warmteoverdracht. Hoe dikker de buis, hoe langer het duurt voordat er een balans is tussen het opwarmen van de buis door de zon en het afkoelen van de buis het water.
Dat probleem valt wel mee .. hier zou ik me niet te druk over maken .. tenzij je de "computer" het doorstromen laat bepalen zijn dit niet zaken waar ik me druk over maak ..

Groter probleem is dat je eigenlijk (in de praktijk) dat bv een te lange buis geen enkele extra hitte genereert

ik zou eerder een thermische batterij willen hebben oid .. maar dan heb je ruimte nodig ;) dat is dan weer de andere uitdaging .. :)
Dat is een leuke bijkomstigheid en een reden om nog te overwegen om toch nog een paar meter tyleen/mattten op mijn uitbouw te plaatsen aan de oostkant van het huis. Die heeft tot een uur of 3 zon op het dak staan.
je uitbouw/huis afkoelen ongeacht of je zwembad opwarmt is zoiezo wel prettig(er)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:52:
[...]

Oftewel je zou minimaal 29 buisjes van 6mm willen hebben om in ieder geval hetzelfde oppervlakte te houden als de 32mm buis. Water sneller door een 32mm buis pompen kost minder kracht dan door een 6mm buis.
vierkante (m)meter is het niet handiger om met kubieke (m)meter te rekenen ?

Dan reken je koud 1:1 pvc(pijp) en tyleen(slang) hebben een ander wrijvings-coefficient oid had je die ook meegenomen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:10:
[...]

gesloten of open mond werkt net goed hoef ik geen rietjes te hebben :) maar dan mis je het punt namelijk --> gelijke verdeling .. vloeistof dynamica is niet "simpel" ..
Prima, je mond volstoppen met rietjes en daardoorheen ademen of gewoon normaal ademen (gelijke oppervlakte en beperkte lengte van de rietjes) is ongeveer gelijk.
[...]
Groter probleem is dat je eigenlijk (in de praktijk) dat bv een te lange buis geen enkele extra hitte genereert
Hoe weet je dat? Of je komt in de knel met de afgifte naar de omgeving die te hoog wordt, of je watersnelheid is te laag door te veel terugdruk of de extra lengte is maar beperkt. 1 meter extra buis op een lengte van 9 meter is maar 10% extra oppervlakte. Heb je ook vergelijken gedaan, warmtetoename bij een slang van 5 meter en een van 10 meter met dezelfde flow en begintemperatuur.
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:14:
[...]

Hoe ga je m³ berekenen? Je hebt geen lengte om te vergelijken, enkel oppervlakte.
Dan reken je koud 1:1 pvc(pijp) en tyleen(slang) hebben een ander wrijvings-coefficient oid had je die ook meegenomen ?
Die berekeningen mag jij doen. Maar alleen oppervlakte is al een mooi uitgangspunt om bottlenecks te identificeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
Kan Ep Woody niet samen gezellige onder het afdakje bij VSO in een DIY workshop knutselen wie het warmste tapwater uit eigen berekeningen en ontwerp uit de solar haalt met eigen ideeën 😀

De bevindingen met fotos zie ik graag tegemoed. 😀

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 07-04-2021 16:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
@J.E. Weinor, leuk he die discussies.

Gelukkig bestaat er niet zoiets als de perfecte oplossing, er zijn alleen verschillende oplossingen te bedenken met elk hun voor en nadelen.

Ik moet het ook maar doen met de spullen die ik tot m'n beschikking heb, maar nadenken over de theorie is wel leuk en welke uitwerkingen/gevolgen dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:40:
[...]

Het is een lastig dilemma... Je hebt met een aantal factoren te maken die elkaar tegenwerken.

Dit is hoe ik er tegen aan kijk.
  1. Mijn opmerkingen gingen enkel over de zonnekracht. Die is ongeveer gelijk, hoe warm je mat ook is. Misschien wordt het iets lager naar mate de temperatuur stijgt, maar dat is voor ons nagenoeg niet meetbaar.
  2. Dan heb je het verlies naar de buitenlucht, die wordt groter naar mate de watertemperatuur stijgt. Het wordt in feite een radiator die warmte afgeeft (of opneemt) uit de buitenlucht. Hoeveel warmte er wordt afgegeven is de verhouding tussen de gemiddelde temperatuur van de mat en de buitenlucht.
  3. Vervolgens zit je met de vraag hoeveel energie het kost om het water door de mat te pompen. Hoe sneller het water door de mat moet hoe meer energie dat kost voor de pomp. Dat gaat met de derde macht omhoog terwijl de watersnelheid lineair oploopt.
Het is dus zaak een goede balans te vinden tussen pompkracht, watersnelheid, zonnekracht en afgifte aan buitenlucht.

De laagste temperatuur uit de zonnecollector is het beste
Als uitgangspunt/stelregel dat een zo laag mogelijke deltaT het beste is, ben ik het wel mee eens, maar dat wil niet zeggen dat als de watertemperatuur stijgt er geen warmte meer wordt opgenomen ben ik het niet mee eens, zolang je water maar niet gaat koken of gevaarlijk warm wordt.
toon volledige bericht
1 & 2: Eens
3: Eens enkel koop jij een pomp gebaseerd op je solar mat of eerder vanwege je bad formaat/filter capaciteit?
Merendeel koopt gewoon een pomp met genoeg opvoer hoogte indien men van te voren weet dat men mogelijk solar matten gaat gebruiken. Ofwel die kosten zijn er hoe dan ook ongeacht of je nu wel of geen solar mat hebt. Doorstroom snelheid van het water door je solar mat kijkt men vrijwel niet naar als er maar water uit komt ;).

Mbt je laatste punt: Nergens heb ik gezegd dat er geen warmte meer wordt opgenomen, wel dat hoe warmer het water hoe minder energie (=warmte) het zich op neemt.
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:52:
[...]

Kijk, dat is handige info! Zeker handig voor @vso :)
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:14:
[...]

Ja er tellen meerdere factoren mee zoals ik ook zei maar denk dat je nu wel een mooi start punt hebt...
J.E. Weinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:36:
Kan Ep Woody niet samen gezellige onder het afdakje bij VSO in een DIY workshop knutselen wie het warmste tapwater uit eigen berekeningen en ontwerp uit de solar haalt met eigen ideeën 😀

De bevindingen met fotos zie ik graag tegemoed. 😀
LoL _/-\o_

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:05:
Kijk, dat is handige info! Zeker handig voor @vso :)
oppervlakte bereken terwijl je de inhoud moet hebben :X 8)7 |:( <oftewel no comment> :+

hey hey @J.E. Weinor terwijl jij een biertje staat te drinken met jazsie bij het afdakje zit je ook van alles te blaaten * vso mompelt iets over stuurlui en aan wal staan ;)

affijn ben lekker aan het induiken op de 1wire tech .. pfff word nog wel leuk .. zie een soort "slinger" / ster methode .. denk dat dat ook wel intressant is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:00:
[...]

oppervlakte bereken terwijl je de inhoud moet hebben :X 8)7 |:( <oftewel no comment> :+
Klopt, wat je doet is je knipt beide buizen door en kijkt wat daar het oppervlakte van is en gaat die vergelijken. De lengte van de buis heeft daar geen invloed op.

Rekenvoorbeeld:
Een buis van 1x1 cm doorsnede past 4 keer in een buis van 2x2 cm. Ook als je een lengte pakt van 1 meter of 10 cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:00:
[...]

hey hey @J.E. Weinor terwijl jij een biertje staat te drinken met jazsie bij het afdakje zit je ook van alles te blaaten * vso mompelt iets over stuurlui en aan wal staan ;)

affijn ben lekker aan het induiken op de 1wire tech .. pfff word nog wel leuk .. zie een soort "slinger" / ster
methode .. denk dat dat ook wel intressant is ..
Nou een biertje drinken met Jaszie zou ik best willen hoor niet verkeert kan ik in leve de lijve ook mooi bekijken van van zijn mooie 1 meter badje en installatie en of hij een afdakje heeft geen idee 😀

Onderlinge afstand zal wel te groot blijven. en wezen zit in het oosten van twente :P .Jonge Leu en Oale Groond

En ze zeggen wel eens de beste stuurlui staan aan wal >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:11:
[...]

Klopt, wat je doet is je knipt beide buizen door en kijkt wat daar het oppervlakte van is en gaat die vergelijken. De lengte van de buis heeft daar geen invloed op.

Rekenvoorbeeld:
Een buis van 1x1 cm doorsnede past 4 keer in een buis van 2x2 cm. Ook als je een lengte pakt van 1 meter of 10 cm.
:X
Afbeeldingslocatie: https://docplayer.nl/docs-images/62/47065247/images/1-1.jpg

me pet past in mijn broekzak en mijn pet past op mijn hoofd .. dus mijn hoofd past ook in mijn broekzak redenatie ... .

2x2 geef je aan lengte x breedte(oppervlakte berekening) .. of diameter x lengte (volume berekening oftewel KUUB erhm volume geef je aan in liters)

dus heb je het nu over oppervlakte of over volume/kuub ..

Afbeeldingslocatie: https://www.calculat.org/nl/volume-oppervlakte/obr/op-va-1.svg
bijbehorende verklaring =
d = diameter
O = Oppervlakte
h = hoogte
r = radius
(en missend = V van Volume)

of berekend ...
Diameter 10cm x 100cm = 0,0079 m3 (x 4 = 316)
versus
Diameter 20cm x 100cm = 0,0314 m3

0,0002m3 verschil dus wederom .. dus 4 buizen van 50% kleiner immers 1cm vs 2 cm heb je "teveel" dus dat past niet .. volume technisch .. en 25% tja daar hoef je geen rekenwonder te zijn dat je "erg veel ruimte overhoud" ..

maar goed ik ben aan het mugge(n)ziften 8)

[ Voor 1% gewijzigd door vso op 07-04-2021 21:06 . Reden: volume geef je aan in liters ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:28:
[...]

Nou een biertje drinken met Jaszie zou ik best willen hoor niet verkeert kan ik in leve de lijve ook mooi bekijken van van zijn mooie 1 meter badje en installatie en of hij een afdakje heeft geen idee 😀

Onderlinge afstand zal wel te groot blijven. en wezen zit in het oosten van twente :P .Jonge Leu en Oale Groond

En ze zeggen wel eens de beste stuurlui staan aan wal >:)
ik heb een afdak hoor met een pellet smoker .. breng een stukje zalm / vlees mee en ik vind het best .. ach twente/limboland en dan iets verder rotjeknor .. je moet wat over hebben voor je hobby toch :9~

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:02:
[...]

:X
[Afbeelding]

me pet past in mijn broekzak en mijn pet past op mijn hoofd .. dus mijn hoofd past ook in mijn broekzak redenatie ... .

2x2 geef je aan lengte x breedte(oppervlakte berekening) .. of diameter x lengte (volume berekening oftewel KUUB erhm volume geef je aan in liters)

dus heb je het nu over oppervlakte of over volume/kuub ..

[Afbeelding]
bijbehorende verklaring =
d = diameter
O = Oppervlakte
h = hoogte
r = radius
(en missend = V van Volume)

of berekend ...
Diameter 10cm x 100cm = 0,0079 m3 (x 4 = 316)
versus
Diameter 20cm x 100cm = 0,0314 m3

0,0002m3 verschil dus wederom .. dus 4 buizen van 50% kleiner immers 1cm vs 2 cm heb je "teveel" dus dat past niet .. volume technisch .. en 25% tja daar hoef je geen rekenwonder te zijn dat je "erg veel ruimte overhoud" ..

maar goed ik ben aan het mugge(n)ziften 8)
toon volledige bericht
Heb je tijd teveel??? Een buis kan ook vierkant zijn... Anders had er wel diameter of straal gestaan. :9B

Overigens is pi*r² voor jouw 10 cm cylinder 78 cm² en voor de 20 cm cylinder 314 cm². Zolang de lengte gelijk is heeft dat geen effect voor de vergelijking. Vandaar dat ik hem buiten beschouwing heb gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eb3qX3e.png

de groene streep = waar de epdm mat komt te liggen (lengte)
de blauwe stepen = waar de sensors zouden kunnen komen
de gele stip = waar de arduino voor verzamelpunt metingen zou (kunnen) komen

ik denk aan sensors deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_2?smid=A1X7QLRQH87QA3 (3m kabel) ..

in/uit van het zwembad doe ik apart ..

ik heb dus 5 meetpunten (2 sensors per punt) ik verwacht alleen niet veel verandering op meetpunt 2 en 4 (te klein verschil) .. maar misschien wel leuk om gewoon te meten ..

Andere kant ben ik bang dat ik niet alles 10 de sensors gevoed krijg van de arduino .. ik trek het bewust van al los van veel sensors en multi sensor switching .. liever 1 wire protocol .. oid

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:04:
[Afbeelding]

de groene streep = waar de epdm mat komt te liggen (lengte)
de blauwe stepen = waar de sensors zouden kunnen komen
de gele stip = waar de arduino voor verzamelpunt metingen zou (kunnen) komen

ik denk aan sensors deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_2?smid=A1X7QLRQH87QA3 (3m kabel) ..

in/uit van het zwembad doe ik apart ..

ik heb dus 5 meetpunten (2 sensors per punt) ik verwacht alleen niet veel verandering op meetpunt 2 en 4 (te klein verschil) .. maar misschien wel leuk om gewoon te meten ..

Andere kant ben ik bang dat ik niet alles 10 de sensors gevoed krijg van de arduino .. ik trek het bewust van al los van veel sensors en multi sensor switching .. liever 1 wire protocol .. oid
toon volledige bericht
Ziet er goed uit, of je inderdaad verschil gaat zien tussen de meet punten is even wat anders.

1 zo een sensor gebruikt 1mA en niet eens van je Arduino maar direct van de 5V lijn. En ookal zou het via de Arduinio gaan dan nog hoef je geen zorgen te maken. Indien je je het direct van de 5V lijn zou pakken van de Arduino dan kan je prima 500mA trekken. Daar zit je dus bij lange na niet op :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, ziet er goed uit, ben benieuwd wat je metingen gaan weergeven.

Waarom gebruik je trouwens een Arduino en geen ESP? Een ESP8266 met ESPEasy kan 12 sensoren uitlezen.

Dit is mijn testopstelling, wacht nog op de flow meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st5eWduhdLvXgeH5ER00GiRYocA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0kNn4SwnQisG7DCkSgTPP4u.jpg?f=fotoalbum_large

ESPEasy leest de sensoren uit en straks ook de flow meter. (Nu een dummy flowmeter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97fjm5GgPfzaLRlsZjUuSzc_Bno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TsFa6Pt202snm0wOCLgbYcs7.png?f=fotoalbum_large

Met een simpel stukje code wordt iedere minuut de opname van warmte / afgifte van warmte berekend. (Flow * deltaT * 4.19 / 60) en wordt doorgestuurd via MQTT naar mijn netwerk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
on System#Boot do
    timerSet,1,1
endon

on Rules#Timer=1 do
  timerSet,1,60
  TaskValueSet,4,2,[Warmte#Flow]*([SensorIn#temperature]-[SensorOut#temperature])*0.06975
  TaskValueSet,4,1,[Warmte#Total]+([Warmte#Current]*60)
endon

Vanuit MQTT gaat deinformatie naar InfluxDB en wordt zichtbaar gemaakt met Grafana.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xua9AME8zpYOFU82LWKhyS1UGl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZ3EQCERjfd6SbdZmEQNYMuH.png?f=fotoalbum_large

Om jullie ook een inkijkje te geven, gaat de informatie ook door naar PVOutput. https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=83204

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:09:
[...]

Ziet er goed uit, of je inderdaad verschil gaat zien tussen de meet punten is even wat anders.

1 zo een sensor gebruikt 1mA en niet eens van je Arduino maar direct van de 5V lijn. En ookal zou het via de Arduinio gaan dan nog hoef je geen zorgen te maken. Indien je je het direct van de 5V lijn zou pakken van de Arduino dan kan je prima 500mA trekken. Daar zit je dus bij lange na niet op :)
Dus die 10 sensors via 1-wire op 1 arduino gaat goed komen .. wat zou een beetje de grens wezen dat je "handig" acht .. let op alles vanaf 1 arduino(denk eerder een esp32 inverband met wifi) dus de voeding komt vanaf een usb stekker oid (5v 2A) misschien dat ik een 18650 UPS (1x of 2x accu ik heb beide klaar liggen) ertussen zet. (kan je met usb opladen)
Afbeeldingslocatie: https://hwimages.beslist.net/beslist-images/3koXRwzft3XP4VA6RtbV9FQC6X73/394/V800/4235f87780e5be3079e52ffeac270640/Klussen/18650-Lithiumbatterijversterkermodule-12V-UPS-ononderbroken-bescherming-Ge%C3%AFntegreerde-kaart-met-behu.jpg

Kwa metingen hoeveel sensors zou jij adviseren / doen ? deze 10 staan op de bestel lijst .. als ze binnen zijn ga ik solderen en klaar maken om de mat op het dak te vervangen
wellicht is het handig om een paar extra metingen te verichten .. (referentie punten) meerdere sensors lijken me handig omdat je dan een gemiddelde oid kan trekken ..

ik heb nog een sensor "kit" en een PV installatie op het dak .. eens kijken of ik lokaal de zon sterkte erbij kan zetten .. via node-red & Grafana zal ik de data gaan verzamelen dat is eigenlijk erg simpel ..

het lastigste vind ik eigenlijk wat soldeer ik hoe aan elkaar .. en dat is niet zozeer het solderen maar hoe doe je dat zodanig dat je het storingsvrij/betrouwbaar voor elkaar krijgt .. (doe je bv een capicitor/diode ofzo ertussen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:58
vso schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:55:
[...]

Dus die 10 sensors via 1-wire op 1 arduino gaat goed komen .. wat zou een beetje de grens wezen dat je "handig" acht .. let op alles vanaf 1 arduino(denk eerder een esp32 inverband met wifi) dus de voeding komt vanaf een usb stekker oid (5v 2A) misschien dat ik een 18650 UPS (1x of 2x accu ik heb beide klaar liggen) ertussen zet. (kan je met usb opladen)
[Afbeelding]

Kwa metingen hoeveel sensors zou jij adviseren / doen ? deze 10 staan op de bestel lijst .. als ze binnen zijn ga ik solderen en klaar maken om de mat op het dak te vervangen
wellicht is het handig om een paar extra metingen te verichten .. (referentie punten) meerdere sensors lijken me handig omdat je dan een gemiddelde oid kan trekken ..

ik heb nog een sensor "kit" en een PV installatie op het dak .. eens kijken of ik lokaal de zon sterkte erbij kan zetten .. via node-red & Grafana zal ik de data gaan verzamelen dat is eigenlijk erg simpel ..

het lastigste vind ik eigenlijk wat soldeer ik hoe aan elkaar .. en dat is niet zozeer het solderen maar hoe doe je dat zodanig dat je het storingsvrij/betrouwbaar voor elkaar krijgt .. (doe je bv een capicitor/diode ofzo ertussen)
toon volledige bericht
Let bij de UPS wel op wat de output voltage is. 5V is meestal de max voor ESP's. Of je zet er een adapter of iets tussen...

Qua solderen, hier is een schema te vinden:
https://lastminuteenginee...266-nodemcu-tutorial/amp/

Al je temp sensoren parallel en 1 weerstand ertussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Mocht de kabel vrij lang worden kan het helpen om een 10uF condensatortje toe te voegen. Zie: https://www.letscontrolit...s_DS18b20#Troubleshooting

Overigens niet in een Ster opstelling gebruiken maar zo veel mogelijk in een string met aftakkingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 08-04-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:07:
[...]

Let bij de UPS wel op wat de output voltage is. 5V is meestal de max voor ESP's. Of je zet er een adapter of iets tussen...

Qua solderen, hier is een schema te vinden:
https://lastminuteenginee...266-nodemcu-tutorial/amp/

Al je temp sensoren parallel en 1 weerstand ertussen.
dit zijn 18650 ups die boardjes hebben standaard een 5v & 3v uitgang .. (wel opletten bij aanschaf) goed de foto's inspecteren wat ik niet wil is dat de voeding in principe "dipt" of instabiel is . dat beinvloed je uitlezing v.d metingen vermoed ik ..

Goed bedoelt hoor maar die tutorials praten zelden over issues met lange kabel lengtes of 10 tot 30 sensors tja dan heb ik niks aan die tutorials .. droge stof kan ik ook lezen :) . .zie je ook vaak in ict documentatie "alles kan" maar in de praktijk loop je toch tegen issues aan die je door te doen gewoon tegenaan loopt ..

ik had een paar post terug iets van hackaday neergezet .. waar men het heeft over 20/30 sensors en lange kabels .. grot/zee metingen doet oid .. en daar kan je dan weer een hoop van leren als ze hun hun praktijk ervaring erbij zetten die ze gaandeweg geleerd hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, je bedoelt dat ding met die Teensy? Kan, zal vast prima werken. Uiteindelijk lijkt het echter niet veel meer dan een bord je waar je een Teensy op kan duwen/solderen en waar de weerstand en aansluitingen voor de 1wire alvast op zitten.

ESP32/8266 vs Teensy is een gevalletje wat jij prettig vindt om mee te werken. Ik denk persoonlijk dat de community van de ESP's wat groter is en daarom wat makkelijker te implementeren.

Wil je "zekerheid" qua stabiliteit dan zou ik gewoon een bordje pakken dat je kan uitlezen (ESP, Teensy of een rPi), een 4.7 kOhm weerstand en kleine condensator op een printplaatje solderen en vervolgens met een meter of 20 aan kabel langs de groene lijn gaan en van daar aftakkingen maken naar je mat waar de DS18B20's liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wil je vervolgens ook nog op een andere plek sensoren plaatsen kun je die sensoren op een andere GPIO aansluiten met een extra 4k7 weerstand. Dat werkt makkelijker dan dat je een ster aftakking maakt met de risico's die daar bij horen, of een relais gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Naast Arduino kan je ook voor ESP32 gaan zoals @Ep Woody zegt, zeker als je via wifi de data wilt verzenden is dat een betere/handiger keus.

Tja hoeveel sensoren? Dat ligt echt aan je zelf hoeveel metingen je wilt. Ik heb bijvoorbeeld maar 3 stuks voor mijn Spa (in/uit & 1x bij pH/Orp sensor)

Gebruik UTP kabel zoals voorheen is verteld en ik verwacht niet dat je storing krijgt op de kabel/lijn.

Ik zou alleen geen 4.7k weerstand gebruiken, eerder richting de 2-3k gezien de afstand en hoeveelheid sensoren die je wilt gebruiken op een kabel.

Verder indien je dus voor een ESP32 board gaat (ivm wifi) dan geen 18650 "ups" gebruiken. Kan wel maar ESP32 board zuipt nogal wat energie door de wifi module. Verwacht niet dat deze dagen mee gaat, gok zelf dat je wel iedere dag of om de dag moet gaan opladen (ook afhankelijk uiteraard van de gebruikte batterij).... niet helemaal handig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:06:
[Tja hoeveel sensoren? Dat ligt echt aan je zelf hoeveel metingen je wilt. Ik heb bijvoorbeeld maar 3 stuks voor mijn Spa (in/uit & 1x bij pH/Orp sensor)

Gebruik UTP kabel zoals voorheen is verteld en ik verwacht niet dat je storing krijgt op de kabel/lijn.

Ik zou alleen geen 4.7k weerstand gebruiken, eerder richting de 2-3k gezien de afstand en hoeveelheid sensoren die je wilt gebruiken op een kabel.

Verder indien je dus voor een ESP32 board gaat (ivm wifi) dan geen 18650 "ups" gebruiken. Kan wel maar ESP32 board zuipt nogal wat energie door de wifi module. Verwacht niet dat deze dagen mee gaat, gok zelf dat je wel iedere dag of om de dag moet gaan opladen (ook afhankelijk uiteraard van de gebruikte batterij).... niet helemaal handig lijkt me?
de ups is meer om te voorkomen dat ik dipjes krijg in de grafiek .. wil tussen 06:00 en 20:00 oid gaan meten .. dan moet hij stabiel zijn.. omdat ik graag knutsel in de tuin (stroom eraf oid) .. is het makkelijker een ups ertussen te zetten vooraf dan achteraf ..grrr .. etc .. loggen naar een SD kaartje vind ik iets "te" .. wellicht als het erop zit dat ik het erbij doe ..:)

dus ---> stopcontact --> usb --> ups --> esp32/arduino oid ..

ja ik denk wel dat het een esp32 oid word hoor .. heb genoeg liggen .. het is alleen de vraag of ik met camera/zonder camera doe :+

hmm is de 18650 onder het (houten)schuur dak wel handig .. .iets met spontaan ontbranden en hout is wellicht niet de meest veilige optie

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 08-04-2021 16:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:11:
[...]

de ups is meer om te voorkomen dat ik dipjes krijg in de grafiek .. wil tussen 06:00 en 20:00 oid gaan meten .. dan moet hij stabiel zijn.. omdat ik graag knutsel in de tuin (stroom eraf oid) .. is het makkelijker een ups ertussen te zetten vooraf dan achteraf ..grrr .. etc .. loggen naar een SD kaartje vind ik iets "te" .. wellicht als het erop zit dat ik het erbij doe ..:)

dus ---> stopcontact --> usb --> ups --> esp32/arduino oid ..

ja ik denk wel dat het een esp32 oid word hoor .. heb genoeg liggen .. het is alleen de vraag of ik met camera/zonder camera doe :+

hmm is de 18650 onder het (houten)schuur dak wel handig .. .iets met spontaan ontbranden en hout is wellicht niet de meest veilige optie
Ahhja dan is zo een "UPS" wel slim idee ja.

Een 18650 ontploft echt niet zomaar hoor mits "aangestuurd" op de juiste wijze.
Wel uit de warme zon houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:35:
[...]
Ahhja dan is zo een "UPS" wel slim idee ja.

Een 18650 ontploft echt niet zomaar hoor mits "aangestuurd" op de juiste wijze.
Wel uit de warme zon houden!
ja lekker hoog en droog onder het dak oid .. ook wel handig dat de draadjes onder het dak door lopen omhoog zodat het water onderin naar beneden gaat ipv terug omhoog de electronica in .. 8)

ik zit zelf te twijfelen of ik een 433mhz meetstation oid ga aanschaffen .. (esp ertussen solderen) vandaar dat ik er meer van die heb liggen . ik kan wel via een SDR dongle de 433mhz band afluisterne maar direct digitaal is dan wel handiger :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
@Jazsie Heb de ezo bordjes en whitebox gekocht. Wel me eigen sensoren gehouden, was wel weer 190 euro maar nu komen er mooie waardes uit. Mooi stabiel en geen geschommel meer. Analoge ingangen werken bij arduino gewoon niet stabiel en zullen altijd wat schommelen. Met deze gevoelige sensoren is dat niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:45:
@Jazsie Heb de ezo bordjes en whitebox gekocht. Wel me eigen sensoren gehouden, was wel weer 190 euro maar nu komen er mooie waardes uit. Mooi stabiel en geen geschommel meer. Analoge ingangen werken bij arduino gewoon niet stabiel en zullen altijd wat schommelen. Met deze gevoelige sensoren is dat niet zo handig.
ben benieuwt tzt ga ik zelf bouwen .. kijken of ik dezelfde beleving heb

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:45:
[...]

ben benieuwt tzt ga ik zelf bouwen .. kijken of ik dezelfde beleving heb
Met oversampling werd het wel een stuk beter maar toen sloot ik de orp en ph aan en dan gaan ze elkaar storen. Dus moet je de boel gaan galvanisch volgens mij scheiden. En dacht ipv daarmee te testen doe ik het wel meteen goed. Komende tijd de waardes een bekijken. Hopelijk weer snel zwem weer. Ph is te hoog 7,7. Gaat door het chloor je pH nou omhoog of naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:40:
[...]

Met oversampling werd het wel een stuk beter maar toen sloot ik de orp en ph aan en dan gaan ze elkaar storen. Dus moet je de boel gaan galvanisch volgens mij scheiden. En dacht ipv daarmee te testen doe ik het wel meteen goed. Komende tijd de waardes een bekijken. Hopelijk weer snel zwem weer. Ph is te hoog 7,7. Gaat door het chloor je pH nou omhoog of naar beneden?
aha ik ga niks met orp/chloor/ph doen ;)

met PH (7) neutraal dus .. zorg je dat je chloor effectiever is en niet te snel vervliegt oid .. te laag is je chloor niet effectief .. te hoog heeft andere gevolgen .. zoek ff erop..

btw ph- gebruik je het meest bij een zwembad mensen in het zwembad verhogen je ph ..

let op btw WAAR je meet .. klinkt stom of eerder gezegd klinkt logisch maar zomaar ergens meten kan erg vertekend beeld geven.

ik zou zelf zeggen pomp 30 minuten voordat je uberhaupt het ding uitleest ... en nooit zomaar uitlezen .. maar zo denk ik erover .. hierom meet ik pas nadat ik het bad geroert heb ofzo .. nooit gewoon in een "vlaag" van .. laat ik het maar doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 21:35
Nog even een vraagje hier, is weer een mooie actie op amazon (https://www.amazon.nl/dp/..._imm_JQPWHFX6C587CJ7BRB10) voor de intex zandfilter maar ik twijfel. Heb nu een intex cartridge filter en die doet (als ik hem vaak genoeg schoonmaak) zijn werk erg goed. Nu lees ik op het internet dat een pomp gebaseerd op cartridges fijner kan filteren dan een zandpomp. Namelijk 10-15 microns ipv 30-50 voor een zandfilter. Maakt dat in praktijk heel veel uit? Het gemak van een zandfilterpomp lijkt me wel fijn maar ik wil er niet op achteruit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
TMCThomas schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:48:
Nog even een vraagje hier, is weer een mooie actie op amazon (https://www.amazon.nl/dp/..._imm_JQPWHFX6C587CJ7BRB10) voor de intex zandfilter maar ik twijfel. Heb nu een intex cartridge filter en die doet (als ik hem vaak genoeg schoonmaak) zijn werk erg goed. Nu lees ik op het internet dat een pomp gebaseerd op cartridges fijner kan filteren dan een zandpomp. Namelijk 10-15 microns ipv 30-50 voor een zandfilter. Maakt dat in praktijk heel veel uit? Het gemak van een zandfilterpomp lijkt me wel fijn maar ik wil er niet op achteruit gaan.
Snel kopen voor die prijs al helemaal voordat het weg is voor een intex ZFP 6m2 daar heb je geen miskoop aan en beter dan de papieren filters meer capaciteit minder om schoon te maken dan met papieren filters als filtermateriaal kan er pluchen bollen zand glas of glasparels in en wil je evt later solar of WP op aansluiten dan heb je voldoende capaciteit wat met een cartridge filter niet wil en filtert zeker niet slechter zelfs beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 01:10:
[...]

Snel kopen voor die prijs al helemaal voordat het weg is voor een intex ZFP 6m2 daar heb je geen miskoop aan en beter dan de papieren filters meer capaciteit minder om schoon te maken dan met papieren filters als filtermateriaal kan er pluchen bollen zand glas of glasparels in en wil je evt later solar of WP op aansluiten dan heb je voldoende capaciteit wat met een cartridge filter niet wil en filtert zeker niet slechter zelfs beter.
jup ... eigenlijk niks aan toe te voegen

"beter" filteren is het niet, btw .. maar sneller .. en scheelt inderdaad filters wekelijks vervangen :)

Er zijn meer factoren zoals je zwembad tijdig afdeken, voetenbadje gebruiken en chloor/ph op peil houden maar een goeie pomp is zeker wel prettig

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:45:
Mooi dat het werkt, kost wat maar heb je ook wat :).

Kalibreren gaat ook echt stukken makkelijker aangezien dit door de EZO circuit wordt afgehandeld.
Geen moeilijke code's etc schrijven.

Wat ook voordeel is (in mijn geval dan aangezien ik met 38gr water zit) is dat er temperatuur compensatie in zit.
pH waarde verschilt toch wat op 25gr en 38gr water.
martijnr17 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:40:
[...]

Door het toevoegen van vloeibaar chloor gaat je pH omhoog.
Vandaar dat je dus pH- gebruikt om pH op peil te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 10-04-2021 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 21:56
Is deze ook aan te sluiten op een 32 mm bestway zwembad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
bprak schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:48:
[...]

Op mijn 32mm aansluiting van een intex bad past een ZFP prima met deze verloopstukken:

https://www.amazon.nl/INT...&pd_rd_i=B000RSICZU&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

bprak schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:48:
[...]

Hier zijn ze een stuk voordeliger:
https://www.zwembadstore....ter-32-38-mm-2-stuks.html

Bedankt voor de tip van de ZFP! Ik heb nu een 4m3 model, maar ik ga naar een groter bad, meer en grotere solar matten, fontein. Denk dat ik er wel goed aan doe om voor de zekerheid een 6m3 model te nemen, kan ik nog kijken welke van de 2 ik houd.

Ook €150 aan PVC binnen om alles vast aan te gaan sluiten. Ik voel een nieuwe uit de hand gelopen hobby aankomen... 8)7

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25
martijnr17 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:54:
[...]

Ik heb volgens mij dezelfde intex en die heeft ook een altijd aan stand. Je moet alleen de aardlek er voor weg halen. Ik heb hem in een shelly plug zitten en schakel hem gewoon aan en uit.
Als ik mijn Intex op fp mode zet , dan de aardlek bedien en deze weer aanzet dan gaat mijn Intex op standby hij gaat dan niet automatisch draaien. Zit er verschil in Intex pompen in dit gedrag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
bifi_G60 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:32:
[...]

Als ik mijn Intex op fp mode zet , dan de aardlek bedien en deze weer aanzet dan gaat mijn Intex op standby hij gaat dan niet automatisch draaien. Zit er verschil in Intex pompen in dit gedrag ?
Ja, er zijn verschillende types in de omloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:11:
[...]

Hier zijn ze een stuk voordeliger:
https://www.zwembadstore....ter-32-38-mm-2-stuks.html

Bedankt voor de tip van de ZFP! Ik heb nu een 4m3 model, maar ik ga naar een groter bad, meer en grotere solar matten, fontein. Denk dat ik er wel goed aan doe om voor de zekerheid een 6m3 model te nemen, kan ik nog kijken welke van de 2 ik houd.

Ook €150 aan PVC binnen om alles vast aan te gaan sluiten. Ik voel een nieuwe uit de hand gelopen hobby aankomen... 8)7
Tikt lekker aan al het pvc ondanks voordelige prijzen opgeteld in vergelijk bij de wildkamp.
Maar ook bepaalde pvc hulpstukken ook niet bij iedereen verkrijgbaar zocht een T-stuk met 3 maal binnendraad 1 1/2 bij maar 1 verkrijgbaar de pvc specialist voor mijn wandskimmer opzetframe bad.

Op het T-stuk komt de intex aansluiting slang wil zoveel mogelijk met schroefdraad bevestiging in plaats met tule en klem, met verloopstuk 11/2 x 2 inch naar de standaard intake zwembad aansluiting. met afsluitkraan.

Maar hobbies kosten nu eenmaal geld :) naar gelang hoe je het hebben wil hoe duurder het uitkomt.

En snel het 6m2 pompje op amazon kopen voor het weg is voor die prijs zag ook een 12Mm2 versie van intex voor 260 euro normaal 5 a 600 of zelfs meer euro voor dezelfde 12m2 pomp zag ik ergens staan.

[ Voor 9% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-04-2021 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

in dit topic zijn er wat foto's te vinden van mensen die hem opengeschroeft hebben .. en daarbij een discussie hoe je hem eigenlijk constant aanzet oid ..

zoals @Jazsie zegt deze bv
Afbeeldingslocatie: https://escdn.nl/images/resized/902221:900:705:contain.jpg

deze is wat ouder

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:38:
[...]

Tikt lekker aan al het pvc ondanks voordelige prijzen opgeteld in vergelijk bij de wildkamp.
Maar ook bepaalde pvc hulpstukken ook niet bij iedereen verkrijgbaar zocht een T-stuk met 3 maal binnendraad 1 1/2 bij maar 1 verkrijgbaar de pvc specialist voor mijn wandskimmer opzetframe bad.

Op het T-stuk komt de intex aansluiting slang wil zoveel mogelijk met schroefdraad bevestiging in plaats met tule en klem, met verloopstuk 11/2 x 2 inch naar de standaard intake zwembad aansluiting. met afsluitkraan.

Maar hobbies kosten nu eenmaal geld :) naar gelang hoe je het hebben wil hoe duurder het uitkomt.

En snel het 6m2 pompje op amazon kopen voor het weg is voor die prijs zag ook een 12Mm2 versie van intex voor 260 euro normaal 5 a 600 of zelfs meer euro voor dezelfde 12m2 pomp zag ik ergens staan.
Ik wil ook een skimmer in m'n Intex framebad. Tis maar een bad van 3m diameter, maar ik houd wel van overkill. Dus ik heb nu deze in huis: https://www.zwembadstore....immerset-wandmontage.html
Voor het geld een prima ding. In eerste instantie wilde ik ook meteen van 1,5" naar 2" schroef gaan om er een Intex slang aan te kunnen hangen, maar nu toch maar besloten van 1,5" naar 40mm, naar wartelkoppeling zodat het makkelijk los kan, 90 graden bocht en dan naar 2" zodat het op de grond kan leunen. Plankje eronder en met zadels vast zetten. Kan het vanaf daar direct de ZFP in met een heel kort 38mm Intex slangetje met schroefdraad voor de flexibiliteit.

Ik zal hier wat foto's delen als het allemaal aangesloten is, met het huidige weer zal het nog wel een week duren voordat ik aan het PVC werk begin denk ik.

Een tip trouwens indien je wat moeilijker te verkrijgen Intex spullen zoekt:
https://www.intexdevelopment.com/home?lst_lang=3

Gewoon direct bij de importeur bestellen, daar heb ik bijvoorbeeld deze vandaan:
https://www.intexdevelopm...l?lst_lang=3#overviewlink

Nergens te krijgen, maar super handig om een sproeier dicht bij je inlaat aan te sluiten met een eigen kraan. Deze zit niet bij de goedkopere sproeiers inbegrepen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/360245468/550x550x2/intex-bypass-afsluiter-38-mm.jpg

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:36:
[...]

Ik wil ook een skimmer in m'n Intex framebad. Tis maar een bad van 3m diameter, maar ik houd wel van overkill. Dus ik heb nu deze in huis: https://www.zwembadstore....immerset-wandmontage.html
Voor het geld een prima ding. In eerste instantie wilde ik ook meteen van 1,5" naar 2" schroef gaan om er een Intex slang aan te kunnen hangen, maar nu toch maar besloten van 1,5" naar 40mm, naar wartelkoppeling zodat het makkelijk los kan, 90 graden bocht en dan naar 2" zodat het op de grond kan leunen. Plankje eronder en met zadels vast zetten. Kan het vanaf daar direct de ZFP in met een heel kort 38mm Intex slangetje met schroefdraad voor de flexibiliteit.

Ik zal hier wat foto's delen als het allemaal aangesloten is, met het huidige weer zal het nog wel een week duren voordat ik aan het PVC werk begin denk ik.

Gewoon direct bij de importeur bestellen, daar heb ik bijvoorbeeld deze vandaan:

Nergens te krijgen, maar super handig om een sproeier dicht bij je inlaat aan te sluiten met een eigen kraan. Deze zit niet bij de goedkopere sproeiers inbegrepen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61TJcuhQ8oL._AC_SX425_.jpg deze voor 8,- bij cranenbroek gescoord ..

pvc kan snel oplopen als je niet rondsnuffelt inderdaad ..

zelf van een oude crp pomp een "fontein" sproeier gemaakt .. is leuk maar in de praktijk gebruikte we het niet ..(wat lijm en pvc en een verf-afblaas-fohn oid kan je snel en simpel dingen vervormen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De bypass kraan niet eerder gezien mooie oplossing op deze manier.

Wandskimmer moet ik ook nog voor het eerst monteren standaard heeft het een 1 1/2 draadaansluiting tule.
daaronder wil ik een kogelafsluiter monteren en dan het T-stuk of andersom naar gelang hoogte van mijn intake met 50 cm intex slang schroefdraad, die ik heb liggen, op de aansluiting bad zit ook een afsluiter de skimmer heeft ook een bepaalde lengte maat en vrij groot de aansluiting er onder van pvc constructie er nog onder.
En alles aan elkaar verlijmen maakt het weer langer dan koppelstuk met draad uiteinde verloopstuk te realiseren.

De kimmer die moet je zeker ondersteunen en met pvc eronder kom nog wel wat gewicht bij, het mooiste is tussen de U staander intex/bestway kun je die makkelijker gebruiken voor de ondersteuning en ter plekke wat bedenken dat hou je toch wel en al het gepuzzel met pvc . :)

grootste uitdaging wordt nog solar op het schuine dak tyleen het weer moet wel beter wezen om buiten wat te doen al het hout nog niet in bezit wel 3 grote platen kunnen bemachtigen bij een houthandel en anders de portemonnee los trekken alleen al door de verzendkosten laat staan minimale bedrag wat je moet besteden voor ophalen belachelijk en uitzonderingen deden ze niet, :?

Liep gisteren waar ik wel vaker hout weg haal bij een handelaar was toch in de buurt en even kijken en kopen naar hout was geen sterveling te bekennen alleen de verkoper op het terrein maar mochte er niet op zonder afspraak ik zei nog tegen die gast heb hout nodig maak maar eerst af een afspraak :? dat ze aan de corona regels houden prima maar was niemand te bekennen.als het druk is kan ik me nog enigszins voorstellen ondernemers kunnen wel zo het terrein op zonder afspraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding] deze voor 8,- bij cranenbroek gescoord ..

pvc kan snel oplopen als je niet rondsnuffelt inderdaad ..

zelf van een oude crp pomp een "fontein" sproeier gemaakt .. is leuk maar in de praktijk gebruikte we het niet ..(wat lijm en pvc en een verf-afblaas-fohn oid kan je snel en simpel dingen vervormen ..
Die heb ik twee, na een seizoen is er een al zo stroef dat de kraan amper te draaien is. En de ander lekt water door waardoor er altijd een klein beetje water richting de sproeier liep. Ondingen. Ik betaal liever wat meer als het dan fatsoenlijk werkt. Voor de Solar matten daarom straks gewoon VDL PVC kranen. Komen een stuk degelijker over. :)

Ik heb deze sproeier gekocht destijds: https://www.zwembadstore.com/intex-led-zwembad-sproeier.html
Best een leuk ding, met genoeg waterdruk inclusief licht ook nog. Moet alleen zeggen dat de pomp zelden aan staat als het donker genoeg is. Maar de kinderen vinden het leuk. :P

[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-04-2021 14:47 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:42:
[...]

Die heb ik twee, na een seizoen is er een al zo stroef dat de kraan amper te draaien is. En de ander lekt water door waardoor er altijd een klein beetje water richting de sproeier liep. Ondingen. Ik betaal liever wat meer als het dan fatsoenlijk werkt. Voor de Solar matten daarom straks gewoon VDL PVC kranen. Komen een stuk degelijker over. :)

Ik heb deze sproeier gekocht destijds: https://www.zwembadstore.com/intex-led-zwembad-sproeier.html
Best een leuk ding, met genoeg waterdruk inclusief licht ook nog. Moet alleen zeggen dat de pomp zelden aan staat als het donker genoeg is. Maar de kinderen vinden het leuk. :P
ervaringen zullen inderdaad verschillen ..

ik heb er ook mee in de handen gestaan (wie niet) maar inderdaad .. in de nacht je pomp aanzetten hmm ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

kijk eens naar een drieweg kraan van druk pvc lijkt op een T-Stuk vrij prijzig :?

met 3 weg kraan kun je ook maar een richting afsluiten en geen 2, maar richting solar is mijn voorkeur ook een bypass met drie losse kranen je kunt ze als complete set verkrijgen met allerlei hulpstukken en potje lijm en ontvetter of zelf samen stellen.
En de pvc kogelkranen zijn zeker van goede kwaliteit en duurzamer 10 a 15 euro per stuk voor een 50 mm uitvoering voordeel je kunt ze ook makkelijk demonteren tussen de vaste pvc aansluiting.

Moet wel zeggen ik heb zelf geen ervaring met die witte drieweg kranen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:14:
[...]

kijk een naar een drieweg kraan van druk pvc lijkt op een T-Stuk vrij prijzig :?

met 3 weg kraan kun je ook maar een richting afsluiten en geen 2, maar richting solar is mijn voorkeur ook een bypass met drie losse kranen je kunt ze als complete set verkrijgen met allerlei hulpstukken en potje lijm en ontvetter of zelf samen stellen.
En de pvc kogelkranen zijn zeker van goede kwaliteit en duurzamer 10 a 15 euro per stuk voor een 50 mm uitvoering voordeel je kunt ze ook makkelijk demonteren tussen de vaste pvc aansluiting.

Moet wel zeggen ik heb zelf geen ervaring met die witte drieweg kranen. :)
je kan de (witte) kraan in 4 standen zetten 1,2 of 3 dicht (inderdaad niet 1 en 2 en/of 3 tegelijk) 4de stand = allemaal open .. je kan ook niet harder/zachter met die kraan ..

op zich om een bypass oid met een crp (waarvoor ik ze aangeschaft had) zijn ze goed of voor een inspuit versus fontein keuze ...

maar met zfp kies ik liever voor bal kranen (inderdaad)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:44:
[...]

je kan de (witte) kraan in 4 standen zetten 1,2 of 3 dicht (inderdaad niet 1 en 2 en/of 3 tegelijk) 4de stand = allemaal open .. je kan ook niet harder/zachter met die kraan ..

op zich om een bypass oid met een crp (waarvoor ik ze aangeschaft had) zijn ze goed of voor een inspuit versus fontein keuze ...

maar met zfp kies ik liever voor bal kranen (inderdaad)
kijk weer wat wijzer. :)

Ik heb trouwens andere aansluitingen koppeling set bestelt zijn wel verkrijgbaar maar zeer beperkt de sets met de complete afsluitkranen veel meer verkrijgbaar, maar die had ik al met eerdere bestelling de zelfde als op je zwembad met ontluchtingsventiel er op, en het gat in de liner ga ik ook groter maken de B adapter zet ik wel een keer op marktplaats.

Maar de aansluiting zeef en inspuiter stukken groter in formaat en degelijker dan de standaard die zijn meegeleverd bij het zwembad met het tuitje er aan.

De aansluiting volgens scheme is de afsluitrubber inderdaad aan de binnenkant uit je eerdere post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
[...]

Dus je zet hem aan, in de FP stand en drukt de aardlek uit?( niet de aan uit knop van de pomp) Na het indrukken van de aardlek gaat hij niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25
martijnr17 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:48:
[...]

Dus je zet hem aan, in de FP stand en drukt de aardlek uit?( niet de aan uit knop van de pomp) Na het indrukken van de aardlek gaat hij niet aan?
Nee dan gaat hij gewoon in standby ,rood lampje gaat branden en that's it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klopt, doet de vrij nieuwe 4m3 ZFP die ik nu heb ook. Verwacht bij de 6m3 niet anders straks. Vrij irritant. Heb daarom maar gewoon de ingebouwde klok telkens 8 uur laten draaien.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 21:35
Nog even een vraagje hier, is weer een mooie actie op amazon (https://www.amazon.nl/dp/..._imm_JQPWHFX6C587CJ7BRB10) voor de intex zandfilter maar ik twijfel.
Ik heb hem gekocht! :) Bedankt voor het advies. Naast de prijs trok het feit dat glasparels blijkbaar zelfs beter kunnen filteren dan een cartridge me over de streep. Nu had ik nog een vraagje, is de zandfilterpomp veel luider dan een cartridge pomp (heb de (2271 l/u))? Of valt dat wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
bifi_G60 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:12:
[...]

Nee dan gaat hij gewoon in standby ,rood lampje gaat branden en that's it
Staat er in de handleiding nog wel iets over FP dan? Bij mij stond er duidelijk dat hij daarmee aan bleef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdyxw1WqLi3TKJEGqYFh0M2TCrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0rbNhFDS0SRhpGpqe3RtbjR.png?f=fotoalbum_large
Beetje ph min erin zie je goed. Als de pomp uit is stijgen de waardes flink, je moet minimaal 30 min pompen om goede waardes te krijgen. De ph is gekalibreerd en de verhalen over orp en chloor verhouding zijn de meningen nogal verdeeld. Dus de komende tijd chloor meten met een teststrip en afzetten tegen de orp waarde en daarop kalibreren. Nu eerst beter weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
TMCThomas schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:32:
[...]

Ik heb hem gekocht! :) Bedankt voor het advies. Naast de prijs trok het feit dat glasparels blijkbaar zelfs beter kunnen filteren dan een cartridge me over de streep. Nu had ik nog een vraagje, is de zandfilterpomp veel luider dan een cartridge pomp (heb de (2271 l/u))? Of valt dat wel mee?
Ik vind het geluid zelf wel meevallen, ik heb de 4m3. Heb hem zelf 24uur per dag een tijdje laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Hier alles VDL waar mogelijk, zou niets anders willen.
martijnr17 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:58:
[...]

Staat er in de handleiding nog wel iets over FP dan? Bij mij stond er duidelijk dat hij daarmee aan bleef.

[Afbeelding]
Beetje ph min erin zie je goed. Als de pomp uit is stijgen de waardes flink, je moet minimaal 30 min pompen om goede waardes te krijgen. De ph is gekalibreerd en de verhalen over orp en chloor verhouding zijn de meningen nogal verdeeld. Dus de komende tijd chloor meten met een teststrip en afzetten tegen de orp waarde en daarop kalibreren. Nu eerst beter weer.
Ziet er goed uit! Doe jij automatisch of handmatig pH- / Chloor toevoegen?

mbt ORP waarde, minimaal 500mV en maximaal 800mV. Ik lees ook verschillende meningen, dat wordt dus inderdaad meten/proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Jazsie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:24:

[...]

Ziet er goed uit! Doe jij automatisch of handmatig pH- / Chloor toevoegen?

mbt ORP waarde, minimaal 500mV en maximaal 800mV. Ik lees ook verschillende meningen, dat wordt dus inderdaad meten/proberen...
Op dit moment met de hand. Heb wel al wat kleine 12v peristaltische pompjes die 100ml in 60sec doen. Dus als ik alle waardes goed heb dan een beetje kijken hoe en wat en zou ik het kunnen automatiseren. De ph min is nu alleen nog poeder. Chloor is een chloor dispenser met langzame tabletten op de laagste stand. Denk dat ik daar met een pompje vers water in ga pompen en dan komt vanzelf het pure chloor eruit. Leek me een simpele doeltreffende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Twee vragen:

Is die timer bij dit model nog makkelijk te omzeilen? Ik wil hem met domotica aan- en uitzetten.

Kan ik hier gelijk 32mm leidingen op aansluiten? Ik heb namelijk alles op 1" oftewel 32mm. Ik zie niet helemaal goed of die ringen daar voor bedoeld zijn. Wat is de aansluiting op de pomp?
Of kan ik ook gewoon 1,5" buitenschroefdraad naar 32mm slangtule kopen?

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 11-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@BounceMeister ja, je kan de fase doorverbinden, waardoor deze altijd draait. Makkelijk ook weer ongedaan te maken. Staan een paar foto's hier in het topic. Je hebt inderdaad een koppelstuk nodig om je 32mm slangen te koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Zo, weer wat gewerkt aan mijn project. Begint er op te lijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrtCIZh41JjKxvF8IE6r6soZWoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9J8qeZAnvvRfdsJOTgmFrpM.png?f=fotoalbum_large
martijnr17 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:10:
[...]

Op dit moment met de hand. Heb wel al wat kleine 12v peristaltische pompjes die 100ml in 60sec doen. Dus als ik alle waardes goed heb dan een beetje kijken hoe en wat en zou ik het kunnen automatiseren. De ph min is nu alleen nog poeder. Chloor is een chloor dispenser met langzame tabletten op de laagste stand. Denk dat ik daar met een pompje vers water in ga pompen en dan komt vanzelf het pure chloor eruit. Leek me een simpele doeltreffende oplossing.
Ahh oke, ik wil het dus gelijk met vloeibaar ph/chloor gaan doen.

Chloor (de meesten dan) tabletten bevat cyaanzuur. Beste zorg je dat je Orp afstelling dan zo laag mogelijk is want te veel aan cyaanzuur gaat averechts werken mbt automatisch doseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Jazsie schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:02:
[Afbeelding]

[...]

Chloor (de meesten dan) tabletten bevat cyaanzuur. Beste zorg je dat je Orp afstelling dan zo laag mogelijk is want te veel aan cyaanzuur gaat averechts werken mbt automatisch doseren...
Ziet er goed uit is het een scherm wat je bij het zwembad gaat hangen?
Heb me nog niet helemaal verdiept in de verschillende chloren maar lees ook nog eens dat vloeibaar chloor veel goedkoper is. Heb helaas net een flinke hoeveelheid gewone chloor gekocht en vloeibaar versturen ze niet.
Heb er 1 gevonden die wel verstuurd en me verdiept in cyaanzuur. Geen idee dat dat erin zit. Ga denk ik beide beetje gebruiken. Kleine basis met tabletten en vloeibaar erbij,

[ Voor 8% gewijzigd door martijnr17 op 11-04-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:29:
[...]

Ziet er goed uit is het een scherm wat je bij het zwembad gaat hangen?
Heb me nog niet helemaal verdiept in de verschillende chloren maar lees ook nog eens dat vloeibaar chloor veel goedkoper is. Heb helaas net een flinke hoeveelheid gewone chloor gekocht en vloeibaar versturen ze niet.
Neen, deze komt op het "apparaat" zelf in de technische ruimte.
Om de boel te integreren in mijn "Pool system" lees ik de data uit via ESP32 (wifi).

Vloeibaar chloor is inderdaad goedkoper.
Niet ieder webwinkel verstuurd het, andere dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:02:
[Afbeelding]

[...]

een "tegel" op je Toon? (of een ander home domotica systeem) :)

ziet er leuk uit

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:32
Da's best puzzelen met PVC. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxrMUVVI9QS6ulxKEzZUCtOx7WU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddpwIs5YmaJcilR5eJnnCMO9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sbw4Ay0mhTkQuC-1n1AdPJhMnk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiJQ1Dw75F37Ihu963LF2Z6v.jpg?f=fotoalbum_tile

ZFP en WP aan de andere kant van de heg.
Zwembad eerdaags op de tegels.
Richting juni het tyleen het dak op en aansluiten op bovenstaande.

Hier begint de hobby "voor de kinderen" ook uit de hand te lopen O-)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_RRM_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:32:

[Afbeelding][Afbeelding]

Zit te kijken naar je kunstwerk een hele constructie, waar pvc niet goed voor is voor je zwembad of kunstobject, :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:04

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat leuk! Analoge versie van de windows95 screensaver :)

Volgende keer gekleurde buisjes gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
burnedhardware schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:17:
[...]

Wat leuk! Analoge versie van de windows95 screensaver :)

Volgende keer gekleurde buisjes gebruiken
J.E. Weinor schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:54:
[...]

Zit te kijken naar je kunstwerk een hele constructie, waar pvc niet goed voor is voor je zwembad of kunstobject, :)
Had ik de groene verloop adapter naar tyleen maar alvast aangesloten........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak

[Afbeelding][Afbeelding]

Hoe sluit je de pomp aan op de pvc?
En het zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
bprak schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:05:
[...]

Hoe sluit je de pomp aan op de pvc?
Met bijgeleverde lijm-mof-adapter of soms een PVC variant met identieke schroefdraad gevonden (staat nog ergens een tabel in dit topic) omdat ik anders wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding][Afbeelding]

hmzz, links is zwembad in/uit
links onder is zonematten?

Ik mis een kraan tusen WP in/uit (voor als bypass).
Wat doet de kraan bij WP uit? Vlak voor de 90gr bocht. Daarmee zet je de WP uit dicht maar heeft geen nut?

Edit:
Ok als je de kraan links boven open zet, de wp uit kraan dicht zet en zonnematten (links onder) dicht zet dan gaat alles gelijk retour.
Dus geen bypass op de WP.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 11-04-2021 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
Jazsie schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:08:
[...]

hmzz, links is zwembad in/uit
links onder is zonematten?

Ik mis een kraan tusen WP in/uit (voor als bypass).
Wat doet de kraan bij WP uit? Vlak voor de 90gr bocht. Daarmee zet je de WP uit dicht maar heeft geen nut?

Edit:
Ok als je de kraan links boven open zet, de wp uit kraan dicht zet en zonnematten (links onder) dicht zet dan gaat alles gelijk retour.
Dus geen bypass op de WP.
Heb hier de handleiding van Poolex geprobeerd aan te houden
ZPF is 6m3/u en de WP draait bij voorkeur op 3,5m3/u.
Met de kraan links voor dacht ik inderdaad een deel retour te laten gaan, direct naar het bad, om de 3,5 af te kunnen stemmen met de rechter en midden kraan.
Met de meest rechter is dan weer de route richting tyleen open/dicht te zetten. (daar komen overigens nog 2 kranen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp2wNKF-EESg1GrdwL7TaQZ2UNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyBAd4IpEPLDJSk3nC6TkDIS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
_RRM_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:27:
[...]

Met de kraan links voor dacht ik inderdaad een deel retour te laten gaan, direct naar het bad, om de 3,5 af te kunnen stemmen met de rechter en midden kraan.
Met de meest rechter is dan weer de route richting tyleen open/dicht te zetten. (daar komen overigens nog 2 kranen)

[Afbeelding]
ik zou het geheel wel een likje verf oid geven .. en/of stenen eronder met rubberen voetjes .. tussen het hout en het steen .. ;) overleeft dit kunstigwerk wat langer ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 09:28
Wij gaan dit jaar voor het eerst een 'serieus' opzet zwembad aanschaffen. Nu is dit nog een beperkte 305x76 prism, omdat we de tuin nog gaan aanpakken en onze kinderen klein zijn (3 en 7). Dus met name voor de kleinste is dit een mooie maat. In het definitieve ontwerp zien we wel welk bad het uiteindelijk gaat worden.

Wel wilde ik alvast wat 'investeren' in de pomp en het zoutwatersysteem. Wat heb ik al aangeschaft:
- intex prism zwembad 305
- intex 6m3 zfs pomp
- intex zoutwater systeem
- intex oppevlakte skimmer. Voor nu nog geen 'vaste'.

Meeste moet nog komen of staat nog in doos. Verder nog wat zaken als een solar zeil, een schoonmaakset met stofzuiger voor aan de zfs, afdekzeil, trap, voetenbak, zout. Ben nog niet helemaal klaar met het verzamelen van de accessoires.

Verder twijfel ik nog over verwarming, maar voel al een beetje stress om tijdig spullen te kopen. Gezien corona en sommige lever perikelen en het voorkomen van het betalen van de hoofdprijs. Dus nu focus ik eerst even op het verzamelen van de basics. Dan komt het punt van eventuele verwarming.

Uiteraard heb ik de openingspost doorgelezen en het 'aanschaflijstje' van vso. En heb de zoekfunctie gebruikt op enkele onderwerpen. Toch merk ik dat ik nog wat vragen heb en met name over de plaatsing / aansluitingen. Zie veel opmerkingen over slangen, koppelingen, pvc, keter kastjes, etc. voorbij komen:

1. Ik zag bij Heuts dat ze ook praten over nano coating van de glasparels. Als ik hun link aanklik, kom ik bij de intex glasparels uit. Hebben die ook een nano coating? Of alleen die van bijna €50,- van vitrosphere? En ik zag twee korrel groottes. Moet je voor de 0.4-1.2 gaan? Of de andere maat?
2.De video van de intex zfp zegt dat je hem niet verder weg mag zetten, dan de bijgeleverde slanglengte. En dat je niet teveel de airflow mag beperken. Klopt dat? Of maakt het qua plek/airflow niet uit? Dan zou ik misschien hem wat verder weg willen zetten, namelijk dichter bij onze overkapping ivm eventuele verwarming opties, maar waarmee er een 4-5m tussen pomp en bad komt te zitten . En zou er iets van een afdakje voor willen maken. Of zou hij bijvoorbeeld in een keter kussenbox kunnen/mogen?
3. Ik zag dat er een duidelijke nee is op het nut om van je 32mm een 38mm aansluiting te snijden. Maar die intex 38mm set met die afsluiters leek me wel handig voor €36. Anders zou ik voor €16,- adapters moeten kopen en 2 kranen. Weet niet precies welke, maar ik zag er een van €10,- p/s. Waarmee je op hetzelfde uit komt. Mis ik iets in de gedachtengang? Maar zoutwater, zfp en skimmer hebben volgens mij allemaal 38mm.
4. Aangezien ik beginner ben, zal ik veel moeten testen in het begin. Er staat dat een druppel tester het beste is.. 'als je een goed setje hebt'. Of zou juist een digitale tester voor in het begin veel testen niet handiger zijn? Kijk dan met een schuin oog naar een lovibond scuba 2. Maar geen idee of dat wat is. Wat raden jullie me aan?
5. Is een UV lamp aan te raden naast de zoutwater installatie? Of een beetje overkill in een startsituatie? Wil voor de kids natuurlijk zo goed mogelijke water kwaliteit bereiken. Maar vond ze nog wel prijzig.
6. Ik zag in de benodigdheden lijst slangklemmen 40-50 staan. Is dat ook voor de 32/38mm slangen? Welke slangklemmen zou ik nodig hebben?
7. Iemand nog een tip voor een platte slang voor de intex zfs pomp?
8. Zijn er slangen of adapters die ik aan moet schaffen die ik misschien over het hoofd zie voor de basis aansluiting? Ik moet iets voor de aansluitng bij het bad naar de zfp/zws (punt 3). En afhankelijk van de plaatsing, moet ik misschien de 38mm slang verlengen (punt 2).
9. Is het sowieso handig om ph+ en ph- te hebben ook naast het zws?
10. Wat moet je hebben als 'reparatie meuk'? Of is dat alleen zo'n repair kitje?

Hoop vragen, maar probeer me alvast goed voor te bereiden op het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vandaag maar chloor en wat andere meuk voor het zwembad besteld .. volgend weekend word het de mat vervangen op het dak ..

morgen moet ik toch gordijnrails halen .. gelijk maar wat 40mm buis halen voor het zwembad en een spuitbus zwarte verf ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
_RRM_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:07:
[...]

Met bijgeleverde lijm-mof-adapter of soms een PVC variant met identieke schroefdraad gevonden (staat nog ergens een tabel in dit topic) omdat ik anders wilde.
Toevallig een linkje naar iets om de 38mm slang op pvc aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
djjvb schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:53:
Wij gaan dit jaar voor het eerst een 'serieus' opzet zwembad aanschaffen. Nu is dit nog een beperkte 305x76 prism, omdat we de tuin nog gaan aanpakken en onze kinderen klein zijn (3 en 7). Dus met name voor de kleinste is dit een mooie maat. In het definitieve ontwerp zien we wel welk bad het uiteindelijk gaat worden.

Wel wilde ik alvast wat 'investeren' in de pomp en het zoutwatersysteem. Wat heb ik al aangeschaft:
- intex 6m3 zfs pomp

Meeste moet nog komen of staat nog in doos. Verder nog wat zaken als een solar zeil, een schoonmaakset met stofzuiger voor aan de zfs, afdekzeil, trap, voetenbak, zout. Ben nog niet helemaal klaar met het verzamelen van de accessoires.

Verder twijfel ik nog over verwarming, maar voel al een beetje stress om tijdig spullen te kopen. Gezien corona en sommige lever perikelen en het voorkomen van het betalen van de hoofdprijs. Dus nu focus ik eerst even op het verzamelen van de basics. Dan komt het punt van eventuele verwarming.

Uiteraard heb ik de openingspost doorgelezen en het 'aanschaflijstje' van vso. En heb de zoekfunctie gebruikt op enkele onderwerpen. Toch merk ik dat ik nog wat vragen heb en met name over de plaatsing / aansluitingen. Zie veel opmerkingen over slangen, koppelingen, pvc, keter kastjes, etc. voorbij komen:
toon volledige bericht
:) op zich is nu bestellen wel de beste tijd (in mijn optiek/IMHO)
1. Ik zag bij Heuts dat ze ook praten over nano coating van de glasparels. Als ik hun link aanklik, kom ik bij de intex glasparels uit. Hebben die ook een nano coating? Of alleen die van bijna €50,- van vitrosphere? En ik zag twee korrel groottes. Moet je voor de 0.4-1.2 gaan? Of de andere maat?
Zand/glasparels/wattenbollen .. de eerste 2 lijken me meer voor een permanent bad .. hoewel ik zelf erg blij ben met de wattenbollen voor 4 maanden .. tja die nano coating ik vind het "sales" .. ik zou lekker iets kiezen wat "goedkoper is"
2.De video van de intex zfp zegt dat je hem niet verder weg mag zetten, dan de bijgeleverde slanglengte. En dat je niet teveel de airflow mag beperken. Klopt dat? Of maakt het qua plek/airflow niet uit? Dan zou ik misschien hem wat verder weg willen zetten, namelijk dichter bij onze overkapping ivm eventuele verwarming opties, maar waarmee er een 4-5m tussen pomp en bad komt te zitten . En zou er iets van een afdakje voor willen maken. Of zou hij bijvoorbeeld in een keter kussenbox kunnen/mogen?
Een aantal meter of 2/3 maakt in de afstand op horizontaal niveau veel minder uit dan verticaal(hoogte) . airflow is dat je hem gewoon niet te warm wil laten worden (duh) een box / keter oid moet niet te veel uitmaken zolang je er geen kussens omheen propt .. zal het wel loslopen ..

met je 305cm bad zal dat redelijk loslopen btw .. je pompt je bad rond elke 45 min rond .(heb dezelfde setup)
3. Ik zag dat er een duidelijke nee is op het nut om van je 32mm een 38mm aansluiting te snijden. Maar die intex 38mm set met die afsluiters leek me wel handig voor €36. Anders zou ik voor €16,- adapters moeten kopen en 2 kranen. Weet niet precies welke, maar ik zag er een van €10,- p/s. Waarmee je op hetzelfde uit komt. Mis ik iets in de gedachtengang? Maar zoutwater, zfp en skimmer hebben volgens mij allemaal 38mm.
:? vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2" zie de post bedoel je dit ?
4. Aangezien ik beginner ben, zal ik veel moeten testen in het begin. Er staat dat een druppel tester het beste is.. 'als je een goed setje hebt'. Of zou juist een digitale tester voor in het begin veel testen niet handiger zijn? Kijk dan met een schuin oog naar een lovibond scuba 2. Maar geen idee of dat wat is. Wat raden jullie me aan?
ga je voor een inbouw bad later oid is een goed testsetje imho het waard .. voor nu voldoen teststrips ook wel maar ik zie ook je punt 5
5. Is een UV lamp aan te raden naast de zoutwater installatie? Of een beetje overkill in een startsituatie? Wil voor de kids natuurlijk zo goed mogelijke water kwaliteit bereiken. Maar vond ze nog wel prijzig.
zoutwater = chloor dus daar verander je niks aan .. UV verminder je de chloor behoefte die je moet toevoegen .. dus je zout elecrolyse naar chloor hoef je dan minder lang aan te zetten.

wat is overkill ? ik merk dat met mijn pomp lang aanzetten (2 uur per dag pompen denk je dan aan) en 6 langzaam oplossende chloortabletten in de dispenser .. het bad helder blijft en dat is je doel.

Uiteindelijk wanneer je chloor gaat ruiken (in het zwembad) is dat mensen niet op de wc pissen maar in het bad.

[/quote]
6. Ik zag in de benodigdheden lijst slangklemmen 40-50 staan. Is dat ook voor de 32/38mm slangen? Welke slangklemmen zou ik nodig hebben?
[quote]
40-50 is de slanklem maat die je in de bouwmarkt haalt .. als je met schroef fittingen werkt heb je ze niet nodig maar wel handig als je ze achter de hand hebt ..
een goeie / niet te goedkoop ze zijn redelijk snel "lek" .. (dit is voor waste/backwash/rinse stand ..) houd hier rekening mee bij het inbouwen van je pomp .. dat je het water naar je regenwater/riool kan spoelen oid ..
8. Zijn er slangen of adapters die ik aan moet schaffen die ik misschien over het hoofd zie voor de basis aansluiting? Ik moet iets voor de aansluitng bij het bad naar de zfp/zws (punt 3). En afhankelijk van de plaatsing, moet ik misschien de 38mm slang verlengen (punt 2).
adapter A / B van intex .. ff googlen
ja PH - (meer nodig) en ph+ (zelden) wanneer mensen in het bad gaan verhogen ze de PH waarde van je bad .. dus dit moet je "tegen gaan" ..

een goeie PH waarde (neutraal) werkt je chloor effectiever zie je eigen punt 5/6

in de startpost staat ook iets over soda ? ..
10. Wat moet je hebben als 'reparatie meuk'? Of is dat alleen zo'n repair kitje?
ik heb nieuwe 305 baden gekocht bij "lek" .. ik heb nog geen goeie ervaring met (ver)lijmen / reparatie(s) of hier op dit topic gelezen.

zeker vragen mag ..

ps op zich goeie vragen .. maar als je "starter" bent bouw eerst paar jaar ervaring op .. tenzij je er zelf als ouders veel gebruik van maakt zou ik het lekker klein houden ..maar dat ligt ook aan jou/jullie eigen insteek ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bprak schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:27:
[...]

zoek op "zwembad tule"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Veel vragen, maar hierbij mijn 5 cent:
1. Ik gebruik zelf filterbollen, vind ze wel goed werken. En meestal heb ik per seizoen genoeg aan 1 doos. Ben wel benieuwd wat er nog met glasparels met of zonder coating te winnen valt.
2. Ik heb hem hier altijd gewoon in weer en wind gehad. Veel te dicht bij het zwembad ook. Nooit problemen mee gehad. Heeft ook regelmatig in de volle zon gestaan. Werkt na 3 jaar nog prima, maar misschien heb ik geluk. Voor het geluid zou ik hem misschien wel in willen bouwen...
Qua lengte is korter altijd beter om drukverlies te voorkomen, maar das ook een kwestie van je slangen of buizen goed neerleggen.
3. Ik heb hetzelfde bad als jij, maar ik ga ook alles op 38mm doen. Is het nodig? Nee. Is het handig? Waarschijnlijk wel. Die schroefaansluitingen van Intex zijn best robuust, en met een 2" naar PVC draadeind overal op aan te sluiten. (Ik ga deze gebruiken: https://pvcvoordeel.nl/vd...0mm-lijm-x-2-bui-dr-prod/ met https://pvcvoordeel.nl/vdl-o-ring-koppeling-40mm-prod/)
4. Ik heb zo'n Aquacheck TruTest: https://www.toppy.nl/prod...-ph-total-alkalinity.html, simpel ding, maar heeft voor mij altijd goed gewerkt. Af en toe een controle met een los stripje. Zeker in het begin heel vaak testen. Zeker als het bad gebruikt wordt. Je chloorniveau kan alle kanten op gaan.
5. Geen idee
6. Voor de 32mm slangen heb je klemmen nodig, meestal zijn die bijgeleverd. De plastic klemmen van Intex vind ik het fijnst en werken prima naar mijn mening. Ga je alles met Intex 38mm doen, heb je geen slangklemmen meer nodig. Zeker niet als je eerder genoemde draadeind gebruikt. Maar als je ergens niet met schroef vast kunt zetten heb je natuurlijk een klem nodig.
7. Platte slang?
8. Ligt enorm aan je situatie, maar met uitproberen bouw je zo een voorraad meuk op. :P
9. Altijd! Anders ben je te laat als je het nodig hebt.
10. Nog niet nodig gehad.

Vraagje dat ik heb aan anderen:

Ik zie vaak een 3e kraan in gebruik bij de bypass voor een retourleiding van de warmtepomp of Solar matten. Waarom is dat? Een kraan aan een kant stopt de waterstroom toch, dus waarom twee kranen?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-06 20:51
[...]

https://stassar.nl/slangtule-verlopend-50-mm-x-38-32mm
Deze kun je in een 50mm mof lijmen en daarna met 50mm pvc verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

- intex 6m3 zfs pomp

toon volledige bericht
Begin maar te investeren Met een ZFP van intex 6m2 staat nog te koop op Amazon voor de voordelige prijs.

https://www.amazon.nl/dp/..._imm_JQPWHFX6C587CJ7BRB10

Voor de aansluiting op je zwembad 32 naar 38 mm ZFP intex met adapter naar gelang je aansluiting op je zwembad vaak met klemverbinding inspuiter en zeef kant met een tuitje.

https://zwembadcompleet.n...BaRbj0GV_s7BoCtUcQAvD_BwE

Daar kun je ook evt ook weer een afsluitkraan op monteren.

https://zwembadcompleet.nl/intex-afsluiters

Deze afsluitkranen kun je naargelang je aansluiting op je zwembad ook met deze als voorbeeld link op aansluiten. daar hen je geen adapter voor bij nodig.
Zonder afsluitkraan kan ook maar makelijker in gebruik tijdens onderhoud om in en uitvoer af te sluiten loopt je zwembad niet leeg.

https://zwembadcompleet.n...set-o-38mm-hydro-aeration

Slangen met slangklemmen kan maar met een intex ZFP zit vaak schroefsluiting aan je slang, ook aan het Intex zoutwatersysteem makkelijker kan haast niet.

Moet je het bad nog aanschaffen kijk naar welke sluiting er op zit heb je een adapter nodig of niet, maar de ZFP zou ik maar alvast bestellen voor die prijs het verwondert mij dat het nog niet is uitverkocht. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

[Afbeelding]
Zit meer kleur in het kunstwerk. :)

Vraag mij af waar je bypass zit in je kunstwerk zie wel veel kranen in je kunstwerk. maar hoe ga je de flow regelen van je solar via bypass?

Het hout als ondersteuning van je kunstwerk in weer en wind buiten en net wat VSO aangaf een likje verf of komt er nog een glazen afdekking overheen ;) hout rot weg ondanks dat het geïmpregneerd is.

Alles in een pomphuis zowel de vaste leiding als ZFP had beter geweest dan dat alles in open buitenlucht,en gelijk beschermd tegen weersinvloeden zo had ik het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
[...]

https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/
Hier past de wartel van de Intex slang direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
J.E. Weinor schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:40:
[...]

Zit meer kleur in het kunstwerk. :)

Vraag mij af waar je bypass zit in je kunstwerk zie wel veel kranen in je kunstwerk. maar hoe ga je de flow regelen van je solar via bypass?

Het hout als ondersteuning van je kunstwerk in weer en wind buiten en net wat VSO aangaf een likje verf of komt er nog een glazen afdekking overheen ;) hout rot weg ondanks dat het geïmpregneerd is.

Alles in een pomphuis zowel de vaste leiding als ZFP had beter geweest dan dat alles in open buitenlucht,en gelijk beschermd tegen weersinvloeden zo had ik het gedaan.
Bypass is volgens de handleiding van de Poolex. (bezorgt wel twijfel al die bypass vragen :X )

Geheel moest demontabel en compact in de schuur blijven, vandaar deze oplossing.
De kleine variant (pomp huisje), vorig jaar, vertoonde geen enkel spoor van verweer. Vandaar deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:06
Voor wat betreft PVC gebruik; ik was voorheen in de veronderstelling dat je chroorwater en warmwater(zeg max 30graden in zomer) niet verstandig was om via PVC te laten lopen, maar ik lees hier dat er meerdere zijn die veel PVC gebruiken.

Aangezien ik wat wil upgraden, ga ik ook PVC shoppen :-) ik heb een redelijke afstand te overbruggen van dak naar zwembad, Er liggen reeds bestaande EPDM matten op het dak (2 matten van elk +- 14m2), daarnaast ga ik nu ook een warmtepompt aansluiten, dit alles op het platte dak.

vanaf het dak zal er dan leidingwerk nodig zijn naar zwembad, als ik zo ruwweg inschat is dat 30m. Het zwembad is een Intex Ultra XTR Frame zwembad 549 x 274 x 132 cm, , dus geen permanente opstelling.

Ik heb leidingwerk liggen, maar dat is slechts 25mm diameter, vermoed met de uitbreidingen (van 1 naar 2 epdm matten, en de warmtepomp) dat dit echt te krap is, ik wil dus grotere hoeveelheid water naar het dak te krijgen en dus een grotere diameter nodig, ik denk nu aan 40mm PVC, is dit verstandig?

ik heb 2 pompen, ik ga ook 2 watercircuit maken, een kleine en een grote.

Het kleine watercircuit is; de skimmer, pomp, zandfilter (pomp is intex 4m3 pomp).
Het grote watercircuit is; de 30meter heen en weer naar dak overbruggen, eventueel de warmtepomp.

Aanturing zal ik wederom via homassistant gebeuren, uitlezen tempsensoren, de pompen, warmtepomp aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
vso schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:32:
[...]

zoek op "zwembad tule"
Dan kom ik alleen de 50 pvc naar 32/38 slang tegen. Geen probleem om 50 pvc te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
bprak schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:12:
[...]

Dan kom ik alleen de 50 pvc naar 32/38 slang tegen. Geen probleem om 50 pvc te gebruiken?
Nee geen probleem om 50 mm druk pvc te gebruiken.
Aan de tule neem ik aan dat daar je slang met klem aan komt gebruik je de intex ZFP slang wat bij een pomp wordt geleverd kun je ook een pvc vdl puntstuk nemen met 2 inch buitendraad rubber ring er tussen kun je de slang er zo aandraaien.
Bij de intex ZFP worden 2 slangen van 3 meter bij geleverd en een korte slang voor verbindinding pomp naar filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door vso op 12-04-2021 09:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

ligt aan de lengte

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Nee, geen probleem. Hoe dikker de buis hoe minder kracht de pomp hoeft te zetten om water rond te pompen. Overigens heeft een 50 mm druk PVC buis een interne diameter van 45.2 mm. Dan is het verschil maar beperkt, van 38 naar 45 mm.

Bij PVC buis meet je aan de dikte van de buis aan de buitenkant, bij zwembadslangen aan de binnenkant. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

[Afbeelding]
Dan zat ik dus goed :)

Kan het prima zo. WP afstellen lijkt mij niet nodig want dan kom je gauw aan te weinig flow gok ik zo. Dus beter alles door de WP heen :).

Leuke opzet met je plankjes, doet mij denken aan mijn oude opstelling, die was net zo :)
[...]

Ik heb het zo gedaan:
Intex adapter A set (Ø 38-32 mm)https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
Puntstuk Zeskant – 50mm. x 63mm. x 2″https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-50mm-x-63mm-x-2/
_RRM_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 06:58:
[...]

Bypass is volgens de handleiding van de Poolex. (bezorgt wel twijfel al die bypass vragen :X )

Geheel moest demontabel en compact in de schuur blijven, vandaar deze oplossing.
De kleine variant (pomp huisje), vorig jaar, vertoonde geen enkel spoor van verweer. Vandaar deze oplossing.
Hehe, je hebt bypass op je zonnematten dus dat is goed. Enkel geen op je WP maar gezien je ZFP van 6m3/u en je WP die minimaal 3,5m3/u nodig heeft is dat niet erg.

Alleen de bypass van ZFP direct naar zwembad is niet gewoonlijk, maar aangezien jouw WP ander kant van het heg staat kan het handig zijn. Immers hoef je niet je WP uit te schakelen wanneer je solar en WP niet wilt gebruiken :).

Je kan enke niet je WP uitschakelen en dus zal je WP altijd actief zijn. Omdat je het liefst zoveel mogelijk via je zonnematten wilt verwarmen gok ik dat je dus de bypass op je zonnematten vrijwel dicht zet omdat de temperatuur uit je zonnematten hoger moet zijn dan de ingestelde temperatuur van je WP omdat deze anders aanslaat...
mazzoop80 schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:55:
Voor wat betreft PVC gebruik; ik was voorheen in de veronderstelling dat je chroorwater en warmwater(zeg max 30graden in zomer) niet verstandig was om via PVC te laten lopen, maar ik lees hier dat er meerdere zijn die veel PVC gebruiken.
Maak niet uit, ik heb alles 50mm druk PVC en is voor mijn Spa die tot 40gr water temperatuur gaat :)
Aangezien ik wat wil upgraden, ga ik ook PVC shoppen :-) ik heb een redelijke afstand te overbruggen van dak naar zwembad, Er liggen reeds bestaande EPDM matten op het dak (2 matten van elk +- 14m2), daarnaast ga ik nu ook een warmtepompt aansluiten, dit alles op het platte dak.

vanaf het dak zal er dan leidingwerk nodig zijn naar zwembad, als ik zo ruwweg inschat is dat 30m. Het zwembad is een Intex Ultra XTR Frame zwembad 549 x 274 x 132 cm, , dus geen permanente opstelling.

Ik heb leidingwerk liggen, maar dat is slechts 25mm diameter, vermoed met de uitbreidingen (van 1 naar 2 epdm matten, en de warmtepomp) dat dit echt te krap is, ik wil dus grotere hoeveelheid water naar het dak te krijgen en dus een grotere diameter nodig, ik denk nu aan 40mm PVC, is dit verstandig?
40mm PVC zal zeker helpen. Echter heb je een goede pomp dan kan die ook prima 25mm aan.
Neem aan dat je de 2 EPDM matten parallel aansluit? Dan kan er ook alweer 2x zoveel water door heen kort gezegd. Maar dit ligt dus ook aan de type pomp die je wilt gaan gebruiken...
ik heb 2 pompen, ik ga ook 2 watercircuit maken, een kleine en een grote.

Het kleine watercircuit is; de skimmer, pomp, zandfilter (pomp is intex 4m3 pomp).
Het grote watercircuit is; de 30meter heen en weer naar dak overbruggen, eventueel de warmtepomp.

Aanturing zal ik wederom via homassistant gebeuren, uitlezen tempsensoren, de pompen, warmtepomp aansturen.
Nog niet zo een slecht idee, losse pomp zjin niet zo duur en je hebt dan infeite meer capaciteit want het heeft geen filtervat waar het doorheen moet. Nadeel is alleen dat je waarschijnlijk beiden vaak tegelijk aan hebt staan en dat samen kost denk ik weer meer stroom dan 1 grote ZFP... (maar dat is effe stroom vebruik berekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:46:
40mm PVC zal zeker helpen. Echter heb je een goede pomp dan kan die ook prima 25mm aan.
Neem aan dat je de 2 EPDM matten parallel aansluit? Dan kan er ook alweer 2x zoveel water door heen kort gezegd. Maar dit ligt dus ook aan de type pomp die je wilt gaan gebruiken...

[...]

Nog niet zo een slecht idee, losse pomp zjin niet zo duur en je hebt dan infeite meer capaciteit want het heeft geen filtervat waar het doorheen moet. Nadeel is alleen dat je waarschijnlijk beiden vaak tegelijk aan hebt staan en dat samen kost denk ik weer meer stroom dan 1 grote ZFP... (maar dat is effe stroom vebruik berekenen).
slim om 2 aparte circuits te doen .. je kan extra gaten in het zwembad maken .. maar je kan ook direct achter het zwembad een Y-stuk naar 2 balkranen voor de respectievelijke circuits.
In het laatste geval zal je een extra zuig/blaas kracht krijgen en bijkomend voordeel is dat je zfp een gedeelte van het "voorwerk" doet om je leiding te primen .. over die 30 meter .. dan kan je de 2de pomp (indien nodig) dichter bij de opvoer locatie plaatsen .

Die 30m afstand gaat hem wellicht "nekken" wellicht dat je daar een smallere pijp wilt gaan
maar praat je over 2x 15m=30m of over 2x30m=60m ?

naar 25mm gaan met de zfp levert wel meer druk op, in de leiding wat wellicht voordelig in dit geval is .. (makkelijker voor opvoer hoogte) maar wellicht is 40mm ook goed.

verder heb ik nog "teveel" vragen ...

@mazzoop80 kan je een schematische schets van je plan met ons delen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54
Is het slimmer om een losse 8m3/h ZFP (Intex - 26648GS) te kopen i.c.m. een zoutwatersysteem (Intex - 26670GS) of om een gecombineerde set te kopen (Intex CG-26680)?

Is bestemd voor een Intex Prism 488*244 met de mogelijkheid om een EPDM mat of andere verwarmingsbron op een naastgelegen platdak (+/- 2m hoog) te kunnen gebruiken.

Mijn 'boodschappenlijstje' tot nu toe:

- Intex Prism Frame Premiun 488*244
- Intex ZFP 8m3/h
- Intex Krystal Clear zoutwatersysteem (max 56.800l)
- Intex Hydro Aeration Upgradekit
- Zout voor Intex zoutwatersysteem
- Intex Glasparels - filterglas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GilbertvH schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:49:
Is het slimmer om een losse 8m3/h ZFP (Intex - 26648GS) te kopen i.c.m. een zoutwatersysteem (Intex - 26670GS) of om een gecombineerde set te kopen (Intex CG-26680)?

Is bestemd voor een Intex Prism 488*244 met de mogelijkheid om een EPDM mat of andere verwarmingsbron op een naastgelegen platdak (+/- 2m hoog) te kunnen gebruiken.

Mijn 'boodschappenlijstje' tot nu toe:

- Intex Prism Frame Premiun 488*244
- Intex ZFP 8m3/h
- Intex Krystal Clear zoutwatersysteem (max 56.800l)
- Intex Hydro Aeration Upgradekit
- Zout voor Intex zoutwatersysteem
- Intex Glasparels - filterglas
Intex Hydro Aeration Upgradekit zou ik vervangen door
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/a09da9921f6dba434e70431c2e028ace/2/6/26004_1.jpg

reden: als je toch voor "beter" gaat is het hebben van kranen wellicht prettiger als "upgrade" maar dat aeration tja .. ach je moet het willen ik zie het voordeel ervan niet ..

ps hier zit ook aeration op .. maar dat is niet de achterliggende gedachte :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 12-04-2021 11:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]

reden: als je toch voor "beter" gaat is het hebben van kranen wellicht prettiger als "upgrade" maar dat aeration tja .. ach je moet het willen ik zie het voordeel ervan niet ..

Jawel joh, daardoor komt extra zuurstof in het water en dus "Uiteindelijk bespaar je aanzienlijk op kosten om het water schoon te houden." :9~ :D

Zie er ook geen nut van in, kranen erop zie ik wel het nut van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]

Hmmm ik dacht dat ik deze nodig had om van 32mm naar 38mm te gaan. Dit is dus geen must begrijp ik? Welk type is deze die jij noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:28:
[...]

Jawel joh, daardoor komt extra zuurstof in het water en dus "Uiteindelijk bespaar je aanzienlijk op kosten om het water schoon te houden." :9~ :D

Zie er ook geen nut van in, kranen erop zie ik wel het nut van in.
LOL

Trouwens vanavond komen mijn sensors binnen .. alleen ik weet niet metdit weer (natte sneeuw / hagel ) of de installatie op het dak neer leggen het gaat worden .. zal ook wat pijp moeten verlijmen .. pff zal je net zien dat de lijm uitgehard is oid .. en met die 40min afspraak en 4 uur van te voren word dat een week later .. :(

moet wellicht ff terug scrollen in het topic hoe ik ze fysiek ga aansluiten VCC /GND is duidelijk .. en de juiste weerstand selecteren .. (kleur codering oid) .. ik kan ook een multiplexer gebruiken ..

dus de 1-wire heb ik het hierna over (vanaf hier "pin" als referentie )

mijn stappenplan =

1 een "flexibele" setup .. waarbij 1pin uit kan lezen .. of per 2 sensors oid .. (ter overweging dus)

Dan moet ik wellicht ook nog een callibratie oid in de software kwijt ? immers vooraf een beetje gelijkwaardige uitlezingen is wel prettig ..

Daarnaast wil ik ook nog wat referentie sensors aanleggen .. (onder het dak en in de schaduw) .. wellicht ook in de zon maar denk dat ik daarvoor een weerstation ga "misbruiken" .. goedkope 433mhz oid ..

de ESP/Arduino oid kijk nog even aan .. omdat er best veel "sensors" (temp allemaal) gaan komen ik zit op
10 op het dak
+ 3 (voor en na de bypass) en de "aanvoer" ..

Wellicht dat ik een flow-sensor nog will (tja als ik toch bezig ben)

Als dit lukt pak ik gelijk mijn DIY BBQ mee :) kwa temp uitlezing ..
als dit "lukt" (waarom niet)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GilbertvH schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:02:
[...]

Hmmm ik dacht dat ik deze nodig had om van 32mm naar 38mm te gaan. Dit is dus geen must begrijp ik? Welk type is deze die jij noemt?
zoek op 38mm in/uitlaat intex vind je ze snel genoeg de enige reden dat ik ze "adviseer" is dat er kranen op zitten .. dat is erg prettig bij onderhoud of als je een chloor dispensor (niet zo'n drijvend ding) in je leiding werk op neemt .. (maar met je ZWS is dat niet nodig)

Als het goed is kan je op deze 32/38 aansluiten (onder de kraan) 38 = schroef) maar de doorgang (buis met rubberen ring zie plaatje) is 32mm slang als ik het goed heb .. (99,99% zeker) .. bij je zfp zitten als het goed is 2 slangen van 4m oid om op je zwembad aan te sluiten ..

ps vergeet een intex adapter A(2x) en B niet .. 1x A heb je wellicht toch nodig op je zfp nodig voor bv een platte slang om je backwash/waste/rinse cyclus aan te sluiten en het afval water ergens uit de tuin te dumpen .. van elk 1 reserve hebben is wellicht prettig

ter info 32/38mm maakt in praktijk geen donder uit .. ik houd zover mogelijk graag beide opties open puur als een slang kapot gaat tijdens het zwemseizoen kan ik gebruiken wat voorradig is .. filteren is belangrijker dan de flow in mijn optiek

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:05:
[...]

LOL

Trouwens vanavond komen mijn sensors binnen .. alleen ik weet niet metdit weer (natte sneeuw / hagel ) of de installatie op het dak neer leggen het gaat worden .. zal ook wat pijp moeten verlijmen .. pff zal je net zien dat de lijm uitgehard is oid .. en met die 40min afspraak en 4 uur van te voren word dat een week later .. :(
Toolstation is wat flexibeler...
moet wellicht ff terug scrollen in het topic hoe ik ze fysiek ga aansluiten VCC /GND is duidelijk .. en de juiste weerstand selecteren .. (kleur codering oid) .. ik kan ook een multiplexer gebruiken ..

dus de 1-wire heb ik het hierna over (vanaf hier "pin" als referentie )
2k2 tot 4k7 weerstandje lukt je wel: https://www.weerstandcalculator.nl/

Gewoon achter elkaar hangen van de sensoren, alsof het een string kerstlampjes is. Alle VCC's doorkoppelen, GND's koppelen en Data pin's koppelen. Bij de ESP32 1 weerstand tussen VCC en een vrije GPIO. Je kunt alles achter elkaar doorrijgen, maar als dat fysiek niet praktisch is maak je 2 stringen, waarvan je de VCC's en GND's aan elkaar knoopt, maar de Data pin naar een andere GPIO (met eigen weerstand) verbindt.
mijn stappenplan =

1 een "flexibele" setup .. waarbij 1pin uit kan lezen .. of per 2 sensors oid .. (ter overweging dus)

Dan moet ik wellicht ook nog een callibratie oid in de software kwijt ? immers vooraf een beetje gelijkwaardige uitlezingen is wel prettig ..
Ik zou de sensoren die in het water komen wel even voorzien van een calibratie, dat kan wel in ESPeasy. De rest is meer ter indicatie en daarom niet echt noodzakelijk. De verschillen zijn toch niet heel groot, hooguit een paar graden.
Daarnaast wil ik ook nog wat referentie sensors aanleggen .. (onder het dak en in de schaduw) .. wellicht ook in de zon maar denk dat ik daarvoor een weerstation ga "misbruiken" .. goedkope 433mhz oid ..
Je kunt prima een paar extra DS18B20's plaatsen. Kleine moeite toch?
de ESP/Arduino oid kijk nog even aan .. omdat er best veel "sensors" (temp allemaal) gaan komen ik zit op
10 op het dak
+ 3 (voor en na de bypass) en de "aanvoer" ..

Wellicht dat ik een flow-sensor nog will (tja als ik toch bezig ben)

Als dit lukt pak ik gelijk mijn DIY BBQ mee :) kwa temp uitlezing ..
als dit "lukt" (waarom niet)
Ik weet niet hoe warm de DS18B20's mogen worden, dat is wel een ding om rekening mee te houden als je in een BBQ gaat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:18:
[...]

zoek op 38mm in/uitlaat intex vind je ze snel genoeg de enige reden dat ik ze "adviseer" is dat er kranen op zitten .. dat is erg prettig bij onderhoud of als je een chloor dispensor (niet zo'n drijvend ding) in je leiding werk op neemt .. (maar met je ZWS is dat niet nodig)

Als het goed is kan je op deze 32/38 aansluiten (onder de kraan) 38 = schroef) maar de doorgang (buis met rubberen ring zie plaatje) is 32mm slang als ik het goed heb .. (99,99% zeker) .. bij je zfp zitten als het goed is 2 slangen van 4m oid om op je zwembad aan te sluiten ..

ps vergeet een intex adapter A(2x) en B niet .. 1x A heb je wellicht toch nodig op je zfp nodig voor bv een platte slang om je backwash/waste/rinse cyclus aan te sluiten en het afval water ergens uit de tuin te dumpen .. van elk 1 reserve hebben is wellicht prettig

ter info 32/38mm maakt in praktijk geen donder uit .. ik houd zover mogelijk graag beide opties open puur als een slang kapot gaat tijdens het zwemseizoen kan ik gebruiken wat voorradig is .. filteren is belangrijker dan de flow in mijn optiek
Kijk, dat is nog eens nuttige informatie! Dus die upgradekit eruit en en de Intex Adapter A (2x) en B op het lijstje erbij. Blijft nog mijn vraag staan of 2 losse systemen (ZFP en ZWS) beter is dan één gecombineerd systeem van Intex.

Kwam deze nog tegen, maar is dit niet echt overkill voor mijn zwembad: linkje
Pagina: 1 ... 22 ... 172 Laatste