Growatt ShineWifi-X wil niet verbinden met wifi (ap)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
sinds een paar dagen is de wifi module van growatt er mee opgehouden ..

groen licht, druk ik hem even "blauw" licht --> in de app op 2.4ghz (auto config) of op 2.4&5 ghz methode (webpage) daarna springt hij weer terug op groen (led)

lukt het niet om met de AP verbinding te leggen terwijl de AP er 10cm naast zit zeg maar ..

ps de gsm moet er ook naar toe overschakelen omdat de AP van beneden het niet naar zolder trekt

als ik iets langer ingedrukt houd knippert hij rood continue en na een uur oid is deze staat is niet gewijzigd .. paar keer klikken

ding hangt "hoog" dus echt makkelijk uitlezen gaat niet ..
- ik kan de AP wel monitoren (asus RT-AC51U) deze heeft geen wijzigen / firmware updates oid gehad
- ik heb geen aanpassingen de laatste weken gedaan in het wifi configuratie in welke vorm dan ook .

ik zou al blij zijn als ik dat ding in het wifi AP netwerk zie verschijnen (een mac adres oid) ..

ik heb nog niks gevonden op internet wat erop lijkt..

Rood knipperen: Voeding vanuit omvormer, gereed om toe te voegen
Rood constant branden: ShineWifi-S defect
Blauw langzaam knipperen: Verbonden met het thuis wifinetwerk
Blauw constant branden: ShineWifi-S zend wifisignaal uit
Groen knipperen: Verbinding wordt geblokkeerd door router (vermoedelijk firewall)
Groen constant branden: Verkeerd wachtwoord of wifisignaal zwak

groen constant = dus verkeerd pw .. maar ik heb heb inmiddels tripple gecheckt het is hetzelfde ..

ps wachtwoord = gelijk met mijn ap

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 08-04-2021 14:25 ]

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
inmiddels heeft de leverancier de stick vervangen en na wat ge-etter met de shinephone app zie ik nu de datalogger ook weer terug via wifi/ap etc ..

de oude interface die niet wilde reseten mocht ik houden zie hier het resultaat van het openschroeven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3M8PLkI.jpg

esp-07S
met een wifi 2.4 ghz 802.11/b/g/n

de (rs2332) pinout ben ik zelf wel nieuwsgierig naar ..dus update kan volgen

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 08-04-2021 17:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Het is weliswaar een tijd geleden, maar heb je al eens nieuwe firmware geïnstalleerd op de ESP chip?

Die van mij ging ook kapot en heb toen ook kosteloos een nieuwe gekregen, dus de service is goed. Mooi projectje om de oude te modden.

Ik heb zelf de USB editie, en kreeg de firmware niet vervangen, maar heb een andere ESP8266 er op gesoldeerd.
Hij gaat nu ook wel weer aan.

Deze kan ik beheren via ESPhome, maar ik heb nog geen data. Weet jij toevallig op welke poorten TX/RX of andere data komt?

#Geprobeerd:
#tx_pin: GPIO12
#rx_pin: GPIO14
#tx_pin: GPIO14
#rx_pin: GPIO12
#tx_pin: GPIO1
#rx_pin: GPIO3
#tx_pin: GPIO3
#rx_pin: GPIO1
#tx_pin: GPIO2
#rx_pin: GPIO2
#tx_pin: GPIO15
#rx_pin: GPIO15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CakZOOCW35GQ0FPj2ePsk3Lr3Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bP4xqm6K6hbx4EqE03syOcDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7FMTkOwqo7mhYAhZD7Lb0Udkm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2NzAGO4BzV9X1pnnLSQTRVE.jpg?f=fotoalbum_large

GPIO wat
RESET
ACD0 knopje
Enable
GPIO16 LED3Blauw
GPIO14 U5-P6
GPIO12 U5-P2
GPIO13 U5-P5
VCC

GPIO wat
GPIO01 TXD0
GPIO03 RXD0
GPIO05 R10 - RTC P5
GPIO04 R7 - RTC P6
GPIO00 LED1Groen
GPIO02 LED2Rood/TXD1
GPIO15 U5 - P1
GND

De U5 (W25Q64FV) bij mij is jouw U3, volgens mij 3MB aan opslag van logging ofzo.
De U1 (PCF8563) is volgens mij een Real Time Clock.

Ik heb ook nog een U6 (XR21V1410), dat is een serieel/USB2.0 chip.
Daar zitten iig 2 pins van de USB connector op en gaan naar RX0 en TX0 via weerstandjes.

Al met al ben ik er van overtuigd dat GPIO3 en GPIO1 de RX/TX zijn, maar ik krijg er geen data uit. Misschien gebruik ik verkeerde instellingen;
  1. rx_buffer_size (Optional, int): 0-255
  2. data_bits (Optional, int): Options: 5 to 8. Defaults to 8.
  3. parity (Optional): Options: NONE, EVEN, ODD. Defaults to NONE.
  4. stop_bits (Optional, int): Options: 1, 2. Defaults to 1.
  5. id (Optional, ID): Manually specify the ID for this UART hub if you need multiple UART hubs.

[ Voor 52% gewijzigd door maartenv op 27-09-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 17:54
maartenv schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:00:

Al met al ben ik er van overtuigd dat GPIO3 en GPIO1 de RX/TX zijn, maar ik krijg er geen data uit. Misschien gebruik ik verkeerde instellingen;
Nope, je gebruikt de verkeerde driver :)

Zie deze discussie hier: https://github.com/otti/Growatt_ShineWiFi-S/issues/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Trouwens, heb je geprobeerd het bootproces van de originele FW te loggen via de UART? Ik heb 2 kabeltjes gesoldeerd naar de UART (gnd en TX0, naar gnd en RX van mn eigen seriele poort) en met baudrate 72.000 krijg ik output, maar daarna garbled chars. Ik wil graag de rest van de output ook. Wat ik nu krijg:
ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,1)

load 0x40100000, len 2408, room 16
tail 8
chksum 0xe5
load 0x3ffe8000, len 776, room 0
tail 8
chksum 0x84
load 0x3ffe8310, len 632, room 0
tail 8
chksum 0xd8
csum 0xd8

2nd boot version : 1.6
SPI Speed : 40MHz
SPI Mode : QIO
SPI Flash Size & Map: 32Mbit(1024KB+1024KB)
jump to run user1 @ 1000

OS SDK ver: 2.0.0(e271380) compiled @ Mar 30 2018 18:54:06
phy ver: 1055_1, pp ver: 10.7

rf cal sector: 1019
tcpip_task_hdl : 40107a00, prio:10,stack:512
idle_task_hdl : 40107ab0,prio:0, stack:384
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒8, prio:2,stack:512
Maar zoals je ziet wordt het onderaan weer garbled up. Ik krijg dus helaas niet meer dan dit, terwijl er wel meer output is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Het is me inmiddels gelukt om output te krijgen (na de bootloader, dus user code) ! Zie deze discussie https://github.com/otti/Growatt_ShineWiFi-S/issues/5, heb het daar allemaal gepost hoe je het aan de praat kan krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door nolo op 24-03-2022 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18
Leuk project ga ik volgen.

Heb hier de code ook werkend gekregen op een wemos d1 mini (out of the box).
En de orginele wifi-x

Krijg alleen nog niet voor mekaar om meer data eruit te krijgen.
Wanneer ik waardes toevoeg voor bijv. Pv2 dan klopt dat niet.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nolo
vso schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
sinds een paar dagen is de wifi module van growatt er mee opgehouden ..

groen licht, druk ik hem even "blauw" licht --> in de app op 2.4ghz (auto config) of op 2.4&5 ghz methode (webpage) daarna springt hij weer terug op groen (led)

lukt het niet om met de AP verbinding te leggen terwijl de AP er 10cm naast zit zeg maar ..

ps de gsm moet er ook naar toe overschakelen omdat de AP van beneden het niet naar zolder trekt

als ik iets langer ingedrukt houd knippert hij rood continue en na een uur oid is deze staat is niet gewijzigd .. paar keer klikken

ding hangt "hoog" dus echt makkelijk uitlezen gaat niet ..
- ik kan de AP wel monitoren (asus RT-AC51U) deze heeft geen wijzigen / firmware updates oid gehad
- ik heb geen aanpassingen de laatste weken gedaan in het wifi configuratie in welke vorm dan ook .

ik zou al blij zijn als ik dat ding in het wifi AP netwerk zie verschijnen (een mac adres oid) ..

ik heb nog niks gevonden op internet wat erop lijkt..

Rood knipperen: Voeding vanuit omvormer, gereed om toe te voegen
Rood constant branden: ShineWifi-S defect
Blauw langzaam knipperen: Verbonden met het thuis wifinetwerk
Blauw constant branden: ShineWifi-S zend wifisignaal uit
Groen knipperen: Verbinding wordt geblokkeerd door router (vermoedelijk firewall)
Groen constant branden: Verkeerd wachtwoord of wifisignaal zwak

groen constant = dus verkeerd pw .. maar ik heb heb inmiddels tripple gecheckt het is hetzelfde ..

ps wachtwoord = gelijk met mijn ap
Inmiddels kan ik trouwens hier antwoord op geven. Er zit een bug in de growatt dongle waardoor hij niet met elke AP kan connecten. Je kan checken of dit ook jouw probleem is door even een wifi SSID te maken zonder wachtwoord. Als hij dan wel connect dan heb je last van de zelfde bug.

Ik heb zelf de bug gefixed in de dongle's firmware code en bij mij werkt het nu, maar ik kan die patch niet sharen (ik werk voor een solar panel installatie firm, heb veel tijd en werk in de patch zitten en wil niet het risico lopen dat mn concurrentie er mee vandoor gaat). Maar wat je kan doen is OF gewoon een wifi extender gebruiken OF aan de gang gaan met een custom firmware voor de dongle, zoals ook in deze thread gelinkt, dat is natuurlijk vele malen leuker en interessanter :)

Ah, trouwens als laatste optie: nieuwe firmware versie flashen in je AP. Mijn klanten hebben een bepaalde probleem router, maar als die hun router voorzien van de laatste firmware dan werkt het ook gewoon weer.

[ Voor 11% gewijzigd door nolo op 03-04-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
nolo schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:23:
[...]

Inmiddels kan ik trouwens hier antwoord op geven. Er zit een bug in de growatt dongle waardoor hij niet met elke AP kan connecten. Je kan checken of dit ook jouw probleem is door even een wifi SSID te maken zonder wachtwoord. Als hij dan wel connect dan heb je last van de zelfde bug.

Ik heb zelf de bug gefixed in de dongle's firmware code en bij mij werkt het nu, maar ik kan die patch niet sharen (ik werk voor een solar panel installatie firm, heb veel tijd en werk in de patch zitten en wil niet het risico lopen dat mn concurrentie er mee vandoor gaat). Maar wat je kan doen is OF gewoon een wifi extender gebruiken OF aan de gang gaan met een custom firmware voor de dongle, zoals ook in deze thread gelinkt, dat is natuurlijk vele malen leuker en interessanter :)

Ah, trouwens als laatste optie: nieuwe firmware versie flashen in je AP. Mijn klanten hebben een bepaalde probleem router, maar als die hun router voorzien van de laatste firmware dan werkt het ook gewoon weer.
Thx dit was sinds mijn laatste post tot je quote nu totaal aan mij voorbij gegaan dus andere de fw ? dank voor je post ik ga ermee aan de slag!!!

Tja vanalles

Pagina: 1