Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 168 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:01:
[...]

denk dat je een "slim" idee hebt maar je mist wat ! als je 10m tyleen pakt stop aan beide kanten een dergelijk ventiel dan kan de overdruk nergens heen .. dus je zal een overdruk ventiel oid moeten plaatsen .. aan de andere kant zodat de slang niet klapt
Hoezo mis ik wat? Je moet het zien als een gewone bypass, maar dan in plaats van de kogelkraan zo'n klepje. Dat klepje zit normaal dicht behalve als er geen zon is en de filterpomp aanstaat dan gaat hij open en gaat er makkelijker meer water door de bypass waardoor er minder water door de matten gaat.

Er worden verder geen matten afgesloten, alles blijft in het circuit zitten alleen wordt er een kortsluiting gemaakt.
Maar geen slecht idee je kan de aftak leiding langer maken .. en met x aantal op NO (normaal open) en de rest op NC (normaal gesloten) en een esp/arduino kan je alles via een tijdschakeling per minuut door laten vloeien .. imho wel zeker handig voor die gozer die naast sinterklaas woont ..
@jack zomer moet gewoon altijd z'n matten open laten, permanent stromen is beter dan af en toe stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:14:
[...]

Hoezo mis ik wat? Je moet het zien als een gewone bypass, maar dan in plaats van de kogelkraan zo'n klepje. Dat klepje zit normaal dicht behalve als er geen zon is en de filterpomp aanstaat dan gaat hij open en gaat er makkelijker meer water door de bypass waardoor er minder water door de matten gaat.
beter lezen, ik zou het niet bij de bypass plaatsen .. maar bij de verdeelbuis --> naar tyleen
waar je normaal 5 buizen (bijvoorbeeld) op 1 verdeelbuis aan kan sluiten zet je er nu 20 ..
stel dat door de slang je een minuut kost om volledig "door te stromen"
zet je er 5 op NO en 15 op NC en vervolgens per 5, sluit/open je ze .. en laat je ze 2 minuten doorstromen dus 2 minuten set A, dan B, C en D, om weer terug te gaan naar A .. zo warmt het water "maximaal op" .. en kan je veel meer lussen benutten ..

De 5 NO is als er stroom naar je "slimme verdeler" uitvalt (kabelbreuk) en je pomp bij je zwembad werkt nog wel dat je niet de boel uitelkaar laat klappen ..

alleen je moet de retour niet afsluiten en/of een overdruk ventiel toepassen .. maar ik denk dat de retour zat is

alleen je moet met veel grotere watervolume(s) werken .. dus 20mm buis ipv dunne slangen .. wil het efffectief zijn ..
@jack zomer moet gewoon altijd z'n matten open laten, permanent stromen is beter dan af en toe stromen.
het stromen is niet het probleem .. in dit geval .. ik weet zeker dat hij de warmte die hij opvangt met de buis niet vervoert krijgt naar het zwembad .. dus 100% water wat er in gaat komt "max hitte" terug maar hij zal een overschot houden

dus stel je legt ze in het beton, en dat beton blijft normaal (zonder pompen) 6 uur nog "warm" .. dan zal hij met deze opzet nog 5 uur kunnen blijven pompen ..

terwijl met een efficientere opzet je na 15 minuten nadat de zon niet meer opwarmt de plaat dezelfde temp heeft als het zwembad water..

maar ik vermoed dat in zijn geval het zwembad al puur wegens de locatie al een prettige 24 graden is .. dus hij hoeft al veel minder moeite te doen om het gehele bad naar prettige 26-28 graden te krijgen..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heren. En dames we en ik zitten in het verkeerde topic.
Wanneer deze berichten verplaatst worden zal ik even een lange reactie doen..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, als je een paar posts terugleest heb ik het over hoe warmer het water wordt, hoe groter het warmteverlies, oftewel, het is niet slim om je water zo heet mogelijk te maken. Dan krijg je minder warmte in je bad dan dat je permanent water laat stromen, mits er voldoende zonlicht is.

@jack zomer, dit is zo'n vervelend onderwerp wat ongeveer alle 3 de topics raakt. DIY verwarmen, automatiseren en verwarmen zwembad in het algemeen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:08:
@vso, als je een paar posts terugleest heb ik het over hoe warmer het water wordt, hoe groter het warmteverlies, oftewel, het is niet slim om je water zo heet mogelijk te maken. Dan krijg je minder warmte in je bad dan dat je permanent water laat stromen, mits er voldoende zonlicht is.

@jack zomer, dit is zo'n vervelend onderwerp wat ongeveer alle 3 de topics raakt. DIY verwarmen, automatiseren en verwarmen zwembad in het algemeen...
We zitten op ongeveer 3100 posts :P even terug lezen is best uitdagend (oftewel link)

snap je wel maar ben het niet met je eens .. hoe warm het water dat je toevoegt is niet relevant naar mijn mening.. als het maar meer dan 0,1 graden verschil is tussen in en uit .. is het al goed. (verschil 0,5 of 1 graad is natuurlijk beter) ... maar als je 10 graden verschil er induwt is dat ook "goed" ..

Zolang het water in je zwembad maar goed gemixt word en in zijn geheel stijgt .. dat krijg je niet met een emmer al dan niet afgedekt gesimuleerd daar is het water volume te klein voor.

hetzelfde als een 12m pvc mat (die ik had) verkeerd aansluiten enorm slecht presteert .. versus mijn nieuwe EPDM mat .. de verschillen zijn bv (liter p/s is "indicatief")
- PVC --> minimale flow van bv 2 liter PER Seconde die 12m af moet leggen die na 3m al de maximum temperatuur heeft bereikt .. en dus 9m er geen warmte-wisseling is ..
- EPDM --> hogere flow van 8/12 liter PER Seconde ..

+ punt die ik verwacht namelijk is dat met EPDM ik ook de indirecte "hitte" (via de onderkant van het dak) af kan voeren ..

Concreet verwacht ik met de nieuwe setup dat ik alle hitte van de schuur (dak) af kan voeren resulterend in een nog "koelere" schuur en sneller warmer bad ... een win-win in mijn optiek

je hoeft het niet aan te nemen .. je kan dit zelf ook ervaren
Dus als je een 20m tyleen neer legt .. moet je alle warmte die erin zit ook af kunnen voeren .. nu in deze weers-omstandigheden gaat dat zeer gemakkelijk maar hang er maar een thermometer in ..
---> zolang het in de "tyleen" diybox een hogere temperatuur is dan de temperatuur van je zwembad water werkt je box NIET efficient .. is de temperatuur redelijk gelijk dan werkt het goed ..

Mensen die zonnepanelen hebben weten ook dat april,mei en begin juni oid vaak de betere opwek momenten zijn .. omdat de temperatuur van het paneel laag blijft en dus beter functioneerd .. terwijl de "hete" dagen de productie ondanks de zon toch zakt ..
wellicht dat het bij nieuwe panelen minder relevant is (IDK)

en mijn "gok" is naarmate de we naar de zomer gaan .. je DIY project dus minder goed gaat presteren .. en dus de hitte in de box steeds hoger word .. en die wil je dus dicht bij je zwembad water temp houden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:47:
Heren. En dames we en ik zitten in het verkeerde topic.
Wanneer deze berichten verplaatst worden zal ik even een lange reactie doen..
why verkeerd topic ? bedoel je Zwembad verwarmen DIY ?

vind je verhaal wel leuk om hier te lezen en dat betreft niet off-topic .. teminste dat is mijn persoonlijke mening

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:31:

+ punt die ik verwacht namelijk is dat met EPDM ik ook de indirecte "hitte" (via de onderkant van het dak) af kan voeren ..

Concreet verwacht ik met de nieuwe setup dat ik alle hitte van de schuur (dak) af kan voeren resulterend in een nog "koelere" schuur en sneller warmer bad ... een win-win in mijn optiek
Komt dit door de eigenschappen van EPDM ? En/of doordat je er water door laat lopen ?
Normaal verwacht je meer warmte bij iets zwarts op het dak.
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:31:

Mensen die zonnepanelen hebben weten ook dat april,mei en begin juni oid vaak de betere opwek momenten zijn .. omdat de temperatuur van het paneel laag blijft en dus beter functioneerd .. terwijl de "hete" dagen de productie ondanks de zon toch zakt ..
wellicht dat het bij nieuwe panelen minder relevant is (IDK)
Volgens mij is dit bij nieuwe panelen ook nog steeds zo.
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:33:
[...]

why verkeerd topic ? bedoel je Zwembad verwarmen DIY ?

vind je verhaal wel leuk om hier te lezen en dat betreft niet off-topic .. teminste dat is mijn persoonlijke mening
Zoals @Ep Woody al zei is dit een beetje een grijs gebied. Het begint over pompen en uiteindelijk gaat het over in verwarmen met tyleen slangen.

Wat @jack zomer ook kan doen is de quote kopieren en gebruiken in het "verwarmen DIY" topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, je zwalkt een beetje heen en weer met je berichten. Aan de ene kant zeg je kouder is beter, maar vervolgens wil je het water zo warm mogelijk maken. Vervolgens roep je dat een systeem slechter werkt als de omgevingstemperatuur hoger is en dat een warmte collector slechter werkt als het buiten warmer is. Die opmerkingen botsen nogal.

Een warmtecollector werkt beter als het warmer is doordat er minder verlies is naar de omgeving.

Een warmtecollector werkt beter als het water zo min mogelijk warmer is dan de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:48:
Komt dit door de eigenschappen van EPDM ? En/of doordat je er water door laat lopen ?
Normaal verwacht je meer warmte bij iets zwarts op het dak.
Wel fijn dat je de vraag stelt zodat bij een quote ik niet heen en weer hoef te scrollen :P

Nee dit is niet specifiek EPDM .. (de PVC mat is trouwens opgehaald door een actieve tweaker)
dat kwam omdat het gewoon "verkeerd" aangesloten kan worden .. :( fabrieks-fout oid .. en mijn eigen koppigheid .. :+

Wat ik aan @Ep Woody schreef .. en de relevante vergelijking met (warmte + werking van PV)
je hoeft het niet aan te nemen .. je kan dit zelf ook ervaren
Dus als je een 20m tyleen neer legt .. moet je alle warmte die erin zit ook af kunnen voeren .. nu in deze weers-omstandigheden gaat dat zeer gemakkelijk maar hang er maar een thermometer in ..
---> zolang het in de "tyleen" diybox een hogere temperatuur is dan de temperatuur van je zwembad water werkt je box NIET efficient .. is de temperatuur redelijk gelijk dan werkt het goed ..
voor mij was dit zeer duidelijk zichtbaar omdat de PVC mat bol ging staan als hij "warm" werd .. teken voor mij om er water overheen te gaan pompen ..(en daardoor ging de mat vlak tegen het dak liggen)

TLDR het antwoord wat je zoekt -->
MAAR wat opviel is dat naarmate het steeds zonniger & heter werd (dat is een zomer trend :? ;) )
bleef de mat dus na 3m v.d mat bol staan.. en zelfs in circulatie stand kreeg ik de mat niet meer vlak tegen het dak .
Wat @jack zomer ook kan doen is de quote kopieren en gebruiken in het "verwarmen DIY" topic.
:Y dubbelpost/crosspost :P

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b54ITs8-uz__U5v668Rp7i7v2yI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J8uNae2fL9ZhJwaGbQGZ3E3i.png?f=user_large

Ik maak dit soort grafiekjes, dus komend zomer zullen we ook eens wat data naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:57:
@vso, je zwalkt een beetje heen en weer met je berichten. Aan de ene kant zeg je kouder is beter, maar vervolgens wil je het water zo warm mogelijk maken. Vervolgens roep je dat een systeem slechter werkt als de omgevingstemperatuur hoger is en dat een warmte collector slechter werkt als het buiten warmer is. Die opmerkingen botsen nogal.

Een warmtecollector werkt beter als het warmer is doordat er minder verlies is naar de omgeving.

Een warmtecollector werkt beter als het water zo min mogelijk warmer is dan de omgevingstemperatuur.
kan wel een tijdje kosten voordat het kwartje valt bij je (niet lullig bedoelt) .. zoals ik zojuist aan @Plenkske uitleg ik heb dit zelf ervaren .. als je het wiel opnieuw uit wil vinden en koppig zijn .. be my guest .

maar je gaat nu uit van "pre-zomer" condities en je basseert daar een heleboel op .. tja .been there done that en heb de littekens & t-shirt om dat te bewijzen ..

.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:09:
[Afbeelding]

Ik maak dit soort grafiekjes, dus komend zomer zullen we ook eens wat data naast elkaar leggen.
Die 2 kleuren zijn toch niet met elkaar te vergelijken of ben ik nu gek ?

wat ik intressanter zou vinden is je "opwek" vs de DIY collector of dat enigsinds overeenkomt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:59:
[...]

Wel fijn dat je de vraag stelt zodat bij een quote ik niet heen en weer hoef te scrollen :P
Ja bij lange berichten met veel verschillende stukken is dat wel handiger. Maar als ik via mobiel even snel reageer heb ik daar geen zin in. Op laptop is het zo gebeurt :)
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:59:

Nee dit is niet specifiek EPDM .. (de PVC mat is trouwens opgehaald door een actieve tweaker)
dat kwam omdat het gewoon "verkeerd" aangesloten kan worden .. :( fabrieks-fout oid .. en mijn eigen koppigheid .. :+

Wat ik aan @Ep Woody schreef .. en de relevante vergelijking met (warmte + werking van PV)

[...]

voor mij was dit zeer duidelijk zichtbaar omdat de PVC mat bol ging staan als hij "warm" werd .. teken voor mij om er water overheen te gaan pompen ..(en daardoor ging de mat vlak tegen het dak liggen)

TLDR het antwoord wat je zoekt -->
MAAR wat opviel is dat naarmate het steeds zonniger & heter werd (dat is een zomer trend :? ;) )
bleef de mat dus na 3m v.d mat bol staan.. en zelfs in circulatie stand kreeg ik de mat niet meer vlak tegen het dak .
Ik snap wat je zegt, maar het beantwoord mijn vraag niet helemaal.
Het principe warmte stijgt op is logisch.
Maar je opmerking dat je schuur koeler wordt zette me aan het denken: waarom is dat. In de regel is namelijk een plat dak of een bitumen dak warmer (ook eronder aan de binnenkant dus) dan een ander type dak.

Daarom vroeg ik me af of dit bij EPDM niet zo is.
Als dat geen verschil maakt dan zal het denk ik eerder liggen aan het feit dat je met het zwembad water je dak aan het koelen bent. Ook al is je zwembad 30+ graden , het is nog steeds koeler dan het dak zonder dit water denk ik. En in je nieuwe setup is het efficienter omdat je nu het volledige oppervlakte gebruikt. Dus het maakt niet uit of dit nou EPDM is of niet, zolang je snel genoeg water over je dak laat stromen (dat koeler is dan het dak zelf) dan zal het afkoelen (duhh).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:10:
[...]

kan wel een tijdje kosten voordat het kwartje valt bij je (niet lullig bedoelt) ..
Vat het ook niet zo op, grappig is dat ik er hetzelfde over denk bij jou :9B :9B
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:12:
[...]

Die 2 kleuren zijn toch niet met elkaar te vergelijken of ben ik nu gek ?

wat ik intressanter zou vinden is je "opwek" vs de DIY collector of dat enigsinds overeenkomt ..
Jawel hoor. Aan de ene kant de zoninstraling in Arnhem (Buienradar) en aan de andere kant de flow * temperatuurtoename. Aangezien mijn zonnepanelen Oost/west verdeeld zijn is dat niet echt goed te vergelijken, vandaar deze optie.

De bovenste grafiek van eergisteren, de onderste van gister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:10:
[...]

kan wel een tijdje kosten voordat het kwartje valt bij je (niet lullig bedoelt) .. zoals ik zojuist aan @Plenkske uitleg ik heb dit zelf ervaren .. als je het wiel opnieuw uit wil vinden en koppig zijn .. be my guest .

maar je gaat nu uit van "pre-zomer" condities en je basseert daar een heleboel op .. tja .been there done that en heb de littekens & t-shirt om dat te bewijzen ..

.
Volgens mij zeggen jij en @Ep Woody wel ongeveer hetzelfde (qua basisprincipe), alleen is het soms niet goed te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:09:
[Afbeelding]

Vooral de bovenste is interessant, omdat het een volledig zonnige dag is.
Best veel fluctuaties nog wel. Wind ? Schaduw ?

Een half bewolkte dag is niet meer te vergelijken omdat dit bij jou huis anders is dan de buienradar locatie. Of je moet er vlak langs wonen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:13:
Ja bij lange berichten met veel verschillende stukken is dat wel handiger. Maar als ik via mobiel even snel reageer heb ik daar geen zin in. Op laptop is het zo gebeurt :)
+1 helder
maakt niet uit of dit nou EPDM is of niet, zolang je snel genoeg water over je dak laat stromen (dat koeler is dan het dak zelf) dan zal het afkoelen (duhh).
erhm denk dat je zelf de vraag beantwoord hebt ? :D zeker met het stukje wat ik quote

Overgens het heeft niks met snelheid of "watervolume" te maken .. het is gewoon dat er genoeg overdracht plaats vind naar het (zwembad) water ..

omgekeerd evenredig geredeneerd .. dat de mat bol bleef staan is dat ik gewoon te weinig warmte --> zwembad kreeg ..

- hierom werken die Solar "bollen" gewoon ruk ..

En vandaar dat ik met volle overtuiging lange slang lengtes / diy tyleen projecten voor dit issue waarschuw
dat het water in (koud) en eruit (warm) is .. is 1+1 = 2 maar dat ze een hoop rendement die ze kunnen halen niet mee-pakken .. en dat is gewoon een kosten plaatje (het is best duur om een efficient systeem te hebben) ..

maar het is best moeilijk een goed balans te vinden (lees berekenen) tussen water volume dat via een pomp aangeboden kan worden en de mogelijkheid om water te verwarmen
+ het feit dat we in NL (en BE wellicht) niet ruim bemeten zijn in onze bruikbare oppervlaktes ..

een koele schuur is een bijkomend voordeel natuurlijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wtf ? Michel5572 in "Zwembad verwarmen DIY"

--> https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html
Van je normale zwembadpomp een energiezuinige zwembadpomp maken? Oftewel minder energiekosten betalen én milieubewust bezig zijn? De iSAVER+ 2200 is zo'n fantastisch en stoer apparaat waarmee dat kan. Deze frequentieregelaar zet de volle frequentie - waar een standaard zwembadpomp normaliter op draait - om in andere, lagere frequenties.
Kan ik dit niet bereiken met een "dimmer" :? (pwm of weerstand oid)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:27:

erhm denk dat je zelf de vraag beantwoord hebt ? :D zeker met het stukje wat ik quote
Klopt haha.
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:27:

Overgens het heeft niks met snelheid of "watervolume" te maken .. het is gewoon dat er genoeg overdracht plaats vind naar het (zwembad) water ..

omgekeerd evenredig geredeneerd .. dat de mat bol bleef staan is dat ik gewoon te weinig warmte --> zwembad kreeg ..

- hierom werken die Solar "bollen" gewoon ruk ..

En vandaar dat ik met volle overtuiging lange slang lengtes / diy tyleen projecten voor dit issue waarschuw
dat het water in (koud) en eruit (warm) is .. is 1+1 = 2 maar dat ze een hoop rendement die ze kunnen halen niet mee-pakken .. en dat is gewoon een kosten plaatje (het is best duur om een efficient systeem te hebben) ..

maar het is best moeilijk een goed balans te vinden (lees berekenen) tussen water volume dat via een pomp aangeboden kan worden en de mogelijkheid om water te verwarmen
+ het feit dat we in NL (en BE wellicht) niet ruim bemeten zijn in onze bruikbare oppervlaktes ..

een koele schuur is een bijkomend voordeel natuurlijk
Ja die afstelling tussen pompsnelheid en temperatuurverschil lijkt mij het lastigste.
Uiteindelijk wil je gewoon zo snel mogelijk je zwembad verwarmen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:22:
[...]

Vooral de bovenste is interessant, omdat het een volledig zonnige dag is.
Best veel fluctuaties nog wel. Wind ? Schaduw ?

Een half bewolkte dag is niet meer te vergelijken omdat dit bij jou huis anders is dan de buienradar locatie. Of je moet er vlak langs wonen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l_93pg9axyWnX-9t5HkBkCvqhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/McczcHIZhICuN0oisPtrbDcl.png?f=user_large
Misschien is dit ook wel een leuke om mee te kunnen vergelijken.

Je ziet dat hoe warmer het water wordt, hoe minder warmte er nog het zwembad in gaat. Puur omdat het water zo warm wordt dat het vrij veel warmte afstaat aan de omgeving en dat terwijl het water "maar" 32 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:36:
Ja die afstelling tussen pompsnelheid en temperatuurverschil lijkt mij het lastigste.
Uiteindelijk wil je gewoon zo snel mogelijk je zwembad verwarmen...
erhm nee .. daar zit het probleem niet .. immers met die verkeerd aangesloten mat kreeg ik gewoon het zwembad naar 35 graden (vies warm zeg maar)

Alleen door de flow hopenlijk nu verbeterd te hebben (dus PVC had ook gekund) kan ik nu beter meer warmte afvoeren ..

dit ga ik vooral merken midden zomer .. nu moet ik het hebben van 99% directe verwarming . met zeer hete dagen voeg je ook nog omgevings warmte toe (die nu nog weggeblazen word / opgenomen word door de omgeving) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]
Misschien is dit ook wel een leuke om mee te kunnen vergelijken.

Je ziet dat hoe warmer het water wordt, hoe minder warmte er nog het zwembad in gaat. Puur omdat het water zo warm wordt dat het vrij veel warmte afstaat aan de omgeving en dat terwijl het water "maar" 32 graden is.
Ja mooi om te zien.
Dat is ook wel wat volgens mij vrij standaard is bij zwembaden: hoe warmer het water, hoe langer het duurt om het op te warmen.

Wat is er eigenlijk met die buitentemperatuur gebeurd :D Het is echt nog geen 30+ geweest dit jaar (in Nederland dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:53:
[...]

Ja mooi om te zien.
Dat is ook wel wat volgens mij vrij standaard is bij zwembaden: hoe warmer het water, hoe langer het duurt om het op te warmen.

Wat is er eigenlijk met die buitentemperatuur gebeurd :D Het is echt nog geen 30+ geweest dit jaar (in Nederland dan)
De ds18b20 lag gewoon op de grond en heeft eventjes in de zon gelegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:53:
[...]

erhm nee .. daar zit het probleem niet .. immers met die verkeerd aangesloten mat kreeg ik gewoon het zwembad naar 35 graden (vies warm zeg maar)

Alleen door de flow hopenlijk nu verbeterd te hebben (dus PVC had ook gekund) kan ik nu beter meer warmte afvoeren ..

dit ga ik vooral merken midden zomer .. nu moet ik het hebben van 99% directe verwarming . met zeer hete dagen voeg je ook nog omgevings warmte toe (die nu nog weggeblazen word / opgenomen word door de omgeving) ..
Ik zeg ook niet dat het een "probleem" is.
Ik bedoel meer dat optimale afstelling lastig is.
Dat je het vies warm krijgt op hete dagen geloof ik wel en is ook niet zo'n kunst.
Die afstelling maakt het misschien mogelijk om op minder hete dagen, met uiteraard wel veel zon, je zwembad warmer te krijgen vergeleken met geen afstelling.

Ik verwacht dat @Ep Woody hier wel veel mee gaat doen: meten en experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat het een "probleem" is.
Ik bedoel meer dat optimale afstelling lastig is.
Dat je het vies warm krijgt op hete dagen geloof ik wel en is ook niet zo'n kunst.
Die afstelling maakt het misschien mogelijk om op minder hete dagen, met uiteraard wel veel zon, je zwembad warmer te krijgen vergeleken met geen afstelling.

Ik verwacht dat @Ep Woody hier wel veel mee gaat doen: meten en experimenteren.
nu ja met die intex matjes of solar bollen zelfs met DIY opstellingen ook al produceren ze heet water ..is dat best wel een kunst hoor :P ik denk dat ik eerder geluk heb gehad dan de wijsheid had ..

tja het is wat je bedoelt met afstelling .. zolang je de meeste rendement behaalt .. en dat begint met goed aansluiten .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:10:

tja het is wat je bedoelt met afstelling .. zolang je de meeste rendement behaalt .. en dat begint met goed aansluiten .. ;)
Dat zei ik al, beter lezen :P
"Ja die afstelling tussen pompsnelheid en temperatuurverschil lijkt mij het lastigste."

Met andere woorden: met welke pompsnelheid (en/of bypass regeling) wordt je zwembad het snelste warm.

Voorbeelden:
Pomp staat op 100%, bypass volledig open
Water uit de <verwarmings bron> is 1 graden warmer dan zwembadwater.
Hoelang duurt het dan voor je volledige zwembad van begintemperatuur naar gewenste temperatuur is ?

of

Pomp staat op 50%, bypass volledig open
Water uit de <verwarmings bron> is 4 graden warmer dan zwembadwater.
Hoelang duurt het dan voor je volledige zwembad van begintemperatuur naar gewenste temperatuur is ?

en alles wat ertussen zit met of zonder bypass regeling

(edit)
Ga nu aub niet lopen rekenen want alles hierboven is fictief. Het kan bv. ook enerzijds 0,5 graad en anderzijds 10 graden zijn. Ik heb geen idee. Per praktijksituatie anders natuurlijk. Het was maar om aan te geven wat ik bedoel met afstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 29-04-2021 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, je vergeet nog een belangrijke variabele. Wat is de COP (Cost of Produce), oftewel, hoeveel energie moet je erin stoppen om de warmte te oogsten en wat is een goede balans tussen zoveel mogelijk warmte oogsten en zo min mogelijk stroom gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:23:
@Plenkske, je vergeet nog een belangrijke variabele. Wat is de COP (Cost of Produce), oftewel, hoeveel energie moet je erin stoppen om de warmte te oogsten en wat is een goede balans tussen zoveel mogelijk warmte oogsten en zo min mogelijk stroom gebruiken.
Ja, die kan er ook nog bij. Goede extra.
Maar die variabele is niet altijd "belangrijk".

Door het weer in Nederland is het soms pakken wat je pakken kan. Extreem voorbeeld: wil je in een halve dag opwarmen zodat je daarna kan zwemmen, of wil je 2 dagen opwarmen zodat je een avondje kan zwemmen en de volgende dag is het weer "slecht" weer.
En je zou ook kunnen stellen dat je met een bepaalde setup simpelweg zo snel mogelijk wil verwarmen ongeacht de COP. En dan kan de afstelling nog steeds belangrijk zijn. Gecombineerd met het weer ook...

Ik zeg bepaalde setup want anders kan je het extreem maken door gewoon veel geld in een extreem zware WP te stoppen en flink te gaan verwarmen ;)
Of aan de andere kant de setup zoals ik die had vorig jaar: alleen kosten aan een solar cover en afdekzeil en verder niets. Erg lange duur van verwarming maar ik hoefde er geen energie in te stoppen om te verwarmen (alleen filteren) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:18:
Dat zei ik al, beter lezen :P
<snip>
Met andere woorden: met welke pompsnelheid (en/of bypass regeling) wordt je zwembad het snelste warm.

(edit)
Ga nu aub niet lopen rekenen want alles hierboven is fictief. Het kan bv. ook enerzijds 0,5 graad en anderzijds 10 graden zijn. Ik heb geen idee. Per praktijksituatie anders natuurlijk. Het was maar om aan te geven wat ik bedoel met afstelling.
Dit bewijst alleen maar dat je zelf verkeert begrepen / gelezen hebt (niet lullig bedoelt)

maar antwoord op JOU stelling =
antwoord B maar dat heeft puur te maken dat je 4 graden hoger dan de input temperatuur hebt ..

mijn punt is juist dat die 1 of 4 graden je "MAX" rendement is ongeacht de flow ..
dus voorbeeld A (pvc mat verkeerd aangesloten)
4 graden op 50% en 1 graad op 100%

dus voorbeeld B (pvc mat goed aangesloten)
16 op 50% en 4 op 100%

dus factor 4 hoger rendement .. puur omdat je warmte wisselaar effectiever werkt in voorbeeld B

en nee ik weet wel dat met fictief je best kan berekenen maar dan moet het wel nut hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:23:
Dat lijkt me voor dit totaal onrelevant ..

Dat gezegt wel leuk achteraf .. eens te gaan berekenen ik "zeik" wel over WP .. maar misschien eens een stroom meter ertussen prakken .. (y) bij de pomp .. kijken of dat enigsinds te correleren valt

@Plenkske ik heb nog een puls kwh meter :P
* vso ziet plenske nachtmerries krijgen bij het noemen van "puls meters" :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:36:
[...]

Door het weer in Nederland is het soms pakken wat je pakken kan. Extreem voorbeeld: wil je in een halve dag opwarmen zodat je daarna kan zwemmen, of wil je 2 dagen opwarmen zodat je een avondje kan zwemmen en de volgende dag is het weer "slecht" weer.
En je zou ook kunnen stellen dat je met een bepaalde setup simpelweg zo snel mogelijk wil verwarmen ongeacht de COP. En dan kan de afstelling nog steeds belangrijk zijn. Gecombineerd met het weer ook...

Ik zeg bepaalde setup want anders kan je het extreem maken door gewoon veel geld in een extreem zware WP te stoppen en flink te gaan verwarmen ;)
Of aan de andere kant de setup zoals ik die had vorig jaar: alleen kosten aan een solar cover en afdekzeil en verder niets. Erg lange duur van verwarming maar ik hoefde er geen energie in te stoppen om te verwarmen (alleen filteren) :+
je kan wel een effectieve berekening maken tussen kosten van "solar" en WP verwarmen ..
maar moet je wel vergelijken tussen pomp + wp en pomp + solar verbruik ..

hoewel het een gegeven is dat de solar "wint" .. je moet er wel bij turven hoeveel dagen je zwembad bv 28 graden haalt .. (lees hoeveel dagen kon je echt zwemmen) of je er nu ingaat of niet lijkt me niet echt relevant ..

Want je kan met berekenen enigsinds het aantal zwemdagen van solar vs wp tegenover elkaar zetten ..
en dan wint wellicht de WP puur omdat je die 5 dagen oid extra kan zwemmen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:38:
[...]

Dit bewijst alleen maar dat je zelf verkeert begrepen / gelezen hebt (niet lullig bedoelt)

maar antwoord op JOU stelling =
antwoord B maar dat heeft puur te maken dat je 4 graden hoger dan de input temperatuur hebt ..

mijn punt is juist dat die 1 of 4 graden je "MAX" rendement is ongeacht de flow ..
<knip want ik heb het over algemeen en niet over jou oude vs nieuwe situatie>

en nee ik weet wel dat met fictief je best kan berekenen maar dan moet het wel nut hebben
Zucht...
Het waren voorbeelden. Ik had het zelfs nog dikgedrukt.
Jou reactie bewijst maar weer (wie de bal kaatst....) dat je niet begrepen hebt wat ik met afstelling bedoel. Afstelling in het algemeen heb ik het steeds over. Je roept maar meteen B als antwoord want 4 graden hoger. En je zwembadwater dan ? En de tijdsduur dan ?

Ik heb geen zin om weer te herhalen wat het doel is van die afstelling, en wat mijn stelling/onderzoeksvraag is.
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:48:
@Plenkske ik heb nog een puls kwh meter :P
* vso ziet plenske nachtmerries krijgen bij het noemen van "puls meters" :+
Haha nachtmerries ? Echt niet. Eerder tijdverspilling op uitleg moeten herhalen
Na dit bericht doe ik dat dus ook niet meer. Ben er klaar mee.
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:52:
[...]

je kan wel een effectieve berekening maken tussen kosten van "solar" en WP verwarmen ..
maar moet je wel vergelijken tussen pomp + wp en pomp + solar verbruik ..

hoewel het een gegeven is dat de solar "wint" .. je moet er wel bij turven hoeveel dagen je zwembad bv 28 graden haalt .. (lees hoeveel dagen kon je echt zwemmen) of je er nu ingaat of niet lijkt me niet echt relevant ..

Want je kan met berekenen enigsinds het aantal zwemdagen van solar vs wp tegenover elkaar zetten ..
en dan wint wellicht de WP puur omdat je die 5 dagen oid extra kan zwemmen ..
Dat kan je doen maar het is denk ik nutteloos.
Waarom denk ik dat: te veel variabelen die voor iedereen anders zijn.

- hoeveel liter heeft je zwembad (sommige hebben een spa van ~1000 liter, anderen hebben 10+ kuub)
- welke temperatuur wil je in je zwembad (sommige vinden 25 graden genoeg, andere willen 38)
- het weer zoals temperatuur, wind, instraling zon (kan in Nederland veel verschil maken tussen bv. een wadden eiland en zuid-limburg)
- heb je uberhaupt plek en goede ligging voor solar matten
- heb je zonnepanelen -> stroom goedkoper

Dan zou je kunnen zeggen "pak een standaard situatie" , maar dat is dus nutteloos als niemand iets aan die situatie heeft.

Zo zal de optimale afstelling ook voor iedereen anders zijn. Maar het is wel leuk om hier te delen zodat je de praktijk van anderen ziet en er wat van kan leren. En evt. de theorie erachter ziet werken. Of niet, ook leerzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
De ideale afstelling is niet een hard gegeven. Er zit best veel marge in en keuzes die je kan of moet maken.

Als je bijvoorbeeld voor maximale opwarming gaat moet je een pomp nemen die 1000 liter per minuut over de matten pompt. Dan heb je het minste warmteverlies (mits je voldoende zonlicht hebt).

Ga je voor het laagste verbruik en is opwarming bijzaak, dan pomp je met een klein pompje 1 liter per minuut rond.

En ergens daartussen liggen punten waarvan je zegt, dit is voor mijn systeem en met mijn keuzes optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:09:
[...]

Dat zou zeker kunnen, alleen denk ik dan dat als ie breekt dat ie breekt op een plek waar ring niet zit :P.

@Pixelmagic:
Wat ik mij afvroeg, waarom maak je niet een gat in de orginele dop? Dan heb je het zelfde als geprinte versie of mis ik nu iets?
De dop is gewoon een probeerseltje, niets meer dan dat. Ik was benieuwd hoe het er uit zou komen en of het zou passen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Even op de rest van de discussie die ik blijkbaar heb ontketend _/-\o_

Ik begin het nut te zien van een aparte, kleinere pomp voor de solar. Belangrijkste is dat die regelbaar moet zijn en dat minimaal de inkomen en uitgaande en temperatuur gemeten moet worden.
Mijn gedachte is dat zolang de uitgaande hoger is dan de inkomende kan je doorvoorsnelheid in principe verhogen. Een minimale waarde is dan wenselijk.

Verder herken ik de hogere opbrengst van zonnepanelen bij een lage buiten temperatuur. Maar gaat dit ook op voor het warmen van water ? Ik heb de indruk dat het een ander proces is dan zonnepanelen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:45:
Even op de rest van de discussie die ik blijkbaar heb ontketend _/-\o_

Ik begin het nut te zien van een aparte, kleinere pomp voor de solar. Belangrijkste is dat die regelbaar moet zijn en dat minimaal de inkomen en uitgaande en temperatuur gemeten moet worden.
Mijn gedachte is dat zolang de uitgaande hoger is dan de inkomende kan je doorvoorsnelheid in principe verhogen. Een minimale waarde is dan wenselijk.

Verder herken ik de hogere opbrengst van zonnepanelen bij een lage buiten temperatuur. Maar gaat dit ook op voor het warmen van water ? Ik heb de indruk dat het een ander proces is dan zonnepanelen.
Dat laatste gaat natuurlijk niet op bij het opwarmen van water.
In het andere topic erg veel info en foto's.
Bv deze: ronny191 in "Zwembad verwarmen DIY"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
beeld zegt meer dan woorden .. sorry btw voor de crap paint skillz met gejat plaatje
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lt1kEw6.png

:Y

jij bedoelt (als ik je begrijp) dat door beinvloeding van de flow al dan niet door pompsnelheden of de bypass kraanstand te bereiken is .. van verwarming 1 2 of 3

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KiCYdYp.png

Maar dat is is absoluut niet wat ik bedoel .....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1avFYdP.png

in mijn geval blijft wat rood is altijd rood en benut ik maar 25% van de "opgewerkte warmte" wat dus blauw is zelfs met maximale doorstroming ..

dat komt dat dit kleine noodzakelijk kwaad .. in de methode dat ik hem aangesloten had ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PYJCdNn.jpg

die zorgt ervoor dat een gedeelte van het water ---> (het blauwe deel) en dus 3m van de mat benut dan door gaat in rood de resterende 9 meter

de zwarte pijl = dus wat onverwarmt weer terugstroomt het zwembad in
de groene pijlen = een "klein" deel wat verwarmt word ..

dus de "verwarring" omdat we elkaar niet begrijpen gaat puur over 2 verschillende situaties .. of mis ik wat ?

ps ik wil best op je vraag reageren .. maar dat heeft NIKS met mijn verhaal te maken
anders mag jij je elite skillz met paint demo-en :) als je wilt

[edit]
op dit moment heb ik dus het eerste plaatje bereikt (sinds dit weekend)
en dan heeft JOU verhaal meer waarde .. immers dan kan je indien je een warmte overschot hebt de 3 graden verschil oid uit de mat trekken door de doorstroming te versnellen als dat relevant zou zijn..
en zou ik op een lagere pomp snelheid het bad minder snel verwarmen etc ..

o ja je bent niet de enige @Koffie en ik hebben hier ook een lange discussie over gehad .. voordat het bericht doorkwam .. (en voordat ik zelf begreep wat nu de situatie was)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 29-04-2021 19:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hmmm https://www.conrad.nl/p/i...nsregelaar-dr-2000-513653
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/513653_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400
ongeveer 76 euro .. of voor 12,50 deze .
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/183199_LB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400
https://www.conrad.nl/p/t...30-vac-15-a-200-w-1570778

dat lijkt me een simpel iets .. de goedkoopste een potentiometer erbij en (tussen 1 en 2) .. en je kan los gaan ..
440 draai uren minimaal per 4maanden a 250w (ja dat ding dat ik link is voor 200w) .. kost mij 25,-

ik vraag me af of je dan echt zoveel "winst" gaat behalen met zo'n ding

ik denk dat je meer besparing hebt met een hoger vermogen pomp .. bv 500w oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

dat lijkt me een simpel iets .. de goedkoopste een potentiometer erbij en (tussen 1 en 2) .. en je kan los gaan ..
440 draai uren minimaal per 4maanden a 250w (ja dat ding dat ik link is voor 200w) .. kost mij 25,-

ik denk dat je meer besparing hebt met een hoger vermogen pomp .. bv 500w oid ..
Als ik die even vertaal naar mijn toekomstige situatie, 1250liter bak water en solar mat op ongeveer 1.2 meter hoger dan waterlijn. Zou een pomp als deze dan kunnen werken om het water door de solar mat te pompen ?

Voordeel is dat het een12v pomp is en daarmee makkelijk te regelen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:56:
[...]

Als ik die even vertaal naar mijn toekomstige situatie, 1250liter bak water en solar mat op ongeveer 1.2 meter hoger dan waterlijn. Zou een pomp als deze dan kunnen werken om het water door de solar mat te pompen ?

Voordeel is dat het een12v pomp is en daarmee makkelijk te regelen.
die 12v noemen we CRP pompjes ..
TLDR ---> nee dat gaat niet werken

lees anders deze eens :P ik gok dat de situatie 100% overeenkomt :)
Rukapul in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

ps je zou op die hoogte bv gebruik kunnen maken van de zuigende werking van water door 20/30 liter via een aparte leiding op het hoogste punt te laten "vallen" .. --> richting zwembad .. waardoor de zuigende kracht het makkelijker maakt voor de pomp ..

maar dit vallende water "truukje" moet je dan elke dag herhalen .. en ik weet niet of je dat moet willen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volgens mij werkt dat niet met aanloop condensator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12
Plenkske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:36:
[...]

Zoals ik dus met een wp van 9 kW op 1m3 bad :D
Pixelmagic schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:34:
[...]

De dop is gewoon een probeerseltje, niets meer dan dat. Ik was benieuwd hoe het er uit zou komen en of het zou passen.
Ahhja oke, kan prima mits goed geprint :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Die gaan niet werken op een motor met 2de hulpwikkeling (aanloop condensator).

@Ep Woody was me net voor

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
het resultaat van een backwash (ZFP) op je pomp druk let op dit is glas/zand .. bij filterbollen (watten) durf ik zelf niet er iets over te roepen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQeZEEuVzK8sN7oU6fDJWwHBac4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j20k2Urx122q1z3Dsk8JIxLY.jpg?f=fotoalbum_large
plaatje is van @Koffie

@J.E. Weinor ik zie nu pas je post van je mooie bekisting
J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
En je mooie nette elektronica oplossing
J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

o en voor een DIY IG "goedkoop" zwembad in het 1ste topic
john n in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
5.000 euro oid zeker waard als je intresse hebt zijn andere posts te vinden :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
In aanloop naar de zomer toe heb ik gisteren een Intex Prism frame 366 gekocht. Deze ga ik alleen in de zomer in gebruik nemen (4 maanden) Nu twijfel ik tussen een zoutwatersysteem en een met chloortabletten. Ik neig naar een zoutwatersysteem.

Ik ben voornemens om een Intex ZFP van 6m3/h te kopen. Ik vroeg me af, als ik een zoutwatersysteem KLEIN van Intex neem staat er in de handleiding dat deze geschikt is voor een pomp capaciteit van min. 1136L en max. 3785L. Kan ik deze gebruiken gezien de zfp 6000l rond pompt? Of gaat het zoutwatersysyteem dan kapot.

Ik zou graag de aqualoon ballen in de pomp willen plaatsten maar ik lees verschillende reviews over de aqualoon ballen, sommige vrij negatief. Kan iemand mij vertellen of dit komt door verschillende fabrikanten (kwaliteit) of door verkeerd gebruik (schoonmaak) van deze ballen.

[ Voor 2% gewijzigd door Alfa! op 29-04-2021 22:18 . Reden: toevoeging ]

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 09:58
Ik heb de aqualoon filterbollen afgelopen jaar gebruikt. Beviel me prima.
Enige is je moet ze inderdaad wel elke 2-3 weken wassen. Vaker naar mate het zwembad intensiever gebruikt wordt natuurlijk.

Dit jaar.een 8m3 pomp gekocht en toch maar voor glas gegaan. Puur omdat ik wil kijken wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
DrDoo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:15:
Ik heb de aqualoon filterbollen afgelopen jaar gebruikt. Beviel me prima.
Enige is je moet ze inderdaad wel elke 2-3 weken wassen. Vaker naar mate het zwembad intensiever gebruikt wordt natuurlijk.

Dit jaar.een 8m3 pomp gekocht en toch maar voor glas gegaan. Puur omdat ik wil kijken wat het verschil is.
Welk merk heb je gekocht? Was je ze in de wasmachine of met de hand?

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Alfa! schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:04:
In aanloop naar de zomer toe heb ik gisteren een Intex Prism frame 366 gekocht. Deze ga ik alleen in de zomer in gebruik nemen (4 maanden) Nu twijfel ik tussen een zoutwatersysteem en een met chloortabletten. Ik neig naar een zoutwatersysteem.
tja .. erhm .. met zout produceer je chloor .. voor minder geld koop je een chloor dispenser en mik je langzaam oplossend chloor tabletten erin .. op de langere termijn (jaren) zullen de kosten van systeem A vs B wegvallen ..
Ik ben voornemens om een Intex ZFP van 6m3/h te kopen. Ik vroeg me af, als ik een zoutwatersysteem KLEIN van Intex neem staat er in de handleiding dat deze geschikt is voor een pomp capaciteit van min. 1136L en max. 3785L. Kan ik deze gebruiken gezien de zfp 6000l rond pompt?
neen (vraag is eerder gesteld)
Ik zou graag de aqualoon ballen in de pomp willen plaatsten maar ik lees verschillende reviews over de aqualoon ballen, sommige vrij negatief. Kan iemand mij vertellen of dit komt door verschillende fabrikanten (kwaliteit) of door verkeerd gebruik (schoonmaak) van deze ballen.
voor een verplaatsbaar bad kan je aqualoon (heb ze 3 jaar gebruik) en heb ze nog liggen .. ben nu overgestapt naar intex (puur als test) .. ben over beide zeer tevreden ..
het doosje weegt 300x minder dan een zak glasparels of zand ..

en je mikt ze met gemak de wasmachine in voor volgend jaar ..
ik ben er te spreken over ..

Alleen voor langduring gebruik (jaar rond oid) weet ik het niet .. en ik denk wellicht dat dan de genoemde problemen onstaan ... (ik backwash in feite niet) in die 4 maanden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJUiHl_f7Ai-MgVdoZ2BMfWkIDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqizSEENI35yglxhgHypgQg7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een nieuwe "style" pomp ik vraag me alleen af waar die zwarte pinnen voor dienen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCosdtvIbIQTRZXodO2rmQVnal4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llcnxRcE3YiblPSiKvOHnDtH.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de achterkant kijk gaan 2 van die pinnen direct de "chip" in .. en ik vermoed gezien het 4 pinnen zijn dat dit best wel eens een serial console is oid .. (en dus de volgorde RX/TX/GND/VCC (3 of 5v) is .. tx en rx en gnd en vcc kan omgedraaid zijn maar ik acht die kans wel vrij hoog ..

Hmm het lijkt erop dat de zwarte pin connector 2 en 4 voor de flow sensor van een zoutwater systeem zijn
welke welke is .. dunno ..

Wat ik ook nog lees is dat de FP modus bij versies verschilt .. als je de RCD c.q ALS schakeld
versie A dan blijft hij op FP modus staan
versie B dan moet je alsnog voor FP modus op een knop drukken

kortom ... bij versie B moet je alsnog "erin" duiken ..

[edit]
foto's zijn van @Edwin3

@Jazsie of @Ep Woody dat zwarte blok ding is dus die start condensator ?

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 29-04-2021 22:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik vond ook nog deze (dit is mijn model)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w9PbewY.png

deze dus
Afbeeldingslocatie: https://www.apuliapools.co.uk/pub/media/catalog/product/cache/d885c9942324dd99a4a1f0a18e199109/8/1/81bwsdqczsl._sl1500_.jpg

wat je net niet ziet is de 2-12 uur "timer" of "FP" mode maar dan via een
die midden onder op foto 1 (rechts verstopt onder een spat kap op foto 2)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 22:56
Kan iemand mij vertellen waarom ik beter een Transformator 230-12V IP65 kan kopen bij een zwembad-shop dan bij een 'reguliere' winkel?

Ik zoek er 1 voor een 15 Watt LED lamp. Bij zwembadwinkels zijn ze vaak minimaal 50 Watt en tussen de 60 en 100 euro: https://www.toppy.nl/prod...ransformator-1-x-50w.html

Ik wil absoluut niet besparen op veiligheid maar als het niet uit maakt is deze 40 euro snel verdient: https://www.ledshop-groen...x-30-Watt-Waterdicht-IP67

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Luc S schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:44:
Kan iemand mij vertellen waarom ik beter een Transformator 230-12V IP65 kan kopen bij een zwembad-shop dan bij een 'reguliere' winkel?

Ik zoek er 1 voor een 15 Watt LED lamp. Bij zwembadwinkels zijn ze vaak minimaal 50 Watt en tussen de 60 en 100 euro: https://www.toppy.nl/prod...ransformator-1-x-50w.html

Ik wil absoluut niet besparen op veiligheid maar als het niet uit maakt is deze 40 euro snel verdient: https://www.ledshop-groen...x-30-Watt-Waterdicht-IP67
Je kunt kunt ook gewoon een voeding nemen 230-12V evt 40 wat of hoger voor je 15 watt led lamp. ik gebruik zelf een voeding van 60 watt 12V 5.0A op din rail in een verdeelkast bij het zwembad daar zit 2 led lamp op aangesloten en 12 v stroom voor de sensor temp achter de voeding, er kunnen wel 4 led lampen achter de zelfde voeding ik zit nog net onder de 60 watt van totaal

De vraag is waar plaats je de voeding buiten of in de schuur/afdak pomphuis etc voordeel van een verdeelkastje buiten zijn IP67 waar je ALS ook in kunt zetten voor de extra veiligheid zwembad evt met een groep er achter voor je installatie en later om er wat aan toe te voegen op din rail voeding en 2e lamp of je tuinverlichting op 12 volt etc naar gelang hoe groot je verdeelkast is en wattage voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Niet, die 2de is prima. Beiden doen het zelfde.
Die van Toppy is gewoon zwaar duur. Prima webshop maar dat zou ik niet daar kopen...

En je bespaard niet 40,-- maar eerder ruim 80,-- :) 99,95 of 16,95 ;)

Beiden zijn 12V, dus ik neem aan dat je 12V led lamp(en) hebt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luc S
@J.E. Weinor Het plan is om 1 nieuwe groep vanuit de meterkast naar een punt in de achtertuin te leggen. Een verdeelkast monteren lijkt me dan inderdaad ook een mooie oplossing. Daar ga ik even over nadenken.

@Jazsie Duidelijk :) Ik meende ergens een zwembad transformator te hebben gezien van 60 euro, vandaar de voorzichtige 40 euro besparing inschatting ;) Het gaat inderdaad om een 12V lamp, deze: https://www.zwemland.nl/h...-rgb-voor-betonbaden.html

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:36:
[Afbeelding]

Dit is een nieuwe "style" pomp ik vraag me alleen af waar die zwarte pinnen voor dienen ?

[Afbeelding]

Als ik de achterkant kijk gaan 2 van die pinnen direct de "chip" in .. en ik vermoed gezien het 4 pinnen zijn dat dit best wel eens een serial console is oid .. (en dus de volgorde RX/TX/GND/VCC (3 of 5v) is .. tx en rx en gnd en vcc kan omgedraaid zijn maar ik acht die kans wel vrij hoog ..

Hmm het lijkt erop dat de zwarte pin connector 2 en 4 voor de flow sensor van een zoutwater systeem zijn

Wat ik ook nog lees is dat de FP modus bij versies verschilt .. als je de RCD c.q ALS schakeld

[edit]
foto's zijn van @Edwin3

Dat is inderdaad de aanloopcondensator. Die wordt even gebruikt bij het opstarten van de motor zodat hij in beweging komt en de juiste kant op draait. Zodra de motor in beweging is gaat deze uit.

Helaas kan je dus geen gebruik maken van die goedkope toerentalregelaars...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Let op het verschil tussen AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom). Normale 12V trafo's zijn meestal DC.
Mijn zwembad lamp heeft 12V AC of 20V DC nodig. Ik vermoed daarom dat de officiele zwembad trafo's 12 AC geven ipv DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:33:
@Jazsie Duidelijk :) Ik meende ergens een zwembad transformator te hebben gezien van 60 euro, vandaar de voorzichtige 40 euro besparing inschatting ;) Het gaat inderdaad om een 12V lamp, deze: https://www.zwemland.nl/h...-rgb-voor-betonbaden.html
Hmzz zie nergens op de site staan of die 12V (en AC of DC) is of niet. Indien je de lamp al in bezit hebt check het op de doos of lamp zelf...

Zoals @ocmer aankaard heb je AC/DC varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 09:58
Alfa! schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:17:
[...]

Welk merk heb je gekocht? Was je ze in de wasmachine of met de hand?
Dit was mijn bestelling.
Blue Bay zandfilterpomp Speedclean - 4 m3/u
Flowclear polysphere navulling - 500 gram

Er zaten bij de pomp ook reeds filterbollen.
Ik waste ze altijd eerst deels met de hand. Er komt echt veel vuil uit. ("Vullen" met water en uitknijpen en dat een keer of 3). Daarna de wasmachine in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@ocmer @Jazsie Ik krijg de lamp vandaag binnen, op internet is geen eenduidig antwoord te vinden. Hier en daar een site die bij een soortgelijke Hayward lamp VAC aangeeft. Straks maar even checken op de doos.

@J.E. Weinor De keuze valt inderdaad op een verdeelkast. Ik denk dat dat een stuk netter wordt voor de hele installatie. Het is de bedoeling dat die uiteindelijk uitgroeit naar 2 pompen, zoutwatersysteem, warmtepomp en automatisering van de waterval/lamp/solar matten.

Nog even een extra afdakje regelen om zoiets onder te hangen https://www.elektramat.nl...r-ip44-met-4x-schuko-16a/ :)

De lamp wil ik straks wel even kunnen testen dus wellicht wel vast een DIN-rail trafo bestellen. De rest van de aansluitplannen gaat nog even de ijskast in. Eerst maar eens fundering regelen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Uit evleerdam in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 3"
ps reageren op het huis kan natuurlijk --> bij de link
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/559e3f9ba64439cea3a9fb09e9ea11fde6c1fc71/?url=https%3A%2F%2Fcloud.funda.nl%2Fvalentina_media%2F142%2F671%2F083_2160.jpg

tja erhm ..
vinkje --> weinig groen
vinkje --> "onderhoudsvrij"
vinkje --> luxe uitstralling

maaruh hoe verwarm je het zwembad :? 8)

nah ik wilde dit jullie niet onthouden :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, meer dan voldoende ruimte voor collectoren op het dak. Zowel op de uitbouw als op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:17:
Uit evleerdam in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 3"
ps reageren op het huis kan natuurlijk --> bij de link
[Afbeelding]

tja erhm ..
vinkje --> weinig groen
vinkje --> "onderhoudsvrij"
vinkje --> luxe uitstralling

maaruh hoe verwarm je het zwembad :? 8)

nah ik wilde dit jullie niet onthouden :)
Ik kwam die ook tegen in dat topic.
Ter info voor andere die het niet gezien hebben:
Het huis is de afgelopen tijd vaak verkocht geweest en er zijn nog foto's van hoe het zwembad eruit zag voordat de huidige eigenaren het opknapte. Leek erop dat het zwembad al een tijdje niet onderhouden/gebruikt was.

Qua verwarmen: wat @Ep Woody zegt. En op zo'n dak kan ook een warmtepomp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso & @Ep Woody:
Wilde net zeggen, kan mooi op schuurtje:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/142/671/099_2160.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:34:
@vso & @Ep Woody:
Wilde net zeggen, kan mooi op schuurtje:

[Afbeelding]
En wat dacht je van de uitbouw? Ook 5x5 meter, of je moet dat willen gebruiken voor zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ik vind het mooi om te zien alleen ik zou er wegens 101 reden er omheen lopen als het om kopen oid gaat.

Het kost mega veel om hem alleen al te verwarmen / onderhoud etc, en de tuin is onbruikbaar ..
een beloopbare "vloer" zou ik op zijn minst verwachten ..

Als ik (hier) in de tuin een zwembad zou bouwen zou het ook een beloopbare overdekking / bewegende vloer moeten hebben .. en die zijn daarnaast zou ik een (verschuifbaar?) dak oid willen hebben zodat ik wat meer plezier dan alleen mooi weer maar dat alles kost nogal $$$$

maar het was meer sarcastisch bedoelt betreft verwarmen ..van dat object wat ik linkte .. je moet wel echt "gedreven" zwemmer zijn .. wil je weer/wind trotseren en veel onderhoud plegen om het mooi te houden ..

kortom kosten/baten zijn in mijn optiek een dingetje daar

@Plenkske thx voor de aanvulling

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Mooi huisje met zwembad daar is veel werk in verzet in de verbouwing voor het zwembad als de gehele woning en dat voor een prijs van 225,000 euro niet veel ten opzichte en vergelijk andere krot woningen waar nog van alles aan moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:56:
Ik vind het mooi om te zien alleen ik zou er wegens 101 reden er omheen lopen als het om kopen oid gaat.

Het kost mega veel om hem alleen al te verwarmen / onderhoud etc, en de tuin is onbruikbaar ..
een beloopbare "vloer" zou ik op zijn minst verwachten ..

Als ik (hier) in de tuin een zwembad zou bouwen zou het ook een beloopbare overdekking / bewegende vloer moeten hebben .. en die zijn daarnaast zou ik een (verschuifbaar?) dak oid willen hebben zodat ik wat meer plezier dan alleen mooi weer maar dat alles kost nogal $$$$

maar het was meer sarcastisch bedoelt betreft verwarmen ..van dat object wat ik linkte .. je moet wel echt "gedreven" zwemmer zijn .. wil je weer/wind trotseren en veel onderhoud plegen om het mooi te houden ..

kortom kosten/baten zijn in mijn optiek een dingetje daar

@Plenkske thx voor de aanvulling
Vooral dat er geen tuin over is bij dit huis is jammer. Alles naast het zwembad is steen/grind.
Als ik zelf een ingebouwd zwembad zou willen, dan zou ik nog wel wat echte tuin willen overhouden.
Maargoed, ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:07:
[...]

Vooral dat er geen tuin over is bij dit huis is jammer. Alles naast het zwembad is steen/grind.
Als ik zelf een ingebouwd zwembad zou willen, dan zou ik nog wel wat echte tuin willen overhouden.
Maargoed, ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk.
mijn idee ..

daarom opt ik zoiezo voor een beweegbare vloer .. dat zijn vrij simple dingen beetje onderzee-er achtige bouw constructie .

of hij net wel net niet neutraal drijvend moet zijn is punt 2 ..
en hoe je zorgt dat je erop kan lopen (vastpint) is punt 3

op YT kan je constructie filmpjes vinden of het DIY te doen is tja .. hmmm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:32:
[...]

mijn idee ..

daarom opt ik zoiezo voor een beweegbare vloer .. dat zijn vrij simple dingen beetje onderzee-er achtige bouw constructie .

of hij net wel net niet neutraal drijvend moet zijn is punt 2 ..
en hoe je zorgt dat je erop kan lopen (vastpint) is punt 3

op YT kan je constructie filmpjes vinden of het DIY te doen is tja .. hmmm
Zelf zou ik een vloer of afdekking waar je over kan lopen niet kiezen. Maar dit is sterk afhankelijk van de indeling van je tuin en waar je het zwembad wil hebben, of wat een logische plek is.

Maar met kinderen is het uiteraard slim om er wel voor te zorgen dat ze er niet zomaar in kunnen donderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:42:
Zelf zou ik een vloer of afdekking waar je over kan lopen niet kiezen. Maar dit is sterk afhankelijk van de indeling van je tuin en waar je het zwembad wil hebben, of wat een logische plek is.

Maar met kinderen is het uiteraard slim om er wel voor te zorgen dat ze er niet zomaar in kunnen donderen ;)
gelukkig kan je allemaal kiezen wat je wilt :)

De mate van beloopbaarheid is eigenlijk wel een dingetje .. in die post waar ik de backwashgrafiek van koffie deel staat als laatste link een DIY zwembad build paar posts later oid staat er een foto van zijn dochtertje erboven op

maar ja ik met mijn gewicht ga ik er doorheen, en sterker nog ik wil een constructie die 1500-4000kg oid kan hebben beter overkill dan ondermaats .. zoals het voorbeeld van zijn dochtertje :)

ps nadeel is dat het een dingetje is met "isoleren" .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-05 18:05
Voor mijn
INTEX Metal Frame - 260 x 160 cm

Zou ik dan 200gr blokken in mijn nieuwe offline kunnen doen.

Ik gebruik nu 20gr een stuk of 5 per week.
Ik haal dit seizoen niet met mijn 20gr dus vandaar vooruit denken

Ik wil geen chloor overkill zwembad creëren of regel je dat makkelijk in het de afstelling en blijft de opgeloste chloor dan gewoon in de dispenser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Marco_Dark schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:05:
Voor mijn

Ik wil geen chloor overkill zwembad creëren of regel je dat makkelijk in het de afstelling en blijft de opgeloste chloor dan gewoon in de dispenser?
Dat zwembad heeft ongeveer 200 liter minder inhoud dan mijn zwembad. Ik gebruikte 1x20gr per 5 dagen ongeveer. Gewoon 1 in de chloordrijver en als die bijna op was deed ik er een nieuwe in. Dus 5 per week is al flinke overkill volgens mij.

Ik deed alleen extra erin als het zwembad vaker gebruikt werd en als het water 30+ graden was, maar dan deed ik dat met snel oplosbare tabletten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Te ver voor mij helaas, anders kwam ik het wel ophalen :).
Was mooi voor mijn toekomstige vaste Spa/hottub :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:58
Vanmorgen is het zwembad binnengekomen (488x244x107). Nu een beetje de prijzen van de 8m3h ZFP en het ZWS op Amazon in de gaten houden voor de beste prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
GilbertvH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:27:
Vanmorgen is het zwembad binnengekomen (488x244x107). Nu een beetje de prijzen van de 8m3h ZFP en het ZWS op Amazon in de gaten houden voor de beste prijs...
Ik vind €165,- voor de 8m3 en 161 voor de 10m3 (tijdelijk niet leverbaar, maar gisteren nog 189) overigens geen gekke bedragen. Zeker niet als de 8m3 nu bij Amazon.de als lightning deal is voor €195. En ook niet in verhouding tot de 127/149 waar de 6m3 ongeveer voor ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:05:
Voor mijn

Het probleem met drijvers is
- langzaam chloor laat vlekken op de liner achter als het te lang op 1 plek licht
- kids zien het al "speel opbject" (dumpen de chloor tijdens het spelen)
- en je wilt geen chloor lucht als je de drijver eruit haalt als de kinderen spelen
hierom heb je de dispenser

Met een dispenser probeer je een basis niveau te houden van je chloor dus een constant niveau van x tot "optimaal" ..
Die grote 200gram tabletten zijn gevoelig voor "hamers" ;)

En een nadeel van snelle tabletten = het chloor vervliegt sneller

wat ik doe is mik er 5 per 5 dagen in .. (20gr) de 200 gram doen er langer over om op te lossen
en eerlijk gezegd de draai knop van de dispenser zit ik zelden aan ..
ps de pomp draait dagelijks minimaal 2 uur belangrijk voor chloor ---> zwembad en met die CRP pompjes tijdig filter vervangen

Met quick tabletten en ph - tabletten bv 1x per persoon die in het zwembad was .. voordat ik het zwembad afsluit regel ik "bij" ..

Ik heb de illusie opgegeven dat ik "perfect" chloor niveau kan halen .. zolang het water helder is ben ik tevreden .. en met de dispenser en een x aantal tabs houd je een mooi niveau aan chloor in het zwembad..

het is elk jaar weer "aanmodderen" :) en iedereen doet het op zijn eige-wijze

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Luc S schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:40:
@ocmer @Jazsie Ik krijg de lamp vandaag binnen, op internet is geen eenduidig antwoord te vinden. Hier en daar een site die bij een soortgelijke Hayward lamp VAC aangeeft. Straks maar even checken op de doos.

@J.E. Weinor De keuze valt inderdaad op een verdeelkast. <knip>

De lamp wil ik straks wel even kunnen testen dus wellicht wel vast een DIN-rail trafo bestellen. De rest van de aansluitplannen gaat nog even de ijskast in. Eerst maar eens fundering regelen :9
De lamp blijkt 12V AC nodig te hebben. Daarmee werd het best een zoektocht :9 Als ik de berichten uit dit topic begrepen heb m.b.t. installatie dan moet het dit worden;

Verdeelkast: https://www.conrad.nl/p/s...n-9-aantal-rijen-1-611589
Dinrail transformator voor zwembadlamp: https://www.conrad.nl/p/c...ng-12-vac-2-a-24-w-515205
De 10A 10mA aardlekautomaat: https://www.conrad.nl/p/k...-10-a-001-a-230-v-1933676

Ik heb dan wel nog maar plek voor 2 groepen. 1 Voor eventueel warmtepomp, en dan 1 voor de rest. [Edit] Zijn aparte groepen hierachter nog wel noodzakelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:28:
[...]

De lamp blijkt 12V AC nodig te hebben. Daarmee werd het best een zoektocht :9 Als ik de berichten uit dit topic begrepen heb m.b.t. installatie dan moet het dit worden;

Dinrail transformator voor zwembadlamp: https://www.conrad.nl/p/c...ng-12-vac-2-a-24-w-515205
De 10A 10mA aardlekautomaat: https://www.conrad.nl/p/k...-10-a-001-a-230-v-1933676

Ik heb dan wel nog maar plek voor 2 groepen. 1 Voor eventueel warmtepomp, en dan 1 voor de rest. [Edit] Zijn aparte groepen hierachter nog wel noodzakelijk?
Een andere verdeelkast dan in je eerdere link met vier stekkerdozen keuze genoeg op dat gebied maar prijzen ook. :)

Betreft je ALS, achter een aardlekautomaat kun je geen extra groep achter plaatsen een aardlekautomaat is een combi van aardlekschakelaar en zekeringautomaat in één, wil je meer groepen zeg maar 4 dan moet je een aardlekautomaat nemen met vier groepen in één de variant in je link van Kopp heeft maar 1 groep.

De vraag komt je ALS achter bestaande stroomleiding die al in je tuin ligt die bijvoorbeeld al achter een groep van 16A (B) zekeringautomaat zit vanuit je meterkast? of een kabel trekken vanuit je meterkast alleen voor je zwembad?

Wil je evt. een losse zekeringautomaat bij plaatsen is een enkele ALS nemen geen automaat achter elke ALS mag vier groepen achter plaatsen volgens NEN1010.naar gelang wat ik eerder noemde bestaande leiding of kabel trekken.
Een ALS hoeft geen 10A te zijn ook moeilijk verkrijgbaar 16A van KOPP zit in mijn verdeelkast maar niet meer verkrijgbaar bij Conrad je kunt ook gewoon 25A of 30A nemen ampères maakt niet uit voor je ALS met 10mA, op navraag.
.
Als de bestaande leiding al achter de bestaande groep zit mag je zekeringautomaat niet meer zijn dan 16 A die in je meterkast zit je kunt dan 1x 10A pomp bijv. of 2 x 6A +2A voor de voeding etc wattages van je randapparatuur optellen wat de zekeringautomaat aan kan max, neem aan dat er geen zwaar vermogen achter je zwembad zit of op je bestaande leiding tuin :)

Betreft je ledlamp AC 12V in je link de transformator din rail gaat wel werken, mijn zwembad led RGB verlichting werkt op DC 12V voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
@Luc S, @J.E. Weinor, het is qua verdeling groepen etc iets anders. Je kunt prima zekeringen achter elkaar zetten, maar je moet wel rekening houden met selectiviteit. Dat betekent grofweg dat je achter een 25A zekering alleen een zekering van 16A of kleiner mag plaatsen. Bij een 16A moet dat dan (volgens mij) 10A zijn. Dat mogen er gerust 4 naast elkaar zijn, mits het totale gebruik van die 4 groepen maar niet langduring over die 16A heen gaat.

Ook qua aardlek beveiliging moet je daar rekening mee houden. 2x een 30 mA ALS achter elkaar heeft geen zin, de kans dat de eerste (vanaf de hoofdzekering) het eerst eruit gaat is het grootst, terwijl je doel juist is om alleen de eindgebruiker uit wil laten schakelen in plaats van (bijna) je hele huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

VAC = AC.

Dan zou je idd AC voeding moeten hebben als die van Conrad.

Extra groep is in feite niet nodig, handig is wel om te rekenen hoeveel het totale stroom verbruik is.
Zo had ik niet genoeg aan 1x 10A aangezien mijn warmtepomp al 2,2 kW verbruikt.
Indien je voor meer dan 1 groep gaat, dan zou ik een losse aardlekschakelaar nemen (10mA) en daar achter 2x 10A groepen bijvoorbeeld (naar gelang wat je nodig hebt).

Verder het verhaal van @J.E. Weinor en @Ep Woody waar ik mij op aansluit.

Daarnaast zou ik toch voor slagje groter gaan met behuizing/verdeel kast. Wie weet ga je uitbreiden in de toekomst. Ook klein begonnen en nu heb ik ook zo kleine die staat te verstoffen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

Heb je niet toevallig een oude voeding van halogeenlampjes liggen ? Die zijn veelal 12V en zeker AC. Dat zijn die dingen waar een LED halogeen vervanger zonder omzet printje niet mee werkt. Oude tuin verlichting zou ook kunnen, al is dat soms 24v, dus wel even goed kijken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hele goeie @Pixelmagic !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[edit]
foto's zijn van @Edwin3

Yes, dat zwarte is de "aanloop" condensator voor de 2de hulpwikkeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

Zo hier ook de knoop doorgehakt, heb een Fairland Step Inverter 6kW (BPNCR06) WP gekocht, zat gelijk ook een bypass set bij. Niet dat ik de laatste nodig heb, want reeds aanwezig, maar extra knieën, kranen en lijm is altijd handig. En een kabel met RCD uiteraard. Volgende week levering.

Overweeg nog om rubberen dempers bij te kopen.

Inmiddels in de garage de Pentair Azur 6m/3 ZFP geïnstalleerd met 2x 50mm naar buiten om daar over te gaan naar 38mm op slang. Zodat het in de winter weer binnen te zetten is. De pomp kan in de winter dan ook gewoon leeg gemaakt worden en daarmee is het ook flexibel inzetbaar en geen hokje buiten. :) .
Moet alleen nog wat lijmen binnen maar dat komt in de komende weken wel.

Dan is het wel mooi voor dit jaar ;) gewoon nog met chloortabletjes en ph- poeder. Volgend jaar wellicht dit ook maar eens aanpakken.inline dispenser ofzo... (je begint klein....zoiets.....)🙈

[ Voor 7% gewijzigd door Movinghead op 01-05-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 21:16
een vraag die ik hier niet veel heb zien langskomen, is het geluid van een filterpomp. De standaard CFP van intex maken zo goed als geen lawaai, maar als je voor een model gaat van pakweg 6m3, in welke mate is de geluidsproductie dan vergelijkbaar?

Zelfde ook voor de ZFP, is het geluid vergelijkbaar met een WP? Want een WP maakt best wel wat lawaai natuurlijk. Om dan een filterpomp naast te zetten die ook zoveel lawaai maakt, zie ik zelf wel niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:50:
een vraag die ik hier niet veel heb zien langskomen, is het geluid van een filterpomp.
haal het woordje "niet" maar weg we hebben 2 topics waar je in kan zoeken :) .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
een vraag die ik hier niet veel heb zien langskomen, is het geluid van een filterpomp. De standaard CFP van intex maken zo goed als geen lawaai, maar als je voor een model gaat van pakweg 6m3, in welke mate is de geluidsproductie dan vergelijkbaar?

Zelfde ook voor de ZFP, is het geluid vergelijkbaar met een WP? Want een WP maakt best wel wat lawaai natuurlijk. Om dan een filterpomp naast te zetten die ook zoveel lawaai maakt, zie ik zelf wel niet zitten.
Heb geen CFP gehad dus kan dat niet verglijken.

Maar mijn warmtepomp maakt zeker niet meer geluid dan de ZFP, sterker nog warmtepomp hoor je zo goed als niet...

Zoals je zelf aankaart ligt het dus aan het type model, en ja dat is lastig verglijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
J.E. Weinor schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Een andere verdeelkast dan in je eerdere link met vier stekkerdozen keuze genoeg op dat gebied maar prijzen ook. :)
Klopt, bij Conrad krijg je pas gratis verzending boven de 50 euro. Vandaar dat ik nog even zocht voor iets naast de transformator :D

@J.E. Weinor@Ep Woody@Jazsie Bedankt voor alle info. Ik dacht vlug vast alles bij elkaar te kopen (van het 1 komt het ander, ik wilde alleen maar vast even de RGB led testen :X) maar ik moet er echt even goed over nadenken en me inlezen. Ik wil het goed begrijpen of anders laten doen.

De technische installatie ga ik echt naar achter schuiven met de ruwbouw voor de deur. Als de RGB led het niet doet zit er gewoon garantie op :) En het automatiseren van een relais op de lamp aangestuurd door Home Assistant om de kleuren te besturen is dan maar een projectje voor de toekomst ;)

@Pixelmagic Ik heb het halogeen tijdperk een beetje overgeslagen ben ik bang. Maar ik ga eens zoeken in de garage, volgens mij heb ik ooit zo'n tuinspot gehad waar ik 230v op een print heb moeten schroeven in de lamp zelf. Hoop dat ik hem nog ergens heb en hij 12v is d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Is wel vaker gesteld die vraag.
De specs van de pompen kloppen volgens mij best aardig met de werkelijke geluidsproductie.
Een warmtepomp is meestal stiller dan een CRP en ZFP. Of de warmtepomp moet echt bagger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Klopt, bij Conrad krijg je pas gratis verzending boven de 50 euro. Vandaar dat ik nog even zocht voor iets naast de transformator :D

@J.E. Weinor@Ep Woody@Jazsie Bedankt voor alle info. Ik dacht vlug vast alles bij elkaar te kopen (van het 1 komt het ander, ik wilde alleen maar vast even de RGB led testen :X) maar ik moet er echt even goed over nadenken en me inlezen. Ik wil het goed begrijpen of anders laten doen.

De technische installatie ga ik echt naar achter schuiven met de ruwbouw voor de deur. Als de RGB led het niet doet zit er gewoon garantie op :) En het automatiseren van een relais op de lamp aangestuurd door Home Assistant om de kleuren te besturen is dan maar een projectje voor de toekomst ;)

@Pixelmagic Ik heb het halogeen tijdperk een beetje overgeslagen ben ik bang. Maar ik ga eens zoeken in de garage, volgens mij heb ik ooit zo'n tuinspot gehad waar ik 230v op een print heb moeten schroeven in de lamp zelf. Hoop dat ik hem nog ergens heb en hij 12v is d:)b
Probeer een 12v of 15v DC adapter, die heb je vast nog wel liggen. Grote kans dat het gewoon werkt namelijk.

Aangezien het AC lamp is normaal gesproken DC erop zetten niet schadelijk, hier ook al gedaan.
(Dacht dat de led lamp stuk was want die veranderde niet van kleur maar dat kwam dus omdat er DC op zat terwijl het AC moest zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 10:56

Dennahz

Life feels like hell should.

Een WP hoor je vrijwel niet (een goeie iig), maar een ZFP maakt echt een irritant geluid :+ Zal even een filmpje opzoeken van vorig jaar, dan kan je het horen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 01-05-2021 11:32 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Dennahz Hoe beviel de astral blue afgelopen jaar ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:41:
@Dennahz Hoe beviel de astral blue afgelopen jaar ?
Heel goed eigenlijk, alleen dit jaar met m'n zoutsysteem kan ik er nog weinig mee helaas :(

En zo'n Astral Blue voor zoutwater is een stuk duurder (naaiers). Misschien dat ik het alsnog wel doe, maar principieel gezien doe ik het beter niet :+

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Heel goed eigenlijk, alleen dit jaar met m'n zoutsysteem kan ik er nog weinig mee helaas :(

En zo'n Astral Blue voor zoutwater is een stuk duurder (naaiers). Misschien dat ik het alsnog wel doe, maar principieel gezien doe ik het beter niet :+
Waarom ga je dan ook over op ZWS ? :+

Wellicht dat er mensen zijn die hem wel over willen nemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Waarom ga je dan ook over op ZWS ? :+

Wellicht dat er mensen zijn die hem wel over willen nemen ..
Ben dat gedonder met chloor zat. Vind het maar smerig spul ook. Dit leek me veel makkelijker en cleaner.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dennahz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Ben dat gedonder met chloor zat. Vind het maar smerig spul ook. Dit leek me veel makkelijker en cleaner.
Het is inderdaad veel makkelijker! Draai ook al een jaar met ZWS. Wil niet meer anders, hoewel een UV lamp ook nog een overweging is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:56:
[...]

met zout maak je ook chloor .. :?

snap je denk wel ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Over UV-C lampen gesproken. Hoeveel zin heeft zo'n lamp, hoeveel uur per dag moet zoiets draaien, etc? Stel je pakt een kleintje van 8 of 16 Watt voor een 4m3 zwembad. Dan heb je geen of bijna geen chloor meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:40:
Over UV-C lampen gesproken. Hoeveel zin heeft zo'n lamp, hoeveel uur per dag moet zoiets draaien, etc? Stel je pakt een kleintje van 8 of 16 Watt voor een 4m3 zwembad. Dan heb je geen of bijna geen chloor meer nodig.
Een zandfilter (medium even erbuiten gelaten) filtert tot 20 micron oid .. je kan ook een 5 micron filter erbij plaatsen .. (na je zand filter)

Hoeveel uur etc ligt aan je lamp vermogen + aantal liter dus als je 1 v.d 2 weet kan je de ander berekenen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Een zandfilter (medium even erbuiten gelaten) filtert tot 20 micron oid .. je kan ook een 5 micron filter erbij plaatsen .. (na je zand filter)

Hoeveel uur etc ligt aan je lamp vermogen + aantal liter dus als je 1 v.d 2 weet kan je de ander berekenen ..
Kun jij hier dan wijs uit worden: https://static.saunasenzw...Blue-Lagoon-UV-C-Tech.pdf
Pagina: 1 ... 31 ... 168 Laatste