Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb geen internetlijn.

Dus het uitzoekwerk, codes leren, ontdekken,
YouTube kijken om codes te leren schrijven.
Is iets wat lastig zonder internet. Dus een project zonder tijdsdruk

Data blijft lokaal, geen cloud of zo.. misschien ooit een HA systeem waar deze data gebruikt wordt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 23:02
Aangezien het onderwerp 'automatisering' geregeld voorbij komt lijkt het mij goed om dit wat te bundelen.
Ik heb daarvoor het volgende topic aangemaakt: Link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
darklord007 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:00:
Aangezien het onderwerp 'automatisering' geregeld voorbij komt lijkt het mij goed om dit wat te bundelen.
Ik heb daarvoor het volgende topic aangemaakt: Link
goed plan man scheelt ons weer een topic starten / bijhouden :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:57:

Data blijft lokaal, geen cloud of zo.. misschien ooit een HA systeem waar deze data gebruikt wordt.
ik kan je heel erg tasmota/tasmotizer aanraden --> mqtt ---> nodered --> domotica (homeautomation of domoticz "server" )

node-red is wel erg fijn om mee te spelen omdat je ermee kan simuleren al dan niet met fysieke elementen ..

een knopje en een led kunnen snel als input/output dienen ..

btw tasmota/tasmotizer = firmware voor de esp/arduino oid en scheelt je bakken code schrijven .. deze kan je direct aan je "server" koppelen of indirect via node-red .. en in beide gevallen kan je automagiseren

node-red geeft als voordeel dat je bijvoorbeeld 5 sensor inputs kan combineren tot 1 "actie" ..

ps deze zaken hebben ook allemaal offline e-books wat in jou geval weer prettig is ..

btw waarom geen internet lijn .. bewust of andere uitdaging :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:27:
btw waarom geen internet lijn .. bewust of andere uitdaging :)
Een uitdaging... Een 18maanden uitdaging op dit moment..
De rest zal ik even bekijken wanneer ik wifi vind bij vrienden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:34:
[...]

Een uitdaging... Een 18maanden uitdaging op dit moment..
De rest zal ik even bekijken wanneer ik wifi vind bij vrienden.
offtopic:
als je nu alleen op 4g of beperkte bandbreedte oid zit kan je een Pi-hole oid inzetten .. en kijken of je plaatjes/filmpjes oid eruit kan filterne (apart topic ?) .. zijn er andere omstandigeheden die het gewoon onmogleijk maken tja dan houd het op .. maar bij geen of beperkt kunnen we wellicht meedenken

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 22:09

Kijk naar ESPeasy. Geeft je veel vrijheden met Rules om simpele scripties te laten draaien. Als temp2 > 25 graden dan schakelaar 1 aan. Geeft meer vrijheid dan Tasmota en is niet afhankelijk van een centraal systeem en wifi om dingen te besturen. Tasmota is meer bedoeld voor schakelaars en niet voor home automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007

Graag wil ik je hiervoor naar het nieuwe topic verwijzen:

LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hoe je de boel automagiseerd lijkt me niet echt relevant .. je kan wel vertellen hoe jij het handig vind en waarom maar denk dat het aan de mensen zelf is voor hun een route te kiezen ..

ik kies heel bewust voor minimalistische simple software, omdat mijn Home automation server dat houd alles volgens het KISS principe ..

dus de esp32 is lekker dom 2 settings & go ...

Alle "complexe" logica zit dan op 1 locatie .. en maakt bug fixxen erg makkelijk (vanuit de luie stoel zonder dat ik het device moet resetten oid)

maar goed .. ik had een uitdaging met de esp32 1 sensor was bagger (alle draadjes geven signalen door .. dus die was brak .. goed dat ik aan het testen ben geslagen .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso: ik snap je punt, maar met een belangrijke kanttekening: je hebt een zwakke schakel, namelijk je verbinding. Aangezien de esp's met een 2.4 GHz verbinding werken is dat wel een hele vervelende. Zeker als op een zonnige dag, hartje zomer, volle zon de wifiverbinding eruit klapt en je pomp niet aangaat en daardoor je matten smelten/barsten.

Als de esp zelf het relais kan schakelen, zonder wifiverbinding, heb je in principe altijd een werkend systeem, ook als de wifiverbinding er tijdelijk uit ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 11:15
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:40:
Hoe je de boel automagiseerd lijkt me niet echt relevant .. je kan wel vertellen hoe jij het handig vind en waarom maar denk dat het aan de mensen zelf is voor hun een route te kiezen ..

ik kies heel bewust voor minimalistische simple software, omdat mijn Home automation server dat houd alles volgens het KISS principe ..

dus de esp32 is lekker dom 2 settings & go ...

Alle "complexe" logica zit dan op 1 locatie .. en maakt bug fixxen erg makkelijk (vanuit de luie stoel zonder dat ik het device moet resetten oid)

maar goed .. ik had een uitdaging met de esp32 1 sensor was bagger (alle draadjes geven signalen door .. dus die was brak .. goed dat ik aan het testen ben geslagen .
Het is wel relevant om alle opties te benoemen(met voors en tegens), zeker in het andere topic.

Zelf ben ik er nog niet uit. Ben nu aan het testen met mijn spullen in Arduino IDE. Deels met voorbeelden en deels zelf (ben een programmeur).
Maar misschien pak ik later toch nog esp easy. Weet het nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 12:15
Ep Woody schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:21:
@vso: Zeker als op een zonnige dag, hartje zomer, volle zon de wifiverbinding eruit klapt en je pomp niet aangaat en daardoor je matten smelten/barsten.
Kunnen EPDM matten smelten of barsten als je bv niet thuis bent en je ZFP niet aan staat op een zeer warme zonnige dag?

Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Jur gen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:45:
[...]

Kunnen EPDM matten smelten of barsten als je bv niet thuis bent en je ZFP niet aan staat op een zeer warme zonnige dag?
smeltpunt van epdm = 120graden. Als ze gewoon gevult zijn met water moet het wel erg gek lopen. Eigelijk uberhaupt.

Ik heb er iig nooit problemen mee ervaren / van gehoord.

Deze ligen natuurlijk wel in de open lucht, en niet achter glas in een doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:45:
[...]

Wat @darklord007 zegt .. zolang het niet achter glas ligt ... zal het los lopen ..

Mijn huidige pvc mat heeft het lastiger vermoed ik dat zet enorm uit en krimpt .. (zit vast onder beugels op het dak) .. EPDM word meer gebruikt voor dak bedekking maar of dit het zelfde materiaal is ?? en PVC is meer "dakgoot" oid ..

Andersom .. met een waterpompje erbij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/66OrISU.jpg

Pak dit in in alu folie (Uiteraard de nodige lucht gaten en rook gat) .. zolang je snel genoeg water erdoor heen laat stromen .. zal de groene slang op de foto niet smelten . maar dit hoeft niet snel te zijn .. zolang het water < 60 graden was .. werd de slang niet "Zacht" en smolt weg ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:28:
[...]

Het is wel relevant om alle opties te benoemen(met voors en tegens), zeker in het andere topic.

Zelf ben ik er nog niet uit. Ben nu aan het testen met mijn spullen in Arduino IDE. Deels met voorbeelden en deels zelf (ben een programmeur).
Maar misschien pak ik later toch nog esp easy. Weet het nog niet..
Mee eens maar maar in dit geval zie ik niet voor/nadeel om dit uberhaupt te bespreken .. omdat het beide topics toch in zekere zin raakt ..(opties --> andere topic = eens)

Waarom centraliseer je in IT alles omdat je dan op 1 plek (1 server of in de cloud als SAAS) omdat je niet 20 versies uniek per "device" / klant / server / workstation oid hoeft bij te houden en centraal is alles over 1 kam ... veel minder beheer/onderhoud ..
waarom zou je dan alles per device gaan beheren als dat niet hoeft .. hierom ben ik fan van zoiets als Tasmota

firmware uploaden--> aan het "wifi lan" koppelen, MQTT, hostname en GPIO pin instellen voor de sensors = max wat ik eigenlijk wil doen op dat ding .. why ? ding is een doorgeef luik niet meer of minder.. added bonus is firmware OTA(Over The Air) update die erin gebakken is

tja voor testen c.q diy als hobby zwembad meuk .. is ervaring delen juist zo handig ... je hebt mensen die zeer eigenwijs het wiel opnieuw uitvinden .. of ze lezen en leren van ervaring van anderen .. (meeste zijn een mix van beide) ..

duurde ook 10 jaar voordat ik deze hobby "onder de knie" heb .. maar ook ik leer er steeds weer bij ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hoeveel gas kost het nu kost om pre- of postseason het bad te verwarmen als je bad op de CV-ketel zit? Stel een bad van 45 m3 is maar 10 graden en je wilt het naar bijvoorbeeld 22 hebben, ben je dan echt de hele dag aan het stoken en loopt je gasrekening als een raket? Of loopt het zo'n vaart niet?

En in het seizoen, als je hem een paar graden op wilt stoken?

Ik heb werkelijk geen idee waar ik aan moet denken.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Yordi- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:22:
Hoeveel gas kost het nu kost om pre- of postseason het bad te verwarmen als je bad op de CV-ketel zit? Stel een bad van 45 m3 is maar 10 graden en je wilt het naar bijvoorbeeld 22 hebben, ben je dan echt de hele dag aan het stoken en loopt je gasrekening als een raket? Of loopt het zo'n vaart niet?

En in het seizoen, als je hem een paar graden op wilt stoken?

Ik heb werkelijk geen idee waar ik aan moet denken.

Bedankt!
Zoek ff naar "water verwarmen of cv calculator" .. geef een start temp, gewenste eind temp en het aantal liters op .. dan krijg je kjoule ff zoeken en dat kan je omrekenen naar kW (soms staat het erbij) .. 8kw = 1m3 gas dan heb je ook verliezen enzv er wel een beetje bij (1m3 gas is 1:1 namelijk 9.x oid als je het berekend)
ps de calculator zal ook wel wat verlies berekenen ..

IMHO kan je beter aan de lage kant zitten met dergelijke berekeningen .. dan erg "optimistisch"

Maar om je de moeite te besparen een zwembad warmte pomp is efficienter en goedkoper is zonne-energie is 1x aanschaf.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:40:
[...]

Zoek ff naar "water verwarmen of cv calculator" .. geef een start temp, gewenste eind temp en het aantal liters op .. dan krijg je kjoule ff zoeken en dat kan je omrekenen naar kW (soms staat het erbij) .. 8kw = 1m3 gas dan heb je ook verliezen enzv er wel een beetje bij (1m3 gas is 1:1 namelijk 9.x oid als je het berekend)
ps de calculator zal ook wel wat verlies berekenen ..

IMHO kan je beter aan de lage kant zitten met dergelijke berekeningen .. dan erg "optimistisch"

Maar om je de moeite te besparen een zwembad warmte pomp is efficienter en goedkoper is zonne-energie is 1x aanschaf.
Dank voor de tip. Als ik nu zoek op 45m3 in 2 uur van 11 naar 22 kom ik uit op 320 KW / 8 = 42.5 m3, x 0,7 (gasprijs ongeveer) = 30 euro. Dan is nog de vraag hoe snel het weer afkoelt en wat het kost om het enige uren op temperatuur te houden. Toch behoorlijk.

Die warmtepomp was ik al even naar aan het zoeken, dat lijkt inderdaad een betere manier met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 22:10
Ik heb een hele tijd geleden gelezen dat er een alternatief is voor de S1 Filters die bij de Intex Spa Jacuzzi's zitten. iets met bollen wol. Maar ik zoek nu een tijdje in dit topic en ik krijg het niet gevonden.

Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je elke week een filter van 3 euro de prullenbak in gooit.... toch?
Heeft iemand de gouden tip over hoe je die dingen een beetje langer kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Yordi- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:28:
[...]

Dank voor de tip. Als ik nu zoek op 45m3 in 2 uur van 11 naar 22 kom ik uit op 320 KW / 8 = 42.5 m3, x 0,7 (gasprijs ongeveer) = 30 euro. Dan is nog de vraag hoe snel het weer afkoelt en wat het kost om het enige uren op temperatuur te houden. Toch behoorlijk.

Die warmtepomp was ik al even naar aan het zoeken, dat lijkt inderdaad een betere manier met zonnepanelen.
ja je schrikt er inderdaad wel van .. overgens 15 --> 28 tot 32 graden is realistischer
320kw / 8 of 15 een Z-WP is van het weer buiten afhankelijk ..maar ook hier low-end scheelt verrassingen

Afkoelen is te veel factoren --> bv wind en buiten temp .. maar houd aan dat je bv de buiten temp (nacht temp) afkoelt .. misschien paar graden hoger ..

zelf zou ik een combo pakken van WP en zonnematten ..

Opties maar dat ligt aan je situatie:
- Eventueel PV-T als je nog zonnepanelen wilt hebben .. PV-T overschot --> zwembad ..
- Als je een airco hebt met een buiten unit kan je ook de warmte --> zwembad duwen

Dit zijn beide warmte die je uit huis haalt en dan kan je er nog wat nuttigs mee doen. maar zie dit niet als "hoofd verwarming" dit is meer "overschot" dat je toch niet benut .. en dan wel .. je schaft airco/pv-t aan voor huis situatie ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hennie-M schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:48:
Ik heb een hele tijd geleden gelezen dat er een alternatief is voor de S1 Filters die bij de Intex Spa Jacuzzi's zitten. iets met bollen wol. Maar ik zoek nu een tijdje in dit topic en ik krijg het niet gevonden.

Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je elke week een filter van 3 euro de prullenbak in gooit.... toch?
Heeft iemand de gouden tip over hoe je die dingen een beetje langer kan gebruiken?
hoezo dat is het verdien model .. vendor-lock-in

gouden tip = ZFP

En ja je kan ze reinigen, gesloten emmer vullen met een argressieve reiniger oid .. van te voren afspoelen en met een afwas borstel ofzo (je kan speciale afspoel kammen kopen) en nadat ze in de emmer gezeten hebben ook afspoelen voordat je ze weer terug plaatst .

Zo deed ik met 3 filters 4 maanden lang ..terwijl er 1 in zat was de 2de aan het reinigen en de 3de was "reserve" ..

de filterwatten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v4h0EJk.png

tja koop 2 pakken oid .. (losse bollen dus voor zfp) en een aasketel
Afbeeldingslocatie: https://www.woutvanleeuwen.nl/30191-large_default/aasketel-maxi-15-ltr.jpg
stop de gebruikte watten in de ketel .. = ketel vol gooi je de bollen in de wasmachine ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-07 08:27
Hennie-M schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:48:

dit setje filterfulling met filterbollen kan je gebruiken https://www.spa-industries.eu/e-3d-filter-2-20.html

De grap is, dat je wel een S1 filter nodig hebt, deze even verknippen, om vervolgens gewoon de bollen als filter gebruiken.

ding is dan wel, om de zoveel weken de bollen met de hand doorspoelen als een spons, nog geen 5 minuten werk, en kan de filter er weer 2 weken tegen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Als jullie nog op zoek zijn naar degelijke zwembadtegels, je kan ze hier nog bestellen! -> https://www.123schoon.nl/...s-Pool-Improve-i8880.html.

Heb ze inmiddels binnen en ze zien er prima uit. Stevig, goede kwaliteit. Heb ze als bodem gebruikt in m'n 'poolhouse' (Keter huisje waar de pompen in komen :p) en ga ze volgende week leggen zodra we ons zwembad gaan opzetten :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Zo ik heb mijn ghetto test setup ondertussen ook draaien om de matten te testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfEuKQ6bf00uEzz5gYvSmeEquR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dqy1xThIlsgpgj92q2myVE2S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG6rQK_EYA_67B-FMWpHivtKumo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQlQjPxm67nGSRgnxaDLcPyr.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet had ik ze aan de achterkant ook met elkaar verbonden met als gevolg dat al het water via de buitenste 2 banen ging. Nu heb ik ze achter los gemaakt en nu voel je dat de temperatuur gelijkmatig gedaald is over de matten.

Nog niet gekeken naar de temperatuur van het water zelf, dat merk ik wel als het compleet staat.

Verder erachter gekomen dat m'n 4m3 pomp niet meer wil starten... :/ Bromt alleen nog maar. Plaatste de 6m3 pomp ertussen en die ging meteen, met een kracht waar je U tegen zegt. Duidelijker overkill voor m'n setup, maar de matten kunnen het zelfs zo zonder bypass goed hebben. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 06:16
Mensen die foam vloertegels/puzzelstukken gebruiken als ondergrond voor het zwembad zoals deze?

https://www.toppy.nl/prod...s-50-x-50-cm-8-stuks.html

zou er graag van 1cm dikte bestellen maar zijn uitverkocht. Voldoen de standaard tegels van 0,4cm dikte ook? Het is voor gebruik op kunstgras, dus de vloer is wel al egaal maar is vooral om de druk van de poten te verdelen over de tegels ipv op 1 punt van het kunstgras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:39:
Zo ik heb mijn ghetto test setup ondertussen ook draaien om de matten te testen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet had ik ze aan de achterkant ook met elkaar verbonden met als gevolg dat al het water via de buitenste 2 banen ging. Nu heb ik ze achter los gemaakt en nu voel je dat de temperatuur gelijkmatig gedaald is over de matten.

Nog niet gekeken naar de temperatuur van het water zelf, dat merk ik wel als het compleet staat.

Verder erachter gekomen dat m'n 4m3 pomp niet meer wil starten... :/ Bromt alleen nog maar. Plaatste de 6m3 pomp ertussen en die ging meteen, met een kracht waar je U tegen zegt. Duidelijker overkill voor m'n setup, maar de matten kunnen het zelfs zo zonder bypass goed hebben. :)
nice maar als het goed is heb je O ringen ertussen zitten :? en ik zou de uitgang naar achteren toe verplaatsen ..

nu gaat 50% - 75% van IN ----> uit zonder verwarmt te worden .. erg zonde

ps die 4m3 pomp als je die --> vuilnis bak gaat oid DM me dan aub ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:44:
Mensen die foam vloertegels/puzzelstukken gebruiken als ondergrond voor het zwembad zoals deze?

zou er graag van 1cm dikte bestellen maar zijn uitverkocht. Voldoen de standaard tegels van 0,4cm dikte ook? Het is voor gebruik op kunstgras, dus de vloer is wel al egaal maar is vooral om de druk van de poten te verdelen over de tegels ipv op 1 punt van het kunstgras
ik heb jaren zonder gedaan en heb nu 80x80 bij cranenbroek ik wil voor een AG zwembad niet anders meer .. 0,5cm oid .. erg dun ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:55:
[...]

nice maar als het goed is heb je O ringen ertussen zitten :? en ik zou de uitgang naar achteren toe verplaatsen ..

nu gaat 50% - 75% van IN ----> uit zonder verwarmt te worden .. erg zonde

ps die 4m3 pomp als je die --> vuilnis bak gaat oid DM me dan aub ..
Als je op het water doelt, dat was vooral omdat ik het bad liet overstromen. :P Alles is lekvrij. :)
Ik denk overigens dat het ook de bedoeling is dat niet al het water door die matten gaat, de waterdruk moet ervoor zorgen dat er genoeg water door de matten gaat maar niet teveel en te snel. Maar ik ga het wel testen als het straks op het dak ligt, makkelijk te doen voor me, want het is een platdak met genoeg ruimte. :)

De pomp ga ik eerst open schroeven, kijken wat er mee mis kan zijn.

Nog mensen die bezwaar willen maken tegen mijn huidige plan voor het PVC? Alle feedback is welkom, anders ga ik maar es zagen en lijmen. :)
Het geheel komt dus tegen de muur. (De 2 pijpen tegen de muur gaan eraf en worden hergebruikt.) Het onderste deel is een bypass voor het ZWS om te kunnen regelen hoeveel flow er doorheen gaat. Links boven zoals het op de skimmer komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSp0AOcoHGTcHFZqXOqzjUvPDjw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/k9atrWrCkuo4mu3VK2dngWMT.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 17-04-2021 16:13 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-07 08:27
Voor ondertegels kan je ook een fitnestegels gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:10:
[...]

Als je op het water doelt, dat was vooral omdat ik het bad liet overstromen. :P Alles is lekvrij. :)
Ik denk overigens dat het ook de bedoeling is dat niet al het water door die matten gaat, de waterdruk moet ervoor zorgen dat er genoeg water door de matten gaat maar niet teveel en te snel. Maar ik ga het wel testen als het straks op het dak ligt, makkelijk te doen voor me, want het is een platdak met genoeg ruimte. :)
zou het nu testen in deze setup .. :P die O-ringen eruit en alle water door je mat van voor naar achter is veel efficienter met opwarmen ga je veel meer plezier van de matten beleven ..
De pomp ga ik eerst open schroeven, kijken wat er mee mis kan zijn.
foto's :) ---> Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic
Nog mensen die bezwaar willen maken tegen mijn huidige plan voor het PVC? Alle feedback is welkom, anders ga ik maar es zagen en lijmen. :)
Het geheel komt dus tegen de muur. (De 2 pijpen tegen de muur gaan eraf en worden hergebruikt.) Het onderste deel is een bypass voor het ZWS om te kunnen regelen hoeveel flow er doorheen gaat. Links boven zoals het op de skimmer komt.

[Afbeelding]
die kraan bij je ZWS :? onderste apparaat in ieder geval .. lijkt me overbodig .

jzwembad ---> kraan --> pomp ---> vertakking naar WP/matten (2 kranen voor bijpass) + 1 retour --> ZWS --> kraan ---> zwembad

waar de kraan zit maakt geen moer uit dus de 1ste en laatste kraan in de lijn zitten aan je zwembad

[edit]
o en je zws moet niet "voor" je matten zijn maar de laatste in de lijn . dus de locatie is verkeerd ?

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 17-04-2021 16:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

pina schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:44:

Kijk eens een paar posts boven je? 😉

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:22:
[...]

zou het nu testen in deze setup .. :P die O-ringen eruit en alle water door je mat van voor naar achter is veel efficienter met opwarmen ga je veel meer plezier van de matten beleven ..

[...]

foto's :) ---> Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

[...]

die kraan bij je ZWS :? onderste apparaat in ieder geval .. lijkt me overbodig .

jzwembad ---> kraan --> pomp ---> vertakking naar WP/matten (2 kranen voor bijpass) + 1 retour --> ZWS --> kraan ---> zwembad

waar de kraan zit maakt geen moer uit dus de 1ste en laatste kraan in de lijn zitten aan je zwembad

[edit]
o en je zws moet niet "voor" je matten zijn maar de laatste in de lijn . dus de locatie is verkeerd ?
toon volledige bericht
Ja sorry, het is wat moeilijk te zien nu, maar de matten zitten straks bovenin natuurlijk. Het water komt links bij de kraan binnen, maar die gaat er sowieso niet meer tussen, dat is alleen maar onhandig. Dus bij de bocht links komt het water uit de pomp binnen, dan gaat er een leiding omhoog naar de matten, en een leiding rechtdoor verder, weer terug naar beneden waar ze samen komen. En dan het ZWS in. De kraan daartussen is zodat ik meteen een wartelaansluiting heb, maar ook de flow door de ZWS een beetje kan regelen. Geen idee of het nodig gaat zijn, maar dan staat ie gewoon altijd open. Na de ZWS gaat het via het 2" draadeind weer met een slang het zwembad in.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:33:
[...]

Ja sorry, het is wat moeilijk te zien nu, maar de matten zitten straks bovenin natuurlijk. Het water komt links bij de kraan binnen, maar die gaat er sowieso niet meer tussen, dat is alleen maar onhandig. Dus bij de bocht links komt het water uit de pomp binnen, dan gaat er een leiding omhoog naar de matten, en een leiding rechtdoor verder, weer terug naar beneden waar ze samen komen. En dan het ZWS in. De kraan daartussen is zodat ik meteen een wartelaansluiting heb, maar ook de flow door de ZWS een beetje kan regelen. Geen idee of het nodig gaat zijn, maar dan staat ie gewoon altijd open. Na de ZWS gaat het via het 2" draadeind weer met een slang het zwembad in.
btw ik zou de ingang van je warmte mat achter plaatsen en dan door de mat ---> naar het zwembad .. ;) en de uitgang hoger (op stenen) zoals ik zag op de foto .. zo forceer je het lucht eruit .. let op links in .. rechts eruit zo heb je de meeste kans op beste verspreiding van het water wat je wilt verwarmen .. water neemt de makkelijkste weg .. door dat je links in ---> rechts uit .. heb je aan 1 kant het duwende effect van water .. de andere kant "Zuigend" effect van het "vallende" water .. en in theorie die beste verspreiding ..

De wartel bij je zws is wel slim .. tja regelen ? zou gewoon 1:1 doen niks extra bochtjes oid .. maar goed dat is een keuze aangezien je het materiaal toch al hebt .. why Nut ;)

btw ik heb een extra t-stuk met schroef deksel tussen vanaf de bypass naar de warmte mat ..
omdat: Aan het eind van het zwem seizoen --:> hier kan ik een bouwstofzuiger (blaas functie) of compressor in duwen .. dan blaas ik de mat leeg (het zwembad in)

en ik heb op mijn HWA / riool een Y stuk gezet met schroef dop zodat bij het leegpompen met dompelpomp en platte slang zonder teveel moeite gedumpt kan worden .. (meet wel of de ph/chloor "normaal" is

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:56:
[...]

btw ik zou de ingang van je warmte mat achter plaatsen en dan door de mat ---> naar het zwembad .. ;) en de uitgang hoger (op stenen) zoals ik zag op de foto .. zo forceer je het lucht eruit .. let op links in .. rechts eruit zo heb je de meeste kans op beste verspreiding van het water wat je wilt verwarmen .. water neemt de makkelijkste weg .. door dat je links in ---> rechts uit .. heb je aan 1 kant het duwende effect van water .. de andere kant "Zuigend" effect van het "vallende" water .. en in theorie die beste verspreiding ..

De wartel bij je zws is wel slim .. tja regelen ? zou gewoon 1:1 doen niks extra bochtjes oid .. maar goed dat is een keuze aangezien je het materiaal toch al hebt .. why Nut ;)

btw ik heb een extra t-stuk met schroef deksel tussen vanaf de bypass naar de warmte mat ..
omdat: Aan het eind van het zwem seizoen --:> hier kan ik een bouwstofzuiger (blaas functie) of compressor in duwen .. dan blaas ik de mat leeg (het zwembad in)

en ik heb op mijn HWA / riool een Y stuk gezet met schroef dop zodat bij het leegpompen met dompelpomp en platte slang zonder teveel moeite gedumpt kan worden .. (meet wel of de ph/chloor "normaal" is
toon volledige bericht
Dank voor de inzichten, neem ik mee. :)
Wat betreft HWA, we hebben een paar weken geleden een veranda/overkapping laten plaatsen, dus hier had ik gelukkig al rekening mee gehouden. Was elk jaar weer een waterballet.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:22:
[...]

Dank voor de inzichten, neem ik mee. :)
Wat betreft HWA, we hebben een paar weken geleden een veranda/overkapping laten plaatsen, dus hier had ik gelukkig al rekening mee gehouden. Was elk jaar weer een waterballet.
helemaal los van ...

je pvc mat zou ik wel voorzien van ankers oid in tegenstelling tot epdm dat relatief plat blijft en niet uitzet/krimpt bij weers invloeden zal je pvc dat wel doen .. mocht je hem leeg blazen word hij wel wat gevoeliger voor het weer ..

ik heb een 6m variant vastgeklemt op het dak en hij beweegt erg .. voordeel is als je uit je (slaap)kamer raam kijkt op het platte dak en iemand zet beneden de pomp aan .. zal je zien dat hij vlak gaat liggen .. en zie je dus ook of hij alle warmte afvoert .. en in je schuur die eronder zit zal het koeler worden :)

Ander puntje is dat mocht de wind eronder slaan .. dat ben je blij als je flexibele slangen hebt en hij bv over de schuur heen waait .. of dat je hem voldoende verankert hebt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:39:
Zijn die sensoren allemaal naast elkaar toen je die screenshot maakte?
Zo ja dan is dat toch wel een flinke afwijking.
Die van mij bij elkaar wijken 0.02 af tussen hoogste en laagste waarde.

Handige link trouwens naar die kalibratie, nog nooit gedaan maar zeker wel handig!
Na wat debuggen blijkt die ene GPIO (#2 in mijn geval) .. niet geschikt te zijn .. na het verhuizen naar GPIO-0
+ een rotte ds18b20 in de mix

Nu zijn alle waardes ook 0,1 graad verschillend .. goed genoeg dus .. nu behuizing vinden en mijn temp mat kan van start

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
Dennahz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:29:
[...]

Kijk eens een paar posts boven je? 😉
moet ook net lukken, fantastisch bedankt! Voorkeur sowieso voor groene maar vond ze maar niet :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

pina schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:59:
[...]

moet ook net lukken, fantastisch bedankt! Voorkeur sowieso voor groene maar vond ze maar niet :Y
Kan gebeuren 😁 Heb ze vandaag met binnen en is prima spul. Lekker stevig en dik genoeg. Zou niet te lang wachten om te bestellen!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50
Dennahz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:14:
Als jullie nog op zoek zijn naar degelijke zwembadtegels, je kan ze hier nog bestellen! -> https://www.123schoon.nl/...s-Pool-Improve-i8880.html.

Heb ze inmiddels binnen en ze zien er prima uit. Stevig, goede kwaliteit. Heb ze als bodem gebruikt in m'n 'poolhouse' (Keter huisje waar de pompen in komen :p) en ga ze volgende week leggen zodra we ons zwembad gaan opzetten :)
Foto's van het geheel ? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:13
Dennahz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:02:
[...]

Kan gebeuren 😁 Heb ze vandaag met binnen en is prima spul. Lekker stevig en dik genoeg. Zou niet te lang wachten om te bestellen!
Eigenlijk zou je zoiets op rol of zo moeten kunnen krijgen. 😉
4 meter breed net als linoleum of kunstgras. Lijkt mij we handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kingsolo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:39:
[...]

Eigenlijk zou je zoiets op rol of zo moeten kunnen krijgen. 😉
4 meter breed net als linoleum of kunstgras. Lijkt mij we handig.
Wel op rol van 1 meter breed verschillende diktes prijs per strekkende meter.

https://www.foamkopen.nl/c-4347297/foamproducten-7-mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
zijn hier mensen die al ervaring hebben met elektrische zwembadstofzuigers? Heb er van Kokido op het oog maar kan niet zo goed inschatten of ze voldoende zouden zijn voor mijn 3.6m zwembad van intex. Kokdi Telsa 15 kost 109 euro terwijl de Pool Blaster Catfish direct al 160 euro kost zonder steel. Voor zo’n relatief klein zwembad lijkt mij 160 euro dan weer overkill, maar kan het niet goed inschatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:16:
zijn hier mensen die al ervaring hebben met elektrische zwembadstofzuigers? Heb er van Kokido op het oog maar kan niet zo goed inschatten of ze voldoende zouden zijn voor mijn 3.6m zwembad van intex. Kokdi Telsa 15 kost 109 euro terwijl de Pool Blaster Catfish direct al 160 euro kost zonder steel. Voor zo’n relatief klein zwembad lijkt mij 160 euro dan weer overkill, maar kan het niet goed inschatten
ik heb 305cm rond
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadenwebshop.nl/Files/10/229000/229484/ProductPhotos/MaxContent/1340249666.jpg

in het begin zorg ik dat de bodem plat ligt .. geen rimpels in de liner ..

eerst met een schepnet het water in een draaikolk beweging krijgen .. ondertussen schep ik het oppervlakte vuil weg met een skimmer is het iets minder trouwens .. ik hoop dat de nieuwe iets beter presteerd ..

als het beetje rondkolkt .. laat ik het 15 min tot rust komen .. ondertussen meet ik indien nodig even de waterwaardes .. vul chloor bij in de dispenser.. zet de drijver klaar voor straks .. (ph- eventueel beetje chloor erbij ..(quick tabs) ..

hierna pak ik de stofzuiger (zit 4m slang bij ofzo) .. en stofzuig het vuil langs de rand en uit het midden .. (ben langer bezig met met de stofzuiger opbouwen / slang vullen enzv .. dan stofzuigen ..

Dan gooi ik de drijver erin, folie en afdek zeil erover .. en ruim de rest op ..

de stofzuiger 1x per maand oid . je moet minimaal een 6m3 hebben voor water stofzuigers ..(robots) zie start post

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOKW52ztTHYwwEzNz01745aJUaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnB6yJ6Siu54pBZWbJrLk0y2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/561qUl_N_k_hXd8gFgf2g2-9jlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN8A9KkfrhseWO8qpmIlz5X3.jpg?f=fotoalbum_tile

Sure :) Is nog in de bouwfase, dus heb letterlijk nog niks :p Er komt nog een zoutwatersysteem in.
De warmtepomp (komt als het goed is over een week of 2 binnen) komt er uiteraard naast te staan (op van die 'blokjes' - als iemand nog een tip heeft hiervoor, let me know).

Ook tips wat betreft isolatie van het hokje zijn zeker welkom. Anders bestel ik gewoon weer van dat dikke noppenschuim wat ik tegen de wanden plak.

Het Keter hokje is ook voor wat opslag van zwembadspul e.d. Iig ruimte genoeg zo.

De bypass komt ook buiten het hokje te hangen (aan het andere hok). Ga het nog even moeten uittekenen allemaal, want is wel iets ingewikkelder met dat zoutsysteem ertussen.

Let niet op de containers, die komen nog onder een ombouw :) De hele tuin krijgt een metamorfose.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 17-04-2021 22:59 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:15
Ik gebruik de Kokido Telsa 50, dit wordt het 4de jaar.
Ik kan niet meer zonder, zelfs zand zuigt hij op.
Voorheen had ik er eentje waaraan een tuinslang moest worden aangesloten. Dat werkt niet zo makkelijk en het zand zuigt hij bijna niet op, dat viel later weer neer op de bodem.
Een steel zat er niet bij maar ik had er nog eentje waaraan mijn schepnet zit( paste ook nog).

Ik kan hem wel aanbevelen dus :)

......
Mijn chloor en Ph meet ik met de Scuba 2.
https://www.toppy.nl/product/2668/lovibond-scuba-2.html

Teststrips werkte nooit goed bij mij, daarna met druppeltjes gewerkt die een kleur geven maar ook daar moest je eigenlijk meer schatten hoe hoog de ph/chloor is.
Nu lekker digitaal voor mij als autist ideaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjantje72 op 17-04-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Sure :) Is nog in de bouwfase, dus heb letterlijk nog niks :p Er komt nog een zoutwatersysteem in.
De warmtepomp (komt als het goed is over een week of 2 binnen) komt er uiteraard naast te staan (op van die 'blokjes' - als iemand nog een tip heeft hiervoor, let me know).

Ook tips wat betreft isolatie van het hokje zijn zeker welkom. Anders bestel ik gewoon weer van dat dikke noppenschuim wat ik tegen de wanden plak.

Het Keter hokje is ook voor wat opslag van zwembadspul e.d. Iig ruimte genoeg zo.

De bypass komt ook buiten het hokje te hangen (aan het andere hok). Ga het nog even moeten uittekenen allemaal, want is wel iets ingewikkelder met dat zoutsysteem ertussen.

Let niet op de containers, die komen nog onder een ombouw :) De hele tuin krijgt een metamorfose.
toon volledige bericht
tja isoleren is niet moeilijk .. maar de winst vs kosten haal je er niet uit .. koelen kan je beter doen door de warmte via zwembadverwarmings matten oid te benutten .. dat is win-win ..

ik zou je adviseren naar eps/qboard oid te kijken .. en witte verf ..

hoezo ingewikkelder het zout systeem is het laatste in de lijn (zie paar posts terug) reactie op @--MeAngry-- hij is er ook mee bezig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:09:
[...]
tja isoleren is niet moeilijk .. maar de winst vs kosten haal je er niet uit .. koelen kan je beter doen door de warmte via zwembadverwarmings matten oid te benutten .. dat is win-win ..

ik zou je adviseren naar eps/qboard oid te kijken .. en witte verf ..

hoezo ingewikkelder het zout systeem is het laatste in de lijn (zie paar posts terug) reactie op @--MeAngry-- hij is er ook mee bezig ..
Ik doelde eigenlijk op geluidsisolatie :D Zal eens kijken naar de posts van @--MeAngry--.
Moet even kijken hoe ik het ga doen qua buizen en slangen. Welk deel PVC en wat weer flexibel, enz.

Misschien doe ik ook alles wel weer flexibel... moet nog wel wat research doen hierover.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:14:
[...]

Ik doelde eigenlijk op geluidsisolatie :D Zal eens kijken naar de posts van @--MeAngry--.
Moet even kijken hoe ik het ga doen qua buizen en slangen. Welk deel PVC en wat weer flexibel, enz.

Misschien doe ik ook alles wel weer flexibel... moet nog wel wat research doen hierover.
aha geluids isolatie :) tja dat is anders .. zou je niet beter af wezen met een frame oid waar genoeg ruimte in zit .. oude handdoeken gespannen op het frame spijkeren/nieten dempen al goed zat .. meerdere lagen .. desnoods .. zet je zfp op rubberen mat (tegen trillingen) .. bij die goedkope winkels kan je bv wasmachine dempers (schuimen dingetjes) halen .. die eronder schuiven ..
dit kan je zeer goedkoop doen ..

ik zou buizen doen voor de vaste meuk .. flexibel als het niet anders "kan" bv als je verplaats baar wilt zijn
ik heb bv de overgang van pomp naar bypass flexibel gedaan bypass = pvc en dan naar mat en zwembad zijn weer flexibel .. (met chloor dispenser er tussen) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
--MeAngry-- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie test!

Ik zou je matten inderdaad anders aansluiten, nu creëer je onnodige druk waardoor het meer moeite kost om water door je matten te pompen. Als je ze kruislings aansluit kost het minder kracht en gaat al het water overal ongeveer even snel doorheen.

Vergeet niet om de matten voor het zws systeem te plaatsen anders krijg je een ophoping van waterstof in je matten. Dat is een beetje brandbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Je gaat de warmtepomp toch niet in dat hokje zetten? Die moet continue veel lucht hebben om warmte aan te onttrekken en in je zwembad te pompen. Als je die binnen zet wordt het daar wel lekker fris maar ze zwembad niet warm ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

toon volledige bericht
Mooi keter huisje :)

1) Waarom geen moo tegel platform onder je huisje en dan breder dan dan je huisje heb je gelijk een plateau naast je huisje voor je WP mooi schoon straatje rondom.

2) Waarom de bypass buiten? ik zal de bypass in het huisje maken lekker droog en dan tegen de wand verticaal zo creëer je ruimte.

3) isolatie? of geluidsisolatie daar kun je verschillende materialen voor gebruiken met de handdoeken van VSO snap ik eigenlijk niet of je daar je geluid mee kunt reduceren, wat wel kan en zelfs gratis wel aan te komen eiertrays goed effect tegen geluid als net als het effect van van die zwarte schuimplaten met puntjes alleen het materiaal is van schuim platen.

4) Je plaats zwembad voor het huisje? en afstand ? aansluiting vanaf richting het huisje door de wand of leiding door de grond? zodat je door de vloer van je huisje komt vlak tegen de wand binnen.

De WP naast je huisje plaatsen met flexibele leiding door middel van een wand doorvoer vast of met draaikoppeling aan de buitenkant makkelijk te demonteren en te monteren en voor evt in de winter einde seizoen draai je er een afsluitdop op de wanddoorvoer van je huis op en geen kans op rotzooi in je vaste leiding komt, dit geld ook voor je aansluitingen zwembad althans zo zou ik het doen.

Je wilt er een zoutsysteem in je huisje en om zoveel ruimte te beperken, creatief zijn met puzzelen bypass aan de wand wat ik eerder aangaf ZFP zo plaatsen wat het beste uitkomt alles aan een zijde in en uitvoer WP en zwembad van je huisje of aansluiting door de vloer naar gelang wel of niet je leiding door de grond richting zwembad.

Ga je de door de grond evt kun je aan de kant van het zwembad waar de leiding uitkomt ook weer met schroefkoppeling werken het laatste stukje van vast punt naar aansluiting zwembad flexibele slang nemen en in de winter een afsluitdop op draaien, maar hoe je het zelf ook wilt hebben gelang de afstand huisje zwembad in meters.
En met pakweg 20 meter slang heen en terug op te rollen en weer op te bergen in je huisje neemt ook veel ruimte in beslag.

Maar het puzzelen van hoe je het hebben wil blijf je houden vooral het pvc gebeuren wat ik wel vind dat je vooraf goed nadenkt in richtlijn zo wil je het hebben betreft de aansluiting met schroefkoppeling of niet wel of niet door de grond aansluitingen onderling wel of geen flexible verbindingen etc etc het scheelt je een hoop frustratie achteraf om het later alsnog evt op toe te passen.

En bepaalde dingen kom je wel zeker tegen in het geheel van dat had ook anders gekund of evt gewilt wil hebben.en een goede voorbereiding scheelt een hoop gehannes frustratie en gevloek achteraf 8)7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
LiquidSmoke schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:58:
[...]
Om de delta van Tin en Tout op 0,5 tot 1 graden te houden plaats ik T-stukken met thermowell sondes en DS18B20 sensoren in de 50mm pvc
Heb je hier foto's van en een link naar de artikelen die je hiervoor gebruikt hebt?
Ik heb geen DS18B20 sensoren maar andere die ik met een dubbele temp display heb aangesloten om de delta te meten. Ik wil deze alleen in de PVC van en naar het zwembad steken zodat ik ze niet los in het zwembad hoef te hangen. Ideeën en voorbeelden van anderen zijn ook welkom.

Ik heb zoiets al gevonden maar een bijbehorende wartel waar ik mijn temp sensor zonder schroefdraad kan steken ontbreekt nog in mijn zoektocht.

Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:33:
3) isolatie? of geluidsisolatie daar kun je verschillende materialen voor gebruiken met de handdoeken van VSO snap ik eigenlijk niet of je daar je geluid mee kunt reduceren,
YouTube: How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5
wat wel kan en zelfs gratis wel aan te komen eiertrays goed effect tegen geluid als net als het effect van van die zwarte schuimplaten met puntjes alleen het materiaal is van schuim platen.
er zijn inderdaad meer wegen naar rome die goedkoop & effectief zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:14:
[...]

Heb je hier foto's van en een link naar de artikelen die je hiervoor gebruikt hebt?
Ik heb geen DS18B20 sensoren maar andere die ik met een dubbele temp display heb aangesloten om de delta te meten. Ik wil deze alleen in de PVC van en naar het zwembad steken zodat ik ze niet los in het zwembad hoef te hangen. Ideeën en voorbeelden van anderen zijn ook welkom.

Ik heb zoiets al gevonden maar een bijbehorende wartel waar ik mijn temp sensor zonder schroefdraad kan steken ontbreekt nog in mijn zoektocht.
je kan in de bouwmarkt zoiets halen https://www.toolstation.n...einddop-schroefkap/p77496
gaat je in boren en draad doorvoeren dit zet je aan 1 kant van een T-Stuk.

maar --> je zfp pomp (als je die hebt) produceert 2 bar .. dus kans dat het water door het gat sijpelt/spuit is aanwezig .. en de sensor aan het draad zal bewegen

voordeel van een schroef ding is dat je met teflon tape het gat dicht kan krijgen en de sensor op de gewenste plek blijft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:27:
[...]

je kan in de bouwmarkt zoiets halen https://www.toolstation.n...einddop-schroefkap/p77496
gaat je in boren en draad doorvoeren dit zet je aan 1 kant van een T-Stuk.

maar --> je zfp pomp (als je die hebt) produceert 2 bar .. dus kans dat het water door het gat sijpelt/spuit is aanwezig .. en de sensor aan het draad zal bewegen

voordeel van een schroef ding is dat je met teflon tape het gat dicht kan krijgen en de sensor op de gewenste plek blijft.
Sinds wanneer is toolstation een bouwmarkt ? en in een bouwmarkt vindt je geen druk pvc alleen HWA. :)

Trouwens bij toolstation zal ik het nu niet gaan halen de voorraadstatus klopt voor geen kanten op dit moment en kunt lang wachten op je bestelling laat staan lokale vestiging als ik de reviews mag geloven.

Betreft het schroef ding wat je noemt met teflon tape je sensor in vastzet kan me niet helemaal voorstellen hoe je dat doet? boor je een gaat in je dop drukt de sensor er in en aftapen aan beide zijden van de dop met teflontape moet ik het zo voor voorstellen?

Kan wel wat anders bedenken met een kabelwartel gat in je dop aan de binnenkant een zeskant moer aandraaien zit vaak een rubber ring bij stopt de sensor in je wartel aandraaien klaar, voordeel de rubber die er in zit gelijk waterdicht en makkelijk om je sensor er weer uit te halen.

Als voorbeeld deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5mzki1xtgX5YowEvTLNTLuuppU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I7WG4HEmoseFq96kjte0mZcS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPk02-CtlxEva9E29LyRR2ApgRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CQg1tDHDy41ecEivYQ49cCSM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:00:
Sinds wanneer is toolstation een bouwmarkt ? en in een bouwmarkt vindt je geen druk pvc alleen HWA. :)

Trouwens bij toolstation zal ik het nu niet gaan halen de voorraadstatus klopt voor geen kanten op dit moment en kunt lang wachten op je bestelling laat staan lokale vestiging als ik de reviews mag geloven.

Betreft het schroef ding wat je noemt met teflon tape je sensor in vastzet kan me niet helemaal voorstellen hoe je dat doet? boor je een gaat in je dop drukt de sensor er in en aftapen aan beide zijden van de dop met teflontape moet ik het zoor voorstellen?

Kan wel wat anders bedenken met een kabelwartel gat in je dop aan de binnenkant een zeskant moer aandraaien zit vaak een rubber ring bij stopt de sensor in je wartel aandraaien klaar, voordeel de rubber die er in zit gelijk waterdicht en makkelijk om je sensor er weer uit te halen.

Als voorbeeld deze.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Overkill zoals druk pvc lijkt me niet echt nodig .. slangen zijn immers dun zat .. ben je bezorgt over de druk ga je gewoon een diameter groter ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xywboPR.jpg
meer info --> vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Vandaag maar even niet de mat gedaan .. hier uiteindelijk te weinig tijd door omstandigheden .. en ik wil daar ruim de tijd voor nemen .. (geen haast klus)

ps de sensors liggen niet meer gebundeld maar beetje verspreid .. dus dat de waardes dit keer verschillen heeft meer met de locatie te maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:11:
[...]

Overkill zoals druk pvc lijkt me niet echt nodig .. slangen zijn immers dun zat .. ben je bezorgt over de druk ga je gewoon een diameter groter ..
Voor een einddop zal het het wel wat overkill kunnen zijn, en voor druk ook niet bang voor dat zal wel loslopen, voor de rest van je pvc aansluitingen bochten koppelingen moffen t-stuk leidingen etc zal ik voor druk pvc kiezen materiaal op zich steviger en kan wat beter hebben voordeel meer verkrijgbaar op dit gebied dan met HWA.

HWA past ook niet altijd mooi strak op druk pvc te veel ruimte een 40 mm bocht HWA op een druk pvc buis 40 MM buis te veel ruimte kun je wel lijmen is ook speciale lijm voor, maar met vullende pvc lijm beetje dik stroperig gel lijm die de ruimte opvult.

Zelf geprobeerd een bocht HWA op een druk pvc leiding vast zit het niet valt er zo weer af door de speling en te veel ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

Wij zijn aan het kijken voor een hottub, dus gewoon een bak warm water. Heb al de nodige pagina's van dit topic gelezen maar vind het wat lastig te filteren tussen zwembad/jacuzzi benodigdheden tov ons plan.

Voordat ik vragen ga stellen, is dit wel het juiste topic voor een hottub ? Heb wat gezocht maar kan geen ander recent topic vinden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Hi!

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met betrekking tot geluid tussen deze 2 Intex modellen:
Op dit moment hebben we een 28638GS cartridge filterpomp, aangesloten op een Intex 28272 (300x200x75cm) zwembad. We willen het liefste naar een zandfilterpomp, de Intex 26644 of 26646. Het is echter belangrijk dat de buren geen last ondervinden van de pomp.

Is er toevallig iemand die deze switch heeft gemaakt en iets zou kunnen vertellen over het geluidsverschil tussen de cartridge filterpomp en de zandfilterpomp? Google levert helaas niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:49:
Wij zijn aan het kijken voor een hottub, dus gewoon een bak warm water. Heb al de nodige pagina's van dit topic gelezen maar vind het wat lastig te filteren tussen zwembad/jacuzzi benodigdheden tov ons plan.

Voordat ik vragen ga stellen, is dit wel het juiste topic voor een hottub ? Heb wat gezocht maar kan geen ander recent topic vinden.
lees de startpost door :) ook handig voordat je vragen stelt.

Maar voor de techniek zit er weinig verschil tussen de 2 ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
andydewit schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:56:
Hi!

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met betrekking tot geluid tussen deze 2 Intex modellen:
Op dit moment hebben we een 28638GS cartridge filterpomp, aangesloten op een Intex 28272 (300x200x75cm) zwembad. We willen het liefste naar een zandfilterpomp, de Intex 26644 of 26646. Het is echter belangrijk dat de buren geen last ondervinden van de pomp.

Is er toevallig iemand die deze switch heeft gemaakt en iets zou kunnen vertellen over het geluidsverschil tussen de cartridge filterpomp en de zandfilterpomp? Google levert helaas niets op.
Er zijn mensen die de pomp 24x7 draaien . dat vind ik minder sociaal paar uur per dag is zat.

Er zit wel geluids verschil tussen een CRP en ZFP maar hoe erg .. tja aanslaan hoor je beter dan het draaien .. maar de kinderen in het bad is nog steeds overstemmend :)
er zijn in dit topic & vorig topic zijn genoeg oplossingen en meningen te vinden hierover ..

een overstap naar ZFP is zeker wel prettig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 22:17
[...]

Dat T-Stuk is prima, daar passen de kant en klare thermowells (met wartel!) direct in: https://nl.aliexpress.com...e=socialShare&platform=AE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:11:
[...]

Dat T-Stuk is prima, daar passen de kant en klare thermowells (met wartel!) direct in: https://nl.aliexpress.com...e=socialShare&platform=AE
Precies op deze manier zijn mijn thermowells ook geplaatst in een T-stuk met 1/2 binnendraad teflontape om het draad van de thermowell en je censor stop je er zo in wel eerst de afsluitrubber er uit halen je sensors er in en dan den de pas rubber ring en aandraaien zo voorkom je dat de bescherming van je sensor ruber opkrult of beschadigt.

Makkelijker kan haast niet of je gebruikt aanboorzadels in je bestaande leiding net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:28:
[...]

Precies op deze manier zijn mijn thermowells ook geplaatst in een T-stuk met 1/2 binnendraad teflontape om het draad van de thermowell en je censor stop je er zo in wel eerst de afsluitrubber er uit halen je sensors er in en dan den de pas rubber ring en aandraaien zo voorkom je dat de bescherming van je sensor ruber opkrult of beschadigt.

Makkelijker kan haast niet of je gebruikt aanboorzadels in je bestaande leiding net wat je wil.
Je hebt het wel hier over allemaal geschroefde "varianten" ..

als je de vraag van @Jur gen leest wil hij iets zonder schroefdraad ..dat lijkt mij imho verre van handig .. om diverse redenen .. alhoewel het wel mogelijk is.. is het niet super praktisch .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:27:
[...]

Je hebt het wel hier over allemaal geschroefde "varianten" ..

als je de vraag van @Jur gen leest wil hij iets zonder schroefdraad ..dat lijkt mij imho verre van handig .. om diverse redenen .. alhoewel het wel mogelijk is.. is het niet super praktisch .
Ja even een paar post terug gelezen stom van me 8)7 sensors zonder geschroefde varianten misschien toch maar een kabelwartel er op toepassen :) maar reageerde op LiquidSmoke.

Morgen ga ik geleidelijk verder met mijn project de benodigde materialen deels al in bezit moet nog een paar windveren vervangen bij mijn afdak nog een wand er in aan de kant zwembad en keter box ZFP lekker buiten lekker in het zonnetje veel zaagwerk platen houten riggel dan bakken van 3 stuks voor de solar tyleen wordt weer lekker een gepuzzel etc etc.

Mijn bevindingen met fotos zal ik wel weer plaatsen op het vervolg van mijn project in stap voor stap zo goed als als mogelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

masaman schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:29:
[...]

Je gaat de warmtepomp toch niet in dat hokje zetten? Die moet continue veel lucht hebben om warmte aan te onttrekken en in je zwembad te pompen. Als je die binnen zet wordt het daar wel lekker fris maar ze zwembad niet warm ;)
Haha nee natuurlijk niet :)
J.E. Weinor schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:33:
[...]

Mooi keter huisje :)

1) Waarom geen moo tegel platform onder je huisje en dan breder dan dan je huisje heb je gelijk een plateau naast je huisje voor je WP mooi schoon straatje rondom.

2) Waarom de bypass buiten? ik zal de bypass in het huisje maken lekker droog en dan tegen de wand verticaal zo creëer je ruimte.

3) isolatie? of geluidsisolatie daar kun je verschillende materialen voor gebruiken met de handdoeken van VSO snap ik eigenlijk niet of je daar je geluid mee kunt reduceren, wat wel kan en zelfs gratis wel aan te komen eiertrays goed effect tegen geluid als net als het effect van van die zwarte schuimplaten met puntjes alleen het materiaal is van schuim platen.

4) Je plaats zwembad voor het huisje? en afstand ? aansluiting vanaf richting het huisje door de wand of leiding door de grond? zodat je door de vloer van je huisje komt vlak tegen de wand binnen.

De WP naast je huisje plaatsen met flexibele leiding door middel van een wand doorvoer vast of met draaikoppeling aan de buitenkant makkelijk te demonteren en te monteren en voor evt in de winter einde seizoen draai je er een afsluitdop op de wanddoorvoer van je huis op en geen kans op rotzooi in je vaste leiding komt, dit geld ook voor je aansluitingen zwembad althans zo zou ik het doen.

Je wilt er een zoutsysteem in je huisje en om zoveel ruimte te beperken, creatief zijn met puzzelen bypass aan de wand wat ik eerder aangaf ZFP zo plaatsen wat het beste uitkomt alles aan een zijde in en uitvoer WP en zwembad van je huisje of aansluiting door de vloer naar gelang wel of niet je leiding door de grond richting zwembad.

Ga je de door de grond evt kun je aan de kant van het zwembad waar de leiding uitkomt ook weer met schroefkoppeling werken het laatste stukje van vast punt naar aansluiting zwembad flexibele slang nemen en in de winter een afsluitdop op draaien, maar hoe je het zelf ook wilt hebben gelang de afstand huisje zwembad in meters.
En met pakweg 20 meter slang heen en terug op te rollen en weer op te bergen in je huisje neemt ook veel ruimte in beslag.

Maar het puzzelen van hoe je het hebben wil blijf je houden vooral het pvc gebeuren wat ik wel vind dat je vooraf goed nadenkt in richtlijn zo wil je het hebben betreft de aansluiting met schroefkoppeling of niet wel of niet door de grond aansluitingen onderling wel of geen flexible verbindingen etc etc het scheelt je een hoop frustratie achteraf om het later alsnog evt op toe te passen.

En bepaalde dingen kom je wel zeker tegen in het geheel van dat had ook anders gekund of evt gewilt wil hebben.en een goede voorbereiding scheelt een hoop gehannes frustratie en gevloek achteraf 8)7 :)
toon volledige bericht
Zo, nuttige post. Thanks :)
Ga nog even goed moeten bekijken wat ik ga doen.

1. Dat idee van die tegelvloer onder het huisje spreekt me wel aan ja! Kan daar ook wel van die zwembadtegels neergooien en er dan gelijk één platform van maken met die WP. Nice d:)b

2. Leek me makkelijker. Weet niet of ik echt iets met zoveel gewicht aan die wanden kan hangen. Ga dat allemaal volgende week even checken.

3. Dacht zelf gewoon aan van dat noppenschuim idd, kan dat mooi aan de wanden bevestigen. De buizen gaan door de ventilatieopening (welke ik dan weer mooi kan afwerken).

4. Het zwembad komt niet strak tegen het huisje aan te staan. We gaan hem volgende week ergens opzetten.

Volgende week even puzzelen met alles. Bekijken hoe en wat. (Nog meer :+) spullen bestellen en het één voor één opzetten.
Dit is overigens ook wel ter voorbereiding van een eventueel vast zwembad in de toekomst.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@J.E. Weinor & @Jur gen zou dit niet wat zijn

https://www.wildkamp.nl/p...bar-type-a-20-mm-x/715607

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 18-04-2021 23:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur gen
Ja inderdaad dank je. En die dan met de wartel die @J.E. Weinor beschreef. Handig zo'n zwembad forum. Ik ga een combi van EPDM en tyleen maken, ben nu met bypass icm sensoren bezig. Zal binnenkort een foto van het geheel plaatsen.

Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
In het T-stuk 32 mm met 1/2" binnendraad van VDL (druk pvc) past precies ook de 50mm thermowell van Ali. https://nl.aliexpress.com/item/4000506680109.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Afgelopen weekend de EPDM matten geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_solarmatten.jpg

Ging allemaal vrij soepel maar het is wel een klerewerk om al die kanaaltjes aan te sluiten, ondanks het gebruik van terpentine moet je toch aardig doorduwen. Behoorlijk pijn in mijn klauwen gehad de rest van de dag :P

1 kanaaltje was helaas lekgegaan bij het aansluiten, dankzij het bijgeleverde reparatiesetje simpelweg een stukje afgeknipt en er met en reparatiekoppeling een stukje tussengezet, alles is nu lekvrij.

De slangen lopen uit het zicht van het terras maar ik ben er nog niet tevreden over, het ziet er rommelijk uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_solarslangen.jpg

Inmiddels een 90mm pijp inclusief beugels besteld, hier laat ik de slangen dan doorheen lopen en valt het allemaal een stuk minder op.

Gister was een mooie dag om te testen, als 'zwembad' staat er een speciekuip, exacte inhoud weet ik niet, een litertje of 100? Deze kreeg ik met een paar uurtjes zon op ruim 36 graden, echt smerig warm. Uiteraard zal 4,5m3 aan water veel langer duren om op te warmen en zal ik de 35 graden niet gaan halen (hoeft ook echt niet).

Nu wachten op het moment dat het echte bad opgezet kan worden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:59:

[Afbeelding]

Ging allemaal vrij soepel maar het is wel een klerewerk om al die kanaaltjes aan te sluiten, ondanks het gebruik van terpentine moet je toch aardig doorduwen. Behoorlijk pijn in mijn klauwen gehad de rest van de dag :P

1 kanaaltje was helaas lekgegaan bij het aansluiten, dankzij het bijgeleverde reparatiesetje simpelweg een stukje afgeknipt en er met en reparatiekoppeling een stukje tussengezet, alles is nu lekvrij.

De slangen lopen uit het zicht van het terras maar ik ben er nog niet tevreden over, het ziet er rommelijk uit:

[Afbeelding]

Inmiddels een 90mm pijp inclusief beugels besteld, hier laat ik de slangen dan doorheen lopen en valt het allemaal een stuk minder op.

Gister was een mooie dag om te testen, als 'zwembad' staat er een speciekuip, exacte inhoud weet ik niet, een litertje of 100? Deze kreeg ik met een paar uurtjes zon op ruim 36 graden, echt smerig warm. Uiteraard zal 4,5m3 aan water veel langer duren om op te warmen en zal ik de 35 graden niet gaan halen (hoeft ook echt niet).

toon volledige bericht
ik heb slecht nieuws voor je je zal de 50 graden gaan gaan halen met je zwembad .. (of je zet hem tijdig uit)
of je koopt een groter bad :)

Teminste ik gok dat je 4x 6m banen hebt .. dat is vette overkill
ik heb zelf ook 4500Liter en "verkeerd" aangesloten matten 25% van jou oppervlakkte zeg maar en ik bereik al 34 graden .. (vies warm water) dussuh .. :)

2 tips

vervang slang door 50mm pvc (niet in pvc pijp) slang heeft hogere weerstand
leg onder de uitgang v.d mat een paar stenen zodat het net wat hoger ligt

ps een bypass zoals https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

neem 2x 45 graden bochten en een Y stuk ipv T stuk of een knie (niet korte hoeken .. de T stukken kan je (her)gebruiken voor thermo-meters .. ook al stop je geen thermometers er (nu) nog in ..
1 tstuk om bv een compressor / stofzuiger in te steken om je matten leeg te blazen zodat ze niet in de winter vol staan met water is wel erg prettig ..

en thx voor de foto's

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:23:
[...]

ik heb slecht nieuws voor je je zal de 50 graden gaan gaan halen met je zwembad .. (of je zet hem tijdig uit)
of je koopt een groter bad :)

Teminste ik gok dat je 4x 6m banen hebt .. dat is vette overkill
ik heb zelf ook 4500Liter en "verkeerd" aangesloten matten 25% van jou oppervlakkte zeg maar en ik bereik al 34 graden .. (vies warm water) dussuh .. :)

2 tips

vervang slang door 50mm pvc (niet in pvc pijp) slang heeft hogere weerstand
leg onder de uitgang v.d mat een paar stenen zodat het net wat hoger ligt

ps een bypass zoals https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

neem 2x 45 graden bochten en een Y stuk ipv T stuk of een knie (niet korte hoeken .. de T stukken kan je (her)gebruiken voor thermo-meters .. ook al stop je geen thermometers er (nu) nog in ..
1 tstuk om bv een compressor / stofzuiger in te steken om je matten leeg te blazen zodat ze niet in de winter vol staan met water is wel erg prettig ..

en thx voor de foto's
toon volledige bericht
Het is 3 meter, ongeveer 4m2 EPDM op een 305cm zwembad, volgens mij is het wel in balans :) Mocht het echt richting te hoge temperaturen gaan dan word het gewoon minder of geen water meer over het dak pompen.

Slang vervangen door PVC heb ik overwogen maar dan ben ik gauw weer een hoop centen verder, een pijp om de slangen is voor mij het makkelijkste en goedkoopste. T-stuk voor leegblazen is op zich wel een goede maar ach, dat is 1x per jaar dan maak ik de slang in de pompkist wel los en zet ik er een verloop naar de compressor op (zo doe ik het ook om alle tyleen tbv beregening leeg te blazen).

Thermometers zitten in de pompkist voor en na de bypass, zo meet ik aanvoer uit ZFP en retour naar het zwembad en kan ik mooi de delta zien, voor nu lijkt dit te voldoen en hoef ik niet op meer plekken te meten

Steen onder de retourbalk is een goede, dat ga ik zsm doen. Bij het optillen van de balk kwamen er idd nog wat luchtbellen los.

Manometer gaat trouwens nét een tikje in het geel met alle flow door de filter (gevuld met filterglas) en matten. Zit ik de 6-weg klep op circulatie dan zakt ie weer in het groen met alle flow over het dak. Omgekeerd is de naald ook in het groen als ik geen water over het dak stuur maar wel door het filter.

Debiet lijkt eigenlijk ook wel in orde met filtratie+matten, als ik het bad op ga zetten zal ik eens meten met een emmer wat er nu overlbijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
LiquidSmoke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:38:
[...]

Het is 3 meter, ongeveer 4m2 EPDM op een 305cm zwembad, volgens mij is het wel in balans :) Mocht het echt richting te hoge temperaturen gaan dan word het gewoon minder of geen water meer over het dak pompen.
Dat heeft geen zin, ook met een lagere flow komt er (ongeveer) evenveel warmte je bad in. Dan zul je moeten koelen om te voorkomen dat je bad te warm wordt (snachts laten pompen) of je matten afdekken als het te warm wordt.

Het voordeel is wel dat met meer matten je een langer zwemseizoen hebt! Afkoelen door extra water te pompen 's nachts, is altijd nog een optie of een deel van de matten af te dekken met een wit laken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:23:
[...]

[...]
Toch blijf ik jouw conclusie bijzonder vinden dat jouw matten, doordat ze verkeerd aangesloten zitten minder goed presteren. Ja je verliest wat warmte doordat je matten warm worden en ze meer warmte afgeven aan de omgeving dan dat ze misschien opvangen van de zon, maar dat is alles.

Qua flow zitten de matten prima aangesloten. Het zijn nu gewoon 2 matten in serie die linksonder - rechtsboven zijn aangesloten. Het enige nadeel is dat ze in serie zijn aangesloten en niet allemaal parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:38:
Dan nog zal het te warm worden :) maar minder snel .. dan ik gokte .. maar verwacht vies warm
zal alleen wat minder snel zijn dan 8m2

ps ik ga ook over naar 4m2 epdm (nu pvc 4m3)
Slang vervangen door PVC heb ik overwogen maar dan ben ik gauw weer een hoop centen verder, een pijp om de slangen is voor mij het makkelijkste en goedkoopste. T-stuk voor leegblazen is op zich wel een goede maar ach, dat is 1x per jaar dan maak ik de slang in de pompkist wel los en zet ik er een verloop naar de compressor op (zo doe ik het ook om alle tyleen tbv beregening leeg te blazen).
d:)b die extra kosten voor pvc vallen mee .. je betaalt voor slang 2,50 tot 5,- p.m voor pvc ben je niet gek veel meer/minder kwijt en slang is erg UV gevoelig .. als dit permanent 24x365dagen blijft zitten kan je dit volgend seizoen of met geluk het seizoen erop vervangen ..

De verloopjes/kranen maken het relatief duur maar de mat was ook niet goedkoop toch ? maar goed dat lijkt me jou keuze

weet alleen wel dat slang in deze opzet meer weerstand heeft
Thermometers zitten in de pompkist voor en na de bypass, zo meet ik aanvoer uit ZFP en retour naar het zwembad en kan ik mooi de delta zien, voor nu lijkt dit te voldoen en hoef ik niet op meer plekken te meten
klopt
Steen onder de retourbalk is een goede, dat ga ik zsm doen. Bij het optillen van de balk kwamen er idd nog wat luchtbellen los.

Manometer gaat trouwens nét een tikje in het geel met alle flow door de filter (gevuld met filterglas) en matten. Zit ik de 6-weg klep op circulatie dan zakt ie weer in het groen met alle flow over het dak. Omgekeerd is de naald ook in het groen als ik geen water over het dak stuur maar wel door het filter.

Debiet lijkt eigenlijk ook wel in orde met filtratie+matten, als ik het bad op ga zetten zal ik eens meten met een emmer wat er nu overlbijft.
klinkt goed inderdaad in het geel is te verwachten met de slang weerstand ..

FYI voor mij veranderd de manometer niet op dit moment ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd met EPDM .. dus .. maar ik zou maar daar voor nu niet te druk om maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:55:
Toch blijf ik jouw conclusie bijzonder vinden dat jouw matten, doordat ze verkeerd aangesloten zitten minder goed presteren. Ja je verliest wat warmte doordat je matten warm worden en ze meer warmte afgeven aan de omgeving dan dat ze misschien opvangen van de zon, maar dat is alles.
tja als je het logisch bekijkt is 1+1=2 .. het is geen magische glazen bol conclusie

in dit geval gaat water linksboven in en rechts onder met een O ring die ik zelf geplaatst heb) door de collector buis .. de o ring heeft een buiten diameter van 40mm en een 20mm diameter opening dus het water wat geblokkeerd word --> moet een andere weg kiezen ..

water wat door de 20mm opening vloeit word niet verwarmt .. en gaat direct dus onverwarmt het zwembad in. In de setup van @LiquidSmoke bijvoorbeeld forceer je 100% van het water door de matten heen .

De PVC mat omdat hij vast ligt op het dak vervormt bij zonnige dagen omdat dingen uitzetten bij hitte .. als ik er koud water doorstuur zou wat afgekoeld word weer vlak moeten liggen .. en dat doet hij maar bij 25% v.d mat.

dus in mijn huidige setup hoe je het went/of keert ik heb een slechte prestatie (en toch krijg ik mijn bad vies warm :D

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 13:33
Ik heb 2 matten van 600x60, dit zijn van die "kleine" buisjes, maar wel aan elkaar vast gegoten. Nu zijn er een paar lek, heeft iemand ervaring met reparatie? Is er een lijm die hier goed op werkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:30:
[...]

dus in mijn huidige setup hoe je het went/of keert ik heb een slechte prestatie (en toch krijg ik mijn bad vies warm :D
En toch denk ik dat je je er vies op verkijkt. Water kan maar zoveel warmte per seconde opnemen. Als je matten nu al koud aanvoelen ga je er echt niet meer warmte in krijgen door het water er nog sneller doorheen te laten stromen. Sterker nog, als het er langzamer doorheen stroomt heeft het dus ook meer kans om op te warmen. Meer water erdoorheen betekent niet lineair meer warmte opnemen, als het er te snel doorheen gaat kom je zelfs over een punt heen waar het bijna geen warmte meer opneemt. Dit is ook precies de reden waarom ze die O-ringen erin zetten. Ik heb dat zelf niet meer hoeven doen, bij mij zat alles al netjes in elkaar, met een O-ring, maar ik denk dat het gat bij mij maar een centimeter doorsnede is. Het voorkomt in ieder geval wat overdruk op je matten.

Als je de bypass zelf perfect kunt regelen is het misschien niet nodig inderdaad. Maar dan zul je echt merken dat je de waterstroom flink moet beperken om een zo hoog mogelijkk merkte dat met zo'n stom Intex matje al. Daar zit een ingebouwde bypass op, en die moest ik helemaal open zetten om te zorgen dat het water er nog met genoeg druk doorheen kon, maar ook dat het dan nog wel warm wordt. En met 1 zielig matje van iets meer dan 1m2 kreeg ik zo m'n bad met 2500 liter al warm op zonnige dagen.

Ik heb nu 4m2 op m'n dak liggen en ik weet zeker dat m'n matten straks gewoon koud aanvoelen. Pas als blijkt dat de kou niet evenredig verdeeld is kijk ik wel weer verder. Maar dat heeft dan meer met flowrichting dan de hoeveelheid water te maken.

Dat gezegd hebbende, gisteren gelukkig genoeg tijd kunnen besteden om het grootste deel af te ronden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1prj2j0RS7kM1VPsWHOToD8Yzk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xkLxbPXuxH10khmdLzkUZYeI.gif?f=fotoalbum_large

Goed gevoel om het zo tegen de muur te zien zitten. Weg met al die slangenrommel door de hele tuin. :*)

Pomp komt dus links van het ZWS te staan zoals je er nu naar kijkt, dan kun je nog overal goed bij. Water gaat er dus ook links in, en rechts onder uit.

Ik ga overigens deze gebruiken om temperatuursensors uit te kunnen lezen:
https://pvcvoordeel.nl/aanboorzadel/

Gecombineerd met deze:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.a6924c4dWpOpq1

Waren in een week binnen. Je kunt er eentje op de foto zien als je goed kijkt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 19-04-2021 11:54 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:50
ocmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:26:
[...]

Als het goed is kan je de lamp vanaf de binnenkant (dus vanuit het zwembad) vervangen. Aan de buitenkant zit alleen een kabel die je met een wartel waterdicht bevestigd. Evt. nog een gietmof er bij als je helemaal zeker wilt zijn. Een stroomkabel gaat niet zo snel stuk.
Ik overweeg nu om de lamp in het onderste gedeelte van het zitbankje te maken. Is er een bepaalde reden om dit niet te doen, in dat dikke gedeelte?

Dan zou de lamp mooi van het huis af schijnen en kijk je aan beide lange kanten niet in het licht (de bedoeling is om straks aan beide lange zijden aan het zwembad te kunnen zitten).

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben zelf bezig met de hele installatie van mijn inbouw zwembad en ben nu aan het nadenken wat ik met het aarde moet doen. Ik heb een aanboorzadel met aardepin zodat ik het zwembadwaater kan aarden en een grondpin die ik de grond in kan slaan. Nu heb ik 3 mogelijkheden:

1 Ik sla de pin de grond in en sluit deze aan op het zwembadwater

2 Ik sla geen pin in de grond en sluit de aarde van het zwembad gewoon aan op het stopcontact

3 Ik sla de pin de grond in, sluit het zwembadwateraan de pin en aan het stopcontact.

Ik neig zelf naar 3. Als ik 1 zou doen zou er een potentiaal verschil kunnen ontstaan tussen het zwembadwater en de apparatuur (pomp, heater en warmtepomp).Nadeel van 2 zou zijn dat bij een stroompiek door wat dan ook deze volledig door de grondkabels en de meterkast gaat voor het de aarde in verdwijnt (blikseminslag oid?)

Bij 3 heb je geen potentiaal verschil tussen de aarde van het water en de aarde van de apparatuur en is er vervolgens wel een snelle weg om de aarde rechtstreeks aan de aarde af te voeren zonder dat het helemaal via de grondkabel naar de meterkast moet (weg van de minste weerstand).

Ik heb echter geen idee of het problemen geeft wanneer er 2 pinnen de grond in geslagen zijn binnen dezelfde elektrische installatie

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 00:50
andydewit schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:56:

Ben hier ook benieuwd na, iemand met ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 12:54
Heb zelf eentje van Intex (https://www.heuts.nl/intex-zuiger-oplaadbaar).

Mijn bad is wel kleiner (1m3) maar kan een eletrische zuiger sterk aanbevelen, zou niet zonder willen.
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

toon volledige bericht
Leuk, het groter broertje van mijn keter huisje :). Dat moet allemaal passen.

mbt geluid isolatie, kijk het even aan zonder. Ik heb ook geen isolatie en het dempt al aardig wat.
Toevoegen kan altijd nog.
[...]

Welk sensoren heb je dan wel? Gewoon een insteek sensor? Dan een 1/2 kabelwartel met de juiste diameter voor je insteek sensor. 1/2 kabelwarterl dan in een T-stuk met 1/2 draad zoals die link maar zou dan hier halen oid: https://www.pvc24.nl/shop...-x-binnendraad-50mm-x-12/
Pixelmagic schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:49:

Vraag maar raak!
LiquidSmoke schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Netjes gedaan :)
Janoz schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:04:
Ik ben zelf bezig met de hele installatie van mijn inbouw zwembad en ben nu aan het nadenken wat ik met het aarde moet doen. Ik heb een aanboorzadel met aardepin zodat ik het zwembadwaater kan aarden en een grondpin die ik de grond in kan slaan. Nu heb ik 3 mogelijkheden:

1 Ik sla de pin de grond in en sluit deze aan op het zwembadwater

2 Ik sla geen pin in de grond en sluit de aarde van het zwembad gewoon aan op het stopcontact

3 Ik sla de pin de grond in, sluit het zwembadwateraan de pin en aan het stopcontact.

Ik neig zelf naar 3. Als ik 1 zou doen zou er een potentiaal verschil kunnen ontstaan tussen het zwembadwater en de apparatuur (pomp, heater en warmtepomp).Nadeel van 2 zou zijn dat bij een stroompiek door wat dan ook deze volledig door de grondkabels en de meterkast gaat voor het de aarde in verdwijnt (blikseminslag oid?)

Bij 3 heb je geen potentiaal verschil tussen de aarde van het water en de aarde van de apparatuur en is er vervolgens wel een snelle weg om de aarde rechtstreeks aan de aarde af te voeren zonder dat het helemaal via de grondkabel naar de meterkast moet (weg van de minste weerstand).

Ik heb echter geen idee of het problemen geeft wanneer er 2 pinnen de grond in geslagen zijn binnen dezelfde elektrische installatie
toon volledige bericht
Je hebt maar 1 optie en dat is de eerste :)

Je mag het zwembad NOOIT aarden aan het "stopcontact" aarde, dit moet apart met een grondpen.

Uiteraard moet je apparatuur wel gewoon op het "stopcontact" aarde.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:02:
En toch denk ik dat je je er vies op verkijkt. Water kan maar zoveel warmte per seconde opnemen. Als je matten nu al koud aanvoelen ga je er echt niet meer warmte in krijgen door het water er nog sneller doorheen te laten stromen. Sterker nog, als het er langzamer doorheen stroomt heeft het dus ook meer kans om op te warmen. Meer water erdoorheen betekent niet lineair meer warmte opnemen, als het er te snel doorheen gaat kom je zelfs over een punt heen waar het bijna geen warmte meer opneemt. Dit is ook precies de reden waarom ze die O-ringen erin zetten. Ik heb dat zelf niet meer hoeven doen, bij mij zat alles al netjes in elkaar, met een O-ring, maar ik denk dat het gat bij mij maar een centimeter doorsnede is. Het voorkomt in ieder geval wat overdruk op je matten.
Hoezo vies op verkijken ? .. proof of the pudding = the eating toch ? en zwembad word lekker warm dus dat betreft klaag ik niet .
Het is 2 jaar geleden dus 1cm kan ook :) over die maten ga ik nu niet ruzie maken <knipoog>

Als je het bovestaande nu aannneemt is wat ik zeg is dat het water wat door de mat gaat (letop zeer hete dag) --> is
* 25% tot 50% op zijn max verwarmt word van de 100% die uit de ZFP komt .. doordat een "groot gedeelte" direct naar het zwembad stroomt via het 1 a 2cm gat in die O-ring
* na 3m van de 12m afstand die via de mat afgelegd word "effectief" opgewarmde water
* die 9m die overblijft is warmte wat niet opgenomen word door het water (dit is visueel zichtbaar omdat de mat niet "vlak" trekt zoals de eerste 3m wel doet.. zelfs niet in circulatie stand.

Mijn conclusie is dus dat het water maximaal 25%(die 3m) van de aangeboden warmte ontrekt die ik in het zwembad zou kunnen stoppen op zeer hete dagen..

Hierom zou ik beter de flow kunnen verleggen naar linksonder in --> rechtsboven uit ..
* in dit geval is druk "regelen" via de bypass wel prettig ja ..

Maar ik kies ervoor om de mat te vervangen en de flow verleggen gelijk mee te nemen zodat 100% van het water verwarmt gaat worden .. in tegenstelling tot nu ..

[/quote]
Ik heb nu 4m2 op m'n dak liggen en ik weet zeker dat m'n matten straks gewoon koud aanvoelen. Pas als blijkt dat de kou niet evenredig verdeeld is kijk ik wel weer verder. Maar dat heeft dan meer met flowrichting dan de hoeveelheid water te maken.
[/quote]
ik heb en blijf ook ongeveer 4m2 houden :)
Dat gezegd hebbende, gisteren gelukkig genoeg tijd kunnen besteden om het grootste deel af te ronden:
[Afbeelding]

Goed gevoel om het zo tegen de muur te zien zitten. Weg met al die slangenrommel door de hele tuin. :*)

Pomp komt dus links van het ZWS te staan zoals je er nu naar kijkt, dan kun je nog overal goed bij. Water gaat er dus ook links in, en rechts onder uit.
mooi hoor +1 keep de foto's comming :) petje af ik vroeg me al af waarom je zo kort op elkaar zat maar ZWS systeem is klein ..

ps wel genoeg ruimte houden zodat je prettig kan werken en niet in het bad hoeft te staan :)
Ik ga overigens deze gebruiken om temperatuursensors uit te kunnen lezen:
https://pvcvoordeel.nl/aanboorzadel/

Gecombineerd met deze:

Waren in een week binnen. Je kunt er eentje op de foto zien als je goed kijkt. ;)
ik zie hem niet zitten :? kan je wat foto's posten van het ding voor (onderkant/bovenkant want op de site vind ik het niet echt duidelijk .. ik vraag me af of er rubbers enzv bijzitten etc .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:35:
[...]
ik zie hem niet zitten :? kan je wat foto's posten van het ding voor (onderkant/bovenkant want op de site vind ik het niet echt duidelijk .. ik vraag me af of er rubbers enzv bijzitten etc .
Uhmzz ik zie em ook niet zitten op de foto hehe...

btw die aanboorzadels is compleet met rubber ring. Heb deze ook voor mijn pH/Chloor injectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:32:

Je hebt maar 1 optie en dat is de eerste :)

Je mag het zwembad NOOIT aarden aan het "stopcontact" aarde, dit moet apart met een grondpen.

Uiteraard moet je apparatuur wel gewoon op het "stopcontact" aarde.
Goed dat ik het dan maar even nagevraagd hebt. Het maakt dus niet uit dat de pomp, warmtepomp en heater op een andere aarde aangesloten zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
[...]

Goed dat ik het dan maar even nagevraagd hebt. Het maakt dus niet uit dat de pomp, warmtepomp en heater op een andere aarde aangesloten zitten?
Correct, sterker nog dat moet :)

met andere aarde is dus je "stopcontact" aarde

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 19-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
[...]

ik zou ook zeggen aarde = aarde

maar anderzijds .. aarde loskoppelen is ook wel logisch als bv bliksem inslaat in je zwembad dan zou het alsnog via je huis aarde de boel binnen frituren of visa versa

Maaruh je kinderen in bad laten zitten bij bliksem lijkt me zoiezo niet wenselijk ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 19-04-2021 13:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:32:
[...]

Heb zelf eentje van Intex (https://www.heuts.nl/intex-zuiger-oplaadbaar).

Mijn bad is wel kleiner (1m3) maar kan een eletrische zuiger sterk aanbevelen, zou niet zonder willen.
Eindelijk iemand hier die dat ding heeft. Ik wil hem voor dit seizoen gaan bestellen. Je bent dus tevreden begrijp ik ? Reviews geven wisselende resultaten maar volgens mij is het gewoon goed voor kleine baden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:44:
[...]

Uhmzz ik zie em ook niet zitten op de foto hehe...
Volgens mij linksmidden op de muur bij die doos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:59:
[...]

Correct, sterker nog dat moet :)

met andere aarde is dus je "stopcontact" aarde
Yup, andere aarde is stopcontact aarde inderdaad. Maar goed, dan zal ik ze niet koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:03:
[...]

Eindelijk iemand hier die dat ding heeft. Ik wil hem voor dit seizoen gaan bestellen. Je bent dus tevreden begrijp ik ? Reviews geven wisselende resultaten maar volgens mij is het gewoon goed voor kleine baden.
ik moet zeggen dat mijn zfp aangesloten ding een "uitdaging" is omdat als je de slang boven het water houd (en dus lucht hapt) het best vervelend is de ZFP weer te ontluchten terwijl dat ding onder water moet blijven houden .. maar de zuigkracht van de ZFP en een zeer fijnmazige zak maakt veel goed ..

die gardena/tuinslang zooi is gewoon troep ===> niet aan beginnen

Het voordeel van een dit ding is dus dat je geen gezeik hebt met luchthappende slangen .. nadeel is dat je met electronica in het water zit .. (opladen issues) . en 18650 accu's als ze er in zitten geven best veel Ampere af .. (dodelijk imho) nu zal dat wel redelijk veilig zijn maar Chinesium made meuk zou ik in dit geval 0% vertrouwen .. met aanwezigen in het zwembad .. en de kans dat 1 v.d kids het pakt om even dat vuiltje op te ruimen is gewoon aanwezig .. (het is immers water-speelgoed)

kortom ik zie zeker wel het voordeel van elektrisch powered als ze voldoende zuigkracht bieden (en dat zal wel snor zitten imho) ik zou in verband met kinderen het alleen niet adviseren (of je moet het buiten bereik houden achter slot en grendel .. maar dat ligt erg aan de mentaliteit van kids & ouders ..en dat moet je zelf bepalen ..

Maar goed dat is mijn mening .. ik ben betreft gevaarlijke situaties voorkomen = beter dan genezen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:03:
[...]

Volgens mij linksmidden op de muur bij die doos.
we zochten naar de aanboorzadel niet de temp sensor :p

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Weer een leuke berekening?

Volgens deze bachelor proef:https://docplayer.nl/40947415-Vergelijkende-studie-van-warmteverliezen-van-zwembaden.html heeft een niet afgedekt zwembad een warmteverlies van 5 W/m2.K. Oftewel voor iedere vierkante meter oppervlakte en voor iedere graad temperatuursverschil heb je een verlies van 5 Watt.

Laten we een dag pakken waar het buiten 25 graden is en het zwembad warmt op naar 32 graden.
Het zwembad is 3*2 meter * 0.75 hoog.
Dan hebben we een warmteverlies aan het oppervlakte van 5 W/m2.K * (3 * 2) * 7°C = 210 Watt.
Aan de zijkanten: (3+2+3+2) * 0.75 = 7.5 m2. 5 W/m2.K * 7.5 m2 * 7°C = 262 Watt.
En de vloer ook 5 W/m2.K * (3 * 2) * 7°C = 210 Watt.
Totaal: 682 Watt

Als het watertemperatuur nu verder stijgt wordt het verlies steeds groter. Als dat van 7 naar 10 gaat wordt dat al 975 Watt.

Vervolgens koelt het 's nachts af en wordt het verschil zelfs bijna 20 graden. 1950 Watt.

Geen idee of ik qua warmteverlieswaarden met de juiste gevens reken, maar het spel met de verhoudingen klopt wel. Als het verschil tussen de temperatuur van het water verdubbeld verdubbelt je warmteverlies.

Dat is ook de reden waarom de solarmat minder goed werkt als het water langzamer stroomt. Hoe langzamer het water stroomt, hoe heter wat water wordt. Hoe heter het water wordt, hoe groter het verschil met de buitentemperatuur. Hoe groter het verschil, hoe meer warmte je verliest aan de lucht die niet het zwembad in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:18:
Geen idee of ik qua warmteverlieswaarden met de juiste gevens reken, maar het spel met de verhoudingen klopt wel. Als het verschil tussen de temperatuur van het water verdubbeld verdubbelt je warmteverlies.
erhm .. DUH .. klinkt alsof je zegt koffie/thee krijgt vanzelf kamer temperatuur als je het maar lang genoeg laat staan :+

[ Voor 35% gewijzigd door vso op 19-04-2021 13:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:16:
[...]

we zochten naar de aanboorzadel niet de temp sensor :p
Dan heb je het verkeerd begrepen/gelezen.
Hij schrijft namelijk:
"Gecombineerd met deze:

Waren in een week binnen. Je kunt er eentje op de foto zien als je goed kijkt. ;)"

En dat gaat dus over de thermowell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:26:
[...]

erhm .. DUH .. klinkt alsof je zegt koffie/thee krijgt vanzelf kamer temperatuur als je het maar lang genoeg laat staan :+
Ja, dat is waar maar dat zeg ik niet. Als je thee zet koelt het eerst snel af en hoe dichter het water bij kamertemperatuur komt hoe langer het duurt om een graad af te koelen.
[...]

drogredenatie ..
Onderbouw eens waarom jij vindt dat dit een drogreden is.
hoe groter het verschilt tussen het water en het door de zon verwarmte oppervlak hoe effectiever de warmte wisseling.
Ja, dat is waar als het puur een warmtewisselaar is, maar dat is het niet. Het is een collector en een radiator in een. Het oppervlakte en water warmt op door de zon, maar tegelijkertijd is het een radiator die de omgevingslucht opwarmt. Die twee krachten werken elkaar tegen.

Waar is het bier eigenlijk? :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:14:
[...]

ik moet zeggen dat mijn zfp aangesloten ding een "uitdaging" is omdat als je de slang boven het water houd (en dus lucht hapt) het best vervelend is de ZFP weer te ontluchten terwijl dat ding onder water moet blijven houden .. maar de zuigkracht van de ZFP en een zeer fijnmazige zak maakt veel goed ..

die gardena/tuinslang zooi is gewoon troep ===> niet aan beginnen

Het voordeel van een dit ding is dus dat je geen gezeik hebt met luchthappende slangen .. nadeel is dat je met electronica in het water zit .. (opladen issues) . en 18650 accu's als ze er in zitten geven best veel Ampere af .. (dodelijk imho) nu zal dat wel redelijk veilig zijn maar Chinesium made meuk zou ik in dit geval 0% vertrouwen .. met aanwezigen in het zwembad .. en de kans dat 1 v.d kids het pakt om even dat vuiltje op te ruimen is gewoon aanwezig .. (het is immers water-speelgoed)

kortom ik zie zeker wel het voordeel van elektrisch powered als ze voldoende zuigkracht bieden (en dat zal wel snor zitten imho) ik zou in verband met kinderen het alleen niet adviseren (of je moet het buiten bereik houden achter slot en grendel .. maar dat ligt erg aan de mentaliteit van kids & ouders ..en dat moet je zelf bepalen ..

Maar goed dat is mijn mening .. ik ben betreft gevaarlijke situaties voorkomen = beter dan genezen
toon volledige bericht
Tuinslang methode heb ik vorig jaar geprobeerd, omdat het bij een set zat die ik had gekocht. Werkt alleen voor de grotere stukjes die op de bodem zitten maar die schep je er ook uit met een schepnet als je even zorgt voor wat circulatie...
Zand pakte die echt niet mee, dus inderdaad troep.

Kinderen heb ik (nog) niet maar die zou ik zo'n stofzuiger nooit laten gebruiken. En sowieso niet gebruiken met iemand in het bad.

Je vertrouwd je intex zfp dus wel helemaal ? Bijna alles is made in china dus dan zou je veel elektronica niet kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
het is weg .. dus je quote iets wat niet bestaat

die bier komt wel :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:40:
[...]

Tuinslang methode heb ik vorig jaar geprobeerd, omdat het bij een set zat die ik had gekocht. Werkt alleen voor de grotere stukjes die op de bodem zitten maar die schep je er ook uit met een schepnet als je even zorgt voor wat circulatie...
Zand pakte die echt niet mee, dus inderdaad troep.

Kinderen heb ik (nog) niet maar die zou ik zo'n stofzuiger nooit laten gebruiken. En sowieso niet gebruiken met iemand in het bad.

Je vertrouwd je intex zfp dus wel helemaal ? Bijna alles is made in china dus dan zou je veel elektronica niet kunnen kopen.
erhm vertrouwen is groot woord .. als ik bv een thermowell ding plaats zal ik het zeker aarden met een grondpen .. maar voor nu heb ik mijn bad niet geaard (foei ja)

iedereen probeert de tuinslang :P

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 25 ... 181 Laatste