MQTT heeft iig geen last van hoor. Mijn MQTT doet 1+ miljoen berichten per dag

.

ik weet niet wat de mqtt message size oid is .. dus krijg je netjes 1-256 sensors oid in 1 "pakketje" tja dan zie ik ook geen issue ... ander zijds kan ik me goed voorstellen dat een "array" van sensors een uitdaging is en dat degene die het "script" heeft geschreven puur wegens software overwegingen om het te limiteren op 18 oid ..
Dat lijkt me inderdaad weinig met het aantal berichtjes per cyclus x.y.z te maken te hebben
Maar dat ga ik allemaal nog mee maken in stap 5 het uitlezen

van de esp .. voordeel is dat de mqtt broker node-red,grafana, influxdb, enzv allemaal aanwezig is
Tja solderen is gewoon kwestie van doen. Vooraf bedenken hoe het komt op je PCB helpt al veel

.
Ziet er prima uit, als het maar werkt en geen kortsluiting maakt

. Gaat toch in een doosje (neem ik aan) en dan zie je er weinig van...
Er is nog plek op je PCB voor een 2-3k weerstand tussen de vcc+ en data lijn

.
Dit is min of meer mijn eerste DIY project in 20 jaar waarbij ik zoveel gesoldeerd heb .. en ik heb nogal wat op stapel staan

de nieuwe soldeerbout presteerd in elk geval beter dan de USB (5v) soldeerbout van ome Ali . --> deze
https://www.amazon.nl/gp/...px_od_dt_b_asin_image_s03 heb ik nu
en jup het gaat in een "doosje" (welke is nog ff uitzoeken

maar eerst maar eens testen of alles werkt voordat ik het in een behuizing prop
ps ook eerste keer dat ik wat met een ESP aan de slag ga, alhoewel ik wel arduino en R-Pi's heb en sensor kits oid .. en breadboards met jumper kabels vind ik leuk om te experimenteren maar niet echte werk..
ik ben meer van het digitale "low level" (bit banging) met wireshark/binwalk oid ..
Wat ik bv erg lastig vind is wanneer je bv "extra" componentjes doet zoals shunts/caps/weerstandjes en vooral waarom je dat doet .. dit is nog redelijk basis maar als je bv die button box bedenkt die op stapel staat met 50 inputs en outputs + lcd schermen en een diy lab-benchvoeding met meuk erbij .. dan word het andere koek ..
Staat nergens bij wat de lengte is van de sensor maar zo gekeken op de foto moet het kunnen.
Zelf heb ik ook twee korte sensoren, maakt in de praktijk geen verschil uit (in een buis met water).
Dacht ook dat het verschil zou maken en dus ook langere besteld maar was dus niet nodig.
hmm tja ik vind deze dingen een beetje "duur" en daarnaast de NSP/BSP pvc stukken zijn ook niet "goedkoop" . teminste wat ik zo zie .. anderzijds een gaatje boren in een schroefdeksel oid lijkt me ook niet de meest lekvrij oplossing

maar goed dat is voor latere zorg ..
ps de lengte is 10mm en 20mm oid .. denk dat 50mm oid beter had geweest .. maar zoals ik zei ze zijn niet voor dit project