Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kan het proberen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Technical specifications               UV-C 15.000 
• Lamp UV-C Tech                       16 Watt 
• UV-C (W)                                   3,9 Watt 
• UV-C (%) after 4.500 hours        75% 
• Bath content (L.)                        15.000L
• Max. flow through                       7.200 l/h 
• Max. pressure                            2 bar 
• Connection size                         Ø63 mmm 
• Length of the device                  56 cm

Als ik dit voor mijn 4500L bad en 6m3 pomp zet .. zou ik binnen 20 minuten mijn bad "bestraald" hebben ..

Laat ik het echter een uur per dag aan staan --> dan kan ik er 4500 dagen / 120 dagen dat het bad staat per jaar .. gebruik van maken waar na ik hem eventueel "moet" vervangen ..

wat zou hij kosten ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@vso, dat zou betekenen dat je in 20 minuten je hele bad rondgepompt hebt? Dan zou het 20 minuten * 16 watt = 5Wh per dag zijn.

5Wh * 120 = 600 Wh
600 Wh * € 0,22 = € 0,132 per zwemseizoen aan elektragebruik.

Maar bij 1 uur per dag is het: 16Wh * 120 = 1.920 Wh.
1920Wh * € 0,22 = € 0,4224 per zwemseizoen aan elektragebruik.

De vraag is alleen, hoeveel UV-C heb je echt nodig aangezien je voor vijvers dingen leest als 24 uur per dag, maar ook heel af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Een andere melding die ik tegenkom is 1 Watt per 1m3 en er wordt een suggestie gewekt dat de lamp 24/7 aan moet staan.

Dan kom je op:
4*24*120 = 11,5 kWh
11,5 kWh = € 2.53

Dat zijn de kosten niet, de lamp daarentegen...

120 dagen * 24 uur = 2880 uur, oftewel er gaat ongeveer 1 lamp per seizoen doorheen, tenzij je een grotere lamp pakt en die minder lang aan laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
Ep Woody schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:30:

De vraag is alleen, hoeveel UV-C heb je echt nodig aangezien je voor vijvers dingen leest als 24 uur per dag, maar ook heel af en toe.
Ik kan me herinneren dat het in dit topic wel eens vaker hierover gegaan is. Wellicht kan je het nog terugvinden.
Volgens mij was er geen duidelijke conclusie, maar het kwam er wel op neer dat je nog steeds chloor nodig had. Hoeveel % minder was ook niet duidelijk. Dat zal uit de praktijk moeten blijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:30:
@vso, dat zou betekenen dat je in 20 minuten je hele bad rondgepompt hebt? Dan zou het 20 minuten * 16

erhm nee scherp ik pomp mijn bad rond in 45 min oid .. :) 6m3 p/h gedeeld door 4 = 1500L per 15 min .. bad is 4500 L

voor aquariums / vijvers pomp je 24x7 door je bio-filter heen .. anders sterft je bio-media (filterende bacterien) .. dus daar is het iets anders en heb je geen sterke pomp nodig ..maar zet je de UV lamp bv voor de zuigende pomp .. zodat het dodemateriaal een "voedingsbron" voor je filter is ..

Voor een zwembad wil je alle algen/bacterien doden .. en zet je hem na je filter ..
en ik zou hem in mijn geval een uur lang laten draaien /care of dat te lang is .. beter als "te kort"

ps of dit waar is .. tja .. erhm dit is wat ik logisch vind klinken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Ep Woody schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:40:
Over UV-C lampen gesproken. Hoeveel zin heeft zo'n lamp, hoeveel uur per dag moet zoiets draaien, etc? Stel je pakt een kleintje van 8 of 16 Watt voor een 4m3 zwembad. Dan heb je geen of bijna geen chloor meer nodig.
UVC-lamp vind het niet leuk om vaak aan/uit te schakelen. Ofwel deze laat je aanstaan zodra je filtert.
Daarnaast mag je de lamp ook enkel aanzetten wanneer er water doorstroomt...

Deze heb ik gekocht: https://www.saunasenzwembaden.nl/blue-lagoon-spa-uv-c/
(Alleen niet voor die prijs).

Lamp vervangen kost 10 EUR mits je de lamp zelf vervangt anders kost het me 75,-- voor een plug & play set :P
Er zit een standaard Philips UVC lamp in.

Doel is minder chloor gebruiken (80% minder chloor gebruik).

Eind van het (zwem)seizoen kan ik meer vertellen mbt praktijk ervaring :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NHCF7h7sM7Os3nlrP0HgfmsiFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi451i6uWEERi1d86VBvXcY3.jpg?f=fotoalbum_large
Rechts blauw zit ie :)

[ Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 01-05-2021 16:31 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:30:
[...]

UVC-lamp vind het niet leuk om vaak aan/uit te schakelen. Ofwel deze laat je aanstaan zodra je filtert.
Daarnaast mag je de lamp ook enkel aanzetten wanneer er water doorstroomt...

Deze heb ik gekocht: https://www.saunasenzwembaden.nl/blue-lagoon-spa-uv-c/
(Alleen niet voor die prijs).

Lamp vervangen kost 10 EUR mits je de lamp zelf vervangt anders kost het me 75,-- voor een plug & play set :P
Er zit een standaard Philips UVC lamp in.

Doel is minder chloor gebruiken (80% minder chloor gebruik).

Eind van het (zwem)seizoen kan ik meer vertellen mbt praktijk ervaring :).

[Afbeelding]
Rechts blauw zit ie :)
toon volledige bericht
Mooi verstopt!

Ben benieuwd, welke keuzes maak jij? 24/7 pompen of 1x per dag gedurende zoveel tijd pompen? Vervangen van de lamp voor 10 euro is goed te overzien inderdaad. Hoe minder chloor gebruik hoe beter natuurlijk!

Wel grappig dat zodra het labeltje zwembad er op komt de prijs fors omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Mooi verstopt!

Ben benieuwd, welke keuzes maak jij? 24/7 pompen of 1x per dag gedurende zoveel tijd pompen? Vervangen van de lamp voor 10 euro is goed te overzien inderdaad. Hoe minder chloor gebruik hoe beter natuurlijk!

Wel grappig dat zodra het labeltje zwembad er op komt de prijs fors omhoog gaat.
Goede vraag!

Ik ga ook doseer systeem plaatsen, dus dan is 24/7 beter.

Echter denk ik dat ik voor enkel overdag ga. Eens kijken hoe lang de lamp mee gaat met ieder dag in/uit schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
misschien niet erg voor de hand liggend ..

tijdens het zwembad verwarmen ..

De bubbel folie over je bad heen is niet zo zeer "isolatie" .. maar voorkomt dat het water verdampt .. en verdamping is mede de oorzaak van de warmte die je erin stopt ..verloren gaat.

ps ook dat je chloor concentratie weg gaat..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 01-05-2021 23:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 19:20
Jazsie schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Goede vraag!

Ik ga ook doseer systeem plaatsen, dus dan is 24/7 beter.

Echter denk ik dat ik voor enkel overdag ga. Eens kijken hoe lang de lamp mee gaat met ieder dag in/uit schakelen.
Heb je dan wel een regelaar met flow detector? Anders is het niet echt heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Mooi bedacht, wel een dure oplossing... 90 euro voor een plaat, dan wil je er eigenlijk nog iets onder en boven en dan kost het in een keer 300 euro voor een paneel van 2.5x1.

Voor een klein zwembad (4 kuub) wil je minimaal 4m2 aan collectoroppervlakte, dus je wil er twee. 600 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Mooi bedacht, wel een dure oplossing... 90 euro voor een plaat, dan wil je er eigenlijk nog iets onder en boven en dan kost het in een keer 300 euro voor een paneel van 2.5x1.

Voor een klein zwembad (4 kuub) wil je minimaal 4m2 aan collectoroppervlakte, dus je wil er twee. 600 euro.
Als je €90 betaald, betaal je te veel: https://www.hmg-benelux-s...-novalite-3516pcnl98.html

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Guusje2 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 01:24:
[...]

Heb je dan wel een regelaar met flow detector? Anders is het niet echt heel handig.
Uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Vind het een mooie oplossing, de vraag is natuurlijk hoe effectief het is in vergelijking met EPDM matten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik zag ook dat het wel goedkoper kan, maar dan nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zag ook dat het wel goedkoper kan, maar dan nog.
Ik heb er over nagedacht, omdat ik een aantal platen over heb sinds ik de overkapping ermee heb afgebroken en een met zonnepanelen er voor in de plaats heb gezet. Het filmpje is behoorlijk gedetailleerd maar is best veel werk. Ik heb voor nu besloten een Intex m2 te kopen voor net €25, dat was ik denk ik ook kwijt geweest aan alle overige materialen voor een vergelijkbare grootte. Plus daarbij het risico dat het niet in één keer lukt en de tijd die je er mee bezig bent. Dat opgeteld met de tijd die ik nog kan spenderen in graven, frame maken, dek afmaken en installeren van de hottub had ik genoeg te doen dacht ik 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Vind het een mooie oplossing, de vraag is natuurlijk hoe effectief het is in vergelijking met EPDM matten...
Helemaal met je eens het is zeer slim bedacht ..

ik denk niet dat Plastic vs EPDM een enorm verschil heeft in warmte overdracht .. teminste als alle andere factoren gelijk zijn ..

Ik denk dat kalk dat zich hecht aan het plastic tzt de effectiviteit reduceert .. maar dat kan je oplossen door de bovenkant ook zwart te spuiten ..

ik heb wel mijn bedenkingen bij de flow in + uit en optimaal gebruik .. daarnaast lijkt het erop alsof hij een zwakke pomp gebruikt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Ep Woody schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Afdekking van polycarbonaat kanaal plaat zijn duur naar gelang de breedte standaard zijn ze 98 cm dan 105 die vallen zo rond de 50 euro per stuk met een lengte van 2500 mm breder dan tikt de prijs aanzienlijk en inderdaad gauw richting de 90 euro per plaat.

Houten platen zijn ook niet goedkoop ook naar gelang welke kwaliteit je neemt welk soort en geschikt voor buiten, via een houthandel die partijen verkoopt kun je nog wel een deal schoren B keuze voor solar perfect geschikt in je DIY.

Ik heb zelf eens de kosten eens berekent gemiddeld met solar op een houten plaat met afdekking platen zijn standaard afmeting van 244x122x18 underlayment voor buiten WBP 100 meter tyleen opstaande randafwerking, polycarbonaat kanaalplaat 105x250x10 de benodigde koppelingen doosje schroeven potje zwarte verf tybe kit :) dan kwam ik op ongeveer op 190 euro uit per solar plaat.

Houten platen underlayment kosten 21 euro per stuk en de polycarbonaat kanaal plaat van 10 mm 105x250 koste 47 euro per stuk de standaart 16mm ligt de prijs wat hoger in deze afmeting, 100 meter tyleen was 52 euro de rest afwerking koppelingen tyleen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Ik heb er over nagedacht, omdat ik een aantal platen over heb sinds ik de overkapping ermee heb afgebroken en een met zonnepanelen er voor in de plaats heb gezet. Het filmpje is behoorlijk gedetailleerd maar is best veel werk. Ik heb voor nu besloten een Intex m2 te kopen voor net €25, dat was ik denk ik ook kwijt geweest aan alle overige materialen voor een vergelijkbare grootte. Plus daarbij het risico dat het niet in één keer lukt en de tijd die je er mee bezig bent. Dat opgeteld met de tijd die ik nog kan spenderen in graven, frame maken, dek afmaken en installeren van de hottub had ik genoeg te doen dacht ik 8)
als je het over een intex verwarmings mat hebt vs het idee van het filmpje denk ik dat de Poly oplossing wel beter zal werken ..

dit is mijn setup voordat ik naar het schuurdak verplaatste

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ac33BvC.jpg

de bovenste mat = intex (pvc)
de onderste mat = solar bag .(epdm) .

Het grootste verschil tussen de 2 is dat bij de intex een gedeelte (zeg 20%) van de flow afgetapt word om te worden verwarmt

solar bag vloeit 100% in en 100% uit ..

je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen waar je de volledige flow instopt een betere kans heeft om alle warmte op te nemen die de mat heeft . .

wat ik eigenlijk in deze vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2" uitleg met plaatjes ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Afdekking van polycarbonaat kanaal plaat zijn duur naar gelang de breedte standaard zijn ze 98 cm dan 105 die vallen zo rond de 50 euro per stuk met een lengte van 2500 mm breder dan tikt de prijs aanzienlijk en inderdaad gauw richting de 90 euro per plaat.

Houten platen zijn ook niet goedkoop ook naar gelang welke kwaliteit je neemt welk soort en geschikt voor buiten, via een houthandel die partijen verkoopt kun je nog wel een deal schoren B keuze voor solar perfect geschikt in je DIY.

Ik heb zelf eens de kosten eens berekent gemiddeld met solar op een houten plaat met afdekking platen zijn standaard afmeting van 244x122x18 underlayment voor buiten WBP 100 meter tyleen opstaande randafwerking, polycarbonaat kanaalplaat 105x250x10 de benodigde koppelingen doosje schroeven potje zwarte verf tybe kit :) dan kwam ik op ongeveer op 190 euro uit per solar plaat.

Houten platen underlayment kosten 21 euro per stuk en de polycarbonaat kanaal plaat van 10 mm 105x250 koste 47 euro per stuk de standaart 16mm ligt de prijs wat hoger in deze afmeting, 100 meter tyleen was 52 euro de rest afwerking koppelingen tyleen etc.
toon volledige bericht
Kwa kosten zit je inderdaad vaak niet goedkoper met een PVC mat of EPDM .. @Ep Woody had niet 100% gelijk kwa kosten maar inderdaad alles bij elkaar maakt het wel kostbaar :)

Kwa rendement denk ik echter dat het resultaat heel erg varieert tussen de zonne verwarming(en) .. en DIY or BUY maakt in mijn optiek niet erg uit ..
(solar bol vs een gekochte mat bijvoorbeeld is zoiezo verschillend)

ik denk zelf dat ik straks met deze meting -->
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R723NrX.png
kan monitoren hoeveel "rendement" ik behaal ..
Wat je nog hier mist is het zwembad water In + uit

omdat de bypass kogel kranen heeft kan ik leuk spelen met de flow op de mat .. (begin met lage flow) als ik de flow verhoog zou de mat koeler moeten worden ..
- midden zomer verwacht ik dat ik niet alles meer afgevoerd krijg ..

ik ben erg benieuwd naar de resultaten (als het weer het toelaat) van de metingen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Kwa kosten zit je inderdaad vaak niet goedkoper met een PVC mat of EPDM .. @Ep Woody had niet 100% gelijk kwa kosten maar inderdaad alles bij elkaar maakt het wel kostbaar :)

Kwa rendement denk ik echter dat het resultaat heel erg varieert tussen de zonne verwarming(en) .. en DIY or BUY maakt in mijn optiek niet erg uit ..
(solar bol vs een gekochte mat bijvoorbeeld is zoiezo verschillend)

ik denk zelf dat ik straks met deze meting -->
[Afbeelding]
kan monitoren hoeveel "rendement" ik behaal ..
Wat je nog hier mist is het zwembad water In + uit

omdat de bypass kogel kranen heeft kan ik leuk spelen met de flow op de mat .. (begin met lage flow) als ik de flow verhoog zou de mat koeler moeten worden ..
- midden zomer verwacht ik dat ik niet alles meer afgevoerd krijg ..

ik ben erg benieuwd naar de resultaten (als het weer het toelaat) van de metingen ..
toon volledige bericht
Dat de kosten flink kunnen oplopen naar gelang je het hebben wil en de benodigde materialen die je er voor moet aanschaffen, ondanks het internet afstruinen voor de voordelige prijzen tikt het lekker aan :? ook vooral nu met corona dat de prijzen aardig oplopen.

Op hout gebied vergelijk met 2 jaar terug Zweeds rabat zwart lengte van 4 meter koste toen rond de 15 euro per plank nu zitten de prijzen rond de 22 euro per plank maal 12 voor gemiddeld hoogte van schuur per kant 84 euro meer prijs en dan de rest aan benodigde hout materiaal voor dak binnenwand etc je schuur wordt gauw 1000 euro duurder.

Voordeel ik had nog 6 lengtes van 4 meter over die ik weer kon gebruiken voor de zijwand afdak die ik afgelopen 2.5 weken mee bezig ben geweest windveren moesten worden vervangen wand er in rolluik ombouwen naar elektrisch die ik over had van de woning wat niet meer past wegens renovatie die zit mooi om de wand van de afdak, voordeel een kant mooi dicht ook de kant waar het zwembad komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9dnAlPLKPjymqwfgf6bVgQ_eBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbO2Z3dRGw9cQChmVGugQUSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3m6S7HXlO1jKucLEu4y8kAwPIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGrkXH0htgTBFEBsal9M7Dbl.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien dat eerst klaar moest kon ik met de solar beginnen al 3 bakken in elkaar geschroefd moet nog lik verf op en de tyleen en buis er nog in etc, de fotos en uitleg komen nog maar alles bij elkaar kost veel werk en de tijd vliegt voorbij, maar het weer zit de komende week ook tegen om lekker buiten aan het klussen te gaan.

Foto solar bak :) als voorproefje. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDkuqif3jKIIxeZde1u_uwtk3V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWnj1cgBtHS2HbTL36lCjUXi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Die Intex matten hebben een enorm goede bang for buck. Wat helemaal tof is, als je er zo'n kanaalplaat overheen legt... Dan verlaag je het warmteverlies en haal je veel meer warmte uit de lucht.

Aan de andere kant, als je gaat tellen hoeveel warmte je uit de zon haalt en hoeveel het zou kosten als je dat elektrisch zou doen in combinatie met extra opwek in de winter dan kon dat nog wel eens veel interessanter zijn als het salderen afgeschaft wordt en dan kun je nog overwegen om dat met COP 1 te doen ipv COP 5+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
De roestplekjes van de buizen net nog even voorzien van een laagje spuitlak. Nog even drogen en dan kunnen ze zo de liner in en kan er water het bad in. Dan kunnen we pas echt testen... :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Dat de kosten flink kunnen oplopen naar gelang je het hebben wil en de benodigde materialen die je er voor moet aanschaffen, ondanks het internet afstruinen voor de voordelige prijzen tikt het lekker aan :? ook vooral nu met corona dat de prijzen aardig oplopen.

Op hout gebied vergelijk met 2 jaar terug Zweeds rabat zwart lengte van 4 meter koste toen rond de 15 euro per plank nu zitten de prijzen rond de 22 euro per plank maal 12 voor gemiddeld hoogte wan schuur per kant 84 euro meer prijs en dan de rest aan benodigde hout materiaal voor dak binnenwand etc je schuur wordt gauw 1000 euro duurder.

Voordeel ik had nog 6 lengtes van 4 meter over die ik weer kon gebruiken voor de zijwand afdak die ik afgelopen 2.5 weken mee bezig ben geweest windveren moesten worden vervangen wand er in rolluik ombouwen naar elektrisch die ik over had van de woning wat niet meer past wegens renovatie die zit mooi om de wand van de afdak, voordeel een kant mooi dicht ook de kant waar het zwembad komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien dat eerst klaar moest kon ik met de solar beginnen al 3 bakken in elkaar geschroefd moet nog lik verf op en de tyleen en buis er nog in etc, de fotos en uitleg komen nog maar alles bij elkaar kost veel werk en de tijd vliegt voorbij, maar het weer zit de komende week ook tegen om lekker buiten aan het klussen te gaan.

Foto solar bak :) als voorproefje. :P

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er wel mooi uit

doe er ook sensors er in ?
Ep Woody schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:56:
[...]
Die Intex matten hebben een enorm goede bang for buck. Wat helemaal tof is, als je er zo'n kanaalplaat overheen legt... Dan verlaag je het warmteverlies en haal je veel meer warmte uit de lucht.
Denk dat de kanaal plaat ding op zich meer bang voor buck heeft dan dat Intex matje .. hoewel intex matje tja "goedkoper" is ..de lage prijs van het intex ding .. en de lage opwarming .. tja daar is de prijs ook naar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Aan de andere kant, als je gaat tellen hoeveel warmte je uit de zon haalt en hoeveel het zou kosten als je dat elektrisch zou doen in combinatie met extra opwek in de winter dan kon dat nog wel eens veel interessanter zijn als het salderen afgeschaft wordt en dan kun je nog overwegen om dat met COP 1 te doen ipv COP 5+.
Zeg dat een EPDM mat en het T gedeelte in PVT evenveel warmte genereren .. per m2, een collector zal meer genereren.

Alleen zwembad water door een aluminium "collector" onder de buizen is niet wijs .. Daarom is PVT wellicht intressant(er) je zal warmtewisselaar moeten hebben waarbij de warmte die je van je panelen haalt omzet naar warmte voor het zwembad..

ik denk wel dat met de vervallen van de salderings regeling het handig(er) is een bepaalde capaciteit aan Energie opslag te hebben ..

in beide gevallen kan je inderdaad het overschot ---> zwembad stoppen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:05:
De roestplekjes van de buizen net nog even voorzien van een laagje spuitlak. Nog even drogen en dan kunnen ze zo de liner in en kan er water het bad in. Dan kunnen we pas echt testen... :9B
TIP:

Neem staalwol / schuurpapier en een 2-in-1 primer/wite lak oid .. en dit aan het eind van het seizoen.. na het opschuren v.d plekjes ..even spuiten .. dan ver-ergert het niet.. als je het opslaat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:45:
[...]

als je het over een intex verwarmings mat hebt vs het idee van het filmpje denk ik dat de Poly oplossing wel beter zal werken ..

dit is mijn setup voordat ik naar het schuurdak verplaatste

[Afbeelding]

de bovenste mat = intex (pvc)
de onderste mat = solar bag .(epdm) .

Het grootste verschil tussen de 2 is dat bij de intex een gedeelte (zeg 20%) van de flow afgetapt word om te worden verwarmt

solar bag vloeit 100% in en 100% uit ..

je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen waar je de volledige flow instopt een betere kans heeft om alle warmte op te nemen die de mat heeft . .

wat ik eigenlijk in deze vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2" uitleg met plaatjes ..
toon volledige bericht
Die mat onder die Intex mat ziet er netjes uit, heb je daar een linkje naar ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Ziet er wel mooi uit

doe er ook sensors er in ?

[...]

Denk dat de kanaal plaat ding op zich meer bang voor buck heeft dan dat Intex matje .. hoewel intex matje tja "goedkoper" is ..de lage prijs van het intex ding .. en de lage opwarming .. tja daar is de prijs ook naar
Er komt 1 sensor er in aangezien de bakken naast elkaar worden gekoppeld zal de sensor alleen de temp meten van de ruimte onder de afdekking van een van de bakken was wel nieuwsgierig hoe hoog de temp wordt onder de afdekking, de andere 2 sensors zitten in het pomphuis, en aangezien mijn verdeelkast geen digitale temp meter bij geplaats kan worden.

Op zich vind ik het wel goed zo, ja ik kan wel 10 sensors plaatsen en alles gaan meten van links recht boven onder midden, ik vind dit al heel wat voor het eerst in het DIY project ik kan er wel een hele kerstboom verlichting er aan gaan hangen maar dat is niet de bedoeling misschien evt. later als toevoeging maar dan kom ik op het Dominica gebeuren uit en waar je je meer in moet gaan verdiepen waar ik geen kaas van heb gegeten. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:38:
[...]

Die mat onder die Intex mat ziet er netjes uit, heb je daar een linkje naar ?
ik weet niet meer wie maar iemand had uitgevonden dat het "1-2-3 solarbag" oid hete

https://www.toychamp.nl/solar-bag-1-2-3 60,- (ik kocht hem 10 jaar geleden voor 70-80 euro)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Toch snap ik niet echt waar jouw gevoel van slechte opwarming vandaan komt. Of, na het zien van die foto waarin die twee matten in serie liggen snap ik het wel een beetje... Eerst de EPDM mat en vervolgens de Intex mat is natuurlijk niet een faire methode van vergelijken.

Die mat heeft een hele goede opwarming, ze zijn kwalitatief alleen minder. Ze zijn snel lek en er zitten wat vernauwingen op plekken waar het niet echt ideaal is, maar zonlicht omzetten in warm water doen ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Er komt 1 sensor er in aangezien de bakken naast elkaar worden gekoppeld zal de sensor alleen de temp meten van de ruimte onder de afdekking van een van de bakken was wel nieuwsgierig hoe hoog de temp wordt onder de afdekking, de andere 2 sensors zitten in het pomphuis, en aangezien mijn verdeelkast geen digitale temp meter bij geplaats kan worden.

Op zich vind ik het wel goed zo, ja ik kan wel 10 sensors plaatsen en alles gaan meten van links recht boven onder midden, ik vind dit al heel wat voor het eerst in het DIY project ik kan er wel een hele kerstboom verlichting er aan gaan hangen maar dat is niet de bedoeling misschien evt. ater als toevoeging maar dan kom ik op het Dominica gebeuren uit en waar je je meer in moet gaan verdiepen waar ik geen kaas van heb gegeten. :?
Tja je kan ook met FLIR gaan werken maar dat lijkt me extreem duur :p

en ik zie het nut niet van meer dan 1 in de behuizing .. nu ja .. 2 of 3 max ..

je wilt weten
- water temp IN + UIT
- de temp bij bepaalde afstanden slang ..
- indien gesloten behuizing .. de warmte die opgesloten is ..

Als temp in(25 graden) + uit(27 graden) en dus 2 graden verschilt en in de bak het nog 40 graden is .. dan zou je dus die 13 graden eruit kunnen persen .. is de temperatuur gelijk of rond de 27 graden in dit voorbeeld met fictieve cijfers heb je een goeie warmte overdracht ..

De reden dat ik er meer onder mijn mat leg (6x ... 10 vond ik er ook teveel) (3m,4m,5m oid) is eigenlijk deze insteek .. haal ik alles eruit wat er in zit ? .,..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:51:
[...]

Toch snap ik niet echt waar jouw gevoel van slechte opwarming vandaan komt. Of, na het zien van die foto waarin die twee matten in serie liggen snap ik het wel een beetje... Eerst de EPDM mat en vervolgens de Intex mat is natuurlijk niet een faire methode van vergelijken.

Die mat heeft een hele goede opwarming, ze zijn kwalitatief alleen minder. Ze zijn snel lek en er zitten wat vernauwingen op plekken waar het niet echt ideaal is, maar zonlicht omzetten in warm water doen ze prima.
neem jij aan dat ik ik geen andere configuraties heb geprobeerd, teminste als ik het lees komt het wel zo over .

die EPDM mat is op die foto al 5 jaar oud .. en verwarmde 250cm rond bad (met opblaas rand) enorm goed .. foto heb ik wel eens eerder gepost ..

Die intex heb ik later erbij gekocht om de 305cm warm te krijgen .. die was toen nog niet verkrijgbaar ..

hoewel ik toen nog niet goed wist .. hoe/wat met vloeistof --> ben ik overgestapt op pvc op het dak
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1avFYdP.png

daar was het visueel erg goed zichtbaar .. blauw .. lag erg goed (strak) op het dak .. en het rode golvende niet aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden (plaatje op zijn kop ..duh)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tKgH5p6.jpg
zie linksboven (is het blauwe gedeelte) de rode gedeelte is zichtbaar aan de bollende PVC mat

ps deze foto is midden "hete" zomer .. niet nu (mei/begin juni) waar de warmte nog goed afgevoerd kan worden en dus de mat "strak" tegen het dak zou liggen .. als ik er zwembad water doorheen zou jagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
tot volgend weekend kans op hagel/regen .. daarna mooi weer in aantocht :)

Dus ik hoor net dat volgend weekend het zwembad opzetten een ding is :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Het lijkt erop dat zaterdag (eindelijk) de omslag naar warmer weer begint.
Nog wel met deels bewolking lijkt het nu op.

De volgende plaatjes zijn regio "midden" maar het is nagenoeg hetzelfde voor heel NL. Enkele gradens verschil hooguit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0eRjLLO7Rw07ditSxAF7iWbPJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3uneoz9aK3nsFMSz6SB8e6iF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRqB53bM9qBaUuiuAQta62zRsh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DWR1X9XWT6EyFEHpWCW19Fvq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:43:
Gisteren mijn zwembad opgezet. Stukje zeil op de tegels, daar 4 cm XPS op en daar 0.8 cm dikke tegels van de Action onder.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Om het vullen een beetje sneller te laten gaan heb ik een Y stuk op de kraan gezet en daar een slang aangehangen die niet al te lang is. Gewoon een goedkope tuinslang van 5 euro in 2-en geknipt en die in het zwembad gelegd. Doordat de lengte maar 10 meter is en het over twee slangen gaat gaat het vullen erg vlot.

[Afbeelding]
Netjes !
Waar heb je dat XPS vandaan ? Toen ik aan het zoeken was kwam ik op veel plekken óf te dure platen tegen óf je moest er meteen heel veel bestellen.

Misschien was je het al van plan, maar ik zou nog als tip meegeven om wat van dat zwarte zeil af te snijden. Anders krijg je bij regen veel plassen water op dat zeil.

edit:
Ik zie nu dat je per ongeluk in het verkeerde topic hebt geplaatst ? Misschien even vragen of deze twee berichten naar algemeen zwembad topic kunnen :)

Is verplaatst. Voor de duidelijkheid de quote is nu deze reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 03-05-2021 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, ik heb de XPS platen bij de Hornbach gehaald. Geen idee of ik te veel heb betaald, 50 euro voor een pak van 4 cm dik geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Plenkske & @Ep Woody:

Hier ook gekocht bij de Hornbach, ook 4cm. Zelfde prijs :).

1250 x 600 x 40 mm, pak van 10 platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:13:
@Plenkske & @Ep Woody:

Hier ook gekocht bij de Hornbach, ook 4cm. Zelfde prijs :).

1250 x 600 x 40 mm, pak van 10 platen
Probleem is alleen dat ik maar 5 platen nodig heb :D Beetje jammer dus om er dan 5 over te hebben.

Ik zal een keer zoeken of ik ergens anders goedkoper uit kom met minder platen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Probleem is alleen dat ik maar 5 platen nodig heb :D Beetje jammer dus om er dan 5 over te hebben.

Ik zal een keer zoeken of ik ergens anders goedkoper uit kom met minder platen.
Ga dan vor 50mm platen, heb je 8 stuks, tja die 3 andere dunno hehe.

Je kan online bestellen maar dat was in mijn geval met verzenden duurder dan bij de Hornbach, maar wie weet kan jij wel ergens ophalen in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:20:
[...]

Ga dan vor 50mm platen, heb je 8 stuks, tja die 3 andere dunno hehe.

Je kan online bestellen maar dat was in mijn geval met verzenden duurder dan bij de Hornbach, maar wie weet kan jij wel ergens ophalen in de buurt
Wacht eens even. Ik kan niet tellen op de vroege ochtend.
Ik heb een rond bad 244cm

1250 - 600
2500 - 2400
2 x 4

Heb er dus 8 nodig :o

[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 03-05-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hebben die xps platen nu echt nut ?

en isolatie materiaal kan over het algemeen slecht tegen "punt" belasting .. ik vrees dat je met een opzet zwembad zoals een 305 x76 (rond model) .. de poten dwars door isolatie heen gaan tenzij je iets van een plank ertussen legt om het gewicht te verdelen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:45:
Hebben die xps platen nu echt nut ?

en isolatie materiaal kan over het algemeen slecht tegen "punt" belasting .. ik vrees dat je met een opzet zwembad zoals een 305 x76 (rond model) .. de poten dwars door isolatie heen gaan tenzij je iets van een plank ertussen legt om het gewicht te verdelen..
Het zal sowieso beter zijn vergeleken met niks. Hoeveel beter weet @Ep Woody misschien wel te berekenen. In de praktijk is het lastig te zeggen want dan moet je eerst veel data hebben van een seizoen zonder platen, en daarna dezelfde data van een seizoen met platen.

Betreft die poten: bij ronde baden zal je dan denk ik met plankjes moeten werken ja (niet zo erg toch?). Ik zag op @Ep Woody zijn foto's dat hij de poten naast de XPS platen had staan, dat kan met de rechthoekige baden ook prima.

Overigens ben ik er zelf nog niet uit 100% uit wat ik doe.
Komend weekend gaan we composiet vlonder leggen. Daar komt uiteindelijk het zwembad op.
Vorig jaar gebruikte ik een stuk kunstgras als ondergrond (niet van dat hele dunne), was wel lekker zacht in ieder geval. Maar dat zal niks of erg weinig doen qua isolatie.
Als ik die dit jaar wil gebruiken moet ik hem goed schoon maken eerst, want ligt zooi op van de hele winter.
En anders gaat die weg (marktplaats) en komen er XPS platen met de goedkope action tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Het zal sowieso beter zijn vergeleken met niks. Hoeveel beter weet @Ep Woody misschien wel te berekenen. In de praktijk is het lastig te zeggen want dan moet je eerst veel data hebben van een sezieon zonder platen, en daarna dezelfde data van een sezioen met platen.

Betreft die poten: bij ronde baden zal je dan denk ik met plankjes moeten werken ja (niet zo erg toch?). Ik zag op @Ep Woody zijn foto's dat hij de poten naast de XPS platen had staan, dat kan met de rechthoekige baden ook prima.

Overigens ben ik er zelf nog niet uit 100% uit wat ik doe.
Komend weekend gaan we composiet vlonder leggen. Daar komt uiteindelijk het zwembad op.
Vorig jaar gebruikte ik een stuk kunstgras als ondergrond (niet van dat hele dunne), was wel lekker zacht in ieder geval. Maar dat zal niks of erg weinig doen qua isolatie.
Als ik die dit jaar wil gebruiken moet ik hem goed schoon maken eerst, want ligt zooi op van de hele winter.
En anders gaat die weg (marktplaats) en komen er XPS platen met de goedkope action tegels.
toon volledige bericht
Als "zachte" bodem zal ik niks zeggen :) dit is 1 van de reden(en) dat ik bv heel erg bewust grastapijt heb liggen op zand .. dat geeft iets meer mee dan steen.

Alhoewel ik niet overtuigt was van de "puzzel" vloerdelen en "tapijt" schelen deze enorm veel bij steen en zelfs in mijn situatie ..

Tja als je zwembad weer lager staat dan de "vloer" dan mis je relatief veel "diepte" .. hierom heb ik 20x30 tegels (halve tegels) liggen (euro per stuk) ..

tja ik denk niet dat isolatie veel verschil uit maakt .. je zal alleen van de koude vloer iets minder last hebben (elk beetje helpt)..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@vso & @Plenkske:

Ik weet wel zeker dat het nut heeft. Bij mij zijn de stenen/grond ijskoud.
Heb het niet gemeten maar ik voel gewoon dat het onder de XPS plaat echt koud is terwijl boven de XPS platen gewoon normaal aanvoelt.

Wel heb ik er ertussen nog action tegels zitten want inderdaad moet je opletten op punt belasting.

Ondertussen heb ik het geheel ook verhoogd, effect zal dus wel minder zijn maar het houd wel de warmte binnen :)
@Plenkske:

Aangezien het op je vlonderplank komt zal het effect minder zijn maar toch denk ik dat het helpt.
Sowieso iets eronder doen om de belasting te verdelen, gaat anders je vlonderplanken/zwembad niet zo leuk vinden ;)

@vso:

Behalve isolatie heb je ook een zachte ondergrond ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 03-05-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:07:
@vso & @Plenkske:
Ik weet wel zeker dat het nut heeft. Bij mij zijn de stenen/grond ijskoud.
Heb het niet gemeten maar ik voel gewoon dat het onder de XPS plaat echt koud is terwijl boven de XPS platen gewoon normaal aanvoelt.
Tja .. maar je hebt het over "winter/herfst" condities .. voor je jacuzzi kan ik dat best begrijpen btw .. maar voor een zwembad ?

Natuurlijk spreek ik voor mijn "beleving" puur op zonne verwarming .. er word hier pas in het zwembad gesprongen wanneer de temperaturen het toelaten .. dan is die isolatie denk ik niet zo relevant .. als jij wellicht nu aangeeft..

Teminste ik neem aan dat je met een WP bv nu al een lekker bad temperatuur behaalt (bijvoorbeeld) en dus nu al gebruik wilt maken ..dan heeft die isolatie zeker nut..
@vso:
Behalve isolatie heb je ook een zachte ondergrond ;).
spuit 11 :) dat is juist "de uitzondering" waar ik echt wel het nut van zie voor het leggen van isolatie .. alleen dan heeft het weinig meer te maken met isoleren .. maar andere comfort :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:14:

er word hier pas in het zwembad gesprongen wanneer de temperaturen het toelaten .. dan is die isolatie denk ik niet zo relevant .. als jij wellicht nu aangeeft..
Wanneer je erin gaat is inderdaad voor iedereen anders. Voor mij lijkt me dat ook al lekker bij 20-25 graden(zonder regen), en als het water ongeveer 28 graden is (of warmer).

Isolatie is in die gevallen wel relevent.
Het voordeel is gewoon dat je zwembad water minder afkoelt in de nacht en dus eerder op gewenste temperatuur zal zijn overdag. Hoeveel eerder weet ik niet. Maar je kan in ieder geval eerder in je zwembad :)

En als je een warmtepomp gebruikt dan bespaar je gewoon energie ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Tja .. maar je hebt het over "winter/herfst" condities .. voor je jacuzzi kan ik dat best begrijpen btw .. maar voor een zwembad ?

Natuurlijk spreek ik voor mijn "beleving" puur op zonne verwarming .. er word hier pas in het zwembad gesprongen wanneer de temperaturen het toelaten .. dan is die isolatie denk ik niet zo relevant .. als jij wellicht nu aangeeft..

Teminste ik neem aan dat je met een WP bv nu al een lekker bad temperatuur behaalt (bijvoorbeeld) en dus nu al gebruik wilt maken ..dan heeft die isolatie zeker nut..

[...]

spuit 11 :) dat is juist "de uitzondering" waar ik echt wel het nut van zie voor het leggen van isolatie .. alleen dan heeft het weinig meer te maken met isoleren .. maar andere comfort :P
toon volledige bericht
Ja klopt, in mijn geval is het zeker nuttiger dan wanneer je pas erin gaat wanneer het buiten 30gr+ is oid.
Daarnaast heb ik watertemperatuur van 35-40 graden. Dat koelt veel sneller af dan normale zwembad water temperatuur.

Maar dan nog steeds, vergis je niet hoe koud de tegels zijn in de schaduw ;).

Comfort is ook belangrijk ;).

Het zal sowieso helpen, de enige vraag is natuurlijk in hoeverre. En dat zal dus ook verschillen per situatie.
Plenkske schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Wanneer je erin gaat is inderdaad voor iedereen anders. Voor mij lijkt me dat ook al lekker bij 20-25 graden(zonder regen), en als het water ongeveer 28 graden is (of warmer).

Isolatie is in die gevallen wel relevent.
Het voordeel is gewoon dat je zwembad water minder afkoelt in de nacht en dus eerder op gewenste temperatuur zal zijn overdag. Hoeveel eerder weet ik niet. Maar je kan in ieder geval eerder in je zwembad :)

En als je een warmtepomp gebruikt dan bespaar je gewoon energie ermee.
Precies dat, het is dat ik aan het klussen ben aan mijn Spa/Bad. Anders zat ie al ruim een maand op met WP aan :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
me pakketjes beginnen binnen te druppelen van ome-ali .. ik hoop dat de thermowell's tzt binnen komen ..

ik heb nog een lading koel pasta, denk dat ik die ga gebruiken voor de temp sensor(s) ..

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 03-05-2021 11:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:50:
Maar dan nog steeds, vergis je niet hoe koud de tegels zijn in de schaduw ;).
Niet om een hele discussie te starten
maar hierom twijfel ik aan het "nut" van de isolatie meerwaarde.. tenopzichte van het isolerende functie .. :)

Zand steen en zand zijn relatieve slechte geleiders .. versus water & ijzer.

Paar simpele voorbeelden
1 ) pizza bakken op een steen --> kost veel tijd om genoeg warmte op te bouwen in een steen om een pizza te kunnen bakken ..
2 ) op een hete dag in de zomer .. pak een plek die de hele dag in de zon heeft gestaan en niet belopen is .. je hoeft maar 1 a 2 cm oid van de bovenlaag af te schrapen om koud zand te vinden ..

En de tegels in de "schaduw" zijn blootgesteld aan weer & wind . dus dat is een hele andere situatie versus een zwembad erop ..

Voor de enkeling die het nog niet begrijpt .. ik twijfel alleen aan de toegevoegde waarde maar ik zeg niet dat isolatie "waardeloos" is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, ondergrond is heel belangrijk. Droog goed verdicht zand neemt weinig warmte op, maar natte kleigrond neemt veel warmte op, laat staan als het grondwater erg hoog zit...

Zit je op droge grond heeft een laagje isolatie op de bodem relatief weinig zin, zit je in een nattere omgeving, dan is het best relevant. In mijn geval zet ik het zwembad 1 keer op, en laat hem dan staan, als ik wil isoleren is dit het moment en die 50 euro aan XPS platen kan ik volgend jaar ook weer gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Hierbij nog een keer de foto's van het opbouwen van m'n zwembad:

Gisteren mijn zwembad opgezet. Stukje zeil op de tegels, daar 4 cm XPS op en daar 0.8 cm dikke tegels van de Action onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P09I18D1nc-SaNtoUmb0MqyV4Hg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDwvvWfiCU82wLZnxvnAkN8f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLchkkSItP8fO_Fx8RUAf03cJes=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6W4pCAr4FtNb8r3mHuemvEr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI2jamuc7efoPhflOryoyZjBiSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p7Ril2bcQ3OMjAWsxdIe5rY.jpg?f=fotoalbum_tile

Om het vullen een beetje sneller te laten gaan heb ik een Y stuk op de kraan gezet en daar een slang aangehangen die niet al te lang is. Gewoon een goedkope tuinslang van 5 euro in 2-en geknipt en die in het zwembad gelegd. Doordat de lengte maar 10 meter is en het over twee slangen gaat gaat het vullen erg vlot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBEFpEQO6TOUEs1TDj9tWc_Yh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahI0His3IUL3E9Ux4TQ0zRRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Net even vluchtig gemeten, ik pomp nu met 11 liter per minuut rond, volledig over de tyleenbuizen. Dat betekent dat ik 7 uur moet rondpompen om mijn bad volledig te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:28:
@vso, ondergrond is heel belangrijk. Droog goed verdicht zand neemt weinig warmte op, maar natte kleigrond neemt veel warmte op, laat staan dat het grondwater erg hoog zit...

Zit je op droge grond heeft een laagje isolatie op de bodem relatief weinig zin, zit je in een nattere omgeving, dan is het best relevant. In mijn geval zet ik het zwembad 1 keer op, en laat hem dan staan, als ik wil isoleren is dit het moment en die 50 euro aan XPS platen kan ik volgend jaar ook weer gebruiken.
daar heb je een goed punt :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:41:
Net even vluchtig gemeten, ik pomp nu met 11 liter per minuut rond, volledig over de tyleenbuizen. Dat betekent dat ik 7 uur moet rondpompen om mijn bad volledig te filteren.
En zonder de tyleenbuizen ?
Als je aan het verwarmen bent is opzich die 7 uur nog niet zo'n ramp op dat formaat bad. Al vraag ik me wel af of het goed genoeg is voor het verwarmen zelf.
Maar als je niet hoeft te verwarmen vind ik het zelf best lang.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 03-05-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Zoals ik al zei, heb het even vluchtig gemeten. 2 meter buis op de uitgang in het zwembad gezet en die een emmer water laten vullen. Duurde ongeveer 1 minuut om er 11 liter water in te krijgen. Als de boel straks beter dicht zit (er zitten nog wat druppelende koppelingen) en de flow meter is ook weer aangesloten ga ik nog eens meten.

Nu eerst weer even wat werk verzetten, anders worden de collega's jaloers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:41:
Je water is wel erg "groen" .. je zou het water door een extra filter oplossing .. watten in een kussensloop --> in een "emmer" met gaten oid .. (cheap "pre-filter") .. of wat sokken ..
Dit is de "redneck" manier in USA om roest en andere vervuilingen uit het water te krijgen ..

En ja je kan ook een lading chloor erin mikken maar dat lijkt me zonde van de chloor .. in deze tests :)

Kan je de flow niet aanpassen op tyleen en/of je bypass ? juist in deze weersomstandig heden is een lagere flow handig..
mijn gedachte: Op dit moment is het nog niet zo warm dat je 100% flow over tyleen nut heeft .. ik denk dat je met 25% - 50% flow over je tyleen alle "opgewekte" warmte kan afvoeren naar het bad..

En ja mocht je denken dat dit 180 graden tegenover-gesteld is wat ik zeg .. dat klopt bij zeer hoge temperaturen / midden zomer .. voor nu is dat nog niet zo ..

best lage flow maar misschien mis ik wat .. komt dit door een aparte pomp ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:01:
[...]

Je water is wel erg "groen" .. je zou het water door een extra filter oplossing .. watten in een kussensloop --> in een "emmer" met gaten oid .. (cheap "pre-filter") .. of wat sokken ..
Dit is de "redneck" manier in USA om roest en andere vervuilingen uit het water te krijgen ..
I know, komt ieder jaar zo groen uit de leidingen. Kwestie van rustig rondpompen en straks als het zout erin zit chloor maken.
Kan je de flow niet aanpassen op tyleen en/of je bypass ?
Ja, dat kan. Heeft alleen geen zin.
juist in deze weersomstandig heden is een lagere flow handig..
mijn gedachte: Op dit moment is het nog niet zo warm dat je 100% flow over tyleen nut heeft .. ik denk dat je met 25% - 50% flow over je tyleen alle "opgewekte" warmte kan afvoeren naar het bad..

En ja mocht je denken dat dit 180 graden tegenover-gesteld is wat ik zeg .. dat klopt bij zeer hoge temperaturen / midden zomer .. voor nu is dat nog niet zo ..
Juist in deze weersomstandigheden is een zo hoog mogelijke flow beter, dan heb je minder warmteverlies over aan de omgeving. Ik heb nu trouwens een dT van 0.6 graad.
best lage flow maar misschien mis ik wat .. komt dit door een aparte pomp ?
Geen idee, ga straks nog wel meer testen. Kan morgen wel even kijken wat er gebeurt als niet alle flow over de matten gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Een van de nadelen van een zoutwater badje.
De vering onderweg terug is minder dan normaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5AZbRWjJ1pjKjdDX6_vAZAic68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmgO3da1HkJNp5dEnw1dqn5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8bHTvQrVvLhGWgsMOlYY_BzE6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIUOGsczKuSkxV56khgwVpTA.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
400 Kg aan zout in je auto... Dat is inderdaad een lekker gewicht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
39 liter per minuut met de bypass (grotendeels) open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:24:
400 Kg aan zout in je auto... Dat is inderdaad een lekker gewicht...
375,. Vorig jaar begon ik met 24 zakken... Toen zag het er nog veerlozer uit.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:29:
Hierbij nog een keer de foto's van het opbouwen van m'n zwembad:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Toernooi feest gehad met pijl en boog, mooie schietschijven tegen de schutting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Kan je de flow niet aanpassen op tyleen en/of je bypass ? juist in deze weersomstandig heden is een lagere flow handig..
[...]
Dit kun je vrij eenvoudig testen... Zorg dat je de in en uitgaande temperatuur meet na de bypass. Als het geen (of weinig) effect heeft, kun je vrij spelen met de bypass zonder dat de uitgaande temperatuur veranderd.

Mits de flow gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jack zomer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:23:
Een van de nadelen van een zoutwater badje.
De vering onderweg terug is minder dan normaal
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon laten bezorgen joh :P heheheehe

Zou niet eens in mijn VW Polo passen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 03-05-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:25:
39 liter per minuut met de bypass (grotendeels) open.
Dat lijkt er meer op, dat is 2,34 kuub per uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
jack zomer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:28:
[...]

375,. Vorig jaar begon ik met 24 zakken... Toen zag het er nog veerlozer uit.
Hoe groot is jouw bad als ik vragen mag? Ik gebruik 50kg op een bad van een 17m3 en dat is meer dan voldoende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
jack zomer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet 177 kuub eruit. 110m2. Kan me niet voorstellen hoe 17000 kuub eruit moet zien... Veel regen en zand de afgelopen week... Ook heb ik snachts zwemmende bezoekers in de vorm van zwijnen... Als ze nu eens toegangsgeld betalen had ik het niet erg gevonden.
@darklord007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:06:
Juist in deze weersomstandigheden is een zo hoog mogelijke flow beter, dan heb je minder warmteverlies over aan de omgeving. Ik heb nu trouwens een dT van 0.6 graad.
Dit klinkt niet erg logisch let op .. ik ga geen discussie aan of je verwarming wel/niet werkt ..

je stelling
dan heb je minder warmteverlies over aan de omgeving.
Dit is helemaal waar maar dit wil je zeker met hoge temperaturen ook blijven behouden .. op dit moment zou ik een dT van 0,01 (overdreven gezegd) bij jou "willen" zien .. dat betekend dat je wanneer het warmer wordt nog ruimte hebt om efficient warmte af te voeren ..

Een tyleenbuis van 16mm met binnen diameter van 14mm heeft en 50m lengte heeft 0,0308m3 of 30,8 liter inhoud .. met een flow rate van 11L/m zit water dus gemiddeld iets minder dan 3m in je buis .. is de buis diameter 12mm dan 0,0226m3 of 22,6L en dus 2minuten
https://www.berekenen.nl/a-z/inhoud-cilinder-berekenen (5.000cm = 50m)

Uitgaande dat je het water onverwarmt en verwarmt meet (voor & na de spiraal) zonder gemengt te zijn met "koudwater" dat via je bypass toegevoegd word .. (klopt dit :?)

Maar ja het ligt er wel aan waar je meet :) als anders is dan kan je deze "harde" woorden wel met een lading zout nemen (zoveel als in die kofferbak :+ )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:06:
I know, komt ieder jaar zo groen uit de leidingen. Kwestie van rustig rondpompen en straks als het zout erin zit chloor maken.
het ligt misschien aan de foto maar ik vind dit persoonlijk erg zorg wekkend ..

het kan zijn dat je het zwembad niet schoon en droog hebt opgeborgen .. en de leiding al dit jaar gebruikt hebt om plantjes water te geven / of hogedruk spuit voor het terras oid ..
Of dat je tuin water uit een aparte bron komt ?

Maar als dit zelfs daarna 1:1 deze "groene" kleur vertoont zou ik in huis een waterfilter neerkwakken .. iets in de 5micron filter regio .. (zand filter zit in 20-25micron :? oftewel grotere delen) ..

Ik hoef pas na 2 a 3 weken "chloor" te gaan toevoegen .. en dat hangt puur af van de hoeveelheid regen ..
lees zolang er geen mensen inzitten en het droog blijft blijft het water redelijk helder ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Dit kun je vrij eenvoudig testen... Zorg dat je de in en uitgaande temperatuur meet na de bypass. Als het geen (of weinig) effect heeft, kun je vrij spelen met de bypass zonder dat de uitgaande temperatuur veranderd.

Mits de flow gelijk blijft.
dat ga ik ook testen als de thermowells binnen zijn voor nu heeft het nog weinig nut helaas

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:04:
[...]

het ligt misschien aan de foto maar ik vind dit persoonlijk erg zorg wekkend ..

het kan zijn dat je het zwembad niet schoon en droog hebt opgeborgen .. en de leiding al dit jaar gebruikt hebt om plantjes water te geven / of hogedruk spuit voor het terras oid ..
Of dat je tuin water uit een aparte bron komt ?

Maar als dit zelfs daarna 1:1 deze "groene" kleur vertoont zou ik in huis een waterfilter neerkwakken .. iets in de 5micron filter regio .. (zand filter zit in 20-25micron :? oftewel grotere delen) ..

Ik hoef pas na 2 a 3 weken "chloor" te gaan toevoegen .. en dat hangt puur af van de hoeveelheid regen ..
lees zolang er geen mensen inzitten en het droog blijft blijft het water redelijk helder ..
Het ligt ook aan de foto. Die vertekent wat, maar het is inderdaad wat groenig. De leiding vanaf de hoofdaansluiting naar de buitenkraan is net vernieuwd, maar vorig jaar was dit ook zo. De tuinslang is ook nieuw. Het linnen was droog toen het de schuur in ging en voorzien van talkpoeder (maar dat valt niet zo op).

Er zit al wel een waterontharder voor, maar dat water heb ik niet gebruikt voor het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:15:
Er zit al wel een waterontharder voor, maar dat water heb ik niet gebruikt voor het zwembad.
slim zou ik ook niet doen .. is de waterontharder ook niet op berekend vermoed ik voor ff paar extra kuub ..
maar dit is meer om het kalk weg te halen .. en dat zou een gedeelte van de "troebel" beeld verklaren maar het groene tint niet .. tenzij je een groene weerkaatsing ergens vandaan hebt tijdens het maken v.d foto :P
Het ligt ook aan de foto. Die vertekent wat, maar het is inderdaad wat groenig. De leiding vanaf de hoofdaansluiting naar de buitenkraan is net vernieuwd, maar vorig jaar was dit ook zo. De tuinslang is ook nieuw. Het linnen was droog toen het de schuur in ging en voorzien van talkpoeder (maar dat valt niet zo op).
Ik probeer wel af en toe wat methodes uit om "groen" water te filteren .. "goedkope beunhaas" manier
doel is om eenmalig het water bv te ontdoen van kalk/alg of andere zwevende substanties ..

Wat je bv wel eens ziet op youtube

De beste methode die ik gevonden heb was via een CRP pomp in een emmer die hing aan de zwembad trap die in het bad stond .. (waar gaten in gemaakt waren) ..
de slang had een paar sokken om zich heen .. en in de emmer zat een laken met watten ..
ik had wel wat chloor er ingedumpt .. (lees bleek) . want het was toch einde seizoen ..

Maar het zal je niet verbazen dat het water nog steeds groen was (wel lichter) maar nog steeds groen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:38:
[...]

slim zou ik ook niet doen .. is de waterontharder ook niet op berekend vermoed ik voor ff paar extra kuub ..
maar dit is meer om het kalk weg te halen .. en dat zou een gedeelte van de "troebel" beeld verklaren maar het groene tint niet .. tenzij je een groene weerkaatsing ergens vandaan hebt tijdens het maken v.d foto :P

[...]

Ik probeer wel af en toe wat methodes uit om "groen" water te filteren .. "goedkope beunhaas" manier
doel is om eenmalig het water bv te ontdoen van kalk/alg of andere zwevende substanties ..

Wat je bv wel eens ziet op youtube

De beste methode die ik gevonden heb was via een CRP pomp in een emmer die hing aan de zwembad trap die in het bad stond .. (waar gaten in gemaakt waren) ..
de slang had een paar sokken om zich heen .. en in de emmer zat een laken met watten ..
ik had wel wat chloor er ingedumpt .. (lees bleek) . want het was toch einde seizoen ..

Maar het zal je niet verbazen dat het water nog steeds groen was (wel lichter) maar nog steeds groen ..
toon volledige bericht
Ik denk dat de buurvrouw al klaar stond in een groene bikini vandaar die groene weerkaatsing in het zwembadwater bij @Ep Woody 8) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Even een kort verlengkabeltje gemaakt voor de flowmeter en de flow komt nu ook weer netjes binnen. Hij geeft nu aan met een flow van 16 l/min over de solarmatten te pompen. Aangezien de slang nu volledig onder water (in een emmer met zout) spuit zal dat best wel kunnen kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:58:
[...]

Ik denk dat de buurvrouw al klaar stond in een groene bikini vandaar die groene weerkaatsing in het zwembadwater bij @Ep Woody 8) :)
Met 13.8 graden denk ik dat de buurvrouw snel warmte opzoekt als ze erin springt... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het zout is opgelost, dus nu alvast de waterstofproductie aangezet. Eigenlijk nog even een aansteker pakken om te kijken of er voldoende waterstof ontstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Laatst online: 05-05 08:16
Ik ga me dit jaar ook wagen aan eigen zwembad. Intex 3x2m badje, met 4m3 zandpomp en 4m2 EPDM matten aangeschaft voor op het garagedak. Ik ben erg benieuwd naar de combi, en hoe warm het water gaat worden.

Nu ben ik al aardig wat materialen aan het verzamelen, maar ik wil ook wel heel even stoppen met het uitgeven van geld, ik loop alleen tegen 1 issue aan nog. De aanvoerslang van de pomp is te kort, ik zou dit kunnen oplossen op de volgende manieren, zonder nog meer slang aan te moeten schaffen

- verloopstuk 38mm schroef, naar 32mm klem
- verloopstuk 38mm schroef, naar 38mm schroef

Deze verlopen kan ik echter online niet vinden. Ik heb een verloop 38-32 met aan beide kanten klemverbinding, echter omdat mijn slang een 'hard' eindstuk heeft heeft twijfel ik of ik met een slangklem voldoende stevigheid heb. Ik wil niet hebben dat halverwege de zomer het gaat lekken natuurlijk.

Als alternatief zou ik een koppelstuk kunnen 3d printen. Er staan er een aantal op thingiverse, maar ik twijfel of PLA het een zomer buiten vol houdt.

De echte oplossing zou zijn een intex adapter A, en een slang die lang genoeg is. Echter voelt het alsof het goedkoper moet kunnen, omdat ik voldoende lengte slangen over heb, ik kan ze dus alleen niet aan elkaar knopen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gewoon een stukje 32mm pvc halen bij de bouwmarkt. Daar kun je die klemverbindingen heel goed op vastmaken. Goed, de diameter is wel minder, maar doordat het een gladde buis is, is de weerstand ook minder.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Janoz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:21:
Gewoon een stukje 32mm pvc halen bij de bouwmarkt. Daar kun je die klemverbindingen heel goed op vastmaken. Goed, de diameter is wel minder, maar doordat het een gladde buis is, is de weerstand ook minder.
ah die had ik nog niet bedacht! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jurgen schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:17:
Ik ga me dit jaar ook wagen aan eigen zwembad. Intex 3x2m badje, met 4m3 zandpomp en 4m2 EPDM matten aangeschaft voor op het garagedak. Ik ben erg benieuwd naar de combi, en hoe warm het water gaat worden.

Nu ben ik al aardig wat materialen aan het verzamelen, maar ik wil ook wel heel even stoppen met het uitgeven van geld, ik loop alleen tegen 1 issue aan nog. De aanvoerslang van de pomp is te kort, ik zou dit kunnen oplossen op de volgende manieren, zonder nog meer slang aan te moeten schaffen

- verloopstuk 38mm schroef, naar 32mm klem
- verloopstuk 38mm schroef, naar 38mm schroef

Deze verlopen kan ik echter online niet vinden. Ik heb een verloop 38-32 met aan beide kanten klemverbinding, echter omdat mijn slang een 'hard' eindstuk heeft heeft twijfel ik of ik met een slangklem voldoende stevigheid heb. Ik wil niet hebben dat halverwege de zomer het gaat lekken natuurlijk.

Als alternatief zou ik een koppelstuk kunnen 3d printen. Er staan er een aantal op thingiverse, maar ik twijfel of PLA het een zomer buiten vol houdt.

De echte oplossing zou zijn een intex adapter A, en een slang die lang genoeg is. Echter voelt het alsof het goedkoper moet kunnen, omdat ik voldoende lengte slangen over heb, ik kan ze dus alleen niet aan elkaar knopen 😅
toon volledige bericht
ik zou minimaal slang uberhaupt inzetten .. zeker voor langere termijn is slang ook niet echt weer bestendig als je het 365 dagen blootstelt .. aan de elementen .. zoveel mogelijk pijpstukken gebruiken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:42:
[...]

ik zou minimaal slang uberhaupt inzetten .. zeker voor langere termijn is slang ook niet echt weer bestendig als je het 365 dagen blootstelt .. aan de elementen .. zoveel mogelijk pijpstukken gebruiken
In het najaar gaat alles netjes de zolder op. Een buizen systeem is een mooi project voor volgend jaar. Eerst maar eens kijken hoe alles bevalt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jurgen schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:08:
[...]

In het najaar gaat alles netjes de zolder op. Een buizen systeem is een mooi project voor volgend jaar. Eerst maar eens kijken hoe alles bevalt :-)
zoals plaatjes meer zeggen dan woorden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRTnAN2CScJuam80KK6wH43ZVo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdmicbUQRNO3LcM3MOUrr5mJ.jpg?f=fotoalbum_large

bron Edwin3 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 03-05-2021 19:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Ep Woody dat groene water was dat donkerder in het begin en daarna werd het lichter ?

kan het ook koper oxidatie zijn ? bv doordat je de hoofd-kraan bij de meterkast naar je tuin dicht draait en dan de ontluchtings kraan open laat staan v.d winter ?
Wellicht handig een monster te nemen in een test flesje oid .. .. wellicht dat je iemand in je omgeving kent met aquarium oid .. of een aquarium winkel oid ? die kunnen wel testen ..

https://www.ad.nl/utrecht...r-kan-het-kwaad~a81aab54/

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:10:
@Ep Woody dat groene water was dat donkerder in het begin en daarna werd het lichter ?

kan het ook koper oxidatie zijn ? bv doordat je de hoofd-kraan bij de meterkast naar je tuin dicht draait en dan de ontluchtings kraan open laat staan v.d winter ?
Wellicht handig een monster te nemen in een test flesje oid .. .. wellicht dat je iemand in je omgeving kent met aquarium oid .. of een aquarium winkel oid ? die kunnen wel testen ..

https://www.ad.nl/utrecht...r-kan-het-kwaad~a81aab54/
Zou inderdaad goed kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 17:40
[b]Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"Ep Woody schreef op maandag 3 mei 2021:

Waterdruk is toch gewoon waterdruk of verlies je dermate veel waterdruk (en kracht) door het vooraan te splitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
pvnzoest schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Waterdruk is toch gewoon waterdruk of verlies je dermate veel waterdruk (en kracht) door het vooraan te splitten?
Het kost gewoon vrij veel kracht om het water door die slangen te persen. Hoe langer hoe meer kracht het kost. Meerdere slangen parallel zorgt ervoor dat het gewoon sneller gaat.

Probeer het maar eens. Vul een emmer water met 1 tuinslang van 20 meter, 1 van 10 meter en 2 van 10 meter en kijk hoeveel sneller het gaat.

Als ik zin en tijd heb doe ik het experiment uiteraard ook nog een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
Goed om in de gaten te houden. Thanks voor de heads-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margriet1971
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-03-2022
Wie kan ons even op weg helpen met een berekening van wat er nodig en mogelijk is?

We hebben een opzetzwembad met ong. 8.500l water (3.66x76). We hebben een licht hellend schuurdak.
We willen graag verwarmen met tyleen, eventueel met ondersteuning van een extra warmtepomp. Het schuurdak biedt voldoende ruimte voor tyleen. De ZFP is ong. 6m3, dus ruim voldoende. We hebben een intex zoutinstallatie. We willen zo lang mogelijk in het seizoen genieten van het zwembad, dus vanaf april t/m oktober.

1. Ik wil in parallel tenminste 3x50m of 4x50m tyleen plaatsen. Is dit voldoende (er past ook 6x50m ;) )?
2. Het schuurdak is belegd met EPDM (gelijmd). Hoe bevestig ik die slangconstructies slim op het dak?
3. Als ik een warmtepomp erbij wil plaatsen (ter ondersteuning) welk vermogen moet deze hebben?
4. Kan iemand uittekenen hoe de installatie eruit zou zien in de parallelle schakeling, in combi met warmtepomp?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
margriet1971 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:15:
1. Ik wil in parallel tenminste 3x50m of 4x50m tyleen plaatsen. Is dit voldoende (er past ook 6x50m ;) )?
2. Het schuurdak is belegd met EPDM (gelijmd). Hoe bevestig ik die slangconstructies slim op het dak?
3. Als ik een warmtepomp erbij wil plaatsen (ter ondersteuning) welk vermogen moet deze hebben?
4. Kan iemand uittekenen hoe de installatie eruit zou zien in de parallelle schakeling, in combi met warmtepomp?
Sorry maar waarom zouden we voor jou "werk" verrichten als je zelf niet eens zoekt .. :X

Heb je uberhaupt de startpost gelezen ? of Rechtsboven staat er een knop "filter op plaatjes" naast de topic titel .. er is al genoeg "getekend" .. en gedeelt waar je inspiratie uit kan halen

Wij praten hier over "kant en klaar" Zwembad verwarmen DIY moet je meer zijn voor tyleen zelfblouw meuk .. ook daar kan je filteren op plaatjes

we willen je best helpen maar 4 vragen die je zelf kan beantwoorden door simpel plaatjes te kijken gaat me wel te ver

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 04-05-2021 13:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-04 12:56
Ik heb een intex XTR zwembad. Bij de poten zitten lussen waar je het afdekzeil aan vast moet maken.

Zwembad staat 2 weken en al 3 lussen zijn gescheurd. Is dit van slechte kwaliteit en bekend? Hoe maken jullie dit vast?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By86vuX59sjWjVu85hocpu86B84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2iLfq8WtgorLVfLbLIHR8tz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OnOPZ5rLNl4g5Rl3ZOFIXG8zR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H1wwlcRTOlQP2vkLwPpp82K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpXQUPpJn0ZwLKGBunZJ-GVhC0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtYO2ARMT8U5CrFqzYDEwU8r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Wie kan ons even op weg helpen met een berekening van wat er nodig en mogelijk is?

We hebben een opzetzwembad met ong. 8.500l water (3.66x76). We hebben een licht hellend schuurdak.
We willen graag verwarmen met tyleen, eventueel met ondersteuning van een extra warmtepomp. Het schuurdak biedt voldoende ruimte voor tyleen. De ZFP is ong. 6m3, dus ruim voldoende. We hebben een intex zoutinstallatie. We willen zo lang mogelijk in het seizoen genieten van het zwembad, dus vanaf april t/m oktober.

Vanaf april tot en met oktober zwemmen ga je niet redden met zonnecollectoren. Daar is het te koud voor en verlies je veel te veel warmte. Je hebt dan echt een x-aantal zonnige dagen nodig wil je een beetje warmte in je bad krijgen.

Stel je pakt 4x50m 16mm tyleen, dan heb je een collector van ongeveer 3m2. Je zwembad heeft een oppervlakte van 10 m2. Je ziet dat dat niet heel veel effect heeft.

Als je dan wat wil kun je beter een warmtepomp nemen, die kan constant warmte in je bad pompen.
Stel het water koelt snachts 5 graden af, dan heb je een warmteverlies van: 49,47kWh (8500 * 5 * 4.19 / 3600). Stel je neemt een warmtepomp van 4 kW, dan ben je ruim 12 uur aan het verwarmen om dat warmteverlies op te vangen.

Die 4 kW warmtepomp gebruikt ongeveer 1 kW aan elektriciteit op de koudere dagen. Als je toch op zonnekracht wil verwarmen dan zou je dat kunnen opvangen met zonnepanelen in plaats van tyleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sphinx_thing schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:22:
Ik heb een intex XTR zwembad. Bij de poten zitten lussen waar je het afdekzeil aan vast moet maken.

Zwembad staat 2 weken en al 3 lussen zijn gescheurd. Is dit van slechte kwaliteit en bekend? Hoe maken jullie dit vast?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
meeste maken het direct aan het metaal v.d poten vast ..

zoek anders eens op tentspanner, zeil spanner , tentrubber zeilclip in google ter inspiratie

ik vind deze wel prettig (multi functioneel) https://floordirekt.nl/pr...gummis-mit-haken-20er-set? vaak te vinden bij camping winkels/bouwmarkt / action oid

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 04-05-2021 13:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margriet1971
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-03-2022
Ep Woody schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Vanaf april tot en met oktober zwemmen ga je niet redden met zonnecollectoren. Daar is het te koud voor en verlies je veel te veel warmte. Je hebt dan echt een x-aantal zonnige dagen nodig wil je een beetje warmte in je bad krijgen.

Stel je pakt 4x50m 16mm tyleen, dan heb je een collector van ongeveer 3m2. Je zwembad heeft een oppervlakte van 10 m2. Je ziet dat dat niet heel veel effect heeft.

Als je dan wat wil kun je beter een warmtepomp nemen, die kan constant warmte in je bad pompen.
Als je het water koelt snachts 5 graden af, dan heb je een warmteverlies van: 49,47kWh (8500 * 5 * 4.19 / 3600). Stel je neemt een warmtepomp van 4 kW, dan ben je ruim 12 uur aan het verwarmen om dat warmteverlies op te vangen.

Die 4 kW warmtepomp gebruikt ongeveer 1 kW aan elektriciteit op de koudere dagen. Als je toch op zonnekracht wil verwarmen dan zou je dat kunnen opvangen met zonnepanelen in plaats van tyleen.
toon volledige bericht
Dank je wel @Ep Woody We hadden voorheen een warmtepomp 3,5 kw en die deed niets tot nauwelijks iets en is eind van het seizoen overleden. vandaar dat we nu kijken naar tyleen, al dan niet in combinatie met een nieuwe warmtepomp. Het dak is 16m2 groot, er kunnen dus nog veel meer rollen bij ;)

Hoewel ik uit de eerdere verhalen in dit topic en in het topic DIY niet echt duidelijk krijg of meer (parallel) ook beter is... ? En ik zag daar ook geen tekeningen tussen die de combinatie van tyleen en wp hadden.

Wellicht moet ik mijn vragen in het andere topic stellen... (dacht eigenlijk dat ik daar ook zat, blijkbaar niet).

Dank voor het meedenken alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
margriet1971 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Dank je wel @Ep Woody We hadden voorheen een warmtepomp 3,5 kw en die deed niets tot nauwelijks iets en is eind van het seizoen overleden. vandaar dat we nu kijken naar tyleen, al dan niet in combinatie met een nieuwe warmtepomp. Het dak is 16m2 groot, er kunnen dus nog veel meer rollen bij ;)

Hoewel ik uit de eerdere verhalen in dit topic en in het topic DIY niet echt duidelijk krijg of meer (parallel) ook beter is... ? En ik zag daar ook geen tekeningen tussen die de combinatie van tyleen en wp hadden.

Wellicht moet ik mijn vragen in het andere topic stellen... (dacht eigenlijk dat ik daar ook zat, blijkbaar niet).

Dank voor het meedenken alvast!
Ik heb nu 6m2 tyleen (4 spiralen met 2x50 meter buis erop) en ik heb tot nu toe maximaal 1 kW aan warmte toevoer gezien. Ik ben benieuwd hoe dat volgende week gaat, maar het nadeel van collectoren is dat je vecht tegen het warmteverlies. Je hebt geen isolatielaag tussen je collector en de buitenlucht, iets wat vacuumbuizen bij een zonnecollector voor warm water wel hebben.

Maar we gaan kijken wat de zon volgende week doet met mijn zwembad, kijken of dat tot aangename temperaturen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

Ik kan enkel advies geven over warmtepomp, heb geen kaas gegeten van solar matten oid.

8,5 / 2 = 4,25 kW wat je minimaal nodig hebt. Echter gezien je opmerking dat je voorheen 3,5 kW had die nauwlijks tot niets deed (zou niet mogen eigenlijk) zou ik voor slagje groter gaan.

6 kW warmtepomp zou ik dan voor gaan.

Ga je voor een (full) inverter, dan is 8kW eigenlijk nog beter zodat warmtepomp lekker op lage toeren kan toeven.

Weetje nog precies welk warmtepomp je had? En wanneer was dat, dat ie "nauwlijks tot niets deed"?.

Let op, de opgegeven warmte capaciteit die ik aangeef is de warmte capaciteit bij 15gr lucht en 26gr water !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
voor de mensen die denken dat de intex mat "verwarmt" dit werd gepost door iemand met een FLIR mkleinman in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
[edit]
er zijn 2 versies v.d mat waarbij er 1 beter werkt dan de ander" blijkbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/8087549bfd19377ae3c0ca761f2cd3709c8baf2f/?url=https%3A%2F%2Fwww.familie-kleinman.nl%2Fenergie%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Fwarmtemat1.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/ef1db00a2a7c7bc26707d738372ff452f3bb8dc7/?url=https%3A%2F%2Fwww.familie-kleinman.nl%2Fenergie%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Fbij_de_uitgang.png

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 04-05-2021 16:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:52:
voor de mensen die denken dat de intex mat "verwarmt" dit werd gepost door iemand met een FLIR mkleinman in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een beeld waarbij @mkleinman problemen had met zijn Intex mat waarbij 1 groep niet goed functioneerde. Niet helemaal eerlijk om dan het op deze manier weg te zetten.

Je ziet ook dat de mat in het begin (rechts) rond de 30 graden zit, en aan het einde rond de 40/45 vermoedt ik zo. Zonder de data van de meetpunten is het gokken maar zal aardig in de buurt zitten. Dus ja, verwarmen doet ie wel ;) .

Wacht, die ene groep die niet functioneert warmt natuurlijk gigantisch op, de andere groep functioneert wel goed. Op deze foto's is te zien dat de deltaT laag is, maar dat was al bekend. Tussen in/uit ± 2 graden verschil wat bekend is bij deze matjes. Maar ook nu geldt, zonder meetdata van in/uit op de functionerende groep is het gokken wat de deltaT is.

[ Voor 26% gewijzigd door The Executer op 04-05-2021 15:59 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Dit is een beeld waarbij @mkleinman problemen had met zijn Intex mat waarbij 1 groep niet goed functioneerde. Niet helemaal eerlijk om dan het op deze manier weg te zetten.

Je ziet ook dat de mat in het begin (rechts) rond de 30 graden zit, en aan het einde rond de 40/45 vermoedt ik zo. Zonder de data van de meetpunten is het gokken maar zal aardig in de buurt zitten. Dus ja, verwarmen doet ie wel ;) .

Wacht, die ene groep die niet functioneert warmt natuurlijk gigantisch op, de andere groep functioneert wel goed. Op deze foto's is te zien dat de deltaT laag is, maar dat was al bekend. Tussen in/uit ± 2 graden verschil wat bekend is bij deze matjes. Maar ook nu geldt, zonder meetdata van in/uit op de functionerende groep is het gokken wat de deltaT is.
jup maar dit is wel ff grappig om te zien hoe goed dingen wel/niet werken

hij had een foto gepost ook v.d mat waar het probleem zit ..

ps ik heb de de tekst aangepast bij die post want die was ik even vergeten ..dat er 2 versies van de matten zijn

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 04-05-2021 16:12 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 32 ... 167 Laatste