Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:31:
[...]

Oke, dacht juist dat de tyleen meer tegendruk zou hebben dan de intex mat.
De Intexmat zijn 4 dunne kanaaltjes langs elkaar. De tyleen mat 2 buizen met 13.6mm diameter.
Ben benieuwd naar de test. 4 L/M ofwel 240 L/H is niet slecht maar is zoals ik al zei niet eens in de buurt van de 800 L/H wat het zou moeten kunnen ;).

Mocht het werken dan denk ik wel dat je veel energie bespaard want dat pompje gebruikt aanzienlijk minder stroom dan je ZFP die dan niet meer 10-12 uur hoef te draaien.
Klopt, die 4 l/min valt me niet echt tegen. Nu is die 800 l/min natuurlijk ook zonder dat het water de lucht in gaat. Ben benieuwd hoe de verhouding en wat het totaal straks is als de pomp water naar beide matten stuurt.
Ahh duidelijk, brrr water is nog wat te koud dan om erin te springen :P.
Het water wordt snel warm, maar koelt ook heel snel weer af... Ging van 15 naar 18.5 en weer terug naar 14.5...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:31:
[...]

Oke, dacht juist dat de tyleen meer tegendruk zou hebben dan de intex mat.

Ben benieuwd naar de test. 4 L/M ofwel 240 L/H is niet slecht maar is zoals ik al zei niet eens in de buurt van de 800 L/H wat het zou moeten kunnen ;).

Mocht het werken dan denk ik wel dat je veel energie bespaard want dat pompje gebruikt aanzienlijk minder stroom dan je ZFP die dan niet meer 10-12 uur hoef te draaien.

[...]

Ahh duidelijk, brrr water is nog wat te koud dan om erin te springen :P.
Wellicht dat tie beter in de cirkel kan knippen en in 2 of 3 delen kan splitsen .. als de pomp 800 kan halen gedeeld door 240 .. ook benut je wellicht dan beter de oppervlakte .. allhoewel ik hetgevoel heb dat dit soort "praat" niet doorkomt immers bij hem past soms zijn hoofd in de broekzak ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:31:
[...]
Een UV-C lamp wordt altijd gebruikt ter ondersteuning van de basisdesinfectie door middel van chloor of een zoutelektrolyse.

Je zal toch chloor moeten toevoegen, hetzij wel in veel mindere mate.

Met UV-C lamp kan je tot 80% minder chloor gebruiken in verglijking met zonder UV-C lamp.
Oh ik dacht gelezen te hebben dat als je wekelijks een schoonmaakproduct gebruikt zoals Aqua Excellent of Aqua Finesse dat je dan geen chloor nodig hebt.

Zie ook deze bijvoorbeeld https://spacompleet.nl/aq...-biologisch-en-chloorvrij

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:53
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:19:

Verder nog overwogen om de Prism Frame te nemen, want steviger, maar dat scheelt voor een rechthoeking bad te veel om nu als groentje dat direct te halen. (€120 vs €400). Nu dus een 300x200x75 Intex gehaald.
Direct een solar cover erbij en een afdekhoes, voordat ie nergens meer te krijgen zijn.
Welke solar cover heb jij er bij besteld? ik heb hetzelfde bad en had er vorig jaar 1 besteld die nooit geleverd is dus wil nu weer een nieuwe poging wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
knny schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:01:
[...]

Oh ik dacht gelezen te hebben dat als je wekelijks een schoonmaakproduct gebruikt zoals Aqua Excellent of Aqua Finesse dat je dan geen chloor nodig hebt.

je schijnt pas chloor te ruiken als je badgasten "putting the P in the (p)ool" doen..

en een douche/voetenbad vooraf scheelt al wat aan chloor verbruik ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:58:
[...]

Wellicht dat tie beter in de cirkel kan knippen en in 2 of 3 delen kan splitsen .. als de pomp 800 kan halen gedeeld door 240 .. ook benut je wellicht dan beter de oppervlakte ..
Als je goed gelezen hebt dan zie je dat ik nog helemaal geen tyleen heb aangesloten aangezien ik de koppelingen nog niet binnen heb. De flow is nu over een intex mat.

Daarnaast is deze slang al opgeknipt in 2 stukken. 2 delen van 50 meter lang parallel. Er komen nog 3 van deze matten bij. Rechtop tegen de schutting.
allhoewel ik hetgevoel heb dat dit soort "praat" niet doorkomt immers bij hem past soms zijn hoofd in de broekzak ;)
Volgens mij zijn dat jouw woorden... vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb mijn water ondertussen op 27.6 graden, nu kijken hoever het terug koelt aangezien de zon weer achter de wolken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
knny schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:01:
[...]

Dat heb je niet erbij verteld :) In het geval van Aqua Excellent heb je gelijk.

Mijn ervaring met dat soort spul is niet zo positief (geen ervaring met Aqua Excellent zelf).
En gezien de prijs.... Kan je ook vaker je 1m3 hottub van vers water voorzien ;)

Aangezien je al UVC lamp hebt zie ik geen reden voor dit duur spul.
Je zal nog maar minimaal hoeveelheid chloor nodig hebben.

Maar het is ook wat je wilt, snap de voordelen wel als je verder niks hoef te doen. Vergis je niet erin dat een Spa/hottub toch wel -veel- onderhoud vraagt. Minder volume en veel hoger water temperatuur vergleken dan een zwembad helpt ook niet ;).

Overigens als je echt geen chloor wilt gebruiken zou je het best ook eerst met enkel UVC lamp kunnen proberen.
Afhankelijk van de sterkte van je UVC lamp en hoevaak je gebruik maakt van je hottub kom je misschien wel ermee weg door enkel zo nu en dan (deel van) het water te verversen :).

Scheelt ook als je hottub niet in de zon staat (zon = algengroei).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:22:
Ik heb mijn water ondertussen op 27.6 graden, nu kijken hoever het terug koelt aangezien de zon weer achter de wolken is.
Huh wat van je zwembad? Dat vind ik dan nog rap gaan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hey @Jazsie heb me een beetje zitten verdiepen in de esp (tasmotizer oid) en de DS18b20 .. het schijnt dat je er 18 op kan aan kan sluiten maar het "scherm"(lees webpage) limiteert je tot 11 oid ..

mqttt is een ander dingetje maar komt ook wel goed ... ff kijken hoe ik het ga aansluiten ..en uitlezen de mqtt ding heb ik al draaien op mijn node-red linux bak (grafana etc draait er ook) .

wat ik lees is dat (alles bij elkaar bundelen (10x ground, 10x vcc en 10x 1 wire .) moet technisch gezien wel lukken ik lees nog niks dat het niet zou gaan .. dus vanavond wellicht ff in elkaar prutsen (betere soldeerbout is binnen ) zelf ben ik echter hier niet zo'n fan van maar dat zie ik vanvond wel hoe ik dat ga testen oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:04:
[...]

Huh wat van je zwembad? Dat vind ik dan nog rap gaan?!
Dat hangt van het formaat en definitie van zwembad af. In dit geval een emmer van 12 liter gevuld met 8 liter water, plus nog eens 14 liter in de tyleenbuis, het een en ander in de intex mat en buizen.

Tyleen buis is aangesloten, maar van de flow over de Intex mat bleef helemaal niets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
De flow draait nu: 1 liter 55 seconden voor de Intex mat en 1 liter 18 seconden voor de Tyleen mat.

Oftewel 1.1 liter/min en 3.3 liter per minuut = 4.5 liter per minuut.

Verbruik van de pomp 21 Watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
Rob112 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:01:
[...]

Welke solar cover heb jij er bij besteld? ik heb hetzelfde bad en had er vorig jaar 1 besteld die nooit geleverd is dus wil nu weer een nieuwe poging wagen
deze https://www.bol.com/nl/p/...38/9200000129972215/?s2a=

gisteren nog op voorraad... bizar. Hoop dat de mijne dan nog wel komt, is nu gepland voor bezorging op16 april
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:18:
[...]

Bij een zoutwatersysteem hoef je geen chloor toe te voegen zoals reeds is gezegd en je zelf al aangeeft doet je zoutwatersysteem dat door middel van het zout :).

Die intex zoutwatersystemen zijn voor hun geld prima dingen hoor.
Wel inderdaad zelf pH op orde brengen/houden.

[...]

Indien je niet van plan bent om over 1-3 jaar te upgraden van zwembad formaat dan is die "W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp" een prima keus (of je verkoopt deze midden in de warme zomer).

Staat je bad in de wind dan is een slagje groter wel handig maar moet niet want 4,5m3 / 2 = 2,25 kW en de W'eau doet dus 3 kW bij 15gr buitenlucht. Ik verwacht geen problemen.

Overcapaciteit heb je infeite niet want bij een inverterpomp gaat deze juist lager in toeren draaien wat dan weer meer energie zuiniger is. Maar een slagje groter kost inderdaad wel weer meer geld...
Dank! Zat ik toch wel juist :)
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:38:
[...]

keuzes worden gemaakt :), lees even hierboven de opmerking van @Koffie over ZWS kopen (zijn mening)
iets met boost chloor productie oid

[...]

Zie 2 de post in dit topic "aanschaf lijst" btw je hebt goed je huiswerk gedaan dus denk wel dat je snor zit .. (geen zin in om je aantal m3 te berekenen oid .. maar denk dat je 6m3 pomp goeie keuze is .. hoop dat hij snel binnen is voor je ..

ps afgezien van boodschappenlijstje .. denk ik dat een voetenbadje + teststrips oid het enige is dat je echt "moet" hebben op je lijstje .. stofzuiger/trap is nice to have

extra chloor / ph+ zijn zaken die je niet "echt" moet hebben maar zeker zijn als beginner in huis te hebben

belangijkste is dat je zeker als "starter" gewoon dagelijks je water kwaliteit monitort en moment dat het niet helder is actie onderneemt ..

Direct ZWS dom/slim :? weet ik niet .. zorg dat je genoeg zout in huis hebt ~4g per m3 heb ik net geleerd
zodra je kan zou ik wel filter/zout starten .. en met je WP wachten met opwarmen totdat je bad op "buitentemp" is anders sta je 8 graden(kraanwater) naar 15 graden oid te verwarmen voor de kat zijn viool ..
En dank. Dan ga ik binnenkort die ZWS ook eens aanschaffen, naast die mini iverter WP.
Ik post wel pics als het af is en opgesteld is, wil ook kistje maken voor de ZFP ivm herrie voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Laatst online: 21:53
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:58:
[...]

deze https://www.bol.com/nl/p/...38/9200000129972215/?s2a=

gisteren nog op voorraad... bizar. Hoop dat de mijne dan nog wel komt, is nu gepland voor bezorging op16 april
Vast wel, toen ik bestelde had het artikel al een levertijd van 4 weken die steeds aangepast werdt. Ik dacht eigenlijk dat je als solar hoes iets als zo'n bubbeltjesplastic bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
tipje "bubbeltjes folie" vaak verkocht als warmte isolatie .. (niet dat het veel warmte vast houd maar het werkt goed genoeg zodat je zwembad niet afkoelt .als je savonds nog een duik wil nemen (zonder kids)

Anway .. afdek hoezen "verzuipen" vaak in het midden van het zwembad .. bubbel folie of pool noodles eronder leggen tussen het water en de hoes voorkomt dat je 2 liter water eruit trekt, of als je het terug in het bad laat stromen een hoop "vuil" van de hoes alsnog in het zwembad beland .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rob112 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:05:
[...]

Vast wel, toen ik bestelde had het artikel al een levertijd van 4 weken die steeds aangepast werdt. Ik dacht eigenlijk dat je als solar hoes iets als zo'n bubbeltjesplastic bedoelde
zondag besteld bij top-zwembadshoop oid gisteren in huis .. (bubbel folie)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Nu snap ik het gemak wel van een ZWS, maar aan de andere kant begrijp ik niet dat ineens zo veel mensen die hier willen. En dan vooral bij relatief kleine opzetbaden. Aanschaf, zout, buizen, onderhoud en meten kost toch een heleboel tegenover een chloordrijver en chloor.

Terwilj als je met een chloordrijver werkt het m.i. heel simpel is:
- bad vullen
- x aantal snelwerkende chloor tabletten erin voor start waarde (afhankelijk van aantal kuubs van je bad)
- tijdje wachten en meten
- is de waarde goed dan x aantal langwerkende chloor tabletten erin
- eerste weken af en toe meten
- op tijd nieuwe langwerkende tablet(ten) erin
- bij hogere temps water en bij meer zwemmen af en toe snelwerkende chloor tabletten als extra erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
[...]

Deze op voorraad voor een voordelige prijs en gratis verzenden. :)

https://www.amazon.nl/Int...id=pla-420933910202&psc=1

Om de bestelling compleet te maken met solar dekking.

https://www.amazon.nl/Zwe...d=pla-1187869786259&psc=1

[ Voor 21% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-04-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
[...]

Excuus, beetje dom: verkeerd gelezen, dacht dat je afdekhoes bedoelde.
Anyway ik heb de solarcover hier besteld https://www.toppy.nl/prod...zwembad-300-x-200-cm.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:09:
Nu snap ik het gemak wel van een ZWS, maar aan de andere kant begrijp ik niet dat ineens zo veel mensen die hier willen. En dan vooral bij relatief kleine opzetbaden. Aanschaf, zout, buizen, onderhoud en meten kost toch een heleboel tegenover een chloordrijver en chloor.

- bad vullen
- x aantal snelwerkende chloor tabletten erin voor start waarde (afhankelijk van aantal kuubs van je bad)
- eerste weken af en toe meten en op tijd nieuwe tablet erin
- bij hogere temps water en bij meer zwemmen af en toe snelwerkende chloor tabletten als extra erbij
FYI snel werkende tabletten zijn ook "snel" vervlogen ..

maar inderdaad ik heb de zelfde "mening" min of meer ik snap wel dat mensen "klaar" zijn met chloor toevoegen immers zout is 1x een 1 a 2 zakken zout er in mikken en het hele seizoen niet naar omkijken .

zelf heb ik minder moeite met de dispenser gevuld te houden toch zou ik ook overgaan naar zout als ik naar iets groters en/of permanenters zou gaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overkill001
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:37
Iemand een idee of deze ook een beetje netjes past op een Intex 160x260 bad?
Tot nu toe heb ik voor dit bad geen afdekhoes kunnen vinden.
Deze op voorraad voor een voordelige prijs en gratis verzenden. :)

https://www.amazon.nl/Int...id=pla-420933910202&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Nu ik jullie posts lees over ZWS en chloor(dispenser), begin ik toch een beetje te twijfelen. Kleinste ZWS is 230 euro, chloordispenser is een tientje, plus chloortabletten. Verschil is best veel, zeker voor een bad van 120 euro (los van WP etc).

Twijfel nu toch wel. Eerste seizoen chloordispenser proberen en later (volgend seizoen) over naar ZWS? Als ik namelijk zie dat chloordispenser ook niet veel werk nodig hebben...

Lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
overkill001 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:16:

[...]
Er zijn ook mensen die een grondzeil pakken .. je kan een paar ronde gaten met een conserve blik er in maken (beluchting ) en een bubbel folie eronder ..

Belangrijkste is dat je het liefst "donker" je zwembad afdekt .. met een paar carabijn haken (heten ze zo :? ) kan je wat touwtjes spannen aan je poten.

is het ideaal/netjes tja . weet ik niet het werkt wel :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:19:
Nu ik jullie posts lees over ZWS en chloor(dispenser), begin ik toch een beetje te twijfelen. Kleinste ZWS is 230 euro, chloordispenser is een tientje, plus chloortabletten. Verschil is best veel, zeker voor een bad van 120 euro (los van WP etc).

Twijfel nu toch wel. Eerste seizoen chloordispenser proberen en later (volgend seizoen) over naar ZWS? Als ik namelijk zie dat chloordispenser ook niet veel werk nodig hebben...

Lastig!
neuh alle extra's zijn duurder dan het bad .. (mijn was bv 80,-) zwp (150 euro) warmte mat 300 - 400 euro
en dan de rest .. tikt snel richting de 1000,-

chloor (dispenser) heeft ook zijn uitdagingen .. 40,- net betaald (ex verzending) voor 2,5 kg .. en dan is het ook maar hopen dat ik genoeg erin donder om het op peil te houden ..

maar het staat en valt allemaal met meten = weten .. dat is in het begin goed in de gaten houden na een paar jaar (bij mij 5 a 10 jaar) krijg je er pas gevoel aan omdat je het maar 4 maanden per jaar doet oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:19:
[...]

Er zijn ook mensen die een grondzeil pakken .. je kan een paar ronde gaten met een conserve blik er in maken (beluchting ) en een bubbel folie eronder ..

Belangrijkste is dat je het liefst "donker" je zwembad afdekt .. met een paar carabijn haken (heten ze zo :? ) kan je wat touwtjes spannen aan je poten.

is het ideaal/netjes tja . weet ik niet het werkt wel :)
Even als vraag, nu zie ik het volgende voor mij als ik een solarcover + afdekhoes zal gebruiken:
- ochtend (bij zon) afdekhoes eraf, solarcover laten zitten/
- bij zwemmen solarcover er af
- bij niet-zwemmen solarcover er weer op
- pas als donker wordt de afdekhoes er ook op doen
- nacht zo laten
- repeat

klopt dit?

En vraag mij af wat het veiligst is om een ZPF en WP aan te sluiten op het net. Een verlengkabel lijkt mij niet heel handig, maar denk niet dat ik veel opties heb.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Blauwe dekzeil van de action voor op de grond ring gaten zitten er al in en kost niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:19:

Lastig!
Vorig jaar werd mij aangeraden om het eerste jaar zelf het chloor te doen, met een drijver dus. Goedkoospte en krijg je er wat gevoel mee. Mijn ervaringen waren prima. In het begin wat vaker meten, op een gegeven moment niet meer omdat je wel weet dat het oke is. Qua ph heb ik de ph- niet nodig gehad, wel een paar keer ph+ (vloeibaar).
En omdat mijn ervaringen goed waren ga ik er dit jaar gewoon zo mee door.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 14-04-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:26:
[...]

Even als vraag, nu zie ik het volgende voor mij als ik een solarcover + afdekhoes zal gebruiken:
- nacht zo laten
- repeat

klopt dit?

En vraag mij af wat het veiligst is om een ZPF en WP aan te sluiten op het net. Een verlengkabel lijkt mij niet heel handig, maar denk niet dat ik veel opties heb.... :/
Bij zonnig mooi weer klopt dat wel. Wordt het weer slechter dan afdekzeil erop.
En ik merkte wel dat als je er maar eventjes uit gaat dat je niet de solarcover er weer op gaat leggen ;)

Wat ik altijd het irritantste vind van zeil/cover: waar laat je ze als je gaat zwemmen. Ik probeer ze altijd in de zon te leggen om te drogen. Maar eigenlijk liggen ze in de weg. Iemand tips ?

Qua pompen aansluiten op elektra: zorg dat het waterdicht is.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 14-04-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 16:53
Klopt dit wel? Lijkt me wel erg goedkoop voor een 10,5m3h ZFP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
De 6m3 ZFP kun je ook bestellen voor 127 euro, gewoon klikken op Opties onder de prijs voor meer opties. Levertijd onbekend, maar normaal is die dus 300. Dus ja, het lijkt me te kloppen, hoe bizar ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob

[...]
Zie één van die reacties onder het artikel:

I found it hard to find a pool cover for our pool which is intex 2.6m x 1.6m.
I couldn't find the exact match anywhere so I went with this pool cover which says it is for a 3m x 2m intex pool and it turns out it's the right size for our pool. It really should say this in the description to be honest because I spent ages trying to find one that would fit our pool. I've added a photo so you can see what it's like on our pool, like I say ours is the intex 2.6m x 1.6m and I ordered the 3m x 2m intex pool cover.
Hope this helps someone when looking for a pool cover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
honda-noob schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:26:
[...]

- nacht zo laten
- repeat

klopt dit?

ja/nee --> niet gezwommen alles erop maar dat hangt ook beetje van het weer af natuurlijk mid zomer doe ik dit wel maar bij "slechter" weer alles er op omdat het weer nogal snel om kan slaan en je wilt het niet in de regen doen.

verleng kabel is niet handig .. maar als je moet hang hem dan minimaal 50cm boven de grond als je zwembad knalt dan komt het water niet in de verleng doos oid .. en een snoer met enkelvoudige stekker/plug is beter dan met meerdere ... btw er zijn ook camping "waterdichte" dingen die je over de verbinding doet .. zorg dat de stekker net iets hoger ligt zodat de kabel het laagste punt is (druppel punt/zwaarte kracht) 10ma / 30ma zekering wel gebruiken op waar je het "in de muur" steekt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:32:
[...]
Wat ik altijd het irritantste vind van zeil/cover: waar laat je ze als je gaat zwemmen. Ik probeer ze altijd in de zon te leggen om te drogen. Maar eigenlijk liggen ze in de weg. Iemand tips ?
heb je een uitschuifbare stok voor je schepnet ? gebruik dat als ophang ding met wat "balkon" haken voor de schutting oid .. een 40/50mm pijp ipv de uitschuifbare balk ipv de uitschuifbare stok kan ook

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor

[...]
Het past wel maar niet mooi strak valt wat ruimer overheen verwacht geen kwaliteit van de intex afdekzeiltjes niet te strak trekken op de hoeken en randen en de koortjes rondom gaan gauw kapot gaan 2 a 3 seizoenen mee ongeveer.

heb zelf een intex van 200 x 300 cm gehad het bad 9 jaar gebruikt was wel bijna op het einde maar kon nog wel een seizoenen mee 3 afdekzeilen versleten en was in het 9e jaar eigenlijk weer aan vervanging toe voor komend jaar, maar het zwembad weggegeven. met filterpomp en al die kunnen evt nog een seizoen mee voor de gene met kleine kids en plezier aan beleven dit seizoen, kon het ook naar de stort brengen :? :+

Zelf een nieuwe groter zwembad aangeschaft moet nog opgezet worden zit nog in de verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Vandaag de 6m3 ZFP via Amazon binnen gekregen. Duidelijk een iets ander type dan m'n 4m3 van Intex. Hier zit niet de ingebouwde RCD in. Maar er zitten ook geen 38mm slangen bij. Wel 3 adapters om 32mm slangen aan te kunnen sluiten.
Bij m'n 4m3 pomp zaten 2 38mm slangen van 4,5 meter. Nog steeds een goede prijs gelukkig. :)

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-04-2021 18:38 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:38:
Vandaag de 6m3 ZFP via Amazon binnen gekregen. Duidelijk een iets ander type dan m'n 4m3 van Intex. Hier zit niet de ingebouwde RCD in. Maar er zitten ook geen 38mm slangen bij. Wel 3 adapters om 32mm slangen aan te kunnen sluiten.
Bij m'n 4m3 pomp zaten 2 38mm slangen van 4,5 meter. Nog steeds een goede prijs gelukkig. :)
kijk ff op de verpakking of ze (de slangen) er bij horen .. zo ja --> intex support case aanmaken

wat heb je ervoor betaald ..

wat bedoel je met ingebouwde RCD ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:51:
[...
RCD, in Nederland ook wel Aardlekschakelaar genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Foto van het geheel . ;)

En bij de Intex 6m2 horen wel degelijk slangen van 2 x 3 meter bij te zitten zo worden ze namelijk wel te zijn geleverd.

Originele intex doos open geweest etc ?

[ Voor 15% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-04-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

kijk ff op de verpakking of ze (de slangen) er bij horen .. zo ja --> intex support case aanmaken

RCD is de ALS stekker wordt wel vaker genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@--MeAngry-- dan heb je mazzel gehad denk ik met 4,5 meter slang bij de 4m³, ik kreeg er 2 van 2 meter bij, wel complete 38 mm aansluitset zonder kranen. Nog origineel dichte doos in originele verzenddoos. Mijn 6m³ is nog niet eens verzonden helaas. Wanneer had jij hem besteld? Ook de FR variant?

[ Voor 3% gewijzigd door plaspvd op 14-04-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:52:
[...]

RCD is de ALS stekker wordt wel vaker genoemd.
pfff zeg dat dan gewoon aardlek of RCD ;) .. ALS stekker kan je zo lekker op googlen :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:11:
hey @Jazsie heb me een beetje zitten verdiepen in de esp (tasmotizer oid) en de DS18b20 .. het schijnt dat je er 18 op kan aan kan sluiten maar het "scherm"(lees webpage) limiteert je tot 11 oid ..

mqttt is een ander dingetje maar komt ook wel goed ... ff kijken hoe ik het ga aansluiten ..en uitlezen de mqtt ding heb ik al draaien op mijn node-red linux bak (grafana etc draait er ook) .

wat ik lees is dat (alles bij elkaar bundelen (10x ground, 10x vcc en 10x 1 wire .) moet technisch gezien wel lukken ik lees nog niks dat het niet zou gaan .. dus vanavond wellicht ff in elkaar prutsen (betere soldeerbout is binnen ) zelf ben ik echter hier niet zo'n fan van maar dat zie ik vanvond wel hoe ik dat ga testen oid ..
Zoals ik het lees wil je 10x sensoren aansluiten op ieder een eigen GPIO pin. Dat betekent dus wel dat je vanaf je ESP board naar ieder sensor apart moet gaan, daarnaast ook 10x weerstanden nodig tussen de VCC+ en GPIO.

Je moet eerst even kijken/uit tekenen hoe je het gaat aansluiten want het kan prima parallel ipv ieder sensor eigen kabel...

Zeker bij je zonnemat zie ik geen reden om ieder sensor apart kabeltje te trekken ;).

Je kan veel meer sensoren aansluiten dan 18, weet niet waar je die limit vandaan haalt (zie geen link naar de "webpage") maar er kunnen zeker meer op hoor.

Ieder sensor op zijn eigen GPIO poort heeft ook zijn voordelen, zo hoef je bij het wisselen van een sensor niet je ESP opnieuw te programmeren en het nieuwe adres van je sensor in te geven, immers je hebt maar 1 sensor per GPIO.
Dat moet wel wanneer je dus meerdere sensoren op 1 GPIO kabel hebt zitten.

Ik heb zelf ieder sensor op een eigen GPIO, kwam ook beter uit mbt de kabels leggen
Ep Woody schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:14:
[...]

Dat hangt van het formaat en definitie van zwembad af. In dit geval een emmer van 12 liter gevuld met 8 liter water, plus nog eens 14 liter in de tyleenbuis, het een en ander in de intex mat en buizen.

Tyleen buis is aangesloten, maar van de flow over de Intex mat bleef helemaal niets over.
Ohh emmer dus haha, ik dacht serieus dat je je (echte) zwembad bedoelde :D :9~ :9
Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:09:

- bad vullen
- eerste weken af en toe meten
- op tijd nieuwe langwerkende tablet(ten) erin
Denk meer dat het onwetendheid is, toegegeven dat zws wel makkelijker is, alles loopt in vast schema en verder geen omkijken naar. Nadeel weer is dat men meestal TE veel chloor heeft. Zo een intex zws syteem doet geen chloor/ph meting. Maar omdat in 9/10 gevallen het water mooi helder is, is het prima verder en kijkt men er ook niet meer verder naar om. Onder aan de streep kost het minder moeite en dus vind men het gauw een goed systeem.

Een goede zws systeem kost met gemak 2000+ dus tja...

Niet dat goedkopere perse slecht zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:39:
Zoals ik het lees wil je 10x sensoren aansluiten op ieder een eigen GPIO pin. Dat betekent dus wel dat je vanaf je ESP board naar ieder sensor apart moet gaan, daarnaast ook 10x weerstanden nodig tussen de VCC+ en GPIO.

Je moet eerst even kijken/uit tekenen hoe je het gaat aansluiten want het kan prima parallel ipv ieder sensor eigen kabel...
:? dan begrijpen we elkaar niet ... zal wel aan mijn schrijfstijl liggen ofzo

nee joh ik pak een prototyping printplaatje .. en ik heb 10x (mini) schroefklem (3 "pinnen") .. de reden dat ik een prototyping printplaatje pak en de klemmen is dat ik eerst kan testen .. zonder 20x opnieuw te hoeven solderen
Je kan veel meer sensoren aansluiten dan 18, weet niet waar je die limit vandaan haalt (zie geen link naar de "webpage") maar er kunnen zeker meer op hoor.

Ieder sensor op zijn eigen GPIO poort heeft ook zijn voordelen, zo hoef je bij het wisselen van een sensor niet je ESP opnieuw te programmeren en het nieuwe adres van je sensor in te geven, immers je hebt maar 1 sensor per GPIO.
Dat moet wel wanneer je dus meerdere sensoren op 1 GPIO kabel hebt zitten.

Ik heb zelf ieder sensor op een eigen GPIO, kwam ook beter uit mbt de kabels leggen
nee ik heb de https://www.az-delivery.de/products/esp-32-dev-kit-c-v4 ooit besteld ..

ff googlen op tasmotizer/tasmota en ds18b20 kan je tot 18 sensors gaan oid (out of the box) eventueel ergens de config aanpassen .. bla bla etcerta .. maar mocht je direct via wifi naar de esp browsen zie je maar 11 sensors op de webpagina .. en wellicht heeft MQTT met het aantal sensors ook een uitdaging :?

dat de esp 300 sensors aankan geloof ik ook wel .. en zo niet kan je wel een multiplexer oid er tussen knallen

ik zoek echt meer "hulp" op het praktische soldeer werk .. hoe ik het netjes krijg .. zeg maar mijn soldeer ervaring tot op heden is alleen componentjes los krijgen (zo kom ik aan meuk) en vast maken een heel "project" in elkaar raggen is het punt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:33:
[...]

pfff zeg dat dan gewoon aardlek of RCD ;) .. ALS stekker kan je zo lekker op googlen :P
Dat krijg je onder verschillende namen die men noemt dan de officiële benaming dat geeft ook vaak de verwarring. :)

Zelfs onder forums van elektromonteur geven ze een andere benaming de een noemt het zekeringautomaat en de andere gewoon automaat of zekering achter een groep of de een zegt touwtje de ander noemt het koordje of draadje om als voorbeeld te noemen het lastige met verschillende namen is specifiek het juist onderdeel zoeken tijdens een bestelling gegevens zijn daar vaak ook weer anders aangeduid in de omschrijving.

Het is net het gepuzzel soms als met pvc voor de juiste aansluiting en onderdeel. >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo 2 uurtjes arbeid
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ltg54o2.jpg

alles is doorgemeten en niks maakt contact .. nu nog een weerstandje vinden tussen mijn zooi .. en dan testen :) ..

btw @Jazsie een reden om voor tasmotizer / tasmota te gaan is dat het OTA updates enzv ondersteunt .. erg home automation vriendelijk .. kan wellicht meer met de esp doen maar daar moet ik dan later in duiken hoeveel zin/nut het heeft om extra functies toe te voegen wellicht simpeler om een extra esp erbij te gooien ..
* dus je eerdere opmerking van meer pinnen oid is niet op dove oren gevallen maar custom meuk neer mikken moet wel opwegen ... in dit geval is die 2 uur solderen en dan paar clickjes met de muis erg laagdrempelig ..dan custom "firmware" oid schrijven ..

Als het werkt gaat van het weekend de EPDM mat op het dak (als het weer het toelaat) .. zal ook nog wel ff gepruts wezen ..

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 15-04-2021 00:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb ook deze nog liggen maar die zijn meer bedoeld voor de BBQ

ik had gehoopt dat ik ze simpel in een 50mm buis zou kunnen "schroeven" maar denk dat ze gewoonweg te kort zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Het soldeer kunstwerk van VSO 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:06:
[...]

:? dan begrijpen we elkaar niet ... zal wel aan mijn schrijfstijl liggen ofzo

nee joh ik pak een prototyping printplaatje .. en ik heb 10x (mini) schroefklem (3 "pinnen") .. de reden dat ik een prototyping printplaatje pak en de klemmen is dat ik eerst kan testen .. zonder 20x opnieuw te hoeven solderen

[...]

nee ik heb de https://www.az-delivery.de/products/esp-32-dev-kit-c-v4 ooit besteld ..

ff googlen op tasmotizer/tasmota en ds18b20 kan je tot 18 sensors gaan oid (out of the box) eventueel ergens de config aanpassen .. bla bla etcerta .. maar mocht je direct via wifi naar de esp browsen zie je maar 11 sensors op de webpagina .. en wellicht heeft MQTT met het aantal sensors ook een uitdaging :?

dat de esp 300 sensors aankan geloof ik ook wel .. en zo niet kan je wel een multiplexer oid er tussen knallen

ik zoek echt meer "hulp" op het praktische soldeer werk .. hoe ik het netjes krijg .. zeg maar mijn soldeer ervaring tot op heden is alleen componentjes los krijgen (zo kom ik aan meuk) en vast maken een heel "project" in elkaar raggen is het punt
Ahh duidelijk !

MQTT heeft iig geen last van hoor. Mijn MQTT doet 1+ miljoen berichten per dag :D.

Tja solderen is gewoon kwestie van doen. Vooraf bedenken hoe het komt op je PCB helpt al veel ;).
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 00:41:
zo 2 uurtjes arbeid
[Afbeelding]

alles is doorgemeten en niks maakt contact .. nu nog een weerstandje vinden tussen mijn zooi .. en dan testen :) ..

btw @Jazsie een reden om voor tasmotizer / tasmota te gaan is dat het OTA updates enzv ondersteunt .. erg home automation vriendelijk .. kan wellicht meer met de esp doen maar daar moet ik dan later in duiken hoeveel zin/nut het heeft om extra functies toe te voegen wellicht simpeler om een extra esp erbij te gooien ..
* dus je eerdere opmerking van meer pinnen oid is niet op dove oren gevallen maar custom meuk neer mikken moet wel opwegen ... in dit geval is die 2 uur solderen en dan paar clickjes met de muis erg laagdrempelig ..dan custom "firmware" oid schrijven ..

Als het werkt gaat van het weekend de EPDM mat op het dak (als het weer het toelaat) .. zal ook nog wel ff gepruts wezen ..
Ziet er prima uit, als het maar werkt en geen kortsluiting maakt ;). Gaat toch in een doosje (neem ik aan) en dan zie je er weinig van...

Er is nog plek op je PCB voor een 2-3k weerstand tussen de vcc+ en data lijn :).
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 00:47:
ik heb ook deze nog liggen maar die zijn meer bedoeld voor de BBQ

ik had gehoopt dat ik ze simpel in een 50mm buis zou kunnen "schroeven" maar denk dat ze gewoonweg te kort zijn ..
Staat nergens bij wat de lengte is van de sensor maar zo gekeken op de foto moet het kunnen.

Zelf heb ik ook twee korte sensoren, maakt in de praktijk geen verschil uit (in een buis met water).
Dacht ook dat het verschil zou maken en dus ook langere besteld maar was dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, prima gemaakt! Stuk beter dan mijn oplossing ;) DS18B20's vastsolderen aan dupont kabels en een weerstand er gewoon in duwen...

Kijk ook even naar ESPeasy.
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Die kan, kwam ik later achter, per "device" 4 sensoren uitlezen. Voor een ESP8266 kun je dan 48 DS18B20's uitlezen. Een ESP32 kan er 128 uitlezen. Kan data pushen naar domoticz/openhab2/homeassistent/etc. Ook zit er een rules systeem in dat dingen voor je kan doen en alles binnen een web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
:)
MQTT heeft iig geen last van hoor. Mijn MQTT doet 1+ miljoen berichten per dag :D.
:? ik weet niet wat de mqtt message size oid is .. dus krijg je netjes 1-256 sensors oid in 1 "pakketje" tja dan zie ik ook geen issue ... ander zijds kan ik me goed voorstellen dat een "array" van sensors een uitdaging is en dat degene die het "script" heeft geschreven puur wegens software overwegingen om het te limiteren op 18 oid ..

Dat lijkt me inderdaad weinig met het aantal berichtjes per cyclus x.y.z te maken te hebben :)

Maar dat ga ik allemaal nog mee maken in stap 5 het uitlezen :) van de esp .. voordeel is dat de mqtt broker node-red,grafana, influxdb, enzv allemaal aanwezig is
Tja solderen is gewoon kwestie van doen. Vooraf bedenken hoe het komt op je PCB helpt al veel ;).

Ziet er prima uit, als het maar werkt en geen kortsluiting maakt ;). Gaat toch in een doosje (neem ik aan) en dan zie je er weinig van...

Er is nog plek op je PCB voor een 2-3k weerstand tussen de vcc+ en data lijn :).
Dit is min of meer mijn eerste DIY project in 20 jaar waarbij ik zoveel gesoldeerd heb .. en ik heb nogal wat op stapel staan :) de nieuwe soldeerbout presteerd in elk geval beter dan de USB (5v) soldeerbout van ome Ali . --> deze https://www.amazon.nl/gp/...px_od_dt_b_asin_image_s03 heb ik nu

en jup het gaat in een "doosje" (welke is nog ff uitzoeken :) maar eerst maar eens testen of alles werkt voordat ik het in een behuizing prop :)

ps ook eerste keer dat ik wat met een ESP aan de slag ga, alhoewel ik wel arduino en R-Pi's heb en sensor kits oid .. en breadboards met jumper kabels vind ik leuk om te experimenteren maar niet echte werk..

ik ben meer van het digitale "low level" (bit banging) met wireshark/binwalk oid ..

Wat ik bv erg lastig vind is wanneer je bv "extra" componentjes doet zoals shunts/caps/weerstandjes en vooral waarom je dat doet .. dit is nog redelijk basis maar als je bv die button box bedenkt die op stapel staat met 50 inputs en outputs + lcd schermen en een diy lab-benchvoeding met meuk erbij .. dan word het andere koek ..
Staat nergens bij wat de lengte is van de sensor maar zo gekeken op de foto moet het kunnen.

Zelf heb ik ook twee korte sensoren, maakt in de praktijk geen verschil uit (in een buis met water).
Dacht ook dat het verschil zou maken en dus ook langere besteld maar was dus niet nodig.
hmm tja ik vind deze dingen een beetje "duur" en daarnaast de NSP/BSP pvc stukken zijn ook niet "goedkoop" . teminste wat ik zo zie .. anderzijds een gaatje boren in een schroefdeksel oid lijkt me ook niet de meest lekvrij oplossing :) maar goed dat is voor latere zorg ..

ps de lengte is 10mm en 20mm oid .. denk dat 50mm oid beter had geweest .. maar zoals ik zei ze zijn niet voor dit project

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:51:
[...]

:)

[...]

:? ik weet niet wat de mqtt message size oid is .. dus krijg je netjes 1-256 sensors oid in 1 "pakketje" tja dan zie ik ook geen issue ... ander zijds kan ik me goed voorstellen dat een "array" van sensors een uitdaging is en dat degene die het "script" heeft geschreven puur wegens software overwegingen om het te limiteren op 18 oid ..
De grap is dat je per sensor een berichtje krijgt. Dus lekker simpel. In mijn geval:
Topic: ESP_Easy_Pool/Sensoren/temperatuur1
Bericht: 17.4

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Ik wilde al eerst ALS typen, maar ik zag dat Intex dit zelf RCD noemt in de Nederlandse handleiding, dus vandaar. :P (Wat uiteindelijk gewoon de Engelse vertaling is, maar goed, het was een drukke dag...)

Doos zat nog in de originele Intex bruine omdoos, en het klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txuveiav76pC1FZzLsT9VrmVeM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE6aueX4FhXEtFFV06EzRle1.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTNs_j3tGHVGdbOdWPNkmAIXIgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIQ1IBXY058bLOY8L28vUcLr.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ipv_mbiR_UEtgLzt0KdLW4kQjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBc2J76XX9hq3XjzZFXmBydl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er €149 voor betaald, en het was nog geen 3 dagen later in huis.

Ik denk dat ik dit weekend wel wat te doen heb O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hCSmTgADqRuyyVvW52ez0d6Udc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeKK1L4xFvuO902ZJt3XsGaW.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRfOmrEd6spSodOw3ognJDUkYSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBipDQdnPoO7VV7Otyh14ilm.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:00:
[...]

Ik wilde al eerst ALS typen, maar ik zag dat Intex dit zelf RCD noemt in de Nederlandse handleiding, dus vandaar. :P (Wat uiteindelijk gewoon de Engelse vertaling is, maar goed, het was een drukke dag...)

Doos zat nog in de originele Intex bruine omdoen, en het klopt:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Ik heb er €149 voor betaald, en het was nog geen 3 dagen later in huis.

Ik denk dat ik dit weekend wel wat te doen heb O-)
[Afbeelding] [Afbeelding]
zo te zien heb je dezelfde verwarmings matten (pvc) als ik doe jezelf een lol .. en snij wat overtollig plastic weg en leg dat apart ..

Waarom? omdat je opzoek gaat naar "lijm" die hecht en ook nog de boel dicht .. de mijne is na elk jaar een lekje oid ontdekt .. en vandaar dat ik overstap op epdm .. ik heb nog geen goeie lijm ontdekt.. ik heb er 1 leiding door moeten snijden en schroefjes in beide kanten moeten draaien .. (word je niet vrolijk van) ..

in het ergste geval kan je met een soldeerbout oid aan de slag .. + restant "pvc" .. maar ook dat is geen wenselijke oplossing natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 15-04-2021 11:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 19:35
Hier zit niet de ingebouwde RCD in.
Is dat erg/onveilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het is verstandig om er een voor te maken.

https://www.obelink.nl/ex...laar-met-stopcontact.html

Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ook als je de stekker direct in een geaard stopcontact steekt?
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:00:
[...]

zo te zien heb je dezelfde verwarmings matten (pvc) als ik doe jezelf een lol .. en snij wat overtollig plastic weg en leg dat apart ..

Waarom? omdat je opzoek gaat naar "lijm" die hecht en ook nog de boel dicht .. de mijne is na elk jaar een lekje oid ontdekt .. en vandaar dat ik overstap op epdm .. ik heb nog geen goeie lijm ontdekt.. ik heb er 1 leiding door moeten snijden en schroefjes in beide kanten moeten draaien .. (word je niet vrolijk van) ..

in het ergste geval kan je met een soldeerbout oid aan de slag .. + restant "pvc" .. maar ook dat is geen wenselijke oplossing natuurlijk.
Bedankt voor de tips. Ze zien er op het oog goed uit, en er zit best overtollig plastic aan de rand wat eraf kan.
Ben ook wel handig met een soldeerbout, dus dat zal wel goed komen. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door --MeAngry-- op 15-04-2021 12:44 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
--MeAngry-- schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:42:
Je gewone aardlekschakelaar reageert pas bij een lekstroom/verschil van 30mA, deze als het goed is al bij 10mA.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 15-04-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ep Woody schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:44:
[...]

Je gewone aardlekschakelaar reageert pas bij een lekstroom/verschil van 30mA, deze als het goed is al bij 10mA.
Ah, daar ging de hele discussie over destijds. Dan snap ik het nu.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:42:

[...]

Bedankt voor de tips. Ze zien er op het oog goed uit, en er zit best overtollig plastic aan de rand wat eraf kan.
Ben ook wel handig met een soldeerbout, dus dat zal wel goed komen. ;)
zag die er bij mij ook uit .. maar na 2 jaar :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Het is wel veilig maar je zet er een extra beveiliging achter er zijn ook geen richtlijnen voor in Nederland dat het verplicht is een een RCD aan de stekker namelijk je stopcontact zit al achter een ALS in de meterkast en verdeeld over groepen.

Mijn intex ZFP 6m2 zat ook geen RCD achter maar komt wel een extra beveiliging achter + 2 groepen in een verdeelkast op din rail buiten, de verdeelkast zit weer achter een groep van de woning aangezien een extra kabel trekken vanuit de meterkast geen optie is en aanpassing in de meterkast.

Je neemt als je het wilt een ALS van 10mA aanduiding of 0.01A als aanduiding 16A of 20 a 30A maakt niet zoveel uit,

Een 10mA met 10A vind je haast niet meer en anders betaal je de hoofdprijs.

Ga je de ALS ook een extra groep aansluiten 1 of 2 moet je zorgen dat je niet meer dan 16A zekeringautomaat er achter doet want het geheel zit al achter een groep in je woning van 16A

Je moet er onder blijven, als voorbeeld 1 x !0A of 2 x 6A zekeringautomaat kosten voor de aanschaf valt mee ALS + zekeringautomaat en verdeelkastje ip67 zo rond de 30 a 40 euro kwijt.

Als Tip! koop dit niet op Ali je weet niet hoe betrouwbaar het is ondanks de gekeurde certificaten die je tevoorschijn wordt getoverd maar gewoon hier bestellen dan weet je dat je goed zit.

Of je koopt een een losse stekker RCD als in de eerdere post.

En veiligheid gaat voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 19:35
Bedankt voor de uitleg! Zo'n losse RCD stekker is niet minder als eentje die in de kabel van de pomp zit toch? Bijvoorbeeld degene van obelink een paar post terug?
had je de 4m3 pomp ook op amazon besteld of had je die al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
TMCThomas schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:11:
Bedankt voor de uitleg! Zo'n losse RCD stekker is niet minder als eentje die in de kabel van de pomp zit toch? Bijvoorbeeld degene van obelink een paar post terug?
Geeft hetzelfde effect dus dat is gewoon prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

TMCThomas schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:11:
[...]

had je de 4m3 pomp ook op amazon besteld of had je die al?
Nee, die had ik al. Zou al niet eens meer weten waar ik em vandaan heb, maar ik weet wel dat ik daar toen ook ongeveer €150 voor betaald heb. Maar er zaten dus wel extra accessoires bij.
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:56:
[...]

zag die er bij mij ook uit .. maar na 2 jaar :)
Ja, goede kans dat ik dan ook naar EPDM ga. Lekker blijven upgraden. Vrienden verklaren me nu al voor gek. :P Maar dan stuur ik ze foto's van mezelf in m'n verwarmde zwembad en dan houden ze wel op })

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 15-04-2021 17:46 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:46:
Ja, goede kans dat ik dan ook naar EPDM ga. Lekker blijven upgraden. Vrienden verklaren me nu al voor gek. :P Maar dan stuur ik ze foto's van mezelf in m'n verwarmde zwembad en dan houden ze wel op })
* vso zou ook ophouden van jou in het zwembad :+ (overgens ook als ik in de spiegel kijk) of bedoel wat anders :) hahahaha

oke ff zereneus zijn ..
waarom zouden ze je voor gek verklaren ? zeker in deze pandamie tijd (vorig zomer) en nu ga je ipv in de lucht ff ommetje lopen oid .. ff zwemmen ..

Dat je veel geld uitgeeft ? hmm imho heb ik het geld van mijn zwembaden er al lang uit ..
elk bezoekje van een gezins lid is 5,- p.p + de rit er naar toe, sommige baden ben je geld kwijt aan kluisjes en heb je geluk is de "bar" open ..
en de "gratis alternatief " het "missen" van het zand .. (woon 30 min van het strand) .. met mooi weer is het file er naar toe .. -O- ben je meer geld kwijt aan auto / OV / of 45 min fietsen .. nee ook geen fijne vooruitzicht ..

Dan hebben we het nog niet over de 24x7 toegang .. en de avond dip..

en als klapper op de vuurpeil .. gezin is ook blij ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:32:
[...]

* vso zou ook ophouden van jou in het zwembad :+ (overgens ook als ik in de spiegel kijk) of bedoel wat anders :) hahahaha

oke ff zereneus zijn ..
waarom zouden ze je voor gek verklaren ? zeker in deze pandamie tijd (vorig zomer) en nu ga je ipv in de lucht ff ommetje lopen oid .. ff zwemmen ..

Dat je veel geld uitgeeft ? hmm imho heb ik het geld van mijn zwembaden er al lang uit ..
elk bezoekje van een gezins lid is 5,- p.p + de rit er naar toe, sommige baden ben je geld kwijt aan kluisjes en heb je geluk is de "bar" open ..
en de "gratis alternatief " het "missen" van het zand .. (woon 30 min van het strand) .. met mooi weer is het file er naar toe .. -O- ben je meer geld kwijt aan auto / OV / of 45 min fietsen .. nee ook geen fijne vooruitzicht ..

Dan hebben we het nog niet over de 24x7 toegang .. en de avond dip..

en als klapper op de vuurpeil .. gezin is ook blij ..
Haha, het zijn vrienden he, dus als er een vleugje reden bestaat om iemand gek te verklaren hoor je dat met goed fatsoen ook te doen natuurlijk. Net als die andere vriend die duizenden euro's aan fietsen uitgeeft om er vervolgens 1 keer per maand op te zitten, om maar wat te noemen.

Maar het is precies wat je zegt, als je het goed doet heb je er met het hele gezin veel plezier van, en dat doet mij dan weer plezier. Mijn dochters zijn er altijd super blij mee, daar kan geen geld tegenop. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
na een hoop gevloek .. suc6

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TO9x8dw.png

[edit]

ik denk dat ik maar een test doe met diverse "temps" .. hopenlijk zijn de afwijkingen in een "rechte lijn" .. zodat ik in Node-red oid de temp sensors kan "bewerken" naar wat realistischere waardes ..

https://www.instructables...-Sensor-With-Arduino-UNO/ (stap 2 & stap 3) hmm dat is ook ff simpel ..

[ Voor 67% gewijzigd door vso op 15-04-2021 22:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:51:
[:? ik weet niet wat de mqtt message size oid is .. dus krijg je netjes 1-256 sensors oid in 1 "pakketje" tja dan zie ik ook geen issue ... ander zijds kan ik me goed voorstellen dat een "array" van sensors een uitdaging is en dat degene die het "script" heeft geschreven puur wegens software overwegingen om het te limiteren op 18 oid ..

Dat lijkt me inderdaad weinig met het aantal berichtjes per cyclus x.y.z te maken te hebben :)
Maak je maar geen zorgen om MQTT :).
Wat ik bv erg lastig vind is wanneer je bv "extra" componentjes doet zoals shunts/caps/weerstandjes en vooral waarom je dat doet .. dit is nog redelijk basis maar als je bv die button box bedenkt die op stapel staat met 50 inputs en outputs + lcd schermen en een diy lab-benchvoeding met meuk erbij .. dan word het andere koek ..
Zou daar niet zozeer druk om maken, gewoon schema volgen dat je hebt van internet.
Verder erop in gaan is leuk als daar je interesse in zit maar is zeker niet nodig om te maken wat je wilt :).
hmm tja ik vind deze dingen een beetje "duur" en daarnaast de NSP/BSP pvc stukken zijn ook niet "goedkoop" . teminste wat ik zo zie .. anderzijds een gaatje boren in een schroefdeksel oid lijkt me ook niet de meest lekvrij oplossing :) maar goed dat is voor latere zorg ..

ps de lengte is 10mm en 20mm oid .. denk dat 50mm oid beter had geweest .. maar zoals ik zei ze zijn niet voor dit project
Ahh oke, wist niet dat je bedoelde om het direct erin te doen zonder T-stuk met draad.
Dat zou ik ook niet doen tenzij je de binnenzijde met een rubber ring oid kan vastschroeven.

T-stuk met draad lijkt mij nog steeds het beste.
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:38:

[Afbeelding]

[edit]

ik denk dat ik maar een test doe met diverse "temps" .. hopenlijk zijn de afwijkingen in een "rechte lijn" .. zodat ik in Node-red oid de temp sensors kan "bewerken" naar wat realistischere waardes ..

https://www.instructables...-Sensor-With-Arduino-UNO/ (stap 2 & stap 3) hmm dat is ook ff simpel ..
Mooi gemaakt.

Zijn die sensoren allemaal naast elkaar toen je die screenshot maakte?
Zo ja dan is dat toch wel een flinke afwijking.
Die van mij bij elkaar wijken 0.02 af tussen hoogste en laagste waarde.

Handige link trouwens naar die kalibratie, nog nooit gedaan maar zeker wel handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:39:
Maak je maar geen zorgen om MQTT :).
nooit gedaan :)
Zou daar niet zozeer druk om maken, gewoon schema volgen dat je hebt van internet.
Verder erop in gaan is leuk als daar je interesse in zit maar is zeker niet nodig om te maken wat je wilt :).
[...]
Ahh oke, wist niet dat je bedoelde om het direct erin te doen zonder T-stuk met draad.
Dat zou ik ook niet doen tenzij je de binnenzijde met een rubber ring oid kan vastschroeven.

T-stuk met draad lijkt mij nog steeds het beste.
zal het onthouden
Mooi gemaakt.

Zijn die sensoren allemaal naast elkaar toen je die screenshot maakte?
Zo ja dan is dat toch wel een flinke afwijking.
Die van mij bij elkaar wijken 0.02 af tussen hoogste en laagste waarde.

Handige link trouwens naar die kalibratie, nog nooit gedaan maar zeker wel handig!
thx, ja de sensors zitten naast elkaar .. eerst maar eens netjes krijgen met trek beveiliging oid .. calibratie volgt tzt wel .. (via node red dus) eerst maar netjes krijgen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Laatst online: 22:44
Ik heb even wat extra ogen nodig voor onderstaand plan. Ik zat te denken om het zwembad zo te bouwen v.w.b. inbouwdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5CwXgExJw9TwjGwPLvbPPAUdSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ul6MAzNc6IHpFKb1ydRpr8vc.png?f=fotoalbum_large

W = Waterval welke onafhankelijk van de filterpomp aan/uit moet kunnen
X = Inspuiters
B = "Bodem" wanddoorvoer om waterval te voeden (en voor leegpompen bad)
Z = Stofzuiger aansluiting (twijfel hier wel over omdat aan die kant ook een terras komt in cement en ik dus niet meer aan de buitenkant bij die aansluiting kan komen zonder te breken)
S = Hoogwaterlijn skimmer
L = Lamp

Ik ben ook voornemens om een zonnecollector te maken met tyleenslang (waarvoor het water 2,5 meter omhoog moet) en een WP aan te sluiten.

EDIT: Lamp ingetekend :)

[ Voor 10% gewijzigd door Luc S op 16-04-2021 11:03 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:40:
Ik heb even wat extra ogen nodig voor onderstaand plan. Ik zat te denken om het zwembad zo te bouwen v.w.b. inbouwdelen:

[Afbeelding]

X = Inspuiters
Z = Stofzuiger aansluiting (twijfel hier wel over omdat aan die kant ook een terras komt in cement en ik dus niet meer aan de buitenkant bij die aansluiting kan komen zonder te breken)

Ik ben ook voornemens om een zonnecollector te maken met tyleenslang (waarvoor het water 2,5 meter omhoog moet) en een WP aan te sluiten.
goed toch ?

Maar bedenk hoe je het bad schoonhoud .. bv een "helling" dit kan 1cm per meter zijn of hoger ..
daar hebben "inspuiters" ook invloed op .. dus schakelen tussen een waterval en 1 of meerdere "spuit" plekken bv bij je opstap ingebouwd kan beinvloeden waar het meeste bezinking beland..
zelfde geld voor je afzuig punten .. waar je de water-stofzuiger oid aansluit ..

DIY (tyleen) is leuk om mee te spelen maar als je toch een bulk geld uit geeft doe jezelf een lol en neem EPDM

voor 2,5 m hoogte en jou bad volume zou ik betreft de pomp al voor een FR variant gaan en dan hoef je voor de hoogte niet ongerust te maken.

Wat wel nuttig is dat je pomp uiterraard onder de water lijn zit .. en in je aansluitingen voorbereidingen treft voor temperatuur en ph, chloor temp sensors en bv vloeibaar chloor of ander chemicalien .. bij voorbereidingen treffen .. bedoel ik --> T-stuk met deksel .. kranen .. je hoeft niet alles in 1x aan te schaffen maar het scheelt je zagen in je leidingen :)

os ik zou beide topics doorlezen met een kladblok ernaast .. punten opschrijven die voor jou relevant zijn .. (zie start post) .. mocht je vragen hebben stel ze dan ..

voor nu eindig ik met "mooi idee" eigenlijk geen commentaar :P

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 16-04-2021 11:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00
Luc S schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:40:

[Afbeelding]

X = Inspuiters
L = Lamp

EDIT: Lamp ingetekend :)
Als die lamp boven je plateau zit, gaat dat plateau geen lelijke schaduw geven? Als aan de kant van Z je terras is, is onder Z misschien wel de beste plek voor je lamp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Laatst online: 22:44
@ocmer Daar heb je inderdaad gelijk in. Dan is wel het vuil dat naar de bodem zinkt daar minder zichtbaar :9 Het terras moet je meer zien als het zwembad-lounge gedeelte O-) Vanuit het huis en de tuin kijk je zeg maar recht op de waterval.

Kan er aan een lamp zo weinig mis gaan dat je er vanuit de buitenkant in ieder geval nooit meer bij hoeft?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00
Luc S schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:49:
@ocmer Daar heb je inderdaad gelijk in. Dan is wel het vuil dat naar de bodem zinkt daar minder zichtbaar :9 Het terras moet je meer zien als het zwembad-lounge gedeelte O-) Vanuit het huis en de tuin kijk je zeg maar recht op de waterval.

Kan er aan een lamp zo weinig mis gaan dat je er vanuit de buitenkant in ieder geval nooit meer bij hoeft?
Als het goed is kan je de lamp vanaf de binnenkant (dus vanuit het zwembad) vervangen. Aan de buitenkant zit alleen een kabel die je met een wartel waterdicht bevestigd. Evt. nog een gietmof er bij als je helemaal zeker wilt zijn. Een stroomkabel gaat niet zo snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 00:41:
zo 2 uurtjes arbeid
[Afbeelding]

Met wat voor hulpmiddel heb je dat doormeten gedaan ? Een multimeter ? Heb je evt. een linkje, ik ben nog op zoek :)

Op dit moment ben ik nog met een breadboard al mijn componenten aan het testen en scripts aan het uitproberen enzo, maar uiteindelijk zal ik ook gaan solderen. En dan is het wel handig denk ik om te kunnen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:15:
[...]

Met wat voor hulpmiddel heb je dat doormeten gedaan ? Een multimeter ? Heb je evt. een linkje, ik ben nog op zoek :)

Op dit moment ben ik nog met een breadboard al mijn componenten aan het testen en scripts aan het uitproberen enzo, maar uiteindelijk zal ik ook gaan solderen. En dan is het wel handig denk ik om te kunnen meten.
Gewoon een goedkoop multimetertje van een 4 euro bij de discounter is al prima. Een die piept is wel handiger, aangezien je dan direct hoort of je kortsluiting maakt. Aan de andere kant hoef je maar 3 keer te testen op kortsluiting.

Mijn "bad" is ondertussen lekker warm. Zit nu ruim op 33 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:20:
[...]

Gewoon een goedkoop multimetertje van een 4 euro bij de discounter is al prima. Een die piept is wel handiger, aangezien je dan direct hoort of je kortsluiting maakt. Aan de andere kant hoef je maar 3 keer te testen op kortsluiting.

Mijn "bad" is ondertussen lekker warm. Zit nu ruim op 33 graden.
Thanks, dacht ik al eigenlijk.
Hoe bedoel je 3 keer te testen ?

Ah je testbad loopt weer/nog. Ook al met tyleen of niet ? En hoeveel liter was het ook alweer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:30:
[...]

Thanks, dacht ik al eigenlijk.
Hoe bedoel je 3 keer te testen ?
Bij het bordje wat @vso gemaakt heeft kun je met 3 keer testen weten of je bord vrij is van kortsluiting. Als er op 1 van de 10 connectoren een kortsluiting zit zie je dat overal terug. Wel zul je de verbinding van alle 10 de connectoren moeten testen naar het hoofd aansluitpunt.
Ah je testbad loopt weer/nog. Ook al met tyleen of niet ? En hoeveel liter was het ook alweer.
Litertje of 30 totaal gok ik. Net te weinig om een baantje in te kunnen trekken.

Als ik dit extrapoleer naar mijn 3x2x0.75 bad (4.5m³) dan is het water door deze twee matten gestegen met welgeteld 0.2°C... Er vanuit gaande dat het bad een begintemperatuur had van 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:15:
[...]

ik heb "meerdere" multimeters .. laatst 1 gekocht met USB aansluiting . maar in revieuws is dat een drama ding (traag met weergeven van een gemeten waarde)

Maar om een antwoord te geven een goedkope multimeter is beter dan geen .. (230v tot 0,1v enzv) audio signaal voor continuiteit is wel een must .. USB zou ik skippen ..

De reden dat ik USB wilde btw is dat ik samen met een lab-bench PSU en channel analyser + de buttonbox een leuke test / control setup wil doen voor projecten en home automation ..

ps de test kabels zijn vaker een issue .. als het mindere kwaliteit is .. dan is de hele ervaring rot

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:38:

[Afbeelding]

[edit]

Ik heb die calibratie ook gedaan en het ziet er nu redelijk uit, beide sensoren zitten op max 0,5 graden verschil als ze naast elkaar in een glas water staan.

Voor de calibratie was dit verschil 1 tot 1,5 graden en was de afwijking niet lineair met de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:34:
Litertje of 30 totaal gok ik. Net te weinig om een baantje in te kunnen trekken.

Als ik dit extrapoleer naar mijn 3x2x0.75 bad (4.5m³) dan is het water door deze twee matten gestegen met welgeteld 0.2°C... Er vanuit gaande dat het bad een begintemperatuur had van 5 graden.
je hebt in deze opzet minder last van verlies warmte immers water staat laag in de ton ?

bij je zwembad heb je veel meer verlies door een dunne liner/groter oppervlakte ..

maar ongeacht volume water .. je minimale doel is 1 graad per uur per m3

je zal moeten weten hoe warm een oppervlakte is (reverentie plek) die niet watergekoeld is ..) en hoeveel van die warmte effectief in het water beland .. je max is de reverentie plek zolang de delta T groot genoeg is tussen je water en referentie kan je goed meten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:34:

Ik weet niet hoe je dat extrapoleren doet, maar ik vermoed dat je deze opzet nooit zo kan vertalen naar zwembad opzet.

Vooral door wat @vso al zegt , je zit met een totaal ander verlies. Maar ook de begintemperatuur zal nooit 5 graden zijn.

Of het moet zo zijn dat je huidige flow heel langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:26
Na uitgebreid volgen van dit topic wil ik ook beginnen met een groter bad incl een WP en een zoutwater systeem.

Nu ben ik op zoek na de Intex Ultra Frame XTR Pool - 549 x 274 x 132 maar deze is overal uitverkocht.
Zelfs Toppy geeft aan dit jaar dit model niet meer te krijgen.

Iemand een tip voor een verkooppunt?

(hopelijk mag ik deze vraag hier kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:12:
[...]

Ik weet niet hoe je dat extrapoleren doet, maar ik vermoed dat je deze opzet nooit zo kan vertalen naar zwembad opzet.

Vooral door wat @vso al zegt , je zit met een totaal ander verlies. Maar ook de begintemperatuur zal nooit 5 graden zijn.

Of het moet zo zijn dat je huidige flow heel langzaam is.
Ik heb het nu over de hoeveelheid warmte die door de zon via de matten aan het water is toegevoegd.
30 liter * 30°C = 900°C/liter. 900°C/liter / 4500 liter = 0.2°C.

Het verlies is lager bij 4500 liter want het verliesoppervlakte per liter water is veel kleiner.

2x300*200 = 120000 cm²
(300+200+200+300)*75 = 75000 cm²
Totaal: 195000 cm²
195000/4500 = 43.3333333 cm²/liter

Mijn speciekuip is 60x40x10 cm (ongeveer)
2x60*40 = 4800 cm²
(60+40+40+60)*10 = 2000 cm²
Totaal: 6800 cm²
6800 / 90 = 75.5555556 cm²/liter.

Hij staat redelijk in de schaduw. Het verlies aan warmte is dus veel hoger bij dit "bad" dan bij een echt zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:54:
[...]

je hebt in deze opzet minder last van verlies warmte immers water staat laag in de ton ?

bij je zwembad heb je veel meer verlies door een dunne liner/groter oppervlakte ..

maar ongeacht volume water .. je minimale doel is 1 graad per uur per m3

je zal moeten weten hoe warm een oppervlakte is (reverentie plek) die niet watergekoeld is ..) en hoeveel van die warmte effectief in het water beland .. je max is de reverentie plek zolang de delta T groot genoeg is tussen je water en referentie kan je goed meten ..
Hoe kom je bij deze "wetten"? 1 graad per uur per m3? Dus als je 10 kuub hebt moet je bad 10 graad per uur warmer worden?

De isolatiewaarde van de liner is vergelijkbaar als een speciekuip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb nu een temperatuurstijging van 34°C - 18°C = 16°C op 30 liter in 2 uur tijd. Dan zit ik super goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Sphinx_thing schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:15:
Na uitgebreid volgen van dit topic wil ik ook beginnen met een groter bad incl een WP en een zoutwater systeem.

Nu ben ik op zoek na de Intex Ultra Frame XTR Pool - 549 x 274 x 132 maar deze is overal uitverkocht.
Zelfs Toppy geeft aan dit jaar dit model niet meer te krijgen.

Iemand een tip voor een verkooppunt?

(hopelijk mag ik deze vraag hier kwijt)
Overal al uitverkocht of nog niet binnengehad?
Ik heb al met enkele winkels gesproken en alle geven aan pas eind april/mid mei hun voorraad te krijgen.
De meeste winkels komen nu uit hun winterslaap en beginnen nu met de tuinspullen te promoten/ op hun site te zetten om je tuin zomerklaar te kunnen maken, de volgende fase is vaak pas meubilair en zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nou, ik heb ook al van 2 webshops gehoord dat voorraad heel onzeker is door de enorme vraag wereldwijd.
Persoonlijk denk ik ook dat er nog wel geleverd moet worden. Ik heb vorige jaren al een paar keer gehoord dat Intex eigenlijk maar 1 keer per seizoen uitlevert over het algemeen. Geen idee wat daarvan klopt.

Maar als je die prijzen ziet zeg... 3 of 4 jaar geleden dat 260x160 bad gekocht voor €45 in een aanbieding. Nu beginnen ze boven de €100. :|

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wat leuk, een zwembad topic. en ik zie dat mensen hier de zelfde route in zijn gegaan als ik nog moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA3IPuLXWEg3-1kPTxvpLp-BZ2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgT0uzuLJT054x1YFUEXaME5.png?f=fotoalbum_large

bij deze mijn zwembad in een hele slechte paint tekening... sorry gebrek aan skills..

nummer 1, pomp pantair 203? aangesloten op de pomp zijn nummer 6 en 7. skimmers en bodemafzuiging.
nummer 2. zandfilter.
nummer 3 zoutsysteem.
dit is de basis van het zwembad, de pomp draaid meestal een uur of 4 in de nacht. en 2 uur vanaf 8 uur in de ochtend.

seperaat aangesloten is mijn 2de pomp (nummer 4 in de tekening)
deze pomp water vanaf de bodemafzuiging (7) door tyleen slangen die momenteel uitgerold in de tuin liggen. Dit water verwarmd door de zon komt terug in het zwembad. (en moet ik in de toekomst mooi oprollen en voorzien van glas)

wat ik in de komende periode wil doen is een tempratuur gevoelige inschakeling bedenken.
2 tempsensoren. 1 op de retour vlak voordat het water het zwembad in gaat.
en 1 sensor dicht bij de bodemafvoer.

wanneer sensor 1meet dat het zwembad 20 graden is, en dus onder de maxinale gewenste waarde is(bv33 graden) zit. moet het systeem gaan draaien. (relais op pomp 2) en als sensor 2 dan meet dat het water idd warmer is dan sensor 1 mag het systeem aanblijven.
na bv 15 min weer een meting etc etc.. als sensor 2 koeler is dan 1. dan moet het systeem weer uit schakelen.

tegelijkertijd wil ik kijken of de pentair 203 krachtig genoeg is om het zelf te kunnen. En dan zouden de tempsensoren 2x 3 wegskleppen aansturen. waardoor het water of door de tyleenbuizen gaat. of niet..

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2021 14:48 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:20:
[...]

Ik heb het nu over de hoeveelheid warmte die door de zon via de matten aan het water is toegevoegd.
30 liter * 30°C = 900°C/liter. 900°C/liter / 4500 liter = 0.2°C.

Het verlies is lager bij 4500 liter want het verliesoppervlakte per liter water is veel kleiner.

2x300*200 = 120000 cm²
(300+200+200+300)*75 = 75000 cm²
Totaal: 195000 cm²
195000/4500 = 43.3333333 cm²/liter

Mijn speciekuip is 60x40x10 cm (ongeveer)
2x60*40 = 4800 cm²
(60+40+40+60)*10 = 2000 cm²
Totaal: 6800 cm²
6800 / 90 = 75.5555556 cm²/liter.

Hij staat redelijk in de schaduw. Het verlies aan warmte is dus veel hoger bij dit "bad" dan bij een echt zwembad.
Mooie theoretische benadering weer. Ik kan je aardig volgen al heb ik wel vraagtekens bij je graden opwarming berekening (zie ook hieronder).

Verder vraag ik me af hoe de praktijk werkt.
Stel je pakt 1000 liter water
Doet dit in een zwembad van 2x1x1 (meters lxbxh)
En doe het in een zwembad van 2x1x2 (meters lxbxh)
Mijn gevoel zegt dan nog steeds dat het water sneller zal afkoelen bij de tweede (in gelijke omstandigheden en locatie).

Als ik jou theorie goed begrijp is dat niet ?
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:23:
Ik heb nu een temperatuurstijging van 34°C - 18°C = 16°C op 30 liter in 2 uur tijd. Dan zit ik super goed.
Nu is het ineens super goed en net was het met omrekening naar zwembad "welgeteld 0,2", wat is het nou :D
Ik kan je zo niet goed volgen.

Mijn gevoel zegt dat flow ook meespeelt. Ik weet niet wat je huidige flow is, maar stel dit is 100 liter per uur. Je hebt 30 liter aan het opwarmen. Dat schiet wel op. Maar als je een flow van 100 liter per uur hebt op een bad van 4500 liter dan schiet dat niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jack zomer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:44:
wat leuk, een zwembad topic. en ik zie dat mensen hier de zelfde route in zijn gegaan als ik nog moet gaan.

[Afbeelding]

bij deze mijn zwembad in een hele slechte paint tekening... sorry gebrek aan skills..

nummer 1, pomp pantair 203? aangesloten op de pomp zijn nummer 6 en 7. skimmers en bodemafzuiging.
nummer 2. zandfilter.
nummer 3 zoutsysteem.
dit is de basis van het zwembad, de pomp draaid meestal een uur of 4 in de nacht. en 2 uur vanaf 8 uur in de ochtend.

deze pomp water vanaf de bodemafzuiging (7) door tyleen slangen die momenteel uitgerold in de tuin liggen. Dit water verwarmd door de zon komt terug in het zwembad. (en moet ik in de toekomst mooi oprollen en voorzien van glas)

wat ik in de komende periode wil doen is een tempratuur gevoelige inschakeling bedenken.

wanneer sensor 1meet dat het zwembad 20 graden is, en dus onder de maxinale gewenste waarde is(bv33 graden) zit. moet het systeem gaan draaien. (relais op pomp 2) en als sensor 2 dan meet dat het water idd warmer is dan sensor 1 mag het systeem aanblijven.
na bv 15 min weer een meting etc etc.. als sensor 2 koeler is dan 1. dan moet het systeem weer uit schakelen.

tegelijkertijd wil ik kijken of de pentair 203 krachtig genoeg is om het zelf te kunnen. En dan zouden de tempsensoren 2x 3 wegskleppen aansturen. waardoor het water of door de tyleenbuizen gaat. of niet..
Mooi opzet !
Hoe ga je de tempsensor bij de bodemafvoer plaatsen ? De meeste hier plaatsen de sensoren in een buis omdat "los in het zwembad" te snel kapot kan gaan.

Je pentair pomp is wellicht krachtig genoeg, maar bedenk ook dat die misschien veel meer energie verbruikt dan je andere pomp. Dus misschien wil je het toch apart houden. Ook zijn elektrische kleppen best prijzig. Maargoed, als je het er voor over hebt is dat zeker een mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:10:
[...]

Mooi opzet !
Hoe ga je de tempsensor bij de bodemafvoer plaatsen ? De meeste hier plaatsen de sensoren in een buis omdat "los in het zwembad" te snel kapot kan gaan.

Je pentair pomp is wellicht krachtig genoeg, maar bedenk ook dat die misschien veel meer energie verbruikt dan je andere pomp. Dus misschien wil je het toch apart houden. Ook zijn elektrische kleppen best prijzig. Maargoed, als je het er voor over hebt is dat zeker een mooie optie.
De bodem afvoer zit bij de rand van het zwembad. Ik pak dus idd de afvoer buis in het pomp huis en zet daar een t tussen met schroefdraaddraad voor een sensor.

Welke pomp, of 2 pompen is idd nog even de vraag.. vermoedelijk komen er zonnepanelen. Dus dan hou ik ze net zo graag gescheiden. Maakt het makkelijker, is dan gewoon pomp aan of uit op basis van temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:06:
[...]

Mooie theoretische benadering weer. Ik kan je aardig volgen al heb ik wel vraagtekens bij je graden opwarming berekening (zie ook hieronder).

Verder vraag ik me af hoe de praktijk werkt.
Stel je pakt 1000 liter water
Doet dit in een zwembad van 2x1x1 (meters lxbxh)
En doe het in een zwembad van 2x1x2 (meters lxbxh)
Mijn gevoel zegt dan nog steeds dat het water sneller zal afkoelen bij de tweede (in gelijke omstandigheden en locatie).

Als ik jou theorie goed begrijp is dat niet ?
In jouw geval is het oppervlakte van het zwembad gelijk: lxb = 2x1. Je water komt in beide gevallen 50 cm de lucht in.

Als je nu een zwembad pakt van 2x2 meter dan heb je een verlies naar boven (en beneden) die 2x zo groot is.
2x1+2x1+6*0.5=7m²
2x2+2x2+6*0.25=9.5m²

Het tweede zwembad heeft meer oppervlakte waar het warmte kan verliezen, daar staat tegenover dat het ook meer oppervlakte heeft waar de zon het water kan opwarmen. Die heb ik in deze opstelling niet meegenomen.
[...]

Nu is het ineens super goed en net was het met omrekening naar zwembad "welgeteld 0,2", wat is het nou :D
Ik kan je zo niet goed volgen.
Sorry, reageerde op de reactie van @vso en was een klein beetje sarcastisch... :+
Mijn gevoel zegt dat flow ook meespeelt. Ik weet niet wat je huidige flow is, maar stel dit is 100 liter per uur. Je hebt 30 liter aan het opwarmen. Dat schiet wel op. Maar als je een flow van 100 liter per uur hebt op een bad van 4500 liter dan schiet dat niet zo op.
Flow is niet (echt) relevant, alleen voor het extra warmteverlies wat je hebt doordat je collectoren ook als radiator fungeren. Hooguit dat er iets verschil zit in warmteoverdracht bij snellere of langzamere flow.

Boiler voorbeeld
Zie het als een boiler voor warm water. Die warm je op naar 60 graden, maar meng je terug naar 40 graden om te douchen. Als het water wat uit de koude kraan komt 20 graden is moet je het water mengen om prettig water te krijgen. Het verschil is 40 graden. Je wil 20 graden zakken, dus je moet 20/40e koud water toevoegen.

Nu in het groot
Als je dat toepast op de zonnecollector. Als je 30 liter water opwarmt van 5 naar 35 graden en je mengt dat met 4470 liter in het zwembad van 5 graden (niet realistisch, maar niet relevant in dit geval) dan meng je 30 liter * 35 graden met 4470 liter met 5 graden. ((4470 * 5) + (30*35)) / 4500 = 5.2 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:22:
[...]

In jouw geval is het oppervlakte van het zwembad gelijk: lxb = 2x1. Je water komt in beide gevallen 50 cm de lucht in.

Als je nu een zwembad pakt van 2x2 meter dan heb je een verlies naar boven (en beneden) die 2x zo groot is.
2x1+2x1+6*0.5=7m²
2x2+2x2+6*0.25=9.5m²

Het tweede zwembad heeft meer oppervlakte waar het warmte kan verliezen, daar staat tegenover dat het ook meer oppervlakte heeft waar de zon het water kan opwarmen. Die heb ik in deze opstelling niet meegenomen.

[...]

Sorry, reageerde op de reactie van @vso en was een klein beetje sarcastisch... :+

[...]

Flow is niet (echt) relevant, alleen voor het extra warmteverlies wat je hebt doordat je collectoren ook als radiator fungeren. Hooguit dat er iets verschil zit in warmteoverdracht bij snellere of langzamere flow.

Boiler voorbeeld
Zie het als een boiler voor warm water. Die warm je op naar 60 graden, maar meng je terug naar 40 graden om te douchen. Als het water wat uit de koude kraan komt 20 graden is moet je het water mengen om prettig water te krijgen. Het verschil is 40 graden. Je wil 20 graden zakken, dus je moet 20/40e koud water toevoegen.

Nu in het groot
Als je dat toepast op de zonnecollector. Als je 30 liter water opwarmt van 5 naar 35 graden en je mengt dat met 4470 liter in het zwembad van 5 graden (niet realistisch, maar niet relevant in dit geval) dan meng je 30 liter * 35 graden met 4470 liter met 5 graden. ((4470 * 5) + (30*35)) / 4500 = 5.2 graden.
Oké, dus het was toch niet de hoogte (wat ik eerst dacht) maar de lxb. Duidelijk.
Dan even speciekuip vs je zwembad. Met evenveel liter gaat je zwembad toch ook meer warmte verliezen ? Net stel je nog van niet.

Ah, mijn sarcasme meter deed het niet.

Flow is denk ik nog steeds relevant. In jou voorbeeld "in het groot" mix je eenmalig 30 liter van 35 graden in je bad.
Het scheelt denk ik best wel wat opwarming als je 100x30 liter kan mixen per uur of 500x30 liter kan mixen per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:43:
[...]

Oké, dus het was toch niet de hoogte (wat ik eerst dacht) maar de lxb. Duidelijk.
Dan even speciekuip vs je zwembad. Met evenveel liter gaat je zwembad toch ook meer warmte verliezen ? Net stel je nog van niet.
Het voorbeeld wat ik net gaf was op basis van dezelfde hoeveelheid water, maar waar het ene zwembad de helft van de hoogte heeft van dan de andere. Hoe groter het oppervlakte aan de lucht/vloer hoe meer warmteverlies.

Mijn speciekuip heeft meer verliesoppervlakte per liter water dan mijn zwembad dat heeft. Een zwembad verliest dus minder warmte dan mijn speciekuip.
Ah, mijn sarcasme meter deed het niet.
Geeft niet ;)
Flow is denk ik nog steeds relevant. In jou voorbeeld "in het groot" mix je eenmalig 30 liter van 35 graden in je bad.
Het scheelt denk ik best wel wat opwarming als je 100x30 liter kan mixen per uur of 500x30 liter kan mixen per uur.
Als je de flow verhoogt verlaag je de temperatuur. Dus als je 100 liter met een 30 graden hogere temperatuur in het water mengt heeft dat hetzelfde effect als 500 liter met 6 graden hogere temperatuur. (Warmteverliezen buiten beschouwing gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgoJt63L1YOBECt59_ctYaEMc2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ENAlyeIkFkw5fWHpNvl1Swp9.png?f=user_large

De meeste zonnekracht is er ondertussen wel uit. Van 5 graden vanmorgen naar bijna 36 graden. Netto 3.9 kWh aan warmte gewonnen in zo'n 5 uur tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:49:
[...]

Het voorbeeld wat ik net gaf was op basis van dezelfde hoeveelheid water, maar waar het ene zwembad de helft van de hoogte heeft van dan de andere. Hoe groter het oppervlakte aan de lucht/vloer hoe meer warmteverlies.

Mijn speciekuip heeft meer verliesoppervlakte per liter water dan mijn zwembad dat heeft. Een zwembad verliest dus minder warmte dan mijn speciekuip.

[...]

Geeft niet ;)

[...]

Als je de flow verhoogt verlaag je de temperatuur. Dus als je 100 liter met een 30 graden hogere temperatuur in het water mengt heeft dat hetzelfde effect als 500 liter met 6 graden hogere temperatuur. (Warmteverliezen buiten beschouwing gelaten)
Je hebt ook warmteverlies aan je "muur" (liner) , niet alleen aan lucht/vloer. Maar per liter gezien kom je minder hoog uit....

Ja natuurlijk wordt de temperatuur lager bij hogere flow, was ik er vergeten bij te zetten.
Het is dus de vraag wanneer je het maximale eruit haalt. Een ideale flow-[verhoging temperatuur zwembad] verhouding zien te vinden. Te lage flow schiet niet op en te hoog waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:44:

[Afbeelding]

+ 1 voor de moeite ;)
nummer 2. zandfilter.
nummer 3 zoutsysteem.

zolang de pomp een opvoer hoogte heeft van 5m en 2 bar levert .. zal die druk wel snor zijn

btw je temp geschakelde "idee" zou ik iets anders aanpakken .. als de tempsensor (onder de verwarming mat oid) hoger is dan 20 graden maar lager dan 32 graden in het zwembad + genoeg zonne instralling + buiten temp = groter dan 25 graden dan "aan" ..

uitschakelen doe je als temp zwembad = 32 graden of gelijk aan zwembad

je pomp "moet" minimaal 30 minuten draaien .. (anders krijg je knipperlicht) en deze "meting" wil je tussen 08:00 en 20:00 om de 10 minuten ...

De uitdaging van zoiets aansturen is niet het aanzetten maar bv de temp van het tyleen zal zakken naar de temp van het zwembadwater . even tijdelijk zal er een hoge piek zijn van "heet" water.. daarna normaliseert het .. en word het verschil tussen in en uit "kleiner" ..

Dit ligt ook wel een beetje aan de setup dus mijn verhaal zal niet helemaal aansluiten .. maar je krijgt het idee

btw ik zet mijn ZFP aan als het water verwarmt moet worden .. lekker met remote control (wifi/kaku oid)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Pompje 2 doet ongeveer 60liter per minuut.
Door 1000meter (10x100meter) tyleen 25mm aangesloten op een hoofdleiding van 40mm en 200meter lang

Pompje 2 is tevens de helft zwakker dan pompje 1...

Idd de code moet ik nog uitzoeken en leren...
Maar door het gebrek aan een internetlijn zal het niet een 1 dags project worden..
Tijds schakeling zal idd niet 5 min worden.. maar afhankelijk van testen.
Begin idd wel met 30min. En op en afbouwen na gelang de data.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
jack zomer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:36:
Door 1000meter (10x100meter) tyleen 25mm aangesloten op een hoofdleiding van 40mm en 200meter lang

Maar door het gebrek aan een internetlijn zal het niet een 1 dags project worden..
Hoe bedoel je gebrek aan internetlijn ?
Het is beter als je de code lokaal zet, en niet afhankelijk maakt van een netwerk/internet verbinding. Dus bv. alle logica op je EPS (of wat voor bordje dan ook). Data kan je natuurlijk wel versturen over je netwerkverbinding en evt. extra handmatige aansturing ook. Maar als je netwerkverbinding uitvalt wil je wel dat je verdere logica nog doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:36:

je kan natuurlijk ook simuleren .. ik ben zoals je las bezig ook met temp sensors ..

Ik schakel handmatig in .. omdat weer/wind zo veranderelijk is ..
de KAKU in mijn geval schakelt anders (ook) in om 16:00 ofzo en deze zet het uit rond 19:00 (dan is de zon weg) en uit = uit

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 24 ... 185 Laatste