Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:03
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:16:
[...]

erhm vertrouwen is groot woord .. als ik bv een thermowell ding plaats zal ik het zeker aarden met een grondpen .. maar voor nu heb ik mijn bad niet geaard (foei ja)

iedereen probeert de tuinslang :P
Ik vraag me dan dus af in wat voor gevallen aarde nodig is. Eerder begreep ik dat dit alleen nodig is als je een zoutelektrolyse systeem gebruikt. Omdat het water met zout een betere geleiding heeft.

Als je dus geen zoutelektrolyse gebruikt, maar bv. wel temperatuursensoren, waarom zou je dan aarde nodig hebben ? In wat voor gevallen kan er iets mis gaan vraag ik me vooral af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:35:
[...]
Ik vraag me dan dus af in wat voor gevallen aarde nodig is. Eerder begreep ik dat dit alleen nodig is als je een zoutelektrolyse systeem gebruikt. Omdat het water met zout een betere geleiding heeft.

Als je dus geen zoutelektrolyse gebruikt, maar bv. wel temperatuursensoren, waarom zou je dan aarde nodig hebben ? In wat voor gevallen kan er iets mis gaan vraag ik me vooral af.
nu ja .. electra en water don't mix dus aarde wil je "altijd" hebben .. laten we voorkomen = beter dan genezen gedachte aanhouden .. Hiermee voorkom je de discussie wellus/nietus... want de standaard antwoord = wel doen PUNT

Maar als je een CRP bekijkt heeft die volgens mij 0,0 aarde in de bedrading .. teminste de gene die ik heb gehad hadden het niet .. en dat vind ik erger dan de intex ZFP met aarde en aardlek schakelaar ..

meest simpele en effectieve oplossing lijkt mij als volgt -->
Dat leegloop ventiel wat op de meeste baden zit een plastic "deksel" op deze kan je ook vervangen door een metalen variant .. aarde draad aansluiting erop en een haring meeleveren en wat draad dan heb je ook aan je "verplichting" voldaan is mijn gedachte .. dus ik vraag me af waarom de fabrikant dat niet doet ?

hiervoor hoef je niet speciaal een thermowell/aardpen oid te gaan verzinnen .. denk ik zo

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 19-04-2021 14:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 20:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:35:
[...]

Hoezo vies op verkijken ? .. proof of the pudding = the eating toch ? en zwembad word lekker warm dus dat betreft klaag ik niet .
Het is 2 jaar geleden dus 1cm kan ook :) over die maten ga ik nu niet ruzie maken <knipoog>
Dat maakt ook niet uit, was meer om te laten weten hoe het bij mij zit. :)
Als je het bovestaande nu aannneemt is wat ik zeg is dat het water wat door de mat gaat (letop zeer hete dag) --> is
* 25% tot 50% op zijn max verwarmt word van de 100% die uit de ZFP komt .. doordat een "groot gedeelte" direct naar het zwembad stroomt via het 1 a 2cm gat in die O-ring
* na 3m van de 12m afstand die via de mat afgelegd word "effectief" opgewarmde water
* die 9m die overblijft is warmte wat niet opgenomen word door het water (dit is visueel zichtbaar omdat de mat niet "vlak" trekt zoals de eerste 3m wel doet.. zelfs niet in circulatie stand.

Mijn conclusie is dus dat het water maximaal 25%(die 3m) van de aangeboden warmte ontrekt die ik in het zwembad zou kunnen stoppen op zeer hete dagen..
Je zult wel wat verlies hebben, maar ik denk dat het bijna verwaarloosbaar is. Stel:
Je pompt 1000 liter water door 12m slang waar de zon vol op schijnt. En die slang wordt helemaal koud, dus net zo koud als het water wat er doorheen gaat.
Denk je dan dat het water veel warmer wordt als je er 2000 liter doorheen probeert te pompen in dezelfde tijd?
Ik ben geen held in natuurkunde, maar ik trek dan de conclusie dat dit niet zo is. Het water krijgt namelijk ook 2x zo weinig tijd om op te warmen. Nu klopt het dat warmer water moeilijker opwarmt, en dat je er nog steeds dezelfde hoeveelheid energie in stopt, maar we hebben het hier over zulke minimale verschillen tussen de in- en uitgangstemperatuur. En er zit ook nog wel een vertraging en verlies tussen het overgeven van de warmte van de zon, via het materiaal, naar het water, daar gaat een deel van de lucht in.
Hierom zou ik beter de flow kunnen verleggen naar linksonder in --> rechtsboven uit ..
* in dit geval is druk "regelen" via de bypass wel prettig ja ..

Maar ik kies ervoor om de mat te vervangen en de flow verleggen gelijk mee te nemen zodat 100% van het water verwarmt gaat worden .. in tegenstelling tot nu ..
Begrijp me niet verkeerd, wat je gaat doen kan sowieso geen kwaad, zeker niet als je de flow zelf goed kunt regelen. Als je dit gedaan hebt zou je eens een experiment moeten doen. Hoe snel kun je het water er nog doorheen pompen totdat het juist minder warm wordt dan als je het langzamer doet. Ik vraag me af of dat iets is wat theoretisch kan.

[...]
ik heb en blijf ook ongeveer 4m2 houden :)

[...]

mooi hoor +1 keep de foto's comming :) petje af ik vroeg me al af waarom je zo kort op elkaar zat maar ZWS systeem is klein ..

ps wel genoeg ruimte houden zodat je prettig kan werken en niet in het bad hoeft te staan :)

[...]

ik zie hem niet zitten :? kan je wat foto's posten van het ding voor (onderkant/bovenkant want op de site vind ik het niet echt duidelijk .. ik vraag me af of er rubbers enzv bijzitten etc .
Hij hangt aan de rode draad van de temperatuursensor bij de lasdoos. :)

Ik had ze hier ook al op staan linksonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hCSmTgADqRuyyVvW52ez0d6Udc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeKK1L4xFvuO902ZJt3XsGaW.jpg?f=fotoalbum_large

Ze draaien heel mooi in de aanboorzadels, dus met wat teflon moet dat wel waterdicht zijn. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:45:
[...]

nu ja .. electra en water don't mix dus aarde wil je "altijd" hebben .. laten we voorkomen = beter dan genezen gedachte aanhouden .. Hiermee voorkom je de discussie wellus/nietus... want de standaard antwoord = wel doen PUNT

Maar als je een CRP bekijkt heeft die volgens mij 0,0 aarde in de bedrading .. teminste de gene die ik heb gehad hadden het niet .. en dat vind ik erger dan de intex ZFP met aarde en aardlek schakelaar ..

meest simpele en effectieve oplossing lijkt mij als volgt -->
Dat leegloop ventiel wat op de meeste baden zit een plastic "deksel" op deze kan je ook vervangen door een metalen variant .. aarde draad aansluiting erop en een haring meeleveren en wat draad dan heb je ook aan je "verplichting" voldaan is mijn gedachte .. dus ik vraag me af waarom de fabrikant dat niet doet ?

hiervoor hoef je niet speciaal een thermowell/aardpen oid te gaan verzinnen .. denk ik zo
Geen idee of CRP aarde heeft, wel een waterdichte 12V transformator ertussen.
Dat laatste is eigenlijk wel een goed idee. Later eens naar zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
[...]

Dat maakt ook niet uit, was meer om te laten weten hoe het bij mij zit. :)

[...]

Je zult wel wat verlies hebben, maar ik denk dat het bijna verwaarloosbaar is. Stel:
Je pompt 1000 liter water door 12m slang waar de zon vol op schijnt. En die slang wordt helemaal koud, dus net zo koud als het water wat er doorheen gaat.
Denk je dan dat het water veel warmer wordt als je er 2000 liter doorheen probeert te pompen in dezelfde tijd?
Ik ben geen held in natuurkunde, maar ik trek dan de conclusie dat dit niet zo is. Het water krijgt namelijk ook 2x zo weinig tijd om op te warmen. Nu klopt het dat warmer water moeilijker opwarmt, en de er nog steeds dezelfde hoeveelheid energie in stopt, maar we hebben het hier over zulke minimale verschillen tussen de in- en uitgangstemperatuur, en er zit ook nog wel een vertraging en verlies tussen het overgeven van de warmte van de zon, via het materiaal, naar het water, daar gaat een deel van de lucht in.

[...]

Begrijp me niet verkeerd, wat je gaat doen kan sowieso geen kwaad, zeker niet als je de flow zelf goed kunt regelen. Als je dit gedaan hebt zou je eens een experiment moeten doen. Hoe snel kun je het water er nog doorheen pompen totdat het juist minder warm wordt dan als je het langzamer doet. Ik vraag me af of dat iets is wat theoretisch kan.

[...]

Hij hangt aan de rode draad van de temperatuursensor bij de lasdoos. :)

Ik had ze hier ook al op staan linksonder:
[Afbeelding]

Ze draaien heel mooi in de aanboorzadels, dus met wat teflon moet dat wel waterdicht zijn. :)
Denk dat je de <qoute> hier en daar aan moet passen leest wellicht makkelijker
we zochten naar je aanboorzadels niet de sensors :P

de "slang" van 12m word dus niet helemaal koud dat is het hele ei-eren eten .. alleen de eerste 3m .. hoe lang ik ook pomp

ik pomp over zeg 10 kanalen van links naar rechts (6m) en dat gaat weer terug van rechst naar links +6m .
dus die eerste 3meter bereikt het water als zijn maximum temperatuur ..verder verwarmen heeft geen zin meer.
- daarnaast heeft het water 2 routes dus de flow over de 10 kanalen is niet extreem hoog ..
* dus als het water al door de 10 kanalen gaat .. is dit al "overschot" ..
* het zal niet zo snel door de mat vloeien als gewenst .. immers meeste druk gaat van boven --> direct naar beneden .. omdat de 10 kanalen meer weerstand hebben wegens kleinere diameter..
* veranderen van Filter naar Circulatie stand op de zfp zal niet veel effect hebben (blijkt ook in de praktijk)

Door de O ring weg te halen (die heeft geen nut meer) en over 20 kanalen van links naar rechts te pompen(en dus niet terug) .. bereik ik 2 zaken ..
- het water word 100% verspreid over 20 kanelen het heeft geen alternatieve route
- de flow per kanaal word hoger .. omdat er geen alternatieve route is ..

door de hogere flow in het 2de geval zakt de temperatuur over een langer afstand ..

ik schat dat gehele rendement met minimaal 50% tot 75% zal toenemen versus nu ..immers nu blijft mijn mat "bol" staan bij extreem hete dagen een teken dat ik nog meer wamte had af kunnen voeren als ik het goed aangelegd had in het begin

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:07:
[...]

Denk dat je de <qoute> hier en daar aan moet passen leest wellicht makkelijker
we zochten naar je aanboorzadels niet de sensors :P
Haha klopt, al aangepast, ging niet helemaal goed. :P
Ik zal straks wat foto's maken van die aanboorzadels met de thermowell erin.
de "slang" van 12m word dus niet helemaal koud dat is het hele ei-eren eten .. alleen de eerste 3m .. hoe lang ik ook pomp

ik pomp over zeg 10 kanalen van links naar rechts (6m) en dat gaat weer terug van rechst naar links +6m .
dus die eerste 3meter bereikt het water als zijn maximum temperatuur ..verder verwarmen heeft geen zin meer.
- daarnaast heeft het water 2 routes dus de flow over de 10 kanalen is niet extreem hoog ..
* dus als het water al door de 10 kanalen gaat .. is dit al "overschot" ..
* het zal niet zo snel door de mat vloeien als gewenst .. immers meeste druk gaat van boven --> direct naar beneden .. omdat de 10 kanalen meer weerstand hebben wegens kleinere diameter..
* veranderen van Filter naar Circulatie stand op de zfp zal niet veel effect hebben (blijkt ook in de praktijk)

Door de O ring weg te halen (die heeft geen nut meer) en over 20 kanalen van links naar rechts te pompen(en dus niet terug) .. bereik ik 2 zaken ..
- het water word 100% verspreid over 20 kanelen het heeft geen alternatieve route
- de flow per kanaal word hoger .. omdat er geen alternatieve route is ..

door de hogere flow in het 2de geval zakt de temperatuur over een langer afstand ..

ik schat dat gehele rendement met minimaal 50% tot 75% zal toenemen versus nu ..immers nu blijft mijn mat "bol" staan bij extreem hete dagen een teken dat ik nog meer wamte had af kunnen voeren als ik het goed aangelegd had in het begin
Als je mat helemaal niet koud wordt snap ik het inderdaad. :)
Alles gelijkvloers bij mij zorgde ervoor dat de mat onmiddellijk helemaal koud werd, ook toen ie nog in de volle zon lag. We gaan het zien. Hij ligt nu op het dak, maar ik moet de slangthules boven nog vastlijmen. Als het nou dan blijkt dat de warmte niet goed verdeeld wordt haal ik de O-ringen er ook uit met uitgang aan de andere kant.
Heb jij ook een 6m3 pomp? Kan het zo snel even niet terug vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door --MeAngry-- op 19-04-2021 15:17 . Reden: Goeiendag zeg, zoveel fouten in m'n zinsopbouw vandaag. ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:00:
[...]

Geen idee of CRP aarde heeft, wel een waterdichte 12V transformator ertussen.
Dat laatste is eigenlijk wel een goed idee. Later eens naar zoeken :)
Afbeeldingslocatie: https://www.slangenboer.nl/media/catalog/product/cache/a6b3bc30c42b204dfba689eafcad976a/k/a/kap_14.jpg

je hebt ze vaak bij de cv hangen (bijvul opening) met ketting ..

alleen juiste schroefdraad vinden

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 19-04-2021 15:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:16:
[...]

[Afbeelding]

je hebt ze vaak bij de cv hangen (bijvul opening) met ketting ..

alleen juiste schroefdraad vinden
Dit ding: https://www.zwembadenwebshop.nl/aftap-connector
Is wat normaal in ieder geval past in de afsluiter van het (intex) zwembad.
Wat precies de afmeting is weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 19-04-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:14:
[...]

Haha klopt, al aangepast, ging niet helemaal goed. :P
Ik zal straks wat foto's maken van die aanboorzadels met de thermowell erin.

[...]

Als je mat helemaal niet koud wordt snap ik het inderdaad. :)
Alles gelijkvloers bij mij zorgde ervoor dat de mat onmiddellijk helemaal koud werd, ook toen ie nog in de volle zon lag. We gaan het zien. Hij ligt nu op het dak, maar ik moet de slangthules boven nog vastlijmen. Als het nou dan blijkt dat de warmte niet goed verdeeld wordt haal ik de O-ringen er ook uit met uitgang aan de andere kant.
Heb jij ook een 6m3 pomp? Kan het zo snel even niet terug vinden.
ja ik heb 99% dezelfde opzet ..

als je de uitgang(voor) en ingang (achter) hebt zoals ik adviseerde kan je weinig anders doen

dit is dus zoals het NIET moet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UB68hp3.jpg

ja er zit geen zwembad op aangesloten :P maar je ziet wel het bol trekken v.d mat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:26:
[...]

Dit ding: https://www.zwembadenwebshop.nl/aftap-connector
Is wat normaal in ieder geval past in de afsluiter van het (intex) zwembad.
Wat precies de afmeting is weet ik niet.
ik ook niet en of het NSP/BSP of ander schroefdraad is .. hmmm maar ik bedoelde dus meer een eindkap/schroefdraad van rvs .. (messing oid gaat vervelende oxidatie opleveren)

leuke plek voor een thermometer btw ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 19-04-2021 15:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:34:
[...]

ik ook niet en of het NSP/BSP of ander schroefdraad is .. hmmm maar ik bedoelde dus meer een eindkap/schroefdraad van rvs .. (messing oid gaat vervelende oxidatie opleveren)

leuke plek voor een thermometer btw ..
Ik heb hem er even bijgepakt. Het is niet eens een schroefdraad. Je plugt dat ding normaal gewoon in de afsluiter. Ronde gedeelte wat je inplugt is 34mm. Het randje wat je op de foto ziet zit aan beide zijdes en loopt van 1mm op tot 2mm.

Het zal denk ik dus lastig worden om een RVS plug te vinden die goed blijft zitten en ook nog waterdicht is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:45:
[...]

Ik heb hem er even bijgepakt. Het is niet eens een schroefdraad. Je plugt dat ding normaal gewoon in de afsluiter. Ronde gedeelte wat je inplugt is 34mm. Het randje wat je op de foto ziet zit aan beide zijdes en loopt van 1mm op tot 2mm.

Het zal denk ik dus lastig worden om een RVS plug te vinden die goed blijft zitten en ook nog waterdicht is :?
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/c1/24/9c/c1249c8cca5771be09fe0ab2e960f29d.jpg

volgens mij heb jij het over de blauwe .. ik over de witte in elk geval .. beide zijn voor AG zwembaden

maar dit is ook wel een idee https://blog.intheswim.com/the-many-kinds-of-pool-plugs/

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 19-04-2021 15:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

volgens mij heb jij het over de blauwe .. ik over de witte in elk geval .. beide zijn voor AG zwembaden
Nou, ik had het over dat ding in deze link: https://www.zwembadenwebshop.nl/aftap-connector
Ik kon me even niet meer herinneren hoe de afsluiter eruit ziet en ik had geen zin om mijn hele zwembad uit te vouwen :D

Maar nu je die foto plaatst... volgens mij zit dat witte ding aan de buitenkant en het blauwe ding aan de binnenkant.
Als je dus je zwembad leeg wil laten lopen draai je het witte ding open en druk je die aftapper erdoor zodat dat ding aan de binnenkant open plopt. En als dat laatste niet lukt doe je dat handmatig.

Dan is dus de vraag inderdaad wat voor schroefdraad dat witte ding heeft en of daar iets in RVS voor te vinden is om als aarde aansluiting te fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:57:
Dan is dus de vraag inderdaad wat voor schroefdraad dat witte ding heeft en of daar iets in RVS voor te vinden is om als aarde aansluiting te fungeren.
hmm ja daar zeg je wat als het binnen en buiten zit dan kan dat nog wel eens een uitdaging zijn ..

https://blog.intheswim.com/the-many-kinds-of-pool-plugs/ lijkt me dan "vriendelijkere" oplossing ..

maar of je dat wil doen hmmm nope .. ik niet in elk geval .. damm dan weer terug naar de tekentafel :D (lees T stuk oid )

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 23:02
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:03:
[...]
,--

Eindelijk iemand hier die dat ding heeft. Ik wil hem voor dit seizoen gaan bestellen. Je bent dus tevreden begrijp ik ? Reviews geven wisselende resultaten maar volgens mij is het gewoon goed voor kleine baden.
Super ding, zuigt alles op. Ik moet niks hebben van zand onder mijn voeten in mijn bad/spa.
Gaat nu 3de seizoen in.
Wel is de filter "sok" stuk (zoog stukje chloor tablet ermee op en niet gelijk eruit gehaald).

Vervangen door een grote sok en kan weer vooruit :).

Het is geen grote stofzuiger en de "mond" is dus ook klein, ga je daar mee een bad zuigen van 3m breed. Tja dan ben je wel effe zoet....

Voor die prijs (59,-- in de aanbeiding gekocht) is het gewoon een goede zuiger.

Enige nadeel is dat je zelf een USB adapter moet regelen om op te laden, zit enkel de kabel bij...
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:03:
[...]
Volgens mij linksmidden op de muur bij die doos.
Scherp, had die sensor ook niet gezien. Echter is dat niet de aanboorzadel die we zochten :P
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:14:
[...]

Het voordeel van een dit ding is dus dat je geen gezeik hebt met luchthappende slangen .. nadeel is dat je met electronica in het water zit .. (opladen issues) . en 18650 accu's als ze er in zitten geven best veel Ampere af .. (dodelijk imho) nu zal dat wel redelijk veilig zijn maar Chinesium made meuk zou ik in dit geval 0% vertrouwen .. met aanwezigen in het zwembad .. en de kans dat 1 v.d kids het pakt om even dat vuiltje op te ruimen is gewoon aanwezig .. (het is immers water-speelgoed)

kortom ik zie zeker wel het voordeel van elektrisch powered als ze voldoende zuigkracht bieden (en dat zal wel snor zitten imho) ik zou in verband met kinderen het alleen niet adviseren (of je moet het buiten bereik houden achter slot en grendel .. maar dat ligt erg aan de mentaliteit van kids & ouders ..en dat moet je zelf bepalen ..

Maar goed dat is mijn mening .. ik ben betreft gevaarlijke situaties voorkomen = beter dan genezen
Uhmzz die Intex stofzuiger is gewoon waterdicht en bevat geen 18650 accu's. En al komt er water in dan zal het niet dodelijk zijn.

Tenminste ik spreek over die Intex elektische stofzuiger die ik zelf in bezit heb, andere weet ik niet.
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:35:
[...]

Klopt, wordt infeite alleen toegepast bij zoutwatersystemen waarbij metalen delen in het water zitten (zoals trap).

Vorig jaar had ik wel last gehad van "statisch" water. Dit jaar in de gaten houden anders ga ik toch ook aarden want die mini schokjes zijn toch wel niet fijn als je ze niet verwacht :9~

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:39:
[...]

Super ding, zuigt alles op. Ik moet niks hebben van zand onder mijn voeten in mijn bad/spa.
Gaat nu 3de seizoen in.
Wel is de filter "sok" stuk (zoog stukje chloor tablet ermee op en niet gelijk eruit gehaald).

Vervangen door een grote sok en kan weer vooruit :).

Het is geen grote stofzuiger en de "mond" is dus ook klein, ga je daar mee een bad zuigen van 3m breed. Tja dan ben je wel effe zoet....

Voor die prijs (59,-- in de aanbeiding gekocht) is het gewoon een goede zuiger.

Enige nadeel is dat je zelf een USB adapter moet regelen om op te laden, zit enkel de kabel bij...

[...]

Scherp, had die sensor ook niet gezien. Echter is dat niet de aanboorzadel die we zochten :P

[...]

Uhmzz die Intex stofzuiger is gewoon waterdicht en bevat geen 18650 accu's. En al komt er water in dan zal het niet dodelijk zijn.

Tenminste ik spreek over die Intex elektische stofzuiger die ik zelf in bezit heb, andere weet ik niet.

[...]

Klopt, wordt infeite alleen toegepast bij zoutwatersystemen waarbij metalen delen in het water zitten (zoals trap).

Vorig jaar had ik wel last gehad van "statisch" water. Dit jaar in de gaten houden anders ga ik toch ook aarden want die mini schokjes zijn toch wel niet fijn als je ze niet verwacht :9~
Thanks voor je reactie :) dan ga ik die stofzuiger ook gewoon bestellen.
Maar uhm, een thermowell is in feite toch ook een metalen deel in het water ?
Of heb je het over de combinatie van én zoutwatersysteem én andere metalen delen in het water ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:43:
[...]

Of heb je het over de combinatie van én zoutwatersysteem én andere metalen delen in het water ?
Klopt bedoel inderdaad "én zoutwatersysteem én andere metalen delen in het water"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-06 16:26
Wauw, het is 19 april en de hoeveelheid nieuwe posts per dag op dit forum is nu al enorm. Even 24 uur niet lezen en er zijn weer 3 tot 4 hele pagina's bij gekomen 8)7

Polestar 2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:14:
Wauw, het is 19 april en de hoeveelheid nieuwe posts per dag op dit forum is nu al enorm. Even 24 uur niet lezen en er zijn weer 3 tot 4 hele pagina's bij gekomen 8)7
* vso vraagt zich af wie er zoveel post

:S

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
Jur gen schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:14:
Moet je nagaan als het nu al beter weer was geweest...

Temperaturen in mijn achtertuin april 2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNeVQrGv4LnKXQvZrnk-ZjTxHkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7IzfaN5CQIX95vyDvukv4Td.png?f=fotoalbum_large
(sinds 5 april mijn weerstation actief)

en dan dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yGnjxi6sYKcJdosF8n3qo4yniY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lIdSVhMw1Zh90nON94VBjBC.png?f=fotoalbum_large

Niet dat het vorig jaar nou super zwemweer was, maar het verschil zie je wel en waarschijnlijk waren er dan al meer mensen bezig geweest met zwemspullen. Ook was het vorig jaar april veel zonniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:07:
[...]
Niet dat het vorig jaar nou super zwemweer was, maar het verschil zie je wel en waarschijnlijk waren er dan al meer mensen bezig geweest met zwemspullen. Ook was het vorig jaar april veel zonniger.
Leuke data, hoe heb je deze verzameld?

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
€20,80 vs €2,77
Zou het echt zo zijn?
In dat geval zijn alle zwembad-artikelen-leveranciers de prijzen nu al aardig aan het opschroeven!

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jur gen schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:10:
[...]

Leuke data, hoe heb je deze verzameld?
Ik heb sinds 5 april 2020 een weerstation in mijn achtertuin: Alecto WS5500
Het binnenstation is aangesloten op wifi en de data kan je vervolgens lokaal en/of via wunderground in Domoticz krijgen.

Screenshots zijn uit mijn Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jur gen schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:13:
€20,80 vs €2,77
Zou het echt zo zijn?
In dat geval zijn alle zwembad-artikelen-leveranciers de prijzen nu al aardig aan het opschroeven!
Dat is echt belachelijk duur. Zo rond de 3 euro voor dat T-stuk is een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-06 01:51
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:43:
[...]

Sorry late reactie :)

Ik heb een Comfortpool G7 stofzuiger.. werkt ook echt supergoed..
Vorig jaar voor ~95e gekocht geloof ik .. Zeker aanraden waard.. geen gezeur met slangen en andere meuk..
Zuigt ook gewoon alles op, bladeren, zand, dennennaalden etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 19-06 12:26

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:32:
[...bla bla van Pixelmagic]

Vraag maar raak!
Wat een gigantisch topic en een berg aan informatie en kennis, geweldig.

Ok, start topic en een flink aantal pagina's doorgelezen maar toch nog genoeg uitzoekwerk en vragen.

We hebben een LDPE kuip op het oog, inhoud 1400L dus ik gok 1250 liter inhoud. Hij gaat deels in de grond en ik ben van plan daar waar mogelijk isolatie aan te gaan brengen. Vervolgens willen we er een soort van dek omheen maken waar je op kan zitten en waar idealiter de pomp enzo in weggewerkt kan worden. Verwarmen willen we op een afdak wat 2 meter hoger ligt gaan doen dmv solar. Ook komt er een afdekking er op zodat we de warmte kunnen gaan behouden. Er komen geen bubbels of andere zaken bij, we willen wel actieve reiniging. Ik zal het geheel uitgebreid gaan monitoren en aansturen door domotica (kennis voorhanden).

Gebruik gaat veelal door 2 personen zijn, we hopen van harte de hond er uit te houden 8)

Dat waren even de gedachtes, nu de vragen.

- De pomp/filter. Ik begrijp dat een ZFP de betere oplossing is. ik zie het kleinste model van 4000 liter per uur voor rond de €240 (Intex). Dat voelt erg als overkill aan voor die wasbak die we willen kopen. Heb ik dit nodig of kan ik beter naar wat anders kijken ?

- Is een voor-filter wenselijk (ivm hond en hoe dan ook hondenharen)

- Het meest voor de hand liggend lijkt chloor. ik zie redelijk betaalbaar ook zout water systemen (vanaf €170?). Wat is voor dit soort systemen het handigst ? We zijn uiteraard geen echte chloor liefhebbers.

- We willen gaan starten met solar verwarming, gezien de hoeveelheid werk wat er moet gebeuren neig ik er naar voor het eerste seizoen een Intex matje te kopen en dat eventueel later op te waarderen naar tyhleen buis. Ga ik onder normale omstandigheden een hottub-temperatuur bereiken (in zomer de gehele dag zon op de collector).

Voor nu even genoeg vragen :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Jur gen schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:13:
€20,80 vs €2,77
Zou het echt zo zijn?
Yep, moet wel zeggen dat zwembad.eu nou niet bepaald goedkope zwembad shop/winkel is.

Komt denk ik omdat ze in BE zitten ;) Maar goed dan nog is dit inderdaad een extreem groot verschil...
Pixelmagic schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:55:
[...]
- De pomp/filter. Ik begrijp dat een ZFP de betere oplossing is. ik zie het kleinste model van 4000 liter per uur voor rond de €240 (Intex). Dat voelt erg als overkill aan voor die wasbak die we willen kopen. Heb ik dit nodig of kan ik beter naar wat anders kijken ?
Handigst is dan een Frequentie regelaar erop of een pomp die je kan instellen op bepaalde snelheid.

Ander oplossing is ook gewoon een losse filtervat en daarop een pomp erop zetten van lagere capaciteit.
Voorfilter in je pomp houd enkel de grote objecten tegen, en dat zijn hondenharen zeker niet ;).
- Het meest voor de hand liggend lijkt chloor. ik zie redelijk betaalbaar ook zout water systemen (vanaf €170?). Wat is voor dit soort systemen het handigst ? We zijn uiteraard geen echte chloor liefhebbers.
Dan is zoutwatersysteem zeker een alternatief.

Eventueel is een UVC-lamp icm chloor gebruik ook een oplossing, hiermee verlaag je het chloor gebruik met wel 80%. Ofwel er zit nagenoeg geen chloor in het water terwijl de desinfectie net zo hoog is.

Er is geen "handigst", het is meer wat je wilt.

Vergeet niet dat een zoutwatersysteem van Intex van 200,-- niet kan vergelijken met een volwaardige zoutwatersysteem die ruim 2k kost. En dat terwijl kort gezegd beiden het water net zo schoon houden...
- We willen gaan starten met solar verwarming, gezien de hoeveelheid werk wat er moet gebeuren neig ik er naar voor het eerste seizoen een Intex matje te kopen en dat eventueel later op te waarderen naar tyhleen buis. Ga ik onder normale omstandigheden een hottub-temperatuur bereiken (in zomer de gehele dag zon op de collector).
Welke temperaturen wil je? hottub is 35+gr. Die temperatuur ga je moeilijk halen met een Intex matje.
Als ik mij niet vergist heeft @Plenkske dit afgelopen jaar getest, echter met een bijna 2x minder volume water...

Vergeet ook niet dat indien je dus voor een solar mat gaat die dus op het dak/schuurtje komt je dus een sterke pomp moet hebben. De Intex 4m3/u pomp gaat het al niet redden ivm opvoer hoogte, dus dan kom je weer uit op een 6m3/u variant.

Hier misschien een inspiratie voor je deck ;):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT1c2A4MeCP9g3pbalvtBY8117o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ8hvvi2PKtgAA6KmUK6x0Jv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 19-04-2021 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:20:
[...]

* vso vraagt zich af wie er zoveel post

:S
Dat krijg je met al die reken monsters :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:14:
[...]

Dat is echt belachelijk duur. Zo rond de 3 euro voor dat T-stuk is een normale prijs.
Intex afsluiter 2 stuks + 2 adapters + 20 euro verzendkosten er bij op het kan nog gekker :?

https://www.amazon.nl/Int...id=pla-667466071373&psc=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

als aanvulling op @Jazsie
het beste is onderzoek te doen aan de hand van wat je leest .. maak een shopping list met "eisen" ..
+ vinkenlijstje/checklist

Goed en goedkoop is iets wat je maar beter uit je hoofd kan zetten, shoppen naar parts/alternatieven kan je wel schelen maar dat betekend hier en daar DIY van "simpel" tot "uitdagend" .. ligt aan je eigen inzet.

Zoek een tub met skimmer, in de skimmer leg je een "aquarium" filter die zal wat haren afvangen ..

chloor ruik je beter als je gaat zeiken in het badwater .. dussuh waarschuw je wederhelft ;)
zout = chloor productie elektrisch ..
met een UV lamp hoef je minder chloor toe te voegen .. maar is prijzige keuze

Als je een tub kiest, zou ik starten met isolatie, isolatie en nog eens isolatie ... vooral aan de bovenkant

ik zou niet "kan en klaar" hottub systeem nemen niks ervan kan je "hergebruiken" tenzij je heftig DIY wilt gaan doen. en de verwarming is bv 1:1 energie zuiper .

Je zou 2de hands naar een hottub kunnen speuren .. of je dat doet is natuurlijk een keuze.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:10:

Welke temperaturen wil je? hottub is 35+gr. Die temperatuur ga je moeilijk halen met een Intex matje.
Als ik mij niet vergist heeft @Plenkske dit afgelopen jaar getest, echter met een bijna 2x minder volume water...
Nee heb ik nooit gehad, en ik heb 2x meer volume: 2,4 kuub.

Vorig seizoen had ik alleen een solar cover als hulpmiddel voor opwarmen. Dit seizoen komt er een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
[...]

We hebben een LDPE kuip op het oog, inhoud 1400L dus ik gok 1250 liter inhoud. Hij gaat deels in de grond en ik ben van plan daar waar mogelijk isolatie aan te gaan brengen.
Zorg dat je een goede inschatting maakt hoeveel warmte je verlies naar welke plekken. Zeker omdat het oppervlakte relatief klein is ten opzichte van de hoogte verlies je meer warmte aan de zijkant/bodem dan aan de bovenkant. Je kunt eigenlijk alleen bij het plaatsen de zijkant/bodem isoleren, als hij in gebruik is lukt dat niet meer.

Je moet alleen een goede afweging maken of isoleren zinvol is. Droog, goed verdicht zand is een goede isolator en extra isoleren verdien je bijna niet terug, maar natte kleigrond verliest veel warmte en dan heeft isoleren veel zin.

Even een voorzichtig rekensommetje...
160 cm diameter en een hoogte van 102 cm (gokje op basis van een snelle google zoekopdracht) geeft een oppervlakte aan de bovenkant van 2.01m².
102 cm hoogte * 160 cm diameter * pi = 5.13m² oppervlakte aan zijwand.
Bodem is ook ongeveer 2.01m². Het zal niet 100% kloppen, zeker omdat de wanden niet recht zijn, maar het rekent wat makkelijker.

Een simpele afdekking/liner heeft een warmteverlies van 5W per m² per °K(of°C).

Ongeisoleerd verlies je dus 9.15m² * 5W = 45.75W per °C temperatuursverschil.
In de zomer is het gemiddeld 17 graden: https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2020/zomer
Een hottub wil je op 37 graden hebben. Je moet dus gemiddeld over de dag 20 graden bij verwarmen om de temperatuur op 37 graden te houden. 45.75W/C * 20 = 915W continue warmteverlies.

Ga je isoleren, en je leg bijvoorbeeld 3cm XPS op je hottub verlaag je het warmteverlies.
Rd waarde = 0.9.
WARMTEDOORGANGSCOËFFICIËNT = 1/0.9=1.11W/m2.K
2.01 * 1.11 = 2.23 Watt per °K

De rest blijft gelijk:
7.14 m² * 5 W/m².K = 35.7 Watt per °K
35.7 + 2.23 = 37.93 Watt per °K verlies.

Zou je de zijwanden aanpakken, dan win je veel meer.
5.13m² * 1.11 = 5.69 Watt per °K
4.02m² * 5 W/m².K = 20.1 Watt per °K
20.1 + 5.69 = 25.79 Watt per °K verlies.

Nu is dit een min of meer theoretische berekening waar het bad vrij in de lucht hangt. De warmteverliezen naar de zijkant/bodem zijn anders, zie ook: https://docplayer.nl/4094...liezen-van-zwembaden.html deze studie.

Voor nu even genoeg vragen :P
Overigens heb je ongeveer 27 kWh aan warmte nodig om je water van 17 graden op te warmen naar 37 graden. Waar je die warmte vandaan haalt is vraag 2. Dat kan uit de zon, dat is eigenlijk een no brainer als je de ruimte hebt.

In de zomer pak je bij volle zon ongeveer 1kW uit 1m². Je hebt gemiddeld 5 volle zonuren per dag in juni. Dat is 5kWh per dag per m². Een intexmat is 1.44 m². 1.44 * 5 = 7.2 kWh aan warmte.

Hoop dat met deze informatie een goede balans kan vinden tussen isoleren, warmte opwekken en genieten! :9B

[ Voor 0% gewijzigd door Ep Woody op 20-04-2021 09:44 . Reden: correctie eenheid (kWh moest kW zijn) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:44:
[...]
Als je een tub kiest, zou ik starten met isolatie, isolatie en nog eens isolatie ... vooral aan de bovenkant
Zie mijn betoog hierboven, juist minder isoleren aan de bovenkant, maar meer aan de zijkanten. In tegenstelling tot een zwembad is het verlies aan de zijkant veel groter dan de bovenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Jazsie schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:10:
[...]

Vergeet ook niet dat indien je dus voor een solar mat gaat die dus op het dak/schuurtje komt je dus een sterke pomp moet hebben. De Intex 4m3/u pomp gaat het al niet redden ivm opvoer hoogte, dus dan kom je weer uit op een 6m3/u variant.

[...]
Dat red de 4m3 pomp wel, gebruikt met een Intex matje, en met een solar bol. Dak is 230 of 240 hoog denk ik.
Met een bypass houd je dan ruim voldoende flow over om een klein bad (2-3 m3) te filteren.
Maar meer kan geen kwaad denk ik. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-04-2021 09:24 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:24:
[...]

Dat red de 4m3 pomp wel, gebruikt met een Intex matje, en met een solar bol. Dak is 230 of 240 hoog denk ik.
Met een bypass houd je dan ruim voldoende flow over om een klein bad (2-3 m3) te filteren.
Er zijn meer redenen om voor een 6m3 te gaan .. de kosten vs baten wegen tegen elkaar op :)

dus ons advies is "vermijd de 4m3"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:04:

In de zomer pak je bij volle zon ongeveer 1kWh uit 1m². Je hebt gemiddeld 5 volle zonuren per dag in juni. Dat is 5kWh per dag per m². Een intexmat is 1.44 m². 1.44 * 5 = 7.2 kWh aan warmte.

Hoop dat met deze informatie een goede balans kan vinden tussen isoleren, warmte opwekken en genieten! :9B
Ter info een klein detail: die 1kWh is wel echt een maximum in goede omstandigheden.
Ik heb even gekeken in mijn data en vorig jaar heb ik het in mijn achtertuin op een stuk of 5 dagen gehaalt als maximum waarde. Ook nog wel een aantal dagen tussen 950-990, maar de meeste zonnige dagen zitten zo rond de 850-900 als maximum.

Ligt denk ik vooral aan de luchtkwaliteit en het zal wellicht op andere plekken/tuinen in NL ook anders zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:39:
[...]

Ter info een klein detail: die 1kWh is wel echt een maximum in goede omstandigheden.
Ik heb even gekeken in mijn data en vorig jaar heb ik het in mijn achtertuin op een stuk of 5 dagen gehaalt als maximum waarde. Ook nog wel een aantal dagen tussen 950-990, maar de meeste zonnige dagen zitten zo rond de 850-900 als maximum.

Ligt denk ik vooral aan de luchtkwaliteit en het zal wellicht op andere plekken/tuinen in NL ook anders zijn :)
Mee eens, maar...

Ik heb dit als bron gepakt:
https://www.zonurencalculator.nl/

Die geven aan, er zijn gemiddeld 5 volle zon uren per dag. Oftewel 5 uur van 1 kW constant. Er zijn meer uren zon per dag, maar bij elkaar opgeteld levert dat 5 volle zonuren op. (10 uur van 500 W = 5 uur van 1 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:39:
[...]

ik zit nog even te denken hoe ik deze dat in mijn omgeving ga krijgen

ook omdat ik in mijn huis de luchtkwaliteit ga meten is dit leuke data ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:43:
[...]

Mee eens, maar...

Ik heb dit als bron gepakt:
https://www.zonurencalculator.nl/

Die geven aan, er zijn gemiddeld 5 volle zon uren per dag. Oftewel 5 uur van 1 kW constant. Er zijn meer uren zon per dag, maar bij elkaar opgeteld levert dat 5 volle zonuren op. (10 uur van 500 W = 5 uur van 1 kW)
Ah, op die manier. Ja dan kom je er wel. Op goede dagen nog wel hoger denk ik zelfs.
Zal het op een zonnige dag een keer opslaan van 24 uur.
Want volgens mij slaat Domoticz alleen de afgelopen 24 uur volledig op (dus data per X tijd), en voor de rest is het minimum/maximum/average per dag wat hij opslaat. Of ik moet een keer gaan zoeken in de database zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:04:
[...]

Ah, op die manier. Ja dan kom je er wel. Op goede dagen nog wel hoger denk ik zelfs.
Zal het op een zonnige dag een keer opslaan van 24 uur.
Want volgens mij slaat Domoticz alleen de afgelopen 24 uur volledig op (dus data per X tijd), en voor de rest is het minimum/maximum/average per dag wat hij opslaat. Of ik moet een keer gaan zoeken in de database zelf :)
Domoticz gooit veel weg inderdaad. Vandaar dat ik de data doorpush naar InfluxDB. Daar kun je echt leuke dingen mee doen. Domoticz is meer voor grove data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:00:
[...]

ik zit nog even te denken hoe ik deze dat in mijn omgeving ga krijgen

ook omdat ik in mijn huis de luchtkwaliteit ga meten is dit leuke data ..
Als je zelf geen weerstation of sensor hebt / wil maken, dan zou je eens kunnen zoeken op bv. Wunderground of andere weersites waar amateur weerstations op staan. Vaak hebben die dan ook solar radiation. Met een API is dan wellicht de data wel lokaal op te slaan.

we gaan nu wel off-topic maar luchtkwaliteit in en rondom huis heb je volgens mij vele verschillende sensoren voor. solar radiation staat er los van maar dat wist je vast wel. wel een leuke toevoeging ! zelf wil ik in huis ook nog meer sensoren toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:13:
[...]

Als je zelf geen weerstation of sensor hebt / wil maken, dan zou je eens kunnen zoeken op bv. Wunderground of andere weersites waar amateur weerstations op staan. Vaak hebben die dan ook solar radiation. Met een API is dan wellicht de data wel lokaal op te slaan.

we gaan nu wel off-topic maar luchtkwaliteit in en rondom huis heb je volgens mij vele verschillende sensoren voor. solar radiation staat er los van maar dat wist je vast wel. wel een leuke toevoeging ! zelf wil ik in huis ook nog meer sensoren toevoegen
ik heb er niet 1 maar ik wil er wel 1 (maken oid) .. ik zat zelf te denken om een 433mhz variant te kopen en die te hacken en te koppelen met een ESP .. (kan ook wel via SDR de 433mhz onderscheppen)
de reden is 2 a 3 leding
- zonnescherm/rolluiken automagisch in/uit laten schuiven
- gegevens over lucht kwaliteit/temp

dat naar binnen trekken kan inderdaad, en er zijn wat weerstations in de buurt die ik al onderscheppen kan :) maar zelf 1 hebben staan is wel prettig ..

en pompen over de mat :) automagiseren ..

Wat ik vooral wil doen is temp/ zonneinstraling

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:06:
[...]

Domoticz gooit veel weg inderdaad. Vandaar dat ik de data doorpush naar InfluxDB. Daar kun je echt leuke dingen mee doen. Domoticz is meer voor grove data.
Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets had van "ik wil van die dag alle data". Terwijl ik vaak kijk in al mijn data in domoticz.

Maar goede tip. Voor zwembaddata dalijk wil ik wel alles bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:41:
[...]

Nee heb ik nooit gehad, en ik heb 2x meer volume: 2,4 kuub.

Vorig seizoen had ik alleen een solar cover als hulpmiddel voor opwarmen. Dit seizoen komt er een warmtepomp.
Ahh oops, dan heb ik mij vergis. Was iemand hier met een Intex Spa + solar mat die dat dus getest heeft :).
--MeAngry-- schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:24:
[...]

Klopt op die hoogte wel, ik ging meer uit van de "normale" hoogte welk meestal rond de 3m ligt en dat ga je niet redden met een 4m3 pomp die maximale opvoerhoogte heeft van 3m ;).

Ben overigens wel benieuwd hoeveel flow jij over houd wanneer je het water volledig over de mat/solar bolt laat gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:26:
[...]

Ahh oops, dan heb ik mij vergis. Was iemand hier met een Intex Spa + solar mat die dat dus getest heeft :).
Dit Intex Spa is eigenlijk best goed, met die luchtkamers heb je gelijk een mooie isolatie naar de zijkant...
[...]

Klopt op die hoogte wel, ik ging meer uit van de "normale" hoogte welk meestal rond de 3m ligt en dat ga je niet redden met een 4m3 pomp die maximale opvoerhoogte heeft van 3m ;).

Ben overigens wel benieuwd hoeveel flow jij over houd wanneer je het water volledig over de mat/solar bolt laat gaan ;)
Maar dan wel als de mat/solar bol gevuld is met water. Dan heb je ongeveer gelijke krachten naar boven en naar beneden en is het met name de restrictie van de mat.

Hmmm, eigenlijk moeten we dat ook nog even testen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59
Klein projectje met wat grut dat ik nog had liggen, een display voor de temperaturen/pompstatus en een drukknop om de pomp aan of uit te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_display.jpg

Doel is om er een behuizing omheen te bouwen en het display ergens op tafel te zetten, hoef ik niet de hele tijd de telefoon of laptop erbij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:22:
Klein projectje met wat grut dat ik nog had liggen, een display voor de temperaturen/pompstatus en een drukknop om de pomp aan of uit te zetten:

[Afbeelding]

Doel is om er een behuizing omheen te bouwen en het display ergens op tafel te zetten, hoef ik niet de hele tijd de telefoon of laptop erbij te pakken.
Nice :) Zelf heb ik ook 2 kleine oled displays die ik wil gaan toevoegen.
Check ook even dit topic: Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic
Is nog work in progress, maar dit soort projectjes willen we daar onderbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

[Afbeelding]

Als je de tekst aanpast naar Ta (Temperatuur Aanvoer), Tr (Temperatuur Retour), Tb (Temperatuur Buiten) heb je meer ruimte op je display ;) Dan kun je nog een Tp (Temperatuur Pool) toevoegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

[Afbeelding]

verkeerde topic @Plenkske is me voor zou je daar wat (meer) shots van je project willen delen ?
eventueel code oid en aansluiting (pinnen en kabels ..)

Behuizing is eigenlijk simpel .. het is maar net hoeveel tijd/energie je erin wilt steken .. project behuizingen zijn "duur" goedkoper is bv een diy iets (laten we in dat topic verder praten ? erover.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:23
Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:42:
[...]

Als je de tekst aanpast naar Ta (Temperatuur Aanvoer), Tr (Temperatuur Retour), Tb (Temperatuur Buiten) heb je meer ruimte op je display ;) Dan kun je nog een Tp (Temperatuur Pool) toevoegen...
Ik dacht "Tb" stond voor de temperatuur van het Bier ;)
Want dat is straks zijn belangrijkste bezigheid, lekker vanuit de luie stoel met een biertje het zwembad monitoren en af en toe een duik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Togi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:43:
[...]

Ik dacht "Tb" stond voor de temperatuur van het Bier ;)
Want dat is straks zijn belangrijkste bezigheid, lekker vanuit de luie stoel met een biertje het zwembad monitoren en af en toe een duik.
Dat is als er een hoofdletter B staat. TB is Temperatuur van Bier :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wat is een beetje een gangbare prijs voor een thermowell ?
ik heb deze nu op het oog https://www.amazon.nl/gp/...PC8/ref=ox_sc_act_title_2?

ik ga denk het volgende bestellen
- 4x T-stuk met schroefdraad (50mm) + 1/2"
- 4x pvc schroefdop 1/2"
- 1x plastic doorzichtige buis (50mm)
- 2x zadel (50mm)

De doorzichtige buis ga ik eens kijken of ik een "doorzichtigheids" meter oid kan bouwen ..
waarbij ik ga kijken of het water doorzichtig, wit of groen is ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 20-04-2021 13:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, wat de gek er voor geeft.

Op Ali kosten ze ongeveer € 4.25. Tel je de BTW mee, dan zit op je 5.15 per stuk. Dit komt ook gewoon uit china, dus maak je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:03:
@vso, wat de gek er voor geeft.

Op Ali kosten ze ongeveer € 4.25. Tel je de BTW mee, dan zit op je 5.15 per stuk. Dit komt ook gewoon uit china, dus maak je keuze.
als het schroefdraad maar past :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:04:
[...]

als het schroefdraad maar past :P
De link die jij deelt is NPT.

Deze is BSP: https://nl.aliexpress.com/item/4000506680109.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:50:
wat is een beetje een gangbare prijs voor een thermowell ?
ik heb deze nu op het oog https://www.amazon.nl/gp/...PC8/ref=ox_sc_act_title_2?

- 4x pvc schroefdop 1/2"
- 1x plastic doorzichtige buis (50mm)
- 2x zadel (50mm)

De doorzichtige buis ga ik eens kijken of ik een "doorzichtigheids" meter oid kan bouwen ..
waarbij ik ga kijken of het water doorzichtig, wit of groen is ..
Op ali express toch wel ongeveer de helft goedkoper.
Waarom de pvc schroefdoppen ? Voor als je ze dicht wil draaien zonder sensor ?

@Ep Woody ik heb ook per ongeluk NPT en het past gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:07:
[...]

Op ali express toch wel ongeveer de helft goedkoper.
Waarom de pvc schroefdoppen ? Voor als je ze dicht wil draaien zonder sensor ?

@Ep Woody ik heb ook per ongeluk NPT en het past gewoon.
hmmm de reden voor amazon = het is hopenlijk sneller in huis ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:14:
[...]

Bij de link die je geeft lijkt het ook wel uit china te komen ipv een magazijn in EU. Ja, dat kan bij Amazon ook... wel eens vaker gehad.

Moet zeggen dat de laatste paar keer dat ik iets via de china shops heb besteld, dat het best snel binnen was. Banggood is meestal wel sneller. Bij ali altijd kiezen voor "AliExpress Standard Shipping" voor de beste/goedkoopste verzending is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:14:
[...]

Gewoon bestellen met AliExpress Standard Shipping, dan heb je het meestal met 2 weken wel binnen. Kost een paar cent meer, maar gaat wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:23:
[...]

Bij de link die je geeft lijkt het ook wel uit china te komen ipv een magazijn in EU. Ja, dat kan bij Amazon ook... wel eens vaker gehad.

Moet zeggen dat de laatste paar keer dat ik iets via de china shops heb besteld, dat het best snel binnen was. Banggood is meestal wel sneller. Bij ali altijd kiezen voor "AliExpress Standard Shipping" voor de beste/goedkoopste verzending is mijn ervaring.
Via Ali standaard verzending vanuit China naar Nederland/België gaat vrij vlot maar voor dat je pakket thuis is kan nog wel eens lang duren, meeste pakketten komen aan in België Liège linehaul Luik en kan soms wel 3 weken blijven liggen voordat post.nl het pakket op pikt en bezorgd.

Zit nu al op 2 pakketten te wachten ligt al bijna 3 weken in België verzending vanuit China 5 dagen in België. Liege line haul.

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 20-04-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:36:
[...]

Via Ali standaard verzending vanuit China naar Nederland/België gaat vrij vlot maar voor dat je pakket thuis is kan nog wel eens lang duren, meeste pakketten komen aan in België Liège linehaul Luik en kan soms wel 3 weken blijven liggen voordat post.nl het pakket op pikt en bezorgd.

Zit nu al op 2 pakketten te wachten ligt al bijna 3 weken in België verzending vanuit China 5 dagen in België. Liege line haul.
daarvoor bestel ik in elk geval de schroefdop(pen) erbij .. dan kan je wel verder gaan met installatie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 18:55
Ik heb een ingebouwd zwembad met een solar lamellendeck. Nu vraag ik me af hoe je zo'n dek best schoonmaakt na de winter. Gewoon met de hogedruk reiniger ? Eventueel een of ander attribuut (borstel) dat je kan monteren op een hogedruk reiniger ?

Ervaringen en tips zijn welkom :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
whoami schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
Ik heb een ingebouwd zwembad met een solar lamellendeck. Nu vraag ik me af hoe je zo'n dek best schoonmaakt na de winter. Gewoon met de hogedruk reiniger ? Eventueel een of ander attribuut (borstel) dat je kan monteren op een hogedruk reiniger ?

Ervaringen en tips zijn welkom :)
--> handleiding lamellen deck ?

hogedruk lijkt me niet handig tenzij je een hard/zacht stand hebt .. dit meer wegens het schuur effect van water.
zachte bezem met een niet aggresief sopje oid .. en daarna iets van autowas oid .. puur om het plastic te beschermen ..

maar dit zijn mijn 2 centjes ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badleek
  • Laatst online: 05-08-2022
Er is hier veel kwaliteitsvolle informatie beschikbaar waar ik zelf al veel aan heb gehad.

Ik ben bezig met mijn Poolex wp te installeren met als gevolg kan ook een steentje bijdragen.

Deze 2 tips:
1. Ik heb bij Toppy een goede 50mm naar 38mm set gevonden waar je dan uw Intex 38mm gewoon op kunt schroeven en de 50mm kant voor de wp. Het was mij niet duidelijk in de uitleg van de set, maar er zit van elk onderdeel 2 stuks in. Vergeet niet, de lijm moet je er nog zelf bij kopen.

2. De elektriciteitskabel moet je zelf kopen en aansluiten op de wp. Makkelijkst was een verlengkabel aan te schaffen (deze koos ik) en dan de ene kant uit elkaar te schroeven. Dan bekom je proper afgewerkte kabeltjes, moet je zelf niet extra prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
badleek schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:35:
Er is hier veel kwaliteitsvolle informatie beschikbaar waar ik zelf al veel aan heb gehad.

Ik ben bezig met mijn Poolex wp te installeren met als gevolg kan ook een steentje bijdragen.

Deze 2 tips:
1. Ik heb bij Toppy een goede 50mm naar 38mm set gevonden waar je dan uw Intex 38mm gewoon op kunt schroeven en de 50mm kant voor de wp. Het was mij niet duidelijk in de uitleg van de set, maar er zit van elk onderdeel 2 stuks in. Vergeet niet, de lijm moet je er nog zelf bij kopen.

2. De elektriciteitskabel moet je zelf kopen en aansluiten op de wp. Makkelijkst was een verlengkabel aan te schaffen (deze koos ik) en dan de ene kant uit elkaar te schroeven. Dan bekom je proper afgewerkte kabeltjes, moet je zelf niet extra prutsen.
toppy is vrij "duur" ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Mooie oplossing.

Zelf krimpen van de adereindhulsjes is ook goed te doen en zorgt ervoor dat je beter kunt afstemmen op de daadwerkelijk benodigde lengte. Wel even een goede tang en goede hulsjes regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:50:
- 4x pvc schroefdop 1/2"
dit maar besteld de rest laten zitten ..

als het binnen is de doppen testen en dan ertussen lijmen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:30:
[...]

toppy is vrij "duur" ..
Alles is vrij duur.
Mijn zwembad was 2 jaar geleden nog geen €700 en nu overal bijna €1400. Dat is toch belachelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:57:
[...]

Alles is vrij duur.
Mijn zwembad was 2 jaar geleden nog geen €700 en nu overal bijna €1400. Dat is toch belachelijk?
ja zeker .. maar goed shoppen scheelt de helft ..teminste hoop ik ;)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 20-04-2021 17:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:01:
[...]

ja zeker .. maar goed shoppen scheelt de helft ..teminste hoop ik ;)
Het zijn precies dezelfde winkels als een paar jaar geleden.
Ik heb geen nieuwe nodig gelukkig maar was wel geschrokken dat ze zo profiteren van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Toppy is inderdaad misschien wat duurder, maar dit was de enige plek waar ik op basis van de uitleg 99% zeker kon zijn dat het was wat ik nodig had.

Ik ben bereid om voor die zekerheid wat extra te betalen.

Het zou voor mij vervelender zijn te 'gokken' welke stukken ik nu juist nodig heb om ze dan te bestellen om wat EUR uit te sparen, om dan te realiseren dat ze toch niet helemaal juist zijn. Daarna alles terug opvolgen om het te fixen kost terug meer EUR en tijd - wat dan uiteindelijk duurder uitkomt dan Toppy.

Ik zeg 'gokken' ondanks toch wel degelijk onderzoek te hebben gedaan. Allicht misschien gewoon een tekort aan technisch inzicht - en dat kost mij geld!

En nu maak ik mij wat nerveus omdat ik die buizen wat ga moeten verlijmen... Zegt genoeg over mijn kunnen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:56:
[...]

dit maar besteld de rest laten zitten ..

als het binnen is de doppen testen en dan ertussen lijmen
Ik zou eerder kiezen voor zoiets: https://zeeaquarium-winkel.nl/pvc-kruisstuk
Dan kun je in een donkere (gecontroleerde) omgeving de kleur testen, zonder dat buitenlucht invloed heeft op de kleur van het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
badleek schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:08:
Toppy is inderdaad misschien wat duurder, maar dit was de enige plek waar ik op basis van de uitleg 99% zeker kon zijn dat het was wat ik nodig had.

Ik ben bereid om voor die zekerheid wat extra te betalen.

Het zou voor mij vervelender zijn te 'gokken' welke stukken ik nu juist nodig heb om ze dan te bestellen om wat EUR uit te sparen, om dan te realiseren dat ze toch niet helemaal juist zijn. Daarna alles terug opvolgen om het te fixen kost terug meer EUR en tijd - wat dan uiteindelijk duurder uitkomt dan Toppy.

Ik zeg 'gokken' ondanks toch wel degelijk onderzoek te hebben gedaan. Allicht misschien gewoon een tekort aan technisch inzicht - en dat kost mij geld!

En nu maak ik mij wat nerveus omdat ik die buizen wat ga moeten verlijmen... Zegt genoeg over mijn kunnen :*)
https://www.saunasenzwemb...0mm-lijm-x-38-32-mm-spie/

Deze zijn wat goedkoper en je kan altijd een moff gebruiken om bv het in te steken.

Als het goed is heb je 2 lijm flesjes .. 1x reiniger 1x lijm .. (griffon) ..
Zorg dat je genoeg doekjes hebt (billen doekjes maar dan zonder alcohol/vocht..)

je zaagt eerst alles op maat .. waar mogelijk hou minimaal 5 tot 10cm tussen verbinding A en B .. als je later wil verleggen heb je genoeg "vlees" voor een mof oid .. ontbraam alles

Dan leg je alles "droog" neer en tekend bij zaken die onder een hoek lopen een duidelijke markering op beide delen ..

hierna pak je deel voor deel als volgt
1 ) eerst met alcohol oid het ergste vuil weg halen binnen & buiten beide delen
2 ) dan de PVC reiniger . (droogt vrij rap) beide delen
3 ) nawrijven met een droge (schone) doek
4 ) smeer lijm op 1 deel en zet ze "snel" in elkaar .. 1 kwartslag draaien tijdens inelkaar steken is voldoende na inelkaar zetten (smeer je de lijm uit) en in deze stap niet "te zuinig" met lijm je kan nadat het inelkaar zit met de doek uit stap 3 het overtollige lijm weghalen ..

test stap 1-4 op een deel wat je weg kan gooien ... om er gevoel mee te krijgen .. lijm droogt namelijk wel rap .

ps met een verf"afblaas" fohn en voldoende hitte (niet te dicht bij) moet de lijm loslaten .. mocht je verkeerd lijmen neem je tijd ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:16:
[...]

Ik zou eerder kiezen voor zoiets: https://zeeaquarium-winkel.nl/pvc-kruisstuk
Dan kun je in een donkere (gecontroleerde) omgeving de kleur testen, zonder dat buitenlucht invloed heeft op de kleur van het water.
:? erhm .. we hebben het over zwembad water toch .. of mis ik wat .. dat zijn die dingen waar je in duikt .. ik zie niet in waarom dat afgesloten zou zijn :)

ik laat het idee btw varen .. is leuk idee maar niet echt praktisch te maken..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:23:
[...]

:? erhm .. we hebben het over zwembad water toch .. of mis ik wat .. dat zijn die dingen waar je in duikt .. ik zie niet in waarom dat afgesloten zou zijn :)

ik laat het idee btw varen .. is leuk idee maar niet echt praktisch te maken..
Ja, gewoon zo'n kruis ertussen zetten zodat je haaks op je waterflow een licht/kleur meting kan doen. Links licht, rechts sensor/camera, boven water in, onder water uit.

Maar inderdaad, niet teveel tijd aan spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:21:
[...]

https://www.saunasenzwemb...0mm-lijm-x-38-32-mm-spie/

Deze zijn wat goedkoper en je kan altijd een moff gebruiken om bv het in te steken.

Als het goed is heb je 2 lijm flesjes .. 1x reiniger 1x lijm .. (griffon) ..
Zorg dat je genoeg doekjes hebt (billen doekjes maar dan zonder alcohol/vocht..)

je zaagt eerst alles op maat .. waar mogelijk hou minimaal 5 tot 10cm tussen verbinding A en B .. als je later wil verleggen heb je genoeg "vlees" voor een mof oid .. ontbraam alles

Dan leg je alles "droog" neer en tekend bij zaken die onder een hoek lopen een duidelijke markering op beide delen ..

hierna pak je deel voor deel als volgt
1 ) eerst met alcohol oid het ergste vuil weg halen binnen & buiten beide delen
2 ) dan de PVC reiniger . (droogt vrij rap) beide delen
3 ) nawrijven met een droge (schone) doek
4 ) smeer lijm op 1 deel en zet ze "snel" in elkaar .. 1 kwartslag draaien tijdens inelkaar steken is voldoende na inelkaar zetten (smeer je de lijm uit) en in deze stap niet "te zuinig" met lijm je kan nadat het inelkaar zit met de doek uit stap 3 het overtollige lijm weghalen ..

test stap 1-4 op een deel wat je weg kan gooien ... om er gevoel mee te krijgen .. lijm droogt namelijk wel rap .

ps met een verf"afblaas" fohn en voldoende hitte (niet te dicht bij) moet de lijm loslaten .. mocht je verkeerd lijmen neem je tijd ..
Bedankt voor de tips!

Blijkbaar dus nog moeilijker dan ik had gedacht dat het ging zijn gezien de snelheid waarmee gehandeld moet worden.

Heb nog wat verder gezocht, zou ik WD40 kunnen gebruiken om te ontvetten?

Bijkomend een interessante post tegengekomen over pvc lijmen. Daar staan verschillende meningen over de buis lichtjes te schuren vooraleer te lijmen. Bijkomend ook dat een draai eens erin ook problematisch kan zijn.

Iemand een mening hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
badleek schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor de tips!

Blijkbaar dus nog moeilijker dan ik had gedacht dat het ging zijn gezien de snelheid waarmee gehandeld moet worden.

Bijkomend een interessante post tegengekomen over pvc lijmen. Daar staan verschillende meningen over de buis lichtjes te schuren vooraleer te lijmen. Bijkomend ook dat een draai eens erin ook problematisch kan zijn.

pff beetje moeite doen YouTube: Griffon T-88®

het is anno 2021 "daar is een filmpje voor te vinden" toch ? :+

maar inderdaad je doet onderzoek .. neem er gewoon de tijd voor geen haast klus .. werk schoon en droog dat is het advies

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 20-04-2021 19:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

wat had je liggen :9 en wil je dit met ons delen :P want hier zijn wij als tweakers wel naar benieuwd...toch? 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 22:07

Deze 2 tips:

Nog een Poolex bezitter, die enthousiast bezig is. (y)

In aanvulling op tip 1 heb ik nog deze;
past de intex slang precies op.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badleek
_RRM_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:06:
[...]

Nog een Poolex bezitter, die enthousiast bezig is. (y)

In aanvulling op tip 1 heb ik nog deze;
past de intex slang precies op.
Goeie tip, bedankt.

Ik had er zo’n gelijkaardige gezien maar twijfel op zo’n moment enorm over de afmetingen die mij dan juist niet duidelijk genoeg lijken. Die Toppy set bevat dat ook en bijkomend een rubberen afdichtingsring en 20cm pvc buis. Tja, ipv 40 EUR had ik het voor de helft kunnen klaren, maar goed, moet ik nu alleen stressen over de montage :)

En inderdaad, ik ben enthousiast maar voorzichtig bezig. Zit met de Intex zfp en zout systeem van vorig jaar en nu een Poolex Jetline 95 wp. Wel wat bewegende delen. Leerrijke bezigheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
badleek schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor de tips!

Met ammoniak kan je ook wel ontvetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:09:
[...]

Met ammoniak kan je ook wel ontvetten
zou dat als stap 1 doen ..

Die ontvetter/pvc reiniger van griffon zou ik echt doen want die ruwt het op .. echt zijn geld dubbel en dwars waard..

ik had geluk een maat van mij doet dit voor zijn "werk" .. die werkt met 2 tot 10 bar druk pvc meuk (kassenbouw) .. maakt hele installaties ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Even een snelle toevoeging, geloof dat ik committed ben, zojuist een ZFP besteld bij amazon, was spontaan afgeprijsd van 189 naar 155.

Mocht iemand ook nog interesse hebben: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik geloof dat ik nu echt een hottub ga krijgen 8)

Overigens de mensen die gereageerd hebben op mijn eerdere bericht bedankt, ik ga nog eens op mijn gemak verder lezen en reageren wanneer de tijd er is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Een potje lijm 500ml 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddktvWWizzS5NASnaE-Pt3q9tYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zRLudKOIbYON69bBFACGcH4i.png?f=user_large

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/griffon_uni-100/p/598#1040

En nog een busje cleaner 500ml nog voordeliger samen dan bij Toppy .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovq0YZHOTKQ676CT79ITiPwmk1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6YxAQNXaSepSsQhgbrzSIawB.png?f=user_large

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/griffon_pvc_cleaner/p/610

En gratis verzonden vanaf 25 euro 😘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:43:
Even een snelle toevoeging, geloof dat ik committed ben, zojuist een ZFP besteld bij amazon, was spontaan afgeprijsd van 189 naar 155.

Mocht iemand ook nog interesse hebben: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Overigens de mensen die gereageerd hebben op mijn eerdere bericht bedankt, ik ga nog eens op mijn gemak verder lezen en reageren wanneer de tijd er is.
je weet dat het een 4m3 variant betreft die zonder slangen komt ? (van zfp naar tub/bad en visa versa)

je doet er goed aan om afhankelijk van je tub de adapter A of B te halen .. (B = voor zfp kant) als je met normale zwembad slang oid doorgaat dan ..

Niet dat ik zeg dat je iets anders moet nemen ofzo ..

btw neem wel filterglas/zand of wattenbollen .. (wattenbollen 2x bestellen kan je wat uitwisselen) maar ik zou eerder voor zand/glas gaan als je 365 de tub laat staan..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:43:

Helaas, prijs is weer 168,42 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:22:
[...]

je weet dat het een 4m3 variant betreft die zonder slangen komt ? (van zfp naar tub/bad en visa versa)

je doet er goed aan om afhankelijk van je tub de adapter A of B te halen .. (B = voor zfp kant) als je met normale zwembad slang oid doorgaat dan ..

Niet dat ik zeg dat je iets anders moet nemen ofzo ..

btw neem wel filterglas/zand of wattenbollen .. (wattenbollen 2x bestellen kan je wat uitwisselen) maar ik zou eerder voor zand/glas gaan als je 365 de tub laat staan..
Ik heb op dit moment nog verder niets :+ De kuip heeft nog geen gaten dus ik kan kiezen wat voor in/uitlaat ik neem ? Dat hij zonder slangen is was ik niet bewust van, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk toch ?

De 4m3 zou voldoende moeten zijn voor de 1250 liter en solar mat op < 2m hoog (fietsenafdak) als ik het goed begrepen. In het slechtste geval gaat hij retour, voordeel bij deze winkel.

Zand/glas boven watten, dat vermoeden had ik al. In de winter zal hij wel leeg gaan denk ik trouwens, maar wie weet wat er gebeurd op termijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:12:
[...]

Ik zag het ja, ik verdenk de zaak van spontane lokkertjes, hij zat in mijn winkelwagentje en wat letterlijk 5 minuten later zoveel goedkoper.

Anyway, ik zeg dank je wel ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:17:
[...]

Ik heb op dit moment nog verder niets :+ De kuip heeft nog geen gaten dus ik kan kiezen wat voor in/uitlaat ik neem ? Dat hij zonder slangen is was ik niet bewust van, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk toch ?

De 4m3 zou voldoende moeten zijn voor de 1250 liter en solar mat op < 2m hoog (fietsenafdak) als ik het goed begrepen. In het slechtste geval gaat hij retour, voordeel bij deze winkel.

Zand/glas boven watten, dat vermoeden had ik al. In de winter zal hij wel leeg gaan denk ik trouwens, maar wie weet wat er gebeurd op termijn.
Dan is die 4m3/u zfp prima zat hoor. Zeker voor die volume en opvoerhoogte :) Sterkere kan altijd maar behalve dat het meer kost in aanschaf is het stroom vebruik ook gelijk hoger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-06 01:09
Jazsie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:12:
[...]
Hij is weer 154,95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-06 18:44
mocht iemand de 6m3 zfp willen overnemen voor € 150,- laat het dan weten, ophalen in Amersfoort. Het is de amazon versie zonder slangen (ik heb hem later ook voor € 129 kunnen bestellen en die is binnen). Mocht er geen interesse zijn stuur ik hem retour.

Edit: ik bedoel niet dat ik die van 129 met winst wil verkopen maar dat ik mijn eerdere bestelling (waar ik 150 voor heb betaald) voor de kostprijs aanbied

[ Voor 23% gewijzigd door Rob112 op 21-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rob112 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:12:
mocht iemand de 6m3 zfp willen overnemen voor € 150,- laat het dan weten, ophalen in Amersfoort. Het is de amazon versie zonder slangen (ik heb hem later ook voor € 129 kunnen bestellen en die is binnen). Mocht er geen interesse zijn stuur ik hem retour.
Wacht tot in de zomer .. dan raak je hem voor die prijs kwijt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oh, is die amazon versie zonder slangen..... Heb ik 2 maanden geleden ook besteld. Maar was me niet opgevallen. Zal toch maar eens in de doos kijken. Ander sta ik straks voor een verrassing als ik het zwembad wil opzetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Edit: ik bedoel niet dat ik die van 129 met winst wil verkopen maar dat ik mijn eerdere bestelling (waar ik 150 voor heb betaald) voor de kostprijs aanbied
Waarom de 6m3 ZFP verkopen omdat er geen slangen bij zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-06 18:44
J.E. Weinor schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:40:
[...]

Waarom de 6m3 ZFP verkopen omdat er geen slangen bij zitten?
Nee, omdat ik er nu 2 in de garage heb staan :)

annuleren was niet gelukt dus heb er nu 2

[ Voor 8% gewijzigd door Rob112 op 21-04-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:31

Hoe herken je op Amazon of er wel of geen slangen bij zitten? Ik heb mijn oog laten vallen op een Intex ZFP via Amazon, maar wil niet voor verassingen komen te staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GilbertvH schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:28:
[...]

Hoe herken je op Amazon of er wel of geen slangen bij zitten? Ik heb mijn oog laten vallen op een Intex ZFP via Amazon, maar wil niet voor verassingen komen te staan...
meestal leest men wat er in de "verzendig" zit .. en anders google je op het product en lees je de handleiding staat altijd wat er in de doos staat

of ik moet iets erg vreemds zeggen

zou me overgens niet te druk maken .. slangen / adapters bestellen moet je toch

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:29:
Oh, is die amazon versie zonder slangen..... Heb ik 2 maanden geleden ook besteld. Maar was me niet opgevallen. Zal toch maar eens in de doos kijken. Ander sta ik straks voor een verrassing als ik het zwembad wil opzetten.
Slangen zitten er wel bij, zojuist gekeken.
Mijn bestelling is alleen wel uit Spanje gekomen, misschien dat dit uitmaakt ??

Bij de 4m3 pomp op Amazon staat trouwens:
zuigerventielen en 38 mm uitlaat schroefverbindingen niet zijn inbegrepen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Slangen en accessoires zitten er niet bij, en er zit ook geen ALS aan, wanneer het om type FR aan het eind gaat. Bijvoorbeeld 26646FR.
Bij type GS zitten er twee slangen bij en een ALS aan. Lengte van de slagen zou 4,5m moeten zijn, dat lijkt nog wel eens te verschillen, maar het zou dan ook weer om een ander type kunnen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-04-2021 14:44 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-06 01:09
Vraagje aan de mensen die de W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp hebben gekocht op toppy.nl Is jullie order verplaatst naar begin juni? Of staat ie nog op eind mei?
Pagina: 1 ... 26 ... 177 Laatste