Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:54:
[...]

Als ik het goed begrijp is zijn vraag of dat kan.
Hij heeft een ZFP en wil een ZWS kopen.
Zijn vraag is dus of de goedkope variant Intex ZWS werkt op zijn ZFP. Of de duurdere Intex ZWS.
Ik kan het zelf niet beantwoorden overigens, heb met beide geen praktijkervaring.
lijkt me dat intex in zijn handleiding vermeld een max .. dat je niet 100% over de capaciteit heen moet gaan.

er zal wel wat marge in zitten bv 10% oid maar (4m3 zfp bv) .. maar dat lijkt me wel het gaatje

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:55
Marco_Dark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:37:
Bedankt Cujo75 en Ep Woody

Intex KRYSTAL CLEAR zoutwatersysteem 26664GS
bij de specs staat
1136 en maximaal 3785 liter per uur, maar ik heb een 6m3 zfp is dat erg?

wie weet of deze ook met 38mm aan te sluiten is want bij 1 site staat alleen 32mm bij de andere 38mm

Ik heb die dikke intex slangen die 38mm zijn

waar kan ik goedkoop jodiumvrij zout halen. Dan kan ik ook een prijs vergelijk maken

maar het zoutwater systeem is veel lekkerder toch voor iedereen?
Oplossing is bypass gebruiken op je ZSW.
Hoger m3/u gaat gepaard met meer waterdruk, je zoutcellen moeten deze druk wel aankunnen ;).

Ik zou risico niet wagen onndanks dat een Intex ZSW niet de hoofdprijs kost, toch duur genoeg

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:21:
[...]

Oplossing is bypass gebruiken op je ZSW.
Hoger m3/u gaat gepaard met meer waterdruk, je zoutcellen moeten deze druk wel aankunnen ;).

Ik zou risico niet wagen onndanks dat een Intex ZSW niet de hoofdprijs kost, toch duur genoeg
slim maar je splits de flow .. vraag me af of dat "werkt" ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 23-04-2021 16:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJx8gF2IarC_8X7qZOed5Rka4KI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BXbdK8tDsN4sFmotji3J7t4A.png?f=fotoalbum_large

Zwembad volledig afdekken.

De eerste resultaten van het afdekken van het zwembad met een tafellaken. Het verschil tussen buitentemperatuur en temperatuur binnen het laken is ongeveer 5 graden. Dat scheelt een boel warmteverlies!

[ Voor 15% gewijzigd door Ep Woody op 23-04-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik zit te denken om een x aantal "volledige" temperatuur set(s) te maken .

- 2x t-stuk
- 2x thermowell,
- 2x ds18b20,
- 1x esp(met wifi) met tasmota firmware

Misschien dat ik een aparte PCB "bestel' waarbij je x aantal sensors aan kan sluiten .. en een USB / 18650 UPS erbij

zou der animo zijn ? ...

de gedachte erachter is dat we "uniform" data kunnen verzamelen .. oid

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 23-04-2021 17:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:47:

- 2x t-stuk
- 2x thermowell,
- 2x ds18b20,

Misschien dat ik een aparte PCB "bestel' waarbij je x aantal sensors aan kan sluiten .. en een USB / 18650 UPS erbij

zou der animo zijn ? ...

Waarom zou je dat willen? Het kan, maar volgens mij is het handiger om mensen uit te leggen hoe je dat kan doen.

Stel je doet het wel, verkoop je dan officiële DS18B20's en ESP's? Of pak je Ali spul?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Moeders de vrouw kwam ook wat leuks tegen, een Exit zwembad overkapping. Leek haar wel wat, tot ik de prijs vertelde van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:55:
Waarom zou je dat willen? Het kan, maar volgens mij is het handiger om mensen uit te leggen hoe je dat kan doen.
lang verhaal kort .. het is echt voor deze groep "gebruikers" binnen tweakers dus, zeg maar een inkoop actie .. beperkte oplage

ik bestel gewoon 20x een part (goedkoper) stel een kit samen, wil het ook nog wel solderen/doormeten & testen .. voordat ik het verzend. maar uitgangs punt is dat je zelf kan/wil solderen oid ..

uitgangspunt van mij is dat je min of meer een schroevendraaier / usb kabeltje voldoende hebt om dit naar eigen wensen om te zetten..

enige reden dat ik tasmota oid erop zou zetten is dat ik zeker weet dat wat ik verstuur ook werkt (getest) ..

kan wel teflon tape, soldeerbout oid erbij leveren maar dan kan ik beter een webshop starten en dat vind ik nu net een brug te ver ..

Andere kant ik snap best dat veel mensen er tegenaan hikken om dit zelf inelkaar te solderen, en firmware uploaden een uitdaging vinden .. een OTA firmware "update" of zelfs (indien mogelijk) swap naar ESPeasy oid .. moet voor een tweaker minder obstakel zijn..

als er genoeg animo is dan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:58:
Moeders de vrouw kwam ook wat leuks tegen, een Exit zwembad overkapping. Leek haar wel wat, tot ik de prijs vertelde van die dingen.
ja die dingen zijn heftig duur .. prijs vind ik het niet waard ..

een DIY plastic dome maken lijkt me dan 20x simpeler ..

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-07 18:52

Pixelmagic

Ubergeek

Onze plannen voor de hottub, zoals eerder vermeld in dit topic.

Hier is de situatie van begin deze week:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2u9rp9vl.jpg

Dit is vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L2kb4nfl.jpg

Dit is het plan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/62L0FAHl.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HPaV5scl.png

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:30:
[...]

slim maar je splits de flow .. vraag me af of dat "werkt" ..
Vertel, waarom zou het niet werken? Zelfde principe als bij een warmtepomp of solar mat...
Ep Woody schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:04:
[Afbeelding]

Zwembad volledig afdekken.

De eerste resultaten van het afdekken van het zwembad met een tafellaken. Het verschil tussen buitentemperatuur en temperatuur binnen het laken is ongeveer 5 graden. Dat scheelt een boel warmteverlies!
Nice!
Pixelmagic schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:39:

[Afbeelding]

Dit is vandaag:

[Afbeelding]

Dit is het plan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mooie start, keep them coming!

Btw, met welk programma heb jij die mooie 3D tekening gemaakt? Dat ziet er stuk mooier uit dan ik met mijn hand tekenwerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Pixelmagic schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:39:

[Afbeelding]

Dit is vandaag:

[Afbeelding]

Dit is het plan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Beetje offtopic, maar hoe heb je die constructietekeningen gemaakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocmer schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:48:
[...]

Beetje offtopic, maar hoe heb je die constructietekeningen gemaakt?
@Jazsie

Fusion360, de home/gratis versie. Ik ben gewend voor de 3d printer te tekenen dus dit is sinds ik Sketchup niet meer gebruik mijn go-to programma,

Mijn mening: als je eenmaal gewend bent gebruik je het bijna overal voor, ook de gehele keuken verbouwing paar jaar geleden er in gedaan. Kan zelfs renderen als je wilt met echte foto's van materialen enzo.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Inmiddels gaat het vaak over temperatuur sensors en heb ik ook een "dit wil ik" gevoel.
Ik begrijp het alleen nog niet helemaal.

Wat is het verschil precies tussen een Thermowell en een DS18B20?
Als ik die aanschaf en monteer ze in een een T-stuk voor en achter mijn ZFP.
Daarna aansluiten op een ESP8266 NodeMCU met Tasmota (?)... Kan ik dan via wifi de waardes uitlezen?

Dat klink namelijk vrij eenvoudig, maar ik mis vast iets.

Zou leuk zijn als iemand een mooi stappenplan kan maken, ik ben vast niet de enige die wat inspiratie kan gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Mr_DD schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:07:
Inmiddels gaat het vaak over temperatuur sensors en heb ik ook een "dit wil ik" gevoel.

Een Thermowell is een buisje van metaal die je in een T-stuk doet. Daar kun je een sensor instoppen zonder dat die in direct contact staat met water, maar wel zo dicht mogelijk bij het water.

Een DS18B20 is een sensor.
Daarna aansluiten op een ESP8266 NodeMCU met Tasmota (?)... Kan ik dan via wifi de waardes uitlezen?

Zou leuk zijn als iemand een mooi stappenplan kan maken, ik ben vast niet de enige die wat inspiratie kan gebruiken :)
Voor meer informatie over DS18B20's in combinatie met ESP8266's zie: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Dallas_DS18b20
Maar in principe is het zo simpel. 1 weerstand, 1 of meerdere DS18B20's en een ESP8266.

Ik raad je trouwens ESPeasy aan in plaats van Tasmota. Net iets flexibeler in de keuzes die je wil doen met dit soort sensoren. Tasmota is meer bedoeld voor de Sonoff relais schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:48:
Vertel, waarom zou het niet werken? Zelfde principe als bij een warmtepomp of solar mat...
best lastig hoor vloeistof dynamica .. enerzijds zeg ik dat het best zou kunnen werken het vervelende is meer de "praktijk" .. als je met een kraan de flow aanpast .. en iemand zet die kraan dicht (en je bent weer terug bij af) wat is het gevolg dan op de unit .. als het slechter werkt en er is geen schade tja .. "doen" zo niet en je blaast de slangen oid ervan af of dat ding blaast op zit je met een andere uitdaging .. niet alleen heb je geen chloor productie meer maar ook een "lek"

ik weet het niet .. en in principe zou ik eerder zeggen verkoop de huidige en schaf een nieuwe aan .. scheelt je een hoop "getweak" in dit geval

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Mr_DD schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:07:

of iemand wijst je naar Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

ps wifi example vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

thermowell in pvc (zonder sensor) Plenkske in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 23-04-2021 21:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik heb nu de bypass van abczwembad (al in elkaar gelijmd). De bedoeling was dat ik mijn flexibele slangen daar op aan zou sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-ND1nHKgw1cEwtyxFvrvHQ0IWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fVzzl6KqgGe7alHe2bTpnQXT.png?f=user_large

Maar nu moet er nog een mof of t-stuk tussen voor de thermowell. Zijn er handige stukken welke ik tussen flexibele slang (32mm) kan zetten waar de thermowell in gedraaid kan worden? Zodat ik er aan beide kanten (in/uit) een sensor kan aansluiten.

Bijvoorbeeld 2x deze: https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html met een sok ertussen ?
Of kan ik het beter anders doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_DD op 23-04-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Mr_DD schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:51:
[...]

Ik heb nu de bypass van abczwembad (al in elkaar gelijmd). De bedoeling was dat ik mijn flexibele slangen daar op aan zou sluiten.

[Afbeelding]

Maar nu moet er nog een mof of t-stuk tussen voor de thermowell. Zijn er handige stukken welke ik tussen flexibele slang (32mm) kan zetten waar de thermowell in gedraaid kan worden? Zodat ik er aan beide kanten (in/uit) een sensor kan aansluiten.

Bijvoorbeeld 2x deze: https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html met een sok ertussen ?
tja dat is niet handig (al verlijmt hebben) .. ik zou er Y stukken ipv T stukken in gezet hebben en wat meer "vlees" tussen de koppelingen ach .. het is 1x zo

je zou er 4 of 6 kunnen bestellen (de laatste link) .. en de 2 onderste met voorzichtig verwarmen eruit proberen te halen .. (desnoods snij je ze eruit oid) ..

ik zou de T stukken(voor de thermowell) namelijk gewoon direct op je bypass verlijmen . gewoon 50mm pijp bij de bouwmarkt scoren (let op verlijmbaar en niet verlijmbaar buis staan vaak naast elkaar) en haal gelijk verbinding-mofjes
als je opnieuw lijmt ---> stuk pijp (21cm)---> mof --> slangtule voorkomt weer verwarmen en kan je in het midden v.d 21cm buis de zaag zetten later.

je hoeft er maar 2 te hebben voor thermo-well vanaf je pomp de bypass in + van bypass naar zwembad ..
* je pomp levert direct het water (onverwarmt) van je zwembad .. (sensor A)
* is de temp gelijk bij sensor A en B (dan geen verwarming)
* is de temp lager bij sensor B en A (dan afkoeling = alarm )
* is de temp hoger sensor B en A (dan verwarming = smileyface )

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
[...]

[Afbeelding]

Jammer dat je de bypass al hebt gelijmd nu wil je alsnog een sensor met t-stuk tussen de flexibele slang.

Gewoon een T-stuk met 1/2 draad aan beide zijden de slangtules in verlijmen zoal bij je bypass en daar je flexible slang weer aan koppelen makkelijker kan haast niet lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
TIP totaal los van je vraag .. als ik naar de foto kijk zijn alle kranen "open" zet er een "pijl" met een merkstift erop met de flow richting dat maakt het voor je medebewoners ook duidelijk dat als hij dicht staat (haaks op de buis) eventueel Z (zwembad) M(mat) (p) pomp

Zometeen sta jij ergens te klussen/in de winkel en je was vergeten de pomp aan te zetten en twijfelt of het wel over de matten vloeit .. dit vooraf markeren maakt snel voor jou duidelijk via de telefoon welke stand ze staan.. :)

Been there done that & have the t-shirt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-07 10:20
bedankt allemaal, ik was even afwezig :)
Dan wordt het geen zout water systeem lijkt me.
z'n duur systeem voor het kleine badje is ook niks.

tevens de vraag van mijn dochter over zout water systeem hoe zout het water is ivm ogen open onderwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Marco_Dark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:58:

tevens de vraag van mijn dochter over zout water systeem hoe zout het water is ivm ogen open onderwater
Gaat prima mits de voorraad zout niet op het niveau dode Zee zit.
En dat het systeem goed is ingesteld.

Van de zomer weer eens in een chloor bad mogen zwemmen,. Niet echt vriendelijk voor mij ogen. Zal misschien ook wel gewenning zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 24-04-2021 00:24 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Marco_Dark zout is relatief duur (in aanschaf), en ook vrij onhandig voor een klein bad ..

zeewater zit op 40g per m3 oid en in een zwembad zit je doorgaans op 4g per m3 dus dat betreft valt het wel mee ..

Het is best zonde zeker in het begin als je niet ervaren bent met je bad onderhoud en de drempel van in/uit bad gaan erg laag laag ligt waardoor je bad snel vuil word..
want als je het bad leeg gooit gooi je ook een lading zout weg .. (nu valt dat wel mee maar toch) ...

@jack zomer ligt wel aan het (zwem)bad .. doorgaans is het chloor niveau extreem hoog in zwembadden

1 omdat mensen te lui zijn om naar de wc te gaan .. (door deze luie-mensen ruik je het chloor ook beter)
2 omdat mensen zich niet vooraf douchen c.q niet door een voetenbad strompelen ..

Nummertje 1 & 2 houd je helaas nooit tegen, maar ik merk thuis dat mijn kids nadat ik dit ze dit verteld heb vorig jaar "vaker" naar de wc gingen .. en tot mijn vreugde hoefde ik zeer weinig chloor (tabletten) toe te voegen aan het zwemwater .. (ook omdat zonder voetenbad gebruik iederen 5 minuten "rust" c,q terug gefloten wordt ) zandloper erbij :) alhoewel je soms even omwegetjes niet ziet :)

na regenbuien echter gooi ik standaard wat extra chloor in het bad ..
en voordat ik het zwembad afsluit schep ik zoveel mogelijk troep eruit .. en haren uit de filters van het bad. kleine moeite maar scheelt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 18-07 11:55
jack zomer schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:23:
[...]

Gaat prima mits de voorraad zout niet op het niveau dode Zee zit.
En dat het systeem goed is ingesteld.

Van de zomer weer eens in een chloor bad mogen zwemmen,. Niet echt vriendelijk voor mij ogen. Zal misschien ook wel gewenning zijn.
Last van de ogen is toch echt verkeerde ph, chloor ruik je als er te veel inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@vso in openbare zwembaden ja. Privé baden afhankelijk van de eigenaar. Mijn buurman houd zijn bad goed met minimaal chloor ( en volgens mij gaat hij naar zout toe binnenkort)

@Arjantje72 last van ogen kan beide zijn,. Of misschien ben ik er gevoelig voor... In dit geval zou het kunnen, pH oke. En laag chloor.

Mijn leukste en pijnlijkste ervaring was is Ghana... Ging het zwembad in met een donker blauwe zwembroek.. kwam er uit na 2 uur in een witte/lichtblauwe met vegen zwembroek.

Hoe dan ook, door dit topic herinnerde ik me wel dat ik even zout moet laten bezorgen.. of moet zelf 2 keer moet rijden..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM2NT8wNl-kZqgTcBwrsPUyQ1P0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/optjUPBiSi7zpqBDodZdhted.png?f=fotoalbum_large

Vannacht het water met rust gelaten. Nu is mijn "zwembad" momenteel erg klein, misschien net 30 liter, waardoor er maar weinig warmte opgeslagen is, en er een relatief groot oppervlakte is waar warmte verloren wordt.

De 30 liter water heeft in deze periode 12 graden warmte verloren.
30 liter * 12 graden * 4.19 / 3600 = 419 Wh.

419 Wh / 12 uur = 35 Watt gemiddeld verlies.

Het gemiddelde verschil tussen het water en de temperatuur binnen de afdekking was 15.38 - 8.40 = 7.02 graden.
Buiten de afdekking was dat 15.38 - 6.05 =

Laten we een warmteverlies aanhouden van 5 W/m2.K.
Het oppervlakte van de wanden speciekuip is (60+40+40+60)*20 = 4000 cm²
5 W/m2.K * (0.4 m2) * 7.02° = 14 Watt.

Als er geen afdekking omheen had gezeten was het warmteverlies:
5 W/m2.K * (0.4 m2) * 9.33° = 18.7 Watt.

Oftewel dit dunne lakentje wat nu over de speciekuip ligt heeft het verlies op de wanden beperkt met 25%. Dat had ik natuurlijk ook gewoon kunnen bereken door beide verschillen met elkaar te delen... 8)7 7.02°C / 9.33°C = 75%...

Wel grappig, het idee dat je het meeste warmte verlies aan de wateroppervlakte is misschien niet eens waar, aangezien de wandoppervlakte bij mijn zwembad veel groter is dan het wateroppervlakte... De omtrek van een 3x2 bad is 3+2+3+2 = 10 meter. 10 meter * 75cm waterdiepte = 7.5m². Het wateroppervlakte is maar 2*3 = 6m².

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32
Ep Woody schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:30:
[Afbeelding]

Vannacht het water met rust gelaten. Nu is mijn "zwembad" momenteel erg klein, misschien net 30 liter, waardoor er maar weinig warmte opgeslagen is, en er een relatief groot oppervlakte is waar warmte verloren wordt.

De 30 liter water heeft in deze periode 12 graden warmte verloren.
30 liter * 12 graden * 4.19 / 3600 = 419 Wh.

419 Wh / 12 uur = 35 Watt gemiddeld verlies.

Het gemiddelde verschil tussen het water en de temperatuur binnen de afdekking was 15.38 - 8.40 = 7.02 graden.
Buiten de afdekking was dat 15.38 - 6.05 =

Laten we een warmteverlies aanhouden van 5 W/m2.K.
Het oppervlakte van de wanden speciekuip is (60+40+40+60)*20 = 4000 cm²
5 W/m2.K * (0.4 m2) * 7.02° = 14 Watt.

Als er geen afdekking omheen had gezeten was het warmteverlies:
5 W/m2.K * (0.4 m2) * 9.33° = 18.7 Watt.

Oftewel dit dunne lakentje wat nu over de speciekuip ligt heeft het verlies op de wanden beperkt met 25%. Dat had ik natuurlijk ook gewoon kunnen bereken door beide verschillen met elkaar te delen... 8)7 7.02°C / 9.33°C = 75%...

Wel grappig, het idee dat je het meeste warmte verlies aan de wateroppervlakte is misschien niet eens waar, aangezien de wandoppervlakte bij mijn zwembad veel groter is dan het wateroppervlakte... De omtrek van een 3x2 bad is 3+2+3+2 = 10 meter. 10 meter * 75cm waterdiepte = 7.5m². Het wateroppervlakte is maar 2*3 = 6m².
toon volledige bericht
Top experiment en erg nuttig dat je het hier deelt !
Ik neem aan dat je dit dalijk met je echte zwembad ook gaat meten/testen ?

Zo zie je maar dat theorie vooraf anders uit kan pakken in de praktijk.

Ik ben ook wel benieuwd of de verhoudingen in de zomer dalijk gelijk blijven, als de nachten veel warmer zijn dan nu.

Edit:
Je zou het nog mooier kunnen maken door een tweede speciekuip zonder laken ernaast te zetten. Zorgen voor een (ongeveer) gelijke begintemperatuur van het water en dan zonder laken meten wat de temperatuur snachts doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 24-04-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Heeft iemand hier toevallig een Exit spa cover ( https://www.exittoys.nl/opblaasbare-spa-deksel-l-11759 ) die me de daadwerkelijke opgeblazen diameter kan vertellen ?

Blijkbaar verkoopt Exit ze niet graag, zetten er alleen bij voor welke spa hij geschikt is, en daar zetten ze ook geen binnen diameter bij....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:02:
Heeft iemand hier toevallig een Exit spa cover ( https://www.exittoys.nl/opblaasbare-spa-deksel-l-11759 ) die me de daadwerkelijke opgeblazen diameter kan vertellen ?

Blijkbaar verkoopt Exit ze niet graag, zetten er alleen bij voor welke spa hij geschikt is, en daar zetten ze ook geen binnen diameter bij....
De afmeting van de opblaasbare deksel L is ⌀165 x 20cm.
Bron: https://www.buitengewoonv...opblaasbare-deksel-l.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:49:
[...]

Top experiment en erg nuttig dat je het hier deelt !
Ik neem aan dat je dit dalijk met je echte zwembad ook gaat meten/testen ?

Zo zie je maar dat theorie vooraf anders uit kan pakken in de praktijk.

Ik ben ook wel benieuwd of de verhoudingen in de zomer dalijk gelijk blijven, als de nachten veel warmer zijn dan nu.

Edit:
Je zou het nog mooier kunnen maken door een tweede speciekuip zonder laken ernaast te zetten. Zorgen voor een (ongeveer) gelijke begintemperatuur van het water en dan zonder laken meten wat de temperatuur snachts doet.
Uiteraard ga ik straks ook een sensor binnen het zeil hangen en een voor de buitentemperatuur.

Misschien dat ik morgen wel even 2 emmers vul met warm water, de ene afdek met het laken en de andere zo laat staan. Dat moet ook werken toch? Nu eerst even verder met de tyleen collectoren.

Iemand nog tips voor het afknippen van tieraps zonder scherpe randen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik bestelde (links) en ik kreeg rechts (alles past dus dat is geen issue)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FKY6uY7.jpg

@Ep Woody Dat plastic is niet zeer temperatuur bestendig .. open vlam is wellicht niet handig .. een aansteker 10 sec aanhouden kan je het metalen oppervlak gebruiken om je doel te bereiken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:29:
[...]

Uiteraard ga ik straks ook een sensor binnen het zeil hangen en een voor de buitentemperatuur.

Misschien dat ik morgen wel even 2 emmers vul met warm water, de ene afdek met het laken en de andere zo laat staan. Dat moet ook werken toch? Nu eerst even verder met de tyleen collectoren.

Iemand nog tips voor het afknippen van tieraps zonder scherpe randen?
Met een schaar afknippen en de scherpe randjes bij knippen en anders gewoon met een zijkniptang en met een aansteker de scherpe puntjes beetje wegsmelten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Zou je een intex graphite bad buiten kunnen laten staan in de winter? Het is echt een berg werk met al die panelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:49:
Zou je een intex graphite bad buiten kunnen laten staan in de winter? Het is echt een berg werk met al die panelen.
elk zwembad kan je laten staan .. als je dat wilt waarom niet ?

maar je vraag is moet ik wat extra's doen in de winter .. ja als het vriest heb je wat voorzorgs maatregelen nodig .. (geen extra vloeistof noodzakelijk... beetje pompen oid .. )

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 24-04-2021 13:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:49:
Ja dat kan gewoon. @Koffie heeft wel "anti-vries" tips.
Hier in de buurt heeft iemand een "intex prism frame pool" laten staan. Groot formaat wel. En hij staat nu nog met al het water er nog in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:15:
[...]

Ja dat kan gewoon. @Koffie heeft wel "anti-vries" tips.
Hier in de buurt heeft iemand een "intex prism frame pool" laten staan. Groot formaat wel. En hij staat nu nog met al het water er nog in.
als men zoek in het topic (startpost :? ) staat het 100% zeker te weten al een keer vermeld

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:52
Ik had al wat vragen had gesteld voor de aanschaf van ons eerste 'echte zwembad', waarvoor nog dank voor de reacties van vso, J.E. Weinor en --MeAngry--! Heb bijna alles binnen of is besteld. (Waaronder de 6m3 pomp van Amazon waar het nu wachten op is). Alleen voor de slangen heb ik nog niks, omdat deze nog niet bij de pomp zitten.

En ik denk er ook aan om gelijk voor een solar oplossing te gaan, omdat ik bang ben dat het ander te koud is en er te weinig gebruik van het bad gaat worden gemaakt. Dit is de situatie van de tuin nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMxLfSGdP3wtJnu1Tsn3eyPCNjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5tL7Ad14Wlpf80H5RhXvXaof.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCTl3Irwt0fUNgA8ldXT_ILNV-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I98WBsF70tfL4Pzof6zpfmez.jpg?f=user_large

Het zwembad komt dit jaar tijdelijk naast de trampoline te staan op het gras (en deels op de bestrating). Zoals gezegd gaan we de tuin nog aanpakken, maar dat zal pas volgend jaar worden of het jaar erop. Ik verwacht het zwembad wel ongeveer op die plek zal blijven.

Ik denk er nu aan om ongeveer op de plek van de 3 potten een pompkist te maken en verder langs de schutting dan met pvc te werken, achter de olijfwilg door en dan waar de pergola stopt met pvc naar buiten te komen en vanaf daar met flexibele buis te werken.

Heb dan een paar uitdagingen/twijfelpunten:
1) De deur. Deze wordt eigenlijk niet gebruikt, maar toch zou het fijn zijn om de optie open te houden als er een keer iets zwaars of groots achterom moet oid. Zou dat op te lossen zijn door met 2 kogelkranen aan elke kant te werken en dan in geval van nood even een 1,5m er tussenuit te schroeven? Andere ideeën?

2) De lengte. Ik zit dan op ongeveer 10m pvc buis. (2.30 hoog, 8m schutting en 70 cm bocht om). En dan heb ik het nog niet over de lengtes flexibel of vast naar het bad toe en op de overkapping naar de solar mat.
Kan dat voor de combinatie: 305 prism bad, 6m3 ZFP, ZWS (26668 GS versie) en dan epdm of pvc mat van 4m2 (4mx1m)?

Nog iets waar ik rekening mee moet houden, muv zo min mogelijk 90 hoeken en flexibele slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
djjvb schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:03:
Ik had al wat vragen had gesteld voor de aanschaf van ons eerste 'echte zwembad', waarvoor nog dank voor de reacties van vso, J.E. Weinor en --MeAngry--! Heb bijna alles binnen of is besteld. (Waaronder de 6m3 pomp van Amazon waar het nu wachten op is). Alleen voor de slangen heb ik nog niks, omdat deze nog niet bij de pomp zitten.

En ik denk er ook aan om gelijk voor een solar oplossing te gaan, omdat ik bang ben dat het ander te koud is en er te weinig gebruik van het bad gaat worden gemaakt. Dit is de situatie van de tuin nu:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zwembad komt dit jaar tijdelijk naast de trampoline te staan op het gras (en deels op de bestrating). Zoals gezegd gaan we de tuin nog aanpakken, maar dat zal pas volgend jaar worden of het jaar erop. Ik verwacht het zwembad wel ongeveer op die plek zal blijven.

Ik denk er nu aan om ongeveer op de plek van de 3 potten een pompkist te maken en verder langs de schutting dan met pvc te werken, achter de olijfwilg door en dan waar de pergola stopt met pvc naar buiten te komen en vanaf daar met flexibele buis te werken.

1) De deur. Deze wordt eigenlijk niet gebruikt, maar toch zou het fijn zijn om de optie open te houden als er een keer iets zwaars of groots achterom moet oid. Zou dat op te lossen zijn door met 2 kogelkranen aan elke kant te werken en dan in geval van nood even een 1,5m er tussenuit te schroeven? Andere ideeën?

2) De lengte. Ik zit dan op ongeveer 10m pvc buis. (2.30 hoog, 8m schutting en 70 cm bocht om). En dan heb ik het nog niet over de lengtes flexibel of vast naar het bad toe en op de overkapping naar de solar mat.
Kan dat voor de combinatie: 305 prism bad, 6m3 ZFP, ZWS (26668 GS versie) en dan epdm of pvc mat van 4m2 (4mx1m)?

Nog iets waar ik rekening mee moet houden, muv zo min mogelijk 90 hoeken en flexibele slang?
toon volledige bericht
je pakt de tuin aan.. zou je niet beter de deur kunnen herstellen c.q verplaatsen ?

Voor zonne verwarming heb je "veel" oppervlak nodig teminste afhankelijk van je zwembad inhoud .. een schuin (driehoek) oppervlak is niet erg handig..

je zou wellicht kunnen overwegen of je een "vaste" beloopbare oplossing wilt voor zwembad vloer ..
eventueel kan je daar ook isolatie in verwerken .. zo houd je nog ruimte in de tuin over als je dat wil gebruiken .. daar zijn ook meer wegen naar rome ..

ik zou wel epdm kiezen die zijn namelijk flexibel in afmetingen . pvc = je krijgt wat je koopt.. weinig aanpassen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
djjvb schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Je hebt ook een schutting... O-) Als die op het zuiden gericht is een prima oppervlakte om lekker collectoren tegenaan te plaatsen. Of je het mooi vindt is vraag 2.

Bovenop je terras? Kun je daar matten/tyleen/epdm/whatever kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 11:04
Wat adviseren jullie in zandfilter gebruik voor hottub dan? Glas of polyester ballen?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
knny schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:45:
Wat adviseren jullie in zandfilter gebruik voor hottub dan? Glas of polyester ballen?
ons advies is kies er 1 waarmee je blij bent .. watten zijn de kosten niet en vervangen door zand /glas is ook geen lastig karwei ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djjvb
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:29:
[...]

je pakt de tuin aan.. zou je niet beter de deur kunnen herstellen c.q verplaatsen ?

je zou wellicht kunnen overwegen of je een "vaste" beloopbare oplossing wilt voor zwembad vloer ..
eventueel kan je daar ook isolatie in verwerken .. zo houd je nog ruimte in de tuin over als je dat wil gebruiken .. daar zijn ook meer wegen naar rome ..
De tuin pakken we pas later aan (volgend seizoen, dat erna of in brokken). Daarbij neem ik je optie voor de vaste beloopbare optie met isolatie zeker mee! Het zwembad blijft hoogstwaarschijnlijk daar staan. Waar de trampoline nu staat is het meest en langste zon. Daar komt waarschijnlijk een zitje (of het zwembad). Dus waar nu links van de trampoline gras is, zal het zwembad komen. Muv van de ochtend is daarna het meeste zon.

En het verplaatsen van de deur is alleen nog een meter of 2 naar links mogelijk. Verder zijn er geen opties. Volgens mij zijn er 2 opties: of door laten lopen en deur nooit meer gebruiken. Of 'onderbreken mogelijk maken' voor het geval dat.

Maar het gaat mij meer voor de oplossing voor dit seizoen. het buizenwerk blijft dus waar het nu is. Zal alleen iets verkort of verlengd moeten worden in de definitieve plaatsing. Maar dat zijn relatief kleine aanpassingen.
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:29:
[...]

Voor zonne verwarming heb je "veel" oppervlak nodig teminste afhankelijk van je zwembad inhoud .. een schuin (driehoek) oppervlak is niet erg handig..
Ep Woody schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:28:
[...]

Je hebt ook een schutting... O-) Als die op het zuiden gericht is een prima oppervlakte om lekker collectoren tegenaan te plaatsen. Of je het mooi vindt is vraag 2.

Bovenop je terras? Kun je daar matten/tyleen/epdm/whatever kwijt?
Sorry, had ik even moeten vermelden... rechts op de foto hebben wij een terrasoverkapping van bijna 25m2 die volledig vrij is en van ongeveer 7u tot 20.30 in de zon ligt (als hij hoog staat). Met zeker een vierkant vlak van 4,5 x 4,5m. Dus met een 3.05m bad, dacht ik aan 4m2 epdm mat (4m lang en 1m breed).

Dus liever niet op de schutting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Kan je ook gewone 50mm pvc van bv de hornbach gebruiken voor je water naar een solarmat te pompen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Officieel is dat alleen afvoer, bij pompen komt er druk op, maar ik weet zelf niet of het echt kwaad kan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
knny schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:45:
Ik heb glas voor mijn Spa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:59:
Kan je ook gewone 50mm pvc van bv de hornbach gebruiken voor je water naar een solarmat te pompen ?
Neen, je moet druk PVC hebben. Al getest, gegarandeerd explosie...

Ligt natuurlijk ook aan je pomp capaciteit maar ik zou echt geen risico nemen, levensgevaarlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:14:
Officieel is dat alleen afvoer, bij pompen komt er druk op, maar ik weet zelf niet of het echt kwaad kan.
ik draai al 5 jaar op 50mm "afvoer" pvc ..
Jazsie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:22:

Ligt natuurlijk ook aan je pomp capaciteit maar ik zou echt geen risico nemen, levensgevaarlijk
oke dus ervaring varieert :P

[ Voor 38% gewijzigd door vso op 24-04-2021 20:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Leuk, 2 totaal verschillende reacties achter elkaar.
Ja kan, nee kan niet.
🥴

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
djjvb schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:26:
[...]

De tuin pakken we pas later aan (volgend seizoen, dat erna of in brokken). Daarbij neem ik je optie voor de vaste beloopbare optie met isolatie zeker mee! Het zwembad blijft hoogstwaarschijnlijk daar staan. Waar de trampoline nu staat is het meest en langste zon. Daar komt waarschijnlijk een zitje (of het zwembad). Dus waar nu links van de trampoline gras is, zal het zwembad komen. Muv van de ochtend is daarna het meeste zon.

En het verplaatsen van de deur is alleen nog een meter of 2 naar links mogelijk. Verder zijn er geen opties. Volgens mij zijn er 2 opties: of door laten lopen en deur nooit meer gebruiken. Of 'onderbreken mogelijk maken' voor het geval dat.

Maar het gaat mij meer voor de oplossing voor dit seizoen. het buizenwerk blijft dus waar het nu is. Zal alleen iets verkort of verlengd moeten worden in de definitieve plaatsing. Maar dat zijn relatief kleine aanpassingen.

[...]

[...]

Sorry, had ik even moeten vermelden... rechts op de foto hebben wij een terrasoverkapping van bijna 25m2 die volledig vrij is en van ongeveer 7u tot 20.30 in de zon ligt (als hij hoog staat). Met zeker een vierkant vlak van 4,5 x 4,5m. Dus met een 3.05m bad, dacht ik aan 4m2 epdm mat (4m lang en 1m breed).

Dus liever niet op de schutting. ;)
toon volledige bericht
tja erhm .. aangezien je voor vast gaat .. :) zou ik 3x meten 1x zagen zeg maar ..

overgens het is niet erg om gewoon onder de grond je buis te leggen van het zwembad en ergens anders weer uit te komen .. ik zou het allen doen onder tegels oid (iets wat je weer onzichtbaar weg kan werken) ..

Ach je hebt dus ruimte dat is het belangrijkste voor de mat ..

voor nu gewoon lekker genieten er een jaartje over slapen brengt vast betere/nieuwe idee-en zeker als je in je zwembad ligt te dobberen dan heb je tijd zat :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:29:
Ja kan, nee kan niet.
🥴
ja inderdaad ..

Maar om het even plat te slaan . wil je veilig zitten wat zijn dan die extra paar euro .. ?

Bij mij staat het 24x7 in de "schaduw" .. ongeverft en dus niet tegen UV beschermt .. en mijn pomp doet maar 2 bar .. en ik ben handig genoeg om het te vervangen indien het kapot gaat ..

het is ook hoe je er zelf in staat ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ZeRoC00L schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:29:
Ja kan, nee kan niet.
🥴
Ja heel fijn voor @vso, wat hij gedaan heeft is gewoon fout. Punt.

Druk PVC moet je hebben, ieder zwembadbouwer zal dit zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door vso op 24-04-2021 21:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:20
Ik ben op zoek naar een frame zwembad van 4x2m. Ik heb wat opzoekwerk gedaan en Intex en Bestway lijken heel vergelijkbaar, zowel qua kwaliteit als qua prijs.
Het valt mij wel op dat er heel weinig verkrijgbaar is. Bij de meeste shops is heel veel uitverkocht en degene die nog voorraad hebben hanteren vaak woekerprijzen.

Ben ik nog te vroeg en moet de stock nog binnenkomen of ben ik al te laat en is (bijna) alles al weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mathias82 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:29:
Ik ben op zoek naar een frame zwembad van 4x2m. Ik heb wat opzoekwerk gedaan en Intex en Bestway lijken heel vergelijkbaar, zowel qua kwaliteit als qua prijs.
Het valt mij wel op dat er heel weinig verkrijgbaar is. Bij de meeste shops is heel veel uitverkocht en degene die nog voorraad hebben hanteren vaak woekerprijzen.

Ben ik nog te vroeg en moet de stock nog binnenkomen of ben ik al te laat en is (bijna) alles al weg?
dunno vorig jaar was dit wel een goed moment .. maar er kan ook wat vertraging zitten (iets met in de suez kanaal oid) ..

maar wat noem je woeker prijzen een metal frame (dus niet metalen buizen) start ongeveer vanaf 300,- maar goed zoeken scheelt wel denk ik wat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-07 00:39

Eigenlijk beide. Er moet nog wat binnen komen, maar wat er binnen komt is binnen een dag vaak uitverkocht of is erg duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54

Ik heb vorige week bij Toychamp een Bestway power steel maat 4.88 x 3.05 gekocht.

Ze hebben er voldoende van op voorraad over heel Nederland en de prijs is met € 449,99 heel schappelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
JdeTuitG schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:49:
[...]

Ik heb vorige week bij Toychamp een Bestway power steel maat 4.88 x 3.05 gekocht.

Ze hebben er voldoende van op voorraad over heel Nederland en de prijs is met € 449,99 heel schappelijk :)
Deze veronderstel ik: https://www.toychamp.be/p...ezwembadset-488x305x107cm Inderdaad een mooie prijs. 3m is spijtig genoeg te breed voor bij ons.

Is er een voordeel om een dieper zwembad te nemen? De maat die ik zou willen kopen bestaat in een diepte van 100 en 122cm. Ik zie niet direct een voordeel aan het diepere model: dat is duurder in aankoop en er moet meer water in. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een rond 3,66m zwembad dat aan een 3.5kw warmtepomp hangt (zo een hotsplash plug and play). Zorgt die warmtepomp voor meer weerstand waardoor de standaard filterpomp die bij het zwembad zat, onvoldoende krachtig is? Want dan zou ik al naar een zandfilterpomp moeten gaan.

Ik zie bv dat de standaard intex pompen ongeveer 3500l per uur kunnen pompen, zo’n zandfilterpomp is 4000l. Daar zit toch niet veel verschil in voor zo een groot prijsverschil, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mathias82 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:58:
[...]

Deze veronderstel ik: https://www.toychamp.be/p...ezwembadset-488x305x107cm Inderdaad een mooie prijs. 3m is spijtig genoeg te breed voor bij ons.

Is er een voordeel om een dieper zwembad te nemen? De maat die ik zou willen kopen bestaat in een diepte van 100 en 122cm. Ik zie niet direct een voordeel aan het diepere model: dat is duurder in aankoop en er moet meer water in. Of mis ik iets?
doe ons even 2 pleziertjes ..

1 ) lees het start topic (als je dat nog niet gedaan hebt )
2 ) geef informatie / foto van wat je wensen zijn en wat je denkt kwijt te kunnen

je kan ook een PVC bak bestellen en bv deels ingraven .. ofzo iets er zijn meer wegen naar rome

ik zou me nog niet druk maken over hoeveelheid water .dat en verwarmen ervan is stap 2 + 3

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:01:
Ik heb een rond 3,66m zwembad dat aan een 3.5kw warmtepomp hangt (zo een hotsplash plug and play). Zorgt die warmtepomp voor meer weerstand waardoor de standaard filterpomp die bij het zwembad zat, onvoldoende krachtig is? Want dan zou ik al naar een zandfilterpomp moeten gaan.

Ik zie bv dat de standaard intex pompen ongeveer 3500l per uur kunnen pompen, zo’n zandfilterpomp is 4000l. Daar zit toch niet veel verschil in voor zo een groot prijsverschil, niet?
Een 3,6m zwembad filteren met CRP is best "uitdagend" ... overstappen naar een 4m3 ZFP is ook best "zonde" .. ik zou beginnen met een 6m3 ZFP

met een CRP en een WP (ze bestaan geloof ik wel) is "uitdagend" vermoed ik ..

druk verlies is wat aan te doen maar je verliest altijd wel wat ... je kan wel druk verlies verminderen door 90 graden hoeken te vermijden .. en bv zoveel mogelijk pijp ipv slang ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:06:
[...]

doe ons even 2 pleziertjes ..

1 ) lees het start topic (als je dat nog niet gedaan hebt )
2 ) geef informatie / foto van wat je wensen zijn en wat je denkt kwijt te kunnen

je kan ook een PVC bak bestellen en bv deels ingraven .. ofzo iets er zijn meer wegen naar rome

ik zou me nog niet druk maken over hoeveelheid water .dat en verwarmen ervan is stap 2 + 3
Ik heb het start topic helemaal gelezen hoor, staat veel interessante info in. Ik weet ook wat ik wil: een opzetbad met metalen frame van +- 400 x 200cm. Ingraven is niet de bedoeling. Mijn vraag ging over de diepte: deze modellen bestaan blijkbaar zowel in 100 als 122cm diepte. Ik vroeg mij af wat de eventuele voordelen van 122cm diepte zijn, ik zie daar enkel nadelen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:11:

Als je doelt op de minimum flow dat een WP nodig heeft, dan is dat inderdaad per WP anders. Kwestie van goed afstemmen dus. Als de CRP het haalt (liefst heb je nog wat over natuurlijk) dan werkt het gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mathias82 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:11:
[...]

Ik heb het start topic helemaal gelezen hoor, staat veel interessante info in. Ik weet ook wat ik wil: een opzetbad met metalen frame van +- 400 x 200cm. Ingraven is niet de bedoeling. Mijn vraag ging over de diepte: deze modellen bestaan blijkbaar zowel in 100 als 122cm diepte. Ik vroeg mij af wat de eventuele voordelen van 122cm diepte zijn, ik zie daar enkel nadelen aan.
4m x 2m x 0,022cm = m3 oid ? dat is het verschil (ongeveer 2m3) dus 8 of 10m3

ik zou hem wel ingraven .. maar ook zou ik bv 2m op 100cm houden en 2m op 120 ..
waarom zou ik hem ingraven ? omdat een instap hoogte van "laag" prettiger is en dat ding afbreken is toch ook een ding ..

ook een houten "dek" of railing geeft net wat meer steun en voorkomt kinderen die je moet waarschuwen niet aan de rand te gaan hangen .. en de eerste die erop staat = verbannen van zwembad gebruik voor x tijd

Een extra voordeel van een afloop in het zwembad is dat het vuil zich redelijk verzamelt op 1 plek

zeg je echt "ik wil boven gronds" en je vind het te duur .. start dan met een 76cm hoog metal frame van intex / bestway .. (buizen ding dus)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:11:
[...]

Een 3,6m zwembad filteren met CRP is best "uitdagend" ... overstappen naar een 4m3 ZFP is ook best "zonde" .. ik zou beginnen met een 6m3 ZFP

druk verlies is wat aan te doen maar je verliest altijd wel wat ... je kan wel druk verlies verminderen door 90 graden hoeken te vermijden .. en bv zoveel mogelijk pijp ipv slang ..
Die pomp zat al bij het zwembad, dus in principe werkt het. Eigenlijk ook wel met de warmtepomp tussen maar ik kan niet goed inschatten op hoeveel kracht hij uiteindelijk aan het pompen was vorig jaar, voor hetzelfde geld kan die pomp twee keer meer doorstuwen zonder die warmtepomp tussen.

Maar als ik het goed snap, gaat het niet veel verschil maken moest ik een ZFP gebruiken aan 4000l tov de CRP van ongeveer 3700l ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:17:
[...]

Als je doelt op de minimum flow dat een WP nodig heeft, dan is dat inderdaad per WP anders. Kwestie van goed afstemmen dus. Als de CRP het haalt (liefst heb je nog wat over natuurlijk) dan werkt het gewoon.
360 zwembad praat je toch al snel over 7m3 oid .. een CRP van 2200l/h (2m3) haal je het filteren al net .. 24x7 aan (leuk voor de buren) .. en als je dan een WP erbij zet .. hmm

of draai het om een WP verwarm 1 a 2 graad per uur dan ben je met 8m3 dus 4 uur bezig om je bad 2 graden warmer te krijgen (met een 2m3 pomp)

wellicht overdrijf ik de boel hier (WP is niet mijn ding) maar mijn simpele insteek zegt dat het niet handig is :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:22:
[...]

Die pomp zat al bij het zwembad, dus in principe werkt het. Eigenlijk ook wel met de warmtepomp tussen maar ik kan niet goed inschatten op hoeveel kracht hij uiteindelijk aan het pompen was vorig jaar, voor hetzelfde geld kan die pomp twee keer meer doorstuwen zonder die warmtepomp tussen.

Maar als ik het goed snap, gaat het niet veel verschil maken moest ik een ZFP gebruiken aan 4000l tov de CRP van ongeveer 3700l ?
welke CRP en WP heb je ? trouwens er is maar 1 model CRP van dat type (die lastig te verkrijgen is in NL)
model nummers schelen wel wat in de "discussie"

nee kwa liters maakt dat niet veel uit .. maar wel voor het schone water en filters wisselen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:22:
[...]

Als ik het dan goed begrijp dan is een flexibele buis met naar mijn idee dus dunner materiaal én bewegend dus sterker dan een dikkere vaste pijp ?

Ik probeer het te begrijpen, maar het rijmt in mijn hoofd nog niet helemaal :*)

Overigens probeer ik het niet goed te praten, ik ben oprecht nieuwsgierig.

Ik zie pvc wat in een NL fabriek is gemaakt met de best wel strenge EU regels en tegelijk een Chinese ZFP met ietwat flexibelere regels :D. Ik snap dat afvoer een ander doel heeft dan druk door een pomp.
Dat past dus niet helemaal bij mij, maar laat me graag overtuigen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:30:
[...]

welke CRP en WP heb je ? trouwens er is maar 1 model CRP van dat type (die lastig te verkrijgen is in NL)
model nummers schelen wel wat in de "discussie"

nee kwa liters maakt dat niet veel uit .. maar wel voor het schone water en filters wisselen :)
CRP: intex 604G, ik vermoed deze want is met transfo. Vind maar nergens wat de precieze specs van zijn:
https://www.toppy.be/prod...rpomp-3407-liter-uur.html

Had zelfs vorig jaar 2 filterpompen achter elkaar gezetm omdat ik hier nog eentje liggen had :D

WP:
https://www.toppy.be/prod...-LPPEZPsoIgxoCfxoQAvD_BwE

[ Voor 5% gewijzigd door pina op 24-04-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
pina schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:40:
[...]

CRP: intex 604G, ik vermoed deze want is met transfo. Vind maar nergens wat de precieze specs van zijn:

Had zelfs vorig jaar 2 filterpompen achter elkaar gezetm omdat ik hier nog eentje liggen had :D

WP:
De 604G is 1 stap lichter, namelijk ongeveer 2 kuub per uur. Die warmtepomp heeft dat nodig dus dan is het krap... Zou dan toch een zwaarder model (die je linkt) adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
ik lees dat de WP 2 kuub per uur doorstuurt, maar als de pomp, die ervoor wordt geplaatst, het water aan 4 kuub per uur zou doorsturen, dan is de WP toch de bottleneck en zal het water uiteindelijk maar aan 2 kuub per uur terug in het zwembad worden gestuurd, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-07 00:39
pina schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:06:
ik lees dat de WP 2 kuub per uur doorstuurt, maar als de pomp, die ervoor wordt geplaatst, het water aan 4 kuub per uur zou doorsturen, dan is de WP toch de bottleneck en zal het water uiteindelijk maar aan 2 kuub per uur terug in het zwembad worden gestuurd, niet?
Warmtepomp heeft minimaal 2 m³/u nodig om te functioneren. verder is een warmtepomp vanuit het water gezien een warmtewisselaar.

Je zult dus wel iets verlies hebben, maar niet 2 m³/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:40:
[...]

WP:
de voeding is universeel .. daar kan je niks aan afleiden ..
trouwens ik dacht dat de 2m3 CRP "standaard" was maar ze hebben een nieuwer model blijkbaar

kans imho is groter dat je een 2m3 model hebt dan een 3,4m3 model .. zit er geen grijze sticker op de pomp zelf ?

Overgens de handleiding van de WP vind ik wel erg summier .. er staat geen min/max flow ..

maar hoe werkt het in de praktijk of moet je dat nog uitvinden ?

Zelf zou ik voor een ZFP / WP combinatie gaan .. maar dat is aan jezelf natuurlijk ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 21:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb even informatie ingewonnen over de geluidsisolatie voor m'n 'pomphuis' :) En kreeg het advies om dit spul aan te schaffen, 40mm -> EasyFoam Fireseal.

Ziet er wel degelijk en stevig spul uit. Zal stukken beter isoleren dan dat spul van de bouwmarkt. Het is misschien wat overkill allemaal, maar pak het liever gewoon goed aan :p

Morgen de by-pass in elkaar draaien. Heb toch besloten om deze buiten aan het (houten) hok te hangen. In dat Keter hokje zie ik niet echt een mogelijkheid om dit stevig op te hangen / neer te zetten. Misschien dat ik daar na het seizoen nog wel even goed naar ga kijken. Voorlopig ga ik het in ieder geval op deze manier aanpakken.

Dan nog goed gaan kijken wat ik precies in PVC doe en wat met flexibele buizen. Als mensen voorbeelden hebben van hun set-up hierin: ik ben benieuwd naar foto's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFy1OQXJrmDMQ9rHD-K5IAeZH_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnB6yJ6Siu54pBZWbJrLk0y2.jpg?f=fotoalbum_large
vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:47:

- 2x t-stuk
- 2x thermowell,
- 2x ds18b20,

zou der animo zijn ? ...

Lijkt me best interessant ja :Y)

[ Voor 34% gewijzigd door Dennahz op 25-04-2021 01:04 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-07 10:58
Jazsie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:12:
[...]

Wind je niet zo op, ik gebruik ook standaard afvoer pvc en geen problemen mee. Zelfs de flexibele vijverslang van 32mm die op papier maximaal 1 bar aan kan werkt prima op een constante druk van 2 bar.

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:18
Jazsie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:12:
[...]

Dat heeft alles met waterdruk te maken en dus met vertikaal verschil. Stromend water heeft een lagere druk dan stilstaand water, dus je moet vooral kijken naar het hoogteverschil tussen wateroppervlak en het laagste punt van je buis, (ik denk zelfs dat als je je water oppompt naar je schuurdak, alleen de buis tussen pomp en dak het iets zwaarder krijgt, maar amper relevant)

Als je dus een zwembadbouwer bent, wil je zeker weten dat die lastig bereikbare ingegraven buizen het niet zullen begeven, en daar geef je dan wat meer aan uit. Voor een opzetzwembad zou ik me niet zo druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
Mocht iemand nog interesse hebben in een ZWS... (de 26668GS voor 26500L) nu voor rond de €123,50 (hij is zelf €111,07 en wat verzending) bij Amazon.it

[ Voor 7% gewijzigd door djjvb op 25-04-2021 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Naast de waterdruk heeft het ook te maken met risico * impact.

Waarschijnlijk/misschien is afvoer pvc voldoende aangezien de druk relatief laag is, maar de impact is erg groot, zeker voor zwembad bouwers. Stel er scheurt een buis die ergens verstopt zit tussen isolatie, onder dure gelijmde tegels. De kosten van het vervangen zijn dan dusdanig hoog dat dit niet opweegt tegen de besparing van een paar euro's.

Qua opvoerhoogte, die is maar beperkt, per 10 meter de lucht in, komt er 1 bar bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dennahz schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:01:
Heb even informatie ingewonnen over de geluidsisolatie voor m'n 'pomphuis' :) En kreeg het advies om dit spul aan te schaffen, 40mm -> EasyFoam Fireseal.

Ziet er wel degelijk en stevig spul uit. Zal stukken beter isoleren dan dat spul van de bouwmarkt. Het is misschien wat overkill allemaal, maar pak het liever gewoon goed aan :p

Morgen de by-pass in elkaar draaien. Heb toch besloten om deze buiten aan het (houten) hok te hangen. In dat Keter hokje zie ik niet echt een mogelijkheid om dit stevig op te hangen / neer te zetten. Misschien dat ik daar na het seizoen nog wel even goed naar ga kijken. Voorlopig ga ik het in ieder geval op deze manier aanpakken.

Dan nog goed gaan kijken wat ik precies in PVC doe en wat met flexibele buizen. Als mensen voorbeelden hebben van hun set-up hierin: ik ben benieuwd naar foto's :)

[Afbeelding]

[...]

Lijkt me best interessant ja :Y)el in je huisje voor de stevi
toon volledige bericht
Simpele oplossing voor je Keterhuisje om binnen in iets stevig vast te monteren aan de wand neem drie houten platen links recht en achterwand aan de kant van je keter raampje als dat de plek wordt van je ZFP installatie, je schroeft de drie platen in een hoek aan elkaar en zet het geheel in het huisje.

Voor de stevigheid kun je ook vierkante balkje nemen of een panlat voor de hoekverbinding evt de bodem zal je ook een houten plaat kunnen doen als je de installatie vast wilt schroeven aan de bodem.

De ruimte boven de installatie zal je ook weer nuttig kunnen gebruiken door er ook een houten plaat overheen te leggen op ongeveer raamhoogte de installatie kun je gewoon bij aan de voorkant, die zal je zelfs twee deurtjes voor kunnen maken hoef je alleen dat deel te isoleren/geluid in plaats van het hele keterhok. ;)

Jaszie heeft zijn Keterhokje ook aan de binnenkant met platen afgetimmerd om zijn installatie er aan vast te schroeven in plaats van in de kunststof wanden, en het voordeel mocht je of moet je het weer veranderen heb je geen schroefgaten in de Keterwand een houten plaat is niet zo erg. :P

De geluidsisolatie in je link kosten nog wel wat om je hele Keter hok met die platen te bekleden tikt aardig aan dan alleen de ruimte van de installatie vergeet niet je deur en dak zul je ook moeten moeten bekleden met geluidsabsorberende platen anders heeft het weinig zin neem ik aan.

Geluidsisolatie in een ruimte heeft het meeste effect om rondom in een ruimte te nemen zodat het geluid max gereduceerd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-04-2021 10:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ep Woody

Heeft zwembadafdekking zin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSRNaSJL273AsM0qAmOzKJuZgsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sSy38Eh8LDuB1nUZJyVfs11.png?f=fotoalbum_large

Vannacht eerst getest wat het verschil is tussen een zwembad afdekken. Er stonden 2 emmers en een speciekuip naast elkaar.
Emmer 1 had alleen een afdekking aan de bovenkant (stukje tafellaken over de emmer).
Emmer 2 had hetzelfde tafellaken, maar dan volledig om de emmer heen.
Speciekuip had helemaal geen afdekking (nu is het warmteverlies daarvan wat anders, dus niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar toch)

Je ziet dat het verschil tussen wel of niet afdekken erg groot is. Nog even wachten tot het zwembad staat, dan kunnen we dit ook in de praktijk testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 25-04-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:55:

Heeft zwembadafdekking zin?

[Afbeelding]

Vannacht eerst getest wat het verschil is tussen een zwembad afdekken. Er stonden 2 emmers en een speciekuip naast elkaar.
Emmer 1 had alleen een afdekking aan de bovenkant (stukje tafellaken over de emmer).
Emmer 2 had hetzelfde tafellaken, maar dan volledig om de emmer heen.
Speciekuip had helemaal geen afdekking (nu is het warmteverlies daarvan wat anders, dus niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar toch)

Je ziet dat het verschil tussen wel of niet afdekken erg groot is. Nog even wachten tot het zwembad staat, dan kunnen we dit ook in de praktijk testen.
Mooie test weer.
Zie ik het nou goed dat volledige afdekking slechter werkt dan alleen bovenop ? Zou best vreemd zijn eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:39:
[...]

Mooie test weer.
Zie ik het nou goed dat volledige afdekking slechter werkt dan alleen bovenop ? Zou best vreemd zijn eigenlijk...
Sorry, was nog niet scherp vanmorgen, heb de labels verkeerd om gezet. Pas het zo even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Jur gen schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:27:
[...]

Wind je niet zo op, ik gebruik ook standaard afvoer pvc en geen problemen mee. Zelfs de flexibele vijverslang van 32mm die op papier maximaal 1 bar aan kan werkt prima op een constante druk van 2 bar.
Wind mij niet op hoor?

Daarnaast heb ik duidelijk vermeld dat het ook ligt aan verschillende factoren, ontken niet dat het niet mogelijk is.

Iemand vroeg om advies, dan moet je correcte advies geven. We weten allemaal dat je dan druk pvc moet gebruiken.
burnedhardware schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:05:
[...]

Dat heeft alles met waterdruk te maken en dus met vertikaal verschil. Stromend water heeft een lagere druk dan stilstaand water, dus je moet vooral kijken naar het hoogteverschil tussen wateroppervlak en het laagste punt van je buis, (ik denk zelfs dat als je je water oppompt naar je schuurdak, alleen de buis tussen pomp en dak het iets zwaarder krijgt, maar amper relevant)

Als je dus een zwembadbouwer bent, wil je zeker weten dat die lastig bereikbare ingegraven buizen het niet zullen begeven, en daar geef je dan wat meer aan uit. Voor een opzetzwembad zou ik me niet zo druk maken.
Mee eens
Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:19:
Naast de waterdruk heeft het ook te maken met risico * impact.

Waarschijnlijk/misschien is afvoer pvc voldoende aangezien de druk relatief laag is, maar de impact is erg groot, zeker voor zwembad bouwers. Stel er scheurt een buis die ergens verstopt zit tussen isolatie, onder dure gelijmde tegels. De kosten van het vervangen zijn dan dusdanig hoog dat dit niet opweegt tegen de besparing van een paar euro's.

Qua opvoerhoogte, die is maar beperkt, per 10 meter de lucht in, komt er 1 bar bij.
Klopt.
J.E. Weinor schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:23:
[...]

Simpele oplossing voor je Keterhuisje om binnen in iets stevig vast te monteren aan de wand neem drie houten platen links recht en achterwand aan de kant van je keter raampje als dat de plek wordt van je ZFP installatie, je schroeft de drie platen in een hoek aan elkaar en zet het geheel in het huisje.

Voor de stevigheid kun je ook vierkante balkje nemen of een panlat voor de hoekverbinding evt de bodem zal je ook een houten plaat kunnen doen als je de installatie vast wilt schroeven aan de bodem.

De ruimte boven de installatie zal je ook weer nuttig kunnen gebruiken door er ook een houten plaat overheen te leggen op ongeveer raamhoogte de installatie kun je gewoon bij aan de voorkant, die zal je zelfs twee deurtjes voor kunnen maken hoef je alleen dat deel te isoleren/geluid in plaats van het hele keterhok. ;)

Jaszie heeft zijn Keterhokje ook aan de binnenkant met platen afgetimmerd om zijn installatie er aan vast te schroeven in plaats van in de kunststof wanden, en het voordeel mocht je of moet je het weer veranderen heb je geen schroefgaten in de Keterwand een houten plaat is niet zo erg. :P

De geluidsisolatie in je link kosten nog wel wat om je hele Keter hok met die platen te bekleden tikt aardig aan dan alleen de ruimte van de installatie vergeet niet je deur en dak zul je ook moeten moeten bekleden met geluidsabsorberende platen anders heeft het weinig zin neem ik aan.

Geluidsisolatie in een ruimte heeft het meeste effect om rondom in een ruimte te nemen zodat het geluid max gereduceerd wordt.
toon volledige bericht
Ja dat houten frame kan ik aanbevelen, mijn schakelkast is niet bepaald ligt. Daarnaast inderdaad allles mooi erop kunnen schroeven.

De enige gaten die ik heb (moeten maken) is voor water/lucht en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:01:

[Afbeelding]

[...]

Lijkt me best interessant ja :Y)
toon volledige bericht
Ben benieuwd naar resultaat!

Bedankt voor de link naar die geluidsisolatie, eens bestellen. Eens kijken of ik mijn luchtpomp nog stiller kan krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
ik ga maar voor een chlorinator inline/offline
ik zie experts die de inline gebruiken maar ook de offline.

offline is meer werk maar die zou ik wel op een makkelijk bereikbare plaats kunnen zetten.
als ik voor inline gaat welke heeft dan ook het binnenwerk van 38mm.
en wat is een goed merk ivm geen verstoppingen

zwembadje is maar 260x160x65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:56:
ik ga maar voor een chlorinator inline/offline
ik zie experts die de inline gebruiken maar ook de offline.

offline is meer werk maar die zou ik wel op een makkelijk bereikbare plaats kunnen zetten.
als ik voor inline gaat welke heeft dan ook het binnenwerk van 38mm.
en wat is een goed merk ivm geen verstoppingen

zwembadje is maar 260x160x65
wtf bedoel je met inline / offline ?

Als je het over een chloor dispenser hebt oid ..zeker doen .. handig is 20grams "long c.q langzaam oplossende" tabletten erbij te nemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Marco_Dark, ik denk dat een offline (een die niet in het directe circuit wordt opgenomen handiger is. Dan zit je niet vast aan de diameter van die chlorinators, wat vaak 32 mm is.

Gewoon met een T-stuk 2 dunne slangetjes aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
@vso inderdaad een chloor dispenser :)

al blijf ik twijfelen aan zoutwater systeem of chloor.
Nu lees ik wel veel over ontkalken om de paar dagen, hier in spijkenisse is de hardheid 8.5 dH, wat blijkbaar hard is dus dat kan een hoop ellende geven.

Misschien geef ik zelf al het antwoord een chloor dispenser offline met "darmpjes"

nog expert advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 21:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:55:
[...]

Ben benieuwd naar resultaat!

Bedankt voor de link naar die geluidsisolatie, eens bestellen. Eens kijken of ik mijn luchtpomp nog stiller kan krijgen :).
Ik ook :D En ga zeker eens kijken naar dat frame, maar voorlopig heb ik het zo in m'n hoofd zitten als eerder beschreven. Ga genoeg werk hebben met de huidige setup :)
J.E. Weinor schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:23:
[...]

toon volledige bericht
Het is duur spul, maar geld maakt me nooit zoveel uit als ik zulke dingen doe. Is toch een investering voor jaren. Heb het liever goed en overkill, dan me telkens te ergeren aan half werk en de gedachte van: "had ik maar....".

Uiteindelijk is dit ook iets waar ik mee wil blijven werken als we gaan voor een vast bad in de tuin. ZFP (8m³) is meer dan voldoende voor de ruimte die we hebben voor een bad.

En het is ook gewoon "omdat het kan". Lekker hobbyprojectje :) Kan niet wachten om alles op te gaan zetten.

[ Voor 59% gewijzigd door Dennahz op 25-04-2021 14:38 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:41
https://www.poolplaza.nl/...r-groot-3592?page=8#attr=

https://www.poolplaza.nl/...r-groot-3594?page=8#attr=

Heb zelf toch voor de inline gezkozen.
De dunne darmpjes van een offline kunnen ook makkelijker verstoppen imo.

[ Voor 12% gewijzigd door Kingsolo op 25-04-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:31:
@vso inderdaad een chloor dispenser :)

al blijf ik twijfelen aan zoutwater systeem of chloor.
Nu lees ik wel veel over ontkalken om de paar dagen, hier in spijkenisse is de hardheid 8.5 dH, wat blijkbaar hard is dus dat kan een hoop ellende geven.

Misschien geef ik zelf al het antwoord een chloor dispenser offline met "darmpjes"

nog expert advies?
Zoutwater kan je nog altijd doen, start lekker met een chloordispenser ..

Mijn methode die ik zelf hanteer voor mijn 305 x 76 ronde zwembad

5-6 tabletten in de dispenser per week (20 grams langzaam)
indien er gezwommen is doe ik per persoon 1 quick tab van PH - en 1x quick chloor in een drijver.
- voetenbad word gebruikt
- alle vuil wat ik met een schepnet eruit kan vissen is dagelijks eruit

De bubbel folie ligt erover heen direct als niemand zwemt ..zeil eroverheen als het einde oefening is.

als het geregend heeft .. (of bijgevuld) extra chloor .. of backwash tijd voor de zfp ..
betreft kalk zou ik geen extra middelen aanschaffen oid .. kijk het eerst aan ..

ik zou het zwembad wel tijdig (nu oid) opzetten .. houd gewoon goed in de gaten ..begin direct met wat chloor (3 - 4 oid) voorkomt alg .. dan kan het alvast van 8-12 graden opwarmen .. naar 15 graden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
@Kingsolo Jammer genoeg geen voorraad voor beide :( nog voor veel winkels met leuke prijzen

@vso vorig jaar mijn eerste keer met zo chloor drijver maar die blijf nog wel eens hangen op 1 plaats en tijdens onze afwezigheid hing die lang op 1 plaats waardoor het chloor niet verspreid werd en we dus een groen zwembad met muggen hadden.

dat will ik graag voorkomen met de inline/offline dispenser.

mijn dank voor de tips, zo deed ik het zoveel mogelijk ook vorige jaar, het afdekken gelijk na zwemmen ging nog wel eens mis.

bubbel folie van intex was tevens geheel plat voordat het seizoen over was ik hoop een betere folie te kopen maar dat wordt ook nog een zoek klusje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:18
Marco_Dark schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:02:
...

bubbel folie van intex was tevens geheel plat voordat het seizoen over was ik hoop een betere folie te kopen maar dat wordt ook nog een zoek klusje
Vreemd. Zitten je kinderen die bubbels eruit te knijpen? Die van mij ging langer mee dan mijn bad (ca 6 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:57:

ik zou het zwembad wel tijdig (nu oid) opzetten .. houd gewoon goed in de gaten ..begin direct met wat chloor (3 - 4 oid) voorkomt alg .. dan kan het alvast van 8-12 graden opwarmen .. naar 15 graden ..
Waarom zou je hem nu al opzetten ? Nog niet echt geweldig weer in de vooruitzichten.
Tenzij je al van plan bent (met evt. verwarming) de komende week te gaan zwemmen... dan idd altijd wat dagen vantevoren opzetten.

Lastige nu vooral is dat de nachten nog erg koud zijn (rond vriespunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@Kingsolo Jammer genoeg geen voorraad voor beide :( nog voor veel winkels met leuke prijzen

@vso vorig jaar mijn eerste keer met zo chloor drijver maar die blijf nog wel eens hangen op 1 plaats en tijdens onze afwezigheid hing die lang op 1 plaats waardoor het chloor niet verspreid werd en we dus een groen zwembad met muggen hadden.

mijn dank voor de tips, zo deed ik het zoveel mogelijk ook vorige jaar, het afdekken gelijk na zwemmen ging nog wel eens mis.

Heb vorig jaar een chloordispenser gehad inline achter een intex filterpomp met slangklemmen van bestway goedkoop ding paar tabletten longlife er in en het werkt wel goed. je moet het wel goed instellen met het draaikraantje en chloormeting doen. voor de juiste verhouding.

Dit jaar komt er een offline uitvoering achter een ZFP en vaste buisverbinding solar op het dak en groter zwembad voordeel van offline uitvoering makkelijker inzetbaar de montage heel simpel en behoud van je flow afsluitkraantjes worden meegeleverd om de toevoer af te sluiten handig om er chloortabletten er aan toe te voegen zodat je zwembad niet leeg loopt en smeerboel wordt.

Er staan wel enkele foto's er van in deze topic als DIY project.

Sommige uitvoeringen inline hebben een doorvoer van pakweg doorsnee van 10 eurocent dat heeft die van bestway clhoordispenser ook, het is maar net wat je wilt voor simpel goedkoop of je pakt het wat beter aan als geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

met die bubbel folie over het zwembad blijft de drijver wel op een plek .. als hij te lang op 1 plek blijft zal je liner wit uitslaan .. maar dat is geen oorzaak van "groen" water.

Groen water komt door verkeerde water chemie ..

maar die dispenser is na 6 dagen oid met 20 grams tabletten wel "leeg" .. dus je zal iemand aan het huisfront moeten uitleggen hoe je die bijvult .. als je langer dan een week er niet bent .. vandaar dat ik wel adviseer op de bypass te schrijven wat open/ dicht is ..

maaruh zelf denk ik dat je vergeten was de pomp dagelijks oid aan te zetten minimaal 1x tot 2x het bandwater rond pompen .. staat je pomp in de zon dan draagt dat ook niet bij aan schoon water ..

ps ik gebruik voor de dispenser een olie-filter "tang" . zodat mevrouw vso ook bij kan vullen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:17:
[...]

Waarom zou je hem nu al opzetten ? Nog niet echt geweldig weer in de vooruitzichten.
Tenzij je al van plan bent (met evt. verwarming) de komende week te gaan zwemmen... dan idd altijd wat dagen vantevoren opzetten.

Lastige nu vooral is dat de nachten nog erg koud zijn (rond vriespunt).
waarom niet ? mijn zwembad staat 4 maanden per jaar ..

neuh zoals je wellicht weet doe ik niet aan WP geneuzel (nog niet) ..
test-drive je setup .. koop nog eventueel wat je nodig hebt ... straks als het mooi weer begint te worden doet iedereen dat en dan ben je de pisang.

ik begin pas met chloor toevoegen als het water "verkleurt" .. de nacht temp moet daarvoor wel stijgen inderdaad..

maar kraan water is ook koud dus moment dat je begint als het echt mooi weer word ben je te laat (als je puur solar verwarmt) .. nu kan ik alvast wat warmte mee pakken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:45:
[...]

waarom niet ? mijn zwembad staat 4 maanden per jaar ..

neuh zoals je wellicht weet doe ik niet aan WP geneuzel (nog niet) ..
test-drive je setup .. koop nog eventueel wat je nodig hebt ... straks als het mooi weer begint te worden doet iedereen dat en dan ben je de pisang.

ik begin pas met chloor toevoegen als het water "verkleurt" .. de nacht temp moet daarvoor wel stijgen inderdaad..

maar kraan water is ook koud dus moment dat je begint als het echt mooi weer word ben je te laat (als je puur solar verwarmt) .. nu kan ik alvast wat warmte mee pakken
Waarom niet: als je weet dat je voorlopig het zwembad niet ingaat vind ik het zonde van het chloor/ph/stroom (filterpomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:14:
[...]

Waarom niet: als je weet dat je voorlopig het zwembad niet ingaat vind ik het zonde van het chloor/ph/stroom (filterpomp).
een collega heeft een leuke DIY setup voor PV in de schuur .. denk dat ik dat ook ga doen dan is de stroom gratis .. :P

Kraanwater hier is goed genoeg .. geen hardheid issues zoals @Marco_Dark die een steenworp van me vandaan woont (moet wel hard gooien vanaf de overkant van de waterweg maar je krijgt het idee :) )

btw als algen gaan onstaan in het zwembad (als je nog niks toevoegt) is dat wel min of meer een teken dat het zwembad seizoen van start gaat :)

[edit]
hierom wil ik eigenlijk ook een "cam" en doorzichtige buis ..zodat ik de verkleuring kan "meten" ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-04-2021 15:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ben bezig met epdm DIY matten maken pff wat een werk .. zere klauwen ..dat doen met terpentine scheelt wel gelukkig een berg ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 28 ... 182 Laatste