Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:00
Hoppetjop schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:07:
Ik ben niet zo n rekenworder wij willen een warmtepomp aansluiten inverter bad kan 17000 kuub in ga ik dan volstaan met een pomp voor 16000 of is dat niet slim?
Luiheid ten top? Staat gewoon heel duidelijk omschreven in het start topic hoe je dit kan berekenen...

Zeker het lezen waar _/-\o_ .

Sorry maar dat je geen rekenwonder bent is gewoon slap excuus.

[ Voor 54% gewijzigd door Jazsie op 27-04-2021 09:50 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoppetjop schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:07:
Ik ben niet zo n rekenworder wij willen een warmtepomp aansluiten inverter bad kan 17000 kuub in ga ik dan volstaan met een pomp voor 16000 of is dat niet slim?
17000*1000=17.000.000liter water
Dat is een machtig zwembadje...

Ik dacht dat ik hier met 177 kuub water al een leuke badkuip had..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:00:
[...]

17000*1000=17.000.000liter water
Dat is een machtig zwembadje...

Ik dacht dat ik hier met 177 kuub water al een leuke badkuip had..
had je een foto ervan geplaatst ? anders geloven we je niet :P hahahahaa

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:01:
[...]

had je een foto ervan geplaatst ? anders geloven we je niet :P hahahahaa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFwZSmp0MuQPNDRDLUhoDr1-9Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmDE1qCQJHl8kWnXSUZbg4y7.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet 177 kuub eruit. 110m2. Kan me niet voorstellen hoe 17000 kuub eruit moet zien... Veel regen en zand de afgelopen week... Ook heb ik snachts zwemmende bezoekers in de vorm van zwijnen... Als ze nu eens toegangsgeld betalen had ik het niet erg gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 27-04-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet 177 kuub eruit. 110m2. Kan me niet voorstellen hoe 17000 kuub eruit moet zien... Veel regen en zand de afgelopen week... Ook heb ik snachts zwemmende bezoekers in de vorm van zwijnen... Als ze nu eens toegangsgeld betalen had ik het niet erg gevonden.
_/-\o_ Dat ziet er niet echt "nederlands" uit ..

[edit]
wellicht een hek plaatsen dan kan je teminste toegangs geld vragen aan de zwijnen ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 27-04-2021 10:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Eigenaar is Nederlands... Maar de locatie is 180 graden ten opzichte van Londen.. en Sint en Piet zijn mijn buren...(krijg mijn kadootjes altijd als eerst voordat ze naar Nederland vertrekken)

Hek om het bad is onbespreekbaar,. Hek om het land is onmogelijk.
Afgelopen winter was er zo veel water langs het huis dat ik de toegangspoort 100 meter van zijn orginele locatie terug heb gevonden..
(Iets met laagste punt tussen al dat water en waar de rivier is.)

Dus ik heb met die beestje leren leven... Zie sochtends de modder poot afdrukken in en rond het badkuipje staan...

[ Voor 51% gewijzigd door jack zomer op 27-04-2021 10:41 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waar gaan we uitkomen vandaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbT7Ltn9w8_oxPEIaFew56dBcJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94NQqDuzoqjCWnYweb6Dozuc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gok een graad of 21, ik doe het ervoor, over een uur spring ik er hoe dan ook ff in. ;)

Vanmorgen was niet optimaal, want ik heb de skimmer erin gesneden. Voelt eng om te doen de eerste snee, maar je merkt al snel hoe weinig spanning er op 1 zo’n stukje staat. Die liner is echt sterk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsL9tcFLgujEiBEIOqKNypRAT3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POV8WEhj1QNSmjezLNeY8HMu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgvCO-9307YQhJ5hwXXWrJyIBII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQ0vWlmv3sjaoJmFIyRoOElm.jpg?f=fotoalbum_large

Chloor is ook mooi op niveau al, niet teveel maar precies genoeg. Tot nu toe erg te spreken over dat zoutsysteem. Begon al meteen te zagen over de waterstroom, geeft wat vertrouwen. :)
13kg zout erin gegooid gisteren volgens de handleiding.

[edit]
Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ8r4q8pGVJCZU0Jx5BJ4exIT9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GZomzbqi153SnRdycaG7oHW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-04-2021 15:12 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:20
--MeAngry-- schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:58:

[Afbeelding]

Ik gok een graad of 21, ik doe het ervoor, over een uur spring ik er hoe dan ook ff in. ;)

Vanmorgen was niet optimaal, want ik heb de skimmer erin gesneden. Voelt eng om te doen de eerste snee, maar je merkt al snel hoe weinig spanning er op 1 zo’n stukje staat. Die liner is echt sterk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Chloor is ook mooi op niveau al, niet teveel maar precies genoeg. Tot nu toe erg te spreken over dat zoutsysteem. Begon al meteen te zagen over de waterstroom, geeft wat vertrouwen. :)
13kg zout erin gegooid gisteren volgens de handleiding.

[edit]
Succes!

[Afbeelding]
Proost :)
Kan dat zout geen kwaad voor je frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daar komt het niet aan. Frame wordt normaal niet nat natuurlijk. Ben wel benieuwd hoe het PVC er over zeg 3 jaar aan toe is.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 10:18
Omdat de gehele setup nieuw is laat ik de WP eens 3 dagen aan staan. Nu dag 2 van 8 graden gestegen. Van 10 graden naar 18 en met 17k liter water vind ik dat oké.

Vannacht was het nog 0 graden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gmeSt1cBEw6oREI9HQm-HwqQbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJXrwzkhpHnCTuxldD1pJxun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL9Xxipx4VNbJEu9danGI9q_Odc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6inogJPt7LZvrLsuKtKNwtlW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia1Jm5HNhqA-r-FH0Gfau8awbMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLRJiJPOp6kGZaIoJ09nyjpD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNOWmzambWCGnJriJy6BT5HsDT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDCzH8Mk2fC9xT4DmueCvuFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat is een flinke bak water inderdaad! Zeker voor een 4m3 pomp als ik het goed zie. Heeft dat met de WP te maken? Of was die bijgeleverd?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
--MeAngry-- schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:31:
Dat is een flinke bak water inderdaad! Zeker voor een 4m3 pomp als ik het goed zie. Heeft dat met de WP te maken? Of was die bijgeleverd?
De 4m3 zat standaard bij de 549x274x133 intex bad idd.

Ik zat te kijken naar een zwaardere maar vraag me af of het nodig is.
Te veel water door de WP is ook niet goed en de 4m3 zou toch een 17k bad aan moeten kunnen met zout en wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:20
Sphinx_thing schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:37:
[...]

De 4m3 zat standaard bij de 549x274x133 intex bad idd.

Ik zat te kijken naar een zwaardere maar vraag me af of het nodig is.
Te veel water door de WP is ook niet goed en de 4m3 zou toch een 17k bad aan moeten kunnen met zout en wp.
Ik heb dezelfde zwembad, ik ga die ook binnenkort opzetten, want het begint nu wel te kriebelen :)
Wat voor wp heb je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
oude situatie PVC
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eb3qX3e.png

nieuwe situatie EPDM
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mHj6yDL.jpg

de O-ring tussen deel de 2 delen v.d pvc mat dacht dat het gat groter was ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PYJCdNn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XfjR3sx.jpg

@--MeAngry-- pvc is enigsinds "verweert" .. dit is na 3 jaar ..

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 29-04-2021 10:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wel mooi gedaan hoor .. ik zat ook te twisten over een skimmer in te snijden maar als ik je foto's zo zie ben ik blij het niet gedaan te hebben .. vind het water niveau wel laag..

ps ik doe 1/2 stenen (10x30 bij de bouwmarkt oid 1 euro per stuk) .. onder de poten waar het water naar mijn idee te hoog staat .. het is even tobben maar zelfs bij een vol bad is het goed te doen ..

heb je nog een foto van je temp sensor in de buis ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-07 22:12
Waar is zo'n O-ring precies voor?
Ik heb 2x 24m EPDM van 15cm breed liggen die ik met 12 lengtes van 4meter ga snijden en aansluiten.

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:22:
Waar is zo'n O-ring precies voor?
Ik heb 2x 24m EPDM van 15cm breed liggen die ik met 12 lengtes van 4meter ga snijden en aansluiten.
die is voor pvc matten als je links in --> links uit doet (aan 1 kant) .. zorgt dat de druk niet te hoog word

voor epdm is dit niet nodig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:33
Er zijn nog wat bestelde zwembadspulletjes onderweg. Vandaag alvast de grote 1m2 zwembadtegels mogen ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc4_utNWCrkA_m8y5JYc7_9bt8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEfecfonDANSoXavFJMh8wuF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Arjantje72 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:17:
[...]

Ik heb dezelfde zwembad, ik ga die ook binnenkort opzetten, want het begint nu wel te kriebelen :)
Wat voor wp heb je?
Ik heb onderstaande gekocht. Ervaringen tot nu toe uitstekend.
Zeer stil, je hoort alleen de fan draaien. Verwarmt ongeveer 4 graden per dag met deze temperaturen.

Fairland Full Inverter Plus 6,5kW zwembad warmtepomp (IPHCR15)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 17:08
Edit... spuit 11

[ Voor 96% gewijzigd door burnedhardware op 27-04-2021 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 23:09
Sphinx_thing schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:10:
Omdat de gehele setup nieuw is laat ik de WP eens 3 dagen aan staan. Nu dag 2 van 8 graden gestegen. Van 10 graden naar 18 en met 17k liter water vind ik dat oké.

Vannacht was het nog 0 graden!
Ziet er allemaal nice uit hoor.. goed bezig!

een tip.. Schaf een voetenbadje aan.. dat is echt wel essentieel gezien je ook zand om je bad hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 21:47
Mooi hoor! Wat voor zwarte buis is dat? Zo gekocht? Of zelf gespoten? Zag zoiets niet snel op pvcvoordeel in 50mm (muv dure pp buis)?

En zag iets van 6 draden lopen. Allemaal voor sensoren? Waar heb je die zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
djjvb schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:58:
[...]

Mooi hoor! Wat voor zwarte buis is dat? Zo gekocht? Of zelf gespoten? Zag zoiets niet snel op pvcvoordeel in 50mm (muv dure pp buis)?

En zag iets van 6 draden lopen. Allemaal voor sensoren? Waar heb je die zitten?
zo gespoten :) 50mm "rioolbuis" .. ga het aanstaand weekend testen of het "heel" blijft :)
dan word het zwembad opgezet..

ik heb 6 sensoren 1 (boven, onder 2de EPDM mat) en 2de (onder 4de EPDM mat) en eem meter verder zitten 3 en 4 en meter verder 5 en 6

Er komen nog voor en na de bypass 2 sensoren (wacht op thermowells van ome ali) om de onverwarmde en eventueel verwarmde "toestand" te lezen ..

als je vraagt waar de draden naar toe gaan -->
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vhij17w.jpg

De draden moet ik nog wat tijd aan besteden .. ik heb in dit topic en in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic meer details staan

ps de USB kabel = niet echt noodzakelijk .. de UPS kan momenteel 3 dagen runnen zonder "stroom" :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Top ga ik zeker doen. Zand is hopelijk over 3 week gras maar voetenbadje komt er zeker.
pvnzoest schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:26:
[...]

Ziet er allemaal nice uit hoor.. goed bezig!

een tip.. Schaf een voetenbadje aan.. dat is echt wel essentieel gezien je ook zand om je bad hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
Aangezien de hoeveelheid warmte die ik uit de collectoren kreeg voor mijn gevoel wat laag was heb er even een (semi transparant) zeiltje over 3 van de 4 collectoren gehangen. Dat scheelt enorm in de opbrengst. Haal tot nu toe zo'n 15% meer warmte uit de zon dan gisteren en dat terwijl de zonnekracht nu ongeveer 20% lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-07 09:55
Ep Woody schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:02:
Aangezien de hoeveelheid warmte die ik uit de collectoren kreeg voor mijn gevoel wat laag was heb er even een (semi transparant) zeiltje over 3 van de 4 collectoren gehangen. Dat scheelt enorm in de opbrengst. Haal tot nu toe zo'n 15% meer warmte uit de zon dan gisteren en dat terwijl de zonnekracht nu ongeveer 20% lager is.
Als ik naar de waardes hier in de tuin kijk dan is de solar radiation op dit tijdstip een klein beetje hoger vergeleken met gisteren (30 Watt/m2).
Temperatuur is wel al hoger. Gisteren 12,0 en nu 14,6

Maar dit kan bij jou natuurlijk anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 28-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, ik heb hier nog last van wolkjes waardoor het even zonnig is en dan vertrekt de zon weer. Niet het mooie zonnetje van gisteren helaas.

Heb in ieder geval besloten om de collectoren nog wel van dit zeil aan de voorkant en zwart zeil aan de achterkant te voorzien. Investering ongeveer 20 euro en een paar nietjes. Het scheelt in ieder geval warmteverlies naar buiten toe, waardoor de collectoren efficiënter kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:24:
Heb in ieder geval besloten om de collectoren nog wel van dit zeil aan de voorkant en zwart zeil aan de achterkant te voorzien. Investering ongeveer 20 euro en een paar nietjes. Het scheelt in ieder geval warmteverlies naar buiten toe, waardoor de collectoren efficiënter kunnen werken.
je zorgt dat de warmte niet door de wind weggetrokken word .. en dus de Delta T hoger word waardoor het geheel beter presteerd

Eigenlijk wil je nog meer warmte ergens vandaan kunnen halen .
ik vraag me af of het nut heeft onder je terras een slang te leggen .. (ding word gloeiend warm) zomers .. maar als de warmte net zoals bij zand aan de oppervlakte blijft (de 1ste cm) dan heeft het weinig nut

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:04:
[...]

je zorgt dat de warmte niet door de wind weggetrokken word .. en dus de Delta T hoger word waardoor het geheel beter presteerd
Wat ik wil is dat de warmte minder aan de omgeving wordt afgestaan. Het zorgen voor een hogere omgevingstemperatuur helpt daarbij. Dat kan dus al met zoiets simpels als een zeiltje.
Eigenlijk wil je nog meer warmte ergens vandaan kunnen halen .
ik vraag me af of het nut heeft onder je terras een slang te leggen .. (ding word gloeiend warm) zomers .. maar als de warmte net zoals bij zand aan de oppervlakte blijft (de 1ste cm) dan heeft het weinig nut
Lijkt leuk, maar wordt je terras warmer dan je zwembadwater en dan inderdaad ook nog eens op een paar cm diepte? Zo ja, dan kun je het een op een verplaatsen naar je zwembad, zo nee, dan moet er eerst weer een warmtepomp tussen.

Probleem 2: Als je tegels heet zijn is het vaak zomers, hoe warm is dan je zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:09:
[...]

Wat ik wil is dat de warmte minder aan de omgeving wordt afgestaan. Het zorgen voor een hogere omgevingstemperatuur helpt daarbij. Dat kan dus al met zoiets simpels als een zeiltje.
Weet het ik heb het 10 jaar geleden gedaan met de EPDM mat voor CRP (solar-bag-1-2-3) "frame" met een persplex "raam" , dat op een konijnenhok (voor 250cm rond bad) .. werkte als een tierelier ..

in het DIY zwembad verwarming topic waar je ook ronddwaalt .. zie je ook echter de nadelen .. gesmolten meuk (gelukkig niet ervaren) .. immers de temp mag niet te hoog worden.. en je zwembad liner ook niet.
Lijkt leuk, maar wordt je terras warmer dan je zwembadwater en dan inderdaad ook nog eens op een paar cm diepte? Zo ja, dan kun je het een op een verplaatsen naar je zwembad, zo nee, dan moet er eerst weer een warmtepomp tussen.

Probleem 2: Als je tegels heet zijn is het vaak zomers, hoe warm is dan je zwembad?
Probleem 2 = geen probleem ..
en waarom warmte pomp ??? :?

probleem 6 is te hete tegels .. verbrand je voeten ... als je extra warmte kan gebruiken in je zwembad ==> is een simpel (uitwendige) pomp voldoende ..

kijk voordat je "problemen" opwerpt .. is het wel relevant hoe goed de tegel de warmte naar onderen toe transporteert (het zand waar de tegel op ligt.. immers je moet een delta T hebben tussen tegel en bv een tuinslang die er onder ligt .. een betonnen tegel is 3-4 cm dik .. als alleen de 1ste cm "warm" word .. dan gaat de vlieger niet op

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:24:
[...]

Probleem 2 = geen probleem ..
en waarom warmte pomp ??? :?
Als je water van 25 graden onder je tegels vandaan haalt, en je zwembad is 26 graden dan koel je je zwembad af. Als je dan een warmtepomp gebruikt haalt hij wel de warmte uit je bron en stopt hij dat in je zwembad.
probleem 6 is te hete tegels .. verbrand je voeten ... als je extra warmte kan gebruiken in je zwembad ==> is een simpel (uitwendige) pomp voldoende ..
ALS je de extra warmte kan gebruiken. Als je zwembad warmer is dan je bron dan koel je je zwembad af en warm je de bron op.
kijk voordat je "problemen" opwerpt .. is het wel relevant hoe goed de tegel de warmte naar onderen toe transporteert (het zand waar de tegel op ligt.. immers je moet een delta T hebben tussen tegel en bv een tuinslang die er onder ligt .. een betonnen tegel is 3-4 cm dik .. als alleen de 1ste cm "warm" word .. dan gaat de vlieger niet op
Ik zou zeggen, probeer het uit, dat heb ik de afgelopen dagen ook met een aantal dingen gedaan en de resultaten gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:59:
[...]

Als je water van 25 graden onder je tegels vandaan haalt, en je zwembad is 26 graden dan koel je je zwembad af. Als je dan een warmtepomp gebruikt haalt hij wel de warmte uit je bron en stopt hij dat in je zwembad.
dat lijkt me overkill .. ik ga wel voor een cheap-ass oplossing ..

Dus als de tegels aan de bovenkant te heet zijn om op te lopen (40-50 graden oid?) maar ik kan niet de warmte niet ontrekken dan :w gaat het idee de prullenbak in ..

en om te testen moet het erg heet zijn .. wil je een nuttige "test" kunnen doen .. en gezien warmte stijgt en niet daalt is het 50/50 kans dat dit uberhaupt kans van slagen heeft en de WAF factor is niet heel erg hoog :S als ik het terras open gooi .. slang eronder prop en een een niet al te best gelegd vloer terug plaats ..:)
zeker niet als de tegels zomers niet afkoelen ..met dit "idee"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:11:
[...]

dat lijkt me overkill .. ik ga wel voor een cheap-ass oplossing ..

Dus als de tegels aan de bovenkant te heet zijn om op te lopen (40-50 graden oid?) maar ik kan niet de warmte niet ontrekken dan :w gaat het idee de prullenbak in ..

en om te testen moet het erg heet zijn .. wil je een nuttige "test" kunnen doen .. en gezien warmte stijgt en niet daalt is het 50/50 kans dat dit uberhaupt kans van slagen heeft en de WAF factor is niet heel erg hoog :S als ik het terras open gooi .. slang eronder prop en een een niet al te best gelegd vloer terug plaats ..:)
zeker niet als de tegels zomers niet afkoelen ..met dit "idee"
Ik zou beginnen met een losse tegel in de zon te leggen, vervolgens wanneer deze heet is de onderkant voelen of die ook heet is? zo ja, dan zou het kunnen werken.

Denk alleen zou je dit goed willen doen (vanuit gaande dat de eerst test slaagt), dan zou de slang tegen de onderkant van tegel moeten drukken/schroeven oid. Soort van EPDM mat onder de tegel(s) zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, vraag ook eens bij KNMI de bodemtemperaturen op verschillende dieptes op. Dan kun je een beetje kijken hoeveel ruimte je hebt om te verwarmen met warmte die je onder je tegels vandaan haalt. Ik gok dat de bodemtemperatuur op 1 cm diep zo'n 25 graden is in de augustus.

Als dat al lager is dan de watertemperatuur in het zwembad denk ik dat deze proef weinig kans van slagen heeft.

Maar inderdaad, zoals @Jazsie zegt, leg een tegel in de volle zon en kijk hoe warm die wordt aan de bovenkant en de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-07 16:51
ik zie een gat in de markt
Een terrastegel met ingebouwde holtes die je aan elkaar kan klikken waardoor er een leiding systeem ontstaat
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:17:
Ik zou beginnen met een losse tegel in de zon te leggen, vervolgens wanneer deze heet is de onderkant voelen of die ook heet is? zo ja, dan zou het kunnen werken.

Denk alleen zou je dit goed willen doen (vanuit gaande dat de eerst test slaagt), dan zou de slang tegen de onderkant van tegel moeten drukken/schroeven oid. Soort van EPDM mat onder de tegel zeg maar...
Denk dat @Ep Woody beter stenen op zijn tyleen kan leggen _O- om het te testen .. met EPDM denk dat die redenering voor de hand ligt .. gezien mijn ervaring met pvc zou ik die uitdaging ook daar mee ook niet doen.

Maar eerlijk gezegd .. als je bv en tuinslang / tyleen slang met 10/15cm H.o.H afstand ertussen een "lus legt .. die de steen raakt .. is dat meer als voldoende de slang lengte maakt in dit geval ook niet zoveel uit ..

Een pomp kost 50,- en 50m slang oid ook ? .. dus 100,-
alleen ik denk zelf dat het kwa rendement beperkt is . en dat heeft meer met de temperatuur die uiteindelijk door de steen gaat te maken .. (naar beneden dus)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:01
Kan iemand mij op weg helpen met een vervangend onderdeel voor https://www.zwemland.nl/c...voor-beton-zwembaden.html

Hij is niet op voorraad. Voor nu is dat nog niet zo'n probleem maar ik krijg geen alternatief gevonden :? Ik wil een vast aanzuigpunt laag in de muur maken op deze wanddoorvoer https://www.zwemland.nl/h...uurdoorvoer-20-25-cm.html

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuikerd
  • Laatst online: 31-08-2024
Na jaren sukkelen met intex patroonfilters heb ik mij dit jaar een intex zandfilter aangeschaft als ook een warmtepomp.

Omdat ik ook zonnepanelen heb (en een 'gelukkige' eigenaar ben van een digitale meter), zou ik deze liefst overdag laten draaien. Ik had dus gedacht om ze achter een timer te hangen, want mijn warmtepomp mag enkel maar draaien wanneer de pomp aanstaat. Nu dacht ik dit simpel te doen via 2 timers die ik hier nog liggen had (https://www.hubo.be/nl/p/...680w-met-klep/249785.html).
Maar dit werkt dus niet omdat mijn intex zandfilter als ook mijn warmtepomp een aardlekschakelaar hebben
(https://cdn.webshopapp.co...et-aardlekbeveiliging.jpg)

Intex zandfilter: https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3700-liter-uur.html
Warmtepomp (duratech 5kw): https://media.s-bol.com/YA3R5z2wn62/550x414.jpg

Hoe los ik dit het best op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
stuikerd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:03:
Maar dit werkt dus niet omdat mijn intex zandfilter als ook mijn warmtepomp een aardlekschakelaar hebben
letterlijk <knip> en de aardlek achter je installatie plaatsen dus
stroompunt --> rcd --> timer ---> wp + pomp

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Gisteren niet meer boven de 20 graden uit gekomen, maar vandaag wel de 22 aangetikt :Y)
Water voelt nu lauw aan met je handen. Erin is nog steeds fris, maar deert de kinderen niet. Ik ben heel tevreden met m'n set-up. Zit bijna in crisis omdat ik "klaar" ben. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSwNxqmFRikJ3wZreV-jbMLMNfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iLHuGDZ95JeqUaX3ZZSHqAP.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:10:
Gisteren niet meer boven de 20 graden uit gekomen, maar vandaag wel de 22 aangetikt :Y)
Water voelt nu lauw aan met je handen. Erin is nog steeds fris, maar deert de kinderen niet. Ik ben heel tevreden met m'n set-up. Zit bijna in crisis omdat ik "klaar" ben. :P

[Afbeelding]
hoeveel ervaring heb je met zwembad ... ? is het maar 1 a 2 jaar zou ik zeggen we wachten nog 4 maanden :P

is het meer dan doe ik :X

[edit]
als ik naar mijn eigen mat kijk (nu kan het eindelijk) zie ik dat de temp rond de 22 graden schommelt vandaag dus vind het wel erg netjes

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 28-04-2021 16:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
stuikerd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:03:
Na jaren sukkelen met intex patroonfilters heb ik mij dit jaar een intex zandfilter aangeschaft als ook een warmtepomp.

Omdat ik ook zonnepanelen heb (en een 'gelukkige' eigenaar ben van een digitale meter), zou ik deze liefst overdag laten draaien. Ik had dus gedacht om ze achter een timer te hangen, want mijn warmtepomp mag enkel maar draaien wanneer de pomp aanstaat. Nu dacht ik dit simpel te doen via 2 timers die ik hier nog liggen had (https://www.hubo.be/nl/p/...680w-met-klep/249785.html).

Intex zandfilter: https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3700-liter-uur.html
Warmtepomp (duratech 5kw): https://media.s-bol.com/YA3R5z2wn62/550x414.jpg

Hoe los ik dit het best op?
Wat @vso zegt.

Overigens, misschien wist je dit al, je filterpomp mag natuurlijk wel aan staan los van de warmtepomp. Het water gaat er dan gewoon doorheen zonder verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
--MeAngry-- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:10:

[Afbeelding]
Nice ! Vandaag is de buitentemperatuur hier ook hoger dan gisteren. Gisteren een max temp van 17,8 en vandaag 21,7.
Aangezien je bijna in crisis zit, misschien kan je wat doen aan meer isolatie :) Dat zou de daling in de nacht kunnen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuikerd
  • Laatst online: 31-08-2024
Plenkske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:12:
[...]

Wat @vso zegt.

Overigens, misschien wist je dit al, je filterpomp mag natuurlijk wel aan staan los van de warmtepomp. Het water gaat er dan gewoon doorheen zonder verwarmen ;)
Ja dat de filterpomp mag werken zonder de warmtepomp dit wist ik al. Oké bedankt eigenlijk dus iets analoog aan:
https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000087124487/ ipv stekker hier de aardlekschakelaar opsteken. En de 2 stekkers van de filter en pomp vervangen door een normale stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
stuikerd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:30:
[...]

Ja dat de filterpomp mag werken zonder de warmtepomp dit wist ik al. Oké bedankt eigenlijk dus iets analoog aan:
https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000087124487/ ipv stekker hier de aardlekschakelaar opsteken. En de 2 stekkers van de filter en pomp vervangen door een normale stekker.
en dan koop je een zoutwatersysteem en kom je weer een stopcontact tekort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:40:
Kan iemand mij op weg helpen met een vervangend onderdeel voor https://www.zwemland.nl/c...voor-beton-zwembaden.html

Hij is niet op voorraad. Voor nu is dat nog niet zo'n probleem maar ik krijg geen alternatief gevonden :? Ik wil een vast aanzuigpunt laag in de muur maken op deze wanddoorvoer https://www.zwemland.nl/h...uurdoorvoer-20-25-cm.html
Lastige, dit is wat er het meest op lijkt (is een inspuiter maar kan ook als zuigpunt gebruikt worden lijkt me):
https://www.aquasilver.nl/contents/nl/p103713.html

Zou alleen dan de water "regelaar" erluit laten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
stuikerd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:30:
[...]

Ik zou een digitale timer nemen...

En dan: RCD > digitale timer > stekker (ipv de RCD die er nu op zit) pomp/warmtepomp.
En dat dan 2x als je het goed wilt doen.

Je zou ook kunnen doen:

RCD > digitale timer > stekker (ipv de RCD die er nu op zit) pomp + stekker (ipv de RCD die er nu op zit) warmtepomp.

Veilig mits je beiden samen gebruikt en niet apart. Als in niet een van de twee gebruiken zonder de RCD stekker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Over stekkers gesproken.

In mijn kist waar pomp en ESP in komt wil ik de volgende stopcontacten (2x, dus 4 stuks totaal) gaan plaatsen:
https://www.elektramat.nl...-voudig-opbouw-antraciet/
(op aanraden van @LiquidSmoke )

Hierop sluit ik dan de ESP aan, filterpomp en warmtepomp. En dan heb ik er nog één over als extra.
Filterpomp zal aan kunnen staan zonder warmtepomp aan. Andersom kan ook, want warmtepomp heeft flow switch dus kan geen kwaad. En natuurlijk beide aan ook :)

Van kist naar schuurtje waar stroompunt zit is ongeveer 12 meter. Schuurtje heeft (in een andere hoek) een klein schakelkastje met 2 groepen, maar geen aardlek. Die zit gewoon in de meterkast.

Nu was ik eigenlijk van plan om een verlengkabel te kopen van 15 meter en bv. deze 10mA RCD:
https://www.amazon.nl/Bre...+ma&qid=1619621753&sr=8-1

Van de verlengkabel kan ik dan gewoon beide stekkers afknippen. Aansluiten op de RCD en dat inpluggen in schuurtje. Andere kant aansluiten op de stopcontaten.

Is dit veilig zo @Jazsie ?

Andere optie die ik net aan het bedenken was is grondkabel maar dat is niet per se goedkoper en een stuk meer werk omdat je het dan moet ingraven. Of heb ik dit mis ?
Is er nog een andere type kabel handig voor dit soort toepassingen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 28-04-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Plenkske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:21:
Over stekkers gesproken.

In mijn kist waar pomp en ESP in komt wil ik de volgende stopcontacten (2x, dus 4 stuks totaal) gaan plaatsen:

Hierop sluit ik dan de ESP aan, filterpomp en warmtepomp. En dan heb ik er nog één over als extra.
Filterpomp zal aan kunnen staan zonder warmtepomp aan. Andersom kan ook, want warmtepomp heeft flow switch dus kan geen kwaad. En natuurlijk beide aan ook :)

Van kist naar schuurtje waar stroompunt zit is ongeveer 12 meter. Schuurtje heeft (in een andere hoek) een klein schakelkastje met 2 groepen, maar geen aardlek. Die zit gewoon in de meterkast.

Nu was ik eigenlijk van plan om een verlengkabel te kopen van 15 meter en bv. deze 10mA RCD:

Van de verlengkabel kan ik dan gewoon beide stekkers afknippen. Aansluiten op de RCD en dat inpluggen in schuurtje. Andere kant aansluiten op de stopcontaten.

Andere optie die ik net aan het bedenken was is grondkabel maar dat is niet per se goedkoper en een stuk meer werk omdat je het dan moet ingraven. Of heb ik dit mis ?
anders zoiets? https://www.amazon.nl/Bre...&pd_rd_i=B0747P4D53&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Waarom digitale timer ? kan je niet beter een wifi enabled stopcontact nemen oid (met esp32 oid) gelijk vanuit de luie stoel de boel besturen ..
|:( je bedoelt toch zeker buiten de kist in een IP6x gecertficeerde doos .. waar de kabels aan de onderkant eruit komen en dan bovenlangs in een gat IN de doos verdwijnen .. ?
en dan voordat het de doos uitgaat naar de meterkast toe met een 10mA zekering ? ertussen

nee dat is niet veilig !

Grondkabel idee is beter .. een verleng kabel is niet bedoelt voor "zware" lasten . je gaat een keer klussen met een 3000W zaagtafel of omdat de pomp toch uit is een "3000w" terrasverwarmer en die dunne kabel gaat in rook op omdat je te zuinig was ...

Dus die grondkabel is veel beter ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Camping meuk waar je liever vandaan blijft .. beide kanten moeten minimaal 1m v.d grond zitten (iets met paar m3 in je bad die over je tuin uitvloeit en een "golf" maakt .. als er een scheur in komt met kids oid in bet bad ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
10 meter is te kort en ik wil 2 stopcontacten zelf gaan schakelen met een relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:15:
[...]

Waarom digitale timer ? kan je niet beter een wifi enabled stopcontact nemen oid (met esp32 oid) gelijk vanuit de luie stoel de boel besturen ..

[...]

|:( je bedoelt toch zeker buiten de kist in een IP6x gecertficeerde doos .. waar de kabels aan de onderkant eruit komen en dan bovenlangs in een gat IN de doos verdwijnen .. ?
en dan voordat het de doos uitgaat naar de meterkast toe met een 10mA zekering ? ertussen

[...]

nee dat is niet veilig !

Grondkabel idee is beter .. een verleng kabel is niet bedoelt voor "zware" lasten . je gaat een keer klussen met een 3000W zaagtafel of omdat de pomp toch uit is een "3000w" terrasverwarmer en die dunne kabel gaat in rook op omdat je te zuinig was ...

Je reageert op de verkeerde betreft die timer.

Kist moet ongeveer worden zoals deze:
LiquidSmoke in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Maar dan kleiner. Elektra idee hetzelfde. Die stopcontacten + kabel met 10mA RCD.

Er komt geen zware last op de kabel. Dingen die je er nu bij verzint zijn totaal niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:37:
[...]

Je reageert op de verkeerde betreft die timer.

Kist moet ongeveer worden zoals deze:
LiquidSmoke in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Maar dan kleiner. Elektra idee hetzelfde. Die stopcontacten + kabel met 10mA RCD.

Er komt geen zware last op de kabel. Dingen die je er nu bij verzint zijn totaal niet aan de orde.
tja verkeerd .. ik zie nu en reageer erop .. niet zozeer op de "persoon" af om het maar zo te zeggen

Ik vind zoiezo in de kist stopcontacten stoppen een dom idee .. je werkt met leidingen onder "druk" .. alles sluit in het rond ..

FYI ik doe veel met ehbo/camperen en de nodige dingen gezien .. een ongeluk is een opeenstapeling van "missers" .. elke misser zet je dichterbij een "event".

En ook al is het niet nu wie zegt dat jij of bij @LiquidSmoke (of anderen) in de toekomst zo dat niet een keer gaat doen ? ..
Hierdoor fikken in USA die huizen af omdat ze een letterlijk een gat in de gipsmuur slaan een (te)dunne kabel door de spouw de kelder in laten zakken en op de meterkast aansluiten.. vervolgens sluiten ze de kerstboom en airco aan op dat dunne draadje en "vlam' in de muur ..

nu denk je dat gebeurt hier niet in NL .. maar tijdens een rondje lopen zag ik paar oelewappers een opgerolde verlengsnoer gebruiken (2x doorverlengt ..3de was voor 2 meter afgerold met 25m op de rol en rustig de boot staan afbranden .. / schuren .. tja .. ik waarschuwde ze nog .. nog geen 30min later was er brand ...

verzinnen tja .. ik zie het dus als waarschuwen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:53:
[...]

tja verkeerd .. ik zie nu en reageer erop .. niet zozeer op de "persoon" af om het maar zo te zeggen

Ik vind zoiezo in de kist stopcontacten stoppen een dom idee .. je werkt met leidingen onder "druk" .. alles sluit in het rond ..

FYI ik doe veel met ehbo/camperen en de nodige dingen gezien .. een ongeluk is een opeenstapeling van "missers" .. elke misser zet je dichterbij een "event".

En ook al is het niet nu wie zegt dat jij of bij @LiquidSmoke (of anderen) in de toekomst zo dat niet een keer gaat doen ? ..
Hierdoor fikken in USA die huizen af omdat ze een letterlijk een gat in de gipsmuur slaan een (te)dunne kabel door de spouw de kelder in laten zakken en op de meterkast aansluiten.. vervolgens sluiten ze de kerstboom en airco aan op dat dunne draadje en "vlam' in de muur ..

nu denk je dat gebeurt hier niet in NL .. maar tijdens een rondje lopen zag ik paar oelewappers een opgerolde verlengsnoer gebruiken (2x doorverlengt ..3de was voor 2 meter afgerold met 25m op de rol en rustig de boot staan afbranden .. / schuren .. tja .. ik waarschuwde ze nog .. nog geen 30min later was er brand ...

verzinnen tja .. ik zie het dus als waarschuwen
Degene die de timer wellicht wil gebruiken zal misschien jou reactie niet zien.

Ik wil het elektra/esp gedeelte in de kist wel zo goed mogelijk afsluiten vd rest zodat het idd bij leiding lekkages geen/weinig vocht kan krijgen. Daarnaast zijn de stopcontacten al ip44 en voor esp spullen heb ik ip66 doosjes, dus een dubbele beveiliging wordt het.

Ja, wat je allemaal opnoemt is dom inderdaad.
Nogmaals, totaal niet aan de orde bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50
Over stekkers gesproken.

Heb deze gevonden van NICO HYDRO er zijn verschillende model uitvoeringen en kleur verkrijgbaar zowel opbouw als inbouw voor buiten toepassingen van schakel tot stopcontact en hebben IP55

Enkele voorbeeld link ;)

https://www.elektrototaal...MOCCfBAXUlDxoCHXcQAvD_BwE

Of via Ali die heb ik ook buiten.

https://nl.aliexpress.com...1000023.11.1a986f8bm1aAZ7

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 28-04-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:01
Jazsie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:41:
[...]

Lastige, dit is wat er het meest op lijkt (is een inspuiter maar kan ook als zuigpunt gebruikt worden lijkt me):
https://www.aquasilver.nl/contents/nl/p103713.html

Zou alleen dan de water "regelaar" erluit laten...
Kijk, dat lijkt mij een prima optie om te gaan proberen!

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

Vandaag even voor de lol en test de 3d printer aangezet met een model van thingiverse, het resultaat valt helemaal niet tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qzuxSdul.jpg
Geprinte versie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qxuXISIl.jpg
Geprinte versie naast de originele endcap

Gelijk een vraagje, heeft er iemand hier ervaring met pools.shop uit Oostenrijk ? Nette prijzen maar toch net even wat te vaag zegt de onderbuik.

Edit: klikken is grote versie

[ Voor 11% gewijzigd door Pixelmagic op 28-04-2021 20:46 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:33
Pixelmagic schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:43:
Vandaag even voor de lol en test de 3d printer aangezet met een model van thingiverse, het resultaat valt helemaal niet tegen:

[Afbeelding]
Geprinte versie:

[Afbeelding]

Gelijk een vraagje, heeft er iemand hier ervaring met pools.shop uit Oostenrijk ? Nette prijzen maar toch net even wat te vaag zegt de onderbuik.

https://www.pools.shop/nl-NL
Deze bedoel je?
Toevallig maandagavond paar dingen besteld. Spullen zijn onderweg met dhl. Online te volgen met account . Vooralsnog niet geks op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

[Afbeelding]
Geprinte versie:

[Afbeelding]

vraag me af of het bestand is tegen 3-4 bar oid .. (ding levert wellicht maar 2-3 bar ..) maar kan net de begin piek zijn oid .. die het de das omdoet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:17
Nog even een vraagje over die RCD stekkers, mag je het niet als volgt doen?: Stopcontact>RCD>verlengsnoer>stekkerblok>Warmtepomp met RCD in de kabel en Intex zandfilterpomp 6m zonder RCD in kabel. Of is dit volledig fout/niet veilig? ik heb er namelijk geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TMCThomas schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:23:
Nog even een vraagje over die RCD stekkers, mag je het niet als volgt doen?: Stopcontact>RCD>verlengsnoer>stekkerblok>Warmtepomp met RCD in de kabel en Intex zandfilterpomp 6m zonder RCD in kabel. Of is dit volledig fout/niet veilig? ik heb er namelijk geen ervaring mee.
hoezo mag het niet .. denk dat je de helft mist .. RCD op deze wijze mag best (betreft verlengsnoer ff terug lezen naar een eerdere post van mij)

De reden dat we de RCD erafknippen en verplaatsen is wegens het automagiseren ..
bijzonder irritant dat als je hem uitzet en savonds en daarna regent het 5 dagen .. dat je dag 6 bij een groen zwembad aankomt omdat de pomp niet gelopen heeft .. immers die schakelt niet aan omdat de RCD zonder stroom in "storing" gaat. zoals het hoort te werken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:20:
[...]

vraag me af of het bestand is tegen 3-4 bar oid .. (ding levert wellicht maar 2-3 bar ..) maar kan net de begin piek zijn oid .. die het de das omdoet ..
Stats van de pomp zeggen dat de maximale druk 1.4 bar is, dus werk druk zal lager zijn lijkt me. Daarnaast komt op de wartel geen druk te staan, die houd puur het stuk op de juiste plaats.

Maar gezien het aantal mensen op thingiverse wat ontwerpen plaatst en print, ook de daadwerkelijke aansluitstukken, lijkt het er op dat het prima kan werken. Het zal ook van de materiaalkeuze afhangen denk ik, en hoe veel agressief materiaal je in je water gebruikt om schoon te maken/houden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:38:
[...]

Stats van de pomp zeggen dat de maximale druk 1.4 bar is, dus werk druk zal lager zijn lijkt me. Daarnaast komt op de wartel geen druk te staan, die houd puur het stuk op de juiste plaats.

Maar gezien het aantal mensen op thingiverse wat ontwerpen plaatst en print, ook de daadwerkelijke aansluitstukken, lijkt het er op dat het prima kan werken. Het zal ook van de materiaalkeuze afhangen denk ik, en hoe veel agressief materiaal je in je water gebruikt om schoon te maken/houden.
Mee eens hoe je print /vertikaal/horizontaal etc etc maakt ook veel uit ..
de spec's van mijn pomp geven 2-3 aan oid ..

maar ja als je door een gat van 8mm moet of 20mm maakt ook wel wat uit zeg maar in dit verhaal

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:17
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:30:
[...]

hoezo mag het niet .. denk dat je de helft mist .. RCD op deze wijze mag best (betreft verlengsnoer ff terug lezen naar een eerdere post van mij)

De reden dat we de RCD erafknippen en verplaatsen is wegens het automagiseren ..
bijzonder irritant dat als je hem uitzet en savonds en daarna regent het 5 dagen .. dat je dag 6 bij een groen zwembad aankomt omdat de pomp niet gelopen heeft .. immers die schakelt niet aan omdat de RCD zonder stroom in "storing" gaat. zoals het hoort te werken.
Ah bedankt voor de uitleg, ik wist niet eens dat een RCD op die manier werkte dus dat heldert al weer wat op.

EDIT: Als het verlengsnoer netjes uitgerold ligt is dat lijkt me geen probleem toch? Er staat sowieso niet meer dan zo'n 1200 watt op.

[ Voor 8% gewijzigd door TMCThomas op 28-04-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trouwens als ik naar de stats van mijn verwarmings mat kijk ...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5qf9nzM.png

zie je dat rechts (toen deed mijn buienradar data verzamel ding het pas weer) ..de solar radiation (die rare "hoge" pieken geeft .. 0,0 impact heeft op mijn "locale" situatie (weerstation staat 20km verder)
ps mijn PV paneel stats zeggen iets anders dan de solar radiation maar zijn ook niet te correleren met de warmte mat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:48:
trouwens als ik naar de stats van mijn verwarmings mat kijk ...

[Afbeelding]

zie je dat rechts (toen deed mijn buienradar data verzamel ding het pas weer) ..de solar radiation (die rare "hoge" pieken geeft .. 0,0 impact heeft op mijn "locale" situatie (weerstation staat 20km verder)
ps mijn PV paneel stats zeggen iets anders dan de solar radiation maar zijn ook niet te correleren met de warmte mat ..
Op deze manier is het totaal onleesbaar of dat zo is wat je stelt.
Je hebt een tweede y-as voor de temperaturen nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TMCThomas schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:45:
[...]

Ah bedankt voor de uitleg, ik wist niet eens dat een RCD op die manier werkte dus dat heldert al weer wat op.

EDIT: Als het verlengsnoer netjes uitgerold ligt is dat lijkt me geen probleem toch? Er staat sowieso niet meer dan zo'n 1200 watt op.
Was algemeen bedoelt vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
verderop staat er nog iets over waarom wel/niet ..

* vso is niet trots op het volgende advies .. en raad het af !
als je perse wilt neem een geen kabel die 30m is als je aan 15 genoeg hebt .. hang de stekker hoog

en gebruik AUB https://www.kampeerwereld...kkersafe-met-slot-4600950 aan beide kanten v.d "doos" moet de kabel naar beneden hangen zodat water altijd naar de grond druppelt en niet de doos in ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 28-04-2021 22:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:50:
[...]

Op deze manier is het totaal onleesbaar of dat zo is wat je stelt.
Je hebt een tweede y-as voor de temperaturen nodig.
dat kan grafana helaas niet .. kan wel een grotere foto plaatsen maar dan nog zie je niks ..
en als ik mijn PV stats bekijk (kan ze helaas (nog)niet overlappen) dan zie ik ook geen herkenbaar verloop

ik wil ook andere weersinvloeden erin hebben zoals wind enzv ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:56:
[...]

dat kan grafana helaas niet .. kan wel een grotere foto plaatsen maar dan nog zie je niks ..
en als ik mijn PV stats bekijk (kan ze helaas (nog)niet overlappen) dan zie ik ook geen herkenbaar verloop

ik wil ook andere weersinvloeden erin hebben zoals wind enzv ..
Misschien lukt het hiermee ?
https://grafana.com/blog/...-to-use-dual-axis-graphs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wel erg handig :) +1 maar gaat voor "mijn casus" op dit moment niet helpen

mijn google-fu laat me de laatste tijd wel erg in de steek <snik>

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Over stekkers gesproken.

Ja kan, wel paar opmerkingen:

- Stopcontact staat niet bij of het schroef of insteek verbinding is, is het insteek dan moet je met adereindehulzen werken omdat je anders je flexibele kabel anders niet erin kan steken. Is het schroef verbinding dan heb je daar geen last van. Optie is de aders solderen maar officieel is dat niet "goed".
- Is het een tijdelijke oplossing, als in ruim je het geheel op in de winter? In dat geval volstaat een verlengkabel prima. Action verkoopt goede kabel voor buiten (https://www.action.com/nl-nl/p/outdoor-verlengsnoer-/).
Is het een permanente oplossing dan is grondkabel een goed idee, maar die moet je dan ook in de grond wegwerken, wil je het goed doen. Grondkabel gebruiken wanneer je de boel opruimt eind van het seizoen zie ik niet zitten, grondkabel is erg stug en heeft massieve aders. Is niet gemaakt om vaak te buigen...
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:15:
[...]

nee dat is niet veilig !

Waarom is het niet veilig? Zie de link naar de action kabel, die kan prima 3500 watt aan. Die gaat echt niet in rook op.

Daarnaast wie zegt dat @Plenkske het voor ander doeleinden gaat gebruiken? Zoals ik het lees van niet aangezien het van schuur naar kistje gaat voor al het zwembad spul...

En ookal zou hij dat doen, zekering zal er eerder uitspringen dan dat de kabel in rook op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:19:
En ookal zou hij dat doen, zekering zal er eerder uitspringen dan dat de kabel in rook op gaat.
was algemeen bedoelt

Doet met aan iets met buizen denken ;)

En iets met een verhaal dat ik een boot zag afbranden.

Overgens over zekering springen .. terwijl lekker regent valt overal de lichten uit, denk je eerst aan storing in de wijk dan aan lekkage in in huis .. en dan bedenk je opeens "oja" die ene stekker die voor buiten is .. waar toevallig water ingekomen is .. :O

maar ergste vind ik nog in de box ..
wat is er mis met zoiets https://www.automation24....-1574-000-200-x-300-x-155 erbuiten ? al dan niet kleiner ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:19:
[...]

Ja kan, wel paar opmerkingen:

- Stopcontact staat niet bij of het schroef of insteek verbinding is, is het insteek dan moet je met adereindehulzen werken omdat je anders je flexibele kabel anders niet erin kan steken. Is het schroef verbinding dan heb je daar geen last van. Optie is de aders solderen maar officieel is dat niet "goed".
- Is het een tijdelijke oplossing, als in ruim je het geheel op in de winter? In dat geval volstaat een verlengkabel prima. Action verkoopt goede kabel voor buiten (https://www.action.com/nl-nl/p/outdoor-verlengsnoer-/).
Is het een permanente oplossing dan is grondkabel een goed idee, maar die moet je dan ook in de grond wegwerken, wil je het goed doen. Grondkabel gebruiken wanneer je de boel opruimt eind van het seizoen zie ik niet zitten, grondkabel is erg stug en heeft massieve aders. Is niet gemaakt om vaak te buigen...

[...]

Waarom is het niet veilig? Zie de link naar de action kabel, die kan prima 3500 watt aan. Die gaat echt niet in rook op.

Daarnaast wie zegt dat @Plenkske het voor ander doeleinden gaat gebruiken? Zoals ik het lees van niet aangezien het van schuur naar kistje gaat voor al het zwembad spul...

Dank voor de tips.
Tijdelijk of niet nam ik inderdaad ook al mee in mijn afweging. Voor mij is het tijdelijk dus dan is een grondkabel inderdaad lastiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:29:
[...]
was algemeen bedoelt

Doet met aan iets met buizen denken ;)

En iets met een verhaal dat ik een boot zag afbranden.

Overgens over zekering springen .. terwijl lekker regent valt overal de lichten uit, denk je eerst aan storing in de wijk dan aan lekkage in in huis .. en dan bedenk je opeens "oja" die ene stekker die voor buiten is .. waar toevallig water ingekomen is .. :O

maar ergste vind ik nog in de box ..
wat is er mis met zoiets https://www.automation24....-1574-000-200-x-300-x-155 erbuiten ? al dan niet kleiner ..
En daarvoor heb je dus die RCD erop zitten zodat die als eerst eruit springt ipv het hele huis ;).
Plenkske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:40:
[...]

Dank voor de tips.
Tijdelijk of niet nam ik inderdaad ook al mee in mijn afweging. Voor mij is het tijdelijk dus dan is een grondkabel inderdaad lastiger.
Dan zeker geen grondkabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Zijn er mensen die de Pool Lab 1.0 tester gebruiken en hun bevindingen kunnen delen? Ik had de Scuba 2 in het vizier en zag dan Pool Lab ook staan. Pool Lab heeft ook nog een app, weet niet in welke mate het een meerwaarde biedt? Zou blijkbaar ook aangeven hoeveel ph en chloor je moet toevoegen

https://www.toppy.nl/prod...itale-zwembad-tester.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wellicht ook eens handig uit te zoeken over "pre-filtration" .. of dit nu nut heeft .. ben best benieuw
iets van 5 micron oid ..

o en @Koffie & @Jazsie denk dat we het zout verhaal in de startpost oid wellicht kunnen "updaten"
bv zout systeem onderhoud ? (elektrode in een zuur(azijn) bad mikken oid .. om te reinigen ..)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 28-04-2021 23:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:01:
Zijn er mensen die de Pool Lab 1.0 tester gebruiken en hun bevindingen kunnen delen? Ik had de Scuba 2 in het vizier en zag dan Pool Lab ook staan. Pool Lab heeft ook nog een app, weet niet in welke mate het een meerwaarde biedt? Zou blijkbaar ook aangeven hoeveel ph en chloor je moet toevoegen

https://www.toppy.nl/prod...itale-zwembad-tester.html
zoek eens in dit topic op "testen" of "waterchemie" vooral de eerste hit is een aanrader ;) deze vraag komt regelmatig terug

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]
Geprinte versie:

[Afbeelding]

Ziet er goed uit, als je 100% filled print zou het geen probleem moeten zijn, afhankelijk welk materiaal je gebruikt.

Zelf zou ik voor ABS gaan. PLA is minder flexiebel en breekt dus sneller dan ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:08:
[...]

Ziet er goed uit, als je 100% filled print zou het geen probleem moeten zijn, afhankelijk welk materiaal je gebruikt.

Zelf zou ik voor ABS gaan. PLA is minder flexiebel en breekt dus sneller dan ABS.
Dit is 40% infill zoals de ontwerper zelf aangeeft en dat is voldoende voor dit, je hebt geen grote massieve stukken. Daarnaast maakt 100% infill het lang niet altijd sterker, een driehoek verbinding is vaak sterker.

Ik heb voor dit stuk PETG gebruikt wat toevallig in de printer zat, dat is wat sterkte aangaat vergelijkbaar met ABS. Daarnaast is ABS ondertussen ingehaald door ASA, wat nog beter voor buiten geschikt is.

Maar ik denk dat ik nog een tweede print ga doen, de verloop denk ik. Dan eens kijken of je dat behoorlijk kan klemmen zonder schade.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik doe het altijd met een Series override:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-IwmmB6CAnXgDeC4I5KDJ8F768=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xaiXxRYgnM6W8ZXwmeTY8Ej0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Zijn er ook mensen die de solar matten op een aparte leiding zetten met een eigen pomp, zodat je die zonder je filterpomp kan laten draaien ?

Ik zie dit soms voorbij komen, gebruiken dan een aquariumpompje ofzo om langzaam door de solar matten te pompen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:58:
Zijn er ook mensen die de solar matten op een aparte leiding zetten met een eigen pomp, zodat je die zonder je filterpomp kan laten draaien ?

Ik zie dit soms voorbij komen, gebruiken dan een aquariumpompje ofzo om langzaam door de solar matten te pompen.
Met welk doel wil je dit doen?

Een groot nadeel van die techniek is dat je water veel warmer wordt en daarmee het warmteverlies van de collectoren groter wordt. Hoe kleiner het verschil is tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur in het water, hoe meer warmte er in je bad gaat.

Waar je wel mee zit is dat je een goede balans wil hebben tussen de opwek van de matten en het verbruik van de pomp. Daarom heb je een goed gedimensioneerde pomp nodig of een pomp waarvan je de snelheid kan regelen. Hoe sneller de pomp draait hoe hoger het verbruik van de pomp en dat gaat niet lineair maar logaritmisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:58:

Geen matten, maar ik heb 1000meter 25mm (10 lijnen van 100meter aangesloten op een hoofdleiding van 40mm) tyleen op een separate pomp staan... Het filter en zout systeem doet snachts zijn werk, en de andere pomp overdag.

Wanneer er zonnepanelen komen gaan ze all2 overdag. Of 1 pomp voor beide.

Het is in elk geval geen aquarium pompje..

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 29-04-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jack zomer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:19:
[...]

Geen matten, maar ik heb 1000meter 25mm tyleen op een separate pomp staan... Het filter en zout systeem doet snachts zijn werk, en de andere pomp overdag.

Wanneer er zonnepanelen komen gaan ze all2 overdag. Of 1 pomp voor beide.

Het is in elk geval geen aquarium pompje..
Kun je toelichten waarom je voor deze opzet hebt gekozen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Cheap ass zwembad verwarming... Momenteel liggen de slangen gewoon in de tuin..
Maar het idee was de slangen onder de parkeerplaats te leggen wanneer deze opnieuw voorzien gaat worden van beton...

En de 2 pompen...

1. Ik was lui en had geen zin het bestaande systeem aan te passen.
2. Ik was lui en had geen zin om te testen.
3. Snachts is energie goedkoper, en de filterpomp vreet meer stroom.
4. Ik wou het systeem temperatuur laten schakelen. Maar wil/wou niet dat het filtersysteem en zout systeem 20x aan en uit gaat per uur (overdreven voorbeeld)

Fototje voordat ik een @vso foto verzoek krijg :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ-eHQ2npJueJ9WhuGG_wM8rwCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0alcmCNklkdBlFWgoMWJODXJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ66kxKwxrkZl6CnEq4rqKmME_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7VQOwVYMwqNuHAyMt4WRuPH.jpg?f=fotoalbum_large

Moet eindelijk tijdelijk de slangen oprollen en er 10 spiralen van maken van de grond af... Maar daar hik ik een beetje tegen aan...

[ Voor 46% gewijzigd door jack zomer op 29-04-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:07:
[...]

Een groot nadeel van die techniek is dat je water veel warmer wordt en daarmee het warmteverlies van de collectoren groter wordt. Hoe kleiner het verschil is tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur in het water, hoe meer warmte er in je bad gaat.

Waar je wel mee zit is dat je een goede balans wil hebben tussen de opwek van de matten en het verbruik van de pomp. Daarom heb je een goed gedimensioneerde pomp nodig of een pomp waarvan je de snelheid kan regelen. Hoe sneller de pomp draait hoe hoger het verbruik van de pomp en dat gaat niet lineair maar logaritmisch.
Precies om de reden die @jack zomer aanhaalt, om de filtering los te kunnen doen van het verwarmen. Ik zou elk stukje zonne-energie willen kunnen gebruiken om te verwarmen zonder dat de filter de hele tijd aanstaat. Daarnaast wil ik ook kunnen filteren zonder te verwarmen.

Het is maar een idee hé, ik probeer alles te automatiseren en dan is optimaal kunnen aansturen wel handig.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jack zomer @Pixelmagic Je kan ook kiezen voor kleppen. Bijvoorbeeld kleppen die je filter bypassen of de zonnematten dichtzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K-Jay
  • Laatst online: 14-07 09:48

K-Jay

Klaas Jan

Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:39:
[...]

Precies om de reden die @jack zomer aanhaalt, om de filtering los te kunnen doen van het verwarmen. Ik zou elk stukje zonne-energie willen kunnen gebruiken om te verwarmen zonder dat de filter de hele tijd aanstaat. Daarnaast wil ik ook kunnen filteren zonder te verwarmen.

Het is maar een idee hé, ik probeer alles te automatiseren en dan is optimaal kunnen aansturen wel handig.
Zo heb ik het vorig seizoen ook gedaan, met dezelfde reden. De filtering 's avonds met de ZFP en de verwarming overdag met een CRP (zonder filter) in een apart circuit. Met wat temperatuursensors erbij kon ik mooi automatiseren dat het verwarmingscircuit alleen ingeschakeld werd als de zon scheen.
Dit seizoen geen plek voor de warmtematten, dus WP gekocht.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:47:
@jack zomer @Pixelmagic Je kan ook kiezen voor kleppen. Bijvoorbeeld kleppen die je filter bypassen of de zonnematten dichtzetten.
Klopt. Wanneer ik test of de filterpomp tegelijkertijd ook de verwarming kan doorstromen is dat zeker een optie.. beter zelfs, dan komt het water via 6 spuiters het bad in, IPV via de stofzuig aansluiting aan de verkeerde kant..

Maar goed, te veel om te doen. Te weinig tijd. Weinig zin.. weinig motivatie op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:07:
[...]

Dat nadeel wat je hier noemt, waarom is dat anders dan met de filterpomp ? Omdat je snelheid anders is ?

Ik snap het idee wel van @Pixelmagic en het is meteen makkelijker met automatiseren.
Ben het wel eens dat het dan handig is om een pomp te hebben waarmee je snelheid kan sturen (evt frequentie regelaar).

De vraag is dan wel of aanschaf opweegt tegen minder energie verbruik, maar ik denk dat je het er wel uit kan halen na een tijdje.
En je hebt nog steeds een voordeel van het makkelijker automatiseren en mogelijk minder herrie van deze pomp tov filterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:52:
[...]

Dat nadeel wat je hier noemt, waarom is dat anders dan met de filterpomp ? Omdat je snelheid anders is ?

Ik snap het idee wel van @Pixelmagic en het is meteen makkelijker met automatiseren.
Ben het wel eens dat het dan handig is om een pomp te hebben waarmee je snelheid kan sturen (evt frequentie regelaar).

De vraag is dan wel of aanschaf opweegt tegen minder energie verbruik, maar ik denk dat je het er wel uit kan halen na een tijdje.
En je hebt nog steeds een voordeel van het makkelijker automatiseren en mogelijk minder herrie van deze pomp tov filterpomp.
Hoe sneller het water stroomt, hoe minder de temperatuur absoluut is toegenomen, hoe minder warmteverlies je hebt. 10 liter per minuut: 1 graden temperatuur toename.

Hoe langzamer het water stroomt, hoe meer de temperatuur stijgt, hoe meer warmteverlies: 1 liter per minuut: 10 graden temperatuur toename.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Met dit soort kleppen kun je ook vrij eenvoudig delen van je systeem "bypassen".
https://nl.aliexpress.com/item/32836526088.html

Bijvoorbeeld: Een bypass langs je zonnematten als de zon niet schijnt en je filter aanstaat: 2 uur per dag aan is max gebruik 10 Wh per dag. Denk dat ik dat (tzt) nog ga toevoegen aan mijn systeem. Als het dan slecht weer is, kan ik met minimale flow over de matten filteren en chloor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:26:
Cheap ass zwembad verwarming... Momenteel liggen de slangen gewoon in de tuin..
Maar het idee was de slangen onder de parkeerplaats te leggen wanneer deze opnieuw voorzien gaat worden van beton...

En de 2 pompen...

1. Ik was lui en had geen zin het bestaande systeem aan te passen.
2. Ik was lui en had geen zin om te testen.
3. Snachts is energie goedkoper, en de filterpomp vreet meer stroom.
4. Ik wou het systeem temperatuur laten schakelen. Maar wil/wou niet dat het filtersysteem en zout systeem 20x aan en uit gaat per uur (overdreven voorbeeld)

Fototje voordat ik een @vso foto verzoek krijg :) :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Moet eindelijk tijdelijk de slangen oprollen en er 10 spiralen van maken van de grond af... Maar daar hik ik een beetje tegen aan...
F*CK man dat is in 1x wel groot aanpakken _/-\o_ maar ja met bad inhoud ..

in het beton gieten vind ik op zicht slim maar ik vraag me af of de warmte zo ver in het beton trekt ..

en ipv spiralen te trekken zou ik net zoals een vloerverwarming lussen neerleggen .. op een stuk landbouwplastic liefst tegels eronder maar dat is in jou geval niet te doen ..
alleen als het kan zou ik meer lussen met een max lengte per slang van 20m oid .. eventueel dat je de laatste paar lussen aan/uit kan zetten zodat je met de pomp kan spelen .. (tunen oid)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jack zomer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Slim gedaan, dat is het voordeel als je veel ruimte hebt!

Wat wellicht nog wel vrij eenvoudig winst geeft is een stukje kasfolie over de spiralen heen te leggen. Dan kunnen ze warmer worden met minder warmteverlies. Dat hangt alleen af van de verhouding buitentemperatuur, temperatuur water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:39:
[...]

& @jack zomer
een aparte pomp voor je verwarming snap ik en op zich is dit geen "issue" ..

ik snap alleen niet waarom je bv 10-20m leiding werk pakt ..en dan ook nog met een klein "rot" pompje ..

stelling(en)
- als het water in de leiding na 5m de max temp gehaald heeft wat heeft dan de overige lengte nog voor een nut ?
- je wil met 2liter per seconde (bijvoorbeeld) 10.000 liter verwarmen ) is dat niet een beetje "uitdagend" :?

is het niet handiger met 40liter per minuut en kleinere en "veel" lussen te werken :? ook al stroomt het water langzaam eruit het krijgt meer tijd om op te warmen .. zeker in @jack zomer zijn geval . kan je een leuke boost geven .. en in jou geval denk ik dat je maar 5 a 10 graden oid hoeft te verwarmen .

voor ons natte nederlandse lage landen heb je een kleinere tuin & oppervlakt dus we moeten meer met minder doen .. dus optimaal benutten .. voordeel het bad is meestal ook kleiner :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:21:
[...]

Dit is 40% infill zoals de ontwerper zelf aangeeft en dat is voldoende voor dit, je hebt geen grote massieve stukken. Daarnaast maakt 100% infill het lang niet altijd sterker, een driehoek verbinding is vaak sterker.

Ik heb voor dit stuk PETG gebruikt wat toevallig in de printer zat, dat is wat sterkte aangaat vergelijkbaar met ABS. Daarnaast is ABS ondertussen ingehaald door ASA, wat nog beter voor buiten geschikt is.

Maar ik denk dat ik nog een tweede print ga doen, de verloop denk ik. Dan eens kijken of je dat behoorlijk kan klemmen zonder schade.
PETG zou ook kunnen. ASA is nog beter maar niet iedereen heeft dat liggen, vandaar dat ik ABS zei.

Mijn ervaring is dat 100% infill sterkst was (tuinslang koppeling, 2bar) maar dat verschilt inderdaad ook aan het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:12:
Met dit soort kleppen kun je ook vrij eenvoudig delen van je systeem "bypassen".
https://nl.aliexpress.com/item/32836526088.html

Bijvoorbeeld: Een bypass langs je zonnematten als de zon niet schijnt en je filter aanstaat: 2 uur per dag aan is max gebruik 10 Wh per dag. Denk dat ik dat (tzt) nog ga toevoegen aan mijn systeem. Als het dan slecht weer is, kan ik met minimale flow over de matten filteren en chloor maken.
denk dat je een "slim" idee hebt maar je mist wat ! als je 10m tyleen pakt stop aan beide kanten een dergelijk ventiel dan kan de overdruk nergens heen .. dus je zal een overdruk ventiel oid moeten plaatsen .. aan de andere kant zodat de slang niet klapt

Maar geen slecht idee je kan de aftak leiding langer maken .. en met x aantal op NO (normaal open) en de rest op NC (normaal gesloten) en een esp/arduino kan je alles via een tijdschakeling per minuut door laten vloeien .. imho wel zeker handig voor die gozer die naast sinterklaas woont ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:53:
[...]

PETG zou ook kunnen. ASA is nog beter maar niet iedereen heeft dat liggen, vandaar dat ik ABS zei.

Mijn ervaring is dat 100% infill sterkst was (tuinslang koppeling, 2bar) maar dat verschilt inderdaad ook aan het ontwerp.
& @Pixelmagic
zou je niet een metalen ring oid tijdens het printen erin kunnen duwen ? zodanig dat hij compleet in het plastic omhult word ?

het idee erachter is dat je wanneer je de buisklem eromheen doet en aandraait niet het plastic vervormt of breekt .. dat vind ik bij de "gekochte" varianten ook best een issue ..

Kan het niet is het jammer maar vraag me zo af ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:24:
[...]
& @Pixelmagic
zou je niet een metalen ring oid tijdens het printen erin kunnen duwen ? zodanig dat hij compleet in het plastic omhult word ?

het idee erachter is dat je wanneer je de buisklem eromheen doet en aandraait niet het plastic vervormt of breekt .. dat vind ik bij de "gekochte" varianten ook best een issue ..

Kan het niet is het jammer maar vraag me zo af ..
Dat zou zeker kunnen, alleen denk ik dan dat als ie breekt dat ie breekt op een plek waar ring niet zit :P.

@Pixelmagic:
Wat ik mij afvroeg, waarom maak je niet een gat in de orginele dop? Dan heb je het zelfde als geprinte versie of mis ik nu iets?

Pagina: 1 ... 30 ... 182 Laatste