Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 18:45
TMCThomas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:14:
Vraagje aan de mensen die de W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp hebben gekocht op toppy.nl Is jullie order verplaatst naar begin juni? Of staat ie nog op eind mei?
Mij bij staat er dit:
08 Mar 2021 (besteldatum)
Bezig met verwerken

Bij het product zelf staat inderdaad nu begin juni, maar het is onduidelijk of dat dan voor álle orders geldig is of alleen als je het nu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-06 01:09
Plenkske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:28:
[...]
Maar het is onduidelijk of dat dan voor álle orders geldig is of alleen als je het nu besteld.
Dat vraag ik me dus ook af ja, anders moet ik namelijk onderhand is gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
TMCThomas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:46:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af ja, anders moet ik namelijk onderhand is gaan bestellen.
Als je nog niet besteld hebt dan kan je dus sowieso uitgaan van die begin juni. Op zijn vroegst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26

Pixelmagic

Ubergeek

--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:40:
Slangen en accessoires zitten er niet bij, en er zit ook geen ALS aan, wanneer het om type FR aan het eind gaat. Bijvoorbeeld 26646FR.
Bij type GS zitten er twee slangen bij en een ALS aan. Lengte van de slagen zou 4,5m moeten zijn, dat lijkt nog wel eens te verschillen, maar het zou dan ook weer om een ander type kunnen gaan.
Stel ik een domme vraag als ik me afvraag wat een ALS is ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Pixelmagic schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:42:
[...]

Stel ik een domme vraag als ik me afvraag wat een ALS is ?
Aardlekschakelaar.

Is geen domme vraag, zie ook dat het nog niet in de "afkortingen" lijst staat in de openingspost...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:45:
[...]

Aardlekschakelaar.

Is geen domme vraag, zie ook dat het nog niet in de "afkortingen" lijst staat in de openingspost...
Gelukkig kan je dat: in dit en het andere topic beide toevoegen })

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelpa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Ik ben op zoek naar ervaringen met metalen opzetzwembaden.
Rekening houdend met de plek waar ik het zou willen plaatsen, ben ik op zoek naar een rond bad van 3m50 diameter.
Dit jaar zou ik het nog als opbouw willen plaatsen, maar tegen volgende zomer als we het terras en de tuin aanpakken zou ik het misschien willen inbouwen. Dus als dit mogelijk is, is het mooi meegenomen.

Veel webwinkels lijken reeds uitverkocht. Heeft er iemand ervaring met bepaalde merken van zwembaden en/of bepaalde webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
roelpa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:25:
Rekening houdend met de plek waar ik het zou willen plaatsen, ben ik op zoek naar een rond bad van 3m50 diameter.
Dit jaar zou ik het nog als opbouw willen plaatsen, maar tegen volgende zomer als we het terras en de tuin aanpakken zou ik het misschien willen inbouwen. Dus als dit mogelijk is, is het mooi meegenomen.

Veel webwinkels lijken reeds uitverkocht. Heeft er iemand ervaring met bepaalde merken van zwembaden en/of bepaalde webshops?
dit topic staat vol met info en plaatjes .. van onder andere DIY ingegraven metalen varianten ... let vooral op de start post :)

De vraag is meer hoeveel wil je uitgeven etc ?

Maaruh 350 rond kan ik ook hebben echter het watervolume wat je dan gaat verwarmen is niet niks ..
als je afhankelijk van zonneverwarming (al dan niet erbij) heb je ook wel een aantal m2 nodig op het water op "temperatuur" te krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 20:02

Dennahz

Life feels like hell should.

TMCThomas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:14:
Vraagje aan de mensen die de W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp hebben gekocht op toppy.nl Is jullie order verplaatst naar begin juni? Of staat ie nog op eind mei?
Ik heb ook een W'eau WP besteld (13.5kW) en deze staat nog op eind april. Zal voor alle zekerheid even mailen, want wil niet opeens voor verrassingen komen te staan :X

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlR1908
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2024

Vorig jaar een 3m rond staalwand bad gekocht en voor 70% ingegraven. Een klus die prima zelf te doen is met een goede voorbereiding. Heb het zwembad gekocht bij stassar. Zeer tevreden over. Zijn tijdens de installatie beschikbaar om vragen te beantwoorden en te ondersteunen. Water (+- 7500l) wordt verwarmd met warmtematten op het garagedak. Watertemperatuur van 35 graden werd in de zomer met enige regelmaat bereikt. Tot nu toe zeer tevreden met mijn zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelpa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Stassar heb ik ook reeds gekeken, maar ze geven ​8 weken levertermijn aan, ook al staan ze "op voorraad".

Prijs die ik in mijn hoofd heb, is max 2000 euro, incl. zandfilter en enkele warmtematten.
Die warmtematten zou ik ook kwijt kunnen op het dak van de garage.
Het probleem bij mij is niet zozeer de grootte van de tuin, maar omdat we gaan verbouwen zou ik het tijdelijk op een stuk van het terras willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
roelpa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:58:
Die warmtematten zou ik ook kwijt kunnen op het dak van de garage.
Het probleem bij mij is niet zozeer de grootte van de tuin, maar omdat we gaan verbouwen zou ik het tijdelijk op een stuk van het terras willen plaatsen.
voor warmtematten kan je het beste 1m3 water per 1m2 oppervlakte aanhouden .. 4m2 = 4500 liter bad goed te verwarmen .. (32 graden) ..
350 x 120 = 10m3 .. dus dan zou je 10m2 aan verwarmings oppervlak nodig hebben ..

je zou ook voor nu een 305x76 kunnen kiezen die zijn 80-100,- met een 6m3 zfp wellicht --> Rob112 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

warmte matten kan je dan alvast aansluiten die kunnen best overmaats zijn, en als je het juiste bad hebt kan je de 305x76 bad weer op MP plaatsen ..

[edit]
met verwarmen ligt het ook aan isolatie .. de ligging v.d matten .. en aan je eigen temp wensen .. ik denk wel dat je 10m3 verwarmt krijgt met 4m2 allleen als je 28 graden te koud vind is het lekker wat "overschot" in je matten te hebben of niet te veel water .. te hebben ..

een 4500 liter bad is dan handiger om mee te beginnen opschalen kan altijd nog .. en dit bad raak je sneller kwijt dan iets wat al ingegraven is ..

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 22-04-2021 09:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 16:16
Dennahz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb ook een W'eau WP besteld (13.5kW) en deze staat nog op eind april. Zal voor alle zekerheid even mailen, want wil niet opeens voor verrassingen komen te staan :X
Zat met hetzelfde en net reactie van Toppy gehad, Levertijd van mei/juni is voor nieuwe bestellingen, onze oude bestellingen staan nog steeds voor uitlevering eind april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:41

Ik werk bij zwembadcompleet. Nieuwe orders voor happy pools (die nog bij de leverancier besteld moeten worden) hebben een levertijd van minimaal 12 weken. Sommige webshops, waaronder wij, hebben voorraad besteld. Ik geloof dat wij nog wat 3,50 vrij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 20:32
Ik sta op het punt om een nieuwe setup te installeren met een WP, Zoutwaterpomp en een Filterpomp van Intex.

Maakt de volgorde uit waar je de WP, FP en zoutwater plaatst?

Onderstaand plaatje lijkt mij prima maar verder geen verificatie / vergelijking of dit klopt.

https://warmtepompenprijs...g-zwembad-warmtepomp.webp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guusje2
Sphinx_thing schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:27:
Ik sta op het punt om een nieuwe setup te installeren met een WP, Zoutwaterpomp en een Filterpomp van Intex.

Onderstaand plaatje lijkt mij prima maar verder geen verificatie / vergelijking of dit klopt.

Volgorde die ik altijd aanhoud:

zwembad - filterpomp - bypass met warmtepomp - zoutwatersysteem - zwembad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
Sphinx_thing schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:27:

Ik zou je zoutwatersysteem altijd als laatste plaatsen voor het zwembad. Je zoutwatersysteem splitst water + zout op in Chloor, Natronloog en Waterstof. Je snapt dat je dat laatste graag zo snel mogelijk wil laten ontsnappen en dat kan alleen maar via het zwembad.

Je wil je filterpomp als eerste, want die zorgt ervoor dat de rest van het systeem schoon water krijgt, zonder eventuele vervuiling.

Als je solarmatten hebt, wil je die voor je warmtepomp zetten, zodat het warme water uit je warmtepomp niet eerst afkoelt over je matten, en je warmtepomp al voorverwarmd water krijgt uit je solarmatten waardoor deze eerder afschakelt.

TL;DR: Filterpomp, Solarmatten, Warmtepomp, Zoutwatersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-08-2022
Ik had er niet bij stilgestaan dat het zout systeem best laatst moest komen.

Ik heb al wel gezorgd dat de afstanden van de leidingen zo kort mogelijke zijn om de pomp optimaal te laten werken.

Dit weekend sluit ik alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:33:

Als je solarmatten hebt, wil je die voor je warmtepomp zetten, zodat het warme water uit je warmtepomp niet eerst afkoelt over je matten, en je warmtepomp al voorverwarmd water krijgt uit je solarmatten waardoor deze eerder afschakelt.
Ligt er wellicht wel aan wat je doel is: zo zuinig mogelijk verwarmen of zo snel mogelijk.
Zuinig is wat jij aangeeft, snel is wellicht parallel ? (groot vraagteken) Mits er genoeg zon/warmte is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
badleek schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:50:
Ik had er niet bij stilgestaan dat het zout systeem best laatst moest komen.

Ik heb al wel gezorgd dat de afstanden van de leidingen zo kort mogelijke zijn om de pomp optimaal te laten werken.

Dit weekend sluit ik alles aan.
startpost lezen :)

zo nauw luisterd het allemaal niet .. je voorkomt een hoop druk verlies door ipv een pvc knie
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/76364.jpg

2x 45graden of een pvc bocht te gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://www.pvckopen.nl/1271-large_default/pvc-hv-bocht-90-graden-140mm-pn-125-vdl.jpg

Gebruik van (TE lange)Slangen te vermijden .. of zorgen dat de slang plat en niet te scherpe bochten hoeft te maken ..

Slangen zijn niet slecht maar geven meer weerstand dan pvc buizen, langer dan 10m buis is ook niet handig. kan wel maar let er op dat je gewoon niet situaties maakt die onhandig zijn.

twijfel je met je setup kan je beter een tekening/foto oid posten voordat je daadwerkelijk gaat lijmen.

Ondertussen zelf aan de slag gegaan met
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSoect2llJMlyY-c01z3P61ma_LC4wx15JLP9EQqeUbSU_gyvFlFpX-WtYP_GwTy59V709fpC9ymdF3VYI10nh8_ZxJAKVrjxBYMj29BmqMWLmHt-POp4YgAw&usqp=CAY

Al mijn buizen en andere meuk voor op het dak is lelijk grijs .. en zwart maak ik optimaal gebruik van de zon :) dus .. lekker knutselen .. slangen ga ik ook spuiten .. (toch genoeg reserve) ..

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 22-04-2021 12:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:00:
[...]

startpost lezen :)

zo nauw luisterd het allemaal niet .. je voorkomt wel een hoop door ipv een pvc knie
[Afbeelding]

2x 45graden of een pvc bocht
[Afbeelding]

Slangen te vermijden .. of zorgen dat de slang plat en niet te scherpe bochten hoeft te maken ..

ondertussen zelf aan de slag gegaan met
[Afbeelding]

Al mijn buizen en andere meuk voor op het dak is lelijk grijs .. en zwart maak ik optimaal gebruik van de zon :) dus .. lekker knutselen .. slangen ga ik ook spuiten .. (toch genoeg reserve) ..
Je post leest niet helemaal lekker.
"je voorkomt wel een hoop" <- wat voorkom je ?
"slangen te vermijden" <- wat precies vermijden ?

Niet flauw bedoelt, ik probeer je post alleen maar te begrijpen maar lukt me niet.

Succes met het zwart spuiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:05:
[...]

Je post leest niet helemaal lekker.
"je voorkomt wel een hoop" <- wat voorkom je ?
"slangen te vermijden" <- wat precies vermijden ?

Niet flauw bedoelt, ik probeer je post alleen maar te begrijpen maar lukt me niet.

Succes met het zwart spuiten :)
post aangepast, thx

eerste laag zit er op en de bus is leeg :( .. en natuurlijk moet je winkel afspraak maken voor dat je nieuwe kan scoren ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso Als je snel wat wil hebben kun je beter naar de Toolstation gaan... Bestellen en na 10 minuten ophalen.

https://www.toolstation.nl/hammerite-metaallak/p78755

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Ep Woody schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:27:
@vso Als je snel wat wil hebben kun je beter naar de Toolstation gaan... Bestellen en na 10 minuten ophalen.

https://www.toolstation.nl/hammerite-metaallak/p78755
Maar toch niet geschikt voor kunststof pvc, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:57:
[...]

Maar toch niet geschikt voor kunststof pvc, :)
En waarschijnlijk veel te duur... Bij die andere winkel kost het maar 2 euro, of 3 euro voor de hittebestendige variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske juistem .. en ik heb geen haast ..

wordt een klus weekend dit weekend *O* heb er zin in

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:08:
@Plenkske juistem .. en ik heb geen haast ..

wordt een klus weekend dit weekend *O* heb er zin in
Je tagged de verkeerde denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:00:
[...]

Je tagged de verkeerde denk ik?
wie nee je bent toch het zelfde als @J.E. Weinor ;) hahahaha

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:00:
[...]

Slangen zijn niet slecht maar geven meer weerstand dan pvc buizen, langer dan 10m buis is ook niet handig. kan wel maar let er op dat je gewoon niet situaties maakt die onhandig zijn.
Wat is niet handig ?
Geeft langer dan 10m buis teveel drukverlies ?

Ik zit eraan te denken om m'n intex 4,5m ZFP (voor 2x4 zwembad) 10 meter verderop te zetten, en dus 2x10m pvc buis in te graven.
Ten eerste staat ie dan mooi in een schuurtje, ten tweede ook ver genoeg van het zwembad vandaan.

Van die PVC bochten had ik zelf ook al bedacht, om die ipv knie te nemen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:24:
[...]

Wat is niet handig ?
Geeft langer dan 10m buis teveel drukverlies ?

Ik zit eraan te denken om m'n intex 4,5m ZFP (voor 2x4 zwembad) 10 meter verderop te zetten, en dus 2x10m pvc buis in te graven.
Ten eerste staat ie dan mooi in een schuurtje, ten tweede ook ver genoeg van het zwembad vandaan.

Van die PVC bochten had ik zelf ook al bedacht, om die ipv knie te nemen.
tja teveel ... teveel ..je vraagt nogal "veel" van een motor die al aan het onderkant van het spectrum zit ..
je zoekt min of meer veel problemen op die je niet hebt als je bad bv dichterbij staat..

het is lastig te zeggen zonder alle informatie, anderzijds als je slang gebruikt / 90 graden knie dan weet je zeker dat het performance verminderd .. dus (50mm) buis gebruiken is al een pluspunt

Iets waar ik zeker op zou letten is het hoogte verschil want per meter heb je snel 1cm verschil
als je de pomp "hoger" zet krijg je een uitdaging .. te laag meer werk voor de pomp ..

--> zet een (referentie) hoogte uit op de plek van het zwembad en met een waterpas(-slang) kan je het hoogte verschil waar de pomp komt te staan achterhalen .
je pomp wil je zeker gelijk of onder de afzuig hoogte hebben v.h zwembad
- Dit scheelt je "primen" .. en andere issues ..

ps 1 meter buis (50mm) is 2 liter water .. (grofweg)

ps zoek eens op weerstand PVC .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeijiKiriya
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-06 09:10
Hallo beste zwembadfanaten!

Vorige zomer geklooid met een warmtematje (1 bij 1m) t.b.v verwarming van (het relatieve kleine) 2kuubs zwembadje. Dat was het ook niet helemaal. Lag in de weg, en zorgde voor maar voor zo'n +2 graden na lange tijd in de zon. Het is maar een klein badje, maar tja. Ik ben gek op techniek. Dat kan dus beter! Maar eens Tweakers afstruinen... na geruime tijd lurken op (en leren van) het grote zwembad topic ben ik toch wat zaken gaan bestellen om het beter aan te pakken. Met name in de nazomer kwamen er wat meer advertenties op Marktplaats met betere prijzen.

Resultaat: nu een zonnemat van zo'n meter of 6 op de garage. Een stuwpomp achter de filterpomp gooit het water door de mat. Tijdens een warme dag deze maand (25 graden) eens een test gedaan met het (schone) water uit de regenton (250L). In ruim een minuut of 30-40 toch zo'n graad of 10 er bij! Dat lijkt al positief.

Het was toch een beetje duizelen over hoogtemeters, doorvoersnelheden, filters, stuwpompen, t-stukken, oppervlaktes, etc etc. Ik heb even een schetsje gemaakt over de situatie. Wat vinden jullie experts van deze oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy8A4Lc-CbKIeoM6ZlUNmtQWUdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2XGhYW7FzPPPb5xGxJvbZC5.jpg?f=fotoalbum_large

Mvg KK

[ Voor 5% gewijzigd door KeijiKiriya op 22-04-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
KeijiKiriya schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:58:

Vorige zomer geklooid met een warmtematje (1 bij 1m) t.b.v verwarming van (het relatieve kleine) 2kuubs zwembadje. Dat was het ook niet helemaal. Lag in de weg, en zorgde voor maar voor zo'n +2 graden na lange tijd in de zon. Het is maar een klein badje, maar tja. Ik ben gek op techniek. Dat kan dus beter! Maar eens Tweakers afstruinen... na geruime tijd lurken op (en leren van) het grote zwembad topic ben ik toch wat zaken gaan bestellen om het beter aan te pakken. Met name in de nazomer kwamen er wat meer advertenties op Marktplaats met betere prijzen.

Resultaat: nu een zonnemat van zo'n meter of 6 op de garage. Een stuwpomp achter de filterpomp gooit het water door de mat. Tijdens een warme dag deze maand (25 graden) eens een test gedaan met het (schone) water uit de regenton (250L). In ruim een minuut of 30-40 toch zo'n graad of 10 er bij! Dat lijkt al positief.

Het was toch een beetje duizelen over hoogtemeters, doorvoersnelheden, filters, stuwpompen, t-stukken, oppervlaktes, etc etc. Ik heb even een schetsje gemaakt over de situatie. Wat vinden jullie experts van deze oplossing?

[Afbeelding]

Mvg KK
Opstelling is prima.
Enige wat ik me afvraag is hoe die stuwpomp omgaat met de flow. Je filterpomp doet een kleine 2000 liter per uur en de stuwpomp 7000 liter per uur. Misschien weet iemand anders die meeleest of dat niet voor problemen gaat zorgen. Anders kan je evt. knijpen met een kogelkraan. Of je moet de pomp zachter kunnen zetten ? Evt. met een frequentie regelaar ? Meerdere wegen naar rome in dit geval denk ik... als het al een probleem is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:10:
[...]

Opstelling is prima.
Enige wat ik me afvraag is hoe die stuwpomp omgaat met de flow. Je filterpomp doet een kleine 2000 liter per uur en de stuwpomp 7000 liter per uur. Misschien weet iemand anders die meeleest of dat niet voor problemen gaat zorgen. Anders kan je evt. knijpen met een kogelkraan. Of je moet de pomp zachter kunnen zetten ? Evt. met een frequentie regelaar ? Meerdere wegen naar rome in dit geval denk ik... als het al een probleem is ;)
dat gaat inderdaad voor problemen zorgen ..

de 604g = een CRP met 2,2m3 p/h oid

@KeijiKiriya waarom niet groter bad + zfp ? (6m3/u variant) de warmte mat zal bv een 305 rond van 76 hoog wel trekken (vierkant zoek je naar vergelijkbaar inhoud) de zfp geen gezeik met pomp ..

de opvoerhoogte van je mat mis je (van grond to 20cm boven het dak)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2

[Afbeelding]

Mvg KK
Als je toch al bezig bent met een andere pomp kan je misschien net zo goed een los zandfilter er op zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:30:
[...]

@KeijiKiriya waarom niet groter bad + zfp ? (6m3/u variant) de warmte mat zal bv een 305 rond van 76 hoog wel trekken (vierkant zoek je naar vergelijkbaar inhoud) de zfp geen gezeik met pomp ..

Je laatste zin kan ik even niet volgen ?

@KeijiKiriya wat @Guusje2 al zegt, misschien is een losse filter nog wel de beste oplossing, dan kan je de Intex filterpomp verkopen :)

Ik bedenk me namelijk nu, als je die tweede pomp gaat knijpen dan zal je weer niet uitkomen met de hoogte...

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 22-04-2021 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody

[Afbeelding]

Mvg KK
Nooit! 2 verschillende pompen in serie zetten. Nu ga je zoveel water over de eerste pomp vragen dat die pomp als dynamo gaat werken. De lagers van de motor zullen het heel snel begeven.

2 verschillende pompen parallel kan wel, maar dan mis je het filter. De 2e pomp als hoofdpomp inzetten en voorzien van een zandfilter levert je het meeste op.

Overigens vraag ik me af of de specificaties van die pomp wel helemaal correct zijn. 7000l/h (7m3/h) met een verbruik van 50 watt. Ik heb een 800 l/h pomp die 23 Watt verbruikt (en die de flow bij lange na niet haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:42:
[...]

Je laatste zin kan ik even niet volgen ?
maar in tegenstelling tot de rest snap je wel dat 1 zfp de oplossing is :P alleen wel overkill voor een dergelijk bad :)

hoef je ook niet over de "booster" pomp of andere zooi te hebben

niet te veel op mijn taal gaan letten he :P

maaruh wat snap je niet van "opvoerhoogte mist" :? tenzij je het ergens ziet staan en ik er overheen kijk lijkt het me een duidelijke vraag toch :)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 22-04-2021 18:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:24:
[...]

maar in tegenstelling tot de rest snap je wel dat 1 zfp de oplossing is :P alleen wel overkill voor een dergelijk bad :)

hoef je ook niet over de "booster" pomp of andere zooi te hebben

niet te veel op mijn taal gaan letten he :P

maaruh wat snap je niet van "opvoerhoogte mist" :? tenzij je het ergens ziet staan en ik er overheen kijk lijkt het me een duidelijke vraag toch :)
Was het een vraag of opmerking ?
Hij mist namelijk geen opvoerhoogte want hij heeft de pomp succesvol getest schrijft hij.

Ik let niet op je taal, maar soms is het lastig te zien wat je bedoelt en op dat moment stel ik de vraag :)

Ik snap dat een zfp de oplossing zou kunnen zijn, maar aangezien hij de sterke pomp al heeft zou het denk ik beter zijn om een losse filtertank aan te schaffen.
Óf de hele boel verkopen en dan een zfp die de hoogte haalt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:13:
[...]

Nooit! 2 verschillende pompen in serie zetten. Nu ga je zoveel water over de eerste pomp vragen dat die pomp als dynamo gaat werken. De lagers van de motor zullen het heel snel begeven.

2 verschillende pompen parallel kan wel, maar dan mis je het filter. De 2e pomp als hoofdpomp inzetten en voorzien van een zandfilter levert je het meeste op.

Overigens vraag ik me af of de specificaties van die pomp wel helemaal correct zijn. 7000l/h (7m3/h) met een verbruik van 50 watt. Ik heb een 800 l/h pomp die 23 Watt verbruikt (en die de flow bij lange na niet haalt).
Niet helemaal waar maar er zitten meer uitdaging in dit verhaal . laten we even uitgaan van 8000l/h (0 vergeten? of 0 teveel in je tekst ?)

laten we even aannemen dat je 8m3 en 2m3 pomp hebt .. en dus 10m3 totaal

Tja je zou in theorie 1 uitlaat --> Y stuk en daar verdelen tussen 2 pompen .. en weer combineren bij de inlaat

maar je KAN dan (in theorie in elk geval) de situatie krijgen dat de sterkste pomp zoveel water zuigt dat de zwakkere pomp geen water meer krijgt of andere issues gaat vertonen.

Dit omdat je alles door een 32mm inlaat aan het zuigen bent en dan ga je enorme zuigkracht in een kinderzwembad krijgen maar ook een enorme "spuit" ..

Als je dan denkt aan het belgische jongetje dat in spanje door zuigkracht van de (ZFP ?) onderwater werd gehouden .. dan kan je in dit geval ook de situatie hier krijgen..

nu is het badje gelukkig te klein maar hmmm dat zijn dingen die je niet wilt ..

een 2m3 CRP en bijvoorbeeld een 1m3 (aquarium pomp) via Y stukken bij in/uitlaat zou wel weer kunnen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:34:
[...]

Was het een vraag of opmerking ?
Hij mist namelijk geen opvoerhoogte want hij heeft de pomp succesvol getest schrijft hij.

Ik let niet op je taal, maar soms is het lastig te zien wat je bedoelt en op dat moment stel ik de vraag :)

Ik snap dat een zfp de oplossing zou kunnen zijn, maar aangezien hij de sterke pomp al heeft zou het denk ik beter zijn om een losse filtertank aan te schaffen.
Óf de hele boel verkopen en dan een zfp die de hoogte haalt kopen.
dat bedoel ik dus gemist :) ..ps vind het niet erg hoor ..

tja inderdaad beide zijn een optie ..had die ander nog niet bedacht ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:35:
[...]

Niet helemaal waar maar er zitten meer uitdaging in dit verhaal . laten we even uitgaan van 8000l/h (0 vergeten? of 0 teveel in je tekst ?)
Nee, ik stelde de specificatie van de pomp in twijfel door de specificaties te vergelijken met mijn pompje. Mijn 100 Watt ZFP pomp doet 4m3/h, dus 50Watt gebruik en 8m3/h pompen lijk me niet reëel.
laten we even aannemen dat je 8m3 en 2m3 pomp hebt .. en dus 10m3 totaal

Tja je zou in theorie 1 uitlaat --> Y stuk en daar verdelen tussen 2 pompen .. en weer combineren bij de inlaat
Ja dat kan, maar dan moet je nog steeds 2x filteren. Je hebt dan alleen wel 2 terugslagkleppen nodig om te voorkomen dat je een kortsluiting creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:43:
[...]

Nee, ik stelde de specificatie van de pomp in twijfel door de specificaties te vergelijken met mijn pompje. Mijn 100 Watt ZFP pomp doet 4m3/h, dus 50Watt gebruik en 8m3/h pompen lijk me niet reëel.
Op basis van het plaatje heb ik denk ik de pomp gevonden:
https://www.teich-tip.de/...-50-max-eco-cpp-7000.html

In hoeverre de specs kloppen is dan natuurlijk nog de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:43:
Ja dat kan, maar dan moet je nog steeds 2x filteren. Je hebt dan alleen wel 2 terugslagkleppen nodig om te voorkomen dat je een kortsluiting creëert.
je hoeft niet 2x te filteren en je hoeft ook niet beide pompen tegelijk aan te hebben ..

de zuigkracht is wel een dingetje vermoed ik
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:51:

Als je pdf mag geloven heb je een opvoer hoogte max van 4,6m ..

Best indrukwekkend voor een 50w apparaatje ..

Zou dat komen door een intex (borstel) en dit ding borstelloos ? oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:05:
[...]

je hoeft niet 2x te filteren en je hoeft ook niet beide pompen tegelijk aan te hebben ..
Juist het uitzetten van een van beide pompen levert veel meer problemen op als ze parallel staan. Dan krijg je een kortsluiting over de tweede pomp.
[...]

Als je pdf mag geloven heb je een opvoer hoogte max van 4,6m ..

Best indrukwekkend voor een 50w apparaatje ..

Zou dat komen door een intex (borstel) en dit ding borstelloos ? oid
Mwah, denk dat het pompje kiest voor opvoerhoogte in plaats van flow. Je ziet dat de flow enorm naar beneden gaat als de druk iets hoger wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Kleine update, de kuip is besteld, word maandag geleverd. Solar matje van Intex is vandaag binnen gekomen en morgen komt de Intex ZFP. Composiet vlonderplanken samples (voor het dek) zijn ook onderweg.

De oude pizza oven is ondertussen in stukken in de aanhanger voor de stort morgen. Achteraf goed idee om hem weg te halen, de 9x9 palen waar hij op stond drukte ik met een wenkbrauw omver. Had toch vervelend geweest als 350kg omver had gevallen op je kleine teen.. :F

Kortom: de plek is klaar om uitgegraven te worden. Zodra de kuip binnen is de laatste exacte maten opnemen zodat de cad tekening afgemaakt kan worden voor het frame en meer. Tegelijk eerste plannen voor het pijpwerk aan het opkrabbelen.

Ondertussen wat aan het zoeken naar aanvullende zaken als pijpwerk, kranen en in/uitlaat enzo. Wat me opvalt is dat zodra het merk Intex er bij staat dat 80% niet op voorraad is. Liggen de containers met voorraad in het schip wat in beslag is genomen door Egypte (Suez kanaal dwarsligger) of hebben ze andere problemen ?

Kan iemand een in/uitlaat combinatie adviseren, met de gedachte dat ik in een kuip moet boren en misschien ooit de in/uitlaat een keer moet vervangen en dat mogelijk wil houden zonder grote problemen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Pixelmagic op 22-04-2021 20:26 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:45:
Kleine update, de kuip is besteld, word maandag geleverd. Solar matje is vandaag binnen gekomen en morgen komt de ZFP. Composiet vlonderplanken samples (voor het dek) zijn ook onderweg.

De oude pizza oven is ondertussen in stukken in de aanhanger voor de stort morgen. Achteraf goed idee om hem weg te halen, de 9x9 palen waar hij op stond drukte ik met een wenkbrauw omver. Had toch vervelend geweest als 350kg omver had gevallen op je kleine teen.. :F

Kortom: de plek is klaar om uitgegraven te worden. Zodra de kuip binnen is de laatste exacte maten opnemen zodat de cad tekening afgemaakt kan worden voor het frame en meer. Tegelijk eerste plannen voor het pijpwerk aan het opkrabbelen.

Ondertussen wat aan het zoeken naar aanvullende zaken als pijpwerk, kranen en in/uitlaat enzo. Wat me opvalt is dat zodra het merk Intex er bij staat dat 80% niet op voorraad is. Liggen de containers met voorraad in het schip wat in beslag is genomen door Egypte (Suez kanaal dwarsligger) of hebben ze andere problemen ?

Kan iemand een in/uitlaat combinatie adviseren, met de gedachte dat ik in een kuip moet boren en misschien ooit de in/uitlaat een keer moet vervangen en dat mogelijk wil houden zonder grote problemen ?
en dat zeg je vol trots zonder foto's of linkjes :P welke ook handig(er) zijn als we vragen moeten beantwoorden

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusje2

Vooral weinig productie en veel vraag. Ook moet er best nog wel wat binnenkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:04:
[...]

en dat zeg je vol trots zonder foto's of linkjes :P welke ook handig(er) zijn als we vragen moeten beantwoorden
Met trots én zonder enige schaamte O-)

Links en merk toegevoegd, ik was niet zeker of dat in dit topic gewaardeerd werd, vandaar.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:30:
[...]

Ja ik heb inderdaad naar een zandfilter gekeken, maar groter bad is op het moment geen optie / handig... en ik zou willen wisselen. Wel/geen verwarming. Als ik dan de zandpomp alleen heb dan heb ik een golfslagbad? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
[...]

Het is deze: https://www.teich-tip.de/...-50-max-eco-cpp-7000.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeijiKiriya
[...]

Ah ja, daar was ik al bang voor inderdaad... ik zie op de website van deze pomp dat er een filter mogelijkheid is. Ik zal eens kijken of het handig is om alleen de (stuw)pomp te doen met filter. En dan wellicht knijpen wanneer ik de mat met een Y stuk niet gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:35:
[...]

Als je dan denkt aan het belgische jongetje dat in spanje door zuigkracht van de (ZFP ?) onderwater werd gehouden .. dan kan je in dit geval ook de situatie hier krijgen..

nu is het badje gelukkig te klein maar hmmm dat zijn dingen die je niet wilt ..
Zeker! Echter had ik het idee dat bij de uitlaat de zuigkracht niet heel erg sterk was. En tevens heb ik er een bladvanger voor (wat een grotere oppervlakte bij de ingang creëert. Maar wel eentje bij wat voor optie dan ook in de gaten te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:51:
[...]

Klopt! Dat is 'm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeijiKiriya
Aan de hand van jullie opmerkingen (waarvoor hartelijk dank!) ga ik uitzoeken of ik de Intex filter kan laten vervallen en alleen de (stuw)pomp kan gebruiken. Ik zie op de site van deze pomp dat er een filterkamer bij past (geen zand, maar oplossing ala Intex). Ik denk voor dit kleine badje eerst wel voldoende.

Wanneer ik de mat dan niet gebruik zal ik de pomp moeten knijpen aangezien 7m3 p/u teveel is voor dit bad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeijiKiriya
Nabestellen van het filterhuis lijkt wat duur in verhouding tot een pomp met 't filter er al bij :( Mocht iemand nog een tip hebben qua losse filter (aan 32mm slang) dan houd ik mij aanbevolen!

P.s. ik heb via marktplaats een (los) zandfilterhuis gevonden. Voor niet al teveel, en niet al te ver weg. Het proberen waard lijkt me!

[ Voor 79% gewijzigd door KeijiKiriya op 22-04-2021 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:27:
[...]

Met trots én zonder enige schaamte O-)

Links en merk toegevoegd, ik was niet zeker of dat in dit topic gewaardeerd werd, vandaar.
ik had denk ik voor een vierkant model gekozen

Dat is best wel een uitdaging die je gaat doen .. zelf je afvoer / inblazers erin zetten ..wel vreemd dat ze op de website ook geen enkele product aanbieden ervoor ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
KeijiKiriya schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:49:
[...]

Zeker! Echter had ik het idee dat bij de uitlaat de zuigkracht niet heel erg sterk was. En tevens heb ik er een bladvanger voor (wat een grotere oppervlakte bij de ingang creëert. Maar wel eentje bij wat voor optie dan ook in de gaten te houden!
hmmm niet echt heel sterk ? dat is wel vreemd .. want mijn zfp blaast 1,5meter tot 2meter ver het bad in ..

ps je hebt het over het niet kunnen van een groter bad ? te kleine tuin of vanwege (te) kleine kinderen

ik moet zeggen dat in de 76cm variant de kleintjes ook lekker kunnen staan .. maar ja dat is je eigen keuze :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:12:
[...]

ik had denk ik voor een vierkant model gekozen

Dat is best wel een uitdaging die je gaat doen .. zelf je afvoer / inblazers erin zetten ..wel vreemd dat ze op de website ook geen enkele product aanbieden ervoor ..
Daar zeg je wat, die had ik nog niet in beeld..... morgen maar eens bellen wat ze zelf gebruiken....

Edit: brainfart.... 3d printer to the rescue in the worse case scenario !

[ Voor 8% gewijzigd door Pixelmagic op 22-04-2021 23:23 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:19:
Daar zeg je wat, die had ik nog niet in beeld..... morgen maar eens bellen wat ze zelf gebruiken....
maar je hebt specifiek voor een hot-tub variant gekozen .. hmm op de link zie ik dat er wel een afvoer/doorvoer set bij staat .. en bij nader inspectie zie ik wel wat voorgedefineerde plek(ken)

denk dat het wel losloopt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Kleine update, de kuip is besteld, word maandag geleverd. Solar matje van Intex is vandaag binnen gekomen en morgen komt de Intex ZFP. Composiet vlonderplanken samples (voor het dek) zijn ook onderweg.

Misschien heb je wat aan deze site: https://www.jetdirect.nl/

Komt mijn luchtpomp vandaan voor mijn Spa :)

Maar zoals ik het lees zit er wel een afvoer bij, dus je zou enkel inlaat moeten hebben.
Afhankelijk van wat je wilt kan het gewoon simpele inlaat zijn (https://www.zwemland.nl/h...n-polyesterbaden-19m.html) of een jet inlaat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:39
Ik ben mijn zandfilter aan het leegscheppen (vorig jaar gebruikt overgenomen en direct in gebruik genomen, toen heb ik hem dus niet open gehad).

Nu kom ik een combinatie van zand en fijn grind tegen. Ik wil hem gaan vullen met filterglas. Maar heeft iemand van jullie een idee wat de gedachte achter het fijne grind is? En zou ik dit dan evt ook voor een deel weer terug moeten laten komen?

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinC op 23-04-2021 08:17 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:16:
Ik ben mijn zandfilter aan het leegscheppen (vorig jaar gebruikt overgenomen en direct in gebruik genomen, toen heb ik hem dus niet open gehad).

Nu kom ik een combinatie van zand en fijn grind tegen. Ik wil hem gaan vullen met filterglas. Maar heeft iemand van jullie een idee wat de gedachte achter het fijne grind is? En zou ik dit dan evt ook voor een deel weer terug moeten laten komen?
Wellicht had gebruiker het zelfde idee als met filteglas, deze heb je ook in verschillende maten om zo beter te filteren...

Het is wat je wilt. Ik heb gewoon Intex filterglas, koste me 75,--.
Ging ik voor filterglas van verschillende maten dan was ik ruim 300,-- kwijt.

Keus was voor mij duidelijk, en achteraf goede ook want het water is kraakhelder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:32:
[...]

maar je hebt specifiek voor een hot-tub variant gekozen .. hmm op de link zie ik dat er wel een afvoer/doorvoer set bij staat .. en bij nader inspectie zie ik wel wat voorgedefineerde plek(ken)

denk dat het wel losloopt
Voor alle duidelijkheid, ik versta onder een hottub een bak warm water met in- en uitlaat, geen bubbels of zo. Heb jij een pagina gevonden met een doorvoer ? Die zie ik niet.
Jazsie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:45:
[...]

Misschien heb je wat aan deze site: https://www.jetdirect.nl/

Komt mijn luchtpomp vandaan voor mijn Spa :)

Maar zoals ik het lees zit er wel een afvoer bij, dus je zou enkel inlaat moeten hebben.
Afhankelijk van wat je wilt kan het gewoon simpele inlaat zijn (https://www.zwemland.nl/h...n-polyesterbaden-19m.html) of een jet inlaat oid.
Ik heb de indruk dat er totaal geen gaten in de kuip zitten, maandag wet ik het zeker.

Die eerset site heeft metalen in/uitlaten, dat is wel mooi denk ik. Ik had zelf deze gevonden, vind het nog lastig om te bepalen wat een beetje kwaliteit is of niet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:33:
[...]

Voor alle duidelijkheid, ik versta onder een hottub een bak warm water met in- en uitlaat, geen bubbels of zo. Heb jij een pagina gevonden met een doorvoer ? Die zie ik niet.

[...]

Ik heb de indruk dat er totaal geen gaten in de kuip zitten, maandag wet ik het zeker.

Die eerset site heeft metalen in/uitlaten, dat is wel mooi denk ik. Ik had zelf deze gevonden, vind het nog lastig om te bepalen wat een beetje kwaliteit is of niet.
Zo een bak wat jij besteld hebt zou ik ook wel willen :D... maar dan met bubbels/jets hehehe.
Wanneer mijn bad aan vervanging toe is ga ik ook overstappen naar zo iets.

Kwaliteit van Intex is prima voor wat het is. Zelf is de kwaliteit van jetdirect bv beter maar dat is ook gemaakt voor een Spa terwijl bv die intex in/uit laat set dat niet is. Daarnast kan temperatuur invloed op de levensduur hebben.
Zwembad wordt normaal geen 35gr+ terwijl een Spa/hottub 40gr geen uitzondering is en 35gr+ eerder regel dan uitzondering is.

Als ik moest kiezen zou ik voor hottub/spa onderdelen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
EdwinC schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:16:

Hoe veel kilo zand moet er in het filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kleine update, de kuip is besteld, word maandag geleverd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dt2dnHQ.png

werd pas zichtbaar nadat ik er 1 geselecteerd had ..

3d printen tja wellicht kan het .. vraag me af welke fillement en andere "settings" er nodig zijn .

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-04-2021 09:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Guusje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:09:
[...]

hangt af van de grote v.d ton .. bij filterbollen (watten) lees je dat de verpakking gelijk is aan x hoeveelheid zand (vullen tot max zand niveau)

Staat vaak in de handleiding ..hoeveel kg zand je nodig hebt ,

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 23-04-2021 09:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:17:
[...]

hangt af van de grote v.d ton .. bij filterbollen (watten) .. staat vaak in de handleiding ..
Daarom vraag ik het ;)
Als je de hoeveelheid zand weet kan je namelijk makkelijk bepalen hoeveel glas er in moet en of het zin heeft om met grover glas aan de gang te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Guusje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:19:
[...]

Daarom vraag ik het ;)
Als je de hoeveelheid zand weet kan je namelijk makkelijk bepalen hoeveel glas er in moet en of het zin heeft om met grover glas aan de gang te gaan.
welke ton / filterpomp heb je ?

ik heb een 6m3 set bv .. https://www.top-zwembadsh...terpomp-6-8-10-m3-uur.pdf
pagina 8 laat zien

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g7PFLdF.png

23kg zand of 16kg glas

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:24:
[...]

welke ton / filterpomp heb je ?

ik heb een 6m3 set bv .. https://www.top-zwembadsh...terpomp-6-8-10-m3-uur.pdf
pagina 8 laat zien

[Afbeelding]

23kg zand of 16kg glas
Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal....

Ik probeer @EdwinC te helpen met hoeveel glas hij nodig heeft, en of hij grof glas nodig heeft of niet. Daarom vraag ik aan hem hoeveel zand er in zijn filter moet want dan kan je bepalen hoeveel glas en of er grof glas nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Guusje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:26:
[...]

Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal....

Ik probeer @EdwinC te helpen met hoeveel glas hij nodig heeft, en of hij grof glas nodig heeft of niet. Daarom vraag ik aan hem hoeveel zand er in zijn filter moet want dan kan je bepalen hoeveel glas en of er grof glas nodig is.
snap je inderdaad niet, maar begrijp je wel :+ daarom geef ik een voorbeeld .. :) dat praat makkelijker.

uiteindelijk vraag je ook wat beter werkt zand/glas enof "grof" .. en ik denk zelf dat "grof" eigenlijk slechter werkt dan bevorderend.

In het plaatje zie je dat er een x oppervlakte aan "filter" gerekend word in mijn geval 0,07m2 als je medium verstopt raakt verkleint dit oppervlak (zie je op de manometer) en dus ook andersom .. ..

een backwash/rinse cyclus "herorganiseert" de ligging v.d delen door omgekeerde druk .. en het medium moet je vervangen omdat het "glad" geslepen is door het water ..

nadeel is dat je gesuspendeerde deeltjes in alle gevallen onafhankelijk van de media die we gebruiken niet weg fltert daar zijn ze te klein voor (wit/groen of bruin water) daarvoor heb je een fijnere filter nodig die ook sneller verstopt raakt als je het zou gebruiken dus het is een beetje dubbelzijdig zwaard

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:48:
[...]

snap je inderdaad niet, maar begrijp je wel :+ daarom geef ik een voorbeeld .. :) dat praat makkelijker.
Als je even terugkijkt op wie @Guusje2 reageert, dan snap je het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:48:
[...]

uiteindelijk vraag je ook wat beter werkt zand/glas enof "grof" .. en ik denk zelf dat "grof" eigenlijk slechter werkt dan bevorderend.

In het plaatje zie je dat er een x oppervlakte aan "filter" gerekend word in mijn geval 0,07m2 als je medium verstopt raakt verkleint dit oppervlak (zie je op de manometer) en dus ook andersom .. ..

een backwash/rinse cyclus "herorganiseert" de ligging v.d delen door omgekeerde druk .. en het medium moet je vervangen omdat het "glad" geslepen is door het water ..

nadeel is dat je gesuspendeerde deeltjes in alle gevallen onafhankelijk van de media die we gebruiken niet weg fltert daar zijn ze te klein voor (wit/groen of bruin water) daarvoor heb je een fijnere filter nodig die ook sneller verstopt raakt als je het zou gebruiken dus het is een beetje dubbelzijdig zwaard
Klopt inderdaad. Dat is ook de reden dat ik het gewicht vraag. Want bij kleine gewichten (< 125 kg) heb je enkel fijn glas nodig, anders houd ik een verhouding van 1 op 5 aan per zakken (bij 125 kg dus 1 zak grof en 4 zakken fijn). Vaak kom je dit soort gewichten tegen bij zandfilters vanaf de 15 m³/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Transparant afdekzeil / DIY sunnytent

Ik denk dat ik dit jaar een ander zeil over mijn zwembad ga trekken. Ik zit aan zoiets te denken: https://www.afdekzeilwink...l-250gr.html?id=240509081 of https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767

Nadeel: Meer chloor gebruik doordat het sneller afbreekt, maar als voordeel dat het water sneller opwarmt doordat er meer zonlicht in het water komt.

Daarnaast wil ik een zeil wat van grond tot grond over het zwembad gaat, zodat er een stilstaande laag lucht ontstaat wat er voor moet zorgen dat er minder warmteverlies is van het zwembad naar de buitenlucht.

Hebben jullie hier al eens mee geëxperimenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Guusje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:56:
[...]

Klopt inderdaad. Dat is ook de reden dat ik het gewicht vraag. Want bij kleine gewichten (< 125 kg) heb je enkel fijn glas nodig, anders houd ik een verhouding van 1 op 5 aan per zakken (bij 125 kg dus 1 zak grof en 4 zakken fijn). Vaak kom je dit soort gewichten tegen bij zandfilters vanaf de 15 m³/u.
ik zou je niet durven zeggen hoeveel "zakken" je uberhaupt nodig hebt .. ik filter vanaf dag 1 met watten vandaar dat ik dit wel intressant vind om "mee" te denken. zo leer je nog wat

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 23-04-2021 10:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Guusje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:56:
[...]

Dat verhaal gaat ook niet op want bij mij werd ook aanbevolen om voor 2 soorten te gaan, mijn filtervat is 100kg en dus 75kg glas :).

Iedereen denkt er anders over. Heb nu zelf ook gewoon 1 soort die ook nog eens stukken goedkoper is.
Werkt pima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:57:

Transparant afdekzeil / DIY sunnytent

Ik denk dat ik dit jaar een ander zeil over mijn zwembad ga trekken. Ik zit aan zoiets te denken: https://www.afdekzeilwink...l-250gr.html?id=240509081 of https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767

Nadeel: Meer chloor gebruik doordat het sneller afbreekt, maar als voordeel dat het water sneller opwarmt doordat er meer zonlicht in het water komt.

Daarnaast wil ik een zeil wat van grond tot grond over het zwembad gaat, zodat er een stilstaande laag lucht ontstaat wat er voor moet zorgen dat er minder warmteverlies is van het zwembad naar de buitenlucht.

Hebben jullie hier al eens mee geëxperimenteerd?
je zal beter kunnen kijken naar dampdichte folie --> wat ze gebruiken voor kruipruimte(s) zie topic

optie A is te dik en optie B te dun (net zo dun als huishoud folie)

bij ome ali hebben ze https://nl.aliexpress.com/item/4001226438437.html in diverse soorten en maten ..

Ik denk dat je uitdaging overgens niet zozeer de folie over het bad is .. maar het weer .. je wilt het niet weg zien vliegen of kapot waaien ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:12:
[...]

je zal beter kunnen kijken naar dampdichte folie --> wat ze gebruiken voor kruipruimte(s) zie topic

optie A is te dik en optie B te dun (net zo dun als huishoud folie)

bij ome ali hebben ze https://nl.aliexpress.com/item/4001226438437.html in diverse soorten en maten ..

Ik denk dat je uitdaging overgens niet zozeer de folie over het bad is .. maar het weer .. je wilt het niet weg zien vliegen of kapot waaien ..
Met 83 micrometer valt dat wel mee qua dikte, bodemfolie is ongeveer het dubbele. Het is niet de goedkope afdekfolie: https://www.gamma.nl/asso...folie-4x5-meter/p/B559845 Dat is vaak maar 4 micrometer.

Het is in ieder geval een leuke test waard. 2 DS18B20's. Een in de tent en een erbuiten en kijken wat de temperatuur doet. Stilstaande lucht isoleert beter dan bewegende lucht.

Ik zou het overigens niet als echte tent gaan gebruiken, maar in plaats van het afdekzeil, direct over het frame heen. Dan heb je een stilstaande laag lucht van ruim 10 centimeter om het water heen. Aan de onderkant vastzetten met latten en/of met touwen/banden over het bad heen. Zeilogen slaan kan eventueel ook nog.

Zeker in het voor/naseizoen kan dat best een hoop warmteverlies schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

werd pas zichtbaar nadat ik er 1 geselecteerd had ..

3d printen tja wellicht kan het .. vraag me af welke fillement en andere "settings" er nodig zijn .
Jemig, dat ik dat gemist heb, de vrouw had het wel gezien. Dank je.

Een vlugge zoektocht gisteren leverde op dat ABS geschikt is voor chloor, dus dat zou kunnen. Met ontwerp en slicen moet je inderdaad denk ik wel rekening houden met een wat zaken, extra randdikte en zo.

Maar goed, eerst maandag maar eens afwachten wat ik krijg, mogelijk maak ik me druk om niets.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:38:
[...]

Met 83 micrometer valt dat wel mee qua dikte, bodemfolie is ongeveer het dubbele. Het is niet de goedkope afdekfolie: https://www.gamma.nl/asso...folie-4x5-meter/p/B559845 Dat is vaak maar 4 micrometer.

Het is in ieder geval een leuke test waard. 2 DS18B20's. Een in de tent en een erbuiten en kijken wat de temperatuur doet. Stilstaande lucht isoleert beter dan bewegende lucht.

Ik zou het overigens niet als echte tent gaan gebruiken, maar in plaats van het afdekzeil, direct over het frame heen. Dan heb je een stilstaande laag lucht van ruim 10 centimeter om het water heen. Aan de onderkant vastzetten met latten en/of met touwen/banden over het bad heen. Zeilogen slaan kan eventueel ook nog.

Zeker in het voor/naseizoen kan dat best een hoop warmteverlies schelen.
zolang je wel wat lucht verversing hebt (airator in het bad oid) en je zwembad water "donker" houd .. (licht bevordert algen groei) of je moet extra chloor toevoegen .. zou ik zeggen "doen" :)

denk wel dat het inderdaad warmte verlies tegenhoud .. als je een dubbele laag kan maken helpt dat alleen beter.

De dikte is ook tegen "kinder" handjes .. (prik een gat gedachte) .. de dikte is niet zo relevant ..

ik had bij warmte service een rol van 100m voor 40,-

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:10:
[...]

zolang je wel wat lucht verversing hebt (airator in het bad oid) en je zwembad water "donker" houd .. (licht bevordert algen groei) of je moet extra chloor toevoegen .. zou ik zeggen "doen" :)
Het is meer dat chloor sneller afgebroken wordt door zonlicht. Gelukkig heb ik een ZWS, dus dat is een kwestie van iets vaker/langer chloor maken. (Ik heb toch al ruim overcapaciteit)
denk wel dat het inderdaad warmte verlies tegenhoud .. als je een dubbele laag kan maken helpt dat alleen beter.

De dikte is ook tegen "kinder" handjes .. (prik een gat gedachte) .. de dikte is niet zo relevant ..

ik had bij warmte service een rol van 100m voor 40,-
Het nadeel van een rol is de breedte, die is maar 2 meter. 0.1mm is trouwens 100 µm (micrometer/micron/mu)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 20:32
Na een paar week voorbereiden in de tuin de eerste stappen gezet.

Paar week geleden begonnen in de tuin met een graafmachine om achterin wat werkzaamheden uit te voeren. Daarna direct gebruikt gemaakt om voor het zwembad een deel af te graven.

Een plateau gemaakt voor de FP, WP en Zoutwater die ik later nog ga aftimmeren. WP blijft wel vrij.

Intex FP 4m3 (Standaard)
Intex 549*274*132
Intex Zoutwatersysteem
WP Fairland Full Inverter Plus 6,5kW

Onder het Zwembad zeil en Zwembadtegels van 1 cm dik.

Vandaag tegels plaatsen onder de poten en zwembad deels vullen en hopelijk elektriciteit aanleggen.
Als alles mee zit morgen alles opstarten.

Al met al een aardige aanschaf maar na jaren kleine baden te hebben gehad en nu recent verhuisd iets meer ruimte.

Nu nog mooi weer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS2LymtkCytKPhrvz63UIV58HS4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/69vhTN3qv081GuHkzc4K2j2T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIw9Iv1EXCQIvsxLmqe7ikA2HMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ZgTN4WdqglRk9H0xcZTqXKz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFybwdjv8Xpq112jHJebCPLGBuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0lRRSWbv5XeRcdlKJMDQhimY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 23:47
ik wil mijn zwembadje 3x2 uitbreiden met een chlorinator.
Wat is beter inline of off-line.

Ik zat te denken aan de Hayward CL110.

Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:48
Sphinx_thing schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:59:

Paar week geleden begonnen in de tuin met een graafmachine om achterin wat werkzaamheden uit te voeren. Daarna direct gebruikt gemaakt om voor het zwembad een deel af te graven.

Een plateau gemaakt voor de FP, WP en Zoutwater die ik later nog ga aftimmeren. WP blijft wel vrij.

Intex FP 4m3 (Standaard)
Intex 549*274*132
Intex Zoutwatersysteem

Vandaag tegels plaatsen onder de poten en zwembad deels vullen en hopelijk elektriciteit aanleggen.

Al met al een aardige aanschaf maar na jaren kleine baden te hebben gehad en nu recent verhuisd iets meer ruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig!
Die zwembadtegels zijn wel fijn. Maar hoe groter het bad des te meer heb je er nodig. Dat tikt ook flink door, voor wat foam. Ben ook nog op zoek naar zwembadtegels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Kingsolo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:16:
[...]

Goed bezig!
Die zwembadtegels zijn wel fijn. Maar hoe groter het bad des te meer heb je er nodig. Dat tikt ook flink door, voor wat foam. Ben ook nog op zoek naar zwembadtegels.
Je kan ook goedkope(re) tegels pakken met een paar pakken XPS eronder. Heb je gelijk nog wat isolatie onder je zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
Ik zit te denken aan een clorinator inline/offline
of
Intex KRYSTAL CLEAR zoutwatersysteem 26664GS

voor mijn kleine 3x2 zwembadje

maakt het zoutwater systeem veel geluid.
de intex pomp maakt veel lawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Marco_Dark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:25:
of

Mijn bad is ook 3x2x0.75 meter.

Een zoutwatersysteem (ZWS) is leuk. Lekker waterstof maken. Ja het maakt wat geluid, maar dat is meer het ontstaan van waterstofbellen.

Een chlorinator betekent regelmatig chloortabletten toevoegen.

Qua prijs is het denk ik een kwestie van lange adem. Een ZWS is duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik, je hebt alleen 15-25 kilo jodiumvrij zout nodig per seizoen (afhankelijk van hoe "netjes" er gezwommen wordt). Een chlorinator heeft tabletten nodig, geen idee eigenlijk hoeveel je daarvan per seizoen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 16:16
Marco_Dark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:25:
of

Zoutsysteem heb je voor dit bad denk ik maar 1 uur per dag draaien en dan ook nog eens als er geen mensen aan het zwemmen zijn.
Vaak ook dan nog eens 's-ochtends, dus geluid zou ik me niet erg druk over maken.
Het is op zich geen herrieschopper en aangezien je pomp gelijktijdig moet lopen maakt die meer kabaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Intex FP 4m3 (Standaard)
Intex 549*274*132
Intex Zoutwatersysteem

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
doe jezelf 1 lol je stopcontacten 1m(duh) boven de grond of hoog weg kunnen hangen

als je een aardlek hebt sloop die eraf en zet die aan het begin v.d zwembad electronica (voordat je doorlust het huis in .. liefst een 10mA variant

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 23-04-2021 13:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
Bedankt Cujo75 en Ep Woody

bij de specs staat
1136 en maximaal 3785 liter per uur, maar ik heb een 6m3 zfp is dat erg?

wie weet of deze ook met 38mm aan te sluiten is want bij 1 site staat alleen 32mm bij de andere 38mm

Ik heb die dikke intex slangen die 38mm zijn

waar kan ik goedkoop jodiumvrij zout halen. Dan kan ik ook een prijs vergelijk maken

maar het zoutwater systeem is veel lekkerder toch voor iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:39
Guusje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:09:
[...]

Dat weet ik helaas niet, dit omdat ik er geen documentatie bij heb gekregen. Echter zit er een 16m3 pomp voor. Zou ik er dan vanuit mogen gaan dat er ongeveer 100 - 125 kg in moet? Dat is in ieder geval wat ik heb terug gevonden bij andere filters.

De reden om dus voor de het grovere glas te gaan is om minder fijn glas te hoeven gebruiken? Of is het ook omdat een grotere kolom fjin glas ook een grotere weerstand veroorzaakt en dus de flow beperkt?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
EdwinC schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:39:
[...]

Dat weet ik helaas niet, dit omdat ik er geen documentatie bij heb gekregen. Echter zit er een 16m3 pomp voor. Zou ik er dan vanuit mogen gaan dat er ongeveer 100 - 125 kg in moet? Dat is in ieder geval wat ik heb terug gevonden bij andere filters.

De reden om dus voor de het grovere glas te gaan is om minder fijn glas te hoeven gebruiken? Of is het ook omdat een grotere kolom fjin glas ook een grotere weerstand veroorzaakt en dus de flow beperkt?
Je kan hem afsluiten en vullen met liters water. Dan weet je wat de inhoud is. Als je de inhoud weet kun je dat wel weer omrekenen naar kg zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb mijn zwembadpomp maar weer even aangeslingerd, nu zonder meting van in/uitgaande temperatuur, maar met een tafellaken over het zwembad, 1 sensor in het water, 1 sensor onder het tafellaken en 1 sensor naast het tafellaken om te kijken wat de temperatuur doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Ik heb een 19m3 pomp en die zit op een filtervat van 100kg zand (75kg glas).

Ongeveer 2/3-3/4 vol met glas is voldoende. Het komt echt niet neer op die paar kg ;).

Heb zelf gewoon 1 soort glas (Intex filterglas), werkt prima. was 75,-- voor Intex filterglas of ruim 300,-- voor filterglas in 2 maten...

Zoals hierboven gezegd wordt effe met liters water vullen, omrekenen naar kg en je hoeveel er ongeveer erin moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Staat er geen merk op ofzo ? foto's kunnen wellicht helpen identificeren ..

@Koffie kan wellicht ook eens meedenken over dit ?

[edit] te laat @Jazsie was me voor

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-04-2021 14:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:37:
Bedankt Cujo75 en Ep Woody

bij de specs staat
1136 en maximaal 3785 liter per uur, maar ik heb een 6m3 zfp is dat erg?

wie weet of deze ook met 38mm aan te sluiten is want bij 1 site staat alleen 32mm bij de andere 38mm

Ik heb die dikke intex slangen die 38mm zijn

waar kan ik goedkoop jodiumvrij zout halen. Dan kan ik ook een prijs vergelijk maken

maar het zoutwater systeem is veel lekkerder toch voor iedereen?
ik weet niet hoe "erg" het is maar je hebt een CRP zoutwater systeem op een ZFP aangesloten als ik het zo lees..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:50:
[...]

ik weet niet hoe "erg" het is maar je hebt een CRP zoutwater systeem op een ZFP aangesloten als ik het zo lees..
Als ik het goed begrijp is zijn vraag of dat kan.
Hij heeft een ZFP en wil een ZWS kopen.
Zijn vraag is dus of de goedkope variant Intex ZWS werkt op zijn ZFP. Of de duurdere Intex ZWS.
Ik kan het zelf niet beantwoorden overigens, heb met beide geen praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Intex FP 4m3 (Standaard)
Intex 549*274*132
Intex Zoutwatersysteem

Was ook naar dat zwembad aan het kijken, buiten afgraven heb je nog iets speciaal met die grond gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 12:08

dollyking

duck tape

Vandaag ook maar eens alles uit de winterslaap gehaald. Ik ben benieuwd of er nog vorst schade is.

Ik heb / had vorig jaar veel moeite met het uitfilteren van <1 µm, ik zit nogal in een klei omgeving met veel kinderen. ondanks voeten bad e.d. is het bijna niet te voorkomen in een seizoen dat er klei in komt.
het glasfilter haalt dit er niet meer uit, en dus blijft het rondgang, een vlokker wilde nog wel eens helpen.
ik heb een hydrospin die alles vanaf 10 µm eruit haalt, maar dat is dus niet het fijnste stof in de klei.

nu lees ik dat filterballen( aqualoon bij) wel tot 1 µm gaan, kan iemand dat bevestigen?
of hoe halen jullie die kleinste fractie uit de klei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dollyking schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:56:
Vandaag ook maar eens alles uit de winterslaap gehaald. Ik ben benieuwd of er nog vorst schade is.

Ik heb / had vorig jaar veel moeite met het uitfilteren van <1 µm, ik zit nogal in een klei omgeving met veel kinderen. ondanks voeten bad e.d. is het bijna niet te voorkomen in een seizoen dat er klei in komt.
het glasfilter haalt dit er niet meer uit, en dus blijft het rondgang, een vlokker wilde nog wel eens helpen.
ik heb een hydrospin die alles vanaf 10 µm eruit haalt, maar dat is dus niet het fijnste stof in de klei.

nu lees ik dat filterballen( aqualoon bij) wel tot 1 µm gaan, kan iemand dat bevestigen?
of hoe halen jullie die kleinste fractie uit de klei?
nee denk niet dat filterballen beter/slechter werken dan zand/glas filtratie ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 27 ... 177 Laatste