Meer werk dan het maken van een tyleen spiraal?vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:19:
ben bezig met epdm DIY matten maken pff wat een werk .. zere klauwen ..dat doen met terpentine scheelt wel gelukkig een berg ..
weet ik niet solar bollen/spiraal vind ik "troep" . daar steek ik mijn energie niet in ..Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:22:
[...]
Meer werk dan het maken van een tyleen spiraal?
tja het is denk een handigheidje .. als je het eenmaal onder de knie hebt ben je hopelijk klaar
Tja vanalles
Ik ben op zoek naar een moduleerbare elektrische kachel voor mijn hot tub, aansluitbaar op 3x400 + N. Zou deze willen aansturen vanuit KNX.
Moduleerbaar vermogen: 1..10V sturing of gewoon switch actuatoren om 1, 2 of 3 kringen open te zetten of..
En idealiter met geïntegreerde temperatuursensor (1..10V uitgang oid).
Zou gezien combi stroom en water zo min mogelijk zelf willen knutselen aan de kachel zelf. Kent iemand bedrijven met een deftige reputatie die zoiets aanbieden?
Moduleerbaar vermogen: 1..10V sturing of gewoon switch actuatoren om 1, 2 of 3 kringen open te zetten of..
Zou gezien combi stroom en water zo min mogelijk zelf willen knutselen aan de kachel zelf. Kent iemand bedrijven met een deftige reputatie die zoiets aanbieden?
De vraag die ik heb is eerder waarom je 100% elektrisch wilt verwarmen, kost je een vermogenGargamelDeGrote schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:39:
Ik ben op zoek naar een moduleerbare elektrische kachel voor mijn hot tub, aansluitbaar op 3x400 + N. Zou deze willen aansturen vanuit KNX.
Een optie: 400V elektrisch verwarmer en deze schakelen door middel van SSR. Aansturen door een micro controller en je kan "moduleren" + temperatuur sensor inbouwen...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hot tub is model met houtkachel ;-) Wil hem hybride maken, gebruiken als buffervat om de laatste microWattUur in te pompen die ik niet opgebruikt krijg (zonnepanelenmiserie België). En geeft ook wat extra comfort natuurlijk (warmhouden, vriesbeveiliging)Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:53:
[...]
De vraag die ik heb is eerder waarom je 100% elektrisch wilt verwarmen, kost je een vermogen.
Een optie: 400V elektrisch verwarmer en deze schakelen door middel van SSR. Aansturen door een micro controller en je kan "moduleren" + temperatuur sensor inbouwen...
@Jazsie ik denk dit meer in dezelfde lijn moet zien als overschot energie dumpen dus het is geen hoofd verwarming maar "bij verwarming" ..GargamelDeGrote schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:01:
[...]
Hot tub is model met houtkachel ;-) Wil hem hybride maken, gebruiken als buffervat om de laatste microWattUur in te pompen die ik niet opgebruikt krijg (zonnepanelenmiserie België). En geeft ook wat extra comfort natuurlijk (warmhouden, vriesbeveiliging)
Vriesbeveiliging gaat het dan niet worden want in de winter heb je de PV stroom hard nodig voor thuis .vermoed ik .. zomers tja dan heb je overschot (eerder mei/juni)
als je overschot hebt zou ik dat eerst in accu's opslaan voordat je uberhaupt aan zwembadverwarming denkt .. als je dan nog teveel produceert kan je altijd verwarmen ..
maar dan zou ik toch voor een WP kiezen ipv 1:1 elektrische verwarming .. zeker omdat je een buffer vooraad hebt kan je dit beter schakelen
Tja vanalles
Ahh oke duidelijk. Ik zou dan gewoon zoals ik al zei een kant een klare eletrisch verwarmer nemen en die aansturen via SSR die aangstuurd wordt via microcontroller. Geen idee waarom je 400V wilt aangezien een 230V genoeg zou moeten zijn (maar ik weet je hottub formaat niet...)GargamelDeGrote schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:01:
[...]
Hot tub is model met houtkachel ;-) Wil hem hybride maken, gebruiken als buffervat om de laatste microWattUur in te pompen die ik niet opgebruikt krijg (zonnepanelenmiserie België). En geeft ook wat extra comfort natuurlijk (warmhouden, vriesbeveiliging)
Aangezien je via KNX wilt aansturen zou je het zelfs ook direct kunnen doen vanuit KNX...
@GargamelDeGrote, hoe groot is het verschil in prijs tussen zelf gebruiken of terugleveren?
Je kunt een 3 fase element pakken en die in delen inschakelen. Dat is de meest eenvoudige manier. Er zijn wel systemen voor te krijgen, de vraag is alleen: Hoeveel kost het en hoeveel kun je ermee verdienen. Als je 400 euro investeert en je bespaart 20 euro per jaar zou ik snel een kroeg opzoeken om een paar lekkere *vul favoriete biermerken in* te pakken.
Je kunt een 3 fase element pakken en die in delen inschakelen. Dat is de meest eenvoudige manier. Er zijn wel systemen voor te krijgen, de vraag is alleen: Hoeveel kost het en hoeveel kun je ermee verdienen. Als je 400 euro investeert en je bespaart 20 euro per jaar zou ik snel een kroeg opzoeken om een paar lekkere *vul favoriete biermerken in* te pakken.
Ja moduleren vanuit knx ook overwogen.Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:10:
[...]
Ahh oke duidelijk. Ik zou dan gewoon zoals ik al zei een kant een klare eletrisch verwarmer nemen en die aansturen via SSR die aangstuurd wordt via microcontroller. Geen idee waarom je 400V wilt aangezien een 230V genoeg zou moeten zijn (maar ik weet je hottub formaat niet...)
Aangezien je via KNX wilt aansturen zou je het zelfs ook direct kunnen doen vanuit KNX...
Ken je A-merken van externe kachels?
400V, omdat het er ligt (comfort die paar keer dat het kraakt dat het vriest) :-) Tenzij een en ander dan heel duur wordt qua HW en sturing.
[ Voor 3% gewijzigd door GargamelDeGrote op 25-04-2021 17:19 ]
Ja, maar hier had ik al ergens over gelezen dat, afhankelijk van of de schakeling een ster dan wel een driehoek is (heb hier niet direct de link noch de exacte terminologie), dat je de heatingelementen zo om zeep kan helpen. Zal het straks posten als het je niets zegt.Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:16:
@GargamelDeGrote, hoe groot is het verschil in prijs tussen zelf gebruiken of terugleveren?
Idd, de prijsafweging gaat nog gemaakt worden. Nog enkele jaren terugtellende meter (0€ voor overschot), nadien 4c per kWh leveren en 25c afname (prijzen van vandaag).
@GargamelDeGrote, oftewel elektrisch verwarmen kost je straks € 0,04 per kWh, mits je dat puur op overschot kan doen. Als je die energie inderdaad naar voren kan halen bespaar je daar €0,21 per kWh die je op overschot kan verwarmen vs op stroom die je afneemt.
Zo epdm op maat gesneden en erin geduwt .. aan het eind ging het wel makkelijker toen ik het truukje doorhad
Mocht je het doen, meet eerst de afstand, snijplank + scherp mes .. en een liniaal om alles op maat te snijden.
haal 6 liter terpentine (niet te weinig in elk geval) .. en een grote container (1 a 2 liter)
Dit is een 2 "man" job
meet als eerste je "rol" op .. en bereken de aantal lengtes wat je eruit wilt halen
Snij eerst de matten op de gewenste lengte (3x meten en 1 x snijden)
- pak 2 stoelen, een tafeltje waar terpentine op morsen niet erg is..
en leg de "collectors" (verdeelbuizen) apart .. let op deze moet je wel allemaal aan 1 kant in 1 lijn leggen zodat je ze op elkaar aan kan sluiten ..
of je hebt andere wensen
Beste kan je 2 matten in de container dunken, (zorg dat die niet omvalt) hiervoor heb je weleens waar extra reserve .. maar voorkomen is beter dan genezen. ga lekker koffie drinken .. met een koekje ..
Moment dat je het uit de terpentine haalt moet je "snel" zijn .. het makkelijkste was 3 per keer op de pilaartjes te drukken ..
Doe alle pilaartjes van 1 verdeelbuis , hierna draai je matten 180 graden zodat de collector aan de andere kant ligt .. zorg dat je matten plat en correct liggen .. je wilt immers niet dat ze een twist hebben of dat ze gekruist liggen .. dunk de matten in de container en "koffie tijd" .
Waar komt persoon 2 van pas ? het scheelt als 1 persoon het over kan nemen en/of de mat zodanig houd dat jij als "plaatser" geen last hebt van de rest v.d mat die tegen tegenwerkt ..
EPDM lost niet op in terpentine .. maar zwelt op alleen het vervliegt tijdens het erindrukken als de nete (ook druk je het eruit ..)
ik denk dat losse slangetjes (iets insnijden / inschuren voor 5cm) wellicht beter was anderzijds door het niet te doen trek je het ook makkelijk(er) over de pilaartjes heen ..
ps er zijn een aantal youtube filmpjes van te vinden ..
Als ik eenmaal van de verwarming ga genieten, zal ik de pijn in de handen zijn vergeten .
Mocht je het doen, meet eerst de afstand, snijplank + scherp mes .. en een liniaal om alles op maat te snijden.
haal 6 liter terpentine (niet te weinig in elk geval) .. en een grote container (1 a 2 liter)
Dit is een 2 "man" job
meet als eerste je "rol" op .. en bereken de aantal lengtes wat je eruit wilt halen
en leg de "collectors" (verdeelbuizen) apart .. let op deze moet je wel allemaal aan 1 kant in 1 lijn leggen zodat je ze op elkaar aan kan sluiten ..
Beste kan je 2 matten in de container dunken, (zorg dat die niet omvalt) hiervoor heb je weleens waar extra reserve .. maar voorkomen is beter dan genezen. ga lekker koffie drinken .. met een koekje ..
Moment dat je het uit de terpentine haalt moet je "snel" zijn .. het makkelijkste was 3 per keer op de pilaartjes te drukken ..
Doe alle pilaartjes van 1 verdeelbuis , hierna draai je matten 180 graden zodat de collector aan de andere kant ligt .. zorg dat je matten plat en correct liggen .. je wilt immers niet dat ze een twist hebben of dat ze gekruist liggen .. dunk de matten in de container en "koffie tijd" .
Waar komt persoon 2 van pas ? het scheelt als 1 persoon het over kan nemen en/of de mat zodanig houd dat jij als "plaatser" geen last hebt van de rest v.d mat die tegen tegenwerkt ..
EPDM lost niet op in terpentine .. maar zwelt op alleen het vervliegt tijdens het erindrukken als de nete (ook druk je het eruit ..)
ik denk dat losse slangetjes (iets insnijden / inschuren voor 5cm) wellicht beter was anderzijds door het niet te doen trek je het ook makkelijk(er) over de pilaartjes heen ..
ps er zijn een aantal youtube filmpjes van te vinden ..
Als ik eenmaal van de verwarming ga genieten, zal ik de pijn in de handen zijn vergeten .
Tja vanalles
Gewoon een willekeurig (bekend) merk genomen:GargamelDeGrote schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:19:
[...]
Ja moduleren vanuit knx ook overwogen.
Ken je A-merken van externe kachels?
400V, omdat het er ligt (comfort die paar keer dat het kraakt dat het vriest) :-) Tenzij een en ander dan heel duur wordt qua HW en sturing.
https://www.toppy.nl/prod...on-profi-heater-3-kw.html
Stel de temperatuur in op 40gr zodat het water nooit warmer dan 40gr zal zijn. Neem een externe temperatuur sensor die je monteert in je leiding.
Via KNX temperatuur uitlezen die dan weer je SSR aanstuurt die vervolgens je heater in/uit schakelt op basis van temperatuur.
Je hebt 3 fasen, daar kan je ook gewoon 1 fase van gebruiken en je hebt 230v
Maar nogmaals weet ik je hottub formaat niet, geen idee of dus 3kW genoeg voor je is...
Zoals ik het al lees, solar matten is niks voor mij hahavso schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
Zo epdm op maat gesneden en erin geduwt .. aan het eind ging het wel makkelijker toen ik het truukje doorhad
Dit is een 2 "man" job
en leg de "collectors" (verdeelbuizen) apart .. let op deze moet je wel allemaal aan 1 kant in 1 lijn leggen zodat je ze op elkaar aan kan sluiten ..of je hebt andere wensen
ps er zijn een aantal youtube filmpjes van te vinden ..![]()
@Jazsie @GargamelDeGrote: investering een 300 euro. Je bespaart €0,21 per kWh. Terugverdienen duurt dan ruim 1400 kWh.
Hoe vaak verwacht je dit te kunnen inzetten?
Alternatief: waarom schaf je niet een goedkope inverter warmtepomp aan die je laat draaien met een tijdschakelaar tussen 11 en 4. De investering is vergelijkbaar maar je krijgt 5 tot 10x zoveel warmte. Dan heb je een dubbel effect, je gebruikt meer stroom direct en hebt een duurzame, low effort, verwarmingsoptie naast de houtkachel.
Alternatief: waarom schaf je niet een goedkope inverter warmtepomp aan die je laat draaien met een tijdschakelaar tussen 11 en 4. De investering is vergelijkbaar maar je krijgt 5 tot 10x zoveel warmte. Dan heb je een dubbel effect, je gebruikt meer stroom direct en hebt een duurzame, low effort, verwarmingsoptie naast de houtkachel.
@vso tien ik weg was stond de pomp een pasr uur per dag over de bijpass en chloor werd bijgevuld. Misschien toch met bijvullen verkeerd gegaan.
We gaan het dit jaar zien (hoop ik) of het goed gaat
@burnedhardware mijn kids zaten niet aan de bubbels en mijn vrouw kneep er ook niet in😁 ik rolde het op en kegde het op de glijbaan om uit te druipen. Wel in de zon.
Als intex bubbel gewoon goed is
Dan weet ik het niet
Als intex bubbel gewoon goed is
Dan weet ik het niet
lol ..Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:23:
[...]
Zoals ik het al lees, solar matten is niks voor mij haha
Als het meezit (het weer bv) dan verwacht ik door de nieuwe configuratie een veel betere verwarmings resultaat te behalen en die kan ik nu ook gaan meten
enige waar ik nu mee zit is hoe ik alles ga aansluiten .. ik vrees dat ik een 90 graden bocht moet gebruiken .. 2x 45 graden zal lastig worden met de in/uitlaat die ik heb
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 25-04-2021 20:13 ]
Tja vanalles
Waar zie jij een inverter warmtepomp te koop voor 300,-- ?. Dat wil ik ook wel voor die prijs.Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:35:
@Jazsie @GargamelDeGrote: investering een 300 euro. Je bespaart €0,21 per kWh. Terugverdienen duurt dan ruim 1400 kWh.
Verder ben ik het wel met je eens, maar dit ligt echt aan het gebruik. Stel @GargamelDeGrote wilt het gebruiken in de zomer om enkel het water op temperatuur te houden of op bepaalde momenten dat houdstoken effe niet kan/wil. Dan zie ik geen reden voor een inverter warmtepomp?
Of mischien staat de hottub ergens waar geen warmtepomp geplaatst kan worden?
We hebben te weinig informatie om een goed beeld krijgen/geven.
Gewoon alleen enkel full inverter is natuurlijk ook een optie
Flexibele slang geen optie? Dat geeft een ruimere bocht dan een 90 graden hoek.vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:12:
[...]
lol ..
Als het meezit (het weer bv) dan verwacht ik door de nieuwe configuratie een veel betere verwarmings resultaat te behalen en die kan ik nu ook gaan meten![]()
enige waar ik nu mee zit is hoe ik alles ga aansluiten .. ik vrees dat ik een 90 graden bocht moet gebruiken .. 2x 45 graden zal lastig worden met de in/uitlaat die ik heb
Niet, maar je begint al met een elektrisch element van 250 euro, vervolgens schakelmateriaal van ... Dan is de opstap naar een kleine inverter warmtepomp niet zo groot meer, maar bied je veel meer.Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:16:
[...]
Waar zie jij een inverter warmtepomp te koop voor 300,-- ?. Dat wil ik ook wel voor die prijs.
Verder ben ik het wel met je eens, maar dit ligt echt aan het gebruik. Stel @GargamelDeGrote wilt het gebruiken in de zomer om enkel het water op temperatuur te houden of op bepaalde momenten dat houdstoken effe niet kan/wil. Dan zie ik geen reden voor een inverter warmtepomp?
Gewoon alleen enkel full inverter is natuurlijk ook een optieGeen gedoe meer met stoken haha.
Je kunt hem simpeler laten draaien, tussen 11 en 4 als de kans erg groot is dat je een overschot aan warmte hebt, en als je wil draai je 100% op de warmtepomp.
Ja, je kunt vrij specifiek gaan draaien als je voor een element gaat met 3x1 kW (om eens wat te noemen) en afhankelijk van je overschot element in gaat schakelen. Je kan kijken naar een Eddi: https://shop.zappi.info/en/eddi.html of ATON power to heat: https://www.econo.nl/aton...eat-pv-boiler-oplossing-2 maar dan stop ik mijn geld liever in een warmtepomp.
tja gok toch dat de bijvuller / filter vangen (is toch CRP?) niet echt gedaan is ..Marco_Dark schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:52:
@vso tien ik weg was stond de pomp een pasr uur per dag over de bijpass en chloor werd bijgevuld. Misschien toch met bijvullen verkeerd gegaan.
Tja vanalles
juist kleine bocht nodig ..Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:17:
[...]
Flexibele slang geen optie? Dat geeft een ruimere bocht dan een 90 graden hoek.
ik ga linksonder (waar het probleem zit) erin en rechtsboven eruit uit de nieuwe EPDM mat .. de retourpijp loopt

op de foto linksonder v.d huidige mat
zoals je ziet zit er niet veel ruimte tussen de goot en de huidige mat..
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-04-2021 20:25 ]
Tja vanalles
Het zal wel lekker geroken hebben met al die terpentine geur,vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
Dit is een 2 "man" job
en leg de "collectors" (verdeelbuizen) apart .. let op deze moet je wel allemaal aan 1 kant in 1 lijn leggen zodat je ze op elkaar aan kan sluiten ..of je hebt andere wensen
Maar waarvoor heb je terpentine voor nodig is mij niet helemaal duidelijk? is er geen andere makkelijke middel voor verkrijgbaar voor de EPDM matjes in elkaar te frutselen, moet toch makkelijker kunnen.
door terpentine zet EPDM uit (zuigt zich vol) en kan je het makkelijker over de slang pilaartjes krijgen .. wanneer het vervliegt krimpt epdm weer en dus zit het lekker strak om de slang pilaren heen van de verdeelbuisJ.E. Weinor schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:44:
[...]
Het zal wel lekker geroken hebben met al die terpentine geur,![]()
Maar waarvoor heb je terpentine voor nodig is mij niet helemaal duidelijk? is er geen andere makkelijke middel voor verkrijgbaar voor de EPDM matjes in elkaar te frutselen, moet toch makkelijker kunnen.
Tja vanalles
Terpetine fungeert als smeermiddel om de epdm slangetjes op de nippels te drukken. Het vervliegt naar het aanbrengen, zodat het goed vast blijft zitten.J.E. Weinor schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:44:
[...]
Het zal wel lekker geroken hebben met al die terpentine geur,![]()
het is dus geen smeermiddel .. het glijd ook niet beter ..Kingsolo schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:50:
[...]
Terpetine fungeert als smeermiddel om de epdm slangetjes op de nippels te drukken. Het vervliegt naar het aanbrengen, zodat het goed vast blijft zitten.
Tja vanalles
Voor €50 meer zie ik deze, maar kan zijn dat het toch net wat anders is ?Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:16:
[...]
Waar zie jij een inverter warmtepomp te koop voor 300,-- ?. Dat wil ik ook wel voor die prijs.
Op de filmpjes ziet het er allemaal zo makkelijk uit.vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
Dit is een 2 "man" job
Jouw verhaal klinkt toch iets anders. Was het een bewuste keuze om de uiteinden in de terpentine te hangen en het niet op de collector te smeren (zoals op de filmpjes)?
Is trouwens geen inverter.Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:54:
[...]
Voor €50 meer zie ik deze, maar kan zijn dat het toch net wat anders is ?
Ok, is wat anders dus, maar verwarmt toch ook je water of niet ?
Ik heb ook een aantal filmpjes gezien en ging vrij makkelijk met terpentine uit het potje met de kwast langs de collector strijken en schuift de darmpjes er zo op.djjvb schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:58:
[...]
Op de filmpjes ziet het er allemaal zo makkelijk uit.Ze knippen de buisjes in, smeren wat terpentine op de collector en schuiven ineens een hele collector in elkaar in minuten (1-2).
Jouw verhaal klinkt toch iets anders. Was het een bewuste keuze om de uiteinden in de terpentine te hangen en het niet op de collector te smeren (zoals op de filmpjes)?
Als ik VSO zo hoor nog een hele gehannes of hij heeft geen sterke vingertjes,
Ja, maar zal altijd evenveel stroom verbruiken. Bij een inverter gaat de warmtepomp naar gelang de temperatuur van het water langzamer draaien en dus minder stroom verbruiken.Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:11:
[...]
Ok, is wat anders dus, maar verwarmt toch ook je water of niet ?
Stel dat je zelf die goedkopere warmtepomp schakelt en regelt, bereik je dan niet ongeveer hetzelfde doel ?Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:12:
[...]
Ja, maar zal altijd evenveel stroom verbruiken. Bij een inverter gaat de warmtepomp naar gelang de temperatuur van het water langzamer draaien en dus minder stroom verbruiken.
En dat is goedkoop spulEp Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:21:
[...]
Niet, maar je begint al met een elektrisch element van 250 euro, vervolgens schakelmateriaal van ... Dan is de opstap naar een kleine inverter warmtepomp niet zo groot meer, maar bied je veel meer.
Je kunt hem simpeler laten draaien, tussen 11 en 4 als de kans erg groot is dat je een overschot aan warmte hebt, en als je wil draai je 100% op de warmtepomp.
Ja, je kunt vrij specifiek gaan draaien als je voor een element gaat met 3x1 kW (om eens wat te noemen) en afhankelijk van je overschot element in gaat schakelen. Je kan kijken naar een Eddi: https://shop.zappi.info/en/eddi.html of ATON power to heat: https://www.econo.nl/aton...eat-pv-boiler-oplossing-2 maar dan stop ik mijn geld liever in een warmtepomp.
Voordeel van elektrisch verwarmen is dat je het stroom vebruik kan afregelen tot de watt toe met een simpel eigen gemaakte regelaar/microntroller (pwm modulatie), dat gaat met een warmtepomp wat lastiger. Ken nog geen inverterpomp waar je de snelheid extern kan regelen via serial/wifi/modbus oid en dus zo het stroom vebruik kan aanpassen aan je PV overschot.
Dus ik zie de voordelen van een elektrische verwarmen wel in bij PV overschot. Ondanks dat het meer stroom vebruik in verglijking met een warmtepomp.
Nee. De simpele warmtepomp trekt bv. continue 800 Watt, zelfs als de gewenste temperatuur al bereikt is.Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:17:
[...]
Stel dat je zelf die goedkopere warmtepomp schakelt en regelt, bereik je dan niet ongeveer hetzelfde doel ?
Een inverter zal wellicht starten op 800 Watt, maar naarmate de gewenste temperatuur dichterbij komt zal het verbruik veel lager worden. Om de temperatuur stabiel te houden zal die bijvoorbeeld nog maar 100 Watt verbruiken.
@Jazsie help me even als ik het niet goed uitleg
Ja en neen, je hebt dan vol capaciteit of niks. Dat zorgt voor meer schommeling in je water temperatuur.Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:17:
[...]
Stel dat je zelf die goedkopere warmtepomp schakelt en regelt, bereik je dan niet ongeveer hetzelfde doel ?
Daarnaast is een inverter warmtepomp die op 20% draait nog eens 2-3x zuniger dan een gewone aan/uit warmtepomp.
Niet nodig, helemaal correct.Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:25:
[...]
Nee. De simpele warmtepomp trekt bv. continue 800 Watt, zelfs als de gewenste temperatuur al bereikt is.
Een inverter zal wellicht starten op 800 Watt, maar naarmate de gewenste temperatuur dichterbij komt zal het verbruik veel lager worden. Om de temperatuur stabiel te houden zal die bijvoorbeeld nog maar 100 Watt verbruiken.
@Jazsie help me even als ik het niet goed uitleg
En mijn antwoord is mooie aanvulling erop
@djjvb & @J.E. Weinor lol ik hoor het wel als je zelf het inelkaar zet
ik hoop voor jullie dat het zo simpel is ..
tja het is niet lastig .. het is even gepriegel ..
tja het is niet lastig .. het is even gepriegel ..
Tja vanalles
Heb zelf ook zo 6 meter gedaan. Werkt prima, en glijd een stuk beter. Anders zou abczwembad het ook niet adviseren. De eerste 100 nippels gaan nog wel maar daarna ga je het wel wat in je vingers voelen door het continue aandrukken. Repeterende werkzaamheden die je niet dagelijks doet.J.E. Weinor schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:11:
[...]
Ik heb ook een aantal filmpjes gezien en ging vrij makkelijk met terpentine uit het potje met de kwast langs de collector strijken en schuift de darmpjes er zo op.
Als ik VSO zo hoor nog een hele gehannes of hij heeft geen sterke vingertjes,
Zou gewoon 90 graden knie bocht gebruiken. Geloof mij als je verder overal netjes 2x 45 bochten hebt gebruikt dan valt de tegenslag reuze mee als die uberhaupt meetbaar isvso schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:25:
[...]
juist kleine bocht nodig ..
ik ga linksonder (waar het probleem zit) erin en rechtsboven eruit uit de nieuwe EPDM mat .. de retourpijp loopt
[Afbeelding]
op de foto linksonder v.d huidige mat
zoals je ziet zit er niet veel ruimte tussen de goot en de huidige mat..
Even hardop rekenen. Stel een 3kW warmtepomp met COP 5.
3/5=600 Watt.
Je gebruikt 600 Watt direct en krijgt 3kW aan warmte.
Of je gebruikt 3kW om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen.
600*5 uur = 3 kWh
3 kWh * 0.04 = €0.12
Daarvoor is 15 kWh aan warmte het bad in gegaan.
Bij elektrisch element:
15 kWh * € 0.04 = € 0.60
Je houdt dus €0.48 per dag over als je een minder luxe systeem kiest wat op de piekuren met een warmtepomp verwarmt.
De kans dat je 5 uur per dag een overschot hebt aan energie dat groter is dan 800 Watt lijkt mij wel reëel in de zomermaanden met een beetje leuk aantal zonnepanelen. (Ik zit nu al op dik 20 kWh per dag wat ik teruglever...)
3/5=600 Watt.
600*5 uur = 3 kWh
3 kWh * 0.04 = €0.12
Bij elektrisch element:
15 kWh * € 0.04 = € 0.60
Je houdt dus €0.48 per dag over als je een minder luxe systeem kiest wat op de piekuren met een warmtepomp verwarmt.
De kans dat je 5 uur per dag een overschot hebt aan energie dat groter is dan 800 Watt lijkt mij wel reëel in de zomermaanden met een beetje leuk aantal zonnepanelen. (Ik zit nu al op dik 20 kWh per dag wat ik teruglever...)
Die schommeling is iets wat je zou kunnen accepteren óf je stuurt het zodanig dat je weinig verschil hebt zou ik denken. Het prijsverschil wat ik zie (meer dan dubbel) zou enige vorm van comfort verlies kunnen rechtvaardigen en tegelijk voor de domotica tuner een leuke uitdaging zijn.Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:25:
[...]
Ja en neen, je hebt dan vol capaciteit of niks. Dat zorgt voor meer schommeling in je water temperatuur.
Daarnaast is een inverter warmtepomp die op 20% draait nog eens 2-3x zuniger dan een gewone aan/uit warmtepomp.
Zeker in de situatie wat de vraagsteller aanhaalt, affikken van overschot op de juiste momenten vraagt toch al een specifieke aansturing. Met slim schakelen zou ik denken dat de terug verdien tijd dan een stuk korter word.
Overigens doe ik het bewust schakelen nu al met een gewone boiler die geknepen staat op 1000watt, zodra er 1500w terug geleverd wordt dan gaat de boiler aan, zodra er afgenomen word gaat de boiler uit.
Tot slot, met solar heb je ook geen echte controle over de temperatuur, dus ten opzichte daarvan is het mogelijk al een verbetering.
Prijsverschil verdien je terug in stroomverbruik, natuurlijk duurt dat een tijdje. Ook al heb je overschot het is toch weer meer terugleveren als je minder verbruik hebt.Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:54:
[...]
Die schommeling is iets wat je zou kunnen accepteren óf je stuurt het zodanig dat je weinig verschil hebt zou ik denken. Het prijsverschil wat ik zie (meer dan dubbel) zou enige vorm van comfort verlies kunnen rechtvaardigen en tegelijk voor de domotica tuner een leuke uitdaging zijn.
Zeker in de situatie wat de vraagsteller aanhaalt, affikken van overschot op de juiste momenten vraagt toch al een specifieke aansturing. Met slim schakelen zou ik denken dat de terug verdien tijd dan een stuk korter word.
Overigens doe ik het bewust schakelen nu al met een gewone boiler die geknepen staat op 1000watt, zodra er 1500w terug geleverd wordt dan gaat de boiler aan, zodra er afgenomen word gaat de boiler uit.
Tot slot, met solar heb je ook geen echte controle over de temperatuur, dus ten opzichte daarvan is het mogelijk al een verbetering.
Maar een ander ding van "niet inverter" warmtepompen is dat ze (meestal) wat meer herrie maken. Ik weet niet of er tegenwoordig stillere zijn.
Ja klopt, dat is bekend... je hoef mij niet te overtuigenEp Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:49:
3/5=600 Watt.
600*5 uur = 3 kWh
3 kWh * 0.04 = €0.12
Bij elektrisch element:
15 kWh * € 0.04 = € 0.60
Toch snap ik best waarom een gewone elektrische verwamer handiger kan zijn.
Dit ligt gewoon aan de situatie, iets waarop ik geen antwoord kan geven want die heeft @GargamelDeGrote niet gegeven behalve dat hij elektrisch wilt verwarmen en vroeg hoe/of dat kan via KNX.
Mee eens, en dat slim schakelen is goed te doen op een elektrische verwarmer dan op een warmtepomp.Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:54:
[...]
Die schommeling is iets wat je zou kunnen accepteren óf je stuurt het zodanig dat je weinig verschil hebt zou ik denken. Het prijsverschil wat ik zie (meer dan dubbel) zou enige vorm van comfort verlies kunnen rechtvaardigen en tegelijk voor de domotica tuner een leuke uitdaging zijn.
Wil je ook efficient gebruik maken van je PV overschot dan is een warmtepomp een mooi alternatief mits je deze slim kan aansturen, helaas ken ik geen kant en klare inverter warmtepomp die je extern kan aansturen op pompsnelheid. En als de vraagt al komt of dit mogelijk is en hoe dan denk ik niet dat een warmtepomp slim maken een goed idee is om zelf te doen
ja ben het ook van planJazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:29:
[...]
Zou gewoon 90 graden knie bocht gebruiken. Geloof mij als je verder overal netjes 2x 45 bochten hebt gebruikt dan valt de tegenslag reuze mee als die uberhaupt meetbaar is
Maat van me neemt hele goeie lijm mee .. morgen even ophalen .. (lijm is beter als griffon.) dinsdag gaat de mat het dak op ..
[ Voor 15% gewijzigd door vso op 25-04-2021 22:17 ]
Tja vanalles
Geluid kan voor mij een goed argument zijn, tvt is bij ver(drie)dubbeling van de aanschaf een dubieuze. Als je ipv 3 jaar naar 9 jaar gaat, dan moet je maar afwachten of dat ding nog werkt na 9 jaar.Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:04:
[...]
Prijsverschil verdien je terug in stroomverbruik, natuurlijk duurt dat een tijdje. Ook al heb je overschot het is toch weer meer terugleveren als je minder verbruik hebt.
Maar een ander ding van "niet inverter" warmtepompen is dat ze (meestal) wat meer herrie maken. Ik weet niet of er tegenwoordig stillere zijn.
Wij hebben 2 warmtepompen (lucht/lucht) en dat blijft ook een grote gok. Hier zijn ze als vervanging van de cv + gas kosten, dus dat is beter te verantwoorden.
Hoe dan ook leuk om gedachtes uit te wisselen hier, dat maakt het inzicht voor besluiten beter.
Als je het in een container laat opzwellen gaat het nog makkelijker ..Kingsolo schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:29:
[...]
Heb zelf ook zo 6 meter gedaan. Werkt prima, en glijd een stuk beter. Anders zou abczwembad het ook niet adviseren. De eerste 100 nippels gaan nog wel maar daarna ga je het wel wat in je vingers voelen door het continue aandrukken. Repeterende werkzaamheden die je niet dagelijks doet.
Maar het is even de handigheid krijgen .. de eerste 22 gingen lastig daarna vloepte ze er allemaal op ..
Tja vanalles
Op dit moment lever je 20kw terug met een 1:1 salderings regeling, over paar jaar is dit net zoals de BE buren wellicht nu al ervaren ook einde oefening .. (ja ja het is een afbouw regeling)Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:49:
Dus nu nadenken over wat te doen met capaciteit wat je over de dag opwekt is wel nuttig .. en het is vrij kostbaar om een goeie accu op dit moment te vinden .
ik zou bv om 20kw op te slaan al 30 accu's van 12v x 60A moeten hebben + de bijbehorende "installatie" wat aardig in de papieren gaat lopen.. en eigenlijk wil ik meer accu's hebben zodat ik bij mindere dagen ook nog kan overleven .. want er zijn meer dagen waar je veel minder opwekt .. door de belasting te verspreiden over je accu's ,, goed dit gaat beetje off-topic
voor zwembad verwarming -->
Doe PVT .. (of epdm mat onder je PV installatie..) doordat je de warmte wegtrekt van je PV systeem en in je zwembad oid stopt heb je extra winst .. want je PV presteert beter,
zelf wil ik gaan testen met PVT op de schuur .. zomers de warmte het zwembad in .. en daarbij leg ik geisoleerde leidingen naar het huis tegelijkertijd aan .. om aan te haken aan de CV installatie .. als er in de winter enige warmte van de schuur komt --> in het huis door middel van een thermostaat geschakelde kraan oid ..
Reden om het op de schuur neer te leggen (ruimte voor 6x rechtop +3x liggend ) is dat het benaderbaar is .. voor onderhoud en met de PVC mat zie ik hem voldoende opwarmen .. ik kan in mijn huis ook makkelijk het leiding werk benutten om bv een boilervat te voeden indien ik wens
nadeel is dat ik mijn zwembad wel moet opschalen (meer inhoud) om dat ik verwacht dat ik veel meer warmte geneer dan mijn huidige 4500Liter kan hebben .. ik verwacht dat het dubbele niet eens genoeg zal zijn .. (bv naar 120 diep te gaan) .. en dus nog groter bad, in dit geval zou ik zelfs zo groot gaan dat ik een WP oid nodig heb .
hierom is het meten van de warmte van de epdm mat voor mij van belang .. zo kan ik eind v.d zomer gaan kijken hoeveel warmte ik met 3x het aantal oppervlakte zou opleveren ..
Tja vanalles
Intex 6m3 zfp met gkas en die was nog goed voor we weg gingen.vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:22:
[...]
tja gok toch dat de bijvuller / filter vangen (is toch CRP?) niet echt gedaan is ..
Ik zal er nooit achterkomen gok ik. Ik hoop dat een chloor dispenser ipv drijver het kan voorkomen.
Die regeling was een voorstel en is met het vallen van het kabinet definitief controversieel verklaard. Hierdoor zal er mogelijk een andere regeling komen, die kan slechter óf beter worden, dat besluit het nieuwe kabinet.vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:54:
[...]
Op dit moment lever je 20kw terug met een 1:1 salderings regeling, over paar jaar is dit net zoals de BE buren wellicht nu al ervaren ook einde oefening .. (ja ja het is een afbouw regeling)
Alles is in de tussentijd gissen, dus voor nu gewoon tot 2023 volop gebruik maken van de bestaande regeling
die grote 200gr tabletten duren wel langer voordat ze opgelost zijn .. dacht ik . mar ze zijn op jammer genoeg dus kan het niet testen..Marco_Dark schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:02:
[...]
Intex 6m3 zfp met gkas en die was nog goed voor we weg gingen.
Ik zal er nooit achterkomen gok ik. Ik hoop dat een chloor dispenser ipv drijver het kan voorkomen.
20gr doe ik 5-7 dagen met een lading .. meestal gooi ik dag 5 weer bij .. anders zakt het chloor peil teveel.
maar zie de dispenser als een "basis" niveau en de drijver voor de "aanpassingen"
bij de dispenser is het wel makkelijk een kraan ervoor/erna te hebben (voor mij de bypass en de kraan op het zwembad) .. die draai ik dicht voordat ik de dispenser open doe .. zodat het water daar niet uit stroomt als ik hem bijvull ..
Tja vanalles
toch lijkt het me wel handig om vooruit te plannen / te zoeken ..Pixelmagic schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:05:
[...]
Die regeling was een voorstel en is met het vallen van het kabinet definitief controversieel verklaard. Hierdoor zal er mogelijk een andere regeling komen, die kan slechter óf beter worden, dat besluit het nieuwe kabinet.
Alles is in de tussentijd gissen, dus voor nu gewoon tot 2023 volop gebruik maken van de bestaande regeling
zelf zou ik wel deels "off-grid" willen kunnen leven .. ipv afhankelijk zijn
meer info --> vso in "pv-t en "accu technologie""
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 25-04-2021 23:46 ]
Tja vanalles
Dat klinkt allemaal heel leuk, maar ik lever netto 20 kWh per dag terug. Pas in de winter heb ik wat aan die kWh-en. Het gaat dus hooguit om een kWh of 7 per dag wat ik nu gebruik en dan eventueel zou willen of kunnen bufferen.vso schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:54:
[...]
Op dit moment lever je 20kw terug met een 1:1 salderings regeling, over paar jaar is dit net zoals de BE buren wellicht nu al ervaren ook einde oefening .. (ja ja het is een afbouw regeling)
Dus nu nadenken over wat te doen met capaciteit wat je over de dag opwekt is wel nuttig .. en het is vrij kostbaar om een goeie accu op dit moment te vinden .
ik zou bv om 20kw op te slaan al 30 accu's van 12v x 60A moeten hebben + de bijbehorende "installatie" wat aardig in de papieren gaat lopen.. en eigenlijk wil ik meer accu's hebben zodat ik bij mindere dagen ook nog kan overleven .. want er zijn meer dagen waar je veel minder opwekt .. door de belasting te verspreiden over je accu's ,, goed dit gaat beetje off-topic
Het alternatief zou kunnen zijn verkopen voor een cent of 5 per kWh en terug kopen tegen 22 cent per kWh. 7 kWh * (22 - 5) = € 1.19 per dag.
Stel dat dat ongeveer 240 dagen per jaar speelt (half feb tot half oktober). Dan praat je over een bedrag van: 240 * € 1.19 = € 285.60 per jaar wat je zou kunnen besparen door energie op te slaan.
Een 10 kWh powerwall van Kiwatt kost 6600 euro: https://www.kiwatt.nl/de-powerwall/
6600 / 285.60 = 23 jaar terugverdientijd. Oftewel, niet relevant.
maar dit is nogal offtopic voor dit topic.
Ja, je krijgt (iets) meer stroom van je dak, maar je warmt je zwembad minder snel op doordat er minder zonlicht bij de matten komt. Daar kun je vast mooie berekeningen op loslaten, maar experimenteer gerust los, wij zien graag de resultaten!voor zwembad verwarming -->
Doe PVT .. (of epdm mat onder je PV installatie..) doordat je de warmte wegtrekt van je PV systeem en in je zwembad oid stopt heb je extra winst .. want je PV presteert beter,
Geen tafellaken stats vandaag ?
Sorry, geen tafellaken. Heb vannacht het water volledig af laten koelen.
Ga nu rustig aan denken aan het opbouwen van het zwembad.
De pomp zojuist binnen, en mét twee slangen in de doos, dus ik denk dat ik een mooie deal heb.vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:22:
[...]
je weet dat het een 4m3 variant betreft die zonder slangen komt ? (van zfp naar tub/bad en visa versa)
je doet er goed aan om afhankelijk van je tub de adapter A of B te halen .. (B = voor zfp kant) als je met normale zwembad slang oid doorgaat dan ..
Niet dat ik zeg dat je iets anders moet nemen ofzo ..
btw neem wel filterglas/zand of wattenbollen .. (wattenbollen 2x bestellen kan je wat uitwisselen) maar ik zou eerder voor zand/glas gaan als je 365 de tub laat staan..
Hij kwam overigens uit de Cote d'Azur en stond redelijk snel erna als niet op voorraad.
mooi ! toch slangen erbij altijd prettigPixelmagic schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:27:
[...]
De pomp zojuist binnen, en mét twee slangen in de doos, dus ik denk dat ik een mooie deal heb.
Hij kwam overigens uit de Cote d'Azur en stond redelijk snel erna als niet op voorraad.
volgende tip is voor jezelf te bepalen of het nodig is..
als je een A+B adapter hebt .. mocht je iets met "losse" slang willen doen of je in/uitlaat is 32mm ik heb paar meter normale slang in een doos reserve liggen .. met adapters ..
o en vasiline (zuurvrij + ziplock zakje) .. na het seizoen haal ik alle rubbers overal vandaan en voordat ik ze in een ziplock-zak doe vet ik ze even in .. zuurvrij is meer dat het je zwembad water niet beinvloed . als je het weer monteert.. iedereen kent wel die uitgedroogde rubbers .. zit je niet op te wachten..
Tja vanalles
Ik heb de Hayward CL-110 besteld.
Alleen het duurt nog even voordat die binnen is.
Ik wilde al de afsluiters bestellen wie weet de binnen diameter van die slangetjes, zodat ik ze bij ome Ali kan bestellen.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dkvoWMd
Dan alleen nog de juiste PVC T-stukken 50mm
Ik wilde al de afsluiters bestellen wie weet de binnen diameter van die slangetjes, zodat ik ze bij ome Ali kan bestellen.
Ik twijfel over de plaatsing van de pomp (Intex Zandfilter pomp 8m3 / Type 26648).
Intex rond 366x122 bad (ongeveer 10/11m3 netto).
Idee is 4m2 EPDM matten op het garage dak te leggen. Aangesloten middels 50mm PVC in het hele systeem.
Afstand van zwembad tot garage ongeveer 6/7 meter. Dan 2.5m omhoog en het dak op voor de matten.
Wat is wijsheid qua plaatsing pomp?
Optie 1: Dichterbij garage waar het water omhoog gepompt moet worden? Of...
Optie 2: Dichtbij zwembad?
Voordelen/nadelen?
edit:
Optie 1:
Voordeel: Meer kracht om het water omhoog te duwen.
Optie 1 staat langer in de schaduw voordeel of nadeel?
Nadeel: Afstand is langer als de zonnematten niet gebruikt worden. (Meer warmte verlies?)
Optie 2:
Voordeel: Korte afstand tussen pomp en zwembad bij puur filteren (in bypass). Dus wellicht meer doorstroom.
Nadeel: Lange afstand tot waar het omhoog gaat (opvoer). Is dit een nadeel?
Ik neig naar Optie 1.
Afstand uberhaupt een probleem voor 8m3 pomp?
Totaal:
7m + 2.5omhoog + afstand EPDM.
Dan 2.5 naar beneden en 7m terug naar zwembad.
19m voor heen en terug zonder EPDM matten. Ik denk dat dit geen probleem is, maar heb hier geen ervaring mee. Zoek graag bevestiging voor ik de zonnematten bestel. Als plaatsing op garage dak niet echt een optie is vanwege de afstand, moet ik er wellicht van af zien.
Situatie schets toegevoegd.
Idee is 4m2 EPDM matten op het garage dak te leggen. Aangesloten middels 50mm PVC in het hele systeem.
Afstand van zwembad tot garage ongeveer 6/7 meter. Dan 2.5m omhoog en het dak op voor de matten.
Voordelen/nadelen?
edit:
Optie 1:
Voordeel: Meer kracht om het water omhoog te duwen.
Optie 1 staat langer in de schaduw voordeel of nadeel?
Nadeel: Afstand is langer als de zonnematten niet gebruikt worden. (Meer warmte verlies?)
Optie 2:
Voordeel: Korte afstand tussen pomp en zwembad bij puur filteren (in bypass). Dus wellicht meer doorstroom.
Ik neig naar Optie 1.
Totaal:
19m voor heen en terug zonder EPDM matten. Ik denk dat dit geen probleem is, maar heb hier geen ervaring mee. Zoek graag bevestiging voor ik de zonnematten bestel. Als plaatsing op garage dak niet echt een optie is vanwege de afstand, moet ik er wellicht van af zien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p046IWfNiNzfrrQwumOOyRmX.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door DrDoo op 26-04-2021 12:51 ]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133557GargamelDeGrote schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:26:
[...]
Ja, maar hier had ik al ergens over gelezen dat, afhankelijk van of de schakeling een ster dan wel een driehoek is (heb hier niet direct de link noch de exacte terminologie), dat je de heatingelementen zo om zeep kan helpen. Zal het straks posten als het je niets zegt.
Idee is om totale mismatch tussen productie (zomer overdag) en verbruik WP voor VVW (winter 's, en dan enkel als de zon niet schijnt) weg te werken.Jazsie schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:16:
[...]
Gewoon alleen enkel full inverter is natuurlijk ook een optieGeen gedoe meer met stoken haha.
Gezien ZO orientatie, is de productie vooral tot late namiddag. In de zomer is het (op warme dagen) eerder rond 10pm dat je je krent in zo'n hot tub zet. Met een WP zit je met een investering/onderhoud en dat ding heeft veel meer points of failure dan een weerstand. De COP gaat ook niet meer goed zijn als ik begin te stoken naar 45° of meer (om 's avonds nog een 38° te hebben).
Cfr. hoger, COP 5 is uitgesloten voor mijn use case :-)Ep Woody schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:49:
3/5=600 Watt.
600*5 uur = 3 kWh
3 kWh * 0.04 = €0.12
Bij elektrisch element:
15 kWh * € 0.04 = € 0.60
Ik zit met 10.250 kWp en een heel geïsoleerde woning.
Volgens mij is afstand geen probleem voor de 8m3 pomp, dus je kan prima optie 1 doen.DrDoo schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:03:
Ik twijfel over de plaatsing van de pomp (Intex Zandfilter pomp 8m3 / Type 26648).
Voordelen/nadelen?
Optie 1:
Vordeel: Meer kracht om het water omhoog te duwen.
Optie 2:
Ik neig naar Optie 1.
Totaal:
[Afbeelding]
Ik weet even niet wie in dit topic ook zo'n afstanden heeft...
edit
Het verschil met optie 2 is 5 meter (enkel) als ik het goed zie ? Dat moet denk ik geen probleem zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 26-04-2021 12:26 ]
Hoe warm ga ik mijn bad vandaag krijgen... Het water is nu 27.3 graad.
Binnenkort nog wel even een zeil over de collectoren trekken. Denk dat ik daarmee nog wat hoger rendement kan halen met kleine investering.
Binnenkort nog wel even een zeil over de collectoren trekken. Denk dat ik daarmee nog wat hoger rendement kan halen met kleine investering.
Ik zet in op 36,8Ep Woody schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:40:
Hoe warm ga ik mijn bad vandaag krijgen... Het water is nu 27.3 graad.
Zo, de tub is ook binnen:

Netjes verpakt

De isolatie ring is twee delen, dat maakt het makkelijk om eerst op zijn plek te zetten en waterpas te maken.
Eerste indruk is dat ik tevreden ben ! Al even proef gezeten en is prima in te liggen door 2 personen.

Netjes verpakt

De isolatie ring is twee delen, dat maakt het makkelijk om eerst op zijn plek te zetten en waterpas te maken.
Eerste indruk is dat ik tevreden ben ! Al even proef gezeten en is prima in te liggen door 2 personen.
Ik volg dit even. Heb ongeveer dezelfde vraag gesteld, met 'maar' 6m3 pomp en nog iets meer lengte. Ik heb ongeveer 2.5m opvoer hoogte en nog rond de 9.5 meter als ik langs de schutting werk (Moet de pompkist nog af). Dat betreft alleen het vaste pvc deel. Dan zal er nog ongeveer 1.5m flexibel of vast aan zwembad zijde komen. En nog buis op het dak van de overkapping voor de mat. Bad is 305 (4.5k inhoud) en ook 4m2 gewenst epdm.Plenkske schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:24:
[...]
Volgens mij is afstand geen probleem voor de 8m3 pomp, dus je kan prima optie 1 doen.
Ik weet even niet wie in dit topic ook zo'n afstanden heeft...
edit
Het verschil met optie 2 is 5 meter (enkel) als ik het goed zie ? Dat moet denk ik geen probleem zijn.
Is dat een mission impossible?
Ik ben het eens met @vso, gewoon op tijd opzetten dat bad 
Gisterenavond:
:strip_exif()/f/image/yTtk2MCzVrbSBKcNfyNJZoVQ.gif?f=fotoalbum_large)
Zojuist:
:strip_exif()/f/image/3syRV1ox9DESQWMrsrihWQ6W.gif?f=fotoalbum_large)
Temperatuur tot nu toe:
11:15: 11,2 graden
13:25: 15,1 graden
14:40: 17 graden
Oftewel, het gaat met bijna 2 graden per uur omhoog, en toen liep er ook nog koud water het bad in.
De sensor werkt nu ook weer, dus vanaf vanmiddag gedetailleerdere stats. Hij hangt nu gewoon in het zwembad bij de bodem.
De matten worden bij mij in ieder geval goed koud. Ik heb de bypass ongeveer half-open staan, en zoals je een beetje kunt zien komt er een flinke stroom het water in. Het bad zit nog niet helemaal vol, want ik wil er toch nog wel die skimmer in gaan snijden.
Ik heb de inlet al uitgesneden tot 38mm, dus daar zit nu de inspuiter in die je wat kunt richten. Als ik tijd heb plaats ik later nog wel meer foto's.
Gisterenavond:
:strip_exif()/f/image/yTtk2MCzVrbSBKcNfyNJZoVQ.gif?f=fotoalbum_large)
Zojuist:
:strip_exif()/f/image/3syRV1ox9DESQWMrsrihWQ6W.gif?f=fotoalbum_large)
Temperatuur tot nu toe:
Oftewel, het gaat met bijna 2 graden per uur omhoog, en toen liep er ook nog koud water het bad in.
De sensor werkt nu ook weer, dus vanaf vanmiddag gedetailleerdere stats. Hij hangt nu gewoon in het zwembad bij de bodem.
De matten worden bij mij in ieder geval goed koud. Ik heb de bypass ongeveer half-open staan, en zoals je een beetje kunt zien komt er een flinke stroom het water in. Het bad zit nog niet helemaal vol, want ik wil er toch nog wel die skimmer in gaan snijden.
Ik heb de inlet al uitgesneden tot 38mm, dus daar zit nu de inspuiter in die je wat kunt richten. Als ik tijd heb plaats ik later nog wel meer foto's.
Tesla Model Y RWD (2024)
@--MeAngry-- goed bezig! Lekkere opwarming ook al! Met 7m2 zwembad oppervlakte + 4m2 collectoroppervlakte schiet het opwarmen al lekker op! Nu zal je wel aardig wat warmte verliezen vannacht.
Bij KNMI kun je de gemiddelde temperatuur per uur opvragen. Als het zwembad een begintemperatuur heeft van 30 graden en een warmteverlies van 5 W/m2K (alleen een liner of dunne afdekking) verliest het zwembad gemiddeld ongeveer 2 kW aan warmte per uur. Dat betekent dat in een nacht er ongeveer 5 graden warmteverlies is wat overeenkomt met zo'n 30 kWh aan warmte (van 19:00 tot 9:00 is er eigenlijk geen zonlicht meer.) Op 26 juni zou voor diezelfde periode het warmteverlies 13.5 kWh zijn wat overeenkomt met een verlies van 2.6 graden.
De bodem is nu relatief weinig, aangezien de bodemtemperatuur nu ongeveer 9 graden is, en buiten koelt het af naar 4 graden. Op 26 juni was dat ongeveer 17 graden. Aangezien de buitentemperatuur gemiddeld ook dat is, heeft het dan meer effect.
Stel ik beperk het warmteverlies aan de oppervlakte en de zijwanden van 5 W/m2K naar 2.5 W/m2K (door het toepassen van een luchtbuffer) zakt het warmteverlies bij deze buitentemperaturen naar 20 kWh (3.7 graden). Op 26 juni zakt het dan terug naar 9.8 kWh (1.9 graad). Ben benieuwd hoe zich dit met de praktijk verhoudt.
Theoretisch warmteverlies
Voor mijn bad (4500 liter) heb ik even uitgerekend hoeveel dat ongeveer is.Bij KNMI kun je de gemiddelde temperatuur per uur opvragen. Als het zwembad een begintemperatuur heeft van 30 graden en een warmteverlies van 5 W/m2K (alleen een liner of dunne afdekking) verliest het zwembad gemiddeld ongeveer 2 kW aan warmte per uur. Dat betekent dat in een nacht er ongeveer 5 graden warmteverlies is wat overeenkomt met zo'n 30 kWh aan warmte (van 19:00 tot 9:00 is er eigenlijk geen zonlicht meer.) Op 26 juni zou voor diezelfde periode het warmteverlies 13.5 kWh zijn wat overeenkomt met een verlies van 2.6 graden.
De bodem is nu relatief weinig, aangezien de bodemtemperatuur nu ongeveer 9 graden is, en buiten koelt het af naar 4 graden. Op 26 juni was dat ongeveer 17 graden. Aangezien de buitentemperatuur gemiddeld ook dat is, heeft het dan meer effect.
Stel ik beperk het warmteverlies aan de oppervlakte en de zijwanden van 5 W/m2K naar 2.5 W/m2K (door het toepassen van een luchtbuffer) zakt het warmteverlies bij deze buitentemperaturen naar 20 kWh (3.7 graden). Op 26 juni zakt het dan terug naar 9.8 kWh (1.9 graad). Ben benieuwd hoe zich dit met de praktijk verhoudt.
@djjvb & @DrDoo Zie hier mijn opstelling van afgelopen zomer (en ook terug dit jaar):
argon007 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
6m³ intex pomp
3m opvoerhoogte
afstand van pomp tot aan tuinhuis/overdekt terras: 12m (enkel)
Geen enkel probleem gehad verleden jaar met deze setup!
argon007 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
6m³ intex pomp
3m opvoerhoogte
afstand van pomp tot aan tuinhuis/overdekt terras: 12m (enkel)
Geen enkel probleem gehad verleden jaar met deze setup!
@argon007 Super bedankt! Dan weet ik in ieder geval dat dit allemaal gewoon kan.
Dan kan ik mijn EPDM matjes ook gaan bestellen/aansluiten.
@--MeAngry-- Ik heb er nog geen ervaring met de matten. En weet ook niet hoe de hoofdbuis intern is. Maar als ik naar jou foto kijk lijkt de in en uitvoer op dezelfde hoofdbuis te zitten. Zo wordt het water toch niet optimaal door de warmte matten geduwd?
Ik zou verwachten dat je aan en uitvoer juist in tegenovergestelde posities zitten? Of wordt het bij deze mat door alle "lanes" gepompt?
Wellicht dat dit wel goed geregeld is wat ik niet op de foto kan zien (aangezien ik er nog geen hands on mee heb) maar het lijkt dus niet goed aangesloten?
@--MeAngry-- Ik heb er nog geen ervaring met de matten. En weet ook niet hoe de hoofdbuis intern is. Maar als ik naar jou foto kijk lijkt de in en uitvoer op dezelfde hoofdbuis te zitten. Zo wordt het water toch niet optimaal door de warmte matten geduwd?
Ik zou verwachten dat je aan en uitvoer juist in tegenovergestelde posities zitten? Of wordt het bij deze mat door alle "lanes" gepompt?
Wellicht dat dit wel goed geregeld is wat ik niet op de foto kan zien (aangezien ik er nog geen hands on mee heb) maar het lijkt dus niet goed aangesloten?
[ Voor 3% gewijzigd door DrDoo op 26-04-2021 14:58 ]
Er zit (als het goed is) een blokkerende ring halverwege die buis waardoor het effectief 2 matten zijn die achter elkaar zijn aangesloten, waar beide kruislings zijn aangesloten.DrDoo schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:57:
@argon007 Super bedankt! Dan weet ik in ieder geval dat dit allemaal gewoon kan.
Ik zou verwachten dat je aan en uitvoer juist in tegenovergestelde posities zitten?
Dan heb ik niks gezegdEp Woody schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:59:
[...]
Er zit (als het goed is) een blokkerende ring halverwege die buis waardoor het effectief 2 matten zijn die achter elkaar zijn aangesloten, waar beide kruislings zijn aangesloten.
Het is een goede vraag hoor, want op het eerste gezicht lijkt het wel vreemd. Anders aansluiten is iets beter, doordat het water door minder lange buizen hoeft en meer buizen parallel heeft, de watersnelheid wordt daardoor iets hoger. Maar het verschil is te overzien.
wat was het formaat v.d matten ? was dat 4m2 of meer ? zoals gezegd haal je wellicht meer rendement als je de in of uitgang naar achteren verplaast .. + meer lucht uit het systeem--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:45:
Ik ben het eens met @vso, gewoon op tijd opzetten dat bad
Gisterenavond:
[Afbeelding]
Zojuist:
[Afbeelding]
Temperatuur tot nu toe:
Tja vanalles
Ik heb zojuist 4m2 zwembadverwarming 1.33m x 3.00m besteld.
Nu al het PVC werk nog uitzoeken. Uiteraard wil ik wat Temperatuur sensoren aan gaan sluiten.
Dit zal via Z-Wave gaan. Ik heb nog wat Fibaro binairy sensors liggen die ik hier mooi voor kan gebruiken.
In voor de pomp en bypass.
Uit, na de bypass en zonnematten.
Nog andere plekken (in het PVC werk) die eventueel nuttig zouden zijn?
Nu al het PVC werk nog uitzoeken. Uiteraard wil ik wat Temperatuur sensoren aan gaan sluiten.
Dit zal via Z-Wave gaan. Ik heb nog wat Fibaro binairy sensors liggen die ik hier mooi voor kan gebruiken.
In voor de pomp en bypass.
Uit, na de bypass en zonnematten.
Nog andere plekken (in het PVC werk) die eventueel nuttig zouden zijn?
er zitten 1x was-ringen bij ik heb dezelfde config .. (een dichte durf ik niet 100% zeker te zeggen)DrDoo schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:57:
denk dat je buis 30mm binnen diameter is de was-ring blokkeert een deel van de flow (opening is bv 15mm)
in mijn geval gaat het boven erin .. en stroomt naar beneden --> eruit .. door de was-ring word een deel geblokeerd en dat gaat dan 6m --> naar de andere verzamel buis en daar gaat het via de 2de mat weer terug naar de "hoofdbuis" ..
doordat water een duw & zuigend effect heeft zal het een gedeelte van de lucht/water weghalen .. echter als ik mijn ZFP van "filter" naar "circulatie" stand schakel en dus hij niet door de filter meer heen hoeft (meer flow) merk ik dat er nog steeds veel lucht door komt ..
een ander nadeel is dat je maar een deel van het water opwarmt .. als je de mat vast schroeft met beugels voor een schuin dak is dit goed te zien .. want de mat zet uit bij hitte en krimt bij warmte ..
Zowel bij mij als bij @--MeAngry-- kan je dit alleen voorkomen door de ingang op een andere (verzamel)buis te zetten dan de uitgang. hierdoor forceer je alle water die je erinstopt door te mat te vloeien .. waardoor je 100% van het water verwarmt ..
ik haal morgen (als alles meezit) de PVC mat van het dak en vervang het door EPDM .. waarbij ik ook de aan/afvoer verleg in tegenstelling tot omschreven.
ik zal wel de boel demonteren en een overzicht foto maken .. van de parts ..
ps de reden dat ik PVC vervang door EPDM is dat 1 buis lek is gesprongen en wellicht nog ergens een klein lekje .. en met lijm kreeg ik het niet dicht dus heb ik schroeven met kit moeten gebruiken ..
Tja vanalles
@vso, wat je er niet bij zegt is dat jouw mat niet horizontaal ligt maar schuin. Daardoor gaat het lucht naar boven en krijg je dat er lastig uit. Als je de mat andersom had aangesloten was er waarschijnlijk meer lucht uitgekomen, maar dan nog is 100% kruislings aansluiten beter.
De matten zijn al de hele dag koud, en er zit geen lucht meer in na een minuutje. Je hoorde dat bij de koppelingen achterin weglekken. Ik vind het wel prima zo, ik verwacht niet veel meer winst van het achteraan aansluiten, vooral meer gedoe. Ik moet de bypass nu al half open zetten om te zorgen dat er genoeg water omheen stroomt. 
:fill(white):strip_exif()/f/image/NTnnL5EKeNLn4g1qFPpBHuDC.png?f=user_large)
Tussen 11:15 en 13:25 is er niks gemeten zoals je ziet. Moest ook nog werken vandaag.
De temperatuurstijging is nu afgevlakt omdat de mat nu bijna helemaal in de schaduw ligt. Dus morgen om 8 uur gaat de pomp weer aan. Ben benieuwd hoeveel warmte ik ga verliezen vannacht met enkel het Intex zeil erover!
:fill(white):strip_exif()/f/image/NTnnL5EKeNLn4g1qFPpBHuDC.png?f=user_large)
Tussen 11:15 en 13:25 is er niks gemeten zoals je ziet. Moest ook nog werken vandaag.
De temperatuurstijging is nu afgevlakt omdat de mat nu bijna helemaal in de schaduw ligt. Dus morgen om 8 uur gaat de pomp weer aan. Ben benieuwd hoeveel warmte ik ga verliezen vannacht met enkel het Intex zeil erover!
Tesla Model Y RWD (2024)
igewoon vol open zetten--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:57:
De matten zijn al de hele dag koud, en er zit geen lucht meer in na een minuutje. Je hoorde dat bij de koppelingen achterin weglekken. Ik vind het wel prima zo, ik verwacht niet veel meer winst van het achteraan aansluiten, vooral meer gedoe. Ik moet de bypass nu al half open zetten om te zorgen dat er genoeg water omheen stroomt.
k verwacht van wel dat het een verschil uit maakt .. wacht maar tot de zomer
Plaats een steen bij de achterste buis (links en rechts) .. nu dat hij plat ligt ..in de zomer zal hij als hij warmer word bol gaan staan (ruimte tussen steen en buis) verwacht ik .. als die ruimte net zoals nu is dan werkt hij optimaal zo niet .. kan je gelijk zien aan de hand van de steen .. hij is immers nu max uitgestrekt.. kleine moeite lijkt me .. en bepaal dan of ik gelijk/ongelijk had
Wel mooie grafieken die je deelt ook redelijk "bizare" temp steiging in deze tijd van het jaar .. dit ga ik niet kunnen meten (hmmm wellicht 2de esp oid inzetten) .. heb ik nog een hele week om een dergelijke grafiek op te zetten.[Afbeelding]
Tja vanalles
Omdat de flow dan alweer aardig beperkt is. Je krijgt er gewoon niet meer doorheen gepompt. En daarom denk ik ook dat die O-ringen er met een goede reden inzitten. Ik denk dat de druk aardig hoog wordt in die smalle buisjes en ze letterlijk kunnen springen. Het is maar PVC, en dat zal vast geen VDL zijn.vso schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:12:
[...]
igewoon vol open zetten(ik deed het ook in het begin hoor "regelen" maar why NUT ? zoals zie in de reclame zeggen
Ik verwacht dat je gelijk hebt, met EPDM, niet met deze matten... better safe than sorry. Als ik morgen in m'n zwembad kan zonder het koud te hebben vind ik het prima.k verwacht van wel dat het een verschil uit maakt .. wacht maar tot de zomer
Plaats een steen bij de achterste buis (links en rechts) .. nu dat hij plat ligt ..in de zomer zal hij als hij warmer word bol gaan staan (ruimte tussen steen en buis) verwacht ik .. als die ruimte net zoals nu is dan werkt hij optimaal zo niet .. kan je gelijk zien aan de hand van de steen .. hij is immers nu max uitgestrekt.. kleine moeite lijkt me .. en bepaal dan of ik gelijk/ongelijk had
Ja, ik heb dit straks ook niet meer, want zo'n sensor in het water ziet er een beetje knullig uit. Maar eentje ga ik zo dicht mogelijk bij de outlet doen, voor de eerste kraan als het even kan, dus dan is ie nog wel enigszins representatief hoop ik.Wel mooie grafieken die je deelt ook redelijk "bizare" temp steiging in deze tijd van het jaar .. dit ga ik niet kunnen meten (hmmm wellicht 2de esp oid inzetten) .. heb ik nog een hele week om een dergelijke grafiek op te zetten.
Tesla Model Y RWD (2024)
Tja wat vind jij te koud ? Ik ben ook wel benieuwd wat je gaat halen.--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:31:
. Als ik morgen in m'n zwembad kan zonder het koud te hebben vind ik het prima.(Het wordt hier morgen rond de 16 graden, ben benieuwd!)
welk gedeelte van "ik heb ook pvc" heb je gemist ? morgen worden ze vervangen .. 2 jaar op gedraait--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:31:
Omdat de flow dan alweer aardig beperkt is. Je krijgt er gewoon niet meer doorheen gepompt. En daarom denk ik ook dat die O-ringen er met een goede reden inzitten. Ik denk dat de druk aardig hoog wordt in die smalle buisjes en ze letterlijk kunnen springen. Het is maar PVC, en dat zal vast geen VDL zijn.
en hoe loopt de flow .. waar zit welke ring ? (zitten er inderdaad dichte in zoals @Ep Woody beweert?)
het is een meting ..Ja, ik heb dit straks ook niet meer, want zo'n sensor in het water ziet er een beetje knullig uit. Maar eentje ga ik zoo dicht mogelijk bij de outlet doen, voor de eerste kraan als het even kan, dus dan is ie nog wel enigszins representatief hoop ik.
Tja vanalles
Waarom kan je dit niet meten ? Ik dacht dat je ook sensoren bij je zwembad in/out zou doen ? Of heb je nu alleen nog bij je solarmat ?vso schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:12:
Wel mooie grafieken die je deelt ook redelijk "bizare" temp steiging in deze tijd van het jaar .. dit ga ik niet kunnen meten (hmmm wellicht 2de esp oid inzetten) .. heb ik nog een hele week om een dergelijke grafiek op te zetten.
ik kan een losse meter in het zwembad hangen voor de in/uit laat ..Plenkske schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:35:
[...]
Waarom kan je dit niet meten ? Ik dacht dat je ook sensoren bij je zwembad in/out zou doen ? Of heb je nu alleen nog bij je solarmat ?
voor de mat is een aparte unit
Tja vanalles
Dat weet ik, maar jouw matten worden niet eens koud, en gaan helemaal bol staan. Dat moet ik hier nog zien gebeuren. Ik ben wat dat betreft net zo koppig als jij.vso schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:35:
[...]
welk gedeelte van "ik heb ook pvc" heb je gemist ? morgen worden ze vervangen .. 2 jaar op gedraait
Het zijn dus telkens 2 matten samen. In de buis waar het water in loopt zit een O-ring met maar echt een klein gat. Ik gok een centimeter. Daardoor wordt het meeste water, maar niet alles de mat in geforceerd. Aan de andere kant zit geen O-ring. Daar stroom het water dan dus ook weer terug door de 2e mat. Vervolgens herhaalt dat proces zich in het volgende paar mattenen hoe loopt de flow .. waar zit welke ring ? (zitten er inderdaad dichte in zoals @Ep Woody beweert?)
[...]
Aanschouw!
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ====>>>>====||----\ o-ring \-----||||-----\ o-ring \----||====>>>==== | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | | mat | mat | | mat | mat | | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | \-------->>>--------/ \-------->>>--------/ |
Lucht hoorde ik meteen ontsnappen aan de onderkant.
Ik hoop dat ik richting de 24 graden bodemtemperatuur kom.Plenkske schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:34:
[...]
Tja wat vind jij te koud ? Ik ben ook wel benieuwd wat je gaat halen.
[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-04-2021 16:52 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:49:
[...]
Dat weet ik, maar jouw matten worden niet eens koud, en gaan helemaal bol staan. Dat moet ik hier nog zien gebeuren. Ik ben wat dat betreft net zo koppig als jij.
vooral koppig blijven
betreft mijn matten en koud worden --> dat is midden zomer .. waar je het over hebt .. als ik nu over de mat pomp liggen ze strak tegen het dak .. net zoals jij nu ervaart ..
ik heb er maar 1 (o ring) en daar gaat de 6m3 in circulatie stand met gemak doorheen .. bij mij is het nog niet geklapt ..
2 o-ringen dus ..Het zijn dus telkens 2 matten samen. In de buis waar het water in loopt zit een O-ring met maar echt een klein gat. Ik gok een centimeter. Daardoor wordt het meeste water, maar niet alles de mat in geforceerd. Aan de andere kant zit geen O-ring. Daar stroom het water dan dus ook weer terug door de 2e mat. Vervolgens herhaalt dat proces zich in het volgende paar matten
Aanschouw!
code:
1 2 3 4 5 6 7 ====>>>>====||----\ o-ring \-----||||-----\ o-ring \----||====>>>==== | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | | mat | mat | | mat | mat | | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | | V | ^ | \-------->>>--------/ \-------->>>--------/
Lucht hoorde ik meteen ontsnappen aan de onderkant.
[...]
Ik hoop dat ik richting de 24 graden bodemtemperatuur kom.
en
code:
1
| \-------->>>--------/ \-------->>>--------/ |
lees ik als 2 matten en niet 4 matten op 1 buis ?
Als je verwarmde water warmer word dan 27 graden immers er zit wel een verschil van temp in die paar cm van bovenkant naar bodem
neem aan dat je wel bubbel folie en afdekzeil eroverheen hebt ipv "open" ..
En moet niet te veel afkoelen vannacht..
hoop met je mee .. ik vind 30/32 graden zelf prettig(er)
Tja vanalles
Klopt! Als ik die achterste buizen aan elkaar koppel zou je aan de achterkant 4 matten onafgebroken gekoppeld hebben. Dan loopt er geen water meer door de middelste 2 matten. Dan gaat het meeste water namelijk bij de eerste naar beneden (volgens het plaatje), vervolgens pas bij de laatste wordt het weer terug geforceerd. Dit had ik op de grond al getest.vso schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:08:
[...]
2 o-ringen dus ..
en
code:
1 \-------->>>--------/ \-------->>>--------/
lees ik als 2 matten en niet 4 matten op 1 buis ?
[...]
Tegen de 30 graden zou mooi zijn, maar dat ga ik morgen nog niet halen. Dus 24 is een wat meer realistische verwachting. Woensdag zal het al wel meer richting de 30 gaan als de 24 morgen gehaald is.
Zal ook aan de daling liggen. Er zit nu alleen het bijpassende Intex zeil overheen, sluit redelijk af. bubbelfolie eigenlijk vergeten. Gebruik ik normaal nooit, maar was vandaag en morgen wel handig gewest voor net dat beetje extra.
Heb die van 260x160 nog, kan een stuk op maat knippen.
Tesla Model Y RWD (2024)
Ik denk zelf dat je erg optimistisch bent over die temperaturen. Het koelt 's nachts nog flink af buiten, dus je bad ook (meer dan over een paar maanden). Maar we gaan het zien, keep us posted !--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:51:
[...]
Klopt! Als ik die achterste buizen aan elkaar koppel zou je aan de achterkant 4 matten onafgebroken gekoppeld hebben. Dan loopt er geen water meer door de middelste 2 matten. Dan gaat het meeste water namelijk bij de eerste naar beneden (volgens het plaatje), vervolgens pas bij de laatste wordt het weer terug geforceerd. Dit had ik op de grond al getest.
Tegen de 30 graden zou mooi zijn, maar dat ga ik morgen nog niet halen. Dus 24 is een wat meer realistische verwachting. Woensdag zal het al wel meer richting de 30 gaan als de 24 morgen gehaald is.
Zal ook aan de daling liggen. Er zit nu alleen het bijpassende Intex zeil overheen, sluit redelijk af. bubbelfolie eigenlijk vergeten. Gebruik ik normaal nooit, maar was vandaag en morgen wel handig gewest voor net dat beetje extra.
Elk beetje helpt--MeAngry-- schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:51:
[...]
Klopt! Als ik die achterste buizen aan elkaar koppel zou je aan de achterkant 4 matten onafgebroken gekoppeld hebben. Dan loopt er geen water meer door de middelste 2 matten. Dan gaat het meeste water namelijk bij de eerste naar beneden (volgens het plaatje), vervolgens pas bij de laatste wordt het weer terug geforceerd. Dit had ik op de grond al getest.
Thx voor de toelichting ..
Volgens mij staat er een aantal liters per uur max voor de pvc matten, ? heb jij die toevallig nog bij de hand?
reken even mee de epdm collector buis is 50mm
(inwendig 48 ?) 1809.55 (oppervlakte)
de buisjes zijn 6mm ? = 28.274 (oppervlakte) x 11 buisjes per "mat" x2 = 622,04 per collector = 1244.08 voor 2 buizen ..
nu kom ik op 600 "tekort" (2/3de of 66%) maar dan komt vloeistof dynamica om de hoek zetten .. de druk word evenredig verdeelt over de buizen .. (44 stuks in mijn geval) .. een hogere flow verbeterd ook de warmte overdracht van mat --> water ...
omdat ik met een opvoer hoogte van 2.5m zit en filter door de ton (of niet) .. is de uiteindelijke druk die de mat in principe krijgt laag genoeg ..
ik weet niet hoeveel buisjes zitten op de pvc meuk .. per mat/lengte maar ongeveer het zelfde aantal nu halveer (assumption) de flow en jaagt er met volledruk (dus niet in filter stand) over 22 buisjes heen en 21 (er is er 1 stuk) water terug ..
en het klapt niet
maar om mijn punt (visie) in cijfers c.q eindconclusie ..
jij hebt met jou 4 "stukken" lengte genoeg overschot om van aan 2 kanten je volledige water capaciteit (6m3 zfp dan) .. over de mat te mikken .. met feitenlijk 3 delen heb je genoeg .. uitgaande van mijn berekening ..
ps niet dat je het nu moet doen .. oid .. het is meer om "aan te tonen" dat in theorie .. dit best moet werken .
Tja vanalles
paar maanden --> maand !Plenkske schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:04:
[...]
Ik denk zelf dat je erg optimistisch bent over die temperaturen. Het koelt 's nachts nog flink af buiten, dus je bad ook (meer dan over een paar maanden). Maar we gaan het zien, keep us posted !
proefdraaien nu is goed
Eerlijk gezegd afgezien van het optimistische kijk ofzo .. ik vind het best indruk wekkend .. van 11 -->18 graden is toch best een prestatie .. voor een dag zoals vandaag .. een fris windje eroverheen en er gaat al veel warmte verloren ..
ik heb 10 uur hout staan branden voor ongeveer dezelfde "prestatie" met een koperen spiraal en een aquarium pompje ..
Tja vanalles
Zo zeg leuk topic, leerzaam ook!
Maar toch ff een paar vragen waar ik als leek niet uitkom.
Situatie: net een bestway bad gekocht van 3x2x0.85 ovaal met 3800l. Epdm matje van amazon (2m2 steinbach ding).
Nu wil ik de mat op t schuine dak schuinachter mn bad hebben welke ruim 3m hoog is.
Er moet dus een andere pomp komen en ik dacht gelijk...mooie reden voor een upgrade!
Mijn vragen:
1. Welke pomp? Mijn voorkeur gaat naar zfp.
Is dit wat: sunmax met 7000l/min https://www.bol.com/nl/p/...VQ.4_48.57.ProductPageUrl
Of heeft deze teveel vermogen voor mij badje?of toch meer geld in een intex steken (hoeveel vermogen dan? 4000l/min heegt opvoerhoogte van max 3m)
2. 32 of 38mm buizen/slangen? Maakt t uit of niet...kon niet wijs worden uit al jullie info wanneer nu wat.
Maar toch ff een paar vragen waar ik als leek niet uitkom.
Situatie: net een bestway bad gekocht van 3x2x0.85 ovaal met 3800l. Epdm matje van amazon (2m2 steinbach ding).
Nu wil ik de mat op t schuine dak schuinachter mn bad hebben welke ruim 3m hoog is.
Er moet dus een andere pomp komen en ik dacht gelijk...mooie reden voor een upgrade!
Mijn vragen:
1. Welke pomp? Mijn voorkeur gaat naar zfp.
Is dit wat: sunmax met 7000l/min https://www.bol.com/nl/p/...VQ.4_48.57.ProductPageUrl
Of heeft deze teveel vermogen voor mij badje?of toch meer geld in een intex steken (hoeveel vermogen dan? 4000l/min heegt opvoerhoogte van max 3m)
2. 32 of 38mm buizen/slangen? Maakt t uit of niet...kon niet wijs worden uit al jullie info wanneer nu wat.
De temperatuur van het bad is vandaag 33.8 graden max geworden. Na wat narekenen verlies ik met de collectoren ruim 500 Watt per collector verlies. Zet daar een instraling van ongeveer 800 Watt tegenover en dan is de winst niet zo groot als gewenst.
Kijken hoe het morgen gaat, maar ik denk dat ik er nog wat folie omheen maak. Dan stijgt de temperatuur rondom de buizen en is de winst een leuk stuk groter.
Kijken hoe het morgen gaat, maar ik denk dat ik er nog wat folie omheen maak. Dan stijgt de temperatuur rondom de buizen en is de winst een leuk stuk groter.
Goedenavond hebben mensen ervaring met een grijze liner hoe dat er gevuld uit ziet? Of als iemand er 1 heeft een voorbeeld heeft? Alvast bedankt!
Instraling was hier (oost brabant) max 660 vandaag en gemiddeld 600 gedurende de warmste uren.Ep Woody schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:18:
De temperatuur van het bad is vandaag 33.8 graden max geworden. Na wat narekenen verlies ik met de collectoren ruim 500 Watt per collector verlies. Zet daar een instraling van ongeveer 800 Watt tegenover en dan is de winst niet zo groot als gewenst.
Edit
Grafiekje van vandaag
:strip_exif()/f/image/v8iM4HyL2oEsFzT0349OL9V2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Plenkske op 26-04-2021 21:22 ]
8mm tule tenminste op de mijne van Astralpool offline de zelfde kraantjes afsluitkraantjes als bij AliMarco_Dark schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:50:
Ik heb de Hayward CL-110 besteld.
Die van Hayward welke diameter darmpjes geen idee gewoon paar extra bestellen in diameter kosten niets die kraantjes wel goede kwaliteit hier niet verkrijgbaar althans ik heb ze niet kunnen vinden.
Tja je hebt veel soorten grijs, zelf heb ik lichtgrijs:Hurricane78 schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:31:
Goedenavond hebben mensen ervaring met een grijze liner hoe dat er gevuld uit ziet? Of als iemand er 1 heeft een voorbeeld heeft? Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/JKaHbI75ErZST7yMjiYwj5IP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er idd niet verkeerd uit, wat wij willen is antracietgrijs vandaar mijn vraag. Iedereen heeft al blauw namelijk en we willen wat anders.Jazsie schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:37:
[...]
Tja je hebt veel soorten grijs, zelf heb ik lichtgrijs:
[Afbeelding]
Ik ben niet zo n rekenworder wij willen een warmtepomp aansluiten inverter bad kan 17000 kuub in ga ik dan volstaan met een pomp voor 16000 of is dat niet slim?