Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GilbertvH schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:27:
[...]

Kijk, dat is nog eens nuttige informatie! Dus die upgradekit eruit en en de Intex Adapter A (2x) en B op het lijstje erbij. Blijft nog mijn vraag staan of 2 losse systemen (ZFP en ZWS) beter is dan één gecombineerd systeem van Intex.

Kwam deze nog tegen, maar is dit niet echt overkill voor mijn zwembad: linkje
tja ik zou naar een "oud" model intex zfp zoeken die nieuwe moet je openschroeven en "solderen" als je met remote control meuk aan de gang wilt gaan .. oude modellen hebben een vaste schakelaar .. en hoef je alleen de aardlek te verplaatsen

intex garantie is net zo flexibel als een loden deur .. dus als er met 1 van de 2 iets is heb je kans dat je ze beide terug moet sturen .. kans is echter 0,4% dat je een defect model krijgt .. (0,2% per systeem oid) dat gezegd ze zitten in nederland ..hun garantie afhandeling (oppakken van de case) kan sneller..maar nogmaals die kans is klein

betreft ZWS A vs B ik zou zelf een keuze maken op prijs verschil .. ik weet niet eens of er verschillen zitten tussen de ZWS systemen .. of 1 type voor elk formaat zwembad ..(ik heb geen zout)

Hoeveel liter zit er in je zwembad :?

ik heb een 6m3 voor 4500 liter .. dus in ~45 min is mijn bad 1x gefilterd.. zolang deze tijd onder 2 uur blijft .. ik zou eerder adviseren eens onderzoek doen naar Frequentie geregelde(FR) ZFP .. een grotere pomp = meer stroomverbruik .. op je ton wil je een 6 weg klep .. manometer ..
Als er een meerprijs is .. en je bv (zonne/WP)verwarming doet kan de FR kwa stroomverbruik wellicht intressanter zijn ..

Grappig genoeg zegt Intex dat je met een CRP / 6m3 ZFP af zou kunnen (bij wijze van) maar dat is echt ondergrens / cheap ..

zelf zou ik ZWS skippen .. die investering lijkt me intressanter voor ingegraven baden . een in-line chloordispenser lijkt mij handiger maar ja dat is gezegd op mijn "kleine" bad .. ervaringen.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STHVgAl0YBWU_Woo-Pg8n2SAONc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wowbIlYEy0rGSVvBbwjdT8WP.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een begin gemaakt met het maken van een zonnecollector. Deze krijgt 100 meter 16 mm slang op een kruis van 1,50x1,50. Dit in twee spiralen van 50 meter parallel. De eerste 20 meter zit erop. Jammer alleen dat het steeds langzamer gaat qua lengte.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 11:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:46:
[...]

zelf zou ik ZWS skippen .. die investering lijkt me intressanter voor ingegraven baden . een in-line chloordispenser lijkt mij handiger maar ja dat is gezegd op mijn "kleine" bad .. ervaringen.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb hetzelfde bad als jij, maar ga toch voor zoutwater dit jaar. Ik wil gewoon weten of het minder gerotzooi met zich mee brengt, dus ik heb het allerkleinste model ZWS gekocht van Intex:
https://www.zwembadstore....-eko-klein-model-202.html (Op Amazon kunnen oppikken voor iets boven de €100.)

Ik sluit hem parallel aan op de water terugvoer naar het zwembad om de doorstroming te kunnen regelen met een kraan, want het ding is eigenlijk maar bedoeld tot ~4000 liter/uur.
Die inline chloordispensers raken bij mij altijd verstopt op de een of andere manier. En dan met zo'n friemelig draaiknopje om de afname te regelen... Je ziet het patroon bij mij al, ik doe het dan nu liever goed.

Zeker met opzetzwembaden is dat met alles eigenlijk. Je kunt super veel bereiken voor heel weinig geld. Maar dan is het gewoon klooien af en toe. Of je klapt er meteen veel (teveel?) geld tegenaan om het goed te doen, maar dan is het eigenlijk overkill. Maar wel leuk. :P

Ik ben begonnen met een bad van 260x160 3 jaar geleden, eerst met zo'n cartridgepomp van ongeveer 2300 liter geloof ik. Sproeiertje erbij, chloordispenser ertussen, hmm, het water is toch wel koud elke keer. Solar bol ertussen, komt er nog amper water uit de inlet. Hop zwaardere pomp van 3400 liter erbij, water gaat te snel door de solar bol, bypass ertussen. Een jaar later heb je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6hYtZDfO6TtBAUGiQeUdUDVDQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8zjyj3dJIwimxnLWjmhsgdB.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde jaar nog een 4m3 ZFP erbij gekocht, was helemaal klaar met die cartridges. Weer een jaar later, bad verplaatsen, Intex solar matje het dak op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aCKoA4AfE9aUAM5wPHBwnuNz8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmpbUK8DWJLhudnmP1BnhsyP.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het zo goed werkte, PVC pijp naar het dak getrokken, en het water nu daardoor naar de solar mat.
Dat enige zielige matje zorgde al voor een enorme temperatuurstijging. Maar voor dit jaar wordt het bad dus groter, met twee keer zoveel water. Dus voor dit jaar 4m2 aan matten besteld. En nu ga ik alles vast aansluiten met nog een zoutwatersysteem. En dus dit weekend nog een 6m3 ZFP om zeker te zijn dat het allemaal werkt..

Net nog maar 2 PVC kranen bij besteld om het water uit de skimmer makkelijk af te sluiten, en de retourleiding vanaf het dak van een kraan te voorzien. Beter nu erbij kopen dan twijfelen en er later weer spijt van hebben denk ik. Je moet toch wat in deze tijd he.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:20:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Ik heb hetzelfde bad als jij, maar ga toch voor zoutwater dit jaar. Ik wil gewoon weten of het minder gerotzooi met zich mee brengt, dus ik heb het allerkleinste model ZWS gekocht van Intex:
https://www.zwembadstore....-eko-klein-model-202.html (Op Amazon kunnen oppikken voor iets boven de €100.)

Ik sluit hem parallel aan op de water terugvoer naar het zwembad om de doorstroming te kunnen regelen met een kraan, want het ding is eigenlijk maar bedoeld tot ~4000 liter/uur.
Die inline chloordispensers raken bij mij altijd verstopt op de een of andere manier. En dan met zo'n friemelig draaiknopje om de afname te regelen... Je ziet het patroon bij mij al, ik doe het dan nu liever goed.

Zeker met opzetzwembaden is dat met alles eigenlijk. Je kunt super veel bereiken voor heel weinig geld. Maar dan is het gewoon klooien af en toe. Of je klapt er meteen veel (teveel?) geld tegenaan om het goed te doen, maar dan is het eigenlijk overkill. Maar wel leuk. :P

Ik ben begonnen met een bad van 260x160 3 jaar geleden, eerst met zo'n cartridgepomp van ongeveer 2300 liter geloof ik. Sproeiertje erbij, chloordispenser ertussen, hmm, het water is toch wel koud elke keer. Solar bol ertussen, komt er nog amper water uit de inlet. Hop zwaardere pomp van 3400 liter erbij, water gaat te snel door de solar bol, bypass ertussen. Een jaar later heb je dit:
[Afbeelding]

Zelfde jaar nog een 4m3 ZFP erbij gekocht, was helemaal klaar met die cartridges. Weer een jaar later, bad verplaatsen, Intex solar matje het dak op.
[Afbeelding]

Omdat het zo goed werkte, PVC pijp naar het dak getrokken, en het water nu daardoor naar de solar mat.
Dat enige zielige matje zorgde al voor een enorme temperatuurstijging. Maar voor dit jaar wordt het bad dus groter, met twee keer zoveel water. Dus voor dit jaar 4m2 aan matten besteld. En nu ga ik alles vast aansluiten met nog een zoutwatersysteem. En dus dit weekend nog een 6m3 ZFP om zeker te zijn dat het allemaal werkt..

Net nog maar 2 PVC kranen bij besteld om het water uit de skimmer makkelijk af te sluiten, en de retourleiding vanaf het dak van een kraan te voorzien. Beter nu erbij kopen dan twijfelen en er later weer spijt van hebben denk ik. Je moet toch wat in deze tijd he.
ach het houd je van de straat en het is een leuk/lekker tijdverdrijf

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonlit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-05-2021
Na veel lezen en uitzoeken denk ik een goede opzet gevonden te hebben voor mijn zwembad.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets opzet dus ik wil mijn setup graag even verifiëren en eventuele op en aanmerkingen zijn uiteraard meer dan welkom :)

Er is ruimte voor een Intex Prism Frame Pool - 400 x 200 x 122 cm welke 8.418 liter bevat.
Heb gekozen voor Intex omdat deze meer wouter zou bevatten en de beter kwaliteit zou zijn.

Wat ik begreep is de pomp die je bij deze zwembaden krijgt nooit echt je van het dus ik dacht deze te vervangen voor een Intex zandfilterpomp 4 m³/h. Deze trekt volgens de specificaties 4000 liter per uur dus zou genoeg moeten zijn om aan de in deze topic genoemde capaciteit te voldoen.

Ik las dat er wat mensen zijn die een W'eau zwembad verwarming hebben dus ik dacht deze ook aan te schaffen. Full inverter en kan warmen en koelen zodat ik altijd een goede water temperatuur heb.
Verder prijzen verschillende ervaringen de simpelheid van plug en play (goed voor een beginner als ik) en beschikt over een flow switch waardoor hij afslaat als er geen water gepompt wordt.

De 4kW versie zou goed moeten zijn voor baden tot 16m³.

Als laatste dacht ik een PH en Chloor dispenser te kopen. Het liefst zou ik een zoutwater systeem hebben wat automatisch het chloor op orde houdt maar deze zijn -of niet op voorraad, -of kosten een pot met goud.

Dit zouden dan een 2-tal blue lagoon dispensers zijn niet zo spannend en veel over te zeggen.

Heeft iemand hier tips voor of heb ik het zo redelijk voor elkaar?

Totale set zou dan zijn:
  • Intex Prism Frame Pool - 400 x 200 x 122 cm
  • Intex zandfilterpomp 4 m³/h
  • W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp
  • Blue Lagoon automatische pH meter en doseerpomp
  • Blue Lagoon automatische chloor meter en doseerpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:46
Moonlit schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:20:
Na veel lezen en uitzoeken denk ik een goede opzet gevonden te hebben voor mijn zwembad.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets opzet dus ik wil mijn setup graag even verifiëren en eventuele op en aanmerkingen zijn uiteraard meer dan welkom :)

Er is ruimte voor een Intex Prism Frame Pool - 400 x 200 x 122 cm welke 8.418 liter bevat.
Heb gekozen voor Intex omdat deze meer wouter zou bevatten en de beter kwaliteit zou zijn.

Wat ik begreep is de pomp die je bij deze zwembaden krijgt nooit echt je van het dus ik dacht deze te vervangen voor een Intex zandfilterpomp 4 m³/h. Deze trekt volgens de specificaties 4000 liter per uur dus zou genoeg moeten zijn om aan de in deze topic genoemde capaciteit te voldoen.

Ik las dat er wat mensen zijn die een W'eau zwembad verwarming hebben dus ik dacht deze ook aan te schaffen. Full inverter en kan warmen en koelen zodat ik altijd een goede water temperatuur heb.
Verder prijzen verschillende ervaringen de simpelheid van plug en play (goed voor een beginner als ik) en beschikt over een flow switch waardoor hij afslaat als er geen water gepompt wordt.

Als laatste dacht ik een PH en Chloor dispenser te kopen. Het liefst zou ik een zoutwater systeem hebben wat automatisch het chloor op orde houdt maar deze zijn -of niet op voorraad, -of kosten een pot met goud.

Dit zouden dan een 2-tal blue lagoon dispensers zijn niet zo spannend en veel over te zeggen.

Totale set zou dan zijn:
Ziet er goed uit.
Een paar opmerkingen:
- de ZFP trekt minder liters per uur in filterstand. Uit mijn hoofd is dat zo'n 3,5 kuub per uur. Nog steeds voldoende voor jou bad.
- de warmtepomp zal denk ik wel voldoende zijn, echter met de inhoud van jou bad zal het op temperatuur brengen in eerste instantie wat langer duren, op temperatuur houden moet wel lukken denk ik. @Jazsie weet hier meer over. Mijn gevoel zou zeggen pak een model zwaarder. Zeker omdat de W'eau bij 26 graden 4kW doet en bij 15 graden 3kW.
- Ik vind het bijzonder dat je wel de 2 dispensers kan vinden en daarbij niks zegt over de prijs, en niet een zoutwater systeem kan vinden of te duur. Toppy heeft namelijk een zoutwater systeem op voorraad voor de prijs net iets minder dan 1 dispenser: https://www.toppy.nl/prod...ear-max-26-500-liter.html
- Of een PH dispenser echt nodig is valt ook te betwisten, maar als je niet zelf wil gaan meten etc. kan het. Misschien eerst een seizoen proberen? Mijn eigen ervaring: PH hoef je niet zo vaak te corrigeren. Chloor moet constant aanwezig te zijn.
- Denk ook aan voetenbad, afdekzeil en leidingen voor je warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
En klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyH5cIDaGkl2PysYLWMlEwVd1vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5PzCpRmULeNg6rbVc8KbEoE.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk 3 extra rollen slangen besteld... Dat schiet tenminste een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Wouter of Water :) .. sorry ff mugge(n)ziften
dan moet je even beter lezen want 8.5 m3 met een 4m3 = 2+ uur rondpompen .. en we adviseren te beginne met 6m3 ZFP die 4m3 RAP vergeten !!

je water wil je binnen 2 uur rondpompen niet meer dan 2 uur ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 12-04-2021 16:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:34
Dank!
Is er ook iets beschikbaar wat rechtstreeks op de zfp past? En van daar naar 50 pvc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:33:

dan moet je even beter lezen want 8.5 m3 met een 4m3 = 2+ uur rondpompen .. en we adviseren te beginne met 6m3 ZFP die 4m3 RAP vergeten !!

je water wil je binnen 2 uur rondpompen niet meer dan 2 uur ..
Dan moet de beginpost aangepast worden.
Dit staat er:
Filteren
Je pomp moet in minstens 4 uur tijd je totale waterinhoud kunnen rondpompen. Heb je een bad van 20 kuub neem dan dus een pomp van minstens 6 kuub. Minstens, want de waarde is van de fabrikant in gunstigste situaties.
Filter minstens 1 tot 2 keer per dag totale waterinhoud.
* Uit ervaring kunnen we vertellen dat een geautomatiseerd geregeld proces dit "set & forget" is ..
* ga je op vakantie doe jezelf een lol en doe het 3x totale inhoud per dag (stilstaand water is algen/muggen broei plek) of elke 12 uur
Ik zou zelf zeggen 2 tot 4 uur en 2 keer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bprak schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:33:
[...]

Dank!
Is er ook iets beschikbaar wat rechtstreeks op de zfp past? En van daar naar 50 pvc?
ja maar waarom zou je dat willen ? je laatste 50cm met een flexibele oplossing is wellicht wat soepeler als je ooit de ton vervangt .. anderzijds is dat wellicht beter als je met een A/B adapter in de hand naar een PVC toko afreist anders zit je met een overschot aan pvc verbindings stukken ..

Er is genoeg te vinden hoor .. het is alleen zoeken naar de juiste schroefdraad/afstand oid .. als je zoekt op pvc in dit en vorige topic (zie startpost) is er al genoeg over te vinden

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 12-04-2021 16:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:34:
[...]

Dan moet de beginpost aangepast worden.
Dit staat er:

[...]

Ik zou zelf zeggen 2 tot 4 uur en 2 keer per dag.
Scherp van je .. wellicht zit ik met een aquarium in mijn hoofd ..

ps de start post is meer algemeen ook voor IG .. en met FR-zfp ..

Maar dan nog die 4m3 in te zetten is voor mij persoonlijk een No-No je kan er geen stofzuiger/skimmer oid fatsoenlijk op aan sluiten .. dat was meer de achterliggende gedachte .. (voor mij dan)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:40:
ps de start post is meer algemeen ook voor IG .. en met FR-zfp ..

Maar dan nog die 4m3 in te zetten is voor mij persoonlijk een No-No je kan er geen stofzuiger/skimmer oid fatsoenlijk op aan sluiten .. dat was meer de achterliggende gedachte .. (voor mij dan)
Zo lees ik dat stuk niet eigenlijk. Gaat over allerlei filters en pompen. Algemeen dus inderdaad.
Maar wellicht is het goed dan om dat stuk aan te passen en wat je nu zegt over extra aansluitingen erbij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:44:
Zo lees ik dat stuk niet eigenlijk. Gaat over allerlei filters en pompen. Algemeen dus inderdaad.
Maar wellicht is het goed dan om dat stuk aan te passen en wat je nu zegt over extra aansluitingen erbij te zetten.
ik snap het niet echt wat je zegt .. volgens mij heb je terecht gelijk dat ik nu wat anders zeg dan in de startpost staat ..

ps de startpost aanpassen op dit gebied zie ik nog niet het nut ervan in (wil wel dan even de mening van de andere 2 weten ;) als je me snapt )

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 11:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wat @Plenkske zegt, of als het van Amazon mag komen:
https://www.amazon.nl/Int.../dp/B077GY66FM/ref=sr_1_1
Of bol.com zelfs:
https://www.bol.com/nl/p/...systeem/9200000095050327/

Toppy is af en toe echt afgrijselijk duur.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonlit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-05-2021
[...]

Wouter of Water :) .. sorry ff mugge(n)ziften
[...]
Water uiteraard. Maar het klopt dan nog, Meet water = meer Wouters in het zwembad. (autocorrect/tikfout naar mijn naam uiteraard)
[...]

[...]
Ik had de tekst gelezen die aangaf:
Je pomp moet in minstens 4 uur tijd je totale waterinhoud kunnen rondpompen
. naar mijn rekenmethode moest deze pomp dat kunnen. Maar ik zal het misschien verkeerd begrepen hebben en zal beter lezen. Sorry. EDIT: Zie wat je aan reacties hebt gegeven. Begrijp nu wat je bedoeld.
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:36:
[...]

Goed punt, ik zal een model hoger gaan voor eventuele uitbreidingen.
Plenkske schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:32:
[...]

Ziet er goed uit.
Een paar opmerkingen:
- de ZFP trekt minder liters per uur in filterstand. Uit mijn hoofd is dat zo'n 3,5 kuub per uur. Nog steeds voldoende voor jou bad.
- de warmtepomp zal denk ik wel voldoende zijn, echter met de inhoud van jou bad zal het op temperatuur brengen in eerste instantie wat langer duren, op temperatuur houden moet wel lukken denk ik. @Jazsie weet hier meer over. Mijn gevoel zou zeggen pak een model zwaarder. Zeker omdat de W'eau bij 26 graden 4kW doet en bij 15 graden 3kW.
- Ik vind het bijzonder dat je wel de 2 dispensers kan vinden en daarbij niks zegt over de prijs, en niet een zoutwater systeem kan vinden of te duur. Toppy heeft namelijk een zoutwater systeem op voorraad voor de prijs net iets minder dan 1 dispenser: https://www.toppy.nl/prod...ear-max-26-500-liter.html
- Of een PH dispenser echt nodig is valt ook te betwisten, maar als je niet zelf wil gaan meten etc. kan het. Misschien eerst een seizoen proberen? Mijn eigen ervaring: PH hoef je niet zo vaak te corrigeren. Chloor moet constant aanwezig te zijn.
- Denk ook aan voetenbad, afdekzeil en leidingen voor je warmtepomp.
Dank voor je tips en reacties.

Een kleine aanmerking. In mijn post staat:
Het liefst zou ik een zoutwater systeem hebben wat automatisch het chloor op orde houdt maar deze zijn -of niet op voorraad, -of kosten een pot met goud.
Wat jij aangeeft had ik ook al gevonden maar de chloorwaarde en chloorafgifte worden niet automatisch gemeten en aangepast bij die dingen. Dus het zoutwater systeem van Toppy is inderdaad goedkoper dan een dispenser maar met het nadeel dat ik dan alsnog zelf moet gaan meten wat ik wilde voorkomen.
Een dispenser met Redox doet dat wel. (Voor zover ik begrijp). Als jouw filter (al dan niet met wat knutselwerk) ook het chloor niveau automatisch op peil houdt heb je uiteraard gelijk.
--MeAngry-- schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:40:
[...]

Wat @Plenkske zegt, of als het van Amazon mag komen:
https://www.amazon.nl/Int.../dp/B077GY66FM/ref=sr_1_1
Of bol.com zelfs:
https://www.bol.com/nl/p/...systeem/9200000095050327/

Toppy is af en toe echt afgrijselijk duur.
Dank voor de reactie maar die systemen houden niet automatisch het chloor niveau op peil. Ik ben bang dat ik hier niet goed in ga zijn en wil het zo automatisch mogelijk. Vandaar mijn keuze voor een Chloor dispenser. Uiteraard ga ik in een tijd als deze lekker shoppen en marktplaats afstruinen waar het het goedkoopst is ;)

---
Voor nu is de eindconclusie dat de verwarming een tandje hoger moet en dat de meningen verdeeld zijn over de pomp capaciteit maar dat het beter zou zijn om deze ook een stap hoger te nemen om binnen 2 uur het bad rond te pompen en eventuele uitbreidingen toe te voegen. Meer tips zijn welkom of als ik zaken verkeerd begrepen heb hoor ik het graag. Dank één ieder voor de moeite voor de (uitgebreide) antwoorden. _/-\o_

Ik ga alvast het internet afstruinen :9

[ Voor 0% gewijzigd door Moonlit op 12-04-2021 19:46 . Reden: tikfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
[...]

Dank!
Ja kijken naar VDL pvc 2/3 koppeling rechte of mof uitvoering met 2 inch schroefdraad voor een intex ZFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:15
J.E. Weinor schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:57:
[...]

Ja kijken naar VDL pvc 2/3 koppeling rechte of mof uitvoering met 2 inch schroefdraad voor een intex ZFP.
https://smoldersbv.nl/dru.../718539-50-mm-x-2-16-bar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo .. 4x 50mm buis gehaald .. maar goed dat ik nog ff nagemeten heb .. de EPDM buis meuk is ook 50mm ..
- 6x 45 graden bocht ..
- 3x verbindings mof
- 4x 2meter 50mm buis
- 2x t-stuk + deksel met schroefdop (voor mijn temp sensor(s))

Der zit al een T-stuk na de bypass voor ontluchtingsdoeleinden ..

thuis gekomen lagen de 10x DS18..bla bla sensors met 3meter kabel klaar voor me ..

W.A.F zegt helaas dat ik de gordijnen die binnen zijn gekomen zal op moeten hangen en dus een gordijnrails moests scoren .. als eerste op moet hangen .. hmmm zucht .daar gaat weer een ochtend aan tijd.dat moet immers netjes gebeuren

maar ik kan wel van de week gaan starten met de arduino temp sensors ..

ik heb nog wat bsp/nsp meuk liggen en andere temp sensors dus genoeg "in stock" om lekker te knutselen ..

ps hopenlijk komt ook op tijd de soldeer meuk binnen met een 5v USB soldeerbout gaat het wel lukken maar een temp gestuurde is wel prettiger :+

ff kijken hoe ik alles op 1 printplaat soldeer .. ff terug zoeken / googlen ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 12-04-2021 20:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
[...]

Dank!
Als je het over een Intex ZFP hebt, dan is er zowel in binnen als buitendraad een 2" model te vinden waar direct 50mm PVC op past. (is het contra model van de link). Hier zijn ook nog schroef koppelingen van 50mm tussen te zetten voor als je het demontabel wilt hebben, zoals ik wilde.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:28:
zo .. 4x 50mm buis gehaald .. maar goed dat ik nog ff nagemeten heb .. de EPDM buis meuk is ook 50mm ..
- 6x 45 graden bocht ..
- 3x verbindings mof
- 4x 2meter 50mm buis
- 2x t-stuk + deksel met schroefdop (voor mijn temp sensor(s))

Der zit al een T-stuk na de bypass voor ontluchtingsdoeleinden ..

thuis gekomen lagen de 10x DS18..bla bla sensors met 3meter kabel klaar voor me ..

W.A.F zegt helaas dat ik de gordijnen die binnen zijn gekomen zal op moeten hangen en dus een gordijnrails moests scoren .. als eerste op moet hangen .. hmmm zucht .daar gaat weer een ochtend aan tijd.dat moet immers netjes gebeuren

maar ik kan wel van de week gaan starten met de arduino temp sensors ..

ik heb nog wat bsp/nsp meuk liggen en andere temp sensors dus genoeg "in stock" om lekker te knutselen ..

ps hopenlijk komt ook op tijd de soldeer meuk binnen met een 5v USB soldeerbout gaat het wel lukken maar een temp gestuurde is wel prettiger :+

ff kijken hoe ik alles op 1 printplaat soldeer .. ff terug zoeken / googlen ..
Je kunt niet altijd met je hobby bezig zijn, de vrouw des huizes moet je ook tevreden stellen :)

Je kunt je hobby er wel op toepassen door automatische gordijntjes open of dicht zon op gordijntje open en de zon onder gordijntje dicht. >:) of je plakt er een sensor achter de rail voor de temp zodra de zon schijnt het wordt warm gordijntje dicht om zoveel mogelijk warmte buiten de deur te houden in de zomer maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 12-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:40:
[...]

Je kunt niet altijd met je hobby bezig zijn, de vrouw des huizes moet je ook tevreden stellen :)

Je kunt je hobby er wel op toepassen door automatische gordijntjes open of dicht zon op gordijntje open en de zon onder gordijntje dicht. >:) of je plakt er een sensor achter derail voor de temp zodra de zon schijnt het wordt warm gordijntje dicht om zoveel mogelijk warmte buiten de deur te houden in de zomer maanden.
wat heeft dat met het zwembad te maken :+

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Dan hoeft ie niet elke dag meer de gordijnen dicht te doen en heeft ie dus meer tijd over voor het zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
GilbertvH schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:27:
[...]

Kwam deze nog tegen, maar is dit niet echt overkill voor mijn zwembad: linkje
Iemand ervaring met deze pomp (buiten de opmerking van @vso om dat het lastiger is om te tweaken)?
Hij is nu niet veel duurder dan zijn kleinere broertjes dus....
Het bad waar we naar kijken wordt waarschijnlijk rond de 16000l (ronde 4,5m intex maar dat is afhankelijk hoe de voorraden zijn binnenkort), met evt wat warmte matten/slangen en/of WP kom je met een maatje kleiner in theorie beter uit maar deze prijs is volgens mij wel netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Togi schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:47:
[...]

Iemand ervaring met deze pomp (buiten de opmerking van @vso om dat het lastiger is om te tweaken)?
Hij is nu niet veel duurder dan zijn kleinere broertjes dus....
Het bad waar we naar kijken wordt waarschijnlijk rond de 16000l (ronde 4,5m intex maar dat is afhankelijk hoe de voorraden zijn binnenkort), met evt wat warmte matten/slangen en/of WP kom je met een maatje kleiner in theorie beter uit maar deze prijs is volgens mij wel netjes
elke ZFP bevalt goed .. denk niet dat je aan de werking hoeft te twijfelen .. je pomp & filter ton zijn op elkaar afgestemt .. die zijn in feite gewoon goed.

het probleem is dat er op pomp ---> 230v kabel --> een aardlek zit .. --> stekker

Zolang je de stekker in het stopcontact houd en de aardlek niet "triggert" kan hij gewoon filteren c.q circuleren .. maar dit doet hij todat je hem uitzet ... of een bepaalde tijd (zie handleiding voor meer details welk model maakt niet zoveel uit weet dat je 2 versies hebt kies de juiste versie ) ..

In het oude model bv kan ik constant aan of voor x tijd (1,2,4,6 uur pompen ofzo en dat elke 12/24 uur oid)

betreft de "tweak"
Het probleem duikt op in dagelijks gebruik met een WP of verwarmings matten .. aan de slag gaat .. jij zal elke keer als de pomp afslaat naar de pomp moeten lopen om hem aan/uit te zetten .. op het display . zeker met een WP is dat vervelend want de WP doet niks zonder doorstroming en de pomp gaat niet pompen zolang jij de juiste 2x gedrukt hebt op de knop.

ps als die eerder genoemde aardlek getriggert is om dat je de stekker uit het stopcontact trekt, of hem zelf in drukt .. maar je WEER de knop 2x indrukken .. en let op buiten stopcontact van ikea/hue of ander merk triggert ook de aardlek dus uitzetten gaat altijd maar aanzetten (bv in de stromende regen) ga je niet tof vinden .. en vergeten = gevolg groen water .. ps die aardlek moet wel weer terug in de lijn !

TLDR .. zou ik er 1 kopen :? ja zeker zonder twijfel .. (wel voorkeur voor oud duh)
maar meteen een oplossing zodat ik "remote" de pomp aan/uit kan zetten .. zoiets als
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/e40d5160-bac0-4897-baae-d6065a5d5915/image/cache/full/d8f79b5f182751d13f9185a0cea52777f442db15.jpg als ik 5v kan vinden intern .. anders gewoon een shelly oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:12:
[...]

elke ZFP bevalt goed .. denk niet dat je aan de werking hoeft te twijfelen .. je pomp & filter ton zijn op elkaar afgestemt .. die zijn in feite gewoon goed.

het probleem is dat er op pomp ---> 230v kabel --> een aardlek zit .. --> stekker

Zolang je de stekker in het stopcontact houd en de aardlek niet "triggert" kan hij gewoon filteren c.q circuleren .. maar dit doet hij todat je hem uitzet ... of een bepaalde tijd (zie handleiding voor meer details welk model maakt niet zoveel uit weet dat je 2 versies hebt kies de juiste versie ) ..

In het oude model bv kan ik constant aan of voor x tijd (1,2,4,6 uur pompen ofzo en dat elke 12/24 uur oid)

betreft de "tweak"
Het probleem duikt op in dagelijks gebruik met een WP of verwarmings matten .. aan de slag gaat .. jij zal elke keer als de pomp afslaat naar de pomp moeten lopen om hem aan/uit te zetten .. op het display . zeker met een WP is dat vervelend want de WP doet niks zonder doorstroming en de pomp gaat niet pompen zolang jij de juiste 2x gedrukt hebt op de knop.

ps als die eerder genoemde aardlek getriggert is om dat je de stekker uit het stopcontact trekt, of hem zelf in drukt .. maar je WEER de knop 2x indrukken .. en let op buiten stopcontact van ikea/hue of ander merk triggert ook de aardlek dus uitzetten gaat altijd maar aanzetten (bv in de stromende regen) ga je niet tof vinden .. en vergeten = gevolg groen water .. ps die aardlek moet wel weer terug in de lijn !

TLDR .. zou ik er 1 kopen :? ja zeker zonder twijfel .. (wel voorkeur voor oud duh)
maar meteen een oplossing zodat ik "remote" de pomp aan/uit kan zetten .. zoiets als
[Afbeelding] als ik 5v kan vinden intern .. anders gewoon een shelly oid
De intex ZFP 12m2 op Amazon heeft geen ALS als stekker te zien aan het typenr.26652 staat er 26652GS dan zijn ze uitgevoerd met ALS stekker.

De verwarring vaak met intex pompen wel of geen ALS stekker in de vermelding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:00:
[...]

De intex ZFP 12m2 op Amazon heeft geen ALS als stekker te zien aan het typenr.26652 staat er 26652GS dan zijn ze uitgevoerd met ALS stekker.

De verwarring vaak met intex pompen wel of geen ALS stekker in de vermelding. :)
plaatje v.d ALS stekker .. ? aub ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:36
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:05:
[...]

LOL

Trouwens vanavond komen mijn sensors binnen .. alleen ik weet niet metdit weer (natte sneeuw / hagel ) of de installatie op het dak neer leggen het gaat worden .. zal ook wat pijp moeten verlijmen .. pff zal je net zien dat de lijm uitgehard is oid .. en met die 40min afspraak en 4 uur van te voren word dat een week later .. :(

moet wellicht ff terug scrollen in het topic hoe ik ze fysiek ga aansluiten VCC /GND is duidelijk .. en de juiste weerstand selecteren .. (kleur codering oid) .. ik kan ook een multiplexer gebruiken ..

dus de 1-wire heb ik het hierna over (vanaf hier "pin" als referentie )

mijn stappenplan =

1 een "flexibele" setup .. waarbij 1pin uit kan lezen .. of per 2 sensors oid .. (ter overweging dus)

Dan moet ik wellicht ook nog een callibratie oid in de software kwijt ? immers vooraf een beetje gelijkwaardige uitlezingen is wel prettig ..

Daarnaast wil ik ook nog wat referentie sensors aanleggen .. (onder het dak en in de schaduw) .. wellicht ook in de zon maar denk dat ik daarvoor een weerstation ga "misbruiken" .. goedkope 433mhz oid ..

de ESP/Arduino oid kijk nog even aan .. omdat er best veel "sensors" (temp allemaal) gaan komen ik zit op
10 op het dak
+ 3 (voor en na de bypass) en de "aanvoer" ..

Wellicht dat ik een flow-sensor nog will (tja als ik toch bezig ben)

Als dit lukt pak ik gelijk mijn DIY BBQ mee :) kwa temp uitlezing ..
als dit "lukt" (waarom niet)
De manier zoals @Ep Woody zegt is hoe ik het ook zou doen. Alleen UTP kabel gebruiken en zoals voorheen verteld de overige paren gebruiken als shielding/afscherming.
Ep Woody schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:05:
[Afbeelding]

Vandaag een begin gemaakt met het maken van een zonnecollector. Deze krijgt 100 meter 16 mm slang op een kruis van 1,50x1,50. Dit in twee spiralen van 50 meter parallel. De eerste 20 meter zit erop. Jammer alleen dat het steeds langzamer gaat qua lengte.
Mooie start !
--MeAngry-- schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ken ik mij volkomen in! Ook een reden dat er dit jaar een automatisch doseer systeem komt. Doel van bad is ontspannen en niet iedere dag bezig zijn om het water mooi helder te houden :P.

Totale set zou dan zijn:
Uhmz, een zoutwatersysteem van Intex is dacht ik goedkoper dan een Blue Lagoon ph/orp meter + doseerpompen.

INTEX™ zoutwatersysteem - Krystal Clear (max 26.500 liter):
https://www.top-zwembadsh...steem-krystal-clear-26500
199,-- EUR.

Maar klopt wel dat je dan nog steeds moet meten want het meet niet je chloor/pH waarde maar gaat uit van een vast "schema"

Zelf geen ervaring met deze specifieke warmtepomp echter gezien de prijs/garantie is het zeker een prima keus.

4 kW is in feite voldoende voor je opzet bad van 8m3, slagje groter mag altijd. Overcapaciteit is er iig niet want hoe meer warmte capaciteit je hebt des te lager je WP zal gaan draaien :).
Persoonlijk zou ik slagje groter gaan rekening gehouden dat je ook op de koudere dagen het bad op temperatuur wilt hebben/houden. Ook sterk afhankelijk van de ligging van je zwembad. goede isolatie erop, geen wind helpt al veel.

Mbt je ZFP pomp van 4m/3. Prima pomp mits je in de toekomst geen zonnematten gaat plaatsen op het schuurtje oid. Daar is deze pomp te zwak voor. Met oog op uitbreiding of zoals @vso zegt mbt eventueel "stof zuigen" is een slagje groter beter.
Plenkske schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:32:
[...]
Ja, een pH doseer systeem is altijd nodig wanneer je gaat werken met vloeibaar chloor/pH.
Dit omdat vloeibaar chloor je pH doet stijgen. pH waarde van vloeibaar chloor is 9+
Ep Woody schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:32:
En klaar!

[Afbeelding]

Gelijk 3 extra rollen slangen besteld... Dat schiet tenminste een beetje op.
Dat ziet er goed uit ! Netjes hoor :)

.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:06:
[...]

plaatje v.d ALS stekker .. ? aub ..
Geprobeerd te vinden uit de handleiding maar nergens kunnen vinden alleen de oudere types van te downloaden de nieuwere types niet, uit mijn eigen handleiding 6m2 staat wel verschil tussen de versie met of zonder GS achter het typenr. nummer met of zonder ALS stekker.
Gekeken op Toppy daar staan wel afbeeldingen met ALS stekker maar wel met GS achter het typenr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:15
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:00:
[...]

Wat zou dan de FR versie zijn? Zoals de eerder gemelde zfp 6m3?
Met typenr. 26646FR
https://www.amazon.nl/dp/...d_image&tag=nlpep-21&th=1
Prijs staat inmiddels ook op €249,90 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:46:
[...]
40mm PVC zal zeker helpen. Echter heb je een goede pomp dan kan die ook prima 25mm aan.
Neem aan dat je de 2 EPDM matten parallel aansluit? Dan kan er ook alweer 2x zoveel water door heen kort gezegd. Maar dit ligt dus ook aan de type pomp die je wilt gaan gebruiken...
[...]
Het is nog erger. Het kost veel minder kracht om dezelfde hoeveelheid water over 2 buizen parallel te pompen van de halve lengte dan 1 lange buis van de hele lengte.

Ik gebruik deze rekentool: https://www.bbapumps.com/nl/support/pompdruk-calculator

Als voorbeeld:
Je hebt een solarmat bestaande uit 2 HDPE slangen van 16mm diameter met een lengte 50 meter ieders.
We willen 10 liter per minuut over de matten pompen.
Als je de slangen achter elkaar zet moet de pomp 4.99 mwk aan pompdruk generen.
Zet je de slangen parallel dan hoeft er maar 5 liter per minuut per slang. Dan valt de pompdruk al terug naar 0.83 wmk.

Als je de watersnelheid opvoert (wat een hogere efficientie van de mat op levert) kun je ruim 13 liter per minuut per mat pompen met dezelfde pompdruk. Een hogere pompdruk betekent een hoger verbruik.

Hoe groot het verschil is, is afhankelijk van de watersnelheid en diameter van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:24:
[...]

Het is nog erger. Het kost veel minder kracht om dezelfde hoeveelheid water over 2 buizen parallel te pompen van de halve lengte dan 1 lange buis van de hele lengte.

Ik gebruik deze rekentool: https://www.bbapumps.com/nl/support/pompdruk-calculator

Als voorbeeld:
Je hebt een solarmat bestaande uit 2 HDPE slangen van 16mm diameter met een lengte 50 meter ieders.
We willen 10 liter per minuut over de matten pompen.
Als je de slangen achter elkaar zet moet de pomp 4.99 mwk aan pompdruk generen.
Zet je de slangen parallel dan hoeft er maar 5 liter per minuut per slang. Dan valt de pompdruk al terug naar 0.83 wmk.

Als je de watersnelheid opvoert (wat een hogere efficientie van de mat op levert) kun je ruim 13 liter per minuut per mat pompen met dezelfde pompdruk. Een hogere pompdruk betekent een hoger verbruik.

Hoe groot het verschil is, is afhankelijk van de watersnelheid en diameter van de buis.
Yes, wel met ik zeggen dat het verbruik niet extreem omhoog gaat. Een 250w pomp vebruikt ook bij lagere druk gewoon 250w. Het is niet zo dat je 250w pomp spontaan 300 watt gaat vebruiken onder meer druk.

Zal per pomp verschillen maar dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:31:
[...]

Yes, wel met ik zeggen dat het verbruik niet extreem omhoog gaat. Een 250w pomp vebruikt ook bij lagere druk gewoon 250w. Het is niet zo dat je 250w pomp spontaan 300 watt gaat vebruiken onder meer druk.

Zal per pomp verschillen maar dat is mijn ervaring.
Ik heb bij mijn warmtepomp (voor de woning) een test gedaan hoeveel energie hij verbruikt op welke snelheid en hoeveel energie dat kost. Hij draait heel lang moet een vrij verbruik, totdat hij veel meer kracht moet zetten, dan gaat het verbruik enorm omhoog. Zie ook het stuk van @Koffie over het verlagen van het verbruik met de derde macht.

Dus zit je in relatief laag verbruik dan zal er niet veel veranderen, maar gaat de pompdruk fors omhoog, oftewel pomp alles door een dunne, lange tyleen leiding, dan gaat je verbruik echt wel omhoog en je watersnelheid omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:41:
[...]

Ik heb bij mijn warmtepomp (voor de woning) een test gedaan hoeveel energie hij verbruikt op welke snelheid en hoeveel energie dat kost. Hij draait heel lang moet een vrij verbruik, totdat hij veel meer kracht moet zetten, dan gaat het verbruik enorm omhoog. Zie ook het stuk van @Koffie over het verlagen van het verbruik met de derde macht.

Dus zit je in relatief laag verbruik dan zal er niet veel veranderen, maar gaat de pompdruk fors omhoog, oftewel pomp alles door een dunne, lange tyleen leiding, dan gaat je verbruik echt wel omhoog en je watersnelheid omlaag.
Klopt, beiden gevallen spreek je over een inverter/frequentie regelaar om de druk/snelheid te bepalen en dus stroom vebruik te verminderen.

Ik spreek over een pomp die een vast toerental draait op een vast vermogen ongeacht de druk. En dan is het verschil veel malen kleiner.

Uiteraard heb je gelijk dat hoe minder druk hoe beter etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 13:27

paQ

Kan me iemand vertellen hoe in de praktijk de nieuwe types intex zout electrolyse apparaten hun werk doen?
Een jaar of 12 geleden had ik een electrolyse apparaat waar ik elke dag een zakje (1 kg) zout inmikte (AH basismerk van 39 cent), en daar hield ik mn 17 m3 bad prima mee op orde.

De huidige systemen echter verlangen dat je een zak of emmer zout IN het bad mikt (eeew?) en dan maakt het apparaat cycli die je van te voren instelt zo begrijp ik.
Maar, hoe lang doe je dan met bijv 25kg zout? Werkt dit efficienter? of levert het veel meer werk op?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:06:
Kan me iemand vertellen hoe in de praktijk de nieuwe types intex zout electrolyse apparaten hun werk doen?
Een jaar of 12 geleden had ik een electrolyse apparaat waar ik elke dag een zakje (1 kg) zout inmikte (AH basismerk van 39 cent), en daar hield ik mn 17 m3 bad prima mee op orde.

De huidige systemen echter verlangen dat je een zak of emmer zout IN het bad mikt (eeew?) en dan maakt het apparaat cycli die je van te voren instelt zo begrijp ik.
Maar, hoe lang doe je dan met bijv 25kg zout? Werkt dit efficienter? of levert het veel meer werk op?
je hebt een watergeleidbaarheids meter nodig denk ik TDS oid ..

je doet het nu "op gevoel" maar meten = weten ..

De begin waarde is 0 en jij vind het nog "prettig" als het zout niveau op 10 zit .. (geef maar een random nummer) ... als hij dan onder de 5 zakt oid vul je weer bij ..

ps hangt af van je badvolume .. aangezien je dat niet geeft (17m3 of iets anders?) is het voor ons lastig uberhaupt iets te roepen .. maar het hangt ook af van jou eigen gevoel en de weersomstandigheden ..

maar hoeveel zout per kuub je op kan lossen om 1 per kuub omhoog te gaan moet je even opzoeken .. )ppm waarde volgens mij

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 13-04-2021 12:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Het zout lost op in het water. Daarnaast vergaat het zout niet. Ofwel infeite hoef je niet meer zout bij te vullen echter door water verlies (badkleding, in/uit stappen) gaat er dus zout verloren.

Dus het is afhankelijk van je zwembad gebruik hoe vaak je moet bijvullen, over algemeen is dit niet veel in verhouding met wat je in het begin erin doet.

@Koffie Kan hier wellicht meer over verstellen aangezien hij zout systeem heeft.

Verder zijn die intex zoutwater systemen voor het geld prima dingen, goedkoper ga je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:12:
[...]

je hebt een watergeleidbaarheids meter nodig denk ik TDS oid ..

je doet het nu "op gevoel" maar meten = weten ..

De begin waarde is 0 en jij vind het nog "prettig" als het zout niveau op 10 zit .. (geef maar een random nummer) ... als hij dan onder de 5 zakt oid vul je weer bij ..

ps hangt af van je badvolume .. aangezien je dat niet geeft (17m3 of iets anders?) is het voor ons lastig uberhaupt iets te roepen .. maar het hangt ook af van jou eigen gevoel en de weersomstandigheden ..

maar hoeveel zout per kuub je op kan lossen om 1 per kuub omhoog te gaan moet je even opzoeken .. )ppm waarde volgens mij
nee prima, de zoutwaardes en hoeveelheden kan ik inkomen, maar mijn vraag zit meer op het praktijkgebruik (niet verbruik) van het systeem an sich. Laten we voor de vorm weer uit gaan van die 17 m3.
Is het dan zo dat ik de eerste keer pak m beet 40 kg zout erin gooi, en daarna elke 2 weken 5 kg bijv?
Of werkt zo'n systeem niet zo?
Jazsie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:22:
[...]

Het zout lost op in het water. Daarnaast vergaat het zout niet. Ofwel infeite hoef je niet meer zout bij te vullen echter door water verlies (badkleding, in/uit stappen) gaat er dus zout verloren.

Dus het is afhankelijk van je zwembad gebruik hoe vaak je moet bijvullen, over algemeen is dit niet veel in verhouding met wat je in het begin erin doet.

@Koffie Kan hier wellicht meer over verstellen aangezien hij zout systeem heeft.

Verder zijn die intex zoutwater systemen voor het geld prima dingen, goedkoper ga je niet vinden.
OK thx.
Het systeem blijft dus putten uit de 'voorraad' zout in het bad, en als dat op is, of niveau te laag wordt vul je zout bij.

Toch werkt dat dan anders dan de oudere systemen van intex, die dus gewoon zijn zout in het apparaat had.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 13-04-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

ALs het goed is werkte de oude elektrolyse ook gewoon met het beschikbare zout. Keukenzout NaCl wordt gesplitst in: natronloog NaOH, dichloor Cl2 en als bijproduct H2 (waterstof). Als de chloor is uitgewerkt bindt het zich weer aan de natronloog en wordt weer zout. Dit kun je blijven herhalen.

Je moet alleen, als je water bijvult, evenveel zout toevoegen als je water hebt toegevoegd. 1 liter water = 3 tot 4 gram zout. In mijn geval, een 4m3 opzetzwembad, gooi ik 12 Kg zout in het water als ik het zwembad vul en daar draait het systeem het hele jaar op.

Doordat er maar 4 gram per liter zout in zit proef je dit niet, in zeewater zit 40 gram per liter.

Overigens: Gebruik geen JoZo (jodiumzout), dat zorgt ervoor dat je zwembad geel wordt. Je kunt bij de horecagroothandel voor een paar euro 25 Kg zout kopen zonder jodium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:22:
[...]

nee prima, de zoutwaardes en hoeveelheden kan ik inkomen, maar mijn vraag zit meer op het praktijkgebruik (niet verbruik) van het systeem an sich. Laten we voor de vorm weer uit gaan van die 17 m3.
Is het dan zo dat ik de eerste keer pak m beet 40 kg zout erin gooi, en daarna elke 2 weken 5 kg bijv?
Of werkt zo'n systeem niet zo?
ik heb geen ZWS (ZoutWaterSysteem dus het electrolyse ding bedoelen we er mee) ter info

ik snap je vraag je wilt immers weten hoeveel zout moet ik er per week/maand oid in mikken om te zorgen dat ik voldoende chloor uiteindelijk in het zwembad heb .. ja toch ?

ik denk niet dat het zo werkt .. ik weet wel van de mede-topic starter dat hij (40m3 bad oid) 3 zakken besteld en er 1 a 2 indumpt en halverweg het "seizoen" nog 1x .. maar dat weet ik niet 100% zeker..

je ZWS zet x hoeveelheid zout om naar chloor per x hoeveelheid tijd .. zout verdampt in principe niet .. chloor wel . hoeveel zout je omzet naar chloor ligt dus aan de tijdsduur dat je hem aanzet dit zou je kunnen berekenen als je het stroom verbruik oid weet van dat ding (denk ik)

Maar goed je kan ook je water (geleidbaarheids waarde) .. zoals je wellicht weet is water zonder mineralen niet geleidend .. hoe meer zout (electroliet) je toevoegt hoe beter het water geleid .. dat is wat een TDS meter meet ..

ander iets is als jij 1kg zout in 1 liter water mikt dan heb je een uitdaging met oplossen .. dus 40kg in 17.000 liter water is (denk ik ) wel erg optimistisch gesteld om al het zout op te lossen dat ligt op de bodem .. wellicht dat je maar 1kg per kuub water effectief kan oplossen ..voordat je het gaat merken in je zwembad als een "dode zee" effect ..

nu begreep ik dat de (elektronische) zout water meters ook best hun eigen uitdagingen hebben ..

ik denk dat je een beetje een "onderbuik gevoel" moet ontwikkelen hiervoor ;) maar goed dat zeg ik als een mening .. hoeveel waarde je eraan hecht dat is aan jou

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

@vso Nou, volgens wat rekenmodellen moet een bad van 17 m3 51 kg zout hebben.
De rekensom is als volgt:
Bij opstarten: 3.25 kg zwembadzout per 1000 liter water
Bij aanvullen: 1.75 kg zwembadzout per 1000 liter water
Maar, het gaat me niet zozeer om of het 10 of 60 kg moet zijn, maar om het verschil van paQ die 12 jaar geleden elke dag braaf een zakje zout in het ding mikte, vs hier heb je een emmer, beetje roeren, en we kijken over 6 weken wel hoeveel en of er wat bij moet. Is dat het verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:00:

[...]

Maar, het gaat me niet zozeer om of het 10 of 60 kg moet zijn, maar om het verschil van paQ die 12 jaar geleden elke dag braaf een zakje zout in het ding mikte, vs hier heb je een emmer, beetje roeren, en we kijken over 6 weken wel hoeveel en of er wat bij moet. Is dat het verschil?
Dit klopt inderdaad. Je gooit 50 kg zout in je bad en in principe blijft het daarbij. Als er echter water uit je bad verdwijnt of vervangen wordt door water zonder zout (regenwater/kraanwater) dan moet je dat bijvullen. Die opmerking bijvullen van 1.75 Kg zout per 1000 liter water is als het zoutwatersysteem aangeeft dat er te weinig zout in het water zit. Bij normaal gebruik verdwijnt het zout niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:04:
[...]

Dit klopt inderdaad. Je gooit 50 kg zout in je bad en in principe blijft het daarbij. Als er echter water uit je bad verdwijnt of vervangen wordt door water zonder zout (regenwater/kraanwater) dan moet je dat bijvullen. Die opmerking bijvullen van 1.75 Kg zout per 1000 liter water is als het zoutwatersysteem aangeeft dat er te weinig zout in het water zit. Bij normaal gebruik verdwijnt het zout niet.
okidoki. top :)
Dat is dan wel makkelijker dan mijn oude systeem. Want vergeten of 4 dagen niet thuis had wel... uh... effect :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat er waarschijnlijk vroeger gebeurde was dat er in het zoutvat chloor gemaakt werd en dat gedoseerd aan het zwembad werd toegevoegd. Uiteindelijk kwam het zout wat jij in je ZWS stopte dus gewoon in het zwembad terecht. Doordat er zout gemaakt werd in het elektrolyse apparaat / zoutvat moest dat pekelwater dus voldoende zout zijn.

Wat nu gebeurt is dat het hele zwembad je zoutvoorraad. Iedere dag even laten draaien (afhankelijk van de benodigde hoeveelheid chloor) en je hebt er geen of weinig omkijken meer naar.

Waarschijnlijk hebben ze ontdekt dat deze methode handiger/goedkoper is, dus doen ze het nu zo. Ik ben er wel blij mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:00:

dat zei ik toch ik snap je wel maar kan je geen "inhoudelijk" inzicht geven zal wellicht een melding zitten op de ZWS systemen die zeggen ' ik werk niet oid" .. maar daar heb je handleidingen voor ..

maar ja als je 51kg erin kan mikken tja waarom dan per 1 kilo oid ;) ..ff snel gegoogled .. zee water bevat 40gram zout per liter oid .. 0,04kg x 17000L oid = 680kg .. hmm dan moet die 51kg wel makkelijk kunnen ja :+

maar goed dit zijn zaken dat moet je even opzoeken .. wellicht dat zoals het voorbeeld van @koffie dat ik eerder gaf dat hij daarom 2 zakken erin mikt en 1 zak "reserve" houd .. om verlies van water om reden x.y.z te kunnen compenseren ..

ps zoals ik je begrijp was die 1kg gewoon veel te weinig .. had je makkelijk gewoon 10kg erin kunnen mikken en ik zou bv richten op 4g per liter oid .. dan kom je uit op 68kg uit dus die 51kg (17m3 bad) zoals je zegt wel redelijk makkelijk .. lol en deed je dat tot op heden met 1kg per dag hmm :+

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 13-04-2021 13:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 08:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zout discussies, altijd leuk :)

Eigenlijk zijn er een aantal getallen die je eerst moet weten alvorens je iets zinnigs kan roepen:

- Hoeveel liter water
- ppm zout die je systeem adviseert (dit zal meestal 3000 of 4000 ppm zijn, 30 of 40 kilo per 10.000 liter)
- Hoeveelheid chloorgas die je cel kan produceren

Handig om te hebben:
- https://www.troublefreepool.com/calc.html
- Iets om je zout te meten, er zijn strips en digitale meters.

Meet je hoeveelheid zout en bereken dan dmv de poolmath hoeveel zout er bij moet voor jouw gewenste ppm.
Omdat ik mijn bad van 40 m3 de hele winter vol laat staan is bij het uit de winterslaap halen alle zout weg vanwege de vele regen in de afgelopen maanden.
Ik start dus meestal met een flinke lading zout (idd koop ff zwembadzout in zakken van 25 kilo. Kost geen pukkel).
Bijvullen van zout : meet gewoon af en toe je zoutgehalte en kijk of je zwaar onder de grens van je specs zit. Bijvullen doe ik per zak van 25 kilo.
Mijn systeem pruttelt prima door met een te laag zoutniveau, zelfs als het lampje brand dat er zout bij moet.

Meestal bestel ik aan het begin van het seizoen een pallet zout met 10 zakken a 25 kilo. Genoeg voor het hele seizoen. https://www.zwembadgigant.nl/zwembadzout-25-kg
Met de sneeuwstorm des doods van dit jaar heb ik 4 zakken zout op de ijslaag gegooid, bij het opstarten van het zwembad bleek er dus meer dan genoeg zout in het water te zitten :+

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:32:
[...]

ALs het goed is werkte de oude elektrolyse ook gewoon met het beschikbare zout. Keukenzout NaCl wordt gesplitst in: natronloog NaOH, dichloor Cl2 en als bijproduct H2 (waterstof). Als de chloor is uitgewerkt bindt het zich weer aan de natronloog en wordt weer zout. Dit kun je blijven herhalen.

Je moet alleen, als je water bijvult, evenveel zout toevoegen als je water hebt toegevoegd. 1 liter water = 3 tot 4 gram zout. In mijn geval, een 4m3 opzetzwembad, gooi ik 12 Kg zout in het water als ik het zwembad vul en daar draait het systeem het hele jaar op.

Doordat er maar 4 gram per liter zout in zit proef je dit niet, in zeewater zit 40 gram per liter.

Overigens: Gebruik geen JoZo (jodiumzout), dat zorgt ervoor dat je zwembad geel wordt. Je kunt bij de horecagroothandel voor een paar euro 25 Kg zout kopen zonder jodium.
We gaan er maar van uit dat niet iedereen bij de groothandel terecht kan als particulier in deze topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:26:
[...]

We gaan er maar van uit dat niet iedereen bij de groothandel terecht kan als particulier in deze topic. :)
Klopt, maar veel mensen hebben wel toegang tot een pasje via deze of gene. Het kan wel veel schelen of je het lokaal kan halen bij een groothandel of een paar zakken moet bestellen, met bijbehorende verzendkosten etc.

En anders pak je onthardingszout. Duurt wat langer om op te lossen omdat het tabletten/brokken zijn, maar dat is ook mooi "schoon" zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:26:
[...]

Die zakken zijn gewoon te koop bij zwembadwinkels: https://www.zwembadgigant.nl/zwembadzout-25-kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 09:17
Maar als je een zwembad hebt van 11000 liter is het dan voldoende om een ZWS van max. 26500l te nemen of is het beter om direct een 'upgrade' te doen naar de versie voor max. 56800l? In mijn geval i.c.m. een ZFP van 8m3/h van Intex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:15:
[...]

ps zoals ik je begrijp was die 1kg gewoon veel te weinig .. had je makkelijk gewoon 10kg erin kunnen mikken en ik zou bv richten op 4g per liter oid .. dan kom je uit op 68kg uit dus die 51kg (17m3 bad) zoals je zegt wel redelijk makkelijk .. lol en deed je dat tot op heden met 1kg per dag hmm :+
:+

Nee dat ging niet. Ik moest echt het deksel van het ding halen, er ging dan ook echt 1 kg zout in, dan was hij vol. Je rook ook duidelijk na enkele minuten dat het ding chloor 'maakte'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GilbertvH schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:35:
Maar als je een zwembad hebt van 11000 liter is het dan voldoende om een ZWS van max. 26500l te nemen of is het beter om direct een 'upgrade' te doen naar de versie voor max. 56800l? In mijn geval i.c.m. een ZFP van 8m3/h van Intex.
Ik ben nooit zo van apparatuur kopen op 'geschikt voor xx liter bad'.
Belangrijker is om voor beide systemen uit te zoeken hoeveel gram chloorgas deze per uur kan produceren.
Op basis daarvan kun je uitreken hoeveel ppm chloor dit oplevert op jouw hoeveelheid water.

Dat gezegd hebbende: wanneer je een 'zwaarder' systeem kiest (meer chloorgas per uur) produceer je makkelijker en sneller chloor.
zou je beide systemen naast elkaar zetten op hetzelfde hoeveelheid water, heeft de zwaardere eerder de hoeveelheid chloor gemaakt die je nodig hebt.
De levensduur van de cel zal in beide gevallen hetzelfde zijn. Een wat oversized systeem zal dus langer meegaan.
Ook kun je sneller een boost chloor aanmaken wanneer je wat overcapaciteit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 09:17
Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:41:
[...]

Ik ben nooit zo van apparatuur kopen op 'geschikt voor xx liter bad'.
Belangrijker is om voor beide systemen uit te zoeken hoeveel gram chloorgas deze per uur kan produceren.
Op basis daarvan kun je uitreken hoeveel ppm chloor dit oplevert op jouw hoeveelheid water.

Dat gezegd hebbende: wanneer je een 'zwaarder' systeem kiest (meer chloorgas per uur) produceer je makkelijker en sneller chloor.
zou je beide systemen naast elkaar zetten op hetzelfde hoeveelheid water, heeft de zwaardere eerder de hoeveelheid chloor gemaakt die je nodig hebt.
De levensduur van de cel zal in beide gevallen hetzelfde zijn. Een wat oversized systeem zal dus langer meegaan.
Ook kun je sneller een boost chloor aanmaken wanneer je wat overcapaciteit hebt.
Thanks! Dan komt de zwaardere eraan te hangen hier. Ik ben erg benieuwd naar de praktijk komende zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
je zwembad onderbuik gevoel gaat weer kriebelen :? :+ hahahaha

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:47:
[...]

Laat die zon maar komen! :D
Moet 'm nog wel even schoonmaken, misschien vh wekend even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:30:
[...]

Klopt, maar veel mensen hebben wel toegang tot een pasje via deze of gene. Het kan wel veel schelen of je het lokaal kan halen bij een groothandel of een paar zakken moet bestellen, met bijbehorende verzendkosten etc.

En anders pak je onthardingszout. Duurt wat langer om op te lossen omdat het tabletten/brokken zijn, maar dat is ook mooi "schoon" zout.
Klopt maar de toegang als particulier bij de groothandel welke ook kan zijn het kan via werkgever of bekenden vrienden het kan wel lastig zijn met pasje vooral als je moet legitimeren dan komen je gegevens niet overeen niet bij elke groothandel lukt het en doen soms moeilijk,
Dat was 20 jaar geleden of meer wel andersen ook niet elke groothandel hanteert er strenge regels er op na en doen niet moeilijk.
Ik ken een paar groothandels kun je als particulier helemaal geen inkopen doen zelf niet naar binnen via werkgever wel ophalen maar dat ligt klaar tijdens een bestelling of op andermans pasje vrienden kennis.

Zelf een keer meegemaakt 3 jaar geleden met kennis die een pasje had hij mocht naar binnen ik moest buiten wachten om wat materiaal te halen. :?

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 13-04-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:47:
[...]

Geen last van kriebels :) moet eerst de rest nog doen in de DIY, dat is al een uitdaging op zich alleen het weer werkt niet mee tot nu toe er staat nog veel te gebeuren in de planning en de agenda er bij helpt niet komt toch niet uit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:53:
[...]

Laat die zon maar komen! :D
Moet 'm nog wel even schoonmaken, misschien vh wekend even doen.
btw over zout gesproken jij doet toch 2 zakken zout in je zwembad en 1 "reserve" oid zie ^^ @paQ en je had vorig seizoen wat geroepen over geleidbaarheidsmeters oid ? (onbetrouwbaar) dus hoe meet jij je resterende hoeveelheid zout oid of wacht je dat het systeem piept oid ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:13:
[...]

Geen last van kriebels :) moet eerst de rest nog doen in de DIY, dat is al een uitdaging op zich alleen het weer werkt niet mee tot nu toe er staat nog veel te gebeuren in de planning en de agenda er bij helpt niet komt toch niet uit. :?
was niet aan jou gericht .. maar het is een open forum :) dus

tja zit met het zelfde he ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:21:
[...]

btw over zout gesproken jij doet toch 2 zakken zout in je zwembad en 1 "reserve" oid zie ^^ @paQ en je had vorig seizoen wat geroepen over geleidbaarheidsmeters oid ? (onbetrouwbaar) dus hoe meet jij je resterende hoeveelheid zout oid of wacht je dat het systeem piept oid ?
Hoeveelheid zou meet ik altijd even, en dan berekenen hoeveel erbij moet.
Ik gebruik deze: https://zwembadcompleet.nl/pool-improve-zoutmeter.

Meten doe ik gewoon eens in de zoveel tijd.Hangt van veel factoren af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:30:
[...]

ja dat onderbuik gevoel dus ..

Sta btw wel verbaast hoeveel zout je in een bad kan donderen .. 4 gram per kuub vs 40gram per kuub (zee-water) is natuurlijk best veel en die 4 gram zal je niet merken .. althans je proeft het niet

wellicht vreemde vraag maar merk je denk je voor/na het zout toedienen uberhaupt een verschil of verbrand je sneller .. zijn er reden afgezien van de chloor productie waar je rekening mee kan/moet houden ?

btw ik zag laatst een Radiografisch bestuurde Red-oktober( ja de film) YouTube: Magnet Powered Submarine - The Hunt for Red October IRL! ook wel leuk om in je zwembad te dumpen ipv een elektrolyse device in de techniche ruimte .. hahahaha

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 13-04-2021 14:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:37:
[...]

ja dat onderbuik gevoel dus ..

Sta btw wel verbaast hoeveel zout je in een bad kan donderen .. 4 gram per kuub vs 40gram per kuub (zee-water) is natuurlijk best veel en die 4 gram zal je niet merken .. althans je proeft het niet

wellicht vreemde vraag maar merk je denk je voor/na het zout toedienen uberhaupt een verschil of verbrand je sneller .. zijn er reden afgezien van de chloor productie waar je rekening mee kan/moet houden ?
Ik merk geen verschil.
Hooguit dat je wat opgedroogd zout op je afdekking ziet liggen of op een zwembroek die in de zon is gelegd om op te drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
[...]
Sorry voor off-topic maar moet je nagaan hoeveel KG zout ze in die zoutwater zwembaden gooien in sauna's, waar je dus wél blijft drijven. Heb het geprobeerd te googlen, maar het ligt er vooral aan hoe goed je wil kunnen drijven :) 35 gram per liter is net aan drijven, maar beetje fatsoenlijk drijven is al snel richting de 100 gram per liter. Dode zee concentratie is nog hoger als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]

Kwa verbranden merk ik geen verschil voor of na.
Wel idd rest zout op badkleding die ligt te drogen.. na zout vullen is het meer

Wel ben ik altijd meer moe na het vullen van het bad met zout als voor ik het bad heb gevuld met zout...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:55:
[...]

Sorry voor off-topic maar moet je nagaan hoeveel KG zout ze in die zoutwater zwembaden gooien in sauna's, waar je dus wél blijft drijven. Heb het geprobeerd te googlen, maar het ligt er vooral aan hoe goed je wil kunnen drijven :) 35 gram per liter is net aan drijven, maar beetje fatsoenlijk drijven is al snel richting de 100 gram per liter. Dode zee concentratie is nog hoger als ik het goed begrijp.
kon er naar toe gaan ..(dode zee) maar een lading (strooizout) zie ik vaak genoeg langs de weg liggen om er in te zwemmen c.q strandzand op plekken waar ik ze liever niet heb .. zijn allemaal dingen die ver onderop mijn lijstje staan van "te doen als ik me verveel" ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
yeah .. (eer)gisteren besteld en vandaag (pas) binnen .. ok ok .. geen weken wachtijd :+ who cares dus

- 2,5kg aan 20g chloor tabletten (had nog voorraad voor 10 weken)
- solar cover (na 5 jaar was de vorige "op" )
- nieuwe skimmer (goedkope 20,-) slang was kwijt .. en 2 tientjes is ook geen ramp

* vso en voor de katten hebben nieuwe speel doos *O*

btw wat me wel opgevallen was is dat de metal frame bevestiging "anders" was .. teminste ik hoop dat deze "steviger" zit (lichtblauw model (nieuw) versus donker blauw model(oud) .) geen zin om nu te graven naar de bevestings dingen maar zal indien relevant het tzt hier delen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb het graven en 'bouwen' van een bad voorlopig maar op de lange baan geschoven. Het gat en afvoer van de grond is gewoon veelste duur, en dat haalt de lol er wel erg af vind ik. Het lijkt er meer en meer op dat wanneer je geen 24.000+ euro hebt om te verbranden, dat je er maar gewoon niet aan moet beginnen om een net-niet zwembad te krijgen. :|

dus! Intex graphite besteld (is ook al geleverd :+ )
Voorheen dus al dezelfde als ultraframe gehad en beviel me goed.
Ding staat helemaal ook niet in de weg verder :') wat zijn die dozen ZWAAAAAAR 8)7, maar goed ik kon hem kopen en voor nog een hele scherpe prijs ook. Meneer kwam hem voor 40 euro bezorgen, en helpen naar binnen slepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8ie9Ta_slr37fFf6XOV_c_SIgg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iYWcTz402cFo97tAuPuGYVmh.gif?f=fotoalbum_large

eind goed, eind goed

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 13-04-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:13:
Ik heb het graven en 'bouwen' van een bad voorlopig maar op de lange baan geschoven. Het gat en afvoer van de grond is gewoon veelste duur, en dat haalt de lol er wel erg af vind ik. Het lijkt er meer en meer op dat wanneer je geen 24.000+ euro hebt om te verbranden, dat je er maar gewoon niet aan moet beginnen om een net-niet zwembad te krijgen. :|

Ding staat helemaal ook niet in de weg verder :') wat zijn die dozen ZWAAAAAAR 8)7, maar goed ik kon hem kopen en voor nog een hele scherpe prijs ook. Meneer kwam hem voor 40 euro bezorgen, en helpen naar binnen slepen.

[Afbeelding]

eind goed, eind goed
pff niet eens een foto van de beoogde locatie ? :+

overgens 24k tja je kan een hoop zelf doen .. maar of je er zin in hebt is punt 2 Je kan ook een kant en klare bak oid laten bezorgen .. dat kan ook best intressant zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:19:
[...]

pff niet eens een foto van de beoogde locatie ? :+

overgens 24k tja je kan een hoop zelf doen .. maar of je er zin in hebt is punt 2 Je kan ook een kant en klare bak oid laten bezorgen .. dat kan ook best intressant zijn
Een beetje polyester bak kost ook 15-16k, en dan is hij nog niet je tuin in gereden.... en moet ik nog steeds 5500 euro voor het gat aftikken.

en een foto van de locatie laat ik maar even achterwege :+ het is nog 1 grote puinzooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:24:
[...]

Een beetje polyester bak kost ook 15-16k, en dan is hij nog niet je tuin in gereden.... en moet ik nog steeds 5500 euro voor het gat aftikken.

en een foto van de locatie laat ik maar even achterwege :+ het is nog 1 grote puinzooi
snap je

je had het dus al onderzocht .. (dat was ook de vraag) .. zoals we zeggen het is een prijzige hobby :) maar je hebt er ook (soms) wat aan

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 13-04-2021 16:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:28:
[...]

snap je

je had het dus al onderzocht .. (dat was ook de vraag) .. zoals we zeggen het is een prijzige hobby :) maar je hebt er ook (soms) wat aan
Ik heb er 3 maanden aan gerekend, en zelfs via via een boer gevonden die wel de grond zou willen hebben maar het zelf niet aandurfde de grond op te komen halen en het in wezen illegaal bij hemzelf te gaan dumpen.

naja dan houdt het op he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Zo Skimmer ook besteld! Hoe langer ik wacht des te meer uitverkocht lijkt het wel...
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:13:

[Afbeelding]

eind goed, eind goed
Nette opzet zwembad! Dat frame is mooi hoor. Staat mooi op de tegels en niet in een gat haha.

Maar zoals @vso zegt ben ik zeker benieuwd naar de locatie waar het moet komen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 13-04-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:36:
[...]

Ik heb er 3 maanden aan gerekend, en zelfs via via een boer gevonden die wel de grond zou willen hebben maar het zelf niet aandurfde de grond op te komen halen en het in wezen illegaal bij hemzelf te gaan dumpen.

naja dan houdt het op he
afvoeren van grond is inderdaad een ding .. je moet het latent testen oid .. je zou het haast op marktplaats zetten "gratis 44kuub oid" ... zolang de voorraad strekt (zelf wegscheppen :) ) maar dat ben je ook overgeleverd aan de vraag in de omgeving. en mensen kunnen niet met 1m3 per keer wegrijden (gebroken assen oid) dus .. hmm nee ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

ja, en dan 120m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:36:
[...]

naja dan houdt het op he
Het zal wel met de stikstof regels te maken hebben grond afvoeren of het bij een boer is of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:37:
Zo Skimmer ook besteld! Hoe langer ik wacht des te meer uitverkocht lijkt het wel...

[...]

Nette opzet zwembad! Dat frame is mooi hoor. Staat mooi op de tegels en niet in een gat haha.

Maar zoals @vso zegt ben ik zeker benieuwd naar de locatie waar het moet komen :D
De skimmer die ik eerder poste? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:54:
[...]

Het zal wel met de stikstof regels te maken hebben grond afvoeren of het bij een boer is of niet :?
yep, en daar moet je grif voor betalen, want dan is er geen stikstof meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:30:
[...]

https://www.amazon.de/dp/...mZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl

kwam dit setje tegen op amazon.
Meteen een ph meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:56:
[...]

De skimmer die ik eerder poste? :)
Deze?: https://www.rhodos-shop.nl/scp-standaard-zwembad-skimmer

Die is te klein en is niet goed te plaatsen. Daarnaast ook nog eens spuug lelijk xD

Deze: https://www.zwemland.nl/w...r-liner-foliebaden-c.html

Is dan weer te groot...

Dus voor de Hayward Skimmer SP3111 (met smalle mond) gegaan:
https://www.rhodos-shop.n...alle-mond-voor-foliebaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:30:
[...]

Deze?: https://www.rhodos-shop.nl/scp-standaard-zwembad-skimmer

Die is te klein en is niet goed te plaatsen. Daarnaast ook nog eens spuug lelijk xD

Deze: https://www.zwemland.nl/w...r-liner-foliebaden-c.html

Is dan weer te groot...

Dus voor de Hayward Skimmer SP3111 (met smalle mond) gegaan:
https://www.rhodos-shop.n...alle-mond-voor-foliebaden
Goed dat je alsnog een gevonden hebt voor je smaak en grote maar ja de look wil ook wat je betaald er wel iets meer voor, en Hayward is niet een al te goedkoop merk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Waarschijnlijk Chinees spul. Ik heb er vorig jaar eentje geprobeerd van Ali en die was zo ruk dat ik m'n geld teruggevraagd heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 21:40
Hier een hottub besteld enkele weken geleden met zandfilterpomp en UV lamp. Momenteel nog wachten op levering.

Hebben jullie nog advies om zonder chloor het water schoon te kunnen houden? Of heb ik met die UV lamp niet echt chloor nodig en zuivert dat voldoende? Ik lees bijv dingen over aqua excellent. Is dat wat?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:55:
[...]

Waarschijnlijk Chinees spul. Ik heb er vorig jaar eentje geprobeerd van Ali en die was zo ruk dat ik m'n geld teruggevraagd heb :P
Hoe zijn de poollab 1.0 water testers volgens reviews zeer positief en meerdere metingen met 1 apparaat.
benieuwd naar je mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc21zYQcgp_H8L9jlhemVJaonXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4T2Tg73zAISoiW71AHdHAor.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:07:
[...]

Hoe zijn de poollab 1.0 water testers volgens reviews zeer positief en meerdere metingen met 1 apparaat.
benieuwd naar je mening.

[Afbeelding]
Geen idee, ik ken ze niet.
Maar als ik het even vlug gok is het een apparaat wat analoog de kleur van de testvloeistof interpreteert naar een digitale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:55:
[...]

Die jij linkt staat ook voor 15 euro op ali hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:57:
[...]

Die jij linkt staat ook voor 15 euro op ali hoor ;)
Serieus? :D
Want ik heb eerst Ali afgestruind, en toen op de gok wat besteld. Die was ruk en niet te kalibreren. Toen die in NL besteld.
Ik heb nergens (toen) op Ali een zoutmeter kunnen vinden welke zelf te kalibreren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:43:
[...]

Goed dat je alsnog een gevonden hebt voor je smaak en grote maar ja de look wil ook wat je betaald er wel iets meer voor, en Hayward is niet een al te goedkoop merk. :)
Vind de prijs nog meevallen als ik naar andere skimmers kijk die 200+ kosten :P.

Ik heb me suf gezocht en die Hayward komt volgens de maten het best uit mbt mijn ombouw frame.
En inderdaad het moet voor mij ook mooi uitzien.

Het project is al heel lang uit de "hand" gelopen mbt kosten dus tja dan maar goed blijven doen hehe. Het was begonnen als een simpele zwembadje van Marktplaats...
knny schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:04:
Hier een hottub besteld enkele weken geleden met zandfilterpomp en UV lamp. Momenteel nog wachten op levering.

Hebben jullie nog advies om zonder chloor het water schoon te kunnen houden? Of heb ik met die UV lamp niet echt chloor nodig en zuivert dat voldoende? Ik lees bijv dingen over aqua excellent. Is dat wat?
Een UV-C lamp wordt altijd gebruikt ter ondersteuning van de basisdesinfectie door middel van chloor of een zoutelektrolyse.

Je zal toch chloor moeten toevoegen, hetzij wel in veel mindere mate.

Met UV-C lamp kan je tot 80% minder chloor gebruiken in verglijking met zonder UV-C lamp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
Hoi iedereen,

nadat ik eerst het eerste topic, toen nog over Intex zwembaden e.d., helemaal doorgenomen heb en nu dit topic ook, heb ik ook de trekker overgehaald: ik wil ook een zwembad in mijn tuin :9 Dus bedankt iedereen!

Via Pepper zag ik een aanbieding van een Intex ZFP 6m3 voorbijkomen a 127 euro. Die maar direct gekocht; levertijd onbekend, dus ben benieuwd.

Verder nog overwogen om de Prism Frame te nemen, want steviger, maar dat scheelt voor een rechthoeking bad te veel om nu als groentje dat direct te halen. (€120 vs €400). Nu dus een 300x200x75 Intex gehaald.
Direct een solar cover erbij en een afdekhoes, voordat ie nergens meer te krijgen zijn.

Nu resteert mij het volgende, waarbij ik graag advies zou willen hebben.

Ik zit te twijfelen om een zoutwaterinstallatie te kopen ipv een chloordispenser. Ja, duurder in aanschaf, maar makkelijker in onderhoud. Nu lees ik her en der dat je alsnog chloor moet toevoegen, maar volgens mij is dit dus niet zo met zo een zoutwaterinstallatie toch? Die zet zout om in natuurlijke chloor. Ben ik met zo een installatie dus 'klaar'? (even los van andere meuk erin gooien om PH e.d. stabiel te krijgen). En die van Intex is goed genoeg voor mijn situatie?

Daarnaast wil ik een warmtepomp. Ik heb al veel gelezen over DIY constructies op het dak met EPDM/tyleen, wat fantastische constructies zijn, maar ik wil ALTIJD, t/m september, warm water en niet afhankelijk zijn van de zon. Vandaar dus WP.

Nu zag ik hele mooie berekeningen voorbij komen, dus ik waag het er ook op. Mijn bad is 4,5 m3. Ivm beetje overcapaciteit, is het dan 4,5 / 3 = 1,5 kW. Liefst nog meer want nauwlijks isolatie want opzet.

klopt het dat als ik een WP koop die 3 kW doet 15/26 lucht/water, dat goed genoeg is om makkelijk te verwarmen en op peil te houden? Zo ja, dan heb ik een mooie mini inverter van 4kW op het oog, namelijk die

Is bovenstaande pomp goed genoeg voor mijn zwembad? Als dat het niet gaat worden, dan twijfel ik nog tussen die. Weliswaar €250 euro duurder, maar wel een A-merk en 1 kW meer.

Kan iemand mij advies geven over wat nou wijsheid is? Wil het ook aanschaffen voordat de zomer echt losbarst en die dingen overal uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 15:22
J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:07:
[...]

benieuwd naar je mening.

[Afbeelding]
Deze bepaalt idd de kleur en zet dit om naar een waarde. Eigenlijk een digitale versie van je teststrip. Wel een stuk minder gevoelig voor persoonlijke interpetatie.

Ik denk er ook sterk over om deze aan te gaan schaffen voor mijn zwembad.

Eerst maar eens zien wanneer dat grondwater nu eindelijk eens voldoende gezakt is om de vloer te kunnen storten.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:19:
Hoi iedereen,

nadat ik eerst het eerste topic, toen nog over Intex zwembaden e.d., helemaal doorgenomen heb en nu dit topic ook, heb ik ook de trekker overgehaald: ik wil ook een zwembad in mijn tuin :9 Dus bedankt iedereen!

Via Pepper zag ik een aanbieding van een Intex ZFP 6m3 voorbijkomen a 127 euro. Die maar direct gekocht; levertijd onbekend, dus ben benieuwd.

Verder nog overwogen om de Prism Frame te nemen, want steviger, maar dat scheelt voor een rechthoeking bad te veel om nu als groentje dat direct te halen. (€120 vs €400). Nu dus een 300x200x75 Intex gehaald.
Direct een solar cover erbij en een afdekhoes, voordat ie nergens meer te krijgen zijn.

Nu resteert mij het volgende, waarbij ik graag advies zou willen hebben.

Ik zit te twijfelen om een zoutwaterinstallatie te kopen ipv een chloordispenser. Ja, duurder in aanschaf, maar makkelijker in onderhoud. Nu lees ik her en der dat je alsnog chloor moet toevoegen, maar volgens mij is dit dus niet zo met zo een zoutwaterinstallatie toch? Die zet zout om in natuurlijke chloor. Ben ik met zo een installatie dus 'klaar'? (even los van andere meuk erin gooien om PH e.d. stabiel te krijgen). En die van Intex is goed genoeg voor mijn situatie?
keuzes worden gemaakt :), lees even hierboven de opmerking van @Koffie over ZWS kopen (zijn mening)
iets met boost chloor productie oid
Daarnaast wil ik een warmtepomp. Ik heb al veel gelezen over DIY constructies op het dak met EPDM/tyleen, wat fantastische constructies zijn, maar ik wil ALTIJD, t/m september, warm water en niet afhankelijk zijn van de zon. Vandaar dus WP.

Nu zag ik hele mooie berekeningen voorbij komen, dus ik waag het er ook op. Mijn bad is 4,5 m3. Ivm beetje overcapaciteit, is het dan 4,5 / 3 = 1,5 kW. Liefst nog meer want nauwlijks isolatie want opzet.

klopt het dat als ik een WP koop die 3 kW doet 15/26 lucht/water, dat goed genoeg is om makkelijk te verwarmen en op peil te houden? Zo ja, dan heb ik een mooie mini inverter van 4kW op het oog, namelijk die

Is bovenstaande pomp goed genoeg voor mijn zwembad? Als dat het niet gaat worden, dan twijfel ik nog tussen die. Weliswaar €250 euro duurder, maar wel een A-merk en 1 kW meer.

Kan iemand mij advies geven over wat nou wijsheid is? Wil het ook aanschaffen voordat de zomer echt losbarst en die dingen overal uitverkocht zijn.
Zie 2 de post in dit topic "aanschaf lijst" btw je hebt goed je huiswerk gedaan dus denk wel dat je snor zit .. (geen zin in om je aantal m3 te berekenen oid .. maar denk dat je 6m3 pomp goeie keuze is .. hoop dat hij snel binnen is voor je ..

ps afgezien van boodschappenlijstje .. denk ik dat een voetenbadje + teststrips oid het enige is dat je echt "moet" hebben op je lijstje .. stofzuiger/trap is nice to have

extra chloor / ph+ zijn zaken die je niet "echt" moet hebben maar zeker zijn als beginner in huis te hebben

belangijkste is dat je zeker als "starter" gewoon dagelijks je water kwaliteit monitort en moment dat het niet helder is actie onderneemt ..

Direct ZWS dom/slim :? weet ik niet .. zorg dat je genoeg zout in huis hebt ~4g per m3 heb ik net geleerd
zodra je kan zou ik wel filter/zout starten .. en met je WP wachten met opwarmen totdat je bad op "buitentemp" is anders sta je 8 graden(kraanwater) naar 15 graden oid te verwarmen voor de kat zijn viool ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hoi iedereen,
Met een zoutelektrolyse systeem heb je geen extra chloor nodig. Zout erin, systeem aanzetten en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
EdwinC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:37:
[...]

Deze bepaalt idd de kleur en zet dit om naar een waarde. Eigenlijk een digitale versie van je teststrip. Wel een stuk minder gevoelig voor persoonlijke interpetatie.

Ik denk er ook sterk over om deze aan te gaan schaffen voor mijn zwembad.

Eerst maar eens zien wanneer dat grondwater nu eindelijk eens voldoende gezakt is om de vloer te kunnen storten.
hmmm een peilpunt op zijn minst hebben voor je grondwater stand in de tuin is een + punt in mijn optiek in jou geval

mijn redenatie .. is dat je over x jaar de liner oid moet vervangen en als je dan aan de verkeerde kant van je liner (grondwater hebt ) .. kan je dat nooit weg halen .. en moet je net zoals nu wachten totdat het grondwater voldoende gezakt is .. dan is het wel handig als je een plek in de tuin (liefst technische ruimte oid) hebt waar je dit snel ziet ..

een idee ?
plaats eerst damwandjes van betonplex ter grote van je betonnen plaat (50cm diep oid)

je wilt namelijk 5 cm dieper dan je betonplaat komen .. doe dan vijver folie oid en daarop grind/stenen zo houd je het water weg ..

ik zou ook een "put" maken kuil die dieper ligt dan je zwembad ondervloer (50cm oid) van een rioolbuis waar je een dompelpomp in kan laten zakken .. (120cm /160cm oid) ..

je kan met een riool reiniger voor hoge druk spuit + zwembadslang een modder "zuiger" maken .. door de riool reiniger --> in de slang te spuiten onstaat er een zuigend effect .. hiermee zuig je water/modder weg slang lengte (niet te lang)

Je kan ipv riool reiniger ook --> deze https://picclick.co.uk/Pr...le-Pump-201999497095.html kopen .. (als bewijs dat het bestaat)

Mocht je het "intressant" vinden heb ik ook nog wel een oplossing voor het opgezogen water /modder .. . want dat kan je ook redelijk effectief doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:34
Ik vermoed dat de Intex Crystal Clear zoutwatersysteem alleen te bedienen is via het bedieningspaneel.

Maar stel; ik heb de instellingen gezet die nodig zijn op de ZWS, kan je dan de stroomtoevoer schakelen (via een Shelly of andere kaku schakelaar)

Kortom; hoe verloopt het programma en wat gebeurt er bij het uit en aan schakelen van de ZWS?

Of is de Intex ZWS zelf slim genoeg en kan je hem altijd aan stoom houden, door de flow weet de ZWS genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 15:22
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:03:
[...]
hmmm een peilpunt op zijn minst hebben voor je grondwater stand in de tuin is een + punt in mijn optiek in jou geval

mijn redenatie .. is dat je over x jaar de liner oid moet vervangen en als je dan aan de verkeerde kant van je liner (grondwater hebt ) .. kan je dat nooit weg halen .. en moet je net zoals nu wachten totdat het grondwater voldoende gezakt is .. dan is het wel handig als je een plek in de tuin (liefst technische ruimte oid) hebt waar je dit snel ziet ..

een idee ?
plaats eerst damwandjes van betonplex ter grote van je betonnen plaat (50cm diep oid)

je wilt namelijk 5 cm dieper dan je betonplaat komen .. doe dan vijver folie oid en daarop grind/stenen zo houd je het water weg ..

ik zou ook een "put" maken kuil die dieper ligt dan je zwembad ondervloer (50cm oid) van een rioolbuis waar je een dompelpomp in kan laten zakken .. (120cm /160cm oid) ..

je kan met een riool reiniger voor hoge druk spuit + zwembadslang een modder "zuiger" maken .. door de riool reiniger --> in de slang te spuiten onstaat er een zuigend effect .. hiermee zuig je water/modder weg slang lengte (niet te lang)

Je kan ipv riool reiniger ook --> deze https://picclick.co.uk/Pr...le-Pump-201999497095.html kopen .. (als bewijs dat het bestaat)

Mocht je het "intressant" vinden heb ik ook nog wel een oplossing voor het opgezogen water /modder .. . want dat kan je ook redelijk effectief doen ..
Ik heb in de technische ruimte ook mijn grondwaterput t.b.v. beregening zitten. Als ik hier het grondwater peil in bepaal zou dat in theorie toch overeen moeten komen met het grondwater niveau rond het zwembad?

Verder ben ik idd van plan om 2 drainage buizen onder de betonplaat te plaatsen in een grindbed om zo in geval van een reparatie de mogelijkheid te hebben om het grondwater weg te pompen. Daarvoor zou ik idd ook een standbuis plaatsen waar ik een dompelpomp in kan laten zakken. Deze standbuis is dan aangesloten op de drainage buizen.

Klinkt dat voor je als een passende oplossing voor het grondwater probleem bij evt. toekomstige reparaties?

Op dit moment heb ik een speciekuip ingegraven waar ik het water naartoe laat lopen en vanuit daar kan ik het eenvoudig wegpompen. Echter actief het peil voor langere periode laten zakken lukt hier natuurlijk niet mee. Dan is de enige oplossing bronbemaling plaatsen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
EdwinC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:33:
Ik heb in de technische ruimte ook mijn grondwaterput t.b.v. beregening zitten. Als ik hier het grondwater peil in bepaal zou dat in theorie toch overeen moeten komen met het grondwater niveau rond het zwembad?
in theorie ja .. maar in praktijk heb je golvende kleilagen oid die het beeld kunnen verstoren) beste om zeker te zijn moet je een "geul" graven van dat punt naar je zwembad en zand van 10cm oid in de geul mikken voordat je de geul weer dicht gooit.
Verder ben ik idd van plan om 2 drainage buizen onder de betonplaat te plaatsen in een grindbed om zo in geval van een reparatie de mogelijkheid te hebben om het grondwater weg te pompen. Daarvoor zou ik idd ook een standbuis plaatsen waar ik een dompelpomp in kan laten zakken. Deze standbuis is dan aangesloten op de drainage buizen.
goed idee .. maar gebruik wel geodoek (zie infiltratie kratten voor een idee) dus "worsten" van geodoek met grind erin of geodoek om de buis voorkomt dat zand in je drainage systeem "lekt" en het systeem onbruikbaar maakt ..

hier in de kruipruimte bij mij hebben ze dat gedaan na 2 jaar was de drainage niet meer bruikbaar (leerde ik later) in mijn tuin op advies van een vriend die grondwerker is .. heb ik mijn grondwater infiltratie wel met geodoek omwikkeld

grind /drainage buis is immers alleen effectief als het "holle ruimtes" bevat" als de ruimte gevuld word door te grof zand loopt het vanzelf vol .. geodoek laat wel wat slib (fijner zand) door maar dat spoelt weg met water .. voordeel met worsten is dat je veel flexibeler bent met oppervlakt(s) .. zolang ze maar tegen elkaar liggen is het goed.
Klinkt dat voor je als een passende oplossing voor het grondwater probleem bij evt. toekomstige reparaties?

Op dit moment heb ik een speciekuip ingegraven waar ik het water naartoe laat lopen en vanuit daar kan ik het eenvoudig wegpompen. Echter actief het peil voor langere periode laten zakken lukt hier natuurlijk niet mee. Dan is de enige oplossing bronbemaling plaatsen.
op zich klinkt het allemaal goed .. met de eerder beschreven damwandjes /vijverfolie kan je wellicht voorkomen dat je bron bemaling oid moet gaan doen ???? (verguning plihtig denk ik)

Anderzijds de "modder" zuiger is ook ideaal in mijn idee omdat je ipv van zand verplaatst met schep oid .. her gebruik je het water .. hydro-digging . voor bv grondwater putten .. DIY-ers pleuren een zwembad oid neer waar het water in opgevangen word en via een dompelpomp/hogedrukreiniger graven ze in no-time een put ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb het 800 liter/uur pompje binnen. Net even gethostyle aangesloten op mijn Intex mat aangezien de spullen voor de tyleen mat nog niet binnen zijn. Anders hadden ze parallel gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE0LQR99GtWSLS-cLCmvSfwZlEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1kHOEqg6kcLT0Mq8cgUotw7.jpg?f=fotoalbum_large

Het pompje haalt een flow van 1 liter per 15 seconden over de Intex mat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0sZwkW7oRIeXldGymOcYLVQwSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA6ZmOQLmMZKUY5Ixji6Ty2T.jpg?f=fotoalbum_large

Live meekijken: https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=83204
Voltage is temperatuur van het water * 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Bij een zoutwatersysteem hoef je geen chloor toe te voegen zoals reeds is gezegd en je zelf al aangeeft doet je zoutwatersysteem dat door middel van het zout :).

Die intex zoutwatersystemen zijn voor hun geld prima dingen hoor.
Wel inderdaad zelf pH op orde brengen/houden.

Indien je niet van plan bent om over 1-3 jaar te upgraden van zwembad formaat dan is die "W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp" een prima keus (of je verkoopt deze midden in de warme zomer).

Staat je bad in de wind dan is een slagje groter wel handig maar moet niet want 4,5m3 / 2 = 2,25 kW en de W'eau doet dus 3 kW bij 15gr buitenlucht. Ik verwacht geen problemen.

Overcapaciteit heb je infeite niet want bij een inverterpomp gaat deze juist lager in toeren draaien wat dan weer meer energie zuiniger is. Maar een slagje groter kost inderdaad wel weer meer geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:01:
Ik heb het 800 liter/uur pompje binnen. Net even gethostyle aangesloten op mijn Intex mat aangezien de spullen voor de tyleen mat nog niet binnen zijn. Anders hadden ze parallel gedraaid.

[Afbeelding]

Het pompje haalt een flow van 1 liter per 15 seconden over de Intex mat. [Afbeelding]

Live meekijken: https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=83204
Voltage is temperatuur van het water * 10.
Dan ben ik straks benieuwd naar bij de tyleen mat + wanneer het op het dak ligt...
Hoop dat het lukt maar heb een beetje hard hoofd in :P.

Dat laatste snap ik niet? (Voltage is temperatuur van het water * 10.).

En de link naar pvoutput, waar is dat van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:20:
[...]

Dan ben ik straks benieuwd naar bij de tyleen mat + wanneer het op het dak ligt...
Hoop dat het lukt maar heb een beetje hard hoofd in :P.
Met de tyleen mat parallel wordt het makkelijker om water rond te pompen. Dus wat dat betreft moet dat wel lukken, maar dit is nu ook puur als test. Dit pompje past makkelijker in een emmer water dan een ZFP.
Dat laatste snap ik niet? (Voltage is temperatuur van het water * 10.).

En de link naar pvoutput, waar is dat van?
Ik misbruik PVOutput om jullie mee te kunnen laten kijken met de opbrengst.

De kolom Power is voor de Tyleen mat of straks voor het totaal.
De kolom Power Usage is hoeveel de Intexmat aan zonlicht opvangt, straks het verbruik van de pomp.
De kolom Voltage is de temperatuur van het water, voordat het de pomp in gaat * 10. Dus als er 164.4V staat is dan 16.44°C.
De kolom Temperature is de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:25:
[...]

Met de tyleen mat parallel wordt het makkelijker om water rond te pompen. Dus wat dat betreft moet dat wel lukken, maar dit is nu ook puur als test. Dit pompje past makkelijker in een emmer water dan een ZFP.
Oke, dacht juist dat de tyleen meer tegendruk zou hebben dan de intex mat.

Ben benieuwd naar de test. 4 L/M ofwel 240 L/H is niet slecht maar is zoals ik al zei niet eens in de buurt van de 800 L/H wat het zou moeten kunnen ;).

Mocht het werken dan denk ik wel dat je veel energie bespaard want dat pompje gebruikt aanzienlijk minder stroom dan je ZFP die dan niet meer 10-12 uur hoef te draaien.
Ik misbruik PVOutput om jullie mee te kunnen laten kijken met de opbrengst.

De kolom Power is voor de Tyleen mat of straks voor het totaal.
De kolom Power Usage is hoeveel de Intexmat aan zonlicht opvangt, straks het verbruik van de pomp.
De kolom Voltage is de temperatuur van het water, voordat het de pomp in gaat * 10. Dus als er 164.4V staat is dan 16.44°C.
De kolom Temperature is de buitentemperatuur.
Ahh duidelijk, brrr water is nog wat te koud dan om erin te springen :P.

Pagina: 1 ... 23 ... 167 Laatste